PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen voitelu

Sivut : 1 2 3 4 5 [6]

Gargamel
09.09.2018, 20.35
Muuten ketjujen hoidot sujuu, mutta tällainen kysymys nousi viikko sitten kastellun ketjun ruosteita surressa:

Kun palaa kuralenkiltä ja ketju on märkä, niin mikä olisi ketjulle minimipikahuolto jonka voisi pyörää varastoon laittaessa suorittaa? Kunnon huolto sitten joskus paremmin voimin ja kuivissa vaatteissa, mutta joku pika-apu olisi tarpeen kuskin elpymisen ajaksi. Enimmät sonnat rätillä/harjalla pois ja päälle wd-40:ä?

paaton
09.09.2018, 20.37
Muuten ketjujen hoidot sujuu, mutta tällainen kysymys nousi viikko sitten kastellun ketjun ruosteita surressa:

Kun palaa kuralenkiltä ja ketju on märkä, niin mikä olisi ketjulle minimipikahuolto jonka voisi pyörää varastoon laittaessa suorittaa? Kunnon huolto sitten joskus paremmin voimin ja kuivissa vaatteissa, mutta joku pika-apu olisi tarpeen kuskin elpymisen ajaksi. Enimmät sonnat rätillä/harjalla pois ja päälle wd-40:ä?

Käytät märällä kelillä oikeaa ketjuöljyä, etkä näitä drylubeja, tai muita eco-tuotteita. Vahat, eli squirtit saat unehtaa talvella ja märällä.

Moska
09.09.2018, 20.57
Ja wd40 pesee loputkin rasvat pois. Rätillä pahimmat pois ja ketjuöljy päälle. 30sek menee jos tarpeet on likellä.

paaton
09.09.2018, 21.29
Muc-offin wet lube on aika hyvää. Tekee ketjun pintaan sellaisen jankin, ettei irtoa edes 200km sateella ajossa.

H. Moilanen
10.09.2018, 08.09
Vahat, eli squirtit saat unehtaa talvella ja märällä.

Niissäkin on eroja, eli kategorinen vahojen dissaaminen kurakelin käyttöön on vähän epäreilua. Esimerkkinä vaikkapa Holmenkol Lube Extreme. Ristuksen hyvä voiteluaine ja toimii myös rospuuttokelillä.
https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/holmenkol-lube-extreme-50

paaton
10.09.2018, 08.20
Jep, tuosta holmenkollenista kuulinkin hyviä mielipiteitä. Pysyykö pitkäänkin sateella, eikä ketjut tosiaan ruostu, vaikka jätät pyörän pesemättä varastoon?

kuovipolku
10.09.2018, 10.23
Kahtasataa kilometriä sateessa en tosin ole yhtäjaksoisesti ajanut, mutta yhteensä hyvinkin sen verran välillä sateessa ja välillä vain sateen kastelemalla kelillä putsaamatta ja voitelematta ketjuja uudelleen ja voisin sen perusteella vastata: kyllä pysyy eivätkä ruostu.

Holmenkol Lube Extremen hyviin puoliin kuuluu mielestäni myös se että ketjujen puhdistaminen on helpompaa ja miellyttävämpää kuin käyttämieni märän kelin öljyjen. Aine on melko riittoisaakin eli sillä pienimmällä pullollakin kerkiää voidella monen monituiset ketjut (tippa per nivel yläkautta) ennen kuin sen joutuu tyhjäksi toteamaan. Kannattaa tosin ravistella kunnolla aina ennen käyttöä!

paaton
10.09.2018, 10.34
Muc offin wetlube on kyllä melkoista tärkkiä. Rasvanpoisto aineella ketjut saa onneksi puhtaiksi. Täytyy yrittää muistaa tuo holmenkollen seuraavan purkin ostossa.

JackOja
10.09.2018, 10.43
...Vahat, eli squirtit saat unehtaa talvella ja märällä.

Tuota en tiennytkään. Noh, ehkä olen tehnyt jotain väärin.

paaton
10.09.2018, 10.56

Joo, ajat taas väärin. Mulla oli ketjut aina ruosteessa ja mömmö pysyi ehkä puolet lenkistä ketjuissa. Tuollainen suola/loska/vesi maantie söi squirtit aika vikkelään pois.

kuovipolku
10.09.2018, 11.14

JackOja ja hänen...öö tuota noin...lapidaarinen kirjoitustyylinsä:rolleyes:

Ihan sitä tavallistako Squirtiä olet käyttänyt niin kesällä, kuivalla, syksyllä, märällä, talvella, pakkasella kuin niiden eri sekoituksilla?

Entä miten sitten toimit Squirtiä käýrttäessäsi? Poistat huolella ja täysin niin sanotun tehdasvoitelun ja vanhat öljyt? Laitat tipoittain ketjun yläpuolelta (eli ajaessa eteenpäin juoksevalle osalle) vai alapuolelta (eli kampia taaksepäin pyöritettäessä eteenpäin juoksevalle osalle)? Pyörität kampia mihin suuntaan ja kuinka monta kierrosta? Pyyhit ketjut kuinka monta tuntia voitelun jälkeen ennen ajoa? Miten usein pyyhit ketjut ennen seuraavaa voitelua tai miten arvioit putsaustarpeen? Milloin katsot seuraavan voitelun tarpeelliseksi?

JackOja
10.09.2018, 11.49
Perussquirttia juu.

Rasvanpoistoaineella ketju käyttöönottovaiheessa ensin puhtaaksi. Sitten fillari katolleen ja ketjua taaksepäin pyörittäen lotraan squirttia ketjuun (se on niin riittoisaa etten jaksa tippa kerrallaan asetella). Pyörittelen ketjuja 10-15 kertaa ympäri jonka jälkeen annan tekeytyä hetken. Tehden vaikka muita huoltommia. Sitten pyyhin ylimääräiset voitelut rievulla.

Se kuinka kauan tuo sitten kestää kitisemättä riippuu toki ajoista ja olosuhteista. Ajot jakautuu kolmelle fillarille niin eksakteja km- tai tuntimääriä ei pysty sanomaan. Talvella märässä lisään ahkerimpaan fillariin melkein viikoittain vaikkei ketjut kitisekään.

Kura-ajelujen jälkeen huuhdon fillarin lämpimällä vedellä ja kuivaan ketjut(kin). Jos ketju tuntuu kuivalta sormin hivellessä lisään squirttia.

On mulla joku wetlube ja joku muukin hyllyssä, mutta en ole niitä vuosiin käyttänyt. Holmenkol ja Rex huvittais testata kun toi 500ml pullo joskus loppuisi!

DISCLAIMER: En aja 200km lenkkejä sateessa.

paaton
10.09.2018, 11.57
Niin, eli ajat väärin :) Minulla on lisäksi hyvä tapa pestä cyclo vain muutaman kerran talvessa. Enkä tosiaankaan pese ja kuivaa ketjuja ajon jälkeen.

Pyörä varastoon ja itse kamat päällä istumaan suihkun lattialle on se normaali käytäntö pitkille loskalenkeille :)

kuovipolku
10.09.2018, 12.17
Pyörä varastoon ja itse kamat päällä istumaan suihkun lattialle on se normaali käytäntö pitkille loskalenkeille :)

Tosiaan jos suihkussa jaksaa seistä tai pysyy pystyssä pitkän lenkin jälkeen, niin onhan se lenkki väärin ajettu:cool:

Mä olen kuitenkin oppinut säännön "Ensin pyörä, sitten vasta ajaja" ja joskus noudatankin sitä eli oikeiden pitkien loskalenkkien jälkeen teen saman kuin JackOjakin eli huuhtelen fillarista ja ketjustakin irtoavan lian ja pyyhin ketjun. Holmenkolia käyttäessä tuloksena on jo siinä vaiheessa silmämääräisesti ja mulle yleensä riittävästi puhdas ketju, mutta kunhan tokenen - eli myöhemmin samana päivänä tai vasta seuraavana - pyyhin myös rattaat, rissat ja pakan. Voitelun uusin samaan näppituntumaan luottaen kuin Larun mieskin,.

Gargamel
10.09.2018, 13.43
Käytät märällä kelillä oikeaa ketjuöljyä.

Pääsääntöisesti tietenkin näin, jolloin ei ongelmia. Tällä kertaa sade yllätti kuivaan keliin varautuneen, ja olisi pitänyt älytä tehdä jotain, mutta ainoa ajatus oli se lämpimään suihkuun istumaan pääsy.

arctic biker
09.04.2019, 17.55
Kaikenlaisia öljyjä tieten tullut käytettyä mutta rapia kuukausi tällä https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/holmenkol-lube-extreme-50 on saanut mieleni muuttumaan , meitä on kolme, pojat pohjoisessa ja minä täällä jotka kelpuutamme nyt vain tämän. Oikein kovilla pakkasilla en ole päässyt koestaamaan, ehkä hieman jähmeä. Sen tiedän ensi vuonna, aivan ylivoimainen verrattuna normiWetlubeihin,ei todellakaan kerää paskaa lähellekään samalla lailla. Riittoisuus myös omassa kastissaan, saa ajaa aika paljon ettei yhdellä pullolla vuotta pärjää. Lämmin suositus.

järtsy
09.04.2019, 18.28
^Samaa tullut nyt käytettyä, aiemmin oli Rexiä joka sekin oikein hyvää ja pitää ketjut/rattaat todella siisteinä mutta huono ruostesuoja. Holmenkollen tässä suhteessa paljon parempi, ehkä vähän enempi paskottuu mutta muuten tuntuisi olevan loistokamaa.

kuovipolku
09.04.2019, 22.16
Ei voi arctic bikerkaan väittää vastaan jos sanon että paljon aikaisemmin olisi päässyt loistoaineen käyttäjäksi jos olisi foorumia lukenut ja Holmenkollin ilosanamaa levittäneitä uskonut!

PS Muistutan sitten siitä että pulloa on syytä ravistaa joka kerta ja oikein kunnolla. Samaan on syytä tietysti öljyjenkin kanssa, mutta ehkä kannattaa ravistaa entistä hartaammin,

BB Holland
09.04.2019, 22.29
Enpä ole millään tavoin stressannut ketjun keräämästä kakasta. Sen kaks tonnia 9-ketjulla ajeleepi, lasken kilsat tarkkaan. Kirjanpito on kaikille tosi monelle ajovehkeelle. Kulumista en mittaile enkä varsinaisesti ketjuja kierrätä, pyrin kyllä pitämään hyllyssä 500 km sisäänajettuja ketjuja. 10- ja 11-kamat kestää sitten vähemmän, mutta eniten ajetuissa on 9-vaihteet eikä maksa tänä päivänä paljon. Maalla kyllä kattelin, kun sukulaismies kaatoi saavista oikein tuhtia moottoriöljyä. Olin niin äimistynyt, etten sanonut mitään. Hyvin silläkin ajeli.

Törkeän kallistakin mainittu öljy on, 100:lla millillä saa kaks ketjua.

Juha Lehtinen
09.04.2019, 22.54
Rexin Domestiqueta olen käyttänyt jo tovin mutta seuraavaksi kokeilen Muc-Offin Hydrodynamic lubea.

JackOja
10.04.2019, 06.20
...Holmenkollin...

PS Muistutan sitten siitä että pulloa on syytä ravistaa joka kerta ja oikein kunnolla. Samaan on syytä tietysti öljyjenkin kanssa, mutta ehkä kannattaa ravistaa entistä hartaammin,

Sama pätee Squirtlubelle.

jhalmar
10.04.2019, 09.38
Onko jollain suoritettuna käytännön kokemuksiin perustuvaa vertailua Holmenkol vs Squirt? Itse olen siirtynyt useiden eri tuotteiden kautta käyttämään Squirtiä, johon olen kyllä ollut tyytyväinen.

kuovipolku
10.04.2019, 09.52
Jostain löytyy minun aihetta ainakin sivuava kommentti tai kommentteja, muistaakseni toveri JackOjan kanssa vertailimme kokemuksia. Hän oli tyytyväinen Squirtin kestävyyteen pitkillä sadelenkeillä ja sen toimintaan useampien perättäisten märänkelin lenkkienkin jälkeen, minä en ihan. Saattoi olla käyttäjien taidossa tai käyttötavoissa eroa ja sillä vaikutusta.

Holmenkol on hyvä kaikessa missa Squirt on hyvä, aivan yhtä hyvä kaikilla tavoin ja lisäksi edellämainituilta ominaisuuksiltaan parempi. Tähän arviooni pitää suhtautua sillä varauksella että en aja maastoajoa enkä hiekkakuopparallia tai jotain muuta missä Squirt voi aivan mahdollisesti olla parempi. Mutta maantieajoon ja ympärivuotiseen cyclogravelulkoilutiekelvipyöräilyyn suosittelen ehdottomasti Holmenkollia.

Mr_W
10.04.2019, 10.24
Holmenkol Lube Extremestä: SquirtLuben huono puoli on, että se pitää laittaa ketjuun lämpimässä eli talvella sisätiloissa ja antaa kuivua (odottaa).

Tarvitseeko Holmenkol tällaista eli lämpimiä sisätiloja talvella? Tai kuivumisaikaa?

Jos nimittäin joskus tulevaisuudessa vaikkapa muuton yhteydessä ei ole sisätiloja joissa SquirtLuben levitys ja kuivuminen talvella onnistuu helposti ja laatu on samankaltainen, niin vaihto voisi kannattaa. Voi pistää nimen korvan taakse. Tai miksei kokeilla/vaihtaa jo samantien, niin ei tarvitsisi noista SquirtLuben huonoista puolista välittää tai miettiä.

Twinning
10.04.2019, 10.32
Mistähän johtuu, että tuo Holmenkol ei ilmeisesti testatessa ole saanut erityisen hyviä arvosanoja lian kerääntymisestä? Suht helposti ymmärrettävää metodia käyttivät ainakin taannoin Tour-lehden testissä, eli punnitsivat hiekkamäärän, joka tarttui kullakin voiteluaineella käsiteltyyn levyyn. Ainakin tuolla metodilla Holmenkol sai varsin keskinkertaisen tuloksen likaantumisesta. Vai olisiko niin, että ajaessa ropisee sitten tehokkaammin pois kuin monilla muilla tuotteilla.

Käytin itse jonkun aikaa samaisessa Tour-lehdessä testin kärkeen sijoitettua Dynamicin halpaa Kettenöliä, joka tässäkin ketjussa muutamaan kertaan on tuon vertailun johdosta mainittu. Vasta kuukausi takaperin huomasin Dynamicin sivuilta, että lehden taulukossahan oli ollut paha painovirhe, ja testivoittajatuote olikin oikeasti aivan toinen, eli nykyään All Round Lube -nimellä kulkeva Kettenschmierstoff. Virhe oli korjattu, kun sama taulukko julkaistiin Bike-lehdessä seuraavana vuonna. No, kyllähän tuo Kettenöl (eli nykyään City Bike Lube) ihan asiansa ajaa, vaikka vähän jäykkää tavaraa onkin.

kuovipolku
10.04.2019, 10.58
Nopeat kommentit: kumpaakin ainetta olen laittanut samalla metodilla eli kuivassa ja lämpimässä sisätilassa ja antanut kuivua (yleensä yön yli); muusta ei ole kokemusta.

Holmenkolilla käsitelty ketju voi kyllä olla likainen tai likaisen näköinen, mutta sen hienoksi puoleksi olen kokenut että pyyhkäisy rätillä riittää ja ainakin ketju näyttää puhtaalta ja pysyy hiljaisena; millaista mönjää linkkien välissä tai nivelten sisäsllä silmältä näkymättömissä on, siitä en sano mitään

arctic biker
10.04.2019, 17.40
Mulla on talvella käytössä helevetin kylmä ja vähemmän kylmä talli joka oikeilla pakkasilla saattaa pysyä plussan puolella. Auton sisätilalämppärillä sitten hieman paranee.
Dynamicin Dry lube ,se paras, on kyllä noissakin oloissa hyvin juoksevaa, kosteuttahan se ei kestä yhtään.

Yliään tää ketjunhuolto ja paras öljy on alue jossa näkemykset eroaa laidasta laitaan. Mun tämänhetkinen kokemus on se että oikeesti märkiä kelejä sietävistä öljyistä on Holmenkol vähiten likaa keräävä. Tällä mennään.

kurvaaja
29.04.2019, 09.07
Mikä olisi paras ketjujen voiteluaine maantielle kuivalle kelille? Eli haussa voiteluaine, joka ei keräisi likaa ketjuun / voimansiirtoon ja kestäisi sen n. 200km kesäkelin maantieajoa kuivassa säässä. Nyt olen käyttänyt Shimanon PTFE lubea ja se kerää kyllä paskaa voimansiirtoon aivan liikaa. Jo 50km lenkin jälkeen hiekka rahisee voimansiirrossa ja ketjut mustana, vaikka levityksen jälkeen mahdollisimman huolella pyyhkinyt ylimääräiset pois =/

JackOja
29.04.2019, 09.12
Mikä olisi paras ketjujen voiteluaine maantielle kuivalle kelille? Eli haussa voiteluaine, joka ei keräisi likaa ketjuun / voimansiirtoon ja kestäisi sen n. 200km kesäkelin maantieajoa kuivassa säässä.

SquirtLube ja Holmenkol ja Rex.

SquirtiLubesta oma kokemus (mutta ei suinkaan maantiepyörällä), noista kahdesta muusta olen lukenut kehuja tästä topicista.

JohannesP
29.04.2019, 09.34
Rex voitelee paremmin kuin vesipohjainen Squirtlube, mutta kerää omasta kokemuksesta kuivalla maantielläkin pölyä ynm. kohtuullisesti. Puhdistus tämän jälkeen työläämpää. Squirtia käytettäessä olen pyyhkinyt ketjun puhtaaksi jopa 200km välein ja laittanut uuden käsittelyn. Ketju pysyy hiljaisena ja puhtaana.

Tästä tosin voi päätellä, että Rexillä voiteluväli on pidempi mikä sinällään jo oikeuttaa likaisempaan ketjuun. Olen nähnyt kuitenkin Squirtin 5min kevyen puhdistuksen + käsittelyn parhaimpana vaihtoehtona omiin tarpeisiin kun kerrostaloasujalle pyörän pesu ja liuottimien kanssa pelaaminen on työlästä ja Rex vaatii tätä.

Viime kerralla testasin paikallisen liikkeen uutta ketjuvahaa, Blub waxlube. Verrattuna Squirttiin hyvin juoksevaa ja osa aineesta valui ketjulta suoraan maahan. Käytin tätä ensimmäistä kertaa täysin puhtaalle ultraäänipesurilla putsattuun ketjuun ja voi olla, että vaha ei päässyt täysin imeytymään sisälle saakka. Ensimmäisellä lenkillä kuulosti vajaavaiselta voitelulta ja tokalle lenkille laitoin sit Squirttia mikä korjasi tilanteen. Annan tuolle Blubille viellä uuden mahdollisuuden nyt kun saanut hieman pysyvämpää sisävoitelua pohjalle.

Plus
29.04.2019, 09.41
Rex kerää kyllä likaa varsinkin jos sitä on liikaa. Ketju pysyy Rexiä käyttäessä melko puhtaana jos aina ennen uutta voitelua pyyhkii kuivalla paperilla ketjun pinnasta kaiken mitä lähtee, ja laittaa sitten vain pisaran per nivel. Mitään vesi/pesuaine/liuotinputsausta ei tarvitse tehdä, koska ketju ei rahise sisältä.

kurvaaja
29.04.2019, 10.27
Kiitos vinkeistä. SquirtLubea ei taida kotimaasta saada? Onko kokemuksia Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube vs. Squirt / Rex ? Muc-Offia saisi tuosta paikallisesta liikkeestä nimittäin, mutta jos sekin sotkee niin sitten ennemmin tilaan ulkomailta vaikka tuota Squirttia...
kerrostaloasujalle pyörän pesu ja liuottimien kanssa pelaaminen on työlästä ja Rex vaatii tätä. Itsekin kerrostaloyksiössä asujana haluaisin pelata mahdollisimman vähän liuottimien ja pesujen kanssa, koska tilat siihen niin olemattomat... Toiveissa olisi siis voiteluaine, jonka kanssa tosiaan vain riittäisi että lenkin jälkeen pyyhkäisee rätillä nopeati ketjun puhtaaksi ja esim. n. 200km välein lisää uuden kierroksen öljyä.

Annatteko voiteluaineen imeytyä kauan ketjuun ennenkuin pyyhitte ylimääräisen pois ? Olenko ollut hakoteillä, kun menetelmä ollut seuraava:

1. Likaisen ketju "puhdistus" rätillä, johon suihkutettu Brake Cleaner tai WD-40. Rätti ketjun ympärille ja ketjua pyörittäen taaksepäin.. (Tästä vaiheesta olisi mukava päästä eroon, niin että puhdistukseen riittäisi vain ketjun pyyhkäisy puhtaalla paperilla / liinalla, eikä tarvitsisi kaivella hiekkojan rattaista ja vaihtajista)
2. Voiteluainetta tippa per rulla
3. Ketjun pyöritystä n. 10 kierrosta
4. Ylimääräisen öljy poisto, puhdas rätti ketjun ympärille ja pyöritystä.

Tämä jälkeen vielä ennen lenkkiä kohta 4. uudelleen.

harald
29.04.2019, 10.38
Ainakin tonitoni.fi pitää squirtlubea hyllyssä. Kait sitä muualtakin saa. Googlen mukaan muualtakin saa.

Itse en pyyhi squirtlubea pois. Annan kuivua yön yli. Letkulla puhdistuu kasetti ja ketju.

Squirt on siitä kiva että jos tippuu johonkin niin ei jää jälkiä. Mitä nyt vähän vahamainen läikkä ehkä.

Olisi kiva ostaa isompaa pulloa, ostin keväällä 120 ml pullon ja olen sen melkein tuhlannut jo :)

JohannesP
29.04.2019, 11.04
Rex kerää kyllä likaa varsinkin jos sitä on liikaa. Ketju pysyy Rexiä käyttäessä melko puhtaana jos aina ennen uutta voitelua pyyhkii kuivalla paperilla ketjun pinnasta kaiken mitä lähtee, ja laittaa sitten vain pisaran per nivel. Mitään vesi/pesuaine/liuotinputsausta ei tarvitse tehdä, koska ketju ei rahise sisältä.
Pisara per nivel luonnollisesti. Jossakin kohtaa testasin myös pyyhkästä voitelun + pyörittelyn jälkeen myöhemmin imetymisen jälkeen kevyesti liinalla. Vähensi likaantumista, mutta tiedä sit onko tämäkään kannattavaa. Joko putelin annostelema tippu on liian iso / omat vaatimukset liian korkealla / käyttäjävirhe.

Vaikka pesu ei olisi tarpeellista niin oman kokemuksen mukaan silti sitä pölymönjää jää pelkällä ulkopinnan pyyhkimisellä niin paljon ketjun sisällekkin, että olen tykännyt saada ketjun puhtaakseni ennen uutta voitelua harjaamalla. Myös rissat ja takapakka tulee pyyhittyä.
Maasturissa mulla on Rexin voitelu ja siihen se passaa oikein hyvin, kun pyöräkin valmiiksi kurainen. Kestää kosteakin menoa.

Tosiaan liuotin oli aikaisemmassa postaukssa liian voimakas termi, ei tarvi ihan kuitenkaan sitä, mutta ei kuitenkaan lähde kunnolla irti kuumalla vedellä + normaalilla pyöränpesuaineella. Vastaavasti nämä vesipitoset vahat lähtevät hyvin.

Eivät nämä aineet ole täysin vertailukelposia, mutta kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla Rexiä. Paremmalla voitelulla tuntui vaihteiden vaihto myös astetta rivakammalta omassa pyörässä.

JackOja
29.04.2019, 11.22
Ainakin tonitoni.fi pitää squirtlubea hyllyssä...

Muistaakseni Signaturekin on joskus mainostanut.

Olisi kiva ostaa isompaa pulloa, ostin keväällä 120 ml pullon ja olen sen melkein tuhlannut jo :)

Mulla on puolen litran pullo kestänyt jo monta vuotta, vieläkin on kolmasosa jäljellä. Mä toivoisin, että olisin ostanut pienemmän jotta pääsisin kokeilemaan Rexia ja Holmenkolia :(

kuovipolku
29.04.2019, 13.16
Liityn siihen laulukuoroon joka ylistää Holmenkollia ja/tai Squirtia. Kertosäkeessä sanat menevät jotenkin "Öljyt sä voit aivan unohtaa-aa-aa", mutta sehän ei nyt ihan pidä paikkaansa, onhan öljy(i)lle fillarissa muitakin käyttökohteita kuin ketjut.

McCarbon taisi kotimaisena nettikauppana myydä Holmenkolia, sisään käveltävässä liikkeessä en ole sitä nähnyt (mutta en kyllä etsinyt enkä kysellytkään).

Ehkä yllättävän riittoisaakin ainetta se on, helppo annostella tippoina, vieläpä pieninä tippoina niin ettei rataskin ole muutaman käsinpyörittelykierroksen jälkeen voideltu.

PS Emme me vahankäyttäjät edes löydä keskenämme muuta koulukuntaeroa kuin että toiset haluavat välttämättä laittaa ainetta "alakautta" ja toiset pitävät parempana "yläkautta". Kukaan ei kai laita molempiin:rolleyes::seko:

arctic biker
29.04.2019, 17.12
Tää Holmenkollen Lube Extreme on eka ketjuöljy jota ei ylimääräisiä mene mun historiassa eli erittäin riittoisaa. Hintansa haukkuu, sillai on nyt kokemusta että tätä käytän loppuikäni. Ainoa mitä en tiedä kuin toi oikeesti pakkasilla pelaa. Ens keväänä viisaampi.

frp
29.04.2019, 20.10
Nyt kun on noin vuosi täynnä käyttöä niin kyllä paras on https://moltenspeedwax.com
Vaatii toki alkupanostuksia, kuten esimerkiksi vähintään 3 ketjua, mutta alhaisin kitka testeissä (Friction facts kunnes tämä "katosi" sivuston kaupallistuessa) ja se, ettei kerää likaa YHTÄÄN eikä sotke YHTÄÄN, korvaa vaivan. Toisaalta 3 ketjun kierrätys on muutenkin järkevää.

Squirt on paras perinteisistä, mutta kyllähän sekin on kuivuttuaankin vielä tahmea, kerää likaa ja mustuu.

STN
01.05.2019, 08.24
Mikä olisi paras ketjujen voiteluaine maantielle kuivalle kelille? Eli haussa voiteluaine, joka ei keräisi likaa ketjuun / voimansiirtoon ja kestäisi sen n. 200km kesäkelin maantieajoa kuivassa säässä. Nyt olen käyttänyt Shimanon PTFE lubea ja se kerää kyllä paskaa voimansiirtoon aivan liikaa. Jo 50km lenkin jälkeen hiekka rahisee voimansiirrossa ja ketjut mustana, vaikka levityksen jälkeen mahdollisimman huolella pyyhkinyt ylimääräiset pois =/

Tässä erinomainen öljy https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/watt_plus_tribokeraaminen_voiteluaine-p-64024-63

kauris
01.05.2019, 18.55
Tuon aineen tuoteselosteesta ei puuttunut kuin se, että sitä voi myös syödä jos lenkillä alkaa heikottamaan :)

Lammy
01.05.2019, 20.04
Motonetillä on myös vastaava:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179/RVS-Technology-MP-Ketjuoljy

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

kurvaaja
16.05.2019, 14.09
Kiitos suosittelijoille, nyt on muutama lenkki takana ketju SquirtLubella voideltuna ->WAU, olen myyty mies! Aivan uskomatonta kuinka puhtaana ketju ja voimansiirto pysyvät verrattuna aiempiin litkuihin mitä olen käyttänyt. Harmittaa, ettei ole tätä autuutta älynnyt jo aikoja sitten.. Täytyy tilata varastoon toinen puteli ettei vaan joudu hätäpäissään turvautumaan ketjun sotkijaöljyihin.

ps. tilasin tuolta, kun sai aika edukkaasti https://www.cykelgear.dk/tilbehor/olie-fedt-vedligehold/kaedeolie/squirt-lube-kaedesmorremiddel-120ml

Mr_W
16.05.2019, 15.08
^ Tuolla hinta näyttää olevan 59 DKK:ta eli 7,9 euroa, mikä tosiaan on aika halpaa verrattuna esim. Wigglen 9,5 euroon (joka vielä on tällä hetkellä out of stock) tai Amazon.de:n 11,3 euroon. Vähän yllättävää, minkähänlainen liike tuo on? Mutta tuohon Tanska-liikkeeseen lisäksi tulee vielä Suomeen 5,2 euron postikulut, jos ei mitään muuta tilaa (tai ei tilaa yli 100 euron).

Olin myös yllättynyt Squirt Luben toimimisesta ja ketjun puhtaana pysymisestä, ainoa huono puoli on kesällä kuivumisaika ja talvella tarve levittää ja kuivua lämpimissä sisätiloissa.

oppes
17.05.2019, 15.53

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Olikos tästä millaisia kokemuksia? Vai pitääkö ryhtyä kaniiniksi - siis koe-sellaiseksi?

Sotanorsu666
21.05.2019, 08.04
Eilen taas paskaista ketjua katsoessani tulin siihen tulokseen, että on aika kokeilla tuota hehkutettua Squirt Lubea. Tilasin myös tuolta Tanskalaisesta verkkokaupasta, kun tuntui olevan lähikaupoista lopussa. Nyt vain odotellaan pakettia saapuvaksi ja sitten päästään testailemaan tavaraa.

Mr_W
21.05.2019, 08.24
^Squirtilla on käyttöön ja asentamiseen ohjeita: http://squirtcyclingproducts.com/wp-content/uploads/2019/04/SquirtChainLube-HowTo-RevB.pdf .

Jos ketjussa on jo jotain vanhaa öljyä tai ottaa uuden ketjun käyttöön, se pitäisi puhdistaa rasvanpoistajalla. Mikä on järkevää kun öljy ja vaha ovat erilaisia aineita.

Itse nyt uuden ketjun yhteydessä kuitenkin vain pyyhin isommat tehdasrasvat ulkopuolelta ja laitoin muutaman kilometrin ajelun jälkeen Squirtin sillä logiikalla, että se auttaisi tiputtamaan jo tällä tavalla isoimmat liat -- tai ainakin aiemmin. Mutta voikin vain olla että sisällä olevat tehdasrasvat ja Squirt eivät sekoitu hyvin ja isompi rasvanposto/ketjunpesuoperaatio olisi tarpeen. Saa nähdä.

kurvaaja
22.05.2019, 10.52
minkähänlainen liike tuo on? Mutta tuohon Tanska-liikkeeseen lisäksi tulee vielä Suomeen 5,2 euron postikulut, jos ei mitään muuta tilaa (tai ei tilaa yli 100 euron).

Itsekin käytin nyt ensimmäistä kertaa kyseistä putiikkia ja kaikki meni niinkuin piti, tulee varmaan käytettyä jatkossakin

Mr_W
23.05.2019, 14.43
Jos haluaa pitää ketjun Squirt Luben lisäyksen jälkeen puhtaana, niin veikkaan että tarvitsee tosiaankin puhdistaa ketju melko hyvin vanhoista rasvoista tai tehdasrasvoista.

Oma kokemus: alkuperäisten tehdasrasvojen ja Squirtin + katupölyn/hiekan/siitepölyn sekoitus näytti tuottavan vain mustaa mönjää, jonka nyt pesin pois ketjupesurilla ja laitoin uudet Squirtit 60 ajetun kilometrin jälkeen. Ehkä pysyy siistimmän näköisenä.

Aion myös jatkaa 3 kierrätetyn ketjun taktiikkaa ja vaihdon/irrotuksen yhteydessä tehopestä ketjun noin 500-1000 kilometrin välein, niin ketju voi kestää vielä pidempään.

Herman
14.06.2019, 13.35
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179...y-MP-Ketjuoljy (https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179/RVS-Technology-MP-Ketjuoljy)

Olikos tästä millaisia kokemuksia? Vai pitääkö ryhtyä kaniiniksi - siis koe-sellaiseksi?

Koekaniini tiedottaa: 400 km soratielenkillä testattu ja mainioksi havaittu. Ainakin kun kuuntelin kavereiden ketjuja kymmenen minuutin sadekuuron jäljiltä lenkin loppuvaiheessa :)

oppes
14.06.2019, 16.34
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179...y-MP-Ketjuoljy (https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179/RVS-Technology-MP-Ketjuoljy)

Koekaniini tiedottaa: 400 km soratielenkillä testattu ja mainioksi havaittu. Ainakin kun kuuntelin kavereiden ketjuja kymmenen minuutin sadekuuron jäljiltä lenkin loppuvaiheessa :)
Kuulostaa hyvältä...

JohannesP
14.06.2019, 16.38
Jäi se toinen ominaisuus kertomatta: paljonko kerää likaa?

Sadetta kestäviä on kyllä tarjolla, mutta poikkeuksetta kaikki tekevät sellaisen vaikeasti pestävän tahmakerroksen.

paaton
14.06.2019, 22.16
Jäi se toinen ominaisuus kertomatta: paljonko kerää likaa?

Sadetta kestäviä on kyllä tarjolla, mutta poikkeuksetta kaikki tekevät sellaisen vaikeasti pestävän tahmakerroksen.

Sunnuntain jälkeen saat viiltävää palautetta tuosta töhnästä. Purkki oli onneksi aika iso, eli hinta on ehkä ihan järjen rajoissa.

Tökötti on ohutta ja öljymäistä. Tämä tosiaan iso plussa. Ei jätä tahmaista pintaa.
Ainoastaan liukas ja kiiltavä voimansiirto. Eli jos tuo tosiaan kestää sadettakin, niin on kyllä 10x kivempaa ainetta, mitä esimerkiski muc-offin wetlube.

Jouko
15.06.2019, 12.19

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla Eikös tuo ole moottoripyörän ketjuöljyä?

Merckx
17.06.2019, 07.55
Yksi parhaista voiteluaineista on parafiinin ja parafiiniöljyn seos, joka kuumennetaan juoksevaksi ja ketjuja uitetaan siinä n. 10 min. Parafiini tunkeutuu sinne minne pitääkin eli niveliin. Voimansiirto pysyy puhtaana ja kestää pitkään yhdellä käsittelyllä! Ceramicspeedin testin mukaan tehohäviö muihin voiteluihin verrattuna pienin.

https://www.ceramicspeed.com/media/3505/velonews-friction-facts-chain-lube-tests-combined.pdf

JackOja
17.06.2019, 08.29
^Tuossahan on itse asiassa kaksikin testiä. Katsoitko myös sen uudemman, jossa myös Squirtlube on mukana?

The true hero of this test, though, was SquirtLube. It is the fastest drip lube we’ve ever tested,and is actually faster than simple paraffin.

Kuinka usein tuota parafiinisoppaa pitäisi keitellä? Itse en ainakaan viitsisi kun valmistakin hyvää tavaraa on tarjolla :)

paaton
17.06.2019, 08.38
Squirt on nopea ja sen tosiaan huomaa ajossa hiljaisina ketjuina. Ihan jees kuivalla kelillä, jos ei saa allergiaa siitä vahamössöstä joka tukkii joka paikkan.

Firlefanz
17.06.2019, 09.21
"Parafiinisopan" kerrottiin kestäneen pitkälti toista tuhatta kilometriä (eli tarkalleen ottaen jopa 650 mailia) ja märissä oloissa puolet siitä.

Testeistä tuoreempikin on vuodelta 2014 eli sitä myöhemmin markkinoille tuodut voiteluaineet tietenkin puuttuvat - eikä kaikkia tunnettuja ja/tai hyvinä pidettyjä aineita ollut otettu (tai saatu mukaan). Eli Holmenkolin tai Rein kannattajien ei ole syytä huolestua...

Squirtin on syytä antaa levätä yön yli, mikäli haluaa minimoida "vahamössön" määrän. Jos on tottunut voitelemaan ketjun sen alapuoliselle osalla tiputtamalla, voi kokeilla mitä vaikutusta on kun laittaa vahatipat yläpuoliselle osalle. Joka tapauksessa ylimääräinen vaha on syytä pyyhkiä saman tien eli ennen sen kuivahtamistaniin eturattaista kuin takapakasta ja rissoistakin (sikäli kuin niihin on vahaa tarttunut).

paaton
17.06.2019, 12.01
Squirtin kanssa on sekin ongelma, että se tekee normi öljyn kanssa vielä komeamman jankkikerroksen. Eli minusta ei oikein sovi, jos samalla pyörällä ajetaan sateellakin. Lomalla ajattelin kyllä taas sillä ajella. Kuivaa lämmintä ja pölytöntä. Toimii.

hiilikuitumies
17.06.2019, 15.58
Squirt on nopea ja sen tosiaan huomaa ajossa hiljaisina ketjuina. Ihan jees kuivalla kelillä, jos ei saa allergiaa siitä vahamössöstä joka tukkii joka paikkan.
Mitä tukkii? En ole ikinä huomannut Squirtin lähtevän ketjuista mihinkään. Ehkä sitä varisee matkalle, mutta tuota ajatusta vahamössöstä en ymmärrä.

Ei minulla sen kanssa ole ollut ongelmia sateellakaan. Ainoa moittiminen tulee ketjujen ja rattaisen ruostumisesta talvella, mutta ei minua pieni pintaruoste suuremmin huoleta, kun se lähtee ajamalla pois.

Laroute
17.06.2019, 16.28
Yksi parhaista voiteluaineista on parafiinin ja parafiiniöljyn seos, joka kuumennetaan juoksevaksi ja ketjuja uitetaan siinä n. 10 min. Parafiini tunkeutuu sinne minne pitääkin eli niveliin. Voimansiirto pysyy puhtaana ja kestää pitkään yhdellä käsittelyllä! Ceramicspeedin testin mukaan tehohäviö muihin voiteluihin verrattuna pienin.

https://www.ceramicspeed.com/media/3505/velonews-friction-facts-chain-lube-tests-combined.pdf

Itse teen parafiini käsittelyn kerran viikossa ja hyvin pelittää. Askarteluliikkeestä kilon pussi parafiinirakeita ja marketista parafiiniöljyä. Pari desiä rakeita kattilaan ja sitten öljyä perään. Testailee veitsen kärjellä seoksen sopivuutta. Eli, veitsen kärjellä sekoitetaan keittoa ja annetaan sitten veitsen jäähtyä kunnolla. Hiero veitseen jäähtynyttä massaa sormien välissä. Pienen hankauksen jälkeen sen pitää aavistuksen sulaa hankauksen lämmöstä. Jos ei sula, niin hieman lisää öljyä seokseen. Tai, sitten rakeita, jos sulaa heti sormien välissä. Keittämistä juuri sulamislämpötilassa, niin kauan, että mikroporeilu ketjun nivelistä alkaa ja sitten loppuu. Sitten ketjut ylös kattilasta ja ylimääräisten vahojen pyyhkiminen rätillä. Yhdellä seos satsilla tekee useamman viikon käsittelyt. Halpaa ja helppoa, sekä ennen kaikkea puhdas ja kitkaton voimansiirto.

anzi666
17.06.2019, 16.30
Olen ajanut Squirtilla voidellulla ketjulla nyt pari viikkoa kuivilla keleillä muutaman kymmenen kilsaa noin joka toinen tai kolmas päivä. Aivan mahtavaa ainetta. Ketju ei kerää moskaa ja näyttää aivan uudelta. Välillä olen pyyhkinyt pölyt pinnasta rätillä ja pistänyt yöksi lisää Squirttia. Ennen ajoa pyyhkii ylimääräiset vahat pois. Suosittelen.

JackOja
17.06.2019, 16.32
Squirtin kanssa on sekin ongelma, että se tekee normi öljyn kanssa vielä komeamman jankkikerroksen. Eli minusta ei oikein sovi, jos samalla pyörällä ajetaan sateellakin.....

Tuossahan ei varsinaisesti ole kyseessä voiteluaineen ominaisuus vaan käyttäjän virhe.

oppes
17.06.2019, 18.42
Itse teen parafiini käsittelyn kerran viikossa ja hyvin pelittää. Askarteluliikkeestä kilon pussi parafiinirakeita ja marketista parafiiniöljyä. Pari desiä rakeita kattilaan ja sitten öljyä perään. Testailee veitsen kärjellä seoksen sopivuutta. Eli, veitsen kärjellä sekoitetaan keittoa ja annetaan sitten veitsen jäähtyä kunnolla. Hiero veitseen jäähtynyttä massaa sormien välissä. Pienen hankauksen jälkeen sen pitää aavistuksen sulaa hankauksen lämmöstä. Jos ei sula, niin hieman lisää öljyä seokseen. Tai, sitten rakeita, jos sulaa heti sormien välissä. Keittämistä juuri sulamislämpötilassa, niin kauan, että mikroporeilu ketjun nivelistä alkaa ja sitten loppuu. Sitten ketjut ylös kattilasta ja ylimääräisten vahojen pyyhkiminen rätillä. Yhdellä seos satsilla tekee useamman viikon käsittelyt. Halpaa ja helppoa, sekä ennen kaikkea puhdas ja kitkaton voimansiirto.

HARRASTUSTA! :) Itsekin jaksan puuhata. Ehkä jonain päivänä tätäkin...

arctic biker
17.06.2019, 19.07
Jos monella kielellä kirjoitettua seurataan tätä ketjujen voitelutinkaa niin riittääkö miljoona sivua ???

hiilikuitumies
18.06.2019, 09.48
Kerron verrannoksi oman prosessini. Otan noin kerran viikossa pullon Squirtia käteeni lenkin jälkeen. Asetan pullon nokan ketjua vasten nokka alaspäin ja pyöritän kampia ketjun yhden kierroksen verran. Laitan pullon hyllylle takaisin ja menen suihkuun.

Jos tykkää askerrella, kuten jotkut tykkäävät vaikka laittaa ruokaa, niin silloin tuollainen parafiinijuttu on varmaan todella hyvä, kun tekeminen itsessään on jotain, josta ihminen ilmeisesti nauttii. Helpoksi tuota ei kuitenkaan voi sanoa.

Vivve
18.06.2019, 11.33
Nyt laitan Squirtin kans kokeiluun. Ketjusta liuotettu nyt kaikki rasvat pois ja Squirtit kehiin. Katsotaan parin viikon päästä kokemukset.

JohannesP
18.06.2019, 12.56
Perusteellisen liuotinpesun jälkeen oman kokemuksen mukaan käsittely kannattaa uusia melko piakkoin ja varsinkin jos ketju kuulostaa äänekkäältä. Pyyhkäsee aina ketjun ulkopinnan pelkällä liinalla samoiten rissat ja eturattaat.

Squirt itsessään niin halpaa ainetta, että olen uusinut tällä menetelmällä käsittelyn parin sadan km välein. Pysyy äänettömänä ja puhtaana eikä aikaakan mene kuin muutamia minuutteja.

Laroute
18.06.2019, 12.58
^^^Niin, askarteluahan tuo on. Puhdistan ketjut myös täydellisesti ennen parafiini dippausta. Varmaankin turhaa hyötyihin nähden, mutta mukavaa puuhastelua.

frp
18.06.2019, 13.58
Squirt on toki hyvää ainetta, mutta sekin on kuivuttuaankin tahmeaa ja kerää likaa. Toki paljon vähemmän kuin (monet) muut aineet eli en missään nimessä mitään negatiivistä halua sanoa. Käytän sitä osassa pyöristä.

Parafiinisysteemi on toki aikaavievä, mutta ei kovin jos sen tekee aina kolmelle ketjulle kerralla. Lisäksi se säästää aikaa, koska voimaansiirtoa ja ketjua ei tarvitse putsata oikeastaan ollenkaan. Ketjun voi pistää käsittelyyn suoraan ilman mitään puhdistusta, koska niihin ei oikeasti tartu yhtään likaa. Käytettyjä ketjuja voi käsitellä paljain käsin eikä käsiin jää mitään mikä ei toisella kädellä pyyhkäisemällä lähde pois. Nämä kokemukset siis Molten Speed Waxista, joka on valmis parafiinipohjainen tuote (plus muita lisäaineita). Niille en suosittele, joille voimansiirron krominen kiilto on tärkeää, koska ajossa tuota parafiinia murenee pois ja kertyy rattaiden reunoille ennen maahan putoamista ja Molten sisältää myös jotain mustaa lisäainetta.

Esitän myös eriävän mielipiteen väitteestä, että optimaalinen ketju on myös hiljainen. Kyllä vaihdepyörän ketjun on pakko olla väljä ja toimiessaan pitää sitä omaa ääntänsä. Jos se on niin täynnä mömmöjä, ettei siitä tule normaali voimansiirron ääntä, niin silloin mömmöjä on liikaa optimaalisen toiminnan kannalta. Asiaa on tutkittukin, mutta valitettavasti tälläkään kertaa ei ole linkki tallessa.

Laroute
18.06.2019, 23.28
Olen ehkä hieman kömpelö tuon parafiinipölyn suhteen. En ole siitä kuullut muualla, kuin täällä. Sen pölyäminen on mahdotonta, jos seos on lähellekkään oikea!

Merckx
19.06.2019, 07.23
Olen ehkä hieman kömpelö tuon parafiinipölyn suhteen. En ole siitä kuullut muualla, kuin täällä. Sen pölyäminen on mahdotonta, jos seos on lähellekkään oikea!

:D Johan sinä tuoreen vitsin murjaisit! :rolleyes:

Laroute
19.06.2019, 10.08
^En keksi keinoa millä saisin parafiinikäsitellyistä ketjuistani irtoamaan yhtäkään hilse hiukkasta. On tainnut joltain unohtua se parafiiniöljy seoksesta, jos saa valmiista tuotteesta yhdenkin hiukkasen irtaantumaan ketjuista.

Sama rautalangasta väännettynä: Oikein parafiinikäsitellyistä ketjuista ei irtoa koskaan, eikä missään olosuhteissa yhtään mitään.

frp
19.06.2019, 11.11
^Ehkä tuo Molten on sitten erilainen koostumukseltaan kun nuo itse sekoitellut. Siinä kyllä ketju on käsittelyn jälkeen ihan täynnä tavaraa ja täysin jäykkä kuivuttuaan. Pitää taivutella auki nivelet ja sitten ensimmäisen kilometrin ajon aikana tulee murusina liika pois. Muruset putoo pois, näkyy lähinnä vaihtajan pikkurattaissa, joissa on varmaan öljyjämää niiden laakerista.

Laroute
19.06.2019, 11.21
^Juu, katsoin tuon Moltenin videon ja on kyllä hilseilevää, koska parafiiniöljy puuttuu. Samalaista hilsettä saa kun sulattaa pelkät parafiinirakeet, ilman parafiini öljyä. Kokeilin kerran ja jäi viimeiseksi kerraksi se kokeilu.

Twinning
19.06.2019, 12.19
^Juu, katsoin tuon Moltenin videon ja on kyllä hilseilevää, koska parafiiniöljy puuttuu. Samalaista hilsettä saa kun sulattaa pelkät parafiinirakeet, ilman parafiini öljyä. Kokeilin kerran ja jäi viimeiseksi kerraksi se kokeilu.

Itse olen käsittänyt, että parafiini- ja ylipäätään vahavoitelun pointti on juuri se, että vahaan ei tartu samalla tavalla lika kuin öljyyn. Jos vahaan sekoittaa öljyä, eikös siinä katoa samalla tuo hyöty?

paaton
19.06.2019, 12.23
Itse olen käsittänyt, että parafiini- ja ylipäätään vahavoitelun pointti on juuri se, että vahaan ei tartu samalla tavalla lika kuin öljyyn. Jos vahaan sekoittaa öljyä, eikös siinä katoa samalla tuo hyöty?

Win-Win tilanne. Tulee enemmän kaivattua askartelua, kun vahan kanssa pääsee myös pesemään ketjuja ennen uutta käsittelyä.

Laroute
19.06.2019, 12.30
^^Parafiiniöljyä sekoitetaan ainoastaan sen verran, että se rikkoo kovan parafiinin rakenteen. Jäähdyttyään seos on taas kiinteässä muodossa, mutta siihen on saatu pieni sitko, joka pitää sen hyvin ketjussa, eikä pöly tartu. Ylempänä kerroinkin kuinka veitsen terällä on hyvä arvioida seoksen laatua. Eli, jäähtyneessä veitsessä on seosta. Jos se kynnellä raaputtaen hilseilee, niin hieman lisää öljyä. Kun veitsen terää hieroo sormien välissä, niin vaha hetken päästä hieman alkaa sulamaan ja tuntuu liukkaalta. Silloin se on hyvä. Jos se tuntuu helposti rasvaiselta, kun hieroo, niin liikaa öljyä.

sampo12
19.06.2019, 12.40
^^Parafiiniöljyä sekoitetaan ainoastaan sen verran, että se rikkoo kovan parafiinin rakenteen. Jäähdyttyään seos on taas kiinteässä muodossa, mutta siihen on saatu pieni sitko, joka pitää sen hyvin ketjussa, eikä pöly tartu. Ylempänä kerroinkin kuinka veitsen terällä on hyvä arvioida seoksen laatua. Eli, jäähtyneessä veitsessä on seosta. Jos se kynnellä raaputtaen hilseilee, niin hieman lisää öljyä. Kun veitsen terää hieroo sormien välissä, niin vaha hetken päästä hieman alkaa sulamaan ja tuntuu liukkaalta. Silloin se on hyvä. Jos se tuntuu helposti rasvaiselta, kun hieroo, niin liikaa öljyä.Kysyn aidosta mielenkiinnosta (osa tuntuu hieman sarkastisesti suhtautuvan tähän), että miten homma toimii märällä ja talvella? Miten vahat ylipäätään kestää märän ja kylmän? Toi vois olla itselle ihan toimiva ratkasu, koska kierrätän 3 ketjua niin mokoma tarvis tehdä pari kertaa vuoteen jos toimii joka kelillä. Menee siis semmonen 500 km lisäämättä ollenkaan? Nyt oon menny lähinnä perus öljyllä ja hyväksynyt paskan kerääntymisen, koska öljy toimii ympäri vuoden suht samalla tavalla.

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

Laroute
19.06.2019, 12.40
Win-Win tilanne. Tulee enemmän kaivattua askartelua, kun vahan kanssa pääsee myös pesemään ketjuja ennen uutta käsittelyä.

En pidä tuota viikottaista viiden minuutin puuhastelua kohtuuttomana ajanhukkana. Jotkuthan pesevät ajohousunsakin joka lenkin jälkeen ja sykevyöt. No, tärkeintä kuitenkin, että jokainen pitää kalustostaan huolta haluamallaan tavalla.

Laroute
19.06.2019, 12.47
^^En ole vahausta käyttänyt rospuuttokeleillä, koska ajelen silloin rospuuttopyörillä, joiden huolto on satunnaista ja hyväksyn niiden ketjujen oljyämisen. Sade hieman lyhentää vahauksen kestoa. Muuten mainio kesäkelien ratkaisu minulle. Grillauksen ohella homma hoituu terassilla.

Twinning
19.06.2019, 12.54
^^Parafiiniöljyä sekoitetaan ainoastaan sen verran, että se rikkoo kovan parafiinin rakenteen. Jäähdyttyään seos on taas kiinteässä muodossa, mutta siihen on saatu pieni sitko, joka pitää sen hyvin ketjussa, eikä pöly tartu. Ylempänä kerroinkin kuinka veitsen terällä on hyvä arvioida seoksen laatua. Eli, jäähtyneessä veitsessä on seosta. Jos se kynnellä raaputtaen hilseilee, niin hieman lisää öljyä. Kun veitsen terää hieroo sormien välissä, niin vaha hetken päästä hieman alkaa sulamaan ja tuntuu liukkaalta. Silloin se on hyvä. Jos se tuntuu helposti rasvaiselta, kun hieroo, niin liikaa öljyä.

Paljonko tuo sitten tuo lisää kestoa voitelulle suhteessa siihen, ettei lisäisi öljyä ollenkaan?

Itselle täysin puskista tullut väite tuo, että tämä olisi ainoa paikka, jossa vahan hilseilystä puhutaan, sillä itse missään muualla en ole nähnyt mainittavan tuota öljyn sekoittamista vahaan, vaan nimenomaan hilseilyä pidetään normaalina eikä sinänsä haitallisena seikkana.

e. Esim. Velonews kun testaili voiteluaineita yhteistyössä Friction Factsin kanssa, parhaaksi voitelevuudeltaan ja liansiedoltaan arvioitiin juuri pelkkä sulatettu parafiinivaha, joka testaajien mukaan kestää kuivalla satoja maileja.

paaton
19.06.2019, 13.22
^^En ole vahausta käyttänyt rospuuttokeleillä, koska ajelen silloin rospuuttopyörillä, joiden huolto on satunnaista ja hyväksyn niiden ketjujen oljyämisen. Sade hieman lyhentää vahauksen kestoa. Muuten mainio kesäkelien ratkaisu minulle. Grillauksen ohella homma hoituu terassilla.

Juu, kyllä minäkin tuohon siis uskon. Ja juurikin noin tehtynä, eli kesällä ja kuivalla kelillä. Toimisi varmaan hyvin etelässä, jossa ei sada juuri koskaan.Rospuuttokelillä tietystikkin kunnon öljyt. Ei vaan pysty eikä kykene.

Tuo rsv ihmeaine on kuin ohutta öljyä. Eli ei kerää likaa mitenkään kamalasti, mutta ei missään nimessä ole vahoja vastaavaa ainetta. Liukasta on. Jos pysyy sateella, niin jää varmaan käyttöön. Spray purkki on kyllä helvetin keksintö.

Laroute
19.06.2019, 13.22
^^Heh, näin me elämme omissa kuplissamme. Itsellenikin tuo kova parafiini vaha hilseilyineen tuli vasta tämän ketjun myötä tutuksi. Ainoa parafiini hilseilykokemukseni on se kun kerran piruuttaan kokeilin ilman öljyä. Ketju kyllä toimi hyvin, mutta en pitänyt siitä hilseilystä ja palasin taas omaan seokseeni öljyineen. En ollut siitä koskaan kuullut puhuttavankaan. Olen kykenemätön vertailemaan näiden vahaustyyppien paremmuutta. Molemmat varmasti hyviä.

Oatmeal Stout
19.06.2019, 14.26
Sama rautalangasta väännettynä: Oikein parafiinikäsitellyistä ketjuista ei irtoa koskaan, eikä missään olosuhteissa yhtään mitään.
Siis ketju kestää ikuisesti käyttöä, koska ns. venymä on ketjun kulumista, jossa siitä irtoaa pieniä hiukkasia.

SBIAN
19.06.2019, 20.18
Eikö ihan normi teflon aerosoli ole oikeain sopiva ja hyvä ketjujen voitelu aine esim. Motip

arctic biker
20.06.2019, 05.20
Eikö ihan normi teflon aerosoli ole oikeain sopiva ja hyvä ketjujen voitelu aine esim. Motip

Ei ole.

TERU
20.06.2019, 06.34
^Näin se on, jos haluaa pitää riman matalalla, niin ostaa Shimanon tai Zefalin tippaöljyä märälle ja kuivalle ajosäälle, niin liikutaan normitasolla, noin ajan omillani, enkä pese tehtaan rasvaa ketjun sielusta pois. Tämän on toinenkin partasetä hyväksi todennut, toinen on jo edesmennyt.

Joo, eikä öljyä tule holvata öljysheikkien tapaan...

SBIAN
20.06.2019, 07.33
Ei ole.

Ja mikä on syy??

Twinning
20.06.2019, 12.41
Ja mikä on syy??

Kyllä tuo varmaan ihan pätevää ainetta on. Näyttäisi olevan ohennettua mineraaliöljyä Teflonilla lisättynä, ja käyttöturvallisuustiedotteen perusteella samaa kamaa myynnissä myös Motip Cycling -brändättynä. Miksei toimisi siinä kuin moni muukin fillarikäyttöön myyty öljy.

Sotanorsu666
21.06.2019, 12.21
Nyt pari viikkoa squirt lubea käyttäneenä voin suositella kyseistä ainetta. Ei tosiaan kerää likaa samalla tavalla kuin öljypohjaiset voiteluaineet. Squirtin kanssa ketju on tosin vähän äänekkäämpi, kuin öljypohjaisten aineiden kanssa, mutta eiköhän siihenkin totu.

Jeesu
02.09.2019, 09.20
Tuli tehtyä tällainen. Muc-Offin ja CeramicSpeedin ei tarvitse enää kinata kummalla on maailman nopein ketjuöljy.

http://rexskiwax.com/fi/bike/rex-black-diamond-ketjuoljy

https://live.staticflickr.com/65535/48663797627_ae2845374d_h.jpg%5B/imghttps://live.staticflickr.com/65535/48663646446_e62b525911_h.jpg%5B/img

Sambolo
02.09.2019, 09.36
Jännä että google ei tuota oikeen mitään tuloksia tuosta, tai sitten en osaa.

Jeesu
02.09.2019, 09.38
Tunti sitten laitettiin Rexin nettisivuille, niin eipä tuosta ole hirveästi googlattavaa vielä. http://www.rex.fi/fi/bike/rex-black-diamond-ketjuoljy

Antti Kuitto
02.09.2019, 10.44
Black Diamond testissä....ja Instassa myös arvonta!

https://www.facebook.com/antti.kuitto.3/videos/10214824370707047/

https://www.instagram.com/p/B1yE6JNhZWf/

MRe
02.09.2019, 11.02
Eikös tuosta ollut jo Fillari-lehdessä mainos. Muistaakseni melko edullista, EURon per millilitra...

MRe
02.09.2019, 11.04
enkä pese tehtaan rasvaa ketjun sielusta pois.

Joo, eikä öljyä tule holvata öljysheikkien tapaan...
Tämä. Ja uutena opin viime viikolla, että brakleenilla pyyhkii uudesta ketjusta ne rasvat ulkopinnalta (sivuista) pois. Siis brakleenia rättiin ja sillä pyyhkii, niin ei kerää hiekkaakaan niin.

Itse en jaksa oikein uskoa näiden ketjuöljyjen käänteentekevyyteen harrastekäytössä.

Jyri K
02.09.2019, 21.06
Onko uudesta Rexistä jo kokemuksia. Onko yhtä sottaava kun se vanha.

Plus
02.09.2019, 21.27
^ Black Diamondia on kehitetty useamman vuoden ja usean kymmenen tuhannen kilometrin ajan. Testilabraan viedään sen jälkeen vain ne öljyt, jotka on jo todettu toimiviksi käytännössä. Testilabran tulosten perusteella valitaan lopulliset versiot. Koko testitiimi on sitä mieltä, että tuote on vielä parempi kuin Domestique.

JiiPee
02.09.2019, 22.00
Itse en jaksa oikein uskoa näiden ketjuöljyjen käänteentekevyyteen harrastekäytössä.

Joka uskossaan horjuu joutuu kadotukseen mutta horjumaton on autuas ;)

kauris
03.09.2019, 07.03
Hauska kun testiraportin mukaan black diamond + race day aiheutti suuremman vastuksen kuin pelkkä black diamond. No ehkä niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi yhdessä.
Mutta tästä sotkemisesta ei ole siis tietoa. Ainakaan riippumatonta käyttäjäkokemusta, kun vasta julkaistiin. Ja Plus vastasi vähän sivuun kysymyksestä :)
Eli parempi (ainakin hieman) kuin vanha mutta millä kriteereillä. Epäilen että lähinnä watteja ja pysyvyyttä painotettu, koska alimmilla wateilla kilpailijoihin verrattuna on oikeutetusti helppo mainostaa ja myydä.

Noin muutoin on kyllä mielenkiintoinen aihe, kun olemme jaksaneet jo 45 sivun verran tästä keskustella. Ja tämä ei toki ole edes ainoa otsikko aiheesta.
Täydellinen öljy/vaha on kyllä minulla edelleen löytymättä. Tällä hetkellä olen palannut Squirtteihin ja niitä ennen oli Rex (jota käytän kahteen pyörään edelleen kunnes purkki loppuu). Holmenkollen varteenotettavista vaihtoehdoista vielä kokeilematta. Koska en kisaa mutta tykkään puhtaasta pyörästä, aivan viimeinen watti ei ole niin oleellinen, kuin ketjun puhtaana pysyminen tai edes helppo puhdistettavuus. Toimivuus myös kylmässä ja märässä edellytys talvi- ja maastokäyttössä oleviin pyöriin. Maantiepyöräni osalta sillä taas ei ole mitään väliä. Myöskään kesto ei niin tärkeä, jos sentään ainakin parisataa vaikka selviää ja jos lisääminen on helppoa ja riittoisuus suhteessa hintaan ei muodostu älyttömäksi. Esim Rexin Domestique on toki litrahinnaltaan kallista mutta toisaalta osoittautunut riittoisaksi eli hinta ei ole ongelma. Sotkevuus sen sijaan ärsyttää ja lisäksi sen laittaminen on toki vähän työlästä mutta menettelee (joka rullaan erikseen pieni rullan yli viistosti vedetty noro ainetta kuten jossain ohjeessa näytettiin).
Squirtista sanottakoot että kyllä sekin toki sotkee mutta ehkä vähemmän ja eri tavalla. Squirtin mustaksi muuttunutta vahaa esim kertyy takarissoihin kerros siihen ketjulinjan alle ja ei se noin vain peruspesussa siitä katoa. Saati itsestään tipu pois. Pienellä talttapääruuvarilla tai sopivasti maasta löytyvällä pienellä tikulla niitä välillä raapaisee siitä ajankuluksi pyörän puhdistuksen ohessa pois.

marco1
03.09.2019, 07.25
Holmenkolin tökötti on oma suosikki, kestää pitkään sekalaisessa maastoajossa ja pysyy melko puhtaana. Putsaus helppoa, rätillä ketjun pyyhkäisy riittää ja satunnainen rissojen kaivelu. En ole poistanut tehdasrasvoja ketjuista, pinnasta vaan pahimmat jollain liuottimella kostutetulla rätillä.

Pikkupullossa oleva versio toimii parhaiten, spray -versio tuntuu puhaltavan pelkkää liuotinta ja varsinainen voide jää korkkiin. Ehkäpä tuota sprayta voi käyttää uuden ketjun puhdistamiseen tehdasrasvoista.

Moska
03.09.2019, 07.34
Holmenkolin tökötti on oma suosikki, kestää pitkään sekalaisessa maastoajossa ja pysyy melko puhtaana. Putsaus helppoa, rätillä ketjun pyyhkäisy riittää ja satunnainen rissojen kaivelu. En ole poistanut tehdasrasvoja ketjuista, .

Samanlaisia kokemuksia, aiemmin käyttänyt mugoffin dry ja wet lubeja useampaa laatua, vanhempaa rexiä yms, mutta Holmennkoll suhteellisen siistiä ja kosteuden kesto oikeastikin hyvä.

Ripee
03.09.2019, 07.58
Tätä Squirt Lubea tullut kokeiltua. Vahamainen ja äkkiseltään ei paskakaan tuohon kamalasti tartu. Ehkä hieman jäykempää öljyihin nähden? Onko muilla kokemuksia kyseisestä aineesta?
https://www.bike24.com/p2233968.html

JackOja
03.09.2019, 08.04
...Squirt Lubea ... Onko muilla kokemuksia kyseisestä aineesta?

Tää topicci on täynnä kokemuksia kyseisestä aineesta. Tosi hyvä voiteluaine.

Itsellä vielä puolen litran purkista ~kolmasosa jäljellä vaikka vuosia käytetty. Edelleen odotan, että loppuisi niin voisi kokeilla muitakin... Rexiä ja Holmenkollia.

Paitsi että se tarttuu rulliin ja kerää möhnää ...

En ole huomannut.

paaton
03.09.2019, 08.08
Tää topicci on täynnä kokemuksia kyseisestä aineesta. Tosi hyvä voiteluaine.

Paitsi että se tarttuu rulliin ja kerää möhnää :) Joko läks taas?

JackOja
03.09.2019, 08.16
... Joko läks taas?

Pitäiskö jonkun taas myös siteerata sitä vanhaa hippiä?

Jeesu
03.09.2019, 08.19
Hauska kun testiraportin mukaan black diamond + race day aiheutti suuremman vastuksen kuin pelkkä black diamond. No ehkä niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi yhdessä.
Mutta tästä sotkemisesta ei ole siis tietoa. Ainakaan riippumatonta käyttäjäkokemusta, kun vasta julkaistiin. Ja Plus vastasi vähän sivuun kysymyksestä :)
Eli parempi (ainakin hieman) kuin vanha mutta millä kriteereillä. Epäilen että lähinnä watteja ja pysyvyyttä painotettu, koska alimmilla wateilla kilpailijoihin verrattuna on oikeutetusti helppo mainostaa ja myydä.

Noin muutoin on kyllä mielenkiintoinen aihe, kun olemme jaksaneet jo 45 sivun verran tästä keskustella. Ja tämä ei toki ole edes ainoa otsikko aiheesta.
Täydellinen öljy/vaha on kyllä minulla edelleen löytymättä. Tällä hetkellä olen palannut Squirtteihin ja niitä ennen oli Rex (jota käytän kahteen pyörään edelleen kunnes purkki loppuu). Holmenkollen varteenotettavista vaihtoehdoista vielä kokeilematta. Koska en kisaa mutta tykkään puhtaasta pyörästä, aivan viimeinen watti ei ole niin oleellinen, kuin ketjun puhtaana pysyminen tai edes helppo puhdistettavuus. Toimivuus myös kylmässä ja märässä edellytys talvi- ja maastokäyttössä oleviin pyöriin. Maantiepyöräni osalta sillä taas ei ole mitään väliä. Myöskään kesto ei niin tärkeä, jos sentään ainakin parisataa vaikka selviää ja jos lisääminen on helppoa ja riittoisuus suhteessa hintaan ei muodostu älyttömäksi. Esim Rexin Domestique on toki litrahinnaltaan kallista mutta toisaalta osoittautunut riittoisaksi eli hinta ei ole ongelma. Sotkevuus sen sijaan ärsyttää ja lisäksi sen laittaminen on toki vähän työlästä mutta menettelee (joka rullaan erikseen pieni rullan yli viistosti vedetty noro ainetta kuten jossain ohjeessa näytettiin).
Squirtista sanottakoot että kyllä sekin toki sotkee mutta ehkä vähemmän ja eri tavalla. Squirtin mustaksi muuttunutta vahaa esim kertyy takarissoihin kerros siihen ketjulinjan alle ja ei se noin vain peruspesussa siitä katoa. Saati itsestään tipu pois. Pienellä talttapääruuvarilla tai sopivasti maasta löytyvällä pienellä tikulla niitä välillä raapaisee siitä ajankuluksi pyörän puhdistuksen ohessa pois.

Hyvä huomio RDS:n häviämisestä Black Diamondille. uudella öljyllä ollaan päästy sille tasolle, että ainakaan laboratorio-olosuhteissa RDS ei enää tuo hyötyä wattien suhteen. RDS on alunperin tehty suojaamaan ketjua kontaminaatiolta, plussana tullut wattisäästöt.

Black Diamond vähentää tarvetta Race Day Sprayn käytölle, mutta märissä ja likaisissa olosuhteissa sille on kyllä paikkansa.

Riippumatonta käyttäjäkokemusta ei luonnollisesti ole, sillä keskeneräisiä tuotteita vartioidaan meillä melko tarkasti. Suksivoidepuolella on joskus tapahtunut "vuotoja", niin näitä ei hirveästi levitellä kuin luotettaville tahoille. Toki kun saamme tuotteen markkinoille, alkaa kehuja ja risuja tulemaan -varmaan tännekin.

Antti Kuitto
03.09.2019, 08.24
Tämä. Ja uutena opin viime viikolla, että brakleenilla pyyhkii uudesta ketjusta ne rasvat ulkopinnalta (sivuista) pois. Siis brakleenia rättiin ja sillä pyyhkii, niin ei kerää hiekkaakaan niin.

Kantsii joskus kokeilla, meinaan itekin käytin normaaleja öljyjä, + pesin voimansiirron aika tiheään puhtaaksi, toi oli ihan toimiva ratkaisu, mitä nyt kuivan kelin öljyllä liikenteessä ollessa vesisade aiheutti aina karmeeta kitinää, mut toi prosessi ylipäänsä vei aikaa jonkun verran, koska haluun et voimansiirto on puhdas. Tiesin kyllä vanhojen Frictionfactsin testien pohjalta että parafiinivoitelu ois kova juttu tehohävikin minimoinnin kannalta, mut se ketjujen keittely yms. oli ihan "nogo", vaikkakin ketjut tuolla tapaa kestäisivätkin pidempään ilman uudelleenvoitelua, eivätkä keräis kakkaa niin pahasti.

Toi Rex olikin sitten aikamoinen ylläri, olin aika skeptinen aluksi, mut hei...pienestä purkista saikin vieläkin paremman voitelun kuin toi työläs parafiinikäsittely tosi helpolla ja ketjujen putsaukseen jne. menevä aika väheni oleellisesti. Kisapyörissä tietysti lämmittää myös mieltä se että tietää ajavansa maailman nopeimmalla öljyllä...:D

paaton
03.09.2019, 08.34
Pitäiskö jonkun taas myös siteerata sitä vanhaa hippiä?

"Sä et vaan osaa"?

JackOja
03.09.2019, 08.44
^eiku Sheldonia, että se ketjuissa uutena olevan mönjä on parasta mitä ikinä voi olla.

Firlefanz
03.09.2019, 10.01

Saman tulee tekemään myös Holmenkol sitten kun sitä kokeilet. Jonkin verranhan kertymistä vähentää kun muistaa että näihin vahoihin pätee sama kuin öljyihin eli ennen ensimmäistä ajoa voitelun jälkeen rätillä kevyesti pyyhkien ylimääräinen pois.

Rissat ole mielestäni melko onnistuneesti pyyhkinyt puhtaaksi rätillä (lue: vanhalla kangaspalalla), yksi puoli kerrallaan, kampea pyörittäen.

Viime kädessä voitelu ja puhdistaminen on vähän semmoinen maailmankatsomuksellinenkin kysymys. Jos tykkää siitä että ketju ja pakka ovat yhtä puhtaita ja miltei kiiltäviä kuin pakkauksestaan otettuina, se vaatii omanlaisensa aineet ja menetelmät. Jos ei haittaa ettei ketjun ja pakan alkuperäisestä väristä ole kuin tietty aavistus eikä ole innokas kierrrättämään ketjuja, vahoilla pääsee mielestäni vaivattomimmin suhteellisen hyvään ja luullakseni täysin riittäväänkin tulokseen.

OJ
20.09.2019, 17.32
Kun täällä on raati koolla, niin minkäkokoinen ultraäänipesuri olisi parhaimman kokoinen ketjujen ja muiden fillariosien pesuun? Riittääko joku 3 litran pesuri vai pitäisiko olla vähintään 6L tilavuus?

paaton
20.09.2019, 19.32
Kun täällä on raati koolla, niin minkäkokoinen ultraäänipesuri olisi parhaimman kokoinen ketjujen ja muiden fillariosien pesuun? Riittääko joku 3 litran pesuri vai pitäisiko olla vähintään 6L tilavuus?

Mahdollisimman pieni, niin ei vie paljoa tilaa niiden leipäkoneiden ja muiden yläkaapissa olevien laitteiden kanssa. Ainakin tuollainen perus motonetin suristin on kohtuu turha ostos.

JohannesP
21.09.2019, 00.39
^ samaa mieltä. Kaapista löytyy joku halpa tarjouksesta ostettu parin litran pieni suristin ja jäänyt muutamaan käyttökertaan. Olen laittanut ketjun minigrip-pussiin liuottimen kera ja muuten säiliö täyteen tulikuumaa vettä. Kyllä silläkin puhdasta tulee, mutta e ihan niin helppoa mitä kuvittelin. Varsinkin öljypitoiset aineet on tiukassa ja ainakin yhden kerran saa liuottimen vaihtaa välissä ja ketjulle näyttää rättiä useemman kerran.

Jos todella likainen ketju niin olen todennut helpommaksi ja nopeimmaksi (turhaksikin haukutun) park toolin -ketjupesurin näin kerrostaloasujalle. Ei kulu liuotintakaan niin paljoa, kun parin pyörän voimansiirron saa samalla kertaa putsattua. Harjaakin tullut käytettyä, mutta pesurilla lähtee helpommin ketjun sisältä kaikki hiekanmurut. Squirt ei pahemmin sotke takapakkaa niin se on nopea putsata irrottamatta.

Ei ole kokemusta pyöräkäytössä noista isommista teollisuuskäyttöön suunnatuista, mutta kalliit ketjunpesut niillä saisi aikaan. Muiden fillariosien putsaamiseen ei ole myöskään kokemusta.

STN
21.09.2019, 10.06
Jos todella likainen ketju niin olen todennut helpommaksi ja nopeimmaksi (turhaksikin haukutun) park toolin -ketjupesurin näin kerrostaloasujalle. Ei kulu liuotintakaan niin paljoa, kun parin pyörän voimansiirron saa samalla kertaa putsattua. Harjaakin tullut käytettyä, mutta pesurilla lähtee helpommin ketjun sisältä kaikki hiekanmurut.

Se on kätevä laite eikä sotkekaan oikein käytettynä kovasti. Itsellä tippa tai pari putoaa, mutta ei merkittävästi. Ja se Park Toolin Chain Bite vai mikä se on, sen kun varastoi purkkiin se erottuu lika pohjalle ja kirkas neste päälle ja voi käyttää sen kirkkaan osion uudestaan. Muc-Offin Drivetrain cleaner ei vissiin tätä tee, en tiedä.

sampo12
22.09.2019, 08.13
Menee vähän offtopic, mutta tämmönen tarjous osu silmään jos kysyjää kiinnostaa
https://www.tuontitukku.fi/tuote/ultraaanipesuri-3l-rst-100w-lammittimell-tehopesuri-elektroniikkaan-metalliin-jne/6438168092430/?keywords=6438168092430

paaton
22.09.2019, 08.42
Menee vähän offtopic, mutta tämmönen tarjous osu silmään jos kysyjää kiinnostaa
https://www.tuontitukku.fi/tuote/ultraaanipesuri-3l-rst-100w-lammittimell-tehopesuri-elektroniikkaan-metalliin-jne/6438168092430/?keywords=6438168092430

Kovat on alennukset. Only for you.

Jyri K
22.09.2019, 11.49
Ihan ok pesuri tuo on. Minulla ollut pari vuotta. Maksoin jotain + 200 € aikanaan. Hyvä hinta.

AntonS
24.09.2019, 18.01
Ekaa kertaa käytän tätä foorumia. Toivottavasti menee oikealle palstalle.
Täällä oli tuosta Pinelinestä aiemmin kirjoitettu. Nuo valmiit puhdistusaineputelit Biltemasta ei ole kovin riittoisia, joten aattelin opetella käyttämään tuota. Millähän suhteella sitä uskoltaa ketjupesuriin laittaa? Ja pitäisikö huuhdella sen jälkeen vedellä vai voiko laittaa oljyt päällee kun on kuivannut rätillä pesun jälkeen? Kerrostalossa tuo vedellä huuhtelu olisi vähän hankala toteuttaa.
Kiitos jo etukäteen!

mattipuh
24.09.2019, 18.38
Ite pesen muc offin mömmöllä pesurilla ketjut ja voitelu rexin parafiinipohjaisesella - hyvin pelittää ja voimansiirto on täysin äänetön

AntonS
24.09.2019, 19.37
Ilmeisesti tarkoitat Rex Domestique öljyä. Täytyy ottaa kokeiluun. Tarkoitin ilmeisesti tuota Muc Off Bio divertain cleaneria? Ehkä tuon Pinelinen jälkeen jos se ei tunnu sopivalta.

Jos joku osaa sanoa tuosta Pinelinen sekoitussuhteesta ja huuhtelusta, niin ilolla otetaan neuvoja vastaan. Sitä on sen verta reilu pönttö, että parempi olisi oppia käyttämään.

perttime
25.09.2019, 06.45
^eiku Sheldonia, että se ketjuissa uutena olevan mönjä on parasta mitä ikinä voi olla.

Vähän tuon suuntaisesti oon mennyt. Uudesta ketjusta vain pinnassa olevat rasvat pois joko kuivalla rätillä tai CRC:llä kostutetulla. Sitten pintaan joko vaha tai joku kuiva voiteluaine.

paaton
25.09.2019, 06.51
Minä tiputan sen hiekkajankissa olevan ketjun wurthin rost off 5l purkin pohjalle. Ravistelen ja annan hautua siellä jonkin aikaa.
Pyyhkäisy rätillä ja uusi öljy pintaan.

Twinning
25.09.2019, 14.46
Ekaa kertaa käytän tätä foorumia. Toivottavasti menee oikealle palstalle.
Täällä oli tuosta Pinelinestä aiemmin kirjoitettu. Nuo valmiit puhdistusaineputelit Biltemasta ei ole kovin riittoisia, joten aattelin opetella käyttämään tuota. Millähän suhteella sitä uskoltaa ketjupesuriin laittaa? Ja pitäisikö huuhdella sen jälkeen vedellä vai voiko laittaa oljyt päällee kun on kuivannut rätillä pesun jälkeen? Kerrostalossa tuo vedellä huuhtelu olisi vähän hankala toteuttaa.
Kiitos jo etukäteen!

Pinelinen ohjeissa käsketään tekemään huuhtelu vedellä. Tuon ja liuottimiin verrattuna heikohkon tehon vuoksi omasta mielestä Pineline ei voimansiirron puhdistukseen erityisen hyvä aine ole, vaikka se täällä on usein mainittukin. Siistimmin homma hoituu jollain sovelluksella tuosta, mitä paaton edellä kirjoittaa, eli käyttäisin tehokasta, ilman jämiä haihtuvaa liuotinainetta joko ketjua erillisessä purkissa/pullossa ravistellen tai ketjupesurissa. Näin ei tarvitse vesihuuhtelua eikä tule ylimääräistä ongelmajätettä likaisten huuhteluvesien muodossa. Itse liuottimen voi käyttää samaan hommaan lukuisia kertoja, kun antaa sakan valua säilytysastian pohjalle. Aromaatittomassa mineraalitärpätissä on omaan makuun erinomainen yhdistelmä tehoa, varsin turvallista käyttöä ja alhaista hintaa.

oppes
25.09.2019, 21.36
Tää ketjun öljyäminen kuuluu kyllä kestoklassikoihin. Jokaisella on oma mielipiteensä ja uskomuksensa/kokemuksensa. So be it... Jokainen autuaaksi uskollaan. Kukaan ei voine täällä todistaa oman agendansa tai mielipiteensä oikeutta. Kokemuksien jako toki on hyödyllistä.

JackOja
26.09.2019, 06.28
...Jokaisella on oma mielipiteensä ja uskomuksensa/kokemuksensa....

Totta munassa! Ei kai kellään kenenkään toisen kokemusta voi olla? Tai mielipidettä?

Kukaan ei voine täällä todistaa oman agendansa tai mielipiteensä oikeutta...

Miksi se pitäisi todistaa?

Firlefanz
26.09.2019, 06.46
Totta munassa! Ei kai kellään kenenkään toisen kokemusta voi olla? Tai mielipidettä?

Mielipiteen voi silti siekailematta ottaa omakseen ja kokemukset voi esittää ominaan?

https://www.derbaranski.de/blog/kettentuning-mit-molten-speed-wax
https://www.derbaranski.de/blog/die-haeufigsten-fragen-zu-molten-speed-wax
https://cycling.claude.de/2019/07/17/schneller-mit-baranski-kette/

(Sopivat ainakin kuvien katseluun, saksankielen luetun ymmärtämisen harjoitteluun ja Google Translaten käännösten (Ger-Eng) ihmettelyyn.)

AntonS
26.09.2019, 12.08
Tosiaan vaikuttaa siltä että tapoja on monia :). Eniten kiinnostaa tietääkö joku voiko Pinelinellä esim 1/5 vesiseoksella ajella huoletta ketjupesurilla ilman että huuhtelee vai pilaako tällä tavalla ketjut?

Luin toki kyljestä, että suhde mielummin 1/10-1/30, mutta käyttöaiheet on pullon kyljessä kovin eri kuin likaiset ketjut.

Kerran olen nyt käsittelyn tehnyt ja hyvältä tuntuvat. Hiukan kyllä mietityttää tuo kun purkissa lukee että pitää huuhdella. Tämä menettely kävisi itsestäni vähän turhan työlääksi. Ehkä siirryn johonkin valmiiseen aineseen kuten aiemmin mainittu Muc Off. Ei tuokaan kallista ole ja riittoissa varsinkin jos käyttää aineen useampaan kertaa.

Mutta kiitos hyvistä vinkeistä!

ealex
26.09.2019, 13.21
Pinelinen sopiva sekoitussuhde ketjujen pesuun voisi olla 1:3. Saippua-tyyppisiä pesuaineita pitää huuhdella hyvin runsaalla vedellä, sekoitussuhteesta huolimatta, koska sellaiset pesuaineet hajottavat rasvoja. Mutta jos käytetään rasvaa liottavia aineita, kuten vaikkapa valopetrolia, niin ei tarvitse huuhdella. Kun sellainen pesuaine haihtuu - tilalle jää siihen liuennut rasva.

Rullaa&
26.09.2019, 20.25
Onkos muut kokeilleet smoove lubea? Mulla on ollut keväästä lähtien käytössä asiointipyörässä ja maastopyörässä. Plussana on uskomattoman pitkään ketjussa pysyvä voitelu. Ei edes vesikelistä taikka fillarin pesusta tunnu huuhtoutuvan poies. Miinuksena vois olla hankalahko voiteleminen ja pitkä kuivumisaika. Ainetta menee myös aika paljon yhdellä voitelukerralla, koska suurin osa tuosta taitaa olla vettä, joka haihtuu sitten pois jättäen vaha-öljyseoksen ketjuun. Jonkin verran kertyy myös rissoihin ja eturattaaseen muhjua, mutta ei mitään mikä ei pyyhkäisemällä lähtisi.

Harmi vaan, että kyseisen aineen saatavuus on vähän niin ja näin. Ebayn kautta kyllä pystyy tilaamaan, mutta suhteessa tulee aika kova hinta toimituskuluineen. Tässä bike radarin arvostelu (https://www.bikeradar.com/reviews/maintenance/oils-and-lubricants/chain-lubricant/smoove-lube-review/)ko mönjästä, jos jotakuta kiinnostelee.

paaton
26.09.2019, 21.53
Pinelinen sopiva sekoitussuhde ketjujen pesuun voisi olla 1:3. Saippua-tyyppisiä pesuaineita pitää huuhdella hyvin runsaalla vedellä, sekoitussuhteesta huolimatta, koska sellaiset pesuaineet hajottavat rasvoja. Mutta jos käytetään rasvaa liottavia aineita, kuten vaikkapa valopetrolia, niin ei tarvitse huuhdella. Kun sellainen pesuaine haihtuu - tilalle jää siihen liuennut rasva.

Tai tuota rost-offia. Samaa ainetta siis käytetään suojaöljynä. Pesee yllättävän tehokkaasti ja ketjun sisään jää öljykalvo.

Pelkällä liuottimella(rasvanpoistoaineella), tai saippualla pestessä ketju pitäisi minusta uittaa öljyssä, tai ainakin olla tosi huolellinen öljyämisen kanssa.

Teemu H
26.10.2019, 18.38
Rupesin käyttämään Squirt Lubea. Teenkö jotain väärin, kun lenkin jälkeen ketjuissa on sitä ikävää keltaista pintaa jonkin verran näkyvillä?

Uusiin ketjuihin laitoin, ja degreaserilla puhdistin ne ensin. Omasta mielestäni laitoin Squirtia riittävästi, eli aika runsaasti. Onhan nyt tietysti haastavat kelit, ja pitkiä märkiä lenkkejä on ollut. Onko Squirt Lube väärä voiteluaine näille keleille?

Plus
26.10.2019, 18.46
Squirt on vesi–vaha emulsio, eli ei kestä märällä kelillä ajoa. Mikä vedellä tulee, se vedellä lähtee... Reilusti saa ketjuun laittaakin, koska pullon sisällöstä on noin 90% vettä.

Firlefanz
26.10.2019, 19.20
Squirt on vesi–vaha emulsio, eli ei kestä märällä kelillä ajoa. Mikä vedellä tulee, se vedellä lähtee... Reilusti saa ketjuun laittaakin, koska pullon sisällöstä on noin 90% vettä.

Virallinen totuus on vahaa 25%, vettä 75%. Mutta kokemus märällä kelillä on juuri tuo, Toisaalta on käyttäjiä jotka ovat hiukan eri mieltä, esim. JackOja on muistaakseni ilmaissut kaikinpuolisen tyytyväisyytensä Squirtiin - ehkäpä hän on ollut osaavampi ja huolellisempi käyttäjä?

Muutenkin Squirt on sellaista säännöllisen lisäämisen vaativa voiteluaine. Muistelisin että riippuen oloista ja käytöstä jo 4-6 tunnin ajon jälkeen pitäisi lisätä. Onneksi putsaamiseen riittää yleensä kevyt harjaus. Ja sehän on syytä muistaa että kannattaa muistaa että ennen lenkille lähtöä Squirtin olisi parempi antaa kuivua yön yli kuin ne hätäisemmän käyttäjän 2-3 tuntia.

Ensimmäisellä kerralla Squirtillä piti voidella ketju kahdesti ja antaa kuivua välillä. Niin tein minäkin - mutta silti lopputulema oli että siirryin Holmenkol Extreme Luben käyttäjäksi. Olen kokenut sen kaikin tavoin paremmaksi. Tosin se ei taida olla yhtä "biodegradeable", mutta sen verran syntinen sallin itseni olla...

Oatmeal Stout
27.10.2019, 12.02
Mikä vedellä tulee, se vedellä lähtee...
Joo, etenkin vesiohenteiset ulkomaalit ja lahonestoaineet, kaikki menee sateen mukana jonnekin.

cokekola
27.10.2019, 12.47
Joo, etenkin vesiohenteiset ulkomaalit ja lahonestoaineet, kaikki menee sateen mukana jonnekin.

Ei ihan näinkään. Kannattaa kokeilla vaikkapa maalata laudanpätkä vesiohenteisella lateksilla. Ei taida liueta vedellä enää kovetuttuaan.

JohannesP
27.10.2019, 13.36
En muista nähneeni Squirtin jäljiltä mitään keltaista pintaa, mutta keräähän se rissoihin irtovahaa kuivallakin kelillä minkä saa pyyhkäisemällä pois.

Ikuinen väännön aihe vesi- ja liuotinohenteiset vahat, mutta molemmissa plussia ja miinuksia. Tärkeämpää valita oikea aine oikeaan käyttötarkoitukseen. Tälläiseen kosteaan syyskeliin itse valitsisin jotakin muuta kuin vesiohenteista ja varsinkin jos pyörää ei ole tarkoitus pestä esittelykuntoon joka lenkin jälkeen.

J-ri
27.10.2019, 14.43
Tai tuota rost-offia. Samaa ainetta siis käytetään suojaöljynä. Pesee yllättävän tehokkaasti ja ketjun sisään jää öljykalvo.

Pelkällä liuottimella(rasvanpoistoaineella), tai saippualla pestessä ketju pitäisi minusta uittaa öljyssä, tai ainakin olla tosi huolellinen öljyämisen kanssa.

Pinelinea ja ”Tehopesua” käyttänyt ilman laimennusta ketjupesurissa ja muu voimansiirto pensselllä sivellen puhtaaksi, huutelu runsaalla vedellä, ketjun kuivaus rätillä ja uudet öljyt pintaan.
Tulee puhdasta nopeasti ja helposti, käsittely ei ainakaan näytä lisäävän ketjujen kulumista tai ääntä - kerran vuodessa vaihdan ketjut.

Fat Boy
30.10.2019, 09.14
Kohtuu toimivalta vaikuttaa tämä. Ketjuja kierrätellessä, kun vanhat on käsissä. Liuotinta purkkiin, ketjut likoamaan ja välillä ravistelua. Lopuksi puhdistus rätillä/harjalla/rasvanpoistajalla.

Kuivatus.

Öljyäminen jämäkämmällä vaihteistoöljyllä niin, että ketjut uimaan metalliastiaan, öljy kuumaksi. Sadan asteen kieppeillä alkaa ilma poistua ketjusta, kuplia tulee. Sitten vaan antaa jäähtyä ja notkistunut öljy menee ketjun sisään.

Kun öljy on jäähtynyt, ripustan ketjut astian päälle valumaan ja jossain vaiheessa pyyhin ketjun puhtaaksi öljystä.

Jäykkä öljy kestää varsin pitkään ketjun sisällä.

JaniM
31.10.2019, 20.12
Aika tarkkaa ketjun kuluman arviointia. Vahattu ketju kestää pitkään:
https://www.youtube.com/watch?v=953QTThT4_M&t=1097s

oppes
01.11.2019, 19.17
Kohtuu toimivalta vaikuttaa tämä. Ketjuja kierrätellessä, kun vanhat on käsissä. Liuotinta purkkiin, ketjut likoamaan ja välillä ravistelua. Lopuksi puhdistus rätillä/harjalla/rasvanpoistajalla.

Kuivatus.

Öljyäminen jämäkämmällä vaihteistoöljyllä niin, että ketjut uimaan metalliastiaan, öljy kuumaksi. Sadan asteen kieppeillä alkaa ilma poistua ketjusta, kuplia tulee. Sitten vaan antaa jäähtyä ja notkistunut öljy menee ketjun sisään.

Kun öljy on jäähtynyt, ripustan ketjut astian päälle valumaan ja jossain vaiheessa pyyhin ketjun puhtaaksi öljystä.

Jäykkä öljy kestää varsin pitkään ketjun sisällä.

Kunnioitukseni HARRASTUKSELLE / Rakkaudelle lajiin.

Teemu H
01.11.2019, 19.21
Tälläiseen kosteaan syyskeliin itse valitsisin jotakin muuta kuin vesiohenteista ja varsinkin jos pyörää ei ole tarkoitus pestä esittelykuntoon joka lenkin jälkeen.

Nyt on homma kunnossa, ehkä. Vetäisin viimeksi heti lenkin jälkeen uudet squirtit siihen märälle ketjulle vain, ei ole tullut ruostetta tällä kertaa. En harrasta mitään turhia pyörän pesuja :)

Fat Boy
01.11.2019, 19.55
Kunnioitukseni HARRASTUKSELLE / Rakkaudelle lajiin.Tätä ei ehkä pitäisi mainita, koska antamasi kruunu himmenee välittömästi. Tein tuon kaiken työn ohessa, kuumenteluja (vie sen verta aikaa) lukuunottamatta työajalla.

Firlefanz
01.11.2019, 20.18
Vetäisin viimeksi heti lenkin jälkeen uudet squirtit siihen märälle ketjulle vain /.../

Tässä tosiaan mitä todennäköisin epätyydyttävään tulokseen johtanut tekijä. Kaikkien vahapohjaisten voiteluaineiden kanssa taitaa olla sama juttu: ketjun pitää pesun tai sadelenkin jälkeen antaa kuivua kunnolla ennen vahan annostelua. (Jotkut "wet extreme" öljyt eivät puolestaan tunnu olevan niin tarkkoja.)

Ja vielä se että parilla ensimmäisellä voitelukerralla on syytä käyttää Squrtia (tai Holmenkolia tms) reilusti enemmän kuin mitä pikkutipoittain voiteluöljyä laittanut on tottunut käyttämään. Myöhemmin selviää vähemmällä (eikä kulutus ainakaan minusta ole ollut kohtuutonta).

Teemu H
01.11.2019, 20.28
Selvennän vielä, nyt siis juuri tällä viimeisimmällä kerralla vetäisin suoraan sateisen lenkin jälkeen vahat ketjun pintaan. Aikaisemmin vahailin vasta kuivumisen jälkeen, silloin tuli ruostetta.

Sunnuntaina olen viimeksi ajanut. Ruostetta ei ole ilmaantunut, kävin juuri tallissa katsomassa. Eli kostean ketjun vahaus vaikuttaisi olleen hyvä idea, vastoin kaikkia odotuksia. Ruostetta ei ehtinyt päästä muodostumaan ketjuun, josta voiteluaine oli hävinnyt, koska laitoin heti uutta, se on epätieteellinen teoriani. :cool:

Katsotaan nyt, en ole tosiaan mikään voiteluaineiden pihistelijä muutenkaan, mutta ehkä sitä on nyt kumuloitunut ketjun pintaan riittävä perusmäärä. Hyvältä se näyttää, ei ole mustan törkyinen eikä mähmäinen, kuten öljyllä :)

Firlefanz
01.11.2019, 20.51
^ Joo, niinhän sinä kirjoitit - en vain uskonut että tarkoitit mitä kirjoitit:rolleyes: Mutta pääasia että tulos on hyvä, menetelmällä ei niin väliä.

Tosin voisin haluta sanoa sen että jos Squirt tai Holmenkol on päässyt ketjusta häviämään, sitä ei ole laitettu tarpeeksi ja/tai sen ei ole annettu kuivua kunnolla, s.o. yön yli, ennen kuin on menty ajamaan sade- tai märän kelin lenkki. Siis periaatteessa tai teoriassa, elävällä elämällä kun on tapana näyttää meille että voi käydä toisinkin kuin oletamme tai uskomme tai luulemme tietävämme:cool:

oily
05.11.2019, 12.03
Itse öljyän ketarini CRC:llä, onks se hyvä :confused:

Varmasti on, laittaa paljon ja putsaa samalla ja pyyhkii ylimäärän pois. Pitää tehdä vaan riittävän usein. Välillä painepesurilla puhtaaksi ketjun joka kolo, että lähtee henokin aines pois. Mutta ei pyörännapojen laakereihin eikä keskiölaakeriin painepesua.

K.Kuronen
05.11.2019, 13.58
Säännölisesti sateessa ajettava työmatkapyörä saa ketjuihinsa Shimanon Wet Lubea. Muutoin käytössä on Squirt, jonka kanssa ei kummempaa murhetta ole ollut, jotain mustaa töhnää rattaisiin kertyy, jota toisinaan voi vähän puutikulla pois raapaista.

Talven tehdessä tuloa kokeiluun pääsi Squirtin talviversio. Pakkasta ei juuri vielä ole ollut, mutta kuraa on ollut tarjolla: edellisellä kuraisella lenkillä, lokasuojien vielä puuttuessa, piti voimansiirron vahvasti rahistessa pysähtyä tien viereen ja huuhdella koko voimansiirto ojasta hyhmäistä vettä kauhomalla. Vaha piti pintansa ja rahina hävisi hetken ajettuani.

Mr_W
22.11.2019, 22.03
Miten ulkosäilytyksessä olevaan pyörään saisi pakkasilla ketjunöljyt/vahat? Kyselin tätä viimeksi joskus keväämmällä. Squirt vaatinee kuivumiselle aikaa ja (sisä)lämpötilaa, vaikka en ole kokeillut miten toimisi pakkasella. Ei ehkä hyvin.

Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Holmenkollen Lube Extremestä kylmässä, liquid- tai spray-muodossa? Voisi luulla että kylmällä levitettäessä spray voisi toimia paremmin.

Muitakin vaihtoehtoja voinee kokeilla myös. Toimisiko pelkkä WD40 ketjun puhdistamiseen ja kevytvoiteluun? Täytyisi vain lisätä usein, kun ei varsinainen voiteluaine ole, mutta ehkä ketju pysyisi puhtaampana. Talvella kun ei pakkasessa ketjunpesuriakaan viitsi pyöritellä, tosin ehkä siinä voisi periaatteessa käyttää jotakin ei-jäätyvää ainetta kuten isopropanolia tai Sinolia.

harald
22.11.2019, 23.45
Minulla on purkki tuota pakkas-squirtia, mutta valitettavasti ei ole mitään sanottavaa siitä vielä. Kevättalvella tuon sain, ja normilla olen mennyt toistaiseksi. Mutta onkin puolilämmin talli.

Mr_W
23.11.2019, 00.16
^ Joo, itse olen käyttänyt normaalia ja pakkas-Squirtlubea, mutta vaatinevat levitykseen ja kuivumiseen plussakelejä tai sisätiloja, oletan.

STN
23.11.2019, 08.07
Itse oon käyttänyt Muc-Offin -50 asteen märkää voiteluainetta

Mr_W
23.11.2019, 13.56
^ Kiinnostava tuote, voisihan tuotakin kokeilla. Muc-Offin -50°C Chain Luben käyttöohjeista tosin löytyi minulle uusi juttu ja melkoista hifistelyä. UV-taskulampulle käyttöä :eek::

"To check that you have applied this lube to perform at its optimum, shine a uv torch on each link to check for coverage between the roller and side plates to ensure maximum efficiency."

UV-taskulamppuja saa näköjään melko edullisestikin, mutta että ruveta tutkailemaan ketjuöljyn leviämistä sen avulla... Ketjun hoidon seuraavia ennen näkemättömiä tasoja.

Twinning
23.11.2019, 14.32
WD40 sisältää vajaan kolmanneksen voiteluöljyä (mineraaliöljy). Kyllä sillä voitelee siinä kuin muillakin öljypohjaisilla aineilla. Täytyy vain käyttää reilusti, koska koostumuksesta on 2/3 haihtuvaa liuotinta.

tommi2
23.11.2019, 15.07
Mä olen vuosikausia käyttänyt vain WD-40:iä

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

kervelo
23.11.2019, 15.24
^ Kiinnostava tuote, voisihan tuotakin kokeilla. Muc-Offin -50°C Chain Luben käyttöohjeista tosin löytyi minulle uusi juttu ja melkoista hifistelyä. UV-taskulampulle käyttöä :eek::

UV-taskulamppuja saa näköjään melko edullisestikin, mutta että ruveta tutkailemaan ketjuöljyn leviämistä sen avulla... Ketjun hoidon seuraavia ennen näkemättömiä tasoja.

Joskus aikoinaan jonkun Muc-offin kesäöljyn mukana tuli pieni uv-valo. En tainnut tosin käyttää koskaan, öljykin jäi hyllyyn parin kokeilun jälkeen.

paaton
23.11.2019, 15.50
Minusta tuo muc offin -50c on loistava keksintö. Ne muut wet lubethan ovat ympäristöystävällisiä ja jähmäävät talvella. -50c taitaa olla ihan normaalia öljyä, joka tosiaan toimii oikein hyvin ja pitää ketjut suht puhtaina ja ruostumattomina. Sellaista wet luben tiukkaa tervamaista jankkia ei kerry rataiden pintaan. Tosin öljyä saa kyllä halvemmallakin.

Juha Lehtinen
29.11.2019, 14.51
Kävin tänään hakemassa tilaamani Squirt Long Lasting Chain Lube ketjuöljyn jonka tilasin kokeilumielessä. Muc-offin Hydrodynamic Lube ei miellyttänyt, voi olla että voiteli jotenkuten mutta ainakin mustaksi se ketjut teki sisätreenissäkin ja usein sai voitelun uusia. TF2 ketjuöljykin on mielestäni parempaa kuin tuo Hydrodynamic, jopa ketjut pysyy puhtaina sisätreenissä.

pviitane
29.11.2019, 14.57
Mä olen vuosikausia käyttänyt vain WD-40:iä

Sattumalta selvittelin itsekin tätä äskettäin ja törmäsin näkemyksiin, joiden mukaan WD-40 pikemminkin poistaa öljyä (sekä vettä, likaa ja rasvaa) ja sitä ei pitäisi voiteluun käyttää: https://bicycles.stackexchange.com/questions/14372/can-i-use-wd-40-on-my-bike

oem
29.11.2019, 16.06
Pitää tietää mitä käyttää.
Viitteeksi https://www.bikester.fi/wd-40-ketjuoljy-puhdistus-huolto-kostea-100-ml-harmaa-399070.html?gclid=Cj0KCQiAoIPvBRDgARIsAHsCw09vgufT B9VlFTdgeyXcavYShj41v5RWiz_GCgPIYIH5ntDBld1ZJ04aAk 2XEALw_wcB&_cid=21_1_-1_9_494_399070_%7Bcreative%7D_%7Bifpla:pla%7D&ef_id=Cj0KCQiAoIPvBRDgARIsAHsCw09vgufTB9VlFTdgeyXc avYShj41v5RWiz_GCgPIYIH5ntDBld1ZJ04aAk2XEALw_wcB&ev_chn=shop

tommi2
29.11.2019, 19.39
Sattumalta selvittelin itsekin tätä äskettäin ja törmäsin näkemyksiin, joiden mukaan WD-40 pikemminkin poistaa öljyä (sekä vettä, likaa ja rasvaa) ja sitä ei pitäisi voiteluun käyttää: https://bicycles.stackexchange.com/questions/14372/can-i-use-wd-40-on-my-bike

Voihan se olla noin, mutta mulla tosiaan tuotteen kanssa yli 5 vuotta ongelmitta, niin en näe syytä vaihtaa. Siis ihan perussprayn.

003
11.12.2019, 16.45
Mä olen ollut ihan tyytyväinen vesiliukoiseen vahaan (Squirt lube). Hyvä puoli tossa on se, että se on vaivattomampaa. Ei tarvitse degreaseria ja ketjut ja rattaat pysyvät yllättävän hyvin puhtaana. Huono puoli on sitten tosiaan kestävyys. Kuivalla säällä pitäisi lisätä about 200km välein ja märällä säällä jokaisen sateen/pesun jälkeen. Mutta koska säilytän pyörääni sisällä asunnossani, niin tää trade-off toimii mulle. Ei se kauaa kestä, että pyöräyttää vahat ketjuun illalla. Jos vahaa tippuu lattialle, niin helppo pyyhkäistä pois.

Kaupunkipyörässä (sinkula), mitä säilytän ulkona katoksessa, on taas öljyt.

Sotanorsu666
11.12.2019, 20.18
^ Itse en ole kyllä vaivautunut jokaisen sateisen työmatkan jälkeen katselemaan ketjujen kuntoa. Pari sadetta squirtti kestää ihan hyvin, joten kovaa ajoa vaan �� Meinasin myös erään kanssafoorumilaisen(jakeoja, nimi muutettu) innoittamana ajella tuolla tavallisella squirtilla koko talven, kun ei ole hänelläkään ole ollut mitään ongelmia talvikäytössä.

N-K
12.12.2019, 08.17
WPL:n Wet Chain Lube (https://www.bike24.com/p2336218.html) on toiminut todella hyvin syksyn ja alkutalven märillä keleillä. Työmatkapyörä on saanut olla tuolla sateessa pitkään ilman että ketjut on alkaneet nitistä ja natista.
Ulkoa päin ketjut oli jo ruosteessa, mutta öljyä oli silti sisässä.
Sama maastopyörässä. Kaikki toimii hienosti, vaikka ketjut olisi ihan kuravellissä. Yhden lenkin jälkeen pesin ketjut ja kuivumisen jälkeen oli vieläkin ihan hiljaset ja rasvatut.
Huomattavasti parempaa kuin Muck offit ja muut mitä on tullut kokeiltua.

Teemu H
12.12.2019, 09.16
Squirt on nyttemmin minullakin toiminut hyvin. Aluksi parilla ensimmäisellä (pitkällä ja sateisella) lenkillä tuli ruostetta. Ehkä ketjuun on kumuloitunut riittävä määrä vahaa "pohjaksi".

Talveksi hommasin Low temp -versiotakin, mutta vielä menen tavallisella Squirtilla.

Mr_W
12.12.2019, 16.31
Näkyvää ruostetta ketjuihin tuli, kun ajelin sateessa ja säilytin kylmässä tallissa pyörää. Mutta nyt se tuntuu lähteneen Squirtin lisäämisen ja ajelun jälkeen pois. Hyvin kevyttä pintaruostetta oli se, kenties? Mielenkiintoista, kun ei ole tällaista kevyttä pintaruostumista aiemmin muistaakseni ketjujen kanssa käynyt.

Juha Lehtinen
12.12.2019, 16.45
Itselläni ei ole Squirt Long Lasting lubesta muuta kokemusta kuin se mitä olen ehtinyt käyttää sisätreenissä harjoitusvastuksella. Siltä näyttäisi ja tuntuisi että ainakin sisäkäytössä saa aika usein tehdä uusinta käsittelyn. Minkäänlaista pintaruostetta ei tosin ole ilmennyt vaikka sisätreenissä hikoileekin.

JohannesP
12.12.2019, 17.06
Itselläni ei ole Squirt Long Lasting lubesta muuta kokemusta kuin se mitä olen ehtinyt käyttää sisätreenissä harjoitusvastuksella. Siltä näyttäisi ja tuntuisi että ainakin sisäkäytössä saa aika usein tehdä uusinta käsittelyn. Minkäänlaista pintaruostetta ei tosin ole ilmennyt vaikka sisätreenissä hikoileekin.
Saman huomannut. Ulkona ajanut tyypillisesti 200-300 km yhdellä käsittelyllä, mutta sisällä käsitellyt noin 5-7 h välein. Luultavasti ulkona melussa ja huminassa lisääntyvään ääneen ei kiinnitä huomiota. Toisaalta onneksi edelleen tuote on edullista, riittävää ja siistiä lattioille sekä voimansiirrolle.

kosminen
15.12.2019, 17.01
Pistetääs tänne kun ei näkynyt mainintaa: Talvella pääkaupunkiseudun ekstreme olosuhteissa kommuuttamiseen Pedros syn lube. Helkkarin hyvää kamaa. Parin viikon välein ketjun pyyhkiminen ja uutta pintaan. Työmatka on 10 kilsaa.

Kuivaan vuoden aikaan White Lightning Epic Ride. Tää ei oo mitenkään mullistava aine, mutta en jaksa joka (viidennenkään) lenkin välein lisäillä.

Antti Kuitto
17.12.2019, 09.43
Miten ulkosäilytyksessä olevaan pyörään saisi pakkasilla ketjunöljyt/vahat? Kyselin tätä viimeksi joskus keväämmällä. Squirt vaatinee kuivumiselle aikaa ja (sisä)lämpötilaa, vaikka en ole kokeillut miten toimisi pakkasella. Ei ehkä hyvin.

Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Holmenkollen Lube Extremestä kylmässä, liquid- tai spray-muodossa? Voisi luulla että kylmällä levitettäessä spray voisi toimia paremmin.

Muitakin vaihtoehtoja voinee kokeilla myös. Toimisiko pelkkä WD40 ketjun puhdistamiseen ja kevytvoiteluun? Täytyisi vain lisätä usein, kun ei varsinainen voiteluaine ole, mutta ehkä ketju pysyisi puhtaampana. Talvella kun ei pakkasessa ketjunpesuriakaan viitsi pyöritellä, tosin ehkä siinä voisi periaatteessa käyttää jotakin ei-jäätyvää ainetta kuten isopropanolia tai Sinolia.

Crossikauden aikana käytin REX:n black diamondia ja olosuhteiden pakosta aika usein voitelin suoraan pesun jälkeen märkään ketjuun, kisapaikalla sateessa jne. Ei ongelmia ja uskoisin että toimii ihan yhtälailla hienosti pakkaskelilläkin. Ketjut saa pesussa tarvittaessa helposti puhtaaksi, mutta öljy kestää myös kosteutta hyvin, eli so far kaikki hyvin.

kurvaaja
23.01.2020, 09.03
CyclingTipsin juttu (https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/) Adam Kerinin ketjutestistä (https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/04/Chain-Longevity-Testing-Full-test-brief.pdf)

marco1
23.01.2020, 10.05
CyclingTipsin juttu (https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/) Adam Kerinin ketjutestistä (https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/04/Chain-Longevity-Testing-Full-test-brief.pdf)

Verrokkivoiteluna siis White Lightning Epic Ride, previously tested to be a poor and abrasive lube heh, eikös tätäkin ole hehkutettu täälläkin aikoinaan.

paaton
23.01.2020, 10.55
Mä oon taas langennut squirttiin. Tuntuu niin liukkaalta ja kivalta olohuoneessa pyöritellessä. Mutta samaa kamaa se on vieläkin... Voitelu loppuu aina jossaan vaiheessa märkää lenkkiä. Fillarin jos jättää märkänä talliin, niin ketjut on parin päivän päästä paksussa ruosteessa.

Firlefanz
23.01.2020, 10.57
White Lightningilla on muitakin tuotteita kuin Epic Ride, joten oletko ihan varma ettei hehkutuksen kohteena ollut esimerkiksi Clean Ride?

PS Google-haulla en pikaisesti löytänyt kuin kaksi käyttäjää, joista toinen ilmeisesti oli tyytyväinen muttei hänkään Epic Ridea mitenkään hehkuttanut...

PPS @paaton: On kai sitten vain niin että jotkut osaavat jotain mitä me emme osaa?! Mutta vaikka olen itsekin Squirtin enemmistä kokeiluyrityksistä luopunut, uskallan ja jaksan taas suositella Holmenkolia. En tosin lupaa muuta kuin mielenkiintoista seuraamista. Linkki (https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/holmenkol-lube-extreme-50) johtaa kotimaisen verkkokaupan sivulle.

harald
07.02.2020, 11.11
Huomasin että ketju alkoi pomppimaan squirtlubella pakkasessa. Vaihdoin nyt sitten low-temp squirlubeen jolla ongelma poistui. Nähtävästi sillä on merkitystä kuinka jäykät rasvat on.