Näytä tavallinen näkymä : Viimeisin kaatumisesi
Eilen lenkiltä jo kotia kohti tullessa lensin tangon ylitse.
Lätäkkö olikin hieman syvempi mitä päälleppäin näytti ja rengas upposi siihen...
Polvet, olkapää ja ranteet pirun kipeät ja takavaihtajan vaijerin kuori taittui 90asteen mutkalle.
apartanen
09.05.2008, 22.32
Äsken kotipihan nurkalle kaaduin nätisti kyljelleni. Pihalle on parin metrin nousu, jota varten kiihdytin ja käänsin suunnan ylämäkeen. Enpä huomannut talvista irtosoraa asvaltilla ja nurin. Kahva kärsi, minä en.
Hyvä ettet telonut itseäsi tai pyörää (pahasti). En minä yksin sinne viikkotempoon uskalla lähteä...
StantheMan
09.05.2008, 22.54
Hyvä ettet telonut itseäsi tai pyörää (pahasti). En minä yksin sinne viikkotempoon uskalla lähteä...
Meillä on kellarissa tandempyörä. Pitääkö sillä tulla hakemaan?
apartanen
09.05.2008, 23.15
Meillä on kellarissa tandempyörä. Pitääkö sillä tulla hakemaan?
Jos minä omalla pyörällä kuitenkin... Ollaanpahan edes eri sarjassa. :p
Kellit numero 4 ja 5 samalla lenkillä: ensiksi prikulleen samalla lailla kuin StantheMan yllä ja sitten pari tuntia myöhemmin Kehä III:n (mielipuolen vetämää) pyörätietä seuratessani eksyin pysäkille vievälle pätkälle, jolta jouduin palaamaan ja tekemään tuommoisen 175 asteen kieltämättä hiukan tiukalta näyttävän käännöksen, mutta pitihän semmoisen jo tässä vaiheessa mennä - ja olisi se mennytkin, ellei asfaltinreunasta olisi juuri siltä kohtaa syöty pala pois...
Olisin ehkä pystynyt palaamaan takasin asfaltille, ellei vesi tms. olisi kaivanut pientareeseen parinkymmenen sentin syvyista monttua. Seuraus oli hitaassakin vauhdissa tietysti klassinen OTB, joka vei minut kyljelleni mutaiselle ojanpenkalle.
Suunnilleen tässä vaiheessa paikalle ilmestyi uteliaan koiran märkä kuono ja rullahihnan toisessa päässä aurinkoisesti hymyilevä naisihminen, joka kertoi ihmetelleensä minne se pyöräilijä oikein katosi...
Pari viikkoa sitten. Näytti, ettei bussi väistä ja jouduin vetää tiukemman jarrutuksen irtosoralla ja märällä asvaltilla. Pyörä alta , itse lentoretkelle. Takavanne rihdattavaksi. Pientä naarmun poikasta ja itsetunnon kolausta. Bussi muuten väisti..
Tuli kaaduttua vaikka en oikeasti kaatunutkaan. Oli niin koominen tapahtuma.
Etupyörä tökkäsi kun koitin ajaa 10cm korkealle ojan yli menevälle sillalle. Siitä takapyörä nousi ilmaan ja ajattelin, että nyt mennään. Mutta eipäs mentykään takapyörä otti puuhun kiinni. Fillari jäi voimakkaasti etukenoiseen asentoon.
Ei oikein lukotkaan irronneet ja siinä sätkyin kuin sirkusakrobaatti koittaen irrottautua. Lopulta irtosi ja laskeuduin telemarkilla tangon yli hypäten. Fillari laskeutui myös siististi nojalle puuta vasten.
apartanen
21.05.2008, 16.01
30 vauhdista siirryin äsken metsähallituksen puolelle. Mitä lie mietin ja eturengas otti monttuun ja vauhti pysähtyi vasta kun olin kyljelläni lepikossa. :o
Luojan kiitos, pyörä ja varusteet säilyi ehjänä, etenkin lainakiekot. Itseeni sain pienet raapaisut vasempaan nilkkaan ja oikeaan polveen.
Lisäksi vasen olkapää on aika kipeä ja niskat jäykät retkahduksesta. Sen verran tuuriakin, etten lävistänyt itseäni sen pahemmin mihinkään siellä vesakossa.
StantheMan
21.05.2008, 16.59
30 vauhdista siirryin äsken metsähallituksen puolelle. Mitä lie mietin ja eturengas otti monttuun ja vauhti pysähtyi vasta kun olin kyljelläni lepikossa. :o
Luojan kiitos, pyörä ja varusteet säilyi ehjänä, etenkin lainakiekot. Itseeni sain pienet raapaisut vasempaan nilkkaan ja oikeaan polveen.
Lisäksi vasen olkapää on aika kipeä ja niskat jäykät retkahduksesta. Sen verran tuuriakin, etten lävistänyt itseäni sen pahemmin mihinkään siellä vesakossa.
Laitahan seuraaville ajokerroille lappu taskuun, jossa mainitaan lainakiekkojen omistaja ja palautusohjeet. Hyvä kuitenkin, ettei erittäin vakavampaa nyt tapahtunut.
apartanen
21.05.2008, 17.13
Laitahan seuraaville ajokerroille lappu taskuun, jossa mainitaan lainakiekkojen omistaja ja palautusohjeet. Hyvä kuitenkin, ettei erittäin vakavempaa nyt tapahtunut.
Kiekkojen oikea omistaja on mainittu testamentissä.
16.5 matkalla töistä kotiin tuli kaaduttua. Hyppäsin fillarin päältä n.20km/h, kun tuntui turvallisemmalta vaihtoehdolta. Siitä seurasikin sääriluun murtuminen yläpäästä, säröjä myöskin irtosi luusta, eturistiside irtosi ja kierrukkaan tuli vaurioita. Nyt on kuusi ruuvia jalassa ja pari levyä pitämässä kasassa. Kolmeen kuukauteen ei saa astua jalalla ollenkaan ja pyöräily myös on pannassa sen takia.:mad: Ilmeisesti kuntopyörää joutuu ajamaan alussa aika paljon. Entiselleen polvi ei kuulemma palaa koskaan. Kävelemään kyllä pääsee vielä joskus. Lupasi lääkäri, että myös fillarillakin pääsee ajamaan vielä joskus. En tiedä saako täysillä ajaa koskaan. Se unohtui kysyä lääkäriltä. Täytyy kysyä seuraavassa kontrolli käynnissä paremmin.
kartsahoo
08.06.2008, 20.02
Tänään aamupäivällä.
Pirkan pyöräilyssä letkassa pieni kolarin tapainen.
Lonkasta nahat pois ja ranne kipeäksi (+muita pikku kolhuja).
Aika helpolla taisin päästä...
Teemu Kalvas
09.06.2008, 00.43
Pientä kasaa tuli leivottua Porvoon ajoissa. Olisi nyt edes osallistumismaksun verran kilometrejä päässyt, mutta ei. Vähällähän tuosta vauhtiin nähden selvisin, muutama naarmu ja sormi paketissa.
Just aamulla duuniin tullessa etufillari sporakiskon väliin ja siitä katolleen. Ei muuten vituta, mutta läppäri hajos samassa rytäkässä. Toki myös hieman asfaltti-ihottumaa vasempaan käteen ja kylkiluut vähän kipeät, avaimet uppos vasempaan reiteen, jne... :)
Edit: Näköjään myös nuppi on ottanut kosketusta asfaltin kanssa, kun kypärä on säpäleinä...
StantheMan
11.06.2008, 22.51
Äsken Siilinjärven maastoissa kävin itseni häpäisemässä. Köntys mikä köntys. Kaksi reipasta kaatumista koin. Yhteistä oli aika vaaraton maaston kohta. Ensimmäisellä kertaa ei tapahtunut vakavaa. Tuurit oli kohdillaan, koska kun perinteisesti lensin ohjaustangon yli, niin käännyin ilmassa selälleen ja kypärä naulautui vajaan puolen metrin näreen tynkään. Jos olisin kaatunut naamalleni, niin se terävä tynkä olisi mennyt päästä läpi. Kypärä onneksi kesti. Tällä kertaa "revähti" Pirkasta ärtynyt oikea pohje eli tuli ärhäkkä kramppi äkkinäisestä liikkeestä. Ja toisella kertaa vasen pohje.
Toisella kertaa reippaassa alamäessä eturengas tökkäsi ties mihin ja tein noin kolmen metrin muikkusukelluksen suoraan turvalleni. Silmälasit onneksi kärsivät vain vähän vaikka silmäkulma aukenikin. Vaimolta tuli jo aika nootti lopettaa maastopyöräily. Sanoin, että Tahkon ajan ja katsotaan sitten. Tahkon jälkeen ei tarvitse katsoa kuin hautapaikka.:(
PELTONEN
30.06.2008, 16.49
Eilen väärässä paikassa ja väärään aikaan :mad:.
Perjantaina Espoossa. Auto kolmion takana odotteli omaa vuoroaan. Luulin reagoineen myös minuun, mutta juuri ennenkuin olin kohdalla päätti lähteä liikkeelle--> vaihtoehtona ajaminen mitsun kylkeen tai heittäytyminen kyljelleen. Päädyin jälkimmäiseen... Jalkoja en ehtinyt polkimista irroittaa, joten "yhtä puuta" fillarin kanssa mentiin nurin, onneksi olin melkein paikallaan. Kyynärpäässä naarmu ja reidessä pieni jälki eli pienellä selvisin.
tempokisu
08.07.2008, 15.34
Apua! Pitäisikö mun nyt tuntea suurta syyllisyyttä, kun (kerrankin) kävi niin että säilyin ehjänä ja kuin ihmeen kaupalla pyörä myös.
Sattui tänään pyörätiellä Pirkkalassa. Tulin oikeelta, ja ihan hiljaa kun oli ylämäkeä. Alamäkeä ajava naishenkilö ei huomannut mua ennen kun oli liika myöhäistä, mutta sain jarrutettua aika hyvin. Nappasi kumminkin etupyörän mukanaan, minä kellahdin persiilleni. Nainen kaatui hieman pahemmin. Kylkiluun murtuma? tai sitten ei. Soitin apua paikalle.
Menin sitten tarkastelemaan tilannetta, mutta nainen alkoi heti sättiä, että mun olisi pitänyt näyttää suuntaa eikä hän voinut arvata minnepäin olin menossa. Tosiasia oli, että nainen ei nähnyt mua ollenkaan, ja paha siinä on enää suuntaa näyttää kun molemmat kädet jarruttaa. Ja hän muka ajoi etuajo-oikeutettua pyörätietä. Siellä mitään kolmioita ollut.
Poliisit eivät löytäneet syyllisyyttä kenestäkään, joten asia jäi osapuolten keskenään ratkottavaksi.
Olen tottakai pahoillani, ja näin sanoin vastapuolellekin, mutta kun tämä alkoi heti sättiä, niin puolustauduin tietysti omalla mielipiteelläni.
Enkä mielestäni edelleenkään ole syyllinen, olin vain onnekas! Yhtä hyvin olisin voinut loukkaantua ja pyörä myös. Siinä kaatuessani olinkin jo ihan varma että siinä menee hiilikuitua vanteineen päivineen.
Ei voi kaatua kun ei aja.
Paranis jo tää etureisirevähtymä. Siellä paistaa eikä pääse ajamaan.
Pitänee mennä tonne vituttaako-threadiin, tuntuis olevan asiaa :)
over and out.
Eilen kun ajoin liikkalasta inkeroisiin vaihdoin ylämäessä pinemmälle eturattaalle,mutta ketjut tipahtivat eestä ja kaatusin ojaan koska en saanut jalkoja irti polkimista. ´runkoon tuli n.15cm pitkä naarmu ja takavaihtaja vääntyi minkä seurauksena ketjut menivät solmuun. Onneksi sain korjattua.
kartsahoo
25.07.2008, 21.54
Tänään taas, tällä kertaa maasturilla.
Tampereella sähkölinjan pohjia ajaetta kivikkoon ja siitä sitten *muks*
Polveen (toivottavasti vain) naarmuja.
Eilen torstaina kumun kanssa ajellessa tapasin kahden juuren syndrooman. Etupyörä ja takapyörä jäivät juuren taakse samaan aikaan => muks kyljelleen. Vasen nilkka vähän nyrjähti, joten otan tänään olutta kotiterassilla. Liikkalan teitä olen ajanut joskus pikkupoikana.
-Veijo
Tänään maantielenkillä tosin pyörätiellä pitkän alamäen jälkeen lyhyt nousu putkelta runtaten ja viimeisin mittalukema oli 50km/h. Rouva maasturillaan kääntyy takavasemmalta eteeni ja väistän takakumi ulisten peränkautta ohi hypäten kanttarin yli pirun pitkälle lepikkoon. Lepäilin siellä auringon paisteessa ja pehmeällä kasvillisuudella heinäsirkkojen siritellessä ja ihmettelin kuinka mitään ei oikeastaan sattunut. Pyörän kahvassa pieni naarmu ja polvessa pikkiriikkinen hiertymä. Ajolasit lensi aika pitkälle kuin myös juomapullot.
Mikrometri
27.07.2008, 02.34
Kehä I alikulkutunnelista tuli joku mummeli vastaan ja oli liikaa vauhtia torstaina.Pusikkoon menin vaikka hydrauliset levarit oli filossa.
Ja oli sitten pikalinkku kanssa auennut ja ihmettelin talliin pannessa miksi tää niin hutero on ajaa.
Shimaani
27.07.2008, 23.00
... Rouva maasturillaan kääntyy takavasemmalta eteeni .... Frouva tuli sit vissiin aika lujaa?
Omia pöhlöilyjä:
Eilen tuli ylämäessä paksu juuri vastaan ja töks - kadenssi hetken noin kolmesataa eli aivan tyylipuhdas OTB jota kukaan ei nähny; harakoille meni sekin. :D
Frouva tuli sit vissiin aika lujaa?
Ei kovinkaan lujaa vaan oletin hänen päästävän minut ensin, jotenkin hän sitten kumminkin ajatteli siron autonsa kiihtyvän sen verta ripeämmin ettei ongelmia tule. Toki olisin voinut itsekin välttää tapahtuman, mutta näin nyt vain pösilölle kävi. Se vain ihmetyttää kuinka mitään vahinkoa ei syntynyt!? Onni onnettomuudessa, mutta eihän tuota voi edes luokitella sellaiseksi :D Rinne mihin laskeuduin oli jyrkkä ja sopivan paksun kasvillisuuden peitossa vailla puita ja kiviä. Lupaan itselleni olla varovaisempi jatkossa ja toivottovasti ei tarvi tähän lirpakkeeseen enää kirjuutella :p. Hyviä vointeja kaikille ja kiva kun kelitkin alkaa suosia.
Olisihan minunkin pitänyt ymmärtää, että aivan kaikki maasturit eivät fillarifoorumillakaan ole kaksipyöräisiä (ja rouvien ajamat ehkä harvemminkin)...
No, tulihan se tämän myöhemmän pyöräilyelämän kuudes kaatuminen: jokainen pikkupoika oppii ensimmäisenä oikeana fillarikesänään, miten ajoradalta noustaan loivennettua katukiven reunaa ylös jalkakäytävälle tms - tai ainakin sen, ettei nousta liian viistoon, ei ainakaan samaan aikaan "ylämäen" suuntaan kääntäen tai polkaisten tai ei ainakaan sadekuuron kastelemalla kivellä.
Minä olin kuitenkin juuri sillä hetkellä täysin keskittynyt lukemaan seuraavan poikkikadun tieviittaa eikä muu toiminta sittenkään ollut automaation tasolla...
Jokohan nämä kaikki peruskaatumistavat olisi jo läpikäyty?
PS Tempokisulle ja muille: pyörätie on alamäen suuntaan etuajo-oikeutettu, samoin risteyksessä suoraan kulkevaan suuntaan - aina! Ei ole pätkääkään väliä sillä mitä tieliikennelaki tai ede terve järki sanoo, koska noin ajattelee suuri osa tai ainakin niin moni (kovaakin ajava) pyöräilijä, että tarpeettomien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien välttämisksi meidän muiden on toisesta suunnasta tullessamme elettävä tuon mukaan.
(Joskus risteykseen voi tulla alamäkeen kahdestakin suunnasta ja useissa risteyksissä voi ajaa suoraan samoin kahteen eri suuntaan, mutta sehän on vain elämää...)
PELTONEN
29.07.2008, 10.39
Sunnuntaina Kuusankosken maracupissa tuli tehtyä otb hitaasta vauhdista, kun etupyörä upposi suohon...
Eilen OTB, kun etugummi upposi mutalammikkoon... onneks vauhtia oli taas niin vähän, että mitään ihmeellistä ei sattunut :D
Teemu Kalvas
29.07.2008, 12.13
Jokohan nämä kaikki peruskaatumistavat olisi jo läpikäyty?
Teoriani on, että niitä on oikeasti rajattomasti. Tuo ajatus vain joskus muodostuu ihmisten päähän hämäämään, mutta jos sitä ei tapa äkkiä, on pian jossain kyljellään.
(Porvoon jäljiltä vieläkin käsi paketissa. Purin tosin sen alkuperäisen ja lastoitin vain tuon kärkinivelen, nyt kädellä voi tehdäkin jotain, on vain yksi sormi poissa pelistä.)
Tuossa viikko sitten olin kotiinpäin polkemassa ja vähän kehä III:sta pohjoiseen tuli vastaan kolme pikkulikkaa fillareillaan (mitä lienee 10-12 vuotiaita). Tyypillisesti aloin hakea katsekontaktia vastaantulijoihin ja luulinkin siinä onnistuneeni. Kuitenkin vähän ennen sivuutusta totesin, että porukasta ensimmäisenä ajanut alkoi katsella taakseen samalla ohjaten ajokkiansa suoraan minua kohti. Tytön kaverit olivat mukana tilanteessa sen verran hyvin että huusivat jotain "varo" ennen kuin itse ehdin edes avata suutani (ja olin muutenkin melko keskittynyt vetämään täysjarrutusta koska ajolinjamme leikkasivat toisensa ja etäisyys välillämme lyheni uhkaavasti..)
No kolarihan siitä tietysti tuli, vaikka ilmeisesti pyörät eivät varsinaisesti osuneet toisiinsa missään vaiheessa; vasemman käden keskisormeni jäi tankojen väliin ja on edelleen turvoksissa :( Tytölle tai kalustolle ei ilmeisesti käynyt kuinkaan.
Lähinnä jäin pohtimaan, että mitä tällaisille tilanteille mahtaa? Tuon ikäisille liikenne on vielä melkoinen mysteeri, joten periaatteessa kai vastuu tällaisissa tilanteissa on vastaantulevalla aikuisella, vaikka objektiivisesti syyllinen olisi vastaantulijan puolelle siirtynyt ja suoraan tätä päin ajanut keskenkasvuinen. Eli pitäisikö oikeasti tilannenopeus olla aina sellainen, että tarvittaessa vastaantulijan yllättäen alkaessa tulla kohti ehtii vaikka jalkautua ja väistää pusikkoon? Jälleen yksi esimerkki siitä, että kevyenliikenteenväylät eivät todellakaan sovellu kaiken kevyen liikenteen yhteiskäyttöön (hyvästäkin tahdosta huolimatta)?
Eilen männyntaimet sai tuta miten paljon suomalainen mies painaa. Ja kyllä ne taimet taittu, ku mää kaatusin :D. Yritin ylittää kaatunutta puista sähköpylvästä, mutta eipä onnistunut. Eturattaat nappas kiinni, eikä vetäsyllä lähteny riittävästi irti. Jalat kiinni polkimissa rupesin sitten kaatumaan... timbeeer! Onneks en siihen pölkyn päälle kaatunut. Se olisi vonnut kolahtaa. Nyt tul reiteen vaan pieni naarmu ja vähän pakaraan särkee. Ei paha.
Eilen pitkästä aikaa maasturilla töihin (en ollut pyörään koskenut 1½ kuukauteen). Kotia kohti ajallessani olin pysähtymässä liikennevaloihin ja ajattelin itsekseni, että onpas lukkikset tiukalla verrattuna maantiepyörään, täytyy löysätä kotona. No kuinka ollakkaan, siihen kupsahdin kävelyvauhdista oikella kyljelleni. Polveen haava ja jo ennetään kärsinyt oikea ranne kipeänä. Äkkiä ylös ja häntä koipien välissä kotiin...
Niin ja muuten ne lukkikset jäi löysäämättä.....
Ajatusvirtana se meni vanhaa Lahdentietä pohjoiseen ajaessa jotensakin näin: "...eivät kai nuo pilvet sada kun eivät tähänkään mennessä sataneet, rupeavat ne kuitenkin, ei kannata enää takaisinkaan kääntyä, täällähän on satanut reippaanlaisesti, mitä siitä että perse kastuu kun ilman lokasuojia on enemmän kuin pro, tienpinta taitaa olla liukas mutta olethan ajanut ennenkin, nyt käännyt oikealle Talman suuntaan ja sitten vasempaan Kaskelantielle, näytä suuntamerkki, hiljennä, ei kai tuo auto meinaa kääntyä eteen, käänny, no mitä nyt tapahtuu, perä haluaa jatkaa Mäntsälän suuntaan, kohta olet kyljelläsi, käännä nopeasti tankoa ulospäin eikun siirrä painoa, no nyt olet kyljelläsi, eikö tämä liuku lopu, juomapulloko tuossa vierellä pomppii, no nyt se loppui..."
Vammoja eikä vahinkoja ei tullut, ellei hieman vinoon vääntynyttä kahvaa lasketa. Jälkeenpäin käväisi mielessä, että liuku (joka tosin ei tainnut olla niin pitkä kuin miltä se ehti tuntua) olisi voinut viedä kääntyvän auton alle tai kylkeen, mutta pahinta oli että joutui tunnustamaan itselleen ettei jälkeenpäinkään ole harmainta aavistusta mitä tulin tehneeksi väärin.
Jarrutin hieman suoralla, irrotin toki ennen käännöksen alkua - mutta varoinko sittenkin autonkuljettajan aikeita niin paljon että perä irtosi jo siinä vaiheessa? Käännöksessä ulkojalka oli suorana, sisäpolvi hieman sivulla, mutta en ainakaan usko kallistaneeni - ellen siten kiristänyt kaarretta kesken kaiken? Luulen istuneeni tukevasti satulassa - mutta oliko paino sittenkin liikaa käsillä, vai ehdinkö jo ruveta nousemaan liian aikaisin putkelle lisätäkseni vauhtia heti käännösen jälkeen?
Parempi olisi varmaan ollut ottaa kaista reilusti haltuun, jolloin kaarre olisi ollut laajempi (ja olisin sitä paitsi ollut valmiiksi ryhmittynyt seuraavassa risteyksessä)...
No mitä tästä opin: 1. Pitänee jatkaa näitä yksityisopintoja aikuisten pyöräkoulussa. 2. Peruskaatumistapoja tai -syitä lienee tosiaan rajattomasti:
Teoriani on, että niitä on oikeasti rajattomasti. Tuo ajatus vain joskus muodostuu ihmisten päähän hämäämään, mutta jos sitä ei tapa äkkiä, on pian jossain kyljellään.
villasukat
11.08.2008, 20.34
viikonloppuna tangon yli asfaltille, kyynärluu murtu :o( Tavallinen nishikin hybridi, pitäs ehkä yrittää vähän säätää etujarruja. Ja vaihtaa toisenlainen tanko jos aion uusia tämän loikan, käsituki teki ilkeän ruhjouman reiteen. Tai ehkä ajelen jatkossa kaupungilla ihan vaan vanhalla Ainolla, pysyy paremmin hallinnassa ;o) Mut ilonen asia oli että Marian päivystyksessä käsi saatiin kuvattua ja paketoitua reilusti alle tunnissa.
polkupyöräilijä
11.08.2008, 20.49
Yritin päästä liian jyrkän mäen päälle maasturilla ja loppui jerkku reisistä ja piti nousta putkelle jolloin MountainKingistä loppui pito ja vauhti pysähtyi siihen. Polkimina oli kaverin lainapedaalit jotka oli kiireessä säädetty vähän turhan tiukalle joten takapuoli otti kontaktia eteläsuomalaiseen ulkoilureitin pohjaan. Ei käynyt kipeää eikä tullut vahinkoja. Harmitti vaan kun joku nuori tyttö näki.
Åressa komia OTB, jostain liukkaasta juuresta se etupyörä lähti ja laskeutuminen noin kolme metriä alemmas kuin pyörä. Kerkesin jo säikähtää kun oikea käsi meni tunnottomaksi, mutta kai se sitten vaan johonkin hermoon tärähti kun tunto siinä ihmetellessä pikkuhiljaa palautui.
Hankalinta siinä sitten olikin se kiipeäminen takaisin pyörälle, sateesta liukas muta jyrkässä rinteessä ei juurikaan tarjonnut pitoa kengille...
Vajaa kuukausi stongan yli polvi edellä kiveen... teki muuten hyvää
Viikonloppuna tunaroin itseni selälleni lähes tasamaalla kivikkoon. Selkä näyttää Ara-papukaijalta, vaikka melkein täysi juomareppu pehmensi mukavasti. Miten ne lapset selviävät tuollaisista volteista pelkästään henkisillä kolhuilla?
Teemu Kalvas
13.08.2008, 12.56
Miten ne lapset selviävät tuollaisista volteista pelkästään henkisillä kolhuilla?
Puolta lyhyempinä putoaa puolta matalammalta, ja sitten vielä ajavat puolta hitaampaa. Lisäksi luut on puolta pehmeämpiä. Kyllä se vähän auttaa.
Lisäksi ne epäreilusti vielä paraneekin nopeampaa, jos nyt jotenkin onnistuvat itsensä satuttamaan.
Harjoittelin lauantaina Kangasalan Kirkkoharjulla jotain bunnyhopin tyyppistä pomputtelua pienien kivien ja juurien yli. Yhdessä kohtaa taisi takapään nosto myöhästyä, josta seurauksena takapyörä otti kimmokeen juuresta heittäen minut nokalleni polulle. Onneksi ei pieniä mustelmia ja turvonnutta sormea pahempaa päässyt käymään.
Veijo
About kuukausi takaperin olin palaamassa lenkiltä kunnes sateinen risteys yllätti. Kallistin aika jyrkästi ja vauhtiakin taisi olla liikaa kun takarengas luisui alta ja sitte mentiin asfaltin pintaa muutama metri. Onneksi ei lähteny ku orvaskesi ja perse on jo kunnossa:D
perttime
13.08.2008, 14.01
Pari viikkoa sitten.
tasamaalla sisäkurvin puolella oli nilkan paksuinen n. 10 cm korkea koivun kanto. Tulipahan testattua että uuden haarukan saa pohjaamaan... Itse pohjasin sen verran että reisi ja sormet alkaa vasta pelata kunnolla.
Lensin vahingossa naama edellä aitaan.
Eilen. n.25-30km/h kanttasin puusillalta asfaltille ja etupyörä luiskahti alta. Nyt on vasemman puolen sääri, lonkka ja molemmat kyynärpäät auki.
Kuuluu lajin luonteeseen siinä vaiheessa, kun ylittää omat taito tasonsa. :o
Kaitainen
19.08.2008, 08.42
Eilen tuli mukattua,kun rengas puhkesi jyrkässä mutkassa. Poljin tuolloin juuri putkelta. Vauhtia onneksi vain noin 25km/h,kun oli loivaa nousua.
Oli mukavaa paikata rengasta,kun käsi tärisi kaatumisesta tulleen iskun takia.
Ensimmäinen kunnon kaatuminen tänään. Puusillalla oli keskellä metallinen "kaistaviiva" kun keskustasta olin suuntaamassa Espoota kohti. Ajatuksissani sitten siihen ajoin ja sateen liukastamana lähti pyörä alta. Komeasti 90 kilonen mies mätkähtää maahan. Ranne eteen (nyt hellänä) ja komea liukuminen maassa. (kylki ja lonkka auki).
En tiedä miksi, mutta mun pitää aina vaistomaisesti pompata VÄLITTÖMÄSTI pystyyn. Ikäänkuin alitajuisesti hävettää enkä tahdo näyttää kenellekään, että sattuu niin hemmetisti.
Tuli testattua miten racing ralph ja nobby nic pitää märällä asphaltilla!
Fillarimies
01.09.2008, 21.52
Toissalenkillä melkein kassit edellä puuhun. Paukutin hyvää alamäkea alas ja eteen tuli pieni kivikko ja ajatuksissani en muistanu pitää kunnolla tangosta kiinni (semmonen turhan rento ote) ja tuli isompi kivi vastaan. pyörä alta ja haara-asennossa lensin päin puuta jalat edellä, mutta ei menny ihan puuhun asti. Kaveri tuli kysymään, että kävikö pahasti. Tokaisin vaan: Kiitos kysymästä, mutta ei sattunu, päätin vain huilia vähän.. *syö mustikoita samalla* :D:D
En tiedä miksi, mutta mun pitää aina vaistomaisesti pompata VÄLITTÖMÄSTI pystyyn. Ikäänkuin alitajuisesti hävettää enkä tahdo näyttää kenellekään, että sattuu niin hemmetisti.
Eräs ortopedi suositteli juuri tuota, ts. jos kolhun jälkeen pystyy varaamaan kipeää paikkaa ei vamma ole hirveän paha.
Toisaalta olen ihmetellyt omaa reagointia kun kaatuu - akkiä ylös ja pälyilyä - onko yleisöä:o
kanttiinin tollo
02.09.2008, 08.34
Sunnuntaina kahdesti ½noloon tyyliin.
Ensin jyrkässä ylämäessä kiveä kiertäessä tunaroin itseni toisen kiven taakse jumiin ja sen verran poikittain rinteessä, että pääsin kaatumaan alamäen suuntaan.. siitä putos ihan hyvin. :rolleyes:
Toinenkin oli käsittämätön koomaus tasamaalla. Puunkiertoa aivan liiallisella nopeudella ysikymppiseen. Maaperä antoi periksi ja renkaat alta, hartia edellä männyn runkoon.. sitten lähti mies vasempaan, pyörä oikealle ja oikea jalka lukkiksessa kiinni tottakai eikä irti lähteny.
Tänään yhdet pannut porukkalenkillä + parit rempulat päälle :D! Tekniikka-ajoa tarvii harjotella kovasti paljon.
Eilen ekan kerran moneen aikaan nousukahva jäi puskaan kiinni ja........ lasku oli pehmeä mutta hallitsematon:)
Teemu Kalvas
05.09.2008, 10.32
Oikaisin työmatkalla Friisinmäentieltä Masalantielle, mutta polku oli yllättäen melko vettynyt eikä sliksissä ollut sanottavasti sivuttaispitoa. Tilannenopeus oli kyllä kohdallaan, pyörä oli pakko pudottaa mutta mies säilyi rystys-polvi-kosketuksella.
Tukin yli hienosti, mutta sn jälkeen kuoppa jota Reba ei klaarannut. Melkein täydellinen kuperkeikka, lasku oli onneksi pehmeää sammalta yms. Vähän lonkka jomottaa, mutta se lähtee viimeistään huomisella lenkillä:D
Tänään menin stongan yli pariin otteeseen. Liikaa intoa, vähän taitoa :p!
Ihan ilman pyörää.. voi voi.
swinger1
07.09.2008, 22.27
Kävi vähän niinkuin kummelissa, että tarpeeksi kun kikkailee niin napsahtaa.Duunipaikan pihalla pompuuttelin Bansheella ja testasin ja säätelin joustoja.keula löysänä sitten vauhdista tempaisin etujarrun kiinni ajattelemattomuuttani, ja hienosti stongan yli. Ei mainittavia vaurioita, kuskille tai pyörälle.
Reino Hoo
13.09.2008, 12.19
Eilisellä maastolenkillä etupyörä upposi mutaan, mistä seurauksena epäpuhdas OTB (tasajalka-alastulo). Melkein tapahtui toisenkin kerran, mutta ehdin reagoida vähän paremmin ja sain pyörän kaadettua sivulle...
Kolmessa viikossa kolme kaatumista: yksi mtb:llä (kuuluu asiaan), yksi maantiefilolla (Tour de Helsingissä), viimeisin retkipyörällä. Eilen kuvittelin olevani Y-risteyksessä, mutta sinne vasemmalle pääsyn torppasi täyskorkea kanttarikivi. Huonot valot ja epätasaisesti valaistu kaupunkialue, jossa tää kohta jäi katveeseen.
Ihottumaa on nyt siellä sun täällä. Onneksi putosin lonkka edellä, se on sentään kestävä paikka. Enemmän kaatumisia kolmessa viikossa kuin viime kausi + tämä kausi ennen näitä yhteensä.
Hiekkakuopan reunaa laskiessa tyylipuhdas ja perinteikäs OTB. Niska sai pikavenytystä, mutta muuten kärsi itsetunto pahimman kolauksen. Kuvaa ei saatu, valitan.
Aikaa kyllä on edellisistä lipoista, mut luulen, että sunnuntaina saattaa tulla vähän kömmittyä maanrajassa..
Viime yönä vähän könysin baarin portaissa :mad:
DzeiDzei
04.10.2008, 20.43
Tasan 3 viikkoa sitten soratiellä auto tuli yllättäen mutkan takaa, ittellä vauhtia 33,5 km/h ja autolla vähän enemmän. Nokkakolarihan siitä tuli ja lensin Mesen konepellille. Pääsin ekaa kertaa ambulanssin kyytiin. Tänään kävin tapahtuman jälkeen ekaa kertaa koittamassa pyöräilyä, mutta jäi ajot alle sataan metriin, ku jalkaan sattuu vielä.
keulin kurviin kovaa ja en ehtiny painaa jarruu ni meni yli :S oli niinku selkä vähä kipee!
xO pyörän penkki paskaksi, sarvet vinoo ja polinki meni vinoo. ostin 40 e :llä uudet osat..
pööräilijä
18.10.2008, 23.45
Ajoin liian kovaa liukkaille juurille:( muuta ei käyny mut vaatteet kuraa. Ja ihan maastopyörällä konttasin:D
Reino Hoo
28.10.2008, 19.06
Tänään lähti etupyörä alta liukkaassa juurakossa ja kuski jatkoi tyylikkäästi OTB:llä matkaa. Ohjaustanko kolahti kiveen, mutta mitään vaurioita ei kuitenkaan missään näkynyt, ja matka senkun jatkui...
Täänään aamulla työmatkalla, perinteisesti eturengas alta mutkassa ja nurin. Oli muuten likasta sillä matkalla näkyi toinenkin pyöräilijä nurin ja yhden mopo kuskin näin kaatuvan heti minut ohitettuaan.
Nyt leuassa pari tikkiä ja takissa reikä rinnan kohdalla, ...kle harmittaa tuo takki.
otb ojan pohjalle, kun piti väistää vasemmalla ajavaa mutkassa ja tilannenopeus oli liian suuri allekirjoittaneella. Eka kaatuminen aikoihin..
Tänään lähes kaatuminen kun hölkkäsin töihin: astuin jonkin kivenmurikan päälle ja venäytin nilkan nivelsiteet :mad:. Nyt on pallo jalassa. Pitäis vain pysytellä lukoilla kiinni pyörässä, prkl!
Vääräjalka
29.10.2008, 13.18
Tänään lähes nolla vauhdista eturengas lähti alta klv-jatkeen kohdalla. Kyynerpäässä pieni jälki ja jarrukahva vinossa.
Olis vaan pitänyt ajaa normisti, niin kaikki olis hyvin. Ylivarovaisuus kostautui.
kanttiinin tollo
29.10.2008, 19.18
Tänään oli kohtalainen saldo. Kolmeko niitä tuli? Pari kertaa kyljelleen ja kerran polvea myöten suohon. Aika samantyyppisesti lähtivät kaikki.. "helppo" kohta, erikoinen ajolinja ja muuten vaan huolimatonta ajamista. Vaikeat kohdat menivät tietenkin ihan ok kun niihin skarpattiin. Joku nirhama tuli, ei mitään ihmeitä.
Eilen kolmas kerta lukkopolkimilla. Tuttu mutka, josta pääsee jyrkälle rinteelle kivien välistä. Liukas keli, lukkojarrutus, ja vauhti pois, eipä siinä takaraivo enää tajunnut lukkopolkimien olemassaoloa ollenkaan. Kliininen kaatuminen jalat turvallisesti polkimissa. Kuraseksi sitä tuli, mutta onnekkaasti kivien väliin mukkelis-makkelis. Onneks mitään ei mennyt rikki.
larvalate
29.10.2008, 22.48
Tänään aamulla, mustaa jäätä oli kaupan pihassa ;/
Sunnuntaina ojaa ylittäessä vauhti ei riittänyt ja etupää upposi melkein napaa myöten penkkaan, mutta takapään liike jatkui. Kuperkeikka kuin hidastettuna. Onneksi laskeutumispaikka oli pehmeää (ja märkää):)
tempokisu
30.10.2008, 17.59
No voi hyvänen aika sentäs. Pysähdyin tänään lenkillä "pissapaikalle" ja kas, jalkauduttuani liukastuin kiveen löin siihen oikean polven. :o ei sen kummempaa.
19.8. otb:t ojanpohjalle, joku s**tanan ääliö tuli pyörätien mutkassa oikeaa puolta vastaan ja väistöyritys päättyi pusikkoon. Seurauksena rintarangan nikamat 7 ja 8 murtuivat ja ovat hemmetin kipeät. Nukkuminen ja liikkuminen on ollut hankalaa ja sen vuoksi olen saikulla.
Perjantaina työmatkalla tuli kahdet lipat: jälkimmäisessä fillarin molemmat renkaat menettivät täysin pitonsa mustalla jäällä. On muuten kylmäävä tunne, kun yhtäkkiä huomaa, että aiemmin perseen alla ollut pyörä liukuukin pitkin asfalttia pari metriä syrjässä itsestä. Siitä sitten kurottiin nopeasti etäisyys maanpinnasta nollaksi ja kyynärpää otti iskun vastaan. Nyt meinaa olla turvoksissa... mitään ei onneksi mennyt rikki, ainakaan pyörästä.
J Panula
10.11.2008, 13.28
Viimeksi viimeviikolla maastoajossa pyörä kaatui sivuttain kunnon "mutasuolla", itse en aivan kaatunut, mutta upposin polvia myöten mutaan... fillarin (Jekyll) paino nousi noin 3kg kertaheitolla :D
Itse kaaduin viimeksi oikeasti vajaa 2kk sitten, kun työmatkalla uusi korolla päätti pysäyttää suojatieylitykseni keskenkaiken, Cannarin Caad-7 maantiepyörästä tuli romua... onneksi vain sormi murtui...
Vieläkin tosin uuden korollan TV-mainokset säväyttävät ihan erilailla (ei niinkään positiivisesti)kuin muut automainokset, kun kolaroinut rokolla oli samanvärinen hopia kun mainoksessa ja kaartoi eteen kuten mainoksessa auto lopuksi kaartaa...
Tänään aamulla töihin matkalla. Eilen kävin tilaamassa nastarenkaat, kun ei hyllystä löytynyt ja tänään luonnollisesti pannut. Ajelin autotiellä, mutta kun oli pirun liukasta ajattelin siirtyä jalkakäytävälle ettei kaatuessaan ainakaan tule auton yliajamaksi, noh luonnollisesti siirtymäkohdassa oli se jäätynyt vesilammikko lumen alla piilossa. Onneksi ei kärsinyt mikään muu kuin itsetunto.
Asentaja
19.11.2008, 11.55
Kuinka kaaduit viimeksi?
Mitä loukkasit/rikoit?
Minkälaisella pyörällä mitä tehdessä?
Olin menossa avaamaan kellarin ovea, kun kesärenkaat piti viedä säilöön. Kellariin johtavien rappujen alapäässä ei ollut valo päällä, eli olosuhteet pilkkopimeät. Luulin jo astuneeni pohjatasanteelle, mutta olinkin vielä viimeisellä askelmalla, eivätkä refleksit pystyneet enää korjaamaan tätä arviointivirhettä. Muistan kaatuessani vielä hapuilleeni tukea seinästä, turhaan.
Käsi tietysti asfaltti-ihottumalla ja nilkka kääntyi huonosti. Eilen ei oikein pystynyt varaamaan, nyt voi jo kävellä nilkuttaen.
Pyörä ei tällä kertaa kuulunut kuvioon.
Reilu viikko sitten fillarilenkillä hallittu sladi muttui takajarrun liian nopean vapauttamisen johdosta ilmalennoksi. Mies lähti noin 20-30km/h vauuhdista ilmalentoon, mistä tonttiin vasen kylki edellä. Naarmuja olkapäässä, kyynerpäässä ja lonkassa. Yksi kylkiluu murtui ja kypärä halkesi.
Hetki meni leegoja keräillessä. Mutta sellasta se on.
karhunpoika
06.12.2008, 20.40
Eipä oo tarvinnu hetkeen tähän topiciin kirjotella.
Äsken kuitenkin takarengas lipesi pitkospuilta sivuun, josta tuntemattomalla liikesarjalla päädyin suohon istumaan :D Jonkin asteinen OTB liikesarjaan kuitenkin sisältyi.
Ja viimepäivien pikkupakkaset ei oo riittäny märkää suota jäädyttämään, eli puolituntia kestänyttä kotimatkaa siivitti märät housut. Onneksi sauna oli lämmin kun pääsin kotiin :p
Shimaani
06.12.2008, 20.46
Jos huamenna kävis pöpelikössä härnäämässä kaatumapeikkoa että sais tänne raportoitavaa:cool:
Torstaina kotimatkalla löytyi se eka mustan jään peittämä mutka... :o Pyörä hävisi alta niin ettei ehtinyt kissaa edes ajatella. Kalustovauriot korjattu ja ruhjeet paranemassa, ainoastaan ajopuvun reikäinen persaus ja revennyt hanska muistona. :rolleyes:
Pari tuntia myöhemmin tapahtumapaikalle pudonneita osia etsiessä olivat jo kaikki pinnat peilijäässä.
Viime lenkillä oikeen makeesti upposi eturengas mutaan ja siitä sitte lensin tangon yli että hupsahti. Ei iha tullu suoraan mutaan lennettyä mutta kyl siinä vähän kengät ja hanskat mutaseks tuli:) Pyörän puhtaudesta ei sitte tarvi puhuakaan...
Keula ei klaarannut kuoppaa joka oli pienen kuusen takana pilossa. Otb naama edellä hankeen (siinä kohtaa sattui olemaan lunta). Ei fyysisiä vammoja.
Se kuusi ei ole enää siinä.
Tänään vuoden ensimmäinen kaatuminen kun risteyksessä kovaksi tamppautunut lumi yllätti ja hetki tämän jälkeen lumen peittämä juuri vei miehen ja pyörän mukanaan... :S
Eilen läksin testaamaan nastoja meren jäälle. Rannasta kerkesin kolme metriä, sitten loppui pito :o
Jyrkähkössä alamäessä juurakko vei keulan ja miehen mennessään. Mahkut ISOON onnettomuuteen oli, mutta enkelini oli hereillä. Kiitos hänelle :)
Tänään ne sitten tulivat, nimittäin talven kaksi ensimmäistä kaatumista ja oikein samana päivänä.Tapaus yksi: tulin tommosta loivaa vasenta joka oli kaareva.Siinä sitten käänsin ihan pikkasen ja se riitti sitten vetämään eturenkaan alta ja tietysti kipeä ranne ensiksi maahan ja sen jälkeen perse.:rolleyes:Tapaus kaksi: tällä kertaa paluumatka ja paikka tuommonen pieni ylämäki johon aina tavallisesti nousen putkelle polkemaan noh näin tein ja kohta takarengas olikin jo livennyt ja taas oltiin perseellään ja nyt on myös kipeä polvi.Kyllä ottaa pattiin varsinkin tuo ranne.:mad:
Eilen lenkillä piti pysähtyä kamoja korjaamaan ja siinä sitten komeat spedut,eipä siinä vahinkoa sattunut muuta kuin ylpeydelle.
Yritin pissistä, joka seisoi pysäkillä, kiertää pehmeän lumen kautta. Vauhti liian hiljainen ja krankkuveljes jumitti>>> hidastettu kaatuminen kyljelleen.
Higg
Nappulakenka
19.02.2009, 21.41
treeneihin mennässä pääsi ylätti irtolumi jään päällä ja toki liikaa vauhtia ja liian järkästi yritin kääntyä. Pääasia kuitenkin, että pyörälle ei tapahtunut mtn :) kuski nyt sai lumipesun ja pienemmän ruokahalut noilla jääteillä. Huomiseen asti:D
Pari tuntia sitten lenkillä, tässä jossain (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Lankku&y=6675092&x=2542987&lang=FI) on sellanen lankku viritetty sillaksi piene ojan yli. Eturengas vaan lipesi. Polveen tuli pipi. Ja fillariin jotain epämääräistä vikaa, mutta sen lähempi tarkastelu saa odottaa viikonloppuun...
Viime perjantaina 2 kertaa kauppareissulla, molemmat nollavauhdissa, huono tekniikka ja hiekoitusta ei yhtään... Reilusti mustelmia sääriin.
xs2jammu
20.02.2009, 10.37
Ei kerkinyt aamulla sanomaan edes että muikku kun takapyörä lähti alta jäisellä polanteella. Onneksi takaa ei tullut autoa ja oma vauhtikin oli aika hidas joten pelkällä säikähdyksellä selvittiin.
Eilen lähti kinttupolun mutkassa vähän jakelemaan ja vauhti pysähtyi näreeseen. Mut ei tullu tappioita :)
Ylva Hubatsa
21.02.2009, 14.24
Endurolla vetäsin toissapäivänä komeat lipat jäällä, sladissa tökkäs röpelöjäähän ja sitte mentiin.
Onneks oli vauhtia alle 100.
Tänään lenkillä tosiliukkaalla tienpätkällä lähti eturenkaasta pito alta ja mätkähdys tiehen juuri vastaantulevan auton kohdalla, vähän riipaisi "sieltä" mutta oli pää sentään 20 cm päässä auton renkaista.
Tosi tuhoisa yhdistelmä tuommoinen ohut lumikerros ja peilijää asfaltilla,
ei Ice spikerikaan pito enään riittänyt.:o
Keulin mäessä Cuben ympäri => Vepa laskeutui perseelleen => ilmat pihalle => kaverit saivat taas odottaa.
Pari kaatumista äskeisellä lenkillä. Turhan kova vauhti ilman hyvää pitoo ja puskassa ollaan.
Viikko sitten ajelin hiukan turhan paljon ajatuksissani... Eturengas jäi uran pohjalle, pieni horjahdus ja rengas jäi uraan, mutta ukko lähti sivusuuntaan. Tämä oli pienellä sivutiellä ja onneksi ei tullut autoja kummastakaan suunnasta. Sääri oli loppureissun hellänä ja kahvat käänty hiukan tangossa, mutta sain ne käännettyä käsivoimin oikeaan asentoon.
Loppuviimein suurin kolaus oli onneksi henkinen. Talvikelillä pitäisi kyllä olla hereillä koko reissun ajan!
Shimaani
27.02.2009, 17.54
Päivällä terä tarttui railoon ja matkaluistelu muuttui peffalla matkaluisumiseksi:)
Schöne Scheisse
15.06.2009, 10.51
Tämä on mielestäni niin hyvä ketju, että se kannattaa herättää parin kuukauden unilta kaikkien huviksi ja hyödyksi, opiksi ja ojennukseksi. Sattuneita kaatumisia on toki kuvattu - mieliinjääviten ehkä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1153704&postcount=41 - muissa ketjuissa, mutta aiheelle omistettu ketju lienee yhä paikallaan.
Kaatumiset 8 ja 9:
Ala-Malmin seutuvilla käyttämälleni reitille oli ilmestynyt laajempi tietyömaa, joka näytti aukirevityn asfaltin, varoitustolppien ja puomien sokkelolta. Mutta koska ei voinut (tai viitsinyt) kiertääkään, oli etsittävä reitti sen läpi. Parinkymmenen metrin jälkeen vauhti hiljeni kävelyvauhtiin tai allekin, kun katse haki vapaata 23-millisillä kuljettavaa väylää. Pian huomasinkin edenneeni väärään suuntaan, joten oli käännyttävä tolpan ympäri takaisin... Seuraavaksi huomasin kallistuvani voimakkaasti vasemmalle eli sisäkaarteen suuntaan. Klossi ei tietenkään irronnut riittävän nopeasti ja kaaduin iskien kylkeni varoitustolpan jalustaan.
Opetus: jos eturenkaan alla on sentinkin kerros irtohiekkaa, mieti hetki miten käännyt.
Vantaalla minulle hieman oudommilla tienoilla punainen valo pysäytti minut kahden pyöräilevän kypsän korsolaiskaunottaren seuraan. Päätin kysellä ajoohjeita, joita he paikallisina auliisti antoivatkin. Seisoin vasemman kengänkärjen varassa, tietenkin tyylikästä rentoutta tavoitellen, vatsaa huomaamattomasti sisään vetäen ja sellaisessa kulmassa etteivät väärästä paikasta liian tiukat ajohousut olisi turhaan korostuneet, ja kun sitten käännyin ja katsoin heidän osoittamiinsa suuntiin, pääsi jotenkin käymään niin, että painoni siirtyi oikealle puolelle ja yhtäkkiä havaitsin vasemman jalan heilahtavan irti maasta... Pieneltä ikuisuudelta tuntuvan hetken jälkeen olin oikealla kyljelläni tienpientareella.
Opetus: jos olet vanha läski, varmistaudu siitä että kaadut pehmeälle alustalle.
Mulle kävi samalla tavalla viime kesänä Turkkuses, jossain keskustan liikennevaloissa. Oltiin kierretty saariston rengastie ja oli jo vähän väsy, horjahdin ja tietysti sille puolen kumpi jalka oli kiinni polkimessa! Sillon kyllä hävetti mutta nyt naurattaa.... :) Tänä vuonna en ole vielä onnistunu. Kaatumaan siis.
Iglumies
19.06.2009, 22.17
Siirtykää ajamaan märkään metsään, tänäänkin vajaassa kahdessa tunnissa onnistuin mätkähtämään kyljelleni kaksi kertaa. ;)
Viimeisin kaatumiseni kävi torstaina, kun ajoin pehmeässä turvekohdassa ja eturengas upposi syvälle.
Ei tullut OTB:tä vaan kaatusin vasemmalle kyljelle pehmeään ja märkään turpeeseen.
Siinä kyljellä maatessani alkoi vielä pohje kramppaamaan.
Miellyttävä tunne kun molemmat jalat on vielä pyörässä kiinni
Asentaja
20.06.2009, 14.29
Juhannusaattona lähdettiin reippaalle aamulenkille sateeseen. Vettä tulikin esterinperseestä pienin tauoin, kun jyystettiin Pohjois-Helsingin-Vantaan polkuja, mm. Silvolan lenksu. Pirkkolassa alkoi olla sen verran vilu ja vitutus, että päätettiin lähteä kohti suihkua ja kahveja. Yksi nopea polku vielä molempiin suuntiin ja kas, Mountain King 2.4 UST:n ominaisuudet hävisivät niljakkaille männyn juurille. Pienet otb:t, ei dramatiikkaa, mutta Oro Biancon hiilikuituvipu ritsräts poikki. Ja voivittuviikkoa ennen Tahkoa - ei taatusti ehdi uutta tulemaan Saksasta ja en edes tiedä onko Suomessa Formulan maahantuontia.
Jos jollain on ylimääräinen Formula ORO -yhteensopiva jarrukahva, niin pistä vaikka yv:tä.
IQQusTOon
25.06.2009, 22.48
Oli kolme hyppyriä peräkkäin... ensimmäisestä pikkasen ländiin vinossa ja seuraavaan hyppyriin perse satulalla ja jalat ilmassa kyljelleen maahan! Hervottoman kokoset ruhjeet selässä ja vasemmassa jalassa! Kirvelee niin jumalattomasti!
niskahiki
25.06.2009, 23.35
Jaa täällä oli tällainenkin topicci aiheelleni. No toistetaan nyt kun ärsyttää ;)
Talutin täpäriä sellaseen ylämäkeen mitä en saanu ajettua ylös (kosolti kiviä) ja sit liekö ollut märkä juuri vai mikä kun en ehtinyt edes huomata mitään kun lähti jalka alta (syytän lukkokenkiä tästä, peruslenkkareilla ois ollu parempi pito). Kaaduin sen verran nopeasti ettei käsi ehtinyt oieta alle ja sen verran vauhdikkaasti että kun kyynärpää edellä laskeutui niin olkapää meni sijoiltaan. Mulla on vielä tällane ylipainoinen yläkroppa.
Noh, käsi kantositeessä nyt ja ensi viikolla erikoislääkärille ja maybe magneettikuviin. Ei tartte varmaan maastoa ajaa tänä kesänä ollenkaan sit.
Onneksi ei luita murtunu eikä isoja jänteitä katkennu, sen verran tiedetään nyt. Kirurgille tuskin tarvii lähteä mutta pitkä toipuminen ja kuntoutus edessä kyllä. Damn.
mutanaama
26.06.2009, 00.19
Pitäis varmaan hankkia joko vyötärö tai henkselit. Meinas mennä jo toiset shortsit eilen, kun pikku dropissa väi housut kiinni satulaan, ja mies kyljelleen maahan. Pikkasen sattu sisäreiteen ja tais saada kassitkin osansa. Mutta ei siinä sen kummosempaa tapahtunu. Tällä kertaa housut kesti, viimeks repes haaroista auki kokonaan:D
Ranteenvahvuinen nuori lehtipuu oli taipunut polun yli, luulin mahtuvani ali mutta metriä ennen totesin ettei mahdu. En ehtinyt jarruttaa -> puu rintaan, pyörä pystyyn ja kuski selälleen. Siinä sitten räpisteltiin molemmat jalat kiinni polkimissa, kaveri sai hyvät naurut.
Kuinka kaaduit viimeksi?
Mitä loukkasit/rikoit?
Minkälaisella pyörällä mitä tehdessä?
Kaaduin viimeksi talvella -08, lumimyräkässä työmatkalla. Ja 2viikon sairasloma tuli, kun satutin alaselän ja hartiat siinä rytäkässä. Vaikka oli nastat alla.
Eilen metsässä puutteellisesta ajotaidosta johtuen vedin turvat kivikkosella polulla. Polveen tuli haava ja se polvi on nyt kipeä. Kalustoon ei tullut onneksi mitään damagea.
Tampereen Turtolan Cittarin kohdalla pyörätie rempassa ja asfaltti vaihtuu pienessä mutkassa ja laskussa sorapoluksi. Eturengas lähti alta ja siitä hyvässä vauhdissa vasemmalle kyljelle. Käsi ja jalka ruvella, kalustoon ei tullut pahemmin hittiä.
Tahkolla viimeksi; jalka jäi vauhdin tyssätessä lukkopolkimeen kiinni ja kellahdin pusikon puolelle kumoon. Ei tullut edes henkisiä vammoja, kun kukaan ei nähnyt. Myöhemmin piti toki takavaihtaja hyväillä kiveä vasten mutkalle, silloin pysyttiin satulassa.
Tällainen ketju kun löytyi, niin pitää pitkästä aikaa ihan osallistua pelkän kyttäilyn sijaan.
Vuosi lähti hyvin liikenteeseen ja taidot palaili pätkittäin kunnes Kalpiksessa iski se perinteinen "kyllähän mää osaan vetää...". Vähän liian letkeesti bermiin ja toteamus että ollaankin bermin päällä. Seuraavaksi kantoa väistämään ja sitten olikin jo tanko puuta päin. Äijä ja pyörä jäi pystyyn mutta heti kävi mielessä että tähän tais jäädä nämä ajot. Pienen "urhoilun" jälkeen vaimo ystävällisesti kehotti menemään päivystykseen, josta terkkarin kautta tieto että murtumahan sinne tangon ja puun väliin jääneeseen käteen oli eksynyt...
Viikko kolme jo menossa, neljännen jälkeen saa paketin pois kädestä. Ja siitä parin viikon päästä pitäisi olla Levillä ajelemassa... Saas nähdä miten vanhan luut siihen mennessä asettuu.
Pitäis varmaan hankkia joko vyötärö tai henkselit. Meinas mennä jo toiset shortsit eilen, kun pikku dropissa väi housut kiinni satulaan, ja mies kyljelleen maahan. Pikkasen sattu sisäreiteen ja tais saada kassitkin osansa. Mutta ei siinä sen kummosempaa tapahtunu. Tällä kertaa housut kesti, viimeks repes haaroista auki kokonaan:D
Tämän shortsijutun jälkeen en taida edes harkita enää ajamista hameessa tuolla maastossa... Pitää vetää edelleenkin siis vain trikoot ylle.
Aiheeseen: Tahkolla harjoittelulenkillä vedin tangon yli kesäkuun puolivälissä. Mustelmilla selvittiin.
mutanaama
08.07.2009, 10.50
Tämän shortsijutun jälkeen en taida edes harkita enää ajamista hameessa tuolla maastossa...
En muuten minäkään;)
No eilen. Perinteinen kohtaus hitaassa ylämäkitrialkivikossa rinteen yläreunalla.. Vauhti hetkeksi nollaan-painoa kammelle-liian vähän painoa kammelle-vauhti edelleen nollassa-alarinteenpuoleinen lukko sekunnin jumissa ja...
Se on muuten mahtava hetki kun katseellaan hakee epätoivoisesti mahdollisimman vähäkivistä kohtaa kyljellensä asettua:D. Ei tasaisella tosin mustelmia kummempia, mutta jos sitä vertikaalia on metrikin ylimääräistä...
Nekalassa frisbeepuiston kaakkoiskulman mutkassa oli aamulla sateen ansiosta tien pinnassa pari senttiä liukasta liejua ja eturengas lähti kantatessa alta. Vauhtia taisi olla liikaa tilanteeseen nähden. Pohkeeseen ruhje ja nokka osui ohjaustankoon. Ilmeisesti takareisikin osui satulaan kun satula kääntyi poikittain. Materiaalisia vahinkoja en huomannut tulleen.
Aika paljon nenästä saa verta tulemaan lyhyessä ajassa. Kymmenkunta minuuttia istuin puistonpenkillä vuotoa tyrehdyttäen. Loppumatkalla (8km) vastaantulijat kiinnitti minuun enemmän huomiota kuin muulloin. Kotona peiliin katsoessa ymmärsin miksi. En viitsinyt vaimoa ja lapsia herättää ja peloitella vaan kävelin suihkuun ja laiton vaatteet pesukoneeseen.
Talisker
13.07.2009, 15.24
Eilen kanuunalenkillä Nokian paloaseman nurkilla.
Tangon yli kuperkeikka fillarin kanssa, oikealla kämmenellä
ja kypärällä vauhti pois. Peukun tyvinivel pois paikoiltaan + murtuma (?),
lasta ensiapuna ja kipsi tänään hoitona.
Yhteensä 7 tuntia julkisessa terveydenhuollossa. On se tehokasta!
Viikko sitte royal-pyöräilyssä mukana kolarissa. Komee kaari tangon yli kohti maanpintaa :D Polvi ja selkä muutaman päivän jäykkänä.
Schöne Scheisse
14.07.2009, 12.37
Eilen kanuunalenkillä Nokian paloaseman nurkilla.
Tangon yli kuperkeikka fillarin kanssa, oikealla kämmenellä
ja kypärällä vauhti pois. Peukun tyvinivel pois paikoiltaan + murtuma (?),
!
Ajatukset aikajärjestyksessä:
1. Hyvä että minä en ole tossa. (Ei vahingoniloa, vaan pelkästään automaattinen reaktio, kun jollekin on sattunut enemmän tai vähemmän huonosti.)
2. Eiko niillä pitänyt olla parasta, sujuvinta, kurinalaisinta ja turvallisinta harrasteryhmäajoa maassamme? Jos niillekin sattuu, kuka oudompi enää uskaltaa lähteä porukkalenkeille? (Tosin melko lailla sama määrä sattumuksia ja onnettomuuksia tulisi varmaan samalle pyöräilijäjoukolle samoilla kilometrimäärällä yksinajonakin.)
3. Mihin jäi "analyyssi"? Mikä ja/tai kuka aiheutti kaatumisen? Mitä nöösi tai kokeneempikin voisi tästä mahdollisesti oppia "toisen housuilla"? (Edellyttäen toki että vastaavan paikan tullen muistaa oppimansa eikä unohda ajavansa porukassa.)
4. Paranemisia. (Onneksi jooga taitaa sujua kipsinkin kanssa.)
Pekka Sirkiä
14.07.2009, 13.14
Schönelle + muillekin tiedoksi, että paljon enemmän seurojen porukkalenkeillä (maantiellä) tapahtuu mm. väsähtämisiä, rengasrikkoja ym. omakohtaisia teknisiä ongelmia kuin "tour-de-france-tyyppisiä" joukkokolareita... ;)
Selitys näille seurojen "kolarittomille" harraste- ja kuntolenkeille lienee siinä, että aikuisista harrastelijoista koostuva porukka pitää "itsesuojeluetäisyyden", ts. 0,5-1 metrin välejä toisiin kuskeihin, jolloin kaatumisten todennäköisyys pienenee. Samoin porukka-ajamisessaan epävarmemmat kuskit jättäytyvät suosiolla porukan takaosaan, jossa on "väljemmät" oltavat. Ja kärjessä/ ydinlenkkiporukassa on yleensä kokeneita kuskeja ja/tai toisilleen tuttua väkeä, joka osaa ajaa paremmin (= jännittämättä lähempänä muita) kuin toisilleen tuntemattomampi väki.
j.k. Tänäkin vuonna olen ajanut 14.4. lähtien säännöllisesti, ts. 3-4 kertaa viikossa porukkalenkillä, enkä ole vielä yhtään kaatumista ollut todistamassa (en omaakaan; nyt pitää koputtaa puuta...) Maastossa näitä otb- ym. tapauksia tulee ehkä (vähän) enemmän, mutta sielläkin tavallisimmin "yksilösuorituksina", olettaisin...
Teemu Kalvas
14.07.2009, 14.11
Selitys näille seurojen "kolarittomille" harraste- ja kuntolenkeille lienee siinä, että aikuisista harrastelijoista koostuva porukka pitää "itsesuojeluetäisyyden", ts. 0,5-1 metrin välejä toisiin kuskeihin, jolloin kaatumisten todennäköisyys pienenee. Samoin porukka-ajamisessaan epävarmemmat kuskit jättäytyvät suosiolla porukan takaosaan, jossa on "väljemmät" oltavat. Ja kärjessä/ ydinlenkkiporukassa on yleensä kokeneita kuskeja ja/tai toisilleen tuttua väkeä, joka osaa ajaa paremmin (= jännittämättä lähempänä muita) kuin toisilleen tuntemattomampi väki.
Kieltämättä sunnuntailenkeillä tulee ajettua aika tavalla väljemmin kuin telkkari paljastaa ajettavan jossain oikeissa kisoissa. Siellä ei monta senttiä tilaa per suunta ole.
Tuo epävarmana taakse jättäytyminen on ymmärrettävää, mutta niin ei oikeasti kannata tehdä. Isossa joukossa on (ajoteknisesti) helpointa ajaa ihan edessä, sen jälkeen helpointa kakkosrivissä jne. Takariviin mennessä on syntynyt monenlaista hankaloitusta haitariliikkeestä siihen että ei näe kauhean hyvin mitä tapahtuu. Rennosti ajaessa takanakin ajaminen on kohtuullisen turvallista, mutta siellä pitää olla kuitenkin ihan eri tavalla hereillä ja lukea ryhmää kuin edessä ajaessa.
Niinpä suositukseni aloittelijoille on ajaa mahdollisimman edessä. Jos ei kunto kestä kärjessä ajoa niin siinä välittömästi kärjen takana.
Kisaa ajava pääjoukko taas sylkee huonokuntoiset/aloittelijat taakse sen takia että kärjessä pysyminen vaatii kovaa ajettaessa kuntoa, ja kilpailuhenkisesti ajettaessa myös itsevarmaa ajoa. Sieltä takaa ne sitten hiljakseen putoavat kyydistä kokonaan.
Tietysti jos aloittelijat siellä kärjessä ajavat tarpeeksi pelottavalla tavalla, kokeneempien ajosilmä siellä takana voi sanoa että täällä takana on vaarallista olla.
Talisker
15.07.2009, 16.55
Ajatukset aikajärjestyksessä:
1. Hyvä että minä en ole tossa. (Ei vahingoniloa, vaan pelkästään automaattinen reaktio, kun jollekin on sattunut enemmän tai vähemmän huonosti.)
2. Eiko niillä pitänyt olla parasta, sujuvinta, kurinalaisinta ja turvallisinta harrasteryhmäajoa maassamme? Jos niillekin sattuu, kuka oudompi enää uskaltaa lähteä porukkalenkeille? (Tosin melko lailla sama määrä sattumuksia ja onnettomuuksia tulisi varmaan samalle pyöräilijäjoukolle samoilla kilometrimäärällä yksinajonakin.)
3. Mihin jäi "analyyssi"? Mikä ja/tai kuka aiheutti kaatumisen? Mitä nöösi tai kokeneempikin voisi tästä mahdollisesti oppia "toisen housuilla"? (Edellyttäen toki että vastaavan paikan tullen muistaa oppimansa eikä unohda ajavansa porukassa.)
4. Paranemisia. (Onneksi jooga taitaa sujua kipsinkin kanssa.)
>1.-2: noin vaan käy itse kullekin joskus.
"On olemassa kahdenlasia pyöräilijöitä:
niitä, jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka eivät ole kaatuneet vielä."
Kuvaavaa on, että me kolarissa olleet olimme porukan kokeneimmat kuskit.
>3: Yleensä autoilijat ottavat kurinalaisesti ajavan ryhmämme hyvin huomioon.
Yli 10 ajajan porukka näkyy niin hyvin ja sillä on jo tietty "joukkovoima",
joten tilan uskaltaa ottaa haltuun.
Silloin ei tosiaan tarvitse ajaa aivan tien reunassa ja kaikki esteet voi ja tulee
kiertää kaukaa ja loivalla kaarella, jolloin perässä tulevat voivat
sopeutua ajolinjan muutokseen.
Sunnuntaina käsittääkseni ajoimme tyhjällä tiellä (jalankulkijan väistämisen jälkeen)
turhan reunassa ja kapeneva asfaltin reuna jäi näyttämättä.
>4: astangajogassa ollaan niin paljon käsien varassa, että ei käy jooga, ei.
Odotuttanee vielä kipsinkin jälkeen jonkun aikaa.
Huh, ei onneksi mitään lähelläkään Taliskerin kokemaa, mutta:
Suoralla asvaltoidulla ja hyväkuntoisella pyörätiellä keskellä puistoa. Lähimmät jalankulkijat yli 20 m päässä sivuilla, pyöriä ei missään. Muistaakseni yritin polkimen akselin ympärille mennyttä kengännauhaa kiertää jalkaa pyörittämällä pois nousematta pyörän selästä. Oikea jalka etupinnojen väliin arvattavin seurauksin...
Tappiot: Kyynerpäässä mustelma, vasen ranne pari kuukautta kipeä taivutettaessa, kengässä (Kenkä, varsi-, M/91) nahassa vekki, tangossa kiinni ollut halpisvalo päreinä, etulokari solmussa, tanko kääntynyt n. 10 astetta vinoon. Aika pienet tappiot siis. Eipä ollut toisaalta vauhtiakaan hirveästi...
Ja että tuntui tuon jälkeen fiksulta, varsinkin, kun ohi kulkenut teekkarineito kysyi, että "mitä ihmettä tuossa oikein kävi"? Eipä siinä voinut muuta vastata kuin "en vaan osannut" ja luimistella pois.
Fillari oli niskahien Hybrid 522D, mutta eipä sillä juuri väliä ollut, kun ihan kuskin mokan takia kaatui. Tungetaan ne nauhanpäät kunnolla kengänvarren sisään niinkuin on opetettu...
Eilen polkua laskettelin ja tulin soratielle vähän liian nopeasti. Hyppy ja ei saanu pitoa jarrutukselle. Tien toiselle puolelle ojaan ja sieltä taas oikein komealla ilimakaarella vitelikkoon.:D Varovasti vilikasu ympärille, että näkikö kukaan ja sitten takavaihtajaa oikomaan. Ei onneksi käyny mitenkään, pikkunen psyykkinen lommo, ku ei tuu nuin komeita ilimalentoja normaalisti harrastettua. Pyörän takavaihtajaa joutuu kylläkin säätämään.
Mahto olla meleko repalehtimista tuo lento.:D Vähän niinku Boklövi aikonaan.
Schöne Scheisse
24.07.2009, 15.32
Kiitän Taliskeria vastauksesta, jonka viimeistään uskoisin rauhoittavan mahdolliset porukkalenkeille lähtöä empivät.
Viimeisintä kaatumistani en erityisemmin olisi viitsinyt mainostaa täällä, mutta koska on olemassa sellainen asia, jota englanniksi kutsutaan nimellä "poetic justice", on ehkä paikallaan, että kuvailen sen. (Eli oli minulle oikein, että kaaduin typerimmällä mahdollisella tavalla, koska en osannut olla naljailematta Taliskerille.)
Tapahtumapaikka: vasta-asfaltoitu ja hiljainen peltoaukean ylittävä tie eli suora, tasainen ja tyhjä tie.
Tapahtumasarja: 1) Kaivan patukanlopun taskusta, syön sen ja laitan kääremuovin takaisin taskuun, otan juomapullon, juon kolme kulausta ja laitan pullon takaisin telineeseen, naputtelen mittarin näyttämään ajoaikaa, vilkaisen lukemaa ja naputan näyttöön kadenssin. 2) Havahdun siihen, että olen aivan tienlaidassa ja että etupyörä osoittaa suoraan ojaan. 3) Käännän ohjaustankoa ja hyppyytän etupyörää asfaltin reunan yli. 4) Huomaan olevani tilassa, josta ei ole paluuta pystyasentoon. 5) Huomaan olevani kyljelläni tien pinnassa.
Vammat ja vauriot: Tavanomaiset asfaltti-ihottumat polvessa, kyynerpäässä ja lonkassa sekä rystysessä; pyörässä ei kolhuja, joita olisi erottanut entisistä; ajohanskan kämmen revennyt, Santineissa pari pientä reikää.
Syyt tapahtumaan:
1.) Valkoisen reunamaalauksen puuttuminen uudelta asfaltilta sekä asfaltin ulottuminen aivan piennarojan reunaan.
2.) Hubris eli kohtalokas ylimielisyys.
3.) Elvistely.
4.) Nukahtaminen.
5.) Paniikki.
6.) Tilanteen vaatimuksia vastaamaton pyörän hallintakyky.
Arvoin ennen edellistä maastoajelua mtb:llä että raaskinko laittaa uusia Z-vermeitä ja uutta kypärää maastoon "kun ne siellä kuitenkin naarmuttuu ja rispaantuu" niin kuitenkin sit päätin että en mie koskaan kaadu kuitenkaan niin samapa tuo noi on laittaa --> no tietysti kohta heitin sit kuperkeikat tangon yli nätisti kerien kyrpärä hiekkaan hinkaten ja ajorytkyt ihan hiekassa. :mad: Nooh, ei tullut about naarmunnaarmua pottaan ja ryysyt säilyi ehjänä. :) Helvetinmoiset allergiaoireet tosin jäi metsästä päälle ja meinas jopa estää tuon äskeisen brevetin ajon...:mad: Olis parasta pysyy vaan maantiellä, mutta on toi ihan kivaa tuo maastossakin ajelu, varsinkin kun sai loistavaa reittiopastusta polut tuntevalta metsägurulta! Oli hienoo vain ajaa perässä kun ei tarttenut miettiä minne mennä. :cool:
Ei muuta kuin uudestaan metsään tässä jossain vaiheessa!
Tyylipuhtaat invalipat maantiepyörällä omassa pihassa nollavauhdissa:rolleyes:
Toinen klossi oli irti, eturengas tökkäsi maassa lojuvaan muoviseen 40mm vesipiutkeen ja pyörä heilahti riittävästi tietysti just sille puolelle jossa klossi oli kiinni. Paniikinomainen repäisy jalalla... muks.
...tu jee.
Timo Sievänen
06.08.2009, 22.16
Talvella kiiruhdin tutulla klv:llä vihreisiin valoihin ja myöhästyin. Nastoja en ollut viitsinyt asentaa, toisin kuin aiempina talvina. Päätin ohjata sivuun tasaiselle lumelle, ja osoittautui, että alla oli vielä tasaisempi jää. Takajarru oli tapansa mukaan poissa pelistä, ja toisella kahvan puristuksella eturengas lähti alta. Ei siis erityisen kivulias alastulo.
Ensimmäistä kertaa lukkopolkimilla pihalla noin 3m kotiovesta vauhtia noin 0,2kmh. Vammat ei kovin suuret, mutta vitutus sitäkin suurempi :D
Shimaani
13.08.2009, 03.41
Lauvantaina 11.07. laskin tuttua kivistä kalliomäkeä alas kun aloin arpoa että menenkö vasenta vai oikeaa linjaa kalliolohkareen ohi. Pyörä meni oikeaa ja minä vasenta ja viimeiset ruvet irtos polvesta aamusella, pyörään ei vahinkoa. :)
Tarinan opetus: katso minne menet ja mene sit kans...
Lekuri jo nauroi ja kyseli onko kanta-asiakaskorttia :D
Tänään 4k-ajoissa kalliolle kiivetessä viimenen polkaisu oli liikaa. Takapää alta ja ukemi takaperin metsään :o. Ei aina voi onnistua.
Opettelin ajamaan juurakossa. No vaikeaahan se on... Taas tuli todistettua asia, että kunnon maastolenkkiin tarvitaan yksi kaatuminen. Ainakin blondilla.
Testailin uutta fillaria eilen ja ensimmäistä kertaa käytän lukkotossuja. Pienen lenkin jälkee sit iha fiilareissa pysähdyin autolle ja aattelin että tyylikäs pysäytys tähän vielä... voi p***a, eipä ne jalat lähtenykkää polkimilta. Siinä sitten oltiin jalat polkimilla kyljellään maassa.
Viime viikolla pimeä yllätti mettässä ja ajelin hiljalleen kohti lätöruutua. Oon se sata kertaa ajanut ko. polkua, mutta nyt yksi pieni, vaatimaton ja lähes ujo kanto kävi kimppuun. Tanko osui reiteen (tällä hetkellä kaikkia sateenkaaren värejä 15 x 15cm mustelma), pyörä pysähtyi, mutta minä jatkoin vielä vähäsen matkaa. Käväisen lähi päivänä poistamassa sen pikku perkeleen :)
Nappulakenka
21.08.2009, 18.27
Eksyin vähän liian ahtaalle polulle(todella paljon pensaita ja pieniä puita) ja se meni hienosti poikittain pitkin rinnettä. Siinä yhdessä kohdassa pääs tasapaino vähän horjahtamaan ja pyörä lähti kallistumaan oikealle(alamäkeen). Yritin korjata tasapainoa, kunnes yht.äkkiä oikeanpuoleinen kenkä irtos M520-lukosta ja sit mentiin pari kertaa ympäri suoraan pusikkoon :D Onneksi pyörä vain kaatui kyljelleen siihen rinteeseen eikä tullut niskaan. Sit olis äijä ollut ihan solmussa :D
Hieman heikosti valittu ajolinja pienessä kivikossa ja kyljelleen. Polven alapuolella mukavan näköinen mustelma. Ei muita vaurioita.
tänään kun pysähdyin ja ''unohdin'' ottaa pois vaseman kengän lukkopolkimesta :o
Jes, sama täällä. Voittajafiilis vetää paikaltaan olkapää edellä asfalttiin. Ja vaihdevipu tykkäs kans hyvää ...
Nappulakenka
02.09.2009, 10.17
Eilen tuli kaaduttua puskaan/pensaikkoon, joka piti sisällään paljon nokkosia, risuja jne... Jalat, kädet ja ala-selkä kihelmöivät ja jomottavat vieläkin lukuisten naarmujen ja pistojen johdosta. Olin ajamassa yhtä polkua Tapiolan suunnalla ja tää polku muuttui yht.äkkiä todella tiheäksi, paljon pientä pajua ja isolehtisiä kasvejan. Jatkoin vähän matkaa sitä polkua syvemmälle, kunnes pienen mutkan jälkeen törmäsin polulle kaadettuun pajuun, jonka halkaisija oli noin 44mm. Nyt on vasemmassa sääressä noin 5 cm pitkä vekki. Hetki siinä meni kun etsiskelin siellä pusikossa mihin oikein törmäsin ja jostain sieltä lehtien ja risujen seasta löytyi tämä kaadettu puu.
Täytyy tänään käydä poistamassa tuo puu ja onneksi kolhuja tuli vain äijään niin ei vituta niin pahasti :D
pööräilijä
02.09.2009, 23.27
tänään lähti märällä kalliolla eturengasalta, vähä pitää tsekata ku pikku häikkää vivus,
Kipusin pehmoista irtohiekka-rinnettä ylös semmoisella "pystyyköhän tuosta ajamaan" -fiiliksellä. Voima ei loppunut eikä takakumista pito, mutta painopiste ylitti tukipisteen. Toisin sanoen keulin ympäri. Suuri egoni koki kovan iskun mentaalisella tasolla, mutta kalusto- ja henkilövahingoilta vältyttiin.
Iglumies
03.09.2009, 00.08
Kipusin pehmoista irtohiekka-rinnettä ylös semmoisella "pystyyköhän tuosta ajamaan" -fiiliksellä. Voima ei loppunut eikä takakumista pito, mutta painopiste ylitti tukipisteen. Toisin sanoen keulin ympäri. Suuri egoni koki kovan iskun mentaalisella tasolla, mutta kalusto- ja henkilövahingoilta vältyttiin.
Siis löytyikö päikka josta Pasi ei päässyt? :D
Siis löytyikö päikka josta Pasi ei päässyt? :D
Kyllähän niitä on paljonkin. Saattaa johtua tosin siitä, että mulla oli lainassa edessä joku superkevyt Mavicin kiekko ja siksi varmaan painopistearvio meni pieleen :rolleyes: Piti lainata yhteislenkillä yhelle kaverille etufillaria, kun sen kumit (uuden Racing Ralphit) ei pitänyt huonostikaan kevyellä keskiviikkolenkillä. MountainKing 2.4 SS kuulemma piti paljon paremmin :D
törmäsin polulle kaadettuun pajuun jonka halkaisija oli noin 44mm.
...Et sitte mitannu tarkemmin?
Eilen tussahdin kaksi kertaa puskaan. Ekalla kerralla olin liian lähellä edellä ajavaa ja kaaduin juuriin, toisella kerralla huomion herpaantuminen, ja taas mentiin. Sen berran pehmeitä olivat, ettei edes pahemmin mustelmia tainnut tulla.
Nappulakenka
03.09.2009, 10.05
...Et sitte mitannu tarkemmin?
Sattui olemaan työntömitta mukana :D
Sunnuntaina paikoiltani kyljelleni. Hätänen ja täysin turha pysähdys ja jalat ei lähteny polkimista irti. Perus. Bianchin oikeanpuolinen jarrukahva otti osumaa ja käänty sisäänpäin.:mad:
Ensimmäinen kaatuminen cyclocrossarilla suoritettu. Pyörä tosin jäi pystyyn :D
Olin tapojeni vastaisesti parkkeerannut pyörän työpaikan pyörätelineeseen niin päin, että pois lähtiessä voi suoraan lähteä ajamaan. Päivän päätteeksi sitten pyörästä lukko auki ja polkimille, ja kas vain, pyörä liikkui noin 40-50cm ja jäi tarakasta kiinni telineeseen, itse lensin kädet edellä etuviistoon ja kierähdin maassa ympäri järjettömän kolinan saattelemana :o.
Kyynärpäähän tuli pieni jälki, pyörä ei vaurioitunut, jäi onneksi tarakasta kiinni eikä esim. pinnoista.
mutanaama
06.09.2009, 12.54
Oli nopea ja tuttu alamäki, edessä oleva kaveri jarrutti mutkaan ja niin tietysti minäkin. Olis pitänyt katsoa minne haluan mennä, eikä ryteikköön. Sinne sitten risukon läpi, onneks oli vauhti jo pudonnu melkein nollaan, niin käytännössä kaaduin vain etuoikealle, ja otin kypärällä maastokosketuksen. Fyysiset, henkiset ja kalustovauriot 0. Hyvät lipat oli.
[edit] Pohkeeseen olikin tullut mustelmahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif. Edes vähän katu-uskottavuutta:cool:
Eilen kuntoillessa mutkassa eturengas alta. Polvi edellä tonttiin, uudet succikset rikki ja nyt sattuu.
Irtohiekka on iloinen asia.
Inhottava havupuu nappasi cyclon stongasta kiinni ja laskeuduin vasemman polven päälle. Polveen tuli hieman vajaa 2cm reikä, jonka Setä Shimaani patisti paikkauttamaan ensiavussa. Näinhän toki kiltisti tein lopulta, vaikka en normisti...
Lääkärisetä marmatti, että alle 2cm haavoja ei tarvitse tikata (eikä tulla näyttämään ensiapuun..) koska siitä on ihan tutkimustulokset, että paranemisessa ei ole mitää eroa tikit vs. ei tikit. narinari. Lopulta se laittoi vekin kiinni liimalla.
mutanaama
19.09.2009, 23.17
Yätsöön oli joku ilkiö tuonu mutaa sillanjälkeiselle polulle. Yritin tehdä tyylikkäästi uutta polkua siihen viereen, mutta risut penteleet ottikin mun syleilyyn. Kahdesti.
Pirttimäessä käveli kolme-neljä immeistä vierekkäin jyrkässä alamäessä Reitti 2000:lla ja taisi siellä vilahdella kävelysauvaa tai flexiäkin, minä sitten nohevana jarruttelen voimakkaasti mutta mäki onkin löysää soraa täynnä ja kaadun vasemmalle. Vasen polvi verjnuarmuille ja oikea STI-kahva vääntyi sisäänpäin, ilmeisesti puristin niin innokkaasti että vaikka vasen lopetti etenemisen oikea jatkoi vielä. :D
Alpeilla ollessa piti tietty kokeilla heti, että miten kovaa ne serpentiinimutkat voikaan laskea. Liian kovaa...onneksi oli sattumoisin betonikaide sen rotkon reunalla. Polvi ja kenkä siihen piti uhrata.
Palovamma
15.10.2009, 22.10
Tänään pannutin ekan kerran silleen kunnolla.
Suojatien raitojen päällä oli jäisiä lehtiä ja niiden yli vähän liian kovalla vauhdilla ja hieman liikaa kääntäen. Eturengas lähti alta ja ukko kyljelleen. Kyynärpää kolahti assuun ja tuli vähän ihottumaa, mut takkiin tai muihin varusteisiin ei tullu mitään. Lenkki jatkui.
niskahiki
16.10.2009, 00.19
...saisi se viimeinen kaatuminen jäädä viimeiseksi, olkapää vieläkin kipuilee...
Äsken työmatkalla takarengas lipes alta. Märkä asvaltti/jää ja paino liikaa edessä ylämäessä, (ja se, etten näemmä tod. osaa ajaa pyörällä). No saapa hyvän syyn hankkia taas uudet housut, paikata takkia ja aluspaitaa, vaihtaa gripit.. ja hakea apteekista liimapaikkoja kyynerpäälle ja polvelle. Kukaan ei ees nähnyt sitä ilmalentoa ja se on silleen ihan hyvä juttu :).
edit: Juttelin juuri Ukon kanssa, joka meinas kaatua samassa paikassa kuin minä tupsahdin aamulla... ja tie tosiaan oli märkä, ei jäinen. Pitääpä paluumatkalla käydä nuuskimassa tienpintaa, jos siinä on jotain jännää.
edit2: öljyähän siellä, koko kvl:n oikea reuna oli laikutettu.
Musta jää on kuin magneetti joka vetää pyöräilijöitä puoleensa. Tuskin ehdin tajuta pidon lähtevän, kun kypärä jo kopsahti katuun.
Musta jää on kuin magneetti joka vetää pyöräilijöitä puoleensa. Tuskin ehdin tajuta pidon lähtevän, kun kypärä jo kopsahti katuun.
Kypärä varmaan kannattaa pistää vaihtoon jos katuun asti napsahti. Mä en kai kolauttanut päätä, tai en ainakaan kuntenut niskassa/pollassa mitään jomotusta.
Kypärä varmaan kannattaa pistää vaihtoon jos katuun asti napsahti. Mä en kai kolauttanut päätä, tai en ainakaan kuntenut niskassa/pollassa mitään jomotusta.
Täytyy tarkastaa. Ei se välttämättä pienestä kopautuksesta murru. Ei kyllä tosiaan ollut sliksikeli :o
xtrainer80
01.11.2009, 20.22
Typerä kaatuminen metsälenkin päätteeksi, olin jo melkein kotona ja päätin vähän keulia pyörätiellä. Pyörä ympäri ja lukkikset kiinni suoraan selälleen katuun. Luulin ensin että nyt murtui häntäluu/selästä jotain, sattui helv.....i enkä meinannu päästä ylös ollenkaan. Laattaki lens kun hetken olin vetäny henkeä. Takaraivo pamahti myös aika lujaa asfalttiin, mutta kypärä pelasti. Melkoiset kivut vieläkin alaselässä. :mad:
20.10. oli aamulla satanut alijäähtynyttä vettä routaiseen saviseen maahan. Minä asiasta tietämättä/havainnoimatta kaasuttelin täysillä maastopyörällä matkaan, ja 200 m kotoa vedin täysillä kylelleen tien pintaan (pyörä vain katosi alta) ja raahauduin tien pintaa ojan penkalle.
Tärsky oli kova ja yllättävä! Kypärä meni halki, lievä aivotärähdys, kaksi revähtymää (rintalihas ja reiden tyvi), paha ruhje kyynärvarressa sekä kivistävä ja paisunut pikkulilli!! :mad::mad::mad:
Ei siinä olisi nastatkaan auttaneet - maltti ja ojanpohjalla ajaminen kylläkin!! :D:rolleyes:
Seur. viikko: No niin, eilen (27.10.) sitten laitettiin se pikkulillikäsi pakettiin lasikuitulastaan! Se sormi oli sitten poikki!!! :mad:
Onneksi tuli käytyä röntgenissä - sen verran vähän kuitenkin oirehti ettei olisi uskonut. :eek:
Tänään: Lähden jo neljättä kertaa lenkille kipsi kädessä. Hjyvin pärjää.... :D:D:D
Proj.nro
02.11.2009, 10.07
Seur. viikko: No niin, eilen (27.10.) sitten laitettiin se pikkulillikäsi pakettiin lasikuitulastaan! Se sormi oli sitten poikki!!! :mad:
Siis lasikuitulasta? Oisit nyt vaatinu hiilikuitua :D
pinohiiri
02.11.2009, 23.33
Lauantain mmastolenkillä tuli kaatuiltua. Lumi ja jää tarjosi pari ylläriä ja varsinkin, kun tuli ajettua pätkä kaverin cyclocrossarilla niin se se vasta hupihetkiä tarjosikin.
Lauantaina OTB ja pikkusormeen sattui. Tänään sitten pantiin siihen alumiinilasta. Hiilikuidusta ei ollut puhettakaan. :(
Lauantaina kallio-kikkailuissa toinen jalka olikin mennyt lukkoon kiinni, ja kiperässä nousutilanteessa pyörä ensin maahan ja mies kylki edellä ohjaustankoon, samassa tilanteessa "koripallosormi" vasempaan keskariin. Tänään lähes vastaavassa tilanteessa polulla, mies pyörän kanssa kyljelleen ja pakaralihaksen alle sattuikin iso kivi, muutama ärräpää. Pitää vaan reenata tota lukkojen irrotusta tilanteessa, missä on polkaisemassa nousussa/ylittämässä kielekettä ja pyörä sutaseekin tyhjää, ei vielä ole selkäytimeen tuo liike muodostunut. Tänäänkin ehdin irroitusta kyllä yrittää, mutta ilmeisesti kun on koko painolla polkimella niin vähän hankalampaa. Tänään myös taka- ja etukumi puhki, ja yksi sisuri mukana :D
Tänään lumisohjoisilla poluilla lukuisia kertoja. Ei fyysisiä vaurioita. Kenda small block 8 oli väärä rengasvalinta. Joka kerta kun käänsi tankoa meinasi keula lähteä alta.
-18C pakkasessa fillari jäätyä jumahti ja kohtasin lumisen tien kopsauttaen pääni lumiseen tiehen. Ainoastaan ylpeyteni sai kolauksen. Mutta kipuja alkaa esiintyä varmaankin hiljalleen. Tyhmä minä!!!!.
Aamulla oli vapaarattaan laakerit jäässä(?) ja polkimet polkivat ns. tyhjää liikkelle lähtiessä. Liikkellelähtö alamäkeen ja heti nurin polvi/kylki edellä. Ei isompia vaurioita, polvi hiukan kipeä. Lämpötila jotain -21 tienoilla. Pitäisi varmaan tunkea rasvaa johonkin, vai onnistuuko edes purkamatta koko vapaaratasta?
En oo muuten ikinä kaatunut vauhdissa - paikaltaan kyllä muutaman kerran! :D **koputtaa puuta**
Olli-Pekka Manninen
29.12.2009, 20.54
Alamäkeen lippaa ja ojaan taas vaihteeksi
Tänään turvalleen lumipöykkyyn työmatkalla.
pööräilijä
30.12.2009, 23.16
alpeilla kun olin laskemassa. Upposin lantioo myöten lumeen ja kaaduin kyljelleni.
Metsässä hiljaisessa vauhdissa käänsin eturengasta vähän turhan paljon. Lunta oli sen verran, että se tökkäsi siihen ja kaadui siittä kyljelleen. Onneksi oli pehmeää.
Eilen menin kumoon hidastusporttia päin. Siitä kohtaa ei ole aurattu ja yritin kuitenkin ajamalla ylämäkeen. Virhe! Kaatuminen ei ollut kuin eräänlainen valuminen kumoon, mutta en meinannut päästä ylös pyörän ja portin välistä lumisössössä, eihän siinä jalansijaakaan saanut.
Toissapäivänä kävin hiihtämässä persiilleni Espoon keskuspuistossa.
Aikaisemmin syksyllä kaaduin lenkin päätteeksi omaan pihaan!!!! :D:D:D:D:D
Olin sen verta väsyksissä, ja vetäisin hydraulisia levareita puolitokkurassa vähän liian roheesti!! :rolleyes:
About tunnin lenkillä päätin kolmesti keräillä itseäni lumen seasta. Joka kerta sentään pehmeästi. Ensimmäinen kaatuminen tuli, kun pysähdyin ja olin laittamassa jalkaa maahan - siellä puolella vain oli pieni mäki ja siihen töksähdin kyljelleni. Toinen oli pehmeä OTB lumipenkkaan ja kolmas kun ajaduin polulta sivuun, eturengas otti suuren suunnanmuutoksen kiven reunasta ja hitaassa vauhdissa taas oltiin kyljellään maassa. Jäin siihen sitten hetkeksi tähtitaivasta ihailemaan...
Äsken lähti mukavassa vauhdissa alamäen jälkeen eturengas alta kun ajoura oli mutkassa täynnä harmaata suolapuuroa johon ei nbxän nappi enää purrut läpi. :D
Race-Face
12.01.2010, 21.30
sunnuntaina pulkkamäessä. Ajeltiin täysii sellasta puuteria, sit välil aina tökkäs ja lennettiin. Ei sattunu yhtään! Ja oli hemmetin kivaa. Pulkkailijat kyl vähän katteli et mitäs vittua tämä taas tarkoittaa...
pööräilijä
12.01.2010, 23.33
kaupin sprinttiladun vikassa mutkassa. iha tajuton vauhti ja liukas latu. Tämä siis luistelusuksilla. Kuintakavetoisella autolla pyörähtäen:D ja maahan kumoon
mutanaama
13.01.2010, 00.18
Ei mitään ihmeellisiä lippoja, mutta jännäkakka meinas tulla, kun takajarru jääty, ja eturenkaalla ei juuri uskaltanu jarrutella. -Siuh-vauh! ja muks. Persiilläni istuin polulla fillari poikittain.
Edellinen kaatuminen tapahtui heinäkuussa. Työmatkalla tekniikka petti. Ketju hyppäsi paikaltaan seisaaltaan polkaistessa ja tipahdin tangolle. Tasapaino meni ja ajauduin kyljittäin päin betoniporsasta. takavaihtajan kampi solmuun, , housut ja nahka rikki ja pyörä vaihtoon.
Toissapäivänä Keinukallion eteläpuolella Nikkilään menevän tien alituksen jälkeisessa pienessä ylämäentöppyrässä yritin väistellä alaspäin auranneiden nostamia maita ja kiviä. Menin liian reunaan, suksi tökkäsi umpihankeen ja olin turvallani. Onneksi oli paljon katsojia.
Alle tunnin lenkillä useita kertoja semi-otb kun etupää upposi hankeen.
lynxlynx
19.01.2010, 21.33
Tänään liukkautta tiessä ja mies polvi edellä katuun, ei isompia ruhjeita onneks.
HC Andersen
19.01.2010, 21.58
Kaaduin tänään portaissa
Jääskentien ja Ensonsillan risteykseen oli kulunut sohjoinen viettävä reunus johon tökkäsin etupyörän kääntyessä ja levisin kahvan päälle. Kirvuntie-Jääskentie on aivan hirvittävää perunapeltoa, koskahan ne vetäis sinne asfaltin?
Sunnuntaina metsässä loivalla alaspäin viettävällä kohtuu leveällä kovapohjaisella polulla. Vauhtia kohtuullisesti, mutta siis liikaa.
Kundi tuli toisella pyörällä perässä - turvaväli kymmeniä metrejä.
Eli iskä paahtaa menemään, taisipa hieman äänelläkin "riemusta".
Loiva kaarre vasempaan. Hyvä pito. Kaarteen sisäreunalla kuitenkin pieni näre, jota varoin. Joten ajoin oikeaa reunaa, liikaa.
Etupyörä ohi polun, hieman, täydellinen stoppi.
Pyörä pystyyn, mies irti kalustosta, 180 astetta, selälleen pehmeään lumeen mutta valitettavasti pyörä tuli perässä, tanko suoraan kasseille. Ai saatana!
Onneksi oli säämiskää yms. alla.... muuten kirjoittaisin tätä kimein kirjasimin...
-E
Vääräjalka
31.01.2010, 17.06
Tänään vedin kyljelleni kun yritin bussin edestä klv:lle 40cm kinoksen yli. Vauhti loppu kesken eikä kenkä lähtenyt irti.
Toinen ei ollut varsinainen kaatuminen kun taas loppu ajotieltä klv:lle aurattuun kinokseen vauhti ja nojauduin kaidetta vasten pinottuun lumeen.
Pitää säätää uusia polkimia. Sivuttaisliikettä tarvitaan turhan runsaasti, ennenkuin lukko aukeaa.
xs2jammu
31.01.2010, 18.59
Perjantaina muksahdin kunnolla ja oikeassa sääressä parit hienot mustelmat ja vasen kankku vähän arka edelleen. Ensin näytti että ei mitään jälkiä tullut, mutta tulihan niitä.
Tänään pari, mutta lunta oli pehmittämässä. Tuntui oikeastaan vain hyvälle. :D
Kirvuntien alamäessä molemmat pyörät luistivat löysässä lumessa oikealle ja oikaistaessa viskasivat kuskin vaakaputken yli vasemmalle puolelle, ei haitannu sen enempää mutta ketjut tippu edestä ja ei meinannu päästä enää liikkeelle siinä muhjussa.
Tänään Aleksilla komeasti kyljelleen suojatiellä ja jalkaisin olin liikkeellä. Taidettu kaupungilla hiekoituksissa pihtailla;), sillä kännissä en ollut (todennäköisin syy kaatumiseen jalkaisin?;)) ja tuskin tulen koskaan olemaankaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
02.02.2010, 21.40
Kaaduin tänään portaissa
Mites pyörälle kävi?
Cyclolla koitin pysyä maasturin perässä lumisella polulla. Tulos: n. 25 vauhdilla hankeen lento yli tangon. Siitä noin sata metriä ja pyörä päin puuta ..ja mies liukui pari metriä pyöräuraa. Jos silloin olisi joku tullut ja tarjonnut euron pyörästä ni olisi mennyt kaupan.
Mettässä tänään monta kertaa tuli miehen ja pyörän kokoinen reikä hankeen. On se vaan uskottava ettei kannata tieltä poiketa:(
Timppa H
07.02.2010, 22.26
Lumikärmes iski, jäljet näkyy vielä polulla vas. puun kohdalla. Ihan hauska lento, alastulokin oli suht pehmeä :rolleyes:
http://is.pinkbike.com/photo/4515/pbpic4515595.jpg
StantheMan
14.02.2010, 13.54
Tänään sellaisen häpeäkaatumisen koin. Odottelin pyörätiellä risteävän liikenteen ohi ajoa, kun päätinkin nollavauhdista kääntyä oikealle pyörätietä pitkin edelleen. Eturengas olikin sen verran uran pohjalla, että nollavauhti jatkui maanpinnassa. Ei muuta, kuin että joku näki ja peukalo taittui kahvaan kiinni jäätyään. Peukalo vähäksi aikaa lumeen viilenemään ja kiroillen matkaa jatkamaan.
Shimaani
14.02.2010, 22.40
Päivän viimeinen: katoin alamäessä polun sivuun ja ajattelin ettei tonne. No sinne sit päivän viides OTB:D
mutanaama
14.02.2010, 22.53
Kyllä se tais taas hankeen tupsahdus olla, tulihan niitä tänään melkonen nippu:D
pööräilijä
17.02.2010, 00.17
eilen ladulla .en ees tiiä mitä tapahtu, yhtäkkiä persuuksillaan siinä olin
lynxlynx
17.02.2010, 00.22
”Polkupyörän käytön oppimisessa kovimmille ottaa asfaltti (http://hikipedia.info/wiki/Asfaltti)”~Tuntemattoman lapsen suusta
pööräilijä
21.02.2010, 23.08
hallikisoissa tangon ylitte. ei ollu hauskaa
hallikisoissa tangon ylitte. ei ollu hauskaa
ei kumminkaan sattunut pahasti? mies oli kyllä pölyssä....
(lähellä oli ittellä kans samassa paikkaa ja monella)
StantheMan
21.02.2010, 23.10
Tänään näpsä sivukaato. Ei sattunut.
eilen ladulla .en ees tiiä mitä tapahtu, yhtäkkiä persuuksillaan siinä olin
pari viikkoo sitten yksi äijä sukelsi hankeen kun yritti mennä mua karkuun epätoivoisesti... meni muuten syvälle :)
Sakari Kyrö
21.02.2010, 23.25
Nykyään lähes jokaisella maastolenkillä, kun luulen oppineeni jotain maastoajotekniikasta. Käytännössä en ole oppinut mitään...
pööräilijä
22.02.2010, 18.24
ei kumminkaan sattunut pahasti? mies oli kyllä pölyssä....
(lähellä oli ittellä kans samassa paikkaa ja monella)
säikähdyksellä selvisin. jotain revähti vasemmasta kädestä ja kaks kuhmua päässä. Kypärähän on tunnetusti paras turva!:) Tosin rikkihän se meni:(
Lenkin päätteeksi pannutin Tapiolan uimahallin pihalle. Liikaa vauhtia jäiselle perunapellolle ja mies lähti liukkaasti tangentin suuntaan. Pahemmin ei onneksi sattunut. Noita pikku pannuja ei enää edes jaksa laskea.
Teemu Kalvas
02.03.2010, 11.38
Pannutinpa sit Pugslilla pyörätiellä. Pitäis ehkä vähän ruveta kattomaan mihin ajaa kun nollakelit tulee. Loskaan on tosin pehmeä laskeutua.
Eilen CC:llä Merikannontien päässä siinä ennen tenniskenttiä, koirapuiston kohdalla eturengas ei halunnutkaan nousta asfaltilta lumelle. Tuloksena pannut kyljelle polvi edellä ja sitä kautta selälle. Pyörä tuli perässä ja siinä rytäkässä taisi vääntyä takavaihtajan korvake. Vaihteet vaihtuvat suht ok, mutta suurimmalla rattaalla häkki viistää pinnoja...
Edellisessä kaatumisessa etujarruvaijeri otti osumaa ja meni vaihtoon. Sitä edellisessä OTB:ssä mittarin teline meni särki.:(
Ei se ole kovaa ajoa, jos ei välillä kaatuile.:cool:
Eilen tuli kompuroitua CC:llä tuolla loskassa. Tuloksena etulokari hajalle, ei sen kummempaa muuten. Taitaa olla maasturikelejä.
elosalama
02.03.2010, 22.40
Viimeviikolla saavuin töistä illalla talonyhtiön pihaan ja onnistuin heittämään ukemin ajourassa melko näyttävästi. Väsytti ja harmitti ja vasta raivonpuuskan laannuttua huomasin että naapuruston isännät olivat sitten luntakolaamassa ja nauroivat vedet silmissä esitykselle.
Eilen kävi jännästi. Tammikuussa paikka näytti tältä
http://images54.fotki.com/v1592/photos/1/1340200/7105708/polku140110_3-vi.jpg
Nyt nuo lumen taivuttamat puut olivat alempana.
Huomasin sen laskiessani uraa alas ja kumarruin, mutta yhtäkkiä olinkin perseelläni. Puu heilui, kypärän sisään oli jäänyt 20cm oksanpätkä ja niskoissa tuntui jännältä. En siis kaatunut minkään iskun voimasta, vaan oksa meni kypärän tuuletusreiästä sisään ja vauhti pysähtyi siihen.
Nauratti, mutta olisihan tuossa kai voinut käydä hassustikin.
Hieman karsin sitä puuta sitten.
Teemu Kalvas
11.03.2010, 21.24
En siis kaatunut minkään iskun voimasta, vaan oksa meni kypärän tuuletusreiästä sisään ja vauhti pysähtyi siihen.
Nauratti, mutta olisihan tuossa kai voinut käydä hassustikin.
:eek: Tuossa on muuten niska kovilla. Jos tulee kipuja niin lääkäri jnpp.
Koulun pihalla sohjo vei mua 100-0. Kyljelleenhän sitä kaatu.
Eilen monta kertaa semi-otb kun polun reuna petti. Välillä on työlästä päästä ylös kun hankea oli pauttia 70cm.
:eek: Tuossa on muuten niska kovilla. Jos tulee kipuja niin lääkäri jnpp.
Ei oo onneks ollu. Mut kyllähän tuo ihmetyttää vieläkin :)
Pakko avautua tänne, kun vituttaa niin rankasti:mad:
Eilen ajelin vastatuulilenkkiä Helsingistä Porkkalanniemelle. Aivan Porkkalanniemen päässä on sellainen jyrkkä alamäki, joka kääntyy vasemmalle. Heti mutkan jälkeen tiessä on hidastetöyssy, jota ei ole merkitty maalaamalla tai liikennemerkillä. En huomaa töyssyä lainkaan, vaan pamautan siihen yli neljänkympin vauhdilla. Vasen käsi lipesi stongalta ja kaaduin vasemmalle kyljelleni.
Vauriot: Kyynärpäässä luuhun asti ulottuva haava, ruhjeita lonkassa, puujalka reidessä + naarmuja ympäri kroppaa. Fillarissa jarrukahva rikki, ajotakki -housut ja hanskat revenneet.
http://farm3.static.flickr.com/2736/4533512297_e528c23774.jpg
On se vaan kumma juttu, että kun katsoo telkkarista kun joku lippaa neljästäkympistä, ei se näytä paljon miltään, ja sitä ihmettelee, miksi tuo ei tuosta nouse ja jatka matkaa.
Oli tosi hauska paluumatka sieltä Porkkalanniemen päästä.
Schöne Scheisse
21.04.2010, 14.19
Aivan Porkkalanniemen päässä on sellainen jyrkkä alamäki, joka kääntyy vasemmalle. Heti mutkan jälkeen tiessä on hidastetöyssy, jota ei ole merkitty maalaamalla tai liikennemerkillä.
Tuon luulisi olevan selvästi lakien ja määräysten vastainen, mutta arvatenkin ei sittenkään. Jotain täytyisi kuitenkin varmasti tehdä, sillä jos ilmeisen kokenut pyöräilijä kaatuu neljästäkympistä, paikka on vaarallinen myös hitaammille ja aremmille tai varovaisemmillekin pyöräilijoille.
Kai annoit palautetta tienpitäjälle tai muulle vastaavalle viranomaiselle?
PS kun asia on taas ajankohtainen eli keväällä teille tulee uusia maantiepyöräilijöitä ja tapahtuu kaatumisia ja tarvitaan ohjeita asfaltti-ihottuman hoitoon: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31839
Juu, kyllä se aika erikoiselta ansalta vaikutti.
Kävin jälkeenpäin katsomassa sitä paikkaa, ja siinä alamäessä on puiden peittämänä kolmenkympin rajoitustaulu, jossa lisäkyltti jossa lukee "hidasteita" tms.
Tätä merkkiä en huomannut, eikä sitä perhanan töyssyä oltu merkattu maalaamalla tai töyssystä varoittavalla liikennemerkillä.
En ole vielä valittanut tienpitäjälle, mutta ajattelin kyllä pistää palautetta, sillä tuo paikka on todellakin vaarallinen maantiepyörällä ajettavaksi.
Eilen kun olin puujalallani porukkalenkillä, niin kunnioitus kasvoi ammattilaisia kohtaan, jotka pahojenkin pannujen jälkeen jatkavat jotain monen päivän etappikisaa. Kovia kundeja!
PELTONEN
28.05.2010, 23.01
Tänään tuli kynnettyä virolaista asvalttia...
wanderer
28.05.2010, 23.40
Tänään tuli kynnettyä virolaista asvalttia...Ja Muad'Dib myös? Karkeaa on se asfaltti.
perttime
09.06.2010, 10.51
Eilen tuli maastopyöräajelulla kontattua kolme kertaa, muttei niin että voisi laskea OTB ketjuun kuuluviksi:
- Tampereen Kalevankankaalla en saanut päätettyä kummin päin menisin parin kiven yli ja menin sitten siitä välistä ... töks.
- sata metriä edellisestä tiukka käännös ylämäkeen hiekkakäytävälle: vähän väärä tasapaino ja etupyörä kääntyikin liikaa ... töks: naarmut kyynärpäähän ja hanska vähän rikki.
- hitaassa alamäessä märkä turpeinen kohta jossa keppejä muka kuraa sitomassa ... töks: hanskat mustassa turpeessa ja roiskeita jokapaikassa.
Manninej
14.06.2010, 22.07
Tuota niitä taisi tulla ainakin melkein 10 :o. Muutaman viikon tauko metsäajamisessa ja toipilas vasen koipi/selkä oli yhdistelmä jolla ei näemmä pysynyt pystyssä kosteilla poluilla. Sitten kun vielä ei oikein osaa refleksillä vapautua tiukemmalla olevista uusista lukkiksista niin kyljelleen mentiin niin että soi. :p
Tarttee varmaan harjotella... :rolleyes:
Tommoisella turistipolullakin kannattais katsoa eteensä ja pitää molemmat kädet tangossa :rolleyes:
http://lp1.pinkbike.com/p4pb5527453/p4pb5527453.jpg
Schöne Scheisse
30.08.2010, 16.38
Salama iskee kirkkaalta taivaalta ja onnettomuus yllättää sunnuntailenkin viimeisillä kilometreillä. Yli vuosi ehti kulua edellisestä kaatumisesta ja se taisi rehellisesti myönnettynä olla liian pitkä aika.
Paikkakin saattoi olla liian tuttu eli pientaloaluetta kaarrellen halkova tie, jonka lukuisat hidastetöyssyt olen ylittänyt molempiin suuntiin lukemattomia kertoja; useimmat niistä menevät hiukan keventämällä suurempia hidastamatta, jotkut voi sujuvasti ohittaa ajoradan laidassa, mutta joukossa on muutama, joiden kohdalla on pakko hyppyyttää tai merkittävästi hidastaa.
Tällä kertaa saattoi ajatus karata, ehkä kuvittelin osaavani ajaa reitin unissanikin, kenties luulin olevani jonkin toisen hidasteen kohdalla - tarinan kohokohta on kuitenkin se, että törmyytin etupyöräni niin kovaa ja sellaisessa kulmassa, että rengas iski vanteeseen ja tyhjeni pamahtaen. Kun vauhti putosi ja pyörän ajettavuus samalla heikkeni radikaalisti, ehdin vain huomata olevani matkalla noin kello yhteentoista ja kohti ajoradan pintaa.
Tajusin kyllä saaneeni melkoisen tällin, mutta seuraava selkeä muistikuva on siitä, kuinka seisoin jalkakäytävällä tarkastellen pyörän kuntoa - ketju oli pudonnut ja tanko näkyi vääntyneen - ja ehdin ajatella "Kuinka tyhmä sitä voikaan olla!" ennen kuin huomasin, että vasemmassa kädessä ei kaikki ollut ihan okei.
Röntgenkuvat osoittivatkin sitten solisluun murtuneen. Asiansa osaavan tuntuinen lääkäri oli onneksi sitä mieltä, että selvitään konservatiivisella hoidolla eli ilman leikkausta, mutta joka tapauksessa ainakin kuuden viikon ajot on ajettu pelkästään oman tyhmyyden takia. Nyt ollaan käden kanssa kiltisti, katsotaan netistä, mitä ikävää (virheasento, ihon nekroosi) jälkitarkastuksessa voi vielä ilmetä ja yritetään olla kysymättä, miksen ajanut jotain toista reittiä tms.
Tästä tuli turhankin pitkä sepustus lopultakin melko tavallisesta sattumuksesta, mutta jos saan yhdenkin lukijan pysymään paremmin hereillä tutussa paikassa tai kun lenkki on melkein jo ajettu eli yhdeltäkin turhalta onnettomuudelta vältytään, siitä lienee iloa muillekin kuin vakuutusyhtiölle.
PS lääkäri taisi olla pyöräilymiehiä tai sitten laji oli tullut hänelle työn kautta hyvinkin tutuksi: hän tiedusteli, olinko ollut liikkeellä maantiepyörällä, tiesi sanonnan niistä, jotka ovat murtaneet solisluunsa ja niistä, jotka eivät vielä ole murtaneet solisluutaan, ja muisteli, että eräskin kilpapyöräilijä ajoi Ranskan ympäriajon loppuun murtuneella solisluulla. Häpeäkseni en siinä tilanteessa muistanut George Hincapieta, vaan väänsin jotain tylsää siitä kuinka kyseessä ovatkin silloin eri miehet, eri lääkärit ja eri tropit.
Tänään se taas tuli todettua, että hetken herpaantuminen saattaa viedä pyörän alta :p Maasturilenkin suuntauduttua aiotusta poiketen metsätiestöille, meinasi keli yllättää useampaankiin kertaan.
Alkumatkasta pari kertaa "speedway -tyyylisellä" luisulla likipiti tilanteita pari kappaletta moottorikelkan tekemästä urasta johtuen.
Lenkki kun eteni niin keskittyminen herpaantui ja vastasataneen lumen alla oleva jäinen spoori vei ettei ehtinyt kissaa sanoa .. Vasemmalle kyljelle lukot polkimissa tukevasti pysyen droppi liki suorin vartaloin todella kovaan ja kiviseen metsätiehen :eek: .. Hetken tähtien näkemisen ja tuskan parahdusten jälkeen ekana tietysti tuli mieleen "mitä meni rikki?" Onneks kalustevaurioilta tällä kertaa vältyin ja enää tällistä muistuttaa jäykähkö niskan ja hartioitten seutu sekä hieman naarmuja saanut vasen sääri :rolleyes:
Eilen useammankin kerran. Tässä (http://www.youtube.com/watch?v=Cj94txXrahQ) yksi niistä.
StantheMan
26.12.2010, 16.10
Aamusella kevyenliikenteen väylällä rupesin jotain vanhahkoa herrasmiestä ohittamaan ns. puskan (orapihlaja-aita) puolelta. Työmatkapyörän vasemmanpuoleinen nousukahva otti tietenkin juuri kohdalla johonkin oksaan kiinni ja seuraavaksi olinkin sedän jaloissa pyörän alla. No, siitä selvisin, kun sain lukoista ensin kenkäni irti. Harvinaisen kivuton kaatuminen oli.
StantheMan
16.01.2011, 17.46
Taas minä :) Heti "portilla" lähtiessä tänään lenkille kaaduin oikein kunnolla. Jyrkkä, lyhyt alamäki, jossa jarrutin etujarrulla, koska edessä on nastarengas. Eipä mitä, menin mäkeen vähän vinossa ja kun oikaisin suuntaa kaaduin oikealle. Pään löin maahan mojovasti, mutta onneksi oli kypärä. Kova oli kolaus. Muuten ei mitään, kun en ottanut kädellä vastaan ja jalkakin pysyi lukossa kiinni. Olen miettinyt kannattaako talvella kypärää pitää ja vastaus on KYLLÄ. Taas pelasti.
StantheMan
16.01.2011, 19.53
Mielummin alasti ajan, kuin ilman lukkoja. Nytkään en olisi mitään jaloilla ehtinyt tekemään. Ehkä vain olisin saanut taitettua jalan pahasti alleni ja eipä kenkä olisi liukkaalla pinnalla otetta saanut.
elosalama
17.01.2011, 16.13
En ole kyllä oikeen ikinä ymmärtänyt tuota lukoilla ajamista talvella, on kuitenkin huomattavasti nopeampaa ottaa ne jalat heti apuun tasapainon ylläpitämiseksi ilman mitään aikaavievää erikoisliikettä.
Kyllä ne jalat paniikki äkkiä irottaa ja itse kyllä luotan enemmän niihin erikoisliikkeisiin joita on hyvä harjotella talvella kun epäonnistumiset ei satu hangessa ihan niin paljoa.
Tänätalvena olen poistunut pyöränpäältä vauhdissa vasta kolmasti.
spedulipat tänään aamulla työmatkalla, just ennen auratulle tielle tuloa keskittymisen hetkeksi herpaantuessa. Pehmeään lumeen niin eipä edes sattunut eikä ketään tainnu olla näkemässäkään :p ..
Hääppönen
17.01.2011, 23.27
En ole kyllä oikeen ikinä ymmärtänyt tuota lukoilla ajamista talvella, on kuitenkin huomattavasti nopeampaa ottaa ne jalat heti apuun tasapainon ylläpitämiseksi ilman mitään aikaavievää erikoisliikettä.
Tosin jos haluaa ylimääräistä jännitystä talvipyöräilyyn, niin mikäs siinä :P
Jokusen kerran olen mennyt kyljelleen lukkojen kanssa ja kädet tiukasti ohjaustangossa. Henkisillä vaurioilla selvinnyt. Muutama ilta sitten osui silmiin televtsionista kaatumiskouluttaja, joka painotti, kuinka tärkeää on käsien pitäminen vartalossa kiinni kaaduttaessa. Kaveriltani meni sääriluu poikki fillaroidessa, kun yritti ottaa jalalla vastaan takapyörän lähtiessä sladiin. Jatkan lukkopolkimilla!:cool: Et silleen tällä kertaa. Jatketaan.;)
Schöne Scheisse
18.01.2011, 12.09
Joo, minullekin ortopedi sanoi (kun ohimennen valittelin että olisi pitänyt osata kaatua paremmin) että solisluu menee jos on mennäkseen, mutta yleensä ne, joilla on hankalampi olkapäävamma, ovat irrottaneet otteen (tahallaan tai tahattomasti), jolloin käsi on jäänyt pahasti alle.
Jalgratas
27.01.2011, 14.50
Työmatkalla pääsi aamulla ajoradalla ajaessa renkaan ja tien välinen kitkakerroin pienenemään yllättävästi aiheuttaen takarenkaan siirtymisen eturenkaan vierelle kulkusuuntaan nähden. Nopeus oli n. 15 km/h, mutta selkärangasta tulleilla reflekseillä kengät irtosi polkimilta ja jalat ja kädet sai maahan. Onneksi perässä ei ajellut juuri tuolloin autoja, muuten vaurioita olis tullut naarmuille menneen ohjaustangon pään lisäksi mahdollisesti enemmänkin. Sykkeeseen sai muutaman lyönnin lisää seuraavan kilsan matkalle...
Tänään kaaduin bussipysäkillä. Alla sattui olemaan sellaine pysäkin katoksen kulmasta maahan vetenä tippunut ja pyöreäksi jäätynyt jääkumpare. Jalat lähti niin totaallisesti alta, että en ehtinyt tajuamaan mitään. Suorilta vartaloilta tiputus katuun. Lonkka vähän kosketusarka ja sepeliä löytyi piposta asti...
karpaasi68
07.03.2011, 21.53
Äskön ajoin pyörätiellä routarailoon ja siitä etupää mukavasti kippasi tangon yli.sellainen muutaman metrin ilmalento siitä tuli.Ihme kun ei kuskille eikä pyörälle käynnut mitenkään:o
HC Andersen
07.03.2011, 21.55
Eilen tuli kaaduttua lukemattomia kertoja, kun oltiin ajamassa merenjäällä.
Eilen Susihiihdossa tulin alamäessä pimeään mutkaan, no siellä oli joku tehnyt kuopan ladulle. Suurensin sitä sitten omalla takapuolellani. Pehmeää oli, eikä tullut vammoja kuin peukalo hiukan aristi, eikä sekään enää tänään.
Bicyclist
19.03.2011, 13.31
Eilen keväisen jäisellä tiellä. Käsi aukes aika ikävästi kämmenestä, kun ei ollut hanskoja sattunut mukaan.
Tänään Otaniemessä TKK:n päärakennuksen kohdilla otin pannut. Laskettelin kohti suojatieta. Alusta oli uraista jäätä höystettynä kepeällä lumikerroksella. Pyörä lähti kevyesti lapasesta, mutta pysyi hetken hallinnassa ja sain toisen monon irti polkimesta. Sitten kuitenkin jo mentiin... Tuloksena eVent-ajotakin oikeaan hartiaan siistinlainen n. 4cm viilto, kurashortseissa snadi hole taskun kohdalla.:rolleyes: Oikea olkapää on vähän hellänä, mutta liikkuu kaikkiin suuntiin ilman kummempia kipuja. Niska voi olla hintsusti jäykkä kyllä kohtapuoliin, koska kaali repsahti vähän kun äijä kynti tien pintaa. Päätä en kyllä maahan lyönyt. Pyörä tuntui olevan ihan OK ja tekstiilit saa sisäpinnoilleen palat jeesusteippiä.
Allekirjoitan edelleen pyöräilymottoni: Jos ei kaatuile, ei aja kovaa.:D
Uusi vuosi, sama mies samat kujeet!
Eilen Pitskun aseman viereisellä kelvillä otin yllätyspannut. Tiehöylä(?) oli tehnyt pätkälle pitkittäisurat, jotka näyttivät suht pitäviltä. No, taisi urien harjat olla jäässä, koska iskin onneksi suht hiljaisesta vauhdista tantereeseen ja kovaa. Polvi ja kyynärpää ottivat hittiä. Mitään pahempaa ei käynyt, mutta kipu oli niin kova alkuun, että oli pakko keräillä kamoja n. 10 min ja voivotella. Vaatteet ja fillari säilyivät suurin piirtein ehjinä. Kyllä kirpas, mutta HTFU:lla siitä selviää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.