Näytä tavallinen näkymä : Lämmitätkö saunan tänään?
Just tulin saunasta, eipä tule näillä sähkön hinnoilla lämmitettyä, kuin kaksi kertaa viikossa
Joka päivä ja töissä tulee lisäksi saunottua.
Meillä on toimistotalo jossa tuhannen työntekijää parista eri firmasta. Yhteisiä pukuhuonetiloja joissa yhdessä on sauna. Sauna on pistetty kiinni energiasäästön nimissä pari kuukautta sitten. Niin lärsyttävää. Vuokralaisfirmat maksaa tasan saman verran vuokraa ja saunalla oli paljon käyttäjiä. Oli kuitenkin päälläkin vain aamun ja sitten alkuillan. Ei mitenkään ympäri vuorokauden.
Sama erikseen vuokrattavan ns. yläkerran saunan kanssa. Tilan saa vuokrata kokousta varten mutta saunaa ei lämmitetä. Vuokra sama. Pitäis saada kyllä lämpimäksi jos erikseen vuokraajat ilmoittavat,että oikeesti myös haluavat saunoa. Ja olis nyt vaikka 2 h päällä.
usko juntunen
05.02.2023, 20.58
Ravakan ja suu korvissa - hiihtolenkin jälkeen saunaan. Nyt sitten lumihanki kutsuu...ee tarvihe kuitenkaa polliisia kuhtua. Kirves on halkoliiterissä :)
Juu. Juuri on lämpiämässä.
usko juntunen
23.03.2023, 21.37
Parin tunnin lumityösavotan jälkeen Kyllä. Ja puhdas lumihanki kutsuu...
Tänäänkin väänsin päälle, jos sitä nyt lämmittämiseksi sanotaan...
En, koska asun kerrostalossa. Saunaan aion kuitenkin mennä, kun on kysytty halukkuutta saunakaveriksi. (Tiedän että löylyistä tulee kipakammat kuin mistä itse tykkään, mutta onhan se mukava kun saunaisäntä saa hyvän mielen siitä että pudottaa vieraan lauteilta:D)
Muuten olen sitä mieltä että huoneistosauna on typerin keksintö mitä asumisen alalla maassamme on tehty. En tosin ole käynyt kuin kolmessa tai neljässä, mutta yhteenkään niistä ei edes asukas itse ollut tyytyväinen. Kahden tutun tiedän purkaneen saunansa remontin yhteydessä.
(Mutta olen vilpittömästi iloinen, jos jossain on tyytyväisiä huoneistosaunojia, enkä rupea edes saarnaamaan sähkönkulutuksesta.)
Muuten olen sitä mieltä että huoneistosauna on typerin keksintö mitä asumisen alalla maassamme on tehty...
Samaa mieltä. Ikävät löylyt ja siksi vain kerran tai vuodessa lämpiää. Hukkaneliöitä.
Samaa mieltä. Ikävät löylyt ja siksi vain kerran tai vuodessa lämpiää. Hukkaneliöitä.Varastohuoneena vallan mainio kuitenkin.
Jokainen voi olla mitä tahansa mieltä mutta oma ihan ok, eihän tietenkään mikään savusaunan veroinen mutta kelpaa kyllä kolme kertaa viikossa.
Toisaaltaan olen kyllä käynyt täyspaskoissa puusaunoissakin joten kaikissa riittää moneksi. Onneksi neliöitä kuitenkin sen verran ettei tarvi purkamista edes harkita.
Ps. Tod.näk. tänäänkin napsautan päälle!
F. Kotlerburg
24.03.2023, 12.12
Kyllä minä tykkään. On se sauna kuitenkin ja sinne voi mennä silloin kun haluaa. Eihän se tietenkään puulämmitteisen mökkisaunan veroinen ole, mutta mikäpä ois.
^ Saunominen kuuluu monien mielestä niihin asioihin, joissa ihan ok ei riitä:cool:
PS Lisäsin sen lopun kommentin juuri nurea ja muita huoneistosaunojia varten, jotteivat he vahingossakaan tuntisi että tarkoitus oli heittää kuraa heidän päälleen ja arvostella heidän saunaansa (mikä erään sanonnan mukaan on pahempi synti kuin negatiiviseksi tulkittava lausahdus, joka koskee jonkun autoa tai vaimoa...)
F. Kotlerburg
24.03.2023, 12.35
Niin tekeehän moni monista muistakin asioista uskonnollisia rituaaleja, mutta niitä ei kannata yleistää kaikkiin muihin ihmisiin.
En muuten sanonut mitään, että saunani olisi ihan ok tai mitään muutakaan kuin että se ei ole puulämmitteisen mökkisaunan veroinen, kuten ei mikään sähkösauna ole.
Älä ole niin...keski-ikäinen mies!
"Ihan ok" oli tietenkin lainaus nurelta, jolle olin vastaavinani - mutta ehdit näköjään väliin ja minun olisi tietenkin pitänyt käydä lisäämässä yksi ^. My bad.
Mutta kai sinäkin ymmärrät että heittosi saunomisesta uskonnollisen rituaalin tekemisestä on perin köyhä. Ei sekään, joka on oppinut pitämään todella hyvästä kahvista, välttämättä ole tehnyt kahvin valmistamisesta ja juomisesta sen kummempaa rituaalia kuin se joka lusikoi epämääräisiä lusikallisia Saludoa ja lämmittää kannuun jääneen seisoneen kahvin mikrossa.
Ja kun sanotaan "monien mielestä", niin yleensä se on ymmärrettävissä juuri niin ettei yleistetty kaikkiin ihmisiin. But whatever, saattaisi joku minua nuorempi sanoa.
K.Kuronen
24.03.2023, 13.33
Minä tykkään saunomisesta: huoneistosaunassa, puulämmitteisessä, savusaunassa, tynnyrisaunassa, maalattiaisessa, yleisessä ja uimahallin. Kaikki käy, vihtominenkin. Ja saunaolut, sekä lauteilla, että saunan jälkeen.
Punakylkinenkin kiuas käy, sellaiset kipakat löylyt.
Olen kait sellainen saunajuntti.
90kg kiveä lämpeää sähköllä tänään.
Olut lauteilla ei ole koskaan ollut mun juttu mutta saunan jälkeen huurteinen toki kelpaa.
3 vuotta sitten meilläkin vaihdettiin perus 20 kilon helo 80 kilon pylväsmalliin. Sähkönkulutuksen (lämpiämisajan) kannalta ei fiksuin veto jälkikäteen. Kuka muuten purkaa ja uudelleen asettelee kaikki kivet vuosittain kuten ohjeet käskee? En minä. Niitä alimman kolmanneksen kiviä ei ylety edes ottamaan pois.
Tänään ei kotisauna lämpeä mutta uimahallin saunan on parempi olla päällä. Saunon pojan uimakoulun ajan.
Luumunen
24.03.2023, 17.10
Uimahallin saunaa tulee käytettyä suht usein mutta välillä sauna, pesuhuone ja pukuhuone muistuttaa eläintarhan apinahäkkiä jos siellä sattuu olemaan samaan aikaan nuorimmat uimaseuran/uimakoulun jantterit. Huuto ja kiljuminen vihloo korvia kun junnut käy sotaa pyyhkeillä ja mätkii toisiaan tai muuten vaan jokainen yrittää saada äänensä porukassa kuuluviin. Eräänä päivänä oli taas jonkunlainen sota käynnissä ja yksi jannu ruiskutti kylmää vettä letkulla löylyhuoneeseen. Tilanne eskaloitui sen verran pahaksi että oli pakko tehdä interventio ja pitää tiukkasävyinen puhuttelu käyttäytymisestä.
Oma lukunsa on myös eräs vanhempi ukko joka alkaa vaatia löylyn heittämistä ja komentelee muita pienen vittuilun kera jos ei itse pääse heittämään löylyä. Kuvio menee niin että äijä vaatii heittämään kiukaalle 4-5 täyttä kuupallista putkeen, sen jälkeen se kärvistelee kuumuudessa jonkun aikaa ja lähtee aika nopeasti pois, ja ei siellä oikein kukaan muukaan kauaa viihdy. Voi olla että tilanne äijän kanssa eskaloituu vielä konfliktiksi jos jatkaa komenteluaan.
Samanlaisia kokemuksia. Erityisesti Leppävaaran hallissa/maauimalassa. Komentajana ja valvojille ilmoittajana (10-15 vee pojista) on saanut toimia.
Eräs erikoisin löylynheittäjä oli sellainen joka viskoi ämpärin tyhjäksi muttei saanut kaikkia tiputettua lauteilta niin haki lisää vettä, istui itse vain keskilauteelle ja jatkoi heittämistä!
Jotkut ei vaan tajua että sauna on vain sauna ilman mitään primiitiivisiä taustoja. Ja loppupeleissä kun ei edes suomalaisten keksintö...
Kuka muuten purkaa ja uudelleen asettelee kaikki kivet vuosittain kuten ohjeet käskee?
Nuohooja nuohoaa puulämmiteisen kiukaani kerran vuodessa, silloin täytyy nostella kivet pois.
On-topic: lämmitän.
F. Kotlerburg
24.03.2023, 21.23
Lämmitän. Juuri naksautin päälle.
Kyllä. Parhaillaan lämpeämässä.
Uimahallikäynti jäikin väliin, kun altaat oli suljettu hygieniavahingon takia. Laitoin eilen sittenkin kotisaunan päälle.
Jotkut ei vaan tajua että sauna on vain sauna ilman mitään primiitiivisiä taustoja. Ja loppupeleissä kun ei edes suomalaisten keksintö...
Mistä tämä nyt oikein tuli? Miten tämä liitty mihinkään? Mihin tämän piti olla kommentti?:seko:
Kävin siis eilen saunomassa. Sauna oli tavallinen rivitalosauna. Vaikka minulla on mielipiteeni siitä, millainen löylykokemuksen pitää hyvässä saunassa olla, en ole kauhean kriittinen saunoja. Saaunominen saunassa kuin saunassa voi olla kaikin puolin onnistunut, kunhan sauna ei oie ollut aivan surkea, kiuas on ollut kuuma eikä saunojasta ole tuntunut siltä että happi loppuu, (Aivan kuten ruoka voi olla hyvää ja ateria miellyttävä, vaikka parhaasta valmistustavasta, mausteista, asiaankuuluvista lisukkeista jne olisi eri mieltä,)
Nyt tosin muuten mukavaan saunavierailuun tuli semmoinen ikävämpikin elementti, kun osoittautui että saunakutsun perimmäinen syy oli ollut halu tai oikeammin tarve purkautua asioista, joita ei ole hyväksi pitää sisällään ja hautoa mielessään, Vanha ystävä, jota kenties tapaa harvemmin, mutta jonka on tuntenut jo kauan ja niin hyvissä kuin huonommissakin elämänvaiheissa, voi silloin olla sopiva kuulija.
Tekemättä saunasta elämää suurempaa myyttistä suomalaiskansallista juttua olen sitä mieltä että sauna voi joskus olla aivan erityinen paikka. En ainakaan osaa kuvitella että samanlaista keskustelua olisi käyty lähiöpubin sivupöydässä muutaman terävän jälkeen tai pitkällä automatkalla jostain kisatapahtumasta kotiin...
Sauna... eikö se oo yleensä pyörävarasto ihmisillä :eek:
Kaikesta huolimatta otin minuutin löylyt Go Go Hämeenpuisto keskiviikkona
3 vuotta sitten meilläkin vaihdettiin perus 20 kilon helo 80 kilon pylväsmalliin. Sähkönkulutuksen (lämpiämisajan) kannalta ei fiksuin veto jälkikäteen. Kuka muuten purkaa ja uudelleen asettelee kaikki kivet vuosittain kuten ohjeet käskee? En minä. Niitä alimman kolmanneksen kiviä ei ylety edes ottamaan pois.
Tänään ei kotisauna lämpeä mutta uimahallin saunan on parempi olla päällä. Saunon pojan uimakoulun ajan.Kyllä minä puran suunnilleen kerran vuodessa ton kivikasan.
Edellinen kiuas oli vuolukivi. Se oli napsun liian pieni, joten se ei kestänyt käyttöä. Sitä edellinen oli joku perus-20kg Narvi.
Onhan nää isommalla kivimäärällä olevat kiukaat ihan eli pelejä kuin noi pikkuiset. Ihan eri löylyt. Kiuas / sauna lämpenee ehkä 10-15min hitaammin mutta vastavuoroisesti kiukaan voi sammuttaa aikaisemmin eikä se hyydy heti niinkuin pikkukiukaat. Jos kulutusta laskee niin meidän käytöllä menee ehkä 1kw enemmän per saunomiskerta vrt. Joku 20kg 6kw kiuas. Mun lompakko ja hiilijalanjälki kestää tämän!
M Suikkanen
25.03.2023, 12.08
Joo,koht lähen kantaa puita ja vettä.
FatFatBiker
25.03.2023, 18.57
Paraikaa lämpenee. Sähkösaunassa ne miedot 60 asteen löylyt on parhaita.
F. Kotlerburg
25.03.2023, 19.40
Kyllä mä lämmitän.
usko juntunen
26.03.2023, 21.14
Joo hiitolenkin jälkeen lämpeni. En kuitenkaan tehnyt Mietaan Jusseja kuten tämä jannu...
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AMWts8A4qewLr7DzHfUW9bhGFvNnifvl1MO0LLUNBhM84_z5Ev bKddDdP_7Q5qpcbGR7hDgi5M1inBw7JgLA0qi17xCqSKOtsBFQ AgG3uyWnVyuepVZkguPqc1hZdASKa_oIC7ocjJ8DIxXqywtwUW fQTYpCng=w1240-h700-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AMWts8CKRjr-0DA35fRxow9QSfCPH2-_hOS24YrqhyzBVjlJI-v0LimZhEdlJDLyiZDSfQ57GN-NmCNxwzx7cRaAZPukF37uWxB1RhnU4icPuO561t7HO2ZMy75Rc xh9mxN51rYYWJ4AdApeb0V-cyYAn2wNEg=w1240-h700-no?authuser=0
Vietin tässä pari yötä yhdessä saunalla varustetussa eräkämpässä ja tietenkin saunaan ulkoilun jälkeen. Sauna on pieni ja muutenkin vaatimaton = vesi joko järvestä kairan reijästä tahi lumesta sulattaen.
Valitsin jälkimmäisen, kun uutta puhdasta valkeaa lunta riittää (30cm vrko) Nämä seikat eivät himmennä lölyjen nautintoa -päinvastoin.
Pikkusen hätkähin, kun ovesta kömyää äijä sukset jalasta ja hetken päästä nousee lauteille oottamaan saunan lämpeemistä. Luulin et Mietaan Jussi se sieltä hiihtelöö, mut ko ei ollu mämmirovehia kainalossa niin
tajusin mökkivahtini sieltä nurkalta saunan lämpöön halajavan.
Ei tartte tänään lämmittää kun kiuas otti ja tippui keskellä yötä lattialle. Oli näemmä pelkkään paneeliin ruuvattu..
Herättää kyllä hyvin tuollainen ryminä :cool:
^Takuulla! 3 - 4 kertaa tullut saunottua viikossa kun ei tuo sähkön hinta huimaa.
Kyllä. Taas se on lämpeämässä.
Eilen ja perjantaina seuraavan kerran...
En. Viikko saunottu joka päivä ja alkaa tökkiä.
Tuskinpa. Kesälomalla Lapissa sitten kai seuraavaksi.
Kyllä, illan treenien/lenkkien päätteeksi.
Onneksi sähkö on halpaa!
Puukiuas, mutta en lämmitä.
Lämmin se oli, itse en lämmittänyt.
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Lämmitin ja just tulin pois.
usko juntunen
27.04.2023, 21.37
Päivä puusavotassa niin tottakait lämpesi.
Kyllähän se on taas lämmitettävä.
Sauna on niin last season. Palju lämpeämässä.
Osin eri mieltä. Vaikka olen saanut nauttia kyläpaljuista (ei tartte itse lämmittää ja putsata) en ole lähellekään niin innostunut, että haaveilisin sellaisesta kotiin. Jatkuvasti käyttövalmiina oleva, itse puhdistuva jacuzzi olisi lisäksi oma valintani jos jonkun haluaisin.
Sauna meillä on vain sähkösauna mutta parasta olisi jos olisi molemmat kiukaat samassa saunassa. Tai erikseen pihalla puulämmitteinen ja sisällä sähkö. Lauteina meillä tuota perus vaaleaa mutta serkulla on tummahkon ruskeat lauteet seinineen ja kattoineen ja on kyllä tyylikäs. Mitä nää puulajit nyt olikaan. Haapaa ainakin jompi kumpi :)
Asiaan. Saatan lämmittää tänään. Tai viimeistään huomenna. Eilen kävin uimahallin saunassa. Siellä oli kius taas vähän laimeana. Keskusteltiin siitä, että osa heittää kylmää vettä kiukaalle. Tästä on niiiin monia mielipiteitä. Kerran otin jotain puolihaaleaa hanasta ja ukko tuli huutamaan, että se on lämpimän veden tuhlausta. Kylmää pitäisi ottaa. Toiset taas haukkuu toiseen suuntaan.
Yhellä kaverilla on diesel/pö-lämmitteinen palju. Se on kyllä pirun kätevä kun lämpenee napin painalluksella puolessa tunnissa ylläpitolämmöstä kylpylämpöön. Ei tartte puljata puiden kanssa ja veden lämpötila pysyy vakaana just siinä mihin sen asettaa.
Eiköhän paljut ole hieman passee jo? Itselle kerran kesässä riittää oikein hyvin ja enempää ei kaipaa.
Marsusram
01.05.2023, 01.03
Lauteina meillä tuota perus vaaleaa mutta serkulla on tummahkon ruskeat lauteet seinineen ja kattoineen ja on kyllä tyylikäs. Mitä nää puulajit nyt olikaan. Haapaa ainakin jompi kumpi :)
Asiaan. Saatan lämmittää tänään. Tai viimeistään huomenna. Eilen kävin uimahallin saunassa. Siellä oli kius taas vähän laimeana. Keskusteltiin siitä, että osa heittää kylmää vettä kiukaalle. Tästä on niiiin monia mielipiteitä. Kerran otin jotain puolihaaleaa hanasta ja ukko tuli huutamaan, että se on lämpimän veden tuhlausta. Kylmää pitäisi ottaa. Toiset taas haukkuu toiseen suuntaan.
Lämpökäsiteltyä haapaa saattaa olla nykyisin käytössä laudepuuna.
Löylyveden kylmästä lämpötilasta voi valittaa sitten jos 9 kuupan jälkeen myös valittaa 10. heittämisestä kiukaalle. Vaikutus energiassa ja kiukaan jäähtymisessä on sama 1/10.
Yleensä vika on liian innokkaat löylyn viskojat.
Lämpeni, Turku Energia maksoi!
Tänään vois olla hyvä päivä kyllä sille. Talonyhtiön talkoiden jälkeen.
Nollissa sähkönhinta näköjään tänäänkin aamun jälkeen.
Voisi melkein pitää sähkösaunan päällä viikonloppuisin jos tekisi mieli saunoa. Huomenna jopa -1c/kWh 12-16.
Tottakai kun sähköyhtiö maksaa sitä.
En mäkään uudelleen ala. Olis siellä vielä kyllä 80 kg kivikasassa lämpöä löylyihin.
Just se on tuolla lämpeämässä.
usko juntunen
01.06.2023, 20.54
10 tuntisen halkosavotan päätteeksi ilman muuta saunaan ja pidemmän kaavan mukaan.
Päällä on. Ite jo tulin pois mutta rouva ehkä menee saavuttuaan kotiin.
miikaael
01.06.2023, 21.28
Ei oo tarvinu pitkään aikaan lämmittää kun pojat tekee sen mun puolesta. Siellä se taas pihasauna lämpenee.
Täytyyhän liki ilmaisesta sähköstä nauttia ja huomenna taas!
arctic biker
02.06.2023, 13.07
Rantasauna kausi toki häätyy alkaa.
En enää ku just äsken jo saunoin.
Perinteinen sunnuntai sauna sähköllä kylläkin.
Emäntä lämmitti mulle ja mää tyttärelle, kun ehti sammua ennenkuin hän "kerkesi" saunaan.
Eilen lämmitin. Poika yllättäen illalla kysyi mentäiskö saunaan ja ihmyt3ksekseni huomasin, että sähkökin oli muuttunut jälleen lähes ilmaiseksi. 2 snt yhdeksän aikaan ja 5 snt tais olla ensin hetken kun puoli ysi laitoin lämpenemään.
Pakko saunoa melkein joka päivää kun sähkö liki ilmaista!
Sama. Katsoin,.että 8 senttiä tais maksaa pari tuntia pitää saunaa päällä (sähkö 1 snt/kWh ja vaikutti kulutus eiliseltä siltä, että 4 kwh oli kovempi tuntikulutus saunatunteina). Just istun parvekkeella jäähyllä. 3,5 euron oluen kanssa :)
Toki riistoyhtiön osuus tulee saunomisen hintaan myös päälle.
Seuraako siirtoyhtiöiden hinnoittelu mitenkään pörssihintaa?
Kyllä lämmitin. Nyt jo jäähtyy.
Tänään taas, tais energia yhtiö senkin tarjota!
Vois vaikka lämmittää pitkästä aikaa.
laattamaa
22.11.2023, 20.25
Sauna lämmin, sinne siis.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Huomenna lämpiää.
Vaikka on kuulemma Movember, ei auta kun parta kutiaa jo kolmen päivän jälkeen niin, että on pakko höylätä pois.
Nössö uros ;(
Tänään taitais olla 10 snt luokkaa sähkö. Eilen olis ollut 2 snt. Eilen ei tehnyt mieli saunaan mutta tänään tekee. Enköhän laita lämpiämään.
Parta tahtoo kutista täälläkin leuassa. On useamman kuukauden mittainen ja iho kuivuu siellä alla kun ei tuuletu. Parran leikkaamalla "paranisi" päivässä mutta en raaskis. Parta kun kasvaakin komeasti toisin kuin hiukset ja on vielä hauskan punertavan sävyinen. Täytyy yrittää öljytä mutta tuntuu ettei auta.
Mä lyhensin kesäparrasta tänään puolet.
Saunaa en lämmitä.
arctic biker
23.11.2023, 20.18
En lämmitä, viimeksi kun lämmitin niin kylässä oli ambulanssi. Onneksi poika huolsi.
Huomenna kai pitää lämmittää, kun sillä tienaa rahaa. No ehkä ei sentään mutta aika sekoilua hinnoissa. -50 snt/kWh.
https://yle.fi/a/74-20061828
Muuten en ehkä saunoisi mutta ehkä nyt sitten kun sillä kerran tienaa. Koko iltaa en kuitenkaa lämmitä, vastuullisuus vie voiton ahneudelta :)
Lämmitän, vaikka en sillä tienaamaan pääsekään.
Juha Lehtinen
24.11.2023, 19.33
Kyllä, tai olin oikeastaan äsken. Sitä ennen kylmäkylpyä jaloille muutaman kerran verenkiertoa elvyttämään ja siitä sitten lämpimään saunaan.
Juha Lehtinen
24.11.2023, 19.34
Mä lyhensin kesäparrasta tänään puolet.
Saunaa en lämmitä.
Onko nyt play-offs parta vai mikä versio?.
Kolme ja puoli tuntia saunottu. Pesukone, kuivausrumpu ja astianpesukone käynyt myös. Kuumilla ohjelmilla.
Telkkarista kannattaa katsoa tenniksen sijaan hiihtoa, koska valkoinen ruutu kuluttaa enemmän sähköä ;)
usko juntunen
04.01.2024, 20.13
Just parhaillaan lämpenee, kun tuo enerkian hinta on lompakolle sopiva. Klapei (ilmaisia?) lisää pesään ja eikun toiselle kierrokselle.
ot: energian hinnasta tuli mieleen lämmitys. Torpasamme on 3 takkaa, leivinuuni, muuripata ja puukiuas.
Nyt kun kelit on kohillaan niin muuripataa vaille kaikkia muita pesiä on lämmitetty. Hirveetä on iliman pilluu tiällä savon mualla :o
Chat GPT
05.01.2024, 09.16
Kyllä. Kello 19. Pörssisähköllä.
Tänään voi jäädä välistä.
xs2jammu
05.01.2024, 15.49
En vaikka olis varmaan parasta löylyä ikinä tällä pörssihinnalla
Perjantaisauna lämpenee totutusti tänään jossain vaiheessa.
En lämmitä, kun on sähkökiuas. Itselläni ei ole pörssisähkö, mutta tänäänhän pitää säästää sähköä.
Jos kotona niin lämpiää, perinteet kunniaan ja sähkölaskut niin olemattomia olleet ettei yksi piikki pahaa tee...
Kyllä. Just laitoin lämpiämään.
Ei jaksa, töissä kävin jo saunassa ja epäilen että ulkohana ei ehkä ole yhteistyöhaluinen, niin pitäisi sisältä kantaa vedet.
Jätin nyt väliin, vaikka mieli teki. Mun 5c sähköverkolle ??
xs2jammu
10.01.2024, 21.21
Lämmitin pari tuntia sitten
No kyl. Töissä jo kertaalleen kävin, mutta iltasauna toki vielä kotona.
Kyllä.
Partahöylä & sekalainen musiikki ??
Kyllä. Puut on jo pesässä ja kohta tulta perään.
Lämpenee jo. ascommille vähän kade kyl kun oma sauna on vaa kerrostalossa sähkökiukaalla.
laattamaa
27.01.2024, 19.28
Jep
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Jess.
Parta on pois ja jano sammutettu...
Tänään saunan valmistelut. Saa emäntä laittaa tulet, kun ollaan tyttären kanssa hiihtämässä.
Pistin joo tänäänkin päälle. Ehtii sopivasti saunoa ennen vaalilähetystä.
MäkiHiiri
04.02.2024, 18.45
Mahdollisesti juu.
Juu, vartti sitten tuikkasin tulet kiukaan ja padan alle.
Meillä on sähkökiuas ja sauna on päällä päivittäin. Palauttaa hyvin treenien jälkeen.
arctic biker
11.05.2024, 13.43
Tänään ja huomenna en kerkiä mutta ens viikolla alkaa rantasaunakausi. Mökin sähkökiuas ei ihan helpolla virtaa saa.
arctic biker
14.05.2024, 16.39
Empä lämmitä, sen verta Kompsunjoki tulvassa ettei innosta. Tossa on sekin että polkujen kivitykset paskaantuu. Laituri oli sentään tallessa.
Viimeinkin tuli taivaalta vettä sen verran reilusti, että kehtaa laittaa tulet kiukaaseen. Saunan lämmittämistä ei ilmeisesti ole varsinaisesti kielletty metsäpalovaroituksen aikana, mutta sen verran lämmintä ja kuivaa on ollut, että enpä ole ottanut sitä pientäkään riskiä maastopalon syttymisestä.
Sähköllä taas, kolmasti viikossa...
Huh hellettä. Ei todellakaa lämpiä sauna.
Tuskinpa. Eilen oli melko lähellä, mut ei kuitenkaan.
Sunnuntai sauna alkaa olla jo perinne vaikkakin sähköinen.
Kyllä lämmitin. Nyt se on jo kylläkin viilenemään päin.
Tänään se on todennäköistä.
Tänään, kolme kertaa keskimäärin viikossa.
Kyllä, nyt kun asuu talossa, jossa puulämmitteinen ulkosauna, tulee saunaa lämmitettyä melkein päivittäin[emoji28]
Takuulla, reissun pölyt pois!
usko juntunen
09.10.2025, 20.54
Just jäähdyttely meneillään. Harmi vain kun ei ole lumikinosta mihin sukeltaisi.
Saunaan liittyvä puujalka:
Kerran paikallisilla poluilla tutun hemmon kanssa turistessa totesin.
-nyt pittää lähtee saanan lämmitykseen.
-onko teellä puukiuas?
-on.
-meellä se on metallinen.
Eilen ja huomenna. Metallinen meilläkin :-))
Tuli aamulla poikettua pitkästä aikaa uimahallissa (siis pitkästä aikaa aamu-uinnilla, kyllä siellä nyt muuten tulee melkein säännöllisesti käytyä) ja siellä saunassa joten tuskin tänään tulee lämmitettyä. Huomenna sitten taas.
Pitkään mietin otanko kerta- vai jatkuvalämmitteisen kiukaan.
Kertalämmitteinen tulee vain pirun kalliiksi kun joutuu ostamaan uuden kiukaan joka saunomiskertaa varten.
Jatkuvalämmitteinen taas syö hitokseen puita ja aiheuttaa järjestelyitä esim. reissujen ajaksi.
Itseasiassa kyllä, olisi aikomus fiilistellä telttasaunalla joka on osoittautunut yhdeksi parhaimmaksi ulkoilma hankinnoista, huomenna sitten pakkaan kaminan ja teltan talven seikkailuja odottamaan. Lyömätön "dome" teltta venereissuille ja talven vaelluksille yksinvaeltavan paras kaveri.
Kertalämmitteinen tulee vain pirun kalliiksi kun joutuu ostamaan uuden kiukaan joka saunomiskertaa varten.
Jatkuvalämmitteinen taas syö hitokseen puita ja aiheuttaa järjestelyitä esim. reissujen ajaksi.
Hyviä huomioita. ;)
usko juntunen
10.10.2025, 19.51
Jatkuvalämmitteinen puukiuas kuulemma sulattaa Grönlannin jäätiköt. Tässä männä viikolla eräs ilomantsilainen kansanedustaja sanoi paikallisradiosamme kuulleen tällaista puhetta.
Hiän itte lämmittää puukiuasta eikä kukaan ole hälle Grönlannista soittanut, että jäätikkö sulaa.
En lämmitä tänään.
usko juntunen
17.11.2025, 20.24
Loppusuoralla ollaan eli jälkilöylyihin kohta. Kylläpä passaa löylytellä, kun hormi nuohottu, kivet vaihdettu ja kiuas huollettu.
Oli vaan oma lajinsa hitsata jatkuvalämmitteistä puukiasta. Siinä polttaa herkästi näppinsä ja kiukaan. Mutta nou hätä. Meikäläisen ikäinen puikko Esabbi hoiti homman ilman, että palokuntaa ois tarvittu.
Eilen ja taas huomenna...
xs2jammu
20.11.2025, 10.20
En lämmitä.Nyt vältetään ylimääräistä sähkön kulutusta, nää pari viimeistä päivää on jo maksaneet viis euroa per päivä kun oli pakkasta ja pörssihinta korkealla.
^Hieman tarkkaillaan sähkönhintaa mutta vähintään 3x viikossa saunotaan ja siitä ei tingitä.
Kyllä. Poika tulee armeijasta lomille ja silloin yleensä mennään aina saunaan.
Kohta laitan päälle... Kylläkin käytiin eilenkin lämmittelemässä.
xs2jammu
28.11.2025, 18.43
Jätän väliin. Vähän semmoinen oli keskiviikkoisen punkkirokotteen jälkeen että antaa olla ja huomenna yritän lenkille
Ei jaksa, ehkä huomenna.
Lähetetty minun CPH2653 laitteesta Tapatalkilla
Lämpiää taas, perinteinen sunnuntaisauna.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.