PDA

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

jone1
02.04.2016, 20.59
2500km tuli sotkettua turbo muinilla ylämäkeen ja suossa kunnes tänään kävin ekaa kertaa ulkona heittämässä reilun 40km.
Muini pelas talven oikein hyvin.
Pari kertaa ton misuro anturin kanssa oli ongelmia kun ei mainannut löytyä (patterin vaihdoin siihen parin tonnin kohdalla).
Vauhti oli ihan hyvin kohdallaan mitä nyt ekan kerran kun nousi putkelle veivaamaan niin vähän heitätti.
Saapa nähdä tarviiko muinia tallin nurkasta siirtää takas keskemmälle kelien takia.

Juha Lehtinen
02.04.2016, 21.21
Itse ajattelin kesän aikana tehdä muutaman sisätreenin. Täällä kun ei kunnon mäkiä ole niin muutaman virtuaalivuoren voisi polkea.

Sent from my iPad using Tapatalk

OJ
04.04.2016, 01.56
Se on tämä teknologia niin mukavaa. Ekaa kertaa pariin viikkoon Kickrillä ja laitoin ulkopyörän siihen kiinni koska tehomittari tuli siihen jo asennettua. Jo lämmittelyssä tuntui jotenkin jäyhältä ja ensimmäisessä VK-vedossa piti painaa pausea 5 minuutin jälkeen kun alkoi happi olemaan yllättävän tiukassa. Päätin sitten "calibroida" SRM-Garmin yhdistelmän tokaa kertaa ennen ajon jatkamista. Sama vastus sitten antoi calibroinnin jälkeen tehoksi 350-360 wattia, eli ei ihme, että pisti vähän puhaltamaan. Eli aina pitäisi muistaa nollata/calibroida sekä Kickr että tehomittari.

Avokid
04.04.2016, 08.25
Elite Turbo Muin asennettu ensi kesän triathlon-kulkineeseen. Tietysti pakka jäi sen verran löysälle, että kolisee kun traineri muuten on sen verran hiljainen. No huomenna korjaus. Levyjarru piti irroittaa takaa, jotta sai pyörän sopimaan, mutta eipä muuta ongelmaa.
Misuron kanssa oli pieniä ongelmia asennuksen kanssa mutta asiakaspalvelun tuen avulla onnistui. Se pitikin asentaa ylösalaisin.
45min tehotreenejä tuolla pääasiassa on tullut ajettua ja hyvin on toiminut. Ei tuokaan äänetön ole, mutta kun huoneessa on myös Tacxn laite niin siihen verrattuna selvästi hiljaisempi. 1x10 vaihteistolla eturieska piti vaihtaa sopivaan, jotta sai passelin tehoalueen.

EsaJ
06.05.2016, 12.33
Siis jos hommaan ton Wahoo Kickrin ja haluan katsoa HD tvstä settiä, eli virtuaalitiellä ajamista ja tehoja jne jne.. niin mitä kaikkee lisähärpäkettä tarvii ostaa ton trainerin lisäksi??? Mulla on joku iPad 2 Air, läppäri Win7 käyttiksellä (kova ääninen tuuletin). Tarvii varmanni Wahoon sykevyön, jotta tulee sekin samaan reeniin tallennettua.

kervelo
06.06.2016, 10.44
Tutkimus Kickr-trainerin tehoarvoista:
https://www.researchgate.net/publication/296056729_Validity_of_Power_Settings_of_the_Wahoo_ KICKR_Power_Trainer

Teltta
06.06.2016, 11.13
Mun kickr näyttää 15W liikaa. Ero tuntuu supistuvan kun watit nousee, muttei katoa. Wahoon kalibrointikitillä säädetty, muttei auta - ainoastaan laitteen ilmoittama offset muuttui.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

sledgehammer
06.06.2016, 13.35
Samansuuntainen havainto tehty power2max kampien ja kickerin välillä. Mä en tosin kalibroinut kampia kickerillä, vaan kalibrointi oli tehty käytössäolevan kiekkosetin kanssa. Vois vielä koittaa kalibroida kammet kun pyörä on kiinni kickerissä. Offsetti siinä kai on sitten se joka muuttuu.

Tarvii varmanni Wahoon sykevyön, jotta tulee sekin samaan reeniin tallennettua.
Kai siihen kelpaa mikä tahansa BT:llä toimiva sykevyö. Tai miks ei jopa ant+ vyö jos käyttölittymä sitä tukee. Tickr-x kadenssi on ainakin hemmetin epäluotettava, jos kuskin asento on kohtuullisen staattinen. Tri-pyörällä ajettaessa kadenssi seilaa +/-15 lukemia vaikka kamet pyörii tasan samaa kyytiä.

CamoN
21.06.2016, 20.31
Lähes täysin äänettömän trainerin julkaisu lähestyy - STAC Zero (http://www.dcrainmaker.com/2016/06/stac-zero-trainer.html). Perustuu kekseliääseen magneettivastukseen. Vaikuttaa melko fiksulta, huoltovapaalta ja muutenkin kestävältä, jos ovat tajunneet panostaa sähköpuolen laatuun.

kervelo
22.06.2016, 09.16
Lähes täysin äänettömän trainerin julkaisu lähestyy - STAC Zero (http://www.dcrainmaker.com/2016/06/stac-zero-trainer.html). Perustuu kekseliääseen magneettivastukseen. Vaikuttaa melko fiksulta, huoltovapaalta ja muutenkin kestävältä, jos ovat tajunneet panostaa sähköpuolen laatuun.

Ajatus vaikuttaa hyvältä, mutta DCRainmakerin jutun perusteella toteutus vaikuttaa aika hirveältä viritelmältä. Varsinkin ne metallilevyt takakiekon pinnoissa. Toteutus varmaankin vielä jalostuu tuotantomalleja varten.

carp
22.06.2016, 16.14
Tuo näyttää kyllä lupaavalta konseptilta ja taidan laittaa oman Kickr/Neo/Hammer -pohdinnan jäihin ja jatkan nykyisellä pelillä myös seuraavan sisäkauden.

Harmi vaan, että tuosta valmiiksi tuotteeksi on vielä matkaa varmaankin muutama iteraatio... (ja vuosi).

Nuo metallipainot ovat ilmeisesti tarpeen vain sopivan fiiliksen/momentin luonnissa ja varsinaisen vastuksen tuottaa vain tuo magneetti. Tai ainakin noin nuo valmistajat vastasivat tuolla Rainmakerin kommenttiosuudessa.

ristopee
22.06.2016, 16.48
Luulisi että valmistaja kehittää jonkun oman muutaman kilon painoisen vastuskiekon jonka voi laittaa kiinni pyörään. Tuollaiset irtopainot vaikuttavat hieman hasardeilta, jos kiinnitys pinnoihin pettää niin johonkin syntyy kuoppa.

VesaP
22.06.2016, 16.59
^Nykytrendin mukaisesti otetaan fillarista takakiekko pois kun laitetaan pyörä traineriin, mutta nämä pistää paremmaksi, täytyy ostaa takakiekko että saa pyörän traineriin. :D Aika speciaali viritelmä kieltämättä! Saa nähdä ottaako tuulta alleen ja tuleeko kuinkakin iso kilpailija muille merkeille tuosta.

(Itse olisin megatyytyväinen edes johonkin traineriin... kun odottelee omaa kullanmuruaan takuuvaihdosta tulevan takaisin kotiin. Nyt reilut 3 viikkoa ollut reissussa laite. Tahtoo oman (toimivan) Neon takaisin kotiin!!)

CamoN
22.06.2016, 18.04
Luulisi että valmistaja kehittää jonkun oman muutaman kilon painoisen vastuskiekon jonka voi laittaa kiinni pyörään. Tuollaiset irtopainot vaikuttavat hieman hasardeilta, jos kiinnitys pinnoihin pettää niin johonkin syntyy kuoppa.

Paino on pinnojen välissä. Keskipakoisvoima kohdistuu kehältä suoraan ulospäin tangentin suuntaan. Lyhyeen fysiikkaan tukeutuen uskallan väittää, että painot pysyisivät pyörivässä kiekossa paikoillaan ilman mitään kiinnityksiä kehää vasten pinnojen välissä. Sitten tilanne muuttuu aika paljon, jos kiekot on jotkut loppuunajetut kusenpolttamat ja esim. etukäteen väsytetty pinna murtuu poikki, jota vasten lisäpaino nojaa.

Edit: Joka tapauksessa hauska nähdä, minkälaiseksi tuotantoversio muotoutuu mm. niiden painojen osalta. Jotkut kiinnitykset pitää tietysti olla kuitenkin, ja varmaan tavoitteena on laaja yhteensopivuus. Jos takakiekon pinnamäärä voi olla 24/28/32/36 ja pinnakuvio suora/1x ristiin/2x ristiin/3x ristiin ja todennäköisesti vielä puolet eroaa keskenään, kiinnityksiä miettiessä saa käyttää kekseliäisyyttä jos haluaa niiden sopivan mukavasti mahdollisimman moneen kiekkoon.

Ettan
01.07.2016, 11.16
Minkälaista harjoitusvastusta suosittelisitte painavalle kuskille (tällä hetkellä 120kg, mutta tarkoitus tiputtaa neuvolapainoon), kun pyörä mihin sen laittaisin on Meridan Cyclocross 700? Ei tarvii mitään tietokoneeseen yhdistystä jne. Turbomuinilla oon ajanut ja se oli loistava, mutta meneekö Cyclo siihen kiinni?

duudi
01.07.2016, 12.54
Minkälaista harjoitusvastusta suosittelisitte painavalle kuskille (tällä hetkellä 120kg, mutta tarkoitus tiputtaa neuvolapainoon), kun pyörä mihin sen laittaisin on Meridan Cyclocross 700? Ei tarvii mitään tietokoneeseen yhdistystä jne. Turbomuinilla oon ajanut ja se oli loistava, mutta meneekö Cyclo siihen kiinni?

Muuta estettä en osaa kuvitella kuin mahdollinen taka-akselin tyyppi. Turbomuinissa on tavallinen pikalinkku.

Ettan
01.07.2016, 18.28
Muuta estettä en osaa kuvitella kuin mahdollinen taka-akselin tyyppi. Turbomuinissa on tavallinen pikalinkku.

Pikalinkku tossa Meridan cyclossakin on. Edessä on läpipulttiakseli. Sopiiko toi perä vaan Muiniin? Eikö cycloissa oo leveempi takapää kuin normi maantiepyörissä?

jone1
01.07.2016, 19.04
Mitkä akselit sun kiekoissa on? Muinista on myös läpiakseliversio saatavana. Takahaarukanleveydet 130/135mm on sopivia.
edit. 5mm diameter quick release – compatible hubs: 130, 135mm

Jyri K
10.07.2016, 17.51
Talveksi olisi tuollainen harjoitusvastus tarkoitus hankkia. Lähinnä noita Tacxin vastuksia nyt googlaillut. Saako niitä bluetuuth malleja mitenkään juttelemaan Polarin V400 kanssa.

Saahan ne harjoitukset kyllä käsinkin syötettyä sitten Polar Flow tietokantaan, mutta kivempi tietty jos sais synkattua suoraan. Suunnolle ilmeisesti jotain adaptereita on olemassa.

Jyri

JiiÄm
10.07.2016, 18.07
Saako niitä bluetuuth malleja mitenkään juttelemaan Polarin V400 kanssa.

V800 vai M400? M400:n ei ainakaan loggaa muuta kuin GPS-paikkatiedon ja bluutuutilla sykkeen.

Jyri K
10.07.2016, 21.29
Juu siis M400 on minulla. Eli käsisyötöksi sitten menee. Eipä tuo iso homma kyllä ole.

Jyri

kervelo
26.07.2016, 08.05
Kineticilta uutuuksia syksyksi:
https://kurtkinetic.com/products/rock-and-roll-smart-control/
https://kurtkinetic.com/products/road-machine-smart-control/

Vastusyksikköä saa myös erikseen, vanhojen laitteiden päivittämistä varten:
https://kurtkinetic.com/products/smart-control-resistance-unit/

VeeVee
26.07.2016, 11.09
Pikalinkku tossa Meridan cyclossakin on. Edessä on läpipulttiakseli. Sopiiko toi perä vaan Muiniin? Eikö cycloissa oo leveempi takapää kuin normi maantiepyörissä?

Liekö tämä asia jo ratkennut ja laite hankittu, mutta mulla on cyclo (Cube) Real Turbomuinissa kiinni ja muistelen lukeneeni jostain mainoksesta, että siihen saa kiinni maasturin tai hybridin, jos haluaa tai muita fillareita ei omista.

Jyri K
04.08.2016, 14.14
Olen näihin trainereihin yrittänyt nyt tutustua pari viikkoa ja olen ehkä vaan enempi pihalla kun aloittaessa. Ehdotelkaas nyt jotain järkevää jos käytössä on noin 500€ ja iphone sekä ipad. Erillistä tietokonetta en ehkä viitsisi viritellä kun vain firman läppäri käytössä mihin ei saisi kovin paljoa viritellä omia ohjelmia. Käytössä on myös Polar m400 sykevyöllä. Siihen kyllä saa PolarFlow kautta syötettyä sitten ajan ja sykkeen lisäksi muutakin tietoa harjoituksesta web selaimen kautta. En tiedä saisko jonkun trainerin juttelemaan sen Polarin kanssa suoraakin.

Sellaiset simuloidut ajot joltain ipadin näytöltä saattaisi olla plussaa, mutta ehkä se kuntoiluhetki menee myös Netfliksiä katsellessa.

Auttakaa nyt miestä mäessä, ettei ihan summassa tartte alkaa tilaamaan.

Nyt jo niin sateista keliä säätiedoissa, että voisin laittaa jo tilausta liikkeelle kun vain tietäisi mitä tilaa.

Jyri

dagge
04.08.2016, 14.58
Olen näihin trainereihin yrittänyt nyt tutustua pari viikkoa ja olen ehkä vaan enempi pihalla kun aloittaessa. Ehdotelkaas nyt jotain järkevää jos käytössä on noin 500€ ja iphone sekä ipad. Erillistä tietokonetta en ehkä viitsisi viritellä kun vain firman läppäri käytössä mihin ei saisi kovin paljoa viritellä omia ohjelmia. Käytössä on myös Polar m400 sykevyöllä. Siihen kyllä saa PolarFlow kautta syötettyä sitten ajan ja sykkeen lisäksi muutakin tietoa harjoituksesta web selaimen kautta. En tiedä saisko jonkun trainerin juttelemaan sen Polarin kanssa suoraakin.

Sellaiset simuloidut ajot joltain ipadin näytöltä saattaisi olla plussaa, mutta ehkä se kuntoiluhetki menee myös Netfliksiä katsellessa.

Auttakaa nyt miestä mäessä, ettei ihan summassa tartte alkaa tilaamaan.

Nyt jo niin sateista keliä säätiedoissa, että voisin laittaa jo tilausta liikkeelle kun vain tietäisi mitä tilaa.

Jyri

Itse metsästän suurinpiirtein samoilla spekseillä. Turbo muin suoravedolla 400e varmaan aika hyvä hintalaatusuhde misuro blu + lähettimen kanssa n.(50e, jolla saa siis kadenssit, vauhdin ja watit? . Mutta tässä laitteessa taas ei ole FE-C tukea että ajo-ohjelma(swift, trainerroad yms) säätäisi vastusta automaattisesti. Kiinnostaisi kuulla muilta kenellä tuo FE-c ominaisuus on että miten kätevä se on?
Jos FC-C tukea haluaa 500e hintaluokassa, täytyy ostaa magneettivastus. Näitä on muutamia, esim tacx vortex smart, josta vähän ristiriitaista kommenttia. Tacx softat tuntuu olevan aivan paskoja, tosin eihän niitä ole pakko käyttää. Elitellä myynnissä Smart versioita, joissa kaikissa ei kuitenkaan ole täyttä tukea.

Tällä hetkellä tuntuu olevan vaikea eroittaa, mitä laitteet tukevat, täytyy vaan penkoa ja kysellä. Esime Elite uudistaa mallistoa, sieltä elite qubo digital smart b+ oisi sitten ohjattava, tosin eliten softissa taas watit on ihan päin persettä, liekkö niitä saavat parannettua tämän vuoden mallistoon. Itse en tähän watti hommaan ole perehtynyt, en tiedä mitenkä vannoutunut kuntoilija olla että wateista saa lisäarvoa kuntoiluun, joku varmaan osa kommentoida.

Ilmeisesti turbomuinissa softalla ajaessa itse säädettävä se vastus? ITsellä cyclo(Merida3d), niin haittaakohan se levyjarru sitä kiinnittämistä?

Tuolla hyvää tekstiä http://www.dcrainmaker.com/2016/07/everything-you-ever-wanted-to-know-about-ant-fe-c-and-bike-trainers.html
Jäi vähän epäselväksi että vaatiiko tuo vastuksen automaattinen säätö vielä Garmin edge laitteen? Vai onko se pelkästään trainerin kontrollointia?
Olin sokea "
Do I need an Edge to control my trainer for Zwift/TrainerRoad/etc with FE-C?
Nope. Zwift will use FE-C to control the trainer directly, no Edge needed."

Itellä on garmin 610, mutta ei ihan pyöräilyn osalta taida täyttyä vaatimukset.

VesaP
04.08.2016, 15.02
Tacx softat tuntuu olevan aivan paskoja

Ihan hyviä ovat omasta mielestäni jos vain pysyvät päällä. Oma TTS4 Advanced tilttailee silloin tällöin mutta kun pysyy päällä, ei ole valittamista. Videot pyörii hienosti, normitreeni onnistuu hienosti itse vastusta säätämällä jne jne.

Jos mun pitäs ostaa 500e:llä traineri, ostasin Turbo Muinin. Ei kahta sanaa asiassa. Helvetin hyvä laite oli.

Jyri K
04.08.2016, 15.45
Mistäs tuollaista Turbo Muinia kannattaa alkaa metsästää.

Jyri

noniinno
04.08.2016, 16.26
Tacx Vortexin sais 306 eurolla. Itse en tykännyt turbo muinin tuntumasta. Kuin suossa polkisi. Hiljainen se toki on.

dagge
04.08.2016, 17.40
Tacx Vortexin sais 306 eurolla. Itse en tykännyt turbo muinin tuntumasta. Kuin suossa polkisi. Hiljainen se toki on.

Missä on 306e:lla?

noniinno
04.08.2016, 18.40
^Evans cyclen hinta kannattaa laittaa Bike Discountin hintavahtiin...

dagge
04.08.2016, 18.49
^Evans cyclen hinta kannattaa laittaa Bike Discountin hintavahtiin...

OIjoi, iso kiitos! Taitaa lähteä tilaukseen.

OJ
04.08.2016, 19.15
Kurt Kineticilta on tulossa uusi vastusyksikko pihalle tassa syksylla. Jos laatu ja toiminta on samaa luokkaa kuin mun jeesuksen vanhassa Road Machinessa, niin paketti on varsin kova. Oikeat pyorailijat toki saattavat joutua turvautumaan johonkin muuhun jos vastus ei jaksa >400w kynnystreeneja. :p

Jyri K
06.08.2016, 15.34

Päädyin tilaamaan tämän. Tätä puolsi hieman sekin kun tarkoitus oli pärjätä tässä vaiheessa ilman erillistä tietokonetta. Tällä luulen saavani iPadin keutta peilattua lenkkikuvan myös apple-TVle isoon televisioon mikäli ei tule katseltua sitten Netflixiä. Samaan tilaukseen laitoin sen trainer takarenkaan, jonkin alusmaton ja tangon hokisuojan.

Nyt aloin miettimään, että olisiko se pikakiinnike renkaalle pitänyt tilata myös vai onko siinä sellainen jo mukana. Erikseen sitä linkkukiinnikettä ainakin verkkokaupat myy. Mitään lenkkiavain jumppaa ei kyllä viitsisi kun en voi tuota oikein olohuoneeseen koko talveksi laittaa parkkiin. :)

sellainenkin tuli mieleen kun syksyllä varmaan ajaa kelien mukaan sisällä tai pihalla, niin olisiko jopa järkeä hommata ylimääräinen takavanne johon laittaisi tuon trainerin harjoituskumin kiinni. Koko vanteen vaihto olisi varmaan vähän nopeampaa kun aloittaa joka ulkolenkki aina kumin vaihdolla vanteeseen. Onko kellään ollut traineriin oma vanne vai onko tuo ihan hullu idea. Pelkkää halpisvannetta varmaan saisi uutenakin alle 50€ ja käytettynä varmaan vaihderattaat ja muut hilut kiinni tuohon hintaan. Mikään ilmanhalkojahan se vanne ei tarvitse sisällä olla, eikä parilla sadalla grammalla lisäpainoakaan varmaan mitään haittaa sisällä treenatessa.

Jyri

r.a.i
06.08.2016, 19.36
Pikalinkku tulee trainerin mukana ja erillistä trainerirengasta ei tarvitse ollenkaan (jos maantierenkaat). Ajosta pyörä kiinni ja kovaa pyörittelyä.

Jyri K
06.08.2016, 20.32
Ok. Nyt on sitten harjoittelurengas turhaa. No ehkä sen voisi sitten umpitalveksi vaihtaa harjoitusrenkaan kumminkin, niin onpahan joku millin osa keväällä enempi katurengasta jäljellä maantielle.

Vaikka tuollainen trainer vehkeen kela ei taida katurengasta paljoa kuluttaa jos asfalttiin vertaa.

Jyri

r.a.i
06.08.2016, 23.52
Kyllä se rengas jonkin verran kuluu, mutta kesän ajetun renkaan voi hyvin kulutella loppuun talven aikana trainerilla. Mulla oli kanssa joku taxcin trainerirengas muutama vuosi sitten, mutta muistaakseni kitka oli huonompi trainerirullaa vasten kuin normi maantierenkaalla...

leecher
07.08.2016, 00.32
Elite turbo muin edelleen kannattava hankinta? Tarkoitus olisi hommata hiljainen ja tarkastidettävä vastus tulevan talven sufferfest karkeloihin

Teltta
07.08.2016, 01.25
Uusia saatetaan julkaista tulevalle talvikaudelle vielä. Eurobike syyskuun alussa on alan suurin messu ja monesti siellä tehdään tuotejulkistuksia. Vaikka uutuudet ei kiinnostaisi, saattaa vanhojen mallien hinnat tippua. Tuotekehitys on ollut kovaa viime vuosina eikä näytä hidastuvan.

r.a.i
07.08.2016, 10.12
Tacxilta tulee uusi. Kaiketi Neon - tyyppinen, mutta halvempi "direct drive" Tacx Flux T2900.

http://zwiftblog.com/new-tacx-flux-direct-drive-trainer-announced/

Mihail
09.08.2016, 22.26
Tilasin Elite turbo muin smart B+:ssan. Eiköhän sillä saa vauvanrasvat poltettua pois talven aikana että kehtaa taas keväällä liikkua ulkona pyörän kanssa. Ja kaveriksi siihen garminin edge 520 bundlen niin saanee parhaan hyödyn laitteesta.

leecher
09.08.2016, 22.55
Mistä ja mihin hintaan ?

Mihail
09.08.2016, 23.04
Bike24.com tilasin kaikki. Sen kummempaa hintavertailua en suorittanut.

jone1
11.08.2016, 09.30
Tilasin Elite turbo muin smart B+:ssan. Eiköhän sillä saa vauvanrasvat poltettua pois talven aikana että kehtaa taas keväällä liikkua ulkona pyörän kanssa. Ja kaveriksi siihen garminin edge 520 bundlen niin saanee parhaan hyödyn laitteesta.
Ite ajelin Eliten omalla softalla ja android kännykällä viime talven. Toimi hyvin eikä softakaan ole kallis , 10e vuosi.

nopsako
13.08.2016, 11.50
Varmaan väärä paikka, mutta onko foorumilla Bkool Pro käyttäjiä?

1. Voiko laitteella ajaa ilman maksullista jäsenyyttä? Ja jos voi niin mitä? Onko jäsenyyksissä eri hintatasoja?

2. Mitä rengasta käytätte ajaessanne 29" maasturilla?

3. kannattaako hommata ant+ sykevyö vai käyttää nykyistä polarin settiä, eli cadenssi ja syke tulee polariin ja watit ja nopeus bkooliin?

Kiitos

Juha Lehtinen
15.08.2016, 13.17

1. Voiko laitteella ajaa ilman maksullista jäsenyyttä? Ja jos voi niin mitä? Onko jäsenyyksissä eri hintatasoja?

3. kannattaako hommata ant+ sykevyö vai käyttää nykyistä polarin settiä, eli cadenssi ja syke tulee polariin ja watit ja nopeus bkooliin?

Kiitos

1. Bkoolilta löytyy ilmainen versio jossa on rajalliset ominaisuudet. Premium versio maksaa 8€/kk jossa on kaikki herkut tuosta samaisesta ohjelmasta.
- Bkoolilla nämä kaksi vaihtoehtoa.
3. Bkool tukee ant+ joten kannattaa hankkia ant+ sykevyö.

Itselläni on smart pro vastus ja premium jäsenyys.

nopsako
15.08.2016, 13.21
1. Bkoolilta löytyy ilmainen versio jossa on rajalliset ominaisuudet. Premium versio maksaa 8€/kk jossa on kaikki herkut tuosta samaisesta ohjelmasta.
- Bkoolilla nämä kaksi vaihtoehtoa.
3. Bkool tukee ant+ joten kannattaa hankkia ant+ sykevyö.

Itselläni on smart pro vastus ja premium jäsenyys.

Kiitos! Näin ajattelinkin, mut oli pakko varmistaa. Traineriinkin löytyi sopiva kumi 29".

noniinno
15.08.2016, 13.47
^Tuoltahan nuo tiedot löytyvät http://www.bkool.com/en/try-free-simulator

jmrr
15.08.2016, 14.22

Kiitos

Bkool toimii myös Zwiftin ja Trainerroadin kanssa, maksullisia tosin molemmat mutta paljon rahan arvoisempia kuin bkoolin oma softa.

JaniM
17.08.2016, 14.27

Kiitos

Sykevyöksi WAHOO TICKR joka lähettää sekä BT että ANT+ signaalia. Tällöin saat sekä Bkooliin että Polariin harjoitukset.

Itse ottaisin Bkoolin trainerin ja siihen Zwift:n...mutta mä poljenkin "maantietä". Renkaaksi käy mikä tahansa vanha rengas. Nappularengas pitänee enemmän ääntä joten kannattaa kierrättää joku sileäksi mennyt rengas tähän käyttöön.

Minulla on edellen BKOOL Pro-jäsenyys, koska oli täppä ruudussa suoraveloitus ;) Aikomus oli ja on jättää BKOOL PRO-jäsenyys pois ja polkea pelkällä Swiftillä.

Mutta WAHOO TICKR rokkaa loistavasti ja siihen sopii Ebayn 4 euron sykevyöt. Toimii ilman kasteluita ja on toimintavarmempi kuin Polarin H7. Polarin kuntotestit täytyy tehdä tosin Polarin anturilla.

nopsako
17.08.2016, 14.37
Sykevyöksi WAHOO TICKR joka lähettää sekä BT että ANT+ signaalia. Tällöin saat sekä Bkooliin että Polariin harjoitukset.

Itse ottaisin Bkoolin trainerin ja siihen Zwift:n...mutta mä poljenkin "maantietä". Renkaaksi käy mikä tahansa vanha rengas. Nappularengas pitänee enemmän ääntä joten kannattaa kierrättää joku sileäksi mennyt rengas tähän käyttöön.

Minulla on edellen BKOOL Pro-jäsenyys, koska oli täppä ruudussa suoraveloitus ;) Aikomus oli ja on jättää BKOOL PRO-jäsenyys pois ja polkea pelkällä Swiftillä.

Mutta WAHOO TICKR rokkaa loistavasti ja siihen sopii Ebayn 4 euron sykevyöt. Toimii ilman kasteluita ja on toimintavarmempi kuin Polarin H7. Polarin kuntotestit täytyy tehdä tosin Polarin anturilla.

Äkkiseltä katsoin tuota Zwiftiä niin mikä tossa on parempaa kuin bkoolissa? Tai mitä eroja? Itse kokeilen ainakin bkoolin ilmaisen kuukauden ja sit kuukausi kerrallaan, joten vaihto zwiftiinkään ei ole pois suljettu vaihtoehto. Ois kiva kuulla kokemuksia molemmista.

Sykemittarina on Polarin rcx5, joten siinä ei mun mielestä BT ja H7 toimi vaan käyttää WIND -tekniikkaa. Samapa tuo ku triathlonissa tarvin tuota, tällä hetkellä pyörä on vielä haussa, mut eiköhän talvella poljeta molemmilla traineria, eli maantiepyörällä/triapyörällä ja mtb:llä

dT_
17.08.2016, 15.00
Zwift on jo ilmiö :) Sen ympärillä on aktiivinen yhteisö, joka järjestää kimppalenkkejä ja kisoja vähän joka lähtöön. Kannattaa tutustua.

Tuollaisessa fb-ryhmässä ainakin näyttäisi olevan kiinnitetty julkaisu, jossa hyödyllisiä linkkejä: https://www.facebook.com/groups/zwiftriders/

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
17.08.2016, 17.27
Zwift on jo ilmiö :) Sen ympärillä on aktiivinen yhteisö, joka järjestää kimppalenkkejä ja kisoja vähän joka lähtöön. Kannattaa tutustua.

Tuollaisessa fb-ryhmässä ainakin näyttäisi olevan kiinnitetty julkaisu, jossa hyödyllisiä linkkejä: https://www.facebook.com/groups/zwiftriders/

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
En ole zwiftiin tutustunut mutta bkoolissa on samalla tavoin kaiken maailman turnauksia ja lenkkejä. Myös pelkästään suomalaisten kesken.

Se mikä voi olla paremmin muissa softissa on valmennus ominaisuudet jos sellaisia kaipaa. Bkoolissa on aika heikosti (ja jäykästi) mitään valmiita valmennus ohjelmia jonku ominaisuuden kehittämiseen.

jone1
18.08.2016, 13.10
Mulla on toi turbo muini ja misuro b+ sensori siinä , toimii ok eliten softalla, android luurilla , bluetooth smarttia käyttäen.
Testasin tänään edge tonnin kanssa ja edgen haku ei löydä koko misuro+ anturia.
Eiks tossa anturissa ole ant tuettuna ja pitäis edgessä näkyä.
Vai eikö kuulu toimiakkaan.
Stagesi toimii edgessä ok ja se mielestäni käyttää anttia , samoin garminin oma sykevyö.

JaniM
18.08.2016, 22.49
En ole zwiftiin tutustunut mutta bkoolissa on samalla tavoin kaiken maailman turnauksia ja lenkkejä.

Kannattaa tutustua Zwiftiin. Taisi olla ilmaista ekat 50km.

Bkoolissa on parempaa helposti tehtävät omat harjoitukset, joiden aikana on näppärä katsoa samaan aikaan Netflixiä.

jmrr
18.08.2016, 23.19
Kannattaa tutustua Zwiftiin. Taisi olla ilmaista ekat 50km.

Bkoolissa on parempaa helposti tehtävät omat harjoitukset, joiden aikana on näppärä katsoa samaan aikaan Netflixiä.

Paitsi että Zwiftissä on vielä helpompaa se harjoitusten teko ja bkoolin kun saa vielä ERG moodiin niin mukavempi ajaa. Joko bkoolin softassa on ERG mahdollisuus?

noniinno
18.08.2016, 23.34
Onko joku testannut tätä (https://play.google.com/store/apps/details?id=net.pierrox.indoorcyclingworkout&hl=fi) Android-harjoittelusovellusta virtuaalitrainerille? Vanhaan tabletinromuun ei oikein muut asennu ja ei ole tarkoitus kisailla tai ajaa virtuaaliympäristössä. Tuolla treenien tekeminen vaikuttaisi simppeliltä puuhalta.

Juha Lehtinen
18.08.2016, 23.37
Paitsi että Zwiftissä on vielä helpompaa se harjoitusten teko ja bkoolin kun saa vielä ERG moodiin niin mukavempi ajaa. Joko bkoolin softassa on ERG mahdollisuus?
Bkoolin softassa ei ole erg-moodia vaan tuo valinta ja muokkaus pitää tehdä bkoolin nettisivulla kun etsit sieltä session jonka haluat ajaa.

Jami2003
19.08.2016, 16.46
En mä halua katsoa mitään Netflixiä ajaessa. Mä haluun katsoa maisemia. Silloin ne raskaat osuudet (=ylämäet) on siedettäviä.

Btw joko joku joka ei aja kesäisin trailerilla on pultannut pyörän kiinni. Mulla kävi jo mielessä alkuviikon sateiden aikaan mutta onneksi taas nyt tuntuu olevan ulkokeliä.

Juha Lehtinen
19.08.2016, 17.35
Btw joko joku joka ei aja kesäisin trailerilla on pultannut pyörän kiinni. Mulla kävi jo mielessä alkuviikon sateiden aikaan mutta onneksi taas nyt tuntuu olevan ulkokeliä.

Muutama satunnainen sisätreeni on tullut tehtyä mutta vielä ajetaan ulkona.

Sent from my iPhone using Tapatalk

duris
19.08.2016, 17.39
Traineri on viettänyt koko kesän valmiina olohuoneessa niin nopeasti siihen saannut pyörän kiinni ja tällä viikolla pari treeniä. Ekalla kerralla koitin pärjätä ilman tuuletinta kun ei jaksanut varastosta hakea eikä päässyt treenia loppuun kun niin pahasti ylikuumeni kuski. Seuraava treeniu tuulettimen kanssa meni jo paremmin.

jone1
19.08.2016, 22.28
Mulla on toi turbo muini ja misuro b+ sensori siinä , toimii ok eliten softalla, android luurilla , bluetooth smarttia käyttäen.
Testasin tänään edge tonnin kanssa ja edgen haku ei löydä koko misuro+ anturia.
Eiks tossa anturissa ole ant tuettuna ja pitäis edgessä näkyä.
Vai eikö kuulu toimiakkaan.
Stagesi toimii edgessä ok ja se mielestäni käyttää anttia , samoin garminin oma sykevyö.
Itselleni vastaten että vika oli siinä että kun edge oli tangossa kiinni niin se ei misuroa löytänyt.
Kun otin edgen irti ja laitoin polkiessa lähemmäs misuroa niin johan löyty.
Matkaa, nopeutta ja watteja edge näytti. Kun anturi oli löytyny niin toimi tangossa kiinni myös.

nopsako
22.08.2016, 13.32
Käykö mikä vaan garminin ant+ vyö bkooliin? Vai onko ant+ tekniikoissakin eroja tai onko tiedossa joku mikä ei varmasti käy?

Juha Lehtinen
22.08.2016, 15.16
Käykö mikä vaan garminin ant+ vyö bkooliin? Vai onko ant+ tekniikoissakin eroja tai onko tiedossa joku mikä ei varmasti käy?
Äkkiseltään netistä katsottuna pitäisi käydä.

Laissy
25.08.2016, 21.25
Neolle ja Kickr:lle tulossa haastaja Eliteltä; http://www.cyclingweekly.co.uk/news/product-news/elite-drivo-turbo-trainer-275534

PMoi
25.08.2016, 21.57
Neolle ja Kickr:lle tulossa haastaja Eliteltä; http://www.cyclingweekly.co.uk/news/product-news/elite-drivo-turbo-trainer-275534

Tämä Cycleops Hammer (https://www.cycleops.com/product/hammer) menee myös samaan kategoriaaan.

Juha Lehtinen
25.08.2016, 21.57
Cycleops Hammer vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Hieman on uutuuksilla eroavaisuuksia eri softien yhteensopivuuksien suhteen. Luulisi jo että jokaisen valmistajien uutuuksista löytyisi jo täydelliset yhteensopivuudet tänä päivänä.

OJ
25.08.2016, 22.58
CycleOpsin trainerin luulisi antavan vahan parempaa tehodataa...toivottavasti.

PMoi
26.08.2016, 09.22
CycleOpsin trainerin luulisi antavan vahan parempaa tehodataa...toivottavasti.

Speksissä lukee:
PowerTuned using PowerTap technology for accurate power readings.

ja kotisivulla asia sitten avataan termi:
PowerTuned (https://www.cycleops.com/support/cyclossary-glossary)

Most often seen in our trainer product descriptions. If a trainer has been PowerTuned, that means its resistance curve was created using PowerTap's (http://www.powertap.com) technology to produce the widest range of resistance at real world speeds. Each resistance unit is also tested using a PowerTap to ensure a consistent resistance curve from one to the next.

Eli tehoa mitata suoraan vaan siitä tehdään valistunut arvaus nopeustiedon perusteella...

kervelo
26.08.2016, 11.11
Powertapilta myös toinen uusi traineri:
http://www.dcrainmaker.com/2016/08/cycleops-magnus-trainer.html

PatilZ
26.08.2016, 16.00
Kinetic.fit appi on sitten nähnyt päivänvalon ja sisältää pari versiota: core ja smart. Smartista löytyy tiettävästi myös 60 taalaa / vuosi -hinnoittelu ja koko Sufferfest -videokirjasto on lisähinnasta (10 taalaa / kuukausi) käytössä integroituna harjoituksiin. Noin muuten harjoituksia luvataan olevan yli 200 ja harjoitusohjelmia 28. Nähdäkseni on epävarmaa, kannattaako tämän takia KK:n trainerien omistajien siirtyä pois esim. Trainerroadista. Nopealla vilkaisulla esim. harjoitusohjelmien soveltaminen pohjolaan on ongelmallista, koska niissä oletetaan viikonlopun pitkä pk ajettavaksi ulkona.

Huh. Mä en ainakaan ole Stanin kaltainen karpaasi, joka vetää kaksisatasia pakkasen paukkuessa tai räntäsateessa.

Monroe
29.08.2016, 15.04
Mikäs se nyt sitten on se "maailman paras" harjoitusvastus tällä hetkellä, jos vaatimuksena:

- semmoinen missä ei käytetä takarengasta
- videomahdollisuudet plussaa mutta ei välttämättömyys
- mahdollisuus säätää vastusta (eli ei esim perusmallin turbo muin)
- mielellään jonkin aikaa myynnissä ollut (en halua toimia tuotetestaajana)
- tukeva että saa runtata kunnolla

Tacx Neo Smart? Tällä hetkellä käytössä Eliten turbo muin.

VesaP
29.08.2016, 15.13
^No itse ainakin vaihdoin Muinista Neoon enkä oo katunut. Toki itsellä aivan ensimmäisen sukupolven versioinen laite aiheuttanut vähän *itutusta välillä mutta tuo takuuseen saamani uusi entistä ehompi on jo parempi. Kuten joskus sanonut, ensimmäinen traineri minkä jälkeen ei ole enää Wattbikeä ollut ikävä!

Vielä kun se Tacxin oma treenisofta TTS4 Advanced ei tilttailisi joka toisella treenillä tms... :/ Mutta sehän ei ole traineri huonoutta, vaan tietokonesoftan. :)

Edit: Eikös täällä jossain ollut juttua joskus jostain "oikeista" trainereista mitkä maksaa monta tonnia... Onko ne sitten THE trainereita ja kaikki nämä Eliten ja Taksin tekeleet vain onnettomia rimpulaleluja? Ehkä joidenkin mielestä niin, mutta itse en kyllä Neosta pois vaihtaisi enää! Kunnes tulee joskus joku vielä parempi. :D Ja ennen Neoa tuo TM oli THE paras traineri mun mielestä. :)

Edit2: Neo on jopa niin hyvä että sillä ajaisi ennemmin mielellään sisällä kuin lähtee ulos, edes hyvälläkin kelillä... Kesäloman aikana käyty keskustelu vaimon kanssa:

Minä: pitäs vissiin reenata.
Vaimo: hyvä!
Minä: Alampa virittelee traineria ajokuntoon (disclaimer: 30minuutin jumppa treenihuoneen kanssa aina ennen ajoa että saa kamat ajokuntoon)
Vaimo: Täh, ulkona 25 lämmintä ja aurinko paistaa?
Minä: Niin?
Vaimo: No nyt meet kyllä ulos hitto kun noin hyvä keli! Kerkeet talvella ajaa ihan riittävästi sisällä!
Minä: Mutku en mää haluu...
Vaimo: Idioottia ajaa sisällä tämmösellä kelillä!
Minä: No ku...

Taisin painua sit sohvalle juomaan vinkkua tämän keskustelun jälkeen... :D

carp
29.08.2016, 17.05
Eurobike messut aukeavat tämän viikon torstaina ja siellä julkistetaan ainakin tuo Tacxin uusi malli (Flux). DC Rainmaker vihjasi myös, että virallista julkistusta odottaisi useampi traineripostaus. Joten jotain uutta on luvassa ja toivottavasti näillä julkistuksilla olisi vaikutusta myös vanhojen mallien hintoihin.

Jami2003
29.08.2016, 18.43
Vaimo: Idioottia ajaa sisällä tämmösellä kelillä!

Sori mutta vaimosi oli oikeassa vaikka kuinka hyvä traineri olisi :D

sil
29.08.2016, 23.13
Syksyn aikana olisi tarkotus hommata traineri. Tuo Eliten turbo muin smart b+ vaikuttaa ehkä tämän ketjun ym. arvostelujen mukaan fiksuimmalta. Hinta ei olisi kovin paha (n. 500e). Tuon paketin lisäksi ei kai tarvisi muuta kuin kasetin ja tietokoneeseen ant-palikan, niin pääsisi swiftiä ym. kokeilemaan?

Kuinkanhan tarkka tuo turbo muinin tehokäyrään perustuva teho on? Joku ehkä testannut pyörällä, jossa on tehomittari?

Pitäisikö panostaa suoraan traineriin, jossa tietokoneohjelmat voivat säätää vastusta?

Vaikuttaa siltä, että erilaiset trainerit ovat nykyään paljon suosituimpia kuin kunto-/spinning-pyörät. Onko trainerin käyttö turvallista, niin ettei tarvi pelätä haarukanpäiden kulumista tai muuta vahinkoa pyörän rungolle? Traineria olisi tarkoitus käyttää hiilikuitu Canyon enduracen kanssa.

Tacxin rullat ostin kokeeksi, kun ne sai reilulla satasella. Rullista ei kyllä isompaan harjoitteluun ole. Niillä ajaminen vaatii liikaa keskittymistä, vastusta ei saa suureksi ja melukin on aika kova.

Teltta
29.08.2016, 23.22
Tämän viikon lopussa on suurimmat (?) pyöräilytekniikan messut Eurobike Saksassa. Merkittävimmät valmistajat tekevät todennäköisesti ensi talvea silmälläpitäen viimeiset tuotejulkistukset siellä. Joten jos malttaa odottaa lokakuulle niin uusia trainereita saanee silloin.

mkp
30.08.2016, 01.31
Mulle on tota trainerikäyttöä helpottanut ehdottamasti se, että ostin torilta viime syksynä halvalla ihan erikseen traineripyörän, johon sai säädettyä itelleen sopivan ajoasennon. Ihan hyvä fillari se muutenkin on ja kyllä sillä kelpais varmasti maantielläkin viuhtoa menemään, mutta mie en jaksa sitä säätöä, että pitäis alkaa vaihtamaan esim. huonon kelin sattuessa traineriin "ulkopyörää". Trainerissa on nyt aina valmiina filo sopivissa säädöissä ja muut pyörät odottavat valmiina ulkoilua. Veikkaan, että etenkin nyt syksyn tullessa tulee useampia kertoja mietittyä sitä, että ajaako ulkona vai sisällä. Touko-,kesä- ja heinäkuussa tuli myös ajettua ainakin yksi lenkki sisällä kussakin, sillä ei aina noi säät suosineet tänä kesänä. Mutta kukin tyylillään.

Monroe
30.08.2016, 14.17
^No itse ainakin vaihdoin Muinista Neoon enkä oo katunut. Toki itsellä aivan ensimmäisen sukupolven versioinen laite aiheuttanut vähän *itutusta välillä mutta tuo takuuseen saamani uusi entistä ehompi on jo parempi. Kuten joskus sanonut, ensimmäinen traineri minkä jälkeen ei ole enää Wattbikeä ollut ikävä!

Mulla oli harkinnassa tuo wattbike, mutta pyyntihinnan joustamattomuus, kampien lyhyys ja iso Q-faktori saivat pään kääntymään muualle. Onko tietoa mistä tuon uudemman ja vanhemman Neon erottaa?

Tämän viikon lopussa on suurimmat (?) pyöräilytekniikan messut Eurobike Saksassa. Merkittävimmät valmistajat tekevät todennäköisesti ensi talvea silmälläpitäen viimeiset tuotejulkistukset siellä. Joten jos malttaa odottaa lokakuulle niin uusia trainereita saanee silloin.

No tuon verran kannattanee kyllä odottaa. Uusien suhteen vähän arveluttaa se, että vähän keskeneräisenä tuntuvat monet uudet mallit tulevan markkinoille. Voi kyllä olla mihinkään perustumatonta mielikuvaakin. Mutta onhan tuossa sekin, että uudet mallit voivat laskea vanhojen hintoja.

VesaP
30.08.2016, 14.22
Mulla oli harkinnassa tuo wattbike, mutta pyyntihinnan joustamattomuus, kampien lyhyys ja iso Q-faktori saivat pään kääntymään muualle. Onko tietoa mistä tuon uudemman ja vanhemman Neon erottaa?

Muistaakseni tuohon WB:hen sai jo aikoinaan (tai siis olis saanut) erimittaisia ja eri q-factorilla olevia tarvikekampia jostain netin syövereistä. Muistaakseni q-factorin olis saanut samaksi ihan kuin jollain D-A tai SR osasarjaisella maantiekampisarjallakin normikilpureissa.

Itsellä WB:n pisti vaihtoon sen melu. Aivan liikaa melusi jos täytyy ajaa samoissa tiloissa missä muita ihmisiä elelee normielämäänsä samalla kun itte treenaisi.

En valitettavasti osaa sanoa mistä tuon 2015 vs 2016 mallisen Neon eroittaa ulkonäöltään, vai erottaako mistään. Mutta heti kun lähti ajamaan niin huomasi että jotain kehitystä on tapahtunut mekaniikassa kyllä, tai sit softissa. Tiedä häntä.

Eilen tuli Tacxin mainoskirje missä oli tästä uutukaisesta selostusta:

https://www.youtube.com/watch?v=l5--jinFLRQ

Monroe
30.08.2016, 14.32
Muistaakseni tuohon WB:hen sai jo aikoinaan (tai siis olis saanut) erimittaisia ja eri q-factorilla olevia tarvikekampia jostain netin syövereistä. Muistaakseni q-factorin olis saanut samaksi ihan kuin jollain D-A tai SR osasarjaisella maantiekampisarjallakin normikilpureissa.

Eilen tuli Tacxin mainoskirje missä oli tästä uutukaisesta selostusta:

https://www.youtube.com/watch?v=l5--jinFLRQ

Kysyin kampia mutta ainakaan valmistajalta ei saa mitään muita kuin niitä mitkä on vakiona. Ja nehän on 170mm ja tosiaan kaukana toisistaan.

Mitä nyt nopeasti katsoin, niin tuo uusi Tacx taitaa sijoittua mallistossa Neon alapuolelle?

VesaP
30.08.2016, 14.35
Kysyin kampia mutta ainakaan valmistajalta ei saa mitään muita kuin niitä mitkä on vakiona. Ja nehän on 170mm ja tosiaan kaukana toisistaan.

Pikaisella googletuksella tässä yhdet:

http://www.kirraweecycles.com.au/viewitem.php?productid=523

Tai en tarkemmin etsinyt mutta "wattbike cranks" tai "wattbike replacement cranks" kun laittaa hakuun niin eiköhän löydy?

r.a.i
30.08.2016, 15.28
Neon 2015 ja 2016 malli eivät eroa mitenkään, softa puolestaan on kehittynyt paljon ja varmasti paranee myös jatkossa. 2017 mallissa on hieman kapeampi runko, joten se sopii paremmin joissain tt- pyörissä käytettäviin kapeisiin haarukoihin. Sisukset ovat tietääkseni samanlaiset. Vaikka olisivat saman hintaiset tai saisin ilmaiseksi ottaisin mieluummin Neon kuin Wattibiken.

VesaP
30.08.2016, 15.32
Neon 2015 ja 2016 malli eivät eroa mitenkään, softa puolestaan on kehittynyt paljon ja varmasti paranee myös jatkossa.

Softako sen tekee että vanha malli täristi selvästi jalkapohjiin ajaessa ja resonoi myös lattiaan siten että resonointi oli selvää viereisissä huoneissa. Ja tämä uusi kun ei sitä enää tee? Epäilen vahvasti että jotain on mekaniikassakin tapahtunut, mutta toki softa toiminee pääsosissa tämmöisessä elektronisessa härpäkkeessä.

leecher
30.08.2016, 15.47
Tacxs Flux vaikuttaa mielenkiintoiselta

OJ
30.08.2016, 17.12
Jos softa ohjaa moottoria, niin toki bugit voivat tuntua "tärinänä" polkimissa.

Kickr ei ilmeisesti ole kovin suosittu, mutta mä olen tykännyt tosta laitteesta. Ei ole ollut softa tai mekaanisiakaan ongelmia. Teholukemat eivät toki täsmää tehdaskalobroidun SRM:n kanssa.

VesaP
31.08.2016, 13.31
Jos softa ohjaa moottoria, niin toki bugit voivat tuntua "tärinänä" polkimissa.

Tuolla systeemillähän Neoon tekivät nyt sen tärinäsimulaation myös. Eli laite tärisee sen mukaan ajaako asfalttia, mukulakiveä vai jotain muuta. Oma eka laite tärisi vain ennenkuin softan tekijät olivat (ainakaan virallisesti) edes koodiriviäkään tuon eteen kirjoittaneet. Laitteeni siis oli aikaansa edellä! :)

carp
31.08.2016, 14.06
DC Sateentekijän Tacx Flux artikkeli: http://www.dcrainmaker.com/2016/08/tacx-flux-smart-trainer.html

Wahoo Kickr:n uusi paranneltu versio (tuntuma, tehonmittaus, äänitaso): http://eu.wahoofitness.com/devices/kickr

r.a.i
31.08.2016, 20.12
http://magnum.tacx.com/

Sori Vesa, nyt se Neo on niin last season...;)

Markku Silvenius
31.08.2016, 20.34
CycleOpsin suoraveto Silenceria testailin tänään Lahden Polkupyörähuollolla..alkoi kyllä vähän kuumottaa.

OJ
31.08.2016, 21.52
CycleOpsin suoraveto Silenceria testailin tänään Lahden Polkupyörähuollolla..alkoi kyllä vähän kuumottaa.
Tohon kuumotukseen on vain yksi lääke...

Mutta toi Tacxin uutukainen on mielenkiintoinen, lähinnä hintansa vuoksi, mutta jos se toimii luotettavasti, niin siinä olisi hyvä laitos traineriksi. Jos laatu seuraa hintaa ja Tacxin ehkä hivenen ongelmallista historiaa, niin sitten potentiaalia ei ehkä ole ihan niin paljon kuin voisi odottaa.

Markku Silvenius
31.08.2016, 22.40
Tohon kuumotukseen on vain yksi lääke...

Ostin pikalääkkeeksi S-Worksin maantiepopot..auttoi ihan hyvin muutaman tunnin mut kunhan kylmenee kunnolla :D

leecher
31.08.2016, 22.44
On nuo trainerit nykyään vaan julman hintaisia! Vanha satasen Tacx pelaa edelleen ihan hyvin, vaikka kyllähän tuollainen uusi älylaite kiinnostaa, johon ei tarvitse laittaa kiekkoa

noniinno
31.08.2016, 22.51
Silenceria myös testattu. Muita suoravetoisia en Turbo Muinin lisäksi ole testannutkaan, ja tällä perusteella Muini jäisi kyllä kauppaan. Toki hintakin on vähän eri...

Mutta asiaan, nyt on testattu https://play.google.com/store/apps/details?id=net.pierrox.indoorcyclingworkout

Kalustona Tacx Vortex. Todella helppo tehdä treenit, toimii kuin ajatus ilman viiveitä. Tacxin softaa käytin ainoastaan kalibrointiin. Muutenkin Vortex on Bkool Basicin (se vanhempi valkoinen) jälkeen todella positiivinen yllätys. Ei lipsumista ja melko hiljainenkin on. Tuon ICW:n kanssa toimii hyvin yhteen, eikä hinta mikään ihan kammottava ole. Seuraavaksi lähden testaamaan Vortexia Zwiftin kanssa, vaikka en laitetta viihdekäyttöön hankkinutkaan. Tähän mennessä on reilun kolmensadan sijoitukselle saanut hyvän vastineen. Suoravetoinen ehkä siinä tapauksessa, että olohuoneessa olisi tarvetta treenailla. Yllättävän hiljainen tuo Vortexikin on.

OJ
01.09.2016, 00.27
Ostin pikalääkkeeksi S-Worksin maantiepopot..auttoi ihan hyvin muutaman tunnin mut kunhan kylmenee kunnolla :D
Niin, jotkut tykkäävät pitkittää väistämätöntä. Itse voisin myös valkata ton CycleOpsin jos olisin uutta laitetta hakemassa vaikka edelleenkin sylettää Powertapin takuukusetusrahastus.

Ja juu, julman hintaisiahan nämä ja sillä vanhalla trainerilla pärjää siihen asti kunnes kokeilee jotain näistä uusista. Mä olin joskus melkolailla myyty kun kokeilin Kurt Kineticin Road Machinea jonkun Tacxin jälkeen. Seuraava mullistus olikin Kickr reilu vuosi sitten. On nää vaan niin hyviä ja harmi ettei näitä ollut joskus muinoin kun teeskentelin pyöräileväni.

Teltta
01.09.2016, 00.43
Täytyy kyllä kompata. Joulukuussa täyttää Kickr 3 vuotta ja on palvellut hyvin. Kalliita ne on, mutta toisaalta niin on fillaritkin ja Suomen talven ollessa mitä on niin käyttöä tulee. Verrattuna vaikkapa kuntosalijäsenyyteen tuo on maksanut itsensä monta kertaa takaisin ja käyttöä tulee varmasti enemmän.

Varsinkin pitkiin tasatehoisiin intervalleihin (10-30 minsaa sweetspot/kynnys) tuo on ihan ehdoton, kun ei täällä Uudenmaan aaltoilevassa maastossa saa oikein tauotta tehtyä niitä.

VesaP
01.09.2016, 12.05
http://magnum.tacx.com/

Sori Vesa, nyt se Neo on niin last season...;)

No prkle. :mad:

Mutta, aikamoinen laitos tuo! Ja mitä ihmettä, DC Rainmaker EI vielä ole testannut tuota ja tehnyt in-depth reviewta. :seko:

No, onneksi tuommoselle ei yksinkertaisesti ole tilaa nykyisessä kämpässä ja tuota ei saa Suomesta edes näköjään. Tai no, tekosyitä, mikäs se olis kämpänvaihdolle parempi syy kuin saada traineri sopimaan taloon ja jos rahat kourassa Tacxin tehtaan portille marssisi niin tuskin ne kyselisi mistä maasta olet vaan kantaisivat laitteen autoon. Kait tuon nyt asentaisi vaikkei olisikaan "qualified engineer" tms. :D

kervelo
01.09.2016, 14.10
Hiukan ihmetyttää tuon Tacxin Magnumin maksiminopeus 30km/h. :seko:

Avokid
01.09.2016, 14.33
Kai se riittää, jos voit painaa sitä kolmeakymppiä 15% ylämäkeen?

r.a.i
01.09.2016, 18.12
Kyllähän tolla Magnumilla olis varmaan kiva vedellä virtuaalisia vuorietappeja, pikaisesti laskettuna 15% ja 30kmh vaatisi reilu 1200 w, eiköhän tuo riitä vähän kovemmallekin foorumiproolle... Hinta tosin aika suolainen - 7000€

fiber
01.09.2016, 18.30
Tyhmä kysymys, sorry, mutta:
Kun massa ei liiku vertikaalisti lainkaan, ei kai tuo hihnan kulma paljoakaan ylämäkeä vastaa?

r.a.i
01.09.2016, 19.33
https://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_laws_of_motion

ja tuossa selityksen ja kuvien kanssa:

https://www.quora.com/Why-physically-does-an-inclined-treadmill-take-more-energy-to-use

fiber
01.09.2016, 21.58
Ekasta linkistä en ymmärtänyt ja tokasta sen verran, että tilanne ei ole analoginen. Kävelijä/juoksija kylläkin vaihtaa painopistettään koko ajan.

r.a.i
01.09.2016, 22.31
https://www.youtube.com/watch?v=5DRQwKREgvI

Tuossa on video, joka selventää käytännössä tuota juoksumatolla ajamista ja kuinka kuskin paino vaikuttaa tehon tarpeeseen...

fiber
01.09.2016, 22.52
Jep, tuohan on selvä homma, mutta vähän toinen juttu. Still puzzled, mutta ei haittaa, en tosiaankaan ymmärrä kaikkea maailmassa :)

Sateenkaari-Reijo
05.09.2016, 12.40
Mulla olisi edessä trainerin hankinta ja kovan selvittelytyön jälkeen finaalissa ois kaksi juuri julkistettua traineria: Elite Kura ja Tacx Flux. Tarvitsisin hieman apua, sillä kokemusta trainerilla treenaamisesta ei ole.

Elite Kura:
-suoraveto
-antaa tarkat wattilukemat, sillä lukemaa ei lasketa vaan trainerissa on "oikea" mittari jonka pitäisi olla 1% sisällä.
-nestevastus, pelkkä ANT+ eli vastusta säädetään vaihteilla.
-Elite merkkinä tuntuu luotettavammalta

Tacx Flux
-suoraveto
-watit lasketaan, 5% tarkkuus
-elektroninen vastus, ANT+ FE-C eli appikontrolli onnistuu
-Tacx merkkinä vähän hasardin oloinen

Tarkoitus on tehdä talvella ja iltaisin ajan salliessa intervalleja ja vetoja. Mieluiten ajan ulkona enkä halua "sisäistää" pyöräilyä. Ajanpuutteen vuoksi johonkin väliin nämä harjoitteet on kuitenkin saatava tehtyä.

En usko, että jaksan alkaa ajella mitään virtuaalikisoja, mutta intervallien ja vetojen suhteen kiinnostaa näiden kahden laitteen ero käytössä. En ole mikään numerofriikki, mutta tämä on ainoa laite, jossa minulla olisi watit näkyvillä joten niiden soisi näyttävän oikeaa lukemaa. Siksi järkeilin, että minulla olisi parempi olla laite, joka näyttää watit oikein ja toimii aina kuin että watit ovat vähän sinnepäin ja takuukeissi on auki joka toinen kuukausi. Tietysti isoin ero on se, etten voisi Elitellä tehdä ennalta määriteltyjä wattialueita sisältäviä intervalleja, jotka apin kautta vain iskettäisiin mun ajettaviksi. Elitellä pitäisi itse pitää ne watit määritellyissä rajoissa, mikä ei välttämättä ole mulle mikään haittapuoli.

Mitä sanotte?

E. Tarkennan vielä hieman: Mulla on jämärunko ja osia sen verran, että voin kasata tätä traineria varten oman pyörän. Se olisi aina kiinni laitteessa, jotta käyttö olisi mahdollisimman vaivatonta. Myös padi löytyy vain tätä käyttöä varten (2gen ipad). Tämän vuoksi takarengastrainerit tai wattikampi yms. säädöt saa jäädä tällä kertaa. Lähinnä mietin, että pitäiskö mun säästää vielä hieman kalliimpaan Elite Drivoon tai vaikka Kickr:ään, jotta ei sitten myöhemmin harmita kun ei ole älytraineria. Raha on opiskelija/osa-aikatyöllistetyllä kortilla, joten liikaa en halua maksaa ominaisuuksista mitä en käytä, mutta liian vähää en halua maksaa laitteesta joka aiheuttaa harmia.

EsaJ
05.09.2016, 14.14
Mulla olisi edessä trainerin hankinta ja kovan selvittelytyön jälkeen finaalissa ois kaksi juuri julkistettua traineria: Elite Kura ja Tacx Flux. Tarvitsisin hieman apua, sillä kokemusta trainerilla treenaamisesta ei ole.

Elite Kura:
-suoraveto
-antaa tarkat wattilukemat, sillä lukemaa ei lasketa vaan trainerissa on "oikea" mittari jonka pitäisi olla 1% sisällä.
-nestevastus, pelkkä ANT+ eli vastusta säädetään vaihteilla.
-Elite merkkinä tuntuu luotettavammalta

Tacx Flux
-suoraveto
-watit lasketaan, 5% tarkkuus
-elektroninen vastus, ANT+ FE-C eli appikontrolli onnistuu
-Tacx merkkinä vähän hasardin oloinen

Tarkoitus on tehdä talvella ja iltaisin ajan salliessa intervalleja ja vetoja. Mieluiten ajan ulkona enkä halua "sisäistää" pyöräilyä. Ajanpuutteen vuoksi johonkin väliin nämä harjoitteet on kuitenkin saatava tehtyä.

En usko, että jaksan alkaa ajella mitään virtuaalikisoja, mutta intervallien ja vetojen suhteen kiinnostaa näiden kahden laitteen ero käytössä. En ole mikään numerofriikki, mutta tämä on ainoa laite, jossa minulla olisi watit näkyvillä joten niiden soisi näyttävän oikeaa lukemaa. Siksi järkeilin, että minulla olisi parempi olla laite, joka näyttää watit oikein ja toimii aina kuin että watit ovat vähän sinnepäin ja takuukeissi on auki joka toinen kuukausi. Tietysti isoin ero on se, etten voisi Elitellä tehdä ennalta määriteltyjä wattialueita sisältäviä intervalleja, jotka apin kautta vain iskettäisiin mun ajettaviksi. Elitellä pitäisi itse pitää ne watit määritellyissä rajoissa, mikä ei välttämättä ole mulle mikään haittapuoli.

Mitä sanotte?

E. Tarkennan vielä hieman: Mulla on jämärunko ja osia sen verran, että voin kasata tätä traineria varten oman pyörän. Se olisi aina kiinni laitteessa, jotta käyttö olisi mahdollisimman vaivatonta. Myös padi löytyy vain tätä käyttöä varten (2gen ipad). Tämän vuoksi takarengastrainerit tai wattikampi yms. säädöt saa jäädä tällä kertaa. Lähinnä mietin, että pitäiskö mun säästää vielä hieman kalliimpaan Elite Drivoon tai vaikka Kickr:ään, jotta ei sitten myöhemmin harmita kun ei ole älytraineria. Raha on opiskelija/osa-aikatyöllistetyllä kortilla, joten liikaa en halua maksaa ominaisuuksista mitä en käytä, mutta liian vähää en halua maksaa laitteesta joka aiheuttaa harmia.

Kannattaa lukea nämä. Kattavampaa selontekoa voi olla hankala löytää täältä voorumista

http://www.dcrainmaker.com/2016/08/tacx-flux-smart-trainer.html

http://www.dcrainmaker.com/2016/05/hands-on-with-elites-new-drivo-kura-and-rampa-trainers.html

kervelo
05.09.2016, 15.28
Jotenkin nuo mallien nimeämiset vaikuttavat siltä, ettei Elite ole tehnyt trainereitaan (Kura, Rampa) pääasiallisesti Suomen markkinoille.:D

PatilZ
05.09.2016, 15.35
Onko kukaan testannut Kinetic fit appia? Kokemuksia? Tää arpoo vielä, ajetaanko sisäkausi Trainerroadilla vai Kineticin omalla appilla, jossa smart-paketin saisi EUROBIKE16 -koodilla 50$ vuodeksi (9.9 asti voimassa). Mutta onko noista ohjelmista ja harjoitukista mihinkään.

Sateenkaari-Reijo
05.09.2016, 18.10
Kannattaa lukea nämä. Kattavampaa selontekoa voi olla hankala löytää täältä voorumista

http://www.dcrainmaker.com/2016/08/tacx-flux-smart-trainer.html

http://www.dcrainmaker.com/2016/05/hands-on-with-elites-new-drivo-kura-and-rampa-trainers.html

Dcr on toki tuttu ja nämä on luettu. Ehkä viestini pääasia jäi pimentoon: haluanko minä ostaa älykkään vai tyhmän trainerin? Onko app-ohjattavuus ihan pakollinen juttu vai selviääkö aivan hyvin ilmankin? Miten treenaamisen mielekkyys esim. Trainerroadilla muuttuu, kun sovellus ohjaa vastusta versus vastusta joutuu itse muuttamaan vaihteilla? Varmasti monella täällä on kokemusta sekä perustrainereista että älylaitteista.

Wilgios
05.09.2016, 19.57
Onko kukaan testannut Kinetic fit appia? Kokemuksia? Tää arpoo vielä, ajetaanko sisäkausi Trainerroadilla vai Kineticin omalla appilla, jossa smart-paketin saisi EUROBIKE16 -koodilla 50$ vuodeksi (9.9 asti voimassa). Mutta onko noista ohjelmista ja harjoitukista mihinkään.
Laitoin eilen illalla tilaukseen inride palikan ja tätä samaa mietin myös. Kokemuksia ei siis itselläkään ole kuin Trainerroadista.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

CamoN
05.09.2016, 20.54
Miten treenaamisen mielekkyys esim. Trainerroadilla muuttuu, kun sovellus ohjaa vastusta versus vastusta joutuu itse muuttamaan vaihteilla? Varmasti monella täällä on kokemusta sekä perustrainereista että älylaitteista.

Olen runtannut kaksi talvikautta Trainerroadilla tyhmän vastuksen kanssa, ja minun näkökulmastani tyhmän vastuksen kanssa saa hieman monipuolisempaa treeniä. Koska pyörän välitykset ei aina käy yksiin tehotavoitteen kanssa optimikadenssilla, tulee ajettua vaihtelevammalla kadenssilla. Toki fiksun vastuksen kanssa kadenssia voi myös muutella mielensä mukaan ja vastus seuraa perässä.

Sitä olen myös pitänyt etuna, että huonona päivänä voi laskea tehoa liukuvasti jos se tehotavoite ei vaan pyöri. En tiedä miten ERG-tilassa olevat vastukset tekevät jos kesken intervallin yrittää keventää vaikka 15W ihan vaan polkemista keventämällä / kadenssia hidastamalla. Käsittääkseni ERG-tilassa vastus yrittää säilyttää sen kuorman, kunnes kadenssi tippuu jonnekin 30:n korville.

Fiksun vastuksen kanssa jää tietysti se vaihteiden räplääminen pois, voi olla että se auttaa keskittymään paremmin itse asiaan. Ainakin itselle on tullut tavaksi puuhata intervallien alussa ja lopussa muutakin sen varsinaisen harjoittelun lisäksi. Yleensä etuvaihtajalla lisätään kuorma sieltä lepointervallilta ylös työintervallille ja vielä naksutellaan ajotietokoneeseen kierrosmerkki, jotta Garminin datassa on suoraan harjoituksen intervallijako.

Sateenkaari-Reijo
05.09.2016, 21.38
Kiitos CamoN, tällainen tieto on sitä mitä olin vailla. Koen ajatuksena jotenkin rajoittavana sen, etten itse nostaisi tehoa sinne haluttuun lukemaan vaan kone tekisi sen aina. Vaihteiden vaihtelu ei haittaa, sehän kuuluu pyöräilyyn ellei aja fiksillä tai sinkulalla. Elite Kuran lopullista hintaa odotellessa.

frp
05.09.2016, 21.54
Annan äänen fiksulle. Se vaan on kätevää kun harjoituksen mukaiset vastukset tulee vaikka väkisin eikä pysty laistamaan. Kadenssin vaihteluthan tulee harjoituksen ohjeistuksessa kuitenkin (ainakin TrainerRoad). Nyt kesällä kun en ole raaskinut TrainerRoadia vielä maksaa ja olen ajanut muutaman harjoituksen Edge520 tyhmällä ohjauksella niin kyllä se on ärsyttävän paljon huomioo vaativaa, mutta osin ehkä tuon Edge520 tehosäädön huonouden vuoksi. Eikä kai pelkillä pyörän vaihteilla koko tehoaluetta kateta eli joutuu arpomaan aina trainerin tehosäädön ja vaihteen yhdistelmiä oikeiksi? TrainerRoad intervallitharjoituksetkin ovat välillä niin nopeasti vaihtelevia, ettei niitä kyllä käsisäädöllä ehdi seurata?

Lisäksi älykkäällä trainerilla voi aina valita sen hiljaisimman välityksen pyörän vaihteista ja ajaa sillä koko ajan. Tai yrittää kuluttaa tasaisesti koko takapakkaa jos haluaa.

Fiksulla trainerilla voi toki ajaa niinkin että säädät itse vastusta watin tarkkuudella.

Teltta
05.09.2016, 21.59
Itse tampannut pari talvea trainerroadilla ja kickrillä. Erg-moodi tosiaan säätää vastusta tehon perusteella, jolloin kadenssin nostaminen lisää aina tehoa hetkellisesti ennenkuin vastus sopeutuu ja vastaavasti kadenssin laskeminen vähentää tehoa. Yleensä tuo ei ole ongelma, mutta kovassa intervallissa jos alkaa hiipumaan niin kadenssi voi alkaa taantumaan alas, eikä sitä saa enää ylös ilman nopeaa runttausta.

En kuitenkaan haluaisi olla ilman erg-moodia. Jos treenaa monta kertaa viikossa niin on kiva pistää vehje autopilotille. Yritän aina välillä käyttää resistance-moodia että tuntuma tehon säilyttämiseen tahdolla eikä automaatilla säilyy.

ar
06.09.2016, 09.28
Mulla on Tacxin vanha Fortius eli moottorivastus ja pyöränä 20-vuotias teräsrunkoinen. Vaihtajan vivut alaputkessa ja niihin ei kosketa ikinä. Parasta ergossa on nimen omaa se, että kun treenin ohjelmoi etukäteen, ei voi löysätä kun alkaa ahdistaa (vanhassa tts:ssä pystyi kontrollerilla fuskaamaan, mutta ei tunnu toimivan enää :D). Varsinkin kovemmissa sisäpyöräilyvedoissa tulee helposti levottomia ajatuksia homman mielekkyyteen liittyen. Mä en pystyisi ajamaan sisällä mitään järkevää, jos pitäisi itse huolehtia tehon ylläpitämisestä.

Nykyään olen toisinaan vaihtelun vuoksi ajanut ns. peekoota HR-time -harjoituksena. Tehon ylös-alas pomppiminen tuo vähän rytmitystä. Ja melko susi on Tacxin softa, kun ei saa tunnissakaan haarukoitua tehoa sellaiseksi, että teho olisi edes suunnilleen tasainen. Toisaalta syke vaihtelee melko voimakkaasti silloinkin, kun ajaa tasatehoharjoituksia.

Fortiukseen ei saa trainerroadia, kun on USB-vehje, mutta ei haittaa. Omien ohjelmien tekemiseen ei juurikaan mielikuvitusta tarvita.

jone1
06.09.2016, 10.24
Millonkohan noita eliten uusia suoraveto masiinoita oikeesti saa?

EsaJ
06.09.2016, 10.50
Kickr ja Trainerroad käytössä ympäri vuoden. Kyllä se ERG moodi on minusta ehdoton. Ei pääse watteja karkuun, niinkuin oikeassa ympäristössä. Tulee käytettyä se tunti tehokkaimmin. Jos reeni on liian rankka, voi reenin vastusta laskea prosenttuaalisesti tai päinvaston, jos menee liian helposti, niin nostaa.
Suoraveto on ehdoton, ei sudi kovissa kiihdytyksissä ja vedoissa, missä lähdetään matalilla kadensseilla ja oikein halutaan "herätellä" lihassoluja hommiin. Hetkelliset watit on sen verta kovia, niin vain suoraveto mahdollistaa sutimattoman lähdön.

noniinno
06.09.2016, 11.06
No en ole kyllä saanut Vortexia sutimaan matalallakaan kadenssilla jos vaan käyttää tarpeeksi isoa pykälää. Totta kai suoravadossa on etunsa, mutta keskustelu tuntuu kulkevan nyt sitä rataa, että "perinteinen" malli on täysin käyttökelvoton. Näin asian laita ei todellakaan ole. Uskallan väittää, että kun verrataan hankinta- ja käyttökuluja harjoitusvaikutukseen, on perinteinen malli aika vahvoilla.

Asiahan muuttu täysin siinä vaiheessa, kun itse hankin suoravetolaitteen. Sitten ei sitä jatkuvaa kumin käryä ja lipsumista voi ehdottomasti mitenkään sietää, ja takakiekkoja renkaineenkin alkaa kulumaan ihan simona.

Sateenkaari-Reijo
06.09.2016, 11.32
Kiitos informatiivisista vastauksista!

Vielä näihin älykkäisiin sisälläpolkemisvehkeisiin liittyen: Voinko laittaa laitteen moodiin, jossa koneessa on päällä tietty perusvastus ja minä vaihtelen sitä vaihteilla tai kadenssilla mieleni mukaan? Vähän kuin normaalissa spinning-pyörässä tms. eli vastus ruuvista ja sitten polkee miten polkee. Vapaasti, eli kone ei reagoisi kadenssiin tehoa muuttamalla.

E. Ilmeisesti tuossa yllä Teltta puhuukin resistance-moodista, joka tarkoittanee tätä minun kuvailemaani asetusta?

VesaP
06.09.2016, 11.36
^Voit. Tuota kutsutaan SLOPE moodiksi. Säädät jonkun nousukulman mitä lähdet ajamaan, vaikka 1.5%. Traineri pitää sitten watit tuolla "perustasolla" ja säätelet itse sitten kadenssilla ja vaihteilla vastusta joko kovemmaksi tai pienemmäksi. Tätä varmaan ajoit takaa?

Itse ajan käytännössä kaikki ajoni tuolla SLOPE moodilla. Laitan halutun nousuprosentin ja annan palaa. Jos en siis noita videoita aja joissa tietokone säätää vastusta sen mukaan onko minkälainen mäki videolla menossa.

Teltta
06.09.2016, 11.53
Joo, Kickrissä on kaksi moodia ergin lisäksi: Resistance asteikolla 0-100 pitää vastuksen tasaisena. Standard (= slope monella muulla valmistajalla) on sama mutta vastus kasvaa eksponentiaalisesti mitä nopeammin pyörittää (ilmanvastuksen simuloimiseksi?). Molemmissa kadenssi ja vaihteiden käyttö vaikuttaa tehoon jolla polkee.

Täytyy kompata vielä tuota Erg-moodia intervalleissa. Trainerroadilla kun tehnyt over-undereita tai vo2max -portaita niin siinä on jossain kahdeksannen intervallin kohdalla niin hämärän rajamailla että watit menis taatusti ali jos ei kone pakota. Eilen vastaavasti tein vetoa 85% FTP:stä ja nousin seisomaan kerran minuutissa - silloin laitoin resistanssimoodiin ettei vastus säädy kun kadenssi laskee noustessa. Noi smart trainerit on siitä kivoja että voi käyttää molempia.

Sateenkaari-Reijo
06.09.2016, 12.03
Slope - just sitä mitä ajoin takaa. No, pitääpä katsella loppusyksyn tarjontaa näissä uusissa malleissa. Hinta-arvioista: Elite Kura tällä hetkellä n. 700€, Tacx Flux n. 800€ ja Drivo n. 1000-1100€.

Ja mulla kun oli jo Vortex ostoskorissa...

EsaJ
06.09.2016, 12.13
Eilen vastaavasti tein vetoa 85% FTP:stä ja nousin seisomaan kerran minuutissa - silloin laitoin resistanssimoodiin ettei vastus säädy kun kadenssi laskee noustessa. Noi smart trainerit on siitä kivoja että voi käyttää molempia.

Tarkennas vähän tuota, että selviää, kumpi meistä on ymmärtänyt asian väärin ;)

Jos ajaa ERG moodissa 270W, on se 270W ajoi sitä sitten 80 tai 110kadenssilla. Se vaan vaatii enemmän Nm eli vääntöä, jotta saadaan matalilla kadensseilla voima tuotettua. Eli watit on samat, tuntemus eri.

Teltta
06.09.2016, 12.32
Tarkennas vähän tuota, että selviää, kumpi meistä on ymmärtänyt asian väärin ;)

Jos ajaa ERG moodissa 270W, on se 270W ajoi sitä sitten 80 tai 110kadenssilla. Se vaan vaatii enemmän Nm eli vääntöä, jotta saadaan matalilla kadensseilla voima tuotettua. Eli watit on samat, tuntemus eri.
Jos oon ymmärtänyt asian oikein, niin Erg-moodi käytännössä toimii niin että traineri mittaa watteja kuten mikä tahansa tehomittari. Jos watit on alle tavoitteen, se lisää vastusta ja jos yli, niin vähentää. Koska teho ei ole ihmisen polkiessa erityisen tasaista, ne vissiin laskee joidenkin sekuntien keskiarvoa jottei vastus pomppisi turhaan.

Eli jos poljen kadenssilla 100 ja vaikka wateilla 200 istaalteen ja nousen seisomaan kadenssilla 70 ilman että vaihdan vaihteita, niin ketju yhtäkkiä pyörii vain 70% aiemmasta ja samoin teho tippuu. Menee muutama sekunti ennenkuin traineri säätää vastusta kovemmalle ja watit palaa ennalleen. Vastaavasti kun istuudun ja nostan kadenssia niin tehot on kovempia hetken.

Tuota vaikutusta voi vähentää hidastamalla kadenssia asteittain muutaman sekunnin aikana ennenkuin nousee satulasta, mutta jos tekee vaikka tuollaisia kerran minuutissa -seisomaharjoituksia niin ehkä pienempi vaiva mennä resistanssimoodissa ja yrittää pitää tehot tasaisena itse. Noissa seisomaharjoituksissa kun vielä oli tarkoituksena että tehot ei tipu satulasta noustessa kun harjoittelematta jää tavallaan yksi polkaisu välistä.

EsaJ
06.09.2016, 12.39
juu, molemmat ollaan oikeassa. Saman olen huomannut. Mutta ei se haittaa. Itse lasken ennen seisontaa kanssa sinne 50 hujakoille ja sitten siitä tekemään seisten. tosin vaikeeta nojata alle 350W vastukseen pitäen kandenssia alhaalla, että se ei ala kiihtyä, tai sitten pitää todella punnertaa pyöränpäällä yläkropan varassa.

Rawjunk
06.09.2016, 18.03
Kellään kokemuksia Misuro B+:sta Trainerroadin kanssa? Saako johdonmukaista tehodataa ulos? Käytössä läppäri ant+:lla ja Elite Turbo Muin.

ketti
09.09.2016, 10.27
Älytraineri kiinnostaa mutta:

kahden ajajan taloudessa tuntuu takapyörä irti vehkeet epäkäytännöllisiltä. Olenko väärässä:

- hiplaat ketjuja (toki puhtaita sellaisia) tai ainakin kurkottelet takavaihtajaan ja sähläät kun vaihdat fillaria laitteeseen?
- toisen ajajan fillari makaa ketjut matolla kun ei käytössä, tai vaihtoehtoisesti laita takapyörä paikalleen? Ei iso vaiva, mutta vaiva kuitenkin lisänä tässä rokassa.
- 10 ja 11 vehjetaloudessa ei toimi kuitenkaan?

Kaikkeen on OT ratkaisu: ostan laitteen omaan käyttöön. Akka ajakoon edelleen sillä nykyisellä perinteisellä vehkeellä, kun molemmat mahtuisivat rakennuskompleksini länsisiiven vain vieraiden käyttöön tarkoitetun pienemmän jumppahuoneen jäähdyttelytilan yhteydessä olevan biljardisivuhuoneen joonilaisten pylväiden taakse hyvin rinnakkain valkokankaan eteen? Eikun siis oikeasti: mahtuvat tunkkaiseen ullakkoajokoppiimme rinnakkain.

Kyllä kyllä, yritän vain hillitä ostohaluani ja istua rahapussini päällä.

XXL:n miinuspäiviä odotellessa, eikös syksyllä semmoinen pitäisi olla? 20 tai 25 prosenttia pois tämänhetkisestä hinnasta, niin Neo:n kiinnostavuus kasvaisi oleellisesti.

timpe
09.09.2016, 10.40
^meillä kaksi käyttäjää, mutta suhde käytössä noin 10:1, joten iso ongelma se ei ole, mutta kaikki nuo mainitsemasi asiat hankaloittaa käyttöä.
Eritoten tuo viimeinen on aika iso haitta, jos pakkaa pitää vaihtaa pyörän mukaan. Sanoisin, että se ei tule käytännössä toimimaan.

Teltta
09.09.2016, 10.47
Mä oon nyt kesällä polkenut aika pitkälti puolet sisällä ja puolet ulkona. Vähän aikaa tehnyt tuota ja kiekon vaihto menee jo siihen tyyliin että voisi hakea pro tourin mekaanikoksi huoltoautoon :) Vaihde aina vaan pienimmälle rattaalle ja se on tehty 15 sekunnissa. Menee ilman takavaihtajaan koskemista.

noniinno
09.09.2016, 11.00
Ajelen Vortexilla Schwalben Onella, siis samalla tubelessilla jolla ajan ulkona. Renkaan pyyhin joka tapauksessa aina lenkin jälkeen rätillä puhtaaksi, vähentää kummasti flättejä. Renkaat vaihdan sitten kun kuluvat, joten en jaksa vaivata päätäni trainerirenkaalla. Kiekkoaskartelu ei houkuta, joten perinteisissä trainereissakin on etunsa, ainakin kesken ajokauden tehtävissä treeneissä.

VesaP
09.09.2016, 11.32
Eritoten tuo viimeinen on aika iso haitta, jos pakkaa pitää vaihtaa pyörän mukaan. Sanoisin, että se ei tule käytännössä toimimaan.

Neolla voisi jopa toimia. Neossa pakka irtoaa todella helposti vain YHDEN kuusiokolon avaamalla vapaarattaan kanssa samassa paketissa. Eli jos hommaa toisen pakan kaveriksi uuden vapaarattaan myös, niin koko roskaa voi vaihdella lennossa. Pakan vaihto kestää noin 5-10sec siinä tapauksessa.

mkp
09.09.2016, 20.32
Kaikkeen on OT ratkaisu: ostan laitteen omaan käyttöön. Akka ajakoon edelleen sillä nykyisellä perinteisellä vehkeellä, kun molemmat mahtuisivat rakennuskompleksini länsisiiven vain vieraiden käyttöön tarkoitetun pienemmän jumppahuoneen jäähdyttelytilan yhteydessä olevan biljardisivuhuoneen joonilaisten pylväiden taakse hyvin rinnakkain valkokankaan eteen? Eikun siis oikeasti: mahtuvat tunkkaiseen ullakkoajokoppiimme rinnakkain.

Minusta paras ratkaisu on tuossa. Tietty, jos on erityinen viehtymys säätämiseen ja askarteluun, niin mikäs siinä sitte. Mutta ite olisin jo tilannu toisen trainerin. Ajoa eikä turhaa säätöä.

Jami2003
10.09.2016, 23.54
Jep. Itse kun laitan pyörän syksyllä kiinni traineriin otan sen seuraavan kerran keväällä irti.

Koko homman iso pihvi on treenaamisen helppous.

kervelo
15.09.2016, 09.45
Elite Drivo:
http://www.dcrainmaker.com/2016/09/elite-drivo-trainer-in-depth-review.html

laserbike
16.09.2016, 20.34
Elite Drivo:
http://www.dcrainmaker.com/2016/09/elite-drivo-trainer-in-depth-review.html

https://www.youtube.com/watch?v=n2oLnIaQN94
Tacx Flux, niille joilla ei oo varaa Neo:on ;)

Nostaisikohan tuollainen älytraineri sitten treeni-intoa ja motivaatiota senverran että hankinta on järkevä?
Perinteistä ei-älytraineria on tullut ajettua ehkä 2-3krt/talvi...:seko:

Onko kokemuksia mitä älytreenaaminen vaatii tietokonepuolella? ANT+ vaiko Bluetooth mokkula + ohjelmisto (onko ilmaisia hyviä vai maksaako??)

JuhaN
16.09.2016, 21.34
Tacx Neo oli ykköstoiveena, mutta kukkaron nyörit eivät vaan venyneet riittävästi. Flux olisi varmaan ollut ihan passeli vaihtoehto... Tarjoushaukan haaviin tarttui Tacx Genius Smart, joka pitäisi olla näiden renkaan kanssa käytettävien sarjassa ihan passeli. XXL:n 20% alella hintaa jäi reipas puoli Neo:a, eli 550€. Huomenna kasailemaan ja kokeilemaan...

=)juha

sil
17.09.2016, 01.28
DC Rainmakerilta ensimmäinen video Tacx Fluxista:
https://www.youtube.com/watch?v=n2oLnIaQN94
Vaikuttaa kyllä aika lupaavalta.

Ajeleeko porukat näillä trainereilla ihan ykköspyörällä vai onko käytössä erillinen traineripyörä?

kervelo
17.09.2016, 10.48
...Nostaisikohan tuollainen älytraineri sitten treeni-intoa ja motivaatiota senverran että hankinta on järkevä?
Perinteistä ei-älytraineria on tullut ajettua ehkä 2-3krt/talvi...

Onko kokemuksia mitä älytreenaaminen vaatii tietokonepuolella? ANT+ vaiko Bluetooth mokkula + ohjelmisto (onko ilmaisia hyviä vai maksaako??)

Jos säännöllinen treenaaminen sisällä ei maita, en usko että älytrainerilla siihen mitään muutosta tulee. Säästä rahat.

Noista teknisistä vaatimuksista on tässä ketjussa runsaat sata sivua juttua.

Juha Lehtinen
17.09.2016, 12.08
Ajeleeko porukat näillä trainereilla ihan ykköspyörällä vai onko käytössä erillinen traineripyörä?
Itse treenaan samalla fillarilla kuin ulkonakin ajelen.

Warlord
17.09.2016, 14.14
Samalla pyörällä sisällä ja ulkona, koska harrastamista rajoittaa budjetti.

paskalokki
17.09.2016, 14.21
Continentalin ja Vittorian maantierenkaita on kaapissa jemiksessä mitkä voisi ajaa loppuun trainerissa, mutta kannattaako pistää parikymppiä Tacxin trainerirenkaaseen? Onko se selkeästi hiljaisempi? Tacx Flow Smartista lähtee omaan korvaan kova meteli ja pakko ajaa aina laput korvilla, jos tuolla saisi melua hiljaisemmaksi.

r.a.i
17.09.2016, 15.49
Continentalin ja Vittorian maantierenkaita on kaapissa jemiksessä mitkä voisi ajaa loppuun trainerissa, mutta kannattaako pistää parikymppiä Tacxin trainerirenkaaseen? Onko se selkeästi hiljaisempi? Tacx Flow Smartista lähtee omaan korvaan kova meteli ja pakko ajaa aina laput korvilla, jos tuolla saisi melua hiljaisemmaksi.

Ei

kervelo
17.09.2016, 20.54
?..kannattaako pistää parikymppiä Tacxin trainerirenkaaseen? Onko se selkeästi hiljaisempi? ...

Jos olen oikein ymmärtänyt, trainerirenkaat tehdään kovemmasta kumiseoksesta kuin ulkona käytettävät. Ideana on saada rengas kestämään paremmin, mutta samalla varmaan renkaan melutaso hiukan nousee. Tacxista tosin itsellä ei kokemuksia, ainoastaan Contista.

JackTown
17.09.2016, 21.16
Onko kellään mitään kokemusta tästä Tacx Genius Smartista, kovasti kuumottaisi laittaa tilaukseen. Nopeat vastaukset ovat arvossaan, ennen kuin tarjous päättyy. Kiitos.

JuhaN
17.09.2016, 21.32
Just äsken ajelin ensimmäisen pienen testin Genius Smartilla. Ihan mukavan tuntuinen, tosin eipä ole juuri vertailukohtia ensimmäisen trainerini ollessa kyseessä. IPadilla ohjailin ja ilmaista testivideota ajelin. Kannattaa hankkia se tablettiteline, jos ei ole muuta fiksua paikkaa komentokeskukselle valmiina. Huomenna jatkuu testaaminen...

=)juha

JackTown
17.09.2016, 21.42
Kiitokset nopeasta kommentoinnista. Pistä huomenna lisäinfoa jos uutta tulee mieleen.

Teltta
17.09.2016, 22.30
Tablettitelineestä tuli mieleen.. Pari talvea ollut tacxin ohjaustankoon kiinnitettävä teline, mutta talveksi täytyy hommata joku jalusta tai viereiseen kirjahyllyyn kiinni menevä teline jotta tabletin saa ylemmäs. Koko talven kun hinkkaa alaviistoon katsoen, niin keväällä ulos siirtyessä niska on kipeänä monta viikkoa kun yhtäkkiä joutuu katsomaan ylemmäs ja vielä kypärä päässä.

JuhaN
17.09.2016, 22.49
Tacx:lta on tullut tankotelineen lisäksi näköjään myös lattialla seisova versio. Pitää yrittää selvitellä, josko se olisi korkeampi. Ainakin tuo tankoteline tuntuu heiluvan vähäsen ajaessa.

edit: Tacx:n sivuilla olevan kuvan mukaan tuo on näköjään vieläkin matalampi...

=juha

Kai_81
18.09.2016, 15.34
Hep Turbo Muin käyttäjät. Oletteko verranneet vastuksen käyttäytymistä ulko-olosuhteisiin vaihteiden ja wattien suhteen?
Itse ajelin tuossa testiajoa 100W keskiteholla välityksellä 36-25 rpm:llä about 80!! Eli huomattavasti ulko-olosuhteita kevyemmällä välityksellä enemmän watteja.
Jos vastus on Eliten toimesta oikein säädetty, niin alle 400W tehoilla ei tarvi käyttää isoa eturieskaa kertaakaan :D

Oletteko muut säätäneet tuota vastuksen hihnaa ja siten vastetta?

jone1
18.09.2016, 15.51
Ei tarvi tosiaan käyttää isoo rieskaa muinissa. Saa kulutettua pikkurieskaakin talvikaudella.
Laite simuloi ylämäkeen ajoa tai suossa ajoa.
Omistan kyseisen laitteen.
Ei pidä verrata ulko ajoihin muinia. Esim. kun ajat 300watin tehoilla muinia niin nopeutta on vissiin noin 30km/h eliten softassa.
Ulkona fillari menee tasasella ja alaotteella noin 40km/h 300watin tehoilla.

Teltta
18.09.2016, 16.02
Miten nopeasti rengas pyörii riippuu tasan vastuksesta. Trainerilla km/h on ihan mielikuvitusyksiköitä. Ylämäen kaltevuusprosentitkin on suht huttua koska ulkona pyöräilijän paino on merkittävin vastus ja sisällä painovoima ei merkitse mitään. Itse en välittäisi muista luvuista kuin wateista.

Jyri K
18.09.2016, 20.57
Tuosta teline padille.

https://www.thomann.de/fi/thomann_notenstaender_aluminium_schwarz.htm

jyri

kervelo
18.09.2016, 23.07
Dc rainmakerin teline vuosien takaa. Löytyy varmaan useampaan kertaan jo tästäkin ketjusta.
http://www.dcrainmaker.com/2012/02/diy-how-i-made-trainer-bike.html

mkp
19.09.2016, 00.27
Mie taas suosin omassa käytössä tollasta, jonka saa suoraan stongaan kiinni. (vaikkapa tollanen http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/sivu/tuotetiedot/tuote_id/21401&kategoria_id=1165) Säätöjä on joka suuntaan ja se on siinä lähellä edessä niin, ettei tarvi kurotella mitenkään, kun sitä täppäilee joskus. Enkä oo huomannu niskaongelmia ulos siirtyessä. Nuottitelinettä käytän sitte taas mielummin padin kanssa noissa soittohommissa, kun tollasta mikkiständiin kiinnitettävää on niissä hankalampaa tiirailla.

Mutta jokainen löytää erehdyksen ja onnistumisen kautta parhaat ratkaisut itelleen. Ei kannata aina uskoa muita. Ja toi tompan edellä mainittu nuottiständi on kyllä ihan rimpula, olen sellaisenkin omistanut ja papereita siinä pitänyt -padia en viittis sen huomaan laskea.

Monroe
19.09.2016, 09.11
Itse rakensin iPad-telineen tacxin telineestä ja kamerajalasta. Saa suoraan pyörän eteen eikä heilu mihinkään. Kun tacxin teline oli ohjaustangossa (minne se on suunniteltukin) niin heiluminen häritsi kovasti.

Anakki
19.09.2016, 11.42
Olen hankkimassa ensimmäistä traineria ja ankaran nettispeksaamisen jälkeen olen kallistumassa fiksun vastuksen puoleen, jota sitten "ohjaisin" Garmin 520:lla ja/tai ipadilla. Mutta kertokaahan tyhmälle jäänkö jostain paitsi, jos vastus on Bluetooth 4.0 ja ANT+ yhteensopiva, mutta FE-C puuttuu? Kun eikös BT:n kautta pitäisi onnistua trainerin ohjaaminen samaan tapaan kuin FE-C:llä, vai olenko aivan hakoteillä?

Teltta
19.09.2016, 12.05
FE-C on uudehko standardi trainerin ohjaamiseen ANT+:n yli. Jos mainostetaan pelkkää ANT+:aa, riski on että vehje raportoi vain sensoridataa ANT+:lla (teho jne), mutta traineria ei pysty ohjaamaan. Sen jälkeen kun Wahookin alkoi tukemaan FE-C:tä, en ole tietoinen ANT+-trainerista joka ei tukisi sitä, mutta ehkä sellaisia voi olla.

Bluetoothissa ei taas ole (vielä) standardia, joten jokainen appi siinä ipadilla toteuttaa itse tukensa kullekin trainerille. Samalla valmistajalla on tyypillisesti sama toteutus kaikille trainereilleen, niin tilanne ei ole niin paha kuin mitä voisi kuvitella. Yleisesti suositut appit tukee ~ kaikkea. Joku uudempi pienen startupin tekemä ohjelma ehkei tue harvinaisempaa traineria.

Kai_81
20.09.2016, 21.40
Ei tarvi tosiaan käyttää isoo rieskaa muinissa. Saa kulutettua pikkurieskaakin talvikaudella.
Laite simuloi ylämäkeen ajoa tai suossa ajoa.
Omistan kyseisen laitteen.
Ei pidä verrata ulko ajoihin muinia. Esim. kun ajat 300watin tehoilla muinia niin nopeutta on vissiin noin 30km/h eliten softassa.
Ulkona fillari menee tasasella ja alaotteella noin 40km/h 300watin tehoilla.

Juuh, tätä juuri tarkoitin, että watteja mitatessa välitys 36-23 antaa 100rpm:llä jo 180W ulos. 300W:hen ei tosiaan isoa limppua tarvii.

Jöpöttäjä
01.10.2016, 18.58
Wahoo kirch snap... Onko kukaan kaivellut, sopiiko Tack tai jokun muun pikalinkku tuohon traineriin?
Vaimo innostui ajelemaan trainerilla ja linkkua kaivataan. Wahoon varaosana en tuota löytänyt. Wahoolle lähti emeil, mutta jos löytyisi sopivaa ihan kotimaasta..

Jami2003
01.10.2016, 21.27
Ebayssa katselin joskus noita eri pikalinkkuja. Ei ollut hinnalla pilattujakaan.

Kai_81
15.10.2016, 22.11
Voi Hevon...! Ja hyvää lauantai-iltaa..Onko Turbo Muin käyttäjät kärsineet laitteen tärinästä ja metelistä?
Mikähän säätö nyt on pielessä kun laite pitää kovaa tärinää ja meteliä? Vaikuttaa siltä kuin jostain syntyisi resonassi joka metelöi ja aiheuttaa tärinät pyörän kautta käsille asti.
Kuukauden vanha värkki ja nyt jo prakaa?! Joskus tekis mieli ostaa jotain kunnollista ja kestävää pyöräilyn merkeissä..

Tinke
18.10.2016, 11.03
Osaako joku sanoa mitä eroa on noilla XXL:n Tacx Flow Smartilla ja Wigglen Vortex Smartilla? Wigllen versio on T2180, mutta XXL ei ilmoita mitään versiota...

Kare_Eskola
19.10.2016, 23.51
Hep Turbo Muin käyttäjät. Oletteko verranneet vastuksen käyttäytymistä ulko-olosuhteisiin vaihteiden ja wattien suhteen?
Itse ajelin tuossa testiajoa 100W keskiteholla välityksellä 36-25 rpm:llä about 80!! Eli huomattavasti ulko-olosuhteita kevyemmällä välityksellä enemmän watteja.
Jos vastus on Eliten toimesta oikein säädetty, niin alle 400W tehoilla ei tarvi käyttää isoa eturieskaa kertaakaan :D

Oletteko muut säätäneet tuota vastuksen hihnaa ja siten vastetta?

Välitykset ja nopeudet eivät mitenkään vertaudu normaalipyörään Muinilla tai muillakaan. Eikä ole tarkoituskaan, vain wateilla ja ajotuntumalla on väliä.

Mistä päästäänkin siihen, että juuri äsken vetäisin Turbo Muin Smart B+:lla Trainerroadin 20 min testin. Tulos: ftp 338. Siinä on vähintään 30 w liikaa. Täytynee siis kiristää hihnaa ja ajaa uusiksi. Vaikka kiva tuloshan tuo on ;-) Laite ollut vuoden käytössä, paitsi kesän lomalla.

OJ
20.10.2016, 05.01
Samaa vikaa Kickr ja Trainerroad setillä. Kalibrointisettiä en ole kysellyt vaan päädyin siihen, että teen testit Kickr/TR "ympäristössä" ja käytän sitä tehoa Trainerroadissa. Pienenä miinuksena, että ei noita treenejä voi sellaisenaan siirtää Golden Cheetaan.

kervelo
20.10.2016, 09.54
Viime keväinen juttu tehoista sisällä ja ulkona:
http://home.trainingpeaks.com/blog/article/adjusting-your-functional-threshold-power-for-indoor-riding

OJ
20.10.2016, 16.00
Toi on se perinteinen, mutta näillä viksuilla trainereilla näyttää heitto olevan toiseen suuntaan. Tai sitten on tehty ihan tarkoituksella, jotta saisi ulko ja sisäwatit osumaan paremmin samoihin.

Kare_Eskola
23.10.2016, 22.58
Kiristin Turbo Muinin hihnankiristysruuvia puoli kierrosta. Trainerroad-treeni piti pudottaa 90 %:iin. Eli auttoi poistamaan enimmät kuvitteellisista wateista. Pitänee ajella vielä testi ja joku verrokkitesti.

Tinke
24.10.2016, 22.18
Reilu 30km poljettu Tacx Flow Smartilla ja vastaava ääni lähtee kuin tässä: https://www.youtube.com/watch?v=3NKFE6weKj8
Ei ainakaan laadulla pilattu. Lisäksi tuo laitteen löytyminen ja paritus antureiden kanssa tuntuu olevan ihan kuun asennosta kiinni.

nustrom
24.10.2016, 22.53
Ketjusta on tullut niin pitkä, etten jaksa kahlata kokonaan läpi (ja vuosien varrella mallitkin ovat kai hieman kehittyneet tai ainakin vaihtuneet). Kysynkin siis, osaatteko suositella traineria seuraavilla kriteereillä:
- hiljainen (asun kerrostalossa, joten tämä on kriittinen. Oliko niin, että nestevastuksella olevat ovat hiljaisempia kuin magneettivastuksella olevat?)
- edullinen (max. 200-300€)
- ei tarvitse olla integroitua tietotekniikkaa, pelejä tai automaattisia facebook-päivityksiä. Säädettävä vastus on välttämätön, luotettava wattimittari ehdottomasti plussaa, muu viihde tulee sykemittarista, tuulettimesta ja stereoista/läppäriltä.
- teknisesti kestävä ja luotettava. Mikään ei ole treenien kannalta yhtä haitallista kuin se, että treeniaika kuluu välineiden vikoja korjaillessa..

Tarkoitus on käyttää hiilikuiturunkoista maantiepyörää trainerissa, mikäli asialla on merkitystä (rungon kiinnitys traineriin jne..). En ole aiemmin omistanut traineria, joten myös kaikki vinkit aloittelijalle ovat tervetulleita. Aloittelija nimenomaan trainerin suhteen, en pyöräilijänä ;) Trainerin lisäksi tarvitaan ilmeisesti ainakin kirja/koroke etupyörän alle, kumimatto lattialle pyörän ja trainerin alle, trainerille tarkoitettu takarengas ja pyyhe/hikisuoja pyörän päälle. Pärjääkö noilla vai unohtuiko jotain?

Kiitos neuvoista jos joku niitä ehtii antamaan!

OJ
25.10.2016, 01.07
- edullinen (max. 200-300€)...Säädettävä vastus on välttämätön, luotettava wattimittari ehdottomasti plussaa...
Naita voi olla hankala (mahdoton) loytaa samasta trainerista.

Hiljaisuuteen vaikuttaa aika paljon trainerin eristaminen lattiasta. Tolla budjetilla on varmaankin pysyttava trainerissa, jossa kaytetaan takakiekkoa ja se lisaa metelia. Tuuletin on lahes pakollinen trainerilla ajaessa ellei tykkaa hikoilla ihan sikana ja kayda kroppa niin kuumana etta ainakin osa treeneista menee harakoille. Tuulettimen kanssa isompi on parempi.

Polun tukko
25.10.2016, 20.30
Kysytääs täällä kun varmasti tietoa löytyy.
Tarkoitus olisi hankkia jäykkäperä maasturiin(26") vastus talven polkemisia varten.
Tacxin satori smart oli jo tuossa liipasimella mutten vielä tilannut kun arveluttaa vielä.
Ensinnäkin, tuleeko esim tuossa satorissa se pikalinkku mukana vai tarvitseeko se hankkia erikseen?

Millainen vastus sitten on järkevä?Olisihan se motivaation kannalta varmaan paras tuijottaa läppäristä jotain virtuaali hommaa,mutta näissä taitaa hinnat karata?
Todennäköisesti pärjäsi myös sillä että laittaisi netflixin pyörimään ja alkaisi polkea.

Simulaatio olisi hyvä, ei tarvitsisi vastusta itse säätää "mäkiin" mutta se hinta...

Suosituksia?

nustrom
25.10.2016, 22.48
Naita voi olla hankala (mahdoton) loytaa samasta trainerista.

Hiljaisuuteen vaikuttaa aika paljon trainerin eristaminen lattiasta. Tolla budjetilla on varmaankin pysyttava trainerissa, jossa kaytetaan takakiekkoa ja se lisaa metelia. Tuuletin on lahes pakollinen trainerilla ajaessa ellei tykkaa hikoilla ihan sikana ja kayda kroppa niin kuumana etta ainakin osa treeneista menee harakoille. Tuulettimen kanssa isompi on parempi.

Ok, eli joko ilman wattimittaria tai sitten hintaluokkaa pitää korottaa. Wattimittari olisi kiva jotta voisi seurailla edistymistä, mutta pystyn tekemään satunnaisia testejä myös kuntosalilla, missä on jonkinlaisella wattimittarilla varustettu kuntopyörä. Kai se on sen verran konsistentti ajokertojen välillä, että isot linjat löytyvät, mutta pitää silti harkita isompaa investointia..

Ilman takakiekkoa oleva traineri olisi siis hiljaisempi, ja varmaan juuri kumimatolla voisi eristää trainerin lattiasta? Tai mitä olette itse käyttäneet eristeenä?

Ja iso tuuletin on hyvä vinkki, ajattelin jotain lattialle laitettavaa korkeampaa mallia, ei siis pelkkää pöytätuuletinta.

Teltta
26.10.2016, 00.16
En tiedä onko alle 800 euron direct drive (eli takakiekottomia) malleja? 400-600 euron väliltä löytyy jo tehomittarilla varustettuja, mutta jos fillarissa ei ole ulkokäyttöön jo tehomittaria niin säästäisin ehkä rahat siihen ja ottaisin halvan trainerin ensi talveksi koska normimittarilla 1) voi treenata sisällä ja ulkona 2) se on tarkempi kuin harjoitusvastusten. Vertailun vuoksi oma 3 vuotta sitten hankittu Kickr näyttää 10-25 wattia liikaa ja pahimpana, yläkantti ei ole vakio jolloin on vaikeaa treenata suunnitellulla tasolla.

kervelo
26.10.2016, 08.34
...Wattimittari olisi kiva jotta voisi seurailla edistymistä, mutta pystyn tekemään satunnaisia testejä myös kuntosalilla, missä on jonkinlaisella wattimittarilla varustettu kuntopyörä. Kai se on sen verran konsistentti ajokertojen välillä, että isot linjat löytyvät, mutta...

Luulen, että saat huomattavasti paremmin seurattua edistymistäsi käyttämällä treenisoftissa olevia virtualpower-ominaisuuksia. Nuohan laskevat tehon sen käytetyn trainerin vastuskäyrän ja takapyörän pyörimisnopeuden avulla. Virtualpowerin antama absoluuttinen teho ei välttämättä ole täsmälleen sama kuin oikealla tehomittarilla mitattu teho, mutta se on kuitenkin tarkka ja vakio eri treenikertojen välillä, jos mittausympäristö on vakio.

Satunnainen tehoarvojen mittaaminen ei muutenkaan ole se paras tapa traineritreeniin, vaan koko harjoittelu olisi hyvä tehdä tehoperusteisena. Pelkän syketiedon käyttö sisällä treenattaessa ei ole yhtä hyvä vaihtoehto, koska syke nousee kuumassa nopeammin kuin ulkona.

JiiÄm
26.10.2016, 09.59
Kiristin Turbo Muinin hihnankiristysruuvia puoli kierrosta. Trainerroad-treeni piti pudottaa 90 %:iin. Eli auttoi poistamaan enimmät kuvitteellisista wateista. Pitänee ajella vielä testi ja joku verrokkitesti.

Onko tuo millainen projekti?

duris
26.10.2016, 10.27
Onko tuo millainen projekti?
Vaatii kahden ruuvin kääntämistä joihin pääsee suoraan käsiksi. 1min homma.

Alkaa itseäkin epäilyttämään TurboMuinin antamat watit kun lukee Karen viestejä. Kai se on pakko hommata oikea wattimittari jotta saa vähän luotettavampaa dataa eikä tarvi arvailla.

OJ
26.10.2016, 15.51
Ok, eli joko ilman wattimittaria tai sitten hintaluokkaa pitää korottaa. Wattimittari olisi kiva jotta voisi seurailla edistymistä, mutta pystyn tekemään satunnaisia testejä myös kuntosalilla, missä on jonkinlaisella wattimittarilla varustettu kuntopyörä. Kai se on sen verran konsistentti ajokertojen välillä, että isot linjat löytyvät, mutta pitää silti harkita isompaa investointia..

Ilman takakiekkoa oleva traineri olisi siis hiljaisempi, ja varmaan juuri kumimatolla voisi eristää trainerin lattiasta? Tai mitä olette itse käyttäneet eristeenä?

Ja iso tuuletin on hyvä vinkki, ajattelin jotain lattialle laitettavaa korkeampaa mallia, ei siis pelkkää pöytätuuletinta.
Turbo Muinia paremmin tuntevat kommentoikoot, mutta saako tästä trainerista (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=138592;menu=1000,5,69) dataa pihalle ja toimiiko esim. Trainerroadin kanssa? Täysi fiksu on mun mielestä parempi, mutta maksaakin sen saman kuin nämä edukkaammat + tehomittari.

Eristeenä käytin, kerrostalossa asuessa, paksua (noin 20mm) "työpistemattoa" kaikkien kontaktikohtien alla. Ei pehmeää ergo-mattoa, vaan jotain kierrätetyistä autonrenkaista tehtyä, mutta tokkopa se on niin justiinsa.

Tuulettimena olena käyttänyt tämän kuvan valmistajan tuuletinta kohta kymmenen vuotta. Clas Ohlson myi saman tyyppisiä ainakin pari vuotta sitten. 50 cm "propellin" halkaisija ja muistaakseni 250 watin moottori mikä voisi olla isompikin. Vastaavia varmaan löytyy muistakin kaupoista.
http://www.canarm.com/UserFiles/Images/Products/HVF_Large.jpg

VesaP
26.10.2016, 16.04
Näytä trainerituulettimesi -ketjuko?

Okei. Hiljainen traineri vaatii kaverikseen hiljaisen tuulettimen. Dyson AM06.
http://www.dyson.co.uk/medialibrary/Group/ShopContent/Hero/Products/UK/Fans%20and%20Heaters/Hero_FansandHeaters_AM06WhiteSilver.ashx?w=378&bc=ffffff

duris
26.10.2016, 16.07
Turbo Muinia paremmin tuntevat kommentoikoot, mutta saako tästä trainerista (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=138592;menu=1000,5,69) dataa pihalle ja toimiiko esim. Trainerroadin kanssa? Täysi fiksu on mun mielestä parempi, mutta maksaakin sen saman kuin nämä edukkaammat + tehomittari.
Tuosta ei saa mitään dataa ulos ilman Misuro B+ kandenssi/nopeus anturia. Voi ostaa erikseen (70€) tai sitten Muinin mukana: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=138480;menu=1000,5,69

Itsellä tuo B+ malli ja hyvin pelannut Trainerroadin kanssa

leecher
26.10.2016, 17.15
Mitäs kaikkia tiedonsiirto protokollia pitikään laitteesta löytyä että zwift ja muuta vastaavat pelaavat täydellisesti ? Vinkkejä halvimmista laitteista joista nuo löytyvät?

Polun tukko
26.10.2016, 17.41
Tilasin nyt sitten tacxin satorin. Otin myös sen linkun kun ei käynyt mistään selväksi tuleeko mukana vai ei.

OJ
26.10.2016, 18.03
Näytä trainerituulettimesi -ketjuko?

Okei. Hiljainen traineri vaatii kaverikseen hiljaisen tuulettimen. Dyson AM06.
Vaihtelu virkistaa. Dysonista ei paljon loydy spekseja, mutta googlaamalla loytyy, etta ilmaa liikkuu noin 28 kuutiota minuutissa tolla Dysonilla. Kaunis ja hiljainenhan se on. Mun tuuletin pitaa toki kovempaa aanta kuin Kickr, mutta ilmaa liikkuu 80-150 kuutiota minuutissa. Tosin kaytan kolmesta tehotasosta matalinta lahes aina. Tommosen tuulikoneen kun laittaa pohisemaan olkkarin nurkkaan, niin pitaa opettaa kissa nukkumaan hesarin paalla ettei ole sivut pitkin kamppaa trainerisession jalkeen...no ei ihan noin paljon puhalla, mutta melkein.

TeppoTulppu
27.10.2016, 20.44
Wahoo Kickr haettu verkkokaupasta. Nyt pitäisi sitten vähän järjestää tilaa talliin treenipaikalle ja alkaa ihmettelemään kasaamista. Toivottavasti hintansa väärti, ei aiempaa kokemusta harjoitusvastuksista.

leecher
29.10.2016, 08.08
Kokemuksia Tacx Vortex smart trainerista? Ilmeiseti pelaa swiftin ja macin kanssa yhteen?

paaton
09.11.2016, 15.03
Mitä menetän, jos valitsen edullisemman elite turbo muin smartin tacx neon tilalle? Realismin pienillä kadenssilla?

VesaP:llä taisi olla molemmista kokemusta.

Tinke
09.11.2016, 15.44
Kokemuksia Tacx Vortex smart trainerista? Ilmeiseti pelaa swiftin ja macin kanssa yhteen?

Toinen jarru jo menossa vaihtoon omituisen rutinan takia. Ensimmäisen koko paketin vaihtoivat XXL:ssä uuteen ja nyt tuli Hollannista vastaus, että lähettävät uuden jarruyksikön postissa, kun tämä toinenkin jarru alkoi pitää vastaavaa ääntä ensimmäisen 30km jälkeen. Vastaava kuin tässä videossa, mutta alko lähes heti: https://www.youtube.com/watch?v=3NKFE6weKj8
Vähän heikolta vaikuttaa design tuossa. Tuntuu tosiaan siltä, ettei tuota saa kiristettyä niin, että kalibrointi osuisi Tacxin oman ohjelman mukaan keskelle, antaa tulokseksi yleensä "too loose" tai karvan verran yli. Sitten luulen, että kun kiristi tuota tarpeeksi, jotta sai kalibroinnin edes sinnepäin, jokin antaa periksi sen verran, että lähtee laakerista tms jokin mekaaninen rutina, joka kuuluu vain kävelyvauhdissa. Tämä toinen jarru myös pitää jonkinlaista sirinää silloin tällöin täydessä vauhdissa.

Itse toiminta on ihan ok muuten, vähän hitaasti mielestäni reagoi Zwiftin kautta tuleviin tehomuutoksiin, esim. 10s spurtissa ehkä viimeiset 3s on teho kohdallaan. Äänikin on mielestäni ihan ok, jos pitää vaihteet kohtuullisena, TV:n kuulee kun vähän nostaa ääntä. Hintaansa nähden (200€ tarjouksessa), kelvollinen laite, jos nyt vihdoin saisi täysin toimivan yksikön haltuun. Mutta penniäkään enempää en tuosta kyllä maksaisi, sen verran kiinalaisen sekundan oloinen tunne jäänyt tuosta hardwaresta.

timpe
09.11.2016, 15.50
Mitä menetän, jos valitsen edullisemman elite turbo muin smartin tacx neon tilalle? Realismin pienillä kadenssilla?

Suurin ero siinä on että Neo säätää vastusta itse mikäli niin haluat. Eli Neo on ns. smart trainer ja muin ei.
Muinissa vastus säädetään vaihteilla.

Mulla on sekä Wahoo Kickr ja Neo. Molemmat hyviä laitteita, Kirckr selvästi mekaanisesti pätevämpi ja robustimpi laite.
Neoon vaihdoin puhtaasti melun takia.
Usein treenattava lasten nukkumaan menon jälkeen ja Kickr sen verran äänekäs, että tahtoi häiritä.
Äänitasotosin kohtuullisen alhainen kun ajelee pienellä vaihteella, mutta siinä häviää jonkin verran tuntumassa
kun vauhtipyörällä vähemmän vauhtia.

PS. Kickr myynnissä

paaton
09.11.2016, 16.31
No onpa eroa... Luulin muininkin smart merkinnällä säätävän itse tehoa... Miten tuo edes voi toimia switfin kanssa?

JiiÄm
09.11.2016, 17.09
No onpa eroa... Luulin muininkin smart merkinnällä säätävän itse tehoa... Miten tuo edes voi toimia switfin kanssa?

Real Turbo Muin taitaa olla vasta sellainen mikä pystyy lisäämään vastusta itsestään. Itsellä on tuo normi Muin, en tiedä miten toimii videopelatessa, mutta Traineroadin ja esim. Edge 520:sen kanssa loistavasti. Katselen treenatessa pääsääntöisesti vaan tehoja, sykettä, aikaa ja töllöä.

leecher
09.11.2016, 17.29
Itselläni menee kyllä turbo muin smart tilaukseen kunhan tulee blackfriday alennukseen jossain. Varsin pätevän oloinen laite kun on kaverilta lainassa. Käytännössä äänetön.
Pelataan sitten ne videopelit sillä pleikkarilla.

paaton
09.11.2016, 18.14
No miten tuo turbo muin smart toimii switfin kanssa? Siis jos se ei osaa säätää vastusta ylämäessä?
Tehonmittaushan tässä on, eli saako tästäkin ajon suoraan stravaan, niin että stravan fittness&freshness käppyrätkin toimivat?

jone1
09.11.2016, 19.47
No miten tuo turbo muin smart toimii switfin kanssa? Siis jos se ei osaa säätää vastusta ylämäessä?
Tehonmittaushan tässä on, eli saako tästäkin ajon suoraan stravaan, niin että stravan fittness&freshness käppyrätkin toimivat?
Saa turbo muinista +misuro sensorista stravaan tiedon suoraan eliten softalla ainakin. Ite just tänään ajelin kyseisellä combolla.
Edit. fittness&freshness käppyröistä en tiedä mitään , onko stravan premium hommeleita? Mulla ilmanen versio stravasta.

Teltta
09.11.2016, 20.35
Suurin ero siinä on että Neo säätää vastusta itse mikäli niin haluat. Eli Neo on ns. smart trainer ja muin ei.
Muinissa vastus säädetään vaihteilla.

Mulla on sekä Wahoo Kickr ja Neo. Molemmat hyviä laitteita, Kirckr selvästi mekaanisesti pätevämpi ja robustimpi laite.
Neoon vaihdoin puhtaasti melun takia.
Usein treenattava lasten nukkumaan menon jälkeen ja Kickr sen verran äänekäs, että tahtoi häiritä.
Äänitasotosin kohtuullisen alhainen kun ajelee pienellä vaihteella, mutta siinä häviää jonkin verran tuntumassa
kun vauhtipyörällä vähemmän vauhtia.

PS. Kickr myynnissä

Miten tuo mekaaninen pätevyys ja robustius näkyy käytännössä? Itsellä ollut 3 vuotta Kickr ja muuten pelaa hyvin, mutta seuraavat asiat harmittaa:
- Kantapään kautta oppinut että isointa ja vastaavasti kahta pienintä vaihdetta ei kannata käyttää jos haluaa että takavaihtaja/korvake pysyy suorana
- Watit näyttää 10-30 liikaa, mutta ero ei ole tasainen joten ei voi vaan vähentää vakiolukua. Ei iso ongelma, kierretään trainerroadissa sillä että watit luetaan power2maxista kuten ulkona
- Vastus ei ole erg-moodissa tasaista. Olen vetänyt viime kuukaudet resistance-moodissa jotta teho ei vedä ylösalas sahalaitaa. Vaihtelu on niin isoa että jos yrittää tehdä vaikka 90% FTP:stä, välillä käydään 110%:ssa ja välillä tiputaan alle 70%:n. Resistance pitää vastuksen tasaisena. Veikkaan että liittyy jotenkin Kickrin tehomittauksen epätasaisuuteen ja vastus kompensoi liian äkillisesti. Erg-moodissa ajelutekniikka pitäisi olla hallussa, eli pitää kadenssin tasaisena jne. Silti tulee noita hyppyjä ja pudotuksia.
- Jostain syystä takavaihtaja ei tunnu asuvan ihan samassa kohtaa kasettia kuin kiekon kanssa, mutta tämä tuskin vaihtelee hirveästi trainereiden välillä. Joskus on parempi tsägä, joskus huonompi.

Sen verran hintavia nuo että en ole vaihtamassa tähän hätään. Katotaan sitten kun seuraava sukupolvi noista high-endimmistä tulee. Ottaen huomioon että vuodenajasta riippuen polkee 5-15 tuntia viikossa sisällä, niin treenaustunnille ei tule hirveästi hintaa vaikka kertahankintana aika kova onkin ja pidemmän päälle jynssätessä ensin pieniltä tuntuvat puutteet alkaa harmittamaan.

paaton
09.11.2016, 21.21
Ottaen huomioon että vuodenajasta riippuen polkee 5-15 tuntia viikossa sisällä, niin treenaustunnille ei tule hirveästi hintaa vaikka kertahankintana aika kova onkin ja pidemmän päälle jynssätessä ensin pieniltä tuntuvat puutteet alkaa harmittamaan.

Näin minä sen laskeskelin. Itselläni on VesaP:n tapaiset lehmänhermot tekniikan kanssa, eli innostus saattaa loppua aika lyhyeen, jos tekniikka takkuaa. Esimerkiksi tuo datan häviäminen bittiavaruuteen softan kaatuessa kuulostaa kauhealta. Mutta jos laitteesta löytyy ant+, niin eikös trainerin voi yhdistää suoraan garminiin? Garminihan ei hukkaa dataa missään vaiheessa.

500e tuosta turbo muinistakin on iso kasa rahaa, jos laite jää vähälle käytölle sen vuoksi, ettei virtuaali ajaminen ole mielekästä. Epäilen vahvasti, etten jaksa kiinnostua matlockin katselusta pyörää polkiessa.

Teltta
09.11.2016, 21.45
Näin minä sen laskeskelin. Itselläni on VesaP:n tapaiset lehmänhermot tekniikan kanssa, eli innostus saattaa loppua aika lyhyeen, jos tekniikka takkuaa. Esimerkiksi tuo datan häviäminen bittiavaruuteen softan kaatuessa kuulostaa kauhealta. Mutta jos laitteesta löytyy ant+, niin eikös trainerin voi yhdistää suoraan garminiin? Garminihan ei hukkaa dataa missään vaiheessa.

500e tuosta turbo muinistakin on iso kasa rahaa, jos laite jää vähälle käytölle sen vuoksi, ettei virtuaali ajaminen ole mielekästä. Epäilen vahvasti, etten jaksa kiinnostua matlockin katselusta pyörää polkiessa.

Jos traineri lähettää sensoridatansa ANT+:lla, niin voi. Silloin se käytännössä näkyy powerimittarina. Jotta traineria voi ohjata ANT+:lla, sen pitää tukea FE-C -standardia jolloin se näkyy erikseen trainerina. Uudemmissa garmineissa on tuo FE-C -tuki ja jokseenkin kaikki uudet trainerit tukee myös FE-C:tä (dcrainmakerilta/valmistajan sivuilta varmaan selviää kunkin mallin yksityiskohdat). Eli tuo pelkkä datan raportointi ja trainerin ohjattavuus ANT+:lla on kaksi eri asiaa. Bluetoothilla tilanne on sikäli erilainen, ettei ole standardia (kuten FE-C ANT+ -puolella) ja jokaisella valmistajalla on oma tapansa jutella trainerille. Garmin juttelee trainerille vain ANT+:aa tosin.

Tapana on ollut että ohjaan Kickriä iPadilla jossa on ANT+ -dongle. iPad juttelee bluetoothia Kickrille ja sykevyölle ja ANT+:aa power2maxille. Trainerroad tajuaa että power2max on se varsinainen tehomittari ja ottaa luvut siitä. Pidän yleensä Edge 520:n päällä myös koska se saa vain ANT+ -tehot ja voin olla sitä kautta varma että tabletti ei ole lakannut saamasta power2maxin lukuja ja siirtynyt raportoimaan Kickrin watteja. Ja vähän eri data fieldit Garminissa mitä pällistellä.

Joskus ihan kätsyä painaa lap-nappulaa Garminilla muistutuksena jos katsoo Youtubea tai Eurosporttia tabletilla niin vaihtaa takaisin Trainerroadiin 5-10 minuutin välein jolloin todennäköisyys että dataa jää tallentamatta pienenee huomattavasti. Voi olla että iOS pistää Trainerroadin kylmäksi jos se ei ole ole ollut aktiivisena tiettyyn aikaan, tai sitten Trainerroadissa on joku bugi joka ilmenee kun sillä ei ole ollut fokusta. Eipä ole toisaalta sattunut moneen kuukauteen.

JiiÄm
09.11.2016, 22.45
Mutta jos laitteesta löytyy ant+, niin eikös trainerin voi yhdistää suoraan garminiin? Garminihan ei hukkaa dataa missään vaiheessa.

Kyllä, juuri siten itse ajelenkin tällä hetkellä kun Trainerroad-tilin meinasin aktivoida vasta siinä vaiheessa kun kiristän hieman ruuvia. Eli 520:sta valittuna suoritusprofiilina on Indoor jolloin mm. GPS yms. siihen liittyvät ei ole suotta käytössä, Muinilta nopeus* tulee ANT+:na kuin myös tehokin.

*Lähinnä "viihdearvo", koska vastus kuitenkin säädetään vaihteella.

paaton
09.11.2016, 23.03
Toni&toni vastasikin jo muinista, eli tässä vastus kasvaa välityksiä muuttamalla
Varmasti toimiva ratkaisu, mutta virtuaali ajaminen ei taida olla kovinkaan realistista...
Tonin mukaan muinissa ei ole wattimittaria, vaan teho saadaan laskemalla. Kurassa on mukana wattimittari ja drivossa ohjaus softalla.

Mitenhän tämä elite drivo eroaa neosta? Ilmeisesti aivan uusi laite?

Edit: No nyt on lueskeltu hieman revikoita.

Tacx Flux on ilmeisesti uusi malli, jonka hinta olisi hivenen järkevämpi.
Suurin ero Neohon taitaa olla wattimittaus, joka ilmeisesti hoidetaan tässä laskennallisesti.

https://www.dcrainmaker.com/2016/09/elite-drivo-trainer-in-depth-review.html

https://www.dcrainmaker.com/2016/08/tacx-flux-smart-trainer.html

OJ
10.11.2016, 02.19
- Vastus ei ole erg-moodissa tasaista. Olen vetänyt viime kuukaudet resistance-moodissa jotta teho ei vedä ylösalas sahalaitaa. Vaihtelu on niin isoa että jos yrittää tehdä vaikka 90% FTP:stä, välillä käydään 110%:ssa ja välillä tiputaan alle 70%:n. Resistance pitää vastuksen tasaisena. Veikkaan että liittyy jotenkin Kickrin tehomittauksen epätasaisuuteen ja vastus kompensoi liian äkillisesti. Erg-moodissa ajelutekniikka pitäisi olla hallussa, eli pitää kadenssin tasaisena jne. Silti tulee noita hyppyjä ja pudotuksia.
- Jostain syystä takavaihtaja ei tunnu asuvan ihan samassa kohtaa kasettia kuin kiekon kanssa, mutta tämä tuskin vaihtelee hirveästi trainereiden välillä. Joskus on parempi tsägä, joskus huonompi.
Ettei sulla vaan olisi viallinen yksilo? Mulla nimittain ERG-moodissa mennaan pirun tasaisesti jopa SRM:lla mitattuna.

Ja se Kickrin kasetti ei ole mullakaan samassa linjassa kuin mun kiekoissa, mutta ei ole aina samassa linjassa eri kiekkojenkaan valilla.

mikkol82
10.11.2016, 07.38
Täällä kanssa huomattu sama tehojen soutaminen Kickr:n ERG moodissa. Powertapilla mitattuna+/-20w tasaisella kadenssilla. Samoin Wahoon teho näyttää ~15-20w isompia lukemia kuin wattipolkimet. Tässä vaiheessa kautta tuo ei ole vielä häirinnyt, mutta jossain vaiheessa varmastikkin siirryttävä ajamaan resistanssilla sekä vaihdettava mittaus polkimille.
Wahoossa on uusin firmis. Onkohan kukaan koittanut onko vika samanlainen muilla softilla, esim zwift ym. Eli johtuuko se trainerroadin ohjauksesta, vai Kickrin vasteesta.. Oma ohjaus PC:ltä ant+ donglella, täytyisi koittaa myös uusi android versio.

kervelo
10.11.2016, 08.44
Tuota KICKRin teho-ongelmaa voisi yrittää kiertää TrainerRoadin power matchin avulla, mutta siitäkin näyttää olevan vaihtelevia kokemuksia:
http://forum.slowtwitch.com/forum/Slowtwitch_Forums_C1/Triathlon_Forum_F1/KICKR_accuracy,_TrainerRoad,_power_match_and_3rd_p arty_power_meter_P5865021/

CamoN
10.11.2016, 09.05
Toni&toni vastasikin jo muinista, eli tässä vastus kasvaa välityksiä muuttamalla
Varmasti toimiva ratkaisu, mutta virtuaali ajaminen ei taida olla kovinkaan realistista...

Mistä virtuaaliajamisen realismi syntyy? Ainakaan minulle se ei synnytä erityistä psykologista lukkoa, jos ylämäkeen tehoa lisätessä ja reisilihaksen hurjistuessa, täytyy samalla naksutella voimansiirtoon pidempää välitystä. Vaikka virtuaalinopeus siellä virtuaalimaailmassa laskisi samaan aikaan. Enemmän olisin suorituksen aikana kiinnostunut siitä, että se reaalimaailmassa sijaitsevalle polkimelle aseteltava teho siirtyisi vastaavana liike-energiamääränä sinne virtuaalimaailmaan.

paaton
10.11.2016, 11.29
Mistä virtuaaliajamisen realismi syntyy? Ainakaan minulle se ei synnytä erityistä psykologista lukkoa, jos ylämäkeen tehoa lisätessä ja reisilihaksen hurjistuessa, täytyy samalla naksutella voimansiirtoon pidempää välitystä. Vaikka virtuaalinopeus siellä virtuaalimaailmassa laskisi samaan aikaan. Enemmän olisin suorituksen aikana kiinnostunut siitä, että se reaalimaailmassa sijaitsevalle polkimelle aseteltava teho siirtyisi vastaavana liike-energiamääränä sinne virtuaalimaailmaan.

Niin, pitäisi päästä koettamaan miten homma toimii tyhmällä trainerilla. Tippuuko vauhti Zwiftin näytössä ylämäkeen ja vaihdetta vaihdetaan sen mukaan suuremmalle?

Huoleton
10.11.2016, 12.31
Vauhti tippuu näytössä mutta harvemmin kukaan varmaan yrittää ajaa tasaisella nopeudella mäestä huolimatta.
Koska mäen muutos ei tunnu missään vaan näkyy pelkästään niin se vähentää immersiota merkittävästi. Rataa on helpoin ajaa vaan samalla vaihteella samalla teholla. Säätyvällä trainerilla vaihteita joutuu vaihtamaan jolloin homma on paljon haastavampaa ja samalla vähemmän tylsää.
Mun mielestä zwift + säätyvä traineri on viihtenä verrattavissa maantielenkkiin yksistään. Ihan eri kokemus tietty mutta viihdearvoltaan ja kuntoilun kannalta samaa luokkaa.
Perinteisellä trainerilla taas tosi tylsää ajella vaan sitä rataa. Trainerroad on viihdyttävämpi kun tulee niitä tekniikkatekstejäkin.
Zwiftin kisat ja porukka-ajot vois olla viihdyttäviä perustrainerillakin. En ole kokeillut.

paaton
10.11.2016, 13.19
Vauhti tippuu näytössä mutta harvemmin kukaan varmaan yrittää ajaa tasaisella nopeudella mäestä huolimatta.
Koska mäen muutos ei tunnu missään vaan näkyy pelkästään niin se vähentää immersiota merkittävästi. Rataa on helpoin ajaa vaan samalla vaihteella samalla teholla. Säätyvällä trainerilla vaihteita joutuu vaihtamaan jolloin homma on paljon haastavampaa ja samalla vähemmän tylsää.
Mun mielestä zwift + säätyvä traineri on viihtenä verrattavissa maantielenkkiin yksistään. Ihan eri kokemus tietty mutta viihdearvoltaan ja kuntoilun kannalta samaa luokkaa.
Perinteisellä trainerilla taas tosi tylsää ajella vaan sitä rataa. Trainerroad on viihdyttävämpi kun tulee niitä tekniikkatekstejäkin.
Zwiftin kisat ja porukka-ajot vois olla viihdyttäviä perustrainerillakin. En ole kokeillut.

Joo-o.

Saattaisi olla niinkin, että trainerroadin tai vastaava softa riittäisi luomaan motivaation treenaamiseen, jolloin muin tai kuro wattimittarilla olisi ok.

Trainerroad toimii ilmeisesti puhelimenkin kautta?

sil
10.11.2016, 18.51
Uudessa vm. 2016 Wahoo Kickr:ssä tehonmittaus on uudistettu kokonaan. Mittauksen pitäisi nyt olla tarkempi, nopeammin reagoiva ja sen pitäisi säilyttää tarkkuutensa. DC Rainmakerin testissä Kickr pärjäsi erinomaisesti. Mulla on ollut 3 viikkoa uusi Kickr ja olen ollut tyytyväinen.

Joo-o.

Saattaisi olla niinkin, että trainerroadin tai vastaava softa riittäisi luomaan motivaation treenaamiseen, jolloin muin tai kuro wattimittarilla olisi ok.

Trainerroad toimii ilmeisesti puhelimenkin kautta?

Smart trainer on mielestäni paras vaihtoehto trainerroadin kanssa. Harjoitukset on todella helppoa polkea läpi, kun harjoitusvastustus säätää tehon. Kadenssin voi valita itse ja sen kun vain polkee. Jos ei jaksa suorittaa treeniä tavoiteteholla, on helppoa pudottaa harjoituksen intensiteettiprosenttia. Toki ilman smart traineriakin homma toimii ja on varmasti niitäkin, jotka eivät halua tehdä harjoituksia ergometri-tilassa.

Trainerroadista on tullut myös android-versio, joka toimii Bluetooth yhteydellä, joten sen kanssa tarvitsee bluetooth sykemittarin ja kadenssianturin. Appista ei ainakaan toistaiseksi näe harjoitusohjelmaa, joten on tiedettävä, minkä harjoituksen haluaa tehdä ja haettava sitä nimellä. Suoritettu harjoitus kyllä tallentuu trainerroadin nettipalveluun ja rekisteröityy suoritetuksi harjoitusohjelmaasi.
Android app taitaa olla vielä betassa, joten sitä luultavasti vielä parannellaan.

paaton
10.11.2016, 19.55
Uudessa vm. 2016 Wahoo Kickr:ssä tehonmittaus on uudistettu kokonaan. Mittauksen pitäisi nyt olla tarkempi, nopeammin reagoiva ja sen pitäisi säilyttää tarkkuutensa. DC Rainmakerin testissä Kickr pärjäsi erinomaisesti. Mulla on ollut 3 viikkoa uusi Kickr ja olen ollut tyytyväinen.

Ok, eli kyseessä on tämä (https://www.dcrainmaker.com/2016/08/wahoo-fitness-kickr2-2016-new-trainer.html)laite, olisi 150e edullisempi, mitä neo. Ääni ilmeisesti hieman kovempi ja softassa ei ole kaiketi vielä tienpinnan mallinnuksia.
Voi olla, etten äänestä tingi. Puhaltimen pitämä meteli on kuitenkin tasaista huminaa, joka ei nukkuvaa tenavaa varmasti häiritse.

Voi mennä eteläsuomessa trainerit hyvin kaupaksi, mikäli ensi viikolla oikeasti alkaa satamaan kaatamalla vettä.
Ei ole ehkä maastoonkaan asiaa vähään aikaan.

Teltta
10.11.2016, 20.15
Näitä sunnuntaiyksilöitä tuntuu olevan olevan joka toisella Kickrin omistajalla, niin varmaan vaan ollut huono onni. En tiedä onko ongelma siinä että laite ei kykene pitämään tehoa tasaisena, vai tuleeko tehomittariin todellisuudessa olemattomia piikkejä jotka aiheuttaa ERG-moodissa vastuksen heittelyyn. Veikkaan jälkimmäistä, koska resistance- ja standard-moodeissa ongelmaa ei ole, vaan vastus käyttäytyy ihan kuten pitääkin. No, ehkä sitten ensi trainerissa olisi kunnollinen ERG-moodi joskus. Tuleepa toisaalta tuolla resistancessa polkemisella kehitettyä myös sitä henkistä kanttia kun kovissa intervalleissa traineri ei pakota tehoja, vaan on vaan itse kyettävä pitämään tehoja yllä. Samaten TrainerRoadin over-undereissa tulee opeteltua tehon lisäämistä ja vähentämistä asteittain. Onko siitä ulkona jotain hyötyä? Ehkä osaa pakottaa itsensä vetämään kovalla teholla tasaisemmin ja pidempään.

paaton
10.11.2016, 20.18
Näitä sunnuntaiyksilöitä tuntuu olevan olevan joka toisella Kickrin omistajalla, niin varmaan vaan ollut huono onni. En tiedä onko ongelma siinä että laite ei kykene pitämään tehoa tasaisena, vai tuleeko tehomittariin todellisuudessa olemattomia piikkejä jotka aiheuttaa ERG-moodissa vastuksen heittelyyn. Veikkaan jälkimmäistä, koska resistance- ja standard-moodeissa ongelmaa ei ole, vaan vastus käyttäytyy ihan kuten pitääkin. No, ehkä sitten ensi trainerissa olisi kunnollinen ERG-moodi joskus. Tuleepa toisaalta tuolla resistancessa polkemisella kehitettyä myös sitä henkistä kanttia kun kovissa intervalleissa traineri ei pakota tehoja, vaan on vaan itse kyettävä pitämään tehoja yllä. Samaten TrainerRoadin over-undereissa tulee opeteltua tehon lisäämistä ja vähentämistä asteittain. Onko siitä ulkona jotain hyötyä? Ehkä osaa pakottaa itsensä vetämään kovalla teholla tasaisemmin ja pidempään.

Onko sinulla teltta tämä uusi kickr?

Teltta
10.11.2016, 20.27
Onko sinulla teltta tämä uusi kickr?

Vanha, 3 vuotta täyttää ensi kuun vaihteessa. Uuden 2016 Kickrin pitäisi olla tarkempi, mikä ei varmaan ole ollenkaan huono juttu. Kuvittelisin juuri että ERG-moodi toimisi luotettavammin. Lähettivät keväällä kalibrointikitin, mutta ei ongelma poistunut. Watitkin heittää ihan saman verran todellisista kuin ennenkin. Ainoa ero jonka olen huomannut on että softakalibroinnissa ilmoitettu offset on erilainen kuin ennen.

kervelo
10.11.2016, 20.42
Trainerostoksia suunnittelevien kannattaa katsastaa clever trainingin 20% ale:
https://www.dcrainmaker.com/2016/11/trainers-fenix3-boatloads.html

Ale tosin ainoastaan clever trainingin US-liikkeessä.

paaton
10.11.2016, 20.52
Voisikohan trainerin wattimittauksesta tinkiä, koska tulen tarvitsemaan tehonmittauksen kesäksi pyöräänkin. Wattipolkimillahan tämä olisi helppoa, mutta käyköhän esimerkiksi stagesin kammet trainereihin... Tacx flux voisi olla järkevä vaihtoehto, jos sitä tosiaan alkaa ensi viikolla saamaan. En vaan ole ollenkaan varma nettitilauksesta ja täysin uudesta laitteesta.

CamoN
10.11.2016, 20.53
Samaten TrainerRoadin over-undereissa tulee opeteltua tehon lisäämistä ja vähentämistä asteittain. Onko siitä ulkona jotain hyötyä? Ehkä osaa pakottaa itsensä vetämään kovalla teholla tasaisemmin ja pidempään.

Minä olen tyhmän vastuksen kanssa kokenut sen underille tiputuksen kihelmöivän raastavana, kun sitä mielellään tiputtaa todella pehmeästi eikä koko portaan korkeutta kerralla. Aina pelottaa että jos hetkeksi keventää kunnolla, hirttää kiinni eikä enää lähdekään pyörimään uudestaan.

paaton
10.11.2016, 20.57
Trainerostoksia suunnittelevien kannattaa katsastaa clever trainingin 20% ale:
https://www.dcrainmaker.com/2016/11/trainers-fenix3-boatloads.html

Ale tosin ainoastaan clever trainingin US-liikkeessä.

Niinpä, ja esimerkiksi neon hinta on XXL:ssä halvempi mitä tuolla floridassa. Wahoo Kikcriä saa verkkokaupasta sopivaan hintaan ja turbo muinia tonilta. Eipä kannata trainereita tällä hetkellä kauempaa tilailla.

Tom_E
10.11.2016, 22.12
Niin, pitäisi päästä koettamaan miten homma toimii tyhmällä trainerilla. Tippuuko vauhti Zwiftin näytössä ylämäkeen ja vaihdetta vaihdetaan sen mukaan suuremmalle?

Olen ihan hiljattain ajellut Zwiftiä sekä tyhmällä muinilla että neolla ja mielestäni ero tyhmän ja älykkään trainerin välillä on sekä ylä että alamäkiin tultaessa hyvin dramaattinen. Tyhmällä trainerilla ei tarvitse alamäissä vaihdella vaihdetta, jos haluaa polkea. Neolla taas alamäessä on melkein pakko ylämäen jälkeen vaihtaa vaihdetta tai sitten olla polkematta. Ylämäissä taas, vaikka toki ylämäen kasvavaa vastusta voikin simuloida vaihtamalla muinissa isommalle, en minä ainakaan tiedä mille välitykselle pitäisi vaihtaa että se simuloisi minun kulloisellakin vauhdilla vaikka 5%, 7%, 10% tai 17% mäkeä. Rehellisesti sanottuna muinin jälkeen Zwiftin radiomastomäkeen tuleminen neolla oli megaluokan järkytys. Muinilla sitä usein tuli vain pyöriteltyä kovempaa tai hieman isommalla vaihteella, vauhti toki oli pienempi, mutta ei siinä mitään kuolemaa tehnyt. En tiedä oliko neolla ajellessa realistisuus slideri edes 100%, mutta kyllä siinä 17% mäessä 60 kiloisen kevyesti pyörittelijän voimilla melkein kuolemaa teki. En olisi ikinä uskonut, että se 17% on niin saakelin karun tuntuinen. :D

paaton
10.11.2016, 22.23
Olen ihan hiljattain ajellut Zwiftiä sekä tyhmällä muinilla että neolla ja mielestäni ero tyhmän ja älykkään trainerin välillä on sekä ylä että alamäkiin tultaessa hyvin dramaattinen. Tyhmällä trainerilla ei tarvitse alamäissä vaihdella vaihdetta, jos haluaa polkea. Neolla taas alamäessä on melkein pakko ylämäen jälkeen vaihtaa vaihdetta tai sitten olla polkematta. Ylämäissä taas, vaikka toki ylämäen kasvavaa vastusta voikin simuloida vaihtamalla muinissa isommalle, en minä ainakaan tiedä mille välitykselle pitäisi vaihtaa että se simuloisi minun kulloisellakin vauhdilla vaikka 5%, 7%, 10% tai 17% mäkeä. Rehellisesti sanottuna muinin jälkeen Zwiftin radiomastomäkeen tuleminen neolla oli megaluokan järkytys. Muinilla sitä usein tuli vain pyöriteltyä kovempaa tai hieman isommalla vaihteella, vauhti toki oli pienempi, mutta ei siinä mitään kuolemaa tehnyt. En tiedä oliko neolla ajellessa realistisuus slideri edes 100%, mutta kyllä siinä 17% mäessä 60 kiloisen kevyesti pyörittelijän voimilla melkein kuolemaa teki. En olisi ikinä uskonut, että se 17% on niin saakelin karun tuntuinen. :D

Jostain syystä kuvittelen, että itse tosiaan saattaisin ajaa intervallit mieluummin juurikin tällaisilla vuoristopätkillä. Switfin kautta varmasti löytyy aitoja tai tehtyjä pätkä kasapäin intervalleihinkin. En ole oikein elokuvien tai emmerdalen ystävä muutenkaan, eli ehkäpä vuoristomaisemat toimisivat paremmin ajanvietteenä. Hieno juttu, että neosta löytyy realismia. Pääsin itse koettamaan 16% nousua viime vappuna ja onhan siinä tosiaan heikkokuntoisella tekemistä. Helkkarin typerän tuntuista laittaa toista tonnia rahaa traineriin, mutta jos tuo tulee ahkeraan käyttöön, niin fiksumpaa se on mitä 500e pakkopullasta, jolla ajetaan vain välttämätön.

Millaista konetehoa switf muuten vaatii sulavaan toimintaan?

OJ
11.11.2016, 06.45
Tehomittarilla mitatut tehon heittelyt eivät kyllä mene trainerin piikkiin, noin yleensä. Vaikka yrität ajaa kuinka pirun tasaisesti, niin tehomittari mittaa helposti 20 watin heittoja.

mikkol82
11.11.2016, 08.30
Tehomittarilla mitatut tehon heittelyt eivät kyllä mene trainerin piikkiin, noin yleensä. Vaikka yrität ajaa kuinka pirun tasaisesti, niin tehomittari mittaa helposti 20 watin heittoja.

Tästä olen eri mieltä, varsinkin omassa tapauksessa. Samat heittelyt kun näkee myös sykemittarista, sekä tuntee jaloissa. ERGmode ei vaan pysty pitämään tasaista kuormaa yllä.

CamoN
11.11.2016, 09.25
Tästä olen eri mieltä, varsinkin omassa tapauksessa. Samat heittelyt kun näkee myös sykemittarista, sekä tuntee jaloissa. ERGmode ei vaan pysty pitämään tasaista kuormaa yllä.

Kirjoitatte eri asioista. OJ tarkoitti että hyvä tehomittari mittaa ja näyttää päätelaitteessa normaalin tehovaihtelun. Esimerkiksi tasan 200 wattia on erittäin vaikea tuottaa, vaan teho heiluu jossain pääpiirteisessä 180-220W haarukassa koko ajan. Tehoa mittaava harjoitusvastus pääsee todennäköisesti samanlaiseen tarkkuuteen. Kun se teho on tehty ja mitattu, on enemmän kiinni sen ERG-tilan ohjauksesta miten vastuksen tuottama vaste muuttuu. Jos vastuksen säätymisen perusteena on sekunnin, kolmen sekunnin, viiden sekunnin tai kymmenen sekunnin juokseva keskiarvo, muutos on tietysti nopeampi tai hitaampi. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä että muutos on tehty nopeaksi ja luonnollinen tehontuoton vaihtelu heilauttelee sitä häiritsevästi. Tai sitten yksittäisten harjoitusvastusten tehomittauksessa on jotain hämärää, jos ne mittaavat liian jyrkkiä piikkejä jotka sitten vie juoksevaa keskiarvoa (mikä ikinä sen juoksevan osuuden aika on) liikaa laidasta laitaan.

kervelo
11.11.2016, 09.26

Tuota tehon vaihtelua on varmaan monenlaista. Se yleisempi liittyy siihen, että tehomittarin ilmoitama teho elää koko ajan, mistä johtuen on tapana käyttää smoothingia tehoarvon näyttämisessä ajotietokoneessa/näytöllä/tms. Tosin tuo tehomittarin vaihtelu on yleensä pienempää kuin OJ:n mainitsema 20W. Tuo sinun kuvaamasi vaihtelu taas lienee jotain ihan muuta, jos myös syke ehtii niihin vaihteluihin reagoida.

Itse ajelen vielä retrotrainerilla (Kinetic R&R) ja sen kanssa on kyllä mahdollista pitää Powertapin antama teholukema "paikallaan" noin parin prosentin sisällä.

Avokid
11.11.2016, 10.00
Keskiviikkona kokeilin Zwiftiä kunnon tietokoneella (aikaisemmin vain tökkivällä läppärillä) niin kyllä vain 90kg kuski meinasi kuolla siihen samaan mäkeen vaikka alla oli perus Muin :D
Luulin että pyörän 32t eturatas rajoittaisi tehoja liikaa Muinissa, mutta eipä mitään kun yrittää ajaa edes sen reilun minuutin reippaasti yli 400w tehoilla niin kyllähän siinä mies väsähtää.

Huoleton
11.11.2016, 11.30
Asiallisia automaattitrainereita on muitakin kun ne yli tonnin pelit.
Itse ostin kickr snapin tehdashuollettuna alle 450€. Myös elite Rampa on samaa hintaa ja ehkä pian myös Cycleops magnus.
Tehomittaus noissa rengastrainerreissa on varmaan huonompi kun direct drivessä mutta hintaerokin on aika lähellä oikean tehomittarin hintaa.
Esim. tollanen huollettu snap + power2max gossamer olis ~1150. Saa sitten kesällä samat watit.
Aika iso ero tuntuu olevan perushalpistrainerin ja ton snapin välillä ajotuntumassa ja käyttökokomuksessa.
Snap on tukevampi ja painavampi eli ei pompi sprintissä. Inertia on ihan eri luokkaa eli aika samaa tunnelmaa polkimissa kun tiellä ajaessa. Melu on myös sitä luokkaa ettei sitä kuule puhaltimen ja voimansiirron yli. Täysin hiljainen se ei kuitenkaan missään tapauksessa ole. Oikeestaan eniten meteliä trainerissa pitää mun lommoinen takarengas. Direct drivellä tuota ongelmaa ei olisi.
Varmaan neo/drivo/kickr on paljon parempia mutta sitä vaan että tänä vuonna vaihtoehtoja on eri lailla kun vuosi sitten.

timpe
11.11.2016, 11.59

Minä olen ajanut pelkästään ERG-modella enkä ole huomannut Kickrissä minkäänlaisia tehonvaihteluita. Eli lienee kyseessä myös yksilövikoja?

paaton
11.11.2016, 12.23
Asiallisia automaattitrainereita on muitakin kun ne yli tonnin pelit.
Itse ostin kickr snapin tehdashuollettuna alle 450€. Myös elite Rampa on samaa hintaa ja ehkä pian myös Cycleops magnus.
Tehomittaus noissa rengastrainerreissa on varmaan huonompi kun direct drivessä mutta hintaerokin on aika lähellä oikean tehomittarin hintaa.
Esim. tollanen huollettu snap + power2max gossamer olis ~1150. Saa sitten kesällä samat watit.
Aika iso ero tuntuu olevan perushalpistrainerin ja ton snapin välillä ajotuntumassa ja käyttökokomuksessa.
Snap on tukevampi ja painavampi eli ei pompi sprintissä. Inertia on ihan eri luokkaa eli aika samaa tunnelmaa polkimissa kun tiellä ajaessa. Melu on myös sitä luokkaa ettei sitä kuule puhaltimen ja voimansiirron yli. Täysin hiljainen se ei kuitenkaan missään tapauksessa ole. Oikeestaan eniten meteliä trainerissa pitää mun lommoinen takarengas. Direct drivellä tuota ongelmaa ei olisi.
Varmaan neo/drivo/kickr on paljon parempia mutta sitä vaan että tänä vuonna vaihtoehtoja on eri lailla kun vuosi sitten.

Hyvä pointti. Eli snap on periaatteessa rengasvetoinen flux. Snap+wattimittari olisi kesää varten aika houkutteleva vaihtoehto.

Huoleton
11.11.2016, 12.40
Minä olen ajanut pelkästään ERG-modella enkä ole huomannut Kickrissä minkäänlaisia tehonvaihteluita. Eli lienee kyseessä myös yksilövikoja?
Voisko näissä tehoheittelyissä olla myös kyse ANT+ latenssista? Jos tehonohjaus on koneella/tabletilla niin silloin varmaan mittari lähettää tehon ensin sinne ja sieltä tulee sitten joku ohjaus takasin sähköjarrulle. Jos tuossa on latenssia niin systeemi alkaa helposti oskilloimaan eli vastus alkaa heitellä. Enemmän ajavat sanoo että tehot reagoi nopeemmin kun ant-tikku on jatkopiuhalla lähellä traineria koska signaalin heikkous nostaa latenssia vaikka sinänsä toimiskin ilman jatkopiuhaa.
Tolla teorialla siis sinänsä samat laitteet saattaisi toimia paremmin tai huonommin riippuen millä niitä ohjataan ja kuinka kaukaa.

paaton
12.11.2016, 09.54
Niin Neon suurin ero kick:rn taitaa olla tuo vauhtipyörän puute. Alamäenkin voi simuloida realistisesti, eikä meteliä tule vinkuvasa hihnasta. Äänellähän ei olisi paljoakaan merkitystä, mikäli käytössä olisi erillinen treenitila.

Flux on myöskin vauhtipyörällinen, siitä ja wattimittaukseta se hintaero tulee.
Aika äkkiä tuli kotoa vihreää valoa neolle, kun näytin snapin ja neon vertailuvideon äänestä.

OJ
13.11.2016, 00.28
Kirjoitatte eri asioista. OJ tarkoitti että hyvä tehomittari mittaa ja näyttää päätelaitteessa normaalin tehovaihtelun. Esimerkiksi tasan 200 wattia on erittäin vaikea tuottaa, vaan teho heiluu jossain pääpiirteisessä 180-220W haarukassa koko ajan. Tehoa mittaava harjoitusvastus pääsee todennäköisesti samanlaiseen tarkkuuteen. Kun se teho on tehty ja mitattu, on enemmän kiinni sen ERG-tilan ohjauksesta miten vastuksen tuottama vaste muuttuu. Jos vastuksen säätymisen perusteena on sekunnin, kolmen sekunnin, viiden sekunnin tai kymmenen sekunnin juokseva keskiarvo, muutos on tietysti nopeampi tai hitaampi. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä että muutos on tehty nopeaksi ja luonnollinen tehontuoton vaihtelu heilauttelee sitä häiritsevästi. Tai sitten yksittäisten harjoitusvastusten tehomittauksessa on jotain hämärää, jos ne mittaavat liian jyrkkiä piikkejä jotka sitten vie juoksevaa keskiarvoa (mikä ikinä sen juoksevan osuuden aika on) liikaa laidasta laitaan.
Joo kiitos selitysavusta kun itsellä toi ulosanti näköjään vähän ontui.

Mä en ole tänä syksynä vielä ajanut yhtään SRM+Kickr treeniä, mutta mitä vähän nörtteillä kun saa kauden käyntiin.

vaikka mulla toi melu ei ole mikään kriittinen tekijä kun ajan kellarissa, niin ehkä tässä on kohta aika vaihtaa traineria johonkin hiljaisempaan/hienompaan.

mikkol82
13.11.2016, 18.19
Voisko näissä tehoheittelyissä olla myös kyse ANT+ latenssista? Jos tehonohjaus on koneella/tabletilla niin silloin varmaan mittari lähettää tehon ensin sinne ja sieltä tulee sitten joku ohjaus takasin sähköjarrulle. Jos tuossa on latenssia niin systeemi alkaa helposti oskilloimaan eli vastus alkaa heitellä. Enemmän ajavat sanoo että tehot reagoi nopeemmin kun ant-tikku on jatkopiuhalla lähellä traineria koska signaalin heikkous nostaa latenssia vaikka sinänsä toimiskin ilman jatkopiuhaa. Tolla teorialla siis sinänsä samat laitteet saattaisi toimia paremmin tai huonommin riippuen millä niitä ohjataan ja kuinka kaukaa.
ANT+ latenssi voisi periaatteessa aiheuttaa oskilloinnin, sen vaan luulisi näkyvän myös tehonmittauksessa. TR näyttää kuitenkin kokoajan vakaata wattilukemaa, korkeintaan 2-3w heittelyllä. Trainerroadin mittaus on selvästi suodatettu, mutta pitäisi sen kuitenkin näyttää suuremmat muutokset. Pitäisi tutkailla onko tuota samaa heittoa isommalla vaihteella ajaessa. Ohessa kaksi kuvaa, toinen TR harjoitustiedosto Kickr:n mittauksilla, toinen Polarista powertapilla mitattuna.

https://drive.google.com/open?id=0ByEj2HOZ3NOAR0o2Qjk2U2doX0k
https://drive.google.com/open?id=0ByEj2HOZ3NOAZzY4VU1PdGlkamM

jpee
13.11.2016, 19.20
ANT+ latenssi voisi periaatteessa aiheuttaa oskilloinnin, sen vaan luulisi näkyvän myös tehonmittauksessa. TR näyttää kuitenkin kokoajan vakaata wattilukemaa, korkeintaan 2-3w heittelyllä. Trainerroadin mittaus on selvästi suodatettu, mutta pitäisi sen kuitenkin näyttää suuremmat muutokset. Pitäisi tutkailla onko tuota samaa heittoa isommalla vaihteella ajaessa. Ohessa kaksi kuvaa, toinen TR harjoitustiedosto Kickr:n mittauksilla, toinen Polarista powertapilla mitattuna.

https://drive.google.com/open?id=0ByEj2HOZ3NOAR0o2Qjk2U2doX0k
https://drive.google.com/open?id=0ByEj2HOZ3NOAZzY4VU1PdGlkamM
Hox, TR:ssä on myös oma smoothing sille miten se näyttää wattidataa

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Huoleton
16.11.2016, 17.28
Niin Neon suurin ero kick:rn taitaa olla tuo vauhtipyörän puute. Alamäenkin voi simuloida realistisesti, eikä meteliä tule vinkuvasa hihnasta. Äänellähän ei olisi paljoakaan merkitystä, mikäli käytössä olisi erillinen treenitila.

Flux on myöskin vauhtipyörällinen, siitä ja wattimittaukseta se hintaero tulee.
Aika äkkiä tuli kotoa vihreää valoa neolle, kun näytin snapin ja neon vertailuvideon äänestä.

Missä tollanen vertailu on? Olis mielenkiintonen katsoa.
Mulla traineri (snap) on selvästi hiljasempi kun pyörän voimansiirto ja tuuletin mutta kyllä se oman melunsa pitää. Voimansiirtoja ja tuulettimia on tietty myös monen äänisiä.

paaton
16.11.2016, 17.39
DCRainmakerin neo testissä, mutta wahoo näyttikin olevan kickr eikä snap.
Onko snap kickriä hiljaisempi?

https://www.dcrainmaker.com/2015/09/trainer-everything-wanted.html

TeppoTulppu
16.11.2016, 18.04
Tuossa testissä vanha Kickr, uusi hiljaisempi. Mutta toki ihan eri äänitaso edelleen kuin tuossa Neossa.

paaton
16.11.2016, 18.16
Tuossa testissä vanha Kickr, uusi hiljaisempi. Mutta toki ihan eri äänitaso edelleen kuin tuossa Neossa.

Juu, katsoin uusi/vanha kickr videonkin.

sil
16.11.2016, 18.38
Ei uusikaan Kickr tosiaan mikään hiljainen ole. Naapuriin tuskin kuuluu, jos on asiallinen äänieristys. Neoa kovasti kehutaan hiljaisuudesta, joten on varmasti siinä suhteessa parempi.
Melutaso riippuu Kickrillä ja useimmilla muilla harjoitusvastuksilla nopeudesta eli siitä kuinka nopeasti vauhtipyörä pyörii. Ergo-tilassa pienellä vaihteella traineri on siis hiljaisempi. Tällöin ei tosin saa yhtä realistista ja mukavaa polkemistuntumaa kuin isommalla vaihteella.

Huoleton
17.11.2016, 12.04
DCRainmakerin neo testissä, mutta wahoo näyttikin olevan kickr eikä snap.
Onko snap kickriä hiljaisempi?

https://www.dcrainmaker.com/2015/09/trainer-everything-wanted.html
Mulla ei ole kickriä mutta videoiden perusteella snap on paljon hiljaisempi. Videoista on kyllä vaikee sanoa miltä oikeesti kuulostaa. Mikistä, kaiuttimista ja huoneista johtuen semmoset keskikorkeat äänet tuntuu kuuluvan aina kovimpaa. Siis se matala hurina mitä varmaan mikä vaan pitää kovassa vauhdissa ja ketjujen kilinä on ei erotu niinkun todellisuudessa. Tai sitten mun ketjut on jotenkin erikoisen kovaääniset.
Vanha kickr on kuitenkin ilmeisesti erityisen kovaääninen ja suunnilleen kaikki muut on sitten selvästi hiljasempia.
Kyllähän kun sisällä urheillaan niin siitä aina meteliä tulee. Jos hiljalleen pyörittelee niin varmaan kaikki on aika hiljasia.
Luulisin että snap on aika lähellä uutta kickriä kun katto dcrainmakerin vertailuvideota. https://www.youtube.com/watch?v=AwAzNDqZPdU
Jos treenaisin samassa huoneessa jossa on muita ihmisiä niin Neo olis kyllä joka tapauksessa ainoo valinta koska se on hiljasin. Ei tarvis sitten arvuutella.

paaton
17.11.2016, 12.47
Jos treenaisin samassa huoneessa jossa on muita ihmisiä niin Neo olis kyllä joka tapauksessa ainoo valinta koska se on hiljasin. Ei tarvis sitten arvuutella.

Joo. Meillä on tällainen modernia suunnittelua oleva ylös avoin olohuone. Tosi kätevä ratkaisu. Neon kanssa tasainen puhaltimen hurina varmaankin peittäisi muut äänet.

timpe
17.11.2016, 14.04
Vanha kickr on kuitenkin ilmeisesti erityisen kovaääninen ja suunnilleen kaikki muut on sitten selvästi hiljasempia.

En nyt sanoisi että erityisen kovaääninen varsinkaan erg-moodissa pienellä vaihteella, mutta ääntä lähtee kuitenkin.
Käytännössä itseä ei häirinnyt Kickr:n meteli millään vaihtella kun kuitenkin huudatti stereoita siinä samalla.
Muut samassa tilassa olijat kyllä eri mieltä, eli sopii kyllä vallan mainiosti tilaan missä äänen
voimakkuudella ei niin väliä.

leecher
17.11.2016, 14.13
Eliten turbo muin on käytännössä äänetön

paaton
17.11.2016, 14.39
Eliten turbo muin on käytännössä äänetön

Joo. Tämä olisikin valintani, jos en haluaisi älytraineria.

leecher
17.11.2016, 16.13
Offtopic: Olisko kellään laittaa yv:llä voimassaolevaa alennuskoodia Training peaksiin?

OJ
17.11.2016, 23.43
Ma en sanoisi vanhaa Kickria erityisen kovaaaniseksi. Tuulitraineri ja ilmeisesti Wattbike ovat erityisen kovaaaninen. Ilmeisesti loysa hihna voi aiheuttaa metelia ja vaikuttaa wattilukemaan.

noniinno
18.11.2016, 22.38
Nythän täytyy taas hehkuttaa tuota ICW (https://goo.gl/5gQIUx) (aika "persoonallinen" nimi: Indoor Cycling Workout) Android -sovellusta. Nyt synkkaa suoraan stravaan ilman ongelmia. On ilmainen, vai maksoiko jotkin lisäominaisuudet jonkin euron en muista. Toimii nyt myös Bkoolin ja periaatteessa minkä hyvänsä ANT+ FE-C -trainerin ja lisähärpäkkeen kanssa. Tacx Vortexin kanssa toimii kuin ajatus. Harjoitusten teko on todella helppoa ja käyttövarmuus omaa luokkaansa. Tässä ei ole nyt kyse mistään sissimarkkinoinnista, enkä kostu tästä hehkuttamisesta mitään, mutta loistava sovellus ansaitsee kehut. Bkoolin kanssa ähräämisen jälkeen en voi kuin ihmetellä, miten sujuvasti esim. käyttöliittymä toimii.

TeppoTulppu
18.11.2016, 23.48
Bkool vai Zwift? Alkais olemaan noi kokeilujaksot ajeltu, ja pitäis päättää kumman tilaa? Vaiko molemmat? Meni vähän Bkoolin osalta hukkaan noi sessiot yhteyksien kanssa säätäessä, joten siitä ei vielä niin selvää kuvaa kaikista puolista. Äsken Zwiftin sessiota ajellessa ei ainakaan ainoatakaan Suomen lippua radalla näkynyt.

PMoi
19.11.2016, 10.16
Lisää suoraveto harjoitusvastuksia pukkaa markkinoille, DKCity D2R Smart (http://www.dkcity.com/detail.php?Key=92). Mainoslehdykäisen kuvankäsittelijän asiantuntemus ei aiheuta hurraa-huutoja :)

http://www.dkcity.com/upload/D2R-DM-01.jpg

Tinke
19.11.2016, 13.23
Bkool vai Zwift? Alkais olemaan noi kokeilujaksot ajeltu, ja pitäis päättää kumman tilaa? Vaiko molemmat? Meni vähän Bkoolin osalta hukkaan noi sessiot yhteyksien kanssa säätäessä, joten siitä ei vielä niin selvää kuvaa kaikista puolista. Äsken Zwiftin sessiota ajellessa ei ainakaan ainoatakaan Suomen lippua radalla näkynyt.
Zwiftiä nyt käyttänyt 3vkoa, muista softista ei vielä kokemusta. Treenaan noilla valmiilla FTP-builder ohjelmilla, jotka ovat n. tunnin mittaisia sessioita. Vielä en ole varsinaisesti ajanut vapaasti tai kisannut, mutta mielestäni tuo ohjelman mukaan treenaminen on vähän tylsästi toteutettu. Treenin aikana ei oikein ole mitään mielenkiintoista seurattavaa eikä Zwift anna juuri palautetta tms, lisäksi ainakin nuo 6 viikon FTP-builder treenit on aika yksitoikkoisia ja tuntuvat vähän turhan helpoilta. Olenkin huomannut katsovani enemmän telkkaria siinä rinnalla kuin itse Zwiftiä. Luulen, että Zwift toimii paremmin nimenomaan tuollaisena ajosimulaattorina, ei niinkään noiden treenien kanssa.

paaton
19.11.2016, 13.50
Zwiftiä nyt käyttänyt 3vkoa, muista softista ei vielä kokemusta. Treenaan noilla valmiilla FTP-builder ohjelmilla, jotka ovat n. tunnin mittaisia sessioita. Vielä en ole varsinaisesti ajanut vapaasti tai kisannut, mutta mielestäni tuo ohjelman mukaan treenaminen on vähän tylsästi toteutettu. Treenin aikana ei oikein ole mitään mielenkiintoista seurattavaa eikä Zwift anna juuri palautetta tms, lisäksi ainakin nuo 6 viikon FTP-builder treenit on aika yksitoikkoisia ja tuntuvat vähän turhan helpoilta. Olenkin huomannut katsovani enemmän telkkaria siinä rinnalla kuin itse Zwiftiä. Luulen, että Zwift toimii paremmin nimenomaan tuollaisena ajosimulaattorina, ei niinkään noiden treenien kanssa.

Tätä olikin juuri tarkoitus kysellä. Eli toimiiko Bkool tai Zwitf treeniohjelmien kanssa? Trainerroad+Zwitf maksaa jo himpun liikaa kuukaudessa.
Yksi vaihtoehto olisi tuo Noniinno:n yllä kehuma androidin ilmais softa.

Voi olla kyllä hyvin mahdollista, että trainerroad menee etusijalle ja Zwitf ja Bkool jäävät vielä mietintään sekä testaukseen.

kervelo
19.11.2016, 19.18
?..lisäksi ainakin nuo 6 viikon FTP-builder treenit on aika yksitoikkoisia ja tuntuvat vähän turhan helpoilta. Olenkin huomannut katsovani enemmän telkkaria siinä rinnalla kuin itse Zwiftiä. Luulen, että Zwift toimii paremmin nimenomaan tuollaisena ajosimulaattorina, ei niinkään noiden treenien kanssa.

En ole käyttänyt zwiftia: skaalataanko siinä harjoitukset ajajan FTP:n mukaan? Jos näin, vaikuttaa siltä, että softalle annettu FTP on liian matala.

Tinke
19.11.2016, 21.30
En ole käyttänyt zwiftia: skaalataanko siinä harjoitukset ajajan FTP:n mukaan? Jos näin, vaikuttaa siltä, että softalle annettu FTP on liian matala.
Kyllä juu, alkuun tehdään FTP testi, johon nuo treenit skaalautuu. Joku progressio tuossa on, mutta aika rauhalliselta kyllä vaikuttaa ainakin alkuun. Eipä tule tehtyä sitä perus aloittelijan virhettä, että vedetään liian kovaa.

JiiÄm
20.11.2016, 15.53
Vaatii kahden ruuvin kääntämistä joihin pääsee suoraan käsiksi. 1min homma.

Alkaa itseäkin epäilyttämään TurboMuinin antamat watit kun lukee Karen viestejä. Kai se on pakko hommata oikea wattimittari jotta saa vähän luotettavampaa dataa eikä tarvi arvailla.

Eihän se tosiaan erikoinen homma ollut kun vähän perehtyi, jatkossa käy tarvittaessa suht nopeasti.

Laitan pari selventävää kuvaa muillekkin jotka eivät ole asiaan vielä tutustuneet. Eli TurboMuinin pakalta vastukselle vedon välittävän moniurahihna kiristämiseen.

Ensin siis sinisellä ympyröity kiristimen lukituspultti (5mm kuusiokolokanta) löysälle (Eliten ohje sanoo yhden (1) kierroksen verran), jonka jälkeen vihreällä merkitystä ruuvista (5mm kuusiokolokanta) myötäpäivään kääntäen kiristys tai päinvastoin löysääminen. Lukituspultti lopuksi kiinni saman verran kiristäen.

Kiristinrulla sijaitsee (luonnollisesti) hihnan vedottomalla puolella ja säätöpultti vetää täten sitä tiukemmin sen selkäpuolta vasten. Pelkästään pulttista kääntäen itse säätö on omasta mielestä tietyn rajan jälkeen melko tunnotonta, mutta tuulettimen ritilän välistä (kts. kaksi viimeistä kuvaa) pääseen sopivalla ohuella työkalulla painelemaan hihnaa ja konkreettisemmin arvioimaan kiereyttä. Esimerkiksi omassa tapauksessa riitti maltillinen 1/4-kierroksen kiristäminen jonka jälkeen jousto vetopuolella oli jo melkolailla minimaalista.

http://kaze.pic.fi/kuvat/Elite+Turbo+Muin/DSC_11061.jpg/_img900.jpg

http://kaze.pic.fi/kuvat/Elite+Turbo+Muin/DSC_1107.JPG/_img1280.jpg

http://kaze.pic.fi/kuvat/Elite+Turbo+Muin/DSC_1108.JPG/_img900.jpg

Eliten ohjeet, sivut 6 ja 17: http://www.elite-it.com/sites/default/files/manual_turbo_muin.pdf

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1oPUzPVtP4c7RFRzkbawzhE6zMohidGeqnFLX0j9evBE/edit#gid=0

Sinänsä sama vaikka traineri näyttäisi 10kW lukemia jos FTP yms. harjoittelun pohjana käytettävät testitkin on ajettu sillä, mutta ei realistisemmista lukemista haittaakaan ole. :)

duris
20.11.2016, 18.46

Watit alkanut Trainerin kanssa sen verran kiinnostamaan, että tuli hommattua power2maxin tehomittari ja testailin sitä TurboMuinin omaan tehomittaukseen. En tiedä miten paljon näissä on yksilöllisiä eroja mutta oma antoi seuraavat tehot vs Power2Max

TM | p2m
100w | 88w
200w | 172w
300w | 268w
400w | 350w
500w | 455w
1000w| 860w

Hieman joutu säätämään FTP:tä alaspäin :)

rhubarb
20.11.2016, 18.54
^ Ainakin tuo näyttää olevan suunnilleen lineaarinen ero, joten sinänsä ihan OK. Siltä se on muutenkin kuulostanut. Eli FTP-testi vaan laitteella ja sitten sen pohjalta tekemään jos ei ole mittaria kiinni.