Näytä tavallinen näkymä : Mitä vikaa löysit pyörästäsi tänään?
Iglumies
16.07.2009, 17.58
Takavaihtajan häkki heiluu holtittomasti, vaihdan tilalle uuden.
lynxlynx
17.07.2009, 15.41
Ei kulje vastatuuleen 26km/h kovempaa.
Vaihdoin satulan kulmaa etukenommaksi, kun ajattelin että olisi parempi niin. Ei ollut. Täytyy kääntää takaisin. Nähtävästi vauhtineulaa pitää ajaa hieman nokka töröllään. Näyttää pahalta, mutta tuntuu hyvältä. Muistaakseni kävin saman asettelun läpi viimekesänäkin..
Ketjuja on kotona.
Taidat saada tukkualennusta:p Ei riitä yhdet eikä kahdetkaan ketjut sinulla vuodessa... Higg
Ketjut kitisi veemäisesti vaikka olin ne jo öljynnyt. Ratkaisuksi lillutin niitä tärpätissä vähän aikaa ja öljysin uudestaan ja ongelma oli ratkaistu. :)
Stemmini taitaa sittenkin olla liian pitkä.
Siinä on jotain likaa edellisen lenkin jäljiltä.
konaworld
31.07.2009, 17.26
Takavanne oli halennut neljän pinnan kohdalta. Mavic tekee heikkoja vanteita. Ei kestänyt ajaa Tahkon rinnettä vanteella vuosi sitten ja sen jälkeen muuta ajoa about 8000 km. Nyt jo halkes. Täytynee tilata uutta ja parempaa tilalle.
Takajarru laahaa renkaan vaihdon jäljiltä.
mutanaama
31.07.2009, 21.22
Koko fillari oli ihan märkä
Lomalla hajos vähän kaikkea. Vaijeri katkes perjantaina ja tankonauhat lähtivät purkautumaan jo aiemmin. Kun tossa pesin pyörää huoltoa varten niin huomasin että isompi etulimppu on kanssa kulunut vaihtokuntoon ja ketju tietenkin myös. Takavanne myös viipottaa sivusuunnassa. Empä jaksa/ehdi itse ruveta laittamaan, kun ajelen tässä tämän viimeisen lomaviikon maasturilla muutenkin ympäriinsä eli ainakin Salossa ja Nuuksiossa Lohjan maastojen lisäksi. Eli viempä tänään pyörän JK-Shopiin.
Maasturista alkoi keskiö narisemaan eilisen lenkin jälkeen...tänään tsekkaukseen.
Fixissä keskiössä klappi pahenee ja takarataskin on pahasti kulunut
Nappulakenka
07.08.2009, 17.13
Sa***li tuo Trekki naksuu taas :mad: Niin outoa naksuntaa, että en mä tajua. Naksunta tulee 3-5 sarjoissa ja sit on hiljaista jonkun aikaa ja sit naksuu uudestaan. Naksuntaa ilmeen ala- ja ylämäissä sekä tasaisella ajettaessa. Ei ole väliä istuuko satulassa vai vetääkö putkelta. Aarrgh!! :mad: Yritin retuuttaa pyörää vääntelemällä ja kääntämällä sieltä täältä jos vaikka naksunta ilmoittaisi itsestään, mutta ei mitään. Täytyy ens viikolla tutkia tarkemmin tai lauantai illalla jos jaksaa..
Uudet ketjut retkipyörään on vielä kauppiaalla ja vanhat nakkasin mäkeen vihapäissäni.
Maastopyörästä pitäis kiristää keulan kiinnistystä et klappi katoais ja bianchi naksahtelee poljettaessa.
Iglumies
07.08.2009, 19.32
Satulatolppa nitisi, joten irrotin, puhdistin ja rasvasin sen.
Kalastaja Karin kitinän syy taisi löytyä. Mielenkiintoista on mun mielestä se, että satulatolppa ulottuu reilusti ton murtumakohdan ohi...
http://fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=343&pictureid=2072
Ajelin aamulla vähän koomassa kouluun kun etupyörästä alkoi kuulua ihme pärinää vedon ollessa päällä. Lopulta tajusin että mulla oli edessä ykkönen ja takana kymppi. :eek: Taakse kevyempää ja eteen iso rieska niin korjaantu helposti.
Kulkee älyttömän huonosti ylämäkeen
Schöne Scheisse
24.09.2009, 10.42
Oikea kahva oli sentin ylempänä kuin vasen! Koomiseksi (tai surkuhupaisaksi) asian tekee se, että ne eivät näyttäisi siirtyneen tai vääntyneen kaatumisen seurauksena vaan ne ovat ilmeisestikin olleet koko ajan tuossa asennossa hutiloidun kokoonpanon jälkeen.
Kysymyksiä: 1) Onko minulla sattumalta sopiva (käänteinen?) virheasento ylävartalossa, sillä tuosta ei ole aiheutunut kiputiloja? 2) Onko minun pakko todeta, ettei pyörän myyneessä liikkeessä kannata enää asioida? 3) Ovatko kaikki vastaantulleet oikeat maantiepyöräilijät hihittäneet minulle heti selkäni takana?
roadrunner
24.09.2009, 14.19
Vanhan moottorin..
Eilen sattumalta huomasin, että lastenistuimen kannatinraudat olivat murtuneet jo puoliksi poikki. Hyvä, ettei jälkikasvu tippunut tielle.
mutanaama
27.09.2009, 19.30
Takaiskari vikisee.
Ohjauslaakerin kiristin, narisee kun oli hieman löysällä. Helppo korjata.
Ihan liian painava ja jousitus on liian kankea.
lynxlynx
29.09.2009, 22.27
Likainen oli, piti vähän putsailla.
Vaihteet huutaa säätöä ja töissä kaupunkipyörän jalasta irtosi tuppi kun mentiin metsässä. Jäi kai johonkin kivenkoloon.
CC:hen pitäis ostaa lokarit, Näytti uhkaavasti siltä... Ja puhdistaakkin pitäisi..
mutanaama
29.09.2009, 23.04
Tänään mä en löytänyt mun pyörää:eek:
StantheMan
29.09.2009, 23.05
Kuski on hukassa:seko::(
Nappulakenka
29.09.2009, 23.34
Liian ja kuran määrä molemmissa pyörissä... kaamea sotku. Toisen pyörän takavaihtaja kaipais vähän vaijerin kiristystä, mutta taidan jättää esihuoltoon.. saman pyörän etuvanteessa tuntuu klappia ja siitä pitää ilmoittaa huollossa...
Kuski on hukassa:seko::(
Sama vika (ja kuskin intokin samalla....)
Ajoin täysii ja silti ei kulkenu vaikka oli myötätuuli ja kaikkee...:(
Crossarin takavaihtajaa tarttis joskus säätää...
En mää siitä mitään vikaa löytäny. Muuten vaan rassasin.
Jarrut kitisee uutuuttaan, vaatii vissiin kovaa ajoa.
mutanaama
30.09.2009, 23.30
Kulki kuin unelma, jarrut pelas ja valot toimi. Pitoakin piisas, mutta se kuskin perkel* taas ryssi ja pelkäs ihan helpoissa paikoissa.
Työmatkalla puhkesi cc:n takakumi, se paikattiin ja matka jatkui reilun kilsan ja takakumi alkoi olemaan taas tyhjä. Uusi tarkastelu osoitti että venttiili oli poikki, tai venttiilin runko ja "kärkistumu" oli irronneet toisistaan. Liikaa painetta tms. ? :seko: Varasisuria ei tietenkään ollut mukana joten muuta kuin pyörä olalle ja kotia kohti köpöttelemään. Hyvin se kävely onnistui maantiekengilläkin. :cool: Aikataulu oli sen verran kireä että lainasin naapurin -91 Tunturi Mountain Biken, ~20kg. Onneksi oli hyvä keli niin ei alkanut missään välissä ahdistamaan.
Tank Driver
01.10.2009, 00.01
Kiekot on irti, keula ja ohjaustanko erit kuin pitäisi. Edellinen on suomea ja tarkoittaa, että projekti ei jaksa edistyä, saatana.
elosalama
01.10.2009, 16.09
Keskimmäinen eturatas on saanut jossain hyvää ja ketjulinja on "monipuolisempi" kuin ennen. Pitänee hankkia kunnon alasin.
Teemu Kalvas
01.10.2009, 16.17
Oikea kahva oli sentin ylempänä kuin vasen! Koomiseksi (tai surkuhupaisaksi) asian tekee se, että ne eivät näyttäisi siirtyneen tai vääntyneen kaatumisen seurauksena vaan ne ovat ilmeisestikin olleet koko ajan tuossa asennossa hutiloidun kokoonpanon jälkeen.
Kysymyksiä: 1) Onko minulla sattumalta sopiva (käänteinen?) virheasento ylävartalossa, sillä tuosta ei ole aiheutunut kiputiloja? 2) Onko minun pakko todeta, ettei pyörän myyneessä liikkeessä kannata enää asioida? 3) Ovatko kaikki vastaantulleet oikeat maantiepyöräilijät hihittäneet minulle heti selkäni takana?
1) Tuskin, olet vain tottunut.
2) Tämä voi olla harkitsemisen arvoista.
3) En usko että tuota näkee kun ajaa vastaan, jos on tosiaan vain sentti.
Väärä pultti väärässä paikassa. Lopputulos:
http://i134.photobucket.com/albums/q94/akkki/Fillari/IMG_1862.jpg
Ilmeisesti tehtaalla asennettu väärä pultti. Kyseessä on siis GF Roscoen takaiskarin (Fox RP2 DRCV) yläpään oikeanpuoleinen pultti. Vasemmallapuolen oli samanlainen, mutta umpipultti. Noita kuvan pultteja on linkussa.
kanttiinin tollo
02.10.2009, 20.41
Raapaleita takavanteessa, 5kpl uusia, pisin ruhjoutumista noin 4cm.
Syviä naarmuja kampien päissä niin paljon, ettei mustaa ole jäljellä vasemman kammen päässä yhtään.
Polkimiin lisää iskujälkeä entisten kavereiksi.
Ruhje levyjarrussa ja itse jarrulevyssäkin pari pientä.
Bashringissä lovia.
Haarukan vasemman jalan päästä maalit ja metallia kateissa.
Nää nyt tässä ensimmäisenä kun tiedän noihin varmuudella kivipintaa osuneen.. ainoastaan levyjarrun ruhje tuli lipoista, muut ihan vaan normaalista kivikkoajosta. Joku kivi hiersi myös pinnoihin, mutta en oo jaksanu tsekata. Oiskohan ton uusimman pyörän neitsyys nyt sitten viety? :D
Varsinaisia vikojahan nämä eivät toki ole koska eivät ajamista estä.
Kauan häirinnyt napsuminen paikallistettu: integroitu ohjainlaakerihan se mikä nap-nap-napsui.
mutanaama
02.10.2009, 23.52
Tänään, en mitään. Kaikki toimi.
lynxlynx
03.10.2009, 00.16
Tänään, en mitään. Kaikki toimi.
Nyt kompataan eikä fixata ollenkaan, eikä fixata ollenkaan..
VauhtiSusi
03.10.2009, 00.23
Shitmanon 105 länget/jarrupalat ei osu vanteen jarrupintaan sinkula projektissa. Joutuu tekeen adapterin alumiinista...
Vääräjalka
11.11.2009, 09.49
Takasisuri päästää hitaasti ilmaa ulos. Joka aamu saa pumpata lisää ilmaa. Illalla päsee töistä kyllä hyvin kotiin, mutta aamulla taas lisättävä.
Melkein ärsyttää sen verran että voisi vaihtaa sisurin.
Täpärissä Polarin nopeusanturi ei toimi :mad:
Puolessa vuodessako siitä loppui patterit vai onkohan se saanut märkää tai kolhua :seko: (Crossarin nopeus ja kadenssi toimii)
Ohojaillaakeri jumittellee. Pitäs vissiin aukasta, puhistaa ja rasvata.
Takajarru, formula oro k18, laahasi pirusti. Äsken sitä tutkailemaan tarkemmin ja kas kummaa. Jarrupaloja paikallaan pitävä "haarukka" oli poikki toiselta puolelta ja toinen jarrupala ihan finaalissa. Eiku paloja hommaamaan. Hämmästelen kovin, että mitä lienee tapahtunut.
Voimansiirto on tainnut tulla tiensä päähän koulumatkapyörästä.. Noh, 5000km se ketju sitten kesti ajoa, nyt venynyt jo lähes käyttökelvottomaksi.
Sama pirun ärsyttävä naksuminen tulee ja menee.. joo, On sitä yritetty paikallistaa ja kiristellä ja öljytä ja ihmetellä ihan kaikkee, mut aina se tulee takasi..
Vääräjalka
20.01.2010, 08.40
Ketjut kitisi. Just viime vuonna öljysin ja taas pitää.
Otin eilen kaupunkihypriidin hangesta, jossa se on seissyt yli kuukauden ja ajelin 25 km. Muuten toimi, mutta vaihteen siirto pienemmälle takarattaalle kesti n. puoli minuuttia. Ajelin sitten vaan yhdellä vaihteella.
En vielä mitään, mutta tiiän, et vapaaratas jäätyy taas. Eli aion löytää jäätyneen vaparin.
mutanaama
11.02.2010, 10.29
Juuri nyt, en mitään.
Takavaihtajan vaijeri on viittä vaille poikki. Tarttis vissiin vaihtaa.
Takajarru vinkuu. Säädön paikka.
En mitään, samalta se on näyttäny tossa sohvan takana lokakuusta lähtien:p
Maantiepyörän satula haisee eläimelle. Taitaa olla käymistilassa trainerisessareiden jäljiltä.. :rolleyes:
En mitään, samalta se on näyttäny tossa sohvan takana lokakuusta lähtien:p
Kiesus, joku o pessy takapakan:seko:
pööräilijä
12.02.2010, 21.16
ohan se vähäse painava petaalien kanssa(11kg) jos keventäis kymppiin niin ei olis mitää vikaa, paitti vähä pieni. sentin pidempi vaakaputki ja pari korkeempi.
Nappulakenka
26.02.2010, 14.20
Huomasin juuri, että ovat pyörähuollossa laittaneet OCCP:n oikeanpuoleisen kahvan noin 1 cm alemmas kuin vasemmanpuoleisen. Ihmettelinkin tuntui oudolta ajon aikana :D No, mutta täytyy jossain vaiheessa laittaa kuntoon. Pitää vaan varata aikaa, koska taas uusi asia mulle ja onnistun kuitenkin sähläämään jotain :D
Makaa lattialla osissa. Suuri osa osistakin näyttää puuttuvan. :(
Maasturista tipahti etulokari työmatkalla. Eikun lokari kainaloon ja matka jatkui :)
Ei kulje vieläkään tarpeeksi lujaa..
Olipa kerran koulumatkaruoska, jonka ketju alkoi hyppiä. Ajattelin että varmaan venynyt liikaa, ostin uuden.
Ei korjautunut. Siispä takaisin sepälle ja uutta takapakkaa, kun ajattelin, että se on liian kulunut. Ostin uuden.
Ei korjaantunut. Asiaa tutkittuani tulin johtopäätökseen, että eturattaat on finaalissa, tai sitten vapaarattaassa on jotain pahasti vialla. Nyt tarina ei jatku, koska en ole ostanu uusia kampia eikä kyllä ole enää rahaakaan. :mad:
Cyclocrossarista löysin viimeksi vikaa, joka korjaantui ostopalveluna tänään.. Huonosti toimivan vapaarattaan purku ja "suomirasvaus" sekä kiekon rihtausta .. Nyt pääsee silläkin ongelmitta lenkille jahka tästä kelit alkaa kevättään :)
En mitään,en löytänyt koko pyörää tästä sekamelskasta:eek: kait se täällä jossain on :seko:...
Löyty :o oli oven takana...
Cyclon etuvaihtaja ei enää pudottanut ketjua pienemmälle eturattaalle päivän lenkillä. Ensin epäilin, että vaijeri olisi jäätynyt tai loska tukkinut vaihtajan liikeradan. Mutta ei, ilmeisestikin kahvavaihtajan (Shimano 105) pudotusmekanismi on jumiuttunut tai kokonaan hajonnut. Tuo ei ole aiemmin oireillut millään muotoa, vaan meni epäkuntoon kerrasta poikki menetelmällä. Onko kenelläkään kokemuksia pystyykö moista elvyttämään vai kannattaako samoin tein tilailla uudet vaihtimet?
Lenkistä tuli sitten vähän muuta kuin olin ajatellut - nyt meinasi aika ajoin mennä voimatreenin puolelle. :rolleyes:
Manninej
28.02.2010, 18.26
(Shimano 105) pudotusmekanismi on jumiuttunut tai kokonaan hajonnut.
Täällä jo asiaa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37951
No niin, foorumi toimii taas kuin ajatus. Thx :)
Ei auta kuin mennä autotalliin hajoittamaan tuo lopullisesti, niin voi tilata uudet paremmat. Johan tuolla on 2.5 vuotta ja joku nafti kymppi ajettu.
Manninej
28.02.2010, 19.03
Johan tuolla on 2.5 vuotta ja joku nafti kymppi ajettu.
Hmm.. Nää muut tais olla tuoreempia tapauksia kun hajosivat? Tuo ei taida enää mennä takuuseen. :)
Uusimman pyörän pahin vika on, että se on vielä kaupan hyllyllä. Perhana.
mutanaama
01.03.2010, 01.51
Kahteen viikkoon en ole sillä ajanut. :mad:
Kahteen viikkoon en ole sillä ajanut. :mad:
Mä en ole ajanut neljään :rolleyes:
mutanaama
01.03.2010, 02.00
Ai piti nokittaa:D
No heti kun oli tilaisuus ;)
mutanaama
01.03.2010, 02.33
Dammit :D
Kahteen viikkoon en ole sillä ajanut. :mad:
Onko se pyörän vika? :D
Ontopic: Cyclon etuvaihtajan kahva on yhä rikki. Eilen sitä ihmettelin ja yritin elvytellä WD40:llä, paineilmalla ja vähän muullakin. Ei auttanut, vaan jumi vaivaa yhä. Tässä kai muuta voi kuin laittaa uutta osaa tilaukseen :)
konaworld
03.03.2010, 09.56
Se on eteisessä palasina. Tänään pesulle ja huomenna enkä jopa muutama osa takaisin omalle paikalleen.
VeloGirl
04.03.2010, 03.59
Siivooja ei ole putsannut fillaria.
Iglumies
04.03.2010, 08.19
Hän on työmaalla, minä pakettiauton kanssa kotona ja ulkona hieno talvikeli.
En tänään, mutta eilen totesin ohjainlaakerin olevan löysä. Mahtaakohan Cuben AMS:n laakerin pystyä kiristämään, epäilen sen olevan mallia urakuula. No se selviää tänään...
Puutteita vesieristyksessä.
VeloGirl
07.05.2010, 23.52
Ei vikaa, mutta hitsin hiljainen se oli kun vaihdoin alle 404set Mon Chasseralien tilalle.
ellmeriä vois lainata ja sanoa "Tuntui liian hyvältä....
Kampi tippu.... Piti ruuvata takasin aikamoisessa rankkasateessa, meinas v*ttaa.
En tänään, mutta eilen totesin ohjainlaakerin olevan löysä. Mahtaakohan Cuben AMS:n laakerin pystyä kiristämään, epäilen sen olevan mallia urakuula. No se selviää tänään...
Uudet laakerit tuli, alempi laakeri oli kärsinyt sen verran kosteudesta, että jouti romukoppaan. Onneksi laakeriin sisuskalut (urakuulalaakeri) löytyi R-Techin hyllystä. Laakerikuppeja en vaihtanut, kun ne alumiisit oli täysin kuosissaan. Jos ne taas menis seuraavan kymppitonnin :cool:
Maantievehkeen etunapa klappaa ja takakiekossa on sivuttaisheittoa.
mutanaama
09.05.2010, 22.56
Tais olla etunavassa klappia
takavaihtajan ylärissan laakerit taitaa olla entiset, ku tahmaa pahasti... Kuuluisi ilmeisesti pyöriä melko vapaasti?!!
Takapää vähän raksuu ja poksuu, pitäisi varmaan vähän uusia voimansiirron osia mutta millä rahalla. :mad:
Pinna meni poikki toisessa maasturissa ja toiseen on ilmestynyt epäilyttäviä halkeamia ainakin maalipintaan keskiön molemmin puolin. Tuli kyllä paiskottua sitä eilen aika huolella.
Etuvaihtajan häkki on solmussa ja hankaa eturattaaseen, satulatolppa natisee ja takarengas viipottaa. Ei hyvin mene.
Nappulakenka
18.05.2011, 09.55
Tänään pamahti ensimmäistä kertaa pinna poikki(sen kuuli selvästi) Sinäänsä aika noloa, että se menee työmatkalla eikä esimerkiksi maastolenkin aikana :o No, mutta täytyypä koukata Sellonpyörän kautta kotio
Sillä ei oikein aja kukaan.
Prinsessa
18.05.2011, 10.59
Satula alko kiikkumaan :eek:
Ennen kotiinlähtöä tarvinnee ehkä ruuvien kiristystä...
Oli liian komia pyörä, kun viikon reissun jälkeen piti muutama minuuttia ihailla sitä :/
kolistelija
19.05.2011, 07.23
Aloitin eilen talvipyörän huoltohommat. Siinä ei taida, kahvoja lukuunottamatta, olla kunnossa olevaa osaa...
Vittumainen nitinä ja narina kuuluu jostakin :mad:
Keula piti ihmeellistä kurlaamista, vaihdoin öljyt niin hiljenipäs pentele. Joo ja mun villari muuttui automaattivaihteiseksi Ruåtsin reissulla. Ruåtsissa kaikki on paremmin?
Sillä ei oikein aja kukaan.
Nyt kun sillä meni talviseisonnasta suoraan kisoihin, niin vikoja löyty lisää. Keulan likuholkit piti vaihtaa jo 2 vuotta sitten, mutta ei ole vaihdettu ja keula kolisee entistä pahemmin. Pakka, ketju ja vaihtajan rissat alkaa oleen liian ajetut, kun kisan lopussa tuli automaattilaatikko ja rutina paheni koko ajan, ei kestä antaa voimaa (jos sitä nyt edes oikeasti olis). Sisäkumikäsivarastokin näyttää olevan aikansa elänyttä, kun 2 ratkesi jo pumpatessa. Onneksi jäi vielä 2-3 toimivaa. Sen sijaan talvella 110 mm stemmin tilalle vaihdettu 120 mm stemmi näyttää olevan hyvä ratkaisu.
Taskua pitäs kaivaa syvemmältä, mutta ku ei sielläkään ole oikeen mitään.
No ei oikeastaan ihan pyörästä, eikä ihan tänäänkään, mutta noin viikko sitten huomasin oikean maantiekenkäni irvistävän pohjan ja kengän välistä sisäpuolelta päkiän kohdalta, liimaus pettänyt.. Tänään kuitenkin vein urheiluvermeisiin (luistimet yms.) erikoistuneelle suutarille Minna Canthin kadulle. Löytyy kuulemma liimat ja puristimet, jolla tuollaisen muovihökötyksenkin saa vielä kasaan. Hyvä juttu, kun ovat muuten jalkaan käyvät, ei olisi huvittanut lähteä etsimään uusia..
Kerää ihan tautisesti **skaa tuolla jääritteen alta tursuavissa mutalikoissa! :rolleyes:
Alarissa jäätyi kerran jumin arvoisesti, mutta irtosi sentään vielä ilman työkaluja.
Pihalla pikku pakkanen, pese siinä sitten. Talliin kuivumaan ja rapsuttelua myöhemmin...
Sikäli offtopic, että eilen... mut grainderin voimansiirrosta alkoi kuulua rutinaa. Paikallistin takanapaan. Omia kilsoja noille "vähänkäytettyinä" ostetuille kiekoille tonnin luokkaa joten eipä olleet pitkäikäiset (laakerit?).
Noh, pitääpä tarkistaa, että kaikki on momentissa ja muutenkin ookoo ja vasta sitten mennä purnaamaan myyjälle jotta laitappa kuntoon.
Ei tänään, mutta viikonloppuna löysin vian. Runko halki, ei sen vakavampaa. Olihan tällä jo 13 vuotta ikää, eli ei sinänsä yllätä. Harmittaa silti, kun tänä keväänä on taas vaihteeksi tuollakin ajo maistunut mukavasti. Onneksi kuitenkin löytyy toinen pyörä, ehtii ajan kanssa miettiä, mitä tilalle eikä tarvitse ajamatta olla.
http://but.fi/i/5d8
Grainderin hiilarikampien pää oli ottanut osumaa ja hiukan kärsinyt. Enpä olisi uskonut, että siihenkin fillariin tarvii ne kumitutit. Pitää hakea jostain ensi tilassa.
Strgglrin etunakkeron paineenvajuilemisen syynä taisi olla löysällä ollut prestansielu. Kostoksi ruuvasin sen kokonaan irti ja truuttasin litkua sisään ennen tanakampaa kiristämistä.
mutanaama
27.06.2016, 01.26
Jonkun tonnin ajettu AB soikee eturatas oli sen verran kulahtanut kuluneiden +2% ketjujen kanssa, että narisi niin perkeleesti ajaessa uusien ketjujen kaa. Huomenna uutta ratasta peliin, ennekuin ketjut on taas uiturallaan.
Takavaihtajan vaijeri oli lähes poikki. Lizardin dsp nauhat rullalla. Molemmat roskiin ja parempaa tilalle. Tai no, vaijeri vaihtui kuorineen samanlaisiin mitä olikin mutta Liskoa ei mun pyöriin enää tule.
Stemmi on nuudelia - pitäis vaihtaa jämympään
Takakiekko on löysä - Ibikeen kirrattavaksi kunhan joutaa
Vaihteet vaihtuu takellellen ajoittain - pitäis säätää ihan ajatuksen kanssa eikä vaan puolihuolimattomasti samalla kun ajaa
OT sikäli, että löysin nuo viat eilen.
Juha Lehtinen
07.09.2016, 23.50
Tyhjentynyt takarengas eilisen lenkin jäljiltä. Ensimmäinen tänä vuonna.
Työmatkafillari tekee haamuvaihtoja. Kumpaankin suuntaan. Mistähän tuota alkaisi ratkaisemaan :seko:
TrailRider
16.08.2019, 09.45
Pressfitti se vaan jaksaa narista päivästä toiseen! [emoji2959]
vaijerin ja kuoren välistä
Minun pyörissäni ei ole vikoja.
Se oli likainen. Eikä ole aivan perfekti vieläkään, vaikka pääsi vaahtopesuun.
Vaihdoin takarenkaan eikä ilmat pysy sisällä. Epäilen teippausta. Toivon hartaasti että en päädy 'Pahoja tubeless ongelmia' ketjuun.
Ei oikeastaa vika eikä edes tänään, mutta tajusin tarvitsevani jonkin pienen tankolaukun, johon sujauttaa irtolahkeet, irtohihat, takki yms. ettei pullota ajopaidan taskuissa.
Oliskohan Alpkitin Gnaro siihen hommaan, hmmm...
Takavaihtajan vaijeri katkesi maantielenkillä. Matkaa suorinta mäkistä tietä kotiin 22 km. Tulipahan tehtyä lajivoimatreeni.
Takakiekossa tuntuu "muljahdus" yhdessä kohtaa, kun liikkuu tarpeeksi nopeasti tasaisella. Saattaa olla, että kiekon pinnat ovat menneet vähän kieroon jostakin kohtaan tjsp. En osaa rihdata itse, joten ehkä harkitsen viemistä huoltoon, kun vaihdan nykykesäkiekon talvikiekkoon. Mutta toisaalta kyllä tälläkin vielä pärjää asiointikäytössä, lievää epätasaisuutta vain. Kunhan ei pahenisi. (En löytänyt ihan tänään, mutta vähän aikaa ollut.)
Perjantaina hajosi satula kun kesken ajon katkesi toinen satulan kisko, hassu jousto alkoi tuntua. Selle San Marco Aspide, vasta vuoden verran ollut käytössä eikä mitään iskua ole osunut kiskoon??
Piti kaivaa naftaliinista Chargen Spoon ja nyt kyselemään San marcon takuun perään.
...Ja tällä vialla ei ole mitään tekemistä futispelin kanssa.
Työmatkakamelin ketjun linkit jumissa. Johan se pari kuukautta kestikin. Kiitos, Helsingin suolahoito.
Firlefanz
18.11.2019, 19.49
Perjantaina hajosi satula kun kesken ajon katkesi toinen satulan kisko, hassu jousto alkoi tuntua. Selle San Marco Aspide, vasta vuoden verran ollut käytössä eikä mitään iskua ole osunut kiskoon?? /.../ja nyt kyselemään San marcon takuun perään.
Mikä malli (monista?) eli mitä materiaalia kiskot? Pyöreät? Ovaalit?
Kyllähän niitä kiskoja katkaa, vaikka olisi valmistajan ohjeiden mukaisesti kiinnitetty ja oikein kiristetty. Ja iskujahan voi tulla epäsuorasti esimerkiksi siten että ajaa yllättäen kuoppaan eli ei älyä eikä ennätä keventää ja nostaa takapuoltaan satulasta. Mutta vuosi tai reilu vuosi on silti kiistatta kovin lyhyt käyttöikä.
PS En malta olla kehumatta - kuinkas muuten? - omaani eli kun oman pitkään ja hartaasti käytetyn Selle SMP:n kisko napsahti poikki, ei satulaa tarvinnut heittää roskiin: sen suunnittelufilosofiaan oli näet kuulunut että kiskot ovat helposti vaihdettavissa. Italiasta vastattiin nopeasti kyselyyn eikä ehtinyt kulua viikkoakaan kun satula oli taas käytössä! (Maksoi muistaakseni toimituskuluineen tasan 40 euroa.)
En tiedä krainderin painoa. Pitäisi punnita. Jokunen tovi sitten aloitin 7.xx -projektin, mutta olenko mä siellä jo?
ikispessu
18.06.2020, 17.31
Täysin mystisesti tullut kolmen tulitikunpään kokoinen naarmu grävelin takahaarukassa.
Jostain syystä harmittaa vietävästi vaikka naarmujahan oli kyllä tulossa väistämättä.
Keskiölaakerit narisee Lapin ajelujen jäljiltä.
Oikeanpuoleista spedua painamalla kuuluu narinaa.
Shimaani
11.07.2020, 22.57
Titamiinihärvelin satula valuu vaan alemmas, häätyy kokeilla kaik muu ku dieetti....
Hiiuikuitutahnalla sain mootsin pysymään reebissä
kurvaaja
14.07.2020, 20.19
Jotain rutinaa ilmaantui sunnuntain sadelenkin jälkeen.
Firlefanz
14.07.2020, 23.02
^ Aja lisää sateessa, niin rutina katoaa!
Maantiepyörän jarru/takavaihtajankahva taitaa olla jollain merkillisellä tavalla löystynyt: se pitää sellaista helähtävää ääntä isommissa epätasaisuuksissa; kun painan sitä kevyesti tankoon päin, helinää ei kuulu...
Shimaani
15.07.2020, 20.09
Titamiinihärvelin satula valuu vaan alemmas, häätyy kokeilla kaik muu ku dieetti.... Hopen klämppi toimii tässäkin kikottimessa. Blissiä, ach.
Vikaa? Aijuuu, se pronssinen head tube badge pitäis de-patinoida teräsvillalla. Uiiittu, onk toikin (https://ep1.pinkbike.org/p5pb7452247/p5pb7452247.jpg)jo liki 10 v vanha kyhäelmä....
muok:
ei oo ite tehty, tilasin Jeniltä (http://www.headbadges.com/store/c2/Headbadges.html).
ja kun vauhtiin päästiin niin tilasin pari lisää, Jen tekee ihan *piip* upeaa jälkeä.
^Hieno kyhäelmä, oletettavasti itse suunniteltu & tehty - arvostan!
Maguran MT5 ei vaan pysy kunnossa. Takajarru kestää ilmauksen jälkeen pari lenkkiä ja sen jälkeen kahva on taas sellainen kumipallo ja menee lähes pohjaan. Etujarru täysin tikissä... Nopeahan tuo on ilmata, mutta voisihan se pysyä säädöissään hiukka pidempään.
Il ciclista di Roine
19.07.2020, 22.18
Joka kerta tällä viikolla koklannut Canyonin vanne-etujarrujen länkejä, aina toinen jarrupala on hiomaetäisyydellä Cosmic-kiekkoon.
Maantiepoljin rusahti ja heilahti sivuttain lenkillä, kotiin onneksi alle 15 km pääosin tasamaata. Polkimen ja akselin välillä sentin sivuittaisheitto, jota ei voinut kiristää. Varovasti kotiin ilman kovempaa painetta polkimelle ja ei varsinkaan putkelta ajamista ettei poljin ainakaan irtoa äkillisesti lopullisesti akselistaan.
brilleaux
22.08.2020, 08.37
En oo nyt katsonut mutta jotain varmaan löytyis kun vaan menis katsomaan.
Parempi vaan ajaa niin kauan kuin eteenpäin kulkee.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Tarkista nyt kuitenkin kaikkien kriittisten paikkojen kireys ettei uusia vikoja syntyis.
Voi olla turha rivi tuossa yllä mutta kuitenski, kun on tullut joitakin kertoja jo näppisteltyä kommenttia ko. välineen yhteydessä...
Ei tänään, mutta eilen pinna poikki takakiekosta. Kolmas kerta samasta kiekosta n. 100 km ajoilla. Nyt tämä menee uudestaan rakennettavaksi. Mcarbonin kuitukiekko, mutta ilmeisesti ensimmäinen kasaaminen mennyt persiilleen ja/tai aeropinnoja ei vaan kannata laittaa 90+ kiloiselle maastopyörään.
Shimaani
22.08.2020, 13.21
Se ei vaan liiku. Pitää vissiin poistaa lukituskiinnitys mattotelineeseen....
En oo vieläkään vaihtanut jäpärin keskiölakruja.
Vitus tryhi
22.08.2020, 21.55
En mitään..........
Reynolds TR 309 -takakiekosta oli näköjään hajonnut vapari, oli halki kynnen vierestä. Jenkeistä saisi joo uusia, mutta maksaa 100 e, enkä oikein ole vakuuttunut tuon navan kestävyydestä muutenkaan.
Joni Kani
10.09.2021, 23.00
Liian raskas polkea, pitäs viilata grammoja koska sähköä ei tule. No on siinä jopa napsekin taas...
Paremman kippurasarven rengastuksen kunto taitaa ennustella talven lähestymistä. Taidan laitella suosiolla jemmaan, jatketaan sinkulalla tarvittaessa.
… Vikaa nyt varsinaisesti mut katkesi ketjut. Vain kerran aikasemmin olen tuossa onnistunut. Shimanon ketjuja ei ihan joka töllistä löydykään mutta onneksi oli itsellä varastossa. Täytyypä tilata täydennystä.
Kertoisitko katkeamisesta enemmän, katkesko liitoksesta vai muualta ketjusta, oliko jokin rymäys syynä?
Ketjun voi käyttää edelleen, jos ei ole loppuun ajettu, kun käyttää sopivaa liitintä.
Omat reisivoimat kovin heikot ja vain kerran olen saanut ketjun ajossa poikki, kun tehtaan niitin aiheuttama sivulevyn halkeama oli syynä, ketju jatkoi elämää uudella pikakiittimellä, koska haluan kaiken käyttää ihan loppuun saakka, tää on romurakkautta...ja ketju KMC.
^ Luulin aluksi että ketju petti liittimen kohdalta mutta illalla ketjua tarkasteltaessa ilmeni, että se pettikin aivan muualta. Siis nivelvälistä. Rungon puoleinen aikasemman nivelen kohdalta, ulkopuolella nivelvälin ylempää. Kuin olisi vääntynyt irti. Eikä tuohon liittynyt sen kummempaa runttausta. Loivahko lyhyt ylämäki jonka jälkeen liki pysähdys kun odottelin auton menevän ohi jotta pääsen tien yli. Sen ei rutinaa eikä mitään muuta sivuääniä vain jalat polkaisi tyhjää. Sinänsä tuo episodi ei yllättänyt, alkoihan kettinki olla jo käyttöikänsä päässä.
Kiitos, pedanttista nautiskelua lukea selonteko ketjun katkeamisesta, onhan se niin harvinaista tieajossa.
Ketju vääntyy katkeamiskohdastaan kun toinen puoli pettää ja se sitten sujahtaa ulos rattailta juuri noin jokseenkin huomaamattomasti, näin meni omakin kokemukseni.
Klassikko: alumiinitolppa jumissa teräsrungossa.
Tiedostan kyllä, että pitäisi irroitella välillä etenkin jos on tiedossa ajotaukoa ja joskus jaksoinkin olla ahkera tuolla saralla. Joskus aiemminkin oli jumissa, mutta irtosi lopulta.
Toisaalta onko tuosta haittaakaan kun satula on oikealla korkeudella eikä ole rungon tai fillarin myyntiaikeita. Huvikseen voisi kyllä kokeilla irroittaa joskus.
Sen että se ei vielä ole tullut suomeen tai onkohan edes valmis :p
ruuduntakaa
07.12.2021, 18.08
Ei tiedä vielä. Edes jälleenmyyjä. Kuollut kuin kivi.
Mun pyörissä mitään vikaa, painavia ehkä ovat...
Joni Kani
08.12.2021, 19.29
Millään niistä ei tarkene ajaa täällä.
Grävelin ohjainlaakeri narisee. Onko se nyt se kuuluisa kitinäleekeri?
Grävelin ohjainlaakeri narisee. Onko se nyt se kuuluisa kitinäleekeri?
Se huutaa canecreekin rosterista tilalle. Noiden ja kunnon pölyhuulten jälkeen ei ole tarvinnut huoltaa gravellin ohjainlaakeria enää kertaakaan.
Ei vaan ymmärrä, miksi 5ke fillareihinkin laitetaan täysin sekundaa ohjainlaakareiksi. Ja vielä pyöriin joissa noiden huoltaminen on lähes mahdotona.
^Jostain säästettävä mitä kuluttaja ei näe... Toisaaltaan onko järkevää hankkia mitään mitä ei helposti voi huoltaa/vaihtaa?
Ketjut puuttuu. Katkesi viimeksi bikeparkissa ja tänään pitäis mennä seuraavan kerran. Täytyis tehdä kohta jotain.
Täpärin takajarru ei pidä. Jarrulevy tuntuis ehkä öljyiseltä. Juuri viime kesänä ilmattu ja muutama lenkki ajettu sen jälkeen. Taitaa olla Shimano ominaisuus, vuotava jarrusatula, kyseessä.
K.Kuronen
04.06.2023, 20.32
?Tutki kumminkin vielä jarrusatulan ilmausnippaa suurennuslasilla.
Täpärin takajarru ei pidä. Jarrulevy tuntuis ehkä öljyiseltä. Juuri viime kesänä ilmattu ja muutama lenkki ajettu sen jälkeen. Taitaa olla Shimano ominaisuus, vuotava jarrusatula, kyseessä.Palat irti ja jos on selkä märkä, niin satula roskiin vaan....
Väärät renkaat. Muuta syytä ylettömään puuskuttamisen ylämäissä en keksi.
Kammen päätypultti tippunut jonnekin matkalla. Onneksi noita saa halvalla.
Ei oo pullotelinettä. Näillä keleillä olis tosi jees.
Ketju piti ääntä. Squirttiä lisäsin kotiin päästyäni.
Jäykkäperän takavanne vemputti ja kun otin kiekon irti niin huomasin että kolmasosa pinnoista oli löystynyt, edessä ei mitään. Kävin pinnat läpi ja pieni alle millin sivuheitto jäi yhteen kohtaan, mutta en jaksanut alkaa hifistelemään. Samalla vaihdoin 2.5 XR5:en tilalle 2.6 Rekonin eteen ja molempiin päihin litkua lisää.
Jarruletkua paikallaan pitävä nippuside katkennut. Mikä sen hienomman pidikkeen, sellainen nipsu, tuotenimi mahtaakaan olla.
K.Kuronen
17.06.2023, 19.30
C clip tai c-clip?
^^ https://r2-bike.com/JAGWIRE-Cable-Brackets-C-Clips-4-pcs Noitako tarkoitat?
Kuroselle ja nurelle, joo juuri nuo tuollaiset. Menee tilaukseen (hakisin toki kivijalasta, jos tietäisin mistä). Nippusiteet imee.
Ohjauslaakeri on löystynyt. Ihmettelinkin "speed wobblea" kesäreissun lopulla. Nyt peruslenkillä huomasin, että etujarrulla jarruttaessa lukkiutumisen rajoilla haarukka ravistaa. Pitääpä kiristää ennen seuraavaa lenkkiä.
Rengasasennus alle puolessa välissä.
K.Kuronen
05.08.2023, 17.51
Ohjauslaakeri on löystynyt. Ihmettelinkin "speed wobblea" kesäreissun lopulla. Nyt peruslenkillä huomasin, että etujarrulla jarruttaessa lukkiutumisen rajoilla haarukka ravistaa. Pitääpä kiristää ennen seuraavaa lenkkiä.
Jos ei stemmi ole luistanut ja laakereina on kasettilaakerit, niin ei siellä mitään kiristettävää ole. Stemmin luisto kaulaputkella on ei-uudessa pyörässä vähän epätodennäköinen, niin itse ajaisin vasta, kun olisin tarkistanut sekä ylä-, että alapään laakerin kunnon ottamalla etuhaarukan pois.
Vaimon fillarisa vuoden vanhat Cross Kingit haperot kulutuspinnasta ja kyljet ratkeilevat. No, eipä ne paljoa maksaneet mutta...
Sais toi maasturi olla vähän nopeampi. Vika vai ominaisuus? Kysymys lienee filosofinen.
Vai oliko vika kuitenkin satulan päällä?
Jos ei stemmi ole luistanut ja laakereina on kasettilaakerit, niin ei siellä mitään kiristettävää ole. Stemmin luisto kaulaputkella on ei-uudessa pyörässä vähän epätodennäköinen, niin itse ajaisin vasta, kun olisin tarkistanut sekä ylä-, että alapään laakerin kunnon ottamalla etuhaarukan pois.
On iha uudet laakerit. Jos onkin vasta nyt asettuneet kunnolla. Ja voihan stemmikin löystyä vaikks momenttiin kiristinkin.
K.Kuronen
08.08.2023, 07.58
^niin, tapaus olikin sellanen, että keula oli ollut hiljattain irti, niin sitten voi tapahtua mitä vain. Mut mä en usko mihinkään asettumiseen.
...Mut mä en usko mihinkään asettumiseen.
En mäkään, olisi pitänyt laittaa asettuminen lainausmerkkeihin. Eilen kuiteskin avasin stemmin ja topcapin pultit ja kiristin uudestaan. Saapa nähdä vieläkö ravistaa.
Otin takaiskarin irti ja liikuttelin linkustoa siis ns. vapaasti läpi joustomatkansa ja kyllä siinä lähtöhetkellä ja kertaalleen matkalla on pienet vastustuskohdat. Muutoin laakereissa ei kyllä ole mitään klappia tai vastaavaa. Nyt mietin jaksanko alkaa vaihtamaan laakerit näin kesken kautta vai vasta reilun kuukauden päästä kun parkkiajokausi loppuu.
Että voi lenkki keskeytyä pienen (ja halvan) osan takia. Etuvanne alkoi väpättämään niin että otti jarrupalaan kiinni. Suunta kotia kohti, 25km ajelua kusi sukassa toivoen ettei tilanne pahenisi. Epäilin että pinnan reikä olisi haljennut, mutta piilotetun nippelin vuoksi kohta ei ole näkyvissä.
Nippelin ja vanteen välissä oleva prikka oli haljennut. Muuta 18-pinnainen etuvanne ei tarvitse että alkaa väpättämään. Onneksi olin joskus ostanut varapinnasetin niin siitä uusi prikka tilalle ja hyvä tuli.
Keksiikö joku pienemmän osan joka tekee pyörästä liki ajamattoman?
https://247cycleshop.com/images/P/sram%20s30%20race.JPG
En mäkään, olisi pitänyt laittaa asettuminen lainausmerkkeihin. Eilen kuiteskin avasin stemmin ja topcapin pultit ja kiristin uudestaan. Saapa nähdä vieläkö ravistaa.
Onko tähtimutteri kunnossa? Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt paikallisessa liikkeessä että tähtimutteri oli rikki jonka johdosta se pääsi ohjainlaakeria kiristäessä liukumaan ylöspäin ruotoputkessa.
Onko tähtimutteri kunnossa?....
Expanderilla, kaulaputki hiilikuitua. Asia kuitenkin nyt kunnossa.
Mutta nyt vaihteet vaihtuu huonosti pienemmän rattaan suuntaan. Olisko jotain tauhkaa tai muuta ylimääräistä kitkaa vaijeriohjurissa keskiön alla?
F. Kotlerburg
10.08.2023, 09.09
Uudet kiekot alla ja vapari takkuilee. Tosin havaittu jo eilen.
K.Kuronen
10.08.2023, 09.21
Ketjut rahisee, rutisee ja kitisee.
Gary oin'
10.08.2023, 09.58
...Mutta nyt vaihteet vaihtuu huonosti pienemmän rattaan suuntaan. Olisko jotain tauhkaa tai muuta ylimääräistä kitkaa vaijeriohjurissa keskiön alla?
Tämä se on muuten ärsyttävä, kun juomapullo falskaa juuri sen verran että pitkän lenkin jälkeen on sokerista litkua valunut putkia pitkin keskiön alle. Ei paljoa, mutta pieni määrä urheilujuomaa riittää tahmaamaan. Pullo väittää itseään syyttömäksi kun keittiössä kuulustelee ravistellen.
^edellisen kerran kun alkoi oirehtimaan kävi ilmi, että vaijeri oli rispaantunut. Useita säikeitä poikki ohjurin kohdalla.
Viikonloppuna havaitsin yhdestä taloudessamme olevasta pyörästä että Shimano 105 takavaihtajaan (R7000?) on tehty suunniteltua vanhenemista. Vaijerin linjaus tehty on päin persettä, joten vaijeri kaivaa itselleen koloa ja alkaa kulkemaan tahmeasti. Tässä pari netistä varastetua kuvaa jotka havainnollistavat tilanteen:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQU07WpKSDg9MbwzbuW3638jCAV5whpX QjUzS-rGDgy-HCNP275UMrdA9_k-dftg1qjUvU&usqp=CAU
(https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.cristor.dz%2Fshimano-105-rear-derailleur-r7000-k.html&psig=AOvVaw3os9IHmqRDpP80vnoSJn32&ust=1691738118341000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=2ahUKEwjXwIXexdGAAxUaEBAIHR3HC48QjRx6BAgAEAw)h ttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQv3-qwYWLIfwrekdZwqrLy65nA9DG7UciKhkI7ysf7sdgh0pHRDDZc rZJRgP0fO30xf30&usqp=CAU (https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fbicycles.stackexchange.com%2Fque stions%2F79595%2Fshimano-rd-r7000-cable-cut-into-thread&psig=AOvVaw1BhhRMTesVkGYF8dMGouNL&ust=1691738126698000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=2ahUKEwjazoPixdGAAxUkGhAIHUjQDsAQjRx6BAgAEAw)
(https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.cristor.dz%2Fshimano-105-rear-derailleur-r7000-k.html&psig=AOvVaw3os9IHmqRDpP80vnoSJn32&ust=1691738118341000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=2ahUKEwjXwIXexdGAAxUaEBAIHR3HC48QjRx6BAgAEAw)
Renkaita vaihtaessani huomasin, että myös rissat kannattais välillä vaihtaa :D
https://i.imgur.com/vHSms1t.jpeg
Tänään ei ole (vielä) löytynyt mitään. Viime viikolla ihmettelin voimansiirron meteliä ketjun vaihdon jälkeen ja totesin isomman eturattaan kulahtaneen. Ratas olisi maksanut puolet koko kampisarjan hinnasta, joten uusi kampisarja tilaukseen, eilen toi DHL, asennus ja iltalenkki. Ihanan hiljainen.
^^Ja välillä puhdistaakin yleensä... No, rissat ei paljoa maksa ja helppa uusia...
Tänään toimi erinomaisesti alamäkiajossa, kun olin ensin laittanut parempaan kuntoon chainstayn suojakumin, takarenkaasta diy viritetyn hissikapulansuojan, asentanut hissitolpan vivun takas kiinni ohjaustankoon ja pumpannut renkaat. Ainiin ja asentanut takaiskarin takas jousenvaihdon ja puslien vaihdon jäljiltä
Ei tänään, mutta gravelin takanapa alkoi valittaa tuossa viime viikolla - vai oliko se jo toissa... Ei millään jaksaisi huoltoon lähteä.
Jäkärin ohjauslaakeri taitaa olla löysällä.
Huomasin, että mullahan jäkärissä vielä talvipolkimet :eek:
Sivustakatsoja
28.05.2024, 19.59
^valkoiset?
Ohjauslaakeri narisee. Noh, uusi alapää onkin jo odottamassa. Pitää vaihtaa ennen kesätonttua.
KuopionKukkuja
17.07.2024, 20.27
Takaswingin pivot pultti lenkillä irti, laakerit kuluneet näköjään kokonaan puhki ja jotain pikku prikkoja puuttuu.
Tässä vähän aikaa sitten kävi niin, että takakiekon levyjarru rupesi laahaamaan. Olin pidemmällä reissulla ja ajattelin, että myöhemmin katotaan, kun reissussa on vaikee.
Kun otin reissun jälkeen levyjarrun auki, niin pilallehhan palat oli hiertyneet, vaikka olivat melko uudet ja hyvät.
laattamaa
19.07.2024, 02.57
Headsetti napisee taas, eli putsausta ja rasvausta tiiossa.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Keskiölaakeri on alkanut nitistä ja naksua. Vieläköhän se kestäisi kotiin reilu 400 km vai löytyisikö huomenna ohimennen Salossa joku fillarihuolto vaihtamaan uuden GXP:n tilalle? Tai myymään sellaisen ja lainaamaan työkalut.
navajokoira
25.07.2024, 20.00
Mä sain Pyöräkeitaassa viime kesänä suoritettua huoltotoimenpiteen kesken reissun. Teijossa kisaamassa olleet maastopyörähenkilöt suositteli jotain muuta (Salmiranta ehkäpä), mutta Pyöräkeitaassa oli se etu että se oli lauantaina auki… Mut noi nyt ois ainakin sellaisia joissa on joskus nähty muutakin kuin fauber-keskiöitä.
...Mut noi nyt ois ainakin sellaisia joissa on joskus nähty muutakin kuin fauber-keskiöitä.
Toijalassa tänään jo katselin, toista en löytänyt ja toinen vaikutti fauber-mestalta :)
Kiitti vinkeistä, jos heti aamusta nakse alkaa niin soitan noille.
Tänään tulin siihen tulokseen, että ääni saattaa kuulua takanavasta. Keskiö ihan smuutti ilman ketjua eikä klappia.
Pyöräkeitaassa ei osattu/ehditty auttaa, eikä ollut myytävänä 8 mm kuusioavainta eikä vassutuubeja :D
Sitten Salmirannalle (kiva kauppa!), jossa huoltoon ei ehditty, mutta sain em. tarpeet illan huoltohommia varten. Tungen paikat täyteen raswaa. Sain pussukkaan vielä kaupan päälle nokareen DT:n special greasee, kun tuli puheeksi, että ratchet-napa kyseessä. Hyvää palvelua.
Vaparin laakerihan siellä ääntä.
Taitaa olla Tempestin jarrupalat loppu. En ole ihan varma että olenko kerran vaihtanut mutta nyt 13000 km ajettu. Prkl, kallis harrastus.
M Suikkanen
25.08.2024, 15.42
Muutamana päivänä epäsäännöllistä napsumista kuulunu keskiömoottorin tienoilta.Löystynyt eturatas oli syynä.
Etujarrun vasen mäntä nihkeä, pitääpä herkistellä.
Löysin vintage maantiepyörän kammesta murtuman.
Marsusram
21.03.2025, 13.21
Shimano wh-mt75 XT takakiekosta suoravetoinen pinna poikki.
Varaosan metsästystä.. Mietin myös että nippeliosan kierrättämällä voisi muokata jostakin toisesta.
Hissitolppa muuntui joustotolpaksi heti alkuun ja parin tunnin jälkeen masentui täysin ja painui alas eikä enää noussut ollenkaan. Selvisihän sekin että miksi sähköpyöräilijät tarvitsevat sen moottorin kun vikan kympin satula pohjassa runttasin kotiin. On aivan infernaalisen raskasta polkea polvet melkein suussa.
Maguran jarrut ihan jepa mutta ilmaaminen tympää joten nyt tulee XT jarrut tilalle. Niitä en ole ilmannut ikinä, ja toimivat aina.
Marsusram
02.04.2025, 23.59
Maguran jarrut ihan jepa mutta ilmaaminen tympää joten nyt tulee XT jarrut tilalle. Niitä en ole ilmannut ikinä, ja toimivat aina.
^ XT jarruja on ollut monenlaisia
BR-M755 XT jarrut olen ilmannut joitakin kertoja vaihtaakseni öljyt muutaman vuoden välein. Niitä on ilo ilmata.
BR-M775 XT jarrujen kanssa ei voi todeta samaa. Kerran vuodessa menee jarrutuntuma ja ilmaaminen on hankalampaa.
Uudemmat BR-M8000 ja BR-M8100 toimivat erinomaisesti.
M8000 on mun täpärissä, nyt tulee M8120+M8100 läskiin. Katselin SLX 4-mäntä settiä torista, joku pyysi 140 € sellaisesta. Ostin sitten 139 € hinnalla uuden setin XT-jarruja bike-discountista. Maguran jarrut menee minulla pehmeäksi jos pyörä seisoo muutaman viikon. Jatkuvalla käytöllä ei, ihme.
Itse asiassa eilen, eli offtopic, mutta tutkiessani asiaa vesialtaassa huomasin ilmavuodon ventiillin juuresta kakkosgrävelin etukiekosta.
Juha Lehtinen
03.04.2025, 12.46
Hieman ajoasentoa eilen tuunasin siirtämällä satulaa eteenpäin. Lenkin palaute oli että pitää siirtää inan taaksepäin mutta ei kuitenkaan sinne missä se ennen säätöä oli, muuten ei mitään muuta vikaa.
Grävelin takakumin kyljissä nirhaumaa, liekö kärsinyt raidesepelillä ajelusta.
EDIT: vanhan mallin SW Pathfinderia näköjään hyllyssä @Espoon Pyörävarikko. Pitääpä poiketa.
Caracal Race oli saanut reiän, luultavasti Kirkkonummen Sjökullantien gravel-pikataipaleella. Parin Dartilla tehdyn epäonnistuneen paikkausyrityksen jälkeen hain kivijalasta old skool kamelinp*skat ja voilá, reikä on nyt paikattu. Tarinan opetus olkoon, että Dartit voi heittää mereen.
Dynaplug paikkasi saman renkaan kerrasta ja paikka on ollut renkaassa jo kauan.
Dynaplug paikkasi saman renkaan kerrasta ja paikka on ollut renkaassa jo kauan.
Dynaplugit tulee kyllä tännekin seuraavaksi. Hankintaa on hidastanut se että en löydä niitä mistään nettikaupasta, kaikkialla myydään eioota. Dynaplugin omassa verkkokaupassa on niin korkeat toimituskulut että en ole raaskinut tilata sieltä.
Töyssyissä naksuu. Itse asiassa jatkunut jo kauan, mut laiskuus. On vissiin aika löysätä ja kiristää satulatolpan ja stemmin kaikki pultit. Ohjauslaakeritkin vois vaihtaa.
Satulatolpan luisto mutta sekin ratkaistaan, siksi ongelmat tehty.
Eiköhän se runkoa vaihtamalla korjaannu. Vanha torille myyntiin, kun ei saanut toimimaan.
Omassa gravelissa sama oire kuin JackOjalla. Tolppahan se naksuu. Pitäisi käyttää irti ja putsailla. Kasaan uusien tahnojen kanssa. Joka keväinen operaatio.
Kadenssisensori oli ottanut osumaa j siirtynyt vähän taaksepäin hieroaen savella ja hiekalla kunnon arven chainstayhin, huomasin vasta pestessä fillaria kuralenkin jälkeen. Puhtaana kun sitä väliä näytti olevan..
Marsusram
05.06.2025, 16.09
^^Tolpan naksumisista yleisin on ollut satulakiskojen ja tolpan välistä, harvemmin satulaputken/rungon välistä. Mystisiäkin on esiintynyt, satulaclampin pulttien ja mutterien liikettä kenties.
No ku mä tiedän kokemuksesta, että siitä se naksuu. Tossa kun ei ole klamppia ja se kerää töhnää tonne väliin jonkinlaisesta tiivisteestä huolimatta.
^^ Tuo itsellä ollut kerran ainakin salapoliisityön tulos kun kaikki mahdolliset natinan aiheuttajat etsin aikoinaan, kierros jeesusteippiä poisti silloisen ongelman.
Kuminauha
06.06.2025, 12.40
Huomasin että olin asentanu eturenkaan väärinpäin...nyt on menty siis racekingillä miinuskilsoja 850km. Hyvin se silti rullaa työmatkatemmossa. Pitää vaihtaa oikein päin kunhan jaksaa....
Kummin päin on väärinpäin? Minä laitan aina etu- ja takarenkaan eri päin, koska takana vetopito ja edessä pitää olla vastaavasti parempi kitka jarruttaessa. Tämä siis renkaissa joissa on kuviossa eroa eri suuntiin. En tiedä onko mitään oikeaa vaikutusta mutta näin toimin ja olen siitä iloinen.
Offaria, koska eilen, mutta grävelin takajarru ilmoitteli haluavansa uudet jarrupalat.
^^Joissakin renkaisa ollut eri pyörimissuunta eteen/taakse...
^^Joissakin renkaisa ollut eri pyörimissuunta eteen/taakse...
Joo, jossain nuolet eri suuntiin joissa lukee "rear" ja "front", ne olen asentanut eri päin eteen ja taakse. Mutta jos vain yksi nuoli, jossa lukee "rotation", olen asentanut molempiin päihin samoin päin. Kerran kyllä ajoin yhden kauden väärin päin asennetulla renkaaalla kun en jaksanut kääntää, en huomannut mitään eroa.
Usein tuntuu että ainakaan renkaissa missä hyvin matala kuvio niin ei mitään väliä kuinka päin asentaa, ehkä olennaisempaa jossain alamäki/mutarenkaissa kyseinen pyörimissuunta.
Juha Lehtinen
09.06.2025, 14.33
Ei oikeastaan muuta vikaa kuin fillarin voisi pestä välillä, varsinkin voiman siirron ja Contin GP5000 renkaat vaihtaa uusiin.
Havaitsin takarenkaan pinnassa merkkejä kulumisesta..
Offaria, koska eilen, mutta grävelin takajarru ilmoitteli haluavansa uudet jarrupalat.
No olihan ne ihan loppu.
casanova
11.06.2025, 20.50
Työmatkapyörän takakiekosta kaksi pinnaa poikki. Aamulla bongasin ensimmäisen. Jo vähän aiemmin huomasin kehässä halkeaman nippelin vieressä. Aletaan lähestyä pistettä, jossa ajaminen muuttuu turhan jännäksi.
^ Kyllä se siitä halkeaa, onkos vannejarrullinen?
casanova
11.06.2025, 23.37
^ Kyllä se siitä halkeaa, onkos vannejarrullinen?Levyjarrukiekko sentään.
^Ok, itsellä aikoinaan alkoi pinnan reikien ympärillä esiintymään halkeamia ja lopulta paukahti jarrupinta takaa.
xs2jammu
12.06.2025, 21.44
Keskiölaakerissa alkavaa väljyyttä.
Asfalttityömaalta pikeä kumet täyteen ja vähän pyöräänkin, pesu pienpoistoaineella ja etujarrulle vielä tarkemmin rasvanpoistoaineella.
Il ciclista di Roine
06.07.2025, 22.14
Pro-ilmapumppu putosi ti 01.07.2025 aurinkoisella maantielenkillä ykköspyörän vaakaputkesta, kiinnitetty juomapullotelineen alle.
Kiinnityslevy murtunut, en ole tehnyt sille mitään tätä kirjoittaessani.
Hei, en olekaan käynyt tänä vuonna kertaakaan Suomen Urheilupyörässä Nokialla tai Lielahdessa Mansessa.
Kitinää laakereista. Eilinen uitto joessa ei ollut hyvä juttu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.