Näytä tavallinen näkymä : Mitä vikaa löysit pyörästäsi tänään?
Eilinen uitto joessa ei ollut hyvä juttu.
Harvoin on…
^Itsekin koen että on aina pyörän vika.
^^ ja ^ Minunkin fillaria tuo vika kerran vaivasi, mutta sehän korjaantui nopeasti lainaamalla pyörää kaverille...
Vasen poljin napsuu. Pitäisi saada nokare vaseliinia jostain. Takarengas melko pahasti kulunut, oi miksi en vaihtanut sitä kun uusi oli jo odottamassa.
Liike kasannut pyöräni runkosetistä, ohjainlaakeri naksunut uudesta asti. No sehän oli täysin rutikuiva.
Oikeastaan vikaa en löytänyt mutta offsetillä varustetun tolpan vaihdoin.
Liike kasannut pyöräni runkosetistä, ohjainlaakeri naksunut uudesta asti. No sehän oli täysin rutikuiva.
Mulla oli ”paras” kokemus, kun liike oli asentanut sähkötäpärin StVZO-valon ylösalaisin… Soitin liikkeeseen ja kerroin, miksi tämä ei ole hyvä asia.
Vahvasti vaikuttaa, että vain itse kasaamalla saa priimaa. Tai ainakin tietää, ketä syyttää.
^Juuri noin, välillä tulee syyteltyä kun jokin menee pieleen...
Juha Lehtinen
19.07.2025, 16.47
Pyörästäni en löytänyt tänään mitään muuta vikaa kuin meikäläinen pyörän päällä. Ei kerta kaikkiaan jaksanut tänään mitään pidempää lenkkiä tehdä. Tankkaus mitä ilmeisemmin mennyt pieleen kun kroppa alkoi käymään alta aikayksikön kuumana.
Mulla oli ”paras” kokemus, kun liike oli asentanut sähkötäpärin StVZO-valon ylösalaisin… Soitin liikkeeseen ja kerroin, miksi tämä ei ole hyvä asia.
Vahvasti vaikuttaa, että vain itse kasaamalla saa priimaa. Tai ainakin tietää, ketä syyttää.
Itse olen nähnyt niin paljon käytettyjen pyörien ja osien osalta että voisin kirjoittaa siitä kirjan. En luota enää kehenkään ja en anna ikinä muiden koskea pyöräni osiin jos tarkoituksena on korjata tai huoltaa jotain.
Fillaritorista ostetuista iskareista on aina löytynyt yllätyksiä purettaessa. Yhdessäkin Lyrikissä oli vanhat jousirenkaat lytyssä putkien sisällä, kuivat putket koska ei ollut uusittu puristusrenkaita pulttien alta ja sisällä jotain moottoriöljyä. Oli kuulemma huollettu juuri Tampereen Sportaxissa...
Viimeisin löytö oli lisäkannullisessa takaiskarissa pihtienjälki sisäpuolen akselissa josta juuri kirjoitinkin jousituksen pienet kysymykset -ketjuun. Miksi muuten tuon ketjun nimi on jousitus eikä iskunvaimennus?
Itse varmaan 20vuoden aikana käyttänyt viitisen kertaa ulkopuolista apua ja silloinkin ollut kyse ollut kiekkojen kasaaminen tai työkalujen puute. Tietenkin on oppirahoja maksettu mutta hommat hoituu hienosti nykyään. Suosittelen kaikille (aloittelijoille) samaa, silloin tietää mitä saa.
Näin se on. Viime viikolla hain uuden fillarin liikkeestä. Tanko oli vinossa, ohjainlaakeri ylikireällä, pakka löysällä ja vaihteet säätämättä, polkimet vastavuoroisesti oli vedetty kiinni sillä tavalla, että irroittamiseen tarvitsi jatkovartta.
Onhan se surullinen tilanne, kun joku tuulari menee hakemaan tommoisesta liikkeestä uuden fillarin. No sille annetaan sitten alennus "ensihuollosta" jossa nämä asiat laitetaan kuntoon, jos laitetaan.
^haaste on saada motivoitunutta työvoimaa pyöräliikkeisiin, aika paljon vaihtuvuutta kun monelle se on välilaskupaikka. Mitään ei tarvitse tietää tai osata, riittää että olet hyvä myyjä ja hyvä tyyppi. TESSin minimipalkka ei myöskään ole houkutteleva.
Itsellä tuttuja pyöräalalla, ja sitä kautta kuullut haasteista. Haastattelussa ollut kerran.
Hyviä tekijöitä on myös, ja kohteliaasti vaadin että tietty työntekijä koskee vain pyörääni.
^haaste on saada motivoitunutta työvoimaa pyöräliikkeisiin, aika paljon vaihtuvuutta kun monelle se on välilaskupaikka. Mitään ei tarvitse tietää tai osata, riittää että olet hyvä myyjä ja hyvä tyyppi. TESSin minimipalkka ei myöskään ole houkutteleva.
Itsellä tuttuja pyöräalalla, ja sitä kautta kuullut haasteista. Haastattelussa ollut kerran.
Hyviä tekijöitä on myös, ja kohteliaasti vaadin että tietty työntekijä koskee vain pyörääni.
Voin vain kuvitella miten vaikea yhtälö on se, että täällä palvelujen ja tuotteiden hintataso on jo maailman korkeinta verrattuna reaaliseen ostovoimaan. TES palkalla saat sen mukaista työvoimaa ja ne jotka osaavat hommat hyvin, perustavat oman firman tai siirtyvät ihan muihin hommiin. Käytännössä palkolliselle ei voi maksaa kovin isoa palkkaa kun huoltojen ja osien hinnat ovat jo pilvissä niin varaa kiristää ei ole enää.
Lisäksi homma on kausipainotteista niin yhtälö on vieläkin mahdottomampi.
Vasen poljin napsuu. Pitäisi saada nokare vaseliinia jostain. ...
Eipä vika ollutkaan siinä. Taitaa olla juosiasetelmassa syy. Uudet jouset jostain, onhan noilla jokunen kymopi ajeltu.
Ei oikeastaan vika mutta rungon pulttien väri ei miellytä silmää joten uusiksi!
En löytänyt mitään vikaa, saankohan yöllä unta...
En löytänyt mitään vikaa, saankohan yöllä unta...
Heräsin kymmentä vaille kolme yöllä ja pyöriskelin siinä yli neljään, kun päässä vain jyskytti, että pakko on olla joku vika jossain. Muistin sitten, että sähkärissä on takanavan huolto jäänyt väliin ja nukahdin tyytyväisenä.
kmruuska
02.08.2025, 11.16
Heräsin kymmentä vaille kolme yöllä ja pyöriskelin siinä yli neljään, kun päässä vain jyskytti, että pakko on olla joku vika jossain. Muistin sitten, että sähkärissä on takanavan huolto jäänyt väliin ja nukahdin tyytyväisenä.
Tunnusta vaan että vika on siinä kun se Pinarello on vielä kaupassa.
Tunnusta vaan että vika on siinä kun se Pinarello on vielä kaupassa.
Todennäköisesti tämä oli perimmäisenä syynä. Mulla on jo pläni miten saan tuon ujutettua kokoelmaani, ilman että n+1 kaavassa tapahtuu muutosta.
---
Noni. Yöunet pelastettu. Kohti seuraavaa.
Eilen itse asiassa huomasin, että ketjut kaipaavat Squirttausta. Johan noilla 700-800 kilsaa menikin.
Täpäri pudotellut öljyä lattialle. Mistähän peräisin? Keulasta, iskarista vai jarruista? Tartteepa tutkia.
EDIT: ei jaksa innostaa toi täpärin ihmettely yhtään. Laittaisko lihoiksi.
Eilen lensi Garmin yllättäen huishemmettiin asvalttirytyytyksessä. Mittari säilyi ehjänä mutta Cuben mukana tulleen mittaritelineen (https://www.cube.eu/nl-nl/cube-interface-mount/8049) toinen kiinnityskynsi oli murtunut. Varmaan suunniteltu koko kapine sileämmille baanoille. Uusi teline tilaukseen, vitosen maksaa ja postikuluja toinen mokoma, vähintään.
Omista pyöristä ei löydy vikoja, korkeintaan puutteita.
Ei ihan pyörästä, mutta kengästä löystyi klossi kesken lenkin. Oma vika, kun en ole tarkastanut kireyksiä sen jälkeen kun keväällä otin kengät käyttöön.
Itse olen klossit laittanut ruuvilukitteella kiinni ihan suosiolla kun kerran kävi niin että molemmista klosseista tippui toinen ruuvi. Jäi klossi linkkuun sinne polkimen sisään eikä saanut mitenkään ravisteltua irti. Oli siinä kiva kun yhtäsoittoa ajellut 40km tms ja kenkiä ei saakaan irti kun tulin kaupan pihaan. Tolppaa vasten sitten taiteilin kengän jalasta.
^Joo, tuo olisi kyllä pitänyt tehdä. Ja samasta syystä koitin noita fiksailla jo lenkin aikana, ettei jumiudu sinne polkimen sisään. Ei nyt vaan ole ruuvilukitetta himassa, verstaalla olisi mutta laiskuus estää hakemasta. Tässä kohden kyllä laiskuus saattaa kostautua...
casanova
02.09.2025, 17.38
Klossien ruuvien löystyminen on hämmästyttävä ilmiö. Aika monta vuotta ehdin ajella kesät talvet kohtaamatta moista ongelmaa. Nyt on muutaman vuoden sisään kolmet tai neljät eri kengät jalassa pudonnut ruuveja, klossi jäänyt kiinni poikimeen tai ainakin ajossa alkanut tuntua klossin löystyminen. Laiskuus on toistaiseksi estänyt ruuvilukitteen käytön, joten kärsin oletettavasti jatkossakin samasta ongelmasta.
Varmaan kyse maantieklosseista koska ainakin Vispilöiden klossien kanssa ollut ennemminkin päinvastaisia ongelmia kun joutunut vaihtamaan.
Kyllä mulla oli ihan spd-klossit ja Laken gravel-kengät. Huomasin, että niissä on pohja erilainen kuin vaikka Sideissä tai Shimanoissa, joissa on klossin kohdalla pehmeämpää materiaalia, mihin klossin ”hampaat” uppoavat. Laken pohja on raakaa hiilikuitua, johon ei uppoa mikään ja näin kireyttäkin saa olla enemmän. Täytyy miettiä, jos laittaisi asennustahnaa tuohon väliin.
Luulen että vieläkin nolompi tapaus kuin yllättäen löystynyt ruuvi on riittämättömästi kiristetty ruuvi uusien klossien asennuksen jälkeen.
Minulle sellainen on sattunut peräti kahdesti. Ensimmäisestä selvisin verraten helposti, sillä kyse oli SPD-klosseista ja oli harvinaisen luminen etelärannikon talvi, joten ei tarvinnut kuin mätkäyttää itsensä lumipenkkaan (paikassa jossa kukaan ei ollut näkemässä) ja sitten taiteilla kenkä jalasta (tai ehkä oikeammin sanottuna jalka kengästä, joka siis oli ja pysyi kiinni polkimessa). Kuusiokoloavain oli toki matkassa mukana!
Toinen kerta oli pari vuotta myöhemmin ja Shimanon maantieklosseista oli silloin kyse. Spandexina olin valinnut "autotien" (koska pyörätie oli vasemmalla ja kyseessä oli laissa tarkoitetunlainen lyhyt matka) ja olin kahdesta ajoradasta vasempaan kääntyvällä, kun liikennevalo harmikseni vaihtui punaiseksi. Hiljensin liki nollavauhtiin ja laskin toisen jalan nojatakseni sen varaan - luulin minä!
Siinä tietysti mentiin kauniisti kyljelleen. Vauriot olivat ne tavanomaiset: iho rikki polvesta ja kyynärpäästä - ja kaiken lisäksi vielä reikä melkein upouusiin ajohousuihin! Kyllä senkin olisi kestänyt parilla kirosanalla itseään kannustaen, mutta se häpeän tunne, minkä siinä ehti kokea, oli niin sitkeässä etten koko kesänä enää ajanut sitä reittiä...
^mutta kävikö pyörälle mitään?
^Kun kaatuu hitaasta vauhdista vasemmalle ja kuski ottaa iskun vastaan, niin harvemmin pyörälle mitään käy, korkeintaan tankonauha vähän rikkoontuu päästään, mutta silloin ei.
Toinen juttu on kun kaatuu oikealle: pari kertaa olen joutunut oikaisemaan tai oikaisuttamaan takavaihtajan korvakkeen, kun poljin on ollut juuri siinä asennossa että kantapää siihen osuu. Mutta ne kaatumiset ovat johtuneet muista syistä, kuten irtohiekka tai HePo-lenkillä edellä ajava on jarruttanut ja vasta sitten näyttänyt merkin.
Marsusram
02.09.2025, 20.59
^mutta kävikö pyörälle mitään?
?meneekö se näin:
Nuori kuski: miten kävi pyörälle ja varusteille?
Keski-ikäinen kuski: näkikö kukaan?
Vanhempi kuski: tuliko vammoja?
Ei, aina: kävikö pyörälle mitään :D
^ Kaikki kolme ehkä tuossa järjestyksessä iästä huolimatta...
Ei, aina: kävikö pyörälle mitään :D
Tämä. Mulla ei edes vaimo jaksa reagoida mun asfaltti-ihottumiin tai muihin oksa-naarmuihin.
Malamuutti
03.09.2025, 10.45
Eilen illalla tuli ajettua lenkin vikat kilometrit varsin tyhjällä eturenkaalla kotiin. Ensin alkoi tuntua ohjaus varsin kummalliselta ja kohta näkyikin jo että ilma on vähissä. Kotona en pikavilkaisulla löytänyt vuotokohtaa joten täytyy tänään tutkia tarkemmin.
Il ciclista di Roine
11.09.2025, 23.37
Takakiekko vääntynyt, eilen. En saa huoltoon kuin vasta ensi tiistaina 16:9.
TARINA:
Olin jo melkein kotona pyörälenkilläni, kun vasemmalle kaartuvan kulman takaa kevyenliikenteen väylällä minua tuli vastaan SAMALLA PUOLELLA VASTAAN tuleva ruokarobotti.
Tilanne oli kuin kohtaisi juuri pyöräilemään oppineen lapsen: mitä vastapuoli tekee: a) pysyykö paikoillaan b) liikahtaako, mutta mihin suuntaan c) tekee odottamattoman peliliikkeen, joka johtaa välittömään törmäämiseen?
Lähestyin nopeasti.
RATKAISU:
Väistin itse, korkealta rotvallilta alas, rotvallin erottamalle autotielle. Pudotusta enemmän kuin normaalisti.
Ei pelkäästään tämä sieluttoman olennon kohtaaminen vääntänyt kiekkoa liiaksi.
Kotikaupungissa on risteyksiä, joissa ei ole huomioitu polkupyöräilevää väestönosaa. Näissä paikoissa on samainen rotvalliseinä kuin r-robottikohtaamisen pelipaikalla.
Pakkasin kiekon alkuperäiseen pyörämerkin logolla olevaan kiekkosuojakassiin, irroitin läpimenoakselin. Olin valmis sen eteenpäintoimittamiseen.
Nyt runkoskeleton on huoltotelineessään, etuhaarukastaan kiinni ja siirretty säilytykseen.
To 11.09.2025 liiaksi navakkaa tuulta: ei pyöräilyä varapyörällä. Ajattelin laittaa siihen venttiilivalot [lamppu syttyi], kun jatkan pyöräilyä kunnes lumi peittää tämän maan eteläosan.
Vikatila on ollut päällä kauemminkin kuin keskiviikon 10.9. havainto. Arvelin hankausäänen johtuvan kiekkolaipan irronneista teippauksista [joka kirjaimelle oma tarra] ja näitä repsotuksia olen vuosien aikana leikannut pois.
TOIVE:
Ohjelmoikaa ruokarobottinne ajoneuvoina liikkumaan aina lähellä kulkusuuntansa oikeaa reunaa.
KUVA: https://pic.useful.fi/DGwQf6hWD.jpg
TOIVE:
Ohjelmoikaa ruokarobottinne ajoneuvoina liikkumaan aina lähellä kulkusuuntansa oikeaa reunaa.
Ruokarobotti ei ole ajoneuvo. Eikä edes jalankulkijaan rinnastettava. Esim ruokarobottia ei tarvitse väistää suojatiellä.
Alepan robotit vaikuttavat pysähtyvän jos niitä lähestyy liian läheltä pyörällä.
PS Autotietä ei ole olemassa.
^Tosiaan, usea pyöräilijäkään ei erota oikeaa tai vasempaan niin miten voi joltakin tekoälyn ohjaajalta kapistukselta moista vaatia?
Il ciclista di Roine
17.09.2025, 22.20
Täältä risukasan alta moi moi vaan.
Samastun Kamalan luonnon majavaan. Vieläkö on siellä tilaa yhdelle?
TUOMIO: Mavic Cosmic kiekkoa ei ammattilainen kykene suoristamaan pinnojen kantaosien korroosion aiheuttaman ongelman takia. Eipä tuo luomukuljin juurikaan ole ollut vaakatasossa 2018-2025, jotta takavanteeseen kertyvä vesi voisi poistua. Kunpa olisin tiennyt tämän, muistaa säännöllinen ulosvesitys lämpimässä.
Ennen pyöräkauppaa 2018 minulla oli, poismyyty vekotin levyjarruilla. En tykännyt. Kiekot aina alttiina laahaamiselle.
Siksipä halusin perinteiset kiekot vannejarruilla. [peukalo ylös]
Olen tyrmistynyt, kuinka pieneksi on mennyt uusien hiilikuitukiekkojen saatavuus vannejarrullisena 2025. Ei ollut omavisiota, mihin maailma menee tällä saralla: outlet tekninen ratkaisu tänä päivänä.
Mitä minä teen? Ei oikein innosta ajatus laittaa 1000...1500 oravannahkaa uusiin DT Swiss -kiekkoihin (clincher) [bike24.com]. Jos haluan päästä eroon tästä pyörästä vaikkapa vuonna 2030, antaako ostajaehdokas mitään arvoa melkoisen arvokkaista uusituista laatuosista. Ei taida ymmärtää (ei ymmärrä).
Fillaritorilla huomasin kaikkien käytettyjen Mavic Cosmic VJ-kiekkojen olevan statuksella MYYTY.
Uusi pyörä samalta valmistajalta samalla mallinimellä SLX-tasoisena maksaisi alkaen €6.349,00. [hui]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.