PDA

Näytä tavallinen näkymä : Millaisia kommentteja olet saanut pyörälenkilläsi?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8]

Itsok
16.11.2016, 09.54
Jos se aatteli et oot vanha deeku?

Ari H
16.11.2016, 10.49
:) Viisas väistyy.

Vain, jos on väärässä.
Ei saa antaa öykkärille vaikutelmaa, että öykkäröimällä voittaa.

Highlander
16.11.2016, 11.05
Jos se aatteli et oot vanha deeku?
Ei voinut viina haista kun viimeksi join jotain sunnuntaina :rolleyes: Tarkemmin ajatellen olisihan ne kanisterit kulkenut pyörän sarvissa :eek:

JackOja
07.12.2016, 10.01
"Soittakaa kelloa!"

OKS
07.12.2016, 18.41
Lässkipyöörä, pikkutyttö Prisman pihalla.

Janski80
07.12.2016, 19.26
Pääsit yllättämään sanoi koiran ulkoiluttaja,jonka koira oli irrallaan ja näykkäisi minua jalkaan.Annoin lievää palautetta että koirat pidettävä kiinni kytkettynä.

nikobiker
07.12.2016, 21.01
Viime syksyn maantielenkillä taukopaikalta lähtiessä joku paikallinen huikkasi perään että "pinkeätä matkaa".

Smo
07.12.2016, 21.31
"Et sitten jaksaut ajaa koko matkaa" sanoi Expressbussikuski kun kyytiin hyppäsin fillarin kanssa mökille mennessä

mk
08.12.2016, 08.47
Tuossahan on renkaat kuin traktorissa, sanoi iäkkään pariskunnan mies kun fatbikella samalle polulle osuin 😊

Lähetetty minun I6 laitteesta Tapatalkilla

OKS
08.12.2016, 20.08
Pikkutytön ääni ulkoilevasta päiväkotiryhmästä: kauhee mikkä renkaat.

Köfte
08.12.2016, 20.22
Minulla vähän erilaisia kokemuksia (kesäisin): "Onko nuo umpikumirenkaat?"
Taitaa tuubi olla räätiköille umpisen synonyymi:) Yleensä venttiilin näyttö
leikkaa "huhuilta siivet". Tämän jälkeen alkaakin se "mukavuustinkaus"...

tempokisu
12.12.2016, 19.49
^ no nehän ON. (piruvie köfte sä sekotit..ei toi viesti vielä näkyky kun mä tätä rustasin) ne "läskipyörän" renkaat on ihan traktorinrenkaat.

Tänään töistä ( = nykyinen lenkki) tullessani lähellä kotia jo, äiti ja pieni poika tuli käsikkäin vastaan ja poika totesi "kilpa..", "juu tätillä on tuommoinen kilpapyörä" :D

brilleaux
13.12.2016, 20.24
"Ai sitä voi talvella harrastaa liikuntaa noinkin, enpä tiennytkään.", tokas hiihtäjämummo kun samalla latupohjalla liikuttiin.
Kovin oli positiivinen suhtautuminen läskiin latupohjalla tällä varmasti yli 80-v mummolla kun hiukan turistiin. (y)

Hippo04
14.12.2016, 10.15
Koirat tykkää räksyttää sähköläskille. Liekö piskit puristeja?

penyeach
20.12.2016, 12.12
"Hyvä kun tööttäsit." (Vanhempi rouvashenkilö jonka takana olin juuri jarruttanut levyt ulvoen.)

brilleaux
20.12.2016, 12.16
"oot eksyny väärälle polulle". Siirtymää läskillä latupohjalla mentiin. Näitä esihistoriallisia jääräpäitä siis edelleen on olemassa. :D
Onneksi noihin törmää nykypäivänä harvemmin. :)

Blackborow
04.02.2017, 17.55
Taisin taas järkyttää, kun kaverin kanssa oltiin tauolla niin paikalle tullut naisihminen kertoi harkinneensa pyörän hankintaa ja kysyi paljonko tuollainen paketti maksaa, osoitti pyörääni ja lisäsi, että kaikkine varusteineen ja vaatteineen. Vastaukseni "reilut kolme tonnia" toi ihan ikuistamisen arvoisen ilmeen naamalle. Itsepähän kysyi.

Irocci
04.02.2017, 19.22
n. 8 vuotias poika > oho mikä maastopyörä.
n. 50-v rouva koiran kaa samalla polulla ihmetteli mikä ihmeen "surina" oli kuulunut, kun takaa päin tietä pyysin.
Pyöränä siis sähköplussatäpäri.

tempokisu
09.02.2017, 17.42
Taisin taas järkyttää, kun kaverin kanssa oltiin tauolla niin paikalle tullut naisihminen kertoi harkinneensa pyörän hankintaa ja kysyi paljonko tuollainen paketti maksaa, osoitti pyörääni ja lisäsi, että kaikkine varusteineen ja vaatteineen. Vastaukseni "reilut kolme tonnia" toi ihan ikuistamisen arvoisen ilmeen naamalle. Itsepähän kysyi.

Ai vitsit, kysyisipä joku Ferrarista samaa. Kysytty on vaan että "kuinka lujaa tolla pääsee" :D

No valokuvausprojektit on ihan yhtä tärkeitä kun lenkit, paitsi vähän tärkeempiäkin. Tänäpä koululaiset vietti liikuntatuntia siinä vieressä missä kuvasin ( lopu liikuntatunti, menkää jo pois mölyämästä....) laittelin yhtä "jääpuikko"-juttua ja poijaat tuli kyseleen "mikä toi on" - no se on ...tommonen. Kuulemma hiano. Liikuntatunnin päätteeksi puuhastelujani seurannut opettaja tuli kohteliaasti kyselemään, että onko tuo ammatti vai harrastus :)

kuovipolku
23.02.2017, 12.47
Eilisellä, hyvissä ajoin ennen sitä kaameaa lumipyryä ajetun lenkillä oli pysähtyneenä juoma- ja hanskanvaihtotauolle, kun vieressä seissyt vanhempi, rumasti sanottuna sellainen dementiaikäinen mies pyytämättä kertoi että:

"Pyöräily on laiskojen ihmisten hommaa. Ihminen ei tarvitse liikuntaan mekaanisia apuvälineitä. Kävely on parasta ja monipuolisinta liikuntaa!"

Highlander
14.05.2017, 17.38
Nyt oli hyvä[emoji3] odotin risteyksessä, että toinen pyöräilijä ajaa ensin. Äijä huutaa, että:"Toihan on tyttöjen pyörä!" Kun ajan ohi: ..mutta kulkee hyvin" ja perään: "eihän sulla oo edes vaihteita" [emoji3]

Sent from my iPad using Tapatalk

kuovipolku
28.05.2017, 21.05
Ajettiin porukkalenkillä Porvoon Ajojen iso kierros. Lähtö on Myllymäenkadulla joka noustaan ylös ja käännytään etuoikealle Kuningattarentielle. Kaksi pikkupoikaa joista vanhempi sanoo nuoremmalle: "Noi harjoittelee Ajoja varten." (Ei hän ihan väärässä ollut, mutta ei siinä harjoiteltu vaikka osa porukka onkin menossa kisoihin. Mutta kiva että minäkin siinä vaiheessa sovin joukkoon niin hyvin ettei perään kuulunut lisäystä: "Paitsi toi yksi.")

Kierros saatiin täyten ja noustiin taas Myllymäenkatua, muut vähän kirintapaiseen innostuen ja minä vain ylös asti pyrkien. Ihan täysjärkisen näköinen jalankulkija huutaa minulle: "Tämä on pyöräilyvapaata aluetta!" Katson ihmettelevästi ja kysyn: "Mitä!" jolloin hän vakuuttaa minulle edelleen ilman pienintäkään merkkiä siitä että hän laskisi leikkiä: "Ihan totta!" (Ei sillä että Porvoo olisi todella pyöräilykaupunki jossa pyöräilijöitä ymmärrettäisiin paremmin kuin muualla tai jossa Porvoon Ajot edes näkyisivät katukuvassa jotenkin edes kisaviikonloppuna muualla kuin parissa paikkaa reitin varrella.)

Kuparinen
28.05.2017, 22.23
Kaikki pyörillä liikkuvat ala-asteikäiset pojat huutavat perään: "Keuli !". Mummiksella kauppakassi sarvissa tai sähköhybridillä, mutta varsinkin silloin kun olen liikkeellä nojapyörä-trikellä.

OKS
29.05.2017, 21.02
Kaikki pyörillä liikkuvat ala-asteikäiset pojat huutavat perään: "Keuli !".

Joo, tuo huutelu on taas alkanut. Eihän siinä mitään pahaa ole, harmittaa vain kun ei pysty toteuttamaan vaatimusta. Pari viikkoa sitten vähän harjoittelin, mutta se loppui lyhyeen, kun keuliminen meni vähän yli ja putosin persuksilleni. :(

kuovipolku
29.05.2017, 21.15
Mä en uskoakseni ole kertaakaan saanut kuulla kehotusta keulia. Johtuneeko tuo siitä että lapsikaan ei usko minun näköiseni fillaristin edes osaavan keulia vai lieneekö tähän joku maantieteellinen selitys?

Ylivoimaisesti yleisin kommentti keskenkasvuisten suusta on "Jaksaa! Jaksaa!" Ihan sama ajanko yksin vai olenko porukassa tai porukassa eka tai vika.

Pyntsi
30.05.2017, 11.15
"P.....le, hautajaissaattoa ei ohitella"

Tuli vanhemmalta herrasmieheltä, joka hissutteli Oivalla, kun sujautin ohi.

OKS
30.05.2017, 17.07
"P.....le, hautajaissaattoa ei ohitella"

Tuli vanhemmalta herrasmieheltä, joka hissutteli Oivalla, kun sujautin ohi.

:)

Laroute
30.05.2017, 18.08
Naapurin isäntä ajoi pihan läpi läskipyörällä ja hihkaisin, että "Lähdit sitten läskiä ulkoiluttamaan". Saman tien emäntä tuli pyörällä perässä, toivottavasti ei ymmärtänyt väärin.

Kuronen
04.06.2017, 18.00
Halikossa sujuttelin maantiepyörällä pyörätietä, kun vastaan tullut vanhempi herrasmies arveli, että olen aikeissa ajaa yli ja päätti vaihtaa puolta. Näin, mutta en kuullut, suun muodostavan kirjaimet j-u-m-a-l-a-u-t-a.

puppy
04.06.2017, 18.24
Tänään japanilainen turisti kuvasi minua videolle kun olin lenkin aikana seuraamassa paraatia... No oli vanhempi nainen niin sallittakoon

ilmora
07.06.2017, 09.35
Kun jonottelin eilen Lahes Svinhufvudinkadulla autojen seassa tietöiden takia, niin liikenteen ohjaaja iloisesti kehotti ajamaan viereisellä pyörätiellä. Mitä nyt tosin hänen pyörätiensä oli jalkakäytävä.

Highlander
08.06.2017, 11.32
Kuittasin sähköpyöräilijälle Pispalan mäessä ohittaessani, että eikö tuo lujempaa kulje? vähän myöhemmin melkein mäen päällä sähköpyöräilijä onkin tulossa ohi ja kuittaa: "kyllä se tarvittaessa kulkee" Jäi kuitenkin taakse onneksi :D

JackOja
08.06.2017, 11.42
"Vittuako siinä mulkoilet saatana?!" tjsp.

Olisin voinut uskaltaessani vastata: "Eikäkun kokovartalomulkkua". Toki pyörällä karkuun pääsee, mutta entäs jos ketjut olisivat juuri katkenneet tai tippuneet tms.?

Tilanne oli siis sellainen, että jo kaukaa näin hämminkiä, holtitonta koiranpitoa kun koira fleksissään juoksi puolelta toiselle murisemaan kaikille vastaantulijoille ja ohittajille. Omalla kohdallakin juoksi sen hiekkatien poikki vastaantulijan kimppuun ja kun lopulta pääsin ohi muutaman metrin päähän vilkaisin taakseni minkänäköinen ääliö siinä hihnan toisessa päässä oli sain tuon edellämainitun kommentin
Se koiranpitäjä oli jotenkin häiriintynyt, ehkäpä rikollinen ja/tai narkki?

Tapahtui Kauniaisten Kasavuoren juurella, siinä kun tullaan Ykköstien ali ja jatketaan kohti Bemböleä/Oittaata/Ikeaa ym

Ari H
08.06.2017, 12.54
Pieni tyttö. "Pelottava."

haedon
08.06.2017, 17.31
"Mikä pyörä toi on?" tuli kahdelta tytöltä, kun krossarilla poluilla ajoin eilen.

"Voi v***u" toiselta kahdesta pojasta, jotka vastaantulivat pyörätien leveydeltä ja väistin nurtsin kautta niitä.

"Sun maantiepyörässä on kummalliset renkaat" totesi liikennevaloissa eräs vanhempi herra, kun krossarin kanssa odottelin valojen vaihtumista.

Siinä tältä viikolta.

Köfte
10.06.2017, 00.29
"Miksi tuo rälisee pahasti"? Kyseessä Fulcrumin vapaaratas...
Seuraava olikin se perinteinen umpikumikysymys.

kuovipolku
10.06.2017, 06.47
"Miksi tuo rälisee pahasti"? Kyseessä Fulcrumin vapaaratas...

Koska ketjua "Mitä vastasit kommenttiin jonka sait pyörälenkilläsi?" ei taida olla, esitän kysymyksen tässä.

Viisi viimeisintä saamaani kommenttia ovat kaikki olleet kiitoksia siitä että olen ilmeisesti hyvissä ajoin ja sopivalla äänensävyllä huikannut pyöriä olevan tulossa vasemmalta ohi ja porukan viimeisenä ajaessani ilmoittanut olleeni viimeinen ohittaja.

E-Cruiser
10.06.2017, 10.45
Eilen kinnerillä ajaessa japanilainen turisti alkoi tivata, että "can you fold that and travel with it?, is that a folding bike?"
Oli sen verran hämmentävä kysymys, etten keksinyt muuta kuin "no":)

Köfte
10.06.2017, 17.37
Koska ketjua "Mitä vastasit kommenttiin jonka sait pyörälenkilläsi?" ei taida olla, esitän kysymyksen tässä

Pääsi yllättämään niin täysin, etten keksinyt mitään järjetöntä. Totesin vain äänen kuuluvan asiaan.
Umpikumipähkäilyyn vastasin kieltävästi venttiiliä osoittaen.

Warlord
03.07.2017, 12.40
Eilen maantiellä takanani ajeli hetken aikaa kanssamaantiepyöräilijä joka ajoi kohta rinnalle. Mulla on alla uudenkarhea SRAM Red voimansiirto. Redin pakka on pahamaineisen äänekäs ja tuli siinä ehkä yksi laiskan sormen huono vaihtokin aiheuttaen rahinaa ja pauketta. Jamppa katsoi asiakseen kommentoida äänekästä voimansiirtoani ja epäili indexin olevan pielessä. No, ei ole. Kerroin em. pakan olevan ajoittain äänekäs. Jamppa alkoi kehua Dura-Acea, oli kuulemma ajanut niillä 30 vuotta. Loppukommenttina ennen kiihdytystä totesi mun osasarjan olevan "harrastelijoiden kamoja". Tuli elävästi herrasta mieleen täällä vaikuttanut nimimerkki Pyöräpummi!

PS. Kyllä mulla satulakin narisi, se ei ylittänyt kommentointikynnystä.

JackOja
03.07.2017, 12.45
"Ehkä vähän vähemmän vauhtia"

Näin sanoi mies, jolle olisin halutessani voinut vastata "Ehkä koirat kiinni koirien kiinnipitoaikana sekä aina taajamassa"

kauris
03.07.2017, 12.53
Lasten golftreenien lähestyessä loppuaan, saavuin harjoitusgreenin viereen sillä aikaa ajamaltani pyörälenkiltä tällä kertaa täpärillä, kun golfpro kysyi napaten sormilla kiinni etujarrulevystä, että "mitää nää on?". Onneksi en ollut just ottanut mitään kovempivauhtista jarrutusta ja saapunut paikalle levyt hehkuen.

kuovipolku
03.07.2017, 13.28
Pyöräpummi vaikutti enemmänkin silti että harras innostuminen ja syvällinen perehtyminen Shimanon huippupään tuotteisiin ja ennen kaikkea uutuuksiin oli suhteellisen tuoretta perua eli hän tuskin oli kyseessä, (Menetys oli ehkä sittenkin suurempi foorumille kuin hänelle itselleen...)

Mutta eikö eTapissa ole se automaattinen hiljaisemmaksisäätösysteemi? Eli jos ja kun ei-pielessä olevasta säädöstä huolimatta pakka pitää ajoittain tai tietyillä rattailla ääntä, eTap vielä haluttaessa "mikrosäätää" itsensä. Jos on, niin eikö saman voi tehdä myös oldskoolmekaanisesti? Siis jos tuntee haluavansa?

E-Cruiser
03.07.2017, 13.41
Nyt on taas jotkut kypärästäurputusviikot. Ainakaan vuoteen ei ole kukaan kommentoinut mitään, nyt parin viikon aikana kolmesti.
Baanalla vanha ukko hyppäsi askeleen kohti ja koputti sormella päätään. Kesti hetken tajuta että hän valitti kypärän puutteesta.

Mulla on Simpan 5-lehtinen SIS-vaihteisto 80-luvulta ilman indeksishifteriä:) Toimii kuin junan vessa, ja 5 pykälää on sähkön kanssa just sopiva.
Korvakuulolta ihan toimivaa hakea pykälä aina kohdalleen.

Warlord
03.07.2017, 14.43
Mutta eikö eTapissa ole se automaattinen hiljaisemmaksisäätösysteemi? Eli jos ja kun ei-pielessä olevasta säädöstä huolimatta pakka pitää ajoittain tai tietyillä rattailla ääntä, eTap vielä haluttaessa "mikrosäätää" itsensä. Jos on, niin eikö saman voi tehdä myös oldskoolmekaanisesti? Siis jos tuntee haluavansa?

Mekaanista Forcea mulla on kahvat ja vaihtajat. Välillä joku kevyen pään ratas kihnuttaa hieman. Vaijeri saattaa olla aavistuksen kireällä, uutena venyy hieman käytössä. Mut äänekkäämpi on Red- pakka kuin Force.

Jami2003
03.07.2017, 14.49
Tänään jätskikiskalla pikkutyttö kommentoi äidilleen; "kato äiti samanlainen pyörä kuin sinulla" (olin liikenteessä Cube Stereo täpärillä). "Joo mutta äitillä on leveämmät renkaat" :D

Tais äiti olla läski pyöräilijä :)

elasto
03.07.2017, 20.15
Tais äiti olla läski pyöräilijä :)

Aika ilkeästi sanottu. :D

OKS
03.07.2017, 20.16
Läskipyöräkommentit tuntuvat vähentyvän sitä mukaa, kun pyörien määrä lisääntyy. Tänään kuitenkin perinteinen: Tuolla on varmasti raskasta polkea.

StantheMan
03.07.2017, 20.45
Iltayöstä jokunen päivä sitten "Muna, Muna tänne ja heti". Tämä siis perjantain reissulla Jyväskylästä Satakuntaan. En mennyt, kun en kuullut sanaa tuhka.

Jami2003
03.07.2017, 21.22
Aika ilkeästi sanottu. :D
Jotain tuollaista olisi tehnyt mieli tokaista leikillään mutta maltoin mieleni :)

fiber
03.07.2017, 21.26
Minulle laulettiin eilen: "Pyörät ne pyörivät ympäri.."

Snowie
03.07.2017, 22.13
Mietin oonko koskaan lie saanut mitään kommentteja (liian vähän lenkkejä ja nekin kai poissa ihmisten ilmoilta), mutta muistinpa Espanjassa taannoin tyttöjen huudelleen retkellä pyöräillessä perään "Venga, venga!".

Warlord
04.07.2017, 07.04
Pari kesää sitten kipusin asuinalueen mäkeä ja mäen päällä olevalla pysäkillä istu pari laitapuolen kulkijaa juomapullot kädessä. Ajoin heidän editseen kun toinen totesi: "kato, ranskan ympäriajo". Tour oli kyllä käynnissä tuolloin muttei Espoossa.

Lare
04.07.2017, 08.56
Täti Sipoonkorvessa: mä luulin sua kiimaiseksi hirveksi

JackOja
04.07.2017, 20.36
Täti Laajalahdessa: "tämä on oikeastaan sellainen KÄVELYpolku!"

Menin sanattomaksi, ihan tavallinen polku taajamametsässä.

EDIT: ihan oikeasti olisi pitänyt kertoa hänelle miten asiat ovat maailmassa, mutta tuli vain sellainen epäuskoinen "mitä wittua!" -fiilis, etten kyennyt sanomaan mitään ennenkuin tilanne oli jo jäänyt taakse.

kauris
05.07.2017, 07.23
Yllä oleva oli hauska!

Mulle on viime aikoina tullut usein anteeksi kommentteja irti olevia koiria metsäpolulla kiinni ottavilta ulkoiluttajilta. Olen ollut hyvällä mielellä ja koirat harmittomia, niin kuin yleensä onneksi ovat, joten olen todennut takaisin tyyliin "ei mitään". Jos koira on ollut kiukkuisempi tai muutoin ketuttanut koira tai taluttaja olen tyytynyt antamaan vihaisen katseen. Se mitä tekisi mieli sanoa välillä varsinkin metsän ulkopuolella ulkoiluteillä tms. poukkoileville vapaana olevien koirien omistajalle on viattomalla äänellä lausuttu: "Tarvitsetko apua karanneen koiran kiinni ottamiseen?".

tinke77
05.07.2017, 09.05
^ No tuota kommenttia pitääkin kokeilla ☺️. Syksy ja marjastus /sienestys aika koittaa, niin täällä maalla törmää useasti noihin irtokoiriin. Tullaan sillä farmariautolla metsän reunaan ja ensimmäiseksi tietenkin lasketaan ne sesset juoksentelemaan vapaana pitkin metsiä. Useamman kerran juosseet tuossa pohkeen vieressä räksyttämässä...
Ja miltei poikkeuksetta perään huudetaan, "ei se vihainen ole".

kuovipolku
05.07.2017, 11.28
"Ei tämä mikään sinun kusipaikka ole! Mene metsän laitaan!"

Ihan asiallinen kommentti eikä sen esittäjä aivan väärässä ollut, mutta tilanne ja tapa jolla se esitettiin oli vain niin ylivertaisen huvittava.

Tien laidassa on sellainen pienteollisuustontti, kokoa isompi, jota kiertää kuusiaita jonka takana melko tyhjä pysäköintialue. Sellaista oikein sopivaa paikkaa jossa olisi samaan aikaan sekä näkösuojassa tiellä kulkevilta että tienvarren taloissa asuvilta tai niiden pihoilla liikkuvilta ei oikein ollut eikä ollut tiedossa edessäpäinkään, joten kuusiaidan suojaama aution parkkipaikka tai sen laidalla oleva parin metrin levyinen hiekkakaistale näytti erinomaisen passelilta.

Tontilta oli samaan aikaan kun sinne käännyin ajamassa ulos ja tielle kääntymään pääsyä odottamassa henkilöauto johon en kiinnittänyt sen enempää huomiota, olihan se pois lähdössä ja jolta olisin joka tapauksessa aidan takana näkösuojassa. Yllätykseni olikin suuri kun se sitten peruuttiikin yli kaksi autonmittaa! Kuljettajan paikalla istunut vanhempi herrasmies rullasi sivuikkunan alas ja lausui alussamainitun kommentin.

No, eihän minulla ollut siinä tilanteessa muuta mahdollisuutta kuin lorotella loppuun. Pyysin kuitenkin anteeksi ja totesin kyseessä olleen hätätilanteen. Toivotin hänelle vielä paljon elinvuosia ilman eturauhassyöpää. Koska olin jotenkin saanut sen vaikutelman että suomi ei ollut hänen äidinkielensä, toivotin samaa vielä toisella kotimaisella. Tässä vaiheessa hän rullasi sivuikkunan ylös ja ajoi paikalta.

OKS
05.07.2017, 18.49
Ja miltei poikkeuksetta perään huudetaan, "ei se vihainen ole".

Tuohon voisi jatkaa: "mutta minä olen".

tempokisu
05.07.2017, 18.53
Tuohon voisi jatkaa: "mutta minä olen".

Nimenomaan! ...yleensähän tulee myös "ei se mitään tee". ..ja olen jatkanut "ei ehkä sulle..".

haedon
09.07.2017, 17.36
Ei pyörä- mutta juoksulenkille tulee poikajoukko vastaan ja eka tuumaa "Sä oot hirvi!" ja viimeiseltä ylävitonen.

Kuutio
09.07.2017, 19.29
Ajoin kevliä pitkin n. 15 km/h, koska huomasin kauempana edessä keskelle kevliä parkkeeranneet ihmiset (mies ja nainen), vähän varttuneempaa väkeä. Kun lähestyin heitä, muori kuulosti sanovan, että "väistetään.... tulee niin lujaa." Joo, maantievermeet antoi varmaan sitten vaikutelman kovasta vauhdista, mutta samaa vauhtia ajaessani pari päivää sitten jäin kaikenmaailman mummispyöräilijöiden jalkoihin, että ei se nyt niin lujaa vauhtia ollut.

Gaastra
10.07.2017, 13.43
Tänään maantielenkillä ajaessani hiljaista maantienlaitaa takana tullut auto tööttäsi useamman kerran ohittaessaan minut ja kuljettajana ollut vanhempi mieshenkilö osoitteli sormellaan vieressä kulkevaa kevyenliikenteenväylää. Pani vituttamaan.

kuovipolku
10.07.2017, 18.12
^ Täällä pääkaupunkiseudulla nuo ovat mielestäni käyneet melko harvinaisiksi. Viimeksi pari vuotta sitten muistaakseni ja silloinkin jossain Hyvinkäällä.

Joka tapauksessa niihin, samoin kuin tuulilasinpesunesteen ruiskautuksiin, kannattaa suhtautua lenkkikaverin neuvon mukaan eli ajatellen että ehkä tuomielenilmaus tuotti autonkuljettajalle jonkinlaista mielihyvää sen verran että paljon koeteltu aviopuoliso selviää loppupäivän helpommalla.

"Teillä on ihan vääränlaiset renkaat!"

Vastaantulija metsäpolulla jolta löytyi kivien ja juuren lisäksi, avokalliota, paljasta moreenia ja portaat. Meillä oli maantiepyörät ja 23- tai 25-milliset renkaat.

frp
11.07.2017, 00.05
Todella todella harvoin yksin ajaessa enää tulee mitään protestointeja. Tänään ohi menevä auto hidasti ja ukkeli huuteli jotain ääliöstä ikkunasta. Näytin peukkua, mutta näki varmaan väärin kun näytti keskaria. Näytin peukkua vielä uusiksi mahdollisimman selkeästi.

Mutta joo ei jäänyt mieleen vaivaamaan.

Tällä kertaa oli auto pyörää halvempi eikä premium kuten yleensä ohjeistajilla.

tempokisu
25.07.2017, 14.19
Ajelin töihin ja kolmen lapsen porukasta yksi poika huudahti: katsokaa, kilpapyörä! eh...huusin takas että on vaan maantiepyörä.

J.Kottenberg
25.07.2017, 19.54
Viime talvena vanhempi rouva innostui kommentoimaan läskipyörään:"kauheen ruma pyörä". Vastasin:"No, kauneus on katsojan silmässä". Ja jatkoin matkaani. Rouva vaikutti, sanoisinko, "kestopahantuuliselta" ja tuumin että varmaan ollut hauskaa hänen mukana olleella herralla.

T.K.
02.08.2017, 10.44
"Miten sää pääset noin lujaa?", sanoi mummopyörällä ajanut mies penkki liian alhaalla ja kantapäät polkimilla.

Breakbeat
02.08.2017, 11.07
"Olette te nopeita" huusi kundi kun ajettiin kaverin kanssa parikunnan ohi flätillä pyörätiellä.

kuovipolku
02.08.2017, 12.28
"Pääjoukko ajaa kiinni!" tms kuului poikajoukosta. Ilmeisesti siellä oli joku jonka isäukko on aktiivinen Eurosportin pyöräilylähetysten seuraaja.

Jami2003
02.08.2017, 16.22
"Pääjoukko ajaa kiinni!" tms kuului poikajoukosta. Ilmeisesti siellä oli joku jonka isäukko on aktiivinen Eurosportin pyöräilylähetysten seuraaja.

Toi oli hyvä :)

MacKonte
02.08.2017, 17.40
Kerran kahvilta lähtiessä naapuripöydän mies huikkasi, että "meneekö jalat hapoille?" Totesin, ettei ainakaan vielä poljetulla 70km ole mennyt, mutta on vielä 50km jäljellä. Kaveri avautui, kuinka hän on aloittanut vasta pyöräilyn ja aina mäissä jalat menee ihan hapoille. Siinä sitten turistiinkin pidempään kadenssista, vaihteiden käytöstä, pyöristä ja varusteista. Olisi varmaan puhuttu pidempäänkin, mutta herran parempi puolisko saapui ostoksineen paikalle ja mua kutsui kotimatka sateenuhkan saattamana.

Jambo
03.08.2017, 09.28
Tuusulanjärven lenkillä tien laidassa pyöränsä vieressä istuskellut laitapuolen kulkija huusi peräämme "EVA BRAUN"

p bonk
05.08.2017, 23.32
Eilen koiranulkoiluttajilta ystävällisen naurun kera: "Pitäiskö olla hiljaisempi kilikello - kiva että soitit". Ei ollut vauhtia, eikä mitään Airhornea, vaan tuollainen, jota soitin kerran:

http://ibike.fi/wp-content/uploads/2016/04/crane_bell_e-ne_gold03.jpeg

Kili-kili (http://ibike.fi/tuote/crane-e-ne-soittokello/)

Taisivat olla keskittyneitä koirien touhuihin ja seurusteluun.

H. Moilanen
10.08.2017, 12.51
"Ei täällä saa tuommoisella ajaa" ja jotain epämääräistä huutamista perään.

Tällaisen lausunnon kirvoitti luomu-läskipyörällä ajaminen hiekkapohjaisella ulkoilureitillä. Ohittamani seniori-nainen varmaan luuli pyörääni varmaan moottorivehkeeksi rengasäänen takia; sen verran pitkään muori katseli olkansa yli ennen kuin saavutin ja ohitin. Nopean tilannearvion lopputuloksena en jaksanut jäädä kyselemään perusteluja tämän mielensäpahoittajan näkemykselle. Keskustelu oli jo lähdössä tuomittu hedelmättömäksi ja nälkäkin oli.

fillari-isi
15.08.2017, 21.57
Kolme 10-12 vuotiasta jopotyttöä ajaa koko kelvin leveydeltä vastaan. Reunimmainen antaa tietä hyvissä ajoin ja kohtaamisessa ei ole ongelmia. Silti yksi heistä kommentoi: "Anteeksi kamalasti jos olimme pahasti tiellä!". Jotenkin tapahtuneesta jäi hyvä mieli.

ilmora
16.08.2017, 09.09
"Ei oo kiva ajaa tätä tietä!" huusi muuan rouva vastaantullessaan. Joo ei ollut minunkaan mielestä, kun meni G-Oneillakin aikamoiseksi sorapuurokyntämiseksi.

Smo
16.08.2017, 15.32
"Asvaltti loppuu, pitää kääntyä takaisin. Mutta sähän pääset tolla vaikka mihin." Maantiepyöräilijä ja asvaltti tulivat yllättäen vastaan Torronsuon takamaastoissa kun olin kapearenkaisella 80-luvun kippurasarvella.

Blackborow
25.08.2017, 10.02
Eilen töistä tullessa ajoin erään lähiön läpi autorataa kuten aina, kun kelviä ajaessa siinä n. määrä pimeitä liittymiä ja risteyksiä niin erään talon pihalla seissyt max. esikouluikäinen poika huusi, että sukkahousu pois autotieltä. Hyvin on kasvatus mennyt perille.

paaton
25.08.2017, 11.49
"EIKÖ SINULLA OLE KELLOA!"

Huikkasi täti vielä perään, kun ensin olin huutanut kaukaa TUUT TUUT ja sen jälkeen hiljentäny reilusti kohdalle, sekä pyytänyt oikeasti kohteliaasti siirtämään koiran fleksin nokasta pois. Kiitokset vielä ohiajon jälkeen perään.

Täti näytti kuuntelevan musiikkia kuulokkeillaan, eli tuskinpa olisi kuullut kelloakaan. Se perään kellosta naljailu tuli varmasti ihan vahingossa "ole hyvän" jälkeen, mutta mitäpä sitä tavoilleen voi.

JackOja
27.08.2017, 20.49
"Velo on tuollapäin" sanoi ohi pyöräilevä poika ja osoitti kädellään etelään.

Olin juuri tullut Sipoonkorvesta assulle ja tutkin karttaa miten jatkaisin Keravanjoen varteen.

Ilmeisesti jotain häppeningiä oli meneillään kun Porvoontiellä oli aiemmin tullut joukoittain pyöräilijöitä vastaan. Johonkin sellaiseen tuo kommenttikin varmaan viittasi.

Annetusta neuvosta huolimatta ajoin pohjoiseen.

Il ciclista di Roine
28.08.2017, 22.12
Minulle huudeltiin saatanaa (!) tiukassa ylämäkiosuudessa Helsinki Velotourissa. Rotittomalta huutajaveikkoselta jäi huomaatta pyöräni mekaaninen häiriötila; takavaihtajan vaijeri poikki tai irronnut.
Piti valita noin puolestavälistä Hki-Porvoota loppuun asti joko 50-12 tai 34-12 ratasvalinta, joten vaikeata oli allekirjoittaneella.
Kerrankin hyötyä hybridipolkimista; lukoilla olisin saattanut kaatua lauman keskellä, ne jyrkimmät Itä-Uudenmaan kinkamat mentiin kävelemällä. Tästä seurasi hirmusprintti napatakseni lauman hännän.
Velodromedaarille tulin 33.2:n häntäpäässä - ei tarvinnut jäädä yksikseen (kuin ketjun vielä pudottua 10 km ennen Porvoota). Taukoa minulla ei ollut tuomiokirkon edustalla.

Kiitos kanssani jutelleille kolmekolmosille.
Yleensä kuntopyörä-tapahtuman sananvaihto tuolla puolen postilaatikkoani on tavallisesti seuraavanlainen ilotulitus:

1) Huoltoasemalla ennen kisakeskusta:
- Moro!
- Anna kuitti. Kiitos.
2) Kisakeskus:
- N.N.
- Kiitos. [Ennakko-osallistumiskirjekuoren kouraanlykkäämisestä]
3) Ruokapaikalla kaukana kisakeskuksesta:
- Terve. Luonasbuffet.
- Ei ole. [Etuuskortista]
- Tulosta kuitti matkamuistoksi. Kiitos [Kuitista]

ilmora
24.09.2017, 19.46
Tuli testattua uutta cycloreittiä ja vaikka kyltissä lukikin "Puomi 500 m" niin pakkohan sinne suuntaan oli silti ajaa ja katsoa mitä tulee vastaan.

Tie menikin suoraan pihapiirin poikki ja keskellä tuota pihaa oli puomi. Huikkasin puutarhassa kävelleelle vanhemmalle rouvalle päivää ja totesin, että anteeksi häiriö, jatkan tästä vaivihkaa matkaa. Rouva tallustelikin puomin viereen juttelemaan ja totesi kyllä tästä pyörällä saa kulkea, noista autoista en vaan välitä, kun ajoivat pihan poikki. Kertoi vielä itsekin ajaneensa aikoinaan satasen lenkkejä 24-vaihteisella retkipyörällään, Vierumäen kautta Vääksyyn ja takaisin, ja yhä toisinaan ajaa kinttupolkua myöten Lusiin ja kuulemma matkalla usein saa kelloa soittaa hirville, jotka tykkäävät keskellä tietä seisoa. Rouva oli myös huolissaan pääsenkö minäkin omilla renkaillani sitä samaa tietä myöten, mutta näyttivät (G-Onet) kuulemma kyllin hyviltä.

Kaiken lisäksi rouva kertoi vielä kerran sinne tielle eksyneen jonkun maantiepyöräilijänkin, joka oli lähestynyt kävellen ja pyöräänsä taluttaen tietä myöten. Oli kuulemma halunnut päästä ajamaan siltoja myöten tarkoittaen Pulkkilanharjua, eikä tainnut tietää, että sillä suunnalla pikkutiet tapaavat olla sorateitä. Rouva oli kuulemma tätä yrittänyt selittää, mutta kyseinen fillaristi oli vain todennut: "Ei sen väliä mitä tulee vastaan." :D

JiiPee
24.09.2017, 22.10
Meillä on jahti käynnissä, kannattaisi pukea jotain värikkäämpää päälle, sanoi oranssihattuinen ja punanenäinen setä kun tulin metsästä pellonreunaan. Kieltämättä oli oikeassa. Nolotti.

The flying Chocobo
26.09.2017, 13.02
"Pelaatsä Pokemon Go:ta?" Pari pikkupoikaa kyseli viimeviikolla kun näpläsin navigaattoria aikeissa katsoa että mihinkä tässä pitää seuraavaksi mennä. Oli brevetti menossa ja varusteet hiukan normilenkkiä reilummat joten olisihan se hyvä ollut parilla stopilla pysähtyä maakunnissa. Tiedä sitten liikkuuko siellä sitten 'legendaarisia' lainkaan.

Matijas
01.10.2017, 19.51
"Pelaatsä Pokemon Go:ta?" Pari pikkupoikaa kyseli viimeviikolla kun näpläsin navigaattoria aikeissa katsoa että mihinkä tässä pitää seuraavaksi mennä. Oli brevetti menossa ja varusteet hiukan normilenkkiä reilummat joten olisihan se hyvä ollut parilla stopilla pysähtyä maakunnissa. Tiedä sitten liikkuuko siellä sitten 'legendaarisia' lainkaan.

Tuota samaa on kyllä yritetty mullekin toistuvasti. Pahimmat ei usko, jos pelaa Turfia, kun siinä pitää käydä eri plänteillä. Ei tarvitse kuin osua oikeaan kohtaan GPS:n mielestä.

Matijas
01.10.2017, 19.52
Tänään Hyvinkäällä kaksi teini-ikäistä tyttöä: "Sairaan komee!" epäselväksi jäi, oliko kyse pyörästä (70 %), miehestä (2 %) vai sarkasmista (28 %).

Farina
02.10.2017, 09.11
Pirkkalan metsissä vastaantulleesta pikkutyttöporukasta (partiolaisia?) huudettiin kirkkaalla äänellä "sulla on hieno maastopyörä". Loppusiirtymällä kotiin päin kaksi pikkupoikaa kääntyi jo kaukaa tuijottamaan ja kohdalla kyseltiin, että meneekö kovaa.

Tomos
14.10.2017, 17.06
Jotain aggressiivista mölinää vastaanotin taas tuossa taannoin kun ajoin kelvillä sääntöjen mukaan. Kaipa se joillekin on niin uhkaavaa kun aikamies ajaa pyörällä häiritsemättä ketään? Vai ne sukkahousutko ne vieläkin joitakin kismittää?

Köfte
14.10.2017, 17.48
^ Joissakin ihmisryhmissä jo droppitanko aiheuttaa närkästystä. Sukkiksista ei voinut olla kyse,
kun olin tuohon aikaan vuodesta lyhyillä kamppeilla liikenteessä.

mpk
14.10.2017, 18.44
Tänään kiitin kohteliaasti kun ensin tuli yhdestä suusta ”Ei huono!” ja varmemmaksi vakuudeksi vielä ”Ei todellakaan huono!”

Blackborow
14.10.2017, 19.14
"Väärä suunta". Mistähän se senkin tiesi.

Katila
15.10.2017, 17.41
”Ei täällä saa ajaa pyörällä!” Jahas. Lammassaaren sillan pielessä oli (sallivalla lisämerkillä) kerrottu, että mopolla ajo on kielletty. Ei mitään mainintaa polkupyörällä ajamisesta tai muusta kulkemisesta. Ei voi tietää, jos ei asiaa kerrota.

lastumaki
18.10.2017, 19.54
"Kelloa saa soittaa, se on vitun pieni sormiliike!"

Jos kyseinen tientukko koiranulkoiluttajapariskunta sattuu seuraamaan tätä, niin minulla ei ole kyseistä elintä, jolla harjoitella liikettä. Kelloa saa toki soittaa, mutta kevyenliikenteenväylää ei saa tukkia.

Lähetetty minun VIE-L09 laitteesta Tapatalkilla

OKS
19.10.2017, 16.43
Pikkupojat kehoittivat taas keulimaan.

Smo
21.10.2017, 19.19
Tämä oli kyllä hyötyajossa ytimessä eikä lenkillä.. yksisuuntaiselta kadulta ei tullut autoja ja niille oli vaihtumassa punainen niin kiireen vallitessa lähdin fillarilla liikkeelle, samaan aikaan jalankulkijoille tuli vihreät samaan suuntaan. Taksi tööttäili takana ja kun vilkaisin taakse niin vilkutti valoja. Seuraavalla kadulla kun olin määränpäässä Toni Halmeen näköinen taksikuski pysähtyi, ruuvasi ikkunan auki ja sanoi "ne säännöt ei sitten taida koskea kaikkia" huikkasin perään etten tainnut vaarantaa tuossa ketään mutta se ehti jo mennä. Olis voinut käydä keskustelua vaikka niistä autoista jotka yrittää tulla kolmion takaa päälle tms.

Jami2003
21.10.2017, 19.23
Etelän lomalla Teidelle kavutessa kaksi italialaista (?) kannustivat kovasti italiaksi. Varmaan jotain jaksaa, jaksaa, hyvin menee, toivottavasti [emoji16] kiitin.

nikobiker
22.10.2017, 19.10
Joskus keväällä ajelin Matinkylän ostarin liepeillä pyörätietä cx-varustuksella. Mietin siinä reittiä ja vauhtia oli alle 15 km/h. Kohdalle sattunut vanhempi herrasmies totesi, että ei tarvi saatana tulla tänne kilpaa ajamaan...

Metsämuija
23.10.2017, 21.06
Saan pikkupojilta ja tytöiltä kunnioittavat huomionosoitukset "kato minkä kokoiset renkaat". Toistuu kyllä kerrasta toiseen. Ajakaapas vaan päiväkotiryhmän ohi :) Myös marketin pihaan kurvatessa olen saanut asiantuntijoita pällistelemään kalustoa ja arvuuttelemaam hintaa. Joku vanhempi herranen jopa ajeli perääni keskustelemaan sähköpyörien moottoreista.

Ei kyllä tavallisella maastopyörällä saa samaa huomiota.

Mr_W
12.12.2017, 00.15
Vastaantulevasta vanhemmasta pariskunnasta mies oikein pysähtyi paikalleen ja kommentoi "hyvät valot!" (Pyörässä pari uudehkoa tankovaloa ja otsalamppu, verrattain pienitehoisia tosin useampien satojen tai yli tuhannen lumenen vehkeisiin verrattuna, mutta ilmeisesti näkyy hyvin.)

Enpä muuta ehtinyt sanomaan kuin "kiitos", joka toivottavasti kuului, kun rullailin alamäkeen ohi herrasmiehestä.

Herätti hyvää mieltä.

kuovipolku
25.12.2017, 10.43
"Onko sulla jotain stressiä vai?"

Tai jotain sen sisältöistä. Ajoin jotain niistä Jätkäsaaren kaduista joilla "jalkakäytävällä" on erotettu "pyörätie". Olin pikkaisen turistina eli ajelin rauhallisesti taloja ja paikkoja katsellen. Vastaan tuli ensin muutama kävelijä jotka tietenkin käyttivät sitä "pyörätietä". Huudahdin "Hep!" saadakseni heidän huomionsa ja he vaihtoivatkin omalle puolelleen pienen "Sori!"-eleen kera, mihin tietenkin vastasin "No problem" -eleellä. Tämä tapahtui kaikessa rauhassa, vaikka perääni oli ilmaantunut ilmeisesti paikallinen pyöräilijä.

Miltei heti edellisten jälkeen jalankulkijoiden puolelta oli ilman minkäänlaista vilkaisua tai mahdollisesta aikeesta varoittavaa elettä kääntymässä suoraan eteen kaksi ihmistä. Koska vaihtoehtona olisi ollut äkkijarrutus tuntematon pyöräilijä peesissä, huudahdin "Hep!" hieman äskeistä terävämmin, mikä saikin aikaan toivotun vaikutuksen eli jalankulkijat vilkaisivat sivulleen ja pysähtyivät ja pääsin jatkamaan rauhallisesti eteenpäin peesaaja perässäni.

Tällöin kuulin hänen toivottavan äskeisille ihmisille (tai niin arvelin) "Hyvää joulua!" Tokaisin siihen "Ihan oikein sanottu!" - mihin sain vastakommenttina tuon "Onko sulla jotain stressiä vai?"

Seuraava pari minuuttia menivätkin sitten miettiessä mistä hän sellaista päätteli tai miten minun olisi pitänyt hänen mielestään tilanteessa ajaa ja toimia, jotta en olisi vaikuttanut stressaantuneelta (ja arvattavasti vähemmän mallikelpoiselta) pyöräilijältä. Tulin siihen tulokseen että siinä meillä oli taas yksi "muita paremman ihmisen syndroomasta" kärsivä tyyppi, joka näkee ja tulkitsee muiden ihmisten tekemiset aina jotenkin huonoimman mahdollisen vaihtoehdon kautta (vaikka positiivisempia, suorempia ja vähemmän monimutkaisiakin olisi tarjolla).

PS Tietysti ihmisen joka diagnosoi jonkun toisen edellämainitusta syndroomasta kärsiväksi tulee muistaa että hän voi huomaamattaan olla itse toinen samanlainen, mutta en ainakaan millään keksinyt ainuttakaan muunlaista tulkintaa saamalleni kommentille.

PPS Jollekin toiselle kommentti olisi ollut kuin vettä hanhen selässä eli se ei olisi aiheuttanut minkäänlaista pohdintaa, mutta minähän olen sellainen kaiken murehtija...

JiiPee
25.12.2017, 14.22
"Onko sulla jotain stressiä vai?"

Tai jotain sen sisältöistä. Ajoin jotain niistä Jätkäsaaren kaduista joilla "jalkakäytävällä" on erotettu "pyörätie". Olin pikkaisen turistina eli ajelin rauhallisesti taloja ja paikkoja katsellen. Vastaan tuli ensin muutama kävelijä jotka tietenkin käyttivät sitä "pyörätietä". Huudahdin "Hep!" saadakseni heidän huomionsa ja he vaihtoivatkin omalle puolelleen pienen "Sori!"-eleen kera, mihin tietenkin vastasin "No problem" -eleellä. Tämä tapahtui kaikessa rauhassa, vaikka perääni oli ilmaantunut ilmeisesti paikallinen pyöräilijä.

Miltei heti edellisten jälkeen jalankulkijoiden puolelta oli ilman minkäänlaista vilkaisua tai mahdollisesta aikeesta varoittavaa elettä kääntymässä suoraan eteen kaksi ihmistä. Koska vaihtoehtona olisi ollut äkkijarrutus tuntematon pyöräilijä peesissä, huudahdin "Hep!" hieman äskeistä terävämmin, mikä saikin aikaan toivotun vaikutuksen eli jalankulkijat vilkaisivat sivulleen ja pysähtyivät ja pääsin jatkamaan rauhallisesti eteenpäin peesaaja perässäni.

Tällöin kuulin hänen toivottavan äskeisille ihmisille (tai niin arvelin) "Hyvää joulua!" Tokaisin siihen "Ihan oikein sanottu!" - mihin sain vastakommenttina tuon "Onko sulla jotain stressiä vai?"

Seuraava pari minuuttia menivätkin sitten miettiessä mistä hän sellaista päätteli tai miten minun olisi pitänyt hänen mielestään tilanteessa ajaa ja toimia, jotta en olisi vaikuttanut stressaantuneelta (ja arvattavasti vähemmän mallikelpoiselta) pyöräilijältä. Tulin siihen tulokseen että siinä meillä oli taas yksi "muita paremman ihmisen syndroomasta" kärsivä tyyppi, joka näkee ja tulkitsee muiden ihmisten tekemiset aina jotenkin huonoimman mahdollisen vaihtoehdon kautta (vaikka positiivisempia, suorempia ja vähemmän monimutkaisiakin olisi tarjolla).

PS Tietysti ihmisen joka diagnosoi jonkun toisen edellämainitusta syndroomasta kärsiväksi tulee muistaa että hän voi huomaamattaan olla itse toinen samanlainen, mutta en ainakaan millään keksinyt ainuttakaan muunlaista tulkintaa saamalleni kommentille.

PPS Jollekin toiselle kommentti olisi ollut kuin vettä hanhen selässä eli se ei olisi aiheuttanut minkäänlaista pohdintaa, mutta minähän olen sellainen kaiken murehtija...

No camoon, ei ehkä kannata tuommoisesta välittää, hyvä kun huutelit. Niin minäkin teen koska metsäpyörässä ei oo eikä tuu kelloa ja toi kommuutteri on niin paska etten viitsi sillä edes kelvi-lenkkejä ajaa.
Samahan tuo on täällä foorumilla, aina löytyy jostain joku korppi toisia nokkimaan. Loivat liikkeet vaan :)

JackOja
03.01.2018, 15.55
"Anteeksi"

Smo
03.01.2018, 16.51
"Anteeksi"

Piru kun oon kuullu monta kertaa tätä kommenttia :) .. useimmiten koiraa lähelleen kiskovilta

pätkä
03.01.2018, 17.44
"sitä on joka päivä pari kolmesataa kilometriä ajettava", huusi joku ukko huoltamon terassilta.

devon
03.01.2018, 21.32
Pyörälläkö sinä tuonne meinasit?

e150330
04.01.2018, 11.41
^Samaan malliin totesi roskakuski eilen: "Mitä? Tuonne? Nyt? Miksi?"

Tätä edelsi vaihteeksi rakentava keskustelu pyöränvaloista (ajatuksissani jäi kelvisiirtymällä täysi valoteho päälle ennen katoamista taas pimeään metsään).

tempokisu
11.01.2018, 00.48
Lähdin töistä kotiin...siinä joku neropatti totesi että "sulla on sitten läskipyörä" - johon vastasin että ei todellakaan ole, tässä on aika hoikat renkaat. Tyyppi oli varmaan samassa rapussa olevasta Ale-Pubista tullut, optikolle pitäisi mennä...

TERU
11.01.2018, 04.54
"Anteeksi"

Tuleepa tuosta muisto mieleen muutaman vuoden takaa kylläkin, olin pääsemässä oman asuintaajamani keskustaan, jossa omakin tukiasema sijaitsee. Hoitajat työntelivät muutaman kehitysvammaisen ryhmää ja juuri ryhmän kohdalla pyörästä katkesi kettinki. "Anteeksi" kuului ryhmästä ikäänkuin hän olisi ollut syypää vaurioon, naurahdin ettei tarvitse pyytää anteeksi ja keräsin ketjun pussiin. Tää on niitä pieniä mutta ikuisesti mieleen jääviä tapahtumia, suuret puuttuvatkin kokonaan.

LintuPete
16.02.2018, 12.39
Aamulla työmatkalla Perkkaalla päiväkodin pihalta jannut huuteli että 'sun pyörä kitisee, rasvaa se', kun levyjarrut huusivat mutkaan tullessa. Auttaiskohan :)

tempokisu
16.02.2018, 13.00
Ajelin Hatanpään puiston ( tjsp) kierrosta ennen töitä ja ohitin yhden vaarin. Ihan hyvin oli tilaa....mutta vaari sai ihan silmittömän raivokohtauksen ja huusi maailman kaikki kirosanat ja jotain muuta.....pahus että kääntöpaikan jälkeen ukko oli kääntyny jonnekin muualle...valmistauduin jo kohtaamaan ja toivottelemaan parempaa viikonloppua :D

VesaP
16.02.2018, 14.55
^Mää nuorena kollina ajelin motorisoidulla pyörällä lievää (4x) ylinopeutta yhtä mielimutkatietä niin huomasin jonkun ukon juoksevan tielle. Noh, heitin uukkarin omalla kääntöpaikalla vähän ko tilanteen jälkeen ja samalla menolla takaisin niin tyyppi oli joku vesuri/kirves kädessä keskellä tietä heiluttamassa sitä vehjettään. En viittinyt pysähtyä kysymään mikä ongelmana mutta varmaan jotain oli mun ajokäyttäytymiseen liittyvää negatiivista sanomista ko tyypillä. Varmaan se on sullakin ollut sama juttu, patu vaan kerkes kyllästyä odottelee sua. Nyt tosin olisin viisaampi enkä uskaltas enää ajaa noin kovaa, tai ainakaan en enää ajas samaa reittiä takaisin...

J.Kottenberg
16.02.2018, 17.33
Ajelin Hatanpään puiston ( tjsp) kierrosta ennen töitä ja ohitin yhden vaarin. Ihan hyvin oli tilaa....mutta vaari sai ihan silmittömän raivokohtauksen ja huusi maailman kaikki kirosanat ja jotain muuta.....pahus että kääntöpaikan jälkeen ukko oli kääntyny jonnekin muualle...valmistauduin jo kohtaamaan ja toivottelemaan parempaa viikonloppua :D

Isäntä oli varmasti pyöräilyn harrastaja, ja kiihtyneessä mielentilassa Ppp-topikin poistosta. Ei siis mitään henkilökohtaista;-)

OKS
16.02.2018, 19.27
Aika vähän tulee enää kommentteja läskipyöräilijälle. Ehkäpä ihmiset ovat jo hyväksyneet meidät. Tai sitten säälivät ja pitävät suunsa kiinni.

Roiala
16.02.2018, 19.32
Se on tähän aikaan vuodesta melko suuri osa pyöristä läskejä Rovaniemellä. Kohta pitää ruveta melkein katsomaan säälivästi niitä joilla ei ole kelin mukaista varustusta (eli läskiä) :) :)

tempokisu
17.02.2018, 00.10
Isäntä oli varmasti pyöräilyn harrastaja, ja kiihtyneessä mielentilassa Ppp-topikin poistosta. Ei siis mitään henkilökohtaista;-)

No tuskin kun raivostuu pyöräilijälle; aika paljon Aamulehdestäkin lukee kommentteja tyyliin "röyhkeät pyöräilijät jotka ajaa miten sattuu ...kuvittelee olevansa kaiken yläpuolella..." joskus ajokorttitodistuslaisetkin haukkuu pyöräilijöitä ja yritän kyllä puolustaa että meitä rauhallisesti ajaviakin on..." tää ukkeli oli ihan kävelylenkillä, käveli aika keskellä sitä väylää mutta hyvin pääsi ohitte joten en soitellut kelloa.

Ei sentään tappaa uhannut, kuten pari vuotta sitten Lempäälässä pikkutyttöään tarhaan kuskannu isä huuteli...

ps. läskärit naurattaa, monta kertaa siinä hiljaa kommentoin että ai sulla on tommoset paksut renkaat, minulla on hoikat...

OKS
17.02.2018, 11.26
Aika vähän tulee enää kommentteja läskipyöräilijälle. Ehkäpä ihmiset ovat jo hyväksyneet meidät. Tai sitten säälivät ja pitävät suunsa kiinni.

Se on tähän aikaan vuodesta melko suuri osa pyöristä läskejä Rovaniemellä. Kohta pitää ruveta melkein katsomaan säälivästi niitä joilla ei ole kelin mukaista varustusta (eli läskiä) :) :)

Onhan se kyllä noinkin. :)

PK1
17.02.2018, 18.15
”Älkää viitsikö ajaa ladulla” sanoi ihan mukiinmenevän näköinen hiihtäjätäti kun ihmeteltiin pyörien kanssa ladun vieressä risteävällä polulla. Pari läskiä oli kuulemma ajellut aiemmin kilometrin verran latua paskaksi ja vastanneet ettei kiinnosta kun niille oli aiheesta huomautettu. Merkitty latu sipoonkorvessa siis kyseessä.
PPP:n hengessä jäin katselemaan poistuvan hiihtäjättären perää(n).

Köfte
17.02.2018, 20.04
^ ssh! eihän noin saa tehdä:rolleyes:

JohannesP
17.03.2018, 12.22
"Liian kirkas valo!" -autosta huudettiin.

Fenixin BC30R lamppu kaupunkipyörässä ja sillä hetkellä medium asetus (=400lm) ja suunnattuna pitkälti maata kohden ettei turhan päiten sokaise muita liikkujia. Vissiin oli normaalia herkemmät silmät vaikka myönnän et tuo lamppu kovin hyvin rajoita valokeilaa yläsuunnassa.

fiber
17.03.2018, 12.25
400 lumenia liikenteessä? Voisi olla hyvä katsoa peiliin, ja niin että sieltä näkyy tuo valokeila...

JohannesP
17.03.2018, 12.29
400 lumenia liikenteessä? Voisi olla hyvä katsoa peiliin, ja niin että sieltä näkyy tuo valokeila...
Katsottu suoraan kohti eikä edes pahemmin häikässyt 40cm päästä. Kyseessä siis valmistajan ilmoittamat lukemat... Ei tuo nyt oikeesti kovin kirkkalta vaikuta jos pyöräilessäänkin meinaa eteensä nähdä tuolla jääpolanteita ajellessa missä ei ole kuin harvakseltaan katuvaloja. Ja tosiaan valokeila suunnattua 3-4m päähän eteen.

Jos tuo sokaisee niin sit kannattaisi harkita sitä autolla ajamista. Nykyautojen valot huomattavasti kirkkaammat.

Smo
17.03.2018, 14.28
^Häikäsee sitten kun on silmät tottuneet pimeeseen. Ei oo kauheesti näkyny häikäseviä tuikkuja viimeaikoina mutta aina välillä, vaikka olis alas suunnattu. Ite pärjään kyllä 1 w otsalampulla kaupungissa säästömoodissa ehkä 0.2W, olisko parikyt lumenia, metsässä tuo sit 1 w asentoon niin ehkä reilu sata lumenia, lumisessa maastossa näkee

Köfte
18.03.2018, 00.42
Arvatkaapa huviksennehttps://i.ebayimg.com/images/g/5UwAAMXQdohRFYed/s-l300.jpg

elasto
01.05.2018, 11.38
Jopo-teinipojat Laaksossa: "kattokaa, tuolla menee tollanen proo raideri!!!"
Partiotytöt Petikossa: "sairaan nopee!"

JackOja
01.05.2018, 11.42
"Eikö sulla ole kelloa?" sanoi skeittaavan nuorisrikollisjoukon laitimmainen.

ja toisaalla:

"BÄÄÄ BÄÄ MÄÄ, BÄÄ-ä-ä-ä-ää" sanoi lammakset.

tempokisu
02.05.2018, 18.35
Arvatkaapa huviksennehttps://i.ebayimg.com/images/g/5UwAAMXQdohRFYed/s-l300.jpg

Sateenkaari-ihminen, type G-star.

mpk
02.05.2018, 18.43
Liekkipipo!

Metsämuija
04.05.2018, 21.05

Matkustin junalla läski mukana ja kyllä siinä huomiota sai. Joku räpsi pyörästä kuvia. Hieman humaltunut heppuli suorastaan liimautui junassa kommentoimaan pyörää useaan otteeseen. Konnari tuijotteli ja totesi että ei toi kyllä mahdu pyöräpaikoille, toinen konnari pohtii, onko sillä kiva ajaa. Miehet ja naiset heittää kommenttia (osa siitä, että pyörä on sähkö, osa siitä että se on läski). Mukana ollut tavismaastopyörä jäi totaalisesti huomiotta.

kauris
05.05.2018, 08.33
Jos sen kuski oli mies? :)

Kommuutteri
05.05.2018, 09.32
Hyvä vauhti!

Metsämuija
05.05.2018, 18.04
Jos sen kuski oli mies? :)

Joo, mutta olisin voinut kuvitella että lapsi olisi saanut vanhempaansa enemmän huomiota pyörämatkailussa.

kauris
24.05.2018, 07.39
Ajoin Koivuhovin ja Kauniaisten asemien välistä hiekkatietä työmatkaa, kun vastaan tuli eläkeläispariskunta (kävelivät peräkkäin) joista ukko huikkasi kohdattuamme, että "ajat liian kovaa". Huikkasin ystävälliseen sävyyn takaisin että anteeksi. Hieman olisi tehnyt mieli jäädä juttelemaan ja kysymään minkälaista vauhtia pitäisi ajaa. 23 km/h mulla nimittäin oli suunnilleen vauhtia, tie oli suora ja sellainen 3 m levyinen, kohdassa ei ollut muita ihmisiä, he tulivat edestä ja havaitsivat minut kaukaa jne.

kuovipolku
24.05.2018, 09.30
Ukko saattoi olla samaa heimoa kuin isävainaa eli kuulua niihin joilla yksinkertaisesti vain on tapana lausahtaa - tai möläyttää kuten minä sen lapsena hänen kanssaan kävellessäni kiusaantuneena koin - jotakin ystävällistä ja hauskaa tai vähemmän hauskaa kaikille kohtaamilleen, niin tutuille kuin tuntemattomillekin, ihan ilman mitään erityistä tarkoitusta. Eli ehkä hän ei sanonut tuota mikään moite millään lailla mielessään? Jos vaikkapa olisit ollut juoksija, hän olisi voinut sanoa esimerkiksi "Onpa kevyt askel sinulla!" tai "Älä noin kovaa juokse ettei tossut kulu!"

"Kiitos että varoitit!" "Kiva että odotit!" tai vastaavaa parisenkymmentä kertaa.

Sitä ennen "Sori!" koiraansa ulkoiluttaneelta vanhemmalta herrasmieheltä metsäpolulla! (Siihen oli pakko vastata että täällä saa kulkea vapaasti...)

PS Vastapainoksi lähes yhtä monta kertaa jalankulkijalta tai koiranulkoiluttajalta saa osakseen pelkän epäkohteliaan tai jollain lailla närkästyneen oloisen mulkaisun.

kaldera
24.05.2018, 11.47
Tämä oli jo tiistain tmt:stä iltapäiväruuhkan aikaan.
"Emmä kuule mitään!" kera käsien levittelyn ja päänpyörityksen, mimmiltä joka laski wanhallla A-mersulla Itäväylältä Siilitielle tukkien koko kevytväylän jatkeen. NAPIT KORVISSAAN! :seko: :mad:
Kesti tosiaan hyvän tovin ennen kuin reagoi mitenkään vierellään huomauttaviin ohikulkijoihin, tyhjähkö katse oli nauliintuneena edellään ajavan puskuriin/takalasiin.

Onko mitenkin yleistä että autoillessa zombeillaan nappikuulokkeet korvissa, ei handsfree vaan ihan kuulokkeet?

mpk
24.05.2018, 12.09
Onko mitenkin yleistä että autoillessa zombeillaan nappikuulokkeet korvissa, ei handsfree vaan ihan kuulokkeet?

Aika monet näyttää vetelevän ihan oikeat luurit päässä, ei mitään nappuloita vaan Beatsit...

Smo
24.05.2018, 12.59
"Niiiiiiiiiiaaaaaaaaaauuuuuuuuuuu!!!!!!!" (ääni joka tulee kun jokin vehje menee kovaa ohitse ja äänenkorkeus muuttuu ohittaessa) teinilaumasta joku sanoi kun laskin kyyryssä mäkeä ohitse jo jonkin aikaa sitten

"Sori!" sanoi taas joku koiranulkoiluttaja joku päivä

JackOja
26.05.2018, 22.54
"Aika kovaa sä ajat"

Oikeasti ajelin hiljaa, mutta mieltä lämmitti tuo lausahdus.

JackOja
04.06.2018, 10.19
"Hiekkaa, hiekkaa.... HIEKKAA, hiekkaa, hiekkaa..."

Arvioilta noin kolmevuotiaan suusta rivitalon pihalta ohiajaessani. Asvaltissa juuri sillä hetkellä ajoin ja hiekkaa olisin tosiaan kaivannut.
Mutta miten ihmeessä kolmevuotias erottaa grävelgrainderin maantiepyörästä tai crossarista kun se on foorumilaisillekin vaikeaa?

Katila
06.06.2018, 06.19
Eltsun kentän viereiseltä hiekkatieltä kaupunkiin päin Vauhtitielle kääntymisen jälkeen ohitin toisen pyörällä työmatkaansa tekevän naishenkilön. Vaihdevaijerini oli napsahtanut poikki aiemmin, ja vaihteen ollessa raskaimmalla jouduin ajamaan melko lujaa. Seuraavissa Helsinginkadun ylittävissä liikennevaloissa ko. nainen sanoi ettei ollut huomannut minua aikaisemmin. Oli vähän jotenkin pelästynyt ohitustani. Pyytelin kovasti anteeksi ja sanoin että olisi pitänyt ymmärtää soittaa kelloa. Selitin myös etten yleensä aja niin kovaa, mutta nyt oli ikään kuin pakko, koska vain suurin vaihde oli käytettävissä. Ihan mukavassa hengessä keskustelu käytiin ja ajettiin vielä hetken matkaa rupatellen (tai
no, minä lingertelin).

YT
10.08.2018, 20.57
Pikkutyttö sanoi "Äiti, pelle on ajamassa"

Highlander
17.09.2018, 08.48
Vanhempi mies liikennevaloissa rollaattorin kanssa: "Mahtaa olla turhauttavaa ajaa tuollaisella pyörällä kun nopeusrajoitus on 60 km/h ?" :D

Smo
17.09.2018, 09.08
Jo jonkin aikaa sitten kun kameraa kokeilin kallioilla ja laitoin pätkän tuonne videopuolella, lapsi sanoi äitille "Aika kovaa toi menee"

Olikin harvinainen hetki hitaalle retkeilijälle

kuovipolku
17.09.2018, 12.48
Lukuisan määrän kiitoksia jalankulkijoilta ja koiranulkoiluttajilta siitä että olen ennen ohitusta huutanut eli kuuluvalla mutta rauhallisella äänellä sanonut "Vasemmalta!" (tai joskus, onneksi huomattavasti harvemmin, "Oikealta!"). Vanhojen ihmisten tai lapsiperheiden kohdalla olen yleensä myös ensin "esivaroittanut" eli sanonut jo hiukan aiemmin "Hei!", "Huomenta!", "Terve!" tai jotain muuta sellaista, jotta "yhtäkkiä aivan selän takaa" kuuluva ääni ei kovasti säikäyttäisi tai aiheuttaisi paniikkireaktiota.

Muutama "Ai saatana!" tai "***** saatana!" katse Facebookissa (tai Instagramissa tai missä teinitytöt somessa viihtyvätkään) yhdellä kädellä ohjaustangosta ajavilta jopotytöiltä, kun olen samaan tapaan - mutta kieltämättä kovemmalla äänellä ja terävämpään äänensävyyn - yrittänyt havahduttaa heidät siihen tosiasiaan että kelvillä liikkuu muitakin.

Jotain ölinää josta ei ole saanut selvää hybridi- tai citymaastopyöräilijöiltä joko vastaavassa ohitustilanteessa tai kun olen vastaantulijana muistuttanut siitä että meillä on oikeanpuoleinen liikenne ja näyttänyt millä puolella oikea heidän suunnaltaan on.

"Vauhtia, vauhtia!" tutuksi tulleelta hahmolta eli sellaisella kolmipyöräisellä tavarapyörällä liikkuvalta pullonkerääjätyypiltä.

oem
17.09.2018, 15.56
^Mitäpä ei tekis välttyäkseen hankkimasta pirikelloa.:D

kuovipolku
17.09.2018, 16.44
^Mitäpä ei tekis välttyäkseen hankkimasta pirikelloa.:D

Voitko kuvitella sellaista mahdollisuutta että monellakin kaltaisellani pyöräilijällä on ollut pirikello, jota he ovat kaikkien mahdollisten ohjeiden ja neuvojen mukaan käyttäneet eli soittaneet riittävän etäältä ja vain asiaankuuluvalla voimakkuudella ja kestolla, mutta jonka he ovat silti joutuneet aivan liian monissa tilanteissa tehottomaksi, hyödyttömäksi, toimimattomaksi tai jopa vaaralliseksi?

Tai sitä että tämmöinen käyttämäni tyyppinen verbaali kommunikointi jota ihmiset yleensäkin harrastavat ja jota pidetään täysin normaalina lähes kaikissa muissa tilanteissa voisi todellakin olla kaikissa suhteissa parempi ratkaisu kuin se hemmetin pirikellon käyttö, jonka tiedetään elävässä elämässä aiheuttavan vähintään yhtä monia arvaamattomia reaktioita, vihastuneita ilmeitä kuin onnellisen sujuvia ohituksia, ystävällisiä hymyjä ja kiitoksia?

No, onhan minun pakko myöntää että pirikello on siinä mielessä parempi että kun jalankulkija, koiranulkoiluttaja tai kanssapyöräilijä haluaa valittaa tai haluaa löytää vikaa muualta kuin itsestään tai haluaa päteä aviopuolisonsa, tyttöystävänsä tai lastensa silmissä, niin hän ei voi närkästyneenä huomauttaa pirikellon puuttumisesta jos on sellainen tangossa pirautettavaksi.

Tosin hän voi silloinkin väittää ettei sitä ole käytetty tai että sitä ei ole käyrtetty oikein. Kuten ne jotka ovat hankkineet pirikellon ja sitä myös käyttäneet voivat kertoa.

mk
17.09.2018, 16.46
"Äiti, kato maastopyöräää!" arviolta 4 vuotiaan miehenalun suusta, ohittaessani porukan klv siirtymällä lenkillä läskipyörällä [emoji16]

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

oem
17.09.2018, 17.05
^^Ehkä omalle kohdalle sattunu vaan mukavampia kelvin käyttäjiä. Kello ei näytä haittaavan eikä eturistiriitoja ole. Joskus kiitettykin jos lapsia tai koiria mukana. Tosin pyöräillytkin vasta 6v
josta kevyen liikenteen väylillä 4000-6000km/vuosittain.

JiiPee
22.09.2018, 19.34
Iäkkäämpi setä:
Monta vaihdetta tuossa on? Tommosen pyörän vieressä kun seisoo on jo kova jätkä :D

kaldera
16.10.2018, 19.06
Äsken lenkin jälkeen kaupassa käynnin jälkeen kun olin jo lähdössä niin joku hyvin pukeutunut reilu 60-vuotias ukko lähestyi ja kävi juttelemaan. Ensin ihmetteli goren bibsien huomioväriä säärien etupuolella (keltainen), "onko nuo heijastavaa", sitten ihmettelemään fillaria "onko fillarissa yhtään heijastavaa" ja vielä lopuksi "sä näytät kyllä ihan ammattilaiselta". Wut :p

Toinen kommentoi sunnuntaina ihan toisella puolen kaupunkia, tämäkin lenkkikompuroinnin jälkeen kun olin piipahtanut kaupasta banaanin ja vichyn. Joku taikkilaisten oloinen kaverikolmikko valui siihen fillaritelineiden ihan viereen, kaksi sälliä meni kauppaan ja mimmi jäi seisoskelemaan fillaritelineiden viereen. Olin just lähdössä kun olin aistivinani jonkun katsovan, se mimmi melkein tuijotti ja ihan kuin olis mittaillut mua päästä varpaisiin, sitten se heitti "sä oot kyllä aika hyvännäköinen". Öö jooh.. No taikkilainen se onkin ja vähän se kyllä hivelee kun ihan kadulla tulee mimmeiltäkin tollasta kommenttia.
https://bbs.io-tech.fi/styles/hymiot/cigar2.gif

hphuhtin
17.10.2018, 08.35
Tämä oli kyllä aika hyvä. Tässä tämän syksyn vähän kylmempänä aamuna olin polkemassa kelviä aika lujaa ylämäkeen. Siinä tuli vastaan joku nuorehko vähän hörhön näköinen naisihminen.

Juuri kun olin kohdalla hän kailotti jotain kovaan ääneen, luulin ensin, että puhui puhelimeen, mutta sitten rekisteröityi sanat: etkö saanut kesällä tarpeeksi polkea? Hieman kyllä repesin ;)

JackOja
22.10.2018, 13.43
"Soita kelloa!"

Tilanteessa, jossa mahdollisen kellon soitolle ei ollut pienenpienenpienintäkään tarvetta. Ohitin vasemmalta ulkoilureitin oikeaa reunaa kävelleen eläkeläispariskunnan. Vauhti rauhallinen, ei vastaantulijoita, näkyvyys hyvä ja suora tienosuus.

Smo
22.10.2018, 14.37
^Toiset haluu et pitäs soittaa kelloo ja toiset suuttuu siitä
--

Espoon Keskuspuistossa "Ai olit ihan kaverin näkönen" harvoja kertoja kun joku moikkailee ja hymyilee, oli tietty vahinko :D

kaldera
03.11.2018, 22.41
Jonkun naapurin arviolta nelivuotiaalta pojalta taloyhtiön pihassa kun lähdin lenkille: "Taasko sä meet pyöräilee?" ja kun sanoin että melkein joka päivä on tapana fillaroida, niin nassikka tokaisi "miks?". :D
Nassikka oli myös fillarilla kuten kolme samanikäistä kaveriaankin, jokaisella oli lisäksi valot stongissa ja kypärät päässä. http://futisforum2.org/Smileys/original/thumbup.gif

Smo
13.11.2018, 23.01
"Aika autenttinen pyörä"

Kun oli niin mutainen, Kaapelitehtaalla soitinta fillariin lastaaman naishenkilön esittämänä

The flying Chocobo
14.11.2018, 13.01
"Muistitkos soittaa sitä kelloa täh!" En nähnyt toimenpidettä aiheelliseksi kun ohittamani kulkija kulki suoraan ja niin reunassa kuin voi ja koira nuuski rauhallisesti pusikoissa, latu oli siis täysin auki. Nopeutta kyllä kohdalla alensin reippaasti.

kuovipolku
14.11.2018, 14.56
Pelkkiä kiitoksia on sadellut.

Tahtoo sanoa että kun koiranulkoiluttajia ohittaessani olen tämän omaksumani tavan mukaan rauhallisella äänellä mutta selvästi ilmoittanut ohittavani "Vasemmalta!" tai "Oikealta!" (eli käytännössä (a) emännän/isännän puolelta tai (b) siltä puolelta miltä on enemmän tilaa ja marginaalia, tai (c) parhaassa tapauksessa siltä puolelta jolla sekä (a) että (b) toteuvat), koiranulkoiluttaja on tästä kiittänyt.

(Itsekin olen yrittänyt muistaa kiittää silloin kun koiranulkoiluttaja on selvästi reagoinut eli ottanut koiransa haltuun tai väistänyt hieman.)

Paitsi viimeksi kun isäntä ja emäntä kävelivät kelvin vasenta puolta sillä tyypillisellä tilaa vievällä tavalla rinnakkain ja hihnan päässä kulkeva koira kynti ojanpohjaa oikealla puolella. Silloin tyydyin sanomaan "Tuota, tuota, miltäköhän puolelta sitä ohittaisi?", jolloin emäntä reagoi siihen typerään mutta tyypilliseen tapaan kiskomalla koiraa lähemmäksi ja isäntä siihen yhtä typerään mutta tyypilliseen tapaan esittämällä kehotuksen käyttää kelloa.

Mun teoria onkin että kyseessä on silkka passiivisaggressiivinen reaktio, joka aiheutuu siitä että ihminen tajuaa että olisi voinut toimia itse fiksummin muttei halua myöntää sitä edes itselleen:rolleyes:

huotah
09.06.2019, 19.25
"Pyöräilijät pois Helsingistä!" huusi sekatyömies Viikissä.

JackOja
22.06.2019, 17.15
"Anteexanteex"

pätkä
14.07.2019, 12.36
"kummat loppuu ensin, ketjut vai pohkeet?"

ilmora
20.07.2019, 21.24
En tiedä voiko sitä nyt kommentiksi sanoa, mutta naapurin marjatilan työntekijä kirkaisi aika kovaa, kun yllätin hänet kellimästä paidattomana miehensä kanssa viltiltä, niitetyllä peltotien pätkällä.

fob
22.07.2019, 18.25
Minulle ei mitään, mutta perässä ajavalle vaimolle sanottiin ”Onpa hieno pyörä!”

JiiPee
22.07.2019, 20.21
"Sairasta itse anemiaa ja tule sitten hihittelemään" sanoi joku henkilö kun hekottelin kaverin jutulle. Kai se on parempi olla vaan naama peruslukemilla kotonakin varmuuven vuoksi. Ja kotona. Ja kaupassa.

Smo
22.07.2019, 21.04
"Sattuiko"

LJL
22.07.2019, 21.09
"Sairasta itse anemiaa ja tule sitten hihittelemään" sanoi joku henkilö kun hekottelin kaverin jutulle. Kai se on parempi olla vaan naama peruslukemilla kotonakin varmuuven vuoksi. Ja kotona. Ja kaupassa.

Kyllä ei ole anemia naurun paikka. Kyllä se jumaliste on kohtuutonta. Imetään se hymy perseeseen!!!

JiiPee
22.07.2019, 21.49
^ Näin. Sovittiin toverin kanssa että kerrotaan jatkossakin naama peruslukemilla rasvaisia juttuja ja hauskoja kaskuja mutta nauretaan niille vasta kotona perunakellarissa.

Juha Lehtinen
27.07.2019, 19.24
Tänään tuli jäätävä kommentti kun olin fillarilla katsomassa Säkylän triathlonia ja olin pysähtyneenä pyörätielle. Yksi kilpailija kommentoi fillarinsa päältä että olenko hylätty peesaamisesta vai onko meneillään joku muotinäytös :D.

Lehtinen Juha
27.07.2019, 19.46
Aika iso läskipyörä! ihmetteli n. 10v poika ja isänsä jatkoi siihen, että on hiano! ...koukkasin paikallisen uimarannan kautta Pole Taigalla.:cool:

frp
27.07.2019, 22.46
Pariinkin otteeseen on tänä vuonna pyörää kommentoitu siihen tyyliin, että kommentoija on selvästi luullut sitä läskipyöräksi. Oikeasti aeromaantiepyörä, mutta korkeat vanteet hämäävät sivulta katsottaessa näköjään harjaantumatonta silmää.

hphuhtin
27.07.2019, 22.51
Egon narsistisia puolia hiveli, kun yksi tenava huusi äidilleen suuntaani osoitellen, että ”kato, sähköpyörä”, ja olin luomucyclocrossilla liikkeellä.

Hetken päästä tuli mieleen, että taisi olla vähän harjaantuneempi kettuilija asialla sittenkin, kommentissahan oli vivahde siihen, että ei tälläinen pullero omin voimin pyörää jaksa liikutella.. ouch :) (otan ton itsekin käyttöön!)

LJL
27.07.2019, 23.51
olenko hylätty peesaamisesta vai onko meneillään joku muotinäytös

Reps :D Täytyisi opetella itsekin heittämään vastaavia letkautuksia, ihan yleensäkin elämässä. Tosin esim. selkeästi lihavien ihmisten ja ulkomaalaistaustaisten kanssa varmaan on parempi jatkossakin pitää turpansa kiinni.

kaldera
12.08.2019, 00.09
"Ui kato miten levee tanKO!!" vastaani jaetulla väylällä astelleelta 10-vuotiaalta pojalta kaverilleen kun ohitin heidät. :D Ei se nyt niin kauhean leveä ole vaikka lyhentämätön vielä.

Ipa
19.08.2019, 09.39
"Det är sånt där maantiepyörä" sanoi äiti lapselleen tämän ihmetellessä pyörääni.

JackOja
19.08.2019, 09.41
"Hei ukkeli aja kovaa, aja kovaa!"

Firlefanz
24.10.2019, 10.20
" /ˈdʒiːzəs/ !!! "

Kelvillä jota ei parhaimmalla tahdollakaan voi kuvata hyvin valaistuksi (ja taisi olla sillä kohtaa yksi lamppu pimeänäkin) eteen ajoi ylikulkusillalta kääntyen valoton ja heijastimeton pyöräilijä, joka kuitenkin yllätti näyttämällä suuntamerkkiä ennen kuin kääntyi heti seuraavasta vasemmalle. Törmäykseltä oli vältytty lähinnä vain siksi että mulla sattui olemaan silmät auki ja tutka suunnattu sinne minne se aikaisemman kokemuksen perusteella oli syytäkin suunnata.

Koska olen joskus livenäkin suupaltti mulkku, en malttanut ohittaessani tai siis rauhallisesti vierelle ajaessani olla opastamatta. Aloitin jotenkin siihen tyyliin että suuntamerkistä kymmenen pistettä mutta - jolloin sain yllämainitun, täysin yllättyneellä ja säikähtäneelläkin äänellä ja puhtaalla englantilaisella ääntämyksellä lausutun kommentin.

Sitä edellinen oli samalla lenkillä: "Kiitos että ilmoitit!" Sen kuulin kun ohitin Keravanjoen varren ulkoilutiellä kävelleen seurueen.

tempokisu
27.10.2019, 03.06
"Det är sånt där maantiepyörä" sanoi äiti lapselleen tämän ihmetellessä pyörääni.

mun kesäkurapyörääni on kehuttu oikein kilpapyöräksi...

ArtoR
02.01.2020, 10.17
Eilisellä lenkillä arviolta 10-12-vuotiaiden poikien joukosta: "moi, isoisä!" :D

JackOja
19.02.2020, 08.19
"Mikset soita kelloa?"

EDIT: ai niin, toinenkin tuli (eri porukalta): "onko joku Ranskan ympäriajo meneillään?". Olisin voinut vastata ettei sitä maastopyörällä ajeta, mutta olin jo kaukana ja tuulen alapuolella.

LJL
19.02.2020, 08.20
"Hei ukkeli aja kovaa, aja kovaa!"

:D :D Nauroin.

TeKu
03.04.2020, 16.47
Kaarsin tieltä metsään, niin vastaantulleen auton ikkunasta kuului:
-Kenes luvalla sinä sinne menet?
-Täh?
-Kenes luvalla sinä sinne metsään menet?
-Mitä jokamiehenoikeudet mahtaa sanoa pyöräilystä?
-Ei se pyöräil... ja loppuja en kuullut kun äijä laittoi ikkunan kiinni ja jatkoi matkaansa.

Smo
03.04.2020, 18.34
Täällä harvemmin törmää muihin

Jambo
08.05.2020, 12.52
Ohitin cyclolla pari pikkupoikaa, toinen tokaisi että "Katso, kilpapyöräilijä!". Johon toinen tuumasi perään "Ei noin lihava voi olla kilpapyöräilijä."
Lasten suusta se totuus kuullaan😁

teeässä
08.05.2020, 15.02
Ylitin ajorataa ajaen jatketulla pyörätiellä. Kolmihenkinen tyttökuoro, ehkä kuusivuotiaita yhdestä suusta huusivat minulle että pitäisi taluttaa. Kerroin heille mitä tarkoittaa pyörätien jatke ja kysyin ovatko vanhemmat taluttamispäätöksen takana. Myönsivät näin olleen ja totesivat yhdestä suusta että ”eppaa (lastenkielellä epäreilua)”.

Lasten kanssa kohtaamiset ovat aina olleet hauskoja

harald
08.05.2020, 15.03
^fiksuja vanhempia

JackOja
29.05.2020, 19.13
Ei jos sulla ei ole kulkulupaa.

Firlefanz
01.06.2020, 15.13
Kai sellaiset tyypilliset lyhyet torvensoitot joita joillakin autoilijoilla on tapana antaa huomauttaaksen toisia heidän ajovirheistään ovat myös kommentiksi luettavia? Niitä on nyt tullut kolme, kaikki omalla tavallaan huvittavia siitä yksinkertaisesta syystä että ne ovat olleet mielestäni täysin aiheettomia.

(1) Hiljainen pieni maantie jolla ei juuri lainkaan läpikulkuliikennettä ja jota ajaa kilometrikaupalla kohtaamatta autoja tai ilman muita ohittajia kuin nopeampivauhtinen pyöräilijä. Koska päällyste on jo uusimisen tarpeessa ja parista kohtaa kerrassaan surkeassa kunnossa, yhdessä oikealle kääntyvässä mutkassa ainoa järkevä ajolinja löytyy läheltä keskilinjaa, joka on merkitty keltaisella vaikkei näkyvyys ole mitenkään huono, tie kulkee siinä kuin peltoaukealla.

Vastaantuleva autoilija antaa kuitenkin äkäisen äänimerkin ikään kuin olisi ollut väärällä kaistalla tms. Tai sitten hän oli siinä vakaassa uskossa että pyöräilijän on pysyttävä pientareeella, valkoisen viivan oikealla puolella?

(2) T-risteys, johton tullaan kolmion takaa. Kolme autoa pysähtyneenä, kaikki kääntymässä vasemmalle, kuten minäkin. Ohitan heidät oikealta - ja kun näen ettei oikealta tule ketään ja että vasemmalta tulija on vielä kaukana, jatkan samaa vauhtia ja käännyn. Tilaa on enkä leikkaa jonossa olleiden autojen ajolinjalle.

Samassa kuulen töötin ensimmäisenä olleesta autosta. Oliko sen kuljettaja sitä mieltä ettei oikealta saa ohittaa fillarillakaan vai oliko hän sitä mieltä että koska hän ei mielestään olisi itse ehtinyt lähteä liikkeelle ja kääntyä sääntöjen edellyttämällä tavalla, minunkin olisi pitänyt jäädä odottamaan? Miten muka toimin varomattomasti tai jätin osoittamatta riittävää kohteliasuutta tai whatever liikenteessä?

(3) Kapeahkolla tiellä pieni nyppylä. Toisin sanoen paikka jossa vastaantulijat eivät näe toisiaan vasta kuin laella ja jossa kohtaamistilanne on turvallinen vain kun kumpikin pysyy tiukasti omalla kaistallaan. Edessäni mäkeä nousemassa on kaksi tavisfillaristia, varmistan ettei aivan takanani ole autoa tulossa ja siirryn keskemmälle ohitusta varten. Se käy heittämällä mutta en sentään ole mikään kisakuski joten vauhti tippuu alle kolmenkympin.

Kun olen mäenharjalla, kuulen selkäni takaa töötin - vain hetkeä ennen kuin vastaantuleva auto jonka olen jo ehtinyt kuulla nousee kohdalle. Olisiko minun siis pitänyt pysytellä hitaampien takana ja jättää ohitus myöhemmäksi ja ajorata vapaaksi, vaikkei autoilija olisi päässyt ohittamaan muuten kuin ylittämällä keskiviivan - ja mahdollisesti ajamalla kolarin vastaantulijan kanssa?

Dr TuKo
01.06.2020, 19.34
(2) T-risteys, johton tullaan kolmion takaa. Kolme autoa pysähtyneenä, kaikki kääntymässä vasemmalle, kuten minäkin. Ohitan heidät oikealta - ja kun näen ettei oikealta tule ketään ja että vasemmalta tulija on vielä kaukana, jatkan samaa vauhtia ja käännyn. Tilaa on enkä leikkaa jonossa olleiden autojen ajolinjalle.

Oikealta ohittaminen samalla kaistalla risteysalueella haiskahtaa laittomalta ajotavalta jossa käytetään hyväksi uutta sääntöä:

" Ennakointivelvollisuus
Uuteen lakiin on kirjattu, että tienkäyttäjän on ennakoitava toisten toimintaa vaaran tai vahingon välttämiseksi. Toisin sanoen, vaikka tekisi kaiken sääntöjen mukaan, on pyrittävä reagoimaan myös muiden toimintaan.
Vaikka joku kulkisi liikenteessä sääntöjen vastaisesti, voi vahingon silti estää esimerkiksi pitämällä turvaväliä."

Firlefanz
01.06.2020, 21.46
Täsmennän kuvaustani sen verran että jos ajatellaan että risteysalue alkaa siitä missä on kolmio, stopmerkki tai suojatien reuna, olin sille tullessani jonon ensimmäisen auton rinnalla ja ohitus oli ohi ennen kuin se liikahtikaan.

Tunnustan etten tiedä onko tällä merkitystä kyseisen säännön kannalta. Mutta jos olisimme molemmat olleet pysähtyneinä ja lähteneet kääntymään yhtaikaa eli rinnakkain - elävässä elämässä tosin useimmin niin että minä seuraan autoilijan toimintaa - olisin ajanut aivan samaa ajolinjaa. Mutta sekään ei liene mikään puolustus jos katsotaan että kyseessä oli liikennesääntöjen vastainen ohitus risteysalueella. (Jos vasemmalle kääntyviä kaistoja olisi kaksi ja olisin oikeanpuoleisella ja yksinkertaisesti etenisin nopeammin, tilanne olisi kokonaan toinen...)

Mutta piti sanomani etten hiffaa mihin viittaat ja mitä tarkoitat lainauksellasi ennakointivelvollisuudesta. Joutuiko autoilija mielestäsi ennakoimaan mahdollisuutta että koukkaan hänen eteensä eli että tavallaan estin hänen normaalin liikkeellelähtönsä ja/tai käännöksensä?

En kai minä voi olla vastuussa siitä että joku autoilija kenties kuvittelee fillaristien ajamaan täysin arvaamattomasti ja tuhatta ja sataa ja kamikazen lailla itsetuhoisesti kontaktia hakien tms?

Dr TuKo
01.06.2020, 22.02
Kääntelet asiaa miten tahansa niin rikoit lakia ja ihmettelet kun joku muistutti sinua siitä.

Firlefanz
01.06.2020, 22.34
En kääntele enkä vääntele. Yritä suhtautua asiallisesti ja hyväksyä se tosiasia etten tosiaankaan tiedostanut rikkovani lakia enkä selityksesi perusteella edelleenkään ymmärtänyt miten oikein ajoin väärin kun ajoin mielestäni täysin samoin kuin silloin kun en olisi rikkonut mainitsemasi sääntökohdan kirjaintakaan.

Eli rautalangasta vääntäen ja tarkoitushakuisen tulkinnan vuoksi: ihmettelen syvästi että minun olisi pitänyt pysähtyä niiksi muutamiksi sekunneiksi jotka auto seisoi paikoillaan ennen kuin sekin aloitti käännöksensä (aivan samaan väliin eli ennen vasemmalta tulevaa "etuajo-oikeutettua" autoa) vain siksi että starttaamalla samanaikaisesti ja pysymällä käännöksen ajan sen rinnalla olisin kuin taikaiskusta muuttunut lakia tarkoin noudattavaksi pyöräilijäksi.

Tai toisesta, ketjun otsikkoon oleellisemmin liittyen: en edelleenkään ymmärrä miten ajamiseni ylipäätään saattoi häiritä autoilijan omaa ajamista sen enempää kuin aivan normaali ajoradan reunassa tai pikemminkin pientareen puolella ajavan pyöräilijän olemassaolo suoralla tiellä. (Sinulla lienee ajokilometrejä autollakin niin paljon enemmän kuin minulla että ymmärrät paremmin ja osaat kertoa miltä tilanne normaaliautoilijasta mielestäsi näytti?)

pätkä
01.06.2020, 22.40
Vasemmalle kääntyvän ohittaminen oikealta on jopa suotavaa. Tässä nyt tietysti oli kärkikolmio ennen risteystä. En osaa sanoa miten lakia pitäisi tulkita tarkalleen tässä tapauksessa. Saattaisin itse fillaroida jopa aivan samalla tavalla.

"Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta."

Moska
01.06.2020, 23.15
" Ennakointivelvollisuus
Uuteen lakiin on kirjattu, että tienkäyttäjän on ennakoitava toisten toimintaa vaaran tai vahingon välttämiseksi. Toisin sanoen, vaikka tekisi kaiken sääntöjen mukaan, on pyrittävä reagoimaan myös muiden toimintaan.
Vaikka joku kulkisi liikenteessä sääntöjen vastaisesti, voi vahingon silti estää esimerkiksi pitämällä turvaväliä."

En kyllä hoksaa, että mitä kohtaa tässä on millään tavalla rikottu.

Firlefanz
01.06.2020, 23.19
Tulkitsen tuon itse niin että siinä tarkoitetaan tilannetta jossa ohittaja ajaa suoraa tietä eteenpäin. Nythän kyseessä oli T-risteys eli jalan suunnasta tullessa oli joko ryhmityttävä ja käännyttävä oikealle tai, kuten autoilijat ja minä kuvaamassani tilanteessa, vasemmalle.

PS Koska olen yksioikoinen ja mielikuvitukseton, ajattelen mielessäni tilannetta jossa tie olisi jatkunut suorana ja autot olisivat seisoneet liikennevaloissa - ja olisin täsin luvallisesti ohittanut autot (joista yksikään ei olisi kääntymässä oikealle) oikealta ja juuri kun olisin etummaisen auton rinnalla valo vaihtuisi vihreäksi ja ohittaisin sen ennen kuin kuski ehtisi reagoida valoihin. Olisinko tuolloinkin rikkonut lakia ohittamalla risteysalueella?

PPS Vai onko tässä sittenkin kyse siitä että minun olisi pitänyt ryhmittyä jo pysähtyneiden autojen perään keskelle kaistaa, ajoratojen väliin tai samalle tasalle ajoradan reunaan ja lähteä liikkeelle vasta niiden jälkeen?

Dr TuKo
01.06.2020, 23.37
Ei tuota varautumissääntöä olekaan rikottu, vaan oletettu että autoilija on ylivarovainen.

Autoilijatkaan eivät ole ajatuksenlukijoita. Jonon ensimmäinen vasemmalle kääntyjä joutui mahdollisesti muuttamaan liikennekäyttäytymistään koska SAMALLA kaistalla oikealla oleva pyöräilijä kääntyi vasemmalle. Mistä autoilija tiesi ettei pyöräilijä koukkaa auton ajolinjalle? Ei uskaltanut lähteä liikkeelle pelätessään jyräävänsä pyöräilijän.

Fuuga
02.06.2020, 01.57
Höpö höpö. Sikäli mikäli pyöräilijä jatkoi samalla kaarella kuin kuviteltu pienarkin kaartaisi, ei kukaan ole tulossa auton ajolinjalle. Lisäksi, jos pyöräilijä ehti ohittaa auton ennen risteysaluetta, pyöräilijä oli siinä ensin ja sillä selvä.

F. Kotlerburg
02.06.2020, 09.03
Kaikkea pöljää ei kannata tehdä mitä laki sallii.

pätkä
02.06.2020, 09.39
Samassa kuulen töötin ensimmäisenä olleesta autosta. Oliko sen kuljettaja sitä mieltä ettei oikealta saa ohittaa fillarillakaan vai oliko hän sitä mieltä että koska hän ei mielestään olisi itse ehtinyt lähteä liikkeelle ja kääntyä sääntöjen edellyttämällä tavalla, minunkin olisi pitänyt jäädä odottamaan?

Pahoitti mielensä, siksi töötti.

Ottomaani
02.06.2020, 09.47
Kaksi teiniä tuli vastaan lenkillä, jolloin toinen aloitti; "Keuli!". Johon toinen melkein perään: "Ei se tajuu, on liian vanha. Nosta eturengas ilmaan!"

Firlefanz
02.06.2020, 10.44
Ei tuota varautumissääntöä olekaan rikottu, vaan oletettu että autoilija on ylivarovainen.

Autoilijatkaan eivät ole ajatuksenlukijoita. Jonon ensimmäinen vasemmalle kääntyjä joutui mahdollisesti muuttamaan liikennekäyttäytymistään koska SAMALLA kaistalla oikealla oleva pyöräilijä kääntyi vasemmalle. Mistä autoilija tiesi ettei pyöräilijä koukkaa auton ajolinjalle? Ei uskaltanut lähteä liikkeelle pelätessään jyräävänsä pyöräilijän.

Taitaa olla niin että kun luemme kuvauksen jostain liikennetilanteesta, näemme sen sielumme silmin jossain meille tutussa paikassa - emmekä useinkaan voi välttyä että se vaikuttaa siihen miten tulkitsemme kuvauksen.

Kun kirjoitin "Tilaa on", tarkoitin että tilaa todellakin oli. Ehkä minun olisi pitänyt osata korostaa että käytännössä paikka on sellainen että siiinä voisi olla kaksikin kääntyvää kaistaa, siinä ei ole mitään koroketta eikä viivaa joka rajoittaisi tai ohjaisi "SAMALLE kaistalle". (Myös tie jolle käännytään on siltä kohta leveämpi eikä pyöräilijä joudu sille tultuaan tunkemaan kääntyvän auton ajolinjalle.)

Sen sijaan että kirjoitin "enkä leikkaa jonossa olleiden autojen ajolinjalle" minun olisi pitänyt korostaa että ainakin yritin ajaa tapaan mahdollisimman suoraan tai jopa hieman oikealle leventäen juuri siksi että myös selvästi näyttää siltä etten koukkaa eikä kenenkään tarvitse pelätä jyräävänsä minua. (Yleensä olen ilmeisesti siinä onnistunutkin, koska tööttejä ei ole aiemmin tullut, en ole huomannut autojen hidastelevan tai jäävän seisomaan takanani vaan päinvastoin autot ovat ajaneet ohitseni kesken käännöksen.)

Mutta olemme tässä nyt kaikesta päätelleen törmänneet siihen seinään tai muurin, joka ennen pitkää miltei jokaisessa foorumikeskustelussa nousee mielekkään, hyödyllisen ja näkemyksiä avartavan ja mielipiteitä kenties muuttavan ajatustenvaihdon tielle.

Ja one-linereilla keskustelemisen sijaan mieluummin jatkan kaikenlaisen pöljän tekemistä myös fillarin satulassa ollessani.