PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB-kiekot

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8

elasto
23.11.2015, 00.07
Ja siitä 389 euroon Fun-Worksin navoilla: http://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-evo-notubes-ztr-crest-comp-race-disc-1450g-laufradsatz-650b-4263?c=108

Problem solved.

EDIT: Tai 110 euroa lisää niin saa kunnon navoilla: http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-disc-is-36t-ratchet-system-notubes-ztr-crest-comp-race-laufradsatz-650b-1450g-16615?c=400

Nana
23.11.2015, 00.22
^ Thanks, aha, noin lyhyttä kiitosta ei hyväksytä. Thanks a lot!

pastori66
23.11.2015, 00.23
Tai sit RCZ:n navoilla puolta halvemmalla.
Ku laakerit alkaa huutamaa, ni roskiin vaa ja uutta tilalle ja silti halvemmat...

elasto
23.11.2015, 00.28
Tai sit RCZ:n navoilla puolta halvemmalla.
Ku laakerit alkaa huutamaa, ni roskiin vaa ja uutta tilalle ja silti halvemmat...

Linkkiä? Löysin RCZ:n sivuilta jotkut kiekot niiden omilla navoilla ja Crestin kehillä hintaan 400 euroa.

EDIT: Tuo oli joku RCZ:n suomisivu. 300 euroon näyttäisi olevan veroineen tuolta niiden pääsivulta, mutta en silti saa siitä puolet halvempaa.

pastori66
23.11.2015, 00.46
Paa nimi listaa(kirjaudu) ni kuponkii puskee.... viimesin 209€ +10e postit, eli alle kehien hintaan.

Nana
23.11.2015, 00.47
Oh God, would you give me a Mercedes Benz, eiku, oh God, would you give me a Crest rim set, oooh God woould you gimme a Crest rim set...

elasto
23.11.2015, 00.49
Paa nimi listaa(kirjaudu) ni kuponkii puskee.... viimesin 209€ +10e postit, eli alle kehien hintaan.

Oho, no toi on jo halpaa.

Nana
23.11.2015, 00.52
^^^
Wautsi, kiitos vinkistä!

pastori66
23.11.2015, 00.54
Jep. Myös varaat sen 30€ enduron "oikeisiin" laakereihin ni on aika no braineri. Joku 600km ja ei ongelmia vapaarattaan kanssa *knok knok*.
Vähän vi***aa noi DT:n 1700 splinet tossa, ku smaa rahaa ois parit rcz:t saanu.

elasto
23.11.2015, 00.56
Mä vaihdoin jotkut Enduron laakerit myös joskus Hopen napoihin ja ne on kyllä toiminu pitkään.

pastori66
23.11.2015, 00.57
Ja hep, 2015 1580g ja tän vuoden vissii lähempänä 1.5kg.

pastori66
23.11.2015, 01.01
Jos grammoja viilaa ni keposta kiekkoa alle ja "oikeeta" kumia, ni ei tarvii sit vaihella polulla turhaa niitä kumeja...

Nana
23.11.2015, 01.28
I bet I'd be happy, as happy as I can get, if I got them for 209e a set.

Ostaisin noi mielelläni täältä kotimaasta jos vaan onnistuis löytymään sellaseen hintaan, että pystyis, mutta jos ei löydy niin ostan varmastikin tuolta.

pastori66
23.11.2015, 02.24
No et siis tuu ostamaa, ainakaan siis uutena suomesta.
Ja jos vanhat merkit pitää paikkaansa, kuponki ku tulee, ni n.15-20min aikaa ostaa tuote, jos meinaa siis saada sen...

Nana
23.11.2015, 02.26
Joo, täytyy katsella. Nyt vähän liian kipeänä. Pitää tutkiskella tarkemmin kunhan paranee.

Nana
23.11.2015, 22.51
Kestää ihan varmasti. On nuo munkin alla kestänyt jäykkäperässä.

Miten on muuten Schwalbejen nosto vanteelle näillä onnistunut? Onko tarvinnut käsin nostaa ensin tms?

IncBuff
23.11.2015, 22.57
Ei ole tarvinnut kikkailla. Ne Schwalben kumit, mitä olen käyttänyt ovat nousseet kevyesti tornipumpulla. RaRa Snakeskin ja Liteskin, RoRo Liteskin ja Ice Spiker Pro Evo.

Nana
23.11.2015, 23.32
^
Perfecto, tämä asia toki mietityttää kakkoskiekkojen osalta, koska näille Bonteille ollut hankalahkoa noita saada, enkä ole onnistunut niitä aina käsinkään vanteelle nostamaan kun meinaavat aina livahtaa uraan takaisin. Schwalbeja kuitenkin tulisin varmasti käyttämään (etenkin Roroa ja Raraa lightina ja ss) niin iso plussa jos ne saisi kutakuinkin sujuvasti ylös.

carp
24.11.2015, 16.54

Sain sitten ranskankielisen viestin alennuskoodista ja laitoin kiekot heti tilaukseen (~240€) ja sen jälkeen postilaatikosta löytyikin jo toinen koodi (RCZCRZ ke 25.11 asti) vielä hieman paremmalla tarjouksella (~230€).

Erikoinen liike tämä RCZ, mutta mitä muutakaan ranskalaisilta/luxemburgilaisilta voi odottaa... Toivottavasti vaan navat kestävät.

Nana
10.12.2015, 21.09
On kyl mageet kiekot. En ole ehtinyt kuin vähän tuntumaa ottamaan, mutta hyvältä vaikuttavat ja pyörästäkin ropisi niiden myötä painoa pois.

elasto
11.12.2015, 10.55
On kyl mageet kiekot. En ole ehtinyt kuin vähän tuntumaa ottamaan, mutta hyvältä vaikuttavat ja pyörästäkin ropisi niiden myötä painoa pois.

Kerro toki täälläkin mitkä kiekot on kyseessä. Ei tainnut olla nuo RCZ:n mistä täällä on viiminen sivu ollut juttua?

lysmy
11.12.2015, 21.58
Päivää,

Mahtaisiko täällä olla asiantuntemusta kertoa mikä on Lapierre x-control 327 (2015) takanavan e-thru axlen mutterin kannan nimi? Lähinnä pitäisi löytää tuolle jokin työkalu (eli työkalun nimi), sormilla puristaminen vähän epäkäytännöllistä kun tuo uppoutuu haarukan koloon, mahdollista toki mutta mukava olis olla jokin työkalukin.

ja kuva mutterista löytyy täältä:
http://i.imgur.com/4q4MJri.jpg

tarkemmat tiedot hubista itsestään:
takahubi: FORMULA DHT142 32H BLACK 12x142mm
http://www.formulahubs.com/products_p01.php?id=199&pid=10&sid=18

taka-akseli: Formula LAXQR-12E Thru Axl (for shimano e-thru)

Nana
11.12.2015, 22.07
Kerro toki täälläkin mitkä kiekot on kyseessä. Ei tainnut olla nuo RCZ:n mistä täällä on viiminen sivu ollut juttua?

Ai sorkke, ajattelin, että kaikki jo tietää kun aiemmin kerroin, että Cresteihin päädyin, mietin vaan mistä ne hommaisi. Eli Stan's No Tubes Crestit on kyseessä, Stan'sin omilla navoilla ja olikohan DT Swissin Competition pinnat. En siis uskaltanut/halunnut 'ottaa riskiä' ja tilata noilla nimettömillä navoilla, vaikka oli kyllä todella houkutteleva tarjous.
En muistanut punnita kiekkoja ennen renkaiden laittoa, mutta pyörän huvikseni hlövaa'alla punnasin ja näytti 11.7kg, eli on sieltä painoa lähtenyt selvästi.

Mites ne nimettömät navat muuten on toimineet niillä, jotka niiden kera tilasi? Kiinnostaa ihan vastaisuuden varallekin tietää.

Iglumies
11.12.2015, 22.23
Ne on (ainakin ollut) Novatecin RCZ-brändättyjä napoja, jotka toimii ihan ok.

Nana
11.12.2015, 22.32
Ok, hienoa jos pelittävät. Kylläpä tuntuu pyörä heti jotenkin laadukkaammalta, kun paino ropisee. Onhan siinä tasoisekseen pyöräksi nyt ihan kelpo osia :cool:

Kiekot on siitä kiva päivitys, että niillä saa kevennettyä pyörää selvästi ja muutenkin vaikutettua ajo-ominaisuuksiin esim vaikka leveämmillä kiekoilla, tlr-kiekoilla jne.
ja mikä parasta ne voi hyödyntää myös seuraavassa pyörässä, mikäli se samaa kiekkokokoa.

Greycap
11.12.2015, 23.53
ja mikä parasta ne voi hyödyntää myös seuraavassa pyörässä, mikäli se samaa kiekkokokoa.

...ja samaa kiekkojen kiinnitysstandardia. Minun edellisessä maasturissa olleita DT Swiss X1900:ia ei tuohon nykyiseen olisi työnnetty mitenkään koska olivat vielä sen verran vanhaa mallia että kiinnitys oli pikalinkuilla ja nykyinen runko on jo läpiakseleilla. Ongelmaltahan toki välttyy ostamalla konvertoitavilla navoilla olevat kiekot mutta ne harvemmin on ihan budjettimallia.

Nana
12.12.2015, 00.28
Kyllä nää varmaan saa konvertoitua muillekin ja vaikken itse osaisi, luotan iloisesti siihen, että esim. Fillariosan velhot kyllä taikoo ne siihen pyörään, mihin tarvitsee.

orc biker
12.12.2015, 00.39
Kyllä nää varmaan saa konvertoitua muillekin ja vaikken itse osaisi, luotan iloisesti siihen, että esim. Fillariosan velhot kyllä taikoo ne siihen pyörään, mihin tarvitsee.Navat vaihtamalla saa. Hyvällä tuurilla voi käyttää vanhat pinnatkin, jos mitat ovat riittävän samanlaiset. Se ei vain välttämättä ole silti kovin halpaa, kun joutuu rakentamaan kiekot uusiksi.

Nana
12.12.2015, 00.46
Ei siltikään varmasti yhtä paljon kuin kokonaisen uuden kiekkosetin rakentaminen.
ja minusta se on silti kannattavaa jos haluaa kakkoskiekot pikalinkulliseen pyörään. En minä sen vuoksi niitä jättäisi hommaamatta, että joudun ehkä myöhemmin hommaamaan adapteria/uutta napaa, whatever, minä halusin tähän pyörään jo nämä kiekot.

orc biker
12.12.2015, 00.48
Ei siltikään varmasti yhtä paljon kuin kokonaisen uuden kiekkosetin rakentaminen.
ja minusta se on silti kannattavaa jos haluaa kakkoskiekot pikalinkulliseen pyörään. En minä sen vuoksi niitä jättäisi hommaamatta, että joudun ehkä myöhemmin hommaamaan adapteria/uutta napaa, whatever, minä halusin tähän pyörään jo nämä kiekot.
Minustakaan ei kannata maksaa varmuuden vuoksi tulevaisuutta varten, jos se ei ole kovin todennäköisesti selvillä. Muutaman vuoden päästä voi olla taas jokin eri standardikin taas vallalla. Minä tein omat pikalinkuilla, kun en ole vaihtamassa pyörää vuosiin, ja toisaalta voin vaihtaa navat sitten ihan itse. Vanteista en aio luopua, jos ehjänä vain kestävät. Pidän noita varmaan vuosikymmenen.

Nana
12.12.2015, 01.08
Jep, vaikka minä tässä "katselen" uutta pyörää, en halua/tunne tarvetta kiirehtiä, etenkään nyt, kun tuo kevenikin vielä. Katselen mieluummin rauhassa sopivia ja ostan uuden sitten, kun ostan. Se voi olla jo hyvinkin pian tai sitten siinä voi mennä tovi, siksi minusta oli järkevää ostaa nuo jo tohon.

ja onhan tämä tosi mielenkiintoista ja opettavaistakin nähdä miten pyörä muuttuu, kun siihen vaihtaa osia, vertailla ajoa eri kiekoilla jne. Odotan kyllä innolla, että pääsen paremmin tutustumaan näihin kiekkoihin.

elasto
12.12.2015, 11.29
Eikös nuo Stanin navat ole adaptereilla konvertoitavissa edessä pikalinkusta 15mm läpiakselille ja takana pikalinkusta 12x142mm läpiakselille vai muistanko ihan väärin?

EDIT: Ainakin jos ovat nuo 3.30: http://www.notubes.com/330-Hub-Conversion-Kit-C205.aspx

JackOja
12.12.2015, 11.31
On. (täyteteksti)

Nana
12.12.2015, 11.36
^^
Jep, 3.30 löytyy. Sitä muistelinkin. Olin vain vähän kipeänä vielä niitä puuhatessa ja siksi piti 2 kertaa miettiä sanoiko kasaaja minulle, että "laitetaan semmoset, että saa sitten myöhemmin laitetettua myös läpiakselille" vai olenko vain hieman kuumeisena kuvitellut näin. Mutta siis siksi en ollut huolissani. Eikä tällasten kiekkojen kanssa voi ollakaan kuin hymyssäsuin. Hymyilyttää pelkkä niiden katsominenkin.

Minusta kokemattomamman kiekkoshoppailijan, joka ei välttämättä osaa ottaa kaikkea tarpeellista huomioon, on ihan hyödyllistä hommata kiekot paikasta, jossa otetaan tämmöisetkin asiat huomioon, vaikket itse älyäisi sitä erikseen vaatiakaan. Erikseen on sitten ne, jotka itse kasailevat kiekkonsa vaikka atomeista.

SasBy
22.12.2015, 20.35
Pitäisi löytää edulliset 27.5 enska kiekot. Sais tubelekset olla ja riittävän jäykät 95kg kuskille. Oon näitä selannu ja edullisemmasta päästä on löytynyt dt swiss e1900 ja mavic crossroc xl. Onko jollain näkemystä näistä?

E1900 vaikuttais muuten hyvältä mutta jossain haukuttiin "pawl system" napaa. Onko tästä enempää ymmärrystä?

Crossrocit on vaan 21mm leveet ja edelliset 21mm on burbannut useaan otteeseen. Onko ust vanne kuitenkin vähemmän altis tälle ilmiölle?

ben
22.12.2015, 21.30
Pitäisi löytää edulliset 27.5 enska kiekot. Sais tubelekset olla ja riittävän jäykät 95kg kuskille. Oon näitä selannu ja edullisemmasta päästä on löytynyt dt swiss e1900 ja mavic crossroc xl. Onko jollain näkemystä näistä?

E1900 vaikuttais muuten hyvältä mutta jossain haukuttiin "pawl system" napaa. Onko tästä enempää ymmärrystä?

E1900 vaatii omissa asennuksissani 2-3 kierrosta gorillaa, jotta rengas nousee hyllyille ja jos paineet päästää pois niin nätisti tuppaavat tippuvat takaisin - ei siis parhaat tubeless-käyttöön Vapaarattaasta sain hammaskehän murtumaan (kynnet säilyi ehjänä), mikä hoitui kyllä takuun kautta kuntoon. Ihan ok kiekot kuitenkin

SasBy
22.12.2015, 21.50
E1900 vaatii omissa asennuksissani 2-3 kierrosta gorillaa, jotta rengas nousee hyllyille ja jos paineet päästää pois niin nätisti tuppaavat tippuvat takaisin - ei siis parhaat tubeless-käyttöön Vapaarattaasta sain hammaskehän murtumaan (kynnet säilyi ehjänä), mikä hoitui kyllä takuun kautta kuntoon. Ihan ok kiekot kuitenkin
Mainostavat kuitenkin tubeless readynä omilla sivuillaan.. Eli ei tule valmiiksi teipattuna? Kuitenkin venttiilit lähettävät paketissa.

AK-87
22.12.2015, 21.57
Meneekö Stanin Flow EX:t liian kalliiksi? Siinä ainakin yks perushyvä vaihtoehto, itellä on toiminut ja kuulemma muillakin.

SasBy
22.12.2015, 21.59
Juu oon niitäki kattellu, jos saan rahat käärittyä niin ne olis ykkös vaihtoehto. On vaan vähän tiukilla tällä hetkellä ja edelliset kiekot kesän jäljiltä vähän solmussa :D

ben
22.12.2015, 22.08
Mainostavat kuitenkin tubeless readynä omilla sivuillaan.. Eli ei tule valmiiksi teipattuna? Kuitenkin venttiilit lähettävät paketissa.
Omat kiekot tuli fillarin mukana ja muistaakseni jotkut vannenauhat toki oli, mutta ei tuollaiset netistä löytyvissä kuvissa näkyvät. Eiköhän niiden kanssa homma pelaa ok?

SasBy
22.12.2015, 22.13
Okei kiitos tiedoista!

Jukis
23.12.2015, 00.41

Crossrocit on vaan 21mm leveet ja edelliset 21mm on burbannut useaan otteeseen. Onko ust vanne kuitenkin vähemmän altis tälle ilmiölle?

Pawl systeemi siis on melkeen kaikkien muiden valmistajien navoissa käytössä. DT swissin paremmissa kiekoissa on ratchet systeemi jossa ei ole siis kynsiä vaan kaksi vinohampaista ratasta vastakkain jousien puristamana. Onhan se dt:n kynsinapa paljon huonompi kuin ratchet mutta ei alle 300e kiekoissa muillakaan valmistajilla niin kummoisia taida olla.. E1900 on aika iso ero 2015 ja 2016 malleissa kun aiempi on vain 22mm sisäleveydeltään ja toinen 25mm.

Mavicin ust vanteella pysyy kyllä burppailematta ihan eri malliin kuin "ei-ust" kehällä. Mulla tosin kokemusta vain 2.35" leveistä hans dampfeista ja ispeistä 19mm mavicin ust:lla. Siinä on vähän työtä että saa ne irti "hyllyltä" vaikka on ilmat laskettu pois

SasBy
23.12.2015, 09.48
Omat renkaat olis myös 2,35 hans dampfit, eli hyvältä kuulostaa. Oliko ongelmia saada tubeless ready rengas ust vanteelle vai meneekö se ihan helposti?
Kiitos jo saaduista tiedoista, tästä on paljon hyötyä!

Jukis
23.12.2015, 17.11
Nousee todella nätisti kunhan ei ota suoraan paketista vaan antaa hakea pyöreyttään vaikkapa päivän. Siis lattiapumpulla. Kompuralla voi heittää ihan suoraan paikalleen tai jos omaa jonkun high volume pumpun niin silläkin varmasti nousee hyvin. Jokatapauksessa paljon helpommin nousee kuin normaaleille vanteille. Erona on lähinnä se että vaatii isomman paineen että pamahtaa paikalleen hyllylle, Hansit vaati jopa 3.5bar mutta en kyllä käyttänyt mitään liukasteita vaan ihan kuivana laitoin, Varmasti pienemmällä paineellakin menee jos hieman voitelee jollain fairyvedellä.

yyri
30.12.2015, 22.16
Millon kannattaa tehdä ensimmäinen pinnojen kiristys maasturin vanteille? Tähän mennessä kilsoja tullut 430km ja ajattelin että voisi olla kohta hyvä aika käydä nuo tsekkauttamassa. Radon zr team 7.0 29er kyseessä.

Pullapoika
31.12.2015, 00.47
^aikastalailla nyt ois sopiva tsekata.

Nana
02.01.2016, 17.10
Mä Rr..rrrakastan noita uusia Crestejäni. Ei noissa Mustangeissakaan mitään vikaa ole, mutta tuon painokevennyksen huomaa kyllä.

paaton
02.01.2016, 17.20
Mä Rr..rrrakastan noita uusia Crestejäni. Ei noissa Mustangeissakaan mitään vikaa ole, mutta tuon painokevennyksen huomaa kyllä.

Sinulle jos jollekkin, siitä painonkevennyksestä on hyötyä, ilman haittapuolia.
Nuo crestit kestävät sinulla varmaan ikuisesti suorina.
Seuraavaksi pyöräksi jokin scott sparkin tapainen kevyt fillari.

Nana
02.01.2016, 20.46
Sinulle jos jollekkin, siitä painonkevennyksestä on hyötyä, ilman haittapuolia.
Nuo crestit kestävät sinulla varmaan ikuisesti suorina.
Seuraavaksi pyöräksi jokin scott sparkin tapainen kevyt fillari.

Jep, uskon kans, että kestävät varmaan aika hyvin. Tosi hyvä, että tuli nämä valittua.
Saa nähdä mikä pyörä seuraavaksi tulee. Kevyt olis hyvä, mutta kevyimmissä ei aina ole kokoja, mutta saahan näistä onneksi painoa pois just kiekonvaihdoilla yms.
Tää X Calikin on huomattavasti parempi mulle näillä kiekoilla, joten sinänsä ei kiirettä ole. Joustoa olis tietty välillä kiva olla enempi, mutta jäykkäperässäkin on puolensa.

seppo_taalasmaa
02.01.2016, 21.35
Jep, uskon kans, että kestävät varmaan aika hyvin. Tosi hyvä, että tuli nämä valittua.
Saa nähdä mikä pyörä seuraavaksi tulee. Kevyt olis hyvä, mutta kevyimmissä ei aina ole kokoja, mutta saahan näistä onneksi painoa pois just kiekonvaihdoilla yms.
Tää X Calikin on huomattavasti parempi mulle näillä kiekoilla, joten sinänsä ei kiirettä ole. Joustoa olis tietty välillä kiva olla enempi, mutta jäykkäperässäkin on puolensa.

Jäykkäperä on kyllä monikäyttöinen fillari ja talvella vielä parempi. Mukava ajella turvallisesti kun GC ja Butcher pitävät pyörän hallinnassa. En kyllä lähtisi näillä keleille 25mm slicksin kanssa lenkille vaikka lunta ei olekkaan.

Nana
02.01.2016, 21.56
On se ja taipuu niin kevyesti kelvisprintteriksi tarvittaessa. Onhan se meno erilaista kuin täpärillä, yhtään ei voi teknisessä maastossa löysäillä vaan pitää kokoajan tehdä töitä pyörän kanssa, katsoa ajolinjat tarkemmin jne, mutta on siinä silti oma viehätyksensä ja tosiaan, talvella melkein parempi, mitä vähemmän on joustoja, mitkä voisi kärsiä pakkasessa. Kyllä välillä on tullut kesken portaiden tai dropista alastullessa mieleen, että entä jos keula ei toimikaan. En ole edes ilmaa siihen lisännyt vielä talveksi.

Nana
20.01.2016, 15.51
Selittäkääs tietämättömälle mikä idea näissä erikoko kiekoissa on? Siis tämäntyyppisissä, missä edessä on vaikka 29" ja takana 27.5". https://www.verkkokauppa.com/fi/product/6318/gqdsg/Silverback-Signo-Tecnica-maastopyora-M
Tuleeko pyörästä ketterämpi vai mitä?

Iglumies
20.01.2016, 17.58
69er ym viritykset (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54449-69er-ym-viritykset&highlight=69er)

Nana
21.01.2016, 14.14
^ Tänks! Pitääpä lukaista, kun ehtii.

El-Carpaso
24.01.2016, 18.00
Maasturin takakiekko on alkanut pitää sen verran epäilyttävää kuolonkorinaa, että se lienee pikkuhiljaa entinen. Voi se vielä yllättää, mutta kyselen siltä varalta, että tarvitsee pikaisella aikataululla laittaa uudet osat tilaukseen.

Uudeksi takanavaksi tulee Hope Pro 4, koska paras ja kustomoitavissa eri akseleille, mutta vanne mietityttää.

Eli mikä olisi tällä hetkellä järkevän hintainen äärimmäisen kestävä maastovanne rotevalle (100+kg) miehen kokoiselle kuskille? Ajelu on pääasiassa jäykkäperäilyä mukavilla poluilla, mutta mä en myöskään hiljentele alamäissä, joten kestävyys on ensisijainen kriteeri.

Stanin vanteet on kehuttuja, flow voisi toimia, mutta onko se todella tarpeeksi kestävä (ei esim. holkitettuja pinnareikiä) ?

Harkitsin myös Andran (entinen rigida) Big Bull -vannetta, mutta 29erina painaa 800 grammaa, eli ehkä hiukan liian tuhti, vaikka ei kyllä pahan hintainen 50 euroisena. Ja Andra on tunnettu täysin tuhoutumattomista vanteistaan.

N-K
24.01.2016, 20.11
Eiköhän se Flow EX ole aika varma valinta. Kevyehkö, kestävä ja helppo litkuttaa.
Spankin Subrosat on itsellä olleet aika pomminvarmat ja muutkin mallit vaikuttaa hyvältä. Tuntuu olevan vähän parempaa seosta kuin monet muut vanteet.

orc biker
24.01.2016, 21.17
Stanin vanteet on kehuttuja, flow voisi toimia, mutta onko se todella tarpeeksi kestävä (ei esim. holkitettuja pinnareikiä) ?

Holkitetut pinnanreiät eivät vahvista vannetta, päinvastoin. Itse tarkastaisin Spankin malliston ennen ostopäätöstä.

lego
25.01.2016, 23.28
dt swiss EX471, 530g/29" Aaron Gwin ajoi Leogangin DH-rännin melkein koko matkan ilman kumia, pelkällä takavanteella ja hyvin ex471 kesti..

El-Carpaso
26.01.2016, 09.17
Kiitos ehdotuksista. Näköjään Bike Componentsista saa Flowta, Spankkia ja DT Swissin EX 471.

DT Swississä lähinnä mietityttää nuo mukana tulevat alumiiniset Squorx nipplelit ja prikat. Vihjaa vahvasti, että noita pitäisi käyttää kiekkoa kootessa. Ja vaikka Squorxeja saa messinkisinä, niin 0.30e hinta per nippeli on aika suolaista.

cuppis
27.01.2016, 13.42
Tuli hankittua Salsan Fargo-runkosetti ja nyt pitäis löytää kiekot suunnilleen 200-300€ hintaluokassa. Renkaina tulee olemaan jotain 35mm - 2.4. Edessä on 15mm läpipultti ja takana perinteinen 135mm pikalinkku. Pitäisi olla vielä 6-pulttikiinnitys jarrulevyille. En ole järin raskas eikä tuolla varmaan ihan hirveää pommitusta tulla harrastamaan mutta kehien pitäisi kuitenkin kestää jonkinlaista retkikuormaa. Tuollaisessa käytössä mulla on kestänyt Open Pro:kin mutta mitäs arvon raati ehdottaisi.
Kiekkojen kasaus on tuttua joten irto-osiakin voi ehdottaa.

cuppis
31.01.2016, 18.19
^eikö kellään ole mitään ehdotettavaa. Nostetaan yläraja 350€:oon jos se auttaisi :)

slow motion
31.01.2016, 21.27
https://www.bike-components.de/en/Mavic/Crossride-Disc-6-Loch-29-Laufradsatz-Modell-2016-p45850/
Siinä yksi ehdotus.Mulla noi on kestäny täysjoustossa 26 ja 29 koossa.Kuskilla painoa yli 100kg.

jam0
02.02.2016, 21.48
Speksailu alkaa olemaan loppusuoralla ja tällähetkellä finaalissa:

dt swiss xm 1501
easton heist 24

budjetti 5-600€ joten kuitukiekot on ulkona ja eipä juuri kummempia aluvanteita taida valmiina saada? Ajelu pääasiassa helppoja kangas polkuja, hiekka- soratietä ja asfalttia. Toki ainakin Tahko ja syöte on tarkoitus koluta kesällä läpi. Painoa kuskilla 0,1t kg ja kuitunen jäykkäperä superfly hoitaa pyörän virkaa. Renkaat tulee olemaan jotain 2,2-2.4" litkutettuna.

ollaanko oikeilla jäljillä? Onkohan painosuosituksissa yhtään "toleranssia" kun aika rajoilla mennään kiekkojen max suositusten suhteen? Ajelu kuitenkin aika rauhallista... Kummat? Vai onko joku parempi vaihtoehto jääny nokanvarjoon?

elasto
03.02.2016, 10.29
Mä ottaisin noi DT:t jo pelkästään melkeen sen takia, että niissä on 240s navat. Eastoneista ei kokemusta.

simppeli
03.02.2016, 21.38
XM 1501:t 27,5" koossa pyörineet Kona Processin alla viime kesästä ja ei mitään pahaa sanottavaa.

SammyB
04.02.2016, 08.57
Minulla odottaa Heistit tallissa kevättä. Kommenttia näistä saa lähempänä kesää.

rjrm
13.02.2016, 10.41
Olen saanut speksattua seuraavan kehän takakiekkoon. Tietääkö kukaan valmistetaanko tällaisia missään?

ETRTO 17-622, 36 pinnaa, double eyelets, ei jarrupintaa

Aakoo
13.02.2016, 13.48
^Miksi noin kapeaa vannetta? No kuitenkin, mieleen tuli vissiin jo mallistosta poistunut Mavicin TN317 disc, jota voi vielä jostain löytää, esim. http://www.cycle-basar.de/Felgen/Felgen-MTB/Mavic-TN-317-Disc-Felge.html (http://www.cycle-basar.de/Felgen/Felgen-MTB/Mavic-TN-317-Disc-Felge.html)

0802905
25.02.2016, 23.18
Kaivataan ehdotuksia custom-/ valmiskiekoista seuraavilla ehdoilla: 29", tubelesbo, 15mm-etuakseli, taka-akseli 9qr; muunneltavissa 142 12mm, n. 1400g. Hinta alle 800€.

Vanteet tulevat täysjäykkään / hardtailiin. Ajo lähinnä xc-henkistä polkuajoa. Painoa kuskilla alle 80kg.
Päälle tulee 2,35" leveetä kumia korkeintaan.

Onko 28 pinnaa liian vähän vanteille?

Josko maastopyöräilyyn saisi uutta pontta kevyemmillä keikoilla ja joustokeulalla..

Nana
26.02.2016, 00.16
jos kevennystä kaipaa niin kyllä sen huomaa jo, riippuen toki nykyisten kiekkojen painoista, vähemmälläkin kevennyksellä. Itse ainakin 47kg painoisena huomasin selkeän eron Bontin kiekkoihin verrattuna, kun hommasin Stan's Notubes Crestit, vaikka kyllä nekin kilkkeineen yli 1400g painavat, takakiekko luonnollisesti enemmän kuin etukiekko.
Ehkä joku pesunkestävä xc-kisahirmu, joka painaa leppoisan palauttavat sunnuntaiajelutkin 60km/h voi kokea sijoittamisen arvoiseksi vielä suuremman kevennyksen, mutta tavan polkijat saavat kyllä iloa jo pienemmästäkin.

Hauska tilanne sattui portaissa, kun olin eka kertaa kikkailemassa vaihdettuani kevyemmät kiekot + hiilaritangon, eikä minulla ollut vielä tuntumaa mahdollisista muutoksista ajotuntumassa yms. Ajelin siis portaita kohti niiden alaosasta tarkoituksenani ajaa ne ylöspäin. Kohdalla nostin tottuneesti keulaa, kuten monet kerrat aiemminkin, se vain nousi noin 2 krt ylemmäs kuin aiemmin samanlaisella nostolla. :cool:

JackOja
26.02.2016, 07.49
Kaivataan ehdotuksia custom-/ valmiskiekoista seuraavilla ehdoilla: 29", tubelesbo, 15mm-etuakseli, taka-akseli 9qr; muunneltavissa 142 12mm, n. 1400g. Hinta alle 800€....

En löytänyt edes lähelle kuin tämän setin (https://r2-bike.com/Wheelset-29-Novatec-D771SB-D772SB-Sapim-CX-Ray-Carbon-Rim-MTB-XC-light-Clincher) R2:sta. Mut painaa pikkusen enempi ja maksaa satkun enemmän :)

Tai kattele Superlight-Bikepartsin valikoimasta, sieltähän alkaa löytyä. Vaikka tästä (https://superlight-bikeparts.de/Criterium-XMD-333-Wide-Laufradsatz-XMD333-Wide-FelgeCriterium-Wheels-_1).

Blackborow
26.02.2016, 08.38
Actionsportsissa olisi parikin tuohon speksiin menevää settiä Ryden kehillä ja Funworksin navoilla. Kestävyydestä ei sitten tiedä.

0802905
26.02.2016, 10.17
Kaivataan ehdotuksia custom-/ valmiskiekoista seuraavilla ehdoilla: 29", tubelesbo, 15mm-etuakseli, taka-akseli 9qr; muunneltavissa 142 12mm, n. 1400g. Hinta alle 800€.

Tarkoitus olisi hankkia joustokeula kesäksi, koska täysjäykkä alkaa käydä hermoille. Haluaisin kumota joustohaarukan tuoman lisäpainon keikkojen vaihdolla. Tällä hetkellä alla Stanin crestit, joten uudet kiekot täytyy olla kevyemmät, muuten rahat menee hukkaan=(, jos ei muutenkin.

R2:nen on tutkattu; siellä kiinnostaisi Tunen king/kong, trace ryde yhdistelmä ja hinta alle 800€

Plus
26.02.2016, 10.54
^ Tuolla budjetilla en alumiinikiekkoja ostaisi. Tilaa Light-Bicycleltä 30mm tai 34mm leveät hookless-kehät, kasaa tai kasauta kevyillä navoilla ja pinnoilla.

Leveät hiilarikehät mahdollistaa reilusti Crestejä matalampien paineiden käytön ilman nuljuamista ja jäykkyys on aivan eri planeetalta. Muuttaa mielestäni pyörää paljon enemmän parempaan suuntaan kuin pelkkä kiekon keventäminen. Itselläni on 30mm kehät mutta jos nyt olisin tilaamassa, ottaisin 34mm.

Kehän leventäminen on sitäpaitsi aina kevyempää kuin renkaan leventäminen. Alle 80-kiloisena joku 1.2 bar toimisi hienosti 2,25" eturenkaassa jäykän keulan kanssa, eikä keulakaan kävisi ranteille ja hermoille niin pahasti. Millä paineilla nyt ajat?

Maqw
26.02.2016, 10.55
Minulla on kahdet 26" kiekot maasturiin. Mavic crossmax XL omilla navoilla ilmeisesti. Toisten kyljissä lukee DT swiss XR 2.4D, navat ovat 240S ja 240S oversize. Swissit ovat ilmeisesti erittäin suositeltavat etenkin napojen vuoksi, mutta meneekö amatöörin käsissä hukkaan? Vai onko nimenomaan hyvä jos on hyvät ja kevyet kiekot alla. Onko kiekoilla kestävyyseroja? Kannattaako aloittelijan suosia halpoja kiekkoja jotka ei haittaa jos pinnat vähän vääntyy ja korjata ne, vai suosia kalliimpia mahdollisesti kestävämpiä? Painoa itsellä 65 kg. Pyörä voi olla että menee pian vaihtoon, jolloin todennäköisesti kiekkokoko vaihtuu markkinoiden pakottamana 27,5". Pitkälle ajateltuna en välttämättä tarvitse molempia kiekkoja, vaan pärjäisin alkuun toisilla. Paremmat tietysti kannattaisi säilyttää vaikka sitten tulevaisuuden varalle, jos seuraava pyörä olisi 26 kiekoilla...

0802905
26.02.2016, 11.41
Kehän leventäminen on sitäpaitsi aina kevyempää kuin renkaan leventäminen. Alle 80-kiloisena joku 1.2 bar toimisi hienosti 2,25" eturenkaassa jäykän keulan kanssa, eikä keulakaan kävisi ranteille ja hermoille niin pahasti. Millä paineilla nyt ajat?

Tuo kehän leventäminen ei käynyt edes mielessä. Paineet pyörivät 1.1-1,5 tuntumalla. Kumeina alla 2,35" Nobby nickit. Nuljuamisen huomaa jo "vatkatessa" pyörää jalkojen välissä.

Nana
26.02.2016, 13.34
Leventäminen on toki 1 vaihtoehto. Se ainakin sopisi myös nykyiseen levenevätankoiseen, leveneväkiekkoiseen trendiin. Onko muuten noita leveiden kiekkojen ja kapeampien mtb-kiekkojen eroja testattu ihan jossakin, vai onko kokemukset yksittäisten käyttäjien?
Minua kiinnostaisi kuulla eroista eri olosuhteissa ihan testituloksiakin.
Itse en kyllä ole leveämpiä hommaamassa, kun olen Cresteihin enemmän kuin tyytyväinen.

orc biker
26.02.2016, 15.15
Onko muuten noita leveiden kiekkojen ja kapeampien mtb-kiekkojen eroja testattu ihan jossakin, vai onko kokemukset yksittäisten käyttäjien?

Mitä niistä oikein voisi testata? Ne parantavat rullausta, se on testattu. Ne muuttavat renkaan muotoa ja kokoa, se on mitattu. Hankalapa noita sen suuremmin on systemaattisesti testailla. Suurin osa aineistosta on anekdootillista tai päättelyä.

Oma mielipiteeni on, että leveämmät voittavat helposti kevyemmät etenkin, kun rengas huomioiden kokonaisuuden painokin usein vain putoaa. Valmistajat tulevat pahasti myöhässä. XC-vanteet ovat yleensä kevyitä ja kapeita, mutta en ottaisi enää ikinä sellaiseenkaan 19 millistä. No, 3-5 vuotta, niin varmaan mallistot alkavat jo paremmin vastata nykyaikaa. Se on vain tuo fiksaatio painoon tässäkin. Ihmiset eivät näe kokonaisuuskuvaa, kun heillä on tuo yksi muuttuja vain mielessään. Se varmasti kummasti ohjaa myös tarjontaa, kun on hankala alkaa myydä ihmisille, että uskokaa pois, että tämä on parempi, vaikka tämä onkin painavampi, mikä on teille ollut se suurin mittari muutaman vuosikymmenen.

Minulla on 24,5 mm vanteideni sisäleveys ja se on sopiva omaan XC-tyyppiseen ajooni. Voisi se toki olla leveämpikin, mutta en keksi yhtään syytä, miksi se olisi kapeampi.

Kun vaihdoin noihin kapeammista, niin ensimmäinen ajatus oli, että tuntuupa pyörä matalalta. Renkaan korkeus on hieman hankala mitata ilman kunnon välineitä, joten en tiedä, tuliko siitä vähän matalampi, mutta ehkä se on enemmän tuo vakaus, mikä luo sen tunteen matalammalla ja ikään kuin enemmän kiskoilla menemisestä.

Plus
26.02.2016, 15.24
Leveä kehä vähentää renkaan nuljuamista pienillä paineilla sekä mahdollistaa matalampien rengaspaineiden käytön, siinä varmaan olennaisin juttu. Jos ajaa 2bar paineella ja käyttää sisäkumeja, ei varmaan hyödy mitään...

Nana
26.02.2016, 15.25
Juu, meinasin vaan, kun onhan noita testejä tehty yhdestä jos toisesta aiheesta, että olisko joku intohirmu porukka ehtinyt jo näistäkin tehdä jotain testejä tyyliin ajetaan rata1 leveäkiekkoisilla ja kapeakiekkoisilla ja otetaan aikaa, ajetaan rata 2 samoilla pyörillä ja otetaan aikaa jne, siis vähän vertailua niiden nopeudesta, ketteryydestä ym. ym, vähän samaan tapaan kuin 27.5" vs 29" vs 26" tai joku muu niistä miljoonasta asiasta, jota on pyörien suhteen testailtu.
Noita on aina kiinnostava lueskella. Itsellä on leveistä kiekoista kokemusta vain reilu päivän ajoista Enkuissa kaverin fillarilla.

orc biker
26.02.2016, 15.48
Leveä kehä vähentää renkaan nuljuamista pienillä paineilla sekä mahdollistaa matalampien rengaspaineiden käytön, siinä varmaan olennaisin juttu. Jos ajaa 2bar paineella ja käyttää sisäkumeja, ei varmaan hyödy mitään...
Varmasti hyötyy. Kumi levenee ja profiili muuttuu. Kaikki nämä vaikuttavat ajamiseen.

Plus
26.02.2016, 16.28
^ Voihan sitä tietty saivarrella loputtomiin.

JackOja
26.02.2016, 17.10
^Ja voihan sitä laittaa kevyet JA leveät. Eihän ne ole poissulkevia ominaisuuksia.

orc biker
26.02.2016, 17.27
^ Voihan sitä tietty saivarrella loputtomiin.
En tiennytkään, että nuljuaminen on tärkeää, mutta renkaan profiilin vaikutus etenkin kaarrepitoon on vain saivartelua.

Plus
26.02.2016, 17.57
Renkaan profiili on ensisijaisesti renkaan ominaisuus, ei kehästä johtuva seikka. Jos kaarrepitoa haet, kannattaa tsekata aika monta seikkaa kehän leveyttä: Kuvio, kumiseos, rengaspaineet, keulan paineet, paluuvaimennus, hitaan/nopean liikkeen vaimennus... Siksi se on saivartelua.

paaton
26.02.2016, 18.03
Renkaan profiili on ensisijaisesti renkaan ominaisuus, ei kehästä johtuva seikka.

Olen kyllä vahvasti eri mieltä. Vannehan on juuri se, joka ensisijaisesti vaikuttaa taittuvan renkaan profiiliin.
Sama 25mm rengas on profiililtaan täysin toinen 14mm ja 23mm sisäleveyden kehällä.

Plus
26.02.2016, 18.07
Renkaan leveys muuttuu noin millin jos kehä levenee kolme milliä. Sentin leveämmällä kehällä (joka on jo iso muutos jostain Crestistä), profiilin muutos on noin 3mm. Eri rengasmallien väliset erot ovat huomattavasti suurempia.

Lisäksi muutos ei ole lineaarinen, kehän levennys 40 -> 50 mm ei ole prosentuaalisesti enää niin iso kuin 20 -> 30 mm

orc biker
26.02.2016, 18.23
Renkaan profiili on ensisijaisesti renkaan ominaisuus, ei kehästä johtuva seikka.
En ymmärrä, mitä tuon pitäisi käytännössä tarkoittaa. Vanteen leveys selvästi vaikuttaa. En välitä, onko se 1., 2., vaiko 10. seikka.

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/05/Easton-Heist-conti-mk-29x24-heist-to-haven.jpg

http://www.bikerumor.com/2015/05/01/all-new-easton-heist-mountain-bike-wheels-choose-width-size-for-one-low-price/

"The 2.2″ tire measured 51mm (2.0″) on the Haven and 54.5mm (2.15″) on the Heist"
"The 2.4″ tire measures 55.5mm (2.17″) on the Haven and 58mm (2.28″) on the Heist."

Näköjään en ole ainoa saivartelija. Mutta minkäpä sille voi, jos sinä et anna arvoa kuin tubeless-asennuksen pysyvyydelle alhaisilla paineilla ja renkaan "nuljuamiselle", joka hieman huvittavasti on myös renkaan profiilia koskeva juttu (leveän renkaan muljuaminen kapealla vanteella ei koske pelkästään alhaisia paineita, vaan kyse on renkaan ottamasta hehkulamppumaisesta muodosta, mitä leveä vanne siis vähentää). Samoin renkaan ilmatilavuus kasvaa leveän vanteen myötä,. Nämä edut saa myös sisureiden kanssa suuremmillakin paineilla, mutta ihan sama. Ei ole minun ongelmani.

Eri rengasmallien väliset erot ovat huomattavasti suurempia.

Voihan sitä ostaa vaikka Jumbo Jimit, niin on iso ero, mutta mitäs järkeä tuollaisessa vertailussa on?

Plus
26.02.2016, 18.55
Hohhoijaa, jatka vaan itsestäänselvyyksien jankkaamista...

orc biker
26.02.2016, 19.02
Hohhoijaa, jatka vaan itsestäänselvyyksien jankkaamista...
Ai, nytkö ne ovat itsestäänselvyyksiä. Äskenhän niitä ei mielestäsi ollut olemassakaan kuin saivartelun suuruisena, eli ei oikeastaan ollenkaan. Kumpi se nyt on?

Plus
26.02.2016, 19.03
Kirjoittelepa tänne lisää jotain hauskaa sillä aikaa kun haen poppareita...

orc biker
26.02.2016, 19.07
Kirjoittelepa tänne lisää jotain hauskaa sillä aikaa kun haen poppareita...
No niin. Nyt alkaa paljastua se todellinen syy, miksi tyyppi vääntää itsestäänselvistä eduista ja miksi se vääntämisen tyyli on tuo argumenttien loputtua. Laitan sinut ignoreen, niin saat rauhassa maiskuttaa eväitäsi.

CamoN
26.02.2016, 19.15
Mielipiteelläni ei varmaan ole mitään arvoa kun ob on jo päättänyt miten asia on, mutta valitsisin tuosta viestin #1589 rinnakkaiskuvasta jokaiseen ympäristöön vasemman puoleisen rengasprofiilin. Eikä mitään muita perusteluja kuin että tykkään ajaa tuollaisella pyöreällä profiililla, korkea sivunappula tekee renkaan käytöksestä minun allani kirjaimellisesti kulmikkaan.

Plus
26.02.2016, 19.17
Rengasta vaihtamalla saan paljon helpommin linkittämäsi kuvan kaltaisen eron renkaan profiiliin ja ominaisuuksiin, kuin kehää vaihtamalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että sanoin ettei kehällä ole vaikutusta. Minähän niitä leveitä kehiä alunperin olin kysyjälle ehdottamassakin? Itsekin olen vaihtanut leveisiin eikä niissä mitään huonoa ole. Ei toisten mielipiteistä kannata suuttua. Luet kuitenkin...

orc biker
26.02.2016, 19.24
Mielipiteelläni ei varmaan ole mitään arvoa kun ob on jo päättänyt miten asia on, mutta valitsisin tuosta viestin #1589 rinnakkaiskuvasta jokaiseen ympäristöön vasemman puoleisen rengasprofiilin. Eikä mitään muita perusteluja kuin että tykkään ajaa tuollaisella pyöreällä profiililla, korkea sivunappula tekee renkaan käytöksestä minun allani kirjaimellisesti kulmikkaan.
Pitää varmastikin lopettaa tänne kirjoittelu, koska alkaa kyllästyttää tuollainen täysin tarpeeton henkilökohtaisuuksiin menevä vihjailu. Ilmeisesti se, että olen (ollut) eri mieltä kanssasi (varmaankin jostain, kun suu käy tuolla tavoin) tekee minusta hankalan, mutta ei sinusta, vaikka sinä olet (ollut) eri mieltä minun kanssani. Jos sinusta pyöreä on parempi, niin aja pyöreällä. Ihme tyyppejä, kun ette voi keskittyä puhumaan asiasta.

paaton
26.02.2016, 19.46
Nyt orc saunaan ja aamulla fillaroimaan. Koko viikonlopuksi on luvattu pitkästä aikaa hienoja kelejä.

Tomy
26.02.2016, 21.01
Minulla on kahdet 26" kiekot maasturiin. Mavic crossmax XL omilla navoilla ilmeisesti. Toisten kyljissä lukee DT swiss XR 2.4D, navat ovat 240S ja 240S oversize. Swissit ovat ilmeisesti erittäin suositeltavat etenkin napojen vuoksi, mutta meneekö amatöörin käsissä hukkaan? Vai onko nimenomaan hyvä jos on hyvät ja kevyet kiekot alla. Onko kiekoilla kestävyyseroja? Kannattaako aloittelijan suosia halpoja kiekkoja jotka ei haittaa jos pinnat vähän vääntyy ja korjata ne, vai suosia kalliimpia mahdollisesti kestävämpiä? Painoa itsellä 65 kg. Pyörä voi olla että menee pian vaihtoon, jolloin todennäköisesti kiekkokoko vaihtuu markkinoiden pakottamana 27,5". Pitkälle ajateltuna en välttämättä tarvitse molempia kiekkoja, vaan pärjäisin alkuun toisilla. Paremmat tietysti kannattaisi säilyttää vaikka sitten tulevaisuuden varalle, jos seuraava pyörä olisi 26 kiekoilla...

Rakenna uudet 27.5" kiekkosi DT:n napoja hyödyntäen. Ne ovat erinomaiset navat ja myös arvokkaat. Ei niitä kannata hävittää. 240s takanapa on uutena noin 250 euron ja etunapa 150 euron hintainen. Näitä napoja saa lisäksi päivitettyä eri akseleille sopivaksi, mikä on hyvä asia, kun valmistajat yhtenään keksivät uusia standardeja.

26" kehät ja pinnat voit laittaa jemmaan, jos niitä joskus myöhemmin tarvitset.

Nana
26.02.2016, 21.44
Varmaan suurin syy miksen itse ole vielä renkaan muljuamisia kokenut minkäänlevyisillä vanteilla on se, että olen keskivertoa kevyempi. En ole vielä ihan huippualhaisia paineita kokeillut, mutta melkoisen alhaisilla voin ajella tuntematta renkaan muljuvan alla. Se, että voin rauhassa laskea paineet hyvinkin alas kapeallakin vanteella renkaan muljumatta ja kokenut riittävän pidon saavani renkaita/paineita vaihtelemalla oli, sen lisäksi, että se yksinkertaisesti oli minulle tutumpi, varmaankin suurin syy miksen päätynyt leveämpiin kiekkoihin.
Pidin kyllä ajotuntumasta kovasti, kun ajelin kaverin pyörällä, jossa selvästi leveämmät vanteet, mutta toisaalta se oli täpäri ja siinä oli 160mm joustoa oman jäykkäperäiseni 100mm joustoni sijaan, mikä jo tekee pyörästä hyvin erituntuisen, eikä niitä siksi oikein voi vertailla.

noniinno
26.02.2016, 23.38
Kun rengas kerran muljahtaa, niin sitä ei halua kokea toiste. Normiköröttelyssä ei ilmiötä juuri huomaa, mutta alamäessä tiukkaan mutkaan taitettaessa muljahtava rengas saa aikaan pari ylimääräistä sydämenlyöntiä ja eletyn elämän filminauhan pikakelauksella.

elasto
27.02.2016, 09.55
Samoin renkaan ilmatilavuus kasvaa leveän vanteen myötä,.

Tätä olen ihmetellyt ennenkin, että miten saman renkaan ilmatilavuus voi kasvaa leveälle vanteelle asentaessa? Onko tässä nyt jotain mikä on mennyt multa ohi? Joo tietty renkaan profiili muuttuu, siitä tulee leveämpi, mutta myös samalla matalampi.

Jos leveämpi vanne olisi aina automaattisesti parempi, niin miksiköhän esim. moni läskipyöräilijä käyttää mielummin 65mm leveitä vanteita 100mm tai edes 80mm sijaan?

Eikä sitten örkki mitään ylimääräisiä kierroksia, ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.

Iglumies
27.02.2016, 10.33
Rengas/vanne poikkileikkauksen kehä kasvaa vanteen levetessä ja ilmatila myös.

orc biker
27.02.2016, 15.41
Tätä olen ihmetellyt ennenkin, että miten saman renkaan ilmatilavuus voi kasvaa leveälle vanteelle asentaessa?
Piirrä paperille U ylösalaisin. Piirrä sitten sen päälle saman kokoinen U siten, että vedät päät lähes toisiinsa kiinni. Pinta-alahan tietenkin silloin silmin nähtävästi pienenee. Tai voihan sitä piirtää vaikka suorakulmion, niin ainakin käy asia selväksi. Mitä tapahtuu pinta-alalle, jos siirtää sen kahta alinta kulmaa lähemmäs toisiaan?

http://ep2.pinkbike.org/p3pb7486956/p3pb7486956.jpg
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday--Wider-Rims-Are-Better-and-Why-Tubeless-Tires-Burp-.html

Jos katsoo vaikka tuota kuvaa, niin alaosahan on leveämpi leveämmällä vanteella. Jos U olisikin pallo, niin vanne muodostaisi yhden osan sen sivusta ja pallon piiri olisi suurempi leveämmällä vanteella. Kolmiulotteiseen maailmaan siirryttäessä se tietysti tarkoittaa suurempaa tilavuutta.

elasto
27.02.2016, 15.41
Rengas/vanne poikkileikkauksen kehä kasvaa vanteen levetessä ja ilmatila myös.

Eikö se lisääntynyt ilmatila ole silloin lähinnä siellä vanteen reunojen sisäpuolella? Eli siitä ei olisi itse renkaan ilmatilaan niin paljoa hyötyä kun rengas lyö jo vanteelle ennen sitä ylimääräistä ilmatilaa?

Samalla oon miettinyt noita paineita, että joo voi ajaa matalammilla paineilla, mutta jos ilmatila on suurempi niin eikö rengas ole silloin lähes yhtä pehmeä kapeemman vanteen kanssa hieman suuremmallakin paineella? Tietty leveämmällä vanteella saa matalilla paineilla pitoa lisää kun renkaan jalanjälki kasvaa.

elasto
27.02.2016, 15.45
Piirrä paperille U ylösalaisin. Piirrä sitten sen päälle saman kokoinen U siten, että vedät päät lähes toisiinsa kiinni. Pinta-alahan tietenkin silloin silmin nähtävästi pienenee. Tai voihan sitä piirtää vaikka suorakulmion, niin ainakin käy asia selväksi. Mitä tapahtuu pinta-alalle, jos siirtää sen kahta alinta kulmaa lähemmäs toisiaan?

http://ep2.pinkbike.org/p3pb7486956/p3pb7486956.jpg
Jos katsoo vaikka tuota kuvaa, niin alaosahan on levempi. Jos U olisikin pallo, niin vanne muodostaisi yhden osan sen sivusta ja pallon piiri olisi suurempi leveämmällä vanteella.
Okei, toi kuva auttoi havainnoillistamaan tuota eroa selkeämmin.

orc biker
27.02.2016, 15.50
Kunhan hiilikuitu halpenee, niin sitten nämä vanteet alkavat oikein toden teolla leventyä, koska silloin yhä pienemmällä painon lisäyksellä vanteessa saadaan venytettyä rengas painavamman leveämmän renkaan mittoihin. Ja muut edut siihen vielä päälle. Siitä seuraa rajojen hakemisen aikakausi, että missä sitten menee se suurin järkevin leveys millekin renkaalle. Maantie on sitten tietysti vielä oma maailmansa, kun ilmanvastus on siellä suhteessa tärkeämpää. Ihan mielenkiintoista olisi varmasti olla suunnittelija lähitulevaisuudessa.

noniinno
27.02.2016, 21.05
Onko tässä nyt jotain mikä on mennyt multa ohi? Joo tietty renkaan profiili muuttuu, siitä tulee leveämpi, mutta myös samalla matalampi.

Renkaan korkeus ei muutu vanteen leveyden mukaan. Toki korkeuden ja leveyden suhde muuttuu.

Maqw
28.02.2016, 10.43
Rakenna uudet 27.5" kiekkosi DT:n napoja hyödyntäen. Ne ovat erinomaiset navat ja myös arvokkaat. Ei niitä kannata hävittää. 240s takanapa on uutena noin 250 euron ja etunapa 150 euron hintainen. Näitä napoja saa lisäksi päivitettyä eri akseleille sopivaksi, mikä on hyvä asia, kun valmistajat yhtenään keksivät uusia standardeja.

Kiitos. Enpä tullut ajatelleeksi että voin hyödyntää hyviä napoja eri vanteissa. Tiesin kyllä että näitäkin voi vaihdella joissain tapauksissa, mutta kaikkea kun ei aina itse tajua. Voisin toki säilyttää molemmat vanteet napoineen, eihän nuo itsekseen varastossa hajoa. Lähinnä mietin toisten myymistä sillä, että saisin hieman rahaa ostaa paremman kypärän ja muutaman muun varusteen. En tosin ole ottanut selvää edes mikä on noiden vanteiden hintataso käytettynä, kun en löytänyt edes kunnollista hintaa uusillle.

elasto
28.02.2016, 21.18

Mulla oli jotkut vanhemmat 240s:t joskus ja niitä ei saanut konvertoitua nykyajan läpiakseleille. En sitten tiedä missä vuosimallissa tuo raja menee. Aika pitkään ne on kyllä ollut jo vaihdettavissa.

Rane
01.03.2016, 11.31
Tarkoitus on hankkia uudet kiekot. Vanteiksi ensimmäinen vaihtoehto on DT Swissin XM 481. Boost napojen saatavuus näyttää yllättävän huonolta. Mistä saisi kohtuuhintaiset 12x148 ja 15x110 navat? Uusien myynnissä olevien pyörien napoja ei näytä olevan juurikaan myynnissä erikseen. Siis sellaisia mitä Pivot, Santa Cruz tai esim Trek käyttävät halvemman hintaluokan pyörissään kuten esimerkiksi Sram MTH 746. Olin ajatellut hankkia ”Shimano Xt:n” hintaluokassa olevat. Pikaisesti löysin vain Hopen ja DT Swissin huippulaadukkaat navat ja näissä hintaluokka alkaa takanavan osalta noin 200 eurosta ja etunavan kohdalla noin 100 eurosta.

N-K
01.03.2016, 22.10
Superstarilla on ainakin Boost mallisia Switchejä: http://www.superstarcomponents.com/en/shop/?q=boost
Eipä noikaan ihan XT tasolla ole, mutta varmaan halvimmasta päästä. Ainakin takanavan osalta se pieni lisäpanostus Hopeen tai DT Swissiin saattaa kuitenkin olla ihan hyvä pitkän päälle.

0802905
06.03.2016, 19.34

Täältä löytyi: http://www.radsporttechnik-mueller.de/index.php?de_warenkorb,18. Nyt alla Tunen king/kong navoilla, sapim-cx ray pinnoilla ja B.O.R XMD 333 WIDE+ kehillä kasatut kiekot. Hinta jäi alle maksimin. Paino 14006g teippeineen ja venttiileineen. Eivät olleet aivan luotisuorat pakasta vedettäessä. Tilaamani tubeles-teippi oli valmiiksi teipattu, mutta loppurulla oli jäänyt Saksaan..=(

Alla 25km ajoa n. 2Baarin paineilla - lähinnä maanteiltä. Pyörä tuntuu vakaammalta ja renkaat tuntuvat suodattavan paremmin tärinää. Kiihtyvyys tuntuu hieman heikommalta, mutta renkaat rullaavat ehkä hivenen paremmin. Johtuneeko sitten navoista vai vanteista selvinee tulevaisuudessa.

Racing ralph sai leveämmän vanteen myötä enemmän karakteeria=) Jännä nähdä mitä tapahtuu maastossa ja matalammilla paineilla=)

MRa
07.03.2016, 01.13
Vaikkei tä ookaan myytitori (fillaritori.fi) niin hoitakaa edes privana noi...

Sent from my iPhone using Tapatalk

paaton
07.03.2016, 22.19
Ilmeisesti tämä setti kyseessä.

http://www.radsporttechnik-mueller.de/?465,de_tune-king-kong-bor-xmd-333-wide-black-29-cx-ray-ca-1386g

orc biker
08.03.2016, 00.48
Aika pelottavan kevyet vanteet kokoonsa nähden, joten ei varmaan kannata laittaa kovin koville. Noista navoista olen kateellinen, kun noita saisi hienoissa eri väreissäkin.

JackOja
10.03.2016, 11.18
Keventelykiekkospekut täpäriin meneillään, nyt sen on vihdoin aika lähteä laihikselle. Hiilarikehät (Mcarbon? LB?) himottaa, mut katotaan nyt mihin budjetti venyy.

Eräs hiilari tehdaskiekkosettikin olisi kivalla alella tarjolla lähikaupassa, mutta 21mm sisäleveys taitaa olla ihan epämuodikasta viimesesonkia peruspehmoilevaankin trailiajeluun?
Niitä voisin tosin käyttää tarvittaessa hyvällä omallatunnolla myös "XC"- ja GG -fillareissakin, joissa nyt on kummassakin 21mm kehät.

Mutta navoista, kipuraja noille olisi luokkaa 300€ ja 500g. Jotkut CK:t, I9:t ja DT 240:t voi siis unohtaa kalliina ja vaikkapa muuten hyvän X9:n painavana.

Olisko tuollaisista halpisnavoista FunWorks N-Light (400g/210€), Superstacomponents Tesla (466g/143€) , Novatec Superlight (434g/140€) mihinkään?
Kevyt/halpa/kestävä, tiedän.

Hope Pro2:sta saa edullisesti nyt monesta paikasta kun Pro4 tuli. Ei oikein vaan löydy samanväristä napaparia yhdestä paikasta enää. Hope olisi peruskiva valinta, mutta eihän se erityisen kevyt ole (481g). Samoihin pääsisi DT 350:lläkin ja olisi halpa (472g/182€). Hopessa miellyttäisi näppärä vaihdeltavuus läpiakseleista pikalinkkuihin jos tarve yllättää. Ja niihin olen ollut aina tyytyväinen kahden napaparin kokemuksella.

Kompromissi voisi olla NoTubesin navat. Niiden 3.30:t tarkoittaisi 439g/250€. Olisko mieltä lähteä tuohon?

Jos noi hiilarikehät panis niin ei sillä napojen painolla niin kauheesti väliä ole jos on ± 50g tai ei.

orc biker
10.03.2016, 11.53
Keventelyn kannalta eikö kannattaisi satsata vanteisiin, koska ulkokehällähän se massa enemmän merkitsee? Eli jos budjetti ei veny kumpaankin, niin minä tinkisin navoista ja ostaisin mieluummin ne halutut vanteet. Minun pyöräni navat painavat 550 g ja ne maksoivat karmaisevat 40 € yhteensä. Ehkä tuollaisista sata grammaa saa halvemmalla pois kuin vanteista, mutta siinä sitten miellytetään lähinnä vaakaa, kun taas hiilikuituvanteet voisivat tuntua ehkä ajossakin.

Tuntsan Palo
29.03.2016, 16.08
Menin kokeilemaan hiilarikiekkoja, niin paluu takaisin aluun tuntuu kaukaiselta.
Mcarbonin 27.5 Nextie 30 mm sisäleveydellä ja i9:n navoilla tuntuu houkuttelevalta yhdistelmältä, mutta onko kokemuksia kuinka helposti tubeless nousee noille vanteille?

Toisena vaihtoehtona kun on Rovalin kiekkosetti huonommilla navoilla, mutta jolle taitaa nousta melkein kumi kuin kumi jalkapumpulla ja takuu ja crash replacement on Nextietä parempi.

marco1
29.03.2016, 18.25
Stanin keltainen teippi olisi menny vielä kolmannenkin kesän mutta nastarenkaat oli niin tiukat että teipin reunat pääsi vähän rispaantumaan. 2 kierrosta oli teippiä ja tosi tiukassa oli vieläkin.

kkyy93
30.03.2016, 10.12
Sopisko tämä kysymys tänne. tietoa onko kyseiset vanteet laadukkaat vanteissa tekstit Alloy, Giant, Entro. muuta spektejä ei ole valitettavasti :(

JackOja
30.03.2016, 10.29
...onko kyseiset vanteet laadukkaat vanteissa tekstit Alloy, Giant, Entro. muuta spektejä ei ole valitettavasti :(

Peruskamaa. Aivan käyttökelpoiset varmaankin. Jos tarvitsee olla "mageet" tai "päheet" joutavat vaihtoon. Tai jos keveyttä haikailee.

kkyy93
30.03.2016, 11.16
olisi nyt ainakin väliaikaisesti tulossa käyttöön hintakaan ei todennäköisesti tulisi olemaan liian kova.

Nana
02.04.2016, 20.59
Muoks. Nana tsekkaa kiekkonsa sitten, kun ei ole viihteellä.

mtb&ski4ever
02.04.2016, 23.24
Heh...mulla on todella surkeat kiekot alla ja mielettömän painavat tätä nykyä mutta hankinnassa on kevyet ja kestävät..vielä ei ole hajonnut kyllä eikä vääntyneet. Etukiekko on Mach1 magma joka painaa n600 g siis pelkkä kiekko ja takana Rodi excalibur joka on n 450 g. Jotkut on ihmetelleet miten noilla pystyy vähänkään haastavamapaa xceetä vetämään ettei hajoa alle eikä tunnu raskaalta lol...no joo jos noi painaa kilon yhteensä niin tarkotus ois vähintään puolittaa paino mutta jatkaa aluvanteilla...

orc biker
03.04.2016, 01.03
no joo jos noi painaa kilon yhteensä niin tarkotus ois vähintään puolittaa paino mutta jatkaa aluvanteilla...
Ai vähintään? Se onkin aika haastava tavoite... Ei noissa ole ylimääräistä kuin 100 g. Jos joku ihmettelee raskautta, niin menkööt salille ja keppien kanssa, koska tuskin jalat kantavat, jos moiset erot tuntuvat.

mtb&ski4ever
03.04.2016, 09.16
Täh...ok. Korostan että painot on ilman pinnoja ja mtn napoja ja rattaita.. No jos ei painoa sit tipu enempää niin mihin seikkoihin kiinnitän huomiota uusia etsiessä...pitääkö siirtyä hiilariin? Painoa mulla on n 65 kg itellä että sieltä päästä aika vaikee pudottaa ;) Kai mun painolla sit kestää "biltema" laatuinen vannekkin...navat mulla on ok tavaraa joten kyllä ne rullaa hyvin eli siinä ei mtn
Lähinnä vaan mietin että jos ny vaikka laitan sen 500 e vanteisiin missä se tuntuu ja mikä muuttuu vs halpisvanteet. Myyjät sanoo kun käyn kysyyn et mistä saan painoa pois enitenniin ne sanoo heti kiekot vaan vilkasemalla niihin...tarkottaa vrm että niistä ne saa eniten katetta ;)

miku80
03.04.2016, 10.57
Melkeenpä poikkeuksetta kiekot on paras päivitys pyörään kuin pyörään ellei sitten satu olemaan joku lippulaivamalli tallissa..

mtb&ski4ever
03.04.2016, 11.33
Noi ei oo lippulaiva todellakaan..ihan perusmaasturi Trek elite 8.9 rungolla

Nana
03.04.2016, 11.51
Kannattaa hommata kevyemmät kiekot jos kevennystä kaipaa.

Pitäis tutkia mitä Crestin kanssa sählättiin eilen. Oli linkku löystynyt seinään nojatessa, eikä lauantaifiiliksissä saatu edes asennettua kiekkoa.

sahoni
03.04.2016, 12.00
Täh...ok. Korostan että painot on ilman pinnoja ja mtn napoja ja rattaita.. No jos ei painoa sit tipu enempää niin mihin seikkoihin kiinnitän huomiota uusia etsiessä...pitääkö siirtyä hiilariin? Painoa mulla on...

Kyllä nuista kiekoistasi on mahdollista tiputtaa reippaastikin eikä ainoastaan 100g kuten jostain syystä edellä joku heitti. Suosittelen että käytät pienen tovin selailemalla eri vaihtoehtoja niin huomaat äkkiä missä painoissa mennään ja miten vertautuvat nykyisiisi. Varsinkin tuo etukiekkosi on erittäin järeä ja raskas. Muistetaanhan vielä että pyörivän massan (raskas kehä/rengas) keventämisen vaikutus tuntumaan on moninkertainen kuin muutoin fillarista saman painon niistäminen.

sahoni
03.04.2016, 12.04
Kannattaa hommata kevyemmät kiekot jos kevennystä kaipaa.

Pitäis tutkia mitä Crestin kanssa sählättiin eilen. Oli linkku löystynyt seinään nojatessa, eikä lauantaifiiliksissä saatu edes asennettua kiekkoa.

Linkun löystyminen/aukikiertyminen irroitettaessa jne nyt ei ole mitenkään ihmeellinen juttu. Tuo että ongelmia saada kiekko jälleen asennettua kuulostaa erikoiselta ongelmalta. Ainoa joka tulee mieleen että laittaessasi irti olleen linkun uudestaan kiinni on päätyjouset väärinpäin. Kapea pää pitää olla napaa kohden tai muutoin nousevat akselille ja tunkevat dropin väliin.

mtb&ski4ever
03.04.2016, 12.09
No sitä minäkin! Joo tuon etuvanteen yksi mitta on n 1,5 cm leveydeltään siis siitä päältä missä on pinnaholkit..öö traktoriin varmaan tarkoitettu ;) Ja on joo järeät ulkonäöltään ainakin...

Nana
03.04.2016, 12.10
Linkun löystyminen/aukikiertyminen irroitettaessa jne nyt ei ole mitenkään ihmeellinen juttu. Tuo että ongelmia saada kiekko jälleen asennettua kuulostaa erikoiselta ongelmalta.

Ei se ole lainkaan erikoinen ongelma, kun linkun kiinnittelee kaksi alkomaholia nauttinutta naisihmistä. :rolleyes: Voin vain arvailla mitä kaikkea on voinut mennä vikaan.

lis. Päätyjousethan siellä oli väärinpäin, kuten Sahoni arvelikin.

orc biker
03.04.2016, 13.44
Täh...ok.

Jos tavoite on vähintään puolittaa kilo, niin etsipä jostain itsellesi alle 250 g:n alumiinivanteet. Voi olla aika hiljaista löytämisen suhteen. Ja kun puhuit, että ovat hirmu painavia, niin 500 g on ihan tavallinen paino (29":lle, 26":lle toki jo vähän raskaampi) tai jopa hyvä paino, jos vanne on leveä ja sen pitää vielä olla kestävä, kuten sanoit hakevasi. Minusta tähtäin voisi olla jokin 400-450 g leveä vanne, joten siksi sanoin, että tuossa on lähinnä 100 g pudotettavaa. Joku keksi, että enemmän on mahdollista pudottaa. No, totta kai on, mutta en minä siitä puhunut.

Mitä tuohon painon tuijottamiseen tulee, niin en kyllä lähtisi siitä. Se ohjaa ihmisiä ihan vääriin vanneostoksiin. Paljon hyödyllisempää olisi edes puhua painosta leveyteen suhteutettuna, mutta harvapa sitäkään tekee. Moni valitsee painon perusteella kapeamman vanteen, vaikka se suurempi leveys hyödyttäisi oikeasti huomattavalla tavalla.

sahoni
03.04.2016, 13.55
Jos tavoite on vähintään...

Jos nyt vaikka lähtisi siitä että tutustuu ilmoitettuihin nykyisiin kehiin niin selviää kyseessä olevan 26" ja valmistajan ilmoittama paino edessä olevalle 680g. Kysyjä puhuu xc-käytöstä ja ilmoittaa painokseen 65kg. Need to say more?

MUOKS! Pikaisella googletuksella tosiaan tuli vastaan vain 26" Magmaa vastaan mutta näemmä sitäkin löytyy kookkaampana mutta perusasia tässä nyt ei sinällään muutu.

orc biker
03.04.2016, 14.03
Jos nyt vaikka lähtisi siitä että tutustuu ilmoitettuihin nykyisiin kehiin niin selviää kyseessä olevan 26" ja valmistajan ilmoittama paino edessä olevalle 680g. Kysyjä puhuu xc-käytöstä ja ilmoittaa painokseen 65kg. Need to say more?
Epäilinkin, että oli 26". Ihminen itse sanoi, että 600 g, joten siihen luotin. Mutta mitä sitten? En ole sanonut, ettei voisi vaihtaa, mutta käytännössä järkevä tavoite on jotain 400-450 g (erinomaisen leveähkön alumiinivanteen paino), joka kerrottiin jo toisen ihmisellä olevan vanteen painoksi. XC päksee, mitä järkeä on taas tuijotella painosta lähtien, kun jokaisen luulisi nykyisin tietävän, että leveys on tärkeämpää? Mitä tuolla keventelyllä taas ollaan hakevinaan? Jos ihmiselle on kommentoitu, että "miten noilla pystyy ajamaan", niin onhan se jo ihan helvetin naurettavaa. Mitenkö pystyy? Helposti. Johan eri rengasvalinnallakin saa aika helposti pari sataa grammaa eroa tai vaikka puoli kiloa, eikä se tunnu missään, jos ei mikään kisakuski ole. Tosiaan, salitreenin paikka on silloin, jos ajaminen jotenkin tuntuu hankalalta jonkin naurettavan gramman takia. Kenestäkään ei tule nopea näillä muutoksilla, mutta salikorttiin satsattu raha nostaa oikeasti nopeutta. Pyöräharrastajien foorumilla tämä usein unohtuu, mutta ehkä ei pitäisi. Ehkä pitäisi useammin muistaa, että pääpainon pitäisi olla oman fysiikan kehittämisessä, jos siis tosissaan halutaan puhua, että miten ajaminen luonnistuu.

sahoni
03.04.2016, 14.19
Niinno, tuo Magmakaan ei kovin leveä ole. Esim. saman levyinen varsin suosittu Crest painaa puolet. Olettaen että nettispseksit mitä tuli vastaan pitävät paikkaansa. Joka tapauksessa päästään siihen että kiekkojen vaihdolla on mahdollista tiputtaa painoa enempivähempi riippuen mitä ja kuinka leveää kehää haetaan.

orc biker
03.04.2016, 14.23
Niinno, tuo Magmakaan ei kovin leveä ole. Esim. saman levyinen varsin suosittu Crest painaa puolet. Olettaen että nettispseksit mitä tuli vastaan pitävät paikkaansa. Joka tapauksessa päästään siihen että kiekkojen vaihdolla on mahdollista tiputtaa painoa enempivähempi riippuen mitä ja kuinka leveää kehää haetaan.
Nimenomaan ei ole leveä, joten kannattaisi hakea parannusta juuri siitä puolesta. Silloin puhutaan 26":n koossa 400+ grammasta (n. 25 millin vanne, mitä pitäisin minimiparannuksena). Crest on yliarvostettu, mutta juuri sellaisen valintaan nämä painopuheet aina ihmiset johdattavat. Se ei kummoista leveyslisää tarjoa (tässä tapauksessa 0 mm), eikä se ole kestävä, ihan sama, millainen Mikki tai Minni sen päällä heiluu. Ja leveämmällä voi jopa saada kokonaisuudesta myös ihan yhtä kevyen tai kevyemmän kuin Cresteillä sitä kautta, kun leveämpi levittää rengasta enemmän eli voi ehkä ottaa pientä pykälää kapeamman renkaan, mikä on sitten leveämmällä vanteella kuitenkin yhtä leveä kuin vaihtoehdossa.

sahoni
03.04.2016, 14.35
Tuossa ollaan samaa mieltä että itsekin suosittelen miettimään kestävyyttä jne niiden viimeisten grammojen edelle. Crest oli esimerkki painosta, ei niinkään suositus. Tuohon väliin mahtuu paljon vaihtoehtoja.

mtb&ski4ever
03.04.2016, 14.49
Juu, ,sorry en muistanut tosiaan Magman painoa tarkkaan..se takana oleva Rodin vanne ei ole taas niinkää leveä kuin Magma ja painoero selittynee sillä..alumiinin seos on sitä samaa peruskamaa ja kumpikin on kaksoisseinäinen kuten ne aika pitkälle onkin. Joo on tosiaan tullu kommenttia xcpolulla että mitä sä tommosilla täällä teet...no en mä jonkun kommentin takia kaupoille ryntää mutta kai se halusi mulle parempaa ;) Aika hämmentävää kun olen ukenut kommentteja mutta kiitos mielipiteistä! Teen vissiin niin että rytkyttelen nuilla menemään ja sitten jos vääntyy/soikenee pahasti tai jopa katkeaa niin uusin ne..mutta on ne kyllä säälimätöntä tykitystä saaneet tähän mennessä.

Nana
03.04.2016, 15.18
Varmasti kestävyyden suhteen useimmissa tapauksissa parempiakin löytyy kuin Crestit. Veikkaisin kuitenkin, että tällaisille alle 50kg Minneille (ja miksei Mikeillekin) Crestit ovat vallan hyvät ja kestävät kiekot.

orc biker
03.04.2016, 17.08
Juu, ,sorry en muistanut tosiaan Magman painoa tarkkaan..se takana oleva Rodin vanne ei ole taas niinkää leveä kuin Magma ja painoero selittynee sillä..alumiinin seos on sitä samaa peruskamaa ja kumpikin on kaksoisseinäinen kuten ne aika pitkälle onkin. Joo on tosiaan tullu kommenttia xcpolulla että mitä sä tommosilla täällä teet...no en mä jonkun kommentin takia kaupoille ryntää mutta kai se halusi mulle parempaa ;) Aika hämmentävää kun olen ukenut kommentteja mutta kiitos mielipiteistä! Teen vissiin niin että rytkyttelen nuilla menemään ja sitten jos vääntyy/soikenee pahasti tai jopa katkeaa niin uusin ne..mutta on ne kyllä säälimätöntä tykitystä saaneet tähän mennessä.
Ei ollut tarkoitus mitenkään lannistaa haluasi tukea globaalia taloutta, mutta minä en tosiaan usko, että pari sataa grammaa, tai vaikka neljäkin, mitenkään tekisi ajamisesta hankalaa. Olen itse esim. joskus vaihtanut puoli kiloa (/ kpl) painavammat renkaat, eikä se mitään ajamiseen vaikuttanut. Suuren muutoksen voi ehkä hetken ajan tuntea, että onpa hieman kevyempää, mutta kohtahan siihenkin jo tottuu, eikä se tunnu enää miltään. Suorituskykyyn se vaikuttaa marginaalisesti ja ihan olemattomasti normaalin harrastajan näkökulmasta. Jos ovat kestäneet ja olet siten tyytyväinen niihin, niin paukuta niillä vain menemään vailla huolta huomisesta ja osta tosiaan sitten uudet, jos hajoavat. Luultavasti olet nopeampikin, kun et alitajuntaisesti säästele ja sääli kalliita uusia kiekkoja.

Newbie_biker
04.04.2016, 13.53
Moro, vanha maastopyörä tarvitsee uudet 26" kiekot.
Pyörän käyttö on työmatkailua ja pientä huviajoa joten budjetti on melko pieni kun ei käyttöä ole sen enempää.
Pyörässä on shimanon Acera vaihteet ja levyjarrut.

Ne varmaan saa irroitettua ja otettua uusiin kiekkoihin mukaan?

Tällaisia oon katellut kun hinta sopii budjettiin:
http://www.bikester.fi/sunringle-black-flag-comp-kiekkosetti-26-15mm-x12-ww-musta-363390.html

Onko nuo hyvät vai löytyykö noin samaan hintaan parempia?

Ilmesesti noihin ei tarvitse ostaa sisäkumia erikseen?

Onko tällaiset sopivat kumit siihen?
https://www.bikester.fi/pyoranosat/renkaat-sisakumit/mtb-renkaat/261772.html

Mitä kaikkea tarvitsee huomioida uusien kiekkojen vaihdossa?

N-K
04.04.2016, 18.55
Linkkaamissasi kiekoissa on X12 takanapa. Onko nykyisessä pyörässäkin tuo vai onko vanhemmalla pikalinkulla? (osasarjan perusteella varmaan perus pikalinkku)
Superstarilta sais kohtuu hintasia kiekkoja.(vähän kalliimpia toki) Esim: http://www.superstarcomponents.com/en/pacenti-switch-ultra-clearance-wheelset.htm
Noissa saa valita akselit suoraan oikeiksi.

Newbie_biker
05.04.2016, 10.46
Kiitos vastauksestasi.
Pikalukko niissä on ja jos oikein muistan niin shimanon navat myöskin. Kun pääsen kotia niin mittailen akselin halkaisijan ja asennusleveyden.
Hinta alkaa nousta jo melkein tuplaksi noissa linkkaamissasi kiekoissa, toki jos halvemmalla ei löydy sopivia käyttökelpoisia niin täytyy varmaan tilata tuollaiset. Onko suositella muita vaihtoehtoja?

Nykyiset kiekot ovat "Mach 1 EXE" ovatko kuinka laadukkaat?

VitaliT
05.04.2016, 15.16
Nyt tekisi mieli päivitä omat kiekot, ja seuravaksi tuli pikku probleema kun en osan päätä mitä otan.
Rajoittanut kehä vaihtoehto kahden version nextie tai LB, fyysiset erot ovat aika pienet mutta hinnalla on 100 veran eroa.
Eli mikä noista olisi paras vaihtoehto?

https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS33
(https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS33)tai
http://www.light-bicycle.com/EN928-asymmetric-rim-profile-carbon-29-inch-mountain-rims.html

Itse olen ~80kg ajovarusteiden kerran. Ajoa on ihan kaikki mahdolliset polut ja enska reitit.
Miettinyt enempää tuota vahvistettua versiota että varmasti kestä, kun ajotaito on mitä on.

zipo
05.04.2016, 17.43
Mä väsäsin tälläsen takakiekon Stacheen jo aikoja sitten mutta vasta viime tiistaina otin ajoon(myin fatbiken).Renkaana 29x 32" Bontyn Chupa 40 mm kehällä.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb13169692/p5pb13169692.jpg

N-K
05.04.2016, 18.58
Onko suositella muita vaihtoehtoja?
Suurin osa halvimmista kiekkoseteistä on varmaan about samaa perustasoa nykyisen kanssa. Tossa Superstarin setissä on oikeasti kevyet pacentin vanteet ja ok navat. Huomaat varmasti eron.
(noi vanteet oli ainakin jossain vaiheessa myynnissä noin 90€ kappalehintaan)
Superstarin kiekoissa voi myös valita QR molempiin päihin ja myöhemmin voi tarvittaessa hankkia adaptereita jos päivittää vaikka keulaa.
Kannattaa vielä tarkistaa onko jarrulevyt pulteilla vai Centerlock.

Nana
05.05.2016, 20.03
Huh, onneks mulla on kahdet kiekot. Tällaiselle renkaiden vaihtelusta tykkäävälle luppoaika kipeänä kotosalla kuumeen laskiessa on aina otollista aikaa saada päähänsä vaihtaa toiset renkaat alle, mutta kun vaan vilkaisee noita Crestejä, joilla Rorot istuu nätisti, niinkuin ne olisi tehtaalla kiekkoihin valettu, ei niitä vain raaski ottaa pois. Lisäksi tykkään niistä niin paljon, etten todennäköisesti vaihda niitä ennenkuin kuluvat puhki.
Jos tässä nyt ihan meinaa pimahtaa, voimien jossainvaiheessa palaillessa niin voin aina leikkiä Bonteilla, vaihdella niille vaikka renkaan toisensa perään jos siltä tuntuu.

elasto
06.05.2016, 08.15
Huh, onneks mulla on kahdet kiekot. Tällaiselle renkaiden vaihtelusta tykkäävälle luppoaika kipeänä kotosalla kuumeen laskiessa on aina otollista aikaa saada päähänsä vaihtaa toiset renkaat alle, mutta kun vaan vilkaisee noita Crestejä, joilla Rorot istuu nätisti, niinkuin ne olisi tehtaalla kiekkoihin valettu, ei niitä vain raaski ottaa pois. Lisäksi tykkään niistä niin paljon, etten todennäköisesti vaihda niitä ennenkuin kuluvat puhki.
Jos tässä nyt ihan meinaa pimahtaa, voimien jossainvaiheessa palaillessa niin voin aina leikkiä Bonteilla, vaihdella niille vaikka renkaan toisensa perään jos siltä tuntuu.

Hieno juttu!

Nana
06.05.2016, 15.43
^
On :) Kyllä tuo renkaanvaihtotarve kummasti vähenee, kun on mieleiset kiekot ja renkulat ja tietysti myös alkuinnostus tasaantuu jossain vaiheessa väkisinkin.

Racing Ralph tosin tekis kesäksi mieli taakse kokeilla Cresteillä, mutta taidan tärvellä ensin vähän lisää tuota Roroa.

Nana
20.05.2016, 12.43
Punnitsin tänään huvikseni renkaanvaihdon yhteydessä takakiekon renkaineen.
Harmi, kun ei ole parempaa puntaria, matkalaukkuvaa'alla punnasin ja 1.90kg näyttäisi Crest 27.5" pakkoineen, jarrulevyineen, linkkuineen, Rara Snakeskineineen, litkuineen ja likakerroksineen. Kuulostaako se siltä, että voisi pitää paikkansa?

Greycap
20.05.2016, 12.54
Puhtaaksi karsittu takakiekko on vajaan kilon verran, pakka noin 300g, jarrulevy 100g, linkusta ei tarvitse välittää ja rengas puolisen kiloa. Täsmää.

Nana
20.05.2016, 13.02
Ok, noin niinkun vertailun vuoksi Bontin Mustang Elite TLR-takakiekko pakkoineen, jarrulevyineen yms Race-King Racesportin ja Maxxis Ultralight-sisurin kanssa näytti 2.35kg.

hece
20.05.2016, 14.32
Harmi, kun ei ole parempaa puntaria, matkalaukkuvaa'alla punnasin ja 1.90kg näyttäisi Crest 27.5" pakkoineen, jarrulevyineen, linkkuineen, Rara Snakeskineineen, litkuineen ja likakerroksineen. Kuulostaako se siltä, että voisi pitää paikkansa?
Kuulostaa. Crossride 29" (ilman läpiakselia), Rocket Ron LiteSkin 2.25", 160mm levy, painava (460g) SLX pakka ja litkut = 2287g. Painavalla sisäkumilla ja ice spikerilla sama vanne painoi 500g enemmän. Crossride itsessään satoja grammoja mitä tahansa Crestin kehälle kasattua kiekkoa painavampi, tässä vielä isommassa koossa.

Greycap
20.05.2016, 21.19
Pitihän se itsekin kokeilla. Roval 29" kiekko, RaceKing RaceSport 2.2", 160 mm jarrulevy, 105 pakka (joo on vähän outo kokoonpano) ja joku Specializedin sisäkumi, kokonaisuudessaan 2,15 kg.

Nana
20.05.2016, 21.38
Okei, mielenkiintoista eri vanteiden painojakin kuulla.
Nuo omat oli siis Crestit (650b x 24.4mm, 365g, kai), Stan's No Tubes 3.30HD QR 135 takanapa (HD QR100 etunapa), DT Swiss Competition pinnat, Sram Centerline jarrulevyt, pakka Sram 1050

Nana
24.05.2016, 21.35
Ainiin ja Bontin etukiekko tilpehööreineen ja X-Kingeineen Conti mtb-light tuubeineen painaapi 1.65kg.
Ei kuulosta niin pahalta kuin 2.35, tosin Cresti on varmaan siinäkin selvästi kevyempi.

Greycap
30.05.2016, 23.30
Olikos se nyt niin että tuo Specialized 142+ on ihan tavallinen 142 mm napa jossa oli vaan pakka tuotu pari milliä ulommas ja tilalle saa siis heitettyä minkä vaan 142 mm navan kunhan rakentaa vaihtajan säädöt uusiksi...?

Mahdollista halpaa talvikiekkosettiä tässä ehkä ideoin. Ehkä.

miku80
31.05.2016, 06.50
^ juurikin näin..

SammyB
31.05.2016, 07.54
kunhan rakentaa vaihtajan säädöt uusiksi...?
Mulla on kolmet kiekot, joista yksissä on 142+, muissa 142. Vaihtajaa ei ole tarvinnut koskaan säätää kiekkojen vaihtojen yhteydessä.

jamoo
01.06.2016, 22.07
Vuoden 2013 rockhopperiin pitäisi uudet kiekot hommata, mitäs jengi suosittelee? Kyseessä siis tämä pyörä https://www.specialized.com/fi/en/bike-archive/2013/rockhopper/rockhopperpro29/37790

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=112496;menu=1000,2,140,209 ;pgc[7238]=7239;orderby=2 (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=112496;menu=1000,2,140,209 ;pgc%5B7238%5D=7239;orderby=2) sopiiko esim tämä setti?

Ajattelin samalla laittaa https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=137484 tuollaisen takapakan... ja uudet shimanon ketjut ja ovaali eturatas löytyy myös.

stumpe
03.07.2016, 17.14
Mulla on enskapyörässä kiekot 23mm sisäleveydellä, ja takaa 2.4 tuumanen mtnking taittuu alle kovissa vauhdeissa. Kannattaako kokeilla muitten valmistajien kumeja liuta vai onko ainut järkevä ratkaisu ostaa kehä isommalla sisäleveydellä ~30mm?

miku80
03.07.2016, 20.17
Kyllä tuollasella sisäleveydeltään 30mm vanteella muutenkin saa paljon paremman profiilin ja ilmatilan renkaaseen.

noniinno
04.07.2016, 18.46
Laatukuitua kohtuuhintaan- jos olisin yhtä rikas kuin olen köyhä, olisin jo tilannut http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/80107/American_Classic_Carbonator_29er_Tubeless_Wheelset

Omat AC navat kiertävät jo ties kuinka monensissa kiekkokokoonpanoissa, ovat kevyet ja jäätävän hyvät navat, lisäksi 11s maantiepakka sopii. Nämä saisi melkein kiinakiekkojen hintaan.

seppo_taalasmaa
05.07.2016, 11.25
Joku reippaasti pyöräilyä harrastanut voisi kertoa kokemuksia eri merkkien kiekoista. Mitkä merkit ovat niitä priimalaatuisia ja mitkä ylihinnoiteltuja. Miltä merkiltä ostaisit esim kuitukiekot jne?

CamoN
05.07.2016, 12.44
Jos juuri nyt pitäisi ostaa kuitukehäiset maastokiekot, ostaisin varmaan MCarbonilta Nextie-kehät ja niille jotkut perusvarmat navat (vaikka No Tubes tai SRAM. Pikkuriskillä Novatec). Kasaisin itse tai jos en osaisi, antaisin ammattimiehen kasata.

Kokonaiset hiilikuitukehäiset maastokiekot on mielestäni ohjehinnoiltaan vähän ylihinnoiteltuja kautta linjan, ellei sitten hanki jotain rehellisen kiinalaista noname-kamaa. Jos budjetti ei olisi tiukka, ensimmäisenä tulee mieleen American Classicit napojen takia sekä Eastonit ja SRAM:t modernien kehien takia.

juu-zo
05.07.2016, 13.20
Itse kaiken lisäksi tilaisin nextien kehät suoraan tehtaalta jos mcarbon ei hinnassa suostu tulemaan vastaan. Halvemmalla saa tullien ja verojenkin kanssa vaikka tilailee suoraan nextieltä ne.

seppo_taalasmaa
05.07.2016, 14.37
Jos juuri nyt pitäisi ostaa kuitukehäiset maastokiekot, ostaisin varmaan MCarbonilta Nextie-kehät ja niille jotkut perusvarmat navat (vaikka No Tubes tai SRAM. Pikkuriskillä Novatec). Kasaisin itse tai jos en osaisi, antaisin ammattimiehen kasata.

Kokonaiset hiilikuitukehäiset maastokiekot on mielestäni ohjehinnoiltaan vähän ylihinnoiteltuja kautta linjan, ellei sitten hanki jotain rehellisen kiinalaista noname-kamaa. Jos budjetti ei olisi tiukka, ensimmäisenä tulee mieleen American Classicit napojen takia sekä Eastonit ja SRAM:t modernien kehien takia.

Mites alukiekkojen puolella vaikka hintahaarukassa noin 500? Easton? Hope? Dt Swiss? Fulcrum? Stan's ? Tune?

CamoN
05.07.2016, 14.59
En ostaisi tietyn näköistä teippausta vaan kiekot, joissa kehän sisäleveys sopii omiin tarkoituksiin ja navat on muunnettavissa niille akselityypeille joita arvelee käyttävänsä. Mielestäni merkkikiekkojen kanssa on aika hankala lyödä kättä ulosteeseen laadun puolesta. Jostain jäykkyyseroista, vapaarattaan kiinnittymisnopeudesta tai huollettavuudesta voi taittaa peistä vaikka maailmaan tappiin, harvoin saman painoisten ja samoista materiaaleista valmistettujen maastokiekkojen välillä huomaa mitään eroa ellei pääse vertailemaan rinnakkain.

Edit: Turhaan jeesustelen. Itseasiassa ostin itse juuri tietyn näköiset teippaukset, kun päätin rakentaa kiekot ensisijaisesti cyclocrossiin. Kehiä oli muutamia samassa hintaluokassa. Kaikki verrattain saman painoisia ja sisäleveys samaa luokkaa. Yksi kevyempi oli yhden kiekonrakentajan mukaan muita vertailukohtia vetelämpi, yllätys yllätys. Ostopäätös kohdistui kehiin joiden teippaus täsmäsi sekä pyörän runkoon että napoihin. Luulin vielä että merkinnät olisi laserkaiverrettu kehään, mutta ne olikin ovelasti teipattu.

seppo_taalasmaa
05.07.2016, 15.26
En ostaisi tietyn näköistä teippausta vaan kiekot, joissa kehän sisäleveys sopii omiin tarkoituksiin ja navat on muunnettavissa niille akselityypeille joita arvelee käyttävänsä. Mielestäni merkkikiekkojen kanssa on aika hankala lyödä kättä ulosteeseen laadun puolesta. Jostain jäykkyyseroista, vapaarattaan kiinnittymisnopeudesta tai huollettavuudesta voi taittaa peistä vaikka maailmaan tappiin, harvoin saman painoisten ja samoista materiaaleista valmistettujen maastokiekkojen välillä huomaa mitään eroa ellei pääse vertailemaan rinnakkain.

Edit: Turhaan jeesustelen. Itseasiassa ostin itse juuri tietyn näköiset teippaukset, kun päätin rakentaa kiekot ensisijaisesti cyclocrossiin. Kehiä oli muutamia samassa hintaluokassa. Kaikki verrattain saman painoisia ja sisäleveys samaa luokkaa. Yksi kevyempi oli yhden kiekonrakentajan mukaan muita vertailukohtia vetelämpi, yllätys yllätys. Ostopäätös kohdistui kehiin joiden teippaus täsmäsi sekä pyörän runkoon että napoihin. Luulin vielä että merkinnät olisi laserkaiverrettu kehään, mutta ne olikin ovelasti teipattu.

Jatkokysymys. Kuinka voimakkaasti tuo Boost standardi on nyt tulossa? Scott, Trek, Spessu, Santa Cruz, Yeti, Giant, Orbea, Kona on ainakin jo messissä, joten pitäisikö kiekkojen hankinnassa myös arvoida sitä yhteensopivuutta. Jos vaikka vielä Canyon ja Cube vaihtavat boostiin 2017 kaudella, niin alkaa olla oleellista huomioida, varsinkin kun tota maastokalustoa ajattelin päivittää ensikaudella.

offtopic: kun oikein kädestä piti ja kysyi, niin hi5 muutti kantaansa ja nuo Eastonin ea70 xl:t eivät oleetkaan yhteensopivat ilman m1 vapaaratasta jne jolloin setin hinta nouseekin sinne 400€ paikkeille. Ei taida oikein olla enää edullinen hinta Crossi/maasto kiekkokombosta.

Blackborow
05.07.2016, 17.19
Mitä tarkoitat Boost-yhteensopivuudella? Jos ostat Boost-kiekot niin ne ei sovi sun vanhan standardin pyörään ja jos ostat Boost-pyörän niin vanhan standardin kiekot ei sovi siihen.

orc biker
05.07.2016, 18.06
Yhteensopivuus... ei sellaista juuri olekaan näissä pyöräjutuissa. Kovin montaa vuotta eteenpäin ei pysty hankinnoissa katsomaan, kun aina tulee jotain uutta "standardia". Jos ei pyörää ostaessa tiedä, että jotain tulee tarvitsemaan, niin ei kannata maksaa tulevaisuudesta, koska se on tosiaan epävarma. Se on kuin tietokoneen komponenteissa, että ei kannata maksaa sellaisesta pelivarasta, jota ei aika todennäköisesti tiedä tarvitsevansa, koska sitten kun tullaan siihen tulevaisuuteen, niin laite on kuitenkin jollain tapaa vanhentunut. Mutta jos päivityssuunnitelma on selvillä, niin sitten toki kannattaa huomioida tulevat ostot jo nyt.

eagle
05.07.2016, 18.42
Mitä tarkoitat Boost-yhteensopivuudella? Jos ostat Boost-kiekot niin ne ei sovi sun vanhan standardin pyörään ja jos ostat Boost-pyörän niin vanhan standardin kiekot ei sovi siihen.

Muistaakseni Sportaxilla taisi olla joihinkin Hopen(?) ja DT:n napoihin sopivia vakio->boost adaptereita.. Kaupasta en nyt ole ihan varma mutta jollain kivijalalla niitä kuitenkin oli.

TMo
25.08.2016, 10.01
On alkanu vanha takakiekko vedellä viimesiään ku joka lenkillä katkeaa pinna nippelin sisään. Rihtaamisen jälkeen sama peli jatkuu. Joten uutta kiekkosettiä vois alkaa speksailemaan.
Käyttö on normi trail, satunnaista hissipyöräilyä (1-2krt kaudessa). Painoa kuskilla vajaa 90kg.
Speksit olis ~25mm sisäleveys (tai enemmän) ja tubeless ready. Ja hinta sais olla mieluummin 300e hujakoilla kuin 400+€ mutta toisaalta pyörän iskareihin on tullut tänä kesänä jo laitettua yli 700€ joten ei mitään hinnat alkaen kiekkoa enää. Eteen 15x100 läpiakseli ja takana on tällähetkellä 135x5 hilut rungossa mutta 142x12 yhteensopiva se on eri palikoilla (tilauksesta tulee). Shimano vapaaratas.

Se mitä olen katsonut niin nämä houkuttelee:
DT Swiss E1900 olis halpa, 240€ kierros about. Mutta tässä on se "ei-ratchet" takanapa/vapaaratas.
DT Swiss E1700 olis ideaali mutta hinta pomppaa ja saatavuus on tällähetkellä auki melkein joka kaupassa. Kun tän löytäs tarjouksesta about 350€ niin ehkä hannois ostaa.
Shimano XT M8020 Trail olis kans yksi vaihtoehto (lähtis hintaan 329€) - mutta onko tän napa/vapaaratas sen kummempi kun toi E1900? Eli saanko tolla E1900 kuitenkin halvemmalla samaa laatua?

Oisko muita vaihtoehtoja raadilla ehdottaa? Mieluummin tuohon hintaluokan alapäähän kuin yläpäähän...
Kiitos!

Pitts
25.08.2016, 11.58
Kokemusta DT Swiss M1700 kiekoista. Ei muuta pahaa sanottavaa, kuin Shimanon Centerlock-jarrut saa kiristää tiukemmalle kuin 40 Nm (tai sitten mun momenttiavain valehtelee). Tuntuu jäykiltä, eikä vielä kovin pahan painoiset.

SammyB
26.08.2016, 10.10
Ostin keväällä vähän kuin sian säkissä Eastonin Heistit. Hinta ei päätä huimannut ja kokemukset ihan positiiviset. Ajelu on ollut tyyliin: maantieltä, polkujen kautta dh-hommiin. Yksi muhkea vastapattidroppi sai aikaiseksi pienoisen mutkan, mutta vastaavanlaisista hölmöilyistä olen joskus maksanut koko kehän hinnan. :)
Eli peukutus näille.

AK-87
21.11.2016, 10.54
Enskakiekoille en löytänyt omaa lankaa, mutta eiköhän täälläkin voi kysyä. Vuodessa muuten tipahtaa aika hyvin kärryiltä näköjään kiekkovalikoiman suhteen...

Eli tarttis löytää toinen kierros enskakelpoisia kiekkoja uuteen fillariin, jäykkäperäiseen AM-pyörään. Etuakseli 15x110mm Boost ja takapää 12x142mm (ei-Boost). Tubeleksena ajetaan. Olisiko raadilla ideoita? Budjetti: tilanteen mukaan.

Sambolo
21.11.2016, 13.32
Mulla on enskapyörässä kiekot 23mm sisäleveydellä, ja takaa 2.4 tuumanen mtnking taittuu alle kovissa vauhdeissa. Kannattaako kokeilla muitten valmistajien kumeja liuta vai onko ainut järkevä ratkaisu ostaa kehä isommalla sisäleveydellä ~30mm?

Mimmosilla paineilla tai miten rajua ajoa porukalla on :D Mulla 21 sisäleveys ja michelin wild rock'r 2.4. En ole ongelmia huomannu. Tai nyt enää edessä 2.4 kun takana otti vähän kiinni, mut tuo misukan 2.25 on sekin ainakin kuviolta leveempi mitä contin 2.4. Nuo 2.4 misukat oli myös vahvistetuilla reunoilla että aika jäykät muutenkin. Mut varmasti moni seikka puoltaa leveämpien kiekkojen puolesta silti.

stumpe
22.11.2016, 10.26
Mimmosilla paineilla tai miten rajua ajoa porukalla on :D Mulla 21 sisäleveys ja michelin wild rock'r 2.4. En ole ongelmia huomannu. Tai nyt enää edessä 2.4 kun takana otti vähän kiinni, mut tuo misukan 2.25 on sekin ainakin kuviolta leveempi mitä contin 2.4. Nuo 2.4 misukat oli myös vahvistetuilla reunoilla että aika jäykät muutenkin. Mut varmasti moni seikka puoltaa leveämpien kiekkojen puolesta silti.

Kyllähän tuollaisella 160mm joustavalla tulee paiskottua alamäkeen vauhdilla. :) Tasaisella ei kyllä moista ongelmaa ollut.

Kama_
15.12.2016, 12.36
Ajatuksena olisi laittaa viilailla grammoja pois vanteiden osalta. Nykyinen setti painaan oin 1700g ja tarkoituksena olisi päästä 1500g tai alle. Muutamia vanteita olen miettinyt kun sattuneet välillä olemaan houkuttelevassa alennuksessa. Onko näistä mielipiteitä tai kokemuksia? Muita vastaavia saa myös ehdottaa...

Fulcrum Red Passion 29"
Mavic Crosmax SL
Dt Swiss XR1501

Fulcrum on selvästi kevein (1396g), mutta en löytänyt vanteista juuri käyttäjäkokemuksia. Mavic ja Dt swiss ovat kaiketi laadullisesti saman tasoisia, ainoa mikä Mavicissa huolettaa on vanteen 19mm sisäleveys...

orc biker
15.12.2016, 15.04
ainoa mikä Mavicissa huolettaa on vanteen 19mm sisäleveys...
Niinpä. Miksi ostaa alimittaisia vanteita? Miksi se 200 g on niin tärkeää? Ei tuo Fulcrumin 21 milliäkään kovin ihmeellinen leveys ole. Minun suositukseni toiminta-algoritmiksi: 1) Katso sopivan levyinen vanne 2) Varmistu ominaisuuksista, kuten kestävyys, pinnojen sopivuus tarkoitukseensa, napojen laatu jne. 3) Osta jäljelle jääneistä kevyin.

elasto
15.12.2016, 16.06
Ajatuksena olisi laittaa viilailla grammoja pois vanteiden osalta. Nykyinen setti painaan oin 1700g ja tarkoituksena olisi päästä 1500g tai alle. Muutamia vanteita olen miettinyt kun sattuneet välillä olemaan houkuttelevassa alennuksessa. Onko näistä mielipiteitä tai kokemuksia? Muita vastaavia saa myös ehdottaa...

Fulcrum Red Passion 29"
Mavic Crosmax SL
Dt Swiss XR1501

Fulcrum on selvästi kevein (1396g), mutta en löytänyt vanteista juuri käyttäjäkokemuksia. Mavic ja Dt swiss ovat kaiketi laadullisesti saman tasoisia, ainoa mikä Mavicissa huolettaa on vanteen 19mm sisäleveys...

Mulla on nuo DT Swissin XR1501, mutta ovat wanhempaa mallia eli 20mm sisäleveydellä. Nykyään taitaa olla 22,5mm sisäleveys? Olen kyllä ollut kiekkoihin tyytyväinen. Navoissa on 240s sisuskalut ja jokainen omistamani kappale on ollut paras napa mitä mulla on ollut. Mavicin navoista ja varsinkin vapareista olen kuullut pelkkää huonoa. Joku muu voi ehkä kertoa käytännön kokemuksia jos sellaisia löytyy.

hece
15.12.2016, 18.21

Fulcrum Red Passion 29"
Mavic Crosmax SL
Dt Swiss XR1501

XR 1501 oli RCZ:n tarjouksessa 370e setti pari päivää sitten. Näkyy olevan vielä varastossa joten eiköhän tarjous uusiinnu. Uutiskirjeen tilaamalla saa alennuskoodit. http://www.rczbikeshop.com/en_ue2/dt-swiss-2016-wheelset-xm1501-spline-one-29-disc-cl-15x100mm-12x142mm-black-wxm1501aeixs012460-wxm1501nedas012461.html

elasto
15.12.2016, 20.11
XR 1501 oli RCZ:n tarjouksessa 370e setti pari päivää sitten. Näkyy olevan vielä varastossa joten eiköhän tarjous uusiinnu. Uutiskirjeen tilaamalla saa alennuskoodit. http://www.rczbikeshop.com/en_ue2/dt-swiss-2016-wheelset-xm1501-spline-one-29-disc-cl-15x100mm-12x142mm-black-wxm1501aeixs012460-wxm1501nedas012461.html

Noi on XM:t.

hece
15.12.2016, 23.44
Noi on XM:t.
Kappas, väärä linkki mutta kyllä siellä XR:kin on, ne oli kans 370e kuun alussa. Ehkä vielä myöhemmin uudelleen.

Sent from my SM-T800 using Tapatalk

Kama_
16.12.2016, 10.32
Juuri tuolta RCZ kaupasta olen noita tarjouksia seurannut. Nuo kaikki setit ovat itse asiassa olleet siellä tarjouksessa hyvinkin huokeaan hintaan. Ainoa ongelma noissa että kaikki vaihtoehdot ovat shimanon vapaarattaalla joten joudun ne vaihtamaan Sramin XD vapaarattaaseen. Mavicin vapaarattaista luin että tarvitsevat kovasti huoltoa nuo navat, mutta kääntöpuoli oli että ne on todella helppo huoltaa. Aikaisemmin ollut DT swissin vanteita ja ne ovat olleen kieltämättä hyviä. Tuo XR1501 olisi kyllä sillä tavalla varma valinta, kun hyviä kokemuksia takana. Kuten noista vanteista arvata saattaa tulevat ihan täysin XC ajoon joten DH luokan kestävyyttä en niiltä odotakkaan. Painoa on itsellä alle 80kg kaikkine varusteineen, niin sekin antaa mielenrauhaa kevyempiä vanteita hankittaessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta vanteen leveydestä? Käytössä olevat renkaat ovat leveydeltä luokkaa 2.0" - 2.25". Nykyinen trendi näyttää olevan että vanteet ovat viime vuodesta leventyneet 1-3 mm, onko tällä oikeasti merkitystä vai onko kyseessä mainoskikka.

Blackborow
16.12.2016, 12.18
Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta vanteen leveydestä? Käytössä olevat renkaat ovat leveydeltä luokkaa 2.0" - 2.25". Nykyinen trendi näyttää olevan että vanteet ovat viime vuodesta leventyneet 1-3 mm, onko tällä oikeasti merkitystä vai onko kyseessä mainoskikka.
Itse vaihdoin 21mm -> 22,5mm ja lopulta 26mm sisäleveyden vanteeseen. Erityisesti tuolla jälkimmäisellä muutoksella oli iso vaikutus. Ajelen yleensä 2,25" tai 2,35" kumeilla.

orc biker
16.12.2016, 12.32
Minulla on 24,5 mm (tai 25 mm lähteessä rippuen, en ole itse mitannut). Renkaina ovat 2,2" RaceKingit, jotka ovat noilla vanteilla leveimmästä kohdastaan käytännön paineilla todellisuudessa n. 2,35". Vannetta on kevyempikin leventää kuin rengasta. Minusta leveämmällä vanteella tuntuu meno vakaammalta, eikä kasvanut ilmatila useinkaan haittaa.

Tässä on hyvää Enven pohdintaa leveyden vaikutuksesta eri muuttujiin:

http://enve.com/journal/is-wider-always-better/

"We were riding 2.1″ – 2.25″ tires and those wheels, with an internal rim width of 23 mm, provided the best traction, to weight, to durability, to sidewall strength of any rim width we tested. Now that we are riding 2.3″ – 2.4″ high volume trail tires, we have launched the M60 High Volume, with an internal rim width of 26mm. The M70 HV, with an internal rim width of 30mm, is optimized for 2.4″ – 2.5″ tires."

"So is wider better? If you are riding higher volume tires, then yes – up to a point. We now know that there are diminishing returns to increasing rim width when it comes to sidewall stiffness and tread width."

Tietysti valmistajan näkemyksiä voivat ohjata myös liiketaloudelliset (markkinoinnin) seikat. Itse kuitenkin pidän omiin ajoihini tuota n. 25 milliä varsin optimaalisena, vaikka se ehkä Enven ajattelulla olisi jo hieman liian leveä. En tosin laske grammojakaan, joten eipä sillä ole merkitystä. Hyvältä se tuntuu ajaa, joten minä pysyn tuossa niin pitkään kuin käytän noin leveää rengasta.

elasto
08.02.2017, 17.01
27,5" hiilarikiekot lähinnä traili-käyttöön: jotkut valmiit vai pitäiskö kasauttaa?

Vanteen sisäleveys vois olla jotain 30mm luokkaa, navat 15x100 eteen ja taakse 12x142mm. XD-vapari ja 6 pulttiset levyt.

Jos kasauttaa niin navat DT Swiss 240s vs Industry Nine Torch? Mites noi kehät sitten, onko jotain hyväksi todettuna kiinalaisia esim?

juu-zo
08.02.2017, 18.53
Itse olen dt:n kannalla, mutta mulla onkin dt:n napoja ollut useampia. Kehinä on ollut light bicyclesiä ja nextietä. Molemmat ollut toimivia ja kestäviä.

elasto
09.02.2017, 17.10
Itse olen dt:n kannalla, mutta mulla onkin dt:n napoja ollut useampia. Kehinä on ollut light bicyclesiä ja nextietä. Molemmat ollut toimivia ja kestäviä.

Oon aina ollut tyytyväinen DT:n 240s -napoihin ja tälläkin hetkellä on yhdet kiekot noilla navoilla. Ajattelin kuitenkin jos antaisi noille Industry Ninen navoille mahdollisuuden ja kokeilisi niitä. Kiinnostaisi hieman tuo korkeampi POE. Toivottavasti laakerit vaan kestää yhtä hyvin kuin DT:llä.

Pitänee kysellä Sissikauppiaalta settiä Nextien kehillä ja i9 navoilla. Oon sille jo ennestäänkin velkaa, niin menisi samaan konkurssiin.

Hannez78
09.02.2017, 21.07
Oon aina ollut tyytyväinen DT:n 240s -napoihin ja tälläkin hetkellä on yhdet kiekot noilla navoilla. Ajattelin kuitenkin jos antaisi noille Industry Ninen navoille mahdollisuuden ja kokeilisi niitä. Kiinnostaisi hieman tuo korkeampi POE. Toivottavasti laakerit vaan kestää yhtä hyvin kuin DT:llä.

Pitänee kysellä Sissikauppiaalta settiä Nextien kehillä ja i9 navoilla. Oon sille jo ennestäänkin velkaa, niin menisi samaan konkurssiin.

Mulla sissikauppiaalta hommatut kiekot i9 navoilla. Kerran kiristetty kasaamisen jälkeen. Katsotaan miten ensi kesä menee. Tähän mennessä tyytyväinen. I9 napa on kyllä hyvä.

noniinno
09.02.2017, 22.11
Oliskos nuo liian kapeat https://www.winstanleysbikes.co.uk/product/80106/American_Classic_Carbonator_275_Tubeless_2015_Whee lset

Iglumies
11.02.2017, 13.23
Mulla sissikauppiaalta hommatut kiekot i9 navoilla. Kerran kiristetty kasaamisen jälkeen. Katsotaan miten ensi kesä menee. Tähän mennessä tyytyväinen. I9 napa on kyllä hyvä.

Suunnilleen sama ja 29 kehiä on täysjäykällä ajellessa tullut paukutettua kiviin niin että pahaa on tehnyt, mitään pintanaarmuja kummempaa ei kuitenkaan ole tullut.

elasto
14.02.2017, 09.40
Kiitoksia kaikille vastauksista. Päätin kuitenkin ostaa kokonaan uuden fillarin hiilarikiekoilla. Kiekkojen koko on tosin ihan eri eikä sisäleveyskään ole tuo mitä alunperin katselin, mutta näillä mennään.

SamiMerilohi
22.02.2017, 21.41
Onks tietoa edullisemman pään 29" kiekoista (sanotaan vaikka max 300 €/pari), joissa olisi pikalinkku-dropoutteihin sopivat läpiakselit? Eli eteen 9x100 mm ja taakse 10x135 mm. Superstarilta näyttäisi saavan suoraan tuollaiset, ja DT Swissin joihinkin kiekkoihin saa päivitettyä moiset, tosin silloin hintaa tulee jo aika paljon. Onko muita?

Ja kysytään nyt samalla, että onko kenelläkään Superstarin kiekoista kokemusta? Esimerkiksi näistä. (http://www.superstarcomponents.com/en/tech-4-tubeless-ready-wheelset-tr21.htm)

Han$a
22.02.2017, 22.23
https://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Wheels/M-1700-Spline-TWO-29

Onko kellään kokemuksia kyseisistä kiekoista?

Vähän raskaanpuoleinen kuski olen (93kg) niin paikallisen liikkeen myyjä suositteli.
Aikaisemmat kiekot heti mutkilla, esim.roval ja stout.

Blackborow
22.02.2017, 22.28
Joo allahan nuo on pyörineet vuoden verran sekä täpärissä että täysjäykässä. Etukiekon sain kesällä mutkalle ajovirheen seurauksena, mutta rihtauksen jälkeen ei ole uudestaan onnistunut. Muuten kyllä ihan toimivaa kamaa, mutta minä olenkin tuulennussima vinkuheinä eli ajokamoissa reilut 80kg.

Han$a
23.02.2017, 07.13
Joo allahan nuo on pyörineet vuoden verran sekä täpärissä että täysjäykässä. Etukiekon sain kesällä mutkalle ajovirheen seurauksena, mutta rihtauksen jälkeen ei ole uudestaan onnistunut. Muuten kyllä ihan toimivaa kamaa, mutta minä olenkin tuulennussima vinkuheinä eli ajokamoissa reilut 80kg.

Oliko millainen ajovirhe, että menikö se omasta mielestä helposti kieroon vai saiko kunnon tällin? Nuo pitäs olla ilmeisen kestävät ja pääosin all Mountain, eli ei ihan löysimmästä päästä.

Blackborow
23.02.2017, 09.35
Oliko millainen ajovirhe, että menikö se omasta mielestä helposti kieroon vai saiko kunnon tällin? Nuo pitäs olla ilmeisen kestävät ja pääosin all Mountain, eli ei ihan löysimmästä päästä.
Eturengas luisti jyrkässä käännöksestä alta ja kun otti pidon niin tuli nojattua lähes koko painolla poikittain olevan kiekon varaan. Stemmikin tais rytäkässä kääntyä, että olisi tuossa varmaan lähes kiekko kuin kiekko taipunut ja tuskin nuo tehdasrihtauksetkaan on viimeisen päälle.

eagle
23.02.2017, 13.45
Onks tietoa edullisemman pään 29" kiekoista (sanotaan vaikka max 300 €/pari), joissa olisi pikalinkku-dropoutteihin sopivat läpiakselit? Eli eteen 9x100 mm ja taakse 10x135 mm. Superstarilta näyttäisi saavan suoraan tuollaiset, ja DT Swissin joihinkin kiekkoihin saa päivitettyä moiset, tosin silloin hintaa tulee jo aika paljon. Onko muita?

Ja kysytään nyt samalla, että onko kenelläkään Superstarin kiekoista kokemusta? Esimerkiksi näistä. (http://www.superstarcomponents.com/en/tech-4-tubeless-ready-wheelset-tr21.htm)

DT Swissin X1900? Itse kun moiset tilasin niin mukana toimitettiin sekä läpiakseleille, että pikalinkuille päätykorkit.

eagle
23.02.2017, 13.50
https://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Wheels/M-1700-Spline-TWO-29

Onko kellään kokemuksia kyseisistä kiekoista?

Vähän raskaanpuoleinen kuski olen (93kg) niin paikallisen liikkeen myyjä suositteli.
Aikaisemmat kiekot heti mutkilla, esim.roval ja stout.

Navathan noissa on melko hyvää kamaa nyt ainakin. Myös tiivistyvät tubelessina helposti. Taakse vain päivittäisin vähintään 36t Star Ratchetin.

SamiMerilohi
05.04.2017, 19.48
Mietinpä tässä sellaista asiaa kuin vanteen sisäleveys. Onko tuohon olemassa mitään nyrkkisääntöä tai optimia, vai onko puhdas mielipidekysymys? Noitahan saa vaikka minkä levyisenä.

Mikä on mielestänne optimaalinen vanteen sisäleveys n. 2,30" leveille renkaille? Joku 25 mm vai vielä leveämpi?

JackOja
05.04.2017, 19.51
...Onko tuohon olemassa mitään nyrkkisääntöä tai optimia, vai onko puhdas mielipidekysymys?...

Sellanen nyrkkisääntö, ettei laita kauheen kapealle vanteelle kauheen leveetä kumia.

(joku kellä se on bookmarkkina postaa tänne kohta sen edesmenneen brittigurun, Sheldon Brownin kaavion tai taulukon aiheesta, itse en jaksa kaivella)
(ja sit se yks toinen tulee selittää sulle juurta jaksain tän asian)

Mikä on mielestänne optimaalinen vanteen sisäleveys n. 2,30" leveille renkaille? Joku 25 mm vai vielä leveämpi?

Ota niin leveä kuin saat. Leveä on uusi musta.

Itsellä 29mm vanteella 2.3" kumit, mutta toisessa pyörässä 21mm vanteella 2.35" kumit ja kolmannessa pyörässä 21mm vanteella 32mm kumit (neljännestä en tiedä enkä välitä).
Kaikki toimii ihan mainiosti yhteen ja kivuutta riittää matalillakin paineilla.

SamiMerilohi
05.04.2017, 20.17
Mulla on nyt 19 mm vanteilla 2,3" kumit, ja ne näyttää jo melko ilmapalloilta. Ajattelin siis ottaa ehdottomasti leveämmät. Sitä lähinnä mietin, että onko tuosta lisäleveydestä mitään haittaa (painon lisäksi), vai kannattaako vaan suoraan ostaa jotkut melkein 30-milliset.

JackOja
05.04.2017, 20.25
...Sitä lähinnä mietin, että onko tuosta lisäleveydestä mitään haittaa (painon lisäksi)

Ei ole. Painokaan ei haittaa jos ottaa kevyet leveät.

vai kannattaako vaan suoraan ostaa jotkut melkein 30-milliset.

Juu anna mennä vaan. 29-30mm on aika passeli melko kaikkeen.

pee
05.04.2017, 21.00
Saman ongelman edessä itsekin. CRC:n alennuksessa olleet Easton Heistit myytiin loppuun ennen kuin ehdin tekemään ostopäätöstä. Olisiko näistä mihinkään: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sun-ringle-charger-pro-tubeless-mtb-wheeslet/rp-prod158253 ?

Kanuuna
14.07.2017, 13.50
Saman ongelman edessä itsekin. CRC:n alennuksessa olleet Easton Heistit myytiin loppuun ennen kuin ehdin tekemään ostopäätöstä. Olisiko näistä mihinkään: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sun-ringle-charger-pro-tubeless-mtb-wheeslet/rp-prod158253 ?

En tiedä kiinnostaako enää, mutta nyt olis Heistejä hyllyssä. 290€/setti mielestäni kohtuuhintainen noilla spekseillä. Onko jollain kokemuksia tosta X5 navasta?

pee
14.07.2017, 19.54
En tiedä kiinnostaako enää, mutta nyt olis Heistejä hyllyssä. 290€/setti mielestäni kohtuuhintainen noilla spekseillä. Onko jollain kokemuksia tosta X5 navasta?

Kiitos vinkistä, pistin kiekot tilaukseen.

NoordMan
14.07.2017, 22.11
On ikävä kyllä kokemusta X5 navasta. Viime kesänä ostin kyseiset Heistit. Vapari kesti kokonaista 120 km kun alkoi naksua. Liikkeessä auki, irronneet pärsät pois ja sitten odottelemaan takuuseen uutta kiekkoa joka tulikin melko kivuttomasti. Tämä siis oli kotimaasta tehty hankinta. Kiekon saatuani jätin Heistit talvikäyttöön enkä ole niillä ajanut kuin pari lenkkiä ( talvella läski).

Itselleni toi oli sellainen herätys kun vielä maksoinkin niistä pirusti enemmän kuin mitä ne nyt maksaa. Nyt joko satsaan kunnon napoihin tai sitten jää kiekot hankkimatta/kasaamatta. Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla

Kanuuna
14.07.2017, 23.05
On ikävä kyllä kokemusta X5 navasta. Viime kesänä ostin kyseiset Heistit. Vapari kesti kokonaista 120 km kun alkoi naksua. Liikkeessä auki, irronneet pärsät pois ja sitten odottelemaan takuuseen uutta kiekkoa joka tulikin melko kivuttomasti. Tämä siis oli kotimaasta tehty hankinta. Kiekon saatuani jätin Heistit talvikäyttöön enkä ole niillä ajanut kuin pari lenkkiä ( talvella läski).

Itselleni toi oli sellainen herätys kun vielä maksoinkin niistä pirusti enemmän kuin mitä ne nyt maksaa. Nyt joko satsaan kunnon napoihin tai sitten jää kiekot hankkimatta/kasaamatta. Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla

Ihan kahden vaiheilla, tilatako vai eikö tilata. Neljä takakiekkoo olis enää jäljellä(30mm).

SammyB
16.07.2017, 18.31
Onko jollain kokemuksia tosta X5 navasta?
On kokemusta. Ei mitään huonoa sanottavaa.

Terwis
16.07.2017, 20.59
X5 vapari kesti noin 900km josta valtaosa hiekkatiellä pk-hinkutusta.
Vaparin sisällä olevat laakerit aivan pienenä silppuna.

Kanuuna
17.07.2017, 10.20
X5 vapari kesti noin 900km josta valtaosa hiekkatiellä pk-hinkutusta.
Vaparin sisällä olevat laakerit aivan pienenä silppuna.

Voi voi[emoji22] Tällä kertaa jää uudet kiekot ostamatta, vaikka hyvä tarjous onkin. Ei huvita 900km välein uusia kiekkoja ostaa.
Kiekkojen tarkoituksena oli saada enemmän sisäleveyttä ja sitä kautta leveämpää nakkia alle. Lievä kevennyskin olisi tullut siivellä.

hece
17.07.2017, 15.17
Juuri vaihdatin konelaakerit (30e 2 kpl SKF) 19e työllä uudehkoon kiinanapaan. Ei laakerien rikkoontuminen kiekkojen loppu ole. Ja maanantaiyksilöitä on joka merkillä. Myös DT:llä, kokemusta on 200e 240s takanavasta.

Terwis
17.07.2017, 15.53
Hyvät kiekot on muuten. Ei pahaa sanaa.
Kun sain uuden vaparin, niin avasin kaikki laakerit ja eipä niissä tehtaan jäljiltä juuri rasvaa ollut.
Työnsin uutta rasvaa täyteen ja uskoisin että olisi pidempi ikäiset.

H. Moilanen
18.07.2017, 08.26
Urakuulalaakeri on sinällään kiva keksintö, että sen voi hajotessa vaihtaa aina uuteen. Valtaosa laakereista on helposti saatavilla ja laadukaskin laakeri on kohtuullisella hintalapulla varustettu. Työ on yleensä yksinkertainen eikä vaadi erikoistyökaluja. Navoissa ensiasennuslaakereina ovat yleensä jotakin halvinta mahdollista sontaa, jopa laadukkana pidetyssä Hopessa. Uudet lakrut sisään ja laulu jatkuu.

JTu
18.07.2017, 11.30
Mikä edullinen valmiskiekkosetti helppoon xc-ajoon, 29”, tubeless, edessä 15TA, takana QR? Nykymuodin mukaisesti leveyttä voisi vanteella olla hieman enemmän.

Saako markkinoilta suoraan mitään järkevää alle 300e vai meneekö kokoamiseksi?

H. Moilanen
18.07.2017, 11.58
Leveä kehä (>25 mm) ja QR on vähän haastava kombo. Vai kuinka leveää haluat?

JTu
18.07.2017, 12.02
^Nykyiset on 19mm, joten kaikki sitä leveämmät kelpaa :)

marco1
18.07.2017, 12.06
^Useimpiin 142 -napoihin saa adapterit QR- akselille joten valikoimaa pitäisi olla riittävästi. En osaa ehdottaa mitään tiettyä settiä tuohon hintahaarukkaan.

pee
18.07.2017, 12.52
Tuollaiset tilasin juuri: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/easton-heist-mtb-wheelset/rp-prod148949 . Ehdin jo tilaukseni tehdä, jonka jälkeen varoiteltiin vapaarattaasta, mutta sittenpähän tuon näkee.

Ja näitä ostopaikkoja on taidettu paljon mainita tässäkin ketjussa:
https://www.actionsports.de/en/wheels/wheelset-deals/mtb-disc-29-/?p=1&o=3 (täällä oli joku setti, jota aiemmilla sivuilla suositeltiin)
http://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-wheels/xc-wheelsets/

ahmatti
18.07.2017, 23.41
Mikä edullinen valmiskiekkosetti helppoon xc-ajoon, 29”, tubeless, edessä 15TA, takana QR? Nykymuodin mukaisesti leveyttä voisi vanteella olla hieman enemmän.

Saako markkinoilta suoraan mitään järkevää alle 300e vai meneekö kokoamiseksi?
Superstar Componentsilla on tämän kuun ajan Stans MK3 kehillä (Crest, Arch ja Flow) ja niitten omilla Electro-navoilla tarjouksessa 291 puntaa + 5 puntaa rahti UPS:lla Suomeen. Edullisuudesta en osaa sanoa, mutta kai nuo ihan mukiinmenevät on?

http://www.superstarcomponents.com/en/stans-mk3-electro-premium-build.htm ja koodiksi STANSDEAL.

JTu
19.07.2017, 07.33
Kiitos kaikista kommenteista. Laitoinkin jo illalla tilaukseen nuo ahmatin linkkaamat Superstar Componentsin kiekot Stanin Arch -vanteilla. Ihan ei pysytty budjetissa, mutta edes suunnilleen. Ihmetellään sitten millaiset sieltä tulee.

H. Moilanen
19.07.2017, 08.34
ja niitten omilla Electro-navoilla ...

102 POE ja 6 kynttä (y). Onko kenelläkään tietoa minkä valmistajan napa on kyseessä?

ahmatti
21.07.2017, 23.13
102 POE ja 6 kynttä (y). Onko kenelläkään tietoa minkä valmistajan napa on kyseessä?Tänään tuli kiekot, mutta en äkkiseltään hoksannut katsoa oikeista pakoista kun en löytänyt mitään viitteitä muuhun kuin Superstariin. Hieman on silmiin pistävällä fontilla tekstiä (malli tms) navan ulkoreunalla, mutta ei sillä numero-kirjain yhdistelmällä oikein mitään löytänyt. Vähän haiskahtaa Taiwanilainen OEM, mutta hankala sanoa.

NikHa
18.08.2017, 14.38
Kasaako HOPEn navoilla ja alukehillä kukaan kotimaassa?

Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
18.08.2017, 14.40

Shock Therapysta kysyisin.

H. Moilanen
21.08.2017, 12.17
^^Kyllä kai kuka tahansa kasaa. Shock Threapy taitaa olla ainoita paikkoja jossa kamaa on hyllyssä.

juu-zo
21.08.2017, 12.50

Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

Jos pk-seudulla tarvetta niin laita yv:tä.

NikHa
21.08.2017, 21.20
^^Kyllä kai kuka tahansa kasaa. Shock Threapy taitaa olla ainoita paikkoja jossa kamaa on hyllyssä.

Hyllytavaraa tässä haetaankin, ei jaksa kovin monesta paikasta alkaa tilailemaan. Hope siksi, että kaikki romu huoltoa varten löytyy nurkista, koska vanhat kiekot. Alumiini, koska kehän kohdatessa kovemman vastustajan korjauskustannukset on siedettävämmät. Ulkomailta JRA:lla oli kiinnostavan näköiset vaihtoehdot, joita sais Stanin ja WTB:n kehillä.

Jos pk-seudulla tarvetta niin laita yv:tä.

Pikkasen on meiltä matkaa isolle kirkolle, mutta pidetään mielessä...:D

Iglumies
21.08.2017, 21.43
Sportaxissa on kanssa hopee hyllyssä.

H. Moilanen
22.08.2017, 09.28
Jaa nii ja Foxcomp Turkkuses varastoi kans kyseistä merkkiä.

hälle
01.09.2017, 22.46
Kysymyksiä Mavicin Crossride 2013 vaparista, taitaa olla mallia ts-2. Vapaarattaan rungosta hajosi ulompi laakeri ja heiluessaan hajoitti myös pölysuojan ja x12 sovittimen siitä.

Vaparin runkoja löytyy kaupoista, mutta löytyykö mistään pölysuojaa tai akselisarjaa johon se kuuluu?

Kuuluuko ko. vapariin laittaa sramin kymppipakan kanssa spaceri pakan taakse. Nyt sitä ei ollut -voisiko se olla syy rikkoutumiseen? Toki taitaa olla varaosat yhteensä sen hintaisia, että taitaa olla sama ostaa uusi kiekko.

hece
01.09.2017, 22.56
Ei ainakaan omassa -12 Canyonin (-11 tehty?) Crossridessä ole kymppipakan kanssa spaceria. Laakerit meni itseltäkin, vaihdoin ne kaikki neljä. Varaosien saatavuudesta ei tietoa.

hälle
01.09.2017, 23.33
Kiitos. Lähteekö vaparista laakeri vain lyömällä / vetämällä. Ulommainen laakeri räjähti jossain vaiheessa ja jäljelle jäi vain ulkokehä ja roskat, yhden kuulan löysin. Hieman hankala identifioida onko siinä joku lukitusrengas. Pyörän koeajaja vain rupesi ihmettelemään, kun ei vaihda isoimmalle rattaalle ja rutisee painetta antaessa. No vaparissa oli luonnollisesti hieman klappia.

hece
02.09.2017, 12.04
Tässä dokkarissa https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/docs/themes/2_19.pdf sivulla 33 on navan purkuohjeet. Sen jälkeen vapari on irti, mutta tuossa ei ole ohjeita vaparin laakereiden vaihtoon Tässä videossa on siihen helppiä: https://youtu.be/_fBJzbhrMkY

Eli sisältäpäin naputellen ensin ulompi laakeri, sitten sisempi. En tiedä miten onnistuu jos ulommasta on vain ulkokehä jäljellä. Itselle laitoin SKF:n 61803-2RS1 laakerit vapaarattaaseen. Navan laakerit on 30x17x7 kokoa ja SKF koodi 61903-2RS1.

hälle
03.09.2017, 19.35
Yritin naputella irti ruuvimeisselillä, mutta oli melkoisen tiukassa. Menin yli mistä aita oli matalin. Tilasin mt66 kiekot tarjouksesta, kun hintaero uuden vaparin ja x12 sovittimien kanssa jäi melko pieneksi. Jäähän vielä etukiekko varakiekoksi.

N-K
07.10.2017, 08.31
Olisikohan jollain kokemuksia Actionsportsin Atmosphere 25 XL vanteista? Kestääkö tollaset yhtään mitään? Talvella tuskin tulee kauheasti droppailtua tai hypittyä.
Talveksi pitäs saada uudet kiekot. Keveys kiinnostaa, mutta jos nämä on ihan tinasta tehty niin pitänee ottaa AMride 25 vanteilla.

Sand
14.10.2017, 21.51
Onko kellään kokemusta icancyclingin kiekoista? Vähän kiinnostelisi nämä 29+ kiekot läskiin: https://icancycling.com/products/carbon-29-fatbike-wheels-50mm-wide-hookless-tubeless-compatible-32-32h
Mutta mahtavatkohan olla kovinkaan laadukkaat tuohon hintaan?

H. Moilanen
17.10.2017, 14.25
^Onhan noista kehistä löydettävissä onnistumistarinoita. Kun hintaan lisäät rahdin, tullin ja alvin ja otat valmiiksi turpaan perävalotakuun ja napojen kestävyysjokerin, niin onko tuo nyt sitten enää millään mittarilla halpa, kustannustehokas tai edes kannattava hankinta?

noniinno
17.10.2017, 16.35
Onko kellään kokemusta icancyclingin kiekoista? Vähän kiinnostelisi nämä 29+ kiekot läskiin: https://icancycling.com/products/carbon-29-fatbike-wheels-50mm-wide-hookless-tubeless-compatible-32-32h
Mutta mahtavatkohan olla kovinkaan laadukkaat tuohon hintaan?Itse ajoin kaksi vuotta Icanin läskikiekoilla. Tarkistin pinnoja mittarilla aina välillä, mutta ei tarvinnut koskaan kajota. Navoissa ei ollut mitään ongelmaa. Moilanen vähän suurentelee, mutta suurin piirtein näinhän se on. Riski noihin toki liittyy. Kun ostat kivijalasta niin saat riskin minimoitua, mutta siitä sitten maksetaankin puolet kiinakuidun hintaan lisää. Itse olen/olin tyytyväinen sekä tuotteen laatuun että asiakaspalveluun. Ostaisin toistekin. Paitsi että ostaisin irtokehät ja jotkin laadukkaat navat ja pinnat, ja kasaisin itse. Kyllä ne kiinalaisetkin ymmärtävät hyvän maineen perään. Ican on kiinalaisista luotettavimmassa kastissa.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Sand
17.10.2017, 20.31
Näinhän se menee että kivijalasta hankittuna hinta tuplaantuu jo alumiinikehillä... mutta mutta täytyypä silti pitää icanit mielessä. Varmaan keväällä vasta todellinen hankinta edessä. Jotenkin tuntuu että Kiinakin on mennyt eteenpäin myös laadussa.

H. Moilanen
18.10.2017, 10.15
Kotimaasta saa muovikehillä ja varmasti laadukkailla navoilla tehdyn kiekkosetin ~1000 eurolla. Onhan se kaksinkertainen verrattuna ebay-kaupan ilmoittamaan eurohintaan ilman pakollisia kuluja ennekuin kiekot ovat edes kotimaassa ja käytettävissä.

Iglumies
20.10.2017, 08.02
^ Tämä, lauantaina alotin keskustelun Mcarbonin kanssa ja eilen hain Ajomieheltä mieleiseni kiekkosetin.

Sand
21.10.2017, 20.40
Juu, kyllähän esim. Easton ARC 35mm tai 40mm kehät ja Hopen navat olisi aika hyvä yhdistelmä, kun tosiaan ei tarvetta hiilareille.[emoji2] Hinta varmaankin +700€ koottuna. Vähän mietityttää myös saanko niistä mitään todellista etua 29+ verrattuna 4/4.8" läskirenkaisiin...[emoji2] mutta talvi joka tapauksessa mennään vielä läskeillä.

H. Moilanen
23.10.2017, 12.13
Juu, kyllähän esim. Easton ARC 35mm tai 40mm kehät ja Hopen navat olisi aika hyvä yhdistelmä, kun tosiaan ei tarvetta hiilareille.[emoji2] Hinta varmaankin +700€ koottuna.

Ja todellisuus on noin 600 euroa kotimaisten kauppojen nettisivuilta löytyvien ovh -hintojen mukaan. Tinkaamalla voi saada jopa lähemmäksi 500 euron hintalappua. Esimerkkilaskelma tehty vielä Hopen Fatsnoilla, joka kallein Hope.

Välillä kannattaa soittaa paikalliseen ja yllättyä.

Sand
23.10.2017, 13.07
^sähköpostilla kyselty jo alkukesällä parista paikasta. 650-750€ tarjouksia tuli, easton, sunringle, no tubes kehiä ja hopen napoja. Mutta tosiaan otanta on pieni kun vain kahdesta liikkeestä.
Onko muuten jotain tiettyä vinkkiä, mistä liikkeistä kannattaisi kysellä?[emoji2]

0802905
18.11.2017, 07.51
Tarvetta olisi 15x100, 12x142, 27.5, 30mm sisäleveyden omaaville kiekoille. Hintaa maksimissaan n.650€ ja paino pitäisi olla alle 1800g. Myös kiinakuitu ok..
Tarkoitus ajella semi läskeillä renkaillla 2,6" tai jotain.

Onko noista Fun Worksin kiekoista mihinkään?

miku80
18.11.2017, 09.10
Lähimmältä Spessun jälleenmyyjältä Roval Traverset (http://www.specialized.com/fi/en/roval-traverse-fattie-650b/p/132448?color=239022-132448) Sh.599€ ja painoa maltilliset 1690g setillä.