PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lapin polut?

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7 8

Tapio H
14.01.2013, 09.04
Minä olen fillarireisussa ollut aina lukkopolkimilla ja keveillä kengillä, esim. sidi tecno tai fire tai millä nimellä niitä milloinkin myydään.
Pohjoisen maastoissa on lukuisia pieniä puroja ja jokaisen rinteen alla on aina kosteaa turvemaata. Kevyet, vain minimaalisesti pehmustetut kengät kyllä kastuvat mutta myös kuivuvat nopesati. Tunkkaamisestakin niillä selviää, joillakin reissuilla useampaan otteeseen kymmeniä kilometrejä.
Vaelluskenkätyyppiset, gore-shimanot tuntuvat olevan myös suosittuja. Niiden vikana vain on se, että ne pitää riisua puroja ja jokia ylittettäessä etteivät kastuisi, muuten mennään sitten loppureissu painavilla ja märillä kengillä.
Lukkopolkimiksi sellaiset, jotka kestävät myös kiviin kopsahtamisia.

ellmeri
14.01.2013, 09.53
Minä olen fillarireisussa ollut aina lukkopolkimilla ja keveillä kengillä, esim. sidi tecno tai fire tai millä nimellä niitä milloinkin myydään.
Pohjoisen maastoissa on lukuisia pieniä puroja ja jokaisen rinteen alla on aina kosteaa turvemaata. Kevyet, vain minimaalisesti pehmustetut kengät kyllä kastuvat mutta myös kuivuvat nopesati. Tunkkaamisestakin niillä selviää, joillakin reissuilla useampaan otteeseen kymmeniä kilometrejä.
Vaelluskenkätyyppiset, gore-shimanot tuntuvat olevan myös suosittuja. Niiden vikana vain on se, että ne pitää riisua puroja ja jokia ylittettäessä etteivät kastuisi, muuten mennään sitten loppureissu painavilla ja märillä kengillä.
Lukkopolkimiksi sellaiset, jotka kestävät myös kiviin kopsahtamisia.

Mulla meni sideissä jalat rikki yhellä reissulla vaikka oli sisään ajetut.
Simpasen goret on olleet mun kengät ja sukan kun on vääntänyt kuivaksi niin on se kenkäkin kuivunut tai tuntunut siltä.:rolleyes:

ahma
14.01.2013, 15.32
Lukoilla siis. Tai sitten ei, täytyy testailla ja miettiä. Ongelma on, että kalastuskamaa tulee pakosta mukaan niin koittaa minimoida. Ja tulee myös käveltyä reilusti.
1) vaelluskengät + flätit + kahluuhousut ja kengät (+crocsit jos mahtuu)
2) pyöräilykengät + lukot + vaelluskengät + kahluuhousut ja kengät (+crocsit jos mahtuu)
Eli fläteillä "säästää" pyöräilykenkien verran painossa ja lisäksi ei tarvitse vaihtaa kenkiä pienen kalastussession takia.
Mutta tuo kastuminen oli hyvä pointti. Pohditaan, onneksi on vielä aikaa speksailla. Ja menee varmaan molemmilla vaihtoehdoilla.

JackOja
15.01.2013, 14.12
Kotona kuumeessa on hyvä speksata tulevia retkiä...

Mielessä kummitellut jo kauan tuollainen Sevettijärvi/Näätämö - Pulmankijärvi - Mieraslompolo -retki. Tuo siirtymä Mieraslompolosta takaisin lähtöpaikalle (~150km) tuntuu vain hieman tuskaiselta ajatukselta. Menishän se kun päivän ajaa, mutta nappularenkaat alla, reppu selässä ja sää on kuitenkin ihan skeidaa.

Oon kattellut jos tuolta Iijärven tieltä pääsisi jotenkin Partakon suunnan metsäteille, mutta kartoista & ilmakuvista ei oikein tolkullista ideaa tule (ääneen ajattelua aiheesta tässäkin topicissa :rolleyes:). Paljonkohan tuollainen 150km taksimatka maksaa Lapissa, Lapin miehet?

Nyt tulikin sitten uusi idea, Sevettijärveltä tai Näätämöstä lähtien Karlebotnin uralle ja Karlebotnista tietä pitkin ~60km Pulmankijärvelle ja siitä sitten polkuja pitkin taas takaisin Sevettijärvelle. Eikös tuo Sevettijärvi-Karlebotn ollutkin sitä "Jäämeren reittiä"? Tai tietty Mieraslompoloonkin jos jotenkin hahmottuisi tuon 150km siirtymän tilalle jotakin.

Kapu
15.01.2013, 22.32
Tälleen persaukisena ei oo oikeen koskaan tullu ajeltua taksilla, vaan on joutunut synkkaamaan omat menot julkisiin. Mites olis oman auton jättäminen esim. Kaamasen Kievariin, siitä postiautolla Mieraslompoloon ja sitten paluu Sevetistä taas postiautolla? Mulla on pikkasen kummitellut mielessä ensi elo-syyskuulle tolla menetelmällä just toi Sevettikärvi-Pulmakijärvi-Mieraslompolo väli. Tai aikataulujen (http://www.goldline.fi/aikataulut/kaukoliikenne/aikataulut-4-6-2012-2-6-2013/14754-ivalo-inari-utsjoki-nuorgam--karigasniemi--naeaetaemoe) takia se ehkä pitää ajaa Mieraslompolosta Sevettiin...

Viime kesänä 2xaikuinen ja 1x junnu kustansivat fillareiden kanssa Kaamanen-Mieraslompolo välille noin 30 ekee ja Nuorgam-Kaamanen väli taisi olla 80 korvissa.

Meka
16.01.2013, 10.11
Tuntuu tuo päälaen seutu olevan suosittu maastopyöräilykohde, mutta entäs käsivarsi? Vaelluskokemusta seudulta on runsaasti, mutta mites maastopyöräily. Erityisesti kiinnostais lukea kalkkoaivin seudun pyöräilymahdollisuuksista. Kalkkoaiville asti pääsee helposti mutta mites siitä eteenpäin? Pitänee tämä ketju ainakin kahlata lävitse...

JackOja
16.01.2013, 11.05
Tälleen persaukisena...

Sama! :)

...synkkaamaan omat menot julkisiin. Mites olis oman auton jättäminen esim. Kaamasen Kievariin, siitä postiautolla Mieraslompoloon ja sitten paluu Sevetistä taas postiautolla?....

Ai niin juu tietty! [tähän se Spede-kättä-otsaan -animaatioGIF itselle tarkoitettuna :)]

Edit: Bogie!
http://creeper.naurunappula.com/org/14/45/1445f4b8ddd88981/0/919725.gif

Miten tuokin optio unohtui. Ja voishan sen auton jättää vaikka Inariinkin jos saapi paremmin aikataulut sopimaan.

...entäs käsivarsi?...Pitänee tämä ketju ainakin kahlata lävitse...

Hyvä idea, juttua on ollut.

---

Mihis muuten Zarni on hävinnyt? :seko:

mnph
26.01.2013, 01.24
Ylen saamenkielisissä tv-uutisissa (Ođđasat) tuli juuri pätkä kahdesta brittipyöräilijästä, jotka pyöräilevät parhaillaan Kiirunasta Tromssaan -- ei aivan lyhyintä reittiä pitkin vaan Kautokeinon ja Altan kautta. Noin 800 km. Melko tavallisen näköiset maastopyörät, napavaihteet. Yöpymiset teltassa. Pätkä löytynee kohta Areenasta.

ahma
26.01.2013, 08.45
Nyt haetaan kalastuskohdetta max 200 km Ivalosta. Pääpaino kalastuksella, mutta itsellä läskipyörä alla ja toiveissa tehdä sillä pidempiä pistoja leiristä. Porukassa kuitenkin myös jalkamiehiä. Nuorin kalamies 12 v, joten megapatikointi ei vaihtoehto, ideaali olisi, jos kalastusleiri sijaitsisi n 15 km tiestä. Kalatavoitteina harjus ja taimen. Jotta homma olisi mahdollisimman hankala on aikaa vain 4 vrk. Kellään varteenotettavia vaihtoehtoja Näätämölle, joka ilmeisesti liian iso ja kansoitettu?

Kare_Eskola
26.01.2013, 11.09
Vetsijoen latvat? Skalluvaaran pistotieltä lähtö, mönkijäuria riittää.

lai
26.01.2013, 20.54
Nyt haetaan kalastuskohdetta max 200 km Ivalosta. Pääpaino kalastuksella, mutta itsellä läskipyörä alla ja toiveissa tehdä sillä pidempiä pistoja leiristä. Porukassa kuitenkin myös jalkamiehiä. Nuorin kalamies 12 v, joten megapatikointi ei vaihtoehto, ideaali olisi, jos kalastusleiri sijaitsisi n 15 km tiestä. Kalatavoitteina harjus ja taimen.
Kun tuohon Kalmankaltion karttaan kuuluu nuo Lemmenjoen länsiosat, niin yhtenä sadepäivänä teltassa maatessa tutkailin noita mestoja. Kietsimäjoki/Inarijoki Angelista ylöspäin. Poroaitaa pitkin pitäis olla ihan ajettavaa KLV tasoista pätkää.http://www.sepposuominen.com/images/heinaelo2007/IMG_0110pp.JPG
Kalaa pitäisi olla ja lupiakin saa Kalastajan majatalosta/Torikasta. Tuo Tenon sivuvesien lupa on niin vaikeaselkoinen että kannattaa tarkistaa asia kunnolla. Googlaamalla löytyy hyvin tietoa kalastuksesta jne.
http://www.harjus.net/reissut/kietsimajoki_98.htm
Tuosta sitten vaan Lemmenjoen KP:N maisemia ajelemaan. Näyttää siltä, että tuntureissa voi painella läskillä menemään.
http://www.jalaskoski.fi/Lemmenjoki2010/uusi_sivu_1.htm

Kare_Eskola
26.01.2013, 21.55
Olen kävellyt välin Angeli - Kalmakaltio. Kietsimäjoen varressa ajokelpoinen baana loppuu ennen Lauravaaraa. Maasto on siitä eteenpäin erittäin haastavaa. Ylätunturissakaan ei mene uria, ja tunturien välit ovat ryteikköistä, pusikkoista suota. En haluaisi ikinä rämpiä siellä pyörän kanssa. Vasta Kietsimäjärviltä alkaa taas löytyä ajettavaa.

Zarni
08.02.2013, 13.01
Mihis muuten Zarni on hävinnyt? :seko:
Annoin itselleni puolen vuoden bannin! :rolleyes:

ellmeri
08.02.2013, 13.23

Löysitkö elämän?:rolleyes:

JackOja
08.02.2013, 15.12

Jaa semmosta. Kuullostaa itse asiassa aika terveelliseltä! ;)

thm
11.02.2013, 13.45
Utsjoen maastopyöräreittejä löytyy nyt myös Utsjoen Infokartalta (http://www.infokartta.fi/infogis-utsjoki/). Lisäksi reitit on saatavilla paperikartalla. Mun sivuilla (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/teno360--hanke.html) on lisätietoja...

Tapio H
11.02.2013, 16.35
Jesss!!! Hieno juttu tuollaiset karttasovellukset sekä paperijutut! Jos oikein olen ymmärtänyt, on tulossa myös kännykässä toimiva reittiopas Utsjoen reiteille. Nyt vaan etsitään lisää reittejä. Saisivat muuallakin ottaa mallia, reittejä kyllä riittäisi.

Oikein tuli kesää ikävä, kun katselin thm:n sivuilla olevaa videolinkkiä, sieltä pukkasi näkyville muutakin mukavaa kuin Utsjoen videota.

thm
11.02.2013, 17.17
Jos oikein olen ymmärtänyt, on tulossa myös kännykässä toimiva reittiopas Utsjoen reiteille.

Se on jo olemassa ja toimii tuolla Infokartalla, kun kännykällä valitsee mobiiliversion ja hyväksyy oman sijainnin käytön.

Exluossa
11.02.2013, 20.35
Tein harrastelijapohjalta Utsjoen maastopyöräreiteistä sivuston, niin sinne lähtijöiden ei tarvitse arvailla (vaikka onhan se suunnittelu, tutkailu ja pähkäily yksi viehättävä osa harrastusta) :)
http://utsjoenmtbreitit.weebly.com

Voi jumakavita sentään! Että teit hienon työn, isolla Teellä. Kiitos!! Yyber makee sivusto.
Ensi kesänä tarkotus päästä pariksi viikkoa noille mestoille taas ja tarkotuksena pyöräillä, niin paljo ku ehtii.
Viime kesänä ajoin tuon reitin Baddasta utsjoelle, ja oli kyllä parasta polkuu/maisemaa ikinä. Kyllä polttelee päästä taas tuntureille.

mnph
12.02.2013, 01.07
Se on jo olemassa ja toimii tuolla Infokartalla, kun kännykällä valitsee mobiiliversion ja hyväksyy oman sijainnin käytön.
Uuh! Loistavaa! Juuri pari päivää sitten kaveri kyseli kommentteja täpärin hankintaan liittyen -- ja vihjaili kovasti Kaldoaivin suuntaan.

JackOja
12.02.2013, 09.56

Muistakaapa disclaimeriksi mainita, ettei sillä kännykällä sitten ihan joka paikassa tuolla pysty sitä karttaa katselemaan. Ettei vaan joku lähde tuonne vakavasti eksymään :)

Komppaan kaikkia Utsjoki-sivuston kehujia, hienoa hommaa!

thm
12.02.2013, 10.37
Muistakaapa disclaimeriksi mainita, ettei sillä kännykällä sitten ihan joka paikassa tuolla pysty sitä karttaa katselemaan. Ettei vaan joku lähde tuonne vakavasti eksymään :)

Aivan! Paperinen kartta ja kompassi (+gps) ovat ihan ehdottomia välineitä tunturissa. Puhelimen kuuluvuus tunturissa vaihtelee olemattomasta melko olemattomaan. Soittaminen ja tekstiviestien lähettäminen onnistuu joissain paikoissa, mutta 3G toimii lähinnä kylillä. Operaattorien välillä on edelleen melko suuria eroja.

thm
12.02.2013, 10.52
Voi jumakavita sentään! Että teit hienon työn, isolla Teellä. Kiitos!! Yyber makee sivusto.
Ensi kesänä tarkotus päästä pariksi viikkoa noille mestoille taas ja tarkotuksena pyöräillä, niin paljo ku ehtii.
Viime kesänä ajoin tuon reitin Baddasta utsjoelle, ja oli kyllä parasta polkuu/maisemaa ikinä. Kyllä polttelee päästä taas tuntureille.

Kiitoksia! Tuo reitti on maisemallisesti ja maastopyöräilyfiilistelyn kannalta varmasti yksi alueen hienoimmista.

PPP
15.02.2013, 19.35
Viikon paikallislehti "Heinäkenkää" lukiessa tarttui juttu Teno360º ja linkki paikallisiin retkeilykarttoihin sieltä silmään

http://www.infokartta.fi/infogis-utsjoki/ (http://www.infokartta.fi/infogis-utsjoki/)

Paikallisena "maanomistajana" olen kyllä katellut noita kelkkauria ja muita poronpolkuja silläkin silmällä.

Ehkä tuonnempampana saan kaivettua skannerin henkiin ja Inarilaisen jutunkin jotenkin jakoon varsinkin jos joku sitä kaipaa,
vaikka jossain tulevaisuudessa varmaan valtakunnalinen mediakin saa pläjäyksen materiaalista ja siitä saattaa sittemmin joutua jotain muihinkin julkaisuihin.

Seurataan tilannetta / Kaukana ne on vaan!!

" Jaahapas - Täällähän oli muitakin jo ollut samalla asialla, vaan ei nuo mun tekemät haut osuneet niihin turinoihin"

thm
17.02.2013, 13.34
Jos jotain kiinnostaa lukea yllä olevassa PPP:n viestissä mainittu Inarilaisessa ollut juttu Teno360º:sta, niin mun sivuilla on nyt ko. lehdistötiedote (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/teno360--hanke.html) luettavissa.

M11ka
19.04.2013, 18.54
Moro!
meillä olisi tarkoitus lähteä heinäkuun lopussa lappiin noin viiden päivän reissulle. reitiksi olemme miettineet utsjoelta lähtöä ajaen skalluvaarasta kalvoaivin reitille http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/riekkojaumlrvien-reitti.html ja siitä pulmanki järvelle. josta olisi tarkoitus jatkaa sevetti järvelle. kuulostaako tuo realistiselta 3-4 yön matkalta vai olisiko tarvetta varata enemmän aikaa.

thm
19.04.2013, 22.25
kuulostaako tuo realistiselta 3-4 yön matkalta vai olisiko tarvetta varata enemmän aikaa.

Jos lähdette Utsjoen kylältä, niin matkaa Pulmankijärvelle kertyy n.100km (Skalluvaarasta n.10km vähemmän). Pulmankijärveltä Sevettijärvelle on matkaa 60-70km. Jos pystyy ajamaan vähintään n.50km päivässä, niin neljä yötä riittää hyvin. Kolmeen joutuu polkemaan jo vähän enemmän. Keskinopeudeksi repun kanssa muodostunee 10km/h (+-3km/h). Utsjoelta Pulmankijärvelle reitti on pääasiassa hyväkulkuista (Vetsijoen ylitykset ja pari isompaa jänkää hidastavat hieman), mutta Pulmankijärveltä Sevettijärvelle on selvästi hankalampaa maastoa. Itse olen ajanut vain osan Pulmankijärvi-Sevettijärvi reitistä ja mulla ei ole siitä mitään hyvää sanottavaa, kun tykkään enemmän avotunturista ilman vetisiä jänkiä :)

Jos itse valitsisin 3-4 yön reissulle reitin Utsjoelta, niin ajaisin Kuoppilasjärven reitin Baddasta Utsjoelle, josta Ailiggaalta Skalluvaaraan (useampia reittimahdollisuuksia), Skalluvaarasta Riekkojärvien reittiä Kaldoaivin reitille ja siitä Pulmankijärvelle (tai Njallavaaraan Njuohgarggun reittiä). Pulmankijärveltä sitten osin avotunturissa kulkevaa tietä pitkin Nuorgamiin (Njallavaarasta Tenon vartta kulkevaa tietä pitkin parikymmentä kilometriä Utsjoelle). Auton (jos on) voisi jättää vaikka Utsjoelle ja ajaa siirtymät pikitietä. Koko matka on ajettavaa reittiä mukavilla maisemilla.

metsäsika
22.04.2013, 14.56
Kesä on tulossa ja Utsjoen reitit on tarkoitus kokeilla. Kysyisin nyt asiantuntijalta, onnistuuko tuon Mieraslompolo - Pulmankijärvi -välin heittämään päivässä. Eli onko reitti yhtä ajokelpoista kuin videopätkät antavat ymmärtää. Onko niin, että Njallavaarasta tuolle Mieraslompolo- Pulmankijärvi -reitille on vähän haastavampi taival kuin risteyskohdasta edelleen Pulmankijärvelle. Onnistuuko Njallavaara - Pulmankijärvi -päivässä (kuten olen kuvitellut).

Markku Liitiä
22.04.2013, 16.00
Anssi ja Arja, tehän ajoitte joskus Mieraslompolosta Pulmankijärvelle päivässä? Entä Ellmeri tai Tapio?

Riippuu tietysti sateista ja siitä, onko alku- vai loppukesä, mutta väli Mieraslompolo-Puksajärvi ja siitä eteenpäin reitin korkeimpien tunturien yli on käsittääkseni kohtuullisen hyvää ja kuivaa joka tapauksessa. Leveätäkin ennen Puksajärveä. Sitten tunturien jälkeen tuli se soinen pätkä (jonka tosin saattoi kiertää sieltä yläkautta, en tiedä tarkemmin) ja "sokeripalakiven" jälkeen Pulmankijärvelle on multapohjaisempaa polkua, joka lienee märällä kelillä aika imevää.

ellmeri
22.04.2013, 16.03
Kesä on tulossa ja Utsjoen reitit on tarkoitus kokeilla. Kysyisin nyt asiantuntijalta, onnistuuko tuon Mieraslompolo - Pulmankijärvi -välin heittämään päivässä. ).

Oikeen hyvä :rolleyes: mies sen päivässä polkasee,mutta kiirettä pitää...Ei siinä kannata tulia viritellä ruokahuoltoon,parikiloa energia-patukoita mukaan ja onnea.

Minä jäisin kyllä kotiin jos noin kiirusta pitää.:D

3 kertaa Domin reissuissa ajanut mutta puksajärvellä yötä.

thm
22.04.2013, 17.37
Kyllä Mieraslompolo-Pulmankijärvi väli on ajettavissa päivässä, mutta on se kuitenkin melko vaativa reissu. Ajoin viime kesänä useampia 50-70km päivälenkkejä Kaldoaivilla, mutta repussa oli vain retkikeitin, välttämättömimmät ruoat ym. energianlähteet, pipo+takki sekä pyöränkorjausvälineitä. Kun muistaa välillä myös pitää taukoja, niin jaksaa. Reitillä on muutamia lyhyitä pätkiä, joissa joutuu tunkkaushommiin. Puksajärven jälkeen reitti kulkee tunturin huipulta toiselle ja muutamat nousut ovat melko pitkiä, jolloin kannattanee työntää pyörää voimien säästämiseksi. Vesisade ja märkyys voivat tosiaan hidastaa matkantekoa reilusti joissain kohtaa reittiä, mutta kyllä sen sokeripalakiven jälkeenkin on hiekkapohjaista uraa.

Njallavaarasta Pulmankijärvelle reitti kulkee suurimmaksi osaksi avotunturissa ja onnistuu Mieraslompolo-Pulmankijärvi väliä helpommin päivässä, koska on hieman lyhyempi ja välillä ei ole niinkään paljoa hankalia paikkoja kuin Mieraslompolosta lähtevällä uralla. Jos ajaa Njallavaara-Pulmankijärvi välin suosittelen kuitenkin pistäytymään Alla Gálddoaivin huipulla ihan vain maisemien takia, tällöin matkaa kertyy 60 km. Ura näkyy Njuohgarggun jälkeen välillä heikosti, mutta kun on tarkkana, niin pysyy reitillä. Kannattaa myös pistää mieleen sivuillani mainitsemat eksymisherkät kohdat reitiltä.

Exluossa
24.04.2013, 17.18
Jos itse valitsisin 3-4 yön reissulle reitin Utsjoelta, niin ajaisin Kuoppilasjärven reitin Baddasta Utsjoelle, josta Ailiggaalta Skalluvaaraan (useampia reittimahdollisuuksia), Skalluvaarasta Riekkojärvien reittiä Kaldoaivin reitille ja siitä Pulmankijärvelle (tai Njallavaaraan Njuohgarggun reittiä). Pulmankijärveltä sitten osin avotunturissa kulkevaa tietä pitkin Nuorgamiin (Njallavaarasta Tenon vartta kulkevaa tietä pitkin parikymmentä kilometriä Utsjoelle). Auton (jos on) voisi jättää vaikka Utsjoelle ja ajaa siirtymät pikitietä. Koko matka on ajettavaa reittiä mukavilla maisemilla.

Tommoista settiä olin ajatellu heinäkuun lopussa heittää, syöte mtb:een jälkeen suoraan Utsjoelle, "koti" paikkaa tukikohtana pitäen(garnjarga), teltta mukana kaldoaivin reissulla(yksi yö) ja badda päivässä. Jotain lisä reittiä pitäis vielä keksiä, kun reissu kestää viikon. Norjan puoliko ehkä?

thm
24.04.2013, 23.28
Tommoista settiä olin ajatellu heinäkuun lopussa heittää, syöte mtb:een jälkeen suoraan Utsjoelle, "koti" paikkaa tukikohtana pitäen(garnjarga), teltta mukana kaldoaivin reissulla(yksi yö) ja badda päivässä. Jotain lisä reittiä pitäis vielä keksiä, kun reissu kestää viikon. Norjan puoliko ehkä?

Sun tukikohdan läheltähän lähtee nuo Ailiggaan/Annivaaran reitit, niin niitä kiertämällä varmasti saa yhden päivän kulumaan. Ne ovat ihan mukavia reittejä ja lähellä kylää. Osa niistä on vähän kuljettuja, joten sekin tuo oman vivahteensa. Sit tietysti niillä Sirbmasta lähtevillä reiteillä (erityisesti Tapio H:n esittelemällä Jäämeren polulla) saa pari kolme päivää menemään kevyesti. Rasttigaisa on myös melko eksoottinen kokemus, mutta se vaan on kovin usein pilvessä. Aurinkoisena päivänä sieltä näkee kauas.

Utsjoen kylän pinnassa kulkee myös paljon mukavia polkuja, joilla saa ajan kulumaan. Polkuja on mm. Utsjoen (siis sen joen) rannassa, Mantoguolbunassa, Nisulammen ympäristössä, Ellin polku Karigasniemeen päin pari kilometriä kylältä, Jámeziidguobbunassa, Kultalan kohdalta polku tunturiin, Garnjargasta reitti tunturiin, Norjan puolella Levsseguolbunan (pari kilometriä Utsjoelta Sirbmaan päin) kohdalta maastoautotie tunturissa olevaan porokylään... Onhan siellä Utsjoen kylän ympäristössäkin niitä polkuja, joissa saa vietettyä päivän jos toisenkin, jos ei aina huvita lähteä kauemmaksi :)

snocross
10.05.2013, 20.33
Kesäkuun alkupuolella olisi suunnitteilla lähteä noin viikoksi kiertämään Lappia ja maastopyörä ensi kertaa matkassa. Suunnitelman mukaan olisi tarkoitus liikkua autolla tarvittaessa laajaltikin Lapin alueella ja käydä kiertämässä maastopyörällä muutamia päivälenkkejä. Haluaisin kokea reissulla karuja maastoja aina avoimista tunturimaastoista metsäisiin polkuihin jne. Valitettavasti vain ei ole oikein mitään tietoa nuista Lapin maastopyöräpätkistä. Periaatteessa vaihtoehtoja maasturilla retkeilyyn on liikaakin ja vaihtoehtojen paljous tekee suunnittelusta vaikeaa. Kuulisin mieluusti kokemuksia Lapissa maastopyöräilleiltä niistä Lapin ehdottomasti kierrettävistä ajomaastoista. Mistä löytyi se suurimmat fiilikset tuottanut pätkäsi? Vinkkiä voi viskata vaikkapa Yv:llä jos ei halua pätkiä julkiseen tietoon.

snocross
13.05.2013, 21.53
Ei kellään sattuisi olemaan garminiin dataa Mieraslompolo-Pulmanki pätkästä?

JackOja
14.05.2013, 08.20
Kiitokset vinkistä! Paljon hyviä ideoita löytyi tuolta.
Ei kellään sattuisi olemaan garminiin dataa Mieraslompolo-Pulmanki pätkästä?

Mitä "dataa" kaipaat? Reittihän on ladattavissa Utsjoen Infokartalta ja täältäkin: http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/teno360--hanke.html :seko:

snocross
24.05.2013, 16.27
Niinpäs näkyy olevan. Kiitos!

Zarni
30.05.2013, 16.43
Valitettavasti vain ei ole oikein mitään tietoa nuista Lapin maastopyöräpätkistä...
Mistäs tässä on juuri keskusteltu lähes 800 viestiä... :rolleyes:

JiiPee
30.05.2013, 21.49
Mistäs tässä on juuri keskusteltu lähes 800 viestiä... :rolleyes:

Ymmärsin että snocross tarkoitti itseään, kun puhui lapinreiteistä.... turhaa nokitella vaikka itsellä on kaikki maailman tieto, ja toisella ei. Kysyä aina saa ja onneksi vielä voi.

Zarni
01.06.2013, 21.25
Liekö tämä tuorekin sivusto, mutta en ole aiemmin törmännyt: Laavu.org (http://laavu.org/)
Lähes parituhatta Suomen laavua ja kotaa näppärästi kartalla ja imuroitavissa GPX:nä kepsille! Kaikkiahan tuolla ei vielä ole, koska olen tänään naputellut tuonne yli neljäkymmentä uutta kohdetta.

Kysyä aina saa ja onneksi vielä voi.
Mutta myös lukeminen kannattaa! ;)

JiiPee
01.06.2013, 22.20
Liekö tämä tuorekin sivusto, mutta en ole aiemmin törmännyt: Laavu.org (http://laavu.org/)
Lähes parituhatta Suomen laavua ja kotaa näppärästi kartalla ja imuroitavissa GPX:nä kepsille! Kaikkiahan tuolla ei vielä ole, koska olen tänään naputellut tuonne yli neljäkymmentä uutta kohdetta.
Mutta myös lukeminen kannattaa! ;)

Ooo, dänks linkistä meni kirjanmerkkeihin het. Ja juu, lukeminen on hyvästä :) tää säie nyt esimerkiks.

thm
06.06.2013, 00.59
Kävin tänään (tai tähän aikaan siis eilen) ajamassa Kaldoaivissa lenkin. Lähdin Pulmankijärveltä ja ajoin Alla Galddoaivin huiputuksen jälkeen Njuohgarggun reittiä Njallavaaraan. Ilma oli oikein suosiollinen ja matkaa kertyi karvan verran yli 60 km. Reitit olivat hyvässä kunnossa, mutta muutamissa paikoissa oli vielä lunta ja sulamisvesiä. Njuohgarggun suunnilla oli jäljistä päätellen käynyt myös useampia lajitovereita.

Pulmankijärveltä kohti Kaldoaivia:
https://lh6.googleusercontent.com/-b8UrXY7hOow/Ua-x4Lvi18I/AAAAAAAAA-A/JgKfqJtO2EU/s640/DSC04130.JPG

Muutamissa kohdissa oli vielä lunta:
https://lh3.googleusercontent.com/-hT74q1RHbV4/Ua-x3FsTxDI/AAAAAAAAA94/B8ejZPDzo9c/s640/DSC04153.JPG

Alla Galddoaivilla:
https://lh6.googleusercontent.com/-ZKIbTMMJm2Y/Ua-x4YMZJwI/AAAAAAAAA-E/WdxbCWRH26c/s640/DSC04157.JPG

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=ioIVWJQ8ojU

JackOja
19.06.2013, 14.07
Olikos kellään mielikuvaa tai kokemusta jatkuisiko (Pöyriksellä) Rajavaarasta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7632398&x=368701&lang=fi) tuo kartalla loppuva ura pohjoiseenkin. Voisi kuvitella, että poroaidan viertä jonkinlainen ura kulkisi. Vaikka se välttämättä fillarilla ajettava ole...

Omissa mielikuvissa poroaidan tuntumassa voisi kiertää Kalkujärven-Valkamapään... Suukisautsin tienoolle, tai edes Sahpanpalolle jotenkin. Paikka paikoin ilmakuvissa näkyy jotakin jonka mieltäisi mielellään poluksi, mutta saattaa olla itse aitakin :) :seko:

Exluossa
19.06.2013, 22.29
Kävin tänään (tai tähän aikaan siis eilen) ajamassa Kaldoaivissa lenkin. Lähdin Pulmankijärveltä ja ajoin Alla Galddoaivin huiputuksen jälkeen Njuohgarggun reittiä Njallavaaraan. Ilma oli oikein suosiollinen ja matkaa kertyi karvan verran yli 60 km. Reitit olivat hyvässä kunnossa, mutta muutamissa paikoissa oli vielä lunta ja sulamisvesiä. Njuohgarggun suunnilla oli jäljistä päätellen käynyt myös useampia lajitovereita.

Pulmankijärveltä kohti Kaldoaivia:

Polte senku kasvaa :) vielä kuukausi odotusta.

Tapio H
19.06.2013, 22.55
Olikos kellään mielikuvaa tai kokemusta jatkuisiko (Pöyriksellä) Rajavaarasta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7632398&x=368701&lang=fi) tuo kartalla loppuva ura pohjoiseenkin. Voisi kuvitella, että poroaidan viertä jonkinlainen ura kulkisi. Vaikka se välttämättä fillarilla ajettava ole...

Minulla ei ole näköhavaintoa mutta kai aidalla jotain huoltotöitä aina tehdään ja mönkijällähän siellä silloin ajellaan...

Olin viime viikolla Pöyriksellä ajelemassa, tarkistin reittiä Pöyriksen autiotuvalta Ainuppivaaralle, kelpo ajettavaa niin pitkälle kuin kartalle piirretty polku jatkuu Tohtaja-järven pohjoispään tuntumaan, sitten jälki hajaantui ja minä seurasin järven länsipuolen seläntessä kulkevaa uraa, välillä se katosi ja sitten taas löytyi. Rannalla oli kotapuut ja vahva polku kodalta rantaan veneelle, muut polut olivat paljon heikompia. Kodalta etelään jatkui taas tuoreesti ajettu ura jonka kuitenkin kadotin Ainuppivaaran alarinteen pensaikkoon. Suunnistin sitten tutulle reitille Ainupin lakimaille ja sitä pitkin Näkkälään. Kaiken kaikkiaan hyvä päivälenkki, n40km.

Pöyrisjärvessä oli vesi korkealla, autiotuvan kohdalla ei rantahiekkaa juuri ollut näkyvissä, särkällä reilusti polven yläpuolelle.
Samoin kävin Pöyrisjoella (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=P%C3%B6yrisjoki&srs=EPSG%3A3067&y=7603294&mode=rasta&x=378605&lang=fi) etsiskelemässä ylityspaikkaa Vuontisjärven pohjoispuolella Pöyrisselästä alas jokirantaan vievän polun seudulta. Siellä on leveästä suvannosta viety mönkijät lautalla yli mutta nyt lauttaa eikä venettä enä ole käytössä. Suvannon alapuolella on koski, josta nyt ei ollut mitään mahdollisuuksia yli. Paikka pitäisi vielä tarkistaa matalan veden aikaan vaikka ylitys on silloinkin varmasti haasteellinen. Rannalla oli kyllä vaellussauvan oloinen seiväs, ehkä joku on joen siitä ylittänyt. Joen toisella rannalla ura jatkuu oikein hyvin ajettavana Näkkälään asti, yksi risteys on Vuomavaaran pohjoisrinteellä, takavasempaan lähtevä vie Näkkälään ja suoraan jatkuva Vuomajärville.

metsäsika
20.06.2013, 09.48
On sellainen mielikuvan ja näköhavainnon sekoitus kesältä 2011, kun tulimme jalkapatikassa Maaterlompololta Rajavaaraan ja siitä edelleen Termiksen suuntaan. Ura jatkui aidan vieressä pohjoiseen, mutta kuinka pitkälle tai kuinka ajettavana, niin sitä en uskalla vannoa. Mutta en sinällään keksi mitään syytä, miksi poroaidan huoltoura kovin paljon heikkenisi yhtä äkkiä tuolla kohdalla. Tosin Rajavarasta lähtee mönkijäura kohti Maaterlompoloa (joskus hyvinkin selvä ura, jossain paikoissa vähän vaikeammin hahmoteltavissa oleva), ja osa mönkijäliikenteestä suuntautuu varmaan tälle uralla eikä jatka rajan pinnassa.

Mutta sen uskalla sanoa varmasti, että Rajavarasta on ura Maaterlompololle, jonka ylitse ainakin loppukesästä pääsee keskeltä järveä helposti. Ja sitten ura jatkuu hyvinkin selkeänä ja ajettavana kohti alueen itäosia ja sitä "peruslenkkiä" Kalmakaltiosta Pöyrisjärvelle.

Hetan alueen lenkeistä haluaisia tässäkin mainostaa hienoa lenkkiä Kultima-Leppäjärvi-Suonttajärvi. Kun kiertää Suonttajärven etelän-lännen kautta menevää polkua pitkin, niin on vain yksi joenylitys ja pikkuinen pätkä suota Suottajärven eteläpäässä. Muuten todella ajettavaa polkua. Vai liekö sitten jo liian helppoa konkareille :)

JackOja
20.06.2013, 09.59
Minulla ei ole näköhavaintoa mutta kai aidalla jotain huoltotöitä aina tehdään ja mönkijällähän siellä silloin ajellaan...

Ja onhan siinä tosiaan sitten jo polku jos kaksi mönkijää on ajanut...

...Rajavarasta on ura Maaterlompololle...

Se on tiedossa juu, mutta ajattelin jos sille olisi vaihtoehto. Maaterjärven & Saittijärven tienoo vaikuttaa kiinnostavalta telttailualueelta :)

kalppinokka
06.07.2013, 22.39
Ajelin tänään läpi Teuravuoman Telatien Kolarissa, siis sen vanhan kylästä kylään kulkevan pitkospuureitin. Kurtakosta läksin, Venejärvellä kävin kääntymässä ja sitten Teurajärvelle. Matkaa maastossa n. 23 km, josta pitkostettua reilusti yli 15 km. Hauska reitti! Pitkokset olivat koko matkaltaan ajettavassa kunnossa, kun niitä kunnostetaan vuosittain, nytkin oli yksittäisiä lankkuja juuri uusittu. Suoalueiden välisillä saajoilla (kuivan maan saarekkeilla) polku on hyvin kaponen ja paikoin juurakkoinen, mutta ajettavissa. Reitillä on laavuja, luontotorneja yms. pysähtelypaikkoja. Yhtään vastaantulijaa ei ollut. Teurajärveltä takaisin Kurtakkoon palasin maantietä pitkin (n. 16 km)

ahma
10.07.2013, 18.27
Olen lähdössä paksupyörällä muutaman viikon päästä Muotkatuntureille. Alustava reittisuunntitelma on Peltojoki - Lahtinen - järvi 375,7 - Alempi Honkavuoma - Kiellatupa. Tarkoitus samalla kalastella, vaelluskaverina jalan kulkeva veli. Kokemuksia reitistä?

Off topic: Edellisestä vaelluksesta yli 10 vuotta. Olen autuuasti unohtanut miten paljon kaasua tulee varata ruuanlaittoa ajatellen. Eli puurot, lounas nuudelit, päivällisretkimuonat ja kahvit. Montako päivää pärjää yksi henkilö yhdellä 800 ml: n pullolla? Noin edes about?

Tapio H
12.07.2013, 09.19
Muotkalla on ajeltu pyörillä aika vähän, polut kulkevat jokirannoissa, paitsi vanha Tirro-Karigasniemi vaellusreitti. Jokirantojen polut ovat aika teknisiä, pienipiirteistä maastoa ja paikoin kivistä. Peltojoella mielestäni kannattaa kulkea fillarilla itärannalla ja sielläkin valita sellainen ura joka ei seuraa aivan joen rörmää vaan kulkee vähän tasaisempaa maata muutaman kymmenen tai sata metriä kauempana rannasta.
En ole nyt aivan lähivuosina käynyt Honkavuomien laaksoissa ja silloinkin kävellen, muistikuvissa ei kuitenkaan ole polkuja noissa laaksoissa mutta kohtuullisen tasaista maata on saattaa löytyä. Tarkoitatko järveä 275,7? Jos näin, niin kaannattaa ehkä kiertää vähän etelämpää Peltotunturin seudulta, ainakin kartassa nuo Tuonganoaivi ja Jäkäläpää näyttävät kivisiltä. Minun kartalla Ylemmän Honkavuoman varressa on polku. Noissa jokivarsissa on paikoitellen sellaisia merkkejä kuin olisi etsitty kultaa joskus, kaivantoja ja jossakin oli vähän rännin näköistä puurakennelmaa. Likö mitään löytynyt.

Kiellan varrella on (poron)polkua pitkälle etelään, yksi hyvä reittivaihtoehto voisikin olla Peltojoki-Peltotunturi-Soarvekielas-ylämaita Vuomajoen latvoille-Piekanaäytsi-Kiellan itärannan katkonaista polkua pohjoiseen tielle. Kiellan lännen/pohjoisen puolella on myös paikoin polkua, ainakin Nirvajoelta alkaen maantielle asti mutta minusta ainakin kävellen oli itä/etelä parempi vaihtoehto. En ole pyörällä liikkunut Kiellan varressa siellä etelässä ja kävelystäkin on aikaa vierähtänyt, Kiellan läntiset alueet on tullut haravoitua melko tarkkaan kävellen.
Itärannan olen joskus kauan sitten ajanutkin maantieltä tuonne lähelle Nirvan suuta. Peltotunturin, Soarvekielaksen ja Kiellaroaivin lakimaissa ei polkuja ole mutta niillä pystyy kyllä ajaelemaan helposti kunhan katselee vähän kartalta sopivia reittejä.

Kaasun käytöstä minulla ei ole paljoa omaa kokemusta mutta luulisin tuon 800ml/400g riittävän hyvin runsaaksi viikoksi näin lämpimien vesien aikaan. Itse käytän bensaa keittimessä ja sillä 600ml pullollisella keittelee 5-6 päivää tuulisuojan kanssa mainitsemaasi ruokalistaa.

metsäsika
12.07.2013, 15.24
Pari vuotta sitten menin jalkaisin Muotkanruotkusta Lahtisen kämpälle siitä edelleen Vestojoen kautta Piekanaäytsille ja Stuorraäytsin autiotuvalle (oikeinkirjoutus voi nyt vähän heittää näiden nimien kanssa). Siinä on se ajettava ura poroaidan vieressä (lienee juuri tuo tapion mainitsema Tirro Karigasniemi polku). Autiotuvalta menimme kanjonia pitkin Kiellatuvalle ja edelleen Ylemmän ja Alemman Honkavuoman kautta takaisin Muotkanruotkuun.

En pitäisi kaikki osuuksia minään mukavana pyöräilumaastona (ainakin Kiellatuvalta Honkavuomille ja siitä edelleen Peltojoelle ajoittain aika kivistä, myös reitti (ainakin minun kulkemani) Lahtisen kämpältä tuolle Tirro-Karigasniemi uralle oli kyllä haastava (mahdoton) polkea, ehkä Peltojoen itäpuoli on parempi). Kiellatuvan ympäristössä oli hienoa mäntykangasta ja sieltä varmaan vie mönkijän uria pohjoisen tielle.

Kaikkiaan tuo poikittain Honkavuomiin nähden kulkeminen voi olla hankalaa ja ne Honkavuomien rannatkin ovat ainakin paikoin kivikkoisia. Mutta etsivä löytää uria.

Tapio H
12.07.2013, 16.51
Kun katselin karttaa ja lueskelin metsäsian viestin tein tälläisen reittiehdotuksen (https://maps.google.fi/maps?q=http:%2F%2Fmtb-vaeltaja.fi%2FREITIT%2FKMZ%2FPeltojoki-Kiella%2520reittiehdotus.kmz&hl=fi&ll=69.264248,26.450958&spn=0.232659,0.696259&sll=4.68593,-3.032227&sspn=10.464215,11.140137&t=f&z=11&ecpose=69.11472529,26.45095825,17058.76,0,44.85,0) . Tässä tosin jää molemmat Honkavuomat käymättä enkä ole aivan varma eteläisen Kiellan varren reitistä autiotuvalle ( @metsäsika tarkoitatko tätä Kiellatuvalla). Olen välin kävellyt joskus kauan sitten mutta en osaa ollenkaan arvata kuinka paljon homma menisi seikkailuksi/tunkkaamiseksi. Vaikka eihän tuo tunkkaaminen haitanne, sehän kuuluu tähän lajiin oleellisesti.
Kiellan kalastusluvista en tiedä, kaloja olen kyllä nähnyt vaikka en itse kalastakaan.
http://tapiohuttunen.kuvat.fi/kuvat/Sekatavaraa/harri.jpg/_bigthumb.jpg (http://tapiohuttunen.kuvat.fi/kuvat/Sekatavaraa/harri.jpg)

ahma
12.07.2013, 17.44
Kiitokset metsäsialle ja Tapiolle. Pyöräreissuuni liittyy useita pieniä ongelmia reitinvalintaan liittyen ja muutenkin: 1) matkakumppanina jalkamies, ajattelin että yöpymiset yhdessä, mutta muuten saatan ajaa erilaisia ketunlenkkejä. 2) reissun pääpaino kalastuksessa 3) ensimmäinen pyörävaellus minulle. Tunkkaaminen sinänsä ei haittaa mutta mieluusti soisi, että pyörää silti mielekästä pitää mukana.

Löysin netin syövereistä JiiPeen (foorumilaisia?) Muotkakertomuksen ja hienoja kuvia. Sain jutusta käsityksen, että poluttomassakin tunturissa Muotkalla ajaa. Ainakin jossain. Sen takia olen jotenkin ylioptimistisesti ajatellut ajavani ihan kairassakin. Pyöränä sentään läskipyörä.

Reitti Muotkan Ruoktusta Lahtiselle on ilmeisesti ajettavissa ja itäpuoli parempi vaihtoehto. Monet kiroavat Peltoaivin rinteitä, joten olen ajatellut nousta jo Alemmalta Harrijärveltä Bealdoaivvaksen ja Tuanganuaivin välistä kurua järvelle 357.7. Ja siitä sitten Alemmalle Honkavuomalle, jota seuraten Kiellan retkeilykeskukseen. Nousun joutuu varmasti tunkkaamaan, mutta toiveissa on, että Alemman Honkavuoman rannoilla jotain polkuja tai muuten ajettavaa maastoa löytyisi.

Sinänsä hyvä, että yöpymispaikkojen väliset etäisyydet on kalastuksesta johtuen suunniteltu erittäin lyhyiksi, alle 10 km, joten pahimillaan tuon sitten vaikka tunkkaa... Kuuntelen kokeneempien vinkkejä erittäinkin mielelläni, etenkin juuri Alemman Honkavuoman seuduista.

metsäsika
15.07.2013, 08.45
Huomenia, näin siinä käy, kun kirjoittelee paikanimia karttoja yms. lähteitä katsomatta työaikana :), syntyy väärinkäsityksiä. Luulin Kiellatuvalla tarkoitettavan (ja itse sillä tarkoitin) tätä avointa porokämppää http://patikka.net/Tupaluettelot/muotkatunturi/tuvat/kiellaroavvi.htm . Se sijaitsee sellaisella mukavalla mäntykankaalla ja veikkaisin sieltä lähtevä mönkijän uria kohti pohjoista Karigasniemi-Kaamanen -tietä (karttaankin on jotakin piirrelty pitkin Kielajoen rantaa. Itse jatkoin tältä porokämpältä kohti Honkavuomia ja edelleen Muotkanruotkuun enkä ainakaan itse sitä reissua tekisi pyörällä. Paikoin ihan ajettavaa tunturiylänköä mutta kyllä sitä kivikkoakin riittää. Tuosta Kiellaroavvin porokämpältä menee Stuorraavzin autiotuvalle polkuja kanjonin pohjalla, niitä voi ainakin osittain ajaa ja sitten siellä tunturiylängöllä kanjonin päällä on kanssa osin ajettavaa (ja osin ei ole). Kanjonista pääsee sitten sille Tirro-Karigasniemi polulle, jota useampikin on ajanut. Mutta siellä tunturiylängöllä ei ole vesiä kalastettavaksi.

Jokien rannoilla on polkuja, mutta oma mielikuvani kummankin Honkavuoman rannoista (ja etenkin Alemman Hinkavuoman) on hivenen kivinen, mutta en niitä pitkään kulkenut.

Käsittääkseni Muotkatunturi on erämaa-alue eli siellä ovat kulkemisen osalta normaalit jokamiehenoikeudet voimassa (ei mitään erityisiä järjestyssääntöjä kuten kansallispuistoissa) eli pyörällä liikkuminen on ihan OK.

Mutta ihan noin heittona niin sitkeä sissi voisi Kaamanen- Karigasniemen tieltä lähteä ja Kielajokea seuraillen mennä porokämpän suuntaan ja sitten vaikka tunkkaamalla siirtyä Honkavuomille. Niitä pitkin sitten takaisin pohjoiseen tai jopa Muotkanruotkuun. Tässä jäi nyt Peltojärvi kokonaan väliin eli kyllä siellä saa ajan kulumaan.

katri
16.07.2013, 10.52
Olin viime viikolla Pöyriksellä ajelemassa, tarkistin reittiä Pöyriksen autiotuvalta Ainuppivaaralle, kelpo ajettavaa niin pitkälle kuin kartalle piirretty polku jatkuu Tohtaja-järven pohjoispään tuntumaan, sitten jälki hajaantui ja minä seurasin järven länsipuolen seläntessä kulkevaa uraa, välillä se katosi ja sitten taas löytyi. Rannalla oli kotapuut ja vahva polku kodalta rantaan veneelle, muut polut olivat paljon heikompia. Kodalta etelään jatkui taas tuoreesti ajettu ura jonka kuitenkin kadotin Ainuppivaaran alarinteen pensaikkoon. Suunnistin sitten tutulle reitille Ainupin lakimaille ja sitä pitkin Näkkälään. Kaiken kaikkiaan hyvä päivälenkki, n40km.

Käytiin kaverin kanssa myös ajamassa tuo sama reitti, mutta toisin päin. Mentiin Näkkälästä eka Ainuppivaaraan ja sinne päälle asti. Sieltä sitten katottiin, että polku lähti liikaa etelään joten otettiin oma suunta Tohtaja-järven itäpuolelle, kun havaittiin vaaran päältä polun tynkää itäpuolella järveä. Siellä menikin heikko polku ja poljettiin käytännössä vain pari sataa metriä ilman polkua. Polku yhtyi Tohtaja-järven pohjoispuolella siihen paksumpaan uraan joka on merkitty karttaan. Kiva päivä reissu, voin suositella.

Yeti
21.07.2013, 14.14
Kävin Ruotsin Lapissa. (http://www.yetirides.com/2013/07/ammarnas-hemavan.html).

https://lh4.googleusercontent.com/-Px6suLyvHDY/Uet8U5AVenI/AAAAAAAAMdk/7waeXIrHWJI/s640/P7151951-XZ1-150713.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-dLRS2R1zFx8/Uet89qlDFbI/AAAAAAAAMhk/hU7_GrWlxSU/s640/vlcsnap-2013-07-20-19h51m26s70.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-0ZGPB6ScYjQ/Uet8dBXjYLI/AAAAAAAAMek/F3k7PyuK-i8/s640/P1060800-GH2-16072013.jpg

mnph
23.07.2013, 13.12
Yetillä jälleen loistoreissu upeissa maisemissa. Alimmassa kuvassa Syterskalet?

Yeti
23.07.2013, 14.31
Yetillä jälleen loistoreissu upeissa maisemissa. Alimmassa kuvassa Syterskalet?

Kyllä.

Wöyri
30.07.2013, 14.10
En nyt tiedä osuuko ihan oikean otsikon alle mutta kuitenki. Olen mökkeilemässä tässä rovajärven ampuma-alueella ja yhden pyörälenkin olen kerinnyt käydä heittämässä. Lapset on mukana joten ei pääse ajelemaan ihan milloin huvittaa. Alueella on ihan sikana hiekkateitä ristiin rastiin ja vähän karttaa katsomalla löytyy mukavia polkujaki. Eilisellä lenkillä vesi sade yllätti ja kastuin ihan kunnolla. Hirvittää ajella vesisateella hiekka pohjalla kun keskiö, ketjut ja vaihteet kerää niin paljon hiekkaa että joka paikka vain rohisee. Pitää yrittää päästä illalla taas ajelemaan kun mummo tulee lasten vahdiksi.

Markku Liitiä
01.08.2013, 15.12
Kutturan kylältä lähtee luoteeseen polku/mönkijäura, joka menee Litmuorvaaran laelle/kännykkämastolle johtavalle pikkutielle, jota pääsee edelleen Inarin ja Pokan väliselle maantielle.

Millaista ajettavaa polku on? Näyttäisi menevän kuivia maastoja pitkin sähkölinjan alla oikeastaan koko matkan. Kenellä olisi tietoa?

msl
01.08.2013, 16.22
En ole tuolla uralla käynyt, mutta Pokka on niin lähellä, että tietäisivät kenties kunnon Tieva-baarissa. Soitto sinne?

kalppinokka
04.08.2013, 22.28
Kolarin Sieppijärveltä Lappeaan eli Laestadius-polku tuli polkaistua eilen. Lisätietoa ja kartta tuolla: http://www.yllas.fi/sites/default/files/laestadius-polku_kartta_080711.jpg.

JackOja
05.08.2013, 14.02
Olikos kellään mielikuvaa tai kokemusta jatkuisiko (Pöyriksellä) Rajavaarasta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7632398&x=368701&lang=fi) tuo kartalla loppuva ura pohjoiseenkin....

...

On sellainen mielikuvan ja näköhavainnon sekoitus kesältä 2011, kun tulimme jalkapatikassa Maaterlompololta Rajavaaraan ja siitä edelleen Termiksen suuntaan. Ura jatkui aidan vieressä pohjoiseen, mutta...

Olin viime viikolla ajelemassa Pöyriksen ympäri ja tuokin piti tsekata. Helteessä kuitenkin laiskotti... käännyttiin Maaterlompolon suuntaan.

Ihan selkeä ura tuosta lähtee pohjoiseen ja onhan maastoliikennelupakarttaankin ura itse asiassa piirretty aina Máderoaiville (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Tanne+asti...&srs=EPSG%3A3067&y=7639328&x=373987&lang=fi) asti(!).

Markku Liitiä
17.08.2013, 15.49
Kutturan kylältä lähtee luoteeseen polku/mönkijäura, joka menee Litmuorvaaran laelle/kännykkämastolle johtavalle pikkutielle, jota pääsee edelleen Inarin ja Pokan väliselle maantielle.

Millaista ajettavaa polku on? Näyttäisi menevän kuivia maastoja pitkin sähkölinjan alla oikeastaan koko matkan. Kenellä olisi tietoa?

Vastaan itse itselleni.

Ensiksikin Kutturan kylään pääsee nykyään Ivalojoen yli siltaa pitkin. On varmaan päässyt jo pitkään, mutta omassa kartassani siltaa ei vielä ole. Kyselemälleni mönkijäuralle pääsee jatkamalla asvalttitien päästä parkkipaikalta eteenpäin pientä hiekkatietä. Se kaartuu hetikohta vasemmalle kohti joen rantaa ja 200-300 metrin päässä olevasta risteyksestä pitää kääntyä oikealle. Siitä vajaan kilsan päässä mäen alla on toinen risteys, josta edelleen oikealle. Mönkkärisillasta Taimenjoen yli, prutakon poikki ja kivikkoista mäkeä ylös. Mäen päällä on vielä yksi haarautuma, josta taas oikealle.

Loppumatka mönkijäurasta meneekin sähkölinjan alustaa Litmuorvaaran tielle asti (noin 15 km Kutturasta). Matkalla on 3-4 lyhyttä märempää paikkaa, joista pari menee ajamalla. Uran länsipää on kivikkoisempaa kuin itäpää, mutta vallan ajettavaa kuitenkin. Litmuorvaara on reilut 200 metriä Kutturan kylää korkeammalla, joten takaisin tullessa suuri osa matkasta on loivaa alamäkeä. Jos jatkaisi Litmuorvaaran tietä (leveä ja hyväkuntoinen) länteen, päätyisi noin 10 kilometrin ajon jälkeen Inari-Pokka-Kittilä-tielle.

Kuvittelin etukäteen, että Litmuorvaaran laelta on hienot näkymät. Varmaan onkin, mutta vaaralla on armeijan tutka-asema, joka on tietysti aidattu. Aidan vierestäkin näkee toki pitkälle.

DNA:n liittymä ei toiminut koko matkalla. Kutturassa on kuulemma oma masto, mutta kenttää ei ainakaan ajeluni aikana ollut. Litmuorvaarassa kenttää löytyi hyvin, mutta se ei ollut DNA-yhteensopivaa, puhelut eivät siis onnistuneet. Liekö ollut jotain huippusalaista army-kenttää...

Hieno päiväreissu! Vastaantulijoista ei ole riesaa ja onhan tuossa sähkölinjasta ja valmiista urasta huolimatta tiettyä erämaahenkeäkin.

lai
17.08.2013, 16.39
DNA:n liittymä ei toiminut koko matkalla. Kutturassa on kuulemma oma masto, mutta kenttää ei ainakaan ajeluni aikana ollut. Litmuorvaarassa kenttää löytyi hyvin, mutta se ei ollut DNA-yhteensopivaa, puhelut eivät siis onnistuneet. Liekö ollut jotain huippusalaista army-kenttää...

Ainakin vanhemmissa kännyissä onnistuu verkon valinta manuaalisesti. En tiedä miten uusissa luureissa, mutta Nokian 6130 seikkailupuhelimessa onnistuu. Sori OT.

Markku Liitiä
17.08.2013, 16.41
Mitä Saariselän ympäristöön muuten tulee, majoittuminen on ainakin halpaa kesäaikaan. 25 e/yö -tyyppisiä tarjouksia näkyi runsaasti. Itse tosin asuin ammattiliiton täysin varustellulla majalla vielä halvemmalla. Saariselkä City tietysti on mitä on, mutta aika äkkiä keskustasta pääsee pois.

Reittivinkkejä:

Kulmakuru 4-tien länsipuolella. Dominickin vanha reitti menee Tolosjoen yli kahlaamalla ja toinen kahluu on luvassa kurun jälkeen rinteen alla. Helpommalla ja kuivin jaloin pääsee, kun ajaa Kutturan tietä 4-5 km ja kääntyy pikkutietä pohjoiseen. Autolla-aokelpoinen tie menee ensin hiekkakuopan poikki ja jatkuu koko ajan kivikkoisemmaksi muuttuen noin 7 km päähän Harriojan taukotuvalle. Sieltä on loivasti nousevaa polkua pitkin 5 km Kulmakurulle. Takaisin tietysti hyvä alamäki.

Saariselältä Kiilopäälle voi ajaa joko Laanilan kautta tylsähköä latupohjaa tai paremmassa vaihtoehdossa kääntyä latupohjalta Pieranvaaran länsipuolella merkatulle polulle ja ajaa Ahopään yli. Mäki Ahopään yli on kohtuupitkä ja tiukka, mutta aivan ajettava. Kiilopään puoli on iisimpää ja pohjaltaan tasaisempaa.

Tulevaisuuden vinkkejä, jos luoja tms. suo:

Jos UKK-puiston puolella saisi ajaa pyörällä, esimerkiksi vanhan Ruijanpolun osuus Kiilopään tieltä noin 15 km päähän Kaptukaislammille olisi hieno pätkä. Kopsusjärven tielle asti olisi luvassa kivaa polkua ja tieltä Kaptukaislammille mönkijäuraa. Kaptukaisojan notkossa on Sompio-seuran kota ja vähän epäsiisti nuotiopaikka sekä huussi. Yritin joutessani etsiä kodan avainta kaikista fiksuista piilopaikoista, mutta en löytänyt.

Edelleen jos kansallispuistossa saisi ajaa, reitti Saariselkä City - Luttojoen varsi - Vellinsärpimä - Taajoslaavu - Rumakuru - Laanila - City olisi vallan mainio kumpaankin suuntaan ajettuna. Etenkin Vellinsärpimän ja Taajoslaavun väli olisi makea: puoliväliin loivaa ylämäkeä ja sitten harjanteelta kilometrikaupalla laskettelua. Taajoslaavulta Luulammille poroaidan/puron vierustaa ei kannattaisi muuten yrittää pyörällä: pitkät pätkät ajokelvotonta kivikkoa.

Myös Kiilopään hotelliraflan tuntumasta kaakkoon lähtevä mönkijäura olisi hyvä ja helppo pyöräiltävä. Siellä ei varsinkaan maaston kulumista tarvitsisi pelätä, koska baana on ensimmäiset 5 km suoranaista autotietä. Siitä kun vielä jatkaisi reilun kilometrin ylämäkeen harjanteelle, pyöräilijäkin näkisi Nattastunturit kaikessa komeudessaan. Takaisin tullessa voisi kääntyä Niilanpään poroerotuspaikalta mäkeä alas länteen ja luvassa olisi 5 km maanmainiota alamäkivoittoista uraa aina Muotkan majalle puiston ulkopuolelle asti.

Itse asiassa luin Saariselän Sanomista, että UKK-puiston järjestyssääntö uusitaan vuonna 2014. Lehden mukaan on mahdollista, että pyöräilyrajoituksia lievennetään. Toivottavasti alueen elinkeinoelämä katsoo, että pyöräilyn rajoittaminen on haitaksi bisnekselle. Näin paikallinen hyvävelikerho saattaisi saadakin maastopyöräkiellon kumotuksi. Antaas katsoa, ei kiellolle ainakaan mitään järkiperusteita ole.

Markku Liitiä
17.08.2013, 16.45
Ainakin vanhemmissa kännyissä onnistuu verkon valinta manuaalisesti. En tiedä miten uusissa luureissa, mutta Nokian 6130 seikkailupuhelimessa onnistuu. Sori OT.

Puhelimeni on kaikilla kriteereillä mitaten "vanhempi". Näyttää löytyvän verkon manuaalivalinta. Täytyy kokeilla ensi kerralla. Kiitos vinkistä!

Arja
20.08.2013, 13.18
Jos UKK-puiston puolella saisi ajaa pyörällä, esimerkiksi vanhan Ruijanpolun osuus Kiilopään tieltä noin 15 km päähän Kaptukaislammille olisi hieno pätkä. Kopsusjärven tielle asti olisi luvassa kivaa polkua ja tieltä Kaptukaislammille mönkijäuraa. Kaptukaisojan notkossa on Sompio-seuran kota ja vähän epäsiisti nuotiopaikka sekä huussi. Yritin joutessani etsiä kodan avainta kaikista fiksuista piilopaikoista, mutta en löytänyt.

Syyskuun alkupuolella olis tarkoitus mennä kokeilemaan maastopyöräilyä tuolla päin. Ollaan joskus ajettu tuota Ruijanpolkua vaikkei saiskaan ja todennäköisesti ajetaan nytkin kun majoitus on Kiilopäällä.

Grr
30.08.2013, 17.01
Joku oli käynyt tavan maastopyörällä Muotkalla, jossain noilla main (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7685220&x=477799&lang=fi) näkyi renkaanjälki mudassa eilen. En välttämättä itse lähtisi fillarilla, kinttupolkuja ja mönkkäriuria voi ajella etelässäkin. :)

metsäsika
01.09.2013, 13.17
Olimme pienellä porukalla pitkän viikonlopun Utsjoella thm:n reittiselostusten innoittamana. Reissu oli erittäin onnistunut, kun säätkin suosivat. Parina päivänä heitimme lenkkejä Ailegaksen ja Skalluvaaran välillä, missä hienoa erittäin ajettavaa polkua riittää. Yhtenä päivänä tulimme Mieraslompolosta Skalluvaaraan, mikä on myös jäykkäperäiselläkin pyörällä hyvin ajokelpoinen reitti. Vetsijoen ylitykset olivat ainakin nyt helppoja vesien ollessa alhaalla. Vain viimeinen kilometri ennen Skalluvaaraa vaati enemmän taluttelua. Erittäin hieno pätkä oli Njallavaarasta Pulmankiin. Koko 55 km täysin ajettavaa avotunturia. Todella hieno reitti, jota voi lämpomästi suositella (nyt en osaa päättää kumpi on hienompi pätkä, tämä Njallavaara-Pulmanki vai Enontekiössä Suonttajärvi-Leppäjärvi-Kultima). Avotunturireissulla kannattaa ottaa tuuli huomioon. Avotunturissa tuuli voi kovastikin hankaloittaa polkemista (meillä oli pääosin sivumyötäinen, mutta pari sivutuuli/vastatuuli pätkää olivat kovin työläitä, kun oli reipas tuuli). Ainoa virhearviointi oli Kuoppilasjärven retkeilureitti. Siitä on pitkät pätkät ainakin meidän taitoisillemme polkijoille ajokelvotonta. Luontotuvalta Johtalanvaaralle asti homma oli melkein pelkkää tunkkaamista ja kun palasimme takaisin Mantojärven kautta niin Papin jängän tulipaikasta alkaen meni taas tunkkaamiseksi. Kun seudulta löytyy paljon parempaakin ja ajettavaa polkua, niin tuonne Kuoppilasjärvelle on aika turha lähteä tarpomaan. Taisimme jo saada tilaisuuden Utsjoen raitilla kiittää thm:ä reiteistä, mutta tässä vielä isot kiitokset hienojen reittien saattamisesta "yleiseen käyttöön".

thm
01.09.2013, 20.12
^Mukava kuulla, että loppureissukin sujui hienosti! Njallavaarasta Pulmankijärvelle on yksi henk.koht. lempparireiteistä - hyvää polkua ja kunnolla erämaan tuntua. Itsekin kävin kaupanpihalla jutustelun jälkeisenä päivänä Mieraslompolosta Guorboaivilla (ja siitä vähän eteenkin päin) edestakaisin lenkin. Oli kyllä kova tuuli sinä päivänä, mutta "onneksi" puhalsi sivusta, niin ei haitannut niin paljoa kuin vastatuuli tekisi.

Se retkeilyreitti ei tosiaan ole helpointa pyöräiltävää maastoa, mitä tuolta löytyy, mutta tämän teknisen osuuden jälkeen on mukavaa polkua avotunturissa. Itsellä tapana nousta tunturiin ko. reitille Gálgojoen kohdalta. Nousu on jyrkempi, mutta lyhentää teknistä osuutta reitillä. Ne nelikirjaimisen nimen omaavat täpärit hankintaan seuraavaa reissua varten ;)

thm
23.09.2013, 17.14
Tuli käytyä Utsjoella ja videoin Mieraslompolo-Pulmankijärvi välin. Youtube-kanavalta löytyy myös pitkä versio videosta ja sivuilla blogissa muutamia kuvia ruskaretkeltä.

https://www.youtube.com/watch?v=kC73nhvJrT8

kalppinokka
27.09.2013, 18.29
Hienoa settia, ja informatiivista reittikuvausta!

ellmeri
27.09.2013, 18.50
Hieno filmi mieraslompolosta pulmankijärvelle.

Kovin on reitti muuttunut tieksi kun vertaa vuosientakaisiin D.Arduinin reissuihin polut oli silloin kapeammat mutta puksajärven mökit entisellään.

Jos joskus taas polulla.

Tapio H
27.09.2013, 20.49
Hieno filmi mieraslompolosta pulmankijärvelle.

Kovin on reitti muuttunut tieksi kun vertaa vuosientakaisiin D.Arduinin reissuihin polut oli silloin kapeammat mutta puksajärven mökit entisellään.

Jos joskus taas polulla.

Samaa minäkin katsoin, silloin muinoin oli Buksajärveltä Sokeripalalle single träkkiä, nyt näytti paikoin olevan tripla träkkiä.
Kiva video joka tapausessa! Minä olen joskus kehunut tuota reittiä Lapin parhaaksi. Ja sitä se saattaa ollakin, ainkin yksi niistä parhaimmista. Eikä niitä oikeasti tarvii mitenkään arvojärjestykseen laittaakaan.
Ei muuta kuin AJAMAAN!

Juha Jokila
27.09.2013, 22.09
Jo vain oli hyvä video thm:llä. Nautittava tunnelma ja kerrankin musiikki toimi kuvan tukena.

JiiPee
27.09.2013, 22.11
Tapion ja Ellmerin tarinoiden innoittamana minäkin tuon Mieraksen reitin ajoin, jäi mieleen vahvana kokemuksena noviisille. Yksinäisyys ja tunturin avarat maisemat tekivät lähtemättömän vaikutuksen ja kaipuun takaisin noihin maisemiin. Kiitos thm:lle videosta.

thm
29.09.2013, 16.57
Kiitoksia videon kommenteista! Nykyään Mieraslompolo Pulmankijärvi ura näkyy melko hyvin koko matkalla, vaikka vähän sitä uraa Buksajärveltä pohjoiseen maastoajoneuvoilla käytetäänkin. Nihkávaddan pohjoispuolella olevilla kummuilla on vielä pätkä singleträkkiä ja Duottar-Gálddojärven seudulla reittiä ei juurikaan näy. Gálddoainurkille on oikeastaan viime (2012) kesän/syksyn aikana on muodostunut selvästi näkyvä ura, mutta se liikenne tulee Pulmankijärven suunnilta. Njuohgarggun ja Kaldoaivin väliseltä pätkältä löytyy vielä singleträkkiä, kuten myös Njuohgarggusta pohjoiseen Geinnodatoaivvitin kautta menevältä uralta. Kaldoaivin urilla tuntee olevansa erämaassa ja sitä fiilistä ainakin itse haen ko. reiteiltä.

TANUKI
11.11.2013, 17.23
Saako tuntureilla ajaa? :seko: Joskus olisi kiva päästä pohjoiseen ajamaan ylös-alas. Entäs suositut tunturit kuten Saana? Niiltä luulisi jotain polkuakin löytyvän ettei missään rockgardenissa koko ajan pidä ajaa?

Kare_Eskola
11.11.2013, 18.21
Lue tämä ketju ja palaa sitten asiaan.

Lyhyesti: Kansallispuistoissa ei, muualla kyllä, polkua (eli mönkijäuraa) on paljon ja se on hyvää, mutta Käsivarren huipulle on turha mennä.

hannupulkkinen
12.11.2013, 13.01
Saako tuntureilla ajaa? :seko: Joskus olisi kiva päästä pohjoiseen ajamaan ylös-alas. Entäs suositut tunturit kuten Saana? Niiltä luulisi jotain polkuakin löytyvän ettei missään rockgardenissa koko ajan pidä ajaa?
Saana on kyllä sen verran jyrkkä tunturi, että ei siellä voi ajaa eikä oikein muillakaan Käsivarren suurtununtureilla, sitä paremmin muualla kuten Kare jo sanoi. Helpointa on aloittaa Hetan ympäristästä. Tässä topikissa on sieltäkin paljon kertomuksia ja vinkkejä. Tämä topikki on aarre niille, jotka aikovat Lapin erämaissa pyöräillä. Lisäksi nettissä on monia blogeja tai kotisivuja, joissa on kuvauksia Lapin pyöräilyreissuista. Terveisiä muuten täältä Pyhältä jossa olen parisen viikkoa hiidellyt. Hyvät kelit on.

Yeti
12.11.2013, 13.32

Kuten jo sanottiin Pöyrisjärvi (Hetta) on huippupaikka, vaikkei ehkä voi puhua varsinaista tuntureista. Toinen paikka johon pääsee helposti julkisella liikenteellä Suomessa on Pältsa-alue, Kilpikseltä etelään. Siellä on jo kunnon tunturit. Minulla on sieltä jopa retkiraportti. (http://www.yetirides.com/2012/08/tour-de-paltsan.html)

TANUKI
12.11.2013, 16.00
Kuten jo sanottiin Pöyrisjärvi (Hetta) on huippupaikka, vaikkei ehkä voi puhua varsinaista tuntureista. Toinen paikka johon pääsee helposti julkisella liikenteellä Suomessa on Pältsa-alue, Kilpikseltä etelään. Siellä on jo kunnon tunturit. Minulla on sieltä jopa retkiraportti. (http://www.yetirides.com/2012/08/tour-de-paltsan.html)

Upeita maisemia. :) Pitääkin miettiä noita Pältsaa ja Hettaa jos joskus nokan pohjoiseen käännän.

JackOja
12.11.2013, 16.10
Saako tuntureilla ajaa? :seko: Joskus olisi kiva päästä pohjoiseen ajamaan ylös-alas. Entäs suositut tunturit kuten Saana?...

Saana ei käy... mutta eikös Levi ole aika "suosittu"? Sitä voit ajaa ylös-alas. Ylös pääsee tosin hissilläkin. Yllästunturilla sama juttu.

cuppis
13.12.2013, 11.18
Millä kartoilla Pöyrisjärven ympäristössä pärjää? Riittääkö metsäkartta 15-16?

JackOja
13.12.2013, 11.34
^mun mielestä ei ihan riitä, turhan krouvi mittakaava. Parempi olisi uudempi (2010) painos "Enontekiön opas- ja virkistyskartasta", mutta sekin on vaan 1:100 000.

Itsellä ollut mukana 1:50 000 topokartat.

cuppis
13.12.2013, 12.19
Kiitos infosta, mistä noita topokarttoja voi hankkia? Karttapaikasta saisi tietysti tilattua haluamansa lehdet mutta taitaa tulla hintaa melkoisesti?

JackOja
13.12.2013, 12.37
Onhan noi kartat arvokkaita toki. Ja aika monelle karttalehdelle nuo Pöyriksen "perusreitit" jakautuu. Vähintäänkin 5 karttalehteä ja se tekee jo vajaan satkun. Toki jos on intoa askarrella niin tulostaa kartat vaikkapa Karttapaikalta.

Mutta kartat kestääkin "ikuisesti" kun ottaa mukaansa kopiot tarvittavista osista karttoja. Jos on selkeät suunnitelmat niin saa rajattua mukana pidettävän paperimäärän aika pieneksi.

Karttakeskuksen verkkokaupasta mää olen noita hankkinut, joskus hakenut ihan maanmittaustoimistostakin. Saman 17,9€ tjsp. ne maksaa kipaleelta.

Grr
13.12.2013, 13.16
Jos onpi oma printteri niin tuolta: http://pikakartta.fi/

Aivan mainio käyttöliittymä MML:n kartta-aineiston printtaukseen. Lapin etäisyyksiä varten kannattaa tehdä pdf:t 1:25000 mittakaavassa ja pienentää pykälä printterin päässä, luettavuus säilyy vielä riittävän hyvänä. Elikkäs A2->A3 == 1:50000 kartta. Kivaa ja helppoa.

JackOja
13.12.2013, 13.28
^Onpa mainio linkki. Kiitos tuosta. Kivaa ja helppoa tosiaan. Ja laadukasta!

cuppis
13.12.2013, 13.37
^^kiitos linkistä! A0-ränttäyskone laulamaan.

Meka
26.02.2014, 13.31
Jonkinverran olen tätä ketjua lueskellut, mutta en muista onko ollut mitään keskustelua maastopyöräilystä kalkkoaivista munnikurkkiolle Lätäsenon varteen (ja mahdollisesti pidemmälle). Kiinnostaisi tietää kuinka paljon ajettavaa polkua on kalkkoaivin tien päästä munnikurkkiolle. Nopea googletus paljasti, että ainakin jotenkuten ajettavaa on mutta olisiko jollain omakohtaista kokemusta aiheesta? Itsellä oma kokemus rajoittuu kalkkoaivin tien päähän asti ja siitä polkua lätäsenon rantaan (tämä reissu vaeltaen).

JackOja
26.02.2014, 13.51
Kyllä Kalkkoaivilta menee mönkkäriura Hirvasvuopioon ja sieltä Lätäsenon tuntumassa Munnikurkkioon. Sinne Lätäsenon rantapusikon polulle ei kannata mennä.

Noista Enontekiön reiteistä oli saakelin tarkat reittikuvaukset jossakin ladattavissa zippinä... mutta ei just nyt löydy :(

Munnikurkkiosta *pitäisi päästä* edelleen Raittijärvelle... tästä ei ole havaintoa, mutta haaveissa olisi tutkia asiaa joskus... Zarni tietäis, mutta on kadonnut tai moderoinut itsensä.

hhyvari
26.02.2014, 14.53
Onko kenelläkään kokemuksia mustesuihkutulostimen käytöstä karttojen tulostamiseen? Erityisesti kosteudenkesto arveluttaa.

JackOja
26.02.2014, 15.03
Onko kenelläkään kokemuksia mustesuihkutulostimen käytöstä karttojen tulostamiseen?

On.

...Erityisesti kosteudenkesto arveluttaa.

Eipä ne tulosteet kosteutta juuri kestä...

Mutta on olemassa sellaista vinyylipaperia, jolla saa täysin vedenkestäviä tulosteita. Ällistyttävää.
En osaa sanoa mistä vähittäismyyntiä löytyisi kun itse olen tulostanut töissä A0-mustesuihkariin

Juha Jokila
26.02.2014, 15.13
Onko kenelläkään kokemuksia mustesuihkutulostimen käytöstä karttojen tulostamiseen? Erityisesti kosteudenkesto arveluttaa.
Epsonin musteet kestää vettä eivätkä ui leviäksi pienestä kosteudesta. Paperi tietty menee möhjöksi, jos kunnolla uittaa. Ehkä kartan voisi kyllästää jollain parafiinilla jos riski kastumisesta on iso tai sitten hankkii jostain tota mainittua vinyylimateriaalia.
Ite hankin tämmösen Epson WorkForce WF-7515 juuri karttojen tulostamista silmällä pitäen: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/55576/dffdr/Epson-WorkForce-WF-7515-monitoimimustesuihkutulostin-A3
Olen ollut tyytyväinen.

Kratti
26.02.2014, 15.29

Laminointikone on yksi vaihtoehto. Sillä tulee jäykkä muovilämiskä, joka voi olla etu tai haitta. Isoa ei kannata laminoida. Itse olen tehnyt kävelykäyttöön A5 kokoisia, joita voi kuskata reisitaskussa. A4 kokoisen voisi saada kätevästi kiinni ohjaustankoon.

PPP
26.02.2014, 21.10
Rite in Rain - Vedenkestävä paperi (http://www.riteintherain.com/category.asp?Id={96FCA12F-1B87-44CE-B177-3B98AB1428E2})

Laser paperia saa ainakin täältä (http://www.geocache.fi/putiikki/index.php?er=&ct=2&sb=&cnf=1&product=38) geoetsijöiden kaupasta

Xeroxillakin oli joskus joku nuhjaamista kestäväpaperi mikä oli ajateltu ruokalistojen tulostamiseen.

ahma
16.03.2014, 10.31
Useampikin on ilmeisesti ajanut Sevetti - Pulmanki välin. Kiitollisena kuulisin polun selkeydestä, maastosta, tunkkausprosentista ja muutakin välillä Sevetti - Silisjoki. Erityisesti kiinnostaisi tietää kauan kestää "tavallista" retkivauhtia täydellä kuormalla Sevetistä Silisjoen ylitykseen. Suurinpiirtein. Josko ensi kesänä pääsisi, tosin näyttää hankalalta pyörän suhteen.

ahma
16.03.2014, 18.51
Kysellään lisää, kun on viikonloppuna tullut katseltua karttoja. Sevetti olisi elokuussa jos onnistuu, mutta jos laittaisi lapset parkkiin isovanhemmille heinäkuussa Vaasaan ja jatkaisi itse lautalla Uumajaan ja siitä autolla Ruotsin Lappiin. Yetillä oli tarinaa ja hienoja kuvia Kungsledenistä Hemavanin seudulta. Tilasin juuri Kungsleden på mountainbike kirjan ja alueen kartan (1:100 000!), mutta kaikki kommentit ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Kolme yöpymistä, startti ja maali samassa paikassa, bonusta jos pääsee iltaisin kalaan. Suosituksia, soveltuuko Hemavan starttipaikaksi, ilmeisesti alkumatka melkoista tunkkaamista, pystyisikö tämän välttämään starttipaikkaa vaihtamalla ? Kiitos taas, kauhea polte. Elokuun lentoliput jo ostettu, enää pitää yrittää neuvotella matkasuunnitelmaa pyörälle sopivaksi...

lai
16.03.2014, 19.57
Kysellään lisää, kun on viikonloppuna tullut katseltua karttoja. Sevetti olisi elokuussa jos onnistuu, mutta jos laittaisi lapset parkkiin isovanhemmille heinäkuussa Vaasaan ja jatkaisi itse lautalla Uumajaan ja siitä autolla Ruotsin Lappiin. Yetillä oli tarinaa ja hienoja kuvia Kungsledenistä Hemavanin seudulta. Tilasin juuri Kungsleden på mountainbike kirjan ja alueen kartan (1:100 000!), mutta kaikki kommentit ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Kolme yöpymistä, startti ja maali samassa paikassa, bonusta jos pääsee iltaisin kalaan. Suosituksia, soveltuuko Hemavan starttipaikaksi, ilmeisesti alkumatka melkoista tunkkaamista, pystyisikö tämän välttämään starttipaikkaa vaihtamalla ? Kiitos taas, kauhea polte. Elokuun lentoliput jo ostettu, enää pitää yrittää neuvotella matkasuunnitelmaa pyörälle sopivaksi...
SORRY OT. Ei liity mitenkään Lappiin.
Tuossa Uumajan eteläpuolella on Högakusten. Ei ole erämaata, mutta Itämeren hienoin saaristo. Högakustenleden 130km http://www.hogakusten.com/hogakustenleden.html ja jos ajoaikaa on vain kolme päivää, kannattaa harkita.

http://www.youtube.com/watch?v=87Ma_sHkCds
happymtb:ssä muutama RR stoori:http://happymtb.org/forum/read.php/1/1146938/1149736

Yeti
16.03.2014, 22.10

Voi olla vaikeata löytää kolmen yöpymisen rengasreitti Hemavanin seudulla.
- Olen joskus kauan sitten vaeltanut pienen rengasreitin siellä, Laisaliden-Murtsertoppen-Vallentjåkke-Syterstugan-Syterskalet-Hemavan, mutta siihenkin riitti kaksi yötä. Reitin pystyisi varmasti menemään pyörällä, ainoastaan Murtsertoppenen jälkeen oli (vanhan muistikuvan mukaan) muutama kilometri hankalampaa maastoa. Ja alkunousu on raskas, melkein 900 korkeusmetriä.
- Tärnabysta (Solberg) pystyy myös aloittamaan, mutta se on melkein päiväretki. Enintään yhdellä yöpymisellä pärjää.
- Kartan mukaan on myös muita vaihtoehtoja, esim. Norra Fjällnäs-Syterstugan ja sieltä sitten Syterskalet-Hemavan. Alkupätkä vaan näyttää ikävän vihreältä, eli vaikea maasto ja paljon hyttysiä. Sama koskee joitakin muita vaihtoehtoja.

"Pakollinen" pätkä on joka tapauksessa mielestäni Syterskalet, sen verran hieno paikka se on.

Aika vähän on tietoa alueesta happymtb:ssä. Koska olen itsekin kiinnostunut asiasta, laitoin kyselyn sinne (http://happymtb.org/forum/read.php/1/2372069).

ahma
16.03.2014, 23.17
Kiitokset avusta, täytyy seurata ruotsalaisten vinkkejä. Jos ei rengasreittiä löydy niin täytyy ajaa edestakaisin. Kunhan postisetä tuo kartat niin pääsee kunnolla haaveilemaan. Oliko muuten viime heinäkuussa itikoita riesaksi asti?

Yeti
17.03.2014, 10.08
Ei ollut itikkatilanne paha viime vuoden heinäkuussa siellä, ei edes tunturikoivumetsässä, mutta se varmasti vaihtelee paljon vuodesta toiseen.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

mnph
19.03.2014, 00.09
Kesä 2013 oli Lapissa poikkeuksellisen kuiva, joten ötököitä ei ollut haitaksi asti.

mtb#enontekiö
21.03.2014, 10.55
Tervehdys kaikki foorumilaiset, ja erityisesti kaikki Lapinpolkulaiset!

Jatkossa kaikki asiantuntemuksenne, kokemuksenne, visionne ja ideanne ovat eritääin tervetulleita liittyen maastopyöräilyreitteihin, ja varsinkin Enontekiön alueella + lähiympäristössä (naapurikunnat+naapurimaat).

Nyt vasta Foorumia testailemassa, mutta ennakkotietona, että kuulolla ollaan. Ilmeisesti huhtikuussa pyörähtää liikkeelle hankkeen tapaista aiheen tiimoilta.

Markku Liitiä
21.03.2014, 11.38
^
Lue alkajaisiksi tämä aihe läpi. Siellä on aika paljon tietoa ja kokemuksia myös Enontekiön poluista ja mönkijäurista.

Jos Enontekiöllä on pulaa paikallisista maastopyöräilyn harrastajista, kenties vaikka fooruminimimerkit Yeti ja TapioH voisivat antaa apuaan.

mtb#enontekiö
21.03.2014, 11.49
^
Lue alkajaisiksi tämä aihe läpi. Siellä on aika paljon tietoa ja kokemuksia myös Enontekiön poluista ja mönkijäurista.
Jos Enontekiöllä on pulaa paikallisista maastopyöräilyn harrastajista, kenties vaikka fooruminimimerkit Yeti ja TapioH voisivat antaa apuaan.

Hei, olen seuraillut tätä aihetta enemmän tai vähemmän tiiviisti jo muutaman vuoden ajan, ja siksi tiedän, että juuri täällä ja tässä porukassa se asiantuntemus asuu!! Hankkeen alettua on sitten aikomus kysellä kaikenlaisia tarkennuksia ja lisäideoita yllämainituilta jehuilta ja myös kaikilta muilta vanhoilta ja uusilta Lapinpolkijoilta. Toki keskustelua voi viritellä hetikin, eiköhän se kevääntulo herättele polkupolkijat :), vaikka tulevan kesän retkisuunnitelmia Enontekiön suuntaan tekemään.

ellmeri
21.03.2014, 12.24
Toki keskustelua voi viritellä hetikin, eiköhän se kevääntulo herättele polkupolkijat :), vaikka tulevan kesän retkisuunnitelmia Enontekiön suuntaan tekemään.

Minäkin aloitin jo, kesälomat merkattu,8 viikkoa.*tsek*
Varusteet ok,pieniä hankintoja. *tsek*
Vaimolta lupa. (harkinnassa)
Käsivarsi. (Hmmm? )

Käsivarsi jos kuntoutuu niin johonkin on päästävä ja lähdettävä....:cool:

mnph
21.03.2014, 12.59
... Enontekiön alueella + lähiympäristössä (naapurikunnat+naapurimaat). ...
Jep, naapurimaiden lähialueet ehdottomasti mukaan. Eli Kiirunan, Storfjordin, Kåfjordin, Nordreisan ja Kautokeinon alueista ainakin ne siivut, jotka kytkeytyvät Enontekiön reitistöön. Ja samalla tavalla Muonio + Kittilä + Inari.

cuppis
21.03.2014, 13.39
Minäkin aloitin jo, kesälomat merkattu,8 viikkoa.*tsek*
Varusteet ok,pieniä hankintoja. *tsek*
Vaimolta lupa. (harkinnassa)
Käsivarsi. (Hmmm? )

Käsivarsi jos kuntoutuu niin johonkin on päästävä ja lähdettävä....:cool:

Täällä myös varusteet, lomat ja luvat kunnossa mutta kohde puuttuu vielä. Ehkä Pöyrisjärven seutu sopisi tällaiselle aloittelevalle läskipyöräretkeilijälle.

Meka
21.03.2014, 15.48
Käsivarsi on itsellä myös suuren mielenkiinnon kohteena. Itsellä nyt suunnitteilla reissu, joka sisältäisi maastopyöräilyä Kalkkoaiville asti ja siitä eteenpäin niin lähelle rommaenon/lätäsenon haaraa, kuin mahdollista. Sitten pyörä parkkiin ja kalastusta ja jalan vaellusta (paluu sitten pyörällä tietty). Tavoite on siis myös kalastella matkalla ja tämä hitusen laskee pöyrisjärven seudun osakkeita minun mielessäni. Lisäksi käsivarressa on tullut vaellettua ja kalasteltua ilman pyörää jo useampana vuotena.
Kalkkoaivista omakohtaista kokemusta on sen verran, että pyörällä pääsee helposti kalkkoaiville asti (olen siisä kävellyt kyseisen pätkän kertaalleen). Tästä eteenpäin on sitten arvoitusta. Pyörällä varmasti pääosin pääsee ja raskaita pätkiä varmasti on, mutta varsinaisia pyöräilyraportteja en ole kys. pätkältä löytänyt (siis kalkkoaivi-munnikurkkio).
Seuraavat asiat minua vielä mietityttää.
- Kuinka hyvin pääsee pyöräilemään 15-20kg rinkan kanssa normaalia lapin mönkijäuraa pääosin avotunturissa. Pyöränä 29" täysjousto. Kokemusta toistaiseksi ei ole rinkan kanssa pyöräilystä.
- Kuinka kosteaa olisi heinäkuun tokalla viikolla välituntureiden tienoille (ilmeisesti runsasluminen talvi nyt?) ja vaikuttaako merkittävästi mönkijäurilla pyöräilyyn.
- Millaiset päivämatkat ovat järkeviä?
Saapa nähdä toteutuuko tämä reissu kaverin kanssa jo tänäkesänä, vai pitääkö vielä miettiä ja odottaa muiden kokemuksia reitiltä ennenkuin itse uskaltautuu.

Juha Jokila
21.03.2014, 16.22
20 kg rinkka ainakin on paljon liian painava. Ota tavoitteeksi joku 12 kg, niin voi vielä puhua maastopyöräilystä. Muuten ajo niillä mönkkäriurilla on helppoa. Välillä voi joutua oikomaan umpitunturissa ja soita pitkin ja silloin menee helposti tunkkaamiseksi.

Markku Liitiä
21.03.2014, 16.48
Itsellä nyt suunnitteilla reissu, joka sisältäisi maastopyöräilyä Kalkkoaiville asti ja siitä eteenpäin niin lähelle rommaenon/lätäsenon haaraa, kuin mahdollista. Sitten pyörä parkkiin ja kalastusta ja jalan vaellusta (paluu sitten pyörällä tietty).

Millainen auto sinulla on? Jos ajaisi autolla Kalkkoaivin juurella olevalle autiotuvalle eli siihen mihin varsinainen tie päättyy, pistäisi leirin pystyyn sinne ja ajelisi pyörällä päiväreissuja.

Ajoin pari vuotta sitten Kalkkoaiville maantieltä pyörällä. Silloin siellä oli yksi normi-Hilux ja yksi aika herraskaisen näköinen citymaasturi, mutta tavallisella henkilöautolla en olisi lähtenyt yrittämään. Tuolloin elokuulla oli kuivaa, ongelmana olivat lähinnä tiellä olevat maakivet.

Jami2003
21.03.2014, 16.50
Itseäkin kiehtoisi tuo pyörävaellus kun kesä- ja talvivaelluksia on tullut heitettyä kymmeniä. Mutta miten nuo tavarat raahaa ainakaan pitemmällä reissulla. Vaikea kuvitella niin kevyttä rinkkaa että maastopyöräily olisi nautittavaa. Ja pyöräänkin lastattuna meno kai alkaa kohta muistuttamaan panssarivaunua.

Ehkä paras tapa olisi tukikohta hyvällä paikkaa erämaassa ja siitä päiväretkien heittäminen ?

e: hidas. Eli tukikohta. Sitten vaan pitäisi keksiä hyvä paikka mistä lähtee paljon sopivia polkuja, puro tai järvi virkistäytymistä varten ja saunallinen (varaus)autiotupa :)

cuppis
21.03.2014, 18.46
^esim. täältä voi käydä vakoilemassa millaisilla systeemeillä jotkut toteuttavat pyöräreissujaan http://www.bikepacking.net/category/individual_setups/ .

ellmeri
21.03.2014, 19.36
Mulla ollu reppu jossa painoa 12-15kg eli 15kg alussa ja lopussa reissua11-12 kg ja äijästä lähtenyt 5kg viidessä päivässä.

Toweri TapioH perässä taiwaltanut. Kiitos Tapsa elämyksistä,voi kun joskus vielä suomessa tai norjassa.:cool:*kihtas*

mnph
21.03.2014, 20.40
Ei se Pöyriksen seutu nyt ihan huono paikka ole kalastukseen. Omasta mielestäni ykkösmesta, kun ajatuksena on yhdistää maastopyöräily ja kalastus. Ei ole kyllä kovin heikko vaihtoehto tuo Munnikurkkiokaan.

mtb#enontekiö
21.03.2014, 22.46
Millainen auto sinulla on? Jos ajaisi autolla Kalkkoaivin juurella olevalle autiotuvalle eli siihen mihin varsinainen tie päättyy, pistäisi leirin pystyyn sinne ja ajelisi pyörällä päiväreissuja..

Viime kesänä poljin Ruossakeron reitin kautta Kalkkuoaiviin ja edelleen Kutukoskelle ja sieltä takaisin Kalkkuoaivin tietä. Muistini mukaan tietä oli paikoin paranneltu edellisen käymisen jälkeen (silloin 1980-luvun VW-Caddyllä - lähes toivoton setti silloin vajaat 10 v sitten). Omalla autolla en kyllä nytkään lähtisi, ellei ole oikea maastoauto ja lehmän hermot, mutta kyllä sinne jotkut ajavat tuvalle asti. Suvikerolla oleva hinauspalvelun mainos puhelinnumeroineen ei varmastikaan ole huono bisnes ;-)

mtb#enontekiö
21.03.2014, 23.00
Onko kellään muuten koskaan tullut mieleen tutkia Pättikästä Aatsakuruun johtavaa polkua? Märkäähän siinä on ainakin alussa, mutta ilmakuvan perusteella polku (mönkijäura) menee pitkälle Darjuun... sieltä maita pitkin Kalkkuoaiviin? Aika villi ajatus, mutta jos kellä haasteita tarvis, niin siinä ainakin olisi kohdetta scoutattavaksi.

Munnikurkkio-Hirvasvuopio -välin olen kauan sitten kulkenut jalan, ja jälkeenpäin tuli mieleen, että olisi oivallista poljettavaa (en silloin omistanut maastopyörää). Oletan että Kalkkuoaivista Munnikurkkioon asti pääsee, mutta Munnilta Raittijärvelle päin lienee aika epätoivoista.

Tiedoksi muuten, että Munnikurkkiossa on menossa purkutyöt: vanhat Rajavartioston rakennukset puretaan ja hävitetään, mutta sauna ilmeisesti jää jäljelle ja avoimeksi.

JackOja
23.03.2014, 21.10
...kokemuksenne, visionne ja ideanne ovat eritääin tervetulleita liittyen maastopyöräilyreitteihin, ja varsinkin Enontekiön alueella + lähiympäristössä (naapurikunnat+naapurimaat).

...Ilmeisesti huhtikuussa pyörähtää liikkeelle hankkeen tapaista aiheen tiimoilta.

Kuullostaa siltä, että olet tekemisissä alueen mtb-matkailun kanssa? Tässä yksi idea mikä äkkiä tulee mieleen, pitäkää huoli siitä, että vanha rajamiesten ura kivilompolosta itään pysyy ajokuntoisena.

Esim.
1) näillä pitkoksilla (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7621678&x=351531&lang=fi) olisi hyvä jos edes 2-3 lankun leveydeltä estetään kokonaan lahoamasta ja häviämästä
2) Pallojoen silta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG%3A3067&y=7622360&x=352243&lang=fi) jatkossakin käyttökuntoinen
3) Tammukkajärven pitkokset (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7623526&x=354891&lang=fi) sama kuin kohta 1

Ja Karasjoelta eteläänkin päin on mainioita reittejä myös, sitä ei taidettu vielä mainita.

- Kuinka hyvin pääsee pyöräilemään 15-20kg rinkan kanssa normaalia lapin mönkijäuraa pääosin avotunturissa. ...Kokemusta toistaiseksi ei ole rinkan kanssa pyöräilystä.

Ei hyvin. Joku 14-15kg on maksimi. Eikä rinkka vaan reppu, jonka yläosa ei ota kypärään kiinni ajoasennossa.

...Vaikea kuvitella niin kevyttä rinkkaa että maastopyöräily olisi nautittavaa.
...

Alle 15 kiloon tottuu äkkiä...

mtb#enontekiö
23.03.2014, 23.04
Kuullostaa siltä, että olet tekemisissä alueen mtb-matkailun kanssa?

Jo vain, sitäkin - sitten kun homma pyörähtää käyntiin.

Mutta ennen kuin keväthankien talviajokausi ehtii mennä ohi, niin kaikki, jotka olette suuntaamassa +/- Enontekiön talvireiteille: kuulisin mielelläni kokemuksia, reittejänne ja kaikkia ajatuksia liittyen hankipyöräilyyn! Sekä ennen että jälkeen -ajatukset kelpaisi, ja tietysti myös kuvat!
Saapi vastata myös yv:llä, ellei halua täällä paljastaa suunnitelmiaan. Kiitos!

mnph
23.03.2014, 23.53
Hankipyöräilystä ei itselläni ole kokemuksia, mutta tiedän Joel Aholan käyneen läskipyörällä Haltilla huhtikuussa 2013. Ymmärtääkseni Joel on kirjoittanut reissusta jutun johonkin lehteen.

cuppis
24.03.2014, 08.52
^Retki-lehdestä löytyy. Täällä myös pieni juttu aiheesta http://shocktherapy.fi/fatbike/?p=67#more-67

Teme33
03.04.2014, 15.20
Kyselläänpä täältäkin eli syksyyn asti polvivammaisena ei tämän kesän kalastusvaellus jalkaisin ole mahdollinen joten suunnittelussa kalastusvaellus peräkärryn ja pyörän kanssa tulevalle kesälle.
Mietittyjä vaihtoehtoja

Kalkkoaivin suunnalta joko lätäkselle tai torikselle.
Norjaan, Kiitos naton satelliittikuvat paremmat kuin meikäläisten topokartat joten suunta esim Laksefjordvidda/Ifjordfjellet jossa mönkkäriuria näyttää olevan paljon, joku muu mikä??

Tarkoitus lähteä ja tulla samaan paikkaan ja olla maastossa n.7vrk. Paikoille saa olla matkaa ja leiriä tarkoitus vaihtaa mennen tullen ja vaikka joka päivä
Tarkoitus kysellä jyväskylän suunnalta esim jypsin porukalta pieneen koekayttöön bobin yak/ibex kärryä, koska reissu ei onnistu rinkan kanssa pyöräillen tavaran määrästä johtuen. 29erHT+26kg rinkka+huono maasto ei houkuttele.

JackOja
03.04.2014, 15.24
...Kiitos naton satelliittikuvat paremmat kuin meikäläisten topokartat...

Olikos jotain erityistä linkkiä noihin? Vai tarkoitatko niitä normikuvia, joita on jakelussa Norjan karttapalvelimilla?

Teme33
03.04.2014, 15.44
Olikos jotain erityistä linkkiä noihin? Vai tarkoitatko niitä normikuvia, joita on jakelussa Norjan karttapalvelimilla?

https://kart.finn.no/
Tätä on tullut kateltua

JackOja
04.04.2014, 08.15
^jaa ihan peruskamaa, minä jo luulin että olisi ollut eksklusiivi pääsy johonkin spesiaalitavaraan :)

naton satelliittikuvat paremmat kuin meikäläisten topokartat

Näkyyhän meidänkin ilmakuvista paljon enemmän juttuja kuin kartoista...

Oulunjulli
04.04.2014, 12.31
On kai tuo norjalaisten kyllä aika erikoisen tarkka. Pari tuttua kohtaa kävin katsomassa, niin aika päräyttävää bongata rannan metrisen kiven muodot, jonka päällä joku vuosi sitten levyttänyt. Ei noin tarkkaa tarvis ollakkaan, haaveile täsä sitten pitkä talvi kun näkee noin hyvin mitä siellä on.

Nappulakenka
04.04.2014, 16.05
On kai tuo norjalaisten kyllä aika erikoisen tarkka. Pari tuttua kohtaa kävin katsomassa, niin aika päräyttävää bongata rannan metrisen kiven muodot, jonka päällä joku vuosi sitten levyttänyt. Ei noin tarkkaa tarvis ollakkaan, haaveile täsä sitten pitkä talvi kun näkee noin hyvin mitä siellä on.

No jaa.. eipä nuo Eniron/Fonectan helikopterikuvat tarkuudessa häviä Norjalaisille. Näkyy tuollakin esim. Suvisaariston kioskin puutarhatuoleilla istuvat ihmiset/asiakkaat. Ei noista kuitenkaan näe, mitä jäätelöä siinä syödään, joten ei kai nyt liian tarkkoja ole?

Yeti
06.04.2014, 15.05
Kiitokset avusta, täytyy seurata ruotsalaisten vinkkejä. Jos ei rengasreittiä löydy niin täytyy ajaa edestakaisin. Kunhan postisetä tuo kartat niin pääsee kunnolla haaveilemaan. Oliko muuten viime heinäkuussa itikoita riesaksi asti?

HappyMtb:llä kukaan ei tiennyt mistään mitään. Satuin itse kuitenkin käymään siellä (http://www.yetirides.com/2014/04/vigu-winter-fells-1.html) viikko sitten ja puhuin paikallisten oppaiden kanssa asiasta. Kovaa ja tuoretta tietoa ei juuri ollut, näyttää siltä että yleensä pysytään aika lähellä bikeparkia ja sivilisaatiota.
- Varma kortti on Hemavan-Syterskalet-Vallentjåkke-Murtsertoppen-Laisaliden-Hemavan, joka onnistunee yhdellä yöpymisellä. Vallentjåkke-Murtsertoppen on muistikuvani mukaan hankala talutuspätkä todella hankalassa kivikossa.
- Norra Fjällnäs-Forsavan oli heidän mukaan hyvä pätkä, joten Norra Fjällnäs-Syterstugan-Syterskalet-Hemavan on varmasti myös hyvä reitti. Kaksi pitkää päivää ja yksi yöpyminen todennäköisesti riittää tähän.
- En jostain syystä kysynyt reittiä Solberg-Stabre-Syterskalet-Hemavan, mutta kartan perusteella se voisi olla hyvä ja hieman lyhyempi kuin edellinen.
- Minua kiinnosti eniten Björkbacka-Biellojaure-Stor-Aigert-ja sitten Kungsleden Hemavaniin, mutta kovaa tietoa en saanut. Heidän mielestä se voisi olla hyvä reitti. Muutama suo siellä on, mutta myös kangasmaastoa. Tämä olisi varmasti kolmen yöpymisen retki, ainakin omilla yöpymisvälineillä. Äärikevyellä varustuksella ja tupayöpymisillä kaksi yötä varmasti riittäisi. Reitti Biellojauresta itään päin oli kuulemma huono ja umpeenkasvanut.

En välttämättä ehdi sinne itse nyt kesällä, vaikka mieli tekisi. Siellä on mahtavat maisemat, eikä etäisyys Vaasasta ole kovin paha.

Ruotsalaisilla on muuten nykyään ihan hyvät kartat netissä (http://kso2.lantmateriet.se/).

artzi
06.04.2014, 18.48
Tämä Pohjois-Skandinavian vaellusreitit saattaa kiinnostaa joitakin muitakin.

http://www.kirjasyksy.fi/tammi/tietokirjallisuus/vapaa-aika-ja-harrastukset/pohjois-skandinavian-vaellusreitit/9789513178895

JackOja
06.04.2014, 19.15
...
Ruotsalaisilla on muuten nykyään ihan hyvät kartat netissä (http://kso2.lantmateriet.se/).

Vihdoinkin!

http://www.kirjasyksy.fi/tammi/tietokirjallisuus/vapaa-aika-ja-harrastukset/pohjois-skandinavian-vaellusreitit/9789513178895

Vaikuttaa lupaavalta uutuudelta.

lai
06.04.2014, 19.53

Hyvä että tulee kotimaisiakin opaskirjasia. Tässä Ruotsalaisia hyviä kirjasia, joita saa Adlibriksesta.
Calazolla on hyviä karttoja ja opaskirjasia:http://www.calazo.se/bocker
Ja MTB reittiselostuksia:http://www.calazo.se/bocker/cykling
Toinen hyvä on http://www.vildmarksbiblioteket.se/dept/Fjallvandring_108/SWE/SEK
MTB kirjoja vain 1 kpl, Kungsleden:http://www.vildmarksbiblioteket.se/prod/Kungsleden-pa-Mountainbike_1448/Andra-guider_1709/SWE/SEK

ahma
06.04.2014, 20.46
HappyMtb:llä kukaan ei tiennyt mistään mitään. Satui itse kuitenkin käymään siellä (http://www.yetirides.com/2014/04/vigu-winter-fells-1.html) viikko sitten ja puhuin paikallisten oppaiden kanssa asiasta.
SUURKIITOS!!! Kungsleden på Mountainbike hyllyssä ja kartat kotona. Mietiskellään, tulisi jo kesä.

JackOja
07.04.2014, 08.42
Ruotsalaisilla...

Mitenkäs sää olet muuten tulkinnut tuota tunturikarttojen "Maastoajoneuvoille kielletty alue"-luokittelua? Tarkoittaakohan ne moottoriajoneuvoja vaiko myös esim polkupyöriä?

Noitahan kieltoalueitahan on kansallispuistojen ulkopuolellakin, viime kesänä Idren ja Rogenjärven välillä mietiskelin, että tänne olisi nastaa tulla fillaroimaan, mutta oli juuri tuollaista "kiellettyä aluetta"?

cuppis
07.04.2014, 10.06
Trafin sivuilta:

"Maastoajoneuvo
Tavallisimpia maastoajoneuvoja on moottorikelkat ja tieliikenteeseen hyväksymättömät mönkijät.
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on korkeintaan 500 kg painava telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle.
Maastoajoneuvoiksi ei lasketa maastoautoja tai muitakaan ajoneuvoja, jotka on tarkoitettu käytettäväksi myös tiellä.
Yksityiskohtainen maastoajoneuvon määritelmä on ajoneuvolain (1090/2002) 16 §:ssä.
Maastoajoneuvolla tulee olla liikennevakuutus, vaikka sitä ei käytetä tiellä."

JackOja
07.04.2014, 10.40
^niinpä, mutta nyt olikin kyse Ruotsista. Tarkoittaako siellä samaa?

...Tavallisimpia maastoajoneuvoja...

Tuotakin voisi meilläkin joku virkaintoinen tulkita niinkin, että kun polkupyörä on ajoneuvo niin maastopyörä on maastoajoneuvo. Niinhän ne taitaa tulkitakin :)

cuppis
07.04.2014, 10.58
Mutta kun laitat semisliksit niin voit ajella vapaasti tähän vedoten :)
"...Maastoajoneuvoiksi ei lasketa maastoautoja tai muitakaan ajoneuvoja, jotka on tarkoitettu käytettäväksi myös tiellä..."

Yeti
07.04.2014, 20.38
Mitenkäs sää olet muuten tulkinnut tuota tunturikarttojen "Maastoajoneuvoille kielletty alue"-luokittelua? Tarkoittaakohan ne moottoriajoneuvoja vaiko myös esim polkupyöriä?

Noitahan kieltoalueitahan on kansallispuistojen ulkopuolellakin, viime kesänä Idren ja Rogenjärven välillä mietiskelin, että tänne olisi nastaa tulla fillaroimaan, mutta oli juuri tuollaista "kiellettyä aluetta"?

En ole varsinaisesti ajatellut asiaa, mutta kysymys on itse asiassa kiinnostava. Miksi puhutaan maastoajoneuvoista eikä moottoriajoneuvoista? Kattava maastoajoreportti (http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/djur%20och%20natur/Motortrafik%20i%20Naturen/13_2007_Terrangkorning_sv_fjallvarlden.pdf) ei mainitse sanallakaan pyöräilyä. En kyllä usko että rajoitus koskee pyöriä. Taidan kysyä mitä mieltä Naturvårdsverket on asiasta.

mtb#enontekiö
07.04.2014, 22.13
Kyselläänpä täältäkin ...Mietittyjä vaihtoehtoja

Kalkkoaivin suunnalta joko lätäkselle tai torikselle.

Tarkoitus lähteä ja tulla samaan paikkaan ja olla maastossa n.7vrk. Paikoille saa olla matkaa ja leiriä tarkoitus vaihtaa mennen tullen ja vaikka joka päivä....

Heips. Kävin viime viikolla mm. Kutukoskella ja Hirvasvuopiossa, hiihtäen tosin. Molempien kämppien vieraskirjoissa oli merkintöjä tyyliin "tulin fillarilla kalaan". Mielestäni Lätäksen ja Toriksen kalat olisi saavutettavissa fillaroiden Kalkkuaivi-kutukoski-hirvasvuopio-munnikurkkio pitäen tukikohtia esim. näillä paikoilla ja tekemällä perusleireistä jalkaisin päivän pistoja kalavesien varteen.. Tosin en ymmärrä kalastuksesta mitään :-?
Ja sillä lisähuomautuksella, että peräkärry kyllä lisää polkemishaastetta olennaisesti. Oletko miettinyt sivulaukkuja, ainakin läskissä ne pelaa.

mtb#enontekiö
07.04.2014, 22.42
Viikko sitten oli taas tällainen hiihtotapahtuma Hetasta Kautokeinoon: http://www.saamiskirace.fi/
Entäpä jos tulevina vuosina tapahtuman jälkeen samalla valmiilla uralla olisikin vaikkapa Kautokeino-Hetta -FatBikeTour?
Minkälainen retkitapahtuma saisi lähtemään mukaan: 1-päiväinen "tosiretki" 90 km ja vaihtoehtoina lyhyemmät 60 km tai 30 km? Vai 2-päiväinen retkeilyhenkisempi retki (30+60 km tai 60+30 km)? Mitä palveluja reitillä/tapahtumassa pitäisi minimissään olla, kun hiihtotapahtuman kaltaisia "miehitettyjä mehuasemapalveluita" ei kuitenkaan olisi realistista järjestää ilmeisen pientä pyöräilijämäärää varten?

Tuo ylläoleva nyt on vain pelkkää spekulointia eikä siis mikään tapahtumasuunnitelma, saatika ilmoitus! Hiihtelin tänään kauniissa säässä osan tuota reittiä, ja ajatus vain alkoi tuntua mielenkiintoiselta...

Meka
08.04.2014, 11.57
Heips. Kävin viime viikolla mm. Kutukoskella ja Hirvasvuopiossa, hiihtäen tosin. Molempien kämppien vieraskirjoissa oli merkintöjä tyyliin "tulin fillarilla kalaan". Mielestäni Lätäksen ja Toriksen kalat olisi saavutettavissa fillaroiden Kalkkuaivi-kutukoski-hirvasvuopio-munnikurkkio pitäen tukikohtia esim. näillä paikoilla ja tekemällä perusleireistä jalkaisin päivän pistoja kalavesien varteen.. Tosin en ymmärrä kalastuksesta mitään :-?
Ja sillä lisähuomautuksella, että peräkärry kyllä lisää polkemishaastetta olennaisesti. Oletko miettinyt sivulaukkuja, ainakin läskissä ne pelaa.

Satuitko kiinnittämään huomiota päivämääriin, jolloin merkinnät oli tehty? Vaikka vuodet eivät ole veljiä keskenään, niin olisin kiinnostunut ajankohdasta milloin on "riittävän" kuivaa pyöräilyyn kalkkoaivista eteenpäin. Saksalaisten tie nyt toki on pyöräilykunnossa heti lumien sulamisen jälkeen.

Yeti
08.04.2014, 17.49
...
Taidan kysyä mitä mieltä Naturvårdsverket on asiasta.

Länsstyrelsen Västerbotten vastasi että maastoajoneuvo tässä yhteydessä aina tarkoittaa moottoriajoneuvoa, eli sinne vaan, jos ei ole muita rajoituksia, luontoa ja muita vaeltajia huomioiden. Annoin esimerkkinä Norra Storfjället.

"Terrängfordon syftar till motorfordon (alltid), i det här fallet snöskoter."

JackOja
08.04.2014, 18.30
Okei, mainiota tietoa.

mtb#enontekiö
13.04.2014, 11.50
Satuitko kiinnittämään huomiota päivämääriin, jolloin merkinnät oli tehty? Vaikka vuodet eivät ole veljiä keskenään, niin olisin kiinnostunut ajankohdasta milloin on "riittävän" kuivaa pyöräilyyn kalkkoaivista eteenpäin. Saksalaisten tie nyt toki on pyöräilykunnossa heti lumien sulamisen jälkeen.

Tarkistin reissukuvista, niin Hirvasvuopion tuvalla kuittaus Saarikoski-Munni-Hirvasvuopio oli tehty 25.6.2012 eikä kelejä ainakaan moitittu. Jos kyseiset rollolaiset ovat palstalla, niin valottanevat tarkemmin.
Samoihin aikoihin viime kesänä (22.-23.6.2013) ajettiin hyvissä olosuhteissa Kelottijärvi-Ruossakero-Kutukoski-Kalkkuaivi-Vuosku. Silloin oli hiljattain satanut aika reippaasti, joten joitain isoja lätäköitä sai kierrellä ja joku pieni jänkälaikku oli kurainen, mutta suht kuivin jaloin selvisi korkeavartisilla gorekengillä.
Harmi etten tullut laittaneeksi ylös muiden fillarikuittausten päivämääriä - täytyypä jatkossa tuvilla poikkeillessa muistaa. Tänä vuonna lunta on nyt vielä Käsivarressa todella paljon, joten saa nähdä, meneekö maaston kuivuminen pitkäksi.

Teme33
14.04.2014, 16.36

Kaikki mikä helpottaa 3-4km/h 25km kävelyä 24-27kg kuormaa selässä on plussaa vaikka nopeus ei olisi kuin 10km/h niin edelleen mennään pienemmällä rasituksella kuin kävellen niin kauan kuin reitti on pääosin ajettavissa.
Sivulaukkujen kanssa voi tulla ongelmia mahtumisen kannalta. Kahluuhousut, kahluukengät, perholiivit tavaroineen, varavaatteet, kirves, teltta, makuupussi+alusta, 2 perhosettiä yms vievät tilaa aika reilusti. 80l OXO rinkka on lähtiessä ääriään myöten täynnä.
Torikselle menee rantaan asti pikitieltä ajettavissa oleva mönkkäriura koska viime kesänä olen sen kalkkoaiviin mennyt autolla ja siitä jalan torikselle. Lätäkselle olen mennyt saitsijärviltä polkua pitkin mutta alku- sekä loppumatkasta menimme pikku pätkät mönkkäriuraa mutta välistä ei ole tietoa onko ajettavissa eikä myöskään tietoa mistä kohtaa ko. ura lähtee kalkkoaivin tieltä. Kalkkoaivista eteenpäin taas kalastuksellisesti pyörällä lähteminen arveluttaa koska pyörällä saavutettavat paikat aika suppeita eikä paikkoja joissa olisi kalastettavaa moneksi päiväksi juuri ole.
Tarkoitus on kuitenkin lähteä kalaan ei niinkään pyöräilemään.

lai
14.04.2014, 18.25
Kaikki mikä helpottaa 3-4km/h 25km kävelyä 24-27kg kuormaa selässä on plussaa vaikka nopeus ei olisi kuin 10km/h niin edelleen mennään pienemmällä rasituksella kuin kävellen niin kauan kuin reitti on pääosin ajettavissa.
Sivulaukkujen kanssa voi tulla ongelmia mahtumisen kannalta. Kahluuhousut, kahluukengät, perholiivit tavaroineen, varavaatteet, kirves, teltta, makuupussi+alusta, 2 perhosettiä yms vievät tilaa aika reilusti. 80l OXO rinkka on lähtiessä ääriään myöten täynnä.
Oltiin junnun kanssa perho- ja vippakalassa. Ibexissä oli 2x kahluusaappaat. 2*sadekamat. 2x perhovehkkeet ja 2xuistinkamat. Kevyimmät kamat oli pakattu rinkkoihin. Kyllä oli sykkeet tapissa kun tuolla pisteli menemään.
https://lh3.googleusercontent.com/-wC0U7RdW184/UB_lAWMNhKI/AAAAAAAACj4/f6s2EdE0CqY/w640-h480-no/P%25C3%25B6yrisjoki+2012+023.JPG

Teme33
15.04.2014, 11.58
Oltiin junnun kanssa perho- ja vippakalassa. Ibexissä oli 2x kahluusaappaat. 2*sadekamat. 2x perhovehkkeet ja 2xuistinkamat. Kevyimmät kamat oli pakattu rinkkoihin. Kyllä oli sykkeet tapissa kun tuolla pisteli menemään.
https://lh3.googleusercontent.com/-wC0U7RdW184/UB_lAWMNhKI/AAAAAAAACj4/f6s2EdE0CqY/w640-h480-no/P%25C3%25B6yrisjoki+2012+023.JPG
Ei se meneminen sykkeistä ole kiinni. Hartiat ja jalat huutaa armoa loppumatkasta rinkan alla. Suurin syy pyörällä menoon on loppukesästä leikattava polvi jonka kanssa vaeltamista lääkäri ei suositellut. Vähän olen kokeillut kävelyä juurakoissa painon kanssa, mutta eturistisiteettömänä hommasta tulee turhan kivuliasta eikä muukaan osa polvesta tykkää lukkiutumisista ja sijoiltaan menoista, mutta pyörällä ajosta se tykkää joten sillä mennään sitten sinne minne päästään kärryn kanssa.

Olisiko jollain jyväskylässä Bobin Yak tai Ibex kärryä jota voisi testata ja ehkä korvausta vastaan saada heinä/elokuussa viikoksi lainaan?

lai
15.04.2014, 17.28
Olisiko jollain jyväskylässä Bobin Yak tai Ibex kärryä jota voisi testata ja ehkä korvausta vastaan saada heinä/elokuussa viikoksi lainaan?

Tuolla on kärryjä vuokrattavaksi: http://www.fillaritori.com/index.php?/forum/25-vuokrataan-tai-lainataan/
Yksi Yak näytti olevan Jyväskylässäkin. Jos on takanapana Shimanon pikalinkullinen ontto taka-akseli, niin maastossa täytyy olla mukana vara-akseli ja kartioavaimet. Tuo ontto akseli ei kummoista niittiä tarvi, kun alkaa kartiot löystymään.

Tomi

mtb#enontekiö
16.04.2014, 09.38
Kellään kokemusta Karesuvannosta Hietajoenharjuja pitkin ja Pahtavaaran pohjoispuolitse Syväjärven uralle? Ne harjuthan on jo sinänsä mielenkiintoisia luonnonmuodostelmia ja lienee maisemallinenkin Hietajoen/-jänkän suuntaan. Oliskohan tuossa pienen ympyrälenkin/lähilenkin saumaa... Syväjärven uralta jos vielä palaisi Sakkaravaaran rinteitä pitkin Hietajoenharjulle.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=hieatajoenharjulta+syv%C3%A4jrv&srs=EPSG%3A3067&y=7605636&x=315677&lang=fi

Tapio H
16.04.2014, 10.17
Kellään kokemusta Karesuvannosta Hietajoenharjuja pitkin ja Pahtavaaran pohjoispuolitse Syväjärven uralle? Ne harjuthan on jo sinänsä mielenkiintoisia luonnonmuodostelmia ja lienee maisemallinenkin Hietajoen/-jänkän suuntaan. Oliskohan tuossa pienen ympyrälenkin/lähilenkin saumaa... Syväjärven uralta jos vielä palaisi Sakkaravaaran rinteitä pitkin Hietajoenharjulle.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=hieatajoenharjulta+syv%C3%A4jrv&srs=EPSG%3A3067&y=7605636&x=315677&lang=fi
Olen ajanut ekalla reissulla Käsivarren poikki polkua, joka alkaa Lavivaarantieltä, vähän ennen joen siltaa.
Tuo minun ajamani pätkä oli mustikuvani mukaan kyllä ihan ok, jossakin kohdin oli pieniä siltoja vesien yli ja ne oli jo silloin huonossa kunnossa, v2005. Pitkoksiakin näyttää kartalla oleva, tuskin nekään ovat itsestään parantuneet.
Tuo Hietajoenharjun lenkki Lavivaarantien suuntaan näyttää ainakin kartalla hyvältä, tutkimisen arvoinen.

IncBuff
26.04.2014, 10.50
Voisi kesälomalla harrastaa kotimaan matkailua ja käydä vähän pohjoisemmassa. Mihinkään maastopyörävaellukselle ei oikein kiinnostus riitä, mutta joku kiva tukikohta, jossa ympärillä polkua sopiville päiväreissuille. Millainen tuo Saariselkä olisi? Muita vaihtoehtoja? Syöte ei ole vastaus.

JackOja
26.04.2014, 11.35
...Millainen tuo Saariselkä olisi? Muita vaihtoehtoja? ...

Saariselkä on sallituilta osiltaan pääosin tieajelua. On toki hienoa polkuakin, mutta aika vähän. Toisaalta jos kansallispuiston ajokielto ei haittaa tarjolla on aarreaitta.

Utsjoella on paljon vaihtoehtoja (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/) etenkin jos voi autolla siirtyä sopiville lähtöpaikoille. Karigasniemeltä käsin onnistuu pari päiväretkeä helposti ja sieltä autolla hurauttaa puolessa tunnissa Karasjoen poluille. Ja tietysti Hetta ympäristöineen.

ellmeri
26.04.2014, 17.43
Hetasta päiväreissuja kantsii tehdä...

IncBuff
26.04.2014, 21.05
Saariselkä on sallituilta osiltaan pääosin tieajelua. On toki hienoa polkuakin, mutta aika vähän. Toisaalta jos kansallispuiston ajokielto ei haittaa tarjolla on aarreaitta.

Utsjoella on paljon vaihtoehtoja (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/) etenkin jos voi autolla siirtyä sopiville lähtöpaikoille. Karigasniemeltä käsin onnistuu pari päiväretkeä helposti ja sieltä autolla hurauttaa puolessa tunnissa Karasjoen poluille. Ja tietysti Hetta ympäristöineen.
Yritetään nyt kuitenkin pitää maastopyöräilijöiden mainetta yllä ja ajaa siellä missä se on sallittua. Tuohan näyttääkin hyvältä. Autolla joka tapauksessa pohjoiseen mennään jos mennään.

mtb#enontekiö
27.04.2014, 10.52
Hetan seutu ja muut Enontekiön polut ja mönkijäurat ovat jokamiespyöräilyyn sallittuja oikeastaan kaikkialla muualla paitsi Pallas-Yllästunturin kansallispuiston alueella. Suurin osa Enontekiön pyöräpoluista kulkee erämaa-alueilla (Pöyrisjärven erämaa, Tarvantovaaran erämaa, Käsivarren erämaa) eikä ko. alueiden pyöräilykäytössä ei ole jokamiehelle estettä.

Tervetuloa ajamaan ja antamaan palautetta, arviointia ja kehitysajatuksia - tulevaisuudessa toiveena saada reittejä kartalle hiukan virallisemminkin. Nyt on meneillään esiselvityshanke.

JackOja
27.04.2014, 19.50
Yritetään nyt kuitenkin pitää maastopyöräilijöiden mainetta yllä ja ajaa siellä missä se on sallittua....

Samaa mieltä. Jätetään kielletyt polut moderaattoreille ja valvojille :)

Markku Liitiä
28.04.2014, 11.03
Sitä nimitetään tutkivaksi journalismiksi... :D

Tiina
28.04.2014, 16.00
Täällä Saariselällä on parhaillaan menossa UK-puiston johdon kanssa yhteiset suunnittelut pyöräilymahdollisuuksien laajentamiseksi puiston alueella. Sellainen lupaus ollaan sieltä saatu, että pyöräilymahdollisuudet tulevat laajenemaan ja myös merkittyjä reittejä olisi tulossa. Olemme omin kätösin tehneet asiasta päättäville tahoille karttaehdotuksen, jossa merkattavaa/pyöräilijöille sallittua polkua oli noin reipas 200km. Kyseessä ihan "oikeaa" maasto/erämaa pätkää, ei pelkkiä latupohjia kuten tällä hetkellä.

Metsähallituksen byrokratian pyörät pyörii sen verran hitaasti, että uusi hoito- ja käyttösuunnitelma tulee varmuudella käyttöön vasta kesälle 2015. Siihen asti meinasin ajella puiston puolella ihan omin luvin. :) Ei sitä pyöräilyä siellä millään lailla valvota, eikä puiston omakaan henkilökunta oikein tosissaan sieltä ketään viitsi poiskaan hätistellä. Mutta jos haluaa tätä kieltoa noudattaa, niin kyllä sitä hienoa polkua löytyy puiston ulkopuoleltakin! Ihan sama, mihin ilmansuuntaan lähtee, niin aina löytyy ajettavaa! :)

arctic biker
28.04.2014, 16.34
Hyvä Tiina. Jostain vuodesta 1979 olen Saariselän ja Kiilopään tienoilta kolmekin kertaa vuodessa lähtenyt niin hiihtäen kuin kävellen reissuun ja aina palannutkin! No sitten alkaen 2006 kuljin siellä puiston etelä-osassa.

Faktahan on ettei maastopyöräilijät niitä polku-uria lavenna vaan kävelijät ihan itte... Oikein kivaa luettavaa Tiina, sun tilanteen päivitys.

Silloin menneinä hyvinä vuosina käytin tuvilla nikkiä Sherpa Temba. Meitä oli Lonely Rider, A Boy wih Golden Dog
ja muistakkaan kaikkia. Ja kivoin kaikista tieten Murmeli! Kaikkea hyvää sulle Tiina.

arctic biker
28.04.2014, 16.55
Siellähän Tiina on Ivalossa Turusen Jonne, ainakin viime vuonna kärsi kisanne läpi. Rovaniemeltä löytyy Hannu Jänkälä, jos joku niin Hannu on teille oiva konsultti. Kohtuullista korvausta vastaan saatte erinomaista pitkän linjan maastokuskin osaamista.

Tiina
29.04.2014, 13.36
Juuri tuohon urien levenemiseen ja uusien polkujen syntymiseen liittyen ollaan täälläkin väännetty kättä. Tosi asiassahan Saariselän urat ovat jo nykyisellään kuluneita ja leveitä, eikä ne siitä juuri pyöräilemällä enää kulu. Lisäksi täällä pohjoisessa myös poronhoito vaikuttaa Metsähallituksen päätöksentekoon, ja ymmärrän kyllä että esimerkiksi vasomisaikaan kulkijat saattavat häiritä poroja. Toisaalta sitä en ymmärrä, miten pyöräilijä olisi sen suuremmaksi häiriöksi kuin vaeltaja. :)

Nyt vaan odotellaan, millaisia päätöksiä Metsähallitus saa aikaan. Uuden hoito- ja käyttösuunnitelman teko on siinä vaiheessa, että konsultoinnit on annettu, ja voidaan vaan toivoa että tulos olisi toivotunlainen. :)

mtb#enontekiö
29.04.2014, 13.52
Suomen Latu on ajanut asiaa UK-puiston pyöräilyn sallimiseksi. Tässä SL:n toiminnanjohtajan UK-puiston neuvottelukunnalle tekemä päätösesitys (slide-esityksen viimeisellä sivulla!)

http://www.slideshare.net/ekikarlsson/ptsesitys-maastopyrilyn-sallimiseksi-ukkansallispuist

metsäsika
30.04.2014, 13.30
Pitkässä juoksussa (tai pitkässä polkaisussa) voi olla parempi, että ajellaan siellä missä saa, etenkin kun sitä ajettavaa maastoa riittää. Kuten täällä jo tuotiin esille, niin Saariselällä on paljon hienoa ajettavaa maastoa ja oikeaa polkua 4-tien länsipuolella eikä silloin tarvitse yhtään miettiä mitään rajoituksia tai kieltoja olivat ne sitten järkeviä tai. Itse asettaisin Hetan ja Utsjoen Saariselän edelle, jos hakee hyvää majapaikkaa, josta heittää päiväiskuja eri suuntiin. Sekä Hetan/Pöyrisjärven että Utsjoen suuntaan löytyy hyviä reittiohjeita/gps-reittejä.

haedon
30.04.2014, 18.52
Mulla olis kanssa kalenterissa viikon verran tyhjää ennen Rovaniemen XCO-kisaa ja ilmainen majoitus järjestyy ainakin Rukalta ja Saariselältä kavereiden kautta. Eikä telttamajoituskaan ole vierasta, joten muuallekin voisi suunnata (Hetta....). Rukan polut eivät ole tuttuja kesällä, mutta Saariselän pyöräreittiäkin on tullut vaelluksella kuljettua, joten sen tiedän mitä siellä on tarjolla.

Jsavilaa
30.04.2014, 20.46
Miten Kilpisjärvi? Pääseekö 3-pyykille maitse, siis ilman venettä? Kuin ajettavia nuo polut on Mallalla ja Saanan ympärillä? Pentuna 80-luvulla ollu useat kerrat jalkapatikassa tuolla mutta alkaa olla aukkoja muistikuvissa, paljon. :)

IncBuff
30.04.2014, 20.48
Mulla olis kanssa kalenterissa viikon verran tyhjää ennen Rovaniemen XCO-kisaa ja ilmainen majoitus järjestyy ainakin Rukalta ja Saariselältä kavereiden kautta. Eikä telttamajoituskaan ole vierasta, joten muuallekin voisi suunnata (Hetta....). Rukan polut eivät ole tuttuja kesällä, mutta Saariselän pyöräreittiäkin on tullut vaelluksella kuljettua, joten sen tiedän mitä siellä on tarjolla.
Ruka ei ole lapissa eikä siellä käsittääkseni ole kovin hääppöisesti maastopyöräilykelpoista polkua.

Yeti
30.04.2014, 21.48
Miten Kilpisjärvi? Pääseekö 3-pyykille maitse, siis ilman venettä? Kuin ajettavia nuo polut on Mallalla ja Saanan ympärillä? Pentuna 80-luvulla ollu useat kerrat jalkapatikassa tuolla mutta alkaa olla aukkoja muistikuvissa, paljon. :)

Maastopyöräily lienee kielletty Mallan puistossa. Pääsee silti pyykille pyörällä, Kummavuopion kautta. Jos teltta on mukana, Kilpisjärveltä etelään Ruotsin puolella on hienoja polkuja, http://www.yetirides.com/2012/08/tour-de-paltsan.html, ja myös huonompia.

JackOja
30.04.2014, 23.57
Miten Kilpisjärvi? Pääseekö 3-pyykille maitse, siis ilman venettä? Kuin ajettavia nuo polut on Mallalla ja Saanan ympärillä?

Mallan luonnonpuistoon on tosiaan vielä vähemmän asiaa kuin kansallispuistoihin.

Saanatunturin pohjoispuolella on ihan kivoja päiväretkipolkuja...

Jsavilaa
01.05.2014, 00.22
Ok, Malla siis ruksitaan pois kohteista. Päiväretkiä oli ajatuksissa niin tuo 3-pyykkiäkin on aika rajoilla että ehtiikö kohtuudella käyä mutkin, ellei jompaan kumpaan suuntaan sitten ota venettä. Saanan ympärystän koluamiseen saanee kyllä pari päivää kulumaan helpolla.

Tiina
01.05.2014, 09.16
Kilpisjärven seutu on tosiaan aika kivistä pyöräilyyn. Saanan ympäri varmaan pyörällä pääsee, mutta kyllä se melko hidasta matkantekoa varmasti on. On se sen verran kivikkoista polkua, joka häviääkin välillä Saana-järven rannalla.

Jeahkas-tuntureiden väliin pääsee ihan mukavasti pyörällä, ja sieltä on hienot maisemat Kilpisjärvelle päin. Eli sinne reitti lähtee tullin jälkeen oikealle hiekkatietä pitkin. Saanan takana pitäisi sitten osata kääntyä vasemmalle kohti Jeahkasta. Toinen polku jatkaa kohti Saana-järveä ja huononee jonkun matkan kuluttua.

Toinen ihan hieno polku lähtee päätieltä heti valtakunnan rajan jälkeen. Eli heti valtakunnan rajalta oikealle hiekkatielle, josta eroaa aika nopeasti mönkijäura oikealle. Kartan mukaan sitä saattaisi päästä Saarijärven tuville asti, mutta sinne asti en ole kokeillut.

haedon
01.05.2014, 11.08
Ruka ei ole lapissa eikä siellä käsittääkseni ole kovin hääppöisesti maastopyöräilykelpoista polkua.
Pitänee perustaa siis oma Rukan/Kuusamon/Koillismaan/Pohjois-Pohjanmaan tai Pohjois-Suomen polut -keskustelu että joku uskaltaa kommentoida tai sitten luottaa käsitykseesi:D.

Kun tuo Pohjoisin osa Suomea on melkein pelkästään kansallispuistoja niin vissiin kuitenkin siellä saa poronhoitoa harjoittaa mönkkäreillä ja kelkoilla? Se on sikäli erikoista että maastopyöräilyä kuitenkin rajoitetaan. En tiedä sitten minkälaista lisäystä tulisi kävijämääriin jos kaikki vapautettaisiin. Tuskin kovinkaan suurta.

IncBuff
01.05.2014, 12.19
Pitänee perustaa siis oma Rukan/Kuusamon/Koillismaan/Pohjois-Pohjanmaan tai Pohjois-Suomen polut -keskustelu että joku uskaltaa kommentoida tai sitten luottaa käsitykseesihttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png.
Ehkä jäsen JTK osaa auttaa.

Jsavilaa
01.05.2014, 17.04
Kilpisjärven seutu on tosiaan aika kivistä pyöräilyyn. Saanan ympäri varmaan pyörällä pääsee, mutta kyllä se melko hidasta matkantekoa varmasti on. On se sen verran kivikkoista polkua, joka häviääkin välillä Saana-järven rannalla.

Jeahkas-tuntureiden väliin pääsee ihan mukavasti pyörällä, ja sieltä on hienot maisemat Kilpisjärvelle päin. Eli sinne reitti lähtee tullin jälkeen oikealle hiekkatietä pitkin. Saanan takana pitäisi sitten osata kääntyä vasemmalle kohti Jeahkasta. Toinen polku jatkaa kohti Saana-järveä ja huononee jonkun matkan kuluttua.

Toinen ihan hieno polku lähtee päätieltä heti valtakunnan rajan jälkeen. Eli heti valtakunnan rajalta oikealle hiekkatielle, josta eroaa aika nopeasti mönkijäura oikealle. Kartan mukaan sitä saattaisi päästä Saarijärven tuville asti, mutta sinne asti en ole kokeillut.

Kiitos, noita Saanan pohjoispuolen ja rajan tuntuman polkuja pitää käyä tutkimassa. Onkohan muuten Saanan huipulle menevä polku ajokelpoinen? Katoinkin aikasemmin Saarijärvelle menevää polkua kartasta, mutta se oli Saanan eteläpuolelta. Pitääpä ennemmin siis koittaa tuolta rajan tuntumasta jos siellä on hyvää polkua. Ja jos toisena päivänä koittas vaikka Ruotsin puolta sinne kolmelle pyykille, palaa takas jos "päivä" loppuu kesken.

thm
01.05.2014, 17.15
Kun tuo Pohjoisin osa Suomea on melkein pelkästään kansallispuistoja niin vissiin kuitenkin siellä saa poronhoitoa harjoittaa mönkkäreillä ja kelkoilla? Se on sikäli erikoista että maastopyöräilyä kuitenkin rajoitetaan. En tiedä sitten minkälaista lisäystä tulisi kävijämääriin jos kaikki vapautettaisiin. Tuskin kovinkaan suurta.

Tästä aiheesta on väännetty toisessa threadissa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35045-Maastopy%F6r%E4ily-Suomen-kansallispuistoissa) jonkin verran. Eiköhän kuitenkin sillä pyrkimyksellä, että UKK-puiston reitit vapautettaisiin pyöräilylle, haeta pientä piristysruisketta alueen ja erityisesti Saariselän kesämatkailulle. Olosuhteiden puolesta siellä ainakin olisi hyvät mahdollisuudet kehittää maastopyöräjuttuja ja ainakin minä lisäisin sen kävijämäärää yhdellä. Nykyään tulee kesät-talvet ajettua vain ohi.

Ehkä se Metsähallituksen kanta kansallispuistoissa pyöräilyä kohtaan on muuttumassa, kun Pallas-Ylläs -seudullekin tulee pyöräilyreitti Ylläkseltä Leville (http://www.luontoon.fi/retkikohteet/kansallispuistot/pallasyllastunturi/Documents/puistopyorailyreittikartalla.PNG). Lemmenjoen kansallispuistossa saa pyöräillä merkityllä retkeilyreitillä, mutta kullankaivajien maastourille ei saa poiketa. Utsjoella Kevon luonnonpuisto on ainoa alue, jossa ei saa pyöräillä, mutta muutenhan siellä on mm. Suomen suurin erämaa-alue vapaa pyöräilylle.

haedon
01.05.2014, 17.17
:rolleyes:Saanalla ainakin viimeksi oli rappuset, mutta en muista onko niiden viereen muodostunut polku. Laki taisi olla kivikkoinen.

Yetin jutusta tuli mieleen, kun pari kertaa on tullut oltua Abiskossa että mitenköhän sielä Norjan kautta Kilpisjärvelle tai toisinpäin? Abiskosta etelään päin oli kyllä ihan ajettavaa polkua (kai tätä voi lapiksi kutsua vaikka Ruotsin puolella ollaan).

Ylläs-Levi välillä onkin tullut joskus ajettua maastureilla, olikohan siellä joku postireitti mm. ja elämäni ensimmäiset otb vedin siellä ja kahteen kertaan. Toinen pitkospuilla rengas keskiväliin ja toinen pitkosten loputtua suohon eturengas.

ellmeri
01.05.2014, 17.22
Taitaa olla ajamaton jutska siinä portaitten vieressä ja onko siinä mitään järkeä.

Kare_Eskola
01.05.2014, 17.26
Yetin jutusta tuli mieleen, kun pari kertaa on tullut oltua Abiskossa että mitenköhän sielä Norjan kautta Kilpisjärvelle tai toisinpäin? Abiskosta etelään päin oli kyllä ihan ajettavaa polkua (kai tätä voi lapiksi kutsua vaikka Ruotsin puolella ollaan).

Olen kävellyt Kalottireittiä Abiskosta Kilpparille parikin kertaa. Sitä ei todellakaan kannata lähteä ajamaan polkupyörällä. Usko kun sanon.

haedon
01.05.2014, 17.31
.... Usko kun sanon.
Uskon mä kun sä sanot:D.

Tiina
01.05.2014, 18.49
Joo, Saanan päälle on aika vuorikiipeilyä. Melkein koko matkan portaat ja laki on sitten tosi kivikkoinen. Saanan eteläpuolta eli kalottipolkua pitkin Saarijärven suuntaan on niin ikään aika kivikkoista, enkä sinnekään lähtis pyörän kanssa kokeileen.

metsäsika
02.05.2014, 08.23
"Kun tuo Pohjoisin osa Suomea on melkein pelkästään kansallispuistoja" Tätä heittoa pitää nyt sen verran oikaista, että tästä väitetystä tilanteesta ollaan aika lailla kaukana. Se on sitten eri asia, minkä tahon intressissä on tällaisia näkemyksiä levittää ja näyttäväthän nuo leviävän, kun tällekin palstalle ehtivät. Pohjoisesta löytyy muutama luonnonpuisto (Malla, Kevo), jossa on selkeät rajoitukset retkeilykäytölle, sitten on kansallispuistoja, joissa on jotain rajoituksia (ja joista nyt keskustellaan). Mutta isoin osa alueesta on ihan tavallista Suomea (tai erämaa-aluetta, joka ei mitenkään rajoita pyöräilyä). Ja sanoisin, että näiltä erämaa-alueilta ne parhaat pyöräilymaastot löytyvät (Pöyrisjärvi, Utsjoen seutu (Kaldoaivi) jne. Ja vaikka se nurinkurista onkin, niin pyöräilyn näillä erämaa-alueilla mahdollistaa suurelta osin se, että siellä on mönkijänuria.

IncBuff
02.05.2014, 08.35
"Kun tuo Pohjoisin osa Suomea on melkein pelkästään kansallispuistoja" Tätä heittoa pitää nyt sen verran oikaista, että tästä väitetystä tilanteesta ollaan aika lailla kaukana.
No onhan tuo eteläisin osa Suomea vastaavasti pelkkää neukkutyylin betonihelvettiä ;)

Kare_Eskola
08.05.2014, 12.32
Ensi kesäksi suunnitteilla jotain tällaista jos kaikki sujuu:

Lähtö Sevettijärveltä. Retkeilyreittiä Pulmankiin ja edelleen Nuorgamiin kauppareissulle. Tietä 15 km länteen ja Njallavarrin kohdalta uraa etelään Njuohkarggun kautta. Pitäisi päätyä Mieralompolo-Pulmanki -uralle.

Sitä sitten Mieraslompolon suuntaan mutta ennen nelostietä pohjoiseen vievälle uralle. Vaisjoen kammin ajattelin käydä katsomassa, ja siitä edelleen uria Annevarrin kautta Utsjoelle ja taas kauppaan.

Utsjoelta ylös retkeilyreittiä Goahppelasjärvelle. Sitten joko tunkkausta Erttetvarrin yli ja Linkinjängältä uraa länteen Nuvvukseen. Tai Orosoaivin uraa pohjoiseen Baddaskaidiin ja Tenovarren tietä etelään.

Tenon tieltä pääsee sitten vasta Outakosken jälkeen Suvannosta tunturiin Akujärvelle. Sieltä tunkkausta Akukammille ja retkeilyreittiä Luomusjärville ja Karigasniemelle ja kauppaan.

Periaatteessa kaikki alueet itselleni tuttuja ja urista on hyvät ja koetellut kuvaukset. Eli pitäisi onnistua. Mutta matkaahan tuosta kertyy kyllä.

JackOja
08.05.2014, 13.25
^kuullostaa kivalta. Millonka meet?

Itsellä samansuuntaisia suunnitelmia (viikolla 31), Näätämöstä (tai Sevettijärveltä) Pulmankiin, sieltä melkein Mieraslompoloon kääntyen Gallomaraksen kautta Utsjoelle menevälle uralle. Jos aikaa ja intoa riittää niin poikkeaa vielä yöpymässä Goahppelasjärvellä. Ja jos vieläkin riittää intoa niin käypi kotimatkalla ajelemassa Syöte MTB:n.

Logistiikaksi kaavaillut jotain sellaista, että auto jäisi Inariin tai Kaamaseen, josta ja jonne Goldlinen bussilla.

Ja fillari pitäis laittaa, hyväinen aika! Uusi täpäri vai juustokeula täysjäykkäriin :seko:

EDIT: Niin pitipä vielä mainita, että Kapun innoittamana tälläistä mielessä.

...Mites olis oman auton jättäminen esim. Kaamasen Kievariin, siitä postiautolla Mieraslompoloon ja sitten paluu Sevetistä taas postiautolla? Mulla on pikkasen kummitellut mielessä ensi elo-syyskuulle tolla menetelmällä just toi Sevettikärvi-Pulmakijärvi-Mieraslompolo väli. Tai aikataulujen (http://www.goldline.fi/aikataulut/kaukoliikenne/aikataulut-4-6-2012-2-6-2013/14754-ivalo-inari-utsjoki-nuorgam--karigasniemi--naeaetaemoe) takia se ehkä pitää ajaa Mieraslompolosta Sevettiin...

Viime kesänä 2xaikuinen ja 1x junnu kustansivat fillareiden kanssa Kaamanen-Mieraslompolo välille noin 30 ekee ja Nuorgam-Kaamanen väli taisi olla 80 korvissa.

Kare_Eskola
08.05.2014, 14.41
Alkukesästä yritän ennen räkkää.

mnph
08.05.2014, 23.42
Kare, lähteekö kalastusvehkeitä mukaan? Hienolta kuulostaa joka tapauksessa.

Kare_Eskola
08.05.2014, 23.54
Ei mitään siimoja. Ajattelin harrastaa maastopyöräilyä ja siihen puuhaan kuormaa kertyy riittävästi vaikka kaupoissa tankkaa välillä.

Juha Jokila
09.05.2014, 00.18
Ei mitään siimoja. Ajattelin harrastaa maastopyöräilyä ja siihen puuhaan kuormaa kertyy riittävästi vaikka kaupoissa tankkaa välillä.
Hanki jostain aikatulilankanalleja ja haavilla keräät ruuat lammen pinnalta. Ei tarvi kauppaan mennä, ellet sitten oluta osta.

thm
09.05.2014, 14.22
Kova setti Karella. Harmi, että tuntureiden kesä on niin lyhyt. Nyt siellä vielä vallitsee kelkkailu- ja pilkkikelit sosiaalisessa mediassa olevien kuvien perusteella. Vuosi sitten olin Kaldoaivissa kesäkuun ekalla viikolla, jolloin reiteillä ei enää ollut sulamisvesiä tai lunta haitaksi asti. Vanhempien valokuvieni perusteella muutama vuosi sitten tilanne on ollut toinen ja sulamisvedet ovat virranneet polkuja pitkin. Mutu-tuntumalla sanoisin, että tänä talvena tuntureilla oli enemmän lunta kuin viime vuosina, joten varmaan menee pitkälle kesäkuuhun, että reitit ovat lumettomat (ellei tule helleaalto/kunnon vesisateet). Jokien tulvatilannetta on vaikea arvailla, mutta tulva-aikaan Vetsijoki on hankala ylittää voimakkaan virtauksen vuoksi. Kolme kertaahan sen Vetsijoen joutuu ylittämään tultaessa Riekkojärvien kautta Annivaaraan.

Sitten, kun olet(te) ajaneet Näätämö/Sevettijärvi-Pulmankijärvi -reitin, niin mielelläni kuulisin, kannattaako ko. reitille lähteä PYÖRÄILEMÄÄN, kun tunkkaus ei kauheasti kiinnosta? Olen ajanut reittiä jonkin matkaa Pulmankijärveltä päin ja silloin oli niin märkää (ja edellispäivien pyöräilyt painoivat jaloissa), että pyöräilystä ei tullut mitään. Varmaan itsekin lähtisin reitille Sevetin suunnalta.

M11ka
09.05.2014, 16.30
Sevettijärvi-Pulmankijärvi on oikeen mukavaa polkua. Eikä viimekesänä tossutkaan kastuneet kuin joen läpi ajaessa. Suosittelen:)

Pyöräpummi
09.05.2014, 17.51
Seuraavassa Offroad Finnmark (http://www.offroadfinnmark.no/):n reitit 2014
700 km reitillä on joukkue Kaupin Kanuunoista ainoina suomalaisina.

Reitit ovat mieleenkiintoisin tavallisen maastopyöräilijän näkökulmasta.
Siellä on paljon paikkoja joista saa ruokaa ja hyvää majoitusta.
Kesällä tunturissa on nykyään vähän kulkijoita ja siksi tunturituvissa on hyvin tilaa. Nykymailmassa ahdasta on talvella kun ihmiset pääsevät kulkemaan moottorikelkoilla.
Jiesjärven voi kiertää myös aika mukavasti itäpuoleltakin.http://www.offroadfinnmark.no/assets/Kart-gps-reglement/of300-kart-2014.jpghttp://www.offroadfinnmark.no/assets/Kart-gps-reglement/of700-kart-2014.jpg

Kare_Eskola
09.06.2014, 16.59
Huomenna alan siirtyä vähitellen kohti Sevettijärveä ja aloitan yllä mainitun reissun. Keliksi lupailee sellaista että en taida kesämakuupussilla aka pierunkuorella uskaltaa lähteä. Loppuviikon paskakelit tosin menee autiotuvitetulla reitillä, ja ainahan voi oleskella hotelleissa, niitähän on matkan varrella kuten kauppojakin...

Reppu on kevyt, pyörä painava.

thm
09.06.2014, 23.56
^En tiedä, onko sulla parempaa tietoa, mutta kyselin tänään kavereilta lumi- ja vesitilanteesta Utsjoella. Viime viikolla Kuoppilasjärven suunnalla oli polulla vielä pitkiä pätkiä lumen peitossa ja sulamisvesiä virtasi. Kaldoaivin puolella arveltiin myös olevan jonkin verran lunta ainakin tunturien pohjoisrinteillä. Tenossa vedet ovat kuitenkin laskusuunnassa, joten tunturien lumet lienevät jo melko vähissä. Varmaan tulee mielenkiintoinen reissu, lycka till.

Kare_Eskola
10.06.2014, 08.14
Olen varsin paljon liikkunut Lapissa epämääräisiin vuodenaikoihin. Eiköhän tuolla selviä, ja jos on synkkää tulen kotiin.

JackOja
10.06.2014, 08.25
Muistapa laittaa sitten tuoreeltaan raporttia, kiinnostaisi lukea. Hieno reissu kaiketi tulossa.

vesipossu
17.06.2014, 10.35
Terve,

Suunnitelmissa olisi lähteä elokuun alussa Lappiin fillarin kanssa. Tarkoituksena tehdä 3-4 yön reissu telttamajoituksessa. Liikkumiset 26" täpärillä ja kamat repussa. Matkan tavoitteena valokuvailla ja nauttia matkanteosta kohtuullisin päivämatkoin, enintään n. 60km/päivä. Luin tämän keskustelusäikeen läpi ja kohteiksi haarukoituivat joko Pöyrisjärven tai Utsjoen seutu. Toiveiden mukainen reissu lienee hyvin toteutettavissa kummassakin kohteessa. Alkuun pidin selvänä valintana Pöyrisjärveä, mutta loppuketjusta kuvaan ilmestyivät myös nuo mahtavasti dokumentoidut Utsjoen reitit.

Aihetta onkin jo puitu aika reilusti, mutta kumpaa suosittelisitte omaa rauhaa arvostavalle yksinmatkaajalle? Kyseessä ensimmäinen pidempi yksin tehtävä reissu fillarin kanssa. Nähtävää ja ihmeteltävää on kummassakin paikassa aivan varmasti. Pöyrisjärvellä reitti voisi olla pääpiirteissään Kalmankaltio-Pöyrisjärvi-Hetta, tarvittavaa mittaa reissulle saa helposti loppumatkan erilaisilla reittivalinnoilla. Utsjoella reitti voisi noudatella thm:n suosittelemaa:

Moni on ajanut kummallakin seudulla. Osaatteko vertailla alueiden teknistä haastavuutta tai raskautta?

Lasken kohteelle eduksi jos reissun kokkailut pystyy ainakin kuivan sään vallitessa hoitamaan kevyellä risukeittimellä. Yetin matkakertomuksen perusteella tuo on mahdollista ainakin Pöyriksellä. Monessa vanhemmassa viestissä muuten puhuttiin Kare Eskolan kirjoittamasta Pöyrisjärveä käsittelevästä artikkelista, joka oli julkaistu Retki-lehdessä 4/2007. Onko kenelläkään artikkelia sähköisessä muodossa? Lehtiluukun kautta noin vanhaa numeroa ei ole saatavissa eikä kustantajallakaan ole sitä enää varastossa. Myös paikallisesta kirjastosta vedin vesiperän.

JackOja
17.06.2014, 12.05
Mulla olisi pari kysymystä Utsjoen reittien tuntijoille.

Onko Vetsikkojoen tuntumassa kulkeva polku (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7759774&mode=rasta&x=513111&lang=fi) ajokelpoista? Jotenkin tuntuis, että vois ollakin, Vaisjoen kammille asti vaikkapa.

Olisko mitenkään mahdollista, että tältä uralta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7759690&mode=rasta&x=514091&lang=fi) voisi olla yhteys Njuohgárggun reitille? Lyhimmillään Erkkevárrista toki vain n. 5 km polutonta tunkkausta jollei mitään uraa mene. Ja hankalia ylityksiä Vuoknoljärvillä?

Yhteys Mantojärveltä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7750214&mode=rasta&x=500087&lang=fi) retkeilyreittiä Kuoppilasjärvelle, olisko ajettavissa? Námmájohkan rotko saattaa kai olla louhikkoinen.

Viime hetken spekuja menossa. Joku ympyräreitti Utsjoelta pitäisi kehitellä kun tuntuu hankalalta päästä Sevettijärvelle/Näätämöön. Kaamaseen pääsis toki bussilla, mutta siitä etiäpäin vain arkisin, ellei taksia ota.

Exluossa
17.06.2014, 12.38
Vetsikkojoen tuntumassa menevä polku on alussa ehkä puolikilsaa ajettavaa ja sitten muuttuu ajokelvottomoksi, ainakin vuoknjoljohkalle asti.

Mitenkähän Kare? Aika kurjat kelit alueella. Oma reissu sattuu noille seuduille heinäkuun puolesta välistä eteenpäin.

JackOja
17.06.2014, 13.07
...alussa ehkä puolikilsaa ajettavaa ja sitten muuttuu ajokelvottomoksi....

Ookoo, eipä sinne sitten.

Mitenkähän Kare? Aika kurjat kelit alueella...

Samaa miettinyt. Kivaa sillä ei voi olla, mutta äijää toki :)

Exluossa
17.06.2014, 13.28
http://www.patikka.net/Patikointi/2008ka/kaldoaivi-08_text.htm

Tuolla jotain juttua myös noista vuoknoljärvistä, ainakin niitten välistä pääsee yli. Ehkä löytyy myös muita vinkkejä

thm
17.06.2014, 13.46
Onko Vetsikkojoen tuntumassa kulkeva polku (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7759774&mode=rasta&x=513111&lang=fi) ajokelpoista?

Olisko mitenkään mahdollista, että tältä uralta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7759690&mode=rasta&x=514091&lang=fi) voisi olla yhteys Njuohgárggun reitille? Lyhimmillään Erkkevárrista toki vain n. 5 km polutonta tunkkausta jollei mitään uraa mene. Ja hankalia ylityksiä Vuoknoljärvillä?

Yhteys Mantojärveltä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7750214&mode=rasta&x=500087&lang=fi) retkeilyreittiä Kuoppilasjärvelle, olisko ajettavissa? Námmájohkan rotko saattaa kai olla louhikkoinen.

Vetsijoen polku ei tosiaan ole kauhean kauas ajokelpoinen Nuorgamin tieltä eikä myöskään Vaisjoen kammilta.

Vetsikon reitin (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/vetsikon-reitti.html) selostuksessa on tuosta jatkosta Njuohgárggun reitille. Eli on mahdollinen ja löytyy kohtalainen maastoura. Viime kesänä ylitys ei ollut hankala.

Mantojärveltä Kuoppilasjärvelle menevää retkeilyreittiä pystyy ajamaan kohtuu hyvin, mutta välillä on pari pientä rapakkoa. Ylempänä tunturissa on kivikkoista, mutta ajettavaa ja Námmákuru on kivikkoa. Siitä sitten Kuoppilasjärvelle on ihan ok polkua. Kuoppilasjärven seutu on sitten taas vähän hakalampaa maastoa. Ja, jos lähtee tätä retkeilyreittiä ajamaan, niin en suosittele lähtemään siitä kirkon alapuolella olevalta parkkipaikalta eli viralliselta lähtöpaikalta, koska siinä on hankalaa maastoa ja hetikohta joutuu ylittämään joen. Sen sijaan kannattaa ajaa parisataa metriä nelostietä etelään ja ylittää joki sillan kautta. Sieltä menee kans polku, joka yhdistyy retkeilyreittiin. Poroaidassa on veräjä, josta pääsee läpi.

thm
17.06.2014, 14.18
Aihetta onkin jo puitu aika reilusti, mutta kumpaa suosittelisitte omaa rauhaa arvostavalle yksinmatkaajalle?

Moni on ajanut kummallakin seudulla. Osaatteko vertailla alueiden teknistä haastavuutta tai raskautta?

Lasken kohteelle eduksi jos reissun kokkailut pystyy ainakin kuivan sään vallitessa hoitamaan kevyellä risukeittimellä.

Koskaan ei ole tullut Utsjoen reiteillä toista pyöräilijää vastaan. Muutamia vaeltajia on näkynyt Kuoppilasjärven reitillä, mutta yksin siellä saa pääasiassa olla. Pöyrisjärvellä näkyi poromiehiä ja aika paljon pyörän jälkiä, mutta varmasti sieltäkin löytää rauhaa.

Mä oon ajanut Pöyrisjärvellä vain kerran, joten sen suhteen vaikea vertailla haastavuutta ja raskautta täydellisesti. Tuossa mun esittämässäni reitissä teknisesti haastavia pätkiä ovat lähinnä Kuoppilasjärven seutu ja sen reitin loppuosat, Skalluvaaran jälkeinen jänkä ja Riekkojärvien seudulla muutamia kohtia. Toisaalta joinakin vuosina nuokaan eivät ole hankalia. Rankkuutta tietysti lisää nousut tunturiin esim. Baddassa, Kuoppilasjärvellä, Utsjoen Ailiggaalle... Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että Pöyrisjärven seudulla olisi enemmän kosteikkoja ja jokien ylityksiä kuin Kaldoaivissa ja Paistuntureilla. Utsjoella ei myöskään ole sellaista hiekkaa kuin Pöyriksellä. Nousumetreissä en huomannut paljoa eroa.

Utsjoen tuntureiltakin löytyy polttoainetta risukeittimiin, mutta Kaldoaivin reitillä Buksajärven ja Gálddoainurkin välillä poltettavaa joutuu ehkä vähän etsimään, sillä se on pääasiassa puutonta tunturiylänköä.

Kare_Eskola
19.06.2014, 11.22
Retki ajettu suunnitelman mukaan. En toki lähtenyt postipolulle enää Karigasniemeltä... Kelit olivat hyvät. Vettä sateli puoli päivää, lunta pari tuntia, muuten oli raikasta puolipilvistä ajosäätä. Ei ainuttakaan hyttystä. Maasto oli kuivaa ja joet melkein kesävedessä.

Tarkempaa raporttia tänne ja blogiin lähiaikoina, jos juhannuksenvietolta huvittaa.

Vesipossulle tiedoksi että omasta mielestäni Pöyrisjärven/Enontekiön reitit ovat keskimäärin joutuisampaa ja vähemmän kuluttavaa ajettavaa kuin Utsjoen reitit. Noin niin kuin yleisellä tasolla. Enontekiöllä myös enemmän autiotupia, Utsjoella enemmän mökkikyliä. Utsjoella paremmat maisemat ja huikeampi tunnelma.

JackOjan spekutukseen aihioksi että: Akukoski - Akujärvi - Akukammi - Njavgoaivi - Sulaoja oli varsin mukava yhteys. Kuoppilasjärvi - Linkinjänkä oli ihan siedettävä, paikoin Erttetvarrin kupeessa jopa ajettava. Dalvadaksen ja Nuvvuksen tienoolla oli hienoa uraa ajettavaksi vaikka kuinka. Utsjoen luontotupa - Kuoppilasjärvi oli erittäin vastenmielinen pätkä, joten Mantojärveltä varmasti vielä vastenmielisempi. Aja Baddujoen kautta. Vaisjoen kammille joutui vain viimeiset puoli kilometriä sompailemaan ilman mönkijäuraa. Etköhän sinä näistä jonkun lenkin rakenna.

Timolle tiedoksi että Sevetti - Pulmanki sopii hyvin maastopyöräilyyn mutta maastopyörävaeltamiseen kuormatulla fillarilla se on paikoin jumppaa, etenkin Iisakkijärveltä Tsaarajärvelle. Silti erittäin mielekäs ja hauska reitti. Voin kirjoittaa siitä sinulle kuvauksen jos haluat.

JackOja
19.06.2014, 11.40
...Akukoski - Akujärvi - Akukammi - Njavgoaivi - Sulaoja oli varsin mukava yhteys.

Tahtooko tuo sanoa, että siellä oli oikein jotain polkua Akujärven ja Akukammin välillä??

Kuoppilasjärvi - Linkinjänkä oli ihan siedettävä, paikoin Erttetvarrin kupeessa jopa ajettava. Dalvadaksen ja Nuvvuksen tienoolla oli hienoa uraa ajettavaksi vaikka kuinka.

Sama kysymys, oliko tuolla oikein jotain polkua Dalvadaksen reiteiltä Kuoppilasjärven suuntaan?

...Utsjoen luontotupa - Kuoppilasjärvi oli erittäin vastenmielinen pätkä, joten Mantojärveltä varmasti vielä vastenmielisempi.

Kävelin toissasyksynä(köseoli?) Utsjoelta tuonne autiotuvalle ja mieleen se jäi ihan pyöräiltävänä :seko: Noh, sitä kattelee ihan eri tavalla kun ei tarvii tunkata fillaria...

...Sevetti - Pulmanki sopii hyvin maastopyöräilyyn mutta maastopyörävaeltamiseen kuormatulla fillarilla se on paikoin jumppaa, etenkin Iisakkijärveltä Tsaarajärvelle. Silti erittäin mielekäs ja hauska reitti. Voin kirjoittaa siitä sinulle kuvauksen jos haluat.

Paa tänne topicciin vaan, kyllä tuo Sevetti tai Näätämö on edelleen mulle ykkösvaihtoehto lähtöpaikaksi jos vaan logistiikan saa säädettyä.

thm
19.06.2014, 12.51
Retki ajettu suunnitelman mukaan.

Timolle tiedoksi että Sevetti - Pulmanki sopii hyvin maastopyöräilyyn mutta maastopyörävaeltamiseen kuormatulla fillarilla se on paikoin jumppaa, etenkin Iisakkijärveltä Tsaarajärvelle. Silti erittäin mielekäs ja hauska reitti. Voin kirjoittaa siitä sinulle kuvauksen jos haluat.

Kuulostaa hienolta reissulta! Tuo Luontotupa-Kuoppilasjärvi on raskas, jos on enempi tavaraa mukana ja varsinkin Kaldoaivin baanojen jälkeen ko. polku on melko eksoottinen muutos. Etenkin Luontotuvalta Johtalanvárrille saakka on vaikeaa jo polun teknisyyden takia. Siitä eteenpäin reitti kulkeekin nyppylältä nyppylälle, kunnes laskeutuu Kuoppilasjärvelle. Kevyemmillä kantamuksilla tuo on helpompaa.

Jos haluat kirjoittaa siitä Sevetti-Pulmanki välistä reittikuvauksen ja laittaa muutamia valokuvia, niin voin laittaa ne tuonne sivuilleni. Mä voin tehdä sivulle reitistä kartat, gpx:t yms. Voin laittaa sähköpostin yv:nä.

Kare_Eskola
19.06.2014, 13.36
Tahtooko tuo sanoa, että siellä oli oikein jotain polkua Akujärven ja Akukammin välillä??

Akujärveltä muutama sata metriä mönkijäuraa. Välille sattuvan lammen eteläpuolella poluntapaista. Loppu helposti ajettavaa kangasta, kammin lähellä pikkusuon jälkeen taas polkua.

Akukammilta Sulaojalle erittäin hauskaa baanaa. Ja Luomusjärven eteläpäästä kannattaa ajella poroerotukselle, koska Sulaojan tie on vähän tylsä.

Sama kysymys, oliko tuolla oikein jotain polkua Dalvadaksen reiteiltä Kuoppilasjärven suuntaan?

Linkinjängän kammeille menee Nuvvuksesta urat. Muuten täysin polutonta, mutta sekös ketään pidättelisi.

Kävelin toissasyksynä(köseoli?) Utsjoelta tuonne autiotuvalle ja mieleen se jäi ihan pyöräiltävänä :seko: Noh, sitä kattelee ihan eri tavalla kun ei tarvii tunkata fillaria...

Juuei. Kyllähän sitä ajaa ja tunkkaa mutta ajorytmi jotenkin rikki koko ajan. Asiaan saattoi vaikuttaa lumisade. Baddun kautta mielekkäämpi, jos Linkinjängälle jatkaa eikä tuvalle ole asiaa.

JackOja
19.06.2014, 18.06
Kiitto tiedoista. Paa jotain vielä tuosta Sevetti-Pulmanki -välistä kun joudat.

...Luomusjärven eteläpäästä kannattaa ajella poroerotukselle, koska Sulaojan tie on vähän tylsä.

Ruktajärven tuvalta Sulaojalle kannattaa kai ajaa kuitenkin Kevon reittiä siellä harjun päällä. Se on kivaa baanaa ja oikeaa polkua.

Kare_Eskola
19.06.2014, 19.22
Sevetti - Pulmangista yleisesti. Kannattaa aloittaa Ahvenjärven tieltä mönkijäuraa eikä mennä merkittyä kivikkopolkua. Alkumatka on silti vähän kivikkoista. Opukasjärveltä Iisakkijärvelle on välillä erittäin mukavaa pariuraa. Siitä eteenpäin pääasiassa singletrackiä. En ajanut Rousajärven kautta vaan suoraan. Paikoin hidasta, paikoin märkää, koko ajan jumppaa Tsaarajärvelle asti. Siitä eteenpäin helpompaa, muuttuu lopussa taas mönkijäuraksi.

Miutijoen kämppä oli aivan asiallisessa käyttökunnossa . Pari murhaavaa tunkkausnousua rajaa pitkin niillä tienoin. Sitten helpottaa.

Loppulasku Pulmangille tosi vauhdikas ja hauska.

Pulmankijärvi - Nuorgam -väli on yllättävän raskas, vaikka on tietä. Nousua riittää, mutta riittää myös maisemaa.

Kaksi täyttä päivää tuohon kannattaa varata vähintään. Itse ajoin eka iltana Iisakkijärvelle ja toka päivänä Nuorgamiin. Siinä oli ns. tarpeeksi mittaa päivällä.

MTBVespa
20.06.2014, 13.19
Onko kukaan ajellut viime vuosina Kajanki-Hetta postipolkua? Missä kunnossa reitti ja merkinnät on? Millaista maastoa tuo reitti on?

Kare_Eskola
24.06.2014, 10.31
Tässä pokkariräpsyjä omalta reissulta: https://plus.google.com/photos/109714271410520909348/albums/6027323767648741857

Blogia en ole vielä jaksanut päivitellä.

thm
24.06.2014, 14.23
^Kiitos hienoista kuvista! Toivottavasti sitä olisi itsekin parin viikon sisällä noissa maisemissa. Pyörään joutuu vielä hetken odottamaan osia ja sitten suunta kohti Utsjokea.

Teme33
24.06.2014, 15.53
No niin jatketaan samaa jankkausta eli vieläkin on hakusessa Yak/ibex kärry lainaan kalareissulle. Fillaritorin kautta tarjolla olevan kärryn omistaja ei uskaltanut antaa kärryä rytkyreissulle mukaan joten kärryä edelleen vailla JKL:än alueelta?? Tai kauempaakin, mutta testata haluaisin ennen reissua niin tiedän mihin olen ryhtymässä.

JackOja
24.06.2014, 17.19
Tässä pokkariräpsyjä omalta reissulta: https://plus.google.com/photos/109714271410520909348/albums/6027323767648741857
...

Kiitto kuvista & selostuksista. Kova hinku jo tuonne. Toivottavasti vähemmän kalsa sitten viikolla 31. Toisaalta tuo ötökkätilanne käy hiukan kateeksi.

Niin ja samaa mieltä flapjackista tämäkin!

ahma
27.06.2014, 21.42
Parin viikon päästä Ruotsin Lappiin vaelluskalaan. Pyörä jää taas kotiin kun vaelluskaveri ei maastossa pyöräile. Eikä aiotulla reitillä taida polkujakaan olla. Reissua varten tuli hommattua garminin etrekki. Kellään hajua löytyykö Ruotsin Lapista ilmaiset gps maastokartat niinkuin Suomesta? Nopella googlettamisella en löytänyt mitään.

Mältsä
28.06.2014, 16.26
Olis tarkotus lähtiä viikolla 29 utsjoelle pariksi päiväksi mtb hommiin. Punkkaus paikka löytyy eli ois tarkotus käyä päiväretkiä ajeleen. Löytyiskö hyviä reitti ehdotuksia?

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

Grr
28.06.2014, 19.17
Kävelin eilen Tsaarajärvi-Pulmankijärvi välin. En lähtisi fillarilla ellen olisi Ajomies kuten Kare_E.

Exluossa
28.06.2014, 19.37
thm! Tuleeko pulmanki-sevetti välille reittikuvausta? Entä akukoski-luomusjärvi? Onko noista Kare Eellä tai jolllain gps dataa? Näillä näkymin 18.7 lähtö Utsjoelle. Reitit vielä speksausessa.

thm
28.06.2014, 20.43
Exluossa, jos vaan Kare ehtii kirjoittaa reittikuvaukset ja laittaa ne mulle, niin laitan ne kyllä sivuille :)

Mältsä, jos sulla on mahdollisuus saada kyytejä tai sulle ei ole ongelma ajaa edes takaisin reissuja, niin oikeastaan kaikki mun sivuilta (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/) löytyvät reitit ovat ajettavissa päivässä. Hyviä edes takaisin kohteita päiväreissulle ovat esimerkiksi Njallavaara-Njuohgarggu, Mieraslompolo-Buksajärvi/Guorboaivi/Vetsijärvi. Norjan puolella Rasttigaisa on myös hieno, mutta vaativa kohde. Utsjoen Ailiggaalta Skalluvaaran suuntaan ja sieltä Vaisjärvelle tms. voi tehdä ympyrälenkkiä.

Mältsä
29.06.2014, 14.39
Isot kiitokset thm:lle vinkeistä!

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

Tapio H
30.06.2014, 01.16
^^Sulaoja-Akukoski reitin kuvausta parin-kolmen vuoden takaa löytyy täältä (http://maps.google.com/maps?f=q&source=embed&hl=fi&geocode=&q=http:%2F%2Fmtb-vaeltaja.fi%2FREITIT%2FKMZ%2FKarigasniemenseutu.km z&aq=&sll=69.603,25.9776&sspn=0.047623,0.141106&t=p&ie=UTF8&ll=69.357086,26.466064&spn=0.677825,2.334595&z=8). Sivuilta löytyy myös gpx.

thm
30.06.2014, 17.49
Nyt on Pulmankijärvi-Sevettijärvi -retkeilyreitistä (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/sevettijaumlrvi-pulmankijaumlrvi.html) reittiselostusta saatavilla. Kiitokset Karelle! Täydennän sivua paremmalla ajalla karttalinkeillä yms.

Edit. 3.7. sivu valmis

Exluossa
03.07.2014, 16.35
Hienoa thm/Kare/Tapsa! Ajattelin tällästä. ailigas-skalluvaara-mieraslompolo-pulmanki-sevetti, siirtymä sieltä sulaojalle toivoton. Onko ajettava erikseen sitte.

mtb#enontekiö
04.07.2014, 14.31
Uudessa Retki-lehdessä (5-6/2014) juttua Hetta-Pöyrisjärvi -alueesta maastopyörällä.
Juttu on ruåtsalaisten kirjoittama, osoittaa että huhut Enontekiön maastoista on kiirineet sinne asti ;-)
Tällä hetkellä sää ei vaan oikein vastaa jutun kuvitusta, mutta ehkä tästä vielä noustaan...

Jsavilaa
05.07.2014, 16.52
Jaaha, huomenna tsekkaamaan pikaisesti Hetan seutua ja sitten Kilpisjärvelle. Viime vuonna samaan aikaan samoilla korkeuksilla piti olla softhelliä/välikerrastoa jnejne., nyt saattaa ennusteen mukaan pärjätä pikkusen kevyemmällä varusteella... :)

mtb#enontekiö
07.07.2014, 19.06
Nyt kyllä alkaa hiki irrota niin, että mäkärät ja sääsket verhoavat sankkana pilvenä. Pyöräily onkin nyt ehkä paras liikkumistapa, ajaessa saa karistettua kannoilta enimmät pörrääjät. Toisin on tauolla tai tunkatessa...
Tänään +27, kun vielä perjantaina, kun Hullunpolkasu lähti Hetasta Norjaan päin, oli +6, kova sade ja pohjoistuuli.

Jsavilaa
12.07.2014, 14.01
Todella suuret kiitokset mtb#enontekiölle kartoista, reittineuvoista ja muusta avusta Hetassa.

Tarkoitus oli siis ajaa Hetassa su-ma (6-7.7.) ja siirtyä Kilpisjärvelle mutta hyvien reittivinkkien saattelemana jäimme Hettaan neljäksi päiväksi (6-9.7.)

Lyhyt selostus reissusta:
6.7. Oulu-Hetta (autolla) ja Hetassa Jyppyrän tutkimista ja mutka kattomaan Pallakselle johtavan polun alkupistettä. Jyppyrällä hyvät polut, pätkä osin talutettavaa teknistä kivikkoa. Peurapolku luontokeskuksen tuntumassa on upea! Hiekkatie Pallaksen suuntaan oli mukava lyhyt iltalenkki.
7.7. Näkkälä-Ainuppivaara-Pöyrisjärvi-Näkkälä. Alussa pikkusen ylämäkeä ja Ainupin jälkeen suht tasaista pikkupolkua Pöyrikselle. Pöyrikseltä Näkkälään suhteellisen pehmyttä hiekkatietä.
8.7. Kultima-Leppäjärvi. Loistavaa ja helppoa mönkijäuraa. Vaati suunnittelua kyytien kans jos ei halua ajaa tuplana ja palata samaa polkua takas lähtöpaikkaan.
9.7. Mutka Jyppyrällä. Paljasseläntien kautta ladulle ja mutka näköalapaikalle. Lasku alas ja Peurapolun kautta pois.

Lämpötila koko reissun ajan 25-28c ja auton mittarissa parhaillaan 49.9c. Ko. lämmöt, mahtavat polut ja kaunis sekä upea luonto yhistettynä paarma- sekä mäkäräis-h*lvettiin niin voi sanoa että elämyksiä riitti!

Ainoat miinukset oli liian lyhyt käytettävissä oleva aika ja Scalpellista porsinut runko, onneksi oli varapyörä mukana. Kiitos Suomen Lappi, ei jää viimeiseksi reissuksi sinne suuntaan...

Jsavilaa
12.07.2014, 14.10
Tuplat pois...mitä tämä foorumi taas juonittelee...

mtb#enontekiö
13.07.2014, 23.22
Poljeskelin tänään Kalmakaltio-Jorbavarri-Palolaki-Palokorsajärvi-Naltijärvi AT - Kalmakaltio. Mukava reilun 40 kilsan ympyrälenkki (tai 35 km ilman pistoa autiotuvalle). Muuten helppoa ja melko nopeata ajettavaa, vain pari pitkososuutta rajan pinnassa huonossa hapossa. Jokunen pikajalkautuminen puron ylityksissä, mutta kuivin jaloin koko reissu. Tunturissa oli sumupilvi, mutta muuten oli oivallinen ajokeli, +19-24.

Muitakin fillaristeja oli ollut liikkeellä: kahdet tuoreet jäljet Peltotunturiin päin, ja kahdet muut Kalmalta yläkautta Pöyriksen suuntaan. Jos olet tulossa tänne päin, niin renkaisiin leveyttä, niin ei upota pehmeät hiekkaosuudetkaan. Läski rules ;-)

mtb#enontekiö
13.07.2014, 23.28
Todella suuret kiitokset...

Kiitos palutteesta! Ja toivottavasti suunnanmuutos kannatti?

Tiedoksi muillekin näillä perillä pyöräileville: keräämme palautetta Enontekiön pyöräpoluista, kehitysehdotuksia ja sen sellaista. Palautekuponkeja Tunturi-lapin luontokeskuksesta (tai majapaikoistakin). Kiitos.

mtb#enontekiö
15.07.2014, 11.02
Eilen kartoitin Suonttajärvi-Leppäjärvi-välin vanhaa polkua. Ainakin tällä märkyys- ja mäkärätilanteella sopii vain seikkailuhenkisille, tunkattavaa on ja jalat kastuu. Pitkoksetkin jo paikoin huonossa kunnossa. Välissä sitten aina herkullista neulaspohjaista polkua, kauniita jokimaisemia ja wanhaa metsää, joten kannattaa se käydä tsekkaamassa, ellei pienet tunkkaukset pelota.

EDIT: testasin, kun herjaa, eikä viestiketju päivity.

Mältsä
16.07.2014, 19.52
Menin tuon Utsjoen Kuoppilasjärven virallisen retkeilyreitin läpi (Luontotupa-Kuoppilasjärvi-Kirkko). Kuoppilasjärven autiotuvalta etiäppäin voin suositella vain erittäin seikkailuhenkisille, jos ei talutus ja pyörän kantaminen rakkaa ja kivikkoista polkua pitkin haittaa. Pyöräillä voi viimiset 10 kilometriä kokonaan vain jos sattuu olemaan Danny MacAskill:in ja teräsmiehen risteytys...

thm
17.07.2014, 10.09
^Juu Kuoppilasjärven seudulla ja Námmájoen kurussa on useampia paikkoja, jotka vaatii jalkautumisen ja sen vuoksi mä en sitä osuutta suosittele Kuoppilasjärven reitin kuvauksessa. Sitä osuutta ei ole taidettu edes merkitä Teno360 reitistöön, kun se on sen verran hankalaa maastoa. Joskus, kun ei ole huvittanut mennä tuota Námmájoen kurua pitkin, niin olen mennyt siinä yläpuolella ilman polkua. Sekään ei ole helppoa, mutta yksi vaihtoehto. Kuvassa Námmájoen kurua:

http://pic.useful.fi/e1c8acc65f6fe0b26ac01f48f503b3a8.jpg

Jsavilaa
17.07.2014, 21.10
Kiitos palutteesta! Ja toivottavasti suunnanmuutos kannatti?

Tiedoksi muillekin näillä perillä pyöräileville: keräämme palautetta Enontekiön pyöräpoluista, kehitysehdotuksia ja sen sellaista. Palautekuponkeja Tunturi-lapin luontokeskuksesta (tai majapaikoistakin). Kiitos.

Vahva usko on että kyllä kannatti. Tuo palautesysteemi on todella hyvä ja toivottavasti auttaa kehittämään mtb-matkailua noilla perukoilla.

artzi
20.07.2014, 23.18

Nyt tämäkin on ilmeisesti saatavilla.

thm
21.07.2014, 23.48
Jos jotain kiinnostaa Muotkatunturit, niin sivuilta (http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/muotkatunturien-eraumlmaa.html) löytyy tuoretta juttua, kuvia ja video.

GrafZeppelin
21.07.2014, 23.57
Ensimmäinen Lapin reissu olisi harkinnassa. Ajankohtana elokuun loppu tai syyskuun alku.

Koska olen laiska ja mukavuudenhaluinen, niin tarkoitus olisi ajaa päiväreissuja valmiin aamiaisen ääreltä jostain tukikohdasta käsin. Onko suosituksia? Enontekiö? Saariselkä? Kalustona olisi täpäri ja tavaraa tarkoitus pakata selkään mahdollisimman vähän. Toistaiseksi maastopyöräilykokemus rajoittuu Helsingin keskuspuistoon, mutta ajotekniikkaa lienee muutaman vuoden aikana jonkin verran kertynyt, joten mitään pururataa en kaipaa vaan maasto saa olla teknisempääkin.

GrafZeppelin
22.07.2014, 13.45
Ensimmäinen Lapin reissu olisi harkinnassa. Ajankohtana elokuun loppu tai syyskuun alku.

Koska olen laiska ja mukavuudenhaluinen, niin tarkoitus olisi ajaa päiväreissuja valmiin aamiaisen ääreltä jostain tukikohdasta käsin. Onko suosituksia? Enontekiö? Saariselkä? Kalustona olisi täpäri ja tavaraa tarkoitus pakata selkään mahdollisimman vähän. Toistaiseksi maastopyöräilykokemus rajoittuu Helsingin keskuspuistoon, mutta ajotekniikkaa lienee muutaman vuoden aikana jonkin verran kertynyt, joten mitään pururataa en kaipaa vaan maasto saa olla teknisempääkin.

Itse itselleni vastaten - halpa junalippu ja hotelli johdattivat kohteeksi Ylläksen. Eli polkuvihjeitä siltä seuduin saa tarjota ja GPS-jälkiä jos sellaisia löytyy.

hannupulkkinen
22.07.2014, 19.54
Itse itselleni vastaten - halpa junalippu ja hotelli johdattivat kohteeksi Ylläksen. Eli polkuvihjeitä siltä seuduin saa tarjota ja GPS-jälkiä jos sellaisia löytyy.
Aika laiska olet kun et viitsi googlettaa. http://kampi719.yhdistysavain.fi/reitit/

JackOja
24.07.2014, 15.45
No niin, tiimikaveri Kokkolasta poimittu kyytiin ja matkataan Pohjolaan.
Saapa nähdä lähdetäänkö jänkhälle Näätämöstä vai Utsjoelta huomenna.

Näätämö vaatisi useamman tunnin bussissa istumista ja pitäisi hiukan ylipuhua kaveria..

Noh, raporttia tullee joskus.

thm
24.07.2014, 23.22
Sattuisko Kuoppilasjärven reitin ajaneella kaksikolla (jäljistä päätellen) olemaan tippunut Nikonin järkkäristä jotain osaa matkalle? Tuntomerkkejä vastaan saa takaisin :)

snocross
27.07.2014, 21.24
Kesältä on kuulunut kovasti viestiä, että pohjoisessa on ollut sääskiä ilmat mustanaan. Mikäs on tällä hetkellä Kaldoaivilla tilanne, tarviiko repullisen Raidia ja sisua mukaan? ;)

thm
27.07.2014, 22.22
Kävin kolme tunturireissua kuluneen viikon aikana Utsjoella. Muotkalla yhden ja kaksi Paistunturissa. Muotkalla laitoin hyttysmyrkkyä, kun ötökkää oli ihan reilusti, mutta Paistunturissa sitä en tarvinu, kun tuuleskeli molempina päivinä. Kaldoaivissa varmaan sama tilanne, että kosteilla alueilla ja tyynenä hetkenä voi ötökkää olla ilmassa ihan reilustikin. Varmaan kannattaa se purkki ottaa ainakin mukaan. Aika vähän niistä ötököistä on haittaa, jos vaan vähänkään tuulee.

JackOja
27.07.2014, 22.48
Kaldoaivissa ötökkää paikoin pirusti :)

snocross
28.07.2014, 17.58
Jees kiitokset tilannepäivityksestä. Täytyy alotella henkinen valmistautuminen :D

HC Andersen
31.07.2014, 20.18
Onko ötökkä tietoa Ylläksen alueelta?

MTBVespa
31.07.2014, 20.23
Onko ötökkä tietoa Ylläksen alueelta?

Pallaksella viime viikolla tunturissa vain vähän, mut alempana soilla aivan perkeleesti itikkaa ja paarmaa. Ei niinkää mäkärää. Iso-syöte - Hossa seuduil paljon maltillisemmin.

Ahven
31.07.2014, 23.05
Kesältä on kuulunut kovasti viestiä, että pohjoisessa on ollut sääskiä ilmat mustanaan. Mikäs on tällä hetkellä Kaldoaivilla tilanne, tarviiko repullisen Raidia ja sisua mukaan? ;)

Tänään palattu muutaman päivän reissulta Jäämerenpolulla. Ötököitä vähän tai korkeintaan kohtalaisesti. Aivan loistavia polkuja pyöräillä.

Exluossa
01.08.2014, 00.54
Kotiin palaamassa lapin reissusta. Syöte mtb kyllä jää väliin tällä kertaa. Ailigas, skalluvaara, tuolppajärvet, vetsimukka, mieraslompolo, pulmankjärvi reitti tuli ajettua, siitä sevettiin jäi lokistiikan takia ajamatta, jääpi ensi kesään sitten.
Lisäksi njallavaara, garnijarga, dalvadas reitillä tuli käytyä. On se nastaa hommaa kertakaikkiaan. Kelit sattu kohilleen ja kalusto kesti. Pyörän jälkiä oli vähän joka paikassa, mutta ketään muuta pyöräilijää ei tullu vastaan, muutama paikallinen mönkijöillä kylläkin.

JackOja
05.08.2014, 13.49
...Noh, raporttia tullee joskus.

No niin, emme siis lähteneet Näätämön bussiin istumaan helteessä tuntikaupalla vaan starttasimme Utsjoen luontotuvalta matkaan. Ensi kerralla sitten.

Matkaan päästiin joskus yhden aikoihin. Ensin ajeltiin Ailiggaan huipulle tsekkaamaan näköalat ja tiristettiin samalla turhat nesteet kehosta ulos hikenä.

https://lh5.googleusercontent.com/-KwpVf1vwJaI/U-CuhT5M16I/AAAAAAAAA5s/O7UiV0LTs7U/w864-h552-no/DSCN3474.jpg

Huipulla observatoriossa vietetyn hetken tauion jälkeen päästiinkin asiaan, päätettiin ajaa Ailiggaan reitit pidempää kaavaa, Geadgeboroaivin ja Vaisjohnjuniksen kautta.

https://lh5.googleusercontent.com/-l2NpfIe-kS0/U-Cujj3hiCI/AAAAAAAAA34/3RVzuOV5Vfg/w864-h576-no/P7251614.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-ZF3NCgvsftw/U-CuhRJTSjI/AAAAAAAAA5s/vVPOxM3gClY/w428-h593-no/DSCN3476.jpg

Oli kivaa pätkää kyllä. Pikkusen harmitti kun peloteltiin eräs riekko(?) poikasistaan eroon ja tunturikihut kävivät sitten napsimassa niitä välipalaksi :(

https://lh6.googleusercontent.com/-mMUBqUMGqpA/U-CukM7LlnI/AAAAAAAAA5Q/YmeMZPmH3GA/w797-h594-no/P7251620.jpg
Vaisjoen yli pääsi kuivin jaloin.

https://lh3.googleusercontent.com/-4m0gJATU2LI/U-CuhcicuoI/AAAAAAAAA3M/A1by6V3yHKo/w864-h565-no/DSCN3478.jpg
Maisemat oli messevät, Davimus Ballovarrin päällä ollaan ja taustalla Vaisjärvi.

https://lh4.googleusercontent.com/-ZikvZykB-wU/U-CukjpwO3I/AAAAAAAAA4E/FCEF1Uvnz-4/w864-h576-no/P7251627.jpg
Vetsijoessa olikin vettä pikkuisen enemmän, mutta mikään kolmesta kahlauksesta ei ollut hankala. Kalassa olleet pari hemmoa totesivatkin, että jo toista kesää peräkkäin vedet on alhaalla kosket on kuivana (vertasinpa Karen ottamaa kuvaa (https://lh5.googleusercontent.com/-ms-6kFR1grY/U6keQoAGHKI/AAAAAAAADYk/vPIKvAYW41A/w792-h594-no/IMG_4513.JPG) kesäkuulta samasta paikasta ja silloin näytti olevan enempi vettä).

Gallomaraksen päällä ajettiin ensin etelään kääntyvän uran ohi (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7738734&x=516247&lang=fi) (eihän se kerta kaikkiaan näy siellä :D). Alkava alamäki kiinnitti kuitenkin huomion tutkimaan karttaakin välillä emmekä sentään ajaneet Tuolpajärvelle.

https://lh6.googleusercontent.com/-YxLlmNeu23E/U-CuiKDuh_I/AAAAAAAAA5s/BcoS62XnIgo/w864-h585-no/DSCN3483.jpg
Vetsimukan jälkeen oli tarjolla viitisentoista(?) kilometriä tälläistä helppoa ja tasaista baanaa.

Jossain vaiheessa alkoi kyllästyttää ja katselimme missä sitä yöpyisi. Sopiva leirin paikka tarjoutui hieman ennen Kaldoaivin uraa, Ivvanasjohkan äärellä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Leiri+1&srs=EPSG%3A3067&y=7724707&x=510980&lang=fi).

https://lh6.googleusercontent.com/-kJVojueE7uY/U-CulDEp87I/AAAAAAAAA5I/vedtyTWNNxY/w864-h539-no/P7251634.jpg
Tarjolla oli oikein fasiliteetteja, penkit ja tulipaikka.

Aamulla päästiin nopeasti liikkeelle ja jatkoimme matkaa Kaldoaivin uraa kohti Pulmankijärveä.

https://lh4.googleusercontent.com/-ndFPJ75QpJo/U-CulS3BjVI/AAAAAAAAA4M/3wZUa3GRTC4/w864-h583-no/P7261636.jpg
Matkan varrella näitä hallamittarin järsimiä koivikoita.

https://lh6.googleusercontent.com/-PnpiDQxQ-jE/U-CumP70AHI/AAAAAAAAA4U/0FmXP-bXswQ/w864-h576-no/P7261639.jpg
Maisemat ovat tajuttoman avarat.

https://lh4.googleusercontent.com/-R2dA61yYxXs/U-CuiX-IoRI/AAAAAAAAA5s/89UfVWkalA8/w445-h594-no/DSCN3497.jpg
Lounasta syötiin Buksajärven lähteellä.

https://lh6.googleusercontent.com/-uB-1jnOgvmo/U-CuisOa5lI/AAAAAAAAA3c/vaeEt8Dxgnw/w817-h594-no/DSCN3499.jpg
Herkkua riittää

https://lh6.googleusercontent.com/-basn_5EcL24/U-CuiuXcrsI/AAAAAAAAA3k/ZneQ05F38DA/w864-h578-no/DSCN3501.jpg
Ylös ja alas. Guorboaivi.

https://lh6.googleusercontent.com/-iXkadxAzdLs/U-CumXd_-TI/AAAAAAAAA4c/XuNIqSWR5YQ/w864-h576-no/P7261670.jpg
Pätkä singletrackia.

Vauhdikkaasti ajellessa ei niin tullut seurattua karttaa... oli jonkinlainen tarkoitus tsekata Junkersin hylky ja mahdollisesti yöpyä Adolfin kammissa, mutta ajelimme Nihkavaddalla sopivan poikkeuspaikkan ohitse. Ensi kerralla sitten.

Tämä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7739757&x=531996&lang=fi) uran katoaminen aiheutti hieman päänvaivaa. Mietimme pitäisikö siellä olla joku jälki vaiko ei. Sitten vain kuljimme korkeuskäyrää pitkin nummen ylitse länteen ja löytyihän sieltä ne Duottar-Galddojavrelle vievät polut. Onhan noita pikkuvinkkejä selostettu thm:n sivuilla, mutkun eivät olleet jääneet mieleen :)

Alkoi taas jotenkin kyllästyttää polkeminen ja päätimme leiriytyä jossain täällä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&srs=EPSG%3A3067&y=7745905&x=528712&lang=fi) harjun leikkaamalla järvellä. Missasimme kuitenkin Njuohgarggun uran (kts. ed.) ja toidettuamme sen jatkoimme matkaa Galddoainurkin ylitse Madiijavrelle (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Leiri+2&srs=EPSG%3A3067&y=7752301&x=532556&lang=fi).

https://lh5.googleusercontent.com/-rNnBT3nIsXY/U-CumwZnO2I/AAAAAAAAA4o/8_Px98kvaa8/w864-h511-no/P7261686.jpg
Leiri nro 2 Madiijavrella. On siellä ne teltat kun tarkkaan katsoo.

https://lh6.googleusercontent.com/-NEbtbEuxmZ0/U-CunWDFIxI/AAAAAAAAA4s/6XqhzGCsn40/w864-h534-no/P7261699.jpg
Ilta oli nätti mutta pahaksi onneksi tuulinen päivä tyyntyi ja ötökkää oli ihan saatanasti. Huput piti etsiä suojaksi.

https://lh5.googleusercontent.com/-ZjdUF7hl8-Y/U-CunqEdqBI/AAAAAAAAA44/hv45eApMcrE/w864-h583-no/P7271709.jpg
Matka jatkuu...

https://lh5.googleusercontent.com/-nExyl2n77Zk/U-CuoFSZX6I/AAAAAAAAA5E/GiD6GyohzoA/w864-h574-no/P7271712.jpg
Tää kaveri juoksi innokkaasti vastaan. Sitten sanoin sille "ÖH ÖH!" ja se juoksi pakoon.

https://lh3.googleusercontent.com/-SdmYnmYMpMs/U-CuoUzU-YI/AAAAAAAAA5A/U7gAkaXnwqs/w864-h543-no/P7271715.jpg
DeeHoota Pulmankijärvelle.

https://lh4.googleusercontent.com/-e6toLB0jJvc/U-CujIoU6-I/AAAAAAAAA3s/5SSwrh-ZTdA/w833-h594-no/DSCN3536.jpg
Ylämäkeä Pulmankijärveltä. Vitutti hieman nuo mäet. Tosin sai pienen palkinnon kun lasketteli Nuorgamiin seittemääkymppiä. Etujarru piti kivaa sirinää kun hieman paineili kahvasta.

https://lh5.googleusercontent.com/-8pZSg__UVGo/U-CuowkUWjI/AAAAAAAAA5M/h8_IdlV--SA/w864-h576-no/P7271719.jpg
Nuorgamissa tauko kaupalla. Hampurilaisia ei kahvilasta saanut kun kokki ei ole sunnuntaisin paikalla. No kahvi & munkki & jaffa nyt kuitenkin. Ja kaupan grillitiskiltä grillikylkeä ja broileria.

Nyt oli mietinnän paikka. Tsekkasimme sääennusteen: illaksi sekä yöksi oli tiedossa runsasta sadetta. Kello oli vasta puolen päivää eikä leirikeskukseenkaan viitsinyt vielä mennä katon alle yöpymään. Alkuperäinen idea oli polkea Njuohgarggun reittiä takaisinpäin ja Mieraslompoloon. Telttailu ei houkuttanut kun oltiin jo muutenkin (helteestä) ryytyneitä. Kunpa tuolla jossain olisi ollut autiotupa, johon pyrkiä yöksi. Päätimme ajella Utsjoelle ja sieltä sitten autolla pois. Melko neitiä.

Mutta jäipähän ensi kertaankin jotain uutta odotettavaa. Ja hetken aikaa Utsjoelta etelään ajellessa alkoikin järjetön vesisade, olimme tyytväisiä oikean päätöksen tehtyämme.

https://lh5.googleusercontent.com/-uYZziuhP4Xw/U-Cujb-vEGI/AAAAAAAAA5Y/ZhwDybQT26o/w864-h568-no/DSCN3542.jpg
Tenojoen vartta Utsjoelle... jälkiviisautena voisi todeta, että nuo reput olisi kannattanut jemmata johonkin ja ajella ilman niitä tuo 40km Utsjoelle ja tulla sitten autolla hakemaan kantamukset.

Tuo Kaldoaivin reitti on ihan parasta mtb-Lappia. On se. Sen haluaisi joskus vielä ajaa ilman kantamuksia, olisi ihan helposti tehtävissä päiväretkenä jos olisi jokin kuljetus tai logistiikka muuten onnistuisi.