Näytä tavallinen näkymä : Talvivaatetus?
Iisiraireri
12.11.2006, 20.13
Lähtötieto: Runsaasti hikoileva rasvanpolttajapyöräilijä.
Ongelma: Talvilenkillä alkaa kylmetys vaivata kostuneen ajovarustuksen takia jo puolen tunnin ajon jälkeen. Etenkin ylävartalossa.
Nykyvarustus (ylävartalo): Polypropyleenialuspaita, kevytfleece ja Windtex ajotakki (hengittää selästä hyvin).
Päivän lenkillä pakkasta oli vain -3,5 C, tosin tuulta 6 m/s. Kylmä tulee, kun kosteutta tuntuu kertyvän liikaa asusteisiin.
Parannusehdotus:
Ongelma: Talvilenkillä alkaa kylmetys vaivata kostuneen ajovarustuksen takia jo puolen tunnin ajon jälkeen. Etenkin ylävartalossa.
Nykyvarustus (ylävartalo): Polypropyleenialuspaita, kevytfleece ja Windtex ajotakki (hengittää selästä hyvin).
Päivän lenkillä pakkasta oli vain -3,5 C, tosin tuulta 6 m/s. Kylmä tulee, kun kosteutta tuntuu kertyvän liikaa asusteisiin.
Parannusehdotus:
Taitaa olla toi kevyt fleece joka kerää kosteutta ja sen myötä kroppa kylmenee.Koita laittaa toinen hikeä siirtävä paita toisen päälle,mieluimmin missä olis villaa,merinovillaa.:cool:
Tämmöisillä pikkupakkasilla itselläni on mikrofleece alusasu ja henkseli-malliset talviajohousut ja ihan tuulipuvun takki, kun ei oo kunnon talviajotakkia. Kaulanseudun suojaan kaulurilla ja kypärämyssyllä. Näinkin tarkenee.
Juu ajan metsissä :cool:
Fillarimies
12.11.2006, 21.26
Jos haluaa että kylmä ei vaivaa:
1. laittaa iholle puuvillapaidan(pitkähihaisen)
2. Sitten Microfleece
3. Sitten kevyt toppatakki jossa kainaloitten kohdalla tuuletusreiät, kuumuuden varalta.
4. Vaihtoehtona koville pakkasille paksu toppatakki.
5. Jalkaan kalsarit, pitkätkalsarit, villahousut ja tuulihousut.
6. Sitte jos vielä tulee kylmä, niin ei auta kuin polkea niin lujaa että ei tuu kylmä tai sitten jää vain suosiolla kotiin Fillari-palstalle polkemaan:D
Itse käytän: Puuvillapaita ja microfleece ja 8848:n toppatakki ja jalassa, kalsarit, pitkät kalsarit ja toppahousut.
Vilhelm V
12.11.2006, 21.31
Puuvilla on huono vaihtoehto ensimmäiseksi kerrokseksi, sillä se nimenomaan pitää kosteuden sisällään ja kastuu perusteellisesti. Ei ikinä puuvillaa pyörälenkeille oli vuodenaika mikä tahansa.
Et varmaan ole tosissasi? Puuvillapaita kastuu eikä siirrä kosteutta iholta, joten varmasti tulee kylmä. Samoin kaikki "kalsarit" jos ne ovat puuvillaa.
Itse laitan alle urheilukerraston (Craft tjms.) ja seuraavaksi joku thermo- tai villatrikoo joka sekin päästää kosteuden läpi. Mikrofleece ei ole mielestäni hyvä koska se sitoo kosteutta kuten jo tuli aikasemmassa vastauksessakin esille.
Fillarimies
12.11.2006, 22.28
No musta puuvilla on parempi vaihtoehto kuin joku tekokuitu.
Ainaki yks mun pyöräilypaita on aivan liian kuuma, vaikka siinä lukeekin että hengittävä cool-max-kangas.
2. Sitten Microfleece
3. Sitten kevyt toppatakki jossa kainaloitten kohdalla tuuletusreiät, kuumuuden varalta.
4. Vaihtoehtona koville pakkasille paksu toppatakki.
5. Jalkaan kalsarit, pitkätkalsarit, villahousut ja tuulihousut.
6. Sitte jos vielä tulee kylmä, niin ei auta kuin polkea niin lujaa että ei tuu kylmä tai sitten jää vain suosiolla kotiin Fillari-palstalle polkemaan:D
Itse käytän: Puuvillapaita ja microfleece ja 8848:n toppatakki ja jalassa, kalsarit, pitkät kalsarit ja toppahousut.
Duoda, et taida kuitenkaan siis harrastaa varsinaista talviurheilua? Noin minäkin pukeutuisin jos vaikka olisin menossa pilkkimään. Siis puuvillaa, toppatakkeja, villahousuja ja tuulihousuja?
Pojasta mieheksi ja puuvillasta tekokuituihin.
fat-iigor
12.11.2006, 22.58
Mä laitan alle yhden tai kaksi urheilukerrastoa ja sitten pitkähihaisia ajopaitoja niin monta että on sopivasti. Jos on vielä kylmempää niin saatan ehkä laittaa päällimmäiseksi jonkun ohuen takin tai vaikka hupparin. Ajopaidat hengittää ja sen lisäksi olo on mukava kun ei ole mitään lepattavaa takkia päällä. Sit jalkaan tietty jotain sukkiksia ja shortseja pakkasen määrän mukaan.
hannupulkkinen
12.11.2006, 23.22
Plypropyleeniasuja oli jo 20-vuotta sitten ja sen jälkeen kukaan kylmässä hikiliikkuja ei ole puuvillapaitaa alimmaiseksi ihoa vasten laittanut.
Vain köyhyys tai tyhmyys aiheuttaa palelua pakkasessa.;)
Idea on se, että märkä pois iholta ja kastepiste pihalle. Jaloissa se on vain melko vaikeaa toteuttaa. Niissä voi joskus märkäpukuefekti olla ainut oikea.
Se mikrofleece minustakin on tässä se ongelma.
Itse laittaisin alle -10 asteen pakkasille alimmaiseksi polypropyleenialuspaidan ja päällimmäiseksi edestä tuulta pitävän, takaa hyvin hengittävän hiihtopuseron. JA VÄLIIN neulepuseron, joka tuntuu tarpeeksi paksulta, mutta ei ole liian tiivis vaan sopivasti kuohkea. Sen avulla aluspaidan ja takin väliin saa ilmakerroksen, joka kuitenkin tuulettuu. Silloin hiki haihtuu ja kuitenkin on siedettävän lämmin olo.
Kovemmilla pakkasilla on sitten mietittävä jotakin lisää.
Parannusehdotus:
Eiköhän tuo vika ole nimenomaan tuossa Windtex takissa joka ei hengitä tarpeeksi. Eli aluspaita siirtää varmaan kivasti kosteutta fleeceen. Fleecen pitäis siirtää kosteutta sitten päällystakin läpi ulos. Vaan jos tuossa tulee stoppi niin takin sisällä alkaa tovin päästä olla aika kosteata.
Gore-Texiä on varmaan usein suositeltu tuollaiseen pukeutumiseen mutta varmaan halvempiakin vaihtoehtoja on.
Eli siis se paljonpuhuttu urheilualusasu + tiukka fleece (paksuus lämpotilan mukaan) + hengittävä takki. Periaatteessa sama juttu jalkoihin. Tosin itselläni toimiva yhdistelmä aina noin +-0 keliin asti on ollut linimentti + pyöräilysortsit + pitkät ajohousut. ;)
Gore-Texiä on varmaan usein suositeltu tuollaiseen pukeutumiseen mutta varmaan halvempiakin vaihtoehtoja on.
Gore-Tex ei ole hyvä kuivan kelin materiaali koska se ei hengitä niinkään hyvin kuin Windtex- tai Windstopper-takit. Sateella se onkin sitten omiaan.
Laskettelu on eri juttu; Gore-Tex -vaatteet toimivat koska siinä hommassa ei tule (niin) hiki. :D
Iisiraireri
13.11.2006, 10.15
Eiköhän tuo vika ole nimenomaan tuossa Windtex takissa joka ei hengitä tarpeeksi. ...
Tuossa takissa on selkäosa ilman kalvoa eli hengittää hyvin. Onko verkkopaidoista minkälaisia kokemuksia alimpana kerroksena?
Mulla on alla ohkanen alus-setti ja välikerroksessa craftin semmoinen villantapanen ja löflerin takki joka on edestä tuulisuojattu takaa joustavaa ja hengittävää matskua.Siis-0 > -10astetta
Näillä-10>-20 asti siitä sitten kylmemmälle,väliasu vaihtuu paksumpaan alusasuun välikerroksessa.
-20>-25 ja siitä yli ohut alus-setti ja väliin haltin fleesen tapainen paksu alus setti,ja päälimmäisenä näissä kaikissa on löflerin talvi ajoasu.
Onko verkkopaidoista minkälaisia kokemuksia alimpana kerroksena?
On, minulla jostain syystä tuntuu kylmä selässä vaikka olisi mitä verkkopaidan päällä, toimii kyllä erinomaisen hyvin välikerroksena kahden kerraston välissä.
Kesällä kyllä verkkopaita + ajopaita on OK, siihenkin käyttöön ehkä mieluummin ohut teknopaita alle.
Gore-Tex ei ole hyvä kuivan kelin materiaali koska se ei hengitä niinkään hyvin kuin Windtex- tai Windstopper-takit. Sateella se onkin sitten omiaan.
Laskettelu on eri juttu; Gore-Tex -vaatteet toimivat koska siinä hommassa ei tule (niin) hiki. :D
Jeps joo - mulla luki se laskettelu siinä vielä äsken mutta poistin sen. Mutta en sen vuoksi etteikö mulla tulis siinä hiki vaan siinä tulee kylmenpi (suurempi nopeus/viima, hikoilu + hississä jäätyminen).
Kylmä tulee, kun kosteutta tuntuu kertyvän liikaa asusteisiin.
Parannusehdotus:
No siis - jos kosteutta kertyy liikaa asusteisiin, pitää se kosteus saada:
1. ensin pois iholta = urheilualusasu
2. imeyttää kosteus johonkin josta se myös haihtuu kehon lämmön vaikutuksesta = fleece
3. laittaa päälimmäiseksi jokin vaatekerros joka päästää kosteuden läpi mutta suojaa riittävästi tuulelta ja mahdollisesta sateeltakin = mm. Gore-Tex.
Noin se vain menee - oli laji mikä hyvänsä. :)
Jos se takki kerran hengittää niin hyvin että sinne takin alle ei kerry tolkuttomasti koskeutta (toisin kuin tuossa yllä mainitaan) niin sitten ei muuta kuin paksumman fleecen ostoon niin pysyy mies lämpimänä!
Petteri Ellilä
13.11.2006, 12.34
Onko verkkopaidoista minkälaisia kokemuksia alimpana kerroksena?
On. Löfflerin verkkopaitaa ei saa märän oloiseksi ei niin millään vaikka hiki irtoaa. Aikä hyvin se pitää seuraavan kostean vaatekappaleen pois ihon tuntumasta.
Hans Opinion
13.11.2006, 14.38
Joku taisi vedättää tuolla puuvilla-agitaatiolla... aika hyvin lähti porukat peesiin...
Tuossa edellä jo moneen mieheen todettiin oikea pukeutuminen hikiliikunnassa, ratkaisevaa on fleecen paksuus - se/ne valitaan kelin mukaan.
Pari pointtia.
Ihoa vasten tuleva "u-paita" ja sitä seuraava fleece pitää olla kooltaan sopivan napakoita. Hans on viluinen ja käyttää jo pikkupakkasillakin seuraavana toista fleeceä joka on hieman väljempi ja pinnassa on selästä hengittävää ajotakki joka vaihtuu umpimalliseksi seura-wintex-ajopuseroksi kelin yhä kylmetessä.
Toinen pointti liittyy ajotaktiikkaan. Tunnin verran kun malttaa ajaa rauhassa niin pahin hikoilu ehtyy ja sitten voi lisätä vähän tehoja ja jos pitää tehotella kunnolla niin se kannattaa jättää lenkin loppupuolelle.
Muistettava on myös se että pään, kaulan ja käsien lämpötalous kun pelittää niin se kohentaa koko kropan olotilaa... jalat onkin sitten oma juttunsa...
Fillarimies
13.11.2006, 15.13
No nyt meni mun ehdotus ihan mäkeen, no eipä siinä mitään:D jatkakaa...
Joku taisi vedättää tuolla puuvilla-agitaatiolla... aika hyvin lähti porukat peesiin...
Muistettava on myös se että pään, kaulan ja käsien lämpötalous kun pelittää niin se kohentaa koko kropan olotilaa... jalat onkin sitten oma juttunsa...
Veätti tai ei saahan kumminkin joku opastusta pukeutumiseen,kaikki ei oo käyneet tarhavaihetta jossa tädit pukee ja opastaa.:D
Kysyjä oli oulusta ja sille vastattiin rovaniemeä myöten jonne ei tuu ku anttilan postikuvasto jossa on vaan puuvilla-alusasuja.
Katselin tossa Haltin luetteloa ja siinä on aikas hyvin pukeutumis ohjeita,varmaan saa alan liikkeistä niin ei tarvii arpoo mitä laittelee päälle.
Kysyjä oli oulusta ja sille vastattiin rovaniemeä myöten jonne ei tuu ku anttilan postikuvasto jossa on vaan puuvilla-alusasuja.
Ei tartte vinoilla, sen jälkeen kun Hankkija lopetti täällä niin kunnon vaatteiden löytäminen on ollut tosi hankalaa. :mad: :mad:
K-Raudastakaan ei löydy korvaajaa hyvälle ruskealle Valmetin tikkitakille jota käytin töissä ja harjoituksissa monet vuodet.
On. Löfflerin verkkopaitaa ei saa märän oloiseksi ei niin millään vaikka hiki irtoaa. Aikä hyvin se pitää seuraavan kostean vaatekappaleen pois ihon tuntumasta.
Mulla on sellanen alla kesäisinkin. Pitää selän kuivana. Sitten kylmemmällä säällä lisää kerroksia, ensin ohut kerros (joku craft tai haglöfsin ohut polartec) ja sitten tarvittaessa lisäksi tai vaihtoehtoisesti paksumpi. Kuorena mulla on ollut Löfflerin windstopper-takki ja nyt myös Goren Softcell vaihtoehtoisena. Näillä olen saanut toimivan setin.
muoks: Haglöfsin Actives polarteceissä on ollut mulle sopiva leikkaus ja riittävän pitkä selkäkappale ja hihat
Ei tartte vinoilla, sen jälkeen kun Hankkija lopetti täällä niin kunnon vaatteiden löytäminen on ollut tosi hankalaa. :mad: :mad:
K-Raudastakaan ei löydy korvaajaa hyvälle ruskealle Valmetin tikkitakille jota käytin töissä ja harjoituksissa monet vuodet.
Mittään vinoilla!Niin se Anttila ei taija yltää ku ylä-savoon asti,mutta kelekka kauppiailta varmaan löytys,mulla olis Deuz-fahr toppiksia ja tee-paitoja ja jotain raktori lippiksiäkin korvasuojilla.:D Tuonko kesällä, ku meen käsivarteen ajelee pöörällä,ja ehkä leville.
Mulla tilanne sama kuin iisirairerilla, eli periaatteessa kolmikerrospukeutuminen tehty oikein, mutta ylävartalo kastuu hiestä. Lisäksi päällimmäinen kerros tuppaa jäätymään sisäpuolelta. Olen muutaman viime vuoden aikana kokeillut neljää erilaista takkityyppiä. Viimeisen kokeilun ovh oli yli puolitoistasataa ja se jäätyi allaolleeseen fleeceen kiinni niin että piti melkein repiä pois päältä. Se takkityyppi oli jälleen kerran "markkinoiden paras tuulta pitävä mutta kuitenkin kosteutta ulos hengittävä tuote".
Vois kuvitella että vaatteita on liikaa päällä ja siksi hikoilen liikaa. Yleensä on kyllä ollut kylmä alkumatkasta, sopivaa 30-60 min kohdalla, sen jälkeen kuuma puolisen tuntia ja sitten takki alkaa muuttua peltiseksi. Täytynee jatkossa vain vähentää vaatetta ja hakea optimaalinen tasapaino sitä kautta.
trauma
Kokeilkaa sellaista takkia joka on takaa joustavaa kangasta,se ei jäädy talvella.Käytin ennen sellaisia kuori-takkeja ne oli aina jäässä sisältä,hileet vaan tippu kun kotiin tuli.:( hrrr..ei koskan enään semmoisia takkeja.
Vilhelm V
13.11.2006, 18.19
Minä olen joskus pidemmillä (yli 3 tuntia) pakkaslenkeillä kuljettanut ylimääräistä urheilualuspaitaa mukana. Lenkin puolivälissä voi sitten ottaa märän paidan pois ja pukea kuivaa päälle. Samalla voi siinä jäähileitä ravistella myös päällitakista pois. Vähän ylimääräinen ohjelmanumero kieltämättä, mutta pari kertaa on näinkin tullut toimittua.
Veivaaja
13.11.2006, 18.22
Hei! Olen ajanut pakkasille seuraavilla asustailla: alle ajoaluspaita (verkkoa, Löffler, Craft, mikä milloinkin), sen päälle urheilualuspaita (korkea kaulus, pitkät hihat) ja päällimmäiseksi Wintex-ajotakki. Aiemmin päällimäisenä vanhanaikainen Vermarc-ajotakki, jossa etumus nailonia, takaosa (villa?)resoria.
Kun illalla oli miinus 10 ja tuulista, niin laitoin vielä väliin tuuliliivin (Windstopper, selkä verkkoa). Liiviä (Löffler, Windstopperia, kevyen kevyt) kuljetan melkein aina mukan. Pitkän lenkin loppuun sen voi lisätä päälle loppuverryttelyssä, tai jos on sittenkin vähän liian vähän päällä.
Alaosassa kesäajohousut, irtolahkeet ja päällä Magic-haalarihousut.
Olen ajanut (tänä talvena) vain lyhyitä lenkkejä tuolla Windtex-takilla. Asut aavistuksen kosteita ajon jälkeen, mutta se lienee merkki toimivuudesta.
Ainakin itsellä asusteet vaihtelee kovasti, riippuen lämpötilasta (viiden asteen muutos, ja yksi/paksumpi välikerros), tuulesta (samoin viisi metriä sekunnissa tekee saman muutoksen, tosin painopiste tuulenpitävyydessä), ajotahdista ja jopa maastosta (metsää/avointa). Siksi useampi ohut kerros. Alla oleva verkkopaita pitää ihon kuivana, jos päällä olevat kerrokset eivät aivan pielessä. Ja kun rasitus matkan aikana vaihtelee, hyvin hengittävät kerrokset (verkko, ohuet asusteet) välittävä kosteuden kuitenkin iholta pois.
Fleeceä en ole kokeillut ajokäytössä, mutta epäilen sen olevan liian lämmin. Ohutkin fleece yhdessä ajotakin kanssa olisi ainakin minulle sopiva miinus kymmenestä-viidestätoista kylmempään. Lämmön tarve on toki yksilöllistä, mutta vaikea uskoa, että urheilullisessa ajossa kenellekkään fleece sopii kuin tosi kylmässä. Ja silloin mahdollisuus kerrosten ja lämmön säätelyyn menetetään.
Iisiraireri
13.11.2006, 19.34
No niin; verkkopaita investoitu. Aamuksi on luvassa about -7...-8 C pakkasta.
Täytynee rohkaista mielensä ja kokeilla ilman fleeceä yhdistelmällä: PP-verkkopaita-PP-urheilualuspaita-Windtex-takki. Kahdeksan jälkeen oon taas hitusen viisaampi.
Jotenkin mulla on sellainen perstuntuma, että juuri tuo fleece kerää mun hikoilumäärällä liikaa kosteutta.
PS Niin mulla on ollut ongelmana lähinnä rintakehän/vatsan alueen kylmettyminen. Muihin paikkoihin oon löytänyt aika hyvän varustuksen kylmää vastaan.
PS PS Tän säikeen suosiosta tulee mieleen lehdelle pieni aloite. Ajovarosteiden kuvastomaisen esittelyn lisäksi olisi selvästi kysyntää syväluotaavammallekkin vaatetestaukselle.
[quote=Iisiraireri;747057]Lähtötieto: Runsaasti hikoileva rasvanpolttajapyöräilijä.
Talvilenkillä on vaatetus suunnilleen sopiva jos alussa vähän palelee ja 15-20 minuutin rauhallisen ajon jälkeen lämpenee. Alkupalelua vähentää jos viittii vaikka sisällä ennen lähtöä vähän jumpata, että alkaa veret kiertään.
Aloitatko lenkin liian tehokkaasti, kun noin äkkiä kastut tai sitten se fleece vain on liian paksu.
Eilisellä ilmalla Oulunseudulla tarkeni hikialuspaidalla, Rukka taisi olla, pitkähihaisella ajopaidalla ja Löfflerin pehmeällä ajotakilla. Sillä punaisella.
Ei tullut kyllä hikikään, mutta vauhti olikin rauhallista...
Iisiraireri
13.11.2006, 19.45
Aloitatko lenkin liian tehokkaasti, kun noin äkkiä kastut tai sitten se fleece vain on liian paksu...
Kyllä mää kallistun tuon fleecen kannalle ja kuten edellä jo suunnittelin, niin huomiselta työmatkatemmolta jätän sen kokeeksi pois. Määhän oon Iisiraireri ja ajan aina hissukseen. Paitsi silloin kun kaveri yllyttää ;-)
mulla on toiminut (ja hyvin:D):
- alimmaisena pyöräilyhousut, hänkselimalli, CoolMax-sukat
- sitten urheilukerrasto Rukka, Craft tai HelläHansen, mallia pitkä, villasekoitesukat
- hien kerää Ruskovillan villakerrasto, Windstopper-kauluri
(- lisäksi alle -10 C Niken pitkähihainen pyöräilypaita)
- päällimmäisenä Windstopperia - Löfflerin kypärälakki ja puku sekä Yokon tai Haglöfsin hanskat
Näillä olen pärjännyt -15 C saakka, kylmemmässä ei hengitys enää toimi astman vuoksi kunnolla, jolloin pyörä jää varastoon
Iisiraireri
14.11.2006, 17.21
...
Täytynee rohkaista mielensä ja kokeilla ilman fleeceä yhdistelmällä: PP-verkkopaita-PP-urheilualuspaita-Windtex-takki.
Kaksi 50 minuutin testisessiota kokeiltu -4...-5 asteen kelissä ja
yhdistelmä toimii paremmin kuin säikeen alkutilanne.
Kaksi 50 minuutin testisessiota kokeiltu -4...-5 asteen kelissä ja
yhdistelmä toimii paremmin kuin säikeen alkutilanne.
Noniin,kun tarhan tädit opettaa,ei pyöräilyä voi lopettaa...:D onnex jotkut uskoo näitäkin jutskia.
Jani Mahonen
14.11.2006, 20.35
Mikä olisi sellainen takki talveksi hyvä, joka hengittäisi parhaalla mahdollisella tavalla? Sadetta sen ei tarvitse kestää, vaan kuivan kelin takki. Ja maastoajoon, eli hikoilu on runsasta ja vauhti maltillinen...
Iisiraireri
14.11.2006, 20.50
...:D onnex jotkut uskoo näitäkin jutskia.
Aina on toivoa, kun pystyy vielä oppimaan uusia asioita.
Tuo fleece on kyllä opintojeni mukaan ns talviliikunta-asuste. Olen ammentanut oppia kylmäpukeutumisesta ahneesti mm laskuvarjojääkärikillan retkikuntien kokemuksista, mutta ehkä talvipyöräilyssä hikoillaan runsaammin kuin napajäähiihtoretkillä (hiihtovauhdin yksi määräävä tekijä oli muistaakseni juuri se, että liiallista hikoilua ei esiinny). Tuota Merinovillaa tekisi myös mieli kokeilla, mutta viimeisimpien hintatutkimusteni mukaan sekin on arvotavaraa.
Tuo fleece on kyllä opintojeni mukaan ns talviliikunta-asuste. Olen ammentanut oppia kylmäpukeutumisesta ahneesti mm laskuvarjojääkärikillan retkikuntien kokemuksista, mutta ehkä talvipyöräilyssä hikoillaan runsaammin kuin napajäähiihtoretkillä (hiihtovauhdin yksi määräävä tekijä oli muistaakseni juuri se, että liiallista hikoilua ei esiinny). Tuota Merinovillaa tekisi myös mieli kokeilla, mutta viimeisimpien hintatutkimusteni mukaan sekin on arvotavaraa.
Olet oikeilla jäljillä.Tosta merinovillasta ei se niin kallista oo ettei pukki toisi.
Mulla ainakin lahjalistalla.Ohkanen fleece on joskus talvella laitettu reppuun silloin kun ajetaan koko päivä,4:n tunnin jälkeen voi yhen märänpaidan laittaa pois ja fleeceä alle kun hikoilukin on pientä enään ja lämmöntarve suurta.Mutta kukin menee tyylillään.:D
Henki Hieveri
22.01.2007, 16.04
Créblet Saigon-hansikkaat. Vedenpitävät testatusti: kun käsi hikoaa sisällä niin se vesi ei sieltä lähde pois. Mutta talvikelillä pysyvät kädet lämpiminä.
DzeiDzei
22.01.2007, 17.14
Onko kukaan kokeillut näitä http://www.ullmax.fi/products.asp?ProdGroup=7 ??
Vähän oon harkinnu ostamista. Ihan normaali kerraston hintainen kait tuo olis, eli ei liene arvotavaraa, vai?
Vähän oon harkinnu ostamista. Ihan normaali kerraston hintainen kait tuo olis, eli ei liene arvotavaraa, vai?
Mulla on ollut nyt muutaman kuukauden käytössä. Todella mukava päällä, sopivan pitkät hihat ja selkä. Aluksi haisee ihan sille pakkausmuoville. Koot reilunpuoleisia. 170cm hoikalle S koko on sopiva. Myös nuo sukat rokkaa.
Minun garderoobini ei enää muovikerrastoilla kasva. Villa on niin ylivoimainen materiaali.
Olis mielenkiintoista tietää onko joku verrannut Ruskovillan ja tämän paksuuksia jne. Hintaero on valtava!
Haglöfs 020 toimii aika kivasti alla, päällä fleece jne, kelin mukaan.
Ostin muinoin myös Ruskovilla alusasun, en sitä paksuinta, koska myyjä sanoi että se paksuin ei sitten käy kuin ehkä pilkkijälle, joka vaan pönöttää paikallaan.. mutta kyllä olisin ehkä sittenkin sen ottanut kunnon pakkaskeleihin, jos nyt saisi valita. Onkos sitä paksuinta jollain käytössä?
Olis mielenkiintoista tietää onko joku verrannut Ruskovillan ja tämän paksuuksia jne. Hintaero on valtava!
en tiedä, mutta hinta on myös huomattavasti halvempi kuin Icebreaker-merinovaatteissa, 200g/neliö paksuutta oleva pelkkä paita maksaa enemmän kuin tuo koko kerrasto. prkl. miksen löytänyt tuota kun hain villakalsareita, olis säästynyt rahaa. onkohan noita kokeiltavana jossain? kokojen kanssa aina vähän niin&näin...
E: jaa olihan tuossa ylempänä tuota mittainformaatiotakin. kiitos!
steelduck
24.01.2007, 00.26
Tilasimpa piruuttani Ullmaxin Merinoasun. M-kokoisen 180senttisenä. Laitan sitten raporttia, kun tulee.
Mistäs noita Löffnerin tms, verkkopaitoja kannattaa lähteä hakemaan Helsingissä?
Tilasimpa piruuttani Ullmaxin Merinoasun. M-kokoisen 180senttisenä. Laitan sitten raporttia, kun tulee.
Mistäs noita Löffnerin tms, verkkopaitoja kannattaa lähteä hakemaan Helsingissä?
Bikeplanet Vantaa niitä ainakin myy. Se, että kannattaako lähteä hakemaan, onkin sitten itse päätettävä. Siellä se muistaakseni makso yli 40 egee
Löyty tuo kuittikin oli tasan 40€. Yleensä nuo kuitit täytyy piilottaa/hävittää, ettei emäntä niitä nää.
steelduck
24.01.2007, 00.51
Bikeplanet Vantaa niitä ainakin myy. Se, että kannattaako lähteä hakemaan, onkin sitten itse päätettävä. Siellä se muistaakseni makso yli 40 egee
Oho... saako jostain sitten halvemmalla?
Juha Jokila
24.01.2007, 03.13
Ostin muinoin myös Ruskovilla alusasun, en sitä paksuinta, koska myyjä sanoi että se paksuin ei sitten käy kuin ehkä pilkkijälle, joka vaan pönöttää paikallaan.. mutta kyllä olisin ehkä sittenkin sen ottanut kunnon pakkaskeleihin, jos nyt saisi valita. Onkos sitä paksuinta jollain käytössä?
On se ruskovilla hyvä. En muista koska tuli ostettua, mutta veikkaan 6-7 vuotta sitten. Nyt alkaa vetelemään viimeisiään. Hihat rispaantuu ja haarosta olen parsinut jo kolmannen kerran. Ostan varmaan uuden samanlaisen.
Aika lämminhän tuo uutena on. Hiihtäessä olisi hyvä olla useampi aste pakkasta, jos meinaa säilyä hikoilulta kuivana. Toisaalta ainakin - 20 C asti pärjää pelkällä alusasulla kuoren alla. Pyöräillessä toimii ehkä hieman lämpimämmissäkin keleissä tai sitten mun puku on nykyisin jo kulunut niin ohueksi, että luulen vaan.
Pyöräillessä korkean kauluksen vetoketju pullottaa kypärän solkea vasten joskus ja tuntuu painavan aatamin omenaa. Sitten housujen kuminauhaviristys oli alkuperäisenä aika heikko esitys. Liian ohut kuminauha ja myös kuminauhakujan ompeleet purkautuivat itsestään. Korjasin ite.
Haglöfs 020 toimii aika kivasti alla, päällä fleece jne, kelin mukaan.
Ullmax on ohkanen, arvio jotain 180g/m2. Tollanen + softshell takki ja parin asteen pakkasessa pärjää ihan hyvin. Tosin en ole kaikista pahin palelija..
Ullmaxilla on ihan toimiva myös se Ullfrote-mallin paita. Villapaitaahan tuo käytännössä vastaa, selkeästi on kerrastoa paksumpi. Tänään lenkki -12-asteessa, yläosana kerrasto, toi paita ja kuoritakki, hiki tuli mutta ei tuskainen. Itsekään en tosin kovin paha ole palelemaan. Tänään pärjäsin jaloissa tekokuitukerraston housuilla ja kuorihousuilla.
Kun tuota ullfroteeta myydään pakettina, niin housuista sen verran, että ajamiseen vaativat aikamoista pakkasta. Toinen huono puoli on löysä kuminauha, pitäisi kiristää, niin ei housut tippuisi. materiaaliltaan ihan ok tuntuista.
Twisterkki
25.01.2007, 10.35
en tiedä, mutta hinta on myös huomattavasti halvempi kuin Icebreaker-merinovaatteissa, 200g/neliö paksuutta oleva pelkkä paita maksaa enemmän kuin tuo koko kerrasto. prkl. miksen löytänyt tuota kun hain villakalsareita, olis säästynyt rahaa. onkohan noita kokeiltavana jossain? kokojen kanssa aina vähän niin&näin...
Helsingissä Ruskovillaa myy Kirjokanta Kalevankadulla (sovittaminen onnistuu takahuoneessa). Ostin tuolta villabermudat, jotka ovat olleet oikein hyvät.
Jos joku tietää mistä saisi ohuet villaiset (preferoin merinoa) sormikkaat niin vihjatkoon. keinokuitu-sekoitus-moska alkaa haisemaan kuolemalle kahden käyttökerran jälkeen..
Jos joku tietää mistä saisi ohuet villaiset (preferoin merinoa) sormikkaat niin vihjatkoon. keinokuitu-sekoitus-moska alkaa haisemaan kuolemalle kahden käyttökerran jälkeen..
omani osti Helsingin Partioaitasta, Icebreaker-merkkiä (merinoa) eli ei halvinta mahdollista. en muista tarkkaa hintaa, olisko ollut 30 euroa? liner-tyyppiset siis, eli ohuet "alushanskat".
hui, olipa paljon merkkejä ja lukuja. Eipä ole sitten koulun joutunut kaikkia vaikeita nimiä lukemaan numeroiden kanssa.
Menneen talven jämillä mennään, mitä nyt tässä -15 celsiuksen pakkasissa kaksi kerrastoa ja windstopper-henkinen ajotakki/paita.
steelduck
27.01.2007, 00.52
M-kokoinen on ainakin tälläiselle 180cm ja 82kg liian pieni. Jos joku 170-180 hoikka ihminen haluaa säästää postikulut , niin Hernesaaresta saa tulla noutamaan kerran päälle vedetyn M.kokoisen. Laatu vaikutti niin hyvältä, että tilaan L-kokoisen. Myös yksi S tuli turhaa tilattua vaimolle, mutta sillä olikin jo Ruskovillat kaapissa.. :rolleyes: Eli alkuviikosta saisi tulla täältä katsomaan ja hakemaan, muuten lähetän takaisin ja vaihdan oikean kokoisiin.
Gran Turismo
27.01.2007, 20.26
Stadiumissa on myynnissä Everest-merkkisiä meranovillaisia pitkähihaisia aluspaitoja hintaan 29 euroa. Ostin alkutalvesta pari kappaletta. Hyvin toimivat. Jos jotain negatiivista pitää sanoa niin O-kaulus on turhan avara. Kylmillä keleillä kaipaa ruskovillan kauluria lisäksi.
steelduck
28.01.2007, 11.47
Mikä olisi paras softshell/windstopper takki 0 - -10 asteen keleille. Alle tulisi verkkopaita + ohutfleece tai merinovillis.
Huomasin eilen, että aikoinani mainoslahjana saatu Golffiin :rolleyes: tarkoitettu Goretex takki ei pidä pahemmin tuulta ja tuli välillä kylmä.
ps. Disclaimerina: En pelaa Golfia - piti ilmoittaa ettei kukaan saa väärinkäsitystä. :)
Mulla ollut muutaman vuoden ympärivuotisessa käytössä Shimanon windstopper/softshell tyyppinen takki...taitaa olla sama kun nykyinen Shimanon XTR takki tms. Tarpeeksi pitkä takaa ja hihoista, tiukka leikkaus joten ei lepata ja kauluskin on sopivan korkea ja nafti ettei tuule sisään. Hihat ja sivut osittain heijastavaa materiaalia. Oikeastaan ainoa miinus on että ainoa tasku on selkätasku. Hinta Lauttasaaren pyörästä 99,-, taisi olla jonkinlaisessa alennuksessa. Varmaan yksi parhaimmista vaateostoksista pitkään aikaan.
Talvella pikkupakkasilla alla aluspaita, ohueempi fleecepoolo ja mahdollisesti fleeceliivi. Kylmemmällä vielä pitkähihanen ajopaita niin pärjää kohtuu hyvin.
Koko XL.
Toki rahalla saa huomattavasti hipompaa mutta omasta mielestäni turha invesoitda isommin vaatekappaleeseen joka ensimmäisen lenkin jälkeen on likainen ja haisee pahalle eikä voi käyttää sunnuntaikävelyllä ;)....näitähän ei kannata hirveästi pestä, kuluu vain turhaan.
Urbaanikäyttöön voi sitten ostaa mielikuvaa.
Mulla on tuo XTR windflex takki parin vuoden takaa ja on ollut hintaansa nähden kelpo (ei kyllä mitään hifiosastoa). Menee plussan puolelta n.-15c asti kun lisää kerrastoa väliin. Koot on pienen puoleisia mikä huomioitava.
www.bike-discount.de (http://www.bike-discount.de) :ssa näkyy olevan nyt jämäkoot tosi sopivasti. Tuo Gold taitaa olla vielä hiukan paksumpi versio.
CRCssä taisi löytyä RaceFacen takkia jos hakee vähemmän sukkismaista merkkiä, ja jos tavoitteenna on ultimate katu-uskottavuutta vieraile täällä
http://www.arcteryx.com/
:D
CRC:stä saa myös Enduran vaatteita, jotka ovat osoittautuneet kaikin puolin erinomaisiksi. Todella kestävää ja toimivaa kamaa, eivätkä maksa mitenkään hirveitä.
Antti Kuitto
28.01.2007, 21.33
Shimanon windtex-takki on toiminut itselläkin moitteetta, hinta noin satkun luokkaa ja pelittää plussakeleistä pakkasillekin. Tuulenpitävä ja pitää kosteudenkin ulkona hyvin. Ainut miinus hieman itsestään aukeava vetoketju... :)
Vaikkapa Haglöfsilta saa ihan toimivia sftshllejä, usein vielä tarjouksessa partiokaupoissa. Arc'nnnnn todella hyvälaatuisia mutta melko tyköistuviksi mitoitettuja. Paras löytyy kuitenkin sovittamalla, tuntuu vaihtelevan mallinuken koko joka valmistajalla...
CRC:stä saa myös Enduran vaatteita, jotka ovat osoittautuneet kaikin puolin erinomaisiksi. Todella kestävää ja toimivaa kamaa, eivätkä maksa mitenkään hirveitä.
tuota, koot ja laatu vaihtelee vähän liikaa, muuten kyllä mainioita kamppeita.
Pari paitaa ja Singletrack -shortsit löytyy (vaihdetut shortsit on jo melkein oikein tehty), niiden perusteella.
steelduck
29.01.2007, 14.24
Kiitos vaan taas. Nyt alkaa olla talvivarusteet kunnossa. Hain Larunpyörästä tuollaisen Shimanon WindTex takin 90e:lla...
Asentaja
29.01.2007, 14.32
Huomasin eilen, että aikoinani mainoslahjana saatu Golffiin :rolleyes: tarkoitettu Goretex takki ei pidä pahemmin tuulta ja tuli välillä kylmä.
Aja kovempaa, niin ei tuu kylmä.
steelduck
29.01.2007, 14.49
Aja kovempaa, niin ei tuu kylmä.
Ei pysty...:rolleyes:
Asentaja
29.01.2007, 15.00
Ei pysty...:rolleyes:
Liian hapokasta vai?
tuota, koot ja laatu vaihtelee vähän liikaa, muuten kyllä mainioita kamppeita. Pari paitaa ja Singletrack -shortsit löytyy (vaihdetut shortsit on jo melkein oikein tehty), niiden perusteella.
Heh, minulle on osunut kyllä vain niitä hyvin tehtyjä kohdalle, takkikin on kestänyt jo viitisen vuotta ajoa. Kokopolitiikasta sanon vain sen verran, että vasta kolmannet crc:stä tilatut windtex-housut mahtuivat reisien kohdalta jalkaan. Koko ei ollut missään määrin verrannollinen takin kokoon, siis suhteessa.
steelduck
08.02.2007, 21.46
Shimanon Windtex takki on todettu erittäin hyväksi. Pari lenkkiä noin -5 keleissä ajettu Verkkopaita, ohutfleece ja Windtex. Hyvältä tuntui.
Tänään oli vissiin noin -8 ja laitoin seuraavanlaisen vaatetuksen. Verkkopaita. Ullmaxin merinopaita, ohutfleece ja Windtex. Nyt tuntui, että märkä jäi lähemmäsi ihoa ja välillä meinasi tulla kylmä.
Sanokaas viisaammat olisiko tuo merinopaita pitänyt laittaa fleecen päälle vai jättää fleece pois vai mitä?
Antti Kuitto
08.02.2007, 21.59
Itse en ole tarvinnut shimanon windtexillä ihan noin paljoa tavaraa alle tolla pakkasella, mutta kyse on varmasti henkilökohtaisista eroista. Kovemmilla pakkasilla on itsellä toiminut kaksi esim. craftin aluspaitaa päällekkäin ja takki. Alin paita on pysynyt kuivana ja toinen on kostunut...missään vaiheessa ei ole kostea olo päässyt yllättämään.
Tosi kylmällä, eli -20 tai enemmän on alla ollut aluspaita ja wanha maajoukkueen Castellin villainen! lyhythihainen ajopaita ja takkina Gore Bikewearin windstopperfleece. Tota voin muuten myös suositella lämpimästi, tonylta pitäs ainakin löytyä... :)
Edit:
-->Duck
Itse olisin jättänyt ton fleecen pois ja korvannut verkkopaidan aluspaidalla ja jättänyt mahdolliset seisoskelut yms. mahdollisimman vähiin.. :)
steelduck
08.02.2007, 22.12
-->Duck
Itse olisin jättänyt ton fleecen pois ja korvannut verkkopaidan aluspaidalla ja jättänyt mahdolliset seisoskelut yms. mahdollisimman vähiin.. :)
Noku meidän piti speksata etuvaihtajaa, kun olin runnonut sen kolmannelle pykälälle vaikka edessä on vain kaksi rieskaa. -> jäi jumiin..
http://www.ridefree.fi/krisse/blogikuvat/080207/PICT0554.jpg
...
Sanokaas viisaammat olisiko tuo merinopaita pitänyt laittaa fleecen päälle vai jättää fleece pois vai mitä?
Viisaudestani en tiedä, mutta omia kokemuksia voin jakaa. Olisin pukenut järjestyksessä urheilukerraston paita, ohut fleece, merino ja kuoritakki, sillä ainakin itselläni villa toimii paremmin fleecen päällä kuin alla. Verkkopaidoista ei ole kokemusta.
Melko paljolta kyllä kuullostaa tuo vaatemääräsi noin lämpimälle kelille. Oliko pakkasen lisäksi tuulinen päivä?
Shimaani
10.02.2007, 16.52
Kaspa husta.
Tää on topikki johon en ole vielä kerennyt osallistumaan banaanitanssini jälkeen.... No, mä laitan päälle kaks Primalwearin pitkähihaista ajopaitaa ja sit yhden Foskan ajotakin (http://www.foska.com/acatalog/Jacket.html), alakerrassa on ajohousut ja Tarpin Windtexit ja kylmällä (enempi ku 19 pakkasta) vielä Primalin Thermalwear haalari. Kaulaan PolarBuff mutta eniten lämmittää Psolarin fleecemaski (http://www.vokant.fi/products.php?p=ca4b19) joka toimii retkiluistelussakin. DarthVader lookille mää nauroin kunnes kokeilin ite mut ihan aikuisten oikeasti - ton maskin kanssa ei varpaat palele.
Ja eikummenoks.
E-dit:
Tuosta teräsankan kuvasta muuten huomaa mikä erottaa elävän ja kohta kuolleen fillaristin. Valoa ja heijjastimia pitää olla ja paljon. Mitä ihmettä niitten camo -asuun sonnustautuneitten fillaristien päässä oikeen liikkuu?:eek:
E-dit:
Tuosta teräsankan kuvasta muuten huomaa mikä erottaa elävän ja kohta kuolleen fillaristin. Valoa ja heijjastimia pitää olla ja paljon. Mitä ihmettä niitten camo -asuun sonnustautuneitten fillaristien päässä oikeen liikkuu?:eek:
Siinä Goren vaatteet on aika hyviä, niissä on heijastimia vaikka ne olisivat räikeän mustia tai hillityn punaisia. Mä käytän Goren softcell-takkia (ja osin myös löffleriä) ja sen alla kerrosta tai kahta lämpötilan mukaan. Molemmissa takeissa on selkä jotain hengittävämpää polartecia tai sen tapasta. Jalassa Löfflerin windstopper succikset tai sitten Goren kuorihousut. Aika kylmälle asti niiden alla riittää ajohousut ja urheilukerraston housut.
Ja sit tietty pimeällä valot päälle, ilman vilkkua että autolijan on helpompi arvioida liikkeen suunta ja nopeus. Ja päiväsaikaan joku hillitty punainen tai huomiovärinen takki on hyvä.
steelduck
10.02.2007, 20.39
Onneksi ei olla vielä metsässä autoihin törmätty.. :) Siinä tuo Shimanon Windtex takki on hieman huono, että siinä ei ole heijastimia kuin selän taskun resorissa joka jää repun alle. Liikenteeseen joutuu sitten repusta kaivamaan sellaisen heijastin "käsinauhan".
Kannattaakohan sitten jättää fleece vai merinopaita välistä pois alle 10-asteen lenkeillä, jos ei laita molempia? Molemmat ovat aika ohuita.
Juha Jokila
10.02.2007, 22.51
Kannattaakohan sitten jättää fleece vai merinopaita välistä pois alle 10-asteen lenkeillä, jos ei laita molempia? Molemmat ovat aika ohuita.
Jos oikeasti haluaa hyötyä villan ominaisuuksista niin iholle se pitää aina laittaa. Fleeceä ja hengittävää kalvotonta takkia siihen päälle. Itselläni toinen kerrasto tulee maastopyörälenkillä käyttöön jossain - 5 C kohdalla. Takkina useimmin Fjäll Rävenin puuvilla polyesteri kankainen "luonnonsuojelija" -takki.
Nuoruuden teknorättihuumassa tuli hankittua ja kokeiltua kaikkea mahdollista paitaa ja merinovillaan olen päätynyt. Todellisuudessa erot eivät ole suuria ja paljon riippu makuasioista ja käytön luonteesta. Kokeile itse molempia vaihtoehtoja niin löydät mieleisen.
Ylva Hubatsa
13.02.2007, 22.38
http://www.gorgonz.com/index2.asp
Onko kellään kokemuksia Shimanon Super Roubaix -henskelitalvihousuista?
Hankin moiset syksyllä (3kk sitten) ja eilen kuskasin ne sit myyjälle takaisin, sillä ne kuluivat nypyille housun alla olevan ajohousun säämiskän yläreunasta. Vaikka myyjä meinas, että olen hinkannut alaselkääni satulaan, niin sen kyllä ihan heti suostu moiseen selitykseen.
Edit: joops, noita housuja ei voi pahemmin suositella, sillä takamuksen puolella ei kangas kestänyt ainakaan mun vähäistä ajoa (säämiskän reuna hierti kankaan aika veikeeksi). Joten uusien talvihousujen metsästys alkakoon.
Messuilla näytti olevan tuolle verkkopaidalle suomalainen kilpailija. Ainakin ihan saman oloinen paita pitkillä hihoilla. Hinta oli n.30€ Mikähän se valmistaja oli, joku Finn Svala. Onko kellään kokemusta?
Fleece pois.
Itse olen pärjännyt -5 - -10 asteen keleissä Craftin aluspaidalla, Niken hupullisella pyöräilypaidalla ja Halti Goblin -takilla. Nollakeleillä riittää pelkkä Craft tuonne takin alle.
Joten uusien talvihousujen metsästys alkakoon.
Suosittelen Löffler Windstoppereita, ovat kestäneet erittäin hyvin ja lämpöä piisaa.
Wiggle myy aikaste edukkaasti (alle 55 e) dhb Pace Roubaix bibsejä (http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/dhb_Pace_Roubaix_Bib_Tight_with_Pad_2011/5360052530/.) säämiskällä:
Onko joku testannut? Hinta houkuttelisi.. Jotkut henkselivermeet pitää kuitenkin pikaisesti hankkia, kun vilu meinaa jo härnätä.
Reiska79
27.10.2010, 13.46
Onko porukalla kokemuksia hyvistä talvilakeista? Periaatteessa Balaclava-tyylinen lakki olisi varmaan paikallaan, sillä siinä olisi samalla muuten suojattava kaulakin peitossa - ja naamaakin. Hiippakin voisi mennä. Vaatimukset lakille tietenkin että lämmin käyttäessä ja mielellään kuitenkin niin ohut, että kypärä menee vielä päälle. Isopäisenä ei ole kovin paksulle lakille tilaa tuolla Jofan alla. :o Onko porukalla kokemuksia esim. ao Balaclavoista ja lakeista(?):
http://www.bike-discount.de/shop/k507/a17143/helmet-iv-windstopper-soft-shell-cap-black.html
http://www.probikekit.com/display.php?code=c1417
http://www.probikekit.com/display.php?code=X0819
http://www.bike-discount.de/shop/k507/a17143/helmet-iv-windstopper-soft-shell-cap-black.html
Sitten oikeastaan vielä suurempi ongelma olisi saada varpaat lämpimäksi. Olen ajellut kesäkengillä (maantiemalliset), joihin olen kengänpäälliset vetänyt ylle. Jonkun täällä suosittelemat 3 mm paksut Yosemiten päälliset Biltemasta hain, kun nopeasti oli tarve. Varpaat kuitenkin alkavat lenkillä paleltua yleensä viimeistään kolmen vartin kohdalla. Onko vinkkejä miten ne saisi pysymään lämpimänä? Sen verran vähän pyöräilen talvella, että talvikenkiä en ole ainakaan vielä harkinnut. Voisiko kesäkenkien kärjet teipata jollain, tai onko jotain muuta hyvää kikkaa hihassa porukalla? Muuten jalat ja mies on suht lämmin, mut varpaat aina lähes tunnottomat syyslenkin jälkeen - ovat paleltuvaa laatua.
Sitten täytyy antaa omat peukut Craftin Wind Stopper -boksereille, jolla sain sen "yhden paikan" pysymään lämpimänä. Varpaiden lisäksi oli aina ennen "keskivartalo" umpijäässä ja lenkin jälkeen katkarapu housuissa. Kuitenkin 40 €:n sijoituksella pääsin eroon tästä ongelmasta (jäätyminen oli ongelma, katkarapu-ilmiö sinällään ei niinkään :D). Ja tietenkin toimii myös muissa lajeissa nuo bokserit! :)
MacGyver
27.10.2010, 15.04
Sitten oikeastaan vielä suurempi ongelma olisi saada varpaat lämpimäksi. Olen ajellut kesäkengillä (maantiemalliset), joihin olen kengänpäälliset vetänyt ylle. Jonkun täällä suosittelemat 3 mm paksut Yosemiten päälliset Biltemasta hain, kun nopeasti oli tarve. Varpaat kuitenkin alkavat lenkillä paleltua yleensä viimeistään kolmen vartin kohdalla. Onko vinkkejä miten ne saisi pysymään lämpimänä? Sen verran vähän pyöräilen talvella, että talvikenkiä en ole ainakaan vielä harkinnut. Voisiko kesäkenkien kärjet teipata jollain, tai onko jotain muuta hyvää kikkaa hihassa porukalla? Muuten jalat ja mies on suht lämmin, mut varpaat aina lähes tunnottomat syyslenkin jälkeen - ovat paleltuvaa laatua.
Itselläkin varpaat paleltuu aika herkästi, ja ainakaan vielä talvikenkiä ei ole. Kenkään ei mahdu sisälle paksumpaa sukkaa, mutta viime talvena vedin kylmemmille keleille vanhat mummon neulomat villasukat kengän päälle (pohjaan reikä klossille) ja siihen päälle vielä kengänsuoja. Noilla tarkeni hyvin alle -20C:ssä useammankin tunnin.
Reiska79
27.10.2010, 15.47
Itselläkin varpaat paleltuu aika herkästi, ja ainakaan vielä talvikenkiä ei ole. Kenkään ei mahdu sisälle paksumpaa sukkaa, mutta viime talvena vedin kylmemmille keleille vanhat mummon neulomat villasukat kengän päälle (pohjaan reikä klossille) ja siihen päälle vielä kengänsuoja. Noilla tarkeni hyvin alle -20C:ssä useammankin tunnin.
Ihan hyvä vinkki tuokin varmasti. :) Olen vain kaikki vanhat sukat heittänyt pois ja jäljellä enää vain kaksi hyvää paria. Yleensä jalat alkaa paleltua, kun kotimatkalla poljen vastatuuleen ja luulenkin, että jos saisi kengänkärkiin jotain tuulenpitävää tavaraa, niin varmasti jalat tarkenisivat. Ajattelin kokeilla jotain teippauksia kenkiin, mutta sitä ennen päätin kysyä josko vanhoilla jermuilla olisi jotain kikkoja hihassa. Jos ei muu auta, niin pitää ejhkä sitten uhrata yhdet villasukat...
Wiggle myy aikaste edukkaasti (alle 55 e) dhb Pace Roubaix bibsejä (http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/dhb_Pace_Roubaix_Bib_Tight_with_Pad_2011/5360052530/.) säämiskällä
Keväällä ostin tuolta 2010 mallin (muistaakseni). Lämpimät on, ainakin mitä oon pikku pakkasilla ajellut. Hintaan nähden olen ollut tyytyväinen. Ei oo vielä kulumisen merkkejä näkyny. Oon 173cm pitkä, persejalkainen ja otin S kokoa olevat pöksyt ja istuvat ainakin meikäläiselle hyvin.
Sitten oikeastaan vielä suurempi ongelma olisi saada varpaat lämpimäksi.
)
Itse olen tykästynyt kertakäyttöisiin varvaslämmittimiin (http://www.kuntopiste.com/tuotteet.html?id=17/63), jotka kiinnitetään sukan pohjaan. Lämmittävät ainakin kuusi tuntia altapäin, mutta eivät tietenkään estä tuulen tai sateen pääsyä kenkään. Noita Grabbereita löytää useista Intersportin Megastore -liikkeistä ja ainakin Tapiolan Stockalla näytti olevan.
Niitä kengänsuojuksiahan on toki saatavilla täysin tiiviinäkin, jolloin ei teippauksille ole enää tarvetta. Bilteman suojuksista ei ole tosin kokemusta.
Ostin sellaiset Bar Mitts'it Ajopyörästä, siis sellaiset neopreenista tehdyt pannumyssyn tapaiset suojat, jotka laitetaan kahvojen ( cyclo) päälle ja kädet sinne sisälle.
Hassun näköiset ne ovat, mutta aivan hämmästyttävän lämpöiset. Ajoin pikkupakkasessa pelkissä sisähanskoissa ( ne varsinaiset päällihanskat olivat varmuudeksi mukana taskussa ) 3 h lenkin ilman paleltuneita sormia. Alussa tuli jopa +/-0 vettä päälle.
Ajoakaan ne eivät mahdottomasti haittaa.
Ovat ainakin minulle hyvät.
Ohiampuja
06.11.2010, 14.42
Onko tietoa Löfflerin alusvaatteista, kukahan nettikauppa niitä myisi? Ja erityisesti niitä ohuita Transtex-light malleja.
Jostain kuulin että niiden valmistus tai maahantuonti olisi loppunut. Harmi jos tieto pitää paikkaansa, sillä ne olivat sopivan ohuita pyöräilyyn ja pikkupakkasella myös hiihtoon. Ja vielä mukavat päällä ja pesulämpökin on 90 C. Eli liki täydelliset alusvaatteiksi... :D
Ps. Löytyihän Transtex-light vielä mallistosta, vielä kun kauppakin löytyisi. Bike24 ja -Discount listoilta en ole löytänyt noita ohuita malleja.
http://www.loeffler.at/fi/Tuotteet/Underwear/Men/Undershirts/7355-HR.-SHIRT-LANGARM
http://roseversand.com/output/controller.aspx?cid=465&search=transtex
juha gylling
12.11.2010, 20.15
Onko kenelläkään näistä kokemuksia ?
http://www.ullmax.fi/index.asp
MacGyver
12.11.2010, 21.40
Onko kenelläkään näistä kokemuksia ?
http://www.ullmax.fi/index.asp
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1501788
Terve kaikille,
Haluaisin kokeilla merinovillaisten alusasujen toimivuutta talviliikunnassa. Käyttökohteet ovat työmatkapyöräilystä lähimetsän kävely- ja pyöräretkille.
Olen kuullut joidenkin kehuvan Icebreakerin tuotteita, joten ajattelin lähteä itsekin kokeilemaan siitä.
Kertokaa toki mitkä muut kohtuuhintaiset merkit ovat fillarikansan suosikit? :)
Nopealla googlettelulla näyttää olevan Partioaitta suomen myyjänä.
Mistään Uudesta-Seelannista ei nyt varmaan kannata ensihätään alkaa yhtä alusvaatekertaa tilailemaan?
Eli ajattelin Icebreakerin 200 m2 paksuista settiä:
Paita:
http://www.partioaitta.fi/product.asp?lang=1&sua=1&tk=1084648&q=y&s=15810
ja housut:
http://www.partioaitta.fi/product.asp?lang=1&sua=1&tk=1084648&q=y&s=15849
Mutta miten on koon valinta 175cm hoikalle miehelle Icebreakerin alusasuissa?
Olisiko M-koko passeli?
LosJormas
12.12.2010, 15.51
Toimiiko noi merinovillaiset pitkäs alushousut jos vetäsee ihan alimmaiset lyhyet bibsit ja sen päälle noi? Vai meneekö ominaisuudet ihan hukkaan? Jos pyöräilyhousujen ja ihon välissä ei haluis käyttää mitään..
Mä ostin eilen Erätukusta merinokerraston (59,90), fleecekerraston (29,90) ja softsell-takin(49,90). Niiden nettisivuilta saa kympin (10,00) alennuskupongin vaikka kännykkään.
Yhden pakkaskelin (-10) lenkin perusteella hyvänoloista kamaa. Varusteina siis merinot+fleecepaita+pitkät ajohousut ja se takki. Kylmä ei tullut kertaakaan kahden ja puolen tunnin aikana. Enemminkin kuuma.
Marsusram
12.12.2010, 16.48
Norjalaisista merinokerrastoista oli kyllä alkuun pelkkää positiivista, mutta tuppaavat repeilemään, villakuitu ei kestä sitä mitä polypropeenit tms. Kannattaa siis kiskoa päälle maltilla. Jos takertelee, saattaa tulla reikä.
Villan hyvät puolet on hajuttomuus ja lämpimyys kosteanakin. Pärjää edelleen hyvin vertailussa teknokuituihin, varsinkin kun painopiste on mukavuudella.
Kerrospukeutumisen pohjalle hyvä vaihtoehto.
equilibrium
12.12.2010, 17.07
Toimiiko noi merinovillaiset pitkäs alushousut jos vetäsee ihan alimmaiset lyhyet bibsit ja sen päälle noi? Vai meneekö ominaisuudet ihan hukkaan? Jos pyöräilyhousujen ja ihon välissä ei haluis käyttää mitään..
Merinovillainen kerrasto toimii loistavasti lyhyiden pyöräilypökien ja pitkien trikoiden välissä. Kannattaa ostaa tarpeeksi pieni, löysä jää helposti hiertämään ja tiukan kerraston saa sopivasti mahdollisimman lähelle ihoa. Mulla yleensä alla lyhyet fillarishortsit ja aluspaita/toppi, siihen väliin kerrasto ja päälle pitkät talvihousut ja talvipaita. Aina ei tohon tarvitse edes takkia pikkupakkasilla, 2 paitaa riittää hyvin.
Ihan pelkkä merinovilla ei ole ollut tänä talvena käytössä, vaan Ruskovillan silkki-merinovillasekoite aluskerrasto. Ohutta, pehmeää, lämmintä ja siirtää hyvin kosteuden läpi.
Eihän mitkään noista kestä ikuisesti, vaan ovat kuluvaa käyttötavaraa. Jos yhellä kerrastolla menee, niin talvi per kerrasto ja ovat ahkerassa käytössä rei'illä. Onneksi Mummo tilaa noita aina koko perheelle joululahjaksi... :D
Miten suojatte kasvot pakkaselta. Tänä vuonna on posket tykänneet kyttyrää jo näissä reilun 20 asteen pakkasissa. Nyt varustus on ollut ajolasit + buff, mutta nenän molemmin puolin jää arat paikta paletumiselle samoin kuin itse tuulenhalkoja (nenä).
Onko olemassa jotan hyvää ratkaisua tähän ongelmaan..
Terve kaikille,
Haluaisin kokeilla merinovillaisten alusasujen toimivuutta talviliikunnassa. Käyttökohteet ovat työmatkapyöräilystä lähimetsän kävely- ja pyöräretkille.
Olen kuullut joidenkin kehuvan Icebreakerin tuotteita, joten ajattelin lähteä itsekin kokeilemaan siitä.
Kertokaa toki mitkä muut kohtuuhintaiset merkit ovat fillarikansan suosikit? :)
Partioaitan Annankadun myymälässä on ollut Smartwoolin merinoa tarjouksessa hajakokoina mutta siitä ei ole kokemuksia kuin sukkina, IB:n lisäksi muita itse hyviksi havaittuja merkkejä on mm. Devold. Materiaalina merino on aika pop nykyisin joten merkkejä riittää tolkuttomasti.
Icebreakeria ei oikein ole löytynyt huippuhalvalla, englantilaisista outdoor-kaupoista on saanut 20-30% pois keväällä ja kesällä mutta nyt se on kallista.
Miten suojatte kasvot pakkaselta...
balaclava
http://www.ronniesunshines.com/images/Black-Balaclava.gif
tai isoaukkoisempi
http://beedspeed.com/images/BalaclavaThermal.jpg
"Miten suojatte kasvot pakkaselta."
Pakkasen mennessa toisellekymmenelle, otan käyttöön sissipipon. Sen päälle vielä tavallinen fleecepipo ja kypärä. Noilla pärjää n. -25 asti.
Talvipukeutuminen on kerrospukeutumista. Yläosaan lämpötilasta riippuen 3-5 kerrosta ja alaosaan 2-4 kerrosta. Kuorikerros allekirjoittaneella on syksyllä, talvella ja keväällä sama, eli goretex.
Partioaitan Annankadun myymälässä on ollut Smartwoolin merinoa tarjouksessa hajakokoina mutta siitä ei ole kokemuksia kuin sukkina, IB:n lisäksi muita itse hyviksi havaittuja merkkejä on mm. Devold. Materiaalina merino on aika pop nykyisin joten merkkejä riittää tolkuttomasti.
Icebreakeria ei oikein ole löytynyt huippuhalvalla, englantilaisista outdoor-kaupoista on saanut 20-30% pois keväällä ja kesällä mutta nyt se on kallista.
http://www.woolpower.se/_images/products/PROD_9654_BLACK_UNI_LPIC.gif
Oliskoan tuo hyvä..
Tarkoitus on saada kasvot kokopeittoon. Tänään oli pakkasta -22 ja jostain syystä kasvot ei siitä tykännyt :(
Mitetityttää vain, että miten tuo käyttäytyy kun nenän/suun kohdalla ei ole reikiä..
tai
http://kauppa.ruskovilla.fi/yksituote.cfm?TuoteID=51&navi=aikuiset&ryhmaid=3&aliryhmaid=1
tempokisu
13.12.2010, 16.15
Itsellä naamassa ( ja päässä) on alla "kypärä"huppu, sen päällä niskaan asti ulottuva vuorillinen windstopper-hattu. Nenän ja poskien peittona on joko yksi kaksinkertainen kauluri, jonka nostan nenun yli tai kaksi ohkasempaa.
Koska kaulurit huurtuvat ja jäätyvät "nenäeritteestä", taskussa on vaihtokauluri. Omasta mielestäni on hankalaa ja vaikeaa, jos suun ja nenän edessä on koko lenkin ajan peitettä, kauluri on siittä kätevä että sen saa välillä alemmas.
Näillä pakkasilla lenkiltä tullessani näytän kyllä varsin huuru-akalta. :o
Tänään oli pakkasta -22 ja jostain syystä kasvot ei siitä tykännyt :(
Levitän 30 min. ennen ajoa vaseliinia naamalle. Kaikki eivät kyllä suosittele vaseliinin tai muiden pakkasvoiteiden käyttöä. Toiset taas väittävät, että voide suojaa kunhan sen annetaan imeytyä (siksi tuo 30 minuutin odotus). Onko kellään kunnon tietoa asiasta?
Ihmettelee Suomeen muuttanut
Terve kaikille,
Mutta miten on koon valinta 175cm hoikalle miehelle Icebreakerin alusasuissa?
Olisiko M-koko passeli?
Ostin tammikuussa merinokerraston. Housut Smartwooli L-koko ja paita oli devoldin Expedition-malli. Eli paksu ja lämmin. Ai-van loistava ostos. Ostin partioaitasta, mutta muualtakaan ei erityisen halvalla merinovillaa saa. Halvin näkemäni on Erätukku. Siitä mallista ei kokemusat. Partioaitan mallit eivät kutita. Mulle 187cm hoikalle äijälle L-koko riitti. Ota tiukka malli.
Kokemuksia. Hiihdossa ja pyöräilyssä aivan verraton. Kastuessaan ei ala palella ja hiihtolenkilläkin voi pysähtyä hikimärkänä ja nauttia maisemista ja keitellä vaikka petroolikeittimellä kahvit lumesta. Käyttökertoja tolle on tullut yli sata, joista lähes jokaikisellä kerralla on liikuttu paita märäksi. Laitan nuo aina päälle kun pyöräilen töihin (16.5km) pakkaskelillä.
On varmaan yksilöllistä minkä verran muuta kampetta tarvii pakkaskelillä. Mulle riittää talvisuccikset ja villa-aluspaidan päälle toinen ohut villapaita ja tuulenpitävä "kesätakki". Työpäivän aikana asu lepää henkarissa ja äijän päällä on työvaatteet.
Pari kertaa viikossa olen vienyt kerraston ulos roikkumaan henkareihin, jotta se puhdistuu. Suoraan käytön jälkeen asu voi haista (lukta på andra inhemska), mutta tuuletuksen jälkeen hajua ei ole. Viime lauantaina, eli 11 kuukauden käytön jälkeen tuli tilanne, että halusin pestä paidan ensimmäistä kertaa. Toistuva hikoilu oli kuljettanut suolaa hien mukana alaselkään niin paljon, että villakangas oli jo melkoisen jäykkä :-)
Haisua siinä ei ollut silti vielä yhtään. Pesin silkin/villan pesuun tarkoitetulla pesuaineella paljussa ja kuivatin vaakatasossa. Nyt paita taipuu taas uuden lailla.
On varmasti järkyttävää monelle, kuten minullekin, maksaa kalsareista ja paidasta satasen verran. Mutta ei kaduta yhtään. Riisuessa ja pukiessa täytyy olla hieman helläkätisempi. Noita ei kestä riuhtoa kuten tsekkoslovakialaista puuvilllapolyesteripaitaa ja suomalaisia puuvillakalsareita. Ostan ehdottomasti uuden sitten kun nuo hajoavat. Devoldissa on se hyvä puoli, että paidassa on vetskarillinen poolokaulus ja peukalolenkit.
rjrm
Mites teillä on kestäny nuo merinovillat hankausta?
Maininnu täällä jo varmaan sata kertaa, mutta itsellä kului aikoinaan aisbreikkerikalsongeista haarat puhki yhden talven villaroinnilla. Sen jälkeen kuluminen tosin (lähes) loppui eikä tuuletusaukot ole siitä (juurikaan) kasvaneet.
Jaa niin. Mulla on semmonen aisbreikkerin ohuen ohut merinovillanen lyhythihainen t-paita. Siihen tuli ensin pieniä reikiä pesussa (liekö muiden vaatteiden vetoketjuista tms.?) ja sittemin ihan pukiessa/riisuessa repesi vahingossa lisää reikiä, isoja sellaisia.
Mitä hienompaa merinoa sen huonommin kulutusta kestäneet, IB:n 150- paitoihin tulee just noita pikkureikiä aluksi...
Devoldin karheampi materiaali on ehkä kestänyt paremmin mutta toisaalta sitä ei ole ympäri vuoden pidettykään.
pinohiiri
13.12.2010, 21.43
Tällainen tuli postin mukana viikko sitten... Parin työmatkatestauksen perusteella varsin toimiva kapistus. Tuuli ei ota kasvoihin yhtään ja vaikka vähän kostuukin hengityksestä niin pysyy silti lämpimän tuntuisena. Pitkää lenkkiä tosin en vielä ole tuon kanssa tehnyt, mutta uskoisin toimivan siinäkin. :)
http://www.varusteleka.fi/product/kasvosuojaimet/mil-tec-kasvosuojus-neopreenia-musta/_2IX0TWIF0
(http://www.varusteleka.fi/product/kasvosuojaimet/mil-tec-kasvosuojus-neopreenia-musta/_2IX0TWIF0)
Teemu Kalvas
14.12.2010, 15.10
Joskus ostin huvikseni Psolarin naamion, mutta ei ole ollut vielä koskaan niin kylmä että olisin viitsinyt kokeilla sitä. Taisi mennä kerskakulutuksen puolelle. Ehkä voisi kokeilla joskus vaikkei olisikaan ihan pakko, niin voisin sanoa siitä jotain älyllistä, tämän viestin sijaan.
Joskus ostin huvikseni Psolarin naamion, mutta ei ole ollut vielä koskaan niin kylmä että olisin viitsinyt kokeilla sitä. Taisi mennä kerskakulutuksen puolelle. Ehkä voisi kokeilla joskus vaikkei olisikaan ihan pakko, niin voisin sanoa siitä jotain älyllistä, tämän viestin sijaan.
Vaikka talvipyöräilyn olen tänä talvena jättänytkin, niin itse en ilman Psolaria uskaltaisi edes ajatella lähteväni näillä keleillä ajamaan. Siihen lisäksi vielä laskettelulasit päälle, niin avot tarkenee.
Ei muuta kuin kokeilemaan.
Miten suojatte kasvot pakkaselta. Tänä vuonna on posket tykänneet kyttyrää jo näissä reilun 20 asteen pakkasissa. Nyt varustus on ollut ajolasit + buff, mutta nenän molemmin puolin jää arat paikta paletumiselle samoin kuin itse tuulenhalkoja (nenä).
Onko olemassa jotan hyvää ratkaisua tähän ongelmaan..
Omalla kohdallani totesin älyttömän toimivaksi Milletin myssyn: http://www.millet.fr/catalog2/clothets/gloves-and-beanies-man-c-14/power-stretch-face-mask-p-527-l-1.html
Eipä enää poskipäät jäädy, mutta ei tuo päässä viiti pankkiin mennä. :rolleyes:
Levitän 30 min. ennen ajoa vaseliinia naamalle. Kaikki eivät kyllä suosittele vaseliinin tai muiden pakkasvoiteiden käyttöä. Toiset taas väittävät, että voide suojaa kunhan sen annetaan imeytyä (siksi tuo 30 minuutin odotus). Onko kellään kunnon tietoa asiasta?
Ihmettelee Suomeen muuttanut
Saman opin olen saanut - Vitalis tai muu vaseliini. Ja antaa imeytyä kunnolla. Ei mitään ohuempaa, koska vesipitoisina kylmentävät lisää. Paleltumia voi tietty ehkäistä myös kasvolihasten aktivoinnilla mutta on häijyn näköistä ja soveltuu lähinnä tilapäiseen tarpeeseen.
Jaquel´s
14.12.2010, 21.36
Tällä pärjännyt viime - ja tämän talven. Ei ole vielä päätä / naamaa palellut ! http://www.bike24.com/p218822.html
Vaikka talvipyöräilyn olen tänä talvena jättänytkin, niin itse en ilman Psolaria uskaltaisi edes ajatella lähteväni näillä keleillä ajamaan. Siihen lisäksi vielä laskettelulasit päälle, niin avot tarkenee.
Ei muuta kuin kokeilemaan.
Kokeilin ottaa siitä sen lämmitinosan pois, jottei näyttäis ihan darth vaderilta...toimii myös niin :)
Pitäisi ostaa merinokalsarit joululahjaksi (ittelle) ja kävin testailemassa Partioaitan valikoimia. Ei liene yllättävää, että näillä keleillä ja IB:n ollessa tarjouksessa ne valikoimat oli melko rajalliset. Sen verran kuitenkin selvisi, että Icebreakerin L olisi sopivan pituinen mutta reilusti liian väljä vyötäröltä. Smartwoolin M sitä vastoin sopiva vyötäröltä mutta liian lyhyt. Varsinkin, jos se kutistuu luvatut viisi prosenttia pesussa. Onko kenelläkään vinkkejä 180 senttiselle, 68 kiloiselle ja pitkäjalkaiselle sopivista 200-260 paksuisista merinohousuista?
Vääräjalka
15.12.2010, 08.56
Pitäisi ostaa merinokalsarit joululahjaksi (ittelle) ja kävin testailemassa Partioaitan valikoimia. Ei liene yllättävää, että näillä keleillä ja IB:n ollessa tarjouksessa ne valikoimat oli melko rajalliset. Sen verran kuitenkin selvisi, että Icebreakerin L olisi sopivan pituinen mutta reilusti liian väljä vyötäröltä. Smartwoolin M sitä vastoin sopiva vyötäröltä mutta liian lyhyt. Varsinkin, jos se kutistuu luvatut viisi prosenttia pesussa. Onko kenelläkään vinkkejä 180 senttiselle, 68 kiloiselle ja pitkäjalkaiselle sopivista 200-260 paksuisista merinohousuista?
Mulla on Ortovoxin kalsarit. L-kook 180cm/76kg. Noissa ei ylimääräistä muistaakseni ole. Samalta valmistajalta taasen L-koon paita on löysä, mutta hihat sentään riittävät. Camu (http://camu.fi) myy.
Kysyn samalla, onko joku löytänyt 180cm lähes lihaksittomalle ylävartalolle sopivaa merinoaluspaitaa. Devolt M 5cm liian lyhyet hihat. Icebraker M hivenen liian lyhyet hihat, ainakin 260 paksu liian leveä, tosin ostin sen välikerrokseksi. Ortovox L liian löysä.
Ostin McKinleyn maskin joka kiinnitetään tarralla niskan takaa kiinni. Toiminnalisuus vastaava kuin noissa aiemmin esitellyissä maskeissa esim. tässä: http://www.millet.fr/catalog2/clothe...p-527-l-1.html (http://www.millet.fr/catalog2/clothets/gloves-and-beanies-man-c-14/power-stretch-face-mask-p-527-l-1.html)
Toimii hyvin suojana, mutta laseja ei voi käytää, koska suun edessä on vain reitystä niin osa uloshengitys ilmasta tulee ulos sieltä maskin yläreunasta suoraan lasien alle..
Pitänee leikata reikä siihen suun kohdalle..
Kokeilin ottaa siitä sen lämmitinosan pois, jottei näyttäis ihan darth vaderilta...toimii myös niin :)
Se lämmitinhärpäke nimenomaan tekee systeemistä katu-uskottavan :)
Onko kenelläkään vinkkejä 180 senttiselle, 68 kiloiselle ja pitkäjalkaiselle sopivista 200-260 paksuisista merinohousuista?
Mun mitat on suunnilleen samat ja Woolpower on toiminut mulla hyvin. Saa ainakin Retkiaitasta ja muistaakseni Partioaitallakin olisi ollut näitä. Retkiaitan paksuudet on 200g ja 400g muistaakseni.
Mun mitat on suunnilleen samat ja Woolpower on toiminut mulla hyvin. Saa ainakin Retkiaitasta ja muistaakseni Partioaitallakin olisi ollut näitä. Retkiaitan paksuudet on 200g ja 400g muistaakseni.
Vääräjalan suosittelema Ortovox sopii M-koossa tälle ruumiinmuodolle kuin valettu. 240 -paksuisena tuntuu lyhyellä testailulla toimivan sekä sisällä, että ulkona. Eli ei tule kohtuuttoman tukala olo sisälläkään vaikka onkin tykit jalassa. Ulkokäyttöönhän nämä on toki tarkoitettu. Pyöräilytestit odottaa vielä, että saan ranteen ajokuntoon.
Satulanlämmitin ja säärystimet :D
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/Tee%20loistolahja%20talvipy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4 lle/art-1288356578375.html
Prinsessa
19.12.2010, 20.15
Satulanlämmitin ja säärystimet :D
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/Tee%20loistolahja%20talvipy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4 lle/art-1288356578375.html
Jumasviude, mäkin tahdon tollaset! Tuunaustavaratkin löytyis jo kotoa, vielä kun joku ompelis :o
Nyt olis hakusessa täyspitkät tuulihousut..
Siis alus-asu jossa etu osa on semmoista tuulenpitävää kahina kangasta tms. tuulta pitävää ja pitäis olla täyspitkät, sillä löefflerin windstopper housuissa tuo wind stopper loppuu polvien alapuolelle ja sen huomaa. Sääret hehkuu punaisena ja hohtavat kylmää kun reissu on vähänkin pitempi tai pakkasta on yli -15c.
Mistähän tuommoiset löytyisi. Jossain kuvastossa olen nähnyt, mutta en muista missä..
Tämä tyyliset, mutta meneekö noissakaan kalvo alas asti...
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=12233;page=1; menu=1000,18,62;mid=188;pgc=0
Siis alus-asu jossa etu osa on semmoista tuulenpitävää kahina kangasta tms. tuulta pitävää ja pitäis olla täyspitkät, sillä löefflerin windstopper housuissa tuo wind stopper loppuu polvien alapuolelle ja sen huomaa. Sääret hehkuu punaisena ja hohtavat kylmää kun reissu on vähänkin pitempi tai pakkasta on yli -15c.
Mistähän tuommoiset löytyisi. Jossain kuvastossa olen nähnyt, mutta en muista missä..
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=12233;page=1; menu=1000,18,62;mid=188;pgc=0
Onko tuulenpitävyys oltava alimmassa kerroksessa? Itse ainakin olen huomannut, että tuollainen tuulenpitävä aluskerrasto ainakin yläkropassa toimii vähän väärin eli aiheuttaa hikoilua ja sitten tuntuu kylmältä. Toimivammaksi olen ainakin itse todennut, kun ihoa vasten on hyvin hengittävä ja istuva tekninen alusasu, ulommaisena se windstopperi tai joku muu tuulenpitävä kalvo ja välissä kerroksia lämpötilan mukaan.
Noi (http://www.bike-discount.de/shop/k968/a16729/contest-so-windstopper-soft-shell-bibtights-schwarz.html) toimii ainakin ulommaisena kerroksena erittäin hyvin. Tosin ilman säämiskää ja alla normiajohousut.
Jos hakusessa kuitenkin tuulenpitävät alushousut niin tuossa (http://www.louis.de/_309a50323878489e04083ddc51d6968397/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=175&wgr=890&list_total=50&anzeige=0&page=0&artnr_gr=209472) taitaa esim. olla yhdet. Tosin prätkäkäyttöön :) Löytynee myös kotimaisista moottoripyöräliikkeistä.
sakuvaan
20.12.2010, 09.32
Käännä katse präkäkamoihin, Rukka windstopper aluskerrastot voivat olla mitä tarttet.
Itellä on talvivermeinä yhdet Dainesen välikelien prätkähanskat talvihanskoina ja rukan windstopper kalsarit pitämässä viiman pois.
Mulla olis taas tarvis uusille tuulenpitäville päälly housuille talvikäyttöön, olen liian kaino pitääkseni succicsia niin niiden kahden kolmen kalsarikerroksen päälle pitäis saada jotain vaatetta. Onko noista Vauden housuista mihinkään?, kun niitä näytti olevan tuolla City-sportissa kohtuu hintaan... Onko muita teillä mielessä mielellään alle 100€ hintaluokkaan?!?
PikkuPatleetti
20.12.2010, 15.25
Meikäläisellä on Vauden Winstopper-thermohässäkkäsuccicset ja hyvin ovat pelittäneet. -20:ssä asteessa menin parinkymmenen minsan työmatkaa, mutten tiedä oisko kauempaa raaskinu; ne suojaukset on vaan etupuolella ja meinas takareidet pikkasen jäätyä... Jos päälihousuja eli vähän löysempää mallia olis tarjolla ni ottaisin heti. Oon haaveillu sellasista jos ne tosi paukkupakkaset ovat tosiaan tullakseen...
Komppaan zeizeitä. WS kerrastot toimii, mutta ei ole parhaimmillaan alimpana kerroksena. Kosteus ei siirry kovin hyvin iholta pois ja saattaa tulla kylmä. Sukukalleuksien kohdalla Craftin WS Gundet (lyhyet boxerit) on hyvät kun alle -10 myös Löffen WS succisten alla (alimpana itsellä Campan 3/4 Thermot). Siis tuplakalvokin on mielestäni ihan toimiva.
Oliko Kärkkäisellä noita Rukan WS alusasut tarjouksessa just nyt
Tulipa kerran laskettua kuinka monta vaate- ym varustekappaletta tulee puettua talvella. Sain lukeman 37 kpl. Sukkia 4 kpl, kengät, pohjalliset, kengäsuojat, nämä kaikki tekee jo 10 kpl. Jne.. Pukemiseen menee aikaa reilu vartti, kun kesällä tulee parissa minuutissa valmista. Ei viitti ihan tunnin lenkille lähteä, kun varusteiden kanssa menee kokonaisajasta melkoinen osa.
Mulla päälle menee: sukat (paksut merinot, yksi kumpaankin jalkaan), 1-2 merinohousut jalkaan, 1-2 merinoa tai merino+fleese yläkertaan ja kypärähuppu sekä pipo. Oikein kylmällä talvikenkien päälle ehkä vielä suojat ja jotkut lämppärit polviin. Kalsarit on kai pakko laskea kun kesällä trikoiden alle ei mene niitä. Taitaa tulla 13 vaatekappaletta tuosta, joista lasken vain 11 koska kesälläkin on sukat.
Lisäksi kesävarustukseenkin kuuluvat (toki vähän lämpöisempärä talvella, mutta sama kappalemäärä): kengät, kypärä, tuulensuojatakki/ajopaita, sukat, housut hanskat sekä sykemittari. Tästä 10 vaatetta/tavaraa.
Kesällä varustukseen voi lisäksi kuulua talvella puuttuvat käden ja jalanlämppärit, joista 4 vaatetta laskuriin.
Mun saldoksi tuli tuosta 21 varustetta talvella ja 14 viileällä kesäsäällä. Eroa voisi edelleen kaventaa käyttämällä talvella softshell takkia+housuja, jolloin yhden kerraston voisi varmaan karsia pois.
Lämmön tarve on tietysti yksilöllistä, joten mun varustus ei välttämättä sovi kaikille. Lisäksi talvella on muuta ylimääräistä harmia kuten valojen akut laturiin yms.
Olisiko paksummat vaatteet ratkaisu? Talvellahan pukeminen on tosi tuskaista puolivälin jälkeen, kun alkaa tulla sisällä hiki pintaan.. Mulla menee varmasti alle 5min pukeutumiseen sisältäen toisten vaatteiden poiston ensin.
"Tulipa kerran laskettua kuinka monta vaate- ym varustekappaletta tulee puettua talvella."
Ihan mielenkiintoinen näkökulma. Nyt noin - 20 ulkolämmöissä: Sukkia ja kenkiä kaksi kpl, housuja neljä kpl, paitoja/takkeja neljä kpl, hanskoja neljä kpl, päähineitä kaksi kpl. Olikohan siinä kaikki. Kypärän jos vielä laskee mukaan niin yhteensä vaatekappaleita 19. Vielä jos pakkanen vähän kiristyy, yhden välikerroksen voi yläpäähän laittaa lisää, mutta sitten alkaa henkilökohtainen pakkasraja tullakin jo vastaan.
Pukemiseen tulee muutama minuutti ekstraa, jos vertaa siihen, että pukeutuisi vaikkapa lähteäkseen autolla liikenteeseen.
..
Olisiko paksummat vaatteet ratkaisu? Talvellahan pukeminen on tosi tuskaista puolivälin jälkeen, kun alkaa tulla sisällä hiki pintaan.. Mulla menee varmasti alle 5min pukeutumiseen sisältäen toisten vaatteiden poiston ensin.Nopea olet. Juuri keliin ja lämpötilaan sopivat vararusteet ovat varmasti nopein ratkaisu. Minulla on talvikamojen alla ainakin kovemmilla pakkasilla jotain kesävarusteita, kuten irtolahkeet ja -hihat tuomassa lisäkerroksia. Tää on välillä kuin pikkulasten pukemista, aikaa ja kärsivällisyyttä testataan.
Kyllä mä hyvin ymmärrän että kesäpyöräilijät ja talvipyörälijät omat oma rotunsa, jonka takia 98 % kesän lenkkikavereista jättää talvipyöräilyn kokonaan väliin. Kynnyksiä löytyy niin monta päästä pihalle ajelemaan työmatkaa tai lenkkiä.
xtrainer80
22.12.2010, 13.52
Ajaako kukaan pilkkihaalareissa? :D Olisi nopea pukea... Alle riittäisi varmaan pelkkä kerrasto. Ajo tosin saattaisi olla hiukan kömpelöä...
Sirkkusofia
23.12.2010, 11.40
Merinovilla pitää minut lämpimänä. Teen itse kerrastot Shelbyn merinovillaneuloksesta (mulesingvapaata), ilmaiskaavat myös sieltä. Jämäpaloista saa sitten kypärän alle huppua/pipoa tai ranteenlämmittimiä tms. Edullista ja helppoa :cool:
tempokisu
23.12.2010, 14.15
"Tulipa kerran laskettua kuinka monta vaate- ym varustekappaletta tulee puettua talvella."
Ihan mielenkiintoinen näkökulma. Nyt noin - 20 ulkolämmöissä: Sukkia ja kenkiä kaksi kpl, housuja neljä kpl, paitoja/takkeja neljä kpl, hanskoja neljä kpl, päähineitä kaksi kpl. Olikohan siinä kaikki. Kypärän jos vielä laskee mukaan niin yhteensä vaatekappaleita 19. Vielä jos pakkanen vähän kiristyy, yhden välikerroksen voi yläpäähän laittaa lisää, mutta sitten alkaa henkilökohtainen pakkasraja tullakin jo vastaan.
Pukemiseen tulee muutama minuutti ekstraa, jos vertaa siihen, että pukeutuisi vaikkapa lähteäkseen autolla liikenteeseen.
Lasketaanko molempien jalkojen sukat? tai monot?
Eli 2 sukat, mono, 2 karvamonosuojaa ja päällä ISOvillasukkasuoja, heijastintarralla kireälle. (12 kpl)
Ajohousu, villasäärystimet, talvihousu. Huomena ehkä 2 talvihousua?(4)
Lämpökerraston paita, joku toinen paita, talvitakki, heijastinliivi. Käsiin vielä "säärystimet" mutta tässä tapauksessa ne ovat käsisuojat toimivat myös nenäliinoina. (6)
Päähuppu ja talvipipa/hattu. Kaulureita 2-3 menee nenän yli. (4-5)
2 lammaskarvarukkaset, alla ohut villatumppu. Päälle tarvittaessa ISO villatumppu. (6-8)
Eli 32-35 artikkelia...:rolleyes:
Pukemiseen menee puolituntia...laitan ensin housuosat ja monot, viimeksi takin ja rukkaset. Valkeakoskella vaihdan villasukat, paidat ja takin, sekä alutumput ja pipat ja kaulurit.
Eli 32-35 artikkelia...:rolleyes:
Pukemiseen menee puolituntia...
1) Polarin sykevyö
2) Ajohousut
3) Lyhythihainen ajopaita
4) Sukat
5) Kengät
Pukeutumiseen menee noin 2 minuuttia kun rauhallisesti vetää rytkyt niskaan. Treenin jälkeen tuo 2 minuuttia niin kamat on jo pesukoneessa pyörimässä. Pyörän putsaamiseen riittää sen työntäminen takaisin olohuoneen nurkkaan. Kerran viikossa vetää kostealla talouspaperilla suurimmat hiet pois pyörän pinnasta.
Tämä pukeutuminen siis suurimpaan osaan meikäläisen talviajoista. Ja tuo ajopaitakin on uusi keksintö kun vanhemmiten arvostaa mukavuutta eikä jaksa ottaa kylmää puhallinta suoraan paljaaseen rintaan enää.
ylläolevalla VesaP:n reseptillä mennään myöskin ja varmaan tämä loppuviikko ... ainakin näillä pakkaslukemilla (-27astetta nyt) ..
Pitänee koittaa tuo ajopaita lisätä, puhaltimen tuottama viima on kyllä hiukkasen koleahko hikoillessa ja vois vähentää pyyhkeen tarvetta.. kunhan tässä saa kämpän lämpötilaa ensin pudotettua trainerilenkille sopivaksi :p
brewster
23.12.2010, 16.23
Ajaako kukaan pilkkihaalareissa? :D Olisi nopea pukea... Alle riittäisi varmaan pelkkä kerrasto. Ajo tosin saattaisi olla hiukan kömpelöä...
No ilman muuta. On myös olemassa kuntoiluajon liäksi hyötyajoa. Kun lähden kauppaan josta tulee mukaan noin 20 kg ostokset ei ole juuri merkitystä miten kömpelöä on ajaa kun pyöräkään ei ole mikään aika-ajoraaseri vaan kuormapyörä, vaan miten lämmin, helppo. Aina laitan pilkkihaalarit jotka myös laitan koiran ulkoilutukseen ja kirjastoreissulle ja näillä pakkasilla työmatka-autoiluun ja ...........
Onks vinkkii seuraavaan: Gore Countdown AS (http://www.velosport.fi/index.php/apparel/miesten/housut/countdown-as-pants.html), onko oikeat kamat vielä -10...-15 C lämmöille? Vähän epäilyttää tommoset henskelittömät. Eikä ihan vähänkään. Ja jos noista saa short-shit, niin mitävit talvipökät ne on?
Tommoset löysemmät kiinnostais ihonmyötäisen sijaan, koska voi pakata villaa ja windstopperia alle, jos ei muuten riitä. Nykyisissä ties missä 15 vuotta vanhoissa lie missä hiihtohousuissa ongelmana on se, että sais olla persekin windstopattu (no ei noissa ole mikään sitä) tai paremmin topattu, ettei alkais vilu hiipiä hanuriin. Meneehän toi kun laittaa viis kerrosta erilaista villaa ja tuulenpitävää alle.
Kun ei foorumin väellä ole tietoa, niin juttelen omiani:
Vedin tänään käteen ja sit jalkaan yhet villahousut (paskovilla), sit vaippakalsarit (tena mtb'er) sit puolipitkät tuulitopparit väärinpäin (ws persepuolelle), sit pitkät ws:t oikeinpäin ja vielä yhet ws:t, lyhyet, oikeinpäin. Ja sit ne iänikuiset saatanan hiihtohaalarit jostain 15 vuoden takaa. Tuleehan se kevätkin kohta ja juhannuksesta taas päivä lyhenee.
nuubiainen
02.01.2011, 21.10
Shimanon kengänsuojukset repesivät. Kiertelin kivijalkoja, ja yllättäen kaikki lämpimät kenkäkondomit oli myyty joka paikasta loppuun. Näillä keleillä ei voi oikein ajaa ilman suojuksia.
Joten menin, ja tilasin sitten CRC:stä BBB Heavy Dutyt. Onkos tuo hyvä öövershue? No kohtahan sen näkee :) Endura MT500:sta olis tehny mieli, mutta niitä ei saanut.
Kun ei foorumin väellä ole tietoa, niin juttelen omiani:
Vedin tänään käteen ja sit jalkaan yhet villahousut (paskovilla), sit vaippakalsarit (tena mtb'er) sit puolipitkät tuulitopparit väärinpäin (ws persepuolelle), sit pitkät ws:t oikeinpäin ja vielä yhet ws:t, lyhyet, oikeinpäin. Ja sit ne iänikuiset saatanan hiihtohaalarit jostain 15 vuoden takaa. Tuleehan se kevätkin kohta ja juhannuksesta taas päivä lyhenee.
Tässä on taidettu tehdä talvipukeutumiseen perustavaa laatua oleva innovaatio. Tyhjät pallit palelevat vähemmän :D
Mitkä olis hyvät hanskat tai rukkaset talviajoon? Nykyisillä "Citymarketin" talvihanskoilla tuppaa sormenpäät kohmettua kylmemmillä keleillä.
Edit: Löytyikin oma keskustelu aiheesta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=33354
Shimanon kengänsuojukset repesivät. Kiertelin kivijalkoja, ja yllättäen kaikki lämpimät kenkäkondomit oli myyty joka paikasta loppuun. Näillä keleillä ei voi oikein ajaa ilman suojuksia.
Joten menin, ja tilasin sitten CRC:stä BBB Heavy Dutyt. Onkos tuo hyvä öövershue? No kohtahan sen näkee :) Endura MT500:sta olis tehny mieli, mutta niitä ei saanut.
Kun satun omistamaan vain tavalliset kenkäsuojat plus ohuet "aika-ajosuojat", pistän nämä molemmat. Lisäksi tossuun vielä talvisukka, niin reilun tunnin työmatka menee kesäkengilläkin.
Jos tässä kuitenkin päivittäisi varustusta. Endura MT500 vaikuttaa hyvältä, pitääpä metsästää.
nuubiainen
05.01.2011, 13.49
Itsekin pärjäillyt ihan hyvin kesäkengillä, paksuilla sukilla ja suojilla, mutta kun noi suojat hajoilee. Ilmeisesti kengän kiinnityssolki tahtoo repiä suojaa.
Nyt sitten menin ja ostin MT91-talvikengät. Jospa niillä pärjäisi ilman suojia. Alku ainakin vaikutti lupaavalta, työmatkalla -10 asteessa oikein lämmin, tosin vaan 35 min ajoin.
van damme
05.11.2012, 16.05
Minkälaisia alushousuja/shortseja/boksereita kannattaa käyttää ettei perse jäädy pakkasilla?
Enduran suoja on paksu ja eristävä. Kärki on vahvistettu. Löytyy jopa heijastin. Jos luulette, että se on täydellinen, erehdytte. Tarranauha on sur-ke-a. Ei huonone vanhetessaan, vaan uutenakaan ei pidä. Vedän trikoon suun nauhan päälle niin pysyy kiinni.
Jake_Kona
05.11.2012, 16.45
Minkälaisia alushousuja/shortseja/boksereita kannattaa käyttää ettei perse jäädy pakkasilla?
Pahimmilla röntsäkeleillä lokasuojaa takana.
Pahimmilla röntsäkeleillä lokasuojaa takana.
Pakkasella ei tarvii lokasuojaa herkimätkään yksilöt.
Kysymykseen: alinna pehmustetut pyöräilyhousut, siihen päälle tekniset pitkät kalsarit. Päällimmäinen kerros softshell-housut mallia trikoo tai lökä, tilanteen ja ajokaluston mukaan.
Jos polvet on herkät kyylmälle niin jotkin polvenlämmittimet sopivaan väliin ja kovimmilla pakkasilla fleece-housut kalsarien lisäksi.
Mä oon talvikuukausina käyttänyt tuommoista työmatkafillarissa:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Satulat/Satulanpaallinen-27193/
MTB malli nippusiteellä kiinni edestä satulaan ja perse pysyy kovimmillakin pakkasilla lämpimänä. Muutoin
sitten JackOjan ohjeita noudattaen- tosin fleecekalsareita en ole tarvinnut toistaiseksi. Oikeastaan varpaiden lämpimänä pysyminen
on ainoa ongelma kovemmalla pakkasella vähänkin pitempään ajettaessa.
van damme
06.11.2012, 20.58
Kyse siis välilihan alueen kylmettymisestä ja sitä kautta myös munien jäätymisestä satulalla istuessa. Olis pitäny tarkemmin kirjoittaa heti alkuun :p pitää kokkeilla tota lampaanvillasta tehtyä penkinpäällistä.
Johannes
21.10.2013, 08.55
Minne on kadonnut Tess alusasut? Joskus muinoin ILE toi niitä maahan.
sledgehammer
06.12.2013, 14.55
Mulla tuntuu olevan ongelmana munien jäätyminen. En tiedä mitä siihen keksisi ratkaisuksi, kun ei koko ääijää viitsisi verhoila moneen kerrastoon. En mä muuten palele, mutta jortikan yläpuolelta jomottelee ikävästi ja sitähän ei kannata ottaa huumorilla. Tänään lenkillä nollakeli, päällä ensin goren bib-shortsit, niiden päällä crafitn windstopper bokserit ja koko hoidon yllä goren thermo contest windstopper housut. 1,5h lenkin jälkeen ei vehkeet olleet umpi jäässä, mutta mieleen tuli vaan se, että mitäs sitä sitten pakkasella pukee päälle. Nalinin "talvihousut" olivat ainakin ihan susipaskat. Syksyllä luulin vielä niiden olevan hyvät, kun tarkeni liiankin hyvin, mutta heti elohopean mennessä nollan alle ne oli ihan käyttökelvottomat. Pitäisköhän laittaa emäntä leikkaamaan lampaantaljasta sopiva kiila tonne etumukseen, jos sitten alkais tarkenemaan. Skinsin A200 thermo trikoita ajattelin kokeilla ajohousujen alle. Ainakin A200 thermopaita on tosi hyvä viileillä keleillä. Pitä tuulen poissa ja siirtää hien hyvin iholta pois. On lähes aina sopivan lämmin.
tirsintarsi
06.12.2013, 15.03
http://shopeu.chargebikes.com/christmas-saddle/ltdedition
Mahtaisko tuommoinen olla lämmin? ;)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Mulla tuntuu olevan ongelmana munien jäätyminen....
Suositukseni on Finnsvalan verkkobermudat (http://www.finnsvala.com/fin/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=114&lang=fi) alimmaiseksi. Olivat imo paras vaateostokseni piitkään aikaan. Helsingissä Kampin Retkiaitasta hain. Olen joskus palelluttanut alavatsani silleen että eetu rauhanen kettuili ja kipuili 2,5kk ja se siperia opetti.
^ noille AmFIBeille iso plussa tältä kans. Omat on vanhemmat mallit ilman jalkalenkkejä. Ekat kesti vajaan parin syksyn-talven-kevään ajot ennenkun hiutu
persaus olemattomiin - otin opikseni ja toisten kans olen käyttäny päällä keveitä kurashortseja (enduran MT500:t) ja noilla lähtee ny kolmannet lumet ja ovat vielä täysin kunnossa.
sledgehammer
06.12.2013, 16.55
Suositukseni on Finnsvalan verkkobermudat (http://www.finnsvala.com/fin/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=114&lang=fi) alimmaiseksi. Olivat imo paras vaateostokseni piitkään aikaan. Helsingissä Kampin Retkiaitasta hain. Olen joskus palelluttanut alavatsani silleen että eetu rauhanen kettuili ja kipuili 2,5kk ja se siperia opetti.
Noita voisi koittaa. Ja kohta kaikkea muutakin, kunhan löytäisi vehkeet, joilla alakerta pysyy lämpimänä. Mietin vaan sitä, että mimmosen shakkilaudan ne jättää hanuriin :D
arctic biker
06.12.2013, 19.43
Siihen aikaan kun työväestöllä nopeammista kulkuneuvoista oli varaa vain mopoon niin äijät tunki sanomalehteä herkän alueen suojaksi. Ongelmat säilyy samoina mutta ratkaisut on nykyään hivenen hienostuneempia!
sledgehammer
06.12.2013, 20.25
Joo, lannoitesäkin kylkeä ja sanomalehteä punttiin :D No ehkä kartoitan kuitenkin ensin modernimpaa valikoimaa :D
^ noille AmFIBeille iso plussa tältä kans. Omat on vanhemmat mallit ilman jalkalenkkejä. Ekat kesti vajaan parin syksyn-talven-kevään ajot ennenkun hiutu
persaus olemattomiin - otin opikseni ja toisten kans olen käyttäny päällä keveitä kurashortseja (enduran MT500:t) ja noilla lähtee ny kolmannet lumet ja ovat vielä täysin kunnossa.
Hämmentävän samaan ratkaisuun päätynyt; vanhaa malli AmFib ja goreshortsit päällä. Suosittelen lämpimästi, uudempikin malli on varmaan aika lämmin, oisko niissä reiden takaosassa enemmän tuuletusta, vanhoissa vain polven takana.
Pitkällisen odottelun seurauksena sain Pearl Izumi Elite AmFIB (http://www.sportstore.fi/tuote/pearl-izumi-elite-amfib-bib-tight/11111234027/) -succikset, ja täytyy sanoa että on kyllä todella toimiva asuste talviajoon. Ei ole perse jäässä enää. Erityisesti tuplalahje on kuin tehty lumiajoon. Peukutan voimakkaasti.
Huomenna se sit nähään kuika toimivat nuo on? Perinteisellä Orimattilan Itsenäisyyspäivän -safarilla on kokeiltu ja nähty kaikenlaista.
Ite mietiskelin, josko laittais moottoripyörän sisäkummista leikatut pätkät käsivarsiin, jotta puitten oksista putoava lumi ei kastelisi!
sledgehammer
07.12.2013, 14.37
Onkos Mavic Inferno bibeistä kenelläkään kokemusta? Vois ehkä käyttää noista samoja myös hiihtotouhuissa.
http://www.backcountry.com/mavic-inferno-bib-tight-no-chamois
StantheMan
07.12.2013, 15.27
Onkos Mavic Inferno bibeistä kenelläkään kokemusta? Vois ehkä käyttää noista samoja myös hiihtotouhuissa.
Meikäläisen kylmän kelin ykköspöksyt vaipan kanssa. Jämäkät.
Joo, lannoitesäkin kylkeä ja sanomalehteä punttiin :D No ehkä kartoitan kuitenkin ensin modernimpaa valikoimaa :D
En tiedä onko modernimpaa, mutta viime talvena kokeilin pientä käsipyyhettä, kun pakkanen putos -20 asteen alapuolelle. Taittelin pienen käsipyyhkeen suojaksi ja hyvin toimi eikä haitannu polkemista :) Ja kerrankin oli miehekäs olo. Toisaalta sillon sen verran kylmä, että succisten päällä on löysät housut joten ei näy ulospäin :) Pitänee kokeilla jotain ohuempaa kuten mikrokuituliina :)
arctic biker
07.12.2013, 17.23
Veevee:llä ihan hyvä ratkaisu. Silloin maailman aikaan kun nää goretexit tuli vaelluspuolella käyttöön niin kaikilla joilla varaa oli, semmonen tietenkin päällä ja kun kerrospukeutumisen termi tuli tutuksi niin totta kai kaikki kerrokset, riippumatta mikä keli oikeesti oli. Siinä niitä litimärkiä kerroksia sitten eräänkin kerran Lapin autiotuvilla kuivattiin. Menikin pitkä aika että vaellushiihtäjät oivalsi ettei me ny ihan napaseutuoloissa ollakaan. Asusteet sen mukaan kuin kunkin keskivertoinen kotiseuven talvikeli ja matka ja oman kehon tarve vaatii. Sitten äärioloissa pientä mielikuvitusta kuten Veeevee hyvin kertoo.
arctic biker
07.12.2013, 17.46
Kieltämättä pientä laskentatoimen harjoituksia olen tehnyt jotta oiskoon noihin Izumeihin varaa...
Mulla kun on eka kausi että on ees pitkät bibsit käytössä. Ihan mukavat ja Dobsomin tuulipuvun housuista lyhennetyt shortsit noitten Rosen termohalpiksien päällä näillä alle -8 keleillä oikein hyvin piisanneet. Tai onhan nuo Brikon windstopperitrikoot tuolta Smirnovin aikakaudelta ihan ehyet, väri vaan alkaa itteänikin rietomaan:) Smirre oli siis hiihtäjä, Vladimir etunimeltään
arctic biker
07.12.2013, 19.55
Silviisiin!
On niin jämäkät housut, että pitää olla aika tismalleen oikea koko, koska eivät jousta. Oon huomannut että omat on liian tiukat ja siitä johtuen jalat vetää tosi herkästi hapoille noi jalassa? Säämiskä on myös aika huono (liian pieni).
sledgehammer
08.12.2013, 00.04
Silloin maailman aikaan kun nää goretexit tuli vaelluspuolella käyttöön niin kaikilla joilla varaa oli, semmonen tietenkin päällä ja kun kerrospukeutumisen termi tuli tutuksi niin totta kai kaikki kerrokset, riippumatta mikä keli oikeesti oli. Siinä niitä litimärkiä kerroksia sitten eräänkin kerran Lapin autiotuvilla kuivattiin. Menikin pitkä aika että vaellushiihtäjät oivalsi ettei me ny ihan napaseutuoloissa ollakaan. Asusteet sen mukaan kuin kunkin keskivertoinen kotiseuven talvikeli ja matka ja oman kehon tarve vaatii. Sitten äärioloissa pientä mielikuvitusta kuten Veeevee hyvin kertoo.
Tässä nyt onkin ongelmana se, että tuo alavatsan seutu tuntuu olevan muuta kroppaa huomattavasti herkempi kylmälle. Eihän nyt edes ole ollut oikeasti kylmää täällä etelässä ja silti meikäläisellä on jo vaikeuksia. Muuten tarkenen ihan hyvin ajotakilla ja skinsin thermopaidalla. 1,5h menee ajellessa tuota ongelmaseutua lukuunottamatta ihan mukavasti. Mä en hikoilua pelkää, kun hikoan ihan liikunnan ajattelemisestakin. Siihen on tottunut ja se on mulla väistämätöstä aina kun liikun reippaammin. Kamat menee koneeseen joka reissun jälkeen niin se on ihan sama hikoaako vähän vai paljon. Pääasia, ettei toi etumus ala aikuisten oikeasti ärtymään kylmästä. Jokainen vanhempi ukko varmaan tietää, ettei se ole tavoitetila :D Mulla ei ole siitä kokemusta enkä halua rikastuttaa tietoisuuttani sillä, miltä tuntuu kun eturauhanen tulehtuu/ärtyy. Nyt vaan haluasin tietää, mitkä ovat oikeasti lämpimimmät ajohousut talven keleihin.
Ilmeisesti noi infernot olis lämpimät. Täytyy vaan tarkkaan valkata koko. Huono säämiskä ei haittaa, tuskin satasta pidempiä lenkkejä tulee talvella ajeltua ja sen ajaa periaatteessa vaikka ilman säämiskää. Tosin se säämiskä on tämän kylmänäkökulman kannalta varmasti ihan hyvä juttu. Mites ne roubaix/super roubaix kankaasta ommellut rätit, ovatko ne noiden maviccien kanssa samalla viivalla lämpimyyden/tuulensuojan kanssa? Muita -15c asti luokiteltuja bibejä?
Mä oon kanssa pohtinut tota alapään tuulisuojausta täällä mökillä jos ei halua kuorihousuja käyttää ... ja niilläkin vähän tuota lämpötaloutta ..
Tän laitoin tonne niksi-pirkkaan
Jos jää nilkat turhan paljaiks tekee kaupan vihannespussiin reiän, pujottaa jalkaterän siitä läpi ja jättää kantapään pussiin sit jalka kenkään ja pussista tulee nilkkaa suojaava tuulensuoja. Kahvipakettia kun halkaisee menee näppärästi kengän päälle ja halkio polkimen klossin tai flätin kohdalle.
Mökillä kun on joutuu käyttämään luovuutta puutteelliseen varustukseen ..
mehukatti
08.12.2013, 12.30
Kävin hakee Partioaitasta Icebreakerin 100% merinovillaisen alusasun (260 medium weight - cold climate). Piti heti tietysti päästä testaamaan ja laitoin sen päälle Goren Windstopper Softshell -takin ja housut. Pakkasta oli -2c ja täytyy sanoa, että tuo setti oli kyllä ihan liian kuuma. Piti avata takista kaikki tuuletusaukot ja vetoketju sekä pitää jäähdyttelytaukoja, että pysty ajamaan 50km lenkin läpi. Tuli mieleen, että oisko pitänyt sittenkin ottaa Icebreakerin kevyempi setti (200 light weight - cool climate), joka oli lisäksi tarjouksessa reilulla satasella. Mutta ehkäpä tää lämpimämpi setti tulee tarpeen kun lämpötila laskee lähemmäs -10 astetta. Suoraan sanottuna jossain vaiheessa lenkkiä tuli mieleen, että olisko tuossa -2c:ssä tarjennut ajaa pelkästään noilla kalsareilla. :D Jännää materiaalia tää merinovilla, kun toi medium weight -settikin on aika ohutta kamaa.
^Mulla on Ortovoxin 240 merinosetti eikä se oikein hikiliikuntaan sovi. Kylmemmillä keleillä tulee mieluummin laitettua ohuempi merinoalusasu ja siiihen päälle ohut fleece (päällimmäiseksi esim. windstopperia). Tällä tavalla tuntuis että kosteus siirtyis paremmin ulos kun taas toi paksu merino imee itteensä kaiken. Mä tosin hikoilen kuin sika ja nää on kans vähän henk.koht. mieltymyksistä kiinni.
Shimaani
08.12.2013, 15.59
.... varpaiden lämpimänä pysyminen on ainoa ongelma kovemmalla pakkasella vähänkin pitempään ajettaessa. Varpaat pysyy lämpöisinä kun käyttää hengitysilman esilämmitystä. Hakusanoilla Psolar, Jonasport ja Ilmareikä (http://varuste.net/Airhole)löytyy. Onhan nuo tietty rujon näköisiä mut.... Ainakaan mua ei enää kiinnosta miltä mää harrastaessani näytän kunhan tarkenen, oli sit kyseessä metsä, tienlaita tai merenjää. Kunnon maskilla saa pankissakin rivakkaa palvelua.:cool:
kuovipolku
08.12.2013, 19.32
Olemme kaikki erilaisia jne mutta päälle 150-grammainen merinovilla-alusasu on yleensä liikaa jo kevyeenkin hikiliikuntaan. FWIW persoonakohtaisesti Acliman 120 g on melko ehdoton yläraja (ja se on sentään verkkopaita), Sopivuusaluetta voi tietysti yrittää laajentaa ohentamalla uloimmainen kerros minimiin eli johonkin vuorittomaan tuulitakkiin. (Murtsikkaladulla riittävätkin yleensä tuulenpitävät kalsarit.)
Toinen kenties toimiva keino on hihaton "tekninen", kosteutta siirtävä aluspaita joka ehkä auttaa pitämään tunteen siitä että iho pysyy kuivana. (Craftillahan on 50/50-alusasu, jonka on sisäpuolelta jotain polyesteria ja ulkopuolelta merinovillaa.)
Sledgehammerille muistuttaisin että *parhaat mahdolliset* talvihousut on mainittu tälläkin sivulla jo (ainakin) kahdesti. Nykyisessä tilanteessa kehottaisin analysoimaan tarkemmin mistä kylmä tunkee munaskuihin: satulan kautta, etupuolelta viimana suoraan housujen läpi vai ylempää eli housujen tuulisuojauksen ja tuulitakin helman välistä.
Anekdoottina kerrottakoon juoksija/hiihtäjä tutusta joka ratkaisi samantyyppisen kylmettymisongelman ostamalla ylisuuret tuulisuojatut talvijuoksutrikoot ja tuunaamalla niistä lahkeettomat päällihousut. (Ja tyhmähän ei edes huomaa, fiksu ei virka mitään - eikä pimeässä kukaan kuitenkaan näe että jalassa on tuplahousut.)
snowfake
08.12.2013, 19.47
Onko noi merinoalusasut niin paljon halpoja teknisiä kerrastoja kuin annetaan ymmärtää? Tai joku verkkopaita? Nyt on käytössä halpoja 16,90 euron budgetsportin kerrastoja. Niitä on tollasen softshelli-hiihtotakin kanssa käytössä, ja aika hiestä märkänähän tuota saa ajella :) Turhan kuuma ei ole, siitä ei ole kyse, mutta ikävä pysähtyä kun sitten alkaa paleltaa.
Onko vain niin ettei se tilanne siitä parane, eli ongelma aiheutuu vaan kovasta hikoilusta eikä varusteista? Eli kovaa ajoo eikä pysähdellä ennen kuin pääsee kotiin?
Tänäänkin merinoa päällä ennen lenkkiä ja lenkin jälkeen - lenkin aikana ihan jotain muuta.
Acliman tai Devoldin verkkomerinoa voisi harkita mutta muuten merinoasut ei kuulu minun urheiluun. En tykkää paleltua.
>snowfake
Eri ihmisillä on erilainen hikoilutaipumus ja erilaiset tavat liikkua, on kokeiltava eri vaihtoehtoja että löytyy itselle sopiva. Nykyään valinta olisi minusta merino + melkein tuulenpitävä päälliskerros tai sitten polypropeeni ja windstopperit.
Merino toimii huonosti noiden tuulenpitävien kalvojen kanssa minun lämmöntuotolla.
Halvat kerrastot on about samaa matskua kalliimpien kanssa mutta ohueksi neulottuja ja sen vuoksi kylmiä ja hitaasti kuivuvia, semmoinen verkkomainen tai muuten korkeampi neulos toimii paremmin.
Itellä ainakin merino kastuu ihan samalla tavalla hiestä kuin tekninen kerrasto mutta tekninen kerrasto on paljon miellyttävämpi kosteana kuin merino. Talvella ei kannata pysähdellä turhaan vaan yrittää pysyä koko ajan liikkeessä.
Itellä ainakin merino kastuu ihan samalla tavalla hiestä kuin tekninen kerrasto mutta tekninen kerrasto on paljon miellyttävämpi kosteana kuin merino. Talvella ei kannata pysähdellä turhaan vaan yrittää pysyä koko ajan liikkeessä.
Juuri näin. Kuten GoreTexkin, merinovilla on hyvä ulkoiluun, ei urheiluun. Tekniset vaatteet on menneet paljon eteenpäin viime vuosina, enkä laittaisi talvella ihoa vasten mitään muuta jos tietää jo etukäteen että hiki tulee. Jos taas liikunta on tempoltaan rauhallisempaa tai kestoltaan lyhyttä pitkän ulkoilun aikana, merinovilla pitää mukavan tasalämpöisenä.
kolistelija
08.12.2013, 20.21
En keksi mitään syytä käyttää löysiä housuja normaalilla talvikelillä. Sitten kun tarvii löysiä housuja kerrosten tilantarpeen on jo niin kylmä ettei ole ollenkaan kiva ajaa. Sukkikset riittää hyvin vielä noin 20-25 asteen pakkasille asti.
brilleaux
08.12.2013, 20.36
Itse taas en keksi yhtäkään syytä käyttää sukkiksia. Kesälläkään.
Merinokerrastoja on monenlaisia ja monen paksuisia. Ohuimmallani on hyvä juosta ja hiihtää nollan molemmin puolin, paksuimmalla ulkoillaan tosi kylmässä. Merinon paras puoli on se, että sen voi tuulettaa lenkin jälkeen eikä se ala haista kamalalle kuten keinokuiduilla on tapana (niille 60 asteessa pesu tosin auttaa hajuongelmaan).
Lenkillä paidan kastumiseen vaikuttaa paljon myös se, mitä on kerraston päällä.
Kare_Eskola
08.12.2013, 21.07
Mitä löysiin housuihin tulee, olen vakavasti miettinyt Endura Singletrack -tyyppisten kokopitkien rapasuojahousujen hankkimista.
Tähän asti olen talvimaastot ja talvirossit ajanut joko ihonmyötäisillä tai ihonmyötäisillä + sortseilla + tarpeen mukaan säärystimillä. Kokopitkä löysä housu poistaisi hankalat säärystimet yhtälöstä ja auttaisi ravan kanssa. Toiveissa olisi että lätäkön läpi rysäyttäminen ei kastelisi koko kerrastoa vaan pelkät housut. Ja että rapaa ei tarvitsisi kotona suihkutella kuin suojapöksyistä.
kolistelija
08.12.2013, 21.26
Mitä löysiin housuihin tulee, olen vakavasti miettinyt Endura Singletrack -tyyppisten kokopitkien rapasuojahousujen hankkimista.
Tähän asti olen talvimaastot ja talvirossit ajanut joko ihonmyötäisillä tai ihonmyötäisillä + sortseilla + tarpeen mukaan säärystimillä. Kokopitkä löysä housu poistaisi hankalat säärystimet yhtälöstä ja auttaisi ravan kanssa. Toiveissa olisi että lätäkön läpi rysäyttäminen ei kastelisi koko kerrastoa vaan pelkät housut. Ja että rapaa ei tarvitsisi kotona suihkutella kuin suojapöksyistä.
Käytin aiemmin tuollaisia rapasuojahousuja. Häiritsivät liian usein ajoa ja hiostivat aina kun piti ajaa kovaa. Kaapin perällä lepää Singletrackit ja Craftin vastaavat joista jompaa kumpaa saatan käyttää jos on ihan pakko ajaa esimerkiksi syksyisessä kaatosateessa. Lenkille tai edes leikkimieliseen kisailuun en edes harkitse ottavani niitä. Siirtymiä varten ehkä...
Kylmyys ja vesiroiskeet pysyvät riittävän hyvin aisoissa ihan perus windstoppersukkiksilla ja niiden alle laitettavilla kerrastoilla.
Partiovarusteen alennusmyynnistä tuli joskus ostettua tuollaiset.
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-asusteet-ja-tekstiilien-hoito/kasineet/army-leather-xcr/
Ne ovat toimiva ratkaisu herkkäsormisellekkin, kunhan alla on silkkihansikkaat.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
arctic biker
09.12.2013, 06.59
Kumpi muuten alushanskana onkaan lämpimämpi silkki vai merino? Craftin klassinen polyesterinen on myös erittäin hyvä (imo). Noita kaikkia laatuja onkin mulla käytössä mutta päivän kunto ja kelit sillai vaihtelee etten paremmuusjärjestykseen välttämättä laittais.
brilleaux
09.12.2013, 07.10
Käytin aiemmin tuollaisia rapasuojahousuja. Häiritsivät liian usein ajoa ja hiostivat aina kun piti ajaa kovaa. Kaapin perällä lepää Singletrackit ja Craftin vastaavat joista jompaa kumpaa saatan käyttää jos on ihan pakko ajaa esimerkiksi syksyisessä kaatosateessa. Lenkille tai edes leikkimieliseen kisailuun en edes harkitse ottavani niitä. Siirtymiä varten ehkä...
Kylmyys ja vesiroiskeet pysyvät riittävän hyvin aisoissa ihan perus windstoppersukkiksilla ja niiden alle laitettavilla kerrastoilla.
Craftit on kaapissa kyllä. Ymmärrän jos ei miellytä.
Niiden tilalle ostin nämä, ja ei ole moitteen sijaa.
http://www.bike24.com/i/p/5/6/18765_01_d.jpg
Toimii. Alle vaan pukee sen, mitä keli kulloinkin vaatii. Ja plussana vielä, ei tartte näyttää ballerinalta kun lähtee ulos.
En muuten oikein ymmärrä kuinka housut voivat häiritä ajoa? No...en myöskään ymmärrä koko succistelua. Paitsi maantiepyöräilyn osalta. Ja baletissa. :D
kolistelija
09.12.2013, 07.56
Craftit on kaapissa kyllä. Ymmärrän jos ei miellytä.
Niiden tilalle ostin nämä, ja ei ole moitteen sijaa.
http://www.bike24.com/i/p/5/6/18765_01_d.jpg
Toimii. Alle vaan pukee sen, mitä keli kulloinkin vaatii. Ja plussana vielä, ei tartte näyttää ballerinalta kun lähtee ulos.
En muuten oikein ymmärrä kuinka housut voivat häiritä ajoa? No...en myöskään ymmärrä koko succistelua. Paitsi maantiepyöräilyn osalta. Ja baletissa. :D
Saa sitä ajaa niissä vaatteissa mitkä kokee itselleen parhaaksi. En pidä pyöräilyä kauneuskilpailuna enkä ota paineita ulkonäöstä, joten ajan niissä vaatteissa jotka toimii parhaiten.
brilleaux
09.12.2013, 07.58
No ei sitä ny tartte pikku piikittelystä suuttua ! :D
Niin teen itsekkin; ajan niissä vaatteissa jotka toimii parhaiten.
Kumpi muuten alushanskana onkaan lämpimämpi silkki vai merino? Craftin klassinen polyesterinen on myös erittäin hyvä (imo). Noita kaikkia laatuja onkin mulla käytössä mutta päivän kunto ja kelit sillai vaihtelee etten paremmuusjärjestykseen välttämättä laittais.
Itseäkin kiinnostaa .. materiaalina aika erilaiset. Kuvittelisi mutuna että villa toimii paremmin hitaammassa menossa tai vähemmän hikoilevilla ja silkki sitten vauhdissa.
kolistelija
09.12.2013, 08.05
No ei sitä ny tartte pikku piikittelystä suuttua ! :D
Niin teen itsekkin; ajan niissä vaatteissa jotka toimii parhaiten.
Taisit yliarvioida piikittelytaitosi...
kuovipolku
09.12.2013, 09.51
Juuri näin. Kuten GoreTexkin, merinovilla on hyvä ulkoiluun, ei urheiluun.(...)
"En sanning med överdrift", sanoisi ehkä ruotsalainen. Ulkona oleskeluun tai ulkoiluun tarkoitetut asut eivät yleensä toimi urheilussa, piste, mutta onhan niitä merinovillaisia muunlaisiakin - ja sitä paitsi protestoin pelkästään sen vuoksi että voin liittää kuvan:
http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2012/01/imgp0182.jpg?w=370&h=
Pitää vain muistaa sama kuin muussakin hikiliikuntapukeutumisessa eli vähempi parempi ja tuulenpitävyyttä vain tarpeen mukaan.
FWIW minulle merinovillan suurin ansio on ollut siinä että se on laajentanut mukavuusaluetta eli sama vaatekerta on toiminut paremmin sekä esim viimassa aukealla tai alamäessä ja metsän suojassa tai ylämäessä ja rasituksen vaihtelusta tai kestosta riippumatta pitempään.
(T.s. merinovilla mahdollistaa minulle ehkä sopivimman eli "keep it simple, stupid"-pukeutumisen. Voi näet hyvinkin olla että en vain hallitse teknisten asujen käyttöä enkä edes tunne nykyisiä "state of the art"-tekstiilejä; Rukka, Finnsvala ja Brynje ovat mulle tutuimpia tuotemerkkejä).
Miksi minulla ei ole keinokuidun hajuhaittaa? Riisun aina lyhyenkin lenkin jälkeen suoraan pesukoneeseen, pikaohjelma 30 min lisättynä lämpö 40 asteeseen -> ohjelma 40 min. Ei haise. Puolipitoista urheiluvaatetta minulla ei ole.
Miksi minulla on merinon kanssa hikilimahaitta? Tähän en löydä ratkaisua. Paikallaan oleskellessa ja hitaassa kävelyssä ihan kivat. Vaelluksella ehkä, ei kokemuksia.
Tosin maksimi ulkolenkin kesto kylmänä vuodenaikana on luokkaa 1,5 tuntia. Vaelluksella keinokuitu alkaa tietenkin haista.
Amfinaut
09.12.2013, 11.48
"En sanning med överdrift", sanoisi ehkä ruotsalainen. Ulkona oleskeluun tai ulkoiluun tarkoitetut asut eivät yleensä toimi urheilussa, piste, mutta onhan niitä merinovillaisia muunlaisiakin - ja sitä paitsi protestoin pelkästään sen vuoksi että voin liittää kuvan:
Acliman kamppeista olen kuullut hyvää :) Itse en vielä ole ko. vaatteiden sisäpuolelle päässyt, valitettavasti.
sledgehammer
09.12.2013, 11.50
Nyt tässä on vähän valikoimaa kartoitettu. Onkos raadilla käsitystä alla olevien lämpimyydestä:
Mavic Inferno
Vaude pro warm
Vaude kuro thermo
Craft performance storm
Gore oxygen
Skins C400 Thermal (tuntuu olevan loppu joka paikassa)
Kaapista löytyy Goren contest windstopperit ja Nalinin Birmaniat. Molemmat turhan viileitä. Noi nalinit oli lähinnä vitsi talvihousuiksi. Tärkeintä olisi, että lantion seutu ja persaus olisivat suojassa viileältä. Jopa istuvuudenkin suhteen olen valmis hyväksymään pieniä kompromisseja.
Edit:
Markkinavoimat ratkaisivat mun pähkäilyn. Raispon aleräkin syövereistä löytyi viime vuoden PI:n amfibit 79e hintaan. Ei tarvinnut kahta kertaa harkita. Oli kyllä aika vakuuttavan oloiset byysat.
snowfake
09.12.2013, 21.29
Miksi minulla ei ole keinokuidun hajuhaittaa? Riisun aina lyhyenkin lenkin jälkeen suoraan pesukoneeseen, pikaohjelma 30 min lisättynä lämpö 40 asteeseen -> ohjelma 40 min. Ei haise. Puolipitoista urheiluvaatetta minulla ei ole.
Ite tulee käytyä juoksemassa niin että voi aika montakin kertaa mennä samat. Lenkin jälkeen vaan kuivumaan ja sitten taas uudestaan päälle. Kun jo lähtiessä haistaa itse itsensä eteisessä, tietää että lenkin jälkeen voisi laittaa kamat pesuun.
Nyt tässä on vähän valikoimaa kartoitettu. Onkos raadilla käsitystä alla olevien lämpimyydestä:
Mavic Inferno
Vaude pro warm
Vaude kuro thermo
Craft performance storm
Gore oxygen
Skins C400 Thermal (tuntuu olevan loppu joka paikassa)
Kaapista löytyy Goren contest windstopperit ja Nalinin Birmaniat. Molemmat turhan viileitä. Noi nalinit oli lähinnä vitsi talvihousuiksi. Tärkeintä olisi, että lantion seutu ja persaus olisivat suojassa viileältä. Jopa istuvuudenkin suhteen olen valmis hyväksymään pieniä kompromisseja.
Edit:
Markkinavoimat ratkaisivat mun pähkäilyn. Raispon aleräkin syövereistä löytyi viime vuoden PI:n amfibit 79e hintaan. Ei tarvinnut kahta kertaa harkita. Oli kyllä aika vakuuttavan oloiset byysat.
Goren oxygenejä on tullut suositeltua, vaan ei enää kun niissä ei perskangas kestä. Menee talvessa puhki. Suositus olisikin ollut nyt just nuo PI:n amfibit, kun ovat vielä lämpöisemmät kun GBW Oxygenet.
Helvatan helvata. Olisi pitänyt malttaa ja ottaa neuvosta vaarin. Tuli hankittua Mavic Inferno pökät ihan sillä fiiliksellä kun se takki on hyvä. Noh... On kyllä niin jämäkät bibsit, että huh. En suosittele ellei pääse kokeilemaan. Ja sitten tietenkin olette kaikki menneet ostamaan bike-discountin tyhjäksi Pearl Izumin amfibeistä! Mur. :p
Hysssss. Löysin kans sen.
sledgehammer
09.12.2013, 23.53
On kyllä noi PI:t on myös aika napakat. Koko on ihan oikea, mutta istuvuudesta tulee mieleen skinsin bibit. Ne saa ihan oikeasti kiskoa jalkaan. Sitten kun ne on jalassa, niin istuvat mukavasti ja joustavat oikeista paikoista.
Edit:
Tänään koeponnistin noita 1,5h räntä ja vesisateessa. Munat viileni, muttei pahasti. Jostain syystä olivat aluksi älyttömän liukkaat satulassa, mutta ilmeisesti pito perseessä parani, kun en loppulenkistä huomannut mitään. Vesi ei tullut läpi, eikä tuulikaan. Kylmemmällä kelillätaidan vetää päälle vielä jotkut mtb shortsit. Hengittivät ihmeen hyvin noin paksuiksi housuiksi. Kaipa noille voisi antaa viisi tähteä. Oli helpommat saada jalkaankin, kun alla oli liukkaspintaiset bibit.
Miten Pearl Izumin Amfibeissa kokomerkinnät? Onko samanlaiset kuin vaikka Nalinilla ja Castellilla? Craftin XL tuntuu noita kahta italialaista reilusti isommalta. Olen 187 cm, 82 kg, inseam 90 cm.
On kyllä noi PI:t on myös aika napakat. Koko on ihan oikea, mutta istuvuudesta tulee mieleen skinsin bibit. Ne saa ihan oikeasti kiskoa jalkaan. Sitten kun ne on jalassa, niin istuvat mukavasti ja joustavat oikeista paikoista.
Edit:
Tänään koeponnistin noita 1,5h räntä ja vesisateessa. Munat viileni, muttei pahasti. Jostain syystä olivat aluksi älyttömän liukkaat satulassa, mutta ilmeisesti pito perseessä parani, kun en loppulenkistä huomannut mitään. Vesi ei tullut läpi, eikä tuulikaan. Kylmemmällä kelillätaidan vetää päälle vielä jotkut mtb shortsit. Hengittivät ihmeen hyvin noin paksuiksi housuiksi. Kaipa noille voisi antaa viisi tähteä. Oli helpommat saada jalkaankin, kun alla oli liukkaspintaiset bibit.
Miten Pearl Izumin Amfibeissa kokomerkinnät? Onko samanlaiset kuin vaikka Nalinilla ja Castellilla? Craftin XL tuntuu noita kahta italialaista reilusti isommalta. Olen 187 cm, 82 kg, inseam 90 cm.
XL koko oli mulle sopiva. 193cm/89kg/inseam 95cm. Lahkeet aavistuksen lyhyet mutta ei haitaksi asti. Älä ainakaan suurempia hanki.
Izumin koot on ainakin numeroa suuremmat kuin Italian kamppeet.
sledgehammer
10.12.2013, 20.38
No mä oon mielestäni M-kokoa ja niin on housutkin. Pituus on just passeli. Strategiset mitat 178cm/75kg, inseam 84cm. Vatsan ja reisien kohdalta on napakat. Rekkakuskin ajolihasta ei ole ja jos semmonen olisi tuossa navan kohdalla, niin ahdasta tulisi. Goren housuissa ostan niin ikään M-kokoisia. Samoin skins. Nalinit tais olla L kokoa, mutta ne oli ehkä aavistuksen väljät.
ok, kiitokset. Tuolla haarukalla L olisi minun kokoni pearl izumin housuissa
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Oma testi ekoissa kohtalaisissa pakkasissa...
Lyhyet pyöräilyhousut
Catmandoo lämpökerrasto
Crivit Sport irtolahkeet (Lidl)
Kuorihousut
Villapaita
Kuoritakki
Puff
Windstopper pipo + kypärä
MTB kesäkengät
Tennissukat
Muorin kutomat villasukat
Talvimallin kengänsuojukset
Lobster hanskat
Näillä vehkeillä pari tuntia -15 pakkasessa ja hyvin pärjäsi. Ajo kelviä ja kuntorataa. Toistaiseksi en meinaa ostaa talvikenkiä jos nuo kengänsuojukset toimii noin hyvin.
Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Miten neopreenikengänsuojuksia kannattaisi tuunata, että niistä saisi paremmat? Jalassa on maastopyöräilykengät, jotka on vähän turhan pienet talvikeleihin, ei mahdu kuin yksi kohtuu paksu sukka jalkaan ja varpaita palelee vaikka pakkasta ei paljoa olisikaan. Budjetti ei anna tässä tilanteessa ostaa talviajokenkiä, joten näillä on mentävä talvi tai ajeltava tavallisilla talvikengillä kovimmat pakkaset. Onko mitään koeteltuja ja toimiviksi havaittuja kotikonsteja parantaa kenkien lämmönpitoa?
sledgehammer
10.12.2013, 23.05
Sujauta semmoset varpaanlämmittimet ajokengän ja kuoren väliin tai miks ei ihan kenkäänkin. Lämmitettävät pohjalliset voisi olla jees myös. Ehkä jotkut lämpöpohjalliset?
Sujauta semmoset varpaanlämmittimet ajokengän ja kuoren väliin tai miks ei ihan kenkäänkin. Lämmitettävät pohjalliset voisi olla jees myös. Ehkä jotkut lämpöpohjalliset?
Noiden lisäksi voi käydä hakemassa lähikebabista ruokaa kotiin ja sit leikkaa siitä laatikosta suikaleen ja laittaa klossin kohdalle. Se voi auttaa klossin kohdalta tulevan kylmyyden suhteen. Varmasti parempiakin eristeitä on, mutta itsellä on auttanut ainakin jonkin verran.
Onko mitään koeteltuja ja toimiviksi havaittuja kotikonsteja parantaa kenkien lämmönpitoa?
Koeteltu on, toimivaksi loppupeleissä en ole havainnut. Kyllä sitä aina yhden talven ajelee virittelemällä, pitää vaan hyväksyä että palelee ja kiroiluttaa. Eli lämpimät kengät on ainoa toimiva ratkaisu.
Klossin kohta oli viime lenkin jälkeen pirun kylmä sisäpuolelta. Kiinnostais tilata nuo lämpöpohjalliset, jotka menestyi testissäkin mainiosti. http://www.lampopohjalliset.fi/
Perussettiä mun popoissani: http://tacco.com/index.php?shop&ID=5&art=642
http://tacco.com/index.php?ID=5&shop
Paikallisesta suutarista tai rismasta exmex oon löytänyt juu:)
Pukin muori virkkaa par' aikaa ajosukkia tästä: http://www.lankalinja.fi/kauppa/index.php?dispatch=categories.view&category_id=18
Kai tämäkin pähkäily menee talvivaatetukseen. Eli tähän mennessä käytetty pyöräilykypärää tuuletusaukot teipattuna sisäpuolelta. Ajeleeko kukaan talvella laskettelukypärällä? Niihin saisi kätevästi myös skimbalasit kiinni. Perusajolasit tuntuu huurtuvan helposti pakkasilla ja viimeiset hankitut on vähän turhan ilmavat (viimaa pääsee kylmillä säillä silmiin).
arctic biker
13.12.2013, 18.12
Tuohon vanhempaan kypärään värkkäsin kiinni jonkun suojakypärän silmäsuojan, noo ei paha. Seuraava projekti ois yhdistää hiihtäjien räntäsuoja suojaamaan pakkasviimalta ja hurskas toive ettei huurtuisi. Menee nää laskettelulasit, joita en ole kokeillut ja omat pienet viritykset tähän Mission Ìmbossible kategoriaan.
sledgehammer
13.12.2013, 20.21
PRRRKELE, ku muna meinaa edelleen jäätyä. Ajelin 60km -4c pakkasessa ja puolessa välissä oli ihan pakko painella huoltoasemalle ja tunkea vehkeet lapaseen. Siitä eteenpäin selvittiin, mutta kyllä tohon nyt on pakko keksiä joku ratkaisu. Muuten tarkenee, mutta munat jäätyy. Ongelma korostuu huomattavasti heti, kun vauhti nousee +20km/h lukemiin. Testailin tämmöstä, kun satuin löytämään intersportin alelaarista: http://www.wrump.se/ Olihan se ihan helmi ekan tunnin, jonka se pysyi lämpimänä. Siitä eteenpäinkin tuntui eristävän oikein mukavasti kylmän perseen ja satulan välistä, vaikkei varsinaisesti enää lämmittänytkään. Meinasin, että rouva saa askarrella lampaantaljasta semmosen viimasuojan, jonka saisi sujautettua alempien ja päälimmäisten ajohousujen väliin. Pearl izumin amfibeja voin edelleen kehua. Kyllä mulle lämpösemmätkin kelpaisi, mutta on noi silti hyvät.
Eihän tuohon mitään erikoista tartte askarrella. Pariin otteeseen olen kirjoittanut oman keinon millä kulkuset pysyy lämpimänä -30 asteessakin. Taittelen pienen käsipyyhkeen tms. housujen väliin ja hyvin pysyy lämpimänä ja jos on tiukat housut niin se pysyy paikallaankin. Pala lampaantaljaa toimii varmasti loistavasti ja jos haluaa, niin voihan sen ommella housuhin kiinni tai tehdä tarrasysteemi. Saman asian ajanee villasukka tai mikä tahansa lämmin.
En tiedä miten varpaidenlämmittimet toimii, jos sellaisen laittaa housujen väliin. Lämpeneeköhän liikaakin. En tiedä auttaako kalsarit joiden etumus on windstopperia.
Yksi vaihtoehto lisää.
http://www.sinituote.fi/Suomeksi/Tuotteet/Siivous/Lattiat/Lattianpuhdistusvalineet?itemid=636&showlocation=514e8a9e-e93f-4c8b-b750-7de2e12229a3
Noita varmaan saa eri kokoja mutta tuommonenhan toimii vaipan tavalla kun peittää sekä taka- että etuosan.
Vaimokkeelle mitta käteen ja ei kun virkkaamaan kalulle kukkaroa.
PRRRKELE, ku muna meinaa edelleen jäätyä. Ajelin 60km -4c pakkasessa ja puolessa välissä oli ihan pakko painella huoltoasemalle ja tunkea vehkeet lapaseen. Siitä eteenpäin selvittiin, mutta kyllä tohon nyt on pakko keksiä joku ratkaisu. Muuten tarkenee, mutta munat jäätyy. Ongelma korostuu huomattavasti heti, kun vauhti nousee +20km/h lukemiin. Testailin tämmöstä, kun satuin löytämään intersportin alelaarista: http://www.wrump.se/ Olihan se ihan helmi ekan tunnin, jonka se pysyi lämpimänä. Siitä eteenpäinkin tuntui eristävän oikein mukavasti kylmän perseen ja satulan välistä, vaikkei varsinaisesti enää lämmittänytkään. Meinasin, että rouva saa askarrella lampaantaljasta semmosen viimasuojan, jonka saisi sujautettua alempien ja päälimmäisten ajohousujen väliin. Pearl izumin amfibeja voin edelleen kehua. Kyllä mulle lämpösemmätkin kelpaisi, mutta on noi silti hyvät.
Jos laittaisi kahdet pitkät housut päällekkäin. Päälle nämä pehmusteettomat PI:t, http://www.bobshop.de/en/Brands/Pearl-Izumi/Men-s/Cycling-Shorts-Tights/Bib-Tights/PEARL-IZUMI-P-R-O-Bib-Tights-w-o-Pad-black.html
ja alle toiset pitkät pehmusteella Castelli Sorpasso, http://www.bobshop.de/en/Brands/Castelli/Men-s/Cycling-Shorts/Bib-Tights/CASTELLI-Sorpasso-Bib-Tights-black-white.html
Nuo Castilli Sorpassot on muuten yksistäänkin hyvät +0°C housut.
kuovipolku
13.12.2013, 23.35
PRRRKELE(...)
Edesmennyt lääkäri, takavuosien keskimatkojen juoksija ja, kuten joskus tavataan sanoa, oman tiensä löytäjä Aki Loikkanen järkytti aikanaan kansalaisia mm. lenkkeilemällä pakkasellakin ilman käsineitä. Hän tapasi huomauttaa että juokseminen piti ääreisverenkierronkin kunnossa ja ilmaista hämmennyksensä siitä etteivät kaikki keski-ikäistyneet miehet juokse ja siten huolehdi lantioseutunsa verenkierrosta.
En nyt lähde väittämään että mieheen on yksinkertaisesti iskenyt tuo kaamea keski-ikä, mutta IMHO talvipyöräillessä on erityisen tärkeää muistaa välillä nostaa takapuolta penkistä ja ajaa reilu pätkä aktiivisesti putkelta. (Mikä sitten on riittävän lyhyt väli, sen kai viime kädessä sanelee itsekunkin jäätymisen tunne, mutta sanoisin ettei se voi olla paljon 15 min pitempi.)
Toinen, tähän liittyvä juttu voi olla että vaikka satula toimii ja on tässä mielessä ongelmaton (tai korkeintaan harmiton rajatapaus) kesällä, niin talvipukeutuneena "tosiasiallisesti pehmeämpi" satula aiheuttaa painetta ja heikentää verenkiertoa - eli vaikkei ihan puudukaan, niin jäätyy silti. (Tämä on jo enempi hakuammuntaa.)
kolistelija
14.12.2013, 00.19
Liian alas loppuvat päälihousit saattavat päästää viimaa tuonne alaseudulle. Korkeammalle ulottuvia housujakin voi siis kokeilla jos nykyiset jäävät selvästi navan alapuolelle.
Minulla tulee tosin viilenee tavarat jo siitä että unohdan laittaa aluspaidan päälihousujen sisäpuolelle. Oikein kylmällä laitan myös toisen paidan siihen väliin.
Kaikkea voi aina kokeilla, kaikki keinot eivät toimi kaikilla.
sledgehammer
14.12.2013, 11.39
Kahdet housut mullakin on päällekkäin. PI:n Amfibit päällä ja eilen oli skinsin 3/4 bibt niiden alla. Taitaa molemmat ylttyä aika ylös. Se kyllä auttoi, että sulloi fleecepaidan helman muniin asti, mutta puolessa matkassa sinne tosiaan tarvittiin lisää lämmitystä. Muuten fleece vaikutti kyllä oikeansuuntaiselta ratkaisulta. Craftin windstopper bokseritkin olen vetänyt joskus väliin, mutta jotenkin tuntuu, että ei niistä juuri apua ollut. Ongelma ei ole siinä, että viima menisi kankaasta läpi, vaan siinä, että viima kylmentää kankaan. Kropan tuottama lämpö ei riitä pitämään loitolla ulkopuolelta tulevaa kylmää.
En nyt lähde väittämään että mieheen on yksinkertaisesti iskenyt tuo kaamea keski-ikä, mutta IMHO talvipyöräillessä on erityisen tärkeää muistaa välillä nostaa takapuolta penkistä ja ajaa reilu pätkä aktiivisesti putkelta.
Putkelta tuli ajeltua aina sopivissa paikoissa. Siinäkin on vielä se kääntöpuoli, että perseen alla juuri ja juuri lämpimäksi ajettu satula muuttuu jääkylmäksi hyvin nopeasti eikä pitkiä siivuja viitsi ajaa putkelta sen takia. Toi satulan päälle vedettävä lämmitin kylläkin korjasi tämän ongelman. Eipä hiipinyt kylmä enää perseen kautta kroppaan. Kyllä se vaan niin on, että se viima ohjautuu cyclon selässä varsin ikävästi tuonne alakertaan ja sitä eristettä saa olla siellä ihan kunnolla, ettei kroppa kylmene.
Skrebojen kylmettymisen syy varmasti on kullakin kovin henk.koht., mutta mulla auttoi säämiskähousuista luopuminen pakkasilla. "Vaippa" keräsi hikeä, kostui ja siten viileni. Windstopper alushousut ovat myös osoittautuneet erittäin hyviksi talviliikunnassa yleensäkin.
Yksi vaihtoehto lisää.
sinituote
Meinasin tukehtua.
Mites olisi sähköhousut? Purkaa halpispohjallisista vastuslangat ja sommittelee säämiskän alle. Akkukotelot vyötäisille ja menoksi. Kun alkaa vaahtoamaan tiputtaa tehoja.
Tämä on sitten puhtaasti spekulaatiota, käytännön sovellukset omalla vastuulla;)
Pukin muori virkkaa par' aikaa ajosukkia tästä: http://www.lankalinja.fi/kauppa/index.php?dispatch=categories.view&category_id=18
Eikö se neulomalla olis paljon helpompaa?:)
sledgehammer
14.12.2013, 15.37
Mites olisi sähköhousut?
Katsotaan nää passiiviset lämityssysteemit nyt ensin :D
Inhottavaa tuo lerssin jäätyminen, tänään koin sen ensimmäisen kerran. Aikaisemmin mulla on varustuksena pakkaskelillä ollut thermal-bibsit, joiden päällä on ollut tuulipuvun housut eikä minkään sortin palelemisia ole skrebbojen tai jalkojen suhteen ollut. Tänään kuitenkin testasin lähteä lenkille pelkissä succicsissa, joiden alla ei ollut mitään (-9C kelissä). Puolen tunnin ajon jälkeen alkoi terskan palelu ja loppulenkistä aloin jopa miettimään, että onkohan siellä alakerrassa jäljellä enää muuta kuin mustunut rusina kotiin tuomisina, sen verran inhottavat tuntemukset olivat. No onneksi mitään vakavampia vaurioita ei näytä päässeen syntymään :) . Jotkut lämpimät aluspökät täytyy kyllä hommata tuonne bibsien alle, ettei jatkossa vilu pääse yllättämään tai sitten jatkan tuulipuvun housujen käyttöä.
Yksi tuulenpitävä kerros pitäisi riittää, alle sitten sopivasti vällyä lämmön pitämiseen ja pitämään kylmä päälliskerros pois iholta.
Tänään oli todella onnistunut pukeutuminen, tekn. verkkopaita, lyhythihainen ohut tekn t- paita, ohut fleece ja ja Salomonin softshell. Kuulostaa paljolta -7C kelille mutta oli juuri sopivasti.
Lämmittäviä villavaatteita saa monesta paikasta, tuossa yksi erikoisempi vaihtoehto: http://www.youtube.com/watch?v=q6RZZf6HMzo
peruspertti
14.12.2013, 17.46
Olen niillä kovimmilla pakkasilla laittanut sinne lämmikkeeksi neopreenisen polvituen. Se juuri ja juuri sopii! Tai oikeasti sen kun laittaa housujen väliin, niin lämpöstä on kasseilla ja niiden kaverilla
Tuossa neopreenissähän olisi jo valmiiksi oikea muotoilu: http://www.finnishdesignshop.fi/kattaus-kahvi-tee-eva-solo-teenkeitin-teenkeitin-musta-neopreeni-p-3931.html
Kahta kokoa ja väriä. Varsinkin näin joulun alla tuo punainen on kaunis.
Eri ihmisillä on erilainen hikoilutaipumus ja erilaiset tavat liikkua, on kokeiltava eri vaihtoehtoja että löytyy itselle sopiva. Nykyään valinta olisi minusta merino + melkein tuulenpitävä päälliskerros tai sitten polypropeeni ja windstopperit.
Merino toimii huonosti noiden tuulenpitävien kalvojen kanssa minun lämmöntuotolla.
Halvat kerrastot on about samaa matskua kalliimpien kanssa mutta ohueksi neulottuja ja sen vuoksi kylmiä ja hitaasti kuivuvia, semmoinen verkkomainen tai muuten korkeampi neulos toimii paremmin.
^^^^^^^^^^
Viime talven ehdoton pyöräilyvarustus oli hetken mielijohteesta hommattu Eastonin lätkäpelaajan alushaalari. Haalarin ohut polyesterneulos on kohtalaisen korkeakuvioista ja haalarimallisuus pitää kylmän poissa selästä. Hikiliikunnassa haalari on huomattavasti lämpimämpi kuin miltä näyttää. Tämä yhdistettynä kalvottomaan hyvin tuulta pitävään kuorikerroksen, esim. Pertexin eri kankaat toimivat loistavasti(Montane Lite-Speed takkina, jos jotakuta kiinnostaa tuotemerkit), piti olon kuivana ja lämpimänä jonnekin -17 paikkeille asti. Kylmempää ajokeliä ei täällä etelässä sattunut kohdalle.
Kalvoille ei ääniä täältä. Windstopperin hengittävyys ei ole lähellekään riittävä mun käyttöön. Neoshell on jo vähän sinnepäin, mutta mielestäni on turha käyttää kalvoa kun kalvoton kangas hoitaa homman paljon paremmin.
Onko kokemuksia näistä craftin tuulenpitävistä alusasuista? http://craftfinland.fi/be-active-extreme-windstopper
Onko huono jos tuulenpitävä kerros onkin lähinnä ihoa ja sen päällä sitten lämmittävää kerrosta tarpeen mukaan? Pääsääntöhän täällä palstalla tuntuu olevan niin päin, että tuulenpitävä kerros uloimmaiseksi ja alle sitten lämmittävät kerrokset.
Onko kokemuksia näistä craftin tuulenpitävistä alusasuista? http://craftfinland.fi/be-active-extreme-windstopper
Onko huono jos tuulenpitävä kerros onkin lähinnä ihoa ja sen päällä sitten lämmittävää kerrosta tarpeen mukaan? Pääsääntöhän täällä palstalla tuntuu olevan niin päin, että tuulenpitävä kerros uloimmaiseksi ja alle sitten lämmittävät kerrokset.
Ainakin boksereissa saumat menee ikävästi nivusta pitkin ja pyöräillessä raapii hiertymille. Minä siis pidän windstopper kalsonkeja alimpana kerroksena, toimii.
Onko teillä jo kokemuksia erätukun lämmitettävistä pohjallisista http://www.eratukku.fi/metsastys/jalkineet/jalkineiden-huolto-ja-sailytystarvikkeet/lammitettavat-pohjalliset-p-20595.html
Saan joululahjaksi lämmitettävät käsineet http://www.marinekauppa.com/product/5356/alpenheat-ag4-lammitettavat-rukkaset-mustat pistän lisää tietoa, kun ja toivottavasti tulee kunnon pakkaset. Mulla ei ole mikään auttanut vielä paleleviin sormiin ja varpaisiin.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
sledgehammer
16.12.2013, 22.47
Onko kokemuksia näistä craftin tuulenpitävistä alusasuista?
No on mulla tommoset bokserit, mutta sanoisin, että aika turhat, mikäli päällä on jotain muuta tuulta pitävää kangasta. Vilakat ne on, niin kuin kaikki craftin alusasut. Ei siis varsinaisen lämpimät, mutta pitävät aika hyvin hien pois iholta. Joskus ajelin 200km tommoset jalassa ja vähän ne hiersi persettä, mutta ei kai se ihme oo, kun eivät oikein ole suunniteltu tuohon hommaan.
Sirkkusofia
17.12.2013, 08.47
Tällä ohjeella saa sukan "sinne" :p
http://www.ullaneule.net/k18/ohjeet_munanlammitin.html
ppikkupe
17.12.2013, 11.34
Onko kokemuksia näistä craftin tuulenpitävistä alusasuista?
Kyllä on. Hiihtäessä ihan jees. Varsinkin bokserit on jatkuvassa käytössä.
Mutta kuten muutkin ovat sanoneet, ei ne niin hyvin istu, että fillaroidessa käyttäisin, ja melko turhatkin ovat, jos päälykerros on jo muutenkin tuulenpitävää. Ohkanen hiihtotakki ja housut kuitenkin tuulta päästää, ja sitten jäätyy vatsaläskit sekä munat.
...
Neopreeniset kengänsuojat hakusessa. Paikalliset pyöräliikkeet, urheilukaupat sekä Prisma ja Motonet myyvät ei-oota. Onko tää nyt tosi, että pitää nuotkin taas netistä tilata! Rissos...
sledgehammer
17.12.2013, 13.31
Neopreeniset kengänsuojat hakusessa.
Budgetsportissa oli shimpan jotain aika paksuja neopreenisiä tarjouksessa. Mä oon hiihdellessä vedelly ihan pyöräilyhousuilla. Toimii mainiosti siinä hommassa.
Eilen tuli postissa Pearl Izumin Amfib sukkikset. Ja heti vesisateeseen kokelemaan niitä. Heitin n.tunnin lenkin ja alla olevat merinovillahuosut olivat aivan kuivat kun tulin kotiin. Loistavat pöksyt, ja todella napakat, vaikka hyvin joustavat. Suosittelen!! Näillä mennään läskipyörän kanssa tää "talvi"....
...Pearl Izumin Amfib sukkikset. Ja heti vesisateeseen kokelemaan niitä. Heitin n.tunnin lenkin ja alla olevat merinovillahuosut olivat aivan kuivat kun tulin kotiin. Loistavat pöksyt, ja todella napakat, vaikka hyvin joustavat...
tommottisia voisi harkita märälle kelille, kun ei nuo Trimtexin "vesikelin" Elite-housut kovin hyvin vettä pidä. No ehkä sen tunnin hätäseen.
StantheMan
18.12.2013, 08.31
Tämä veijari on testaillut Amerikan markkinoiden talvivarustetarjontaa: http://allseasonscyclist.com/ Alan miehiä!
sledgehammer
18.12.2013, 18.03
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3814036/Photo%2018.12.2013%2017.57.52.jpg
Ou jee, enää ei kulli palellu :D Ikean fleeceviltistä leikeltiin vähän eristettä Amfibien alle ja johan alkoi kylmä pysymään loitolla. Tuulessa 0-kelissä vehkeet ja alavatsa pysyivät lämpimänä 1,5h ilman mitään ongelmia. Tuossa versiossa on kaksi kerrosta kangasta ja se oli soppeli näille keleille. Ei häiritse ajamista millään tavalla.
arctic biker
18.12.2013, 18.58
Aika hyvin pahemmillakin pakkasilla on pelanneet nää Dobsomin R90 Winterit. Tietän tietysti ettei samaa hohdokkuutta kuin OIKEILLA pyöräilyhousuilla...
arctic biker
18.12.2013, 19.05
Ei häiritse ajamista millään tavalla. .
Mitäs, siinähän rouvan on kanssa rattoisaa tehdä tommosta mittatilaustyötä. Luulis kankaan leikkauksessa avustajallakin olevan niinsanotusti oma k%¤%/ mitä mie ny meinasin kirjoittaa mutta oma etu silti.
sledgehammer
18.12.2013, 19.40
Joo, muuten se on kyllä ihan hiilenä, kun posti kuskaa osaa ja varustetta, mutta nyt löytyi yhteinen etu ja sävel :D Noi ei sis ole "kalsarit" vaan toi kappale laitetaan etupuolelle pelkästään.
snowfake
19.12.2013, 00.27
Joku alumiini/foliosisäinta vielä. Eikös niitä oo noissa pohjallisissakin?
Tai sit vois mulkkunsa kääriä folioon vai mitä se tavara onkaan jota laitetaan ruoankin päälle? Siitä rullasta vetelee ja muotoilee sopivasti ja eikun menoksi.
Miten Pearl Izumi Amfib koot menee Assokseen verrattuna, kellään kokemusta?
Assos L-koko, otanko Amfib L ja M?
sledgehammer
05.01.2014, 22.20
Assoksesta en tiedä, mutta jos se jotain auttaa niin Goren M ja PI:n M passaavat molemmat mulle ja mittaa on 178cm
m e r k s
06.01.2014, 00.28
Miten Pearl Izumi Amfib koot menee Assokseen verrattuna, kellään kokemusta?
Assos L-koko, otanko Amfib L ja M?
Ei tämäkään ole suora vastaus, mutta kerrottakoon silti...
Izumit (Pearl Izumi Elite AmFIB) löytyy kokona XL, Assoksia mulla on ollut vain lyhkäsiä L-koossa. Talvikäyttöä ajatellen otin Pearleista kokoa isomman, XL on lahkeen mitassa ehkäpä koon isompi (olettamaani pitkään Assokseen nähden), mutta yläosassa on vielä huomattavasti enemmän tilaa. L menisi valtaosalle (kaltaisilleni 184/81-mitoissa oleville) siis paremmin: etenkin alussa tuo XL tuntui parikin kokoa liian reilulta yläosasta. En kuitenkaan vaihdatuttanut pienempään, vaan suutarilla lyhensin henkeleitä. Nyt olen oikein tyytyväinen räätälöityihin housuihini. Nilkan ympärille saa reilusti suojaa erityisesti ajoasennossa.
Heippa. minulla olis sellanen kysymys foorumilaisille että tarttis ostaa mahdollisimman lämpöiset pyöräilyhousut. mitkä ne kenties on ?
On toki myös olennaista mitä housujen alle pukee..
minulla työmatkaa hieman yli 20 km suuntaansa. kelillä kuin kelillä pitäisi mennä, pohjois-suomessa :)
onko kokemuksia pearl Izumi select barrier pants ? ainaki alle mahtuis pakkaskelillä kerroksia..
Oikein kylmällä laitan Löfflerin trikoiden alle kahdet villakalsarit, mutta silti etureisiä ja sukukalleuksia joskus hyytää. Villasukkia olen asetellut molempien kohteiden suojiksi sen takia. Yksilöllistä tämä varmaankin on. Mulla työmatka 16km. Puolet tuosta menisi kylmemmälläkin, mutta ei enempää. Mä pidän rajana yleensä -20C. Sen jälkeen menen töihin saastuttavalla eriarvoistimella.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.