Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21

Jyrce
04.07.2018, 11.52
Itse ainakin huomasin että harjoitusvastukselle tarkoitettu rengas ei luista vastuksessa niin kuin normi maantierengas. Mielummin kuluttaa sitä harjoitusrengasta kuin ulkokäyttöön tarkoitettua. Tosin vaihtamisen vaiva siinä on jos ei toista kiekkoa hommaa.

kuovipolku
04.07.2018, 12.20
Sellaisenkin neuvon olen saanut että kiristettäessä rengas saisi olla 1-2 barin verran "vajaa". Eli kun sitten pumppaa täydet paineet, rengas ikään kuin kiristyy vielä lisää.

Olen myös käsittänyt että renkaan lipsuminen on nimenomaan se joka kuluttaa rengasta (ja voi joillain trainerirenkailla tuottaa valtavalta näyttävän määrän sinistä kumipurua).

fiber
04.07.2018, 13.22
Minullakin on rullaan perustuva vastus. Ajoin viime talvena 2500-3000 km sen päällä vanhaa ulkokumia kulutellen, normipaineilla eli 7-7,5 bar. Saatan jatkaa samalla myös ensi talvena, mutta kun noita puolipitoisia jää ulkokäytöstä, taidan heittää pois.

En ymmärrä tuota kuovipolun ajatusta, että rengasta ei pumppaisi täyteen. Yhtä lailla se painautuu myös tienpintaa vasten, hiukan erilainen muoto painaumalla vain.

kuovipolku
04.07.2018, 14.16
En ymmärrä tuota kuovipolun ajatusta, että rengasta ei pumppaisi täyteen. Yhtä lailla se painautuu myös tienpintaa vasten, hiukan erilainen muoto painaumalla vain.

(1) Ajatus ei ole minun. Se jolta neuvon sain on fiksumpi, kätevämpi ja täyspäisempi kaveri kuin minä. En ole edes kokeillut sitä käytännössä koska koin niin suurta vastenmielisyyttä vanhaa, tyhmää ja äänekästä traineriani kohtaan.

(2) Tarkoitus ei ollut jättää rengasta vajaaksi. Renkaan pumppaaminen täyteen oli proseduurin oleellinen osa. Kyse oli vain siitä että tehtiinkö se ennen renkaan kiristystä vai sen jälkeen

(3) En enää ymmärrä muutenkaan yhtään mitään.

Juha Lehtinen
04.07.2018, 14.24
Tervehdys foorumille ja tässä nyt tulee ensimmäinen viestini tänne:)

Olen siis täysin ummikko pyöräilyyn liittyvissä asioissa ja näin 30 kynnyksellä päätin tämän lajin harrastamisen aloittaa. Viime lauantaina ostin maantiepyörän ja suomen sääoloista johtuen tänään kävin ostamassa biltemasta tuon harjoitusvastuksen.

Varmasti täälläkin 100 kertaa kerrottu ohjeet aloittelijalle mutta kysyn nyt kuitenkin.

Eli mitäs tuossa sit pitää ottaa huomioon? Eniten askarruttaa että mistä tiedän koska vastus ottaa ns. ”Sopivasti” kiinni renkaaseen kuitenkaan sitä turhaan kuluttamatta? Ohjeissa kun ei kerrottu kuin siten ettei luista?

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen ja tulen varmasti jatkossakin eri osioissa ”tyhmiä” kyselemään :D
Aika yleinen ohje kun vastusrulla ottaa renkaaseen kiinni niin täydet 3-kierrosta vielä kiristää. Itse pidän takarenkaassa samat paineet kuin ulkona ajaessa eli 7-7,5bar niin kuin fiber vastauksessaan sanoi. Ja rengaspaineita ei tarvitse vajauttaa traineriin asennettaessa.

kuovipolku
04.07.2018, 17.01
Aika yleinen ohje kun vastusrulla ottaa renkaaseen kiinni niin täydet 3-kierrosta vielä kiristää. Itse pidän takarenkaassa samat aineet kuin ulkona ajaessa eli 7-7,5bar niin kuin fiber vastauksessaan sanoi. Ja rengaspaineita ei tarvitse vajauttaa traineriin asennettaessa.

(3) En enää ymmärrä muutenkaan yhtään mitään.

PS Mutta ihan hirveän iloinen olisi jos joka trainerilla enemmän ajaa kokeilisi tätä esittelemääni ja Lehtisen yllä vajauttamiseksi nimittämää tapaa. Huomaako mitään eroa kun (a) renkaassa on ollut esimerkiksi se 7-7,5 bar ennen kiristämistä tai (b) renkaassa on ollut 6- 6,5 bar ennen kiristystä ja siihen on pumpattu se 7-7,5 bar kiristyksen jälkeen? Ja jos huomaa, onko koettu tuntuma parempi vai huonompi? Ja jos mahdollisuus seurata watteja, asettuvatko ne paremmin kohdalle vai eikö siinäkään huomaa eroa?

PPS Semmoisenkin vinkin olen saanut että trainerilla renkaassa saisi kernaasti olla korkeammat paineet kuin maantiellä. Olisi se ainakin siinä mielessä ymmärrettävä ettei silloin tarvitse ajatella asfaltin karkeutta eikä kuoppia eikä snake biteja ja rullan sileyskin vastaa lähes yksi yhteen niitä laboratorio-olosuhteita joissa korkeampi paine aikanaan todettiin matalampaa paremmin rullavaksi. Mutta tämän enempää en kehtaa kokemuksen vähyyden vuoksi enkä arvaa väärinymmärrysten pelossa asiasta puhua:eek:

fiber
04.07.2018, 18.20
Olen ajanut avorullilla monenlaisilla paineilla: 23mm kumit ja paineet 5 - 9 bar. Minulla on perusrullat eli tyhmät ja säätymättömät, joten ainoa tapa lisätä vastusta on madaltaa rengaspaineita.

Ottamatta kantaa kiristelyihin ja Bilteman tuotteisiin, niin ainakin avorullilla matala paine = korkea vastus. Ennen kuin hankin trainerin, tämä oli aika tarpeellinen leikki, että sai hiukan tehojakin pyöritykseen. Nykyisin saatan aloittaa vartin avorullilla (7,5 bar) ja jatkaa sen jälkeen trainerilla. Arvostan suuresti tavallista vastusrullaan perustuvaa traineria, kun ei tarvitse tehdä fillarille mitään avorullilta traineriin siirtyessäni.

jone1
06.07.2018, 16.45
Onko kukaan koittanut tehdä Garmin connectissa pyöräilyharjoitusta ja ajaa sitä trainerilla? Mulla edge 1030 ja edge 1000 + Direto. Toimiiko erg modessa?
Joskus koitin 1030 laitetta sisäpyöräilymoodissa ilman tehtyä harjoitusta ja sain sen edgen ohjaamaan traineria erg moodissa mutta oli kankeampi käyttää kuin eliten oma softa.
Itselleni vastaten että hyvin toimii diretossa toi erg ohjaus edge 1030 laitteella. Tein connectissa intervallireenin ja moitteetta pelas.

jone1
08.07.2018, 14.07
https://www.youtube.com/watch?v=ZAxk_8oRzhc&feature=youtu.be

Siitä uutta remmitraineria taas eliteltä.

http://www.elite-it.com/en/products/global/trainers/smart-bike/fuoripista designiä himaan.

Needleman
15.07.2018, 10.36
Tässä ilmojen viiletessä alkanut katseleen traineriä ja olen päätymässä wahoo kickr 2018 malliin jota kohta alkaa saamaan. Tarkoitus aloittaa ajelu zwiftin kanssa. Pyörässäni stagesin wattikampi, josta käsittääkseni saan kadenssin ja watit. Kone puolena tuun käyttään windows läppäriä ja ipadia pro (2017). Sykevyönä garminin vyö ja edge 1000.
Ja sit kysymys. Tarvinko vielä jonkun ant+ tikun läppäriin vai toimiiko kaikki bluetoothin kautta?

Moska
15.07.2018, 12.19
Tässä ilmojen viiletessä alkanut katseleen traineriä ja olen päätymässä wahoo kickr 2018 malliin jota kohta alkaa saamaan. Tarkoitus aloittaa ajelu zwiftin kanssa. Pyörässäni stagesin wattikampi, josta käsittääkseni saan kadenssin ja watit. Kone puolena tuun käyttään windows läppäriä ja ipadia pro (2017). Sykevyönä garminin vyö ja edge 1000.
Ja sit kysymys. Tarvinko vielä jonkun ant+ tikun läppäriin vai toimiiko kaikki bluetoothin kautta?

Taitaa ainakin garminin sykevyö kaivata ant+ yhteyttä, stages käyttää lisäksi Bluetooth plussaa.
Wahoossahan on wattimittaus itsessään ja onkohan tuossa mallissa jopa cadenssimittauskin, itselläni on snap josta se uupuu, mutta jäänyt mielikuva että tuossa se olisi.

Needleman
15.07.2018, 14.30
Kiitos. Empä tullut ajatelleeksi attä sykevyön takia tarviin ant tikun.

jone1
15.07.2018, 19.00
Et tarvii kun hommaat ton.
https://www.clasohlson.com/fi/Sykevy%C3%B6-Wahoo-Tickr/31-8659
Molemmat signaalit ja toimii.

Moska
15.07.2018, 19.45
Tai tuon
https://m.clasohlson.com/fi/Sykevyö-Wahoo-Tickr-X/31-8114.
Ja polarillakin hyviä, tai se ant+ tikku..

arisaast
12.08.2018, 09.58
Miten Sramin Eagle 1x12 toimisi Eliten suoravetotrainereissa (Kura tai Direto)?

Pähkäilin että luultavasti toimisi näillä Shimanon vapaarattaalle saatavilla olevilla 12sp maastopakoilla kuten SunRace:

https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mz90-12-speed-cassette-11-50-673901

Sramin 1x11 XD voimansiirrossa ei kai ongelmaa kun käyttää vain 11sp maantiepakkaa.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

travelleroftime
12.08.2018, 11.20
Miten Sramin Eagle 1x12 toimisi Eliten suoravetotrainereissa (Kura tai Direto)?

Pähkäilin että luultavasti toimisi näillä Shimanon vapaarattaalle saatavilla olevilla 12sp maastopakoilla kuten SunRace:

https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mz90-12-speed-cassette-11-50-673901

Sramin 1x11 XD voimansiirrossa ei kai ongelmaa kun käyttää vain 11sp maantiepakkaa.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Eliten sivuilta (http://www.elite-it.com/en/products/us/trainers/interactive/direto#spec): It's compatible with Shimano 9/10/11 speed, SRAM & Campagnolo 9/10/11 speed.

Kura: Freehub compatible with standard Shimano-Sram 9/10/11 speed sprocket cassettes. A freehub compatible with standard Campagnolo 9/10/11 speed sprocket cassettes is also available.

Laroute
18.08.2018, 14.05
Muistan jossain nähneeni juttua siitä juoksumaton kaltaisesta ja kallistuvasta trainerista. Onko jollain kokemuksia siitä ja mikä oli valmistaja. Voisin satsata sellaiseen, jos on hyvä peli.

Coasting
18.08.2018, 14.18
Tässähän tämä:
http://magnum.tacx.com/

Laroute
18.08.2018, 14.28
^ Juuri tuota tarkoitin. Onko kellään kokemuksia siitä? Hintakin on sopiva, mutta pitäisi päästä ensin kokeilemaan ja kuulemaan muiden kokemuksia.

jone1
18.08.2018, 15.31
Pinkka täytyy olla kunnossa jos ton ostaa. 8000€ vissiin. Onko jossain kaupassa myynnissä?

Juha Lehtinen
18.08.2018, 20.12
^ paljon halvempi vaihtoehto on ostaa vaikkapa wahoon kickr ja wahoon climb jos haluaa fillarin etupään nousevan ja laskevan. Magnumia ei taida olla tarjolla muualla kuin Belgiassa ja Hollannissa.

Laroute
18.08.2018, 21.15
Tuossa Magnumissa kiehtoo tuo hyvin todentuntuinen ajotuntuma alustaan ja putkelta ajon todentuntuisuus. Noi perinteiset trainerit on jäykkiä jöpököitä putkelta ajaessa.

mkp
18.08.2018, 23.15
Mulla on edelleen toi Wahoo Kickr 2015 malli käytössä. Minkäänlaisia ongelmia ei ole sen kanssa ollut. Kauankohan tollasella vempaimella voi olettaa olevan käyttöikää noin yleisesti? Mitään huoltoja en ole siihen tehnyt -päivittänyt tietty softan aina uusimpaan ja kalibroinnu silloin tällöin. Pitäiskö sille joskus jotain muitakin toimenpiteitä tehdä? Ketjuja olen tietty vaihtanu venymän mukaan ja takapakan aattelin nyt syksyksi vaihtaa. Tunteja on sillä kertynyt tollaset reilut 400 kaikkiaan.

Juha Lehtinen
19.08.2018, 19.10
Mulla on edelleen toi Wahoo Kickr 2015 malli käytössä. Minkäänlaisia ongelmia ei ole sen kanssa ollut. Kauankohan tollasella vempaimella voi olettaa olevan käyttöikää noin yleisesti? Mitään huoltoja en ole siihen tehnyt -päivittänyt tietty softan aina uusimpaan ja kalibroinnu silloin tällöin. Pitäiskö sille joskus jotain muitakin toimenpiteitä tehdä? Ketjuja olen tietty vaihtanu venymän mukaan ja takapakan aattelin nyt syksyksi vaihtaa. Tunteja on sillä kertynyt tollaset reilut 400 kaikkiaan. Youtubesta löytyy Shane Millerin (https://www.youtube.com/watch?v=45x2zamskhw) vihje tuohon hommaan. Hihnan vaihto tarvittaessa, vapaarattaan purku/puhdistus/rasvaus ja optisen silmän puhdistus.

inconel
31.08.2018, 16.26
Olen harkitsemassa trainerin ostoa. Minulla on boost-akselinen maasturi ja huvittaisi tehdä sillä wattiperustaista treeniä talvella. Tarkoitus on ostaa "suoravetomalli". Boost-akseli ja "long cage" takavaihtaja rajoittavat hieman vaihtoehtoja. Käytännössä mahdollisia taitaa olla <1000€ hintaluokassa Eliten (adapterilla) ja Wahoon trainerit? Eniten ostamisen halua herättää tällä hetkellä Wahoo Kickr Core. Asutaan pienessä rivarissa ja käytännössä sijoituspaikaksi tulee olohuone. Treeniaikani tulee olemaan yleensä ennen töitä tai muuten lasten nukkuessa joten hiljaisuus on erittäin tärkeä kriteeri. Kickr Coren pitäisi olla hyvin hiljainen? Jos joku tietää paremman vaihtoehdon niin olen vastaanottavainen uusille ideoille.

Monet täällä virittää läppärin tai muun vastaavan pyörän eteen. Olen itse ajatellut seuraavaa: Wahoo Element Bolt kiinni pyörään ja harjoitusten ohjaus sitä kautta. Viihdyttämiseen meinasin fiiliksestä riippuen äänikirjaa tai edessä olevaa töllöä. Jos ei meinaa käyttää zwiftiä tms niin onko mitään syytä tämän järeämpään tietotekniikka-arsenaaliin?

Moska
31.08.2018, 18.50
Olen harkitsemassa trainerin ostoa. Minulla on boost-akselinen maasturi ja huvittaisi tehdä sillä wattiperustaista treeniä talvella. Tarkoitus on ostaa "suoravetomalli". Boost-akseli ja "long cage" takavaihtaja rajoittavat hieman vaihtoehtoja. Käytännössä mahdollisia taitaa olla <1000€ hintaluokassa Eliten (adapterilla) ja Wahoon trainerit? Eniten ostamisen halua herättää tällä hetkellä Wahoo Kickr Core. Asutaan pienessä rivarissa ja käytännössä sijoituspaikaksi tulee olohuone. Treeniaikani tulee olemaan yleensä ennen töitä tai muuten lasten nukkuessa joten hiljaisuus on erittäin tärkeä kriteeri. Kickr Coren pitäisi olla hyvin hiljainen? Jos joku tietää paremman vaihtoehdon niin olen vastaanottavainen uusille ideoille.

Monet täällä virittää läppärin tai muun vastaavan pyörän eteen. Olen itse ajatellut seuraavaa: Wahoo Element Bolt kiinni pyörään ja harjoitusten ohjaus sitä kautta. Viihdyttämiseen meinasin fiiliksestä riippuen äänikirjaa tai edessä olevaa töllöä. Jos ei meinaa käyttää zwiftiä tms niin onko mitään syytä tämän järeämpään tietotekniikka-arsenaaliin?

Melkein suosittelen vaikka kännykkä /trainerroad yhdistelmää. Ainakaan Ihtellä ei piisais mielenkiinto pelkästään boltin avulla. Siihenhän piisais jo vaijerisäätöimen tyhmä traineri.

inconel
31.08.2018, 19.33
Olin jostain saanut päähäni että trainerroad treenit saa suoraan bolttiin. No näin ei näemmä ole. Pitää siis laittaa puhelinteline, eipä se ole kummoinen investointi. Kiitos.

PMoi
31.08.2018, 20.19
Jokos täällä on porukat havitelleet liikkuva alustoja trainerin alle?

Tässä lienee yksi ehdokas, jos saavat tuotantoon:
https://www.dcrainmaker.com/2018/07/cycleops-shows-off-new-indoor-trainer-moving-platform.html

Juha Lehtinen
31.08.2018, 23.36
Itse olen nuo kiikkualustat joutunut hylkäämään ajatuksista jo pelkästään tilan puutteen vuoksi. Fillarin runkoa säästävä ratkaisu tuo toki olisi.

kervelo
01.09.2018, 14.55
Jokos täällä on porukat havitelleet liikkuva alustoja trainerin alle?

Tässä lienee yksi ehdokas, jos saavat tuotantoon:
https://www.dcrainmaker.com/2018/07/cycleops-shows-off-new-indoor-trainer-moving-platform.html

Wanhassa kineticin tock&roll-trainerissa on hyvä tuntuma. Harmi ettei kukaan valmista älytrainereita vastaavalla rakenteella; syynä lienee se, että kiikkurunko saattaa olla patentoitu.

90kg
01.09.2018, 18.38
Ekaa traineria zoomailen ja päätymässä siihen että halpapäästä ostan ensimmäisen hankinnan eli käytännösssä perinteisen harjoitusvastuksen. Onko foorumilla mielipiteitä Eliten mallien välillä?

B-D:ltä esimerkkihinnat. Toki vertaan eri verkkokaupat sitten kun tilaan

Elite Qubo Power Fluid 234,45 € (https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-qubo-power-fluid-66043)

Elite Qubo Digital Smart B+ 311,56 € (https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-qubo-digital-smart-b-459855)

Omat preferenssit:

1. Niin hiljainen kuin perinteinen voi vaan olla (kerrostalo). Olen ymmärtänyt Fluidi on tässä parempi kuin magneetti
2. HR treeniä
3. laskennallinen power ja Swift yms olisi kiva lisä

Vanha Turbo Muinkin (https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-turbo-muin-459857) on samoissa hinnoissa, mutta Youtube on täynnä videoita joissa ilmeisesti on alkanut nesteet vuotaa ja vehje alkaa pitämään kovaa meteliä joten vähän skeptinen kuinka iso tai pieni osa laitteista on lopulta pidemmän päälle toimivia.

Vaikea päättää kumpi noista Eliten perinteisistä olisi se mielitietty

Qubo Digital Smart B+ ymärtääkseni magneettiversio mutta siinä tulisi lakennallinen poweri mukana joten Swift-maailma aukeaisi. Pohdin että pitääköhän tuo Digi B+ nyt sitten enemmän ääntä kuin Fluid. Ja paljonko.

otski
01.09.2018, 19.41
Tuollaisella palikalla saa myös Qubo Fluidista laskennallisen tehon pihalle: Misuro B+ (https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-misuro-b-459875)

90kg
01.09.2018, 20.03
Tuollaisella palikalla saa myös Qubo Fluidista laskennallisen tehon pihalle: Misuro B+ (https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-misuro-b-459875)

Tuo on jäänyt vähän epäselväksi että saako tuon palikan periaatteessa mihin treineriin vaan. Eikö se perustu kadenssiin ja nopeuteen?

En tajunnut kun jossain vanhassa Eliten mallissa (en muista mikä) kerrottiin saatavan Misuro B+ lisäpalikan mutta sitten sanottiin että vain vuoden20XX malliin saa ja vanhempiin ei.

otski
01.09.2018, 20.14
Tuo on jäänyt vähän epäselväksi että saako tuon palikan periaatteessa mihin treineriin vaan. Eikö se perustu kadenssiin ja nopeuteen?

Ei, tuo toimii vain (osassa) Eliten trainereissa. Tuon toiminta perustuu trainerin rullan pyörimisnopeuden (ja pyörimisnopeuden muutosten) tarkkailuun, mutta sen lisäksi pitää tietää trainerin vastuskäyrä.

Toki vastaavaa tekniikkaa käytetään tehonarvioimiseen lähes kaikissa edullisissa ja keskihintaisissa trainereissa.

90kg
01.09.2018, 21.46
Ei, tuo toimii vain (osassa) Eliten trainereissa. Tuon toiminta perustuu trainerin rullan pyörimisnopeuden (ja pyörimisnopeuden muutosten) tarkkailuun, mutta sen lisäksi pitää tietää trainerin vastuskäyrä.

Toki vastaavaa tekniikkaa käytetään tehonarvioimiseen lähes kaikissa edullisissa ja keskihintaisissa trainereissa.

Ok, thänks.

Tuossa B-D Quobo Fluidin (https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-qubo-power-fluid-66043) sivulla on tuommoinen taulukko Eliten harjoitusvastuksista ja Fluidin kohdalla ei ole ruksia Misuro Blun ja Misuro+ kohdalla. Toisaalta ei ole muuten Digitalinkaan kohdalla. Hämmentävää.

VesaP
10.09.2018, 16.00
Kysyin Tacxilta että onko niillä työn alla vastaavaa laitetta Tacxin trainereille mitä Kickr:llä on eli Kickr Climb, niin vastasivat ettei ole. Tiedä sitten totuutta mutta jos näin, Tacxin mielestä tuo sit sit ole bisneskselle kannattava laite valmistaa, muutenhan se olis jo tehty.

OJ
20.09.2018, 05.00
Wanhassa kineticin tock&roll-trainerissa on hyvä tuntuma. Harmi ettei kukaan valmista älytrainereita vastaavalla rakenteella; syynä lienee se, että kiikkurunko saattaa olla patentoitu.
Kun hätä on suuri on apukin ainakin jossain määrin lähellä https://www.dcrainmaker.com/2018/09/kinetic-r1-trainer-direct-drive.html

Laroute
22.09.2018, 11.53
Onkos jollain kokekemuksia Elite Real E-motion B+ rullista? Itselläni on satojen tuntien kokemus perinteisistä rullista. Mitenkä nämä "kelluvat" E-rullat vertautuvat esim. Tacx Neo traineriin. Trainereissa ärsyttää niiden jäykkä olemus ja olen fundeerannut näitä E-rullia. Pelittääkö kaikki normitraineriohjelmat tässä? Onko markkinoilla vielä jotain parempaa. Tacxin "juoksumattoakin" olen harkinnut, mutta joutuisi syömään pari viikkoa tonnikalaa, jos sen ostaisi.

Lakuduunaa
23.10.2018, 15.42
Onko olemassa jotain järkevän hintaista 12x148 perällä varustetulle maasturille sopivaa traineria ? Ihan näin mielenkiinnosta ajattelin asiaa..

TurboKoo
23.10.2018, 16.03
Ainakin Eliten Diretoon, Drivoon ynnä muihin samanlaisiin löytyy boost adapteri, joka on vain pidempi vasemman puolen päätyholkki.

huotah
23.10.2018, 18.32
Onko olemassa jotain järkevän hintaista 12x148 perällä varustetulle maasturille sopivaa traineria ? Ihan näin mielenkiinnosta ajattelin asiaa..Wahoo Kickr Core

Juha Lehtinen
23.10.2018, 20.12
Wahoo Kickr Core
Yksi ääni lisää tuolle.

Fjälle
24.10.2018, 11.59
Mahtaako joku tarvita toimivaa biltema-traineria. Ei maksa mitään. Nouto Lohjalta.
Viestiä tulemaan. Jos on ruuhkaa, punkku nopeuttaa ;)

PatilZ
24.10.2018, 17.01
ERG vai ei? Ja milloin? Tappaako ERG harjoittelun? Onko älytrainerin järki oikeasti vain siinä, miten se toistaa simuloidun ajoympäristön ilmiöitä polkimiin?

Itse en tykkää ollenkaan ERGistä jos intervallin pituus on 60 sekunttia tai alle, koska.....Trainerilta (mulla onTacx Neo) kestää kuitenkin harmittavan kauan päästä haluttuun tehoon. 10 sekunnin sprintistä voi mennä puolet vastuksen hakemiseen ja toisaalta sprintin loputtua jää vastus pitkäksikin aikaa päälle. Jos on sprintti ja kadenssi on unohtunut hitaaksi, niin iso riski, että lyö pyörittämisen pysäyttävät vastukset.

En tykkää ERGistä mitenkään erityisesti, jos tehot on FTP tai yli. Sweet spott sen sijaan ihan ok. Tämä koska.... Kovemmissa tehoissa on helpompaa, jos teho saa vähän elää. Kynnyksen alla tällaista ilmiötä en koe. On jotenkin myös luontevampaa itse etsiä se haluttu teho kovemmissa rykäisyssä, henkimaailman asioita. Että itse on kapteeni, joka pyörää kuljettaa. Erityisen turhauttavaa on Zwiftissä mennä mäkeä ylös ERG-moodissa.

paaton
24.10.2018, 17.35
Olen tuota miettinyt itsekkin paljon. Minä kyllä tykkään erg:stä, enkä ole kyllä huomannut viiveitä. Ant+ pätkii, mutta kuulemma se korjaantuu usb johdolla jossa on ulkoinen virta. Bluetooth ei katko minulla. Varsinkin on/off seteissä erg on tosi kiva. Puhdasta kärsimystä. Laskee vaan sekuntteja ja lataa täsmälleen oikealla kohdalla watteja polkimiin.

Ja minä en koe erg:tä mitenkään kiinteäksi, jossa ei voi tehdä itse mitään. Siinähän voi vaihdella kadenssia vapaasti, eli vääntöä voi kyllä muutella vedon aikana. Lepoa siinä ei turhaan saa.

OJ
25.10.2018, 17.57
ERG on jees täälläkin päässä. Tosin mä en tee mitään lyhyitä vetoja tai sprinttejä trainerilla, niin ei ole mielipidettä asiasta.

fiber
26.10.2018, 13.44
ERG vai ei? Ja milloin? Tappaako ERG harjoittelun? Onko älytrainerin järki oikeasti vain siinä, miten se toistaa simuloidun ajoympäristön ilmiöitä polkimiin?
...On jotenkin myös luontevampaa itse etsiä se haluttu teho kovemmissa rykäisyssä, henkimaailman asioita. Että itse on kapteeni, joka pyörää kuljettaa. Erityisen turhauttavaa on Zwiftissä mennä mäkeä ylös ERG-moodissa.
Mulle ERG maistui huonosti ja olen jättänyt ne taakseni. Mieluummin Zwiftissä maiseman ja edellä menevien selkien tai takaa tulevien mukaan. Into piukeena ylämäkeen ja ylimalkaisesti siitä huolen pitäen, että tulee treenin aikana osapuilleen sopivasti eri sykealueilla. Jos olisin kisakuski, niin tämä ei toimisi, kun niitä lyhyitä maksimi-intervalleja ei juuri tule tehtyä.

timpe
26.10.2018, 14.12
ERG on aina päällä, lähinnä tulee ajettua sweetspot ja over-under tapaista intervallia Tranerroadilla TV:tä katsellen tai musiikkia kuunnellen. Välissä joitain Sufferfest videoita, mutta niissäkin aina ERG. Traineri tapa pitää edes jonkinmoinen kunto yllä talven yli.

irene
11.11.2018, 23.39
Hei mitäs musiikkia te kuuntelette trainerilla ajellessa? Tarttis löytää jotain mitä kuunnellessa kadenssi pysyis mukavasti 90rpm paikkeilla. Leffaa katsellessa tms puuhaillessa meinaa kadenssi pudota liian alas.

Musiikin suhteen oon lähes kaikkiruokainen, kirkonpolttohevi ei ehkä uppoa, mutta melkein kaikki muu.

Gesendet von meinem SM-T280 mit Tapatalk

Coasting
12.11.2018, 00.34
Tällä voit etsiä mieleistäsi musiikkia sopivalla tempolla:
https://songbpm.com/

VesaP
12.11.2018, 10.21
Hei mitäs musiikkia te kuuntelette trainerilla ajellessa?

di.fm (kymmeniä ja taas kymmeniä jumpekanavia, esim "nightcore", biitti lienee sopiva...)

radiotunes.com (jos haluu vähän rauhallisempaa, miljoona kanavaa täälläkin)

jazzradio.com (no, jazzia nimensä mukaisesti)

classicalradio.com (joo, voi sitä Mozartin kanssa traineroidakin)

rockradio.com (jos se hevi sittenkin uppoaa, tai joku muu rokkigenre)

Näille kaikille löytyy kätevä android (ja varmaan myös iphone) sovellus.

fiber
12.11.2018, 19.01
Hei mitäs musiikkia te kuuntelette trainerilla ajellessa? Tarttis löytää jotain mitä kuunnellessa kadenssi pysyis mukavasti 90rpm paikkeilla. Leffaa katsellessa tms puuhaillessa meinaa kadenssi pudota liian alas.

Musiikin suhteen oon lähes kaikkiruokainen, kirkonpolttohevi ei ehkä uppoa, mutta melkein kaikki muu.

Gesendet von meinem SM-T280 mit Tapatalk
4 Play all (https://www.youtube.com/watch?v=gX0ZJVrNI3A&list=PLtlwSHj_r7hObntMbb7C89o46u-94_iZj)

OJ
15.11.2018, 05.08
En ole koskenut di.fm palveluun useampaan vuoteen koska kanavat eivät oikein jaksaneet enää napata, mutta ehkä nyt on mennyt pahin electro house vaihe ohi. Mä kuuntelen musiikki podcasteja nykyään.

Mutta asiasta kysymykseen. Onko kukaan törmännyt Zwift/1. gen Kickr teho-ongelmaan kun pitäisi ajaa alle 100 watin teholla ERG-asetuksessa? Vaimo aloitti Zwiftissä ajamisen ja noissa treeneissä palautukset ja PK menee alle 100 watin. Ongelma on, että traineri ei pidä tehoja esim. tavoitteena olevassa 85 watissa vaan antaa tehojen karkailla. Onkohan kyseessä joku Kickrin ominaisuus vai onkohan tähän olemassa jotain korjaavaa toimenpidettä.

Omassa ajossa vastus käy ja kukkuu normaalisti.

Teemu H
15.11.2018, 10.19
^En tiedä yhtään liittykö asiaan, mutta ainakin Elite Diretossa on min/max tehoarvot per välitys.

Pitää siis ajaa pienellä vaihteella, jos haluaa tuollaista pientä vastusta.

jone1
15.11.2018, 11.06
Diretossa en ole isoo rieskaa edestä tarvinnut. Kaikki tehoalueet mitä tartten menee pikkurieskalla.(180-500w)

MakeK
15.11.2018, 12.37
Diretossa en ole isoo rieskaa edestä tarvinnut. Kaikki tehoalueet mitä tartten menee pikkurieskalla.(180-500w)

Eikös tällä ole selvä yhteys polkemisen tuntumaan/inertiaan?
Ainakin itsellä ajaessa Neo:lla harjoituksia erg moodissa, pyrin käyttämään vaihteita eri ajotilanteiden mukaisesti. Mäessä pikkulimpulla ja tasaisella ”kovaa ajessa” isolla rattaalla. Isolla rieskalla vauhtipyörä pyörii lujaa = siihen varastoitunut energia on iso. Voisin myös arvata että softa ohjaa vastusta eri tavalla eri ajotilanteissa. Ero polkemisen tuntumassa/lihasrasituksessa eri ajotilanteissa on ainakin Neossa iso. Esimerkkinä 300W pienellä vaihteella vs sama isolla. Jos lopetat/kevennät polkimemista, pysähtyy vauhtipyörä pienellä rattaalla lähes heti. Kun taas isolla rattaalla ”kovaa ajaessa” pystyy hetkellisesti keventämään ja vauhtipyörä pitää vauhtia yllä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

jone1
15.11.2018, 14.09
On se road fiilis parempi pikkurieskallakin kuin muinissa. Taitaa direto vaatia yli 300w tehoa että polkeminen onnistuu isolla rieskalla, ainakin jos pakan keskivaiheilla koittaa ajaa.
Inertiaa tai ei niin silti vituttaa tallissa polkea.

plr
15.11.2018, 14.52
Esimerkkinä 300W pienellä vaihteella vs sama isolla. Jos lopetat/kevennät polkimemista, pysähtyy vauhtipyörä pienellä rattaalla lähes heti. Kun taas isolla rattaalla ”kovaa ajaessa” pystyy hetkellisesti keventämään ja vauhtipyörä pitää vauhtia yllä.

Tämän eron kyllä huomaa ajaessa. Toisaalta harjoitusmielessä onko mitään väliä sillä miten nopeasti vauhtipyörä pysähtyy, kun polkeminen lopetetaan tai sitä kevennetään? Tietenkin jos tuntuman vuoksi harjoitusvastuksen käyttö on mielekkäämpää, niin sillä on kokonaisuutena väliä.

paaton
15.11.2018, 14.59
Tämän eron kyllä huomaa ajaessa. Toisaalta harjoitusmielessä onko mitään väliä sillä miten nopeasti vauhtipyörä pysähtyy, kun polkeminen lopetetaan tai sitä kevennetään? Tietenkin jos tuntuman vuoksi harjoitusvastuksen käyttö on mielekkäämpää, niin sillä on kokonaisuutena väliä.

On kyllä ja tuota yritin inttää toisessakin ketjussa aiemmin. Trainerilla kannattaa ajaa niinkuin maanitelläkin. Jos haluat ajaa kovaa tasamaalla, niin ilman muuta isolla limpulla. Jos taas vuoret kiinnostaa, niin watteja käyttöön pienellä rattaalla

MakeK
15.11.2018, 15.22

Itse koen että voimantuotto ja siitä aiheutunut lihasrasitus on hyvin erilaista mäessä vs. tasamaalla ajo. Harjoittelussa tulisi simuloida normaaleja ajotilanteita kaikilta osin.

MakeK
15.11.2018, 15.23
On kyllä ja tuota yritin inttää toisessakin ketjussa aiemmin. Trainerilla kannattaa ajaa niinkuin maanitelläkin. Jos haluat ajaa kovaa tasamaalla, niin ilman muuta isolla limpulla. Jos taas vuoret kiinnostaa, niin watteja käyttöön pienellä rattaalla

[emoji106][emoji123]

plr
15.11.2018, 16.23
Itse koen että voimantuotto ja siitä aiheutunut lihasrasitus on hyvin erilaista mäessä vs. tasamaalla ajo. Harjoittelussa tulisi simuloida normaaleja ajotilanteita kaikilta osin.

Varmasti ylämäissä ja tasamaalla voi ajaa eri tavoilla. Tuossa viime kesänä tuli ajettua muutama kuukausi harjoitusohjelman mukaisia intervalleja enemmän tai vähemmän tasamaalla, kun ei täällä isompia mäkiä ole. Kun ajetaan esim. 60 min VK-intervallia tasamaalla, niin tuntuma oli samankaltainen kuin ylämäissä, kun pidetään watit suunnilleen vakiona koko ajan. Maisema toki vaihtui ripeämmin. Tämä oma tuntumani asiaan.

Maanantaina kokeilin tietokoneen ohjaamaa harjoitusvastusta Zwiftillä. Vastusta tuli lisää ylämäissä ja vähemmän alamäissä. Jotenkin tuli sellainen tuntuma, että mielekkäämmän treenin saa, kun ajaa ERG-moodissa valmiiksi määritellyillä wateilla tietynmittaisen harjoituksen läpi. Ei tarvitse koko aikaa kelata vaihteita läpi, vaan voi kiduttaa itsään ilman ylimääräisiä säätöjä. :)

paaton
15.11.2018, 16.48
Kadenssi tai runttaaminen ei ole sama asia. Aika moni on kuitenkin huomannut yllätyksen, ettei vuorilla ajetut max watit olekkaan vastaavia mitä tasamaalla suomessa ajetut. Tässä näkyy ihan sama juttu.

Mutta eipä tuosta tarvitse välittää, jos ei halua. Ja muutenkinhan tämä koskee vain painavalla vauhtipyörällä varustettuja trainereita. Polkee vaan tyytyväisenä eikä mieti liikaa.

Antti Kuitto
15.11.2018, 16.50
Onneks on edelleenkin kaksin kappalein Kurtin treinereitä käytössä, ei tartte säätää minkään elektroniikan kanssa pätkän vertaa ja tuntuma on enemmän kuin kohdillaan. :) Voi toki olla et oon vaan sit niin yksinkertainen että en kaipaa ERG:iä, Zwiftiä tms. mihinkään :D

plr
15.11.2018, 17.23
Kunhan tässä tulee enemmän ajotunteja Quboon, niin voin sitten kertoa eroja yli 10 vuotta käytössä olleeseen Bilteman 80 euron traineriin. :)

Jos pidetään kadenssi ja teho vakiona, niin yhtäkkiä ajatellen suurin ero suuremmalla vs. pienemmällä välityksellä harjoitusvastusta käytettäessä on siinä miten vastus reagoi pyöritysnopeuden muutoksiin. Vauhtipyörään varastoitunut energia on verrannollinen vauhtipyörän pyörimisnopeuden neliöön eli nopeuden muuttaminen vaikka 10->15 km/h tai 30->35 km/h vaatii aivan eri määrän työtä. Olisi kiinnostavaa nähdä onko välityksellä jokin merkitsevä ero harjoittelussa treenivaikutuksen osalta ja mikä se mahdollisesti on.

MakeK
15.11.2018, 17.43
...
Voi toki olla et oon vaan sit niin yksinkertainen että en kaipaa ERG:iä, Zwiftiä tms. mihinkään :D
Kyl sun Antti pitää kirjoittaa joulupukille. Kohta ei voi ajaa ilman VR-systeemejä.... joissa pitää olla valjailla katossa kiinni ettei tuu kasaa autotallissa. [emoji23]

...
Olisi kiinnostavaa nähdä onko välityksellä jokin merkitsevä ero harjoittelussa treenivaikutuksen osalta ja mikä se mahdollisesti on.
Se on nyt joka jannun ostettava Myontecin housut ja alettava kerätä dataa lihasten toiminnasta eri ajotilanteissa.
http://www.myontec.com/benefits/elite-sport/

www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi

OJ
15.11.2018, 18.41
Onneks on edelleenkin kaksin kappalein Kurtin treinereitä käytössä, ei tartte säätää minkään elektroniikan kanssa pätkän vertaa ja tuntuma on enemmän kuin kohdillaan. :) Voi toki olla et oon vaan sit niin yksinkertainen että en kaipaa ERG:iä, Zwiftiä tms. mihinkään :D
Eikä Mietaakaan venytellyt...

Eli noi tosimatalien tehojen vastusongelmat taitavat olla ominaisuuksia eikä suinkaan vikoja.

kp63
15.11.2018, 21.09
Onneksi tuli aikoinaan tutkittua tarkasti minkä treinerin hankin. Antin linoilla eli kurtin rokkarissa ei tarvi miettiä ajotuntumaa saati välitystä, koska se on niin lähellä roadia varmaan kuin mahdollista. heikko puoli on se, että tehty niin painavaksi ettei masteri jaksa sitä kisapaikoille siirtää. siksi po japanialainen keijukainen till, jossa ajotuntuma on kaukana fillaroinnista, mutta saa sillä lämmiteltyä.

OJ
15.11.2018, 22.15
Noi teidän jutut eivät auta pätkääkään mun KK Road Machine myyntikadutuksen kanssa. Ei se pärjää kaikille uusille tulokkaille, mutta sen kanssa tuli hikoiltua yli 10-vuotta ja se jaksoi edelleenkin käydä ja kukkua hyvällä tuntumalla.

Kisalämmittelyyn pitää tietty hommata Feedback Sports Omnium.

paaton
15.11.2018, 22.19
Tuli taas äsken koetettua, että neossa on kyllä julma ero, kun ajaa isolla rattaalla ja pitää pakan takaakin suht isolla välityksellä. Minuutin vedoissa on jo oikeastikkin vähän vauhdikkaan ajamisen fiilistä.

Sitten taas voimavedot pienellä rattaalla ja vakiokadenssi trainerista päälle. Saa runtata tehoja aivan vapaasti, eikä traineri anna kadenssin nousta yli säädetyn. Nämä on minusta tehokkaampi ajaa trainerilla, mitä ulkona. Ainoa ero on ehkä tuo jyrkän mäen puuttuminen, eli tangosta kiskominen ei ole luonnollisen tuntuista tasaisella.

Antti Kuitto
16.11.2018, 11.45
Itsellä on tosiaan rock & roll 2 ja ihan tavallinen road machine. Jälkimmäiseen on vaihdettu vastusyksikkö takuuseen kaksi kertaa vuosien varrella, mutta nehän tulee elinikäisen takuun piikkiin aina ilmaiseksi, joten no problem. Kaverin erään tunnetun merkin yli 1000eur älytreineri kesti ajoa sen puoltoista vuotta ja lähti Eurooppaan huoltoreissulle..tilalle tuli uusi, mutta virallinen takuu oli vain yhden vuoden, eli aika iso riski oli että ois saanut kaivella omaa lompakkoa aika isosti. :O

kp63
16.11.2018, 17.52
jep. pitää muistaa että kauppa kannattaa eli 1000eur laite tehdään sulle 200 tms eurolla. käytetäänkö 200euroa sitten mihin, niin sen jokainen voi ite valita. mä ostin patarautaa, mutta kaikki ne treinerit on riittävän hyviä, jotka liikuttaa meitä. loppujen lopuksi lihas on aikas tyhmä, se vaan supistuu jos on energiaa.

MakeK
17.11.2018, 09.24
jep. pitää muistaa että kauppa kannattaa eli 1000eur laite tehdään sulle 200 tms eurolla. käytetäänkö 200euroa sitten mihin, niin sen jokainen voi ite valita. mä ostin patarautaa, mutta kaikki ne treinerit on riittävän hyviä, jotka liikuttaa meitä. loppujen lopuksi lihas on aikas tyhmä, se vaan supistuu jos on energiaa.

Niin, vaikea sanoa paljon noiden hintahaarukan yläpään älytrailereiden omakustannushinta on. Nykyisin lähes laitteessa kun laitteessa iso osa tuotekehityksestä on ohjelmistokehitystä jolle myös täytyy laskea tietty kotiutumisaika ja 20-30% tuotto. Tuotteesta riippuen puhutaan 2-5 vuoden aikajaksosta. Eli, tuotetta pitää myydä se 2vuotta että päästään nollille. Vasta sen jälkeen alkaa investointi tuottamaan hyvää omistajille. Siinä on vielä todellinen riski, että joku toinen yritys tekee samaan aikaa piirun verran paremman laitteen ja myy 20% halvemmalla. Ja kun odotellaan sitä kotiutuvat ”hyvää” täytyy olla jo kehittämässä seuraavaa vieläkin parempaa laitetta.
Eli, itse ”raudan” valmistus voi siis olla hyvinkin halpaa, jos pääosa kehityskustannuksista on softan vääntämistä.

Tacx NEOn hinnat on tulleet alas noin n.25% tämän syksyn aikana. Ostin itse sen UK:sta ”halvalla” 2 vuotta sitten... ja lopulta koko tähän ”lihaksen supistamiseen” meni pieni omaisuus, kun piti päivittää iPad (silloin ei ollut AppleTV app:ia) ja hankkia talliin 50” telkkari ja AppleTV streemausta varten. Mut täytyy sanoa, että jonkinlaisena tekniikkafriikkinä en ole katunut sekuntiakaan. Nykytekniikka ja osaavat ihmiset mahdollistavat meille kylien ”Saganeille” ihan huikeita laitteita/palveluja.
Tällä hetkellä on ajoa kertynyt +250h (olen jo reilusti alle 10€/h tasolla [emoji23]) ja kertaakaan ei ole tuntunut tylsältä. Eli, mun kohdalla on toiminut juuri niin kuin olen toivonut.

r.a.i
17.11.2018, 10.06

Tehdäänkö se 300 euron Kurtti sitten 60 eurolla? No tällähän ei ole nyt mitään merkitystä yhtään minkään asian kannalta. Itse en pidä 1000 euroa pahan sijoituksena trainerista. Mulla ei ole mahdollisuutta lähteä talvella ajamaan viikkokausiksi ulkomaille ja kylmässä ja märässä ajaminen on perseestä. Lisäksi on terveydellisiä syitä, minkä vuoksi pakkasella pyörän selässä istuminen ei ole minulle järkevää. Nyt lähtee kolmas talvi Neon kanssa ja en ole kyllä katunut sijoitusta. Tätä ennen ajelin muutaman vuoden Kurtilla ja onhan tuo Neo ihan eri maailma. Lisäksi siinä tulee luotettava tehomittari samalla. Jos on hyvät kelit talvella, niin yritän hiihtää mahdollisimman paljon, mutta onhan tuo älyttömän kätevä kun tunnin treeniajasta ei mene saman verran aikaa pukemiseen ja varusteiden kanssa välppäämiseen.

kp63
17.11.2018, 10.31
Joo kerran vähän laskeskelin, että lihaksen supistamiseen on mulla sitoutunut >50t euroa uushankintahintana kun filoja 6 ja niihin kiekkoja ja huoltokamaa jne. On hyvä että harrastus lähtee lapasesta. Mulle treineri on myrkkyä, siitä puuttuu kaikki ulkona fillaroinnin jutut. Jos en kisais, en ajais minuuttiakaan sisäl. Kurtin tekeminen ei varmaan joo maksa paljoa kun niin simppeli. SRM lienee yleisesti ottaen kai yksi luotettavimmista tehomittareista ja maksaa 1500. En usko että 1000 euron treinerissä voi olla parempi, tai sitten en ymmärrä asiaa. No ei se ole kovin tärkeä asia, mutta onko tacx neo tyyppiset kiinteitä vai keikkuuko pyörä luontevasti vaakasuunnassa?. Se on yksi mistä kurtissa tykkään.

PMoi
17.11.2018, 10.38
Tacx NEOn hinnat on tulleet alas noin n.25% tämän syksyn aikana.

Siihen lienee syynä facelift https://tacx.com/product/neo-2-smart/

MakeK
17.11.2018, 11.29
SRM lienee yleisesti ottaen kai yksi luotettavimmista tehomittareista ja maksaa 1500. En usko että 1000 euron treinerissä voi olla parempi, tai sitten en ymmärrä asiaa. No ei se ole kovin tärkeä asia, mutta onko tacx neo tyyppiset kiinteitä vai keikkuuko pyörä luontevasti vaakasuunnassa?. Se on yksi mistä kurtissa tykkään.

Joskus oon maininnut että NEOa yksinkertaisempaa tehomittaria on vaikea tehdä, eli suoraan taka-akselissa oleva väärinpäin (=generaattorina) toimiva sähkömoottori. Sähköinsinöörit voi tarvittaessa avata moottorin mitoitus- ja laskentatekniikkaa enemmän.
Venymäliuskoilla (johon lähes kaikki tehomittarit perustuvat) tehtävä mittaus on varmasti haastavampaa toteuttaa, mutta nykytekniikalla voidaan myös niillä tehdä tarkkoja mittareita.

NEO mahdollistaa pienen keinunnan sivusuunnassa.

PMoi
17.11.2018, 12.28
1500eur tehomittari vs 1000eur harjoitusvastus tehomittauksen kannalta. Pyörään tulevan tehomittauksen osalta hankaluutta kohottaa muutama reunaehto joita ei tarvitse niin painokkaasti ottaa huomioon harjoitusvastuksen suunnittelussa ja valmistuksessa.
Mieleeni tulee seuraavat:
1. Paino. Pyörään kiinnitettävien komponenttien osalta käyttäjät lienevät jotenkin gramma-allergisia.
2. Tehonkulutus. Haluatko vaihtaa/vaihdataa paristot joka lenkin jälkeen :)
3. Ympäristöolosuhteet. Ravassa ja loskassa pyörivät kamppeet vs siistit sisätilat.
Väitän että nämä kaikki tekijät vaikuttavat tuotteen suunnittelu ja valmistuskustannuksiin.

Juha Lehtinen
17.11.2018, 14.54
Itselläni on maantiepyörässä Quarqin Riken R jota on tullut verrattua Elite Drivo 2:een jolla treenit teen. Ei sanottavammin ole tehonmittauksessa eroa, eli varsin optimaalinen tilanne sisätreenille.

OJ
20.11.2018, 18.30
Olen joskus aikoinaan jutustellut, että sisätreeni oli täyttä myrkkyä kunnes olosuhteet muuttuivat riittävästi trainerointia puoltavaksi. Asenne ehkä muuttui olosuhteiden pakosta, mutta viimeistään Zwiftiin tutustuessa sisätreenistä on tullut varsin mukavaa.

Rahanpolttoa en viitsi alkaa laskemaan koska en usko pyoräilyyn käytettyjen rahojen menneen mihinkään paljon fiksumpaan vaikka olisin jättänyt kaikki kamat kaupan hyllylle.

TMo
21.11.2018, 12.20
Mulla on Elite Direto ja en ole toistaiseksi hankkinut Zwiftiä tms softaa sitä ohjaamaan.

Mä käytän tällähetkellä sitä Garminin 1000:sen kanssa siten että ohjaan vastuksen Garminista ku ajan peekoota. Ja sit katon mitä katon ruudulta mut en siis käytä mitään trainerisoftaa. Sit Garminiin tulee wattikammilta watit myöskin paluuna. Olen säätänyt Garminista 180W trainerille tehoiksi.

Eilen ajoin niin se heilui siellä 185-190W 30s keskiarvo teho Stagesin mukaan. Tänään jatkoin samalla asetuksella niin watit oli jotain 190-200W ja sit alko 10min kohdalla sykkeet mennä yli peekoo alueelta ni vaihdoin yhden vaihteen pienemmälle ni watit tippu selkeästi ja olikin nyt 160-170W 30s ka. Miksi näin?

Eikös sen trainerin pitäisi pitää ihan sama tehotaso kun se on siihen asetettu ihan riippumatta millä vaihteella minä ajan - jos itse kevennän vaihteella ni traineri lyö lisää löylyä kehiin?

Toinen huomio on se että miksi ihmeessä tuota suoraveto traineria ei ole suunniteltu siten että siinä taka-akselin korkeus on sama kuin normi 28” kiekolla? Mittasin että taka-akseli jää 2cm korkeammalle joten joku tuki pitää eturenkaan alle laittaa.

Teemu H
21.11.2018, 12.57
Pitäähän eliten saada lisämyyntiä korokekappaleista...

Juha Lehtinen
21.11.2018, 13.55
Itselläni on Elite Drivo 2 jossa taka-akseli on samalla tasolla etupään kanssa. Siitä huolimatta haluan käyttää etukiekon alla tukea. Itselläni tahtoo etuhaarukka hieman vispaamaan ja tuo pitää kiekon paikoillaan.

java
21.11.2018, 14.09
Omassa Elite Diretossa tuli kyllä pakkauksessa mukana eturenkaan alle laitettava tuki.

Teemu H
21.11.2018, 14.56
^Ok, ei tullut minulla, vaikka kaksi diretoa olen omistanut. Käytän siinä vanhemman trainerin palikkaa.

ranttis
21.11.2018, 18.22
En tiedä onko traineri valmistajat ajatelleet että maastopyöränkin rengas kelpaa eturenkaana eikä nokka nouse pystympään. Eturenkaan alle on kuitenkin kivempi laittaa jotain kuin trainerin.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

triggewrfish
22.11.2018, 18.39

Samainen DC Rainmaker pysäytti mun ostohaaveet Rock'n'Roll Smart Controlista jossa olisi ERG (vastuksen ohjaus softalla). Kinetic ei sitten katsonut tarpeelliseksi laittaa ANT FE-C:tä, silloin ei ole paljoa kai valinnanvaraa jos haluaa sekä ottaa tehoja talteen että ohjailla softalla, taisi toimia vaan Kineticin oma.

Tyhmästi tehty. Kineticin laitteita kehuu kaikki testaajat mutta kukaan ei niitä nyt halua.

Ehkä ostan huomenna eli Black Fridayna BKool Smart Pro 2:n, johon ystävällisesti laittavat ANT+ USB-tikuna mukaan. Toinen ehdokas oli Tacx Bushido Smart - samoissa hinnoissa - mutta siihen 50 € lisää jos haluaa muiden softilla ajella. BKool tekee fiksusti, integroi kaiken tuotteeseen ja kuuleman mukaan niitten oma softa olis hyvinkin riittävä jos ei halua Zwiftiä tai Trainerroadia maksaa.

JohannesP
22.11.2018, 19.29
Ei tännekkään tullut Diretossa etupalikkaa, mutta eipä tuo paljoa kustantanut. Luulisi kuitenkin olevan suunniteltu tarkoituksella tuo takapään korkeus, kun suurinosa todennäköisesti sitä palikkaa käyttää estämään eturenkaan liikkumista.

OJ
22.11.2018, 19.58
Kinetic väittää nettisivuillaan, että uudet trainerit ovat sekä BT FTMS että ANT+ FE-C yhteensopivia.

jii.haanpaa
23.11.2018, 09.39
Kertokaapa, mitä varsinaista ja oleellista eroa on Eliten Diretolla versus Eliten Turbo Muin Smart B+:lla. Tuota turboa saisi kohtuulliseen perjantaihintaan ja itse en speksilistan perusteella osaa hoksata, mitä elintärkeää siitä puuttuu tai on muuten vaan huonosti.

JK-
23.11.2018, 09.57
Kertokaapa, mitä varsinaista ja oleellista eroa on Eliten Diretolla versus Eliten Turbo Muin Smart B+:lla. Tuota turboa saisi kohtuulliseen perjantaihintaan ja itse en speksilistan perusteella osaa hoksata, mitä elintärkeää siitä puuttuu tai on muuten vaan huonosti.Direto säätää vastuksen automaattisesti ja mittaa tehon tarkemmin

Tuohon samaan 399:- hintaan saa verkkokaupoista myös Elite Turnoa, joka on päivitetty versio tuosta Turbo muinista.

TKe_
23.11.2018, 15.15
Nyt alkaisi vähän jo ostovimma pyrkiä pintaan, kun tuon tacx neon saisi alle 930€ Tuskin tuosta enää kovin paljon hinta tippuu.. Tällä hetkellä käytössä Kurt kineticin road machine, ihan ensimmäistä erää mitä niitä suomeen tuli. Hyvin se on pelittänyt, mutta jotenkin kiinnostaisi nuo älykkäät toiminnot joita voisi trainerroadissa hyödyntää, ei tarvitsisi koko ajan tuijotella voimamittarin lukemia, kun sweetspot treenit paukuttaisi ERG moodissa.

ranttis
23.11.2018, 22.22
Nyt olisi tarjous xxl ja verkkokaupassa Wahoo Kirc Core. Puhelimena on Samsung Note 8 niin voisinko ohjata jollakin ohjelmalla vastusta näillä vehkeillä? Ja tämä ei ole mikään trolli, olen vaan niin nöösi tässä trainer asiassa, kun keneltäkään en oikein tietoa saa (xxl.n myyjä oli vielä nöösimpi kuin minä).

edit: tilasin Kirc Coren

Hyvä ostos ja sitä saat ohjattua eri ohjelmilla Samsungilla kyllä. Coren mukana saa 30 ja 60 päivän kokeilupaketteja muutamiin virtuaali traineri softiin ja muitakin toki on. Jos pelkkiä watteja haluaa säätää niin Wahoo Fitness Appilla sekin onnistuu mutta paljoa muuta ei sillä applarilla tehdä.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

kervelo
24.11.2018, 12.36
Sigma sports Briteissä myy wahoon Kickr snap 2018 -älytraineria mustaperjantaihintaan 350€.

tomije
24.11.2018, 23.21
Kiitoksia vinkistä.
Nyt sitä ollaan 354€ köyhempi 🤣
Aika hyvä discountti niin ei voinut olla ohittamatta.

Hiekkahentunen
24.11.2018, 23.37
Kiitokset myös täältä!
Tilasin myös Snapin ja palautan Coren. Syynä se että minulla on käytännössä kolme pyörää kahdella eri kasetilla joita pitäisi viikottain vaihdella. Helpompi kiinnittää ehjä pyörä traineriin.
Mitä eroa on Snap 17 vs 18?

Hannes -60
25.11.2018, 11.07
Eliten Turbo Muin Smart B+
Wahoon Kickr snap 2018

Epätietoinen kysyy, mitä eroa ja kumpi kannattaa hankkia.
Ensimmäinen vastus tulisi olemaan.

paaton
25.11.2018, 11.21
Eliten Turbo Muin Smart B+
Wahoon Kickr snap 2018

Epätietoinen kysyy, mitä eroa ja kumpi kannattaa hankkia.
Ensimmäinen vastus tulisi olemaan.

Suurin ero on se, että muin on suoraveto, eli kiinnittyy ilman rengasta. Kicr taas tukee erg moodia sähkötrainerina, eli esimerkiksi zwift voi säätää trainerin tehoa maisemien mukaan.

Noiden perusteella valitsisin itse. Eli jos on tarkoitus ajaa vain treenejä esimerkisi trainerroadilla, tai muuten yksinkertaisia intervalleja, niin muin.
Jos taas zwift kiinnostaa, niin kickr.

90kg
25.11.2018, 11.37
Laitetaan tähänkin ketjuun kun ostopäätöksistä on puhetta

Elite Drivo https://www.bike24.com/p2188378.html ja paljon prosentteja.

Itselläkin on traineri harkinnassa mutta olen hieman kallistumassa Kickr Coren puoleen. Plussat on hiljaisuus ja se että tuntuu että Wahoo tyypeillä aspa ja softan update toimii paremmin. Hämmästelin kun jossain YT-videon (ei Wahoon) kommenteissa pohdiskeltiin early tuotteen firmisongelmia ja aspa oli löytänyt ne ja kommentoi ketjuun että yritetään korjata firmistä tuon osalta. Elite taas on Italialainen joten se kertoo jo puolet. ;) Tosin välillä olen tilaamassa Elite Qubo Fluidiakin halpista ihan sillä ajatuksella että mitään videoita intervallissa jaksa katsella. Omia ostopäätöksiä on vaikea järkeillä. Olin jo ihan varma että Vantage M on seuraava kello ja sitten huomasin kantavani v800 kotiin kun sai 149,90. :rolleyes:

paaton
25.11.2018, 11.56
Omasta mielestäni tuossa drivossa ei ole mitään järkeä, koska neon saa 100e kalliimmalla suomesta.

fiber
25.11.2018, 12.01
Elite taas on Italialainen joten se kertoo jo puolet. ;) Tosin välillä olen tilaamassa Elite Qubo Fluidiakin halpista ihan sillä ajatuksella että mitään videoita intervallissa jaksa katsella.
En ihan tavoita mitä puolia italialaisuus kertoo. Itselläni on jo toinen Elite eli Qubo Digital B+ tuolta Bike24:sta hintaan 325€. On toiminut moitteettomasti yhtä lailla Trainerroadin intervallivideoissa kuin Zwiftin vapaassa ajossa. Ainoa miinus on, että vastus tiukkenee vain 6% mäkeen saakka. Veikkaan, että rajoitus on ohjelmallinen ja tavoitteena saada myyntiä kalliimmille malleilla. Olisikohan jossain tähän hack?

Leopejo
25.11.2018, 13.45
En ihan tavoita mitä puolia italialaisuus kertoo. Itselläni on jo toinen Elite eli Qubo Digital B+ tuolta Bike24:sta hintaan 325€. On toiminut moitteettomasti yhtä lailla Trainerroadin intervallivideoissa kuin Zwiftin vapaassa ajossa. Ainoa miinus on, että vastus tiukkenee vain 6% mäkeen saakka. Veikkaan, että rajoitus on ohjelmallinen ja tavoitteena saada myyntiä kalliimmille malleilla. Olisikohan jossain tähän hack?
Suurin rajoitus on kait ihan tuo (fyysinen) vastus, eikä mikään myyntikikka. Itsekin olin ostamassa Qubo Digital Smart B+, motta lopulta löysin samaan hintaan Rampan täällä Puolassa. Elitellä on myös uusi, vain isoille urheilukauppaketjuille tarkoitettu "halpismalli" Elite EVO samassa hintaluokassa. Käsittääkseni kyseessä on Qubo-Rampa-hybridi: vastus halvemmasta Qubosta, jäykempi teline Rampasta. Evo on ainakin myynnissä Decathlon-ketjussa ympäri Eurooppaa, en tiedä löytyykö Suomesta.

90kg
25.11.2018, 16.46
En ihan tavoita mitä puolia italialaisuus kertoo.

Vähän sellaista Ferrari Comedy Clubia tavoittelin, tuttu F1:stä. Harjoitusvastus on kaunis kun se voittaa, mutta jos pitää hoitaa asioita aspa:n kanssa niin amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu enemmän että tyytymätön asiakas yritetään saada tyytyväiseksi koska ovat ymmärtäneet että jos asiakas on tyytymätön ja vaihtaa merkkiä niin asiakkaan korvaaminen toisella uudella asiakkaalla on kalliimpaa markkinoinnillisesti kuin sen tyytymättömän asiakkaan pitäminen mitä se sitten urputtaakaan.

fiber
25.11.2018, 18.16
Nythän tuo Rampa lähtee samalla hinnalla kuin Qubo B+ silloin reilu vuosi sitten.

On siinäkin spagettikomediaa kerrakseen, kun on trainereita nimetty. Löytyy Kuraa ja Rampaa :D

TMo
04.12.2018, 11.29
Mulla on Elite Direto ja en ole toistaiseksi hankkinut Zwiftiä tms softaa sitä ohjaamaan.

Mä käytän tällähetkellä sitä Garminin 1000:sen kanssa siten että ohjaan vastuksen Garminista ku ajan peekoota. Ja sit katon mitä katon ruudulta mut en siis käytä mitään trainerisoftaa. Sit Garminiin tulee wattikammilta watit myöskin paluuna. Olen säätänyt Garminista 180W trainerille tehoiksi.

Eilen ajoin niin se heilui siellä 185-190W 30s keskiarvo teho Stagesin mukaan. Tänään jatkoin samalla asetuksella niin watit oli jotain 190-200W ja sit alko 10min kohdalla sykkeet mennä yli peekoo alueelta ni vaihdoin yhden vaihteen pienemmälle ni watit tippu selkeästi ja olikin nyt 160-170W 30s ka. Miksi näin?

Eikös sen trainerin pitäisi pitää ihan sama tehotaso kun se on siihen asetettu ihan riippumatta millä vaihteella minä ajan - jos itse kevennän vaihteella ni traineri lyö lisää löylyä kehiin?

Tähän osuuten ihmettelyistäni kukaan ei vielä kommentoinut mitään? Kyselin myös Eliten teknisestä tuesta mutta siellä italiaanot vaan keskittyivät nyt alkamaan ihmetellä tuota Eliten ja Stagesin tehoeroa ja tuo varsinainen pihvi ei uppoa niille ollenkaan...

Kare_Eskola
04.12.2018, 12.02
Tuohan nyt riippuu siitä onko se Direto ohjaamattomana erg-moodissa vai resistance-moodissa.

Ihan sivuhuomiona minusta on surkeaa hauskuus- ja treenitehokkuuspotentiaalin haaskuuta ajaa Direton tasoisella vempeleellä ilman mielekästä treenisoftaa.

Googol
04.12.2018, 12.45
Tähän osuuten ihmettelyistäni kukaan ei vielä kommentoinut mitään? Kyselin myös Eliten teknisestä tuesta mutta siellä italiaanot vaan keskittyivät nyt alkamaan ihmetellä tuota Eliten ja Stagesin tehoeroa ja tuo varsinainen pihvi ei uppoa niille ollenkaan...

Se varsinainen pihvihän on, että jos todella olit ergomoodissa, mitä kuvittelit saavuttavasi vaihteen pudotuksella?

PatilZ
04.12.2018, 13.09
Se varsinainen pihvihän on, että jos todella olit ergomoodissa, mitä kuvittelit saavuttavasi vaihteen pudotuksella?

Hemmetti. Mulla oli koko ajan olo kuin Eliten teknisellä tuella. En siis tajunnut, mikä tuossa kysymyksessä oli vialla, vaikka tajusin, että jotain omituista tuossa oli.

:p

Nolottaa.

TMo
04.12.2018, 13.53
En kuvitellut saavuttavani sillä yhtään mitään ja siksihän se ihmetyttikin että se vaihteen pudotus pudotti tehoja.

Lisää kysymyksiä - miten/mistä Direto konffataan ERG/resistance moodien välillä jos ohjaus halutaan tapahtuvan vaikka sillä Garminilla?

Mulla on Eliten app sekä tietokoneessa että puhelimessa ja kummassakaan niistä ei Diretoa varsinaisesti konffata - appilla saa valittua sen moodin kun alkaa sillä ohjata sitä Diretoa ja ns. "tekee treenin sillä".
Eikö se Garmin ohjaus toimikaan kuten pitäisi? Siis Garminissa on myös 2 vaihtoehtoa - set power ja set resistance ja olen siis käyttänyt tuota set power valintaa ja siellä on 180W asetettuna - Garmin muodostaa yhteyden Diretoon mutta ei tällä näyttäisi olevan haluttua vaikutusta...

Kare Eskola olen kyllä samaa mieltä. Tällähetkellä vain ulkona ajaminen (maasto, cyclo) on sen verran hauskempaa että trainerin käyttö melko vähäistä ja siksi nuukana en ole raaskinut maksaa zwiftistä 15€/kk. No joo - hyvä kysymys että eikö sitten joku perus traineri olisi riittänyt - olisi joo. Tulipa vaan kesällä päivitettyä vanha Tacx Flow2200 tuohon Diretoon (helmiä sioille :) ).

JohannesP
04.12.2018, 17.13
Niinkuin ihmeteltiin jo setuppiasi niin tuskin kovin moni ajaa smart traineria garminilla niin voi olla avut tiukilla. Mutta Diretossa tulee mukana appsiin vuoden (?) kokeilu treeniohjelmiin niin oletko sitä aktivoinut? Ei todellakaan mikään mahtava appi, mutta varmasti paremmin toimii kuin Garmini ja saa sentään smart trainerin toimiin niinkuin kuuluukin.
Ja eikös niitä jotakin ilmasiakin tai huomattavasti halvempia ohjelmia ole kuin Zwifti.

paaton
04.12.2018, 19.46
No toimiiko se erg vai ei? Jos muutat kadenssia, niin pysyykö teho vakiona? Veikkaan garminin ohjaavan traineria väärin.

Koeta vaikka puhelimen icw nimisellä euron softalla. On toimiva.

jone1
04.12.2018, 20.35
Edge 1030 ainakin direton kanssa toimii kuten kuuluukin. On mulla edge 1000:kin mutta en sitä ole testannut direton kanssa vielä.
Aloita ajo ja mene sen jälkeen harjoitusvastus osioon josta erg:n saa päälle, oletuksena ei ole päällä. Näin siis edge 1030 kanssa.
edit. https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge1000/EN-US/GUID-52929967-EE45-4851-AA13-6549734A7EB1.html google auttaa.
Tossa alusta asti https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge1000/EN-US/GUID-8826CB17-DD0D-40F9-89BB-D93C1E8534CF.html

jone1
04.12.2018, 20.51
Connectissa saa tehtyä ihan samalaiset reenit kuin eliten omalla softallakin tai trainerroadissa. Ei kai se sisällä ajo muuksi muutu jos ei asenna jotain Zwiftiä.

jone1
04.12.2018, 20.59
En kuvitellut saavuttavani sillä yhtään mitään ja siksihän se ihmetyttikin että se vaihteen pudotus pudotti tehoja.

Lisää kysymyksiä - miten/mistä Direto konffataan ERG/resistance moodien välillä jos ohjaus halutaan tapahtuvan vaikka sillä Garminilla?

Mulla on Eliten app sekä tietokoneessa että puhelimessa ja kummassakaan niistä ei Diretoa varsinaisesti konffata - appilla saa valittua sen moodin kun alkaa sillä ohjata sitä Diretoa ja ns. "tekee treenin sillä".
Eikö se Garmin ohjaus toimikaan kuten pitäisi? Siis Garminissa on myös 2 vaihtoehtoa - set power ja set resistance ja olen siis käyttänyt tuota set power valintaa ja siellä on 180W asetettuna - Garmin muodostaa yhteyden Diretoon mutta ei tällä näyttäisi olevan haluttua vaikutusta...

Kare Eskola olen kyllä samaa mieltä. Tällähetkellä vain ulkona ajaminen (maasto, cyclo) on sen verran hauskempaa että trainerin käyttö melko vähäistä ja siksi nuukana en ole raaskinut maksaa zwiftistä 15€/kk. No joo - hyvä kysymys että eikö sitten joku perus traineri olisi riittänyt - olisi joo. Tulipa vaan kesällä päivitettyä vanha Tacx Flow2200 tuohon Diretoon (helmiä sioille :) ).

Kun olet asettanut ton 180 w niin onko ruudulla nyvissä +ja- painikkeet?
Sivullepäin kun selaa mulla ne löytyy edge 1030:stä. Paina + painiketta kerran ja kato mitä tapahtuu. Mulla tulee +5 wattia tehoa lisää ja erg kytkeytyy päälle vasta sen jälkeen.
Ilman tota + painamista erg ei mene mulla päälle vaikka on asettanut tehon ja lyönyt enteriä.

TMo
04.12.2018, 22.13
Kun olet asettanut ton 180 w niin onko ruudulla nyvissä +ja- painikkeet?
Sivullepäin kun selaa mulla ne löytyy edge 1030:stä. Paina + painiketta kerran ja kato mitä tapahtuu. Mulla tulee +5 wattia tehoa lisää ja erg kytkeytyy päälle vasta sen jälkeen.
Ilman tota + painamista erg ei mene mulla päälle vaikka on asettanut tehon ja lyönyt enteriä.

Kiitos - erittäin todennäköisesti johtuu juuri tästä. Täytyy huomenna kokeilla painaa tuota + painiketta sen enterin jälkeen josko sillä olisi vaikutusta.

jone1
04.12.2018, 23.11
Kun saat testattua niin kato connectista tai stravasta reeniä ja tutki tehokäyrää onko lukenut tehon tasaisesti.
Mulla toi 1030 ei lue tehoa tasaisesti on ns. dropoutteja. en oo viittiny 1000 testata tältä osin.

Hiekkahentunen
05.12.2018, 20.51
Tänään asensin P3.sen Kickr Snapiin ja sain ekan kokeilun 30 min poljettua Wahoo Firnes äpillä.
Syke ei tallentunut vaikka Utility näytti Garminin sykevyön mittaaman sykkeen?!
Oliko uutena kickr omistajana jokin koodi jolla saisi ilmaiseksi kokeilla TrainerRoadia ja Ziftiä?
Nyt tuntuu siltä että olis pitäny vaan pitää pyörä kiinni Elite Qubossa🤔

Moska
05.12.2018, 21.04
Tänään asensin P3.sen Kickr Snapiin ja sain ekan kokeilun 30 min poljettua Wahoo Firnes äpillä.
Syke ei tallentunut vaikka Utility näytti Garminin sykevyön mittaaman sykkeen?!
Oliko uutena kickr omistajana jokin koodi jolla saisi ilmaiseksi kokeilla TrainerRoadia ja Ziftiä?
Nyt tuntuu siltä että olis pitäny vaan pitää pyörä kiinni Elite Qubossa[emoji848]Ainakin aikaisemmin koodin sai wahoon sivulta kun jaksoi kaivaa ja rekisteröi snapin
Justiin tarkoitus alkaa trainerroadoimaan.

Hiekkahentunen
05.12.2018, 21.32
^Ei viitsi alkaa 15$ takia aikaa tuhlaamaan, joten huomenna aamusta pitkä juoksulenkki ja ostan TrainerRoad oikeuden kuukaudeksi katotaan jos onnistuu asennus.
Mutta tallentuuko sykkeet Garminin vyöllä?
...ja hyvää reeniä Moskalle!

Moska
06.12.2018, 00.19
^Ei viitsi alkaa 15$ takia aikaa tuhlaamaan, joten huomenna aamusta pitkä juoksulenkki ja ostan TrainerRoad oikeuden kuukaudeksi katotaan jos onnistuu asennus.
Mutta tallentuuko sykkeet Garminin vyöllä?
...ja hyvää reeniä Moskalle!

Treenit meni pieleen kun ei saanut watteja ja vauhtia näkymään puhelimella. Huomenna päivitys pc:n kautta.
Ainakin oma garmini tarvii ant+ yhteyden, jos on niin toimii kyllä.

jone1
06.12.2018, 15.57
Testasin tota edge 1000 direton kanssa. Toimi ihan ok erg modessa. Edge 1000:ssa ei ole +ja- nappeja joilla säädetään tehoa lennossa 5watin portain kun taas edge 1030:stä ne lötyvät.
Tonnissa jos haluaa muuttaa tehoa kesken ajon niin vetää ylävalikon auki niin sieltä löytyy täppä mitä painamalla pääsee näpyttämään halutun tehon ja enter.
Erg meni tonnissa heti päälle kun oli aloittanut ajon ja meni näpyttelemään halutun tehon ja enter.

Moska
06.12.2018, 17.18
Treenit meni pieleen kun ei saanut watteja ja vauhtia näkymään puhelimella. Huomenna päivitys pc:n kautta.

Ei tarvinnut päivitystä, vaan uuden tarran pyörintäanturille, vanha oli kadonnut jäljettömiin.

Hiekkahentunen
06.12.2018, 21.04
Eka Trainerroad eli Ramp Test poljettu. Kaikki toimi, sykkeet näkyi ja tallentui lopulta jopa Stravaan. Pikkusen jalat nyt hapoilla kun 4h ennen testiä juoksin 11.6km lenkin😁

macci
07.12.2018, 14.37
reilu kuukausi nyt takana Wahoon Kickr Snapillä (ver 2 eli vm 2017) ja toistaiseksi tuntuu hyvältä laitteelta. Perstuntuma ja Strava / 10-tempo vertailujen perusteella arvelin, että tehomittaus on varsin kohdallaan. Eilen kokeilin lyhen ja kevyen testilenkin faveron assioma duo wattipolkimien kanssa (ilmoitettu tarkkuus 1%) ja hyvin pitkälti samaa tehoa näytti myös traineri. 45min PK-otoksen lopusta (jossa myös loppujäähdyttelyä) avg tehot: Favero duo 169W, Kickr Snap 171W.
Snapissä firmware uusin, tacx trainerikumi, 8bar ja ennen treenejä aina noin 10min lämmittely ja spindown kalibrointi. "Advanced spindownia" en ole tehnyt eli sen suhteen aivan tehdasasetuksilla mennään.

koodit lähetetään mailiin kunhan laitteen rekisteröi wahoo fitness kännysoftan kautta. Zwiftiin tosin vain 7päivää. Moneen muuhun (esim Rouvy, Trainerroad, Sufferfest) 30 päivää

Itse on tullut ajeltua lähinnä Zwiftiä ja Road Grand Toursia (ilmainen PCllä). Noin viikko sitten tosin lisäsin kokeiluun myös Rouvyn ja kävin peräti luomassa siihen paikallisen kynppitempon reitin videoineen päivineen. Otin GPX tiedostoon korkeusdata DEM-tietokannasta (eli ilmeisesti NASA:n SRTM1 kannasta) ja on kyllä todella realistinen ajaa.

Nikkke
08.12.2018, 20.01
Kertokaas nöösille missä hinnoissa nuo smartti trainerit pyörii jolla jotain tekeekin? Viimeksi kun itsellä ollut minkäänsortin traineria maksoi nuo smartti vehkeet +600€ halvimmillaan, tai ainakin siltä minusta tuntuu, faktat sikseen. Kuinka paljon menettää jos katsoo vastusta missä simuloitu nousu ei ole kuin esim 7 prosenttiin asti? Vieläkö nää vehkeet pitää samanlaista ääntä ku ois helsinkivantaalla kattelemassa lentokoneiden nousua. Laite on tulossa rivitaloon. Innostunut uudestaan näistä trainerihommista kun nää älylaitteet yleistynyt, muistan kuinka teennäistä oli junttaa satulassa tuijottaen valkosta betoniseinää.

Jos älyvehkeiden omistajat vastailee niin saa kehua omaansa mikäli aihetta on. Itsellä laite olisi tulossa juurikin Trainerroad yms käyttöön.

esmes. bike-discountissa oli tommonen Tacx Satori T2400 pariin sataan euroon, mikäköhän mahtaa olla suurin ero kalliimpiin vehkeisiin tai tekeekö tämmösellä ylipäätänsä mitään?

jone1
09.12.2018, 09.19
https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-direto-incl.-travelblock-766655
Tommonen itellä ja aikas hiljainen on. Parempi road fiilinki kuin vanhassa turbo muinissa.

Juha Lehtinen
09.12.2018, 12.53
Juurikin joku Elite Direto ja Wahoo Kickr Core ovat kyllä hyviä laitteita ja antavat hyvän vastineen rahalle. Hintaluokka noissa on juurikin +600€. Jostain voi bongata alennuksella noita. Nuo suoraveto vastukset ovat aika tarkkoja teholukemien suhteen eli antavat realistisen kuvan miten harjoitus on mennyt eli ei anna liian hyvää tai huonoa kuvaa verrattaessa ulkolenkkiin. Itselläni on Eliten Drivo 2 ja vertailu pyörässäni olevaan Quarqin tehomittariin kertoo että eroa teholukemissa ei ole. Riippuu minkälaista realistisuutta hakee kuinka vähän haittaa jos ei pysty yli 7% nousuja simuloimaan. Tuskin mitään haittaa jos käyttää laitetta ainoastaan erg moodilla. Itse haluan kokea realistisesti kaikki pahimmat nousut myös kun juurikaan erg moodilla aja, ikään kuin antaakseen kroppaan tietoa onko kunto kohentunut.

Trainerit on jonkin verran hiljentyneet. Suoraveto trainerit ei välttämättä ole niin hiljaisia kuin mitä mainokset antaa olettaa mutta ovat kuitenkin hiljaisempia kuin nämä perinteiset vastukset joissa vastusrulla tulee rengasta vasten.

Mitä olen Tacxin Satorista arvosteluja lukenut niin aika tyypillisesti laidasta laitaan on arvosteluja. Osa sanoo että hyvä laite hintaluokassa ja toisilla on ollut ongelmia liittää laite Garminin laitteisiin tai tabletteihin. Ilmeisesti joitan epäjohdonmukaisuuksia teholukemissa myös ollut. Itselläni ei kokemusta laitteesta.

Nikkke
09.12.2018, 13.13
kiitoksia tähän astisista vastauksista. Mitä Juha Lehtisen kommenttiin tulee niin itsellä ei ole ulos mitään tehomittaria että sinällään ei haittaa vaikka watti tai pari heittäisi suuntaan jos toiseen. Trainerin tarkoitus olisi vaan saada aikaseksi johdonmukaista talviharjottelua pyörän päällä ja smart ominaisuuksien myötä miellekkyyttä hommaan. Itse katsoin jonkun satorin prewikan jossa polkijalla oli ulkoinen wattimittari myös käytössä (mallia en muista) tässä ainakin käyrät näytti parin watin sisään samaa powertapin ja trainerin välillä.

Juha Lehtinen
09.12.2018, 13.49
kiitoksia tähän astisista vastauksista. Mitä Juha Lehtisen kommenttiin tulee niin itsellä ei ole ulos mitään tehomittaria että sinällään ei haittaa vaikka watti tai pari heittäisi suuntaan jos toiseen. Trainerin tarkoitus olisi vaan saada aikaseksi johdonmukaista talviharjottelua pyörän päällä ja smart ominaisuuksien myötä miellekkyyttä hommaan. Itse katsoin jonkun satorin prewikan jossa polkijalla oli ulkoinen wattimittari myös käytössä (mallia en muista) tässä ainakin käyrät näytti parin watin sisään samaa powertapin ja trainerin välillä.
Lähinnä tarkoitin karkeista useamman 10W heitoista traineri vs. tehomittari jotka saattaa aiheuttaa hieman epäjohdonmukaisuutta sisä- ja ulkotreenin vertailuun. Itselläni oli joskus Bkool Smart Pro 1 traineri jossa eroa tehomittariin oli pahimmillaan 50-60Wattia.

JohannesP
09.12.2018, 14.55
Jos hiljaisuutta kaipaa niin uusin Wahoo Kickr Core vaikuttaisi pätevältä. Hintaa tosin ~770€ Verkkokauppa.com:sta. Tacx Flux (uusi malli tulossa) ja Direto ovat myös tuossa keskihintaisten ~700€ luokassa. Taitaa nämä olla ne suosituimmat keskihintaiset jotka ovat arvosteluissakin pärjänneet hyvin. Ei ole mitään erityisen halpaa smart traineria mikä olisi myös hiljainen vaan ominaisuudet kulkevat melkosen hyvin käsi kädessä hinnan kanssa.

Itselläni viime talvena ostettu Elite Direto ja muuten varsin tyytyväinen, mutta erg-moottori pitää melko raivostuttavaa ääntä säätäessä vastusta ylämäkiin. Varsinkin jos prosentit vaihtelevat jatkuvasti. Toisaalta tämä ei haittaa itseäni, kun tykkään enemmän ajaa valmiita treenejä ja "vapaa ajo" jää lähes nolliin. Vaikka täällä aina tapana kehua omaa ostoa niin en ostaisi uudestaan Diretoa varsinkaan jos hinta ~700€+. Vuosi sitten Direto oli paperilla paras tässä hintaluokassa, mutta ihan pelkästään hiljaisuuden vuoksi harkitsisin tuota uutta Wahoota.

Ennen kuin lähtee ulkomailta tilaamaan traineria niin kannattaa hyvin tarkkaan verrata Suomenkin tarjonta ja tarjoukset. Pääsääntöisesti hinnat hyvin lähellä toisiaan (luonnolliseen tapaan joku repäsee tästäkin esimerkin kuinka Neon saa parisataa halvemmalla bike24 - ei tarvi vaivautua). Suhteessa melko paljon tuntuu olevan sunnuntaikappaleita näissä smart trainereissa niin kannattaa huomioida mahdolliset takuurumbapostittamiset 25kg paketin suhteen ja vääntämään siitä kuka maksaa postikulut. Nämä on tietysti näitä jokaisen valintoja, mutta kun tiedän paljonko tuollaisen lähettäminen maksaisi ulkomaille ja kuinka takuuseen liittyvistä postikuluista tarvii vääntää niin vaikutti oman ostopaikan valintaan ja maksoin tyytyväisenä 50€ enemmän.

Leopejo
09.12.2018, 15.06
esmes. bike-discountissa oli tommonen Tacx Satori T2400 pariin sataan euroon, mikäköhän mahtaa olla suurin ero kalliimpiin vehkeisiin tai tekeekö tämmösellä ylipäätänsä mitään?
Satori Smart on nimensä mukaan "smart", muttei interaktiivinen: toisin sanoen, saat Garminiin, Zwiftiin, yms. harjoituksen tiedot, ml. lasketun tehon, mutta et voi itse säätää niiden avulla traineria, eli esim. tehoa tai mäen jyrkkyyttä. Ainoa säätömahdollisuus on käsin.
Interaktiivisista trainereista halvin on ehkä Tacx Flow Smart, sama hinta kuin Satori. En tiedä löytyykö Suomesta ja vaikea löytää nettikaupoista, sillä se on tarkoitettu isoille halvoille urheiluketjuille, esim. Decathlon. Käsittääkseni tuote ei ole kovin kestävä.
Vähän enemmän maksaa Elite Qubo Digital Smart +. Samat arvot kuin Flow Smart, mutta ehkä kestävämpi. Paremmat maksimiteho- ja jyrkkyysarvot on esim. Tacx Vortex Smart tai Elite Rampa-trainereilla, mutta onko sillä suurta merkitystä treenin kannalta, sitä en osaa sanoa. Itse lopulta ostin hyvään hintaan Rampan enkä kadu ostosta. Ääntä lähtee, mutta kerrostalossa asuen en usko, että se voisi häiritä ala- tai yläkerrassa asuvia. Yhtä paljon ääntä tuottaa tuuletin, puhumattakaan TheSufferfest:n treenivideoista (Rampan mukana tuli 2 kk ilmaiseksi).
Tietty parempi olisi traineri, jota käytät ilman takapyörää, mutta hinnat sitten eri luokkaa.

kervelo
09.12.2018, 19.31
Yksi halvemman pään älytraineri-ehdokas on Kickr snap. Laitteen hintaluokka on alle 500€, mutta välillä on näkynyt tarjouksessa halvemmallakin. Tuo ei ole suoravetotraineri eli takapyörää ei irroteta. Uuden mallin pitäisi olla vielä entistäkin tarkempi teholtaan.

Sunnuntaipoljeskelija
10.12.2018, 22.10
Ostin Black Fridayna Elite Direton, kun sen sai satasen Wahoo Kickr Corea (jonka olin aikonut hankkia) halvemmalla. Kovasti olen tykännyt sillä ajaa. Melkoista meteliä se kyllä pitää. Tämä on ensimmäinen traineri, jolla olen ajanut, ja ensimmäinen, mitä olen ylipäätään livenä nähnyt, joten vähän vaikea suhteuttaa meteliä mihinkään muuhun.

jone1
11.12.2018, 08.10
Ajatko isolla rieskalla?

Sunnuntaipoljeskelija
11.12.2018, 09.46
Sekä isolla että pienellä ollaan menty. Vaikuttaako tuo asiaan?

VesaP
11.12.2018, 09.55
No yleensä mitä kevyemmällä vaihteella ajaa ja vastus taas säätää vastusta muuten isommaksi, on se hiljaisempaa kuin isolla vaihteella ajaessa ja vastuksen ollessa pienempi. Pienemmät pyörivät massat, pienemmät tärinät ja jyrinät.

Edit: Onko voimansiirto puhdas ja muuten äänetön? Ketju ei hinkkaa etuvaihtajaan turhaan jne? Tacx Neossa on ainakin kovin hiljaista meno ja oman voimansiirron rolinat on suurimmat rolinat mitä kuuluu. Toi Direto ei taida ihan niin hiljainen olla trainerinakaan tosin, mutta kait tuommonen suoravetotraineri on kuitenkin paljon hiljaisempi mitä renkaalliset "perus"trainerit?

jone1
11.12.2018, 09.56
mielestäni pikkurieskalla ajaessa kun traineri ei pyöri niin kovaa on hiljaisempaa. En käytä isoo ollenkaan.

Teemu H
11.12.2018, 10.12
mielestäni pikkurieskalla ajaessa kun traineri ei pyöri niin kovaa on hiljaisempaa. En käytä isoo ollenkaan.

Selvästi on näin.

Viimeksi toissapäivänä tallissa ihailin Diretoa, että onpas tämä hiljaista. Hyvin pystyi samalla katsomaan läppäriltä ohjelmia ja kuulemaan sieltä äänet. No, ajoin tietysti melko vaatimattomilla tehoilla, silloin alle 200W, mutta kuitenkin.

Zwiftin workouteissa EGR-moodissa pärjää pienellä eturattaalla. Vapaassa ajelussa joskus vissiin joutuu isollekin ja ääni nousee kovemmaksi, mutta enpä sillä tavalla ajele oikeastaan koskaan.

Teemu H
11.12.2018, 10.20
^Jatkoa vielä, minullahan hajosi ensimmäinen Direto, siitä loppui vastuksen säätö. Nyt sitten yhtenä päivänä sattui uudellakin sama ja sydän nousi kurkkuun. Käynnistelin softat uudelleen ja kaikki palautui kuntoon. Olin tällä kertaa asentanut puhelimeen Zwift Companion softan. En tiedä johtuiko tuosta, mutta aika äkkiä se lähti pois puhelimesta.

Se ensimmäinen Direto oli sellainen insevä malli, aina kun teho säätyi, kuului ininää, kunnes hajosi säätö kokonaan. Uusi on hiljainen. Onneksi ostin Suomesta, takuuvaihto oli helppoa. Ostaisin ehdä Direton uudelleen (kunhan tuo toinenkaan ei nyt ala hajoilemaan, kop kop).

LoivaMäki
11.12.2018, 10.30
Onko eri softilla/appseilla eroa trainerin tuntumassa. Itse olen ajanut Tacxin TTS4:llä ja Trainerroad ei tuntunut lainkaan sopivalta. Ajo oli koko ajan raskasta. Oliko kyseessä kuvitelma vai onko trainerin ohjauksessa softasta johtuvaa vaihtelua? Trainerina Tacx Neo ja sitä olen nylkenyt noin vuoden verran. Toimii erinomaisesti.

jone1
11.12.2018, 10.31
Saahan sillä pienelläkin rieskalla kohtuu isolla teholla ajettua. 200-400w itellä käytössä ja kaikki hoituu pienellä.

Sunnuntaipoljeskelija
11.12.2018, 11.45
No yleensä mitä kevyemmällä vaihteella ajaa ja vastus taas säätää vastusta muuten isommaksi, on se hiljaisempaa kuin isolla vaihteella ajaessa ja vastuksen ollessa pienempi. Pienemmät pyörivät massat, pienemmät tärinät ja jyrinät.

Edit: Onko voimansiirto puhdas ja muuten äänetön? Ketju ei hinkkaa etuvaihtajaan turhaan jne? Tacx Neossa on ainakin kovin hiljaista meno ja oman voimansiirron rolinat on suurimmat rolinat mitä kuuluu. Toi Direto ei taida ihan niin hiljainen olla trainerinakaan tosin, mutta kait tuommonen suoravetotraineri on kuitenkin paljon hiljaisempi mitä renkaalliset "perus"trainerit?
Rattaat ja ketjut on puhtaita ja hiljaisia, eikä ketju hinkkaa mihinkään. Matalalla teholla ajettaessa ääni on ihan maltillinen, mutta esim. eilisellä Zwift-lenkillä pienessä loppukirissä meteli nousi melkoiseksi. Pyörä/traineri on ollut olohuoneessa, ja vaimolta ja lapsilta on tullut kommenttia melusta..

Ajan tänään Zwiftissä harjoituksen ERG-moodissa ja seuraan onko isolla tai pienellä eturattaalla ajettaessa eroa äänessä.

Mitään ininää en ole tästä kuullut.

Juha Lehtinen
11.12.2018, 14.10
Onko eri softilla/appseilla eroa trainerin tuntumassa. Itse olen ajanut Tacxin TTS4:llä ja Trainerroad ei tuntunut lainkaan sopivalta. Ajo oli koko ajan raskasta. Oliko kyseessä kuvitelma vai onko trainerin ohjauksessa softasta johtuvaa vaihtelua? Trainerina Tacx Neo ja sitä olen nylkenyt noin vuoden verran. Toimii erinomaisesti.

Mitä olen zwiftiä, bigringvr, ja bkoolin softaa ajellut niin sellainen tuntuma reisissä ollut että eroavaisuuksia olisi. Täytyisi testata lisää että voisi olla varma. Päivissäkin on eroavaisuuksia miten herkästi kampi pyörii.

Sent from my iPad using Tapatalk

Nikkke
11.12.2018, 16.32
Onkos jengillä kokemusta tuosta Elite Turbo muinista? Näyttäis olevan eräässä kolmikirjaimisessa urheiluvälinekaupassa ihan edukkaaseen hintaan, vaikka vertais sakemannin hintoihin.

JK-
11.12.2018, 16.48
^tuon seuraaja Turno on ollut vuoden käytössä, soiva peli ei siinä. Misuro-anturiin joutuu patterin vaihtamaan kerran tonniin, muuten ongelmaton ja muinia hiljaisempi

Löytyy pyörävuorokausi.sakemannilta kolmikirjainkaupan muinia edullisemmin [emoji6]

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

M1nd3
11.12.2018, 18.08
Onkos jengillä kokemusta tuosta Elite Turbo muinista? Näyttäis olevan eräässä kolmikirjaimisessa urheiluvälinekaupassa ihan edukkaaseen hintaan, vaikka vertais sakemannin hintoihin.

Ostin kyseisestä kaupasta alkusyksystä. Huomattavasti hiljaisempi kuin Wattbike :)
Teho- ja kadenssidata tulee P1:stä, joten Misuro-anturin käyttökokemuksia sinänsä ei ole. Näin talvikautena en piittaa nopeus- ja matkadatasta.

Nikkke
11.12.2018, 18.19
^tuon seuraaja Turno on ollut vuoden käytössä, soiva peli ei siinä. Misuro-anturiin joutuu patterin vaihtamaan kerran tonniin, muuten ongelmaton ja muinia hiljaisempi

Löytyy pyörävuorokausi.sakemannilta kolmikirjainkaupan muinia edullisemmin [emoji6]

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

Kiitoksia tipsistä, ihan houkutteleva tarjous. Itse lähinnä vaan mietin kuinka suuria noiden erot ovat. Juttuja kun lueskelee niin aina varautuu pahimpaan ja tulee ajateltua mahdollisia ongelmatilanteita/takuujuttuja mikä ois hitosti helpompaa liikkeeseen joka sijaitsee 10km päässä kuin lähteä postittamaan noita vekottimia mahdollisten vikojen tullessa saksaan...

Kare_Eskola
11.12.2018, 18.59

Pari vuotta olen Turbomuinilla hinkannut. Erittäin hyvä ajotuntuma ja melko ongelmaton bluetooth-yhteys älyluuriin ja Trainerroadiin. Hiljainen. Melko tukeva. Tehot riittää. Integroitu kadenssimittari toimii. Nopeus/matka ei toimi mutta ei ole väliksikään. MisuroB-anturin/lähettimen patterit kestää pitkään ja helppo vaihtaa.

Miinuksia:
- Tosi huono tinainen pikalinkku. Onneksi helppo vaihtaa.
- Tehomittaus ei suora vaan laskennallinen, näyttää liikaa watteja. Ajan myötä näyttää entistä enemmän watteja, kun hihna löystyy. Sitä luulee kehittyvänsä mutta ei.
- Lämpötilaherkkä. Kun vintillä on nollassa tai pakkasella, Turbomuin menettää osan vastuksesta ja pitää polkea lämpimäksi, siihen menee vartti.

PMoi
11.12.2018, 22.22

Hankin vuosi sitten Geniuksen ja aloitin TTS4:n kanssa. Ajot suoritan ERG moodissa. Yhdistelmä vastasi kovin hitaasti tehonmuutosportaisiin eikä huomioinut vaikka portaan alkuun hyökkäsi että tavoiteteho tuli varmasti saavutettua mutta ohjelma halusi nostaa hitaasti tehot ylös.
Tässä yksi kuvajainen jossa portaan pituus 20s. Juuri kun porras loppuu niin ohjelma on saanut tehon nostettua 160-400w, ja sitten pudotetaan hitaasti. Ei hyvä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20123&d=1544555264 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=416&attachmentid=18092)

Siiten kokeilin samaa Trainerroadilla, siinä postaat vaihtuu ihan hyvällä nopeudella. Niinpä käytänkin sitä.

Mielestäni TTS4/Genius ylikompensoi inertian ja siksi hetkellinen voimakas polkaisu ei nosta nopeutta.

Juha Lehtinen
11.12.2018, 23.00
Itse ajoin Elite Drivo 2:lla tänään Zwiftillä ja sen jälkeen testiajo BigRingVR:llä. Zwiftillä ajaessa kun virtuaalimäki alkaa tuntuu kuin vastusyksikkö reagoisi ensin liikaa ja sitten hieman hellittää otetta kun taas BRVR tuntuisi ohjaavan tasaisemmin vastusyksikköä. Pitääpi vielä vertailla.

Nikkke
13.12.2018, 19.52
Hyvää spekulointia ja keskustelua trainereiden ominaisuuksista, iso kiitos kaikille jo tässä vaiheessa jotka itseäni tässä projektissa vienyt eteenpäin.

Muin vaikutti pätevimmältä laitteelta omaan budjettiin kunnes Eskola mainitsi tuon tehoheittelyn hihnan löystyessä mikä hieman lannisti minua. Tällä hetkellä kuitenkin 400 euron hintaan näyttäs sakemannilta löytävän myös Elite Turnoa mikä on tällä hetkellä vahvoilla omissa papereissa!

jone1
13.12.2018, 20.24
Eiköhän noissa kaikissa joissa on hihna esiinny tehonheittelyä hihnan kireydestä tai sen löysyydestä johtuen. Itellä kokemusta muinista ja diretosta.

Nikkke
13.12.2018, 20.41
Ihan järkeenkäyvä ajatusmalli tuo nyt kun ajattelin tarkemmin. Miten jengi tarkkailee kehitystä sisällä suoritettavassa talvipyöräilyssä näissä vehkeissä jos sitä ei wateissa voi mitata? Vai millasista määreistä tossa heittelyssä mahtaa olla kyse, tuskin mitään yhtä oikeaa vastausta mutta jotain suuntaa antavaa? puhutaanko joistain wateista vai useista kymmistä? Millasella aikavälillä/treenimäärillä noita heittelyjä on alkanut olla havaittavissa?

paaton
13.12.2018, 20.54
No nyt olet asian ytimessä. Eli kohtuullisen turhaa seurailla watteja, jos niiden tarkkuudesta ei ole mitään käsitystä. Ajelee vaan sitten tuntemuksen ja sykkeen mukaan talven ja toivoo parasta.

Se turno taitaa muuten olla muin uudessa paketissa. Hyviä trainereita ne on, jos ei ota watteja mitenkään tosissaan. Melkein kannattaisi kyllä suosiolla budjetoida wattimittari pakettiin, koska watit kiinnostavat jo nyt tuon verran. Eli halvin tarjous muin ja vaikkapa 4iiii wattikampi merliniltä 350e hintaan. Noin 700e setti, jolla ajelet trainerroadia onnellisena läpi talven.

duris
13.12.2018, 21.05
Itse kyllä tykännyt Muinin tuntumasta. Nyt kolmatta talvea sen kanssa ja ei ERG traineri vielä ole kiinnostanut. Watit tosin tulee erillisestä mittarista (Power2Max). Oma Muin näytti aika lailla 10% liian suuria watteja kautta linjan

Nikkke
13.12.2018, 21.17
Kuten taisin jo aiemmin kirjoittaa, itsellä niinkään ei ole väliä näyttääkö wattimittari 200W vai 220W todellisen tehon ollessa vaikkapa 210W, kunhan se virhemarginaali ois aina sama, täten pystyis noiden wattien avulla seuraan mahdollista kehitystä, mulla kun ulos ei ole wattimittaria niin ei pysty täten ulkotreeniin peilaamaan miten trainerillä menty vs ulkona. Olipa sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku sai kopin. Toisaalta samalla myös ymmärrän paaton viestin sisältämän pointin.

fiber
13.12.2018, 21.23
Itsellänikin on herännyt halu vaihtaa traineria. Suurin puute Elite Qubo Digital B+:ssa on, että se ei simuloi kuin 5-6 % saakka. Jos löytyisi jotain mikä kiristää 12 %:iin saakka, vähintäänkin 10 %.

Lisäksi ei tietenkään haittaisi, jos tehonmittaus olisi tarkempi. Veikkaan, että tämä näyttää kymmenkunta prosenttia ylimääräistä. Tämän osalta olen toistaiseksi ollut samaa mieltä kuin Nikkke yllä. Vaan jos jossain vaiheessa tulee vaikkapa wattipolkimia tai -kampia käyttöön, niin sitten saattaa mieli muuttua.

paaton
13.12.2018, 21.25
Kuten taisin jo aiemmin kirjoittaa, itsellä niinkään ei ole väliä näyttääkö wattimittari 200W vai 220W todellisen tehon ollessa vaikkapa 210W, kunhan se virhemarginaali ois aina sama, täten pystyis noiden wattien avulla seuraan mahdollista kehitystä, mulla kun ulos ei ole wattimittaria niin ei pysty täten ulkotreeniin peilaamaan miten trainerillä menty vs ulkona. Olipa sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku sai kopin. Toisaalta samalla myös ymmärrän paaton viestin sisältämän pointin.

Just se ei ole sama. Jos virhemarginaali olisi sama, niin silloinhan se olisi wattimittari. Nollan voi aina säätää kohdalleen. Joku 10w heitto on jo paljon, eikä kehitystä/droppia näe mistään, tai ainakin sitä aina epäilee.

fiber
15.12.2018, 12.55
Joululomalla tulee sitten täälläkin ajettua Diretolla. Hakisin Velosportista vaikka heti, mutta ei ole tänään autoa käytettävissä.

Nikkke
15.12.2018, 16.19
Joululomalla tulee sitten täälläkin ajettua Diretolla. Hakisin Velosportista vaikka heti, mutta ei ole tänään autoa käytettävissä.

Onnittelut uudesta tulevasta (varmasti hyvästä!) hankinnasta! T. Hieman kateellinen sniidu joka puljailee ja puljailee eikä osaa tehdä päätöksiä. :)

carp
15.12.2018, 16.59
Täytyy kyllä vähän kehua omaa laitetta, kun se on sitä mitä trainerin mielestäni kuulukin olla: kohdillaan oleva tehonmittaus ilman kalibrointitarpeita ja hiljainen käyttöääni mikä erityisen tärkeää näin kerrostaloasujalle.

Traineri on siis Tacx Neo (v1) ja harjoitussoftana on Trainerroad iPadilla. Ainoa ongelma on käyttäjän toisinaan pehmeä luonne, joka joustaa liikaa sweet spot treenien edessä.

Laitteen huonot puolet:
- niin hiljainen, että voimansiirron täytyy olla hyvin säädetty ja öljytty
- näistä on raportoitu paljon ylimääräisiä ääniä ja on paljon tuurista kiinni saako virheettömän version. Tacx lähettelee ilmeisesti ilmaiseksi laitteen avaustyökaluja, joilla ylimääräiset saa laitteen auki ja äänettömäksi. Mutta ei tälläistä säätämistä pitäisi tarvita tehdä yli 1000€ tuotteen kanssa.
- iso ja painava laite, jolle täytyy käytännössä on pysyvä paikka. Tuota ei mielellään siirtele.

Aikaisemmat verrokkilaitteet:
- Tacx Vortex Smart - ei enää ikinä kitkaversiota, koska ne ovat epätarkkoja ja vaatii säätöä mm. rengaspaineen takia + kova ääni
- Wahoo Kickr 2016 - muuten hyvä, mutta nämä vanhat versiot ovat turhan kovaäänisiä kerrostaloon. Viimeisimmät versiot on ilmeisesti parempia. Laatuongelmia näissäkin.

fiber
15.12.2018, 18.00
^^Kiitos! Hankinta tuli tehtyä jo aamupäivällä verkon kautta, ja sattumoisin järjestyi sitten myös Direton haku myymälästä.

Helppo koota kunnes.... en löydä pakka-avaintani... eikä V-O (meni kiinni), Biltema (virheellinen myymäläsaldo) eikä XXL (saldo 0) pysty auttamaan. Vielä täytyy siis mennä Quboilemaan.

paaton
15.12.2018, 18.08
Mitä ääniongelmia carp neossa on ollut, jonka vuoksi noita pitää availla?

Jos tarkoitat magneettiin mahdollisesti kertyvää likaa, niin tuota ei oikein voi laittaa valnistajan piikkiin, tai tietysti voi, jos se on laitteesta itsestään irronnutta. Vähän kuitenkin luulen, että ulkona ajaminen kerää moskaa.

carp
15.12.2018, 18.59
Ilmeisesti ongelmat ovat liittyneet pilkälti juurikin tuohon magneetteihin tarttuvaan metalliroskaan. En tiedä tarkemmin kun ei osunut omalla kohdalle, mutta facebookin owners groupissa on paljon postauksia siitä, että noita ongelmia on ollut ihan tehtaalla tulleissakin laitteissa: https://www.facebook.com/groups/TacxNeoOwners/

paaton
16.12.2018, 14.27
Jep, facessa olikin juttua. Tosiaan noin vahvaan magneettiin voi helposti tarttua roskia kuljetuksenkin aikana.

Neo näemmä tosiaan lähettää nykyään ilmaiseksi ulosvetäjän, mikäli ääntää kuuluu. Kirskuva ääni ei kuitenkaan estä ajoa eikä vaurioita traineria. Metallia saisi olla aika paljon välissä, jotta se yltäisi käämeihin asti.

Facen juttujen perusteella otan kyllä suoraan yhteyttä neon asiakaspalveluun, mikäli mitään vikoja ilmenee. Tuntuu pelaavan aika hyvin.

Minulla lähtee kolmas talvi neon kanssa ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ei ole käynyt edes mielessä vaihtaa traineria, eiköhän tuo kestä vielä vuosia. Neon rakenne oli oikeastaan tärkein syy valintaan. Tuossa nyt ei vaan ole mitään kuluvia tai säätöä vaativia osia. Tai no, kai moottorin laakerin joutuu jossain vaiheessa uusimaan. Mutta tuskin vielä muutamaan vuoteen. Wattimittarit vaihtuu ja lukemat heittää. Neo on siitä kiva, että tuloksia on helppo verrata vuodesta toiseen.

fiber
16.12.2018, 19.39
Elite Direto teki sitten minustakin "ylinopean". Kalibroin sen ja asetin renkaan kehämitan mielestäni oikein (2093mm), mutta niin vain matka taittuu Zwiftissä kovempaa kuin ennen ja mielestäni kovempaa kuin todellisuudessa. Zwift tarjoili kymmenen prosentin kasvua FTP:hen, samoin Epic KOM ja Jungle Lap menivät 5-10% eilistä nopeammin, vaikka yritystä oli hiukan vähemmän. Nyt on helpompi ymmärtää miksi Zwiftin kisoissa keskinopeudet ovat niin korkeita :D

Onko muita keinoja saada realismia nopeuksiin kuin pienentää renkaan ympärysmittaa My E-Training ohjelman kautta? Toinen juttu on, että vastus (ja teholukemat Zwiftissä) "hengittää" eli hiukan kevenee ja tiukkenee ehkä 4 sekunnin sykleissä. Pitäisikö "Power smoothing" arvo vaihtaa 2 sekunnista joko nollaan tai sitten pidempään tasoitukseen, esim 15 sek?

Muilta osin oli helppo setup ja hyvin toimii.

paaton
16.12.2018, 20.30
No kyllähän tuohon diretoon kannattaa luottaa enemmän mitä siihen aiempaan rimpulaan. Diretossa on sentään oikea tehomittari.

Edit: Stalkkasinkin ajon stravasta. Komeita tehoja. Jos nuo tehot tuntuvat liian isoilta, niin ota jostain tehomittari lainaan ja testaa. Takuunalainen laitehhan tuo on ja tosiaan sisältää tehomittarin. Itse en alkaisi millään renkaan ympäryksellä kikkailemaan.

fiber
16.12.2018, 21.24
^joo hyvät teholukemat verrattuna siihen mihin olen tottunut - ja aika maltillisilla sykkeillä. Kun sitten seurailin muutamia muita, jotka ajoivat samaa tahtia samoilla W/kg-luvuilla, niin joko Direto näyttää oikein tai samalla tavoin väärin kuin heillä :)

Mutta ei näillä tehoilla reaalimaailmassa pääse sellaista vauhtia kuin Zwiftissä. Pitääpä joululomalla verrata esimerkiksi RGT:hen.

Teemu H
16.12.2018, 21.36
Minulla on Garmin Vector 2 nyt traineripyörässä, mielestäni tehot ovat ihan linjassa Direton kanssa.

Joskus huomaa kyllä selkeää heittoa, silloin kalibrointi Eliten softalla auttaa.

Juha Lehtinen
16.12.2018, 21.58
Itselläni on Elite Drivo 2:n ja Quarq Riken R tehomittarin kesken ollut maksimissaan 5W eroavaisuudet keskitehoissa. Kalibrointi näyttäisi omalla kohdallanikin eron aika minimiin asettanut.

fiber
16.12.2018, 22.16
No, kunhan numerot jatkossa pysyvät linjassa, niin hyvähän se on jos sitten Vectorit ym. näyttävät samalla tavalla. Mutta miksi tämä "tehonlisäys" sai mun virtuaalijamppani ajamaan Zwiftissä kovempaa kuin oma ajoni reaalimaailmassa?

Juha Lehtinen
16.12.2018, 22.31
No, kunhan numerot jatkossa pysyvät linjassa, niin hyvähän se on jos sitten Vectorit ym. näyttävät samalla tavalla. Mutta miksi tämä "tehonlisäys" sai mun virtuaalijamppani ajamaan Zwiftissä kovempaa kuin oma ajoni reaalimaailmassa?
Missä kohdassa sinulla on trainer difficulty asetus Zwiftissä?. Tuo asetus vaikuttaa siihen miltä virtuaalimäet tuntuvat reisissä.

paaton
16.12.2018, 22.34

Ei kai sitä virtuaalivauhtia voi verrata oikeaan ajoon. No ehkä tasaiseen jyrkkään ylämäkeen onnistuisi, mutta kaikkialla muualla on liikaa muuttujia . Jo esimerkiksi ajoasento vaikuttaa kovassa vauhdissa tosi paljon nopeuteen.

paaton
16.12.2018, 22.35
Missä kohdassa sinulla on trainer difficulty asetus Zwiftissä?. Tuo asetus vaikuttaa siihen miltä virtuaalimäet tuntuvat reisissä.

Itse asiassa se ei vaikuta yhtään mitään, jos välitykset ovat riittävät. Siis jos ajetaan samalla vauhdilla tai samoilla wateilla.
Sitten jos välitykset loppuvat mäkeen, niin tuo tietysti vaikuttaa.

Juha Lehtinen
16.12.2018, 22.40
Itse asiassa se ei vaikuta yhtään mitään, jos välitykset ovat riittävät. Siis jos ajetaan samalla vauhdilla tai samoilla wateilla.
Sitten jos välitykset loppuvat mäkeen, niin tuo tietysti vaikuttaa.
Siinä se ero juuri tuleekin kuten sanoit että välitykset saattaa loppua kesken eli tuntuu reisissä pahemmalta. Tässä (https://www.youtube.com/watch?v=_mjAZyhOlt0) aika hyvä demonstraatio.

paaton
16.12.2018, 22.43
Minulla on Garmin Vector 2 nyt traineripyörässä, mielestäni tehot ovat ihan linjassa Direton kanssa.

Joskus huomaa kyllä selkeää heittoa, silloin kalibrointi Eliten softalla auttaa.

Tämä tosiaan vähän ihmetyttää, mutta oliko niin, että diretossa mittari oli vasta hihnavedon jälkeen? Eli jos se noin on, niin kalibrinti tosiaankin kannattaa tehdä.
Hihnan kireyden muuttuessa teho voi helpostikkin vaihdella.

Mihinkähän se muuten käytännössä vertaa tehoa kalibroidessa?

paaton
16.12.2018, 22.44
Siinä se ero juuri tuleekin kuten sanoit että välitykset saattaa loppua kesken eli tuntuu reisissä pahemmalta. Tässä (https://www.youtube.com/watch?v=_mjAZyhOlt0) aika hyvä demonstraatio.

Juu, tuo on totta. En itsekkään pysty ajamaan max säädöllä zwiftiä millään pienellä takapakalla, mutta sama tietysti pätee myös vuorilla.

fiber
16.12.2018, 22.51
Mulla on Trainer difficulty noin 95%. Sillä tavoin todellakin joutuu vaihtamaan kevyempää kun aletaan lähestyä 10 prosenttia. Qubon pahin puute oli juuri tuossa, ettei se noteerannut mäkiä kuin 5-6 %:iin saakka. Toki Zwift sitten kompensoi laskennallisesti vähentämällä nopeutta - mutta reisille nuo jyrkät ylämäet eivät antaneet sitä tuntumaa kuin piti.

Aikaisemmin keskinopeuksia ja jopa ylämäkien keskinopeuksia pystyi vertaamaan todellisuuteen. Olivat aika samankaltaisia, vaan eivät ole enää. Kun kerran ainoat samoina pysyvät suureet virtuaali- ja reaalipyöräilyn välillä ovat BPM ja W, niin pitää opetella unohtamaan km/h. Puoltaisi wattimittarin hankintaa myös ulkokäyttöön.

Tein kalibroinnin kahteen kertaan, kun en ensin uskonut lukemia. Samoina pysyi.

paaton
16.12.2018, 23.01
Jos aiemmin sama mäki on mennyt hiljempaa zwiftillä, niin myös w/kg on ollut pienempi. Helpoiten saat vauhtia ylös huijaamalla painoasi :)

Juha Lehtinen
16.12.2018, 23.06
Jos aiemmin sama mäki on mennyt hiljempaa zwiftillä, niin myös w/kg on ollut pienempi. Helpoiten saat vauhtia ylös huijaamalla painoasi :)
Testasin kerran Innsbruckringillä tuota metodia. Laskin 82kg -> 70kg. Taitaa tuo oma kierros ennätys jäädä rikkomatta itseltäni jos ei tule johonkin kisaan otettua osaa ja peesin turvin rikottua.

jone1
16.12.2018, 23.09
Direton pohjassa on kirjattu lukema jonka kalibrointiohjelman pitäisi antaa.
Ei siitä kalibroinnista mitään apua ole jos ei tiedä minkä lukeman sieltä pitäisi näkyä.
Hihnaa kiristämällä ohjelman näyttämä lukema kasvaa. Viisi pykälää jos heittää ohjearvosta niin eliten mukaan pitää säätää. Ite säädän jo kolmessa.
Edit. Fiber mikä lukema sulla on direton pohjassa? Mulla se on tarraan käsinkirjattu 6515, viimesestä numerosta ei ota selvää onko se 5 vai 2 mutta kalibrointiohjelma antaa nyt 6512 ja on aikalailla kohillaan kun power2maxiin vertaa.

fiber
16.12.2018, 23.10
paaton: toki, jos traineri-softa-combo on antanut pienemmät watit, niin w/kg on ollut pienempi ja tietysti vauhti hitaampi. Sitäkin mietin, että huijaisin nyt painoa ylös, vaikkapa +10kg, niin saisin nopeuden jotensakin linjaan todellisuuden kanssa.

Tietysti myös sillä on pikkuriikkisen merkitystä, että ei fillari-kiekkosettini ole todellisuudessa yhtä hyvä kuin Zwiftin peliareenalla.

jone1: kiitos tiedosta! Ei softa kyllä kalibroidessa mistään tuollaisesta maininnut. Täytyy vielä tsekata manuaali erikseen.

Teemu H
16.12.2018, 23.19
Eipä juuri ohjeissa (https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-us/articles/115005299065-Calibration-procedure-of-the-internal-power-sensor-on-Drivo-Drivo2-Direto-Kura-APP-) hihnasta puhuta.

Oliko linkkiä ohjeisiin?

jone1
16.12.2018, 23.23
http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?f=34&t=407
http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?f=34&t=1122 (hiljaista tietoa adminilta)
Tieto lisää tuskaa.

jone1
16.12.2018, 23.24
Tekee vaan ohjeen mukaan ja kun hemot on mennyt teholukemiin niin ottaa eliten mainioon tukeen yhteyttä niin saa ohjeet.
Edit. Taisi siinä laitteen mukana tulleessa paperiohjekirjassa olla ohjeet muistaakseni tohon kiristykseen.
Edit. Ajele laitteela viikko pari ja seuraa elääkö lukema kalibroitaessa. Lukeman pitäisi laskea kun hihna tekeytyy/venyy. Kun lukema laskee pitäisi kuntosi laskea myös.

Googol
17.12.2018, 00.52
Elite Direto teki sitten minustakin "ylinopean". Kalibroin sen ja asetin renkaan kehämitan mielestäni oikein (2093mm), mutta niin vain matka taittuu Zwiftissä kovempaa kuin ennen ja mielestäni kovempaa kuin todellisuudessa. Zwift tarjoili kymmenen prosentin kasvua FTP:hen, samoin Epic KOM ja Jungle Lap menivät 5-10% eilistä nopeammin, vaikka yritystä oli hiukan vähemmän. Nyt on helpompi ymmärtää miksi Zwiftin kisoissa keskinopeudet ovat niin korkeita :D

Onko muita keinoja saada realismia nopeuksiin kuin pienentää renkaan ympärysmittaa My E-Training ohjelman kautta? Toinen juttu on, että vastus (ja teholukemat Zwiftissä) "hengittää" eli hiukan kevenee ja tiukkenee ehkä 4 sekunnin sykleissä. Pitäisikö "Power smoothing" arvo vaihtaa 2 sekunnista joko nollaan tai sitten pidempään tasoitukseen, esim 15 sek?

Muilta osin oli helppo setup ja hyvin toimii.

Mulla ei ole kuin ikivanha Tacxin Fortius, mutta mutuilisin, että sillä kehämitalla ei teoriassa pitäisi olla mitään merkitystä. Tai jos käytännössä jotain pientä onkin, sen ei pitäisi toimia niin, että jos tiputtaa kehämittaa 10 %, samalla yrityksellä kuljettu matka lyhenee 10 %.

Perinteisissä trainereissa takarengas pyörittää pientä rullaa, joten takarenkaan ja rullan kehän nopeudet ovat samat. Näin ollen traineri saa laskettua nopeuden mittaamalla rullan kulmanopeuden ja tietämällä rullan kehämitan. Suoravetotrainerissa takapakka pyörittää suoraan traineria, joten takarenkaalla ei ole mitään osaa. Näin ollen trainerille on kerrottava, kuinka pitkää matkaa yksi takapakan kierros vastaa. Minun ymmärryksen mukaan tällä ei kuitenkaan pitäisi olla muuta merkitystä, kuin että tietyllä virtuaalinopeudella ajaa samalla välityksellä kuin samalla nopeudella ulkona. Kehämitan perusteella softan ja trainerin pitäisi asettaa vastus niin, että polkeminen vaikuttaa nopeuteen realistisesti. Trainerin tehonmittaukseen tällä ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska trainerin pitäisi pystyä laskemaan käytetty teho asettamastaan vastuksesta sekä kulmanopeudesta ja sen mahdollisesta muutosnopeudesta.

Moska
17.12.2018, 01.17
Miten te olette verranneet trainerin ja wattimittarin antamia lukemia toisiinsa? Saako jollakin ohjelmalla molemmat näkymään yhtäaikaa, vai pitääkö toinen ajo ottaa vaikka trainerroadilla ja toinen pyöränmittarilla (Bolt) ja verrata niiden käppyröitä toisiinsa?

Juha Lehtinen
17.12.2018, 05.50
Miten te olette verranneet trainerin ja wattimittarin antamia lukemia toisiinsa? Saako jollakin ohjelmalla molemmat näkymään yhtäaikaa, vai pitääkö toinen ajo ottaa vaikka trainerroadilla ja toinen pyöränmittarilla (Bolt) ja verrata niiden käppyröitä toisiinsa?
Minä olen verrannut niin että harjoitusvastus on paritettuna Zwiftiin ja Quarq on Garminiin. Itselleni on lähinnä riittänyt keskiarvojen vertaaminen toisiinsa.

paaton
17.12.2018, 08.42
Direton pohjassa on kirjattu lukema jonka kalibrointiohjelman pitäisi antaa.
Ei siitä kalibroinnista mitään apua ole jos ei tiedä minkä lukeman sieltä pitäisi näkyä.
Hihnaa kiristämällä ohjelman näyttämä lukema kasvaa. Viisi pykälää jos heittää ohjearvosta niin eliten mukaan pitää säätää. Ite säädän jo kolmessa.
Edit. Fiber mikä lukema sulla on direton pohjassa? Mulla se on tarraan käsinkirjattu 6515, viimesestä numerosta ei ota selvää onko se 5 vai 2 mutta kalibrointiohjelma antaa nyt 6512 ja on aikalailla kohillaan kun power2maxiin vertaa.

No näinhän se onnistuu. Tehtaalla on kalibroitu jokainen laite tehomittarin kanssa ja hihnan aiheuttama virhe on kirjattu arvona ylös.

Kai tuo nyt kuitenkin on tarkka ajon aikana, eli hihna ei anna periksi sprinteissä tai pitkissä voimavedoissa? Tuohan saattaisi aiheuttaa sitä heiluntaa erg moodiinkin. Tuskin nyt kuitenkaan.

paaton
17.12.2018, 08.46

Tallennus tosiaan eri laitteilla. Dc rainmakerilla oli pro softa tuohon vertailuun, johon sai ostaa lyhytaikaisen käyttöoikeuden. Mullekkin kyllä riittänyt tasatehojen vertailu.

jone1
17.12.2018, 10.00
Eliten omalla ohjelmalla ajaa niin onjelmasta käskee diretolle esim. 300w. Näytöllä näkyy todelliset watit jos on ulkoinen tohomittari valittu my e-training softan konffauksessa.
Todelliset watit tallettuu myös kun savetat ajon niin on esim. stravassa helppo tutkia.
Kaippa tuo garminillakin onnistuu, garmin käskee 300w-direto siihen yrittää-ulkoisesta mittarista näkyy tulos.
Olen tohon eliten omaan softaan joskus tehnyt 5min. segmettejä sisältävän reenin josta noita on helppo tutkia stravassa esim. 200-250-300-350w kaikkia 5min. pätkät.

Teemu H
17.12.2018, 10.02
En ehtinyt lukea niitä Direto-linkkejä vielä, mutta pakko kai se E-training kalibroinnin on jotain tehdä ilman hihnan säätöäkin, jos tehoero katoaa sen jälkeen?

Nyt syksyllä sisäharjoittelua aloittaessani tämä tapahtui viimeksi. Garmin näytti enemmän kuin Zwift. Sammutin Zwiftin, avasin Eliten softan ja kalibroin. Sitten takaisin Zwiftiin ja teho olikin taas sama. Pari kertaa olen tuon huomannut mielestäni ennenkin, mutta voihan vika korjaantua Zwiftin uudelleenkäynnistyksellä, tai ero voi olla vain pääkopassanikin :D

jone1
17.12.2018, 10.16
Se ei muuta tee kuin näyttää sen kalibroitilukeman. Jos heittää enemmän kuin 5 pykälää on hihnaa yleensä kiristettävä jolla saa halutun tuloksen joka on mitattavissa ulkoisella tehomittarilla.

fiber
17.12.2018, 21.46
Kalibrointilukema ei ollut kuin yhden pykälän pielessä (6154/6155) eli luotan näihin Direton lukemiin enemmän kuin Qubon.

Tehoeroihin toki vaikuttaa sekin, että takana on erittäin hyvä harjoittelujakso Kanarialla ja siitä palautuminen loppusuoralla. Eli osa erosta voi johtua Qubon alakanttisuudesta ja osa parempikuntoisesta kuskista.

paaton
17.12.2018, 22.14
Kalibrointilukema ei ollut kuin yhden pykälän pielessä (6154/6155) eli luotan näihin Direton lukemiin enemmän kuin Qubon.

Tehoeroihin toki vaikuttaa sekin, että takana on erittäin hyvä harjoittelujakso Kanarialla ja siitä palautuminen loppusuoralla. Eli osa erosta voi johtua Qubon alakanttisuudesta ja osa parempikuntoisesta kuskista.

Just noin. Kun olet ajanut paljon peekoota vuorilla, niin ftp vaan tuppaa nousemaan. Reilun 10w nousu juuri tällä kohtaa pienen levon jälkeen on ihan normalia. Eli usko nyt vaan :) Niihin Qubon lukemiin en luottaisi tasan yhtään.

fiber
17.12.2018, 22.46
Jep, tosin ftp:n nousua on 30W (sama reitti) ja tämä korkeampi tulos tuli vaikka en ihan limitillä vetänytkään. Enemmänkin olisi siis voinut eroa olla. Mutta en valita.

Nyt kun osaisi/ehtisi/viitsisi hyödyntää tämän poikkeuksellisen hyvän pohjan ensi vuotta varten. Se oli jo Kanarialla selkeästi huomattavissa, että kroppa jaksoi hämmästyttävän paljon, vaikka rasitus alkoi jo kumuloitua. Olettaisin, että loppiaissunnuntaina Röret Runt sujuukin aika kivasti.

paaton
17.12.2018, 22.53
Nyt kun osaisi/ehtisi/viitsisi hyödyntää tämän poikkeuksellisen hyvän pohjan ensi vuotta varten. Se oli jo Kanarialla selkeästi huomattavissa, että kroppa jaksoi hämmästyttävän paljon, vaikka rasitus alkoi jo kumuloitua. Olettaisin, että loppiaissunnuntaina Röret Runt sujuukin aika kivasti.

Ihan kuule olen samaa miettinyt itsekkin. Fiksumpi ehkä piikkaisi kisakaudella, eikä joskus syys-joulukuun välillä...

fiber
17.12.2018, 23.05
No, jos minä jossain vaiheessa ensi vuonna haluan olla tikissä, niin joulukuun alussa.

Jos näin käy, niin ilmoittaudun Gran Canaria Bike Weekiin (http://lacicloturista.com) ja ajan kaikki etapit. Sinne voitaisiinkin mennä porukalla!

jone1
18.12.2018, 08.20
Oliko Fiberillä käsin kirjattu toi lukema pohjaan? Omassani -2 pykälää tuottaa aika tarkan tuloksen.

fiber
18.12.2018, 08.39
Juu, vieläpä aika samalla käsialalla kuin Youtube-ohjevideossa, jonka tsekkasin.

EDIT, jone1:n alla olevaan: huomasin saman mutta eipä sitten ollut edes tarvetta säätää. Muuten hyvä video.

jone1
18.12.2018, 10.11
https://www.youtube.com/watch?v=hf0xsbVd91I
Videossa ei näytetä lukitusruuvin avaamista ennen säätöä;-) . Katoin ensin että on eliten oma video ja ovat senkin onnistuneet vihkoon vetämään mutta onkin jonkin inkkarin tekemä ilmeisesti.

Lakuduunaa
30.12.2018, 14.27
https://www.bike-discount.de/en/buy/tacx-t2180.rb-vortex-virtual-smart-trainer-special-edition-824997?fbclid=IwAR1tutAo5AdgsGvPhE7tbCO1v2I0r7MQrv N4ptP7dXxShdcuXe5pDdO3kFI
https://www.tredz.co.uk/.Elite-Turno-Fluid-Smart-B-Direct-Drive-Trainer_114377.htm?fbclid=IwAR1bZhjgh4sOEjgyaYs27A T_A39CSXHQFa5kdqPOVfeo1SlajcAt4vnLbfQ

Plussat/miinukset näille laitteille ?

Nikkke
30.12.2018, 16.12
Fiber taisi mainita ainakin että vaihtoi oman vanhan elitensä pois juurikin sen takia kun simuloi mäkiä vain 7 pinnaan asti, kuten vekotin jota ehdotit. Sekä onhan linkkaamasi malliset trainerit hiton paljon äänekkäämpiä kuin suoravetoiset. Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ajotuntuma on parempi suoravetovehkeissä.

Itse olen pitkän pähkäilyn jälkeen kääntymässä XXL:n kauppaamaan elite muin smarttiin, mikä on halvimmillaan vain 70e kalliimpi kuin linkkaamasi tuote. (toki muinissa ei tule noita oheishärpäkkeitä). Varmasti saksanmaalta saisi halvemmalla mutta sen verran olen lukenut yleisesti ottaen olevan ongelmia trainereiden kanssa niin tämä on syy miksi rahat sijoitetaan tällä kertaa lähikauppaan, saattaa mahdolliset takuuasiat hoitua helpommin. Huom, saattaa.

paaton
30.12.2018, 17.28
Fiber taisi mainita ainakin että vaihtoi oman vanhan elitensä pois juurikin sen takia kun simuloi mäkiä vain 7 pinnaan asti, kuten vekotin jota ehdotit. Sekä onhan linkkaamasi malliset trainerit hiton paljon äänekkäämpiä kuin suoravetoiset. Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ajotuntuma on parempi suoravetovehkeissä.

Itse olen pitkän pähkäilyn jälkeen kääntymässä XXL:n kauppaamaan elite muin smarttiin, mikä on halvimmillaan vain 70e kalliimpi kuin linkkaamasi tuote. (toki muinissa ei tule noita oheishärpäkkeitä). Varmasti saksanmaalta saisi halvemmalla mutta sen verran olen lukenut yleisesti ottaen olevan ongelmia trainereiden kanssa niin tämä on syy miksi rahat sijoitetaan tällä kertaa lähikauppaan, saattaa mahdolliset takuuasiat hoitua helpommin. Huom, saattaa.

Kunhan muistat, ettei smart tarkoita tässä kohtaa erg traineria, eli esimerkiksi zwift ei muinia ohjaa.

Nikkke
30.12.2018, 18.03
Kunhan muistat, ettei smart tarkoita tässä kohtaa erg traineria, eli esimerkiksi zwift ei muinia ohjaa.

Hyvä että on joku joka heittää jäitä hattuun välillä itselle. Mikähän merkintä siitä vekottimesta pitää löytyä että nuo zwiftit, trainerroadit etc ohjaa tuota traineria?

Mitä enemmän mä näitä selaan ni sitä enempi oon pihalla näistä.

paaton
30.12.2018, 18.11
Hyvä että on joku joka heittää jäitä hattuun välillä itselle. Mikähän merkintä siitä vekottimesta pitää löytyä että nuo zwiftit, trainerroadit etc ohjaa tuota traineria?

Hyvä kysymys. Olisiko ANT+ FE-C oikea lyhenne?

jaksu
30.12.2018, 18.25
Mun pitäisi ilmeisesti hankkia Ant-palikka läppäriin, koska Zwift ei tykkää säätää Wahoo Kickriä BT:n yli.

plr
30.12.2018, 18.54
Mun pitäisi ilmeisesti hankkia Ant-palikka läppäriin, koska Zwift ei tykkää säätää Wahoo Kickriä BT:n yli.

Onko tuo Kickrin ominaisuus? Itsellä ohjaus toimii seuraavilla palikoilla: Zwift (Mac), Elite Qubo Digital Smart B+, Stages, Polar H7 -sykelähetin. Tuossa on selvästi jokin FE-C:tä vastaava juttu BT:n kautta. Mäcci osaa vain BT:n, joten tässä systeemissä missään ei käytetä ANT+:aa.

Munarello
30.12.2018, 19.05

Zwiftin nettisivuilta löytyy ainakin lista tuetuista laitteista:
https://support.zwift.com/en_us/which-trainers-does-zwift-support-By_k0JHQ

fiber
30.12.2018, 22.29
Minulla Elite Direton tehot heittelivät (Mac/Zwift), kunnes otin ANT+ yhteyden ja valitsin vaihtoehdoista ”FE-C”.

macci
31.12.2018, 00.19
kyllä sen pitäisi toimia myös kännykän Zwift Companion softan kautta
https://support.zwift.com/en_us/pairing-to-zwift-with-bluetooth-le-ble-cycling--S1xnpAdrX
ohjeissa ei tainnut olla mainintaa, mutta ainakin itselläni tuo pelittää parhaiten kun sekä kännykkä että läppäri/PC on samassa WLANissa.

jos ei halua kännykän kautta kikkailla niin ANT-palikka. Ilmeisesti myös jokin (esim tämä (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/15622/dmrht/Asus-USB-BT400-Mini-Bluetooth-Dongle-4-0-LE-EDR-USB-adapteri)) Bluetooth USB palikka toimii nykyään (beta asteella) Zwiftin kanssa (PC:llä).

jaksu
31.12.2018, 00.45
kyllä sen pitäisi toimia myös kännykän Zwift Companion softan kautta
https://support.zwift.com/en_us/pairing-to-zwift-with-bluetooth-le-ble-cycling--S1xnpAdrX
ohjeissa ei tainnut olla mainintaa, mutta ainakin itselläni tuo pelittää parhaiten kun sekä kännykkä että läppäri/PC on samassa WLANissa.

jos ei halua kännykän kautta kikkailla niin ANT-palikka. Ilmeisesti myös jokin (esim tämä (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/15622/dmrht/Asus-USB-BT400-Mini-Bluetooth-Dongle-4-0-LE-EDR-USB-adapteri)) Bluetooth USB palikka toimii nykyään (beta asteella) Zwiftin kanssa (PC:llä).

Beta ei tue kaikkia ominaisuuksia. Zwift juttelee kyllä Wahoon kanssa, saa teholukemat sieltä mutta ei osaa säätää sitä.

Moska
31.12.2018, 03.35
Onko tuo Kickrin ominaisuus? Itsellä ohjaus toimii seuraavilla palikoilla: Zwift (Mac), Elite Qubo Digital Smart B+, Stages, Polar H7 -sykelähetin. Tuossa on selvästi jokin FE-C:tä vastaava juttu BT:n kautta. Mäcci osaa vain BT:n, joten tässä systeemissä missään ei käytetä ANT+:aa.Mulla on wahoo kickr snap ja Bluetooth on sen ja puhelimen välillä trainerroadin ohjauksessa. Sykevyö ja aiemmin kampianturi oli ant+ kautta. Nykyään wattimittari antaa kadenssin. Toimii niin kuin pitääkin.

90kg
07.01.2019, 22.35
Lähti Qubo Fluid tilaus B-D:lle. En toistaiseksi tilannut edes Misuro B+ palikkaa koska aluksi arvelen pärjääväni ilman Zwiftiä.

Eturenkaan raiseristäkään en tohtinut maksaa paria kymppiä. Eiköhän joku raiser korvike löydy <2€ ja jos ei muuten niin sitten joku paksu kirja.

Kysymys: jos hommaan jossain kohtaa Misuron niin edellyttääkö Zwift Ant+:a vai toimiiko Bluetoothilla myös?

Itsellä Polarilta v800, H7 ja Cirvitin bluetooth speed&cadence.

Juu myönnän että kyllä se Kickr Core kutkutteli myös mutta ajattelin mutta katsotaan nyt ekaksi tuleeko kuinka paljon kotona ajettua.

paaton
07.01.2019, 23.19
Lähti Qubo Fluid tilaus B-D:lle. En toistaiseksi tilannut edes Misuro B+ palikkaa koska aluksi arvelen pärjääväni ilman Zwiftiä.

Eturenkaan raiseristäkään en tohtinut maksaa paria kymppiä. Eiköhän joku raiser korvike löydy <2€ ja jos ei muuten niin sitten joku paksu kirja.

Kysymys: jos hommaan jossain kohtaa Misuron niin edellyttääkö Zwift Ant+:a vai toimiiko Bluetoothilla myös?

Itsellä Polarilta v800, H7 ja Cirvitin bluetooth speed&cadence.

Juu myönnän että kyllä se Kickr Core kutkutteli myös mutta ajattelin mutta katsotaan nyt ekaksi tuleeko kuinka paljon kotona ajettua.

Tehot ehkä välittyvät zwiftiin puhelimenkin kautta, mutta minusta zwift on vähän turha tuolla fluid trainerilla, koska vastus ei muutu maaston mukaan. Joudut itse lisäämään vastusta vaihtamalla ylämäkeen isompaa vaihdetta.

jone1
11.01.2019, 19.44
Direton pohjaan kirjattu cal. lukema 6515 ja olen sen tarkkuutta verrannut power2maxia vastaan. Aloittelin talven ajoja niin lukema minkä softa antoi oli 6512 ja oli noin 4watin sisällä.
Huomasin tänään että lukema oli muuttunut 6511 arvoon niin löin aeroadin missä power2max on kiinni traineriin ja testiä.
Ajoin 300w 5min. pätkän, tulos 299 keskiteho. Borattia siteeraten "great success".

macci
12.01.2019, 01.48
Vähän vastaavaa testailua harrastin eilen Kickr Snapillä (vm 2017 eli v2) ja Faveron Assioma Duoilla.

Noin tunnin kevyt lenkki jossa muutama veto ja ajelua eri tehoalueilla.
tuossa (https://i.imgur.com/2YuGl8W.png) käppyrää.
Assioma Duon lukema sinisellä ja Kickr Snapin arvot oranssilla. Tuossa oli siis Zwiftin workout moodi käytössä eli ERG päällä trainerissa. Snapin arvot tallentui PClle Zwiftin kautta ja Assioman data meni Elemnt Boltiin.

Keskiarvo watilleen sama 172W
Golden cheetahin laskema xPower 181W (Assioma) vs. 180W (Snap)
Maksimi 696W (Assioma) vs. 557W (Snap)

Suurin ero (kun piikkiarvojen erot jätetään huomioimatta) näkyy tuossa alun kolmannessa "ramp up" vaiheessa (230-245W) josta Snap antaa keskiarvoksi 237W ja Assioma 228W (eli 4% heitto).
Lyhyissä 545W vedoissa taasen lukemat on varsin tasoissa (vedon keskiarvon osalta). Välillä Assioma näyttää hieman korkeampaa ja välillä Snap ja muutamassa on ihan watilleen sama.
Aivan lopun ramp down puolestaan on 202W (Snap) vs. 205W (Assioma). Samoin tuo vetojen välillä ajettu 170W 10min osio oli 173W (Assioma) vs. 170W (Snap). Voisi mutuilla, että ehkä renkaan / harjoitusvastuksen lämpötilan (ja rengaspaineen) muutos (elikkä nousu) aiheuttaa tuon, että riittävästi lämmettyään traineri luki aavistuksen matalampaa arvoa kuin polkimet (toisin kuin tuossa alun ramp upissa). Huoneen lämpötila tässä ei noussut kuin reilun asteen - kosteusprosentti ehkä hieman enemmän =). Ja protokollan mukainen reilun 10min lämmittely oli alla ennen Zwiftin käynnistystä ja Snapin spindown kalibrointia.

Tämmöisestä yksittäisestä testistä nyt ei kovin paljon voi sanoa mutta ainakin suhteellisen samoissa on arvot. Olen pari kertaa aiemminkin vertaillut treenin keskiarvotehoja ja aivan muutaman watin sisään on aina mennyt. Kickr Snapissä on edelleen tehdaskalibrointi käytössä eli en ole tehnyt Advanced Spindownia, pelkästään normaalin spindownin.

Täytyy viritellä seuraavaan FTP testiin sama setuppi kiinni.

pepsimax
16.01.2019, 01.39
Hei! Mikäs treenivastus sopisi Canyon Infliten 3XS kokoiselle pyörälle? Rengaskoko on 27,5.

Einiö
18.01.2019, 11.18
Tekeekö näillä hinnat alkaen laitteilla mitään vai kannattaako unohtaa suosiolla? Viat? puutteet? Tarkoitus hommata vastus että pääsee kokeilemaan maistuuko sisäpyöräily kotona kun runsas lumi haittaa ulkopyöräilyä..
Mikä näistä kolmesta? Miksi?

https://www.rosebikes.fi/tacx-blue-twist-t2675-turbo-trainer-630464

https://www.rosebikes.fi/tacx-blue-matic-t2650-turbo-trainer-682075

https://www.rosebikes.fi/elite-novo-mag-force-elastogel-turbo-trainer-784238

Juha Lehtinen
18.01.2019, 12.31
Tekeekö näillä hinnat alkaen laitteilla mitään vai kannattaako unohtaa suosiolla? Viat? puutteet? Tarkoitus hommata vastus että pääsee kokeilemaan maistuuko sisäpyöräily kotona kun runsas lumi haittaa ulkopyöräilyä..
Mikä näistä kolmesta? Miksi?

https://www.rosebikes.fi/tacx-blue-twist-t2675-turbo-trainer-630464

https://www.rosebikes.fi/tacx-blue-matic-t2650-turbo-trainer-682075

https://www.rosebikes.fi/elite-novo-mag-force-elastogel-turbo-trainer-784238
Aika lailla saman tyyppiset laitteet kaikki kolme. Zwiftiä ja muita ohjelmia noilla ei pysty hyödyntämään koska ohjelmat eivät pysty säätämään vastusta vaan ainoastaan vaihteita vaihtamalla koska ovat ns. tyhmiä trainereita. Jos noista pitäisi joku valita niin ehkäpä Tacx Blue Matic, siinä on 10-pykäläinen vastuksen säätö kun toisessa Tacxissa on 7 ja Elitessä 5, tehontuotossa ei isoja eroja ole. Itse en noista varmaankaan ostaisi mitään juuri tuon äly-ominaisuus puutteen vuoksi.

kuovipolku
18.01.2019, 14.18
Tuossa on tosiaan sisäpyöräilyn kokeilijan dilemma: jos ostaa edullisen eli tyhmän trainerin, kokee etupäässä ne sisäpyöräilyn nurjat puolet eli on tylsää, hikistä ja yleensä melko kovaäänistäkin - ja voi tulla siihen päätelmään ettei ikinä tule viihtymään siinä puuhassa tai ettei se ole kuin masokisteja ja kovalla itsekurilla varustettuja tavoitteellisesti harjoittelevia varten.

Jos taas panostaa kolme-neljä kertaa enemmän ja hankkii smart trainerin ja mahdollisesti tarvittavat lisälaitteet ja pääsee kokeilemaan Zwiftin, Rouvyn, Bkoolin tai jonkun muun kanssa, todennäköisyys siihen että sisäpyöräily maistuukin kasvaa huomattavasti, mutta riski siihen ettei se lisääntyneestä viihdearvosta, harjoitusten monipuolistamis- ja tiedonseurantamahdollisuuksista huolimatta sittenkään ole se niin sanottu oma juttu on kuitenkin olemassa.

Olisin kuitenkin samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja: itse en enää ostaisi kuin aidon, vastusta automaagisesti säätävän älykkään harjoitusvastuksen. Sellaisen saattaisi vallan hyvin löytää vähän käytettynä, kun joku edelläkävijä on jo hankkinut uuden, entistäkin paremman trainerin. Mutta toisaalta jos itse ostaa uuden, mutta pettyy, voi ruveta itse myyjäksi, jolloin nettotappioksi jää tietenkin vain osto- ja myyntihinnan erotus:rolleyes:

Einiö
18.01.2019, 14.20
Aika lailla saman tyyppiset laitteet kaikki kolme. Zwiftiä ja muita ohjelmia noilla ei pysty hyödyntämään koska ohjelmat eivät pysty säätämään vastusta vaan ainoastaan vaihteita vaihtamalla koska ovat ns. tyhmiä trainereita. Jos noista pitäisi joku valita niin ehkäpä Tacx Blue Matic, siinä on 10-pykäläinen vastuksen säätö kun toisessa Tacxissa on 7 ja Elitessä 5, tehontuotossa ei isoja eroja ole. Itse en noista varmaankaan ostaisi mitään juuri tuon äly-ominaisuus puutteen vuoksi.Kiitos hyvästä vastauksesta, olishan se hyvä vähän tehoja nähdä yms..
Mitäs tällä 60€ lisällä sitten saa?

https://www.rosebikes.fi/tacx-booster-t2500-turbo-trainer-528232

Mikä merkki/malli nyt sitten olis edullisin "äly"traineri?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Juha Lehtinen
18.01.2019, 14.56
Noista kolmesta vaihtoehdosta Eliten Novoon saa Misuro+ palikan joka yhdistää trainerin tietokoneeseen bluetoothilla tai ant+ yhteydellä. Sillä saa tehot ruudulle näkyviin mutta vastusta se ei säädä.
Esim. Elite Qubo Digital Smart B+ voisi olla yksi vaihtoehto älytraineriksi. Hinnat näyttäisi olevan jossain 300-400€ välissä.

Einiö
18.01.2019, 15.17
https://m.tori.fi/vi/53542179.htm elikkä tässä olis varteenotettava vaihtoehto

plr
18.01.2019, 15.30
Ostin Elite Qubo Digital Smart B+ -harjoitusvastuksen vähän aikaa sitten ja niitä saa nytkin selvästi alle 300 eurolla. Tätä ennen minulla oli juuri tuollainen edullinen ei-smart -vehje yli kymmenen vuotta. Kyllä halvallakin vehkeellä saa käytettyä virtuaalitreenaussoftia, mutta yllä jo mainituin rajoituksin. Ei-smart -vastuksesta saa yleensä jonkinlaisen tehoestimaatin ulos nopeusanturilla ja jos on jo muutoin käytettävissä tehomittari, niin sitten tarkat tehotiedot ovat käytettävissä.

Oma harjoitusvastuspäivitykseni oli pääosin siitä syystä, että magneettivastus pudotti vastusta lämmetessään ja kun yritti ajaa esimerkiksi tasatehoista intervallia, tehot tippuivat vedon aikana niin että sitä piti kompensoida seuraamalla koko ajan tehoa ja nostamalla vastaavasti kadenssia. Nyt älytrainerilla ERG-moodissa voi keskittyä itse intervalliin kun vastus pysyy määrätyssä kohdassa automaattisesti. Muuten vanha alle satasen vastus olisi edelleen ok.

Juha Lehtinen
18.01.2019, 16.04
Itselläni on noista vastusrulla mallisista Eliten trainereista jonkin verran kokemusta Elite RealPower mallista. Pidän tuosta elastogel rullasta, pito pysyy hyvänä rankemmissakin rypistyksissä eli rengas ei pääse lipsumaan.

fiber
18.01.2019, 16.28
Tuo yllä mainittu Elite Qubo Digital B+ on hyvä. Itselläni on sellainen ylimääräisenä, mutta en tiedä haluanko myydä vai pidänkö varalla.

Einiö
18.01.2019, 17.19
Tuo yllä mainittu Elite Qubo Digital B+ on hyvä. Itselläni on sellainen ylimääräisenä, mutta en tiedä haluanko myydä vai pidänkö varalla.Pistäppä vaikka yksityisviestillä mihin hintaan luovut :) turhaan niitä hyllyssä pölyytät ;)

Einiö
18.01.2019, 17.21
Ihan uusi juttu itselle niin mitkä/mikä ohjelma kannattaa ladata jotta sais kaiken hyödyn irti?

Nikkke
18.01.2019, 20.06
Mielestäni kallis tuo bushido mikä on linkattu tähän ketjuun. Tuon sai ainakin viime viikolla vielä suomalaisesta kivijalasta uutena 370e.

PatilZ
18.01.2019, 23.58
Mennyt ketju piilomyynti-ilmoitteluksi. En myy itse mitään. Fillaritoriakin kannattaa seurata, löytyy myynnissä olevaa suoraveto-traineria tai voihan sinne laittaa oman ostetaan ilmoituksen.

Ja asiaan. Tacx Neo haukkuu edelleen hintansa.

PatilZ
19.01.2019, 00.05
Ihan uusi juttu itselle niin mitkä/mikä ohjelma kannattaa ladata jotta sais kaiken hyödyn irti?

Trainerroad, kun satsaat systemaattiseen harjoitteluun.
Sufferfest, kun kärsimyksen ylistäminen tuo silmäkulmaan ilon kyyneleitä.
Zwift, kun sosiaalinen puoli tai kisaaminen kiinnostaa.
Tacx desktop app, Kinomap tms., kun yrität ajaa trainerilla pakoon todellisuutta aitoihin ympäristöihin.

Juha Lehtinen
19.01.2019, 01.01
Taitaa kaikista tai ainakin lähes kaikista löytyä ilmainen kokeilu versio joista loppupeleissä karsiutuu ne jotka eivät miellytä. Itse olen tykästynyt Zwiftin lisäksi BigRingVR ohjelmaan. Viimeisimmän päivityksen yhteydessä ohjelmaan tuli BigRingVR:ään workout ohjelmat myös joita en ole testannut mutta ajotuntumaltaan ohjelma on ollut realistisen oloinen vastusyksikön reagoiniin suhteen.

fiber
19.01.2019, 09.48
PatilZ nyt vaan rauhoittuu, en myynti-ilmoittele mutta harkitsin kyllä mahdollista myyntiä kun kaveri juuri tällaista tarvitsee. Olen tätä yrittänyt myös tarjota lainaan oppilaitoksen eSport-projektille ym, eli ei tässä bisnestä olla harjoittamassa epäkaupallisessa keskusteluketjussa.

Einiö, en nyt ole myymässä. Yksi syy on, että Qubon mukana tuli parempi etupyörän tuki kuin Direton. Jos myisin, pitäisi nähdä vaivaa ja hankkia tuo tuki erikseen.

Direto on muuten ollut oikein hyvä, mutta eilen kokeilin sen mukana tullutta mustaa muovipalikkaa etupyörän alla. Kun nousen putkelle ja tehot ovat jossain yli 1,5x FTP, niin ei oikein ole luottoa, että pyörä pysyy pystyssä. Suosittelen Direton omistajia hankkimaan Gel blockin (https://www.elite-it.com/en/products/accessories/trainers-accessories/gel-block). Travel blockista (https://www.elite-it.com/en/products/accessories/trainers-accessories/travel-block) ei minulla ole kokemusta.

fiber
19.01.2019, 09.57
PatilZin ja Juha Lehtimsen yllä mainitsemien ohjelmien lisäksi kokeilisin mielelläni Rouvyä (https://rouvy.com/en/), mutta sitä ei ole saatavilla MacOS:lle.

Itse kokeilin aluksi puolen tusinaa erilaista ja nyt olen jäänyt koukkuun Zwiftiin. Näkökulmia joita kannattaa punnita:
- ajotuntuman realismi ja tarjolla olevat reiti
- sosiaalisuus ja sen tuoma tsemppi (vapaa ajo - yhteislenkit - kisat)
- treeniohjelmien monipuolisuus ja pitkäjänteisyys
- statistiikka

Näiden lisäksi olen huomannut itselleni tärkeäksi voida vaihtaa reittiä ja sen pituutta ajellessani ihan kuin reaalimaailmassakin. Kokeilemistani tämä onnistuu parhaiten Zwiftissä, jonka Watopiassa riittää ajettavaa useammaksikin tunniksi ilman että sahaisi samaa edestakaisin tai että täytyisi käydä valikosta valitsemassa uusi ajo.

Juha Lehtinen
19.01.2019, 12.18
Ohjelmien tekijöille on aina pieni haaste saada ohjelmat toimimaan jokaisen valmistajan laitteen kanssa. Ohjelman tekijät eivät välttämättä saa ihan kaikkea tietoa laitteiden valmistajilta miten laite on teknisesti toteutettu ja miten ohjelma pitäisi koodata jotta ohjelma toimisi joka laitteen kanssa samalla tavalla. Itselläni on käytössä Bkoolin Sim, Zwift ja BigRingVR, kaikki nuo tuntuvat erilaisilta kun käytössä on Elite Drivo 2. Bkoolin simuaattori tuntuu raskaammalta, vaihteita saa alkaa vaihtamaan aikaisemin pienempään kuin esim.Zwiftillä. Eli yksi syy miksi ohjelmien ilmaisversioita kannattaa kokeilla ennen lopullista päätöstä. Zwiftissä koukuttaa tuo sosiaalisuus ja varsinkin se että reitillä on paljon muita pyöräilijöitä. Ehkä pieni huono puoli Zwiftissä on se että ohjelma mallintaa peesiapua ilmeisesti joka tilanteessa. Yksin ajelussa voisi olla hyvä joskus ajella ilman tuota apua kun aika moni ajelee ulkona yksikseen ilman tuota apua. Esim. BigRingVR kun perustuu videoituihin reitteihin ilman muita pyöräilijöitä niin siinä keskinopeudet pysyvät alhaisempana kun peesiapua ei ole.

PMoi
19.01.2019, 13.27
Ohjelman tekijöille tuottaa jopa vaikeutta hallita omien tuotteiden kanssa toimiminen. Alla kuvassa esimerkki kuinka Tacx Genius Smart ja TTS4 "hoitaa" 160W-> 400W siirtymän ERG moodissa. Menee maku 20s intervallista kun tehon nosto vie sen 20s. Tässä ei ollut väliä tuliko tehot Geniuksesta vai Powertap G3:sta Kun en ollut tyytyväinen tuohon hitaaseen siirtymään niin aloin käyttämään Trainerroadia. TR:ssä siirtymät (sekä ylös/alas) alkaa 1-2s etuajassa mutta siirtymä on sopivan nopea ja ei haittaa kun sen tietää. No nythän tuo TTS on lakkautettu ja panokset siirretty seuraavalle tasolle mm. lopettaen Ant+ tuki.

https://sdthumbs-us.ui-static.net/t/maus/g4UwPlFgx49KW-IUSets/CPMDEDDAHHkJOvvRUoAeNw.jpg?h=07RTU_RS0G_qeDZTg4Kp7 w&e=1548025200&cmd=scale&height=917&width=1831

java
19.01.2019, 13.35
Ehkä pieni huono puoli Zwiftissä on se että ohjelma mallintaa peesiapua ilmeisesti joka tilanteessa. Yksin ajelussa voisi olla hyvä joskus ajella ilman tuota apua kun aika moni ajelee ulkona yksikseen ilman tuota apua. Esim. BigRingVR kun perustuu videoituihin reitteihin ilman muita pyöräilijöitä niin siinä keskinopeudet pysyvät alhaisempana kun peesiapua ei ole.

Valitse pyöräksi Time Trial Bike niin saat ajella ilman peesiapua.

Juha Lehtinen
19.01.2019, 13.50
Valitse pyöräksi Time Trial Bike niin saat ajella ilman peesiapua.
Aivan totta, tuon olin unohtanut. Meikäläisen miesmuisti ei ole kummoinenkaan vaikka eilen tuosta luin :D.

Einiö
19.01.2019, 16.20
https://www.bike24.com/p2311508.html?q=Elite%20cycletrainer

Eikös tämä ole älytraineri vai puuttuuko tästä nyt jotain tärkeetä hmmmm?

fiber
19.01.2019, 16.39
^Tuossa ei siis toimi ANT+ standardi. Onko sulla jokin mobiililaite vai tietokone, joka keskustelee trainerin kanssa? Pitäisi tietää tarvitsetko Bluetooth- vai ANT+ yhteyden.

PMoi
19.01.2019, 17.00
https://www.bike24.com/p2311508.html?q=Elite%20cycletrainer

Eikös tämä ole älytraineri vai puuttuuko tästä nyt jotain tärkeetä hmmmm?

Tukee vain Ant kommunikaatiota (EI Ant+). Tämä todennäköisesti rajoittaa käytettäväksi vain omat eliten ohjelmat.

mm Zwift listaa seuraavat ei yhteensopivaksi:
The following is a list of trainers and devices that are not supported:

Ellipticals - Not supported
Tacx Non-ANT+ smart trainers, including the Bushido - Closed system.
Tour de France Bike - Doesn't transmit wattage.
Pre-2015 CycleOps Indoor Cycles - Closed system.
CycleOps The Silencer Direct Drive Trainer - Requires a power meter.
CycleOps Phantom 5 - transmits power, but doesn't change resistance/can't shift
JetBlack WHISPERDRIVE - Requires a power meter.
Elite Qubo Digital - Transmits on ANT, not ANT+.
Keiser M3i - Only transits on BLE, and isn't compatible with Zwift BLE yet.
Kettler stationary bikes - Not compatible yet.
Lifecycle stationary bikes - Doesn't transmit wattage
Kinetic Pro Flywheel - This alters the zPower curve for the Kinetic trainers, and isn't compatible.
Garmin Vivoactive Watches - Not compatible as a HRM with Zwift.
Daum 8008 Ergo Bike - Doesn't transmit wattage
Racermate Velotron: Closed system.
Elite Crono Force Inertial Elastogel Trainer: No zPower curve.
Lemond Power Pilot I and II: Doesn't transmit a signal.

Lisää yhteensopivuuksista Zwiftin kanssa tästä:
https://support.zwift.com/en_us/which-trainers-does-zwift-support-By_k0JHQ

Einiö
19.01.2019, 18.45
^Tuossa ei siis toimi ANT+ standardi. Onko sulla jokin mobiililaite vai tietokone, joka keskustelee trainerin kanssa? Pitäisi tietää tarvitsetko Bluetooth- vai ANT+ yhteyden.Todennäköisesti tablettia käyttäisin eli bluetooth. Suomenna nyt vielä mikä tämä ANT on Suomeksi? :D joku yhteys kuten bluetooth yms?

Juha Lehtinen
19.01.2019, 20.33
Voisko sanoa yksinkertaisella tavalla että ant protokolla mahdollistaa langattomien laitteiden yhdistämisen toisiinsa. Ant+ eroaa ant tekniikasta siinä että ant+ on vuorovaikutteinen jossa laitteet ymmärtävät toisiaan kun taas ant:ssä toinen osapuoli ei ymmärrä toista eli esim. Traineri pystyy lähettämään ohjelmaan dataa kun taas ohjelma ei osaa kommunikoida laitteen suuntaan. Jotenkin näin.

Einiö
19.01.2019, 20.39
Voisko sanoa yksinkertaisella tavalla että ant protokolla mahdollistaa langattomien laitteiden yhdistämisen toisiinsa. Ant+ eroaa ant tekniikasta siinä että ant+ on vuorovaikutteinen jossa laitteet ymmärtävät toisiaan kun taas ant:ssä toinen osapuoli ei ymmärrä toista eli esim. Traineri pystyy lähettämään ohjelmaan dataa kun taas ohjelma ei osaa kommunikoida laitteen suuntaan. Jotenkin näin.

Sent from my iPhone using TapatalkTämä selvensi paljon! Eli vähän lapsus tuo pelkkä ANT. Toisaalta kyllähän sitä itsekkin vastuksen saa säädettyä mutta ei se kyllä niin hienoa ole....nälkä kasvaa :)

Juha Lehtinen
19.01.2019, 20.45
Tuo pelkkä ant rajoittaa käytön lähinnä valmistajan omaan softaan. Kolmannen osapuolen ohjelmilla tulee ongelmia.

Nikkke
19.01.2019, 21.08
Tämä selvensi paljon! Eli vähän lapsus tuo pelkkä ANT. Toisaalta kyllähän sitä itsekkin vastuksen saa säädettyä mutta ei se kyllä niin hienoa ole....nälkä kasvaa :)

Todellakin, nälkä kasvaa syödessä. Itse puntaroin pitkään noita vekottimia, oli sitä, tätä ja tota. Alunperin olin ostamassa jotain 300e vehjettä, lopulta kuitenkin talouteen tuli Direto kun sen sai yleiseen (jopa saksan) hintatasoon verrattaen hyvään hintaan suomalaisesta kivijalasta. Vaikka pyöräilyn ohella tulee tehtyä muutakin (punttia ja hiihtoa) niin en kyllä ole katunut hetkeekään että tuli yli tuplattua tuo alkuperäinen budjetti, jokasen lantin arvoinen ollut tähän asti vaikkei ole kerinnyt kuin puolen tusinaa kertaa vasta käyttää. Joka kerta jo odottaa että koska pääsis seuraavan kerran ajelee, välillä pitäis koittaa levätäkkin.. :)

JohannesP
19.01.2019, 21.32
Suhteellisia asioita nämä mikä on kellekkin pieni raha, mutta jos mahkua niin ehdottomasti pyrkisin hankkimaan aidon smartin ja säästämään jostakin muusta sen summan. Trainereissa ominaisuudet menevät vielä hyvin käsikädessä hinnan kanssa. 200€ trainerilla voi treenata, mutta tuleeko sillä ajettua sit yhtä paljon kuin paremmalla laitteella mikä tekee hommasta mielenkiintoisempaakin? Itselläni tuskin riittäisi into vaihdella vaihteita rasituksen mukaan ja melusta puhumattakaan. Traineri odotetun eliniän huomioonottaenkin vuosittainen summa ei ole kovin iso vaikka sen 600€ laittaisi kiinni.

Itse olin myös alkujaan miettimässä jotakin max 400€ traineri. Äkkiäkös tuli sit laitettua keskihintainen Direto tilaukseen, kun pääsi kerran testaan kaverin Neoo.

paaton
19.01.2019, 22.10
Tuo ensimmäisen postauksen kommentti traineroinnin kokeilemisesta halvalla laitteella särähti omaan korvan pahasti. Nykyään trainerilla ajo ei välttämättä ole enää sitä pimeässä kellarissa seinään tuijottelua. Zwift on esimerkiksi simulaattori jolla voit kisata toisia vastaan.

Voimavedot matalalla kadenssilla ja jyrkät nousut zwiftillä vaativat traineristakin vääntöä, joita halvoista laitteista ei löydy, vaikka älyä olisikin. Sillä satasen laitteellakin voi takuulla treenata, jos motivaatiota löytyy, mutta mikäli sisällä ajaminen ahdistaa jo valmiiksi, niin suosittelen panostamaan kerralla enemmän.

PatilZ
19.01.2019, 22.28
^ +1