PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuka ajoi silloin siellä?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14

JackOja
05.04.2017, 12.48
Koska en viitsi aloittaa "Kuka söi silloin siellä?" -topiccia kysyn täällä.

Kuka söi äsken Otaniemessa Gasumin talon lounasravintola Karlassa?

Oli puheista (kuuntelin naapuripöydässä) päätellen ihan tosiharrastaja-kategoriaan luettavissa. Valitettavasti pöytäseurue (pyöräilijälle vieraat ihmiset?) ei ollut perillä fillariasioista ja keskustelu meni hiukan hukkaan.

Smo
17.04.2017, 09.14
Liesjärven KP:n Sikomäen (Kaksvetinen-Peukalolammi ym) parkkiksella auto jossa fillaritelineet

Köfte
22.04.2017, 23.26
Puolen päivän nurkilla vanhempi herra ulkoilutti lattiavaihteista
Peugeotia vanhalla nelosella Patelassa. Palstalaisia kenties?

Polla
01.05.2017, 19.46
Ajeliko joku Kanuunapaitainen herra tänään Los Alamosissa (Malaga)? Kestytyin pysymään pystyssä siinä tienpätkällä johon tuuli oli heittänyt sentin hiekkaa biitsiltä, niin en ehtinyt huutaa moroa tai muutakaan.

Premnas
02.05.2017, 18.02
Joku punatakkinen maantiepyöräilijä (?) moikkasi mulle tänään Turussa alkuiltapäivästä :). Samalla reissulla tuli nähtyä toinen nojapyöräilijä, mikä on vielä melko harvinaista et onnistuu osumaan samalle reitille samaan aikaan :D.

mkpaa
05.06.2017, 01.36
Kuka mahtoi ajaa sunnuntaina noin kello 20 Haaviston (Vihti) lähellä tietä 1331 pohjoiseen? Harvoin näkee täysissä valoissa olevia maantiepyöriä muuten kuin breveteillä. :)

kuovipolku
05.06.2017, 07.02
No, kysytäänpä taas pelkästä kysymisen ilosta:

Kuka ajoi eikun kenen kovia kokenut pyörä (joku suoratankoinen Nishiki) mahtoi nojata Itä-Helsingin Pyörähuollon tiskiin viime viikolla? (Onneksi kuski kuulemma selvisi törmäyksestä auton kanssa vähemmillä vaurioilla.)

Kuka ohitti oranssipaitaisen Canyon-kuskin (eli minut) eilen kevyesti heittämällä Porvoontiellä (eli seututie 170:llä Loviisasta Porvooseen päin) ja kääntyi sitten pohjoiseen Sikilän suuntaan? (Saattoi olla seurapaidassa jota en kuitenkaan ehtinyt tai osannut tunnistaa.)

Kuka kääntyi eilen iltapäivällä Pinarellollaan Öljytieltä Kuninkaantielle ja ajoi sitten Jokivarrentien sivuvastaisen vuorovedolla kanssani Vanhan Porvoontien risteykseen saakka? (Itse ajoin Nikinmäen eli Sääskitien kautta, koska kateettien summa on fillaroidessa joskus pienempi kuin hypotenuusan pituus.)

joni33
07.06.2017, 19.05
Tänään alkuillasta Ummeljoella pysähtyi mies kysymään tarvitsenko apua, kun oli multa rengas puhjennut. Kaikki vaihtovälineet olivat mulla matkassa niin en apuja tarvinnut. En siinä tilanteessa tajunnut kiittää siitä, että pysähtyi kysymään avun tarvetta. No, jos menisi tätä kautta kiitokset perille. Pyörä hänellä taisi olla Giant Defy.

kuovipolku
10.06.2017, 22.34
Stravakaan ei kaikkea kerro (tai voi kertoa, mutta en ole tällä kertaa vilkaissut Flybytä), joten kysytään (ja pidetään periaatteessa hauskaa ketjua yllä):

Kenet johdatin tahtomattani Nikkiläntien/Jokivarrentien ja Brobölentien/Martinkyläntien risteyksessä perässäni kelville ja suoraan terävän kiven- tai lasinsirun tai metallilangan pätkän päältä vievälle ajolinjalle? Kuului semmoin pamaus ja suhaus ettei tapahtuneesta jäänyt epäselvyyttä! Tänään lauantaina, olisikohan ollut noin varttia yli yksitoista.

Minkä seuran porukka ajoi vastaan Jernbölentiellä Porvoon suuntaan eli Porvoon Ajojen reittiä "at fel håll"? Ajoasut olivat tyylikkään sinikeltaiset ja porukka kevyesti rullaillessaankin ryhdikkään ja pron näköinen! Kello lähenteli varmaan jo kahta.

Ketkä ajoivat Jokivarrentietä Lahdentien suuntaan ja olisivat saaneet oranssipaitaisen valkoisella pyörällä ajaneen kuskin kiinni ellei tämä olisi kääntynyt Sääskitielle Nikinmäkeen? Silmäkulmastani olin näkevinäni 1-2 oranssia pyörää. olisi voinut olla KTM tai CCC Sprandi Polkowicen väreissä oleva Guerciotti? Vai oliko sittenkin "vain" Korson Kaiun ajopaita? Joskus neljän jälkeen, ehkä puoli viisikin.

kuovipolku
11.06.2017, 11.37
Minkä seuran porukka ajoi vastaan Jernbölentiellä Porvoon suuntaan eli Porvoon Ajojen reittiä "at fel håll"? Ajoasut olivat tyylikkään sinikeltaiset ja porukka kevyesti rullaillessaankin ryhdikkään ja pron näköinen!

Vastaanpa itse itselleni: seura oli *tietenkin* CK Master, jonka sinikeltaisia asuja olen nähnyt ties kuinka usein ja läheltäkin tarkastellen. Mulla vaan on joku tällainen synnynnäinen vika jonka takia en tunne ketään enkä mitään aivan tuttuakaan (kuin korkeintaan lyhyellä tai pitkällä viipeellä).

PS Onhan olemassa ihmisiä jotka eivät kykene tunnistamaan kasvojakaan eli he kärsivät kasvosokeudesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia

Markku Liitiä
12.06.2017, 15.46
Mahtoiko olla itse karavaanari VesaP, kun kiskoi Volvo XC 90:llä aika isokokoista asuntovaunua sunnuntaina noin klo 19 Hämeenlinnan motaria etelään Tuuliharjan kohdilla?

VesaP
12.06.2017, 15.51
^Hmmm... Ei ollu kyllä Team VesaP tuossa vaikka läheltä liippasi speksit! Tiimi kiskoi kyllä aika isokokoista asuntovaunua XC90:lla kohti POHJOISTA Hämeenlinnanväylää joskus klo 16 pintaan Keimolan Nesteen kohdalla. :) Mutta sanotaan että puolibongaus kuitenkin tuo kun sama tie, melkein sama aika ja sama combo oli!

JackOja
15.06.2017, 13.53
Ketkä olivat ne kaksi bikepackkaajaa äsken Läyliäisten Nesteellä? Bongasin ohiajaessani.

Onko pitkällekin matka?

jame1967
19.06.2017, 00.19
Perjantaina olin 70 lenkillä maantiefillarilla , jo alkumatkasta totesin satulabägin jääneen maasturin satulaan.
Kuinka olakkaan takakumi pahki , onneksi olin vilkkaalla pyöräväylällä Ylöjärvellä elon kohdalla enkä kävellyt kuin satakunta metriä kun ystävällinen naispyöräilijä antoi vararenkaansa .
En kerinnyt kunnolla pumpata kun seuraava paikalle osunut herra suihkautti patruunalla lopulliset paineet , käsipumpulla ei tahdo saada tarpeeksi ainakaan mun.
Kiitos vaan molemmille avusta , täytyy yrittää muistaa pitää vararenkaat mukana.
Onneksi muuten rengasrikon jälkeen hain varasisurin , sitä nimittäin tarvittiin vielä kotimatkalla.

EsaJ
19.06.2017, 09.54
Kiitos reipasvauhtiselle oppaalle aamulla Keilaniemen kohdilla opastuksesta Kuusi ja Lehtisaaren suuntaan.

joni33
24.06.2017, 11.47
Tänään joskus puoli kymmenen aikaan Kouvolan Keltakankaalla näin kaukaa ryhmän pyöräilijöitä suuntaavan Sippolan/Liikkalan suuntaan. Näytti, että useammalla oli päällään samanlainen ajoasu (ainakin vihreää siinä oli), mutta olin sen verran kaukana etten tunnistanut. Olikohan KoPyn porukkaa vai joitakuita muita?

Smo
25.06.2017, 17.26
Joku tutki navigointijärjestelmää täydessä retkivarustuksessa vihreällä Konalla Soukanrannassa

juuke
02.07.2017, 17.25
Team Rynkebyn keltamustiin sonnustautuneita maantiepyöräilijöitä nähty 12 jälkeen kehä I:n varrella pakilan kohdalla ja pari tuntia myöhemmin kehä III:n varrella vantaanjoen kohdalla

Mohkku
11.07.2017, 04.31
Eilen neljän aikoihin Turussa kohtalaisen erikoisen näköinen pyörä Lemminkäidenkadulla: Malliltaan taittopyörää muistuttava eli pienet renkaat ja korkea runko, mutta näytti olevan sähköavusteinen ja rengaskoko 20" läski. Ja hakukoneellahan löytyi vaihtoehto tarpeelle käydä optikolla:

https://www.fatbikeshop.fi/fi/shop/laskipyorat/foldable-electrical-fatbike/

PatilZ
11.07.2017, 10.30
OT: en jaksa selata ketjua. Onko kukaan koskaan ilmoittautunut olevansa tuo mysteeri-fillaristi, jota etsitään?

Ja asiaan: Kuka/ketkä ohitti viime sunnuntaina (9.7.2017) klo 13:30 tienoilla Lahdessa Messilän mäessä hyytyneenä veivaavan seniori-kanuunan? Tarkempi Strava speksi: segmentti North Messilä Hill. Olisit(te) voineet sanoa edes jotain rohkaisevaa. Pitäkää tunkkinne.

JackOja
11.07.2017, 20.33
OT: en jaksa selata ketjua. Onko kukaan koskaan ilmoittautunut olevansa tuo mysteeri-fillaristi, jota etsitään?
.

Onhan täällä useita onnistumisia, mutta toki enemmän huteja.

Pitää kuitenkin muistaa, että pyöräilyn harrastajia on miljoona ja foorumilla hääräilee muutama sata.

Smo
11.07.2017, 20.56
Eilen n. klo 22 tuli vastaan jossain Valimo-Kera akselilla radanvarressa sellaisella äänentoistolla varustettu kippurasarvi että olisi voinut sotkea teini-corollaan

kuovipolku
12.07.2017, 08.40
Onhan täällä useita onnistumisia, mutta toki enemmän huteja.

Aivan, mutta jos ajattelee että tämän ketjun ainoa tai edes perimmäinen tarkoitus on tavoittaa etsitty pyöräilijä on ehkä ymmärtänyt jotain väärin.

Mä voisinkin tähän väliin kysyä kuka oli se soittokellolla varustautunut nätisti pyörittänyt maantiepyöräilijä jonka edessä kaksi PK-lenkkijutusteluun uppoutunutta MAMILia tukki kelvin ajamalla leveästi rinnakkain? Paikka oli Uuden Porvoontien kelvi heti Östersundomista itän ja aika siinä aamyhdeksän kieppeillä.

Köfte
12.07.2017, 19.50
Maanantaina 10.7. Oulun kohdilla 4-tiellä (E75) Kolmen nurkilla iltpäivällä
Punainen 911 Possu maastopyörä telineessä katolla! Kuka tunnustaa?

Kanuuna
12.07.2017, 22.24
Maanantaina 10.7. Oulun kohdilla 4-tiellä (E75) Kolmen nurkilla iltpäivällä
Punainen 911 Possu maastopyörä telineessä katolla! Kuka tunnustaa?

Siinä on kyllä Mestari, isolla ämmällä.

Sambolo
13.07.2017, 00.05
Oliko SamiMerilohi Norcoilemassa viikintiellä tänään 18 aikoihin? Samanlainen hieno punanen Norco ainakin oli :)

Premnas
15.07.2017, 17.59
Joku keltapaitainen/-takkinen tuli eilen vastaan n. klo 15 Mynämäentiellä/Yläneentiellä. Olikin ainoa pyöräilijä joka ajoi vastaan sillä pätkällä. Mietoistentiellä taas tuli vastaan joku siniseen pukeutunut.

SSGT-92
15.07.2017, 20.00
Olikohan palstalaisia ken ajeli siinä 15:40 huitteil Kouvostoliitos Mylsän kotipitsan kulmilla,aerokypärä oli päässä ?
Siit valoist just löysästi kiihytteli musta -69? Charger samoihi aikoihi.
Itellä pääväriltään punainen ajoasu ja valkoinen potta päässä,jollain lailla tuli kait moikattuakin.

telipyörä
15.07.2017, 20.06
Tulikin paljon pyöräilijöitä vastaan Voikosken ja Selänpään välillä.

Tassu
15.07.2017, 22.12
Tulikin paljon pyöräilijöitä vastaan Voikosken ja Selänpään välillä.
Tour de Mäntyharju.

kuovipolku
16.07.2017, 08.11
Kukas mahtoi olla se hyvärefleksinen Sky-kuski jonka pyöräilevä pikkupoika oli ajaa kumoon Vantaanjoen pyörätiellä Viikintien sillan alla sunnuntaina puolen päivän jälkeen?

mpk
18.07.2017, 22.07
Kuka ajeli tänään illalla puoli kasin maissa Itäväylää pohjoisenpuoleista pyörätietä Kulosaaresta Kalasatamaan päin mintunvihreässä kypärässä ja maailman aurinkoisin hymy kasvoillaan? Mä ajoin Kulosaareen päin kokomustissa vermeissä, lasit oli silmillä ja kypärän olin unohtanut kotiin.

Sent from my iPad using Tapatalk

JohannesP
18.07.2017, 22.15
Oliko foorumilainen tämä keski-ikäinen mies Gary Fisher täysjoustolla Kaupissa tänään tiistaina?

Nelli
19.07.2017, 10.53
Maanantaina Kampista tuli metroon kaksi miestä joilla molemmilla pyöränä Vitus ja paidoissa "Randonneurs Finland"

rapa
19.07.2017, 11.27
Oliko foorumilainen tämä keski-ikäinen mies Gary Fisher täysjoustolla Kaupissa tänään tiistaina?

Tää saattoi olla meikä! Muuten täsmää, mutta ei ihan GF. Pyörän kuva (http://imgur.com/a/xIt8s)

mkpaa
22.07.2017, 12.11
Kanuuna maantielenkillä Forsssassa kello 12 tänään. Ilmeisesti etsi reittiä Somerontien risteyksessä.

The flying Chocobo
27.07.2017, 15.24
Tiistaina bongattu Randonneurs -paitainen iltapäivästä ajelemssa Hangontietä itään noin 10km ennen Tammisaarta. Mahtoiko olla ihan brevetti meneillään?

Smo
27.07.2017, 22.34
Jotain fillaripopulaatiota Hämeen luontokeskus - Liesjärvi välimaastossa

sentier
04.08.2017, 07.59
Kouvolan korialla eilen iltasella joku nojaili ihan meiden nurkilla ruskealla planet x cyclolla, vai olikohan grinderi. Tanwall renkaat ja maheton määrä varusteita pakattuna pyörään.

kuovipolku
04.08.2017, 08.28
Kuka lie oli se BMC-talliasuinen kuski joka tiistaina viittä vailla iltakuusi ajoi Östersundomiin päin Mustavuoren alikulusta (eli siitä kun Itäväylän kelvi vaihtaa puolta Mustavuoren parkkipaikan kohdalla) tosin promaisella ajolinjavalinnalla?

PS Ei sillä että siinä törmäys olisi ollut lähellä ja onhan paikkakieltämättä sellaiseen sisäkautta leikkaamiseen houkutteleva, mutta ei ole kyllä ollut ajomiehen näköisillä kuskeilla tapana, joten vähän yllätti...

H. Moilanen
18.08.2017, 12.56
Kanuunapaita bongattu eilen iltapäivällä Pitkäkosken majan välittömässä läheisyydessä, kuka?

Sinä, joka laskit Vanhankaupungin vesilaitoksen pohjoispuolen kallioilla perässäni kallioita alaspäin ja pehmeikköön, älä ikinä luota hoikalla maasturilla läskikuskin reittivalintaan :D

JackOja
25.10.2017, 16.57
Kuka ajoi Feltin läskillä Olvin panimon pihaan tänään klo 14 aikoihin?

Timppa_M
25.10.2017, 19.49
Hoikka tumma neito Trekin Farleyllä punamustassa vaatetuksessa Jäken keskustassa ke 24.10. neljän aikoihin?

oppes
05.11.2017, 13.10
Aamulla ~09.00 aikaa Kehä III:n viertä kulkevalla kelvillä. Ainakin käsivarret paljaana. Terveisiä vaan, jotta se LED-patteristo, joka sulla on keulilla melkein sulatti kypärän :D

kuovipolku
18.12.2017, 11.13
Herätetäänpä tämä ketju kuuden viikon horroksesta!

Kuka ajoi ruskealla pystynojakilla Kauppatorin kulmalla torstaina? Fillarin runko oli tuunattu hauskasti ja kuskikin oli tyylinmukainen pitkine hiuksineen ja partoineen, sarkamantteleineen ja pantterikuvioisine koristossuineen.

Kenen Holdsworth nojasi lauantai-iltapäivänä Stoan seinää vasten? Vaikka pyörä olikin ilmeisesti uustuotantoa retrovärityksin, se oli ihan hieno. Ja vaikka niitä saa Briteistä tilaamalla, en ole aiemmin tainnut meillä yhtään nähdä.

Kuka mahtoi olla se huonotuurinen, joka talutti eilen puolenpäivän aikoihin pyöräänsä Mellunmäen ja Myllypuron urheilupuiston välistä ulkoilutietä? Takarengas näytti kovin tyhjältä, mutta koska kuski ei näyttänyt olevan kiinnostunut mahdollisesta avuntarjoajasta, päättelin äkkiä että hänestä vain oli parempi kävellä kotiin kuin ryhtyä ulkona renkaanvaihtohommiin. Jälkeenpäin sitten tietenkin mietin että ehkä päättelin väärin ja kyseessä oli vain perisuomalainen meininki jossa apua ei sovi pyytää vaikka se kelpaisikin...

Fuuga
01.01.2018, 15.42
Herätetäänpä tämä ketju kuuden viikon horroksesta!
Kuka mahtoi olla se huonotuurinen, joka talutti eilen puolenpäivän aikoihin pyöräänsä Mellunmäen ja Myllypuron urheilupuiston välistä ulkoilutietä? Takarengas näytti kovin tyhjältä, mutta koska kuski ei näyttänyt olevan kiinnostunut mahdollisesta avuntarjoajasta, päättelin äkkiä että hänestä vain oli parempi kävellä kotiin kuin ryhtyä ulkona renkaanvaihtohommiin. Jälkeenpäin sitten tietenkin mietin että ehkä päättelin väärin ja kyseessä oli vain perisuomalainen meininki jossa apua ei sovi pyytää vaikka se kelpaisikin...

Koskaan ei häviä kun kysyy olisiko avulle tarvetta. Sen sijaan saattaa saada palkkioksi kauniita hymyjä, reiluja kädenpuristuksia ja aitoja hämmästyneitä kiitoksia.

Oliko joku viettämässä vuodenvaihdetta jossain Vaakkoin alueella maastossa kun tänään Lahnuksen Shellin risteyksessä ajeli Vihdintien kelviä etelään päin kaveri majoittumiseen käytettäväksi tarkoitettujen nyssäköiden näköisen lastin kera? Teki mieli kysellä lumitilanteessa maastossa vaan tyydyin moikkaamaan ja jatkoin kohti Röylää.

kuovipolku
01.01.2018, 16.34
Koskaan ei häviä kun kysyy olisiko avulle tarvetta. Sen sijaan saattaa saada palkkioksi kauniita hymyjä, reiluja kädenpuristuksia ja aitoja hämmästyneitä kiitoksia.

Ehdottomasti samaa mieltä - ja kaksi kertaa on itselleni käynyt niin että kun olen ensin jostain päätellyt että pyörän taluttaja ei apua kaipaa tai tahdokaan, olen hetken päästä kääntänyt pyörän ympäri ja palannut kysymään ihan vaan varmuuden ja mielenrauhan vuoksi. Mutta silloin kun taluttaja näyttää aktiivisesti välttelevän katsekontaktiakin, niin tuntuu tyhmältä ja tungettelevalta kysyä - vaikka kuitenkin hetken päästä saattaa miettiä että mitä jos se sittenkin olisi tarvinnut ja huolinut:p

No, kysynpä vuorostani:

Kuka mahtoi olla se tyylikkääseen ajoasuun pukeutunut cyclokuski joka ajoi lauantaina Karpalotien kelviä Kontulan ostarille päin ja oli sitä mieltä että kelville pysähtyneen pakettiauton kuljettajaa piti suurieleisesti huomauttaa asiasta? Olihan se melko varmasti tarpeetonta (koska parinkymmenen metrin päässä olisi ollut kadunvarsiparkkipaikka) ja mahdollisesti liikennesääntöjen kirjaimen vastaista, mutta kuljettaja oli kuitenkin autonsa kanssa kelvin laidassa siten että *koko* pyöräkaista oli vapaa eikä muodostanut edes minkäänlaista näköestettä (koska auton takaa ilmestyvää vastaantulijaa ei olisi tarvinnut varoa), mutta eikö tuo ollut aivan yhtä tyhmää kuin autoilijoiden torvella ja käsieleellä suorittama huomautus ajoradan käyttämisestä silloinkin kun vieressä kulkee pyörätie?

Entä kuka maantiemies mahtoi ajaa lauantaina alkuillasta Vanhan Tuusulantien kelviä Pakilan suunnasta? Kelvi oli aivan peilijäässä, niin liukkaassa kunnossa että jalankulkijat menivät järjestään nurmikonreunaa. Itse etenin varovaisuutta noudattaen ja suurta arkuutta tuntien ja olin juuri pelastautunut hetkeksi jalkautumalla pientareen puolella, mutta tämän vastaantulijan meno oli hämmentävänkin varman ja tasapainoisen näköistä. Oliko alla ne kuuluisat Gravdalit vai oliko kyse pelkästä taidosta ja itseluottamuksesta?

Oliko joku viettämässä vuodenvaihdetta jossain Vaakkoin alueella maastossa kun tänään Lahnuksen Shellin risteyksessä ajeli Vihdintien kelviä etelään päin kaveri majoittumiseen käytettäväksi tarkoitettujen nyssäköiden näköisen lastin kera? Teki mieli kysellä lumitilanteessa maastossa vaan tyydyin moikkaamaan ja jatkoin kohti Röylää.[/QUOTE]

Smo
08.01.2018, 16.37
Kuka tuolla mun fiilistelykuvassa keulii?

kuovipolku
21.01.2018, 10.01
Kysytään taas. Kuka ajoi perjantain iltapäiväruuhkan aikaan, olisiko ollut vähän vaille neljä, Aleksis Kiven kadulta Pääskylänkadulle?

Olin samaan suuntaan menossa ja odotin kelvillä seisten valojen vaihtumista ylittääkseni Hämeentien, kun ohitse sujahti erinomaisesti liikennettä lukenut ja pienellä kiihdytyksellä (penkistä ja sujuvan pyörityksen säilyttäen) juuri vihreäksi vaihtuviin valoihin ehtien käyräsarvifillaristi joka jatkoi hyvällä vauhdilla ajorataa alas Pääskylänkatua. Itse pääsin se verran hitaasti liikkeelle ja jalankulkijoita kelvillä varoen ehdin vain nähdä kuinka fillaristi kääntyi sulavasti ja hidastamatta oikealle Pääskylänrinnettä.

Tuntomerkkejä ei jäänyt mieleen (enkä edes huomannut ajettiinko fiksillä vai vaihdepyörällä), mutta olihan hienoa nähdä pienikin vilahdus sen luokan urbaania katuajamista! Liikennesääntöjä ehkä noudatettiin soveltuvin osin mutta niitä ei rikottu, energiaa ei tuhlattu vaan käytettiin juuri silloin kun sitä tarvittiin ja koko ajan säilytettiin miltei kateutta herättävä tyyli!

Premnas
04.02.2018, 16.17
Olivatkohan foorumilaisia tänään kun ajoivat läskeillä vastaan Kaarinassa Littoisiin päin mennessä joskus klo 12 jälkeen? Olin pysähtynyt kun piti saada taskun vetskari takas kiinni, muttei meinannut millään mennä. Pysähtyivät siihen pieneksi hetkeksi juttelemaan. Yksi myönsi olevansa Tampereelta. Tunnistaako joku ittensä tästä kuvauksesta :)?

Ihmeen vähän oli muuten pyöräilijöitä liikenteessä. Kävelijöitä ja hiihtäjiä (varsinkin Littoistenjärvellä) senkin edestä.

kuovipolku
02.03.2018, 10.30
Kuka mahtoi olla Nishiki-merkkisellä cyclocrossarilla pikemmin tarkoituksenmukaisesti eli pakkaselta suojaavasti kuin tyyliseikkoja ajetellen pukeutunut mutta sulavasti polkenut kuski, joka ajoi eilenillalla kuuden ja seitsemän välillä Kivikon/Kontulan ulkoilutietä/latua Jakomäen/Alppikylän suunnasta?

Smo
02.03.2018, 10.44
Porkkalanniemen edustalla oli parit jäljet ulospäin merelle tai yksi jälki ees taas maanantaina

29er
07.03.2018, 15.35
Sunnuntaina ajeli joku nojapyörällä meren jäällä Espoon edustalla aika kaukana rannasta. Muitakin pyöräilijöitä näkyi. Itsekin olen siellä ollut pari kertaa mutta tänä talvena en noin ulos ole uskaltanut.

Smo
08.03.2018, 11.15
^Pitää varoa lähinnä laivaväyliä tällä jäätilanteella mutta nyt on vesi laskenut tosi alas joka aiheuttaa virtausta ja saattaa syödä jäitä salmista

Ja topiikkiin, kuka mahtoi lähteä läskillä merelle Soukanniemestä Pentalan suuntaan illan hämärtyessä kun olin jäiltä pois polkemassa?

Mkone
08.03.2018, 12.18
^Pitää varoa lähinnä laivaväyliä tällä jäätilanteella mutta nyt on vesi laskenut tosi alas joka aiheuttaa virtausta ja saattaa syödä jäitä salmista

Ja topiikkiin, kuka mahtoi lähteä läskillä merelle Soukanniemestä Pentalan suuntaan illan hämärtyessä kun olin jäiltä pois polkemassa?

Nyt osui itseeni, 1.5h iltalenkki jäällä Muklukia ulkoiluttamassa. Myötätuuleen Pentalan ohi Hirsalan edustalle ja rouheammassa vastatuulessa takaisin. Hauskaa oli.

Smo
08.03.2018, 13.16
Nyt osui itseeni, 1.5h iltalenkki jäällä Muklukia ulkoiluttamassa. Myötätuuleen Pentalan ohi Hirsalan edustalle ja rouheammassa vastatuulessa takaisin. Hauskaa oli.

Paikoitellen olisi kaivannut leveitä renkaita :) .. tuuli oli kyllä ulompana aika tiukka,

Mkone
08.03.2018, 13.24
4.7" BFL kantoi suurimman osan aikaa hyvin, mutta niitä kinostuneita paikkojakin kyllä löytyi. Ja aika röpelöistä ahtojäätä sitten ulompana, meni ihan maastopyöräilyksi. Katsoinko väärin vai oliko sinulla retkiluistimet repun päällä?

Smo
08.03.2018, 14.10
4.7" BFL kantoi suurimman osan aikaa hyvin, mutta niitä kinostuneita paikkojakin kyllä löytyi. Ja aika röpelöistä ahtojäätä sitten ulompana, meni ihan maastopyöräilyksi. Katsoinko väärin vai oliko sinulla retkiluistimet repun päällä?

Luistimet repun päällä ja sauvat runkoa myöten, vähän luisteltavaa jäätä Suvisaariston eteläpuolella niin piti käydä kokeilemassa kameranvakautussysteemiä luistimilla.

Myös mökillä tulee fillarilla siirryttyä luistelemaan jos mielii mökkijärveä ja naapurijärveä (Kansallispuisto :) kauemmaksi) ja täällä joskus tavaratelineellinen maasturi johon saa myös terät laitettua.

Smo
22.03.2018, 11.47
Kävikö Mkone taas merellä vai kukakohan tuli mereltä Pentalan Paviljongin ohi Soukanniemen suuntaan eilen n. klo 19.35? :)

http://kuvanjako.fi/gjbj4.jpg

Mkone
23.03.2018, 11.10
Johan nyt on merellä ruuhkaa :) Itsellä taisi olla jo tosin viimeinen reissu merelle tänä vuonna jos ei nastafillaria ota alle, sen verran paljasta ja liukasta jäätä oli. Ja Kaparen-Rövaren linjan eteläpuolella on jo avovesi...

https://qnp5ca.am.files.1drv.com/y4psPvIAlrA23hhIiSMX56u2SUfO7iQGFoyQJ8YMpt7BF-1gnDFygl6zdjwuK_0kayN9GncG3-6N0P9s68AaobptMPF65HDAlYtC6tadPbVg8gOwa3wj7gKf492o G17wDjM9Uk6CPRZugyY9b6eU9XL2DyM0rNWRDWrnS0GyrGdpaq vNXh7AcyKmzl2MhRY_OcI14LidOfr2YIRMjcsEBn4tg/20180321_191931.jpg?psid=1

Katsoinkin että siellä hämärässä joku muukin oli liikkellä, aika rouhea tuuli taas kerran :)

Smo
23.03.2018, 13.36
^luistimilla olin jo noilla tonteilla Kirkkonummen suunnalta tulossa, hyvin olis tolla tuulella päässyt Lauttasaareen tuolta. Menivät rikkomaan sisäväylän ja tuli pohjoistuuli niin ulkojäät karkasi ulapalle, onneksi on sentään vähän saaria pitämässä jäitä paikallaan.

FillaRilla
24.03.2018, 22.39
Tuomalan suolla, lähellä Keravan Virrenkulmaa, tuli tänään vastaan kaksi tosi kovaa, varmaan ihan kisakuskia (ekalla oikein Zeusin rotsi niskassa). Vaikka huiman vauhdin havaittuani jalkauduin oikeaan reunaan väistäen ja pysähtyen, piti Zeus-miehen kirota naama norsun emättimellä täysillä ohi tunkiessaan. Perässä tullut sentään otti rauhallisemmin. On tää maastoilu joillekin totista hommaa. Näin totesivat vastaantulleet, hetkeä aiemmin ohittamanne koiranulkoilutajanaisetkin. Porukkaa tuli hienossa kelissä taas vastaan useita, suksilla, jalan ja fillareilla, mutta ei tullut koko suonkierron aikana yhtään noin totisena vetävää ulkoilijaa, vaan kaikilta irtosi morjestus ja hymyäkin. Luulivat hölmöt varmaan, että sinne mahtuu kaikki.
Tää olis ehkä kuulunu tuonne törttöilleiden ketjuun, mutta...

A.R
25.03.2018, 15.39
^Samat bongattiin himpun yli 1km eteläänpäin T.suolta ja samoilla vauhtiasetuxilla ne väkisinveivaajat kiisivät T.suolle päin, mutta me emme saaneet heiltä minkäänlaista verbaalista itseanalyysiä senhetkisestä olotilastaan. Jos heillä oli VK-2 treeni/oma segmenttiveto päällä niin saattaahan pikkaisen patittaa kun joutuu himmaa menoa, mutta...
FillaRilla, varmaankin nähdään heidät noilla poluilla uudestaan mutta moikataan reippaasti kuitenkin kaikkia AjoWeljiä joita näemme näillä hoodeilla.

hartsu
27.03.2018, 17.39
Maanantaina iltapäivällä joku paineli ilman paitaa kippurasarvisella menemään Itäharjulla, olikohan foorumilaisia.

Aika sissi kuitenkin kun lämpötila oli melko tarkkaan nolla astetta.

Fillarihemmo
28.03.2018, 09.08
Tuomalan suolla, lähellä Keravan Virrenkulmaa, tuli tänään vastaan kaksi tosi kovaa, varmaan ihan kisakuskia (ekalla oikein Zeusin rotsi niskassa). Vaikka huiman vauhdin havaittuani jalkauduin oikeaan reunaan väistäen ja pysähtyen, piti Zeus-miehen kirota naama norsun emättimellä täysillä ohi tunkiessaan. Perässä tullut sentään otti rauhallisemmin. On tää maastoilu joillekin totista hommaa. Näin totesivat vastaantulleet, hetkeä aiemmin ohittamanne koiranulkoilutajanaisetkin. Porukkaa tuli hienossa kelissä taas vastaan useita, suksilla, jalan ja fillareilla, mutta ei tullut koko suonkierron aikana yhtään noin totisena vetävää ulkoilijaa, vaan kaikilta irtosi morjestus ja hymyäkin. Luulivat hölmöt varmaan, että sinne mahtuu kaikki.

Samanlaisesta Zeus-mainoksesta saatiin mekin pienellä läskipyöräporukalla nauttia muutama viikko sitten. Oltiin jossain Vantaa Mätiksen suunnalla tulossa Ilolan ABCltä ja ohitettiin lumipoluilla sujuvasti Zeus-laisia reippaasti morjestaen. Seuraavalla tiesiirtymällä pysähdyttiin syömään suklaata, niinku joka lenkillä kuuluu ja samalla Zeus-laiset ajoi ohi kommentoiden yhdelle meistä "mee vittuun siitä".

Ymmärrän kyllä, että kapeat renkaat maastopyörässä ahistaa ja hävettääkin varmasti, mutta pyöräilyseuralle moinen käytös on helvetin huonoa mainosta. Pitääkin laittaa tämä mainoskokemus tiedoksi pyöräilyseuralle, että osaavat opastaa kapearenkaiset taitamattomat maastopyöräilijänsä helpoimmille poluille treenaamaan.

Lupaan, että jos ikinä missään kisoissa näen Zeus-laisia edessäni, niin soitan ohjaustangon väristä soittokelloani ja huudan "mee vittuun siitä" :)

VPR
28.03.2018, 09.17
Taitaa olla koko zeura hiljalleen kuolemassa eikä tuo ainakaan paranna tilannetta.

J.Kottenberg
28.03.2018, 18.13
^^Onpas törkeetä, etten sanoisi, mielenvikaista käyttäytymistä. Olen ymmärtänyt että maastopyöräilijät osaavat olla kuin herrasmiehet. Varmaan suurin osa osaakin. Mutta tietysti aina löytyy joku itseään täynnä oleva.

Aina voi tervehtiä vastaantulijoita, ja kiittää jos joku antaa tilaa ohittamiseen. Koiran ulkoiluttajia, jotka useimmiten väistävät, kiitän aina ohittaessa.

Liikunnastahan pitäisi tulla hyvä olo ja iloinen mieli. Jotain endomorfiineja vai mitä ne on, joita kai erittyy kehossa ja pitäisi antaa positiivista fiilistä. Ei sitten ilmeisesti kaikille.

oppes
28.03.2018, 18.28
Taitaa olla koko zeura hiljalleen kuolemassa eikä tuo ainakaan paranna tilannetta.

Melkoisen harhaista / arroganttia / typerää / sivistymätöntä /(lisää vapaasti joku typeryyttä kuvaava adjektiivi) käytöstä.

ekroos
28.03.2018, 21.20

Zeuran puolesta pahoittelen kuvattua täysin epäasiallista käyttäytymistä. On tosin mahdollista, että kyseessä olevat henkilöt eivät ole enää jäseniä, sillä viime vuosina seurasta on siirtynyt monia muihin seuroihin, mutta he voivat tietysti käyttää edelleen Zeuran ajoasuja.
Yritämme selvittää kyseiset henkilöt ja ovatko he jäseniä. Luonnollisesti otamme käyttäytymissäännöt esille näiden henkilöiden kanssa ja myös yleisesti Zeuran sisällä.

Ari Ekroos
Zeus, pj.

Smo
31.03.2018, 22.40
Espoon edustalla Pentalan ja Herrön vierestä meni ainakin läskin ja kapean GG-levyisen kumin jäljet pitkälle Kirkkonummelle Porkkalanniemen suuntaan

Laroute
31.03.2018, 22.54
Zeuran puolesta pahoittelen kuvattua täysin epäasiallista käyttäytymistä. On tosin mahdollista, että kyseessä olevat henkilöt eivät ole enää jäseniä, sillä viime vuosina seurasta on siirtynyt monia muihin seuroihin, mutta he voivat tietysti käyttää edelleen Zeuran ajoasuja.
Yritämme selvittää kyseiset henkilöt ja ovatko he jäseniä. Luonnollisesti otamme käyttäytymissäännöt esille näiden henkilöiden kanssa ja myös yleisesti Zeuran sisällä.

Ari Ekroos
Zeus, pj.

Kyseiset henkilöt tuskin ovat seuran jäseniä, vaan sen arvoilla ratsastavia "wanna be" pyöräilijöitä. Itse olen kymmeniä vuosia nauttinut seuran hienojen jäsenten seurasta, joten tämä nopeudellaan retosteleva väki saattaa kuulua siihen uuteen sateenkaariväkeen. Kaikesta huolimatta tervetuloa heillekin, kunhan osaavat käyttäytyä!

Oulunjulli
22.04.2018, 09.29
Oulun https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusikatu tuli eilen vastapalloon vastaan autotien reunassa äkkiseltään aasialaisen näköinen tyyppi. Taustapeilistä katsoin että olisi ollut täydessä matkavarustuksessa. Jos tulkitsin tilanteen oikein ja tämä oli joku suuri pyöräseikkailija, niin hän tuskin tätä lukee, mutta olisipa hauska tietää jos tämä kirjoittaa jotain reissublogia ja käydä katsomassa mitä näiltä nurkilta on jäänyt raportoitavaa.

Mannavelli
22.04.2018, 10.56
Mä näin aasialaisen näköisen nuoren miehen matkavarustuksessa maanantaina vanhalla Lahdentiellä Mäntsälän liepeilla pohjoiseen matkalla. Aattelin samaa. Liekö sama heppu...

Jopotuinen
22.04.2018, 18.11
Olitko se sinä? :seko:...:)..:D.:D:D!

Sivullinen näki kuinka pyöräilijä pyyhälsi pelastuslaitoksen sulkumerkeistä välittämättä tulvivalle tielle – ja hävisi vedenpinnan alle.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005651756.html

ellmeri
23.04.2018, 17.29
Kuka Elswortihlla cruisaili havukoskella sahamäentietä hakkilaa kohhti,yritin pysäyttää ja jutella että mikä ellu kyseesä.

ZygäZägä
06.05.2018, 17.35
Kiitos sinitakkiselle pyöräteiden ritarille tänään sunnuntaina Vantaalla Lahdentien varrella! Pelastit pulasta kun kenkä ei enää irronnutkaan polkimesta... Kiitos, kiitos!

JackOja
06.05.2018, 19.48
Kenes kanssa mä höpöttelin hetken tänään Oittaalla?

Yhtäkkiä -kesken lauseen-tiemme erkanivat, hassu tilanne sinänsä.

tommi2
17.05.2018, 17.31
Oliko joku foorumilainen tänään klo 9 kiipeämässä täysjäykällä valkoisella maastopyörällä (ihan kun kuitukeulassa olisi lukenut "Niner") valkoisen hallitsemassa ajoasussa hyppyrimäkien viereistä ulkoilutietä? Toisen foorumilaisen kanssa tuli turistua myöhemmin samalla lenkillä.

Kanuuna
22.05.2018, 20.04
Tänään 22.5. noin klo 19.12 Lamminpään isossa risteyksessä
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6825189.918367284&e=321397.9223672455&title=&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D
menossa kohti Pallopoikaa. Spessun (tumma) aika-ajopyörä oli alla. Takaa tuli myös erottuvalla kadenssilla toinen maantiepyöräilijä, joka nähtävästi koitti ottaa kiinni tai jäädä mahdollisimman vähän. Riippuen siitä, olitko juuri ohittanut kyseisen pyöräilijän.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tourdekortteli
26.05.2018, 13.44
Kiitos tuntematon Jokeksi esittäytynyt kaveri kun jeesasit tänään Kuusijärven kulmilla. Jos tiet kohtaavat joskus Porvoon reissulla niin piffaan kahvit!

Greycap
05.06.2018, 22.46
Melkein voisin lyödä vetoa että CamoN kiiti tänään Kouvolan teatterin ohi vähän viiden jälkeen. On se Pole huomattavan pitkä ja erittäin sininen suoraan sivusta katsottuna. Itse cruisailin vanhalta Anttilalta päin neonkeltaiset päällä.

CamoN
06.06.2018, 07.03
Väittäisin myös nähneeni sivusilmällä jonkun pyöräilijän, mutta Polella oli taas niin paljon vauhtia että tarkemmat tuntomerkit jäi ottamatta.

JackOja
07.06.2018, 21.07
Oliko mahdollisesti foorumilaisia se toinen Niner-kuski, jonka kanssa ajettiin kimpassa Hietaniemestä Lauttasaareen tänään ja kehuttiin kilpaa toistemme fillareita?

Jäi salainen foorumitervehdys höpötellessä epähuomiossa tekemättä :(

mkp
09.06.2018, 22.02
Olitkos sie tältä foorumilta, joka ajoit minut tänään kevyesti kiinni Haapakimolassa mustalla Bianchi-kakkospyörällä ja jatkoit tovin samaa matkaa? Orimattilan suunnasta olit tulossa ja sinne vastatuuleen palaamassa. Ite jatkoin Elimäen suuntaan ja sie käännyit ennen sitä takaisin. Mukava oli höpötellä. Mulla oli alla punainen Focus Cayo.

kauris
20.06.2018, 10.50
Oliko mahdollisesti foorumilaisia se toinen Niner-kuski, jonka kanssa ajettiin kimpassa Hietaniemestä Lauttasaareen tänään ja kehuttiin kilpaa toistemme fillareita?

Jäi salainen foorumitervehdys höpötellessä epähuomiossa tekemättä :(

En ollut minä mutta hauskasti kirjoitettu ja mukavalta kuulostanut yhteisajelu :)

YT
23.06.2018, 16.07
Ei ehkä ihan oikea topikki mutta tyrkkään tänne kuitenkin...

Anteeksi sille oranssi/ruskea/punapaitaiselle pyöräilijälle, jonka ylitse melkein ajoimme tänään Siilinjärvellä K-Raudan risteyksessä. Toivottavasti on foorumilaisia ja saa tämän vilpitömän pahoittelun.
Vaimoni, joka siis oli ratin takana lupaa, ettei ikäkuuna päivänä tule enää toistumaan (ensimmäinen ja viimeinen kerta) tällainen törkeä huolimattomuus.
Nyt olen jo rauhoittunut sen verran, että voin antaa anteeksi. Olin tosin valmistautunut tekemään jarrutuksen ja väistön, jotenka ylitse ette olisi pystynyt ajamaan.

Matteus
02.07.2018, 10.36
Kiitos näin jälkikäteen läski- ja maastopyöräilijälle avun tarjoamisesta eilen illalla Lumijoki-Liminka -välisellä pyörätiellä, mutta oli tekemätön tapaus: alla oli uudet maantierenkaat ja -sisurit, joten oletin niiden kestävän 50km matkan ilman ongelmia ja olin jättänyt "turhat" varaosat ja työkalut pois. Sitten takarengas räjähtikin vajaan parinkymmenen kilometrin jälkeen. Onneksi kotijoukoilla oli sama matka myöhäisemmällä lähdöllä ja nappasivat kylältä kyytiin.

tonytee
07.07.2018, 16.33
Kukas ajeli ohitseni Oulussa huonesuon paikkeilla mahdollisesti violetilla monstercrosstyyppisellä pyörällä?
Hienolta näytti ja meinasin huudella perään että pääsen juttusille.

Nimim. Penkki alhaalla ajeleva koiran ulkoiluttaja.

heccu
15.07.2018, 20.29
Sinulle spessukuski Chebicin ajopaidassa Niihaman Majalla eilen klo 18 jälkeen erittäin kireitä ketjuja jatkossakin. Eikä tarvitse vastata tervehdykseen vastaisuudessakaan jos majan ovella kuljetaan vastakkain. Terveisin kaksi harrastelijaa Järvenpäästä.

Tulipas hyvä olo tästä vuodatuksesta 🤗

tirsintarsi
16.07.2018, 10.03
Nyt olen jo rauhoittunut sen verran, että voin antaa anteeksi. Olin tosin valmistautunut tekemään jarrutuksen ja väistön, jotenka ylitse ette olisi pystynyt ajamaan.

Tämä tapaus muistetaan elävästi edelleen jokaisessa risteyksessä... Joten kiitos, tämä tieto keventää kummasti sydäntä.

Harmillista kuitenkin, että tällaisia vahinkoja pääsee sattumaan huolimatta että itsekin olemme pyöräilyn harrastajia ja pyrimme liikenteessä liikkumaan kaikki huomioiden välineestä riippumatta.

Smy
01.08.2018, 13.31
Hei sinä herrasmies kuka niin iloisesti moikkasit eilen Laukaan vankilan sillan kohdalla, moikkasin kyllä takaisin mutta vähän hämmennyin niin iloisesta tervehdyksestä, että saatoi mun "moi" jäädä aika vaimeaksi :D Mutta siitä tuli hyvälle mielelle, koska yleensä mun heippauksiin ei vastata :) Sinä kuka tulit vähän sen jälkeen mua vastaan ja painoit katseen jalkoihin saman tien kun morjestin: kivat sulle :D

Fuuga
03.08.2018, 12.13
Kuka ajoi tänään 3.8.2018 abt. 12:40 Pitäjänmäessä tästä (https://goo.gl/maps/eTPCytRG4W72)? Oli niin randonneur-varusteet, että oli pakko tarkistaa ettei n4k-reitti mene tätä kautta. Ei mene eikä osallistujat vielä ole Suomen kamaralla.

Smo
06.08.2018, 10.02
Pari henkilöä oli uimassa Lauttasaaren pohjoiskärjestä Mustasaareen salmen yli eilen n. klo 21, kippurasarvipyörät ankkurissa Laru-Kaskisaari sillan vieressä puussa. Pieni muskelivene tuli aika kovaa salmeen remuporukka kannella ja vesiskootteri perässä aika läheltä teitä, itse kuljin kajakilla ohi samaan aikaa toiseen suuntaan.

slow
13.08.2018, 14.13
Ei liene ollut itse Mr Oja joka tuli maastopariamme vastaan to 9.8. n klo 20 Munkkikosken majan nurkilla?

JackOja
13.08.2018, 14.20
Ei liene ollut itse Mr Oja joka tuli maastopariamme vastaan to 9.8. n klo 20 Munkkikosken majan nurkilla?

Mahdollisesti. Kyllä minä Silvolassakin silloin pyörähdin kun träkkiä katson, mutten missään tapauksessa ollut ihan majan nurkkia lähellä.

Tjaa, mutta... klo 20 olin jo kotona.

slow
13.08.2018, 14.29
Vainoharhaisuuteni on siis totta. Nykyään näen teikäläisen joka lenkillä.

JackOja
13.08.2018, 14.30
Jospa minusta jäi joku etiäinen hortoilemaan sinne? Vaikka siksi että olen niin nopea?

slow
13.08.2018, 14.45
Ostan tämän.

Smo
13.08.2018, 15.09
Minäkin luulen nähneeni Ojan Jaskan jokupäivä jossain viimeaikoina

JackOja
13.08.2018, 22.05
Ei se ihme olisi. Joka päivä minä jossain olen.

Reno
01.09.2018, 12.15
Tänään noin klo. 11:40 Espoontiellä mustalla Aeroadilla ? Sinivalkoinen ajoasu...

tchegge_
03.09.2018, 18.47
Liekö foorumilaisia joka ohitti tänään kehä3:n varrella länteen päin variston kohdalla? Oli hieno harmaa levyillä jarruttava ja sähköillä vaihtava maantiepyörä ja jäin hetkeksi peesiin ihmettelemään mikä pyörä kyseessä.

Lähetetty Takapalkilla

29er
04.09.2018, 14.20
Vähän myöhäinen tiedustelu, mutta kuka loukkaantui viime viikon tiistaina klo 16 aikaan Lehtisaaressa (Hki)? Siinä liikennevaloristeyksen kohdalla pysäkin takana makoili joku ilmeisesti onnettomuuteen joutunut. Ja pari avustajaa vierellä. Tuo pysäkkikatos on kyllä ikävä näkemäeste.

Äijä
21.09.2018, 10.58
Ajeliko joku foorumin jäsen brevettiä tms. tänään aamulla Anttolassa kahdeksan tienoilla? Pyörä oli varustettu pitempää reissua varten.

Yuukyou
02.10.2018, 08.57
Kukahan oli se ilman valoja ajanut maastopyöräilijä jonka kanssa eilen (1.10) iltahämärissä suunnistettiin Kelonummen hautausmaan nurkalla?

jhartimo
06.10.2018, 22.26
Kukahan oli se ilman valoja ajanut maastopyöräilijä jonka kanssa eilen (1.10) iltahämärissä suunnistettiin Kelonummen hautausmaan nurkalla?

Mää kyllä tunnustan tuolla tuona iltana ajaneeni. Hevospolkua tulin ja siihen kellonummen kappelin parkkikselle jäin virittelemään valoja. Mutta en tunnusta kenenkään muun kanssa ajaneeni (pari peuraa ja jänis)?
Tänään ajoin myös saman pätkän ja valojen kanssa.

TANUKI
14.10.2018, 19.00
Tunnustaako kaksikko joka ilmeisemmin treenasi mäkitekniikkaa(?) Litsan itärannalla tänään viiden aikoihin itsensä? T. molempia moikannut vihreällä crossarilla ohi ajanut kaveri.

Smo
14.10.2018, 21.20
Torstaina n. klo 17.30 Hietsun hautausmaan vieressä Lapinlahtea kohti meni varmaan vähintään 10 sähköläskiä (punamustia Cubeja?), mikä mahtoi olla?

oppes
01.11.2018, 19.05
TMT-nöyryytystä tuli tänään kahteen otteeseen samalta veijarilta. ~16.50 1) Pitäjänmäellä Vanhan Turuntien ylittävällä sillalla. No kuittasin häväistyksen Pitäjänmäen aseman ja Vanhan Turuntien välisellä kelvillä ketterästi - vain 2) saadakseni taas turpaani ennen Mäkkylän seisaketta :D Mahtaako olla foorumin jäseniä tuo vanhukselle paikkansa näyttänyt :) Tämän tietty olisi voinut postata tuonne TMT-ketjuunkin...

kuovipolku
21.01.2019, 20.14
Tämä on toisaalta niin tarpeellinen ja toisaalta niin turha topikki, että sen soisi pysyvän ylhäällä.

Niinpä kysynkin - en kuka ajoi vaan kuka hiihti sunnuntaina Viikintien siltaa Hallainvuoren/Myllypuron/Kivikon suuntaan?

Meno oli hiihtämisen näköistä - ja erottui muusta latukansasta jo vauhtinsakin takia - mutta Team CCH - Kivenlahden Pyörähuollon tai Team KPH:n värien perusteella oli suhteellisen helppo arvata menijä pyöräiljäksi.

Fuuga
22.01.2019, 20.41
TMT-nöyryytystä tuli tänään kahteen otteeseen samalta veijarilta. ~16.50 1) Pitäjänmäellä Vanhan Turuntien ylittävällä sillalla. No kuittasin häväistyksen Pitäjänmäen aseman ja Vanhan Turuntien välisellä kelvillä ketterästi - vain 2) saadakseni taas turpaani ennen Mäkkylän seisaketta :D Mahtaako olla foorumin jäseniä tuo vanhukselle paikkansa näyttänyt :) Tämän tietty olisi voinut postata tuonne TMT-ketjuunkin...

Voi sitä täälläkin saada turpaansa kommenteistaan. Mitä luulit kisaavasi kun 'kuittasit' jotain?-)

ArtoR
06.02.2019, 10.50
Olitko foorumilaisia sinä, joka tänä aamuna ajoit cyclocross-pyörällä Kehä I:n pyörätiellä osuudella Tuusulanväylältä itään ja jonka kanssa juttelin siinä, kun jonkun matkaa ajeltiin yhdessä?

oppes
08.02.2019, 19.55
Mitä luulit kisaavasi kun 'kuittasit' jotain?-)

En mitään. Ajoin tuossa vaan kovempaa :D enkä viitsinyt jäädä roikkumaan taakse. Todennäköisesti tuo minua muiluttanut piti jonkin sortin puhelu-, tankkaus- tai muuta taukoa/hidastelua.

Sqrl
17.03.2019, 17.24
Mahtoiko olla foorumilaisia se tänään Pasilassa klo 16 maissa (?) maastopyörääni kehunut pyöräilijä? Odottelimme valojen vaihtumista Pasilan sillan itäpäässä olevassa isossa risteyksessä ja minulle jäi kohtaamisesta niin hyvä mieli että oikein harmitti jälkikäteen etten jäänyt pitemmäksi aikaa jutustelemaan. Jäi myös kysymättä että maastopyöräiletkö itsekin? Joka tapauksessa oikein mukavaa kevään jatkoa sinulle ja turvallisia ajokilometrejä :)

Smo
14.04.2019, 07.53
Pari Espoo 200 km Brevet-Sankaria Loukussa.

Aiemmin viikolla kapeahkot jäljet Liesjärven kansallispuistosta Luontokeskuksen suuntaan hangella

kauris
08.05.2019, 20.15
Kävin tutustumass karakallion enduropätkiin ja ensin törmäsin pariin herrasmieheen, jotka olivat hommissa polkuja ylläpitämässä. Hieno juttu. Sitten kallion päällä josta I II ja III pätkät alkaa olikin yhtäkkiä reilu 10 pääasiassa sähkötäysjoustoilla ajavaa miestä ja yksi leidi. Osa luomuja. Kysymään sitten ketä olivat kun en ainakaan mtbcf porukaksi tunnistanut. Haudankaivajiksi esittäytyivät. Jälkikäteen tuli mieleen, että rahamiehet olisi voinut olla osuvampi ilmaus :) Eivät olleet mitään hinnat alkaen pelejä.

Heidän jälkeen saapui vielä kaksi ukkoa lisää. Sähköllä hekin.

kuovipolku
08.05.2019, 22.55
Kuka mahtoi ajaa Myllypuron urheilupuiston etelälaitaa eli Mustapuronpolkua itään puoli kuuden aikoihin?

Itse olin kävellen reissussa ja tulossa Olavinlinnantietä Itäkeskuksen peruskoululle kun huomion kiinnitti harvinaisen hyvässä, matalahkossa mutta rennossa, tehokkaan mutta luonnollisen näköisessä ajoasennossa täsmälleen oikean kokoisen pyörän oikeassa paikassa olevalla satulalla istunut kuski ja hänen sulava pyörityksensä, ponnistelematta korkeahko kadenssinsa ja vaivaton pyöränhallintansa.

Kun samalla kauppa- ja kirjastoreissulla oli nähnyt jos jonkinlaista muka rentoa ja hieman pystympää asentoa ja vähemmän kisakireää pyörää, niin olihan se katsojana hieno fiilis kun näki mitä rentous ja mukavuus todella voivat tarkoittaa.

Kai juuri tämän takia ei fillarista tai ajoasusta paljon jäänyt mieleen. Tuntomerkeiksi ehkä kelpaavina se että pyörässä oli ainakin keltaista ja jalassa ei ollut pitkiä talvibibsejä vaan lyhyet, ehkä seura-asun housut ja irtolahkeet. Tuulitakista en osaa sanoa muuta kuin että se ei todellakaan lepattanut"

kauris
09.05.2019, 06.36
Jos et olisi kertonut olleesi kävellen reissussa, olisin heittänyt, että et kai vain katsonut kuitenkin omaa kuvajaistasi viereisen näyteikkunan tms heijasteesta. :)

kuovipolku
09.05.2019, 08.08
Suloa ja tyylikkyyttä osaa todella arvostaa vain se joka on ymmärtänyt ettei itse niihin koskaan kykene tai ylety - ja kun tajuaa että jokin on saavuttamattomissa, ei tarvitse edes tuntea kateutta!

skithund
09.05.2019, 20.43
Haudankaivajiksi esittäytyivät. Jälkikäteen tuli mieleen, että rahamiehet olisi voinut olla osuvampi ilmaus :) Eivät olleet mitään hinnat alkaen pelejä.

Epäilen Ride Moren viikkolenkiksi näillä spekseillä [emoji3] Täytyisi joskus kokeilla, josko suostuisivat ottamaan Spessu-kuskin Pivottien sekaan.

kuovipolku
10.05.2019, 10.58
Jos et olisi kertonut olleesi kävellen reissussa, olisin heittänyt, että et kai vain katsonut kuitenkin omaa kuvajaistasi viereisen näyteikkunan tms heijasteesta. :)

Ehkä on tarpeen tai ainakin paikallaan vielä näin erikseen ja pienellä viipeellä myöntää että tilanteeseen tosiaan kuului tuollainen minän ja ihanneminän tai tavoittamattoman ideaalin kohtaaminen"

Mutta ennenkaikkea lienee syytä lisätä että kun jatkoin matkaa niin urhellupuiston länsipäähän rakenteilla olevan baseballkentän kohdalla ajoi vastaan maastopyöräilijä jonka hyvän ja leveästä ja melko suorasta ohjaustangosta huolimatta luontevan ajoasennon panin mielihyvällä merkille. Jonkin ajan kuluttua melko varmasti sama fillaristi nousi Korkeakallion mäkeä nätin ja tehokkaan näköisesti pyörittäen, vauhtia oli arviolta hyvinkin saman verran kuin minulla silloin kun yritän segmenttienkkaa maantieraketillani.

Olisinkin voinut kysyä hänestäkin että kuka ajoi silloin siellä, mutta kun en ollut varma haluaako kukaan maastopyöräilijä paljastaa että ajaa joskus mäkivetoja asfaltilla:cool:

kauris
10.05.2019, 21.50
Epäilen Ride Moren viikkolenkiksi näillä spekseillä [emoji3] Täytyisi joskus kokeilla, josko suostuisivat ottamaan Spessu-kuskin Pivottien sekaan.

Ne ne varmaan sitten oli, koska Pivot oli vallalla ja hautaa kaivoivat kuulemma lähinnä yhdelle mukana olleelle jolla olis just muistaakseni Spessu tai ainakin joku muu merkki kuin pyy pivossa.

edit. kävin vielä heidän nettisivuilla ja juuri noita musta-kuparisia Devinci-sähköjä joita sivuilla myös näkyy myynnissä oli ne jotka eivät olleet Pivotteja. Paitsi sillä yhdellä raasulla.

Smo
20.05.2019, 22.49
Hämeen Ilvesreitillä Liesjärven itäpuolella, Kerityn ja Onkimaanjärven rannalla näkyi renkaanjälki. Ilmeisesti joku muukin siellä liikkuu kuin minä (ja foorumin Järviylänköpolkulaiset).

MäkiHiiri
20.05.2019, 23.17
Hih, jos olisi hyvät kuvankäsittely/piirto-ohjelmat tässä puhelimessa olisin laittanut kuvan, missä ilves vihellellen fillaroi.

MTS
25.05.2019, 17.33
Tunnustaako kukaan ajaneensa Turun Vähäheikkiläntiellä n. klo 12:45 aikaan tiilenpunaisella Surly Ogrella, jossa musta (jousto?)haarukka? Makean näköinen kulkine sen perusteella mitä ehdin vilkaista.

Smo
05.06.2019, 08.46
Ketkähän oli Repovedellä Repotassussa jäätelöllä käymässä Lapinsalmesta lautalla perjantaina

https://sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/5cf12954d85e3964432308fb.jpg?width=800&height=800&fit=true

Sambolo
13.06.2019, 11.35
Olikohan sunnuntaina, kun kolme jäykkäperämiestä ajoi kivikon mäkin lähellä. Ainakin kahdella heistä tais olla dartmoorin jäykkäperät. Foorumilaisia?

Äijä
23.06.2019, 09.10
Eilisiltana 19:30 tienoilla ajeli Mikkelin ja Anttolan välillä puolenkymmentä pyöräilijää Mikkelin suuntaan. Parissa kolmessa pyörässä bikepackvarustus. Olikohan fillarifoorumin jäseniä?

goljat
23.06.2019, 19.09
Tänään Bongasin myös toisen syrly merkkisellä fillarilla ajavan. Harvinaista. Ite olin matkalla ruissalosta kohti naantalia. Sanon heti että, morjesta, surly fillareihin en olekkaan aikasemmin törmännyt, vaikka mulla on ollu tämä jo 7-8 vuotta. Ehdotit että voit tulla matkaseuraksi, kun olit muuten vaan ajelemassa kaupungista toiseen. No tietysti! Pitkät matka siinä juteltiinkin, ennen kuin tiet erkani. Olitkin kunnon fillarireissaajaa täyspakkauksineen telttoineen polkemassa myös ulkomailla. Oletko myös tällä foorumilla jäsen?

Kuski87
23.06.2019, 22.31
Moro!
Pyöräilin Naantalin wanhan kaupungin jälkeen Maskuun, sieltä sitten Hirvensaloon ja takaisin kaupungille. Jäänyt vähän vähemmälle tälle foorumille kirjoittelu! (Vastauksena Goljatille)

JackOja
27.06.2019, 07.36
Kuka oli se maastopyöräilijä eilen Tommyknockerissa (Heslinki, Isoroba) jollain Tinder-treffeillä tms. Saattoi olla jopa nimimerkki sianluca, mutta mikseipä joku toinenkin.

sianluca
02.07.2019, 20.17
Tindertreffit ovat minulla kaukaista nuoruutta, keskityn Keskuspuiston lyhyisiin mutta tiukkoihin nousuihin näin vanhoilla päivillä :). Isoroballa on tullut joskus nuoruudessa käytyä.....

MUSTA mies
05.07.2019, 09.22
Joku rytmiryhmä tai porukkalenkki eilen Loimaan Lidlin suunnalla, olitte ilmeisesti suuntaa ottamassa vai miettimässä Lidlin paistopisteen valikoimaa ?

MRe
12.07.2019, 17.48
Tuliko jotain palstalaisia minua vastaan Viikissä (Latokartanossa) hiukka ennen kuin hiekkatie tulee Tilanhoitajankaarelle. Jotain pitkätukkapartajeesuksia siinä tuli maastopyörillä... :D Itse oli gravelilla.

Tämä siis tänään n. 15:30 maissa.

Firlefanz
12.07.2019, 19.56
Ei ole pitkää tukkaa, partaa eikä maastopyörää - mutta en malta olla huutamatta väliin että hommaa itsellesi Strava-tili vaikka nimellä Mauno Reimari. FlyBy-toiminnolla selviää yllättävän monta kertaa kuka ajoi vastaan, kenet ohitti tai kenen kanssa oikein tulikaan vaihdetuksi muutama sana tai ajettua jonkin matkaa samaa reittiä.

On siellä muitakin kuin segmentti-KOMeja tai -PRiä jahtaavia lycrahousuja!

JackOja
12.07.2019, 20.35
^entä jos sillä toisellakin on joku höpöhöpönimi siellä? Tai tekemiset eivät ole julkisia?

MRe
12.07.2019, 21.38
Mä en jaksa näitä Stravoja. Tai siis on mulla se Strava Veloviewerin takia, mutta en ole käyttänyt sitä (Stravaa) mihinkään. Enkä julkista lenkkejäni siellä enkä myöskään Suunnon palvelusta. En oikein jaksa uskoa, että ketään mun lenkit kiinnostaa. Siksi ei Relivekään mulla toiminut, kun mun kaikki lenkit on Private.

Mut Mauno Reimarihan on kyllä hyvä nimi. Tytärhän voisi olla Meri Reimari.

Firlefanz
12.07.2019, 21.39
So fucking what? Mikä sanoissa "yllättävän monta kertaa" oli niin vaikeaa ymmärtää?

Höpöhöpönimikin voi olla ihan riittävä tieto ja yhdistettävissä tunnettuun ja/tai tunnistettavaan fillaristiin tai foorumihahmoon - ei ehkä ihan heti ja suoraan, mutta kuitenkin - ajamisia ja reittejä voi seurata tai tutkailla, jos on tarvetta tai kiinnostusta.

Jos tekemiset eivät ole julkisia, se ei ole sen kummempi juttu eikä sen suurempi päänsärky kuin että koko fillaristia ei näy FlyByssa koska se ei periaatteellisista tai muista syistä tai silkkaa laiskuuttaan ole Stravassa.

Nämähän ovat järjestään lähinnä vain tällaisia nice to know -juttuja, eivät sen tärkeämpiä - ja jos muu ei auta, voi kaikesta huolimatta kysyä foorumuketjussa:rolleyes:

Firlefanz
12.07.2019, 21.46
Stravassa voi olla ilman että kuvittelee muun maailman olevan kiinnostunut juuri hänen lenkeistään.

Lenkkinsä voi pitää privaatteina jos niin haluaa ja julkistaa vain ne ja vain silloin kun niin haluaa. Ja vaikka muuttaa heti perään taas privaatiksi.

Mutta ei sen puoleen, en mä tajua mitä merkittävää mä oikein tulen paljastaneeksi kun "julkistan" - sanasta tulee mieleen joku joka ostaa kokosivuilmoituksen Hesarista - lenkkini Stravassa. Näkeväthän nuo tien päälläkin miten kovaa tai hiljaa ajan. Ja naapurin ämmät kyllä tietävät muutenkin milloin lähden ja milloin palaan lenkiltä.

Se ettei "jaksa" jotain osoittaa kovin usein vain sitä että on kangistunut kaavoihinsa, ennakkoluulojensa ja tietämättömyytensä vanki ja muutenkin henkisesti kuollut. Oikea fossiilli, kuten minun nuoruudessani tavattiin sanoa...

MRe
12.07.2019, 21.47
Niin, jostain syystä täällä on jo kyselty 105 sivun edestä näitä kuka ja missä-juttuja, vaikka Strava olisi jo ratkaissut asian.

Toisaalta jos Strava kertoo, että tänään 15:30 kohtasin Veikko Möttösen, niin mun on aika vaikea tietää millä nimimerkillä VM täällä toimii. Vai pitääkö Stravaan laittaa sama nic kuin täällä?

Ja toisaalta tarkemmin ajateltuna paskanko välii. Muutenkin pidän eniten omasta seurastani. Riitaa reitistäkään ei tule kuin joka toisella kerralla.

Firlefanz
12.07.2019, 22.20
Et sä sitten yhtään tavallista uunompi olekaan. Jostain syystä täällä on jo kyselty 105 sivun edestä vaikka hyvin tiedetään että todennäköisyys sille että tulos on yhtä tyhjän kanssa jää täydestä varmuudesta vain hitusen verran.

Strava nyt vain oli yksi mahdollisuus - jota elävän elämän ja saadun kokemuksen perusteella uskalsin kuvata yllättävän usein positiivisen tuloksen tuottavaksi - joka toisin kuin tämä ketju ei vaadi sitä että asianomainen seuraa tai sattuu lukemaan tätä ja vielä viitsii vastata tai katsoo vastaamisen olevan asiallista ja paikallaan.

Mä en ole mikään Sherlock enkä Suomen sosiaalisin ja verkostunein pyöräilijä ja foorumin jäsen, mutta hämmästyttävän monta fooruminimeä tai -nimimerkkiä ja sen takana olevan väestorekisterinkin tunteman henkilön Strava-identiiteetin olen osannut yhdistää.

Mutta jos tunkki ei lainaksi kelpaa, en sitä tämän enempää tyrkytä. Hyviä ajoja sinne päin! Tarvittaessa vaikka yöaikaan niin ei tarvitse miettiä kenet kohtasi tai näki...tai kuka näki ja mitä ajatteli:cool::D

Jami2003
12.07.2019, 22.58
Eihän täällä pointti ole löytää sitä joka ajoi vaan kertoa että joku ajoi. Kerran oon tänne muistaakseni kirjoittanut kun kaksi selkeästi pitkän matkan pyöräilijää tuli vastaan. Ja nämä herrat löytyi heti. Ja vaikka ei olisi löytynyt en siinä olisi mitään menettänyt, kunhan vaan halusin kertoa että pari sellaista kaveria on nähty...

Smo
12.07.2019, 23.16
Pari läskiä ja pari tavallista maasturia tms parkissa Liesjärven Korteniemessä noin klo 15. Ei tainnu käyttää Stravaa? No en mäkään :) .. ehkä pitäs .. Sports Trackeria kuitenkin

Sambolo
12.07.2019, 23.37
Eipä tuo strava ole itseäkään kiinnostanut pätkääkään, eikä mitkään muutkaan sovellukset, sykkeet ym. Ajan vaa. Mutta asiaan, kivikosta viikkiin päin joku nainen julmetun pitkällä tukalla meni pari kertaa musta ohi, mutta meno vähän hyytyi latokartanonkaaren mäessä, meinasin ehdottaa pienempää vaihdetta kun näytti niin raskaalta, mutta ehkä hän kuitenkin tiesi mitä teki :)

MRe
13.07.2019, 09.31
Mutta ei sen puoleen, en mä tajua mitä merkittävää mä oikein tulen paljastaneeksi kun "julkistan" - sanasta tulee mieleen joku joka ostaa kokosivuilmoituksen Hesarista - lenkkini Stravassa. Näkeväthän nuo tien päälläkin miten kovaa tai hiljaa ajan. Ja naapurin ämmät kyllä tietävät muutenkin milloin lähden ja milloin palaan lenkiltä.
Pointtihan ei ole tässä vaan siinä, että en oikein jaksa uskoa että ketään kiinnostaa mun lenkit yhtä vähän kuin vaikka mun kauppamatkat. Voisihan nekin tehdä julkisiksi. Mä en noista nopeuksista ole pätkääkään kiinnostunut. Ainoa mikä kiinnostaa on oma nopeus verrattuna edellisiin vastaaviin lenkkeihin. Jos mulla olisi jotenkin itsetunto tai minuus sidottuna näihin KOMeihin (mistä muuten tulee KOM, Kuopion Osuusmeijeri?), niin kävisin vetämässä ne kaikki rajoittamattomalla sähkärillä ihan vaan kiusan vuoksi.

Se ettei "jaksa" jotain osoittaa kovin usein vain sitä että on kangistunut kaavoihinsa, ennakkoluulojensa ja tietämättömyytensä vanki ja muutenkin henkisesti kuollut. Oikea fossiilli, kuten minun nuoruudessani tavattiin sanoa...
Tai ei vain koe jotain asiaa kovin tärkeäksi.

Ymmärsin selvästi väärin, kun kuvittelin, että tämän ketjun tarkoitus oli kysellä että kuka ajoi siellä ja silloin. Tuli selvästi postattua väärään ketjuun vääränlainen viesti. Tai oikeaan ketjuun, mutta väärä viesti. Väärä ketju, oikea viesti?

kervelo
13.07.2019, 13.48
En kysy, vaan kerron, että mielestäni Lotta L. tuli tänään vastaan isänsä kanssa Kaskelantiellä Keravalla. Taitaa olla sairastelut nyt takana päin ja paluu kisoihin työn alla.

Smo
13.07.2019, 20.42
Tervalamminsuon suunnasta Onkimaanjärven läheltä tuli mieshenkilö sluibaillen CC:llä naispuolisen maasturihenkilön kanssa. Tuolla en ole ikinä fillareita nähnyt, muista oonko jälkiäkään. Koitin asentaa straavan mutta tilanne meni jo. Laskin teitä vastan puhelinta räpläten.

Firlefanz
13.07.2019, 20.59
En kysy, vaan kerron, että mielestäni Lotta L. tuli tänään vastaan isänsä kanssa Kaskelantiellä Keravalla. Taitaa olla sairastelut nyt takana päin ja paluu kisoihin työn alla.

Et varmaan oikeasti epäile sitä tunnistitko oikein vai et, mutta varmistetaan havainto toteamuksella että eilenkin sama kaksikko ajoi samalla suunnalla.

PS Paluu entiseen menoon, suoritustasoon ja tuloksiin ei varmasti käy noin vain eikä ihan kädenkäänteessä, mutta minulla on kaikki usko on siihen että se onnistuu - ja jos onnentoivotuksista on yhtään apua, lähetän niitä roppakaupalla!

fiber
13.07.2019, 21.20
Minäkin mietin keskiviikkona, että ihan kuin Tunkkipuolikas olisi tullut vastaan Kuusijärven kulmilla. Mietin että tuskin kun kaukana ollaan Porista, mutta TH-Kumin paidassa tuskin kovin moni muu äijä näillä kulmilla ajelisi. Mutta mitäs Jyrki, eikö sulla oo lenkkejä Stravassa laisinkaan? Yritin bongata sieltä.

Firlefanz
14.07.2019, 08.51
Eihän täällä pointti ole löytää sitä joka ajoi vaan kertoa että joku ajoi. Kerran oon tänne muistaakseni kirjoittanut kun kaksi selkeästi pitkän matkan pyöräilijää tuli vastaan. Ja nämä herrat löytyi heti. Ja vaikka ei olisi löytynyt en siinä olisi mitään menettänyt, kunhan vaan halusin kertoa että pari sellaista kaveria on nähty...

Juu. Tämähän on päivänselvä juttu. Se että joku löytyy eli että jonkun identiteetti tai muu olemus selviää tai saa jotain valaistusta on tietysti mukava ylläri ja se että kysytty fillaristi vieläpä osoittautuu foorumin lukijaksi ja vastaa itse kenties vielä mukavampi, mutta kumpikin on kuitenkin viime kädessä sivuseikka eikä läheskään ainoa syy kirjoittaa tähän ketjuun tai lukea tätä.

Foorumillahan ei ole esimerkiksi erillistä "Kiitos kanssapyöräilijälle!" -ketjua, jossa voisi kertoa positiivisesta kokemuksesta ja julkisestikin kiittää saadusta (tai miksei vain tarjotustakin) avusta, reittineuvoista, peesistä, ohjeesta, ajoseurasta tai mistä hyvänsä. Eikä ketjua missä voisi kertoa esimerkiksi jostain harvemmin tai muuten yllättävästi kohdatusta tai nähdystä pyöräilijästä.

Mä voisinkin nyt vielä kerran kiittää mahtavasti piristäneestä peesistä jonka sain eilen kahdelta pyöräilijältä Helsingintiellä/Uudella Porvoontiellä Karlebyn kohdalta Boxiin asti! Oma vauhti jatkui parempana vielä teiden erottuakin.

Tai miten kivaa oli loppumatkalla osua SSS:n paviljongilta tulleen (ja luonnollisesti jo pitemmän ajopäivän tien päällä viettäneen) porukan perään kun kahdella sen ajajista oli yllään Suomen upein seura-asu (http://www.lahdenpyorailijat.fi/seura/yleista/maan-upeimmat-ajoasut/) eli Lahden Pyöräilijöiden ajopaita - jo senkin takia etten ole aiemmin niitä pääkaupunkiseudulla (kisatapahtumien ulkopuolella) nähnytkään.

tommi2
14.07.2019, 09.06
Mahtava tai vähemmän mahtava ketju voisi olla "Ajan tuolla tuolloin"-topic, jolla voi houkutella ajoseuraa tai pällistelijöitä

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

MRe
14.07.2019, 09.16
^Tai kertoa, että sinne on turha muiden tulla silloin pällistelemään tai sotkemaan synkkiä ajatuksia.

JackOja
14.07.2019, 09.18
^^joo, laittaisi suunnittelemansa reitin keepeeäksänä jakoon. Ja ilmoittaisi lähtöajan.

Endomondoon vielä joku kaverinicci ja kertoisi sen käyttiksen ja salasanan täällä niin kaikki halukkaat voisi livenä seurata ja koittaa osua reitille sopivassa kohdasa sopivaan aikaan.

Toki yksikertaisesti juuri tuollainen "ohitan Honkasalmen kioskin klo 13:05 nopeudella 22 km/h kokomustassa ajoasussa" toimisi helpoiten monelle tavikselle.

Sellainenkin voisi olla hyvä, että träkki jakoon lenkin jälkeen tänne topikkiin "Ajelin tälläisen, huomasiko kukaan?" tai "Jos epäilet sen olleen minä varmista tästä träkistä" tjsp.

Firlefanz
14.07.2019, 09.40
Kerrotaan - silläkin uhalla että joku kokee tämän takia kirjoittaneensa väärään ketjuun, väärällä tavalla, väärään tyylin tai ylipäätään syyllistyneensä johonkin foorumirikkeeseen:rolleyes:nyt sekin ehkä jollekin kiinnostuvalle uusi ja mahdollisesti hyödyllinenkin juttu että jo olemassaolevassa reaalimaailmassa on joitain ihan toimivia avoimia tai puoliavoimia Facebook-, Messenger- tai Whatsapp-ryhmiä joissa omille enemmän tai vähemmän spontaaneille lenkeille voi kysellä ajoseuraa, ilmoittaa niistä tai saada tietoa seudun muiden fillareiden vastaavista lenkeistä.

Pari normaaleista eli säännöllisistä yhteislenkkiketjuista irrallista spontaanilenkkiseuraketjuyritystä on muistaakseni Fillarifoorumillakin ollut, mutta ketjut eivät ole olleet kovin elinvoimaisia eivätkä pitkäikäisiä. (Mikä on ehkä ymmärrettävää, sillä tämmöinen homma toimii aivan varmasti paremmin tiukemmin paikallisena ja "tietoa vai niille joille se kuuluukin" -meiningillä.)

Yleensä näistä kuulee ja niihin pääsee mukaa tien päällä tai taukopaikalla, kun uskaltautuu juttusille toisten pyöräilijöiden kanssa.

Mutta muutenkin saa ajaa - ja pitää naamalla niin synkkää ja seurallisuutta ylipursuavia fillaristeja pelottavaa ilmettä kuin haluaa:D

tommi2
14.07.2019, 10.20
Mä nimenomaan en haluaisi ajoseuraa, mutta saattasin tulla moikkaanaan joitain tyyppejä. Luultavasti oikeesti en.

JTu
14.07.2019, 22.03
Tuli tämä ketju heti mieleen tänään lautalla Saaristotiellä. :) Pariskunta allaan Pinarello Dogmat, liekö foorumilaisia. Näitä ei turhan usein Suomessa näe, ainakaan useampaa kerralla. (Tunnustan, olin itse liikkeellä autolla.)

TANUKI
17.07.2019, 21.10
Tänään olikin porukkalenkkejä liikkeellä, mutta keitä? Paloheinän nurkilla tulin polulta vastaan n. Klo 17.45 yhtä lenkkiä, jossa mukana oli myös useampi junnu. Pari sanaa vaihdettiinkin ja ihmettelivät, mistä on tvc:n paidalla varustettu kaveri eksynyt pk-seudulle. Toisesta porukkalenkistä ajoin sitten ohi n. klo 18 mutaisella pätkällä Paloheinän huipun ja Pitkäkosken välissä ennen sitä pidempää pitkososuutta. Teillä taisi olla endurohenkiset fillarit jos oikein katoin. Viimeisen parivaljakon tapasin Pirkkolan nurkilla, n. klo 18.40, menin siinä kallionousussa ohi. Kaikkia tuli moikattua ja kaikilta sain moikkaukset takaisin [emoji41] Terve vaan täälläkin t. Cuben xc-täpäriä ajellut kuski keltaisessa paidassa

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla

Smo
19.07.2019, 15.19
Eilen n. klo 19.15 oli joku porukkalenkki Ruoholahden One Pint Pubin terassilla

http://kuvanjako.fi/ngyl7-1920.jpg

MRe
01.08.2019, 08.13
Jhas... kuka ajoi eilen Aurinkolahdella uimarannalla... en minä, vaikka sielläpäin pyörällä olinkin.

No, joka tapauksessa olet päässyt Hesariin :)

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006190670.html

VesaP
01.08.2019, 10.53
Kello 7.50 eduskuntatalon liikennevaloista lähti pohjoiseen päin edellä ajelee valkee uusi XC60 Volvo, jonka katolla 2 tyhjää Thulen kattofillaritelinettä, ja auton takakontissa takapenkit käännettynä joku tempotangoilla varustettu Continentalin renkaalla varustetulla korkealaippaisella hiilarikehällä tuunattu joko tempopyörä, triathlonpyörä tai brevettipyörä (en nähnyt mikä tanko oli, pelkät tempotangonpäät näin).

Olikohan foorumilaisia? Toivottavasti pelittää XC60 paremmin mitä oma uusi XC90 mikä oli totaalisen paska. :rolleyes:

T: Se valkeen ison pickupin kuski sun takanasi. :)

Juha Lehtinen
01.08.2019, 11.00
Mahtava tai vähemmän mahtava ketju voisi olla "Ajan tuolla tuolloin"-topic, jolla voi houkutella ajoseuraa tai pällistelijöitä

Mikä ettei mutta voi olla että tuo aiheuttaisi enemmän kirjoittelua myös millaisia kommentteja olet saanut pyörälenkilläsi topiikkiin.

Firlefanz
01.08.2019, 11.30
Niille jotka eivät viitsi juttua vilkaista:

Ikuista aihetta eli itäisen lähiön nuoriso-ongelmia käsittelevä juttu ei tietenkään mitenkään liity pyöräilyyn yleisesti eikä pyöräilyyn paikoissa jonne se ei kuulu tai joissa se on kielletty. Kyseinen pyöräilijä vain sattui osumaan yhteen kuvaan - tai sattui ja sattui: kuvaaja varmaan haki parempaa kuvaa, liikettä ja asetelmallisuutta - eikä häntä tai hänen pyöräilyään edes mainita kuvatekstissä tai itse jutussa.

Mutta kuten arvata saattaa: pyörät, etenkin kippurasarviset, ja pyöräilijät, etenkin tiukkoihin pyöräilyasuihin pukeutuneet keski-ikäiset miehet, aiheuttavat väistämättä tietyissä ihmisissä tietynlaisia tuntemuksia. Ja löytyihän sieltä heti ensimmäisten joukossa asiaankuuluva kommentti: "Tuossahan on kiva hiekalla makailla, kun oman elämänsä armstrong tightseissaan paahtaa ennätystään hiekkarannalla. Kurinpalautusta myös setämiehille. Nuorissa on tulevaisuus.":rolleyes:

Kuvassa ajetaan sellaisella cyclocross-spesifisellä cyclocrosspyörällä (hiilikuituinen Gir's Warthog, ollut uusi joskus 2013-2016) aivan sen rantabulevardin muurin tuntumassa (eikä suinkaan keskeltä biitsiä auringossa makaavien tai muuten rantaelämästä kaikessa rauhassa nauttivien ihmisten välistä).

Warthogin omistajia ei liene foorumilaisten joukossa kovinkaan monta. Vaikka juuri idän suunnalla ja ehkä etenkin Vuosaaressa on suhteellisen paljon Gir'sin cycloilla ajavia, on Warthog silti melko harvinainen näky.

MRe
01.08.2019, 13.05
^Kuvan taustoja sen paremmin tietämättä on vaikea juuri tätä tapausta kommentoida, mutta lienee kaksi vaihtoehtoa:
a) oltu rannalla eikä arvokasta fillaria ole haluttu jättää kaikkien vietäväksi, vaan se on otettu sinne viltin viereen kun on käyty uimassa
b) menossa paikasta a paikkaan b ja reitti kulkee juuri rannan läpi

B-kohtaa en ymmärrä ja negatiiviset kommentit on varsin todennäköisiä. Kyseessä uimaranta, jonka vieressä vieläpä menee 4-5 metriä leveä rantabulevardi, jossa kyllä mahtuu ajamaan. Ja kun tietää, että tuonne pitää vieläpä erikseen ajaa, se ei ole minkään luonnollisen reitin osa.

Jos tosiaan vaihtoehto b, niin ei sitten kannata postailla mitään kuvia väärin pysäköidyistä autoista tai videoita close-call -ohituksista.

Itsekin olen kyllä syyllistynyt tuolla ajamiseen. Mutta kun se on tapahtunut marras-huhtikuun välissä, ei rannallaolijat juurikaan ole häiriintyneet.

cuppis
01.08.2019, 14.28
Kommenttina b-kohtaan; satuitko lukemaan juttua jossa kerrotaan "Aurinkolahden uimarannalla on helteiden viilennyttyä hiljaista, auringonpaisteesta huolimatta.".

Miksei siis ajaisi kun on rannalla hiljaista?

YocceT
01.08.2019, 14.32
Samalla logiikalla sitten voisi vaikka käydä koiria uittamassa yleisellä uimarannalla, "koska kerran on hiljaista".

cuppis
01.08.2019, 14.46
^onko tuolla rannalla pyöräily kielletty? Onko yleisellä uimarannalla koirien uittaminen kielletty?

JN75
01.08.2019, 15.12
^Onko yleisellä uimarannalla koirien uittaminen kielletty?

On. Järjestyslaki: " pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua"

Firlefanz
01.08.2019, 15.29
Itsekin olen kyllä syyllistynyt tuolla ajamiseen. Mutta kun se on tapahtunut marras-huhtikuun välissä, ei rannallaolijat juurikaan ole häiriintyneet.

Uskallan toivoa että puhuit syyllistymisestä vain tiettyä sanansäihkettä ja pientä itseironista piikkiä tavoitellaksesi.

Sillä aivan yhtä vähän kuin rannalla olijat häiriintyvät ohikävelevästä ihmisestä, aivan yhtä vähän heitä voi häiritä ohiajava pyöräilijä. Tosin minun on vaikea kuvitella itse ajavani rantakauden aikana edes sateisena ja kylmänä iltapäivänä enkä osaa myöskään kuvitella kenenkään niistä porukoista joissa tapaan olla mukana saavan päähänsä kiepata rantahiekan kautta, vaikka se voikin cyclocrosskuskille niin houkutteleva reitinvalinta ollakin.

Muuten olen sitä mieltä että minulle ei kuulu eikä minun suhtautumiseeni vaikuta eikä saa vaikuttaa se millä asialla tai millaisella meiningillä joku jossain liikkuu niin kauan kuin hän ei todella aiheuta häiriötä tai vaaratilanteita tai vahinkoa.

Ja vielä vähemmän katson aiheelliseksi tai oikeaksi vetää sensuuntaisia johtopäätöksiä kuin kommenttisi loppupuolella teet.

MRe
01.08.2019, 15.32
Kommenttina b-kohtaan; satuitko lukemaan juttua jossa kerrotaan "Aurinkolahden uimarannalla on helteiden viilennyttyä hiljaista, auringonpaisteesta huolimatta.".

Miksei siis ajaisi kun on rannalla hiljaista?
Hiljaista ja tyhjää on kaksi eri asiaa. Mitä siitä eilen ohi ajoin, niin ranta ei ollut tyhjä. Ei se täysikään ollut, mutta ei etenkään tyhjä.

puppy
01.08.2019, 15.44
Helsingissä ja Vantaalla on ainakin omat koiranuintipaikat, johan sen järkikin jo sanoo että ei voi mennä yleiselle rannalle.

..... mutta kuten kaikki mikä ei itseään häiritse on sallitua vaikka lappu kieltäisi mutta auta armias jos joku tekee jotain joka ei mielestäni nyt tähän siihen sinne sovi.....

MRe
01.08.2019, 15.45
Ja vielä vähemmän katson aiheelliseksi tai oikeaksi vetää sensuuntaisia johtopäätöksiä kuin kommenttisi loppupuolella teet.
No en nyt tiedä mitä johtopäätöksiä oikein vedin, toin vain esille kaksi mahdollista skenaariota, joista toinen on mielestäni enemmän väärin kuin toinen.

Mä peräänkuuluttaisin yleisesti hieman sellaista reilua suoraselkäisyyttä. Jos ollaan postailemassa kuvia pyörätielle pysähtyneistä/pysäköidyista autoista, niin ei myöskään mentäisi ehdoin tahdoin pyöräilemään paikkoihin, jotka eivät sellaiseen ole selvästikään tarkoitettu. Ja tämä näin yleisenä kommenttina. En tiedä muiden ajeluista tai postailuista yhtään mitään. Välillä vaan tuntuu, että pyöräilijät saa tehdä ihan kaikkea mikä ei ole suoraan kielletty ja sittenkin vaikka on kielletty, niin saa tehdä jos kerran mieli tekee. Esimerkiksi vaikka Lauttasaaren kärjessä tai Keskuspuistossa ajella reittejä, jotka on merkitty pyöräilijöiltä kielletyksi.

BTW. Helsingin uimarantoja koskevat yleiset kaupungin järjestyssäännöt (https://www.hel.fi/kulttuurin-ja-vapaa-ajan-toimiala/fi/palvelut/liikunta-ja-ulkoilu/uimarantojen-jarjestyssaannot) sanovat mm.:
"Moottoriajoneuvoilla ja ajoneuvoilla ajaminen sekä ratsastus muilla kuin tarkoitukseen varatuilla teillä on kiellettyä. Vedessä ei saa liikkua veneellä, kanootilla tai muulla välineellä poijujen sisäpuolisella alueella."

Koirista ja kissoista:
"Koirien, kissojen ja muiden eläimien tuominen uimaranta-alueelle ja lasten leikkipaikoille on kiellettyä."

Firlefanz
01.08.2019, 17.02
No en nyt tiedä mitä johtopäätöksiä oikein vedin, toin vain esille kaksi mahdollista skenaariota, joista toinen on mielestäni enemmän väärin kuin toinen.

Jos tosiaan vaihtoehto b, niin ei sitten kannata postailla mitään kuvia väärin pysäköidyistä autoista tai videoita close-call -ohituksista.

Mä peräänkuuluttaisin yleisesti hieman sellaista reilua suoraselkäisyyttä. Jos ollaan postailemassa kuvia pyörätielle pysähtyneistä/pysäköidyista autoista, niin ei myöskään mentäisi ehdoin tahdoin pyöräilemään paikkoihin, jotka eivät sellaiseen ole selvästikään tarkoitettu. Ja tämä näin yleisenä kommenttina. En tiedä muiden ajeluista tai postailuista yhtään mitään. Välillä vaan tuntuu, että pyöräilijät saa tehdä ihan kaikkea mikä ei ole suoraan kielletty ja sittenkin vaikka on kielletty, niin saa tehdä jos kerran mieli tekee. Esimerkiksi vaikka Lauttasaaren kärjessä tai Keskuspuistossa ajella reittejä, jotka on merkitty pyöräilijöiltä kielletyksi.

Mä peräänkuuluttaisin sellaista rauhallista, tasapainoista, mutkia suoriksi vetämätöntä ja "jos yhtä, niin myös toista" -ajetteluun taipumatonta asoidien tarkastelua. Kukin asia ja kuin tapaus sellaisena kuin se on ilman että siihen vedetään kaikki joka tarkastelijaa sattuu ärsyttämään tai jota hän on joutunut kokemaan tai kenties sattunut kuulemaan sellaisesta jossain kerrotun.

Jos joku cyclocrosspelle nyt sattuisikin ajamaan sitä rakasta rantareittiänsä piittaamatta siitä onko syksy tai alkutalvi vai keskikesä, niin silti voi tyynesti todeta että ei se niin kaameaa ole eikä ketään häiritse jos joku ajaa pyörällä aivan hiekkarannan takalaitaa. Siis aivan toisin kuin sellaisessa tapauksessa ja sellainen asia jonka kohdalla ei voi aivan yhtä keveällä sydämellä, vilpittömästi ja rehellisesti väittää samaa.

Eivätkä pyöräilijät ole mikään sellainen yhtenäinen joukko että jos joku heistä tekee jossain jotain, niin sen vuoksi pitäisi jonkin helvetin suoraselkäisyyden nimissä kaikkien muidenkin olla olematta jotain mieltä autoilijoiden tekemisistä tai ainakin olla ilmaisematta sitä sosiaalisessa mediassa. Ei sen kaltaista väitettä tai päättelyä tule esittää edes poleemisessa tarkoituksessa ellei nimenomaan tahdo alentaa keskustelun tasoa entisestään!

PS Mä luulin - kai yksinkertaisuuttani - että cuppis esitti retorisen kysymyksen. Eli rautalangasta väännettynä: hän tietää erinomaisen hyvin että koirien uittaminen yleisillä uimarannoilla on tietyistä aivan järkevistä ja hyväksyttävistä syistä kielletty ja hän oletti ilman muuta kaikkien muidenkin tietävän tämän asian.

PPS Keskustelun tason alhaalla pitämiseksi: entä jos kyseessä oli vaihtoehto (c),Warthog-kuski oli käynyt viemässä rakkaalle puolisolleen tai tyttärelleen tämän unohtamia avaimia, auringonsuojavoidetäydennystä tai mineraalivesipulloa?

TuomariKuolo
04.08.2019, 19.20
Tänään kuuden aikaan Kuusmiehentien laitaa polki spandex-pariskunta, joka sätti toisiaan huolella ja sen verran kovalla äänellä, että koko Torpparinmäki ja Paloheinä kuulivat. Toinen oli ollut mulkku ja sanonut Inkalle(?) pahasti ja toisenkin käytös oli ollut ihan perseestä.

Ei kaikkein rennoin lenkki heillä.

Jos jotain positiivista hakee, niin ajoivat kelvillä eivätkä ajoradalla.

Smo
05.08.2019, 14.38
Ilmeisesti Räyskälässä oli viikonloppuna joku koppifillarikiihdytysajo

https://sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/5d473cdca65c74cdb4f4caa5.jpg?width=800&height=800&fit=true

--

Entäs PPP, onko tämä se sensuroitu topiikki??

https://sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/5d473d0e1249921506d308dc.jpg?width=800&height=800&fit=true

VPR
05.08.2019, 17.45
https://poronpolku.fi/poronpolun-polkaisu/

Smo
05.08.2019, 18.39
No mutta niinpä tietenkin .. sitä se teettää kun ajelee aivot narikassa. Poronpolku olikin mielessä, tosin ihan toiseen aikaan että saa rauhassa ajella

JackOja
05.08.2019, 21.58
No ajoiko siellä joku, kuka?

Mä ajelin noilla main viime torstaina ja perjantaina, mutten nähnyt ketään.

Steni
06.08.2019, 22.35
Smo : Ilmeisesti Räyskälässä oli viikonloppuna joku koppifillarikiihdytysajo

Räyskälässä oli Finnish Recumbent Championships 2019

kuvasatoa:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=28&t=6056

Smo
07.08.2019, 13.26
^Tuo selvisi myöhemmin kun googlasin kyltin, olisi voinut käydä kurkkamassa jos olis tiennyt, polulta "kielletyn alueen" reunalta tiirailin. Tosin su klo 17 varmaan alkoi olla ajot ohi.

No ajoiko siellä joku, kuka?

Mä ajelin noilla main viime perjantaina, mutten nähnyt ketään.

Sunnuntaina menin Melkuttimien polkuja ja Ilvesreittiä Pääjärvelle reitin ulkopuolisia polunpätkiä bongaillen. Koppifillareiden lisäksi bongasin pariskunnan lentokentältä poistumassa maastopyörämäisillä kulkuneuvoilla tiellä. Oli tarkoitus mennä aiemmin viikolla, olisin voinut stalkkailla tuolla perjantaina jos olisin tiennyt :) ..

usko juntunen
15.08.2019, 20.57
Männä viikonloppuna tuli Volokinpolulla https://www.sonkajarvi.fi/Suomeksi/Palvelut/Liikunta-ja-vapaa-aika/Volokinpolku
vastaan Pole-kuski, joka kyllä muistutti kovasti erästä Fillari-lehteen ajotekniikasta, ravitsemuksesta yms kirjoittlevaa hemmoa?

sianluca
22.08.2019, 06.42
Kukahan kolisteli paksupyörällään Pallaksen suuntaan tunturiylängöllä Hetta-Pallas- reitillä Tappurinojan tienoilla? Ajelin itse kevyessä lenkkivarustuksessa jäykkäperälläni Tappurin tuvan suuntaan, vastaan tuli keltapukuinen pyöräilijä ylängön vaellusreittiä pitkin.

Lare
25.08.2019, 21.08
Kuka ajoi Porvoon motarilta Lahden motarille Malmin lentokentän kohdalla?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190825/fc2942dedd0dd790a66ef55b0671dea3.jpg

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

TuomariKuolo
25.08.2019, 22.59
Mut hei, ei ainakaan mene kelviä vieressä.

telipyörä
25.08.2019, 23.20
Kyllä siitä ohi mahtuu näemmä.

F. Kotlerburg
25.08.2019, 23.26
No sittenhän se on ok ajaa motaria.

Jami2003
26.08.2019, 04.30
Varmaan virolainen.

sianluca
26.08.2019, 05.40
come Cipollini?

Firlefanz
26.08.2019, 10.10
Onko sillä reppu?

Ainakin tyylittömät sukat, jotka saavat ajokengätkin näyttämään lenkkareilta.

Vähän sellainen työmatkatemporeinolta vaikuttava kaveri. Voisi olla joku maakunnan mieskin joka on juuri tulossa pääkaupunkiin osallistuakseen Velotouriin...

Mistähän lienee Porvoonväylälle ajanut? Jakomäessä taitaa olla lähin liittymä?

Lahdenväylällä matkaa on jatkettava Kehä I:n liittymään. Eihän silläkään saa ajaa - eikä ajeta - mutta jonnekin siinä kohdin voinee kääntyä?

Niin tai näin, kovin monta kilometriä ei moottoritien leveällä pientareella varmaankaan päästy nauttimaan - mutta veikkaan ettei Laren nappaama kuva jäänyt ainoaksi!

Mikä mahtoi olla toimeenpanevana voimana? Optimaalisen reitin tai oikaisun haku? Minäminä-asenne, haluttomuus tunnustaa omia virheitä ja erehdyksiä ja suunnistusvirhe tai eksyminen? Kahvipöytäsuunsoitosta lähtenyt tempausluontoinen kertaveto tai vedonlyönti? Jokin muu (eli sellainen johon mulla henkisesti ja fyysisesti arkana poikana ja kynäniskana ei edes mielikuvitus yletä)?

mkpaa
26.08.2019, 13.13
Jos esimerkiksi seuraa navigaattoria niin esimerkiksi Ikealta voi hyvinkin päätyä tuonne, jos on esimerkiksi ulkomaalainen. Näkyykö sillä kenties Velotourin osallistumisnumero?
Noin muuten moottoriteillä pyöräily on turhaan kategorisesti kielletty. Vaarallisten siltojen, tunneleiden tai muuten poikkeuksellisten kohtien osalta se on toki perusteltua. Siellä on yleensä erinomaiset pientareet ja tasaista.

Lare
26.08.2019, 13.17
Joku numero sillä oli tolpassa kiinni.

mkpaa
26.08.2019, 14.03
Joku numero sillä oli tolpassa kiinni.

Sitten aika ja paikka täsmäisivät.

MRe
26.08.2019, 14.08
Noin muuten moottoriteillä pyöräily on turhaan kategorisesti kielletty. Vaarallisten siltojen, tunneleiden tai muuten poikkeuksellisten kohtien osalta se on toki perusteltua. Siellä on yleensä erinomaiset pientareet ja tasaista.
Siihen kieltoon lienee ihan järkevät perusteet. Jos nyt kävisikin niin, että moottorietien pientareella saisi pyöräillä, niin seuraavaksi olisikin jo sitten päästävä sen moottoritien yli. Motareilla on pääsääntöisesti aika harvassa liittymiä pyöräilijän näkökulmasta, joten kohta joku olisi mustissa vaatteissaan iltapimeällä toikkaroimassa fillarinsa kanssa siellä kaistalla. Tai ajamassa vasenta kaistaa, koska "I do, because I can".

mkpaa
26.08.2019, 15.42
Siihen kieltoon lienee ihan järkevät perusteet. Jos nyt kävisikin niin, että moottorietien pientareella saisi pyöräillä, niin seuraavaksi olisikin jo sitten päästävä sen moottoritien yli. Motareilla on pääsääntöisesti aika harvassa liittymiä pyöräilijän näkökulmasta, joten kohta joku olisi mustissa vaatteissaan iltapimeällä toikkaroimassa fillarinsa kanssa siellä kaistalla. Tai ajamassa vasenta kaistaa, koska "I do, because I can".

Miten sen nyt ottaa. Kategorinen kielto on silti hölmö. Minulla on kohtalaisen paljon moottoritiellä pyöräilystä ja paljon enemmän muilla teillä pyöräilystä. Moottoritiet ovat pääsääntöisesti erittäin hyviä pyöräilyyn. Osuudet joilla on noita mainitsemiani kapeita siltoja tai tunneleita on ihan perusteltua erikseen kieltää pyöräilyltä, mutta moottoriteitä sinänsä ei. Jos joku haluaa mennä sinne rikkomaan sääntöjä niin se onnistuu jo nyt.

Luumunen
26.08.2019, 16.06
^Onhan siellä moottoritiellä leveät pientareet, mutta jos siellä pyöräilevastä ajaa rekka satasta ohi niin voi olla että kaveri löytää itsensä pöpeliköstä, tai sitten joku muu löytää.

telipyörä
26.08.2019, 16.26
^Onhan siellä moottoritiellä leveät pientareet, mutta jos siellä pyöräilevastä ajaa rekka satasta ohi niin voi olla että kaveri löytää itsensä pöpeliköstä, tai sitten joku muu löytää.

Noinhan pitäisi sitten käydä jo nyt maantiellä, kun tilaa on vähemmän.

mkpaa
26.08.2019, 16.31
Noinhan pitäisi sitten käydä jo nyt maantiellä, kun tilaa on vähemmän.

Niin turvallisempaa siellä motarilla on noissa tilanteissa ja erityisen turvallista siellä on noin 60 % vuorokaudesta.

ArtoR
26.08.2019, 16.32
Miten siellä moottoritiellä pyöräilijä esimerkiksi tässä kuvan tapauksessa jatkaisi suoraan Helsinkiä kohti moottoritien laidassa, eikä kääntyisi Kehä I:n rampissa pois? Ihan turvallisesti pääsee sen Kehä I:n rampin ohi, niinkö?

mkpaa
26.08.2019, 16.45
Miten siellä moottoritiellä pyöräilijä esimerkiksi tässä kuvan tapauksessa jatkaisi suoraan Helsinkiä kohti moottoritien laidassa, eikä kääntyisi Kehä I:n rampissa pois? Ihan turvallisesti pääsee sen Kehä I:n rampin ohi, niinkö?

Pois mihin suuntaan? Suoraan ajaminen liittymissä tehdään ryhmittymällä oikealle kaistalle ja väistämällä muuta liikennettä. Muuten ajetaan kuten yleensäkin.

Mohkku
26.08.2019, 16.53
Tai kohdassa, josta rampilta tulijat jonossa kiihdyttävät nopeutensa liikennevirran mukaiseksi. Sitten siellä onkin joku wannabepyöräilijä ajamassa 28 km/h. Joku ruuvi täytyy puuttua kokonaan, jos tuollaiseen paikkaan tarkoituksella haluaa mennä.

mkpaa
26.08.2019, 17.15
Tai kohdassa, josta rampilta tulijat jonossa kiihdyttävät nopeutensa liikennevirran mukaiseksi. Sitten siellä onkin joku wannabepyöräilijä ajamassa 28 km/h. Joku ruuvi täytyy puuttua kokonaan, jos tuollaiseen paikkaan tarkoituksella haluaa mennä.

Niissä on aina hyvä näkyvyys. Ei niissä ole mitään ongelmaa pyöräillessä. Ajoin olosuhteiltaan vastaavaa tietä Istanbulin kentältä D020:aa länteen ja Sofian ohitustien viime kuussa.

Barracuda
26.08.2019, 18.30
Niissä on aina hyvä näkyvyys. Ei niissä ole mitään ongelmaa pyöräillessä. Ajoin olosuhteiltaan vastaavaa tietä Istanbulin kentältä D020:aa länteen ja Sofian ohitustien viime kuussa.

Turkki onkin tosiaan hyvä ottaa esimerkiksi liikenneturvallisuudessa :)

mkpaa
26.08.2019, 18.38
Turkki onkin tosiaan hyvä ottaa esimerkiksi liikenneturvallisuudessa :)

Se on hyvä maa pyöräillä. Tuo kyseinen tie on vieläpä melko ylimitoitettu verrattuna Suomen motareihin.

Barracuda
26.08.2019, 18.41
Se on hyvä maa pyöräillä. Tuo kyseinen tie on vieläpä melko ylimitoitettu verrattuna Suomen motareihin.

Varmaan. Liikenteessä ei menehdy kuin reilu tuplat suhteessa asukaslukuun vrt kotimaa. Jollain toisella mittarilla hyvä varmaan sitten joo.

mkpaa
26.08.2019, 19.39
Varmaan. Liikenteessä ei menehdy kuin reilu tuplat suhteessa asukaslukuun vrt kotimaa. Jollain toisella mittarilla hyvä varmaan sitten joo.

Hyvä sillä tavalla, että kaikki ovat tottuneet muuhun liikenteeseen ja antamaan tilaa muille. Siellä on moninkertainen määrä ihmisiä huomattavasti Suomea puutteellisemmassa infrassa (ja sekalaisella kalustolla) eikä tuo koko maan onnettomuusmäärä sinänsä liity mainittuun isojen teiden turvallisuuteen. Viittaan lähinnä siihen, että koska kyseiset tiet on useimmissa länsimaissa kielletty pyöräilyltä niin harvalla täällä asiaa pohtivalla on käytännön kokemusta sellaisilla pyöräilystä. Se on varsin turvallista (omassa tiedossa ei ole sellaisilla pyöräilijöille sattuneita onnettomuuksia) ja mukavaa.
Vaikka pyöräily nykyisillä moottoriteillä turvallisilta osiltaan sallittaisiin niin se tuskin toisi sinne merkittävää määrää pyöräilijöitä, koska kyseiset pätkät osuvat melko harvojen reitille.

MRe
26.08.2019, 19.43
^Ja suhteessa automäärään lähes kymmenenkertainen... et joo, Turkista mallia.

En kyllä rehellisesti näe mitään perustetta miksi pyöräilijät pitäisi päästää moottoritielle. Vaikka onkin leveät pientareet.

Barracuda
26.08.2019, 19.46
Hyvä sillä tavalla, että kaikki ovat tottuneet muuhun liikenteeseen ja antamaan tilaa muille. Siellä on moninkertainen määrä ihmisiä huomattavasti Suomea puutteellisemmassa infrassa (ja sekalaisella kalustolla) eikä tuo koko maan onnettomuusmäärä sinänsä liity mainittuun isojen teiden turvallisuuteen. Viittaan lähinnä siihen, että koska kyseiset tiet on useimmissa länsimaissa kielletty pyöräilyltä niin harvalla täällä asiaa pohtivalla on käytännön kokemusta sellaisilla pyöräilystä. Se on varsin turvallista (omassa tiedossa ei ole sellaisilla pyöräilijöille sattuneita onnettomuuksia) ja mukavaa.
Vaikka pyöräily nykyisillä moottoriteillä turvallisilta osiltaan sallittaisiin niin se tuskin toisi sinne merkittävää määrää pyöräilijöitä, koska kyseiset pätkät osuvat melko harvojen reitille.

Joo, tässähän on sellainen pohjoiseurooppalainen common sense että 100 kg painava ja 30 kulkeva fillari ei ole parhaimmillaan 120 kulkevan muun liikenteen seassa. Etenkään liittymissä. Mutta Turkissa on erilainen common sense. Omasta puolestani voidaan hyvin pysyä tässä meidän tylsässä ja sääntöpainotteisessa jne. etenkin tässä asiassa.

Suomeksi, en haluaisi pyöriä tuonne motarille sekaan vaikka nyt lahdentien ja kehäykkösen liittymään.
Eikä moni muukaan vaikka se suoralla voisi jossakin mielessä ollakin ok.

mkpaa
26.08.2019, 20.14
Joo, tässähän on sellainen pohjoiseurooppalainen common sense että 100 kg painava ja 30 kulkeva fillari ei ole parhaimmillaan 120 kulkevan muun liikenteen seassa. Etenkään liittymissä. Mutta Turkissa on erilainen common sense. Omasta puolestani voidaan hyvin pysyä tässä meidän tylsässä ja sääntöpainotteisessa jne. etenkin tässä asiassa.

Suomeksi, en haluaisi pyöriä tuonne motarille sekaan vaikka nyt lahdentien ja kehäykkösen liittymään.
Eikä moni muukaan vaikka se suoralla voisi jossakin mielessä ollakin ok.

No itse jättäisin sen ensisijaisesti pyöräilijän arvioitavaiksi, koska kyseiset tiet ovat suurimman osan päivästä tyhjillään, suoria, tasaisia ja turvallisia. Eipä se toisaalta ole lobbauksen prioteeteissa kovin korkealla.

Fuuga
26.08.2019, 21.57
Huvittavaa, että kaverit, jotka kuulostavat kuin olisivat koskaan ajaneet Vihdintietä isommalla tiellä alkavat kommentoida turvaseikoista kaverille, jolla on jokseenkin enemmän kilometrejä pyörällä Suomea erilaisemmissa ympäristöissä kuin useimmilla edes autolla.

a) Rekka ohi 120 km/h linssissä ei hetkauta konkreettisesti sen enempää kuin 100 km/h tai edes 80 km/h.
b) Monestiko olet nähnyt kenenkään ajavan pientareella moottoritiellä versus normaali maantie?
c) Moottoritiellä pientareet ovat monesti yhtä leveät kuin normaalin maantien ajokaista.
d) Liittymissä ei ole pakko ajaa liittymän erottavan katkoviivan tuntumassa vaan piennarta niin kauan kunnes tulee kohdalle jossa liittymän voi ylittää kohtisuoraan lyhintä tietä.

Barracuda
26.08.2019, 22.15
Huvittavaa, että kaverit, jotka kuulostavat kuin olisivat koskaan ajaneet Vihdintietä isommalla tiellä alkavat kommentoida turvaseikoista kaverille, jolla on jokseenkin enemmän kilometrejä pyörällä Suomea erilaisemmissa ympäristöissä kuin useimmilla edes autolla.

a) Rekka ohi 120 km/h linssissä ei hetkauta konkreettisesti sen enempää kuin 100 km/h tai edes 80 km/h.
b) Monestiko olet nähnyt kenenkään ajavan pientareella moottoritiellä versus normaali maantie?
c) Moottoritiellä pientareet ovat monesti yhtä leveät kuin normaalin maantien ajokaista.
d) Liittymissä ei ole pakko ajaa liittymän erottavan katkoviivan tuntumassa vaan piennarta niin kauan kunnes tulee kohdalle jossa liittymän voi ylittää kohtisuoraan lyhintä tietä.

Hienoa että huvittaa.
Totean tässä kuitenkin disclaimerina ajaneeni erilaisilla kulkuneuvoilla moottoritiellä sen verran että varaan oikeuden kommentoida oli siitä sitten mitä mieltä tahansa ja huvitti sitten tai ei :)

Sinänsä aitoa rispektiä mkpaan kilometreille, itse en tosiaan missään tapauksessa pystyis samaan.

Fuuga
26.08.2019, 22.38
Hienoa että huvittaa.
Totean tässä kuitenkin disclaimerina ajaneeni erilaisilla kulkuneuvoilla moottoritiellä sen verran että varaan oikeuden kommentoida oli siitä sitten mitä mieltä tahansa ja huvitti sitten tai ei :)Oikeus on kommentoida ei siinä mitään. Vielä huvittavammaksi vain homman tekee se, että lainaus on rutkasti pitempi kuin viestisi. Mutta itse aiheeseen...

Minäkin olen ajanut monenlaisilla ajoneuvoilla moottoritiellä, Rovaniemellä (olisiko ollut vain moottoriliikennetie kuitenkin) ihan polkupyörällä enkä ole koskaan kokenut olevani vaaraksi pientareellakulkijalle. Kerran jopa kävelin pari sataa metriä moottoritiellä viemässä varoituskolmiota, enkä pelännyt lähellekään niin paljon kuin mökkitiellä kävellessäni. En edes huojunut rekkojen pyyhältäessä ohi. Kävelyn nostattama hiki kyllä kuivui hiuksista hyvin.

Suomessa on konsensus ajatella, että viranomainen on yksilöä koskevissa ratkaisuissa ehdottomasti viisaampi kuin kenties yksilö itse. Tämä tulee erityisesti esiin turvallisuutta koskevissa asioissa. Kun mukaan vielä otetaan nykyajan yltiöturvallisuutta korostava asenne, päästäänkin pikkuhiljaa Aldous Huxleyn mailmaan.

--
Ei kurjuutta kummempaa

-jamo-
27.08.2019, 08.50

Joo, ihan hyvin sinne moottoritien pientareelle mahtuu polkupyöräilijät, mopoilijat ja jalankulkijatkin. Hyvä leveä piennar mikä nykyisellään on täysin hyötykäyttämätön.

MRe
27.08.2019, 09.12
Polkupyörällä paljon tai vaikka vielä enemmän ajaminen ei tee kenestäkään kaikkien alojen erityisasiantuntijaa. Samalla tavallahan miljoona kilometriä rekalla ajanut voisi olla sitä mieltä, että tukkirekalla kelvillä ajaminen olisi aivan turvallista, jos vain kantavuus riittää.

tvain
27.08.2019, 09.32

Ajelin jokunen vuosi sitten Suomessa vitostietä. Ei ollut moottoritietä siltä kohdin, joten ihan oikea paikka pyöräillä. Ei ehkä ihan miellyttävin melun takia, mutta riittävän leveät pientareet. Parempi siellä on ajaa kuin runsasliikenteisellä 80 km/h tiellä ilman pientareita.

JackOja
27.08.2019, 09.41
Ajelin jokunen vuosi sitten Suomessa vitostietä. ... riittävän leveät pientareet. Parempi siellä on ajaa kuin runsasliikenteisellä 80 km/h tiellä ilman pientareita.

Viitostiehän ei ole kaikkialla -edes suurimmilta osin- tuollainen [esimerkki (https://goo.gl/maps/BQWeCSEDB8pi9zFUA)]. 100 km/h eikä pientareita.

Kerron tämän vain varoituksen sanana niille ketkä nyt innostuivat suunnittelemaan Viitostiereissua.

HMK
27.08.2019, 09.51
Viitostiellä on paljon vilkkaammillakin osuuksilla pientareettomia pätkiä. Joskus päätynyt ajamaan tuolla sellaisissa kohdissa, missä ei kulje riittävän lähellä muuta tietä, niin aika nopeasti tuosta tekee mieli pois. Mieluummin kiertelee vaikka mutkia ties mitä sorapolkuja pitkin peräkärryn kanssakin.

https://www.google.fi/maps/@61.4355568,26.548737,3a,75y,91.3h,83.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1snGtFEwicWzGSGxZ-y6ZO8Q!2e0!7i13312!8i6656

mkpaa
27.08.2019, 10.05
Polkupyörällä paljon tai vaikka vielä enemmän ajaminen ei tee kenestäkään kaikkien alojen erityisasiantuntijaa. Samalla tavallahan miljoona kilometriä rekalla ajanut voisi olla sitä mieltä, että tukkirekalla kelvillä ajaminen olisi aivan turvallista, jos vain kantavuus riittää.

Miljoonalla kilometriä rekalla kelvillä ainakin antaisi hyvän pohjan omalle arviolle siitä onko se turvallista. Moottoritiellä pyöräillessä isoimmat riskit liittyvät arviointivirheisiin ja mekaanisiin ongelmiin liittymiä ylittäessä. Nekään eivät sinänsä poikkea vastaavista muilla teillä. Esimerkiksi mainitulla D020:lla sai katsoa tarkasti kuka on kääntymässä, kun lähtee 0-vauhdista ylittämään kolmea kaistaa.

cuppis
27.08.2019, 10.39
Usein olen katsellut motareita sillä silmällä, että hyvä olis pyöräillä. Piennar on leveä, autotiheys pääosin väljä, näkyvyys hyvä ja autoilla toisiinsa nähden tilaa ohitella. Ei ole nyppylöitä joiden takaa tulee yllätyksiä eikä sivuteitä joilta tulevia pitäis väistellä.
Pelottavimpia ovat pientareettomat pienemmät 80km/h rajoitetut tiet joissa kuitenkin ajetaan lähes moottoritienopeuksia. Usein vielä autoilla joiden alusta ja kori eivät näytä kulkevan keskenään samalla radalla.

Mitä tulee liittymäkäyttäytymiseen niin onhan meillä paljon muitakin kuin moottoriteitä joissa on eritasoliittymiä enkä ole koskaan niitä ongelmaksi kokenut. Liittymäkaista ylitetään kohtisuoraan kohdassa missä on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin.

MRe
27.08.2019, 11.06
Mitä tulee liittymäkäyttäytymiseen niin onhan meillä paljon muitakin kuin moottoriteitä joissa on eritasoliittymiä enkä ole koskaan niitä ongelmaksi kokenut. Liittymäkaista ylitetään kohtisuoraan kohdassa missä on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin.
Ei oikeastaan hirveästi sellaisia teitä, missä pyöräily (tai jalankulku) on sallittua & liittymät lähtevät niin, että niihin voi ajaa 80 - 100 km nopeudella turvallisesti.

Ja en epäile, etteikö yksittäinen pyöränkäyttäjä ja kokenut pyöräilijä pystyisi ajamaan moottoritiellä turvallisesti, mutta kun lakia ei voi kirjoittaa niin, että em. pyöräilijät saavat ajaa moottoritiellä ja muut eivät.

Ja kuten mkpaa:kin alussa totesi, niin moottoritiellä kulkeminen on turvallista pl. jotkut sillat ja/tai tunnelit. Moniko pyöräilijä sitten kiertäisi nämä paikat, kun se tunnelia/siltaa edeltävä liittymä voi olla 10 km päässä ja seuraava sitten taas 10 km päässä. Vrt. muutama sata metriä tätä vaaranpaikkaa.

Josko jätettäisiin motarit ja moottoriliikennetiet autoille ja koitettaisiin saada valtatiet ja pienemmän pyöräilijöille turvallisemmiksi. Tosin eipä tuolla nyt ihan hirveästi noita pyöriä tunnu liikkuvan niilläkään.

Luumunen
27.08.2019, 11.07
Sitä voisi miettiä vähän pitemmälle, jos pyöräily sallittaisiinkin moottoritien pientareella. Sittenhän pitäisi myös sallia jalankulku, ja tottakai koiranulkoiluttajat, lastenrattaiden työntäjät, rollaattorimummot ja -papat, sauvakävelijät, lenkkiporukat, koululaiset ym ym. Osa jalankulkijoista ja pyöräilijöistä haluaisi tietenkin oikaista joskus moottoritien yli, jos sillä säästäisi pari minuuttia, vaikka olisikin kiellettyä => härdelli. Ei kovin houkutteleva skenaario autoilijan kannalta.

mkpaa
27.08.2019, 11.45
Ja kuten mkpaa:kin alussa totesi, niin moottoritiellä kulkeminen on turvallista pl. jotkut sillat ja/tai tunnelit. Moniko pyöräilijä sitten kiertäisi nämä paikat, kun se tunnelia/siltaa edeltävä liittymä voi olla 10 km päässä ja seuraava sitten taas 10 km päässä. Vrt. muutama sata metriä tätä vaaranpaikkaa.

Ne osuudet kiellettäisiin liikennemerkin kuten nyt koko moottoritiet.

mkpaa
27.08.2019, 11.46
Sitä voisi miettiä vähän pitemmälle, jos pyöräily sallittaisiinkin moottoritien pientareella. Sittenhän pitäisi myös sallia jalankulku, ja tottakai koiranulkoiluttajat, lastenrattaiden työntäjät, rollaattorimummot ja -papat, sauvakävelijät, lenkkiporukat, koululaiset ym ym. Osa jalankulkijoista ja pyöräilijöistä haluaisi tietenkin oikaista joskus moottoritien yli, jos sillä säästäisi pari minuuttia, vaikka olisikin kiellettyä => härdelli. Ei kovin houkutteleva skenaario autoilijan kannalta.

Jalankulkua ei tarvitse sallia, jos pyöräily sallitaan eikä ajoradan ylittämistä. Myöskään sellaisia paikkoja, joissa tuo olisi jotenkin liikenteen kannalta järkevää ei ole nykyisillä motareilla kovinkaan paljoa.

MRe
27.08.2019, 11.53
Ne osuudet kiellettäisiin liikennemerkin kuten nyt koko moottoritiet.
Ja niitä sitten pyöräilijät noudattaisivat samalla pieteetillä kuin muitakin liikenneopasteita ja -sääntöjä? Not.

Kuten sanottu, mkpaa:n toimimista oikein tuolla ei epäile varmaan kukaan, mutta heti kun sinne päästetään ne kaksi miljoonaa muuta reikäpäätä, saadaan liikenneonnettomuudet uusille luvuille. Enkä tähän nyt edes vielä laske niitä rekkakuskeja, jotka kokevat elämäntehtäväkseen pyöräilijöiden kouluttamisen.

---
Teoriassa kiva idea, käytännössä ei toimi. Vähän kuin kommunismi tai taloyhtiön ruohonleikkuri.

callahan
27.08.2019, 11.58
Jalankulkua ei tarvitse sallia, jos pyöräily sallitaan eikä ajoradan ylittämistä.

Lait on jo nykyisellään useille vaikeaselkoisia. Jos joku sallitaan tietylle ajoneuvomuodolle rajoituksin, niin vituiksi tuo menee. Pian siellä on kaikenlaista häröö ja sekoilijaa.

Tuo sitäpaitsi vaatisi suuren liikennekulttuurin muutoksen kun suomessa oletuksena moottoritie on autoja varten, tuo piennar on hätätilanteita varten.

PatilZ
27.08.2019, 11.58
Noin lähtökohtaisesti kieltäisin mielummin autoilun moottoriteiden rinnalla kulkevilla teillä (esim. 110, 130 ja 140) kuin sallisin pyöräilyn moottoriteiden pientareilla. :rolleyes:

Fuuga
27.08.2019, 12.01
Sitä voisi miettiä vähän pitemmälle, jos pyöräily sallittaisiinkin moottoritien pientareella. Sittenhän pitäisi myös sallia jalankulku, ja tottakai koiranulkoiluttajat, lastenrattaiden työntäjät, rollaattorimummot ja -papat, sauvakävelijät, lenkkiporukat, koululaiset ym ym.

Ai miksi pitäisi? Nytkin on rajoitteita kuten 'sallittu jalankulkijalle', 'kielletty pyöräilijöiltä' ym. merkkejä. Ei niitä ole sen vaikeampi laittaa kuin muitakaan.

Fuuga
27.08.2019, 12.07
Lait on jo nykyisellään useille vaikeaselkoisia. Jos joku sallitaan tietylle ajoneuvomuodolle rajoituksin, niin vituiksi tuo menee. Pian siellä on kaikenlaista häröö ja sekoilijaa.
Tuo sitäpaitsi vaatisi suuren liikennekulttuurin muutoksen kun suomessa oletuksena moottoritie on autoja varten, tuo piennar on hätätilanteita varten.

Tuon muuttamiseen tarvittaisi vain lakimuutos sallimaan pyöräily ja jalankulun estäviä kieltomerkkejä. Ei sen enempää. Tietysti on aina niitä, jotka haluavat kokeilla rajojaan. Niistä on youtube esimerkkejä pullollaan. Heitä ei tosin estä nykyisetkään lait. Moottoritie ei nyt vain ole kovin seksikäs ja antoisa kokeilupaikka, muutenhan noita vilisisi siellä täällä tekemässä mitä hurjempia temppuja moottoritien ajoradalla. En ole nähnyt yhtäkään. Toisaalta harvalla vakiomatkaa kulkevalla pyöräilijällä moottoritie on se suorin ja lyhin matka töihin harvoine liittymineen ja pitkine ramppineen.

mkpaa
27.08.2019, 12.14
Enkä tähän nyt edes vielä laske niitä rekkakuskeja, jotka kokevat elämäntehtäväkseen pyöräilijöiden kouluttamisen.

Tällaistakaan myyttistä hahmoa en ole nähnyt vuosiin sen enempää Suomessa kuin ulkomailla. :)

mkpaa
27.08.2019, 12.16
Noin lähtökohtaisesti kieltäisin mielummin autoilun moottoriteiden rinnalla kulkevilla teillä (esim. 110, 130 ja 140) kuin sallisin pyöräilyn moottoriteiden pientareilla. :rolleyes:

Tuo ei muuta niitä tasaisemmiksi eikä suoremmiksi, mikä tässä nyt on turvallisuuden lisäksi oleellista.

Tosin nyt aletaan jo vähitellen karata taas siitä kuka ajoi milloin missäkin keskustelusta. Ajaisin silloin siellä, jos laki sen sallisi. ;)

Teemu H
27.08.2019, 12.56
Moottoritien tarkoitus on palvella autoilua mahdolisimman esteettömästi. Sen takia siellä ei ole risteyksiä, bussipysäkeitä, traktoreita, hirviä, jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja muita rollaattoreita aiheuttamassa hämminkiä ja liikenteen seisahtelua, joka voi johtaa kuolettaviin onnettomuuksiin suurilla nopeuksilla.

Jos siellä muutama ultrapyöräilijä mantereen läpi ajaessaan vähän oikaisee, niin tuskin maailma kaatuu, mutta enpä toivottaisi kaikkia pyöräilijöitä tervetulleeksi moottoritielle ajelemaan.

Mohkku
27.08.2019, 14.21
Niissä on aina hyvä näkyvyys. Ei niissä ole mitään ongelmaa pyöräillessä.

Moni jalankulkijakin ajattelee, että näkyvyys on hyvä, eikä heijastinta tarvita. Jopa moni pyöräilijä ajattelee noin ajaessaan ilman valoja, onhan katuvalot ja kaikki. Maisema on kuitenkin ratin takaa aivan erilainen. Kun liikenneympäristö on rakennettu tietynlaiseksi, kuljettaja tekee tiettyjä oletuksia ja toimii sen mukaan. Tämä on liikennesuunnittelun perusasioihin kuuluvia juttuja, eikä sitä pidä millään itsekkäällä toiminnalla yrittää vesittää.

MRe
27.08.2019, 14.25
^Joo, miksi junanradalla kävely on kielletty? Siellä vasta hyvä näkyvyys onkin. Kaikki kaarteet ääriloivia eikä mäkiä käytännössä lainkaan. Ja erityisplussana, että alle jäävä jalankulkija ei vaurioita junaa mitenkään. Visuaalinen ilme muuttuu hieman veturin keulassa.

Esa S
27.08.2019, 14.30
Tallinnasta via balticaa etelään olen pyöräillyt, vaikka se näyttää ihan moottoritieltä, mutta pyöräily on sallittu 2 m leveällä pientareella.

mkpaa
27.08.2019, 15.51
Moni jalankulkijakin ajattelee, että näkyvyys on hyvä, eikä heijastinta tarvita. Jopa moni pyöräilijä ajattelee noin ajaessaan ilman valoja, onhan katuvalot ja kaikki. Maisema on kuitenkin ratin takaa aivan erilainen. Kun liikenneympäristö on rakennettu tietynlaiseksi, kuljettaja tekee tiettyjä oletuksia ja toimii sen mukaan. Tämä on liikennesuunnittelun perusasioihin kuuluvia juttuja, eikä sitä pidä millään itsekkäällä toiminnalla yrittää vesittää.

Tässä ollaan juuri ajatukseni ytimessä eli moottoritiellä liikutaan pyörällä niin, että muun liikenteen ei tarvitse reagoida. Kiitos juuri leveiden pientareiden ja hyvän näkyvyyden. Se olisi tietysti kaikkien kannalta vaarallista, jos autot joutuisivat hidastamaan tai pysähtymään. Tiet ramppeineenhan on suunniteltu niin, että niissä ei pysähdytä tai merkittävästi hiljennetä.

^Joo, miksi junanradalla kävely on kielletty? Siellä vasta hyvä näkyvyys onkin.

Junaradalla kävely on kielletty, mutta itse ainakin ylitän usein rautateitä jalan tai milloin milläkin kulkineella kulkien kohtisuoraan niiden yli ja katsoen ympärilleni.

frp
27.08.2019, 16.46
Pyörillähän ajetaan monessa maassa "moottoriteillä" ihan laillisesti. Espanjassa olen itsekin ajanut eikä siinä mitään kummalista ollut, vaikka pientareet olivat paljon Suomea pienemmät. Joten melko turha väittää, että se ei voisi toimia, kun se kerran todistetusti toimii. Ja tuskinpa sinne mitään ryntäystä tulisi, vaikka olisi sallittua.

Eipä se silti kuitenkaan pyörälakien parantamisehdotuksissa kovin korkealle nouse minun listalla.

callahan
27.08.2019, 17.39
^miksi moottoriteillä on lainausmerkeissä? Mielestäni se mikä toimii toisessa maassa ei välttämättä toimi niin hyvin toisessa. Käsittääkseni mitä lukenut niin espanjassa muutenkin totuttu enempi noihin pyöräilijöihin kuin suomessa, johtunee varmaan ilmastostakin.

Barracuda
27.08.2019, 17.49
^miksi moottoriteillä on lainausmerkeissä? Mielestäni se mikä toimii toisessa maassa ei välttämättä toimi niin hyvin toisessa. Käsittääkseni mitä lukenut niin espanjassa muutenkin totuttu enempi noihin pyöräilijöihin kuin suomessa, johtunee varmaan ilmastostakin.

Voipi olla että kilpapyöräilyä fanitetaan. Muuten pyöräily on liikennemuotona olemattomalla tasolla ja onnettomuuksia silti paljon, merkittävästi turvattomampaa kuin meillä täällä.

YocceT
27.08.2019, 17.49
Jos moottoritiellä sallitaan polkupyörät, siellä tulisi sitten sallia myös mopot, mopoautot, traktorit, kaivinkoneet ja muutkin tällä hetkellä kielletyt ajoneuvot.

Fuuga
27.08.2019, 19.30
Jos moottoritiellä sallitaan polkupyörät, siellä tulisi sitten sallia myös mopot, mopoautot, traktorit, kaivinkoneet ja muutkin tällä hetkellä kielletyt ajoneuvot.Miksi ihmeessä? Ei ole mikään pakko. Ko. välineiden paikka on ajoradalla eivätkä ne sinne kuuluu moottoritiellä.

Ajatus että autot ja polkupyörät erotellaan omille väylilleen ei mitenkään edistä liikennekulttuurin muutosta pyöräily-ystävällisemmäksi.

--
Ei kurjuutta kummempaa

callahan
27.08.2019, 19.41
Miksi ihmeessä?

Ajatus että autot ja polkupyörät erotellaan omille väylilleen ei mitenkään edistä liikennekulttuurin muutosta pyöräily-ystävällisemmäksi.

--
Ei kurjuutta kummempaa

Ei ehkä edistä mutta tekee pyöräilystä turvallisempaa. Turha mainitakkaan noin 2000 kg metallia vs 100 kg... nopeuserot sun muut. Kyllä jos mahdollista näkisin että turvallisempaa jos eri liikennemuodot erotetaan selkeästi toisistaan. (tais radiossa sanoa että tampereella pyritään erottamaan pyörätie/jalkakäytävä selkeemmin eri värisellä asfaltilla/reunaviivalla/kivetyksellä.) keskustelussa pyrkii unohtumaan helposti se, että nykyisin vielä suomessa moottoriteillä jalankulku, pyöräily... kielletty. Lopetan omalta osaltani tähän säikeeseen kommentoinnin :)

Fuuga
27.08.2019, 20.18
Ei ehkä edistä mutta tekee pyöräilystä turvallisempaa. Turha mainitakkaan noin 2000 kg metallia vs 100 kg... nopeuserot sun muut. Kyllä jos mahdollista näkisin että turvallisempaa jos eri liikennemuodot erotetaan selkeästi toisistaan. (tais radiossa sanoa että tampereella pyritään erottamaan pyörätie/jalkakäytävä selkeemmin eri värisellä asfaltilla/reunaviivalla/kivetyksellä.) keskustelussa pyrkii unohtumaan helposti se, että nykyisin vielä suomessa moottoriteillä jalankulku, pyöräily... kielletty. Lopetan omalta osaltani tähän säikeeseen kommentoinnin :)

Erottamalla väylät toisistaan rakennetaan turvallisuutta taajamissa jollain tasolla, mutta niin kauan kuin sillä menetelmällä pidetään kulttuuri huonona ei kokonaisturvallisuus nouse vaan laskee. Niitä väyliä kun ei pystytä erottamaan kaikkialla Suomessa ja yhä jää turvattomiksi risteysalueet, joissa niitä onnettomuuksiakin tapahtuu eniten. Jotta turvallisuushötkyilijöiden visiot toteutuisivat, jouduttaisiin väylät erottamaan toisistaan myös horisontaalisti.

Mohkku
27.08.2019, 22.21
Tässä ollaan juuri ajatukseni ytimessä eli moottoritiellä liikutaan pyörällä niin, että muun liikenteen ei tarvitse reagoida. Kiitos juuri leveiden pientareiden ja hyvän näkyvyyden. Se olisi tietysti kaikkien kannalta vaarallista, jos autot joutuisivat hidastamaan tai pysähtymään. Tiet ramppeineenhan on suunniteltu niin, että niissä ei pysähdytä tai merkittävästi hiljennetä.

Rampilta tulijalla on kolmio. Suoraan ajava pyöräilijä kääntäisi päälaelleen niinkin harvinaisen tilanteen kuin väistämisvelvollisuus. Se nimenomaan loisi ratin takaa katsottuna epäselvyyttä ja pilaisi ennakoitavuuden eli kaikkea muuta kuin ettei tarvitsisi reagoida. Logiikka on sama kuin että minä saan ajaa moottoritiellä 160 km/h, kunhan ajan niin, ettei muiden tarvitse minusta välittää. Paitsi sen pyöräilijän, joka ei nopeuttani osaa ennakoida.

mkpaa
27.08.2019, 23.10
Rampilta tulijalla on kolmio. Suoraan ajava pyöräilijä kääntäisi päälaelleen niinkin harvinaisen tilanteen kuin väistämisvelvollisuus. Se nimenomaan loisi ratin takaa katsottuna epäselvyyttä ja pilaisi ennakoitavuuden eli kaikkea muuta kuin ettei tarvitsisi reagoida. Logiikka on sama kuin että minä saan ajaa moottoritiellä 160 km/h, kunhan ajan niin, ettei muiden tarvitse minusta välittää. Paitsi sen pyöräilijän, joka ei nopeuttani osaa ennakoida.

Kyseisessä tilanteessa toimii pyöräilijälle sama sääntö kuin muuallakin eli mahdollisuus ryhmittyä oikeaan laittaan suoraan ajaessaan ja väistää muuta liikennettä. Se toimii vaikka olisi monikaistaisia ramppeja. :)

Jami2003
27.08.2019, 23.32
Esim eteläisessä naapurissamme Virossa ajetaan ihan yleisesti ja kai myös laillisesti motarilla pyörällä ja eipä se ole minun autolla liikkujaa mitenkään haitannut.

Herman
28.08.2019, 10.21
Pengoin hieman tuota Viron juttua ja Autoliiton mukaan siellä ei ole moottoriteitä eli niiden(kin) kaltaisilla teillä fillarointi on laillista.

Yleisiä teitä: 58 974 km
Kansallisia teitä: 16 605 km
Kansallisista teistä pääteitä: 1 609 km
Kansallisista teistä toisen luokan teitä: 12 481 km
Kansallisten teiden päätiet (põhimaantee): numerointi 1–11, 92
Kansallisten teiden toisen luokan tiet (tugimaantee): numerointi 12–91, 93–95
Maassa ei ole moottoriteitä.

F. Kotlerburg
28.08.2019, 10.30
Hirveä uliuli kun pyöräilijöille ei rakenneta omia väyliä ja jos onkin rakennettu niin jos jalankulkija tms. sinne erehtyy niin uliuliuli on entistä kovempi. Itse sen sijaan pitäisi päästä änkeämään autoilijoille tehdyille väylille.

MRe
28.08.2019, 10.57
Rampilta tulijalla on kolmio. Suoraan ajava pyöräilijä kääntäisi päälaelleen niinkin harvinaisen tilanteen kuin väistämisvelvollisuus. Se nimenomaan loisi ratin takaa katsottuna epäselvyyttä ja pilaisi ennakoitavuuden eli kaikkea muuta kuin ettei tarvitsisi reagoida.
Tässä olisi kyllä varsin "hauska" tilanne, kun pyöräilijä ajaisi moottoritien piennarta pitkin liittymän kohdalla ja ramppia pitkin tulee auto 120 km/h nopeudella, jotta liittyminen itse moottoritielle olisi turvallista. Ja edessä vetää TMT-sankarimme 40 km/h ennätysnopeutta. Ja periksi ei anneta, koska TMT. Juu, rampilta tulijalla on kolmio, joten hautauskulujen maksaja saadaan helposti selville.

F. Kotlerburg
28.08.2019, 11.01
Tässä olisi kyllä varsin "hauska" tilanne, kun pyöräilijä ajaisi moottoritien piennarta pitkin liittymän kohdalla ja ramppia pitkin tulee auto 120 km/h nopeudella, jotta liittyminen itse moottoritielle olisi turvallista. Ja edessä vetää TMT-sankarimme 40 km/h ennätysnopeutta. Ja periksi ei anneta, koska TMT. Juu, rampilta tulijalla on kolmio, joten hautauskulujen maksaja saadaan helposti selville.
Jep jep, rampilta kun liittyy 100km/h + etenevään autojonoon niin siihen väliin ei kaivata yhtään spandexia veivaamaan ja hankaloittamaan tilannetta entisestään.

Firlefanz
28.08.2019, 11.11
"Hirveä uliuli"? Päivän röhönaurut!

PS Eräänlaisena disclaimerina: tunnustan ajaneeni kerran moottoriliikennetien piennarta seuraavaan liittymään. Spandexien tapaan vain asfalttia ja sitä valkoista viivaa parin metrin päähän eteeni tuijottaen en huomannut ajoissa tien muuttumista enkä nähnyt uukkaria ja pientareella väärään suuntaan ajaen palaamista järkeväksi vaihtoehdoksi. (En kokenut moottoriliikennetiellä ajamista yhtään kummemmaksi kuin samalla kaksinumeroisella tiellä ennen sen muuttumista moottoriliikennetieksi..)

PPS Tiedän kyllä ettei moottoriliikennetie ole sama asia kuin moottoritie:cool:

Otsikon aiheessa pysyen olisin kysynyt ketkä ajoivat upeanvärisissä paidoissaan joukkueaika-ajoa Palojoelle päin eilen illalla - mutta tunnistin Stangan ajoasun ja Strava vastasi jo kysymykseenkin.

Sen sijaan voisin kysyä kuka ajoi jäykkäperämaasturin näköisellä fillarillaan metsäpolulta suoraan kelville sivuilleen katsomatta, mutta ei v-u s-a kiinnosta!

Fuuga
28.08.2019, 12.51
"Hirveä uliuli"? Päivän röhönaurut!
PPS Tiedän kyllä ettei moottoriliikennetie ole sama asia kuin moottoritie:cool:

Samaa mieltä uliuleista ja jälleen kerran spandex-kortista.
Tämän keskusteluaiheen kannalta ei ole merkitystä onko se moottoriliikennetie vai moottoritie. Kummallakaan ei ole sallittua ajaa polkupyörällä tällä hetkellä.

En nyt jaksa alkaa viritellä näitä lainauksia, mutta Mohhku tai/ja MRe eivät ole sitten halunneet käsittää vaitohehtoisia esityksiä pyöräilijän käyttäytymisestä rampeissa.

Mohkku
28.08.2019, 13.15
Ymmärän kyllä, mitä noilla vaihtoehdoilla ajetaan takaa. Olen vain edelleen sitä mieltä, ettei homma liikenteen kannalta toimi, vaikka pyöräilijä ei ongelmaa havaitsekaan.