PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB-kiekot

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8

marco1
04.08.2010, 07.30
Onhan nuo aika painavat mutta ovat hyvin tehtyinä varmasti tukevat kiekot kun kyseessä on jäykät 32-pinnaiset UST-kehät normipinnoilla.

Pekka L
04.08.2010, 08.11
...normipinnoilla.

Sapim Race on ohennettu. Vastaava kuin DT Comp.

kanttiinin tollo
04.08.2010, 08.11
PekkaL juuri kasasi itselleni hienon vihreän mäiskintätakakiekon XT:n 756 napaan. Valitettavasti en omista digikuvauskalustoa, eikä ajatuksen voimalla kuva siirry.

Kiekko painanee käyttökunnossa enemmän kuin yksikään tässä toikissa aiemmin esitelty, mutta toivottavasti vanne kestää paremmin kuin Mavicin ex721 (n.1,8 vuotta -> 5cm kyljestä halki + kosmeettista lommoa). Kun tuota elopainoakin on noin 65kg niin onhan sitä kamojen kestävyyteen satsattava... muuten ne vaan hajoo. :rolleyes:

Jazman
04.08.2010, 08.50
Onhan nuo aika painavat mutta ovat hyvin tehtyinä varmasti tukevat kiekot kun kyseessä on jäykät 32-pinnaiset UST-kehät normipinnoilla.

Gewicht vorne: 965 Gramm
Gewicht hinten: 1183 Gramm

Mulla on nyt Mavicin Crossridet käytössä ja niissä vastaavat painot ovat:
front wheel: 885 grams
rear wheel: 1020 grams

Eipä kai noi crossridetkään mitään köykäsiä ole, mutta eipä tässä mitään keijukaisia olla muutenkaan, kuski taikka pyörä. Aika järeistä palikoista rakensin pyörän ja ihan tarkoituksella, koska en ole enää mikään nuorukainen, eikä kroppa enää kestä samalla tavalla iskuja kuin ennen. Tärkeintä minulle on siis palikoiden kestävyys, niin että voi huoletta rymistellä kivikoissa ja juurakoissa, eikä tarvitse pelätä että pyörä tai osat luhistuu alta.

[EDIT] Niin, onhan toki noi Red Metal 3:set huomattavasti kevyemmät:
front: 745 g
rear: 940 g

Mutta hintakin on sitten vastaavasti korkeampi. Vaan jos nyt spekuloidaan hieman kestävyyden kanssa, niin kumpi noista seteistä kestäisi enemmän rytyytystä?

marco1
04.08.2010, 08.56
Sapim Race on ohennettu. Vastaava kuin DT Comp.

= Normipinna, eikä mikään suoraveto/alumiini/muu erikoinen pinna.

Pekka L
04.08.2010, 09.13
= Normipinna, eikä mikään suoraveto/alumiini/muu erikoinen pinna.

Sain.

Raikku
05.08.2010, 10.45
Onko noissa Actionsportsin kiekoissa perusvannenauha aina vai pitääkö aina itse ostaa erikseen?

elasto
05.08.2010, 11.46
Pitää ostaa erikseen. Ei ollut Alpine kehille kasatuissa kiekoissa (tietenkään) ja ei muistaakseni ollut jossain sisärenkaille tarkotetuissa DT:n kiekoissakaan mitkä joskus vuosia sitten tuolta ostin.

drop
05.08.2010, 18.06
Kellään Kokemusta nubukin kiekkojen laadusta?

juminy
05.08.2010, 18.49
Mullon yhet, mutta nillä olen ajanut vasta satasen ja sekin lähinnä tietä pitkin. Asialliselta ne vaikutti näplätä, mutten tosiaan ole ajanut kun konkeli, johon ne ostin ei ole ollut omassa käytössä. Noi samat (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1289046).

Edit: ostasin varmaan toisetkin. Toi aiemmin linkkaamani 819-kehäinen kiekkopari olis ehkä kiinnostavampi, jos sitäkin sais 775:lla navalla, joka on keveempi (tosin cl-levyt taas sit painavammat noin keskimäärin vissiin?) ja kai kestävämmällä akselilla. Eipä sillä, että 756:n akseleita olisin saanut miksikään parin-kolmen tonnin ajolla. Tai silläkään toisaalta, että USTien päälle muutenkaan mitään ymmärtäisin.

Raikku
07.08.2010, 19.21
Aika uskomattoman nopeaa toimintaa Actionsportsilta, eilen aamup tilaus ja eilen illalla maili että kiekot jo laitettu Upsin suuntaan postiin!

cujo
07.08.2010, 19.52
Mulla tuli omat XT:n kiekot seuraavanlaisesti:

pe 01.00 tilaus sisään
pe n. 15.00 tilaus pakattu ja odotti lähtemistään
ti 16.00 kiekot oli jo mulla työpaikalla

Erittäin nopeaa palvelua ja uskoisin, että saat sun kiekot viimeistään keskiviikkona perille.

xtrainer80
07.08.2010, 20.08
Aika uskomattoman nopeaa toimintaa Actionsportsilta, eilen aamup tilaus ja eilen illalla maili että kiekot jo laitettu Upsin suuntaan postiin!

Nopeaa on, itse laitoin tilauksen sisään keskiviikkona iltapäivästä, ja torstaina tuli ilmoitus että paketti on lähtenyt matkaan. :)

Raikku
07.08.2010, 20.40
Varsinkin kun oma tilaus oli "custom"... ok, varmasti niillä oli sitä jo valmiina, ei kai ne sentään parissa tunnissa paria pyöräytä(?)

Miten muuten noiden Alpineiden kanssa, kai normaali sisurin venttiili riittää pituudeltaan? Itsellä noita Schwalben SV14-light sisureita käytössä.

juminy
07.08.2010, 21.50
Noi samat (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1289046).No niin. Otan tuo takaisin omaan käyttöön. Olisko ihan huono idea laittaa DT Swissin tubeless kitit ja USTikumit? Kitit kyllä niin kalliita, että vähän siinä ja tässa, että samantien aidot.

JiiPee
07.08.2010, 22.07
No niin. Otan tuo takaisin omaan käyttöön. Olisko ihan huono idea laittaa DT Swissin tubeless kitit ja USTikumit? Kitit kyllä niin kalliita, että vähän siinä ja tässa, että samantien aidot.

Tilloo kehät ja navat ulukomaelta ja vie ajumieheen kasattavaks, elä ruppee hyvä veli vehtoomaan kittilöihin kanssa, männöö loputtii hermot ja rahanpaskoo kulluu jootavanpäeväseen hupuloentiin.
Tämmon vuan meleko värski ehotus, elä ota rypäleitä nokkaas :D:D!!

Vuan yks työkaveri ruukkas sannoo: "Minkä lista heittää, sen kitti peittää", mut sepä olkii mualari ;).

ps. Kohta par er vuotta männy iliman sisuskummiin kansa vehtoomisia, mitä ny yhen kumin saen halakastua tyhmyyttän ku ajjoo ryssäätin petonilohkareeseen nii jotta vanteessa kolahti. Vähemmästäkii tyhjenöö luttakumit ja muuttii suhkut.

drop
07.08.2010, 22.09
Jos meinaa normi vanteilla käyttää kumeja tubeleksena on joku kitti varmaan hyvä idea. Itse olen testannut kolmea (dt, pyörähuolto.comin myymä ja stan) ja kaikki toimineet hyvin. Ust kumeja en ole kyllä juurikaan käyttänyt kun paino lisääntyy ja kuitenkin on litkut sisällä. Toki kyljet ovat tukevammat, mutta ottaisin ehkä ennemmin 2-ply kumit ghettoina (vielä tukevammat ja paino aika samoissa) jos sille linjalle lähtisin. Ust vanne / kumi yhdistelmä sitten eri asia kun periaatteessa selviää kokonaan ilman litkuja.

Toi Nubukin dt 240s / 823 kiekkosatsi kyllä houkuttelee kun saisi melkein napojen hinnalla ja olen just harkinnut kasaavani samanlaisen kakkossatsiksi...

juminy
07.08.2010, 22.26
Jos meinaa normi vanteilla käyttää kumeja tubeleksena on joku kitti varmaan hyvä idea. Itse olen testannut kolmea (dt, pyörähuolto.comin myymä ja stan) ja kaikki toimineet hyvin. Ust kumeja en ole kyllä juurikaan käyttänyt kun paino lisääntyy ja kuitenkin on litkut sisällä. Toki kyljet ovat tukevammat, mutta ottaisin ehkä ennemmin 2-ply kumit ghettoina (vielä tukevammat ja paino aika samoissa) jos sille linjalle lähtisin. Ust vanne / kumi yhdistelmä sitten eri asia kun periaatteessa selviää kokonaan ilman litkuja.Sanos miksi ghetto eikä kitti? Tietty toi itä vähän velvoittaa, mut se ei liene se syy. Eikä se taida olla hintakaan. Tässä yön yli nukuttuani olisin jo valmis kokeilemaan kittiä - Jaskan kontraaminen on kuitenkin ihan no-braineri. Se saamarin litkuhan vois olla hyväkin kun sehän lienee majoittuu isoimmalta osin alakuolokohdassa eikä siten pilaa bileitä. Vai jolkottakse mällinä parin kk jälkeen? Oon nähny aika rivoja kuvia aiheesta, mut kun mitään omaa kokemusta ei ole. Ja tosiaan non-USTeilla, että hommassa olis edes jotain mieltä.

Edit: Kai mä harkitsen sitten kitin laittamista taakse. Ton bettyn kaveriks. Harkitsen. Ehkä.

xtrainer80
11.08.2010, 12.27
Nopeaa on, itse laitoin tilauksen sisään keskiviikkona iltapäivästä, ja torstaina tuli ilmoitus että paketti on lähtenyt matkaan. :)

Juuri äsken tuotiin kiekot työpaikalle. Tilausnappulan painamisesta meni siis tasan viikko.

Kuriiri totesi, että jo on köykäinen laatikko tuon kokoiseksi, vastasin että se oli tarkoituskin. :p

drop
11.08.2010, 12.46
Sanos miksi ghetto eikä kitti? Tietty toi itä vähän velvoittaa, mut se ei liene se syy. Eikä se taida olla hintakaan. Tässä yön yli nukuttuani olisin jo valmis kokeilemaan kittiä - Jaskan kontraaminen on kuitenkin ihan no-braineri. Se saamarin litkuhan vois olla hyväkin kun sehän lienee majoittuu isoimmalta osin alakuolokohdassa eikä siten pilaa bileitä. Vai jolkottakse mällinä parin kk jälkeen? Oon nähny aika rivoja kuvia aiheesta, mut kun mitään omaa kokemusta ei ole. Ja tosiaan non-USTeilla, että hommassa olis edes jotain mieltä.

Edit: Kai mä harkitsen sitten kitin laittamista taakse. Ton bettyn kaveriks. Harkitsen. Ehkä.

Ah, mä ajattelen noita kittejä ghettoina. Ehkä ghetto sitten tarkoittaiskin jotain 20" bmx sisuria vanteella? Eli korvaat vain ghetto sana kitillä kaikissa mun postauksissa. :D

kh74
11.08.2010, 13.48
Kaipa minä nuo Alpinet valitsen, varsinkin kun sisureilla/normirenkailla aion käyttää enkä luota Crestin "maailman matalimpaan" vanteen reunaan. Eihän siinä voi rengas pysyä.

Sama matala vanteenreunahan siinä Alpinessakin on, että sikäli kai sama kumman otat.

"Lighter than the ZTR Olympic on which it is based, the ZTR Alpine also receives the first implementation of the next generation BST. A wider inside rim cavity with shorter sidewalls means improved tire performance at equivalent pressures as well as decreased pinch flats."

XC-guy
11.08.2010, 14.22
ZTR Podium MMX:llä, joka lienee sama kehä kuin Alpine, rengas pysyy ilman ongelmia. Olkapää on normi päällikumen kanssa niin tiukka että pällirengas "paukahtaa" paikoilleen. Ei siis ole epäilystäkään etteikö rengas pysyisi reunan takana. Renkaana Schawalbe Furious Fred EVO(ei siis UST).

Raikku
11.08.2010, 19.50
Itselle tuli noi kiekot(Alpine/DT240S/Sapim Xray). Miten vannenauha/teippi jos käyttää traditionaalisia renkaita. Tuossa oli mukana 22mm nauhat, kun ne laittaa paikoillee(pirun hankalaa muuten) niin ne on aivan sisäreunasta reunaan, ovatko liian leveät? Se ennestään matala vanteen reuna madaltuu vielä entisestään jos se renkaan reuna sitten tulee tuon peittävän vannenauhan päälle.

e.siis noin:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541693.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541698.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541699.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541702.jpg

XC-guy
11.08.2010, 22.21
Itselle tuli noi kiekot(Alpine/DT240S/Sapim Xray). Miten vannenauha/teippi jos käyttää traditionaalisia renkaita. Tuossa oli mukana 22mm nauhat, kun ne laittaa paikoillee(pirun hankalaa muuten) niin ne on aivan sisäreunasta reunaan, ovatko liian leveät? Se ennestään matala vanteen reuna madaltuu vielä entisestään jos se renkaan reuna sitten tulee tuon peittävän vannenauhan päälle.

e.siis noin:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541693.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541698.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541699.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541702.jpg

Vannekehä ei näytä samanlaiselta kuin Podium MMX:ssä, mutta vanteen reuna näyttää yhtä matalalta. Käytin Stanin 21mm:n teippiä ja sekin ulottuu käytännöllisesti katsottuna reunasta reunaan. Sen kanssa ei ollut ongelmia, mutta tuo Actionsportsin nauha/teippi näyttää ainakin kuvassa hitusen paksummalta. Vanteen reunan korkeus kyllä riittää, mutta renkaan nousu vanteen olkapäälle voi olla kortilla. Stanin teipilläkin rengas oikein paukahti olkapäälle. Onko tuo mukana tullut nauha ilmatiivistä teippiä vai perinteinen vannenauha? Stanin kehiä käyttämällä saa muuten loistavat tubeless-renkaat normikumeista. Suosittelen!

Raikku
11.08.2010, 22.42
Ei teippi vaan sellainen yhtenäinen nylon(tai jotain) nauha. 3mm on vanteen reunaa normaalikohdissa ja venttiilin kohdalla jossa nauha kaksinkertainen, reunaa n.2mm

xtrainer80
12.08.2010, 08.42
Mun vanteissa ei ollut minkäänlaista teippiä, laitoin stanin 21 mm teipin vaikka sisureilla mennään vielä toistaiseksi (litkut kyllä hommattu mutta ei oo sopivaa rengasta vielä), ja se ulottui juuri sopivasti reunasta reunaan.

elasto
12.08.2010, 09.50
Joo kannattaa laittaa vaan suoraan se keltanen teippi vaikka sisärenkailla ajaisi. Onpahan ainakin tiiviisti painunut vanteelle sen jälkeen kun kokee valaistuken ja litkuttaa ne normi renkaat niille Stanin kehille.

Raikku
12.08.2010, 23.19
Myykö sitä teippiä kukaan Suomessa?

Siiseli
12.08.2010, 23.27
Onkohan jollain jotain hajua ZTR Olympic gold / Veltec XC braun Disc (http://www.bike-discount.de/shop/k735/a33536/ztr-olympic-gold-veltec-xc-braun-disc-laufradsatz.html)-kiekoista? Hotsittais säästää satanen noihin Fulcrumin 3:siin verrattuna, kun ideana olisi näillä kakkoskiekoilla ajella vain maantiellä, joten lähinnä paino olis kriittisin vaatimus, vai säästääkö tuossa nyt sitten väärässä paikassa.

elasto
13.08.2010, 00.05

Pyörähuolto.comista kannattaa kysellä. Niillä on ainakin Stanin kehiä myynnissä.

Onkohan jollain jotain hajua ZTR Olympic gold / Veltec XC braun Disc (http://www.bike-discount.de/shop/k735/a33536/ztr-olympic-gold-veltec-xc-braun-disc-laufradsatz.html)-kiekoista? Hotsittais säästää satanen noihin Fulcrumin 3:siin verrattuna, kun ideana olisi näillä kakkoskiekoilla ajella vain maantiellä, joten lähinnä paino olis kriittisin vaatimus, vai säästääkö tuossa nyt sitten väärässä paikassa.

Kehät on ainakin hyvät, mutta navoista ei mitään hajua. Lienee aika painavat ainakin jos toi kokonaispaino pitää paikkansa. En tiedä kuinka painavista kiekoista olet vaihtamassa jos noilla meinasit keventää, mutta jos nyt oikein ymmärsin, että kannattaako kiekoista keventää, niin vastaus on kyllä. Olympicit vielä kestääkin ajoa, joten ei huono valinta ainakaan nuo kehät.

xtrainer80
13.08.2010, 07.14

Hi5bikes:

http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1815

Mutta on näköjään tällä hetkellä vain 25 mm leveänä, 21 mm voisi olla parempi jos sitä jostakin löytyy.

syklopaatti
15.08.2010, 12.24
Oisko kellään tietoa miten nämä kiekot kestäs 97kg äijän alla perus kivikko juurakko rypistystä. Ei oo tarkoitus droppailla korkeelta ,enkä muutenkaan aja erityisen isosti.
http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1934

Oisko kellään suositella jotain muuta vaihtoehtoo max 400e. Keveys eipääasia vaan lähinnä kesto. UST-kuume on kova.:)

Edit. Pitää olla 9mm pikalinkulla.

IncBuff
16.08.2010, 09.00
http://www.bike-discount.de/shop/k735/a27816/v-one-laufradsatz-bronze.html?mfid=483

Onkohan aivan kuraa, jotka on mutkalla eka lenkin jälkeen, vai ihan toimivat peruskiekot? Nuukapihiä kiinnostaisi, kun eivät hintaansa nähden ole mitenkään hirveän painavatkaan..

Raikku
16.08.2010, 09.12
Voisi tässä myös kysyä että onko tuo hi5bikes sitten rihtausta(ZTR Alpine/CXray/DT240s) varten paras paikka? Kyselin myös Ajomiehestä kun keulojen kanssa siellä kävin, sanoi ettei oikein Xray pinnoista pidä. No Tubesin:n vanteet kyllä muuten tuttuja.

Kannattaisiko muuten se "litteän pinnan pidin" hankkia itse jostain, vai löytyykö Suomen rihtaajilta ihan vakiona?

simojoki
16.08.2010, 09.34
http://www.bike-discount.de/shop/k735/a27816/v-one-laufradsatz-bronze.html?mfid=483

Onkohan aivan kuraa, jotka on mutkalla eka lenkin jälkeen, vai ihan toimivat peruskiekot? Nuukapihiä kiinnostaisi, kun eivät hintaansa nähden ole mitenkään hirveän painavatkaan..
Saathan sä öbaut tuohon hintaan "merkkiosistakin" kasatut kiekot (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xt-775-c-lock-xr400d-rbl/index.html).

jne
21.08.2010, 15.08
Mistä kannattais tilata 26" kiekot (vannejarruille)? Tulevat retkipyörään eli ois kiva, jos olisivat tukevasti rakennetut.

Ajattelin Shimanon navat, Mavicin kehät ja Sapim/DT ohennetut pinnat ja messinkinippelit.

actionsports.de, merlincycles.co.uk ja chainreactioncycles.co.uk näyttävät myyvän aika vastaavia.

Onko kokemuksia noista? Mikä on paras? Vai onko joku muu vielä parempi?

Actionsports näyttäs olevan edullisin ja sitten Merlin. CRC kallein.

MRa
22.08.2010, 15.09
Auttakeepa nöösiä... Varmaan jostain tänkin foorumin syövereistä nää tiedot löytyy, muttei kovin pikaisella kahlaamisella:
- 6-pulttinen vs centerlock - Jos mulla on nyt 6-pulttiset kiekot Avid 7:lla, niin voinko kuitenkin laittaa tilalle centerlock:t jos hommaan samalla esmes Avid:n centerlock levyt? Esim https://ssl.bike-components.de/products/info/p22660%7B1%7D31019_G3-Clean-Sweep-Center-Lock-Bremsscheibe.html?
- QR / 15mm / 20mm - Nykyiset kiekot on perus pikalinkulla. Näinollen myös keula ja peräpää on näille tehty. Voinko hommata esim 15mm navat ja löytää näille QR adapterin, jotta myöhemmin keulaa vaihtaessa ei tarvii vaihtaa enää kiekkoa, vaan riittää vain tuon adapterin poisto? Jos adaptereita löytyy, niin onko ne aina napakohtaisia?

Ajelu on XC tyyppistä, ei mitään kisailua vaan omaksi iloksi rymistelyä. Kysymys tuli ajankohtaiseksi kun olen himoinnut hommata UST kiekkoja kesäkeleille ja nykyiset kiekot vois pyhittää nastakeleille sisureiden kanssa.

elasto
22.08.2010, 15.18
- 6-pulttinen vs centerlock - Jos mulla on nyt 6-pulttiset kiekot Avid 7:lla, niin voinko kuitenkin laittaa tilalle centerlock:t jos hommaan samalla esmes Avid:n centerlock levyt? Esim https://ssl.bike-components.de/products/info/p22660%7B1%7D31019_G3-Clean-Sweep-Center-Lock-Bremsscheibe.html?

Voit laittaa centerlock-levyt tai ostaa adapterin, jolla saat 6-pulttisen levyn kiinni centerlock-napaan.

- QR / 15mm / 20mm - Nykyiset kiekot on perus pikalinkulla. Näinollen myös keula ja peräpää on näille tehty. Voinko hommata esim 15mm navat ja löytää näille QR adapterin, jotta myöhemmin keulaa vaihtaessa ei tarvii vaihtaa enää kiekkoa, vaan riittää vain tuon adapterin poisto? Jos adaptereita löytyy, niin onko ne aina napakohtaisia?

Jossain navoissa on muistaakseni mahdollista muuttaa esim. QR/15mm, mutta ei kaikissa. Kannattaa tarkastaa aina kyseisen navan spekseistä mille akselille se käy. Olikohan muistaakseni CrossMax SLR:ssä mistä sai jonkun osan pois, jotta kävi 9mm sijasta 15mm akselille se napa.

f64
22.08.2010, 20.31
Auttakeepa nöösiä... Varmaan jostain tänkin foorumin syövereistä nää tiedot löytyy, muttei kovin pikaisella kahlaamisella:

Samantyyppinen etsintä itselläkin meneillään. Mulla takana peruslinkku, ja edessä 15 mm akseli, ja ainakin mun mielestä ongelma on enemmänkin se että mistä löytää 15 tai 20mm akselin napoja, peruslinkulla olevia on joka kaupassa.

edit:
Tuosta löytyy ihan omana luettelona 6-pulttisella kiinnityksellä, jää yksi muuttuja pois. Fulcrum esim pitäis olla UST
https://ssl.bike-components.de/shop/cat/c591_MTB-Disc-Brake-6-Holes.html

mtl
24.08.2010, 08.42
Samanlaiset ongelmat täällä; vaikeaa valita 15 mm etusta ja perusperää.

Osaako joku kommentoida pinnojen vaihtoa/kiristystä: Selviytyykö alan hyvä kivijalkaliike tehdaskiekoista (esim. Fulcrum RM 1) ja custom tavarasta (esim. ZTR ja sapim/Dt supercomp/comp) yhtälailla? Löytyykö uusia pinnoja tilaamalla netistä?

drop
24.08.2010, 10.06
Hyvä rihtaaja selviytyy kyllä perus kiristelystä tehdaskiekkojen kohdalla yhtä hyvin kuin custom kiekoista. Varaosien saatavuus sitten vaihtelee merkeittäin, suosittelen kyllä kattomaan ennen ostoa. Itse kun mietin viime syksynä tehdaskiekkojen ostoa laitoin kyselyä mm Eastonille, Fulcrumille ja DT'lle (leikkien että olin olemassa oleva asiakas).

Fulcrum & Easton eivät osanneet kertoa mitä adaptereita heidän napoihinsa saa saatikka mistä niitä voisi ostaa, pinnoillekaan ei löytynyt ostopaikkaa. DT'ltä vastattiin nopeasti ja kerrottiin kaikki vaihtoehdot adaptereiksi, sekä listattiin muutama kauppa joiden kautta saisi adaptereita / vara-pinnoja tilattua.

Voi tietysti olla kiinni siitäkin kuka siihen kyselyyn sattuu vastaamaan, mutta tuon jälkeen jätin heti pois Eastonin ja Fulcrumin kiekot vaihtoehdoista.

ar
24.08.2010, 23.37
Samantyyppinen etsintä itselläkin meneillään. Mulla takana peruslinkku, ja edessä 15 mm akseli, ja ainakin mun mielestä ongelma on enemmänkin se että mistä löytää 15 tai 20mm akselin napoja, peruslinkulla olevia on joka kaupassa.

Osta Hope Pro II. Akselin muutos käy minuutissa eikä työkalujakaan tarvi, jos on vahvat sormet. Näkyy olevan takanavalla samanlaista 12mm-muunninta tarjolla.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30152

f64
25.08.2010, 13.37
Osta Hope Pro II. Akselin muutos käy minuutissa eikä työkalujakaan tarvi, jos on vahvat sormet. Näkyy olevan takanavalla samanlaista 12mm-muunninta tarjolla.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30152

Kiitos vinkistä! Miten tuo eroaa Fulcrumin kiekoista? En ole ollenkaan aiemmin perehtynyt kiekkoihin, ajellut vain tehdaskiekoilla. näitä olin suunnitellut:

http://www.bike-components.de/products/info/p23143_Red-Metal-3-HH-Disc-6-Loch-QR15-Laufradsatz-Modell-2010.html

Luulisin että nuo kävisivät hyvin mulle, takana normilinkku, edessä 15mm akseli, 6-pulttisilla levyillä, ja UST:t. Vertailua esim Hopeen en osaa tehdä (paino, kestävyys) mutta noiden hinta 289, Hopella jonkin verran enemmän.

Jos vaan viitsit(te) niin laittakaa jotain vinkkiä mikä noista Hopen kiekoista olisi sopivin spekseiltään.

mtl
25.08.2010, 22.02
Fulcrum & Easton eivät osanneet kertoa mitä adaptereita heidän napoihinsa saa saatikka mistä niitä voisi ostaa, pinnoillekaan ei löytynyt ostopaikkaa. DT'ltä vastattiin nopeasti ja kerrottiin kaikki vaihtoehdot adaptereiksi, sekä listattiin muutama kauppa joiden kautta saisi adaptereita / vara-pinnoja tilattua.

Kiitos tiedosta. DT ja Sapim pinnoja näyttää nettifirmoista saavankin.

Tilasin sitten Hope 2/ZTR Arch/DT Comp custompaketin (http://www.justridingalong.com/), josta saa pyydettäessä muunnoksen 15 milliseksi.

drop
26.08.2010, 06.58
Mulla on noiden kasaamat kiekot ja olen ollut tyytyväinen.

LuxF
27.08.2010, 19.58
Päätin sitten vaihtaa Mavicin Crossridet alle, ensiasennuskiekkojen tilalle. Tilasin 6 pulttisena CRCltä ja toki tuli CL-tsydeemillä ja niillä adaptereilla. Kaikki sujui hyvin siihen saakka kunnes laitoin jarrulevyn siihen adapterin metalliholkkien päälle, nämä eivät ole aivan samankokoiset kuin jarrulevyssä olevat reiät joten siinä on millin verran klappia. Kuinka vaarallista tämä klappi on, onko yleistä. Jarrut on vähän sellainen paikka, että jos niihin ei luota niin se kyllä heijastuu muuhunkin ajamiseen....

Bikeradarin-foorumilla (http://www.bikeradar.com/forum/viewtopic.php?p=16366225) on toi kiinnitysjuttu aika hyvin selostettu mutta tosta klapista ei ole mitään.

Ton työkalunkin joutuu jostain hakemaan...

mjh78
27.08.2010, 20.43
Päätin sitten vaihtaa Mavicin Crossridet alle, ensiasennuskiekkojen tilalle. Tilasin 6 pulttisena CRCltä ja toki tuli CL-tsydeemillä ja niillä adaptereilla. Kaikki sujui hyvin siihen saakka kunnes laitoin jarrulevyn siihen adapterin metalliholkkien päälle, nämä eivät ole aivan samankokoiset kuin jarrulevyssä olevat reiät joten siinä on millin verran klappia. Kuinka vaarallista tämä klappi on, onko yleistä. Jarrut on vähän sellainen paikka, että jos niihin ei luota niin se kyllä heijastuu muuhunkin ajamiseen....

Bikeradarin-foorumilla (http://www.bikeradar.com/forum/viewtopic.php?p=16366225) on toi kiinnitysjuttu aika hyvin selostettu mutta tosta klapista ei ole mitään.

Ton työkalunkin joutuu jostain hakemaan...

Samanlaiset laitoin just itsekin ja myös adaptereilla. Ilman sitä työkalua (Hollowtech -keskiöavain) et saa lukkomutteria niin kireälle että klappi häviää, se kun pitää kiristää 40nm momenttiin. Riittävän tiukalle vaan, kyllä ne paikoillaan pysyy.

yypy
27.08.2010, 20.56
Samanlaiset laitoin just itsekin ja myös adaptereilla. Ilman sitä työkalua (Hollowtech -keskiöavain) et saa lukkomutteria niin kireälle että klappi häviää, se kun pitää kiristää 40nm momenttiin. Riittävän tiukalle vaan, kyllä ne paikoillaan pysyy.
Kyllä ne pysyy, kunhan ei kiristä HT-keskiötyökalulla! Oikea avain on nimittäin se millä takapakka kiinnitetään.

Ei sitä klappia missään huomaa tai edes ole. Harvoin sitä joutuu kovin kovaa jarruttelemaan taaksepäin menemistä.

mjh78
27.08.2010, 21.06
Kyllä ne pysyy, kunhan ei kiristä HT-keskiötyökalulla! Oikea avain on nimittäin se millä takapakka kiinnitetään.

Ei sitä klappia missään huomaa tai edes ole. Harvoin sitä joutuu kovin kovaa jarruttelemaan taaksepäin menemistä.

Normi centerlock kiristetään kasettiavaimella, mutta toi Mavicin adapterin lukkorengas on eri systeemi.

http://img838.imageshack.us/img838/8692/dscf6957.jpg

yypy
27.08.2010, 22.14
Ahaa, niinpäs onkin. Pahoittelen taas ajattelemattomuuttani! Minä käytin vanhaa DT:n lukkorengasta, joten en muistanut mavicin käyttävän eri systeemiä.

f64
30.08.2010, 10.09
Kiekon metsästys edelleen käynnissä. Kiinnostais kyllä tuo Hope II -napa, sais samalla 6-pulttisille levyille valmiiksi.
Actionsportista tutkia asiaa ja kysyisin nyt viisaammilta neuvoa Mavicin kehistä: Minkälainen kehä 819 on? Kestää varmaan normaalin keskuspuistokäytön? Vai kannattaako ottaa vähän painavammat 823set?

DT swisseistä ja notubesista en saanut selvää onko ne oikeat UST, siksi suunnittelen Maviccia.

tero76
30.08.2010, 16.31
Minäkin olen usteja käytettynä koittanut etsiä mutta ei meinaa löytyä.

Nyt kiinnostaisi tuollainen paketti missä hopen navat ja vanteena notubesin crest.

Onko tuosta vanteesta kenelläkään kokemuksia, napa on ilmeisesti ok?

Tulisi vähän alle 80 kiloiselle tuollaiseen maratyyliseen ajoon ihan harjoituskäyttöön.

f64
30.08.2010, 18.28
Ja vielä voisin pari lisäkysymystä laittaa:

Tarviiko UST-vanteelle mitään vannanauhaa tai teippiä jos käyttää UST-kumeja?
Edit: parin vuoden takaa löysin tällaisen, eli tämä selvä.. "UST-kehissä ei ole noita läpiporauksia, eikä siksi tarvi vannenauhaa ollenkaan."

Mitä eroa käytännössä on Hope Pro 2:lla ja Shimano XT -navoilla? Ainakin CRC:ltä XT:ä sais halvemmalla.

Shimaani
30.08.2010, 19.38
Pro2 etunavan vaihtaa alle minuutissa 9mm akselista 15mm tai 20mm akseliin ja siinä on konelaakerit vs XT irtokuulat. XT saa kahessa eri värissä kun Hopea vähän useammassa :)
819 kestää oikeasti aikamoista ryskäämistä, 823 on tarkoitettu niille kun mikään muu ei kestä.

f64
30.08.2010, 20.38
Pro2 etunavan vaihtaa alle minuutissa 9mm akselista 15mm tai 20mm akseliin ja siinä on konelaakerit vs XT irtokuulat. XT saa kahessa eri värissä kun Hopea vähän useammassa :)
819 kestää oikeasti aikamoista ryskäämistä, 823 on tarkoitettu niille kun mikään muu ei kestä.

Kiitos! Hope pro vois tulla eteen, kun mulla on 15-millinen akseli. ja vielä mietin rakentaisko takakiekon kuitenkin XTn ympärille. 819 kehäksi.

JackOja
30.08.2010, 20.54
...mietin rakentaisko takakiekon kuitenkin XTn ympärille. 819 kehäksi.

Eiku Hope Pro II nimenomaan taakse. Se on se juttu. Minä ainakin haluan ne juuri siksi :)

f64
30.08.2010, 21.02
Eiku Hope Pro II nimenomaan taakse. Se on se juttu. Minä ainakin haluan ne juuri siksi :)
:) :seko: Miksi? Onko se niin paljon parempi? Aattelin vaan että kun sitä (samoin kun Fulcrumia) sanotaan niin äänekkääksi.. Hinnassa noin 100€ eroa. Sillä saa parit kumit..

Shimaani
30.08.2010, 21.21
Pro2 takanavan kanssa ei voi rullata salaa ja kun sieltä poistaa turhat vaseliinit niin ei tarvii siirtymillä soittokelloakaan. :) Tarttumakynsien alusjousten vaihto sujuu metässäkin noin minuutissa jos tarvetta tulee ja osat on kamelissa - mulla on kolmesta navasta yhdestä mennyt pari jousta.

f64
30.08.2010, 21.22
Pro2 takanavan kanssa ei voi rullata salaa ja kun sieltä poistaa turhat vaseliinit niin ei tarvii siirtymillä soittokelloakaan. :) Tarttumakynsien alusjousten vaihto sujuu metässäkin noin minuutissa jos tarvetta tulee ja osat on kamelissa - mulla on kolmesta navasta yhdestä mennyt pari jousta.

ok.. :)

No ei kai se ihan älyttömän kovaa ääntä pidä? Kävin just kokeilemassa eikä tuo nykyinen takanapakaan hiljainen ole, kai sitä ei vaan metsässä huomaa omalta puuskutukselta.

Shimaani
30.08.2010, 21.37
Ihan hiljainen se Pro2 on kun pitää vetoa päällä ja alamäessä letkan vetäjä kyllä kuulee onko häntä mukana... :D

f64
30.08.2010, 21.46
Ihan hiljainen se Pro2 on kun pitää vetoa päällä ja alamäessä letkan vetäjä kyllä kuulee onko häntä mukana... :D
Niin ja ajamaanhan sitä mennään, eikä vapaalla rullailemaan. :)

Jazman
30.08.2010, 22.35
Huh, alkaa tää UST-kuume kyllä nostaa pahasti päätään...

Olen tätäkin ketjua kahlannut moneen kertaan, mutta silti nöösi haluaisi mielenrauhaa seuraavien valintojen suhteen:
XT-navat, Mavic XM819-kehät, Sapim Race-pinnat ja Sapim messinkinippelit, 2148 g, 219,00 € (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xt-756-mavic-xm819-ust-rbl/index.html)
Fulcrum Red Metal 3, 1685 g, 289,00 € (http://www.bike-components.de/products/info/p23143_Red-Metal-3-HH-Disc-6-Loch-QR15-Laufradsatz-Modell-2010.html)
Fun Works 3Way Pro-navat, NoTubes ZTR Flow-kehät, Sapim D-Light-pinnat, alunippelit, 1750 g, 349,90 € (http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Laufrad-Specials/Fun-Works-3Way-Pro-NoTubes-ZTR-Flow-Laufradsatz-1750g::23157.html)
Jälkimmäiseen settiin pitää vielä erikseen ostaa tilpehöörit (20 -> QR, pikalinkut ja vannenauha) ja hinta nousee vielä 44 €.

Kuski on ~90 kg, täpäri 14 kg, maasto ilmeisesti aika enskan puoleista kivikkoa ja juurakkoa, ei niinkään isoja droppeja, mutta kiekot saa aika kovaa kyytiä silti.
Nykyisellä setupilla tarvitsen pikalinkut (voi olla 9 mm bolt-thru vaimikäsenytoli) ja kuuden pultin kiinnityksen levylle.

Vertailun vuoksi voi sanoa, että Mavic Crossidet ovat toistaiseksi kestäneet alla, mutta vuodessa heittoa on alkanut esiintyä ja koko ajan on pieni pelko perseessä kestääkö kiekot oikeesti. Sen takia vauhtia on joutunut hieman jarruttamaan ja ajolinjoja valkkaamaan kiekkoja säästellen.

Noista ylläolevista haen oikeasti kestävää settiä ja tietty napojen muunneltavuus (QR, 15, 20) on plussaa, jos joskus päädyn päivittämään pyörän tai keulan enemmän tuohon enskatyyliseen ajeluun sopivaksi.

Voiko siis sanoa, että tuolla kalliimalla setillä laatu nousee hinnan mukaan vai pärjääköhän tuolla halvimmalla setilläkin jo?

kanttiinin tollo
31.08.2010, 05.48
ok.. :)

No ei kai se ihan älyttömän kovaa ääntä pidä? Kävin just kokeilemassa eikä tuo nykyinen takanapakaan hiljainen ole, kai sitä ei vaan metsässä huomaa omalta puuskutukselta.

Trial versio ainakin on ihan hanurista. Ei niinkään toimivuutensa, mutta äänekkyytensä suhteen kylläkin.

Vaivaako tätä SS/Trial napaa muuten sama heikkojen kynsien ongelma? Eli pitääkö niitä oikeasti hommata mukana kanniskeltavaksi? Vielä on mennyt ihan komiasti, mutta eipä tuolla edes tonnia ole ajettu.

JackOja
31.08.2010, 07.03
...nöösi haluaisi mielenrauhaa seuraavien valintojen suhteen:
XT-navat, Mavic XM819-kehät, Sapim Race-pinnat ja Sapim messinkinippelit, 2148 g, 219,00 € (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xt-756-mavic-xm819-ust-rbl/index.html)
Fulcrum Red Metal 3, 1685 g, 289,00 € (http://www.bike-components.de/products/info/p23143_Red-Metal-3-HH-Disc-6-Loch-QR15-Laufradsatz-Modell-2010.html)
Fun Works 3Way Pro-navat, NoTubes ZTR Flow-kehät, Sapim D-Light-pinnat, alunippelit, 1750 g, 349,90 € (http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Laufrad-Specials/Fun-Works-3Way-Pro-NoTubes-ZTR-Flow-Laufradsatz-1750g::23157.html)

Ekat on kohtuu painavat.
Fulcrumin varaosien saatavuutta drop on jossain vaiheessa kommentoinut. Hyvällä tuurilla varaosia (pinnoja esim.) ei koskaan tarvitse.
Fun works -navat kuullostaa aika eksoottiselta, mutta muuntokelpoisuus saattaa olla toki hyvä lisä. Stanin kehistä kootut kiekot pitänee olla kunnolla kasattu... onko Actionsportsin kiekot sellaiset, sitä en tiedä.

Tässä yksi hinta-paino -suhteeltaan hyvä vaihtoehto... Shimano MT65, uudessa WMB:ssa tavallaan tykättiin ja ulkonäkökin on Shimanoksi ok.

...Mavic Crossidet ovat toistaiseksi kestäneet alla, mutta vuodessa heittoa on alkanut esiintyä ja koko ajan on pieni pelko perseessä kestääkö kiekot oikeesti.

Etkö jo veisi rihdattavaksi?

...napojen muunneltavuus (QR, 15, 20) on plussaa, jos joskus päädyn päivittämään pyörän tai keulan enemmän tuohon enskatyyliseen ajeluun sopivaksi.

Jos ja jos. Vanhat kiekot voi sellaisessa tapauksessa myydä ja ostaa tuolloin taas jotkin uudet ja kivat kiekot tilalle :)

kanttiinin tollo
31.08.2010, 07.14
Jos ja jos. Vanhat kiekot voi sellaisessa tapauksessa myydä ja ostaa tuolloin taas jotkin uudet ja kivat kiekot tilalle :)

Omasta mielestäni ainakin on todella kätevää kun etukiekot ovat nopeasti modattavissa 9mm/20mm läpiakselin hyväksyväksi kun molempia haarukoita kuitenkin löytyy. Lähinnä sitä ihmettelee miksei kaikki omat kiekot ole samaa lajia. Eihän tuolla ominaisuudella mitään käytettävyydessä ainakaan häviä.

JackOja
31.08.2010, 07.22
Juu... ehdottomasti samaa mieltä. Pointti oli se, että jos alkaa liikaa vatuloimaan jonkin kivan ja tarpeellisen hankinnan kanssa kun jossittelee vaihtoehdoilla niin sitä hankintaa ei tule tehtyä :)

drop
31.08.2010, 07.24
Ekat on kohtuu painavat.
Fulcrumin varaosien saatavuutta drop on jossain vaiheessa kommentoinut. Hyvällä tuurilla varaosia (pinnoja esim.) ei koskaan tarvitse.

Huom. Kommentoin vain yhtä kirjeenvaihtoa Fulcrumin kanssa. Mulle ei siis ikinä selvinnyt mistä, ja millä aikataululla niitä pinnoja / varaosia voisi saada, eikä edes se, miten muunneltavia navat (ne enduro versiot) ovat.

En siis tiedä vaikka niitä pinnoja saisi Prismasta kun Fulcrum ei sitä mulle osannut kertoa. :)

Raikku
31.08.2010, 07.43
Aika jännä kyllä että firmat tekee sikakalliita hipo-kiekkoja ja käytännössä ostaja on oman onnensa nojassa niiden kanssa, ilman kunnollista valmitajan takuuta.

marco1
31.08.2010, 08.02
Tässä yksi hinta-paino -suhteeltaan hyvä vaihtoehto... Shimano MT65, uudessa WMB:ssa tavallaan tykättiin ja ulkonäkökin on Shimanoksi ok.

Nuo on kyllä hyvän tuntuiset kiekot hintaansa nähden. Ajoin kesällä muutaman lenkin ennen kuin laitoin nuo kevyemmän kuskin pyörään mutta en silti olisi ehdottamassa noita painavan kuskin rymistelykiekoiksi.
Ovat hieman löysän tuntuiset mutta se ei välttämättä vaikuta kestävyyteen.

Jazman
31.08.2010, 08.57
Etkö jo veisi rihdattavaksi?

Rihtasin itse :)

Jos ja jos... niin, sitähän tämä on, kun pyöriä ja osia niin paljon markkinoilla, että valinnanavaraa aina riittää. Yksi peruste tuolle pohdinnalle oli se, että jos myyn fillarin jossain vaiheessa pois, niin voin iskeä noi crossridet takaisin kiinni ja hyödyntää hyvät kiekot sitten uudessa fillarissa.
Tuskin noi kiekot lahoaa alle parissa vuodessa...

Timppa H
31.08.2010, 09.36
Stanin kehistä kootut kiekot pitänee olla kunnolla kasattu... onko Actionsportsin kiekot sellaiset, sitä en tiedä.

Actionsportin kiekot olivat uutena aika hyvin tasakireydessä. Kun sitten kiekkomies niitä vähän leipoi, oli heittoa ja 10 kg:n ero kireydessä.
Kyllä niistä suorat ja tasakireät sitten saatiin ja vielä tarkistettiin, että napa on keskellä. Ei tarvitse sitten enää jälkikiristellä :)

Raikku
31.08.2010, 09.51
Mulla tuli joku lappu mukana. Ulkomuistista(nyt duunissa) lapussa puhuttiin jotain 90-95kilon(?) kireyksistä, takana toki ne erot vetävällä/ei vetävällä puolella. 240s/Alpine/Xray siis palikat. Joku Horst tai jotain oli ne pykännyt.

Kuka muuten Suomessa osaa noiden Xrayden kanssa pulata, kaikkihan ei halua niitä rihdata.

f64
01.09.2010, 09.15
Kiekot tilattu. Eteen Hope II, taakse kuitenkin päädyin tilaamaan XTn. Kehiksi Mavic 819 ja pinnoiksi ne vähän ohennetut. Ei taida sillä olla paljon väliä kun kumit taitaa painaa kilon verran.
No näillä lähdetään kokeilemaan! Tähän asti paineet alhaisimmillaan 2,1, kerran kun laskin 1,9 niin heti iski käärme.
Kiitos avusta foorumilaisille!

Jazman
01.09.2010, 10.18
Merlinillä on näköjään tarjouksessa "factory built" kiekkoja:
Hope Hoops Pair Pro2 Hubs - Stans Crest Rims (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Wheels/Mountain+Bike+Wheels/Factory+Mountain+Bike+Wheels/Hope+Hoops+Pair+Pro2+Hubs+-+Stans+Crest+Rims_HOPE-PRO2-CREST.htm) 1653 g, 308,14 €
Easton XC One Wheels (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Wheels/Mountain+Bike+Wheels/Factory+Mountain+Bike+Wheels/Easton+XC+One+Wheels_1120.htm) 1590 g, 355,56 €

ja olihan siellä muitakin (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Wheels/Mountain+Bike+Wheels/Factory+Mountain+Bike+Wheels/list.htm)

Onko noista kokemuksia?

drop
01.09.2010, 10.46
Merlinillä on myös ollut aika pitkään DT 240 / 4.2 satsi hyvään hintaan.

m e r k s
01.09.2010, 12.14

Tämä (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Wheels/Mountain+Bike+Wheels/Sale+Wheels/DT240+Special+Offer+Handbuilt++Wheels_DT-240-WHEELS.htm). Itsellä on ollut reilun vuoden päivät samasta paikasta tulleena... ei pahaa sanaa noista löydä!

mtl
01.09.2010, 13.44

Kuski on ~90 kg, täpäri 14 kg, maasto ilmeisesti aika enskan puoleista kivikkoa ja juurakkoa, ei niinkään isoja droppeja, mutta kiekot saa aika kovaa kyytiä silti.

Ite pelasin varman päälle ja puotin DTn XR 400, 4.x sarjan kehät pois mietinnästä kun DT ilmoittaa ajajan max painoksi 90 kg.
http://www.dtswiss.com/getdoc/e90f3ce4-ad4d-4bb1-b676-0ec4f2fb152d/TechnicalDatasheet.aspx
Cross race (XR) kehät ovatkin usein paketeissa tarjolla, Cross Mountain (XM480) en muista nähneeni (max 100 kg).

Jazman
01.09.2010, 22.47
Ite pelasin varman päälle ja puotin DTn XR 400, 4.x sarjan kehät pois mietinnästä kun DT ilmoittaa ajajan max painoksi 90 kg.

Tossa lueskelin MTBR arvosteluja ja muita lähteitä ja niissä monet sanovat DT:n kehien olevan heikompia kuin Mavicin. Esim. Mavicin XM 819 vanteita on kehuttu kyllä ihan surutta ja olenkin kallistumassa johonkin Mavic + Sapim Comp / Revo + Hope Pro II / DT 240 linjalle, mutta tietty hinta ratkaisee ja johan tossa oli noita linkkejä tarjoussetteihin, niin eiköhän niistä löydy joku sopiva kompromissi.
Nyt pitää vaan katsoa ens kuun budjetti, jos siihen sais yhen kiekkosetin mahdutettua...

[EDIT] Esim. tässä olis yks vastaava setti, mutta taitaa olla että haen silti kompromissia tuolta hinnan puolelta ja etsin jonkun sopivan kestävän setin alle neljän sadan...
DT 240, Mavic 819, DT Comp (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-dt-swiss-240s-mavic-xm819d-ust-dtcb/index.html) 1810 g, 439.99 €

mantis
02.09.2010, 00.35
... ja olenkin kallistumassa johonkin Mavic + Sapim Comp / Revo + Hope Pro II / DT 240 linjalle,

Jos tarkoitat DT:n revoja maastokiekkoihin, niin tee itsellesi palvelus ja unohda ne. Ovat löysät. Sapimia tai sitten comppia tai super comppia tilalle. Itellä super comppia maastoon - ei valittamista. Revo toimii maantielle, mutta ei kunnon ryskyytykseen. Imho.

JackOja
02.09.2010, 07.09
...ja olenkin kallistumassa johonkin Mavic + Sapim Comp / Revo + Hope Pro II / DT 240 linjalle...

Jos tarkoitat DT:n revoja maastokiekkoihin, niin tee itsellesi palvelus ja unohda ne. Ovat löysät....

Komppaan Mantista... oli taannoin yhdet Revoilla kasatut kiekot ja ne oli murheelliset kiekot. Ja minä olen kuitenkin kevyehkö kaveri (~77).

nicce
02.09.2010, 07.25
Mavic + Sapim Comp / Revo + Hope Pro II / DT 240 linjalle

Mulla on tuollainen setti Revoilla ja komppaan kyllä edellisiä, että ehkä jotkut muut kannattaa katsoa. Vuoden olen kyllä niillä kisannut, eikä sinänsä ongelmia ole ollut, mutta kyllä ne vähän notkuu ja natisee kun oikein polkee.

drop
02.09.2010, 09.04
Tossa lueskelin MTBR arvosteluja ja muita lähteitä ja niissä monet sanovat DT:n kehien olevan heikompia kuin Mavicin.

Voi olla, tosin en tiedä onko heikompi oikea sana. Mavic käyttää kovempaa alumiinia, ja jos se hajoaa niin hajoaa kunnolla. DT käyttää pehmeämpää matskua joka saattaa taipua helpommin, mutta pysyy toimintakuntoisena.

En osaa sanoa kumpi on parempi, Ehkä jos kilpailee ja maaliin pääsy on todella tärkeätä niin voi olla kivempi että on taipunut vanne joka kuitenkin toimii kuin että se olisi ihan rikki. En ole itse onnistunut ikinä vannetta kokonaan rikkomaan joten Mavicin vanne olisi houkuttelevampi.

Jazman
02.09.2010, 09.51
Tossa höyhensarjalaisille KEVYT :eek: setti ja suht edullisesti vielä...
Novatec 6L, NoTubes Race, DT Revo, ~ 1360g, 359,98€ (http://www.bikestore.cc/disclaufradsatz-novatec-notubes-race-1360g-leicht-p-142901.html)

mantis
02.09.2010, 11.14
Valitse seuraavasta kolmesta kaksi: Kevyt, Kestävä, Halpa Vai miten se nyt meni:rolleyes:

Jazman
02.09.2010, 13.17
Ostan kohta DH-kiekot niin ainaki kestää ajoa :D

Iglumies
02.09.2010, 13.52
Tästä .
(http://www.bike-components.de/products/info/p24593_E-2200-Disc-6-Loch-Laufradsatz-20mm-Steckachse.html)

drop
02.09.2010, 14.15
Onpa halpa :o

tero76
02.09.2010, 15.38

Onko tuo ust-vanne?

Edes sen verran että toimiiko stanin keltaisella teipillä+ jollakin/millä ust-venttiilillä?

Olisi siten ihan kiinnostava setti, varsinkin jos nuo notubesit on kerta löysähköjä.

syklopaatti
02.09.2010, 16.12
Mitäs mieltä tietäjät on näistä.
http://www.probikeshop.fr/vtt-xc/Wheels-Disc-Brake-Wheels-Tubeless/c29_172_175/p63086/MAVIC-CROSSMAX-ST-Wheelset-Disc-9mm-%2B-Adaptor-IS-CL-2008/product_info.html
aika halvalla lähtis ja minä oon ollu siinä käsityksesssä ,että ois laadekkaat ja kestävät.

Haka
02.09.2010, 17.42
Mitäs mieltä tietäjät on näistä.
http://www.probikeshop.fr/vtt-xc/Wheels-Disc-Brake-Wheels-Tubeless/c29_172_175/p63086/MAVIC-CROSSMAX-ST-Wheelset-Disc-9mm-%2B-Adaptor-IS-CL-2008/product_info.html
aika halvalla lähtis ja minä oon ollu siinä käsityksesssä ,että ois laadekkaat ja kestävät.

--> Kevyt, Kestävä ja Halpa. Hyvät kiekot osta pois !

xr4.2 ei ole ust vaan normivanne. Oli ajossa vuoden verran ja hyvin pysyi omassa ajossa suorana varsinkin kun oli kasattu huolella

Juza72
03.09.2010, 08.49
[QUOTE=Juza72;1469238]Kattelin läpi tuota actionsports.de valikoimaa ja kieltämättä siellä oli aika kilpailukykyisen hintaista settiä tarjolla. Kuitenkin monissa noissa 1200-1400g seteissä on aika hepposet painorajoitukset kuskille. Mua ainakin lähtökohtaisesti huolettaa, että jos itse painaa 85-86kg, niin ei silloin oikein uskaltaisi ajaa 85:n rajoitetuilla kiekoilla esim. xc-kisoja. Ainakaan ilman, että takaraivossa on koko ajan pientä soraääntä, joka visualisoi kahdeksikon muotoiset kiekot heti seuraavan kivikon jälkeen.

Mitä mieltä kokeneemmat ovat, onko huoli aiheellinen, kannattaako nuo painorajoitukset ottaa kirjaimellisesti (esim. No Tubesin kehissä)? Ja mitä komboja (navat, pinnat, kehät) olette löytäneet, jossa tuo edellä mainittu kiekkosatsin paino ja ukon paino kohtaisivat kestävällä tavalla? Ja jos vielä selkeästi alle tonnilla selviäisi niin aina paree:).

Kirjoittelin tätä hölmöyksissäni tuonne SLR vs. ST-keskusteluun, mutta tämä näyttäisikin olevan parempi paikka hakea näkemyksiä:o

tero76
04.09.2010, 11.07
toimiiko mavicin 717 normirenkailla, esim rocket ron, litkuilla ja teipillä kuinka hyvin?

MRa
17.09.2010, 16.45
Olen hankkimassa uusia maastokiekkoja lähinnä tubeless käyttöön ghettoUST:na tai UST:na. Nykyinen käyttö on XC tyyppistä 2.25 leveillä renkailla. Hyvin todennäköinen vaihtoehto on Hope II Pro & Stans yhdistelmä. Mietin ensin Crest:iä koska sehän on tohon nykyiseen käyttöön varsin oiva kehä ja Merlinin tarjous houkuttelee. Mitäs arvon raati on mieltä jos kuitenkin ottaisi Flown? Olen ensi kaudelle hommaamassa pitempijoustoista AM tai Trail tyyppistä fillaria ja silloin olisi mukava jos voisi siirtyä haluttaessa vaikka 2.4:iin renkaisiin eikä tarttis kiekkoja vaihtaa.

Painoero kehillä on luokkaa 130g/pää ja leveyseroakin on vajaa 3 mm. Onko tuo Flow onneton 2.25:lla tai vastaavasti Crest 2.4:lla kumilla? Jostain olin lukevinani, että Crest:iin voi nuo 2.4:kin laittaa kunhan varoo paineiden kanssa, mutta muljuuko ne kuinka ja kestääkö? Tarkoitus ei millään maksimipaineilla olekaan ajaa, vaan ennemminkin minimeillä tai niitten alle. Niin ja mitään droppailua ei enää ole tarkoitus alkaa harrastamaan, lähinnä täysiä polkuja pitkin sekä ala- että ylämäkeen.

Jamppe
22.09.2010, 22.48
Mitä ilmotetut kiekkojen painot sisältävät? Kiekot, vannenauhat, pikalinkut? Siksi kysyn, että tiedän sitten mitä puntarille laitan, kun kiekkoja punnitsen. Tämän jälkeen sitten vois kiekkoja ostaessa verrata painoja, että ostaa varmasti kevyemmät. Missä muuten menee "raja" kevyelle kiekolle? Niin ja puhutaanko yleensä kiekkojen yhteispainosta(etu ja taka)?

Tämän hetkiset kiekot ovat pyörän alkuperäiset, Bontrager Ranger kehät ja Shimano m65 navat. Onko kellään tietoa, mihin "kategoriaan" nuo kuuluu? Ilmeisesti ovat jotkin halpikset?

JackOja
23.09.2010, 07.10
Mitä ilmotetut kiekkojen painot sisältävät? Kiekot, vannenauhat, pikalinkut?

Kiekkojen paino sisältää kiekot ellei muuta ilmoiteta. Mahdollisimman pieni paino on tavoite. Siis kaikki mikä lähtee ilman työkaluja* irti ei ole punnituksessa mukana :)

Missä muuten menee "raja" kevyelle kiekolle?Se nyt on suhteellista... toisille 1750g on kevyt setti mutta toisille vasta alle <1300g on kevyt.

Niin ja puhutaanko yleensä kiekkojen yhteispainosta(etu ja taka)?Puhutaan jos puhutaan "kiekoista" eikä etukiekosta tai takakiekosta erikseen.

...Bontrager Ranger kehät ja Shimano m65 navat. Onko kellään tietoa, mihin "kategoriaan" nuo kuuluu? Ilmeisesti ovat jotkin halpikset?SLX:ää ja perus Bontia, pinnat varmaan ohentamattomat kun ei mainita... hmmm, äkkiä heittämällä sanoisin ~2020g. Kategoria: toimiva peruskiekko metsärymistelyyn.

Ei "painava" kiekko tarkoita sitä että se olisi halpis tai jotenkin huono. Niille on niin eri käyttötarkoituksia.

*edit: ai niin, tarvitaan pakan irroittamiseen kaluja

drop
23.09.2010, 07.24
Mitä ilmotetut kiekkojen painot sisältävät?

Riippuu ihan valmistajasta. Toiset kertovat todellisia painoja, toiset kaunisteltuja. Ei luulisi heittelyn olevan suurta, eikä mittaamisen olevan vaikeata, mutta esim. Eastonilla ainakin todelliset painot ovat jopa 10% ilmoitettuja suurempia. Kannattaa pyrkiä etsimään jostain oikeasti punnittuja painoja eikä laskea valmistajien ilmoitusten varaan.

Missä muuten menee "raja" kevyelle kiekolle? Niin ja puhutaanko yleensä kiekkojen yhteispainosta(etu ja taka)?

Varmaan yleensä on aika selvä onko kyseessä pari vai ei. Jotkut järeimmät kiekot saattavat painaa yli kilon kappale, mutta parit ovat harvemmin alle kilon.

Yleensä paino ja kestävyys korreloivat jonkin verran toisiinsa. Mun on vaikea uskoa että saisin kokonaista kautta irti 1500g kiekkosatsista ilman että vannne jossakin vaiheessa menisi soikeaksi. Oma kevyt satsini painaakin 1850g ja painavampi n. 2.5kg... Kaikki on suhteellista, ja pitää valita ja verrata käyttötarkoituksen mukaan.

Tämän hetkiset kiekot ovat pyörän alkuperäiset, Bontrager Ranger kehät ja Shimano m65 navat. Onko kellään tietoa, mihin "kategoriaan" nuo kuuluu? Ilmeisesti ovat jotkin halpikset?

On huonompiakin. Mulle tuli ensiksi mieleen että kyseessä olisi SLX navat (varmaan ihan ok't), mutta pikaisen googletuksen perusteella noita oli lähinnä pyörissä joissa on alvio vaihteet jne, joten ehkä kyseessä on kuitenkin joku budjetti-napa?

Raikku
23.09.2010, 08.57
Ilman vannenauhoja taitaa olla ainakin liikkeiden satsien painot.

Omat Alpine/Xray/DT240S-kiekot painoi melko tarkalleen sen minkä Actionsports sanoi, eli ~1390g

Omasta mielestä nuo kevyet, varsinkin vähän päälle 500€-luokassa.

abc
23.09.2010, 10.45
Se nyt on suhteellista... toisille 1750g on kevyt setti mutta toisille vasta alle <1300g on kevyt.

Ja toisille 2,2 kg on niin kevyt, että siitä kannattaa maksaa ylimääräistä:
http://www.bikeradar.com/gear/category/components/wheel-sets/product/e2200-wheelset-09-34846
"Expensive but light".

Kaikki tosiaan riippuu käyttötarkoituksesta, kuskin painosta yms. Olen kyllä miettinyt, ovatko omat E2200:t (jotka tulivat fillarin tehdaskokoonpanossa) hiukan overkill trail-/endurotyyppiseen ajoon. Painoa kyllä on yli 90 kg, mutta ehkä sitä pärjäisi monta sataa grammaa kevyemmilläkin kiekoilla?

Tuovatko muuten painavammat kiekot vauhdikkaissa ja teknisissä alamäissä myös merkittävästi lisää vakautta (voisin kuvitella, että tuovat), vai onko niiden etuna kevyempiin verrattuna ainoastaan kestävyys?

drop
23.09.2010, 11.46
2200g trail / enduro kiekkosarjasta on semmoinen setti jota ei pitäisi joutua miettimään ajossa ollenkaan. Alle kahden kilon setit saa kyllä soikeiksi ihan metsässä jos on pienet paineet ja laskeutuu huonosti jostain pienemmästäkin hypystä (vastapalloon jotain terävää vasten).

Sillä itsekin hankin tuon järeämmän kiekkosetin. Ärsyttää jos pitää olla huolissaan että rikkoo kalliit kiekot, mukavampaa kun voi pommittaa ajattelematta sen enempää. Toisaalta on myös mukavaa että on kevyemmät kiekot päiviä varten jolloin tietää että mitään tuommoista ei pitäisi olla edessä.

Jamppe
23.09.2010, 15.46
Punnitsin tänään kiekot renkaineen päivineen(levyt,pakka,linkut,renkaat,sisäkumit) kun en purkamaan jaksanut ruveta. Takakiekko 2510g ja etukiekko 2100g. Tiedä sitten kertooko noi lukemat mitään, kun kerran on punnittu renkaineen. Ja navat oli noi m65 ja kehät Bontrager Ranger.

On huonompiakin. Mulle tuli ensiksi mieleen että kyseessä olisi SLX navat (varmaan ihan ok't), mutta pikaisen googletuksen perusteella noita oli lähinnä pyörissä joissa on alvio vaihteet jne, joten ehkä kyseessä on kuitenkin joku budjetti-napa? Ilmeisesti tuo "6" yleensä kertoo SLX-sarjasta, mutta tuntuu kans että noi on jotain halvempaa tavaraa silti.

JackOja
24.09.2010, 07.47
Punnitsin tänään kiekot renkaineen päivineen(levyt,pakka,linkut,renkaat,sisäkumit) kun en purkamaan jaksanut ruveta. Takakiekko 2510g ja etukiekko 2100g. Tiedä sitten kertooko noi lukemat mitään....

No jos vähennät tuosta 4,610kg:sta levyjen, pakan, pikalinkkujen, sisäkumien, renkaiden ja vannenauhojen painot niin saat kiekkojen painon noin suunnilleen. :)

Jos sulla on vaikkapa pari kiloa kumia(!) renkaissa ja 300g pakka ja 120g pikalinkkuja ja 20-30g vannenauhaa niin sittenhän tuosta jääpi sellaiset ~2100g

Jamppe
24.09.2010, 07.56
Jos sulla on vaikkapa pari kiloa kumia(!) renkaissa ja 300g pakka ja 120g pikalinkkuja ja 20-30g vannenauhaa niin sittenhän tuosta jääpi sellaiset ~2100g

Illemmalla purin vielä etukiekosta kaikki pois(paitsi vannenauhan), tulos oli ~960g. Eli aika lähelle varmaan menee toi 2100g. No kaippa noilla vois ajaa vielä , kun ei malttais parin sadan gramman kevennyksestä maksaa satasia. Muutenki pitäs keskittyä vissiin enemmän ajamiseen ja vähemmän tuunaamiseen :D

Eros
05.10.2010, 15.04
kertokaapas... miten tuo pinnan pituus oikeaoppisesti (=kaupan tavalla) mitataan? hiukan jo googlettelin mutta ei kertonut, ei.

kiekot ovat actionsportsilta ja mittasin kierteiden alusta pinnan "hartiaan" asti niin sain n. 264mm, sivuilla kiekkojen pinnakooksi (valmiit kiekot) kerrotaan summittaisesti 64x260mm. ilmeisesti nuo kaikki pinnat ovatkin samanmittaisia (vaikka takanahan pitäisi oikeaoppisesti olla 2 eri mittaa), mutta jompi kumpi mittaa/ilmoittaa "väärin".

Eros
05.10.2010, 15.20
"Spoke length is measured from the inside of the elbow to the very end of the threads, most usually in millimeters."

mittasin uudestaan niin lähin tulos mm on 263. ovat näköjään pistäneet "liian pitkää" kamaa näihin, nooh...

Beetle Bailey
05.10.2010, 15.22
Tarkistusmittaukset aiheesta tilattu vs. toimitettu pinna, on pinnan mitta ollut lähinnä nimellistä mitattuna kierteen päästä taivutetun pään sisämutkaan. Ei siis suurin pituus.
Ei takana välttämättä tarvita kahta pituutta, varsinkaan levyjarrunavassa. Siinä kun vasen laippa on niin ikään keskemmällä. Toisaalta, etulevyjarrunapa on yhtä lailla epäkeskeinen kuin takanapa...

E: jaaha, kerkesit löytää vastauksen.

ussaf
19.11.2010, 13.25
oiskos kellään heittää käyttökokemuksia noista fulcrumin red metal vitosista, tai ko. sarjan kiekoista ylipäänsä? kiinnostaisivat, mutta tässäkin langassa esiin tuodut kysymykset esim. varaosien saatavuudesta vähän epäilyttää.

Jambbe
03.12.2010, 10.33
Mistä custom-kiekkoja rakentavasta puljusta löytyisi NoTubesin ZTR355 kehät? CRC:llä ja ActionSportsilla ei ainakaan ole. Samasta kaupasta pitäisi vielä löytyä DT:n 240s navat.

Plus
03.12.2010, 10.36
Mistä custom-kiekkoja rakentavasta puljusta löytyisi NoTubesin ZTR355 kehät? CRC:llä ja ActionSportsilla ei ainakaan ole. Samasta kaupasta pitäisi vielä löytyä DT:n 240s navat.

Justridingalong.com (http://www.justridingalong.com/)

sakuvaan
03.12.2010, 13.08
oiskos kellään heittää käyttökokemuksia noista fulcrumin red metal vitosista, tai ko. sarjan kiekoista ylipäänsä? kiinnostaisivat, mutta tässäkin langassa esiin tuodut kysymykset esim. varaosien saatavuudesta vähän epäilyttää.

Mulla on yhet Red Zonet ja kaverille tilattiin Red Metal 10't (140 egee koko setti ja mukana vielä hyvät skewerssit!) , asiallisen oloisia kiekkoja.

Cerceestä saa varaosia.

S-Works
19.01.2011, 18.35
Kertokaapa mitä eroa on Stans Alpine ja Crest kehien profiileilla käytössä? Onko Alpine tarkoitettu tiettyyn maastoon/ajotyyliin?

pööräilijä
19.01.2011, 20.56
Enemmänkin tarkoitettu renkaitten mukaan. Crestille voi laitta huoletta leveemmät renkaat kuten 2.4" tai jonkun verran isommat, eikä renkaasta tule ilmapallomaista kuten alpinella. Alpine on hyvä xc-renkaita käyttävälle, 2.25" on loistavat ja vieläpä 2.4" mountain kingit (pienet 2.4"siks) menevät.

S-Works
19.01.2011, 21.29
Kummassakin kehässä on uusi BST tekniikka. Eli reunat ovat matalammat, renkaissa käytetään pienempiä paineita ja kehät ovat leveämmät kuin edeltäjänsä Olympic ja 355. Sisämitoissa on 1mm ero ja korkeudessa on 1,5mm eroa. Eli tällä uudella tekniikalla on poistettu toi leveän renkaan renkaan ilmapallo ominaisuus.
Vai vaikuttaako se 1mm leveydessä niin paljon? Vai olisiko niin että Alpinen profiili "kestää" kiville ajoa enemmän?

Plus
20.01.2011, 11.29
Notubesin messageboardilla oli juttua, jonka perusteella sain käsityksen, että Crestin pitäisi olla vähän Alpinea kestävämpi. Pinnojen kiinnitysalueella on kai enemmän materiaalia kuin Alpinessa.

ToniR
21.01.2011, 14.18
Ajatuksissa on pyörinyt päivittää Anthem X2:n vm. 2010 kiekot kevyemmiksi ja tubeless -sopiviksi. Budjetti olisi n. 500-600€. Ei mitään über eksoottista, mutta kevyehköt ja 80-85 kiloisen kuskin alla kestävät. Etunapa pitäsi olla QR/15/20 mm muunneltavissa, koska mielessä on keulan päivitys (joskus). Huollettavuus ja varaosien saanti ovat myös tärkeitä.

Ajotyyli on XC kuntoajoa harrastepohjalta, Tahko ja Finlandia mukaan lukien.

DT 240 ja Hope Pro II napoja olen vilkuillut ja No Tubesin Crest -kehiä.
Kehistä olen melko pihalla, mikä olisi sopiva meikäläiselle.

Ehdotuksia otetaan vastaan. :)

Luu
21.01.2011, 14.52
Etunapa pitäsi olla QR/15/20 mm muunneltavissa

DT 240 napoja olen vilkuillut ja No Tubesin Crest -kehiä.

Ehdotuksia otetaan vastaan. :)

Etunapana nyt on ollut vuoden Stan's NoTubes: ZTR Heavy Duty front , pyörii tosi herkästi pakkasellakin. Pinnoina DT Swiss SuperComp ,nippeleinä alu prolock ja vanteena Crest. Painoa pari grammaa alle 700 15 millisenä. Ei ole tarvinnut kertaakaan kiristellä pinnoja eikä hampaita . Nyt on takapyörä tulossa ZTR navalla ja samoilla osilla.
http://www.justridingalong.com/

ToniR
21.01.2011, 15.18
Kiitoksia Luu!
Tosiaan noi Stanin navat voisi olla myös hyvä vaihtoehto.
Simppelin näköinen myös tuo conversion kit.

Mites tuo renkaan laitto Crest:lle, onko hankalaa?

tero76
21.01.2011, 15.48
Kiitoksia Luu!
Tosiaan noi Stanin navat voisi olla myös hyvä vaihtoehto.
Simppelin näköinen myös tuo conversion kit.

Mites tuo renkaan laitto Crest:lle, onko hankalaa?

Helppoa. Itse olen nostanut ne sisäkumilla paikoilleen. Sitten kumi pois, litkut sisään, venttiili paikoilleen ja aina on lattiapumpulla noussut.

Mulla on tuo crest hopen navalla ja ihan hyvältä sekin on tuntunut. Eikä se takanapa niin äänekäs ole kuin annetaan ymmärtää.

ToniR
23.01.2011, 15.35
Osaako joku valaista, mitkä noiden Hopen Pro II ja Stanin napojen suurimmat erot ovat? Hintaluokkahan noissa taitaa olla melko sama.

fsol77m
23.01.2011, 17.35
Osaako joku valaista, mitkä noiden Hopen Pro II ja Stanin napojen suurimmat erot ovat? Hintaluokkahan noissa taitaa olla melko sama.

http://reviews.mtbr.com/blog/hope-pro-ii-hub-set-review/5/

tarkoitatko stan's ztr napoja ?
http://www.notubes.com/stans-ztr-hub-qr.php
ztr:ät ovat korvaamassa stanin vanhat navat jotka valmisti wtb (ja wtb tekee napoja myös american classicille ja sun dirty flea on samaa sarjaa). speksit ovat samoja kylläkin edelleen hopen kanssa.
mtbrcomin mukaan ztr takanavoilla on hieman arveluttava kestävyys...

itse ostaisisin hopea sillä sitä ja siihen saa varaosia myös suomesta esim foxcompista.

Luu
23.01.2011, 20.50
mtbrcomin mukaan ztr takanavoilla on hieman arveluttava kestävyys...

Pitkään luin mtbr palstoja kun mietin ztr vai hope liian äänekäs vai joku muu . Ne pari hajonnutta napaa olivat vanhempaa mallia ja kilpakuskeilla jotka ehkä polkevat kovemmin kuin minä joten uskalsin lopulta tilata ztr takanavan kun etunapaan olen ollut hyvinkin tyytyväinen. Lähipäivinä pitäisi takapyörän tulla, kerron sitten miltä vaikuttaa.

ToniR
23.01.2011, 21.30
Jep, pistä vaan Luu kommentteja tulemaan. Tosiaan tuosta Stanin ZTR navasta oli joillain hieman huonojakin kokemuksia. Voi tosin ajokilometrit olla eri luokkaa kuin minulla.

Onko kellään ollut ongelmia mtbr foorumilla esille tulleen takapakan ja
navan sopivuuden kanssa Hopen Pro II takanavalla?

Vaikeaa on taas päätöksen teko, mutta uusilla kiekoilla Anthemista lähtisi ihan mukavasti painoa pois... :)

Luu
25.01.2011, 13.51
Kuriiri toi äsken takapyörän kotiovelle. Napa uusinta mallia eli Stan`s 3.30, hieman XT napaa äänekkäämpi mutta nappaa kiinni paljon nopeammin. 3 tarkottaa kolmea kynttä ja 30 niitä lovia joihin kynnet osuvat . painoa on 780 gr venttilin ja keltaisen teipin kanssa. Pikalinkku tuli myös mukaan ja sillä painoa 58gr.

Pekka L
26.01.2011, 07.57
Pelataan varman päälle ja vaihdetaan Z X:ään:D Eli mä teen tässä piakkoin kiekot Alpinen kehille ja XTR-navoille. Pikku lisäpainosta huolimatta centerlock on vaan niin hyvä systeemi. Alpine kehät muuten painoi 338 ja 339g.

Ja jottei homma menisi ihan pelleilyksi, niin täpäriin kasasin kans just parit kiekot. Toiset tasan 2600g ja kevennyskiekot 2575g pari.:cool: Jos noi meinaa saada ajamalla paskaksi, niin sitten pitää kyllä ajaa jollain kuorma-autolla ja suoraan yli.
Saint - Arrow Racing FRX - 36x Competition = 2600g.
Saint - Mavic EX729 - 32x Competition =2575g.

JackOja
26.01.2011, 08.09
Onkohan jollakulla mielipidettä siitä, kannattaako Hope Pro II + ZTR Crest ottaa Hopen tehtaalla kasattuna Hope Hoops -kiekkosettinä vaiko sama custom-kasattuna jostain.

Olisko jotain syytä miksi Hoopsit olisivat jollain tapaa huonommat kuin sama setti esim. kehutun JRA:n kasaamana :seko:

Hoopsit kustantaa sellaiset 300-360€ yleisesti ja mukana tulee bonuksena varapinnoja sekä 9/15mm adapteri etunapaan kun taas custom-settinä hinnat alkavat n. 400 eurosta.

marco1
26.01.2011, 08.19
Onkohan jollakulla mielipidettä siitä, kannattaako Hope Pro II + ZTR Crest ottaa Hopen tehtaalla kasattuna Hope Hoops -kiekkosettinä vaiko sama custom-kasattuna jostain.

Lähinnä kai se että saatavuudesta päätellen tuo on se myydyin setti tällä hetkellä ja sitä saattaa joutua odottelemaan enemmän kuin custom-settiä. Parista Hoops-setistä (vähän) kokemusta ja ei ole ollut moittimista kasauksessa. Onko se customin nopeampi toimitus sitten lisähinnan väärti on toinen juttu.

JackOja
26.01.2011, 09.30
...Onko se sitten lisähinnan väärti on toinen juttu.

Eiku ne siis on nimenomaan on halvemmat Hopen tekeminä. Luulis, että päinvastoin, juu...

marco1
26.01.2011, 09.36
Eiku ne siis on nimenomaan on halvemmat Hopen tekeminä. Luulis, että päinvastoin, juu...
Tarkoitin toki että kalliimman custom -setin voi saada nopeammin kuin halvemmat Hoopsit. :)
CRC:tä saa vähän väijyä että ehtii tilata Pro II/Crest -setin ennenkuin taas loppuvat, sama muissa kaupoissa.

ToniR
01.02.2011, 19.56
Crestistä vielä: Kestääkö ne 80-85 kg jantterin alla XC-typpisessä harrasteajossa?

Luu
01.02.2011, 20.02
Crestistä vielä: Kestääkö ne 80-85 kg jantterin alla XC-typpisessä harrasteajossa?

Hyvin on kestänyt.

ToniR
01.02.2011, 22.41
Ok, kiitoksia tiedosta.
Ei sitten tarvitse itseä liikaa laihduttaa :D

drop
02.02.2011, 14.15
Kuriiri toi äsken takapyörän kotiovelle. Napa uusinta mallia eli Stan`s 3.30, hieman XT napaa äänekkäämpi mutta nappaa kiinni paljon nopeammin. 3 tarkottaa kolmea kynttä ja 30 niitä lovia joihin kynnet osuvat . painoa on 780 gr venttilin ja keltaisen teipin kanssa. Pikalinkku tuli myös mukaan ja sillä painoa 58gr.

Siis vain yksi hammas ottaa kerrallaan kiinni? :o

Luu
02.02.2011, 14.50
Siis vain yksi hammas ottaa kerrallaan kiinni? :o

Kyllä se puraisee koko kalustolla, ja nopeasti.

drop
02.02.2011, 16.06
Siis kaikki kolme hammasta? Eli 30 kiinnityspistettä? Onhan tuo tietysti enemmän kuin Hopen 24 tai vanhojen Shimanojen 16(?).

Pekka L
02.02.2011, 16.40
Mä kiinnitin myös tuohon kolmeen kynteen huomiota, mutta tarkistin valmistajan sivuilta. Niin se on. Kolmas kynsi tietty tuo lisäpitoa varsin tiheään hammastukseen, mutta heikompi systeemi se on. Shimanossahan kynnet on toteutettu niin, että siellä on kaksi paria kynsiä, joista aina vain yksi pari tarttuu ja hammastus vastaavasti on huomattavasti krouvimpi, ts. samalla räikän pykälämäärällä puolet vähemmän hampaita.

drop
02.02.2011, 17.25
No eihän tuo nyt kauhean tiheä hammasto vielä kai ole. Mulla on ainakin toisissa kiekoissa 72 kiinnityspistettä ja toisessa vissiin 120 (tosin varmastikin toteutettu niin että hampaita on enemmän kuin 3 ja vain kaksi kiinni kerrallaan).

Sinällään hyvä mitä enemmän hampaita on kerralla kiinni.

ToniR
02.02.2011, 21.18
Mä kiinnitin myös tuohon kolmeen kynteen huomiota, mutta tarkistin valmistajan sivuilta. Niin se on. Kolmas kynsi tietty tuo lisäpitoa varsin tiheään hammastukseen, mutta heikompi systeemi se on. Shimanossahan kynnet on toteutettu niin, että siellä on kaksi paria kynsiä, joista aina vain yksi pari tarttuu ja hammastus vastaavasti on huomattavasti krouvimpi, ts. samalla räikän pykälämäärällä puolet vähemmän hampaita.

Mikä tuossa kolmen kynnen systeemissä on se heikko kohta?
Ei ole tuo navan sielunelämä niin tuttu juttu meikäläiselle.

Pekka L
02.02.2011, 22.17
Eihän kolmen kynnen systeemissä sinänsä mitään heikkoa ole, vaan vertailuna jos 30 pykälää toteutettaisiinkin neljällä kynnellä niin, että kaksi kynttä tarttuisi kerralla. Silloin nuo kynsiparit sijoitettaisiin niin, että ne on ~puolen pykälän välein ja räikässä olisi vain 15 pykälää, mutta tartuntakohtia siis 30.
Mitä vähemmän pykäliä, sen karkeampi räikkä ja pykälät voi olla korkeampia ja kynnen tartunta on silloin lujempi.
Jos kaikki kynnet (3) ottaa samaan aikaan kiinni, pitää räikän olla suht' tiheä, ettei tule sellaisia tyhjiä kohtia kun pitäisi polkaista vaikka dropista alas.
Taasen, jos vaikkapa kohmettumisen seurauksena kynnet ei lukitu nopeasti, vaan pääsevät lyömään tyhjää, niin kovin tiheähampainen räikkä hajoaa helpommin.

Ilmeisesti just näin kävi tässä hiljan yhdelle uudelle DTswiss navalle. Kohmettui, löi tyhjää ja hajosi.

Selkiskö mitä haettiin?

ToniR
02.02.2011, 22.33
Jep, kyllä selvisi!
Välillä mulle vaan pitää vääntää vähän tukevammasta rautalangasta :D

Luu
02.02.2011, 23.56
No nyt minä en taas ymmärrä yhtään mitään mutta vähän vähemmän tuo Ztr lyö tyhjää kun Xt tai Onyx eli helepompi sillä on poleksia läpi paikoista missä ei sovi pyörittämään. Ja onhan se kevyt , kestävyydestä kerron myöhemmin.

drop
03.02.2011, 09.06
Uudemmissa Shimanon navoissa on 36 kiinnityspisteitä, tainnut olla jo pari vuotta. DT (DT'ssä oletuksena 18, mutta saa myös 36) ja Hope (24) taitavat olla ainoat joilla on vähemmän.

Ja vielä tuohon yllä olevaan. Jaottelunhan ei tarvitse olla semmoinen että on 3 hammasta ja 30 pykälää tai 4 hammasta (2x2) ja 15 pykälää. Voisi olla 2x2 hammasta ja 30 pykälää jolloin kiinnityspisteitä on enemmän. Itseäni ainakin on ärsyttänyt noi hitaasti (ja kyllä tuo 30 on vielä kohtuullisen hidas vaikka onkin parannus historiaan) kiinittyvät navat kun on tottunut 72/120 kiinnityspistettä omaaviin. Ei nuo kiinnityspisteet kuitenkaan tärkein juttu ole, ehkä ennemmin semmoinen että kun on tottunut niin on vaikea siirtyä takaisin.

Enemmän kiinnityspisteitä ei myöskään automaattisesti tarkoita että olisi heikompi. Yleisesti paljon kiinnityspisteitä on Chris King, Hadley ja Industry 9 navoissa, ja kaikilla on maine että ovat kestäviä.

Boot
03.02.2011, 10.57
Kiekkojen speksaus on täälläkin käynnissä. Hope Hoopsin ZTR Flow versio on aika vahvoilla. Ei taida parempaa vastinetta rahoille löytyä. Vaatimuksena on 20mm akseli eteen ja 12/135mm taakse. Painon pitäisi pysyä mahdollisimman alhaisena ja rangaistusta olisi kestettävä. Jos budjetin tuplaisi, alkaisi vaihtoehtoja löytyä enemmänkin.

drop
03.02.2011, 13.08
Mä sain kyl Flown paskaksi aika helpolla, mutta ei kai tuolla painolla ihmeitä voi odottaa... Siis hyvä vanne, mutta ei kannata liikaa kiviin hakata ja odottaa sen kestävän samaan tyyliin kuin vaikka EX823.

Boot
03.02.2011, 13.47
Nykyisellään alla on EX819:t, jotka ovat pysyneet suorina. Tarve olisi hieman leveämmälle vanteelle. Yksillä kiekoilla pitäisi pärjätä kaikessa ajossa, joten keveys ja kestävyys pitäisi olla tasapainossa. Flowt ovat hieman painavammat kuin 819:t. Ei paino tietty kaikkea kerro. Kestävänkin kiekon voi saada rikki huonolla mäihällä helpohkosti.

juminy
08.02.2011, 21.15
Kysymys osoittaa varmaan tietämykseni, mutta mihin asti 819:n leveys riittää? Eli 2,4" kumi, tuleeko jotain ongelmaa? Ajattelin, että aika helppo ja täydellinen paketti mulle olis Hope Pro II -navat (muuntautuu hyvin edessä 9/15/20mm ja takana 10/12mm...käsittääkseni), DT comp (esim.) pinnat ja Mavicin 819-kehät. Noi kelpais kaikkeen, myös sisuriin ja USTiin. XC:hen ja oolmountainiin. Mulla alamäkikin on sama kuin XC, ei se kovin hurjaa menoa ole.

Vinkkejä mistä noi edukkaasti ja hyvin kasattuna. Niitä otetaan mieluusti vastaan.

Igor Pavlovits
08.02.2011, 21.24
Kysymys osoittaa varmaan tietämykseni, mutta mihin asti 819:n leveys riittää? Eli 2,4" kumi, tuleeko jotain ongelmaa? Ajattelin, että aika helppo ja täydellinen paketti mulle olis Hope Pro II -navat (muuntautuu hyvin edessä 9/15/20mm ja takana 10/12mm...käsittääkseni), DT comp (esim.) pinnat ja Mavicin 819-kehät. Noi kelpais kaikkeen, myös sisuriin ja USTiin. XC:hen ja oolmountainiin. Mulla alamäkikin on sama kuin XC, ei se kovin hurjaa menoa ole.

Vinkkejä mistä noi edukkaasti ja hyvin kasattuna. Niitä otetaan mieluusti vastaan.
Omistan kyseisen kiekkosetin. Vaikken itse ole vielä nuin leveitä renkaita testannutkaan niin ainakin tiedän useampia joilla ei ole mitään ongelmia 2.4"-kumien kanssa ollut.

Ainakin merliniltä (http://www.merlincycles.co.uk/) löytyy.

sakuvaan
08.02.2011, 21.46

Vieri vieressä testattiin 23mm ja tuolla 19mm vanteella saman kumin pitoa, 19mm vaan taittu alle ja suti paljon enemmän.

juminy
08.02.2011, 22.03
Merlinin kasaamista muistelen jotain hyvää lukeneenikin. Tulee se 205g pataan per pää ja pahimmassa paikassa noilla 823:lla. Kestävyyden takia en niitä tartte. Olen siinä käsityksessä, että 819 ei ihan vähistä säikähdä - toisin kuin minä. Mutta 2,4" kumit pitää toimia USTina kuin vettä vaan, joten jos leveyttä tarvitaan, niin täytyy katella vielä muitakin kuin Maviccia varmaan.

syklopaatti
08.02.2011, 23.14
Merlinin kasaamista muistelen jotain hyvää lukeneenikin. Tulee se 205g pataan per pää ja pahimmassa paikassa noilla 823:lla. Kestävyyden takia en niitä tartte. Olen siinä käsityksessä, että 819 ei ihan vähistä säikähdä - toisin kuin minä. Mutta 2,4" kumit pitää toimia USTina kuin vettä vaan, joten jos leveyttä tarvitaan, niin täytyy katella vielä muitakin kuin Maviccia varmaan.
ZTR flow nimenomaan on levee tohon painoluokkaan. Tuolta tilasin.
http://justridingalong.com/ (http://justridingalong.com/)

Tulivat reilussa viikossa ja hyviltä vaikuttavat. Hopen pro 2 navoilla ja dt comp pinnoilla mitattu paino setillä 1923g teippien ja venttiileiden kaa.
Se mikä oli outoo ,ettei tullu pikalinkkuja mukana. Joutu sit tilaamaan jälkeenpäin. PERHANA...

juminy
08.02.2011, 23.33
ZTR flow nimenomaan on levee tohon painoluokkaan. Tuolta tilasin.
http://justridingalong.com/ (http://justridingalong.com/)

Tulivat reilussa viikossa ja hyviltä vaikuttavat. Hopen pro 2 navoilla ja dt comp pinnoilla mitattu paino setillä 1923g teippien ja venttiileiden kaa.
Se mikä oli outoo ,ettei tullu pikalinkkuja mukana. Joutu sit tilaamaan jälkeenpäin. PERHANA...
Ei kai noissa Houpeissa yleensä tuu. Mut mäpä oon ihan spede enkä tällä kertaa ees hae pikalinkuilla, vaan 20 ja 12 mm. Tuolla oli huono valikoima Houppeja tai sit silimä ei ollu käessä? Ei jaksa alkaa erikseen ostelemaan niitä pulikoita, että sopii. Ja tota... täytyy vissiin katella noista ZTR:stä jossain välissä juttua. 823 on vaan NIIN jytky ja 819:ssä ei pelota kuin leveys. On mulla kyllä 2,4" DH-versio Big Bettystä toiminu DT:n 4.2 -kehällä ihan ok niin pieniin paineisiin asti, että alkaa just ottaa vanteelle joissain paikoissa. Ja se on jo liian vähän se. Enkä ole huomannu mitään alletaipumisia tai pito-ongelmia. Mut toi DH-versio onkin ihan sairas tankki, lähes 1,2kg ja siis melkosen tukeva tönöttäjä.

Ja saahan sitä tsetteeär flouta tuolta Merliniltäkin.

syklopaatti
08.02.2011, 23.45
Ei kai noissa Houpeissa yleensä tuu. Mut mäpä oon ihan spede enkä tällä kertaa ees hae pikalinkuilla, vaan 20 ja 12 mm. Tuolla oli huono valikoima Houppeja tai sit silimä ei ollu käessä? Ei jaksa alkaa erikseen ostelemaan niitä pulikoita, että sopii. Ja tota... täytyy vissiin katella noista ZTR:stä jossain välissä juttua. 823 on vaan NIIN jytky ja 819:ssä ei pelota kuin leveys. On mulla kyllä 2,4" DH-versio Big Bettystä toiminu DT:n 4.2 -kehällä ihan ok niin pieniin paineisiin asti, että alkaa just ottaa vanteelle joissain paikoissa. Ja se on jo liian vähän se. Enkä ole huomannu mitään alletaipumisia tai pito-ongelmia. Mut toi DH-versio onkin ihan sairas tankki, lähes 1,2kg ja siis melkosen tukeva tönöttäjä.
Ainaskin mulla lähti etunavasta ihan käsin nyppäsemällä pikalinkkuadapteri irti ja alta paljastu 20mm holo. Siis vaan 15mm adapteri tarttis ostaa erikseen jos semmosta tarviis. Takanapaa en sen kummemmin tutkinyt ,mutta minä oon siinä käsityksessä että pelkällä adapterilla saa sen 12mm.
EDIT. Siis sen navan saat muunnettua 12 milliseks etkä tarvii tilata siihen mitään erikseen. Iso ehkä tähän.

drop
08.02.2011, 23.55
Merlin ja Justridingalong kasaavat molemmat hyviä kiekkoja, ainakin oman suppean kokemuksen ja stw foorumin perusteella. Veikkaisin että 823'set ovat kyllä aika järeät poluille, mutta ota juminy multa setti lainaan jos haluat empiä. Sekä 823 että 819 painavat aika paljon enemmän kuin valmistaja ilmoittaa. Mun Hadley / 823 taitaa painaa lähes 2.5kg...

Boot
09.02.2011, 08.35
Kysymys osoittaa varmaan tietämykseni, mutta mihin asti 819:n leveys riittää? Eli 2,4" kumi, tuleeko jotain ongelmaa?

Itsellä on edessä 819:llä 2,4" RQ ja se näyttää jo aika naurettavalta. 2,2" sen sijaan istuu oikein kivasti. Taakse en 2,4":ää laittaisi. Taittuu varmasti alle.

Sami954
09.02.2011, 09.36
Tässä omia pohdintoja budjettiluokan allround kiekoiksi. Edessä 15mm akseli ja takana X-12 joka hieman rajaa vaihtoehtoja pois. Mielipiteitä?

DT Swiss X1800: http://www.bike-discount.de/shop/k735/a34090/x-1800-qr-15-x-12-laufradsatz.html

Veltec V-Two: http://www.bike-discount.de/shop/k735/a42119/v-two-laufradsatz-qr15-x12-schwarz.html

Fun Works napa enduro911? kehä: http://www.bike-discount.de/shop/k735/a14790/3way-pro-enduro-911-sapim-laufradsatz-red-black.html

Fun worksia löytyy myös ZTR flow kehällä hintaan 349€. Siinä houkuttelisi tubeless-mahdollisuus, mutta mitenkähän lie näiden Fun Works napojen laita? Onkohan täyttä kuraa?

Iglumies
09.02.2011, 10.14
X-1800:t nyt pyörinyt pari viikkoa alla ja ei pahaa sanottavaa, vaikka ihan pikalinkullisina ovatkin.

SuperD
09.02.2011, 10.46
Fun worksia löytyy myös ZTR flow kehällä hintaan 349€. Siinä houkuttelisi tubeless-mahdollisuus, mutta mitenkähän lie näiden Fun Works napojen laita?

Merliniltä Hope Pro2 + Flow + Comp kolminaisuus samaan hintaan, saa valita värinkin. Ei liene huonompi kuin Fun Works.

juminy
09.02.2011, 11.28
Merliniltä Hope Pro2 + Flow + Comp kolminaisuus samaan hintaan, saa valita värinkin. Ei liene huonompi kuin Fun Works.Joo, tota mäkin kattelin, että siinähän se olis. Ainoo oli ton Flow:n ustivalmius, siinä tais olla jonkun keltasen nauhan kanssa pelleilyä eikä silleen vastaa ihan Mavicin systeemiä. Ei varmaan oikeesti haittaa, mutta tämmöselle USTiummikolle heti kalahti korvaan toi. Ei olis ihme, jos olen ihan yössä, en ole ehtinyt perehtymään.

drop
09.02.2011, 11.34
Flow ei oikeasti ole UST yhteensopiva. Testasin jotain UST kumeja ja nousevat kyllä vanteelle, mutta vuotavat hissukseen jostain kulmasta. Ne siis vaativat sekä sen keltaisen nauhan että litkut jotta pitävät ilmat sisällä.

juminy
09.02.2011, 11.40
Mä ajattelin, etten jaksais mitään litkuja. Mut kattoo ny, ei tässä kiire ole. Täytyy pähkäillä ja kokeilla Sikaan tota yhtä 819:iä USTikumilla kunhan tässä ehtii. Voisin sen Big Bettyn käydä lunastamassa, jos se vielä on vapaana varastolla?

Jni
09.02.2011, 12.12
Täällä tyhmä kyselee että onko mavic crossride kiekoista mitenkään tehtävissä tubeless käyttöön sopivia? Eli saako niistä jollain teipeillä ja venttiileillä sellaiset että voisi ilman sisureita ajella? Vai onko se järkevämpää vaan siirtyä keveiden sisuskumien käyttöön ja luopua tubeless haaveista? Renkaiksi tulossa racing ralphit...

Sami954
09.02.2011, 12.22
Noo, ehkä se hope olisi varmempi valinta. Merlinillä ei vain x-12 vaihtoehtoa ollut, mutta sellainen sovite siihen käsittääkseni jostain löytyy. Ja tärkeä tieto noista flow-kehistä myöskin...

X-1800:t nyt pyörinyt pari viikkoa alla ja ei pahaa sanottavaa, vaikka ihan pikalinkullisina ovatkin.

Onko ne kehän "x1800" tekstit maalattu vai tarroja? Tärkeä tieto!:rolleyes:

syklopaatti
09.02.2011, 12.31
Flow ei oikeasti ole UST yhteensopiva. Testasin jotain UST kumeja ja nousevat kyllä vanteelle, mutta vuotavat hissukseen jostain kulmasta. Ne siis vaativat sekä sen keltaisen nauhan että litkut jotta pitävät ilmat sisällä.
Jep. Mulakin vuotivat kovilla paineilla ja vuoto loppu vasta n. 1barin kohdalla. Tosin onnistuin tussaroimaan keltateippiin reikiä renkaan asennuksessa. puol desiä litkua ja nyt pitäny ilmat. Mulla ainaskin tuli teippi ja venttiili valmiiks asennettuina. eikös nää ust-miehet suosittele litkuja myös ust-kumiinkin täällä foorumilla.
Tuossa juttua FLOW:sta.
http://mountain.bike198.com/notubescom-ztr-flow-rim-review/ (http://mountain.bike198.com/notubescom-ztr-flow-rim-review/)

JackOja
09.02.2011, 12.39
...onko mavic crossride kiekoista mitenkään tehtävissä tubeless käyttöön sopivia?

Kyllä.

...saako niistä jollain teipeillä ja venttiileillä sellaiset että voisi ilman sisureita ajella?...Juuri näin. Helpointa on ostaa joku tubeless-kitti (Stan's NoTubes, Joe's NoFlats, Eclipse...) niin siinä on kaikki (teipit, litkut, venttiilit) valmiina. Esimerkiksi Stanin sivuilla (http://www.notubes.com/home.php) on paljon ohjeita, videoita yms. Voi hieman perehtyä aiheeseen.

MRa
09.02.2011, 12.45
Mä ajattelin, etten jaksais mitään litkuja. Mut kattoo ny, ei tässä kiire ole. Täytyy pähkäillä ja kokeilla Sikaan tota yhtä 819:iä USTikumilla kunhan tässä ehtii. Voisin sen Big Bettyn käydä lunastamassa, jos se vielä on vapaana varastolla?

Kyllä mulla on Flow vanteella pysyny ilmat Fat Albert UST:lla. Tietysti siihen pitää se keltainen teippi asentaa, mutta tuolla on ohjeet miten se tehdään: http://www.notubes.com/support_movies.php. Tosi simppeliä. Tosiaan reikiä siihen teippiin ei kande tehdä jos haluaa, että ilmat pysyy ilman litkuja.

drop
09.02.2011, 13.32

Joo, viestiä vain.

juminy
09.02.2011, 13.40
Kyllä mulla on Flow vanteella pysyny ilmat Fat Albert UST:lla. Tietysti siihen pitää se keltainen teippi asentaa, mutta tuolla on ohjeet miten se tehdään: http://www.notubes.com/support_movies.php. Tosi simppeliä. Tosiaan reikiä siihen teippiin ei kande tehdä jos haluaa, että ilmat pysyy ilman litkuja.Okei. No täytyy ehkä vaan kokeilla sit. Eihän ne litkut mikään ehdoton ei ole, mutta kiva olis, jos ei olis pakko. Ei mulla sisurienkaan kanssa ole rengasrikot olleet ongelmana, niin tuskin litkut mua niin paljoa hyödyttää. Paitsi, että joutuuko noihin pumputtelemaan lenkkien välillä lisää ilmaa? Sisurispedenä mun ei ole tarvinnu joka viikko paineita korjailla.

MRa
09.02.2011, 14.16
Okei. No täytyy ehkä vaan kokeilla sit. Eihän ne litkut mikään ehdoton ei ole, mutta kiva olis, jos ei olis pakko. Ei mulla sisurienkaan kanssa ole rengasrikot olleet ongelmana, niin tuskin litkut mua niin paljoa hyödyttää. Paitsi, että joutuuko noihin pumputtelemaan lenkkien välillä lisää ilmaa? Sisurispedenä mun ei ole tarvinnu joka viikko paineita korjailla.

Ei tarvii. Toi pumputtelu liittyy lähinnä Latex sisureihin joko normisisurina tai sit maantiellä tuubisisurina.

Iglumies
09.02.2011, 14.57
Noo, ...Onko ne kehän "x1800" tekstit maalattu vai tarroja? Tärkeä tieto!:rolleyes:
Onneksi ovat tarroja, niin poisto ei ollut kovin hankalaa. :)

JiiPee
09.02.2011, 15.58
Okei. No täytyy ehkä vaan kokeilla sit. Eihän ne litkut mikään ehdoton ei ole, mutta kiva olis, jos ei olis pakko. Ei mulla sisurienkaan kanssa ole rengasrikot olleet ongelmana, niin tuskin litkut mua niin paljoa hyödyttää. Paitsi, että joutuuko noihin pumputtelemaan lenkkien välillä lisää ilmaa? Sisurispedenä mun ei ole tarvinnu joka viikko paineita korjailla.

Moi.
Mulla ollut muutamat renkaat vuotavia ilman litkuja, laittanu nyt öbaut 1dl litkua ja ravistelut huolellisesti tuon stanin videon ohjeiden mukaan. Ilmat pysyy sisällä ja ei tarvitse enää pumppailla. Tietty säätelen noita paineita hieman ajokelien mukaan.
On siinä sekin hyvä puoli, että renkaassa valmiiksi oleva litku paikkaa ne pienet reiät joita mahdollisesti ajon aikana tulee. Mutta kukin tyylillään toki.
Toivottavasti tämä ei ollut sormi pystyssä julistamista?

juminy
09.02.2011, 16.18
Toivottavasti tämä ei ollut sormi pystyssä julistamista?Eikun kädet puuskassa toi jo oli. Et saa ikinä anteeks. Mä alan koklaa tolla 819:llä ja Big Betty USTilla miten äijän käy. Kai noi saa iskaripumpulla vanteelle?

JiiPee
09.02.2011, 16.28
Et saa ikinä anteeks.

Ihanaa, tykkään :D

juminy
09.02.2011, 21.55
Pieleen meni koko USTikokeilu :mad: Katos nimittäin venttiilin hattu... vai oliko se jo kateissa kun alotin... no, on näitä ryssimisiä käyny sisureidenkin kanssa.

Mut kumi meni vanteelle ilman ähinöitä ja ilmakin meni sisään. Toivottavasti pysyykin. Vai pitäsköhän viedä se parvekkeelle pamahtamaan, että uskaltaa nukkumaan mennä. Alletaittelut alkakoot lähiaikoina sen 819:n kanssa.

elasto
10.02.2011, 01.09
Mitä sä sillä hatulla teet?

drop
10.02.2011, 08.57
En ole kyllä pitänyt hattuja itsekään viime kesän jälkeen. Murtuneita kaikki eikä ole puuttuminen haitannut...

marco1
10.02.2011, 09.08
Onko sille Stanin teipille jotain korvaavaa tuotetta olemassa? Gorilla-teippiä on jossain MTBR:ssä mainittu mutta se on kyllä ihan eri tyyppinen tuote.
Pitää hommata sitä alkuperäistäkin jossain vaiheessa mutta nyt olis sisänäpertelyyn sopivat pakkaset päällä...

Pekka L
10.02.2011, 09.19
Mitä sä sillä hatulla teet?

Mun mielestä maastopyörässä noi on ihan perusteltuja. Itselle on ainakin käynyt niin, että ilmeisesti venttiilissä on ollut sen verran likaa (pienen pieniä hiekan murusia tms.) että pumpaaminen on saanut ne partikkelit syvemmälle venttiilin karaan ja venttiili on jäänyt vuotamaan. Muutamassa tunnissa tyhjäksi. Uusintatäyttö ja taas piti. Turhaa hommaa jos sen venttiilinhatulla välttää.
Maantiellä en käytä.

Onko sille Stanin teipille jotain korvaavaa tuotetta olemassa?

Tartteeko olla? Hi5bikes myy tuota. Ite otin vanteetkin tuolta kun hintaeroa muihin ei juuri ole ja XTR navat sai halvemmalla kuin mistään kahlaamastani Euroopan nettikaupasta. Pitää mainostaa kun palvelu on niin hyvää ja hinnat kohdillaan:)

juminy
10.02.2011, 09.27
Mä tykkään niistä hatuista. Ihan käytännön syistä, vaikka niitä aina katookin. En heränny yöllä laukaukseen. Kyllä kohta menee jotain isosti pieleen, näissä USTikuvioissa kuuluu aina mennä?

marco1
10.02.2011, 09.29
Tartteeko olla? Hi5bikes myy tuota.
Niin myy mutta en ehdi tällä viikolla sinne hakemaan ja postilla ei kannata tilata 15 km päästä. Oliko sitä tietoa? :)

PaH
10.02.2011, 09.46
Eiköhän toi Stanin keltainen teippi oo kumminkin paras. Olen kokeillut myös NoTubesin(?) kirkasta teippiä,
semmosta jossa kulkee sellaisia pitkittäisiä valkeita kuituja jokunen sekä Hopen nimellä myytyä valkeaa teippiä,
joka on öbaut samanlainen kun toi Stans. Yks päheen lila rulla Effetton Caffe-tapea oli myös joskus.
Kaikki nuo asiansa ajaa, mut Stan lähtee vielä tarvittaessa irtikin suunnilleen siististi.

Marco - mulla on ainakin yks täys rulla Stania nyt joutavana, saat jos tarttet. Lähempänä ku Hi5 ...

muoks: gorillaa en laittais ennää itse toista kertaa - liima jää vanteeseen jos teippi pitää irroittaa joskus

marco1
10.02.2011, 10.01
Marco - mulla on ainakin yks täys rulla Stania nyt joutavana, saat jos tarttet. Lähempänä ku Hi5 ...

Hienoa, voisin lunastaa rullan ja palauttaa ne Hopen laikat. Ei se kaupan läheisyys vaan ne aukioloajat... :o
YV:llä loput.

elasto
10.02.2011, 11.10
Mun mielestä maastopyörässä noi on ihan perusteltuja. Itselle on ainakin käynyt niin, että ilmeisesti venttiilissä on ollut sen verran likaa (pienen pieniä hiekan murusia tms.) että pumpaaminen on saanut ne partikkelit syvemmälle venttiilin karaan ja venttiili on jäänyt vuotamaan. Muutamassa tunnissa tyhjäksi. Uusintatäyttö ja taas piti. Turhaa hommaa jos sen venttiilinhatulla välttää.
Maantiellä en käytä.

Tämä on totta, mutta kyse ei nyt ollut tästä. Ihmettelin vaan miten koko "UST-kokeilu" voi mennä pieleen jonkun puuttuvan venttiilinhatun takia. Voi sen siihen myöhemminkin varmaan laittaa, kun sellainen jostain löytyy? Kyllä ne ilmat siellä pysyy sen aikaa ilman sitä hattuakin...

Sami954
10.02.2011, 11.12
Tässä omia pohdintoja budjettiluokan allround kiekoiksi. Edessä 15mm akseli ja takana X-12 joka hieman rajaa vaihtoehtoja pois. Mielipiteitä?

DT Swiss X1800: http://www.bike-discount.de/shop/k735/a34090/x-1800-qr-15-x-12-laufradsatz.html

........

Nämä laitoin tilaukseen. Ei mitään DT Swissin high-end kamaa, mutta tässä 12mm-mallissa on ainakin se star ratchet vai mikä se oli?:rolleyes:

Antti Kuitto
10.02.2011, 11.16
Mä tykkään niistä hatuista. Ihan käytännön syistä, vaikka niitä aina katookin. En heränny yöllä laukaukseen. Kyllä kohta menee jotain isosti pieleen, näissä USTikuvioissa kuuluu aina mennä?

Jos oisin ajellut viimeiset vuodet kisoja sisäkumien kanssa, ois kyllä menny niin pahasti hommat pieleen että en halua edes ajatella. Enkä voi käsittää mikä voisi mennä vikaan UST-vanteen ja UST-renkaan kanssa, ellei tota Stanin poisjättämistä oteta huomioon.

juminy
10.02.2011, 20.26
Heh, aika velikultia.

ZTR Flow: BS-Technology. Ainakin valmistajalla on huumorinkäsitystä. Jos tommoset saa valakosena, niin sit ostan. Ehkä.
Edit: pahus, näköjään saa. Oiskohan ne sittenkin liian rumat...

DT comp olis vissiin hyvä pinnavalinta?

kilimu
10.02.2011, 22.26
Kestäisiköhän tuollainen setti n. 85kg kuskin alla? http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Wheels/Mountain+Bike+Wheels/Factory+Mountain+Bike+Wheels/Hope+Hoops+Pro+3+SP+XC6+-+No+Tubes+Crest_2438.htm
Paino suositus menee juuri 85kg.. Mitenkähän nuo sapimin sprint pinnat, mistään ei löydy tietoja?

marco1
11.02.2011, 09.32
Kestäisiköhän tuollainen setti n. 85kg kuskin alla? http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Wheels/Mountain+Bike+Wheels/Factory+Mountain+Bike+Wheels/Hope+Hoops+Pro+3+SP+XC6+-+No+Tubes+Crest_2438.htm
Paino suositus menee juuri 85kg.. Mitenkähän nuo sapimin sprint pinnat, mistään ei löydy tietoja?

Noissa Pro 3 SP-navoissa on suorat pinnat mutta setin mukana tulee pari varapinnaa. Ei kai tuo Crest ihan pomminkestävä vanne ole mutta saahan siihen uuden vanteen tilalle jos entinen antautuu.

Pekka L
14.02.2011, 09.09
Tuollaiset sain viimeinkin kasattua. XTR 975 navat ja CN litteät pinnat. Painoa tuli 1413g ilman vannenauhaa (643/770g). Toiveena oli vannenauhan kanssa alle 1400, mutta vanteet painoi 8 ja 9g yli ilmoitetun, eikä pinnatkaan ollut niin keveät kuin väitettiin. Muutenkin voisin sanoa noista pinnoista, että en suosittele. Ei vaikuta ihan hirveän laadukkailta, mm. materiaali ei vakuuta. Ilmoitettu 4,1g @ 272mm, mulla 260/262mm ja paino n.4,6g/kpl. Mutta tulipa nekin testattua, kesällä sitten näkee millaiset on käytössä.
http://epicride.fans.fi/kuvat/Py%F6r%E4t/No%20Tubes.jpg/full

Stanin keltainen teippi vannenauhaksi, mutta ensi alkuun mennään sisäkumeilla. Pitää hiukan ensin tutustua enemmän tuohon tubeless-aiheeseen.

drop
14.02.2011, 10.32
Stanin keltainen teippi vannenauhaksi, mutta ensi alkuun mennään sisäkumeilla. Pitää hiukan ensin tutustua enemmän tuohon tubeless-aiheeseen.

Se on helppoa kun hankit oikeat osat.

- Venttiili jossa on irrotettava sydän
- Työkalu (http://ecx.images-amazon.com/images/I/31M0lZND2ZL._SL500_AA300_.jpg) sydämmen irrotukseen
- Ruisku (http://www.ride-this.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/S/X/SX8053_1.jpg) jolla litkut saa sisään venttiilistä

1. Nostat kumin vanteelle ilman sisäkumia (saippuavettä vanteelle ja kumin reunalle). Painetta sen verran että asettuu hyvin aloilleen.
2. Ilmat pois, rengas jää paikoilleen
3. Irrota venttiilin sydän, jätä venttiili kello 9'n tienoille
4. Laita ruiskulla litkut sisälle, venttiilinsydän takas, ilmat, pyörittele ja ravistele

Pari kertaa kun on tehnyt niin menee ihan rutiinilla. Lähinnä ikävää jos sattuu olemaan renkaita jotka eivät halua nousta jalkapumpulla ylös.

sakuvaan
14.02.2011, 10.51
Stanin kehiin ei käy muut kuin stanin omat kapeat tubeless venttiilit (Stans Olympic tais olla), muuten joutuu porailemaan vannetta jos haluaa käyttää mavicin venttiileitä.

marco1
14.02.2011, 10.57
Stanin kehiin ei käy muut kuin stanin omat kapeat tubeless venttiilit (Stans Olympic tais olla), muuten joutuu porailemaan vannetta jos haluaa käyttää mavicin venttiileitä.

Sattumalta eilen ruuvasin Crestiin Mavicin venttiilin joten en olisi ihan samaa mieltä.

marco1
14.02.2011, 11.05
Niin myy mutta en ehdi tällä viikolla sinne hakemaan...
Ja juuriko tällä viikolla oli muka kiire ajamaan näillä pakkasilla... :rolleyes:
Toveritoimituksena saatu Stanislavin teippi on tosiaan erilaista kuin aikaisemmin vastaantulleet teipit, ohutta ja aika kestävän oloista.
Gorillateipillä olinkin itse aikaisemmin kokeillut DIY-tubelessia joka toimi siihen asti että Schwalben litkut jäätyi... ko. teipistä jää tosiaan aika lailla liimaa vanteeseen ja sitä saa aikansa hieroa karhunkielellä irti.

sakuvaan
14.02.2011, 12.57
Sattumalta eilen ruuvasin Crestiin Mavicin venttiilin joten en olisi ihan samaa mieltä.

No, en ole itse kokeillut mutta näin ainakin stansin sivut väitti.

Pekka L
14.02.2011, 14.38
Se on helppoa kun hankit oikeat osat.

No tuosta listasta ei jäänyt puuttumaan kuin se oleellisin osanen, elikkäs rengas:eek:

Mulla ei ole oikein tietoa, että minkälainen rengas tossa vanteella toimii. Paitsi tubeless-renkaat tietysti. Latex-sisureiden kera niille on tarkoitus vääntää Contin Speed King Supersonicit. Toimiiko litkulla? Mulla on käsitys että ei?
(on muuten vidun hyvä rengas, nopee ja kepee)

sakuvaan
14.02.2011, 14.45
Voip olla että supersoniccien kyljestä tirisee litkut ulos.

Kokeilemallahan se selviää, tosin jos homma menee ns. vituix niin kumikin on saanut sitten painoa lisää. :)

Plus
14.02.2011, 14.47
Supersonicit toimii, UST-renkaita ei 2nd gen bead socketilla varustetuille kannata edes yrittää asentaa.

Eihän se litku tule edes naulanreiästä ulos kuin hetken, ihmeen urbaanilegenda että se SS-renkaissa ei pysyisi. Hyvin mulla on pysynyt rangas vanteella ja ilmat sisällä vaikka olikin XC717 kehä ja 2,4" kokoinen nakki. Nyt on tulossa tilalle Crestit niin pitäisi vanteelle saaminenkin olla vähän iisimpää.

sakuvaan
14.02.2011, 14.51
Noniin, joku on kokeillut, eli toimii. :D

Pekka L
14.02.2011, 15.06
Jaahans. Nää asiat on varmaan käsitelty jossain muuallakin pariin kertaan, mutta kertokaa nyt vielä paljonko sitä litkua menee yhteen renkaaseen? Kun nyt vauhtiin päästiin:)

Hi5bikes heitti paketin mukana voucherin jolla saa ilman postikuluja seuraavan paketin. Jos mm. sitä litkua vaikka sitten tilais ennen kun tuo lappu vanhenee.

UST-renkaita ei 2nd gen bead socketilla varustetuille kannata edes yrittää asentaa.

whaaaaattt:seko:

Plus
14.02.2011, 15.20
whaaaaattt:seko:

Uusimmissa Stanin kehissä profiili on sellainen, että normirenkaat istuvat vanteelle tiukemmin ja ovat helpompi saada nousemaan vanteelle. Normirenkaiden kanssa ei enää suositella kumista stanin rimstripiä kuten aiemmin, pelkkä teippi riittää. Kehän halkaisija on tavallaan sen rimstripin verran paksumpi sisältä.

UST-renkaat ovat uusille kehille liian tiukat. Luin stanin messageboardilta, että joku oli hirveällä äherryksellä sellaisen asentanut, ja renkas puristaa vannetta niin lujaa että pinnoista menee jännitys. :D Painavien UST-renkaiden käytössä kevennyskehien kanssa ei ole muutenkaan mitään järkeä.

Litkua sellainen puolitoista tai kaksi stanin punaista kuuppaa on ihan hyvä määrä.

sakuvaan
14.02.2011, 15.20
Vähintään 2 stans-mitallista, jos haluaa extravarmuuden töräyttää puolikkaan lisää. Näin mä olen ainakin mennyt jos olen litkuttanut non UST kumin (Highroller 2.3 esmes).

Pekka L
14.02.2011, 15.32
Homma alkaa selkeemään. Paljonkos tuo "kuuppa" on SI-järjestelmässä?

Tuleeko litkusta enemmän/vähemmän painoa kuin misukan 130g lateksista?

drop
14.02.2011, 15.52
No tuosta listasta ei jäänyt puuttumaan kuin se oleellisin osanen, elikkäs rengas:eek:

Mulla ovat toimineet Maxxiksen UST renkaat ja Schwalben tavalliset. Schwalben UST renkaita en ole lähtenyt kokeilemaan koska kuulin pelotteluita etteivät ole yhteensopivia, tosin niissäkin kai oli vain ollut joku erä jonka kanssa saattoi olla ongelmia.

2011 vuodelle Schwalbella melkein kaikki XC kumit ovat kai "tubeless ready" joka tarkoittaa että niissä on UST tapainen vannenauha mutta kumi sen verran ohutta että olettavat käytettävän litkuja. UST renkaissahan on yleensä sen perus kumikyljen lisäksi ohuempi kerros eri kumia joka pitää ilmat sisällä. Minulla on myös yhdet tommoset 2011 mallit jotka ovat toimineet siinä missä vanhatkin (oli vähän tiukempi vannenauha, mutta ei mitenkään överi).

Nämä omat kokemukset Flow vanteella.

Ja vielä, tuntuu olevan vähän tuurista kiinni kuinka helposti se rengas nousee vanteelle. Pitkään kasassa olleet renkaat nousevat vähän huonommin kun taittokohtaan tulee vekki josta ilma helposti pumpatessa karkaa. Parhaimmillaan nousevat vanteelle kuin ajatus, huonoimmillaan (harvemmin) vaativat kompuraa huoltoasemalla.

marco1
14.02.2011, 16.01
Litkun määräksi mainittu Stanin sivuilla 2-3oz eli n. 60- 80ml per rengas.

ToniR
15.02.2011, 09.34
Eilen lähti tilaukseen Crestit ZTR navoilla (HD edessä) ja Supercomp pinnoilla. Nyt kuumeisesti odotellaan kuriiria :).

Mites tuon litkun kanssa pelaaminen, sotkeeko vahingon sattuessa pahasti paikkoja, vai lähteekö helposti pyyhkimällä ja huuhtelemalla pois? Ei oikein viitsi vielä ulos mennä asentelemaan, joten kylpyhuoneessa joutuu toimimaan.

Grr
15.02.2011, 13.32
CN litteät pinnat
Onkos muilla mielipiteitä näistä? Kova arvonta menossa supercompin ja CN:n välillä nimittäin.

sakuvaan
15.02.2011, 13.49
Eilen lähti tilaukseen Crestit ZTR navoilla (HD edessä) ja Supercomp pinnoilla. Nyt kuumeisesti odotellaan kuriiria :).

Mites tuon litkun kanssa pelaaminen, sotkeeko vahingon sattuessa pahasti paikkoja, vai lähteekö helposti pyyhkimällä ja huuhtelemalla pois? Ei oikein viitsi vielä ulos mennä asentelemaan, joten kylpyhuoneessa joutuu toimimaan.

Ei sotke, märällä rätillä saa pyyhittyä mönjät pois, kunhan ei anna kuivua.

ar
15.02.2011, 15.42
Latex-sisureiden kera niille on tarkoitus vääntää Contin Speed King Supersonicit. Toimiiko litkulla? Mulla on käsitys että ei?
(on muuten vidun hyvä rengas, nopee ja kepee)

Toimii, siten että ilmat saa pysymään sisällä siinä missä muillakin. Kylkien kestävyys ei sitten ole ihan parasta a-ryhmää.

ToniR
15.02.2011, 15.46
Ei sotke, märällä rätillä saa pyyhittyä mönjät pois, kunhan ei anna kuivua.

Ok, hyvä homma. Tämä on niitä juttuja, jotka pitää vaimolle selittää ennenkuin roudaa kalustoa kylppäriin :D

Luu
15.02.2011, 21.25
Je se mitä ei suihkulla tai rätillä älyä siivota irtoaa myöhemmin pikinä kumisina nauhoina nahasta ja seiniltä. Pari vuotta vanhaa Freddien kostoa kun tiivistelin heitin vaatteet pois ja suihkuttelin välillä kylppäriä ja itseäin, tiivistyihän se sitten lopulta seuraavana päivänä, ja uudestaan sitten parin päivän jälkeen, vanhempaa rengasta en edes kokeillut, uudet kesärenkaat seuraavaks sitten joskus. Litkuna kerran jäätynyt ja osittain hyytynyt Wheel Milk.
Mountain Biking uk lehdessä oli Crest testijuttu, kehuivat kovasti: `Super light but tough tubeless-ready rims that are perfect for building into your ultimate wheelset.`

ToniR
15.02.2011, 22.42
Jeps, saman jutun luin ja rohkenin pistää tilauksen vetämään.
Enemmän ehkä jännittää tuo ZTR takanavan kesto...

juminy
15.02.2011, 23.59
Kysymys: Crossmax SX 20mm centerlock. Tarvii jonkun erikoisen lukkorenkaan, jota ei tule kiekoissa (tietenkään!) mukana? Häh? Mistä niitä saa? Käykö tavallinen CL-levy?

Vastaus:
http://www.spinlitecycling.com/images/xtr-976-2009.jpg
Kuvassahan se näkyykin. Tavallinen levy käsittääkseni käy. Ja tossa (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=26761) olis rinkulaa kaupan.

Lisäkysymys: WTF?!? Aika halpaa.

Noniin, nyt kun toi meni rosvosektorille, niin kannattaisko:
a) luottaa Merliniin, vähän ristiriitaista infoa sain laadustaan kun kattelin
b) ottaa hoopsit
kyseessä ajatus, että sittenkin hope proII + dt comp + ztr flow

sakuvaan
16.02.2011, 00.18
Hopet voittaa jo siinä että takanavan vapaarattaan voi purkaa ilman työkaluja huoltoa varten.

juminy
16.02.2011, 09.37
b) ottaa hoopsit
kyseessä ajatus, että sittenkin hope proII + dt comp + ztr flowJes ja kasan päälle litkua, keltasta teippiä ja venat. Sit puuttuu vielä vissiin 12mm adapterit, koska hoopsit tulee pikalinkulla ja eteen menee ilman eri ostoksia (poistan pikalinkkuadapterit?), mut taakse tarvii jotain holokkia... vissiin... siis maxle olis runkkosa. Eikä ole lite, ettei pitäis kai olla huolta.

marco1
16.02.2011, 09.44
Hoopseja tulee vähän eri adaptereilla vanteesta ja kaupasta riippuen (QR+15mm tai QR + 20mm), kannattaa tarkistaa. Toisaalta onhan noita adaptereita ihmisillä jo jonkin verran hyllyssä..

zeizei
16.02.2011, 09.51
Mountain Biking uk lehdessä oli Crest testijuttu, kehuivat kovasti: `Super light but tough tubeless-ready rims that are perfect for building into your ultimate wheelset.`

Bike Radarin lehdissä taitavat kovasti tykätä noista Stanin/NoTubesin kehistä ja Hopesta, kun viime vuoden puolella testasivat tubeless-kiekkoja niin Hope Pro 2 navoilla ja Stanin ZTR Flow kehillä voitti sen testin ja ylistettiin samaan malliin. Varmaan noi tulee itsellekin tilattua, mutta jotenkin kuitenkin periaatteessa vähän arveluttaa yhden merkin ylistys, että voiko oikeasti olla niin hyviä.

juminy
16.02.2011, 09.55
Etunapa on 20/QR, joten siinä ei hätää. Tohon taakse ei luvattu mitään, joten varmaan tarvii se 12mm hässäkkä hankkia.

Tmh
16.02.2011, 10.01
Hope hoopseja kannattaa kattella bike-componentsista. Kohtuu hintaisia ja saa valita napojen värin.
http://www.bike-components.de/products/info/p22121_Pro-2---Stans-Flow-Disc-6-Loch-Laufradsatz-Modell-2010-.html
Eteen tulee vakiona Qr ja 20mm ja taakse saa valita mutta vaikuttaa hintaan.

Tuolta saa myös Stanin kehillä kohtuu hintaisia settejä:
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=40&products_id=427
Mulle tuli tuolta Crest satsi ja mukana tosiaan on kaikki tubelekseen tarvittavat Stanin tarvikkeetkin litkuineen(kaksi pientä pulloa). 1580g oli painoa Crest setillä 20mm etuakselilla. Qr adapterit tuo lisää painoa 20g. Asiallisen oloinen setti kaiken puolin tuolla hinnalla. Napojen kesto selviää sitten myöhemmin mutta varaosiakin on tarvittaessa saatavilla.

Hope Hoops Flow setti siis itellä käytössä AM fillarissa ja tuo Superstarsin Crest setti tuli hommattua pääasiassa XC fillariin mutta pitkille lenkeille menee tarvittaessa heittämällä myös AM fillariin alle. Navat noissa on niin kuin Hopet eli löytyy adaptereita jokaiselle akselille eteen ja taakse mikä on näppärää.

Hope Flow setti mörssärirenkailla vs. Superstar Crest setti sukkisrenkailla. Eroa painoissa on noin 900g joten luulis tuntuvan pidemmillä lenkeillä. Tosin täytyy sitten vähän varoa ettei liikaa innostu antamaan sikaa Crest kehille...

Jahvetti
16.02.2011, 11.04
Tuolta saa myös Stanin kehillä kohtuu hintaisia settejä:http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=40&products_id=427
Mulle tuli tuolta Crest satsi ja mukana tosiaan on kaikki tubelekseen tarvittavat Stanin tarvikkeetkin litkuineen(kaksi pientä pulloa). 1580g oli painoa Crest setillä 20mm etuakselilla. Qr adapterit tuo lisää painoa 20g. Asiallisen oloinen setti kaiken puolin tuolla hinnalla. Napojen kesto selviää sitten myöhemmin mutta varaosiakin on tarvittaessa saatavilla.

Noita superstareja tullut arvottua itsekkin. Kummalla takanavalla otit, switch evolla vai trizoidilla? Onko yhtä äänekäs kuin hope?

SaamiBoy
16.02.2011, 11.49
Noita superstareja tullut arvottua itsekkin. Kummalla takanavalla otit, switch evolla vai trizoidilla? Onko yhtä äänekäs kuin hope?

Äänekkääseen napaan auttaa se, että pitää vedon päällä koko ajan. Sen lisäksi pääsee vielä monesti nopeampaakin em. metodilla.

Ja asiaan. Kuukausien arpomisen jälkeen tilaukseen lähti Actionsportsista setti DT:n navoilla ja kehillä. Saas nähdä onko noista mihinkään--> http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Wheelset-Specials/DT-Swiss-240s-Disc-DT-Swiss-XR-400-D-Light-1530g-Laufradsatz::26614.html

juminy
16.02.2011, 11.54
Se on näköjään kai toi mikä pitäis kai ostaa. 12mm -konversiota varten.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47535

Maxle sujahtaa tosta kai sit läpi. Kyllähän Merliniltä saa järkevämpään hintaan jo valmiiks tolla tsydeemillä.

drop
16.02.2011, 11.55
Eikös X12 ole Syntacen 142mm takaakseli? Korjatkaa jos olen väärässä :D

Tmh
16.02.2011, 12.11

Switch EVOlla. Vähän hillitympi ääni kuin Hopen navassa.

Plus
16.02.2011, 12.14
Mitä kovempi ääni, sen parempi. Saa Tahkollakin alamäissä latua kysymättä kun tulee rullailemaan peesiin Hopen sinkulanavalla... ;)

ar
16.02.2011, 12.20
Se on näköjään kai toi mikä pitäis kai ostaa. 12mm -konversiota varten.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47535

Maxle sujahtaa tosta kai sit läpi. Kyllähän Merliniltä saa järkevämpään hintaan jo valmiiks tolla tsydeemillä.

Linkittämäsi tuote on X12-konversio (142 mm), jossa on kyllä sama akseli kuin normi-12mm-akselissa ilman X:ää (135 mm), mutta päät ovat erilaiset.

Kumpi sun runkoosi oikein käy?

Eikös X12 ole Syntacen 142mm takaakseli? Korjatkaa jos olen väärässä :D

Joo, niiden speksaama systeemi. Akseleita - tai siis linkkuja - tekevät muutkin.

Jahvetti
16.02.2011, 12.41
Switch EVOlla. Vähän hillitympi ääni kuin Hopen navassa.

Kiitos tiedosta.

Vanhan korva vaan ei tykkää hopesta:o

juminy
16.02.2011, 12.50
Linkittämäsi tuote on X12-konversio (142 mm), jossa on kyllä sama akseli kuin normi-12mm-akselissa ilman X:ää (135 mm), mutta päät ovat erilaiset.Äh, täytyy laittaa runko myyntiin ja vaihtaa sisureihin ja pikalinkkuihin, heh! Siis mä tarviin ton Hopen menemään 12mm maxleen. 135mm perä, ihan normaali. Tönärillä katoin, että 136,2 mm. Ja makseli on 11,8 mm. Et ihan perus makseli, jos niin voi sanoa. Ja se makselihan mulla on runkkon mukana tulleena kapistuksena.

Leku
16.02.2011, 13.07
Hopet taitaa olla ainoat navat, millä on ollut ongelmia maxlen kanssa käytettäessä, ainakin sen keskeltä kevennetyn maxlen kanssa.

juminy
16.02.2011, 13.10
Niin mä olin kattovinani, että maxle liten kanssa olis ongelmaa ei ehkä maxlen. Mulla tosa lukee maxle, mutta ohennettu se on keskeltä.

Toson toi säie (http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=645992), jos jotakuta kiinnostaa maxle lite -ongelmat jne... Varmaan siitä on tälläkin foorumilla jupistu.

drop
16.02.2011, 13.16
Eikös sulla ole keulaan tulossa Maxxle lite? Vai koskeeko toi vaan takapäätä (joo sori, en jaksa lukea toista ketjua)?

juminy
16.02.2011, 13.31
Se linkki toisaalle oli vaan, jos joku kiinnostuu hope(taka-) + maxle lite -ongelmista, joihin Leku viittas.

Takapäästä on kyse kun 12 millisistä jutellaan.

Se mitä tarviin on tossa (http://www.hopetech.com/webtop/modules/_repository/documents/PROIIREARassy.PDF), osat 20,21 ja 22. Ja ne saa tosiaan vaikka B-C.de:ltä hoopseihin suoraan senkun valkkaa. Tai vissiin tosta (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21849). Oli vaan väärä linkki aikasemmin. Jos nyt joku tietää, ettei maxle ja hope sovi yhteen, niin saa varoittaa.

EDIT: Hehheh, ei ou heleppoo. Maxle litehän se taitaa toi keskeltä kavennettu olla, joten tilanne kannattaa pitää toivottomana. No, eipä se räikän ääni olis haitannu, muttei myöskään tarpeellinen. Lähinnä toi konvertoitavuus kaikkeen olis ollu kiva.

Hri
16.02.2011, 14.25
Toson toi säie (http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=645992), jos jotakuta kiinnostaa maxle lite -ongelmat jne... Varmaan siitä on tälläkin foorumilla jupistu.

Mulla on mennyt täsmälleen noin myös Syntacen X-12 akseli poikki Hopen navalla.
Tai oikeastaan ei se varsinainen akseli vaan se hubin sisällä laakereissa kiinni oleva akseli/putki. Eli osa nro 21 tuossa myöhemmin postaamassasi linkissä.
Hope kyllä lähetti kuvien perusteella uuden putken/spindlen ja nyt on taas toiminut pitkään ilman ongelmia.
Iso + navoille muunneltavuudesta, äänestä ja muutenkin hyvästä toiminnasta.

Leku
16.02.2011, 14.30
...äänestä?

Just.

ar
16.02.2011, 14.32
Se mitä tarviin on tossa (http://www.hopetech.com/webtop/modules/_repository/documents/PROIIREARassy.PDF), osat 20,21 ja 22.

Mulla on sattumoisin kaikki nuo kolme joutilaana.

drop
16.02.2011, 14.49
...äänestä?

Just.

Säästää soittokellon hinnan pyörää kasatessa?

Hri
16.02.2011, 15.06
...äänestä?
Just.

No joo, makunsa kullakin. Hopet kuitenkin kääntyvät helposti moneen nykyiseen akseli"standardiin". Ovat aika kevyet, helpot huoltaa ja ihan kohtuu hinnoissakin. Varaosiakin saa monesta kaupasta.
Mielestäni ihan kilpailukykyinen lähtökohta kiekkojen kasaukselle.

Toki jos dollareita löytyy niin Haven carbonit (http://www.eastoncycling.com/en-us/mountain/products/wheels/all-mountain/haven-carbon-26) ilmeisesti tukee myös aika läjää eri akselimuotoja ja takuukin taisi olla ihan hyvä.

Leku
16.02.2011, 15.11
Etunapoja mullakin on pari kpl, takanapoja ei, eikä tule. Toi ääni on oikeasti niin karmia. Joku luulee nyt, että kyseessä olisi vain puhtaasti hifistely, mutta kun en ole sellaiseen taipuvainen. En myöskään valehtele koskaan.

BTW, Havenien navat eivät nekään liene kehityksen kärkeä vrt. Hadley, King ja I9. Kai ne silti "lähes kohtuullisen" paketin muodostavat.

juminy
16.02.2011, 16.17
Mulla on mennyt täsmälleen noin myös Syntacen X-12 akseli poikki Hopen navalla.
Tai oikeastaan ei se varsinainen akseli vaan se hubin sisällä laakereissa kiinni oleva akseli/putki. Eli osa nro 21 tuossa myöhemmin postaamassasi linkissä.
Hope kyllä lähetti kuvien perusteella uuden putken/spindlen ja nyt on taas toiminut pitkään ilman ongelmia.
Iso + navoille muunneltavuudesta, äänestä ja muutenkin hyvästä toiminnasta.En vaan taida viittiä ottaa noita kun on tota vikarapsaa sen verran liikkeellä. Toisaalta mistäpä nyt sit ei olis. Vielä se maxle litekin...

ar
16.02.2011, 16.56
Joku luulee nyt, että kyseessä olisi vain puhtaasti hifistely

No niin luulee. Jos ääni häiritsee, pitää polkea kovempaa, jolloin se peittyy puuskutuksen alle :)

No oikeesti en ole omaani kokeillut maastossa. Tallissa ääni on siedettävämpi kuin weppikommentien perusteella pelkäsin. Köyhällä ei ole varaa ostaa hiljaista, kun ei aina jaksaa xt:tä ostaa.

sakuvaan
16.02.2011, 17.23
Kyllä Hope II't alkaa räikkäämään kuhan rasvat vähän kulahtaa sieltä.

http://www.youtube.com/watch?v=M5ypFwSMoU4

juminy
16.02.2011, 20.27
Onks sakuvaan tossa sun alpinessa siis maxle lite ja hope pro II? Noitahan on myyty sit varmaan jokunen joten oisko toi ongelma nyt sittenkään niin paha, ettenkö ottais hopeja. Ei ole heleppoa ihmeaksiloiden kanssa, mut tuskin se sentään on vaivan ja ihmettelyn arvosta. Hehheh.

Voiks muuten Maxle liten korvata jollain muulla akselilla? No tietty maxlella varmaan. Runkossahan on kierre ajopuolella, olisko M10 ja coarse, runkko ei ou täsä, joten en pääse tsekkaamaan ja toisella puolella sit samoilla milleillä reikä.

Arvotaas vielä vähä, täähän alkaa kohta käydä harrastuksesta ja nää pitää saada nyt pikkuhiljaa tilattua:

Superstarilta Switch Evot, Sapim Race ja ZTR flow. Onks tossa jotain sanottavaa?

- Adaptor Included F - SWITCH HUBS 20mm Adaptor
- Adaptor Included R - SWITCH HUBS 12mm Thru Axle Adaptor
- Options Stans Flow Black, Black Switch EVO Hubs

sakuvaan
16.02.2011, 20.50
Maxle Litehän se, 12x135. Ei mitään ongelmia, muistaa vaan tarkistaa kireyden ennen lenkkejä.

hope + maxle combo kesti ainakin kahessa alpinessa viikon dh rytyytyksen ranskassa.

juminy
17.02.2011, 17.24
Superstarilta Switch Evot, Sapim Race ja ZTR flow. Onks tossa jotain sanottavaa?

- Adaptor Included F - SWITCH HUBS 20mm Adaptor
- Adaptor Included R - SWITCH HUBS 12mm Thru Axle Adaptor
- Options Stans Flow Black, Black Switch EVO HubsLaitoin noi superstarit tulemaan. Saapa nähdä kuin kävi. Toivottavasti ei ole noi PG:t (varmaan plain gaugea tarkoittaa), mistä jostain syystä tolla sivulla höpötellään, vaikka listassa lukee Sapim Race. Edit: vastailivat, että Race on. Ja sivultakin on PG kadonnut hämäämästä. Näin.

Tmh
18.02.2011, 09.21
Juu, on Sapim Race pinnoilla ja hyvin kasatut kiekot olivat.

Boot
18.02.2011, 10.52
Tänne saapuu Hope Hoopsit Flow:lla.

LJL
18.02.2011, 13.22
mitenkähän lie näiden Fun Works napojen laita? Onkohan täyttä kuraa?

Tämä mietittyttää tällä hetkellä itselläkin… Onko jollakin pidempiaikaista kokemusta Fun Worksin navoista, esim. N-Light hubeista? Ulkomaisilta foorumeiltakaan ei hirveästi irronnut infoa. Olen ajatellut tilailla tässä jossakin vaiheessa actionsports.de:stä (http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Custom-Wheels/MTB-Disc-26inch/Fun-Works-N-Light-Disc-Custom-Laufradsatz-fuer-MTB-26-Zoll::22853.html) seuraavaa yhdistelmää:

Navat: Fun Works N-Light disc VR+HR 6Loch
Kehät: NoTubes ZTR Alpine
Pinnat: Sapim CX-Ray 2.0/2.3-0.9/2.0
Nippelit: Alu black

Jos Fun Worksit ovat saissea, niin tilaan DT Swissin 240s -navoilla.

kilimu
19.02.2011, 20.00
Paljonkohan tuo superstarin setti painaa? Aika houkuttelava tuo hinta ja postikulut ei päätä huimaa.:rolleyes:
Eikös tuo tule automaattisesti normaali pikalinkuille käypänä?

- Limited Edition Stans Wheelset Package Deal

- Adaptor Included F - SWITCH HUBS: QR Adaptor
- Adaptor Included R - SWITCH HUBS: Not using switch hubs, axle as hub comes
- Options: Stans Crest Black, Red Switch EVO Hubs

Jahvetti
19.02.2011, 21.17
Paljonkohan tuo superstarin setti painaa? Aika houkuttelava tuo hinta ja postikulut ei päätä huimaa.:rolleyes:
Eikös tuo tule automaattisesti normaali pikalinkuille käypänä?

- Limited Edition Stans Wheelset Package Deal

- Adaptor Included F - SWITCH HUBS: QR Adaptor
- Adaptor Included R - SWITCH HUBS: Not using switch hubs, axle as hub comes
- Options: Stans Crest Black, Red Switch EVO Hubs

Tuossa edellisellä sivulla oli tuon setin painoksi ilmoitettu 1580gr.

Omassa tilauksessa laitoin varmuuden vuoksi takanavan optioksi pikalinkkuadapterit.

Tmh
20.02.2011, 09.03
Setin paino oli 20mm etuakselilla. Pikalinkku adapterit lisää painoa about 20g verran. Eli aika tarkkaan tuon ilmoitetun 1600g painaa pikalinkuilla eteen ja taakse.

Superstarista postikulut kiekkosetille (tai kahdelle) on 22£ Suomeen. Täytyy "ostaa" niitä Magic coineja tuolla summalla ja lisätietoihin laittaa että ovat postikuluihin:

Hi there, thank you for the interest in our wheel sets the price of postage
costs outside of the UK can be found below:

Northen Ireland, Rep. of Ireland, Channel Islands £12
Belgium, Luxembourg, Netherlands, £16
France, Germany, Monaco, £18
Austria, Denmark, Finland, Greece, Italy, Portugal, Spain, Sweden, £22
Cyprus, Czech republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Poland,
Slovakia, Slovenia £26
Norway, Switzerland, £60

Worldwide postage charge is £160 (due to the large volumetric weight) , we
do not ship to the USA for insurance reasons.

You can strap 2 boxes (2 pairs of wheels) together for the same cost.

You can add this to your order by using the following link,
http://superstar.tibolts.co.uk/produ...products_id=40

When using the magic coins function follow the link below to access the
item in the web shop. Select the ”buy it now” button and purchase the same
number of magic coins as the amount of pounds you need to pay (ie 20 coins =
£20.00 GBP) . When your shopping cart opens, change the quantity to the
number of coins you require and press the “update” button. Once the pages
has reloaded continue thought the check process as normal. When you reach
the comments section leave a note to say what the payment is for.

http://superstar.tibolts.co.uk/produ...products_id=40

S-Works
20.02.2011, 12.41
Olen ajatellut hankkia tälläisen kiekkosetin:
http://r2-bike.com/Enve-LRS-MTB-XC-Tune-PrincePrincess_1

Hiukan mietityttää noi navat. Kestääkö ne ajaa joka päivä vai onko ne enemmänkin "raceday only" kamaa? Kun samaa settiä saisi myös Chris Kingin navoilla samaan rahaan ja ne kestää kyllä tosin painoakin on sitten n.200g enemmän.

elasto
20.02.2011, 12.43
Aikamoisia kauhutarinoita ainakin Tunen takanavoista lukenut. Ei ainakaan ne alumiiniset vapaarattaat ole kauhean kestäviä.

S-Works
20.02.2011, 20.25
Eli pettääkö sieltä kynnet? Mites noiden napojen huolto?

elasto
21.02.2011, 10.40
Kynnet pettää ja koko vapaarattaan runko saattaa haljeta. Tietty myös sellaset takapakat, joissa on useita erillisiä rattaita (esim. XTR) porautuu myös ihan kivasti tollaseen alumiiniseen vapaarattaaseen. Yhdessä vaiheessa Tune tarjosi jotain hieman painavampaa titaanista vapaaratasta, joka piti olla kestävempi, mutta maksoi tietty myös maltaita jo valmiiksi kalliin navan päälle. Joku juuri MTBR:llä huuteli, että Tune olisi noita takanapojaan jotenkin fixannut tälle vuodelle.

Tässä muutamia esimerkkejä mitä noille navoille on käynyt:

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=72841

Lisää esimerkkejä löytyy paljon ulkomaalaisilta foorumeilta, jos jaksaa vaan etsiä. Täälläkin on tuolla Akin kevennysketjussa noista navoista puhuttu. Tosta huollosta vielä sen verran, että muistaakseni Prince taisi vaatia jotain erikoistyökaluja, mutta Kong ei.

Itse meinasin tollaset King/Kong -navat ostaa, mutta päädyin DT:n 240s napoihin.