PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10

CwA
29.11.2013, 20.38
Samat kokemukset itsellänikin, juuri kuvan kaltaisessa kelissä pito ja ajettavuus oli vallan mainio.
Voisiko erot johtua renkaan leveydestä / eri leveyksien eri paine suosituksista? Harkitsin aluksi 42mm leveetä rengasta mutta päädyin 35mm malliin enkä ole katunut.

Luultavasti paksummalla lumella kiemurtelee jonkun verran mutta omat ajot talvella sijoittuu useimmiten ok hoidetuille kevleille. Viime talvi meni edessä nokian w106 47 millisellä ja takana nastaton, oli aivan kamala ajaa lumessa, tosin oli eri pyöräkin alla joten vaikea vertailla.

Onhan autojenkin renkaissa niin, että eri kokoinen muutoin sama rengas voi olla hyvinkin erilainen, ehkä 50mm leveässä on jotain muutakin eroa kuin nastojen määrä ja leveys?

Noita rengaspaineita kun laskee tarpeeksi, niin aika moisessa lumisohjossa 50mm Mara Winter vielä rahoittuu ihan käyttökelpoiseksi, mutta pitää reilusti alle suosituksien laskea niitä paineita, kunhan teillä kelit lumistuu, niin kannattaa rohkeasti kokeilla ihan olemattomista paineista alkaen tuota erilaisten paineiden vaikutusta, mun vähät kokemukset on, että aika paljon niillä paikkaa just tota kiemurtelua ja etenkin kun edessä pitää selvästi löysempää painetta, mutta en tiedä kuinka paljon merkitystä 40mm renkaassa sitten on.
Itse olen näissä noin 50mm leveissä huomannut selvän vaikutuksen, mutta 38mm leveässä ei tunnut olevan niin suurta merkitystä, mutta ehkä se renkaan rakennekkin vaikuttaa tuossa.

Jos en löydä ratkaisua tähän mun Mara Winterin ongelmaan, niin mun pitää sitten tyytyä W240 tai Conti linjaan, Nokian Extreme muutoin, mutta kun ei mahdu pyörimään.

HMK
29.11.2013, 21.22
Eiköhän ero johdu juuri siitä leveydestä. Useimmat MW:tä käyttävät foorumilaiset taitavat ajaa pyörillä, joissa käytetään sitä 35 mm leveää. Silloin verrokkeina on muut saman levyiset, joissa yleensä on se noin 100 nastaa. Kyllä silloin MW jääpidossa pärjää, mutta lumessa ei. Itse olen kyllä talvirenkaissa pitänyt paineet ihan alarajalla, eturenkaassa allekin.

Tänään on piikki-kendat pyöräytetty vanteille. Huomenna pitää taas edellisvuosien tapaan lähteä yllättymään, miten vähän ne oikeasti ajamista haittaa.

marmar
29.11.2013, 23.52
Jos en löydä ratkaisua tähän mun Mara Winterin ongelmaan, niin mun pitää sitten tyytyä W240 tai Conti linjaan, Nokian Extreme muutoin, mutta kun ei mahdu pyörimään.

Onko varma, että exreme ei mahdu? Mun mielestä mulla on nykymaasturiksi ahdas runko ja extreme näyttää siinä tosi kapoiselta ja tilaa on runsaasti. Paljon enemmän, kuin numeroiden mukaan samanlevyisessä krsäkumissa.

CwA
30.11.2013, 00.13
Onko varma, että exreme ei mahdu? Mun mielestä mulla on nykymaasturiksi ahdas runko ja extreme näyttää siinä tosi kapoiselta ja tilaa on runsaasti. Paljon enemmän, kuin numeroiden mukaan samanlevyisessä krsäkumissa.

Mara Winter 50mm taisi olla todellista 48mm, se näyttää tältä:
http://i.imgur.com/PQAeBBR.jpg

1mm puolelleen jää tyhjää, eikä noikaan oikein kovin hyvin mahdu, märällä ja pehmeällä hiekkatiellä kun ajeli, niin jatkuvasti kilahteli kivet putkissa. Päällä taitaa olla 2-3mm tilaa, aika ahdas tuo siis on.

Epämaasturi kun on, niin ei siihen oikein mahdu leveämmät.

J_K
30.11.2013, 12.42
ISP:t kaipailisi uusia nastoja pyöristyneiden tilalle.
Tikka PP vai Schwalben omat? Onko kukaan verrannut noita kahta nastaa, Tikan kuvissa nasta näyttää pyöreältä mutta onko todellisuudessa näin?

marmar
30.11.2013, 13.52
Mara Winter 50mm taisi olla todellista 48mm, se näyttää tältä:
http://i.imgur.com/PQAeBBR.jpg

1mm puolelleen jää tyhjää, eikä noikaan oikein kovin hyvin mahdu, märällä ja pehmeällä hiekkatiellä kun ajeli, niin jatkuvasti kilahteli kivet putkissa. Päällä taitaa olla 2-3mm tilaa, aika ahdas tuo siis on.

Epämaasturi kun on, niin ei siihen oikein mahdu leveämmät.

No jos nuokin on noin selvästi ylilevät, niin ei ehkä sitten. Kuvasta taitaa näkyä noiden ongelma. Kuvio liian tiivis ja nappulat säännöllisiä ka sileäreunaisia. Ei aukea ja leveällä kumilla nastatkaan ei painu kunnolla läpi. Kapoisempana saattaisi toimia paremmin. Samoin normaalin talvikunnossapidon kelveillä.

Luulisin, että W240 on ihan ok kumi, jos rullaavuudella ei niin väliä. Entä ne paljon parjatut bilteman maastomastakumit?. Vois ehkä kuitenkin olla budjettikumina noita paremmat. Ainakin kuvio näytti mielestäni kohtuuliselta hyllyssä.

CwA
30.11.2013, 15.11
No jos nuokin on noin selvästi ylilevät, niin ei ehkä sitten. Kuvasta taitaa näkyä noiden ongelma. Kuvio liian tiivis ja nappulat säännöllisiä ka sileäreunaisia. Ei aukea ja leveällä kumilla nastatkaan ei painu kunnolla läpi. Kapoisempana saattaisi toimia paremmin. Samoin normaalin talvikunnossapidon kelveillä.

Luulisin, että W240 on ihan ok kumi, jos rullaavuudella ei niin väliä. Entä ne paljon parjatut bilteman maastomastakumit?. Vois ehkä kuitenkin olla budjettikumina noita paremmat. Ainakin kuvio näytti mielestäni kohtuuliselta hyllyssä.

Kaatuilin taas tänään poikkitieteen nimissä, alan jo oppia tuon kaatumisen jalon taidon :D

Yöllä oli -8C ja siitä lauhtui -2C lämpötilaan, lisäksi isoja lumihiutaleita satanut niin, että 7cm lumikerros nyt sen jään päällä.

Mara Winter toimii erinomaisesti, tasan niin kauan kuin lumen rakenne kestää kasassa ja lumen kitka jään päällä on riittävä, tuo lumen rakenne tarjosi suuremman pidon kuin mitä mun Mara Winterit jäällä, mutta sitten kun lumen rakenne pettää, niin ihan samalla tavalla kuin joku potkaisisi renkaat alta, ilman varoitusta ja kerralla pyörä vaan katoaa alta, sama tapahtuu paljaalla jäälläkin, mutta paljon aiemmin.

Vertasin sitten vaihtamalla eteen Bilteman kapean nastan ja etujarrulla jarrutuksessa sain selvästi suuremman hidastuvuuden aikaan, mutta oli huonompi lumessa, etenkin tiukat käännökset paksulla lumella tahtoi aiheuttaa menon stoppaamisen, siinä missä taas Mara Winterillä ei huomannut mitään samanlaisessa tilanteessa.

Uskon, että päätelmäsi ovat hyvin lähellä oikeaa siitä miksi mun Mara Winterit ovat niin paljon kehnommat kuin muiden Mara Winterit, noiden päätelmien lisäksi olen itse pohtinut, että kun tuo on noin voimakkaasti pyöreämuotoinen rengas, niin kallistettuna se ei tarjoa niin suurta pintapainetta johtuen pyöreän muodon tarjoamasta suuremmasta kosketusalasta (vaikka matalilla paineilla sitä jonkin verran voikin kompensoida) siksi ei nasta sitten uppoa jäähän toivotusti.

Tuota voisi virittää ehkä siten, että puukottaisi noita nastattomia nappuloita keskikuvion ympäriltä matalemmaksi, eturenkaasta ehkä voisi keskinappulatkin puukottaa pois, jolloin kuvio olisi avoimempi ja nastanappulat kantaisi suuremman osan kuormasta, jolloin se nastojen pistovoima kasvaisi, joka taas laittaisi nastat puremaan jäähän.

Lumessa noi toimii loistavasti, kuvio ei herkästi tunnu tukkeutuvan, ehkä jotain eroa kapeampiin siinäkin, mutta jos puukotan nappuloita, niin tällöin ainakin teoriassa noiden pitäisi toimia paremmin.

Nykyisellään noi on aika kelvottomat, joten paljoa siinä ei menetä jos toisen renkaan puukottaa ja saadaanhaan siitä jotain kokemusta sitten palstalle, kun testailen mitä se vaikutti.

Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tuosta Bilteman maastonastasta, että onko se tuo mikä siellä verkkokaupassa on 47-622 koossa? Verkkokaupassa kun ei ole kuvia ja mulla ei ole pääsyä itse Biltema myymälään mitenkään järkevästi.

Mun kevyimmällä etukiekolla luminen Mara Winter 50-622 painaa vaatimattomat 2,7kg, kahdella Mara Winterillä pyörä on 17kg valoineen ja lumisena, jollaisena sitä tuolla lumessa ajellaan. Itse varusteineni 121kg, vaikka ilman varusteita vain 103kg, eli noin painon puolesta pitäisi olla vähintäänkin riittävästi sitä voimaa tarjolla nastalle pureutua jäähän, jollain kevyellä kaverilla noi ei varmaan toimi senkään vertaa.

Huomenna tulee vielä lisää lunta, jospa saisi puukotettua illan aikana kumin ja huomenna pääsisi testailemaan.

edit: Tälläisestä jotain ymmärrän, siksi kai olen niin innokas puukottamaan noita fillarin renkaitakin :D
http://www.fourstarmotorsports.com/Products/Tires/PirelliTechnicalInfo/TireCuttingTechnicalInfo/tabid/449/Default.aspx

Jocce
30.11.2013, 18.51
Mulla edessä Bilteman 26 x 2.1.Bilteman ostin eteen koska siinä ihan sairaasti isoja nastoja eli pitäisi pystyä hyviin jarrutuksiin.Mutta huonoa siinä että nastat kuluu asfaltilla aika nopeasti ja ne pitää aikamoista ääntä asfaltilla ajettaessa.Takana nokian 26 x 2.1,se on erinomainen rengas koska lyhyet nastat ja ei pidä paljoa ääntä mutta pitää aika hyin silti.Laitoin kuitenki bilteman eteen koska aattelin että nokian pikkunastat ei jäällä pidä.

HMK
30.11.2013, 18.54
Onkos Nicetrac nastarenkaista mitään uutta tietoa? Onko joku koeajanut ja löytyykö vieläkään kaupoista muuta kuin 100 basic mallia? Onko niitä 200 nastaisia ja taittuvakylkisiä oikeasti valmistettu yhtään kappaletta?

Vastaanpa itselleni: Löytyy jo yksi verkkokauppa (http://www.hibike.com/shop/catalog/tk/q/m70726/g-1/n1/c1/Nicetrac.html), joka tarjoaa 100 nastaista taittuvana ja 200 nastaista rautalankaversiota. Hiljaa hyvä tulee näköjään tuolla firmalla. Pari vuotta sitten ilmestyi ensimmäiset kauppoihin ja muut mallit tiedoksi nettisivulle. Nyt alkaa jo myyntivalikoimakin vähän kerrassaan laajentua. Ehkä sitten saa jo 200 mallia taittuvana, kun on tarvetta seuraavat talvirenkaat ostaa.

Jossain täällä oli linkitetynä 45nrth Gravdal. Sitä näkyi löytyvän jostain verkkokaupasta noin 75 eurolla teräslangallisena mallina. Taittuvasta löytyi vain dollarikaupan hinta, noin 115$. Aika kirpeä hinta polkupyörän renkaasta. On syytä olla hyvä sillä hinnalla.

Smo
30.11.2013, 19.06
Tuota voisi virittää ehkä siten, että puukottaisi noita nastattomia nappuloita keskikuvion ympäriltä matalemmaksi, eturenkaasta ehkä voisi keskinappulatkin puukottaa pois, jolloin kuvio olisi avoimempi ja nastanappulat kantaisi suuremman osan kuormasta, jolloin se nastojen pistovoima kasvaisi, joka taas laittaisi nastat puremaan jäähän.

Lumessa noi toimii loistavasti, kuvio ei herkästi tunnu tukkeutuvan, ehkä jotain eroa kapeampiin siinäkin, mutta jos puukotan nappuloita, niin tällöin ainakin teoriassa noiden pitäisi toimia paremmin.

Nykyisellään noi on aika kelvottomat, joten paljoa siinä ei menetä jos toisen renkaan puukottaa ja saadaanhaan siitä jotain kokemusta sitten palstalle, kun testailen mitäeikkaan että puu se vaikutti.

Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tuosta Bilteman maastonastasta, että onko se tuo mikä siellä verkkokaupassa on 47-622 koossa? Verkkokaupassa kun ei ole kuvia ja mulla ei ole pääsyä itse Biltema myymälään mitenkään järkevästi.

Mun kevyimmällä etukiekolla luminen Mara Winter 50-622 painaa vaatimattomat 2,7kg, kahdella Mara Winterillä pyörä on 17kg valoineen ja lumisena, jollaisena sitä tuolla lumessa ajellaan. Itse varusteineni 121kg, vaikka ilman varusteita vain 103kg, eli noin painon puolesta pitäisi olla vähintäänkin riittävästi sitä voimaa tarjolla nastalle pureutua jäähän, jollain kevyellä kaverilla noi ei varmaan toimi senkään vertaa.

Huomenna tulee vielä lisää lunta, jospa saisi puukotettua illan aikana kumin ja huomenna pääsisi testailemaan.

edit: Tälläisestä jotain ymmärrän, siksi kai olen niin innokas puukottamaan noita fillarin renkaitakin :D
http://www.fourstarmotorsports.com/Products/Tires/PirelliTechnicalInfo/TireCuttingTechnicalInfo/tabid/449/Default.aspx

Veikkaan että puukotus lyhentää renkaan elinikää radikaalisti :D

CwA
30.11.2013, 21.13
Veikkaan että puukotus lyhentää renkaan elinikää radikaalisti :D

Onhan sekin mahdollista, ei voi tietää kuin ajamalla renkaan loppuun ;)

Puukottelin ne 'turhat' nappulat nyt pois, sitten huomasin rengasta puristellessani, että keskinappulathan menevät kiinni niihin nappuloihin joissa nastat ovat, se väli katoaa, kun renkaan puristaa tasaiseksi, joten osasta keskinappuloitakin otin millin pois reunasta, mutta kärsivällisyys loppui noiden repimiseen, pitää jatkaa vielä joku toinen kerta.

Ulkona keli oli muuttunut -2C lumisateesta -9C kirkkaaseen tähtitaivaaseen, joten eihän sitä ongelmallisinta keliä nyt tietenkään ollut missä testata, mutta vaikka kuinka kirkkaalla jäällä yrittämällä yritin saada pyörää kallistamalla ja jarruttamalla jotain tapahtumaan, niin ei se kyllä lipsunut, sitten otin reippaasti vauhtia ja tempaisin tangosta niin, että nastojen rahina kävi jäällä ja tiukasti joutui nojaamaan, mutta lähinnä takarengas alkoi luistamaan, eturenkaan osalta en saanut kuin paksussa lumessa aivan liian kovaa ja aivan liian jyrkästi kääntäen puskemaan niin, että meno puutui.

Takarengastahan en ole muokannut, sitä pidän verrokkina nyt ja paineina käytän niitä millä aiemmin eturengas ja takarengas alkoivat molemmat luistamaan samaan aikaan.

Huomenna ilmeisesti tulisi taas vastaavaa keliä kuin tänään päivällä, jolloin pääsen testailemaan paremmin, mutta pitää jäädyttää hieman jäistä pintaa rinteeseen varmuuden vuoksi, jossa testailla tuota kaltevan jääpinnan pitoa. Parempi tuo on paljonkin, jotenkin on enemmän välittämättä sellaisesta auran työntämästä paksummasta tavarastakin ja paljon enemmän luottamusta herättää, ainakin nyt kun testailin niin itseltä loppui usko ennen kuin eturenkaasta pito ja takarengas liirasi raapimisäänien säestämänä aika paljonkin.

Tossa 50-622 Mara Winterissä ei ainakaan jää kovin paljoa rakoja jäljelle, kun painelee renkaan tasaiseksi ja se on ehkä osaltaan estänyt rengasta toimimasta, mutta ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa, 5 minuutin testeillä ei paljoa voi sanoa.

OJ
30.11.2013, 23.12
Taidan ruuvata noi kerpeleestä kotoisin olevat nastakumeet pois ja piilottaa jonnekin mistä en niitä ihan heti, tai koskaan, löydä. Ne on vaan niin paskat sanalla sanoen. Juu auttaa ne jäätiköllä, mutta lumella pito ihan pyllystä ja rullaa suunnilleen yhtä hyvin kuin kokokumiset renkaat tai varmaan vähän huonommin ja yleensäkin ajettavuus on samaa luokkaa kuin...no en edes tiedä kun noi on niin paljon huonommat kuin mitkään muut ajamani renkaat. NAstarenkaat on toki ihan huiput kurjistelun maksimointiin.

CwA
30.11.2013, 23.24
Taidan ruuvata noi kerpeleestä kotoisin olevat nastakumeet pois ja piilottaa jonnekin mistä en niitä ihan heti, tai koskaan, löydä. Ne on vaan niin paskat sanalla sanoen. Juu auttaa ne jäätiköllä, mutta lumella pito ihan pyllystä ja rullaa suunnilleen yhtä hyvin kuin kokokumiset renkaat tai varmaan vähän huonommin ja yleensäkin ajettavuus on samaa luokkaa kuin...no en edes tiedä kun noi on niin paljon huonommat kuin mitkään muut ajamani renkaat. NAstarenkaat on toki ihan huiput kurjistelun maksimointiin.

Mitkäs renkaat sulla oli?

Paljoltihan ne on sellaisia kokokumisia siipirattaita, niiden kanssa pitää vaan hyväksyä se, että meno on hitaampaa, tai rankempaa, kumman sitten itse kukin valitsee.

Jos ilmankin tulee toimeen, niin suottahan sitä itseään kiduttaa moisilla, siinä on myös se puoli, että joskus niiden tarjoama hyöty on niin vähäinen, ettei se kompensoi sitä haittaa ja eihän silloinkaan mokomia kannata pitää.

Sitten jos tarvitsee harjoitusvastusta, niin ovat siihen ihan hyvät, keväällä kun vaihtaa pois nastat, niin pyörää suorastaan lentää hetken :D

ArticFox
02.12.2013, 09.51
Tuli pieni(?) päänsärky, kun vaihtui arkipyörä toiseen ja talvirenkaiden aika. Prestaventtiilin kohdalta nokian W106 ei mahdukkaan 13c- vanteelle. Siis ohutkylkiset kesä-contit sopii, mutta paksukylkinen talvirengas mahdu venttiilin kohdalla olemaan.
Olisiko teillä tietoa onko muilla rengasmerkeillä sirompia nastarenkaita?

arctic biker
02.12.2013, 15.31
Jospa puolikaima kokeilet sillai että aloitat sieltä venttiilin vastakkaiselta puolelta painelemaan päälirengasta vanteelle ja sitten kun se viimenen 10 senttiä on menossa niin paina venttiiliä ulospäin eli sisuria päälirenkaan sisälle. Sitten se loppu nokialaisen reunanauhasta.

yyri
02.12.2013, 18.42
Suomi tyresin w144 kampesin alle, ja pikaisella testauksella ihan hyvältä vaikutti. Jääkelejä odotellen. Paineita laitoin molempaan palloon 2.3 bar.

Btw, meniköhän noi oikeinpäin, laitoin ne samallailla kun traktorissa eli kun ajaa eteenpäin niin lumeen jää >>>>>> jälkeä jossa tuo leveämpi puoli olisi eteenpäin.

Pinnoihin laittelin 3M scotchlite pötköjä ja ai saamari kun näkyy hyvin!

VanhaPate
02.12.2013, 23.52
Onko kukaan verrannut noita kahta nastaa, Tikan kuvissa nasta näyttää pyöreältä mutta onko todellisuudessa näin?

Vasemmalla Tikka, oikealla Mara Winter

https://dl.dropboxusercontent.com/u/65938056/nastat_01.jpg

Ice Spiker Pro alla

https://dl.dropboxusercontent.com/u/65938056/nastaISP_04.jpg

arctic biker
03.12.2013, 06.45
Btw, meniköhän noi oikeinpäin, laitoin ne samallailla kun traktorissa eli kun ajaa eteenpäin niin lumeen jää >>>>>> jälkeä jossa tuo leveämpi puoli olisi eteenpäin.
Onhan renkaitten kyljissä, sikäli kuin on tarpeen, nuolimerkintä pyörimisssuunnasta.
Yyrin ois pitänyt merkata <<<<<<:) Juu, oikein päin rullaavat.

arctic biker
03.12.2013, 06.51
Vanhapaten ylempää kuvaa kun kattoo niin hyvin näkee miksei mun Ice spiker perf 26x2.1 kovin hyvin pidä. Nastat kuten Winterissä. Leveähkö rengas ja kevyt kuski niin yksinkertaisesti ei tule kummoista pintapainetta.
Taasen 35 millisessä Marathonissa tilanne on pikkasen parempi.

kolistelija
03.12.2013, 07.29
Laitoin krossariin Schwalben winterit. Ajattelin että hyvin varmaan pärjää kun sillä ei ole pakko ajaa. Yllättävän liukkaalta se kuitenkin tuntui jäällä. Kyllä siinä huomasi että nastat osuu jäähän, mutta tuntui siltä etteivät ne oikein pure siihen. Ylitin kyllä yhden kelsisillan jonka mäessä jalankulkijat pitelivät kaiteista kiinni kun eivät muuten päässeet mäkeä ylös. Mäessä piti istua tiukasti takana että vetopitoa riittäisi ja oli vähän hassua kun eturengas alkoi seilaamaan kun laitoin painoa takarenkaalle.

Ihan hyvä työmatkarengas, mutta ab:n tapaan veikkaan että parempi nasta auttaisi. On vähän sääli että tuollaisessa krossariin sopivassa koossa on vain kompromisseilta tuntuvia renkaita.

kuovipolku
03.12.2013, 08.55
Laitoin krossariin Schwalben winterit. (...)

Mukava lukea etteivät muidenkaan vaikutelmat poikkea omistani, t.s. ettei ollut kysymys ainoastaan talviajokokemuksen puutteesta. (Ja toisaalta turhauttavan huvittavaa tai huvittavan turhauttavaa että jokaisen täytyy itse hakea samat negatiiviset kokemukset, mutta sehän on aina ollut maailman laki...)

Parasta mitä niistä voi sanoa on (1) että ne mahtuvat sellaisiinkiin pyöriin joihin paremmat mutta 35 mm (tai leveämmät) nastarenkaat eivät sovi, ja (2) että ne rullaavat yllättävän hyvin ja ovat nastarenkaiksi äänettömät paljaalla asfaltilla.

Tosiaan ihan hyvä kelvi- ja talvimaantielenkkirengas tietyin, värillisellä tussilla alleviivattavin varauksin: etupyörä voi kadota ja katoaakin alta yhdessä silmänräpäyksessä esim. 90 asteen kelvikäännöksissä, loivissa maantiemutkissa joissa on hiukankaan "off-camberia" ja matalistakin jääurista poispyrkiessä - eli ylipäätään milloin tahansa tilanteissa joissa rengas reaalisesti kallistuu alustaan nähden tai joissa etupää keventyy tai on keventynyt.

kolistelija
03.12.2013, 09.36
Oikeastaan suurin yllätys oli se että nastat eivät pure ollenkaan ellei renkaalla ole kunnolla painoa. ISP tarraa kiinni suorastaan typerän hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Odotin vähän samantyylistä otetta muiltakin nastarenkailta, mutta heikommalla pidolla.

Syyttävä sormeni osoittaa typeränmuotoisia nastoja...

J_K
03.12.2013, 11.50
Vasemmalla Tikka, oikealla Mara Winter

Ice Spiker Pro alla

Kiitos vertailusta. Eipä Tikka näytä eroavan ISP:n pyöristyneistä nastoista, eli jatketaan entisillä.

Ketjureaktio
03.12.2013, 12.24
Ice Spiker pro Evo 29x2,25 sisurittomana kiinni maasturissa nastojen sisäänajoa varten (paljasta asvalttia jokunen kymmenen kilometriä). Ensihuomio on että hei-hei rullaavuus! Hirveä mekkala ja rutina, eikä se ihan itsekseen kuljekaan. Pieni pätkä maastopolkua, ja ajotuntuma oli sama kuin nastattomalla maastokumilla.
Näitä ei toivottavasti tarvitse paljoa paljaalla asvalttilla rääkätä vaan päästään tilanteeseen missä maassa on jäätä tai lunta. Ja paljon!

Roces
03.12.2013, 12.33
29 x 2,25 ISP:t on kanssa itellä sisäänajossa. Rullaavat paljon paremmin kuin edellisvuosina käytössäni olleet Nokian Extreme 294. Pidon suhteen ISP vie myös voiton. Pitkään arvoin, että ostanko Ice Spiker Prot ja nyt voin sanoa, että kyllä kannatti. Onko jengillä kokemusta Mara Wintereistä 29 x 2,0 koossa? Vaikuttavat kiinnostavalta tuttavuudelta.

PedroK
03.12.2013, 12.38
Millasilla paineilla ootte ajanu 29" nastarenkaalla. Kuskin paino reipas 90kg. Sisäänajo ajettu 2,5 bar.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

J_K
03.12.2013, 12.50
^Kuski noin 80kg ja paineet 1.5-2bar riippuen alustasta, 2bar täristää jo aika paljon. Tämä kaikki tietysti tubeleksena.

VanhaPate
03.12.2013, 12.50
Eilen ajettu 29" ISP:tä sisään. Edessä 1,5 bar ja takana 2,0 bar sisureilla. Takana näyttäis uloimmatkin nastat muokkautuneen samalla tavalla kuin sisemmätkin, edessä reunanastat ovat ottaneet vähemmän kontaktia asvalttiin. Täälläkin kuskilla painoa sellaset 90kg + vaatteet ja varusteet.

arctic biker
03.12.2013, 14.29
Oikeastaan suurin yllätys oli se että nastat eivät pure ollenkaan ellei renkaalla ole kunnolla painoa. ISP tarraa kiinni suorastaan typerän hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Odotin vähän samantyylistä otetta muiltakin nastarenkailta, mutta heikommalla pidolla.

Syyttävä sormeni osoittaa typeränmuotoisia nastoja...
Kolistelijan sormi osoittaa aivan oikeaan kohteeseen. Kun crossariin nastarenkaita hommasin niin päädyin Marathoniin nastojen lukumäärän ja asemoinnin perusteella. Siinä missä W106:ssä on vain kahdessa rivissä ja itte asiassa aivan yhtä kapeella renkaan keskilinjaan nähden niin Winterissä on sitten reilusti ulompana vielä kaksi nastariviä lisää . Aattelin toivorikkaasti että munkin paino kapealla renkaalla antaa riittävästi pintapainetta lattapäiselle nastalla. Täytyy sanoa että pikkasen parempaa jääpitoa ootin. Mutta hyvä näinkin.

Maasturi kehiin kun on oikein liukasta, siinä on sentään Nokian Extreme edessä.

Onko sitten kumiseoksella merkitysta vai onko jääkelin pito vain ja ainoastaan nastojen varassa?

Ajattelen että tätä kontaktipintaa fillarinrenkaalla ajo-alustaan nähden on sen verran vähän etten jaksa seoksen merkitystä kovin isona pitää. Ja lämpötila-erot. Seoksen pitäis toimia reilusta pluskelistä aina kovaan pakkaseen. Nastat, lukumäärä ja asemointi ja nimenomaan minkämuotoiset ne on, se on se pointti. (IMO)

PedroK
03.12.2013, 14.42
Eilen ajettu 29" ISP:tä sisään. Edessä 1,5 bar ja takana 2,0 bar sisureilla. Takana näyttäis uloimmatkin nastat muokkautuneen samalla tavalla kuin sisemmätkin, edessä reunanastat ovat ottaneet vähemmän kontaktia asvalttiin. Täälläkin kuskilla painoa sellaset 90kg + vaatteet ja varusteet.

Kendalla 2,5 bar ei ottanut reunimmaiset nastat tiehen kiinni ollenkaan. Pitäis testailla, että paljonko vaikuttaa rullaavuuteen paineiden tiputus. Tärinän huomas jo eilen kun nostin paineet kolmeen. Tuntuuko ISP:llä kovemmilla paineilla kurveissa lipsumista?

MTS
03.12.2013, 15.31
Millasilla paineilla ootte ajanu 29" nastarenkaalla. Kuskin paino reipas 90kg. Sisäänajo ajettu 2,5 bar.
Toistaiseksi noin 2,1 edessä ja 2,5 bar takana. Sisureilla mennään budjetin ja ihan silkan laiskuuden takia. Ensimmäinen talvi nastoilla, plus jäätä on täällä Turun nurkilla ollut heikosti, joten eivät välttämättä jää lopullisiksi rengaspaineiksi. Ans kattoa.

Oma paino liikkuu jossain 70 kilon tietämillä, pyörä taitaa lokasuojineen ym. romuineen olla jotain viidentoista luokkaa. Extreme 294 molemmissa päädyissä, sikäli kuin sillä on mitään väliä.

CwA
03.12.2013, 16.28
Onko jengillä kokemusta Mara Wintereistä 29 x 2,0 koossa? Vaikuttavat kiinnostavalta tuttavuudelta.

On kokemusta, vältä kuin ruttoa, jos meinaat ajaa sileällä jääpinnalla, ihan sama kuin ajaisi nastattomalla nappularenkaalla.

Tuohan on se 50-622, josta löytyy aiemmilta sivuilta ja tuosta toisestakin nastarengasketjusta kokemuksia kuvien kera. 28.11 päivän mun viestejä jos tutkii, niin löytyy niitä kokemuksia ja varusteiden kera painoa on enemmän kuin tarpeeksi, paineita olen pitänyt edessä 1bar ylöspäin.

Lumella ja valkealla jäällä ihan ok, samoin pakkasella, mutta se liukkain nollakeli on paha.

yyri
03.12.2013, 16.28
Onhan renkaitten kyljissä, sikäli kuin on tarpeen, nuolimerkintä pyörimisssuunnasta.
Yyrin ois pitänyt merkata <<<<<<:) Juu, oikein päin rullaavat.

Joo kiitti. Paineita on tosiaan 2.3 noissa w144 ja itellä painoa 58kg. Tuntuu että löytää joka pienenkin montun tiestä ja täristää koko fillaria niin perhanasti? Imo kesärenkailla ei tehnyt tuota viime talvena. Paineita pois? Jäällä pito oli kyllä ihan toisesta maailmasta vrt kesärenkaisiin..

CwA
03.12.2013, 16.35
Laitoin krossariin Schwalben winterit. Ajattelin että hyvin varmaan pärjää kun sillä ei ole pakko ajaa. Yllättävän liukkaalta se kuitenkin tuntui jäällä. Kyllä siinä huomasi että nastat osuu jäähän, mutta tuntui siltä etteivät ne oikein pure siihen. Ylitin kyllä yhden kelsisillan jonka mäessä jalankulkijat pitelivät kaiteista kiinni kun eivät muuten päässeet mäkeä ylös. Mäessä piti istua tiukasti takana että vetopitoa riittäisi ja oli vähän hassua kun eturengas alkoi seilaamaan kun laitoin painoa takarenkaalle.

Ihan hyvä työmatkarengas, mutta ab:n tapaan veikkaan että parempi nasta auttaisi. On vähän sääli että tuollaisessa krossariin sopivassa koossa on vain kompromisseilta tuntuvia renkaita.

Tämähän se onkin kummaa, kun Bilteman nastarenkaan nasta puree paljon paremmin ja sellaista yks kaks renkaan alta pakenemista ei vaan tapahdu, vaikka kuinka niitä Bilteman renkaita parjataan ja Schwalbea kehutaan, niin jääkeliin vaihtuu mulla Bilteman rengas eteen, muut kelit Mara selvittää ihan hyvin ja omaa jopa enemmän pitoa.

CwA
03.12.2013, 16.39
Joo kiitti. Paineita on tosiaan 2.3 noissa w144 ja itellä painoa 58kg. Tuntuu että löytää joka pienenkin montun tiestä ja täristää koko fillaria niin perhanasti? Imo kesärenkailla ei tehnyt tuota viime talvena. Paineita pois? Jäällä pito oli kyllä ihan toisesta maailmasta vrt kesärenkaisiin..

Eteen 1-1.5bar, mutta testaa ettei lyö vanteelle. Kokeile mikä paine on pienin mahdollinen jolla ei kolahtele vanteelle normaalissa ajelussasi, kanttikivet yms. huomioiden ja siitä paineesta sitten pikkuisen nostaen testaat mikä alkaa täristämään liikaa.

Taakse sitten samanlaista testaamista, mutta luulisin jonkun 2bar olevan ihan kelpo, takarenkaan paineet vaikuttaa eniten rullaavuuteen.

yyri
03.12.2013, 16.55
Tänks, pitää testailla! Aika kovalta tuo eturengas 2.3 bar vaikuttaa.

kolistelija
03.12.2013, 17.04
Tämähän se onkin kummaa, kun Bilteman nastarenkaan nasta puree paljon paremmin ja sellaista yks kaks renkaan alta pakenemista ei vaan tapahdu, vaikka kuinka niitä Bilteman renkaita parjataan ja Schwalbea kehutaan, niin jääkeliin vaihtuu mulla Bilteman rengas eteen, muut kelit Mara selvittää ihan hyvin ja omaa jopa enemmän pitoa.

Winter ei varsinaisesti ole Schwalben parhaimmistoa...

ISP:tä on helppo kehua. Se on idioottivarma rengas. Pitää oikeasti olla idiootti jos liukkaus yllättää kun niillä ajaa.

Amppari
03.12.2013, 17.47
Harmi, kun ISP:tä ei saa kun paksuna.

Greycap
03.12.2013, 17.51
ISP:tä on helppo kehua. Se on idioottivarma rengas. Pitää oikeasti olla idiootti jos liukkaus yllättää kun niillä ajaa.

Riittävän urpo mokaa silläkin, arvaa mistä tiedän. :o Oli tosin pikemminkin "pito yllätti pyöräilijän" tilanne, keli oli toki ihan murhaliukas mutta silti paniikkijarrutus ja tyylipuhdas OTB kun rengas tarrasi kuin tauti.

CwA
03.12.2013, 18.24
Winter ei varsinaisesti ole Schwalben parhaimmistoa...

Mulla on kokemusta kahdesta 50-622 koon Schwalben kumista, Mara Winter ja Fat Frank, molemmat omaa saman ongelman, heti jos on vähänkin kaltevaa, eikä pitävä alusta alla, niin pyörä karkailee helposti alta, tosin Fat Frank jotenkin selviää.

Sitten jos on vähänkin lunta, niin Fat Frankista tulee sellainen tapporengas ettei pahemmasta väliä, Kapoiset Noksun rollspeed LX kumit alle ja vähäisessä lumessa menee oikein mainiosti, jopa jäällä pärjää mitenkuten.

Kiva olisi joskus testata niitä Schwalben kumeja jotka on hyvät, mutten tiedä uskallanko pennosiani sen tehtaan suuntaan enää koskaan siirtää, Innova/Biltema tuntuu varmemmalta, mikä mun mielestä on aika kehnosti Schwalben kannalta.

90-luvulla oli Noksun nastarenkaita, A10 oli köykäisin ja tiskin takaa oli tarjolla mielestäni kahta kovempinastaista versiota, joista otin sen vähemmillä nastoilla olleen, muistelen, että olisi ollut W240, mutta mun mielestä kuvio oli vähän kuin Hakka 300, nelikulmaisia nappuloita kaksi riviä keskellä nastoineen ja sitten reunalla pari riviä eli neljä riviä nastoja, ellen ihan höpöjä muistele, niin keskellä olisivat olleet keskinastat vieläpä vierekkäin samalla 'viivalla'.
Noilla kun 26" Tunturilla Cantilever jarruineen jarrutteli jäällä, jonka päällä oli vettä, takarengas pyrki nousemaan ilmaan ja ne nastat oli mun mielestä sellaisia tasapäisiä tai ehkä aivan aavistuksen pyörehtäviäkin, muttei kuitenkaan mitään kartiokasta.

Sillähän tuo Mara Winterin liukkaus jäällä yllättääkin, kun ei ole kovin suurta eroa Bilteman kahdella nastarivillä varustettuun renkaaseen, tasapäisillä nastoilla sekin.

Jos on biljardipöydän tasaista, niin toimii se Mara Winterkin, vielä jos vähänkin hiekkaa on apuna, niin se liukas kumi ei haittaa, eikä ne pitämättömät nastat, mutta en minä Mara Winteristä maksaisi enempää kuin Bilteman nastarenkaista.

Hyvin ne Marat kyllä sohjolumessa meni, varsinkin eturengas, kun otin niitä nappuloita pois, niitä leveitä nastanappuloita voisi oikeastaan seuraavaksi kaventaa ja ottaa keskinappuloiden ja nastanappuloiden välistä vähän pois, sittenhän se olisi jo aika pitkästi oikea nastarengas, mutta keskellä olisi yhä se kevyen rullaamisen antava keskinappula. Jos ei pitoa löydy, niin saatan senkin poistaa, niin että kulkee pelkästään nastojen varassa koko rengas, mutta toivottavasti kadonnut pito löytyy aiemmin.

Mun mielestä suurin Mara Winterin ongelma on se, että se kumi on niin liukasta ja sitä on ihan liikaa, jolloin nastat ei omaa sitä pistovoimaa niin paljoa. Jos kumi olisi sellaista kuin vaikka Noksun Rollspeed LX renkaassa on, niin tilanne olisi ehkä jo toinen.

arctic biker
03.12.2013, 18.27
Yyri on kyllä aika kovilla paineilla ajellut ja huomaathan että ns. perusjalkapumpun mittariin ei kannata niin kovasti luottaa? Schwalben irtomittari on talvipyöräilijälle varsinkin hintansa arvoinen.

Kolistelija, sie ny vähän liioittelet kun surutta vertaat IS pro:ta maasturikokoisena ja Marathon Winteriä 35-622 keskenään, eihän sitä mopolla sentään ihmeitä:)

Kävin toki crossarilla just kiertelemässä 44 kilsaa, kahenkympin keskarilla. Jäätä, reilusti sohjoakin paikoin, pieniä pätkiä mustaakin asfalttia. Mitäs tossa rentoa normiajoa, ei mun tarvinnut Mara Wintereillä paska jäykkänä tankoa puristaen yhtään pelätä.

kolistelija
03.12.2013, 18.29
Ice Spiker Pro (http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html)

Winter (http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/winter.html)

Kaksi aika erilaista rengasta. Sen saattaa jopa nähdä ulkonäöstä, jos on tarkkasilmäinen.

EDIT:
Tämä viesti olis siis CwA:lle huomauttaakseni että kyseessä on vähän eri luokan renkaista, joita ei tosiaan voi verrata toisiinsa kuten arctic biker jo osasi sanoa. Tuo Winter on siis vielä hepposempi kuin Marathon Winter... :D

arctic biker
03.12.2013, 18.41
Greycapille terveisiä. 2003 kevättalvella sain ekat Extremet alle, Rovaniemellä oli tyypillinen maaliskuinen upea kevätkeli. Päivällä helotti ja yöllä reilusti pakasti. Olihan kertakaikkisen ihme tunne, jalkamiehet perseellään kuka minnekin päin ketarat levällään ja meikä painoi Nokialaisillaan täyttä haipakkaa. Tais se joskus lipsahtaa vauhti överiksikin. Sen kokemuksen jälkeen en ole parempia kaivannut eli IS Pro on tuntematon maasturirengas ja pysyykin niin kauan kuin 26tuumaisia Extremeitä saa.

BTW. Pitäiskö meidän yhdistää tietomme, uskomme ynnä luulomme sekä joltisenkinlainen kokemuksemme sillai että porukalla speksattais mimmoisen oikean cyclocrossarinastarenkaan pitää olla? Äkkiäkös tuon koosteen panee kuukkelikääntäjään ja lähettää vaikka Innovalle:) Ei kun ihan aikuisten tosissaan minä olen. Voin luvata että teen suomenkielisen koosteen ultimaatisesta nastarenkaasta. Cyclokoossa siis. Väärtini CwA saa kertoa vain ja ainoastaan renkaan kovuudesta ja seoksista ja senkin aivan lyhyesti kiitoos:)

edit jos ideani koetaan järkeväksi, aattelin ihan että tommosta pikkusen isompaa asiakaspalautetta saatas porukalla aikaan niin Nokian renkaille kuin Saksanmaalle. Voin luvata tehdä suomenkielisen koosteen.

goljat
03.12.2013, 18.52

Kyllä bilteman nastarengas uutena pitää. Nasta niissä sattuu olemaan vaan jotain tavallista rautaa joka kuuluu melko nopeasti. Eivät kestä edes yhtä talvea loppuun. En ikinä enää osta bilteman nastarenkaita. Nokialaisissa taas se nasta on kovametallia, kuten auton nastarenkaassakin. Nyt lähtee kolmas, vai olikohan jo neljäs talvi samoilla nokian nastarenkailla. Hyvät piikit on vielläkin jäljellä. Paljaalla asfaltilla ajellaan tälläkin hetkellä. Ei tunnu nastat kuluvan ollenkaan

yyri
03.12.2013, 19.20
Yyri on kyllä aika kovilla paineilla ajellut ja huomaathan että ns. perusjalkapumpun mittariin ei kannata niin kovasti luottaa? Schwalben irtomittari on talvipyöräilijälle varsinkin hintansa arvoinen.

Kolistelija, sie ny vähän liioittelet kun surutta vertaat IS pro:ta maasturikokoisena ja Marathon Winteriä 35-622 keskenään, eihän sitä mopolla sentään ihmeitä:)

Kävin toki crossarilla just kiertelemässä 44 kilsaa, kahenkympin keskarilla. Jäätä, reilusti sohjoakin paikoin, pieniä pätkiä mustaakin asfalttia. Mitäs tossa rentoa normiajoa, ei mun tarvinnut Mara Wintereillä paska jäykkänä tankoa puristaen yhtään pelätä.

Pitääpä tommonen irtomittari jostain hankkia, tuo nykyinen on laitettu bilteman T-mallin jalkapumpulla. Testailen taakse tota 1.8 ja eteen 1.4. Vähennän jos vielä sitten voi.

CwA
03.12.2013, 19.38
Kyllä bilteman nastarengas uutena pitää. Nasta niissä sattuu olemaan vaan jotain tavallista rautaa joka kuuluu melko nopeasti. Eivät kestä edes yhtä talvea loppuun. En ikinä enää osta bilteman nastarenkaita. Nokialaisissa taas se nasta on kovametallia, kuten auton nastarenkaassakin. Nyt lähtee kolmas, vai olikohan jo neljäs talvi samoilla nokian nastarenkailla. Hyvät piikit on vielläkin jäljellä. Paljaalla asfaltilla ajellaan tälläkin hetkellä. Ei tunnu nastat kuluvan ollenkaan

8 vuotta vanhoihin Bilteman nastakumeihin minä noita uusia Mara Wintereitä vertaan, tietty siinä on eroa ajetaanko asfaltilla vai jäällä ja soralla, asfaltilla pärjäisin varmaankin Camelin retkirenkaalla ja näillä korkeuksilla ei asfalttia kovin paljoa talvisin tarvitse sietää, joten ei nuo Bilteman nastatkaan kulu näköjään mahdottomasti.
Ja saahan ne vähän nopeammin kuluakkin, kun siihen hintaan minkä Mara Winter maksaa, saa jo parin Bilteman rengasta. Se tietty nostaisi Bilteman renkaan kilpailemaan kummasti Mara Winterin kanssa kapunkiajelijoillekkin, jos olisi parempia nastoja laitettu.
Mara Winter ei toki ole ISP, mutta nastojen määrään ja valmistajan maineeseen nähden pito on aivan luokattoman huono sileällä jäällä, paikoiltaankin liukuu pyörä alta jos on kallistusta tiessä kuten sorateillä tapaa olla, Schwalbemainen taipumus paeta alta kaltevilla pinnoilla tai kallistettaessa pyörää on niin voimakas ja äkillinen, että luokittelen renkaan yhtä vaaralliseksi kuin jos siinä ei olisi nastoja lainkaan.

Mun mielestä olisi jo korkea aika saada sellainen nastarengas, jossa olisi jotain muutakin kuin vain nastoja heitelty kesärenkaseen, johon lätkäisty etäisesti auton talvirengasta muistuttava kuvio ei toiminnallisella lamennoilla (huomatkaapa kuinka Marathon winterin lamellit ovat pyöreäkulmaisia ja lamelloinnin idea olisi, että teräviä kumin kulmia tarjoiltaisiin enemmän tietä vasten).

Nastojen pesät pitäisi olla kovempaa kumia kuin nappulat muutoin, noi nappulat pitäisikin olla sellaista Continental Vinter Viking 5 tyyppistä kumia.

32-622 - 47-622 koot ja hienolla jaotuksella todellisia millileveyksiä voisi ehkä olla hyvä, kapeampia tuskin voi edes valmistaa samantapaisena, vaan vaatinevat aivan omanlaista rengasta kehitettäväksi?

Reunalla nappuloiden pitäisi olla korkeampia kuin keskellä, eli koko renkaan leveys pitäisi saada käyttöön tietä vasten, näin päästäisiin eroon myös kaltevien pintojen sekä jäisten urien ongelmista, kun renkaan terävämpi reuna tarrautuu hyvin kiinni kaltevaankin toisin kuin pyöreä joka vain lipsuu eikä pure, koska pintapaine ei kasva pyöreällä muodolla, mikä olisi taas tarpeen, että saisi lisää pitoa noihin tilanteisiin.

Renkaiden rungon ei tarvitseisi myöskään olla järkyttävän jäykkä, etenkään kyljistä, eikä painoa tarvitseisi olla kilokaupalla.

Jotain sellaisia ominaisuuksia renkailta kaipaisin.

bomba
03.12.2013, 19.47
Onko kellään vielä alla uutta 45NRTH Nicotinea? Eli 29x2,35 MTB nastarengas. Kokemuksia? Spekulaatiota? Rengas ei ole tubeless-ready, onko joku kokeillut sen litkuttamista ja miten kävi?

Voisin kuvitella että rullaa ehkä paremmin kuin ISP. Toisaalta 222 nastan pito vrt. ISP 400+ nastaa epäilyttää.

arctic biker
03.12.2013, 19.51
Tänään eessä 2,3 ja takana 2,8. 35-622 ,eli pahamaineiset Mara Winterit alla. Yhdistelmän paino jotain 82 kiloa.Pari kertaa aikamoisessa loskassa etunenkin haki pitoa mutta siitähän pienestä nuljuamisesta me maastokokemusta kohtuuvella omaavat emme säikähdä. Luistot oli tommoisia lempeitä luonnoltaan eikä vaatineet kummoista ohjelmaa kuskilta, senkun antoi mennä.

CwA
03.12.2013, 20.10
Tänään eessä 2,3 ja takana 2,8. 35-622 ,eli pahamaineiset Mara Winterit alla. Yhdistelmän paino jotain 82 kiloa.Pari kertaa aikamoisessa loskassa etunenkin haki pitoa mutta siitähän pienestä nuljuamisesta me maastokokemusta kohtuuvella omaavat emme säikähdä. Luistot oli tommoisia lempeitä luonnoltaan eikä vaatineet kummoista ohjelmaa kuskilta, senkun antoi mennä.

Mulla oli 1.4bar edessä ja 1.8bar takana, vähän vielä hakemista mikä toimii parhaiten muokatulla renkaalla, edestä olisi voinut laskeakkin paineita, 50-622 samasta renkaasta ja pyörä + ukko 132kg yhteensä, sellaista nuoskalunta, melkein sohjoa, mutta siitä aavistus lumeen päin, täysin auraamaton ja edellisen lumisateiden jälkeen koskematon, aiemmin joku oli autolla ajanut, joten sellainen auton renkaan tamppaama lumi tuon 5cm nuoskalumen alla ja sen alla kirkas kiiltävä jää, metsä-autotie sen jään alla.
Välillä se etunen lipsui, mutta pärjäsi sen kanssa, siellä missä vähemmän lunta ei ollut mitään ongelmia, ei löytynyt mistään sitä liukasta jäätä testejä varten.

Sellainen keli ettei nastoilla oikeastaan ollut merkitystä kuin niissä pakkautuneen lumen paikoissa. Lämpöä +1C ja reilusti tuulta.

Kyllä se rengas toimii monessa kelissä, mutta siinä ongelmallisimmassa kelissä ei tarjoa oikein mitään positiivistä.

Kerran tuli ongelmia, kun etupää putosi pois renkaan urasta ja alkoi taas luistamaan, mutta vaikka painoa siirsi eteen, niin silti puski suoraan, siirryin sitten eturengas sivuttain sortaen umpihangen kautta metsämättäille, jossa sitä lunta oli tietenkin sama määrä kuin umpihangessa ja muutaman metrin jälkeen ei takarenkaassa enää pitoa ollut tarpeeksi pyörän liikuttamiseksi eteenpäin, vaikka juuri olisi luistelu eturenkaan osalta loppunut.

Jarruissa ei ollut kyllä pitoa ja viskoivat hiilenmustaa vettä vielä päälle, niin että kamppeet sotkeentui huolella, turkaisen halpapalat eli ainoat mitä saa paikallisesti hankittua yli 30km matkan takaa.

Välillä pitoa oli roimasti enemmän kuin sellaisella irtohiekalla mitä kovilla hiekkateillä joskus on, mutta ei mun nastattomilla renkaillakaan noissa olosuhteissa ongelmia olisi ollut.

Jocce
04.12.2013, 18.36
Tuli tänään kahteen otteeseen todettua noiden biltema 26 x 2.1 nastarenkaiden heikkous.Jos ajaa pelkästään lumella ja jäällä eikä ollenkaan asfaltilla ne on todella hyvät,mutta jos joutuu ajamaan asfaltilla ne sulaa aika nopeasti alle.Asensin ne aikasin lähinnä mustan jään takia jota täällä etelässä on riittänyt ja 2 viikossa niistä on lähtenyt noin 2 mm 5 millin nasta pituudesta + reunat pyöristynyt.Pettymys no.1:Hiekka kentällä oli jäätä ja menin sinne kokeilemaan mites biiltema tuossa edessä pitää,ja ei se pitänyt.Nastat ottaa todella huonosti kiinni kuluneina jopa aika alhaisilla rengaspaineilla.Pettymys no.2:Risteykseen olin tulossa vasemmalta noin 15 kmh ja kun käänsin siihen niin eturengas se vaan lähti alta ihan yllätäen.Ne nastat on aika turhia siinä kulumisen jälkeen,isoja ja tylsiä.Eli huono pito yleisesti koska ne on kuluneet ja vielä huono paine jäähän koska leveät nastat eli ei ota kiinni.Toisin kuin takana oleva W240 siinä ei ole ollut mitään ongelmaa nastat ei kulu ja ne pitää todella hyvin jarrutuksissa.

arctic biker
04.12.2013, 19.11
Biltema yhtä kuin Innova joka tekee varmaan hyviäkin nastarenkaita kuten jostain luin. Yhden Innovan ostin niinsanotusti vähän ajettuna maasturikoossa kahella tai jollain eurolla paikallisesta ja päällisin puolin näytti aivan hyväkuntoiselta. Sanotaan kohteliaasti näin että kun verstasnaapurini olisi iliman antanut kaksi paria Innovan uusia 622-kokoisia nastarenkaita niin persaukisuudestani huolimatta en huolinut, koitin kertoa miksen. Tuntu tuo Mauri ymmärtävän, oli toisella parilla ajanutkin ja sen ainoan liukkaan kuuden kilsan matkansa jälkeen totesi ettei hänen perse kestä, buranan voimin hyvä kun pysty kahvipöytään istumaan.

Jenkka
05.12.2013, 07.21
Jaahas schwalben isp:t loppu ainakin 29 koossa. Sellon pyörästä sanottiin, että puhelimesta ei muuta kysytäkää ja ovat kuulemma maahantuojalta loppu. Saksassakin oli BDssä toimitusaika 31.12.

PedroK
05.12.2013, 08.01
http://www.hi5bikes.fi/~Qxerx0000001/?Y999=PGR&Y174=135

hi5bikesistä saa ainakin vielä.

CwA
05.12.2013, 09.36
Tuli tänään kahteen otteeseen todettua noiden biltema 26 x 2.1 nastarenkaiden heikkous.Jos ajaa pelkästään lumella ja jäällä eikä ollenkaan asfaltilla ne on todella hyvät,mutta jos joutuu ajamaan asfaltilla ne sulaa aika nopeasti alle.Asensin ne aikasin lähinnä mustan jään takia jota täällä etelässä on riittänyt ja 2 viikossa niistä on lähtenyt noin 2 mm 5 millin nasta pituudesta + reunat pyöristynyt.Pettymys no.1:Hiekka kentällä oli jäätä ja menin sinne kokeilemaan mites biiltema tuossa edessä pitää,ja ei se pitänyt.Nastat ottaa todella huonosti kiinni kuluneina jopa aika alhaisilla rengaspaineilla.Pettymys no.2:Risteykseen olin tulossa vasemmalta noin 15 kmh ja kun käänsin siihen niin eturengas se vaan lähti alta ihan yllätäen.Ne nastat on aika turhia siinä kulumisen jälkeen,isoja ja tylsiä.Eli huono pito yleisesti koska ne on kuluneet ja vielä huono paine jäähän koska leveät nastat eli ei ota kiinni.Toisin kuin takana oleva W240 siinä ei ole ollut mitään ongelmaa nastat ei kulu ja ne pitää todella hyvin jarrutuksissa.

Tämähän kuulostaa ihan kuin mun Mara Wintereistä kerrotulta, paitsi ettei nastat taida kulua ja nastoja on kyllä paljon muttei ne oikein tee mitään sellaisella siloisella jäällä, eivät tunkeudu jäähän tai jotain vastaavaa.

Mua harmitti auton renkaissa kovasti se kun hyvistä nastarenkaista hävisi ne nastat aina, otin sitten kokeeksi kitkakumin ja oli hyvä kun ei tarvinnut melkein uudenveroisena vaihtaa pois alta, mutta siloisella jäällä ne ei kovin hyvin pitäneet, muttei niissäkään sellaista täydellistä pidon katoamista ollut kuin Mara Wintereissä, ainoa jossa vastaavaa olen havainnut on Fat Frankit, noi muut ei talvirenkaat tuntuu omaavan paljon rauhallisemman pidonmenetyksen.

Mutta suurimmassa osassa kelejä Mara Winter kyllä toimii ihan riittävästi, ohut jääkerros asfaltin päällä, jonka autonrenkaat kiillottaneet ei ole ongelma, ainoastaan kalteva tienpinta ja se tasainen sileä jää. Tavanomainen jääpinta jos on, niin pitäähän ne sitten jo, paljon paremmin kuin Bilteman kumit, mutta juuri se keli jossa sitä nastarengasta kaipaa on missä käyttäytyy niin liukkaasti, että ennemmin Nokian kesäkäyttöön tarkoitetulla renkaalla ajaisin.

Kalliollahan nastarengas ei myöskään pidä, ehkä siinä on jotain samaa vikaa, nasta ei tunkeudu jäähän ja kun kumikaan ei noissa ole ollenkaan pitävää sorttia, niin lipsuuhan se.

Täytyy vakavasti harkita Klondiken rengasta eteen, tai jos sponsoritukea saa, niin Nokialaista, eteen menisi ehkä se vähän leveämpikin, kun lokasuojia ei kumminkaan mahdu näillä ylikokoisilla renkailla ajellessa, vaikka selvästi parempi tuo Mara Winter on muokkauksen jälkeen ja lisämuokkauksella se ehkä vielä paranee, mutta eihän siitä luotettavaa rengasta saa millään.

Ketjureaktio
05.12.2013, 09.36
Bilteman 622-nastarenkaalle vahva miinusääni. Ostin viitisen vuotta sitten, nastat kului kaupunkiajossa puolessa talvessa suunnilleen loppuun. Renkaat on vieläkin mummopyörässä ympärivuotisessa käytössä, mutta nastarenkaiksi niistä ei ole jos joutuu yhtään asvalttia ajelemaan. Nasta ei yksinkertaisesti ole kunnollinen karkaisultaan/materiaaliltaan.

CwA
05.12.2013, 09.54
Eihän se puukon vika ole, jos siitä terä menee piloille ruuveja aukoessa :)

Schwalbella ei vaikuta olevan kiinnostusta vastata yhtään mitään, joten taidan laittaa koko rengasmerkin mustalle listalle, kun ei noita kiinnosta selkeästikkään asiakaspalvelu.

Vito78
05.12.2013, 10.06
Jaahas schwalben isp:t loppu ainakin 29 koossa. Sellon pyörästä sanottiin, että puhelimesta ei muuta kysytäkää ja ovat kuulemma maahantuojalta loppu. Saksassakin oli BDssä toimitusaika 31.12.

Ja Suomen urheilupyörästä tilasin tänä aamuna 29 koossa. Ehkä pari kymppiä kalliimmalla kun Saksasta mutta elämä on...

JackOja
05.12.2013, 10.20
^SUPin sivuilla sanotaan jotta 361 nastaa... niitähän pitäisi olla 402kpl. Onko jotain vanhempaa mallia :seko:

Vito78
05.12.2013, 10.36
^ Olisko 26" versiossa tuo 361 nastaa ja sama teksti copypastettu 29" kohdalle. En ainakaan löytäny netistä että 29" olis tehty 361 nastaisena. Tiedä häntä, toivotaan että pitää...

mehukatti
05.12.2013, 10.48
Ois kiva, jos Schwalbe tois cyclocross-pyöriin jonkun 35mm taittuvakylkisen nastarenkaan, jossa ois samanlaiset teräväkärkiset nastat kuin Ice Spikerissa ja pienempi paino mitä Mara Wintereissä. Mutta toisaalta pyörätie/hiekkatielenkkeilyssä nykyinen Mara Winterikin tuntuu ihan riittävältä, vaikka joutuukin himmailee jäisiin kurveihin. Ice Spikereiden pito on kyllä ihan eri planeetalta verrattuna Mara Wintereihin, joissa on tasainen nastan kärki. Ice Spikereilla sujuu talvi-DH:kin jäisissä ränneissä.

Tompsukka
05.12.2013, 11.12
Eikö kukaan ole löytänyt noita irtinastoja edullisesti esim. ebaysta? Aivan järjettömän hintaisia suomessa.

bomba
05.12.2013, 11.21
Ois kiva, jos Schwalbe tois cyclocross-pyöriin jonkun 35mm taittuvakylkisen nastarenkaan, jossa ois samanlaiset teräväkärkiset nastat kuin Ice Spikerissa ja pienempi paino mitä Mara Wintereissä. Mutta toisaalta pyörätie/hiekkatielenkkeilyssä nykyinen Mara Winterikin tuntuu ihan riittävältä, vaikka joutuukin himmailee jäisiin kurveihin. Ice Spikereiden pito on kyllä ihan eri planeetalta verrattuna Mara Wintereihin, joissa on tasainen nastan kärki. Ice Spikereilla sujuu talvi-DH:kin jäisissä ränneissä.

Onko pakko olla Svhwalbe? Minusta nuo 45NRTH Xerxes ja Gravdal vaikuttavat vahvasti omistushaluja herättäviltä cyclorenkailta.

HMK
05.12.2013, 11.32
Gravdal taittuvana mallina on kyllä sellainen, joka tekisi mieli kokeilla. Kun vaan saisi jostain eurokaupastakin, eikä hinta menisi kohtuuttomiin. Satanen tai ylikin kappaleelta polkupyörän renkaasta on turhan paljon. Nastojen ryhmittelyä tuossa renkaassa tosin hieman ihmettelen. Keskellä on aina pitkä väli ilman nastaa, ja sitten kaksi nastaa yhdessä nipussa. Voisi olla parempi, jos vastakkaisten reunojen nastarivit olisi porrastettu eri kohdille. Kai se vaan on joku näkökysymys tai jotain, suunnittelija on tykännyt symmetriasta.

mhelander
05.12.2013, 11.36
Eikö kukaan ole löytänyt noita irtinastoja edullisesti esim. ebaysta? Aivan järjettömän hintaisia suomessa.

Miten niin ? Tilaat Tikka Spikes kaupasta 500 kpl noita ISP:n nastoja...

Ja yksi tapa kokeilla onko terävä nasta parempi kuin tylppä on tunkea terävät tylppien kaveriksi puolikkaaseen marawintteriin, siis siihen josta puuttuu reunanastat...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

JackOja
05.12.2013, 11.40

10kpl @1,95€ (http://www.bike-components.de/products/info/p30637_Ersatzspikes-fuer-Ice-Spiker-Pro--Marathon-Winter--Snow-Stud-.html)

bomba
05.12.2013, 14.30
Onko kellään vielä alla uutta 45NRTH Nicotinea? Eli 29x2,35 MTB nastarengas. Kokemuksia? Spekulaatiota? Rengas ei ole tubeless-ready, onko joku kokeillut sen litkuttamista ja miten kävi?

Kellään ei näköjään ollut kokemuksia. Kävin siis ostamassa paikallisesta parin. Rangas tosiaan ei ole TL-ready, ja kuulinkin jo että yksi kaveri yritti eilen litkuttaa huonolla menestyksellä. Viikonlopun aikana toivon muista menoista huolimatta ehtiväni asentaa renkaat joko litkuilla tai sisurilla, ja ajelemaankin vähän. Raporttia tulee heti kun.

Tuossa pari maistiaista. Huomatkaa nastan muoto, kupera "concave" nasta ottaa ainakin sormeen paljon hanakammin kuin perusnasta. Saa nähdä miten käy jäällä. Tuo vähän arveluttaa, kun keskikuviossa on melko pitkännäköinen väli nastaparien välissä.

https://lh3.googleusercontent.com/-E6p5CHagkpo/UqBs7H3SWGI/AAAAAAAAJCg/Gtwx1ZL1CvU/s640/IMG_9562.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-ZI6qwlOJT54/UqBs7qK9X0I/AAAAAAAAJCo/5ErASxI8szo/s640/IMG_9570.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-ZFG_TTWY5Kk/UqBs8Mn5eKI/AAAAAAAAJCs/u7cnz3_cJa0/s640/IMG_9588.JPG

CwA
05.12.2013, 14.57
Kellään ei näköjään ollut kokemuksia. Kävin siis ostamassa paikallisesta parin. Rangas tosiaan ei ole TL-ready, ja kuulinkin jo että yksi kaveri yritti eilen litkuttaa huonolla menestyksellä. Viikonlopun aikana toivon muista menoista huolimatta ehtiväni asentaa renkaat joko litkuilla tai sisurilla, ja ajelemaankin vähän. Raporttia tulee heti kun.

Tuossa pari maistiaista. Huomatkaa nastan muoto, kupera "concave" nasta ottaa ainakin sormeen paljon hanakammin kuin perusnasta. Saa nähdä miten käy jäällä. Tuo vähän arveluttaa, kun keskikuviossa on melko pitkännäköinen väli nastaparien välissä.
---kuvaklips---

Näyttää ainakin hyvin mielenkiintoiselta, tuo keskinastapari on kai sellaisella etäisyydellä, että aina vähintään yksi pari ottaa maahan?

Reunanastat kun on tuollaisten tornien päässä, niin taitavat ottaa aika nopeasti kiinni mikäli lipsuu, mutta kokeilemattahan on mahdoton tietää. Mielenkiinnolla odotellaan kokemuksia, vaikka tuo koko ainakin on liian leveä omaan kulkineeseen.

LJL
05.12.2013, 15.09
Kävin siis ostamassa paikallisesta parin.

Ootko vaa'alla käyttänyt noita? Mielenkiintoiset, hyvin mielenkiintoiset.

bomba
05.12.2013, 15.15
Näyttää ainakin hyvin mielenkiintoiselta, tuo keskinastapari on kai sellaisella etäisyydellä, että aina vähintään yksi pari ottaa maahan?

Reunanastat kun on tuollaisten tornien päässä, niin taitavat ottaa aika nopeasti kiinni mikäli lipsuu, mutta kokeilemattahan on mahdoton tietää. Mielenkiinnolla odotellaan kokemuksia, vaikka tuo koko ainakin on liian leveä omaan kulkineeseen.

En mitannut, mutta sanoisin reilu 5 cm keskinastojen väliksi. Luulis että ainakin kaksi paria koskee kerrallaan maata, koska 29er.

Kaupassa nojailin mallikiekkoon missä tuollainen oli kiinni. Reunanastat otti lattiaan jo pystysuorassa asennossa, jos paineet on riittävän alhaiset.

Ainakaan tällä kaudella tuota ei ole tarjolla kuin 29eriin ja vain tuota yhtä leveyttä. Jää nähtäväksi tuleeko tulevina vuosia muita kokoja.

bomba
05.12.2013, 15.18
Ootko vaa'alla käyttänyt noita? Mielenkiintoiset, hyvin mielenkiintoiset.

En omista kuin henkilövaakan. Valmistajan mukaan (hollanninkieliseltä foorumilta bongattu sähköpostikysely) keskimääräinen paino on noin 950 grammaa, heitellen toleranssien puitteissa joitain kymmeniä grammoja suuntaan tai toiseen.

Edit: voisin tietty ottaa nuo mukaan, kun käyn ruokakaupassa. Siellähän olis vaaka.

CwA
05.12.2013, 15.25
En omista kuin henkilövaakan. Valmistajan mukaan (hollanninkieliseltä foorumilta bongattu sähköpostikysely) keskimääräinen paino on noin 950 grammaa, heitellen toleranssien puitteissa joitain kymmeniä grammoja suuntaan tai toiseen.

Edit: voisin tietty ottaa nuo mukaan, kun käyn ruokakaupassa. Siellähän olis vaaka.

Itse olen punninnut noita pienempiä painoja pitämällä käsissä, kun punnitsen itseni ja sitten heittämällä pois käsistä ja vertaamalla painoja, useampi mittaus voi olla tarpeen.

Paljon kumia tossa renkaassa, joten painoa väkisinkin kertyy, mutta tuossa koossa ei niin hirveä tuo paino.

bomba
05.12.2013, 15.55
--- tuo keskinastapari on kai sellaisella etäisyydellä, että aina vähintään yksi pari ottaa maahan?

Nyt mittasin. Tasan 60 mm nastan keskeltä keskelle.

arctic biker
05.12.2013, 19.46
Happymtb:kin ajanut nastoilla ja kitkoilla:
http://happymtb.org/2013/11/20/vinterdackstest-fyra-nyanser-av-grepp/

bomba
06.12.2013, 00.00
No niin, 45NRTH Nicotinen tubeless-asennus onnistui.

Täytyy kyllä sanoa, että olihan veemäisin ja hikisin sessio tähän asti (tosin vasta kolmas asennus ever, joten eipä noita vertailukohtiakaan ole paljoa). Jos omistais kompressorin, ei varmaan tarttis hikoilla, mutkun jalkapumppu... Rengas on todella löysä, enkä lupaa kenellekään että se pysyy vanteella pienemmillä paineilla, ennen kuin olen päässyt koeajolle. Menen huomenna, en enää puoltayötä vasten viitsinyt lähteä. Tai olisin lähtenyt, mutta taivaalta sataa vain pilaantunutta lunta. Ei siinä mitään, mutta kun odotin oikeaa lunta, niin vesisade vei fiilikset ja päätin juoda lisää kaljaa.

Sitten se tubeless-asennus. Kehinä on siis Stan'sin 29er NoTubes ZTR Rapidit. En edes yrittänyt suoraan kylmiltään, vaan asensin renkaan vanteelle ensin sisurin avulla. Tämä lupasi jo mukavaa asentelusessiota, kun tutun paukauksen sijasta kuului vain pehmeä 'flosh.' Rengas toisesta reunasta irti, sisuri ulos ja venttiili paikoilleen. Näin mulla oli edes toinen reuna valmiiksi vanteella, joten ilman karkailu väheni puoleen. Litkua sisään reilusti ja rengas paikoilleen. Pumppaamaan. Ei mihinkään! Litkua vaan tulvi ulos vanteen ja renkaan välistä koko kehän mitalta. Asetin renkaan sitten ämpärin päälle vaakatasoon, pumppasin, kääntelin, pumppasin, sheikkasin, pumppasin, kääntelin, pumppasin, sheikkasin, kääntelin ja pumppasin. Jalkapumppu löi 1.000 iskua minuutissa. Sanoinko jo, että tuli vähän hiki? Ojentajatkin hapotti.

Mutta sitten se asettui. Ei enää vuotanut. Kyljetkin oli tiiviit. Jätin renkaan noin 2 baariin ämpärin päälle kyljelleen. Pyysin vaimoa tuomaan toisen asennuskaljan ja kävin toisen kiekon kimppuun. Se meni hieman helpommin, kun osasin jo muuvit. Sheikataan, käännetään, pumpataan, ja sama toisin päin. Sama lopputulos hieman vähemmällä hikoilulla. Tiivis rengas. Vajaan tunnin renkaat möllöttivät ämpäreiden päällä kyljellään. Kääntelin ja sheikkasin niitä aina välillä. Paineet pysyivät melko tarkkaan siinä 2 barissa, ei mainittavaa vuotoa.

Huomenna sisäänajo, tiedä sitten tuleeko siitä ihmeempää raportoitavaa. Kunnon ajelut jää sunnuntaille tai ensi viikkoon.

Pari asennuskuvaa. Hikipumppu ja ämpäri:

https://lh4.googleusercontent.com/-sbtXWCJJjjo/UqDsuvjRvJI/AAAAAAAAJDA/DiH6nffcvqo/s640/IMG_2704.JPG

Litkua tihkui ulos koko kehän mitalta:

https://lh5.googleusercontent.com/-JenfPOqxpA4/UqDsvAUESEI/AAAAAAAAJDI/6cnVXZG2DIo/s640/IMG_2716.JPG

Pari kuvaa renkaan kuviosta. Voisin kuvitella, että tuon korkean keskikuvion ansiosta rengas rullaisi aika kivasti vähän kovemmilla paineilla. Alhaisilla paineilla reunanastatkin varmaan ottavat ihan hyvin kontaktia alustaan. Leveämmällä vanteella tuloksena olisi ehkä vielä varmemmin pitävä rengas. Rapidin ulkomitta on 25 mm ja sisämitta 21 mm.

https://lh3.googleusercontent.com/-mdtgLLQ4tFA/UqDsvmRc3kI/AAAAAAAAJDQ/VejcopcJ7Ac/s640/IMG_2719.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-Dpd4iouPM_M/UqDswDojhoI/AAAAAAAAJDU/64OR6c4IiZM/s640/IMG_2720.JPG

Jocce
06.12.2013, 11.33
Onkos kellään kokemuksia tästä että mites pysähtyy/pitää jäällä:http://www.bikeshop.fi/Schwalbe_Ice_Spiker_Pro_60_559/ekauppa/p11600008/&listpos=7?361 terävää nastaa eikä semmosta biltema autonrengas nastaa.Luulis pitävän jarrutuksissakin koska 3 riviä nastoja keskellä.

elasto
06.12.2013, 12.01
Onkos kellään kokemuksia tästä että mites pysähtyy/pitää jäällä:http://www.bikeshop.fi/Schwalbe_Ice_Spiker_Pro_60_559/ekauppa/p11600008/&listpos=7?361 terävää nastaa eikä semmosta biltema autonrengas nastaa.Luulis pitävän jarrutuksissakin koska 3 riviä nastoja keskellä.

On kokemusta. Kyllä pysähtyy ja pitää jäällä. Rullaakin kohtuullisesti. Paras nastarengas markkinoilla tällä hetkellä minun mielestäni.

J_K
06.12.2013, 12.02

Ei tuosta, mutta 29-versiosta on kokemusta ihan jäällä ajosta. Viime talvena kävin useamman kerran ajamassa luistelurataa ja ei mitään ongelmia pidossa neljääkymppiäkään ajaessa, pysähtyy myös tarvittaessa.

greenman
06.12.2013, 14.02
Loistava, mutta kulutuskestävyys aika rajattu. Alumiininastat kuluvat aika helpolla. En ainakaan työmatkapyörään laittaisi. Tai riippuu tietty pitääkö 85 €:a pahana hintana. :)

mhelander
06.12.2013, 16.14

Mulla on tuo edessä ja 29er 402-nastainen takana. Just tulin 50:n lenkiltä, keli -4, tuuleskelee ja jään päällä vajaa sentti pakkaslunta. Kempeleestä Iihin päin ja takasi ajelin autotien reunaa ja edes urissa ei tullut mitään lipsumista.

Toimii kuin kesärengas asfaltilla tai maastorengas neulaskankaalla. Kovalla rullaa kohtuudella, jäällä jossa vähän lunta päällä vielä paremmin. Pitoa löytyy myös paksummassa lumessa, vaikka olis peilijää alla.

wekkuli
06.12.2013, 16.15
http://www.bike-discount.de/shop/k1040/a40757/ice-spiker-pro-361-spikes-235-tl-ready-folding.html

BikeDiscountista Ice Spiker Pro 59,90€ /kpl
Postikulut 5,95 voinee laskea päälle, mutta kai se jotain maksaa sekin, jos käyt autolla hakemassa jostain kauempaa sen rinkulan kotimaassa.

Meitsillä tommonen edessä ja näemmä ei osaa sisäänajella rauhassa, vaan on ihan pakko kokeilla tiukkoja jarrutuksia, miten se pitää.
:D
Josta päästäänkin seuraavaan asiaan, eli olisiko syytä käyttää jotain liimaa uusia nastoja renkaaseen puuttuvien tilalle änkiessä, vai pysyykö luotettavasti vain painamalla?

http://www.bike-discount.de/shop/k623/a85424/50-spare-spikes-for-all-schwalbe-spire-tires.html

MTS
06.12.2013, 16.29
Josta päästäänkin seuraavaan asiaan, eli olisiko syytä käyttää jotain liimaa uusia nastoja renkaaseen puuttuvien tilalle änkiessä, vai pysyykö luotettavasti vain painamalla?
Liimassa on se huono puoli, että irrotessaan nasta repii helposti mukanaan palan kumia. Ilmeisesti nastaliimoja saa ihan kaupasta, mene ja tiedä onko niistä mihinkään.

Itse painoin Extreme 294:ään kaksi varanastaa irronneiden tilalle nokkapihdeillä ja saippuavedellä, ovat pysyneet ihan kiltisti paikallaan joitain satoja kilometrejä.

TANUKI
06.12.2013, 18.01
HUH! Olihan siinä taistelemista Nokian Extremejen kanssa. Kiukuspäissäni laitoin eilen myyntiinkin hetkeksi. 5 rengasrautaa katki... Lopulta kantapäiden kanssa sotkemalla meni rengas kehälle. Operaatioon meni n. 1.5h. Ja aika varmasti nyt ensimmäisellä lenkillä puhkeaa sisuri. ;)

kauris
06.12.2013, 19.04
Tais olla rengasmuoveja katkenneet. Tässä raudat ja vähän pidemmällä vipuvarrella.
http://www.bike-discount.de/shop/k623/a1741/tyre-levers-set-tl-5.html?mfid=18

tvhakala
06.12.2013, 20.12

http://www.bike-discount.de/shop/k623/a85424/50-spare-spikes-for-all-schwalbe-spire-tires.html

Siis nuo on tuommoisia "flat" -nastoja; onko ne yhtä hyviä kuin alkuperäiset "pointed" -nastat? BD:ssä ei näy olevan Schwalbelt muita, mutta Nokialta on myös "pointed"-mallia. Mahtaisiko Nokialainen nasta käydä Schwalbeen?

CwA
06.12.2013, 22.41
Siis nuo on tuommoisia "flat" -nastoja; onko ne yhtä hyviä kuin alkuperäiset "pointed" -nastat? BD:ssä ei näy olevan Schwalbelt muita, mutta Nokialta on myös "pointed"-mallia. Mahtaisiko Nokialainen nasta käydä Schwalbeen?

Muistelen lukeneeni, että ihan samoja Tikka-nastoja käyttäisivät Nokia ja Schwalbe, joten kai ne käy, mutta se lättänä nasta ei taida kumminkaan pitää niin hyvin. Sitä en tiedä onko nuo nastat kovametallikärjellä vai ei, mutta muistelen nähneeni Bike-discountissa myynnissä ilman kovametallia olevia nastoja vajaaseen 3 euroon 10kpl, nehän on sitten sellaisia kuin Bilteman renkaassa ja jos asfaltilla ajaa niin ne kuluu nopeasti, mutta tuossa 9,95€ setissä ne nastat voi olla kunnollisiakin.

Loctite 480 olisi sitä liimaa, jolla nastat kai kuuluisi kiinnittää, mutta hintaa on yli euron per gramma.

A-tekniikka myy Tikka nastoja, mutta niiden verkkokaupassa ei ole sellaisia 500kpl pusseja, joita jotkut ovat suoraan Tikka Spikesiltä ostaneet, tässä ketjussa muutama vuosi sitten moisesta ollut puhetta ja tainnut olla sen jälkeenkin, ehkä haulla löytyisi maininta siitä mistä verkkokaupasta niitä kannattaa hankkia edullisimmin, tässä tai tuossa toisessa nastarengasketjussa asiasta oli puhetta ihan lähiaikoina muistelen.

Itse laskin Mara Winteristä edestä painetta pois, kun 1,4bar tuntui liialta, pito paranikin kummasti, mutta aika kovasti se jo jarruttaa noilla paineilla pikkuteillä, asfaltoidulle tielle kun pääsi, niin lumesta ja vähäisestä sohjosta huolimatta meni kyllä oikein hyvin, ihan kuin jarru olisi vapautettu.

Vähän sohjoa päällä ja jäätä alla, kokeilin sitten asfalttitiellä kurvata vähän ronskimmin ihan kallistaen pyörää ja altahan se lähti, mutta onneksi jää loppui kesken ja pito palautui. Paremmin kuitenkin eturenkaassa nyt on pitoja nappuloiden poiston jälkeen ollut, takarengas lipsahtelee monessa paikassa missä eturengas ei vielä lipsu. Noinkohan sitä ongelmallista keliä tulee vastaan ennen kevättä, mutta näissä muissa keleissä on pärjännyt matalilla paineilla ihan hyvin, yli 10cm paksussa lumessa vetopito loppui vähän kesken, samoin 3cm irtolunta jään päällä mäessä (noin 12% nousu) vetopito hieman meinasi välillä loppua kesken, mutta ei lipsunut sivulle eturengas nyt.

Jotain -1C nuoskaista irtolunta pakkautuneen lumen päällä 1-5cm, välillä pakkaslunta, sellaisia auton renkaan paskuhkoon lumeen tekemiä uria ajelin ja suurin haaste oli pysyä siinä uran keskellä, kun reunoilla alkoi kantavuus pettämään ja upotusta useampi sentti, mikä sitten aiheutti tietenkin lipsumista.

Kirkasta jäätä ei tullut vastaan, joten ei myöskään ongelmia.

wekkuli
07.12.2013, 14.47

No enpä huomannutkaan, että eihän ne ihan samanlaisia ole. Vaan tilaan kumminkin, kyllä ne tyhjät reiät pitää saada täytettyä, ihan vaan vaikka siksi, että näyttää paremmalta...
:)

MTS
07.12.2013, 15.17
A-tekniikka myy Tikka nastoja, mutta niiden verkkokaupassa ei ole sellaisia 500kpl pusseja, joita jotkut ovat suoraan Tikka Spikesiltä ostaneet, tässä ketjussa muutama vuosi sitten moisesta ollut puhetta ja tainnut olla sen jälkeenkin, ehkä haulla löytyisi maininta siitä mistä verkkokaupasta niitä kannattaa hankkia edullisimmin, tässä tai tuossa toisessa nastarengasketjussa asiasta oli puhetta ihan lähiaikoina muistelen.
Tuollaisen linkin sain pari kuukautta sitten siinä toisessa nastarengasketjussa (http://varuste.net/Nokian+jalkineet+Nastasarja). Tuo kaareva kökkäre on käsittääkseni asennustyökalu, vaikka saahan ne painettua sisään vaikka millä McGyver-yrityksillä.

Korvasin kaksi nokialaisesta irronnutta nastaa rikkinäisestä Ice Spiker Prosta kannibalisoiduilla varaosilla. Käsittääkseni ovat samasta lafkasta peräisin - siltä ne ainakin näyttävät jos ei muuten - joten pitäisi olla ihan päittäin korvattavissa. Kannan ja kaulan muoto (oletettavasti myös mittasuhde) on samanlainen kuin noissa sylinterikärkisissäkin nastoissa, joten sen puolesta niitäkin voi käyttää ihan hyvillä mielin.

CwA
07.12.2013, 15.52
Tuollaisen linkin sain pari kuukautta sitten siinä toisessa nastarengasketjussa (http://varuste.net/Nokian+jalkineet+Nastasarja). Tuo kaareva kökkäre on käsittääkseni asennustyökalu, vaikka saahan ne painettua sisään vaikka millä McGyver-yrityksillä.

Korvasin kaksi nokialaisesta irronnutta nastaa rikkinäisestä Ice Spiker Prosta kannibalisoiduilla varaosilla. Käsittääkseni ovat samasta lafkasta peräisin - siltä ne ainakin näyttävät jos ei muuten - joten pitäisi olla ihan päittäin korvattavissa. Kannan ja kaulan muoto (oletettavasti myös mittasuhde) on samanlainen kuin noissa sylinterikärkisissäkin nastoissa, joten sen puolesta niitäkin voi käyttää ihan hyvillä mielin.

Eli 70 nastaa + asennustyökalu vajaa 15 euroa + toimitus, ei tuokaan kovin paha hinta ole, voisikin investoida tuollaisen ja viritellä Bilteman nastakumeihin lisää nastoja, niissä kun on pari nastaa ja nappula ilman nastaa välissä. Noihin mun 3kg pyöräilysaappaisiin (ammattimetsurin saappaat, ei ole muuta vedenpitävää) voisi muutoin laittaa nastat, mutta kaupassa eivät tykkää jos nastoilla kävelee, lisäksi hankalat olisivat polkimien ja suksien kanssa, mutta tarvetta olisi välillä.

Tuhat1000
07.12.2013, 20.22
Onko kukaan onnistunut litkuttelemaan vaijerireunaista Nokian Extreme 29 rengasta tubeless kitillä varustetulle kiekoille?

tvhakala
07.12.2013, 22.17

No niinpäs tietysti, kätevintähän on vain murhata se vanha nastarengas ja ottaa varapiikit siitä. Tosin tuommoinen asennustyökalu vaikuttaisi hommaa helpottavalta kapineelta. myytäisiinköhän niitä jossain erikseen, ettei tarvitsisi ostaa nastoja mukana?

pätkä
07.12.2013, 22.40
No niinpäs tietysti, kätevintähän on vain murhata se vanha nastarengas ja ottaa varapiikit siitä. Tosin tuommoinen asennustyökalu vaikuttaisi hommaa helpottavalta kapineelta. myytäisiinköhän niitä jossain erikseen, ettei tarvitsisi ostaa nastoja mukana?

Ainakin bike-components.de myy nastojen asennustyökalua. Löytyy nimellä Nokian einsatzwerkzeug zur montage von ersatzspikes.

CwA
08.12.2013, 02.34

Ihan hyvin se onnistuu sopivan pienellä ruuvimeisselilläkin, nasta kyljelleen reiän päälle ja painat ruuvimeiselillä sisään siten, että meisselin kärjen leveä sivu on nastaa vasten, ensin siis meisselin 'terän' kyljellä ja loppuvaiheessa, kun nasta alkaa kääntymään voi painaa meisselin kärjen suuntaan.

Vähän hankala selittää, mutta jos kokeilet, niin varmaan hoksaat tekniikan.

Työkalut tahtoo maksaa erikseen ostettuna sen minkä tuo 70 nastan pussi maksaa, toki poikkeuksiakin on, mutta mielestäni en ole nähnyt kovinkaan edukkaita hintoja pelkälle työkalulle.

marmar
09.12.2013, 08.40
Onko kukaan onnistunut litkuttelemaan vaijerireunaista Nokian Extreme 29 rengasta tubeless kitillä varustetulle kiekoille?

Tarkoitus olisi talven tullen laittaa vaijeri extremet tavallisille kiekoile, jossa pinnareiät teipattu umpeen. Mikäli oikein muistan, niin renkaat oli sen verran tiukat vanteelle, että uskon litkutuksen onnistuvan helposti. Voi laittaa raporttia onnistumisesta, kun olen litkutellut nuo. Tulevien päivien/viikkojen/kuukausien sää sanelee aikataulun. Tällä hetkellä kelvit on siinä kunnossa, että Extrmet olisi sinne optimaalisemmat, mutta lämpöaaltoa on taas luvattu.

Toistaiseksi ajelen kuitenkin litkutetuilla W106 renkailla ja odottelen kunnon talvea. Ajatus oli pysyä tiellä talven tuloon saakka. Viikonlopun säät houkutteli poluille ja yllättävän hyvin noillakin pärjäsi lumisilla poluilla. Kumiseos piti hyvin lumisessa juurakossa ja polun pohja oli sen verran jäässä, että ei uponnut. Eikä irronnut reunanastatkaan kivikossa, kun niitä ei ole :rolleyes:

CwA
09.12.2013, 13.31
Hyh, nyt laakerilumi alkoi menemään sellaiseksi paksummaksi tavaraksi, joka jauhautuu äärettömän hienoksi jääkuulaksi kun yrittää moisessa ajaa, takana Mara Winter suttaa kovasti ja armottomalla väännättämisellä meno jotenkin sujuu, mutta edessä ei riitä sivuttaispito, kun kääntää niin rengas alkaa liukumaan sivuttain.

Sitten oli höylättyä kelviä, jossa sitä höylän tiuhaa uraa, mielenkiintoista oli havaita, että muokattu Mara Winter edessä toimi tuossa paljon paremmin kuin takana oleva muokkaamaton, joka luikerteli aika paljonkin. Aiemmat kokemukset vahvistavat käsitystä, että nappuloiden karsimisella sai renkaan puremaan itselleen uutta uraa paljon hanakammin.

Pari kertaa tuosta parin sentin paksuisesta laakerilumesta johtuen piti jalka laskea maahan, mutta samasta kohtaa pääsi liikkeelle jatkamaan matkaa irroittamatta toisen puolen jalkaa varvaskoukusta, yksi kerta oli vähän tiukempi, kun oli 4cm luokkaa sitä laakerilunta ja vieläpä sellainen auran työntämä kerros, että oli aika tiivistäkin, yli kierroksen verran kampia pyöritin paikoillaan, kunnes löytyi pitoa riittävästi, että pääsi eteenpäin, välillä tasapaino toimii aika hyvinkin ja pyörityksen harjoittelulla on selvästi ollut tulosta, kun ylä ja alakohta kampikierroksesta ei juuri haastetta tarjonnut.

Pakkasta noin -10C, joka tuntui jo kovettavan Mara Winterin kumilaatua aika reippaasti.

Exluossa
09.12.2013, 14.13
Tänään tuli ice spikerit, 2,25x29 kokoset. Ennenkuin otin edes paketista huomasin, että nastat sojottelee miten sattuu ja niitten asennussyvyys vaihtelee todella rajusti toisistaan, osasta näkyy myös kantaosa selvästi, toiset taas niin syvällä ettei melkein kärkeä näy. Onko muilla samanmoisia havaintoja? Ei tuo nyt kovin paljon luottamusta herätä nastojen kiinni pysymisen kannalta.

https://lh6.googleusercontent.com/-jHuQRF0l29w/UqWvGfMwc1I/AAAAAAAABrE/-o7D1ypklZs/w768-h1024-no/%255BUNSET%255D

PedroK
09.12.2013, 14.21
Tuo nyt kieltämättä näyttää melko erikoiselta.

brilleaux
09.12.2013, 14.24
Tänään tuli ice spikerit, 2,25x29 kokoset. Ennenkuin otin edes paketista huomasin, että nastat sojottelee miten sattuu ja niitten asennussyvyys vaihtelee todella rajusti toisistaan, osasta näkyy myös kantaosa selvästi, toiset taas niin syvällä ettei melkein kärkeä näy. Onko muilla samanmoisia havaintoja? Ei tuo nyt kovin paljon luottamusta herätä nastojen kiinni pysymisen kannalta.

Selkeää 2. laatua. Palautukseen.

marmar
09.12.2013, 14.39

https://lh6.googleusercontent.com/-jHuQRF0l29w/UqWvGfMwc1I/AAAAAAAABrE/-o7D1ypklZs/w768-h1024-no/%255BUNSET%255D

Olis varmaan syytä otta yhteyttä myyjään ja kysellä miksi te tällaisia mulle lähetätte? Eikö pakkaajalla ole raksuttanut, että kyseessä on täydellinen maanataikappale?
Kannataisko samatien samalla sähköpostilla laittaa kuvat myös tehtaalle? Hyvällä tuurilla saat uudet kumit ja nuo ehjättyä painelemalla nastat perille.

HMK
09.12.2013, 14.54
On jossain renkaassa (ei Schwalbe) ollut korkeuseroa nastoissa, mutta painuivat paikalleen sisäänajossa. Ei tosin olleet noin pahat. Nuohan voi painua vinoon, jos lähtee tuollaisena ajamaan. Ainakin kannattaa naputella pahimpia alemmas ennen ajoa.

Exluossa
09.12.2013, 15.01
Tuli tilattua nua (2kpl)Bike-componentsilta, en ole vielä ottanu selvää niitten palautuspolitiikasta, tai miten toimia. Molemmat renkaat näyttää yhtä huonoilta. Kyllähän nastoja vois ite painella(työkalu löytyy siihen), periaatteessa vaan v..... ei ku ottaa päähän, ku ostanu kalleimmat renkaat ikinä. Syvä huokaus!

nim.merk. 804 nastaa!

bomba
09.12.2013, 15.03
Ajokokemuksia 45NRTH Nicotinesta viikonlopulta

(disclaimer: nämä ovat suhteellisen nöösin ajajan ensivaikutelmia, vain parin päivän ajalta, tällä hetkellä vallitsevissa keleissä)

Ollakseen 29x2,35 kokoinen maastonastarengas Nicotine rullaa mielestäni todella hyvin. Koko ajan oli sellainen yksinkertainen ajamisen ilo päällä, kun pyörä liikkui kevyesti. Kokonaisvaikutelma vahvasti positiivinen. Pakkaantuneella lumella rengas toimi todella hyvin, oli vetopitoa ja kaarrepitoa. Ajelin lähes pelkästään pyöräteitä ja autoteitä. Sisäänajovaiheessa ei viitsinyt lähteä sudittelemaan metsään. Täällä Turussa ei ole vielä lunta kuin pari senttiä ja kaikki kivet poluilla ovat paljaana, mikä saattaisi olla sisäänajamattomille nastoille turmiollista. Ajoin lyhyen pätkän jäisen metsälammen rantajäätäkin, kunnes jää petti alta.

Vaikka rengas on muuten kiva ajettava, huomasin että 25 mm vanteella sen toiminta ei tunnu olevan ihan optimaalista. Valmistaja suosittelee rengasta 25-40 mm vanteelle, joten homman pitäisi olla ok, mutta... Ainakaan minä en oikein saanut reunimmaisia nappuloita ottamaan kunnolla kontaktia maahan. Leveämmällä vanteella rengas varmasti toimisi paremmin. 25 mm vanteelle suosittelisin varauksin. Minulle syntyi tunne, että jäisellä alustalla kantatessa pidon hävitessä keskinappuloilta renkaassa on täysin tyhjä kohta, jossa ei ole pitoa ollenkaan. Reunanappulat ottaa kiinni vasta enemmän kallistaessa, jos ottaa. Nöösi ei uskaltanut kallistaa niin paljoa, kun pito tuntui häviävän jo aiemmin.

Sanoisin, että tämä rengas on hyvä valinta, jos ensisijaisena kriteerinä on rullaavuus ja nastoja kaipaa vain sen verran, että niillä pärjää silloin kun olosuhteet on vaikeat. Jos haluaa ultimaattista pitoa jäällä, kannattanee katsella jotain muuta. Tai omistaa leveämmät vanteet.

Tarkempaa analyysiä ja havaintoja renkaan toiminnasta 25 mm vanteella:

Alla vasemmalla kuva, jossa takarengas tubeleksena, kuski 84 kg + varusteet siihen päälle, rengaspaineet 1,4 baaria. Reunanappulat jäävät melko ylös. Toisessa kuvassa renkaan profiili 25 mm vanteelle asennettuna. Kyllähän nuo nastat melko ylös ja ulkoneviksi jäävät. Keskikuviossa on nastapari 60 mm välein. Suurin osa renkaan 222 nastasta on ulkonappuloissa.

https://lh3.googleusercontent.com/-D0LliNvbVCA/UqGpwbn4BiI/AAAAAAAAJDo/iq6WGWx6pUw/s400/IMG_2739.JPG https://lh4.googleusercontent.com/-Dpd4iouPM_M/UqDswDojhoI/AAAAAAAAJDU/64OR6c4IiZM/s400/IMG_2720.JPG

Ohuen lumen päällä ajaessa lumeen ei jää kuin keskikuvion jäljet. Rengaspaineet 1,8 kaikissa kuvissa tästä alaspäin:

https://lh4.googleusercontent.com/-zSjPGG2IvV4/UqTgf-MUBTI/AAAAAAAAJEY/PtFIsJrfVeA/s400/01.JPG

Vähän syvempään lumeen mentäessä reunanappulatkin alkavat piirtää hentoa jälkeä:

https://lh3.googleusercontent.com/-YXkHJOdi3xo/UqTgfM7KeHI/AAAAAAAAJEM/2BIC9iafuFg/s400/02.JPG

Jäätä oli hankala löytää, mutta yhden päättyvän kadun päästä löytyi Datsunin sutimat viivat. Kokeilin jääpitoa niissä. Tulos ei ollut kovin hyvä. Rauhallisella vauhdilla suoraan ajaessa renkaan keskinastat kyllä pitävät. Varovainenkin kallistus kuitenkin hävitti pidon. Reunanastat eivät 25-millisellä vanteella saa kunnon kontaktia ja painetta jäähän.

https://lh4.googleusercontent.com/-W0NGJ1_kjmE/UqTgggwZ_KI/AAAAAAAAJEg/8ozxi68FX_M/s400/03.JPG

Kokeilin kaarrepitoa erilaisissa paikoissa, mm. tässä mutkassa. Havainnot olivat samanlaisia joka tilanteessa, mutta kovan jään päällä ei renkaista jäänyt jälkiä kuvattavaksi. Tässä mutkassa oli ohut lumipeite, joten tässä sai kuvattua renkaan jättämiä jälkiä.

https://lh6.googleusercontent.com/-2tv_UHxsJH4/UqTgh_9eOYI/AAAAAAAAJEw/H60KuVICgl0/s400/04.JPG

Tästä kuvasta näkee, että pyörä on ollut kallistuneena sisäkurviin ihan normaalisti. Lumeen on piirtynyt renkaan keskikuvio sekä sisäkurvin puoleinen ulkoreunan kuvio. Vauhti oli rauhallinen ja käännös hillitty. Silti takarengas lähti luistamaan, kuten kuvasta näkyy.

https://lh6.googleusercontent.com/-ZZEzWlGUaa0/UqTghBrF1VI/AAAAAAAAJEs/SJGaKy6iq4Q/s400/05.JPG

Tässä lähikuva ylläolevasta renkaanjäljestä. Siitä näkee, että vaikka reunanappula piirtää jälkeä lumeen, se ei painu riittävän alas jotta nasta saisi kontaktia tiehen. Nasta on ilmassa, sen alla on vain lunta. Ei kontaktia jäähän.

https://lh4.googleusercontent.com/-Kfu8AoGRP0s/UqTgiaGuKoI/AAAAAAAAJE0/kcB04Kdl2Ik/s400/06.JPG

Ai niin, sitten se tubeless-juttu. Edellisessä postauksessanihan kirjoitin, että sain renkaat asennettua tubeleksiksi. Pienen taistelun ja hikoilua se vaati, mutta asennus onnistui jalkapumpulla. Paineet olivat pysyneet yön yli, häviö oli jotain 0,1-0,2 baarin luokkaa. Edellisessä postauksessanihan kirjoitin myös, että rengas tuntui niiiiin löysältä, että jännitti sen vanteella pysyminen. No, ensimmäisellä sisäänajolenkillä ehdin ajaa pari kilometriä pyörätietä, kun...

https://lh4.googleusercontent.com/-DXKEFjGEc4c/UqGpxpGszXI/AAAAAAAAJD4/eF6oIj0wYuk/s400/IMG_2746.JPG https://lh5.googleusercontent.com/-KsYHDvSmTVo/UqGpyWwGHyI/AAAAAAAAJD8/q7O9JpPl4J0/s400/IMG_2748.JPG

Vähän haastava rengas tubeless-käyttöön siis. Vaikka asennus onnistuisi, se ei takaa mitään. Vaihdoin eturenkaaseen sisurin, mutta mielenkiinnosta ja itseäni kiusatakseni jätin takarenkaan tubelekseksi. Se on toistaiseksi pysynyt. Eipä ajoakaan ole tosin tullut vasta kuin reilu parikymmentä kilometriä.

marmar
09.12.2013, 15.05
Tuli tilattua nua (2kpl)Bike-componentsilta, en ole vielä ottanu selvää niitten palautuspolitiikasta, tai miten toimia. Molemmat renkaat näyttää yhtä huonoilta. Kyllähän nastoja vois ite painella(työkalu löytyy siihen), periaatteessa vaan v..... ei ku ottaa päähän, ku ostanu kalleimmat renkaat ikinä. Syvä huokaus!

Ei ole tarkoituksenmukaista, että ostaja joutuu toimimaan laadunvalvojana ja tekemään renkaan valmistustyön loppuun.

arctic biker
09.12.2013, 15.16
Aika karmaisevan näköiset nuo Exlun renkaat. Emailia B-componentsiin ja kuvat siihen mukaan ynnä säikeen jyrkkä tuomio. Tommosella nasta-ulkonemien erolla minusta sekundaluokan c-renkaita. B-C on kyllä hyvä ja joviaali versenderi, kyllä ne hommansa hoitaa.

arctic biker
09.12.2013, 15.30
Bomballe voisin sanoa että erinomaisen pro-tason rengaskokemuksia hyvin dokumentoituna. Laitoit sillai pahan mittatikun nastarenkaitten testaukseen ynnä myös litkutukseen että harva samaan pystyy.

Paria asiaa mielenkiinnolla katsoin. Nastojen asemointi ja muoto. Minun järkeeni ei mahdu tommonen paritellen-asemointi. Nastan konkaavimuoto on tasan tarkkaan päinvastainen esimerkiksi parhaitten Extremeitten ynnä ISP:n terävään piikkiin verraten.

arctic biker
09.12.2013, 15.48
Niin olihan mulla muutakin. Ice spiker performancen takarenkaaksi alkuvuonna tai jotain hommasin ja haukuin pataluhaksi mennä talvella. Uraherkkä ja mitähän muuta. Hokasin ettempä rengaspaineíta olekaan kummosemmin kattonut. Mitä nyt Extremeen edessä jotain ja takaseen vähän enempi. Nyt paransin tapani ja eihän se halvempi Schwalbe 26" kokoisena aivan niin huono ole kuin väitin. Väärtini Lansive kehoitti litkuttamaan muttei se tänään onnistunut. Häätyy näemmä tilata oikea-oppista tubeless-vanneteippiä.:) 35-622 kokoisilla, en ny nimeä enää viitsi mainita, pieni rengaspainetestailu on tuottanut aivan toimivan rengasyhdistelmän crossarii
Toisaalta Extreme sekun vaan paineilla on pelannut iloisesti edessä ja myöskin takana, mitä noilla tään vuosituhannen puolella olen ajellut.

TANUKI
09.12.2013, 18.17
Tais olla rengasmuoveja katkenneet. Tässä raudat ja vähän pidemmällä vipuvarrella.
http://www.bike-discount.de/shop/k623/a1741/tyre-levers-set-tl-5.html?mfid=18

Joo, motonetin muutaman euron rengasmuovit siinä pamahteli. Pitääkin tilata tuollainen tai hakea kaupasta jotakin vastaavaa.
Extremet koossa 2.1/26 toimivat ylämäissä ja tasamaalla ihan nätisti. Jäisiä kallioitakin menin ylös. Käännyksissä missä pitää kallistaa niin pito ei ole mikään hirveän kehuttava, saattaa johtua renkaan kapeudesta. :seko: Tämän takia alamäet piti ottaa vähän varovammin. Kerran menin kyljelleni tiukassa kaarteessa. Pyöränä 160mm joustava enska. Enkä muuten saanut sisuria puhki ;)

wekkuli
09.12.2013, 19.35
Ihan on kyllä Exluossan rengas eri näköinen kuin minun ISP. Selvästi viallinen kpl, jopa on hämmästyttävää jälkeä...

JackOja
09.12.2013, 19.58
Pitikin heti tuon esimerkin innostamana tarkistaa lauantaina LBS:sta hakemani ja vielä asentamattomat 29er ISP:t. Kahdessa renkaassa yhteensä kuusi nastaa, joiden asento tai syvyys jätti hieman toivomisen varaa. Painelin pihdeillä kuntoon.

Sekundaa nuo exluossan kumit :(

nuubiainen
09.12.2013, 22.01
Onpas teillä hienoja renkaita, itsellä vanhat W106:t alla. Kyllä niillä saattaa jäällä pystyssäkin pysyä, jos varovasti ajaa.

LJL
09.12.2013, 22.19
Harvinaisen hyvä testiraportti bombalta ja harvinaisen syvältä olevat nastarenkaat!

pätkä
09.12.2013, 22.30
Jep, bombalta huippu raportti, veikkaan että testaaja on insinööri.

bomba
09.12.2013, 23.28
--- pro-tason rengaskokemuksia hyvin dokumentoituna --- Harvinaisen hyvä testiraportti --- bombalta huippu raportti, veikkaan että testaaja on insinööri.

Kiitän. Insinööri en ole, teknisesti ja matemaattisestikin erittäin lahjaton, mutta mullakin on hetkeni :)

Paria asiaa mielenkiinnolla katsoin. Nastojen asemointi ja muoto. Minun järkeeni ei mahdu tommonen paritellen-asemointi. Nastan konkaavimuoto on tasan tarkkaan päinvastainen esimerkiksi parhaitten Extremeitten ynnä ISP:n terävään piikkiin verraten.

Tuon konkaavinastan hyvyyteen tai huonouteen on hankala sanoa vielä mitään. Tavallaan sen idea käy järkeen, onhan siinä enemmän purevaa reunaa kuin piikissä. Ehkä se ei tylsykään niin nopeasti. Vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa.

Nastojen asemoinnissa voisi minustakin olla parantamisen varaa. Nyt keskikuvion nastaparit ovat turhan harvassa, niitä voisi olla määrällisesti enemmän ja tiuhemmassa. Nastojen harvalukuisuus korostuu, kun kapealla vanteella reunanastat eivät ota maahan. Tässä renkaassa on ehkä yritetty hakea kultaista keskitietä hyvän rullaavuuden ja pidon välillä. Tavoitteessa on sinänsä onnistuttu, että korostetun keskikuvion ansiosta rengas kyllä rullaa hyvin. Samalla on reunanastojen asemoinnin takia kuitenkin taidettu menettää pidossa, ainakin kapealla vanteella. Olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä, miten tämä rengas asettuisi 30-40-milliselle vanteelle. Tai 50 mm Rabbit Holelle. Leveällä vanteella tämä voisi olla melkoinen talvirengas.

--- harvinaisen syvältä olevat nastarenkaat!

Mun kapealla vanteella kyllä. Uskoisin että leveämmällä vanteella tuota pidon täydellistä häviämistä kantatessa ei esiintyisi, kun reunanastat ottaisivat kontaktia niin kuin kuvittelisin niiden suunnittelijan tarkoittaneen.

Tämän renkaan optimaaliseksi toimintaympäristöksi ajattelisin jotain muuta kuin jäärännit. Yleistalvirenkaaksi tämä on kyllä ihan hyvä, jos ajatellaan että suurimman osan talvesta ajetaan lumella eikä jäällä. Tämä kuitenkin rullaa kevyesti, pitää hyvin lumessa ja on muutenkin todella hyvä ajaa. Nastojakin on sen verran, että jäälläkin pystyy ajamaan silloin kun on pakko, vaikka vähän varovainen pitäisi olla. Parantamisen varaa tässä olisi, mutta ei tämä nyt ihan toivoton ole :)

Edit: Tuosta tubeless-ongelmallisuudestahan ei voi rengasta syyttää. 45NRTH ilmoittaa kyllä ihan selkeästi, että rengas ei ole tubeless ready.

wekkuli
10.12.2013, 03.28
Noin loogisesti ajatellen, eikö hyvä nastarengas olisi juurikin sellainen, että vähänkin kallistettaessa (eli kun pitoa tarvitaan enemmän kuin suoraan ajettaessa), sieltä reunasta tulee lisää nastoja antamaan ekstrapitoa? Vastaavasti suoraan ajettaessa niitä on vähemmän vierintäkitkaa kehittämässä.

Siinä mielessähän Nicotinen idea on hyvä, mutta parinastat keskellä on tyhmä idea ja reunanastat liian reunassa (tai rengasprofiili talvirenkaaksi liian pyöreä); eli sitten kun ne tapaavat maahan, oli jo myöhäistä, eikä ne enää ehdi hillitsemään vauhtiin päässyttä liukua...

kanttiinin tollo
10.12.2013, 08.52
Ajokokemuksia 45NRTH Nicotinesta viikonlopulta

https://lh4.googleusercontent.com/-Dpd4iouPM_M/UqDswDojhoI/AAAAAAAAJDU/64OR6c4IiZM/s400/IMG_2720.JPG

Tuohan on nastoitettu Minion. Melkein. Rittäisi mun maastoajoihini eturenkaana aivan täysin. Mistä ja mihin hintaan? Ovat ilmeisesti kalliitako?

FoMoCo
10.12.2013, 10.30
Vaimo veti "molemmat renkaat alta nanosekunnissa" lipat Marathon Wintereillä viime viikolla.
Tähän asti ne ovat toimineet hyvin mutta nyt oli pelkkää jäätä kun vesi oli päässyt valumaan.
Hän ei suostu ajaa niillä renkailla enää.

bomba
10.12.2013, 10.43
Mistä ja mihin hintaan? Ovat ilmeisesti kalliitako?

FoxComp. 109 euroa kpl.

Tuhat1000
10.12.2013, 11.04

nim.merk. 804 nastaa!

Itse palauttelin viime talvena kyseiselle firmalle yhden ISP:n samassa kokoluokassa. Kyseisen renkaan runko oli kiero. Palautuspolitiikan kanssa ei mitään ongelmia. Sovin niin, että ensiksi tilaan uuden vastaavan renkaan, vaihdan uuden renkaan alle ja palautan viallisen. Kun rengas on tutkittu ja vika todettu bike components hyvitti rahat. Taisi olla yhteensä kymmenen päivän prosessi.

VPR
10.12.2013, 11.24
Mulla räjähti valmistusvikainen B-C:stä ostettu ISP kyljestä ja sain Tunturi-Hellbergiltä uuden tilalle.

Mikha
10.12.2013, 14.29
Ilmeisesti ISP:n laatu ei ole kovin tasaista. Omasta 29 satsista vuonna 2012 toinen rengas oli umpikiero ja wobblasi niin pirusti. Bike24 toki hoiti korvaavan tilalle.

Muutenhan nuo ovat ihan loistavat renkaat. Rullaa todella hyvin eikä juuri kiemurtele vaikka mitä olisi alla.

Vito78
10.12.2013, 19.26
Tuli pyöräytettyä Grand Canyonin alle nuo SUP:stä ostamani ISPt. Nastojen asennussyvyys oli tasaista. Nyt mietinkin tuon sisäänajon suorittamista. 50km pitäisi ajella asfaltilla, vaan mistä asfalttia tähän hätään?? Eli mitä suosittelette?? Olis kiva että nastat pysyis renkaissa...

Amfinaut
10.12.2013, 19.41
Törkeän matalat paineet ja rauhallista ajoa. Ja kaupunkialueella voi mennä lähimpään paljaaseen tunneliin tai parkkihalliin ajelemaan ympyrää ;)

arctic biker
10.12.2013, 20.22
vaan mistä asfalttia tähän hätään?? Eli mitä suosittelette?? Olis kiva että nastat pysyis renkaissa...

http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp, Lopun Real Faq osiossaanhan Peteri väittää ettei sisäänajo olisi niin tarpeellista... Itse olen kyllä sisäänajanut kaikki. Toki irvileuat vois väittää että mun talvinenkin ajaminen ylipäätään on yhtä sisäänajoa.

Nyt huomasin taas peilijäällä kuinka paljon polkemistyyli vaikuttaa silloin kun ollaan pidon rajamailla. Tommosella mummismetodilla takapää polkemistahtiin luiskahteli puolelle ja toiselle. Sitten kun nostin kadenssin säälliselle tasolle eli aloin kohtuudella kampia pyörittämään niin nuljuaminen loppui. Renkaana tämä kapea sakemanni jonka nimeä en mainitse.

CwA
10.12.2013, 20.22
Törkeän matalat paineet ja rauhallista ajoa. Ja kaupunkialueella voi mennä lähimpään paljaaseen tunneliin tai parkkihalliin ajelemaan ympyrää ;)

Tämä ei paras metodi, pitää välttää voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kurvailuja, parempi ajaa tunnelin läpi suoraan, nostaa pyörä kainaloon, kääntyä ympäri, laskea pyörä alas ja välttäen eturenkaan kääntelyä lähteä taas suoraan ajamaan tunnelin läpi, toistaen kunnes säädetyt kilometrit tulevat täyteen.

Pahinta on se, että melkein paikoillaan kääntelee ohjaustangosta pitääkseen tasapainonsa.

En minäkään asfaltilla sisäänajoa tehnyt kokonaan, hiekalla, sepelillä ja jäällä, enemmän kuin 100km.

Vaimo veti "molemmat renkaat alta nanosekunnissa" lipat Marathon Wintereillä viime viikolla.
Tähän asti ne ovat toimineet hyvin mutta nyt oli pelkkää jäätä kun vesi oli päässyt valumaan.
Hän ei suostu ajaa niillä renkailla enää.

Tuollaisia ne on, Bilteman rengasta haukutaan kun nastat kuluu nopeasti, mutta jäällä ja lumella pysyen ei multa ole kulunut ja noita nanosekunnin lippoja ei vaan tapahdu (ei, ne ei pidä vaan luistelevat, mutta luisto on hidasta).
Jotenkin säälittäävää kuinka iso ja tunnettu valmistaja ei noin monella nastalla saa rengasta toimimaan tuossa kelissä jossa sitä pitoa nimenomaan tarvitseisi ja tuollainen 'surkea' rengas ei niin täydellistä pidonmenetystä koe.

Mulle ainakin on tullut aika vahva kuva siitä, että pelkkää hypeä ja mielikuvaa ko. rengasmerkin hyvyys, ennemmin mikä tahansa muu rengas siis talvikelissä alle kuin ko. tehtaan tuotokset, mutta kokeillaan nyt saako tuon Schwalbemaisuuden korjattua kuviota muokkaamalla. Säät vaikuttaisi kehittyvän ainakin siihen suuntaan, että pian pääsee taas testaamaan.

arctic biker
10.12.2013, 20.32
Tuollaisia ne on, Bilteman rengasta haukutaan kun nastat kuluu nopeasti, mutta jäällä ja lumella pysyen ei multa ole kulunut ja noita nanosekunnin lippoja ei vaan tapahdu (ei, ne ei pidä vaan luistelevat, mutta luisto on hidasta).
No paljonkos sinä nyt painoitkaan Ja paljonkohan FoMoCon rouva?

CwA
10.12.2013, 20.40
Noin loogisesti ajatellen, eikö hyvä nastarengas olisi juurikin sellainen, että vähänkin kallistettaessa (eli kun pitoa tarvitaan enemmän kuin suoraan ajettaessa), sieltä reunasta tulee lisää nastoja antamaan ekstrapitoa? Vastaavasti suoraan ajettaessa niitä on vähemmän vierintäkitkaa kehittämässä.

Siinä mielessähän Nicotinen idea on hyvä, mutta parinastat keskellä on tyhmä idea ja reunanastat liian reunassa (tai rengasprofiili talvirenkaaksi liian pyöreä); eli sitten kun ne tapaavat maahan, oli jo myöhäistä, eikä ne enää ehdi hillitsemään vauhtiin päässyttä liukua...

Tämä se olisi optimi, mietin, että renkaan rungollakin tuossa osansa, pitäisi pystyä pienellä paineella ajamaan kaikki nappulat tukevasti maassa ja sitten korkeammilla paineilla reunanappulat vähän irti maasta, mutta heti kun vähänkin kallistuu niin jo pitäisi ottaa maahan.

Toi vanteen leveys on varmaan osatekijänä munkin tuskassa Mara Wintereiden kanssa, joku 30-40mm vanne voisi olla ihan toinen stoori (onko sellaisia edes?) ja mulla on sellainen onnettoman kapea, 17-19mm tämä vannevalikoima, jossa 50mm rengas tietty tahtoo pyöristyä.

Talvirenkaalle vanteen kai pitäisi olla sieltä asteikon yläpäästä mahdollisia leveyksiä, että saisi tuon renkaan muotoilmiön toimimaan oikein kunnolla.

Mullakin tuo 50mm pitäisi olla vähintään 21mm vanteella (sisämitta), mutta ei noita leveitä kiekkoja v-jarruille ja perinteisellä pulttikiinnityksellä kovin paljoa 'ota tästä' osastolla ole näkynyt.

Parinastoissakin on tietty sellainen idea, että se toisen puolen nasta ei kyllä tee yhtään mitään sitten kun kallistaa, niitä nastoja pitäisi olla keskellä paljon tiuhemmassa, että se yksi vähintään olisi koko ajan kontaktissa jäähän.

CwA
10.12.2013, 20.51
No paljonkos sinä nyt painoitkaan Ja paljonkohan FoMoCon rouva?

Rouvasta en tiedä, mutta itselläni on painoa riittävästi, että mikä tahansa nasta kyllä pitäisi upota jäähän ja iloiseen, eikä suoraan ajettaessa vähäisen tien kaltevuuden pitäisi millään ilveellä riittää tempaisempaan pyörää alta.

Mun talvivarusteet painaa ehkä himpun liikaa, kun niistä tulee liki 20kg lisämassaa, jollekkin pienemmälle voisi alkaa tuntumaan, mutta ei tuo niin mahdottomasti tunnu, no noissa tiukoissa ylämäissä kyllä pitää vähän pitoa etsiä ja puuskutus on kova :D

Täydessä talvivarustuksessa pyörän kanssa (tolkuttoman painavat mara winterit pyörässä) yli 130kg kirkkaasti, siinä kyllä pistovoimaa pitäisi riittää nastalle.

Jos Mara Winterin vetopidolle antaisi arvon 1, niin Bilteman rengas olisi ehkä 0.7, jarrutuspito ehkä 0.6 molemmilla, sivuttaispito jäällä Mara 0 Biltema 0.4. Se muistikuva mikä on nokian mahdottoman moninastaisesta 90-luvulta (26") olisi kaikissa noissa 2.0 tai jotain vastaavaa, muistelen että olisi ollut W240, mutta kun muistelen myös nappuloiden olleen neliskulmaiset ja keskellä nastat paririvissä, etten sitten tiedä mikä oli, mutta vaikka vesi lainehti jään päällä, niin ei sitä saanut lipsumaan millään.

marmar
10.12.2013, 23.19
Tämä se olisi optimi, mietin, että renkaan rungollakin tuossa osansa, pitäisi pystyä pienellä paineella ajamaan kaikki nappulat tukevasti maassa ja sitten korkeammilla paineilla reunanappulat vähän irti maasta, mutta heti kun vähänkin kallistuu niin jo pitäisi ottaa maahan.

Kuulostaa ihan kotimaiselta extremen renkaalta. Itse ainakin pystyn paineilla valkkaamaan vain keskinappulat tai kaikki. Vanteen sisämitta säälittävät 19mm.

Tänään pääsi w106 jääkelin testiin. Muhkuraisia ja uraisia vesisateen liukastamia jääpintoja 20 km. Paikotellen aika kaltevaakin ajorataa. Hyvin pysyi pystyssä. Parissa risteyksessä vähän lipsahti jyrkässä 90 käännöksessä, mutta nastakengillä sai potkaistua pyörän taas oikealle linjalle. Yhden 0,5 km mutkapätkän jälkeen oikein hymyilytti, kun sain jätettyä nastarenkailla liikkeelä olevaa autoa yli 200m. Eikä mulla ollut vauhtia kuin 35km/h. Autolla oli ilmeisesti täys työ saada pidettyä auto poissa ojasta kaltevalla pinnalla.

Lähtiessä latoin icebugit jalkaan kun arvelutti, että joutuuko lenkin keskeyttämään ja tulemaan taluttaen häntä koipien välissä kotiin väärän rengastuksen takia, mutta pelko osoittautui turhaksi.

Onnistumisesta huolimatta suosittelen tälle kelille kyllä ice spiker - extreme tason kumia.

CwA
10.12.2013, 23.44
Kuulostaa ihan kotimaiselta extremen renkaalta. Itse ainakin pystyn paineilla valkkaamaan vain keskinappulat tai kaikki. Vanteen sisämitta säälittävät 19mm.

Tänään pääsi w106 jääkelin testiin. Muhkuraisia ja uraisia vesisateen liukastamia jääpintoja 20 km. Paikotellen aika kaltevaakin ajorataa. Hyvin pysyi pystyssä. Parissa risteyksessä vähän lipsahti jyrkässä 90 käännöksessä, mutta nastakengillä sai potkaistua pyörän taas oikealle linjalle. Yhden 0,5 km mutkapätkän jälkeen oikein hymyilytti, kun sain jätettyä nastarenkailla liikkeelä olevaa autoa yli 200m. Eikä mulla ollut vauhtia kuin 35km/h. Autolla oli ilmeisesti täys työ saada pidettyä auto poissa ojasta kaltevalla pinnalla.

Lähtiessä latoin icebugit jalkaan kun arvelutti, että joutuuko lenkin keskeyttämään ja tulemaan taluttaen häntä koipien välissä kotiin väärän rengastuksen takia, mutta pelko osoittautui turhaksi.

Onnistumisesta huolimatta suosittelen tälle kelille kyllä ice spiker - extreme tason kumia.

:eek: Kuulostaa aika järkyttävän paljon pitävemmiltä kumeilta kuin Mara Winterit tai Bilteman kumit jotka on nyt ainoat käytettävissä olevat mulla.

Täällä on W288 Nokialainen, siinä on samanlaiset nappulat kun mun Noksussa oli, mutta mielestäni keskellä oli nastat vierekkäin?

http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm (http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm)

Monta kertaa niillä tuli kumminkin jarrutettua takarengas ilmassa alamäessä, kun töihin laskettelin sen minkä pyörästä pääsi ja kivitalon kulman takaa tulikin joku, yllättäen, ei lipsunut millään ja ajotyyli oli mallia itsemurhakanditaatti.

Eteen mulla menisi ehkä extreme juuri ja juuri, joko se tai 106 taitaa olla vaihtoehdot joilla lipsuminen loppuisi, takana nyt menee mikä vaan.

marmar
11.12.2013, 09.01
:eek: Kuulostaa aika järkyttävän paljon pitävemmiltä kumeilta kuin Mara Winterit tai Bilteman kumit jotka on nyt ainoat käytettävissä olevat mulla.

Meillä on ollut yhdet bilteman kumit lapsella. Onhan ne paremmat, kuin ilman nastoja. Lahjoitettiin ekan talven jälkeen nastattomalle talvipyöräilijälle. Ei niistä kegdannut edes rahaa pyytää. Suomi tyresin kumiseos peittoaa bilteman kumin mennen tullen. Mutta mitä olen sun olosuhteista ymmärtänyt, niin en haaskaisi rahaa W106 kumeihin, vaan hankkisin kyllä järeämpää. Kaltevat pinnat on jänniä. Mun matalahko paine huolehtii siitä, että molemmat rivit pysyy pitkään mukana. W106 on kohtuu pienellä kuviolla ja lumi alkaa kantamaan ja jännitys lisääntymään paljon aikaisemmin, kun järeämmällä nappulalla. Toisessa vaakaupissa on hiekoitussepeli, joka toimii apuna paremmin W106 kanssa, kuin esim Extremen kanssa. (eipä extreme sitä sepeliä kaipaakkaan) Mutta tuo W106 on talvikunnosspidon alaisen kelvin kumi, ei mihinkään vaativiin oloihin. Jos tuon eilisen tasoista muhkuraista vesijäätä olisi enemmän, niin alle vaihtuisi aika nopsaan Extremet.

Nyt aamulla oli jo "rikkinäinen" hiekoituskone ripotellut sinne tänne laikkuja sepeliä. Olisko ollut sepelikasa jäässä ja paakut tukkineet konetta? Sääennusteen mukaan luultavsti taas päivän parin päästä sulaa asfalttia.

vielä sen verran disclaimeria, että noilla mun kumeilla on ajettu sekalaista ajoa yli 1000 km, saattaa nastat olla pakasta vedettyä pidemmät kumin kulumisen takia.

CwA
11.12.2013, 15.36
Meillä on ollut yhdet bilteman kumit lapsella. Onhan ne paremmat, kuin ilman nastoja. Lahjoitettiin ekan talven jälkeen nastattomalle talvipyöräilijälle. Ei niistä kegdannut edes rahaa pyytää. Suomi tyresin kumiseos peittoaa bilteman kumin mennen tullen. Mutta mitä olen sun olosuhteista ymmärtänyt, niin en haaskaisi rahaa W106 kumeihin, vaan hankkisin kyllä järeämpää. Kaltevat pinnat on jänniä. Mun matalahko paine huolehtii siitä, että molemmat rivit pysyy pitkään mukana. W106 on kohtuu pienellä kuviolla ja lumi alkaa kantamaan ja jännitys lisääntymään paljon aikaisemmin, kun järeämmällä nappulalla. Toisessa vaakaupissa on hiekoitussepeli, joka toimii apuna paremmin W106 kanssa, kuin esim Extremen kanssa. (eipä extreme sitä sepeliä kaipaakkaan) Mutta tuo W106 on talvikunnosspidon alaisen kelvin kumi, ei mihinkään vaativiin oloihin. Jos tuon eilisen tasoista muhkuraista vesijäätä olisi enemmän, niin alle vaihtuisi aika nopsaan Extremet.

Nyt aamulla oli jo "rikkinäinen" hiekoituskone ripotellut sinne tänne laikkuja sepeliä. Olisko ollut sepelikasa jäässä ja paakut tukkineet konetta? Sääennusteen mukaan luultavsti taas päivän parin päästä sulaa asfalttia.

vielä sen verran disclaimeria, että noilla mun kumeilla on ajettu sekalaista ajoa yli 1000 km, saattaa nastat olla pakasta vedettyä pidemmät kumin kulumisen takia.

Tänään olikin vesi lillumassa kaltevan jään päällä, oikein yrittämällä yritin, mutten saanut kuin takarenkaan liirailemaan ja se liiraili pari kertaa myös ihan normaalisti suoraan ajaessakin, mutta eturenkaan kanssa ei ollut nyt mitään ongelmaa, paitsi sohjossa. Tosin se jää oli nastojen karhentamaa, eikä päällä ollut ohutta huntua lunta, lisäksi mulla oli vain keskimmäiset nastarivit tietä vasten, kun oli 2bar painetta edessä ja reilu 3bar takana, rullasi oikein mukavasti kauppareissulla.

Sen nastan pistovoiman kai voisi jopa laskea eri ilmanpaineille, mutta ehkä niin pienet paineet, että kaikki nastat ottaa kiinni alustaan, on sitten niin matala, ettei sitä pistovoimaa siksi ole tarpeeksi, rengas siis joustaa liian helposti 'sisäänpäin' kun nasta kohtaa jään? Vaikka nastan kulmanhan se pitäisi hieroutua jäähän, mutta ehkä liiallinen pehmeys myös osaa vaikuttaa asiaan.

Toisaalta ehkä nastan alle jäävä lumi osaltaan sitten tekee laakeriefektiä, nastan kulma ei sitten tartu sileän jään pintaan?

Sehän noissa Mara Wintereissä onkin se petollinen, kun ne pitää ihan hyvin, kunnes sopiva olosuhde sattuu renkaan alle ja sitten se on kerrasta kaikki pito kadoksissa ja lipat tapahtuu nopeammin kuin silmänräpäys.

Luulen, että monet ei vaan ole kohdanneet niitä olosuhteita noilla maroilla joissa ne ei toimi lainkaan.

Sohjossa tosin 2bar edessä on aivan liikaa, noin 1bar olisi sopivampi, takanakin alle 2 bar, sitten taas jäällä jos pitää olla se 2bar luokkaa edessä, niin onhan mielenkiintoista ajella.

Sitten sekin, että millainen geometria pyörässä on, mulla tahtoo aika selvästi kääntyä rengas kyljelleen, jos vähänkin kääntää, mutta paremmissa pyörissä rengas ei kaadu kyljelleen, koska geometria on toisenlainen.

Plussakeliä oli tänään ja huomennakin, lauantaille povataan pakastuvaa ja sitten pitäisi olla se toivoton olosuhde taas, kun lunta pakastumisen jälkeen pitäisi tulla. Extreme eteen olisi ehkä kuitenkin se varmin ratkaisu.

arctic biker
12.12.2013, 17.59
Tänään olikin Itä-Suomessa oikein passeli nastarenkaan testauskeli. Suojaksi muuttui ja hiekoitusautoista huolimatta runsaasti märkää peilijäätä joten MW 35-622 crossarissa alla. Pakkaantunutta sohjoakin piisas kohtuuvella. Turun puulaaki kauppaa 35-622 kokoista W240 siedettävään hintaan joten josko laittais tilaukseen. Tulin siihen tulokseen etten pitävämpää crossariin tarvitse. Sitten kun ja jos kelit tästä pahenee niin maasturi alle ja nauttimaan oikeesti leveämmän renkaan eduista. Varmastikin W240 35-622 pakkaantuneessa sohjossa kuvionsa ansiosta ynnä aivan peilijäällä kunnollisten nastojensa takia toimii erinomaisen hyvin ja voittaa MaraWinterin mutta kapealla crossarirenkaalla on kuitenkin rajoituksensa. Ugh.

Mutta kuka kaipaa niin tilatkaa ihmeessä niin kauan kun niitä siellä on, tai jos olen aamulla eri mieli-alassa niin saatan tilata ittekin:) Riippuen ihan siitä kuin eurojen ohimarssipäivänä muuta haluttavaa keksin...

Tema
13.12.2013, 18.11
Tilasin Mara Winterit työmatkapyörään ennen kuin luin tätä ketjua. Vanhasta maasturista viritetty kulkine, jossa alla kiekot Mavic D521-kehillä. Kumit kokoa 26x1.75. MW oli ainoa tuon koon nastakumi, jonka äkkiseltään löysin. Täyspitkien lokareiden alle ei mahdu isompaa, toivottavasti nämä edes sopivat.

Kannattaako kumit laittaa heti alle ja ajella huomenna töihin kuivalla asfaltilla sisäänajoa? Onko erityinen sisäänajo ylipäätään tarpeen vai ajaako rauhallinen työmatka-ajelu jäisillä teillä saman asian?

Alkuviikosta ajoin parina päivänä maasturilla töihin hiekkateiden muhkuraisella märällä jäällä. Alla oli nokialaiset Freddies Revenzit. Eipä juuri rullannut, mutta ei kyllä lipsunutkaan. :p

wekkuli
13.12.2013, 18.27
Meitsi ei aikanaan paljon sisäänajellut marawintereitä, mutta kyllä sieltä takarenkaasta sitten joku 5-6 nastaa lähtikin. Edestä ei ole lähtenyt yhtään. Mutta juuri tänään toi postisetä minulle tuon setin, jolla painelin uudet nastat kohtuu helposti marawintereihin, sekä parit paremman fillarin melko tuoreeseen isp-eturenkaaseen, josta myös oli kaksi lähtenyt.

Eli ei se nyt kauhean vaikea tai kallis juttu ole nastoja korvata, vaikka jokunen lähtisikin.

arctic biker
13.12.2013, 18.56
Kannattaako kumit laittaa heti alle ja ajella huomenna töihin kuivalla asfaltilla sisäänajoa? Onko erityinen sisäänajo ylipäätään tarpeen vai ajaako rauhallinen työmatka-ajelu jäisillä teillä saman asian?

Jonkimmoisella perstuntumalla; Elä huolehdi Tema, ajoon vain.

Halloo halloo
13.12.2013, 19.17
Valitse kovapintaisimpia reittejä, aja rauhallisesti, vältä äkkijarrutuksia.

CwA
13.12.2013, 19.24
Ja ennenkaikkea älä hitaassa vauhdissa / paikoillaan kääntele rengasta, kun se hieroo nastat irti, voit ajatella, että ne nastat on kuin löyhässä olevia hampaita ja ajelet sitten sen mukaan ettei nuo 'hampaat' irtoisi, joku 40-120km omavalintaisesti, niin pitäisi noiden pysyä sen jälkeen kovemmassakin menossa, vaikkei ne hirmuisen lujassa ole kiinni noissa renkaissa.

Amfinaut
15.12.2013, 17.22
http://www.bike-discount.de/shop/k62...ire-tires.html (http://www.bike-discount.de/shop/k623/a85424/50-spare-spikes-for-all-schwalbe-spire-tires.html)

Eli ei se nyt kauhean vaikea tai kallis juttu ole nastoja korvata, vaikka jokunen lähtisikin.

Tuo 50 kpl setti on sitten eri nastoja kuin ISP:ssä. ISP:ssä terävät nastat alumiinikannalla, muissa pyöreä nasta teräskannalla. http://www.schwalbetires.com/spikes_page

marko.k
15.12.2013, 17.53
Ice spiker pro 2.35" leveenä 19mm vanteelle. Toimii kun junan vessa mutta kyllä silläkin poluilla saa olla tarkkana nyt kun lumen alla on epämääräisen muotoinen luistinrata.

CwA
15.12.2013, 19.41
Ice spiker pro 2.35" leveenä 19mm vanteelle. Toimii kun junan vessa mutta kyllä silläkin poluilla saa olla tarkkana nyt kun lumen alla on epämääräisen muotoinen luistinrata.

Reunimmaiset nappulat taitaa sojottaa jo melkein suoraan sivulle? :D

wekkuli
15.12.2013, 20.04
Tuo 50 kpl setti on sitten eri nastoja kuin ISP:ssä. ISP:ssä terävät nastat alumiinikannalla, muissa pyöreä nasta teräskannalla. http://www.schwalbetires.com/spikes_page

Juu tiedossa on, mutta sama nasta kuin kysyjän maratoonissa. Noilla meinaan kyllä korvailla niitäkin, mitä ISPstä lähtee.

Mielenkiintoista olisi tietää, mikä on pitoero noilla nastatyypeillä
a) uutena
b) tuhannen kilometrin asfalttijurnutuksen jälkeen.

Veikkaisin, että piikikäs pitää uutena paremmin, mutta vanhana voi asetelma kääntyä toisteppäi...

marko.k
15.12.2013, 20.15
Reunimmaiset nappulat taitaa sojottaa jo melkein suoraan sivulle? :D

No onhan se kumi aika pyöreä mutta niin sen pitää ollakkin maasturissa kun sillä ajetaan muutakin kun suoraan. Ja ei reunimmaiset sivulle sojota vaan joka nappulasta jää lumeen jälki.

mhelander
15.12.2013, 21.46
Mielenkiintoista olisi tietää, mikä on pitoero noilla nastatyypeillä
a) uutena
b) tuhannen kilometrin asfalttijurnutuksen jälkeen.

Veikkaisin, että piikikäs pitää uutena paremmin, mutta vanhana voi asetelma kääntyä toisteppäi...

Veikkaisin että veikkauksesi on väärä. Omat ISP:t sekä maastossa että kelveillä ajettuna muutamia satasia ja ne nastat kuluu vain rungoistaan ja keskellä olevat piikit terottuu.

Tyttären filon marawintterit, niiden nastat kuluu tasaseen ja terävä särmä pyöristyy.

Meidän talouden renkaista ISP vaan paranee käytön myötä, MW entisestään pahenee.

JackOja
16.12.2013, 08.37
Perjantaina ISP 29x2.25 huolellinen ~50km sisäänajo assulla - kaikki nastat tallella
Eilen maastoajelua sisältävä ~36km lenkki - takakumista kolme reunanastaa hävinnyt.

Hävikki on toistaiseksi n. yksi nasta kymmentä kilometriä kohti. Veikkaan, että hävikki pienenee kunhan tulee kunnolla lunta, eilen sai aika paljon paljaita kiviä vielä raapia.

Mutta jospa nuo olisivat ajokelpoiset siihen asti kunnes vaikkapa kolmasosa 402:sta nastasta on hävinnyt, mikä tarkoittaisi, että olisi ~1300 kilometrin kumi :seko:

arctic biker
16.12.2013, 14.50
Sain tuossa fakta-tiedon että Heikki Kuvan kirjassa Kaksipyöräisten vuosisata kerrotaan ensimmäisen, silloisen Nokian fillarinastarenkaan tulleen markkinoille kaudelle 1968-69. Sen kyllä itse muistan. Olin silloin keskikoulussa ja olihan ne ihanat kumit. Muista kumeista sillon tiennytkään. Mikä se renkaan nappulakuviointi niin onkin toinen asia.

arctic biker
16.12.2013, 15.11
Kaivoin mapin esiin ja näen että tasan vuosi sitten olen tilannut Schwalbe Ice Spiker Performance renkaan. (26x2,1) Kertoi B-componentsin lähetyslista että loppuunmyyntimallia???

No tuo rinkula on palvellut takasena, mutta aina kun oikea talvikeli eli yli -10 niin vaihoin mennä talvena Rocket Ron kiekon taakse. Tänään sattumoisin tutkailin nastoja. Keskirivin piikit on osittain kuluneet olemattomiin, mun peukalotuntumalla. Ja edessä pyörii neljännelle kaudelleen lähtevä Extreme, pari ekaa talveaan hää oli takasena. Extremen nastat on edelleenkin terhakkaan terävät.

Sikäli mikäli crossarin Marathon Winterin samanlaiset nastat on tulevan talven koitoksissa ja aikamoisissa kilometreissä yhtä kulutuskestämättömiä niin se on sitte mulla ikuiset hyvästit Schwalben halvemmillekin nastakumeille. Keväämmällä olen taas jotain kokemusta viisaampi mutta jos maksamalla tuplahinnan Suomen kumitehtaan tuottteesta saat nelinkertaisen käyttö-iän niin munkin matikalla asia kannattaa, Lisäeduksi jää kunnollisen teräväpäisen nastan sanoisinko hieno pito verrattuna halpissakemannin lattapäihin.

TuH
16.12.2013, 15.34
Perjantaina ISP 29x2.25 huolellinen ~50km sisäänajo assulla - kaikki nastat tallella
Eilen maastoajelua sisältävä ~36km lenkki - takakumista kolme reunanastaa hävinnyt.

Hävikki on toistaiseksi n. yksi nasta kymmentä kilometriä kohti. Veikkaan, että hävikki pienenee kunhan tulee kunnolla lunta, eilen sai aika paljon paljaita kiviä vielä raapia.

Mutta jospa nuo olisivat ajokelpoiset siihen asti kunnes vaikkapa kolmasosa 402:sta nastasta on hävinnyt, mikä tarkoittaisi, että olisi ~1300 kilometrin kumi :seko:

Ei pelkkä nastojen irtoilu tee Ice Spikerista automaattisesti ajokelvotonta. Se mikä jääpidossa menetetään, saadaan takaisin parempana rullaavuutena.

Ajoin viime talvena varsin tyytyväisenä ISP-kombolla, jonka takarenkaan keskilinjasta puuttui useita kymmeniä nastoja. En muista yhtään tilannetta, jossa pito olisi ollut irronneiden nastojen takia riittämätöntä. Roskiskamaa renkaasta tuli vasta sivuvallin repeämisen jälkeen.

CwA
16.12.2013, 17.05
Sormella jos hiplaan Bilteman renkaan nastoja, niin eipä niissäkään enää särmää tunnu, sillä tavalla pyöristyneitähän nekin on, mutta ei sillä suurta eroa ole Mara Winterin uusiin teräviin nastoihin pidon määrässä, ehkä se pallopäisyys jopa parantaa pitoa, mutta tietty ISP:n terävien nastojen osalta tilanne ei ehkä ole niin onnellinen.

Kunhan aine on riittävän kovaa, niin pehmeään se taitaa upota kumminkin kohtuullisesti.

Noissa tasapäisissä nastoissakin se nastan reunahan on se mikä pidon tekee, reuna tarttuu kiinni jäähän ja repii sitä jäätä sitten, ei se nasta pysy tasallaan jäätä vasten.

Jos nastassa on kolo keskellä, niin silloin tietty saa sen nastan reunalla pitoa, mutta nasta myös helpommin pureutuu kovankin jään sisään.

Piikki nyt on sitten piikki, uppoaa kaiketi syvimpään, mutta luistaessa kääntyy epäedullisempaan kulmaan, kun ei se kumi täysin joustamatonta ole. Korkeampi pintapaine kuitenkin pitää ihan hyvin.

Ne 45NRTH nastat joissa on kuoppa keskellä on siis teoriassa varsin hyvät, mutta kulutuskestävyys voi olla kyseenalainen ja kuluessaan menevät ehkä huonommaksi kuin ISP tai Mara Winter nastat.

Noin pieniä nastoja vähän toivotonta alkaa viilailemaankaan ja kun on niin monta, voi ikävä tulla piankin.

Itsok
16.12.2013, 17.21
Just tuossa katselin mun WXC300 renkaita 2006 vuodelta. Aika kehnoon kuntoonhan noi on kulunu, vaikken pariin talveen ole ajanutkaan niillä. Kaikki ehjät nastat oli vielä teräviä piikeiltään. Alumiinirunko oli kyllä kulunut aikamoisesti ja keskimmäiset nastat painunu jonkin verran.
Takarenkaasta oli irronnut, poikki tai nappula murtunut ja nasta tippunut kaikkiaan vissiin 158 kpl. Vastaavasti etusesta oli muistaakseni ~30 kpl. Eturenkaassa oli ihan oikeaa kulumista kumissakin. Ajoin sen kanssa yhtenä talvena monta tuhatta kilometriä kuitenkin työmatkaa.
Kovasti kuitenkin maastoajo näytti kuluttavan nastoja takaa :D

arctic biker
16.12.2013, 17.36
Tämmösellä talven näppituntumalla IS performance maasturikoossa on yhden talven hyödyke...
Sen muistan silloin ensimmäisiä Extremeitä ajaessani etten oikeen kivikkoon niillä mennyt, oiskoon jokunen kaverini vuosituhannen alkupuolella sillai koestanut että repeäähän ne nastat irti, jotain kestorajaa niilläkin.

marmar
16.12.2013, 17.49
Veikkaisin että veikkauksesi on väärä. Omat ISP:t sekä maastossa että kelveillä ajettuna muutamia satasia ja ne nastat kuluu vain rungoistaan ja keskellä olevat piikit terottuu.

Tyttären filon marawintterit, niiden nastat kuluu tasaseen ja terävä särmä pyöristyy.

Meidän talouden renkaista ISP vaan paranee käytön myötä, MW entisestään pahenee.

Nastan kuluminen on alustasta kiinni. Asfaltilla lähtee kyllä nopsaan extremestä (ISP:ssä sama nasta?) terävä kärki pois. Samalla tavalla lähtee myös tasapäisestä w106/w240 renkaasta särmä hieman pyöreksi. Jos sekaan tulee sora-ajoa, niin sitten kuluu myös reunoilta ja piikki pitenee ja pito paranee. Ei sillä piikin muodolla mitää hirveän dramaattista vaikutusta pitoon ole. Kunhan pituutta piisaa, niin piisaa pitoakin. Jos mun pitäisi veikata, niin väittäisin, että 2000 km asfalttiajon jälkeen W106/w240 nasta on paremmassa iskussa, kuin extremen. (pituus ei lyhene yhtä paljoa, vaikka särmä pyöristyy). Schwalben IS:n nastoilla ei tullut ajettua koskaan asfaltilla sellaisia määriä, että niistä voisi sanoa jotain.

Jotenkin tuntuu tätä ketjua lukiessa, että kotimaisen suosiminen saattaa olla ihan järkevää näissä fillarin nastakumeissa. Made in Finland renkaan kyljessä on mulla vaikuttanut sen verran ostopäätökseen, että muista on aika vähän kokemusta.

Itsok
16.12.2013, 17.55
Tämmösellä talven näppituntumalla IS performance maasturikoossa on yhden talven hyödyke...
Sen muistan silloin ensimmäisiä Extremeitä ajaessani etten oikeen kivikkoon niillä mennyt, oiskoon jokunen kaverini vuosituhannen alkupuolella sillai koestanut että repeäähän ne nastat irti, jotain kestorajaa niilläkin.

Juu ei noi nastat tunnu oikein pysyvän jos kivikkoon joutuu menemään. Erikoista mun tapauksessa lähinnä on, että en ole ajanut renkailla edes paljoa kivikossa. Tuntuma oli nastarenkailla, että ajo oli lähinnä hengenvaarallista, kun nastat ei pidä kivillä lainkaan. Eli nihkeellä puolijäisillä keleillä en ole ajanut kuin muutamia kertoja maastossa.

CwA
16.12.2013, 18.06
Jotenkin tuntuu tätä ketjua lukiessa, että kotimaisen suosiminen saattaa olla ihan järkevää näissä fillarin nastakumeissa. Made in Finland renkaan kyljessä on mulla vaikuttanut sen verran ostopäätökseen, että muista on aika vähän kokemusta.

Kyllä mullekkin on tullut samanlainen käsitys, että Nastarenkaat tehdään suomessa, nastoilla varustetut kesärenkaat saa sitten muistakin maista ja kesärenkaita saa vähän mistä vaan.

Tuo Saksalaisen Ralf Bohlen Indonesialainen rengastehdas (Schwalbe) tekee toki ihan käyttökelpoisia renkaita, mutta Suomalaisen rengastehtaan tuotteet on kieltämättä jättäneet paremman maun, vaikka sitä hintaa saattaa ollakkin enemmän, niin mun varovaisessa käytössä ovat olleet liki ikuisia kaikki suomessa tehdyt kumit, eikä ole vielä tarvinnut pahasti pettyä, vaikka yhdestä sliksistä pamahtikin kylki hajalle.

On toikin kyllä kumma, että Saksalainen firma teettää Korealaisella firmalla renkaansa, joka tekee ne Indonesiassa, tuleekohan kumi vielä jostain muusta maasta?

Suomen kumitehdas taitaa toimitaa Suomi-Tyresille kumin, josta tekevät renkaat suomessa, eli varsin suuri kotimaisuusaste, vaikkei täällä kumipuita kasvakkaan.

Toi on tärkeää sikäli, että jokainen kotimaassa valmistetun hankinta lisää työpaikkoja täällä meillä enemmän kuin jos tilataan ulkomaisia ja silloin vain kuljetuspalveluiden osuuden verran lisätään työpaikkoja täällä meillä.

HMK
16.12.2013, 19.33
Sitten kun vielä saisi selville, mikä sen Suomi-Tyresin kotimaisuusaste oikein on. Hypistelin kaupassa W100 nastarengasta, niin siinä lapussa kyllä luki selvästi Made in Indonesia tai joku sieltä suunnalta.

Kestäviä ehkä tai sitten ei. Muilta ominaisuuksiltaan kaukana kilpailijoista kesärenkaitten osalta ainakin. Raskaita, paksukylkisiä, rullaa kuin myllynkivet. Joskus hybridiaikakaudella käytin Rollspeedejä, niin rengasrikot tuli tutuksi ja aika nopeasti ne kyljetkin hapertui, valkosivuisista ainakin.

Tuolla firmalla ei taida edelleenkään olla mitään ajan tasaisia nettisivuja? Google ainakin vie sinne vanhalle sivulle, joka on ollut sama koko 2000-luvun. Edes mallisto ei ole päivittetty, vaikka tuokin W100 on ollut myynnissä monta vuotta.

marmar
16.12.2013, 22.04
Sitten kun vielä saisi selville, mikä sen Suomi-Tyresin kotimaisuusaste oikein on. Hypistelin kaupassa W100 nastarengasta, niin siinä lapussa kyllä luki selvästi Made in Indonesia tai joku sieltä suunnalta.

Kestäviä ehkä tai sitten ei. Muilta ominaisuuksiltaan kaukana kilpailijoista kesärenkaitten osalta ainakin. Raskaita, paksukylkisiä, rullaa kuin myllynkivet. Joskus hybridiaikakaudella käytin Rollspeedejä, niin rengasrikot tuli tutuksi ja aika nopeasti ne kyljetkin hapertui, valkosivuisista ainakin.

Tuolla firmalla ei taida edelleenkään olla mitään ajan tasaisia nettisivuja? Google ainakin vie sinne vanhalle sivulle, joka on ollut sama koko 2000-luvun. Edes mallisto ei ole päivittetty, vaikka tuokin W100 on ollut myynnissä monta vuotta.

Jos katsoo kaupassa, että renkaan kyljessä lukee made in finland, niin eiköhän se ole kotimainen, oli merkki sitten suomi tyres, continental, nokian tai joku muu. Väittävät olevansa maailman suurin fillareiden talvirenkaiden valmistaja, vientiin menee 80%. Pohjoismaiden ainoa fillarirengastehdas.

Nimen ei kannata antaa hämätä, jos lukee made in indonesia, niin kotimaisuusaste todennäkösesti pienempi, kuin isp:llä, jossa taitaa olla sentään 400 suomalaista nastaa....

CwA
17.12.2013, 16.52
W100, hmm, onkohan se varmasti Suomi-tyresin tekemä, ettei se ole joku piraatti?

Mistäpä noista tietää, vaikka epätodennäköistähän moinen olisi.

Tänään oli kyllä erinomainen keli testailla tuota Mara Winteriä, yöllä satoi vettä ja oli plussaa, päivällä +0,5C ja pihassa kulkutiet sellaista kirkasta jäätä, jonka pinnassa vähän vettä, lisäksi jää aika kumpuilevakin.

Pääsin testaamaan nyt samanlaisella kaltevalla pinnalla tuota rengasta mitä mun lenkkireitilläkin on ja turvalleenhan siinä tuuskahdettiin.

Videon perusteella kuitenkin takarengas se parilla kerralla oli syypää jolloin fillari lähti alta, toisella kertaa kerkesin jalan laittamaan maahan, kun olin laskenut paineet optimaaliseksi pidon kannalta, jolloin lähti alta vähän hitaammin, ekalla kerralla ei kerennyt paljoa tekemään, kun takarenkaalta katosi pito yllättäen sivusuunnassa, kun hyvin varovasti yritin polkea eteenpäin liki pysähdyksistä, tuolloin 2bar edessä ja 3bar takana paineita.

1,2 - 1,4bar edessä on se mistä pitoa jäällä löytyy, takana laitoin 2bar ja tuntuu se toimivan jotenkin. Aika raskas ajaa noilla paineilla, mutta parhaimman pidon saan renkaista tämän päivän kokeilujen mukaan.

Postilla kävin (noin 10km reissu) ja noilla paineilla ihan hyvin se rengas toimi, mutta kun putkelta runttasin pehmessä sohjossa ja asfaltin reunaan osui rengas siellä sohjon seassa, niin nurinhan sitä mentiin ihan huolella asfaltille, takana posteljooni onneksi oli sen verran varovainen, että hidasti jo valmiiksi niin ei ajanut yli. Ehkä ei kuitenkaan renkaiden vika tuo lento, omaa kädettömyyttä lähinnä.

Jää kun kovenee pakastumisen myötä ja ehkä ohut huntu lunta tulee päälle, niin luulenpa, ettei renkaat pidä siinä oikein mitenkään, pitää seurata kelin kehittymistä ja ottaa filmiä testailusta.

Tuo Mara Winterin muokkaus minkä tein, tuntuu ihan oikeasti toimivan, koska eturenkaalla on nyt selvästi vähemmän taipumusta kadottaa kaikki pito yks kaks, se jopa vähän varoittaa etukäteen, eli takarenkaalle sama muokkaus voisi tehdä hyvää.

En tiedä jaksanko säätää taas useampaa tuntia videota jakoon kokeiluista, äänestämällä voit vaikuttaa :)

HMK
17.12.2013, 19.40
W100, hmm, onkohan se varmasti Suomi-tyresin tekemä, ettei se ole joku piraatti?
Mistäpä noista tietää, vaikka epätodennäköistähän moinen olisi.

http://static1.motonet.fi/img/3/382120/500/382120.jpg

Kyllä se ihan virallinen malli on Suomi Tyresin leimoilla ja yleisesti myynnissä siinä kuin valmistajan muutkin renkaat. Ei tietenkään oman tehtaan valmistama, kun kerran sieltä Indonesiasta tulevat. Lähinnä kai uudistettu versio W106 mallista, hieman kuviota muokattu ja jotain pistosuojaa lisätty.

Ei tuossa firmassa paljon viitsitä tehdä tuotteiden tunnettavuuden eteen, kun nettisivukin on ollut päivittämättä sen ainakin kymmenen vuotta. Kyllä se vaan on niin, että tiedot tuotteista haetaan verkosta nykyisin. Jos siellä ei näkyvillä ole, niin aikalailla poissa pelistä sellainen valmistaja / jälleenmyyjä on. Se aika on kaukana takana, kun marssittiin lähimpään alan liikkeeseen katsomaan, mitä siellä on saatavilla ja ostettiin sitten se ainoa vaihtoehto millä hinnalla tahansa.

Ei tuo silti mahdoton ole, että seuraavaksi nastarenkaaksi tuollaiset tulisi, mutta ehkä kuitenkin koetan etsiä jotain enempi nastoitettua ja mielellään vähän notkeampikylkistä, jopa taiteltavaa mallia.

HMK
17.12.2013, 20.52
Tarkemmin katsottuna, Icespeed W100 on enemmänkin nastoitettu Rollspeed W. Tuotekehitelty veistelemällä Rollspeedin muotista vähän metallia pois, että jää ehjä kumi nastan kohdalle?

http://huntteri.fi/data/th/c_NOKIAN035T403281.jpg_500_400.jpghttp://www1.bike-discount.de/bilder/big/47568/rollspeed-w-allwetterreifen-37-622.jpg

wekkuli
17.12.2013, 21.07
Etelän sääennuste näyttää aika mustalta... taidanpa ruuvailla nobbynicin eteenkin...
:(

CwA
17.12.2013, 21.49
Tarkemmin katsottuna, Icespeed W100 on enemmänkin nastoitettu Rollspeed W. Tuotekehitelty veistelemällä Rollspeedin muotista vähän metallia pois, että jää ehjä kumi nastan kohdalle?

http://huntteri.fi/data/th/c_NOKIAN035T403281.jpg_500_400.jpghttp://www1.bike-discount.de/bilder/big/47568/rollspeed-w-allwetterreifen-37-622.jpg

Juu, aika selvä yhdennäköisyys ja kovasti Schwalbemainen (pyöreä/smooth profiili), mikä ei välttämättä ole hyvä asia.

Voisihan tuo olla ihan kohtalainen peruskumi, jos olisi vaan tehty Suomessa, niin miksei voisi harkitakkin, ei mun Mara Winterilläkään kovin paljoa enempää nastoja ole kiinni alustassa käyttökelpoisilla paineilla. Noista W100 renkaista taitaisi pystyä leikkaamaan noi reunanappulat kokonaan pois eikä olisi mitään muuta vaikutusta kuin, että rengas keventyisi ja turhat nappulat tuolta välistä pois, niin lumessakin voisi toimia jo paremmin.
Toki reunanappulat voi jotain tehdäkkin jo lumessa.

Kuitenkin ihan kotimaassa tehdyt vähän oikeammat nastarenkaat se taitaa olla way to go, painaa tonnin ja hiki lentää, mutta ei tarvitse arpoa pidon suhteen, taakse ei tietty sovi kuin joku W106 47mm leveänä, kapoista W240 rengasta en tahdo, se 47mm leveänä olisi kiva tai joku järeämpikin 47mm leveänä, muttei oikein ole.

slow
17.12.2013, 22.21
Etelän sääennuste näyttää aika mustalta... taidanpa ruuvailla nobbynicin eteenkin...
:(

Palasin tänään Chunky monkey/ Smörgåsboard-kantaan.

CwA
18.12.2013, 00.49
Kädetöntä menoa Mara Wintereillä, nopeasti ne vaan lähtee alta:

https://vimeo.com/82138629

ebtre
18.12.2013, 10.47
HUH! Olihan siinä taistelemista Nokian Extremejen kanssa. Kiukuspäissäni laitoin eilen myyntiinkin hetkeksi. 5 rengasrautaa katki... Lopulta kantapäiden kanssa sotkemalla meni rengas kehälle. Operaatioon meni n. 1.5h. Ja aika varmasti nyt ensimmäisellä lenkillä puhkeaa sisuri. ;)

Minulla nuo Nokian Extremet 29-tuumaisina ovat olleet kaikkien aikojen helpoimmat renkaat sekä asennukseen että vanteelta irroittamiseen. Nätisti menee paikoilleen käsin vetämällä vaikka sisällä on jo valmiiksi muotoon täytelty sisuri. Irti lähtee yhdellä rengasraudalla(toki muovinen Park tool) niin kauniisti, että kelpaisi tehdä vaikka YouTubeen klassinen "How to"-video.

pikkukara
18.12.2013, 11.38
29" Extremet sormin todella helposti vanteille. Helppous johtui tietysti siitä, että vaihdoin talveksi Cresteistä halpiskiekkoihin.

ealex
18.12.2013, 12.20
Eipä ole tarvinnut rengasrautoja vielä käyttää (paitsi nuorena) sen jälkeen kun olen joskus oppinut, että tämä on tekniikkalaji, ei voimalaji. :)

CwA
18.12.2013, 13.50
Takarengas 50-622 Mara Winter ja 2,5bar painetta, päällä reilusti yli 100kg varusteineen ajo-asennossa ja tietty pyöränpaino lisäksi, joka on noin 17kg noilla renkailla.
http://i.imgur.com/4PasyKr.jpg

Reunanastat on ilmassa, nuo reunanappulat on kai jotain koristeita, kun niitä ei saa ottamaan kosketusta oikein missään tilanteessa, mutta noin 1,8bar kohdalla reunanastat sentään alkaa ottamaan jäähän kiinni, menee vaan aika raskaaksi ajaa sitten.

Pelkkä Winter ilmeisesti olisi pidoltaan about sama käytännössä. Kapeammassa Mara Winterissä on enemmän nastoja ja ilmeisesti kovemmilla paineilla saa reunanastat ottamaan kontaktia, noita eri paineilla otettuja kuvia voisi olla kiva keräillä eri renkaista, niin ehkä niistä olisi apua jollekkin?

sakuvaan
18.12.2013, 13.54
ISPit rullaa hyvin, johtuu siitä miten rengasrunko on tehty. Yleensä halvemman pään ulkorenkaissa on huonosti rullaavat rengasrungot joka käy ilmi varsinkin matalilla paineilla.

Kemizti
18.12.2013, 14.03
Reunanastat on ilmassa, nuo reunanappulat on kai jotain koristeita, kun niitä ei saa ottamaan kosketusta oikein missään tilanteessa, mutta noin 1,8bar kohdalla reunanastat sentään alkaa ottamaan jäähän kiinni, menee vaan aika raskaaksi ajaa sitten.

ootko ikinä kallistanu pyörää mutkassa/risteyksessä kääntyessä.. taitaa silloin noi reunanastat tehdä sitä mitä pitääkin, eli tuo pitoa.. ;)

CwA
18.12.2013, 14.55
ootko ikinä kallistanu pyörää mutkassa/risteyksessä kääntyessä.. taitaa silloin noi reunanastat tehdä sitä mitä pitääkin, eli tuo pitoa.. ;)

Ei, kun noilla kallistaa pyörää, niin huomaa halaavansa jäätikköä alle nanosekunnissa, sama kun on vähän kaltevaa jäätä.

Kallistaminen siis kadottaa pidon, sitä ei todellakaan tule lisää.

Suorempi profiili tosin lisäisi kallistaessa reunanastojen pintapainetta, joka kyllä lisäisi pitoa hyvin.

mhelander
18.12.2013, 19.28
ISP:t on kans aika mielenkiintoiset ajaa vaikkapa jäätyneellä polkurännillä. Pehmeät reunanappulat muljuaa kun niissä olevat nastat puree. Ainoa missä ne alla voi tulla yllättäviä tilanteita.

IncBuff
18.12.2013, 19.40
Monta viikkoa tämän itkun mara wintereistä on tarkoitus jatkua?

marmar
18.12.2013, 19.47
ISP:t on kans aika mielenkiintoiset ajaa vaikkapa jäätyneellä polkurännillä. Pehmeät reunanappulat muljuaa kun niissä olevat nastat puree. Ainoa missä ne alla voi tulla yllättäviä tilanteita.

Painavalla kuskilla ilmiö korostuu, mutta ei se mun mielestä silti yllättäviä tilanteita aiheuta. Extreme tuntuu ko tilanteessa mukavammalta tukevampien nappuloiden ansiosta.

CwA
18.12.2013, 20.03

Pisempään kuin sun hermo kestää, joten kannattaa jättää lukematta.

Kyllä mua kiinnostaa selvittää juurta jaksaen se syy kuinka voi olla noin kelvoton pito suhteessa nastamäärään, koska kun syy on varmasti selvillä, niin siitä voidaan mahdollisesti löytää ratkaisu kuinka pidon saa parannettua ja myös mahdollisesti muille moisten hankkiville, jotka kohtaavat samoja ongelmia, on sitten valmis ratkaisu asiaan.

arctic biker
18.12.2013, 20.30
Hmm, soma nähdä:) Voisin itse pari euroa panna kolehtiin jotta CwA saa pesämunaa parempiin nastarenkaisiin. Tietysti vielä kun Mara Wintereitä on montaakin kokoa.

CwA
18.12.2013, 20.57
Hmm, soma nähdä:) Voisin itse pari euroa panna kolehtiin jotta CwA saa pesämunaa parempiin nastarenkaisiin. Tietysti vielä kun Mara Wintereitä on montaakin kokoa.

Enhän vielä noistakaan ole löytänyt sitä parhainta pitoa, vaikka aika paljon paremmat ne on nyt muokkauksen jälkeen ja kun vaan huomioi sen, että se minimipaine renkaan kyljessä on oikeastaan maksimipaine.

Tänäänkin uraisilla peilijäätiköillä, välillä kuurasta nahkeaa jäätikköä ja en kaatunut kertaakaan, ei edes jalkaa tarvinnut maahan, vaikka muutamia kertoja luiskahtelikin, niin kiitos nahkean jään pito palautui pienen luiston jälkeen.

Harvassa on se jäätyyppi, jolla Bilteman nasta nuo peittoaa varsinaisen pidon määrässä, mutta sellainenkin on, 90% keleistä nuo toimii ihan ok, jos mieltää ne 100 nastaisiksi renkaiksi.

Kapoisena tosiaan voi hyvinkin olla ihan jotain muuta ja lumikelillä joku ihan nappularengas voisi olla parempi vaihtoehto.

Mahtavasti noi rullasi alipaineillakin tuolla nahkealla kovalla jääpinnalla, ettei ne nyt täysin paskat ole, pääosin ihan kelvot, mutta joissain tilanteissa tuleva täydellinen pitämättömyys on hyvin kiinnostava mysteeri.

Mutta ehkä on paras etten laita ratkaisua mysteerin tänne, koska selkeästikkin keskimääräistä suuremman intensiteetin vaatima selvitystyö on liikaa, eikä siitä ole selvästikkään sellaista hyötyä mitä ajattelin.

scf_
19.12.2013, 12.20
Mutu kun kattoo tota CwA videota, että mara winteriltä ja muilta nastarenkailta vaaditaan nyt hieman liikaa kaltevalla vetisellä jäällä, nollavauhdissa tasapainoillen, jarruja laahaten ja odotellen koska kaadutaan (oisko se "täydellisen pitämättömyyden mysteeri" mahdollisesti siinä?). Semmosella kelillä ei edes autolla ja nastarenkailla meinaa pysyä sivuteiden ojien välissä.

Jatka ihmeessä kokeilujasi, niitä on mukava lukea :)

HMK
19.12.2013, 12.38
Kyllä minun puolestakin saa testailla ja kirjoitella. Mahtuu tänne viestejä jos kuviakin.

Sikäli kyllä samoilla linjoilla scf:n kanssa, että ei noita renkaita varmaan ole ihan noihin olosuhteisiin ajateltukaan. Möykkyisellä kirkkaalla jäällä voi toimia joku ISP:n tapainen rengas, jossa on teräviä piikkejä kuin siilin selässä. Näillä tierenkailla vain joutuu ajelemaan varovammin pahimmilla keleillä.

marmar
19.12.2013, 12.57
Mutu kun kattoo tota CwA videota, että mara winteriltä ja muilta nastarenkailta vaaditaan nyt hieman liikaa kaltevalla vetisellä jäällä, nollavauhdissa tasapainoillen, jarruja laahaten ja odotellen koska kaadutaan (oisko se "täydellisen pitämättömyyden mysteeri" mahdollisesti siinä?). Semmosella kelillä ei edes autolla ja nastarenkailla meinaa pysyä sivuteiden ojien välissä.

Jatka ihmeessä kokeilujasi, niitä on mukava lukea :)

Paha sanoa videosta todellista tilannettua, mutta mun mutu sanoo, että ei tuo tilanne ole ollenkaan liikkaa esim nokian w240 renkaalle, jostain IS, ISP, Extreme linjasta puhumattakaan. Olis vissiin pitänyt ottaa video viimetalvelta, kun IS:n pitoa koettelin koululaisten liukumäessä. Ice spikerissa on samanlainen tasapäinen nasta. W106 renkalla tuossa paikassa olisi voinut käydä noin, mutta kyllä 200 nastaa pitäisi tuohon riittää. Viimetavenä päästelin extremeillä tuollaista jäätikkörodeota käsi kipsissä ja tempotangolta ajaen. Ei ongelmaa.

W106 rengaskin peittooa hyvillä nastoilla varustetun auton samalla kelillä menne tullen. Siinä missä auto valuu ojaan/jää mäkeen, niin noilla pääsee, kunhan ei nouse putkelle.

Autossa taitaa olla moninkertainen määrä painoa/piikki, joten ei kannata varmaan odottaakaan yhtä hyvää pitoa.

Tosiaan mielenkiintoista lukea kokeiluja, joten jatka ihmeessä, mutta ole varovainen ja älä satuta itseäsi.

sakuvaan
19.12.2013, 13.22
Mullapa sattu olemaan yks pätkä mikä on 29er ISPeillä ajettua, tuo on siis lumen peittämää jääränniä, videoltakin kuuluu kun parissa mutkassa eturengas lähtee vähän puskemaan ja rapina kuuluu mutta aika hyvin se oli hallittavissa.

https://vimeo.com/37439287

CwA
19.12.2013, 16.17
Paha sanoa videosta todellista tilannettua, mutta mun mutu sanoo, että ei tuo tilanne ole ollenkaan liikkaa esim nokian w240 renkaalle, jostain IS, ISP, Extreme linjasta puhumattakaan. Olis vissiin pitänyt ottaa video viimetalvelta, kun IS:n pitoa koettelin koululaisten liukumäessä. Ice spikerissa on samanlainen tasapäinen nasta. W106 renkalla tuossa paikassa olisi voinut käydä noin, mutta kyllä 200 nastaa pitäisi tuohon riittää. Viimetavenä päästelin extremeillä tuollaista jäätikkörodeota käsi kipsissä ja tempotangolta ajaen. Ei ongelmaa.

W106 rengaskin peittooa hyvillä nastoilla varustetun auton samalla kelillä menne tullen. Siinä missä auto valuu ojaan/jää mäkeen, niin noilla pääsee, kunhan ei nouse putkelle.

Autossa taitaa olla moninkertainen määrä painoa/piikki, joten ei kannata varmaan odottaakaan yhtä hyvää pitoa.

Tosiaan mielenkiintoista lukea kokeiluja, joten jatka ihmeessä, mutta ole varovainen ja älä satuta itseäsi.

No, onhan mulla kypärä :cool:

208 nastaa, kapoisemmassa olisi 240 nastaa muistaakseni? Kumia on siis nastojen välissä aika tavalla enemmän ja kumi on aika muovimaista.

Siinä lentovideossahan mulla oli muistaakseni edessä 2bar painetta, jolloin kuten aiempi kuvani takarenkaasta 2,5barilla osoittaa, ei ne reunanastat ole riittävän lähellä jäätä, että niistä olisi hyötyä tuollaisessa tilanteessa.

Totta on, että kokeilussa mennään renkaan äärirajoille, sekä ylikin, mutta jos ikivanha Bilteman nastakin pitää about saman eikä lähde yhtä vihaisesti alta, niin mun mielestä täytyy jossain olla jokin puute, ehkä jopa korjattavissa oleva, joka aiheuttaa sen miksi pito lähtee kerralla ja totaalisesti alta.

En siis ennen tätä talvea ole kaatunut nastoilla kertaakaan missään olosuhteissa ja olen ajellut Bilteman nastoilla, sekä pitkästi 26" maasturilla A10 takana ja joku W240 tai parempi edessä (en valitettavasti niin tarkasti muista mikä se oli) ja sitä eturengasta ei saanut lipsumaan ei sitten niin millään, edes jäisissä urissa ei lipsunut, takarenkaan osaltakaan ei ollut pito-ongelmia, paitsi silloin kun jäällä jarrutuksessa se nousi ilmaan, näihin kokemuksiin pohjautuen pidon määrä ei yllä lähellekkään sille tasolle kuin voisi nastojen määrästä olettaa.

Jonkun miljoonan autolla ajaneena voin sanoa, että kyllähän hyvillä nastoilla autossa pitoa löytyy renkaista, usein tuollaista pintaa olen ajellut autolla ilman ongelmia, mutta niin on niissä pyörän nastarenkaissakin ollut joita olen käyttänyt, 26" nastassa oli jopa paremmin kuin silloisissa autoni renkaissa.

Tokihan ISP olisi näihin mun olosuhteisiin paras valinta, noi sorateiden kallistukset ja pinta kun on samaa tasoa, muttei se mahdu mun pyörään valitettavasti.

Tänään olisi ollut erinomainen keli taas testailla, huomenna ehkä parempi, mutten ole vielä saanut uusia vaijerikiinnikkeitä aikaiseksi, kun vaihdan vaijerit kulkemaan yläkautta, kun päivitän voimansiirron, jos illan aikana saisi tuon tehtyä, niin huomenna voisi testailla sitten vähän vertailuakin, tahtoo loppua päivästä aina valo kesken.

Jos nyt mitään tuloksia tähän mennessä on tullut, niin nappuloiden harvennuksella on selvä positiivinen vaikutus ja rengaspaineiden tulee olla hillittömän alhaiset, että sitä pitoa alkaa löytymään.

Lentovideon jälkeen laskin paineet sinne 1,5bar alapuolelle, ajoin monta kertaa pyrkien ajamaan ihan samalla tavalla ja sellaista sentin parin lipsahtelua maksimissaan, kyllä ne siis saa pitämään noihin olosuhteisiinkin riittävästi, mutta sisurin kanssa niin alhaisilla paineilla ajaminen on hieman riski.

Tarinoin tuossa naapurin kanssa, joka myös pyöräilee talvisin, mummopyörällä tosin, noita samoja jäisiä teitä pitkin, ihmetteli kuinka kehno pito noissa mun renkaissa on, jotkut 25€ renkaat vuosia sitten oli ostanut pyöräänsä ja ei mitään lipsumista kuulemma, eli jotain kummaa täytyy olla näiden renkaiden pidossa.
Etten sinällään usko ongelman olevan vain mussa, mutta varmaan osa on mussakin, ehkä odotan liikoja ja toisaalta en välttämättä niin hirveän taitavasti osaa tuolla pyörällä pitää tasapainoa, jolloin renkaalta vaaditaan enemmän. Pyörä on mahdottoman kiikkerä mielestäni, jatkuvasti saa korjailla horjumista.

marmar
19.12.2013, 16.33
Etten sinällään usko ongelman olevan vain mussa, mutta varmaan osa on mussakin, ehkä odotan liikoja ja toisaalta en välttämättä niin hirveän taitavasti osaa tuolla pyörällä pitää tasapainoa, jolloin renkaalta vaaditaan enemmän. Pyörä on mahdottoman kiikkerä mielestäni, jatkuvasti saa korjailla horjumista.

No tuon videon perustella tuo lähtee tosi hätäiseen. Mikä rengas sulla on videossa takana. Takarengas lipsuu vähän enne kaatumista, mutta siinä on mun mielestä nastarenkaalle ominainen käytös, jossa lipsutaan vähän ja sitten pito palaa, kun nasta kyntää jäätä.

Videolla näkyy myös syy sille, että miks mulla ei ole pahalla kelillä koskaan etujousitus lukossa. Eturengashan tökkää hieman jäiseen töyssyyn ja lähtee siitä.

CwA
19.12.2013, 18.42
No tuon videon perustella tuo lähtee tosi hätäiseen. Mikä rengas sulla on videossa takana. Takarengas lipsuu vähän enne kaatumista, mutta siinä on mun mielestä nastarenkaalle ominainen käytös, jossa lipsutaan vähän ja sitten pito palaa, kun nasta kyntää jäätä.

Videolla näkyy myös syy sille, että miks mulla ei ole pahalla kelillä koskaan etujousitus lukossa. Eturengashan tökkää hieman jäiseen töyssyyn ja lähtee siitä.

Marathon Winter 50-622 koossa, tosin takarenkaassa ei ole nappuloita karsittu vähemmäksi, eturenkaassa taas otin ne turhat nappulat pois nastanappuloiden välistä, mutta jätin keskinappulat. Rullaa ihan yhtä hyvin/huonosti, mutta paremmin se pitää jäällä ja menee lumessa.

Sopivalla kelillä ei paljoa tarvitse kallistusta, kun lähtee noin hätäseen, mutta enemmän on tilanteita joissa ei juuri edes lipsu, siksi kai toi on niin vaaralliselta tuntuva rengas, kun vaikea arvata milloin se lähtee ja milloin ei.

Tietty, kun se lipsuminen tarkoittaa pyörä alta niin ettei mitään kerkeä tekemään, sitä sitten arkailee ja sehän altistaa entisestään sitten kaatumiselle, pitäisi rennosti antaa vaan mennä.

Tuossa kohtaa yritin ajaa mahdollisimman hitaasti ja ihan varovasti polkea siitä liikkeelle niin ettei rengas suttaisi, mutta samantien se lähti alta kun sai vähän vetoa eteenpäin.

Tuo luisto tuntuu sellaiselta, että ikäänkuin rengas luovuttaisi kokonaan heti kun alkaa luistamaan, kun taas yleensä mun kokemus nastarenkaista on, että vaikka luistaa, niin silti ne nastat raapii sen verran, että luisto on aika hidasta.

Laitoin kuitenkin uudestaan valmistajalle postia, jos kehtaisivat kommentoida asiaa jotenkin. Todennäköisimmin myös se kapeampi Mara Winter toimisi ihan hyvin, koska oletan, että ne nastat on paljon lähempänä toisiaan, mutta näkemättä ei voi tietää.

pätkä
19.12.2013, 18.54
Mukava näitä CwA:n rengaskokemuksia on lukea vaikka tuossa edellä jo yritettiin torpata.

itse tyydyn toteamaan: nastarenkaat näin yleensä ottaen voi jakaa kahteen ryhmään, ISP + muut.

janne68
19.12.2013, 19.43
Juurikin tämän takia mulla on Nokialaiset!! :)

mankeloija
19.12.2013, 19.51
Tänä talvena ajettu ISP:lla ~1100 km pääosin kevlillä. Ajoin renkaat rauhallisesti sisään eikä yhtäkään nastaa ollut lähtenyt irti ennen viime viikonlopun maastorymistelyä. Sinne kivikkoon jäi takaa 3 ja edestä 1 nasta. Kaikki lähtivät laitimmaisista nappuloista. Kaksi kertaa nasta on ollut poikittain kolossaan maastoreissun jälkeen. Aina laitimmaisista nappuloista. Eipä ihme, sillä nuo laitimmaiset nastat ovat pahimmassa asennossa kolosta lähtemisen kannalta. Vaan eipä haittaa, nastoja saa kaupasta ja kyllä nuo ISP:t ovat saaneet minut innostumaan talvipyöräilystä aivan uudella tavalla:) Viime viikonloppuna oli oikein loistava nastojen testaus keli, peilijää jonka päällä pari senttiä lunta. Aina kun laittoi jalan maahan niin piti olla varuillaan ettei kaadu:D

CwA
19.12.2013, 20.16
Tänä talvena ajettu ISP:lla ~1100 km pääosin kevlillä. Ajoin renkaat rauhallisesti sisään eikä yhtäkään nastaa ollut lähtenyt irti ennen viime viikonlopun maastorymistelyä. Sinne kivikkoon jäi takaa 3 ja edestä 1 nasta. Kaikki lähtivät laitimmaisista nappuloista. Kaksi kertaa nasta on ollut poikittain kolossaan maastoreissun jälkeen. Aina laitimmaisista nappuloista. Eipä ihme, sillä nuo laitimmaiset nastat ovat pahimmassa asennossa kolosta lähtemisen kannalta. Vaan eipä haittaa, nastoja saa kaupasta ja kyllä nuo ISP:t ovat saaneet minut innostumaan talvipyöräilystä aivan uudella tavalla:) Viime viikonloppuna oli oikein loistava nastojen testaus keli, peilijää jonka päällä pari senttiä lunta. Aina kun laittoi jalan maahan niin piti olla varuillaan ettei kaadu:D

Hyvät nastarenkaat onkin tosiaan aika kiva motivaattori, kun kelillä ei oikeastaan mitään väliä :D

Täällä on ollut noita testauskelejä nyt moena päivänä, tuon kaatovideon teon aikaan oli tosiaan niin liukasta, että kissakaan ei pystynyt pystyssä, muksahteli kyljelleen ja kynsi vimmatusti paikoillaan, kun yritti juosta, kengillä ei mitään toivoa kestää siinä paikassa missä ajoin pyörällä, valui välittömästi alamäkeen, joten liukkautta oli vähintäänkin riittävästi, nyt siinä olisi ohut huntu lunta päällä, kaatuminen liki varmaa, vain kaatumisen nopeus kysymysmerkki :D

Hyvillä nastoillahan varsin hauskaa on ottaa painoa eteen ja antaa peräpään liirailla kurveissa, tai hauskaa se on niin kauan kun kuntoa riittää.

marmar
20.12.2013, 00.44
Hyvillä nastoillahan varsin hauskaa on ottaa painoa eteen ja antaa peräpään liirailla kurveissa, tai hauskaa se on niin kauan kun kuntoa riittää.

Jos tuota haluaa harrastaa, niin sitten laittaisin kyllä kevyemmät nastat taakse. Pojalla oli viimetalvena hauskaa, kun vedettiin kahdeksikkoa isolla jääkentällä siten, että rattikelkan naru oli kiinni fillarissa.

Jos tulee kovin lumeton talvi, niin pitänee koittaa samaa järven jäällä. Siellä vois saada kelkkaan vauhtiakin kun ei mene koko aikaa sivuluisussa.

Smo
20.12.2013, 05.24
Jos tuota haluaa harrastaa, niin sitten laittaisin kyllä kevyemmät nastat taakse.

Mulla oli joku talvi kokeilun ajan WXC300 edessä ja sliksi takana .. kun laiskotti ja kesken renkaidenvaihdon piti päästä kokeilemaan WXC:n pitoa :D .. aika hupasaa kun perä lenteli mihin sattui, paino pitävällä eturenkaalla ja meno oli aika levotonta haha

Vilhelm V
20.12.2013, 06.53
CwA on tuonut mukavasti sisältöä näihin rengaspohdintoihin. Mutta kipeää teki kattoa kuinka tuossa videossa vasenta rannetta kohdellaan. Testaile vaan, mutta älä nyt itseäsi hajota. Joku simppeli ukemi olisi hyvä osata näissä hommissa.

mjpk
20.12.2013, 16.19
Bomban 45north -vertailu oli toki ansiokas, mutta ei kai nasta- tai maastorenkailla oikeasti ajeta maastossa 1,8bar paineilla?

Kyllä minä ainakin ajan... Siis normaalilla noin 2,2 -tuumaisella maastokumilla. Läskit taitaa vaihtaa ykkösen nollaksi, vähintään.

marmar
20.12.2013, 17.17
Bomban 45north -vertailu oli toki ansiokas, mutta ei kai nasta- tai maastorenkailla oikeasti ajeta maastossa 1,8bar paineilla?

Riippu kuskista, pyörästä ajotavsta ja maastosta.

Itse ajoin syksyllä 29" jäykkäperällä kalliobaanoilla litkutetuilla 57 mm leveillä kumeilla takana 2,5 bar paineilla. Viimeisellä tauolla tiputin paineita hiukan sokkona, kotona mittasin n 2 bar. Loppumatkasta, (joka oli alle 10 km) kumi otti vanteelle 3 kertaa. Joista vain 1 kerta oli selvä ajovirhe, eli takapuoli penkissä väärässä paikassa. Litkut pelasti luultavasti rengasrikolta. Ja maasto oli mun mittapuun mukaan teknisesti aika helppoa. Kun ajelen omaan tahtiin, niin sitten on matalampia, mutta hyvin harvoin takana alle 1,8 bar. Porukkalenkeille yleensä nostan takana 2,5 bar tasolle, vaikka litkut käytössä, koska siellä tulee usein mentyä kovempaa. Tuo viimeinen kokeilu todisti mun arvion noston tarpeellisuudesta. Edessä n. 0,5 bar alhaisemmat.

Joku ehti reissussa ihmettelmäänkin mun kovia paineita, mutta possulla on vaihtoehdot vähissä. Näin siis jos meinaa minimoida kalustotappiot.

arctic biker
20.12.2013, 17.26
Ääh veli CwA piilottaa viestinsä melkoisen pitkiin sananselityksiin. Kiikkeräksi moitti hän pyöräänsä, liukkaalla kelillä ajaminen onkin oma lajinsa. Semmoista rennon letkeätä riittävällä kadenssilla, kohtuullisen ripeällä vauhdilla. Ja K vistolle tiedoksi että jäisellä kelillä taika (IMO) on just matalissa rengaspaineissa, just niinkuin CwA onkin koittanutkin selvittää. Mikä tää riittävän matala paine sitten ittekullekin on, se on hienostuneempi asia. Jos rengaspaineet on laitettu jollain halpisjalkapumpulla niin en ihan tällä syönnillä suostu lukemia uskomaan. Muutamaakin käyttäneenä niitten mittarien näyttö on luokkaa haistapaska. Schwalben sininen on aika luotettava eli kun sillä mittaa niin lukemat on uusintakoestuksessa ihan linjassa.

arctic biker
20.12.2013, 17.31
Ja tietenkin niin CwA kuin minä kirjoitetaan nastarenkaitten pitävyydestä näillä normaaleimmilla teillä. Ei oo hän enkä minäkään kovasti usein eksytty mihinkään kivikkopolkurytyytykseen.
Myönnän kyllä joskus nuorempana kivikkopolkuja Extremeillä harrastaneeni, sen verran että huomasin hyöty/haitta balanssin kyseenalaiseksi.

marmar
20.12.2013, 17.40
Jos rengaspaineet on laitettu jollain halpisjalkapumpulla niin en ihan tällä syönnillä suostu lukemia uskomaan. Muutamaakin käyttäneenä niitten mittarien näyttö on luokkaa haistapaska. Schwalben sininen on aika luotettava eli kun sillä mittaa niin lukemat on uusintakoestuksessa ihan linjassa.

Aika hyvin noi mun kompuran mittarit ovat täsmänneet huoltsikoiden mittarien kanssa. Ainakin auton kumeissa.

Maantieajoon 2 bar eteen kuulostaa aika kovalta. Toki mulla on joustokeula, mutta Litkutetuilla 47-622 kokoa olevilla W106 renkailla menee vielä maantiellä 1,5 bar ongelmitta. Uskaltaisin noita paineita pitää sisureillakin tiellä. Maastoonkin olen noilla eksynyt ja siellä saa juurakossa olla jo tarkempana ja litkut on tarpeen. Mulla ja pyörällä taitaa olla yhteispainoa talvivarustuksessa n. 140 kg.

arctic biker
20.12.2013, 17.56
1,55/1,75 baaria, kävin mittaamassa ja aivan toimivaksi just mökille tullessani havaitsin. Kuski alle 65kg ynnä reppu täynnä kirjoja. Maasturilla olin, edessä 26" Extreme, takana Ice spiker performance. 2.1 tuumaisia molemmat.

CwA
20.12.2013, 19.32
Tehdäänpäs vertailua Biltema renkailla, tosin en nyt osaa sanoa onko tämä ollenkaan reilua vertailua, kun eri päivä ja eri keli, vaikka heitin vettä jäälle, että se olisi liukkaampi ja vaikka lämpötila oli sama, niin ainahan eroa on. Harjasin aamupäivällä jään näkyviin ja harjailin puhtaaksi lumesta säännöllisesti, niin että olisi mahdollisimman sileää ja liukasta tuo jää, samassa paikassa ja samalla tavalla yritin ajella kuin aiemminkin, oikein yritin saada renkaat lähtemään alta.

Tulos oli sitten tämä, valo tietty loppui ennen kuin muilta töiltä pääsin testailemaan, mutta jos siitä nyt jotain näkisi:

https://vimeo.com/82393538

Muistin virkistämiseksi tässä klipissä näkee paremmin tuon jään kaltevuuden:
https://vimeo.com/82138629

Ero on lähinnä siinä, että Biltsun rengas ei lähde alta niin äkäisesti, ehtii laittaa jalan maahan, pidon määrässä en isoa eroa noin muutoin havaitse, kumpikin pitää toisena hetkenä paremmin ja toisena huonommin.

Biltsun renkaassa oli painetta käsipumpulla pumpaten niin ettei mitään pelkoa vanteelle kolisemisesta missään tilanteessa, en tarkemmin mitannut, kun dunlop venttiilien kanssa se mittaus on vähän ongelmallista, kompurasta voi tietty rajoittaa paineen tiettyyn paineeseen ja pistää sillä ilmaa, jos haluaa tarkan painelukeman tietää.

Epäilen, että mun pitää tehdä video päivänvalossa huomenna, koska oletan, ettei tuosta videosta näe riittävästi, mutten onnistunut lentämään kumoon yrityksestä huolimatta.

Ranteella ei pidä yrittää pysäyttää liikettä, pieni hidastaminen vain sallittua, muuhu mun hitaalla päällä ei aikaa sitten ollutkaan :D

CwA
22.12.2013, 12.05
Sain tehtyä jäästä vähän liukkaampaa ja Mara Winterinkin sain pitämään paremmin kuin Bilteman ikivanhat kumit, laskemalla paineen 1 baariin, aika superlonpatjaltahan se tuntuu ajaa moisella (eikä käytännössä voi ajaa yhtään pisemmästi), mutta kun takana on Biltsun rengas ja edessä Mara, niin ei se lähde ihan niin vihaisesti alta ja kuitenkin sitten on vähän paremmin pitoa edessä, kovin iso ero ei silti ole, mutta vähänkin on joskus paljon:

https://vimeo.com/82487115

Eipäs tullut testattua Camel kesärengasta tuossa, olisi nähnyt mikä ero niillä nastoilla on, tosin taidan arvostaa luideni nykyistä muotoa ja koostumusta siinä määrin, etten kokeilekkaan.

Marathon Winter, sitä näkee 50-60€, mutta bike-discount myy 35€ pintaan 50-622 kokoa, Biltsun rengas noin 30€ Noksun W106 myös noin 30€, jokaisesta on saatavana lähelle 50mm leveä 622 koko.

Biltsun rengas ei kestä asfaltilla ajoa, Mara Winter painaa liki 1,3kg kipale, muiden painoja en tiedä, mutta Mara taitaa olla raskain?

Noista kolmesta ehkä Noksun W106 on kuitenkin se winneri, ehkä, ei kokemusta kylläkään, joku toinen rengaskoko ja tarina voi olla eri.

Sitä minä ihmettelen miksi sekä Biltsun renkaassa, että Marassa tuo leveä koko sisältää vähemmän nastoja, kuin kapeammat koot? Sehän pitäisi olla juurikin toisinpäin, leveässä renkaassa kun nastat jää muutenkin kauemmas toisistaan.

Kapeampaa maraa saa 32 euroon ja on 32 nastaakin lisää, uskoisin tuon peittoavan Bilteman renkaan selvemmin ja jääkelissä W106 on ehkä myös huonompi, jos olisi arvannut, että ei tule lumitalvea, niin olisi valinta ollut ehkä tuollainen kapeampi.

http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a84978/marathon-winter-240-spikes-28-x-16-wired.html (http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a84978/marathon-winter-240-spikes-28-x-16-wired.html)

Veikeää on muuten sekin, että kapeammassa Marassa on minimipaine 2,0bar ja leveämmässä 2,5bar eli toikin on vähän nurinkurista, läskimpi rengas pitäisi aina olla matalammalla paineella, kun sitä ilmatilaa on enemmän.

Älkää missään nimessä siis ostako noita 50-622 Mara Winter ankkureita, suht saman käyttökelpoisen pidon saa noista muista tai sitten kapemmasta Marasta voi saada ihan toimivankin. Pehmeällä soratiellä leveä Mara kyllä loistaa, mutta niin tekisi samaa kokoa oleva nappularengaskin.

Mun pitäisi löytää eteen joku n.150 nastainen 47mm leveä, joka painaisi alle 800g ja jossa kaikki nastat olisi töissä noin 2 barin rengaspaineella. Taakse harkitsen vakavasti W106 kumia 47mm leveänä ja turhat nappulat poistettuna. Käytännössä voi olla (kun ei ole olemassa rengasta jonka haluan), että edessä pyörittelen Mara Winterit loppuun ja takana Bilteman kumit loppuun, sillä kombolla kerkeää kumminkin jalan laittamaan maahan eikä tarvitse kaatuilla.

MTS
22.12.2013, 13.18
Mun pitäisi löytää eteen joku n.150 nastainen 47mm leveä, joka painaisi alle 800g ja jossa kaikki nastat olisi töissä noin 2 barin rengaspaineella. Taakse harkitsen vakavasti W106 kumia 47mm leveänä ja turhat nappulat poistettuna. Käytännössä voi olla (kun ei ole olemassa rengasta jonka haluan), että edessä pyörittelen Mara Winterit loppuun ja takana Bilteman kumit loppuun, sillä kombolla kerkeää kumminkin jalan laittamaan maahan eikä tarvitse kaatuilla.
Continental Nordic Spike? Ei tietenkään mene ihan yks yhteen toiveiden kanssa, mutta sinne päin kuitenkin: 120 nastaa, 42 milliä ja valmistajan mukaan 850 grammaa. Ilmeisesti sama kumi kuin 240-nastaisessakin mutta tyhjillä keskinastakuopilla, eli noheva kaveri voinee ahtaa niihin lisäpitoa jos ei muuten ota toimiakseen (touhun mielekkyydestä voi tietysti olla montaa mieltä). Siitä en tiedä, miten rengas käyttäytyy eri paineilla.

E: Netistä löytyi renkaasta sellaisiakin kuvia, joissa tyhjät keskikuopat on täytetty kumilla. Se vissiin selittäisi, miksi 120-nastaisen paino on eri lähteiden mukaan joko 850g tai 900g.

CwA
22.12.2013, 14.20
Continental Nordic Spike? Ei tietenkään mene ihan yks yhteen toiveiden kanssa, mutta sinne päin kuitenkin: 120 nastaa, 42 milliä ja valmistajan mukaan 850 grammaa. Ilmeisesti sama kumi kuin 240-nastaisessakin mutta tyhjillä keskinastakuopilla, eli noheva kaveri voinee ahtaa niihin lisäpitoa jos ei muuten ota toimiakseen (touhun mielekkyydestä voi tietysti olla montaa mieltä). Siitä en tiedä, miten rengas käyttäytyy eri paineilla.

E: Netistä löytyi renkaasta sellaisiakin kuvia, joissa tyhjät keskikuopat on täytetty kumilla. Se vissiin selittäisi, miksi 120-nastaisen paino on eri lähteiden mukaan joko 850g tai 900g.

Toi Contin 42mm taitaa olla mitattuna todella lähellä 38mm? Se on jo aika kapea lumikelejä ajatellen, jos lopputalvesta moisia tulee ja kevään sohjomuta-komboonkin pitäisi olla aika leveää rengasta. Eteen saattaisi Extremekin mennä juuri ja juuri, mutta ei mitään toivoa saada lokaria sen kanssa, kun ei siihen jää juuri milliä enempää tilaa mihinkään suuntaan, epäilisin ainakin noin. Taakse 50mm on sellainen, että se on milli jokaisella kolmella puolella tilaa, joten 47mm olisi parempi, lokaria ei taida silti saada muutoinkuin satulaputkimallia, mutta se on kevään murheita, talvikelissä lokareita ei tarvitse.

Tuli mieleen, että voisihan eteen ja taakse heittää W106 kumit ja noita irtonastoja ostaa sitten, aika askarteluhan siinä on, mutta renkaassahan on riittävää kokoa nuo pienemmät nappulat, että niihin saa lisää nastoja laitettua. Kalliiksi toki tulee, ellei teurasta mara winteristä reunanastoja toisesta yksilöstä.

W106 painoksi sanotaan 890g täällä http://www.polkupyorakauppa.fi/rengas-w106-106-nasta-47-622.html

Toi Conti on myös hieman raskas kokoisekseen, jos W106:een vertaa, tiedä sitten onko todellinen kokoero kuinka mitätön tai suuri, mutta jos vertaa 47-42 suhteessa. Mara Winterien 1260g on tietty aivan omassa luokassaan, mulla on Schwalben jotkut paksut sisurit vielä ja 2kg enemmän massaa per kiekko kaikkiaan punnitsin verrattuna kesän Rollspeed LX rengastukseen. Mittavirhettä toki mahtuu, mutta kyllä se ylämäessä tuntee, kun ajovarusteet talvisin vielä painaa enemmän, muutoin tuolla nyt niin väliä olisi mitä painaa.

Sen voi suhteuttaa aina siihen, että Extreme painaa 990g ja ISP taisi olla 890g 2,25" leveänä 29 versiona.

Kävin ajamassa Mara Winter edessä 1,5bar paineilla ja Biltema takana 4,5bar paineilla tuossa metsä-autotiellä, joka on sellaista kirkasta jäätä, jonka päälle tihkusade lykki vettä ja lämpöä +3C, hyvin muhkurainen jään pinta, uria, koloja, möykkyjä, voimakkaita kallistuksia kaarteissa ja reiluja mäkiä.
Parempi oli kuin kaksi Bilteman rengasta, Mara piti paremmin kuin Biltema takana, vaikka Marakin vähän lipsahteli, niin pyörä ei karannut alta, takana Bilteman rengas oli jatkuvasti pidon rajalla ja lipsahteli, mutta aina sen nasta johonkin tarrasi ja kun tuohon menoon tottui, niin olihan se ihan hauska ja pääsi kulkemaan, mutta ei tuolla voi oikeasti kuntolenkkiä ajaa, tuskanhikeä pukkaa ennen kuin mitään muuta, on tuo pinta niin liukas, että Extremen keliä taitaa olla.

Mutta asfaltillakin rullasi niin kevyesti, jäällä ei tarvinnut oikeastaan juuri polkeakkaan, koska jos polki, niin vaan suttasi, oikein ihmettelen kuinka mäen pääsi ylös :D

Kengillä ei olisi kyllä sitä mäkeä noustu ylös ja jos kallistetussa kaarteessa olisi pyörän päältä hypännyt pois, niin olisi liukunut ojaan tai kaatunut.

Uskoisin, että tuo kaatuilun ongelma onkin siinä takarenkaassa, kun se eturengas alkoi luistamaan vähän, niin takarengas kirposi kokonaan ja sitten mentiinkin nurin, kun taas Biltsu takana takarengas kyllä alkaa luistamaan, mutta se ei kokonaan kirpoa ja toisaalta eturengas ei oikein isosti pääse luistamaan, koska se takanen lipsuttelee ja sitä on jo valmiiksi vastaohjaamassa ennen kuin eturengas luistaa.

Urissa eturengas taas luistaa kyllä, mutta ei se vaan luiskahda siten alta, kuin jos takanakin olisi Mara Wintteri, mutta vähemmän pitoa takana selvästi on, kun onhan noi Biltsun renkaiden nastat lyhentyneet siitä mitä ne oli uutena.

Ostaisi nyt joku autot pois, niin hommaisin oikean maasturin ja Extremet alle, olisi justiinsa sopivat kelit moiselle kalustolle :D Siihen asti lipsutellaan nyt näin :)

marko.k
22.12.2013, 16.56
Ei extremee vaan ice spiker pro 2.35. Rullaa kuin hirvi luistimet jalassa peilijäällä ja puhtaalla asfaltilla myös. Nastaa on niin paljon että pääsee mäetkin ylös jos vaan jaksaa polkea semmoisissa olosuhteissa että jalkapelillä muuttuu matkustajaksi. Itsellä vielä tubeleksena ja paljon kevyempi kuin useampi kesärenkaani ajaa (johtuu kohtuu järeästä renkaasta millä ajan). Suosittelen rengasta niin ei tarvitse ajaa pöllönsilmä supussa peläten koska rengas lähtee alta.

izmo
22.12.2013, 17.14
Laiton 26 nastakumin 29 punaseen isopyörään... kyllä se mahtui pyöriin mutta oli söpön pieni

CwA
22.12.2013, 17.40
Ei extremee vaan ice spiker pro 2.35. Rullaa kuin hirvi luistimet jalassa peilijäällä ja puhtaalla asfaltilla myös. Nastaa on niin paljon että pääsee mäetkin ylös jos vaan jaksaa polkea semmoisissa olosuhteissa että jalkapelillä muuttuu matkustajaksi. Itsellä vielä tubeleksena ja paljon kevyempi kuin useampi kesärenkaani ajaa (johtuu kohtuu järeästä renkaasta millä ajan). Suosittelen rengasta niin ei tarvitse ajaa pöllönsilmä supussa peläten koska rengas lähtee alta.

Mutta ei se mahdu pyörimään nykyfillarissa ja kun ei kiinnosta valmistajaa mitään kommentoida kyselyihini, niin ei muakaan kiinnosta heidän tuotteisiin rahaa pistää.

Muutoinkin toi niiden markkinointilauseet ja renkaat ei vaikuta osuvan lähellekkään tosiaan, joten kyllä minä olen aika vakaasti sitä mieltä, että pitäköön tunkkinsa, löytyy niitä muitakin vaihtoehtoja ja jopa sellaisia joiden konttorille on lyhempi matka esittämään kysymyksiä, jos s-posti ei toimi :D

izmolla on nyt sitten se kuuluisa sirkkelinterä :)

CwA
23.12.2013, 16.16
Olipas mielenkiintoinen kokemus, laskin Bilteman 37-38mm leveästä 622 renkaasta paineet 2,0bar tasolle ja edestä Mara Winteristä 1,2bar, sitten ajelin taas samalla jäätiköllä ja ei juurikaan lipsumista, pikkutieltä löytyi vielä liukkaampaa, niin ettei mitään toivoa edes kävellä ja eipä tuo pahemmin lipsunut, välillä kävi sellainen pieni pari renkaan leveyttä siirtymä sivulle, mutta ei mitään pahempaa, etupää ja takapää piti aika pitkästi saman.

Ehkä jää tänään oli erilaista, tai sitten rengaspaineen vaikutus oli vaan niin suuri, kuitenkin pitoa oli nyt aika mukavasti verrattuna eiliseen ja toissapäivään.

Aika raskas tosin ajaa noilla paineilla ja pitää kaikki kivet ja terävät muodot maanpinnassa kiertää.

Ei tahdo onnistua taas videon tuuppaus jakoon, 74megaa 0,5 megan mokkulaliittymän läpi tuntuu olevan haastavaa, mutta editoin videon testailuista, kunhan onnistuu.

https://vimeo.com/82553861

izmo
23.12.2013, 18.55
Täällä päin meni sitten ohi nastarengas kausi... toistaseksi

wekkuli
23.12.2013, 19.24
Näin just kävi. Taas on pelkkää nappularengasta maasturissa...

CwA
23.12.2013, 20.12
Täällä päin meni sitten ohi nastarengas kausi... toistaseksi

Lähellä tuota tilannetta täälläkin, mutta vielä useampi päivä menee vaikka plussaa ja vesisadetta tulisikin, että lähtee nuo pikkutiet sulaksi tuosta paksusta jäästä, joten nastat pysyy alla. Pikitietä pitkin kyllä pystyisi pääosin jo ajamaan hyvällä karheakuvioisellakin, kun niin paljon on hiekkaa reunaviivan päällä olevan jään seassa, että ei siinä ongelmia varmaankaan olisi.

Hyvin iso osa talven keleistähän noin muutenkin menisi ihan ok vaikka noilla Camelin trekking kumeilla, oikein siloinen kiillottunut jää, siinä nollan pinnassa lähinnä niillä on ongelmallinen, kumi on sellaista laatua, että se ei juuri kovetu kylmässä.

Perjantaina varmaankin Camelit alle ja niillä seuraava viikko. Aivan mahtavat kelit kyllä sinällään, lämmityskulut mitättömät, saisi jatkua koko talvi tälläisenä.

syklopaatti
23.12.2013, 21.27
Testasin noksun "nastapyssyä" ja laitoin muutaman nastan nokian Freddies revengeen irronneiden tilalle. Helposti muljahti paikalleen.
Laitoin nastan laippaan liimaa ,et pysys. Onneks oli vielä varastossa noita teräväkärkisiä. Sattuuko kukaan tietämään ,missä noita piikkinastoja ois hyllyssä. Täältä loppu noi piikikkäät. http://www.bike-discount.de/shop/k3189/a57587/replacement-spikes-pointed-10-pieces.htm
http://www1.bike-discount.de/bilder/small/60205/tool-for-installing-replacement-spikes.jpghttp://www1.bike-discount.de/bilder/small/59103/replacement-spikes-pointed-10-pieces.jpg

MTS
23.12.2013, 21.38
Sattuuko kukaan tietämään ,missä noita piikkinastoja ois hyllyssä. Täältä loppu noi piikikkäät. http://www.bike-discount.de/shop/k3189/a57587/replacement-spikes-pointed-10-pieces.htm
Tuollaista linkkiä tarjottiin itselleni pari kolme kuukautta sitten (http://varuste.net/Nokian+jalkineet+Nastasarja).

JaKon
23.12.2013, 21.41
Pari sivua taaksepäin oli tämmöinen linkki http://varuste.net/Nokian+jalkineet+Nastasarja ja bike-componentsilla myös noita piikkikärkisiä http://www.bike-components.de/shop/cat/c571_Spike-Tire.html Vaan olikos Freddiessä vielä jotenkin erikoispitkiä ne nastat?

syklopaatti
23.12.2013, 22.44
Kiitti linkeistä. samankokoinen toi Freddien nasta näyttää olevan kun nokian WXC 300 2.2 taittuvakylkisissä renkaissa. Jotenkin vaan näyttäs ,että freddien nastan kärki on terävämpi. Hirvee mörköhän toi Freddie on. Mittasin äsken halkasijaks 64mm ilman ,että kumi oli edes vanteella. On siinä myös isommat nappulat ja eri kuvio.Siitäkai se hirvee pito tulee.

Pitää varmaan olla suoraan Tikkaan yhteydessä ja kysyä mikä on minimi toimitus nastoille, Veikkaan ,et pitää ottaa vähintään 800 nastaa. Kiinnostaa tehdä vanhoista renkaista nastarenkaita kun muuten ne vaan pölyttyy ullakolla.

mhelander
23.12.2013, 23.14
Tikka toimittaa alkaen 500 nastan erissä. Tämähän on jo sivuja sitten selvitetty...

syklopaatti
24.12.2013, 00.04
Tikka toimittaa alkaen 500 nastan erissä. Tämähän on jo sivuja sitten selvitetty...

Sent from my Lumia 1020 using TapatalkTattis tiedosta. En jaksanut kahlata sivuja.

Kemizti
24.12.2013, 00.39
Tattis tiedosta. En jaksanut kahlata sivuja.

tähän vois lisätietona heittää, kun Tampereen enskapoppoo meinas tilailla; quote facepookista:

Laitoin kans kyssäriä jos sais jotain tukku alennusta tai tosiaan yhdet kulut niin samalla tulee muillekin, mutta mielellään sit 500kpl/nokka, ei pitäs viedä ketään konkurssiin jos about 30e kulujen kanssa. Loput voi laittaa vaikka kenkiin...

Notta näin.... "Valitettavasti olemme myyneet tämän vuoden PP-nastojen varaston kokonaisuudessaan enkä osaa sanoa tulemmeko tulevaisuudessa edes ottamaan tuotantoon enää kyseistä nastaa. Menekki on ollut niin pientä jo monena vuotena."

kanttiinin tollo
24.12.2013, 09.28
Kiitti linkeistä. samankokoinen toi Freddien nasta näyttää olevan kun nokian WXC 300 2.2 taittuvakylkisissä renkaissa. Jotenkin vaan näyttäs ,että freddien nastan kärki on terävämpi. Hirvee mörköhän toi Freddie on. Mittasin äsken halkasijaks 64mm ilman ,että kumi oli edes vanteella. On siinä myös isommat nappulat ja eri kuvio.Siitäkai se hirvee pito tulee.

Alkup. dh fredissä oli pidemmät liimatut nastat ja punakeltainen logo. Myöhemmässä kevyt versiossa tavalliset matalat nastat. Toi dh versio on vain nastojen varassa kovemmalla sileällä pinnalla, gummi ei ota kontaktia ollenkaan -> koristelaatoitus kaupungilla omg.

Kemizti
24.12.2013, 09.34
Alkup. dh fredissä oli pidemmät liimatut nastat ja punakeltainen logo. Myöhemmässä kevyt versiossa tavalliset matalat nastat. Toi dh versio on vain nastojen varassa kovemmalla sileällä pinnalla, gummi ei ota kontaktia ollenkaan -> koristelaatoitus kaupungilla omg.
jep, noilla pysty vetään "olkapää maassa" jääkiakkokentällä (aika kultaa muistot ehkä), mutta vois olla aika kova jossain enskarännissä talvella vanha kunnon freddies revenz..

Juha Jokila
24.12.2013, 11.14
Mulla on vieläkin tollaset pitkäpiikkiset Freddies Revenget. Pito on tosiaan hyvä, mutta ne painaa aivan älyttömästi ja kumin runko on jäykkä kuin John Holmes. Jäärännissä voi ajaa täysin huoletta ilman pelkoa lipsumisesta, mutta vastavasti keväällä asfaltin ja kallioiden sulapaikoissa rohina on armoton. Nyt syksyllä jouduin ekan kerran tunkemaan varanastoja irronneiden tilalle.

syklopaatti
24.12.2013, 11.51
jep, noilla pysty vetään "olkapää maassa" jääkiakkokentällä (aika kultaa muistot ehkä), mutta vois olla aika kova jossain enskarännissä talvella vanha kunnon freddies revenz..
Meillä on täällä aina DH-ränni antikkalassa talvella. Ei mitään asiaa Freddiellä sinne kun keväällä se muuttuu peilijääksi. Freddie toimii vähän modattuna takana hyvin ja edessä pitää olla ruuvit. Viddu kun niitä nastoja ei tikalta saa. 50kp ehkä jäljellä. Niillä ei renkaita rakennella.

Tälläsella Freddiellä uskaltaa jäärännissä kantatakkin.:D

http://ep1.pinkbike.org/p4pb9109749/p4pb9109749.jpg

Kemizti
24.12.2013, 12.05
Onkos noi nyt sitte alkuperäiset revenzit, vai freddie litet?

wekkuli
24.12.2013, 12.06
^^Tekeekö tuossa noi reunimmaiset matalanastat yhtään mitään?

Juha Jokila
24.12.2013, 12.25
Onkos noi nyt sitte alkuperäiset revenzit, vai freddie litet?
Litet noi on. DH Freddien nastaulkonema on lähemmäs 2 mm.

Greycap
24.12.2013, 12.27
Toi dh versio on vain nastojen varassa kovemmalla sileällä pinnalla, gummi ei ota kontaktia ollenkaan -> koristelaatoitus kaupungilla omg.

Siihen riittää jo tuliterä ISP että jollain mystisellä kestopinnoitteella vedetyssä parkkihallissa ehtii kuulla ohikiitävän hetken ajan raapimista edestä ja seuraavaksi istuu pyörän vieressä miettien että mitä pirua juuri tapahtui. Kokeiltu.

Kemizti
24.12.2013, 12.53
Litet noi on. DH Freddien nastaulkonema on lähemmäs 2 mm.
no niin minäki olin katsovinani, kun ihmettelin syklopaatin puheita pidon puutteesta.. ;)

SSGT-92
24.12.2013, 14.01
Cyclecomponents ruattis myis nokialaisen varaosia=nastoja piikkikärjellä 25 kpl. pakkauksis,hinnast voi olla montaa mieltä.

syklopaatti
24.12.2013, 15.14
^^Tekeekö tuossa noi reunimmaiset matalanastat yhtään mitään?
Luultavasti ei. Riippuu paljonko lunta jään päällä. En laittanut piikkejä niihin koska rullaus huonontus huomattavasti ja jarru sekä kanttipitoa on ihan riittävästi.

Tässä kumissa lukee vaan nokian Freddies Revenz 26x2.3. Aikamoiset on sit ollu ne alkuperäiset kun ei noi porakärkiruuvitkaan tuu ulos kun 3-3.5mm.
Semmonen pitäs saada.:p

Muistaakseni tässä toi nastan kärki on jotain kovempaa ainetta tai käsitelty jotenkin. Kyllähän noi piti pelkillä nastoillakin 5x paremmin kun mikään ice spiker pro ,mut vierintävastus oli sitäluokkaa ,et pyhitin noi mäkikäyttöön.

Kemizti
24.12.2013, 15.37
Tässä kumissa lukee vaan nokian Freddies Revenz 26x2.3. Aikamoiset on sit ollu ne alkuperäiset...

no jaa, kai noi sitten on ne orginaalit, liteissä lukee toki lite.. liekkö sitten niin kulunu vuosien saatossa ja meiltä muilta muistot kultaantuneet, kun näyttää kuvassa niin "sirolta"..

hauskaa joulua kaikille ketjua lukeville siitäkin huolimatta ;)

Juha Jokila
24.12.2013, 19.29
no jaa, kai noi sitten on ne orginaalit, liteissä lukee toki lite.. liekkö sitten niin kulunu vuosien saatossa ja meiltä muilta muistot kultaantuneet, kun näyttää kuvassa niin "sirolta"..

Lite tulee siitä, että myös kumin runko on kevyempi ja ohuempi. Nastaulkonema on noissa joka tapauksessa sama, mitä litessä käytettiin. DH-Freddien nastat tulee niin paljon enemmän ulos, ettei siitä voi mitenkään erehtyä, eikä tuo kovametallipiikki kulu tuolla tavalla lyhyeksi. Freddietä myytiin myös ilman nastoja ja voi olla, että noi on itse nastoitettu myöhemmin lyhyillä nastoilla. Voisin käydä nappaamassa kuvan omistani ihan selvennykseksi.

syklopaatti
24.12.2013, 21.32
Lite tulee siitä, että myös kumin runko on kevyempi ja ohuempi. Nastaulkonema on noissa joka tapauksessa sama, mitä litessä käytettiin. DH-Freddien nastat tulee niin paljon enemmän ulos, ettei siitä voi mitenkään erehtyä, eikä tuo kovametallipiikki kulu tuolla tavalla lyhyeksi. Freddietä myytiin myös ilman nastoja ja voi olla, että noi on itse nastoitettu myöhemmin lyhyillä nastoilla. Voisin käydä nappaamassa kuvan omistani ihan selvennykseksi.
joo. ei noi Dh-Freddiet missään nimessä ole. Ostin uutena kaupasta (varmaan viimeisiä eriä mitä tehtiin) ,joten ei ole nastoitettu myöhemmin. Jotain reilun kilon noi painoi.
Kyljet kyllä on aika jöötiä tavaraa ja rengasta saa ihan pakottaa taittumaan.
Jospa samanlaisia renkaita tehtiin eri nastoituksin. ?

Tätä te varmaan muistelette.
http://img.photobucket.com/albums/0803/bullitboyz/25281E9C-6953-4B87-B596-6466A2D815BE-8831-000009AC427FB341.jpg

Kemizti
24.12.2013, 21.44
Jawohl, toi näyttää nyt "siltä oikealta", onhan siinä piikkiä.. ;)

syklopaatti
24.12.2013, 21.49
Jawohl, toi näyttää nyt "siltä oikealta", onhan siinä piikkiä.. ;)
No on ja isoa p#rhana.:eek:
Noihan ois kun kotonaan jääränneissä. Harmi ,et noita ei enää saa nii joutuu ite väsäämään.

CwA
24.12.2013, 22.51
Dremeliä kehiin ja nastaulkonemaa kehittämään ;)

CwA
25.12.2013, 03.03
Rengaspainetestiä hidastettuna:

https://vimeo.com/82644448

Tuo oli kyllä mielenkiintoinen havainto, että tuo Mara Wintteri 50-622 koossa jättää liki samaa leveyttä olevan jäljen 1,2bar paineilla, kuin Bilteman kaponen kumi takana 2,0bar paineilla.

Marassa kun on 1,2bar paineita edessä, niin silloin toimii tuo, että kurvatessa reunanastat alkaa töihin, mutta suoraan kun ajaa, niin ei vielä pure jäähän, ihan ohueen lumeenkaan(kuuraan) ei jää jälkeä kuin satunnaisesti reunanastoista. Kääntäessä ja kaltevalla pinnalla taas jää jälkeä ja sen tuntee kaartaessakin, että pitoa on selvästi paremmin.

Sitten sekin merkillisyys, että kapeammassa Marassa minimipaine on 2,0bar ja tuossa leveässä on 2,5bar. Eikös yleensä enemmän ilmatilavuutta omaava rengas tarvitse vähemmän painetta, en ole päinvastaista mielestä muissa renkaissa nähnytkään, Mara on ainoa.

Olisikohan sellainen mahdollista, että minimipaineen pitäisi olla 1,5bar ja se 2,5bar olisi vain jokin moka renkaan kyljessä? Selkeästi kun tuntuisi siltä, että kaikki yli 1,5bar edessä on turhuutta, rullaa toki paremmin, mutta pitoa katoaa todella nopeasti, se 2,5bar olisi kai sama kuin jos ISP:llä ajaisi yli 5 barin paineilla, eli rengas ei ole lainkaan sellaisessa kontaktissa tien pintaa kuin mitä pitäisi.

Kissakoe (kissa ei kaadu) klipin lopussa osoittaa kuinka jää ei kovin mahdottoman liukasta ollut tuossa lumen allakaan, mutta kohtalaisen pitävästä alustasta huolimatta noilla paineilla tuntuu tuo rengasyhdistelmä jopa jotenkin toimivan, kun kävin liukkaamalla pikkutiellä testaamassa, niin nyt tuntuu sellainen loogisuus olevan jo mukana Marassakin, eikä karkaa yks kaks alta täysin arvaamatta.

Tuolla paineella siis eturengas toimii kuten renkaan voisi olettaa toimivan, eikä ainakaan videon perusteella ole vielä mitenkään älyttömän lytyssäkään, joten voisi kuvitella, että se olisi suunniteltu toimimaan jollain 1,5 barin paineilla?

Aika raskas kylläkin noin matalilla paineilla, mutta jos ei yks kaks arvaamatta lennä turvalleen, niin mieluummin sitä valitsee sen työlään etenemisen.

Maksimipainetta en nyt muista, olisiko ollut 5,0bar, kun kapeammassa mallissa 4,5bar. Leveämpi rengas siis omaa 0,5bar korkeammat suosituspaineet, kuin kapea ja yleisesti leveämmässä pitäisi riittää matalempi paine.

Ehkäpä siinä on se jokin mikä noissa mättää ja miksi niistä kapeammista ei ole niin huonoja kokemuksia.

kanttiinin tollo
25.12.2013, 09.07
Tätä te varmaan muistelette.

Jeps. Tuo on aito asia. 1 kpl itselläni tarkasti vaalittuna ja vähän käytettynä.. lähinnä koska yleensä ei ole mitään tarvetta edes kerran vuodessa. Ihan kiva kyllä olla olemassa silloin kun nastaa oikeasti tarvitsee.

AnttiL
25.12.2013, 09.57
Taisinkin muutama sivu taakksepäin kirjoitellakkin, että turvanastalta http://www.turvanasta.com/fi/tuotteet/erikoisnastat/9-25
saa nastoja myös teräväkärkisenä.
Kannattaa soitella ja kysästä.

syklopaatti
25.12.2013, 13.09
Taisinkin muutama sivu taakksepäin kirjoitellakkin, että turvanastalta http://www.turvanasta.com/fi/tuotteet/erikoisnastat/9-25
saa nastoja myös teräväkärkisenä.
Kannattaa soitella ja kysästä.
Hyvä nasta varmaan ,mut miten tuon tunget polkupyörän renkaaseen.:seko: Kun vertaa tota pp nastaan niin tuon sisäänjäävä osuus on niin pitkä ,et se menis läpi Gazzaloidistakin.

CwA
25.12.2013, 13.51
Hyvä nasta varmaan ,mut miten tuon tunget polkupyörän renkaaseen.:seko: Kun vertaa tota pp nastaan niin tuon sisäänjäävä osuus on niin pitkä ,et se menis läpi Gazzaloidistakin.

Taisi tarkoittaa kumminkin tätä:
http://www.turvanasta.com/fi/tuotteet/erikoisnastat/pp-natsa_tk

syklopaatti
25.12.2013, 22.28
Taisi tarkoittaa kumminkin tätä:
http://www.turvanasta.com/fi/tuotteet/erikoisnastat/pp-natsa_tk
Tämä näyttää jo paremmalta ,mutta hitsi kun eivät kerro tarkkoja mittoja ,enkä muualtakaan löytänyt. Tuolta vois kysyä myyvätkö köyhälle pyöräiliälle 600-1000 nastaa.

kauris
26.12.2013, 09.10
Isp renkaaseen uusien varsinkin keskinastojen asentamisen hankalin juttu on mielestäni se, että nastan kuoppa on täynnä erikokoisia kiven- ja lasinmuruja. Ne on hankala saada kaikki jollain veitsenkärjellä sieltä ulos. Osa pienistä muruista on siellä alla sivuilla piilossa ettei niitä edes näe mutta rohinan kuulee, kun jollain terävällä kouttaa niitä sieltä kaivella. Jos nämä murut jättää renkaaseen niin saattavat puhkoa kumin (litkutus tietty auttaa) tai estävät uuden nastan asettumisen kunnolla paikolleen.

VanhaPate
26.12.2013, 10.08
Tuota tässä yksi päivä mietin, jos joskus joutuu uusia nastoja laittelemaan. Mitenkähän iso injektioruisku toimisi, jos sillä pruuttaisi paineella vettä sinne nastankoloon. Se vesi saattaisi huuhtoa hiekan ja muun paskan sieltä kolon pohjalta.

wekkuli
26.12.2013, 10.16
^Tuo voisi olla hyvä, vielä nostaa renkaan ylös ja ruuttaa "altapäin", niin eiköhän painovoima vähän jeesaa vettä painavampien kivenmurujen kanssa. Paineilmapistoolikin voi olla hyvä jos sellainen löytyy. Ite sain kyllä ihan jollain terävällä rapsuttelemalla ne sieltä kolosta tässä hiljan.

AnttiL
26.12.2013, 14.47
No joo näköjään jäi vähän järeä nasta tohon linkkiin :)

AnttiL
26.12.2013, 14.49
Tämä näyttää jo paremmalta ,mutta hitsi kun eivät kerro tarkkoja mittoja ,enkä muualtakaan löytänyt. Tuolta vois kysyä myyvätkö köyhälle pyöräiliälle 600-1000 nastaa.

Olis myyneet pienemmänkin erän, kysynköhän nyt 400kpl satsia, jotetn eiköhön tuollainen määrä onnistu.
Mittojakin kyselin mutta ei ole enään tallessa.

kauris
26.12.2013, 14.52
Vesi paineella vois auttaa osaan murusista mutta moni niistä on tiukassa siellä osin kumiin painautuneena ja ne on myls menneet sisään nappulaan painuessaan renkaan alla maata vasten eli ei ne sieltä ihan ittekseekaikki pois tipahtele. Tosiaan pienellä ruuvarinkärjellä, veitsenkärjellä tms. minäkin niitä olen kaivellut. Suojalasit on ihan hyvä laittaa silmille, kun ne pienet lasin- ja kivenmurut lähtee välillä vähän äkäisesti liikkeelle siitä kumista
Noin muuten ketuttaa tän hetkinen nastakato työmatkamaasturin eturenkaassa. Yhdestäkin kohtaa puuttuu 7 keskinastaa peräkkäin. Vähän siinä ja siinä viitsiikö alkaa paikkaa vai tilaanko uuden renkaann. Mietityttäämyös irtoaako mulla aina uudelleen ne liimatut nastat vai uusista kohdista. Sitä usean kympin pari grammaa maksavaa nastaliimaa en ole ostanut (vaikka jälkiviisaana olis ehkä pitänyt) vaan liimaillut niitä nastoja välillä epoksiliimalla ja välillä jollain yleispikaliimalla, joka pitäis sietää tärinää.

CwA
26.12.2013, 19.11
Renkaanpaikkaliima ei taida sitä nastaa vulkanoida kumiin?

Toistaiseksi paras rengaspaine 50-622 Maralle on ollut 1,1bar ja 1,6bar takana, ajelin sellaista vesijäistä pintaa pitkin, pakkautunut lumi auton renkaan alla, joka muuttunut suht kirkkaaksi jääksi ja vesi siinä pinnassa.

http://i.imgur.com/CXF4zCS.jpg

Ensin ajoin vuoden 2005 Bilteman kumeilla (37-622) ja ei isosti ongelmaa, jyrkässä mäessä juuri ja juuri pito riitti, kun yritin kääntyä takaisin, niin saikin laittaa jalan maahan, kun pyörä pakeni alta.

Mara Wintterit kävin vaihtamassa alle ja 1,2bar edessä ja 1,5bar takana paineilla ajelin, pitoa oli aika erinomaisesti, takarengas aavistuksen turhan löysä ja edestä pikkaisen olisi voinut laskea painetta, joten päädyin tulokseen, että 1,1bar edessa ja 1,6bar takana olisi paras.

Pidon määrä noilla paineilla oli aika mainio ja mikä parasta, niin ei karkaa alta niin vihaisesti, jos ajaa vaikkapa jään reunaan, kovin kummoista reunaa kun ei tarvitse, niin rengas luistaa eikä nouse korkean kohdan yli.

Kanttailin aika tiukasti ja ei siinä ongelmaa tullut, pysähtyminenkin sujui varsin ripeästi. Hyvin heikkoa oli saada sutimaankaan samalla vaihteella millä samassa paikassa Bilteman renkaalla suditteli varsin helposti.

Pito oli noilla paineilla sitä mitä pitäisikin olla ja mun käsitys siitä, että 2,5bar minimi renkaan kyljessä pitäisi oikeasti olla 1,5bar, jossain on tullut joku virhe ja tuolla leveimmällä Mara Winterillä onkin korkeampi painesuositus kuin kapeammalla.

Onhan se ihan hauskaa, kun 22-36 välityksillä saa vetisellä jäällä ylämäessä saa polkaista todella lujaa, että edes vähän sutaisisi.

Mittailin myös hieman kulmia, pihassa testailuissa kallistus oli 10-15 astetta ja tuo 15 astetta oli aivan liikaa, kunnes laskin eturenkaan paineen sinne 1,3barin kohdille, takarenkaassa en aiemmin uskaltanut alle 1,8bar testatakkaan, mutta siinä tuo 1,8bar ei vielä ole riittävän alhainen, noi barin kymmenykset tuossa paineessa noilla renkailla merkitsee tosi paljon, koska reunanastat alkaa toimimaan vasta edessä siinä 1,3bar kohdilla ja takana ehkä 1,7barin kohdilla ja kun reunanastat alkaa tekemään jotain, niin sitten on sitä pitoakin suurinpiirtein järkeviä määriä.
Aika raskas tietty noilla paineilla, jalat täysin loppu 20km ajolla, pitää siis ajaa enemmän.

wekkuli
26.12.2013, 20.43
No nastahan on metallia, mihinkäs se nyt vulkanoituis. Minä voisin kuvitella, että mikä vaan kumiliimaa, mikä tarttuu kumiin ja täyttää koloa auttaa edes vähän. Suunnittelin, että jos nastat ei pysy jatkossa, niin kokeilen ihan paikkaliimaa ruutata sinne koloon.

eppe
27.12.2013, 15.58
Tämänpäiväisellä työmatkalla oli muutamassa kohdassa kuhmuista vesijäätä ilman hiekotusta. Edessä pyörii Nokian W240 ja takana Schwalben Maraton Winter.
26 tuumasia ja molemmat jo aika vanhoja, Mara vähän kulahtaneempi. Nokialainen edessä meni nätisti lipsumatta kurssista, mutta takana Mara luisteli sivuille aina patin päältä. Jos oli edessäkin samanlainen Schwalbe niin kuin vielä aiemmin syksyllä oli, niin nyt ois varmaan joutunut talutushommiin. Iso ero tuntui olevan pidossa, mutta on tuo W240 asfaltilla sitten aika nihkeästi rullaava jyrä.

fob
27.12.2013, 18.36
Liukasta oli välillä, mutta fillarilla sitä ei huomannut. Alla Suomi Tyres extreme 29". Jo muutaman vuoden ajettunakin pitää riittävästi, kun muistaa laskea paineita alas.

http://3.bp.blogspot.com/-okaoxDcPru8/Ur2nPzJM5FI/AAAAAAAAdnQ/AqteKDPU09U/s640/P1030266.JPG

arctic biker
27.12.2013, 19.53
Rapiat 50 kilsaa urheilin pimeydessä crossarilla, edessä tää nastarengas jonka nimeä en enää sano ja takana Contin Speed. Yllättävän hyvin Continental muutamassa jäisessä rännissä linjansa piti. Vielä vuorokausi niin saatan pistää Continental Race renkaisen kiekon eteenkin!

arctic biker
27.12.2013, 19.57
Tietysti Fobin baanaa kannattaa katsoa, jotkut nastarenkaat runsaitten kilometrienkin jälkeen pitää ja toimii noissakin olosuhteissa...

fob
29.12.2013, 19.49
No nyt se repesi. Siis Extremen kylki. Sille oli liikaa reisistä lähtevä höyrykonemainen valtava vääntömomentti yhdistettynä matalahkoon paineeseen. Tuloksena kaksi parinsentin pituisia kudoksen suuntaista repeämää, joista sisuri tursusi pingispalloa kokoisena pullistumana ulos. Alkavia vaurioita on renkaan kyljet täynnä. Painetta oli kuitenkin sen verran, ettei juurakossa kolissut vanteelle. Lenkki päättyi suureen pamaukseen.

Nyt sitten pitäisi uusi nastarengas jostakin...

CwA
29.12.2013, 20.11
Mua mietityttää tuo paineiden lasku, kaipaako kukaan muu nastarengasta, joka pitäisi kovemmillakin paineilla?

Kaikki nastakumit vaikuttaa olevan sellaisia, että pitoa löytyy, kunhan laskee paineet superlöysäksi, kovemmilla paineilla ei nastoista ylety maahan kuin osa, mutta entä jos tehtäisiin nastarengas, jossa vaikkapa 2-3 bar paineella kaikki nastat olisi kontaktissa jäähän?

Valmistajat kovasti haluavat tehdä rengasta jokaiseen keliin, pitävällä kelillä enemmän painetta ja liukkaamalla vähemmän, mutta olen pähkäillyt, että voisihan sitä tehdä renkaasta sellaisen, että se sillä 3 barin paineellakin pitää kaikki nastat tiukasti alustassa, olisi toki raskaampi kuin joku mara wintteri 5 barin paineella, mutta kumminkin aika kevyt korkeasta paineesta johtuen.

Vai olisiko W240 juuri sellaista mallia nastarengasta, joka kovemmallakin paineella säilyttää nastojen kontaktin jäähän ja siksi osaltaan raskaaksi haukuttu?

Tollasta fobin baanaa ajaessa itse ainakin joudun tosi matalia paineita käyttämään ja kuitenkin korkeakin paine mielestäni toimisi jos nastat olisi kunnolla jäätä vasten, eli rengas ei olisi niin pyöreällä olalla, vaan kantikkaampi.

Pisemmät piikit reunoille voisi tietty auttaa tuohon, jos keskellä olisi lättänät ja reunoilla ne teräväkärkiset noin esimerkiksi, siten itse voisi virittää rengasta ehkä enemmän tuohon suuntaan.

Mulla tosin tuli ongelmia, kun laitoin 5bar marawintteriin, takana tila loppui kesken, kiekossa taas uusi mutka, joten ei meinannut mahtua pyörimään, kai se on tyydyttävä sitten kapeampiin kumeihin kuin 50mm :rolleyes:

ristoh
01.01.2014, 16.01
mites eri renkaat kuluessaan eroaa toisistaan.. mulla on noita schwalben tavallisii ice spikereita ollu ajossa noin mutta ne rapistuu lopun viimeks aika vähällä ajamisella. Likempänä keskialuetta olevat nastat kääntyvät hiljalleen sivulle niin että joko tulevat kuopastaan ulos yläkautta tai nappulan juuresta. Itselle 2 talvee per takarengas on maksimi mitä noilla ajaa olipa sitten luminen talvi tai ei. Onko eroa saman valmistajan pro-spikereihin? Renkaiden sisäänajosta olen huolehtinu uutena vaan kaks parii on kulunu ihan samalla lailla.

Kuvatus nastan irtoomisesta

https://lh3.googleusercontent.com/-OULvQPa_bjc/TwBCvYxcooI/AAAAAAAABcM/wNoczFCWwRo/w617-h479-no/DSCN1457.JPG