PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10

Nana
06.01.2016, 18.16
Tänään tuli ajeltua lisää sisään ISPtä. Ajelin kelvejä ja keskuspuiston teitä ja myös polkuja ja kallioita. Nastat on tallessa. En jarrutellut kovasti enkä rymistellyt.

pmw
06.01.2016, 23.01
Tämmösillä nastatyylisillä renkailla pitäis tänä talvena käydä testaileen. En tiedä pitäiskö terotella noi teräviks, mp-maailmassa on ajettu paljo tylpilläkin. Kokeilemalla selvinnee. Täytyy punnita noi kun saan vielä toisen kumin valmiiksi. Ensimmäiset testirenkaat nämä.
https://kk4.fi/u/pic_1452105911_WP_20160106_031.jpg
https://kk4.fi/u/pic_1452105912_WP_20160106_032.jpg

jussi 163
07.01.2016, 10.45
Itsekin ostin kyseiset kumit talveksi. Ajellut nyt n.700km niillä. Alussa tosiaan tuntui siltä kesäkumien jälkeen että johan on kitkaa, tuntui hieman siltä kuin olisi jarrut laahannu päällä kun polkemisen lopetti. Siihen on tosin nyt jo tottunut, ei kiinnitä asiaan enää huomiota. Itse arvostan talvikumeissa enemmän sitä pitoa ja sitähän tässä mallissa kyllä on riittävästi. Älä huoli, kevät on kohta niin pääsee sitten taas fiilistelemään kesäkumeilla.

Just samat kokemukset täällä.
50-622 rengas on aika tukevan (turvallisen) oloinen uraisilla ja jäisillä teillä ja menee aika hyvin auraamattomalla tiellä myös.
Arvostan aika pitkälle että pääsee perille turvallisesti joka kelillä

Keijo Leppänen
13.01.2016, 18.09
onko joku OIKEASTI lisä nastoittanut schwalben wintereitä? Tai vaatiiko jotain kikkailuja. tuntu ensi yrittämällä MAHDOTTOMALTA!

latuman
16.01.2016, 15.52
Huoltoliike huomasi, että taka-ISP oli alkanut repeämään ja PAHASTI siitä vaijerin ja kumin liitoskohdasta, joka on jotenkin ommeltu ja liimattu yhteen. Nyt kun otin koko kumin irti, niin se näyttää vielä kauheammalta ilman paineita ja on yhtä pahan näköinen myös kumin sisäpuolelta. Kuinkahan lähellä räjähtämistä ehdin tuolla käydä? Huoltomies kehui harvinaiseksi Schwalben tapauksessa tämmöistä. Renkaat kuukauden vanhat, oisko 200km ajettu.

paaton
16.01.2016, 17.24
Huoltoliike huomasi, että taka-ISP oli alkanut repeämään ja PAHASTI siitä vaijerin ja kumin liitoskohdasta, joka on jotenkin ommeltu ja liimattu yhteen. Nyt kun otin koko kumin irti, niin se näyttää vielä kauheammalta ilman paineita ja on yhtä pahan näköinen myös kumin sisäpuolelta. Kuinkahan lähellä räjähtämistä ehdin tuolla käydä? Huoltomies kehui harvinaiseksi Schwalben tapauksessa tämmöistä. Renkaat kuukauden vanhat, oisko 200km ajettu.

No tuohan se sauma on, josta nämä vuotavat litkuakin. Pitää varmaankin käyttää tuo omakin vuotava eturengas poissa vanteelta ja tarkistella sauma myös sisäpuolelta. Laitahan kumista kuvaa.

latuman
16.01.2016, 17.25
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160116/23639ee55abba31a7265338fbd64eb44.jpg

Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla

paaton
16.01.2016, 17.36
Juu, tuo saumahan se näyttää monella kuplivan tubeleksena. Kai tuo nyt kuitenkin on paistettu? Vai saadaanko valmistusta nopeutettua, jos reunakevlari liimataan kiinni...
No, jokatapauksessa jotain tässä paisto/liimaus prosessia on mennyt pahasti pieleen. Eivät renkaat saisi saumakohdista vuotaa. Sinun renkaasi on vain vielä pykälää huonompi yksiö. Menee tietenkin takuuseen ilman kysymyksiä.

latuman
16.01.2016, 17.49
Niin siis, tämähän ei ole mikään tubeless vaan ihan tavallinen sisurisysteemi. Voisin veikata että tuosta tulee kyllä läpi vaikka mitä nestettä ja alkulimaa. Ihmeen hyvin on kestänyt kasassa vaikka on nähtävästi enää arviolta noin 40% saumasta jäljellä tuossa 20cm matkalla.

arctic biker
16.01.2016, 17.51
onko joku OIKEASTI lisä nastoittanut schwalben wintereitä? Tai vaatiiko jotain kikkailuja. tuntu ensi yrittämällä MAHDOTTOMALTA!
Vaatii ,imho, oikean työkalun ja ranneliikkeen opiskelua. Näitten 35mm renkaitten nastanvaihto onnistuu ihan vanteella kunhan on paineet yläkanttiin.
Itse tosin tein puusta alustan jolla koin homma paremmin sujuvan. Passelin paksuista isomman kuusen oksaa joka vielä kaareutui sillai sopivasti.

paaton
16.01.2016, 18.02
Niin siis, tämähän ei ole mikään tubeless vaan ihan tavallinen sisurisysteemi. Voisin veikata että tuosta tulee kyllä läpi vaikka mitä nestettä ja alkulimaa. Ihmeen hyvin on kestänyt kasassa vaikka on nähtävästi enää arviolta noin 40% saumasta jäljellä tuossa 20cm matkalla.

Juu. Tuolta olisi tihkunut ehkä muutama pisara litkua jo pihalle :)
Mutta omasta mielestä tuo litkun ulosvuotaminen sauman kohdalta jo kertoo, ettei saumaus ole onnistunut niinkuin on tarkoitettu. Jospa se on tosiaankin liimattu ja käytetty tökötti ei kestäkkään kovia lämpötilan vaihteluja, joka on tietty hiukan huonohko piirre talvirenkailla.

SSGT-92
16.01.2016, 18.08
pmw,kävitkö tutustumas tuohon ; http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20863-Ruuvirenkaita-ja-lisää-ruuvirenkaita&highlight=ruuvirengas

Nana
18.01.2016, 17.52
Täristää aikalailla toi edessä oleva ISP, etenkin auratulla tiellä taluttaessa tämän huomaa, pyörä täristää melkoisesti. Luulen, että ainakin osa ohjauksen epävakaudestakin paikoitellen johtuu tästä, kyllähän se on pakko ohjauksessakin tuntua jos pyörä tärisee ajaessa.
En minä siinä erityistä heittoa huomaa, tai sitten en osaa vain katsoa, luulen, että tuo johtuu ihan nastoista. Onko nastarenkaissa aina jonkinverran täristystä ajaessa? Vaikea kuvitella miten nastoilla voisi olla yhtä tasainen ajaa kuin nappulalla.

Greycap
18.01.2016, 21.34
Jostain syystä, omiin sekä toiselta käyttäjältä kuultuihin kokemuksiin perustuen, ainakin kahdella ISP:llä varustettu pyörä tuntuu kuin se kulkisi aavistuksen "poikittain" kuin juokseva koira ikään. Syytä tähän en tiedä mutta siitä olen kyllä samaa mieltä että etupääkin on paljon rauhallisempi tavisrenkaalla kuin ISP:llä. Moni on varmasti eri mieltä kanssani siitä että ISP on lumirenkaana vain keskinkertainen mutta sanon sen silti, pyöreät nappulat ei kanttaa kunnolla kiinni oikein mihinkään suuntaan ja moni tavallinen maastorengas on lumiolosuhteissa huomattavasti parempi. Jäällähän tuo on sitten ihan omassa sarjassaan.

Täristämiseen varmaan suurin osansa on paineilla, laitat reilun barin ajopaineet niin ei luulisi täristävän. Kulkee kyllä sitten kuin lehmä suossa, on kokeiltu.

paaton
18.01.2016, 21.52
Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei näitä isp_ejä ole edes tarkoitettu kelvi ajoon. Minusta sitä pitoa ei ole oikein mihinkään suuntaan, jos paineita nostaa. Tärisee ja jyrisee, eikä rullaa siltikään mihinkään. Matalilla paineilla tubeleksena noilla pystyy niukan-naukin ajamaan kadulla. Sisurin kanssa en uskaltaisi edes koettaa. Se suohon hukkuva lehmä pitää varmasti paikkansa.

Mutta se cyclon gravdall tubeleksena... Vauhti kiihtyy ylämäkeenkin ihan yksinään, eikä edes putkelta polkeminen jarruta menoa.
Ainoa menoa jarruttava seikka on nuo työmatkalla jurraavat maasturikuskit, joita väistellessä joutuu tekemään välillä jyrkkiäkin kurveja.

Nana kun olet rengasfriikki, niin tilaa vikkelään ne 45nrt:n nastarenkaat ja laita niihin latex sisurit.

Nana
18.01.2016, 23.02
^^
Mulla ei ole kun tästä yhdestä kokemusta, mutta melkoisesti täristää ja kun lumihangessa on muutenkin epävakaampi ajaa niin sen kyllä huomaa, etenkin siellä, missä on pakko ajaa suht hiljaa.

^mistä tuo kelviajo tuli? Minähän mainitsin vain pyörän taluttamisen auratulla kelvillä. Enhän minä lentämällä tonne muutaman sadan metrinkään päähän mene poluille. Kyllä sinne tietä pitkin on pakko mennä.

paaton
19.01.2016, 08.14
Täristää, kun fillaria työntää kelvillä? On aika paha ongelma.

JackOja
19.01.2016, 08.29
Siihenkin auttaa pienemmät paineet. Tarvittaessa vaikka ihan tyhjäksi.

Nana
19.01.2016, 14.10
Ei siinä ole paljon paineita. Veikkaan, että johtuu siitä, ettei nastat ole samalla tasolla kaikki.
Vaihdan varmaan Roron takas eteen. Jos se nyt sutii jossain lumikasassa herkemmin niin ainakin muuten on helpompi ajaa, kun ei pyörä tärise.

Velogi
19.01.2016, 18.05
Video ISP:n uudelleen nastoituksesta: https://www.youtube.com/watch?v=4mO6vVWwtK0&list=PLsDJucv3JYFUp6YT4r3H0pv2VLNvHjHZy&index=1 (https://youtu.be/4mO6vVWwtK0)

Nana
19.01.2016, 18.19
^
Kiitos. En tiedä voiko vaikuttaa ihan yksittäisen/mm yksittäisten nastan/nastojen sojottaminen ulompana kuin muut, mutta selvä epätasapaino tuossa tuntuu niin ajaessa, kuin taluttessakin. Eikä se tärinä varmasti auta rengasta puremaan maahan ja tästäkin voi johtua, että eturengaskin lähtee helpohkosti alta kun vähän sohjoon osuu.

paaton
19.01.2016, 18.39
^
Kiitos. En tiedä voiko vaikuttaa ihan yksittäisen/mm yksittäisten nastan/nastojen sojottaminen ulompana kuin muut, mutta selvä epätasapaino tuossa tuntuu niin ajaessa, kuin taluttessakin. Eikä se tärinä varmasti auta rengasta puremaan maahan ja tästäkin voi johtua, että eturengaskin lähtee helpohkosti alta kun vähän sohjoon osuu.

Renkaitahan voi myös tasapainottaa helposti. Painavin kohta painuu alas, eli laitat vanteen yläpuolelle 10gr painoja, kunnes rengas ei enää jää samaan asentoon. Helppo ja tarkka tasapainotustapa.

Varsinkin epätasapainossa oleva etunen voi täristää tosi paljon, 200 vauhdista kun kovemmin jarruttaa, nii koko pyörä täristää pirusti ja horisontti häviää näkyvistä. Tarkempi varmaankin erottaa ongelman jo kävelyvauhdissakin.

Velogi
19.01.2016, 20.28
En minä siinä erityistä heittoa huomaa...

Katsoitko myös pystysuuntaisen heiton? Jotenkin sen on oltava huonosti vanteella jos taluttaessakin huomaa!

Nana
19.01.2016, 21.15
Kyllä mä yritin sitä paikantaa, mutta en osaa varmasti sanoa mistä johtuu. Otin sen jo irti.
Luulisi, että jos se johtuu eripituisista nastoista niin se näkyisi ajoi tai talutti. Voihan tuolla toki maassakin olla epätasaisuutta, mutta kyllä se taas eilen, kun metsästä tullessa Mäkkärin kautta ajoin, nappasin kahvin mukaan ja taluttelin sitä hörppien kotiinpäin niin tärisi kyllä siihen malliin pyörä, että mietin miten olen sillä voinut lenkin ajella.

CamoN
19.01.2016, 21.26
Kyllä mä yritin sitä paikantaa, mutta en osaa varmasti sanoa mistä johtuu. Otin sen jo irti.

Oletko Voiman pimeällä vai valoisalla puolella, jos pystyt pyörää taluttamalla aistimaan renkaan nastojen asennuskorkeuserot?

paaton
19.01.2016, 21.31
Luulisi, että jos se johtuu eripituisista nastoista niin se näkyisi ajoi tai talutti. Voihan tuolla toki maassakin olla epätasaisuutta, mutta kyllä se taas eilen, kun metsästä tullessa Mäkkärin kautta ajoin, nappasin kahvin mukaan ja taluttelin sitä hörppien kotiinpäin niin tärisi kyllä siihen malliin pyörä, että mietin miten olen sillä voinut lenkin ajella.

Nastathan ne siellä harvoissa nappuloissa rohisee ja tärisee, ei siinä renkaassa ole mitään vikaa. Rengas kulkee niiden muutaman keskinastan päällä ja kun painoa ei ole lainkan, niin hyppiihän se, koska rengas tai iskari ei jousta.

Sinulla pitäisi ajossakin olla ihan tolkuttoman pienet paineet, että nuo isp:t toimisi kunnolla.

Nana
19.01.2016, 21.32
Sanoinko minä tutkineeni asiaa pyörää taluttamalla?
Luulin vain sanoneeni, että pyörä tärisi taluttaessa.

paaton
19.01.2016, 21.37
Luulin vain sanoneeni, että pyörä tärisi taluttaessa.

Meidän koira tekee ihan samaa. Sen tärinä johtuu kylmyydestä.
Laita takki päälle?

ollikolli
20.01.2016, 16.44
Nana:

Suomi Tyres WXC'R:n Ultimate versiossa on aramidikaapelit ja alumiininastat.
Painoa 300 g vähemmän kun vaijerimallissa.

Nana
21.01.2016, 15.12
^ Onko sitä 27.5"?
Minusta Motonetissa vaikutti olevan vain vaijerillisia.
Tosiaan varmaan nastarenkaissa väkisinkin sitä tärinää on enemmän kuin nappularenkaassa ja ihan tärinättömiä niistä ei varmaan saakaan. Pitänee joskus koittaa joko noilla ISPllä tai jollain toisella vielä jotain överialhaisia paineita, kun mulla on painoa sen verta vähän, että voi olla, että siksikin tärisyttää pahemmin, kun eivät niin painu. Tämä oli tosiaan eka talvi kun nastoilla ajelen yhtään niin niitä toki vertaa vain nappularenkaaseen ja tärinän suhteen vertailu ei taida olla ihan järkevää.

ollikolli
21.01.2016, 18.10
Tänään sain kyseiset renkulat 27,5 koossa. Ovat pitäneet ilmaa ainakin muutaman tunnin tubeleksina. Hieman heppoisilta vaikuttavat kun oon viimeiset 6 talvea ajellut kilon painoisilla Freddie's Revenzeillä.
Löysin ne bikeshopista 68:n euron kohtuuhintaan =)
Freddyjä olen ajellut 1,4/1,6 bar paineilla. Kovalla alustalla ja kovilla paineilla täristävät kyllä.

kmw
25.01.2016, 20.05
Gravdalit ovat mukavan helpot asentaa ja nousi vanteelle ilman kikkailua. Testailukeliä on tulollaan joten kokemusperäistä raportointia tuonnempana. Ibikestä hain. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160125/4e3c79b914d2faaef6a68aa3125f8e52.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160125/903fd4338347eb8e5414046cb7b29bd4.jpg

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Greycap
25.01.2016, 22.34
Ainakin näillä oman "tiimin" kokemuksilla joita on nyt kerätty omalta kohdalta joku varmaan 3000 km ja ns. mistään tietämättömän mutta hyvää raporttia tekevän testikuskin osaltakin pari tonnia, olen entistä varmempi että Gazza Extreme alias Extreme 294 on huomattavasti parempi lumirengas kuin ISP, toki testikuski ajaa 26" pyörällä ja minä 29" mutta oli minulla omassakin kaksi edellistä talvea ISP, nyt siis tuo Extreme. Merkittävästi rauhallisempi käytös kaikin puolin ja se vaan rouskuttaa kiltisti kaikesta läpi siinä missä ISP oli itselläkin vähän nuljun oloinen ja testikuski kiroaa päivä päivältä enemmän kun pyörä pyrkii poikittain pienistäkin harjanteista.

Huonoja puoliahan Extremessä on lievä alikokoisuus, aika fakiiri saa olla että tuosta mittaa 2,1" kun kaksi tuumaakin on ihan siinä ja hänessä, sekä rautalankareunan tuoma paino mutta toisaalta noista kumpikin saattaa olla osatekijöitä siihen rauhallisuuteen kun kapeahko harvakseltaan kuvioitu rengas pääsee läpi höttökerroksista ja lisäpaino tuo hyrrävoimana vakautta.

CamoN
26.01.2016, 19.31
Ainakin näillä oman "tiimin" kokemuksilla joita on nyt kerätty omalta kohdalta joku varmaan 3000 km ja ns. mistään tietämättömän mutta hyvää raporttia tekevän testikuskin osaltakin pari tonnia, olen entistä varmempi että Gazza Extreme alias Extreme 294 on huomattavasti parempi lumirengas kuin ISP, toki testikuski ajaa 26" pyörällä ja minä 29"

Mitenkäs paineet? Tolkulliset suhteessa kuormaan kummassakin tapauksessa?

Greycap
26.01.2016, 23.12
On ne ainakin siellä päin, testikuskilla kokonaismassa jotain vajaa 90 kg ja paineet noin 2,5 baria, minulla jossain 75 kg haminoilla ja pari baria. Samoilla paineilla ajoin kaksi edellistä talvea kun oli ISP edessä itselläkin ja jotenkin tämä nokialainen vain tuntuu menevän nätimmin. Jäällähän juttu toki on ihan toinen, siinä ei ole ISP:n voittanutta ainakaan vielä löytynyt.

ben
29.01.2016, 15.56
Halu olisi nastoittaa jokin muhkea ja rouheahko 27.5" kumi ISP:n tilalle, jossa pito kyllä riittää, mutta 2.25" koossa se tuntuu turhan pieneltä. 2.35" HD pacestar tuntuu fiksuimmalta vaihtoehdolta aihioksi, mutta muita ehdotuksia otetaan vastaan. Esim. Magic Mary olisi etenkin eturenkaaksi sinäänsä parempi, mutta sitä ei saa pacestarina. Mielipiteitä?

paaton
29.01.2016, 16.17
Ovatko pyörän nastarenkaiden reiät suoria, vai onko reikiin valettu taso nastan laippaa varten?

Mietiskelin vaan, että nuo pikku nastat tuppaavat kääntymään originaaleissakin, joissa reikä on ainakin tasapohjainen, jos siellä ei nyt tuota laipan muotoa olekkaan. Mitenhän hyvin nasta pysyy suorassa pehmeässä kumissa, kun pohjalla on poran kärkikulma? Liimalla luulisi kyllä pysyvän.

noniinno
29.01.2016, 17.12
Ei siellä mitään tasoja ole. Tasapäisellä jyrsimen terällä ja kierroksia n.30000r/min niin tulee hyvä.

Kemizti
29.01.2016, 17.19
Kyllä käsittääkseni noissa nastaa varten tehdyissä kumeissa on hahlo nastan pohjalaipalle..

noniinno
29.01.2016, 17.29
^ Uskon kun näen 😄

paaton
29.01.2016, 17.36
Kyllä käsittääkseni noissa nastaa varten tehdyissä kumeissa on hahlo nastan pohjalaipalle..

Tältä se ainakin tunnusti, kun gravdalleja nastoitti. Nasta haki hienosti paikanssa pienellä muljautuksella. Olen kyllä nastoittanut enduroprätkään renkaat, mutta noihin valitsin mahdollisimman kovan kumin ja reikähän porataan niin tiukka, että käsin nastoittaminen on jo aika hankalaa. Nastapyssyllä menee helpsti.

Jyrsinterä on tosiaan se oikea vaihtoehto reikien tekemiseen ja eiköhän ne nastat pehmeässäkin kumissa pysy oikean liiman avulla. Ehkäpä jokin elastinen liima olisi parasta?

Kemizti
29.01.2016, 17.42
^ Uskon kun näen 

Ainakin noissa dilleissä tuntuu kuin nasta lumpsahtaisi muuhun kuin suoraan reikään..

http://45nrth.com/files/pages/7624_45N_Stud_Instr.pdf

otski
29.01.2016, 18.30
^ Uskon kun näen 😄
ISP:ssä muistan ainakin nähneeni, kun tarkastelin repeytynyttä nappulaa.

JuKKos
31.01.2016, 20.02
Miten leveä ISP on koossa 26x2.35, kun nuo numerot pakkaavat olla aika suuntaa antavia? Jos on hyvinkin pullea, niin saattaa tulla ahdasta takana. Ainakin Hans Dampf oli mielestäni hyvinkin leveä koossa 2.35" vaikka 2.25" Nobby Niceihin verrattuna.

mutanaama
31.01.2016, 20.34
^ Uskon kun näen 

On niissä, ero porattuun on ihan selvä.

Nappulakenka
02.02.2016, 11.18
Miten leveä ISP on koossa 26x2.35, kun nuo numerot pakkaavat olla aika suuntaa antavia? Jos on hyvinkin pullea, niin saattaa tulla ahdasta takana. Ainakin Hans Dampf oli mielestäni hyvinkin leveä koossa 2.35" vaikka 2.25" Nobby Niceihin verrattuna.
Mavic Crossride -kiekoilla leveys on noin 60mm ja risat, korkeus 56mm ja risat

yyri
03.02.2016, 18.05
ISP evot bike-discountissa ~66e kpl+postit 10e, löytyykö muualta yhtä hyvään hintaan? Verkkiksen hinta olisi kai melkein parin kybän sisään sama ja tulisi suomesta...

roadking
03.02.2016, 18.24
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?26660-Tampereen-seudun-py%F6r%E4liikkeet&p=2487562#post2487562

Jos sattuu oleen lähellä. Toi ~66e kpl hinta taita olla Saksan alvilla?

Kalle H
03.02.2016, 19.18
Mavic Crossride -kiekoilla leveys on noin 60mm ja risat, korkeus 56mm ja risat
Sisäleveydeltään 23mm Eastonin Havoceille tuo Ice Spiker Pro Evolution (Tubeless Easy) 26 x 2.35" asettuu 59-60mm leveyteen ja n. 57mm korkeuteen. Tämä kaikki tönärillä mitattuna, lähes heti asennuksen jälkeen 2,5bar paineilla.

Eli luvatun kokoinen on myös näillä mun kiekoilla. Naurettavan helppo rengas kyllä asentaa tubelessina: nostin ensiksi paikalleen saippuan kanssa sisurilla, sitten vaan toinen kylki irti, sisuripois, venttiili kiinni, vähän litkua sisään ja tornipumpulla paineet *naps*naps* rengas paikallaan. Ei tullut pisaraakaan ilmaa tai litkua mistään. Kokohommassa menee kaiken sähellyksen kanssa alle 10min. Tää saa toimia ainakin tän talven endoro-maasturissa takanakkina, edessä on sitten vähän muhkumpi 67mm leveä diy-ratkaisu.

Hyvin näyttää siis toimivan UST-kiekko ja Tubeless Easy yhteen.

Kalle H
03.02.2016, 19.23
ISP evot bike-discountissa ~66e kpl+postit 10e, löytyykö muualta yhtä hyvään hintaan? Verkkiksen hinta olisi kai melkein parin kybän sisään sama ja tulisi suomesta...
Mikä koko sulla on haussa? Verkkiksessä noi maksaa 70-78€, joten ihan hirveesti ei tuu säästöä jos ei oo muuta tilattavaa.
Bike-Components myy 29er ISP-rengassa pakettina 125€ (https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Ice-Spiker-Pro-Evolution-LiteSkin-2er-Set-29-Winter-Falt-Spikereifen-p47927/), postit muistaakseni kympin.

yyri
03.02.2016, 20.50
29er ja 2,25 koko. Pitää kattoa tulisiko mieleen jotain muuta tilattavaa, kiitos tosta bike-components vinkistä. Pitää kysyä veljeltä tartteeko se crossariin jotain rompetta, samalla maksulla tulisi..

shmot
14.02.2016, 15.19
Tein itse "semi"-nastarenkaat. Akkuporalla 3 mm terällä nappulaan 5.5 mm syvä reikä ja isp:n työkalulla isp:n alunasta reikään. Eturenkaassa on pysynyt nastat (160 kpl, jokatoinen nappula). Takarenkaasta on lähtenyt 10 nastaa (oli 80, jokatoinen keskinappula). Ei ole liimaa ja takarenkaan nastat pitäisi liimata, mutta pitoo on ollut tarpeeksi noinkin ja ei ole ollut tarvetta. Tuossa on tosi pehmeet nappulat (pakkasellakin). Aika homma, mutta tuli kokeiltua. Suunnilleen 1 minuutti/nasta ja saa painaa/muljauttaa todella lujaa kiinni. Luonnollisesti nappuloiden pitää olla yli 5.5 mm korkeet :)

Ei siellä mitään tasoja ole. Tasapäisellä jyrsimen terällä ja kierroksia n.30000r/min niin tulee hyvä.

mkp
27.02.2016, 23.41
Fuck! Just nyt, kun olin noita W240 40-622 renkaita hommaamassa, niin yllättäen kaikki puotit myyvätkin ei oota. Viikolla tilanne oli vielä toinen. Tasan ei käy ja jne...AAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRGGGGGGHHHHHHHHHH!! !!!! Talvifillariksikin hommasin just napavaihteisen seiskan halvalla. Nyt kun oon painellu menemään 35 millisillä marathon plussilla, niin on ollu kypärällä käyttöä, kun on tullu otettuja metkoja lippoja olosuhteista riippuen. (ja nopee tsekkaus, näkikö kukaan)

mkp
01.03.2016, 22.15
Fuck! Just nyt, kun olin noita W240 40-622 renkaita hommaamassa, niin yllättäen kaikki puotit myyvätkin ei oota. Viikolla tilanne oli vielä toinen. Tasan ei käy ja jne...AAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRGGGGGGHHHHHHHHHH!! !!!! Talvifillariksikin hommasin just napavaihteisen seiskan halvalla. Nyt kun oon painellu menemään 35 millisillä marathon plussilla, niin on ollu kypärällä käyttöä, kun on tullu otettuja metkoja lippoja olosuhteista riippuen. (ja nopee tsekkaus, näkikö kukaan)

Löytyhän noi halutut renkaat onneksi polkupyöräkaupasta pienen etsiskelyn jälkeen. Loppu hyvin - pito hyvin.

Läskimasa
19.03.2016, 20.07
Otsikkoon liittyen, eipä oo nastakumeille ollu yleisesti ottaen tarvetta. Ihan parina päivänä pikkusen lipsunu jossain kohdin, mut ei haitaks asti. Ajot nyt jokseenkin täysin metsän puolella. Ja kumeina 2XL:t.

Greycap
13.08.2016, 23.16
Joo olen ehkä hiukan aikaisessa mutta...

Kenelläkään kokemusta sekä Nokian Extreme 294:sta että WXC 300:sta? Itse ajoin viime talven Extremellä ja pidin siitä lumirenkaana huomattavasti enemmän kuin ikuisena vertailukohtana olevasta ISP:stä mutta tuo WXC on aivan täysin tuntematon. Nämä kun ei ole tulossa edes omaan käyttöön eikä niitä omasta pussista makseta niin ei viitsisi ruveta haulikolla ampuen etsimään hyviä vaihtoehtoja.

Käyttötarkoitus siis "pyörällä töihin oli keli mikä hyvänsä" ja renkaiden käyttöaika melkeinpä syksyn ekoista yöpakkasista kevään viimeisiin. Viime talvena tuli aika paljon palautetta ISP:eiden taipumuksesta vähän hakea lumella ja saman olen huomannut itsekin joten kokeillaan seuraavaksi nokialaisilla. Jäällä nuo on molemmat varmasti tarpeeksi hyviä mutta onko sitten jotain muuta todella merkittävää eroa joka kallistaisi vaakakupin suuntaan tai toiseen? Renkaan painolla tai litkutettavuudella ei ole tässä yhtälössä mitään väliä, ne menee sisärenkaiden kera pyörään joka painaa ihan reilusti päälle 15 kg eikä kuski edes uskalla ajaa sillä yli 20 km/h talvella joten rullaavuuskin on aika se ja sama. Kunhan olisi mahdollisimman hyvin kaikissa kuviteltavissa olevissa talviolosuhteissa käyttäytyvä rengas koska niillä todellakin mennään töihin joka ikinen päivä riippumatta siitä missä kunnossa tie on.

hece
03.10.2016, 14.36
En tiedä oliko aiemmin mainittu mutta Clas Ohlsonin valikoimiin on tullut 29x2.1 koon nastarengas hintaan 44.95e. Alla huono kuva. Nasta näyttäisi olevan pyöreäpäinen ja painavalta tuntui käsissä. Ainakin kapeampana 28" -mallina löytyi kans, tarkkaa kokoa enkä hintaa muista.
https://lh3.googleusercontent.com/S_yIJBVFVoJBF7FHjuLNEJBTO0GMgYyhFfKlTfuyCK997O76k7 LGXW_kftdLLCjcuepDUNAS3hc=w720-h933-no

orc biker
04.10.2016, 19.34
Liian kova hinta tuntemattomasta renkaasta. Toki jos valmistaja ja malli selviäisivät, niin tilanne voisi muuttua. Tuo nimittäin voi olla jokin muutenkin markkinoilla oleva malli. Kuka tunnistaa jo tuosta?

SSGT-92
04.10.2016, 19.52
1,29 kg kertoo Ohlsonin sivut myyntipakkauksen painoksi tuolle gummille.

Nightmara
06.10.2016, 11.51
Tuli huomattua tuossa että joskus fiksuna tullut napattua 26" kiekko ja shimanon 3 vaihteet entisestä pyörästä nykyiseen mummopyörään joten nyt on tyylikäs crossi pyörä... mietin kuitenkin, että jos ostais yhen vaihteen 28 kiekon tuohon takasi niin kannattaako tuommoseen pyörään minkälaista nastarengasta laittaa?

edit: itseasiassa tuolla on ihan hyvä ajaa noin niin en jaksakkaan vaihtaa sinkulaksi. Nasta-asia vielä mietityttää..

Blackborow
06.10.2016, 18.48
https://www.motonet.fi/fi/tuote/385263/Kevo-Ice-polkupyoran-nastarengas-40-622

Tekeeköhän noilla mitään. Tarve on niin olematon, että ei viitsisi investoida mihinkään Marathon Wintereihin.

Jami2003
06.10.2016, 19.09
Eiköhän nuo hintansa väärti ole.

wekkuli
22.10.2016, 08.57
ISPn hankkijoille ja koon kanssa arpojille tiedoksi, että vuosien myötä ISP venyy. Ekan talven meni mulla ihan mainiosti ottamatta missään runkoon, mutta toisena talvena alkoi nastat raapia takahaarukkaa. Jouduin repimään takarenkaasta reunimmaisen nastarivin veke (toimi kyllä aika mainiosti niinkin). Ite kumi ei kyllä kiinni ottanut (tai jos otti, niin oli niin minimaalista, että ei sitä kuullut tai tuntenut).

Moska
22.10.2016, 09.53
Millaisilla paineilla olet pitänyt?

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

wekkuli
22.10.2016, 10.16
Jossain puolentoista paikkeilla. Yritin kyllä, josko raapiminen vähenisi ihan älypienillä paineilla, mutta vaikka oli alle yhden, niin raapi vaan. Ja edellisenä talvena ei kyllä raapinut, vaikka oli yli kahden baarin.

Kuvasta näkee, että periaatteessa tilaa näyttäisi olevan (tuossa jo reunimmaiset nastat rapsittu veks), ja vapaana pyöriikin nätisti ilman lisä-ääniä, mutta annas olla kun rupeaa runttaamaan, niin sitten kuuluu...

http://i4.aijaa.com/t/00072/14274389.t.jpg (http://aijaa.com/OCg3m1)

Irocci
22.10.2016, 18.18
Ja mikähän on todellinen leveys ISP renkaalla, kun ei se paljoa kerro, jotta johonkin runkoon ottaa kiinni?
Ei nimittäin viitsis ostaa renkaita, jotka ei mahdu joka tilanteessa pyörimään eikä ainakaan, jos nastat ottaa kiinni kun kyllä sit lähtee rungosta jo alumiini höylääntymään.
Itselle menis 29".

wekkuli
22.10.2016, 18.53
Mun on ihan turha lähteä katsomaan, mikä on mun 26-tuumaisten isp-renkaiden nimellinen tai tarkka leveys tai fillarin (Radon ZR Team 7.0 vuodelta 2012) haarukoiden mitoitus, kun kellään ei kuitenkaan ole samaa kombinaatiota kuin minulla.

Pointti oli se, että ne venyy. Eli jos tuoreena mahtuu pyörimään, niin ensi talvena voi olla toinen juttu.

Roiala
22.10.2016, 19.15
Eihän vika voi olla jossain muualla? Siis jotta vanne/runko joustaa enemmän kuin edellisenä vuonna.
Nöösiltä nöösi kysymys :)

Itselläkin ISP:t ja kuitu runko niin pitää olla tarkkana jottei käy kuin wekkulille

mhelander
22.10.2016, 19.19
Jep, laakerit kuuluu, pinnat löystyy, vanteen keskitys muuttuu. Nämä tarkistaisin ensin, sitten vasta renkaan turpoamisen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

wekkuli
22.10.2016, 19.35
Voihan se noinkin olla, mutta pinnat tuntui tiukoilta, samoin laakerointi, ei mitään klappia ainakaan tuntunut. Lisäksi irrotin ja sovittelin kiekon monta kertaa paikalleen, ettei jäänyt yhtään "eteen".

Kyllähän kumi venyy ja väsyy ajan mittaan. Ja ei se välttämättä ole kiinni kuin millin puolikkaasta.

wekkuli
22.10.2016, 19.36
Itse asiassa semmoinen muistikuva vielä, että toi ko kumi oli jo kolmatta talvea alla. Ekan talven oli edessä kun takana oli nastaton, toisen takana, kolmannen takana ja sitten alkoi raapia.

Roiala
22.10.2016, 19.41
Ainakin tuolla fatbike keskusteluissa tulee jatkuvasti esille renkaan venyminen eli ei lie todellakaan tavatonta...

Onko muuten sama sisäkumi?

anodi
02.11.2016, 14.20
Onkohan kellään tietoa matalista ja kapeista talvirenkaista? Mulla on yksi vanha modattu kilpapyörä, jota haluaisin käyttää työmätkapyöränä mutta tila renkaalle on tosi pieni. Nykyisten renkaiden todellinen leveys 24mm ja jonkin verran jää tilaa. En löytänyt rengasvalmistajilta todellisia mittoja renkaiden korkeuksista ja todellisista leveyksistä.

Kiitän ja kumarran!

maalinni
02.11.2016, 15.25
Onkohan kellään tietoa matalista ja kapeista talvirenkaista? Mulla on yksi vanha modattu kilpapyörä, jota haluaisin käyttää työmätkapyöränä mutta tila renkaalle on tosi pieni. Nykyisten renkaiden todellinen leveys 24mm ja jonkin verran jää tilaa. En löytänyt rengasvalmistajilta todellisia mittoja renkaiden korkeuksista ja todellisista leveyksistä.

Kiitän ja kumarran!

Aika nihkeetä voi olla kumeja löytää. Kapea kumi ei muutenkaan oikein talveen sovi. Ei sitä todellista leveyttä voimmillin tarkkuudella ilmoittaa, kun se riippuu niin monesta tekijästä mm. vanteesta, paineesta, jokainen tehtaalta ulos tuleva kumi on hieman erilainen jne. Osta kapein mahdollinen rengas ja kokeile, köyhdyt pari kymppiä.

HMK
02.11.2016, 15.34
Kapea kumi ei muutenkaan oikein talveen sovi.

En ihan noin varmasti sanoisi. Itselläni oli ennen 32mm, nykyiset 37. Vanhat kulki lumessa mielestäni jopa paremmin. Toki renkaan mallikin muuttui, joten tarkka syy jää arvoitukseksi.

45nrth Xerxes on 30mm ilmoitettu mitta, pienempiä ei varmaan löydy. Ne ostamalla köyhdyt enemmän kuin pari kymppiä. Tosin Suomi Tyres A10 32mm todellinen leveys oli muistaakseni jonkin verran alle nimellismitan.

maalinni
02.11.2016, 16.12
Oma kokemus on, että jäisessä sohjossa leveys on valttia. Alla pyörii 2,25" ice spikerit. Myös nastojen määrä vaikuttaa ääriolosuhteissa ja kapeaan ei niitä nastoja paljoa mahdu.

anodi
02.11.2016, 19.01
Kiitos kommenteista. Totta on, että sohjossa leveys on valttia. Tuohon ei nyt vaan mahdu leveät. Olen muutamia talvia ajellut ja välillä on kyllä *%&€#tanut kun on vetänyt 5 kilsaa metsätietä upottavassa sohjossa. No nyt työmatka on aika iisi ja lähes koko talven kohtuullisesti aurattuna. Tykkään ajaa juuri tuolla pyörällä kun ajoasento sopii talviajoon ja pyörä on pirun kevyt mutta runko silti jämäkkä. Schwalbella on näemmä winter 30-622 joka voisi mahtua. Ehkä pitää hakea yksi ja tyypata vain...

paaton
02.11.2016, 19.14
Kiitos kommenteista. Totta on, että sohjossa leveys on valttia. Tuohon ei nyt vaan mahdu leveät. Olen muutamia talvia ajellut ja välillä on kyllä *%&€#tanut kun on vetänyt 5 kilsaa metsätietä upottavassa sohjossa. No nyt työmatka on aika iisi ja lähes koko talven kohtuullisesti aurattuna. Tykkään ajaa juuri tuolla pyörällä kun ajoasento sopii talviajoon ja pyörä on pirun kevyt mutta runko silti jämäkkä. Schwalbella on näemmä winter 30-622 joka voisi mahtua. Ehkä pitää hakea yksi ja tyypata vain...

Aika harvaan maantiepyörään mahtuu yli 28mm rengas. Joihnkin uudempiin menee, mutta vanhempiin tuskin.
Mikä pyörä on kyseessä?

anodi
02.11.2016, 20.02
Jep. Se on nishiki competition runko, mutta ilkivallan vuoksi sitä piti modata eli nyt on suoralla tangolla ja mavic open pro vanteilla. Todella nätti ja kevyt teräsrunko...

paaton
02.11.2016, 20.33
Jep. Se on nishiki competition runko, mutta ilkivallan vuoksi sitä piti modata eli nyt on suoralla tangolla ja mavic open pro vanteilla. Todella nätti ja kevyt teräsrunko...

Onko se noita komeita -70/80 luvun nishikeitä? Tuohon taitaisi tosiaan 30mm rengas mahtuakkin.

http://www.pedalroom.com/bike/74-nishiki-competition-10460

https://c2.staticflickr.com/4/3346/3266390036_f4dbf17ca1_b.jpg

anodi
02.11.2016, 22.32
Juuri tuo. Ja kävi myös hyvä tuuri. Löysin kellarista romujen seasta juuri 30-622 Schwalbet:) En edes muista ostaneeni moisia... Ei muuta kun testaamaan.

TERU
03.11.2016, 05.42
^^ Kaukaa takarivistä sivustahuutelijana voi jälleen sanoa, katsokaa kuinka hyvää apua ongelmissaan palstalta saa!
+ 10

anodi
03.11.2016, 20.37
Joo, ei mahtunut pystysuunnassa Nishikiin 30-622 Schwalbet, nirhasi jarruun kiinni, mutta kaivoin sitten aamulla ennen töihin lähtöä todennäköisesti tuhoutumattoman itäblokin Sport fillarin, johon nuo meni nätisti (siinä kun nishikin continentalin kiekot, jotka ajaa tuossa asiansa). Hyvin kulki, ilma oli raikas ja suu hymyssä.

Of topic, taitaa olla tässä samanlainen:
http://oldtenspeedgallery.com/owner-submitted/jonathan-ds-1978-favorit-czech-10-speed/

Kukaan ei usko, mutta tuo on oikeasti suhteellisen nopea menopeli, aivan mahtava ajaa ja lähes kaikki on alkuperäistä, huoltamatonta, ja vaihteet ja jarrut pelaa kun unelma.

Hyviä talvipyöräilyjä kaikille!

Elazi
04.11.2016, 10.42
Moi kaikille,
olen nyt muutaman kesän ajellut työmatkapyöräilyä ja päätin tällä kertaa jatkaa myös talven yli. Pyöränä on Nishiki TR-29 bigfoot, jonka Kenda Khan-renkaat ei paljoa tiistai-aamuna lumella pitäneet. Olin hankkinut XXL:stä Studtire-nastarenkaat (https://www.xxl.fi/black-ice-studtire-black-ice-100-28-40-622100-studs-nastarengas/p/1123081_1_style), koska halvalla sain (tarjouksessa 19,90/kpl). Olin jonkun verran selvitellyt rengaskokomerkintöjä ja tiesin, että hieman epämääräisiä ne ovat, mutta yllättävän pieniltä ko. renkaat näyttävät. Kenda Khanien kokomerkintä on 52-622 (700x50C) ja nastarenkaiden koko on 40-622 (700x38C).

Kuinka paljon renkaan ulkohalkaisija sekä leveys voivat heittää? En ole vielä verrannut mitan kanssa, mutta nastarenkaat ovat selkä ulkohalkaisijaltaan että leveydeltään selvästi pienemmät. Toki leveyden pitääkin olla pienempi kokomerkinnän perusteella, mutta tuntuu, että eroa on enemmän kuin 12mm.

Nyt on kolme työmatkaa ko. renkailla takana ja kun en ole ennen nastoilla ajellut, niin täytyy kyllä ihmetellä miten hyvin ne pitävät ainakin ylämäissä ja jarruttaessa, mutkat olen vetänyt vielä varman päälle. Vauhti on toki hidastunut sekä kelin että renkaan halkaisijan pienentymisen myötä ja tietynlainen uraherkkyys noilla renkailla tuo välillä hieman epävarmuutta, mutta eipä mulla suurempaa valittamisen aihetta vielä ole.

JackOja
04.11.2016, 11.17
Kuinka paljon renkaan ulkohalkaisija sekä leveys voivat heittää?

Ne voi heittää vaikka kuinka paljon eri valmistajilla. Sisähalkaisija on ainoa johon pitää voida luottaa.

pee
09.11.2016, 12.42
Tietääkö kukaan, että saaneeko Tampereelta mistään Schwalben teräväkärkisiä alumiinirunkoisia kovametallipiikillisiä nastoja? Ilmeisestikin Schwalben koodi noille on 5508 ( https://www.bike24.com/p2101452.html ). Niitä tylppäkärkisiä tuntuu löytyvän, mutta teräväkärkiset ovat kiven alla (omat puuttuvat ovat luultavasti jossain Pehkusuon kupeessa, muttei jaksaisi lähteä etsimään :) ).

SSGT-92
09.11.2016, 13.07
Tommosen nasta jutun hokasin tos männä päiviin ;https://www.prisma.fi/fi/prisma/varanastasarja-50-kpl-nastatyokalu
Suolanen hinta tohon linkkisi tuotteeseen tosin.

JackOja
09.11.2016, 13.15
Tommosen nasta jutun hokasin tos männä päiviin ;https://www.prisma.fi/fi/prisma/varanastasarja-50-kpl-nastatyokalu
Suolanen hinta tohon linkkisi tuotteeseen tosin.

Tuossa on tuo työkalu mukana, jolloin sen hinta Saksassakin Suomen alvilla on 10,32€ ja postitus 15€ päälle niin ei tuo Prisman hinta pahalta kuullosta.

Tosin mistään ei käy ilmi ovatko nuo niitä alumiinirunkoisia teräväkärkisiä nastoja. Kuvahan on vain kuvituskuva eikä välttämättä edusta myytävää tuotetta.

mutanaama
09.11.2016, 13.21
Alumiinirunkoisia saa ainakin tuolta https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=101452;menu=1000,185,188;p age=20, nykyisestä kärjestä ei tietoa.
Tuo työkalusetti tulee vähän millä nastoilla sattuu, viimeisimmässä toimituksessa oli tasakärkisiä sinkittyjä nastoja.

SSGT-92
09.11.2016, 13.26
Prismassahan noita voi itse hahmottaa...
Schwalben suomalaisest katalookist hahmotin et se setti missä se työkalu tulee mukana on teräsnastoilla,onks ne just niitä tylppiä.
Tieto löytyy samalta sivulta mis on piikkikumit FAQ osio siel alakulmas.https://www.schwalbe.com/ebooks/2017/Bike_2017__Finnish/#/42/

pee
09.11.2016, 19.07
Ainakin Kalevan Prismassa on vain tylppäpäisiä.

SSGT-92
13.11.2016, 23.19
Luulis noita nastoja saavan jälleen myyjien kautta tilattua,ni sais niitä mitä haluaa.

mutanaama
13.11.2016, 23.28
Teräväkärkisiä alunastoja ei vaan löydy järkevään hintaan, että voisi myydä eteenpäin. Teräksisissä vielä pärjätään.

Roiala
18.11.2016, 20.58
Mittailin renkaita tuossa ja nastoja. Snowshoe xl kumi jossa valmiit nastan reiät niin reiän syvyys noin 4,7mm ja kolmen millin poranterä ei helposti mene nastan reikään.
Nastat "tikka teräsnastoja" terävällä kärjellä. Paksuus noin juuri yli 3mm ja pituus pohjasta "terän"alkuun 4,3mm. Kanta noin 6,3mm halkaisija.
Schwalbe alu nasta, tylppä päinen kanta ehkä ihan himppusen pienempi ja runko vastaavasti pidempi mutta voi olla varsinkin kannan osalta mittaustarkkudessa ero. Runko ehkä 0,1mm tms pidempi.

Kaikki mitat ilman silmälaseja tihrustettu "Mauserilla" ja kerta mittaus. Suuruusluokka siis kuitenkin lie jotain tuollaista.

Roiala
19.11.2016, 20.33
Näpersin noin 120 nastaa paikalleen, meni rauhallisesti asentaen reilu tunti eli 2,5 h (240 nastan reikää oletan että tuossa on) menee minulla yhteen kumiin. Liimana oli Gorilla pikaliima, jos jotain niin liima saisi olla hitaammin kuivuvaa, nyt melkoinen osa ajasta kuluu nastoitustyökalun puhdistamiseen. Ei ihan helpolla pääse kovin hyville palkoille, homma itsessään on helppoa ainakin kun on Snowshoe renkaat joissa reiät valmiina. Reunanappuloihin jotka pieniä menee nastat helposti kun ovat jämäkämpiä, keskinappulan reiän ympärillä enemmän pehmeää kumia niin ei meinaa samalla tavalla imeä pohjalaipan päälle kumia paikalleen.

paaton
19.11.2016, 22.00
Minä en kyllä liimaa laittaisi uusiin renkaisiin, joissa on valmiit reiät. Omasta mielestäni ainakin gravdalleissa reikä on sellainen ylösalaisin olevan T-kirjaimen mallinen, eli nasta kyllä pysyy siellä ilman liimaakin. Ja kuluneet nastat voi vaihtaa kertaalleen, gorillalla liimattuja ei kyllä enää vaihdella.

Itse poratuissa reissä liima on kaiketi pakollinen, samoin kuluneita renkaita uudelleen nastoittaessa liima on varmasti ok ratkaisu. ISPeihin taidan kanssa laittaa reunanastat liimalla kiinni, sitä mukaa kun ne sieltä irtoilevat.

Roiala
20.11.2016, 07.53
Juu, vaikuttaisi olevan T-mallinen reikä.

Pitääpä kokeilla toinen rengas ilman liimaa niin saapi kokemusta siitäkin. Nopeutuu ainakin puolella nastoitushomma.

Roiala
20.11.2016, 10.45
Ilman liimaa 240 nastaa noin 1h20min asennus.
Saapas nähdä onko eroa pysymisen.

paaton
20.11.2016, 11.10
Ilman liimaa 240 nastaa noin 1h20min asennus.
Saapas nähdä onko eroa pysymisen.

Onhan siinä varmasti eroa. Reunimmaiset nastat tuntuvat irtoilevan ispeistä maastossa. Keskellä pysyvät hyvin.

Laita liimattu rengas eturenkaaksi ja liimaamaton taakse, koska takarenkaan nastat kuluvat ajossa enemmän.

Moska
20.11.2016, 11.19
Onhan siinä varmasti eroa. Reunimmaiset nastat tuntuvat irtoilevan ispeistä maastossa. Keskellä pysyvät hyvin.

Laita liimattu rengas eturenkaaksi ja liimaamaton taakse, koska takarenkaan nastat kuluvat ajossa enemmän.
Oliko sisäänajossa millaiset paineet?

Roiala
20.11.2016, 11.55
Jäi noin sata nastaa varalle jotta vaikka joku tippuisikin niin on mistä laittaa. Läskillä lie erilainen "rasitus" nastoille kuin ISP:ssä kun paineet ihan eri. Minulla ei asfalttia juuri tule (läskiin) vaan asfaltilla mennään 29er/ISP:llä.

paaton
20.11.2016, 12.11
Oliko sisäänajossa millaiset paineet?

Ei mitään hajua.

Reunanastat irtoilevat maastossa. Nasta tarraa vaikkapa pitkittäisen juuren sivuun ja eturengas luiskahtaa kuitenkin alas. ISPn nappula muljuaa aika paljon.

paaton
20.11.2016, 12.16
Jäi noin sata nastaa varalle jotta vaikka joku tippuisikin niin on mistä laittaa. Läskillä lie erilainen "rasitus" nastoille kuin ISP:ssä kun paineet ihan eri. Minulla ei asfalttia juuri tule (läskiin) vaan asfaltilla mennään 29er/ISP:llä.

Minä veikkaan, että yksittäisillä nastoilla ja nappuloilla on läskillä paljonkin pienempi rasitus mitä ispeillä.

Roiala
20.11.2016, 18.18
Samaa arvelen itsekin, jotta pienempi rasitus varsinkin kun ihan reunoilla ei ole ollenkaan Nastoja kuin vasta kakkos rivissä.

Eka lenkki heitetty, paineiden kanssa meni säätämiseksi, luulen että ulkorengas leikki tubelesta ja tyhjeni hitaasti niin painetta sai lisäillä useaan otteeseen.
luokkaa 0,5bar saattaa olla aika sopiva. ja on siis sisäkumit. yhtään nastaa ei vielä irronnut.

Johan sitä sai aikaiseksi sutimistakin ja pidon menetyksiä mutta oli sellainen loska ja jää keli ja minulle hieman liian vaativa maastokin.

Smo
20.11.2016, 20.02
Ei mitään hajua.

Reunanastat irtoilevat maastossa. Nasta tarraa vaikkapa pitkittäisen juuren sivuun ja eturengas luiskahtaa kuitenkin alas. ISPn nappula muljuaa aika paljon.

Mä ajoin muinoin WXC:t sisään niin löysillä paineilla että reunanastatkin painui sisään ja vielä varmuuden vuoksi poljin fillari kallellaan:)

Hyvin on nastat pysyneet poislukien renkaan alkuajan merenrantakalliorymyämiset jossa lähti takarenkaan reunasta nastoja mutta niitä kuitenkin jäi reilusti yli 200 :D

Mitenköhän muinainen taittumaton Extreme vertautuu tuohon ensimmäisen sukupolven WXC:hen, pitäs jossain vaiheessa talven rengastuksia viritellä

puumangeri
20.11.2016, 22.06
Tyhmä kyssäri vaikka tähän ketjuun ja tähän väliin: Mulla on Trek X-Caliber 9 fillari. Mistä tiedän millaiset nastakumet on isoimmat mitä tonne mahtuu pyörimään?

hece
20.11.2016, 22.34
Tyhmä kyssäri vaikka tähän ketjuun ja tähän väliin: Mulla on Trek X-Caliber 9 fillari. Mistä tiedän millaiset nastakumet on isoimmat mitä tonne mahtuu pyörimään?
Ainakin 2.25 ISP:t mahtuu. Pyörävarastossa näkyi yksi sellainen kombo.

arctic biker
21.11.2016, 18.23
Mä ajoin muinoin WXC:t sisään niin löysillä paineilla että reunanastatkin painui sisään ja vielä varmuuden vuoksi poljin fillari kallellaan:)

Hyvin on nastat pysyneet poislukien renkaan alkuajan merenrantakalliorymyämiset jossa lähti takarenkaan reunasta nastoja mutta niitä kuitenkin jäi reilusti yli 200 :D

Mitenköhän muinainen taittumaton Extreme vertautuu tuohon ensimmäisen sukupolven WXC:hen, pitäs jossain vaiheessa talven rengastuksia viritellä

Olen kyllä sitä ikäluokkaa että pitäis tietää, ikäväkseni mulla ei oo ikuna ollut tuota hienompaa Nokialaista, siis 26" puhutaan... Valistunut arvaukseni on että viestintävastus on havaittava paljon isompi mutta äkkiä siihen luulen Smo totut.

Jani Mahonen
22.11.2016, 01.32
Extreme on/oli jäykäksi renkaaksi yllättävän hyvä. Pehmeällä kelkkauralla meni paljon suorempaan kuin wxc.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Smo
22.11.2016, 09.17
Niin kun mulla on kaksi molempia niin pohdin jos laittaisikin Extremen eteen ja WXC:n rullaavana taakse, WXC:t kun kiemurteli (Extremet siis löyty kirppikseltä melkein ilmatteeksi)

Arbena
02.12.2016, 22.30
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161202/fbeaf464f2f1266b241941f765a2e57c.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161202/671ba2dc09c6663673d8c201cf685dd5.jpg

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

peruspertti
05.12.2016, 14.55
Vaihdoin dillinger vitoseen n.80 nastaa jotka olin tuhonnut viime talven työmatka-asvalttiajolla. Tilalle loppuun ajetusta marathon winteristä poistetut nastat, jotka paljon paremmassa kunnossa

SSGT-92
08.12.2016, 09.44
Tuolla irtonastoja,useemman sorttist ja eri määriski ;http://zr7nnzak.finqushop.com/fi/tuote/2121417-polkupyrn-tersnasta-100-kpl
Joululahjaani etties noihi törmäsin.

PK1
08.12.2016, 17.48
Mie kävin A-Tekniikasta Helsingin Laippatieltä tänään hakemassa 1000 kpl teräväkärkistä pp-nastaa, nastaraudan, kolme kumiporanterää (2,5mm) ja asennusliiman Loctite 480. Hintaa koko jöötille 208,69e.

Hirsipuutarhuri
08.12.2016, 19.19
No kuinkas on?

Oletteko huomannut onko 29" renkaan pidossa eroa 26" kummassakin on alla W240
Toinen kysymys on kuinka paljon tuo rengaspaine vaikuttaa pitoon?
Aiemmin olen ajellut aika huoletta töihin. Tänään jäätyneellä puistotiellä oli aika jänskääpysytellä pystyssä.
Toki paineita oli renkaassa aika reilusti.

SSGT-92
08.12.2016, 20.28
Jos huomioit rengaskokojen kehämitan eron ja sit molemmissa kuiteskin sama (240) määrä nastoja,niin toisessahan ne nastat on pienemmillä väleillä/tiheämmässä,kuin mitä siinä toisessa.Kaipa se kumpi on harvemmalla nastoituksella,saattanee olla vähemmän pitävä kuin se toinen.
2,1 x 26 kehä =2068 mm ja 2,1 x 28 kehä =2288mm

Hirsipuutarhuri
08.12.2016, 20.47
Juuri näinhän se on! Viime talvena ajelin läpi talven, myös sellaisilla alustoilla, joissa jalan kulkeminen olisi ollut täysin mahdotonta. Hetkeäkään en epäillyt renkaan pitävyyttä. Minkäänlaista merkkiä pidon häviämisestä ei ollut. Täytynnee siis vain siirtyä näillä "todellisilla liukkailla" sitten 26" maasturiin. Tosin kun tuo 29" on niin vain keveämpi ajaa. Kuitenkin se pito nyt jääkeleillä merkitsee.

Kiitokset vastauksesta SGGT-92:lle

JackOja
09.12.2016, 09.33
Juuri näinhän se on! Viime talvena ajelin läpi talven, myös sellaisilla alustoilla, joissa jalan kulkeminen olisi ollut täysin mahdotonta. Hetkeäkään en epäillyt renkaan pitävyyttä. Minkäänlaista merkkiä pidon häviämisestä ei ollut. Täytynnee siis vain siirtyä näillä "todellisilla liukkailla" sitten 26" maasturiin. Tosin kun tuo 29" on niin vain keveämpi ajaa. Kuitenkin se pito nyt jääkeleillä merkitsee.

Voithan sä laittaa siihen kaksysäriin renkaan jossa on enempi nastoja kuin W240:ssa.

Jani Mahonen
09.12.2016, 12.48
Nastoittaminen for dummy: mulla on dremeli. Millä terällä aletaan sohia kumiin reikiä? Jostain luin että jyrsinterällä, onko näin, ja löytyykö hyllystä valmiiksi sopivan lyhyttä vai joutuuko askartelemaan stopparin ja/tai alkaa katkomaan terää?

Volvospede
09.12.2016, 13.32
Nastoittaminen for dummy: mulla on dremeli. Millä terällä aletaan sohia kumiin reikiä? Jostain luin että jyrsinterällä, onko näin, ja löytyykö hyllystä valmiiksi sopivan lyhyttä vai joutuuko askartelemaan stopparin ja/tai alkaa katkomaan terää?

Jyrsinterässä on tasaisempi pää, joten nastakolon pohjasta tulee parempi kuin normi poranterällä. Normi poranterälläkin onnistuu. Mä laitoin säädettävän stopparin, se on hyvä olla niin saa säädettyä tarkalleen nastan upotussyvyyttä.

pep
09.12.2016, 14.05
Hankintapaikka ehdotuksia nastoille? Itellä nastoitus edessä kun 27,5 läskiin on vähemmän valmiita tarjolla...

SSGT-92
09.12.2016, 17.34
Mie kävin A-Tekniikasta Helsingin Laippatieltä tänään hakemassa 1000 kpl teräväkärkistä pp-nastaa, nastaraudan, kolme kumiporanterää (2,5mm) ja asennusliiman Loctite 480. Hintaa koko jöötille 208,69e.
http://zr7nnzak.finqushop.com/fi/tuote/2121417-polkupyrn-tersnasta-100-kpl

Tos pari paikkaa jotka varmaan oisit tuolt ylempää löytäny,jos oisit viittiny lukee.

arctic biker
09.12.2016, 17.52
Mcarbonilta löytyi piikkikärkisiä nastoja ja niillä Liquisolella liimaten omat hyvin sisäänajetut Gravdalit uusintanastoitin. Vain kuluneet, katkenneet ja taistossa kaatuneet, molemmat keskirivit . Aika väljät oli mielestäni nastapesät. Tuossa eilen rotvallin laitaa kynsin kunnen lumelta nähnyt missä katu alkaa. Sen verran voimalla etusen piikit tarrasi kanttariin jotta säikähin. Niin turhaan , kaikki nastat tallessa ja ny 400km tai jotain. Varovaisesti tään pirun kalliin Loctite 480 liiman tilalle Liquisolea suositan.

Enkä kovin varovaisesti, teräväkärkiset nastat on ainoa tie onneen jos oikeesti renkailla pitoa haluaa.

PK1
09.12.2016, 18.10
^^ Niin, olin kyllä vaivautunut ketjun lukemaan, mutta hintaero mutiksen nastoihin oli mitätön ja samaten mcarbonin verkkokaupan saldo näytti 200 nastaa. Satuin tuolla kulmilla ajelemaan niin katsoin että järkevämpää ottaa riittävä määrä heti hyllystä kunnollisilla asennustarvikkeilla kuin odotella postin tuloa useita päiviä.

Jani Mahonen
14.12.2016, 18.33
Puuh.....

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Pekka.S
19.12.2016, 08.26
Minä tein reiät dremelillä ja 3 mm puupporalla. Halpa aihio lyhentää sopivan mittaiseksi niin ei tarvitse stopparia erikseen rakentaa. Päästä otin myös puuporan piikin pois, ettei tee turhan syvää reikää. Hyvin on porannut jo noin 600 reikää.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Irocci
01.01.2017, 12.59
Oliskos mitattua tietoa näistä Suomi Tyresin Fat Freddia 27.5x3.00 plussakoon nastarenkaista?
Etenkin tuo korkeus olis ratkaiseva mahtuuko pyörääni. RockShox Yari 27.5+ Boost keulaan kyllä mahtuu, mutta takana tuo korkeus on tiukin paikka.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500006/Suomi-Tyres-Fat-Freddie-nastarengas-75-584-275-x-30-W348

Marsusram
01.01.2017, 18.40
Oliskos mitattua tietoa näistä Suomi Tyresin Fat Freddia 27.5x3.00 plussakoon nastarenkaista?
Etenkin tuo korkeus olis ratkaiseva mahtuuko pyörääni.

Mittanauhan mukaan näyttäisi ARC45 vanteella kiekon korkeus n. 73,5cm, samalla vanteella Recon 2.8 on 71,5cm.
Puoli senttiä eroa isommasta rungosta ja puoli senttiä nappuloista.

Irocci
01.01.2017, 19.12
Sit ei taida mahtua kun nykyinen 2.8 Nobby Nic on 72cm 40 kehällä ja tilaa jää vain 7mm.
Mahtaakohan tuo 2.25" rengas olla sit liian kapea kyseiselle kehälle sisäkumi asennuksena? https://www.motonet.fi/fi/tuote/382124/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-57-584-WXCR-W312

noniinno
02.01.2017, 00.47
Aika syvälle on asennettu FF:n nastat. Kuinka mahtaa pitää?

itv
05.01.2017, 14.52
^Tätä ihmettelin juuri itsekin kaupassa, ja vaikka renkaat jo ostoskärryissä olikin niin jäi lopulta hyllyyn juuri tuosta syystä. Osa nastoista oli käytännössä kokonaan nappulan sisällä. Mahtoikohan tuo olla vaan huono erä, vai onko kaikki Fat Freddiet samanlaisia?

miumau
05.01.2017, 17.20
FF pitää oikein hyvin myöskin jäällä:). Nastat ovat uutena vähän ujoja ja piilossa mutta ajamisen myötä rohkaistuvat ja uskaltautuvat enempi esille sieltä renkaan sisältä:D

Irocci
06.01.2017, 16.31
Laitetaan nyt tänne tietoa, jos ketä kuta nyt kiinnostaa niin Suomi Tyres WXC´R 312 27.5x2.25 57-584 nastarengas on 40mm kehällä 60.5mm leveä rungosta ja 61mm nappuloista. Oli itselle positiivinen yllätys että noinkin leveä.
Ja painot 1090g ja 1140g eli onhan tuossa eroa kahden välillä.

Köfte
19.01.2017, 21.58
Jos ketään kiinnostaa; Schwalben Mara Winter löytyy JoPo-kokoisena; Neiti rymyää moisilla.
Pojan ruoskassa on 32mm W240. Missä S rullaa, W jarruttaa; molemmat kelpoja valintoja
niille sopiviin oloihin. Jos itse saisin valita, W240 35+ leveänä, jos mahtuu, on turvallinen.

Jomppanen
23.01.2017, 14.01
Olenko ymmärtänyt oikein että Suomi Tyres W240 40-622 pitää kohtalaisesti, kestää hyvin ja on vähintäänkin raskas polkea? Siis verrattuna saman kokoisiin renkaisiin.
Oma kokemus tuosta verrattuna noin 7-8 vuotta vanhaan Bilteman 26' 2,5' leveään nastarenkaaseen 280 nastalla on se että Biltemalainen rullaa selkeästi paremmin ja pitää huomattavasti paremmin kuin Suomi Tyres.

Köfte
23.01.2017, 19.11
Ehkä vähemmän raskas, kun leveä ei uppoa niin pahasti. Vähäinen kokemus Biltsun nastallisista; laatu vaihtelee:rolleyes:,
"sama" rengas voi olla hyvä, tai sysipaska. Schwalbe on hyvä auratulla alustalla ja jäälläkin varauksin, sohjossa ja
lumessa tuppaa kiemurtelemaan. W240 toimii S:ää paremmin huonolla kelillä ja kyllähän noilla jäälläkin pääsee.
Meillä ovat molemmat kestäneet päivittäiskäyttöä hyvin (kop, kop). Painon kiroahan molemmissa on "riittävästi".

arctic biker
26.01.2017, 18.45
Mun tilanne noilla hyvin sisäänajetuilla jotka järkihintaan sain ostaa (4000km ajettuna) Gravdaleilla on tällainen. Uusintana nastoitin keskirivit, takarenkaassa tämän rapian 500 km on kaikki (6) Cascon kontaktiliimalla asemoitua MCarbonin myymiä kartionastoja eli piikkipäisiä. Samoin Cascon Fixit asennusliimalla avitetut ovat pysyneet. Liquisolea käytin muihin sitten, niistä 3 irtosi. Panin uudet tilalle by Fixit by Casco.

Eturenkaan kaikki Liquisoleliimatut on paikallaan. Myöntää pitää että etusen kanssa liimaustekniikkani oli pikkasen parempi.

Edit.Nastapesät Gravdaleissa oli varsin kulahtaneet, en hyvästä kestävyydestään renkaille kovasti kehuja anna, mutta varsin mukavat ja kepoisat ajaa.
Lattapäänastat on sieltä jostain, teräväkärkiset puree jäähän, UGH.

stenu
21.02.2017, 15.45
Alun kolmatta talvea ajossa olleista Gravdaleista on alkanut kylki repeillä. Ihmettelin, kun saa olla sisuria paikkailemassa koko ajan, yritin löytää joko jostain on sepelit alkaneet tulla läpi, mutta en löytänyt mitään, kunnes huomasin, että kyljessä on kolme samankaltaista läpiratkeamaa. Eivät näköjään kestä kovin hyvin matalilla paineilla ajamista. Kuviota olisi vielä ihan reilusti jäljellä ja melkein kaikki nastatkin tallella. Hyvän rullaavuuden hinta näytää olevan heikohkot kyljet tässäkin tapauksessa.

Paikkailin ratkeamat siinä toivossa, että tämän talven loppuun noilla vielä pärjäilisi. Ei taida enää tälle vuodelle uusiakaan mistään löytää?

Sepsal
21.02.2017, 18.40
Miten hyvin muilla W240 (54-622) nastojen terävyys on säilynyt?
Mulla on menossa kolmas talvi nastat vaikuttavat aika tylsiltä. Jos sormella nastojen päitä kokeilee, niin ne tuntuvat tylsiltä.

...pitää tuossa alkaa housuja paikaamaan.

Fiolaristi_57
06.03.2017, 18.53
˄Omassa talvesta 2008-2009 saakka eturenkaana toimineesta W240 (40-622) havainnoin juuri keskimmäisten kahden nastarivin nastojen kallistuneen vinoon renkaan reunaa kohden ja painuneen jonkin verran syvemmälle renkaan sisään verrattuna reunimmaisten nastarivien nastoihin. Toki on havaittavissa myös kyseisten keskimmäisten nastarivien nastojen kärkien olevan pyöristyneempiä kuin reunimmaisten rivien nastoissa. Nyt kun ei ole uutta rengasta mihin verrata en osaa sanoa kuinka suuri muutos nastoissa on tapahtunut.

Lähinnä nuo keskimmäisten nastarivien nastojen kallistuminen ja 'ulkoneman' väheneminen saivat harkitsemaan päivittämisen uuteen W240:een tulleen ehkä ajankohtaiseksi.

-jamo-
06.03.2017, 19.24
Miten hyvin muilla W240 (54-622) nastojen terävyys on säilynyt?
Mulla on menossa kolmas talvi nastat vaikuttavat aika tylsiltä. Jos sormella nastojen päitä kokeilee, niin ne tuntuvat tylsiltä.

Mitenkähän näpärästi pyöristyneen nastanpään saa terävöitettyä vaikkapa hitusen sipaisemalla dremelin hiomakivellä tms? Luulisi uutta vastaavan terävän reunan syntyvän jopa helpohkosti..?

oppes
06.03.2017, 19.56
W240. 80km ajoa ja vaihtoon/myyntiin nuo meni. Omasta mielestä 29" maasturissa (omaan käyttöön) pa**at renkaat.

mutanaama
06.03.2017, 21.42
Mitenkähän näpärästi pyöristyneen nastanpään saa terävöitettyä vaikkapa hitusen sipaisemalla dremelin hiomakivellä tms? Luulisi uutta vastaavan terävän reunan syntyvän jopa helpohkosti..?
Tuskin millään. Se on kulunut jo sen verran lyhyeksi, ettei piikki juurikaan uppoa. Ja toisaalta nastat on useimmiten kovametallia, joten homma voi olla aika iso. Schwalben teräviä nastoja saa joistain nettikaupoista, meiltä (Mcarbon) ne on toistaiseksi loppu. Vaihtohomma on helppo, samalla työkalulla vaan nasta pois ja jollain liukkarilla uusi tilalle. Vesikin käy, mutta horoon nastaan käytän 60s liimaa. Jos nappula on huonossa kunnossa, voi liquisole pelastaa haljenneen nastan, tai sitten ei.

salazaari
26.10.2017, 15.37
Kellään kokemusta Suomi Tyresin W240 32/35 koon nastarenkaista cyclocross/maantiepyörässä? Onko liian kapea koko talvikäyttöön? Mietinnässä olisi myös 40-622 koko, mutta pitää tarkistaa mahtuuko. Ilmeisesti myös 32/35 koko varustettu heijastinnauhoilla, mutta 40 ei.

Jami2003
26.10.2017, 21.36
On mun mielestä mutta saattaa johtua siitä että maasturiin löytyy ISP:t. Yhtenä talvena oli 32 alla mutta aika liukkaat ja uraherkät oli + pirun raskaat ja huonot rullaamaan niin toista kertaa ei ole tullut alle laitettua.

Smo
26.10.2017, 23.11
Liukkaus on kyllä aika suhteellinen käsite.. joo varmaan liukkaammat kuin ISP:t mutta en muuten liukkaaksi sanoisi

Jami2003
27.10.2017, 07.27
Talvella tiet lanataan urallisella lanalla jonka jäljiltä tiehen jää ikävä uritus kapealle renkaalle. Se on isompi ongelma kapeassa nastarenkaassa kuin sen pito peilijäällä imo.

rhubarb
27.10.2017, 08.36
W240 on surkea rengas, ei kannata.

32 ja 40 mm välillä ei urien suhteen ole juuri eroa, pitää mennä sinne 50 mm tuntumaan ennen kuin homma toimii.

kuovipolku
27.10.2017, 09.08
Pyöräteillä (ja miksei muuallakin) kiusallisimpia ovat tietenkin polkupyörien jäljiltä syntyneet jäätyneet urat. Joskus on käynyt mielessä onko tässäkin käynyt niin että menossa on eräänlainen kilpailuvarustelu: kun kapeimmatkin urat alkavat olla päälle 40-millisiä ja useimmat selvästi maastopyörien tekemiä, on kaikkien edes jotenkin urissa pärjätäkseen hankittava leveämmät nastarenkaat ja parhaassa tapauksessa myös pyörä johon renkaat mahtuvat...

PS Ei sillä etteikö "omankokoisista" uristakin olisi kiusaa, mutta ainakin omilla sangen vajavaisilla ajotaidoilla kaksituumaisten jäljissä on hankalampi ajaa.

oppes
27.10.2017, 20.29
W240 on surkea rengas, ei kannata.

32 ja 40 mm välillä ei urien suhteen ole juuri eroa, pitää mennä sinne 50 mm tuntumaan ennen kuin homma toimii.

Samaa mieltä. Ite hankin tuollaiset. 80km ajoin noilla ennenkuin menivät Torille myyntiin. Paska rengas.

stumpe
28.10.2017, 16.13
http://i63.tinypic.com/j58q9x.jpg

Turhaan te nastoja hommaatte, ilmeisesti talvi on peruttu kun kaikki myy ne pois.

H. Moilanen
30.10.2017, 12.59
Päinvastoin. Kilpavarustelu on alkanut; kaikki ostaa isompaa, paksumpaa ja nastoitetumpaa kumia.

salazaari
31.10.2017, 17.09
Hmmm... foorumia ja ketjua lukemalla taidan valita Schwalben Marathon Winter 35-622 tai Suomi Tyresin W240 35-622 väliltä, kun 40-622 koon mahtumisesta etuhaarukkaan ja takakolmioon ongelmitta ei ole varmuutta.

Kuronen
31.10.2017, 17.47
Molemmilla ajaa. Itse pidän työmatkapyörässä Marathoneja pääpainon ollessa kevyemmässä kulussa paljaalla asfaltilla. Lenkeillä cyclossa on W240:n pääpainon ollessa pidossa vaihtelevissa olosuhteissa. Gravdalit ovat turhan kalliit.

Mitä tulee W240:n rullaavuuteen, niin itselleni sillä ei ole mahdottoman suurta merkitystä, sillä en kilpaile. Tuolla renkaalla lasken ajoajaksi 5h/100km. Rengasta enemmän talvella vastusta tuo olosuhteet.

Lagittaja
31.10.2017, 19.26
Pitäisi äidin pyörään ostaa nastarenkaat. 47/50-559 kokoluokka, matalarunkomikälie naisten pyörä ja ajelu 99% "kaupunki" tyylistä, pyörätie aurattuna tai sitten ei.

Onko kokemuksia noista Halpa Halleissa, Kärkkäinen jne myytävistä Black Ice renkuloista? Ice Speed 100 mikälie.
Kävin tuossa aiemmin tänään paikallisessa HH:ssa niitä hypistelemässä ja vaikutti ihan pätevän oloisilta.
Ainakin tuntui kohtuullisen pehmoiselta seokselta mutta kädet oli vähän hellänä Mara wintterien leipomisesta omaan pyörään.
Ja kuvio näytti ihan järkevältä ja sopivan syvä.
Jos joku ei noita ole nähnyt niin räpsäisin muutaman kuvan https://imgur.com/a/ZWYLs

Eniten mietityttää se renkaan käyttäytyminen, kiemurtelu/hakeminen jos on vähänkin enemmän lunta.
Rehellisesti sanottuna vakuuttavin nakki tähän asti mitä olen tutkinut, W106 kommenttien perusteella tuppaa kiemurrella, Schwalbe W/MW kuvio liian matala, W160 tahi W240 ei oikein kivijaloista taida löytyä. Nicetraceistä en ole varma, Snow 100:sen kuvio lienee turhan tiukka ja mutta Snow 200:sta voisi varmaan harkita.

P.S. Yritin etsiä viestejä täältä näihin renkaisiin liittyen mutta ei tullut vastaan oikeastaan mitään.

oem
31.10.2017, 21.17
Onko kokemuksia Suomityres renkaiden oikeista mitoista.
Ostin 54-584 renkaat ja asennettuna 24mm vanteelle 3 bar paineilla leveys on 7mm vajaa eli vain 47mm!
kuva
https://pic.useful.fi/rk0PnBIRW.jpg

Jyri K
31.10.2017, 21.52
Muistan lukeneeni, että moni kyljistä suht jäykkä kumi levenee vasta kun sillä on ajettu jonkin aikaa. En siis itse moista mittaillut tai kokenut. Ainoastaan muistan jostain näin lukeneeni.

ranttis
31.10.2017, 21.55
Black Ice renkuloista? Ice Speed 100 mikälie.

Kokemusta ei ole mutta kuvio näyttäisi hyvältä kun leveyttäkin on. Jos ostaisin emännälle tai äitille rengasta niin tuo ei menisi jatkoon vähien melko sivulla yhdessä rivissä olevien nastojen takia. Jäisellä kelillä luulen että jättää pidon suhteen toivomisen varaa jos paineet ei ole niin alhaalla että nastat osuu koko ajan jäähän ja tämä vaatinee liian matalia paineita.
W240 on mielestäni mahtava tässä mielessä tuollaiseen ajoon mutta saatavuudesta en tiedä tuossa kokoluokassa.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Greycap
31.10.2017, 22.58
Onko kokemuksia Suomityres renkaiden oikeista mitoista. Ostin 54-584 renkaat ja asennettuna 24mm vanteelle 3 bar paineilla leveys on 7mm vajaa eli vain 47mm!

On, pari talvea sitten oli käytössä 294 Extreme nimelliskooltaan 54-622 ja todellisuus ei ollut edes tuota 47 mm, 45 taisi olla lähempänä. Vanne 20 mm eikä se siitä ole mihinkään leventynyt, juuri eilen asensin kyseisen renkaan äitini maasturiin ja yhtä onneton se on edelleen. Sinänsä sääli koska kuvio on erinomainen mutta ilmatila melko ankea.

SSGT-92
01.11.2017, 09.41
Hinta kohillaan ? https://www.4thebike.de/components/tyres/spike-tyres/891/schwalbe-ice-spiker-pro-361-spikes-26x2-10-tl-ready-spike-reifen Eihän vaan tämä ollu se mistä nastoja ja nappuloita irtoilee ?

LJL
01.11.2017, 11.13
Hinta kohillaan ? https://www.4thebike.de/components/tyres/spike-tyres/891/schwalbe-ice-spiker-pro-361-spikes-26x2-10-tl-ready-spike-reifen Eihän vaan tämä ollu se mistä nastoja ja nappuloita irtoilee ?

Ei siitä varmaan irtoile mutta 26”:ta isommalle kehälle tuota joutuu venyttämään aika tavalla

SSGT-92
01.11.2017, 11.35
Juu,koko on oikein,minulla olevaan kalustoon.Vanhahkolla äijällä vanhat ajokit ...

EsaJ
01.11.2017, 11.40
onkos tästä kokemuksia vielä??

http://www.velo-oxygen.fi/suomi-tyres-nastarengas-skinny-freddie-w104.html

Istumatyöläinen
02.11.2017, 15.55
onkos tästä kokemuksia vielä??

http://www.velo-oxygen.fi/suomi-tyres-nastarengas-skinny-freddie-w104.html

Ei ole kokemuksia, mutta näyttää ihan kiinnostavalta. Erikoista on, että valmistajan kotisivulla ei vielä tiedetä mitään tästä uutuusrenkaasta...

arctic biker
02.11.2017, 18.52
Pitihän yks kipale laittaa tilaukseen. Rahtiruunan MaraWinterit ei oo enää parhaassa iskussaan. Jos tuohon sata nastaa lisää asemoisi niin vois olla hyvä. Mullon vakaa käsitys että näillä kapeilla kumeilla pitää varautua pahimman kelin varalle siis silloin kun pito on vaan nastoista kiinni. MCarbonilta löytyy myös teräväpiikkisiä alurunkoisia nastoja.

Lagittaja
02.11.2017, 21.51
Kokemusta ei ole mutta kuvio näyttäisi hyvältä kun leveyttäkin on. Jos ostaisin emännälle tai äitille rengasta niin tuo ei menisi jatkoon vähien melko sivulla yhdessä rivissä olevien nastojen takia. Jäisellä kelillä luulen että jättää pidon suhteen toivomisen varaa jos paineet ei ole niin alhaalla että nastat osuu koko ajan jäähän ja tämä vaatinee liian matalia paineita.
W240 on mielestäni mahtava tässä mielessä tuollaiseen ajoon mutta saatavuudesta en tiedä tuossa kokoluokassa.

No onhan ne kyllä aika reunassa mutta rehellisesti sanottuna tekisi mieli ostaa ihan kokeilun vuoksi ja katsoa onko niistä mihinkään..
En nyt mitään ostopäätöstä ole vielä tehnyt, varmasti ärsyttäviä sellaiset ihmiset jotka kyselee mutta on jo päätöksensä tehneet..
Mutta kuten edellisessä viestissä sanoin niin aika vahvoilla tuo on.

W240:iä on kyllä 47-559 kokoisena mutta saatavuus paikallisesti täysi kysymysmerkki ja hintaakin sitten näyttää (netissä) olevan se 45-50€ kipale jolla saa parin halpoja nastanakkeja.. Pitää nyt kiertää/soitella nämä paikalliset läpi että mitä heiltä löytyy..

Tuossa hänen paikallisessa HH:ssa on tuttu töissä niin eiköhän nuo Black Icet helposti saa palautettua jos vain kokeillaan miltä näyttää vanteella jne.
Jos ne nyt on ihan irti maasta alimmalla suositellulla paineella (mutta muuten hyvät) niin varmaan se ja sama ostaa kourallinen nastoja ja nastoittaa itse tuohon keskelle vähän lisää..
Ei se nyt paljoa maksaisi mutta toisaalta sitten tuo hintaa lisää ("osta samantien kalliimmat") ja miten paljon arvostaa omaa aikaansa. Noh..

Alunperinhän minulla ei nastarenkaat olleet edes mielessä, eli katselin nappularenkaita mutta ao. kokemuksen perusteella sitten yritin etsiä pehmeämmällä seoksella varustettuja ja suoraan sanottuna turhaannuin selvittämään joka ikistä eri mallia kun ei valmistajat voi suoraan listata sitä perkeleen durometriä.
Siirryin sitten katselemaan nastoja kun (yleensä) niissä on se pehmeämpi kumiseos koska talvi.

Sivuhuomiona hänen aiempaan pyörään olin pistänyt 54-559 Rapid Robit talven ajaksi, nämä sitten jäi siihen ympärivuoden käyttöön kun tykkäsi ajaa niillä :D
Itsekin ajelin muutaman kerran talvella ja oli se kyllä yllättävän hyvin toimiva. Eihän niissä oikeastaan mitään pitoa ollut jos tuli jäätä/jäätyneempää pakattua lunta vastaan johon nappula ei uponnut saatikka oikein tarrannut seoksen kovuudesta johtuen mutta jos nappula puri niin se piti ja lumessa etenemistä kuvailisin sanoilla varma ja ihana.

Kuitenkin siis enemmän "murehdin" sitä ajettavuutta lumessa ja että olisi pehmeämpi kumiseos jolla olisi parempi mahdollisuus tarrata pintaan talvella. Nastat nyt tulee pakollisesti, "ennenkin on pärjännyt ilman nastoja" on typerä heitto mutta no tulipahan sanottua.
Jos olisi rahaa ja mahtuisivat pyörimään niin sitten voisi miettiä ISPejä mutta ei mitään käsitystä mahtuisiko ne pyörimään, epäilen vahvasti että ei.

ranttis
04.11.2017, 23.54
W240:iä on kyllä 47-559 kokoisena mutta saatavuus paikallisesti täysi kysymysmerkki ja hintaakin sitten näyttää (netissä) olevan se 45-50€ kipale jolla saa parin halpoja nastanakkeja..
Sivuhuomiona hänen aiempaan pyörään olin pistänyt 54-559 Rapid Robit talven ajaksi, nämä sitten jäi siihen ympärivuoden käyttöön kun tykkäsi ajaa niillä :D

Jos kuski on tottunut jo ajeleen ilman nastoja eikä hyvin nastoitettuja renkaita löydy sopivaan hintaan niin kaippa yksi vaihtoehto voisi olla esim W240 eteen ja vaikka tuo Rapid Rob taakse. Jos W240 koetaan liian kalliiksi niin W106:lla olen itse paljon ajellut aikanaan ja yllättävän hyvin nekin pitävät mutta toki W240 on enemmän semmonen ettei tarvitse kovin usein varoa.

STN
11.11.2017, 22.18
Tuli hommattua Trekkiin Schwalben Marathon Winterit. Itsellä ei kokemuksia, niin en voi sanoa mitään mut onko kellään muulla mitään kommentoitavaa renkaisiin liittyen?

J-uge
11.11.2017, 23.44
^ Niistä on jopa oma ketju, taitaa olennaisimmat olla jo kommentoitu siellä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39931 Itsellä asiointipyörässä käytössä, ei ihmeempää valittamista muuta kuin se että nastat puskevat sisäpuolelta läpi. Jospa menisivät ainakin tämän talven vielä pistosuojanauhojen kanssa.

rhubarb
12.11.2017, 00.57
Mulla oli samat MW:t 3 tai 4 vuotta, yhtään nastaa ei irronnut tai painunut sisään. En ole ihan varma mistä muiden ongelmat johtuvat mutta epäilen lähinnä liian suuria paineita ja/tai puutteellista sisäänajoa.

Lagittaja
12.11.2017, 04.57
Jos kuski on tottunut jo ajeleen ilman nastoja eikä hyvin nastoitettuja renkaita löydy sopivaan hintaan niin kaippa yksi vaihtoehto voisi olla esim W240 eteen ja vaikka tuo Rapid Rob taakse. Jos W240 koetaan liian kalliiksi niin W106:lla olen itse paljon ajellut aikanaan ja yllättävän hyvin nekin pitävät mutta toki W240 on enemmän semmonen ettei tarvitse kovin usein varoa.

Kiitos taas kommentista.
Jep, on tottunut ajelemaan ilman nastoja sen 40-50 vuotta.

Aiemmin tänään katsoin Toriin hetken mielijohteesta ja sieltä tuli vastaan käytetty 47-559 Schwalbe MW. Päätin sitten käydä hakemassa sen..
Kuulemma ajettu yksi talvi ja kumin suhteen sanoisin että ei näillä älyttömän paljon ole ajettu, mitä nyt keskinastoista näkee (ja tuntee) että reunat pyöristyneet mutta kyllä niillä nyt ainakin yhden talven ajaa. Nastoja puuttui kolme ja nekin reunarivistä.
https://imgur.com/a/PlvPi
20€ maksoin, omasta mielestäni ihan kohtuullinen hinta. Uutenahan nämä on lähemmäs 40€.
Katsoa sitten ensi vuoden puolella miltä näyttää, onko tarvetta uudelleen nastoittaa tuota keskimmäistä riviä.

Omien kokemusten (42-622) perusteella tämä ei ollut se ensimmäinen valinta mutta nyt kävi näin.
Oma ajatus (oman kokemuksen perusteella) olisi että tämä MW menisi taakse, eteen sitten joko tuo Black Ice tai sitten se W106 mätänetistä.
Katselin W160 tai W240 mutta eipä tullut vastaan paikallisesti oikean kokoisena. Ja eipä se Snow 200 Nicetrac oikein vakuuttanut mutta on se edelleen yksi vaihtoehto.
Paikallisessa Sopurahassa (krääsä tavaratalo) en vielä käynyt mutta epäilen että siellä on mitään jännää.

Kun kerta W106:siakin on ainakin jotkut haukkuneet kiemurteleviksi niin onko joillakin kokemusta W106:sta ja MW:stä?
Onko W106 parempi vai huonompi sen ajettavuuden suhteen lumessa vs MW?

Edit: Pläh, loppuu se jankkaaminen ja miettiminen. Lueskelin muutama tusina sivua keskustelua läpi ja tulin siihen tulokseen että en sitä W106:sta osta. Piipahdan vielä Sopurahassa mutta näillä näkymin haen sen Black Icen huomenna ja pistän sitten raporttia kun ehdin, varmaan ensi viikonloppuna.

Tuli hommattua Trekkiin Schwalben Marathon Winterit. Itsellä ei kokemuksia, niin en voi sanoa mitään mut onko kellään muulla mitään kommentoitavaa renkaisiin liittyen?

Omassa marketti romussa 42-622 MW:t nyt kuudetta talvea alla.
Kiteistettynä: hyvät jäällä ja pakatulla lumella, pehmeässä kiemurtaa/hakee jne. Kuvio turhan matala ja menee tukkoon. Ja se kumiseos on aika kovaa omasta mielestä mutta en ole vierekkäin hieronut esimerkiksi MW:tä ja Hakkapeliittoja jne.
Irronneet nastat voin laskea yhden käden sormilla, muistaakseni 1. Eikä ole painuneet läpi.

plr
13.11.2017, 00.28
Mulla oli samat MW:t 3 tai 4 vuotta, yhtään nastaa ei irronnut tai painunut sisään. En ole ihan varma mistä muiden ongelmat johtuvat mutta epäilen lähinnä liian suuria paineita ja/tai puutteellista sisäänajoa.

Jotkut MW:t aikaisemmin kestivät pidempään, mutta keväällä roskiin heittämäni kestivät vain noin vuoden. Nastoja taisi irrota yksi. Ongelma oli juuri nastojen tulo renkaan sisäpinnasta läpi. Silmämääräisesti erityisesti reunarivin nastat olivat kääntyneet vinoon, joten nastan pohjalaatan reuna varmaankin kaivautuu läpi renkaasta. Sisäänajo on tehty ohjeiden mukaan ja samoin rengaspaineet ovat olleet koko ajan valmistajan ohjeiden mukaiset. Ehkä eri tuotantoerissä on eroja?

paskalokki
13.11.2017, 09.41
Jotkut MW:t aikaisemmin kestivät pidempään, mutta keväällä roskiin heittämäni kestivät vain noin vuoden. Nastoja taisi irrota yksi. Ongelma oli juuri nastojen tulo renkaan sisäpinnasta läpi. Silmämääräisesti erityisesti reunarivin nastat olivat kääntyneet vinoon, joten nastan pohjalaatan reuna varmaankin kaivautuu läpi renkaasta. Sisäänajo on tehty ohjeiden mukaan ja samoin rengaspaineet ovat olleet koko ajan valmistajan ohjeiden mukaiset. Ehkä eri tuotantoerissä on eroja?Sisäänajo oli omallakin kohdalla speksien mukainen kuten myös rengaspaineet. Silti tulivat läpi vuodessa vai kahdessa, mutta jos á kolmenkympin renkaat jatkossa kestävät tubelessina yhden vuoden niin olkoon niin, tuolla hintaa vaihtaa setin uuteen joka talvi vaikka mielummin kuin kärsii epämääräisistä rengasrikoista.

kuovipolku
13.11.2017, 11.00
^ Talven käytetyt renkaat voi sitten yrittää myydä "lähes uuden veroisina", jolloin nettokustannus pienenee entisestään:-)

Minua tietysti miellyttää minua itseäni ja viisauttani mairitteleva vastaus, mutta eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun Schwalbenkaan kaltaiselta suurelta ja luotettavalta rengasmerkiltä livahtaisi markkinoille erä jollain tavoin valmistusviallisia renkaita. Ja tässä yhteydessä on ehkä hyvä pitää mielessä että nastarenkaat taitavat olla valmistusmääriltään aikamoinen marginaalituote Schwalben sortimentissa.

Harmi ettei valmistusvuosi tai -erä käy helposti selville. Renkaan kyljestä tai sisäpuolelta se numerosarja varmasti löytyy, mutta sitä tuskin osataaan tulkita muuten kuin valmistajan tai tukkukauppiaan toimesta. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä olisiko tuotantoeräteoria saanut vahvistusta!

PS Jäisiä tienpintoja voi esiintyä etelässäkin jo lähipäivinä, mutta sääennusteiden mukaan näyttäisi viimeistään ensi viikon aluksi joutuvan asentamaan nastarenkaat takaisin.

paskalokki
13.11.2017, 11.27
Joo, uudenveroisina kun nastat puskee sisältä läpi. :kahvi: Katotaan keväällä, jos sinne asti kestävät.

rhubarb
13.11.2017, 22.43
Jotkut MW:t aikaisemmin kestivät pidempään, mutta keväällä roskiin heittämäni kestivät vain noin vuoden. Nastoja taisi irrota yksi. Ongelma oli juuri nastojen tulo renkaan sisäpinnasta läpi. Silmämääräisesti erityisesti reunarivin nastat olivat kääntyneet vinoon, joten nastan pohjalaatan reuna varmaankin kaivautuu läpi renkaasta. Sisäänajo on tehty ohjeiden mukaan ja samoin rengaspaineet ovat olleet koko ajan valmistajan ohjeiden mukaiset. Ehkä eri tuotantoerissä on eroja?

En ihan varma ole mitä tarkoitat vääntyneellä, mutta sekin viittaisi liian kovaan renkaaseen. Renkaan pitäisi joustaa niin että nasta pysyy jotakuinkin kohtisuorassa alustaan. Valmistajan numeroista kannattaa katsoa se minimi ja vähentää siitä sen verran kun tuntuu hyvältä. On toki myös mahdollista että kumiseoksessa sattuu olemaan jotain eroa.

plr
13.11.2017, 23.30
En ihan varma ole mitä tarkoitat vääntyneellä, mutta sekin viittaisi liian kovaan renkaaseen.

Reunarivin nastat harittivat ulospäin eli ne eivät enää olleet suorassa paikoillaan. Väittäisin, että jos nastat vaurioittavat renkaan rakennetta tai alkavat kääntyä vinoon valmistajan suosituspaineilla, niin renkaassa on virhe. Näin jälkikäteen ajatellen olisi voinut olla yhteydessä myyjään ja kysyä kuuluuko nastojen puhkoa renkaat sisältäpäin.

tee_pu
17.11.2017, 10.16
Osaisiko kukaan kertoa, mistä löytyy edullinen nastarengas Jopoon?

J-uge
17.11.2017, 11.33
Osaisiko kukaan kertoa, mistä löytyy edullinen nastarengas Jopoon?
Määrittele edullinen, mutta Motonetistä 36 euroa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/382123/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-47-507 Prismasta Jopo-brändättyä nakkia 38 euroa: https://www.prisma.fi/fi/prisma/jopo-24-tuumaa-47-507-nastarengas-100-nastaa Prisman tuotekuvaus puhuu 100 nastasta, kun taas Motonet 144:stä. Tuotekuvan perusteella näyttävät kyllä kovin samalta...

tee_pu
17.11.2017, 12.05
Määrittele edullinen, mutta Motonetistä 36 euroa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/382123/Suomi-Tyres-polkupyoran-nastarengas-47-507 Prismasta Jopo-brändättyä nakkia 38 euroa: https://www.prisma.fi/fi/prisma/jopo-24-tuumaa-47-507-nastarengas-100-nastaa Prisman tuotekuvaus puhuu 100 nastasta, kun taas Motonet 144:stä. Tuotekuvan perusteella näyttävät kyllä kovin samalta...

Muistelin Clasulla olleen aikaisemmin jotain 20 euron hintaluokassa olevaa nastarengasta. Mutta en itse ainakaan löytänyt. Oman paikkakuntani Motonetistä on tietenkin tämä oikeankokoinen rengasloppu. Ei muuten kiire saara nastoja alle, mutta kesärengas puhki ja sepelit on jo kadulla

SSGT-92
17.11.2017, 16.24
Kenelläkään tietoa,onko näissä Verkkiksen ;https://www.verkkokauppa.com/fi/product/2430/fkgmn/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-Evolution-nastarengas-26-x-2-10 gummeissa teräväkärkiset vai kuvan mukaiset,tylpät nastat ?
Mitä noita muualta katsellut samalla tuotenumerolla (Schwalbe 11600220) ni niissä kuvissa on teräväkärkiset nastat.

SSGT-92
20.11.2017, 18.46
Verkkikseltäkin tuota,terävät vai tylpät nastat, kyselin.Vastasivat et kuva virheelinen.Ovat nyt vaihtaneet kuvan tuotteen mukaiseksi ;https://www.verkkokauppa.com/fi/product/2430/fkgmn/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-Evolution-nastarengas-26-x-2-10

Lagittaja
26.11.2017, 02.42
...mutta näillä näkymin haen sen Black Icen huomenna ja pistän sitten raporttia kun ehdin, varmaan ensi viikonloppuna.

No nyt on renkulat asennettu. 47-559 MW meni taakse ja eteen sitten se 47-559 Black Ice Ice Speed 100.

19C vanteella, en tiedä painetta, BI:n leveys ~43mm ja korkeutta ~40mm vanteen reunasta.
Samaisella vanteella MW melkein sama, millin leveämpi.
Kävin itse lyhyellä koeajelulla, omalle painolle sopivat paineet ja kyllähän ne BI:n nastat osuvat hyvin maahan vaikka ovatkin kohtuu reunassa. MW:n reunanastathan on vielä sivummassa, BI:n "nastarivin leveys" ~30mm kun MW:n uloin nastarivi ~36-37mm.

Muutaman jäisen kohdan löysin parkkipaikalta ja skraiduahan siihen jäi kun kokeilin jarruttaa vähän aggressiivisemmin.
Lunta ei oikein löytynyt kuin parista kohdasta mutta senkin kuvion perusteella kontakti hyvä.

Pitää nyt huomenna ihmetellä miltä se näyttää äidin painolla ja paineilla. Kuulostella parin kolmen viikon päästä kokemuksia mutta toivotaan että tulisi vähän talvisempia kelejä.

marmar
26.11.2017, 22.56

Ei ole sama rengas. Taitaa olla molemmilla oikea määrä kuvauksessa. Prisman renkassa selvästi vähemmän nastoja. Tuo motonetin rengas on meillä eskarilaisen maasturissa. Mutten aika ok, mutta jäykkäkylkinen rengas, joka vaatii kohtuu kovat paineet, että rullaa. Samasta syystä huono maastossa. Jopoon kelville varmasti riittävä.

J-uge
26.11.2017, 23.03
Ei ole sama rengas. Taitaa olla molemmilla oikea määrä kuvauksessa. Prisman renkassa selvästi vähemmän nastoja.
Prisman tuotekuva on näköjään päivitetty, eihän nuo enää edes näytäkään ollenkaan samalta.

Malamuutti
27.11.2017, 09.33
Mitens tuo Suomi Tyres W120? Satuin näkemään sellaisen tuolla Motonetissä renkaita katsellessani. Näyttää olevan päinvastoin kuin W106, jossa on nastoja oikeastaan vain keskellä. Rullaako W120 sitten kovemmilla paineilla paremmin esimerkiksi asfaltilla/kovalla lumella kuin W106? Ilmeisesti se pitäisi tiukoissa mutkissa ja esimerkiksi teiden urissa/asfaltin reunassa paremmin kuin W106, joka luistaa liukkaalla alta pois heti, kun nastat eivät enää osu tiehen.

Reba
03.12.2017, 17.38
Aika syvälle on asennettu FF:n nastat. Kuinka mahtaa pitää?
No olisikin vain syvällä, mutta kun kaupan hyllyllä noihin törmäsin, niin nastoja oli asennettu myös vinottain. No, kyseiset renkaat ei olisi Focus Jam2 plussaan edes mahtuneet, niin valintani oli ISP 2.6.
ISP on kyllä huomattavasti kalliimmat, mutta kyllä laatukin on aivan eri maailmasta.

Istumatyöläinen
14.12.2017, 20.43
Onko muuten kukaan koskaan saanut noita Nokian W106 puhkeamaan sepelissä tai muuten? On tullut niillä useampi talvi jyystettyä sepelöityjä kelvejä ilman yhtäkään rengasrikkoa. Vaikuttavat aika jytkyiltä renkailta ja ajo-ominaisuudet kyllä sitten ovatkin vähän kehnohkot. Mutta kyllä ne kestävät.

Smo
14.12.2017, 23.40
Osa mun W106 renkuloista on yli 10v vanhoja, ei ole puhjennut, kaikki nastat tallella vaikka onkin erittäin tylsiksi kuluneet. Noilla keskimäärin mennään, ei viitsi kalliita maastorenkaita tuhota sepelissä ja asvaltilla. Tosin nyt on vielä W106 edessä ja sliksi takana mutta ehkä see talvi jo meinaa tulla :)

ElBike
15.12.2017, 06.44
No olisikin vain syvällä, mutta kun kaupan hyllyllä noihin törmäsin, niin nastoja oli asennettu myös vinottain. No, kyseiset renkaat ei olisi Focus Jam2 plussaan edes mahtuneet, niin valintani oli ISP 2.6.
ISP on kyllä huomattavasti kalliimmat, mutta kyllä laatukin on aivan eri maailmasta.

Itsellä FF 3" ja ISP EVO 2.6" ja kyllä jälkimmäinen näyttää laadullisesti epäilyttävältä. Nastoja asennettu vinoon ja rengasta asentaessa kylki painuu taitokselle kuin paperi. Litkuttaessa vuotaa juuri niistä taitoskohdista. Monilla revennyt samasta kohtaa.
Luin varmaan 3kk nastarengaskeskusteluja ja kaikki kehui ISP:tä maasta taivaisiin. Nyt on alkanut kuulua myös vastakkaisia mielipiteitä. Isp on hyvä jos hakee keveyttä ja rullaavuutta, mutta jos ei litkutu, täytyyä käyttää sisureita ja menetetään osa rullaavuudesta.
Vaikuttaa että rengaskeskusteluissa monikaan ei ole kokeillut kuin yhtä merkkiä ja kehuu omaansa maasta taivaisiin. Sen huomaa kun vannotaan teräväkärkisiin nastoihin, mutta juuri kukaan ei ole päässyt testaamaan samaa rengasta tylpillä nastoilla. Saattaisi toimia ihan hyvin, mutta matkkinointiorganisaatio kun on terävät lanseerannut, niin niihin uskotaan.
Miksei autoissa, moottoripyörissä ja vastaavissa käytetä teräväkärkisiä nastoja?

Fat Boy
15.12.2017, 07.55
Itsellä FF 3" ja ISP EVO 2.6" ja kyllä jälkimmäinen näyttää laadullisesti epäilyttävältä. Nastoja asennettu vinoon ja rengasta asentaessa kylki painuu taitokselle kuin paperi. Litkuttaessa vuotaa juuri niistä taitoskohdista. Monilla revennyt samasta kohtaa.
Luin varmaan 3kk nastarengaskeskusteluja ja kaikki kehui ISP:tä maasta taivaisiin. Nyt on alkanut kuulua myös vastakkaisia mielipiteitä. Isp on hyvä jos hakee keveyttä ja rullaavuutta, mutta jos ei litkutu, täytyyä käyttää sisureita ja menetetään osa rullaavuudesta.
Vaikuttaa että rengaskeskusteluissa monikaan ei ole kokeillut kuin yhtä merkkiä ja kehuu omaansa maasta taivaisiin. Sen huomaa kun vannotaan teräväkärkisiin nastoihin, mutta juuri kukaan ei ole päässyt testaamaan samaa rengasta tylpillä nastoilla. Saattaisi toimia ihan hyvin, mutta matkkinointiorganisaatio kun on terävät lanseerannut, niin niihin uskotaan.
Miksei autoissa, moottoripyörissä ja vastaavissa käytetä teräväkärkisiä nastoja?

Terävät nastat ei ole kovin pitkään teräviä auton alla ja jos ja kun raskaassa laitteessa nasta kaatuu, ei terävä toimi. Mulla on ollu fillareissa typpi ja teräviä, terävät valitsen. Ja vielä, jääratalaitteissa on melko terävä nasta. Vaan eipä niillä teillä ajella.

Laadusta, uusissa kokemusta vain ff:stä, pian muustakin. Toinen rengas on hyvä, suora ja litkuttui hyvin. Toisen reunanauhassa oli mutka, ei tiivisty, ei siedä painetta juuri yhtään ja on kaiken lisäksi rungoltaan kiero. Täysi susi.

Mitäpä vielä?

paaton
15.12.2017, 08.11
Itsellä FF 3" ja "ISP EVO 2.6 ja kyllä jälkimmäinen näyttää laadullisesti epäilyttävältä. Nastoja asennettu vinoon ja rengasta asentaessa kylki painuu taitokselle kuin paperi. Litkuttaessa vuotaa juuri niistä taitoskohdista. Monilla revennyt samasta kohtaa.

ISP on ollut pitkään ylivoimaisesti paras nastarengas, koska mitään muuta järkevää ei ole ollut tarjolla ja ISP:n kylkiongelmat ovat olleet kyllä tiedossa vuosia.
Aika tyhmää, jos kylkiongelmaa ei ole saatu jo kuntoon näihin uusiin + renkaisiinkaan. Tosin minulle on ihan sama, vaikka nastarengas vähän kyljestä vuotaakin. Se ylivoimainen pito tulee nimenomaan niistä löysistä kyljistä ja niiden mahdollistamasta matalasta paineesta.

Mikä on FF3? Google ehdotti final fantasy peliä.

JackOja
15.12.2017, 08.44
Mikä on FF3?

Kolmetuumainen Fat Freddie kaiketi.

MacKonte
15.12.2017, 11.41
^^Mikä niissä ISP:n kyljissä on ongelmana vai koskeeko ongelma vain litkutettuja renkaita? Kolmatta talvea ja monta tuhatta kilometriä poljetut 26" ISP:t eivät oireile kuin jarrutuksissa kadonneiden nastojan osalta.

paaton
15.12.2017, 11.45
^^Mikä niissä ISP:n kyljissä on ongelmana vai koskeeko ongelma vain litkutettuja renkaita? Kolmatta talvea ja monta tuhatta kilometriä poljetut 26" ISP:t eivät oireile kuin jarrutuksissa kadonneiden nastojan osalta.

26 ispeissä ei minusta ollutkaan mitään ongelmia. Ja tietysti litkutettuja. Eihän kukaan nyt sisureilla aja :)

MacKonte
15.12.2017, 13.51
^En myönnä mitään, ainakaan sisureihin liiittyen :D

arctic biker
16.12.2017, 13.59
Lattapäitä ja teräväkärkisiä on ollut ja piikkipäiset imho parempia. Parhaat tietysti Gravdalin nastat. Nyt on uus eturenkaana ja ihanaisesti pitää. Mullon nyt 4 kiekkosettiä nastarenkailla joten jotain vertailukohtaa.

Lagittaja
19.12.2017, 01.36
No nyt on renkulat asennettu. 47-559 MW meni taakse ja eteen sitten se 47-559 Black Ice Ice Speed 100.

19C vanteella, en tiedä painetta, BI:n leveys ~43mm ja korkeutta ~40mm vanteen reunasta.
Samaisella vanteella MW melkein sama, millin leveämpi.
Kävin itse lyhyellä koeajelulla, omalle painolle sopivat paineet ja kyllähän ne BI:n nastat osuvat hyvin maahan vaikka ovatkin kohtuu reunassa. MW:n reunanastathan on vielä sivummassa, BI:n "nastarivin leveys" ~30mm kun MW:n uloin nastarivi ~36-37mm.

Muutaman jäisen kohdan löysin parkkipaikalta ja skraiduahan siihen jäi kun kokeilin jarruttaa vähän aggressiivisemmin.
Lunta ei oikein löytynyt kuin parista kohdasta mutta senkin kuvion perusteella kontakti hyvä.

Pitää nyt huomenna ihmetellä miltä se näyttää äidin painolla ja paineilla. Kuulostella parin kolmen viikon päästä kokemuksia mutta toivotaan että tulisi vähän talvisempia kelejä.

No nyt on ollut talvisempaa keliä ja lunta jonkin verran maassa.
Kyselin kokemuksia ja varsinkin siitä ohjattavuudesta että onko mennyt sinne minne haluat lumessa ja onko tuntunut turvalliselta.
Kuulemma vaatinut vähän totuttelua kun on raskaampi ajaa/polkea, ei ole kiemurrellut (pikku)lumessa ja kaikin puolin ollut tyytyväinen.
Hän nyt ei ole mikään himofillaristi saatikka kokemusta muista talvi/nasta renkaista mutta pääasia että hän tuntee olonsa turvallisemmaksi pyörän päällä ja ainakin tämän hieman rajoittuneen kokemuksen perusteella tätä Black Iceä voisi varovaisesti suositella varsinkin jos halvalla saa.

Pari kuvaa kuvion jäljestä sentin tjsp lumessa. Takana siis 47-559 MW ja edessä samankokoinen BI. Näkee lumijäljestä (kun tarkkaan katsoo) että (BI:n) nastat ottaa maahan vaikka kohtuu reunassa ovatkin.
https://imgur.com/a/EOctS

Pitänee itse käydä huomenna vähän leikkimässä ja katsella miltä tuntuu. Huomiseksi luvattu vähän enemmän pakkasta kun tänään ollut lähellä nollaa tai nollassa.

P.S. Ei tuo BI:n kuvio nyt mitenkään älyttömän avara ole MW:hen verrattuna mutta ihan toimiva. Eikä se näyttäny menevän tukkoon mutta nyt oli sellainen lähes nolla keli toki.

izmo
19.12.2017, 07.34
Ei se nastakumi oo mikään peto lumessa vaan hyvä kesäkumi voittaa sen kymmenen nolla... itte taidan tän talven ajaa kesäkumeilla

MacKonte
19.12.2017, 09.55
^Lumella ajan mieluummin Racing Ralphilla kuin ISP:llä. Paljaalla tai polanteisella jäällä ISP taas hakkaa RalliRanet. Varmuuden vuoksi on kuitenkin pidettävä ISP:tä alla, kun kelit vaihtelee työmatkalla päivittäin ja samalla reissulla on sekä lunta että jäätä. Eilen tienlaitaa ajaessa olisi RalliRaneilla mennyt taluttamiseksi.

Blackborow
19.12.2017, 10.04
Ei lumella tarvitse nastoja. ISP on jäärengas eikä se toimi lumella järin hyvin.

Maxxis Matternhorn näyttää hyvältä kompromissilta lumi/jää-toimivuuden välillä. Lumella todennäköisesti paljon parempi kuin ISP vaikka häviääkin varmasti jäällä. Korvaisin ISP:t noilla, mutta eipä noita ole oikeasti olemassa.

https://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2017/03/maxxis-Matterhorn-mtb-studded-winter-bicycle-tires02.jpg

JackOja
19.12.2017, 10.08
......mutta eipä noita ole oikeasti olemassa.

Maxxis-nastarenkaat on melkoinen satuolento kyllä. Kiva esitellä lehdistölle, että tämmösiä me voitais ehkä joskus tehdä jos hotsittais.

Blackborow
19.12.2017, 10.11
Maxxis-nastarenkaat on melkoinen satuolento kyllä. Kiva esitellä lehdistölle, että tämmösiä me voitais ehkä joskus tehdä jos hotsittais.
Joo, mulla on crossari edelleen nastoitta, kun haaveilin, että niitä Maxx-Icejä olisi olemassa. MW:tä en viitsi alle laittaa, kun ei sillä sitten kehtaa ajaa vaan tulee otettua ISP:llä oleva maasturi aina alle. Gravdaleja voisi käydä kyseleen paikallisesta jos raskisi. Mulla ole autossakaan noin kalliita kumeja.

JackOja
19.12.2017, 10.34
^kuin omasta elämästäni tuo kertomus. Mutta sorruin kuitenkin Marawinttereihin :D

track3r
20.12.2017, 09.15
Vaihdoin citypyörään Schwalben Winter nastarenkaan, niin kylläpä ajettavuus parani. Näköjään merkin budjettirenkaatkin ovat aika hyviä. Maksoi nimittäin vain 30€ Puuilossa. Saman verran mitä Bilteman mallit, mutta ero nastojen ja kumin laadussa on melkoinen.

https://image.ibb.co/iNnvjm/20171219.jpg

oppes
26.12.2017, 13.10
Ei lumella tarvitse nastoja. ISP on jäärengas eikä se toimi lumella järin hyvin.

Maxxis Matternhorn näyttää hyvältä kompromissilta lumi/jää-toimivuuden välillä. Lumella todennäköisesti paljon parempi kuin ISP vaikka häviääkin varmasti jäällä. Korvaisin ISP:t noilla, mutta eipä noita ole oikeasti olemassa.

https://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2017/03/maxxis-Matterhorn-mtb-studded-winter-bicycle-tires02.jpg

Selvästi kokemukset on kovin monenlaisia. Itse kyllä pidän erilaisten Wintteri-Marojen ja W106-yritysten jälkeen ISPejä ehdottomasti parhaimpana yleisrenkaana - niin lumella, loskassa kuin jäällä. Tiiä siten onko kyse ajotyylistä mutta kahta en vaihda - muijaa ja ISPejä.

izmo
26.12.2017, 14.43
Nastarenkaat on kirous tällä kelillä... kymmenpäinen porukka lähti Nokian metsään ja kahdella onnettomalla nastakumit mutta olivat kuskit aika rikki

oppes
26.12.2017, 19.00
Nastarenkaat on kirous tällä kelillä... kymmenpäinen porukka lähti Nokian metsään ja kahdella onnettomalla nastakumit mutta olivat kuskit aika rikki

Keli varmaan vaihtelee paikkakunnittain ;) Etelässä paljasta polanteista jäätä.

izmo
26.12.2017, 19.03
Keli varmaan vaihtelee paikkakunnittain ;) Etelässä paljasta polanteista jäätä.

Totta... aloin kuvitteleen että Suomessa on joka puolella Nokian kaltaista hyvää kallio lumipolkua :eek:

Fat Boy
26.12.2017, 19.39
Kaakonkulmalla ei tartte nastoja.. Eikä tartte näemmä pyörääkään jos ei oo valmiita polkuja. Polveen asti lunta ja läskipyörä ilman kuskia uppoaa 20cm. Tarttee telan.

Mitäpä vielä?

maalinni
26.12.2017, 19.49
”tarttee telan...” Hmm oisko tuotekehityksen paikka?

maalinni
26.12.2017, 19.52
Mitä vikaa ISP:ssä on lumessa? Niissähän minun mielestä just hyvä kuvio hangessa ja loskassa etenemiseen. Eikä ole ainakaan minun alla juurikaan lipsunut. Ajanko siis väärin?

izmo
26.12.2017, 19.55
Mitä vikaa ISP:ssä on lumessa? Niissähän minun mielestä just hyvä kuvio hangessa ja loskassa etenemiseen. Eikä ole ainakaan minun alla juurikaan lipsunut. Ajanko siis väärin?

kyllä se ei ole lumi kumi vaan kunnon kesäkumi vaan menee

MacKonte
26.12.2017, 20.08
Tänään oli uutta lunta melkoisesti monessakin kohtaa jopa 20cm, mutta hyvin ISP 29”x2.25 toimi 1.5bar paineilla. Niissä muutamissa jäisissä kohdissa taas olisi kesäkumeilla Jorvi kutsunut.

Blackborow
26.12.2017, 21.37
Selvästi kokemukset on kovin monenlaisia. Itse kyllä pidän erilaisten Wintteri-Marojen ja W106-yritysten jälkeen ISPejä ehdottomasti parhaimpana yleisrenkaana - niin lumella, loskassa kuin jäällä. Tiiä siten onko kyse ajotyylistä mutta kahta en vaihda - muijaa ja ISPejä.
Noihin verrattuna ISP varmasti onkin tosi hyvä yleisrengas ja itselläkin ISP:t talven yleiskumina alla, mutta ei ne silti hyvään maasturin nappularenkaaseen verrattuna kovin häävit lumessa ole. ISP hakee ja mutkittelee lumisella polulla selvästi.

Tällä hetkellä tosiaan parempaakaan vaihtoehtoa ei ole olemassa.

izmo
26.12.2017, 21.57
Tän päivän lenkillä kitka Racing Ralpit hakkaa ISP kumin 10-0 kun ei pienestä jäästä hätkähdä ja menee lumessa kuin peto

maalinni
27.12.2017, 10.41
Ok, kai se on sitten uskottava. Pitäisi olla vaan kahdet kiekot joita vaihdella kelin mukaan. Täällä on joka toinen päivä lunta ja joka toinen jäätä. Joskus jopa molempia.

izmo
27.12.2017, 20.41
Ok, kai se on sitten uskottava. Pitäisi olla vaan kahdet kiekot joita vaihdella kelin mukaan. Täällä on joka toinen päivä lunta ja joka toinen jäätä. Joskus jopa molempia.

älä kaksia kiekkoja vaan kaksi pyörää... mulla taitaa tosin niitä pyöriä olla sen seitsemän

Smo
27.12.2017, 21.23
älä kaksia kiekkoja vaan kaksi pyörää... mulla taitaa tosin niitä pyöriä olla sen seitsemän

On muuten kätevää. Mitä useempi sen helpompaa. Mulla vielä sellasia romuja ettei huolen häivää.

anek
29.12.2017, 22.42
Tän päivän lenkillä kitka Racing Ralpit hakkaa ISP kumin 10-0 kun ei pienestä jäästä hätkähdä ja menee lumessa kuin petoOnko nämä kitka RRt näitä uusia Addix renkaita?

Olisi varmaan mielenkiintoista vertailla miten eri nappularenkaat vertautuu hangessa. Schwalbella on myös Magic Mary ja Hans Dampf jotka ovat enemmän esim Maxxis Minion DHn kaltaisia.

Esim Schwalbelta Nobby Nic vs Racing Ralph vs Magic Mary vs Hans Dampf vs Rocket Ron

Lagittaja
11.01.2018, 23.32
Omassa marketti romussa 42-622 MW:t nyt kuudetta talvea alla.

Se siitä kuudennesta talvesta tällä parilla. Etukiekon sisuria paikkasin su iltana (pinch flat omaa tyhmyyttä, oli hieman liian matalat paineet) ja tiistaina sitten kauppareissun/lenkin aikana huomasin että paineet alkanu tippumaan ja kotiin päästyä oli jo melko tyhjä, talutin loppumatkan.
Ei enää illalla huvittanut ruveta tutkimaan niin eilen sitten kiekko irti ja sisälle ihmettelemään. Paikka ei ollut pettänyt vaan löytyi normaalista poikkeavan näköinen reikä, ns. reikä josta sitten lähti viiva yhteen suuntaan. (joku jo varmaan arvaa mistä se on)
Kävi mielessä että olisiko su iltana jäänyt joku moska vanteelle joka nyt sitten oli hieronut reiän renkaaseen. Pyyhkäisin siis vannetta puhtaaksi ja seuraavaksi sitten renkaan sisäpuolta mutta rätti tarrasi johonkin kiinni..

No reunalankahan se siellä. Kaksin kappaleinkin. (https://imgur.com/a/gpB5c)

Olisi nyt edes ollut se kovemman kuorman alla ollut takarenkula. Tuossa etusessa nastatkin hyvässä kunnossa.
Roskiinhan tuo lentää mutta pitää miettiä nyppisikö nuo reunanastat talteen uusiokäyttöä varten. Tiedä nyt onko mitään järkeä tai olenko niin pihi.

Tässä vaiheessa kautta en kyllä nastarengasta enää osta. Katsotaan jos ensi talveksi raaskisi laittaa nuo kehutut 120tpi Gravdalit.
Näillä näkymin siirrän tuon takana olleen MW:n eteen ja pistän taakse 47-622 Smart Samin.

ranttis
12.01.2018, 07.47
Roskiinhan tuo lentää mutta pitää miettiä nyppisikö nuo reunanastat talteen uusiokäyttöä varten. Tiedä nyt onko mitään järkeä tai olenko niin pihi.

Ottaisin itte reunanastat talteen jos ei ole jo varanastoja kaapissa sadoittain.

rocksted
13.01.2018, 21.49
15km lenkkiä takana kun huomasin renkaan repsottavan vanteelta. Korjasin tilanteen mutta teki saman parin kilsan jälkeen.
Käyttämätön rengas ensimmäisellä lenkillä. Reunalangat poikki vai hä? MW 35mm
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19846&d=1515872935

plr
13.01.2018, 22.09
Rengas ei ole asettunut kunnolla vanteelle ennen kuin sisään on laitettu paineet? Olen tehnyt tällaisen asennusvirheen juuri Marathon Winterillä ja Fulcrum Racing Quattro DB disc -vanteella. Huomasin onneksi pullottavan renkaan ennen kuin laitoin enemmän painetta. Kun ulkorenkaan laittoi kunnolla paikalleen, ongelma poistui.

Köfte
13.01.2018, 23.33
MW saattaa tympeillä tietyillä kehämalleilla; kokemuksia tosin vain
kuudesta eri kehästä samalla renkaalla. Kantapäät ovat verillä:rolleyes:
Muutoin rannikkoseuduilla pätevä rinkula, koulumatkaileva teinistö
ainakin on arvostanut "isin valintoja". Lumessa ja sohjossa paska,
mutta jääkeleillä hyvä. Valkkaile sitten tuosta kelien mukaan.

rocksted
14.01.2018, 18.34
Otin irti, reunalankahan se siellä törrötti, ihme että sisuri pysyi ehjänä. Ei ollut pitkäikäinen rengas se.

ranttis
14.01.2018, 18.54
Otin irti, reunalankahan se siellä törrötti, ihme että sisuri pysyi ehjänä. Ei ollut pitkäikäinen rengas se.Näitä on ollut. Lienee joku huono valmistuserä. Sain eilen kaverilta yhden MW:n josta otin nastat projektiin. Kilsoja renkaassa muutama sata ja reunalanka törrötti kahdesta kohtaa. Hänellä oli toinen vastaava.

MacKonte
14.01.2018, 18.55
Alkutalven vajaat 1000km olen polkenut lenkkiä ja työmatkaa maastureilla 29x2.25” ISP Performanceilla ja 26x2.25” ISP Evoilla, molempia 1.5bar paineilla. Tänään otin tallista cyclon 35mm 3.5bar paineisiin pumpatuilla, pari talvea ajetuilla MaraWintereillä 20km reissulle lenkkikaveriksi. Reitti kulki samoja aurattuja, lumisia ja jäisiä kelvejä. Vastoin muistissa olevaa mielikuvaa ja täällä talven mittaan renkaalle annettuja ”kehuja” MW kulki ja piti aivan loistavasti. Pinnan epätasaisuudet luonnollisesti tuntui pahemmin, mutta kertaakaan ei rengas lipsahdellut ja rullaavuus yllätti positiivisesti. Jauhautuneessa lumessakaan ei alkanut kiemurrella. Aamulla toimi sukset, iltapäivällä renkaat :D

Jos parjatut MW:t tuntuu näin hyvältä, ei noita kalliita ja kehuttuja renkuloita kannata edes harkita. Eihän suvikumeihin siirtymisessä olisi niiden jälkeen enää mitään hohtoa... :D

TERU
15.01.2018, 08.03
Marathonien reunalanka, niin kesä kuin talvi, reunalanka "nutjahtaa" herkästi ja menee poikki sitten kokonaan myös herkästi. Vanteelta pois ollessa noita joutuu varomaan.

Lagittaja
16.01.2018, 22.35
*Edessä olleen MW:n reunalanka katki tjsp ja puhkoi sisuria*

---

Tässä vaiheessa kautta en kyllä nastarengasta enää osta. Katsotaan jos ensi talveksi raaskisi laittaa nuo kehutut 120tpi Gravdalit.
Näillä näkymin siirrän tuon takana olleen MW:n eteen ja pistän taakse 47-622 Smart Samin.

Loppuviimein tuli nypittyä kaikki nastat talteen tuosta yksilöstä. Siinä menikin hetki..
Keskinastojen karbidia tietenkin vähemmän jäljellä kuten odottaa saattaa ja yleisestikin kuluneemman näköisiä, väriltään että pinnaltaan, mutta en nyt poiskaan viitsinyt heittää kun on niissä elämää vielä jäljellä ja reunat "tarraa" sormeen kohtuullisen hyvin. Eiköhän ne johonkin renkaaseen tule tungettua jossei muitakaan ole.

Saatan huvin vuoksi lillutella nuo ruosteenpoistajassa ja suihkautella kerros tai pari rst pinnoitetta, sinkkimaalia tjsp kestävää tavaraa. Ajatus jos se nastan runko sulaisi vähän hitaammin sen karbidin ympäriltä. Tiedä sitten onko hullun hommaa.

---

Seuraava nyt ei ihan nastarengas asiaa ole mutta ymppään sen silti tähän.
Kusti polki 47-622 Smart Samin tänään ovelle, se taakse ja MW siirtyi eteen.
En viitsinyt käydä "pikaista" testilenkkiä pidemmällä tuolla hyisessä viimassa kun ei mihinkään ole asiaa mutta sen perusteella rullaa hyvin, tuntuu vakaalta jne. Listalta voi tietenkin ruksia pois perinteiset polje-tangolta-ja-yritä-saada-perä-irti sun muut, nappula pitää niin hyvin kuin olettaa voisi.
Kympin rengas ja kympin postit, ei kyllä voi haukkua, perus rengashan tuo on mutta ostaisin uudelleen.

Yllätyin hieman kuinka pehmeältä tuo SS:n "Addix Performance" kumiseos tuntui, kävin kopeloimassa renkaita tuossa aiemmin kun pyörä on kylmässä pyörävarastossa (oli ~ -8C) ja SS tuntui yhtä pehmeältä kuin MW. Tämä johtunee varmaan osittain MW:n jäykkyydestä vs SS:n köykäinen rakenne mutta se ja sama, oma mielipiteeni kun en mitenkään objektiivisesti asiaa pysty mittaamaan eikä huvita upottaa rahaa johonkin mittariin :D.
Tiedä sitten olisiko ero isompi lähempänä -20C (tai kovemmilla) pakkasta mutta tämä kertonee jotain MW:n "Winter" seoksesta.

Jos nyt jotain hyvää tästä ruljanssista tuli niin samalla sain testattua halvalla renkulalla vähän että mitä tuohon runkoon mahtuu ennen kevättä ja uusia kesärenkaita. Mittailemallahan se tietenkin selviää mutta vähän kokemusta eri rengas ko'oista niin varmimmin se selviää kun vain ottaa ja kokeilee.

sil
17.01.2018, 22.46
Tulin tänään ostaneeksi Motonetistä Suomi Tyres W240 54-622 -nastarenkaat. Renkaat tulivat Grand Canyoniin, jossa vakiorenkaina olivat Schwalben Nobby Nic 60-622 ja Schwalben Rocket Ron 57-622.
Nastarenkaiden pito oli testilenkillä yllättävän huono. Parannusta "kesärenkaisiin" verrattuna ei tullut kovinkaan paljoa. Renkaat olivat myös kovemmat ajaa ja vaikuttivat rullaavankin huonommin. Olikohan minulla liian kovat odotuksen nastakumien suhteen?

Paljonkohan noihin W240 54-622 renkaisiin kannattaisi laittaa painetta?

Renkaassa lukee maksimi 4,5 bar. Valmistajan nettisivulla on suositus 4 bar. Testilenkille laitoin 3 bar ja varaa pudottaa ehkä olisi vielä. Pyörän paino on noin 13 kg ja kuski varusteiden kanssa 81 kg.

stumpe
17.01.2018, 23.01
Tulin tänään ostaneeksi Motonetistä Suomi Tyres W240 54-622 -nastarenkaat. Renkaat tulivat Grand Canyoniin, jossa vakiorenkaina olivat Schwalben Nobby Nic 60-622 ja Schwalben Rocket Ron 57-622.
Nastarenkaiden pito oli testilenkillä yllättävän huono. Parannusta "kesärenkaisiin" verrattuna ei tullut kovinkaan paljoa. Renkaat olivat myös kovemmat ajaa ja vaikuttivat rullaavankin huonommin. Olikohan minulla liian kovat odotuksen nastakumien suhteen?

Renkaassa lukee maksimi 4,5 bar. Valmistajan nettisivulla on suositus 4 bar. Testilenkille laitoin 3 bar ja varaa pudottaa ehkä olisi vielä. Pyörän paino on noin 13 kg ja kuski varusteiden kanssa 81 kg.

En nyt halua irvailla, mutta ko. renkaiden lempinimi ”Lieksan riesat” ei ole tuulesta temmattu. Laita vanhat myyntiin sisäänajettuina ja osta taittuvat ice spiker proot, rullaavat ja pitävät, tulet varmasti huomaamaan eron.

H. Moilanen
18.01.2018, 09.54
^Tehdäänkö Lieksassa enää mitään renkaita? Olen antanut itselleni kertoa, että kaukomailta tulisivat nykyisin.

Blackborow
18.01.2018, 09.56
Olet ihan itse päättänyt että ne tehdään muualla niin ne toki sitten tehdään.

H. Moilanen
18.01.2018, 11.05
En ole päättänyt, mistä sitten ikinä sellaisen saitkin päähäsi? Näin minulle on väitetty. Totuutta en tiedä kun en ole Lieksassa käynyt katsomassa.

J.Kottenberg
18.01.2018, 11.38
En nyt halua irvailla, mutta ko. renkaiden lempinimi ”Lieksan riesat” ei ole tuulesta temmattu. Laita vanhat myyntiin sisäänajettuina ja osta taittuvat ice spiker proot, rullaavat ja pitävät, tulet varmasti huomaamaan eron.

Hyvä neuvo. Noin itse tekisin, jos tarkoitus olisi aktiivisemmin ajella.

JackOja
18.01.2018, 11.43
Olikohan minulla liian kovat odotuksen nastakumien suhteen?

Ei suinkaan, satuit vain ostamaan väärät renkaat. Mutta niin käy kaikille aina välillä :o

... ...Testilenkille laitoin 3 bar ja varaa pudottaa ehkä olisi vielä. ..

2 + jotain pientä.

izmo
18.01.2018, 12.27
^Tehdäänkö Lieksassa enää mitään renkaita? Olen antanut itselleni kertoa, että kaukomailta tulisivat nykyisin.

Ajoin testikuskina vuonna 15 Made in Taivan ja Made in Lieksa kumeilla... ero oli painossa 65 g ja rautalanka Lieksan mallissa

sil
18.01.2018, 13.29
Kyllä taisivat tosiaan olla virheostos nuo W240 -renkaat. Tarttuivat vaan mukaan, kun oli niin näppärä siitä kaupanhyllyltä ottaa. Pitää nyt vielä vähän testailla niitä vaikkapa 2,5 barin paineilla.

XXL:n verkkokaupassa on kahta eri hintaa 29 tuuman Ice Spikereille. Onkohän näillä jotain eroa? Molemmat näyttäisivät ainakin olevan Evo Liteskin versioita 402 nastalla.

79,90 euron versio
https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spiker-pro-evo-liteskin-57-622-29-nastarengas/p/1099960_1_style

89,90 euron versio
https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spiker-pro-evo-liteskin-57-622-29x2-25-nastarengas/p/1099966_1_style

Kanuuna
18.01.2018, 16.20
^halvemmassa versiossa näyttäisi olevan terävät piikit, eli ainakin performancen kuva. Hinta kyllä sopisi EVOon eikä performanceen. Jaa-a.

Sent from my iPhone using Tapatalk

jarit
18.01.2018, 22.52
Lähikaupasta kävin hankkimassa Suomi Tyres wxc 300 swa, 57-622. Aika reippaan kokoinen kuvio ei ainakaan mene tukkoon lumessa, mutta mitä noista voi ja kannattaa odottaa?

Smo
19.01.2018, 04.31
Kyllä taisivat tosiaan olla virheostos nuo W240 -renkaat. Tarttuivat vaan mukaan, kun oli niin näppärä siitä kaupanhyllyltä ottaa. Pitää nyt vielä vähän testailla niitä vaikkapa 2,5 barin paineilla.

Kyllähän silläkin pärjää, mulla oli jossain mökkisetupissa takarenkaana kulunut käytetty sellainen kun edessä taittuva kumi

Lähikaupasta kävin hankkimassa Suomi Tyres wxc 300 swa, 57-622. Aika reippaan kokoinen kuvio ei ainakaan mene tukkoon lumessa, mutta mitä noista voi ja kannattaa odottaa?

Pitää hyvin jäällä mutta kiemurtelee lumessa. Ainakin wanha wxc.

JackOja
19.01.2018, 09.06
Pitää hyvin jäällä mutta kiemurtelee lumessa. Ainakin wanha wxc.

Ja sillä vanhalla tarkoitetaan sitä joskus ennen 2010 (vai milloin se pikkuisen uudistuikaan?) tehtyä. Uudemmat olleet ihan kelvollisia. IMO (y)

elasto
19.01.2018, 09.54
Minä kaipaisin markkinoille jotain tubelessina toimivaa hyvää nastarengasta 29" kokoisena, mutta ei tunnu löytyvän. ISP:t on muuten ihan hyvät, mutta ei vaan tunnu millään toimivan tubelessina kunnolla tuossa kokoluokassa. Maxxis taisi jo pari vuotta sitten kiusata kuluttajia esittelemällä jonkun uuden mallin, jota ei vieläkään ole näkynyt kauppojen hyllyillä?

H. Moilanen
19.01.2018, 11.04
^45NRTH Nicotine?

slow
19.01.2018, 12.40
Minä kaipaisin markkinoille jotain tubelessina toimivaa hyvää nastarengasta 29" kokoisena, mutta ei tunnu löytyvän. ISP:t on muuten ihan hyvät, mutta ei vaan tunnu millään toimivan tubelessina kunnolla tuossa kokoluokassa. Maxxis taisi jo pari vuotta sitten kiusata kuluttajia esittelemällä jonkun uuden mallin, jota ei vieläkään ole näkynyt kauppojen hyllyillä?

Mitkä vanteet on käytössä? Isp evot ovat itselläni olleet yksi helpoimmin litkutettavista renkaista. Kehinä Mavicin, Stanin ja Bontragerin tekeleitä.

Blackborow
19.01.2018, 13.13
Mitä se vanne siihen vaikuttaa, että nuo vuotaa paistosaumoista?

slow
19.01.2018, 13.17
Eipäs kiukutella. Epäilin huonoa vanteelle tiivistymistä. Näin ilmeisesti ei sitten ole.
Omillani voisi ajella vaikka ilman litkuja.

elasto
19.01.2018, 13.18
Vanteet on Stanin Crestit. Ja tosiaan paistosaumoista vuotavat ja kyljet hengittää muutenkin normaalia enempi. Kylkiin ilmestyy jatkuvasti ajossa uusia pieniä reikiä kunnes ovat imeneet kaiken litkun kuiviin. Litkuna kokeiltu Stania ja Caffelatexia.

slow
19.01.2018, 13.27
Tämä lienee sitä Schwalben kuuluisaa laadunvalvontaa. Toinen renkaistani on valettu vinoon, pullistuma vemputtaa kontaktipintaa n. 7 mm sivuun.
Mutta tiiviit ovat, paskiaiset.