PDA

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

OJ
08.10.2009, 17.57
Nonniin...nyt päästiin taas ihan uuden asian pariin, eli miten nollata vääntö Powertapista kun käyttää traineria? Tehonäyttö antaa aikalailla eri watteja riippuen siitä, että nollaako ennen traineriin asentamista, ennen vastuksen kiristämistä vai vastuksen kiristämisen jälkeen. Olen koittanut kysellä googlen wattage ryhmästä ja eri foorumeilta, mutta vastausta ei vaan tunnu löytyvän.

Omien testien mukaan nollaaminen vastuksen kiristämisen jälkeen antaa aika reippaasti todellista pienempiä lukuja...ulkona tuli ajettua viikko sitten tunnin veto 306 watin keskiteholla ilman kummempia tuskia ja sisällä 20 minuuttia samoilla wateilla oli ihan silkkaa kuolemaa.

Mun viihtyvyydestä pitää huolen crossivideot ja teknomättö online radiosta. Crossivideot joko nathan spearsin sivuilta tai torrenttina.

Antti Kuitto
08.10.2009, 21.23
Omien testien mukaan nollaaminen vastuksen kiristämisen jälkeen antaa aika reippaasti todellista pienempiä lukuja...ulkona tuli ajettua viikko sitten tunnin veto 306 watin keskiteholla ilman kummempia tuskia ja sisällä 20 minuuttia samoilla wateilla oli ihan silkkaa kuolemaa.

Kauheasti en ole omalla kurtilla vetoja ajellut vielä, ainoastaan kerran, mutta kyllä sillä kertaa 300 watin tuntui kieltämättä aika kovalta kyydiltä verrattuna ulkoilmaan. Itsellä on SRM tehomittarina, ja tuollahan se "nollaus" on aika helppo operaatio....no, kun nyt rupeaa sitten enemmän tuolla ajelemaan niin äkkiähän tuolle fiilikselle saa varmistuksen. Kuinkas toi Powertapin nollaus btw suoritetaan?

OJ
09.10.2009, 06.36
Kauheasti en ole omalla kurtilla vetoja ajellut vielä, ainoastaan kerran, mutta kyllä sillä kertaa 300 watin tuntui kieltämättä aika kovalta kyydiltä verrattuna ulkoilmaan. Itsellä on SRM tehomittarina, ja tuollahan se "nollaus" on aika helppo operaatio....no, kun nyt rupeaa sitten enemmän tuolla ajelemaan niin äkkiähän tuolle fiilikselle saa varmistuksen. Kuinkas toi Powertapin nollaus btw suoritetaan?
Lähinnä vaan kiinnostaisi, että millä nollaustavalla pääsee lähimmäksi ulkoilman lukuja kun tuntuma ulkona ajamiseen vähän romahtaa 5-6kk trainerilla kitumisen aikana.

Powertapissa saattaa vääntö ajelehtia plussalle tai miinukselle. Uusimmassa firmwaressa vääntö nollataan niin, että pyörä on paikallaan ja polkimilla ei ole yhtään painetta. Toi mun mittari on jo pari vuotta vanha ja automaattinen väännön nollaus ei enää oikein jaksa toimia. Pitäis varmaan lähettää mittari kalibroitavaksi Sarikselle kunhan saan uuden navan kasattua kiekoksi.

Mä olen nollannut väännön trainerilla niin, että vastus ei ole kiristettynä.

Joo ja ainakaan mä en kykene tekemään mitään vetotreeniä trainerilla ilman tota puoli metriä halkaisijaltaan olevaa teollisuustuuletinta.

wanderer
09.10.2009, 12.27
^ Tarkoitatko navan vai näytön firmistä?
Näytön firmwaren voi päivittää. Omassa näytössä oli joku 5.xx firmis ja päivitin sen uusimpaan 7.60 -versioon.

Itse asiassa voihan sen navankin firmiksen päivittää, mutta siihen tarttee sen erillisen kertakäyttöisen palikan..

OJ
09.10.2009, 17.56
^ Tarkoitatko navan vai näytön firmistä?
Näytön firmwaren voi päivittää. Omassa näytössä oli joku 5.xx firmis ja päivitin sen uusimpaan 7.60 -versioon.

Itse asiassa voihan sen navankin firmiksen päivittää, mutta siihen tarttee sen erillisen kertakäyttöisen palikan..
Näyttöä trakoitin. Se näyttöhän tulkkaa sitä tietoa mitä napa lähettää. Ajan mittaan taitaa vaan navan kalibrointi heittää aika pahasti. Tietty sen navankin voisi päivittää, niin voisi käyttää garminia näyttönä. Mä kyllä tykkään siitä powertapin omasta näytöstä paljon enemmän kun se on pienempi ja siitä näkyy kaikki tarvittava. En usko eksyväni kellarissa trainerilla ajaessani.

Santtu_Pasanen
10.10.2009, 16.34
Lähinnä vaan kiinnostaisi, että millä nollaustavalla pääsee lähimmäksi ulkoilman lukuja kun tuntuma ulkona ajamiseen vähän romahtaa 5-6kk trainerilla kitumisen aikana.

Powertapissa saattaa vääntö ajelehtia plussalle tai miinukselle. Uusimmassa firmwaressa vääntö nollataan niin, että pyörä on paikallaan ja polkimilla ei ole yhtään painetta. Toi mun mittari on jo pari vuotta vanha ja automaattinen väännön nollaus ei enää oikein jaksa toimia. Pitäis varmaan lähettää mittari kalibroitavaksi Sarikselle kunhan saan uuden navan kasattua kiekoksi.

Mä olen nollannut väännön trainerilla niin, että vastus ei ole kiristettynä.

Joo ja ainakaan mä en kykene tekemään mitään vetotreeniä trainerilla ilman tota puoli metriä halkaisijaltaan olevaa teollisuustuuletinta.

Mulla on ollu tapana nollata pyörä kiristettynä traineriin, mutta oon ollut huomaavinani tuon saman ilmiön, että nollauskäytännöllä on aika lailla eroa. Lisäks näyttäis siltä, että, kun tappi ei pääse itse nollaamaan itseään, kun toi taxc:i ei rullaa käytännössä laisinkaan, niin vääntökalibrointi valuu ajaessa miinuksen puolelle. Nollaan yleensä parikin kertaa, ensin alussa ja sitten alkuverran jälkeen.

Kesän jälkeen ihan hirveetä koittaa saada ulkowatteja pidettyä, mutta niin sitä vaan kroppa tottuu, että keväällä en pystynyt ekaan kuukauteen pitämään samoja watteja ulkona, kuin trainerilla.

rhubarb
10.10.2009, 21.05
En usko eksyväni kellarissa trainerilla ajaessani.

OT, mutta hassu tarina: toissapäivänä päätin kokeilla traineria heikohkosti eristetyssä ulkovarastossa josko auttaisi ylikuumentumiseen...tein siinä sen verran kovaa, että session loputtua sijainti oli täysin hukassa ja meni hetki että ulospääsytie paikallistui.

Eli otetaan se kartta sinne kellariinkin.

OJ
10.10.2009, 21.16
OT, mutta hassu tarina: toissapäivänä päätin kokeilla traineria heikohkosti eristetyssä ulkovarastossa josko auttaisi ylikuumentumiseen...tein siinä sen verran kovaa, että session loputtua sijainti oli täysin hukassa ja meni hetki että ulospääsytie paikallistui.

Eli otetaan se kartta sinne kellariinkin.
"Käänny vasempaan keittiön suuntaan"

vehvis
15.10.2009, 11.53
Eilen sain postista tuon Tacx T1435 -rainerin. Kasaus oli suht helppo (kerkesin juoda vain tölkillisen olutta kasauksen aikana.) Erikokoisille renkaille tarvii asentaa tollasia muovipalikoita, joten kahdella erikokoisen rengastuksen omaavalla fillarilla ei oo mielekästä käyttää. Muovipalikoita vaihtaessa pitää irrottaa tuo vastus, joka ei ole aivan hirveän miellyttävää (asennusjuomat auttavat jaksamaan, vaikkakin aiheuttavat pitkässä juoksussa mekaanikon kunnon alenemista, mutta myös euforiaa)

Vajaan tunnin testin jälkeen vois mainita tuon olevan suht äänekäs, mutta en silti koe ongelmaksi edes kerrostalossa. Pöydällä oleva vesilasi tärisi koko "lenkin" ajan, joten kivasti tuo resonoikin. Haen tänään kaupasta telttapatjaa tai jotain, jos se vaikka helpottais.

Ajotuntuma yllätti kuitenkin positiivisesti. Muistelin joskus testaamieni kuntopyörien tuntumaa ja odotin jotain sen tyylistä, mutta täähän on ihan mukava polkea. Ei se nyt aidolta tunnu, mutta uskon että tuolla jaksaa talven polkea :)

PHI
15.10.2009, 22.45
Kasasin just postin jo jonkin aikaa sitten tuoman Tacxin Satorin. Jyhkeä on peli! Manuaalinen vastuksen säätö 1-10 ja tuottaa todella julman vastuksen jo matalalla kadenssilla. Erittäin hyvä ja miellyttävä ajotuntuma, vastuksen tuotto tasaista. Huomattavasti hiljaisempi kuin Flowni.
Hommasin pelin tulevan suven tempojen lämmittelyä varten ja taidan alkaa ajamaan sillä myös matalan kadenssin voimatreenini, Flowlla sitten wattitreenit.

http://www.davekanecycles.com/images/satoriblue_320x240.jpg

nakamura
17.10.2009, 16.20
Kasasin just postin jo jonkin aikaa sitten tuoman Tacxin Satorin. Jyhkeä on peli! Manuaalinen vastuksen säätö 1-10 ja tuottaa todella julman vastuksen jo matalalla kadenssilla. Erittäin hyvä ja miellyttävä ajotuntuma, vastuksen tuotto tasaista. Huomattavasti hiljaisempi kuin Flowni.
Hommasin pelin tulevan suven tempojen lämmittelyä varten ja taidan alkaa ajamaan sillä myös matalan kadenssin voimatreenini, Flowlla sitten wattitreenit.

http://www.davekanecycles.com/images/satoriblue_320x240.jpg

Onkos tuo Satori hankala laittaa kiinni pyörään. On nimittäin vastus tilauksessa. No kai siinä jotain ohjetta tulee mukana.

dar_k
17.10.2009, 17.55
Mihin hintaan on suomesta saanut tuota kurt kinetic rock and roll roadia?

Ketjunpurija
17.10.2009, 20.09
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42135

Tällänen vastus tilauksessa,onko palstalaisista kellään käytössä,tuo Kurt olis ollut hakusessa mutta kun saatavuus niin ja näin joten tähän päädyin.

PatilZ
17.10.2009, 21.50
Onkos tuo Satori hankala laittaa kiinni pyörään. On nimittäin vastus tilauksessa. No kai siinä jotain ohjetta tulee mukana.

Eipä juuri helpompaa voisi olla. Hyvä vehje: tukeva ja vastusta riiiittääää.

JuhaH
17.10.2009, 22.05

Rock and roll on hiukan alle 400eur. Kurtin Macine Pro on noin 100eur halvempi (muuten samalla vauhti/vastuksella). Ainoastaan laitteilla on ero vain siinä että Macine ei ole niin tilaa vievä eikä se keiku. Pelkkä Kurt Macine ilman lisäpainoa (pienempi vastusrulla) maksaa Suomessa alle 240eur. Nämä hinnat ovat ainakin täällä Tampereella.

PHI
18.10.2009, 02.28

Joo, sekä kasaaminen että pyörän kiinnitys Satoriin on tosi helppoa. Eli ihan normaali traineri: vaihdat vain mukana tulevan takakiekon pikalinkun nykyisesi tilalle ja kliksautat kiinni.

JanneR
18.10.2009, 20.09

Ymmärsin Tunturin myyjän puheista, että Suomessa ei ole erikseen pro:ta ja roadia, vaan ainoastaan "rock & roll", joka on siis pro. Tunturin OVH on 426e, mutta se irtoaa alle 400e kaupoista.

Hidasmuttakankee
21.10.2009, 23.16
Useampi talvi tullut pyöriteltyä Duellin toimittamalla "noname" vastuksella, kunnes tänään pääsin korkkaamaan hankkimani Kurtin. Ensituntuma laitteeseen oli erinomaisen hyvä. Melutaso on kohtuullinen ja jousto on kivan tuntuinen juttu. Paketin mukana tullut DVD oli myöskin mukava bonus, kiva treenata kun joku komentaa...

Melko arvokashan tuo on mutta uskon sen olevan jo ensikokeilun perusteella hintansa väärtti:)

J.O
22.10.2009, 00.32
hei onko se ihan normaalia tollasella tracx satorilla tai ylipäätänsä vastuksella reenaamisessa, että rengas kuluu huimaa vauhtia? vajaa kaks tuntia yht oon pyöritelly ja tällälailla.
mukava lisä reenailuihin talven ajaksi!

rhubarb
22.10.2009, 00.48
J.O. - kyllä se vähän enemmän kuluu. Hommaan saa erikoisrenkaitakin, mutta periatteessa varovaisesti kiihdyttäminen ja jarruttaminen riittänee.

rhubarb
22.10.2009, 00.59
Omaakin kysymystä...tällä hetkellä on joku nimetön rumilus käytössä (magneetti, oletan), ja ääni on aika hermojaraastava.

Tuota Satoria katselin vähän, mutta markkinoinnin perusteella en ole varma soveltuuko se myös kohtalaisen korkeakadenssiseen ajoon tuolla 200-250W hujakoilla, vai onko vastusta liikaa?

Miten muuten ehdotuksia? Kriteerit:

1. Hiljainen (kerrostaloon)
2. Suht laaja vastuksen skaala, mutta mieluummin kompromissi sitten yläpäästä: sprinttitehoja ei niin välttämättä tarvita.

Wattimittari löytyy jo, joten esmes tuossa Flow:ssa on turhaa krääsää nostamassa hintaa. Toi Rock 'n' Roll ei ehkä niinkään kiinnosta, mutta Road Machine saattaisi, jos siitä on hyviä kokemuksia. Saako niitä mistään?

PHI
22.10.2009, 01.01
Käytin trainerissani vanhaa maantierengasta jotain 150 h ja vielä sillä olisi ajanut hyvän aikaa. Tuli sitten tilattua muun romppeen mukana Contin trainerirengas, joka on kyllä huomattavasti hiljaisempi kuin tuollainen normi maantiekumi. Oleellista kulumisen kannalta on, ettei säädä trainerin rullaa puristamaan takarengasta liian kovaa.

PHI
22.10.2009, 01.05
Omaakin kysymystä...tällä hetkellä on joku nimetön rumilus käytössä (magneetti, oletan), ja ääni on aika hermojaraastava.

Tuota Satoria katselin vähän, mutta markkinoinnin perusteella en ole varma soveltuuko se myös kohtalaisen korkeakadenssiseen ajoon tuolla 200-250W hujakoilla, vai onko vastusta liikaa?

2. Suht laaja vastuksen skaala, mutta mieluummin kompromissi sitten yläpäästä: sprinttitehoja ei niin välttämättä tarvita.

Wattimittari löytyy jo, joten esmes tuossa Flow:ssa on turhaa krääsää nostamassa hintaa. Toi Rock 'n' Roll ei ehkä niinkään kiinnosta, mutta Road Machine saattaisi, jos siitä on hyviä kokemuksia. Saako niitä mistään?

Testaan Satoriani lähipäivinä hieman tarkemmin tuon mainitsemasi korkean kadenssin/tehojen osalta, raportoin sitten tänne.
Mitä tarkoitat korkealla kadenssilla? 100-120? Vai yli?

rhubarb
22.10.2009, 01.16
Testaan Satoriani lähipäivinä hieman tarkemmin tuon mainitsemasi korkean kadenssin/tehojen osalta, raportoin sitten tänne.
Mitä tarkoitat korkealla kadenssilla? 100-120? Vai yli?

Ihan normaali ajokadenssi, eli 90-120. Markkinointicopyssä puhutaan "matalista kadensseista", mutta ehkä tämä on (minua) harhaanjohtavaa ja viittaa vain siihen ettei tarvitse 150RPM painaa? Eli periaatteessa kunhan ei tarvitse 70RPM jurnuuttaa alhaisilla tehoilla pysyäkseen...

PHI
22.10.2009, 01.19
Ihan normaali ajokadenssi, eli 90-120. Markkinointicopyssä puhutaan "matalista kadensseista", mutta ehkä tämä on (minua) harhaanjohtavaa ja viittaa vain siihen ettei tarvitse 150RPM painaa? Eli periaatteessa kunhan ei tarvitse 70RPM jurnuuttaa alhaisilla tehoilla pysyäkseen...

Ok,kokeillaan. Tosin mulla ei ole tehomittaus mahdollisuutta Satorissa, eikä kyllä kadenssiakaan. Osaan kyllä arvioida tehot aika tarkasti kynnystehoistani/sykkeistäni ja kadenssin myös. Sanotaan että +-10% virhemarginaali.

Sidi2
22.10.2009, 10.37

Tottakai se toimii myös "normaaleilla" ja "korkeilla" kadensseilla. Satorin ja edeltäjän Swingin magneettivastuksessa vain riitti tehot MYÖS matalan kadenssin voimatreeniin.

Eli kun laittaa vastuksen tappiin ja ison tuuman, niin ei jalat jaksa suuresta vastuksesta johtuen kovin kovalla kadenssilla pyöriäkään...

Vastus löysällä, ja pieni tuuma, ei paljoa vastusta jaloissa.

Ja kaikkea siltä väliltä.

Ja tämä vanhasta muistista. Vanhoilla kynnyksillä, sykkeet tapissa kahvinjuonnista.

PatilZ
22.10.2009, 12.11

Vaikka Sidi2 vastasikin jo, niin vastaan minäkin, koska omistan ko. trainerin.

Satorissa on 10 pykäläinen vastuksensäätö. Eilen simuloin tuollaisen vaihtelevapiirteisen lenkin eli vuoronperään ylä- ja alamäkeä. Sitten taas tasaista väliin. Tehon pyrin pitämään tasaisena ja vaihtelin siis kadenssia. Välillä pienemmällä vastuksella ja suuremmalla kadenssilla ja välillä suurempi vastus ja alhaisempi kadenssi.

Siis samaan tehoon voi päästä eri vastuksensäädöllä ja toisaalta eri nopeudella (joka siis riippuvaista valitusta välityksestä ja poljinnopeudesta).

Alla olevassa kuvassa Tacxin joskus julkisuuteen päästämä epävirallinen Satorin tehokäppyrästö, joka oman kohtuullisen vähän aikaa kestäneen watti-mittari-ajojen perusteella on aika luotettavakin. Tämä avannee ko. harjoitusvastuksen käyttömahdollisuudet.

http://www2.bike-discount.de/pictures/xxl/7235.jpg

Hyvä perusvehje.

J T K
22.10.2009, 12.24
Kysymys: hankkiako harjoitusvastus vai ajorullat?

Ajatuksena se että saisin pidettyä tuntumaa maantiepyörään pitkän talven aikana ja samalla parannettua ajotekniikkaa joka on orastavalla alulla kaikkinensa. Tuntuu että muutoin keväällä on taas ihan kuutamolla kun hyppää maantiefilon selkään...?

Taustaa:
Hankin ensimmäinen maantiepyörän viime heinäkuun lopussa ja ehdin ajella reilun 1000km ennen talven tuloa. Eli hyvä että sain haettua säädöt kohdilleen. Muuta lenkkiajoa ajaoin kesän aikana n. 1100km.

Tulevaisuuden tavoitteena mulla on osallistua pitkiin harraste/retkityyppisiin maantieajoihin, joissa ajetaan päivä-pari ja kilsoja n.150-200 päivään. Viimekesänä sain ajettua 4h lähes yhtäjaksoisena ajona, muutamalla tauolla höystettynä, matkaa vajaa satanen.

Mun talviajan liikuntakattaus on osapuilleen tämä:
- pari kertaa viikossa pyöräilyä, 1h-3h lenkkinä
- pari kertaa viikossa spinninkiä, 1h per kerta
- kerta-pari viikossa hiihtoa vapaalla tyylillä, 1h-2h lenkkinä

Tähän lisänä sitten muu hyötyliikunta (koiran lenkitys, lumityöt yms. yms.)

PatilZ
22.10.2009, 12.36
Kysymys: hankkiako harjoitusvastus vai ajorullat?

Ajatuksena se että saisin pidettyä tuntumaa maantiepyörään pitkän talven aikana ja samalla parannettua ajotekniikkaa joka on orastavalla alulla kaikkinensa. Tuntuu että muutoin keväällä on taas ihan kuutamolla kun hyppää maantiefilon selkään...?

Taustaa:
Hankin ensimmäinen maantiepyörän viime heinäkuun lopussa ja ehdin ajella reilun 1000km ennen talven tuloa. Eli hyvä että sain haettua säädöt kohdilleen. Muuta lenkkiajoa ajaoin kesän aikana n. 1100km.

Tulevaisuuden tavoitteena mulla on osallistua pitkiin harraste/retkityyppisiin maantieajoihin, joissa ajetaan päivä-pari ja kilsoja n.150-200 päivään. Viimekesänä sain ajettua 4h lähes yhtäjaksoisena ajona, muutamalla tauolla höystettynä, matkaa vajaa satanen.

Mun talviajan liikuntakattaus on osapuilleen tämä:
- pari kertaa viikossa pyöräilyä, 1h-3h lenkkinä
- pari kertaa viikossa spinninkiä, 1h per kerta
- kerta-pari viikossa hiihtoa vapaalla tyylillä, 1h-2h lenkkinä

Tähän lisänä sitten muu hyötyliikunta (koiran lenkitys, lumityöt yms. yms.)

Jokainenhan tekee päätöksensä itse. Melkein olisin ehdottamassa rullia, kun kattoo tota sun muuta harjoittelua. Oletuksena, että rullat vs. harjoitusvastus -treeni tulee vielä tohon päälle. Jos siis haet vain tekniikkatreeniä. Tuossapa on jo noin muutenkin pyörittelyä tuossa liikuntakattauksessa.

Jos taas meinaat kattausta muuttaa noin periaatteellisesti, niin sitten asia voi olla toisinkin. Mä en pyöräile talvella ulkona lainkaan, spinning on max kerta viikossa ja hiihtäminen harvinaista herkkua, niin siksi mulla on harjoitusvastus. Sillä sitten 5-7 krt/vko ja 5-12 h/ vko.

J.O
22.10.2009, 13.40
kiitos. täältä saa kyllä hyviä vinkkejä reeneihin! ite oon hurahtanu täysin tähän pyöräilyhommaan. viime toukokuussa laitoin maantiefillarin ja km tuli vähän vajaa 4000, ei ihan sitä mitä tavottelin. mut lisäs vaan intoa! nyt sitten talven aikana monipuolista reenailua ja parit massahiihot ja ens kesänä pyöräilyä uusin tavottein.

itehän asun muuten kerrostalossa ja naapurit VARMAAN ihastuu samallalailla mun reenailuun sisällä:D entä sitten, huutavathan niilläki pesukoneet.

J T K
22.10.2009, 14.08
Melkein olisin ehdottamassa rullia, kun kattoo tota sun muuta harjoittelua. Oletuksena, että rullat vs. harjoitusvastus -treeni tulee vielä tohon päälle. Jos siis haet vain tekniikkatreeniä.

Jep, tarkoitus olisi hakea tuon kattauksen ekstrana jompaa kumpaa. Pyöräily talvella on toki kiinni keleistä (lähinnä kait pakkasesta > -10 ja lumisateesta). Joten takuulla tulee eteen niitä jaksoja, jolloin tuo ulkopyöräily jää kokonaan pois. Jolloinka olisikin kätevää reenata sisällä jommalla kummalla tavalla.

Spinningistä saan jo voimaharjoitusta ja nopeaa pyöritystä, mikä sinänsä puoltaisi rullien suuntaan. Mutta sitten taas vastuksella saisi sitä monipuolisuutta silloin kun ulkona ajaminen jää vähiin...ääh, vaikeaa :)

PHI
22.10.2009, 14.29
Vaikka Sidi2 vastasikin jo, niin vastaan minäkin, koska omistan ko. trainerin.

Satorissa on 10 pykäläinen vastuksensäätö. Eilen simuloin tuollaisen vaihtelevapiirteisen lenkin eli vuoronperään ylä- ja alamäkeä. Sitten taas tasaista väliin. Tehon pyrin pitämään tasaisena ja vaihtelin siis kadenssia. Välillä pienemmällä vastuksella ja suuremmalla kadenssilla ja välillä suurempi vastus ja alhaisempi kadenssi.

Siis samaan tehoon voi päästä eri vastuksensäädöllä ja toisaalta eri nopeudella (joka siis riippuvaista valitusta välityksestä ja poljinnopeudesta).

Alla olevassa kuvassa Tacxin joskus julkisuuteen päästämä epävirallinen Satorin tehokäppyrästö, joka oman kohtuullisen vähän aikaa kestäneen watti-mittari-ajojen perusteella on aika luotettavakin. Tämä avannee ko. harjoitusvastuksen käyttömahdollisuudet.

http://www2.bike-discount.de/pictures/xxl/7235.jpg

Hyvä perusvehje.

Jahas, kaverit vastailivatkin jo aiheeseen. Mikä on muuten tuossa Satorin tehokäppyrässä tuo x-akselin asteikko? Kadenssi vai? Y-akselilla varmaan watit?

PatilZ
22.10.2009, 15.49
Jahas, kaverit vastailivatkin jo aiheeseen. Mikä on muuten tuossa Satorin tehokäppyrässä tuo x-akselin asteikko? Kadenssi vai? Y-akselilla varmaan watit?

Nopeus. Joka sitten pitää laskea välityksestä ja kadenssista. Eli vastus asetukseen 10 ja nopeus 25km/h (jonka voi tuottaa erilaisilla välitys-kadenssi-kombinaatioilla), niin teho on se karvan auki 450W.

PHI
22.10.2009, 15.51
Nopeus. Joka sitten pitää laskea välityksestä ja kadenssista. Eli vastus asetukseen 10 ja nopeus 25km/h (jonka voi tuottaa erilaisilla välitys-kadenssi-kombinaatioilla), niin teho on se karvan auki 450W.

Ok,selkis:)

Mikko
22.10.2009, 16.34
Mulla on trainerirenkaana Contin Super Sonic ja se ei näytä kuluvan ollenkaan. On hiljainen ja pitävä. Oikeaa trainerirengasta en ole kokeillut.

rhubarb
22.10.2009, 17.27

[linkki /]

No, siitähän selvisi! Yllekirjoittaneelle oli vain jäänyt väärä mielikuva mainoksista. Kiitokset PatilZ:lle, Sidi2:lle ja PHI:lle.

Muoks: Satori + rengas tilaukseen, siihen asti vanhalla jyrsijällä.

nakamura
22.10.2009, 21.30

Satorin laitoin eilen kiinni pyörään ja menihän siinä kokoamisessa aikansa. Tuosta melusta toteaisin, että ainakin alakertaan kuului. Mutta en tiedä sitten oliko telkkaria sen takia pitänyt laittaa lujemmalle. Siis laite omakotitalon ullakolla.

nakamura
22.10.2009, 21.36
Käytin trainerissani vanhaa maantierengasta jotain 150 h ja vielä sillä olisi ajanut hyvän aikaa. Tuli sitten tilattua muun romppeen mukana Contin trainerirengas, joka on kyllä huomattavasti hiljaisempi kuin tuollainen normi maantiekumi. Oleellista kulumisen kannalta on, ettei säädä trainerin rullaa puristamaan takarengasta liian kovaa.
Mietin myös sitä, kuinka kovat paineet pumppaan takarenkaaseen?!

Lasse
22.10.2009, 22.23
Mietin myös sitä, kuinka kovat paineet pumppaan takarenkaaseen?!
No tuohan riippuu täysin renkaasta, mutta jos hommaat sen Contin trainerikumin, ääni melkoisella varmuudella laskee ja pito on sikahyvä.
Painetta minä laitan sen 8-8,5 bar mikä tossa renkaassa on sallittu.
Koko viimetalven ajoin samalla renkaalla eikä kulumista juuri näkynyt.
Kannattaa muistaa myös että jos sitä kumijauhoa ja silppua pääsee trainerin rullan laakerointiin melutaso nousee varmasti ja lopulta seuraa kiinni leikkautuminen.
Contin trainerirenkaasta irtoaa ainesta todella vähän, esim. Tacx vastaava suorastaan sylkee sinistä kumipölyä.

Sidi2
22.10.2009, 22.34
Tacx vastaava suorastaan sylkee sinistä kumipölyä.

:seko::D

Sidi2
22.10.2009, 22.37

Vielä oleellisempaa on että säätää trainerin rullan puristamaan takarengasta riittävän kovaa.

Nimim: Uudella trainerilla testejä tehnyt ja kumirouhetta seinästä siivonnut. Oli säätö kevyellä...

Lasse
22.10.2009, 22.43
:seko::D
No sulla varmaan on sit kestänyt pitkään?
Mulla meni talvikauden aikana kaksi Tacx:in kumii roskiin ja lopulta trainerin moottori takuuremppaan kun kumi teki tehtävänsä.
Tunteja ihan semmonen reipas määrä, voit käydä tuolla miljoonassa minuutissa laskemassa toissa talven tunnit, mä en nyt sun takii jaksa..:cool:

Deve
22.10.2009, 22.54
Mun omasta tacxin trainerikumista ei oo lentäny mitään sinistä pölyä. Hyvin on kestäny kumi vielä. Kuukauden verran ajellu sillä.

PatilZ
22.10.2009, 23.11
Mulla meni talvikauden aikana kaksi Tacx:in kumii roskiin ja lopulta trainerin moottori takuuremppaan kun kumi teki tehtävänsä.
Tunteja ihan semmonen reipas määrä, voit käydä tuolla miljoonassa minuutissa laskemassa toissa talven tunnit, mä en nyt sun takii jaksa..:cool:

Trainerikumit Lassen kestotestissä! :D

Lasse taisi viime talvena vetää lähes saman verran tunteja kuin mä minuutteja, joten ainakin kyytiä renkaat saivat.

Eli nyt siis sulla käytössä Contin oranssi? Asensin eilen pojan filoon moisen ja ainakin käsituntumalta aivan erilainen (olisko sana muovinen hyvä tässä?) rengas. Itse sitä vaan ajelen Tacxilla vielä, kun sen verran vähän mä tota noin niinku ajelen. :o

rhubarb
22.10.2009, 23.20
Mä olisin ostanut tuon Contin myös kun on tullut molempia sormeiltua. Siinä on selvästi parempi fiilis - tosin on Tacx huom. parempi kuin tavallinen rengas - mutta missään kaupassa ei ollut hyvää pakettihintaa Satorin kanssa (bike24.de:ssä muuten halpaa jos joku etsii) joten nappasin nyt vain sen Tacx:in.

Jos joku tarvitsee muuten MTB-vanteeseen trainerirengasta, niin Velosportissa oli varmaan kaksi hyllyllistä :D

Sidi2
23.10.2009, 10.27

Näyttää olleen 47,5h/1500km. Aivan kuin uusi, pinta tummunut.

Ennen käytin loppuun vanhoja maantiekumeja, ainoan kerran oli ongelmaa, kun kokeeksi laiton sen Tacxin rullan löysemmin vasten rengasta. Tunnissa rengas loppu, ja seinä täynnä kumijauhoa.

Mutta ei noi Tacxin renkaat mitenkään ihmeelliset ole, jos ne joskus saan ajettua loppuun, siirryn takaisin vanhoihin maantiellä loppuunajettuihin renkaisiin.

Ainoastaan Michelinin Carboneja (Krylion) ei trainerille enään, ne luistaa.

Ei tarvi jaksaakaan, ihan sama mulle millä ajat, ja mihin uskot.:)

Lasse
23.10.2009, 11.54
No jos vielä kerran..
Tacx suosittelee renkailleen trainereissaan 1-3 kierroksen kiritystä.
Mä olen käyttänyt kahta kierrosta, kiristyshän tehdään niin että rengas koskettaa rullaa ja siitä sitten pyöräytämään.
Kyllähän Tacx kestää varmaan tollasta 100w junnausta maailman tappiin, mutta ei ainakaan noita omia RLV videoiden kovia nousuja, yli 10% nousuissa luistaa kaikilla säädöillä vähän, mikä aihettaa renkaan kuumenemista, muodon menetystä ja muovipölyn irtoamista.
Flanders ohjelmassa muuten pääsee kokeilemaan miltä 20% nousu tuntuu.
Mutta tuo on mukavasti ajettavissa vain Contin renkaalla koska se ei lipsu tässäkään n.+ 400w tahkoamisessa.
Ja noi sun 47 h on mun vajaa 3 viikkoa talviaikaan kun ei CC:llä enään viitti.
Mutta niinkuin sanoit uskoa saa mihin haluaa, kaikki on aina käyttäjästä ja trainerista kiinni joten mitään yleispätevää säätö ohjetta ei ole.
Mutta Conti on silti paras traineri käyttöön tehty rengas, vrt. tavalliseen maantiekumiin ja tähän Tacx:in sinipiikaan.

kervelo
23.10.2009, 12.48
Vittorialtakin näkyy löytyvän trainer-rengas:
http://www.probikekit.com/display.php?code=Y0004

nakamura
23.10.2009, 21.51
Mietin noita watteja, miksi ne on niin tärkeitä? Mun mielestä yks ja sama. Kyllähän reidet tietää mitä on tehnyt.

rhubarb
23.10.2009, 22.11
Watti-noviisina itselleni on ollut hyötyä lähinnä FTP:n selvittämisestä ja siitä että mittarin avulla pystyy pitämään itsensä oikealla tasolla. Muuten menee helposti liian löysästi tai rajusti - enemmän harrastaneet saattavat tosin pystyä samaan ihan perstuntumalta?

Tulipa testattua uutta odotellessa että mun surkealla trainerilla - luulen että se on BBB, vaikka mitään merkintöjä ei olekaan - pääsee ihan maksimissaan n. 470W suurimmalla vastuksella, suurimmalla vaihteella ja 140RPM kun ei jalat sen rivakammin kiepu :)

Sidi2
24.10.2009, 10.14
Tacx suosittelee renkailleen trainereissaan 1-3 kierroksen kiritystä.
Mä olen käyttänyt kahta kierrosta, kiristyshän tehdään niin että rengas koskettaa rullaa ja siitä sitten pyöräytämään.

Ja noi sun 47 h on mun vajaa 3 viikkoa talviaikaan kun ei CC:llä enään viitti.

Asiat selviä, pieni ero:
Aikanaan jostain Tacxin sivulta Swingille tuli tuli luettua toi kiristys. Samalla menetelmällä luki 3,5 kierrosta ja sitä olen käyttänyt. Voi johtua tästä.

Ja totta, päälaji ei ole Tacx, ja kevyitä treenejä, sillä ei tule tehtyä. Se mikä on kevyt toiselle, on max toiselle.

Lasse
24.10.2009, 15.34
Aikanaan jostain Tacxin sivulta Swingille tuli tuli luettua toi kiristys. Samalla menetelmällä luki 3,5 kierrosta.
No joo, käyttöohjeistuksissahan ei ole mainittu oikeaa kierrosmäärää millekkään Tacx:in trainerille.
Itsekkin kyselin tuota ensimmäisen renkaan menetyksen jälkeen sähköpostitse.
Tällöin ei epäilty lipsumista renkaan rikkoutumisen syyksi vaan liiallisen kiristyksen aiheuttamaa renkaan liian suurta painautumaa joka yhdessä korkeamman kitkan, siis lämpeämisen johdosta lopulta sai renkaan menettämään muotoaan ja kumikerroksen irtoamista. Tuolloin tuli käytettyä varmmankin 4 kierroksen kieppeillä olevaa kiristystä. (en laskenut vaan kiristin kunnes tuntui että ei lipsu).
Koska antoivat tuon 1-3 säätöohjeeksi ja foorumilla tuntuivat suosivan 2-3 kierroksen välistä kirrausta siirryin siihen 2:teen. (vähemmän ääntä)
Valitettavasti tälläkään ei ollut muuta vaikutusta kuin että yli 10% nousuissa lipsuminen aavistuksen lisääntyi.
Tacx myönsi lopulta että Fortius/ i Magic trainereiden ohjelmassa oli virhe joka päivitettiin ja ongelma (lipsuminen) poistui (en muita päivitys version numeroa). Virhe kuitenkin aiheutti jarrumoottorin pätkimistä joka tietysti pakotti renkaan luistamaan.
Tacx:in rengas ei kuitenkaan pitänyt noissa jyrkimmissä 15-20% nousuissa ja toisen renkaan sekä trainerin juoksupyörän jumiutumisen jälkeen siirryin Contiin ja homma muuttui kerralla.
Eli yksinomaan tähän ja kulumisen olemattomuuteen perustan väitteen että Contin rengas on ihan toista luokkaa kuin tuo Tacx:in kumes.

Olet oikeassa Sidi 2 että Tacx suosittaa nykyään eksaktia 3,5 kierroksen kirrausta.Ennen ei tällaista ollut koska rengas tyyppejä on lukemattomia eikä sellaista käyttöohjeisiin vieläkään uskallettu laittaa. Kävin hakemassa päivän erillis ohjeistuksen tähän liitteeksi.

http://tacxforum.ilink.nl/templates/subSilver/images/icon_minipost.gif (http://tacxforum.ilink.nl/viewtopic.php?p=68857#68857)Posted: Tue May 12, 2009 3:13 pm Post subject: Tire Pressure and roller resistancehttp://tacxforum.ilink.nl/templates/subSilver/images/lang_english/icon_quote.gif (http://tacxforum.ilink.nl/posting.php?mode=quote&p=68857) Prevent slippage
When you train on high resistance, the pressure between the tire and the roller will increase. To prevent slippage it is of great importance to have the correct tire pressure (between 7 and 8 bar). If you train a lot on high resistance it is best to use an trainer tire.
The second important thing is to put the roller on the correct way on the tire. The standard rule is to put the tire against the roller, and then turn the block knob 3,5 times.
Then do a calibration in the Fortius Software. As long as there is no calibration error the tire and roller are correctly fixed.

Calibration
Our advise is to calibrate each time you start a training. The value of the calibration is not so important. More important is not to get an calibration error.
The calibration is a correction of the loss of resistance due to environment changes. It makes a correction to the wattage output, so that you always train on the same wattage output.
When you have a calibration error, then it means that your tire is not correct attached against the roller. Check the subject: “Prevent slippage”

OJ
24.10.2009, 19.17
Kaksi talvea olen ajanut yhdellä ja samalla Tacxin trainerirenkaalla ja kyllä se vielä toimii. Hommasin Contin trainerirenkaan just viime viikolla ja pitää testailla miten se toimii. Ainakin Kurtilla toi Tacx lipsuu jonkin verran.

Sidi2
24.10.2009, 22.49
No joo, käyttöohjeistuksissahan ei ole mainittu oikeaa kierrosmäärää millekkään Tacx:in trainerille.
Itsekkin kyselin tuota ensimmäisen renkaan menetyksen jälkeen sähköpostitse.
Tällöin ei epäilty lipsumista renkaan rikkoutumisen syyksi vaan liiallisen kiristyksen aiheuttamaa renkaan liian suurta painautumaa joka yhdessä korkeamman kitkan, siis lämpeämisen johdosta lopulta sai renkaan menettämään muotoaan ja kumikerroksen irtoamista. Tuolloin tuli käytettyä varmmankin 4 kierroksen kieppeillä olevaa kiristystä. (en laskenut vaan kiristin kunnes tuntui että ei lipsu).
Koska antoivat tuon 1-3 säätöohjeeksi ja foorumilla tuntuivat suosivan 2-3 kierroksen välistä kirrausta siirryin siihen 2:teen. (vähemmän ääntä)
Valitettavasti tälläkään ei ollut muuta vaikutusta kuin että yli 10% nousuissa lipsuminen aavistuksen lisääntyi.
Tacx myönsi lopulta että Fortius/ i Magic trainereiden ohjelmassa oli virhe joka päivitettiin ja ongelma (lipsuminen) poistui (en muita päivitys version numeroa). Virhe kuitenkin aiheutti jarrumoottorin pätkimistä joka tietysti pakotti renkaan luistamaan.
Tacx:in rengas ei kuitenkaan pitänyt noissa jyrkimmissä 15-20% nousuissa ja toisen renkaan sekä trainerin juoksupyörän jumiutumisen jälkeen siirryin Contiin ja homma muuttui kerralla.
Eli yksinomaan tähän ja kulumisen olemattomuuteen perustan väitteen että Contin rengas on ihan toista luokkaa kuin tuo Tacx:in kumes.

Olet oikeassa Sidi 2 että Tacx suosittaa nykyään eksaktia 3,5 kierroksen kirrausta.Ennen ei tällaista ollut koska rengas tyyppejä on lukemattomia eikä sellaista käyttöohjeisiin vieläkään uskallettu laittaa. Kävin hakemassa päivän erillis ohjeistuksen tähän liitteeksi.

http://tacxforum.ilink.nl/templates/subSilver/images/icon_minipost.gif (http://tacxforum.ilink.nl/viewtopic.php?p=68857#68857)Posted: Tue May 12, 2009 3:13 pm Post subject: Tire Pressure and roller resistancehttp://tacxforum.ilink.nl/templates/subSilver/images/lang_english/icon_quote.gif (http://tacxforum.ilink.nl/posting.php?mode=quote&p=68857) Prevent slippage
When you train on high resistance, the pressure between the tire and the roller will increase. To prevent slippage it is of great importance to have the correct tire pressure (between 7 and 8 bar). If you train a lot on high resistance it is best to use an trainer tire.
The second important thing is to put the roller on the correct way on the tire. The standard rule is to put the tire against the roller, and then turn the block knob 3,5 times.
Then do a calibration in the Fortius Software. As long as there is no calibration error the tire and roller are correctly fixed.

Calibration
Our advise is to calibrate each time you start a training. The value of the calibration is not so important. More important is not to get an calibration error.
The calibration is a correction of the loss of resistance due to environment changes. It makes a correction to the wattage output, so that you always train on the same wattage output.
When you have a calibration error, then it means that your tire is not correct attached against the roller. Check the subject: “Prevent slippage”

Ja sulla on niin hienot vehkeet, ettei voi kuin unelmoida semmoisista.

Swingillä ja Flowlla mennään.

Onhan mulla nenän edessä joku vuorikuva jossa Fausto Coppi ajelee soratietä, muttei se kai elävää kuvaa korvaa...

Hidasmuttakankee
29.10.2009, 21.50
Sori OT mutta aattelin että täältä keskustelusta voisi löytyä alan specialiäijät ja sen myötä tietoa/apuja perustamaani ketjuun, liittyy mukavasti tähän harjoitusvastus treeniin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36999

nakamura
30.10.2009, 22.10
Täytyy sanoa, että Tacx Satori on tosi mahtava vastus. Tukeva kuin mikä ja vastusta löytyy HIEMAN enemmän kuin kuntopyörästä.

OJ
31.10.2009, 23.50
Kaksi talvea olen ajanut yhdellä ja samalla Tacxin trainerirenkaalla ja kyllä se vielä toimii. Hommasin Contin trainerirenkaan just viime viikolla ja pitää testailla miten se toimii. Ainakin Kurtilla toi Tacx lipsuu jonkin verran.
Ja toimiihan se Conti. Ei tarvitse vaihtaa Tacxiin takaisin.

Toni.T
01.11.2009, 13.19
Itse ajelen Tacxin halvimmalla vastuksella mitä CRC:stä löytyi. Oishan ne virtuaali hommat varmaan ihan kivoja mutta käy se näinkin.

jiiteeteepee
01.11.2009, 21.03
Mites kun tuli hommattua vastus käytettynä ja aika noviisi niiden suhteen. Oli todella raskaan tuntunen jos oli päällä normaali kesä-vaihde (esim. 2 edestä ja 5 takaa) ja vastuksesta pienin mahdollinen. Pitäiskö pyörästä kans laittaa pienin mahdollinen? Vai onko se vastuksella polkiessa aina hieman raskaamman tuntuista kuin maantiellä? Entä onko renkaalla vaikutusta raskauteen (nyt oli michelin orium)? ja näytti jo kuluvan hieman.

-XC-
02.11.2009, 07.36
Mites kun tuli hommattua vastus käytettynä ja aika noviisi niiden suhteen. Oli todella raskaan tuntunen jos oli päällä normaali kesä-vaihde (esim. 2 edestä ja 5 takaa) ja vastuksesta pienin mahdollinen. Pitäiskö pyörästä kans laittaa pienin mahdollinen? Vai onko se vastuksella polkiessa aina hieman raskaamman tuntuista kuin maantiellä? Entä onko renkaalla vaikutusta raskauteen (nyt oli michelin orium)? ja näytti jo kuluvan hieman.
Vastus on raskaampaa kuin livenä.
Kumit vaikuttaa raskauteen.:D
Sääjöt vaikuttaa kans.
Polet muutaman tuhat kilsaa sillä vastuksella niin oot sopivan turta olla vertailematta livepyöräilyyn. Sitä vaan outtaa taas seuraavaa sulaa ja vaan, polkee ja polkee ja polkee ja polkee ja polkee.

Ana
02.11.2009, 18.53
Voi olla että menee ohi aiheen, mutta laitan nyt kuitenkin. Katsoin noi aloittelijan selkävaivat ym. mutta en ole löytänyt, onko muilla tullut selkä kipeäksi trainerilla ajaessa.

Kesällä tulee ajettua n. 4000 km kilpurilla ja ei mitään suurempia vaivoja ole viime vuosina ollut. Talvella jonkin verran kuntosalin kuntopyörällä ja trainerilla kotona. Viime talvena ajoin ekat lenkit trainerilla.

Laitoin pyörän "talviteloille" kiinni traineriin reilu viikko sitten ja olisinko ajanut 4-5 x 40 min lyhyen lenkin reilu viikon aikana ja nyt selkä siis aivan jumissa. Kipuja sekä alaselässä että keskemmällä selkää. Viime talvena ei ollut mitään ongelmia trainerilla ajaessa. Ehkä olen käyttänyt hieman suurempia vastuksia kuin maantiellä ja hitaampaa frekvenssiä, mutta en siis ole mielestäni tehnyt mitään kaameaa voimavääntöä.

Mietin, että Trainerilla jää ainakin pyörän pienetkin sivuliikkeet (sivujousto polkiessa) kokonaan pois tai ainakin pienenee huomattavasti. Voisiko se jotenkin olla syynä selän rasittumiseen ja voiko hieman liian isot vastukset olla syy ? tuleeko muuta mieleen, mitä en olisi osannut huomioida ? Mutta siis samoilla säädöillä kuin tiellä niin trainerilla parin lyhyen lenkin jälkeen selkä heti tosi kipeä.

Antti Kuitto
02.11.2009, 20.54
Kokeile välillä ajaa lyhyitä pätkiä putkelta. Tiedän, se on hieman nihkeää, jos vastus ei ole sivulle heiluvaa mallia kuten esim. se kurtin rokkimalli, mutta silti tuosta voisi olla hyötyä. Itsellä ei selkä kyllä puudu, mutta takamus tykkää välillä pienestä lepohetkestä...ja tuon vuoksi olen nyt hieman testaillut erilaisia satuloitakin.... :)

rhubarb
02.11.2009, 21.05
Muista myös, että käytännössä pyörä on (yleensä) täysin joustamaton koska se on kiinnitetty navasta. Vaikka kuinka kovilla renkailla ajaisi normaalisti, joustoa löytyy silti.

Toinen tekijä on se varmaan aiemminkin mainittu 'rullailun' puute. Pitäisi vissiin selvittää onko tehokkaampaa ajaa trainerilla jatkuvalla pyörityksellä vaiko mukailla oikeaa ajoa mahdollisimman tarkasti, rullailu ja kadenssinmuutokset mukaanlukien.

Itsellänikin on tullut pientä kipua tuonne pakaralihaksen alaosaan...en ole vielä saanut selville, onko kysymyksessä mahdollisesti satulan muoto vaiko yksinkertaisesti lihasrasitus.

Satori tuli tänään DHL:n kyydissä. Asennus oli helppoa, ohjeet olivat hieman ylisuunnitellut. Vaihdevipu ei (tieteenkään *huoks*) mahdu ovaalitangon ympärille, joten kiinnitin sen ihan kippuran päähän kun ei se sielläkään tiellä ole. Hyvin löytyy skaalaa vastuksesta normaalista ajosta ihan (meikäläisen) voimaharjoitteluun asti!

erkkk
02.11.2009, 21.47
Täytyy sanoa, että Tacx Satori on tosi mahtava vastus. Tukeva kuin mikä ja vastusta löytyy HIEMAN enemmän kuin kuntopyörästä.
Riippuu kuntopyörästä. Vanhoissa kitkajarrullisissa vastusta saattoi saada niin paljon että sitä kampea ei saanut pyörimään edes runnomalla. Onko noista nykyisistä trainereista yhdestäkään siihen että nykäisee vaikkapa 50 kierr/min tuhannen watin teholla?

PHI
02.11.2009, 22.43
...Satori tuli tänään DHL:n kyydissä. Asennus oli helppoa, ohjeet olivat hieman ylisuunnitellut. Vaihdevipu ei (tieteenkään *huoks*) mahdu ovaalitangon ympärille, joten kiinnitin sen ihan kippuran päähän kun ei se sielläkään tiellä ole. Hyvin löytyy skaalaa vastuksesta normaalista ajosta ihan (meikäläisen) voimaharjoitteluun asti!

Joo, eiköhän siinä vastus riitä. Riittää myös näille hepuille :D:
http://www.tacx.com/mediatheek/images/producten/trainers/fietstrainers/satoriblue/satoriblue_175x285.jpg

wanderer
02.11.2009, 22.55
Road Machine antaa pikatestin perusteella n. 415W 38 km/h vauhdilla, 53/12 välityksellä, 70 rpm kadenssilla ja Continentalin trainerirenkaalla. Ei siis mikään junttausvehje.

PHI
02.11.2009, 23.01
Road Machine antaa pikatestin perusteella n. 415W 38 km/h vauhdilla, 53/12 välityksellä, 70 rpm kadenssilla ja Continentalin trainerirenkaalla. Ei siis mikään junttausvehje.
PowerTap?

wanderer
02.11.2009, 23.24
Juu, eli siis 415W navassa = jonkun verran enemmän kammella.

Ihan hyvä kombo tuo PT-kiekko ja Road Machine. Ei piuhoja, ja kesällä saa tehonmittauksen maantiepyöriin sekä lämmittelyrainerin tempolähtöihin. Eipä onnistu ergotrainerin paloittelu samaan malliin ja SRM on sen parikolme tonnia per pyörä. Toi setti on kuitenkin kaikkineen selvästi alle 1,5 ke. Väittäisin, että halvin mahdollinen (minun kriteeriin sopiva) ratkaisu.

PHI
02.11.2009, 23.36
Juu, eli siis 415W navassa = jonkun verran enemmän kammella.

Ihan hyvä kombo tuo PT-kiekko ja Road Machine. Ei piuhoja, ja kesällä saa tehonmittauksen maantiepyöriin sekä lämmittelyrainerin tempolähtöihin. Eipä onnistu ergotrainerin paloittelu samaan malliin ja SRM on sen parikolme tonnia per pyörä. Toi setti on kuitenkin kaikkineen selvästi alle 1,5 ke. Väittäisin, että halvin mahdollinen (minun kriteeriin sopiva) ratkaisu.

Arvaan vaan, olenko suunnitellut samaa settiä? Oma Tacxin Flow hajosi tuossa jokin aika sitten 6 v. käytön jälkeen ja tuo PT yhdistettynä omaan Satoriin antaisi mahdollisuudet tehdä kaikki treenit samalla vastuksella.
Joo, noissa tempolämmittelyissä myös mahtava.

rhubarb
03.11.2009, 00.19
Mulla on juu tuo PowerTap:in takanapa käytössä, toimii varsin hyvin trainerilla. Ainoa huono puoli on että ulkona joutuu CX:llä ajamaan ilman tehoja kun siinä on levyjarru joten tuota kiekkoa ei voi siihen siirtää. Tulee sitten lähinnä PK/kestävyyttä ulkosalla.

Laitan noita watteja tuossa huomenna jos jotakuta kiinnostaa. Nyt on vähän myöhä lähteä kokeilemaan, vaikka äänentuotto onkin melko maltillinen (ja suht. miellyttävä, matalaoktaavinen hurina eikä sellainen sirkkelin ujellus.)

Niin:

Hyvin pikapikaa ja epätieteellisesti koetin aamusella että normaalilla maantievälityksellä, ts. 50/22 tjsp., @90RPM kevyin vastus antoi n. 130W, 5. pykälä n. 230W ja 10. n. 380W. Suurimmalla vaihteella ja vastus tapissa mentiinkin sitten jo yli 600W melko matalilla kierroksilla...eli skaalaa siis tosiaan löytyy.

Antti Kuitto
03.11.2009, 00.20

Pitääpä itekin tsekata mitä arvoja SRM antaa noilla vauhdeilla, välityksillä ja kadenssilla. Tarkistin juuri että viimeisimmässä treenissä 10sec peak on ollut 393w ap, kadenssi 80rpm ja nopeus 40.5kmh, välityksestä en osaa sanoa, tuskin on suurin tuuma ollut kuitenkaan pelissä.

Renkaana on contin treinerirengas, vastuksena road machine ja renkaan ympärysmittaa en ole kalibroinut, eli siellä on se defaultti, joten tota nopeutta ei kannata kauheasti tuijottaa...

Ana
03.11.2009, 12.05
Kiitos vinkeistä, selkä jo vähän parempi, jos taas joku päivä uskaltautuisi trainerin selkään. Joo yhtään en ole ajanut putkelta, täytyy opetella ajamaan pikkupätkiä. Ja en ole kyllä rullaillutkaan, koska olen ajanut niin lyhyitä pätkiä. Täytyy lisätä löysiä rullailuja joukkoon.

SeWentwenty
03.11.2009, 12.55
Eilen soitti dhl kaveri, että mihin aikaan voi tuoda flow:n. Olin tuolloin töissä joten toi sen töihin. Oli kyllä jopon kuljetuskapasiteetti aika lailla täpissä kun sen tarakalle virittelin. Vähän eilen kokeilin ja ihan hyvältä tuntui. Nyt kiinostaisi tietää tapa jolla saisin FTP:n kätevästi mitattua?

Antti Kuitto
03.11.2009, 12.58
Eilen soitti dhl kaveri, että mihin aikaan voi tuoda flow:n. Olin tuolloin töissä joten toi sen töihin. Oli kyllä jopon kuljetuskapasiteetti aika lailla täpissä kun sen tarakalle virittelin. Vähän eilen kokeilin ja ihan hyvältä tuntui. Nyt kiinostaisi tietää tapa jolla saisin FTP:n kätevästi mitattua?

Ajat 20min lämmittelyä, sen jälkeen 5 minsaa täysiä, sitten 10 minsaa kevyttä pyörittelyä ja sitten 20min täysiä. Lopuksi puolisen tuntia jäähdyttelyä. Sitten data koneelle ja tuosta 20min keskitehoista vähennät 5 prosenttia ja se on siinä. Muista aloittaa toi 20min veto järkevällä vauhdilla, eli ei kannata alussa lähteä repimään liikaa, muuten voi käydä huonosti... :)

OJ
03.11.2009, 18.59
Ajat 20min lämmittelyä, sen jälkeen 5 minsaa täysiä, sitten 10 minsaa kevyttä pyörittelyä ja sitten 20min täysiä. Lopuksi puolisen tuntia jäähdyttelyä. Sitten data koneelle ja tuosta 20min keskitehoista vähennät 5 prosenttia ja se on siinä. Muista aloittaa toi 20min veto järkevällä vauhdilla, eli ei kannata alussa lähteä repimään liikaa, muuten voi käydä huonosti... :)
Tai sitten tämän artikkelin mukaan http://alex-cycle.blogspot.com/2008/05/seven-deadly-sins.html

Viime kesänä mä testailin tolla 5 min "täysillä" ja 20 min "täysillä". Ton testin mukaan FTP olisi ollut 310-315 W, mutta pari päivää myöhemmin meni kaksi tuntia 306 watin keskarilla enkä edes kuollut kovin pahasti. Eli ei kannata luottaa vain yhteen testiin.

OJ
03.11.2009, 20.36
Piti sitten itsekin mennä kokeilemaan isolla tuumalla. Minuutin verran 53 x 12 välityksellä ja 76 keskikierroksilla antoi 488W. Ei taida minusta olla voima-ajajaksi kun toi tuntui aikamoiselta runttaamiselta. Ja taitaa olla joku tauti puskemassa päälle kun ton vedon jälkeen ei enää varsinaisesta treenistä oikein tullut mitään.

Lasse
04.11.2009, 13.52
Tämmöseen sitten netissä törmäsin, pitänee ruveta rakentelemaan "low cost" traineria...:D
http://www.humboldt.edu/~ccat/pedalpower/josephSP2004/index.html

Samu Ilonen
04.11.2009, 14.28

Täytyypä kokeilla paljon oli vauhtia, 1,1kW meni samalla välityksellä mutta en muista cadenssia. Siinä ei Kurt viä rokannut juurikaan....

JoVain
04.11.2009, 21.34
Tuolta (http://www.kurtkinetic.com/documents/Power_Curves419.pdf) kun kattelen, ni Samulla olis ollu 1,1kW:lla 58 ja rapiat vauhtia. 415 watilla taasen pitäis olla yli 40 mittarissa.

nimenion
04.11.2009, 21.36
Nastarenkaat vaan alle (rapiat 300 nastaa per nakki) ja baanalle. Kyllä taas keväällä tuntuu kevyeltä!

Samu Ilonen
04.11.2009, 21.52
Tuolta (http://www.kurtkinetic.com/documents/Power_Curves419.pdf) kun kattelen, ni Samulla olis ollu 1,1kW:lla 58 ja rapiat vauhtia. 415 watilla taasen pitäis olla yli 40 mittarissa.

Kuulostaa ihan mahdolliselta. Maantipyörällä kun vetää reilua 4-kympiä ilman myötätuulta niin jokus 400W siä pyörii tielläkin. Cadenssi ei viä siis ole edes tapissa 53/12 välillä jos vauhtia on alle 60.

illO
05.11.2009, 21.39
Osaisiko kukaan suositella hyvää traineria aloittelijalle alle 250€ hintaluokassa.

Sakari Kyrö
05.11.2009, 22.02
Osaisiko kukaan suositella hyvää traineria aloittelijalle alle 250€ hintaluokassa.

Eikös Kurt Road Machine (http://www.kurtkinetic.com/road-machine-p-35-l-en.html) liiku tuossa hintaluokassa? Hiljainen, tukeva ja elinikäinen takuu.

Ehkä aavistuksen verran kalliimpi, mutta eipä ainakaan mene rikki, ja toimii kuin kello. :)

CRC:stä 276 € (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45289)

illO
05.11.2009, 22.34
Mites, onko kenelläkään kokemusta Tacxin Satorista? Hinta-laatusuhde?

apartanen
05.11.2009, 22.39
Mites, onko kenelläkään kokemusta Tacxin Satorista? Hinta-laatusuhde?

Ei mikään hiljaisin. Vastusta saat säädettyä näppärästi välillä 1-10. Plussaa mukana tulevasta etukiekon korokkeesta.
Nopea kiinnittää, kunhan takakiekossa on kiinni Tacxin oma pikalinkku.
Kaipa se on hintaansa nähden ihan passeli, mutta parempiakin saa (vähän enemmän panostamalla).

PHI
05.11.2009, 22.41
Ei mikään hiljaisin.

Hmmm...oma Satorini on ainakin selvästi hiljaisempi kuin Flow.

apartanen
05.11.2009, 22.53
Hmmm...oma Satorini on ainakin selvästi hiljaisempi kuin Flow.

Minulla ei ole omakohtaista vertailukohtaa, mutta televisiota ei tahdo kuulla kun junnaa menemään.

OJ
06.11.2009, 00.29
Satori taitaa kustantaa 50 euroa vahemman kuin KK Road Machine. Jos ma olisin vastaavan valinnan edessa, niin maksaisin sen 50e enemman ja ostaisin KK:n.

PHI
06.11.2009, 01.10
Satori taitaa kustantaa 50 euroa vahemman kuin KK Road Machine. Jos ma olisin vastaavan valinnan edessa, niin maksaisin sen 50e enemman ja ostaisin KK:n.
Taitaa yli satasen olla hintaeroa:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=4735;pid=69;g roup=100;menuid1=5

kervelo
06.11.2009, 08.32

Kinetic-traineri ei ole juurikaan kalliimpi kuin esim.Satori:
http://www.profirad.de/kinetic-road-machine-hometrainer-p-14375.html

Samu Ilonen
06.11.2009, 08.36
CRC:stä 276 € (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45289)

Ompas kummaa, ne on kalliimpia CRC:ssä kun kun suomessa? Kaikki Kurtitit meinaan.

OJ
06.11.2009, 18.08
Ompas kummaa, ne on kalliimpia CRC:ssä kun kun suomessa? Kaikki Kurtitit meinaan.
CRC pudotti hintaa eilisestä...muttamutta...nämä ovat saatavilla jo joulukuun alussa:D

Kirjoittelinko muuten jo aikaisemmin tästä? Kun tällä foorumilla ilmeisesti on porukkaa joiden FTP on 400 W tai yli, niin tämä on varmaan ihan paikallaan. Jos ajat pidemmät vedot (>20min) 400 W tai kovemmilla tehoilla, niin hommaa toi Pro Trainer ja käytä sitä ainoastaan ton lisävauhtipyörän kanssa. Pieni vauhtipyörä ja 400 W tehoa pidemmän aikaa kuulema käräyttää ton vastuksen. En tiedä miten nopeasti, mutta näin on kuulema tapahtunut.

Mikko
06.11.2009, 18.19
Miten vauhtipyörän massa voi vaikuttaa vastuksen paloon?

Sakari Kyrö
06.11.2009, 19.32

Voisiko olla sen takia että isomman vauhtipyörän massan tapauksessa, saman tehon tuottama energia menee enemmän vauhtipyörän pyörittämiseen, ja vähemmän vastukseen?

Mikko
06.11.2009, 19.38
Ei! Vauhtipyörä ei kuluta energiaa. Jos ajat pienellä vauhtipyörällä hyvällä pyörityksella, ja isolla vauhtipyörällä huonolla pyörityksellä, traineri ei eroa huomaa.

OJ
06.11.2009, 20.05
En tiedä, mutta näin on melkein tieteellisissä testeissä huomattu.

Kun mulla on pyörinyt parhaimmillaan 370 wattia 20 minuutin ajan ja normaalissa talvitreenissä selkeästi tonkin alle, niin mun ei tosta tarvitse huolestua. Jos alan dropittelemaan epolla, niin sitten saisi traineri vähän enemmän kyytiä.

Deve
06.11.2009, 20.27
Onneks tässä on vielä se 50 wattia ennenkuin se 400 menee puhki niin ei itellä oo mitää hätää :D Mut vähän ihmettelen tota että käryäis sitten jos pitempää tuuppaa 400 wattia, ei oo Pro Trainerissa ja Rock & Rollissa sitten sama vastus?

nakamura
06.11.2009, 21.59
Satorilla tullut nyt ajeltua muutaman kerran. Pitää vaan saada tuo yläkerran tv näkymään, niin polkeminen on mukavampaa. Mutta mainiolta tuo tuntuu. Varmaan myöhemmin talvella pitänee lisätä ajotunteja. Ehkä voimaakin.

OJ
07.11.2009, 08.46
Et kai sä meinaa tosissas että kaikki suo kovemmat käyttää EPOA?
Totahan mä tarkoitin! Ottaa vaikka sen silmän käteen ja koittaa uudestaan. Laita yksityisviestiä jos kaipaa rautalankamallia. Voisiko olla, että ymmärsit viestini tahallasi väärin?

Deve
07.11.2009, 15.27
Torstaina meni ihan ilosesti 2x20min ~350W. Tänään teki jo alusta asti ihan tappoa 300 watilla, tunnin viitsi jauhaa ja ihan paskalta tuntu alusta asti. Hyvin voi sitten vaihdella kynnysteho päivittäin, tai sitten tänään oli vaan ns. huono päivä.

OJ
07.11.2009, 19.10
Torstaina meni ihan ilosesti 2x20min ~350W. Tänään teki jo alusta asti ihan tappoa 300 watilla, tunnin viitsi jauhaa ja ihan paskalta tuntu alusta asti. Hyvin voi sitten vaihdella kynnysteho päivittäin, tai sitten tänään oli vaan ns. huono päivä.
Tsekkaa tämä http://alex-cycle.blogspot.com/2008/05/seven-deadly-sins.html

Joskus on huonoja päiviä ja silloin ei treeni oikein onnistu. Toi 50 watin ero on kyllä aika iso, eli saattaa olla huonon päivän ja mittavirheen yhdistelmä.

EePee
09.11.2009, 12.05
Onko kukaan muu saanut Kurttiansa epätasapainoon? Rokkenrollini jyrisee mielestäni enemmän kuin alkuun. Muuten pelittää edelleen loistavasti, mutta nyt on seurana samantyyppinen kierroslukuun sidoksissa oleva jyrinä, kuin tasapainottamattomassa autonrenkaassa. Tuskin on vielä puhki poljettu, mutta siirtäessä on voinut jokin kohta retkahtaa vähän väärään asentoon. Ei ole montaa liikkuvaa osaa, ajattelin aloittaa tarkistamalla vauhtipyörän lisälimpun asennuksen. Jos ei auta, ehkä lyijyteippiä vaihtopyörän kanttiin?

Samu Ilonen
09.11.2009, 13.47
Otappa lisäpaino irti ja laita takaisin. Jos se ei ole kunnolla paikallaan? Selviää alle puolen minuutissa siitä.

EePee
09.11.2009, 15.10
Otappa lisäpaino irti ja laita takaisin. Jos se ei ole kunnolla paikallaan? Selviää alle puolen minuutissa siitä.

Tänks! Tuosta juuri ajattelin aloittaa. Katselin manuaalistakin tässä välissä, että limppu (Pro resistance unit - hieno nimi!) on näköjään kiinni vain sillä yhdellä näkyvissä olevalla sormin kierrettävällä pultilla. (tosin mulla on sen verran tiukassa, että tarvii löytää joku sopiva työkalu irroittamaan pultti sitä hajottamatta..)

JuhaH
09.11.2009, 15.25
Tänks! Tuosta juuri ajattelin aloittaa. Katselin manuaalistakin tässä välissä, että limppu (Pro resistance unit - hieno nimi!) on näköjään kiinni vain sillä yhdellä näkyvissä olevalla sormin kierrettävällä pultilla. (tosin mulla on sen verran tiukassa, että tarvii löytää joku sopiva työkalu irroittamaan pultti sitä hajottamatta..)

Huomioi että sinä mustassa ruuvissa on vastakierre. Aukenee myötäpäivään.

illO
09.11.2009, 17.58
Onko tälläisestä mihinkään? http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Elite_Crono_Mag_ElastoGel_Trainer/5360026396/

Kokemuksia?

Samu Ilonen
09.11.2009, 19.07
Johtuen siitä että renkaaseen kiinniottava rulla ja vauhtipyörä ovat samaa kokoluokaa kuin Taxc:eissa, on ajotuntumakin samaa luokkaa. Ei välttämätttä postiivinen asia. Toi Elastogel on kyllä hiukan hiljaisempi kuin Taxc:it joissa on metallirulla, ainakin minusta.

OJ
09.11.2009, 19.24
Onko tälläisestä mihinkään? http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Elite_Crono_Mag_ElastoGel_Trainer/5360026396/

Kokemuksia?
Osta mieluummin nestevastus kun se jeesaa sen tuntuman kanssa edes vähäsen.

BuRaX
09.11.2009, 20.16
Oliko minulla rengas liian tiukasti vastuksessa kiinni, kun 44 min treenin jälkeen tacxin treenikumin keskiosa ei ollutkaan enään niin kirkkaan sininen, kuin pinta olisi lähtenyt.
Normaaliako?

SammyB
09.11.2009, 20.23

Kokemuksia?
Minulla on tuollainen ja ei juuri valittamista. Melko hiljainen, hiki lentää ja sykkeet nousee tarvittaessa. Eipä tosin suuremmin vertailukokemustakaan muunlaisista.

Antti Kuitto
09.11.2009, 20.29
Onko kukaan muuten pohtinut lisävauhtipyörän laittamista tavalliseen road machine:en? Pultti auki ja lisäpaino paikalleen? Omassa käytössä tuosta ei varmasti mitään hyötyä olisi, mutta ajatus kuitenkin heräsi... :) Tuo lisäpainohan ei oo paha ammattimiehen sorvata...

TimoP
10.11.2009, 09.43
Onko kukaan muuten pohtinut lisävauhtipyörän laittamista tavalliseen road machine:en? Pultti auki ja lisäpaino paikalleen? Omassa käytössä tuosta ei varmasti mitään hyötyä olisi, mutta ajatus kuitenkin heräsi... :) Tuo lisäpainohan ei oo paha ammattimiehen sorvata...

Onhan tuota joku pohtinut:

Can I upgrade my Kinetic Road Machine so I can use the optional 12 lb. flywheel that comes with the Kinetic Pro Machine?
No we are sorry but you cannot. The Pro Machine was designed specifically for use with the extra weight of the optional 12 lb. flywheel. Because of the extra weight, it requires a bigger 16mm shaft (versus the 12mm of the Road Machine) and also the Pro Machine’s 16 mm shaft is threaded to accept the attachment bolt to hold the 12 lb. flywheel in place.

Lähde: http://www.kurtkinetic.com/faq.php

OJ
12.11.2009, 20.47
Päivän pähkinä. Olli Olematon ajaa KK Pro Trainer trainerilla 60 minuuttia keskinopeudella 35,2km/h. PowerTap näyttää keskitehoksi 275 wattia, mutta KK:n tehofunktion mukaan keskiteho olisi 320 wattia. Mitenkäs tämä tällainen on oikein mahdollista? 320 wattia olisi aika pirun paljon kun kyseessä oli suht kevyen tuntuinen treeni.

JoVain
12.11.2009, 21.33
Päivän pähkinä. Olli Olematon ajaa KK Pro Trainer trainerilla 60 minuuttia keskinopeudella 35,2km/h. PowerTap näyttää keskitehoksi 275 wattia, mutta KK:n tehofunktion mukaan keskiteho olisi 320 wattia. Mitenkäs tämä tällainen on oikein mahdollista? 320 wattia olisi aika pirun paljon kun kyseessä oli suht kevyen tuntuinen treeni.

Nopeusmittarissa pyörän kehän mitta väärä? Tapin kalibrointi? Vastus rikki?

Tai jos Olli ei olekaan Olematon, vaan niin hirmu iskussa, että 320 wattia ei tunnu missään, ja siks PowerTappikin näyttää vaan 275:D

erkkk
12.11.2009, 21.46
a) Olli on käynyt väärällä lisäravinnepurkilla
b) Ollilla on mittavirhe
-Ollilla on liian hyvin rullaava pyörä. Olli kokeilee seuraavaksi nastoja.
-Ollin Kurt on Kurtuilla.
- Voimatappi on tuskin kenollaan kun Olli ei puuskuttanut.
c) Onkos olli katsonut hetkellisten wattien lukemia, eli täsmääkö ne. Tapa laskea keskiarvoa saattaa heittää lukemia aika vituilleen jos lukemat ei säily tasaisena. Pätee monien nopeusmittarien keskinopeuksiin, powertapin keskiwattien funktiosta ei havaintoa.

OJ
13.11.2009, 00.34
a) Olli on käynyt väärällä lisäravinnepurkilla
b) Ollilla on mittavirhe
-Ollilla on liian hyvin rullaava pyörä. Olli kokeilee seuraavaksi nastoja.
-Ollin Kurt on Kurtuilla.
- Voimatappi on tuskin kenollaan kun Olli ei puuskuttanut.
c) Onkos olli katsonut hetkellisten wattien lukemia, eli täsmääkö ne. Tapa laskea keskiarvoa saattaa heittää lukemia aika vituilleen jos lukemat ei säily tasaisena. Pätee monien nopeusmittarien keskinopeuksiin, powertapin keskiwattien funktiosta ei havaintoa.

b) - Vaihdoin Tacxin kumin Contin trainerikumiin, mutta tämänhän pitäisi vain kutistaa eroa kun rengas ei sudi niin pahasti.
- Kurtti saattaa olla kurtuilla ja tappi ketuillaan kun ne ovat molemmat jo pari vuotta vanhoja, mutta tapilla ei ole kilometrejä takana kuin ~15 tuhatta, joista iso osa sisätiloissa.
- Renkaan ympärys on asetettu 2092 mm
c) Koska ajoin trainerilla, niin tasaisella vauhdilla tuli painettua menemään.

Edellisenä päivänä samaa vikaa, eli keskinopeus 36,5km/h ja keskitehot 306 W. Toi ~45 watin ero on paljon. Pitää laittaa Kurtille sähköpostia.

PHI
13.11.2009, 00.41
a) Viime aikoina se purkki on ollut sellainen mallasjuomalla täytetty alumiinininen tölkki. Ei pitäisi vaikuttaa muuten kuin tehoa alentavasti.
b) - Vaihdoin Tacxin kumin Contin trainerikumiin, mutta tämänhän pitäisi vain kutistaa eroa kun rengas ei sudi niin pahasti.
- Kurtti saattaa olla kurtuilla ja tappi ketuillaan kun ne ovat molemmat jo pari vuotta vanhoja, mutta tapilla ei ole kilometrejä takana kuin ~15 tuhatta, joista iso osa sisätiloissa.

Edellisenä päivänä samaa vikaa, eli keskinopeus 36,5km/h ja keskitehot 306 W. Toi ~45 watin ero on paljon. Pitää laittaa Kurtille sähköpostia.

Aika jännä juttu, että kun mulla Tacx Flow hajosi 6 vuoden vääntämisen jälkeen, niin sekin alkoi näyttää tuollaiset 50w liikaa. Olisikohan ominaispiirre näissä vempeleissä, eli kun hajoo, niin hajoo samantyyppisesti?

rhubarb
13.11.2009, 00.43
Saattaisikohan syynä olla, että Kurt tarjoaa NP:tä tai jotain vastaavaa?

Joka tapauksessahan se joutuu "arvioimaan" kuinka paljon voimaa pedaaleihin tulee, ja siihen vielä päälle se 5-10W alempi numero jonka PowerTap antaa voimansiirron "väärältä" puolen, joten on se kai mahdollista että hieman optimistisesta arvioinnista tai varsinaisista laskuvirheistä johtuen eroa noiden välillä voi olla...45 on kyllä aika suuri erotus.

Vertauksena muuten, itse ajelin eilen n. 3 minuuttia tuollaisella 290W (eli n. 4,2W/kg) ja oksu meinasi tulla. Vähän täytyy vielä reenata :p

OJ
13.11.2009, 00.56
Oli kumminkin kyse tasavauhtisesta tunnin vedosta, eli NP ja AP olivat kahden watin sisällä. Ja toi 275 wattia on mulle reippaasti alle 4W/kg.

Laitoin Kurtille sähköpostia, katellaan mitä niillä on sanottavaa.

Viime talvena ei kovin usein tullu ajettua 20 minuutin vetojakaan yli 36km/h trainerikeskarilla.

EePee
13.11.2009, 11.04
Huomioi että sinä mustassa ruuvissa on vastakierre. Aukenee myötäpäivään.

Näinkö on? Mietinkin pyörimissuuntia, mutten päässyt varmaan lopputulokseen. Manuaalissa ei ollut varoitusta, oletetaan tietenkin että laite kasataan ensin, jolloin asia selviää kokoajalle.. Itse ostin kuitenkin kapistuksen valmiiksi läjässä.. Kiitos vinkistä, varmaan viikonloppuna koitan säätää..

Samu Ilonen
13.11.2009, 11.21
Se aukeaa ns. eteenpäin ts. myötäpäivään tosiaa, on helposti kireellä. En määkään sitä sormilla auki saanut mutta ihansa avitti pyhdeillä niin aukesi helposti.

Onko kellään sellasta uudempaa Kurt-mittaria? Hankin sellasen kyllä heti kun niitä saa, ns. kokeeksi mutta nyt niitä ei saanut. Hoituuhan se tehonäyttö ihan tavallisella nopeusmittarillakin mutta olisi se orginaali kätevä.

mrLoirot
13.11.2009, 12.07
Onko kellään sellasta uudempaa Kurt-mittaria? Hankin sellasen kyllä heti kun niitä saa, ns. kokeeksi mutta nyt niitä ei saanut. Hoituuhan se tehonäyttö ihan tavallisella nopeusmittarillakin mutta olisi se orginaali kätevä.Mulla on se uusi langallinen versio. Näyttö on kooltaan melko iso, mutta jotkut rivit (tehoarvailu ja kadenssi) voisivat olla selkeämmillä merkeillä. Mulla tuo ongelma johtuu ikänäöstä, mutta näen kuitenkin samankorkuiset merkit paremmin Cateyen nopeusmittarista tai Polarin sykemittarista.

wanderer
13.11.2009, 14.35
Kineticin vastus antautumassa? Jos ei enää pidä tehoa käyrän mukaan.

illO
13.11.2009, 18.30
Sopiiko Tacxin Satori hyvin ihan perus PK-treeniin. Että kuinka raskaat ne "välitykset" siinä on?

rhubarb
13.11.2009, 21.17
Sopiiko Tacxin Satori hyvin ihan perus PK-treeniin. Että kuinka raskaat ne "välitykset" siinä on?

Tuosta ylempänä keskusteltiin, ihan hyvin sopii.

PatilZ
13.11.2009, 21.31

Tuosta ylempänä keskusteltiin, ihan hyvin sopii.

Eli välilehtien 9-10 viestit lukemalla saa kuvan laitteen käyttöalueesta.

Käyttöaluetta voisi kuvata kai parhaiten, että sopii myös muuhun kuin pk-treeniin. Välityksille jos meinaat "raskautta" (tehoja), niin siihen voi vaikuttaa kolmella tapaa:
- laitteen vastussäädöllä (1-10)
- poljinnopeudella eli kadenssilla ja
- pyörän välityksillä eli vaihteilla näpräten

Kaksi viimeistä määrittää siis nopeuden, jolla takapyörä pyörii (tähänkin löytyy netistä laskureita tai sitten asentaa takarenkaaseen nopeusmittarin, jos haluaa). Sitten katsot aikaisemmin postaamastani viestistä linkin takana olevan kaavion ja sitä kautta saat tuntumaa laitteeseen.

EePee
14.11.2009, 10.22
Kurttini lisälimpun ruuvi aukesi sitten ihan helposti sormin, kun vaan yritti oikeaan suuntaan. :) Putsasin vain varmuuden vuoksi pinnat, asensin takaisin paikoilleen ja ainakin pahin jyrinä oli tiessään. Ajattelin seuraavaksi merkata vaikka tussilla nykyisen sijainnin ja pyöritellä limppua löytääkseni asennon, jossa tuntuisi olevan parhaiten balanssissa. Kiitoksia vinkeistä!

di luca
14.11.2009, 11.33

Tää ei suoraan kuulu tähän, mutta omana kokemuksena vapaat rullat on ylivertaiset talviseen peekoo-rullailuun ja kovempaankin ajoon. Se on kuitenkin luontevampaa -kunhan tottuu rulliin. Mulla seisoo traineri pölyttymässä nurkassa nykyisin, kun viime kesänä sotkeuduin rulliin, suosittelen!

Samu Ilonen
18.11.2009, 11.52
Tuli taas todettua että tehomittaria opettaa nöyryyttä. Nyt alkaa flunssa oleen pois niin ajattelin aloittaa aamun pikku trainerilenkillä. 20min lämpöä, 20min veto ja 20min cool down. Voi moro, tuli karsia hiki...20min veto 330W teholla ja koko tunnin keskari 220W. Täytyy ajella taas ja kattella jos vire palaisi. AC/DC rockkasi kyllä kivasti ja tunti meni aika äkkiä. Tollanen 330W menee 53/19 välilä Kurtin R&R kun cadessi on jotain 104. Tarttee kattella suorempi pakka, toi 12-25 on vähän karu tohon. Saisi olla hampaan nousulla koko matka. Joku junnupakka? Mulla vaan on toi PT Campalle että tarttee kaivaa vähän syvemmältä, Shimapan TT-pakkoja olisi....Toisaalta kun vire paranoo inan niin 53/17 on ihan ok. Viä ei viittinyt ajaa kovin ettei hengästy.

wanderer
18.11.2009, 11.57
^ Ja kämppä lämpiää siinä samalla?
Mä olen varmaan lopullisesti sekaisin, kun alan jopa tykätä sisäpyöräilystä. 1-1,5h riittää vaikka mihin ja ei lennä rapaa naamaan. Ei tuota hullukaan tekis ilman kunnon traineria ja tehomittaria...viileä tila ei myöskään ole pahitteeksi.

Samu Ilonen
18.11.2009, 12.02
Joo. Varsinkin kun tää on 44' vuoden pakettitalo Ruattista. Otin lämmöt kyllä pois heti aamusta siksi...

Karsia lätäkkö alla, tarttee hakee moppi. Highway to Hell oli aika kiva fiilistely vaikka Wandererin sisä-innostukseen sopisi kyllä Teräsbetonin "Elä mene metsään..." biisi... :D

Rengas oli muuten Vittorian Rubino Pro Slick. Ei näytä kuluvan yhtään. Pitääkin ihan tarpeeksi.

BTW, älkää laittako nakkeja siihen Kurtin jäähdytysripaan heti ajon jälkeen. Paitti ehkä Saarioisten Äiteen. On "aika" kuuma. Piti kokeilla....

Lasse
18.11.2009, 12.46
a) Viime aikoina se purkki on ollut sellainen mallasjuomalla täytetty alumiinininen tölkki. Ei pitäisi vaikuttaa muuten kuin tehoa alentavasti.

No en tiiä tosta sun trainerista mitään, oletko tehnyt renkaanvaihdon jälkeen kalibrointiajon? Parempi pito..suurempi rullan nopeus...enemmän tehoa. Kun taas akselivoimat eivät sinänsä muutu koska rengas on jonkin verran luistanut? Oliko sulla vertaavaa nopeusmittausta suoraan renkaasta? Vai mistä toi traineri mittaa nopeuden?
Jos sitten vielä ajanut treenit, trainerin tehojen mukaan...?

rhubarb
18.11.2009, 13.23
No en tiiä tosta sun trainerista mitään, oletko tehnyt renkaanvaihdon jälkeen kalibrointiajon? Parempi pito..suurempi rullan nopeus...enemmän tehoa. Kun taas akselivoimat eivät sinänsä muutu koska rengas on jonkin verran luistanut? Oliko sulla vertaavaa nopeusmittausta suoraan renkaasta? Vai mistä toi traineri mittaa nopeuden?
Jos sitten vielä ajanut treenit, trainerin tehojen mukaan...?

Ymmärsinkö nyt väärin? Kyllähän se renkaan pyörimisnopeus vaikuttaa navasta mitattuun tehoon, ja siihen puolestaan vaikuttaa kitka eli vastus: jos rengas luistaa, se pyörii nopeammin?

wanderer
18.11.2009, 13.24
^ Ei Kineticin trainereissa ole elektroniikkaa eikä muutenkaan mitään säätöjä. Tehotieto tulee OJ:n tapauksessa Powertapilta. Yhdistelmässä lienee vaan jotain häikkää.

Taustameluksi ja oman ähinän peittämiseksi sopii geneerinen trancemättö nettiradiosta. Tai no joskus muotialan scooterin perässä metsässä sinnitellessä on päässä soinut "Führe mich", joten kai sekin voisi käydä :D

Lasse
18.11.2009, 13.59
^ Ei Kineticin trainereissa ole elektroniikkaa eikä muutenkaan mitään säätöjä. Tehotieto tulee OJ:n tapauksessa Powertapilta. Yhdistelmässä lienee vaan jotain häikkää.

Taustameluksi ja oman ähinän peittämiseksi sopii geneerinen trancemättö nettiradiosta. Tai no joskus muotialan scooterin perässä metsässä sinnitellessä on päässä soinut "Führe mich", joten kai sekin voisi käydä :D
No niin no, sehän olikin tollanen systeemi, (googletti) ajattelin vaan noitten aiempien kirjoittelujen perusteella että olis joku Flown tapanen.:D

EePee
18.11.2009, 14.35
Sisäpyöräily on tosiaan yllättävän mukavaa kunnon vehkeillä. Pitäis kehittää joku systeemi, jolla traineriin poljettavan energian saisi talteen. Tuo Kurtin mötikkä lämpenee tosiaan tunnin polkemisen seurauksena melkolailla. (tuli itsekin kokeiltua kädellä.. :)) Tulisi vielä parempi mieli, jos vaikka telkkari kävisi tai poppi länkättäisi itse poljetulla sähköllä. Itse kämppänsä lämmityksestä vastaavilla tulee tietenkin lämmityskuluissa ja kai se meillä kommuunissa asuvillakin jonnekin yhteiseen pottiin menee...

Renkaista puheen ollen, oletteko pitäneet vastusta kireällä rengasta vasten? Muistaisin lukeneeni Kurtin ohjeista, että suositeltiin kiristämään vain siihen saakka, että sutiminen lakkaa. Olen tulkinnut tuota niin, että mitä löysemmällä, sen parempi ja säätänyt ruuvia niin, että kovempaa runtatessa ja alussa kiihdyttäessä saa vähän sutiakin. Vaimo vaan valittaa vienosta kuminkärystä, tiedä sitten onko tuosta vai tulisiko muutenkin.. Renkaana mulla on vanha Hutsun Fuusiotubelessi, jota en jaksanut paikata, vaan laitoin laiskana sisurin alle..

Jostain pitäisi kyllä saada enemmän wattiviihdettä Kurttiin. Varsinkin, kun wattilukuja talvella tuijottaessa ainakin pitäisi olla vahvoilla. :D Todellisuus paljastuu sitten kesällä, kun sitä 90 kilon ruhoa pitäisi oikeesti liikuttaa..

Lasse
18.11.2009, 14.48
Tämmöseen sitten netissä törmäsin, pitänee ruveta rakentelemaan "low cost" traineria...:D
http://www.humboldt.edu/~ccat/pedalpower/josephSP2004/index.html

Sisäpyöräily on tosiaan yllättävän mukavaa kunnon vehkeillä. Pitäis kehittää joku systeemi, jolla traineriin poljettavan energian saisi talteen. Tuo Kurtin mötikkä lämpenee tosiaan tunnin polkemisen seurauksena melkolailla. (tuli itsekin kokeiltua kädellä.. :)) Tulisi vielä parempi mieli, jos vaikka telkkari kävisi tai poppi länkättäisi itse poljetulla sähköllä. Itse kämppänsä lämmityksestä vastaavilla tulee tietenkin lämmityskuluissa ja kai se meillä kommuunissa asuvillakin jonnekin yhteiseen pottiin menee...

Renkaista puheen ollen, oletteko pitäneet vastusta kireällä rengasta vasten? Muistaisin lukeneeni Kurtin ohjeista, että suositeltiin kiristämään vain siihen saakka, että sutiminen lakkaa. Olen tulkinnut tuota niin, että mitä löysemmällä, sen parempi ja säätänyt ruuvia niin, että kovempaa runtatessa ja alussa kiihdyttäessä saa vähän sutiakin. Vaimo vaan valittaa vienosta kuminkärystä, tiedä sitten onko tuosta vai tulisiko muutenkin.. Renkaana mulla on vanha Hutsun Fuusiotubelessi, jota en jaksanut paikata, vaan laitoin laiskana sisurin alle..

Tuosta yllä olevasta linkistä vaan rakennuskaaviota katteleen Eepee :D
Oman kokemuksen perusteella toi Conttinenttaalin trainerikumes on ollu paras, ainakin Tacxin kumia parempi. Vittorian trainerikumia en ole kyllä kokeillut..:)
edit: Niin se kiristyshän on kiinni renkaasta ja trainerista.

EePee
18.11.2009, 15.12
Tuosta yllä olevasta linkistä vaan rakennuskaaviota katteleen Eepee :D
Oman kokemuksen perusteella toi Conttinenttaalin trainerikumes on ollu paras, ainakin Tacxin kumia parempi. Vittorian trainerikumia en ole kyllä kokeillut..:)
edit: Niin se kiristyshän on kiinni renkaasta ja trainerista.

Joo-o, designpuolella olisi ainakin vielä hieman hiomista..

Muistaisin nähneeni uutisen salista, jossa kaikki laitteet olisi (muka) kytketty sähköverkkoon tms. Taisi kyllä olla jenkkihommia ja todennäköisesti vain markkinointia..

On varmaan näin, että trainerirenkaat on parempia tuohon hommaan. Toistaiseksi noita repaleisia, käytöstä poistettuja, mutta "vararenkaaksi" jätettyjä gumeksia on vielä riittänyt. Itse asiassa tulikin joskus tilattua keltainen Contin trainerirengas nettishoppailun yhteydessä. Ainoo vaan, että on kokoo 26*1,75, jonka kokoista kiekkoo ei multa ainakaan vielä löydy.. :rolleyes: Jos jollain on kiinnostusta, voi ottaa yhteyttä..

rhubarb
18.11.2009, 15.36
Sisäpyöräily on tosiaan yllättävän mukavaa kunnon vehkeillä. Pitäis kehittää joku systeemi, jolla traineriin poljettavan energian saisi talteen.
Tollasia turbiiniviritelmiä on saatavilla kyllä...eiköhän kätevä mies nopeasti hitsaa sen kiinni sinne vastuksen akseliin tai jotain. 400W kun pistät kehiin niin lapset voivat pelata tietokoneella, eivätkä jatkuvasti yritä laittaa tassujaan pinnojen väliin (minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lapsethan periaatteessa toimivat samalla lailla kuin kissat, eikö?)

Renkaista puheen ollen, oletteko pitäneet vastusta kireällä rengasta vasten?

Helv--in tiukalla. Mulla on toi Tacx:in lelukumi, ja siitä ei ole vielä muutaman sadan "kilometrinkään" jälkeen lähteneet edes ne valuröpelöt siitä keskeltä. Tein niin, että - Satorilla, YMMV (ahaha) - sen jälkeen kun vastus koski rengasta käänsin vielä melkein kolme kierrosta. Vastuksen ollessa paikallaan rengas on selvästi painunut.

Ideana tässä on minulla se, että toisin kuin oikeasti ajaessa, sillä ei ole yhtään mitään väliä kuinka nopeasti se rengas pyörii (tiettyjen parametrien välissä, toki). Tiukempi puristus tarkoittaa vain ja ainoastaan suurempaa tehovaatimusta saman kadenssin saavuttamiseksi. Saa korjata jos olen jotenkin aivan hakusessa tällä teorialla.

Eso
18.11.2009, 19.18
Kaipaisin hiukan uskonvahvistusta hankkeelle hommata TACX:n Fortius. Netissä (foorumilla) pyöriskelyn seurauksena olen ymmärtänyt, että vimpain on ihan hyvä apuväline myös varsinaiseen hommaansa eikä treenausominaisuudet ole jääneet virtuaalikikkailun alle? Aiempaa kokemusta treenareista ei ole ja kellarissa polkeminen tuntuu sen verran vastenmieliseltä ajatukselta, että investoin mielelläni viihdytykseen jos homma toimii muutenkin. Vaihtoehtoisena värkkinä joku Kurtin mallli.

Fortiusta tunnutaan tarjottavan aika isolla hintahaitarilla, joten onko tässä olemassa jotakin vuosimalleihin tms. liittyvää sudenkuoppaa, jota en huomaa? Kuvittelisin myös selviäväni mainiosti ilman ohjausmahdollisuutta.

Bike Discount toimittaa vermettä mielestäni kilpailiukykyiseen hintaan(599e) ja putiikista on muuten hyviä kokemuksia:
http://www.bike-discount.de/shop/k467/a2654/t1940-fortius-vr-trainer.html

Kiitos kommenteista.

Aki
18.11.2009, 19.24
[QUOTE=EePee;1283003]Sisäpyöräily on tosiaan yllättävän mukavaa kunnon vehkeillä. Pitäis kehittää joku systeemi, jolla traineriin poljettavan energian saisi talteen. ..[/QUOTE

tommonen vaan kiinni

http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2008/09/kurtkinetic3.jpg

OJ
18.11.2009, 19.58
Mä olen varmaan lopullisesti sekaisin, kun alan jopa tykätä sisäpyöräilystä. 1-1,5h riittää vaikka mihin ja ei lennä rapaa naamaan. Ei tuota hullukaan tekis ilman kunnon traineria ja tehomittaria...viileä tila ei myöskään ole pahitteeksi.
Niinpä...mä sekosin jo pari vuotta sitten.

Mulla jäähdytyksestä pitää huolen 18" propellilla ja isolla moottorilla varustettu tuuletin. Se laittaa ilman liikkumaan aika hyvin ja jäähdyttää kroppaa. Kun treenikeskus on kellarissa, niin ilmakin on vähän viileämpää. Lämmittelyn alussa on pidettävä t-paita päällä ettei tule vilu.

Ja tosta PT:n ja Kineticin kaavan erosta. Lipsuvalla kumillahan pitäisi kiekosta mitatun nopeuden olla korkeampi. Kunhan tästä taudista paranen, niin kokeilen uudella PowerTapilla mitä ne lukemat näyttää. Samahan se miten kovaa se kiekko pyörii kun navasta ne tehot mittaan. Tai kovemmat kierrokset lisäävät liike-energiaa ja se saattaa parantaa tuntumaa entisestään. Särki vastus ei kyllä ole kovin hyvä asia.

Samu Ilonen
18.11.2009, 20.18
Kaipaisin hiukan uskonvahvistusta hankkeelle hommata TACX:n Fortius.....eikä treenausominaisuudet ole jääneet virtuaalikikkailun alle?

Virtuaalinen tai ei, se on vain Tacx eikä sen parempi.

:D :D :D

OJ
18.11.2009, 20.54
Pitää kompata Samua tässä kohtaa. Meillä on toi Fortius koeajokäytössä kaupassa ja sitä on tullu itsekin testailtua jokusen kerran. Tuntuma tolla lingolla on aivan hanurista ja vaikka sillä voikin virtuaalikikkailla, niin se ei paljon lämmitä. Giantin halpistrainerikin on mukavampi ajaa.

EePee
19.11.2009, 01.33
tommonen vaan kiinni

No saakeli! Mites multa tuo on kokonaan mennyt ohi? :D

http://www.kurtkinetic.com/news.php?type=headlines&news_id=72

..hinnan vuoksi taitaa kuitenkin jäädä ostamatta.. :)

Lasse
19.11.2009, 10.37
Kaipaisin hiukan uskonvahvistusta hankkeelle hommata TACX:n Fortius. Netissä (foorumilla) pyöriskelyn seurauksena olen ymmärtänyt, että vimpain on ihan hyvä apuväline myös varsinaiseen hommaansa eikä treenausominaisuudet ole jääneet virtuaalikikkailun alle? Aiempaa kokemusta treenareista ei ole ja kellarissa polkeminen tuntuu sen verran vastenmieliseltä ajatukselta, että investoin mielelläni viihdytykseen jos homma toimii muutenkin. Vaihtoehtoisena värkkinä joku Kurtin mallli.

Mä taas olen hinkannut talvitreenejä tolla Fortiuksella ja ollut ihan tyytyväinen, mutta noi Kurtithan on siitä käteviä että et tarvitse sähköä eikä tietokonetta ja ovat sitten tuntumaltaan parempia.
Lisäksi Tacx ei näköjään osaa tehdä valmista ohjelmistoa vaan kaikki päivitetään sitten jälkikäteen.
Tacxin fortius on samana ilmeisesti pysynyt, mutta tuo ohjain yksikkö on muodoltaan uudenlainen.
Noissa käyttöohjelmissa on kaksi versiota joista vanhempi versio toimii suhtkoht ongelmitta mutta uudemmassa vielä tuntuu olevan kehittämistä.
Tämä näkyy noissa RLV videoiden pyörimisessä ja nimenomaan synkronoinnissa.
Viimeisimmät vanhemman version RLV videot toimivat kuin junan vessa eli jos kuvassa alkaa mäki voit ennakoida huoletta vaihtamalla välitystä, kun taas joissain vanhanohjelman ensimmäisissä videoissa mennään ylämäkeä vaikka kuvassa on jyrkkä alamäki.
Eli summa summarum, alku vaatii vähän panostusta, mutta kun löytää ne toimivat versiot niin virtuaalipuoli antaa kyllä lisäpotkua sisätreeniin.
Mutta ongelmaton tuo ei ole! :cool:
Fortiuksessa on sitten tämä perus setti joka antaa mahdollisuuden tehdä ennalta omia ohjelmia esim. Teho harjoittelu ohjelmia, missä voit ennalta säätää lämmittelyt, veto jaksot ja jäähdyttelyt. Tämä systeemi on myös ongelmaton.
Lisäksi kaikki tärkeä treeni data on talletettavissa suoraan tietokoneelle eli tehot, nopeus,kadenssi,sykkeet ja matka.
Tämän saat myös piirtona tarkasteltavaksi.
Eli tossa vähän omia kokemuksia.;)

Erkko
20.11.2009, 09.40
Minkälaisia patentteja ihmisillä on satulan suojaamiseksi hieltä trainerilla ajaessa? Ajan trainerilla samalla pyörällä jolla ajan kesäisin maantiellä. Oon tähän asti ajanut niin, että mulla on ollut eri penkki+satulatolppa traineria varten, mutta tuo satula alkaa hajoamaan.

Pilasin jo viime talvena yhden Fizikin nahkapinnan, enkä viitsisi toista pilata. Saako jostain jonkinlaisia penkinsuojia tähän tarkoitukseen? Olis kumminkin mukavampaa ajella kunnollisella satulalla kuin hommata pelkästään traineria varten jokin muovipenkki.

Samu Ilonen
20.11.2009, 09.48
Laita hiilaripenkki?

:D

Lasse
20.11.2009, 14.53
Oon tähän asti ajanut niin, että mulla on ollut eri penkki+satulatolppa traineria varten, mutta tuo satula alkaa hajoamaan.

Pilasin jo viime talvena yhden Fizikin nahkapinnan, enkä viitsisi toista pilata.
Taidat ajaa aika paljon? :rolleyes:
Mä hikoilen trainerilla ajaessa kuin sieni, enkä ole saannut yhtään nahkasatulaa rikki... Vai onko Selle Italian satulat niin paljon parempia?
Nahka pinta kuluu hissukseen tietysti niistä kohti jossa kitkaa ilmenee, eli mistä ajohousut hinkkaa.
Mutta eroa ulkona ja sisälläajon kulumisessa? Tää oli uutta. :cool:

erkkk
20.11.2009, 14.59
Onhan tuossa ulkona ja sisällä ajamisessa iso ero kulumisessa. Yhden tutun pyörästä napsahti tanko poikki kesken ajon, teippien irroituksen jälkeen selvisi että sehän oli hapettunut hiestä ihan muhkuroille. :D

Laita siihen fizikkiin uus nahka. Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa. Tosin arione kuulemma nitkahtaa alle vuodessa ja siihen ei päälysteen vaihto auta, paljon toki kuskin painosta kiinni.

Lasse
20.11.2009, 15.12
Onhan tuossa ulkona ja sisällä ajamisessa iso ero kulumisessa. Yhden tutun pyörästä napsahti tanko poikki kesken ajon, teippien irroituksen jälkeen selvisi että sehän oli hapettunut hiestä ihan muhkuroille. :D
Ajaaks joku vielä teräs vehkeillä? :eek: No pitänee sitten odotella josko niitä kulumisen merkkejä ilmaantus mullekkin. :D

asb
20.11.2009, 15.51
Ajaaks joku vielä teräs vehkeillä? :eek: No pitänee sitten odotella josko niitä kulumisen merkkejä ilmaantus mullekkin. :D

FYI: Teräs ruostuu, alumiini hapettuu. Eli voidaan päätellä kyseessä olleen alumiinisen ohjaustangon. Hiilari olisi tietty kestänyt tämänkin rääkin.

Lasse
20.11.2009, 16.07
FYI: Teräs ruostuu, alumiini hapettuu. Eli voidaan päätellä kyseessä olleen alumiinisen ohjaustangon. Hiilari olisi tietty kestänyt tämänkin rääkin.
Joo ruostuminen on hapettumista , alumiini tätä kestää paremmin.
Alumiinille on myös ominaista väsyä, teräksen väsyminen yleensä hidastuu tietyn pisteen jälkeen kun taas alumiinin jatkuu murtumiseen asti.
Tähän vaikuttaa kohdistunut rasitus ja seinämävahvuus. Tältä löytyy varmaan metallurgiaa hyvin tuntevia joka tätä voi avata syvemmin?

apartanen
20.11.2009, 16.09

Ruostuminen on teräksen hapettumista. Alumiini hapettuu vain vähän erilailla. Se valkoinen töhkä mitä alumiiniin kerääntyy pikkuhiljaa on sitä hapettumisen tulosta, alumiinioksiidia. Mutta toki jälki on erinäköistä.
Kuinkas muuten on tuon hiilikuidun hapon kestävyyden kanssa, siis jos lakka antaa periksi?

OJ
20.11.2009, 20.45
Kunnon tuulettimella saa vähennettyä hikoilua. Puhutaan aika kovasta hikoilusta jos pehi kastelee satulan pilalle säämiskän läpi. Hikoilu ei kuitenkaan ole mikään lisäarvoa tuottava treenibuusteri, eli kannattaisi yrittää minimoida hikoilua.

EePee
22.11.2009, 01.32
Kun omien mittareiden hankkiminen on tässä hieman viivästynyt, niin voisiko joku laittaa tänne, mitä lukemia tehomittarit näyttää kun Kurtin Rock 'n Rollia pyörittää vaikka nyt pyöreällä satasen kadenssilla esim. seuraavilla välityksillä?
53-19
53-18
53-17
53-16
Kiitoksia kovasti etukäteen!
(ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.. :))

rhubarb
22.11.2009, 10.53
Kunnon tuulettimella saa vähennettyä hikoilua. Puhutaan aika kovasta hikoilusta jos pehi kastelee satulan pilalle säämiskän läpi. Hikoilu ei kuitenkaan ole mikään lisäarvoa tuottava treenibuusteri, eli kannattaisi yrittää minimoida hikoilua.

Onhan se hikoilu itsessään varsin tarpeellista :) Hien jääminen iholle sen sijaan ei ole, vaan haihduttamisen helpottaminen tuuletuksella suorastaan parantaa suorituskykyä!

Sakari Kyrö
22.11.2009, 11.18
About tuollaisia watteja pitäisi Road Machinesta saada (laskennallisesti):

km/h W km/h W
2 7 42 487
4 13 44 546
6 21 46 609
8 28 48 679
10 37 50 753
12 47 52 833
14 59 54 919
16 71 56 1012
18 86 58 1110
20 103 60 1215
22 122 62 1327
24 143 64 1446
26 168 66 1573
28 195 68 1706
30 225 70 1848
32 259 72 1997
34 296 74 2154
36 338 76 2320
38 383 78 2495
40 433 80 2678

Tuossa näkyy vähän Kurtin teholukuja verrattuna nopeuteen.

Alla hieman Sheldon Brownin välitys/kadenssi nopeudet + kurtin watit. Kyseessä siis ei ole PRO-malli, vaan malli jossa pienempi vauhtipyörä.

53 - Iso ratas

Pieni ratas 16 @ 100rpm: 41.7 kph: noin 480 W
Pieni ratas 17 @ 100rpm: 39.2 kph: noin 390 W
Pieni ratas 18 @ 100rpm: 37.0 kph: noin 350 W
Pieni ratas 19 @ 100rpm: 35.1 kph: noin 320 W
Pieni ratas 21 @ 100rpm: 31.8 kph: noin 260 W

Olli-Pekka Manninen
22.11.2009, 14.53
Ruostuminen on teräksen hapettumista. Alumiini hapettuu vain vähän erilailla. Se valkoinen töhkä mitä alumiiniin kerääntyy pikkuhiljaa on sitä hapettumisen tulosta, alumiinioksiidia. Mutta toki jälki on erinäköistä.
Kuinkas muuten on tuon hiilikuidun hapon kestävyyden kanssa, siis jos lakka antaa periksi?

Hiilikuitu itsessään ei kärsi elementeistä mutta sitten se hartsi ja/tai epoksimössö kärsii joten se jos joutuu veden kanssa tekemisiin, niin saattaappi alkaa kärsimään. Taitaa olla niin, että se muuttuu vähän niinkusta sellaiseksi valkoiseksi pölyksi ja irtoaa itsestään. Pitemmällä aikavälillä sitten ei ole muuta kuin se hiilikuitu itsessään ja se on sitten rakenteen kantavuuden kannalta aika ikävä juttu. Lentokoneissa ainakin näin, en sitten tiedä pyöristä mutta veikkaan että sama juttu.

EePee
22.11.2009, 16.44
Tuossa näkyy vähän Kurtin teholukuja verrattuna nopeuteen.

Alla hieman Sheldon Brownin välitys/kadenssi nopeudet + kurtin watit. Kyseessä siis ei ole PRO-malli, vaan malli jossa pienempi vauhtipyörä.

53 - Iso ratas

Pieni ratas 16 @ 100rpm: 41.7 kph: noin 480 W
Pieni ratas 17 @ 100rpm: 39.2 kph: noin 390 W
Pieni ratas 18 @ 100rpm: 37.0 kph: noin 350 W
Pieni ratas 19 @ 100rpm: 35.1 kph: noin 320 W
Pieni ratas 21 @ 100rpm: 31.8 kph: noin 260 W

Kiitos. Mites se PRO limppu näihin vaikuttaa vai vaikuttaako lainkaan?

nakamura
22.11.2009, 19.29
Tuosta renkaan luistamisesta, kylmänähän se luistaa, mutta hetken päästä niinkuin formuloissakin, renkaan lämmetessä pitoa jo löytyy.

Deve
22.11.2009, 20.18
Tuosta renkaan luistamisesta, kylmänähän se luistaa, mutta hetken päästä niinkuin formuloissakin, renkaan lämmetessä pitoa jo löytyy.
Pitää hankkia renkaanlämmittimet niinku vormuloissa.

random5
22.11.2009, 20.52
Pitää hankkia renkaanlämmittimet niinku vormuloissa.

Höhö, samaan tilaukseen joku kuuma grid girl lämmittämään myös kuski. :D

Kiovan Dynamo
22.11.2009, 21.40
Kiitos. Mites se PRO limppu näihin vaikuttaa vai vaikuttaako lainkaan?

Ei pitäisi vaikuttaa lainkaan, sama vastushan noissa pyörii.

Sakari Kyrö
22.11.2009, 22.49
Ei pitäisi vaikuttaa lainkaan, sama vastushan noissa pyörii.

Odotin että joku muu vastaisi, mutta jos vastus on sama... miksi Kurt myy kahta eri mallia?

EePee
22.11.2009, 23.59
Odotin että joku muu vastaisi, mutta jos vastus on sama... miksi Kurt myy kahta eri mallia?

Tasaisempi kyyti, hankalampi siirtää.. :)

täytyy muuten kokeilla seuraavan kerran ilman isoa limppua.

Samu Ilonen
23.11.2009, 09.22
Kun omien mittareiden hankkiminen on tässä hieman viivästynyt, niin voisiko joku laittaa tänne, mitä lukemia tehomittarit näyttää kun Kurtin Rock 'n Rollia pyörittää vaikka nyt pyöreällä satasen kadenssilla esim. seuraavilla välityksillä?
53-19
53-18
53-17
53-16
Kiitoksia kovasti etukäteen!
(ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.. :))

Mää voin kokeilla. Ajettelin avata vaan jalat viikonlopun jäljiltä kuitenkin niin on helpompi jumpata noin hualtofillarit nippuun sitten. On kintut hiukan jumissa. 42/16 ei ole hyvä välitys vetiselle hiihtopururadalle ja 170mm kammella....

53-23 =190W
53-21 =245W
53-19 =300W
53-17=380W
53-16=460W

Vedin kahteen kertaan sellasen 10min pyramidin että joka tuumalla sai vedettyä sen pari minuuttia ja toinen kerta tarkistukseksi. Tarttisi vaan tarkistaa sen pakan välit, se on 12-25 10s. Chorus.

70 cadessilla 53/12 meni ~400W

Toivottavasti meni oikein pykälät. Tällänen pimee aika pimentää kyllä kuulan. :D

EePee
23.11.2009, 12.16
Mää voin kokeilla. Ajettelin avata vaan jalat viikonlopun jäljiltä kuitenkin niin on helpompi jumpata noin hualtofillarit nippuun sitten. On kintut hiukan jumissa. 42/16 ei ole hyvä välitys vetiselle hiihtopururadalle ja 170mm kammella....

53-23 =190W
53-21 =245W
53-19 =300W
53-17=380W
53-16=460W

Vedin kahteen kertaan sellasen 10min pyramidin että joka tuumalla sai vedettyä sen pari minuuttia ja toinen kerta tarkistukseksi. Tarttisi vaan tarkistaa sen pakan välit, se on 12-25 10s. Chorus.

Toivottavasti meni oikein pykälät. Tällänen pimee aika pimentää kyllä kuulan. :D

Kiitoksia tuhannesti! Tuollahan pärjäänkin pitkälle. Ei ole niin kiire voimatappikauppaan. Mulla on 12-23 durapakka. Pääsääntöisesti ajelen tällä hetkellä neljänneksi pienemmällä (voi ajaa pitkään, ei hapota), välillä vaihdan 17 piikkiselle (alkaa jonnin ajan päästä tuntumaan..) tai sitten teen jonkin about minuutin spurtin vielä isommalla tai putkelta 12 piikkisellä verenkierron lisäämiseksi takapuoleen, mutta silloin kadenssit on jo mitä sattuu.. Aika lähellä on muuten noita Sakarin laskemia lukemia ja niin kait pitääkin. :)

ps. onko sinkulointi pururadalla uusi karpaasimainen voimaharjoitus tyyliin suojuoksu? :D

Samu Ilonen
23.11.2009, 12.45
ps. onko sinkulointi pururadalla uusi karpaasimainen voimaharjoitus tyyliin suojuoksu? :D

Joo, ensin lämmitellään 3h pitkin peltoja ja hiekkateitä. Sit mäkistä hiihtobaanan pohjaa pitkin "ei tästä tuu kuin puali tuntia lisää..." jossa on 6cm vetistä purua. Ei ollu herkkää, ei. :D

No hauskaa oli, kiitos lenkkiseurasta. Illalla kyllä väsytti ankarasti.

TAJ
23.11.2009, 13.11
Etkö sää tiärä et Turuus puol tuntia on sama kuin tunti Tampereella? Kyllä se purtsin mäki hyvin nousi maasturilla 36/21:lla, mitä nyt keskiö oli lähellä korkkaamista. Oli tua tiuha tempopakka 21-11 niin ei piänempää löytyny...

jaska
24.11.2009, 19.05
Pikainen kysymys, mista te noita kutakin valitysta vastaavia tehotietoja noukitte. Itsekin tuli hommattua Kurt (Road Machine) ja olen positiivisesti yllattynyt ajotuntumasta. Nyt kun on tullut huhkittua noita vetoja, niin hieman kiinnostais tietaa, etta millaisella watti-maaralla sita on tullut puskettua. Edesta loytyy 50/34 ja takaa 11-28 10-pakka. Tattis.

OJ
24.11.2009, 19.18
Ei pelkän välityksen pohjalta voi laskea tehoa, mutta nopeuden mukaan pitäisi pystyä. Kaavahan löytyy Kurtin sivuilta ja nopeuden yksikkö siinä kaavassa on mph. Ja on sanomattakin selvää, että kaava pätee vain tasaisessa vauhdissa.

Samu Ilonen
24.11.2009, 19.23
Eikös välitys ja kadenssi tuota vauhdin...rengas on kuitenkin lähes aina sama 700x23.

Se teho kuitenkin on vähän sinnepäin aina ajaessa, heiluu hieman jos mittari o ehjä. Jossain Tuntureissa on varmaan viä +5% "hyvän mielen tehoa"....

OJ
24.11.2009, 21.05
Eikös välitys ja kadenssi tuota vauhdin...rengas on kuitenkin lähes aina sama 700x23.

Se teho kuitenkin on vähän sinnepäin aina ajaessa, heiluu hieman jos mittari o ehjä. Jossain Tuntureissa on varmaan viä +5% "hyvän mielen tehoa"....
Kylla vain, mutta tossa sun edellisessa viestissa ei ollut kierroksia kuin 53x12 valityksella. Ja helppokayttoisyytta ajatellen on ehka helpompi puhua suoraan takakiekon nopeudesta kuin valityksesta ja kadenssista.

Samu Ilonen
24.11.2009, 21.19
Kylla vain, mutta tossa sun edellisessa viestissa ei ollut kierroksia kuin 53x12 valityksella.

No, kun kysyjä kysyi satasen kiakoilla....?

OJ
24.11.2009, 21.25
No, kun kysyjä kysyi satasen kiakoilla....?

Pikainen kysymys, mista te noita kutakin valitysta vastaavia tehotietoja noukitte. Itsekin tuli hommattua Kurt (Road Machine) ja olen positiivisesti yllattynyt ajotuntumasta. Nyt kun on tullut huhkittua noita vetoja, niin hieman kiinnostais tietaa, etta millaisella watti-maaralla sita on tullut puskettua. Edesta loytyy 50/34 ja takaa 11-28 10-pakka. Tattis.
Ja kuka noita vanhempia viesteja enaa jaksaa lukea:p

Samu Ilonen
24.11.2009, 21.31
....voisiko joku laittaa tänne, mitä lukemia tehomittarit näyttää kun Kurtin Rock 'n Rollia pyörittää vaikka nyt pyöreällä satasen kadenssilla...

OJ
24.11.2009, 21.43
Ja kuka noita vanhempia viesteja enaa jaksaa lukea:p
Mutta nyt pitaa menna takaisin toihin...

Samu Ilonen
24.11.2009, 21.59
OJ, ku palaat, kerroppa ookko huomannut moista:

Ainakin mulla natiivi-kadenssi on +-1rpm 104 Kurtilla? Siis aika korkea ja ja ei riipu vastuksesta. 175mm kammella. Kun on lämmitellyt 20min niin toi on luonnollisin kadenssi noin tuntumaltaan. Tehokkuudesta en tiä kun ei ole vielä noita maitohappomittareita. Joskus tuli kyllä ajettua tempoa 95 ja 105rpm vaihtoväleillä mutta se oli jo pualessa välissä Lancen valtakautta eli se saattoi vaikuttaa. Jotenkin tuntuu että pitää tyypittää vertailuksi 177.5mm kammella ja 175mm kampi/Rotor-rattaalla. Ja hankkia lisää mittari-arsenaalia. :D

Cycledrophis
25.11.2009, 17.50
Tein vähän matemaattisia harjoituksia ja laskeskelin Kurtin kaavoilla saatavia tehoja ks taulukko. Näyttävät täsmäävän aika hyvin Samun mittaamiin. Jos Samulla sattuisi olemaan jossakin välitys 53/11 niin voisi testata kumpi nitkahtaa ensin Kurt vai Samu:rolleyes:
Jos muillakin löytyy sopivia mittausarvoja voisin koettaa tarkentaa tuota tehon ja nopeuden suhdetta.

Jari
kad etu taka i s 23-622 v / km/hv / mph P / W Samu / W
100 53 11 4,81 2098 60,7 37,69 1251
100 53 12 4,41 2098 55,6 34,55 993
100 53 13 4,07 2098 51,3 31,89 805
100 53 14 3,78 2098 47,7 29,61 666
100 53 15 3,53 2098 44,5 27,64 560
100 53 16 3,31 2098 41,7 25,91 478 460
100 53 17 3,11 2098 39,2 24,39 413 380
100 53 18 2,94 2098 37,1 23,03 361
100 53 19 2,78 2098 35,1 21,82 319 300
100 53 20 2,65 2098 33,4 20,73 284
100 53 21 2,52 2098 31,8 19,74 255 245
100 53 22 2,40 2098 30,3 18,84 231
100 53 23 2,30 2098 29,0 18,02 210 190
100 53 24 2,20 2098 27,8 17,27 192
100 53 25 2,12 2098 26,7 16,58 177
100 53 26 2,03 2098 25,7 15,94 163
70 53 12 4,416 2098 38,9 24,18 405 400

Samu Ilonen
25.11.2009, 18.02
On mulla tossa 11-piikkisellä alkavia Campan pakkoja. Voin mää kokeilla. Satasen jengalla vaan se joku +550W vaatii vähän tsemppiä että voi ajaa sellasen järkevän ajan että saa keskiarvotuksen vedosta. Voin mää huomenna kokeilla, on trainerireeni kuitentenkin tiedossa.

Cycledrophis
25.11.2009, 18.08
Älä nyt kumminkaan koeta, sillä 1,2kW on aika paljon tehoa. Siinä voi käydä niin että joku oikeasti nitkahtaa
Jari

Samu Ilonen
25.11.2009, 18.46
Joo, siis mää meinasin kokeilla vaan 70 kadenssilla. Sillakin menee jo ihan hyvin..

Samu Ilonen
25.11.2009, 19.34
BTW, kokeiltiin tossa yhen kaverin kanssa yhtä juttua mitä olen miettinyt. Kun noissa kalliimmissa malleissa on kaksi metallista vauhtipyörää päällekäin, äänen johtuminen ja keskinäinen kilinä olisi pienempää jos välissä olisi jotain muuta materiaalia. No pistin pienemmän kiekon laitoihin ~7cm 4kpl pätkät maalarinteippiä ja isompi päälle takaisin. Eihän sitä kukaan usko mutta Kurtti hiljeni minusta selkeästi? Kokeilkaas....

Tossa kun vetää sellasta 20min vetoa ja alkaa oleen rajalla tehot, pakan yksikin hammas voi olla liikaa. Vedin just 347W keskiteholla normaalisetin mutta koska välitys sattui olemaan parempi jollekin 380W ja seuraava taas 330W teholle, joutui jyystään inansa kadessi alhaalla. Sanotaan että viimeiset 5min joutui jo keskittymään....pohkeet soi. Tarvii vaihtaa 50th eturiävä tai hankkia lisää voimaa ja äkkiä.

Jotenkin tuntuu että toi tuntuu vähintään yhtä pahalta kuin kesällä tempominen. Tarvii hankkia se penteleen puhallin....

Ajatin Akalla saman testin ihan vaan notta näkoo mitä tulee ja se meni ihan hyvin. Syke pysyi yllättävän alhaalla ja teho oli ihan linjassa painoon. Tarttepa pyytää pari kaveria vetää samat testit vertailuksi.

Nappulakenka
27.11.2009, 19.12
Onko näiden välillä muuta eroa kuin väri hinta?
http://www.probikekit.com/display.php?code=A0413
http://www.probikekit.com/display.php?code=T1850

Mitenkä olette sijoittaneet nopeusmittarin pyörään. Olisi mukava saada kilometrit ja muu data talteen. Mulla on kaikki tilpehöörit edessä, joten ne pitäis ilmeisesti siirtää taakse?, mutta riittääköhän langattoman signaali.. Täytyy varmaan vilkaista manuaalia ja katsoa mikä on maksini kantama. Mututuntumalla vois veikata, että ihmiskeho myös häiritsee signaalia?

PHI
27.11.2009, 19.32
Tuossa sinisessä Limited versiossa mukaan tulee kantolaukku sekä Amstel DVD. Muuten samoja pelejä.

Mulla on kaksi noita sinisiä, toinen on kylläkin meneossa lahjaksi :).
Tilasin tuon toisen pari viikkoa sitten PBK ja silloin mukaan tuli ilmainen Contin trainerirengas. Koko setille jäi hintaa 202€. On kyllä hjuva peli.
Joo, anturi vaan takakiekkoon niin saa dataa ylös. Eiköhän tuon langattoman signaali läpäise kuskin suhteellisen vaivattomasti jos vaan kantama riittää.

Antti Kuitto
27.11.2009, 21.23
Tossa kun vetää sellasta 20min vetoa ja alkaa oleen rajalla tehot, pakan yksikin hammas voi olla liikaa. Vedin just 347W keskiteholla normaalisetin mutta koska välitys sattui olemaan parempi jollekin 380W ja seuraava taas 330W teholle, joutui jyystään inansa kadessi alhaalla. Sanotaan että viimeiset 5min joutui jo keskittymään....pohkeet soi. Tarvii vaihtaa 50th eturiävä tai hankkia lisää voimaa ja äkkiä.

Jotenkin tuntuu että toi tuntuu vähintään yhtä pahalta kuin kesällä tempominen. Tarvii hankkia se penteleen puhallin....

Ajatin Akalla saman testin ihan vaan notta näkoo mitä tulee ja se meni ihan hyvin. Syke pysyi yllättävän alhaalla ja teho oli ihan linjassa painoon. Tarttepa pyytää pari kaveria vetää samat testit vertailuksi.

Tiheempi pakka on itelläkin hankinnassa, yllättävän tarkkaa tuo touhu tosiaan on jotta jaksaa kunnolla vääntää.

Itellä on tehot olleet kurtilla hieman alhaisemmat kuin ulkosalla kesällä, yksi tuuletin on jäähdyttämässä, tarttee ehkä kokeilla kahdella tai useammalla tuulettimella. Osasyy voi toki olla hieman kesää heikommassa kunnossakin, mutta kyllä toi 30 watin ero hieman isolta silti vaikuttaa. Tosin noi 30w eron tuoneet 20min maksimit ajoin viimeks 1.5kk sitten, voi olla että nyt sais jo enempi watteja kun on taas vähän ajellut kovempaakin.

Nappulakenka
28.11.2009, 09.34
Tuossa sinisessä Limited versiossa mukaan tulee kantolaukku sekä Amstel DVD. Muuten samoja pelejä.

Mulla on kaksi noita sinisiä, toinen on kylläkin meneossa lahjaksi :).
Tilasin tuon toisen pari viikkoa sitten PBK ja silloin mukaan tuli ilmainen Contin trainerirengas. Koko setille jäi hintaa 202€. On kyllä hjuva peli.
Joo, anturi vaan takakiekkoon niin saa dataa ylös. Eiköhän tuon langattoman signaali läpäise kuskin suhteellisen vaivattomasti jos vaan kantama riittää.
Tuliko tuo Contin rengas yllätyksenä vai lisättiinkö se automaattisesti ostoskoriin? Mikälainen hinta-/laatusuhde tuossa kyseisessä trainerissa muuten on? Hinta vaikuttaa aika kohtuulliselta, enkä kovin paljoa enempää siitä maksaisi.. Tai sanotaan näin, että en kehtaa pyytää kun jo sykemittaristakin puhuttu :D

Samu Ilonen
28.11.2009, 10.08
Tiheempi pakka on itelläkin hankinnassa, yllättävän tarkkaa tuo touhu tosiaan on jotta jaksaa kunnolla vääntää.

Hampaankin ero on aika karu jos ajaa "rajalla" :

Esim.
100 53 17 413W
100 53 18 361W
100 53 19 319W

esim. tommonen ~12% korotus on aika raaka. Kun olisi eturattaat sillain sopivasti valittua että kummallakin pystyy ajaan suunnilleen samaa tehoa mutta teho menisi aina puoleen väliin toisen porrastuksesta. Hullu ajatua?

Esim 53/18 ja 53/19 puoleen väliin on esim 46/16...

Viikon päästä saan toisen hullun ajatuksen tuotteen omaan fillariin mutta ei mainita nimiä ettei mene mainostamiseksi. Mutta sanotaan että odotan mielenkiinnolla mitä PT näyttää silla ajaessa.

PHI
28.11.2009, 10.21
...Viikon päästä saan toisen hullun ajatuksen tuotteen omaan fillariin mutta ei mainita nimiä ettei mene mainostamiseksi. Mutta sanotaan että odotan mielenkiinnolla mitä PT näyttää silla ajaessa.

Rotor?

PHI
28.11.2009, 10.24
Tuliko tuo Contin rengas yllätyksenä vai lisättiinkö se automaattisesti ostoskoriin? Mikälainen hinta-/laatusuhde tuossa kyseisessä trainerissa muuten on? Hinta vaikuttaa aika kohtuulliselta, enkä kovin paljoa enempää siitä maksaisi.. Tai sanotaan näin, että en kehtaa pyytää kun jo sykemittaristakin puhuttu :D

PBK:llä oli tilaushetkellä päällä tuollainen bonus tarjous, jossa trainerin mukana tuli ilmainen trainerirengas. Lisättiin automaattisesti ostoskoriin.
Satori on mielestäni erittäin hyvä laite, jolla pystyy mainiosti tekemään myös matalan kadenssin voimatreeniä.

Onko joulupukki hommia? :D

illO
28.11.2009, 13.20
Tacxin Satori vihdoin saapunut, ja parit ensimmäiset lenkitkin heitetty. Täytyy kyllä sanoa, että on hintansa väärti. Melua piti jonkin verran, mutta sitten tajusin laittaa alle vaahtomuovimattoa ja hiljeni kyllä huomattavasti. Kyllähän siitä vieläkin ääntä lähtee, mutta ei ollenkaan niin pahasti, kuin aluksi luulin.

Yksi ongelma on ilmennyt. Matalalla kadenssilla ja isolla vastuksella polkiessa tuntuu sutivan jonkin verran. Neuvoja?

apartanen
28.11.2009, 13.40
Tacxin Satori vihdoin saapunut, ja parit ensimmäiset lenkitkin heitetty. Täytyy kyllä sanoa, että on hintansa väärti. Melua piti jonkin verran, mutta sitten tajusin laittaa alle vaahtomuovimattoa ja hiljeni kyllä huomattavasti. Kyllähän siitä vieläkin ääntä lähtee, mutta ei ollenkaan niin pahasti, kuin aluksi luulin.

Yksi ongelma on ilmennyt. Matalalla kadenssilla ja isolla vastuksella polkiessa tuntuu sutivan jonkin verran. Neuvoja?

Rengas riittävän tiukalle sieltä vastuksen alta.
Sitten kumpaankin, sekä meluun että lipsumiseen, auttaa trainerirengas. Minä olen tämän syksyn käyttänyt Vittorian kumia ja melu on vähentynyt omassa Satorissa jonkun verran.

Samu Ilonen
28.11.2009, 14.43
Rotor?

Sanotaan etten voi myöntää nyt, kieltää, keskustella julkisesti tai postata mun omista harjoitusvälineistä kuvia olivat ne millaisia tahansa ettei kukaaan saa käsitystä että kyseessä olisi mainos. Sanotaan että vauhtia etsitään lisää myös välineistä ja testejä suoritetaan talven aikana useamman testaajan voimin. Tarkoitus on että 2010 mun omankin vauhti olisi parempi kuin ennen ja myös reenaamiseen panostetaan sen mukaan.

Deve
28.11.2009, 16.10
Onkohan muilla ollut vaikeuksia saada tota Contin trainerirengasta vanteelle? Ei mennyt sitten millään, sain väännettyä tyre leverit paskaks niin luovutin ja pistin tacxin renkaan takas. Ihan laadukkaan olonen toi Continen rengas niin ois kivempi ehkä sillä ajella.

Tohon on tietysti olemassa joku niksi millä sen saa ihan helposti vanteelle mutta ehkä mä vaan oon niin hölmö etten tajua.

PHI
28.11.2009, 16.19
Enpä osaa vinkkiä antaa, kun mulla meni vanteelle tuo Conti aivan normaalilla tavalla. Vahvemmat rengasmuovit? Pedro's?

Nappulakenka
28.11.2009, 16.45
PBK:llä oli tilaushetkellä päällä tuollainen bonus tarjous, jossa trainerin mukana tuli ilmainen trainerirengas. Lisättiin automaattisesti ostoskoriin.
Satori on mielestäni erittäin hyvä laite, jolla pystyy mainiosti tekemään myös matalan kadenssin voimatreeniä.

Onko joulupukki hommia? :D
No, mutta sittenhän mun täytyy vielä lisätä tuo rengas joulupukin kirjeeseen http://www.mysmiley.net/imgs/smile/happy/happy0004.gif

Lasse
28.11.2009, 16.52
Onkohan muilla ollut vaikeuksia saada tota Contin trainerirengasta vanteelle? Ei mennyt sitten millään, sain väännettyä tyre leverit paskaks niin luovutin ja pistin tacxin renkaan takas. Ihan laadukkaan olonen toi Continen rengas niin ois kivempi ehkä sillä ajella.

Tohon on tietysti olemassa joku niksi millä sen saa ihan helposti vanteelle mutta ehkä mä vaan oon niin hölmö etten tajua.
No mullakin on ollut Mavicin vanteelle vääntäessä myös tiukka, mutta mennyt kuitenkin.
Vanteesta kiinni, hiukan tiukka rengas kyllä mutta toimii.;)
Jotkut kirjoitellut että käyttävät rasvoja pahimpien tapausten kanssa.

OJ
28.11.2009, 18.09
Se Conti on ennemminkin jäykkä kuin tiukka rengas. Halpis Fulcrum paksulla vannenauhalla on hankalampi, mutta Fulcrumit onnistuu yleensä ihan paljain käsin.

nakamura
28.11.2009, 22.52

Aluksi sutii. Aloita ykkösellä ja kunhan rengas on lämmennyt niin ei sudita enää. Ittellä vaikuttaa se kun on alla siloinen rengas niin tottakai se sudittaa hetken. No, kun on lämmennyt, niin sitten ei muuta kuin hanaa..

PHI
28.11.2009, 23.09
Mulla ei ole traineri koskaan sutinut. Joko omaan voimattomat narujalat tai sitten traineri on oikein säädetty.

Eso
28.11.2009, 23.43
2 pv:n trainerikokemuksen perusteella opittua:
Täällä kanssa suti jyrkemmissä ylämäissä, mutta homma helpotti, kun renkaisiin laittoi riittävästi painetta ja rullan tarpeeksi tiukalle rengasta vasten (3,5 kierroksen kiristyksen nyrkkisäännöllä). Rengaspaineista esiintyy netissä kaikenlaisia lukuja, mutta kaiketi yleensä ottaen puhutaan trainerirenkailla likimain maantierenkaiden paineista eli jossakin päälle 6 barin yleensä liikutaan.

hoopeevee
29.11.2009, 11.50
Onko keskustelupalstalaisilla kokemuksia Wattbikesta? Olisi tarkoitus ostaa työpaikalle (pelastuslaitos) toinen kuntopyörä, koska aiemmin hankittu Tunturi E80 on kovassa käytössä.
Onko Wattbike parempi kuntoilukäytössä kuin mainittu Tunturin malli?
Myös vinkit muista hyvistä ja kestävistä kuntopyöristä kiinnostaa. Pyörä tulee olemaan kovalla käytöllä (väh. 3-4 tuntia päivässä).

PHI
29.11.2009, 11.52
Onko keskustelupalstalaisilla kokemuksia Wattbikesta? Olisi tarkoitus ostaa työpaikalle (pelastuslaitos) toinen kuntopyörä, koska aiemmin hankittu Tunturi E80 on kovassa käytössä.
Onko Wattbike parempi kuntoilukäytössä kuin mainittu Tunturin malli?
Myös vinkit muista hyvistä ja kestävistä kuntopyöristä kiinnostaa. Pyörä tulee olemaan kovalla käytöllä (väh. 3-4 tuntia päivässä).

Eiköhän se Wattbike ole alansa ylivoimainen ykkönen tällä hetkellä. Ainakin parempi kuin Tunturi :D.

Cycledrophis
30.11.2009, 15.14
Tein lisää matemaattisia harjoituksia. Tein kaavion Kurtin tehoista eri kadensseilla ja välityssyhteilla. Osa kaaviosta on kumminkin vain teoriaa.
Muutoin kaaviosta voi aika näppärästi arvioida (keski)tehon.
Linkki google docseihin http://docs.google.com/fileview?id=0B7-unv3P4mSgMjg2YWYwMzktZjQ3MC00YWRhLTk1NWItMTRkZDdjM jNhNjEw&hl=enhttp://

Samu Ilonen
30.11.2009, 15.31
Hiano käppyrästö. Jos Watti-skaalan laittaisi loppumaan vaikka 600W niin analysointi olisi helpompaa, kuitenkin aika harvoi trainerilla tulee ajettua +900W tehoilla....?

200-500W lienee se useimmiten kiinnostava väli?

VesaP
30.11.2009, 15.35
Eiköhän se Wattbike ole alansa ylivoimainen ykkönen tällä hetkellä. Ainakin parempi kuin Tunturi :D.

Ookko ajanut hyvällä Tunturilla?!? Tai Wattbikella ja vertaillut molempia :seko: Kyllä ainakin omalla vanhalla T8 Tunturilla on ilo ajella. Vaikea kuvitella miten ajotuntuma ja muukaan voisi olla parempaa jollain muunmerkkiselläkään ergolla. Toki tähän täytyy heti todeta, että itselläni ei ole ollut mahdollisuutta päästä testaamaan Wattbikeä koskaan, joten voihan se ollakin paljon paree, mutta epäilen (samalla lailla kun teikäläinenkin sitä että Tunturi olis huonompi...).

Lasse
30.11.2009, 15.41
Mulla ei ole traineri koskaan sutinut. Joko omaan voimattomat narujalat tai sitten traineri on oikein säädetty.
Mut sullahan onkin Contin traineri rengas. :D

Joo Vesa mä pääsin fillari messuilla vähän potkii ton Watt Bike rengasta ja vaikutti kyllä hyvältä peliltä.
Mutta Tunturia (mikä lienee myynnissä?) en ole koskaan tyypännyt. ;)

Cycledrophis
30.11.2009, 15.56
Hiano käppyrästö. Jos Watti-skaalan laittaisi loppumaan vaikka 600W niin analysointi olisi helpompaa, kuitenkin aika harvoi trainerilla tulee ajettua +900W tehoilla....?

200-500W lienee se useimmiten kiinnostava väli?

Totta tuo olikin pelkkää matikkaa. Mutta tossa on tuo väli
http://docs.google.com/fileview?id=0B7-unv3P4mSgNGY5NTU0NjMtM2MwMS00Y2E3LWJhNzktZWIxY2EzO DJiMTBl&hl=en

Jari

Samu Ilonen
30.11.2009, 15.56
Onko kukaan todentanut ikinä mikä sellasen Tunturin tarkkuus on? Mulla on melko vaffa fiilis että mettään menee ainakin sen 5%. Ei se reeniä haittaa mutta kuntotesteihin se on minusta jo liian huono. Tai ei kannata ainakan vertailla PT:iin.

VesaP
30.11.2009, 15.57
Joo Vesa mä pääsin fillari messuilla vähän potkii ton Watt Bike rengasta ja vaikutti kyllä hyvältä peliltä.

Joops, sit joskus isona kun saan ajettua tuon nykyisen Tunturin loppuun, pakkohan sitä sit Wattbikeä päästä tyypittää ennenkuin ostaa mitään. Tai mikä ikinä sitten onkaan hypen mukaan THE sisäpyöräkampe. Pitää sinne asti ajella tyytyväisenä tuolla Tunskalla.

wanderer
30.11.2009, 16.29
Kuntopyörän tehon todentamiseen joutuu odottamaan Vectorin valmistumista...siihen asti esim. Varalassa mennään metsään teholukemissa. Ainakin mun testitulosten AnK tuntuu tehomittarilla ajettuna aikasen...kivalta. Jos vaikka 10% ottaa pois niin tuloksessa on enemmän järkeä.

PHI
30.11.2009, 17.11
Ookko ajanut hyvällä Tunturilla?!? Tai Wattbikella ja vertaillut molempia :seko: Kyllä ainakin omalla vanhalla T8 Tunturilla on ilo ajella. Vaikea kuvitella miten ajotuntuma ja muukaan voisi olla parempaa jollain muunmerkkiselläkään ergolla. Toki tähän täytyy heti todeta, että itselläni ei ole ollut mahdollisuutta päästä testaamaan Wattbikeä koskaan, joten voihan se ollakin paljon paree, mutta epäilen (samalla lailla kun teikäläinenkin sitä että Tunturi olis huonompi...).

Ei hernettä nenään VesaP :). Mulla kävi tässä nyt ajatusvirhe. Mielsin Tunturin kuntopyörän sellaiseksi 70-luvun rimpula laitteeksi. Tuo T8 näyttäis olevan pikaisen opiskelun jälkeen aivan toista maata.
Meillä on seurassa yksi Wattbike ja on lukuisten käyttäjien mukaan kyllä uber hyvä laite.

JoVain
30.11.2009, 21.45
Sellasta oon tossa pannu merkille ja ihmetelly, et millasta leipuria täällä foorumilla oikeen pyörii, ku Kurtin ja sen tehojen yhteydessä puhutaan vallan vaan isosta limpusta:eek: Onko kaikki heittäny sen ketjun siihen 53'lle ja päästäny etuvaihtajan talvilomille:seko: Mää kun oon tehny sillä 20-70min vetoja, ni oon toistaseks pärjänny vallan mainiosti 39 piikkisellä. Tosin mulla on joku ihan vammanen 11-25 kymppipakka siinä kiinni, ni aika paljon hyppää tehot väleillä 19->17->15.

rhubarb
30.11.2009, 22.17
Sellasta oon tossa pannu merkille ja ihmetelly, et millasta leipuria täällä foorumilla oikeen pyörii, ku Kurtin ja sen tehojen yhteydessä puhutaan vallan vaan isosta limpusta:eek: Onko kaikki heittäny sen ketjun siihen 53'lle ja päästäny etuvaihtajan talvilomille:seko: Mää kun oon tehny sillä 20-70min vetoja, ni oon toistaseks pärjänny vallan mainiosti 39 piikkisellä. Tosin mulla on joku ihan vammanen 11-25 kymppipakka siinä kiinni, ni aika paljon hyppää tehot väleillä 19->17->15.
Njaa, en tiedä Kurtista mutta kyllä Satorissa joutuu (kompakti-)isolla tekemään että saa järkevällä kadenssilla yli 200W jos ei vastus ole ihan tapissa ja/tai ketju ristissä. En tosin ole viime aikoina ajanut kovin monimuotoista vaan välitys pysyy samana läpi intervallisektion.

Samu Ilonen
30.11.2009, 22.22
Totta, tuo olikin pelkkää matikkaa. Mutta tossa on tuo väli 100-600W
http://docs.google.com/fileview?id=0B7-unv3P4mSgNGY5NTU0NjMtM2MwMS00Y2E3LWJhNzktZWIxY2EzO DJiMTBl&hl=en

Jari

Thänk, toi on minusta kovin kätevä jos ei omista Woimatappia!

EePee
01.12.2009, 01.36
Totta tuo olikin pelkkää matikkaa. Mutta tossa on tuo väli

Jari

Hienoa! Kiitoksia! Eihän tässä enää mitään voimamittaria tarvitakaan..

Koitin viimeksi Kurttia ilman isoa limppua. Ei ollut huono niinkään, mutta tykkään ajella enemmän painavammalla vauhtipyörällä.

Cycledrophis
01.12.2009, 11.34
Hienoa! Kiitoksia! Eihän tässä enää mitään voimamittaria tarvitakaan..

Koitin viimeksi Kurttia ilman isoa limppua. Ei ollut huono niinkään, mutta tykkään ajella enemmän painavammalla vauhtipyörällä.

Ole hyvä, ei tuo nyt kyllä taida kumminkaan tappia korvata.
Ohessa vielä pienemmällä eturattaalla sama
Jari
http://docs.google.com/fileview?id=0B7-unv3P4mSgOGQ4ZDEwZDktZjQ4Ni00MmI1LWEzYmQtNzUxYjk3N TdiZWY4&hl=en

J T K
01.12.2009, 11.53
Olisko kellään kokemuksia ELITE:n ajorullista, E-motion ja V-arion?

Vaikuttavat fiksuilta tällaiselle tasalakille, joka ei ole ennen moisilla ajanut mutta suunnittelee sellaisen hankkimista. Ekassa rullat pääsevät liikkumaan eteen ja taakse, mikä vaikuttaa hyvältä ja rullien reunat on kaarevasti pykälletty. Tuossa jälkimmäisessä on sitten nousukulman säätö kolmessa portaassa.

http://www.elite-it.com/

Samu Ilonen
01.12.2009, 13.17
Jotekin musta tuntuu että rullat on hyvät kun ne on isohalkaisijaiset ja simppelit. Meillä on Taxc Antares. Lisäksi kokonpainuva runkorakenne on minusta kiva ja helppo käyttää. Ne ovat korvanneet T-1200:n ja Anatres kuulemma on hieman erituntuinen ajaa mutta ei paljon. Meillä oli sellaset ennen noita. Ainakin ne on hieman hiljaisemmat. Mää en niillä ole ajanut mutta Akka ajaa palauttavia ja lämmittelee radalla niillä.

Samu Ilonen
01.12.2009, 13.22
Ole hyvä, ei tuo nyt kyllä taida kumminkaan tappia korvata.

Mun kokemuksen mukaan noi on niin lähellä että jos kadenssimittari on, niin pääsee jo hyvin alkuun. Minusta kadenssi on parempi kuin nopeusmittari koska nopeus ei muutenkaan ole mikään varsinainen reenisuure jota mää ainakaan seuraisin ajaessa fillarilla. Teho ja kadenssi kylläkin. Ja tietty syke ja sen korrelaatio tehoon. Nopeudesta vaan näkee tuulen suunan ja koska on kotia...

Cycledrophis
01.12.2009, 14.42
Mun kokemuksen mukaan noi on niin lähellä että jos kadenssimittari on, niin pääsee jo hyvin alkuun. Minusta kadenssi on parempi kuin nopeusmittari koska nopeus ei muutenkaan ole mikään varsinainen reenisuure jota mää ainakaan seuraisin ajaessa fillarilla. Teho ja kadenssi kylläkin. Ja tietty syke ja sen korrelaatio tehoon. Nopeudesta vaan näkee tuulen suunan ja koska on kotia...

Jep, lisäsin vielä taulukkolaskennan mihin voi syöttää välityksen ja kadenssin. Vastauksena saa nopeuden ja tehon
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ar-unv3P4mSgdC1ld0k0eEFhVXktRXQtSUxZMzdON0E&hl=en

Taulukosta voi näppärästi laskea haluamansa tehon ja siten vaan pitää nopeus paikoillaan reenatessa, jos pystyy:)

Jari

rhubarb
01.12.2009, 15.40
Informaatioteknologia on hienoa!

Deve
01.12.2009, 15.48
Tuo taulukko on aika näppärä, kiitoksia.

marco1
01.12.2009, 19.44
Velosportissa oli muutama Pro Machine tyrkyllä, hinta oli 299e.

Sitäpä ei ole noista Kurtin vehkeistä mainittu että ovat näitä "design in USA, made in China" vehkeitä... sikäli kun sillä on merkitystä.

Itsok
01.12.2009, 21.38
Tänään tuli oma Taxc Flow. Ei ole kyllä tolla trainerilla ajaminen järjellisten touhua :D

Mut sit isompi ongelma. Naapuri pirautti ja sano et ei kuule telkkarista mitään, mua jyrinä ei kyl haitannu. Käytössä tällä hetkellä Contin trainerirengas, 8 bar painetta ja trainerin alla tavallinen räsymatto.

Alle pitäis varmaan keksiä jotain sopivaa vaimentavaa mattoa, mutta minkälaista ja kuinka paksulti? Tampereelta varmaan löytyy sopivaa Kaukajärven Teollisuus Etolasta? Entä muita vinkkejä ettei ääni kantaudu rakenteisiin?

Kyllä harmittaa jos joutuu laittaan joululahjan kiertoon ennen joulua jo :(

PHI
01.12.2009, 22.01
Osta jostain halpahallista tavallinen retkeilykäyttöön tarkoitettu makuualusta ja saksi siitä sopivan kokoinen matto trainerin alle. Vaimentaa melko hyvin.

OJ
02.12.2009, 07.16
Trainerin alle kumimattoa ainakin joku 3 senttiä. Ei mitään överikovaa, mutta matto ei saisi myöskään painua pahasti kasaan. Noi solumuovimatot eivät mun testissä paljon jeesanneet.

Samu Ilonen
02.12.2009, 08.09
Ääni ja väpinät vaimenevat paremmin yleensä rajapinnoissa. Laita 2 makuu-alustaa ja väliin se räsymättö.

Tai sit "vaihda vihreään"... :D :D :D

Joku joka asuu kerrostalossa, voisi kysyä naapurilta "tunneks sää Kurtin?"

Ainakin mun Kurt viritettynä neljällä palalla teippiä on pirun hiljainen. Mut meillä on puutalo jossa on myös puulattia että en tiä miltä se kuulostaa alkapuolella kun olisi betonia alla.

Itsok
02.12.2009, 11.22
Kävi Kurtikin mielessä, mutta ajattelin olla vielä nöösi ja ostaa Tacxin :) Mitä tos ny kaverin kans puhuin eilen, niin tultiin semmoseen tulokseen: Laitan alle jotain huokosempaa tavaraa ja sen päälle jämäkämpää kumimattoa, joka tasaa sit pintapainetta. Eli juurikin niin kuin Samu ja OJ tossa jo kirjoittikin.

Sit jos naapurilla on vielä asiaa, niin ajan välillä tossa notkulla dh-simulaatiota. Ei luulis enää pikku jyrinät haittaavan :D

Sakari Kyrö
02.12.2009, 12.18
Tänään tuli oma Taxc Flow. Ei ole kyllä tolla trainerilla ajaminen järjellisten touhua :D

Mut sit isompi ongelma. Naapuri pirautti ja sano et ei kuule telkkarista mitään, mua jyrinä ei kyl haitannu. Käytössä tällä hetkellä Contin trainerirengas, 8 bar painetta ja trainerin alla tavallinen räsymatto.

Alle pitäis varmaan keksiä jotain sopivaa vaimentavaa mattoa, mutta minkälaista ja kuinka paksulti? Tampereelta varmaan löytyy sopivaa Kaukajärven Teollisuus Etolasta? Entä muita vinkkejä ettei ääni kantaudu rakenteisiin?

Kyllä harmittaa jos joutuu laittaan joululahjan kiertoon ennen joulua jo :(

Tää nauratti... Viime talvena Tacx flow:lla ensimmäinen treeni sai aikaan samanlaisen tuloksen.

Alakerran naapuri oli tosin yrittänyt koputtaa kovastikin ovelle, mutta eihän sitä voi kuulla kun on tunnelmaa luovaa teknoa huutamassa korvanapeissa.
Seuraavana päivänä postilaatikossa oli kirje jossa luki että jopa heidän oman 20 vuotta vanhan pesukoneen jyrinä oli kadonnut äänen alle "joka kuulostaa siltä kuin matkustajakone kiihdyttäisi lähtöön yläkerrassa".

Traineri siirtyi sen jälkeen suosiolla parvelle, trainerin alle vaimon joogamatto.

Sittemmin olen kysynyt naapurilta. Tunnetko sinä Kurtia? Ei tunne, ei kuule, ei näe. Kaikki hyvin. :)

Kuutio
05.12.2009, 16.11
Tulipa nyt itekin sitten hommattua harjoitusvastus: Tacx Satori. Toinen koeajettu oli Kurtin Rock & Roll. R & R oli turhan keinuva omaan makuun, Satorin eduksi hinta ja koko. Ei ole kuitenkaan tarkoituksena siirtyä kokonaan sisäharjoitteluun, joten senkin takia puolta kalliimpi traineri jäi kauppaan.

Ensimmäinen sisälenkki on nyt tehty, ihan kelpo ostos oli. Laitoin Tacxin maton alle vielä pari kerrosta solumuovia, hiljeni huomattavasti. Seuraavaksi pitääkin ommella jostain vanhasta pyyhkeestä hikisuoja rungon päälle. :rolleyes:

PHI
05.12.2009, 16.28
Mulla on tämä hikiliinana:

http://carbonio.kuvat.fi/kuvat/Py%F6r%E4ily/Omat%20linkitys%20kuvat/p044886.jpg/full

Varmaan tuollaisesta pyyhkeestäkin tekemällä saa ihan oivan.

Samu Ilonen
05.12.2009, 17.15
Tulipa nyt itekin sitten hommattua harjoitusvastus: Tacx Satori. Toinen koeajettu oli Kurtin Rock & Roll. R & R oli turhan keinuva omaan makuun, Satorin eduksi hinta ja koko.

Aika turha muuten verrata R&R:ää Satoriin. Kurtin selkeästi halvempi malli kuten Road Machinen on paljon sitä lähempänä ja 150€ halvempi/pienempi kuin R&R. Ja sen keinunnan määrän saa muuten säädettyä. Minusta sellainen pieni liike on kyllä mukava ja se säästää varmasti runkoa. Mitään pyörää tuskin on suuniteltu että taka-aksila on pultattu paikalleen ja sit ajetaan putkelta/voimaa/kovilla tehoilla. Satorin rakenna on kyllä aika kesy, vauhtipyörä on tosi pieni ja aika muovisen oloinen säädin. Korjailin tossa sellasta nääs tällä viikolla. Hintaeroakin vain reilu pualikas satasta. Kyllä noin paremmat kuitupyörät siinäkin yleensä kestää mutta ne jotka hajoaa normiajollakin 2-3 vuodessa, saa tossa rikki talvessa. Ja kevyt alurunko on ehkä se mikä laukeaa eka.

OJ
05.12.2009, 19.14
Ei ole kuitenkaan tarkoituksena siirtyä kokonaan sisäharjoitteluun, joten senkin takia puolta kalliimpi traineri jäi kauppaan.
Ihan fiksua kun toi Kurtti varmaan houkuttelisi jauhamaan sisällä vähän enemmän;)

Tosta trainerin liikkuuvuudesta. Kun mä käytän noita ergonomiamattoja oman trainerin alla, niin se traineri pääsee keinumaan ehkä se 10-20mm fillarin akselin kohdalta, eli se vähän jeesaa...kai.

Keitele211
06.12.2009, 10.48
Kohti uusia kuntotasoja

Nyt on ajettu elämän ensimmäinen sisäpyöräily (ei lasketa spinningiä) Taxc Cosmoksella. Laitoin huonetulettimen viilentämään kahden tunnin pyöräilyretkeä mäkisessä maastossa. Watilukemat jäivät hyvin vaatimatomiksi (pikkujoulut edellisenä iltana = piti ajella varovasti), mutta oli siinä hieman pyöräilyn tuntua. Wattilukemista lienee voi nyt sitten seurata kuntonsa kehittymistä, kun ajaa samaa harjoitusohjelmaa joulukuussa ja sitten verrokkina huhtikuussa. Laitten hankin, jotta pääsen uusille keskinopeusalueille ensi kaudeksi.

Harjoittelu ei tuntunut tylsältä kun samalla katsoin telkkarista hyvää elokuvaa. Kohta lähden taas harjoittelemaan...

twentyniner
08.12.2009, 19.05
Velosportissa oli muutama Pro Machine tyrkyllä, hinta oli 299e.

Sitäpä ei ole noista Kurtin vehkeistä mainittu että ovat näitä "design in USA, made in China" vehkeitä... sikäli kun sillä on merkitystä.

Tuommoisen noudin ja nyt olisi kysymys muille vastaavan omistajille, millä olette saaneet tuon lisävauhtipyörän kiinni, niin ettei se resonoi aivan julmetusti? Taidan laittaa väliin semmoiset pienet tarrat, mitä laitetaan esim. keittiökaappien oviin, jotteivat kolahda.

Muita ideoita?

Ja eilen vetäisin myös ekan "testilenkin" , pönttöuunin lämmössä, ilman tuuletinta...ikinä ei ole polkiessa hiki lentänyt yhtä lailla. Televisio mukavasti siivittää treeniä :D

Samu Ilonen
08.12.2009, 19.28
Paa väliin ihan vaikka 5cm teipin palat sillain neliön muotoon pienempään limppuun, maalarin tai sähköteippiä yms. Ei tarvi olla paksu. Ja sit vaan isompi limppu päälle. Ei se kyllä mulla resonoinut ilmankaan mutta on sillain hiljaisempi.

twentyniner
09.12.2009, 10.39
Paa väliin ihan vaikka 5cm teipin palat sillain neliön muotoon pienempään limppuun, maalarin tai sähköteippiä yms. Ei tarvi olla paksu. Ja sit vaan isompi limppu päälle. Ei se kyllä mulla resonoinut ilmankaan mutta on sillain hiljaisempi.

Jep, näin tehdään. Ekan testin jouduin ajamaan sillä pienellä limpulla, koska en kestänyt ääntä :D

Samu Ilonen
09.12.2009, 10.43
Ei sen kyllä pitäsi olla sellainen edes vakiona....limpun irrotus ja kiinnitys uudestaa olisi voinut jo auttaa?

EePee
09.12.2009, 12.44
Ei sen kyllä pitäsi olla sellainen edes vakiona....limpun irrotus ja kiinnitys uudestaa olisi voinut jo auttaa?

Pelkkä limpun irroitus ja uudelleenkiinnitys auttoi mulla, mutta meinaa myös kokeilla tuota Samun teippikikkaa kunhan vaan ehdin..

Samu Ilonen
09.12.2009, 13.09
Keroppa ihan suoraa sit hiljenikö yhtään "teipillä"? Minusta hiljeni....mut mää oonkin kuulemma "herkkä"... :D

OJ
09.12.2009, 18.35
Mä yritin ajaa yhden treenin ton lisäpainon kanssa, mutta poishan se piti ottaa. En kuvitellut koskaan tätä sanovani, mutta joissain tilanteissa vauhtipyörä voi olla liian painava. Kun koittaa pitää tehot suht tasaisena, niin tolla lisäpainolla se on aivan tuskaista. Tehot sahaa ylös-alas kun tolla lisäpainolla tulee ihan liikaa laskettelua. Kai ton oppisi hallitsemaan jos vain ajaisi tolla enemmän, mutta sillä pienellä vauhtipyörällä homma on helpompaa.

Samu Ilonen
09.12.2009, 19.42
Aha? Mää ajoin tossa eilen reeniä ja viä soikeilla Rotor-rattailla...en huomannut ihan kamalaa hankaluutta tehojen kurittamisessa vaikka ollaan adaptio vaiheen ekalla viikolla vasta. Täytyypä piruuttaan kokeilla ilmankin sitä limppua kokeeksi.

Mää muuten en kato sitä tehoa niinkään muuta kuin aluksi että saa jengat kohdalleen, kadenssilla ajaminen on paljon helpompaa. Tikkasin viimeksikin 94 +-1rpm, taisi olla kai 54/17 väli. Ei tota välitystä tuu katottua kun sillä ei ole merkitystä, mittari kyllä kertoo tehon. Teho pysyy kyllä jos cadenssi pysyy hollilla.

OJ
09.12.2009, 20.30
Vain makuasioista voi kiistellä sanoi kettu kun muniaan nuoli. Mä tykkään ainakin toistaiseksi ajaa sillä pienellä vauhtipyörällä. Vaikka sitä tietää, että vakiokierroksilla ne tehot menee kohdilleen, niin silti tuntuu hankalalta. Mä pidän tehon ja kierrokset näytöllä aina vetoja ajaessani. Mä ajan yleensä pidemmät 45-60min vedot jollain 89-90 kierroksella ja 20-30min vedot 92-93 kierroksella ja välitys on vakio 53/17.

Samu Ilonen
09.12.2009, 20.36
Mulla on PT:ssä ylinnä teho, keskellä syke ja alinna kadenssi. Tehonäyttöä voi sit pyörittää keskarille välistä jos tarvii tsempata. :D

J T K
09.12.2009, 21.13
Jotekin musta tuntuu että rullat on hyvät kun ne on isohalkaisijaiset ja simppelit. Meillä on Taxc Antares. Lisäksi kokonpainuva runkorakenne on minusta kiva ja helppo käyttää.

Ajorulla tuli tilattua ja nimenomaan tuo Tacxin Antares. Nuo ELITE:n rullat olivat vielä pitkässä kuusessa toimitusten suhteen ja hinnat vielä pidemmässä kuusessa. No, pääasia että pääsee opettelemaan tätäkin puolta ja saa ajoreeniä tulevaa pakkaskautta ajatellen. Kiitos kommentista!

PHI
09.12.2009, 22.58
Rotor?

Aha? Mää ajoin tossa eilen reeniä ja viä soikeilla Rotor-rattailla...

No arvasinhan mä :D.

OJ
14.12.2009, 20.58
Sain vihdoin juttua trainerisetistä blogiini http://demarere.blogspot.com/2009/12/winter-training-center-aka-bike-cave.html

Seuraavaksi koitan kasata trainerivinkkejä tonne millä saa touhusta vähän siedettävämpää.

J T K
14.12.2009, 21.33
Hyvää settiä.

Tuo sun huone näyttää kyllä helvetin esikartanolta tunnelmansa puolesta. Joten sielä täytyy tulla hyvää tulosta :)