Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[
18]
19
20
21
Oma Neo2T tuli viime syksynä Saldenilta, oli loppu joka puolelta muualta. Niillä vissiin suhteet kunnossa tehtaaseen..?
brilleaux
22.08.2020, 12.50
Niin ja ihan oma kokemus tähän: Campan voimansiirto toimii 100% Shimanon 105-pakan kanssa.
Sanokoon Campagnolo-fanit mitä hyvänsä.
Eroa Campan Chorus-pakkaan ei toiminnassa ole.
Piste.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Kävin tekemässä puolen tunnin koeajoa trainerilla ja yritin ftp-testiäkin tehdä, ja otan sanoja takaisin tässä;
kun hetken ajaa, vaihtelee ja tarkkailee niin ei se Shimanon kanssa toiminta ihan niin smoothia ole.
Juha Lehtinen
22.08.2020, 13.33
Kävin tekemässä puolen tunnin koeajoa trainerilla ja yritin ftp-testiäkin tehdä, ja otan sanoja takaisin tässä;
kun hetken ajaa, vaihtelee ja tarkkailee niin ei se Shimanon kanssa toiminta ihan niin smoothia ole.
Ei ei, ei noin saa tehdä, pitää pysyä sanojensa takana kaikessa hiljaisuudessa. Töissäkään minä en myönnä mitään jos joku virhe on tullut, aina löydän syyn jostain muusta mikä ei tee minusta syyllistä ;).
Olen suunnitellut Elite Suiton hankkimista. Tietääkö joku, sopiiko Focuksen R.A.T. -läpiakselilla oleva pyörä sellaisenaan tuon kanssa yhteen? Vai pitääkö akselissa olla kierteet, eli joutuuko hommaamaan esim tällaisen: https://www.bike24.com/p2278760.html
pkuitune
24.08.2020, 09.29
Taitaa itselläkin kallistua Suitoon, vaikka ilmeisesti jonkinverran porukalla ollut noissa ongelmia... Mutta jospa kerrankin kävisi tuuri ja saisi toimivan yksilön. Jäisi sitten 600€ (vs. Kickr tai Neo 2) pesämunaa vaikka uusiin kiekkoihin:D
Mitäs ongelmia Suiton kanssa on ilmennyt? Itsekin tässä olen hankkimassa ensimmäistä älytraineria, ja Suito olisi vaihtoehtolistalla korkealla mm. hintansa ja tämänhetkisen saatavuutensa vuoksi.
Olen suunnitellut Elite Suiton hankkimista. Tietääkö joku, sopiiko Focuksen R.A.T. -läpiakselilla oleva pyörä sellaisenaan tuon kanssa yhteen? Vai pitääkö akselissa olla kierteet, eli joutuuko hommaamaan esim tällaisen: https://www.bike24.com/p2278760.html
Menee sellaisenaan. Suito tulee kiekon tilalle ja RAT-läpiakselia käytetään samoin kuin kiekon kanssa. Itsellä käytössä Suito + S5.
Hei kiitos tiedosta! Täytynee laittaa tilaukseen siis..
Harkitsen vakavasti älytrainerin hankintaa, kiikarissa ovat lähinnä Tacx Neo 2T ja Elite Direto XR vaikka eri hintaluokassa ovatkin. Suosituksia ja käyttökokemuksia otan mieluusti vastaan, tämän ketjun viestit viimeisen kahden vuoden ajalta olen toki lukenut.
Ajoalustana palvelee Ridley Crosswind Campagnolo Centaur 2x10 vaihteistolla, muita olemassa olevia varusteita ovat 42" televisio, iPad ja Garmin Fenix 5. Mitä muuta tarvitsen kuin Campagnolon vapaarattaan ja rataspakan?
brilleaux
26.08.2020, 08.36
Mä kun en näistä mitään ymmärrä; näyttääkö noi Eliten antamat teholukemat yhtään todenmukaisilta? Vai veteleekö hatusta?
Tunnin ajo siis trainerilla aamulla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200826/3c5c973f3af406f2df9bb2a98722af28.jpg
Mä kun en näistä mitään ymmärrä; näyttääkö noi Eliten antamat teholukemat yhtään todenmukaisilta? Vai veteleekö hatusta?
Kun en ole ajanut kanssasi eikä ole muutakaan vertailukohtaa (kisamenestys, ajajan paino tms), on tietenkin aika mahdoton sanoa mitään faktapohjaista.
Mutulla mennään siis. Kyllähän nuo ovat keskenään linjassa ja sellaisissa suuruusluokissa mitä (ymmärtääkseni) tuoreehko pyöräilynharrastaja pystyy tuottamaan. Ainoastaan FTP ihmetyttää. 326 wattia tunnissa on varsin paljon. Onko se mitattu jollain testillä vai onko softa laskenut sen?
No nyt näyttää järkevältä, mitä suht vähän treenanneella on. Eli enimmäis 20min keskivoima 172w ja keskisyke 139.
Tuon perusteella arvioisin tosiaan ftp:n olevan jossain 220-280w haarukassa.
Jotain varmaan teit väärin siinä ftp testissä.
Poista garminista se ajo, mistä tuli tuo utopistinen ftp lukema.
Sen jälkeen ajat vain 20min all-outtina ja saat garminiin uuden lukeman.
brilleaux
26.08.2020, 08.58
No korjataan senverran aluksi että olen tuoreehko maantiepyöräilyharrastaja. :)
Pyöräillyt olen kai sen 30vuotta, viimeiset 10-15v aktiivisemmin. Maastoajoa, enduroa, paksupyöräilyä.
Juoksun Vo2Max 53. Toki sekin Garminilla mitattu.
Mutta joo, ei mun aiempaa harrastelua voi kyllä treenaamiseksi sanoa, hupipohjaista nautiskelua.
Eli vähän treenannut, kyllä.
Pituutta 173, painoa 73kg.
FTP on tosiaan varmaan puutaheinää, mitattu yhdellä Garminin testillä+samaisella Elitellä äskettäin. Perustuu siis Eliten watteihin.
No mulla garmini näyttää 75 vomax, eikä ftp nouse silti yli kolmesadan. Tietty en usko noista lukemista kumpaakaan.
brilleaux
26.08.2020, 09.11
Poista garminista se ajo, mistä tuli tuo utopistinen ftp lukema.
Sen jälkeen ajat vain 20min all-outtina ja saat garminiin uuden lukeman.
Poistin ko. ajon. Koitetaan uusiksi kun ehditään.
Posti toi Wahoo Kickrin maanantaina ja kolme lenkkiä olen sillä ehtinyt ajamaan tähän mennessä. Sen olen ainakin huomannut, että tehojen tuottaminen sisällä on erilaista kuin ulkona, enkä tunnu millään jaksavan ajaa niitä watteja, mitä maantiellä menee. Kokeilin ajaa siten, että Zwift näytti trainerin lukemia ja Garmin samaan aikaan Assioman polkimien lukemia. Pientä eroa näissä oli siten, että Assioman mittaama keskiteho oli muutaman watin suurempi, mutta ero ulkona ajettuihin lenkkeihin oli selvästi isompi. Nyt olen pyöritellyt noin tunnin aamulenkit 156 ja 161 W keskitehoilla, vaikka tuntuu, että polkee välillä ihan tosissaan. Ulkona 165 W keskitehoon joutuu ajamaan aika maltillisesti ja pk-lenkit olen polkenut 175-185 W tehoilla. Trainerilla yli 200 W alkaa tuntua jo aika raskaalta hetkellisestikin, mutta ulkona ajoin toissa lauantaina kiihtyvän 3 h lenkin 209 W keskiteholla. Vaikka ottaisi useamman watin virhemarginaalin mittarien välille, niin silti ero ei vielä selity. Onko vaan tottumuksesta kiinni? Hämääkö ulkona ilmavirran viilentävä vaikutus yms. niin paljon, että ajaminen sisällä vaan tuntuu erilaiselta?
brilleaux
26.08.2020, 09.49
^Huomasin tänään Elitellä saman; ajoin hyvin tuttua tallennettua reittiä ja oli kyllä virtuaalisesti paljon raskaampi kuin oikeasti.
tässä artikkelia maantie ja traineri tehojen eroista
https://thesufferfest.com/blogs/training-resources/understanding-the-difference-between-indoor-and-outdoor-power-numbers (https://thesufferfest.com/blogs/training-resources/understanding-the-difference-between-indoor-and-outdoor-power-numbers)
ja vähän tieteelisempi selitys
http://www.muscleoxygentraining.com/2018/07/trainer-vs-road-cycling-psychologic-and.html
https://www.youtube.com/watch?v=wX8zhOrsOpg
^ Tässä on kuvattu myös perusteet, miksi hankin Realplaten trainerin alle. Ja riittävä löysyys palloissa! Toki vielä on ennenaikaista sanoa, tasaako teho/rpe -suhdetta sisä vs ulkopyöräilyssä.
Se vaihtelee trainerin ja kuskien välillä. Tuuletukset ja kuskin lämmittelyt ennen vetoja tarttee olla kanssa kunnossa. Ilman wattimittaria brillen on nyt ainakin ihan turha tehdä arvioita. Muutenkaan tuosta ei kannata välittää. Trainerilla ajaa traineriwateilla ja ulkona ulko, jos eroja on. Mulla ei ole.
Hilpeää, että Sufferfestin artikkelin mukaan ulkona tehot olisi korkeammat. Sen sijaan Zwiftin käyttäjien kesken on jaettu kokemusta, että ulkona tulee matalammat tehot. Itse näin syiksi tähän olosuhteet: tienpinnassa paljon epätasaisuutta, tuuli vaikuttaa, pieniä jarrutuksia paljon, kroppaa ja pyörän käyttäytymistä pitää huomioida jne. Tempoajossa tilanne tasaantuu, mutta esim. vauhdikkaissa lenkeissä eroa on kymmeniä prosentteja. Ulkona kisatilanteissa olen kuitenkin päässyt jokseenkin samaan kuin Zwiftissä sekä keskitehon että painotettujen tehojen suhteen. Ehkä osa on siis korvien välissä.
Minä en ole kokenut tuota ongelmana, kunhan en koita ajaa ulkona sisäwattien tai sisällä ulkowattien mukaan.
Tämä ei riipu tehonmittaustavasta, sillä sisälläkin minulla on usein samat Assioma-polkimet (joiden ero Direto-traineriin on sekin alle 1 %).
brilleaux
26.08.2020, 12.01
Aiheeseen hyvin löyhästi liittyen; kokemuksia kuinka pelaa Garminin takuu Suomessa jos laite on ostettu ulkomailta?
Vai asioidaanko myyjäliikkeen kanssa?
Lähinnä mietin Vectoreita, Suomen hinnat kun on lähinnä hilpeitä.
Toimii kuin junan vessa. Rekisteröit vectorit connectissa ja garminia ei kiinnosta ostopaikka tai kuitti ollenkaan. Takuut pelanneet ongelmitta wigglen arpajaisissa voitettujen vectoreiden kanssa.
Kun saat polkimet, niin tarkasta tuleeko mukana uusimmat patterikotelot ja pohjat. Noiden kanssa ei ole ollut ainakaan minulla mitään ongelmia.
Kun saat polkimet, niin tarkasta tuleeko mukana uusimmat patterikotelot ja pohjat. Noiden kanssa ei ole ollut ainakaan minulla mitään ongelmia.
Jos mukana ei tule uusimpia patterikoteloita, Garmin lähettää ne ilmaiseksi, kun otat yhteyttä aspaan. Minulla käytössä aikaisemman mallin patterikotelot, mutta niidenkään kanssa ei ole ollut toistaiseksi ongelmia; käytössä isot CR1/3N patterit.
Ei noissa mikään pistä erityisesti silmään paitsi tuo ftp lukema 326w.
Kokeile ajaa nyt aluksi vaikka 20min. max tehoilla ja kato mihin pääset.
brilleaux
26.08.2020, 12.59
Löysinkin juttua noista isommista paristoista:
https://www.youtube.com/watch?v=3F8Pt44iO0Q
Saatan vielä odottaa myöhempää syksyä/talvea näiden Vectorien hankinnassa. Jos vielä vähän edukkaammin sais. :rolleyes:
Mitäs ongelmia Suiton kanssa on ilmennyt? Itsekin tässä olen hankkimassa ensimmäistä älytraineria, ja Suito olisi vaihtoehtolistalla korkealla mm. hintansa ja tämänhetkisen saatavuutensa vuoksi.
Mulla alkas ensimmäisen ajon jälkeen napsumaan äänekkäästi, semmosta muovista kolinaa. Uusi takuuseen, sillä mennyt tähän asti 50h ongelmitta.
Mulla alkas ensimmäisen ajon jälkeen napsumaan äänekkäästi, semmosta muovista kolinaa. Uusi takuuseen, sillä mennyt tähän asti 50h ongelmitta.
Itsellä oli sama ongelma Suiton kanssa. Tuo tosin korjaantui rasvaamalla vapaaratas ja kiristämällä se + pakka. Noissa oli uutena väljyyttä. Ihan tyytyväinne Suitoon, mutta oma yksilö näytää n. +5% wattia liikaa.
Hilpeää, että Sufferfestin artikkelin mukaan ulkona tehot olisi korkeammat. Sen sijaan Zwiftin käyttäjien kesken on jaettu kokemusta, että ulkona tulee matalammat tehot. Itse näin syiksi tähän olosuhteet: tienpinnassa paljon epätasaisuutta, tuuli vaikuttaa, pieniä jarrutuksia paljon, kroppaa ja pyörän käyttäytymistä pitää huomioida jne. Tempoajossa tilanne tasaantuu, mutta esim. vauhdikkaissa lenkeissä eroa on kymmeniä prosentteja. Ulkona kisatilanteissa olen kuitenkin päässyt jokseenkin samaan kuin Zwiftissä sekä keskitehon että painotettujen tehojen suhteen. Ehkä osa on siis korvien välissä.
Samaa mieltä. Itse olen pohtinut, josko isommat tehot sisällä johtuisivat siitä, että sisällä voi keskittyä vain ja ainoastaan polkemiseen, eikä tarvitse murehtia omasta tai muiden turvallisuudesta. Ulkona taas tienpinta ja mutkat, liikenne, risteävät tiet, muut tien käyttäjät, ajolinjat jne. vaikuttaa pakostakin tehontuottoon laskevasti.
Juurikin tuon takia olen alkanut ajamaan zwiftissä vaihteiden kanssa, eli mahdollisimman realistisesti. Se erg watti ei paljoa maantiellä auta.
Juha Lehtinen
26.08.2020, 13.48
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200826/3c5c973f3af406f2df9bb2a98722af28.jpg
Oletko kalibroinut trainerin Eliten softalla?. Itse kalibroin Drivo 2:n 1-2 kertaa kuukaudessa jotta watit olisi mahdollisimman oikeat. ainakin noin tehtynä Drivo 2:n ja Quarq DZeron teholukemat ovat tosi lähellä toisiaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
brilleaux
26.08.2020, 13.53
Oletko kalibroinut trainerin Eliten softalla?. Itse kalibroin Drivo 2:n 1-2 kertaa kuukaudessa jotta watit olisi mahdollisimman oikeat. ainakin noin tehtynä Drivo 2:n ja Quarq DZeron teholukemat ovat tosi lähellä toisiaan.
Kalibroinnin tein Garminilla, onko tuolla merkitystä?
Juha Lehtinen
26.08.2020, 14.03
Kalibroinnin tein Garminilla, onko tuolla merkitystä?
En pysty todistamaan väitettäni mutta sanon että voi olla. Itse teen kalibroinnin Eliten softalla koska ajan Eliten trainerilla, ei ole kyllä tullut mieleeni kalibroida jonkun muun valmistajan softalla joten en tiedä miten noin toimii.
brilleaux
26.08.2020, 14.09
Pitänee tehdä kalibrointi Eliten omalla softalla varmuuden vuoksi uusiksi.
Etsi ohjeet tuohon. Muistaakseni eliten pohjassa oli jossain arvo, joka piti toistua eliten softassa. Sen mukaan säädettiin hihnan kireys. Tuo garminin "kalibrointi" on vaan nollan asetus, ei kalibrointia.
brilleaux
26.08.2020, 14.41
Rainmakerin mukaan on kyllä aivan sama millä tuon kalibroi;
In general, you should calibrate every once in a while (perhaps every few weeks), or anytime you’ve moved the trainer some distance (like to a new home/etc…). Additionally, you should calibrate if you’ve had a major temp swing (such as if it lives in your garage and now the sweat puddle on the floor is frozen). I found this to be the case this past fall when I had warmer days and then shifted to much cooler locations/days (our home and office aren’t A/C equipped).
Again, you can also do these calibrations within Zwift, TrainerRoad, or most any other app. Easy stuff.
Joo, zeroreset onkin aivan sama.
Juha Lehtinen
26.08.2020, 15.04
En tiedä eroaako Suiton kalibrointi paljonkin Drivo 2:n kalibroinnista, tuskin ollenkaan mutta Drivo 2:lla kalibrointi tapahtuu Eliten softalla ainakin seuraavalla tavalla: ensin 10min lämmittely jonka jälkeen kalibrointi voidaan tehdä. Seurataam esim. Eliten softalta ohjeita jotka ruutuun ilmestyy, kiihdytetään polkemista jonka jälkeen ohjelma kehottaa olemaan polkematta ja ruutuun ilmestyy arvo joka tallentuu traineriin. Remmiä ei ole tarvinnut ainakaan Drivo 2:ssa kiristää suuntaan eikä toiseen, arvokin on pysynyt lähes 2:n vuoden aikana samana.
Varmaankin toimii kalibrointi muidenkin valmistajien softalla kuten brilleauxin postauksesta ilmenee. Ilmeisesti joissain tapauksissa tulee sellaisia poikkeamia että nopeudet näyttää jotain muuta kuin pitäisi jolloin pitää virtuaalisen takapyörän koko määritellä joksikin muuksi kuin mitä se on jossain muussa ohjelmassa ollut. Itse olen huomannut tuon eron kun olen testannut Garmin Edge 1000 käyttöä tai Garmin Fenix 5S:n käyttöä harjoitusvastuksella.
Tässä pikainen googlaus diretosta. En tiedä, onko sama suitossa. Tehtaan jäljiltähän tämän pitäisi tietysti olla kohdillaan.
http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=709
brilleaux
26.08.2020, 15.28
En tiedä eroaako Suiton kalibrointi paljonkin Drivo 2:n kalibroinnista, tuskin ollenkaan mutta Drivo 2:lla kalibrointi tapahtuu Eliten softalla ainakin seuraavalla tavalla: ensin 10min lämmittely jonka jälkeen kalibrointi voidaan tehdä. Seurataam esim. Eliten softalta ohjeita jotka ruutuun ilmestyy, kiihdytetään polkemista jonka jälkeen ohjelma kehottaa olemaan polkematta
Näin se tapahtuu Suitolla Edgen kanssakin.
Juha Lehtinen
26.08.2020, 15.36
Näin se tapahtuu Suitolla Edgen kanssakin.
Okei, varmaankin toimii sitten niin kuin pitääkin. Voisi tässä itsekin testailla trainerin kalibrointeja eri laitteilla ajan kanssa jotta tulisi prosedyyrit paremmin tutuiksi meikäläiselle.
Miltä tuo aamutreeni tuntui? Tuolla teholla pitäisi käytännössä pystyä ajamaan vaikka koko päivä. Vastasiko tuntemuksia?
Sivuhuomiona: Nuo sinun Training Effect arvot ovat ainakin rankasti pielessä.TE pitäisi olla alle 1 molemmille arvoille, koska kyseessä oli IF arvoltaan niin helppo harjoitus ja kestokin varsin lyhyt.
Miltä tuo aamutreeni tuntui? Tuolla teholla pitäisi käytännössä pystyä ajamaan vaikka koko päivä. Vastasiko tuntemuksia?
Sivuhuomiona: Nuo sinun Training Effect arvot ovat ainakin rankasti pielessä.TE pitäisi olla alle 1 molemmille arvoille, koska kyseessä oli IF arvoltaan niin helppo harjoitus ja kestokin varsin lyhyt.
Se ftp arvo väärä. Sotkee kaikki muut arvot.
Mutta onhan tuo 320 nyt kuitenkin järkevämpi teho. Toisessa ketjussa luki 365w-5w/kg mikä on utopistinen ilman kunnollista treenaamista.
"Garmin siis antoi tulokseksi 365W, 5.01W/kg."
Nykäiset vaan sen 20min alloutin, niin saat vähän suuntia treeneille.
Juha Lehtinen
26.08.2020, 17.17
Voi tehdä myös ramppitestin jos ei ftp:tä viitsi. Siitäkin saa ihan kohtuu hyvän kuvan ftp tasosta, kannattaa laittaa ramppitestiin lähtötasoksi jonkin sopivan alhaisen luvun vaikkapa 100w ettei heti lähde jostain 200w vastuksesta.
Testasipa tuon FTP:n millä lyhyellä testillä (20min, 2x8min, jne.) tahansa, niin alle pitää tehdä nuo ns. All-Out vedot. Muuten noiden puuttuminenkin vääristää vielä enemmän noita lyhyiden testien tuloksia. Eri asia sitten jos ajaa sen tunnin täysiä, siinä kyllä ehtii tankit tyhjentyä.
^ OT: Käsittääkseni tuon Allenin ja Cogganin 5+20 minuutin all out testin alkuperäinen ajatus ei ollut antaa suoraa "hour of power" lukua vaan luoda pohja heidän omille treeneissä käytettäville syke- ja tehoalueille. Jos halutaan tietää tunnin max teho sitä ei taida voida selvittää muutoin kuin ajamalla tunti täysiä. Muut testiprotokolla lienevät parhaita arvauksia siihen tarkoitukseen.
^ Noinhan se menee. Jollain tapaa se kynnysteho on hyvä selvittää, niin harjoitukset pysyy tarkoituksenmukaisina ja onhan se myös yksi keino seurata kehitystä.
Itsellä nuo lyhyet testit kyllä yliarvioi FTP:n. Viimeisin testi alkukesästä antoi luvuksi 293W (4,4W/kg). Pystyn kyllä juuri ja juuri tekemään lyhyempiä vetoja tuon luvun perusteella skaalattuna, mutta kokonaista tuntia en kyllä jaksa tällä hetkellä ajaa tuolla teholla vaikka mikä olisi. Käytän treeneissä ja esim. Trainingpeaksissa hiukan tuota testin lukemaa alhaisempaa arvoa, joka pitkän kovan ajon perusteellä vaikuttaa olevan lähellä totuutta. Mutta silti, jos seuraava testi antaa luvuksi vaikka 300W, niin kehitystä on tapahtunut. Ainakin jollain osa-alueella.
brilleaux
26.08.2020, 19.33
5-kymppinen entinen tupakoitsija ja viinanjuoja ei aja koko päivää! Edes mopolla.
Mutta kyllä nyt usean tunnin tollasta voi pyöritellä. Jos hermo kestää.
6 tunnin huonot unet oli takana. Mutta helpohko oli, toki parit kovemmat vedot tein.
Vähän samassa tilanteessa kuin brilleaux. Itsellä treenaaminen nyt säännöllistä mutta suunnitelmatonta, ja tarkoitus on hommata traineri talveksi ja assiomat kunhan niitä taas joskus tulee myyntiin.
En tiedä miten tuo ftp 326 on saatu, mutta veikkaisin sen aikalailla pitkäksi (4,5 /kg?). Tuonhan saat kuitenniin selvitettyä em. testeillä. Nuo tunnin lenkin muut tehot voisivat olla siellä oikealla suunnalla. Jos tuo training effect on samanlainen kuin garminissa, niin suoritus on ollut korkea aerobinen -temmon ja vo2 maxin välillä-.
? ? eli IF normalized power/ftp
ja training effect perusteena syke ja sykealueet vai laskeeko tämä mukaan muuta
pkuitune
27.08.2020, 08.57
Pistin eilen Elite Suiton tilaten :) Ilmeisen hyvin nuo menevät kaupaksi, sikäli kun Verkkiskin myy jo ei-oota.
Katsotaan nyt sitten, millainen kapistus sieltä tulee. Ostin laitteen sillä ajatuksella, että ajelen sillä nyt yhden talven, ja jos tämä kipinä johtaa isompaankin roihuun, niin investoin sittten siinä vaiheessa kalliimpaan laitteeseen.
brilleaux
27.08.2020, 09.13
Jos tuo training effect on samanlainen kuin garminissa, niin suoritus on ollut korkea aerobinen -temmon ja vo2 maxin välillä-.
Siis noi on Garminin tietoja. Edge ohjeistaa myös[emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200827/043a0ba65cb177a9d573741f46cca1bf.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200827/c7f0c01869eb7e2c7008ca9e805fe105.jpg
Näköjään olen toistellut vastauksessani jo aiempia kommentteja ;)
Jotakuinkin noihin lukuihin training effectissä itse pääsen tunnin treenillä ajamalla noin 80 % tai hivenen yli maksimisykkeestä. Jos sun maksimisyke on tasolla 175 +- niin päiväkohtainen yms. vaihtelu huomioiden tuo ftp on oikeasti aika pitkä.
Kohtuullisen aktiivisen harrastajan näkökulmasta tuollainen 3 w+/kg on oikein/erittäin hyvä lähtökohta jos systemaattista treenausta/kestävyysurheilutaustaa ei ole takana, ja silläkin pyörä kulkee jo rivakasti.
Pelkkää mutuahan tämä on, ja perustuu omaan parin kesän ajoihin garminin sykettä ja nopeutta tuijottaen ?
brilleaux
27.08.2020, 10.31
^Juu en mä tuohon ftp:hen usko alkuunkaan.
Satanen ajettuna maantiellä antoi seuraavia lukuja, ilman wattimittaria:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200827/d540645153e361e298817b642606490d.jpg
brilleaux
27.08.2020, 14.04
Kuinka moni muuten käyttää trainerille samaa pyörää kuin ulkona?
Kävi vaan mielessä että josko hankkisi trainerille jonkin edukkaan käytetyn pyörän ilman kiekkoja(etukiekko on ylimääräisenä).
Ei tarttis aamuisin puljata pyörävaraston ja treenihuoneen välillä. S-Worksia en henno treenihuoneeseen jättää, vaikka ei siellä juuri ketään käy.
En silti halua satunnaisia polkijoita sen selkään.:rolleyes:
Halvempi pyörä sais olla aina kiinni trainerissa, ajovalmiina.
Juha Lehtinen
27.08.2020, 14.14
Kuinka moni muuten käyttää trainerille samaa pyörää kuin ulkona?
Kävi vaan mielessä että josko hankkisi trainerille jonkin edukkaan käytetyn pyörän ilman kiekkoja(etukiekko on ylimääräisenä).
Ei tarttis aamuisin puljata pyörävaraston ja treenihuoneen välillä. S-Worksia en henno treenihuoneeseen jättää, vaikka ei siellä juuri ketään käy.
En silti halua satunnaisia polkijoita sen selkään.:rolleyes:
Halvempi pyörä sais olla aina kiinni trainerissa, ajovalmiina.
Minulla on sama fillari sisä- ja ulkokäytössä. Zwiftillä kun ajelen niin välillä käytän tehomittaukseen Quarq DZeroa ja välillä taas trainerin Drivo 2:n tehomittausta. Samaa kumpaa tehomittausta käytän niin aina yhtä huonolta näyttää :o.
edit. laitoin Edge 1030 Plussan tilaukseen niin näkee noita training effect arvoja myös.
brilleaux
27.08.2020, 14.17
Toisaalta myös hyväksi ajaa aina sillä samalla, tulee ikäänkuin kumppaniksi pyörän kanssa. [emoji3526]
Juha Lehtinen
27.08.2020, 14.29
Itselläni on aina vähän säätämistä satulan kanssa kun pidän etukiekon alla korokepalaa joka pitää etukiekon paikoillaan. Satulaa joudun laittamaan uudestaan vaakasuoraan ja vielä siirtämään eteenpäin koska keskiö ja poljinakseli linja siirtyy sellaiset 2cm eteenpäin.
Mutta onhan tuo 320 nyt kuitenkin järkevämpi teho. Toisessa ketjussa luki 365w-5w/kg mikä on utopistinen ilman kunnollista treenaamista.
"Garmin siis antoi tulokseksi 365W, 5.01W/kg."
Nykäiset vaan sen 20min alloutin, niin saat vähän suuntia treeneille.
jos 156W tulee keskisykkeellä 143, niin ftp on luokka 220 eikä 320. Vain eka nro väärin. Ja se johtaa ihan pieleen noiden muidenarvojen kanssa.Hätäisille suosittelen tututumaan 3 minute all -out testiin, jolla saadaan anakapasiteetti ja lähelle ftp.tä (ftp://ftp.tä) oleva teho.
Samaa kumpaa tehomittausta käytän niin aina yhtä huonolta näyttää :o.
Sama juttu. Olen varma, että jossakin ne watit lymyävät, mutta tehomittarit eivät niitä löydä eikä maisema vaihdu. :/
Vertasin joskus mittareitani ja Neo 2T antaa noin 4% alhaisempia teholukemia kuin Quarq DZero. Stagesilla tulee DZeroakin korkeampia lukemia. Olen arvellut, että koska Neo on voimansiirron loppupäässä ja DZero alkupäässä, niin voimansiirtoon häviää muutama prosentti tehoista. Lisäksi koska Stages mittaa vain vasemman jalan tehoja ja kertoo sen kahdella sekä vasen/oikea tehotasapainoni on yleensä 53/47 hujakoilla, niin Stagesin virhe on vielä suurempi tästä johtuen. Elämä on hieman hankalampaa, kun joka mittari näyttää eriäviä lukemia. Watti on watti, paitsi tehomittauksessa. ;D
kurvaaja
27.08.2020, 18.26
Osui silmään joissain keskusteluissa/arvosteluissa, että Tacx Neo + levyjarrut voi olla yhteensopivuus ongelma? Onko täällä 2T omistajia, jotka käyttävät levyjarrullista pyörää ko. trainerissä kommentoimaan asiaa?
pkuitune
27.08.2020, 19.37
Pistin eilen Elite Suiton tilaten :) Ilmeisen hyvin nuo menevät kaupaksi, sikäli kun Verkkiskin myy jo ei-oota.
Katsotaan nyt sitten, millainen kapistus sieltä tulee. Ostin laitteen sillä ajatuksella, että ajelen sillä nyt yhden talven, ja jos tämä kipinä johtaa isompaankin roihuun, niin investoin sittten siinä vaiheessa kalliimpaan laitteeseen.
Yritin kalibrointia Elite Suitolle. Homma onnistui hyvin ja äppi antoi offset-arvon. Kysymys kuuluukin että mistä ihmeestä tuon alkuperäisen offsetin näkee? Netissä lukee, että katso laitteeseen kiinnitetystä tarrasta mutta enpä moista tarraa kyllä omastani löydä :seko:
E: Tässä videossa on esitetty vastaava tarra Direton kyljessä: https://www.youtube.com/watch?v=hf0xsbVd91I . Mulla ei tosiaan tuollaista tarraa ole missään.
brilleaux
27.08.2020, 19.51
Tyhmä kysymys, mutta kysynpä silti:
Jos tehdään allaoleva testi, 20min ajo kellotetaan siis "omana ajonaan" ei koko testiä Garminilla samaan ajoon?
Eli ensin lämpät ym. mainitut-> garminista tallennus päälle ja 20min urku auki?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200827/663464a6a777ddccb6af871801a5d834.jpg
^ Kyllä. Ja sitten tuo 20min vedon tulos kerrotaan 0,95 niin saadaan karkea arvio FTP:stä. Esim. 250W x 0,95 = 237,5W
Osui silmään joissain keskusteluissa/arvosteluissa, että Tacx Neo + levyjarrut voi olla yhteensopivuus ongelma? Onko täällä 2T omistajia, jotka käyttävät levyjarrullista pyörää ko. trainerissä kommentoimaan asiaa?
Mulla on aikaisemmassa versiossa, jossa on sama koppa kuin 2T-versiossa. Ei ongelmaa.
Ei näytä asia muuttuneen kuvien perusteella 2T mallissa: https://buy.garmin.com/en-US/US/p/701670
Yritin kalibrointia Elite Suitolle. Homma onnistui hyvin ja äppi antoi offset-arvon. Kysymys kuuluukin että mistä ihmeestä tuon alkuperäisen offsetin näkee? Netissä lukee, että katso laitteeseen kiinnitetystä tarrasta mutta enpä moista tarraa kyllä omastani löydä :seko:
E: Tässä videossa on esitetty vastaava tarra Direton kyljessä: https://www.youtube.com/watch?v=hf0xsbVd91I . Mulla ei tosiaan tuollaista tarraa ole missään.
Mistä olet päätellyt että tarra on kyljessä? Diretossa se on kyllä pohjassa, ihan videon mukaankin.
pkuitune
28.08.2020, 09.39
Mistä olet päätellyt että tarra on kyljessä? Diretossa se on kyllä pohjassa, ihan videon mukaankin.
Saivarteletko, vai mitä hait tällä viestillä takaa? Eliten foorumilla (esimerkiksi http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=2337) puhutaan laitteen kyljessä olevasta luvusta tai laitteeseen kiinnitetystä tarrasta, eikä laitteen mukana toimitetussa oheismateriaalista saatika pakkauksesta tai pakkausmateriaaleista löydy mistään tätä koodia, joten katsoisin kysymykseni olevan ihan aiheellinen.
E: Ja kysymyshän kumpuaa siitä, etten jaksa uskoa siihen, ettäkö Elite olisi juuri Suiton kohdalla halunnut poiketa aikaisemmin noudattamastaan kalibrointiproseduurista. Noh, lähetin sähköpostia Eliten suuntaan, niin saannen sieltä jollain aikataululla vastauksen tähän asiaan.
Saivarteletko, vai mitä hait tällä viestillä takaa? Eliten foorumilla (esimerkiksi http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=2337) puhutaan laitteen kyljessä olevasta luvusta tai laitteeseen kiinnitetystä tarrasta, eikä laitteen mukana toimitetussa oheismateriaalista saatika pakkauksesta tai pakkausmateriaaleista löydy mistään tätä koodia, joten katsoisin kysymykseni olevan ihan aiheellinen.
Katso tuolta:
https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-us/articles/360013874379-How-to-find-the-trainer-serial-number?mobile_site=false
https://drive.google.com/open?id=1p1PwrY9_XW--Y9jKY_sBydQwwsktUKKMhttps://drive.google.com/file/d/1p1PwrY9_XW--Y9jKY_sBydQwwsktUKKM/view?usp=sharing
pkuitune
28.08.2020, 10.07
Katso tuolta:
https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-us/articles/360013874379-How-to-find-the-trainer-serial-number?mobile_site=false
https://drive.google.com/open?id=1p1PwrY9_XW--Y9jKY_sBydQwwsktUKKMhttps://drive.google.com/file/d/1p1PwrY9_XW--Y9jKY_sBydQwwsktUKKM/view?usp=sharing
Kiitos linkistä, mutta kysymykseni ei koske sarjanumeroa vaan trainerin kalibrointiin liittyvää offset-arvoa. Sarjanumero on ansiokkaasti merkitty kolmeen sijaintiin: trainerin pohjaan, ohjekirjan kanteen sekä pakkauksen kylkeen.
Ok, käsittääkseni tuo offset pitäisi olla siinä sarjanumerotarran vieressä.
pkuitune
28.08.2020, 10.18
Ok, käsittääkseni tuo offset pitäisi olla siinä sarjanumerotarran vieressä.
Suiton sarjanumerotarra on miltei 1:1 Direton vastaavan kanssa (sisältää siis samat luvut), mutta Diretossa on lisäksi erillinen tarra tuolle offset-arvolle. Yritän siis sanoa, ettei tuota offsetiä ole myöskään leivottu sarjanumerotarran sisään.
Minäkin olen siinä käsityksessä, että kaikissa laitteissa pitäisi olla erillinen tarra sarjanumerotarran vieressä, mutta odotellaan Eliten vastausta kysymykseeni :) Tai vastaavasti joku Suiton omistava foorumilainen voi myös hihkaista, löytyykö omasta laitteesta tällaista tarraa vaiko ei.
E: sain vastauksen Eliteltä, jonka mukaan tarraa ei kuulu ollakaan laitteessa.
Good morning,
For the Suito you don't have to compare any value. The original spindown/offset is only a value that we have obtain here in Elite. So the site have a wrong information.
The calibration value is the time necessary to stop the system after the spin in milliseconds (so you have 9677 it means 9,677 seconds).
This time depends from a lot of variables, but the Suito that measure the speed can calibrate itself also with a long or short calibration (if you do a spin at 40km/h it needs more time to stop than you reach only the 30km/h).
For the Suito the standard calibration time is between 8000ms and 12000ms.
Only the Direto and Direto X have to compare the calibration offset with the original offset.
After the calibration the Suito is ready to be used.
Should you need any further information, we remain available.
Best regards.
Elite srl
brilleaux
28.08.2020, 11.43
Kuinkas muuten homma toimii jos on Garminin wattipolkimet ja Suito; valitseeko Edge automaattisesti mittauksen polkimista?
Kuinkas muuten homma toimii jos on Garminin wattipolkimet ja Suito; valitseeko Edge automaattisesti mittauksen polkimista?
Voi valita.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Edgessä voi valita kummat vai molemmat parittaa. Lienee helpoin parittaa vain toinen edgeen, koska en tiedä miten käyttäytyy jos yhdistää ennen ajon alkua molempiin samanaikaisesti, jos se edes mahdollista.
Edit: todennäköisesti kun luot "indoor" pyöräprofiilin voit siinä valita kummasta tehot luetaan
Juha Lehtinen
28.08.2020, 12.46
Suiton sarjanumerotarra on miltei 1:1 Direton vastaavan kanssa (sisältää siis samat luvut), mutta Diretossa on lisäksi erillinen tarra tuolle offset-arvolle. Yritän siis sanoa, ettei tuota offsetiä ole myöskään leivottu sarjanumerotarran sisään.
Minäkin olen siinä käsityksessä, että kaikissa laitteissa pitäisi olla erillinen tarra sarjanumerotarran vieressä, mutta odotellaan Eliten vastausta kysymykseeni :) Tai vastaavasti joku Suiton omistava foorumilainen voi myös hihkaista, löytyykö omasta laitteesta tällaista tarraa vaiko ei.
E: sain vastauksen Eliteltä, jonka mukaan tarraa ei kuulu ollakaan laitteessa.
Good morning,
For the Suito you don't have to compare any value. The original spindown/offset is only a value that we have obtain here in Elite. So the site have a wrong information.
The calibration value is the time necessary to stop the system after the spin in milliseconds (so you have 9677 it means 9,677 seconds).
This time depends from a lot of variables, but the Suito that measure the speed can calibrate itself also with a long or short calibration (if you do a spin at 40km/h it needs more time to stop than you reach only the 30km/h).
For the Suito the standard calibration time is between 8000ms and 12000ms.
Only the Direto and Direto X have to compare the calibration offset with the original offset.
After the calibration the Suito is ready to be used.
Best regards.
Elite srl
Tuo Suiton kalibrointi prosedyyri on identtinen Drivo 2:n kanssa joka minulla on eli ei tarvitse verrata kalibrointi arvoa mihinkään toiseen arvoon. Tuo sarjanumero tarra löytyy myös ohjekirjasen kannesta joka tulee
laitteen mukana....tai ainakin näin minulla, sama tarra on toki myös laitteeseen liimattuna. Drivo2:n arvo on pysynyt aina samassa eli varsin vakaa ja luotettava laite on ollut liki ne 2-vuotta mitä olen tuon omistanut. Drivo2:ssa tuo offset arvo on jotain 6412.
pkuitune
28.08.2020, 14.33
Tuli vielä toinenkin vastaus Eliteltä, kun viittasin vastauksessani tuohon heidän foorumille lähetettyyn viestiin:
Good morning,
yes, in the old unit under the trainer you are bale to find the original offset, but also in that case the costumers don't have to compare the original offset with their because it is useless (different weight, bike, chain, gear ecc...).
In the new one we have remove the original offset label trying to obtain that the costumers don't go to compare their offset with the original.
Your value is a standard value for the Suito, so keep riding it and remember to do the calibration one or two times a month during the period of use.
Best regards.
Elite srl
Juha Lehtinen
28.08.2020, 15.45
En tiedä mitä pitää Eliten trainereissa tapahtua ennen kun offset lukema alkaa näyttämään outoja lukemia kalibroinnissa. Drivo2:ssa minun ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään, ei edes kiristää hihnaa. Jotain pientä putsausta olen hihnapyöriin ja hihnaan tehnyt ihan rätillä pyyhkimällä. Hyvinkin käyttäjäystävällinen kokemus Eliten trainerista on minulla mutta kai niitä maanantai kappaleita löytyy joka valmistajalta.
pkuitune
28.08.2020, 16.13
En tiedä, onko kaikissa trainereissä edes mahdollisuutta säätää tuota hihnan kireyttä ilman koko laitteen auki repimistä... Joissain tietyissä malleissa (esim. ilmeisesti juurikin tuo Direto), joissa hihnan säätäminen aika ajoin on tarkoituksenmukaista, hihnan säätöruuviin pääsee käsiksi avaamatta koteloa.
Juha Lehtinen
28.08.2020, 16.25
En tiedä, onko kaikissa trainereissä edes mahdollisuutta säätää tuota hihnan kireyttä ilman koko laitteen auki repimistä... Joissain tietyissä malleissa (esim. ilmeisesti juurikin tuo Direto), joissa hihnan säätäminen aika ajoin on tarkoituksenmukaista, hihnan säätöruuviin pääsee käsiksi avaamatta koteloa.
Drivo 2:ssa tuo on ainakin mahdollista. Avataan ns.emolevyn suojakansi auki josta paljastuu ruuvi jota avataan auki 1-kierroksen verran sen jälkeen pääsee kotelon päällä olevasta reiästä säätämään hihnan kiristysruuvia.
Hyvää pohdintaa ja kuvausta tuossa yllä. Tulen vaan entistä tyytyväisemmäksi, että hankin nimenomaan Neon 3(?) vuotta sitten Kurt Kineticin trainerin tilalle.
Loppui säädöt ja kalibroinnit. Just ride on. KK oli mulla varmaan viisi vuotta. Siihen hankin aikoinaan inRide kikkareen tehoja mittaamaan, jolloin sai käytettyä halvempaa kiekkoa trainerikäytössä. Softana Kineticin oma, Sufferfest ja Ttainerroad. Sitä ennen oli viitisen vuotta Tacxin Satori ja treenit otettiin Dirk Frielin pienestä kirjasesta ja Gogganin ensi painoksesta.
Kyllä nyt on helppoa ja mukavaa. Trainerointi oli about 15 vuotta sitten kärsimystä ja nyt viihdettä.
brilleaux
03.09.2020, 08.36
Taas kyselen typeriä kun ei tietoa ole; kun teen Connectissa intervalliharjoituksen trainerille, käskyttääkö Garmin Edge 530 automaattisesti oikeat määritellyt tehoalueet Elite Suitolle? Vai pitääkö haluttu teho muuttaa aina Edgellä ajon aikana?
Intervalli-harjoitusohjelmaa ei kaiketi pysty yhdistämään oman ulkoreitin virtuaaliseen ajamiseen?
Edit: Taitaa esim. Zwift hyvä ratkaisu näihin; siinä ilmeisesti valmiita "ohjelmia" ties kuinka?
Itellä 1030 käytössä ja käskyttää oikeat watit trainerille. Jos haluat voit lisätä ja ottaa pois watteja joka vaiheen aikana 5 watin portain.
Ite käytän mukautettua tehoaluetta joka toimii hyvin, eli syötän joka kohtaan connectissa halutut watit käsin. Jos haluat että saat trainerista 300w ulos niin 290-310 tai 295-305 näpyttelet sinne.
brilleaux
04.09.2020, 09.40
Itellä 1030 käytössä ja käskyttää oikeat watit trainerille. Jos haluat voit lisätä ja ottaa pois watteja joka vaiheen aikana 5 watin portain.
Ite käytän mukautettua tehoaluetta joka toimii hyvin, eli syötän joka kohtaan connectissa halutut watit käsin. Jos haluat että saat trainerista 300w ulos niin 290-310 tai 295-305 näpyttelet sinne.
Juu näin oletinkin ja olen nyt harjoituksen Connectissa tehnytkin valmiiksi. (y)
brilleaux
07.09.2020, 13.16
Tuosta FTP-testistä trainerilla vielä; onko tuohon muita ilmaisia valmiita pohjia kuin Edgen oma?
Ja kuinka noissa on hoidettu 20min jakson vastuksen määritys? Pitääkö se itse määrittää ajon aikana perustuen fiilikseen vai hoitaako tekniikka tuon, ja jos hoitaa niin kuinka? Perustuen mihin? Jotenkin sekavaa.
Traineroadilla näytti olevan varsin hyvin opastettu testi mutta edellyttää tilin avaamista.
20min vaiheen aikana poljetaan samalla vaihteella vai onko vaihtaminen mukana touhussa?
Tästä ei nyt oikein ota selvää, kaikki ois hyvä olla "hanskassa" ennenkuin lähtee puskemaan.
Ja vielä; kannattaako Edgen automaattinen ftp-määritys olla pois käytöstä noin yleensä?
Yleensä 20min vetovaihe poljetaan ilman erg moodia, eli ajat vaihteiden kanssa vapaasti vedon. Ensimmäisillä kerroilla tuo on tosiaan hankalaa, kun tehoista ei ole oikein mitään tietoa. 20min testin tulos riippuu tosi paljon ajon onnistumisesta.
Ramp testi onkin tuon puolesta parempi. Esimerkiksi trainerroadin ramptesti on minusta hyvin toteutettu. Yksi vaihtoehto olisi ajaa ensin se, jotta saisi vähän suuntia.
brilleaux
07.09.2020, 13.36
Zwiftiin mulla on se Suiton mukana tullut kokeilujakso(en ole vielä ottanut käyttöön), näyttää sielläkin olevan erinäisiä testejä:
https://zwift.com/news/14263-zwift-how-to-using-a-ramp-test-to-find-your-ftp?__znl=en-eu
Aja sitten zwiftissä ramptesti.
Oheisen linkin takaa löytyy myös MAP ja FTP kalkulaattori sekä VO2Max arvio ramppitestistä laskettuna jos ei halua valmiita ohjelmia käyttää:
https://zwifthacks.com/app/map-ftp-calculator/
Testissä portaan kooksi kannattaa laittaa 6% FTP jos tietää suurinpiirtein millä huituvilla FTP on. Esim. FTP 250W niin porras 0.06 x 250 = 15W. Tai sitten käyttää niitä etukäteen määriteltyjä asetuksia.
Tuon kalkulaattorin sivuilta löytyy linkkejä protokollan yksityiskohtiin jos kiinnostaa. Suuntaa antavia nuo ramppitestin arvot on mutta parempia kuin ei mitään.
pkuitune
07.09.2020, 15.53
Mitenhän luotettava tuo Zwiftin ramppitesti mahtaa olla? Tuonhan voi tietysti kokeilla rykäisemällä tunnin treenin 100 % intensiteetillä suhteessa arvioituun FTP-tehoon.
Mitenhän luotettava tuo Zwiftin ramppitesti mahtaa olla? Tuonhan voi tietysti kokeilla rykäisemällä tunnin treenin 100 % intensiteetillä suhteessa arvioituun FTP-tehoon.
Todella luotettava. Antaa helpommin tarkan tuloksen ramptestiin, eli tuossa on hyvä toistotarkkuus.
Ftp:n kanssahan ramptestillä ei ole paljoakaan tekemistä, niinkuin ei ole 20min testilläkään välttämättä.
Treenien tehoarviointiin tuo ramptest on kuitenkin hyvä. Painottaa minusta vaan enemmän hapenottoa. Eli jos on happikone, niin tunnin vetoa ei voi ajaa edes lähelle tuota lukemaa minkä ramptestistä saa.
On Tacx:in tuotteet jääneet huutolaispojan asemaan Garminin huostassa.
Tässä katsottavaa Tacx Neon ostamista harkitseville:
https://www.youtube.com/watch?v=qxZCoiAs7gI
Pientä tiivistelmää? Saan YouTubesta näppylöitä.
Selittääkö äijä laakereista, eli uudemmassa neossa pienemmät kuulat, koska läpiakseli?
Juha Lehtinen
08.09.2020, 13.53
Eli Neo 2T:n navassa on olemassa laakeriongelma. Ainakin videolla on kaksi napaa joihin toiseen on vaihdettu laakeri ja toisessa navassa alkuperäinen laakeri joka ei pyöri tasaisesti vaan nykii eli pahasti kitkaa.
Omalla kohdalla oli ihan OK, tai ainakin FTP arvio osui aikalailla samoihin kuin muuten arvioimani, eli vaikuttaisi ihan luotettavalta ainakin huonokuntoiselle kuskille. Vähän arvelutti, kun ramppi oli aika jyrkkä ja seinä tuli vastaan tosi nopeasti sen jälkeen kun alkoi tuntumaan hankalalta, mutta en oikein voi testiä epäluotettavaksi syyttää.
Tälle talvelle on "laitettava" rocker plate trainerin alle.
Pientä tiivistelmää? Saan YouTubesta näppylöitä.
A: Sullahan on jo Neo(2), olet jo myynyt sielusi :)
B: Verrattuna Neo 2 erona 2T:ssä on navassa Tacx:n oma hammaskehä johon ei ole yleisesti saatavaa irroitustyökalua. Hammaskehän irroitustyökalu tarvitaan siinä vaiheessa kun navan laakeri porsii kuten videolla demonstrotiin. Muutenkin laakereilla on joku elinikä joka joskus loppuu ja jyrinä alkaa.
Muuten videolla tarinoitiin kuinka eletromekaaniset laitteet ovat uutta Garminin tuotesortimentissa, siinä huonommin toimii kiinteän hinnan huollot (= vaihtolaite tilalle xx vaihtoajalla €€€hintaan) ja henkilöt jotka aiemmin vastasivat tacx tuotetukeen ovat kadonneet ja korvattu Garminin väellä jotka ovat ihan pihalla näiden harjoitusvastusten kanssa.
Niin ja on tainnut Garmin jo lakkauttaa tuen Neo gen1.lle. ...
Niin ei mitään oikeaa vikaa tosiaan? Laakereiden kuluminenhan on tiestystikkin täysin normaalia ja nuo on aika helppo vaihtaa. Mekaanisia osia.
Varmaan voisi käyttää tuon oman neon jo auki. Taitaa kuitenkin lähteöä jo neljäs talvi.
On kyllä kökkö stravan gears välilehti. Ei nää pyöristä kuin ajetut kilometrit. Neon kohdalla lukee aika tasan 10tkm, mutta siinä ei ole kaikki.
Mutta juu, varmaan alkaisi olla laakerinvaihto kohta aiheellista.
On kyllä kökkö stravan gears välilehti. Ei nää pyöristä kuin ajetut kilometrit. Neon kohdalla lukee aika tasan 10tkm, mutta siinä ei ole kaikki.
Mutta juu, varmaan alkaisi olla laakerinvaihto kohta aiheellista.
Ei kai niitä laakereita kannata vaihdella jos ne rokkaa vielä hyvin.
Ei kai niitä laakereita kannata vaihdella jos ne rokkaa vielä hyvin.
Ne voi vaihtaa itse valittuna päivänä tai sitten kun laakerit haluaa. Siksi niitä määräaikaishuoltojakin tehdään.
Ne voi vaihtaa itse valittuna päivänä tai sitten kun laakerit haluaa. Siksi niitä määräaikaishuoltojakin tehdään.
Ilman muuta. Huomasin muuten, että Tacxin varaosien hinnat ovat nousseet aika rapsakasti. En pikahaulla löytänyt Garminin sivuilta ulosvetäjää, joka tarvitaan jos haluaa puhdistella sitä magneettihässäkkää tai vaihdella laakereita. Se oli ennen noin 20 egua.
Tässä ääniesimerkki, huono vs hyvä laakeri Neossa.
https://www.youtube.com/watch?v=Ro3-nq5WO-E
paaton, Tässä on 19sekunnin video josta voi siedätyshoitona katsoa välin 5..13s jossa on "pihvi".
No hei :) Laakerin vaihto on täysin normaalli toimenpide fillarissa muutenkin. Tuo ei ole kuin vartin homma. Vaparin voisi huoltaa samalla. Sillekkään en ole tehnyt vielä mitään.
Näemmä dtswissin 3-kyntinen ratchet ring tool on sopiva neohon. Ulosvetäjän taidan tehdä itse.
Ilman muuta. Huomasin muuten, että Tacxin varaosien hinnat ovat nousseet aika rapsakasti. En pikahaulla löytänyt Garminin sivuilta ulosvetäjää, joka tarvitaan jos haluaa puhdistella sitä magneettihässäkkää tai vaihdella laakereita. Se oli ennen noin 20 egua.
Garminin sivuilla on noita myytävänä kyllä ja löytyy ihan pikahaulla. 1 ja 2 versioon omaansa. Ulosvetäjiä on myös myytävänä nykyään monessa muussakin paikassa.
Yksi asia joka tuossa aikapommi videossa tuli myös esiin oli varaosien hinnoittelu sekä Garminin tapa jakaa markkina-alueet joissa tukipolitiikka riippuu alueesta.
Tacx Suomi, https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/717028/pn/T2875.95
Tacx UK, https://buy.garmin.com/en-GB/GB/p/717028
Näemmä dtswissin 3-kyntinen ratchet ring tool on sopiva neohon
Tuo työkalu ei sitten käy 2T:hen vaan siihen pitää olla omansa, jota ei ilmeisesti ole (vielä?) saatavilla.
Tuo työkalu ei sitten käy 2T:hen vaan siihen pitää olla omansa, jota ei ilmeisesti ole (vielä?) saatavilla.
Joo, ei kiinnosta :) Mutta eihän tuo mitenkään mahdoton ole tehdä, jos muka missään muussa vaparissa ei ole saman kokoista ratchet ringiä. En oikein kuitenkaan jaksa uskoa, että tacx olisi tehnyt oman ratchetin tuohon. Ei näihin youtube hörhöihin aina kannata uskoa.
Laiskana tilasin kuitenkin tuon ulosvetäjänkin ebaysta. Uskon tuon 3d-printatun toimivan ihan ok. Eihän se käytännössä tee muuta kuin vetää magneettia vastaan vauhtipyörän pois.
tri-nisti
09.09.2020, 10.16
Jatkan tyytyväisenä Neo 2T:llä ajelua tänäkin talvena.
Garminin sivuilla on noita myytävänä kyllä ja löytyy ihan pikahaulla. 1 ja 2 versioon omaansa. Ulosvetäjiä on myös myytävänä nykyään monessa muussakin paikassa.
Puusilmänä en löydä 1 versioon tarkoitettua. Jeesitkö? Tai vinkkiä, mistä muualta hankkia.
Tämän tilasin. Voin kommentoida toimivuutta kun saan kikkareen.
https://www.ebay.com/itm/Tacx-Neo-Flywheel-Removal-Tool-Tacx-Neo-Disc-Extractor-T2800-95-Alternative/382850474401
Tässä tacxin oma.
https://buy.garmin.com/en-US/US/p/707019
Luulen kyllä, että sama ulosvetäjä käy kaikkiin neo malleihin.
Tämän tilasin. Voin kommentoida toimivuutta kun saan kikkareen
Hyvä, hyvä! Ja jos viitsit, ehdit, haluat, jaksat niin voisit hiukan antaa muutakin vinkkiä jos ja kun tämän laakerinvaihto-operaation olet tehnyt.
Kaikenlaista voi korjata ja rakennella vaikkapa tyokaluja niiden korjaamiseen varsinkin jos ottaa osana harrastusta, mutta kun katselee Tacx ja Wahoo ryhmiä FB:ssä, niin vähän liikaa on ongelmia noiden trainereiden kanssa ja vähän liian uusina. Persaukisesta noi tuntuu aika hintavilta ihan ilman ongelmiakin ja harmittaisi jos ei peli käy ja kuku ainakin paria vuotta ilman ongelmia.
Pitää koputtaa puuta kun oma Kickr on toiminut jo 5 vuotta.
En minäkään noita laakereita ala vaihtamaan, jos ne on täysin ehjät. Sähkömoottorihan tuo on. Kesto riippuu varmaan lämpenemisestä. Jos rasvat palaa laakereiden sisältä, niin ne voi mennä äkkiäkin. Sitten vaan laakerit paremalla vaseliinilla paikalleen, jos noin on.
Kovissa kiritreeneissähän tuo neo lämpenee.
Nyt katsoin tuon videon laakereista. Toi ukkohan on ihan hönö, niinkuin lähes kaikki muutkin youtube vidoiden tekijät. Omalle naamalle ja videoille pitää saada vaan näkyvyyttä.
Tuo laakerointi on täysin normaali ja hyvin toteutettu. Kunnollinen laakeripesä ja konelaakerit. Jos laakerit ovat tosiaan uudessa neossa huonot, niin sitten ne tarttee vaihtaa.
En usko alkuunkaan, etteikö ratchet ringille olisi työkalua, kun vaan etsii sopivan kokoisen.
Tuo neon vauhtipyörän laakerointihan siis tulee esille yhtä helposti mitä normaali pyöränlaakeri fillarissa. Saattaisin jopa 2t:n omistajana tarkistaa laakerin rasvojen laadun. Tosiaan lämpö se sen laakerin hajoittaa. Tuskin sinne mitään halppista on paikalleen laitettu.
HXX1100H
10.09.2020, 12.23
Moi,
S3 Di2 Cervelossani on R.A.T läpiakselit , Takakiekon läpiakseli ei käy TACX 2T -Neoon. Paikallisesta liikkeestä sain hankittua Cervelon "normi" läpiakseliin sopivan takavaihtajan korvakkeen mutta en läpiakselia. Trainerin mukana tulleista adabtereista ei ole apua vaan ohjeen mukaan pitäisi olla tuo läpiakseli .. Onko teillä ollut vastaavaa ongelmaa ja jos on niin miten olette sen ratkaisseet.
Mulla vanhempi Neo, jossa asia ratkesi tällä:
https://www.google.fi/amp/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/69026/mdckb
HXX1100H
10.09.2020, 13.35
Kiitokset, ei muuta kuin ostamaan . Aikaisemmasta viestistäni unohtui maininta Cervelossani levyjarruista . Onneksi trainerin mukana tuli 2,7 mm "prikka" jolla estetään jarrusatulan osuminen trainerin koteloon.
Nyt katsoin tuon videon laakereista. Toi ukkohan on ihan hönö, niinkuin lähes kaikki muutkin youtube vidoiden tekijät. Omalle naamalle ja videoille pitää saada vaan näkyvyyttä.
Tuo laakerointi on täysin normaali ja hyvin toteutettu. Kunnollinen laakeripesä ja konelaakerit. Jos laakerit ovat tosiaan uudessa neossa huonot, niin sitten ne tarttee vaihtaa.
En usko alkuunkaan, etteikö ratchet ringille olisi työkalua, kun vaan etsii sopivan kokoisen.
Tuo neon vauhtipyörän laakerointihan siis tulee esille yhtä helposti mitä normaali pyöränlaakeri fillarissa. Saattaisin jopa 2t:n omistajana tarkistaa laakerin rasvojen laadun. Tosiaan lämpö se sen laakerin hajoittaa. Tuskin sinne mitään halppista on paikalleen laitettu.
Noita hönöjä löytyy lisää FB:n Neo omistajaryhmässä.
Ainakin videossa näkee selvästi, että 2T laakeri on pienempi kuin aikaisemmin ja ilmeisesti joku bulkkilaakeri kun siinä ei ole mitään valmistajan- tai mallileimoja.
Joku Uusi-Seelantilainen pulju noita työkaluja näkyy diilaavan ja saattaa sopia.
Näiden trainerien korjausten kanssa on se, että itse pitää opetella korjaamaan ja hankkia työkalut koska valmistajat laittais vaan uusia tilalle, mutta uusia ei ole laittaa tilalle. Odottavan aika on pitkä kun odottaa kustin polkevan työkalua jostain maapallon toiselta laidalta
Just noin. Eihän kukaan lähetä uutta pyörääkään kuukausiksi huoltoon laakerivian vuoksi. Illalla sohvannurkassa laakeri vaihtoon ja aamulla jatkuu ajo.
Mutta joo, eiköhän 2t omistajat ala ääntelemään, tai ainakin laakerit, jos noissa vielä jotain vikaa on. Pienemmät kuulat selkeästi. Varmaan läpiakseleiden vuoksi.
brilleaux
10.09.2020, 17.37
Konelaakereista yleensä; olen huomannut että noi pitäisi uutena aukaista ja laittaa kunnon rasvat sisään.
Ainakin SKF:n laakereissa on vain niukalti öljyä. Ei rasvaa laisin.
Näiden trainerien korjausten kanssa on se, että itse pitää opetella korjaamaan ja hankkia työkalut koska valmistajat laittais vaan uusia tilalle
Sanos muuta. Ja sitten kun kärähtää joku käämi siellä vastuksen sisällä niin saa jo olla aika guru jos itse korjaa.
Kun puhutaan pidempään, niin olen varmaan kohtapuoliin tekemässä avosydänoperaatiota tohon Kickriin. Ehkä se nyt kuitenkin vielä jaksaa ainakin tämän talven.
Koitin haeskella rocker plate ohjeita pitkin internettejä, onko voorumilaisilla selkeää suosikkia. Yksinkertaisuus kiinnostaa kuten myos ees-taas liike.
OJ on ylennetty foorumin kiikkulautavastaavaksi.
Koitin haeskella rocker plate ohjeita pitkin internettejä, onko voorumilaisilla selkeää suosikkia. Yksinkertaisuus kiinnostaa kuten myos ees-taas liike.
Tuolla on pari vuotta keskustelua aiheesta:
https://www.trainerroad.com/forum/t/rocker-plates-for-trainers/1981
Olen kanssa selannut noita. On vaikka minkälaista viritystä. Sovitaan niin, että OJ rakentaa toimivan kiikun ja laittaa selvät ohjeet tänne :)
Tosin sitten ne rakennustarvikkeet ja pallot ovat wallmartista, eikä niitä löydy k-raudasta...
Konelaakereista yleensä; olen huomannut että noi pitäisi uutena aukaista ja laittaa kunnon rasvat sisään.
Ainakin SKF:n laakereissa on vain niukalti öljyä. Ei rasvaa laisin.
Tämä! Itselläkin kokemus, että SKF laakerit nykyään tulee turhan kuivana tehtaalta ulos, saman tehnyt itsekin, että laakeri auki ja kevyt vaseliini sinne (liikaa ei saa myöskään laittaa).
Kiikkulautatarvikkeet eteen-taakse liikkeellä varustettuun malliin: https://turborocks.co/products/realplate-react-diy-kit
Kiikkulautatarvikkeet eteen-taakse liikkeellä varustettuun malliin: https://turborocks.co/products/realplate-react-diy-kit
Tuleekohan tässä mukana nuo sabluunat, joilla leikata levyt?
Tämä jää auki tekstistä.
Jos haluat kysyä, niin steven@turborocks.co
Tammete1
17.09.2020, 00.03
Hei! Etsin aiheesta aiempia ketjuja, mutta en löytänyt sopivaa. Ostin kesällä hybridipyörän ja nyt hankintalistalla harjoitusvastuksen osto. En vaan osaa päättää minkälaisen ostaa. Toivoisin apua ja vinkkejä hankintaa. Hifiä ei kaivata, mutta hiljainen ja helppokäyttöinen etsinnässä.
Mietin onko tuo halvempi versio sellainen, että sillä mukava ja kiva harjoitella. Jos kankea toiminnoiltaan, menee treenistä mielekkyys, eikä sitten tule tehtyä.
Harkinnassa nämä, mutta suosituksien perusteella jokin muukin laite voi tulla kysymykseen.
Elite cubo, 299 €
https://www.xxl.fi/elite-qubo-power-mag-smart-b-harjoitusvastus-musta/p/1177925_1_style
Tacx Flux Smart T2900s 719 €
https://www.xxl.fi/tacx-flux-smart-t2900s-harjoitusvastus/p/1140149_1_style
Kiitos avusta ja kommenteista
brilleaux
17.09.2020, 08.20
Kun Garmin Connectissa on määritelty harjoitukselle tietty tehoalue, Elite Suito ei säädä tehoa Garmin Edgen kautta jos sitä haluaa esim manuaalisesti lisätä. Normaalia?
Ja ilmeisesti kannattaa Edgestä poistaa Suiton wattimittari antureista jos käyttää Vectoreita polkimina? Vai ovatko nämä juurikin yhteydessä tuohon tehonsäätöön? Joku vois piirtää dummylle kuvan miten järjestelmä pääpiirteissään toimii; mikä ohjaa mitäkin?
Kannattaa poistaa suiton mittari, niin ei jää vahingossa joskus käyttöön.
Garminin käytöstä en osaa sanoa treeneissä mitään. En ole tuolla oikeastaan ajanut koskaan.
Kun Garmin Connectissa on määritelty harjoitukselle tietty tehoalue, Elite Suito ei säädä tehoa Garmin Edgen kautta jos sitä haluaa esim manuaalisesti lisätä. Normaalia?
Ja ilmeisesti kannattaa Edgestä poistaa Suiton wattimittari antureista jos käyttää Vectoreita polkimina? Vai ovatko nämä juurikin yhteydessä tuohon tehonsäätöön? Joku vois piirtää dummylle kuvan miten järjestelmä pääpiirteissään toimii; mikä ohjaa mitäkin?
- Siis jos olet mukautetun tehoalueen määrittänyt connectissa ja lähdet reeniä ajamaan niin eikö reeni lähde halutulla teholla käyntiin?
Diretolla ainakin toimii ja neo 2t:llä.
- Garmin ohjaa eliten suitoa ja pyytää siltä esim. 250w , wattipolkimet sitten näyttää garminin ruudulla mitä tulee ulos. Tämä siis kun olet poistanut suiton tehomittauksen käytöstä garminissa kuten kuuluukin olla.
brilleaux
17.09.2020, 10.36
- Siis jos olet mukautetun tehoalueen määrittänyt connectissa ja lähdet reeniä ajamaan niin eikö reeni lähde halutulla teholla käyntiin?
Diretolla ainakin toimii ja neo 2t:llä.
- Garmin ohjaa eliten suitoa ja pyytää siltä esim. 250w , wattipolkimet sitten näyttää garminin ruudulla mitä tulee ulos. Tämä siis kun olet poistanut suiton tehomittauksen käytöstä garminissa kuten kuuluukin olla.
Lähti kyllä halutulla teholla. Joka oli liian matala(tässä vasta haetaan alueita), olisin säätänyt tehoa lisää. Toki nyt voin tehdä sen Connectissa siihen harjoitusohjelmaan. :)
Jotkin softat, kuten trainerroad osaa tehdä "power match" toiminnon, eli softa vertaa toteutunutta tehoa pyydettyyn. Eli teho mitataan mittarilla ja sitten säädetään pyyntö trainerille kohdalleen.
Tuo on ihan hyvä ominaisuus, varsinkin halvemmilla erg trainereilla, joissa ei ole tarkkaa tehonmittausta. Pysyy tavoiteteho kai läpi treenin oikeana.
Eli jos nyt garmin näyttää polkimien kautta eri tehoa minkä olet säätänyt suitoon, niin ero johtuu juurikin suiton/vectoreiden erosta.
brilleaux
17.09.2020, 10.48
Poljin PK:ta, suitoon oli säädetty 145W. Garminin keskiteho oli 145W.
Toki tossa oli kaikenlaista mittarin näpyttelyä ja ihmettelyä kun koitin sitä tehoa säädellä mieleiseksi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200917/30c1b75999c9797598f8847db1a9bbe7.jpg
Juha Lehtinen
17.09.2020, 11.36
Trainerroad, Zwift yms ohjelmat ovat hyviä erg harjoituksiin. Jahka ensin olet tehnyt ftp tai ramppitestin niin ohjelmat osaa aika hyvin säätää ohjelmat omaan kuntotasoon sopivaksi, tallennettua ftp arvoa muuttamalla voi toki hienosäätää harjoitusten vaativuutta. Muistaakseni Zwiftin companion appillä saa treenin aikana muuteltua vastusta + ja - painikkeella. Garmin connectillakin saa varmaan hyvät ohjelmat mutta varmaan on hakemista alussa että oikeat tasot löytyvät.
Näkyykö sulla plus ja miinus napit kun harjoitus on käynnissä?
Mulla edge 1000 ja 1030, molemmissa näkyy kun kun näytön sivua vaihtaa. Noista voi valita +-5wattia painallus.
Siihen näyttöön kannattaa laittaa 3sek teho ja viereen kierroksen keskiteho niin voi lennossa tarkkailla tota kierroksen keskitehoa jos ei kesken kierrosta koske noihin + ja - nappeihin.
Pitäis näyttää lähes samaa toi kierroksen keskiteho kuin mitä connectissa pyydät kun ulkoinen wattimittari käytössä.
Jos ei näytä niin sitten on trainerin tehomittauksessä häikkää.
brilleaux
17.09.2020, 11.50
^Näkyi ne napit mutta se palkisto oli harmaana, ei reagoinu painalluksiin.
^^ Zwiftin meinasin tässä lähiaikoina ottaa käyttöön, on se ilmainen kuukausikin. Ramppitesti heti ensimmäisenä kun otetaan käyttöön.
Hei! Etsin aiheesta aiempia ketjuja, mutta en löytänyt sopivaa. Ostin kesällä hybridipyörän ja nyt hankintalistalla harjoitusvastuksen osto. En vaan osaa päättää minkälaisen ostaa. Toivoisin apua ja vinkkejä hankintaa. Hifiä ei kaivata, mutta hiljainen ja helppokäyttöinen etsinnässä.
Mietin onko tuo halvempi versio sellainen, että sillä mukava ja kiva harjoitella. Jos kankea toiminnoiltaan, menee treenistä mielekkyys, eikä sitten tule tehtyä.
Harkinnassa nämä, mutta suosituksien perusteella jokin muukin laite voi tulla kysymykseen.
Elite cubo, 299 €
https://www.xxl.fi/elite-qubo-power-mag-smart-b-harjoitusvastus-musta/p/1177925_1_style
Tacx Flux Smart T2900s 719 €
https://www.xxl.fi/tacx-flux-smart-t2900s-harjoitusvastus/p/1140149_1_style
Kiitos avusta ja kommenteista
Nämä tarjolla olevat ovat keskenään hyvin erityyppisiä.
Elite
- Takarengas annetaan olla pyörässä.
- Äänekkäämpi johtuen takarenkaan ja vastusrullan välisestä kontaktista.
- XXL:n tiedoista poiketen vastussäätö on mekaaninen, siitä johtuen Zwift / Traineroad yms.. ohjelmien yhteistyö on vajavaista.
Tacx
- Takarengas irroitettava, poistaako tämä helppokäytöisyyden?
- Sulavampi toiminta ohjelmien kanssa
- Tehotason tarkkuuden arvelen olevan parempi.
Kannattaa tutustua DC Rainmakerin arvosteluihin ja vertailuihin, jos siis "smart trainer" (jolla pääsee hyödyntämään zwiftia tai trainerroadia jne) on hakusessa. Viimetalvinen opas on vielä varsin pätevä: https://www.dcrainmaker.com/2019/10/the-smart-trainer-recommendations-guide-winter-2019-2020.html
Tosiaan paljon riippuu siitä haluaako pitää takarenkaan kiinni pyörässä (halvempi mutta äänekkäämpi vaihtoehto) vai ottaako takarenkaan irti ja laittaa ketjun suoraan trainerin rataspakkaan (kalliimpi mutta hiljaisempi). Puhutaan muutamien satasten eroissa hinnassa. Rainmakerin suosituksista valitsemalla ei varmasti mene pahasti metsään. Ennenkuin hurahdin ja hankin nykyisen Stagesbiken minulla oli pitkään Tacxin Vortex Smart (ei taida olla enää myynnissä mutta Tacx Flow Smart taitaa olla vastaava) ja se toimi pääasiassa ihan hyvin.
brilleaux
18.09.2020, 21.53
^Avaatko tarkemmin tätä Stagesbikeä? Vai onko tälle oma ketjunsa jossain?
Lue sieltä dcrainmakerin sivuilta. Varsinkin noissa kalliissa pyörissä kannattaa tietää mitä on ostamassa. Suomessa, tai varsinkaan foorumilla ei kovinkaan monelta löydy kokemuksia useista pyörämalleista.
Tuolla (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62003-Spinningpy%F6r%E4-ja-sovellukset-(Kinomap-Rouvy-Zwift-)&p=3011365#post3011365)kertoilin fiiliksiä. Rainmakerilla on tosiaan hyvä arvostelu (https://www.dcrainmaker.com/2020/07/stages-bike-sb20-smart-bike-in-depth-review.html)pyörästä ja myös kattava vertailu (https://www.dcrainmaker.com/2019/10/smart-shootout-wahookickrbike-wattbikeatom-tacxneobike.html)näistä älypyöristä viime vuodelta, Stagesbikea ei vielä mukana. Shane Millerillä (https://gplama.com/2020/04/27/stagesbike-sb20-smart-bike-unboxing-building/) on ollut jo pitkään testissä mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi lopullista arvostelua.
brilleaux
19.09.2020, 19.19
Kannattaa poistaa suiton mittari, niin ei jää vahingossa joskus käyttöön.
Garminin käytöstä en osaa sanoa treeneissä mitään. En ole tuolla oikeastaan ajanut koskaan.
Niin nyt vasta ymmärsin että ei sitä Garmin Edgeä tartte välttämättä lainkaan kun Swiftailee.
Sinnehän ne tiedotkin juoksee Connectiin Swiftistä.
Tässä tuntee itsensä melko tumpeloksi. Taas.[emoji13]
Ja heikoksi. Ramp-testi antoi tuloksen 216W. Ei sillä paljon hurrailla.
Mutta suunta on ainakin ylöspäin tästä eteenpäin!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200919/23f47c837eaed8f487ba047d0dcf2987.jpg
Joo, se on mukavaa ettei mittaria tarvita - ellei sitten halua seurata keskiwatteja. Sitä kun ei käyttöliittymä tarjoile.
3 W/kg on oikein hyvä! Itse asiassa aika sopiva siihen, että C-kategorian kisoissa sijoittuu lähemmäs kärkeä, sopivissa kisoissa ehkä podiumille. Ihan tasaisilla radoilla pelkkä teho merkitsee enemmän, mutta heti kun on mäkeä, on tehopainosuhde tärkeä. Zwiftissä ero on isompi kuin oikeassa maailmassa.
Tee profiili myös Zwiftpoweriin ja aja kisat aina sykemittari/-vyö päällä.
Juu, sen punttihomman saa joksikin aikaa unehtaa, jos haluaa painostaa pyörän kulkuun. Hapenotto pitää saada kuntoon.
Veikkaan tosiaan, että sinulla on ftp enemmän mitä tuo nyt saatu arvo. hapenotto taitaa olla vaan tosi huono, jota ramptest painottaa. Nykäiseppä seuraavaksi 5min max veto. Zwiftissä tuo on kiva ajaa ihan vapaassa moodissa, tai sitten ulkona, kun vielä kelejä on.
Välttämättä en tuossa kohtaa panostaisi vielä mihinkään täsmällisiin treeneihin. Ajaa vaan :) Pelkästään riittävä määrä matalasykkeistä pk-ajoa nostaa hapenottoa helpoiten. Se matalasykkeinen ei sitten tosiaan ole tuota 150hr.
brilleaux
19.09.2020, 20.07
Juu, sen punttihomman saa joksikin aikaa unehtaa, jos haluaa painostaa pyörän kulkuun. Hapenotto pitää saada kuntoon.
Veikkaan tosiaan, että sinulla on ftp enemmän mitä tuo nyt saatu arvo. hapenotto taitaa olla vaan tosi huono, jota ramptest painottaa. Nykäiseppä seuraavaksi 5min max veto. Zwiftissä tuo on kiva ajaa ihan vapaassa moodissa, tai sitten ulkona, kun vielä kelejä on.
Välttämättä en tuossa kohtaa panostaisi vielä mihinkään täsmällisiin treeneihin. Ajaa vaan :) Pelkästään riittävä määrä matalasykkeistä pk-ajoa nostaa hapenottoa helpoiten. Se matalasykkeinen ei sitten tosiaan ole tuota 150hr.
Ei punttihommat huononna pyörän kulkua, päinvastoin. Mene itsekin puntille, saatat saada jotain lisää. Mitään et takuulla menetä. [emoji6]
En mä kyllä "tosi huonoksi" miellä mun hapenottoa. Juostakin jaksan ihan kelvosti.
Pääkoppa on huonompi, tossakin testissä tais tulla henkinen seinä vastaan ensin.
PK-ajelua tässä on nyt painotettu. Viikossa 2 PK:ta (pk1 ja pk2)ja yks kiihkeämpi ajo.
Plus työmatkat 5krt/vko. Toki se ei ole kuin 6km/suunta.
Edit: toki toi alla on vaan Garminin oletus.
Tosiaan elämässä on vedetty 25vuotta röökiä ja työskennelty valimolla 15vuotta. Molemmat onneks loppui 10 vuotta sitten.
Mutta jälkensä ovat jättäneet, en epäile.[emoji57]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200919/50ec466786b4ea744a45b726587f6a66.jpg
anttimut
19.09.2020, 20.17
Olisi tarkoitus tälle talvelle viimein hommata harjoitusvastus, niin mitä harjoitusvastusta suositteleisitte noin 500-700 euron hintaluokkaan? Tulisi toimia Zwiftin kanssa ainakin. Olen katsellut Elite Suitoa ja Elite Zumoa. Noita kummaankiin olisi saatavilla; Suitoa löytyy saksanmaalta ja Zumoa XXL:sta. Onko noissa mitä suuria eroja? Suitoon taitaa rataspakka kuulua mukaan, jota Zumossa ei ole mukana.
Mulla garmin arpoo 75 fillarilla, enkä luota tuohon tasan yhtään. Pidän omaa hapenottoa heikkona, vaikka se on kyllä tänä kesänä ylöspäin selvästi tullutkin.
Pyörä kulkee paremmin, kun sillä ajaa. Tuohon perustan vahvan uskoni, että sulla puntin pois jättäminen parantaisi fillarin kulkua. Siis jos käyttäisit samat tunnit pyörän päällä. Minulla taas pyörä kulkisi takuulla paremmin, jos kävisin puntilla. Ei vaan nappaa. Mieluummin ajan mäkiä tuolla reitti2000:lla.
Edit: Ja hapenottohan ei meinaa vaan tuota hengitystä. Se veri pitää saada kuljetettua sinne etureisiin.
brilleaux
19.09.2020, 20.28
^Kyllä varmaan olet oikeassa, tykkään vaan välillä käydä puntillakin.
Tehdään sitä mikä milloinkin innostaa.
Tulokset on sitten mitä on. Pääasia että nauttii tekemisestä.
Ja tekee, edes jotain. Myös monipuolisuus on hyväksi.
Mulla garmin arpoo 75 fillarilla, enkä luota tuohon tasan yhtään. Pidän omaa hapenottoa heikkona, vaikka se on kyllä tänä kesänä ylöspäin selvästi tullutkin.
Pyörä kulkee paremmin, kun sillä ajaa. Tuohon perustan vahvan uskoni, että sulla puntin pois jättäminen parantaisi fillarin kulkua. Siis jos käyttäisit samat tunnit pyörän päällä. Minulla taas pyörä kulkisi takuulla paremmin, jos kävisin puntilla. Ei vaan nappaa. Mieluummin ajan mäkiä tuolla reitti2000:lla.
Edit: Ja hapenottohan ei meinaa vaan tuota hengitystä. Se veri pitää saada kuljetettua sinne etureisiin.
Paljon 5min teho 75 hapenotolla?
Joo joo, ja ainakin itselle se kehitys on tärkeintä. Jos helpottaa, niin olen huomaavani pienen pientä edistymistä 4v jälkeen :) Tosin ei sekään FTP lukemassa näy.
Paljon 5min teho 75 hapenotolla?
Oisko jotain 400w/73kg. En oo ajanut maksimeita nyt.
Hapenoton max kertoo lähinnä oman potentiaalin kestävyysjutuissa. Toki sitäkin voi parantaa, mutta pointti onkin se, että hinaa aero ja ana tason lähelle vomaxia. Vomaxin ja mahdollisen ftp;n suhteesta löytyy googlaamalla arvioita. 216W ftp on oikeasti ihan helvetin huono, anteeksi.
TetedeCourse
19.09.2020, 20.57
"Firstbeatin algoritmi seuraa sykkeen ja nopeuden välistä suhdetta ja arvioi niiden perusteella henkilön maksimaalisen hapenottokyvyn tason"
Uskokoon ken tahtoo :D
https://www.firstbeat.com/fi/fysiologia/kuntotaso/
puntti ja kestävyysurheilu on vaikea yhdistellä. a anaerobinen ja b aerobinen ja ne lyö pahasti toisiaan. tästä syystä compoilu vaatii asiaan vihkiytymistä. concurrent training on haku sana jos kiinnostaa.
Oisko jotain 400w/73kg. En oo ajanut maksimeita nyt.
Meinasin vaan että eikös 75 hapenotto ole jo todella kova?
Meinasin vaan että eikös 75 hapenotto ole jo todella kova?
Olisi. Mutta en minä tuota garminin arviota usko. En tiedä yhtään mihin tuo laskenta perustuu.
216W ftp on oikeasti ihan helvetin huono, anteeksi.
kp63 suhteuttaa urheilijoihin ja todellisissa kilpailuissa tarvittavaan voimatasoon. Minä puolestani vastasin sun Zwift-näkökulmasta eli kyllä tuolla pärjää "meidän muiden" kanssa. Ja jos nyt vähän vielä laajennetaan, niin itse asiassa Zwiftissä pärjää ihan millä tahansa, kun porukkaa on A+ ... D luokitusten välillä mitä tahansa 7 ... 1 w/kg.
Juha Lehtinen
19.09.2020, 22.13
Mitä olen omasta Garminista (edge 1000) maksimi hapenottolukemia seurannut niin olen kiinnittänyt huomiota että kuormittavammalla lenkillä arvo on laskenut ja kevyemmällä lenkillä arvo on taas yleensä noussut. Itselläni arvo on liikkunut jossain 40-45 välillä. Oikeastaan en ole minkäänlaisia johtopäätöksiä noista lukemista tehnyt, välillä tuntuu että lukema voisi huonompikin olla sen perusteella miten fillari kulkee ja miten on palautunut.
Minä olen kyllä huomannut selvän syy/yhteyden garminin vo2 arviossa. Eli kun lukema on isompi, fillari kulkee kovempaa. Eli on noissa firstbeatin algoritmeissä jotain ideaa, vaikka en itse lukuarvoon uskokkaan.
Juha Lehtinen
19.09.2020, 22.34
Mitenkä Garmin yleensä laskee/arvioi maksimi hapenottokyky arvon. Nostaako/laskeeko se arvoa yhden ainoan suorituksen perusteella vai huomioiko se muuttuneessa arvossa aikaisempiakin suorituksia joltain tietyltä aikajanalta?.
Vähän luulen, että laskee vain noista n.10min tehoista suoraan hapenoton. Mutta en tosiaan ole perehtynyt tuohon ollenkaan.
Juha Lehtinen
19.09.2020, 22.57
Vähän luulen, että laskee vain noista n.10min tehoista suoraan hapenoton. Mutta en tosiaan ole perehtynyt tuohon ollenkaan.
Piti oikein lähteä netistä katselemaan mitä siellä sanotaan. Pitää ajaa vähintään 20min korkealla intensiteetillä, tuosta saa arvioidun lukeman.
Tuo Garminin (Firstbeatin) algoritmi antaa oman kokemuksen mukaan hyvinkin oiken suuntaisia arvoja. Polarin vastaavilla "kuntotesteillä" ei puolestaan tee yhtään mitään.
Tuo noin reilu 50 ml/kg ja noin 215 w ftp on aika lähellä toisiaan tuon painoisella kaverilla. 400 wattia 5 min max ja 75 ml/kg on jo tosi kovia arvoja ja kansallisissa ikurikisoissa noilla riehuu ihan mukavasti, jos muut ominaisuudet kohdillaan.
Kp63:lta asiaton kommentti, ihan hyvä tuo 216 on ensimmäistä kertaa testiä ajavalle.
https://assets.firstbeat.com/firstbeat/uploads/2017/06/white_paper_VO2max_30.6.2017.pdf
Laitoin tuohon first beatin "whitepaperin" liittyen vo max:ssa käytettyyn arviointiin sykkeen ja nopeuden perusteella. Juoksunopeudesta ja sykkeestä lähetty kehittämään maratooniin valmistautuvien urheilujen lukujen perusteella. Tällöin saatu arvio, joka tarkkuus juoksussa 95 %. Testattu myös pyöräilijöille, jolloin tarkkuus huonompi 92 %. Jos ymmärsin oikein niin tuossa myös maksimisyke/ikä arvioitu, joka vaikuttaa lopputuloksen "tarkkuuteen". Mielenkiintoisia taulukoita mm.vaadittavista vomax-arvoista suhteessa tiettyihin tomiin/suorituksiin. Tuo ei käsittääkseni voi ottaa arviota anaerobisen kynnyksen suhdetta vomaxiin. Jossain oli mitattu Ruotsin maajoukkuetason suunnistajien vomax arvoja ja vaihtelivat välillä hieman yli 60 -hieman yli 80 ja anaerobinen kynnys 80-94 % tuosta.
brilleaux
20.09.2020, 08.52
Tuo Garminin (Firstbeatin) algoritmi antaa oman kokemuksen mukaan hyvinkin oiken suuntaisia arvoja. Polarin vastaavilla "kuntotesteillä" ei puolestaan tee yhtään mitään.
Tuo noin reilu 50 ml/kg ja noin 215 w ftp on aika lähellä toisiaan tuon painoisella kaverilla. 400 wattia 5 min max ja 75 ml/kg on jo tosi kovia arvoja ja kansallisissa ikurikisoissa noilla riehuu ihan mukavasti, jos muut ominaisuudet kohdillaan.
Kp63:lta asiaton kommentti, ihan hyvä tuo 216 on ensimmäistä kertaa testiä ajavalle.
Ei minua palaute häiritse, hyvä kun asiat sanotaan suoraan. [emoji16]
Toki tässä ollaan vain peruskuntoilijana liikkeellä että ei kai sitä kisaajaan fysiikkaa tarttekaan omata?
Ja aina on hyvä olla tavoitteita, olkoon se tässä ftp:n nostaminen.
Omaksi iloksi tätä(kin) tehdään, ei otsa rypyssä ja verenmaku suussa.
Tavoite on hyvä. Laita tavoitteeksi nostaa ftp 250 lähistölle. Sillä pyörä alkaa kulkemaan jo aivan toisella tavalla. Käytännössä voit ajaa samaa vauhtia 120 sykkeillä, mitä nyt pääset 150hr.
Sinällään kunnon kehityksen huomaa hyvin wattimittarin ja sykemittarin avulla ajossakin, mutta ramp testi on helppo tehdä ja onhan se hyvää treeniäkin.
Wattien kanssa ajo muuttuu kuin vahingossa tavoitteelliseksi.
Itselläni Zwiftin myötä FTP-testilukema nousi 230:sta 320:een puolessatoista vuodessa. Nyt en ole testannut tänä vuonna, mutta tunnin ajan pystyn pitämään 300 wattia*, joten ehkä se on nyt pysynyt jokseenkin samoissa lukemissa.
Ulkona lenkkeily, muu tekeminen ja paino ovat pysyneet suht samana, joten annan arvon paremmasta voimatasosta nimenomaan trainerin päällä vietetyille tunneille. Zwiftissä jaksaa ajaa 3-4 tunnin settejä sen sijaan, että ilman virtuaalimaailmoja tunti maistui pahalta. Zwiftissä on lisäksi hyviä hapokkaita kisoja. Niiden ainoa puute on, että ne ovat suurimmalta osin melko tasatehoista. Olenkin välillä tehnyt isommissa lähdöissä niin, että jättäydyn ihan jälkijoukkoihin. Siitä sitten nousua porukka kerrallaan. Usein siihen väliin tarvitaan 2-8 minuutin tiukka rypistys.
* ulkona noin 10% vähemmän. Bike fitissä perjantaina tulikin yksi mahdollinen selitys, sillä ajoasento eri pyörissäni on erilainen.
Laitoin tuon first beatin prujun tuomaan myös toisenlaista perspektiiviä siihen mikä on hyvä ja mikä huono.
a) B:n luvut ovat erittäin hyviä/erinomaisia kun vertailukohtana on koko väestö ja ikäryhmä
b) lienevät keskitasoisia kun vertailuna pyöräilyn aktiiviharrastajat, jotka käyttävät trainerroadia, sufferfestia yms. käyttäjät; ftp hieman alle keskitason ja watit per kg keskitasoa
c) heikkoja kun vertailuna kilpapyöräilijät, toki näissäkin on eri katgoriatasoja jne..
Minkä sitten noista vahtoehdoista haluaa valita.
Jos tuosta ylöspäin, niin tuntimääriä enemmän? Traineri varmaan hyvänä apuna siihen
^^Hyvää kehitystä Fiberillä, etkä käsittääkseni ole enää junnuiässä. Pitää varmaan kans tuota Zwiftailua kokeilla ens talvena vielä kerran. Yhden syksyn sillä rypistelin, mutta tuolloin oli ajankäytön kanssa ongelmia ja muitakin motivaatiopuutteita ja hommasta ei oikein tullut mitään. Trainerilla kyllä voi tehdä laadukasta harjoittelua, jos vain pää kestää.
Sanoin jo anteeksi, mutta pointtihan on se, että 215 tms on huono ja se on hyvä ymmärtää. Se mitä tehty aiemmin, ei ole siis kestävyyskuntoon vaikuttanut ainakaan positiivisesti. Se myös tarkoittaa sitä, että potentiaalia on kehittyä, ja paljon. Mutta ei pidä keskittyä ftp:n nostoon. 215 tarkoittaa sitä, että aerobinen kunto on huono ja sitä puolta pitää vahvistaa. Tarkoittaa siis pitkää ja rauhallista pääosin eikä erillisiä kovia treenejä tarvitse tehdä vaan ne voi hoitaa lenkkien lopussa. 6h viikossa tai vähempikin riittää. 2+2+2 tai 1+1+2+2, 1+2+3 tms ja parin treenin loppuun vähän kirraamista.
Juha Lehtinen
20.09.2020, 11.55
Itsellänikin olisi halua yrittää uudestaan aloittaa erg treenit Zwiftillä ja yrittää parantaa kuntoa. Ongelmana on lähinnä työstä palautumisen kanssa, väsyneenä kun ei innosta treenata eikä vissiin oikein kannatakaan.
brilleaux
20.09.2020, 12.06
Se mitä tehty aiemmin, ei ole siis kestävyyskuntoon vaikuttanut ainakaan positiivisesti.
Pakko kysyä että mistä tiedät mun lähtötason? Kun tuon päätelmän teet.
Tietty jos tarkoitat röökinpolttoa ja epäterveellistä työympäristöä se pitää kyllä paikkansa.
Mä en ole koskaan "treenannut tavoitteelisesti", kaikki mitä on tehty on tehty omaksi iloksi ja hyötyliikuntana myös.
Tavallinen kadunmies siis.
Joka ajaa aina liian lujalla teholla, koska nauttii siitä.
Mutta ehken on aika tehdä enemmän sitä PK:ta.
Perheellisen työssä käyvän on turha haaveilla 6krt/vko treeneistä. 3krt/vko alkaa oleen maksimi.
kurvaaja
20.09.2020, 14.28
Sain viimein eilen aikaiseksi kasata omankin trainerin paketista ja laittaa fillarin "kiinni". Pienet testipyöritykset erg modella. Wateista ei mitään käryä, kun en ole koskaan ajanut tehomittarin kanssa.. Voisi avata Zwift tilin jossain vaiheessa, niin pääsee paremmin testailemaan ja tekemään vaikka ramp testin?
Hiki kyllä tuntuu sisällä tirisevän siihen malliin, että lisätuuletinta hommattava...
Pakko kysyä että mistä tiedät mun lähtötason? Kun tuon päätelmän teet.
En tiedä, mutta kun tuo taso on aikas lähellä lähtötasoa. Tuskin kukaan aikaihminen harrastaa muuksi kuin omaksi iloksi, enempi
iloa vaan saa kuin ulkoilun lisäksi kunto nousee. 2krt /viikko riittää sekin pitkälle oikein tehtynä.
Jop. Kyllähän kp63 on tuossa oikeassa. Minulla yksi kaveri ajoi välittömästi fillarin oston jälkeen suoran laktaattitestin. Siis alla ei ollut yhtään pyöräilyä, eikä käsittääkseni mitään muutakaan kestävyysurheilua. Saman 210w sai tulokseksi. Suht saman kokoinen kaverikin.
Mutta kyllä tuosta äkkiä noustaan. Paino on kuitenkin järkevä. Isolla kaverilla ei taas pyörä kulje kummoista kyytiä vielä esim 250w ftp teholla. Brillellä se riittää jo pitkälle, kun asennon saa kondikseen. Eli noin ajateltuna tavoite ei ole ollenkaan mahdoton.
brilleaux
20.09.2020, 18.33
Ja mistäs sen Zwiftin ajon löytää kun ajo on lopetettu ja seivattu. Ei löydy Stravasta eikä Garminista.
Ja missä helvetissä se on Zwiftissä??[emoji16]
Zwift ilmoittaa että se seivataan Garminiin ja Stravaan...
Pitääkö se Edge tosiaan olla kiinni pyörässä että tää homma toimii??[emoji849]
Hukkui koko treeni näemmä.
Ajo siis Macillä, eilen iPadilla Ramp-testi tallentui kuten kuului.
Edit: näemmä pitää hakea Zwiftistä fit-tiedosto ja pukata Connectiin. Kökköä. Eli tästälähin ajan iPadilla.
Ostettava kai 13" pro[emoji851] Toi 9,7" on vähän pieni.
Juha Lehtinen
20.09.2020, 18.59
Ja mistäs sen Zwiftin ajon löytää kun ajo on lopetettu ja seivattu. Ei löydy Stravasta eikä Garminista.
Ja missä helvetissä se on Zwiftissä??[emoji16]
Zwift ilmoittaa että se seivataan Garminiin ja Stravaan...
Pitääkö se Edge tosiaan olla kiinni pyörässä että tää homma toimii??[emoji849]
Hukkui koko treeni näemmä.
Ajo siis Macillä, eilen iPadilla Ramp-testi tallentui kuten kuului.
Elikkä Zwift/ my profile/ connections/ strava connect. Noin saat Stravan ja Zwiftin keskustelemaan keskenään jos et ole vielä noin tehnyt. Itse ajoin äsken 1h30min Ranskassa ja meni tovi ennen kun näkyi Stravassa, ilmeisesti ruuhkaa. Zwift.comiin kun kirjaudut niin treenit pitäisi tulla heti näkyviin ja Zwiftin Companion appissa myös, kunhan vaan olet muistanut tallentaa treenin ennen kun poistuit Zwiftistä.
brilleaux
20.09.2020, 19.12
Ja ilmeisesti ilman Edgeä Connect ei osaa määrittää harjoituksesta mitään?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200920/94e5739ffa824050f241f7de0e681faf.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200920/ef0a809bb7c485e1035c1c552c8b3394.jpg
Juha Lehtinen
20.09.2020, 19.14
Ja ilmeisesti ilman Edgeä Connect ei osaa määrittää harjoituksesta mitään?
Näin on.
brilleaux
20.09.2020, 19.20
^No ni, eli se Edge pitää olla siinä nokalla kuitenkin.
Jos haluaa Garminia seurata.
Edit:
Eli Zwiftaa Mäkillä=harjoitus ei turhaan juokse Connectiin mutta jää omaan Zwiftiin.
Ja pitää Edgen mukana niin "vapaa ajo" tallentuu suoraan Connectiin ja ymppäytyy omien treenien tuloksellisuuslaskentaan.
Ja samalla näkee Vectoreista tarkempaa dataa.
Juha Lehtinen
20.09.2020, 19.31
^No ni, eli se Edge pitää olla siinä nokalla kuitenkin.
Jos haluaa Garminia seurata.
Edit:
Eli Zwiftaa Mäkillä=harjoitus ei turhaan juokse Connectiin mutta jää omaan Zwiftiin.
Ja pitää Edgen mukana niin "vapaa ajo" tallentuu suoraan Connectiin ja ymppäytyy omien treenien tuloksellisuuslaskentaan.
Ja samalla näkee Vectoreista tarkempaa dataa.
Stravaan tulee harjoitteet tuplana kun käyttää fillarin tietokonetta myös, Zwiftin ja Garminin tallenne. Minullakin on Garminin Edge mutta en oe viitsinyt sitä käyttää sisätreenissä, Stravan data on riittänyt minulle.
edit. jaaa, enpäs olekaan 100 varma, taitaa saada estettyä sen ettei edgestä tule Stravaan jos ei halua.
brilleaux
20.09.2020, 19.59
Stravalla ei mulle niin väliä, Connect on ykkössijalla.
Connectiin tulee myös tuplana jos ajaa padilla ta iphonella.
Mäkillä siis ei.
brilleaux
20.09.2020, 21.51
Mutta joo, onhan tuo Zwiftailu ihan äärettömän hauskaa, ensimmäinen "pidempi" ajo nyt kokeiltuna. Tykkään.
Uskoisin kyllä talven viihtyväni tuon parissa mainiosti.
brilleaux
22.09.2020, 12.26
. 215 tarkoittaa sitä, että aerobinen kunto on huono ja sitä puolta pitää vahvistaa. Tarkoittaa siis pitkää ja rauhallista pääosin eikä erillisiä kovia treenejä tarvitse tehdä vaan ne voi hoitaa lenkkien lopussa. 6h viikossa tai vähempikin riittää. 2+2+2 tai 1+1+2+2, 1+2+3 tms ja parin treenin loppuun vähän kirraamista.
Eli jos arvuutellaan että talven aikana pääsen ajamaan 3-4krt/vko, max 2h kerrallaan niin mahtuuko tuohon yksi kovempivauhtinen sekaan(pidän niistä) vai ajetaanko kaikki rauhassa ja lopuissa välillä rimpuillaan kovemmin?
Vai onko yhdestä (esim) 4x8 intervallista/vko hyötyä? Vai enemmän haittaa?
Kun nyt tuossa ajelin ensimmäisen 1 1/2h pk-ajelun Zwiftillä niin huomasin että siinä tunnin ja 20min ajon jälkeen olin hyvin heränny ja hyvät tehot sitkutella vauhdikkaamin. Kun sattui sopivasti joku segmentti siihen loppuun.
5min rutistus tuntui helpolta pidemmän rauhallisen ajon päälle.
Verrattuna esim Ramp-testiin jonka tein vain 10min ajolla+5min lämmittelyllä.
Kohta kuukausi treeniä Zwiftin ja harjoitusvastuksen kanssa takana. Kilsoja on kertynyt reilut 700 pääasiassa lyhyistä lenkeistä, kun pisin näyttää olevan 60 km. Alpe du Zwift ja Ven Top on molemmat tullut ajettua kerran ja pienempiä mäkiä sitten useammin. Ei ihan vastaa ulkona pyöräilyä ja siitä saatavaa nautintoa, mutta toimii näin pimeään aikaan hyvänä korvaavana harjoitteluna. Tehoja tulee tehtyä melkein jopa enemmän ja ehkä riskinä on, ettei malta ajaa riittävän paljon ihan hiljaisia lenkkejä. Kevyissäkin treeneissä saattaa innostua tinttaamaan sprintteihin täysillä, mutta tuskin joku 20 s kova veto olennaisesti lenkistä kuormittavampaa tekee.
Olen myös jo tottunut ajatukseen, että tehot ulkona ja sisällä eivät ole ihan vertailukelpoisempia. Trainerin lukemat ovat noin 20-30 W matalammat kuin wattipolkimilla ulkona, mutta parempi olla vertaamatta näitä kahta "eri lajia" keskenään. Zwiftin osalta on vielä kisat korkkaamatta, mutta ehkä niitäkin pitää kokeilla jossain vaiheessa. Samoin pitää yrittää ajaa joku pidempi lenkki, kun sellaiseen tulee aikaa. Välillä tuntuu, että tunnin kohdalla ajo alkaa vasta sujua, mutta sitten pitää jo lopettaa, että ehtii ajoissa duuniin. Ratkaisuna on tietysti ruuvata herätyskelloa aikaisemmaksi, mutta toistaiseksi unentarve on ajanut edelle.
Lyhyesti ihan sama kuin puntissa, ei kannata kehityskaaren alussa treenata tehoja liikaa eli syödä itseltään se nousujohteisuuden mahdollisuus. Rauhallisella kuitenkin muutat kroppaa antamaan niitä tehojakin. Itse siis tekisin 1-2 krt/vko PK-lenkin loppuun vedon ja veikkaan, että alkuun riittää 1x8-12min. Lenkin alkuun voi tehdä lisäksi muutamia kirejä 5min palautuksilla ja saat sitäkin ärsykettä.
Zwiftinsiderin valinnat parhaista "wheel-on"-trainereista (http://zwiftinsider.com/top-rated-wheel-on-smart-trainers/): "premium": Wahoo Kickr Snap gen 2 ja "budjetti": Tacx Flow Smart
ja suoravetoisista (https://zwiftinsider.com/top-premium-direct-drive-smart-trainers/): Wahoo Kickr Gen 5, Tacx Neo 2T, Saris H3 ja Elite Direto XR.
brilleaux
25.09.2020, 09.11
Lyhyesti ihan sama kuin puntissa, ei kannata kehityskaaren alussa treenata tehoja liikaa eli syödä itseltään se nousujohteisuuden mahdollisuus. Rauhallisella kuitenkin muutat kroppaa antamaan niitä tehojakin. Itse siis tekisin 1-2 krt/vko PK-lenkin loppuun vedon ja veikkaan, että alkuun riittää 1x8-12min. Lenkin alkuun voi tehdä lisäksi muutamia kirejä 5min palautuksilla ja saat sitäkin ärsykettä.
Eilen vähän testailin tätä: tein alkuun pari lyhkäistä kiriä ja loppuun 10min tiukempi veto. 1h 30min polkemista yhteensä.
Keskisyke 71% maksimista, maksimisyke 94%.
Taisin polkea vieläkin liian lujaa? Garmin kommentoi seuraavasti:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200925/7472c4d67a17e0dbcf16c67d35a49ce2.jpg
Edit: Kyllä tää malttia vaatii. :rolleyes:
Ja eikös ollut ihan kiva lenkki. Garmin antaa raporttina matalan ja korkean aerobisen erillisenä ja mutuna ihan hyvä jakauma noudatettavaksi.
brilleaux
25.09.2020, 11.45
^Ajoin siis Zwiftillä tämän. Oikein kiva "lenkki", miellyttää itseä juurikin myös tuollainen "treeni". :)
Näillä jatketaan.
Taimo M.
25.09.2020, 12.00
Onko foorumilaisilla nämät kaikki mallit käytössä: Wahoo Kickr Gen 5, Tacx Neo 2T, Saris H3 ja Elite Direto XR?(kopsasin tuosta zonedin viestistä)
Sitten kysynkin että onko mitään syytä olla valitsematta noista vaihtoehdoista Neo 2T? Ajattelin jouluksi viimeistään laittaa...
Juha Lehtinen
25.09.2020, 14.27
Eilen vähän testailin tätä: tein alkuun pari lyhkäistä kiriä ja loppuun 10min tiukempi veto. 1h 30min polkemista yhteensä.
Keskisyke 71% maksimista, maksimisyke 94%.
Taisin polkea vieläkin liian lujaa? Garmin kommentoi seuraavasti:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200925/7472c4d67a17e0dbcf16c67d35a49ce2.jpg
Edit: Kyllä tää malttia vaatii. :rolleyes:
Testasin itsekin Garmin Edge 1030 plussaa Zwiftin kanssa ja taidan itsekin käyttää Garminia jatkossa Zwiftin kanssa. Garminin training effect antaa sen verran hyvää tietoa harjoitteen laadusta että sitä kannattaa hyödyntää.
brilleaux
25.09.2020, 14.54
Edgen ja Zwiftin nopeudet ajaessa omaa kyllä jonkinverran eroa. Zwiftillä nopeus näyttää joskus aivan omiaan, syntyykö tuo sitten Suitosta, vai sen asetuksista? Renkaan ympärysmitan olen Eliten appiin syöttänyt kyllä.
Samoin Edgen näyttämä keskari ei kyllä vastaa todellista tilannetta laisin. Melko pieneksi jää vs samat tehot oikeasti ajaen.
Eilisen ajon keskari oli Edgessä 21,3km/h, oikeasti ajaen se on luokkaa 27-30km/h.
Toki eipä tuolla mitään käytännön merkitystä ole.
Juha Lehtinen
25.09.2020, 15.09
Edgen ja Zwiftin nopeudet ajaessa omaa kyllä jonkinverran eroa. Zwiftillä nopeus näyttää joskus aivan omiaan, syntyykö tuo sitten Suitosta, vai sen asetuksista? Renkaan ympärysmitan olen Eliten appiin syöttänyt kyllä.
Samoin Edgen näyttämä keskari ei kyllä vastaa todellista tilannetta laisin. Melko pieneksi jää vs samat tehot oikeasti ajaen.
Eilisen ajon keskari oli Edgessä 21,3km/h, oikeasti ajaen se on luokkaa 27-30km/h.
Toki eipä tuolla mitään käytännön merkitystä ole.
Zwift näyttääkin tarkoituksella ihan eri nopeuksia kuin Edge tai mikään muu pyörätietokone koska Zwiftissä on mallinnettu peesiä, alamäessä on omia fysiikan lakeja mallinnettu jne. Tasaisella tuo toki pitäisi näyttää samaa tai ainakin reippaasti tasoittua. Mutta ei mitään merkitystä kuten sanoit, sykkeet ja varsinkin voimantuotot on ne oleellisemmat.
brilleaux
25.09.2020, 15.14
Tuollahan se olikin selitetty:
https://forums.zwift.com/t/how-does-zwift-determine-my-speed/427729
Onko foorumilaisilla nämät kaikki mallit käytössä: Wahoo Kickr Gen 5, Tacx Neo 2T, Saris H3 ja Elite Direto XR?(kopsasin tuosta zonedin viestistä)
Sitten kysynkin että onko mitään syytä olla valitsematta noista vaihtoehdoista Neo 2T? Ajattelin jouluksi viimeistään laittaa...
Mulla ei ole noista yksikään malli, vaan poljen menemään 2015 vuoden (ensimmäisen polven) Wahoo Kickr trainerilla. Omaan kotitalouteen en osta koskaan Sariksen tuotteita, koska sen puljun takuusta on aivan tolkuttoman huonoja omia kokemuksia. Ainoa syy olla hankkimatta Neo 2T on ne raportoidut laakeriongelmat jopa uusissakin trainereissa ja sen laakeriongelman korjaamisen hankaluus (toistaiseksi).
Taimo M.
26.09.2020, 10.21
Mulla ei ole noista yksikään malli, vaan poljen menemään 2015 vuoden (ensimmäisen polven) Wahoo Kickr trainerilla. Omaan kotitalouteen en osta koskaan Sariksen tuotteita, koska sen puljun takuusta on aivan tolkuttoman huonoja omia kokemuksia. Ainoa syy olla hankkimatta Neo 2T on ne raportoidut laakeriongelmat jopa uusissakin trainereissa ja sen laakeriongelman korjaamisen hankaluus (toistaiseksi).
No perhana, kyllähän se **tuttaa "jos" muuan kk jällkeen joutuu jo laakeriremppaa harrastaan. Toivottavasti keksitään jokin helpottava tapa tuohon laakeriongelmaan,
niin voi säilyttää vaihtoehtona tuo Neon. Jos Sariksessa on ongelmia takuussa niin en pidä sitä vaihtoehtona. Mites Wahoo gen 5? Onko kellään? Tai Elite XR:ä?
Onko kenelläkään 2t:n omistajalla nyt ollut noissa ongelmia? Toisiaan vanhemmalla neolla lähtee neljäs talvi ilman ongelmia. Laakerit tuli jo hyllyyn valmiiksi, mutta ärrän täti hukkasi ulosvetäjän.
Lueskelin, että jokin rullaustesti äijä oli ajanut 100tkm vanhemmalla neolla ennen laakerin vaihtoa, eli tuskinpa noita vielä tarttee vaihtaa.
No perhana, kyllähän se **tuttaa "jos" muuan kk jällkeen joutuu jo laakeriremppaa harrastaan. Toivottavasti keksitään jokin helpottava tapa tuohon laakeriongelmaan,
niin voi säilyttää vaihtoehtona tuo Neon. Jos Sariksessa on ongelmia takuussa niin en pidä sitä vaihtoehtona. Mites Wahoo gen 5? Onko kellään? Tai Elite XR:ä?
Wahoo Kickr gen 5 löytyy ja noin 800 km ajoa takana. Vaikea vertailla muihin trainereihin kun ei ole kokemuksia, mutta en ole mitään moitittavaa keksinyt. En ole katunut ostosta ja talven aikana tulee varmasti aika paljon ajettua aamulenkkejä autotallissa trainerilla. Eihän se ihan ulkona ajamista korvaa mutta omat hyvät puolensa siinäkin.
Wahoo Kickr ja Tacx Neo 2T välillä itsekin arvon. Ei juuri aiempaa kokemusta trainerista, mut hyvähän se tekis mieli ostaa.
Taimo M.
26.09.2020, 17.50
^Noihin se mullakin rajoittuu ne vaihtoehdot, toki tuo Elite kummittelee hiukan vielä taka-alalla.
Oliko OJ:llä tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/24246/kmxrt/Wahoo-KICKR-CORE-harjoitusvastus?list=OZCYkRq1sB9ZSfoFhaivJhITl9qMp Njhaiwwhxu1tNXf4sP
https://youtu.be/qxZCoiAs7gI
Tuo video ei anna kovin hyvää kuvaa Garminin meiningistä Tacxin kanssa.
^Noihin se mullakin rajoittuu ne vaihtoehdot, toki tuo Elite kummittelee hiukan vielä taka-alalla.
Oliko OJ:llä tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/24246/kmxrt/Wahoo-KICKR-CORE-harjoitusvastus?list=OZCYkRq1sB9ZSfoFhaivJhITl9qMp Njhaiwwhxu1tNXf4sP
Ei ole toi malli, vaan se ihan eka Kickr. Oon miettiny toisen trainerin hankintaa, kun vaimo ja lapset ovat alkaneet zwiftaamaan ja toi Wahoo Kickr Core voisi olla OK. Noiden parhaiden trainereiden hinnat ovat tuplaantuneet täällä suunnalla ja se vähän hillitsee ostohousujen vetämistä jalkaan.
Kick Core on hyvä niin kauan kuin se kestää. Itselläni kesti noin yhden kauden verran. Takuu toimi onneksi hyvin.
En edelleenkään usko tuon hönön juttuja. Normaali konelaakeri. Tuollaiset laakerit kestävät vaikka miten kauan. Muissa trainereissa on vaikka mitä ongelmia.
Garminin painajainen... Tuolla saadaan vaan itselle youtube näkyvyyttä. Garminilla on kyllä ollut moninkertaisia painajaisia omien sähläyksien vuoksi ja niin vaan vectoritkin saatiin kuntoon, eikä varmasti kukaan voi valittaa garminin asiakaspalvelun toiminnasta. Uusia polkimia ja osia noihin tulee niin nopsaan kuin posti vaan jaksaa kuljettaa.
Jäitä hattuun ja valkkaa parhaan trainerin ominaisuuksien mukaan. Kickr 5 tai neo. Kicrn eduksi näkisin mahdollisuuden siihen keulan nostajaan. En kyllä ole ikinä tuollaista koettanut, mutta voisi olla kiva.
Neo 1 on taas itsellä ikään kuin zero reset jaloille. Voimamittarit sun muut vaihtuvat, mutta neo näyttää aina sen totuuden, joka pysyy muuttumattomana vuosia ja vaan toimii. Tuon suoravetomoottorin takia en kyllä vaan enää kykene ajattelemaan muunlaisia trainereita, vaikka kickr tuntuu nykyään olevan ilmeisen luotettava laite.
Onko kenelläkään 2t:n omistajalla nyt ollut noissa ongelmia?
Ajoin muutaman kuukauden viime talvena Neo 2T:llä. Laite toimi kaikin puolin hyvin eikä laakeri- tai muitakaan ongelmia esiintynyt. Kunhan marraskuu tästä lähestyy, niin pitää kaivaa vehje taas esille.
Tainnu neljä tai viis vuotta ollu tuo mun Neo 1 versio, eikä ongelmia. Edelleenkään markkinoilla ei ole toista traineria joka simuloi ulkona ajamisen kineettistä energiaa lähellekkään Neo:n tavoin.
Täällä poljettu Neo 2T:tä nyt 10kk eikä mitään ongelmia ole ollut, mahtava laite.
Kai Suikkanen
26.09.2020, 21.58
Iltaa foorumilaisille näin ensimmäisen viestin muodossa. Itse lähdin kolmisen viikkoa sitten ummikkona hakemaan harjoitusvastusta lähinnä siksi ettei orastava harrastukseni lopahda talven aikana ja päädyin Elite Direto XR:ään. Syyt miksi näin olivat, heti saatavissa, yhteensopiva rataspakka, integroitu tehomittari, jopa 24 asteen simulointi ja onhan uusimmasta mallista helpompi päässä eroon tarvittaessa. Laite saapui nopeasti joten asensin pyörän paikoilleen ja lähin testiajolle. Yhteensopivan rataspakan pinnan puoleiset rattaat jotka kiinni toisissaan niin ei mitään ongelmaa mutta mutterinpuoleiset irtorattaat joiden joka välissä irtoprikka niin ketjut löi yli tai jotain vastaavaa kun koitti polkea. Aikani vaihteita säädettyäni ja uusilla ketjuillakin koitettuani jouduin toteamaan että ei toimi. Seuraavana päivänä hain lähikaupasta (50km) työkalut ja vaihdoin oman 9 rattaisen pakan ja sen jälkeen ei ongelmia. Nyt pari viikkoa ajoa ja kohta kolmesataa rikki Zwiftin virtuaalimaailmassa ja jyrkin kulma ollut tähän mennessä 14 astetta joka Zwiftin perusasetuksilla puolittuu seitsemään. Sen verran joutuu läähättämään noissakin mäissä niin en todellakaan kaipaa vastaani 24 asteen mäkeä eli ei olisi enään ostopäätöksessäni tärkeä. Muuten Elite toimii erinomaisesti ja mielestäni erittäin hiljainen. Ketjujen rallatus ja vaihteiden vaihto pitää kovempaa ääntä kuin itse laite. Garminin Ant+ usb hubi on läppärissä ja ei ole ollut yhdistämisessä ongelmia. Voin suositella laitetta kunhan ei laske ostopäätöstä "yhteensopivaan rataspakkaan". Silloin kun itse ostin niin verkkokauppa ja moni muu myi ei oota harjoitusvastusten osalta niin nykyisen vähäisen tulleen kokemuksen perusteella ostaisin nyt tuon Taimon linkkaaman Wahoon (löytyy lisäosia halutessaan) johon oma rataspakka tai parisataa XR:ää halvemman Elite Suiton.
imartika
26.09.2020, 22.17
Kick Core on hyvä niin kauan kuin se kestää. Itselläni kesti noin yhden kauden verran. Takuu toimi onneksi hyvin.
Mikäs Coressa? Itsellä ollut sellainen viime vuodenvaihteesta asti. Ei valittamista, tosin ei kilometrejäkään ole kertynyt kuin noin 3500.
tri-nisti
27.09.2020, 11.21
https://youtu.be/qxZCoiAs7gI
Tuo video ei anna kovin hyvää kuvaa Garminin meiningistä Tacxin kanssa.
Tuo on jo täällä nähty ja kommentoitu. Ei anna aihetta huoleen, paitsi ehkä tuon hemmon puolesta.
Mikäs Coressa? Itsellä ollut sellainen viime vuodenvaihteesta asti. Ei valittamista, tosin ei kilometrejäkään ole kertynyt kuin noin 3500.
Tyyppivika, kolketta ja värinöitä. En tiedä onko nuo saatu kuriin myöhemmissä versioissa.
Nyt on Garmin vastannut Tacx käyttäjien huutoon Neo/2/2T laakeri asiassa. Nyt on saatavana (ainakin joillain markkinasegmenteillä) varaosanapa. Hintaa jenkkilässä 70taalaa (vrt tarvittavat laakerit motonetissä 12/20eur).
https://support.garmin.com/en-US/?faq=tj2uNN8LyGAa6FdF84JFs9
Nyt on Garmin vastannut Tacx käyttäjien huutoon Neo/2/2T laakeri asiassa. Nyt on saatavana (ainakin joillain markkinasegmenteillä) varaosanapa. Hintaa jenkkilässä 70taalaa (vrt tarvittavat laakerit motonetissä 12/20eur).
https://support.garmin.com/en-US/?faq=tj2uNN8LyGAa6FdF84JFs9
Takuun ollessa voimassa saat tuon laakeripaketin ja ulosvetäjän garminilta takuulla ilmaiseksi. Vähän on helppo ja nopea vaihtaa.
Kaikilta ei vaan onnistu noin isojen kuulalaakereiden vaihtaminen.
Mun mielestä oikein hienosti hoidettu garminilta.
No mietippä uudelleen.
Takuun ollessa voimassa saat tuon laakeripaketin ja ulosvetäjän garminilta takuulla ilmaiseksi.
Takuun ollessa voimassa lienee kaksi mahdollisuutta (saat valita, en tiedä, kun jollekin tilanne tulee raportoikaa):
A: Garmin haluaa vaihtaa koko laitteen, vaihtoaika on jotain...
B: Garmin toimittaa varaosan & ylosvetäjän.
Takuun päätyttyä kuinka pitkään tukea (lue varaosia) ko tuotteelle on saatavilla jää nähtäväksi.
Mielestäsi parempi ratkaisu olisi tarjota myös työkalu (järkevään hintaan) rachet ringin irroittamiselle. Tällä olisi osittain voinut irrottautua Garminin kytkyeestä* varaosien saatavuudesta.
*Varaosien saatavuudella voidaan aiheuttaa "suunniteltua vanhenemista (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suunniteltu_vanheneminen)"
brilleaux
30.09.2020, 09.06
Testasin itsekin Garmin Edge 1030 plussaa Zwiftin kanssa ja taidan itsekin käyttää Garminia jatkossa Zwiftin kanssa. Garminin training effect antaa sen verran hyvää tietoa harjoitteen laadusta että sitä kannattaa hyödyntää.
Kyllä toi Garmin tuntuu melko hyvin toimivan, vastaa omaa oloa ja harjoittelua kyllä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/942e8788a46038b9d250901ebaf4869b.jpg
Edellinen "ohje" oli lisätä enemmän myös viikottaista vaihtelua harjoittelun kuormittavuuden rytmitykseen.
Takuun ollessa voimassa lienee kaksi mahdollisuutta (saat valita, en tiedä, kun jollekin tilanne tulee raportoikaa):
A: Garmin haluaa vaihtaa koko laitteen, vaihtoaika on jotain...
B: Garmin toimittaa varaosan & ylosvetäjän.
Takuun päätyttyä kuinka pitkään tukea (lue varaosia) ko tuotteelle on saatavilla jää nähtäväksi.
Mielestäsi parempi ratkaisu olisi tarjota myös työkalu (järkevään hintaan) rachet ringin irroittamiselle. Tällä olisi osittain voinut irrottautua Garminin kytkyeestä* varaosien saatavuudesta.
*Varaosien saatavuudella voidaan aiheuttaa "suunniteltua vanhenemista (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suunniteltu_vanheneminen)"
Tuohon ratchet ringiin tulee takuulla työkalu, jos ei ole jo. Eihän tuo nyt ole mitenkään ihmeellinen.
Onko kenelläkään 2t:n omistajalla nyt ollut noissa ongelmia? Toisiaan vanhemmalla neolla lähtee neljäs talvi ilman ongelmia. Laakerit tuli jo hyllyyn valmiiksi, mutta ärrän täti hukkasi ulosvetäjän.
Lueskelin, että jokin rullaustesti äijä oli ajanut 100tkm vanhemmalla neolla ennen laakerin vaihtoa, eli tuskinpa noita vielä tarttee vaihtaa.
Laiskuuttani kyselen: mikä laakeri ja mistä?
Mun ulosvetäjää ei ärrän täti päässyt hukkaamaan, tuli Sellon Citymarkettiin. Neljäs vuosi Neolla lähtee täälläkin käyntiin ilman ongelmia.
Neo 2T tuli haettua. Jos tuota pyörittää kevyesti kädellä, kuuluuko sen pyöriä silleen hieman nytkähdellen? Aivan kuin ois pykäliä. Johtuuko tuo magneeteista vai onko tuossa laakeri moro heti kärkeen :)
SKF - 6205 2RSH
Neo1 laakerit. Laakerikeskukselta tilasin. Motonetista saisi halvemmalla.
Onko kukaan vaihtanut pelkkiä laakereita? Onko toi musta hammaskehä kierteellä kiinni, sehän täytyy saada pois jos pelkän laakerin vaihtaa.
Toisen puolen laakeri on taas ihan näkyvillä.
Onko paljon rymppiä sovitteissa?
Neo 2T tuli haettua. Jos tuota pyörittää kevyesti kädellä, kuuluuko sen pyöriä silleen hieman nytkähdellen? Aivan kuin ois pykäliä. Johtuuko tuo magneeteista vai onko tuossa laakeri moro heti kärkeen :)
Joo, pura atomeiksi ja tee video youtubeen :)
No ei, magneeteista se johtuu.
Onko kukaan vaihtanut pelkkiä laakereita? Onko toi musta hammaskehä kierteellä kiinni, sehän täytyy saada pois jos pelkän laakerin vaihtaa.
Toisen puolen laakeri on taas ihan näkyvillä.
Onko paljon rymppiä sovitteissa?
Tuohan se siis juuri on se huge issue. Neo1 käy dtswissin kynsivaparin ratchet avain. Neo2 ei kai kukaan vielä tiedä mikä käy, eli pitäisi etsiä oikean kokoinen avain. Takuulla se on jokin olemassa oleva ratchetti. Ei tacx noita ala itse tekemään.
Laiskuuttani kyselen: mikä laakeri ja mistä?
Tuon sivun mukaan siellä on kahden kokoista laakeria:
https://tacxfaqx.com/knowledge-base/bearings-for-all-models-of-neo/
6002 näyttää tosiaan olevan etummainen. Tässä muuten seppä näyttää, ettei tuo niin 🚀 tiedettä ole.
Välttämättä garmin ei anna grillaus, tai kulmaraudan käytön oheita sivuillaan :)
https://www.zrg-cyclingclub.de/tacx-neo-lager-wechseln-anleitung-deutsch/
brilleaux
30.09.2020, 19.45
Jotenkin sekavaa toi Zwiftin, Elite Suiton, Garmin Edgen ja Garmin Vectorien yhteiselo.
Edellisellä ajolla onnistuin tekemään oikeat valinnat, tänään taas ilmeisesti Suito hoiti wattien mittaamisen. Nääs kun valitsin Vectorit, ei Suito suostunut jostain syystä säätämään tehoa.
Kun sain Suiton toimimaan ei Vectorien dataa näemmä tullutkaan Connectiin. Paitsi voimatasapaino.
Kummallista.
Toissapäivänä ei mitään ongelmaa. [emoji16]
Ja joo, haluan käyttää Edgeä myös, saan training effectit ym.
Pistäkääs joku dummy-ohjeet kuinka toimitaan kun setissä on em. tilpehöörit.
Edit: tarkemmin ajatellen vika onkin varmaan edgessä, Garminin tuntien.[emoji16]
Tiputtanut jonkun anturin pois pelistä, ei yllätä.
Ja tähänkin tietty pätee Paatonin ohje; ajaa vaan. Sehän se on pääasia, paskat datasta.[emoji16]
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalki
Juha Lehtinen
30.09.2020, 20.01
^ Minulla on Zwiftissä Elite Drivo 2:n kaikki FE-C laitteet paritettuna ja Garmin Edgessä Quarqin DZero ja Eliten Drivo 2:n joku nopeuslaite. Kaikki siis Ant+ yhteydellä ja vielä on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa.
kurvaaja
03.10.2020, 13.00
Noniin tuli otettua ekat kunnon savut (onneksi ei kirjaimellisesti) vastuksen kanssa. Tein ramptestin ja sen pohjalta sitten ajoin jonkun harjoituksen päälle. Hyvältä hankinnalta vaikuttaa, huomattavan tehokasta ajankäyttöä vs. oma ulkona ajelu. Täytyy vaan virittää oheislaitteet kuntoon, niin kasvaa vielä viihtyvyys.
Oletteko suojanneet pyörää hieltä jollain teipilla tms. ?
HXX1100H
03.10.2020, 13.14
Pyörää en ole suojannut mutta käsipyyhe ohjaustangossa , siten että vaihtaminen onnistuu. Jos kastuu liiaksi niin toinen kehiin. Lisäksi 2-3 tuuletinta niin ei hiki valu valtoimenaan eikä tarvitse ämpäreitä kahvojen alla.
Noniin tuli otettua ekat kunnon savut (onneksi ei kirjaimellisesti) vastuksen kanssa. Tein ramptestin ja sen pohjalta sitten ajoin jonkun harjoituksen päälle. Hyvältä hankinnalta vaikuttaa, huomattavan tehokasta ajankäyttöä vs. oma ulkona ajelu. Täytyy vaan virittää oheislaitteet kuntoon, niin kasvaa vielä viihtyvyys.
Kyllä. Tällaisella https://www.google.fi/amp/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/73945/mjrdg
Mulla oli aikoinaan vakituinen traineripyörä ilman suojaa. Parissa talvessa oli ohjainlaakeri ja kupit umpiruosteessa.
Tuossa on kiva pitää kännykkää, jossa Zwift Companion app.
Ohjainputkea ja stemmiä suojaan heittämällä vanhan kollege-paidan tangon ja stemmin päälle sopivasti niin ei hiki ruostuta pultteja ja laakereita. Tuo paita suojaa tankoja kokonaisuudessaan vaikka ei varmaan tarve olisi mutta ei siitä haittaakaan ole.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Pieni käsipyyhkeen puolikas stemmin kohdalla. Hanskat kädessä.
Vaaka- ja viistoputken ruuvit "uivat" treenin aikana. Vaikka kuivaan ne lopuksi, nämä varmaan ruostuvat pikkuhiljaa.
Juha Lehtinen
04.10.2020, 13.00
Itselläni on vanha Tacxin hikisuoja joka levenee ohjaustankoon päin. Hyvin on tuokin ajanut asiansa.
Mun ratkaisu on ollu riittävän iso (50cm halkaisija, 250w moottori) tuuletin kuivattamaan hikeä. Mä hikoilen kuin pieni sika, mutta tuulettimen avulla olen välttynyt kalustovaurioilta ja sama fillari on kestänyt traineriajoa jonkun 14 vuotta.
Mun ratkaisu on ollu riittävän iso (50cm halkaisija, 250w moottori) tuuletin kuivattamaan hikeä. Mä hikoilen kuin pieni sika, mutta tuulettimen avulla olen välttynyt kalustovaurioilta ja sama fillari on kestänyt traineriajoa jonkun 14 vuotta.
No, mä vissiin hikoilen kuin iso sika. Kaksi tuuletinta: edestä alhaalta ylös ja toinen jalallinen puhaltamaan sivulta ylävartaloon ja kasvoille. Caven lämpötila on 20 astetta ja en ole saanut lupaa pudottaa.
Tulos: jo tunnin kevyt treeni aiheuttaa valtavan lammikon lattialle/ rockerboardin päälle. Ilman Tacxin hikisuojaa ohjainlaakeri olisi kovilla.
Taitaa olla kolmas hikisuoja menossa. Ensin vanhemman mallinen Tacx, sitten Kurt Kineticin (oliko niillä oma?) ja nyt taas Tacxin. En ole huomannut toiminnallisuudessa eroja. Tacxin uuden mallin kännykkäkotelosta tykkään, mutta enpä ole käyttänyt enää sen jälkeen, kun taloon tuli tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/26167/nkrsh/GZR-Indoor-Cycling-Desk-harjoituspoyta?list=OZCYkRiIxrk56Q6E54p7WihKwgi5qt HNavrnZ7TwIhxu1tNFnh9NRdIIOETrkhITl96
brilleaux
08.10.2020, 09.31
enpä ole käyttänyt enää sen jälkeen, kun taloon tuli tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/26167/nkrsh/GZR-Indoor-Cycling-Desk-harjoituspoyta?list=OZCYkRiIxrk56Q6E54p7WihKwgi5qt HNavrnZ7TwIhxu1tNFnh9NRdIIOETrkhITl96
Tuo ilmeisen toimiva siis? Itse tuota miettinyt, Wahoon pöytä kun on melko hinnakas. Ja tuossa GZR:ssä ilmeisesti lukittavat pyörät+paikat pulloille?
Tuo ilmeisen toimiva siis? Itse tuota miettinyt, Wahoon pöytä kun on melko hinnakas. Ja tuossa GZR:ssä ilmeisesti lukittavat pyörät+paikat pulloille?
Se on juurikin näin.
Ainoa miinus tulee korkeussäädön toteutuksesta. Vapautin sijaitsee pienessä aukossa nakkisormien (lähes) ulottumattomissa.
kurvaaja
08.10.2020, 10.38
No, mä vissiin hikoilen kuin iso sika. Kaksi tuuletinta: edestä alhaalta ylös ja toinen jalallinen puhaltamaan sivulta ylävartaloon ja kasvoille. Caven lämpötila on 20 astetta ja en ole saanut lupaa pudottaa.
Omassa kämpässä (yksiö) on talvellakin luokkaa 23-25°C, vaikka patterien hanat kiinni. Tarkenee. Suojasin nyt pyörää vanhoilla t-paidoilla. Tuulettimena tällä hetkellä vain tuommoinen halpa jalallinen, sillä ei saa edes tukkaa putkelle. OJ:n 50cm/250W kuullostaa jo joltain teollisuuspuhaltimelta?
Perhana tulikohan tilattua väärä traineri, tuoltahan olisi löytynyt oikein pätevä harjoitusvastus https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22022/nnxkn/Tunturi-Cardio-fit-B25-toimistopyora?list=OZCYkRZ7TwI5fxKci0WB9iN3wvZbVUD hxu1tiqIM9i9i9vs
Otan kuvan tosta mun setupista kun sen tänään laitan taas kasaan. Tuuletin on paljon järeämpi kuin monien käyttämät muoviset tuulettimet ja jäähdyttää pienimmällä teholla ainakin saman verran kuin 20km/h vauhti ulkona (mutulla). Mun luolassa on talvella noin 18 astetta lämpoä (kellarissa) ja huone on suunnilleen 30 neliotä, eli noi jeesaa myos paljon. Jos ulkopyoräillessä tulee hikivaurioita fillariin, niin silloin voi olla mahdotonta pitää sisähikoilu kurissa. Salitreeniotoksella mä hikoilen keskivertoa huomattavasti enemmän enkä voi ajaa trainerilla ilman tuuletinta kuin pari minuuttia hissukseen.
Tommonen on mun tuskaluola. Toimii myos epätyoskentelytoimistona ja videopeliluolana.
Ajoin eilen syksyn ensimmäisen Zwift-lenkin, ja hiki pysyi kurissa vaikka huone olikin noin 22 asteen lämpoinen. Pitää kelien vähän viiletä että viilenee sisälläkin.
https://live.staticflickr.com/65535/50440472268_c19d5aee8b.jpg
kurvaaja
11.10.2020, 13.50
^Kyllähän tuossa kelpaa treenailla. Täytyy metsästää tuommoinen lattiatuuletin jostain. Tämmöisen löysin nopealla googlailulla https://www.gerdmans.fi/toimisto-ja-neuvottelu/toimistotarvikkeet/tuulettimet/lattiatuuletin-kantokahvalla-%C3%B8-500-mm-kromattua-ter%C3%A4st%C3%A4?gclid=Cj0KCQjw2or8BRCNARIsAC_ppy ahcVIRNgX7BZMae9ZpqRV5-RLR-LbH9XKFdsvuatUYAjxzTF5tCeQaAkpXEALw_wcB Ilmoitettu tosin "vain" 120W, onhan sekin varmaan n. triplat normi muovihärveliin verrattuna, mutta voisi olla enemmänkin?
Käytätkö tehonmittaukseen Kickr sisäänrakennettua mittausta? Mietin joutuuko tässä hankkimaan erilliset tehomittarit vai voiko luottaa trainerin mittaukseen. Sillähän ei sinänsä väliä ovatko arvot kuinka todellisia, kunhan ovat linjassa eli jatkuvuus.
Viime talvena aloin ajamaan vain Kickrin tehoja käyttäen. Ajan testit kickrillä ja niillä mennään. Teholukemien ero on about 15 wattia verrattuna SRM:än antamiin lukemiin (Kickr korkeampi), mutta tolla ei ole harjoittelun kannalta mitään väliä. Mulla on paljon isompi ero sisä ja ulkotehojen välillä, eli sisä ja ulkowatit on pidettävä erillään joka tapauksessa.
Toi tuuletin näyttää speksien mukaan ihan hyvältä. Mun tuuletin liikuttaa speksien mukaan maksimissaan 8500 kuutiota tunnissa, mutten ole tota tehoa koskaan käyttänyt. Joskus ajan kisoja kakkosteholla, mikä liikuttaa noin 6900 kuutiota tunnissa. Nämä lukemat valmistajan speksien mukaan ja todellisuus voi olla vähemmänkin. Mutulla kuitenkin tommosen teollisuustuulettimen matalin teho on yleensä huomattavasti tehokkaampi kuin valkoisten tuulettimien mikään teho.
Juha Lehtinen
11.10.2020, 19.39
Oma kroppani käy aina kuumana joten uuden tehokkaamman tuulettimen hankinta ajankohtainen, jos mahdollista niin kauko-ohjattava sellainen.
Oma kroppani käy aina kuumana joten uuden tehokkaamman tuulettimen hankinta ajankohtainen, jos mahdollista niin kauko-ohjattava sellainen.
Meillä on yhdellä trainerilla käytössä ”tavallinen” Prisma-tasoinen iso jalallinen tuuletin, jossa kaukosäädin. Ihan toimiva peli, jos on mahdollisuus laittaa se ihan siihen pyörän eteen puhaltelemaan. Korkean jalustan avulla ilmavirta osuu hyvin yläkroppaan.
Toisella trainerilla käytössä Kickr headwind, jota itse pidän vielä parempana. Puhallin on synkattu sykepantaan ja teho kasvaa automaattisesti sykkeen noustessa. Tuota ei saa helposti yläkropan korkeudelle, joten puhaltelee nyt alaviistosta. Tehoa löytyy maksimissaan riittävästi: huoneessa verhot heiluvat ja paperitavara lentelee pöydiltä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.