PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen venyminen



Sivut : 1 [2]

H. Moilanen
12.05.2013, 15.26
Ketjun kierrättämisellä saavutettava säästö on jotakin minimaalisen on olemattoman välistä. Samaan lopputulokseen pääsee kun muistaa hylätä venyneet ketjut riittävän ajoissa. Näin rattaat eivät pääse kulumaan käyttökelvottomiksi. Hylkyrajaksi olen itselleni asettanut 1%. Rattaat kestävät näin toimien 5-6 ketjut.

hannupulkkinen
12.05.2013, 15.44
H.Moilanen on kyllä ihan oikeassa. Tässäkin ketjussa aikaisemmin asiasta on keskusteltu. Nykyiset ketjut on tehty tosi kestävästä metallista. Ketujuilla ajaa maantiellä helposti yli 10 000 kilsaa kun pesee niitä usien ja voitelee jollakin.
Saman tuntuu pakkakin kestävän. Maastossa kesto on ehkä puolet tästä ja samoin rattailla. Parhaiten käyttöikää molemmissa on lisätä pesukertoja.

Venymämittari
http://de.academic.ru/pictures/dewiki/67/Caliber-2.gif

rjrm
12.05.2013, 17.33
Mulla on tapana vaihtaa uusi kymppiketju 2000km välein. Joskus se on kuluneempi joskus ei. Eturattaat on olleet tällä reseptillä ongelmitta jo 16000 km. Pakka on vaihdettu kerran.

Kane
12.08.2013, 21.21
Investoin tänään Cyclo Chain Wear Indicatoriin (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cyclo-chain-wear-indicator/rp-prod42815) eli venymämittaan koska halusin selvittää Campy Record 11 (http://www.campagnolo.com/repository/documenti/en/Catena_11s_ENG_03_2013.pdf) ketjujen mahdollisen kulumisen/venymisen. Ketjuilla on ajettu reilut 3500 km. No, mittaustulos kertoi että eivät ole ylittäneet vielä 0.75 % rajaa. Ketjut on kerran putsattu huolellisesti, tosin sateessa ei ole tullut ajettua juuri ollenkaan. Ketjut menee vaihtoon kun teetän filoon kauden päätteeksi huollon.

bugmenot
19.08.2013, 14.11
Mittasin ketjun linkkiparin pituudeksi noin 2,57 senttiä. Uudessa ketjussa tuo pituus on kaiketi 2,54 senttiä joten ketju on varmaankin entinen. Miten selvitän, että pitääkö takapakkakin vaihaa? Jostakin luin että kulunut takapakka saattaa kuluttaa uutta ketjua todella paljon nopeammin vaikka ei hyppisikään. Eturattaat on toivottavasti vielä kunnossa?

H. Moilanen
19.08.2013, 14.38
Pakan kunnon arvioimiseksi silmä on paras työkalu. Kulunut ratas ei kuluta ketjua, mutta aiheuttaa toimimattomuutta. Kuluneen ketjun käyttö kyllä lisää rattaiden kulumista.

Jos uusi ketju toimii kunnolla vanhojen rattaiden parina, rattaita ei tarvitse vaihtaa.

Moby
30.08.2013, 13.59
Mitäs eroa on maantie- ja maastoketjuilla, esim. 10sp SLX tai 105?

Moby
04.09.2013, 10.58
^ Niin tietääkö joku mitä eroa näillä ketjuilla?
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-105-5701-10-speed-chain/rp-prod50457
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xt-hg95-10-speed-chain/rp-prod108762

Grugi
04.09.2013, 11.24
^ Niin tietääkö joku mitä eroa näillä ketjuilla?
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-105-5701-10-speed-chain/rp-prod50457
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xt-hg95-10-speed-chain/rp-prod108762

Käytännössä 105 ketjusta useampi pituus vaihtoehto ja hieman kevyemmät kuin XT:t

Pekka Sirkiä
04.09.2013, 11.57
...heh... mittasin Rohloffin venymämitalla (ks. kuva ed.) ketjut heinäkuussa, ja huomasin, että ovat vaihtokunnossa. Kävin Kierrätyskeskuksen Uusix-polkupyöräverstaalta (http://www.uusix.fi/12) hakemassa vähemmän venyneet (lue. sopivasti sisäänajetut ketjut)... kahdet (2 kpl) maksoivat peräti 2 euroa ...niin, kysymyshän kuului... että mitä eroa on 20 ja 30 euron ketjuilla... ehkä sivulevyjen väri(llisyys)... :eek:

J.k. Kaverilta katkesi ketju TdH:ssa... itsellä wanhempaa mallia eli leveämpi... ei ole katkennut koskaan...

J.j.k. Muistatko, Hannu, kun menneinä aikoina oli myynnissä sellaisia "erikoiskarkaistuja" ketjuja, joiden väitettiin kestävän vähintään 10 000 km...?!?

nuubiainen
04.09.2013, 17.39
Mittasin ketjun linkkiparin pituudeksi noin 2,57 senttiä.

Oletko varma että pystyt mittaamaan 0,1 mm tarkkuudella? Mittasitko useamman linkin yli?


Miten selvitän, että pitääkö takapakkakin vaihaa? Jostakin luin että kulunut takapakka saattaa kuluttaa uutta ketjua todella paljon nopeammin vaikka ei hyppisikään. Eturattaat on toivottavasti vielä kunnossa?

Kokeilemalla selviää, toimiiko. Jos ei toimi, niin sitten rattaita vaihtoon. Eturattaatkin voi yleensä vaihtaa yksitellen (ts. irroittaa kammesta), eikä pelkkien rattaiden kustannus ole kovin korkea.

nuubiainen
04.09.2013, 17.51
Tuolla on selvitetty aika hyvin, mitkä osat ketjusta kuluu, mitä pitää ottaa mittauksessa huomioon ja että 2009/2010 oli vain yksi oikein toimiva ja tarkka ketjunmittaustyökalu-Shimano TL-CN40, TL-CN41

Mulla on Park Toolin mitta, joka siis toimii "väärin" (ts. saattaa raportoida ketjun kuluneeksi liian aikaisin), kuten linkissäsi on selvitetty. Olen ratkaissut tämän siten, että mittaan ensin Park Toolilla. Jos se raportoi .75% venymän, mittaan seuraavaksi tuumamitalla 12 linkin yli. Tämä on hankalampaa, mutta antaa varmistuksen siitä, onko ketju oikeasti kulunut.

Viimeksi kävi niin, että Park näytti .75-1% kulumaa, mittauspaikasta riippuen. Sitten kun mittasin tuumamitalla, tuli melkein 1/8" venymä 12 linkin matkalta (about 1%). Eli ketju oli todellakin liian kulunut, kuten myös Park osoitti. Riippunee sitten ketjusta, miten hyvin noi mittausmenetelmät pitävät yhtä. Ainakin Shimanon 9-ketjulla Parkin mittari tuntuu antavan luotettavia tuloksia.

8_pallo
05.09.2013, 17.53
Uusimmassa IKH.n kuvastossa oli tuommonen katkaisutyökalu tarjouksessa 7,70€ ja 5 vuoden takuu. Tuli tänään käytyä ostamassa testiin...
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=5609

Adrift
16.09.2013, 19.47
Oon tässä jo tovin ehtiny suunnitella ketjujen ja takapakan vaihtoa vanhaan pyörään, kun sillä on nyt rallatettu 8 tkm. Viime kesänä vaihdoin ketjut vissiin n. 3 tkm kohilla, kun olivat jonkun verran venyneet. Nyt kuitenkin kun mittailin noita ketjuja, niin 5 leveän lenkun pituus oli aika tarkkaan 107,5mm (uudessa kai sen 107mm) parista kohtaa mitattuna, joten ei tossa vielä taidakaan olla pointtia vaihtaa. Hyvin kestää Ultegran ketjut verrattuna niihin alkuperäisiin. Samoin takapakkaa kun vertailin uuteen, niin ei siinä mitään kovin suurta eroa ollut nähtävissä. Mennään nyt sitten kuitenkin vielä ainakin loppusyksy noilla.

Matti S.
16.09.2013, 19.55
^ Samansuuntainen havainto. Ultegran ei niin pilkuntarkasti aina huolletun ketjun ajokmmäärä on noin 9,5 tkm ja nyt venymä alkaa olla siinä ja siinä... Takapakka ja ketju vaihtuu ihan kohta kun paketti saapuu kotiin.

Uusi ketju kustantaa noin 25 euroa (nopeasti haarukoiden) Sehän tekee jopa 0,025 centtiä/km.

arctic biker
16.09.2013, 21.34
Köyhälistön edustajana luotan Tourin testiin ja 5701 eli 105 tason ketjuun. Palaan asiaan parin vuoden päästä. Viimesen viiden aikana kun olen vähän lukua pitänyt niin alle viijen euron Tokmannin 7ketjuilla olen 500-2000 kilsaa päässyt.Nyt kun evoluution puitteissa olen 9/10 katraassa niin 2000-5000 tuhatta näyttäs perusshimanoilla olevan soiva kertymä. Maastoa ja maantietä. Toisaalta, kun noita kuluneita pakkoja ynnä ketjurattaita kertyy niin vähän kulahtaneet ketjut pääsee sopivasti kuluneitten rattaitten ynnä pakkojen seuraan joten ns. oikea kilometrikertymä per ketju on mulla vähän venyvä käsite.

nuubiainen
16.09.2013, 22.00
Sehän tekee jopa 0,025 centtiä/km.

Ei tee, vaan 0,25 snt/km. :)

Matti S.
16.09.2013, 22.28
Ei tee, vaan 0,25 snt/km. :)

My bad. Ketjukuluni kymmenkertaistuivat ;)

J.Kottenberg
26.09.2015, 10.43
Vaihdoin keväällä rouvan hybridiin, 3x7 vaihteinen, uudet Shimanon halvat ketjut jotka hankin Biltemasta. Pari päivää sitten ajattelin että mittaanpa vähän ketjujen kulumaa. Yllätyin kyllä vähän kun kesän ja n. 1300km:n jälkeen ketjun mittatyökalu jolla pystyy mittaamaan venymän 1% asti, oli jo väljä ketjuun. Kuluma ainakin 1,5%. Vaihdoin ketjut tietysti.
Halvathan ne onkin mutta ei paljoa näköjään kestäkään kun huomioi että eivät ole kurassa niinkuin maastopyörässä ja ajotapakin on ollut aika hellävaraista.
Mitä opimme? Useimmat eivät varmasti mitään kun jo tietävät että halvalla ei saa hyvää.

juhazz
01.10.2015, 00.44
Päivittäisessä käytössä olevassa hybridissä on 3x8 setissä ollut nyt kolme vuotta / ~5500km pyörimässä KMC:N X8-99 -ketjut ja juuri ja juuri menee 0.75% mittatyökalu ketjujen rakoon. Noi on toiset ketjut pakalle/eturattaille, ekoilla halpisketjuilla ajoin n 1500km ja oli jo yli prosentin venymä. Päätin että ajan nyt noi niin loppuun ettei pääse enää millään vaihteella eteenpäin, sitten 1x10 setti kiinni. Voi kyllä muutama vuosi vielä näillä ajoilla mennä :D Vaihteisto on kyllä ihan uskomattoman paskainen kun ei tule ikinä puhdistettua, mutta silti vaihteet vaihtuu, vaihtuu ja vaihtuu... Ketjuihin pyyhkäisen öljyä kerran pari vuodessa silloin kun alkaa ääntämään. Helvetin kestävät on kyllä ollut.

latuman
01.10.2015, 17.12
Tehtaan ketju ollu työmatkatykissä jokapäiväisessä käytössä nyt reilun vuoden ja kyllä nipin napin menee isompikin kulumapuoli työkalusta sisään. Mutta se kyllä toimii niin pirun hyvin, että jaksaakohan oikeasti ostaa uutta, kun ei oikein "näe syytä". Etenkin kun tekis mieli vaihtaa voimansiirtoa muutenkin...

Maantiepyörässä on eturieska ihan hainevällä ja ketju venynyt jo varmaan kahteen milliin, mutta ei voi mitään, kun toimii vaan. Jos menis kirjojen ja kansien mukaan niin olis jo 40e pitäny upottaa ketjuihin... Ei tunnu maksavan vaivaa.

SakkeMO
02.10.2015, 14.21
Omastani kun vaihdoin ketjun + pakan niin alkoi edestä lipsumaan keskimmäinen ratas. Paikallisesta liikkeestä sai onneksi varaosana niin ei tarvinnut koko kampisarjaa vaihtaa ja enää ei ole ollut ongelmia.

Varmaan ketjun ajoissa vaihtamisella olisi välttänyt tuonkin, vaan eipä tullut kun 15e lisähintaa, Saksasta olisi saanut halvemmallakin.

marco1
02.10.2015, 14.47
^^ ketjulle se ja sama, niitä saa halvalla (toki myös kalliilla).
Rattaita ja pakkaa ketjun kierrätyksellä yritetään säästää, niissä alkaa olla jo tuntuva mahdollisuus säästää jos on hifimpää osaa kiinni.

Mazza
02.10.2015, 22.36
HG53 oli alla nelisentuhatta kilometriä, ja venymää 1,5%. Tuo venymä kasvoi lopussa ihan yhtäkkiä. Nyt tilalle HG93. Pitänee samalla muuttaa 1x9:ksi, ja muistaa olla käyttämättä kuluneinta takaratasta, muuten pakka on vielä kuin uusi.

Edit: Pääasiassa pyörätieajelua, vaan tuo lapsia täynnä oleva kärry tuolla perässä taitaa olla kova pala ketjulle. Ainakin ylämäkeen täysiä runtatessa...

Matijas
06.10.2015, 20.24
Ostin sinkulan kuukausi sitten ja vaihdatin jo ennakolta SRAM:n PC-1-ketjun alkuperäisen tilalle. Kolmen viikon ja 750 km:n jälkeen ketju alkoi putoilla venymisen takia. Toivottavati venyminen on nyt ohi ja muutaman seuraavan tonnin ajan mitat säilyvät.

<OT> Ei suorastaan venymistä, mutta toiseen pyörään vaihdettu Ultegran 10-ketju paukahti jännästi osin poikki. Alkoi rallattaa 3-4 km huollosta poistuessa ja selvisin onneksi takaisin. Yksi ulomman puolen (rungosta pois päin) linkki oli paukahtanut kolmeen osaan kuin spagettitanko eli pala puuttui keskeltä. Ketjulla oli ajettu noin 200 km eli tuskin kulumisesta johtuvaa. Ketjun vaihtanut mekaanikko arvioi, että rattaan ja ketjun väliin oli jotenkin mennyt kivensiru. Koska en oikein keksi, miten muuten linkkiin saa kohdistettua vaadittavan sivuttaisvoiman, pidän tätä epätodennäköistä sattumaa vahvimpana ehdokkaana. Ajan paljon, mutta oli silti eka kerta. </OT>

hypridisti
18.05.2017, 00.12
Uusin vaimon käyttöpyörään noin 2 kk (~200-500 km) sitten koko voimansiirron. Polkupyörässä on shimano nexus 7v -vaihteisto. Uusitut ketjut ovat shimano CN-NX10, kampisetti shimano nexus, ja pyöräliikkeestä nexus -vaihteistolle ostettu takaratas.

Mittasin tänään ketjuja kun vaimo moitti, että nämä olisivat löystyneet. Epäilykeni oli, että takapyörä olisi päässyt vähän liikkumaan, mutta mittatikun mukaan (http://aijaa.com/0rEljG) venymistä olisi jo nyt tapahtunut 0.75 %! Olen tottunut siihen, että ketjut ovat näin venyneet kun kilometrejä on muutamasta tuhannesta ylöspäin. 1v ketjuja en tosin aiemmin ole seurannut.

Voiko olla, että mittatikkuni ei toimi juuri shimanon CN-NX10 -ketjujen kanssa? Ainakin muiden Shimano -ketjujen (8 & 9 v) kanssa mittatikku on toiminut loogisesti.

Voiko tosiaan olla käynyt niin, että ketjut ovat venyneet muutaman sadan kilometrin aikana vaihtokuntoon? Ketjuja on kuitenkin voideltu asianmukaisesti.Jos vika on ketjuissa, niin mitkä ketjut kestäisivät käyttöä "tuhansia" kilometrejä? Eihän tästä tule mitään, että kevyellä käytöllä olevia ketjuja vaihdetaan monta kertaa vuodessa..

Moska
18.05.2017, 00.56
Sama jako niissä on, venynyt on venynyt ja pilaa rattaat

Merckx
18.05.2017, 09.28
Onpa todella ketjut menneet nopeasti! Eikä ole mitään ohuimpia.... Aika outoa! Mutta pakkohan nuo on vaihtaa tuossa kunnossa. :rolleyes:

kuovipolku
18.05.2017, 10.40
Voiko sen tässä tapauksessa todella ajaessa tuntea että ketjut ovat löystyneet? Eikö takakiekon siirtymistä ole pidettävä paljon todennäköisempänä syyllisenä eli ketjusta tuli laitettaessa nykyisen akselin sijainnin kannalta liian pitkä?

Onko venymismittari linkkejä yhteentyöntävää vai venyttävää mallia? Jälkimmäinen antaa tuntijoiden mielestä liian suuren venymäarvon (ja on muutenkin epätarkempi). Oli kumpi tahansa, olen lukenut neuvon jonka mukaan kannattaa ottaa mittarillaan "lähtöarvo" silloin kun ketju on uusi ja laskea todellinen venymä siitä eikä oletetusta nolla-arvosta.

JackOja
18.05.2017, 10.50
Sillä mitalla -oli kumpaa tyyppiä tahansa- kannattaa mitata pari muutakin väliä.

Itsellä kävi taannoin sillai, että 1% tulkki solahti iloisesti läpi. "Mit* vi***a?" ajattelin hetken, reilu kakstonnia ajettu ketju?! Sitten kokeilin muutaman muunkin välin eikä 0,75% tulkkikaan mennyt läpi. Enkä löytänyt uudestaan tuota ensinmainittuakaan. "Pikaliitinväli" ei osallistunut mittauksiin.

Kate
18.05.2017, 13.49
Onko noilla ketjuilla mitään eroa leveydessä,laitoin meinaan kymppipakkaan ysipakan ketjut kun sattui olemaan ylimääräiset.Työntömitalla en ainakaan havainnut mainittavaa eroa leveydessä ja toimiikin aivan hyvin,eli pituuserohan noilla yleensä on mutta onko muuta eroa?

JackOja
18.05.2017, 13.57
Onko noilla ketjuilla mitään eroa leveydessä...

On.


...pituuserohan noilla yleensä on...

Meinaatko, että jos otetaan vaikka uusi 114-lenkkinen 9-ketju ja uusi 114-lenkkinen 11-ketju ne ovat eri mittaiset?

Kate
18.05.2017, 14.08
On.



Meinaatko, että jos otetaan vaikka uusi 114-lenkkinen 9-ketju ja uusi 114-lenkkinen 11-ketju ne ovat eri mittaiset?

Ei vaan tarkoitin että yleensä 9-ketju on lyhkäsempi 114 lenkkinen ja 10-ketju pidempi 116 lenkkinen,näin ainakin shimanon ketjuissa.
Tässä lähinnä leveyttä ajattelin toiminnan kannalta voiko tuota 9 ketjua käyttää kymppipakassa,ilmeisesti eroa 0,6-0,7mm.

Kuronen
18.05.2017, 18.49
Uusin vaimon käyttöpyörään noin 2 kk (~200-500 km) sitten koko voimansiirron. Polkupyörässä on shimano nexus 7v -vaihteisto. Uusitut ketjut ovat shimano CN-NX10, kampisetti shimano nexus, ja pyöräliikkeestä nexus -vaihteistolle ostettu takaratas.
...

Jos kokeilisi vähän laadukkaampia, tai ainakin hinnakkaampia ketjuja. Nuo mainitut ketjut ovat hintahaitarin aivan alapäästä.

Greycap
18.05.2017, 19.01
Tässä lähinnä leveyttä ajattelin toiminnan kannalta voiko tuota 9 ketjua käyttää kymppipakassa,ilmeisesti eroa 0,6-0,7mm.

En käyttäisi. Jokunen vuosi sitten sähläsin pikaliitinten kanssa kun oli sekä 9- että 10-vaihteiset yhtä aikaa palasina, laitoin kymppiketjuun ysin liittimen ja olin ekalla ajolla varma että vapaaratas on entinen koska polkimet löi tyhjää, syyksi paljastui sitten että ketju hyppi ihan miten sattuu liian leveän liittimen takia. Jos yksi liitin teki jo tuollaista niin en tosiaan koko ketjua kokeilisi.

hypridisti
18.05.2017, 23.07
Kiitokset vastauksista liittyen nopeaan ketjujen venymiseen.
Kävin tarkastamassa venymän parista muustakin kohdasta ja samaa näytti. Eli mittatikun mukaan venymä on yli 0.75 % (menee helposti ja jopa hieman klappia), mutta kuitenkin alle 1%. Muistaakseni tarkastin uusista ketjuista, että mittatikku ei mahtunut ketjun linkkien väleihin.

Johtopäätökseni näiden pohjalta on se, että ketjut ovat todellakin jostain syystä venyneet hyvin nopeasti. Tästä tullaankin aiemmassa viestissä esitettyyn kysymykseen: Tietääkö joku kestävät ketjut Nexus -vaihteiseen pyörään?
Mieluusti vielä sellaiset, että nämä löytyisivät keskiverto urheilukaupasta tms, ettei tarvitse pelkkiä ketjuja alata tilailemaan.

Moska
19.05.2017, 00.28
Hyvät ketjut vaan tahtoo maksaa liki puolet enemmän keskivertourheilukaupassa kuin esimerkiksi ebayssa

noniinno
19.05.2017, 01.22
Ysiketju ei toimi kunnolla kymppipakalla. On kokeiltu. Vaihtaminen on epätäsmällistä ja tuntuu kuin vaihtaja ei olisi säädöissään. Ei korjaannu säätämälläkään.

Kate
21.05.2017, 14.44
Tuli ostettua xt sarjaan sitten shimanon cn-hg54 ketjut ja nuukana kun säästin taas muutaman euron niin ei tunnu pelaavan ollenkaan vaan kunnolla runtatessa hyppii yli.Tuohonhan olisi oikea ketju cn-hg95 joten voiko olla tosiaan noin tarkka noitten ketjujen suhteen kun ei noilla pitäis kummempaa eroa olla.Rattaat on hyväkuntoiset ja ketjukin säädetty samaan mittaan alkuperäisen kanssa.

SSGT-92
21.05.2017, 15.00
Tuon http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Chain/SI_09L0A/SI-09L0A-002-ENG_v1_m56577569830750298.pdf mukaan ne pitäisi asentaa oikein päin,vaihtamisen helppouden ja sujuvuuden varmistamiseksi.
Kysymykseni arvaatkin,eli onkos ne oikein päin,ne ketjut ? Ne kun ei nykyään olekaan välttämättä symmetrisiä.
Ja kuinkas kuluneet ne rattaat on ? Liititkö pinnillä,eihän jäänyt jäykäksi ?

Kate
21.05.2017, 15.37
Tuon http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Chain/SI_09L0A/SI-09L0A-002-ENG_v1_m56577569830750298.pdf mukaan ne pitäisi asentaa oikein päin,vaihtamisen helppouden ja sujuvuuden varmistamiseksi.
Kysymykseni arvaatkin,eli onkos ne oikein päin,ne ketjut ? Ne kun ei nykyään olekaan välttämättä symmetrisiä.
Ja kuinkas kuluneet ne rattaat on ? Liititkö pinnillä,eihän jäänyt jäykäksi ?

Pitää tarkistaa oliko tosiaan oikein päin,eipä tullu mieleen tuo.

jame1967
26.05.2017, 10.14
Tässä vähän vertailua ketjujen kilometritestistä , tosin toinen maantie- ja toinen maastofillari.
Maantiefillarissa campan record , kierrossa kaksi ketjua , vaihto 500 välein ja 3000 ei vielä venymää liikaa , toinen tulossa 3500 , mittaan vaihdon yhteydessä .
Maastofillarissa jotkut chimanot olisko ollut ultegra , kolmet kierrossa , kaksilla ajettu 2500 ja venymää ei vielä liikaa , kolmansilla tuli mittariin 3000 ja venymää 0,75%.
Onhan tosta ollut puhetta että campan ketjut on kestävämpiä , taidan käyttää maastossakin , tosin saa nähdä kelpaako enää vanhalle pakalle uudet ketjut.

Moska
26.05.2017, 10.28
Tässä vähän vertailua ketjujen kilometritestistä , tosin toinen maantie- ja toinen maastofillari.
Maantiefillarissa campan record , kierrossa kaksi ketjua , vaihto 500 välein ja 3000 ei vielä venymää liikaa , toinen tulossa 3500 , mittaan vaihdon yhteydessä .
Maastofillarissa jotkut chimanot olisko ollut ultegra , kolmet kierrossa , kaksilla ajettu 2500 ja venymää ei vielä liikaa , kolmansilla tuli mittariin 3000 ja venymää 0,75%.
Onhan tosta ollut puhetta että campan ketjut on kestävämpiä , taidan käyttää maastossakin , tosin saa nähdä kelpaako enää vanhalle pakalle uudet ketjut.

Ota huomioon pienemmän eturattaan suurempi voima ketjuun. Samalla jalalla saa huomattavasti enemmän vetoa ketjulle. Campoja ovat kyllä kehuneet, mutta mielestäni testivälineet pitäisi olla likemmäksi samanlaisia. Olen ollut huomaavinani cyclon ja maantiepyöränkin välillä eroa ketjun venymisessä (40vs50 piikkiä).

jame1967
26.05.2017, 13.26
^ Juu on tiedossa , tuolla edellisessä viestissä jo kirjoitinkin .
Olisiko silläkin vaikutusta että maastossa mennään yleensä pienemmällä välityksellä kuin maantiellä eli siitäkin tulee ketjuun enemmän vetoa.

Jim717
24.06.2017, 15.48
Taidan hankkia seuraavaksi KMC X11 SL Gold ketjut. Alla olevan historian mukaan selvästi kestävämmät kuin vaikka Ultegran ketjut.

Tässä Canyon Endurancen ketjuhistoria:
18.5.2015 Vaihdettu alkuperäiset KMC X11L Ultegran ketjuihin. KMC X11L venymä 5 mm ketjun pituudelta. Oli ajettu 2600 km
30.8.2015 Shimano Ultegra ketjut vaihdettu KMC X11 SL Gold ketjuihin. Ultegran venymä 6 mm ketjun pituudelta eli Eli 0.4 %. Oli ajettu 2235 km.
24.6.2017 KMC X11 SL Gold vaihdettu Ultegran ketjuihin. KMC X11 SL Goldilla ajettu 6011 km, venymä koko matkalta 3 mm.

Vaihdoin myös Ultegran takapakan, jolla oli ajettu 11 000 km ja kunto oli vielä hyvä.

Moska
24.06.2017, 16.03
^ Nuita samoja oon ite kanssa käyttänyt, cycloon laitoin kirkkaat ja tuntuvat yhtä hyviltä kuin kultaset, tosin niillä ei ole ajettu kuin n.1500km vasta. L ja SL välillä iso ero kestossa.

paaton
24.06.2017, 18.33
Mutta tuo kmc:n ketju maksaa tuplat ultegran vastaavasta, vai saako noita jostain järki hintaan?

Moska
24.06.2017, 18.37
Ebay, Taiwanista tulee aika nopeasti ja maksaa 30-35€ kotia tuotuna.

Jim717
24.06.2017, 18.57
Mutta tuo kmc:n ketju maksaa tuplat ultegran vastaavasta, vai saako noita jostain järki hintaan?
Nyt vaihdoin Ultegran ketjut eli nämä https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-11-speed-chain-cn-hg701-116-links-467325/wg_id-7285
Aikaisemmin oli siis KMC X11 SL Gold eli nämä https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x11-sl-gold-11-speed-chain-88217
BikeDiscountissa KMC siis n. 1.7 kertaa kalliimpi, mutta minulla KMC kesti 3 kertaa pidempään. Tai yllä olevasta ketjuhistoriasta voisi päätellä, että KMC kesti jopa 5 kertaa pidempää (venymä puolet pienempi ja kilometrejä 2.5 kertaa enemmän)

En tiedä olenko pessyt ja rasvannut ketjuja useammin KMC:n aikana, mutta testaan taas KMC X11 SL Goldia näiden Ultegrojen jälkeen

paaton
24.06.2017, 19.04
Ihan hyvää testiä. Jos noissa on oikeasti noin iso ero, niin vaihdan kyllö itsekkin sl ketjuihin. Saattaisi kestää arvokas pakka ja eturataskin hivenen pidempään. Nyt olen vaihtanut ultegran ketjuja noin 1500km välein. Kolmilla ketjuilla ajattelin kierrättää. Eturatas näyttää kyllä kuluvan aika vauhdilla.

Taimo M.
25.06.2017, 11.11
Perkule kun ois itekkin tajunnu ottaa noi KMC:t testiin eikä tilannu ultegroja(huomasin topicin eilen), ketjut tilasin muuan viikko sitten.
No toivottavasti Jim ajaa heinäkuussa 10,000km niin saadaan tietoa nopeasti. :D:D

paaton
25.06.2017, 12.03
Mitä ne ultegran ketjut ovat muilla kestäneet? Itse en kyllä edes kuvittele niiden kestävän yli 5tkm. Eli jos 3xvaihdon 1.5tkm syklillä maantietä niin hyvä.

Taimo M.
25.06.2017, 13.01
No mulla noin 4,5tkm tuli ajettua(cyclolla 50/50 hiekkaa&asfalttia). En toki väitä että tuota kestivät koska ei ollut "venymistyökalua" käytössäkään kuin vasta nyt.
Reilu 0.75 näytti työkalu kun mittailin. Yhdet ketjut, pari kunnon pesua, rasvailu noin satasen välein ja rätillä lika pinnoilta pois aina rasvattaessa.

Aakoo
25.06.2017, 18.13
Tour -lehtihän noita ketjuja on testaillut, ja yleensä Campan ja Shimanon ketjut on niissä testeissä kulutuskestävyydeltään parhaita, KMC:n ollessa selkeästi heikompia ja Sramin ketjut huonoimpia. Itselläni on nykyään käytössä lähinnä Campan Chorusta ja Wippermanin Connex -ketjuja (paras pikalukko!), joilla nyt vaihtelevissa oloissa ajelee 3,5-4tkm.
Shimanoilla (105, Ultegra) yleensä jäi 2-2,5tkm lukemiin, en tosin olekaan käyttänyt niitä kuin talvisin halvan hinnan vuoksi, ei viitsi kunnon ketjuja käyttää suolakylvyn ja muun pskan takia. Mä en kierrätä ketjuja, joten vaihdan ne ajoissa ennen kuin rattaat alkaa kärsimään.

Moska
25.06.2017, 19.00
^Kumma olisi jos kmc ei tekisi itselleen yhtä hyvää tai parempaa ketjua kuin se tekee shimanolle.
Campan ketjuja olen kuullut kyllä kehuttavan.

Aakoo
25.06.2017, 19.18
Shimano tekee omat ketjunsa, siis ainakin noi paremman pään ketjut. Aikaisemmin hankki vissiin alihankintana KMC:ltä ja Izumilta, näin jostain muistan lukeneeni.

arctic biker
28.06.2017, 17.45
Onhan noita ketjuja montaakin merkkiä tullut ajettua. Ultegra ja XT on nyt mun Ugh. Tällä 10t pervuosi ajokertymällä.

sammug
19.07.2017, 01.01
Vaihdoin uudet Shimanon HG43 ketjut ysipakkaan. Laskin lenkkien määrät ja lyhensin. Tässä uudessa ketjussa olikin lyhyemmät lenkit, ja ketjusta tulikin varmaan sen reilu lenkin verran lyhkäsempi. Haitanneeko tuo, kyllä se toimi ja vaihtoi. Mistä tietää onko liian kireällä?

Moska
19.07.2017, 01.49
Vaihdoin uudet Shimanon HG43 ketjut ysipakkaan. Laskin lenkkien määrät ja lyhensin. Tässä uudessa ketjussa olikin lyhyemmät lenkit, ja ketjusta tulikin varmaan sen reilu lenkin verran lyhkäsempi. Haitanneeko tuo, kyllä se toimi ja vaihtoi. Mistä tietää onko liian kireällä?Ei ne lenkit ole ollut pidemmät, vaan ne on venynyt. Siksi on hyvä käyttää tulkkia ketjun venymisen seurantaan ja vaihtaa uuteen ajoissa ennen kuin vanha ketju ehtii pilata hammasrattaita.

Laroute
19.07.2017, 01.49
Tuskinpa ketjussa oli lyhyemmät lenkit? Sehän on mahdotonta, ellet sitten ostanut joitain ihmeellisiä ketjuja, jotka eivät ole tarkoitettu 99.99% polkupyöristä. Eli, ne ovat vain uudet ketjut, jotka eivät ole venyneet. Jos haluat jatkossa arvoida ketjujesi venyvyyttä ilman ketjumittaa, niin voit tehdä sen helposti. Laita ketju edestä isolle eturattaalle ja vedä ketjua eturattaalta etunavan suuntaan ja jos perinteisen lyijykynän ydin, 3-4 mm, mahtuu ketjun ja rattaan väliin, niin alkaa olla vaihdon paikka.

Ketjun ja vaihteiston pituuden sopivuuden voit arvioida siten, että laita edestä isoin ratas ja takaa isoin ratas ja katso, että ketju ei mene takavaihtajaa vääntäen ihan suorana, vaan takavaihtajalla olisi vielä ihan pieni joustovara kuvitelulle vieläkin isommalle rattaalle. Pienimmällä takarattaalla siten,että laita pieni ratas edestä ja pienin takaa. Katso, että takavaihtajan etumainen pikkuratas ei kosketa ketjuun.

Kysy lisää jos tarvitset lisää säätötietoa.

Olli L
19.07.2017, 08.40
... Laskin lenkkien määrät ja lyhensin. ...?

Ymmärrän tämän niin, että kysyjä on nimenomaan laskenut uuden ja vanhan ketjun lenkkien määrän eikä verrannut ketjujen pituutta.

Olet laskenut väärin tai unohtanut ketjuliittimen osuuden tms.

Tuon vertailun voi tehdä myös laittamalla ketjut sanomalehden tai olohuoneen valkoisen maton päälle, ja siirtämällä toisesta päästä alkaen muutamasta kohdasta venymän verran lenkit kohdalleen. Ei tarvitse virhealtista laskemista.

H. Moilanen
19.07.2017, 10.36
Mistä tietää onko liian kireällä?

Liian lyhyt ketju rikkoo takavaihtajan. Häkin liikevara loppuu isoimmilla rattailla ja tuho on välitöntä. Jos toimii, ei syytä huoleen.

carp
19.07.2017, 11.03
Tulipas huono ketju vastaan... Ostin maantiepyörän eräästä norjalaislähtöisestä urheiluliikkeestä... markettipyörä siis. Osasarjana sekoitus Shimanoa (Ultegra, 105) ja FSA:n palikoita, kuten tämä FSA Team Issue -ketju.

Olen huoltanut tuota parinsadan kilometrin välein laatuöljyillä tyyliin tippa per lenkki ja nyt 700 kilometrin kohdalla mittasin ketjun: 0,75% kuluma ja myös 1% on jo lähellä.

Todellinen tourilla käytettävä "Team Issue" -tuote siis... en oikein usko, että ketju kuluu näin nopeasti, vaan tehtaalla on ollut toleranssit pielessä ja nämä ketjut on vaan hukattu jollekin pyörien kasaajalle.

El-Carpaso
19.07.2017, 11.45
Tähän on pakko kommentoida että jotkin venymämittarit antavat kulumatuloksia liian nopeasti. Sramin ketjut on välillä parkin mittarilla 0.5 kulumassa suoraan tehtaalta. Shimanon mittarin toimintamekanismi on parempi, mutta on puhdas on/off eli kuluman määrää ei sit tiedä

H. Moilanen
19.07.2017, 11.48
...kuten tämä FSA Team Issue -ketju.
...tehtaalla on ollut toleranssit pielessä ja nämä ketjut on vaan hukattu jollekin pyörien kasaajalle.

CRC:n tuotearvosteluissa on samanlaista kommentointia ketjun kestävyydestä. Ehkä niillä on aina toleranssit pielessä... vai hetkinen - tekisköhän ne kuitenkin tietoisesti ketjua pienillä tuotantokustannuksilla...?

jone1
19.07.2017, 12.55
Lyö pieni naula ovenkarmiin ja pistä uusi oikean mittaiseksi lyhennetty ketju roikkumaan siitä. Vedä viiva siihen mihin ketju loppuu. Pistä käytetty ketju riippumaan samaan naulaan ja vertaa.
Prosentin venymällä ketju hylkyyn. Ei voi olla helpompaa mikäli on pikalukko.
Edit. jos uni ei meinaa tulla pistä ketju hylkyyn 0.75% venymällä.

H. Moilanen
19.07.2017, 13.35
Ei voi olla helpompaa mikäli on pikalukko.

Voi olla. Oikealla työkalulla.
http://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator-cc-3-2

oppes
19.07.2017, 17.12
Lyö pieni naula ovenkarmiin ja pistä uusi oikean mittaiseksi lyhennetty ketju roikkumaan siitä. Vedä viiva siihen mihin ketju loppuu. Pistä käytetty ketju riippumaan samaan naulaan ja vertaa.
Prosentin venymällä ketju hylkyyn. Ei voi olla helpompaa mikäli on pikalukko.
Edit. jos uni ei meinaa tulla pistä ketju hylkyyn 0.75% venymällä.

Aika hyvä, yksinkertaisesti toteutettava vinkki :) Tänks. Sattuu olemaan korkkaamaton ketju paketissa. Tuosta saa hyvän referenssin. Kun vielä tallin seinään pistää merkin 0,85% kohdalle, niin aina ketjua vaihtaessa helppo hetkessä tarkistaa tilanne!

Faucon
19.07.2017, 21.58
Lyö pieni naula ovenkarmiin ja pistä uusi oikean mittaiseksi lyhennetty ketju roikkumaan siitä. Vedä viiva siihen mihin ketju loppuu. Pistä käytetty ketju riippumaan samaan naulaan ja vertaa.
Prosentin venymällä ketju hylkyyn. Ei voi olla helpompaa mikäli on pikalukko.
Edit. jos uni ei meinaa tulla pistä ketju hylkyyn 0.75% venymällä.
Tämä menetelmä ei valitettavsti tuollaisenaan toimi lainkaan, kun siinä kulumaa verrataan uuden ketjun pituuteen, joka ei ole lainkaan oleellinen tieto. Tuo ketjun kuluma tulee verrata ketjun nimellispituuteen, joka voi poiketa melko paljonkin uuden käyttämättömän ketjun pituudesta. Jos uusi ketju on nimellispituuttaan pidempi (kuten monesti on), tulee tuolla kuvaamallasi menetelmällä ketju vaihdettua aivan liian myöhään, jolloin muu voimansiirto on jo alkanut kulua merkittävästi nopeammin.

oppes
20.07.2017, 13.59
Tämä menetelmä ei valitettavsti tuollaisenaan toimi lainkaan, kun siinä kulumaa verrataan uuden ketjun pituuteen, joka ei ole lainkaan oleellinen tieto. Tuo ketjun kuluma tulee verrata ketjun nimellispituuteen, joka voi poiketa melko paljonkin uuden käyttämättömän ketjun pituudesta. Jos uusi ketju on nimellispituuttaan pidempi (kuten monesti on), tulee tuolla kuvaamallasi menetelmällä ketju vaihdettua aivan liian myöhään, jolloin muu voimansiirto on jo alkanut kulua merkittävästi nopeammin.

Väännä tyhmälle rautalangasta. Eikös ketjun pituus ilmoiteta lenkkeinä. Noita kait(?) ei ole kovin monenpituisia vaan pituusero tulee käytössä kun kuluminen alkaa tapeissa / niiden ympärillä? Vai minkä ymmärsin väärin (taas :( )

Iglumies
20.07.2017, 14.22
Laittaa siihen ovenpieleen merkinnän metriin, seuraavaan tappiin ja venymä haluamaansa kohtaan.
Kuvassa pilalle venynyt ketju.


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170720/a3b6c82c8afb3106ed22b0e9e67e5777.jpg

H. Moilanen
20.07.2017, 15.15
Ketjun kulumisen kannalta ainoa merkityksellinen tieto on rullien keskinäinen etäisyys. Kaikki muu tieto on epärelevanttia eikä kuvaa ketjun kulumista millään tavalla.

oppes
20.07.2017, 17.33
Ketjun kulumisen kannalta ainoa merkityksellinen tieto on rullien keskinäinen etäisyys. Kaikki muu tieto on epärelevanttia eikä kuvaa ketjun kulumista millään tavalla.

Jotenkin tuntuu, että asiasta tehdään melkoista tekotiedettä. Rullien keskinäinen etäisyys korreloi suoraan ketjun pituuteen (jos lenkkien määrä on sama) ja poikkeama uuteen ketjuun aiheutuu vain kulumasta. Vai onko nyt tilanne se, että kaikki kaupasta ostettavat, pakass'ta repäistävät ketjut ovat yksilöitä. Ei oikein jaksa uskoa... Tai sitten en ole tarpeeksi HiFi (vielä)

Vai mittaatteko jokaisen linkin erikseen, josko ketju on jostain kohdasta kulunut epätasaisesti? :D

Fuuga
20.07.2017, 21.16
Jotenkin tuntuu, että asiasta tehdään melkoista tekotiedettä. Rullien keskinäinen etäisyys korreloi suoraan ketjun pituuteen (jos lenkkien määrä on sama) ja poikkeama uuteen ketjuun aiheutuu vain kulumasta. Vai onko nyt tilanne se, että kaikki kaupasta ostettavat, pakass'ta repäistävät ketjut ovat yksilöitä. Ei oikein jaksa uskoa... Tai sitten en ole tarpeeksi HiFi (vielä)

Vai mittaatteko jokaisen linkin erikseen, josko ketju on jostain kohdasta kulunut epätasaisesti? :D
Jos ketjun sopimattomuus olisi kiinni lenkkien kulumisesta, ei uuden ja vanhan ketjun pituudessa olisi eroja. Sen sijaan ketjut venyvät.

Voimme olettaa kaiken menevän kaikesta huolimatta hyvin

hannupulkkinen
20.07.2017, 21.38
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/bicycle-chain-wear-explained-46015/

Faucon
20.07.2017, 23.11
Väännä tyhmälle rautalangasta. Eikös ketjun pituus ilmoiteta lenkkeinä. Noita kait(?) ei ole kovin monenpituisia vaan pituusero tulee käytössä kun kuluminen alkaa tapeissa / niiden ympärillä? Vai minkä ymmärsin väärin (taas :( )
Kyllä sinä olet ymmärtänyt tuon aivan oikein, mutta huomiotta jää valmistustoleranssien merkitys. Ketjuissa linkkiparin nimellispituus on tasan yksi tuumaa, eli kahden tapin etäisyys toisistaan on puolet tuosta, joka milleinä on 12,7 mm. Kuitenkin oman kokemuksen mukaan (en ole kyllä montaa ketjua uutena mitannut) uuden ketjun todellinen pituus on hieman enemmän kuin nimellismitta. Yksinkertaistetusti ketju tulee jo tehtaalta hieman 'venyneenä' (voi olla jotakin luokkaa 0,2%). Sen vuoksi vertailu uuteen ketjuun ei toimi. Tuo aiemmin mainittu metodi kyllä toimii, jos sen viivan vetää mittanauhan avulla (toki halvoissa mittanauhoissakin on joskus jonkin verran virhettä). Tuo uuden ketjun venymä suhteessa nimellismittaan voi tosiaan olla niin suuri, että sillä on ihan oikeasti merkitystä.

H. Moilanen
21.07.2017, 10.43
Rullien keskinäinen etäisyys korreloi suoraan ketjun pituuteen (jos lenkkien määrä on sama) ja poikkeama uuteen ketjuun aiheutuu vain kulumasta.
Pitää paikkansa vain, jos kulumaa rullien sisällä ei tapahtuisi lainkaan. Rullan ja pinnin kuluminen, eli välyksen kasvaminen kasvattaa rullien välistä etäisyyttä ja tämä ei korreloi ketjun kokonaisupituutta kasvattavan pinnin ja levyn välisen liitoksen kulumaan. Jos ketjun kulumaa arvioi vain kokonaispituuden muutoksesta, rullaväli saattaa ollakin kulunut jo kaksinkertaiseksi. Eli ketju olikin roskiskamaa jo aikaa sitten.

Rullien välisen etäisyyden mittaaminen huomioi myös pinnin ja levyn liitoksen aiheuttaman ketjun kokonaispituuden muutoksen.

Ohiampuja
21.07.2017, 11.48
Eihän ketjussa oikeasti mikään veny. Ei siella tapahdu mitään plastista muodonmuutosta, kaikki venymä on metallin kulumista.

Mutta minusta nopea tapa seurata ketjuja on laittaa tönäriin mitta 254 mm, eli 10 tuumaa. Ja sen kun laittaa ketjujen viereen ja jos ketjun tapit osuu täsmällee tuohon paikkaan niin ketjut on priimat. Ja siitä voi sitten kätevästi laskea niitä omia hylky-prosenttejaan. Yksi prosentti on se 2,54, eli yhteensä 256,5 mm. Ja niin edelleen. :)

Tuo pituus ja siihen milli-luokan muutokset ovat aika luotettavasti tönärillä mitattavissa...



Rullan ja pinnin kuluminen, eli välyksen kasvaminen kasvattaa rullien välistä etäisyyttä ja tämä ei korreloi ketjun kokonaisupituutta kasvattavan pinnin ja levyn välisen liitoksen kulumaan..
Mutta onkos tuolla rullan/pinnin kulumalla mitään merkitystä? Jos kaikki rullat kuluvat samassa suhteessa, niin ketjun kuormitustilanteessa se kuluman välys siirtyy aina samaan suuntaan. Eli se ei vaikuta ketjurullan ja rattaan hampaan väliseen kosketukseen. Vai kuinka?

Moska
21.07.2017, 13.08
Mutta samalla tappien rata hammasrattaiden ympärillä siirtyy lähemmäs keskipistettä ja jako ei enään passaakaan.

Ohiampuja
21.07.2017, 13.46
Mutta samalla tappien rata hammasrattaiden ympärillä siirtyy lähemmäs keskipistettä...
Onko sillä vaikutusta jos ketju "makaa" muutenkin siellä hampaiden pohjalla?

oppes
21.07.2017, 13.48
Nyt kyllä tuli melkoinen infopläjäys ja ketjujen kanssa HiFistely sai ihan uuden ulottuvuuden. Ei kun tönäri käteen ja ketjuja mittailemaan :D

Moska
21.07.2017, 13.52
Onko sillä vaikutusta jos ketju "makaa" muutenkin siellä hampaiden pohjalla?On tietysti. Mitä syvemmälle ketju menee hammasrattaalle, niin sitä lyhyempi jako on.

H. Moilanen
21.07.2017, 13.54
Mutta onkos tuolla rullan/pinnin kulumalla mitään merkitystä? Jos kaikki rullat kuluvat samassa suhteessa, niin ketjun kuormitustilanteessa se kuluman välys siirtyy aina samaan suuntaan. Eli se ei vaikuta ketjurullan ja rattaan hampaan väliseen kosketukseen. Vai kuinka?

Tästä alkaa syntymään rullan päittäisosumaa rattaan hampaan kärkeen. Rattaan kärki kuluu ja hampalle asettuminen kärsii.

Dr TuKo
21.07.2017, 14.26
Miten hihnavedon hihnan kuluminen mitataan? Vai venyykö se?
Ketjuja ei ainakaan enää uskalla käyttää ollenkaan. Tuntuu olevan niin monimutkaista.

H. Moilanen
21.07.2017, 14.34
Miten hihnavedon hihnan kuluminen mitataan? Vai venyykö se?
Periaatteessa hihna on venymätön.


Ketjuja ei ainakaan enää uskalla käyttää ollenkaan. Tuntuu olevan niin monimutkaista.

Niin. Jos 3 sekunnin mittaus oikealla työkalulla voitelun yhteydessä on monimutkaista, kannattaa miettiä aika mihin kapasiteetti oikesti riittää.

Ohiampuja
24.07.2017, 23.34
Tästä alkaa syntymään rullan päittäisosumaa rattaan hampaan kärkeen. Rattaan kärki kuluu ja hampalle asettuminen kärsii.
Totta. Tällaiset voimansiirtoelimet ovatkin kovin kiinnostavia. Kyllähän näitäkin Jyväskylässä aikanaan opiskeltiin, mutta harmi kun on niin harva pää. :)

mkp
06.09.2019, 08.34
Onko kokemuksia noista KMC DLC11-ketjuista? Hintaa on sen verran, että ilman vertaistukea en lähde kokeilemaan. Korreloiko toi hinta edes jotenkin ketjun keston kanssa? Ja maantiellä taivalta tehdään...

Moska
06.09.2019, 13.17
Onko kokemuksia noista KMC DLC11-ketjuista? Hintaa on sen verran, että ilman vertaistukea en lähde kokeilemaan. Korreloiko toi hinta edes jotenkin ketjun keston kanssa? Ja maantiellä taivalta tehdään...Onkohan tuo muuten sama kuin SL, mutta värjätty ja kalliimpi? Ainakin sl ketjuihin oon ollu tyytyväinen.

Merckx
11.09.2019, 08.34
Onko kokemuksia noista KMC DLC11-ketjuista? Hintaa on sen verran, että ilman vertaistukea en lähde kokeilemaan. Korreloiko toi hinta edes jotenkin ketjun keston kanssa? Ja maantiellä taivalta tehdään...

Ei todellakaan korreloi!! Kerran kokeilin ja jäi paha maku suuhun huonon laadun suhteen. Ainoat ketjut jotka kestä, kestää ja kestää on campan ketjut!

mantis
15.09.2019, 10.48
^Mul on vähän samanlaisia kokemuksia. Ennen käytin paljon campaa ja ne kesti hyvin. 4-5tkm yleensä pääsi jopa cyclossa jolla ajetaan kelissä ku kelissä.
Force majour syystä tuli vaihdettua ultegran voimansiirtoon vuosi sitten ja just vaihdoin kolmannen ketjun alle ja pyörällä on 4tkm poljettu.

En sit tiiä syökö Campan ketjut rattaita nopeammin?

Moska
15.09.2019, 12.49
En sit tiiä syökö Campan ketjut rattaita nopeammin?

Mutua: jos ketjun jako pysyy oikeana, niin se on parasta hammasrattaille, oli valmistaja kuka vaan.

STN
15.09.2019, 13.51
Mutua: jos ketjun jako pysyy oikeana, niin se on parasta hammasrattaille, oli valmistaja kuka vaan.

Metalli kun hankaa metallia, niin se kuluttaa. Ehkä Mantiksen ideassa on pieni järjen idea, ketju venyessään saattaa säästää rattaita kuin jos se ei venyisi. Eikä tätä pidä sekottaa venyneellä ketjuilla ajoon.

Ohiampuja
15.09.2019, 14.31
Mutua: jos ketjun jako pysyy oikeana, niin se on parasta hammasrattaille, oli valmistaja kuka vaan.
Juuri näin!

Moska
15.09.2019, 15.07
Metalli kun hankaa metallia, niin se kuluttaa. Ehkä Mantiksen ideassa on pieni järjen idea, ketju venyessään saattaa säästää rattaita kuin jos se ei venyisi. Eikä tätä pidä sekottaa venyneellä ketjuilla ajoon.Mulla olisi vähän venyneitä ketjuja edullisesti myynnissä. 10 ja 11s.
Nyt kannattaa pohtia että milloin se hankaus on suurinta?

STN
15.09.2019, 15.28
Mulla olisi vähän venyneitä ketjuja edullisesti myynnissä. 10 ja 11s.
Nyt kannattaa pohtia että milloin se hankaus on suurinta?

Pistä fillaritoriin ilmoitus sitten, tuskin täällä kukaan noita ostaa.

pohjola
15.09.2019, 15.45
FSZ 10 SPEED 350 KM. venymä 6.5mm aliexpres hinta 9.5€

mkp
16.09.2019, 18.13
Mulla kestää noi ultegran ketjut 1700-2000km. Kerran kokeilin Dura-Acea, mutta kalliit oli eikä tullu kestoa hinnan vertaa lisää. Vaihdan ketjut, kun venymä on yli 0,5 Park toolin mitalla. Noin mulla kestää takapakka 2 kesää ja etuset 4.

Moska
23.01.2020, 13.21
Tämmöinen testijuttu tuli vastaan:
https://tekniikanmaailma.fi/iso-amerikkalaistesti-paljasti-leveampi-polkupyoran-ketju-ei-olekaan-kestavampi-nain-ketjuja-kannattaa-huoltaa/

MRe
23.01.2020, 13.28
^Se mitä olen itse havainnut ja havainnoinut, niin 1x -voimalinja on jostain syystä ketjulle armollisempi kuin 2x tai 3x. Esimerkiksi mun Trekissä 2x-voimalinjan ketju oli yli prossan (millin?) venymällä n. 1000 kilometrin jälkeen. Meni vaihtoon myös eturattaat. En tiedä sitten, että onko NW-eturatas hellempi ketjuille. Ainakin hampaiden profiili on enemmän neliskulmainen verrattuna niihin, missä ketjun pitää pystyä siirtymään rattaalta pois ja takaisin.

MTB Engineer
23.01.2020, 14.24
Etenkin Eaglessa ketju ja rattaat on saatu kestämään erinomaisesti pienillä suunnittelumuutoksilla, ja kalliimman pään ketjujen kovakromauksella. Mutuni on, että kapea ketju kestää myös epäideaalia ketjulinjaa paremmin kuin vanhat, leveät ketjut.

Kupla
26.01.2020, 08.28
^Se mitä olen itse havainnut ja havainnoinut, niin 1x -voimalinja on jostain syystä ketjulle armollisempi kuin 2x tai 3x.
Etuvaihtaja vääntää ketjua huomattavasti takavahtajaa enemmän sivusuunnassa, siitä se kulumisero tulee. Riippuu tietysti etuvaihtajan käyttötavasta ja -tiheydestä miten iso ero siitä lopulta tulee.

Juuri tuossa itse irroitin aivan loppuun ajetun XT-ketjun 3x-fillarista (tietysti samalla nakkasin etuvaihtajan metallikeräykseen). Uuteen vastaavaan verrattuna se alkuperäinen ketju tuntui menevän yhtä helposti kiepille joka suuntaan...

https://bike.bikegremlin.com/wp-content/uploads/2017/11/worn_vs_new_chain_sideways_bend-1024x768.jpg

Ohiampuja
26.01.2020, 18.59
Luin että Shimano-ketjut ei kestä käyttöä ja KMC olisi parempi. Onko noin? :)

Moska
27.01.2020, 01.02
Luin että Shimano-ketjut ei kestä käyttöä ja KMC olisi parempi. Onko noin? :)Molemmilla on monia eri ketjuja samalle vaihdemäärälle. Kumman paras on parempi, niin en tiedä. Tosin ilmeisesti kmc on ainakin valmistanut Shimanon ketjut.

Twinning
28.01.2020, 16.23
Luin että Shimano-ketjut ei kestä käyttöä ja KMC olisi parempi. Onko noin? :)

Nythän tuosta alkaa viimein olla kunnollisia mittaustuloksiakin, joiden pohjalta voi todeta, ettei väite pidä paikkaansa. Samoihin testeihin siis viittaa myös tuo aiemmin linkattu TM:n juttu. https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/

plr
05.02.2020, 21.26
Aina oppii jotakin uutta. Olen pari kuukautta ihmetellyt miksi kampi karkaa alta putkelta polkiessa kovan rusahduksen saattelemana. Vastaava tilanne sinällään on tuttu ja tämä tapahtuu, kun on ketju/takapakkayhdistelmä mallia uusi/kulunut. Ajattelin, että ketjuhan se tietenkin on kulunut, koska takapakka on suhteellisen uusi.

Ketjumittari näytti, että ketju ei ole kulunut. Ei lähelläkään vaihtorajaa.

Ok, täytyy olla siis takapakka. Laitetaan uusi takapakka. Rusahtaa edelleen.

Voisiko olla vapaaratas, jonka kynnet eivät pure? Vapaaratas auki ja tarkistus. Näyttäisi olevan kunnossa. Varmuuden vuoksi vielä toinen kiekko alle, jolloin vapaarattaan saa varmuudella suljettua pois. Edelleen rusahtaa voimalla polkiessa.

Tässä kohdassa piti ottaa internet käteen. Joku kuvasi vastaavan ongelman ja selitti, että ongelma hävisi eturattaan vaihdolla. No helppo kokeilla. Pyörä trainerissa takajarru pohjassa ja paino kammelle. Ja pahus vie: Eturatas pyörähtää ketjun alta. Enpä ole aikaisemmin törmännyt 52-piikkisellä rattaalla tällaiseen. Ajattelin, että ketjun hyppiminen on enemmän pienten rattaiden ongelma.

Löysin videon, jossa näkyy mitä tilanteessa tapahtuu. Ketjun hyppääminen on yllättävän vaikeaa havaita livenä, koska ketju ei yleensä putoa.

https://youtu.be/qtS0dKTfiAw?t=14

Isä nitro
06.02.2020, 12.10
Tämä ns. talvi on yllättänyt monessa suhteessa: mittailin toissa päivänä ketjujen kuntoa talviajan kommuutteri- ja lenkkipyörällä todetakseni, että herran kiesus äkkiä ketjut vaihtoon. Ajoa alle 2000 km SRAM 1x11-setillä. Kieltämättä tuosta matkasta hiekkatieosuus merkittävä. Eli joka toinen kuukausi menee näillä sateille ja hiekkakylvyillä kettingit vaihtoon. Ihan ei joka päivä jaksa puhdistaa, saati sitten pestä.

maalinni
07.02.2020, 10.41
😬 Ite olen vetänyt tämän "talven" kilpikonnataktiikalla, eli en ole paljon ketjuja mittaillut. Saas nähdä missä kunnossa ne taas keväällä on.

Joe-poika
29.07.2021, 23.03
Mittailinpa Campagnolon ohjeella pihan pyöriä. Omassa maasturissa 132,40. Campan ilmoittama hylkyraja on siis 132,60. Sen kauniimman meillä asuvan tyypin 11v vanha työmatkahybridi alkuperäisellä voimansiirrolla 135,20. Eli venymä on 1,9% enemmän kuin Campan ilmoittama hylkyraja eli jotain yli 2 % luokkaa :D

Täytynee ryhdistäytyä huoltohommissa...