PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten polvet?

MikMy
28.08.2006, 22.50
Terve vaan.Miten teillä aktiiviharrastajilla onko ollunna jotain polvisärkyä?Itse olen fillaroinnut n.vuoden.Töihin kesät talvet,sekä kevät/kesällä noin 4 maastolenkkiä viikossa a.20-30km.Mutta nytt viikonloppuna kävin ajaa 100km lenkki ja n.60 kilsan kohdalla polvia rupes särkee niin per _ _leesti,pienet ylämäet joutu lopussa jopa kävelemään tippa linssissä.Seuraava aamu oli vieläkin yhtä tuskaa,mutta illemalla jo helpotti.Pitäskö vaan useammin vetää pikkuhiljaa pitempiä lenkkejä vai mitä avuksi?

Fin-76
28.08.2006, 23.30
En mä mikään Dr. Mengele ole, mutta mahtaiskos johtua epäergonomisesta asennosta pitkässä rasituksessa? Lyhyessä työmatka-ajossa ei välttämättä vielä tule moinen esiin. Jos käytät lukkiksia, niin klossien säätöä vois kokeilla alkajaisiksi.

MikMy
29.08.2006, 00.03
Kyllä minä sitäkin ajattelin,klosseja olen yrittänyt säätää miten parhaaksi koen.Heti kun matkalla rupes tuntee kipua polvessa nostin pikkasen satulaa,ja se autto kyllä muutama kilsa.Senjälkeen irrotin klossit polkimista ja koitin polkee eri asennoissa mutta ei se sit enää auttanut.Harmitta vaan jos tää toistuu koska ajattelin vetää ensi kesän lomareissut fillarilla.No täytyy koittaa Finlandia mtb vetää toi 35km.

Pyöräpummi
29.08.2006, 01.13
lenkki ja n.60 kilsan kohdalla polvia rupes särkee niin per _ _leesti,pienet ylämäet joutu lopussa jopa kävelemään tippa linssissä.Seuraava aamu oli vieläkin yhtä tuskaa,mutta illemalla jo helpotti.Pitäskö vaan useammin vetää pikkuhiljaa pitempiä lenkkejä vai mitä avuksi?

Tyyppiesimerkki siitä miten mies yleensä tekee asian.

Passiivisten rakenteiden paraneminen on hidasta. Johtuu yksinkertaisesti siitä että sinne useasti ei ole paljoakaan valmiina verisuonia. Kuvauksesta ei selviä missä kipu on ollut, mutta oletetaan että se olisi jänteessä. Hyvin tavallista on käyttää jääpussia hoitona.
Andy Pruitin kirjassa on polven ongelmista ja hoidosta pyöräilyssä.
http://www.amazon.de/gp/product/1931382808/302-9238457-8173611?v=glance&n=52044011
Välinpitämätön suhtautuminen voi aiheuttaa tendinitiksen, joka saattaa arpeuttaa jänteen. Sen jälkeen jänne ei enää koskaan "liu" yhtä hyvin. Ammattipyöräilijöilläkin silloin tällöin ilmenevä ongelma.

Polviongelman aiheuttaa useasti epäsymmetrinen poljenta.
Toisen jalan "työtahti" on pidempi ja siinä on enemmän voimaa. Eikä polven asentokaan ole aivan oikea.

Poljentanopeuden lisääminen säästä polvia, koska silloin voima pienenee.

Talisker
29.08.2006, 06.28
...Polviongelman aiheuttaa useasti epäsymmetrinen poljenta.
Toisen jalan "työtahti" on pidempi ja siinä on enemmän voimaa. Eikä polven asentokaan ole aivan oikea....
Noin voi käydä, vaikka ajaisi paljonkin: kuukausi sitten Kuhmossa polvi
kipeytyi, enkä keksi mitään muuta syytä, kuin huonosti toimineet ajohousut!
Pyöritys ei ollut symmetristä, koska peffa ja pakara moittivat. Aikansa kun sitä
venkuroi, niin polveen alkois sattua (lumpion alle, vähän keskilinjan sisäpuolelle) sietämättömästi.
Ei parantunut "huomiseksi" kylmällä - Voltarenilla - levolla.
Piti pitää kokonainen lepopäivä ja palata huippuhousuihin (Santini twist gel)
ja taas sujui paluumatka Tampereelle:)

tempokisu
29.08.2006, 08.30
Terve vaan.Miten teillä aktiiviharrastajilla onko ollunna jotain polvisärkyä??

On ollut ja on. Tosin peruja juoksu ( hölkkä siis)ajoilta. Klossin "väärä" paikka, satulan nosto-lasku, kylmä ja mäkien nousu pyörällä aiheuttavat nykyisin.
Nytkin on polvet kipeät, viime keskiviikosta asti särkyä. Tai sitten vanhuusvaivoja...:(

Fillarimies
29.08.2006, 09.15
Mulla ei niinkään polvet tule kipeiksi vaan selkä. Mistähän se voisi johtua?
Ajan kyllä DH:ta ja välillä käyn tavallisilla maastolenkeillä...

Iisakki
29.08.2006, 09.56
Ja täälläkin oikea polvi on kesän aikana alkanut särkeä. Nuuksion kisan jälkeen ollut melko kipeä. Rappusten nousu on ollut aamuisin tuskaa.
Auttaisiko satulan nosto? Ihmettelen vaan, miksi oikea polvi ainoastaan on kipeä. Jos asento on huono, eikö molemmat jalat sitten rupea särkemään?
Selkä yms. on kunnossa.

tempokisu
29.08.2006, 10.26
Ihmettelen vaan, miksi oikea polvi ainoastaan on kipeä. Jos asento on huono, eikö molemmat jalat sitten rupea särkemään?

Ihminen on vähän epäsymmetrinen, se voi olla ihan pienestä kiinni -- ja vain toinen puoli kipeytyy. Minulla vasen polvi on se ongelmallisempi, tähystetty aikanaan ja vasen jalka todettu 8.7mm lyhyemmäksi.

Pekka Sirkiä
29.08.2006, 10.43
Käytä pienempää - kevyempää - välitystä, etenkin nousuissa ;)

Suurempiin välityksiin/nopeuksiin ja/tai pidempiin matkoihin tulisi totutella vähitellen. Moni kuntoilija saa polvivaivoja, kun innostuu ajamaan mäkiä (kuntoonsa nähden) liian raskaalla välityksellä. Näitä (ja monia muitakin) vaivoja tulee etenkin yhtäkkiä ajetuilla pidemmillä matkoilla, kun (lihaksisto) ei ole tottunut sellaisia ajamaan.

Itse ajelen (lue. pyörittelen) varsin pienillä välityksillä - jopa tasaisella - eikä ole ollut polvikipuja. (Eikä toisaalta kuntoakaan... :o )

j.k. Polvet tulee myös suojata kylmältä/viimalta - varsinkin nyt syksyn alkaessa. Tätä varten on hyviä jatkolahkeita ja/tai pitkiä ajohousuja olemassa.

MikMy
29.08.2006, 17.41
Se voipi kyllä olla niin että oli liian raskaat välitykset,koska ekax ajoin 40kilsaa suht rauhallista kaupunkiajoa ja heti siitä maantielle täys vauhtipäälle.Eipä muuta kun uudestan ensviikolla kokeilemaan,olen luultavasti nyt saannut klossit parempiin säätöihin,ja enemmän kierroksia vaan.Moikka

Pekka L
29.08.2006, 17.53
Kyse voi olla myös ns. juoksijan polvi -tyyppisestä vaivasta. Polven syrjän yli kulkeva IT-jänne hankaa limapussia joka ärtyy. Tyypillistä alottelevilla juoksijoilla. Apuna on lepo, jänteen venyttely ja yksinkertaisesti totuttelu lajiin. Juoksussa ja myös pyöräilyssä polvikulma on melko iso, jolloin jänne pääsee hankaamaan. Juostessa kun pistää kävelyksi, kipu loppuu heti. Portaiden nousu on myrkkyä kun polvi on ärtynyt.

Olen itse saanut kerran pari pitkällä pyörälenkillä polven kipeäksi ja tulkitsin sen samanlaiseksi vaivaksi kuin juoksussa. Nyttemmin ei kumpikaan laji aiheuta enää moista.

MikMy
29.08.2006, 21.08
. Juostessa kun pistää kävelyksi, kipu loppuu heti. Portaiden nousu on myrkkyä kun polvi on ärtynyt.

Olen itse saanut kerran pari pitkällä pyörälenkillä polven kipeäksi ja tulkitsin sen samanlaiseksi vaivaksi kuin juoksussa. Nyttemmin ei kumpikaan laji aiheuta enää moista. Toi kuulostaa kyllä ihan samallaiselta vaivalta,portaat kun sain mennä käsivoimin ylös.mutta normaalissa kävelyssä ei tuntunut mitään.Luulin kyllä että olin jo tarpeexi totutellut fillaroimiseen (2000km 5kk) noin 60% maastossa.Ehkä toi maantie oli sitten liikaa polville kun kerralla veivasi 5 tuntii.Kävin äsken pikkasen kokeilee,kuusi kilsaa pääsin sitten rupes taas tuntuu ja sai tulla kävelyvauhtia taas himaan.No pakko kai se on pitää fillarivapaa viikko.Vaikka ostin just uudet hyvät pyöräilyhousut God damn.

rstone75
08.08.2007, 13.46
Onko jollain hyvää venytysohjelmaa ton IT -jänteen vihoittelun lievittämiseksi. Lisäksi vinkkejä lähteäkö satulan nosto- vai laskupuuhiin?

TimoP
08.08.2007, 14.04
Onko jollain hyvää venytysohjelmaa ton IT -jänteen vihoittelun lievittämiseksi. Lisäksi vinkkejä lähteäkö satulan nosto- vai laskupuuhiin?

Googleta vaikka "itb stretching" tai "itb stretches". Tuloksena esimerkiksi http://www.triathloncoach.net/itb_Stretches.htm ja varmasti muita vähintäänkin yhtä hyviä. Tuo jänne on lievästi sanottuna aika hankala venytettävä joten varaa malttia ja tulosten saamiseksi useita viikkoja aikaa. Lisäksi myös etu- ja takareisiä sekä pohkeita, sääriä ja pakaroita kannattaa venyttää normaalia enemmän. Ne kun taitavat muodostaa jonkinlaisen kokonaisuuden (jalan...:))

Jos IT-jänne vaivaa, niin pyrkisin pitämään polven mahdollisimman suorana --> siis satulaa ylöspäin jos jotain muutoksia haluaa tehdä. Mutta tää on vain mun (kokemusperäinen) arvaus.

//TimoP

apartanen
08.08.2007, 22.30
Jos polvikipu tuntuu polven sisällä tai lumpion yläpuolella ja vain jommalla kummalla puolella, niin yksi vaihtoehto kivuille voi olla polvilumpion ruston pehmentymä, eli kondromalasia.
Tässä tapauksessa kipu tuntuu erityisesti koukistaessa ja rasittuneena särkynä polvessa.
Ortopedi kykenee tunnistamaan vaivan hetkessä, joten jos epämääräiset tai selittämättömät polvikivut vaivaavat niin käynti asiantuntevalla ortopedillä on varmasti rahan arvoinen reissu.

Pyöräpummi
08.08.2007, 22.51
Olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä miten oikein poljette.

Hans Opinion
09.08.2007, 13.34
mutta se kuinka polvikipuja lievittää on toinen juttu.

Ekana menisin osaavalle meediolle josko löytyy jotain selvää somaattista ja sitten menisin toisen meedion luokse hakemaan se kuuluisa second opinion.
Se että vaivan syy on tiedossa ei vielä auta mitään mutta konsteja vaivan hallintaan on helpompi kehitellä ja seuraavaksi lähtisin etsimään fysiaria-meediota joka kertoo mitkä liikeet passaa ja mitkä ei. Viimeistään tämän jälkeen rupeaisin itse kehittelemään muutoksia ajo-asennon ja kadenssin jne. suhteen.
Voi myös "oikaista" ja kokeilla kaikkea mitä täällä suositellaan vaivan parempaan hallintaan mutta tässä on nyt se ongelma että vaivoihin vaikuttaminen onnistuu ehkä vasta useampaa ajo-asento-osatekijää manipuloimalla - ja saattaa olla että es'mes pelkkä kadensin muuttaminen ei auta mitään vaan pahentaa tilannetta.

Otetaan nyt tuo kandenssi jossittelu-mielessä spekulootavaksi vaikka olen kyllä samaa mieltä että vähemmällä voimalla parempi. Sii'jos Kadenssia nostaa niin totta on että voima vähenee mutta nivelten ja koko polven palikoiden liike lisääntyy eikä apua ehkä löydy. "Sopivalla" kadensilla saattaa pelittää paremmin - ainakin Hansin polvet ei tykkää voimarunttaamisesta sen enmpää kuin yli suurista kandensseistakaan... sopiva kadenssi taas ei löydy kuin kokeilemalla, kokemus on että pienetkin muutokset voivat vaikuttaa paljon...

Täällä on esitetty muitakin universaaleja ajo-asennon manpulointivaihtoehtoja ja ne kaikki saattavat auttaa vaivaan, niiden löytäminen on erittäin vaikeaa... mut'ei mahdotonta. Itsellä auttoi polven-kuluma-kipuiluun ennenkaikkea se että otin satulaa eteenpäin jolloin on pakkokin nostaa kadenssia jotta takapyörä vetää kuten isommalla voimalla. Hommaa voi kokeilla tempo-pyörällä tai triatlon-pyörällä jossa ajo-asento on aivan edessä jos tämä ratkaisu toimii niin kannattaa jatkaa samaan suuntaan myös raamia valittaessa. Toinen minkä nostaisin esille on jalan kulma ja paikka pedalilla, jalkateränhän saa aseteltua pedalin päälle hyvinkin moneen eri positioon... mutta jos satula on edessä ja kierroksia kammessa keskimääräistä enemmän niin käpälän paikka pedaalilla täytyy miettiä tätä asiaa tukevasti.

Niin tai näin mutta polvien kanssa oppii elämään oli ne enemmän tai vähemmän kipeät... aika monella niihin ainakin vanhemmiten tulee jonkinlaisia tuntemuksia. Hansin polville on luvattu "käyttöikää noin 10v" ja sitten kuulema on laitettava uutta palikkaa... joka'tapauksessa pyöräily on niitä harvoja lajeja joka onnistuu huonommillakin lumpioilla...

rstone75
09.08.2007, 15.25
Omat ongelmat tuntuu jotenkin aiheutuvan lisääntyneestä pyöräilyinnostuksesta, juoksussa ei ikinä ollut IT -jänteen kanssa ongelmia. Tuttu lääkäri teki liikennevaloissa pikadiagnoosin ja totesi tosiaal vian olevan juuri tuossa jänteessä. Näin polkuturistina tiedostan, että ajoasento & säädöt varmaan hakee vielä muotoaan ja pyöritystekniikka menee kovaa ajettaess vähän runttaamiseksi -pelkkää marjanpoimintavauhtia en malta kuitenkaan polkea.

Venyttelyä ohjeen mukaan, tulehduskipulääkettä ja pientä asennon säätöä + korvaavia harjoituksia.

Ja minä kun luulin, että pyöräily on rasitusvammoista vapaa laji:)

Pade
09.08.2007, 17.12

Kärsin joskus tätä vaivaa kun harrastin aktiivisesti maratonjuoksua. Hyvän fysioterapeutin ohjeilla pääsin siitä nopeasti eroon.
Venyttele. Hieman hankalaa saada venyttely kohdistumaan tähän jänteeseen.
Hiero. Omalla paljaalla nyrkillä ja ilman voiteita. Ja nimenomaan lonkalta vähän alaspäin, ei polven päässä. Iho tulee punaiseksi ja nyrkki kuumaksi mutta hyvää tekee.
Osta tennispallo. Mene lattialle kyljelle ja pyöritä palloa jänteen alla (sama paikka kuin edellisessä kohdassa). Eli keho on käsien ja pallon varassa. Etsi kohtaa jossa sattuu eniten ja kiduta itseäsi :cool: Ei toimi jalkapallolla eikä golfpallolla ;)

MikMy
09.08.2007, 18.54
Nyt vuoden jälkeenpäin katsottua niin se polvikipu oli kyllä "Liian kovaa liian aikaisin". Sen jälkeen ei ole ollut merkkiäkään mistään polvivammasta ja olen ajannut saman reitin samalla pyörällä samoilla säädöillä uudestaan.
Mutta kaverin kanssa joka ei ole paljon pyöräillyt sanoi 70km jälkeen että polvia rupee särkee niin sama vaiva sillekin tuli.Pitäis ilmeisesti vaan lisätä maximissa kilometrejä 10% viikossa,eikä yhtäkkiä heittää 100km vaikka on usein ajannut jotain 15-20km.Hiljaa hyvä tulee.

Turnipsi
29.07.2008, 09.00
Itse vedin useana päivänä putkeen 50-65 km lenkkejä ja nyt eilen sitten alkoi toinen polvi pitämään valitusta yllä. Hyvä lukea täältä, että vaiva on yleinen ja siihen voi puuttua. Yleensä olen pitänyt päivän väliä reissuilla mutta kun säät ovat olleet pitkästä aikaa mainiot ja pyörä kunnossa niin pakkohan siitä on ollut ilo ottaa irti. Ahneella on loppu. Pitänee antaa jalkojen levätä ja tarkastella noita satulan asetuksia. Luultavasti poljin myös nousuja liian isoilla välityksillä. Harmi olis, jos tämäkin harrastus kaatuisi siihen, että paikat paukkuu. Pitäisi varmaan uskoa, ettei tästä enää nuorennu eikä toisaalta ole mitään valtavia tavoitteita, ja keskittyä vain kuntoilusta fiilistelyyn.

jopo
29.07.2008, 23.00
Itsellä taas on aina polvet ja jalat yleensäkin tosi kipeät ensimmäiset 25km, sitten menee ohi eikä enää loppu lenkillä vaivaa (60-100km) olen kokeillut erittääin hidasta lämmittelyä, hiukan nopeampaa ja jopa "heti mulle kaikki" eli täysillä vaan heti. Mikään ei ole auttanut, aina ekat 25-30km on enemmän tai vähemmä kipeät sitten loppuu kipu ja fillari rupeaa kulkemaan "normaalisti". Ennen lenkkiä en ole koskaan venytellyt, lenkin jälkeen yleensä aina.

M.H.
06.03.2009, 16.54
Joutui jättämään fillarin duuniin ja tulemaan onnikalla kotio. Aamulla ku pääsin duuniin, niin noin tunti sen jälkeen kyykystyin ja meinasin lentää selälleni ku vasen polvi petti. Kipupiste on lumpion vasemman yläkuman kohdilla. Ajaessa ei tuntunut mitään kipuja. Wanha urheiluvamma tuli nyt esiin kun ajoin tuon 20 km ekaa kertaa tänävuonna. Olen pyöritelly kuntopyörää/spinningiä mutta tuli sittenkin otettua liian rivakasti tuo aloitus. Taas kerran, ku joskus oppis.

Enpä tullut säätäneeksi satulan korkeutta kun oli uudet kengät, niinkuin tuola aikaisemmin mainittiin. Nyt parannellaan, ulkoisesti Feldeniä ja sisäisesti Kilkennyä..

equilibrium
03.06.2009, 10.35
Tämä tyttö myös kaipaisi neuvoja polvivaivoja mahdollisesti helpottaviin säätöihin ja tekniikkaan.

Ongelma on seuraava: vasen polvi (joka on leikattu 13 vuotta sitten lumilautailuvamman jäljiltä, ulompi kierukka poistettu tähystyksessä) kipeytyy takaa, hieman enemmän sisäreunan puolelta. Kipu ei tunnu pyöräillessä tai muuten liikkuessa, mutta illalla särky on valtava eikä häivy normaalilla (reseptittömällä) tulehduskipulääkityksellä. Tuhdimmalla lähtee, muttei sellaista viitsisi kovinkaan pitkäaikaiseksi helpotukseksi napsia. Pahimpina päivinä kipu tuntuu myös esim. korkeita rappusia noustessa, siis jalkaa ylös nostaessa, ei ponnistaessa. Samoin ääriasennot, polvi aivan suorassa tai aivan koukussa, ovat kivuliaita. Pyöräily siis tuntuu hyvältä, kun kumpaakaan näistä ei joudu tekemään. Suurena yllätyksenä on vaivan alettua tullut se, että myös krooliuinnin potkut pahentavat särkyä huomattavasti. Juoksemassa en sitten olekaan pariin viikkoon käynyt, mutta se ei ole asiaa helpottanut. :(

Ortopedin mukaan jalat ovat tasapituiset, liikeradat suorat ja lihaksisto tukee loistavasti myös leikattua polvea. Kivun syyksi veikkasi bursiittia tai baker's cystaa.

Satula ei ole liian korkealla. Klossin säätöä kokeiltu, muttei löytynyt apua. Mitä kannattaisi seuraavaksi lähteä yrittämään? Toki rauhallisemmin ajelu, pienemmillä välityksillä pyörittely jne. auttavat, mutta vikaa täytynee olla myös ajotekniikassa ja säädöissä ja tältä saralta ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan! Kaikkea kannattaa kokeilla.

Ajelen maanteillä n. 14-19 tuntia viikossa, näin äitiyslomalaisena useinmiten Burleyn kyydissä matkaseurana nukkuu pikkuneiti, eli vähän kuin pientä mäkeä kiipeäisi jatkuvasti.

Polvet on aiemminkin vaivanneet, mutta lähinnä juostessa ja eturistisiteiden rasituksen vuoksi. Tämä on nyt jotain uutta ja erilaista. Nykyiseen fillariin ja maantiejoon ovat saaneet totutella jo parin kesän ajan, vaikkakin ajo tänä keväänä on ollut ehkä hieman intensiivisempää (ja kärryn vedon myötä tietenkin hieman rasittavampaa) kuin aiemmin kun aikaa on ollut enemmän.

Apua, neuvoja, ohjeita?

HiMa
03.06.2009, 10.44
Äkkiä tulis mieleen sama vaiva kuin itselläkin on/oli eli jalkakaari on antanut periksi raskauden myötä. Vaiva vaikuttaa ainakin mulla nimenomaan polven sisäpuolelle, toisaalta myös ns. juoksijanpolvivaivaa voi tulla tästä jalkaterän virheasennosta.

Olen saanut apua fysioterapeutilta, harjoitteina on ollut mm. tasapainoharjoittelua: seisomista yhdellä jalalla, samalla pidetään keskivartalo hyvin tiukkana pakettina. Kun tämä alkaa sujumaan lattialla, voi sitten siirtyä tasapainolaudalla tekemään samoja juttuja. Lisähaastavuutta tulee, kun heilutellaan käsiä hitaasti esim. nyrkkeilyottein tai ylös-alas vuorotellen. Työtä se vaatii, mutta apua on mulle tullut näillä konsteilla tässä viime talven aikana.

Sakari Kyrö
03.06.2009, 11.05
Tämä artikkeli auttoi minut vaivoistani... Ongelmista pääsin kun pistin Spessun Varus-wedge kiilat kenkiin, lisäsin q-factoria ja hankin täysin kiinteät klossit polkimiin.

Kiinteitä klosseja ei toisaalta kannata hankkia ennen kuin on täysin varma oikeasta asennosta.

http://www.bikeradar.com/fitness/article/health-knee-care-and-maintenance-part-2-17445

POLVEN TAKANA OLEVA KIPU
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2008/08/27/cleatposdiag1-798-75.jpg

POLVEN EDESSÄ OLEVA KIPU
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2008/08/27/cleatposdiag2-798-75.jpg

Nykyään en harrastaa mitään muuta liikuntaa kuin pyöräilyä ja polvilumpiot, jotka aikaisemmin osoittivat suoraan eteenpäin, osoittavat melko voimakkaasti ulospäin. Itse epäilen että johtuu suoraan siitä että reisien sisäpuolella olevat lihakset ovat paljon heikommat kuin ulkopuolella olevat lihakset. Sinänsä asia ei minua haittaa kun kipua ei ole, ja pyörä kulkee.

equilibrium
03.06.2009, 12.35
Kiitos neuvoista ja artikkelista! Kävin viimeksi polvivamman jälkeen myös fysioterapiassa vuoden verran, ja suurin osa noista polven ja sen liikkuvuuden vahvistamiseen ja tukemiseen tehtävistä liikkeistä on tuttuja.

Millaisella ajanjaksolla sait apua klossien vaihdosta ja säädöistä polvivaivaasi? Kuvien ja artikkelin neuvoja vastaavan spekulaation ja paremman puoliskon analyysin mukaan ekan viikon kipuilun jäljiltä klossin kulmaa muutettiin, mutta säädöstä ei tuntunut olevan apua, joskaan ei myöskään haittaa. Noin 12-14 tuntia ajoin muutetun kulman kera, sen jälkeen palasin lähes suoraan, mikä on tähän asti tuntunut varsin hyvältä. Olisiko pitänyt testailla pidemmälti, levätä enemmän välissä vai eikö tuosta vaan ollut apua?

Sakari Kyrö
03.06.2009, 13.07
Olisiko pitänyt testailla pidemmälti, levätä enemmän välissä vai eikö tuosta vaan ollut apua?

Henkilökohtaisesti tein alussa sen virheen että yritin löytää sen "luonnollisen" jalkojen kulman. Istun pöydän päällä ja annoin jalkaterien roikkua rentona. Säädin klossit sen mukaan...

Kerran kun oltiin ryhmälenkillä, niin yksi vanhempi kisakuski sanoi että työnnän vaistomaisesti kantapäitä ulospäin kun vauhti nousee. Hän neuvoi ehkäisemään tämän liikkeen laittamalla kiinteät klossit (Look polkimissa mahdollista) ja aivan suoraan.

Sen lisäksi katselin Specilized-sivuilta Body Geometry videoita ja huomasin että polveni tekee ympyräliikettä kun jalka liikkuu polkiessa ylös ja alas. --> Ostin Spessun pohjallispaketin ja pistin kenkiin ne 1,5mm varus-wedge kiilat.

Näiden säätöjen lisäksi vaihdoin pyörän runkoja, jolloin satulan ollessa oikeassa paikassa, satulan kärki on 5cm keskiön takana. (maantiepyörässä)

Nyt en uskalla muuttaa mitään, kun moneen kuukauteen ei paikat ole vihloneet.

Tuo ITB-venyttely on myös hurjan tärkeätä. Olen itse pärjännyt sillä että jokaisen lenkin jälkeen todella huolellisesti venyttelen pakaralihakset. (polvi koukkuun rinnan eteen, jalka toisen jalan yli, ja veto kohti rintaa).
Joku sanoi sitä että monesti pakaralihasten kireys voi aiheuttaa niitä ITB-ongelmia, ja omalla osalla ongelmat ovat näillä keinoilla kadonneet.

Maastossa homma onkin vähän vaikeampi. SPD-klosseja kun on vaikea säätää yhtä tarkasti kuin maantieklosseja, ja kun niihin menee likaa, niin klossi saattaa istua huonosti polkimessa, joka itsessään aiheuttaa huonon asennon. Maastopyörällä toisaalta asentoa vaihtaa niin usein että samanlainen monotooninen rasitus ei ole yhtä iso ongelma.

wege
03.06.2009, 15.39
Paljon hyviä neuvoja, pakko koettaa säätää rauhassa näidenkin oppien mukaan ja koettaa totutella kipeisiin koipiin. Lisähauskuutuksena oli tuo Sakari K:n
"Näiden säätöjen lisäksi vaihdoin pyörän runkoja, jolloin satulan ollessa oikeassa paikassa, satulan kärki on 5cm keskiön takana. (maantiepyörässä)"

Voi kun olisikin niin paljon rahaa, että voisi vaihdella runkoja kunnes sopiva löytyy :D on entinenkin maksamatta!

TURISTI
03.06.2009, 16.18
Minulla reistasi selkä aika pahasti tuossa pari kuukautta sitten. Sitten hellitti selkä, mutta kipu tuntui siirtyvän vasempaan jalkaan ja varsinkin sen ulkosyrjään.

Hieronassa olen nyt käynnyt useamman kerran ja parilla eri tyypillä ja molemmat ovat ihmetelleet miksi jalkojeni lihakset, ovat ulkosyrjästä aivan totaalisen jumissa mutta sisäsyrjässä ei juurikaan edes ole lihasta :)

Noita ylläolevia kuvia kun kattelin, niin ilmeisesti ongelmaani voisi auttaa Q-tehtaan kasvattaminen, eli siirtää klosseja lähemmäs kengän sisäsyrjää, jotta jalat olisi leveämmällä. Tätä harkitsin jo aikaisemmin, kun huomasin että polkiessa vasemman jalkani jalanpohjan ulkosyrjä rasittuu ja puutuu vähitelleen. Taitaa klossit tosiaan olla liian kapealla? Olenko oikeilla jäljillä?

Pakko koittaa jotain, sillä varsinkin pohkeet on todella kipeät ulkosyrjistään. Ajan siis maastossa.

Edit. Nyt kun asiaa oikein muistelee, niin vaihdoin 2007 vuonna ajokengät ja ongelmat on siitä lähtien pikkuhiljaa kasaantuneet. Muistelen myös, että aluksi klossit tuntuivat olevan vähän oudossa asennossa ja niitä uudelleen säätelinkin, mutta lopulta päätin vaan tottua hieman erilaiseen klossien asentoon kun täysin identtistä vanhoihin kenkiin verrattuna ei tuntunut millään saavan.

JackOja
03.06.2009, 17.39
...jalkojeni lihakset, ovat ulkosyrjästä aivan totaalisen jumissa mutta sisäsyrjässä ei juurikaan edes ole lihasta :)
..

Minullekin fysioterapeutti sanoi sillai kiltisti, että sä olet tollainen jäntevä tyyppi (=sulla ei ole lihaksia :) )

......Q-tehtaan kasvattaminen, eli siirtää klosseja lähemmäs kengän sisäsyrjää, jotta jalat olisi leveämmällä.... Olenko oikeilla jäljillä?

Mä olen taistellut polven kanssa jo puoltoista vuotta ja tuotakin kokeilin... ei auttanut minua. Kokeilla toki kannattaa.

Hankin Spessun ajokengät ja niihin vielä pohjalliset ja kiilat ylipronatoivalle jalalle. Tuntuis toimivan, eli siinä komppaan Kyrön Sakkea.

Pakko koittaa jotain, sillä varsinkin pohkeet on todella kipeät ulkosyrjistään.....

Hierontaa ja venyttelyä. Kokeile päästä LPG-hoitoon jos sun paikkakunnalla on tarjolla. Pehmittää kummasti paikkoja :)

equilibrium
03.06.2009, 19.57
Henkilökohtaisesti tein alussa sen virheen että yritin löytää sen "luonnollisen" jalkojen kulman. Istun pöydän päällä ja annoin jalkaterien roikkua rentona. Säädin klossit sen mukaan...

Tunnustan nolona, että olin varsin tyytyväinen ja pyrin pysymään poissa turhista säätötoimenpiteistä alkuunsakin, koska arvelin sen olevan loputon tie, ja perheellisenä harrastukseen käytetty aika on muutenkin rajallinen. Lenkillä on mukavampaa nautiskella, kuin miettiä nautiskelisiko sitä ehkä enemmän, jos jalka olisi millin toisessa asennossa, tai satula puoli senttiä edempänä jne. Suurin virheeni lienee siis se, etten kipuilua ennen paljoa analysoinut jalan asentoa. Toisaalta vaikeaa on analysoida jotain, josta ei tiedä paljoakaan. Sehän taas on vain ja ainoastaan oman laiskuuteni syytä.

Kerran kun oltiin ryhmälenkillä, niin yksi vanhempi kisakuski sanoi että työnnän vaistomaisesti kantapäitä ulospäin kun vauhti nousee. Hän neuvoi ehkäisemään tämän liikkeen laittamalla kiinteät klossit (Look polkimissa mahdollista) ja aivan suoraan.

Itselläni sama vika, ja kun polvi kipeytyi klossia säädettiin niin, että kantapää saisi vapaasti tehdä tämän liikkeen. Mutta kuten sanoin, ei siitä ollut apua. Ehkä siis tuo liikkeen ehdoton ehkäisy voisi auttaa? Pitänee tarkkailla, ja harkita polkimien vaihtoa. Täysin lukkiutuvat polkimet houkuttelevat, en tiedä osaanko korjata virheellisen noston varsinkaan väsyneenä ilman - tai kuinka pitkään menisi automatiikan opetteluun.

Pitää analysoida omaa pyöritttelyä tarkemmin, joskus kun väsyttää vähemmän kuin tänään. Hyvä kun pääsin tuulessa edes eteenpäin... Muistelinkin toisessakin ketjussa lukeneeni sun kommentin noista Spessun pohjallisista. Sopinevat SIDIn kenkiin siinä missä muihinkin? Onko jotain vinkkiä kokosuhteista?

Voinenkin vaihtaa illan leffan Body Geometry -filmien tuijotteluun. Rungon koossa ei ole valittamista, vaikka uuteenkaan ei kyllä olisi varaa. Mutta jospa saisin selville auttaisiko polkimien vaihto ja nuo pohjalliset. Olisin hurjan tyytyväinen, jos saisin kesän Alppireissulla keskittyä siihen nautiskeluun ja puhtaaseen lihaskipuun enemmän kuin polvista huolehtimiseen.

ITB-venyttelyn tärkeys on itsestäänselvyys polvivaivojen kanssa kamppailleena, samoin hyvä lihaskunto. Tosin näin kesäisin jää lihastreeni vähemmälle, kun sitä tuntuu tulevan itsestään jaloille aivan riittävästi. Tämän vuoksi ei ole polvi edestä tai sivulta kipuillutkaan vähään aikaan.

Oma polviongelmani tai ongelmapolveni syntyi siis lumilaudan kanssa leikkiessä - hypyn alastulo huolimattomasti aivan poskelleen ja polvi taipui lamppupylvästä vasten sivuttain 90 asteen kulmaan. Nivelsiteitä ei silloin voitu leikkauksessa kiristää, vaan löysättiin tasapuolisesti myös ulkosyrjältä. Hajonnut ulkokierukka poistettiin samalla. Kuitenkaan tämä kyseinen nivusvaiva ei ole aiemmin vaivannut.

Ajattelin, josko täältä löytyisi analysointiapua, kun takuulla samoja polvivaivoja on tarjolla pilvin pimein. Vaikeaa toisaalta analysoida jonkun kirjoituksen perusteella, kun tuo pyöritysliikkeen analysointi on itsellekin vaikeaa. Ehkä ennen varusteiden testailua teen juuri kuten parempi puolisko ehdotti: raahaan filon ja harjoitusvastuksen sinne söpön ortopedin luokse ja laitan hänet tekemään työnsä ja etsimään virheliikkeet ja siihen ratkaisun. Joskus vaan tuntuu, ettei ammattilaisiltakaan saa juuri sitä apua, mitä kaipaisi...

thomas_s
03.06.2009, 21.01
Minulla oli hankalia polvikipuja ensimmäisenä harrastusvuonna kun huonokuntoisena aloin pyöräillä suht paljon. Syy oli selvästi "liikaa liian nopeasti" -tylinen. Pyöräilyn aloittaminen kasvattaa lihasvoimia merkittävästi mutta nivelet yms eivät välttämättä ole yhtä nopeasti valmiita. Harjoittelun rauhoittaminen ja kampikierrosluvun lisääminen auttoi, mutta aikaa meni kyllä aika paljon.

Sakari Kyrö
03.06.2009, 21.18
Paljon hyviä neuvoja, pakko koettaa säätää rauhassa näidenkin oppien mukaan ja koettaa totutella kipeisiin koipiin. Lisähauskuutuksena oli tuo Sakari K:n

Voi kun olisikin niin paljon rahaa, että voisi vaihdella runkoja kunnes sopiva löytyy :D on entinenkin maksamatta!

Itse asiassa siinä säästyi ihan kivasti rahaa kun myin Prinssin ja hankin tilalle tuon käytetyn Spessun rungon. Kerrankin niin että halvempi oli parempi. :)

Hitaasti hyvää tulee tämänkin asian suhteen. Viime viikolla alkoi taas vihloa polvia, ja pienen tarkistuksen jälkeen huomasin että satula oli valunut 2-3mm alaspäin, ja heti alkoi taas särkemään polven etuosaa, ja polkeminen tuntumaan tunnottomalta kun satulasta runnoi voimalla. Pieni korjaus satulan korkeuteen ja 5 minuuttia myöhemmin kipua ei enää ollut ja tehoja lähti enemmän.

Nyt pelottaa jokainen pieni muutos, joten kaikki mitat erittäin tarkkaan kirjattuna!

TURISTI
04.06.2009, 07.43
Kokeile päästä LPG-hoitoon jos sun paikkakunnalla on tarjolla.
No ei mulla mitään selluliittiä oo! Vai onko?? ;)

...huomasin että satula oli valunut 2-3mm alaspäin, ja heti alkoi taas särkemään polven etuosaa...

Äijähän on kunnon kisakone kun toleranssitkin on kuin suoraan F1:stä!

Mutta joo, eilen kävin hieronnassa ja hieronnan jälkeen olo oli hyvä eikä jalkoja tai selkää särkenyt. Pidin välipäivän ja säädin vähän vasemman jalan klossia. No, tänään sitten herätessä kaikki mahdolliset paikat ihan totaalisen jumissa ja kävely taas semmosta +80vee töpöttelyä kun selkää, häntäluuta, reisiä ja pohkeita koskee. Kyynel.

Ehkä tän päivänen PH-cuppi avaa vähän paikkoja. :)

JackOja
04.06.2009, 10.31
No ei mulla mitään selluliittiä oo! Vai onko?? ;)

No niin no, käytetäänhän sitä mummoilla siihenkin, mutta myös lihaskireyden laukaisemiseen... kuin hierontaa, mutta enemmän tuloksia lyhyemmässä ajassa. Pyydä laittaa sitä sinne selkään kans ;)

Ja hei, voihan sen ajatella niin, että ne vähätkin selluliitit lähtee siinä samalla :)

Sakari Kyrö
04.06.2009, 11.09
Äijähän on kunnon kisakone kun toleranssitkin on kuin suoraan F1:stä!

Sanos muuta... Olen itsekin ihmetelly miten vaikeata homma välillä on.

Eilen kävin taas pitkästä aikaa maastolenkillä, ja kyllä sen kampien pituuseron ja q-factorin eron huomaa aika selkeästi. Oli pakko pitää kadenssit korkeina jotta paikkoja ei taas särkisi.

Nyt taas vaihtelun vuoksi polvet pärjäsivät hyvin, mutta oikea olkapää, jonka päälle kaaduin helmikuussa, oli lenkin loppua kohden ikävän vihlova. Nukkumaan mennessä asennon muuttaminen oli hankalaa kun oikean käden piti olla rentona jotta ei särkisi.

:mad::mad::mad::mad::mad::mad: Ottaa kyllä päähän nämä kaikki pienet kolotukset ja kivut.

Seuraava projekti onkin löytää sopivat hartiaseudun venytysliikkeet, ja aloittaa yläkropan lihasten vahvistaminen.

Turistille jaksamista paranteluun!

TURISTI
04.06.2009, 11.17
Ei tässä mitään parannella vaan treenataan, enää kaksi viikkoa aikaa.
Heinäkuussa sitten palautellaan ja parannellaan.
:)

Deve
06.06.2009, 18.43
Alkaa olla vitsit vähissä täällä. En tajua miksi oikeaa polveani rupeaa särkemään lenkillä, nyt juuri tän takia pidin pari viikkoa jopa taukoa että jos selviäis mutta ei se sen paremmaksi muutu. Heti kun n. tunnin ollu pyörän päällä niin rupeaa tuntumaan.. Vasen polvi sen sijaan jaksaisi vetää niin kauan kun miehessä riittää potkua.

Nyt vedin ensimmäisen lenkin tosiaan pariin viikkoon, huimat 35 kilometriä, enempää ei pysty tällä polvella mikä risoo kun kuskissa ois voimaa enemmänkin. Voiko tuo yhden polven särkyily johtua liian alhaisesta satulasta..luulisi että tuntuis molemmissakin polvissa silloin mutta ei vaan näin ole. Pitääkö tässä alkaa olla vaan jäärä ja vetää vaikka vähän tekeekin kipeää. Ja se särky tulee tuohon tohon polven yläpuolelle.

Ei paljoa naurata kun pistäny pyörään ja välineisiin kivan summan rahaa ja nyt ei voi edes harrastaa kunnolla.

Nufan
07.06.2009, 09.36
Mulla auttoi jonkin verran polviongelmiin se, kun hieman tutkiskelin omaa pyöritystekniikkaani.

Huomasin alaspäin painaessani pitäväni nilkkaa hieman ojennettuna.
Aloin pyörittämään enemmän kantapää edellä, jolloin kivut helpottivat.
Samoin jalkojen ulkosyrjän säännöllinen venyttely on auttanut asiaan.

Olisiko kellään oikeaoppiseta pyöritystekniikasta jotain videomateriaalia, että voisi verrata omaan?

kenaattori
14.06.2010, 10.30
Tämä artikkeli auttoi minut vaivoistani... Ongelmista pääsin kun pistin Spessun Varus-wedge kiilat kenkiin, lisäsin q-factoria ja hankin täysin kiinteät klossit polkimiin.

Kiinteitä klosseja ei toisaalta kannata hankkia ennen kuin on täysin varma oikeasta asennosta.

http://www.bikeradar.com/fitness/article/health-knee-care-and-maintenance-part-2-17445

POLVEN TAKANA OLEVA KIPU
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2008/08/27/cleatposdiag1-798-75.jpg

POLVEN EDESSÄ OLEVA KIPU
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2008/08/27/cleatposdiag2-798-75.jpg

Nykyään en harrastaa mitään muuta liikuntaa kuin pyöräilyä ja polvilumpiot, jotka aikaisemmin osoittivat suoraan eteenpäin, osoittavat melko voimakkaasti ulospäin. Itse epäilen että johtuu suoraan siitä että reisien sisäpuolella olevat lihakset ovat paljon heikommat kuin ulkopuolella olevat lihakset. Sinänsä asia ei minua haittaa kun kipua ei ole, ja pyörä kulkee.

Hyvä ketju, jota jatkan.

Minulla on esiintynyt kipua vasemman polven ulkosivussa ja taipeessa kipua tulee n. 30km jälkeen, välillä voimakkaampana, välillä heikompana. Haasteena on se että vasemman jalan/polven liikerata ei ole normaali johtuen synnynnäisestä jalan kasvuviasta. Tarkoitus on korjata vasemman jalan pyörityksen liikerataa niin ettei polveen aiheudu kireyttä, siten että kokeilen esimerkkikuvan ekaa vaihtoehtoa eli laittaa klossien asentoa pikkasen sisäänpäin. Kokeilen myös ajaa ilman vasemman jalan klossia että saan selvyyden että mihin asentoon jalka menee ns. luonnostaan. Oikean terveen jalan polvessa ei ole esiintynyt mitään vaivaa, varpaiden puutumista on ollut, mutta puutuminen on korjattavissa siirtämällä klossien paikkaa eteen tai taakse (?).

fiber
14.06.2010, 10.54
Rasituksen on syytä kasvaa melko tasaisesti, jotta polvet eivät valita. Mulla on ollut nyt ihan siinä rajoilla rupeaako oikea polvi kipeytymään. Olen saanut apua pitämällä polvet lämpiminä ja levittämällä Voltaren emulgel -tulehduskipulääkettä paikallisesti (plus tarvittaessa syömällä tulehduskipulääkettä tabletteina).

Pyöräilymäärät ja lenkkitehot ovat nousseet maaliskuun 100:sta ja huhtikuun 400:sta kilometristä aika rapsakasti toukokuun alusta lähtien (viikkokilometrit ja pisin lenkki):

104 km (64 km)

270 km (143 km)

141 km (37 km)

373 km (138 km)

174 km (29 km)

345 km (134 km)

212 km (164 km)

486 km (211 km)

fiber
14.06.2010, 11.01
Alkaa olla vitsit vähissä täällä. En tajua miksi oikeaa polveani rupeaa särkemään lenkillä, nyt juuri tän takia pidin pari viikkoa jopa taukoa että jos selviäis mutta ei se sen paremmaksi muutu. Heti kun n. tunnin ollu pyörän päällä niin rupeaa tuntumaan.. Vasen polvi sen sijaan jaksaisi vetää niin kauan kun miehessä riittää potkua.

Deve, hoidathan venyttelyn hyvin? Sillä on iso merkitys. Ajoasento on syytä tarkistuttaa vaikkapa Velosportissa. Samoin polkiessa on syytä kuulostella miltä polvissa tuntuu, kun teet jaloilla työtä vähän eri tavoin (painamisen, pyörityksen ja mahdollisen vetämisen suhde). Samoin jalkaterän työasentoon on hyvä kiinnittää huomiota. Huomasin, että siirryttyäni uuteen pyörään kantapäät tuppaavat tippumaan alas ja jalkaterät jäämään ylös. Tämän korjaaminen auttoi.

Raijkaard
14.06.2010, 11.32
Avaudun nyt joutessani, näin vapaapäivän kunniaksi. Koittakaa kestää. :o

Tämän harrastuksen ehkä suurin kummallisuus on mun mielestä välineiden hinnan ja niiden yhteensopivuuden epäsuhta erilaisten kehotyyppien kanssa. Fillari voi maksaa viisi kiloeuroa ja ainoa mukautus mitä siihen tehdään kuskia varten on että vaihdetaan kaupassa sentin lyhyempi stemmi. Entä hanurin leveys, kenkien sopivuus erilaisille pronaatioille jne jne? Moniko myyjä oikeasti ymmärtää niiden kamojen päälle mitä omasta hyllystä löytyy?

Mutta joo. Itse olin lopettamassa koko touhua, kun lukot ei toimineet oikein missään asennossa ja ITBt-tulehtui ja ukkoa vitutti. No, vaihdoin flätit polkimet maantiepyörään ja aloin seuraamaan jalkojen luonnollista liikettä. Huomasin, että omat jalat ja asento kärsii tietynlaisesta sivutuuliefektistä, eli mulla ns. tuulee koko ajan navakasti oikealta. Oikean jalan Q-faktori on pienempi kuin vasemman. Lopulta myös kengät kuluivat puhki jalkaterien ulkosyrjistä, eli jalkaterät ovat taipuvaisia kääntymään ulospäin. Ja vaikka satula näköttää luotilankojen mukaan oikeassa kohtaa, niin silti jalka haluaa mennä hieman päkiöitä pidemmälle suhteessa poljinakseliin. Percekin tuntui puutuvan yli 50 km lenkeillä.

Internetin ihmemaasta löysin Spessun kenollaan olevat popot ja tavan jopa mitata hanuriluita satulaa varten. Speedplayn polkimet klosseineen olen yrittänyt rukata siihen samaan asentoon jossa jalat oli fläteillä. Polvilinjat menevät nyt aika suoraan, sivutuulta pitää vielä vähän säätää, mutta aika lähellä hyvää ollaan jo. Ensimmäistä kertaa olen ajanut keväällä tonnin ilman tulehtumisia ja ajonestävää kipua, hanurikaan ei oireile ennen satasta, jonka lasken huonon kestävyyden syyksi. Innostus on palannut.

Summa summarum: joskus pitää ottaa reilusti askel taaksepäin ja miettiä omaa kroppaa ja hankkimiaan välineitä. Omalla kohdalla loputon klossien paikan haku sokkona, kivun analysoinnin mukaan ei vain toiminut, koska muuttujia oli liikaa. Halvimmaksihan tämä kaikki tulisi, jos siellä asiantuntevassa kaupassa olisi joku joka tajuaisi myymiensä varusteiden ja kuskin anatomian päälle jotain, mutta ainakaan toistaiseksi ei taida Suomesta löytyä..? Kuka uskaltaa korjata potin?

JackOja
14.06.2010, 11.39
...kuskin anatomian päälle jotain, mutta ainakaan toistaiseksi ei taida Suomesta löytyä..? Kuka uskaltaa korjata potin?

Joku mainosti tätä (http://www.probike.fi/?cat=7) tuolla toisessa polvitopicissa...

Raijkaard
14.06.2010, 11.50
Joku mainosti tätä (http://www.probike.fi/?cat=7) tuolla toisessa polvitopicissa...

Aaaa! Kiitokset!

JackOja
14.06.2010, 12.32
Kerro sitten kuinka kävi ;)

HeliT
14.06.2010, 23.31
Jospa itkisin tännekin:
magneettikuvien perusteella polvestani oli rikki vain sisäkierukka. Ennen leikkausta ortopedi väänteli jalkaa ja oli sitä mieltä, että eturistisidekin on hajalla. Ja niinhän se sitten oli, samoin kuin toinenkin kierukka. Ristisidettä ei korjattu sillä vakuutusyhtiön maksusitoomus oli vain kierukkakorjaukseen. Nyt olen sitten reilut kolme viikkoa toipunut tästä operaatiosta ja päähän mahtuu vain yksi asia - ristiside. Miten ihmeessä se siinä laiturilta jäälle hypyssä hajosi ja miten ihmeessä se ei muka magneetissa näkynyt :seko: :( :seko:
Olen sentään saanut ajaa matalalla vastuksella pyöräteitä - täysjousto tuntuu olevan oiva kuntopyörä...

Ristisiteen korjaus mietityttää, kannattaako se korjauttaa täällä vai lähteä paljon urheilijoita korjanneelle ortopedille Helsinkiin??? Huoh, ei mäenlaskua ensi talvena :( :(

Juha74
14.07.2010, 13.23
Howdy how,

Rikoin vuodenvaihteessa polveni Alpeilla, joka leikattiin heti kun pääsin takaisin Suomeen. Polven kierukkaan oli tullut suuria repeämiä joten sisempi kierukka (mediaali meniski) poistettiin tähystyksessä. Ortonilla operaation tehnyt kirurgi ei puhunut minulle oikeastaan mitään leikkauksen jälkeen joten epäilin että mitään hätää ei ole jatkon kannalta. Kevään mittaan polvi on kipeytynyt pienestäkin liikunnasta ja olen ihmetellyt mikä siinä on vikana. Olen kivun vuoksi käynyt haastattelemassa muutamaa ortopedia jotka sanoivat minulle että koska polven nivelpintoja suojaavaa kierukkaa ei ole lainkaan tallella tulevat polven nivelpinnat tuhoutumaan muutamassa vuodessa jos jatkan sen rasitusta. Tilanne olisi kuulemma ihan kohtuullinen jos kierukkaa olisi jäänyt edes 50% jäljelle mutta mulla poistettiin koko kierukka josta syystä ennuste on niin huono. Ortopedien mukaan en saa enää tehdä mitään polvea rasittavaa urheilua koska polvi menee vain päivä päivältä pahemmaksi eikä sitä voi korjata nykylääketieteen avuin. Mulle tulee vääjäämättä nivelrikko jonka takia minun pitää suojella polvea rasitukselta ja pitkittää tekonivelen asentamista. Ortopedit suosittelivat minulle ainoastaan vesijuoksua, uintia, melontaa ja kevyttä pyöräilyä sekä murtomaahiihtoa talvella. Olen huomannut että röykyttävä maastofillarointi on kierukattomalle polvelle aika rajua koska siinä tulee niin paljon vääntöjä ja iskuja. Tasaisella pinnalla fillarointi ei satu polveen lähellekään yhtä paljon.

Varsinainen kysymykseni on että miten teidän muiden polvet ovat kestäneet sporttista maasto-, ja maantiepyöräilyä ilman nivelkierukkaa? Oletteko keksineet jotain kikkoja millä vahvistaa lihaksia? Kannattaisiko minun yrittää muuttaa jotenkin jalkaterän asentoa esimerkiksi tuomalla painetta enemmän polven ulkosyrjälle?

Kiitoksia vinkeistä ja tsemppiä kaikille polvileikkauksien jälkeiseen kuntoutukseen!

Alla muutama liike jolla polvea ympäröiviä lihaksia voi vahvistaa ennen leikkausta ja sen jälkeen.

http://www.juhahaanpera.com/docs/pics/Polvenkuntoutus_1_pikku.jpg
http://www.juhahaanpera.com/docs/pics/Polvenkuntoutus_2_pikku.jpg
http://www.juhahaanpera.com/docs/pics/Polvenkuntoutus_3_pikku.jpg
http://www.juhahaanpera.com/docs/pics/Polvenkuntoutus_4_pikku.jpg[/URL][URL="http://www.juhahaanpera.com/docs/pics/Polvenkuntoutus_4_pikku.jpg"]
(http://www.juhahaanpera.com/docs/pics/Polvenkuntoutus_1_pikku.jpg)

Juha74
14.07.2010, 13.46
Jatkoa vielä edelliseeen. Oletteko kuulleet kokemuksia nivelkierukan korjaamisesta siirteellä? Näitä leikkauksia on tehty jo 4000 ja tulokset Suomessa ja Maailmalla ovat olleet lupaavia. Käytännössä ortopedi korvaa tähystyksessä rikkinäisen kierukan luovuttajalta saadulla ja ehjällä kierukalla. Yritän hakea jotain tietoa kyseisestä operaatiosta mutta jostain syystä en löydä yhtään artikkelia Suomesta. Perustietoa nivelkierukan korjauksesta siirteellä löytyy täältä muun muassa -> http://www.meniscustransplantation.org ja täältä http://www.stoneclinic.com/meniscuslinkspage .

Olen keskustellut ainakin Lauri Pasasen Destrasta ja Urho Väätäisen Kuopiosta kanssa ja he ovat tehneet lukuisia korjauksia siirteellä. Vanhimmat kierukan siirre leikkaukset on tehty onnistuneesti jo 20-vuotta sitten.

Alla olevassa kuvassa näkyy miten siirre kiinnitetään polven sisään.

http://www.orthspec.com/drawings/meniscus_transplantation-05.jpg

karsta
02.08.2010, 12.32
Hyvä ketju, jota jatkan.

Minulla on esiintynyt kipua vasemman polven ulkosivussa ja taipeessa kipua tulee n. 30km jälkeen, välillä voimakkaampana, välillä heikompana. Haasteena on se että vasemman jalan/polven liikerata ei ole normaali johtuen synnynnäisestä jalan kasvuviasta. Tarkoitus on korjata vasemman jalan pyörityksen liikerataa niin ettei polveen aiheudu kireyttä, siten että kokeilen esimerkkikuvan ekaa vaihtoehtoa eli laittaa klossien asentoa pikkasen sisäänpäin. Kokeilen myös ajaa ilman vasemman jalan klossia että saan selvyyden että mihin asentoon jalka menee ns. luonnostaan. Oikean terveen jalan polvessa ei ole esiintynyt mitään vaivaa, varpaiden puutumista on ollut, mutta puutuminen on korjattavissa siirtämällä klossien paikkaa eteen tai taakse (?).
Itsellä samantapaista kipua esiintyy oikean polven takana ulkoreunassa, juurikin 30-40 km paikkeilla. Ilman lukkokenkiä tätä ongelmaa ei koskaan esiintynyt, joten täytyy yrittää säätää palikoita näiden aiemmin mainittujen vinkkien avulla josko ongelma poistuisi.

Armeija-aikana todettiin vasemmassa polvessani tämä "juoksijan polvi" -ilmiö, muttei siitä ole ollut niin paljoa haittaa pyöräillessä kuin luulin.

Terde
12.08.2010, 13.53
Itsellä kanssa vasen polvi kipeytynyt lumpion yläpuolelta. Kun ostin pyörän meni ensimmäinen kuukausi ilman mitään vaivoja. Kun ajoin kahtena perättäisenä päivän 105km ja 110km pyörän ollessa lastattuna teltalla ja muulla retkikamalla kipeytyi polvi. Kahden viikon levon jälkeen tuntui hyvältä mutta sittemmin kipu on kyllä löytänyt tiensä takaisin. Matkat ovat olleet lyhyitä 30 - 50 km eikä ajon aikana ole juurikaan mitään tuntunut, vasta lenkin loputtua.

Liekö sitten säätöjen haku klosseista paras vaihtoehto. Jonkin verran niitä jo siirrellyt ja hakenut satulalle oikeaa korkeutta.

Tänään huomasin erinomaiseksi avuksi lämmön polviin. Ajelin aamusella töihin succikset jalassa ja kipu oli huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin, lähes olematonta. Siinä ainakin pieni ratkaisu ennen kuin varsinainen vika löytyy.

Voiko tuo satulan korkeus / ajoasento vaikuttaa paljonkin tuohon kipuun? Polkiessa jalat pyörivät hyvin ja liike on tasainen eli jaat eivät heilu sivulta toiselle vaan ovat suorassa. Kun tuli joku aika sitten ajettua pyörä kotiin huollosta normikengillä kipu oli huomattava ja satual tuntui korkealta. Seuraavana päivänä pyöräilykenkien kanssa korkeus oli sitten taasen se juuri oikea. Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa, mutta on vaan pakko ajaa kun se on niin hauskaa.

JackOja
12.08.2010, 14.06
Voiko tuo satulan korkeus / ajoasento vaikuttaa paljonkin tuohon kipuun? ...

No se nimenomaan vaikuttaa. Ehkä kaikkein eniten. Voi olla milleistä kiinni. Ja kannattaa tosiaan pitää ne polvet myös lämpimänä.

..normikengillä kipu oli huomattava ja satual tuntui korkealta. Seuraavana päivänä pyöräilykenkien kanssa korkeus oli sitten taasen se juuri oikea...No eipä ihme, normikengissä matalampi pohja.

HeliT
12.08.2010, 15.34
Vastaus otsikkoon: huonosti :(:(:(
Toukokuun lopussa tehdyn kierukoitten siistimisoperaation jälkeen oli ohje tehdä kaikkea ja katsoa, kestääkö lähes kokonaan katkennut eturistiside - ei kestä. Olen menossa viikon päästä korjaukseen Diacoriin. Ainoa lohtu tässä on se, että veitsimies varmasti osaa hommansa ja lupasi "korjata kaiken mitä on toukokuun jälkeen hajonnut" ...

Raggari
12.08.2010, 15.40
Jatkoa vielä edelliseeen. Oletteko kuulleet kokemuksia nivelkierukan korjaamisesta siirteellä? Näitä leikkauksia on tehty jo 4000 ja tulokset Suomessa ja Maailmalla ovat olleet lupaavia. Käytännössä ortopedi korvaa tähystyksessä rikkinäisen kierukan luovuttajalta saadulla ja ehjällä kierukalla. Yritän hakea jotain tietoa kyseisestä operaatiosta mutta jostain syystä en löydä yhtään artikkelia Suomesta. Perustietoa nivelkierukan korjauksesta siirteellä löytyy täältä muun muassa -> http://www.meniscustransplantation.org ja täältä http://www.stoneclinic.com/meniscuslinkspage .

Olen keskustellut ainakin Lauri Pasasen Destrasta ja Urho Väätäisen Kuopiosta kanssa ja he ovat tehneet lukuisia korjauksia siirteellä. Vanhimmat kierukan siirre leikkaukset on tehty onnistuneesti jo 20-vuotta sitten.

Alla olevassa kuvassa näkyy miten siirre kiinnitetään polven sisään.

http://www.orthspec.com/drawings/meniscus_transplantation-05.jpg

Aika mielenkiintoista..saisikohan salibandypelaaja uuden kierukan vanhan tilalle? :rolleyes:

Juha74
23.08.2010, 19.32
Aika mielenkiintoista..saisikohan salibandypelaaja uuden kierukan vanhan tilalle? :rolleyes:

Kyllä saisi. Mitä sun polvikierukalle on tapahtunut?

Tuossa siirre leikkauksessa pyritään siihen että potilas voi palata entiseen aktiiviseen elämäänsä ja että nivelpinnat ovat kierukoiden suojaamat. Muun muassa Dextrassa tehdään polvikierukan siirteitä. Selvitän juuri vakuutusyhtiöltä on minun mahdollista saada omaa leikkaustani matkavakuutuksen piikkiin. Mulla on kierukka poistettu oikeastaan kokonaan että saan nivelrikon jos siirrettä ei tehdä.

Juha74
02.09.2010, 17.38
Moikka,

Olen ihmetellyt ja selvitellyt miksi toisille potilaille polvikierukan poiston aiheuttaa erittäin kipeän polven ja toisille taas ei. Oma polveni on jäänyt kierukan poiston jälkeen niin kipeäksi ettei sillä pysty enää edes kävelemään ja jäin aikalailla rammaksi.

Löysin muutaman tutkimuksen joissa todettiin että noin 80% potilaista ovat täysin oireettomia kierukan poiston jälkeen ja jäljellä jäävä 20% aiheuttaa kovaa kipua. Muutamassa artikkelissa käsiteltiin hoitokeinona osteotomiaa polvikierukan poiston jälkeen jolla pyritään parantamaan polven rasituskulmaa suoremmaksi ja sille puolelle jossa kierukka on vielä ehjä. Pyysin viime viikolla ottamaan kipeästä polvestani rasitus sekä akseli röntgenit. Kuvista selvisi että polven sisemmän puolen (mediaali meniski) nivelrako on selvästi kaventunut ja aiheuttaa kivun.

Onko jollekin täällä tehty osteotomia? Onko teillä ollut osteotomiasta hyötyä? Käytännössä osteotomiassa sääriluuni katkaistaan ja luudutetaan uudelleen sellaiseen asentoon että painoa tulee enemmän polven ulkosyrjälle (lateraali meniski). Aika hurja toimenpide mutta jos saisin sillä edes vähän kipua helpotettua niin operaatio olisi kannattaisi tehdä. Onkohan joku täällä perehtynyt jalan akselikulmiin?

Alla röntgen kuvat jotka aukeavat isompana niitä klikkaamalla.

Kaventunut nivelrako

http://www.juhahaanpera.com/docs/knee/Leftknee_X-ray_400.jpg (http://www.juhahaanpera.com/docs/knee/Leftknee_X-ray_800.jpg)

Jalan akselikulma

http://www.juhahaanpera.com/docs/knee/Leftknee_full_X-ray_400.jpg (http://www.juhahaanpera.com/docs/knee/Leftknee_full_X-ray_900.jpg)

kivitatti
10.09.2010, 08.30
Ajattelin kysäistä täältä kokeneemmilta, jotta mikä meni väärin. Kävin eilen 50km lenkin, joka ei ole mikään erityisen pitkä tai mitään, ihan tavallinen vähän pidempi lenkki. Vastatuuli oli puolet matkasta kova ja sivuttainen. Sen tähden vauhti oli hidasta ja meno raskasta. Takaisin oli kivampi ajella, sai kirittyä menetetyn ajan tehokkaasti myötätuuleen. :D Poljin koko matkan kolmella pienimmällä vaihteella ja korkealla kadenssilla a) mennessä, koska vastatuuli oli niin kova b) tullessa, tottuakseni nopeampaan pyöritykseen.

Tänä aamuna heräsin ennen herätyskelloa ja huomasin että oikea polvi on kipeä. Se on kipeä polvilumpion sisäsyrjän yläkulmasta, vähän sieltä lumpion "sisältä". Kipu heijastuu noin 15cm matkan ylöspäin reiteen. Ei se mitenkään järisyttävän kipeä ole, mutta sen verran kipeä että en saanut enää unta uudestaan ja en uskalla työmatkapyöräillä kuten suunnittelin(30km suuntaansa). Olis ollu niin nätti ilma ja kaikkee.. :( Tuskin kipu pyöräilyä estäisi, mutta en usko että se nopeuttaisi paranemista lainkaan.

Mitä tein väärin? Mitä voin tehdä ettei sama toistu? (ei se kerrasta hajoa, mutta jos kovin monesti toistuu niin voi kehittyä rasitusvamma. välttelen sitä viimeiseen asti.)
Muoks. Se onkin vähän kipeämpi kuin luulin.. Liikkuminen sattuu, ojentaminen sattuu. Tänään pitäis olla päivä ulkohommissa. Siinä ja siinä onko saikkupäivä, vai buranapäivä.

telliv
10.09.2010, 09.51
Ajattelin kysäistä täältä kokeneemmilta, jotta mikä meni väärin. Kävin eilen 50km lenkin, joka ei ole mikään erityisen pitkä tai mitään, ihan tavallinen vähän pidempi lenkki. Vastatuuli oli puolet matkasta kova ja sivuttainen. Sen tähden vauhti oli hidasta ja meno raskasta. Takaisin oli kivampi ajella, sai kirittyä menetetyn ajan tehokkaasti myötätuuleen. :D Poljin koko matkan kolmella pienimmällä vaihteella ja korkealla kadenssilla a) mennessä, koska vastatuuli oli niin kova b) tullessa, tottuakseni nopeampaan pyöritykseen.

Tänä aamuna heräsin ennen herätyskelloa ja huomasin että oikea polvi on kipeä. Se on kipeä polvilumpion sisäsyrjän yläkulmasta, vähän sieltä lumpion "sisältä". Kipu heijastuu noin 15cm matkan ylöspäin reiteen. Ei se mitenkään järisyttävän kipeä ole, mutta sen verran kipeä että en saanut enää unta uudestaan ja en uskalla työmatkapyöräillä kuten suunnittelin(30km suuntaansa). Olis ollu niin nätti ilma ja kaikkee.. :( Tuskin kipu pyöräilyä estäisi, mutta en usko että se nopeuttaisi paranemista lainkaan.

Mitä tein väärin? Mitä voin tehdä ettei sama toistu? (ei se kerrasta hajoa, mutta jos kovin monesti toistuu niin voi kehittyä rasitusvamma. välttelen sitä viimeiseen asti.)
Muoks. Se onkin vähän kipeämpi kuin luulin.. Liikkuminen sattuu, ojentaminen sattuu. Tänään pitäis olla päivä ulkohommissa. Siinä ja siinä onko saikkupäivä, vai buranapäivä.

Minulle iski keväällä lumien sulattua samanlainen vaiva kun kävin muutaman pitemmän lenkin polkemassa. Alkuun en vaivasta välittänyt mut kipu paheni ja pitkittyi pyöräilystä sen verta nopeasti et piti alkaa selvitellä syytä ja aiheuttaja oli niinkin yksinkertainen kuin satulan väärä asento (minulle). Oli muistaakseni hieman kallellaan eteen.

Pistin satulan vaateriin ja lepäilin viikonlopun niin nyt on saanut vaivatta ainakin toistaiseksi polkea.

kivitatti
10.09.2010, 10.23
Kiitos vinkistä. Kokeilen sitä heti huomenna. Tänään en lenkille uskalla. Sattuu sen verran..

onemad
10.09.2010, 11.20
Kannattaa ottaa videolla omaa polkemista esim harjoitusvastuksessa ja katsoa miten polvi ja nilkka menee.

Minä siirsin hiihdon kestävyysharjoittelua pyöräilyn pariin, kun iän myötä nivelet ja jänteet alkoivat olla juoksureenissä kovilla. Akilesjänteen kroonistuneen tulehduksen ja siitä seuranneen rappeuman takia on tullut fyssarilla kuljettua keväästä asti.

Päätin, että pyöräilystä selvitetään heti kaikki ongelmapaikat ja yritetään välttää rasitusvammat.

Oli kettumaista huomata, että sama vika mikä aiheuttaa minulle ongelmia juoksussa tekee myös polviongelmia pyöräilyssä. Omalla kohdalla päkiä on hieman kallellaan ulospäin (forefoot varus) ja polvi notkahtaa polkaisussa sisäänpäin -> Polvikipuja alkoi heti tulemaan pidempien lenkkien seurauksena vaikka yli 3000km vuotuinen työmatkapyöräily ei tuntunut missään. Juoksussa ja hiihdossa tuo sama ongelma kiersi akilesjäneettä, kun jalka pyrki ponnistuvaiheessa lähtemään enemmän pikkuvarpaan kuin ykkössäteen (lonkka->polvi->etuvarvas )kautta.

Nyt sitten fyssarin kanssa rakennettiin huopapalasta tuki kengänpohjalliseen päkiän sisäsyrjään ja harjoitusvastukssessa kuvatun videon perusteella nyt polvilinja menee melkoisen suoraan. Hieman polkemisen tekniikkaan joutuu keskittymään, mutta tuon palasen myötä polvikivut on hävinneet täysin.

Päkiän puutumista nuo palaset kyllä aiheuttaa, mutta se on paljon parempi kuin tietää ja tuntee ettei polvet rasitu.

Aku P
07.10.2010, 21.23
Itsellä kanssa vasen polvi kipeytynyt lumpion yläpuolelta. ...

Tänään huomasin erinomaiseksi avuksi lämmön polviin. Ajelin aamusella töihin succikset jalassa ja kipu oli huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin, lähes olematonta. Siinä ainakin pieni ratkaisu ennen kuin varsinainen vika löytyy..

Lämpö onkin kokeilematta, mutta itsellä tuntuu auttaneen "pehmeä lasku", hissin sijasta rappuja alas 4. kerroksesta ja sitten valitsen reitin niin, että ensi alkuun pitää taluttaa pyörää hetken matkaa että pääsee kapeaa siltaa joen yli, vasta sen jälkeen pääsee loikkaamaan satulaan.

Vaan kyllä tulee heti paine polven yläosaan, jos suoraan töistä tullessa vaihtaa farkut verkkarihousuun ja siltä istumalta istuu satulaan.

Tämä siis puolustuspuheena alkuverryttelyn puolesta myös meille arkikuntoilijiolle, jotka urhoollisesti sotkemme vm.95 Peugeotilla pitkin talousaluetta

mantis
12.10.2010, 10.04
Terve,
olen tässä nyt kärsinyt polvikivusta reilun kuukauden verran. Luulen että tuo kipu sai alkunsa sulkapallosta jota kävin kerran pelaamassa kylmiltään kovaa kaveria vastaan. Ainakin kroppa oli ihan jumissa tuon jälkeen. Siitä sitten puolen viikon levon jälkeen kävin polkemassa TdHn ja erinäisiä lenkkejä sen jälkeen.

Kipu on polvilumpion yläpuolella ja/tai sisäpuolen yläkulmassa. Aamuisin erityisen kipeä. Pruittin kirjaa on tullut lueskeltua ja hoidettua sen mukaan eli buranaa 2-3 kpl/pvä ja jääpussi-hoitoa. Eipä ole auttanut mitä nyt viikon on tullut tuota tehtyä. Ilmeisesti mulla on joko kondromalasia tai jännetulehdus (tendonitis). Armeijassa aikoinaan molemmat polvet kipuilivat ja silloin lääkäri just epäili tuota rustonpehmenemis juttua.

Mitäköhän tässä nyt kannattaisi tehdä? Perus lääkärille on turha mennä, koska sieltä ei tule muuta kuin buranaa. Ortopedille menoon suhtaudun hieman skeptisesti, koska todennäköisesti hän diagnosoi mulla jommankumman noista ylläolevista ja hoito taitaa olla juuri tuota lepoa, särkylääkettä ja jäätä. Fyssari vois olla jees, mutta sieltä saa enempi sellaisia vahvistetaan näitä sun lihaksia tässä ympärillä juttuja. Eli saatetaan hoitaa tausta syitä, muttei varsinaisesti tuota akuuttia ongelmaa.

Myös suositteluja ortopedeista/fyssareista pk-seudulla otetaan mielellään vastaan.

HeliT
12.10.2010, 10.35
T
Myös suositteluja ortopedeista pk-seudulla otetaan mielellään vastaan.

Polvivaivojen mestari: Tapio Kallio, Diacor Ruoholahti

Highlander
12.10.2010, 10.35
Terve,
olen tässä nyt kärsinyt polvikivusta reilun kuukauden verran. Luulen että tuo kipu sai alkunsa sulkapallosta jota kävin kerran pelaamassa kylmiltään kovaa kaveria vastaan. Ainakin kroppa oli ihan jumissa tuon jälkeen. Siitä sitten puolen viikon levon jälkeen kävin polkemassa TdHn ja erinäisiä lenkkejä sen jälkeen.

Sulkapallo on "vaarallinen" laji aloittelijoille. Sen 20 vuoden aikana mitä on tullut pelattua, olen nähnyt monta nilkkavammaa ja sekä jokusen polvenkin pettävän. Aika usein kyseessä on aloittelija ja monesti myös ylipainoinen henkilö. Sulkapallossa on ehdottoman tärkeää muistaa kunnon alkulämmittely ja kevyt venyttely.

Myös käsille...ranteet ovat kovilla kun lyöntekniikka on oikea. Mailaa ei saa pitää kuin paistinpannua vaan siitä otetaan kiinni kuin kirveen varresta. Oikeassa lyöntekniikassa kämmenpuolelta, ollaan aina kylki edellä palloa vasten ja osumahetkellä kroppa kääntyy pallon suuntaan ja mailaa ikään kuin heitetään ja suoristuva käsivarsi sekä lopuksi ranne kääntää mailan pallon kohtia ja antaa rähjähtävän voiman. Usein aloittelijoilla ja paljonkin pelanneilla on väärä ote mailasta jolloin lyönteihin ei saada voimaa. Lisäksi monet pitävät mailan kahvasta liian kovaa kiinni jolloin koko käsi jäykistyy.

Sulkapallossa kannattaa alusta saakka opetella oikeaa liikkumista kentällä. Käytännössä se tarkoittaa sitä että missään vaiheessa ei seistä paikallaan siten että koko paino on jalkojen päällä. Tätä edesauttaa se että kun vaikka syöttöä otetaan vastaan polvet ovat kevyesti koukistuneina ja yläruumis vähän kyyristyneenä eteenpäin, ei siis seistä koskaan pystyssä lättäjaloin. Liikkeelle lähteminen on nopeampaa kun ollaan vähän niinkuin "varpaillaan" koko ajan. Vain oikea jalkatekniikka mahdollistaa täyspainoisen liikkumisen kentällä. Lisäksi se ehkäisee juurikin nilkkavammojen syntymistä.

Sen sijaan sählyssä mulla on nilkka kerran venähtänyt ja polvet yleensä vaivaavat hieman. Sählyssä kun tulee kiihdytyksiä sekä äkkipysähdyksiä ja tempo on yleensä kova.

Täähän nyt ei vastannut mihinkään mutta kunhan kirjoittelin lämpimikseni..:o

mantis
12.10.2010, 10.52
Enpä mä ihan aloittelija suliksessa ole kun sitä tullut pelailtua talvilajina jo pidempään. Nyt oli vaan ollut monen kuukauden breikki tuosta. Mutta joo, hyviä sulis pointteja sulla.

Prinsessa
13.10.2010, 21.18
Polvivaivojen mestari: Tapio Kallio, Diacor Ruoholahti

Tätä on pakko kompata, pisti setä mun oikean polven kuntoon aikoinaan. On toki varmasti muitakin erittäin päteviä ortopedejä pk-seudulla, mutta Tapsaa mukavampaa lekuria saa hakea.

mako
15.10.2010, 11.05
Panu Hirvinen, Orto-Lääkärit Lääkäriasema Helsingissä. Korjannut mun molempia polvia. Mukava mies, joka harrastaa itsekin pyöräilyä.

Paakku
27.10.2010, 10.23
Aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen linkki:
http://www.tasapainopiste.fi/tietopankki.php?artikkeli=eturistiside

-SA-
18.11.2010, 15.03
Moi,

keväällä aloittanut säännöllisen työmatkapyöräilyn (n. 10km suuntaansa) ja alkusyksystä aloitettu varustelukierre, jolloin uusi cyclocrossari ja lukkopolkimet (shimano spd) ym. Olen jotenkin saanut nyt syksyllä aikaiseksi polvitaipeet (siis polven takaa) sekä pohkeiden yläosat kipeiksi. Kipu on suoraan takana polvitaipeessa, ei siis esim. se sivujänne. Oletan, että vaiva liittyy jotenkin a) ajoasentooni (satulan korkeus, polkimet, klossit jne) ja/tai b) pyöritystekniikkaan. Tunnustan suoraan, että kummastakaan ei ole kummoista hajua, vaikka olen näitä mm. täältä yrittänyt opetella ja pyörittämistä treenattu aina kun pyörällä.

Eli, otan kiitollisuudella neuvoja vastaan. Lähtee ilo hyvin alkaneesta harrastuksesta, jos jalat jatkuvasti kipeänä. Ihan perus säätövinkit satulan ja polkimien oikeasta suhteesta olisi varmaan jo hyvä alku. Pyöritystekniikasta onkin jo luettu, mutta ei ole helppoa ei....

kpyora
21.11.2010, 21.38
Onko Pyöräilijän käsikirja (https://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522201058) tuttu? Oleko miettinyt, kuinka nopeasti nostit kilometrit ylös.

Juha74
14.02.2011, 15.09
Tsau,

Tässä (http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0#6) on jatkokeskustelua rikkinäinäisen ja poistetun nivelkierukan korjaamisesta siirteellä sekä implantilla.

HeliT
26.02.2011, 14.41
Kävin eilen taas toteamassa, että VesaP:n toiseen ketjuun kirjoittama lausunto on totta:

Käy Tapio Kalliolla Diacorissa. Ei, ei ole mainos, se äijä vaan on saatanan GURU!!! Jos se ei tiedä jotain niin sitä vaivaa ei ole sit olemassa.

Olin eturistisideleikkauksen puolen vuoden jälkitarkastuksessa. Korjattu polvi on hyvin aikataulussa ja sain luvan mennä mäkeen :).

Jonkin aikaa vaivanneen toisen polven tukilihaksia pitää vahvistaa, kuormitus saada oikeaksi ja kauheassa jumissa olevat lihakset rennommiksi. On se polvien tutkiminen helpon näköistä kun sen osaa.

0pa
06.03.2011, 20.52
Osaisiko joku suositella polviasioissa hyvin auttanutta yksityistä lääkäriä Jyväskylästä? Suositteletteko urheilulääkäriä vai ortopedia? Polvet ovat ärtyneet pyöräilystä ja nyt viime aikoina erityisesti hiihdosta. Molemmat polvet vaivaavat sisäreunasta ja polvessa tuntuu kireyttä. Kuukauden olen venytellyt, välttänyt liikunta, kylmähoitoakin tullut käytettyä ja aluksi otin tulehduskipulääkkeitä, mutta ei tämä vieläkään ole kokonaan mennyt ohi.

HeliT
06.03.2011, 21.56
Tuollainen vaiva on aika isolla todennäköisyydellä lihasjumien tai virheasennon aiheuttama, et siis varmaankaan tarvitse "talttaa ja vasaraa".
Niistä suosituksista: ortopedi Hannu Penttilä siisti kierukoitani Mehiläisessä viime toukokuussa (ja "löysi" jo ennen leikkausta hajonneen eturistisiteen jota ei toinen lääkäri eikä magneettikuvien raportin kirjoittaja ollut huomannut). Oikein mukava ja pätevä kaveri.
Olin kesällä niin tympääntynyt virhediagnooseihin, että halusin "suuren mestarin" korjaavan eturistisiteeni. Suositukseni on: jos viitsit junailla, niin mene Helsinkiin Tapio Kalliolle.

daemonsultan
08.03.2011, 12.41
Tuollainen vaiva on aika isolla todennäköisyydellä lihasjumien tai virheasennon aiheuttama, et siis varmaankaan tarvitse "talttaa ja vasaraa".
Samaa mieltä. Itsellä lääkäri ja myös ortopedi ennustivat nivelkierukan rikkoutuneen, mutta kyse oli lopulta vain lihasten epätasapainon ja kireyden aiheuttamasta (hyvin kivuliaasta) polvivaivasta. Mä en esim. pystynyt nousemaan portaita lainkaan tai nousemaan istualtani ilman tukea.

Parin viikon jumppaamisen jälkeen pystyin jo vähän juoksemaan. Nyt kuukauden kuluttua menee jo 3km ilman suuria ongelmia. Paljon joutuu venyttelemään ja jumppaamaan, ettei vaiva ala uusiutumaan, mutta tuleva juoksu- ja pyöräilykausi näyttää reilusti valoisammalta.

0pa
08.03.2011, 22.38
Kiitos vinkeistä! Minkälaista jumppaa olette harrastaneet? Ajattelin että näin aluksi voisi käydä fysioterapautilla ja mahdollisesti hierojalla, joten pätevät kaverit silta alalta Jyväskylän seudulta kiinnostaa.

HeliT
08.03.2011, 23.12
Ajattelin että näin aluksi voisi käydä fysioterapautilla ja mahdollisesti hierojalla, joten pätevät kaverit silta alalta Jyväskylän seudulta kiinnostaa.
Kalle Tiilikainen Likesillä (Mehiläisessä) on auttanut mua polvien kanssa ja muutenkin jo 7 vuotta :).

mantis
22.03.2011, 12.56
Terve,

Kipu on polvilumpion yläpuolella ja/tai sisäpuolen yläkulmassa. Aamuisin erityisen kipeä. Pruittin kirjaa on tullut lueskeltua ja hoidettua sen mukaan eli buranaa 2-3 kpl/pvä ja jääpussi-hoitoa. Eipä ole auttanut mitä nyt viikon on tullut tuota tehtyä. Ilmeisesti mulla on joko kondromalasia tai jännetulehdus (tendonitis). Armeijassa aikoinaan molemmat polvet kipuilivat ja silloin lääkäri just epäili tuota rustonpehmenemis juttua.

Mitäköhän tässä nyt kannattaisi tehdä? Perus lääkärille on turha mennä, koska sieltä ei tule muuta kuin buranaa. Ortopedille menoon suhtaudun hieman skeptisesti, koska todennäköisesti hän diagnosoi mulla jommankumman noista ylläolevista ja hoito taitaa olla juuri tuota lepoa, särkylääkettä ja jäätä. Fyssari vois olla jees, mutta sieltä saa enempi sellaisia vahvistetaan näitä sun lihaksia tässä ympärillä juttuja. Eli saatetaan hoitaa tausta syitä, muttei varsinaisesti tuota akuuttia ongelmaa.

Myös suositteluja ortopedeista/fyssareista pk-seudulla otetaan mielellään vastaan.

Homma jatkuu. Eli kipuilua on edelleen ollut ja kausi kolkuttelee jo ovella. Sain itseni vihdoin rahdattua ortopedille. Kävin Jammu Öunapilla, seuraavaksi magneettikuviin. Eipä ainakaan heti mitään selvää sieltä löytynyt, vähän nestettä kuulemma oli. Mukava kaveri oli muuten.

Polven ohella jalkapohjan pitkittäinen holvikaari on kipeä. Sain kaverilta lainaksi trainerin, jotta pystyn tarkemmin seuraamaan omaa poljentatekniikkaa ja kokeilemaan erilaisia ratkaisuja. Kengille ja pohjallisille pitäis varmaan kanssa jotain tehdä. Mulla oikean jalan ulkosyrjä kipeytyy. Pitää kokeilla noita spessun shimmilevyjä sekä jotain poikittaisholvikaari tukia. Harkitsen myös tuohon probiken bikefittingiin menemistä, jos siellä saataisi apua näihin ongelmiin. Onko kellään kokemusta?

mantis
22.03.2011, 21.23
Niin ja te jotka olette käyneet magneettikuvissa, paljon tuo lysti kustansi teille ja paljonko kela korvasi?

Tank Driver
22.03.2011, 23.11
Niin ja te jotka olette käyneet magneettikuvissa, paljon tuo lysti kustansi teille ja paljonko kela korvasi?

Laskua esiin kaivamatta muistelisin Koskiklinikalla Tampereella maksaneen karvan alta 700€ ja (kelakorttia) vilauttamalla maksettavaa jäi 340€.

JackOja
23.03.2011, 08.42
...Kävin Jammu Öunapilla... Mukava kaveri oli muuten.

Totta.

...jalkapohjan pitkittäinen holvikaari on kipeä.... oikean jalan ulkosyrjä kipeytyy...

Samaa vikaa... veikkaan, että sulla on lihaskireyttä ja polkiessa polvi kiertyy sisäänpäin. Lihaskireyteen auttaa fysioterapia, itse suosin LPG-käsittelyä (suosittelen!) hieronnan sijaan. Sitten paan vielä kinesiateippauksen polven alapuolelle.

Aika paljon joutuu näköjään puuhastelemaan pysyäkseen oireettomana :):eek:

Kengille ja pohjallisille pitäis varmaan kanssa jotain tehdä. Mulla . Pitää kokeilla noita spessun shimmilevyjä sekä jotain poikittaisholvikaari tukia. ...

Se Spessun pohjallispaketti -joka sisältää shimmilevyt- maksaa n. 40€ jälleenmyyjillä. Pohjalliset kannattaa kokeilla liikkeessä jalan alla, ettei ota liian voimakasta tukea. Se "keskimmäinen" voi olla aika hyvä. Sitten shimmejä kenkään sellainen pakka, että (pyöräilykengät jalassa) kyykkyyn mennessä polvet eivät kierry sisään.

Terveystalossa ortopedin lähetteellä n. 700€, josta itse maksettavaa jäi hieman yli puolet.

mantis
23.03.2011, 11.44
Samaa vikaa... veikkaan, että sulla on lihaskireyttä ja polkiessa polvi kiertyy sisäänpäin. Lihaskireyteen auttaa fysioterapia, itse suosin LPG-käsittelyä (suosittelen!) hieronnan sijaan. Sitten paan vielä kinesiateippauksen polven alapuolelle.
Aika paljon joutuu näköjään puuhastelemaan pysyäkseen oireettomana :):eek:

Mulla toi ulkosyrjän kipeytyminen ollut jo pitkään ja veikkaan että toi pronaatio ja/tai liian kapeat kengät aiheuttavat tota. Kävin tuossa tosin kokeilemassa myös spessun kenkiä joissa pitäisi olla leveämpi lesti kuin omissa sidi:ssä, mutta en ainakaan sovittamalla huomannut merkittävää eroa.

Toi holvikaaren/jalkapohjan kipeytyminen on tullut hiljattain eikä sillä ole mitään tekemistä pyöräilyn kanssa kun tulee vain tota arkiajoa näin talvisin. Viheliäseltä vaan tuntuu.

Se Spessun pohjallispaketti -joka sisältää shimmilevyt- maksaa n. 40€ jälleenmyyjillä. Pohjalliset kannattaa kokeilla liikkeessä jalan alla, ettei ota liian voimakasta tukea. Se "keskimmäinen" voi olla aika hyvä. Sitten shimmejä kenkään sellainen pakka, että (pyöräilykengät jalassa) kyykkyyn mennessä polvet eivät kierry sisään.

Spessun bg pohjallisia ja levyjä olen kanssa kokeillut. Itsellä se keskimmäinen (sininen) malli tuntuu siltä että olisi tennis pallo päkiän takana. Ei tunnu miellyttävältä. Lisäksi kenkä muuttuu ahtaaksi koska toi on huomattavasti sidin omaa pohjallista paksumpi.

Terveystalossa ortopedin lähetteellä n. 700€, josta itse maksettavaa jäi hieman yli puolet.

Saman suuntaista infoa sain itsekkin. Nyt vain mietin onko polvi oikeasti noin kipeä :p

HeliT
23.03.2011, 12.03
Toi holvikaaren/jalkapohjan kipeytyminen on tullut hiljattain eikä sillä ole mitään tekemistä pyöräilyn kanssa kun tulee vain tota arkiajoa näin talvisin. Viheliäseltä vaan tuntuu.

Saman suuntaista infoa sain itsekkin. Nyt vain mietin onko polvi oikeasti noin kipeä :p

Alaselän nikamajumit voivat aiheuttaa jalkaterävaivojakin. Itselläni on usein kiropraktikolla käynnin jälkeen jalkateräkivut helpottaneet päivässä (aina tietysti ei...).

Niin ja siitä magneetista. Olen tainnut ainakin eturistisideketjussa kertoa, että ei se magneetti aina kerro kaikkea. Minulla oli siis vuosi sitten molemmissa kierukoissa vikaa ja eturistiside poikki. Magneetin lausunnoissa sanottiin, että ristisiteet normaalit ja ulkokierukka ehjä. Siis yksi vika kolmesta löytyi :(

Pylgei
04.04.2011, 23.34
On se "mukava" nähdä, etten ole yksin polvivaivojeni kanssa.

Mulla vaivat alkoivat viime kesänä pitkällä reissulla (2 päivää, 330 km), jolloin vasemman polven etuosa alkoi sisäpuolelta vihloa. Matkaa oli vielä 40 km jäljellä, joka meni aikalailla ikävissä merkeissä. Polvi ei tämän jälkeen vaivannut kävelyssä tai portaissakaan ollenkaan, mutta pidin silti kuukauden ajotauon. Tauon jälkeen lähdin polkaisemaan iltalenkin (n. 42 km) jolla sitten 25 km jälkeen sama polvi alkoi taas vihloa. Sen jälkeen en ole lukoilla ajanut mihinkään.

Tälle kesälle investoin kuitenkin uuden fillarin ja olen vahvasti sitä mieltä, että polvi saisi luvan kestää.

Polveni ovat kyllä aikamoiset kampurat, ja lisäksi jalkaholvit korkeat. Kengät tuppaavat kulumaan ulkosyrjiltä, ja ehkä siinä polven "romahtamisessa" sisään polkiessa on jotain ideaa kohdallani. Luin noista spessun BG-pohjallisista juttua, ja ajattelin, että tuohan se voisi olla syynä... Ehkä tarvitsen lisätukea päkiälle tai jotain... Onko myyjiä noille muuten JKL-ympäristössä?

Onko hyviä vinkkejä mistä nyt aloitan asennon säätämisen uuteen fillariin (maantie), että välttäisin mahdollisimman todennäköisesti polvivaivat? Olen päättänyt, että pitkät lenkit saavat odottaa, kunnes olen varma oikeasta ergonomiasta.

Juha_H
05.04.2011, 07.50
Mulla polvet vaivasivat toissakesänä pahemminkin ja pääsyy oli varmaan liian reipas startti onnettomuudesta johtuneen kuukausien levon jälkeen. Polvi kipeytyi yksittäisellä pitkällä reissulla ja parani vasta seuravana talvena useamman kuukauden levolla/todella kevyellä ajolla. Kuukauden tauko alkusyksystä ei tuonut apua. Viimekesänä lähdin sitten liikkeelle huomattavasti rauhallisemmin polvea todella tarkasti kuunnellen ja loppukesästä polvi kesti 10päivän ja 1500km pyörämatkan raskaasti pakatulla fillarilla euroopassa. Eli nyt olen suht luottavainen tuon suhteen, mutta aloittelen taas kevään pidemmät matkat todella rauhallisella tahdilla.

Pyöräergonomiaan kajosin sen verran, että nostin satulaa aavistuksen jotta jalka käy suorana kierroksen aikana ja voi olla että tuokin toi helpostusta. Siitä satulan korkeudesta saa lukea aika ristiriitaista tietoa, toiset suosittelee polvivaivaisille hieman matalampaa satulaa ja toiset taas vannovat että liian matala satula johtaa polvikipuihin.

Ja ne kampikierrokset ylös ja voimalla polkemista pitää välttää viimeiseen saakka ja klossien pitää ehdottomasti olla sellaiset joissa on "tyhjä" alue, että jalka saa asettua luonnolliseen asentoon.

Niiin ja sellainen vinkki jos se polvi vähääkään vihoittelee lenkillä ja kotiin on päästävä polkien, niin polkemistekniikkaan kannattaa kiinnittää loppumatka erityishuomiota, eli mahdollisimman kevyttä ja tasaista pyöritystä nilkka mukana, niin polvi pääsee kotimatkan mahdollsimman helpolla.

mantis
07.04.2011, 14.01
Homma jatkuu. Eli kipuilua on edelleen ollut ja kausi kolkuttelee jo ovella. Sain itseni vihdoin rahdattua ortopedille. Kävin Jammu Öunapilla, seuraavaksi magneettikuviin. Eipä ainakaan heti mitään selvää sieltä löytynyt, vähän nestettä kuulemma oli. Mukava kaveri oli muuten.

Polven ohella jalkapohjan pitkittäinen holvikaari on kipeä. Sain kaverilta lainaksi trainerin, jotta pystyn tarkemmin seuraamaan omaa poljentatekniikkaa ja kokeilemaan erilaisia ratkaisuja. Kengille ja pohjallisille pitäis varmaan kanssa jotain tehdä. Mulla oikean jalan ulkosyrjä kipeytyy. Pitää kokeilla noita spessun shimmilevyjä sekä jotain poikittaisholvikaari tukia. Harkitsen myös tuohon probiken bikefittingiin menemistä, jos siellä saataisi apua näihin ongelmiin. Onko kellään kokemusta?

Nyt on sitten käyty magneetissa ja röntgenissä. Ei onneksi löytynyt mitään vakavaa (pl. pieniä anatomisia poikkeamia, jotka saattavat altistaa) ja sain luvan rasittaa ihan fiiliksen mukaan. Seuraavaksi sitten fyssarille. Ja tuo pyörämitoitus idea oli kanssa ihan kuulemma ihan paikallaan.

timppa_234
07.04.2011, 14.28

Pohjallisia, jotka tukevat reilusti holvikaarta kannattaa kokeilla. Voivat painaa jalkaa ikävästi pari ensimmäistä tuntia mutta tuntuvat mukavilta sen jälkeen.

Toinen juttu mitä voi katsoa on kengät muuhun kuntoiluun. Jos pohjat on liian pehmeät (kiertolöysät) niin jalkapohja pääsee puristumaan ja tulee kipuja.

Juha74
01.02.2012, 00.52
Moi,

Onko teillä kokemuksia, ja vinkkejä miten pyörää pitäisi säätää toispuoleisessa nivelrikossa? Mitä asentoa kannattaisi välttää, ettei polven sisäpuoli rasitu liikaa? Myös vinkit fillarikenkien, alaraajojen säädöistä ja harjoittelusta, joka ei tuhoa lopullisesti polvea otetaan kernaasti vastaan.

Sisempi nivelkierukkani hajosi monimuotoisesti reilu pari vuotta sitten Alpeilla laskettelutällissä. Sisempi nivelkierukka (medial meniscus) oli hajonnut useaan osaan, ja se jouduttiin poistamaan oikeastaan kokonaan Suomeen päästyäni. Nähtävästi turmassa tapahtunut tälli, sekä nivelkierukan poisto kiihdytti polven sisemmän puolen nivelpintojen nivelrikkoa. Mitään polvea rasittavaa urheilua polvella ei pysty enää tekemään, mutta pitää yrittää kevyttä pyöräilyä jatkossa.

Kiitti vinkeistä ja välttäkää polvivammoja.

http://www.juhahaanpera.com/docs/knee/complete_tear.gif

http://www.juhahaanpera.com/docs/knee/polvikierukka_anatomia_rikko.jpg

Samu Ilonen
01.02.2012, 07.12
Siitä satulan korkeudesta saa lukea aika ristiriitaista tietoa, toiset suosittelee polvivaivaisille hieman matalampaa satulaa ja toiset taas vannovat että liian matala satula johtaa polvikipuihin.

Mää en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Satulan korkeuden säätöön mulla on oma mielipide ja konsti:

-ekana olisi syytä katsoa että penkki on eteen-taakse suunnassa edes sinnepäin. Kun penkki on paljon liian takana, pyöritys on kamalan näköista koukkimista. Eli polvinivel ja polkimen aksilalinja samaan linjaan kun kampi on vaakasuorana eteen. Useimmilla silloin polven edestä näkyy isovarvas kohtisuoraan katsottuna, se on nopein havainnointi tapa.

-kammen mitta olisi syytä olla edes sinne päin. Mielummin liian lyhyt kuin liian pitkät. Pidempi kampi huonontaa polvikulmaa koska satula on alempana suhteessa polven yläsentoon pyörityksen ylä-asennossa. Myös triatlossa juoksu sujunee paremmin kun kammet eivät ole liian pitkät.

-jalkojen mittaeron vaikutus pahanee jos penkki on liian alhaalla. Muutaman millin korjauksissa kannattaa pitää sama mielessä kun Tour-lehden testeissä, mitta-erhe ja mittaustavan luotettavuus tulee aika pitää mielessä. Eli jos esim. kampitestissä on esitetty keskiarvo-jäykkyys, se ei paljon auta jos toinen kampi on todella löysä ja toinen todella jäykkä, paitsi jos on yksijalkainen.... palataampa ainainen epäilys mielessä takaisin asiaan...jos on varma mitta-erosta, osa,tai jopa kaikki, siitä voidaan kompensoida laittamalla klossin alle korottvaa tavaraa. Speedplay polkimiin käy esim ne levyt mitä jää kun asennetaan kenkiä suoralla 4-pulttikiinnityksellä, paksuus on 3,5mm+ pidemmät ruuvit. Näitä olen ammattilaisillakin nähnyt. Probike.fi Simolla Nummelassa on myös Speedplay Profit kit jolla saa vaikka mitä säätöjä aikaan klosseihin.

-penkin korkeutta on syytä mitata rullamitalla keskiön keskeltä satulan päälle,maantiepyörällä yleensä satulaputken keskilinjaa tai tolpan klampin keskilinjan mukaan. TT/tri pyörien takia, olen muuntanut tämän "keskiön keskeltä-istumapaikan keskelle".Lukemassa saattaa esiintyä n. 5mm ero kauden aikana. Keväällä yleensä on enempi lumppua ja jäykemmät lihakset eli penkki on hieman alempana. Mtb-pyörässä penkki saattaa olla 10mm alempana,varsinkin ht, pyörän päällä jumppaamisen takia mutta yleensä polvijorinat ei koske juurikaan niin paljon mtb-kuskeja kuin paljon kinnaavia maantiekuskeja.
-itse penkin korkeushan on helppoa, periaatteessa...penkki laitetaan niin ylös että pyöritys ei kärsi. Eli ensin penkki ylös, jos lantio keinuu, se on reilusti ylhäällä, sitten kun ollaan lähempänä oikeaa kokeillaan 1-2 asten alamäkeen tai myötätuuleen pyörittää "reilusti", takaliston pomppimisen rajalla, eli 140-+10 rpm useimmiten. (tai enempi). Penkkiä lasketaan ihan vähän kerralaan kunnes pyöritys on helppoa. Kun penkkiä lasketaan vähän kerrallaan, eron pitäisi tuntea. Tässä siis haetaan penkin korkeudem maksimia jolla hyvä pyöritys saavutetaan. Ja se on se jota tulisi siis käyttöö myös.( Jos lihakset ovat umpijumissa eli/ja tai kylmät, tulee se ottaa huomioon.)
-kun em. korkeus on löytynyt,mitalla numero ylös. Jos keli/lihasrentous oli ok, korkeuden maksimin pitäisi olla siinä. Kylmällä kelillä siitä ina alaspäin. Sitten "aikuisten" painoisilla ihmisillä tuppaavat jotkin penkit painumaan läjään muutamn tunnin ajon jälkeen joka vaikuttaa myös mutta sen pitäisi tuntua jo lisääntyvänä paineena "oksavarressa" jolloin on syytä hakea tukevammampi penkki tai eri mallinen. Suomeksi tuo tarkoittaa hieman kovempaa yleensä. Kovempi on yllättäen monelle parempi...varsinkin jos on kuskilla kokoa ja ajo-aikaa.
-polkimet. Kokeilkaapa laitaan kengän pohjaan vaikka maalarinteipillä vaalea raita, ajaa trainerilla jollain 200-300W teholla, joku ala-vk, ja kuvatkaa videota vaikka pokkarilla. Sit hidastuskuvasta tulee näkymään että kantapää tekee sivuttaisliikettä, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Jos klossin vapaaliikkettä ei ole tai siinä on jotain kankeuden tapaista, esim pyörähdyspiste on joissakin polkimissa akselin edessa, ei keskellä, tämä rasittaa polvea. Eli vapaa liikkeen tulisi olla herkkä ja rajoitukseton. Kuten Speedplay tai muinoin Time Equipe:issä oli. Sitten on mielenkiintoisia jannuja joiden "on pakko" ajaa kiinteillä klosseilla. Minulle tulee mieleen ihmiset joiden "on pakko" käyttää rollaattoria. Eli polven tukilihaksisto on niin moro että jalan hallinta ei toimi enää luonnollisesti. Heille suosittelisin silti vapaasti liikkuvia klosseja, kevyttä lenkkiä tasamailla...kunnes tukilihaksisto kuntoutuu.

-Jos ei usko, niin saa hakea lainaan, laittaa Rotor Q-ringit. Kun välitys esim 53 piikkisellä on polven tehottomilla ja todennäköisesti vahingoittuneilla työkulmilla 50th ja tehokkaimmalla alueella 56, ei varmaan ole vaikea arvata että se rimpuilu kammen ollessa etuasennossa tiukemmalla tuumalla vähenee. Se kärjistettynä "rimpuilu" aiheuttaa painepiikin ja vääntöä polveen, elikäs tuntuu kivistyksenä. No, jos polviä kolottaa, usein tuumaan kevennetään. Mutta jos fillarin pitäisi edetäkin, on joku tuuma oltava piälläkin. Varsinkin mäissä/vastatuulessa.

Mulla oli kevät talvella jonkun 5 vuoden ajan aina polvissa sellainen pieni kivistys kun talvella ajetaan spd:llä ja tuumaakin on joskus lumessa. Eipä ole ollut enää pariin vuoteen vaikka ikä ei vähene. Väitän että on lähinnä siitä kiinni että CX-pyörän pikkuratas, 39th on Q-ring. Isommalla ei tulekaan juuri ajettua kun pakka on 12-27. Lisäksi toi on helppo kokeilla kun mitään vaihteita ei tarvi säätää ja pikkuratas on halvempi kuin isot rieskat.

On hauska nähdä ammattilaisten SpinScan käppyröitä tehopäällä. Yleensä jos jantterit yrittää todistaa omaavansa "täydellisen" pyörityksen, kuvio alkaa hajoamaan ja tehot laskemaan. Useimmilla paras teho kierroksella on n. 120 asteen kulmassa pystyasennosta elikkäs ehkä helpommin ymmärrettävissä kun kampi on vaakasuorasta n. -30 astetta allaspäin. Elikkäs kuten -30 astetta vinottain oleva 8-kuvio. Q-ring ideaan kuuluu että välitys on siinä suurin eli aikaa kierroksesta vietätään tehokkaimmalla kierroksen alueella eniten ja tehottomalla osalla vähiten. Elikkäs kierroksen kuvioon saadaan lisää pinta-alaa, eli lisää keskiarvotehoa...

Koska Cervelon S2 on kisapyöräksi suunniteltu, siihen sopii isot pikkurattaat...rakentelimme testipyörän jossa on 2kpl 53th eturatasta, vaihdettavissa ajossa vaihtajalla. Toinen on tavallinen ja toinen Q-ring. Tarkoitus on saada se messuille traineriin kokeiltavaksi tehomittariin ympättynä.

Tosin on todella hupaisaa nähdä oikia tulos ajossa miten polkimen painaminen/nostaminen jakautuu ja voiko asialle tehdä jotain. Nykyisillä tehomittareilla se ei onnistu. Periaatteessa Polar/Garmin tehopetaaleilla sen pitäisi onnistua mutta eipä niissä vissiin moista toimitoa ole. Rotor-tehomittauskammissa se on, kunhan Garmin päivittää softansa vain.

ROTOЯ
02.02.2012, 20.48
Yritänpä kuvailla oman polvikipuni joka on nyt muutaman viikon vaivannut. Itse nivelessä ei ole kipua, ei haittaa ajoa, kävelyä eikä liikkumista muutenkaan. Vihlaisee kuitenkin aika mukavasti kun esim. vetää vaikka tiukkaa kenkää jalasta tai pyyhkii kengät rappuharjaan joka putsaa yhdellä kertaa kengän pohjat ja kyljet (jalan liike taaksepäin). Tällöin tuntuu ikäänkuin venymistä polvinivelessä ja sitä kipua tietysti. Vihlaisee kuitenkin parimminkin polvilumpion alapuolelle säären yläosaan kuin itse niveleen. Onkos foorumilaiset vastaavaan vaivaan törmänneet? Noh, lääkäri taitaa kutsua kun ei lepokaan tunnu auttavan.

HeliT
02.02.2012, 21.16
Läheskään kaikki polvikivut eivät onneksi vaadi puukkoa.
Jos et ole satuttanut koipeasi missään, niin mahdollinen aiheuttaja on lihaskireys. Kireä IT-jänne aiheuttaa pistämistä lumpion ulkoalapuolelle "kuopan" lähistölle, sisäpuolen ja säären yläosan vihlonnat tulevat usein kireistä reisilihaksista (usein niistä alemmista). Minä pääsen vasemman löysän polveni vihlonnoista eroon urheiluhierojallani.

Jake_Kona
02.02.2012, 21.19
Itselläni polvet kipeytyivät samalla lailla kun pidin jalkoja rahilla niin, että polvet olivat ilman tukea.
Voisi olla yksi syy eli yliojennus polvinivelistä.

ROTOЯ
02.02.2012, 21.27
@ HeliT: Osuu kohdalleen tuo kuvauksesi "lumpion ulkoalapuolelle kuopan lähistölle", siinä se kipu just onkin, olipa hyvin sanottu. Lihaskireyttäkin taitaa olla kun etureittäkin venyttäessä meinaa takareisi krampata...
Ja polvi tuntuu myös löysältä. Kiitos! Jake_Konan vinkki otetaan myös käyttöön.

tunkkireisi
04.02.2012, 00.35
Jos polveen koskee, polvi on rikki. Hoida asiaa ammattilaisella.

Oma polveni hajosi heti kun Shimanon kenkä Shimanon polkimessa esti jalkaterän pienen vapaan liikkeen. Nyt sitä sitten hoidetaan.

Oma kokemukseni sanoo että polven kestoon vaikuttaa kielteisesti pari asiaa. Polkimen "Play" on yksi. Jalkaa ei saa lukita kiinni vaan sivuliike pitää sallia. Toinen on se, että kammen pituus on riittävän lyhyt. Jos on 165 cm pitkän ihmisen jalat, 165mm kammet toimivat tosi hyvin. Pitkät kammet voivat hyvinkin olla polventappajat. Se, että kaupasta myydään vain 170-175 mm kammilla olevia pyöriä ihmisille joiden pituus on välillä 170-195 cm, on vitsi, varsinkin kun toiset meistä ovat pitkäsääriä ja toiset, no, kerrotaan esimerkki:

Kaverini on 180cm. Minä olen 173 cm. Kokeilimme Mondeon takaistuinta. Kaverini sanoi että tämähän on ihan kiva! Minulla osui pää kattoon. See?

HeliT
04.02.2012, 00.52

Voi olla rikki tai sitten ei. Monesti, jos polvelle ei ole tapahtunut mitään onnettomuutta (kaatumista, vääntöä), niin kivut tulevat lihasjumien, kireän IT-jänteen ja hermojen kautta. Olen jo moneen kertaan kertonut, että vasen polveni oli viime kesänä pitkään niin kipeä, etten pystynyt kävelemään kuin pari sataa metriä (ajamaan kyllä pystyi), rikki se ole, löysä kyllä. Tuo hankaloitti aika lailla toisen, leikatun polven kuntoutusta.

Se ammattilainen kannattaa sitten valita huolella... on huonoja, OKoita ja mestareita!

tunkkireisi
04.02.2012, 01.15
Kerromme kokemuksia.
Minulla hajosi kumpikin polvi, sekä löysä että timmi, kun polkimen play katosi huonon kengän myötä. Etsin sitä polviosaajaa vieläkin, ei niitä monta ole missään. Polvivaivan uusimisen/pahenemisen estoon olisi myös maallikko-osaajia mutta en tiedä millä nimimerkillä esiintyy tällä palstalla. Pyydän häntä henkilökohtaisesti tulemaan mukaan. Toimiva resepti kävelee päivittäin vastaan työpaikan käytävällä. On vaan niin pidättyväinen persoona ettei reagoi helposti.

heze
04.02.2012, 09.03
9-vuoden jälkeen kivut edelleen. Polvet ei kestä juoksemista, välillä pyöräily, kävely ja uintikin tekee kipeää. Olen käynyt 3 eri ortopedilla joista tiedän 2 olevan alan huippuja.
Natiiviröntgen on otettu lukuisia kertoja, kerran on magneetti otettu. Kerran on tähystetty ja yritetty ilmeisesti vapauttaa jännettä, parantaa jotain kulmaa polvessa. Polvessa on bakerin kysta, kaikki on ehjää vielä, paitsi ilmeisesti niissä jänteissä jotain.

Olen vuosia tehnyt kuntosaliharjoitteita ja venytellyt, mikään ei ole poistanut kipuja. Olen kenties tehnyt kaiken väärin. Pahinta myrkkyä on polvillaan olo ja työskentely. Vaihdoin ammattia ja opiskelin uuden ammatin, se poisti leposäryn. Uudessa ammatissa voin ehkä työskennellä lähelle eläkeikää. Tällä hetkellä voin treenata melko kivuitta ja välillä jopa tehdä hurjiakin urheilusuoritteita. Silti joskus mietin, että jos löytyis joku keino millä niistä kivuista pääsis lopoullisesti.

ellmeri
04.02.2012, 10.36
Mulla on polvessa juoksianpolvi vaivannut noin vuoden,napsuu mutta ei ole oikeestaan kipeä mutta ongelmallinen.
Venytellyt ja hieronut mutta mikään ei oikein auta,jalan ulkosyrjästä kipeä nyt kehräsluusta 10cm:ä ylöspäin ja se lieneen jäykistänyt nilkkaa?.
Kävely auttaa vähän mutta pyöräily alkaa olemaan tuskaa tunnin ajon jälkeen ja polvi paukkuu ja jää jumiin.:(*prkl*

JiiPee
04.02.2012, 10.41
Mulla on polvessa juoksianpolvi vaivannut noin vuoden,napsuu mutta ei ole oikeestaan kipeä mutta ongelmallinen.
Venytellyt ja hieronut mutta mikään ei oikein auta,jalan ulkosyrjästä kipeä nyt kehräsluusta 10cm:ä ylöspäin ja se lieneen jäykistänyt nilkkaa?.
Kävely auttaa vähän mutta pyöräily alkaa olemaan tuskaa tunnin ajon jälkeen ja polvi paukkuu ja jää jumiin.:(*prkl*

Ääh, talawileirissä liian vähän viinaa, kunnon kännit ja märkä leppähalko olis siirtäny kipupistettä x-suuntaan. Nooh vitsivitsi, paranemisia.

ellmeri
04.02.2012, 10.43
Panu Hirvinen, Orto-Lääkärit Lääkäriasema Helsingissä. Korjannut mun molempia polvia. Mukava mies, joka harrastaa itsekin pyöräilyä.

Panu on best!;) mutta kaveria ei aina viittis vaivata...

Viimevuoden seikkailussa ruotsissa Panu lääkitsi mua että sain viikon ajettua maastossa.TÄNKS!!

HeliT
04.02.2012, 10.53
"Juoksijanpolvi" tulee usein kireästä IT-jänteestä. Siihen auttaa parhaiten foam roller = pilatesrulla. Netti on puolillaan rullausohjeita (IT band, foam roller).

goljat
04.02.2012, 14.16
Entäs rutiseva polvi. Onko kellään? Mulla oikea polvi rutisee polkiessa, vasen ei. Sen tuntee kädellä polven päältä pyöräillessä. Minkäänlaista kipua ei ole. Rutisee se ihan kotisohvallakin kun nostaa jalan kohti taivasta, ja taivuttaa polvea yläs alas. Antaa rutista vaan siitä välittämättä, kun kerran ei ole kipua? Vai onkohan tulevaisuudessa tulossa ongelmia?
Sinkulamaasturiin nyt laitan varmuudenvuoksi vaihteet...
Niin ja kuntosaliakin on tullut harrastettua yli 10 vuotta. Ei sielläkään ole vaivannut. Se onkin se ykkösharrastus, ja fillarointi toisena. Työmatkapoljentaa ja satunnaisesti lenkkejä n 5000km/v.

ellmeri
04.02.2012, 14.25
"Juoksijanpolvi" tulee usein kireästä IT-jänteestä. Siihen auttaa parhaiten foam roller = pilatesrulla. Netti on puolillaan rullausohjeita (IT band, foam roller).

Tehty on tein itselle rullan 110mm muoviputkesta ja päälle solukumia,gutaa on tehnyt rullaillessa.

HeliT
04.02.2012, 14.54
Entäs rutiseva polvi.
Voi olla rustovaivaa, tai sitten ei. Hajonnut kierukkakin rutisee, mutta hajoamiseen tarvitaan (yleensä) jonkinlainen onnettomuus. Risasta kierukasta tulee sitten kuitakin oireita kuten polven lukkiutumista ja kipuja. Ei liene huolestuttava asia jos ei satu.

ROTOЯ
04.02.2012, 16.32
Rutisevista polvista on täälläkin kokemusta. Vuosia sitten tuli treenattu ahkerasti punttisalilla. Jalkaprässissä jompikumpi tai molemmat polvet pitivät kyllä melkoista rutinaa. Painoja prässissä oli enimmillään 380kg jolla tein 8-10 toiston sarjoja. Jalkakyykkyä tehdessä rutinaa ei sen sijaan kuulunut. Polvet eivät olleet koskaan millään tavalla kipeät vaikka rutisivat. Tuota nykyistä polvivaivaani voisin vielä taustoittaa sen verran että kaaduin kyllä pyörällä joulukuussa vasemmalle kyljelleni ja vasen jalka jäi polkimeen kiinni. Lenkin ajoin kuitenkin normaalisti sillä jalkaani/polvea en tuolloin huomannut satuttaneeni. Vähitellen vasen polvi on kuitenkin kaatumisen jälkeen alkanut kiukutella. Vuosi sitten samasta polvesta tulehtui limapussi joka hoidettiin kuntoon lääkkeillä ja levolla. Sen jälkeen on pyöräilty n. 5000km ilman polvivaivoja, joten uskoisin että pyörieni ja kenkieni säädöt on kohdallaan, vapaaliikkeet yms. Lihashuollon olen kyllä laiminlyönyt joten lääkettä otetaan nyt ensin siltä suunnalta. Voi olla että poikkean myös lääkärillä mutta pitää muistaa että kaikki lääkärit ei todellakaan ole yhtä päteviä.

pazi
04.02.2012, 22.15

Pakko hieman avata foam rollerin käyttöä...

Foam rollerin käyttö yllä mainitsemassa käytössä ei auta IT-jänteen venytykseen yhtään. Foamilla rullaillessa reiden ulkosivua, jänne ei veny yhtään mihinkään, korkeintaan painaa sitä reisiluuta vasten. Kipua mitä tästä toiminnasta tulee, on etureiden (vastus lateraliksen) osan triggerpisteiden hinkkaaminen, jotka sijaitsevat IT-jänteen alla.

-Pasi

ellmeri
04.02.2012, 22.26
Pakko hieman avata foam rollerin käyttöä...

Foam rollerin käyttö yllä mainitsemassa käytössä ei auta IT-jänteen venytykseen yhtään. .

-Pasi

Saako olla toistamieltä! mä olen rullaillu niitä syjiä ja verenkierto on elpynyt ja venytykset parantuneet pakaran seudulta.
Pakaran venytyksessä tuntee sen kiristyksen parhaiten(mulla) kun jalat on lootusasennossa/ristissä ja kumartuu istuilteen nenä maahan.

pazi
04.02.2012, 22.44
Saahan sitä olla erimieltä.

Tutkimuksissa on osoitettu, että IT(Tractus iliotibialis) on liian paksua ja kireää kudosta, jotta siihen saataisiin riittävä 3% venyvyys, joka vaaditaan hyödyn saavuttamiseksi. IT-jännettä hoidetaan perinteisesti venyttämällä sekä erilaisilla sidekudostekniikoilla. IT rakenne ei itsessään pysty esimerkiksi supistumaan, koska siinä ei ole myofilamentteja. IT-jänteen releksaatio voidaan saada aikaiseksi rentouttamalla tensor fascia latea lihasta.

-Pasi

HeliT
05.02.2012, 11.07
Kiitokset asiantuntijan kommentista.
Vaikka se IT ei venyisi (en toki niin väittänytkään), niin rullailu on mielestäni paras tapa IT-vaivojen (polven alapuolen pistämisen) hoitamiseen. Toinen keino on sitten huippuluokan urheiluhieroja, joka kyllä suositteli rullailua myös. Loistavan urheiluhierojan löytäminen vaan on niin vaikeaa, olen Suomessa käynyt vuosien aikana ties kuinka monella, mutta täältä löytämäni englantilaisnainen on aivan toista tasoa.

Juha74
08.02.2012, 15.57

Nivelrikkoa ei nykylääketiede pysty korjaamaan millään tavalla. Eli on vaivoja, joita ortopedi tai muu ammattilainen ei pysty korjaaamaan. Tässä (http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50054) käypähoito suositukset nivelrikon hoitoon.

HeliT
08.02.2012, 16.27
Nivelrikkoa ei nykylääketiede pysty korjaamaan millään tavalla. Eli on vaivoja, joita ortopedi tai muu ammattilainen ei pysty korjaaamaan.
Niinpä. Polvivaivoista oppii turhankin paljon niitä itse kokiessa. Kaikkea ei voi korjata kuten nivelrikkoa (jos nyt tekoniveltä ei lasketa korjaukseksi, ei liene kovin järkevä vaihtoehto nuorelle) ja yliliikkuvia niveliä. Itse olisin heti valmis pienimuotoiseen operaation jolla saisin "ehjän(?)" polveni tukevaksi ja vähemmän helposti vaivaavaksi. Toisaalta iso osa polven seudun kivuista ei tule itse kivuista vaan hermojen kautta selästä tai kiristävistä reisilihaksista tai IT-vaivasta.
Juha, mikä jalkasi tilanne on? Pystytkö ajamaan, vesijuoksemaan tai tekemään muita polviystävällisiä touhuja?

Juha74
09.02.2012, 10.30
Niinpä. Polvivaivoista oppii turhankin paljon niitä itse kokiessa. Kaikkea ei voi korjata kuten nivelrikkoa (jos nyt tekoniveltä ei lasketa korjaukseksi, ei liene kovin järkevä vaihtoehto nuorelle) ja yliliikkuvia niveliä. Itse olisin heti valmis pienimuotoiseen operaation jolla saisin "ehjän(?)" polveni tukevaksi ja vähemmän helposti vaivaavaksi. Toisaalta iso osa polven seudun kivuista ei tule itse kivuista vaan hermojen kautta selästä tai kiristävistä reisilihaksista tai IT-vaivasta.
Juha, mikä jalkasi tilanne on? Pystytkö ajamaan, vesijuoksemaan tai tekemään muita polviystävällisiä touhuja?*

Moro Heli,

Jep, tekisin kanssa ihan mitä vaan, jos saisin hajonneen polven nivelrikon etenemisen kuriin, ja kivuttomamman raajan. Ei olisi ikinä uskonut, että lasketteluvammasta tulee näinkin iso rasite arkeen. Nyt täytyy pelata aikaa vastaan, ja yrittää pitkittää keinonivel leikkausta. Täytyy jollain aikavälillä selvittää mahdollisuus, että onko julkisella puolella mahdollista päästä osatekonivel leikkaukseen. Muillekin polven nivelrikon kanssa puuhasteleville vinkki, klikkaa tästä (http://www.youtube.com/watch?v=NLKJbMyDf6g&list=PL461B0F6A73A45D42&feature=mh_lolz) , jos haluat nähdä osatekonivelleikkaus vaiheet.

Tosi kevyt fillarointi, vesijuoksu, ja kevyt vapaauinti on ainoat aktiviteetit mitä polvi toistaiseksi kestää.

Samu, kiitoksia säätövinkeistä. Mun pitäisi varmaan käydä vielä noi säädöt jonkun ammattilaisen kanssa läpi, että varmasti olen ymmärtänyt jokaisen kulman oikein.

HeliT
04.03.2012, 22.23
Polvet, ikuisuusongelma...
Vasen, kävellessä säännöllisen epäsäännöllisesi vaivaava löysä polveni on kestänyt kevään ekat lenkit ihan ok (kop, kop). On se jännää, että ennen toisen jalan ristisidekorjausta en edes tiennyt, miten jalkojen pitäisi "oikeasti kulkea" polkiessa, juostessa ja hiihtäessä. Oikean jalan "normalisoituminen" ei polvitohtorin mukaan johdu pelkästään ristisiteen korjauksesta vaan "sopivasta leikkauksen jälkeisestä arpikudoksesta". Miehen perässä mäkiä könytessäni mietin vain, paljonko energiaa menee hukkaan jalan tehdessä ylimääräistä liikettä? Sinänsä turhaa pohdintaa, että löysyyttä ei oikein voi korjata (ehjähköstä jalasta).

JOULU
05.03.2012, 06.54
*

Samu, kiitoksia säätövinkeistä. Mun pitäisi varmaan käydä vielä noi säädöt jonkun ammattilaisen kanssa läpi, että varmasti olen ymmärtänyt jokaisen kulman oikein.

Moro Juha
Minulla on kanssa nuoruuden palloilutaustan takia paikat kärsineet ja huonoimmassa kunnossa on vasen polveni, josta ristiside oli poikki tietämättäni yli 15 vuotta. Ristiside saatiin hyvään kuntoon, mutta polvessani on rustovaurio. Syksyllä 2010 polveni ärtyi (todennäköisesti pyöräilystä) pahasti, mutta parin kuukauden aktiivisella hoidolla ja levolla sain sen harjoittelukuntoon. Keväällä 2011 menin sitten ammattilaisen luokse ja säädimme ajoasennon aiempaa paremmaksi. Stemmin ja satulan vaihdon, satulan ja ohjaustangon säätöjen ja ajokenkien vaihdon jälkeen lähdin kesään 2011 hieman epävarmana, mutta kesä meni todella hyvin. Polvi ei mennyt kipeäksi laisinkaan ja aiemmin vaivanneet selkäkivutkin katosivat melkein kokonaan. Minun kohdallani ammattilaisen apu ajoasennon säädössä kannatti. Ajoasentoani säädettiin tämän systeemin mukaan:
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCWideGlobalPages.jsp?pageName=BGFIT

am8119
05.03.2012, 23.28
*

Moro Heli,

Jep, tekisin kanssa ihan mitä vaan, jos saisin hajonneen polven nivelrikon etenemisen kuriin, ja kivuttomamman raajan. Ei olisi ikinä uskonut, että lasketteluvammasta tulee näinkin iso rasite arkeen. Nyt täytyy pelata aikaa vastaan, ja yrittää pitkittää keinonivel leikkausta. Täytyy jollain aikavälillä selvittää mahdollisuus, että onko julkisella puolella mahdollista päästä osatekonivel leikkaukseen. Muillekin polven nivelrikon kanssa puuhasteleville vinkki, klikkaa tästä (http://www.youtube.com/watch?v=NLKJbMyDf6g&list=PL461B0F6A73A45D42&feature=mh_lolz) , jos haluat nähdä osatekonivelleikkaus vaiheet.

Tosi kevyt fillarointi, vesijuoksu, ja kevyt vapaauinti on ainoat aktiviteetit mitä polvi toistaiseksi kestää.

Ikävä kuulla että näin on polvies laita.

Itsellä tehty vasemmassa polvessa ristisideleikkaus ja kierukan osapoisto. Edelleen reilun vuoden jälkeen on polvi välillä kipeä ja naksuu lähes päivittäin.
Tuo naksuminen ei kylläkään tuota kipua. En ole uskaltanut juosta täysillä 1 1/2 vuoteen, koska päänsisällä on pelko että naksahtaa uudestaan.
Ennen pelasin viikoittain salibandyä ja kesällä jalkapalloa. Nyt ei niitä kumpaakaan ole tullut pelattua tuohon puoleentoista vuoteen.
Aattelin että joskos kokeilis tuota kunnon juoksua kesällä. Goexspo messuilla kokeilin tuota jalkapallon tarkkuus potkimista, ja kolmannen potkun jälkeen kramppas pohkeesta, joten
taitaa ne lihakset olla edelleen erittäin jumissa ja kireät. Mulla tuohon toipumiseen hidastavana tekijänä vaikutti vielä se, että vakuutusyhtiön kanssa joutu riitelee korvauksista.
Arvatkaas kuinka kävi...:mad:. Sen jälkeen pompottivat julkisella puolella puolelta toiselle, kunnes lopulta pääsi leikkaukseen 4 kuukauden päästä vammasta. Siihen toipumis aika jolloin
käytin keppejä vielä 2 kuukautta, niin voitte kuvitella millainen tikku toinen jalka oli. Lisäksi selkä ja toinen jalka menivät aivan jumiin tuosta johtuen. Vieläkään jalka ei ole yhtä lihaksikas
kuin toinen ( tai läski :p ). Lääkäri sanoi että vaikka kierukkaa oli poistettu niin nivelrikon mahdollisuus olisi todella pieni, ja jos ilmaantuisi siihen menis parikymmentä vuotta. Eli olis sitten siinä 50 kieppeillä..:(

Aika karu video tuo muuten. Vaikka omaa leikkaustani seurasin kyllä monitorista, eikä tullut edes paha olo, niin tuossa oli kyllä vähän ällöjä kohtia.
Esim: tuossa 7min kohdalla työstetään luuta kuin jotain puuta ! http://www.youtube.com/watch?v=ynyxHvglq7Q&feature=BFa&list=PL461B0F6A73A45D42&lf=mh_lolz

Jaksamista niiden polvien kanssa kaikille ja muistetaan liikkua !

HeliT
05.03.2012, 23.50
Itsellä tehty vasemmassa polvessa ristisideleikkaus ja kierukan osapoisto. Edelleen reilun vuoden jälkeen on polvi välillä kipeä ja naksuu lähes päivittäin.
Tuo naksuminen ei kylläkään tuota kipua. En ole uskaltanut juosta täysillä 1 1/2 vuoteen, koska päänsisällä on pelko että naksahtaa uudestaan.
Koivenkorjaani mukaan on ihan normaalia, että polvi kipeytyy välillä ristisideleikkauksen jälkeen puolentoista vuoden ajan ja senkin jälkeen väsyy nopeammin.
Noin 10%:n voimaero vuoden jälkeen on myös ihan normaalia.

Itsellänäkin juoksemisen aloittaminen venyi reilusti "sallitusta" kolmesta kuukaudesta koska nilkkani kipeytyi polvesta tulleiden "kuonien" valaudettua sinne (jälkeenpäin on hyvä sanoa, että turvotus ja kipu olisi pitänyt juosta pois). Kymmenen kuukauden kohdalla sain ohjeet "sinun pitää juosta jos aiot vielä juosta". (Vaikeaa se alkuun oli, pohje jumiutui ihan tajuttomasti...) Jos polvi on kunnolla korjattu ja kuntoutettu, niin se on ainakin yhtä vahva kuin alkuperäinen - juoksemaan siis!

kunnes lopulta pääsi leikkaukseen 4 kuukauden päästä vammasta. Siihen toipumis aika jolloin
käytin keppejä vielä 2 kuukautta, niin voitte kuvitella millainen tikku toinen jalka oli. Lisäksi selkä ja toinen jalka menivät aivan jumiin tuosta johtuen. !
Korjattiinko kierukkaasi tai rustoa vai miksi käytit keppejä 2 kk? Kierukan siistimisen ja ristisideleikkauksenkin jälkeen varaaminen on sallittua heti ja kepakkoja on hyvä käyttää ristisidekorjauksen jälkeen 1-2 viikkoa. Itse kävelin muistaakseni sisällä ilman viikon jälkeen ja ulkona tilanteesta riippuen 1-2 viikon jälkeen. Selkä- ja muista jumeista tuli kyllä kärsittyä täälläkin enemmän kuin tarpeeksi...

am8119
06.03.2012, 00.12
Korjattiinko kierukkaasi tai rustoa vai miksi käytit keppejä 2 kk? Kierukan siistimisen ja ristisideleikkauksenkin jälkeen varaaminen on sallittua heti ja kepakkoja on hyvä käyttää ristisidekorjauksen jälkeen 1-2 viikkoa. Itse kävelin muistaakseni sisällä ilman viikon jälkeen ja ulkona tilanteesta riippuen 1-2 viikon jälkeen. Selkä- ja muista jumeista tuli kyllä kärsittyä täälläkin enemmän kuin tarpeeksi...

Näinhän se käytännössä pitäisikin olla, mutta kun itsellä oli hullut säryt ja jalka tulessa ja turvoksissa useamman viikon. Kävin jopa lekurilla tarkistamassa ettei vaan mitään kuoliota ollu kehittymässä kun
jalka oli todella musta . Lääkepilvessä meni varmaan kuukauden päivät, kun ei saanu nukuttuu. Lisäksi sitten kun ois voinu ulkona kävellä oli niin hullun liukasta, ettei uskaltanu mennä ilman keppejä.
Loppuajan oli kylläkin vain yksi keppi käytössä.

Tuolla Goexspossa tuli kokeiltua myös seinäkiipeilyä ja nyt leikatun jalan akilles jänteen sivusta kantapäästä on selkeästi kipeä vaikka tuo oli jo Perjantaina.
Kyllä tuota kireyttä edelleen siis on. Edelleen sattuu polvitaipeesta ja takareidestä mistä siirre otettiin, todella paljon jos yritän pistää koko painon jalalle kyykyssä kun sidon kengän nauhoja.
Liikkuvuus ei myöskään läheskään yhtä hyvää kuin terveessä kintussa. Itse kävin vesijumpassa ja fysiossa 2 kuukautta. Auttoi mutta olisi varmaan pitäny itse olla kotona vielä aktiivisempi.
Jotenkin ei vaan osannu kun oli jo kuukausia notkunu öitä netissä kattoen videoita, joten se jäi vähän päälle. Lisäksi oli muka aina "jotain tärkeämpää kuin treenaaminen".

HeliT
06.03.2012, 12.14
^Jos haluat takaisin vanhojen harrastusten pariin niin kannattaisi varmaan käydä polvesi leikanneen ortopedin juttusilla ja pyytä lähete fysioterapiaan sekä käydä urheiluhierojalla avaamassa jumeja.
Senhän takia eturistisiteitä korjataan, että pystyy harrastamaan omia lajejaan loukkaantumisen jälkeenkin. Paluu vaatii hyvän korjaajan ja piiiitkääään omaa työtä. Urheiluharrastuksitta osa ihmisistä pärjää ilman ristisidettä ihan ok.

EsaJ
06.03.2012, 22.12
En kaikkia kommentteja kykene lukea, mutta oma korteni kekoon on

Jalkapohjan pronaatio. Länkisäärillä, kuten mulla, polvi vääntyy lukkopolkimen kanssa lähelle vaakaputkea. Korjasin virheen laittamalla talouspaperia kenkien sisäsyrjään. Kaikki kivut katosi polvesta, kun polven asento tulee neutraaliksi sivusuuntaisesti.

frp
21.03.2012, 12.43
Löytyiskö hyviä vinkkejä täältä. Olen tässä parin viikon ajan harjoitellut lukkopolkimilla tulevaa ekaa maantiepyörää odotellessa (Shimano kengät ja Shimano Ultegra SPD-SL polkimet). Palat kenkien pohjassa on sellaiset, että ne sallii sivuliikettä (keltaiset).

Yhden 100km lenkin aikana ja muutaman kerran työmatka-ajonkin jälkeen on polvet pikkusen oireilleet. Sanoisinko kolotusta jossain lumpion alla sisäsyrjän puolella. Kipu olisi ehkä liian vahva termi. Fläteillä ei ikinä ollut polviongelmia. Onkohan tämä normaalia totuttelua kun olen yrittänyt nyt vähän enempi "pyörittää" polkemisen sijaan? Mitä kannattaisi ekana säätää? Miten tiedän sivusuunnassa mikä on oikea asento? Varmasti joku asento se on tuolla välillä millä kenkä lukossa kääntyy, mutta se kääntyy sen verran jäykästi, ettei se kyllä itsestään oikeaa asentoa hae enkä ole sitä itsekään keksinyt kun olen koittanut ei asentoja. Ei se polvi sitä kerro ikävä kyllä. Tai sitten johtuu kokonaan jostain muusta.

Täytynee sitten maantiepyörän tultua käydä ammattimaisessa säätöpalvelussa. Onko ehdotuksia Tampereen seudulta?

ellmeri
21.03.2012, 13.11
Polvi tosiaan voi nyt kipeytyä jo sen takia kun pyörittäminen on tehokkaampaa,klossi kun antaa liikkumavaraa ei varmaankaan ole se syy(ehkä)voi olla että polven limapussi vaan ärtynyt,koita venytellä ja jatka vain treenaamista....kyllä se siitä lähtee.

Jani73
21.03.2012, 20.05
Mitä kannattaisi ekana säätää?
Ensimmäiseksi polkimien vaihdon jälkeen avopolkimista lukkopolkimiin kannattaa tarkistaa satulan korkeus ja paikka. Ehkä noi on jo tehty, mutta ajattelin vaan varmistaa.

mantis
22.03.2012, 07.43
Pipit on polvet taas näin kauden alkaessa. Viime vuonna tais olla oikea, nyt on vasen. Sellaista jomotusta ja pientä turvotusta. Tais mennä itseasiassa hiihtäessä tänä vuonna, mutta pyöräily pitkittää kipuilua. Noo, venytellään, annettaan jääpussia ja tehdään lihashuoltoa jos se siitä häviäis pikkuhiljaa.

HeliT
22.03.2012, 10.45
Pipit on polvet taas näin kauden alkaessa. Viime vuonna tais olla oikea, nyt on vasen. Sellaista jomotusta ja pientä turvotusta. Tais mennä itseasiassa hiihtäessä tänä vuonna, mutta pyöräily pitkittää kipuilua. Noo, venytellään, annettaan jääpussia ja tehdään lihashuoltoa jos se siitä häviäis pikkuhiljaa.
Eikös kannattaisi käydä näyttäytymässä asiantuntijan (urheilulääkäri, ortopedi) luona? Jos koivissa on korjattavaa vikaa, niin yleensä kannattaa korjata, jos kivut tulevat virheellisistä asennoista, jumeista tai lihasepätasapainosta, niin fysioterapeutista ja hierojasta on usein apua. Turvotus polvissa (muissa nivelissä) on mielestäni sellainen merkki, että kannattaisi selvittää ongelman syy.

mantis
22.03.2012, 22.05
Noo, jos selailet vähän taaksepäin niin huomaat että olen käynyt lääkärissä, ortopedillä ja magneetissa viime vuonna. Lisäksi kävin bike fittingissä. Ei ollut mitään vikaa polvissa kuulemma. Lihasepätasapainoa ja kireitä lihaksia havaittiin bikefitissä.

Ongelma meni ohi viime vuonnakin kauden edetessä eli mun pitää vaan malttaa nostaa kilometrit ja kuormitus maltilla korkeammaksi. Tänä vuonna nyt vain sattu niin että polvi tuli kipeäksi luisteluhiihdosta hiihtolomalla ja nyt pyöräily on vain pitänyt sitä yllä. Ei satu polkiessa mutta aamulla ja paikallaan pitäessä kyllä. Samaa kondromalasia oireilua mitä oli jo armeija aikoina. Ei pääse koira karvoistaan, ei.

HeliT
22.03.2012, 23.10
Noo, jos selailet vähän taaksepäin niin huomaat että olen käynyt lääkärissä, ortopedillä ja magneetissa viime vuonna. Lisäksi kävin bike fittingissä. Ei ollut mitään vikaa polvissa kuulemma. Lihasepätasapainoa ja kireitä lihaksia havaittiin bikefitissä.

OK, en näköjään selannut riittävästi taaksepäin. En ehkä vielä saakaan foorumin "polvitätititteliä" kun en muista, kenellä kaikilla sattuu polviin. Öunap on kyllä ilmeisen pätevä ortopedi (ei kyllä ole omakohtaisia kokemuksia muuten kuin näköhavainto T-talon käytävällä), joten kunnon asiantuntijalla olet käynyt. Sitten en sano muuta kuin että tervetuloa polviongelmaisten kerhoon ja että kannattaa kiinnittää lihashuoltoon ja suoritustekniikkoihin huomiota.

mantis
23.03.2012, 00.03
OK, en näköjään selannut riittävästi taaksepäin. En ehkä vielä saakaan foorumin "polvitätititteliä" kun en muista, kenellä kaikilla sattuu polviin. Öunap on kyllä ilmeisen pätevä ortopedi (ei kyllä ole omakohtaisia kokemuksia muuten kuin näköhavainto T-talon käytävällä), joten kunnon asiantuntijalla olet käynyt. Sitten en sano muuta kuin että tervetuloa polviongelmaisten kerhoon ja että kannattaa kiinnittää lihashuoltoon ja suoritustekniikkoihin huomiota.

Juu ei sun tarvikkaan muistaa ketä on käynyt ja millä lääkärillä. Öunap oli ihan asiallinen lääkäri ja oli kiva että kaikki vakavammat ongelmat saatiin aika hyvin suljettua pois. Mutta ei siellä kyllä mitään selvää diagnoosia tullut muuta kuin lähete fyssarille. (En mennyt kun iski saituus)

Bikefit (probiken simon kanssa) oli oikeasti tosi mielenkiintoinen ja opettavainen kokemus. Ehdottomasti rahansa arvoinen käynti. Simon kanssa käytiin tosiaan läpi melkein kaikki mahdollinen, jonka jälkeen totesi että harvoin tulee vastaan kaveri joka on yhtä symmetrinen mitä mulla mittaukset osoitti. Olin vähän h-moilasena että miksi sitten sattuu ja tuntuu pahalta? Mut ilmeisesti mun kohdalla se on yhdistelmä liiallisesta kuormituksen nostosta, lihasepätasapainosta sekä kireydestä, venyttelyn puutteesta ja klossien epätäydellisestä asennosta. Lisäksi olen käyttänyt hieman liian kapeaa satulaa, jonka kyllä olen huomannut satulan vaihdon jälkeen.

Satulan metsästys jatkuu edelleen - jos sais 140-150mm leveän arionen yhtä kapealla nokalla kun se 125mm levee on jostain niin siin olis mun satula. Maantiekengät pitäis varmaan vaihtaa kans leveämpiin malleihin muttei raaskis luopua sideistä kun ovat muuten niin hyvät kengät. Polvien lisälämmittimiä vois kanssa kokeilla näin alkukaudesta.

Samu Ilonen
23.03.2012, 07.25
Satulan metsästys jatkuu edelleen - jos sais 140-150mm leveän arionen yhtä kapealla nokalla kun se 125mm levee on jostain niin siin olis mun satula. Maantiekengät pitäis varmaan vaihtaa kans leveämpiin malleihin muttei raaskis luopua sideistä kun ovat muuten niin hyvät kengät.

Prologon Kappa voisi olla vilkaisun paikka noilla tuntomerkeillä penkiksi. 141mm levä, neutraali muodoltaan eli kuin hyvä kisapenkki mutta leveämpi perästä. Alla rungossa reikä "painekohdassa" mutta ei pehmusteessa. Luulen että moni saattaa digata tosta jos hakee leveämpää mutta silti ajettavaa penkkiä. On yllättävän paljon ero vaikka leveyttä ei olisi kuin 8mm enemmän. http://www.prologotouch.com/kappa.php

mantis
23.03.2012, 09.07
Kiitti Samu - hyvä ehdotus näin ensi vilkaisulla. Juuri tuo leveämpi takaosa ja kohtuullisen kapea ja korkea nokan profiili mitä olen hakemassa. Painoa on nyt vähän reilummin mutta jos on hyvä penkki niin ei sillä niin väliä - säästetään sitten muualta. Spessun toupe 143mm mulla on ollu nyt ajossa myös ja se on istuinluille hyvä mutta kärki on niin terävä ja leveä että hinkkaa mun läskireisiä kesähelteellä ja iho ärtyy. Sori offtopic.

Samu Ilonen
23.03.2012, 16.10
70mm nokasta taaksepäin, Arione on n. 42mm leveä, ja Kappa vajaa 44mm. Noin verrokiksi.

Juha74
01.04.2012, 18.39
Moro Juha
Minulla on kanssa nuoruuden palloilutaustan takia paikat kärsineet ja huonoimmassa kunnossa on vasen polveni, josta ristiside oli poikki tietämättäni yli 15 vuotta. Ristiside saatiin hyvään kuntoon, mutta polvessani on rustovaurio. Syksyllä 2010 polveni ärtyi (todennäköisesti pyöräilystä) pahasti, mutta parin kuukauden aktiivisella hoidolla ja levolla sain sen harjoittelukuntoon. Keväällä 2011 menin sitten ammattilaisen luokse ja säädimme ajoasennon aiempaa paremmaksi. Stemmin ja satulan vaihdon, satulan ja ohjaustangon säätöjen ja ajokenkien vaihdon jälkeen lähdin kesään 2011 hieman epävarmana, mutta kesä meni todella hyvin. Polvi ei mennyt kipeäksi laisinkaan ja aiemmin vaivanneet selkäkivutkin katosivat melkein kokonaan. Minun kohdallani ammattilaisen apu ajoasennon säädössä kannatti. Ajoasentoani säädettiin tämän systeemin mukaan:
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCWideGlobalPages.jsp?pageName=BGFIT

Kyselin aiemmin vinkkejä, Pääkaupunkiseudulla ajoasennon säätöjä tekevistä ammattilaisista. Onko teillä suositella ammattitaitoista ajoasennon säätäjää? Olisi hienoa, jos säätäjä ymmärtäisi polven nivelrikon päälle, joten ehkä hän voisi antaa muitakin vinkkejä miten hajonneella polvella voi yrittää fillaroida mahdollisimman pitkään, ennen keinonivelen asennus leikkausta. Kiitti vinkeistä.

Miten sulla polvet kestää fillaroimista? Ainakin itsellä tulee polvi huomattavan kipeäksi jo tunnin pyöräilyn jälkeen.

Ikävä kuulla että näin on polvies laita.

Ennen pelasin viikoittain salibandyä ja kesällä jalkapalloa. Nyt ei niitä kumpaakaan ole tullut pelattua tuohon puoleentoista vuoteen.
Aattelin että joskos kokeilis tuota kunnon juoksua kesällä. Goexspo messuilla kokeilin tuota jalkapallon tarkkuus potkimista, ja kolmannen potkun jälkeen kramppas pohkeesta, joten
taitaa ne lihakset olla edelleen erittäin jumissa ja kireät. Mulla tuohon toipumiseen hidastavana tekijänä vaikutti vielä se, että vakuutusyhtiön kanssa joutu riitelee korvauksista.
Arvatkaas kuinka kävi...:mad:. Sen jälkeen pompottivat julkisella puolella puolelta toiselle, kunnes lopulta pääsi leikkaukseen 4 kuukauden päästä vammasta. Siihen toipumis aika jolloin
käytin keppejä vielä 2 kuukautta, niin voitte kuvitella millainen tikku toinen jalka oli. Lisäksi selkä ja toinen jalka menivät aivan jumiin tuosta johtuen. Vieläkään jalka ei ole yhtä lihaksikas
kuin toinen ( tai läski :p ). Lääkäri sanoi että vaikka kierukkaa oli poistettu niin nivelrikon mahdollisuus olisi todella pieni, ja jos ilmaantuisi siihen menis parikymmentä vuotta. Eli olis sitten siinä 50 kieppeillä..:(

Aika karu video tuo muuten. Vaikka omaa leikkaustani seurasin kyllä monitorista, eikä tullut edes paha olo, niin tuossa oli kyllä vähän ällöjä kohtia.
Esim: tuossa 7min kohdalla työstetään luuta kuin jotain puuta ! http://www.youtube.com/watch?v=ynyxHvglq7Q&feature=BFa&list=PL461B0F6A73A45D42&lf=mh_lolz

Jaksamista niiden polvien kanssa kaikille ja muistetaan liikkua !

Täältä (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=partial%20meniscectomy) löytyy satoja tutkimuksia, joiden perusteella voidaan todeta, että nivelkierukan pienet osapoistot eivät aiheuta juurikaan nivelrikkoa. Ainoastaan totaalipoistot, kuten minulla johtavat useimmilla potilailla nivelrikkoon lähivuosien aikana. Pidät vaan lihakset hyvässä kunnossa, niin eiköhän polvesi kestä kovaa käyttöä vielä monta vuosikymmentä. Koska polvesi on niin hyvässä, niin en ainakaan itse murehtisi ollenkaan polvea.

Eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka joku keksisi parinkymmenen vuoden päästä keinon, miten nivelkierukan poistettu osa voidaan korjata kuntoon?

mantis
11.04.2012, 22.37

Ja kas niin - pahimmat kivut on hellittänyt kuukaudessa. Nyt uskaltaa jo polkea oikeasti kunnon tehoilla eikä vain hissutella. Oikea polvi kerkesi kanssa vihoitella välissä hieman. Polven lämmittimet tuntuu ainakin jonkun verran auttavan aiempien konstien lisäksi. Lisäksi pari kevyttä 20 minuutin hölkkälenkkiä tuntuu tuoneen sopivasti muutakin rasitusta polville. Seuraavaksi aletaan jumppaamaan alaselkää. ;)

EsaJ
18.04.2012, 21.23
Mihis suuntaan se jalkaterä piti osoittaa, rungon suuntaisesti, vai auraten eteenpäin auki?

Hattu
18.04.2012, 21.51
Omista polvivaivoista sen verran, että omalle kohdalle napsahti reilu vuosi sitten osgood-schlatterin tauti (http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=Osgood-Schlatterin%20tauti). Nyt kun olen pyöräilystä enemmän vielä innostunut niin saa nähdä miten polvet tuota maastoajoa kestää.

tmile
19.04.2012, 12.47
Mihis suuntaan se jalkaterä piti osoittaa, rungon suuntaisesti, vai auraten eteenpäin auki?

Taitaa olla yksilöllistä, siinä asennossa missä tuntuu luonnollisimmalta, minulla auraa jalkaterät ulospäin. Toissakesänä ei ollut polviongelmia kun ajoin speedplayn vapaasti liikkuvilla polkimilla. Samoin maastopyörän löysillä spd-polkimilla ei ole ollut ongelmia. Hankin kuitenkin viime keväänä Lookit hajonneiden tilalle ja viime kesänä kesä-heinäkuussa polvi (lumpion alapuoli) sitten vaivasi jatkuvasti.

Nyt on Lookien vapaaliike säädetty suurimmaksi, polkimen pinnan pidän öljyttynä ja klosseja olen kääntänyt niin että jalkaterät ovat ulospäin.

Osittain juoksemisen, osittain yhden nihkeällä klossilla ajetun lenkin takia oikean jalan IT-jänne (polven ulkosyrjä) on kipuillut tasaisesti useamman viikon. Tuollaisia venytyksiä olen tehnyt aina välillä. http://www.youtube.com/watch?v=M0e8FPL787E

Jake_Kona
19.04.2012, 18.28
Itse olen ajatellut jalkaterien asennon (joka polville hyvä) olevan paras kun ne ovat ns. luonnollisessa hieman auki-asennossa.
Toi pyörittäminen topikki on sillen myös tähän liittyvää ( sama tredi nääs), että pyörittämällä pienellä vaihteella voittoon ja polvet säästyy;)

JiiPee
19.04.2012, 22.42
Taitaa olla yksilöllistä, siinä asennossa missä tuntuu luonnollisimmalta, minulla auraa jalkaterät ulospäin. Toissakesänä ei ollut polviongelmia kun ajoin speedplayn vapaasti liikkuvilla polkimilla. Samoin maastopyörän löysillä spd-polkimilla ei ole ollut ongelmia. Hankin kuitenkin viime keväänä Lookit hajonneiden tilalle ja viime kesänä kesä-heinäkuussa polvi (lumpion alapuoli) sitten vaivasi jatkuvasti.

Nyt on Lookien vapaaliike säädetty suurimmaksi, polkimen pinnan pidän öljyttynä ja klosseja olen kääntänyt niin että jalkaterät ovat ulospäin.

Osittain juoksemisen, osittain yhden nihkeällä klossilla ajetun lenkin takia oikean jalan IT-jänne (polven ulkosyrjä) on kipuillut tasaisesti useamman viikon. Tuollaisia venytyksiä olen tehnyt aina välillä. http://www.youtube.com/watch?v=M0e8FPL787E

Täällä sama vaiva. Uusilla kengillä ja kai sit väärin säädetyillä klosseilla ajettu lenkki ja nyt jomottaa tota polven ulkosyrjää aika makeesti. Täytyy koittaa noita venytyksiä ja hissunkissun kuntoutella.

JackOja
20.04.2012, 09.02
...jalkaterien asennon (joka polville hyvä) olevan paras kun ne ovat ns. luonnollisessa hieman auki-asennossa.

Ei tuo ole mikään yleispätevä neuvo. "Hieman auki" -asento on ehkä luonnollinen sinulle. Ihmiset ovat yksilöitä.

hannahoo
18.07.2013, 20.21
Polvi kipeä.

Toissaviikolla pyöräilin kuudessa päivässä noin 700 km, joista vikojen parinkymmenen kilsan aikana oikeaan polveen alkoi sattua. Viime viikon olin kokonaan pyöräilemättä. Maanantaina poljin fläteillä vuoristossa, ei tuntunut juurikaan polvessa. Eilen kävin lenkillä omalla pyörällä klossien kanssa ja johan kipu taas alkoi viimeisten kilometrien aikana.

Nostin aamulla satulaa, mikä paransi kokonaisajoasentoa mutta tuntui vain pahentavan polviongelmaa. Kipu tuntuu jalkaa suoritettaessa, luultavasti polvilumpion ja siihen alapuolelta kiinnittyvän jänteen (Ligamentum patella) yhteyskohdassa.

Mielestäni poljen aika korkealla kadenssilla enkä keksi, mikä ajoasennossa muilta osin voisi tökkiä polven suhteen. Klosseissa on liikkumavaraa. Viikonkaan lepo ei siis auttanut, turhauttaa.

StantheMan
18.07.2013, 21.20
Mulla ei ole reisikipuun auttanut kahden kuukauden lähes ajamattaoleminen. Klosseja, satulan korkeutta ja etäisyyttä olen muutellut huonolla menestyksellä.

jory
23.05.2014, 19.52
Itse aloitin ja lopetin hölkkäämisen alkuvuodesta polvikipujen takia ja olen nyt kehunut kaikille miten juoksu on pahasta ja pyöräily on polviystävällistä. No miten kävikään, toissa viikon torstaina tuli toinen polvi fillarilenkillä kipeäksi. Alkoi jomottamaan kesken lenkin aina kun polvi oli yläasennossa ja poljinta alaspäin työntäessä. Kävin ajamassa vielä lauantaina lyhyen lenkin, jonka jälkeen polvi oli sen tuntuinen että parempi huilata muutama päivä kokonaan.

Neljän päivän jälkeen kävin tänään ajamassa rauhassa reilu 1,5h ja kyllä polveen tuli pientä jomotusta muttei mitään sen suurempaa kipua. Tällä hetkellä polvea kiristää ja jos sitä painelee lumpion "alta" sisäsyrjän puolelta, sattuu jonkun verran.

Kävin kuun alussa koittamassa hölkkäämistä pururadalla joka aiheutti oikean jalan etureiteen pahan krampin juuri tuohon polven vieressä olevaan lihakseen. Voiko olla että etureisi on vieläkin sen johdosta jumissa ja on samalla kiristänyt polvea enemmän ja enemmän kireämmäksi josta tämä johtuu?

Koskaan aiemmin ei ole ollut pyöräillessä mitään ongelmia polvien kanssa. Lukkopolkimet on käytössä ja olen tänä keväänä pyrkinyt ajamaan yli 90 kadenssilla.

znood
23.05.2014, 20.16
Kyllä mä melkeen sanon että fillarointi on vielä hellää paikoille jos ajoasento ja ajotekniikka on oikeeta.

mutanaama
23.05.2014, 20.17
Hyvällä urheiluhierojalla käynti vois auttaa.

jory
25.05.2014, 12.21
Näinhän se on. Pyöräilystä ei ole tullut aiemmin mitään vaivoja....

Eilen kävin ajamassa 60km lenkin ja ekat 30km meni ilman kipuja mutta paluumatka oli yhtä tuskaa tuon polven kanssa ja mitä korkeampi kadenssi sitä enemmän sattui. Kipu on pahimmillaan polvea koukistaessa ja alaspäin poljinta painaessa.

Tänään polvi kipuilee hieman taivuttaessa mutta esim. kävely ei satu. Pakko varata lekurille aika jos siinä on joku tulehdus tms.

jarit
28.05.2014, 18.46
Itse aloitin ja lopetin hölkkäämisen alkuvuodesta polvikipujen takia ja olen nyt kehunut kaikille miten juoksu on pahasta ja pyöräily on polviystävällistä. ....clip.... Kävin kuun alussa koittamassa hölkkäämistä pururadalla joka aiheutti oikean jalan etureiteen pahan krampin juuri tuohon polven vieressä olevaan lihakseen. Voiko olla että etureisi on vieläkin sen johdosta jumissa ja on samalla kiristänyt polvea enemmän ja enemmän kireämmäksi josta tämä johtuu?

Suosittelen juoksuvalmentajan konsultaatiota ja vaikka videoanalyysia juoksutekniikastasi. Se on hyvin näkemyksiä avartava kokemus kun huomaa mitä tekee väärin ja kuinka paljon sen johdosta koskee jalkoihin. Toki fyssarille voi maksaa muutaman kympin vaikka kuinka monta kertaa hyvästä hieronnasta ja ortopedille satasen per reissu, mutta juoksuvalmentajan kanssa riittää 1-2 sessiota.

Oma kokemus viime talvelta juoksuvalmentajasta ja satunnaisista polvikivuista: Askellukseni oli hyvä, tasapaino ei, joten välillä jalka tuli väärin maahan => korjataan yläkropan tasapaino käsillä ja haetaan oikean juoksu asento ja rytmi. Kilometrin keskari vauhdista (samalla sykkeellä) lähti pois kolmessa kuukaudessa 10sekuntia 10km lenkillä (Syke 155, keskari alle 4:30/min). Polvikivut loppui siihen ja nyt pystyy treenaamaan kovempaa, vaikka molempien polvien kierukoita on operoitu ja toisessa ristesiteet menneet + naulattu kasaan. Kun juoksutekniikka on kunnossa, pystyy vähän kärsineemmilläkin jaloilla vetämään ihan kohtuu hyvin.

aerosol
05.06.2014, 09.56
Sunnuntaina tuli vedettyä satkun lenkki, jonka aikana ei mitään ongelmia polvissa ollut, mutta seuraavana päivänä vasen polvi oli julmetun kipeä, vasta tänään pääsin satulaan uudelleen eikä onneksi ainakaan tossa työmatkan parillakympillä vielä oireillut ollenkaan. Huomasin toisaalta että varsinkin ylämäissä oikea polvi hipoo toisinaan vaakaputkea, eli jonkin verran nuo polvet "elää" sivusuunnassa jos ei vartavasten keskity pitämään suorassa. Väärä satulakorkeus? Tuli mieleen että olisikohan pronaatiotuesta apua, kun pyöräilytossussa on jalan kaaren alla ainakin ihan reippaasti tilaa joka voi edesauttaa säären ja polvien taipumista sisäänpäin? Mistä olette pronaatiotukia hankkineet?

StantheMan
05.06.2014, 10.03
Sain sunnuntain Kallaveden kierroksen aikana luuta-auton (joka tietenkin koko reissun perässäni ajoi ;) ) kuljettajalta ystävällisen huomautuksen, että vasen polveni vispaa ulospäin. Hyvä huomioon otettava huomatus. Ongelmana on vain se, että minulla kaikki ongelmat jaloissa ovat olleet aika tarkkaan oikeassa jalassa ;) Onneksi polvissa vähemmän.

Hokku
07.06.2014, 21.00
Sunnuntaina tuli vedettyä satkun lenkki, jonka aikana ei mitään ongelmia polvissa ollut, mutta seuraavana päivänä vasen polvi oli julmetun kipeä, vasta tänään pääsin satulaan uudelleen eikä onneksi ainakaan tossa työmatkan parillakympillä vielä oireillut ollenkaan. Huomasin toisaalta että varsinkin ylämäissä oikea polvi hipoo toisinaan vaakaputkea, eli jonkin verran nuo polvet "elää" sivusuunnassa jos ei vartavasten keskity pitämään suorassa. Väärä satulakorkeus? Tuli mieleen että olisikohan pronaatiotuesta apua, kun pyöräilytossussa on jalan kaaren alla ainakin ihan reippaasti tilaa joka voi edesauttaa säären ja polvien taipumista sisäänpäin? Mistä olette pronaatiotukia hankkineet?

Itsellä on ollut ja polvien kanssa ongelmia, joten kävin perjantaina Terveystalon fysioterapeutilla Kampissa. Tekevät siellä pohjallisia olisiko ollut hintaan 98€. Fyssari kuitenkin kehoitti, että voisin käydä Töölön suutarilla hakemassa havalla pronaatiotuet pyöräilykenkien omiin pohjiin. Edellyttää siis irrotettavia välipohjia. Vielä en ole ehtinyt käydä, mutta tarkoitus olisi testata onko niistä hyötyä.

kijas
02.08.2014, 00.46
Kahdeksan vuotta pyöräilyä takana, joinakin vuosina tunteja kertyi n. 600/vuosi. Ei ikinä ongelmia polvien kanssa, ei minkäänlaisia. Noin viikko sitten polvi tuntui aralta yhtenä iltana. Aamulla tuntui normaalilta ja lähdin maantielenkille jonka puolivälissä (n. 100km yhteensä) rupesi polvessa tuntumaan viiltävää kipua, sisäsyrjällä, "poimussa". Hissukseen poljin kotiin ja kipu yltyi loppua kohden.

Olen nyt levännyt 5 päivää, syönyt tulehduskipulääkkeitä, antanut kylmää monta kertaa päivässä. En ole voinut edes ajaa autoa (kytkimen käyttö tuottaa kipua) tai kävellä rappusia. Polvi tuntuu edelleen todella oudolta, kun pidän kättä lumpion päällä ja liikutan jalkaterää tai taivutan jalkaa, tunnen eräänlaista narskuntaa lumpion alla. Lumpio myös liikkuu paljon enemmän kuin oikeassa polvessa. Vaikka pidän jalkaa paikallaan, tuntuu siltä kuin jokin liikkuisi polven sisällä. Häijy tunne.

Kävin työterveyslääkärillä (olisi pitänyt heti mennä asiantuntijalle) kolme päivää tapahtuneen jälkeen, hän oli sitä mieltä että Arcoxia (tulehduskipulääke) ja lepo parantaa polveni. Mieleeni on hiipinyt vahva epäilys jotta näin ei olisi koska ongelma ei ole ainoastaan kipu vaan juurikin em. tuntemukset - ja se että vielä ei näy paranemisen merkkejä. On tietenkin vaikea sanoa millainen trauma polvessa tällä hetkellä on mutta onko jollain ollut samanlaista vaivaa polven kanssa, jos on niin minkälaista hoitoa olette vastaanottaneet? Kyseessa vasen polvi, vasen jalka n. 1cm toista pidempi. Onko vielä toivoa siitä että pääsee viilettämään maastopyörän selässä jonakin kesänä?

-Viiltävä kipu kun taittaa jalkaa painon alla
-Polvilumpio tuntuu "löysältä" ja liikkuu
-Narskuminen jossakin lumpion alla jalkaa tai jalkaterää liikuttaessa
-Polvi tuntuu heiluvan eteen-taakse normaalia enemmän kun kävelee (voi johtua siitä ettei uskalla varata painoa normaalisti sille puolelle?)
-Vaimea naksuminen tietyssä kulmassa kun jalkaa taittaa (on naksunut ennenkin tietyissä jumppaliikkeissä mutta ei vielä ikinä kävellessä)
-Kävely tuntuu välillä pahalta, välillä ei.

Grugi
02.08.2014, 00.50
Mitä jos vaikka uudelleen lääkäriin ja kyseiset tuntemukset tiskiin.

kijas
02.08.2014, 00.57
Heti maanantaina, taitaa ortopedille pääsy olla hankalaa viikonloppuisin.

HeliT
02.08.2014, 14.48
Foorumin polvivaivatädi sanoo näin: Jos mitään onnettomuutta eli polven vääntymistä ei ole tapahtunut, niin vaiva johtunee lihaskireyksistä jaloissa, pakaroissa tai selässä. Polvessa ei hajoa mitään rakenteita itsekseen. Jalkojen "pituuserot" johtuvat lähes kaikilla lantion/SI-nivelen virheasennosta, josta voi aiheutua vuosien mittaan ties mitä ongelmia selkään ja jalkoihin, myös tosi ikäviä polvivaivoja. "Pituuseron" korjaaminen kenkään laitettavalla korokkeella vain pahentaa ongelmaa sillä lantio joutuu korokkeen takia enemmän väärään asentoon.
Toki vaivaa voi ja kannattaakin käydä näyttämässä osaavalla urheilulääkärillä tai ortopedillä tai luottofyssarilla. Oikea kiropraktikko osaa mm. korjata lantion väärän asennon, joten jos sellainen löytyy kotiseudulta, niin kannattaa harkita.

kijas
05.08.2014, 21.30
Ortopedi oli sitä mieltä että kyseessä on todennäköisesti polvilumpion kondromalasia. Ei näillä näkymin tartte leikata. Mut treenaamista/lenkkeilyä ei pysty vähään aikaan harrastaa.

PetriV
09.08.2014, 09.16
Oma tarinani menee aika hyvin tähän aiheeseen, joten mitäpä sitä suotta uutta perustamaan.

Olen ollut nyt hieman reilun viikon uuden pyörän onnellinen omistaja. Uusi pyörä on täysin erilainen kuin vanha mummopyöräni jolla olin tottunut polkemaan ja siinä lukkopolkimet ja muut pelit ja vehkeet. Päätin aloittaa pyöräilyn rauhallisesti uudella pyörällä ja kilometrejä on kertynyt reilu 100. Pyöräillessä kaikki tuntuu hyvältä, mitä nyt takapuoli ilmoittelee kivusta pitkillä lenkeillä.

Ja sitten itse ongelmaan: nykyään iltaisin vasenta polveani / polvitaivetta alkaa särkeä. Varsinkin nukkumaan mennessä kipu on niin voimakasta, että se häiritsee nukahtamista ja kahtena edellisenä iltana on täytynyt ottaa särkylääke nukahtamista varten. Kipu tuntuu ehkä voimakkaimmin polven ulkosyrjällä ja siihen ei oikein kylmä tai kylmägeeli tunnu auttavan. Samanlaista vaivaa on ollut kerran aikaisemmin kun tänä keväänä samasta polvesta venähti nivelsiteet ja sain viikon saikkua. Nyt polvelle ei ole käynyt mitään vahinkoa, mutta kipu on silti tullut. Voiko kipu tulla vain outouttaan kun käyttää lukkoja ja polvi on lukittu tietylle liikeradalle? Vai onko lukitus vääntänyt polvea niin, että taas on tullut venähdys? Vaikka polkiessa kaikki tosiaan tuntuu hyvältä. Jos alan säätämään kolmosena tai lukkoja, niin mitenkäs se kannattaisi tehdä?

rjrm
09.08.2014, 09.37
Laita kevyempi vaihde päälle ajaessa.

Ski
09.08.2014, 10.04
Kokeiles siirtää kipeän jalan klossia siten että kantapää on sisemmällä. Ei saa kuitenkaan hangata runkoon (chainstäy).

ViliA
09.08.2014, 10.17
Tuntuuko reiden ulkosyrjällä arkuutta tai kireyttä painellessa. Voi myös olla kireä IT-jänne mikä kipuilee polven ulkosyrjän kiinnityskohdasta. Vaiva tuntuu polvikivulta mutta aiheuttaja löytyykin ylempää. Itsellä ollut tuota vaivaa ja juurikin kantapään kääntäminen sisäänpäin auttoi asiaan, venyttelyn ja rullailun ohella.

PetriV
09.08.2014, 10.45
Laita kevyempi vaihde päälle ajaessa.

Poljen kaikki matkat aavistuksen liian pienellä vaihteella, että kadenssi nousisi. Varsinkin tasaisella sen huomaa kun jalat ja sydän tikkaa, mutta etenemisvauhti on hyvinkin maltillinen. Ja tuolla aavistuksella tarkoitan reilusti.

Tuntuuko reiden ulkosyrjällä arkuutta tai kireyttä painellessa. Voi myös olla kireä IT-jänne mikä kipuilee polven ulkosyrjän kiinnityskohdasta. Vaiva tuntuu polvikivulta mutta aiheuttaja löytyykin ylempää. Itsellä ollut tuota vaivaa ja juurikin kantapään kääntäminen sisäänpäin auttoi asiaan, venyttelyn ja rullailun ohella.

Reidessä ei tunnu mitään kipua, pikemminkin vetää pohkee sivuun. Pahimmillaan kipu saa aikaan särkyä myös nilkassa. Nyt kun olen aamusta hieronut ja tutkiskellut tuota jalkaa, niin suurin kipu tulee tuolta polven sivun ja polvitaipeen yhtymäkohdasta ja sieltä se säteilee kokonaisvaltaisesti koko polveen.

Pitää koittaa säätää klossia niin, että kantapää menee sisäänpäin.

Ja vielä korjaus ensimmäiseen viestiin. Jalasta venähtivät nivelsiteet kun polvi vääntyi, ei ristiside.

CamoN
09.08.2014, 13.23
Nyt kun olen aamusta hieronut ja tutkiskellut tuota jalkaa, niin suurin kipu tulee tuolta polven sivun ja polvitaipeen yhtymäkohdasta ja sieltä se säteilee kokonaisvaltaisesti koko polveen.

Perinteisen ajoasentofilosofian mukaan liian korkealla/takana oleva satula aiheuttaa kipua polvitaipeessa, liian alhaalla/edessä taas kipua polvilumpioon tai sen alle. Kun kerran lukkopolkimiin on juuri siirrytty, myös voimantuotto on muuttunut ja sitä kautta satulan paikkaa kannattaa tarkistaa, jos sitä ei ole jo hierottu viimeisen päälle.

Lähtökohtaisesti polven sivuun tai sen alle siteiden/jänteiden päihin syntyvä kipu aiheutuu jalan vinosta linjauksesta, joka vääntää polvea. Huono linjaus taas tullee polveen joko alhaalta tai ylhäältä - kengässä ei välttämättä ole riittävää kaaritukea tai päkiä ei ole optimaalisessa asennossa (esim. klossin epäedullisen asennon takia), joka pakottaa painetta esimerkiksi päkiän sisäsivuun. Se taas taittaa varpaita sisäänpäin, työntää kantapäätä ulos ja kiertää linjauksen polvelle epäedulliseksi. Jos kipu keskittyy selkeästi toiseen jalkaan ja huono linjaus tulee ylhäältä, kyseessä voi olla vaikka liian kapea tai muodoltaan sopimaton satula - hetken ajamiseen jälkeen toinen istuinluu alkaa valua satulalta, painopiste siirtyy enemmän toiselle eikä sitä välttämättä huomaa ajaessa. Kuitenkin silloin toinen lonkka on enemmän tai vähemmän "tyhjän päällä" jolloin sen puolen jalka tasapainoilee linjauksensa kanssa jatkuvasti, yleensä päätyen jollekin laidalle ja vinoon linjaukseen.

Tarkempaa virtuaalidiagnoosia on mielestäni vaikea antaa, vielä kun tuo vanha loukkaantuminen sekoittaa pakkaa. Joka tapauksessa kannattaa lähestyä ongelmaa kokonaisvaltaisesti ja etsiä syytä jostain muualta kuin polvesta, koska polvi itsessään haluaisi varmasti ylläpitää suoraa linjaa.

Oman oikean polven alle sen sisäsyrjään on tänä kesänä syntynyt kipeä piste aina silloin tällöin, joka aiheuttaa kireyttä koko niveleen. Kipu on pahimmillaan vasta ajoa seuraavan päivän aamuna. Polvilumpio lähti sijoiltaan toisen harrastuksen parissa vuonna 2010 ja polvi kuntoutui kohtalaisesti, ei kuitenkaan aivan yhtä hyväksi kuin vasen. Olen paikallistanut ongelman maastopyöräilykenkiin, joita käytän myös maantieajossa. Ne toimivat uusien pohjallisten kanssa jonkin aikaa hyvin kun kaaritukea löytyy, mutta pohjallisen väsyessä painopiste siirtyy liiaksi päkiän sisäreunaan, kantapää alkaa hakeutua ulos ja polven linjaus vinoutuu. Ratkaisuna hankkinen talven aikana maantiekengät, joissa päkiän asentoa voi hienosäätää pidemmälle ja maantieklossi antaa jalkaterälle maastoklossia vähemmän liikkumavaraa.

Sininen Aasi
17.08.2014, 13.53
Vinkkinä siitä miten tämä aloittelija löysi klossiasennot kohdalleen.

Ensimmäinen vaihe meni oikeastaan tuurilla eli vasen jalka tuntui jo kahden säädön jälkeen olevan hienosti kohdallaan. Pyöritys menee polven osalta tankoa hipoen ja kipua ei tunnu missään. (Tai no itseasiassa jalan ulkosyrjä tuppaa puutumaan pitemmillä lenkeillä, mutta siihen haetaan lääkettä toisesta satulasta). Oikea jalka kuitenkin koko ajan pikkuisen ahdisti ja tuntui ettei sitä saa samalla lailla kohdalleen.

Sitten luin jostain ohjeen että noustaan istumaan pöydälle tai muulle korkealle alustalle niin että jalat ovat paljaana. Kun ne siinä polvista roikkuvat mahdollisimman rentoina ja vapaina näkyy pienetkin erot jalkojen kulmissa selvästi. Omalla kohdallani kävi niin että huomasin oikean jalkaterän osoittavan selvästi enemmän ulospäin kuin vasemman joten ratkaisu löytyi kääntämällä klossia niin että se on kengän sisäreunassa ja kantapää tulee melko lähelle keskiötä. Näin oikeaankin polveen muodostui samanlainen läheltä tankoa kulkeva liikerata joka ei enää aiheuta kipuja polven ympärillä.

Eli jos jompikumpi jalka on kunnossa niin 'roikutustestillä' näkee mihin suuntaan sitä toista pitäisi kääntää.

CamoN
17.08.2014, 16.41
Ensimmäinen vaihe meni oikeastaan tuurilla eli vasen jalka tuntui jo kahden säädön jälkeen olevan hienosti kohdallaan. Pyöritys menee polven osalta tankoa hipoen ja kipua ei tunnu missään.

Eihän vaan runko ole vähän pieni, jos klossin paikkaa etsiessä täytyy ottaa huomioon polven lyhin etäisyys ohjaustankoon?

Sininen Aasi
17.08.2014, 17.12
Eihän vaan runko ole vähän pieni, jos klossin paikkaa etsiessä täytyy ottaa huomioon polven lyhin etäisyys ohjaustankoon?
Sori. Tarkoitin vaakaputkea enkä ohjaustankoa.

hansibal
12.09.2014, 15.15
Itellä alkanut vasemman polven taive vaivaamaan,siis särkyä polven takana ja vähän pohkeen yläpäässä. Mistäs tällainen vaiva voisi johtua,väärästä klossin asennosta vai istuimen korkeudesta? Venyttelyäkin harrastan ja siinä ei mitään ns.ylimääräistä arkuutta/kiristystä tunnu.

jone1
12.09.2014, 15.51
Itsellä tuli vastaavaa kipua kun klossi oli liian edessä.
Eli poljin liikaa varpailla.

hansibal
15.09.2014, 12.07
Itsellä tuli vastaavaa kipua kun klossi oli liian edessä.
Eli poljin liikaa varpailla.

kiitti vinkistä...elikkä pientä klossin säätöä ja testiä :)

Sininen Aasi
20.09.2014, 18.54
Nyt olisin tosi iloinen foorumin tietäjien neuvoista. Tein pari viikkoa sitten ensimmäisen pitkän lenkin (vajaat 120km ja vajaat 4 tuntia). Alkumatkalla oli nousuja joita innokkaasti ajelin putkelta. Noin 70km kohdalla alkoi oikean jalan VMO lihaksen alakiinnityskohtaa satunnaisesti vihloa (siitä polven sisäsivusta), mutta hammasta purren tultiin loppumatka yltyvän kivun kanssa. (Olisi pitänyt tajuta soittaa kuljetus...)

Toipuminen kivuttomaksi kesti kahdeksan päivää. Kävin sen jälkeen kokeeksi erittäin kevyen reilun 20km lenkin jonka aikana kipua tuntui vaimeasti, mutta ei lopulta häiritsevästi. Lisää lepoa ja VMO kuntoutusta ja neljä päivää eteenpäin vedin saman kakskymppisen tosissaan. Ei mitään tuntemuksia. Jippii!

Kolme päivää lisää taukoa ja 70km yritys. Melko lujaa mentiin ja niinhän siinä kävi että 35..40km kohdalla alkoi vaiva muistuttaa olemassaolostaan. Tällä kertaa jatkoin vain reilun kympin ennenkuin luovutin ja soitin kyydin loppumatkalle.

Millä tuosta pääsee eroon? Toki tässä ollaan vasta alkutaipaleella, mutta kun vasen polvi ei ole rääkistä moksiskaan ja mieskin haluaisi mennä kovempaa ja kauemmin. Semmoinen lisätieto tietäjille, että oikeassa jalassa on lapsena sattuneen onnettomuuden jäljiltä pieni asentovirhe eli jalka osoittaa tavallista enemmän ulospäin. Virhe on nilkassa ja olen kompensoinut sitä siirtämällä klossin niin kengän sisäreunaan kuin saa ja kääntämällä kantapään mahdollisimman lähelle keskiötä jolloin polvikulma on about sama kuin vasemmassakin jalassa jonka polkemisasento on suora.

Voiko vaiva johtua klossin paikasta kengän reunalla? Onkohan olemassa leveämpiä polkimia jolla saisi klossin kengän keskelle ja silti tarpeeksi kulmaa jolla varpaat saadaan osoittamaan ulospäin?

Marsusram
20.09.2014, 20.02
Ota klossin kanssa huomioon myös kiertymä. Vertaa juoksijoiden pronaatio-ongelmiin kun jalka kiertyy eri lailla kuin keskimäärin.
Kulma ei siis pysy kautta kierroksen samana tai jos väkisin pysyy, niin kipeytyy joku paikka.
Muistaakseni jotain pitempiakselisia polkimia tai vaihtoakseleita joskus aikaisemmissa keskusteluissa on tuotu esille.

Sininen Aasi
20.09.2014, 23.57
Ota klossin kanssa huomioon myös kiertymä. Vertaa juoksijoiden pronaatio-ongelmiin kun jalka kiertyy eri lailla kuin keskimäärin.
Kulma ei siis pysy kautta kierroksen samana tai jos väkisin pysyy, niin kipeytyy joku paikka.
Pronaatio ja supinaatio on kait vähän erilainen homma kuin tämä. Täältä löytyy korkeat jalkaholvit ja suhteessa leveä päkiä jonka takia kengätkin ovat Shimanon leveää mallistoa. Nilkka on ylhäältä katsottuna hyvinkin suora.

Mutta kiitokset tästä ajattelemaan ja kokeilemaan pistävästä viestistä! Aloin tutkia tuota kiertymää ja tein saman asentotestin jota ylempänä kehuin. Nyt ei näyttänytkään siltä että nilkka osoittaisi ainakaan merkittävästi enemmän ulos. Istuin tukevammin pöydällä kuin viimeksi ja toistin testin useampaan kertaan. No jossakinhan sen syyn on pakko olla ja nyt näyttää siltä (ellei taas mene pieleen..) että asento-ongelma lähtee lantiosta asti. Koko koipihan se on joka sojottaa enemmän ulos. Jos pistän molemmat jalat suoraan rinnakkain niin polvet osoittavat suoraan eteenpäin eikä oikea sisäänpäin, kuten kuuluisi jos asento-ongelma olisi nilkassa.

Nyt täytyisi keksiä millä lantiosta asti lähtevä asento-ongelma korjataan? Kääntelin alunperin klossia kun oli vaimeita tuntemuksia polvessa ja ne katosivatkin kääntelyn seurauksena, mutta nämä uudet ovat paljon ikävämpiä. Täytyypä palauttaa alkuperäinen suora lähtötilanne, tai ainakin siirtyä lähemmäksi sitä.

Tässä välissä on satulakin vaihtunut joten tiedä vaikka se tekisi alkuperäisestä jalkaterän asennosta tällä kertaa toimivan.

Teme33
01.10.2014, 23.10
Pitää 2 viikkoa sitten leikattua ristisidettä ruveta kuntouttamaan, mutta heräsi epäilys että kestääkö tuo lukoilla kuntopyöräilyt vai ei. Fyssarilla ei ollut lukoista sen parempaa tietoa joten kysytään täältä, uskaltaako ristisidettä vielä tässä vaiheessa kuormittaa lukoilla vai rasittuuko se siitä ollenkaan?

HeliT
02.10.2014, 08.52
Ajamisen aloitusajankohtaa pitää kysyä leikanneelta ortopedilta, sillä kuntoutusaikataulu riippuu siitä, onko jalasta korjattu muutakin kuin ACL. Eri ortopedeilla ja fyssareilla on lisäksi erilaisia kuntouslinjoja, jotka vaikuttavat siihen, missä vaiheessa esim. voimaharjoittelu aloitetaan ja koska saa kokeilla juoksemista. Itselläni ei onneksi ole kokemusta kuin yhden polven kuntoutuksesta neljä vuotta sitten, joka hoidettiin myöhäisemmän voimaharjoittelun mallilla - ensin liikkuvuus ja koordinaatio kuntoon, sitten voimaa. Trainerilla pyörittelyn (alkuun ilman vastusta) aloitin muistaakseni kolmen viikon kohdalla, muistaakseni ensin ilman lukkoja. Jos kuntoutustarina kiinnostaa, niin sitä voi lukea blogini (http://luimupupu.wordpress.com/) alkupuolelta. Tsemppiä kuntoukseen!

Teme33
02.10.2014, 12.06
Ajamisen aloitusajankohtaa pitää kysyä leikanneelta ortopedilta, sillä kuntoutusaikataulu riippuu siitä, onko jalasta korjattu muutakin kuin ACL. Eri ortopedeilla ja fyssareilla on lisäksi erilaisia kuntouslinjoja, jotka vaikuttavat siihen, missä vaiheessa esim. voimaharjoittelu aloitetaan ja koska saa kokeilla juoksemista. Itselläni ei onneksi ole kokemusta kuin yhden polven kuntoutuksesta neljä vuotta sitten, joka hoidettiin myöhäisemmän voimaharjoittelun mallilla - ensin liikkuvuus ja koordinaatio kuntoon, sitten voimaa. Trainerilla pyörittelyn (alkuun ilman vastusta) aloitin muistaakseni kolmen viikon kohdalla, muistaakseni ensin ilman lukkoja. Jos kuntoutustarina kiinnostaa, niin sitä voi lukea blogini (http://luimupupu.wordpress.com/) alkupuolelta. Tsemppiä kuntoukseen!
Jalasta korjattu vain ACL. Blogiasi kävinkin lueskelemassa viime syksynä kun olin päässyt unohtamaan mitä se ACL leikkaus oikein tarkoittaa kaikkineen eli aiemmin leikattiin 2009.

Viime syksyn jälkeen on 2 ACl leikkausta. 12 punktointia 2 tähystyshuuhtelua/1kk antibioottikuuri ja 1 Acl poisto+kanavien luudutus tehty eli nyt alkaa 3 kuntoutusjakso päästä vauhtiin, kevät meni vauhtilajeista sivussa kun jalassa ei ollut Acl ollenkaan puoleen vuoteen ja aikani rikkinäisellä polvella touhuilu sekä 2009 saamat ruhjeet olivat saaneet polveen pienet kulumat joita ei saanut ylimääräisiä rasittaa, mutta tuo lukkojen kanssa polkeminen on jäänyt vähän kyseenalaiseksi, mutta tämän päivän fyssari sanoi että hän ei näe estettä tämänhetken käytölle koska kuntopyöräily on tässä vaiheessa vain vastuksetonta pyörittelyä liikkuvuuden lisäämiseksi. Liikkuvuus vain meinasi alussa olla hankala ja kivulias patella siirteestä johtuen kun otto kohta on keskellä kohtaa jonka pitäisi taivutuksessa venyä.

Samaa mallia kuin sinulla on minulla käytetty joka kerta, alkuun vain venyttelyä ja liikkuvuutta, sen jälkeen koordinaatio ja tämän jälkeen voima johon asti ei viime syksynä päästy kun tulehdus äityi niin pahaksi ja tuhosi siirteen, mutta jospa nyt viimein saadaan polvi kuntoon että voisi taas tehdä muutakin kuin pyöräillä vaikka mukavaa sekin.

-Lane-
02.10.2014, 13.59
Pitää 2 viikkoa sitten leikattua ristisidettä ruveta kuntouttamaan, mutta heräsi epäilys että kestääkö tuo lukoilla kuntopyöräilyt vai ei. Fyssarilla ei ollut lukoista sen parempaa tietoa joten kysytään täältä, uskaltaako ristisidettä vielä tässä vaiheessa kuormittaa lukoilla vai rasittuuko se siitä ollenkaan?

Oma lääkärin ja fysioterapeutin ohjeiden mukaisesti tehty kuntoutus on edennyt näin:

Lähtötilanne: Loukkaantuminen helmikuun alussa: Eturistiside poikki, sisempi sivuside poikki, ulommassa sivusiteessä (pieni?) repeämä, molemmissa kierukoissa vaurioita, pieni rustovaurio

Operaatiot: 7 viikkoa jalkatuki 24h, leikkaus tähystämällä huhtikuun puolivälissä.

Kuntoutus: Jalan kuntoutus aloitettu välittömästi loukkaantumisen jälkeen, alussa kevyttä ojentelua ja koukistelua. Ensimmäisen kerran trainerilla pyörittelyä ilman vastusta maaliskuun lopussa, jalka taipui noin 90 ast joten polkeminen ilman klossia kantapäällä. Leikkauksen jälkeen kuntoutus alkoi ikäänkuin alusta, kevyttä ojentelua ja koukistelua. 5 päivää leikkauksen jälkeen kävely onnistui varovasti ilman kyynärsauvoja, kepit palautin viikko leikkauksen jälkeen. Kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen ensimmäiset varovaiset pyöräytykset trainerilla kantapää polkimella. Toukokuun alusta alkaen jumppaa päivisin ½-1 tuntia ja illalla trainerilla 20-40min nousevilla vastuksilla toukokuun loppua kohden. Ensimmäinen pyöräilylenkki ulkona runsaat 5 viikkoa leikkauksen jälkeen (13km/46min) ilman klosseja. Kesäkuun alusta alkaen lenkkeihin lisää pituutta ja nopeutta, kuun puolivälistä eteenpäin klosseilla. Kilometrit: kesäkuu 500, heinäkuu 600, elokuu 550 ja syyskuu 650. Maantiellä pyöräilyä polvi kestää hyvin, maastoon en ole vieläkään rohjennut. Vajaa 3kk leikkauksen jälkeen aloitin varovaisesti lenkkeilyn sekä hyppy- ja loikkaharjoittelun. Lisäksi kuntotusharjoitteet punttisalilla sekä kotona tasapainolaudalla ja kuminauhalla. Voima ja lihakset häviävät jalasta tosi nopeasti ja samalle tasolle palautuminen näyttää kestävän ihan mahdottoman kauan...

ikuri
20.10.2014, 07.50
ACL repeämän jälkeen voi yleensä alkaa pyöräilemään aikalailla kun siltä tuntuu yleensä siinä 3 viikon kohdilla. Alkuun sisällä ja pienellä vastuksella. Kannattaa kuitenkin varmistaa ettei kierukkaa ole kiinnitetty samassa leikkauksessa koska siinä tapauksessa yleensä tulee liikerajoituksia esim 6vk. ei yli 90 asteen kulmaan. Pitäisi kyllä lukea siinä leikkauskertomuksen lopussa.

hk--
12.12.2014, 10.04
Itsellä polvet vaivannut jo muutaman vuoden ja lääkärissä käynyt säännöllisesti, viimeisellä kerralla sain lähetteen ortopedille, joka kertoi melkein heti, että pohjelihakset on niin tiukat, että jalkaterän asento on väärä jolloin polveen tulee kiertoa ja polven jänteessä oleva "nipukka" ärtyy, kun kierron yhteydessä se ylittyy. Venyttelemällä pohkeita ristiin vaiva on pikku hiljaa hävinnyt.

JackOja
12.12.2014, 10.15
...polven jänteessä oleva "nipukka" ärtyy...

"Polven jänteessä" ei ole nipukkaa. Iliotibiaalijänteen alaosa ärtyy kun se hankaa luun syrjässä olevaa nipukkaa, epikondyylia. Sitähän se ortopedi sulle selitti.

edit: ettei kellekään vain jäisi väärää kuvaa.

jcool
20.12.2014, 08.10
Oma tarinani menee aika hyvin tähän aiheeseen, joten mitäpä sitä suotta uutta perustamaan.

Olen ollut nyt hieman reilun viikon uuden pyörän onnellinen omistaja. Uusi pyörä on täysin erilainen kuin vanha mummopyöräni jolla olin tottunut polkemaan ja siinä lukkopolkimet ja muut pelit ja vehkeet. Päätin aloittaa pyöräilyn rauhallisesti uudella pyörällä ja kilometrejä on kertynyt reilu 100. Pyöräillessä kaikki tuntuu hyvältä, mitä nyt takapuoli ilmoittelee kivusta pitkillä lenkeillä.

Ja sitten itse ongelmaan: nykyään iltaisin vasenta polveani / polvitaivetta alkaa särkeä. Varsinkin nukkumaan mennessä kipu on niin voimakasta, että se häiritsee nukahtamista ja kahtena edellisenä iltana on täytynyt ottaa särkylääke nukahtamista varten. Kipu tuntuu ehkä voimakkaimmin polven ulkosyrjällä ja siihen ei oikein kylmä tai kylmägeeli tunnu auttavan. Samanlaista vaivaa on ollut kerran aikaisemmin kun tänä keväänä samasta polvesta venähti nivelsiteet ja sain viikon saikkua. Nyt polvelle ei ole käynyt mitään vahinkoa, mutta kipu on silti tullut. Voiko kipu tulla vain outouttaan kun käyttää lukkoja ja polvi on lukittu tietylle liikeradalle? Vai onko lukitus vääntänyt polvea niin, että taas on tullut venähdys? Vaikka polkiessa kaikki tosiaan tuntuu hyvältä. Jos alan säätämään kolmosena tai lukkoja, niin mitenkäs se kannattaisi tehdä?

Itsellä vasemman polven sama vaiva. Tuntuu polven ulkosyrjällä, luun/nivelen/taipeen kohdalla. Ehkä särky tai pisto kuvastaa vaivaa parhaiten ja ilmenee vasta 1h:n ajon kohdalla. Asiaan ei auta lukkojen säätö ym. ja talvi onkin mennyt ilman lukkoja (samaa kipua joskus, ajelen lyhyitä lenkkejä eli noin tunti). Nyt tulee ratkaisuja, jotka minulla toimii. Lyhyt stemmi ja painopisteen siirto taakse, niin että ihan "rötköttää" siellä penkin perällä :-) Toimii tosi hyvin, suorastaan helpottunut olo, jos polvi alkaa vaivaan. "Rötköttelen" siellä penkin perällä loppumatkan. Ajelen m kokoisilla pyörillä ja minulla on pitkä selkä, sekä lyhyet jalat. Jalkojen puolesta voisi olla s koon pyöräkin, mutta m koossa on varaa säätää, kuten lyhyempi stemmi jne. Kaveri ajaa s koolla ja olen testaillut. Minun pitkän selän kans tulee muut vaivat: ahdistaa ja niska/selkä/ranne vaivat tulee s koossa. M koko on selän vuoksi oltava, mutta polvi ei joskus tykkää. Polvikulma menee vissiin liian jyrkäksi, eli istuin pitää olla just eikä melkein oikeassa korkeudessa. Kokeileppa minun säätövinkkiä, eli taakse vaan. Ei tarvi koko ajan olla siellä takana, välillä vaan rötköttää siellä :-) Pitänee joku päivä ihan huvikseen ajaa tosi matalalla penkillä ja tarkkailla polven rasitusta. Sitä en ole koskaan kokeillut...

Plus
20.12.2014, 08.49
Tuntuu polven ulkosyrjällä, luun/nivelen/taipeen kohdalla. Ehkä särky tai pisto kuvastaa vaivaa parhaiten ja ilmenee vasta 1h:n ajon kohdalla.

Kuulostaa IT-band oireelta joka joskus on tullut itsellenikin kun satula on ollut liian korkealla. Laske sentillä ja kokeile miten vaikuttaa... Kun satula on alempana, hakeutuu automaattisesti myös taaemmaksi istumaan. Kannattaa siis siirtää satulaa myös taaksepäin.

jcool
20.12.2014, 10.00
Kuulostaa IT-band oireelta joka joskus on tullut itsellenikin kun satula on ollut liian korkealla. Laske sentillä ja kokeile miten vaikuttaa... Kun satula on alempana, hakeutuu automaattisesti myös taaemmaksi istumaan. Kannattaa siis siirtää satulaa myös taaksepäin.

Jep, jep!!!!! Lähden aamulenkille testaan :-) Huippu talvinen keli! Sen jälkeen venyttelyt ja rullausta foamilla...

sledgehammer
20.12.2014, 10.23
Tuli vahingossa tupla...

sledgehammer
20.12.2014, 10.27
Tuohon IT-vaivaan mulla auttoi foam rolleri. Mulla vaiva alkoi juoksemalla ja oli hyvää vauhtia siirtymässä jo polven seudulle. Reiden ulkosyjän jynssääminen rollerilla ja tennispallolla pakaran sivujen aukominen vei vaivat mennessään. Enää ei ole kiukutellut. Oli ihan kamalaa alkuun, mutta kärvistely palkittiin. Kaverilla vaiva meni tosi pahaksi ja siihen tepsi lepo ja kortisoni. Ensin kivut pois ja sitten pikkuhiljaa uudestaan treenien pariin.

Aali
20.12.2014, 21.09
Tismalleen sama tarina täällä kuin sledgellä. Säännöllinen foamrollerointi auttoi. Mulla polven ulkosyrjän kipu alkoi aina n 20min juoksun jälkeen, ei tuntunut pyöräillessä lainkaan.

JKK
20.12.2014, 21.19
Kaukalopallon pyörittely jalkapohjan alla auttoi minua.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tom_E
21.12.2014, 18.50
It-jännekipu on tuttu vaiva täälläkin. Itse olen kärvistellyt IT-jännekivun tai sen pelon parissa oikeastaan koko sen +10 vuotta mitä olen pyöräilyä harrastanut, pois lukien 2 viimeistä vuotta, jolloin kipuja on ilmennyt vain kourallisella lenkkejä. On säädetty satulaa ylös ja alas, eteen ja taakse. Säädetty klosseja vaikka mihin asentoihin ja myös eteen ja taakse. Viritelty pohjallisia ja yritetty saada ohjailtua jalkoja johonkin kuvilteltuihin parempiin asentoihin. Yritetty tietoisesti ilman virittelyjä saada pidetty polvia jossain asennoissa. Venytelty vaikka millä tavalla. Mikään ei ole koskaan pidemmän päälle näyttänyt ihan oikeasti auttavan, hetken muutos on saattanut tulla, mutta vain hetken ja tuskin niistä virittelyistä johtuen. Ainoastaan kadenssin pitäminen "hieman liian kovana" on näyttänyt osittain estävän kipu-episodien syntymistä.

Mikä sitten muuttui 2 vuotta sitten, kun ongelma melkein poistui. Ainoat havaitsemani muutokset olivat seuraavat, ostin uudet pyöräilykengät, jotka/joiden pohjalliset selvästi pakottivat lättäjalkojani eri asentoon kuin missä ne olivat aiemmin. Lisäksi molempina vuosina aloitin vuoden jatkuvalla lantion seudun lihasten vahvistustalkoilla sekä aktiivisella (minun mittapuulla) hiihtämisellä, jotka molemmat arvatenkin ylläpitivät ja vahvistivat joidenkin asiaan kuuluvien lihasten voima- ja kestävyys-tasoja.

Tänä vuonna it-jännekipuja ilmeni 4:llä lenkillä, vuoden ekalla ja viimeisellä satasella ja kahdella lenkillä, joiden aikana poljin jonkin aikaa matalalla kadenssilla. Molempien satasten aikana kestävyyskuntoni ei ollut samalla tasolla kuin niillä 26:lla muulla satasella, joilla ongelmia ei ollut. Kuitenkin kadenssini oli mielestäni molemmilla lenkeillä normaali pirun korkea. En omista mittaria, joten en tiedä numeroita. En asiasta mitään tiedä, mutta maallikon arvaus on, että näillä lenkeillä ehkä kävi niin, että jotkut, mahdollisesti lantion seudun, lihakset eivät oikein kestäneet loppuun asti hyvävoimaisina ja siinä vaiheessa, kun ne heittivät pyyhkeen kehään ja jotain muuttui siinä geometriassa mitä minkäkin lihaksen tuolla kuuluu tehdä, ei kipujen syntymistä voinut enää estää.

Mitä tulee niihin kahteen muuhun lenkkiin. Tiedän vanhastaan, että saan käynnistettyä it-jännekivun halutessani noin 2 kilometrin aikana, jos pyörän ja housujen likaantumista välttelevänä kermaperseenä yritän päästä märkien tieosuuksien yli likaantumatta polkemalla sen pari kilsaa tosi tosi hitaasti. Kipu ilmestyy joka kerta, jos ajelen todella todella hiljaisella kadenssilla sen pari kilometriä, riippumatta siitä onko vastus kevyt vai raskas. Toinen näistä oli tälläinen paikalliseen märkään kohdaan liittyvä hidas ajelu. Toisella lenkillä taas ajelin ehkä 20-30 kilometriä kadenssilla, mikä tuntui mukavan tehokkaalta eikä siltä hieman liian hätäiseltä ja tehottomalta millä yleensä aina poljen. Ajattelinkin tuolloin, että tämä taitaa olla liian hidas kadenssi ja kipu tuli kuin illallinen manulle. Koska aina ajan yksin enkä omista kadenssimittaria, niin valitettavasti en oikein osaa verrata muiden kadenssiin. Kuitenkin ajettuani tänä vuonna elämäni ekan Pirkan Pyöräilyn klassikon klo 9 jälkeen startanneena sanoisin, että kaikista siellä näkemistäni pyöräiljöistä varmaan noin 95% polki niin hitaalla kadenssilla, erityisesti mäissä, että moisella kadenssilla tuskin saisin ajettua yhtään lenkkiä ilman kipuja. Mitä tästä sitten opimme? Emme varmaan muuta kuin sen että, jos minä en pyöritä kuin hamsteri, kipu is on the menu.

Mike
24.02.2015, 21.23
Kokeiles siirtää kipeän jalan klossia siten että kantapää on sisemmällä. Ei saa kuitenkaan hangata runkoon (chainstäy).

Nyt kun kelit ovat olleet mitä ovat niin on itsekin ollut pakko nousta trainerin selkään. Muutamalla viime kerralla tuli sellainen fiilis että vasemman jalan liike ei ole "luonnollinen", ihan kuin kantapää olisi liian ulkona. Nyt on ollut polven ulkosyrjä kipeä :(.

Positiivista asiassa on että jotenkin yllä olevat oireet osuvat kohdalleen ja tällöin toivoa voisi olla. Kiitos etukäteen.

Ohiampuja
27.02.2015, 12.58
Ortopedi oli sitä mieltä että kyseessä on todennäköisesti polvilumpion kondromalasia.
Chondromalasia on täällä ollut vasemmassa polvessa jo 15 vuotta. Kandenssi, polvenlämmittimet ja voimatasojen korjaaminen on pitänyt vaivat kurissa.

Mutta kuinka tuota reiden ulkosyrjää oikein rullaillaan? Salilla on jotain rullia siellä nurkassa, niin niiden kanssa voisi hiukan harjoitella.

JackOja
27.02.2015, 13.08
Mutta kuinka tuota reiden ulkosyrjää oikein rullaillaan?

Annna neidon opastaa:

https://www.youtube.com/watch?v=cKTewyL73Zc

HeliT
27.02.2015, 13.09
^Googlaamaalla esim. "it band foam roller" löytyy paljon kuvia ja videoita.

Muoks:JackOja oli nopeampi!

cobbo
27.02.2015, 13.11
Mutta kuinka tuota reiden ulkosyrjää oikein rullaillaan? Salilla on jotain rullia siellä nurkassa, niin niiden kanssa voisi hiukan harjoitella.

Enimmäkseen hyvin tuskallisesti :) Ei vaan, rulla lattialle, laskeudutaan reiden ulkosyrjällä päälle, ja rullataan hitaasti polvesta lonkkaluuhun asti ja takaisin siirtäen aina hieman reiden kaistaletta johon rulla osuu. Erikoisen kipeissä pisteissä voi pitää staattista painetta joitain sekunteja tai sitten rullailla hitaasti muutaman sentin edestakaisin. Lopuksi selitetään vaimolle miksi aikuinen mies itkee.

https://www.youtube.com/watch?v=nO1VRTv-GJs

muoks: jackojan video voitti mun linkkaaman

Ohiampuja
27.02.2015, 21.36
Kiitoksia kaikille vastanneille. Katsotaan koska tässä ne itkut tulee tirautettua. :)

velib
10.05.2016, 12.30
Osaisiko kukaan suositella hyvää fysioterapeuttia Tampereelta nimenomaan polvivaivoihin liittyen? Lääkäriin tuskin kannattaa (ainakaan vielä) mennä, kun kyse taitaa olla vain liikarasituksesta, mutta olisi kiva saada venyttely-, teippaus- ja hierontaohjeet sekä liikeradat kuntoon ettei vaivat pahene. Hieman harmittaa ettei näillä keleillä pääse kunnon lenkeille, onneksi kevyt pyörittely ei tunnu pahalta eikä kipeytä polvia enempää, sen sijaan kaikki raskaampi tekee hieman pahaa.

EsaJ
17.01.2017, 15.12
Onkos kellään ollut ulomman kierukan takaosan irtoamista... Mulla epäilyksenä sellainen..... Jos on, niin mitkä oireet ? Takana ultra ja magneetti sekä ortopedin käynti... Ortopedillä oletus ja oletuksen vahvistukseen tarvitaan tähystys....

viimeinenlenkki
17.01.2017, 16.19
ollut on ja pois leikattu tähystämällä kiertoliikkeessä aiheutti kipua samoin jalasta loppui pito(jalka petti alta)kiertoliikettä ei sietänyt juuri lainkaan.myös pistävää kipua polkiessa.

EsaJ
17.01.2017, 17.10
Auts. Mulla kipeytyy kun pistetään watteja kehiin ja polkimen vetovaiheessa se alkaa. Sit polven takaa syvältä särkee loppulenkin. Pahin kipu lähtee pois lenkin jälkeen ja oman kehon syväkyykkyjä voi tehdä akuutissa tilassa aiheuttamatta kipua. Seuraavana aamuna oireet kadonneet Kuuukauden lepuutin, vaan takas tuli. Ortopedi epäili, josko toi ulompi kierukka takaa on reunasta irronnu luunpinnasta. Aattelin kysyä second opinioni toiselta Ortolta, ennenkuin tähystämällä kurkataan. Mulla on kireet takareidet, vaikka aktiivisesti huollan lihaksia

mantis
06.02.2017, 21.12
Vanha topikki, mutta ah niin ajankohtainen.

Oikea polvi on vaivannut oikeastaan viime keväästä lähtien. Aiemmin on polvet joskus kipeytyneet kauden alussa kun kylmässä ilmassa on poljettu liian pian liian pitkiä lenkkejä ja siihen on auttanut lepo, mutta nyt tilanne on toinen.

Polvi ei ole parantunut oikein levollakaan ja jotain uusia hoitoja pitäisi kehittää että saa sen kuntoon ensi kaudeksi.
Oireista sen verran että oikean polven sisäsyrjässä/yläreunassa/lumpion alla tuntuu vaimeaa kipua kun nousee istumasta/kyykysta tai jos polkee satulasta kovalla voimalla eli silloin kun polvikulma on pieni ja voimaa tarvitaan. Lisäksi lumpio muljahtelee ja naksuu välillä. Myös pitkään istuminen esim leffassa tai lentokoneessa saa tuon polven särkemään pahasti.

Armeijassa oli noin 15v sitten samaa ongelmaa (polvet kipeyty kun istu pitkään paikallaan) ja silloinen puoskari sanoi sen olevan kondromalasiaa. Nyttemmin en ole vielä vastaavaa diagnoosia saanut, mutta oireet ovat samat. Polvi on myös aiemmin magneettikuvattu ja mitään ei ollut rikki, mutta todettiin että on matala reisiluun ura missä lumpio kulkee --> lumpio pääsee siis ehkä hieman normaalia helpommin liikkumaan sivusuunnassa.

Fyssarilla on tullut myös käytyä ekan kerran ja kyykky- sekä pakaratreeniohjeita tarttui mukaan. Nyt vain ongelma on se että varsinkaan noita kyykkytreenejä ei oikein voi tehdä ennen kuin saa tuon ärsytyksen ja kivun pois.

Mites, onko muilla ollut vastaavaa ja mikä auttoi? Jotain olen lueskellut etureisien vahvistamisesta, mutta nyt olisi tärkeää tehdä oikeita asioita ettei vaiva pahene entisestään.

Kärrä
06.02.2017, 22.03
Oireista sen verran että oikean polven sisäsyrjässä/yläreunassa/lumpion alla tuntuu vaimeaa kipua kun nousee istumasta/kyykysta tai jos polkee satulasta kovalla voimalla eli silloin kun polvikulma on pieni ja voimaa tarvitaan. Lisäksi lumpio muljahtelee ja naksuu välillä. Myös pitkään istuminen esim leffassa tai lentokoneessa saa tuon polven särkemään pahasti.

Itsellä ollut vuosia samaa. Tohtorit sanovat rustojen pehmentymiseksi.
Arthryl (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=437&d=2003722&i=MEDA_ARTHRYL_ARTHRYL+tabletti%2C+kalvop%C3%A4%C3 %A4llysteinen+750+mg)
on auttanut hieman.

Tuohon yhdistettynä
Synvisc (https://www.synvisc.fi/)
on auttanut jo paremmin.
Pistoksen otin joskus viime keväänä ja loppukesästä alkaen on voinut ajaa kohtalaisesti "putkeltakin".

tim1n
07.02.2017, 00.18
https://foamrollerblogi.wordpress.com/2015/05/19/rullauskoulu-osa-66/
Oma polvikipu helpotti tämän yksinkertaisen rullailun avulla parissa viikossa.

Ohiampuja
07.02.2017, 08.42
Mites, onko muilla ollut vastaavaa ja mikä auttoi? Jotain olen lueskellut etureisien vahvistamisesta, mutta nyt olisi tärkeää tehdä oikeita asioita ettei vaiva pahene entisestään.
Minulla samat vaivat, mutta ehkä hiukan lievempänä.

Lääkkeenä sopiva kadenssi, polven lämmittimet ja tarkkaan hierottu satulan paikka. Ja päivittäin tehty reiden / polven ulkosyrjän venyttely auttaa myös.

Sen istumisen lisäksi pahinta on raskas reppu selässä alamäkeen kävely. Tai muutenkin raskaan repun kantaminen yli 3 tuntia kerrallaan. Ja se harmittaa kovasti.

velib
07.02.2017, 09.28
Vuosi sitten minulla alkoivat samat vaivat. Urheilulääkäri sanoi ettei lääkkeitä tuohon ole (glukosamiinia voi syödä, mutta sen apu taitaa olla enemmän korvien välissä), eikä leikata kannata. Sain fysioterapeutilta kuntoutusohjeet, joita on tullut noudatettua vähän huonosti. Nyt vaivat ovat sen verran hallussa, että pyöräily onnistuu, mutta syviä kyykkyjä tuskin tulen enää koskaan tekemään. Omalla kohdalla tuntuu auttavan riittävä lepo, eli ei lenkkejä joka päivä, satulan riittävä korkeus, polvien lämpimänä pitäminen ja venyttely. Maastopyöräilyssä polvisuojat toimivat hyvin lämmittiminä. Vielä pitäisi tehdä venyttelystä oikeasti säännöllistä sekä ottaa fyssarin liikkeet takaisin ohjelmaan. Tsemppiä!

mantis
07.02.2017, 19.01
https://foamrollerblogi.wordpress.com/2015/05/19/rullauskoulu-osa-66/
Oma polvikipu helpotti tämän yksinkertaisen rullailun avulla parissa viikossa.

Mä olen noita Jukan videoita katsellut ennenkin. Esim tuo takaketjun rullaus on ihan mainio setti.
Tätä vastus medialiksen rullausta en ollut ennen nähnytkään, joten kokeiluun menee ehdottomasti.

Kyde
09.03.2017, 09.38
Kysytääs, jos joltain vinkkejä tai vastaavia kokemuksia löytyis.

Toinen polvi kipuilee yleensä lenkin ALKUvaiheessa. Eli kipu tuntuu hieman polvilumpion yläpuolella sisäreiden puolella. Yleensä kipua tuntuu tosiaan lenkin alkuvaiheessa ja n. tunnin ajon jälkeen kipua ei ole (tai ei sitä ainakaan enää huomaa). Eli melkein voisi sanoa, että mitä pidempään polkee, sitä paremmaksi polvi tulee. Mikään suuri ongelma tämä ei ole, koska arjessa ei mitään ongelmia ole.

Aktiivista pyöräilyä takana nelisen vuotta. Käytössä lukkopolkimet. Ajoasentoa (penkin korkeutta ja etäisyyttä) on tullut hierottua vuosien mittaan, mutta koskaan tuo kipu ei ole kokonaan poistunut.

Antza44
09.03.2017, 15.27
^
^^Omien polvien pitkään jatkuneeseen kipuiluun taisi juurikin vihdoin löytyä syy tuosta Medialiksen jumista. Kesällä ajelin maantiepyörällä muutamia kertoja töihin, niin siinä, kun tunnin pyörittää tauotta alkoi juuri tuota Medialista oikein kuumottaa (etureisien sisä ala reunat) ja ihmettelin moista ja nyt taannoin tätä ketjua lukeneena tajusin ja aloin rullailla. Nyt polvikipuilu on selkeästi vähentynyt. Kipu esiintyi polven sisäsyrjällä lumpion alla. Magneetissakin todettiin vain hyppääjän polvi tyyppistä rasitus vammaa. Maasturilla pusikossa normi ajetut. Siinä tuota kuumotusta ei saanut juurikaan esiintymään, kun pyöritys ei ole niin jatkuvaa, kuin maantiellä.

https://foamrollerblogi.wordpress.co...skoulu-osa-66/ (https://foamrollerblogi.wordpress.com/2015/05/19/rullauskoulu-osa-66/) Kiitos tim1n johdatuksesta:).

Pro Rullan tilasin tuolta ja eilen vielä nystyrä Buble mallin lisäksi+ minihuolto setin.
http://www.foamroller.fi/
Nooralotta koodilla -20%
iloaterveestäkehosta koodilla Prorollerin saa 33.30€ jostain kumman syystä muut tuolla ylemmällä halvemmalla.
Kotoa ennestään löytynyt pilatesrulla oli selkesti liian pehmeä medialikseen, niin kuin muuallekkin.

missile
10.03.2017, 16.03
Kyde, et kai lähe liian reippaasti liikkeelle? Mulla oli meinaan polvet ihan eri tuntuset riipuen siitä lähinkö jyrkempää vai loivempaa reittiä kotoo töihin.

Köfte
10.03.2017, 19.04
Kyde, et kai lähe liian reippaasti liikkeelle? Mulla oli meinaan polvet ihan eri tuntuset riipuen siitä lähinkö jyrkempää vai loivempaa reittiä kotoo töihin.

Myös klossin sijainti poljinakseliin verrattuna vaikuttaa, kuten myös Q-factor, jos epäsymmetriaa kehossa.
Tuo missilen veikkaus näin "ei niin nuorten harrastajien" kyseessä ollessa ei ole myöskään huono visio.

orc biker
10.03.2017, 21.37
Harmi, että markkinoilla ei käytännössä ole (taitaa olla vain yksi pieni valmistaja) kenkävalmistajaa, joka tarjoaisi klossin sijoittamista keskikenkään. Se passivoisi pohjetta ja ehkä sitä kautta vähentäisi polviongelmia, koska nilkkahan polvea ohjaa. Jalka on epävakaampi, kun paino on päkiöillä. Jotkut triathlonistit ovat hoksanneet tuon edut, koska heillä on tietysti se juoksuosuus seuraavana. Minä mietin, että se voisi omissa polvenseudun vaivoissani olla myös hyödyksi, mutta se vaatisi kenkien modaamista itse. Enkä keksi, miten saisi kengät vielä pidettyä käveltävinä, jos kiinnittäisin klossit keskelle kengänpohjaa.

Tähän kesään lähden siis siirtämällä klossit niin taakse kuin saan. Nämä kopsit ja kupsit ja ball of the footit eivät minua enää vakuuta. Tuo on tuollainen välimallin ratkaisu, mutta toivon, että saisin siitä vähän apua tiettyihin tuntemuksiin polvien seuduilla, kun pohkeen jännitys pitäisi vähän vähentyä.

jarit
11.03.2017, 08.32
Orc: Speedplay on aika hyvä kävellä, ellei klossi ole ihan edessä.
Olen itsekkin jollain tasolla polvivammainen. Oikeassa on ristiside siirrännäinen neljällä naulalla. Kierukka leikattu ja poistettu reilu siivu noin 1/4 ulkoetu reunaa. Vasen kierukka siistitty tähystyksellä. Oikea pohje on herkkä paikka akillesjänteen kiinnityskohdasta.
Muutama vuosi sitten polvi vaivat pahenivat mutta muuttamalla ajotekniikkaa tilanne normalisoitui. Lähdin harjoittelemaan korkeampaa kadenssia jotta ei tule runtattua liikaa. Samoin putkelta ajamista vahvistin reilulla yläkropan punttikuurilla, jotta kädet &hartiat tekevät enemmän työtä ja jalkoihin tuleva paino/paine on paremmin kontrollissa. Erityisesti putkelta ylämäkeen huomasin varvastavani eli jalkaterä kääntyi sisäänpäin. Korjasin tuon pakotetusti Speedplayn säädöillä.
Itse asiassa tänään ajattelin kokeilla onko paluuta Spd-sl - klosseihin ( kun niitä on jäänyt muutama pari kaappiin).

Kyde
11.03.2017, 10.21
Ei huono veikkaus tuo liian kova starttikaan, vaikka koitankin hitaasti lähteä. Yleensä se vauhti vaan tahtoo nousta hyvinkin nopeasti. Ehkä täytyis koittaa selvästi hitaampaa starttia.

Klossin asentoa olen myös aikoinaan säätänyt siihen mikä on "luonnollisimmalta" tuntunut. En tiedä onko tuo väärä lähestyminen? Jos karkeasti yleistää, niin onko niin että klossi mahdollisimman takana kengässä olisi paras polville?

missile
11.03.2017, 18.36
Klossin asentoa olen myös aikoinaan säätänyt siihen mikä on "luonnollisimmalta" tuntunut. En tiedä onko tuo väärä lähestyminen? Jos karkeasti yleistää, niin onko niin että klossi mahdollisimman takana kengässä olisi paras polville?

En ehkä yleistäis noinkaan, koska satulan paikka vaikuttaa kokonaisuuteen yhtälailla. Ajelin taannoin testin vuoksi klossit takana yhden vuoden (myös satulat oli säädetty uuteen uskoon). En huomannut mitään etua. Nää on kuitenkin niin yksilökohtaisia juttuja, että paha sanoa tän enempää näkemättä.

kuovipolku
11.03.2017, 20.44
Polvi joka kiusaa lenkille lähtiessä mutta tuntuu paranevan matkan edetessä *voi* myös olla vaiva joka on vasta kehittymässä eli pahenemassa. Siksi on tosiaan parempi selvittää syy ja hoitaa nyt eikä olettaa että se siitä tokenee. Mutta se *voi* olla myös ihan hyvänlaatuista ja tilapäistä rasituskivun tyyppistä.

Yksi mahdollisuus minkä voi ottaa tuumailtavaksi on jalkojen lievä eripituisuus, jota tiedostamattaan kompensoi laskemalla lantiota lyhyemmän jalan puolelle, Lantio voi lisäksi olla pikkuisen vinossa pituussuunnassa eli edempänä lyhyemmän jalan puolelta. Samaa vinoutta voi aiheutua myös vahvemman jalan puolelle.

Joskus vinous on voimakkaampaa tietyllä teholla pyörittäessä - ja vaikken ole asiantuntija, voisin kuvitella että jos lenkit ovat harvemmassa oma oikea asento voi olla vähän kadoksissa ja lantio ensin pyrkii väärään tai ei-tuttuun asentoon mutta löytää sen lenkin kuluessa.

Nämä tosin ovat seikkoja joita on itse vaikea huomata eli tarvittaisiin toinen, mieluusti kokenut silmäpari. Jokin bike fit, mahdollisesti fysioterapeutin tarkastelu voisi myös tulla kyseeseen, etenkin jos vaiva ei rupea hellittämään.

orc biker
11.03.2017, 23.15
Ei suoranaisesti, mutta se voi vaikuttaa. Klossi keskijalan alla vakauttaa jalkaa, vähentää nilkan liikettä ja pohkeen jännitystä. Mutta eihän normaalilla kengällä saa sitä edes niin kauas kuin tässä nyt puhun (ei riitä säätövara), mutta vähäinenkin siirtäminen toki muuttaa tilannetta tuohon suuntaan. Minä toivon, että tuo vähentää IT-jänteen kiristymistä ja siten hankausta itselläni, koska se meinaa minulla tulehtua pitkistä lenkeistä.

Mutta se ei tule ihan ilmaiseksi. Sprinttiin karkaaminen kärsinee. Satulaa pitää laskea myös, mikä voi vaatia muita muutoksia pyörässä. Mutta jos käyttää sitä normaalia säätövaraa, niin tuskinpa tulee mitään näistä pientä satulan laskemista lukuun ottamatta, valitettavasti ehkä ei sitä hyötyäkään.

Mutta tämä on taas tätä, että pyöräala on hyvin konservatiivinen kaikkien tarjotessa samaa ja uusien ideoiden tullessa hyvin hitaasti käyttöön. Minä olen vakuuttunut, että tuosta olisi hyötyä useimmille, mutta ei sellaisia kenkiä kaupoissa näy ja itse ruuvailu on vähän hankalaa ja omassa tapauksessani mahdotonta, koska pitää pystyä jalkautuneenakin sen verran hyvin liikkumaan.

SammyB
12.03.2017, 14.35
Harmi, että markkinoilla ei käytännössä ole (taitaa olla vain yksi pieni valmistaja) kenkävalmistajaa, joka tarjoaisi klossin sijoittamista keskikenkään.

FiveTenin impact VXi:t taitaa tällä hetkellä tarjota pisimmät "kiskot" klosseille. Olen omistani vielä dremelillä ajellut niitä hahloja pikkuisen pidemmäksi kantapäätä kohden.

Talvikaudella kun ajelen avareilla, niin ihan luontaisesti pidän polkimia melkolailla jalan keskikohdan paikkeilla.. Ihan niin taakse ei noilla impacteillakaan klosseja harmiksi saa.

nikib
13.03.2017, 16.14
Oliko Velonewsin podcastissa, jossa erään worldtour tallin fysioterapeutilta kysyttiin, miten ammattilaisten polvivaivoja hoidetaan.

Vastaus kuului, että ei ammattilaispyöräilijöillä ole polvivaivoja, ikinä. Liekö ongelmattomat tapaukset valikoituneet huipulle, vai tekevätkö ammattilaiset jotain paremmin harrastelijoihin verrattuna, tiedä häntä.

kuovipolku
13.03.2017, 21.15
Ja sitte kun ammattilaispyöräilijät saavat niitä polvivaivoja joita niillä ei ole ne voivat olla ihan yhtä kiusallisen hankalia hoidettavia kuin tavispolkijoilla:

http://www.cyclingnews.com/news/nizzolo-delays-season-start-due-to-knee-tendinitis/
http://www.cyclingnews.com/news/lingering-knee-pain-forces-nizzolo-to-miss-dubai-tour/
http://www.cyclingnews.com/news/no-return-date-yet-for-nizzolo-after-knee-issues-news-shorts/

PS Tai ovathan ne tosiasiassa vielä hankalampia, koska kaksi tuntia päivässä ei vielä edes ole harjoittelua...

kuovipolku
13.03.2017, 21.23
Laitetaan vielä yksi mahdollinen syy polvivaivalle: jos on mistä tahansa syystä liikutellut satulaa tai satulatolppaa, kannattaa tarkistaa että satula todellakin on pituussuunnassa millinosalleen suorassa. Vinous voi olla niin vähäistä ettei sitä huomaa minkäänlaisena kiertymisenä eikä se edes aiheuta oireita selkään tai minnekään muualle minne sen luulisi niitä aiheuttavan, mutta "kinesiologisen ketjun" alapäässä olevaan polveen niitä sitten ilmaantuukin.

ElBike
13.03.2017, 22.05
Sen verran kaikkiin polvi, lonkka ja nilkkavaivoihin perehtynyt että suurin osa vaivoista näytöstää johtuvan lihaskireyksistä/lihasepätasapainosta. Vahva veikkaus on että ammattilaisilla tuo lihashuolto on hieman parempaa kuin amatööreillä ja oleskelu fillarin päällä rennompaa. Siksi vaivoja polvivaivoja ei ilmene. Yksi perinteinen polvea vääntävä "jumi" on reiden ulkosyrjän lihas/lihaskalvo. Polvea voi vääntää väärään asentoon myös pakaran/alaselän kireys. Parhaiten jumit saa selville "rullaamalla" tai hierontapallolla; jos kevytkin rullailu/hieronta koskee, on lihasta koetettava rentouttaa jollain tapaa.

Antza44
14.03.2017, 15.41
^Tuo on kyllä totta ainakin omalla kohdalla. Muutamalla työ yleis fyssalla ja lekurilla tuli käytyä periaatteessa turhaan, kun kukaan ei osannut neuvoa ja oikeasti kertoa, että lihas jumit voi olla oikeasti syynä polvivaivoihin. No itse tutkiskelu ja selvittely taas palkittiin ja Foorumi. Moni meistä ajaa paljon, oma lihashuolto on sinneppäin oikeaa. Ammatti hierojilla ei ole varaa käydä, niin useasti, kuin tarve on, niin siinähän se soppa on valmis. Lisänä sitten vielä nuo kaikki ajo-asentoon liittyvät muuttujat.

orc biker
14.03.2017, 16.46
Kyse on tosiaan usein epätasapainosta. Minulla on lonkassa ilmeisesti lapsuuden kolhun takia jotain vika-asentoa. Milläpä sen korjaat? Muuttujia itse ajoasennossakin on ihan liikaa, että maallikolla olisi mitään mahdollisuutta tietää, mikä jänne ja mikä lihas menee mitenkin jossain tilanteessa tai kun vähän muutetaan jotain. Tai vaikka tietäisi, niin miten sen näkee? Edes bike fitting ei tuo yleensä vastusta näihin asioihin, koska aniharva sellaista tekevä on oikeasti rautainen fysiologian ammattilainen, joka osaa tuollaisen vaikkapa lantion asennosta johtuvan ongelman tunnistaa ja korjata. Yleisiä periaatteita voi tietysti noudattaa.

Moni ammattilainenkin usein esim. suosittelee IT-jänteen rullausta, mutta ei se venytä sitä pidemmäksi, koska se jänne on valtavan vahva. Sen sijaan pitäisi hakea liikkuvuutta muualta. Nämä ovat hirmuisen vaikeita asioita. Pyöräilyssä toistojen määrä on niin valtava, että se moninkertaistaa pienetkin asiat. Se on kuin sade, joka pitkään jatkuessaan vaikka kuluttaa kallion.

Yksi vastaus olisi tietysti ajaa paljon lyhyemmin (ja kovempaa), mutta kun pyöräily on niin verrattoman mukavaa, niin eihän se käy.

Lyrete
08.05.2017, 17.24
Tää on varmaan sopiva topikki kysellä asiaa, kuinka pitkään porukalla on noin suurinpiirtein mennyt täyteen pyöräilykuntoon palaamiseen ristisideleikkausten jälkeen? Lääkärin kanssa sovittu 6 viikon kohalla pääsystä ulos ajamaan kunhan ajaa pienillä välityksillä ja ei runttaa putkelta, mutta hankala arvioida missä vaiheessa tuntuma vanhanlainen. Onko vastaavasta kuntoutuksesta kokemuksia jollain?

Samallahan tehtiin pieniä kiinnityksiä kierukan revenneille palasille joten olen tuohon 6viikkoon asti ilman kävelyä yms. joten vähän jännittää.

Rosco
30.09.2018, 10.57
Nostetaampas topiccia.

Ruskan aikana tosiaan kehittyi polviongelma, ja mehiläisen lekurin mukaan kyseessä polven ylirasituksen aiheuttama tulehdus. Eilen 1,5 vk lepäämisen ja kylmähoidon jälkeen kävin kevyesti kokeilemassa pyörittämistä, ja kipu muistuttaa edelleen olemassaolollaan. (Alle 10 min pyörähdys siis.)

Onko foorumilaisilla kokemusta tälläsistä? Ja kuinkahan kauan tässä joudun kärvistelemään. :( Lienekkö seuraavana kortisonia piikillä...

Fuuga
30.09.2018, 11.15
Tää on varmaan sopiva topikki kysellä asiaa, kuinka pitkään porukalla on noin suurinpiirtein mennyt täyteen pyöräilykuntoon palaamiseen ristisideleikkausten jälkeen? Lääkärin kanssa sovittu 6 viikon kohalla pääsystä ulos ajamaan kunhan ajaa pienillä välityksillä ja ei runttaa putkelta, mutta hankala arvioida missä vaiheessa tuntuma vanhanlainen. Onko vastaavasta kuntoutuksesta kokemuksia jollain?

Samallahan tehtiin pieniä kiinnityksiä kierukan revenneille palasille joten olen tuohon 6viikkoon asti ilman kävelyä yms. joten vähän jännittää.Aika jännä,
Hyvärisen Eero mut pisti kyllä nopeasti kävelemään takarisideleikkauksen jälkeen. Ongelmahan on käsittääkseni juuri ympäröivien lihasten heikkeneminen jos taukoa tulee liikaa ja kuntoutus junnaa.

Ei kurjuutta kummempaa

JackOja
30.09.2018, 16.53
...lekurin mukaan kyseessä polven ylirasituksen aiheuttama tulehdus...

Mikä siellä on tulehtunut, limapussiko? Jos näin on niin pitäisi selvittää miksi se on ylirasittunut. Kireät lihakset esimerkiksi.

Ongelma ei poistu jos jos oireita vain taputellaan eikä eliminoida aiheuttajaa.

Itse taistelin 2007-2008 noin vuoden IT-syndrooman aiheuttamista ongelmista.

Rosco
30.09.2018, 18.23
No tätähän ei tutkittu. Polvi helv* kipeä alaspäin polkiessa, aikasemmin ei oo ollu mitään ongelmaa ton polven kanssa. Joku jännehän siellä on tän aiheuttanut. Polven sisäpuolella juuri tossa lumpion vasemmalla puolella tuntuu kipu. Limapussin tulehdus voisi käydä järkeen.

reima sparf
16.10.2018, 21.20
Itse sain aikanaan polvikivun liialla rasituksella ja liian isolla välityksellä. Niitä kannattaa miettiä jos kipuja polvessa.

gts/R
16.10.2018, 22.00
Vastaava tapaus muutaman vuoden takaa. Vasemman polven sisäsyrjä kipeytyi ajossa aivan sietämättömäksi, siis myös erittäinkin kevyessä pyörityksessä. Juoksussa ei mitään ongelmia, mutta pyöräily oli myrkkyä. Lääkäri käänsi ja väänsi, totesi että polvinivel on ehjä. Yksi kortisonipiikkikin taidettiin laittaa ilman mitään vaikutusta. Urheiluhieroja sitten totesi jonkun jalan/polven sisäsyrjällä kulkevan jänteen liian kireäksi ja parin hierojareissun jälkeen ongelma poistui eikä ole sen koommin vaivannut... Yksi ongelman aiheuttaja saattoi olla tukensa menettäneet tukipohjalliset, jolloin jalka pääsi kääntymään hieman liikaa sisäänpäin ajon aikana.

Rosco
19.10.2018, 14.50
^Juu näinhän tässä kävi että muutaman viikon lepo auttoi. Ja putkirulla sekä venyttely. Mitä luultavimmin kyseessä siis joku jänteiden tulehdus.

PatilZ
28.02.2019, 13.43
Kun iänmyötä tulee polveenkin degeneraatiomuutoksia, niin nää tavanomaisetkin vaivat (esimerkiksi nyt IT-jänne) saavat ihan uutta polttoainetta käynnistyäkseen. Pitäisi aina muistaa nostaa rasitustasoa maltilla. Ensin paheni kulumamuutoksien oireet. Kun vähän joutui muuttamaan kävelytekniikkaa, muutti se lantion asentoa sen verran, että IT-jänne kipeytyi. Kulumamuutokset turvotuksineen yhdistettynä IT-jänteen samanaikaiseen kipeytymiseen tekee tilanteesta erityisenkin mielenkiintoisen. Kun on lisäksi ruokatorven tulehdus, barrettin syndrooma ja sepelvaltimotauti ei tulehduskipulääkkeitäkään voi käyttää. Jippii.

kuovipolku
28.02.2019, 14.38
Kurkumaa, mustapippuria, inkivääriä - ja lujaa uskoa niiden vaikutukseen!

PatilZ
01.03.2019, 10.47
Laitan tähän pari tutkimusta/artikkelia aiheesta:

ammattilaisilla ei ole ongelmaa vaan vain amatööreillä -aiheeseen (ks. yllä)
- vanha epidemiologinen tutkimus harrastajista kertoo, että 42% harrastajista saa polvivaivoja: Wilber CA, Holland GJ, Madison RE, et al: An epidemiological analysis of
overuse injuries among recreational cyclists. Int J Sports Med 1995;16(3):201-206
- vaikka alaselkävaivat ovat yleisempiä kuin polvivaivat ammattipyöräilijöillä, niin eniten sairaspoissaoloja aiheuttaa polvivaivat: Clarsen B, Krosshaug T, Bahr R. Overuse injuries in professional road cyclists. Am J Sports Med
2010: 38: 2494-2501.

Eri polvivaivat, niiden syyt ja hoito/kuntoutus: Asplund C., , St Pierre P. (2004). Knee pain and bicycling: fitting concepts for clinicians. Phys Sportsmed. 2004 Apr;32(4):23-30.

Ohiampuja
14.06.2021, 08.47
Nyt onkin polvet ikävässä kunnossa. Tähän asti on pärjätty hyvillä säädöillä, kandensilla ja polven lämmittimillä.

Mutta viime perjantaina kävin ajamassa minulle kovat 2 tuntia, niin nyt onkin oikeata polvea särkenyt sitten kolme päivää. Ibumaxia meinasin syödä kunnon kuurin mahdollisen tulehduksen takia, mutta arveluttaa kyllä pahasti jos ei jalat enää kestä edes 2 tunnin vauhdikasta lenkkiä. Oli kuitenkin lämmin ja kuiva sää, ja lisäksi vielä ne polvenlämmittimet...