Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 21

PMoi
19.01.2019, 23.17
Direton omistajat jotka ajavat Trainerroadia PC/Ant+ yhteydellä. Kunka hyvin tehoportaat vaihtuu, onko viivettä ja kuinka tavoite taso saavutetaan?
Kun tuo Tacx Genius tuli palautettua niin on jäänyt jonkinmoinen kuume päälle. Esim tuollainen 160W->400W kuten tuossa aiemmin postailin TTS:n kompastuskiveksi.

Sunnuntaipoljeskelija
20.01.2019, 00.03
Olisiko joku 7-8 sekunnin viive kun porras vaihtuu Trainerroadissa Diretolla, ant+ -pulikka usb-jatkojohdolla kiinni läppärissä. Viive ei ole haitannut yhtään, kun olen neljä viikkoa ehtinyt siellä ajamaan.

paaton
20.01.2019, 00.21
Olisiko joku 7-8 sekunnin viive kun porras vaihtuu Trainerroadissa Diretolla, ant+ -pulikka usb-jatkojohdolla kiinni läppärissä. Viive ei ole haitannut yhtään, kun olen neljä viikkoa ehtinyt siellä ajamaan.

Eihän tuo voi olla mahdollista. Lyhyet intervallit olisi tuolla ajokelvottomia.

Mitä se tehon pehmennys muuten tekee? Vaikuttaako se tähän?
Minulla smoothing on aina nollissa tai ykkösellä neon kanssa. 2s kohdalla kun alkaa polkemaan, niin teho napsahtaa juuri sopivalla kohdalla reisille.

Sunnuntaipoljeskelija
20.01.2019, 01.05
Eihän tuo voi olla mahdollista. Lyhyet intervallit olisi tuolla ajokelvottomia.

Mitä se tehon pehmennys muuten tekee? Vaikuttaako se tähän?
Minulla smoothing on aina nollissa tai ykkösellä neon kanssa. 2s kohdalla kun alkaa polkemaan, niin teho napsahtaa juuri sopivalla kohdalla reisille.
Trainerroadin foorumilla asiasta kyselleitä kehoitettiin vain jatkamaan vetoa muutaman sekunnin kauemmin. En ole muuttanut asetuksia mihinkään oletuksista, ehkä niihin täytyisi perehtyä.

JohannesP
20.01.2019, 01.05
Ikinä en ole Trainerroadia testannut, mutta tarkoittaako tuo ihan samaa kuin Zwiftissäkin? Ihan hyvin olen Direto ja Zwift yhdistelmällä ajanut 10s interwalleja. Kyllähän siinä se joku 5s menee et traineri nostaa vastusta 140 -> 700W, mutta saman verran sillä kestää sit palata alaspäinkin. Toisinsanoen jos et fuskaa ja heti kevennä kun Zwift niin käskee niin 10s interwallitkin tuntuu pitkiltä ja raskailta.

Muistelisin (vuoden takaa) ettei Neokaan tätä merkittävästi nopeammin tehnyt.

paaton
20.01.2019, 01.16
Zwiftiä ei voi verrata, se säätää tehot hitaammin, mikä onkin siihen käyttöön ihan ok.

Lueskelin tuosta trainerroadin smoothing asetuksesta ja se taitaa vaikuttaa ainostaan lukemaan. Eli isolla smoothingilla piirtynyt viiva ja näytön lukema on tasaisempi.

Neo tosiaan alkaa nostamaan tehoja 1-2s ennen intervallin alkua ja tavoite teho napsahtaa oikein polkemalla just kohdalleen. Vähän runttaamalla tietysti käydään ensin yli.

Eri treenihän se on, jos molemmissa päissä 15s intervallia on 7s loivennukset. Minne 15s palautus häviää?

Einiö
20.01.2019, 10.14
Todellakin, nälkä kasvaa syödessä. Itse puntaroin pitkään noita vekottimia, oli sitä, tätä ja tota. Alunperin olin ostamassa jotain 300e vehjettä, lopulta kuitenkin talouteen tuli Direto kun sen sai yleiseen (jopa saksan) hintatasoon verrattaen hyvään hintaan suomalaisesta kivijalasta. Vaikka pyöräilyn ohella tulee tehtyä muutakin (punttia ja hiihtoa) niin en kyllä ole katunut hetkeekään että tuli yli tuplattua tuo alkuperäinen budjetti, jokasen lantin arvoinen ollut tähän asti vaikkei ole kerinnyt kuin puolen tusinaa kertaa vasta käyttää. Joka kerta jo odottaa että koska pääsis seuraavan kerran ajelee, välillä pitäis koittaa levätäkkin.. :)Tämä on yksi syy miksi itsekkin nuukailen tässä asiassa, meinaan pääpaino omissa reeneissä oikeestaan ympäri vuoden on punttihommissa, toki pyöräily hyvänä kakkosena. Ei meinaa aika/palautumiskyky riittää kaikkeen mitä haluais treenata :D

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

kp63
20.01.2019, 10.28
äskeiseen neuvona ykköslaji ekana ja kakkonen perään. jää aikaa palautumiseen. halvin ja paras on tietty rullat, kun tekniikka tulee ilmaiseksi mukana. ei vaan ollu mun juttu eli mennään junttitapaan kurtilla ja ulkona.

OJ
29.01.2019, 01.53
Satuin tossa lueskelemaan Wahoo Kickr18 ongelmista ja siinä törmäsin vanhojen laitteiden ongelmiin. Optisen sensorin ongelma pisti silmään kun se kuulema aiheuttaa nollia tehokäyrään. Olen ollut autuaan tietämätön tästä, kunnes aloin taas käyttämään GC:tä johon olen tuonut tiedostoja Garmin Connectista. Garmin Connectissa näkyy noita nollatehoja, varsinkin lämmittelyvaiheessa. Niitä on se verran paljon, että Garmin Connect antaa keskitehoksi 10 wattia vähemmän kuin Zwift. Garmin siis tallentaa nollatehot tarkasti ja Zwift jollain pehmennyksellä. Mun laitteena siis Kickr vuodelta 2015, eli olisiko ekan sukupolven traineri.

Onko voorumin raadilla hajua, että onko just noi nollatehot merkki siitä, että optinen sensori olisi hyvä uusia?

Einiö
29.01.2019, 20.50
Osaako kukaan neuvoa tacx fortius kanssa, vaatiiko jonkun asennuslevyn että saa tietokoneeseen yms? Vai meneekö ihan piuhat kiinni ja sitä kautta pääsee asentamaan ohjelmiston koneelle?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Googol
29.01.2019, 23.50
Fortius tarvitsee Tacx Trainer Softwaren, jos on Windows 7 tai uudempi. Vanhemmassa Windowsissa toimii Fortiuksen oma ohjelma. En muista toimiiko jompikumpi molemmissa. Fortiuksen oma ei muistaakseni ainakaan. Trainer Softwaren saa ainakin netistä, Fortiuksen omasta en tiedä. Joka tapauksessa ilman jompaa kumpaa tietokone ei varmaan ymmärrä mikä siihen on liitetty. Noin ylipäänsä Fortius on sen verran vanha, että voi olla ettei toimi muiden softien kanssa tai ainakin on puljaamista.

aland
12.02.2019, 18.39
Garmin hankkii Tacx:in omakseen.
https://tacx.com/garmin-acquires-tacx/?fbclid=IwAR1MVczireboxIlQfPibPMOo_kfi_qixCOYY7-bzK1exa30ljHLZfwAAFRk

kervelo
12.02.2019, 19.08
Garmin hankkii Tacx:in omakseen.
https://tacx.com/garmin-acquires-tacx/?fbclid=IwAR1MVczireboxIlQfPibPMOo_kfi_qixCOYY7-bzK1exa30ljHLZfwAAFRk

Siitä se alamäki alkaa. Garminin softalla saa hyvätkin laitteet pilattua.

fiber
12.02.2019, 20.26
Tacx ja Garmin olivat muutama vuosi sitten molemmat yhtä /c-stä softan osalta. Nyt on taitaa molempien osalta olla tilanne parempi. Ainakin oma kokemus Garminista parilta viime vuodelta on ihan hyvä.

90kg
24.02.2019, 12.35
Tuli hommattua Elite Qubo Fluid. Käytännön kysymys otatteko fillarin irti joka treenin jälkeen? Itsellä alu-fillari. Pohdin että kiinni pitäminen tarjoaa fillarin rungolle mahdollisesti jännitteitä, jotka pitkän päälle ei ole hyvä asia. Toisaalta laiskuus. Valmis harjoitus set-up olisi myös kiva.

Coasting
24.02.2019, 12.54
Syksylllä kiinni ja keväällä irti. Jos siitä menee rikki niin ei kyllä kelpaa tielläkään.

Juha Lehtinen
24.02.2019, 13.38
Jos minulla olisi paikka jossa voisin pitää treeni setupin läpi talven niin antaisin fillarin olla trainerissa kiinni mutta kun ei ole niin pitää aina joka session jälkeen purkaa laitteet. Tuollaisella wheel on trainerilla voi toki vapauttaa vastusrullan irti renkaasta mutta ei muuta.

fiber
24.02.2019, 14.23
Tuli hommattua Elite Qubo Fluid. Käytännön kysymys otatteko fillarin irti joka treenin jälkeen? Itsellä alu-fillari. Pohdin että kiinni pitäminen tarjoaa fillarin rungolle mahdollisesti jännitteitä, jotka pitkän päälle ei ole hyvä asia. Toisaalta laiskuus. Valmis harjoitus set-up olisi myös kiva.
Ei ole mitään syytä ottaa irti.

Elite Qubo Fluidin ainoa jännitteinen osa on takakiekon pikalinkku, se joka tulee trainerin mukana.
Lukitus puristaa siis sitä pikalinkkua ja tietysti sen akselia molemmista päistään. Tämä onkin ainoa rasittuva osa. Sen väsyminen ei edes tapahdu ensisijaisesti treenien välissä, vaan ajaessa. Itselläni tuo väsyminen näkyi akselin kaareutumisena. Jos/kun tarvitsee uuden, niin kympin verran maksaa varaosa.

90kg
24.02.2019, 14.58
Kiitos. Hyviä vinkkejä. Tutkittuani asiaa hieman tarkemmin niin huomasin että pysyyhän se fillari trainerissa aika hyvin kiinni vaikka avaa harjoitusvastuksen ns. punaisen kahvan osittain = 45°. Pitää vaan muistaa vetää kahva kiinni aina ennen kuin hyppää rauta... eikun alumiinihevosen selkään. :D

Ollut flunssassa ja vatsataudissa joten ajoja ei ole kertynyt vielä montaa, mutta ensi kokemusten perusteella sopii itselle kyllä hyvin. Tilastojen mukaan talvella tullut aiemmin ajettua ulkoajaoa kyllä paljon vähemmän kuin kevät/kesä/syksy aikaan. Harjoitusvastus laskee aloituskynnystä, mikä hyvä.

Tuulettimen hankinta vielä edessä.

fiber
24.02.2019, 15.06
Pitää vaan muistaa vetää kahva kiinni
Tämä on yksi hyvä syy miksei kannata räplätä sitä kahvaa, varsinkaan jättää puolisuljettuun asentoon.

Ai että ilman tuuletinta? Huh! Minulla on ajotilassa noin 15 astetta, kaksi tuuletinta, pyyhe ohjaustangon päällä - ja silti treenin jälkeen pitää kuivata lammikko lattialta.

Kunhan ruoka (ja kahvi ja suklaa) asettuu vatsassa, niin trainerin luo käy taas matka. Pari tuntia virtuaalimaisemissa. Kauemminkin jos operoitu pakara kestää jo satulassa istumisen.

ristopee
24.02.2019, 15.48
En jättäisi koskaan pyörää traineriin siten että "pitää vaan muistaa vetää kahva kiinni". Joko se on kiinni trainerissa tai selvästi irti siten ettei varmasti erehdy asennosta.
Eikä sitä pikalinkkua juuri tarvitse talvella availla.

Nikkke
24.02.2019, 16.19
Tämä on yksi hyvä syy miksei kannata räplätä sitä kahvaa, varsinkaan jättää puolisuljettuun asentoon.

Ai että ilman tuuletinta? Huh! Minulla on ajotilassa noin 15 astetta, kaksi tuuletinta, pyyhe ohjaustangon päällä - ja silti treenin jälkeen pitää kuivata lammikko lattialta.

Kunhan ruoka (ja kahvi ja suklaa) asettuu vatsassa, niin trainerin luo käy taas matka. Pari tuntia virtuaalimaisemissa. Kauemminkin jos operoitu pakara kestää jo satulassa istumisen.

Taidan treenata löysästi aina kun poljen sisällä jossa on 23 astetta ja yksi onneton ropelli pöhisemässä eikä mulla koskaan hiki edes valu, poislukien joku ftp testi.

Olen ajanut noita ftp booster ohjelman treenejä jonka jälkeen on kyllä lämmin mutta hädintuskin iho muuttuu naamasta hieman nahkeaksi :)

90kg
24.02.2019, 17.24
Taidanpa teipata ohjaustankoon. "Kahva kiinni, idiootti." :D

Tuuletin on kyllä pakko hankkia kun kotona on 24-25C vaikka termostaatit minimillä (kerrostalo) ja muutenkin olen aina hikoillut keskimääräistä enemmän.

==

Edit: Dymo-tekstit printattu. Pahus, 'idiootti' sana ei mahtunut. Mutta nyt on fillarin perässä ja keulassa teksti 'KAHVA KIINNI'

Ongelma ratkaistu.

jone1
15.07.2019, 23.07
https://www.youtube.com/watch?v=2a2eUj6WqVM
Eliteltä jotain uutta.
Taitaa sittenkin remmi tossa olla.

gts/R
15.07.2019, 23.16
https://www.youtube.com/watch?v=2a2eUj6WqVM
Eliteltä jotain uutta.

625€ Bike-Discountissa. Tämähän laittaa toden teolla harkitsemaan trainerin päivitystä.

Tinpuri
17.07.2019, 10.10
Täällä tuntuu olevan asiantuntevaa väkeä niin josko auttaisitte miestä mäessä. Edellisen trainerin hankinnan jälkeen vaihtoehtoja on tullut melko rankasti ja ei tästä enää ota selvää.

Ajatuksena alkaa käyttämään Zwiftiä ym. ja pitäisi vastusta automaattisesti säätävä olla.
Suoravetoinen unohdettaisiin tässä vaiheessa, helpompi vaihdella omaa ja vaimon pyörää.

Näitä kun on googletellut niin alla olevat tällä hetkellä vaihtoehtoina. Onko jotain isoja eroja mikä pitäisi ottaa huomioon tai muuten hyviä/huonoja kokemuksia?

Tacx Bushido Smart
Tacx Genius Smart
Elite Qubo Digital Smart B+

Moska
17.07.2019, 10.24
Tacx Bushido Smart
Tacx Genius Smart

Lisäisin listaan vielä Wahoon Snapin

https://www-verkkokauppa-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/68406/jkkqm?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&usqp=mq331AQA#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.co m&amp_tf=Julkaisija%3A%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.verkkokauppa.com%2Ffi%2 Fproduct%2F68406%2Fjkkqm

Laitteiden eroista en osaa sanoa mitään, kun tuo on ainoa jota olen käyttänyt ja tuotakin lähes pelkästään Trainerroadin kanssa. Cadenssianturina mulla toimii wattikampi, josta huomioidaan vain cadenssitieto.

fiber
17.07.2019, 14.46
En osaa verrata, mutta Tinpurin laitelistalta on kokemusta tuosta Elitestä. Tykkäsin kyllä kovasti, ja ajoin ihan tavallisella 23mm ulkokumilla. Tehot ainakin omassa Qubo DS B+ :ssa ihan linjassa nykyisen Direton kanssa (jotka molemmat 2% yli Favero Assioma tehopolkimien). Eipä tuo minun käytössä edes luistanut, tosin sellaisilla +800W sprinteillä piti hiukan huolellisemmin pyörittää alkukierrokset.

PMoi
18.07.2019, 23.10
Onko jotain isoja eroja mikä pitäisi ottaa huomioon tai muuten hyviä/huonoja kokemuksia?

Tacx Bushido Smart
Tacx Genius Smart

Tacx Genius Smart:ksesta on näistä ehdokkaista kokemusta. Ennen tätä olen ajellut muutamia vuosia Tacx Flow:ta (ei smart). Siinä alkoi häiritä tehon säädön kapeus, intervallin lepojaksolla täytyi vaihdella välitystä jotta tehot pysyisi jotensakkin tavoitteessa. Tähän ratkaisuksi hankin Geniuksen. Tacx:in oman (jo lakkautetun) ohjelman kanssa säädön hitaus oli kelvoton. Vaikka tehoja piti reilusti yli tavoitteeen niin vastus ei löysännyt kuormaa. Trainerroadin kanssa tamä parani, mutta jälkelle jäi edelleen kummallinen tahmeus polkemiseen*. Jos yritti polkaista reilummin niin vastus vastusti rajusti, ja sitten kun hölläsi niin moottori alkoi ajaa. Lopputulema outo ylikompensoitu intertia. Vuoden käytön jälkeen se onneksi alkoi ääntelemäään ylimääräistä joten takuupalautus tuli mahdolliseksi. Tästä reissusta oppineena tulin siiihen tulokseen ettei moottorillisia kannata hankkia ainakaaan kokeilematta ajotuntumaa. Sitttemmin hankin Direton.

* Vaikka käytin samaa powertap kiekkoa molempien Tacx flow:n ja Geniuksen kanssa niin silti tuntuma oli että samalla teholla Geniuksella ajo on rankempaa.

Jouko
02.08.2019, 02.19
Menipä ostamaan wahoo kickr 2018 verkkokauppa.comin tarjouksesta. Aloin sitten vasta lukemaan netistä kyseisestä vehkeestä ja selvisi, että näissä trainereissa on ollut paljon laatuongelmia. Onko kellään täällä kyseistä trainerina ja onko sen kanssa esiintynyt ongelmia?

paaton
02.08.2019, 09.36
Menipä ostamaan wahoo kickr 2018 verkkokauppa.comin tarjouksesta. Aloin sitten vasta lukemaan netistä kyseisestä vehkeestä ja selvisi, että näissä trainereissa on ollut paljon laatuongelmia. Onko kellään täällä kyseistä trainerina ja onko sen kanssa esiintynyt ongelmia?

Älä lue internettiä. Takuuhan noissa on.

kervelo
02.08.2019, 10.28
Älä lue internettiä. Takuuhan noissa on.

Foorumeilla on tosiaan paljon juttua laitteen ongelmista. Ongelmat eivät kuitenkaan koske kaikkia laiteyksilöitä, vaan ainoastaan muutamaa prosenttia myydyistä laitteista. DCrainmakerin sivuilta löytyy analyysiä ongelmista ja Wahoon johtajan haastattelu. Wahoo on käsittääkseni hoitanut laitteen ongelmat esimerkillisen hyvin ja tarvittaessa toimittanut uudet laitteet hyvin nopeasti.

TKe_
02.08.2019, 10.40
Juu on kickr 2018 ja ihan loistava laite. Alkuun oli laatuheittoja ja itsellekin tuli uusi laite takuuseen ja se homma toimi mallikelpoisesti. Ensin TNT toi uuden laitteen ja kun sen kuittaisin wahoolle niin he järjestivät vanhan haun. Pakkaamisen vaiva oli ainoastaan.

Jouko
02.08.2019, 10.45
Foorumeilla on tosiaan paljon juttua laitteen ongelmista. Ongelmat eivät kuitenkaan koske kaikkia laiteyksilöitä, vaan ainoastaan muutamaa prosenttia myydyistä laitteista. DCrainmakerin sivuilta löytyy analyysiä ongelmista ja Wahoon johtajan haastattelu. Wahoo on käsittääkseni hoitanut laitteen ongelmat esimerkillisen hyvin ja tarvittaessa toimittanut uudet laitteet hyvin nopeasti.
Ok. Kiitos tiedosta. Onneksi ostin tämän kotimaiselta toimijalta, niin ei mene mahdollisissa takuuasioissa hommat liian vaikeaksi. Tosin Tke:n kertoman perusteella Wahoo on hoitanut nämä takuuasiat varsin mallikelpoisesti.

Rasimi
02.08.2019, 10.53
Minulla meni myös Kickr Core takuuvaihtoon, Wahoon suunnalta kaikki sujui esimerkillisesti (kotimaiselta toimijalta ostettu laite, mutta Wahoon kanssa kun homma hoitui parilla viestillä niin oli helpompi hoitaa sitä kautta), TNT toi uuden laitteen ja kun se oli testattu toimivaksi, sovittiin nouto vanhalle.
Aina tietysti kivempi olisi ettei joutuisi edes vaihtamaan, mutta sujuvammin ei olisi kyllä voinut laitteen vaihto enää hoitua.

Scaph
02.08.2019, 13.48
Sama täällä. Kickr kesti 46h pääasiassa pk tason treeniä, kun tuli stoppi. Vaihtolaite valmistajalta 4-5vrk kuluessa ovelle. Saas nähdä ensi sisäkaudella kuinka kauan tämä kestää. Uudella laitteella vasta n 5h takana.

Jouko
02.08.2019, 14.03
Sama täällä. Kickr kesti 46h pääasiassa pk tason treeniä, kun tuli stoppi. Vaihtolaite valmistajalta 4-5vrk kuluessa ovelle. Saas nähdä ensi sisäkaudella kuinka kauan tämä kestää. Uudella laitteella vasta n 5h takana.

Eli tähän mennessä 100% kickriä kommentoineista on mennyt laite mäsäksi. Huoh.

ranttis
02.08.2019, 14.31
Eli tähän mennessä 100% kickriä kommentoineista on mennyt laite mäsäksi. Huoh.No kerrotaan nyt että oma Kickr Core on toiminut moitteetta viime talven yli kun sillä ajelin. Ja tuli pari minuuttia pyörää testattua muutama päivä sittenkin Kickr:n päällä eikä kuulunut melua. Ainahan näissä kommentit tulee niiltä joilla on ongelmia ollut [emoji3] Oli valmistajan väite muutamasta prosentistä vääristynyt tai ei niin vaikea kuvitella että ongelmat olisi esim puolissa laitteista.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Jouko
02.08.2019, 16.28
No kerrotaan nyt että oma Kickr Core on toiminut moitteetta viime talven yli kun sillä ajelin. Ja tuli pari minuuttia pyörää testattua muutama päivä sittenkin Kickr:n päällä eikä kuulunut melua. Ainahan näissä kommentit tulee niiltä joilla on ongelmia ollut [emoji3] Oli valmistajan väite muutamasta prosentistä vääristynyt tai ei niin vaikea kuvitella että ongelmat olisi esim puolissa laitteista.

Kiitos lohdutuksesta :) Turha kai tuota onkaan etukäteen murehtia. Tässä ehtii moneen kertaan testailemaan laitetta ennen kuin sisäkausi alkaa. Toisekseen takuu on olemassa.

OJ
02.08.2019, 21.47
Mulla on ollu ekan sukupolven Kickr kovassa (omasta mielestä) käytossä 2015 huhtikuusta lähtien ilman kummempia ongelmia. Jossain välissä se näytti liian kovia tehoja verrattuna SRM:n, mutta se korjaantui firmwaren päivityksellä. Kaveri hommasi Kickr Coren noin vuosi sitten ja se toimi heidän (kolme käyttäjää) käytossä kuulema oikein hyvin.

Tosin, jos olisin tiennyt Neon tulevan markkinoille 2015 syksyllä, niin olisin odottanut kesän yli ja ostanut Neon.

Jouko
03.08.2019, 12.31
Ennen kuin olen tätä Wahoota edes vielä hakenut, havahduin pohtimaan, että miten sillä tehdyt harjoitukset saisi vietyä polar flowhun. Pitäneekö vetää m460 päällä ja siirtää siitä suoraan. Ei taida onnistua harjoitusten siirto flowhun minkään swiftin tai vastaavan kautta?

ranttis
04.08.2019, 06.45
Ennen kuin olen tätä Wahoota edes vielä hakenut, havahduin pohtimaan, että miten sillä tehdyt harjoitukset saisi vietyä polar flowhun. Pitäneekö vetää m460 päällä ja siirtää siitä suoraan. Ei taida onnistua harjoitusten siirto flowhun minkään swiftin tai vastaavan kautta?

Itse vedän garmin päällä reenit trainerilla jotta siitä saa datat kätevästi eli en oo jaksanu askarrella muuta. En tosin mitään swiftin kaltaisia käytä mutta joskus jotain ilmasta strukturoitua harjoitussoftaa. Välillä sit itte säätelen vastuksen.

Juha Lehtinen
04.08.2019, 12.29
Zwift ei ymmärtääkseni siirrä tietoja Flowhun joten vaihtoehdoksi jää mainitsemasi metodi eli m460 tallentamaan harjoitus. Polar ei ole ihan loppuun asti ajatellut yhteensopivuutta muitten valmistajien kanssa, tuon takia olen aikaa sitten lopettanut Polarin käytön ja siirtynyt Garminin käyttäjäksi. Itselläni on myös Strava käytössä jonne harjoitukset tallentuu myös.

Jouko
04.08.2019, 13.16
Zwift ei ymmärtääkseni siirrä tietoja Flowhun joten vaihtoehdoksi jää mainitsemasi metodi eli m460 tallentamaan harjoitus. Polar ei ole ihan loppuun asti ajatellut yhteensopivuutta muitten valmistajien kanssa, tuon takia olen aikaa sitten lopettanut Polarin käytön ja siirtynyt Garminin käyttäjäksi. Itselläni on myös Strava käytössä jonne harjoitukset tallentuu myös.

Näin taitaa olla. Olen jo pitkään käyttänyt Polar Flowta harjoitusten tallentamiseen eikä tekisi mieli vaihtaa alustaa. Flowsta treenit menee Stravaan. Polar voisi kyllä miettiä vähän politiikkaansa mielestäni.

pulmark
04.08.2019, 13.40
Polar tarjoaa nykyisin avoimen rajapinnan, joka antaa jonkinlaisen pääsyn Polarin ekosysteemiin. En ole tarkemmin asiaan perehtynyt enkä tiedä voisiko tuota kolmannet osapuolet kuten Zwift käyttää datan siirtämiseksi Flowhun.

https://www.polar.com/en/accesslink

Yhteensopimattomuus ei siis välttämättä riipu Polarista.

Polar on kyllä perinteisesti aina sitonut tuotteensa ohjelmistot ja laitteet yhteen. Koodasin muutamia vuosia sitten omana projektina ohjelman joka muunsi Polarin mittarista kaivetun HRM tiedoston muihin formaatteihin kuten TCX, FIT jolloin Polarin laitteen datan sain siirrettyä muihin palveluihin. Tarjosin sitä Polarille mutta eivät kiinnostuneet. Yhteensopivuus on nykyisin vähän kehittynyt kun Polar Flow siirtää datan Stravaan ja Flowsta saa datan ulos TCX muodossa jota muut verkkopalvelut yleensä tukevat.

Flow on kyllä edelleen niin suljettu niin ettei se tarjoa käyttöliittymää jolla pystyisi edes manuaalisesti siirtämään muiden valmistajien laitteista saatua dataa.

Polarin historia on laitevalmistuksessa ja erityisesti langattomassa sykemittauksessa, jonka OYO proffa Säynäjäkangas aikoinaan kehitti. Hauska mies tuo edesmennyt proffa, aika monta tuntia istunut luennoilla joissa vitsit ja tarinat toivat vaihtelua joskus puuduttaviin aiheisiin. Aapo Heikkilä ortotopologian dosenttina oli toki aivan omassa luokassaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aapo_Heikkil%C3%A4

Polarin historia laitevalmistajana näkyy edelleen, verkkopalvelut ja palvelukokonaisuudet ovat ehkä vieläkin toissijaisia vaikka niiden merkitys kasvaa.

Juha Lehtinen
04.08.2019, 16.06
Jostain luin että tuo acceslink toimisi vaan yhteen suuntaan eli Flowsta kolmannen osapuolen ohjelmaan.

Jouko
09.08.2019, 11.11
Väliaikatietoa: Wahoo Kickr 2018 tuli, ajoin 50 km (sadepäivä), Wahoo hajosi melkein heti. Luulin ensin, että pyörästä meni keskiö, mutta Wahoosta ilmeisesti petti joku laakeri. Lisäksi se alkoi naputtaa kuin konekivääri vapaalla ajettaessa. 50 euron arvoinen kingkongtuote. Palautan. Tilalle tulee ihan toinen vehje.

Juha Lehtinen
09.08.2019, 12.01
Väliaikatietoa: Wahoo Kickr 2018 tuli, ajoin 50 km (sadepäivä), Wahoo hajosi melkein heti. Luulin ensin, että pyörästä meni keskiö, mutta Wahoosta ilmeisesti petti joku laakeri. Lisäksi se alkoi naputtaa kuin konekivääri vapaalla ajettaessa. 50 euron arvoinen kingkongtuote. Palautan. Tilalle tulee ihan toinen vehje.
Itselläni on Eliten Drivo 2 jonka ostin viime syksynä ja viime talvena tein kohtuulisen paljon sisätreeniä sillä ja nyt kesälläkin sillä muutaman treenin tehnyt eikä vielä ole mitään vikaa tullut. Ainakin Drivo 2 uskallan suositella, tosin varauksella kun ei aina tiedä maanantai kappaleista. Jos vaan budjettiin sopii.

Jouko
10.08.2019, 02.04
Itselläni on Eliten Drivo 2 jonka ostin viime syksynä ja viime talvena tein kohtuulisen paljon sisätreeniä sillä ja nyt kesälläkin sillä muutaman treenin tehnyt eikä vielä ole mitään vikaa tullut. Ainakin Drivo 2 uskallan suositella, tosin varauksella kun ei aina tiedä maanantai kappaleista. Jos vaan budjettiin sopii.
Kiitos vinkistä. Näyttää vahvasti siltä, että lisää rahanmenoa tiedossa. Iskin silmäni tuohon Tacx Neo Smarttiin. Hintahan on kaamea. Kovasti kehuttu, mutta hieman mietityttää, lukemieni nettikeskusteluiden yms perusteella, että miten tuo meikäläisen levyjarrullinen Caad 12 mahtuu siihen. Onkohan täällä ketään, joka mahtaisi omistaa tämän Tacxin?

paaton
10.08.2019, 07.51
Levyjarruhan lähtee kiekon mukana pois. Ainakin trekin crockett cyclolla olen ajellut ongelmitta neolla.

Neohan on siitä loistava, ettei mitään kuluvia hihnoja ole. Eli ajankaan kanssa ongelmia ei ole luvassa.

Verkkokauppa ei muuten välttämättä ota takaisin traineria rikkonaisena.

TKe_
10.08.2019, 10.09

Tämä on just se tapa miten se hajoaa. Wahoo vaihtaa uuteen jos niin haluat edetä. Verkkokaupan varasto ilmeisesti aika vanhaa, kun tämä vaiva on identifioitu ja korjattu jo viime vuoden puolella. Tai ainakin piti olla..

Juha Lehtinen
10.08.2019, 11.00
Ehkä sinisilmäistä ajattelua mutta hieman ihmettelen ettei Wahoo ole kutsunut takaisin noita 2018 malleja joissa on ollut näitä tiedossa olevia ongelmia jo pitkään ja vielä tulee uusia tapauksia, selvä laatuongelma.

JRMSL
10.08.2019, 11.26
Kiitos vinkistä. Näyttää vahvasti siltä, että lisää rahanmenoa tiedossa. Iskin silmäni tuohon Tacx Neo Smarttiin. Hintahan on kaamea. Kovasti kehuttu, mutta hieman mietityttää, lukemieni nettikeskusteluiden yms perusteella, että miten tuo meikäläisen levyjarrullinen Caad 12 mahtuu siihen. Onkohan täällä ketään, joka mahtaisi omistaa tämän Tacxin?

Ainakin 2016 CAAD12 näyttisi mahtuvan https://tacx.com/wp-content/uploads/2018/02/TX-februari-2018-NEO-bikes-fit.pdf. Itselläni Neo ollut noin vuoden verran eikä mitään ongelmia, erittäin pätevä vehje esim. Zwiftin kanssa. Hätätapauksessa jarrun voi varmaan irroittaa rungosta, jos tulisi jotain ongelmia. Itselläni kivuttomasti käynyt sekä TT-pyörän että cyclocrossin kanssa (joita ei edes ollut tuossa Tacx-listassa). Kannattaa vain katsoa tarvitseeko akselille sovitteet vai meneekö luomuna.

Ihan kuin hinta olisi vanhallakin versiolla noussut, viime vuonna sai jopa alle 900€ hintaan.

ranttis
10.08.2019, 12.47
Ehkä sinisilmäistä ajattelua mutta hieman ihmettelen ettei Wahoo ole kutsunut takaisin noita 2018 malleja joissa on ollut näitä tiedossa olevia ongelmia jo pitkään ja vielä tulee uusia tapauksia, selvä laatuongelma.Jos ongelma on 1-2% laitteista niin ovat kaiketi katsoneet että helpompi vaihtaa asiakkaiden yksilöt kuin kutsua takaisin kaikilta myyntikanavilta. Tiedä sitten totuutta mutta tosiaan hieman outoa että voeläkin hyllystä saa näitä viallisia kun ongelmallisista tuotantoeristä on kohta vuosi aikaa (ilmoituksen perusteella).

Jouko
10.08.2019, 13.39
Tuossa Kickrissä on meikäläisen mieleinen konsepti normaalille maantiepyörälle. Osta vastus, laita pyörä kiinni ja aja.

Ei mitään eturenkaan korottimia, spacereita tai kasetin kiinnittämistä Lisäksi se on sopivan minimalistinen muotokieleltään. Kahva siirtämiseen ja levitettävät jalat. Pieni koko. Yhteydet, tällä vähällä kokemuksella, toimivat erittäin sujuvasti.

Harmi vain, että laite oli mekaaniikaltaan ”lemon”. Olen jo sopinut Verkkokaupan kanssa palauttamisesta ja alustavasti vaihtamassa tuohon Neoon, mutta pohdin vielä vaihtoehtoja.

Jouko
10.08.2019, 14.07
Jos ongelma on 1-2% laitteista niin ovat kaiketi katsoneet että helpompi vaihtaa asiakkaiden yksilöt kuin kutsua takaisin kaikilta myyntikanavilta. Tiedä sitten totuutta mutta tosiaan hieman outoa että voeläkin hyllystä saa näitä viallisia kun ongelmallisista tuotantoeristä on kohta vuosi aikaa (ilmoituksen perusteella).

Verkkokeskusteluista sai sellaisen kuvan, että jollain oli menossa jopa kolmas vaihtolaite ja ongelmat jatkuivat. En tiedä mikä on totuus, mutta ainakin Wahoon maine kärsi melkoisen kolauksen. Ei niinkään viallisten laitteiden muodossa, vaan siinä, että koko hommasta sai helposti mielikuvan, että he a) selittelevät b) peittelevät.

Juha Lehtinen
10.08.2019, 16.13
Tuossa Kickrissä on meikäläisen mieleinen konsepti normaalille maantiepyörälle. Osta vastus, laita pyörä kiinni ja aja.

Ei mitään eturenkaan korottimia, spacereita tai kasetin kiinnittämistä Lisäksi se on sopivan minimalistinen muotokieleltään. Kahva siirtämiseen ja levitettävät jalat. Pieni koko. Yhteydet, tällä vähällä kokemuksella, toimivat erittäin sujuvasti.

Harmi vain, että laite oli mekaaniikaltaan ”lemon”. Olen jo sopinut Verkkokaupan kanssa palauttamisesta ja alustavasti vaihtamassa tuohon Neoon, mutta pohdin vielä vaihtoehtoja.
Elitellä on myös uusi malli Elite Suito joka on myös sellainen heti valmiina ajoon, kaikki asennettu valmiiksi. Ei tarvitse muuta kuin ajaa, tai en tiedä onko ne on myös valmiiksi ajettu :D.

mkp
10.08.2019, 17.23
Mulla on ollu ekan sukupolven Kickr kovassa (omasta mielestä) käytossä 2015 huhtikuusta lähtien ilman kummempia ongelmia. Jossain välissä se näytti liian kovia tehoja verrattuna SRM:n, mutta se korjaantui firmwaren päivityksellä. Kaveri hommasi Kickr Coren noin vuosi sitten ja se toimi heidän (kolme käyttäjää) käytossä kuulema oikein hyvin.

Tosin, jos olisin tiennyt Neon tulevan markkinoille 2015 syksyllä, niin olisin odottanut kesän yli ja ostanut Neon.

Onpa hyvä, että olen pysynyt myös tuossa vanhassa laitteessa enkä vaihtanut uudempaan. Tunteja on takana monta sataa, eikä ole koskaan ollut mitään vaivaa Kickrissä.

villeville
10.08.2019, 21.21
Kerrotaan tänne nyt omia (tragikoomisia) trainerikokemuksia. Pähkäilin viime syksynä Elite Direton ja Kickr Coren välillä. Päädyin lopulta Diretoon, koska eteen tuli hyvä tarjous Cykelkraft:ista, ja Diretossa oli integroitu kadenssimittaus mitä taas Coressa ei ollut.

Ehdin ajaa trainerilla noin puoli tuntia kunnes polkeminen alkoi tuntua todella raskaalta ja tarinerista kuului kolinaa ja hankaava ääni. Avasin kotelon ja kävi ilmi, että vetohihna oli rispaantunut ja lähes poikki. Sen jälkeen pientä säätöä Cykelkrfatin asiakaspalvelun kanssa ja pääydyimme ratkaisuun, että Ruotsin Shimano, joka vastaa siellä Eliten huolloista, lähettää minulle korjaussarjan ja ohjeet, kuinka voin itse vaihtaa vetohihnan. Päädyimme ratkaisuun, koska halusin päästä mahdollisimman nopeasti ajamaan trainerilla ja jos olisin lähettänyt sen Ruotsiin huoltoon, niin huollossa olisi voinut vierähtää tovi.

Kun lopulta sain korjaussarjan, niin vetohihnan ja sen kiristimen vaihto sekä kaliborointi oli melko helppo tehdä. Tosin alkuperäsnen vetohihnan kiristimen kiinnitysruuvit olivat niin tiukassa, että ne eivät käsivoimin auenneet - toisin kuin youtubesta löytyneessä ohjevideossa annetiin ymmärtää. Ja tietysti akkuporakone ei juuri sillä hetkellä ollut kotona. :)

Tämän jälkeen aloitin tietytsti intoa puhkuen treenaamisen itse omin kätöisin korjaamallani trainerilla. Tällä kertaa ehdin ajaa noin tunnin kunnes polkeminen alkoi taas tuntua raskaalta, kuului kolinaa ja laahaava ääni. Kotelo auki ja diagnoosi vanha tuttu: vetohihna rispaantunut ja lähes poikki. Vaikea sanoin kuvailla sitä v-tutuksen määrää.

Internet osasi kertoa, että kyseessä oli Direton tyyppivika ja vialliset tuotantosarjat olivat Eliten tiedossa. Näin kuluttajan kannalta tietysti hieman kyseenalaista, että vialliseksi tiedettäviä tuotteita myydään ylipäätään, mutta toisaalta itsekin otin tietoisen riskin ostamalla "hyvää halvalla internetistä" ja halusin itse tehdä kärsimättömyyttäni korjauksen, joten voin myös katsoa asiassa peiliin. Cykelkraft hoiti asian asiallisesti. Palautin trainerin ja sain rahat takaisin, vaikka Cykelkfaftilla olisi ollut oikeus toimittaa minulle uusi traineri.

Saa nyt nähdä, että hankinko lainkaan enää traineria. Mieli kyllä tekisi, mutta hieman on mennyt usko koko touhuun. Mutta jos hankin, niin hyvin todennäköisesti en osta sitä internetistä. :)

paaton
10.08.2019, 21.37
Tacx neo. Monimutkaisin ja herkimmin hajoava osa on vapaaratas. Moottori on suoraan kiinni takanavassa. En oikein tajua, että miksi muut valmistajat eivät tee vastaavaa rakennetta. Ei kai suoravetomoottoria enää voi patentoida?

https://m.youtube.com/watch?v=RGGZujCvEoc

TKe_
10.08.2019, 22.31
Neo varmaan yksi varmimpia suoravetoja on kyllä. Tosin eiköhän Garmin onnistu senkin pilaamaan :seko: :D :D Itsellä kickr2018 toiminut tammikuusta saakka, onneksi kahden vuoden takuu jos sattuu vielä hajoamaan. Vähän liian kalliita raakileita ovat.

sf12
12.08.2019, 22.23
Uutta traineria olisin vailla, mutta en löydä mistään Suomalaisesta liikkeestä Tacx Neo 2:sta. Wahoo Kickr kelpaisi muuten, mutta ei taida kestää. Onko Eliten paremman pään trainerit hyviä? Haluan kestävän ja hiljaisen laitteen tarkalla tehomittauksella.

PatilZ
13.08.2019, 10.26
Uutta traineria olisin vailla, mutta en löydä mistään Suomalaisesta liikkeestä Tacx Neo 2:sta. .

Toimitukset alkavat vuoden kolmannella neljänneksellä. Eli kohtapuolin pitäisi kaupoissa löytyä.

https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/690886

xxl:n verkkopuodin mukaan Lappeenrannan kivijalassa pitäisi muutama olla: https://www.xxl.fi/tacx-neo-2-smart-harjoitusvastus-harmaa/p/1160733_1_style

sf12
13.08.2019, 11.06
Toimitukset alkavat vuoden kolmannella neljänneksellä. Eli kohtapuolin pitäisi kaupoissa löytyä.

https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/690886

xxl:n verkkopuodin mukaan Lappeenrannan kivijalassa pitäisi muutama olla: https://www.xxl.fi/tacx-neo-2-smart-harjoitusvastus-harmaa/p/1160733_1_style

Katos en huomannut Lappeenrannan varastosaldoa, verkkokauppa näytti punaista ja siitä päättelin että loppu on. Pitää harkita että ajaako Lappeenrantaan, odottaako muutaman viikon vai hakeeko paikallisesta Flux 2:n. Tosin Flux 2 taitaa olla pikkasen äänekkäämpi kuin Neo 2. Toki pyörän voimansiirtokin pitää jonkun verran meteliä..

Juha Lehtinen
13.08.2019, 12.34
Uutta traineria olisin vailla, mutta en löydä mistään Suomalaisesta liikkeestä Tacx Neo 2:sta. Wahoo Kickr kelpaisi muuten, mutta ei taida kestää. Onko Eliten paremman pään trainerit hyviä? Haluan kestävän ja hiljaisen laitteen tarkalla tehomittauksella.
Elite Drivo 2 löytyy täältä ja siinä taitaa olla yksi tarkimmista tehonmittauksista mitä trainereista tällä hetkellä löytyy. Mitään ongelmia ei ole vielä ollut ja toiminut Zwiftin kanssa ilman ongelmia. ERG moodissa ehkä hieman hidas säätämään tavoite tehon kohdalleen mutta ei tuo varsinaiseksi ongelmaksi ole muodostunut. Drivo 2 vastusyksikkö reagoi nopeasti profiilimuutoksiin, välillä on tuntunut että jopa juuri ennen kun prosentit on kuvaruudulla vaihtuneet. Neosta löytyy tosin enemmän ominaisuuksia joten varmaan hauskempi laite kuin Drivo 2 kenties.

PatilZ
13.08.2019, 13.55
Ilman Tacxin tienpinnan simulaatiota (esim. Zwiftissä) voi hyvin elää ilman, että hauskuus kärsisi.

sf12
13.08.2019, 14.17
Onko toi Drivo 2 miten äänekäs? Hiljaisuus on itselle todella tärkeää. Zwiftiä ja muita samankaltaisia ohjelmia en käytä, joten niiden kanssa toimiminen ei niin tärkeää.

paaton
13.08.2019, 14.50
Ostaa vaan sen neon. Muissa on hihna, joka väkisinkin pitää ääntä, tosin tuuletin ja voimansiirto se kai noissakin on äänekkäin.

sf12
13.08.2019, 15.06
Katselin vielä Neo 2 vs Flux 2 ja tuli mieleen, et miten noihin käy levyjarrullinen pyörä? Jossain oli juttua et Neossa ottaa jarrusatula kiinni trainerin runkoon. Flux 2 on erillailla muotoiltu ja näyttäisi et ei tulis ongelmia levyjarrulla.

paaton
13.08.2019, 15.21
En osaa sanoa. Tosiaan trekin crocketissa ei ota, mutta siinä nyt satula taitaakin olla vähän oudossa paikassa.

Jouko
13.08.2019, 19.33
Verkkokauppa ei muuten välttämättä ota takaisin traineria rikkonaisena.
Mihinkäs tämä väite perustuu? 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus tällä kuitenkin on. Kun soitin sinne, niin ainakin asiakaspalvelussa suositus oli nimenomaan palautus. Tässä tapauksessa siis vaihto. Tosin kalliimpaan.

sf12
13.08.2019, 20.30
Kävin paikallisesta hakemassa Flux 2:n ja eka treeni takana. Traineri oli helppo laittaa ajokuntoon. Jalka ja kasetti kiinni, oikeat adapterit akseliin ja pyörä kiinni. Virrat päälle, kalibrointi ja uusin päivitys sisään. Koko hommaan meni Max 30min.
Käskytin Fluxia Garminin 520:lla, jolla tehon ohjaaminen oli helppoa, mutta ehkä tehotreeneihin pitää kehitellä jollain apsilla valmiit treenit.

Levyjarru pyörässä jarrusatulan ja Fluxin rungon väliin jää noin 10mm tilaa. Flux 2 on myös todella hiljainen, vaikea uskoa et Neo on jopa vielä hiljaisempi.

Kaikin puolin tyytyväinen olen, kunhan vaan kestää ajamista.

paaton
13.08.2019, 22.18
Kävin paikallisesta hakemassa Flux 2:n ja eka treeni takana. Traineri oli helppo laittaa ajokuntoon. Jalka ja kasetti kiinni, oikeat adapterit akseliin ja pyörä kiinni. Virrat päälle, kalibrointi ja uusin päivitys sisään. Koko hommaan meni Max 30min.
Käskytin Fluxia Garminin 520:lla, jolla tehon ohjaaminen oli helppoa, mutta ehkä tehotreeneihin pitää kehitellä jollain apsilla valmiit treenit.

Levyjarru pyörässä jarrusatulan ja Fluxin rungon väliin jää noin 10mm tilaa. Flux 2 on myös todella hiljainen, vaikea uskoa et Neo on jopa vielä hiljaisempi.

Kaikin puolin tyytyväinen olen, kunhan vaan kestää ajamista.

Jos meinaa fluxilla ajaa ERG päällä, niin kannattaa ladata uusimmat firmwaret trainerin sisään. En tosin tiedä onko tuo ongelma jo korjattu. Luulisi kyllä, aika iso bugi.

[Update – June 2019: At this point I do not recommend this trainer. While the feel is good and mostly it’s fine, it is inaccurate in ERG mode (structured workout mode). It is fine in simulation mode, which is what Zwift uses when not in a structured workout. But for any structured workout in Zwift, TrainerRoad, Sufferfest, or other apps, it will be inaccurate by upwards of 10%+. Tacx is aware of this issue, but does not have a timeframe for a fix.]

https://www.dcrainmaker.com/2018/07/first-look-tacx-announces-new-flux-2-smart-trainer.html/comment-page-5

sf12
13.08.2019, 22.30
Jos meinaa fluxilla ajaa ERG päällä, niin kannattaa ladata uusimmat firmwaret trainerin sisään. En tosin tiedä onko tuo ongelma jo korjattu. Luulisi kyllä, aika iso bugi.

https://www.dcrainmaker.com/2018/07/first-look-tacx-announces-new-flux-2-smart-trainer.html/comment-page-5

Uusimman päivityksen latasin samantien kun laitoin trainerin päälle. Garminista kun valitsi tavoitetehon jota polkee ja Flux piti sen tehon kadenssista riippumatta, niin oliko mulla ERG päällä?

paaton
13.08.2019, 23.05
Uusimman päivityksen latasin samantien kun laitoin trainerin päälle. Garminista kun valitsi tavoitetehon jota polkee ja Flux piti sen tehon kadenssista riippumatta, niin oliko mulla ERG päällä?

Kai se on yksinkertainen erg noinkin? Oliko tehot tasaiset tehomittarin mukaan?

sf12
13.08.2019, 23.27
Tehot oli tasaiset.

paaton
14.08.2019, 12.18
Sitten vaan ajoa. Eiköhän tuo ole jo korjattu.
ICW taisi olla se android apsi, jolla oli helppo tehdä ja ajaa omia treenejä.

PatilZ
14.08.2019, 13.19
Tai sit lukemaan säikeitä:
Zwift.com, Trainerroad ja The Sufferfest, jonka jälkeen lukuhetket jatkuu täällä: https://www.dcrainmaker.com/tag/trainer-apps

Ja kohta ei garmin ole enää trainerikäytössä.

sf12
14.08.2019, 17.07
Tai sit lukemaan säikeitä:
Zwift.com, Trainerroad ja The Sufferfest, jonka jälkeen lukuhetket jatkuu täällä: https://www.dcrainmaker.com/tag/trainer-apps

Ja kohta ei garmin ole enää trainerikäytössä.

Noi yllämainitut on kyllä tiedossa, mut haluan kuitenkin pitää treenaamisen yksinkertaisena, ilman liiallista määrää härpäkkeitä ja viihdykkeitä. Vähän sellaista Rocky meininkiä :)

Moska
14.08.2019, 17.20
Noi yllämainitut on kyllä tiedossa, mut haluan kuitenkin pitää treenaamisen yksinkertaisena, ilman liiallista määrää härpäkkeitä ja viihdykkeitä. Vähän sellaista Rocky meininkiä :)Trainerroadissa ei ole mitään viihdykettä, eikä juurikaan edes härpäkkeitä. [emoji38]

PatilZ
15.08.2019, 10.39
Noi yllämainitut on kyllä tiedossa, mut haluan kuitenkin pitää treenaamisen yksinkertaisena, ilman liiallista määrää härpäkkeitä ja viihdykkeitä. Vähän sellaista Rocky meininkiä :)

Onnittelen sinua valitsemastasi linjasta. Jotenkin minun pienessä mielessä Flux 2:n hankinta iskee kuitenkin särön tuohon periaatteeseen. Vähän niin kuin peräkoukun asentaminen ferrariin, että voisi viedä peräkärryllä risukuorman Ämmässuon kaatopaikalle.

Juha Lehtinen
15.08.2019, 11.37
Kieltämättä on kuin siirtyisi takaisin kivikaudelle kun yrittää pitää harjoitukset mahdollisimman simppelinä, varsinkin kun nyt on Zwiftiä, BigRingVR yms. Toki Trainerroad on tehokas, kuulemma. Mutta onneksi noita ohjelmia on useita jotta se mieleinen sieltä löytyy.

TKe_
15.08.2019, 11.44
Kyllähän se on itselläkin Kurtista siirtyminen ERG vastukseen hieman lisännyt "viihtyvyyttä" trainerin päällä. Käytössä ainoastaan trainerroad (jota käytin myös kurtilla), nyt on vaan hiton simppeliä, kun vastus säätää tehot (powermatchin kanssa, primaari voimamittari on spiderissä). Mulla on muistaakseni kolme kutstua jäljellä trainerroadiin jos joku haluaa sitä kuukauden testata (pirulaiset nostivat aika reippaasti hintoja, itsellä kuitenkin vanha hinta, kun tullut tilattua tuo useampi vuosi jo vuodeksi kerrallaan).

paaton
15.08.2019, 12.00
No näinpä on. Eikös tuo ollut aiemmin alle 10e/kk, vai muistanko väärin? Nyt näköjään liki 20e

kervelo
15.08.2019, 12.36
No näinpä on. Eikös tuo ollut aiemmin alle 10e/kk, vai muistanko väärin? Nyt näköjään liki 20e

Alusta alkaen mukana olleille hinta on edelleen 7 taalaa kuussa eli hiukan runsaat 6 eur. :cool:

paaton
15.08.2019, 12.45
Alusta alkaen mukana olleille hinta on edelleen 7 taalaa kuussa eli hiukan runsaat 6 eur. :cool:

Pitäkää hauskaa keskenänne :) Minä en ole traineriin kesällä koskenut, enkä maksuakaan maksanut. Vähän veikkaan, että uudet maksajat vähenevät radikaalisti hinnan tuplaamisella. Ainakin itse poistun viheltäen takavasemmalle.

misopa
15.08.2019, 14.03
Kesä ollut TR taukoa ja nyt jos hinta tosiaan pompsahtaa, niin Zwift kutsuu jälleen.

kervelo
15.08.2019, 14.49
Pitäkää hauskaa keskenänne :) Minä en ole traineriin kesällä koskenut, enkä maksuakaan maksanut. Vähän veikkaan, että uudet maksajat vähenevät radikaalisti hinnan tuplaamisella. Ainakin itse poistun viheltäen takavasemmalle.

En minäkään toki ole kesällä trainerilla ajellut. Kuusi euroa kuussa on kuitenkin niin edullinen maksu, että siihen hintaan kannattaa pitää TR-tilaus päällä koko ajan. Välttyy myös hinnankorotuksilta.

huotah
15.08.2019, 14.58

Kova hinnankorotus. Kerrankin oli hyötyä siitä että en ole katkaissut kk-tilausta vaikka palvelua ei tullut käytettyä kolmeen kuukauteen.

Raju korotus kyllä. Softakehitys on kallista, varsinkin TR kehitys ja tuki on USAn maaperällä.

penyeach
15.08.2019, 15.35
Raju korotus kyllä. Softakehitys on kallista, varsinkin TR kehitys ja tuki on USAn maaperällä.

Softaa ei kyllä kannata hinnoitella mitenkään kustannusperusteisesti ellei ole pakko, tässä tuskin on.

sf12
15.08.2019, 16.10
Onnittelen sinua valitsemastasi linjasta. Jotenkin minun pienessä mielessä Flux 2:n hankinta iskee kuitenkin särön tuohon periaatteeseen. Vähän niin kuin peräkoukun asentaminen ferrariin, että voisi viedä peräkärryllä risukuorman Ämmässuon kaatopaikalle.

No joo, on tuossa Fluxissa paljon sellaista mitä en tarvitse, mutta se tärkein ominaisuus on hiljaisuus. Vanha traineri oli turhan äänekäs ja musiikin kuuntelu treenatessa oli yhtä tuskaa. Nyt pystyy kuuntelee musiikkia paremmin kuin polkee.

Poy
17.08.2019, 01.00
En ole koskaan omistanut tai edes kokeillut harjoitusvastusta. Nyt olisi kiinnostusta ostaa 12x142 läpiakselia tukevalle ja jotain zwift:n tyylistä softaa pitäisi pystyä pyörittämään.

Osaako joku sanoa mikä esim. näissä muodostaa hinta eron:
https://www.xxl.fi/tacx-flow-smart-harjoitusvastus-ja-langaton-ant-yhteys/p/1128295_1_style
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/68406/jkkqm/Wahoo-KICKR-SNAP-2017-harjoitusvastus

Saako molemmat toimimaan tällä adapterilla:
https://www.kurtkinetic.com/thru-axles

Juha Lehtinen
17.08.2019, 11.39
En ole koskaan omistanut tai edes kokeillut harjoitusvastusta. Nyt olisi kiinnostusta ostaa 12x142 läpiakselia tukevalle ja jotain zwift:n tyylistä softaa pitäisi pystyä pyörittämään.

Osaako joku sanoa mikä esim. näissä muodostaa hinta eron:
https://www.xxl.fi/tacx-flow-smart-harjoitusvastus-ja-langaton-ant-yhteys/p/1128295_1_style
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/68406/jkkqm/Wahoo-KICKR-SNAP-2017-harjoitusvastus

Saako molemmat toimimaan tällä adapterilla:
https://www.kurtkinetic.com/thru-axles

Tuosta adapterista en osaa sanoa mutta Wahoo mallintaa jyrkempää viruaalimäkeä, tehomittari hieman tarkempi (vaatii ilmeisesti säännöllisen kalibroinnin Wahoon omalla appilla) ja isompi tehon tuotto kuin Tacxilla 1500W vs. 800W. Wahoo on myös painavampi eli voisiko sanoa että Wahoo on hieman jykevämpi laite. Kaiketi nuo selittää hintaeron.

Huoleton
17.08.2019, 12.03
Wahoo on paljon hiljaisempi ja intertia eli käytnnössä poljintuntuma on selvästi parempi. Voisi sanoa että selvästi parempi laite ihan joka lailla.
Hyvinkin voi toimia tuolla adapterilla kun se tulee pyörään kiinni vaan akselin päistä ja säätövaraa on. Varmaksi ei voi mennä kokeilematta sanomaan jos akseli onkin väärän mittainen. Wahoo myy omaa akselia joka on jokseenkin saman näköinen.

Jouko
17.08.2019, 13.00
Olisin minäkin varmaan ollut ihan tyytyväinen tuohon Wahoon Kickriin, jos se ei olisi samantien hajonnut. Vaihdoin Tacx Neo Smartiin. En ole vielä ehtinyt muuta Neolla tekemään, kuin asentamaan siihen takapakan ja tsekkaamaan, että mahtuuhan tuo Caad12 disc siihen adapterin kanssa. Tiukat on kyllä toleranssit. Sen verran pyörittelin kampia, että huomasin takapakan asemoituvan noin yhden rattaan verran enemmän oikealle, joka on mielestäni kyllä jotenkin liikaa. Säätely pyörän ja trainerin välillä saattaa välikaudella vähän potuttaa.

Juha Lehtinen
17.08.2019, 14.04
Tiukat on kyllä toleranssit. Sen verran pyörittelin kampia, että huomasin takapakan asemoituvan noin yhden rattaan verran enemmän oikealle, joka on mielestäni kyllä jotenkin liikaa. Säätely pyörän ja trainerin välillä saattaa välikaudella vähän potuttaa.
Poikkeamaa ketjulinjassa olen huomannut myös Elite Drivo 2:ssa. Ei mitään isoa mutta kumminkin.

mkp
17.08.2019, 16.55
Säätely pyörän ja trainerin välillä saattaa välikaudella vähän potuttaa.

Mie en jaksanu sitä rumbaa, vaan hommasin fillaritorilta traineriin oman pyörän. Nyt on traineri ollu 4 vuotta aina valmiina treeniin.

Aaltopahvi
19.08.2019, 14.44
Kun budjetti on suoravetoisten alapäässä, niin kannattaako ottaa halpa suoravetoinen vai perinteisten trainereiden kalliimman pään laite ”älyominaisuuksilla”? Saako sillä rahalla parempilaatuisen ja kestävämmän perinteisen trainerin vs ”halpis” suoraveto, joka tulee tiensä päähän nopeammin?

travelleroftime
19.08.2019, 16.40
Kolmas vaihtoehto: Säästä vähän pidempään, ja osta paras.

jii.haanpaa
20.08.2019, 12.31
Jokos sitä Suitoa jostakin saa, vai tuleeko huti, jos haen Direton hetinyt?

Juha Lehtinen
20.08.2019, 12.40
Jokos sitä Suitoa jostakin saa, vai tuleeko huti, jos haen Direton hetinyt?
Suitoa näyttäisi jälleenmyyjille tulevan joskus syyskuun alussa. Suito ja Direto ovat ominaisuuksiltaan aika lähellä toisiaan että tuskin siinä mitään menettää jos Direton tilaa. Suito on heti valmis käyttöön kun sen paketista ottaa, mutta jos sitä odottaa niin Direto on jo ehditty asentamaan käyttövalmiiksi ja muutaman treeninkin ehtinyt tekemään. En yllättyisi jos Direton valmistus loppuisi pian Suiton myynnin alettua, niin lähellä ovat toisiaan ominaisuuksiltaan.

Jouko
21.08.2019, 23.31
Väliaikatietoa Tacxista: tarkemmin asiaa tutkittuani ketjulinja onkin lähes kohdillaan. Vain hyvin pientä korjausta tarvitsi tehdä. Mukana tulleella adapterilla CAAD12 disc istahti hyvin kohdilleen. Tunnin testiajon jälkeen voisin sanoa, että hyvä on. Aika näyttää sitten mitä tämä kestää.

fiber
22.08.2019, 13.11
Minulla on nyt Elite Diretossa kiinni kymppipakkainen fillari, jossa ketjulinja ei osu ihan kohdilleen. Onko mitään muuta konstia saada sitä kuntoon kuin säätää ruuveista?

Käytän tuota pyörää myös ulkona ja olen surkea säätämään, joten en rupea sitä joka kerta erikseen laittelemaan. Kuva setistä tässä postauksessa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54464-Zwift-com&p=2895790#post2895790), jos siitä on apua.

plr
22.08.2019, 13.48
Minulla on nyt Elite Diretossa kiinni kymppipakkainen fillari, jossa ketjulinja ei osu ihan kohdilleen. Onko mitään muuta konstia saada sitä kuntoon kuin säätää ruuveista?

Eliten keskustelupalstalla neuvotaan kyseisessä kohdassa näin:

http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=448

Juha Lehtinen
22.08.2019, 14.03

Käytän tuota pyörää myös ulkona ja olen surkea säätämään, joten en rupea sitä joka kerta erikseen laittelemaan. Kuva setistä tässä postauksessa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54464-Zwift-com&p=2895790#post2895790), jos siitä on apua.
Jos on oikeat spacerit Diretossa niin ei oikein muuta konstia ole kuin säätää takavaihtajaa joko rajoitin ruuveista ja/tai vaijerin säätöruuvista. Joskus olen jopa joutunut tarkistamaan etuvaihtajan säädöt kun on kuullostanut siltä kuin ketju koskettaisi häkkiin.

JohannesP
22.08.2019, 18.48

Olen nyt muutaman kerran ajanut vuorotellen 10sp Redin pyörällä Diretolla ja pihalla. Sisällä tykkään ajaa muutenkin valmiita treenejä missä vaihteisiin ei tarvitse koskea kesken ajon trainerin säätäessä itse vastuksen. Eli jos löytää yhden takapakan rattaan läheltä optimaalista ketjulinjaa missä pyörän takavaihtaja on säädössä eikä rutise niin sehän riitää näihin treeneihin. Pihalle kun siirtyy niin takakiekko vain paikoilleen ja vaihteet osuvat ilman hienosäätöä. Sit kun alkaa enemmän vettä olemaan ilmassa niin siirrän suosiolla kaikki maantieajot sisälle ja säädän takavaihtajan varsinaisesti sisäajoon.

Itse piti laittaa 1,85 + 1 millin spacerit Diretoon, että sain ultegran pakan kiristettyä.

fiber
22.08.2019, 23.03
Voi olla, että jokin spacer on tipahtanut tai että nyt sitten syystä taikka toisesta tarvitaan eri määrä. Pitääpä katsoa ohjeesta mitä piti olla ja missä / millä puolella.
Minä ajan sisällä "luomuna" eli pyrin käyttämään vaihteita virtuaalimaiseman mäkien myötä siinä missä ulkonakin eli single speed ei käy.

kaisla
27.08.2019, 14.52
Kysyn parviälyltä, kun foorumilta tai netistäkin hakemalla vähän tuntui huonosti löytyvän kysymykseeni vastausta: onko joku tarkistanut Concept2 bikeErg (ja Wattbike) tehomittausta esimerkiksi polkimilla? Kovasti asiasta ja tarkkuuksista on keskusteltu, mutta varsinaisia tuloksia en löytänyt mistään.. Wattbike on kallis ostaa ja vuokrata eikä sitä ole kodin lähellä helposti käytettävissä, Concept2 bikeErg on huomattavasti useammalla salilla nykyisin tarjolla - ei ehkä vähiten siksi, että on puolet halvempi ja toisaalta samanhintainen kuin kalliimpi traineri.

Mietinnässä on hommata kotioloihin soveltuva harjoittelumahdollisuus ja punnitsen suoravetotraineri+oma maasturi ja toisaalta kuntopyörän väliltä. Lähinnä nyt mietityttää eri alustoilla tehtävien harjoitusten vertailukelpoisuus, Zwift ei ole ensimmäisenä mielessä, mutta omien teho-ohjattujen harjoitusten tekeminen.

90kg
27.08.2019, 15.24

1/2-OT: Varsin tyylikäs treinerimatto sinulla

kyöräilijä
02.09.2019, 18.14
Onko hintansa väärti?
https://www.xxl.fi/elite-turbo-muin-smart-b-harjoitusvastus-harmaa/p/1152814_1_style

Juha Lehtinen
02.09.2019, 19.04
Onko hintansa väärti?
https://www.xxl.fi/elite-turbo-muin-smart-b-harjoitusvastus-harmaa/p/1152814_1_style
Jos haluaa harjoitusvastuksen jolla voi ajaa esim. Zwiftillä niin että ohjelma säätää vastusta virtuaalisen maaston mukaan niin ei ole, tuo traineri kun ei toimi niin. Mutta jos tuolla ominaisuudella ei ole väliä niin mikä ettei.

jone1
03.09.2019, 08.25
Muinin omistaneena voin sanoa että omani pelasi kuin junan vessa. Watit näyttää sinnepäin mutta jos omistaa tehomittarin niin soiva peli.

PatilZ
03.09.2019, 10.10
Tacx Neon omistajana en kyllä keksi mitään, mitä jäisi trainerin ominaisuuksissa kaipaamaan. En edes kaipaa Neon uusinta versiota. Neo on täydellinen. Reagoi erg-moodissa tehovaihteluihin ja sim-moodissa tien kaltevuuksiin todella nätisti. Tehomittaus on tarkka ja pysyy tarkkana. Ei hihnoja, jotka venyvät, joten ei tarvetta kalibrointiin. Hiljainen. Käytännössä äänetön, koska et kuule Neon tuottamaa ääntä fillarin voimansiirron ja tuulettimen äänen takaa.

Investointina Neo on kallis. Etenkin jos on epävarma siitä, onko sisäpyöräily ”oma juttu”. Jos tietää treenaavansa sisällä ja on vielä sitoutunut tekemään sitä kunnolla, ostos on erittäinkin kannattava. Neon kanssa voi keskittyä tekemiseen.

Verkkokaupan Jätkäsaaren outletissa oli lauantaina yksi Neo. Palautus kertoo, ettei tuote kuitenkaan ole kaikkien mieleen. Hinta oli pudotettu 8xx euroon. Eli hinta ei isommin putoa alekorissa.

Sent from my iPad using Tapatalk

PMoi
04.09.2019, 08.19
Nyt näyttää olevan suoravetovastusten valmistajilla päivityskierroksen ajat. Teemana on paremmat magneetit, lisää vastusta...

Elite Direto X:
https://www.dcrainmaker.com/2019/09/elite-direto-x-smart-trainer-in-depth-review.html

Elite siis päivitti Direton vaikka epäilynä oli että Suito:n julkaisun myötä Direto lopetettaisiin.

Saris H3:
https://www.dcrainmaker.com/2019/08/saris-h3-smart-trainer-review.html

Tacx Neo 2T:
https://www.dcrainmaker.com/2019/09/hands-on-tacxs-neo-2t-smart-trainer-with-increased-power.html

Tätä julkistusta kummastelen etenkin Tacx sivulta löytyvän huomautuksen ansiosta:
Available in EU and North America from the end of September. This device has not been authorized as required by the rules of the Federal Communications Commission. This device is not, and may not be, offered for sale or lease, or sold or leased, until authorization is obtained..

Eikö härkä luota sarviinsa, vaan epäilee kilpailijoiden syövän ruohon niityltä. Entä jos FCC testeissä tulee mutkia ja Neo 2T jää linjalle, kuka ostaa enää (syksyllä julkistetun) Neo2:n???

MRe
05.09.2019, 09.56
Wahoolta on tulossa Smart Bike. Ei se nyt traineri ole, mutta ei kai oikein "pelkkä" kuntopyöräkään. Näyttäisi olevan ihan normaali stemmikin, joten siihen saa kiinni haluamansa stongan.

https://eu.wahoofitness.com/devices/smart-bike/kickr-bike

Kyllä jos tilaa olisi, niin varmaan joku trainer / smart bike tulisi hankittua. Kyllästyin siihen, kun setupin sai rakentaa aina uudestaan joka treeniä varten.

Juha Lehtinen
05.09.2019, 11.14
Tuo Wahoon Smart Bike olisi tavallaan houkutteleva jos suunnitelmissa olisi ostaa traineri ja sisäharjoitteluun oma fillari ja muut tarvikkeet. Hinta vaan on kovin korkea, tosin hienoja ominaisuuksia tuossa on, integroitu kickr climb ja monipuoliset kustomointi mahdollisuudet. Voisi sanoa että jota kuinkin täydellinen Smart Bike.

lapanen007
05.09.2019, 18.14
Tuo Wahoon Smart Bike olisi tavallaan houkutteleva jos suunnitelmissa olisi ostaa traineri ja sisäharjoitteluun oma fillari ja muut tarvikkeet. Hinta vaan on kovin korkea, tosin hienoja ominaisuuksia tuossa on, integroitu kickr climb ja monipuoliset kustomointi mahdollisuudet. Voisi sanoa että jota kuinkin täydellinen Smart Bike.
Ei sattunut omiin silmiini tuolla sivustolla, joten paljonko Juha tuon Wahoo Smart Biken hinta on?

Juha Lehtinen
05.09.2019, 18.24
Ei sattunut omiin silmiini tuolla sivustolla, joten paljonko Juha tuon Wahoo Smart Biken hinta on?

Mitä olen netistä ja youtubesta nähnyt niin 3500$.

Sent from my iPhone using Tapatalk

JohannesP
05.09.2019, 18.27
Googlen haulla olisi nähnyt tuon samantien parissa sekunnissa:

US$3,499.99 - ‎Preorder

MRe
05.09.2019, 19.36
^Ehkä tuo olisi sellainen kimppakiva. Jos keräisi porukan ja vuokraisi jonkun man-caven ja hankkisi sinne tuon ja videotykin, niin olishan siinä. Toisaalta sitten aina pitäisi erikseen lähteä, jne. Eli hieman löisi korville sitä, että on aina saatavilla.

Toisaalta laittaahan jotkut 3500 EUR johonkin kotiteatteriinkin helposti.

kervelo
05.09.2019, 20.21
Myös stages on julkistanut vastaavanlaisen:
https://www.dcrainmaker.com/2019/09/stages-announces-new-smart-bike-hands-on-details.html

Hinnaltaan tuo on hiukan kalliimpi kuin Wattbike. DCrainmaker kuitenkin muistuttaa tuossa vertailussa, että stages on tehnyt näitä pyöriä jo kauan ennen muita kilpailijoita.

carp
05.09.2019, 20.24
Wahoo näyttää noista teknisesti etevimmältä. Nyt jää kuitenkin DC:n arvioiden pohjalta fiilis, että nuo kaikki ovat vasta versiossa v1.0 (tai ehkä jopa alemmassa) ja sellaista ei pidä koskaan ostaa. Odottelen itse ainakin vielä seuraavia paranneltuja iteraatiota.

Juha Lehtinen
05.09.2019, 20.32
Tuo on tietysti yksi vaihtoehto jos et halua riskeerata fillaria ja kiinnittää sitä traineriin. Hintaa tulee siihenkin jos ostaa fillarin, harjoitusvastuksen yms. laitteet yhdellä kertaa tai vaihtoehtoisesti eri fillarin sisätreeniä varten ja uuden trainerin. Trainereita saa halvemmallakin mutta kai tuota Wahoon Smart Bikeä täytyy verrata enemmänkin Wahoon Kickriin ja Wahoon Kickr climb tuotteisiin. Hienohan tuo on mutta halvemmallakin pääsee.

fiber
05.09.2019, 20.43
Kun omat fillarit jo on custom-säädettyjä, halutunlaisella satulalla, polkimilla, stongalla, en näe KickrBikessä paljonkaan itua. Jos ken haluaa nostaa ajokulmaa, niin on tosiaan Climb mukana. Toisaalta eipähän tuota sitten käännetä sarvista, jos haluaisi Zwiftissä tätä "luonnonmukaisuutta".

Olinhan minä vuosia myöhässä virtuaalipyöräilytrendissäkin, joten ei ihme, että en heti lämpiä. Niin, ja minusta tuo on kolho, milteipä ruma.

OJ
05.09.2019, 21.01
Taitaa toimia vain jos ei ole laittanut Trainerroadia parkkiin esimerkiksi kesäksi. Mä olen laittanut TR:n kiinni kesäksi ja nyt ruinaa US$19.95. Ei tule kauppoja tolla hinnalla vaan pysyttelen vain Zwiftissä.

Tässä just tuoreeltaan muuttaneena ei paljon kiinnosta lisäsälän, kuten tommosen ergon, haaliminen.

JohannesP
05.09.2019, 21.26
Jos miettii muitakin tämän harrastuksen kärkipään kamppeiden hintoja niin ei 3000€ tälläisistä smart trainer pyöristä ole aivan älytön hinta. Löytyyhän osasarjoista ja kiekoistakin tämän hintaluokan vaihtoehtoja ja näyttää nekin käyvän kaupaksi.

Kaikki eivät tykkää/osaa säätää pyöriä niin tälläinen erillinen sisäpyörä voi olla todella käteväkin kapistus. Jos näissä vaihteet toimii aina täydellisesti, hiljaisempia ja voi surutta runtata menemään säälimättä kesäpyörän kuiturunkoa. Lisäksi kaikki maantiepyörällä traineria ajavat eivät ole maantiekuskeja kesäisin (tunnen itsekkin yhden tälläisen) ja tähän mennessä se 800€ maantiepyörä on ollut vain trainerikäytössä. Maantiekuskillekkin on kiva olla kaksi eri pyörää välikausina ja Neon kanssa vie helposti pari tonnia. Miksei siis laittaisi vähän lisää ja ostaisi puhdasta sisäpyörää jos sellaisen ominaisuudetkin ovat paremmat.

Wahoon muotoilu on hyvin pelkistetty, mutta Tacxin tuleva Neo bike on ulkonäöllisesti huomattavasti paremman näköinen:

https://smhttp-ssl-43233.nexcesscdn.net/media/catalog/product/cache/1/image/750x550/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/t/8/t8000_neobike-smart_thumbnail_rgb.jpg

MRe
05.09.2019, 21.45
Wahoolla kai on ollut kantavana ideana, että hallintalaitteet on mahdollisimman lähellä normia. Eikös siihen saa Di2 tai Red -kahvat ja oman stongan.

Mut siis joo, eipä tuo 3500 EUR loppujen lopussa näissä kinkereissä hirveän kallis ole. Siihen hintaan saa keskinkertaisen sähkärin tai hyvähkön maantiefillarin ilman suurempia kikottimia. Jos lukee GG-ketjua, niin tuon hintaisia fillareita on siellä esitelty useampiakin. Silloin kun mulla oli Tacxin joku smart-traineri ja sen päällä kuituinen CC, niin aina hiukka pelotti että miten se kestää putkelta runttaamista.

(Tacx näyttää kyllä ihan laamalta, tai joltain... yksisarviselta? Stages näyttää bulldogilta...)

Juha Lehtinen
05.09.2019, 22.49
Wahoolla kai on ollut kantavana ideana, että hallintalaitteet on mahdollisimman lähellä normia. Eikös siihen saa Di2 tai Red -kahvat ja oman stongan.

Mut siis joo, eipä tuo 3500 EUR loppujen lopussa näissä kinkereissä hirveän kallis ole. Siihen hintaan saa keskinkertaisen sähkärin tai hyvähkön maantiefillarin ilman suurempia kikottimia. Jos lukee GG-ketjua, niin tuon hintaisia fillareita on siellä esitelty useampiakin. Silloin kun mulla oli Tacxin joku smart-traineri ja sen päällä kuituinen CC, niin aina hiukka pelotti että miten se kestää putkelta runttaamista.

(Tacx näyttää kyllä ihan laamalta, tai joltain... yksisarviselta? Stages näyttää bulldogilta...)
Siis nuo kahvat saa ohjelmoitua ikään kuin sinulla olisi Shimanon Di2, SRAMin tai Campagnolon kahvat. Sen lisäksi saa vielä välitykset ohjelmoitua millaiset virtuaaliset takarattaat haluat ja virtuaaliset eturattaat. Ihan kätevä systeemi kun saa esim. Zwiftiä varten muuttaa välitystä sen mukaan kiipeääkö Alpe du Zwiftille vai ajeleeko jotain tasaisempaa tai mikä muuten on oma kuntotaso, saa tavallaan pitää trainer difficulty asetuksen 100%.

fiber
05.09.2019, 23.01
Ihan kätevä systeemi kun ... saa tavallaan pitää trainer difficulty asetuksen 100%.
Tämä ei taida olla tavoite sinänsä, vaan asetus jolla vastustuntuma pyrkii noudattelemaan kulloinkin käytössä olevia välityksiä.

Enkä minä yritäkään sanoa, ettei tuollekin sisäpyörälle olisi markkinoita, mutta ehkei se kuitenkaan ole mullistavasti parempi kuin nykyiset vaihtoehdot.

kervelo
05.09.2019, 23.10
Taitaa toimia vain jos ei ole laittanut Trainerroadia parkkiin esimerkiksi kesäksi...

Joo, juuri näin. Tuo 6€ on niin kohtuullinen hinta, että olen pitänyt tilauksen aina aktiivisena. Trainerroadin aiemmatkin hinnankorotukset toimivat samalla idealla eli vanhojen asiakkaiden hintaa ei nostettu.

Juha Lehtinen
06.09.2019, 00.18
Tämä ei taida olla tavoite sinänsä, vaan asetus jolla vastustuntuma pyrkii noudattelemaan kulloinkin käytössä olevia välityksiä.

Enkä minä yritäkään sanoa, ettei tuollekin sisäpyörälle olisi markkinoita, mutta ehkei se kuitenkaan ole mullistavasti parempi kuin nykyiset vaihtoehdot.
Ihan mielenkiintoista kuitenkin nähdä minkälaisia innovaatioita ja mahdollisuuksia virtuaalipyöräily tuo.

kyöräilijä
06.09.2019, 10.33
Jos haluaa harjoitusvastuksen jolla voi ajaa esim. Zwiftillä niin että ohjelma säätää vastusta virtuaalisen maaston mukaan niin ei ole, tuo traineri kun ei toimi niin. Mutta jos tuolla ominaisuudella ei ole väliä niin mikä ettei.
Kiitos valistuksesta, koska en näistä mitään tiedä.
Taitaa kuitenkin budjetti vähän kasvaa ja asiaa tutkiessani voisi Elite Suito olla pätevä laite.

Jouko
06.09.2019, 12.02
Sen lisäksi saa vielä välitykset ohjelmoitua millaiset virtuaaliset takarattaat haluat ja virtuaaliset eturattaat. Ihan kätevä systeemi kun saa esim. Zwiftiä varten muuttaa välitystä sen mukaan kiipeääkö Alpe du Zwiftille vai ajeleeko jotain tasaisempaa tai mikä muuten on oma kuntotaso, saa tavallaan pitää trainer difficulty asetuksen 100%.
Eikös tuo ”slope reduction” ole vähän sama asia? Siltä se ainakin tuntui, kun väänsin Rouvyssä sen päälle (takarattaat ei ole alpedehuez mallia).

Juha Lehtinen
06.09.2019, 12.07
Eikös tuo ”slope reduction” ole vähän sama asia? Siltä se ainakin tuntui, kun väänsin Rouvyssä sen päälle (takarattaat ei ole alpedehuez mallia).
Juu, tuosta asetuksesta taitaa löytyä eri valmistajilla eri nimikkeitä ja versioita. Esim BigRingVR ohjelmassa kun säätää tuota asetusta pienemmäksi niin vastus vähenee ylämäkeen mutta kasvaa alamäkeen.

Prkl00
06.09.2019, 15.57
Olis trainerin hankita nyt edessä. Eliten malleja katsellut. Joko direto+, suito tai direto x. Ei vaan osaa päättää mikä olis paras noista. Kestävyys olis tärkein ominaisuus noista kolmesta mutta suitosta ja direto x ei paljoakaan ole käyttäjä kokemuksia vielä. Direto+ ja suito aikalailla saman hintaisia (joissain kaupoissa direto + kalliimpikin) mikä vähän ihmetyttää. Pitäis lähipäivinä joku noista tilata ettei varastot tyhjene ja mene odotteluks, kun tuota vettä alkanu taivaalta aika mukavasti vuotamaan pihalla niin voisi alkaa jo sisällä ajelemaan. Viime talvena oli eliten qubo ilman älyominaisuuksia malli mutta se hajosi.

Juha Lehtinen
07.09.2019, 10.43
Suito on tehty aika lähelle Diretoa, voisi melkein sanoa että Elite on valmistanut tuotteen joka kilpailee Eliten oman Direton tuotteen kanssa. Suito on aika asiallisen oloinen laite , varsinkin kun on heti valmis käyttöön laatikosta jos vaan mukana tuleva takaratas pakka sopii omaan fillariin. Lienee ilmeisesti 11-lehtinen pakka, mutta saahan sen vaihdettua.

vectori
07.09.2019, 14.59
Tohon pyörään kun vielä lisäisi virtuaalikypärän, jossa maisemat vilisee silmissä ja tuuli humisee korvissa, niin alkaa simulaattori olla jo valmis!

Kypärää odotellessa..

jii.haanpaa
07.09.2019, 16.01
Täälläkin oli jo Suito ostoskorissa odottamassa saataville tuloa (kiitos edellisistä vinkeistä), mutta sitten tuli tämä Direto X sekoittamaan pakkaa. Diretossa on tehomittari, Suitossa ei. Mitä tämä merkitsee käytännössä, jos aikomus on poljeskella virtuaalilenkkejä zwiftillä? Onko kyse vain tarkkuusmarginaaleista, vai jääkö Suitolla joku tärkeä homma saamatta?

Nikkke
08.09.2019, 18.11
Itsellä lähti Direton perusmalli juuri takaisin kauppaan, niin kauheaa pauketta kuuluu ettei mitään rajaa. Saa nähdä mitä veljet sille keksii vai lähettääkö vaan uuden tilalle kuten kaupassa aavisteltiin... En tiedä missä vika, mutta onko muilla ollut vastaavaa, kun yhdistän trainerin Fenix vitoseen niin nopeuslukemat näyttää ihan utopiaa, samaan aikaan ajan zwiftillä niin siellä huomattavasti realistisemmat lukemat. Tästä huolimatta tehon mittaus näyttää samaa kuin Zwiftin näytöllä.

fiber
08.09.2019, 21.56
^En ihan pysynyt perillä selostuksesta. Mistä kuuluu pauketta ja missä tilanteessa / millä frekvenssillä? Miksi yhdistät kelloon, jos sulla on jo data tulossa Zwiftiin?

Ei ole itselläni ollut Direton kanssa ongelmia, kun käytän ANT+ donglea ja tietokoneen Zwift-sovellusta.

TurboKoo
08.09.2019, 22.40
Itsellä lähti Direton perusmalli juuri takaisin kauppaan, niin kauheaa pauketta kuuluu ettei mitään rajaa. Saa nähdä mitä veljet sille keksii vai lähettääkö vaan uuden tilalle kuten kaupassa aavisteltiin... En tiedä missä vika, mutta onko muilla ollut vastaavaa, kun yhdistän trainerin Fenix vitoseen niin nopeuslukemat näyttää ihan utopiaa, samaan aikaan ajan zwiftillä niin siellä huomattavasti realistisemmat lukemat. Tästä huolimatta tehon mittaus näyttää samaa kuin Zwiftin näytöllä.

Mikä arvo sinulla on renkaankoossa? Italialaisittain siinä oli muistaakseni jokin kerroin, jolla sen saa näyttämään oikein.
Googlen kautta saa lukeman 12.1 jolla siis jaetaan renkaan ympärysmitta. http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=294

kervelo
08.09.2019, 23.19
Uusimmassa Kickr-päivityksessä vikaa:

https://forum.trainerroad.com/t/bug-in-latest-kickr-firmware-acknowledged-by-wahoo/20698 (https://forum.trainerroad.com/t/bug-in-latest-kickr-firmware-acknowledged-by-wahoo/20698?u=kervelo)

TKe_
09.09.2019, 10.26
Uusimmassa Kickr-päivityksessä vikaa:

https://forum.trainerroad.com/t/bug-in-latest-kickr-firmware-acknowledged-by-wahoo/20698 (https://forum.trainerroad.com/t/bug-in-latest-kickr-firmware-acknowledged-by-wahoo/20698?u=kervelo)

Onneks IOS kautta tehty päivitys ei pyytänyt tekemään Factory kalibrointia.. Testaakohan ne noita softia ollenkaan ennen julkaisua.ö

Juha Lehtinen
09.09.2019, 11.23
Wahoo Kickreihin taitaa ohjelmistopäivityksiä tulla muutaman kerran vuodessa, luulisi jo Wahoon kokemuksella laitteen toimivan jo tehtaalta lähtiessä ilman että olisi tarvetta lisä päivityksiin. Itse olen ollut tyytyväinen Elite Drivo 2 traineriin. Firmware päivityksiä ei ole tuohon tullut mutta ei ole ollut tarvettakaan.

TKe_
09.09.2019, 12.13
Mulla on ollut syksystä 2018 lähtien tuo wahoon laitos ja siihen tämä oli nyt toinen päivitys. Tässä päivityksessä ne lisäsivät cadenssin lähetyksen ja multi ble lähetystuen. Ja samalla rikkoivat näköjään kalibroinnin. Kokonaisuutena tuli hyvät ominaisuudet firmiksen mukana.

PMoi
09.09.2019, 12.15
Mikä arvo sinulla on renkaankoossa? Italialaisittain siinä oli muistaakseni jokin kerroin, jolla sen saa näyttämään oikein.
Googlen kautta saa lukeman 12.1 jolla siis jaetaan renkaan ympärysmitta. http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=294 (http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=294)

Joo se on tosiaan italialaisittain että annetaan suhdeluku johonkin epäolennaiseen. Diretossa kun tuo rengas heivataan hyllylle. Itse olen garminissa käyttänyt arvoa 173mm.

Nikkke
09.09.2019, 12.40
^En ihan pysynyt perillä selostuksesta. Mistä kuuluu pauketta ja missä tilanteessa / millä frekvenssillä? Miksi yhdistät kelloon, jos sulla on jo data tulossa Zwiftiin?

Ei ole itselläni ollut Direton kanssa ongelmia, kun käytän ANT+ donglea ja tietokoneen Zwift-sovellusta.

En minä tiedä mistä se tarkalleen ottaen kuuluu, jostain tuolta trainerin sisältä, jos watteja on yli ~400 niin sillon ei tätä pauketta kuulu mutta pienemmillä tehoilla paukkuu julmetusti. Lueskelin kaikenmaailman foorumeilta juttua tuosta niin näyttää olevan aika yleinen vika, monella ulkomaalaisella palstalla käytettiin sanaa "knocking" mikä kuvastaa hyvin millainen ääni on.

Itse käytän myös tota ANT+ palikkaa ja data kyllä tulee Zwiftiin mutta se miksi haluan tuon datan kelloon on se jotta voi seurata tuota garminin harjoittelusta muodostuvaa "rasituskäyrää". Tiedän, ei ole mikään absoluuttinen totuus tuo käppyrä mutta kiva lisä kun vertailee omia fiiliksiä rasituksen suhteen tuohon.

kyöräilijä
09.09.2019, 14.10
Täälläkin oli jo Suito ostoskorissa odottamassa saataville tuloa (kiitos edellisistä vinkeistä), mutta sitten tuli tämä Direto X sekoittamaan pakkaa. Diretossa on tehomittari, Suitossa ei. Mitä tämä merkitsee käytännössä, jos aikomus on poljeskella virtuaalilenkkejä zwiftillä? Onko kyse vain tarkkuusmarginaaleista, vai jääkö Suitolla joku tärkeä homma saamatta?

Features - Suito Trainer
With integrated power meter with an accuracy of +/- 2.5%

Eikös tuo tehomittaria tarkoita?

jii.haanpaa
09.09.2019, 15.12
Features - Suito Trainer
With integrated power meter with an accuracy of +/- 2.5%

Eikös tuo tehomittaria tarkoita?

No näin luulisi, mutta monesta tuutista kuten esim DC Rainmakerin artikkeleista voi lukea, että "The Elite Suito (like many trainers these days), doesn’t have a built-in power meter. I don’t particularly care whether a unit does or doesn’t have a power meter in it, some of the highest end trainers don’t have them and report perfectly accurate power." Diretosta taas kerrotaan näin: "The Direto does actually contain a power meter, called OTS (Optical Torque Sensor), which is rated at +/- 2.5%. That’s the best claimed accuracy we’ve seen in a mid-range trainer, and only slightly below what we see in most high-end trainers which is usually +/- 1-2%."

Toimiiko Suito niin, että se osaa kertoa tehon ilman varsinaista tehomittaria esim käytetyn vastuksen ja vauhtipyörän nopeuden perusteella tms?

PatilZ
09.09.2019, 15.24
^ kyllä

https://www.elite-it.com/en/products/home-trainers/interactive-trainers/suito

kyöräilijä
09.09.2019, 15.50
Bikerumor kirjoittaa näin Suitosta ---->

Its internal power measurement capabilities are said to offer +/- 2.5% power accuracy for consistent power training (max 1900W at 40km/h, 2900W at 60km/h). But it also has a Power Meter Link function to connect to a power meter installed on your bike to balance resistance to your own device’s measured power.

PMoi
09.09.2019, 16.50
Toimiiko Suito niin, että se osaa kertoa tehon ilman varsinaista tehomittaria esim käytetyn vastuksen ja vauhtipyörän nopeuden perusteella tms?

Näinhän Tacx Neo:kin tehon tulkitsee. Se on sitten pyörimisnopeuden muutoksen havainnoinnin tarkkuudesta ja algoritmeistä kiinni kuinka lähelle osuu...

Bikerumor kirjoittaa näin Suitosta ---->

Its internal power measurement capabilities are said to offer +/- 2.5% power accuracy for consistent power training (max 1900W at 40km/h, 2900W at 60km/h). But it also has a Power Meter Link function to connect to a power meter installed on your bike to balance resistance to your own device’s measured power.

Tätä Power Meter Link toimintoa vastaa esim Trainerroad:in Power Match toiminto, Zwift:issä lienee myös sam ominaisuus.

PMoi
09.09.2019, 21.50
Italialaisittain on tämäkin ilmoitettu:

Suito simulates slopes up to 15% with ± 2,5% accuracy.

Tarkoittaako tuo?

A. 15% +-2,5% eli simuloitu slope olisi välillä 12,5%..17,5%.
B. 15% * 2,5% eli simuloitu slope olisi välillä 14,775%..15,225%
C. Jotain muuta...

Juha Lehtinen
09.09.2019, 22.14
Italialaisittain on tämäkin ilmoitettu:

Suito simulates slopes up to 15% with ± 2,5% accuracy.

Tarkoittaako tuo?

A. 15% +-2,5% eli simuloitu slope olisi välillä 12,5%..17,5%.
B. 15% * 2,5% eli simuloitu slope olisi välillä 14,775%..15,225%
C. Jotain muuta...
Itse tulkitsen Eliten sivulta niin että Suiton tehomittaus pystyy simuloimaan 15% jyrkkyyttä 2,5% tarkkuudella. Voin olla väärässäkin.

fiber
09.09.2019, 22.34
Elite Direton renkaan kehämitasta vielä: minäkin ymmärsin aluksi, että siihen pitää Eliten softassa jotain laittaa. Kun sitten vaihdoin mitan, se oli jossain vaiheessa resetoitunut. Oma Zwift-appi oli kuitenkin koko ajan näyttänyt ihan oikein niin nopeuden kuin muutkin tiedot. Enpä siihen sitten sen koommin koskenut.

fiber
09.09.2019, 22.35
Itse tulkitsen Eliten sivulta niin että Suiton tehomittaus pystyy simuloimaan 15% jyrkkyyttä 2,5% tarkkuudella. Voin olla väärässäkin.
Siis 2,5%:n tarkkuudella, ei 2,5-prosenttiyksikön tarkkuudella. Toisin sanoen B.

(sorry tuo huono quote, joka on kuin puuttuva liikenteenohjaaja isossa risteyksessä)

Juha Lehtinen
09.09.2019, 22.43
Siis 2,5%:n tarkkuudella, ei 2,5-prosenttiyksikön tarkkuudella. Toisin sanoen B.

(sorry tuo huono quote, joka on kuin puuttuva liikenteenohjaaja isossa risteyksessä)
Tarkoitin että 15% jyrkkyys pysyy 15% jyrkkyytenä mutta jos ajat tuota 15% jyrkkyyttä vaikkapa 300W teholla niin tuo 300W on 2,5% tarkkuudella. Näin sen itse tulkitsin, voin olla siis väärässä oman tulkintani kanssa.

Juha Lehtinen
09.09.2019, 22.45
Elite Direton renkaan kehämitasta vielä: minäkin ymmärsin aluksi, että siihen pitää Eliten softassa jotain laittaa. Kun sitten vaihdoin mitan, se oli jossain vaiheessa resetoitunut. Oma Zwift-appi oli kuitenkin koko ajan näyttänyt ihan oikein niin nopeuden kuin muutkin tiedot. Enpä siihen sitten sen koommin koskenut.
Tuolla renkaan mitalla ei ole merkitystä kuin Eliten omalla softalla, Zwift laskee nopeudet omilla parametreillä.

TurboKoo
10.09.2019, 14.42
Olen ymmärtänyt niin, että Garmin näyttää väärin nopeutta mikäli sinne ei ole syöttänyt samaa arvoa kuin Eliten softaan. Sinällään aika merkityksetöntä kun tosiaan Zwift antaa nopeuden ja itse ainakin vaihdan aina Garminiin sisäharjoitteluun kun Zwiftailen. Kilsat sitten tulevat stravaan ja Garmin saa tehon ja sykkeen.

PatilZ
10.09.2019, 22.52
Kyllä mä saan Zwiftistä kaikki tiedot sekä stravaan että Garmin connectiin ilman garminin mittaria (Edge 520).

Ja golden cheetahiin.

Juha Lehtinen
11.09.2019, 00.19
Kyllä mä saan Zwiftistä kaikki tiedot sekä stravaan että Garmin connectiin ilman garminin mittaria (Edge 520).

Ja golden cheetahiin.

Sama täällä ja vieläpä helposti. Stravassa menee vaan omiin asetuksiin ja social connection kohdasta klikkaa connect with Garmin tai vaihtoehtoisesti Zwiftin nettisivulta tai Zwift Companionista saa tehtyä vastaavat manööverit.

fiber
11.09.2019, 03.28
Tarkoitin että 15% jyrkkyys pysyy 15% jyrkkyytenä mutta jos ajat tuota 15% jyrkkyyttä vaikkapa 300W teholla niin tuo 300W on 2,5% tarkkuudella. Näin sen itse tulkitsin, voin olla siis väärässä oman tulkintani kanssa.
Jos heillä siis mainitaan erikseen simuloinnin tarkkuus ja erikseen tehonmittauksen tarkkuus, niin luulisin että vastuksen kitka lisääntyy tuolla tarkkuudella. Erikseen sitten tehonmittauksen tarkkuus. Mutta eihän tuo selvää ole, ja tuskin edes merkityksellistä.

^ ja ^^ ai tässä puhuttiinkin Garminin verkkopalvelusta eikä mittarista, ok.

Nikkke
11.09.2019, 08.30

Ja golden cheetahiin.

Eikai täällä kukaan muuta oo väittänytkään?

Kyse oli siitä ettei tossa pysty seuraamaan garminin omaa rasituskäyrää jos treenit conffaa suoraan zwiftistä connectiin kun tuo rasituskäyrä on mittarin oma ominaisuus.

Poy
13.09.2019, 19.19
Mistä tiedän kumpi näistä akseleista sopii tacx satorin kansssa? Pyörässä on valmistajan sivujen mukaan 12x142mm akseli. Akselissa tiedot 19A1 QR51X-12-160-P1.0-16.5. Eli tuosta ymmärrän että kierre on 1.0.
https://tacx.com/product/e-thru-trainer-axle/

1) T1707 E-Thru trainer axle M12x1, with metric fine thread.
vai
2) T1711 E-Thru trainer axle M12x1, with metric fine thread.

Tuossa linkissä T1711 alla on mainittu Syntace X-12, olisko tuo sama joka merkintä on tuossa akselissa ja mitä tämä mahtaisi tarkoittaa?

Tolkun mies
14.09.2019, 18.13
Verkkiksen hinta Wahoo Kickr 2018 -mallille vaikutti ihan järkevälle, jotain sellainen lähti tilaukseen.

OJ
18.09.2019, 23.08
^^ En klikannutkaan viestiä voorumille. Jos sulla on fillarissa Syntacen haarukanpäät, niin Tacxin antamien tietojen mukaan toi T1711 olisi se sopiva akseli. Syntacen akseli ja haarukanpäät on helppo tunnistaa kartion muotoisista sovitteista. Sun linkkaamasta sivusta pääsee PDF:n mistä voi myos katsella kuvien avulla sitä sopivaa akselia.

Laroute
21.09.2019, 14.30
Mitenkäs väki arvioi tuon Elite Turbo Muin Smart B+ trainerin joka on kohtuullinen hinnaltaan. XXL hinta on 499 euroa. Jäänkö jostain oleellisesta paitsi, vai pitääkö satsata satoja euroja lisää? Asentuuko tuo muitta mutkitta Zwiftiin ja muihin yleisimpiin juttuihin?

JohannesP
21.09.2019, 15.00
Mitenkäs väki arvioi tuon Elite Turbo Muin Smart B+ trainerin joka on kohtuullinen hinnaltaan. XXL hinta on 499 euroa. Jäänkö jostain oleellisesta paitsi, vai pitääkö satsata satoja euroja lisää? Asentuuko tuo muitta mutkitta Zwiftiin ja muihin yleisimpiin juttuihin?
Pari sataa lisää ja saat oikean smart trainerin niin miksi tyytyä tuollaiseen kotikäytössä?

paaton
21.09.2019, 15.37

Taikasana on erg, jota muinista ei löydy. Muin on hyvä normaali treeneihin, mutta zwift tai trainerroad ei sen vastusta pysty ohjaamaan.
Monet kyllä ajaa tuollakin zwiftiä. Silloin vain vaihdetaan mäkiin isompaa vaihdetta, jotta pysytään muun porukan mukana.

Laroute
21.09.2019, 15.57
Kiitos hyvistä vastauksista. Pitää siis laittaa kättä syvemmälle taskuun. Kysyn kuitenkin vielä yhden edullisemman, eli Verkkokaupan 598 euron hintaan tarjoaman Tacx Flux S Smartin kelpoisuudesta. Minulle riittäisi sen tarjoama 10% mäkisimulaatio, kun 6% on ollut tähän asti. Tuo olisi neljäs Tacx traineri minulla. Vai, pitäisikö lähteä toisia merkkejä kokeilemaan

paaton
21.09.2019, 16.04
Kiitos hyvistä vastauksista. Pitää siis laittaa kättä syvemmälle taskuun. Kysyn kuitenkin vielä yhden edullisemman, eli Verkkokaupan 598 euron hintaan tarjoaman Tacx Flux S Smartin kelpoisuudesta. Minulle riittäisi sen tarjoama 10% mäkisimulaatio, kun 6% on ollut tähän asti. Tuo olisi neljäs Tacx traineri minulla. Vai, pitäisikö lähteä toisia merkkejä kokeilemaan

Eiköhän tuo flux s ole ihan pätevä laite.

Noilla tehoilla ei tosiaan ole oikein mitään muuta väliä, kuin low cad setit. Edullisimmista trainereista taitaa aika äkkiä loppua vääntö, kun aletaan pyörittämään alle 50cad isohkoja watteja. Itse en ainakaan kaipaa yli 10% mäkisimulaatiota zwiftiin. En aja ikinä realismi slideri täysillä.

Laroute
21.09.2019, 16.20
Eiköhän nuo Fluxin tarjoamat 1500 wattia riitä tällaisen kuntoukon tarpeisiin. Entisessä muistaakseni siihen 1000 wattiin asti menee, eikä koskaan ole niitäkään tarvittu. Taidanpa painaa ostonappia. Näyttää tulleen varastoon aika lähiaikoina, niin todennäköisesti 2019 mallia?

paaton
21.09.2019, 16.33
En tosiaan tiedä ilmoittavatko eri valmistajat max watteja samalla tavalla, mutta ei niillä ole merkitystä.

Eli jos vaikkapa 1000w teho saadaan 120cad kohdilla, niin pystyykö traineri tuottamaan 300w tehoa 40cad kohdilla pidempiä aikoja tasaisesti? Sama juttu tulee tietysti eteen painavammilla ajajilla zwiftin kanssa, jos haluaa ajaa 20% seiniä realistisella asetuksella.

Mutta joo, kyllä tuo flux s teho varmastikkin riittää.

Moska
21.09.2019, 17.38
Ei kait traineri piittaa jalkojen cadenssista, kunhan vaan vauhtipyörän kierrosnopeus on sopivalla alueella ja sitähän voi muuttaa vaihteilla.

paaton
21.09.2019, 18.37
Ei kait traineri piittaa jalkojen cadenssista, kunhan vaan vauhtipyörän kierrosnopeus on sopivalla alueella ja sitähän voi muuttaa vaihteilla.

No niin, mutta ne trainerit tuottavat ne max tehot just isoilla vaihteilla ja tuon takiahan ne heikommat juurikin kyykkäävät zwiftin ykkösellä ajettavissa nousuissa.

Moska
21.09.2019, 18.44
No niin, mutta ne trainerit tuottavat ne max tehot just isoilla vaihteilla ja tuon takiahan ne heikommat juurikin kyykkäävät zwiftin ykkösellä ajettavissa nousuissa.Ok, trainerroad taustalla en ajatellut että joutuu käyttämään "realistista" vaihdetta.

paaton
21.09.2019, 20.45
Ok, trainerroad taustalla en ajatellut että joutuu käyttämään "realistista" vaihdetta.

Tuokin muuten aika mielenkiintoinen juttu. Siis kun ajaa noita low cad treenejä, niin ne ottavat isolla ja pienellä vaihteella vähän eritavalla reisille.
Enkä tiedä kumpi parempi, mutta erillaiselta se tuntuu. Minulle on helpompi polkea mahdollsimman isolla vaihteella, kun taas kaveri tykkää ajaa noita pienellä vaihteella. Samanlainen neo käytössä molemmilla.

Moska
21.09.2019, 20.55
Varmaankin isoilla vauhtipyörän nopeuksilla vastuksen tuntuma on pehmeämpi, kuin pienillä.
Isoilla kierroksilla vastuksen vastustus per kierros on pienempi kuin pienillä ja lisäksi vastuksen inertia kasvaa, mikä pehmentää sitä entisestään.
Voisi varmaan ajatella että siksi ovaalirattaissakin on monesti useammat kiinnitys reiät?

paaton
21.09.2019, 22.30
Se inertia juttuhan se varmaan on. Olen itse yrittänyt käyttää aina isoa ratasta trainerilla, vaikka se vähän enemmän ääntä pitääkin. Omasta mielestäni se mallintaa vähän paremmin maantiellä ajoa. Maastokuskin ehkä kannattaa taas ajaa pienellä. Tuossa on myös syy, miksi ajoin viime keväänä zwiftin kanssa treenejä ihan normaalissa moodissa, siis niinkuin ajaisin maantielläkin. Välillä vedot mäkeen ja välillä tasaisella. Kyllä niissä eron tuntee hyvällä trainerilla.

Laroute
28.09.2019, 12.29
No, niin tietäjät. Nyt on Tacx Flux S Smart pyörän alla. Se solahti Zwiftiin ilman mitään asennuksia, mutta kadenssia se ei näytä, kuten entinen näytti. En asentanut läppärille mitään Tacxiin liittyvää. Vanha ohjelma on koneella. Koitin etsiä support.tacx.com sivulta suomenkielistä quick starttia kuten paketissa olevassa paperissa mainostettiin. En sellaista kuitenkaan löytänyt. Pitääkö minun siis ladata jotain uutta Tacx ohjelmaa jostain läppärille, jotta nuo kadenssitkin alkavat näkymään ja rekisteröidä tämä uusilaite ohjelmaan? Tätähän ei ilmeisesti tarvitse mitenkään kalibroida kun on suoraveto?

Juha Lehtinen
28.09.2019, 13.34
No, niin tietäjät. Nyt on Tacx Flux S Smart pyörän alla. Se solahti Zwiftiin ilman mitään asennuksia, mutta kadenssia se ei näytä, kuten entinen näytti. En asentanut läppärille mitään Tacxiin liittyvää. Vanha ohjelma on koneella. Koitin etsiä support.tacx.com sivulta suomenkielistä quick starttia kuten paketissa olevassa paperissa mainostettiin. En sellaista kuitenkaan löytänyt. Pitääkö minun siis ladata jotain uutta Tacx ohjelmaa jostain läppärille, jotta nuo kadenssitkin alkavat näkymään ja rekisteröidä tämä uusilaite ohjelmaan? Tätähän ei ilmeisesti tarvitse mitenkään kalibroida kun on suoraveto?
Oletko kokeillut molempia bluetoothilla ja ant+ ?.

Laroute
28.09.2019, 17.39
^Olen kokeillut vain tuolla ant+ jutulla, eli sillä johdon päässä olevalla mötikällä, joka on lattialla lähellä traineria ja toinen pää läppärissä. Sillä toimi edellinen.

Juha Lehtinen
28.09.2019, 18.54
^ olet varmaan jo kaikkea kokeillut mutta tuli myös mieleen oletko käynnistänyt ensin zwiftin ja vasta sen jälkeen kytkenyt virran Fluxiin?

Laroute
28.09.2019, 20.26
^ En ole kokeillut vielä kovinkaan paljoa ratkoa asiaa. Kahden lyhyen testisession huomioita nuo. En ole varma kytkentä järjestyksestä. Minulla on jatkojohdon virtakytkin, jonka laitan päälle, jotta traineri käynnistyy ja läppärin lataus. Joskus, ehkä näissäkin kokeiluissa läppäri ensin päälle ja sitten virrat. Ajatukseni oli, että pitääkö Tacxin ohjelman ensin tunnistaa uusi laite, jotta tieto virtaa Zwiftiin. Käsittääkseni vanha Tacxin ohjelma ei tunnista tuota uutta laitetta, kun en ole siellä uutta konetta ilmoittanut. Mulla on näissä asioissa kaksi vasenta kättä, joissa kaikki sormet ovat peukaloita keskellä kämmentä!

paaton
28.09.2019, 20.37
Katso näyttääkö tacxin kännykkä apsi kadenssin. Veikkaan että näyttää, jollain vika on zwiftin säädöissä tai zwiftissä.

Niin ja mitään tacxin softiahan ei kuulu käynnistellä zwiftin kanssa. Ei se niitä kaipaa. Todennäköisesti tuo sotkee zwiftiä, jos kaksi apsia yrittää komentaa traineria.

Laroute
28.09.2019, 20.40
En ole tuota kännykkä apsia koskaan ladannut, vaan aina käyttänyt läppäriltä. Mikä mahtaa olla tuon kännykkä apsin edut?

paaton
28.09.2019, 20.59
En tiedä mitään tacxin tietokone softasta. Kännykällä olen itse aina ajanut uudet päivitykset ja tehnyt muutkin säädöt traineriin.

Juha Lehtinen
28.09.2019, 23.21
En ole tuota kännykkä apsia koskaan ladannut, vaan aina käyttänyt läppäriltä. Mikä mahtaa olla tuon kännykkä apsin edut?
En usko että Tacxin ohjelmista tarvitset muuta kuin Tacx Utility softan jolla voi tarkistaa uusimmat firmwaret jne. Tosiaan syytä tarkistaa kun Zwiftiä käytät ettei mikään muu sovellus käytä traineria samaan aikaan. Itse pidän tietokoneelta ja kaikista muista laitteista bluetoothin pois päältä kun traineria käytän ant+ yhteydellä ettei tule minkäänlaisia ristiriitoja.

Nikkke
08.10.2019, 20.58
Heh, itsellä Direto sanoi sopimuksen irti hirmuisen paukkeen saattelemana. Vein takuuseen kapistuksen ja tänään pitkähkön odotuksen jälkeen sain vekottimeni takaisin. Parasta tässä oli se että tilalle tuli täysin uusi Elite Direto X vanhan perus Direton tilalle. Tästä huolimatta lähdin seuraamaan valkoista viivaa kolmeksi tunniksi ulos ja jätin trainerin vielä odottamaan neitsytmatkaa. Tulipa hyvät fibat tuosta updatesta vaikkei mitään mullistavia eroja olekkaan.

JohannesP
08.10.2019, 21.01
Heh, itsellä Direto sanoi sopimuksen irti hirmuisen paukkeen saattelemana. Vein takuuseen kapistuksen ja tänään pitkähkön odotuksen jälkeen sain vekottimeni takaisin. Parasta tässä oli se että tilalle tuli täysin uusi Elite Direto X vanhan perus Direton tilalle. Tästä huolimatta lähdin seuraamaan valkoista viivaa kolmeksi tunniksi ulos ja jätin trainerin vielä odottamaan neitsytmatkaa. Tulipa hyvät fibat tuosta updatesta vaikkei mitään mullistavia eroja olekkaan.
Oliko suunnilleen minkä verran tunteja takana?

Nikkke
08.10.2019, 21.03
^

Ei kovin paljoa, jotain 40 tunnin hujakoilla, jos sitäkään.

yrmis
09.10.2019, 16.40
Suito oli jo ostoskorissa, kunnes luin kokemuksia DCsateentekijän sivuilta. Ilmeisesti ERG toiminut todella huonosti. Jospa sitä odottaa hetken jotta saisi vehkeen kuntoon.

jii.haanpaa
09.10.2019, 18.55
^Jaahas. Pitääpä lukaista. Itse en ole osannut huomata Suitossani mitään vikaa. Tosin en osaa paljon vaatiakaan, toistaiseksi riittänyt, että alamäkeen rullaa kevyesti ja ylämäki tuntuu asianmukaisesti pahalta.

yrmis
09.10.2019, 19.58
^Jaahas. Pitääpä lukaista. Itse en ole osannut huomata Suitossani mitään vikaa. Tosin en osaa paljon vaatiakaan, toistaiseksi riittänyt, että alamäkeen rullaa kevyesti ja ylämäki tuntuu asianmukaisesti pahalta.
Oletko kokeillut treenejä ERGillä?

jii.haanpaa
10.10.2019, 15.24
^Kerran tainnut testata jotakin ramppitreeniä Eliten omalla puhelinappilla, mutta muuten menty pelkällä zwiftillä toistaiseksi. Miten se huonous ERG-moodissa pitäisi näkyä/tuntua?

yrmis
10.10.2019, 16.33
Osalla ilmeisesti vastus ei ole muuttunut ollenkaan ja osalla ei pysy tavoitewateissa vaan heittelehtii. Moni myös raportoinut huomattavista yli-wateista, verrattuna polkimien antamaan lukuun.

jii.haanpaa
10.10.2019, 19.36
Kävin testaamassa. Toimi niin kuin olen ymmärtänyt, että sen kuuluisikin toimia. Minusta vastasi vikkelästi kadenssin muutoksiin ja vaihteisiin jne. Erillistä tehomittaria mulla ei ole, mutta jalkatuntumalla oltiin ainakin siellä päin (verrattuna oikeaan ergometriin). https://img.aijaa.com/b/00561/14753756.jpg

Kerran mulle on käynyt Zwiftissä niin, että Suito on tiputtanut tehotiedot pois. Tähän auttoi kun nappasin Suitosta piuhan irti ja paritin laitteen uudestaan Zwiftin kanssa. Kerran niin, että tehot jumittuivat X wattiin, eli fillari eteni itsekseen (treenidata tosin loppui siihen kun tuo jumahdus tapahtui). Näistä kumpikin tapahtui sen jälkeen kun puhelimeni pudotti nettiyhteyden. Käytän siis Zwift companion appia. Eli zwift tuntuu olevan melko herkkä verkkokatkoille.

plr
11.10.2019, 01.00
Kokeilin äsken ohjata harjoitusvastusta Wahoo Elemnt Boltilla. Lyhyesti todeten se toimii, mutta ei niin kuin haluaisin. Eli harjoitusvastus on Elite Qubo Digital Smart B+, mittari on siis Wahoo Elemnt Bolt, tehomittarina on Stages ja lisäksi on sykevyö.

Bolt löytää Qubon (fitness equipment) ja kun se on paritettu, tulee Boltin näyttöön mahdollisuus ohjata vastusta halutulla teholla eli käyttää ERG-moodia. Laitan Bolttiin esim. 200W, jota Qubo sitten pyrkii pitämään. Tehotieto tulee kuitenkin Qubolta ja haluaisin vastusta ohjaavan tehotiedon tulevan Stagesilta. En keksinyt miten tämä onnistuisi vai onnistuuko ollenkaan. Jos käytän Zwiftiä, niin Quboa pystyy ohjaamaan Stagesilta tulevalla tehotiedolla eli periaatteessa tuo voisi toimia myös Boltilla.

Syy miksi haluaisin ohjata Stagesilla tehoja on se, että olen käyttänyt sitä vuosia ja se antaa konsistentteja lukemia. Qubo on tuntuman perusteella kalibroitu useita kymmeniä watteja eri kohtaan ja sen kalibrointi on turhan työlästä. Kokeilin sitä joskus ja eihän siitä mitään järkevää lopputulosta tullut Eliten appilla.

Jos tuo ei toimi, niin aina voi sitten käyttää Zwiftiä. Bolt olisi vain nopeampi käynnistää, jos haluaa vaikka joskus pyöritellä tasateholla ja katsella telkkaria samalla. Tällöin Zwift ei tuo lisäarvoa.

J.U.K
11.10.2019, 17.32
Väitetään ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan joten kysyn:
Mistä selkokielellä sanottuna jään paitsi tuolla Elite Turbo Muin Smart B+ trainerilla (verrattuna laitteisiin missä 'taikasana' erg).
Mittarina minulla Yahoo Elemnt Bolt ( jos sillä väliä). Ajaessa maantiellä seuraan nopeutta, aikaa ja sykettä.
Tavoitteena ajaa 'kilpaa' virtuaali vastustajien kanssa.

jannevaro
17.10.2019, 09.21
Väitetään ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan joten kysyn:
Mistä selkokielellä sanottuna jään paitsi tuolla Elite Turbo Muin Smart B+ trainerilla (verrattuna laitteisiin missä 'taikasana' erg).
Mittarina minulla Yahoo Elemnt Bolt ( jos sillä väliä). Ajaessa maantiellä seuraan nopeutta, aikaa ja sykettä.
Tavoitteena ajaa 'kilpaa' virtuaali vastustajien kanssa.

No tuo kilpa-ajo nimenomaan on vaikeaa kun treineri ei osaa itse säätää vastusta esim. Zwiftin mukaan, vaan sitä pitää tehdä itse esim. vaihdetta vaihtamalla raskaammalle. Se ei ole ns. smart-traineri.
https://forums.zwift.com/t/elite-turbo-muin-smart-b/10081

Nikkke
18.10.2019, 14.52
Jahas. Ensityypit uudella Direto X:llä. Se mitä vanhaan huomasi eroa niin ERG-modissa ainakin tuntuu inasen nopeemmin vaihtavan watteja eikä viive ole niin suuri kun ajat esim jotain Zwiftin valmis treeniä. Vaikea kuvailla tarkkaan mutta jotenkin polkeminenkin tuntui smoothimmalta kun vanhalla Diretolla, sekä voi ah sitä hiljaisuutta, ei todellakaan ollut vanha Direto äänekäs (poislukien se ylimääränen pauke mikä siitä lähti) mutta kyllä tämä vie vielä voiton hiljaisuudessaan. Tästä on hyvä jatkaa kohti talviharjoittelua, kunhan saa maantiekaudenkin ulkona ensin päätökseen...

hessu66
21.10.2019, 17.53
Jos vielä jaksatte pähkäilyä. Takana 5 vuotta Tacx iGenius traineria, joka heittäytyi järkyttävän kovaääniseksi. Jos menee uuden kapineen hankintaan niin miten jakaantuvat mielipiteet Elite Direto X:n ja Tacx NEO 2 Smartin suhteen?

PatilZ
21.10.2019, 19.07
Eikös tuo ole vähän epäsuhtainen vertailupari? Neo maksaa melkein tuplat, vaikka mäkijyrkkyydet ja max tehot ovatkin aika lähellä toisiaan. Extrahintaa tulee sit hiljaisuuden lisäksi pienistä nyansseista. Ihan kuin pyörissä, kun ne viimeiset gramman viilaukset on ne kalleimmat. Ja makeimmat. Toinen on paras ja toinen kategoriassa helvetin hyvä... mutta ei siis paras.

MakeK
26.10.2019, 09.26
Jos vielä jaksatte pähkäilyä. Takana 5 vuotta Tacx iGenius traineria, joka heittäytyi järkyttävän kovaääniseksi. Jos menee uuden kapineen hankintaan niin miten jakaantuvat mielipiteet Elite Direto X:n ja Tacx NEO 2 Smartin suhteen?

En ole perehtynyt Directo X:n kuin kuvia katsomalla ja speksejä lukemalla, mutta niiden mukaan isoin ero teknisessä rakenteessa. Directossa liike-energia välitetään hihnalla sivussa olevalle moottorille. Neossa (kaikissa versioissa) moottori on ”integroitu” suoraan takanapaan. Perusominaisuudet on varmasti hyvin lähellä toisiaan ja riittävät vakavampaakin harrastamiseen. Isoin ero on varmasti äänessä ja lisäominaisuuksissa kuten Neon Roadfeel.
Itsellä ollut Neo käytössä 3vuotta ja n. 450h. Ainoat ongelmat ollut alkuperäinen vapaaratas joka vaihtui takuuseen (uusissa on toimiva vapari) sekä alkuaikoina silloin tällöin esiintynyt kirkuva ääni, joka korjaantui magneettien puhdistuksella. Tätä ei ole enää esiintynyt pitkään aikaan.
Voin suositella Neo 2:sta, mutta jos hinta ohjaa enemmän Directo X:ään, niin ei varmasti ole huono valinta sekään [emoji106]

Onni123
27.10.2019, 19.43
On ollut harkinnassa kohtuu hintainen harjoitusvastus (noin 500€). Olen katsonut erityisesti https://www.xxl.fi/tacx-bushido-smart-trainer-pyorailyrulla-harmaa/p/1114608_1_style ja https://www.xxl.fi/elite-turbo-muin-smart-b-harjoitusvastus-musta/p/1152814_1_style . Onko kokemuksia näistä malleista? Kumpi on esim. hiljaisempi tai todellisentuntuisempi ajon aikana?
Onko teillä myöskään kokemuksia virtuaalipyöräilystä näiden mallien tietokoneohjelmilla? Haluaisin pyöräillä oikean näköisissä maisemissa. (ei esim. Zwift).

kervelo
27.10.2019, 21.56
Sportamorella on vielä hetken voimassa 30% alennuskoodi, josta aiemmin oli keskustelua toisessa ketjussa:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?24220-Alennusmyynnit&p=2918541#post2918541

Trainereista näyttää olevan tarjolla enää Kickr Snap -mallia, jolle jää alennuksen jälkeen hintaa 335€.

Jupis
28.10.2019, 13.27
On ollut harkinnassa kohtuu hintainen harjoitusvastus (noin 500€). Olen katsonut erityisesti https://www.xxl.fi/tacx-bushido-smart-trainer-pyorailyrulla-harmaa/p/1114608_1_style ja https://www.xxl.fi/elite-turbo-muin-smart-b-harjoitusvastus-musta/p/1152814_1_style . Onko kokemuksia näistä malleista? Kumpi on esim. hiljaisempi tai todellisentuntuisempi ajon aikana?

Tuo Turbo Muin ei siis ole oikea "smart" traineri vaikka nimen perusteella voisi luulla aivan muuta. Sitä ei pysty ohjaamaan millään softalla.

Juha Lehtinen
28.10.2019, 15.52
Tuo Turbo Muin ei siis ole oikea "smart" traineri vaikka nimen perusteella voisi luulla aivan muuta. Sitä ei pysty ohjaamaan millään softalla.
Aika erikoista että Turbo Muiniin on liitetty aikoinaan Smart termi kun se ei sitä kuitenkaan ole. En tiedä olisiko edes semi smart ihan sopiva kun tuo ei tee muuta kuin antaa tietoa kuuvaruudulle datasta, ei juurikaan muuta.

Firlefanz
28.10.2019, 16.29

Eikö edes Eliten omalla My E-Trainingillä?

Mutta siitä olemme varmasti yhtä mieltä että jos aikoo ja halua ajaa Zwiftissä, kuten sanotaan, tai vastaavassa, kannattaa varmasti hankkia sellainen laite jonka vastus tottelee automaattisesti Zwiftin komentoja.

Ja moni on varmaan sitä mieltä että jos on valittava kummasta maksaa kk-maksua, niin valinta ei ole Eliten app, vaikka sen avulla kaikenlaista "smartia" pystyisikin tekemään.

Firlefanz
28.10.2019, 16.45
Aika erikoista että Turbo Muiniin on liitetty aikoinaan Smart termi kun se ei sitä kuitenkaan ole. En tiedä olisiko edes semi smart ihan sopiva kun tuo ei tee muuta kuin antaa tietoa kuuvaruudulle datasta, ei juurikaan muuta.

Mitä tarkalleen ottaen "smart" aikoinaan tarkoitti? Minä olen ymmärtänyt että se tarkoitti ainoastaan ominaisuutta jossa pyöräilijä voi vain ajaa ja laite muuttaa niin sanotusti itse vastusta (jonkun ohjelman mukaan). Nykyään vain on niin että käytännössä kaikki muut "smartit" harjoitusvastukset ovat sellaisia joita Zwift ja muut pystyvät ohjaamaan.

Mutta muutenhan - mikä kieltämättä on iso "muuten" kun tiedetään esimerkiksi Zwiftin arvo viihtyvyyttä lisäävänä ja motivaatiota antavana juttuna - Turbo Muin Smart tekee ymmärtääkseni kaiken minkä muutkin. Voi ajaa kuvan kanssa RealVideolla, voi ajaa GPS-reittejä tai GoogleMapin korkeuskäyrien mukaan ja tietenkin tehdä harjoitusohjelman mukaisia treenejä ja testejä.

Vai olenko ymmärtänyt Eliten mainospuheet ihan väärin?

Jupis
28.10.2019, 19.59
Mitä tarkalleen ottaen "smart" aikoinaan tarkoitti?
Vai olenko ymmärtänyt Eliten mainospuheet ihan väärin?

Eliten kielessä taitaa "interactive" tarkoittaa samaa mitä "smart" useimmilla muilla.
Kannattaa etsiä speksistä lyhenteitä Ant+ FE-C (Fitness Equipment Control) tai Bluetooth FTMS (FiTness Machine Service protocol)

ERG mode on se jossa kompuutteri ohjaa vastusta eli pistää tavoitteeksi vaikka 200W ja vastus säätyy automaagisesti siihen vaikka polkijan kadenssi vaihtelisikin.

Firlefanz
29.10.2019, 00.00
^ Varmaan ihan hyvä vastaus, vaikka tuommoisesta siteeraamisesta en ollenkaan tykkää ja vaikka esitetyt asiat eivät olleet ennestään tuntemattomia.

Mulle taisi taas käydä niin että Eliten tapa nimetä trainerinsa sai minut sekoittamaan kaksi eri laitetta eli toisen nimessä on tai oli myös sana Real ja toisen eli tässä nyt puheena olevan ei.

jone1
29.10.2019, 10.14
Sillä muinin misuro anturilla saa vain nopeuden, kadenssin ja tehodata ARVION luurin näytölle eliten softalla. Ite käyttelin tota aikanaan juurikin eliten omalla softalla. Kai sen saa noissa peleissäkin näkymään mutta noi pelit ei sitä oikein noteraa kun siinä ei ole tehomittaria. Ulkoisella wattimittarilla varustettuna ihan soiva peli IMO. Onhan esim. tossa diretossa parempi road fiilis mutta muinillakin olisin pärjännyt jos silloin olisi ollut tehomittari.

kyöräilijä
29.10.2019, 18.36
Tänään lähti Elite Suito tilaukseen. Oli kivijalassa semmoiseen hintaan, ettei kannattanut Saksanmaalta enään tilailla. Mahdolliset takuu asiatkin hoituvat varmasti jouhevammin

niilo
30.10.2019, 21.11
Tänään lähti Elite Suito tilaukseen. Oli kivijalassa semmoiseen hintaan, ettei kannattanut Saksanmaalta enään tilailla. Mahdolliset takuu asiatkin hoituvat varmasti jouhevammin

Lähtikö mahdollisesti verkkokauppa.comista vai onko jossain muualla vielä parempaan hintaan?

kyöräilijä
31.10.2019, 11.40
Lähtikö mahdollisesti verkkokauppa.comista vai onko jossain muualla vielä parempaan hintaan?

Verkkokauppa.comin toimitus olisi mennyt Joulukuun alkuun ja Larunpyörässä oli hyllyssä, joten otin sieltä. Hieman kalliimpi, mutta ei kaiketi tarttee odotella niin pitkään.

jannevaro
31.10.2019, 12.54
Verkkokauppa.comin toimitus olisi mennyt Joulukuun alkuun ja Larunpyörässä oli hyllyssä, joten otin sieltä. Hieman kalliimpi, mutta ei kaiketi tarttee odotella niin pitkään.

Kerro sitten toimiiko vehje niin kuin pitää?

yrmis
31.10.2019, 14.38
Itse onneksi panttasin Eliten ostossa ja ostin Sportamoren alesta Wahoo Kickr Coren 550€. Ensimmäiset kokeilut eilen ja hyvältä vaikuttaa :)

WECLIMITS
31.10.2019, 18.58

Maksoin Bike24 :stä Suitosta 630€, Cyclecenterissä näyttäisi olevan 620€. Saatavuudesta en tiedä.

fiber
01.11.2019, 08.30
Yhden kolhun seurauksena Favero Assioma Duon ja Elite Direton wattilukemat ovat alkaneet poiketa toisistaan. En olekaan Diretoa kalibroinut kuin kaksi kertaa: joulukuun lopussa ostaessani ja helmikuussa kontrollin. Nyt tsekkasin uudelleen, ja kalibrointilukema oli edelleen sen alkuperäisen yhden yksikön päässä tarraan kirjoitetusta. Hyvin on pitänyt kutinsa.

h3nkka
03.11.2019, 18.52
Onko kellään kokemuksia rocker plateista? Näyttäs saavan Coplate-merkkistä rocker platea moneen eri traineriin.

fiber
03.11.2019, 22.31
Nysse sitte meni minultakin eli Elite Direton hihna. Vielä en avannut koteloa, mutta vauhtipyörässä ei vastusta vaan pieni laahaava ääni. Aika tarkkaan 5000 km kesti.

Onneksi on varalaite Elite Qubo Digital B+

Juha Lehtinen
03.11.2019, 22.49
Itse olen yrittänyt netistä etsiä omaan Drivo 2 traineriin varahihnaa pahan päivän varalta mutta en ole löytänyt. En tiedä onko Drivossa kestävämpi systeemi mutta tuskin hihna sentään ikuinen on.

JohannesP
03.11.2019, 23.03
Omassa Diretossa samaa luokkaa kilometrit ja toistaiseksi yhden kerran pitänyt kiristää hihnaa 100h paikkeilla.

Tässä ainakin Eliten tuki käskenyt lähettää sähköpostia nii lähettävät uuden:
http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=1624

Jos jaksat nii kiinnostaisi tietää miten homma hoitu.

fiber
04.11.2019, 08.04
^Laitoin meiliä sekä myyjälle eli Velosportiin että tuonne Elitelle kysyen miten hoituu. Päivitän tilanteen tänne, kun tiedän.

Laroute
04.11.2019, 10.10
Onko kellään kokemuksia rocker plateista? Näyttäs saavan Coplate-merkkistä rocker platea moneen eri traineriin.

Katselin taannoin rocker plate tietoutta ja eräällä videolla hienosti "todistettiin", että rocker plate ei voi koskaan toimia putkelta ajaessa, vaan aiheuttaa aina vastaheilurin, jossa pyörä keikahtaa aina vastakkaiselle puolelle, kuin maantiellä, joten putkelta ajamisesta tulee luonnotonta.

Hyvinhän nuo näyttää kuitenkin nyt videoilta katsottuna toimivan ainakin alkuputkelta ajoa, mutta kuinka kauan, ennen kuin se vastaheilurivoima alkaa vaikuttamaan.

fiber
04.11.2019, 10.26
Velosport: "vastasivat tosi nopeasti; lähettävät meille uuden hihnan."
Huippunopeaa toimintaa molemmilta :)

PMoi
04.11.2019, 12.01
Nysse sitte meni minultakin eli Elite Direton hihna. Vielä en avannut koteloa, mutta vauhtipyörässä ei vastusta vaan pieni laahaava ääni. Aika tarkkaan 5000 km kesti.

Alkoiko oirehtia mitenkään etukäteen vai menikö ns. kerrasta poikki?

Juha Lehtinen
04.11.2019, 12.19
Katselin taannoin rocker plate tietoutta ja eräällä videolla hienosti "todistettiin", että rocker plate ei voi koskaan toimia putkelta ajaessa, vaan aiheuttaa aina vastaheilurin, jossa pyörä keikahtaa aina vastakkaiselle puolelle, kuin maantiellä, joten putkelta ajamisesta tulee luonnotonta.

Hyvinhän nuo näyttää kuitenkin nyt videoilta katsottuna toimivan ainakin alkuputkelta ajoa, mutta kuinka kauan, ennen kuin se vastaheilurivoima alkaa vaikuttamaan.
Rocker plate alustoja taitaa löytyä jo myös eteen- ja taaksepäin liikkeelle joka varmaankin mahdollistaa realistisemman fiiliksen. Pelkkä sivuttain keikkuminen ei vielä sitä tee.

fiber
04.11.2019, 12.23
Alkoiko oirehtia mitenkään etukäteen vai menikö ns. kerrasta poikki?
Kerrasta poikki. Tosiaan kalibrointikin antoi oikean tuloksen vielä muutama päivä sitten, ja Il Giro de Rigo sujui (https://www.strava.com/activities/2838589672/overview) eilen puolentoista tunnin verran normisti. Noin 450 W loivaan ylämäkeen oli tuossa kohden kun tehot hävisivät.

JohannesP
04.11.2019, 13.28
Hyvä tietää mihin ottaa mihin ottaa ensimmäisenä yhteyttä, kun Velosportista myös hankittu.

jone1
04.11.2019, 13.59
Fiber, eli saat uuden hihnan ja vaihdat sen itse? Itellä kolmas tavi menossa diretolla ja ei oireita vielä. Kerro oliko paha homma vaihtaa tuo hihna jos ite sen teet. Onkohan hihnassa ollut joku vika vai laitteessa kenties jotain mekaanista vikaa kun noin äkkiä porsi?

fiber
04.11.2019, 14.12
Noiden katkeamisista on ollut juttua netissä paljonkin. Minulla voi olla lisärasitteena se, että lattiakorkeudella ei taida olla kuin 10 asteen lämpötila.

Teemu H
04.11.2019, 22.35
Hyvä tietää mihin ottaa mihin ottaa ensimmäisenä yhteyttä, kun Velosportista myös hankittu.

On viisautta ostaa kaikki italialainen tavara luotettavasta kotimaisesta kivijalkakaupasta :D

Vaihdoinhan minäkin Direton keväällä 2018 Velosportin kautta uuteen, muutaman kuukauden kesti ehjänä. Uusi tuli kohtuullisessa ajassa. Nyt olen näköjään lopettanut kärsimykset tallissa kokonaan, en ole ajanut trainerilla yhtään noin vuoteen.

OJ
04.11.2019, 23.14
Noi hihnat varmaan loytyvät myos isommista autovaraosaliikkeistä, jos on kiire.

Mutta mikähän on hihnan keskimääräinen käyttoikä? Mulla on ainakin 200 tuntia tolla Kickrillä enkä ole huomannut vielä mitään hihnaongelmia.

fiber
04.11.2019, 23.30
Eliten uudemmassa Suito-mallissa on ymmärtääkseni vahvempi hihna kuin Diretossa.

Suht hyvin pärjää arkiajossa vanhalla rullavetoisella Qubo Digital B+ :lla kun ottaa watit ja kierrokset Assioma Duosta.

jone1
05.11.2019, 09.26
Nyt on parissa viime reenissä direto alkanut pitämään ihmeellistä kolkottavaa ääntä. Kun polkee kovat kierrokset laitteeseen ja lopettaa polkemisen niin kolkotus jatkuu. Jollain vauhtipyörän kierrosalueilla kolkotus melkein poistuu kokonaan.

jone1
05.11.2019, 09.28
Tosta tacx neo 2 laitteesta on kahta mallia, pari sataa hintaeroa. Mitä eroa noilla on?

paaton
05.11.2019, 09.48
Suurin ero taisi olla kadenssianturi, joka mahdollistaa kaikkea kivaa. Taisi saada irti poljindynamiikkaa kuten vectoreista. Vanha malli arvioi kadenssia.

https://www.smartbiketrainers.com/tacx-neo-1-vs-tacx-neo2-6991

Siitä 1 mallin neostakin on olemassa v1 ja v2 laitteet, tosin kaikki nyt uutena myytävät ovat jo uudempaa mallia. Käsitääkseni näissä kakkosissa ei ole ollut juurkikaan ongelmia. Ainoa mahdollinen vikakohde on magneettiin kertyvät roskat, mutta tuokin koskee lähinnä ulkona ajamista.

jone1
05.11.2019, 10.05
Onko kellään tietoa miten tuon neo 2:sen tehomittari reagoi ovaalirattaisiin?

paaton
05.11.2019, 10.21
Onko kellään tietoa miten tuon neo 2:sen tehomittari reagoi ovaalirattaisiin?

Ei se voi reagoida niihin mitenkään. Neossahan ei ole tehomittaria, vaan helkkarin iso sähkömoottori, jonka virtaa mitataan.
Sama juttu kuitenkin kuin takanavasta mittaavan tehomittarin kanssa, eli ei ovaalit vaikuta tuohon.

mkp
05.11.2019, 11.29
Noi hihnat varmaan loytyvät myos isommista autovaraosaliikkeistä, jos on kiire.

Mutta mikähän on hihnan keskimääräinen käyttoikä? Mulla on ainakin 200 tuntia tolla Kickrillä enkä ole huomannut vielä mitään hihnaongelmia.

Täällä on Kickrin ekalla versiolla reilut 600 tuntia takana ja ei oo ollu ongelmia. Ja watitkin on aika kohillaan. Mihinkähän sitä sitten uskaltaa vaihtaa, kun tosta aika jättää?

PMoi
05.11.2019, 11.36
Neosta on olemassa neljä versiota.

T2800 Neo 'v1' Alkuperäinen 2017.
T2800 Neo 'v2' Hivenen muutettu kotelo parantaa yhteensopivuutta pyöränrunkojen / takavaihtajan vaihtajan kanssa 2018.
T2850 Neo 2 Kadenssianturi 2018
T2875 Neo 2T vahvemmat magneetit ja muutenkin parannettu, eliminoi raskaalla kuormalla tapahtuneen 'tire slip:in' 2019

https://support.tacx.com/hc/en-us/articles/360000457369-Documentation-and-models

https://www.dcrainmaker.com/2019/09/hands-on-tacxs-neo-2t-smart-trainer-with-increased-power.html

Juha Lehtinen
05.11.2019, 12.16
Täällä on Drivo 2.lla ajettu liki 8000km ja ainkin tämä laite on vielä ollut luotettava. Jotain pientä natinaa on kuulunut mutta tuostakin on selvinnyt kun on ruuvit kiristänyt ja vähän "deodoranttia" ruiskassut natiseviin kohteisiin. Joskus teen pistokokeita ja tarkistan tehomittarin tarkkuutta Quarqin tehomittariin ja hyvin yhteneväiset ovat lukemat olleet.

hessu66
05.11.2019, 13.33
En ole perehtynyt Directo X:n kuin kuvia katsomalla ja speksejä lukemalla, mutta niiden mukaan isoin ero teknisessä rakenteessa. Directossa liike-energia välitetään hihnalla sivussa olevalle moottorille. Neossa (kaikissa versioissa) moottori on ”integroitu” suoraan takanapaan. Perusominaisuudet on varmasti hyvin lähellä toisiaan ja riittävät vakavampaakin harrastamiseen. Isoin ero on varmasti äänessä ja lisäominaisuuksissa kuten Neon Roadfeel.
Itsellä ollut Neo käytössä 3vuotta ja n. 450h. Ainoat ongelmat ollut alkuperäinen vapaaratas joka vaihtui takuuseen (uusissa on toimiva vapari) sekä alkuaikoina silloin tällöin esiintynyt kirkuva ääni, joka korjaantui magneettien puhdistuksella. Tätä ei ole enää esiintynyt pitkään aikaan.
Voin suositella Neo 2:sta, mutta jos hinta ohjaa enemmän Directo X:ään, niin ei varmasti ole huono valinta sekään [emoji106]

Kiitos kommenteista. Neo päätyi ostoslistalle 👍

paaton
05.11.2019, 13.40
Eli tuo 2T malli tosiaan sisältää jo tekniikkaa, minkä vuoksi se kannattaa valita yli ykkösen. 1 versioita ei taida enää alesta löytyä.

TKe_
05.11.2019, 22.42
Eli tuo 2T malli tosiaan sisältää jo tekniikkaa, minkä vuoksi se kannattaa valita yli ykkösen. 1 versioita ei taida enää alesta löytyä.
Ja olisiko tämä 2T ensimmäinen versio missä on Garmin mukana. Onko se hyvä vai huono, jää nähtäväksi, mutta ainakin luulisin, että garmin tuohon softapuolen kehittämiseen jotain paukkuja laittaa (esim. se pyöräilyn dynamiikka on tulossa tuohon 2T malliin).

fiber
05.11.2019, 23.23
Nyt on sitten tulossa yksi hihna Velosportin/maahantuojan kautta ja toinen valmistajan kautta. Tässä asiassa olivat kyllä vikkeliä palvelemaan.

En jaksa koko saagaa kirjoittaa tänne, blogissa (https://fillari.blogspot.com/2019/11/snapping-belt-and-losing-chance-to-ride.html) vähän trainerin / Assioma Duon tehonmittauspulmista.

jone1
08.11.2019, 16.16
panin sitten tilaten uusimman neo2:sen. Saapa nähdä mitä postilakko vaikuttaa toimitukseen. toivottavasti ei satu maanantaikappaletta kohdalle, ei kiinnostais yhtään lähteä mihinkään palautusrumbaan.

Huoleton
08.11.2019, 17.07
Neo 2 pyöräilyn dynamiikka on sitä että se lähettää L/R balanssin ANT+ mukana. Garminia tuossa varmaan on se että ominaisuuden nimi on cycling dynamics eikä ihan vaan power balance. On kyllä mahdollista että tuolta tulee joskus jotain lisääkin kun kuulemma Tacxin omalla softalla windowsilla näkee maapähkinäkuvionkin. Mun ymmärryksen mukaan sama löytyy sekä neo 2 että 2t malleista. 2t on vaan mekaanisesti erilainen.

Meillä on nyt käytössä 2T ja Kickr 2017. Molemmat on tosi hyviä, mutta erilaisia. Isoin ero tulee ehkä sitä kautta että kickerissä eturengas on lattiassa. Se tekee ajamisesta toisaalta kivempaa, toisaalta se taas luikertelee kun tankoa heiluttaa. Jos ei tykkää niin saahan siihen palikan alle. Neossa on tosi fiksattu fiilis rengas palikalla ja kun trainerin runko vähän joustaa niin se pysyy paikallaan tosi hyvin. Taas hyvässä ja pahassa. Jousto on ehkä kiva, mutta enempää tollasta suoraa sivujoustoa en kaipaisi.
Kumpikaan ei ole äänetön etenkään kovassa vauhdissa, mutta 2017 kickerissä on selvästi kuultava ulina. Yksin ajellessa Neo on tuossa mielessä selvästi parempi. Kaksin ajellessa tuota ei juuri huomaa. Kovan melun saa aikaan vapaarattaalla kovassa vauhdissa kummallakin. Kickr ei ole ikinä narissut, mutta Neosta välillä kuuluu narinaa. Voi olla fiksattavissakin.
Poljintuntuma on molemmissa hyvä mutta erilainen. Mun mielestä jossain tilanteissa toinen on parempi ja jossain toisinpäin. Pojalle Neo oli liian soinen ja tykkää kickeristä, joka on kiva, kun itse ajelen mielummin Neolla.
Olisi kiva koittaa uutta kickeriä jos siinä on vielä kovempi inertia kun vanhassa.