PDA

Näytä tavallinen näkymä : Viskisiepot?

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7

Vortex
28.05.2009, 20.19
Itse en viskisieppoihin lukeudu mutta toinen maastopyöräni kylläkin, sillä hätätilassa jouduin juottamaan sille aimo hörppäyksen 17 vuotta vanhaa Ballantinesia ennen kuin se humalassa suostui irrottamaan otteensa ohjaustangon gripeistä.

A.M.®
28.05.2009, 20.36
No, ton voi vielä blendiviskillä tehdäkin ;)

Tiltman
04.06.2009, 07.33

Toisaalta, miksi pyörän pitäisi nauttia yhtään huonompia kemikaaleja kuin kuskin.. 17 vee vanha blended lienee kuitenkin hyvä kompromissi.

Jos alkaa yhdistellä eksoottisempia materiaaleja ja kemikaaleja niin kannattanee olla varovainen. Miten cask strength ja hiilikuitu reagoivat keskenään??

Keli kylmeni eilen, piti ottaa Laphroaigin Quarter Caskia pari tömpsyä tilanteen tasaamiseksi. Toimi ainaki tällä kuskilla!

mnph
23.06.2009, 01.36
Lasissa tilkka Higland Parkin 12-vuotiasta, vieressä pullo Harviestounin Ola Dubh Special Reserve 12 -olutta. Viskikin on aivan hyvää, mutta tämä olut se vasta herkkua on! Tätä on hankittava varastoon lisää!

Highlander
23.06.2009, 09.10
Lähden huomenna 3 päiväksi Bremeniin. Siellä on kuulemma Scotch Corner niminen viskikauppa. Kuulemma yli 300 single maltin valikoima. Onkos kukaan eksynyt sattumalta kyseiseen kauppaan?

JackOja
23.06.2009, 09.18
Aahhh, vaimokulta toi tuliaisiksi ulkomaan työreissulta pullon Laphroaig Quarter Caskia. Minusta ihan kipeän hyvää!

Tiltman
23.06.2009, 09.23
Lähden huomenna 3 päiväksi Bremeniin. Siellä on kuulemma Scotch Corner niminen viskikauppa. Kuulemma yli 300 single maltin valikoima. Onkos kukaan eksynyt sattumalta kyseiseen kauppaan?

Eipä ole tuttu, mutta ei tuo kovin huonolta vaikuta..

Uusi tuttavuus tuli kokeiltua, osdtin kaverin polttareihin 16-vuotiasta Scapaa. Valinta meni sikäli nappiin että porukassa oli aika paljon "ei viskimiehiä", joihin etenkin Scapan todella phmeä jälkimaku teki vaikutuksen.

mutanaama
23.06.2009, 10.41
Aahhh, vaimokulta toi tuliaisiksi ulkomaan työreissulta pullon Laphroaig Quarter Caskia. Minusta ihan kipeän hyvää!

Vaimosi on hyvä ihminen.:)

JackOja
08.07.2009, 23.02
Vaimosi on hyvä ihminen.:)

Osittain totta. Piti minun kuitenkin pyytää se. :)

Samelus
05.08.2009, 18.55
Viimeisimmät makustelut oli Laphroaig 1989 Feis Ile ja Gordon&MacPhail Ardbeg Connoisseur's Choice 1993/2005. Mainioita maltaita mutta kumpikin loppui. Kaapissa onneksi odottelee erinäinen joukkio muita mukavia tisleitä!

Juha Lehtinen
05.08.2009, 19.12
Ostin hiljattain 12-vuotta vanhaa Glengoynea. Viski on pullossa tynnyriväkevyytenä eli 57,2%, kunnon tavaraa siis :cool:.

A.M.®
05.08.2009, 22.21
Mua lahjottiin tänään Grant'sin talousblendillä. Ihan hyvää vierasvaroiksi ;)

Highlander
05.08.2009, 22.36
Mua lahjottiin tänään Grant'sin talousblendillä. Ihan hyvää vierasvaroiksi ;)
Jep, munkin mielestä Grants ja Famous Grouse ovat ehkä parhaita blendejä hintaluokassaan.

Talisker
19.09.2009, 22.27
Laphroaigin Quarter caskiin jos törmäät, niin
korjaa talteen! On niin maan perusteellisen hyvää
ja monivivahteista.
Talisker tykkää :) !

A.M.®
21.09.2009, 12.26
Uutta Ardbegilta (http://www.ardbeg.com/twist/index.php?utm_source=committee&utm_medium=email&utm_campaign=twist) :)

Juha_H
21.09.2009, 12.34
Viikonloppuna tuli kannetua kotiin pullollinen blended irkkukuraa. Toistaiseksi korkkaamaton, mutta uskoisin että maku lienee kuitenkin kohdillaan.

http://z.about.com/d/britishfood/1/0/Z/4/-/-/Bushmills1608.jpg
Bushmills 1608

A.M.®
21.09.2009, 12.52
Juu, ja tämä on tässä pikkuhiljaa työn alla

https://www.millies.com.sg/oscommerce2/images/bowmore15.jpg

mnph
21.09.2009, 18.24
Juu, ja tämä on tässä pikkuhiljaa työn alla

Mariner
Oletko verrannut uuteen versioon (http://www.bowmore.co.uk/uploads/Whiskies/mariner.jpg)?

A.M.®
21.09.2009, 21.28
Oletko verrannut uuteen versioon (http://www.bowmore.co.uk/uploads/Whiskies/mariner.jpg)?

Hyvä pointsi, mulla on tuo uudempi...ja vanhasta en muista kun sitä on ollut mulla kauan sitten.

samooja
21.09.2009, 21.33
Mun mielestä, mun makuun ihan hyviä kulutusviskejä on Dewars 12 ja Black bottle. Toi Busmills on muute hyvää.

Nyt lasissa Ardbeg Renaissancea.

J.S.
21.09.2009, 21.34
Viikonloppuna tuli kannetua kotiin pullollinen blended irkkukuraa. Toistaiseksi korkkaamaton, mutta uskoisin että maku lienee kuitenkin kohdillaan.
Bushmills 1608

Toissa viikonloppuna sain viimeinkin avattua oman versioni tuosta ja olin melko pettynyt esitykseen. Vaikka oonkin irkkuviskien fani (ja erityisesti Bushmillsin) niin tästä jäi pieni rahastuksen maku suuhun. :( Ootko jo itse maistanut pullosta?

M. Ouvinen
21.09.2009, 21.45
Quarter Caskiä lähti pullo matkaan brittireissulta. Vietävän hyvää.

VauhtiSusi
21.09.2009, 21.51
Ledaig pullo irtos perjantaipullo arvonnasta..ei ole kerinny vielä maistaa..

Harper
24.09.2009, 04.30
A whisky fit for a King
http://www.beveragewarehouse.com/images/products/2304.gif

drop
24.09.2009, 15.05
Jaahas, parin-kolmen vuoden välein joutuu ilmeisesti viskiä tilaamaan, nyt tulee:

Lagavulin Distiller Edition 1991
Laphroaig Quarter Cask
Green Label (ei tarvi vittuilla, kaipasin pullon jotain "helppoa" vieraille tarjottavaksi).

bere
24.09.2009, 15.07
Ja mulle tulee pullo Supernovaa!!! :)

edit: ostin pullon Quarter Caskiäkin tossa kun vanha oli loppu jo aikaa sitten. Ois pitänyt tilaa pari, on se sen verran mainioo tavaraa.

drop
24.09.2009, 15.15
Vähän kaduttaa etten tilannut itsellenikin sitä supernovaa. Spirituosen Superbillig asiakaspalvelu loistaa (meilasin tilauksen jälkeen jos voisivat lisätä pari pulloa lisää, tässä vastaus:

Hello
now you confuse me extrem. Just lets run the order as done please. Roger

:D

mutanaama
02.10.2009, 22.02
Tipaton on tältä erää loppu. Eilisen svedupellebissen jälkeen aattelin ilahduttaa itseäni 17vee Glengoynella.
Ensi tuoksahdus muistutti hieman ballantinesiä tai johnny walkeria (en oo kumpaakaan juonu noin 20:een vuoteen, mutta hajumuistissa joku tollanen)
Hieman paloviinamainen pyöreä maku, ei savua ei tulta. Eikä tervan hiventäkään. Aavistuksen kitkerä jälkimaku kitalaessa, mutta muuttuu hetken kuluttua hyväksi perusviskin mauksi. Lämmittää mukavasti vatsaa.
Ei mikään huono, mutta ei mun suun muotonen.

P.S Annetaan liki täysi pullo viskiä hyvään (täysi-ikäiseen)kotiin:)

Shimaani
02.10.2009, 22.05
*viittoo ankarasti*

Glendronach 18v loppui asennusoperahuunin kuluessa. Kai ne kumit on oikein päi, huamennahan tuon huomaa...

marco1
02.10.2009, 22.09
12v Lap... ja paljon konsonantteja perään. Hyvää perussettiä, ainakin näin komeista laseista mukavaa nautittavaa.

kyprok
02.10.2009, 22.09
Jep, munkin mielestä Grants ja Famous Grouse ovat ehkä parhaita blendejä hintaluokassaan.

Itse olen aivan samaa mieltä.

mutanaama
02.10.2009, 22.14
*viittoo ankarasti*

Glendronach 18v loppui asennusoperahuunin kuluessa. Kai ne kumit on oikein päi, huamennahan tuon huomaa...

*Ja Te, hiljainen herra siellä takanurkassa, pullo on teidän*

mnph
02.10.2009, 22.39
12v Lap... ja paljon konsonantteja perään. Hyvää perussettiä
Mitäs se tuo on; pippuria vai hunajaa? Ei ihan perussettiä mitenkään.

Täällä lasissa HP 12 -tilkka ja saunaoluena mainio Wainwright.

mutanaama
02.10.2009, 23.09
Mjaa, nyt taas koemaistelussa 15 vee dalwhinnie.
Tuoksu melko puhdas ja terävä. Maussa tulta ja selkärankaa. Jälkimaku hiipuu pois, ennenkuin ehtii kunnolla alkaa.
Enemmän kuitenkin mun suun muotoista kuin edellinen, vaikka ei tämäkään oikein suosikkeihin lukeudu.

Ilta onkin sitten hyvä lopetta varttitynnöriin. Tuttu, tuttu maku.
Laphroaig say no more.

Zarni
03.10.2009, 06.47
Enemmän kuitenkin mun suun muotoista kuin edellinen, vaikka ei tämäkään oikein suosikkeihin lukeudu.Hep, mulle!

Ai, ei vai? :rolleyes:

drop
03.10.2009, 11.33
Laphroaig say no more.

Samaa oli täälläkin. Juuri eilen saapui pahvilaatikollinen aarteita saksasta :)

mutanaama
03.10.2009, 11.33
Hep, mulle!

Ai, ei vai? :rolleyes:

Miten niin ei:cool:

Vääräjalka
03.10.2009, 19.31
Tuoksu melko puhdas ja terävä. Maussa tulta ja selkärankaa. Jälkimaku hiipuu pois, ennenkuin ehtii kunnolla alkaa.
Enemmän kuitenkin mun suun muotoista kuin edellinen, vaikka ei tämäkään oikein suosikkeihin lukeudu.

Mutta mun mielestä tuossa on loistelias tuoksu. Maun hävittyä suusta voi vielä tuoksutella lasia nenän alla. Maku ei tosiaankaan ole häävi.

mutanaama
03.10.2009, 20.34
Mutta mun mielestä tuossa on loistelias tuoksu. Maun hävittyä suusta voi vielä tuoksutella lasia nenän alla. Maku ei tosiaankaan ole häävi.

Tuota mä yritin kai vähän selittää, mutta sotkeuduin taas omaan näppäryyteeni. Tänään ois jännää, kun vois kokeilla vielä yhtä mualilman tuliaista 18vee Glenlivettiä. Muistaakseni oli ihan ok tavaraa, mutta ei siitä vielä sen enempää.

[edit]
Väri mukavan tummanpuhuva, kullanhohtoinen. Tuoksu kevyt, hienostunut ja herkkä. Maku mukavasti pehmeä, jälkimaussa tervaa. Jotenkin voisin kuvitella, että viski olisi tehty solisevan kevätpuron vedestä.
Erittäinkin arvostelijan suuhun sopivaa, vaikka luonteeltaan täysin vastakkainen Laphroaig/Lagavulin/Aardbeg linjalta.

Suosittelen lämpimästi.

Zarni
03.10.2009, 20.34
Miten niin ei:cool:Ilmasta uiskia?! :eek:

mutanaama
03.10.2009, 20.44
Mulla on noihin alkkomajuomiin silleen hyvä suhde, että juon alussa vain maun vuoksi. Ja siinä vaiheessa kun suosikit loppuu, on hyvä ettei vaihtoehtoa-b ole käsillä.:o
Yhtenäkään aamuna en ole heränny ja voivotellu, että olis pari paukkua pitäny ottaa.

konaworld
03.10.2009, 20.46
Tänään tuli hankittua jotain uutta single malt viskiä Benromach. Aika hailakan väristä, suorastaan ihmeellisen haalean väristä, mutta maku ensimaistelulla kuitenkin lupauksia antava. Mitenkäs viskisiepot kommentoi tuota viskiä?

mutanaama
03.10.2009, 20.49
Odottelen raporttia Nivalasta.:D

Zarni
03.10.2009, 21.02
Mulla on noihin alkkomajuomiin silleen hyvä suhde, että juon alussa vain maun vuoksi. Ja siinä vaiheessa kun suosikit loppuu, on hyvä ettei vaihtoehtoa-b ole käsillä.:o
Yhtenäkään aamuna en ole heränny ja voivotellu, että olis pari paukkua pitäny ottaa.Tuo on kieltämättä varsin järkevää!

Highlander
03.10.2009, 21.42

Laphroaig say no more.
Oho kuinkas sattuikin :) Saksasta tulossa 15y Dalwhinnie sekä tietty Lagavulin 16y (44 eur!! a_L_k_O 70??) ja intialainen single malt Amrut. Kiva kuulla että D on juotavaa :p

drop
05.10.2009, 21.10
No nyt korkkasin pullon Green Labelia. Miten muistelinkaan historiasta että tuo olisi ollut ihan hyvää, ainakin eka lasillinen on aikamoinen pettymys.

Tai sitten olen vain juonut niin paljon Islay viskejä viime aikoina että tämmönen pliisu tekele tuntuu jotenkin lattealta. Voisi kaataa viemäriin ja ottaa tilalle QC'ta.

mutanaama
05.10.2009, 21.37
Älä ihmeessä viemäriin. Moon huomannu, vaikka ei mulle maistuiskaan, niin kummasti kelpaa muille. Toimii kans toistepäin. Sain kerran pari laatikkoa punkkua á 5€ litra tai jotain. Oli mun mielestä aivan loistavaa tavaraa, antaja oli aivan toista mieltä.

Aijuu, tänään sain koemaistiaisen Ardbegin Corrywreckania. Tahtoo lisää...
Jos jollekulle ei maistu, saa lähettää... :D

marco1
05.10.2009, 21.37
12v Lap... ja paljon konsonantteja perään. Hyvää perussettiä, ainakin näin komeista laseista mukavaa nautittavaa.
Väärä perjantaipullo, "Lapparin" QC:tä se olikin.... no nautittavaksihan nämä oli tehty vaikka tavallaan hukkaan menikin. :D

mutanaama
05.10.2009, 21.39
Väärä perjantaipullo, "Lapparin" QC:tä se olikin.... no nautittavaksihan nämä oli tehty vaikka tavallaan hukkaan menikin. :D

Noo hyvään tarkotukseenhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Graze
05.10.2009, 21.58
Tänään tuli hankittua jotain uutta single malt viskiä Benromach. Aika hailakan väristä, suorastaan ihmeellisen haalean väristä, mutta maku ensimaistelulla kuitenkin lupauksia antava. Mitenkäs viskisiepot kommentoi tuota viskiä?

Kerran olen pullon tuota ostanut ja ostan varmasti uudelleen. Paikallisesta liikkeestä en vain ole sen jälkeen löytänyt. Harmi kun en oikein muista enää makua, poikkeaa kyllä useimmista muista mallasviskeistä, ja edukseen. Olisiko Ardbeg-tyyppinen..

bere
06.10.2009, 01.50
Hei, ootteko löytäneet jotain oikeasti juotavia "talousviskejä" hintaluokassa 20-30e / 0,7l alkosta? Nyt nimittäin on niin, et sydän itkee verta kun ryyppää noita kalliita vaan siks kun haluaa viskiä ja halvempaakaan ei ole? Lähinnä siis jo senkin takia et uudet pullot pitää tilata kun ei täältä saa mitään. Tai jos saa niin se on kohtuuttoman hintaista...

Vat 66 testattu, ei sitä. Onko muita? Ajattelin koklaa ekaks Rob Royta jota on tavallaan kehuttu (http://www.nautiskelijat.net/wp/?p=190).

bere
06.10.2009, 04.18
Tässä muuten jollekkin ehkä hyödyllinen viskien maku"kartta":

https://www.lfw.co.uk/diageo/Flavour_Map_LFW.jpg
https://www.lfw.co.uk/diageo/Text-map.jpg

drop
06.10.2009, 10.03
Hei, ootteko löytäneet jotain oikeasti juotavia "talousviskejä" hintaluokassa 20-30e / 0,7l alkosta? Nyt nimittäin on niin, et sydän itkee verta kun ryyppää noita kalliita vaan siks kun haluaa viskiä ja halvempaakaan ei ole? Lähinnä siis jo senkin takia et uudet pullot pitää tilata kun ei täältä saa mitään. Tai jos saa niin se on kohtuuttoman hintaista...

Vat 66 testattu, ei sitä. Onko muita? Ajattelin koklaa ekaks Rob Royta jota on tavallaan kehuttu (http://www.nautiskelijat.net/wp/?p=190).

Paddy?

https://www.weinquelle.com/fotos/s256.jpg

drop
06.10.2009, 10.06
Onko joku maistanut sekä 1990 että 1991 Lagavulin Distillers editionia? Mietin että juonko vain kylmästi tuon 1990 pullon loppuun ennen uudemman korkkaamista, vai jätänkö komeron perälle...

Highlander
06.10.2009, 10.06
Hei, ootteko löytäneet jotain oikeasti juotavia "talousviskejä" hintaluokassa 20-30e / 0,7l alkosta?
Famous Grouse, Grant's sekä irlantilaisista Clontarf on ainakin mun varmat valinnat talousviskeiksi.

JackOja
06.10.2009, 10.20
Hei, ootteko löytäneet jotain oikeasti juotavia "talousviskejä" hintaluokassa 20-30e / 0,7l alkosta?...

Famous Grouse....

Komppaan Ylämaan hemmoa, Famous Grouse on minunkin valintani "käyttöviskiksi".

mutanaama
06.10.2009, 10.27

Täällä on jo mainittu famous grouse, jota itsekin pidän hyvin siedettynä suuremmissakin määrissä nautittuna. Vahvan makuiset viskit menee jotenkin hukkaan sen kolmannen tuhdin paukun jälkeen.

mnph
06.10.2009, 11.14
Rob Roy on toiminut hyvin keittiössä. On kai pääosin Bowmoren tavaraa.

Sirkkusofia
06.10.2009, 13.40
Rob Roy on toiminut hyvin keittiössä. On kai pääosin Bowmoren tavaraa.
Tämäkin on peruskamaa leivontahommiin:
http://i.a.cnn.net/money/galleries/2007/moneymag/0702/gallery.whiskey.moneymag/images/tullamore_dew.jpg

Menee se kyllä muutenkin :o

bere
06.10.2009, 17.32
Joo ulkomuistista toi tullamorekin on ihan käypää kamaa, paddya en oo juonut 2000luvulla eli vois kai maistaa sitäki ja famous grouse pannaan korvan taa kans. Kiitoksia osallistujille.

drop
06.10.2009, 18.27
Maistoitko bere sekä 1990 että 1991 distillers editionia?

bere
06.10.2009, 18.32
En oo juonut kun 1990 laga de. Se on ihan jeppiskamaa kyllä.

bere
06.10.2009, 23.29
http://www.sommelier.dn.ua/eng/whisky-new/images/Rob-Roy-2.jpg

Kävin sitten poimimassa tollasen rob roy pullon, jossei itse pysty juomaan sitä niin onpahan sitten vierasvaraksi. :D

Jazman
06.10.2009, 23.56

Mulla on höyryt enää jäljellä viime vuonna ostetusta pullosta jäljellä. Tosin se on luomuversiota, kun piti tietenkin joku sellanen viski löytää, mitä ei Suomesta löydy.
Ostin sen duunimatkalla Britteihin, kun poikettiin Windsorissa matkalla Heathrow:lle. Sieltä löyty hyvin sympaattinen skottikauppa ja sinnehän sitä piti suunnistaa heti ensimmäisenä.
Vaikka eniten tykkään noista savuisista ja turpeisista viskeistä (kolme suosikkia: Laphroaig, Lagavulin, Talisker), niin joskus maistuu noi kevyemmät Highlandit tms. Myös toi Benromach on aika kevyttä, mutta maistu kyllä tosi hyvältä mun suuhun.

Niin ja tulihan sitä samalla reissulla hankittua myös pullo 18yo Taliskeria Heathrow:n duty freestä ja rouvalle piti kotona taas selitellä ostoksia ;)

Sattumalta löysin tämänkin salaseuran täältä foorumin syövereistä!
Kas kun en aikasemmin ollut käynyt kylässä :)

Onko tässä seurassa muuten Puotilan Pikkulinnun asiakkaita?
Käyn siellä aina joskus lenkkien yhteydessä oluella ja (ikävän) harvoin viskillä ryyppyiltoina.

mutanaama
07.10.2009, 00.11
No terrrrvetuloa tännekin. Joku tuossa aikasemmin hämmästeli viskitietouden määrää ja threadin laatua. Ei kuulemma ole muualta löytyny vastaavaa. Muistaakseni tarkoitettu kehuna:D.

mnph
07.10.2009, 13.37
Onko joku maistanut sekä 1990 että 1991 Lagavulin Distillers editionia? Mietin että juonko vain kylmästi tuon 1990 pullon loppuun ennen uudemman korkkaamista, vai jätänkö komeron perälle...
Muistaakseni olen yhden 1990-pullon tyhjentänyt, oli varmaankin maistuvaa. Kaapissa on avaamattomana 1991-versio, luultavasti hyvää sekin. Eli en osaa verrata näitä keskenään. Jotain 12-vuotiasta erikoisversiota on tullut naukattua, oikein hyvää.

drop
07.10.2009, 15.09
Kiitos. Avaappas nyt se uudempi pullo ettei mun tarvitse :D

Zarni
07.10.2009, 16.35
Varsin erikoinen ämyri...

http://www.liukkonen.net/pics/kaiutin.jpg

Ensimakustelulla ihan makoisaa, varsinkin kun huomioi hinnan... Mitään suurempia makuspekulointeja ei tällä vuoden treenaamisella osaa sanoa. Kiitokset asianomaiselle, palaamme asiaan!

Talisker
07.10.2009, 23.58
Täytyypä tarkistaa, mitä kotona oleva on.
Siitä on juotu (maistettu) kahdesti:
kun jäin eläkkeelle ja kun menimme naimisiin.

Tänään nautin Riccionessa Lagavulin 16v yhdessä
eritäin hyvien jäätelöiden ja kavereiden kanssa.
Lämpötila n 20 astetta klo 22.
Hyvää oli, takana 9. ajopäivän 135km vaihtelevia colleja.

E.T.
08.10.2009, 00.06
Kun tässä lähellä Mannerheiminkalliota asustelen kysyisin arvon viskisiepoilta mitä olette mieltä tuosta Marskin mieliviskistä VAT 69:stä. Sehän on halpa talousviski nykymakunystyrään mutta lienee virrannut Marskin illallispöydässä Tampereen valtauksen jälkeen joka oli kova pala purtavaksi...;):)

bere
08.10.2009, 00.39
Ostin VAT 69 pullon joskus Band of Brothersin innoittamana, hirveetä kuraahan se.
Toi Rob Roy minkä ostin eilen, vaikka sekin pahaa, niin on se reilusti vähemmän pahaa kuin toi VAT 69.

Itseasiassa tota Rob Roytä voi melkein suositella, tolla hintaa on vaikea panna paremmaksi. Maistuu vähän niinkuin Bowmore surf ja Balvenie ois ollut ainesosina. Eli aika makea ja pyöreä. Mielummin tota juo kuin halpoja Bowmoreja...

Naali
08.10.2009, 08.22

Kannattanee kokeilla vaikka Speyburnia 10yo, jotkuu tykkää ja jotkuu vihaa ja loput valehtelee. Miulle tuo ainakii on maistunut.
Rob Royta löytyy vielä puolisen pulloa, ei ollu miun juttu.

Laphroaik pitäs tuossa korkkailla ja tuhota.
...ja kaveri prkl toi maistiaisia JW blue labelista, voi luoja miten on hyvää "blended" whiskyä!!! ei kun säästämään omaan pulloon =)

samooja
08.10.2009, 09.12
Dewars 12 on minun makuuni oivaa kulutusjuomaa.

Famous G on kyllä hyvää sekin.

Jazman
08.10.2009, 09.23

Mitähän se Jameson maksaa nykyään? :seko:
Se on ollu mulla se kulutusjuoma, kun en noita vuosikertoja henkisen esteen takia pysty dokaa. Mun mielestä vuosikertaviskit maistuu parhaimmalta hyvässä seurassa...

Jameson on kuitenkin ollut mulla se luottovalinta, kun on pitänyt pihistellä hinnasta vaan ei mausta. Joskus synttärilahjoiks on ilmestyny vaikka minkälaista soossia ja pahin muisto on Grant'sista. Se on kyllä ihme juomaa... Ihan sama vaikka otti vain yhden siivun, niin seuraavana aamuna oli ihan joka kerta hedari. Mikään muu juoma ei oo aiheuttanu moista yhden siivun jälkeen (puhutaan nyt kuitenkin max 4cl siivusta!).
Mutta pakkohan se oli juoda ku sain sellasen megalestin, olisko ollu 3l lesti. Osas vaan aina asennoituu, että nyt kun juon, niin sit on pää kipee (ja kyllähän sen kesti :D).

Blendediä löytyis kans vaikka mitä, mutta niistä mulla on vaan huonoja kokemuksia. Joskus päätinki että jätän ne suosiolla juomatta, juokoon ne ketkä tykkää.
[EDIT] hohhoijjaa... niin, Grant's on siis blended... pitäiskö hakea lisää kahvia...

[EDIT] jameson maksaa 15€ per 0.35 l / 28,90 € per 0.75 l (lähde: http://www.isokaato.com/viina.php?id=277)

JackOja
08.10.2009, 09.28
Mitähän se Jameson maksaa nykyään? :seko:
Se on ollu mulla se kulutusjuoma...

Jameson on kuitenkin ollut mulla se luottovalinta...

...Blendediä löytyis kans vaikka mitä, mutta niistä mulla on vaan huonoja kokemuksia. Joskus päätinki että jätän ne suosiolla juomatta, juokoon ne ketkä tykkää.

Onko tässä nyt joku ristiriita :seko:

Jamesonia joo, jos vaniljasta tykkää.

Jazman
08.10.2009, 09.36
Ainiin... heh :D

Kuten jo tossa aikaisemmin editoin... pitää varmaan hakea lisää kahvia, kun ei ajatus kulje yhtään...

Noh, poikkeus vahvistakoon säännön. Jameson toimii, muita toimivia sekotuksia en ole löytänyt (vaikka on ne 30v Jack Danielsitki kokeiltu). Ehkä se on se irkkulaisuus... :seko:

Nyt kun mainitsit, toi vanilja on veikee maku, löydän sitä myös Casillero del Diablosta ja joistain muistakin juomista. Eikä se mua ainakaan haittaa...

Naali
08.10.2009, 18.36
Ainiin... heh :D

Kuten jo tossa aikaisemmin editoin... pitää varmaan hakea lisää kahvia, kun ei ajatus kulje yhtään...

Noh, poikkeus vahvistakoon säännön. Jameson toimii, muita toimivia sekotuksia en ole löytänyt (vaikka on ne 30v Jack Danielsitki kokeiltu). Ehkä se on se irkkulaisuus... :seko:

Nyt kun mainitsit, toi vanilja on veikee maku, löydän sitä myös Casillero del Diablosta ja joistain muistakin juomista. Eikä se mua ainakaan haittaa...

Toinen poikkeus varmasti tuo Johnny walkkerin bluelabel, ei tosin vaan kovinkaan halpa pullo.

mutanaama
08.10.2009, 20.09
Jameson on mun mielestä kelvollista kahvissa. Toisaalta mikään muu ei oo. Mutta ei sitä suurin surminkaan pysty meikäläinen muuten juomaan.

bere
08.10.2009, 20.35
EI pysty enää Jamesonia juomaan. Kerran juotu sitä dokaukseen ja sen jälkeen ei oo maistunut. Jostain syystä... Ei se kyl must niin kaksista ollut muutenkaan, mielummin vaikka sitten bushmills blackiä jos "vähän kalliimpia*" blendejä jostain syystä haluaa.

*~30e/0,7l hintaluokka siis

Jazman
09.10.2009, 00.50
Voipi olla että tuo budjettiviskien laatu on syynä että oon siirtyny melkeen poikkeuksetta tissuttelujuomissa tonne Brandyjen liigaan (Brandy de Jerez naturalmente!) ja sieltä ihan suosikki on Torres diez años eli Torres 10v. Laatukamaa alle parin kympin, vaikka pullo onki alle 0,7l.

bere
09.10.2009, 02.13
Kun nyt täällä OT:eillaan jo rypäleistäkin, niin alkon kohtuuhintaisten Calvadosien kunkku on imo Château du Breuil V.S.O.P.

http://media.achat-ville.com/uploads/caen/Produit/0f/PROD_PHOTO1_4223_1190233479.jpg

Kemizti
09.10.2009, 07.34
Mitäpä mieltä arvon raati on Glenfiddich tuotteista, itsellä tällähetkellä korkit aukaistuna seuraavista:

12yo http://www.glenfiddich.com/the-range/12-year-old.html

15yo http://www.glenfiddich.com/the-range/15-year-old.html

itse pidän enemmän tuon 15-vuotiaan mausta..

Jazman
09.10.2009, 08.51
@Bere, kiitos vinkistä, pitääpä testaa seuraavaks tota!

@Kemizti, Gleni on ihan toimiva viski... vaikka se ei ole mun ykkössuosikki, niin siinä on kuitenkin hyvää "potkua", mitä ei muista viskeistä oikein löydy

bere
09.10.2009, 09.49
Mun ehdon "hands down" suosikki on kyl Ardbeg Uigeadail. Kaikkea mitä viskin tulisi ollakkin.

http://chwisgi.com/wp-content/uploads/ardbeg-uigeadail.jpg
Supernovaa odotellessa....

Jazman
09.10.2009, 10.06
Mulla on sivistyksessä aukko, kun en ole vielä edes maistanut Ardbegiä.
Olis pitäny eilen tajuta tämä ja tilata siivu, kun kävin taas lenkin päätteeksi Pikkulinnussa (http://www.pikkulintu.fi/).

Ken ei tätä paikkaa tunne, niin kannattaisi kävästä!
Metrolla (Mellunmäki) pääsee Puotilaan ja lintu on 100m päässä asemalta.
Yks stadin parhaimmista viskivalikoimista ja olutvalikoimakaan ei jätä kylmäksi.

Highlander
09.10.2009, 15.12
Mitäpä mieltä arvon raati on Glenfiddich tuotteista, itsellä tällähetkellä korkit aukaistuna seuraavista:

12yo http://www.glenfiddich.com/the-range/12-year-old.html

15yo http://www.glenfiddich.com/the-range/15-year-old.html

itse pidän enemmän tuon 15-vuotiaan mausta..

12y on ihan kelpo tavaraa. Varsinkin jos sitä saa 17 eur/pullo :cool: Rodokselta ostin nimittäin kesällä paikallisesta marketista, taisi olla joku tarjous tai sitten väärin hinnoiteltu. Eipä se tosin taida Saksassakaan hirveesti yli 20 eur maksaa.

Saksasta tuli mieleen että tuossa aikaisemmin mainitsemani 3 putelin paketti löysi taas perille asti. Paketissa oli siis Lagavulin 16 y, Dalwhinnie 15 y ja intialainen Amrut single malt ja säästöä tuli ison A:n hintoihin verrattuna "jonkin verran"...viikonloppuna maistellaan :p

Highlander
09.10.2009, 15.23
Kannattanee kokeilla vaikka Speyburnia 10yo, jotkuu tykkää ja jotkuu vihaa ja loput valehtelee. Miulle tuo ainakii on maistunut.
Rob Royta löytyy vielä puolisen pulloa, ei ollu miun juttu.

Laphroaik pitäs tuossa korkkailla ja tuhota.
...ja kaveri prkl toi maistiaisia JW blue labelista, voi luoja miten on hyvää "blended" whiskyä!!! ei kun säästämään omaan pulloon =)
Täällä on yks joka vihaa, jos viskiä nyt voi sitten vihatakaan :rolleyes: Mutta tuo on kyllä niin "laimeaa" ja mitään sanomatonta kun olla ja voi. Ei ihan heti tule mieleen että voisi olla single malt jos sokkona testattaisiin.

"Viskiharrastuksen" alkupuolella, nuorempana tuota erehdyin ostamaan ja senkin jälkeen pari putelia on tullut nautittua ja mielipide ei ole muuttunut miksikään. Yhdessä vaiheessa Speyburnissa oli näyttävä peltiputkilo joka kovasti houkutteli ostamaan kyseistä tuotetta ja halvemman pään single malttejahan se on myös. En ole erityisesti muutenkaan Speysiden viskien ystävä mutta sieltä kannattaa kyllä valita jotain ihan muuta...kuten Cragganmore.

Talisker
09.10.2009, 17.58
Täytyypä tarkistaa, mitä kotona oleva on.
Siitä on juotu (maistettu) kahdesti:
kun jäin eläkkeelle ja kun menimme naimisiin...
Se minun Lagavulin juhlaeditioni on vuodelta 1981.
Minkähän kunniaksi sitä seuraavan kerran maistelisi?
---
Bergamonin kentällä oli tänään Taliskeria 45 eurolla.
Ostin pois.

mutanaama
17.10.2009, 17.24
Ardbeg Corrywreckan. 79£ shopista.

Väri yllättävän tummaa Ardbegiksi, vahvuus vaivaiset 57% vaatii hiukkasen vettä seuraksi, tosin niin ne muutkin.
Nestemäistä savua ja takkatulen loimua. Suosittelenhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Liraren
17.10.2009, 22.30
Ai stna ku kuulostaa mahtavalta!

mnph
18.10.2009, 00.07
Tänään tuli nokkaan, joten takkatulijuomaksi olen ansainnut vain kymmenvuotiasta hokkaidolaista.

Tuota Ardbegin pyörremyrskyä voisi jostain hankkia, näyttää olevan 59 puntaa eräässä paikassa.

mutanaama
18.10.2009, 00.19
Ai stna ku kuulostaa mahtavalta!

Hjuu, maistuukin:D

Tuota Ardbegin pyörremyrskyä voisi jostain hankkia, näyttää olevan 59 puntaa eräässä paikassa.

Et saatana kerro julkisesti

konaworld
31.10.2009, 19.30
Raporttia Nivalasta mutanaamalle. Benromac on ihan kelvolline perus single maltti. Ei oo hinnan kirossa. Taidanpa ottaa toisenkin maisteluannoksen ennen saunaan menoa.

mnph
31.10.2009, 21.32
Lasissa oivallinen Highland Park 12. Hitto kun ei tähän hätään löydy sitä samalla leimalla varustettua olutta... Vieläköhän sitä löytyy Suomesta?

Kal Pedal
31.10.2009, 22.02
Muutama vuosi sitten yritin aloittaa whiskyn harrastusta. Silloin en vielä osanut, eli kalliit sinkulat valahti kurkusta alas pullo kerralla ja ei aamulla muistanut mausta juuri mitään. Turhaa hommaa sikäli. Nyt olen punkuilla onnistunut vähintään kohtuullisesti, joten ehkä muutaman vuoden kuluttua rupean treenaamaan whiskyä uudelleen.
Kyllä nyt maistuisi lasillinen Taliskeriä.

Juha Lehtinen
31.10.2009, 23.32
Tällä hetkelle nautin 10-vuotta vanhaa Ardbegiä. Yksi omista suosikeista.

hannupulkkinen
31.10.2009, 23.43
http://www.bruichladdich.com/

Nyt menee tätä hitusen.

pirkkob
01.11.2009, 14.01
On noita whiskyjä hyllyssä seitsemisen kappaletta. 2 ylämaan ja 5 saaristolaista.
Yleensä otan lasillisen tai kaksi ja mielestäni on hyvän whiskyn törsäystä ottaa useampia putkeen. Ainakin minä olen jo hiprakassa parista paukusta ja aivan varmasti makuaistini on jo siitä jonkinverran turtunut, ettei enempi kerralla ole tarpeen. :p
Se, mitä milloinkin juon, on ihan sen hetkinen tunnekysymys. Parhaimpina pidän Caol Ilaa (12 v.) ja Ardbeckiä (10 v.), vaikka ei ne muutkaan (Bowmore, Laphroaig, Bunnahabhain ja Glennfiddich 15 v. ja Aberlour) mitenkään huonoja ole. ;)
Yleensä pidän savuisista whiskyistä.
Olette varmaan huomanneet, että Karhulta löytyy korpisavu-olut? :D

JackOja
03.11.2009, 10.59
...jotain oikeasti juotavia "talousviskejä" hintaluokassa 20-30e / 0,7l alkosta...

Vaikka olenkin Famous Grouse -miehiä, päätin ostaa käyttöviskiksi tällä kertaa jotain muuta. Käteen tarttui perjantaina Bell's... se ihan perustavara.

Eilen illalla töllöä töllöttäessä tuli sitten korkattua se pullo ja sehän olikin ihan hyvää.

bere
03.11.2009, 11.30
Mulla on vuosien takaa aika nihkee bell'sistä, ehkä sitä vois joskus maistaa taas... Famous Grouse on ihan jees kyl, sitä tossa jo kokeilinkin..

mnph
13.11.2009, 19.13
Jälkiruuaksi ja taudintappajaksi tuli avattua Bowmore 17, joka toimiikin oikein mainiosti.

Jazman
14.11.2009, 00.08
Pitäis varmaan kerää nää stadilaiset pienelle fillariretkelle tänne Itään ja kävästä Pikkulinnussa joku päivä :)

Tosin... vois tulla ongelma monien maisteluiden jälkeen, et mites sillä fillarilla pääsis himaan.
Eli kaipa pitäis alottaa hyvissä ajoin, niin tarvittaessa pääsis vielä metrolla ytimeen tai mihin matka nyt jatkuu...

A.M.®
16.11.2009, 19.28
Tänä ehtoona voisi maistaa Ardbegin Supernovaa!

Tuo on vieläkin avaamatta :o

bere
16.11.2009, 19.28
Mullakin oma vielä korkkaamatta. :)

samooja
16.11.2009, 19.29
nii mulki.

A.M.®
16.11.2009, 19.47
Ja Stranahania tulossa...

Talisker
16.11.2009, 21.26
Taliskeria meinaan nauttia yömyssyksi.

drop
16.11.2009, 21.27
Mullakin oma vielä korkkaamatta. :)

Noutamatta jopa :D

JackOja
18.11.2009, 09.28
Campbellin John lähetti spostia, että kohta olisi tilaisuus ostaa erikoistavaraa, Laphroaig Triplewoodia. Vaikuttaa mielenkiintoiselta (http://www.laphroaig.com/triplewood/index.asp) :p Onkohan kukaan maistanut tuota?

Pitää näköjään muuten olla FOL, että voi ostaa tuota £49.50/litra.

drop
18.11.2009, 10.22
Näytti kyllä mielenkiintoiselta, pikaisen googletuksen perusteella jakoi jonkun verran mielipiteitä...

mnph
18.11.2009, 12.33
Campbellin John lähetti spostia, että kohta olisi tilaisuus ostaa erikoistavaraa, Laphroaig Triplewoodia. Vaikuttaa mielenkiintoiselta (http://www.laphroaig.com/triplewood/index.asp) :p Onkohan kukaan maistanut tuota?

Pitää näköjään muuten olla FOL, että voi ostaa tuota £49.50/litra.
Voipi olla, että jää edelleen hankkimatta. On saanut hieman ristiriitaisen vastaanoton. No, makuasioita. Vaan ehkäpä se tulee kuitenkin hommattua, samalla 18-vuotiastakin... Halpaa! Lentokentällä tuota Triple Woodia on ollut tarjolla 55 punnalla, normaalikaupoissa 65.

bere
25.11.2009, 15.12
Oli FOL kaupassa eioota myynnissä viimeks kun katoin. Saksasta ois tota triplewoodia saanut, mutta uusin tilaus tuli enkuista. Ens kerralla sitten. Nyt tuli Lapalta QC:ta ja uutta batchia 10v CS:ää, pullo Lagaa ja pullo Caol Ila CS:ää.

Nyt viimein myös saapui poika kotiin (http://paisti.files.wordpress.com/2009/11/25112009064.jpg), katotaas koska pääsis maistelemaan.

A.M.®
25.11.2009, 15.18
Ja Stranahania tulossa...

Saapui eilen :)

mnph
05.12.2009, 20.30
Pikkujoulun positiivisesti yllättävin laulukirja: Ledaig 10 v. Aiempien kokemusten perusteella odotin kuravettä, mutta sepä oli suorastaan herkkua. Ja tämä ihan alkuillasta. Itse asiassa jo iltapäivällä, pari tuntia lounaan jälkeen.

drop
11.12.2009, 23.23
Joskus yli kymmenen vuotta sitten maistoin green labelia ja tykkäsin. Päätin viime tilauksen yhteydessä hankkia yhden pullon sitäkin kun kaikki muu oli aika savuista ja turpeista... Eihän se maistunut, kaksi kertaa yritin ottaa lasillisen ja toisen kaadoin jo viemäriin.

En keksinyt pullolle parempaa käyttöä joten otin tänään pikkujouluihin mukaan. Joimme lasilliset ja ihmettelimme molemmat miten mallasviskistä on saatu niin perus blendin makuista. No eihän kauaa mennyt kun joku viisaampi tuli paikalle ja ohjeisti katsomaan etikettiä tarkemmin, jälleen kerran makuaisti oli tarkempi kuin silmä, blendiähän se olikin.

Onneksi työkavereille maistui, taidan huuhtoa pahan maun pois lasilla QC'a.

JackOja
12.12.2009, 22.24
Mulla on meneillään "edullinen käyttöviski" -kokeilu... tällä kertaa maistelussa Long John :)

Ei hyvää, mutta kai tän pullon juotua saa....

bere
12.12.2009, 22.37
Caol Ila Cask Strenghtia sippailen kurkkukipuun.

VauhtiSusi
12.12.2009, 22.57
Pitää tuossa Laphroaigia illan päälle maistaa.

drop
12.12.2009, 23.20
Laphroaigin QC taas lasissa, tästähän tulee tapa. Pitää varmaan siirtää tuota pulloa taaemmaksi kaapissa.

VauhtiSusi
18.12.2009, 19.42
Jes!!! Taas perjantai arvonnasta arvo tavaraa: Ardbeg puteli napsahti. Millonhan avais.. :):):cool:

A.M.®
18.12.2009, 19.49
Caol Ila Cask Strenghtia sippailen kurkkukipuun.

Nyt on lääkitys kohdillaan :)

A.M.®
18.12.2009, 19.50
Pitää tuossa Laphroaigia illan päälle maistaa.

Juu tuossa olis Quarter Cask avaamatta. No ehkä joku ehtoo :p

Highlander
19.12.2009, 01.20
Tuo Black Grouse melkein ohittaa mulla jo Famous Grousen blended-puolella. Ihmekös, väittävät että Islayn viskejä sekoitteessa? Pari blended-putelia on myös tuloillaan: Islay Mist 17y ja Six Isles Whisky. Tuota ekaa odotan mielenkiinnolla, Jacksonkin antanut yli 8 pistettä.

VauhtiSusi
23.12.2009, 01.32
Taasen pullo tuli että pätkähti. The Balvenie Double Cask 12 yo. Aattona testi. Nyt lasissa Ardbeg. Hyvää, kerrassaan hyvää...

VauhtiSusi
31.12.2009, 20.39
Bunnahabhain 12yo - mukavan pehmeä Islay,vähiten savua mitä on kyseiseltä saarelta tullu maistettua...

JaT
31.12.2009, 21.10
Joululahjaksi taloon saapui Macallan 12yo Fine oak. Täytyy tuossa illan aikana vielä avata, odotettavissa luultavasti hieman erilaista tavaraa kuin mitä nuo hyllystä löytyvät 4 Islayn saarelta tullutta viskiä (Ardbeg, Bowmore, Lagavulin, Laphroaig) on.

Sti
31.12.2009, 23.44
Bunnahabhain 12yo - mukavan pehmeä Islay,vähiten savua mitä on kyseiseltä saarelta tullu maistettua...

"Boonahaawnh" lienee luokiteltu hunajan makuiseksi? Savu on mielestäni se mitä turpeen lisäksi viskistä pitää löytyä!

VauhtiSusi
31.12.2009, 23.49
Joo, kyllä hunajaa ja KUKKIA. Savu on hyvästä. Ihan ok, mutta ei tule tätä pulloa enää ensimmäisenä hommattua hyllyyn. Laphroaigh nyt menossa, pientä testi meininkiä tässä, on tässä kyllä sitä jotain..savua ja turvetta..

Sti
31.12.2009, 23.54
Joo, kyllä hunajaa ja KUKKIA. Savu on hyvästä. Ihan ok, mutta ei tule tätä pulloa enää ensimmäisenä hommattua hyllyyn. Laphroaigh nyt menossa, pientä testi meininkiä tässä, on tässä kyllä sitä jotain..savua ja turvetta..

Jos tuohon mennään, niin en voi kuin suositella:
- Laphroaig original cask strength
- Laphroaig Cairdeas
- Laphroaig quarter cask

kaikki hyviä...

VauhtiSusi
31.12.2009, 23.56
Kyseisiä on tarkoitus hankkia kunnes tuo hyllykkö rupiaa tuossa hupeneen nuista puteleista...:D

drop
01.01.2010, 00.30
Laphroaig Quarter Cask menee täällä...

hannupulkkinen
01.01.2010, 01.45
Taasen pullo tuli että pätkähti. The Balvenie Double Cask 12 yo. Aattona testi. Nyt lasissa Ardbeg. Hyvää, kerrassaan hyvää...
Balvanie on vähän nöyrää. Aika hienovaraista kuitenkin. Pidän vähän savuisemmista.

JiiPee
01.01.2010, 02.08
Nyt lasissa Ardbeg. Hyvää, kerrassaan hyvää...

Saakeli, sait ylipuhuttua. Seuraavalla kerralla koriin Ardbeg.

JaT
01.01.2010, 20.01
Katselin tuossa pullot läpi, että paljonko on jäljellä ja täytyy huomenna nähtävästi poiketa Alkoon. Laphroaigia pieni tilkka jäljellä, Bowmorea hieman enemmän. Onhan tuossa nyt tietysti Lagavulinia ja Ardbegiä reilut puoli pulloa ja tuota eilen korkattua Macallania reilummin.

Mutta jotenkin Laphroaigia täytyy aina löytyä hyllystä eli täytyy sitä käydä ostamassa. Tosin perus 10v sijaan ajattelin Quarter caskia tai Cask strenghtiä. QC:ia en ole vielä maistanutkaan, CS:n makuun pääsin, kun kaveri sitä tarjosi ja (muistaakseni) hyvää oli. Suosituksia? Tai kai noita tilaustavarana Alkosta saa?

Nyt lasissa lämmikkeeksi Ardbeg Ten. Hyvää on.

Uusinnostunut
01.01.2010, 20.23
Glengoyne liki ylioppilaan iässä eli 17 vee lasissa. On niin kovin "finslipattu" että taidan kuitenkin ottaa Laphroiagia....tai molempia jotta vertailu tästä edistyy

Peter North
02.01.2010, 00.20
Bunnahabhainin "uus puu" tyrkkää aromia ilmoille tossa vieressä. Kumma kyllä, tätä piti siemailla varttipullo ennen kun alkoi maistumaan. Tolla pakkasella voi tietty olla jotain tekemistä asian kanssa..

Mutta oispa tosiaan Ardbegiä! Voittaa tämän helposti.

bere
03.01.2010, 01.16
http://paisti.files.wordpress.com/2010/01/03012010202.jpg?w=450&h=337

JaT
03.01.2010, 17.09
Kävin eilen Alkossa ja ensi viikonloppuna pääsee maistelemaan Laphroaigin Quarter caskia, kun sellaisen nyt päätin sitä kautta tilata.

VauhtiSusi
05.01.2010, 19.05
http://paisti.files.wordpress.com/2010/01/03012010202.jpg?w=450&h=337
Oih, mistä olet muuten snifterit hommannu? Ite olen joutunut vielä tyytymään pikkuseen konjakki lasiin...:(

mutanaama
05.01.2010, 19.19
Ardbegiltä kun tilaa juomaa, voi samalla hankkia tuollaisiakin.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

VauhtiSusi
05.01.2010, 19.25
Joo, jossain vaiheessa tilauksen teen ja tilaan myös sen hienon ajopaidan samalla. Kävin tuossa jokin aika sitten eri tislaamoitten sivut läpi. Tähän kiireeseen ajttelin, josko kotopuolesta löytys kohtuudella. Mixnetistäkin olivat aromilasit lopuneet..

JaT
05.01.2010, 20.50
Suomestakin voi tilata Glencairneja: http://www.chezmarius.fi/2009/12/07/glencairn-single-malt-viskilasi/. Tai käydä ostamassa, jos sattuu PK-seudulla asumaan.

JackOja
06.01.2010, 17.43
Oih, mistä olet muuten snifterit hommannu? Ite olen joutunut vielä tyytymään pikkuseen konjakki lasiin...:(

Riedelin valikoimassa on laseja moneen lähtöön. Olisi mm. "viskilasi"
http://www.keittiovaline.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Hopia/4894/68EA/172F/090C/31F1/0A28/100C/5EE2/Single_0020_malt.jpg

Mutta itse käytän maisteluun Riedelin Hennessy-konjakkilasia
http://www.keittiovaline.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Hopia/4894/6671/CFA3/5E8A/D245/0A28/100C/0F50/Hennessy.jpg

Riedelin laseja myyvät melkeinpä kaikki hyvinvarustetut keittiövälineliikkeet...

bere
06.01.2010, 19.10

Omat tuli whisky exchangesta (http://www.thewhiskyexchange.com/P-2350.aspx) muun tilauksen mukana, otin kuus kun oli halvennuksessa setti. Oli kaks vanhastaankin mutkun noita särkyy kuitenkin jne..

Keskiäkäinen lohjalainen
06.01.2010, 19.20
Omat tuli whisky exchangesta (http://www.thewhiskyexchange.com/P-2350.aspx) muun tilauksen mukana, otin kuus kun oli halvennuksessa setti. Oli kaks vanhastaankin mutkun noita särkyy kuitenkin jne..

Oletan että tilasit whisky exchangesta lasien lisäksi myös wiunaa. Jämähtikö satsi tulliin ja/tai pitikö maksaa veroja?

VauhtiSusi
06.01.2010, 19.35
Ei kai niitä tulleja tuu brittein-saarilta. Jos ei tilaa kuorma-autollista..

Almqvist
06.01.2010, 19.47
vat69= halpaa ja hyvää:)

bere
06.01.2010, 19.49
Ei oo ikinä jäänyt tollaset pienet alle 10 pulloa setit tulliin. On niillä parempaakin tekemistä. Teknisesti noissa englannin lähetyksissä lähettäjä ois vastuussa niitten tullien maksusta koska ne lähettää ne viinat. Saksalaiset kiertää tätä niin et joudut tilaamaan kuriirin itse erillisellä lomakkeella.

Lopputulos silti aina sama, viinat tulee kotiovelle. :D

Keskiäkäinen lohjalainen
06.01.2010, 20.08
Ei oo ikinä jäänyt tollaset pienet alle 10 pulloa setit tulliin. On niillä parempaakin tekemistä.
...
Lopputulos silti aina sama, viinat tulee kotiovelle. :D

Mainiota. Tuoltahan on paree tilata vähintään 5 putelia kerralla että postikulujen osuus pysyy kohtuullisena.

Hinnatkin näyttävät peräti kohtuullisilta. Voipa olla että saavat kohta lisätä yhden uuden kotioven asiakaslistalleen :rolleyes:

drop
06.01.2010, 20.59
Itsellänikin kolme Saksan tilausta takana eikä ole ongelmia tullut. Tilannut aina 6-8 pulloa.

mnph
11.01.2010, 17.32
Mortlach 16-v Flora & Fauna, nam! On laatu vähintäänkin kohdallaan hintaan nähden.

mutanaama
11.01.2010, 17.43
Onkos kokemuksia, miltä maistuu laphroaigin triplewood.

JackOja
12.01.2010, 09.35
...laphroaigin triplewood.

Samaa kyselin tuossa marraskuun 18. päivä, mutta eipä ollut kukaan ainakaan silloin vielä maistanut... vinkattiin ristiriitaisiin arvioihin maailmanlaajuisessa verkossa.

En myöskään itse sitten tilannut.

JackOja
12.01.2010, 13.36
...370 vaihtoehtoa viskeissä ja eri oluita noin 250..

Melko niukka tarjonta. Keppanakellarissa 470/280
http://www.keppana.com/juomat.htm

mnph
12.01.2010, 16.18
Täytynee polkaista ensi kesänä pieni toivioretki tuonne Keppanakellariin. Yötä siellä ja seuraavana päivänä hissukseen ojanpohjia myöten takaisin...

JackOja
13.01.2010, 09.06
Täytynee polkaista ensi kesänä pieni toivioretki tuonne Keppanakellariin...

Erittäin suositeltavaa. On jotenkin psykedeelistä, että keskellä "metsää" on ravintola, joka on täynnänsä asiakkaita :eek:

VauhtiSusi
16.01.2010, 00.15
Tänää sitten koppasin ruotsin reissulta mukaan Lagavulin 16yo putelin. Ovat kovasti kehuneet... Pitää joku päivä tutustua..:rolleyes:

mutanaama
16.01.2010, 01.14
Lagavulin kelpaa aina

Smu
26.01.2010, 16.57
Laga on hjuva. Tallinnassa olis ollut yli 20 euroa halvemmalla kuin Alkossa, mut enpä silti tullut ostaneeksi. Taisin tehdä syntiä? :( Sen sijaan korkkasin kotona joulupukin tuoman Glenfiddich Caoran Reserven. Oikein hedelmäistä ja oli siellä aavistus savun makuakin jossain kaukana. Ihan piristävä vaihtoehto kotibaarikaapin Islay-tuotteiden hallitsemassa valikoimassa.

Jazman
28.01.2010, 00.49
Seuraavaksi ne taiwanilaiset valtaa viskimarkkinat: linkki (http://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/2010/01/26/shock-as-taiwanese-whisky-defeats-scottish-rivals-to-win-single-malt-taste-test-86908-21995756/)

:eek:

.jon
28.01.2010, 19.57
Yksi sieppo lisää ilmottautuu o/

Pukki toi Glencairnin lasit: http://img01.cprpt.com/img/we/10195/20080915_WhiskyGlass_03.jpg

Niistä maistettu ja hauskaksi todettu Cragganmore. Kentältä tarttu mukaan Lapparin Quarter Cask, ihan sillä hilkulla et pitäskö juhlistaa esim. torstai-iltaa nyt.

mutanaama
28.01.2010, 21.11
Teretulemast. Torstaita kannattaa juhlia aina.

bere
29.01.2010, 00.31
Joo ääni juhlimiselle. Pitäisköhän munkin.

Talisker
29.01.2010, 11.57
Ja Lapparin Quarter casc on todella hyvää!

.jon
29.01.2010, 21.42
Sitä samaa olin tulossa sanomaan, toimii.

Suorasukainen, klassinen, melko äijämäinen olematta kuitenkaan överi.

Juhlin torstaita siis näin perjantaina.

majis
29.01.2010, 21.48
Maistoin äsken glenlivet 15 years old french.. Ihan ok juoma. Avovaimo toi tuliaisiksi UK:sta
Miltäköhän maistuisi kokiksen kanssa. Vitsi vitsi

Cokkeli
29.01.2010, 22.02
Nyt ihan printeistä jameson 12 years... Laivan ale pottu. Ihan hyvää.

Zarni
29.01.2010, 22.19
Alkoi tuo 15yo Dalwhinnie pullon loppua kohti tökkimään. Mutta oli ne pullon jämät varsin makoisia kokiksella ja jäillä! :p

Milloinkahan tuon Lappari QC:n raattisi avata... Siihen ei kyllä muita aineita sotketa!

bere
29.01.2010, 22.52
Heti vois olla hyvä hetki. Nyt tilkka Ardbeg Supernovaa.

A.M.®
29.01.2010, 22.54
Heti vois olla hyvä hetki. Nyt tilkka Ardbeg Supernovaa.

Juuei tyhjään vatsaan. Jotain iltapalaa ensin, niin sitten minäkin voin narauttaa Supernovaani :)

Talisker
30.01.2010, 01.50
...Milloinkahan tuon Lappari QC:n raattisi avata... Siihen ei kyllä muita aineita sotketa!
Koska vaan, kunhan muistat, että mitä useammin siitä riittää suullinen, sen paremmalta se maistuu.

JackOja
01.02.2010, 10.14
Kaveri tarjosi viikonloppuna Vantaalla Longmorn-huikkia (15 y.o.). Aluksi ei tuntunut paljon miltään, mutta lopputulemanana pitää todeta, että sehän oli oikein hyvää. Pitääkin tsekata joskus tarkemmin.

Talisker
01.02.2010, 12.35
Taliskerin destillers edition, 1994.
Todella maukas pullon pohja, kolme viikkoa sitten ostettu
halvalla (n 35 €) Wellingtonin kentältä.
Nyt juomamatka RTW jatkuu kohti Chileä.

VauhtiSusi
01.02.2010, 17.50
Hmm..Meni tuossa lauantai iltana pullo vat69 perustavaraa. Ihmettelin kovasti kun aamulla ei tuntunu missään. Ei mitään särkyjä, ja virtaa ku pupulla. No ihan kelpo juoma peruskäyttöön, ja halpa. Tilkka vettä, parempi kuitenkin jäitten kanssa!

Vaan kyllä nuissa on huomattava ero singemaltaisiin, kun nuuhin on nyt tutustunut paremmin. Vuan niitä ei raaski juua pulloa kerralla..menee hukkaan ku ahnehtii..:D

bere
01.02.2010, 18.07
Dokausviskeistä mun suosikki on edelleen rob roy joka menee kurkusta alas naurettavan helposti, eikä maksakkaan paljoa. Annoin sitä lasillisen flunssaiselle kaverilleni joka luuli saavansa jotain parempaakin viskiä, eikä valittanut.

Selkeesti paremman makuista kuin vat69

VauhtiSusi
01.02.2010, 19.25
Jahas..Pitääpä katastaa, löytyykö kyseistä paikallisesta..:rolleyes:

mutanaama
01.02.2010, 21.33
VAT69, Famous Grouse ja Grants on ollu mun suosikkeja, jos ei ole muuta ollu tarjolla. Onneks Lagaa ja Laphroaigia alkaa olla jo joka paikassa.

Highlander
01.02.2010, 23.04
Niistä maistettu ja hauskaksi todettu Cragganmore. Kentältä tarttu mukaan Lapparin Quarter Cask, ihan sillä hilkulla et pitäskö juhlistaa esim. torstai-iltaa nyt.
Kannattaa heittää tuohon Quarter Caskiin (48% ver) vaikka ihan yksi jääpala lasiin...avautuu hyvin :) On kyllä erityisen täyteläinen, savuinen. Vaimo ihmetteli mikä olohuoneessa tuoksuu kun ekan kerran avasin pullon :rolleyes:
Hinta- ja laatusuhde kohdallaan jos tykkää Islayn viskeistä.

bere
01.02.2010, 23.16
Vielä parempi jos sinne laittaa tipan lämmintä-kädenlämpöistä vettä. Kylmä tappaa aromeja.

Lucky13
01.02.2010, 23.36
Dokausviskeistä mun suosikki on edelleen rob roy joka menee kurkusta alas naurettavan helposti, eikä maksakkaan paljoa.

Itse suosin päihtymistarkoitukseen irkkuviskejä kuten Jameson ja Powers.

Nyt on parina iltana lasissa piipahtanut lahjapullona tullutta Glengoyne 12yo cask strengthiä, joka on oikein mukavaa vaihtelua muihin kaapista löytyviin skotteihin. Mukavan makeaa ja täyteläistä. Vaarallisen helppoa juotavaa.

mutanaama
01.02.2010, 23.37
Tättäräräää. Tipaton ohitse. Lumityöt melkeen tehty. Lingosta molemmat hihnat lopussa, heittäjän laakeri paskana ja vaijeri poikki. Kahvan alaosa oikeella murtunu.
Oliskohan triplewoodin paikka. Mitäs sanotte:cool:

bere
01.02.2010, 23.38
Varmasti on korkkivikainen pullo, ei kannata hyvää juomattomuutta tolleen katkaista.

mutanaama
01.02.2010, 23.46
Uhallakin kokeilen *hurmio*
edit:

Korkissa ei ollut mitään vikaa, aukes vaivatta. Väri erittäin kaunis tumma. Tuoksustakin tunnistaa Laphroaigiksi.
Maku sopivan savuinen, kypsä ja viipyy todella pitkään. Pikkasen miedompi kuin muut Laphroaigit. Hieman makea ja mukana toffeeta. Ehkä hieman Lagavulinin tyyppinen.
Tulen tuntua suussa ilman viinalle ominaista tylsyyttä. Takkatulen lämpö hiipii hiljalleen, jatkuen pitkään.
Arvosana 9.

bere
02.02.2010, 00.06
Tilkkasen supernovaa ihan seuran vuoks.

mutanaama
02.02.2010, 00.23
Nii että kippis vaan [isle kielellä]

JackOja
05.02.2010, 15.13
Dokausviskeistä mun suosikki on edelleen rob roy......

Jaa... pitäisköhän tsekata tuo kun pitää hakea joku käyttöviski kotio mennessä. Ettei aina samaa Famous Grousea...

Muuten, olisikohan tämä satavuotias viski hyvää (http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Etel%C3%A4mantereelta+l%C3%B6ytyi+sata+vuotta+vanh aa+viski%C3%A4/1135252651252). Mielenkiintoista ainakin voisi olla maistaa.

JackOja
05.02.2010, 17.32
Perhana! Ei mun Alkossa ollut Rob Royta tarjolla :eek:

Piti sitten ottaa kokeeksi, vuosien tauon jälkeen, Vat69... juohan tätä, mutta...

HiMa
06.02.2010, 23.10
Raportoidaan nyt sit viimesimmät viskit:
Eilen Laphroaig quarter caskia eilen pikku siivu ja nyt on lasissa Balvenien 15 y single barrel. Molempia piti laimentaa 1/2 tl vedellä, ettei ihan suu pala :o
Vertailut näiden välillä: tää viimesin maistuu paremmalta. Lappari on lapparia...

mnph
07.02.2010, 13.24
Eilen aukeni vuoden 1995 MM-lätkäfinaalia katsellessa Bruichladdich Resurrection. Ei maistunut kovin hyvältä.

Vääräjalka
07.02.2010, 22.29
Uhrasin pullonpohjalta perus 15v lapparin porsaan sisäfileen seurana olleeseen kermakastikkeeseen. Tuli reipas savun maku.

Jätin jälkkäriksi muutaman sentin itsellenikin. Ja taas on yksi pullo vähemmän kaapissa.

VauhtiSusi
22.03.2010, 23.22
Tollanen Smokehead sinkula hankkiutu hyllyyn. Onko kokemuksia? Näyttää tuoreemman tislaamon tisleeltä..

Talisker
23.03.2010, 00.04
Se on hyvää. Hyvin savuista.

VauhtiSusi
23.03.2010, 19.26
Joo. Luin juttuja, ja jopa oikein ammattilaisetkin väittävät tuotteen olevan peräisin Ardbegin tislaamosta..? No joo, pitääs maista onko yhtäläisyyksiä...:rolleyes:

A.M.®
26.03.2010, 23.46
Jameson pitää tyhjentää, ennen kuin pääsee käsiksi Laphroaig Quarter Caskiin

*ryyst*

Kemizti
27.03.2010, 12.04
Nyt on tilaus vetämässä, kun työkaveri käy halvan viinan maassa =)

Cao Ila, Lagavulin ja Laphroaig olis tähtäimessä.. saas nähä mitä löytyy tuliaispussista..

VauhtiSusi
27.04.2010, 22.48
Joko tilaus tuli?

VauhtiSusi
29.05.2010, 22.22
Clynelish 14yo testissä...

Lucky13
29.05.2010, 22.59
Caol Ila pullon viimeisten tippojen kadottua lasissa pyörii tuttu ja turvallinen Famous Grouse. Kelpaa se tämäkin Euroviisuille naureskellessa.

vituxman
30.05.2010, 10.31
Jumalauta, kaappi ihan tyhjänä ja Tullamore Dew maistuisi aamun lisäksi myös illalla ja päivällä ja siinä välissä :cool:

VauhtiSusi
30.05.2010, 20.39
Clynelishin nauttimisen jälkeen, kun lasi on kuivanut, onkin erikoisen hedelmäinen tuoksu. No hedelmää tästä kyllä löytyy..pieni terävyys hiukan sekoittaa, mutta kelpo tavaraa. Arpavoitto puteli, mutta voisi myös ostaa...

hannupulkkinen
13.07.2010, 22.44
Vuoden ankaran ryyppäämisen jälkeen viimeiset tipat Caol Ila pullosta lasissa. Ei ole hapantunut vuodessa. Edelleen hyvää.

A.M.®
18.09.2010, 22.06
Eilen maistoin 10 v Arrania. Tänään pitää varmistaa että se varmasti maistuu samalle :D

Speedgoat
19.09.2010, 21.09
Ardbeg Airigh Nam Beist, Limited 1990 Edition. Sangen makoisaa sanoisin.

Seteh
19.09.2010, 21.12
Glenfiddich 12 year old. Ei huono.

Talisker
19.09.2010, 22.08
Bowmore tuossa kutsuvasti katsoo.
Taidan ottaa yhdet nautiskellen, pienen vesitilkan pehmentämänä.

Aficionado
22.09.2010, 20.45
Paikallisen irkkubaarin hyllylle oli ilmestynyt 12v Lagavulinia,
tynnyrivahvaa n.58%. :)
13€/muki, täytyy varmaan joskus uhrautua. :(

vituxman
22.09.2010, 20.59
Dublinin kaupunginosalta nimensä saanut pirtelö

http://www.clontarfwhiskey.com/rule2/

namnam

mutanaama
22.09.2010, 21.04
Paikallisen irkkubaarin hyllylle oli ilmestynyt 12v Lagavulinia,
tynnyrivahvaa n.58%. :)
13€/muki, täytyy varmaan joskus uhrautua. :(

Ei, se ei ole uhraus. Se on sijoitus tulevaisuuteenhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Aficionado
24.09.2010, 23.09
Ei, se ei ole uhraus. Se on sijoitus tulevaisuuteenhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Ei se kyllä ollut mikään ihmeellinen sijoitus, pikemminkin pieni ryöstö.
Ihan hyvää, mutta ei nyt ehkä hintansa arvoista.
Aika terävä maku vaikka hiukan vettä oli seassa.

Aficionado
29.09.2010, 05.12
Häpeäkseni tunnustan että ostin Alkosta Ruotsalaista Whiskyä. :eek:
Kaikkiahan täytyy kokeilla, paitsi ...
Merkki on Mackmyra (http://www.mackmyra.com/content/our_whisky/buy_our_whisky/)
Eikä kyllä ihan huono ostos, väri hyvin vaalea, täysin "savutonta",
maku aika mieto ja tasapainoinen. :)

A.M.®
08.10.2010, 15.24
Ardbegin kynppi kotiutui tänään

mnph
12.11.2010, 14.20
On sellainen aavistus, että huomenna saattaa illallisen päälle joutua maistamaan isänpäiväennakkona HP:n St. Magnusta.

EePee
12.11.2010, 18.39
pikkujoulujen alkamista odotellessa otin tuosta hyllystä siivun Glenfiddichiä

samooja
12.11.2010, 18.42
Ai niin. Viskiä. Onhan siitä jo varmaan kuukaus kun viimeksi maistoin.

Amplifier
12.11.2010, 18.58
Viime aikoina mulle on maistuneet erityisesti hunajaiset Speysiderit... Balvenie taitaa olla mielitislaamo, kun sitä näkyy olevan kaapissa kahdeksaa sorttia :p

MacGyver
18.12.2010, 18.46
Bowmorea maistellessa. Oikein hyvää.

ibos74
18.12.2010, 23.21
Ardbegin kymppiä maistelen

xx851z
19.12.2010, 11.18
Balvenie Double Wood vielä työn alla, kaapissa odottelemassa litran lekat Glenmorangie Lasanta ja juotava perus-tervapastilli Laphroaig 10 yo.

Teemu H
05.02.2011, 01.03
Alko on ottanut tammikuussa valikoimaansa "The Big Smoke 40" Islay-sekoituksen.

Ensivaikutelma ainakin tuottaa pettymyksen. Tuoksussa on kaikkea muuta kuin savua. Taitaa olla nuorta tavaraa. Kannattaa ehkä laittaa reilu kymppi lisää, niin saa sitä täyttä ainetta eli Laphroaigia.

Laivalta joskus ostin Islay Mistiä, se oli muistaakseni paljon parempaa.

HiMa
05.02.2011, 13.56
Eilen maistelin toistamiseen 17-vuotiasta Ballantinesia. Ei paha.

qalleK
05.02.2011, 21.39
Alko on ottanut tammikuussa valikoimaansa "The Big Smoke 40" Islay-sekoituksen.

Ensivaikutelma ainakin tuottaa pettymyksen. Tuoksussa on kaikkea muuta kuin savua. Taitaa olla nuorta tavaraa. Kannattaa ehkä laittaa reilu kymppi lisää, niin saa sitä täyttä ainetta eli Laphroaigia.

Laivalta joskus ostin Islay Mistiä, se oli muistaakseni paljon parempaa.

Komps, joo ei oo kummosta. Semmoinen Islay maltaille tyypillinen pehmeä öljysyys uupuu täysin, tosin se taitaa olla kaikkien nuorten maltaitten "ominaisuus".

pazi
19.02.2011, 23.58
Tänä iltana tuli maisttua Chivas Regal 12. Ihan menetteli, mutta ei mitään älyttömän erikoista.

A.M.®
20.02.2011, 00.35
mutta ei mitään älyttömän erikoista.

No on se melko yliarvostettu laatu ;)

M-J-B
20.02.2011, 00.53
Tänä iltana tuli maisttua Chivas Regal 12.

Otan osaa.:rolleyes:

Itse työstän edelleen Taliskerin 57 Northia, ihan käypää tavaraa mutta litra noilla amppeereilla on varsin riittoisaa... ja päätös pitää ettei seuraava (Highland Park Hjärta, Aberlour A'bunadh tai Aberlour 12yo single sherrycask) aukea ennen tämän loppumista vaikka alkaa olla jo malttamaton olo. :o

A.M.®
20.02.2011, 01.34
Tässä on menossa 10 vee Arran. Ihan kivaa vaihtelua savujuomien välillä :)

Highlander
20.02.2011, 15.01
tuli juuri paketissa

Islay Mist 8y - hyvä blended Islayn makuun
Glenfarclas Heritage
Blanton`s single barrel - vähän parempaa bourbonia ->

http://www.lecellier.nl/whisky/blantons.jpg

Highlander
08.04.2011, 10.16
Aberlour 10y talouskäyttöön

ja lahjaksi sain Bruidladdich Octomore 59% *slurps*

http://www.whisky-expert24.com/0cache/mirrored_791c65bf2cd1a2668901063bbef5727d.jpg

mnph
12.04.2011, 06.28
Melkoinen turvejyrä tuo Octomore...

Viikonloppuna tuli isolla kaveriporukalla nautittua jälkiruoaksi mukavan toffeinen Aberlour 15 yo Double Cask.

Smu
12.04.2011, 09.45
Octomore taitaa tosiaan olla tällä hetkellä se kaikkein turpeisin/savuisin viski, toki siitäkin on erilaisia pullotteita liikkeellä. Pistäppä jokunen "tasting note" kun pääset tuohon käsiksi.

Trike-Man
12.04.2011, 16.47
Tuota Octomorea en ole vielä maistanut, mutta ystävät tiesivät minun pitävän savuisesta, huoneenlämpöisestä (irkku-)viskistä. Sain suosituksen maistaa Ardbeg 10-viskiä, joka tulee saarelta Skotlannkin ja Irlannin välistä. Sen koommin en ole muita merkkejä ostanut-maistanut toki olen!

dirtyrider
12.04.2011, 17.46
Aloitteleva viskin ystävä ilmoittautuu... Hyviä vinkkejä irronnut duunifrendiltä, joka on kova viskiharrastaja. Harmi, ettei ehtinyt kimppatilaukseen mukaan Briteistä. Ehtiihän sitä viel..

Speyburn 10y saatu hyvät "ensisavut".. :p

Zarni
12.04.2011, 19.24
Speyburn 10y saatu hyvät "ensisavut".. :pEihän Speikusta mitään savuja saa, mutta kokeileppa Islayn saaren tuotteita (Ardbeg, Bowmore, Caol Ila, Lagavulin, Laphroaig ja pari muuta...)! Alkon perussetistä uskaltaisin suositella seuraavaksi ostokseksi vaikka Bowmoren 12 vuotiasta.

Speikun kympillä aloitin minäkin uiskinmaisteluni syksyllä 2009. Nyt on parisenkymmentä pulloa nautiskeltu eri "merkkejä ja malleja" ja ehdottomaksi ykköseksi on noussut Laphroiag-tislaamon tuotteet ja sieltä erityisesti Laphroaig Quarter Cask, eikä tynnörivahvuinenkaan kauaksi jää! Mitään erikoisempia ei ole tullut hommattua, ellei sellaiseksi luokitella viime vuoden Laphroaig Càirdeas-pullotetta, joka edelleen odottelee korkkausta.

Tällä hetkellä työn alla on naapurisaaren Connemara.

mutanaama
12.04.2011, 21.04
Oli ihan pakko lukea näitä juttuja taas pitkästä aikaa, ja janohan tässä tuli. Onneks on huomenna aikanen herätys, ja vieläkin pitäisi pari tarjousta vääntää. Taidan tyytyä johkin alkoholittomaan korvikkeeseen.

A.M.®
12.04.2011, 21.11
Jaa-a. Mikähän olisi se makuisin uisge minkä minäkin kykenen maistamaan :seko:

On se paha paikka kun ei enää erota maltaisia mistään muista tisleistä

hannupulkkinen
12.04.2011, 21.17
Zarinin kanssa harvinaisen samaa mieltä tuosta Laphroaigista.
Varttitynnyri on tähänastisista parasta. Ehkä paria kymmentä erilaista on tullut maisteltua. Irkutkaan eivät ole aivan huonoja ja Connemara parhainmistoa. Bourbonit olen juottanut naapureille.

Kuntoilija
12.04.2011, 21.30
Aberlour A'bunadh

Tuosta mä tykkään vaikkei ole kovin arvostettua tai no riippuu osin
erästäkin. Muokku tuota niin ei tarvitse mitään muuta maistaa sen jälkeen, kun ne ei maistu miltään.

dirtyrider
12.04.2011, 21.32
Eihän Speikusta mitään savuja saa, mutta kokeileppa Islayn saaren tuotteita (Ardbeg, Bowmore, Caol Ila, Lagavulin, Laphroaig ja pari muuta...)! Alkon perussetistä uskaltaisin suositella seuraavaksi ostokseksi vaikka Bowmoren 12 vuotiasta.

Sentään kirjoitinkin "ensisavut" :rolleyes: Bowmore oli itseasiassa tarkoituksena ostaa, kun pitkäripaseen kävelin, mutta ei sattunut löytymään siihen hätään, joten aloitin tuosta. Seuraavaksi sitten Bowmore 12 vuotista sitten.

Grandi66
12.04.2011, 21.39
Muistelen joskus nuorempana railatessa sain maistaa vanhaa, siis todella vanhaa wiskyä skottilaista mallasta. Merkkiä en tänä päivänäkään tiedä baarimikko ei näyttänyt pulloa, paikkana Invernes ja yksi vanhimmista pubeista. No se wisky ei sen makuista ole vastaantullut vielä, eikä varmaan tule. Ihan jumalainen maku. Ja toisekseen etsikelen Mustaa wiskyä eli wiskyn väri on MUSTA ja vahva turpeen ja savun tuoksu. Jos joku tietää merkin niin ilmota. Ikä oli luokkaa 24 vuotta.

Highlander
13.04.2011, 10.17
Sentään kirjoitinkin "ensisavut" :rolleyes: Bowmore oli itseasiassa tarkoituksena ostaa, kun pitkäripaseen kävelin, mutta ei sattunut löytymään siihen hätään, joten aloitin tuosta. Seuraavaksi sitten Bowmore 12 vuotista sitten.
Jep, tosiaan nuo Speyside-alueen viskit ovat yleensä sellaisia "hedelmäisiä", kevyitä ja helposti nautittavia.

Islayn viskeihin tutustuminen kannattaa aloittaa juurikin tuolla Bowmore 12 y, on mielestäni Zarnin listalta Islayn viskeistä se neutraalein vaihtoehto. Ei liian hyökkäävä; savuinen tai turpeinen..."hienostunut". Normi 12y on mielestäni hyvin saman tyyppinen kuin saman tislaamon vähemmän aikaa kypsyneet Surf tai Legend. Enemmän vivahdetta löytyy sitten 15y Darkest, joka on kypsytetty sherry-tynnyreissä, kuten myös 15y Mariner. 18y onkin sitten kuin "linnunmaitoa" - eikä varmaan syyttä valittu vuoden parhaaksi viskiksi Helsinki Beer Festivalilla juuri.

Tuo Octomore on kyllä mielenkiintoinen viski. Sitä voi tosiaankin sanoa hyvin "turvejyräksi". Noin tynnyrivahvuisena ja 5v kypsyneenä siinä on vielä sellainen tyypillinen raaka vivahde. Maku on todella vahva, vähän savuinen mutta hyvin turpeinen ja pitkä. Jollain tapaa öljyinen tai paremminkin samaa lääkemäisyyttä kuin vaikka Caol Ilassa.
Olen avannut sitä myös jääpalalla (hyi minua!) - tuntuu toimivan hyvin. Voi kyllä hyvin suositella jos Islayn vahvemmat viskit maistuvat. Caol Ila cask strenght ja Laphroaig quarter cask tulevat jatkossa mun listalla tämän takana.

Itseäni en lue viskiharrastajaksi, vaikkakin olen maistanut useita kymmeniä single maltteja sekä juonut n. 30 suosikkia useampia pulloja. Siltikin jos joku kysyy jostain erikoisemmasta viskistä mitä olen maistanut, niin en osaa välttämättä vastata mitään. Käsittämätöntä kuitenkin että joku osaa yhden tai kahden annoksen perusteella. Mulla on varmaan jo pää pehmennyt sen verran :seko:

Yamkam
19.04.2011, 08.01
Taliskeri leka menossa, mutta ei pärjää savussa Lagavuliinille tai Laphroaigille.

pazi
25.07.2011, 21.38
Viikonloppuna maistoin ensimmäistä kertaa Lagavulin 16, ja maku oli kyllä oikein hyvä.

Täytyy amatöörinä kysäistä, kun baarissa maistelin tämän viskin, niin baarimikko antoi kyytipojaksi ison lasin vettä ja lusikan. Oliko niin isolla vesimäärällä jotakin erityistä tarkoitusta? Ymmärrän, että viskiin voi laittaa pari tippaa vettä, mutta tällä kertaa veden määrä ihmetytti. Viisaanahan olisin voinut kysäistä baarimikolta, mutta jäi tekemättä.

mutanaama
25.07.2011, 21.49
Kaipa se on joku tapa, että tiukan kanssa tarjoillaan kanssa vettä. Lusikalla on helppo annostella sopiva satsi.

A.M.®
25.07.2011, 22.31
Pahalainen :eek: Joku on tyhjentänyt Arran putelin kaapistani.

Mitähän sitä tällä kertaa tilalle?

Talisker
29.07.2011, 21.21
Kaupin kanuuna Viskisieppojen taivaassa:
https://picasaweb.google.com/teelampila/Edinburgh2972011?authkey=Gv1sRgCPPPpfHxlff74gE

Jiiaa
29.07.2011, 23.14
Avatar kuvakkeen näköinen Laphroaig 10 yo. on ehdottomasti paras savuinen viski alle 50€. On muuten ravintelissa yllättävän edullista 4cl ~8€. Halvasta maissi"viskistä" saa pulittaa saman summan.

Ehdottomasti makulasista!

mutanaama
30.07.2011, 01.23
Kaupin kanuuna Viskisieppojen taivaassa:
https://picasaweb.google.com/teelampila/Edinburgh2972011?authkey=Gv1sRgCPPPpfHxlff74gE

Tahtoo tonne kanssa:)

HiMa
19.08.2011, 21.28
Sain tänään lahjaksi Ballantines 17y, sitä nyt maistelen :). Tämä on hyvää...

mutanaama
20.08.2011, 08.26
Näin unta, että maastopyörälenkillä eksyin vahingossa wiskypubiin.

HiMa
14.09.2011, 21.57
Pakkotoistoo... vieläki on jäljellä Ballantines 17y. Joten sitä on siivu lasissa. :p

A.M.®
03.10.2011, 00.58
Irkkusinkula (http://www.scotchblog.ca/scotch_blog/2011/04/tyrconnell.html) tuli matkamuistona laivalta kotiin :cool: