Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[
12]
13
14
15
16
17
18
19
20
21
mikkol82
21.11.2016, 07.38
ANT+ latenssi voisi periaatteessa aiheuttaa oskilloinnin, sen vaan luulisi näkyvän myös tehonmittauksessa. TR näyttää kuitenkin kokoajan vakaata wattilukemaa, korkeintaan 2-3w heittelyllä. Trainerroadin mittaus on selvästi suodatettu, mutta pitäisi sen kuitenkin näyttää suuremmat muutokset. Pitäisi tutkailla onko tuota samaa heittoa isommalla vaihteella ajaessa.
Vastaampa itse itselleni.. Kaiken uudelleen asentaminen ratkaisi suurimman osan ongelmista. Suuremmalla vaihteella ajaminen tasasi vielä lisää tehon heittelyä. Ja viimeisimpänä paristojen vaihto petaaleihin poisti pienen tehoeron Kickr:n ja Powertapin välillä. On kaikki niinkuin ennenkin!
Huoleton
21.11.2016, 11.51
En ole käyttänyt zwiftia: skaalataanko siinä harjoitukset ajajan FTP:n mukaan? Jos näin, vaikuttaa siltä, että softalle annettu FTP on liian matala.
Zwiftissä kun valitaan harjotus niin siinä sellanen slideri mistä skaalataan tehot. En tiedä mistä se oletusarvon ottaa mutta muistaa kuitenkin mikä on laitettu ettei joka kerta tarvi säätää. Käytännössä siis sama toiminnallisuus kun trainerroadissa.
Tähän Zwift vs. muut keskusteluun mun mielipide on että Zwift taitaa olla ainut jossa on kisat ja porukkalenkit. Sitä netflixiä ja kellon kyttäystä ei enää tarvita. Tosi iso ero traineriajon mielekkyydessä etenkin automaattivastuksella. Kevyemmät lenkit voi ajella niinkun maantiellä yksin paitsi että välillä voi peesailla muita. Siten kovina harjotuksina voi ajaa kovempia kimppalenkkejä tai kisoja.
Varmaan jos aika on ihan kortilla ja treenaa muitakin lajeja niin noilla harjotusohjelmilla pääsee kovempaan kuntoon nopeemmin mutta jos ajelee enemmän tranerilla niin ainakin mulle Zwift on ihan ehdoton.
Viimetalvi meni trainerroadilla ja netfixillä ja kyllähän se toimii mutta on se vähän puuduttavaa.
Jos taas haluaa nimenomaan ajaa niitä harjotuksia niin trainerroad on mun mielestä selvästi parempi kun Zwift. Se virtuaalimaisema oikeestaan vaan häiritsee intervalliharjottelua ja trainerroadissa on ne tekstit jotka tuo samoihin intervalleihin vähän vaihtelua ja treenit on paljon monipuolisempia. Zwiftissä on aika lailla vaan heitetty jotain intervalleja ja joihinkin vähän kadenssivaatimusta kylkeen.
Sinänsä tollaseita perustreenejä keksii helposti itekkin ja voi sitten samalla kattella sitä netflixiä tai kellon sekuntiviisaria.
Jos taas haluaa nimenomaan ajaa niitä harjotuksia niin trainerroad on mun mielestä selvästi parempi kun Zwift. Se virtuaalimaisema oikeestaan vaan häiritsee intervalliharjottelua ja trainerroadissa on ne tekstit jotka tuo samoihin intervalleihin vähän vaihtelua ja treenit on paljon monipuolisempia. Zwiftissä on aika lailla vaan heitetty jotain intervalleja ja joihinkin vähän kadenssivaatimusta kylkeen.
Sinänsä tollaseita perustreenejä keksii helposti itekkin ja voi sitten samalla kattella sitä netflixiä tai kellon sekuntiviisaria.
Taidan siis itse kokeille seuraavaksi Trainerroadia, kun tämä ilmainen kokeilujakso Zwiftissä loppuu. En tiedä onko nuo Zwiftin FTP-builderit kuinka ammattitaidolla laadittuja, vaikka jotain nimimiesten tekemiä ohjelmia olevinaan ovatkin. Aika simppeleitä (tylsiä) ovat ja vähän hölmöjä mielestäni, usein esim noissa intervalleissa on jäähdyttelyä kahdesti peräkkäin jollain 10w erolla tarpeettoman pitkään, spurtit on niin lyhyitä ettei traineri ehdi edes kunnolla reagoida yms. Zwiftin ohjelmat löytyy muuten täältä: http://www.stronglikeox.bike/zwift-beta-workouts/
Juha Lehtinen
21.11.2016, 17.45
Itsellänikin on jonkin verran eroa Bkool harjoitusvastuksen ja Quarq Riken R tehomittarin kanssa. Oikeastaan isommat erot tulee siinä vaiheessa kun en pysty pitämään virtuaalisissa ylämäissä tasaista vetoa kammissa, siinä vaiheessa alkaa Bkool näyttämään isompia teholukemia, muuten tuntuisi teholukemat olevan saman suuntaiset. Eli jerkkua pitäisi saada reisiin lisää.
Onko Satori Smart ollut välillä XXL:ssä 199€ vai olenko nähnyt näkyjä??
Nyt on hinta 279€.
Nyt on pinna palanut Tacx I-Vortexiin. Tökkii ja takkuilee, ei saa päivitettyä päivityksiä, koska päivityksen jälkeen ei enää toimi ollenkaan. Olen poistanut koko ohjelman useaan kertaan ja perusasennuksella toimiin taas perustökkien. Välillä jymähtää siten, ettei ohjelmaa saa sammutettua ollenkaan, vaan pitää sammuttaa koko läppäri. Ja kun ei ole Smartti, niin ei käy muut virtuaalimaailmat ollenkaan.
Jos ostan Smart Vortexin tai Bushidon, niin joudunko kamppailemaan yhä pykivän ohjelman kanssa, vai onko niissä kehittyneemmät softat. Mitä saan enemmän Bushidon hinnalla verrattuna Vortexiin. En tarvitse mitään huippuvatteja. Onko ajotuntuma sama, vai saako hinnalla jotain parempaa tuntumaa. Ainakin taitaa antaa Bushido jyrkemmät mäet.
Tämä olisi kolmas Tacx johon "sortuisin". Hakkaanko päätäni turhaan Tacxin kiviseinään, vai onko jokin muu merkki, kuin "Junan vessa", eli kaikki toimisi kuin unelma, vai onko kaikissa omat ropleemansa.
Olen miettinyt, että ampuisin tuon I-Vortexin haulikolla paskaksi ja laittaisin videon juutubeen. Turhautuneen kuluttajan reklamaationa.
Polun tukko
04.12.2016, 15.04
Nyt on pinna palanut Tacx I-Vortexiin. Tökkii ja takkuilee, ei saa päivitettyä päivityksiä, koska päivityksen jälkeen ei enää toimi ollenkaan. Olen poistanut koko ohjelman useaan kertaan ja perusasennuksella toimiin taas perustökkien. Välillä jymähtää siten, ettei ohjelmaa saa sammutettua ollenkaan, vaan pitää sammuttaa koko läppäri. Ja kun ei ole Smartti, niin ei käy muut virtuaalimaailmat ollenkaan.
Jos ostan Smart Vortexin tai Bushidon, niin joudunko kamppailemaan yhä pykivän ohjelman kanssa, vai onko niissä kehittyneemmät softat. Mitä saan enemmän Bushidon hinnalla verrattuna Vortexiin. En tarvitse mitään huippuvatteja. Onko ajotuntuma sama, vai saako hinnalla jotain parempaa tuntumaa. Ainakin taitaa antaa Bushido jyrkemmät mäet.
Tämä olisi kolmas Tacx johon "sortuisin". Hakkaanko päätäni turhaan Tacxin kiviseinään, vai onko jokin muu merkki, kuin "Junan vessa", eli kaikki toimisi kuin unelma, vai onko kaikissa omat ropleemansa.
Olen miettinyt, että ampuisin tuon I-Vortexin haulikolla paskaksi ja laittaisin videon juutubeen. Turhautuneen kuluttajan reklamaationa.
Videota odotellessa.
Pähkäilin tuota itsekkin kauan. Minusta se reilu 500e on kuitenkin pirullisen paljon rahaa trainerista, josta kuitenkin puuttuu jotain, eikä se ole täysin mieleinen. Ajot tuollaisella saattavat jäädä vähiin, enkä itse kestäisi ollenkaan minkään laista nykivyyttä tai temppuilua.
XXL:stä sai tingyttyä uuden mallisen neon 1100e hintaan, enkä ole katuntu pätkääkään valintaa. Uusi fillari jää nyt ensi kesältä hankkimatta ja tähänkin saa omalla duunarin palkalla tehdä töitä aika tomerasti. Olen kuitenkin yllättynyt trainerin laatuun ja toimivuuteen. Minä ajan tällä zwitfin kanssa helposti 2.5h pk lenkitkin. Tesawatti treenit ja mäkivedot ovat hienoja ajaa.
Minulla ei siis ole mitään kokemusta huonommista trainereista, mutta neo kyllä toimii suuren tuulettimen ja 60" töllön kanssa paljon paremmin mitä ikinä kuvittelin. 10h viikkoon tulee kohtuu helposti pelkällä trainerilla, ainakin näin alkuun. Neohan on käytännössä täysin äänetön, jos vierellä on edes pieni puhallin. Vaihteenvaihto on ylivoimaisesti eniten ääntä aiheuttava tilanne.
Edit: Niin ja tacxin mukana tulevaa softaa en ole edes testannut. Stravan kautta sai 2kk ilmaista zwift:iä ja jatkossa täytyy miettiä käytänkö loppukeväästä tuota vai trainerroadia.
Tuli heräteostoksena hankittua cycleopsin tempo fluid mutta ääntä on liikaa. Autotalliin en halua tuota treenilaitosta siirtää, joten tarvii hiljasemman. Tonni on tähän käyttöön ihan liikaa mutta mites tuo saman virman silencer vs elite turbo muin? Treenin varmasti tekee molemmilla, mutta kumpi hiljasempi? Kaverilla on tuo elite joten vähän on vertailupohjaa.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
En näe mitään syytä maksaa Bushidosta, kun perus Flow Smartin saa puoleen hintaan ja ainut ero on isommat watit ja sähköjohdon puute.
Laatu ei tosiaan päätä huimaa, kolmas jarruyksikkö menossa tuon ihme rutinan takia, mutta luovutin jo vaihtamasta noita uusiin, kun tuntuu olevan ominaisuus.
Huoleton
05.12.2016, 00.53
En tiedä onko bushido jotenkin oleellisesti parempi peli kun vortex. Voihan se olla kun on isompi moottorikin. Bushidon hinnalla on kuitenkin tarjolla paljon muutakin kuten Elite Rampa ja Kickr Snap. Rampasta en tiedä mutta Snap mulla on ja se on tähän mennessä ollut sitä junan vessa osastoa. Nyt kun uuden fillarin mukana tuli uus takakumikin niin siitä ei kuulu alle 350W mitään ääntä. Kovin ääni mitä kuuluu on tuuletin ja sen jälkeen ketjut kun ajaa isolla eturattaalla. Pienellä rattaalla ei kuulu ketjun ääntäkään tuulettimen yli. Nää uudet trainerit laittaa ihan uudenlaisia paineita säätää ja huoltaa voimansiirtoa kun joka pienikin kilahdus kuuluu sisällä niin selvästi.
Parhaita pelejä varmaan on kuitenkin uudet suoravetotrainerit kun ei tarvi sitä rengastakaan valikoida melun mukaan. Sellanen myös noissa rengastrainereissa on että pikalinkun päistä puristamalla ei voi saada saa yhtä tukevaa systeemiä kun suoravedossa. Kovemmilla wateilla pyörä alkaa liikkua pikalinkun päistä ja tästä kuuluu nitinää. Sama homma kaikilla rengastrainereilla mitä oon kokeillu. Polkimen painaminen kovaa vääntää pyörää sivusuunnassa vaikkei tangosta vetäiskään. Traineri itse ei ala meluta mitenkään. Rengas saattaa välillä kyllä luistaa sprintin kiihdytyksessä.
Joka tapauksessa uudet trainerit on kyllä aika hienoja vehkeitä ja etenkin hyvällä sähkösäätösellä saa helposti hommasta niin mielekästä että treenitunnitkin lisääntyy ikäänkuin itsestään.
Jos pakkanen, sade, huonot tiet ja muut tielläliikkujat ei oo "se juttu" pyöräilyssä niin traineriin kannattaa panostaa.
Tacx Flow tuli talliin eilen. Eka veto suoritettu. Laite ns haisee sähkölle. Onko tuo feature uusilla trainereilla vai oliko minulla liikaa jalkaa (muutama 600w intervalli tuli tehtyä vaikka muuten ajoin maltillista 230w settiä) tuolle vehkeelle ?
Pliis sanokaa että se oli tuo jälkimmäinen syy :)
Tacx Flow tuli talliin eilen. Eka veto suoritettu. Laite ns haisee sähkölle. Onko tuo feature uusilla trainereilla vai oliko minulla liikaa jalkaa (muutama 600w intervalli tuli tehtyä vaikka muuten ajoin maltillista 230w settiä) tuolle vehkeelle ?
Pliis sanokaa että se oli tuo jälkimmäinen syy :)
Eiköhän tuo johdu vain palavasta rasvasta tai pölystä, joka alkaa kitkuamaan moottorin vedellessä viimeisiään.
Gigantin 8e sähkövatkain teki muuten täsmälleen samaa ensimmäisillä käyttökerroilla :)
Niin se varmaan on. Lisää vaan ajoa, jos ei kestä niin sitten se hajoaa.
Uudenkaan Wahoo Kickrin (2016) tehonmittaus ei ehkä sittenkään ole tarkka tai sitten mulla on joku maanantaikappale. DC Rainmakerin testissähän laite pärjäsi hyvin ja Wahoo lupailee uudelle mallille entistä selvästi tarkempia
teholukemia.
Sain eilen uuden Stages 105 -tehomittarin ja siihen verrattuna Kickrin teholukemat näyttäisivät olevan noin 10% - 15% liian suuria. Eli esim. Stages 350 W vs Kickr 390 W. En ole vielä kerinnyt kovin perusteellisesti testaamaan.
Stages mittaa vain vasemman jalan tehoa, joka minulla onkin melko varmasti heikompi jalka mutta ei se kuitenkaan selitä noin suurta eroa Stagesin ja Kickrin välillä. Sinänsä Stagesin lukemissakin voi olla heittoa mutta luultavasti ne ovat oikeampia.
Heitto on niin suuri, että olisi varmaan jo reklamoinnin paikka.
Onko kukaan muu verrannut uutta Kickriä tehomittariin?
Huoleton
06.12.2016, 18.23
En ole verrannut noita mutta mulla ainakin power2max näyttää että kovemmilla tehoilla V/O on 45-55. Pienemmillä tehoilla mennään tasatahtia ja ihan verrassa vasen yleensä vahvempi. En tiedä kuinka totta tuo on kun power2max arvelee noi luvut vaan polkimen asennosta. Jos on totta niin ero olis aika lähellä toi 390W molemmat jalat, 350W vasen x2.
Tuo on kai aika yleistä että jos jalkojen välillä tehot heittelee niin ne heittelee eri lailla eri wateilla ja kadensseilla. Tekee aika hankalaksi vertailun stagesin ja kickerin välillä kun ne vielä raportoi tehon vähän eri ajanhetkestä. Kickr vauhtipyörän nopeudesta ja stages kammen väännöstä.
Tässä langassa ja monessa muussakin on ainakin vanha Kickr todettu usein antavan juuri tuollaista 10-30W liikaa. Sääli jos uudellakin on taipumusta sellaiseen.
Jos on toinen tehomittari ja ohjelma tukee sitä (kuten Trainerroad), ottaisin watit Stagesista niin luvut on vertailukelpoisia ulkonakin. Ja vaikka se Kickrin luku olisi uudellakin mallilla yläkanttiin, niin se on jo jotain jos se on edes tasaisempi kuin vanhalla.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
En ole verrannut noita mutta mulla ainakin power2max näyttää että kovemmilla tehoilla V/O on 45-55.
Juuh, jalkojen välinen tehoero mahdollisesti selittää osan erosta Stagesin ja Kickrin välillä.
Tässä langassa ja monessa muussakin on ainakin vanha Kickr todettu usein antavan juuri tuollaista 10-30W liikaa. Sääli jos uudellakin on taipumusta sellaiseen.
Ikävä kyllä nyt näyttäisi siltä, että ainakin tämä minun Kickr yksilö on tuotakin huonompi tarkkuuden suhteen.
Sunnuntaina tuli ajettua ensimmäinen 6 viikon pläjäys trainerroadia loppuun ja tänään tein uuden 8 min ftp testin, josta sain jo vähän paremmin dataa vertailua varten. Ero Stagesin ja Kickrin välillä on vielä paljon suurempi, mitä aikaisemmalla pikaisella testailulla näytti.
8 min testi-intervallit:
Stages 359 W, Kickr 454 W
Stages 343 W, Kickr 434 W
Palauttelupätkää intervallien välistä:
Stages 134 W, Kickr 165 W.
Kickrin lukemien perusteella Trainerroad tarjosi 399 W ftp:tä. Stagesin lukemien perusteella ftp:ksi tulee 316 W, mikä on selvästi realistisempi lukema. Trainerroadin tahkoaminen on kyllä toiminut ja kunto selvästi noussut mutta ei se sentään niin kovaksi ole noussut, että alle 79 kiloisena tykittäisin lähes 400 w lukemat tauluun : p
Testasin jo pikkuisen Trainerroadin power match toimintoa, joka vaikutti ihan lupaavalta. Kesällä olisi kuitenkin tarkoitus käyttää Kickrin kanssa toista pyörää, johon ei tule tehomittaria.
Ei oo raketti tiedettä toi tarkkuus ja vertailtavuus. Se lukeeko siinä vaikka 15 miljardia wattia on ihan yksi ja sama.
Sisäteho: ajat sisäteholaitteella testin -> teho -> sisäharjoitussuunnitelma
Ulkoteho: ajat ulkoteholaitteella testin -> teho -> ulkoharjoitussuunnitelma
Uusi viim. 8 viikon päästä.
Huoleton
06.12.2016, 22.16
Juu liian kaukana on luvut. Wahoon tukeen vaan yhteyttä. Kun vehkeistä maksetaan niin niitten pitää toimia niinkun on luvattu. On tietty mahdollista että vika on Stagesissa mut siinä tapauksessa onnea vaan wattireidestä :) Noilla lukemilla pärjäilis jo paremmassakin seurassa.
Sisawatit eivat ole vertailukelpoisia ulkowattien kanssa, oli mittari mika hyvansa.
Mutta tommonen 100 watin ero on kylla ihan liian paljon, eli trainerissa taitaa olla vikaa. Tai koita paivittaa firmware ensin.
Huoleton
08.12.2016, 00.36
Miten ne watit on vertailukelvottomia? Siis jos samalla pyörällä ja mittarilla verrataan.
Ymmärrän että jotkut saa sisällä ja ulkona eri tuloksia jossain tietyssä testissä kuten 20min tai tunnin testissä. Ero voi johtua vaikka motivaatiosta, tuuletuksen puuttesta tai vastuksen tasaisuudesta mutta se on eri asia kun vertailukelvottomuus.
Samassa kunnossa oleva kuski saa varmaan myös ulkona eri watit eri radalla eri olosuhteissa. Silti watit on vertailukelpoisia, vaikkei samoja.
Etenkin nykyään kun on tuulettimet ja zwitin maaston mukaan muuttuva vastus niin mun on vaikea ymmärtää mikä noista wateista tekee erilaisia.
Miten ne watit on vertailukelvottomia? Siis jos samalla pyörällä ja mittarilla verrataan.
Ymmärrän että jotkut saa sisällä ja ulkona eri tuloksia jossain tietyssä testissä kuten 20min tai tunnin testissä. Ero voi johtua vaikka motivaatiosta, tuuletuksen puuttesta tai vastuksen tasaisuudesta mutta se on eri asia kun vertailukelvottomuus.
Samassa kunnossa oleva kuski saa varmaan myös ulkona eri watit eri radalla eri olosuhteissa. Silti watit on vertailukelpoisia, vaikkei samoja.
Etenkin nykyään kun on tuulettimet ja zwitin maaston mukaan muuttuva vastus niin mun on vaikea ymmärtää mikä noista wateista tekee erilaisia.
http://home.trainingpeaks.com/blog/article/adjusting-your-functional-threshold-power-for-indoor-riding
http://home.trainingpeaks.com/blog/article/adjusting-your-functional-threshold-power-for-indoor-riding
Tässä puhuttiin vain, että joko teho on identtinen tai ulkona on korkeampi - onko näin? Eikö sisällä yleensä kellään ole suurempi FTP kuin ulkona? Itse olen miettinyt, että sisällä taas on helpompaa pitää tasaista tehoa yllä, ja siten voisi hyvinkin olla korkeampi.
Ja sinällään juu, samaa mieltä, että minustakin sisä- ja ulkoFTP on tavallaan vertailukelvottomia, jos ovat vain erit, vaikka olisi sama pyörä ja kuski ja mittari. Treenivasteet muuttuvat, joten johtaa ongelmiin.
Ulkona varmaankin korkeampi tulos, jos sisällä ei riitä ilmankierto. Sykkeet korkeammalla, jolloin tulos jää heikommaksi?
Itse olen ainakin päässyt samoihin tuloksiin 20min vedoissa kuin ulkonakin. Riittävä tuuletus ja motivaatio kohdalleen. Ei se muuta tarvitse. Kivunsieto sisällä on toki kovemman tuntuista kuin ulkona ajaessa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Huoleton
08.12.2016, 10.39
Mulla on käytännössä samat tulokset sisällä ja ulkona. Tarkotan että on nimenomaan vertailukelpoisia eli treenitasot ja arviot siitä kuinka pitkälle jaksaa milläkin wateilla voi tehdä kumman vaan perusteella. Maksimiteho ei tosin ole vertailukelpoinen kun ulkona voi vetää eri tekniikalla. En väitä kuitenkaan olevani mikään pyöräilijän tyyppiesimerkki ja muilla voi olla eri kokemukset.
Tietysti eri olosuhteissa tulee eri tuloksia. Esim. mäkisyys, tuuli ja lämpötila vaikuttaa tulokseen. Silti ulkona on aina eri olosuhteet eli jos noi huomioidaan niin ulkowatit ei ole vertailukelpoisia toisten ulkowattien kanssa ja koko tehomittaus ulkona on merkityksetöntä.
Mulla on sellanen kutka että tässä sisä/ulkohommassa on mukana jotain sellasia muuttujia jotka on nykyvehkeillä kontrolloitavissa.
Siis vaikka jos sisäwatit tarkottaa että ajetaan huonon inertian trainerilla huonossa ilmanvaihdossa kuumassa samassa asennossa tasasella inertialla ja vastuksella ja sen takia watit jää alemmas niin tuohon voi vaikuttaa hommamalla paremman trainerin ja laittamalla tuulettimen ja avaamalla ikkunan. Saa samalla enemmän lajinomaista treeniä.
Noissa kirjotuksissa usein vähemmälle huomiolle jää se että ulkona näennäisen tasasessakin maastossa vastus ja vauhti vaihtelee. Jos siihen tottuu niin voi saada enemmän watteja irti kun osa kropasta voi välillä levätä. Taas jos tottuu enemmän tasaseen vetoon niin ulkona voi jäädä tehot alemmas kun niitä toisia hermotuksia ei treenata. Nykyään tämäkään ei ole enää sisä/ulkojuttu vaan lähinnä valinta miten sisällä haluaa treenata kun on keksitty zwift ja sähkösäätonen vastus.
Mielenkiintoista. Mun treeneilla pitaisi olla aika rutinoitunut sisapyorailija, traineri on ihan OK, harjoitustilana 18 asteinen iso kellarihuone ja iso tuuletin. Kuitenkin FTP arviota saa saataa 30-40 wattia ylemmas kun siirryn sisalta pihalle. Ja ulkonakin paasee ajamaan 30 minuutin patkia ilman makia, mutkia tai pysahdyksia.
Mielenkiintoista. Mun treeneilla pitaisi olla aika rutinoitunut sisapyorailija, traineri on ihan OK, harjoitustilana 18 asteinen iso kellarihuone ja iso tuuletin. Kuitenkin FTP arviota saa saataa 30-40 wattia ylemmas kun siirryn sisalta pihalle. Ja ulkonakin paasee ajamaan 30 minuutin patkia ilman makia, mutkia tai pysahdyksia.
Mitenkäs, saatko itsestäsi kaikki irti myös sisällä? Samat, ja max sykkeet ulkona ja sisällä?
Ajoin juuri ensimmäisen FTP testini (https://www.strava.com/activities/797086434) ja ainakaan minulla ei ole minkäänlaisia ongelmia nostaa sykkeitä maksimiin trainerilla.
En oikein tiedä miten tuo FTP testi pitäisi edes ajaa. Arvion, että kykenen noin 270w tehoon 20min aikana, jolla lähdinkin liikkeelle.
Sen jälkeen seurasin että sykkeet pysyisivät alle 175, jonka olin taas arvioinut omaksi anaerobiseksi kynnykseksi.
10min jälkeen yritin ensimmäisen kerran kiristää tehoja, mutta sykkeet nousivat aika ripeästi. Viimeisen 5min aikanakaan ei kyllä ollut paljoa vara kiristää. Aiempi cyclokisassa ajettu 189 sykehuippu nousu tasan 190, eli kohtuu maksimeilla mentiin.
Edit: Ja zwiftistä täytyy muistaa kääntää tienpinnan mallinnukset pois seuraavalla kerralla. Osa tehosta häviää takuulla mukulakivipinnan mukana. Ei ole yhtään kivaa vaihdella vaihteita ja säätää tehoa aivan turhaan. Mäet on kyllä FTP testistä poistettu, mutta jostain syystä nämä tienmallinnukset ovat oletuksena päällä.
Huoleton
09.12.2016, 11.56
30-40W on kyllä tosi iso ero jos muuten on kaikki samaa mutta toisessa alla tie kun toisessa traineri. Onko jollain muulla näin isoja eroja ja millä vehkeillä?
FTP-testi onnistuu parhaiten kun päättää jonkun wattilukeman ja koittaa pysyä siinä koko testin ajan. Ekalla kertaa hyvää lukemaa ei voi tietää ja siitä syystä seuraavalla testillä saakin yleensä paremman tuloksen.
Sykkeitä ei oikein kannata seurata. Jos maksimi tulee niin tulee. Siitä ei kuitenkaan yli mennä joten ei kandee jännittää. Sykkeen kyttäys voi johtaa enneaikaseen löysäilyyn. Tasawattia vaan niin kauan että joko aika tulee täyteen tai taju lähtee. Sitten kun molemmat tapahtuu yhtäaikaa niin teho oli valittu oikein.
Mun mielestä perinteistä 20min FTP-testiä parempi tapa arvoida FTP on ajaa Zwift kisa. Ne kestää vajaan tunnin ja voi valita vaikka jonkun tietyn kisan joka ajetaan aina samalla radalla. Henkisesti helpompi mennä kisaan kun tehdä testi ja polkeminen on enemmän lajinomaista kun tasawattisella testillä. Ellei sitten nimeomaan testaa tasamaa TT-kisoja varten. Tuossa voi olla tietty vaikutusta sillä minkälaista vastusta sattuu olemaan mutta mulla ainakin tähän asti on joka kisassa löytynyt sovipia kirittäjiä.
Jep. Minäkin olen kisan kannalla, mutta saisi olla pelkkää mäkeä tuo. Minulla ainakin watit laskevat alamäessä.
Zwiftissä, Watopian vedenalaisen tunnelin jälkeen vuorelle noustessa on kyllä n.20min pätkä melkein pelkästään nousua. Todennäköisesti ajan jatkossa tässä testejä ajojen ohella. Tuossa on sopivasti vielä stravan segmenttikin.
Antakaa, määkin huudan täältä takarivistä.
FTP-testi (ja sen tuloksena FTP-arvo) on keino skaalata tehoperusteista harjoittelua mahdollisimman hyödylliseksi. Jos tehoperusteista harjoittelua tehdään välineillä X tilassa X vuorokauden aikaan X, testi kannattaa ehdottomasti tehdä välineillä X, tilassa X ja siihen yleisimpään vuorokauden aikaan.
Jos tehoperusteisen harjoitusohjelman laatija on osannut hommansa, hän on tehnyt perusolettamuksen jossa harjoittelija valmistautuu ohjelman suoritukseen nimenomaan vakiomuotoisella FTP-testillä. Vertailukelpoiseen FTP-arvoon voi päästä muillakin keinoilla, mutta on täysin perusteetonta yrittää maksimoida testitulosta esimerkiksi vaihtamalla testiväline tai -mittari X:stä Y:hyn, jos harjoittelu suoritetaan edelleen niillä X-perusteilla.
On olemassa ympäristöjä ja tilanteita, jotka soveltuvat FTP-arvoon määrittämiseen heikosti. Jos sellaisissa ympäristöissä ja tilanteissa on silti tarve harjoitella ohjelmoidusti FTP-arvolla skaalattuna, täytynee käyttää parasta valistunutta arvausta vaikka siitä ihanteellisesta X-ympäristöstä.
Kun FTP-testi on kerran tehty, seurantatesti täytyy tietysti suorittaa samoilla järjestelyillä jos pyrkimyksenä on selvittää luotettavasti suorituskyvyn muutos.
Tietenkin Zwiftin treeniohjelmiin aina zwiftin oma vakioitu testi. Meinasin vaan, että tuohon samaan 20min mäki segmenttiin ajaessa on helppo seurata omaa kehitystä ilman erillistä testiäkin ja tämän pystyy ajamaan muun ajon ohessa.
Nyt kun tuo testi on kerran ajettu, niin 20min pätkällä parantuvat watit pitävät varmaankin aika tarkkaan paikkaansa, eli ainakin itse uskaltaudun kääntämään treenien säätönamikkaa tiukemmalle tuon mukaan.
Lähetin Wahoon tukeen kysymyksen, mitä tehdä, kun uusi Kickr antaa aivan liian suuria teholukemia. (Edellisissä viesteissäni juttua asiasta). Vastaukseksi sain, että pitää tehdä advanced spindown calibration, joka onnistuu valitettavasti vain applen laitteilla.
Eilen sain kaverin avuksi Iphonen kanssa. En kuitenkaan löytänyt Wahoo Fitness appista Advanced Spindown calibrationia. Löysin vain sen perus spindow kalibroinnin ja tein sen. Kickrin teholukemiin tuli välitön muutos ja ne putosivat samaan luokkaan Stages-tehomittarin kanssa. Lukemat ovat suorastaan hämmästyttävän hyvin samansuuruisia.
8 min pyörittely erilaisilla tehoilla ilman ergo-tilaa. Wahoo Kickr sininen käyrä, Stages violetti käyrä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18812&d=1481296024
30 min Volunteer Trainerroadista Wahoo Kickr ergo mode sininen käyrä, Stages violetti käyrä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18811&d=1481296022
Laitoin vielä Wahoon tukeen viestiä, jossa kerroin, että lukemat näyttävät nyt hyvältä ja että voisivatko aikaisemmat ongelmat johtua Oneplus 3 android puhelimen ja Kickrin yhteensopivuusongelmasta. Vastaukseksi sain vain, että advanced spindown calibration pitäisi jokatapauksessa tehdä.
"Open the Wahoo Fitness app > select saved sensors > KICKR > perform spin down > tap on spin down instructions 5 times > select perform advanced spin down"
No mun mielestä tuota ei tarvitse tehdä, kun lukemat näyttävät nyt erittäin hyvältä. On kyllä aika mysteeri. Sellainen ero Iphone appissa oli android appiin verrattuna, että Iphone versio vaati laitteen sarjanumeron ennen kuin sitä pääsi käyttämään.
Olin tehnyt spindown calibroinnin aikaisemmin monta kertaa myös Trainerroadista mutta sekään ei parantanut tarkkuutta sen enempää kuin spindown calibrointi wahoon android appilla.
Epäilin jo noita Wahoon lupauksia plus miinus 2% tarkkuudesta höpö höpöksi mutta nyt näyttää aika hyvältä.
Tässä on muuten dcrainmakerin video trainereiden äänistä, jossa mukana neo, uusi flux ja kickr2
https://www.youtube.com/watch?v=UqkEnegsF5M#t=394.611963
Eli kyllähän se flux pitää hihnavetoisena selkeästi neota kovempaa ääntä.
Huoleton
09.12.2016, 23.56
Mulla on kicr snap ja koitin kans tuota appia nyt että minkälainen mahtaa olla advanced spindown. Appi sano heti että advanced pitää tehdä kun valitsin spindown. Mitään sarjanumeroita ei kyselty tässä. Siinä oli ensin 3min verra ja sitten pyydettiin nostaan nopeus hitaasti 36km/h ja sit lopettaan polkeminen. Tämä piti tehdä kahdesti. Eli en usko että järisyttäviä mittaeroja on advancedin ja ja normaalin välillä jos laite on lämpätty. Itse en ole tuota tehonmittausta koittanutkaan kun en sitä tarvi. Tollasessa rengastrainerissa se muuttuis kuitenkin kiristyksen ja rengaspaineen mukaan.
Tollasessa rengastrainerissa se muuttuis kuitenkin kiristyksen ja rengaspaineen mukaan.
Ei niillä ole mitään merkitystä tehon kannalta ellei kyseessä ole ‘virtuaalinen’ eli esim. nopeudesta laskettu teho (en tiedä kickrin metodista). Tehohan tulee väännön ja pyörimisnopeuden kautta—jos on vähän ilmaa ja jengat löysällä -> vääntöä on vähemmän -> joudut polkemaan nopeammin saman tehon saavuttamiseksi.
Jos harjoittelet millään tavalla tavoitteellisesti, kannattaa (ei-virtuaalinen) tehon mittaus ottaa käyttöön.
Mulla on kicr snap ja koitin kans tuota appia nyt että minkälainen mahtaa olla advanced spindown. Appi sano heti että advanced pitää tehdä kun valitsin spindown. Mitään sarjanumeroita ei kyselty tässä. Siinä oli ensin 3min verra ja sitten pyydettiin nostaan nopeus hitaasti 36km/h ja sit lopettaan polkeminen. Tämä piti tehdä kahdesti. Eli en usko että järisyttäviä mittaeroja on advancedin ja ja normaalin välillä jos laite on lämpätty. Itse en ole tuota tehonmittausta koittanutkaan kun en sitä tarvi. Tollasessa rengastrainerissa se muuttuis kuitenkin kiristyksen ja rengaspaineen mukaan.
Onko sinulla Applen laite, kun pystyit tekemään tuon advanced spindownin?
Olen aikaisemmin tehnyt perus spindownin monta kertaa android appilla ja windows versiolla Trainerroadista mutta kalibrointi ei ole mennyt kohdilleen. Nyt kun tein spindownin kerran Iphonella niin näyttäisi että se todella sääti tehonlaskennan kiitettävästi kohdilleen.
Tuo perus spindownin pitäisi mitata laakerien ja hihnan kitka ja sitten huomioida nämä tekijät tehon laskennassa. Advanced spindownin sanotaan säätävät laitteen sähkömagneettinen jarru kohdilleen.
Saa nähdä meneekö homma taas pieleen, kun seuraavan kerran teen spindownin jollakin muulla laitteella kuin Iphonella.
Jos harjoittelet millään tavalla tavoitteellisesti, kannattaa (ei-virtuaalinen) tehon mittaus ottaa käyttöön.
Aikaisemmista jutuista päätellen Huoleton taitaa käyttää power2max tehomittaria.
Huoleton
10.12.2016, 01.24
Joo mulla on tehomittari, siksi ei trainerin lukemilla merkitystä.
Iphonella tein tuon joo. Lopussa näky joku lukema, olisko ollu brake force tms. Ei se kertonut menikö laitteseen vai ei. Se siinä kerrottin aluksi että tämä tarvii tehdä vain kerran.
Jotenkin luulis että kickriä ei kovin usein tarvi spindownata kun muuttujia on niin vähän. Hihnan luulisi pysyvän samalla kitkalla aikas pitkän ajan. Rengastrainerin kanssa on sitten ihan eri.
Nyt kun katoin tuota appia uudestaan niin kyllä siinä on spindownin takana molemmat vaihtoehdot. Pitää vaan pyyhkästä näyttöä vähän alas että tulee advanced spindown näkyviin. Jotain brake streghtistä siinä sanotaan. Advanced spindown-ruudulla on myös nappi "reset to default" joka vois viitata siihen että laitteeseen tallennetaan jotain. Vastaavaa ei normispindownpuolella ole. Toivottavasti sulla watit pysyy kuosissa adroidillakin.
Mitähän tuollaisen ensimmäisen trainerin hankintaan kannattaisi ottaa huomioon? Tekeekö noilla noin satasen hinnat alkaen mallilla jotain, vai saanko merkittävää lisäarvoa esim tuollasesta tehoa mittaavast smart trainerista, jonka saa kolmeen sataan ?
NYT joku tosimies apuja kiitos!
Tekee. Saat.
Kiitos.
Okei muotoillaan vähän paremmin,
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon hankittaessa perustason turbo traineriä?
Millaista treineriä ei ainakaan kannata ostaa ja miksi?
Tässä muutama katselemani vaihtoehto:
https://www.xxl.fi/tacx-blue-matic-pro-harjoitusvastus-+-etupyoran-tuki-ja-hikisuoja/p/1114611_1_style
https://www.xxl.fi/tacx-satori-smart-trainer-harjoitusvastus/p/1114610_1_style
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=25774;menu=1000,5,69
Mitä eroa näissä nyt sitten on ja mitkä ovat ne kompastuskivet trainereissä?
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=138592;menu=1000,5,69
Siinä peruslaite jossa ei tarvi takarengasta pitää kiinni. Siihen anturi mukaan (misuro+) niin saat datan esin stravaan.
Kapean kokemuspohjani perusteella sanoisin seuraava:
Hintaluokka 100-400€: Osta tällainen jos et tarvitse interaktiivisia tai muita sähköisiä ominaisuuksia. Kestävyys ja ajotuntuma (vastuksen inertia) paranevat hinnan noustessa.
Hintaluokka 400-800€: Tällä hetkellä mielestäni mielenkiintoisin hintaluokka, johon on tullut tarjolle mekaanisesti hyviä interaktiivisia trainereitä. Osta tästä, jos haluat interaktiiviset ominaisuudet mutta esim. vastuksen tehonmittauksen absoluuttinen tarkkuus ei ole mikään elämän ja kuoleman asia.
Hintaluokka yli 800€: Kun mikään ei riitä, vaikka kaikki ovat varmasti hyviä. Laitetta valitessa ei tarvitse varmistua kuin yhteensopivuudesta (vrt. Tacx Neon runko ja pitkät takavaihtajat).
...Millaista treineriä ei ainakaan kannata ostaa ja miksi?
Jos käytössä on Powertap, ei kannata ostaa traineria, joissa takapyörä pitää irrottaa. :rolleyes:
Kinetic on ilmoittanut jälleenmyyjille traineriensa hinnanalennuksista kautta maailman. Missään ei ole kuitenkaan vielä osunut kohdalle noiden alennusten määrää.
Kinetic RoadMachine ja inRide mulla käytössä. Sen lisäksi tällä hetkellä kaksi muut tehomittaria kiinni fillarissa - eivät vain lähetä bt smarttia iPadiin. InRiden lukemat pitää erittäin hyvin kutinsa tai kaikki valehtelee samalla tavalla. Nyt sain hankittua iLaitteisiin sopivan Wahoon ant+ kikkareen, joten inRidestä ehkä voisi luopua jos Kineticin treenisofta toimii.
Tämän perusteella uskaltaisin suositella firman näitä uusia laitteitakin.
Eli en lähtisi oikeastaan valitsemaan pelkästään traineria vaan kokonaisuutta: softa, mittarit, analyysisofta.
.
Hintaluokka yli 800€: Kun mikään ei riitä, vaikka kaikki ovat varmasti hyviä. Laitetta valitessa ei tarvitse varmistua kuin yhteensopivuudesta (vrt. Tacx Neon runko ja pitkät takavaihtajat).
Melko karkeaa yleistymistä. Kun mikään ei riitä...
Jos sinulla on käytössä erillinen huone tai autotalli, niin melulla ei ole väliä. Jos taas ajat olohuoneessa muiden ruokaillessa vieressä, niin neo ei todellakaan ole overkill.
Neolle ei ole kamalasti vaihtoehtoja, jos haluaa hiljaisen ja toimivan älytrainerin tarkalla tehomittauksella.
Jos taas ajat olohuoneessa muiden ruokaillessa vieressä, niin neo ei todellakaan ole overkill.
Neokaan ei poista sitä makeaa hien hajua ruokailijoiden nenästä tai sitä hikisen kosteaa ilmaa. Toisaalta, voi jättää ruuasta mausteet pois kun hiki maistuu jo niin kitkerälle. :cool:
Jos käytössä on Powertap, ei kannata ostaa traineria, joissa takapyörä pitää irrottaa. :rolleyes:
Mulla on powertap, mutta silti ajan Neolla. :seko:
Taitaa olla toimiva ilmankierto trainerin kanssa ainoa hyvä puoli, tässä niin modernissa korkeassa olohuoneessa. Muuten tuo reikä olohuoneen laipiossa vaan ketuttaa. Meteli kuuluu makariin, joka on puuttuvan lattian ansiosta pirullisen pieni.
Mulla on powertap, mutta silti ajan Neolla. :seko:
;)
Ehkä olisi pitänyt muotoilla paremmin: jos on tarkoitus trainerilla käyttää Powertappia, ei kannata hommata takapyörän irrottamisen vaativaa traineria.
^Nojoo, ymmärsin toki vitsin. Ja pakko myöntää, mulla on PT mutta ei SIINÄ pyörässä millä ajan trainerilla. :D
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=138592;menu=1000,5,69
Siinä peruslaite jossa ei tarvi takarengasta pitää kiinni. Siihen anturi mukaan (misuro+) niin saat datan esin stravaan.
-
Mitä muuta vastinetta saan rahalle tälläisellä 400€ vehkeellä? Se on ilmeisesti hiljaisempi, joten herääkin kysymys, kuinka äänekkäitä noi perus satasen magneettiset vehkeet ovat? Tuleeko esim telkkarin katsomisesta mitään ajaessa?
En usko, että tehomittari on vielä tällä hetkällä oleellinen, koska eipä niitä vatteja niin paljon irtoa :D
Päätarkoituksena treinerillä olisi madaltaa ajamisen kynnystä näin talvella kun tulee maastossa käytyä vain noin 3x2h. Arjen kiireeseen, olisi helppo sujautella 30min treenisessioita ennen aamupalaa, jne ja tälläiseen käyttöön lähinnä tarvitsisin.
Juha Lehtinen
16.12.2016, 17.41
Jos tarkoitus on madaltaa kynnystä sisällä treenamiseen niin smart traineri on paras vaihtoehto. Softa hoitaa vastuksen säädön ja voit keskittyä vaikkapa tv:n katsomiseen. Harjoitusvastukset altistaa sen verran meluun että ainakin itse suojaan kuuloani varmuuden vuoksi korvatulpilla.
Jami2003
16.12.2016, 18.37
Jos kynnystä haluaa alentaa niin joo investoisin ehdottomasti sen viisi hunttia interaktiiviseen traineriin. Sillä ja mieleisellä softalla treenaaminen on moninkertaisesti mielekkäämpää.
En usko, että tehomittari on vielä tällä hetkällä oleellinen, koska eipä niitä vatteja niin paljon irtoa :D
Watteja ei mitata kavereille kertomista varten, vaan niillä ohjataan treeniä. Satunnaiseen treenaamiseen virtuaalitehokin riittää, mutta trainerin pitää silloin olla riittävän laadukas.
Watteja ei mitata kavereille kertomista varten, vaan niillä ohjataan treeniä. Satunnaiseen treenaamiseen virtuaalitehokin riittää, mutta trainerin pitää silloin olla riittävän laadukas.
.
Kyllä se tehomittari indikoi jo melko tosissaan otettavaa treeniä, tehomittaria pyörään oon miettinyt jossain kohtaa, kun budjetti antaa myöden, ja kun kunto alkaa muutenkin olla sillä tasolla että siitä alkaa olla hyötyä. ( varmasti olisi nyttenkin, mutta tällä hetkellä ei kaikenmaailman vekottimet auta vaan ihan raaka reeni ja rasvaprosentin tiputus).
Pyöräilyä takana nyt 3 vuotta, tehomittarilla vajaa vuosi. Ehdottomasti suosittelen. Saattaa olla jopa hyödyllisempi ei-niin-pitkään harjoitelleelle kun ei ehkä ole kokemuksen myötä oppinut pitämään treenimääriä ja -tehoja sopivana.
Jami2003
16.12.2016, 22.31
Tehomittarin meinaan itsekin jossain vaiheessa hankkia mutta tällaisena multisportaajana sitä miettii ettei niitä tehoja irtoa hiihdosta eikä juoksustakaan niin mennään sykemittarilla sitten pyöräilyssäkin.
Huoleton
17.12.2016, 00.28
Mun mielipide on ettei tänä vuonna enää mitenkään kannata maksaa 400€ "tyhmästä" trainerista.
Voi olla joku erikoistilanne jossa se on just paras vaihtoehto mutta älytrainerin saa ~350€ ja hyvän hjiljaisen älytrainerin saa ~450€.
Suoravetoälytraineria ei saa tosiaan tuohon hintaan mutta tottakai ilman muuta automaattinen tehonsäätö ja tehon mittaus, vaikka sitten huonompikin on melkein joka tilanteessa parempia toimintoja kun takapyörän irrotus.
Mun mielestä se että muissa lajeissa ei saa mitattua watteja ei ole hyvä syy olla mittaamatta niitä trainerilla. Vaikka treenaisi sykkeen mukaan niin silti näkee mihin suuntaan teho menee sillä treenisykkeellä. Voi olla ylläri suuntaan tai toiseen.
Jos ei halua paljon traineriin panostaa niin sitten se perusmagneettipeli satasen nurkilla ajaa asiansa. Saman kunnon sillä saa. On vaan vähän melusampi, tylsempi ja huonompi inertia.
Mulla siis kickr snap ja nyt uudella takarenkaalla ihan äänetön. Ei kuulu ketjun äänen takaa edes hiljasimmalla välityksellä. Telkkarin kattominen rajottuu lähinnä tuulettimen meluun. Tottakai kun sprintataan niin ääntä lähtee jo pelkästään polkijastakin. Ei urheilu ole äänetöntä. Joku PK-hissuttelu voi ollakkin.
Vertailuna että satasen magneettitrainerilla telkkaria pysty kattomaan mutta volat piti telkkarissa olla aika kaakossa.
Toi telkkarihomma on sekin vähän vanhanaikasta kun nykyvehkeillä trainerin polkeminen hyvän softan kanssa on itsessään mielenkiintosempaa kun telkan kattominen. Tietty jos treenaa samassa olohuoneessa missä muut kattoo niin tuo pitää ottaa huomioon.
Tehomittarin meinaan itsekin jossain vaiheessa hankkia mutta tällaisena multisportaajana sitä miettii ettei niitä tehoja irtoa hiihdosta eikä juoksustakaan niin mennään sykemittarilla sitten pyöräilyssäkin.
Pyöräily taitaaa erota noista lajeista aika paljon. Kestävyysurheilu topicissa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52707-Kest%E4vyysurheilun-perusteet&p=2614888#post2614888)oli hyvä vertailu lenkin syke vs teho datasta, käytännössä ajat lenkillä pk:n sijasta palauttaavaa ja teet kovia vetoja vaikka et sitä sykkeesä huomaakkaan. Tai siis ainakin näin itse teen vähällä kokemuksella. Toinen syy minkä vuoksi itse aion hankkia tehomittarin on kropan seuraaminen. Ainakin kuvittelisin watti- ja sykemittarin kertovan tarkemmin esimerkiksi alkavasta/loppuvasta flunssata tai liiasta treenaamisesta.
Jami2003
17.12.2016, 08.07
Joo en epäile tehomittarin hyötyjä ja vaikka bkoolin watit on mitä on niin kyllä nekin antaa keskenään suuntaa lenkin raskaudesta ja ihan mielenkiinnosta niitä seurata. Pyörän vaihdon sijaan olen suunnitellut jossain vaiheessa päivittäväni tehomittarin ja sähkövaihteet vanhaan luotettavaan sotaratsuun :)
Pyörän vaihdon sijaan olen suunnitellut jossain vaiheessa päivittäväni tehomittarin ja sähkövaihteet vanhaan luotettavaan sotaratsuun :)
Minullakin siirtyy maantiepyörän hankinta hamaan tulevaisuuteen. Pidin tärkeämpänä hankintana kunnollista traineria ja wattimittaria, cyclolla ajellaan vielä ainakin ensi kesä maantietäkin.
Joo en epäile tehomittarin hyötyjä ja vaikka bkoolin watit on mitä on niin kyllä nekin antaa keskenään suuntaa lenkin raskaudesta ja ihan mielenkiinnosta niitä seurata. Pyörän vaihdon sijaan olen suunnitellut jossain vaiheessa päivittäväni tehomittarin ja sähkövaihteet vanhaan luotettavaan sotaratsuun :)
Mulla on BKOOL:n watit näyttäneet hyvin tarkasti suhteessa Qarq:iin joten pystyy treenaamaan sen pohjalta hyvin. Toki jos polkee putkelta, niin sitten watit ei näytä oikein, mutta muuten kyllä.
Jami2003
17.12.2016, 12.12
Mulla on BKOOL:n watit näyttäneet hyvin tarkasti suhteessa Qarq:iin joten pystyy treenaamaan sen pohjalta hyvin. Toki jos polkee putkelta, niin sitten watit ei näytä oikein, mutta muuten kyllä.
Kuulostaa hyvälle.
Ongelmani on se, että traineri http://webshop.velo-oxygen.fi/harjoitusvastukset/ajovastus-elite-qubo-power-mag-pack-dvd-trav.html aikoinaan hankittu pikalinkulliseen fillariin. Nyt alla pyörä jossa on läpiakselit. Kuinka saada läpiakseli kiinni trainerin pikalinkkuun sopivaan lukitukseen? Onko olemassa jotakin "sovituspaloja" tms?
Ongelmani on se, että traineri http://webshop.velo-oxygen.fi/harjoitusvastukset/ajovastus-elite-qubo-power-mag-pack-dvd-trav.html aikoinaan hankittu pikalinkulliseen fillariin. Nyt alla pyörä jossa on läpiakselit. Kuinka saada läpiakseli kiinni trainerin pikalinkkuun sopivaan lukitukseen? Onko olemassa jotakin "sovituspaloja" tms?
Löytyy läpiakseleita, jotka tehty treinerille... Pituus ja kierre tiedettävä.
Tämä on varmaankin passeli adapteri.
https://www.bike24.com/p266197.html
Kiitos nopeista vastauksista. Käsittääkseni 12mm / 142mm? linkki fillariin https://www.bikingdirect.co.uk/product/ktm-revelator-sky-di2/
Kiitos nopeista vastauksista. Käsittääkseni 12mm / 142mm? linkki fillariin https://www.bikingdirect.co.uk/product/ktm-revelator-sky-di2/
Ja onko sen akselin kierre 1 vai 1,5 vai 1,75 nousulla?
Ja onko sen akselin kierre 1 vai 1,5 vai 1,75 nousulla?
Tuo eliten oma adapteri ei taida välittää noususta mitään. Taitaa mennä takahaarukan läpi ja kierteen kohdalle laitetaan vain sopiva holkki.
Akselin kierteen/nousun voi katsoa mistä?Kiitos jo etukäteen😊
Akselin kierteen/nousun voi katsoa mistä?Kiitos jo etukäteen😊
Lasket 10 kierteenharjaa ja mittaat matkan. Tai 20, niin saa tarkemman tuloksen jakamalla kahdella.
https://www.bike24.com/p2138480.html
Hei vielä pari kysymystä tästä traineristä olisi todella jees jos joku voisi auttaa.
Meillä olisi taloudessa levyjarrullinen maantiepyörä GT Grade (SRAM Rival 11) ja pikalinkullinen maastopyörä ( XT 10Spd) voiko näitä ajaa jotenkin ristiin yhdellä trainerin kasetilla, koska se vaihtaminen kyllä lisää tuolla vaimokkeella kynnystä treenata. Voiko siis 10 speed maasturia ajaa 11 speed kasetilla tai toisinpäin ilman suurempaa katastrofia? (ketjut saattaa sitten mennä vaihtoon)
Onko näillä levyjarrullisilla pyörillä jotain vaikutusta trainerin valintaan?
Pitääkö tuollaiseen vehkeeseen hankkia lisäksi jotain antureita jne, että saan tabletille tai älypuhelimeen tiedot kadenssista ja muista? Kuinka pitkälti nuo treenisovellukset älykkääseen treenaukseen ovat maksullisia?
Onko jollain kokemusta kyseisestä mallista?
Kiitos kaikille avusta ja hyvää joulua :)
Jami2003
20.12.2016, 21.05
Oma veikkaukseni on että jos haluaa pyörää vaihtaa trainerissa on rengasvetoinen helpompi.
Älytrainereihin ei tarvitse hankkia antureita ja treenisovellukset on maksullisia mutta hinta on 5-10 Eur / kk joten varsin inhimillinen.
Jos toinen on läpiakselilla ja toinen ei, niin joudut vaihtamaan holkkeja suoravetoiseen traineriin.
Omasta mielestäni koko pyörien veivailu trainerista pois ja takaisin on kyllä tuhoon tuomittu idea, vaikka se rengasvetoinen olisikin.
Trainerin idea on minusta olla aina valmiina, eli pääset ajamaan välittömästi kun aikaa on.
Osta emännälle suosiolla se kuntosalikortti, äläkä yritä perustella kallista traineria hänen käytöllään :)
Ainakin tacxin älytrainereihin tarvitset ant+ dongelin ja/tai puhelimen jossa on ant+ anturi. Sitä tacxin kallista majakka ei tarvitse ostaa.
Jami2003
20.12.2016, 21.58
Omasta mielestäni koko pyörien veivailu trainerista pois ja takaisin on kyllä tuhoon tuomittu idea, vaikka se rengasvetoinen olisikin..
Tämä on kyllä ihan totta.
Jos toinen on läpiakselilla ja toinen ei, niin joudut vaihtamaan holkkeja suoravetoiseen traineriin.
Omasta mielestäni koko pyörien veivailu trainerista pois ja takaisin on kyllä tuhoon tuomittu idea, vaikka se rengasvetoinen olisikin.
Trainerin idea on minusta olla aina valmiina, eli pääset ajamaan välittömästi kun aikaa on.
Osta emännälle suosiolla se kuntosalikortti, äläkä yritä perustella kallista traineria hänen käytöllään :)
Ainakin tacxin älytrainereihin tarvitset ant+ dongelin ja/tai puhelimen jossa on ant+ anturi. Sitä tacxin kallista majakka ei tarvitse ostaa.
.
Molemmat on pikalinkulla ja levyillä. Emäntä rahoittaa puolet hankinnasta, joten perustelu on paikallaan ;D. Se on totta, että kyllähän siinä pyörän irroittamisessa telineestä, kiekon kiinni laittaminen ja toisen pyörän kiekon irrotus ja sen pyörän kiinnitys traineriin on vähän vaivaa, mutta onko se niin paljon vaivaa, että jää ne treenit tekemättä?
Kai sitä 10 lehtistä kasettia voisi ajaa 11 lehtisellä ketjulla tässä kolme kuukautta ilman katastrofia, ja sitten vaihtaa ketjun maantieajojen alkaessa?
Käsittääkseni, noita perus eliten turbo muin trainereitä ei pysty edelleenkään ohjaamaan esim zwiftin automaattisella resistanssin muutoksella, vaan vastus muuttuu ihan vain kovempaa polkemalla?
.
Molemmat on pikalinkulla ja levyillä. Emäntä rahoittaa puolet hankinnasta, joten perustelu on paikallaan ;D. Se on totta, että kyllähän siinä pyörän irroittamisessa telineestä, kiekon kiinni laittaminen ja toisen pyörän kiekon irrotus ja sen pyörän kiinnitys traineriin on vähän vaivaa, mutta onko se niin paljon vaivaa, että jää ne treenit tekemättä?
Kai sitä 10 lehtistä kasettia voisi ajaa 11 lehtisellä ketjulla tässä kolme kuukautta ilman katastrofia, ja sitten vaihtaa ketjun maantieajojen alkaessa?
Käsittääkseni, noita perus eliten turbo muin trainereitä ei pysty edelleenkään ohjaamaan esim zwiftin automaattisella resistanssin muutoksella, vaan vastus muuttuu ihan vain kovempaa polkemalla?
Muinin tehohan säädetään nimenomaan vaihteilla, eli kyllä niiden tulisi toimia. Minusta vaihteiden säätö on oikeastaan tarkempaa trainerissa. Se naputus ja paukkaminen kuuluu ja tuntuu trainerissa enemmän mitä maantiellä. Hyvä syy päivittää maasturiin 11-speed pakka? Tai sitten ostat rengasvetoisen. Kickr snap on tainnut saada kannatusta täällä toimivana laitteena.
11spd-ketjulla voit ajaa ihan huoletta, mutta se 11spd-takavaihtaja ja 11spd-vaihtajakahva eivät tule kättelemään sen 10spd-pakan kanssa. Ellei sitten tarkoitus ole pitää ketju aina vaikka pakan keskellä ja hoitaa etuvaihtajalla vastuksen säätö, tai antaa vastuksen säätää itse itseään jos ostaa sen verran fiksun että se on mahdollista.
Juu no täytyy miettiä mitä homman kanssa sitten tekee. Näissä on aina niin monta puolta. Jos haluaa hiljasta ja katsoa telkkaria treenatessa olisi tuo elite muin varmaan tarpeeksi hiljainen. Jos hakee vaan tehotreenejä, niin Satori smartillakin varmaan pärjää parvekkeella. Täytyypä katsella mitä joulualennukset tuovat viikon päästä tullessaan. Kiitoksia avusta!
Jos siihen trainerin asettamiseen menee vaikka 10min pakkojen vaihtoineen, on se kuitenkin suhteellisesti vähän verrattuna siihen mitä menee näillä keleillä aikaa ajokamojen puentaan ja pyörän huoltoon lenkin jälkeen.
Huoleton
21.12.2016, 01.16
Jos traineriin vaihtelee kahta eri pyörää niin rengasvetoinen on ihan selvä valinta. Fillari lähtee trainerista parissa sekunnissa ja uus menee tilalle samassa ajassa. Siinä fillarissa joka ei ole trainerilla on myös rengas valmiiksi kiinni niin on helppo vaan laitta johonkin nojaamaan. Ketjurasvaakaan ei tule käsiin tai lattiaan/sohvaan. Näin tehtiin meillä viime talvi ja hvyin meni 2 polkijaa yhdellä trainerilla. Suoravetoisella ei olis onnistunut.
Paras tietty oma traineri joka pyörälle ja tilaa olkaariin niin paljon että kaikki mahtuu olemaan koko ajan käyttövalmiina.
Mä asetan trainerin paikalleen ennen joka lenkkiä ja laitan sen pois lenkin jälkeen. Haen ja vien fillarin pihavarastosta päälle. En ole kokenut kynnysasiaksi, aikaa menee yht. 15 min. Eri asia jos asuisi yksin ja/tai ilman pieniä lapsia. Mulle trainerin asettaminen ja purkaminen on samanlaista asiaan kuuluvaa säätämistä kuin kyykkyräkin säädöt ja levyjen nosteleminen ja paikoilleen laittaminen. Kuuluu asiaan.
Tämä on varmaankin passeli adapteri.
https://www.bike24.com/p266197.html
Tällainen tuli hankittua. Sopii kuin nenä päähän. Kiitos vinkeistä.
Pitäisi alkaa jalkaa kuntouttaa, onko Tacx Vortex hyvä vai minkä ostan, jos tavoitteena älytraineri, joka suoriutuu Zwift yms virtuaali maailmassa. Budjetti max. 400€…
Huoleton
25.12.2016, 12.59
Taitaa alle 400 luokassa olla tasan 2 vaihtoehtoa: tacx vortex ja elite qubo digital smart+. En tiedä onko eroa kun en oo kokeillu. Mekaanisesti samanolosia tyhmiä versiota olen kokeillu kyllä ja ihan jees laitteita mutta vähän rimpuloita isompiin verrattuna.
Muutama kymppi lisää niin sais Rampan joka mun ymmärtääkseni on jo vähän parempi peli https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-rampa-559529 eli enemmän tehoa ja nopeempi vaste. Voi vaikka olla hiljasempikin.
Mun mielestä tän hetken paras diili on kuitenkin tämä http://eu.wahoofitness.com/devices/wahoo-kickr-snap-refurbished
Hinta kun on postikuluineen niin tuo ei ole montaa kymppiä muita kalliimpi.
Mun mielestä hyvä traineri on sellanen joka: on hiljainen, pystyy muttaan intertiaa hyvin, ei hypi sprintissä, tarjoaa riittävästi vääntöä ja säätää vastusta nopeasti.
Tuoreella slicksirenkaalla kicr snap tarjoaa mulle noista 4 ekaa. Vastuksen säätö nopeissa tilanteissa kuten london loopin rullaportaissa tulee pari sekuntia perässä. Jos fillarissa ei ole tehomittaria niin sitten tehomittauksen tarkuus on myös hyvästä. Snap näyttää antavan aika samat keskitehot kun tehomittari mutta hetkelliset arvot on kyllä jokseenkin eri.
Arttuwer
25.12.2016, 14.56
Etsin harjoitusvastusta kevään kuntoiluun. Mulla oli pari vuotta sitten Turbo muin, mutta en saanut vaihteita millään kohdilleen kun pyörässä oli Ultegran Di2. Nykyisessä pyörässä on perus Ultegrat, joten säätö ei pitäisi olla ongelma, mutta löytyykö muita vaihtoehtoja 115kg kuskille kuin Turbo muin? Sinänsä Turbo oli kyllä loistavan tuntuinen sen kerran kun sain jonkun vaihteen kohdalleen....
Onko jossain muuten jo harjoitusvastukset alessa?
Ite ajelen toista kautta turbo muinilla ultegra Di2 11speed combolla. Ei mitään ongelmaa , vaihteet toimii suoraan kun ottaa takapyörän irti ja iskee fillarin muiniin kiinni. Pientä hienosäätöä olen tehnyt lennossa mutta kaikki vaihteet löytyivät traineriin asetuksen jälkeen.
Pystyykö tolla turbo muinilla ja muilla "ei FE-C" ohjauksella varustetuilla treinereillä edelleen ajamaan Zwiftissä jne? Toisin sanoen mitä hyötyä saan siitä automaattisesta vastuksensäädöstä?
Pystyykö tolla turbo muinilla ja muilla "ei FE-C" ohjauksella varustetuilla treinereillä edelleen ajamaan Zwiftissä jne? Toisin sanoen mitä hyötyä saan siitä automaattisesta vastuksensäädöstä?
Pystyy. Muinilla joudut säätämään tehoa ylämäkeen itse suuremmaksi, eli käytännössä vaihdat ylämäkeen isompaa vaihdetta, tai ajat tasawateilla. Ei kovinkaan realistista.
Zwift ja realistisuus ei muutenkaan mahdu samaan lauseeseen. Hyvin voi ajaa tuota videopeliä myös muinilla.
Miten tuon Neon hinta oikein oikeutetaan? Elite Kura on käsittääkseni noin puolet Neon hinnasta, ja se on myös direct drive, löytyy oikea tehomittari ja on hiljainen. Eli ainoa mikä puuttuu Kurasta on tuo vastuksen automaattinen säätö?
What am I missing here?
Huoleton
26.12.2016, 11.37
Tuotteiden hinta oikeutetaan lähinnä sillä mitä ihmiset niistä suostuu maksamaan.
Zwift on tosi tylsä ilman automaattista vastuksen ja inertian säätöä. Vastusta saa "ei FE-C" trainerissa säädettyä itsekkin mutta inertia säätyy väärään suuntaan jos vaihteilla säätää. ERG-moodi puuttuu myös.
Tietty jos noita ei halua niin turha niistä on maksaa. Kokeilematta on vaikea tietää haluaako niitä.
Mikä on ERG moodi? Miten tuo liikkuminen Zwiftissä tapahtuu? Mitatun tehon perusteella tiedetään miten kuski etenee ylös tiettyä nousukulmaa vai miten?
Miten tuo liikkuminen Zwiftissä tapahtuu? Mitatun tehon perusteella tiedetään miten kuski etenee ylös tiettyä nousukulmaa vai miten?
Mitattu teho jaettuna ilmoitetulla massalla = tehopainosuhde, joka suhteutetaan nousukulmaan sekä jonkinlaiseen ajajan pituuteen perustuvaan otsapinta-alaan (josta vähennetään peesihyötyä tilanteen mukaan) ja niiden perusteella muodostetaan nopeus. Säävaihteluita Zwift ei taida mallintaa, mutta mielestäni eri ympäristöissä tien pinnat on mallinnettu rullaavuudeltaan hieman erilaisiksi.
Jotain tunteja olen ajanut Zwiftiä tyhmällä vastuksella, eikä ole tullut sellaista tunnetta että jotain olennaista puuttuu kun vastus ei säädy automaagisesti ympäristön mukaan. Olisi se varmasti viihdyttävämpää jos niin tapahtuisi, mutta kun silläkin simulaatiolla on rajansa. Esimerkiksi alamäkisimulaatio menettää merkityksensä nopeasti, kun mutkiin ei tarvitse jarruttaa ollenkaan.
Kehityksen paikka.. Jos ajat mutkaan jarruttamatta, lähtee fillari kaikkine trainereineen alta ja vähintään etukiekko vääntyy solmuun.
nih..
Huoleton
26.12.2016, 21.16
Zwiftissä polkeminen tuntuu säätyvällä trainerilla jokseenkin samalta kun maantiellä. Siis jalat saa samaan tapaan muuttuvaa vastusta samoissa tilanteissa. Ehkä suurin poikkeus on rajut ylämäet joissa maantillä pyörä liikkuu enemmän nykäyksittäin pojennan tahtiin. Pyöräily zwiftissä ei tunnu ollenkaan samalta kun pyöräily maantiellä. Siitä puuttu ensinnäkin ohjaus, mutta myös autot, kuopat, koirankenkittäjät ja moni muu juttu.
Ei se ero kokeilematta selviä. Sitten tietää tykkääkö vai ei. Itse en juuri zwiftistä tykännyt ennekun sain säätyvän trainerin. Ennen sitä oli ihan OK kokeilla välillä mutta trainerroad-tyylinen setti tuntu järkevämmältä säätymättömällä trainerilla.
ERG on se kun traineri säätää tehon ja itse valitset kandessin. Moni tykkää, minä en.
Zwift ja realistisuus ei muutenkaan mahdu samaan lauseeseen. Hyvin voi ajaa tuota videopeliä myös muinilla.
Oletko ajanut zwiftiä tacx neolla?
Oletko ajanut zwiftiä tacx neolla?
Enpä ole
Miten tuon Neon hinta oikein oikeutetaan? Elite Kura on käsittääkseni noin puolet Neon hinnasta, ja se on myös direct drive, löytyy oikea tehomittari ja on hiljainen. Eli ainoa mikä puuttuu Kurasta on tuo vastuksen automaattinen säätö?
What am I missing here?
Vastuksen säätö puuttuu. Neossa tämä toimii oikeasti fiksusti ja ylämäki tuntuu ylämäeltä ja alamäki alamäeltä. Parhaimmillaan suurelta näytöltä ajaessa jyrkät ja lyhyet mäennyppylät tuntuvat oikeasti mahanpohjassa, kuten oikeastikkin. En oikeastaan käsitä mistä tämä edes johtuu.
Neossa ei ole perinteistä vauhtipyörää lainkaan, vaan moottori pystyy ohjaamaan vastusta ja poljintuntumaa viiveettä. Mielestäni ei ole mitään järkeä ajaa zwiftin tyyppisiä tietokone pelejä trainerilla, joka ei tajua maastosta mitään. Tasan kerran olen koettanut ajaa neolla zwiftiä niin, että säädän vastusta manuaalisesti. Todella tympeän tuntuista.
Enpä ole
No miten voit sitten moittia zwiftin realismia? Traineri vaikuttaa tähän paljon enemmän mitä softa.
No miten voit sitten moittia zwiftin realismia? Traineri vaikuttaa tähän paljon enemmän mitä softa.
Pidän zwiftiä lähinnä ajanvietteenä. Itse ajan treenit mieluummin kärsien perinteisesti esim. 2x20 min parissa. En pysty kyllä mitään ruutua tuijottamaan kun puristellaan viimeisiä ulos.
Jos joku saa lisäboostia tuosta niin hyvä vaan.
http://www.thebikelane.com.au/wp-content/uploads/2015/08/Tacx-NEO-Smart-coils.jpg
Tässä muuten kuva neon suurimmasta oivalluksesta. Pesukoneen suoravetomoottori :)
Tehoa ja vääntöä riittää pieneilläkin nopeuksilla, eli ylämäkeen voi huoletta vaihtaa sen pakan pienimmän vaihteen ja vaikka kadenssi laskisi miten matalalle, niin moottorista löytyy aina riittävästi vääntöä. Vastus myöskin muuttuu lähes viiveettä, koska erillistä hihnavetoista vauhtipyörää ei ole.
Pidän zwiftiä lähinnä ajanvietteenä. Itse ajan treenit mieluummin kärsien perinteisesti esim. 2x20 min parissa. En pysty kyllä mitään ruutua tuijottamaan kun puristellaan viimeisiä ulos.
Jos joku saa lisäboostia tuosta niin hyvä vaan.
Minä saan kyllä kaikki tehot irti seinäänkin tuijottamalla, mutta vaikkapa parin tunnin ajamisen päälle se intervalli on paljon helpompaa tehdä vuoristossa. Kun se watopian mastonmäki alkaa, niin vaihtoehtoja ei vaan ole. Joko luovutat, tai runttaat sinne täysillä ylös. Siinä kun vielä joku penteleen tanskalainen yrittää vasemmalta ohi, niin sykkeet ovat kyllä välittömästi tapissa. Jos taas haluaa ajaa pidempiäkin lenkkejä sisällä, niin kunnollinen älytraineri on mahtavuutta. Jostain syystä elokuvien katselu ei itselläni toimi yli 120 sykkeillä ajaessa.
Olen oikeastaan yllättänyt nykyaikaisiin älytrainereihin. Muutama kaveri ehti jo kertomaan, miten veemäistä touhua se sisällä ajaminen onkaan ja ehdin jo miettimään hankinnan järkevyyttä. Nyt kun katson kalenterista, niin olen käynyt edellisen kerran ulkona ajamassa 14.11, enkä taida gravdalleja enää cycloon asentaa lainkaan.
Mihin nuo hukkaavat tuotetun tehon? Lämmöksi?
Ei se teho häviä minnekkään. Sehän siirtyy suoraan jalkoihin.
Lämmöksi ja liike-energiaksi varmaankin?
Edit: Vai tuliko pesukoneen moottorista mieleen tällainen ratkaisu?
https://photos.travelblog.org/Photos/61230/835294/f/7955337-Bike-Powered-Washing-Machine-0.jpg
Tarkoitatko "noilla" harjoitusvastuksia yleisesti? Yleensä teho muuttuu lämmöksi. Joissain älytrainereissa pieni osa otetaan laitteen omaksi käyttövirraksi.
Sehän olisi kova sana tulevaisuudessa, jos vastuksella voisi varata vaikka aurinko/tuulivoimatalouden akustoon lisää virtaa. Kuitenkin sellainen 200W kahden tunnin ajan on jo jonkunlainen määrä virtaa.
Periaatteessa voisi syöttää suoraan verkkoon ja pyörittää kulutusmittaria toiseen suuntaan. (tai ainakin hiukan hidastaa sitä)
Tarkoitatko "noilla" harjoitusvastuksia yleisesti? Yleensä teho muuttuu lämmöksi. Joissain älytrainereissa pieni osa otetaan laitteen omaksi käyttövirraksi.
Sehän olisi kova sana tulevaisuudessa, jos vastuksella voisi varata vaikka aurinko/tuulivoimatalouden akustoon lisää virtaa. Kuitenkin sellainen 200W kahden tunnin ajan on jo jonkunlainen määrä virtaa.
Olisi kyllä. Mahtava perustelu puolisolle uuden trainerin hankinnalle. "Juu, kun nyt poljen tällä 2h/päivässä, niin tuo sinun lisko saa päivän valoannoksen"
Onkohan neossa muuten sitten kondensaattori tai akku alamäkiä varten? Tuskinpa.
Huoleton
26.12.2016, 23.52
Lämmöksi menee kaikissa trainereissa kaikki energia. Näin talviaikaan voidaan sanoa että tuo on just se mitä halutaan kun lämmitys vie eniten energiaa muutenkin. Ei tarvita siihen väliin mitään huonohyötysuhteisia generaattoreita.
Ilmankostutus toimii samalla kun juotu juoma höyrystetään huoneilmaan.
Neoa voi muuten käyttää ilman verkkovirtaa, ainakin vastuksen lisääminen onnistuu - alamäkiajo ei taida onnistua. En ole kokeillut kun vähän aikaa pyörittää. Siis oma tuotettu teho käytetään vastuksen ohjaamiseen..
Olisi kyllä. Mahtava perustelu puolisolle uuden trainerin hankinnalle. "Juu, kun nyt poljen tällä 2h/päivässä, niin tuo sinun lisko saa päivän valoannoksen"
Onkohan neossa muuten sitten kondensaattori tai akku alamäkiä varten? Tuskinpa.
.
Inhoan olla ilonpilaaja, mutta perus sähkölämmitteinen omakotitalo kuluttaa vuodessa noin 20000kWh sähköä. Jos poljet 5h viikossa trainerillä vuoden jokaisena viikkona 200w keskiteholla niin tuotat huikaisevat 52kWh sähköä eli noin 3€ edestä. Huikeaa!
Mökillä treineri tosin riittäisi hyvin telkkarin vaatimaan tehoon.
Kyllä sillä kotonakin kiertovesipumput pyörittäisi, muutahan ei tarttekkaan, että torppa kestää lämpimänä..
nih..
Liputan itse Zwiftin ja "älytrainerin" (Neo) puolesta. Tosin olen kokeillut vaan Bkoolia, jossa plussaa saa oikeat reittivideot ja monipuolisempi. reittivalikoima. Bkool ei tue Neoa kuin "tyhmänä" trainerina , joten siirryin Zwiftiin heti iOS lanseerauksen myötä.
Systeemi on tuonut jotain täysin uutta sisältöä sisätreeneihin ja herättää tälläisessä tekniikkapellessä syvää kunnioitusta tekijöitään kohtaan. Mitä tulee realismin tunteeseen, sanoisin että sitä on paljon enemmän mitä ennalta uskalsin toivoa. Zwiftin 3D maailma on hienosti toteutettu ja isolta ruudulta katsottaessa olen enemmän sisällä tuossa virtuaalimaailmassa kuin autotallissa. Tollaset +2h treenit on menneet heittämällä, kun ennen ne olivat henkisesti ääritreenejä sisällä. Itsellä ei ole kokemusta onko ajotuntumassa eroa eri trailereiden välillä, mutta ainakin Neo ja Zwift toimivat yhteen todella tarkasti. Vaihteita pitää käyttää aivan kuten ulkona ajettaessa. Sen olen huomannut, että Zwift ilmoittaa tehon n. 2-3s viiveellä (vs. Kéo Powerit), mutta tuo ei juurikaan vaikuta ajamiseen. Neon sallima alamäkeen rullaus lisää osaltaan realismin tuntuma vaikka nuo mutkat +90km/h vauhdilla hiukan huvittaakin (ei ihan rullaten).
Nyt takana on +15h Zwift-treeniä ja vielä ei ole alkanut maistumaan puulta. Täytyy todeta, että viime viikon kelit ovat myös motivoineet sisätreenejä, mutta uskon että kevättalven maastopolut vie viimeistään voiton sisäjynssäyksestä.
Tän pohjalta uskallan suositella laadukasta älytraineria ja sovellusta joka tukee ko. "rautaa".
Sent from my iPad using Tapatalk
Jami2003
27.12.2016, 09.05
Joo kyllä itelle ainakin se The Juttu on ylämäkien mukaan säätyvä vastus ja ympäristö missä ajaa. On siinä vaan kumma ero vetää tunnin voimatreeni autotallin seinää tuijottaen vs legendaarista alppinousua maisemien parantuessa aina joka mutkan takaa.
Itse poljen bkoolilla ja sen softalla kun paljon enemmän puhuttelee juuri nuo legendaariset nousut alpeille tai vaikka nousu Teidelle missä on käynyt itsekin polkemassa verrattuna tietokone grafiikkaan.
Juha Lehtinen
27.12.2016, 12.26
Itsellänikään ei ole mitään ongelmia puristaa itsestäni viimeisiä ulos näyttöä katsellen. Eilen Bkoolin winter cupissa tuli ajettua 165 keskisykkeellä maksimien ollessa 175. Ihan kohtuullisesti 52-vuotiaalta
seniorilta. Kyseessä tosin oli ainoastaan 16,5km mittainen sessio eli kyllä sen reilut 24min jaksoi kärsiä hapottavilla jaloilla.
Täällä oli muuten näköjään jo juttua nousukulman mukaan säätyvästä pyörän asennosta, josta haaveilin aiemmin.
https://support.zwift.com/hc/en-us/community/posts/213718826-Auto-Raising-Front-Wheel-Let-s-crowd-source-it-
Vahva veikkaus, että tämä tulee olemaan seuraava isompi loikka älytrainereissa, joka on kuitenkin kohtuu helposti toteutettavissa. Tuohon kun vielä lisää puhaltimen ohjauksen nopeuden mukaan, niin realismi ottaa taas ison loikan eteenpäin.
Tuohon kun vielä lisää puhaltimen ohjauksen nopeuden mukaan, niin realismi ottaa taas ison loikan eteenpäin.
Realismi ottaakin loikan kun nopeudesta puhaltimen ohjauksen ottaa. Ylämäkessä nopeus tippuu ja puhallus loppuu. Ja sitten alamäkeen moottorin avustamana tehot 'nollassa' ja puhallus kuivattaa hikiset kamppeet ja tulee vilu. Siihen pitää sitten kaivella tuuliliiviä päälle:)
Minä mukavuushakuisena lähtisin ohjaamaan puhallusta käytetyn tehon perusteella. Nykytredihän on tehopohjainen harjoittelu. Tehojaksoilla puhallus ylös ja sitten pienillä tehoilla riittää pienempi puhallus.
Itse asiassa arduinoon kai saisi naitettua suht helposti ant+ vastaanoton ja siitä sitten tehomittarin teholukemat talteeen joista arvotaan pwm ohjatuille tietokoneflekteille nopeutta hmm....
Siitähän tulisi Ant+ Smart älyflekti FTP sidonnalla eli miljardibisnes SmartPowerBasedIndoorCyclingCoolingSolution.
Realistisuuden tavoitteluun saa varmaan poltettua euron jos toisenkin. Mun mielesta pieni realistisuuden puute on vaan plussaa sisapyorailyssa. Esimerkiksi Zwiftissa on ihan kiva, etta maet eivat tunnu taysin realistisilta ja ainahan voi kiristaa makifiilis-asetusta tai lisata 5kg painoon.
Realistisuuden tavoitteluun saa varmaan poltettua euron jos toisenkin. Mun mielesta pieni realistisuuden puute on vaan plussaa sisapyorailyssa. Esimerkiksi Zwiftissa on ihan kiva, etta maet eivat tunnu taysin realistisilta ja ainahan voi kiristaa makifiilis-asetusta tai lisata 5kg painoon.
Eihän tuosta koskaan täysin realistista saa ilman g-voimia.
Mitenhän tuo zwiftin säätöpotikka muuten toimii? Onko 100% vasta täysin realistinen? Oletuksenahan se on muistaakseni 55% kohdalla. En uskalla edes kuvitella, millainen mastonmäki olisi ajaa ylös jos potikkaa vielä kiristää enemmän. Ainakin tasamaalla polkiessa pyörä kulkee ihmeellisen kovaa pikkurattaallakin, eli en oikein usko vastuksen olevan ainakaan normaalia matalampi.
Realismi ottaakin loikan kun nopeudesta puhaltimen ohjauksen ottaa. Ylämäkessä nopeus tippuu ja puhallus loppuu. Ja sitten alamäkeen moottorin avustamana tehot 'nollassa' ja puhallus kuivattaa hikiset kamppeet ja tulee vilu. Siihen pitää sitten kaivella tuuliliiviä päälle:)
Minä mukavuushakuisena lähtisin ohjaamaan puhallusta käytetyn tehon perusteella. Nykytredihän on tehopohjainen harjoittelu. Tehojaksoilla puhallus ylös ja sitten pienillä tehoilla riittää pienempi puhallus.
Itse asiassa arduinoon kai saisi naitettua suht helposti ant+ vastaanoton ja siitä sitten tehomittarin teholukemat talteeen joista arvotaan pwm ohjatuille tietokoneflekteille nopeutta hmm....
Siitähän tulisi Ant+ Smart älyflekti FTP sidonnalla eli miljardibisnes SmartPowerBasedIndoorCyclingCoolingSolution.
Oikeassa olet.
Datarottakaveri ohjaa jo kolmeasentoista puhallinta näppiksen pikanapeilla.
Eihän tuohon mitään ant+ ohjausta tarvita. Eiköhän tuon tehon saisi kaapattua suoraan softan näytöltäkin. Tai sitten vaan se puhaltimen kaukosäädin stemmiin kiinni :)
Oikeassa olet.
Datarottakaveri ohjaa jo kolmeasentoista puhallinta näppiksen pikanapeilla.
Eihän tuohon mitään ant+ ohjausta tarvita. Eiköhän tuon tehon saisi kaapattua suoraan softan näytöltäkin. Tai sitten vaan se puhaltimen kaukosäädin stemmiin kiinni :)
Ant+ mahdollistaa muuhun systeemiiin langattoman yhteyden. Ja on myös universaalimpi (toki mukaan voi ottaa BLE:n) ei ole softa tai traineri rajotteinen. Toki älytreineri tai tehomittari on tarpeen.
Taidan viedä Tacx Smart Flown takaisin kauppaan ja vaihtaa hieman parempaan. Bushido, Vortex vai Kickr Snap ?
Taidan viedä Tacx Smart Flown takaisin kauppaan ja vaihtaa hieman parempaan. Bushido, Vortex vai Kickr Snap ?
Usko vaimoa ja osta neo.
Täällä oli muuten näköjään jo juttua nousukulman mukaan säätyvästä pyörän asennosta, josta haaveilin aiemmin.
https://support.zwift.com/hc/en-us/community/posts/213718826-Auto-Raising-Front-Wheel-Let-s-crowd-source-it-
Vahva veikkaus, että tämä tulee olemaan seuraava isompi loikka älytrainereissa, joka on kuitenkin kohtuu helposti toteutettavissa. Tuohon kun vielä lisää puhaltimen ohjauksen nopeuden mukaan, niin realismi ottaa taas ison loikan eteenpäin.
Olisi se komeeta, kun vuoren huipulle päästyään ottaisi pöydältä sanomalehden ja tunkisi sen ajopaidan alle. Laskettelisi mäen alas ja laittaisi sanomalehden takaisin pöydälle odottelemaan uutta vuorenhuippua. Vielä kun softaan saataisiin ominaisuus, joka ruiskuttelee vettä juomapulloista päälle, kun ajelee vuoristoserpentiiniä ylös. Ohjelma voisi myös maalata omaa nimeä näytön asvalttiin. Välillä mekaaninen käsi läpsäisisi takamukselle. Silloin saisi lähes aidon tunteen ammattipyöräilijän kisasta.
Jani Mahonen
29.12.2016, 10.49
Pitää vielä lisätä tohon se satunnainen virtsanheittosimulaattori jos johtaa kilpailua.
Joo, oikeastihhan se realismi on aika kaukana.
Syke 180, Vuorenhuippu ja tanskalaisen selkä näkyy jo... Lisää runtua..
-"MUISTA KÄYTTÄÄ KOIRA LENKILLÄ!"
-"ISI, MISSÄ MUN NINTENDO ON!!"
^ Paaton alkaa jo muistamaan, kuinka harraste hankinnat minulla menee :) Vaimo tosiaan kysyi tuota Smart Flowta kotiin kantaessani "riittääkö tuo vai tarvitseeko vaihtaa pian uuteen ?"
54 hampainen
29.12.2016, 11.10
Kyllähän noihin älytrainereihin varmaan kannattaa panostaa jos ei pääse ulos PK:ta ajamaan. Mutta tehotreenit tekee kyllä sisätiloissa vähintään yhtä hyvin laadukkaalla tyhmä traineri + tehomittari yhdistelmällä. Siihen sitten musaa ja treenivideota viihteeksi tarpeen mukaan
Huoleton
29.12.2016, 12.03
Eikös Vortex ole aika sama kun Flow?. Tuossa hieman parempaa-kategoriassa taitaa olla tarjolla Snap, Rampa ja Magnus.
Flux ehkä myös, mutta tän perusteella en sellasta ostais https://www.youtube.com/watch?v=IjvyH3TEDNo
Jos nyt ostaisin "parasta mitä saa zwift-käyttöön" niin se olis Drivo. En kyllä voi väittää tietäväni mikä on "paras" kun en oo päässy koittaan noita ja optimointikriteeritkin on eri käyttäjillä eri.
Olisi se komeeta, kun vuoren huipulle päästyään ottaisi pöydältä sanomalehden ja tunkisi sen ajopaidan alle. Laskettelisi mäen alas ja laittaisi sanomalehden takaisin pöydälle odottelemaan uutta vuorenhuippua.
Tämän on varmaan kirjoittanut joku perheellinen, joka ajelee sisällä kaikki ulkovaatteet päällä. Varmaan on kypäräkin päässä. Itse ajelen trainerilla sisällä lämpimässä eikä paita kuulu trainerilla ajo varustukseen ja joka ikisen pidemmän alamäen kohdalla tulee saakelin kylmä, kun tuuletin piiskaa hikistä ihoa eikä enää voi polkea vastusta vasten, kun ei välitykset riitä alamäessä polkemiseen. Joka kerta tulee ekassa pidemmässä alamäessä mieleen, että pitäisi joskus muistaa ottaa se "tuuliliivi" näihin alamäkiin, mutta en koskaan muista sitä ennen ajelun aloittamista eikä kesken ajon viitsi lähteä hakemaan. Kylmä tulee jo Zwiftin lyhyessä vyoristolaskussa, puhumattakaan muiden videoiden pitkistä vuoristolaskuista. Olohuoneessa Galibierin huipulta seuraavaan tasaiseen kohtaan esim. taisi kestää melkein 20 minuuttia...siinä vaiheessa lasku taisi olla vasta puolessa välissä. :D Noissa rupeaa ihan oikeasti hieman palelemaan. :D
Samoin kerran kun ajoi yhtä pidempää (noin tunnin kestävää) jyrkkää nousua, mutta ilman tuuletinta, kun kissa nukkui metrin päässä trainerista eikä tykkää tuulettimesta, niin kyllä jossain vaiheessa oli sen verran kuuma, että melkein jo heitti vettä suoraan pullosta päälle. Onneksi sain hillittyä ettei lattia mene ihan pilalle.
kissa nukkui metrin päässä trainerista eikä tykkää tuulettimesta
Tykkääkö se kisu pyörivistä pinnoista tai vaikka Neon tapauksessa rullaavista ketjuista ja kammista jonka väliin voi tassunsa tunkea ja kuolla pois? Itsellä kissat on reenin aikana lukitun portin takana muualla asunnossa. Ei olisi puhettakaan että uskaltaisin ajaa kissojen kanssa samassa tilassa. Vaikka olisivat näennäisen rauhallisesti, koskaan ei tiedä jos joku paskahalvauskohtaus tulee ja hypitään pitkin seiniä, tai pinnoja,kampia,younameit...
Itse ajan aina sisällä paita päällä, yleensä hihaton baselayer, mikä suojaa rintakehää tuulettimelta.
Tykkääkö se kisu pyörivistä pinnoista tai vaikka Neon tapauksessa rullaavista ketjuista ja kammista jonka väliin voi tassunsa tunkea ja kuolla pois? Itsellä kissat on reenin aikana lukitun portin takana muualla asunnossa. Ei olisi puhettakaan että uskaltaisin ajaa kissojen kanssa samassa tilassa. Vaikka olisivat näennäisen rauhallisesti, koskaan ei tiedä jos joku paskahalvauskohtaus tulee ja hypitään pitkin seiniä, tai pinnoja,kampia,younameit...
Kyseinen kissa ei useamman vuoden aikana koskaan lähestynyt traineria sillä ajellessani. Hän ei myöskään säntäillyt pitkin seiniä. Sulkemisesta jonnekin hän ei kylläkään pitänyt.
Huoleton
29.12.2016, 13.03
Vaikka tuulen määrän säädöstä on ristiriitaisia mielipiteitä niin hyvä lisä traineriajoon olisi joku aerodynammikan mittaus.
Jossain vaiheessa kehitystä varmaan jokainen voi 3D-printterillä valmistaa itselleen henkilökohtaisen tuulitunnelin mutta alamäissä vilustuville voisi toimia paremmin joku kameraan perustuva otsapinta-alamittaus.
Jami2003
29.12.2016, 13.08
Joo en mä mitään tuulettimia käytä. Mutta se on tullut mieleen että webbi kamera voisi helposti katsoa ajoasentoa ja sen mukaan säädettäisiin vastusta. Olisi jotain porkkanaa polkea alaotteelta.
Vaikka tuulen määrän säädöstä on ristiriitaisia mielipiteitä niin hyvä lisä traineriajoon olisi joku aerodynammikan mittaus.
Jossain vaiheessa kehitystä varmaan jokainen voi 3D-printterillä valmistaa itselleen henkilökohtaisen tuulitunnelin mutta alamäissä vilustuville voisi toimia paremmin joku kameraan perustuva otsapinta-alamittaus.
Noin kohdasta 9:12.
https://youtu.be/pTkZB2T7jIM
...videoiden pitkistä vuoristolaskuista. Olohuoneessa Galibierin huipulta seuraavaan tasaiseen kohtaan esim. taisi kestää melkein 20 minuuttia...siinä vaiheessa lasku taisi olla vasta puolessa välissä. :D Noissa rupeaa ihan oikeasti hieman palelemaan. :D
Minä katselen pyöräilyelokuvat mielummin sohvalla istuen. :rolleyes: Trainerin päällä treenataan ja siinä ei takuulla tule kylmä. :p
Noniin Wahoo Kickr snap tilattu ensimmäiseksi traineriksi. Mitenkäs trainerirenkaat, onko eroja? Tacxin rengasta saisi XXL:stä suoraan, mutta joku kertoi sen murenevan helposti.
Minä katselen pyöräilyelokuvat mielummin sohvalla istuen. :rolleyes: Trainerin päällä treenataan ja siinä ei takuulla tule kylmä. :p
On tullut tätä foorumia luettua aika pitkään ja olen antanut itseni ymmärtää, että varmaan valtaosa foorumille aktiivisesti kirjoittavista on samaa mieltä kanssasi. Toisin kuin sinä ja varmaan suuri osa täällä, minä en treenaa sisällä enkä ulkona. Ulkona ajelen pyörällä, mieluiten ylämäkeen ja katselen maisemia. Sisällä teen samaa tai ainakin haluan kuvitella tekeväni. En ole kiinnostunut siitä onko watit oikein tai olenko ensi kesänä 2 sekuntia nopeampi jollain tienpätkällä. Kuten tuli jo sanottua, haluan mieluusti ajaa mäkeä ja katsella samalla maisemia. Mieluusti pitkää mäkeä, joka ei ole kauhean jyrkkä. Neuolla ajelujen perusteella tunti puolitoista 5-7% mäkeä on just passeli. Mistä päästäänkin sitten näihin videoihin, mistä Vesa P:kin täällä on aiemmin maininnut. Kun tässä ei oikein mielestäni ole mahdollisuuksia matkailla, niin mielestäni on aivan tajuttoman siistiä, että Neon ja muiden älytrainerien kanssa voi mielestäni pikkurahalla tai ilmaiseksi hankkia hyvälaatuisia ajeluvideoita, missä mäen nousun vastuksen pitäisi olla realistista luokkaa, pois lukien tuuli, ohut ilma lämmöt jne. Vaikka syystä voi sanoa, että trainerilla treenataan eikä palella, niin alamäet nyt kuuluvat reitteihin ja 30 km ylämäkien jälkeen ne voi olla pitkiä. On mielestäni aivan tajuttoman hienoa, että voin nyt ajaa jopa satojen kilometrien reittejä hd-laatuisella kuvalla, realistisella vastuksella olohuoneestani työpäivän jälkeen ja jatkaa seuraavalla kerralla siitä mihin viimeksi jäi. Niin, toiset treenaa, itse koen että olen käynyt matkoilla, kun käy 50 km pyörähtämässä Pyreneillä tai Alpeilla. Ennen sitä 20 minsan alamäkeä muuten sai sitkuttaa ylämäkeä noin 180 minuuttia, miinus se muutaman minsan alamäki ennen Valloirea, kun kyseisen ajelun juttu oli ajaa Telegraphe ja perään Galibier. Putkeen pitää ajaa, kun ei sillä Taxcin softalla uskalla pysähtyä, kun se tuntuu kaatuvan yleensä silloin jos pysähtelee lopetusta useammin. Joka tapauksessa, kyllä tämä tekniikka on nyt hienoa!
^Hienoa tekstiä!!! Varsinkin kun kattikin pysynyt hengissä. :) Taksin videot ON hienoja! Joskus jos pystyisi ajamaan jonkun Grande Alps sarjan kolmesta levystä alusta loppuun pysähtymättä niin sit voinee sanoa olevansa hyvässä ajokunnossa. Itse en vielä lähellekään pysty moiseen. Ja joo, mikään ei *ituta enempää kun olet jyystänyt 1-2 tuntia jotain Ventouxia ylös asti ja just kun pääsisit tuulettamaan "voittajana" huipulla niin koko paska tilttaa bluescreeniin tms...
Näiden videoiden ainut huono puoli on se ettei voi kattoo Jack Baueria samalla kun pitää katsella maisemia...
Edit tärkeä lisäys: Hienoo on ajaa muuten Route de Grand Crus (vaimikäseoli) viinitilojen läpi kulkevaa videota, ja ajon ja suihkun jälkeen sitten käydä viinitelineestä joku ko tilan viini minkä ohi just ajelit 5 minsaa sitten. :D
Jami2003
29.12.2016, 15.11
Joo samassa hengessä minäkin ajelen bkoolilla tievideoita.
Huoleton
29.12.2016, 23.19
Noniin Wahoo Kickr snap tilattu ensimmäiseksi traineriksi. Mitenkäs trainerirenkaat, onko eroja? Tacxin rengasta saisi XXL:stä suoraan, mutta joku kertoi sen murenevan helposti.
Minä olen kokeillut muutamaa rengasta: ainakin Conti 4000II, Spesun s-works turbo, vittoria rubino ja mavic yksion. Jotain muitakin on ollut, mitä nyt sattunut oleen pyörässä kiinni.
Ehkä selkeetä on että jos renkaan keskellä on kuvio niin ääntä lähtee. Kovempi seos myös pitää enemmän ääntä. Kulunut rengas myös on äänekkäämpi kun uudehko joskin ihan pakasta vetästy saattaa pitää hetken vähän enemmän ääntä ja luistaa trainerissa.
Noista yksion on ihan selvä kunkku. S-works on myös hyvä ja luulin ettei rengasääntä kuulu ollenkaan ja ääni tulee trainerista kunnes satuin koittaan yksionia.
En ole koittanut erikseen myytävää trainerirengasta kun en keksi sille järjellistä tarvetta.
Voisin sanoa että jos snapista kuuluu ääntä joka voimistuu vauhdin mukaan niin kandee vaihtaa rengas. Siis jos ei just satu siitä äänestä erityisesti tykkäämään.
Jos snap on parkettia vasten ilman mitään kumimattoa niin siitä tulee sellasta resonanssihurinaa. Pala telttapatjaa + yksion niin alkaa ihmetyttään kuinka karmeeta meteliä ne ketjut oikein pitää (kun muuta ääntä ei kuulu).
Flow Smart vaihtui Kickr Snapiin. Onhan nuo eri sarjan laitteita. Snapissa fillari pysyy paikallaan natisematta. Laite on hiljainen ja rakenteelleen tukeva. Poljin tuntuma on myös parempi. Ainoa joka jää Snapissa ihmetyttämään on puuttuva kadenssi mittaus?
^ En tiedä pitäisikö siinä olla vastuksen pyörimisnopeuteen perustuva kadenssiarvaus, mutta mittaustahan se ei missään tapauksessa ole. Laita normaali kadenssimittari.
Huoleton
29.12.2016, 23.58
Joku arvaus siinä varmaan on kun ajoin kerran zwiftiä puhelimella ja stravaan tarttu siitä kadenssit. Mitään BT-anturia mulla ei ole. En muista enää tarkkaan miten ajoin mutta stravassa näyttää olevan aika monta kohtaa missä kadenssi on nolla ja mulla ei ole yleensä tapana olla polkematta trainerilla. Eli arvaus ei taida olla kovin tarkka.
^juu, fillarissa on normaalit ant+ kadenssi ja nopeus anturit. Sony z3 - puhelimessa on ant+ joten wahoo fitness löytää ne ja siten data on wahoo fitnessissä kun käyttää puhelinta. Sen sijaan android padissä ei ole Ant+ chippiä joten täytyy käydä hankkimassa usb ant+ tikku siihen. Otg kaapeli löytyi jo kotoa. Pikku juttuhan tuo on ja helposti järjstettävissä.
Tacxin videot todellakin ovat hienoja! Odottelin tätä sen verran kauan, että hankin heti alkuun muutaman, että on zwiftin lisäksi oikeaakin maisemaa kohtuullisella laadulla. Joidenkin yksittäisten nousujen lisäksi hyllystä löytyy Taxcin Raid Pyrenees sarjaa ja sitten yksi Grandes alps bluray. Kuvanlaadun tai videoiden toimivuuden osalta Taksin videot eivät ole jättäneet toivomisen varaa, kuvalaatu on riittävä ja nousuprosentit osineen vaihtuvat täysin jouheasti. Jos se softa vielä pysyisi pystyssä, niin paketti olisi melkein täydellinen! On tosiaan hieman harmittavaa, kun puolentoista tunnin eeppisen selviytymistaistelun jälkeen raahautuu viimeisillä voimillaan vuoren huipulle ja Pufff, kaikki data häviää bittiavaruuteen kuin hiki Mistral-tuuleen Ventouxin huipulta. Mielestäni joka kerta ohjelman kaatuessa olen ajelun aikana pysähtynyt ainakin kertaalleen ennen loppua, mutta mikä on oikea syyllinen, sitä ei tarina kerro. Yleensä yritänkin välttää pysähtymistä kaikin keinoin eikä softan kaatumisia olekaan viime aikoina juuri tapahtumut. Kunnes pitkästä aikaa viikonloppuna, kun alkumatkasta kävin säätelemässä hiiren kursoria pois vuoristomaisemasta, niin kaatuihan se sitten, kun olin ensin ajanut Passo Campolongon ja Passo Pordoin. Onneksi noi oli helppoja, niin ei harmita niin paljon se todisteiden häviäminen! Ei haluaisi kokea sitä, että ajaa Marmotten trainerilla ja softa kaatuisi Alpen huipulla. :D Itse todella pidin Raid Pyrenees II:sta, mittaa mukavasti yli 200 km ja mukavia ei superpahoja nousuja melkein koko ajan. Tosin Port de Bales oli mielestäni aika karmea, mutta hieno. Ajohetken kunnossa se oli mielestäni ehkä karmeampi kuin Taxcin Tourmalet tai Ventoux ja takuulla karmeampi kuin Galibier yksinään.
Olen kokeillut myös parin muun puljun videoita, ihan mielenkiinnosta ja siksi, että oli sellaisia reittejä ja nousuja, mitä taksilta ei löytynyt ja mitä halusin kokeilla, kuten Col Agnel sekä koko Maratona dles Dolomite ja Ötztaler Radmarathon ajojen reitit. Mielestäni näissä ei laatu ihan ollut Taxcin veroinen eikä tosin hintakaan, mutta kelpasivat kyllä minun ajeluihin.
Hinta...muille ei tarvitse perustella, talven pituus on ainoa perustelu, mitä itse tarvitsen. Ainiin ei se Telegraphe+Galibier combo kestänyt kuin 150minsaa, pirun hitaasti kuitenkin. Kyllä siinä melkein oikeasti tuulettaa, kun lopulta pääsee sinne "huipulle", kyllä se jo tuntuu oikealta saavutukselta, vaikka tosimiehet sille ehkä nauraakin.
Ostin nyt kokeeksi alennuksesa Tuon Taxc:n Blue motionin ja onneksi XXL:ssä on palautusmahdollisuus. Ajosta tulee mieleen lähinnä suossa ajo krossarin kanssa samaan aikaan kun vieressä kaveri jauhaa ilmapommitustorvea 90dB voimakkuudella. Meteli on aivan tajuton kun sprinttaa vaikka 120 kadenssilla ja max vastuksella. Kiva koittaa tuollaista entry level vehjettä mutta eipä tuota tee mieli käyttää muuta kuin nopeisiin 15min intervalliharjoituksiin. Kaikki muu on itsekidutusta tuolla melutasolla ja renkaasta lentää ihan kumipurua jo 30min testin aikana.
Hmm. Minkäs direct driven sitä sitten hankkisi....
Elite Turbo muin Smart + ( hiljainen, progressiivinen vastus ajonopeuden mukaan, teho estimaatti jotain älyä misuron kautta tablettiin, vain pikalinkku, ei FE-C, 420€
Elite Kura ( Oikea tehoanturi helpolla kalibroinnilla, progressiivinen vastus ajonopeuden mukaan hiljainen, läpiakseli käy myös suoraan malleihin, kokoontaitettava, ei vaadi virtaa, ei FE-C, 680€
Taxc Flux ( Tehoestimaatti, kadenssiestimaatti, hiljainen, ei kokoontaitettava, Löytyy FE-C eli sähköisesti säädettävä vastus, läpiakseliadapterit saatavilla, Tuotantoerä mahdollisesti vielä lapsen kengissä, 800€
Tieto lisää tuskaa, tämä on tullut taas huomattua.
Helkkarin softa poistaa viestit...
Osta flux tai kickr snap. Et sinä voi tehdä rengasvetoisistakaan mitään johtopäätöksiä halvimman pskan mukaan.
Snapinhan sai hyvään hintaan tehdaskorjattuna.
http://eu.wahoofitness.com/wahoo-kickr-snap-refurbished
Kuran ja muinin eroina on tehomittaus. Molemmat ovat kuitenkin tyhmiä trainereita, joihin en itse tyytyisi edes trainerroadin kanssa. Erg on kiva intervalleissa, ei tarvitse seurata tehoa ja säheltää vaihteiden kanssa.
Tämän on varmaan kirjoittanut joku perheellinen, joka ajelee sisällä kaikki ulkovaatteet päällä. Varmaan on kypäräkin päässä. Itse ajelen trainerilla sisällä lämpimässä eikä paita kuulu trainerilla ajo varustukseen ja joka ikisen pidemmän alamäen kohdalla tulee saakelin kylmä, kun tuuletin piiskaa hikistä ihoa eikä enää voi polkea vastusta vasten, kun ei välitykset riitä alamäessä polkemiseen. Joka kerta tulee ekassa pidemmässä alamäessä mieleen, että pitäisi joskus muistaa ottaa se "tuuliliivi" näihin alamäkiin, mutta en koskaan muista sitä ennen ajelun aloittamista eikä kesken ajon viitsi lähteä hakemaan. Kylmä tulee jo Zwiftin lyhyessä vyoristolaskussa, puhumattakaan muiden videoiden pitkistä vuoristolaskuista. Olohuoneessa Galibierin huipulta seuraavaan tasaiseen kohtaan esim. taisi kestää melkein 20 minuuttia...siinä vaiheessa lasku taisi olla vasta puolessa välissä. :D Noissa rupeaa ihan oikeasti hieman palelemaan. :D
Samoin kerran kun ajoi yhtä pidempää (noin tunnin kestävää) jyrkkää nousua, mutta ilman tuuletinta, kun kissa nukkui metrin päässä trainerista eikä tykkää tuulettimesta, niin kyllä jossain vaiheessa oli sen verran kuuma, että melkein jo heitti vettä suoraan pullosta päälle. Onneksi sain hillittyä ettei lattia mene ihan pilalle.
En ihan ottanut koppia siitä, mitä viittasit perheellisyyteeni, siihen että ajelen sisällä kaikki talvivaatteet päällä ja käytän kypärää trainerilla ajaessa. Juu, perheellinen kyllä olen, mutta ajan trainerilla ilman paitaa ja ilman kypärää. Mistäköhän repäisit nuo olettamuksesi?
laserbike
30.12.2016, 11.07
Taxc Flux ( Tehoestimaatti, kadenssiestimaatti, hiljainen, ei kokoontaitettava, Löytyy FE-C eli sähköisesti säädettävä vastus, läpiakseliadapterit saatavilla, Tuotantoerä mahdollisesti vielä lapsen kengissä, 800€
Tieto lisää tuskaa, tämä on tullut taas huomattua.
näiden mukaan tuossa fluxissa on vielä ongelmia...
https://www.youtube.com/watch?v=IjvyH3TEDNo
https://www.youtube.com/watch?v=xi9Hbfrh2Wc
eli omaan Neo hankintaan voi olla ihan tyytyväinen :cool: - jos tsempaan pääsen varmaan alle 1eur/km kustannuksiin talven ajojen osalta :seko:
Huoleton
30.12.2016, 11.40
^No nyt selviks miks zwift näyttää enemmän kilsoja kun mitä ulkona tulis :) Eli parempi ROI kalliimmalla trainerilla. Mulla on nyt menossa 18snt/zwiftkilsa trainerin osalta. Vois ottaa vaikka tavotteeks päästä alle 10.
Sisäpyöräily näyttää olevan kokonaisuudessaan aika edullinen laji kun esim vaatteita juuri tarvi eikä fillaria juuri huoltaa. Takarengaskin kuluu vähemmän trainerilla kun tiellä.
Kuran ja muinin eroina on tehomittaus. Molemmat ovat kuitenkin tyhmiä trainereita, joihin en itse tyytyisi edes trainerroadin kanssa. Erg on kiva intervalleissa, ei tarvitse seurata tehoa ja säheltää vaihteiden kanssa.
-
Mitä sä teet sillä FE-C toiminnolla mitä tyhmällä trainerillä ei pysty tekemään? Joo siis Zwiftin kursseja kun ajaa niin vastus säätyy ylämäen mukaan, mutta mitä muuta sillä älytrainerillä voi tehdä?
ERG on käsittääkseni tehon pito tasaisella kaikilla välityksillä ja nopeuksilla?
Toisinsanoen, Mikä on "sinulle" älytrainerissä se käytetyin eniten arvoa tuottava ominaisuus?
Toisinsanoen, Mikä on "sinulle" älytrainerissä se käytetyin eniten arvoa tuottava ominaisuus?
Tacxin vuori-bluray levyt tai ylipäänsä noi ajovideot oli siellä vuorta tai ei. Aika ankeeta olis jos pitäs arvata manuaalisella säädöllä paljonkos pitää ruuvia kiristää kokoajan mäen eri prosenttien mukaan. Käytännössä olis ihan mahdotonta. Hienoo antaa tietokoneen säätää mäen jyrkkyys ja itte sit vaihteilla säätää välityksen, just niinqu ulkonakin.
Jos ajat esimerkiksi trainerroadin intervalleja, niin puhelin, tabletti tai pc ohjaa watit aina oikein. Itse voit valita vapaasti kadenssin ja keskittyä vain polkemiseen.
Omasta mielestäni huonosti toimiva älytraineri on taas ehkä surkein vaihtoehto. Viiveitä ja tehojen humpailua en ainakaan itse kestäisi lainkaan.
Fluxhan ei ole neon tapaan suuoravetomoottorilla, eli siinäkin on vaihtipyörä sotkemassa välissä.
Jos ajat esimerkiksi trainerroadin intervalleja, niin puhelin, tabletti tai pc ohjaa watit aina oikein. Itse voit valita vapaasti kadenssin ja keskittyä vain polkemiseen.
Omasta mielestäni huonosti toimiva älytraineri on taas ehkä surkein vaihtoehto. Viiveitä ja tehojen humpailua en ainakaan itse kestäisi lainkaan.
Fluxhan ei ole neon tapaan suuoravetomoottorilla, eli siinäkin on vaihtipyörä sotkemassa välissä.
Eikö Tyhmällä trainerillä voi valita jonkun tehotason ja sitten vaan pitää sen sopivalla kadenssilla? Onko tämä käytännössä mahdotonta pidemmän päälle?
Tacxin vuori-bluray levyt tai ylipäänsä noi ajovideot oli siellä vuorta tai ei. Aika ankeeta olis jos pitäs arvata manuaalisella säädöllä paljonkos pitää ruuvia kiristää kokoajan mäen eri prosenttien mukaan. Käytännössä olis ihan mahdotonta. Hienoo antaa tietokoneen säätää mäen jyrkkyys ja itte sit vaihteilla säätää välityksen, just niinqu ulkonakin.
.
Ovatko ajovideot siis esim tietokoneeseen erikseen ostettavia paketteja joissa kuvadataan on tehty samalla nousujyrkkyys määrittely ja siten se älytraineri osaa seurata sitä nousukulman muutosta?
Eli nää siis varmaan maksaa erikseen? Onko sitä omaa tehontuottoa kytketty mitenkään pyöräilijän nopeuteen videolla?
54 hampainen
30.12.2016, 12.30
Tyhmällä trainerilla saa itse valita tehotason. Itse ainakin säädän vetojen voimakkuutta päivän tuntemuksen perusteella. Ja esim. 30sek max vedot ajetaan täysillä. Ajovideoita löytyy myös missä on esim. tehotasot 1-10 nämä voi sitten itse skaalata oman kunnon mukaan. Eli ei mitään tarvetta älytrainereille...
Ovatko ajovideot siis esim tietokoneeseen erikseen ostettavia paketteja joissa kuvadataan on tehty samalla nousujyrkkyys määrittely ja siten se älytraineri osaa seurata sitä nousukulman muutosta?
Eli nää siis varmaan maksaa erikseen? Onko sitä omaa tehontuottoa kytketty mitenkään pyöräilijän nopeuteen videolla?
Ei ole muista ajovideoista kokemusta kuin Tacxin mutta:
Ovat. Erikseen ostettavia, joko dvd tai bluray levyjä tai vaihtoehtoisesti suoraan ladattuna Tacxin webbikaupasta. Ja joo, nousukulma määräytyy sen mukaan mitä Tacx on tallentanut kuvadatan sekaan. Eli kun vuori lähtee nousee videolla, traineri lisää vastusta sitä mukaa. Ja joo, on kytketty, ajat hiljaa, kuva vyöryy hiljaa nenän edessä, ajat kovaa, kuva vyöryy kovaa nenäsi edessä.
https://tacx.com/products/tacx-films/
Eli ei mitään tarvetta älytrainereille...
Olen täysin toista mieltä asiasta. Mutta mielipiteitähän sopii maailmaan!
Oman järkeilyni mukaan hyvin toimiva älytraineri vaatii tarkan tehomittauksen. Ainakin zwift juttelee neon kanssa molempiin suuntiin.
Mitenhän erilliset wattikammet toimivat? Ainoastaan tyhminä antureina vai osaako vaikkapa flux tai snap käyttää tarkempia wattikampia avukseen?
Tyhmällä trainerilla saa itse valita tehotason. Itse ainakin säädän vetojen voimakkuutta päivän tuntemuksen perusteella. Ja esim. 30sek max vedot ajetaan täysillä. Ajovideoita löytyy myös missä on esim. tehotasot 1-10 nämä voi sitten itse skaalata oman kunnon mukaan. Eli ei mitään tarvetta älytrainereille...
Tällä asenteella on turvallista suojata itsensä 'ylimääräiseltä' rahanmenolta :)
Kuvitellaan tilanne jossa olet tekemässä intervallivetoa maantiellä. Päätät ennalta kuinka pitkän vedon vedät.
A ajat yksin.
B sinulla on kaveri ajamassa saman mittaista vetoa. Ja tämä kaveri ei jätä vetoa kesken vaan ajaa sen aina loppuun.
Kummassa tilanteessa herkemmin annat periksi ja himmaat hivenen ennen päätettyä pituutta?
Minulle ainakin sopii paremmin kun traineriin asettaa tehon/ajan ja sitten itse pyrin suorittamaan sen läpi. Jos kuorma pienenisi kun vähän höllää niin herkemmin siihen tulisi mentyä kuin nyt.
54 hampainen
30.12.2016, 13.12
^^Henkilökohtainen älytrainerin tarve riippuu siitä kuinka pitkiä treenejä tarvii trainerilla tehdä. Itsellä max 1.5 tuntia, se aika menee hyvin tyhmälläkin. Eri juttu jos pitäisi kolme tuntia tahkota. Onneksi siihen on talvellakin eri laitteet.
54 hampainen
30.12.2016, 13.15
"
^^"Minulle ainakin sopii paremmin kun traineriin asettaa tehon/ajan ja sitten itse pyrin suorittamaan sen läpi. Jos kuorma pienenisi kun vähän höllää niin herkemmin siihen tulisi mentyä kuin nyt"
Minä ajankin yleensä kovempaa kuin pitäisi!
Oman järkeilyni mukaan hyvin toimiva älytraineri vaatii tarkan tehomittauksen. Ainakin zwift juttelee neon kanssa molempiin suuntiin.
Mitenhän erilliset wattikammet toimivat? Ainoastaan tyhminä antureina vai osaako vaikkapa flux tai snap käyttää tarkempia wattikampia avukseen?
Riippuu ohjelmasta. Esim. Trainerroad tukee tuota niin että oikeat watit luetaan tehomittarista ja vastuksen tehoja korjataan ylös- tai alaspäin erotuksen verran. Eli jos ERG-moodissa tehomittari sanoo 230W ja vastus 200W, TR alentaa vastusta kunnes tehomittarikin sanoo 200W. Tuolla tavalla saa treenattua samoilla luvuilla niin sisällä kuin ulkona.
Oma vaikutelma on että trainereiden wattimittarit ei vaan ole yhtä luotettavia kuin erillinen. Oma kickr on ilmeisesti joku sunnuntaiyksilö kun parin vuoden käytön jälkeen teholuvut alkoi sahaamaan ylösalas vaikka tuntuma ja power2max sanoo että mennään tasaista. Näyttää myös 20w liikaa, joka vaikuttaa olevan aika yleistä. Verrattuna varsinaisiin tehomittareihin, joiden voi odottaa nykyään olevan sen verran tarkkoja että näyttävät samaa lukua watin tai kahden tarkkuudella.
Riippuu ohjelmasta. Esim. Trainerroad tukee tuota niin että oikeat watit luetaan tehomittarista ja vastuksen tehoja korjataan ylös- tai alaspäin erotuksen verran. Eli jos ERG-moodissa tehomittari sanoo 230W ja vastus 200W, TR alentaa vastusta kunnes tehomittarikin sanoo 200W. Tuolla tavalla saa treenattua samoilla luvuilla niin sisällä kuin ulkona.
Oma vaikutelma on että trainereiden wattimittarit ei vaan ole yhtä luotettavia kuin erillinen. Oma kickr on ilmeisesti joku sunnuntaiyksilö kun parin vuoden käytön jälkeen teholuvut alkoi sahaamaan ylösalas vaikka tuntuma ja power2max sanoo että mennään tasaista. Näyttää myös 20w liikaa, joka vaikuttaa olevan aika yleistä. Verrattuna varsinaisiin tehomittareihin, joiden voi odottaa nykyään olevan sen verran tarkkoja että näyttävät samaa lukua watin tai kahden tarkkuudella.
Ainoastaan eliten ja tacxin kalleimmissa malleissa taitaa olla tarkat mittarit mutta eipä tuossa sitten ongelmaa ole, jos humpailevan mittarin saa ohitettua polkimilla.
Oma vaikutelma on että trainereiden wattimittarit ei vaan ole yhtä luotettavia kuin erillinen.
Riippuu varmaan mallista. Eikös joku just Neo ketjussa ajanut testiä jollain SRM:llä tai vastaavalla varustetulla pyörällä ja Neolla. Kahden pitkän vedon keskiwatit heitti toisella vedolla 0W ja toisella 1W. Minusta ihan riittävän luotettavaa. :D
Huoleton
30.12.2016, 13.48
Eihän näitä mitään vehkeitä "tarvi". Niitä vaan haluaa kun lisäävät mukavuutta sisäpyöräilyyn.
Ei myöskään "tarvi" vetää määrämittaisia intervalleja tai ajella virtuaalimaailmoissa noin muutenkaan. Voi olla myös tapauksia joille säätyvä traineri nimenomaan vähentää mukavuutta.
Myöskään aerokiekkoja tai sähkövaihteita ei tarvi ulkopyörälyssä puhumattakaan levyjarruista tai leveämmistä renkaista.
Kokeilematta on kuitenkin tosi vaikea hahmottaa mitä haluaa.
Itselle älytraineri on mukavampi kaikissa ajoissa: lyhyissä, pitkissä, kovissa ja lepposissa.
Olen ajanut trainerroadia, omia intervallisettejä ja pitkää siivua sekä kovaa että hiljaa sekä tyhmällä että älyllä. En keksi mitään tilannetta missä olisin valinnut tyhmän trainerin mielummin.
Jos traineritarpeensa määrittää niin että ajaa mahdollisimman paljon pihalla ja sitten kun ei pysty niin väkisin trainerilla vääntää loput mitkä "tarvii" vetää, niin eihän siinä kummosta peliä tosiaan "tarvi".
Toisinpäin taas jos on hyvät trainerivehkeet niin ei "tarvi" ajella ulkona pimeässä tai huonossa kelissä ollenkaan. Menee vaan silloin kun se on sisäpyöräilyä mukavampaa.
Tässä on ainakin itsellä tapahtunut iso muutos kun otin uudet vehkeet käyttöön. Viimetalvena trainerajo oli pelkästään ulkona "itse ajamista" varten tehtyä harjoittelua (älytön traineri ja trainnerroad). Nyt traineriajossa on juttuja joita tekee ihan vaan sen itsensä takia kuten zwift kisat. En tarvi älytraineria tai zwiftiä että pääsisin samaan kuntoon kun viimetalvena mutta kyllähän se kivempaa on näin.
Riippuu varmaan mallista. Eikös joku just Neo ketjussa ajanut testiä jollain SRM:llä tai vastaavalla varustetulla pyörällä ja Neolla. Kahden pitkän vedon keskiwatit heitti toisella vedolla 0W ja toisella 1W. Minusta ihan riittävän luotettavaa. :D
Se tässä juuri onkin, että ei voi ilmeisesti tietää etukäteen onko tarkka vai ei. Minäkin luulin pari vuotta että nyt on hyvä kun on watit trainerista ja Kickr oli kukkulan kuningas joten pakko olla hyvä. Pikakelausta tähän vuoteen ja aika moni muukin todennut samaa. Toivottavasti Neo on tarkempi ja pysyy sellaisena vielä muutaman vuoden käytön jälkeen, mutta siihenkään en luottaisi ilman että on jotain vahvistusta luvuille kuten toinen tehomittari. Tärkeintä on sisäinen tarkkuus, eli että luvut ei heittelehdi minuutista toiseen villisti. Vaikka ulkoinen tarkkuus olisi huono, sillä ei ole niin väliä harjoittelun kannalta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkuus
Voisikohan tehonmittauksen ongelmat trainereissa liittyä vauhtipyörään?
Minusta keskiwateilla ei ole edes kamalaa merkitystä, mutta trainerin kuuluisi reagoida viiveettömästi tehon muutoksiin. Jos mittauksessa on viivettä, niin eihän traineri voi millään säätää tehoa jalkojen tehon mukaan. Ainakin erg-moodi on aika turha ilman luotettavaa tehomittausta.
Se tässä juuri onkin, että ei voi ilmeisesti tietää etukäteen onko tarkka vai ei. Minäkin luulin pari vuotta että nyt on hyvä kun on watit trainerista ja Kickr oli kukkulan kuningas joten pakko olla hyvä. Pikakelausta tähän vuoteen ja aika moni muukin todennut samaa. Toivottavasti Neo on tarkempi ja pysyy sellaisena vielä muutaman vuoden käytön jälkeen, mutta siihenkään en luottaisi ilman että on jotain vahvistusta luvuille kuten toinen tehomittari. Tärkeintä on sisäinen tarkkuus, eli että luvut ei heittelehdi minuutista toiseen villisti. Vaikka ulkoinen tarkkuus olisi huono, sillä ei ole niin väliä harjoittelun kannalta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkuus
Neossa on suoravetomoottori. Ei siis hihnavetoa vauhtipyörälle, joka varmasti aiheuttaa virheitä vuosien päästä. Eliten drivossakin taitaa muuten olla vielä erillinen vauhtipyörä...
Huoleton
30.12.2016, 14.07
Sinänsä samaa mieltä ettei voi yleistää että trainerien tehonmittaukset on huonoja koska joskus joku on ollut huono. Kuitenkin nykyään toi mittaus on mennyt jos sille tasolle että pitkän siivun keskiwattien osuminen ei ole laadun tae. Pitää olla myös hetkelliset tehot oikein. Itse koitin snap vs power2max niin keskiwatit oli aika samat (olisko ollu 3W eroa) mutta hetkellinen tehontuotta oli aika eri. Tämä ei ole niin yllätys kun power2max mittaa spideristä ja snap vauhtipyörästä, varmaan sen nopeudesta vs. vastus. Vauhtipyörän nopeushan ei muutu heti kun poljinteho muuttuu. En osaa oikeastaan edes sanoa kumpi on parempi kun vauhtipyörämittaus tavallaan on lähempänä sitä mitä sitten maantiellä tapahtuu, poljinmittaus taas lähempänä sitä mitä jaloissa tapahtuu. Eroa kuitenkin on. Se näkyy tehokäyrässä (snap loivempi) ja xert innostui taas nostamaan mun kuntoarviota snap-mittauksen perusteella (yllättävää kun tehokäyrä oli loivempi). Noilla ei varmaan ole käytännön merkitystä virtuaaliajelussa eli pyörä kulkee samaan tapaan mittaussysteemistä huolimatta jos keskiarvot on oikein mutta verailukelpoisia luvut ei ole lyhyillä intervalleilla. Siis oli molemmat tai sinänsä "oikeassa" tai ei. En tiedä miten Neo mittaa että onko tämä relevanttia sille. Drivossa on ainakin erillinen vääntömittari. Wahoon vehkeet vetää arviolla.
Neo mittaa watit suoraan directdrive moottorilta. Ilman vauhtipyörää ja hihnoja tämä on ilmeisen tarkka tapa.
Eliten kurassa ja drivossa oli muistaakseni navassa erillinen laadukas tehomittari.
Monissa muissa, ellei kaikissa, tehomittaus perustuu laskentaan moottorintehosta. Ja vauhtipyörän kanssa tämä taitaa aina olla enemmän tai vähemmän arpomista.
Korjatkaa jos olen väärässä?
Huoleton
30.12.2016, 14.32
Yleensä trainerissa mitataan teho tyyliin vauhtipyörän nopeus x vastus. Tuohon päälle siiten voi heittää jotain algoritmia joka yrittää lyhentää/pidentää viivettä esim kiihdytyksissä. Vastus on siis trainerin oma arvio vastuksesta kun erillistä voimamittaria ei ole.
Drivossa näin ei siis tehdä vaan on erillinen vääntömittari. Siinä taas lasketaan tyyliin nopeus x vääntö. Molemmat suureet siis mitattuja eikä arvioituja.
Neosta en tiedä mutta jos siinä ei ole erillistä voimamittaria niin sekin perustuu vauhti x vastus tyyliseen arvioon. Tulokset voi sitten olla hyviä tai huonoja riippuen arvauksen oikeellisuudesta ja optimointialgoritmeista.
En usko että hihnat ja vauhtipyörät oleellisesti vaikuttaa arvion tarkuuteen.
Totuutta neosta en tiedä mutta ihan tuon kommentin perusteella taidat olla väärässä erottamalla "Neo mittaa watit suoraan directdrive moottorilta" ja "Monissa muissa, ellei kaikissa, tehomittaus perustuu laskentaan moottorintehosta". Ilman erillistä mittaria nuo 2 ovat siis sama asia. Joko molemmat "mittaa" tai molemmat "laskee" (kumpaa sanaa nyt haluaa käyttää). Siis periaatteellisesti samat metodit on käytössä.
Huoleton
30.12.2016, 14.49
Minusta keskiwateilla ei ole edes kamalaa merkitystä, mutta trainerin kuuluisi reagoida viiveettömästi tehon muutoksiin. Jos mittauksessa on viivettä, niin eihän traineri voi millään säätää tehoa jalkojen tehon mukaan. Ainakin erg-moodi on aika turha ilman luotettavaa tehomittausta.
Tämä ei taida olla ihan näin yksinkertainen juttu. Käytännössä kenenkään jalat ei pysty pyörittämään ihan tasaisesti vaikka kuinka yrittäis. Käytännössä myös tehonmittaus ei ole niin tarkka että lukema pysyisi tasaisena vaikka jalat pyörittäiskin tasaisesti. Jos traineri oikeasti reagoisi heti kaikkeen niin siitä syntyisi helposti oskillointia. Eli vähän noussut teho laskee vastusta, joka laskee tehoa (koska jalat ei kiihdy ihan heti), joka nostaa vastusta, joka nostaa tehoa jne. "Älytrainereita" pidempään käyttäneet on kertonut juttuja vanhan liiton vehkeistä jotka reagoi vastusken muutokseen välittömästi. Siis kun virtuaalimaailmassa tuli mäki niin polkimet pysähty siihen ja alamäen alussa taas vastus katosi kuin jääpuikko katkeaa. Välitön reaktio ei siis ole välttämättä sitä mitä halutaan. Jos vaikka trainerroadin intervallin alussa traineri reagoisi välittömästi niin watteja olis mahdoton nostaa. 100W->400W nostaa vastuksen niin että polkimet pysähtyy ja kun polkimet ei pyöri niin tehoa ei tuoteta vaikka kuinka hypit polkimen päällä (teho on voima x nopeus). Luulen että insinöörit traineritehtaillaan ja softtataloissaan painiskelee päivittäin tuon viiveen optimoinnin kanssa hakien pistettä jossa käyttäjä tuntee "välittömän" tehon muutoksen kuitenkin niin ettei se tunnu portaalliselta. Virhe sinne hitaampaan päin taitaa olla käyttäjälle aina mukavampi kun toisinpäin.
Yleensä trainerissa mitataan teho tyyliin vauhtipyörän nopeus x vastus. Tuohon päälle siiten voi heittää jotain algoritmia joka yrittää lyhentää/pidentää viivettä esim kiihdytyksissä. Vastus on siis trainerin oma arvio vastuksesta kun erillistä voimamittaria ei ole.
Drivossa näin ei siis tehdä vaan on erillinen vääntömittari. Siinä taas lasketaan tyyliin nopeus x vääntö. Molemmat suureet siis mitattuja eikä arvioituja.
Neosta en tiedä mutta jos siinä ei ole erillistä voimamittaria niin sekin perustuu vauhti x vastus tyyliseen arvioon. Tulokset voi sitten olla hyviä tai huonoja riippuen arvauksen oikeellisuudesta ja optimointialgoritmeista.
En usko että hihnat ja vauhtipyörät oleellisesti vaikuttaa arvion tarkuuteen.
Totuutta neosta en tiedä mutta ihan tuon kommentin perusteella taidat olla väärässä erottamalla "Neo mittaa watit suoraan directdrive moottorilta" ja "Monissa muissa, ellei kaikissa, tehomittaus perustuu laskentaan moottorintehosta". Ilman erillistä mittaria nuo 2 ovat siis sama asia. Joko molemmat "mittaa" tai molemmat "laskee" (kumpaa sanaa nyt haluaa käyttää). Siis periaatteellisesti samat metodit on käytössä.
Tarkoitinkin, että neossa on käytössä sama mittaustapa kuin muissakin. Erona on vaan se, että neon moottori pyörittää suoraan napaa, tai napa pyörittää moottoria. Välissä ei ole hihnoja eikä välitettyä vauhtipyörää. Viiveet ja virheet johtuvat mielestäni juurikin tuosta. Normaaleissa trainereissa on miljoonaa pyörivä pieni moottori. Neossa directdrive. Eron tajuaa purkamalla vaikkapa LG:n pesukoneen :)
Tämä ei taida olla ihan näin yksinkertainen juttu. Käytännössä kenenkään jalat ei pysty pyörittämään ihan tasaisesti vaikka kuinka yrittäis. Käytännössä myös tehonmittaus ei ole niin tarkka että lukema pysyisi tasaisena vaikka jalat pyörittäiskin tasaisesti. Jos traineri oikeasti reagoisi heti kaikkeen niin siitä syntyisi helposti oskillointia. Eli vähän noussut teho laskee vastusta, joka laskee tehoa (koska jalat ei kiihdy ihan heti), joka nostaa vastusta, joka nostaa tehoa jne. "Älytrainereita" pidempään käyttäneet on kertonut juttuja vanhan liiton vehkeistä jotka reagoi vastusken muutokseen välittömästi. Siis kun virtuaalimaailmassa tuli mäki niin polkimet pysähty siihen ja alamäen alussa taas vastus katosi kuin jääpuikko katkeaa. Välitön reaktio ei siis ole välttämättä sitä mitä halutaan. Jos vaikka trainerroadin intervallin alussa traineri reagoisi välittömästi niin watteja olis mahdoton nostaa. 100W->400W nostaa vastuksen niin että polkimet pysähtyy ja kun polkimet ei pyöri niin tehoa ei tuoteta vaikka kuinka hypit polkimen päällä (teho on voima x nopeus). Luulen että insinöörit traineritehtaillaan ja softtataloissaan painiskelee päivittäin tuon viiveen optimoinnin kanssa hakien pistettä jossa käyttäjä tuntee "välittömän" tehon muutoksen kuitenkin niin ettei se tunnu portaalliselta. Virhe sinne hitaampaan päin taitaa olla käyttäjälle aina mukavampi kun toisinpäin.
Tämä on varmasti juurikin näin. Erg moodissa on käytössä pyöristämistä. Mutta trainerin kuuluu kyllä reagoida viiveettömästi ohjelman käskyihin ja softan saatava välitön tieto todellisesta tehosta. Eihän se mäki ala ikinä suorassa kulmassa 0-20ast, vaan kulmassa on pyöristys. Softa on tehty väärin jos näin ei ole.
Tarkoitin sitä, että tarkka mittaus on perusta toiminnalle. Ilman sitä softan on aika mahdoton toimia kunnolla, vaikka tehonmuutoksia pehmennettäisiin paljonkin.
Neo:n hyvyys taitaa liittyä hyvään datan käsittelyyn ja ohjaukseen sekä vahvaan moottoriin. Netistä luetun perusteella Neo ohjaa kuormaa 1000 kertaa sekunnissa.
120 kadenssi ja 53/11 välitys pyörittää napaa 9,6 kertaa sekunnissa. Tästä päästään lukemaan että Neo voi ohjata kuormaa n100 kertaa jokaiselle navan kierrokselle. Tai toisaalta jos ajatellaan tulannetta polkimien suhteen niin samalla 120 kadensilla (ja välityksellä) Neo voi säätää kuormaa n 500kertaa.
Moottorin spekseissä on annettu vääntö 85Nm. vrt F&P suoraveto pesukoneelle annetaan mallista riippuen 15-40 / 15-50Nm. (https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjKnPzUhJzRAhXCXiwKHXKbDBsQFggjMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.fp.fisherpaykel.com%2Fdirect-drive-motors%2Fcommon%2Fpdf%2F4876_NZ_Motors_BRO_HR.pdf&usg=AFQjCNG0I2k4pyiJ-fNDJ6ZklYSUvL_khg&sig2=qH-xDNnomeKAMousYFSGyA&cad=rja)
54 hampainen
30.12.2016, 16.46
On kyllä koomista tekstiä tässä ketjussa. Onneksi tosiaan tyhmällä trainerilla säästetyt rahat voi käyttää järkevästi esim. tehomittariin ja aerokiekkoihin. Antaa näitten päättömien kohkata
Kannattaako Kickr Snapin kanssa hommata kadenssianturi? Tarviaako ohjelmat tarkkaa kadenssia esim. Zwift yms? Tokihan kadenssianturista olisi hyötyä ulkonakin ajosta.
Mulla on seka Kurt Kinetic etta Kickr. Kurt Kinetic on minun mielestani edelleenkin paras tyhma traineri. Kuitenkin talvitreenissa kaytan Kickria 100% traineriajoista eika ole kaynyt mielessa laittaa Kurtia tulille. Tosin, jos pitaisi valkata tehomittarin ja viksun trainerin valilla, niin valkkaisin tehomittarin. Aerokiekkojen tilalle ottaisin viksun trainerin ja halvat kiekot. Jos talvitreeni on paaosin traineriajoa, niin viksu traineri on paljon tyhmaa parempi, mutta ostamattapaatoksen voi toki perustella itselleen miten haluaa.
Kickrin tehojen heittelysta. Olen ajellut nyt vahan Zwiftilla ja siina ymparistossa SRM vs. Kickr tehot ovat melko lahella toisiaan. Trainerroadilla ero on edelleen yli 20 wattia. Kun softien valilla on tollaisia eroja, niin ehka osa syyta menee softan piikkiin.
Huoleton
30.12.2016, 18.36
Kannattaako Kickr Snapin kanssa hommata kadenssianturi? Tarviaako ohjelmat tarkkaa kadenssia esim. Zwift yms? Tokihan kadenssianturista olisi hyötyä ulkonakin ajosta.
Zwift ei tarvi kadenssimittausta muuten ellei aja sellasta workouttia jossa mennään jollain annetulla kadenssilla. Esim minä en mene noita vaikka on kaikki mittaukset. Jos haluu kandenssin ulos niin varmaan sisällekkin. Kadenssimittarilla jalat kyllä pyörii samaa vauhtia ruudussa, mutta synkassa ne ei mene eli ton takia ei kannata. Kai sitä kadenssidataa on kiva keräillä vähän niinkun sykettäkin. Aika turhalta tuntuu kyllä sykevyön roikotus nykyään kun ei sitä oikein tule seurattua.
On kyllä koomista tekstiä tässä ketjussa. Onneksi tosiaan tyhmällä trainerilla säästetyt rahat voi käyttää järkevästi esim. tehomittariin ja aerokiekkoihin. Antaa näitten päättömien kohkata
Tieto tosiaan lisää tuskaa ja tietämätön pääsee halvemmalla.
Tietämätön nysvää aerokiekkoja kiiltäväksi 7kk vuodesta ja odottaa kesää. Trainerilla ajo on vaan sitä pakollista helvettiä, jolle ei ole vaihtoehtoja. Koska ei vaan tiedä paremmmasta...
Zwift ei tarvi kadenssimittausta muuten ellei aja sellasta workouttia jossa mennään jollain annetulla kadenssilla. Esim minä en mene noita vaikka on kaikki mittaukset. Jos haluu kandenssin ulos niin varmaan sisällekkin. Kadenssimittarilla jalat kyllä pyörii samaa vauhtia ruudussa, mutta synkassa ne ei mene eli ton takia ei kannata. Kai sitä kadenssidataa on kiva keräillä vähän niinkun sykettäkin. Aika turhalta tuntuu kyllä sykevyön roikotus nykyään kun ei sitä oikein tule seurattua.
Ok, hyvä. olen yrittänyt pitää minimissään elektroniikan, mutta nyt sorruin traineriin. Eipä itekään tule sykevyötä käytettyä juurikaan. Maantiepyörässä on perus matkamittari, jolla selvinnyt viimeiset 5 vuotta.
Mistähän neo muuten taikoo kadenssin? Laskee tehon ja moottorin pyörimisnopeuden mukaan käytetyn välityksen?
Oletteko verranneet neon kadenssia erilliseen anturiin?
Mistähän neo muuten taikoo kadenssin? Laskee tehon ja moottorin pyörimisnopeuden mukaan käytetyn välityksen?
Ei, vaan Neo tarkkailee pyörimisnopeuden muutosta kampikierros kerralllan. Kun polkaiset alaspäin niin navan pyörimisnopeus nousee. Polkemisen ala/yläkuolokohdassa nopeus hidstuu, kunnes taas alaspäin polkasu koittaa. Jos voi pyörittää kampia absoluuttisen tasaisesti niin silloin tämä laskemistapa ei toimi, mutta ihmiset ei siihen pysty.
54 hampainen
30.12.2016, 20.46
Paaton: oikein pölvästi ajelee älytrainerilla eikä älyä edes syke vs. teho kehitystä seurata...
54 hampainen
30.12.2016, 21.04
Ja vielä cyclolla joutuu ajamaan kun on tuhlannut rahansa traineriin. Voi voi..
Ei, vaan Neo tarkkailee pyörimisnopeuden muutosta kampikierros kerralllan. Kun polkaiset alaspäin niin navan pyörimisnopeus nousee. Polkemisen ala/yläkuolokohdassa nopeus hidstuu, kunnes taas alaspäin polkasu koittaa. Jos voi pyörittää kampia absoluuttisen tasaisesti niin silloin tämä laskemistapa ei toimi, mutta ihmiset ei siihen pysty.
Ok, tuo tehon ja pyörimisnopeuden mukaan laskenta onkin epätarkka tapa.
Neon laskentatavassa mukaan tulee taas se (DADAA) suoravetomoottori. Kun moottorin kehä on kooltaan lähes 30cm, niin laskenta helpottuu huomattavasi. Pienetkin kulmamuutokset on helppo mitata.
Neo varmaankin kykenee mittaamaan moottorin liikeen jokaisen käämin kohdalta?
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2016/07/19/tacx-1468831330612-1eete7kt2a7qr-945-80.png
Tämä taitaa olla kuva wahoo kickr:n moottorista. Mittaustarkkuuden ero on helppo ymmärtää, eikä se tosiaan johdu pelkästään hihnavedosta.
http://www.flammerouge.je/images/factsheets/turbokickr.jpg
tempokisu
30.12.2016, 21.13
Ok, hyvä. olen yrittänyt pitää minimissään elektroniikan, mutta nyt sorruin traineriin. Eipä itekään tule sykevyötä käytettyä juurikaan. Maantiepyörässä on perus matkamittari, jolla selvinnyt viimeiset 5 vuotta.
Siinä män rahat hukkaan. Meitsis on selvinny perusmatkamittarilla jo 18 vuotta, ja kehumatta ihan hyvin.
Jos ulkona ei voi ajaa - se on Luojan viesti sulle että ei tarttekaan. Piste.
Trainerilla ajo on vaan sitä pakollista helvettiä, jolle ei ole vaihtoehtoja. Koska ei vaan tiedä paremmmasta...
Miksi pakollista? Että cyklo kulkisi paremmin maantiellä?
Fillareissa pätee sama kuin autoissakin: Jokainen kertoo ajavansa vain järki vehkeillä, mutta haaveilee salaa ihan järjettömistä leluista :)
Eilen talliin saapunut Snap on osoittautumassa oikein miellyttäväksi polku tuntumalleen. Putkelta vetäessä ei nitise tai kitise. Olen positiivisesti yllättynyt. Tänään meni 1,5h peekoota ja muutama veto kuin itsekseen ilman että korvissa soi.
Tämä taitaa olla kuva wahoo kickr:n moottorista. Mittaustarkkuuden ero on helppo ymmärtää, eikä se tosiaan johdu pelkästään hihnavedosta.
http://www.flammerouge.je/images/factsheets/turbokickr.jpg
Ennen kuin Wahoo sai Kickr:n toimituksiin he ilmoittivat teho lukeman tarkkuudeksi 2-3w ei 2-3%. Kun toimitukset alunperin viivästyivät niin he ilmoittivat että viivästys johtuu heidän halusta varmistaa että tehot vastaavat tavoitetta. Näin jälkikäteen arvioin että tavoite ei onnistunut.
Fillareissa pätee sama kuin autoissakin: Jokainen kertoo ajavansa vain järki vehkeillä, mutta haaveilee salaa ihan järjettömistä leluista :)
Paitsi se ihmisrotu joka kokee että minulla pitää olla paremmat lelut kuin kaverilla.
On saatu nyt tassakin aiheessa absoluuttinen totuus esille. Luoja varmaan yrittaa kertoa minulle, etta minun pitaisi paaosin levata Joulu-Huhtikuun aika eika pelleilla millaan trainereilla. En tieda onko luojalla mitaan kompetenssia antaa treeniohjeita, mutta mun silmaan tommonen 5 kk treenitauko vaikuttaa aika pitkalta.
Rahan kaytto harrastukseen on siita kiva, etta kaikkien ei ole pakko menna saman kaavan mukaan. Joku temposika varmaan sijoittaa roposensa monen tonnin kiekkoihin ja monen sadan tempohaalariin, keventelija maksaa isoa rahaa mahdollisimman kevyesta ja joku toinen laittaa rahansa traineriin jotta sisapyoraily on mahdollisimman kivaa.
Jos trainerijutut eivat kiinnosta, niin kai tasta ketjusta pystyy pysymaan poissa?
Jami2003
30.12.2016, 22.27
Samaa mieltä. Viisastelijoille voin kertoa että juoksijat pärjäävät jopa ilman pyörää... Nih
Minun uusi Wahoo Kickr (Kickr 2) on näyttänyt viimeisen kuukauden vakuuttavasti samansuuruisia teholukemia Stages tehomittarin kanssa sen jälkeen, kun sain kalibroinnin kohdalleen. Traineria ohjaavalla ohjelmalla ei näyttäisi olevan vaikutusta tarkkuuteen. Olen käyttänyt Wahoon omaa appia, Trainerroadia ja Zwiftia. En ole saanut lopullista selvyyttä siihen, miksi Kickrin spindown kalibrointi oli aluksi mennyt toistuvasti pieleen, mutta luultavasti kyseessä oli yhteensopivuusongelma Oneplus 3 -puhelimen ja Kickrin välillä. Joka tapauksessa vika on johtunut ohjelmapuolen viasta.
Tässä yksi vertailu Trainerroadilla ergo-modessa ajetusta Keeler Needler harjoituksesta. Stagesin mittaama teho näkyy violetilla käyrällä ja Kickrin ilmoittama teho sinisellä käyrällä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18921&d=1483123226
Kickrin ilmoittamat keskitehot ovat 2-5 wattia suurempia kuin Stagesin. Tämä voi johtua myös siitä, että Stages mittaa vain vasenta puolta.
Kickr näyttäisi yliarvioivan tehoa hieman, kun vauhtipyörän nopeus on suuri (iso pyörän vaihde), jolloin Kickrin käyttämä jarruvoima on pieni.
Ergo-modessa saavuttaa paremman tarkkuuden, kun pysyy pienellä eturattaalla.
Oma kokemus:
Wahoo Kickr näytti noin 30W liikaa aluksi 2 vuotta sitten.
1,5v sitten kesän tienoilla tulleen firmware päivityksen jälkeen ero oli 10-15W.
Ja nyt viime kesänä tulleen firmware päivityksen jälkeen se näyttää mulla 2-3W tarkkuudella samaa kuin Stages koko tehoalueella (pois lukien 2 ekaa minuuttia kun Kickr lämpenee). Stagesin luku aaltoilee hieman, mutta todella tarkkaan näyttää samaa nyt molemmat mittarit. Enkä tietenkään ole niitä mitenkään täsmännyt toisiinsa vaan ihan riippumattomasti kalibroinut molemmat.
Jos OJ ja Jami viittasitte minuun, niin olen kyllä sitä mieltä, että jokainen tulkoon onnelliseksi omilla tavoillaan ja kamoillaan.
Itse ajanut aika monenlaista traineria ja paria ergoa ja viettänyt paljon aikaa moisten päällä, mutta jos ollut mahdollisuus ajaa ulkona, niin valinnut aina sen ekana. Olosuhteet pakkasen tai liukkauden muodossa tai että joutunut olemaan kotona pakosta, painaneet sitten vaa'an sisäpyöräilyn puolelle. Ja onhan sitä tullut juostua ja hiihdettyä myös.
Mutta jos jonkun agenda on "tavoitteellinen harjoittelu" sisältäen sisäpyöräilyä, joka on "pakollista helvettiä" sekä kalustona cyklo maantiellä eikä kisaa mitään, niin kuulostaahan se vähän... hassulta. Ehkä sitä voisi silloin harjoitella paljon mukavamminkin!
Mutta kysehän oli trainereista, joten palataan tällaisista aiheista takaisin siihen.
Jami2003
30.12.2016, 23.10
Juu en kyllä viitannut sinuun :)
Huoleton
30.12.2016, 23.16
Samaa mieltä. Viisastelijoille voin kertoa että juoksijat pärjäävät jopa ilman pyörää... Nih
Mutta pärjääkö juoksija ilman juoksumattoa? Itse pärjäsin aika pitkään ilman koko urheilua. Mutta ilman foorumivääntöä ei pärjää kukaan.
Huoleton
30.12.2016, 23.25
Eilen talliin saapunut Snap on osoittautumassa oikein miellyttäväksi polku tuntumalleen. Putkelta vetäessä ei nitise tai kitise. Olen positiivisesti yllättynyt. Tänään meni 1,5h peekoota ja muutama veto kuin itsekseen ilman että korvissa soi.
Minäkin positiivisesti yllätyin omasta snapista mutta mulla se kyllä nitisee putkelta ajaessa. Siis jos kovempaa polkee. Kun muuten on niin hiljasta niin koitin laitta öljyä eri kohtiin mutta sitten paikallistin että kitinä taitaa tulla siitä pikalinkun päistä. En mielestäni heiluta fillaria putkelta mitenkään erityisesti mutta yks poljin kerrallaan runttaamalla se nyt vaan heiluu. Se on siinä vähän reilu 350W kun nitinä alkaa että onneks ei tarvi kauaa kuunnella kerralla.
Tämä on kyllä tosi pientä verrattuna edelliseen perustraineriin kun pieni nitinä on ainoo mitä kuuluu ja sprintissäkin pysytään ihan vaan paikallaan. Edellisen kanssa piti sprintin jälkeen pysähtyä ja siirtää systeemi takasin ruudun ääreen.
.
OT:
Parasta on katsoa kun joku mestarinero on investoinut 1500€ aerokiekkoihin ja ajaa 23mm renkailla, "koska ne on nopeimmat" ja samaan aikaan käyttää tuulipukua sekä pystyä ajoasentoa ja omaa parikymmentä kiloa ylimääräistä. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että ne parhaat aerokiekot vaikuttaa noin 5% kokonaisilmanvastukseen ja se kuski 80%. On "pientä" virheoptimointia sijoittaa rahaansa johonkin aerokiekkoihin jollei ajoasento ole jo muutenkin timanttinen, koska ajoasenolla on moninkertainen vaikutus.
Itse uskon kuitenkin, että se suurin este nopeammalle ajalle ei löydy niistä 30mm renkaista tai cyclon geosta vaan ihan kuskin kyvyttömyydestä tuottaa tehoa ja ylimääräisestä painosta ylämäessä (kuskissa ei pyörässä).
Näihin ydinkohtiin voin vaikuttaa sillä treinerillä. Toivottavasti tulee sisällä ajotunteja niin ettei keväällä kestä sitten kovin kauaa saada ajokuntoa kohilleen.
54 hampainen
31.12.2016, 09.40
Lähden tästä pitkälle ulkolenkille. Polttamaan rasvaa tästä 186cm/75kg kropasta. Tuulipukua ei tule käytettyä talvellakaan.
Jos OJ ja Jami viittasitte minuun...
Emminäkään viitannut sinuun.
Offarina...kun katsoo kuvia Suomen kisoista, niin aika monella on paria numeroa liian iso paita päällä. Siinä menee ne aeroon sijoitetut eurot suoraan kankkulankaivoon.
Ja kyllähän aero-kiekoilla saa etua. Esimerkiksi Zipp 404 vs. Fulcrum 5 ero taitaa olla lähempänä 10 wattia.
Päätin joskus palkita itseni kunnollisilla aerokiekoilla kun/jos pääsee vaikka 4.x W/kg. En osaa perustella hankintaa ennenkuin vauhdit alkaa olemaan säännöllisesti neljässäkympissä (ryhmässä, eikä vain alamäessä tai lyhyessä spurtissa). Sitten saa ehkä sen kilsan tunnissa lisää, jos sitäkään.
Ja ne neljänkympin vauhdit saavutan - jos saavutan - trainerilla 7kk talven aikana jyystämällä trainerilla ja kesälläkin teen kohtuullisen osan harjoituksista sillä.
Päätin joskus palkita itseni kunnollisilla aerokiekoilla kun/jos pääsee vaikka 4.x W/kg. En osaa perustella hankintaa ennenkuin vauhdit alkaa olemaan säännöllisesti neljässäkympissä (ryhmässä, eikä vain alamäessä tai lyhyessä spurtissa). Sitten saa ehkä sen kilsan tunnissa lisää, jos sitäkään.
Ja ne neljänkympin vauhdit saavutan - jos saavutan - trainerilla 7kk talven aikana jyystämällä trainerilla ja kesälläkin teen kohtuullisen osan harjoituksista sillä.
Missä kohdalla olet muuten nyt menossa? Onko kehityskäyrä edelleen nousujohteinen?
Lueskelin muutama kuukausi sitten sinun aiempia postauksia, kun aloittelit FTPn mittaamisen ja tavoitteellisen treenaamisen.
Edit: 4w/kg kuulostaa muuten hyvältä rajalta. Minähän saan jo kesäksi CYCLOon aerokiekot. Eipähän tarvitse sitten arpoa seuraavan pyöränkään kanssa. Canyonin ultimatea levyillä syksyn alennusmyynneistä.
Missä kohdalla olet muuten nyt menossa? Onko kehityskäyrä edelleen nousujohteinen?
Lueskelin muutama kuukausi sitten sinun aiempia postauksia, kun aloittelit FTPn mittaamisen ja tavoitteellisen treenaamisen.
Eteenpäin on menty, muttei ihan toivottuun tapaan vuoden kolmannen flunssan myötä. Keväällä tehoja tuli 20-25W/kk lisää, kunnes kevätflunssa iski toukokuussa. Pienen peruskuntokauden jälkeen tein TrainerRoadilla General Buildia high volumella, jonka ansiosta 3-5 minuutin vedot alkoivat luistamaan todella hyvin, mutta FTP nousi kituliaasti (tyyliin 3-5W/kk). Syyskuussa vetelin pitkiä lenkkejä ulkona ja loka-marraskuussa tein sitten Sustained Power Buildia joka alkoi taas purra hyvin. 267W ja 79kg oli luvut kun iski tauti taas marraskuun lopussa ja siinä flunssaputkessa ollaan vieläkin. Veikkaan että tehot tippuneet johonkin 240W alle jo. No, vuosi sitten lähdettiin taudin jälkeen jostain 200 watista niin kai tässä eteenpäin on menty. Useammasta paikasta lukenut että jos FTP on alle 4W/kg, niin vauhtikestävyys on se mitä kannattaisi suosia ja itselläni tuo ainakin on pitänyt paikkansa. Sitä painottaen sitten alkava vuosi. Sairastelun takia meni vähän reisille mennyt kausi, mutta ainakin oppinut mikä itselle toimii ja mikä ei, niin eiköhän tästä hyvä taas tule kunhan pysyy terveenä.
54 hampainen
31.12.2016, 20.29
Aerokiekkojen etu ryhmäajossa on lähinnä se että pääsee hieman vähemmällä vaivalla. Nopeushan riippuu ryhmän nopeudesta. 4 W/kg riittää kyllä 40:n peesailussa, jos pidetään veto tasaisena...
Eteenpäin on menty, muttei ihan toivottuun tapaan vuoden kolmannen flunssan myötä. Keväällä tehoja tuli 20-25W/kk lisää, kunnes kevätflunssa iski toukokuussa. Pienen peruskuntokauden jälkeen tein TrainerRoadilla General Buildia high volumella, jonka ansiosta 3-5 minuutin vedot alkoivat luistamaan todella hyvin, mutta FTP nousi kituliaasti (tyyliin 3-5W/kk). Syyskuussa vetelin pitkiä lenkkejä ulkona ja loka-marraskuussa tein sitten Sustained Power Buildia joka alkoi taas purra hyvin. 267W ja 79kg oli luvut kun iski tauti taas marraskuun lopussa ja siinä flunssaputkessa ollaan vieläkin. Veikkaan että tehot tippuneet johonkin 240W alle jo. No, vuosi sitten lähdettiin taudin jälkeen jostain 200 watista niin kai tässä eteenpäin on menty. Useammasta paikasta lukenut että jos FTP on alle 4W/kg, niin vauhtikestävyys on se mitä kannattaisi suosia ja itselläni tuo ainakin on pitänyt paikkansa. Sitä painottaen sitten alkava vuosi. Sairastelun takia meni vähän reisille mennyt kausi, mutta ainakin oppinut mikä itselle toimii ja mikä ei, niin eiköhän tästä hyvä taas tule kunhan pysyy terveenä.
Minulla on taas jostain syystä aina luistanut hyvin kovaa ajaminen. Suurimmat puutteet ovat takuulla peruskunnon puolella.
Sairastelin itsekkin kolme flunssaa peräkkäin ennen joulukuuta. Syksyn cyclokisat tuntuivat kulkevan kunnon puolesta hyvin, mutta olisiko tuossa tullut juurikin riehuttua liikaa, koska flunssat purivat niin hienosti.
Ensimmäiset FTP testit tein nyt tervehtymisen jälkeen. Lukemat ovat tällähetkellä juurikin samat kuin sinulla ja painoa 72kg. Olen kohtuullisen varma, että tehot nousevat helposti lähemmäs 300w, jos alkaisin ajaa tehoharjoittelua trainerilla. Mutta tosiaan, mielestäni saisin ajaa vielä paljon lisää peekoota, jotta sykkeet pysyisivät järkevinä pidempään ajaessa. Nyt kroppa on varmaankin viritetty noihin tunnin cyclo rutistuksiin. Cyclokisoissa pitäisi olla vaan vielä käsiäkin. Kädetön ei pärjää pelkillä reisillä.
Kyllä matka 260W->300W on aika pitkä. Ainakin mulla tuntuu jatkuvan ikuisesti se matka. Nytkin on trainerroadin sweet spot 1 ja 2 ajettu high volumella melkein aikataulun mukaisesti. Sykkeet per teho kyllä laskenut kivasti, mutta FTP ei vaan pahemmin nouse. Ehkä nyt kun build puoli alkaa. Tai ehkä ikää on jo liikaa. On tämä masentavaa hommaa ja silti vaan tulee jatkettua :)
Minulla on taas jostain syystä aina luistanut hyvin kovaa ajaminen. Suurimmat puutteet ovat takuulla peruskunnon puolella.
Sairastelin itsekkin kolme flunssaa peräkkäin ennen joulukuuta. Syksyn cyclokisat tuntuivat kulkevan kunnon puolesta hyvin, mutta olisiko tuossa tullut juurikin riehuttua liikaa, koska flunssat purivat niin hienosti.
Ensimmäiset FTP testit tein nyt tervehtymisen jälkeen. Lukemat ovat tällähetkellä juurikin samat kuin sinulla ja painoa 72kg. Olen kohtuullisen varma, että tehot nousevat helposti lähemmäs 300w, jos alkaisin ajaa tehoharjoittelua trainerilla. Mutta tosiaan, mielestäni saisin ajaa vielä paljon lisää peekoota, jotta sykkeet pysyisivät järkevinä pidempään ajaessa. Nyt kroppa on varmaankin viritetty noihin tunnin cyclo rutistuksiin. Cyclokisoissa pitäisi olla vaan vielä käsiäkin. Kädetön ei pärjää pelkillä reisillä.
Sitä kannattaa treenata jossa aikoo olla hyvä :) Vahvuudet on geneettiset ja itselleni tuntuu toimivan hyvin pitkä rääkki, kun taas lyhyemmät vedot on hankalampia. Tietysti jos uskottelee itselleen että on vain hyvä jossain niin siitä tulee helposti itseään toteuttava profetia, mutta näin vaikuttaisi omalla kohdalla olevan. Mennyt kausi oli ensimmäinen jolloin yritti ihan aikuisten oikeasti treenata jollain suunnitelmalla ja tuli kyllä huomattua että tulosta tulee sen verran tehokkaasti verrattuna satunnaisia lenkkejä ajamiseen, että tekee mieli jatkaa tällä radalla. Yli kolmikymppisenä diabeetikkona tuskin tulee sen kummempia saavutuksia, mutta jos olisi vuodessa-parissa sellaisessa kunnossa että ei nyt sentään tipu kyydistä jos käy jonkun kisan ajamassa ja jaksaisi polkea oikeita vuoria ylös sen verran hyvin että esim. http://www.hauteroute.org/ onnistuu muuten kuin maisemia katsellen niin voi olla tyytyväinen.
.
Millaisia treenejä teet tyypillisesti treinerillä?
Ja yleisestikkin kysyen kaikilta tavoiteellisesti harjoittelevilta, miten saada siitä uudesta traineristä eniten irti tälläisenä nöösinä? Mihin ainakin kannattaa keskittyä ja millaisia treenejä tehdä?
54 hampainen
01.01.2017, 09.44
Mä teen 2 tehotreeniä/vk trainerilla: 2x20 ja toinen lyhyempiä vetoja sisältävä 30 sek, 6min, 4min, 2min. Kumpikin kestää yhteensä noin tunnin. Sen lisäksi 2 ylä PK ajoa näiden välipäivinä. Kesto 1.5h. Tätä pitemmät teen viikonloppuna ulkotiloissa. Näillä FTP tällä hetkellä 4.66 W/kg. Yksi lepopäivä viikossa
Mä teen 2 tehotreeniä/vk trainerilla: 2x20 ja toinen lyhyempiä vetoja sisältävä 30 sek, 6min, 4min, 2min. Kumpikin kestää yhteensä noin tunnin. Sen lisäksi 2 ylä PK ajoa näiden välipäivinä. Kesto 1.5h. Tätä pitemmät teen viikonloppuna ulkotiloissa. Näillä FTP tällä hetkellä 4.66 W/kg. Yksi lepopäivä viikossa
Mitä tuon tarkan FTP:n määrittämiseen tarvitsee?
Trainerilla wattipolkimet tai laadukkaan älytrainerin.
Jami2003
01.01.2017, 13.29
Eikös ftp:n määrittämiseen riitä ihan tehomittaus fillariin ja mittari jossa on ftp:n mittausta tukeva softa (esim Garmin)?
Eikös ftp:n määrittämiseen riitä ihan tehomittaus fillariin ja mittari jossa on ftp:n mittausta tukeva softa (esim Garmin)?
Joo-o
Jami2003
01.01.2017, 16.23
Joo-o
Siinä olikin sulla tai eikä ja :)
Siis tarvitsee luotettavan tehonmittauksen. Välineenä voi olla wattipolkimet tai älytraineri, mutta yhtähyvin wattikampi /-kammet, keskiö (esim SRM) tai perinteisen trainerin kanssa takanavasta mittaava järjestelmä.
Joissain tapauksissa voi riittää nopeusanturi, jos trainerin tarkka tehokäyrä on tiedossa (Trainerroadissa tällainenkin optio löytyy).
Mun harjoittelua trainerilla voi seurata kyselyt ja gallupit osiosta "miljoona minuuttia...." .
Tietysti tarvitaan myös se itsestään selvin, eli pitää joko valita joku testiprotokolla ja testiolosuhteet tai antaa esim. Golden Cheetahin tapaisen ohjelmiston pureskella harjoitusdataa (jossa käytetty tehonmittausta), jolloin ohjelmisto sylkäisee ulos parhaan arvionsa FTP:stä.
TrailRider
01.01.2017, 20.18
Olen vähän nöösi näissä trainerihommissa, mutta nyt tavoitteellisempi talviharjoittelu on alkanut kiinnostaa. Olen pohtinut trainerin hankkimista, mutta mallin valinta tuottaa päänvaivaa.
Hieman taustaa: Latasin viimeviikolla harjoitusohjelman TrainingPeaksiin ja siellä tuli vastaan intervallitreenit. Aika nopeasti kävi selväksi että laadukkaiden intervallien ajaminen liukkaalla liikenteen seassa "sykeohjatusti" on melko haastavaa. Siksipä traineripohdintaa.
Mietin sopivan mallin valintaa ja pohdin, että jos tarkoituksena on ajaa intervallitreenit sisällä ja pidemmät lenkit ulkona, niin onko mitään järkeä sijoittaa älytraineriin vai säästääkö nekin rahat vaikkapa ulkowattien mittaukseen? Intervalleja ajattelin ajavani mahdollisesti TrainerRoadin tai TrainingPeaksin harjoitusohjelman mukaan.
Mitä mieltä kokeneemmat harjoittelijat olette? Onko laadukas perustraineri (vaikkapa kinetic road tai rock&roll) tähän käyttöön järkevä vai kannattaako panostaa älykkääseen (esim. Neo/flux). Saavutanko näillä kalliimmalla jotain etuja peruslaitteeseen nähden?
IMO Osta ennemmin käytetty Kurtti (tms) ja tehomittari pyörään. Vetele sillä lopputalvi ja kesä, katso sitten syksyllä jos intoa riittää päivittää traineria..?
Mitä mieltä kokeneemmat harjoittelijat olette? Onko laadukas perustraineri (vaikkapa kinetic road tai rock&roll) tähän käyttöön järkevä vai kannattaako panostaa älykkääseen (esim. Neo/flux). Saavutanko näillä kalliimmalla jotain etuja peruslaitteeseen nähden?
Näkisin että edellisen 500 viestin joukossa on hyviä mielipiteitä juuri tähän kysymykseen liittyen.
Kannattaa tarkastella omia tarpeita ja punnita tehomittarin tarpeellisuutta ulkoajossa. Tehoperusteinen sisäharjoittelu on jokaiselle pyöräilijälle melkein samanarvoista, mutta jos ajaa pihan puolella pääasiassa vaikka maastopyörällä, tehomittaus ei välttämättä ole ulkolenkeillä keskeisessä merkityksessä. Jos taas ajaa pääasiassa maantiellä ja erityisesti jos ajaa tasatehoisia kisasuorituksia, tehomittauksen käyttö sekä ulkona että sisällä on mielestäni korvaamattoman hyödyllistä.
Harjoitusvaikutuksen kannalta sisäharjoittelun laatu ei mielestäni parane älytrainerilla tehomittariin ja tyhmään traineriin verrattuna. Jos kuitenkin tietää etukäteen tarvitsevansa sisäharjoitteluun interaktiivisia virikkeitä ja monipuolisuutta, älytraineri saattaa olla keskeisessä roolissa sisäharjoittelun onnistumisessa.
Täältä +1 tehomittarille + perustrainerille, varsinkin jos perus on nykyään jonkin asteen "smart" eli tietokoneohjattava. Erillisellä mittarilla treenaat ulkonakin ja sisälle siirtyessä saat vertailukelpoiset luvut. TrainerRoadia (ja kai muitakin) käyttämällä saa luvut varsinaisesta tehomittarista, jota käytetään vastuksen säätämiseen. Tai jos traineri ei ole bluetoothin/ANT+:n kautta ohjattava, tekee itse saman vaihteilla.
Ja jos/kun se perustraineri alkaa nyppimään, ei ole kuitenkaan heitetty kankkulan kaivoon ihan hirveää määrää rahaa, varsinkaan jos sen saa myytyä eteenpäin. On vissiin aika henkilökohtaista tykkääkö polkea harjoitusvastuksella vai ei - jotkut ei vaan siedä sitä ja joillekin kuten allekirjoittaneelle se ei ole mikään ongelma.
Sen jälkeen kun hankin tehomittarin tuli vasta opittua miten pieleen oli vetänyt ne intervallit ulkona. Täällä Uudellamaalla ainakin on pientä nyppylää vähän väliä kaikkialla ja syke ei ehdi nousta niissä vaikka tulee runtattua aika kovilla tehoilla joitain sekunteja. Eli käytännössä tulee helposti tehtyä 15 sekunnin intervalleja vaikkapa 15 minuutin tasaisen kovan vedon sijaan.
Huoleton
01.01.2017, 21.15
Etenkin jos tekee kaiken yhdellä pyörällä niin tehomittari on selkeä valinta. Raha tässä varmaan on se rajote ja satasella saa jo sellasen trainerin että treeni ei jää siitä kiinni (jos on pyörässä mittari).
Vaikka kyseessä oliskin maastopyörä niin silti mun mielestä noin. Vaikka maastossa polkemiswatit ei ole niin keskeisiä niin ei niitten mittaamisesta haittaakaan ole. Siis jos valinta on että mittaako watit ympäri vuoden tinkien sisäharjottelun mukavuudesta vai mittaako watit vaan sisällä.
Jos sitten ens talvena haluaakin paremman trainerin niin sen tämän päviän tonnin trainerin hinta on jo pudonnut enemmän kun se halpis maksoi.
Jos raha ei ole rajoite niin tonnin traineri plus mittari joka pyörään (tässä tilanteessa pyöriäkin on varmaan useita).
Satasen trainereissa suosisin eliten malleja koska niitten rulla näyttää syövän takakumia hitaamiin kun vaikka tacxin.
Laadukas älytraineri on aina hyvä valinta, mutta tehomittari on tosiaan wattitreenien jälkeen pakollinen ostos.
Eli täältäkin ääni halvemmalel trainerille, jos molempia ei ensi kesään mennessä ole mahdollista hankkia. Tosin itse valitsisin siltikin äläytrainerin, koska snap on noinkin halpa kickr:n sivuilla.
http://eu.wahoofitness.com/wahoo-kickr-snap-refurbished
TrailRider
01.01.2017, 21.47
Kiitos kaikille vastanneille arvokkaista vinkeistä! Kuten CamoN mainitsi on viestien joukossa hyviä mielipiteitä asiasta, mutta kokonaisuutta on hankala hahmottaa kun ei ole mitään näistä vaihtoehdoista päässyt kokeilemaan.
Tuo edullinen perustraineri + tehomittari kuulostaa järkevältä ajatukselta tarpeisiini. Harjoittelen pääasiassa maastopyöräkisoja varten, mutta ajatuksena on tulevana kesänä osallistua myös maantietapahtumiin. Jos tehomittarin asentaa maantiepyörään niin sillä ajaisi sisätreenit ja kesällä ulkotreenejä tiellä + kisat. Pitääpä tutkia seuraavaksi tehomittariketjuja ja lukea tämä ketju vielä kerran läpi laadukkaan perustrainerin löytämiseksi.
Kiitos vinkeistä!
Huoleton
01.01.2017, 22.53
En tiiä kun en oo kokeillu mutta stages menis periaatteessa kai molempiin. Siis jos sattuu oleen samanmittaset shimanon kammet. Yleensä mastopyörässä on 175mm ja maantiepyörässä lyhyempi mutta ei kai sitä kuole vaikka kokeilisi samanpitusilla kammilla.
Siis ettei käy niin että väkisin tulee ajettua maantietä vaan sen takia että näkee watit myös kesällä. Tästä on vähän kokemusta, mutta asia on nyt korjattu.
Itse en kyllä stagesia omista mutta tutut ja tuntemattomat on ollu tyytyväisiä.
Taas ihan mielipiteenä vaan heitän mutta perustraineria ostaessa ei ehkä hirveesti kannata viivyttää hankintaa vertailuexcelin virittämiseksi. Varmaan eroja on mutta vaikka ihan tacx blue matic ei kunnon kasvua estä ja sen saa satasella sisältäen etupyöräpalikan (joka voi pitää erurengasta paremmin paikallaan sprintissä kun kirja tai ei). Jos yhtä helpolla ja halvalla saa eliten niin siinä on yleensä isompi rulla jolloin kumi kuluu jopa vähemmän kun maantiellä. Marginaalisia etuja. Melua riittää ja inertia on laihahko mutta kunto kasvaa.
Jos taas etsii itselle parasta hinta-laatusuhdetta ilman kokemusta koko trainerihommasta niin äkkiä kevät tulee ennekun hankinta on tehty.
Sama muuten tehomittarin kanssa. Juuri tänään on se paras päivä tila tehomittari. Vuosi sitten oli vielä parempi mutteivät enää toimita sinne.
En tiiä kun en oo kokeillu mutta stages menis periaatteessa kai molempiin. Siis jos sattuu oleen samanmittaset shimanon kammet. Yleensä mastopyörässä on 175mm ja maantiepyörässä lyhyempi mutta ei kai sitä kuole vaikka kokeilisi samanpitusilla kammilla.
Siis ettei käy niin että väkisin tulee ajettua maantietä vaan sen takia että näkee watit myös kesällä. Tästä on vähän kokemusta, mutta asia on nyt korjattu.
Itse en kyllä stagesia omista mutta tutut ja tuntemattomat on ollu tyytyväisiä.
Taas ihan mielipiteenä vaan heitän mutta perustraineria ostaessa ei ehkä hirveesti kannata viivyttää hankintaa vertailuexcelin virittämiseksi. Varmaan eroja on mutta vaikka ihan tacx blue matic ei kunnon kasvua estä ja sen saa satasella sisältäen etupyöräpalikan (joka voi pitää erurengasta paremmin paikallaan sprintissä kun kirja tai ei). Jos yhtä helpolla ja halvalla saa eliten niin siinä on yleensä isompi rulla jolloin kumi kuluu jopa vähemmän kun maantiellä. Marginaalisia etuja. Melua riittää ja inertia on laihahko mutta kunto kasvaa.
Jos taas etsii itselle parasta hinta-laatusuhdetta ilman kokemusta koko trainerihommasta niin äkkiä kevät tulee ennekun hankinta on tehty.
Sama muuten tehomittarin kanssa. Juuri tänään on se paras päivä tila tehomittari. Vuosi sitten oli vielä parempi mutteivät enää toimita sinne.
.
Tuo blue matichan oli kyllä todella äänekäs... 90dB ei varmaan riittänyt kovilla kadensseilla. Ja yhden treenin jälkeen lattialla on kerros kumipurua. Varmaan kannattaa ainakin vähän panostaa parempaan ja hiljaisempaan.
Jos kuuntelet aina treenatessa musiikkia ja melu ei haittaa naapureita tai muita perheen jäseniä tai saat treinerin esim autotalliin ja et halua ikinä katsoa esim telkkaria ajaessa, niin sitten toimii varmaan ihan hyvin. Ostin tuon tällä viikolla XXL:stä ja oli pakko palauttaa. Parilla huntilla saa käsittääkseni jo vähän hiljaisempia vehkeitä ja 400€ paikkeilla eka direct drive trainerit jotka on oikeasti hiljaisia.
Itse laitoin tuon Elite Kuran tilaukseen tänään. Katsotaan onko se ihan hirveää kuraa :rolleyes: ja saisiko sillä lisää ajotunteja.
.
Millaisia treenejä teet tyypillisesti treinerillä?
Ja yleisestikkin kysyen kaikilta tavoiteellisesti harjoittelevilta, miten saada siitä uudesta traineristä eniten irti tälläisenä nöösinä? Mihin ainakin kannattaa keskittyä ja millaisia treenejä tehdä?
Ehkä lyhyin ja vaikein kysymys ikinä :) Riippuu mikä on nykyinen kuntotaso, mitä varten harjoittelee ja mikä toimii itselle. Sinänsä sisällä toimii sama kuin ulkona, mutta sisällä on helpompi tehdä tasatehoista harjoitusta. Itse olen vetänyt viimeisimmän vuoden TrainerRoadin ohjelmilla, tuntunut toimivan hyvin. Noin yleisvinkkinä jos ei ole hirveän pitkä harjoitushistoria takana, keskittyisin säännöllisyyteen ja peruskunnon nostattamiseen. On parempi tehdä vähemmän ja säännöllisesti kuin paljon mutta epäsäännöllisesti. Mukaan esim pari kertaa viikossa vaikka 3x10 minuutin vetoja @ 85-90% FTP:stä (mitä toi on sykkeissä, 80-85% maksimista?) joita voi viikottain pidentää kunnes onnistuu 3x30 minuuttia. Tai nostaa tehoja ja tekee 4x10 minuuttia 100% FTP:stä (Sykkeillä ~ anakynnyksellä). Jos harjoittelee peräkkäisinä päivinä, kannattaa vuorotella kevyempiä ja kovempia treenejä.
Huoleton
02.01.2017, 09.56
.400€ paikkeilla eka direct drive trainerit jotka on oikeasti hiljaisia.
Direct driven hiljaisuus on aika suhteellista. Esim Lemond revolution on direct drive https://www.youtube.com/watch?v=3cC0SfWFH1Y
Jos kaikki muu on samaa niin rengastraineri on kyllä äänekkäämpi koska renkaan kitka rullaa vasten pitää ääntä. Rullasta, mutta selvästi enemmän renkaasta riippuen tuo ääni on sitten korvin kuultavissa tai ei. Esim mun halpiselitellä kovin ääni kuuluu ihan trainerista eikä renkaasta. Laakerit varmaan vähän edullisempaa mallia eikä niin tarkaan tasapainotettu vauhtipuyörä. Jotain naksetta ja surinaa kuuluu myös välillä joka vesittää tunnelmaa mutta ei vaikuta kuntoiluun eikä näemmä laitteen kestoon.
Ne blue maticit mitä minä olen kokeillut on pitää ihan normaalia meteliä eli telkkaria voi kattella jos vähän huudattaa mutta ei samassa huoneessa muut viihdy jos ei ihan hissuksiin ajele. Kumia kyllä irtoaa ja tacxin pienellä rullalla ehkä vähän enemmän kun vaikka eliten muovirullallalla mutta kerros kumipurua kuulostaa erikoiselta. Joko renkaassa oli jotain pehmeää irtoavaa pintaa tai sitten rullassa joku vika tai se luisti. Ehkä jopa koko peli oli maanataikappale.
Totta kuitenkin on että isommalla rahalla saa parempia pelejä. Ehkä kaikki tehomittarin jälkeen yli jäänyt raha kannattaa laittaa kalliimpaan traineriin niin on mukavampi poljeskella. Toinen tapa on ostaa ensin joku että pääsee kuntoa nostamaan ja sitten kun kokemusta on niin kattoo millä tavalla paremman haluaa seuraavaksi. Vaihtoehtoja kun on niin monia. Esim tässä ymmärsin että ajetaan jotain ohjelman mukaisia intervalleja jolloin älytrainerista ei ole mitää hyötyä jos niitä intervalleja ei satu tulemaan vaikka ERG-filenä.
TrailRider
02.01.2017, 11.19
Hah! Nyt osui ja upposi. Ja just kun olin exceliä virittämässä! ;)
Tsekkailin nuo perustrainerit läpi nopeasti, mutta päädyn ehkä kuitenkin suoravetoiseen malliin (esim. Elite turbo muin). Hinnaltaan näyttäisi olevan 350-400€ välillä. Perheellisenä kerrostaloasujana on mietittävä hieman myös äänitasoa. Lisäksi tällähetkellä traineriin menevässä pyörässä on nastalliset xerxesit alla, jotka eivät ehkä parhaiten sovellu trainerikäyttöön. Toisella takakiekolla ja -renkaalla tämäkin tietysti olisi tehtävissä. Hmm...
Halvempi muini on minusta oikein hyvä vaihtoehto, kun ostat samalla tehomittarin ja kadenssianturin.
Huoleton
02.01.2017, 12.46
Just tämä voi olla se tilanne kun muini on paras valinta.
Kun tehomittari on yhdessä pyörässä jolla ajetaan sisällä ja ulkona niin vaikka oliskin sliksirengas niin se pitäis putsata ennen rengastrainerilla ajoa.
Jos renkaassa on pieniä kivenhitusia ja sillä ajetaan rengastrainerilla niin kivet painuu kumin läpi ja puhkoo sen. Eli samalla vaivalla vaihtaa kiekon tilalle muinin.
Epätarkasta tehonmittauksesta muinissa ei ole haittaa kun on oikea tehomittari ja älyä ei tarvita jos ajaa valmentajan lapulla ohjeistamia treenejä.
Kadenssianturi tulee melkein joka tehomittarin mukana joten sitä ei erikseen tarvita.
Ehkä lyhyin ja vaikein kysymys ikinä :) Riippuu mikä on nykyinen kuntotaso, mitä varten harjoittelee ja mikä toimii itselle. Sinänsä sisällä toimii sama kuin ulkona, mutta sisällä on helpompi tehdä tasatehoista harjoitusta. Itse olen vetänyt viimeisimmän vuoden TrainerRoadin ohjelmilla, tuntunut toimivan hyvin. Noin yleisvinkkinä jos ei ole hirveän pitkä harjoitushistoria takana, keskittyisin säännöllisyyteen ja peruskunnon nostattamiseen. On parempi tehdä vähemmän ja säännöllisesti kuin paljon mutta epäsäännöllisesti. Mukaan esim pari kertaa viikossa vaikka 3x10 minuutin vetoja @ 85-90% FTP:stä (mitä toi on sykkeissä, 80-85% maksimista?) joita voi viikottain pidentää kunnes onnistuu 3x30 minuuttia. Tai nostaa tehoja ja tekee 4x10 minuuttia 100% FTP:stä (Sykkeillä ~ anakynnyksellä). Jos harjoittelee peräkkäisinä päivinä, kannattaa vuorotella kevyempiä ja kovempia treenejä.
Kuuluisi varmaan tuonne kestävyysurheilun perusteisiin, mutta....
Vähemmän ja säännöllisemmin ei välttämättä ole se tehokkain, ehkä turvallisempi. Alkaa olla kohtalainen tutkimusevidenssi sille, että esim. kovien harjoitusten viikkorytmittäminen 5+1+1+1 on tehokkaampi kuin 2+2+2+2. Elimistö tarvitsee kunnon ärsykkeen, jotta adaptaatio olisi tehokkainta. Leirit, pyöräilylomat tms. ovat tyypillisiä luonnollisia monta päivää putkeen tapahtumia, joiden jälkeen kunto on noussut yleensä selvästi.
Kaksi kertaa viikossa 3*10 min @85-90% on todella vähän jopa aloittelijalle vk-treeniä. 1*30min on kutakuinkin helppo, jos FTP-testi on edes jotenkin tehty oikein.
Myönnetään, että mulla on jo kohta 40 vuotta harjoittelutaustaa, joka saattaa vaikuttaa tekemiseen. Viime lauantaina vedin 6*10min @90% 3 min palautuksilla. Viimeisessä alkoi painamaan. Tuollainen lyhyt palautus palvelee lähinnä psyykettä. Itse tavoittelen yleensä tasoa, jossa 90% kynnystehosta menee yhtä kyytiä 90 minuuttia. Vinkit sisäreeniin saa varmaan siis paremmin tuosta toisesta säikeestä.
Mitä ohjelmaa suosittelette (Wahoo Kickr Snap) trainerin kanssa, jolla pääsisi sisäpyöräilyn ihmeelliseen maailmaan. Kuntoutun jalkaa, joten en pysty ainakaan toistaiseksi pysty ajamaan kovia vetoja tai FTP testiä. Lähinnä kevyttä kruisailua alkuun. Eniten kiinnostaa ohjelmat, joissa on jonkinlainen video mahdollisuus ajella reittejä. Zwiftistä jäänyt semmoinen kuva, että siellä keskitytään enemmän kisailuun, mutta vissiin voi ajella omia treenä rauhassakin (jos pää kestää ajaa hiljaa). Mitenkäs Trainerroad, siinä vissiin käytetään kolmannen ohjelmia tai omia videoita? Vaihtoehtoja tuntuu olevan. Yritän selvitä yhdellä maksullisella ohjelmalla.
Zwift on aika kova sana jos haluaa monipuolisuutta, mutta siinä on jatkuvasti läsnä tietynlainen pitkään ja kovaa ajamisen kannustin vaikkei tarkoituksellisesti mitään kisaa ja osuusaikoja ajaisikaan.
Two-Shoes
04.01.2017, 23.35
Mikä on mielipide elite turbo muin smart b+ trainerista?? Orange five:llä ja vaimon cyclolla olisi tarkoitus käyttää tätä. Molemmissa sopivasti 10 lehtinen pakka.
Koko syksy menny ajamatta hajonneen selän takia niin olisi pakko saada kuntoa ylös. Kotona pyörii 2 ja 4 vuotiaat lapset niin en perinteistä traineria viitsi hommata ihan turvallisuus syistä. Tämäkin on sitten jo opiskelijan budjetin äärirajoilla.
Bike discountissa näky olevan parhaaseen hintaan.
https://www.bike-discount.de/en/buy/elite-turbo-muin-smart-b-459864
noniinno
05.01.2017, 00.52
^ onko Orangissasi 135mm pikalinkku taka-akseli? Tuo linkkaamasi vaatisi sellaisen, läpiakseli ei sovi.
Two-Shoes
05.01.2017, 01.16
^ onko Orangissasi 135mm pikalinkku taka-akseli? Tuo linkkaamasi vaatisi sellaisen, läpiakseli ei sovi.
Juu,on ihan normaali 135mm pikalinkku vielä tossa 2011 mallissa
Sopiiko mekaanisesti Turbo Muiniin tai siihen Real-versioon cyclo (Trek Crockett 5), jossa BB5 -levyjarru? Irrotella en viittis jarrusatulaa, kun tuon keskittäminen on ihan hanurista.
Two-Shoes
05.01.2017, 21.05
Sopiiko mekaanisesti Turbo Muiniin tai siihen Real-versioon cyclo (Trek Crockett 5), jossa BB5 -levyjarru? Irrotella en viittis jarrusatulaa, kun tuon keskittäminen on ihan hanurista.
Ei kai tossa kuvan perusteella pitäisi olla ongelmaa, ainakaan mun mielestä.
Vai onko joku eri mieltä? En oo kyseistä laitosta koskaan nähnyt livenä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170105/b8d4b644dd7b4633f3fb03bb0000f791.jpg
Kotona ajoittain Turbo Muin Smartissa Kiinni maantiekiiturin lisäksi 27.5" Gran Canyon levareilla eikä mitään ongelmaa
Miten tuo zwift pitäisi liittää traineriin bluetoothin kautta? Ensin liittää kännykkä ja traineri bluetoothilla ja sitten jakaa verkko kännykällä ja liittää kone siihen vai mitä taikuutta tähän oikein tarvitsee?
Miten tuo zwift pitäisi liittää traineriin bluetoothin kautta? Ensin liittää kännykkä ja traineri bluetoothilla ja sitten jakaa verkko kännykällä ja liittää kone siihen vai mitä taikuutta tähän oikein tarvitsee?
Verkon jakoa ei tarvita. BT yhteys vaan kännykän ja trainerin välille. Zwift kännykässä tarvitsee sitä verkkoyhteyttä vain. Hmmmm... Mikä kone????
Jos haluat ajaa PC:n kautta isolta telkkarilta, niin kytket puhelimen bluetoothilla tai ant+ traineriin ja puhelin sitten samaan wlaniin kuin pc.
Kännykkään se mobile link päälle. Näin ei kaiketi tarvita erillistä yhteyttä tietokoneelta traineriin, jos käytössä ei ole ant+ tikkua.
Minulla on nuo molemmat aina päällä ajaessa.
Edit: Jos sinulla on kännykässä ainut nettiyhteys, niin silloin se varmastikkin toimii noin kuin ajattelitkin, eli kännykästä tukiasema päälle ja pc siihen kiinni.
Jos haluat ajaa PC:n kautta isolta telkkarilta, niin kytket puhelimen bluetoothilla tai ant+ traineriin ja puhelin sitten samaan wlaniin kuin pc.
Kännykkään se mobile link päälle. Näin ei kaiketi tarvita erillistä yhteyttä tietokoneelta traineriin, jos käytössä ei ole ant+ tikkua.
Minulla on nuo molemmat aina päällä ajaessa.
Edit: Jos sinulla on kännykässä ainut nettiyhteys, niin silloin se varmastikkin toimii noin kuin ajattelitkin, eli kännykästä tukiasema päälle ja pc siihen kiinni.
.
Mitähän mahdan tehdä väärin kun traineri haluaa kyllä yhdistyä bluetoohin kautta läppärin kanssa, mutta yhdistyminen kännykkään, jossa on tuo zwift mobile link ei onnistu "laite ei kommunikoi kanssasi "
Ovatko nuo kaikki ANT+ donglet samanlaisia ja mitä muuta sillä voi tehdä kuin ajaa zwiftiä? Onko yhteys ant+ kanssa jotenkin parempi kuin bluetooth yhteys?
.
Mitähän mahdan tehdä väärin kun traineri haluaa kyllä yhdistyä bluetoohin kautta läppärin kanssa, mutta yhdistyminen kännykkään, jossa on tuo zwift mobile link ei onnistu "laite ei kommunikoi kanssasi "
Ovatko nuo kaikki ANT+ donglet samanlaisia ja mitä muuta sillä voi tehdä kuin ajaa zwiftiä? Onko yhteys ant+ kanssa jotenkin parempi kuin bluetooth yhteys?
Älä yhdistä traineria läppäriin bluetoothilla. Tietokoneen ja trainerin väliin tarvitset ant+ tikun, jona tosian toimii garminin rannekkeiden mukana tuleva, tuo on erikseenkiin ostettuna järki hintainen. Jos ant+ tikkua ei ole, niin yhdistät mobile linkin bluetoothilla traineriin ja tietokone saa datat verkon kautta wlanista. Bluetoothia en ole kyllä testannut, koska sonyn puhelimessakin on ant+ antenni.
Huoleton
10.01.2017, 21.13
Bluetoothilla laite voi yhdistää vaan yhteen paikkaan kerrallan. Eli jos on yhteydessä läppäriin niin ei voi olla samaan aikaan yhteydessä puhelimeen.
Väilillä joutuu sulkeen bluetoothit kodin kaikista laitteista että saa yhdistettyä just siihen mihin sillä kerralla haluaa.
ANT+ kanssa voi sama laite yhdistää moneen paikkaan yhtäaikaa, siis vaikka puhelimeen ja läppäriin ja garminiin. Eli on ainakin sillä tavalla parempi. Kaikki ANT+ tikut tekee ihan samaa asiaa. Ehkä antennin kantavuudessa voi olla eroja.
Mun mäkissä BT pätkii, ANT-tikku ei. Puhelimessa molemmat on aika OK mutta joskus BT yhteydet on pätkinyt myös siinä.
Jos kytkee Trainerin kiinni koneeseen ANT+:lla Zwiftiä varten niin tarviiko silloin ollenkaan tuotan Zwiftin mobile linkkiä?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.