PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen voitelu

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6

Polun tukko
20.12.2016, 11.11
Kuivalla kesäsäällä kun wetlubella painaa menemään niin ei ole ketjut kauaa notkeena, paskaa ne kylläkin on täynnä.

kauris
20.12.2016, 14.12
Vantaan Bike-Planetista oli Rex loppu mutta Espoon myymälästä löytyi yksi kappale. Lähti mukaani eilen. Mutta olipahan hintavaa erityisesti pullon minimaalinen koko huomioiden. 17,90 ja pullo pieni kuin mikä.
Viime vuodet Squirt ollut käytössä ja sitä nyt olis kyllä puoli purkkia jäljelläkin. Josko jatkais sillä maasturissa ja laittais Rexin maantiepyöriin.

Kun sanotte, että tiputatte tipan per nivel, tarkoitatteko tippa rullan keskelle? Mä olen viime ajat laittanut tipan rullan molempiin reunoihin eli siihen, missä ne levyt ovat kiinni. Toisin sanoen kaksi tippaa per rulla. No en mä oikeesti tippa kerrallaan ole noinkaan tiputellut, vaan pyörittänyt kierroksen sopivaa tahtia ketjua ja pitänyt pulloa siinä rullan toisella sivulla ensi ja sitten toinen kierros toisella sivulla.

kauris
20.12.2016, 14.21
Hmm. Rexin sivujen videolla näkyy herra laittavan sitä yksitellen jokaiselle rullalle mutta ikään kuin poikittaisen vedon kullekin rullalle vetäisemällä. Jos ja kun se kama on kunnolla juoksevaa mutta purkin suuaukko tarpeeksi pieni, tuollaisella tyylillä sitä saa varmaankin sipaistua sopivan pienen määrän rullan päälle siten, että ainetta menee poikittain koko rullan leveydeltä ketjuun ja siten imeytyminen tapahtuu molemmista päistä.

Olipahan muuten tutun näköinen pyörä videolla :)
Kyseistähän (olikohan Plussan vai samalla kertaa tilatun toisen foorumilaisen pyörä) fillaria on ihasteltu siis täällä palstalla.

CamoN
20.12.2016, 14.27
Voi olla ettei ketään kiinnostaa, mutta hyvän tippapullon annostelija on suunniteltu siten että siinä kärjessä pysyy koko ajan pintajännitteessä puolikas pisara pullon ollessa ylösalaisin. Kun annostelijan vie ketjun rullan päälle ja alkaa kierrättää ketjua annostelijan alla, pullosta valuu ainetta ketjulle tasaisesti jatkuvana virtana. Käy vähän nopeammin se voitelu verrattuna jokaisen rullan yksittäiskäsittelyyn, vaikka ketjun kierrättäisi 4-5 kierrosta annostelijan alta.

brilleaux
20.12.2016, 14.32
Tieteellistä ja tarkkaa hommaa tää voitelu. Onko tantra-voitelu kellään käytössä vielä? ;)

Jeesu
20.12.2016, 15.57
Meidän (siis Rexin) testien perusteella tuolla tippa/linkki -metodilla saadaan yleisesti varmimmin toimiva voitelutulos. Maantiepyörän ketjuun ainetta menee noin gramma yhdellä voitelukerralla eli pullosta saa sen 30 voitelukertaa.

Ja Plussan Festka Asphalt LT siellä sivuilla näkyy [emoji108]

Sent from my iPhone using Tapatalk

oppes
20.12.2016, 18.24
Tieteellistä ja tarkkaa hommaa tää voitelu. Onko tantra-voitelu kellään käytössä vielä? ;)

+1 :D

Polun tukko
20.12.2016, 21.05
Olen vahoja vetäissyt poikkisuuntaisen viirun rullaan ja sitten vielä sormella levitellyt ne kun pyörittelen hetken kampia taaksepäin.

jone1
21.12.2016, 07.22
+1 :D

+2:)

Jurpu
21.12.2016, 08.40
Valaiskaa tyhmää. Mitä tämä Rex on ja mikä sen tarkoitus. Huomannut et ku nyt nää kurailmat ni noita ketjuja saa päivittäin huoltaa.

paaton
21.12.2016, 08.44
Valaiskaa tyhmää. Mitä tämä Rex on ja mikä sen tarkoitus. Huomannut et ku nyt nää kurailmat ni noita ketjuja saa päivittäin huoltaa.

Ketjuvaha, jonka tarkoituksena on voidella ketjuja.

JackOja
21.12.2016, 08.52
Laitetaan vielä linkkikin niin Jurpu säästyy googletoimiselta, kas tässä: http://rex.fi/fi/bike

Jurpu
21.12.2016, 09.04
Kiitos vastauksesta. Tonitonilta sai tilattua.

jeijei
21.12.2016, 09.24
http://www.bikeradar.com/road/news/article/orica-scott-to-use-revo-via-chain-system-in-2017-48858/
Ei sentään kukaan ole vielä tämmöiseen lähtenyt?

brilleaux
21.12.2016, 09.30
^Tekniikka on ihkua ja jees mutta just nämä moiset+sähkövaihteet jne. on kyllä semmosta kermaperseiden turhuutta että jeesustelu-topiikkiin joutais. ;)
Kohta fillari varmaan ajaa itekseen ilman kuskia, kuten autot? :rolleyes:

yannara
21.12.2016, 09.46
Peseekö kukaan ketjua niin, että öljyää ne ja hinkkaa jollain rätillä. Onko öljyä järkevää käyttää puhdistusaineena? Itse olen "mustat" ketjut pessyt uuninpesuaineella aikaisemmin :)

Volvospede
21.12.2016, 10.17
Mä löysin töistä biohajoavaa ketjuöljyä kymppilitran pytyn ja sitä tiputellu ketjuille tippa per lenkki (laitoin semmoseen kätevään 50ml annostelupulloon) ja sit pyörittää kampia takaperin että öljy imeytyy niveliin. Öljy tarkoitettu maatalousvehkeisiin, esim paalaimiin joissa ketjua piisaa.

Ketjut on pysyneet hiljaisena useamman lenkin ajan. Kätevää oli kun vie sohjoisen pyörän kylppäriin sulamaan niin lattialle on aina tippunut mustaa möhnää. No nyt tää musta möhnä lähtee lämpimällä vedellä huuhtomalla pois, toisin kuin jotku muut öljyt. Ei oo keränny likaa myöskään ketjuihin tai rattaisiin.

Volvospede
21.12.2016, 10.19
Peseekö kukaan ketjua niin, että öljyää ne ja hinkkaa jollain rätillä. Onko öljyä järkevää käyttää puhdistusaineena? Itse olen "mustat" ketjut pessyt uuninpesuaineella aikaisemmin :)

Kyllä se onnistuu noinkin että reilusti öljyä ja sit rätti kouraan ja pyörittää kampia takaperin ja sillä rätillä hinkkaa liat pois. Aika hyvin saa puhtaaksi.

järtsy
21.12.2016, 22.49
^Tekniikka on ihkua ja jees mutta just nämä moiset+sähkövaihteet jne. on kyllä semmosta kermaperseiden turhuutta että jeesustelu-topiikkiin joutais. ;)
Kohta fillari varmaan ajaa itekseen ilman kuskia, kuten autot? :rolleyes:
Ootko koskaan ajanut sähkövaihteista fillaria..? En mäkään mutta tekniikasta kiinnostuneena laittaisin sellaiset kyllä jos olis liitua. Samaahan vois sanoa vaikka Blutosta läskissä, kermaperseiden touhua, kovat jätkät vetää kovalla;)

brilleaux
22.12.2016, 03.38
Ootko koskaan ajanut sähkövaihteista fillaria..? En mäkään mutta tekniikasta kiinnostuneena laittaisin sellaiset kyllä jos olis liitua. Samaahan vois sanoa vaikka Blutosta läskissä, kermaperseiden touhua, kovat jätkät vetää kovalla;)

En ole ajanu. Mulla toimii peukalo, kyllä sillä pykälää naksuttelee. Ja samanlailla sais sähköistä naksutella?
Jos olis reisiä ei olis vaihteita ollenkaan.
Mitä tulee blutoon läskissä, on ollu. Ei ole enää, eikä tule.
Eikä se nyt ole rinnastettavissa näihin sähkövitkuttimiin millään muotoa. Kunnes tekevät aktiivisen. [emoji6]
Ja mistäpä näistä tietää, voihan sitä huomenna naksahtaa päässä ja menee ostamaan täysjoustosähköläskin. Sähkövaihteilla.

Blackborow
22.12.2016, 06.57
Mä löysin töistä biohajoavaa ketjuöljyä kymppilitran pytyn ja sitä tiputellu ketjuille tippa per lenkki (laitoin semmoseen kätevään 50ml annostelupulloon) ja sit pyörittää kampia takaperin että öljy imeytyy niveliin. Öljy tarkoitettu maatalousvehkeisiin, esim paalaimiin joissa ketjua piisaa.

Ketjut on pysyneet hiljaisena useamman lenkin ajan. Kätevää oli kun vie sohjoisen pyörän kylppäriin sulamaan niin lattialle on aina tippunut mustaa möhnää. No nyt tää musta möhnä lähtee lämpimällä vedellä huuhtomalla pois, toisin kuin jotku muut öljyt. Ei oo keränny likaa myöskään ketjuihin tai rattaisiin.Onhan noita biohajoavia fillariinkin tarkoitettuja. Mä olen ajanut jo pidemmän aikaa Muc-Offilla. Ketju tuntuis pyörivän.

järtsy
22.12.2016, 07.22
En ole ajanu. Mulla toimii peukalo, kyllä sillä pykälää naksuttelee. Ja samanlailla sais sähköistä naksutella?
Jos olis reisiä ei olis vaihteita ollenkaan.
Mitä tulee blutoon läskissä, on ollu. Ei ole enää, eikä tule.
Eikä se nyt ole rinnastettavissa näihin sähkövitkuttimiin millään muotoa. Kunnes tekevät aktiivisen. [emoji6]
Ja mistäpä näistä tietää, voihan sitä huomenna naksahtaa päässä ja menee ostamaan täysjoustosähköläskin. Sähkövaihteilla.
Muistaakseen kehuit Blutoa joku aika sitten kovasti? No enivei, sillai sähkövaihteet on verrattavissa Blutoon että tarkoitus on tehdä pyörästä (periaatteessa)nopeampi mutta ei tästä tarvii lähtee kinastelemaan.

Mäkin olen koittanut vastustaa sähköavusteista pyörää enkä halua kokeilla koska vauhdista kun tykkään niin pelkään että sellainen olis sen jälkeen saatava..

Oho, nythän mä hokasin että tää oli ketjunrasvaus topic... kiitos ja anteeks:)

brilleaux
22.12.2016, 07.28
Muistaakseen kehuit Blutoa joku aika sitten kovasti?

Oho, nythän mä hokasin että tää oli ketjunrasvaus topic... kiitos ja anteeks:)

OT: En mä nytkään Blutoa haukkunu? Mun renkulat vaan ei mahdu siihen. ;)
Ja sitäpaitsi kun vielä "Stravailin", nopeimmat ajat ajoin jäykällä nokalla poluilla.
Ei se Bluto välttämättä nopeutta tuo(peruspoluilla), helpotusta kylläkin.

Ja samoin, kiitos ja anteeksi offarista. :)

Kate
10.01.2017, 10.25
Aloin käyttään syksyllä rattaisiin,ym tarkoitettua teflon spreitä ketjuissa ja jonkun ajan päästä ketjut alkoivat nitiseen ja narskuun.Sinänsä tuolla merkitystä ollut mutta kun tuli vikaa etittyä pitkään pyörän muista osista kunnes ei jäänyt muu vaihtoehto kuin ketjut jäljelle.Merkki on joku at-teflon ja motonetistä ostettu.

oppes
10.01.2017, 19.31
Aloin käyttään syksyllä rattaisiin,ym tarkoitettua teflon spreitä ketjuissa ja jonkun ajan päästä ketjut alkoivat nitiseen ja narskuun.Sinänsä tuolla merkitystä ollut mutta kun tuli vikaa etittyä pitkään pyörän muista osista kunnes ei jäänyt muu vaihtoehto kuin ketjut jäljelle.Merkki on joku at-teflon ja motonetistä ostettu.

Taisin ostaa tasan samaa ööliä. Samat huomiot natisevista ketjuista. Tosin ainoastaan -25C pakkasella ja sateella. Nyt kokeillaan jotan perinteisempää :)

ytte07
14.01.2017, 10.27
Onko kellään tietoo löytyskö tota rexiä pirkanmaalta hyllystä?

Iglumies
14.01.2017, 10.32
Sportaxsissa olin tiskillä näkevinäni reksiä.

ytte07
14.01.2017, 10.35
Aargh! Mansesterin keskusta ei juur ny sytytä. Mutta kiitos tiedosta kuitennii.

paaton
05.02.2017, 08.59
Kyllä minulta loppui vahojen kanssa tolskaaminen talvella. Tuotakin penteleen winter squirtia saa olla läträämässä ketjuihin jatkuvasti. Sitten kun pyörä jää muutamaksi viikoksi varastoon seisomaan, niin ketjut ovat ruostuneet jumiin. Varovaisesti pyörittelemällä sai onneksi lisäiltyä Xtreme lube (https://www.xxl.fi/progold-ketjuoljy-prolink-xtreme-chain-lube-4oz/p/1080208_1_style)a, joka naftalle haisevana putsaakin ketjut hienosti. Pysyy pitkään eikä edes sotke pahasti.

huotah
05.02.2017, 11.29
Olen kokeillut maantiepyörän ketjuihin Morgan Blue Race Oil'ia ja todennut sen voiteluominaisuudet erittäin hyviksi. Tästä huolimatta lopetin sen käytön, kun kyllästyin mustiin ketjuihin ja rattaisiin. Onko tämän öljyn kanssa mitään kikkaa millä voimansiirron saisi pysymään paremmin puhtaana?

Plus
05.02.2017, 12.17
Rexiltä lisää pyöräpuolen tuotteita:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170205/2c399030aab4325811490b2e427f0ef8.jpg

kervelo
05.02.2017, 15.01

Noissa spray-voiteluaineissa ei niitä voitelevia aineita ole juuri muussa kuin tuotteen etiketissä. Pääosa nesteestä on liuotinta, joka haihtuu pois.

kuovipolku
05.02.2017, 15.58
(...) Varovaisesti pyörittelemällä sai onneksi lisäiltyä Xtreme lube (https://www.xxl.fi/progold-ketjuoljy-prolink-xtreme-chain-lube-4oz/p/1080208_1_style)a, joka naftalle haisevana putsaakin ketjut hienosti. Pysyy pitkään eikä edes sotke pahasti.

Erehdyin itsekin ostamaan tuota Progoldin tuotetta, kun varastossa ei yllättäen ollutkaan täyttä pulloa tyhjentyneen tilalle ja jotain piti saada ja olihan se alennuksessakin. Hämmästyin paitsi voimakkaasta tuoksusta ja (aiemmin käyttämiini verraten) juoksevuudesta myös siitä että se ainakin näillä nollan molemmin puolin -keleillä sepelisotkussa ja maantiekurassa on tuntunut toimivan juuri kuvatulla tavalla,

Putsaamiseksi on saanut riittää ketjun pyyhkiminen rätillä vähän perusteellisemmin ja takarattaiden putsaaminen samalla aineella kostutetulla taitetulla teepaidan riekaleella.

Razer
05.02.2017, 18.51
Onko tuommoisen käyttö polkupyörän ketjuille haitallista https://www.motonet.fi/fi/tuote/603078/CRC-Voiteluspray-sitkea-500ml ? Vai täytyykö olla jotain vähemmän "sitkeää" ainetta?

järtsy
05.02.2017, 19.02
^Kerää todennäköisesti kaiken paskan itseensä, suosittelen käyttämään ihan fillareille tarkoitettua kamaa. Toi Rex on kyllä hyvää tavaraa ja yllättävän riittoisaa vaikka toisin luulin. Ei tartu paska ja voitelee hyvin.

J.Kottenberg
05.02.2017, 19.13
^Samaa mieltä. Paksummat ja sitkeät voiteluaineet, niinku vaikka Motorex Wet Lube, sopii lähinnä vain lumiolosuhteisiin. (nyt voi hyvin käyttää) Kesällä ketju muistuttaa niillä voideltuna enemmän jotain mustaa kuratankoa. Ja vaikka itse voiteluaine olisikin hyvää niin hieno hiekka kuluttaa kaiken.

Faucon
06.02.2017, 20.54
Olen kokeillut maantiepyörän ketjuihin Morgan Blue Race Oil'ia ja todennut sen voiteluominaisuudet erittäin hyviksi. Tästä huolimatta lopetin sen käytön, kun kyllästyin mustiin ketjuihin ja rattaisiin. Onko tämän öljyn kanssa mitään kikkaa millä voimansiirron saisi pysymään paremmin puhtaana?
Oletko kokeillut käyttää voidetta valmistajan ohjeistuksen mukaan? http://www.youtube.com/watch?v=zXGpYtwmIQ4 Tuo voi näyttää oudolta, mutta ainakin NFS:n kanssa tuollainen voitelumetodi, jossa vain osaan ketjua laitetaan voiteluainetta toimi Friction Factsin testien mukaan, tosin ensimmäisellä voitelukerralla tarvitsi laittaa enemmän voiteluainetta.

Yleisesti ottaen suurin syy mustiin ketjuihin on liiallinen voiteluaineen määrä ketjussa, jolloin ajaessa ketjun sisältä ylimääräinen kulkeutuu ketjun ulkopuolella keräten likaa. Eli ketjun puhtaana pitämiseen on käytettävä voiteluainetta mahdollisimman vähän ja ylimääräinen pyyhittävä huolellisesti pois. Yksi kikka mitä voisi kokeilla on, että pyyhkii ketjun muutaman ensimmäisen lenkin jälkeen hieman WD-40:llä kostutetulla rätillä

jame1967
25.03.2017, 12.45
Sain vihdoin aikaiseksi hakea tuota rexiä sportaxista tampereelta . Aika vähän vielä kokemuksia mutta pitkään saa ajaa ilman kitinöitä ja vesikelejäkin tuntuu sietävän .
Samalla otin tuota uudempaa stanin litkua ja ainakin yhtä hyvin tuntuu toimivan kuin vanha.

gobbif
25.03.2017, 23.03
Kesällä olen suosinut kuivempia aineita, kuten vahaa. Loska/sadekelillä kaipaa ihan kunnon öljyjä. Otin keväästä kokeeksi 80-90W vaihteistoöljyn, pysyy hyvin paikallaan ja tuntuu toimivan ketjuissa kivasti. Tuo on älyttömän halpaakin, varmaan kympillä saa 1/2 litran purkin tms. Samaa tavaraa olen käyttänyt vuosia moottoripyörän ketjuissa, tekee moposta kevyen työnnellä paikallaan, joskin roiskuu pois aika äkkiä, kun ketjujen nopeus on paljon fillaria suurempi.

Köfte
25.03.2017, 23.33
Ahaa! Paineenkeston lisäaineistus! Nuo loota/peräöljyt vaan tuoksahtavat kohtuu irstaalle.
Pitääpä kokeilla perheen rospuuttokulkineissa maltillisella annostuksella. Kiitti vinkistä.

gobbif
25.03.2017, 23.53
Paineenkeston lisäaineistus on tehnyt tuosta isommassa moottoripyörässä toimivan ainakin. Paineenkestolla ei ainakaan mun reisillä ole merkitystä. Kaakkeja on kuitenkin reisissä ainakin 150 vähemmän kuin mp:ssä.

Enemmän puntarissa painaa että sattuu olemaan tuota iso pullo ja tuntuisi kestävän ketjiussa, olematta kuitenkaan vaseliinimainen mössö. Kun tuo on halpaa, voi käyttää liberaalisti ja pyyhkiä likaantunut moska pois. Haju on toki vähän voimakas, mutta yleensä en haistele ketjuja usein pitkiä aikoja :)

Paras öljy on sellainen, joka roiskuu vähitellen pois, jolloin se ei kerää hiekkaa ja muuta likaa. Toki roiskuvahkolla öljyllä on pyörä sitten sotkuisempi ja haussa on kompromissi miten usein pitää öljytä vs. miten kestää veden tai miten äkkiiä roiskii lian mukanaan pois. Kevään/syksyn loska/sadekeleilla arvosta vähän enemmän pysyvyyttä tietysti ettei jokainen vesilätäkkö vie öljyjä. Kesälä suosin vahoja nimentomaan siksi, että ne eivät kerää likaa. (Motskarissa taas vaha pehmenee ja kerää likaa pahasti, eli siinä en suosi toki).

Köfte
26.03.2017, 00.10
Pienemmillä ketjunopeuksilla ja vähäisemmillä kosketuspinnoilla saavutetaan
yllättävän kovia pintapaineita. Tuosta se ahaa-elämys. Asiatekstiä perustellusti,
kiitos siitä. Kaikki eivät valitettavasti vaivaudu vastaavaan toimintaan.

Tietäjä
26.03.2017, 01.01
Liuottimet on varma tapa pilata ketjut. Pesee ketjut vedellä ja kuivaa. Virittelin etulokarin tarpeeksi alas ja eipä ole ketjut enää paskaa täynnä. Eturenkaasta lentää kuraa suoraan voimansiirtoon, siihen ei mitkään ihmeöljyt auta. Ammattilaiskisoissa mekaanikot aina ensimmäisenä pesevät pyörän vedellä ja sitten alkavat ropuamaan. Ei siellä mitään helvetin chain-washer-machinejä liuottimilla pyöritellä.

EsaJ
26.03.2017, 10.01
Kesällä olen suosinut kuivempia aineita, kuten vahaa. Loska/sadekelillä kaipaa ihan kunnon öljyjä. Otin keväästä kokeeksi 80-90W vaihteistoöljyn, pysyy hyvin paikallaan ja tuntuu toimivan ketjuissa kivasti. Tuo on älyttömän halpaakin, varmaan kympillä saa 1/2 litran purkin tms. Samaa tavaraa olen käyttänyt vuosia moottoripyörän ketjuissa, tekee moposta kevyen työnnellä paikallaan, joskin roiskuu pois aika äkkiä, kun ketjujen nopeus on paljon fillaria suurempi.

O ja X rengas ketjut jos on niin niissä voidellaan vain niitä o renkaita ja ketjulenkkien pintaan tarvittava korroosionauojakalvo. ketjun sisällä on ketjua voitelevat aineet.

Liuottimilla ja väärillä aineilla pilataan eka ne o renkaat jonka jälkeen prätkän ketjut on aika nopeesti kaput

Ja mitä tulee pyörän ketjuihin, niin tänne sama sisältö kuin ketjujen pesu-säikeeseen ja oma mielipide laatikkoöljyistä, itse en laittaisi, liian paksua tökköä ja sotkee koko vetokaluston. Ne on tehty auljettuun tilaan roiskevoitelua varten

http://www.bikeradar.com/road/gear/a...e-chain-46131/

BikeRumor: What is Shimano’s official stance on the chain lube that comes stock on a shimano chain? Is it actually a lube, or a grease? And is it best to leave it on until the chain gets noisy and relube, or strip it right away and relube before riding?

Nick: So that brings us to lubrication. I mentioned that the chain wears because of friction as the chain moves to wrap around a gear. Well, that friction is reduced if there is lube on the chain. If there is dirt mixed in, the lube makes a bigger difference in reducing friction. If there is water mixed in, the lube helps displace the water. The grease that comes on a Shimano chain is applied at the factory to the individual pieces before the chain is assembled. The grease does a better job of reducing friction than aftermarket chain lubes and it lasts longer. The main reason we use liquid chain lube, whether it is one that stays liquid or a dry lube that has a solid lubricant in a liquid carrier (like a PTFE lube) is because we need to get the lube on a part that is not accessible without disassembling the chain. So the best thing to do when installing a new chain is to leave the factory grease on, not apply any other lube, ride until it wears out and then start applying liquid chain lube. In dusty conditions you can wipe off the outside of the new chain with a rag that is wet with a gentle degreaser to keep dirt from sticking to the grease. The factory grease also keeps the chain nice and quiet. After soaking a chain in degreaser and then lubing the chain with liquid lubricant the chain gets noticeably louder.

Shimano does not have an official recommended chain lube. They all seem to work pretty good. Different people have different preferences and different conditions require different lubes.

So there you have it. You absolutely should leave the original chain grease in place for best performance

Moska
26.03.2017, 10.24
Automaattivaihteistoöljy on halpaa ja toimii. Viime vuosi meni sillä ja nyt testissä mugoffit. Urheilussa ja lelussa olisi nyt Rexiä, eli se seuraavaksi testiin.

Juurakon Hulda
26.03.2017, 10.45
Virittelin etulokarin tarpeeksi alas ja eipä ole ketjut enää paskaa täynnä.

Itsellä juuri lokareiden asennus edessä. Meinasin sovitella Biltsun yleismallin lokariparin pitempää takaloksua eteen ja ehkä vielä roiskeläppää lisäksi. Ajattelin lähinnä jalkoja varjella kuralta, mutta tuo ketjuhomma kuulostaa kyllä hyvältä. Luulenpa, että tällä on erittäin dramaattinen vaikutus voimansiirron käyttöikään.

Juurakon Hulda
26.03.2017, 11.00
Automaattivaihteistoöljy on halpaa ja toimii.

Täytyy kokeilla. Ei hajua mitenkä paksua tavaraa on. Tykkään voidella usein ohuehkolla aineella, jospa tuota ohentaisi tarvittaessa vaikka crc:llä, saisi sillä ainakin mukavan tuoksun.

Faucon
26.03.2017, 17.57
Liuottimet on varma tapa pilata ketjut. Pesee ketjut vedellä ja kuivaa. Virittelin etulokarin tarpeeksi alas ja eipä ole ketjut enää paskaa täynnä. Eturenkaasta lentää kuraa suoraan voimansiirtoon, siihen ei mitkään ihmeöljyt auta. Ammattilaiskisoissa mekaanikot aina ensimmäisenä pesevät pyörän vedellä ja sitten alkavat ropuamaan. Ei siellä mitään helvetin chain-washer-machinejä liuottimilla pyöritellä.
Kyllä ne ammattitallien mekaanikot pesevät ketjun ihan siihen tarkoitetuilla ainelilla. Suurimman osan World Tour -tallien puhdistus- ja voiteluaine sponsirina toimii Morgan Blue, jonka Chain Cleanerillä mekaanikot näyttävät ketjut pesevän ja kyseinen aine erittäin tehokas liuotin. Ketjupesureita sen sijaan ei tosiaankaan käytetä. Ylipäätänsä liuttimien käyttö ei ole ongelma kunhan ketjut voitelee huolellisesti sen jälkeen tarkoituksen mukaisella voiteluaineella.

CamoN
26.03.2017, 18.47
Ylipäätänsä liuttimien käyttö ei ole ongelma kunhan ketjut voitelee huolellisesti sen jälkeen tarkoituksen mukaisella voiteluaineella.

Se vähän riippuu siitä mitä tavoittelee, ja minkälaiset asiat muodostaa haasteen tavoitteeseen pääsemiseksi. Esimerkiksi niillä ammattilaistalleilla pyörien huoltaminen aina iskemättömän näköisiksi ja täysin puhtaiksi vaikuttaa markkinointiarvoon. Kulutusosien kustannukset on tallin budjetissa pisara meressä ja rungot sekä varmaan pääosa kiekoista päivittyy uusiin vuosittain, joten kaluston pitkäikäisyydestä ei tarvitse varsinaisesti huolehtia vaan tavoitteet sen ylläpidossa on jossain ihan muualla. Toimivuus/luotettavuus ja edustavuus ovat varmaan selkeästi painopisteessä. Tavallinen harrastajakin haluaa tietysti huoltaa ja ylläpitää välineitään, mutta harvemmin käyttöiän kustannuksella.

EsaJ
26.03.2017, 19.22
Viime syksynä hankitun maasturin ketjut. 500km takana kuravelliä pakkasloskaa ja pölyisiäkin olosuhteita. Joka lenkin jälkeen vesihuuhtelu, rättikuivaus ja sen jälkeen Muck Off MO94 voiteluaineella kyllästämällä rätillä pyöritellyt ketjuja rätin läpi. Puhtaat, kuin uudet, eikä ketju likaa edes rattaita.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170326/682d164a6dc775fc1ee668c35bcfe6a8.jpg

Faucon
26.03.2017, 21.37
Se vähän riippuu siitä mitä tavoittelee, ja minkälaiset asiat muodostaa haasteen tavoitteeseen pääsemiseksi. Esimerkiksi niillä ammattilaistalleilla pyörien huoltaminen aina iskemättömän näköisiksi ja täysin puhtaiksi vaikuttaa markkinointiarvoon. Kulutusosien kustannukset on tallin budjetissa pisara meressä ja rungot sekä varmaan pääosa kiekoista päivittyy uusiin vuosittain, joten kaluston pitkäikäisyydestä ei tarvitse varsinaisesti huolehtia vaan tavoitteet sen ylläpidossa on jossain ihan muualla. Toimivuus/luotettavuus ja edustavuus ovat varmaan selkeästi painopisteessä. Tavallinen harrastajakin haluaa tietysti huoltaa ja ylläpitää välineitään, mutta harvemmin käyttöiän kustannuksella.
Tarkoitatko siis sanoa, että ketjujen pesu säännöllisesti liuottimilla lyhentäisi niin käyttöikää verrattuna siihen, että antaisi tehdasrasvojen jäädä ketjuun? En ole nähnyt tästä tehdyn minkäänlaista tutkimusta, mutta oman kokemukseni mukaan näin ei ole, enkä oikein näe mitään teoreettista perustettakaan sille, että näin olisi. Rasvan etu öljyyn nähden on sen parempi pysyvyys ketjussa ja lisäksi ketjun sisusten ollessa rasvalla täytettynä ulkopuolisten partikkeleiden pääsy ketjuun hankaloituu. Sensijaan voiteluominaisuuksien puolesta rasva häviää vastaavalle öljylle, joskin erot ovat lähinnä teoreettisia. Suomen olosuhteissa erityisen tärkeää on pitää ketju sisäosiltaan mahdollisimman puhtaana, koska meiden tiepöly sisältää suuria määriä erittäin kovia mineraaleja (osa peräisin autojen kitkarenkaista), jotka poiteluaineen kanssa muodostavat tehokkaan hiomatahnan näin lyhentäen voimansiirron käyttöikää. Keinoja kuinka tähän lopputulokseen päästään on useita erilaisia ja tehdasrasvoilla ajo on yksi niistä, mutta sen tehdasrasvan käyttöikä on rajallinen. Vaikka rasva toimii jonkin eikaa hyvänä voiteluaineena kerää se kuitenkin itseensä likaa, eikä enää toimi optimaalisella tavalla. Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan nuo tehdasrasvat eivät kestä kovinkaan hyvin sateella ajamista (kokemusta lähinnä Shimanon ja KMC:n ketjuista) ja parhaimmiillankin olen päässyt niillä vain noin 300 km.

Mitä ammattilastalleihin tulee, niin uskoisin niille tärkeintä olevan voimansiirron mahdollisimman hyvä hyötysuhde ja tässä rasvavoitelu ei ole kovinkaan tehokas lisäten häviöitä pahimmillaan jopa yli 5W (Friction Factsin testien mukaan).

CamoN
27.03.2017, 06.02
Tarkoitatko siis sanoa, että ketjujen pesu säännöllisesti liuottimilla lyhentäisi niin käyttöikää verrattuna siihen, että antaisi tehdasrasvojen jäädä ketjuun? En ole nähnyt tästä tehdyn minkäänlaista tutkimusta, mutta oman kokemukseni mukaan näin ei ole, enkä oikein näe mitään teoreettista perustettakaan sille, että näin olisi.

Tarkoitin sitä, että ketjun huoltaminen pelkästään ketjuöljyllä voitelemalla voi olla käyttöiän kannalta parempi vaihtoehto, kuin säännöllinen liuotinpesu voiteluiden välissä. En ole koskaan käyttänyt liuotinpesuaineita ketjun pesemiseen, mutta vaihdoin käyttämääni ketjuöljyä 1,5 vuotta sitten enemmän liuotinta sisältävästä vähemmän liuotinta sisältävään. Menemättä tarkemmin voiteluaineiden kemialliseen koostumukseen, oma perstuntumani on että ketjun voiteluväli piteni, ketju näyttää nykyään likaisemmalta ja kestää käytössä pidempään. Toki yhtälössä on monia muitakin muuttujia.

oem
27.03.2017, 08.12
Parempi öljyiset kuin puhtaat ketjut.

Moska
27.03.2017, 08.57
^ Ei ketjujen ulkopinta tarvi voitelua, siihen tarttuu vaan lika kiinni ja se kuluttaa hammasrattaita. Ketjun rulliin se voitelu pitäisi saada. Se että miten ja mitä on mielenkiintoisempi asia.

Jeesu
28.03.2017, 12.32
Tällaista ollaan Rexillä kehitetty. Perfluorattu spray, jossa teflonia seassa. Hylkii vettä ja likaa tehokkaasti ja teflon toimii mekaanisen kitkan poistajana. Kohtapuoliin lisätietoa ja virallinen julkaisu, vielä viimeiset testaukset menossa reseptin ja pakkausdetailien kohdalta. Kyseessä on itse ketjuun laitettava ketjuöljyn lisäksi käytettävä hydrofobinen pinnoite joka korvaa erikseen käsiteltyinä ostetut ketjut kuten Nanochain ja ufochain.

http://68.media.tumblr.com/d1749d05fac6e5c0e7c85f1451c5c0be/tumblr_ongw4xk8dT1st9mvoo1_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/9bbe41e137d6d351058e15a2149fccc8/tumblr_ongw4xk8dT1st9mvoo2_1280.jpg

oem
28.03.2017, 12.35
^Huonosti maalattu.:D

Tietäjä
28.03.2017, 13.13
^ Ei ketjujen ulkopinta tarvi voitelua, siihen tarttuu vaan lika kiinni ja se kuluttaa hammasrattaita. Ketjun rulliin se voitelu pitäisi saada. Se että miten ja mitä on mielenkiintoisempi asia.

Itse ihan sormin pyörittelen rollereihin öljyt sisälle. Ei siinä nyt mene kuin 3 minuuttia kokeintaan. Mutta ketju pelaa ihan eri tavalla. Ei tosiaankin hyödytä öljy ulkona. Se lentää helvettiin heti alkumetreillä.

makoivik
23.04.2017, 10.45
Onko kokemuksia, että toimiiko moottoripyörien ketjuille tarkoitetut aineet fillarissa? Esimerkiksi linkin takaa löytyvä MP-Sonax-PTFE kuivavoitelu ketjuspray. Linkki http://www.motonet.fi/fi/tuote/603057/MP-Sonax-PTFE-kuivavoitelu-ketjuspray-400-ml

EsaJ
23.04.2017, 15.32
Noiden o x z ketjuille tarkoitetut aineet pintasuojaa korroosiolta ja voitelevat o ja x z kumiset tiivisterenkaat. Motskarien ketjuissa siellä o x z ketjujen sisällä on se ketjun linkkujen voiteluaine. Tiivisterengas pitää ne ketjun sisällä ja suojaa lialta.

Käyttäisin edelleen fillarissa ihan fillariin tarkoitettuja voiteluaineita, kun niiden käytön aika tulee.

makoivik
23.04.2017, 18.01
OK, kiitos tiedosta. Pysyttelen fillarille tarkoitetuissa litkuissa.

Laroute
23.04.2017, 18.59
Tänään ensimmäinen lenkki parafiinivahassa keitetyillä ketjuilla. Lisäsin sulaan parafiinivahaan ehkä 20 prosenttia parafiiniöljyä ja keitin kunnes ketjujen kupliminen loppui, eli huuhteluvesi ja rasvanpoistoaineen jäämät kiehui pois. Kuumista ketjuista kaikki ylimääräinen pois liinalla pyyhkien ja ajamaan. Ketjut tuntuivat erinomaisilta tällä 80 km lenkillä. Väittävät että pienin mahdollinen kitka parafiinivahalla ketjuissa. Tiedä häntä mutta hyvältä tuntuivat, eikä lika tarttunut yhtään.

Fat Boy
23.04.2017, 20.10
Onko kukaan kokeillu voitelua kuumalla öljyllä ultraäänipesurissa. Josko ultraääni sais kylmänä jäykän öljyn tunkeutumaan kuumana ketjun sisään?

nih..

Raikku
25.04.2017, 13.39
Rock'n'Roll(Rocklube) Gold parasta ketjuöljyä mitä itse koskaan käyttänyt, sitähän ei välillä saanut Euroopasta muutamiin vuosiin kun tuli joku älyvapaa kuljetuskielto palaville nestelle. Nyt näköjään taas tullut myynti takaisin Eurooppalaisillekin(keskitetty nettimyynti)
Tai jos oli jo ollut niin tuossa vähän aikaa sitten vasta huomasin ja laitoin isosta pullosta tilauksen.
https://rocklube.eu/en/37-rock-n-roll-gold

Moska
25.04.2017, 14.25
Onko kukaan kokeillu voitelua kuumalla öljyllä ultraäänipesurissa. Josko ultraääni sais kylmänä jäykän öljyn tunkeutumaan kuumana ketjun sisään?

nih..
Mää oon pessyt ja öljynnyt ultraäänipesurilla. Ei tarvi erikseen lämmittää, vaan lämpiää pesurilla. Nyt käytän mudoffin dry ja wet lubea aivan suoraan ketjuun annosteltuna.

gobbif
25.04.2017, 18.58
Onko kokemuksia, että toimiiko moottoripyörien ketjuille tarkoitetut aineet fillarissa? Esimerkiksi linkin takaa löytyvä MP-Sonax-PTFE kuivavoitelu ketjuspray. Linkki http://www.motonet.fi/fi/tuote/603057/MP-Sonax-PTFE-kuivavoitelu-ketjuspray-400-ml

En laittaisi mootoripyörän ketjuöljyä edes moottoripyörääni. Ne on yleensä jämäkkää tavaraa, jotta pysyisi ketjuissa tuhansia kilsoja kerrallaan (mp:n ketjunopeuksissa!) MP:ssä ne keräävät tolkuttomasti likaa ja moposta tulee raskas siirrellä parkissa ilman moottoria. Fillariin moinen tavara on kertaluokkaa liian jämäkkää.

Tänään ensimmäinen lenkki parafiinivahassa keitetyillä ketjuilla. Lisäsin sulaan parafiinivahaan ehkä 20 prosenttia parafiiniöljyä ja keitin kunnes ketjujen kupliminen loppui, eli huuhteluvesi ja rasvanpoistoaineen jäämät kiehui pois. Kuumista ketjuista kaikki ylimääräinen pois liinalla pyyhkien ja ajamaan. Ketjut tuntuivat erinomaisilta tällä 80 km lenkillä. Väittävät että pienin mahdollinen kitka parafiinivahalla ketjuissa. Tiedä häntä mutta hyvältä tuntuivat, eikä lika tarttunut yhtään.

Mullakin on käynyt mielessä kokeilla joskus tuota. Laiskana olen kesäkaudelle laittanut valmiita vahoja. White lightningin vaha menee kuiviin ja öljyttömiin ketjuihin aika hyvin rissoihin, kun se on liuottimilla ohennettua selvästi. Normivoiteluun joku Pedros icewax tai vastaava sitten perään. Ttippa joka rullalle, pyörittelyä ja ylimääräisten pyyhintä pois. Ketjut pysyvät noilla kunnossa, ei kerää likaa ja ovat äänettömät. White lightning kuivuu kovemmaksi ja ylimääräisillä on taipumus lohkeilla itsestään paloina pois, ei jäänyt aiemmilta kesiltä siitäkään huonoja kokemuksia. Pedros tuli nyt kokeiluun vain kun white lightning alkoi loppua ja oli pullo sitä.

Talven loskakeleillä suosin öljyjä, joskin ketjut menee vaihtoon sitten talven jälkeen. Menisi varmaan kaikilla voiteluaineilla. Kuivaan kesäkeliin vahat ovat mun suosikki.

El-Carpaso
27.04.2017, 09.41
Mulla White Lightning ei yleensä kestänyt ketjussa lenkkiäkään vaikka vahat olis jättäny ketjuun suurempia pyyhkimättä. Kitinä alkoi aina siinä 40-50km paikkeilla.

Oatmeal Stout
27.04.2017, 09.47
Mulla White Lightning ei yleensä kestänyt ketjussa lenkkiäkään vaikka vahat olis jättäny ketjuun suurempia pyyhkimättä. Kitinä alkoi aina siinä 40-50km paikkeilla.
Lämmin vaha lämpimään ketjuun?

gobbif
27.04.2017, 15.48

Laittaisinkohan minä tuota enemmän tai vaikuttaisiko ketjun malli, kun mulla on hyvin kestänyt pidempiäkin aikoja. (Mulla ultegran ketju). Huomasin kyllä että tuota saa lisätä selvästi useammin, Pedros tuntuisi pysyvän ehkä vähän pidempään ketjuissa näin alkukokemusten mukaan ainakin.

järtsy
27.04.2017, 20.17
On tää kyllä jännä miten paljon vaivaa toiset on valmiina näkemään ketjujen huoltoon/voiteluun, ymmärtäisin jos ketjut maksais vaikka 200€...

Squirtiä ja Rexiä käyttänyt enkä koskaan ole muuta tehnyt kuin pyörän pesun jälkeen korkeintaan rätillä kevyesti pyyhkinyt ja aika ajoin lisänny tavaraa.
Samoilla ketjuilla ajaa helposti kesän eikä rattaatkaan ole juuri kulunu, missään kurassa en varsinaisesti tykkää rypeä napoja myöten mutta muuten ajan ympäri vuoden maastossa.
No mutta jokainen tyylillään.

gobbif
27.04.2017, 20.49
On tää kyllä jännä miten paljon vaivaa toiset on valmiina näkemään ketjujen huoltoon/voiteluun, ymmärtäisin jos ketjut maksais vaikka 200€...

Yhdyn osittain tähän näkemykseen ainakin halvemman pään osilla. Ultegran ketjut ei maksa paljoa, vaikka joutuisi vaihtamaan kesken kesänkin. Jos ultegran takapakka kuluu, saa 50-60 e:llä sitten uuden. Eturattaat ovat vähän kalliimpi erä. Sitten jos pakat on jotain Dura-acea tms alkaa niiden uusinta maksaa jo jotain, jolloin kannattaa uusia ketjuja ehkä vähän useammin.

Puhtailla ja hyvin rullaavilla ketjuilla on kuitenkin herkempi polkea, joten ei niitä ihan kannata jättää huoltamatta. Kunnon moskaisilla ketjuilla häviää yllättävän paljon watteja ja kitiseviä ketjuja ainakaan ei jaksa lenkkiä kuunnella millään. Normaali puhdistus pesun yhteydessä on riittänyt mulle yhdessä riittävän usein tapahtuvan voitelun (vahaamisen) kanssa. Ei tuosta sen isompaa taidetta viitsi tehdä, kun suhteuttaa osien uusintaa kuluvaan aikaan.

Plus
02.06.2017, 14.40
Rexin Facebookista bongattua (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10155095817581418.1073741830.47044391417&type=1&l=723494040e):

https://c1.staticflickr.com/5/4197/35050115735_eed815e646_h.jpg

https://c1.staticflickr.com/5/4270/35050115685_f2a081df32_h.jpg

Wilgios
02.06.2017, 15.30
En tiedä onko niin, että se vain köyhästä tuntuu siltä, mutta vähän kallis... elämä on.

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

paaton
02.06.2017, 16.24
Kaveri muuten kehui, että rex on toiminut parhaiten kokeilemistaan aineista kilpaprätkän ketuissa. Ajaa superstock sarjaa.

Kuulemma yhtä liukas mitä laatikkoöljyllä öljytty, mutta kestää huomattavasti pidempään. Normi lootaöljyhän saa lisätä kesken päivänkin radalla ajaessa. Oikeastaan aika ihme, että rex kestää moottoripyörissäkin. Paine ja ketjun nopeus ovat kuitenkin jotain ihan muuta. Ketjun kulumisen seuraaminenkin on kuulemma helpompaa, koska ketju pysyy oikeasti puhtaana. Äkkiä luulisi, että moottoripyörä käyttöön kannattaisi kehittää erillainen koostumus, koska O-rengasketjujen kanssa voiteluaineen ei tarvitse tunkeutua rullien sisään.

Olen käyttänyt tähän asti maantipyörässä kuivalla kelillä muc-offin keltaista dry lubea (http://www.wiggle.co.uk/muc-off-dry-lube-120ml/), joka on ollut aivan ok. Mutta nyt erehdyin ostamaan muc-offin ceramic (http://www.wiggle.co.uk/muc-off-c3-dry-ceramic-lube-120ml/)lubea, joka on sellaista vihreää jankkia. Kädet ja lattiakin on tuon jäljiltä liisterissä. Ainetta ei saa millään tulemaan tippa kerrallaan purkista. Vähän epäilen, että tuo liisteri jumitti myöskin takavaihtajan rullat pölyn kanssa.

Taidanpa hakea toneilta rex purkin seuraavaksi.

Gibsy
02.06.2017, 16.26
Ei paljoo ympäristömerkkejä näy rexin tuotteissa.

paaton
02.06.2017, 16.30
Ei paljoo ympäristömerkkejä näy rexin tuotteissa.

Ehkäpä myynti on vielä niin vähäistä, ettei kalliita tarroja kannata alkaa ostamaan?

noniinno
02.06.2017, 16.34
Ostaisin rexiä mieluusti isommassa pullossa tai vaikka hammastahnatuubin tapaisessa pakkauksessa. Se pikkupullo on varsin vitumainen käyttää vallankin puolityhjänä.

paaton
02.06.2017, 16.36
Ostaisin rexiä mieluusti isommassa pullossa tai vaikka hammastahnatuubin tapaisessa pakkauksessa. Se pikkupullo on varsin vitumainen käyttää vallankin puolityhjänä.

Samaa kaverikin valitteli prätkän ketjujen kanssa.

Plus
02.06.2017, 16.45
Rexin ketjuöljyä on saatavilla myös isossa pullossa, jossa sitä on muistaakseni 7x pikkupullon määrä. Kauppias saa varmaan tilattua?

Joutsenmerkki on markkinointia ja sen saa etikettiin rahalla jos kriteerit täyttyy. CLP-asetuksen mukaiset merkinnät sen sijaan ovat lakisääteisiä ja TUKES valvoo niitä. CLP-merkintöjen puute etiketissä on ainoastaan hyvä asia ympäristöystävällisyyden näkökulmasta.

kuovipolku
02.06.2017, 16.50
Ei liene kovin todennäköistä että mikään fluoriyhdisteitä sisältävä tuote saisi ympäristömerkkiä miltään niitä myyvältä tai myöntävältä taholta.

Tämä on vähän tämmöinen juttu että kaikki tietävät että fluori on luonnossa haitallista ja että sitä kertyy vähitellen ravinnon kautta ihmisiin ja että sellaisetkin fluoriyhdisteet jotka eivät suoraan ole myrkyllisiä tai edes vesiliukoisia saattavat hajotessaan muodostaa myrkyllisiä yhdisteitä. Mutta kun niitä käytetään näihin niinsanottuihin jeesjuttuihin niin mitättömän vähän ja luontoon kulkeutuu niin paljon suurempia määriä niiden muusta käytöstä niin eihän kukaan jaksa tosissaan ruveta vaatimaan niiden kieltoa.

Aina välillä nousee jokin kohu: Norjassa mitataan korkeita pitoisuuksia Holmenkollenin maastossa ja ammattimaiset suksihuoltajat rupeavat käyttämään hengityssuojaimia, mutta valmistajat jatkavat tuotekehittelyä, huippu-urheilussa niillä saavutetaan lyömätttömiä etuja ja harrastajillakin on halutessaan niihin varaa.

Sitten on niitä jotka periaatteen vuoksi kieltäytyvät fluoriyhdisteitä sisältävien aineiden käytöstä, mutta he ovatkin sitten rinnastettavissa vegaaneihin tai muihin sellaisiin.

plr
02.06.2017, 17.35
Eli tuosta purkista saa 80 eurolla + Rexin ketjuöljyn hinnalla noin 20 tunniksi (4 €/h) pienikitkaiset ketjut. Pyörän kaikki muut kuluvien osien käyttökustannukset ovat pienet tuohon verrattuna. Kisaanhan Race Day Spray on toki tarkoitettu.

kuovipolku
02.06.2017, 18.54
Suora kilpailija lienee Ceramicspeedin UFO Racing Chain. 135 eurolla saa 600 pienikitkaista kilometriä.

Hintavertailussa on tosin otettava huomioon että UFO-ketjun ostaja saa myös ketjun joka kelpaa ainakin treenikäyttöön tietyksi määräksi lisäkilometrejä. Mukaan tulee myös pieni pullo Squirtin vahamaista voiteluainetta näitä lisäkilometrejä varten.

Rexin vastaavaan pakettiin olisi siten lisättävä ketjun ja Rexin ketjuöljyn hinta, mutta suoraa vertailua vaikeuttaa ettei meillä ole tietoa voiteluaineiden määrästä eikä menekistä eikä siitä saako UFO-ketjusta kaikkiaan saman verran kilometrejä kuin vertailuketjusta.

Se mikä saattaa tehdä Rexin tuotteista parempia tai tehdä valinnan yksinkertaiseksi on se että ne toimivat valmistajan tietojen mukaan myös märässä ja likaisessa ajettaessa. Ceramicspeed myöntää etteivät UFO-ketjun ominaisuudet säily märällä ja että ketju on märässä ajettaessa tavallista arempi korroosiolle.

PS Onko muuten ylipäätään olemassa muita vastaavia tuotteita, pinnoitteita tai voiteluaineita?

Juhis.T
04.06.2017, 12.37
KMC:llä on pinnoitettu diamond ketju. Ovh. noin 85€. En sit onko tuo varsinaisesti pieni kitkainen, mutta paremmin pyöriväksi kerrotaan.

zeppo
04.06.2017, 16.07
Ja kuinkas paljon nopeammin tuommonen palttiarallaa 2W kitkaero tuo maaliin :rolleyes:? On kyllä parin watin säästölle hirvittävä hintalappu.

Plus
04.06.2017, 20.40
On kyllä parin watin säästölle hirvittävä hintalappu.

Sprayn avulla säästää jopa enemmän kuin CeramicSpeedin ylikokoisilla vaihtajan rissoilla jotka maksaa sentään n. 500€ ja näkee niitä aika monessa ammattilaisen pyörässä. Tosi hifistelijät tietysti laittaa kaikki mahdolliset viritykset. Iron Manissa on kuulemma lähes joka jannulla CeramicSpeediltä kaikki mahdollinen...

kuovipolku
04.06.2017, 22.14
Voimme kai lähteä siitä että ennen näitä hifistelyjä on jo rahaa, aikaa ja vaivaa säästämättä tehty kaikki mahdollinen alkaen parhaasta mahdollisesta bike fittingistä ja virtuaalisesta tuulitunnelitestauksesta.

Tässähän ollaan hyvin lähellä kilpahiihtoa - joten ei ollut yllättävää että jossain suksivoidefirmassa ennen pitkää keksittäisiin että kokemuksella ja osaamisella ja materiaalituntemuksella voisi kehittää menestystuotteen pyöräilymarkkinoillekin - ja aivan samalla lailla tässä ovat iloisesti sekaisin tiede ja laboratoriossa mitattavat asiat, käytännön kokemus ja mitattavat mutta tulkintaa vaativat asiat ja silkkaa taikauskoa lähentelevät käsitykset.

Connexin huippuketju vahalla voideltuna ja mahdollisimman puhtaalla molybdeenidisulfidilla siveltynä on kuulemma myös lyömätön yhdistelmä...

paaton
18.06.2017, 18.55
Kuuluisiko ketjujen pysyä puhtaina rexin kanssa? En tiedä miten tämän nyt nätisti muotoilisi, mutta minulla ketjut ovat kyllä aivan samanlaisessa jankissa pidemmän lenkin jälkeen kuin normaalillakin öljyllä. Se jankki onneksi irtoaa kohtuullisen helposti.

Pidätän kyllä vielä mahdollisuuden vaihtaa mielipidettä, kun saan vaihdettua toiset ketjut, jotka on pesty takuuvarmasti puhtaiksi sisältäkin, eli orginaalirasva ei ainkaan nouse pintaan.

pulmark
18.06.2017, 20.32
PS Onko muuten ylipäätään olemassa muita vastaavia tuotteita, pinnoitteita tai voiteluaineita?

Kynttilävaha. Parafiini parempaa kuin steariini. Sulattaa kattilassa tai jossain muussa astiassa ja laittaa ketjut sinne muhimaan. Pyyhkii ylimääräisen pois ja kuivattaa. Ei kerää likaa ja on nopea. Edellyttää toistuvassa käytössä kyllä pikaliitintä, joka tuottaa muutaman 1/10 watin häviön tehossa ja täten nopeudesta joten ei sovellu ihan viimeisen päälle optimointiin.

frp
18.06.2017, 21.26
Nyt kun on jonkin aikaa kokemusta Rexistä niin tuntuisi olevan ihan ok aine.

Pieni miinus siitä, ettei minun mielestä kestä mainostettua ajomäärää ilman lisäämistä edes kuivalla.

Suuri miinus tulee naurettavasti hinnasta pakkauskokoon nähden. Tuon vuoksi käytän Rexiä vain kisapyörässä ja muissa perheen pyörissä Squirt saa jatkaa palveluksessa.

erkkk
19.06.2017, 10.20
KMC:llä on pinnoitettu diamond ketju. Ovh. noin 85€. En sit onko tuo varsinaisesti pieni kitkainen, mutta paremmin pyöriväksi kerrotaan.
Vielä kun laittaisivat sen pinnoitteen koko ketjuun eikä vain ketjun ulkopuolisille pinnoille bling blingiksi.

H. Moilanen
19.06.2017, 11.01
Kynttilävaha. Parafiini parempaa kuin steariini. Sulattaa kattilassa tai jossain muussa astiassa ja laittaa ketjut sinne muhimaan. Pyyhkii ylimääräisen pois ja kuivattaa. Ei kerää likaa ja on nopea. Edellyttää toistuvassa käytössä kyllä pikaliitintä...
... ja vesikelissä korvatulppia.

jhalmar
19.06.2017, 12.38
Kuuluisiko ketjujen pysyä puhtaina rexin kanssa? En tiedä miten tämän nyt nätisti muotoilisi, mutta minulla ketjut ovat kyllä aivan samanlaisessa jankissa pidemmän lenkin jälkeen kuin normaalillakin öljyllä. Se jankki onneksi irtoaa kohtuullisen helposti.

Pidätän kyllä vielä mahdollisuuden vaihtaa mielipidettä, kun saan vaihdettua toiset ketjut, jotka on pesty takuuvarmasti puhtaiksi sisältäkin, eli orginaalirasva ei ainkaan nouse pintaan.

Oon ajellut Rexillä kohta vuoden ja myös itsellä ketjut jankkiintuu vaikka olisi ollut täysin puhtaat ennen rasvausta. Vaatii myös lisäystä suunnilleen samalla syklillä kuin muutkin. Aikaisempina tuotteina käytössä ollut mm. Chain-L, Squirt, Prolink Xtreme ja muutama muu. Näistä kaikista Chain-L on hiljaisin ja kestävin, mutta imee itseensä kaiken paskan ja luultavasti ei kaikkein paras wattien säästäjä. Rexillä jatkan.

Plus
19.06.2017, 13.03
Kyllähän sitä mustaa möhnää vaihtajan rissoihin tulee Rexiäkin käyttäessä, mutta ketju ei ikinä ritise hiekasta kun sitä sivusuunnassa kääntelee. Paska työntyy siihen pintaan josta se lähtee helposti pyyhkimällä pois. Kai sen lian on johonkin pakko kerääntyä... Vasta Race Day Sprayllä käsitelty ketju on niin hylkivä ettei siihen tartu mikään. Sissimarkkinointiterveiset Rexiltä. ;)

paaton
19.06.2017, 13.28
Kyllähän sitä mustaa möhnää vaihtajan rissoihin tulee Rexiäkin käyttäessä, mutta ketju ei ikinä ritise hiekasta kun sitä sivusuunnassa kääntelee. Paska työntyy siihen pintaan josta se lähtee helposti pyyhkimällä pois. Kai sen lian on johonkin pakko kerääntyä... Vasta Race Day Sprayllä käsitelty ketju on niin hylkivä ettei siihen tartu mikään. Sissimarkkinointiterveiset Rexiltä. ;)

Kannattaako ylimääräinen rex pyyhkiä pois, vai jättää ketjuihin? Annostelun jälkeen ketjuja saa pyörittää tosi rauhallisesti, mikäli ei halua sotkea takahaarukkaa.

Omasta mielestäni sitä hiekkaa ja pölyä kuitenkin tarttuu rattasiin ja ketjun ulkopintaan ihan riittävästi, eli olen pessyt ketjut fairylla lähes jokaisen ajon jälkeen.

kauris
19.06.2017, 13.40
Samoja kokemuksia Rex on ihan ok muttei mitenkään selvästi parempi squirttiin verrattuna tai sitä edeltävään käyttämääni white lightningiin. Rissoihin ja eturattaiden juureen kertyy tahnaa, jonka poisto onnistuu vain mekaanisesti, esim pienellä talttapääruuvarilla. Myös ketjun ulkosivupinnat tai takapakkaan kertyvä lika on työlästä putsattavaa. Pyörä on maantiepyörä.

Läskimasa
19.06.2017, 14.05
Kannattaako ylimääräinen rex pyyhkiä pois, vai jättää ketjuihin? Annostelun jälkeen ketjuja saa pyörittää tosi rauhallisesti, mikäli ei halua sotkea takahaarukkaa.

Omasta mielestäni sitä hiekkaa ja pölyä kuitenkin tarttuu rattasiin ja ketjun ulkopintaan ihan riittävästi, eli olen pessyt ketjut fairylla lähes jokaisen ajon jälkeen.
Mää oon antanu kuumailmapuhallinta perään niin imeytyy nätisti rissoihin eikä jää pintaan. Helpottaa puhtaanapysymistäkin.

paaton
19.06.2017, 14.10
Mää oon antanu kuumailmapuhallinta perään niin imeytyy nätisti rissoihin eikä jää pintaan. Helpottaa puhtaanapysymistäkin.

Ohops, tämäpä kuulostaakin kokeilemisen arvoiselta tekniikalta.

kauris
19.06.2017, 15.16
Sattumalta koitin tuota just pari päivää sitten itsekin rexia laittaessani. Sillä kertaa myös lämmitin pulloa ensin vesihauteessa, jotta on vähän notkeampaa jo laitettaessa. Lopuksi ainetta laitettuani ja pyöriteltyäni rauhallisesti kammesta takaperin, pyyhin myös ylimääräiset pinnalta pois. Aiemmin en ole pyyhkinyt.
Kuumailmapuhaltimen kanssa pitää sitten muistaa olla varovainen, että sohottaa sellaisesta suunnasta ettei takana ole pyörän runkoa tai esim kuituista vannekehää. Tuota en ole onneksi joutunut toteamaan kantapään kautta. Mutta kerran suksihuollon yhteydessä kuumentuneen puhaltimen laitoin huolimattomasti sellaisen muovikarvaisen eteisen maton päälle ja mattohan alkoi saman tien sulamaan. Pysyy se suulake nimittäin melko kuumana vielä hetken aikaa käytön lopettamisen jälkeen.

frp
19.06.2017, 15.50
Apteekista injektioneula (maksaa alle euron) ja Rexit sinne sisään. Sopivassa kohdassa ylemmän pikkurissan sisäpuolella ketjun rullan rako on auki ja siitä saa tipan melkein suoraan ketjun sisään. Ehkä kokonaankin sisään jos kokeilisi vielä ohuempaa neulaa.

Aakoo
19.06.2017, 21.13
Rex oli pari kuukautta kokeilussa, Squirtia käyttänyt aikaisemmin kesäkaudella ja talvella ihan shimpan PTFE -öljyä. Odotukset oli hehkutuksen jälkeen Rexin suhteen aika korkealla, mutta ei se mitään ihmeainetta ole.
Tavara imeytyy heikosti ketjuihin, on ihmeellisen rihmaista, ja ketjut joutuu lisäämisen jälkeen putsaamaan tai kerää likaa. Kestävys ei todellakaan ole mitään 500km, vaan kuivalla kelillä pääsee maksimissaan viikon ajot eli 200km ja sitten on pakko lisätä, eli ihan saman kuin Squirtillakin.
Rexin heikoin ominaisuus on täysin olematon vedenkesto, ei tarvitse olla kuin vettä tiellä niin johan alkaa kitisemään. Vaikea kuvitella, että joku Rexillä maastossa ajelee... Siirryin takaisin Squirtiin, nyt kun vettä tulee harva se päivä.Ei tosiaan kiinnosta injektioneulat tai kuumailmapuhaltimet, alkaa olemaan vähän liikaa värkkäämistä :)

TrailRider
19.06.2017, 21.32
Paljonkos teillä sitten tuo Squirt kestää ajoa? Olen käyttänyt sitä nyt vuodenpäivät maasturissa ja ihmetellyt mielestäni huonoa kestoa. Noin 30-40km ajelee maastoa ja jo alkaa kitinä. Rex tuntuu kestävän maantiepyörässä selkeästi pidempää mutta sotkee ihan eritavalla kuin squirt. Vai lieköhän käyttäjässä vika?! [emoji848]

ViliA
19.06.2017, 23.10
Ei mulla ainakaan kestänyt hermo squirtin kanssa maastossa. Juurikin sen yhden lenkin pääsi jonka jälkeen piti lisätä. 60km marakisassa huomas toisella kierroksella et ei riitä voitelu ketjussa, eikä vaihtaminen enää ollut yhtä sujuvaa. Vaihdoin Mucoff:n dry ja wet lubeihin enkä oo katunu.

kuovipolku
20.06.2017, 07.03

"Pyöritä hitaasti hetken aikaa." Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?:-) Uuteen ja erilaiseen tuotteeseen siirryttyään on joskus syytä unohtaa käyttötapa jonka on oppinut tai johon on tottunut.

Rexin ja miksei Squirtin kohdalla on silmiinpistävää miten valtavia eroja on eri käyttäjien kokemusten ja mielipiteiden välillä. Osaan on varmasti olemassa muitakin syitä, eroavathan ajo-olosuhteet ja lenkkien kestot ym, mutta en voi olla ajattelematta että 80% aiheutuu vain ja ainoastaan siitä miten käyttäjä ne ketjuihinsa laittaa ja miten ketjujaan putsaa jne.

Valmistajan mukaan "vain pyyhintä kuivalla paperilla tai kankaalla on tarpeen ennen uudelleenlevitystä" ja ohjeen noudattamista kannattaa ainakin kokeilla jonkin aikaa. Tämä tietenkin vaatii sen hyppäyksen siihen että uskoo että "likaa hylkivien komponenttien ansiosta ketjun sisään ei pääse likaa".

Eihän tuo ohje muuten mikään ennestään tuntematon ole vaan on laadukkaillakin osasarjoilla ja ketjuilla ja kisakuskinakin ajaneita käyttäjiä jotka vannovat sen nimeen. Rissoihin kertyvä mönjä lähtee sekin helposti pelkällä rätillä. Takapakan kiiltävyyttä arvostava voi pyörän pesun tai kiekkojen vaihdon yhteydessä käyttää suosimaansa ainetta. Joskus vähempi on parempi.

paaton
20.06.2017, 07.46
Se on tosiaan pakko rullailla rauhallisesti, jotta pyörä ei sotkeennu jo ennen ajoa.

Ja ne ketjut ovat vaan niin paksun öljypölypskn peitossa, etten vaan usko pelkkään pyyhkimiseen. Omasta mielestäni se mutaseos menee pyyhkimällä väkisin ketjuihin ja hio rattaat rikki. Mucoffin keltainen dry lube vaan häviää ketjuista ja ketjut ovat kuivat ilman paskaa, jolloin lisääminen riittää.

Pidempään tuo rex pysyy. Näkeehän sen takapakastakin, joka on hyvässä pinnoitteessa vielä 400km jälkeenkin. Eli ei se 500km minusta ole kamalasti liioteltua.

McHaka
25.06.2017, 04.05
Ketjujen puhtauteen auttaa kummasti, kun pyyhkii ne rasvauksen jälkeen rätillä huolellisesti ympäriinsä puhtaaksi ylimääräisestä rasvasta. Tosin Rexillä sitä mälliä jää väleihin niin paljon, että pitäisi hammasharjalla hinkata. Rattaatkin olivat ihan kauheassa saastassa parin kuukauden jälkeen. Siksipä Squirtilla mennään ja n. kerran viikossa / 300km välein rasvaillaan, kumpi nyt ennemmin vastaan tulee. Tuolle kermalle pitäisi vaan kehittää jonkin asteen applikaattori.

MacKonte
25.06.2017, 08.53
En jaksa kauheasti hifistellä ketjujen kanssa, kun ne vaihtuvat uusiin vähintään kerran vuodessa ja tarpeen mukaan. Kun on useampi pyörä ajossa niin kilometrejä kertyy jokaiselle ketjullisen verran vuodessa.

Puhdistan ketjut noin 150km välein (tai kun näyttävät likaisilta) nopeasti haihtuvalla PRF-TCC -sprayllä, jota suihkuttelen alapuolen ketjuun ja pidän samalla rättiä alla. Lopuksi suihkutan takarattaat ja TCC:tä rättiin ja rattaiden kosketuspinnat ja rissat puhtaiksi.

Ketjut pyyhin vielä puhtaalla rätillä kiiltäviksi ja valuttelen WhiteLightning EpicRideä ketjulle samalla pitäen rättiä ketjujen alla. Vaihteiden ja mahdollisesti rissojen (jos ei ole Tacx) voitelun teen teflonspraylla.

Homma vie aikaa viitisen minuuttia kerrallaan eikä ole voimansiirto vielä koskaan kitissyt :D

JohannesP
26.06.2017, 10.21
Itse pyyhkäsin ylimääräisen Rexin hyvin kevyesti. Ainakin Youtubessa race day spray videolla pyyhkästään ketju, mutta tämä varmaan liittyy itse race day sprayn käyttöön? Vielä on testi kesken ja vähän kokemusta, mutta ainakin 250km menee ilman kitinää ja ketju ihan ok kunnossa. Rissoihin kertynyt pahimmat kerrostumat, mutta jos niitä pelkästään puhdistaa niin se ei viel minuuttia enempää. En jaksanut annostella tippa kerralla (testasin muutaman) vaan perinteiseen tapaan tuin käden takavaihtajaan ja ketjua pyörittäessä jokainen ketjun nivel pyyhkäisee purkinnokasta pienen tipan. Tälläkään menetelmällä ainetta ei kulu enempää ja kulkeutuu oikeaan paikkaan.

Aikaisemmin käytin maantiepyörässä squirttia ja pysyhän sillä ketjut puhtaampana, mutta tuli tehtyä samalla huomattavasti enemmän töitä mikä vaikutti luonnollisesti myös lopputulokseen. Pyyhkäsin ketjun rätillä jokaisen lenkin jälkeen ja lisäsin uudet vahat. Tämä oli pakko tehdä, koska hyvien ominaisuuksien lisäksi sai mukana huonon pysyvyyden. Yritän minimoida kaiken ylimääräisen kitinän varsinkin voimansiirrosta, joten eipä tuo squirt kestänyt kuin ~100-150km hyvänä.

Tähän mennessä Rex vaikuttaa Squartia paremmalta juurikin kestävyyden suhteen minkä puolesta odotukset pidempi aikaisempaankin testiin ovat korkealla.

kuovipolku
26.06.2017, 13.34
Eräänlaisena väliaikaraporttina Holmenkol Extreme Liquidin kokeilusta maantiepyörän ketjujen voitelussa:

(1) Käytössä ollut voiteluaine: ProGold Xtreme Chain Lube; ketjuissa lienee silti ollut jäljellä Shimanon alkuperäistä voiteluainetta.

(2) Edellisten putsaus: rankkasateessa ajamalla, vesiletkulla huuhtelemalla ja rätillä pyyhkimällä; valmistajan ohjeen (ja myös foorumin kootun kokemuksen) pitäisi toki putsata paremmin.

(3) Levitystapa: pisara per linkki sekä ylä- että alapuolelle eli yhteensä kaksi pisaraa per linkki; olen jostain saanut sen (ehkä väärän) käsityksen että ensimmäisellä kerralla on parempi vahamaisia voiteluaineita parempi laittaa lotraten kuin säästellen.

(4) Ajetut lenkit: 140 km, 160 km ja 180 km; vaikka Holmenkol käskeekin lähtemään lenkille heti voitelun jälkeen, sitä ei voi oikein suositella, ei ainakaan noinkin runsaasti laitettuna! Ketjut ja rattaat niin edessä kuin takana paksun mustan mönjäkerroksen peitossa eivätkä takahaarukka ja -vannekaan ihan puhtaita olleet. Mutta mönjä irtosi äärimmäisen helposti pelkästään pyyhkimällä.
Kolmanteen lenkkiin mahtui myös 10 km ajokengät kastelevan märkää tietä mutta ketjut olivat edelleen äänettömät joskin ymmärettävästi likaiset - mutteivat sen likaisemmat kuin vastaavissa oloissa yhtä paljon ajetut yleensäkään.
Rätillä pyyhkimisen ja uudelleen (mutta vähän niukemmin) levityksen jälkeen jatketaan kokeiluja täysin tyytyväisenä tähänastiseen!

usko juntunen
12.07.2017, 18.50
Tällaista ollaan Rexillä kehitetty. Perfluorattu spray, jossa teflonia seassa. Hylkii vettä ja likaa tehokkaasti ja teflon toimii mekaanisen kitkan poistajana. Kohtapuoliin lisätietoa ja virallinen julkaisu, vielä viimeiset testaukset menossa reseptin ja pakkausdetailien kohdalta. Kyseessä on itse ketjuun laitettava ketjuöljyn lisäksi käytettävä hydrofobinen pinnoite joka korvaa erikseen käsiteltyinä ostetut ketjut kuten Nanochain ja ufochain.

http://68.media.tumblr.com/d1749d05fac6e5c0e7c85f1451c5c0be/tumblr_ongw4xk8dT1st9mvoo1_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/9bbe41e137d6d351058e15a2149fccc8/tumblr_ongw4xk8dT1st9mvoo2_1280.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/RHZPGBQb0kr9S8fora-75mEvmsZdZsGE4W9fslY3pXpTomTWSgIu_ZkwcdQRM_pRKxYxc ffOgO8JwoOqKTwMyQFowBdWIfcxikpva1DWJdAbLGK-we7bwJS6t7AvqAxmyONzefeh440hO3QSANiqUgGL8AoJiHAD_r C-rRo67VwiextvH4s02DPlT1koIzcsD3T-kXtyA_jc3fK4DLmMFjIDPsNeOeXxthuYTeyLlOsYjQQzDaUWs7 3krSe6b79IOFgPr1BarT39Fz3fm_llc6Lc_R--MzSyF5xnEX_IUtnoRFg5FhwFA1ebE_GOfDfB4ybjdP7RPvd1l1 bALb90Lki1v62ltp1-Fi6ozqb3KoDDRqJEE1TOj6pWpfeP1QOVhnn5Y4sv99V2c28psY Kd_JDcfUZHRH3nnstJR4GQRGwCbLUVPmuoS_-OtxiHZJfigzfQhGawngsgYcHZLTuFgcLrZmffKv93hWt5q7wcU 85RwuqtNotSQ9WLZB5ThKYZeRCAtV3W88xesR3WyuJAP0zpmff gzGpLEAztEZ_KVXsQiFVspEEbuCu4V611fJRue7Ln8EfVYL56S aoy0P8aFn0ikm8m2ts2zRZxBiEebPMVa_DG_ndgauqNwg=w982-h736-no

Ohjeen mukaisesti "asennettu" odottamassa testiajoa. Tuli ajankohtaiseksi, kun uusasin voimansiirtoa.
Joskus aieminkin kirosin uuden Sram xx1 ketjun alkuperäistä vaseliinia, tai mitälie liimaa, joka kerää kaiken paskan oravanpesistä lähtien mukaansa. Parin lenkin jälkeen pesin ketjun Pinelinellä moneen kertaan, ja kuivauksen jälkeen Rexiä pintaan. Jännästi valkaisee voimansiirron, ja kaiken mihin ainetta osuu. Kävisiköhän hampaiden valkaisuun?
On muuten ihan omalla rahalla kustannettu mainos

usko juntunen
23.07.2017, 11.42
No nyt on testattu Rex-aineita monenlaisissa (mtb) olosuhteissa . Noista mainoksissa kerrotuista säästyneistä hattiwateista en kyllä osaa sanoa yhtään mitään. Aivan yhtä raskaalta tuntuu uppuroida suossa akseleita myöten, mutta kyllä pysyy voimansiirto puhtaana sekä äänettömänä. Hinnastahan voi vääntää vaikka mualiman tappiin.

JohannesP
23.07.2017, 12.13
Vaikka Squart vaatii joka lenkki pikasen puhdistuksen ja uuden vahan niin ei se loppujenlopuksi paljo enempää aikaa vie kun Rexillä tekee saman käsittelyn. Melkoista mustaa töhnää tulee ketjusta mitä on myös vaikea saada puhtaaksi pelkällä rätillä. Takapakkakin aivan pikimusta ja hiekkainen ja melkein tarvisi tökätä koko höskä ultraäänipesuriin tasasin väliajoin ketjun kera.

Laitoin vielä uuden käsittelyn Rexiä, mutta voi olla et maantiepyörässä tulee siirryttyä seuraavan pesun jälkeen takaisin vesiohenteiseen Squartiin mikä on näin kerrostaloasujana siistimpi vaihtoehto. Rex tarvitsee liottimia puhdistuksessa, kun taas Squartille riittää pitkälti pelkkä rätti ja koko pyörän pesussa Muc-offin perus pinkki pesuaine.

Roiala
23.07.2017, 14.56
Vaikka alun perin saikin aikalaiset tyrmäykset käyttää Motul Off Road moottoripyörien ketjuöljyä MTB käytössä niin nyt kun on kokeillut monenlaista polkupyörä öljyä niin aika hyvältä se Motul tuntuu, ei tartu kauheasti lika, helppo puhdistaa saman "sarjan" puhdistussprayllä ja on hiljainen voimansiirto kun vertaa noihin teflon ym rasvoihin. Ainoa huono ollut että sotkee pyörää jos laittaa runsain mitoin eli valuu märkänä muuallekin kuin rattaisiin ja ketjulle. EI varmasti paras eikä halvin mutta laiskalle helppo ja hiljainen ja yksinkertainen laittaa.

Plus
11.08.2017, 07.36
Rex Race Day Spraystä ja ketjuöljystä juttua BikeRumorissa (https://www.bikerumor.com/2017/08/10/rex-race-day-spray-bottles-diy-chain-optimization/#more-168219)

Mr_W
11.08.2017, 15.13
Itse olen nyt viimeksi käyttänyt aidosti ympäristöystävällisiä Green Oilin (http://www.green-oil.net/products.html) tuotteita voiteluun ja puhdistamiseen. Ovat saaneet hyviä arvosteluja ja toimivat omassa käytössä, voin suositella.

En pidä voimansiirtoa jatkuvasti erityisen puhtaana, mutta suurin osa kulumisesta ja kitkasta taitaa syntyä muista syistä kuin kohtuullisen asteisesta likaisuudesta.

H. Moilanen
14.08.2017, 12.21
Suurin kulutusta lisäävä tekijä on epäpuhtaudet voiteluaineen seassa. Kun ketjuöljy muistuttaa olomuodoltaan enemmän hiomatahnaa, nopea kuluminen on taattu. ketjun ulkopinnassa tällä ei ole mitää vaikutusta, mutta tappien ja rullien välissä tilanne on toinen.

Kate
14.08.2017, 12.51
Minä käytin ennen kalliita sotkusia liistereitä ketjuissa mutta kun kilometrejä tulee kesäisin n.1500km/kk ja talvellakin melko paljon niin päädyin kokeileen ihan auton vaihteistoöljyä kustannussyistäkin.Halpaa ja riittoisaa,litran pänikällä voitelee vuoden päivät eikä sotke ollenkaan niin paljon kuin muut ketjuihin tarkoitetut.Öljy ei kerää ollenkaan niin paljoa itseensä epäpuhtauksia ja on huomattavasti helpompi pyyhkiä pois kun ketjuöljyt.Tietysti hiukan tiheemmin joutuu voiteleen ja työläämpää itse voitelu kuin spreillä.

JaniM
14.08.2017, 13.06
Itse ajattelin syksyllä siirtyä ketjun ja pakan vaihdon yhteydessä omatekoiseen vahaukseen tämän videon innoittamana: https://www.youtube.com/watch?v=D12BFIXZCes

Ko. kanavalla myös ketjujen puhdistuksesta testejä. En hae sitä watin viimeistä osaa vaan helpotusta huoltoon ja siisteyttä sisäajoon(kin).

Kynttilä, parafiiniöljy ja xyleeni. Kynttilät marketista ja muut löytyy motonetista. Riisikeittimen sijaan käyttänen kattilaa ja talosta löytyvää induktiolevyä.

H. Moilanen
14.08.2017, 14.35
^Kokeilin joskus keittää ketjut sulatetuissa kynttilöissä. Jos vertaa laadukkaaseen ketjuöljyyn, hemmetisti lisää työtä ilman hyötyjä. Ketju kyllä pysy puhtaana, mutta sateella ääntää vallan pirusti. Ketjun keittäminen keittiössä on kyllä potentiaalinen hellasärön aiheuttaja. Jos YT-neuvottelut kotona on tavoite, go for it ;)

JaniM
14.08.2017, 14.47
^Kokeilin joskus keittää ketjut sulatetuissa kynttilöissä. Jos vertaa laadukkaaseen ketjuöljyyn, hemmetisti lisää työtä ilman hyötyjä. Ketju kyllä pysy puhtaana, mutta sateella ääntää vallan pirusti. Ketjun keittäminen keittiössä on kyllä potentiaalinen hellasärön aiheuttaja. Jos YT-neuvottelut kotona on tavoite, go for it ;)

Hoidan kyllä homman autotallissa induktiolevyllä ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/384418/Keittolevy-induktio-2000W ) ja pelkästä kynttilästä nyt tulleekin sutta ja sekundaa. Kannattaa katsoa (ja ymmärtää) tuon kaverin video(t). :rolleyes:

Moska
14.08.2017, 15.15
Minä käytin ennen kalliita sotkusia liistereitä ketjuissa mutta kun kilometrejä tulee kesäisin n.1500km/kk ja talvellakin melko paljon niin päädyin kokeileen ihan auton vaihteistoöljyä kustannussyistäkin.Halpaa ja riittoisaa,litran pänikällä voitelee vuoden päivät eikä sotke ollenkaan niin paljon kuin muut ketjuihin tarkoitetut.Öljy ei kerää ollenkaan niin paljoa itseensä epäpuhtauksia ja on huomattavasti helpompi pyyhkiä pois kun ketjuöljyt.Tietysti hiukan tiheemmin joutuu voiteleen ja työläämpää itse voitelu kuin spreillä.

Viimevuoden ajoin vaihteistoöljyllä (atf) ja muuten ok, mutta ketjuihin sotkee näpit ja kaiken mihin ne koskee vaikka olisivatkin siistin näköiset. Nyt on kesällä muc-off drylube ja talvella wetlube käytössä. Wetlube aikalailla muistuttaa atffää, mutta drylube on paljon kosketuspuhtaampi. Ketjut puhdistan rätillä pyyhkimällä ennen voitelua ja jos olen laittanyt voiteen edellisenä päivänä niin sitten enne lenkkiä.

Laroute
14.08.2017, 15.31
Itse ajattelin syksyllä siirtyä ketjun ja pakan vaihdon yhteydessä omatekoiseen vahaukseen tämän videon innoittamana: https://www.youtube.com/watch?v=D12BFIXZCes

Ko. kanavalla myös ketjujen puhdistuksesta testejä. En hae sitä watin viimeistä osaa vaan helpotusta huoltoon ja siisteyttä sisäajoon(kin).

Kynttilä, parafiiniöljy ja xyleeni. Kynttilät marketista ja muut löytyy motonetista. Riisikeittimen sijaan käyttänen kattilaa ja talosta löytyvää induktiolevyä.

Minä olen nyt vuoden tuota vahausta tehnyt ketjulle, eikä paluuta ole enään öljyyn maantiepyörässä. Helppoa kuin heinän teko ja ketjut ovat äänettömät ja puhtaat. Tuon xyleenin voi unohtaa, jos parafiinivaha ja parafiiniöljyssä keittää. Xyleeniä tarvitset vasta, jos meinaat purkittaa mössön vaikkapa tippapulloon. Suorakeitossa sitä ei tarvitse.

Minulla on yksi kattila, jossa on puolilitraa paravaha ja öljyseosta kovana. Laitan ulkogrillin päälle ja ketjut kovan massan päälle. Kun se on sulanut, niin katson, että puhdistetut ketjut ei päästä enää mikroporetta nivelistä. Hohtimilla pois ja rätillä pyyhkiminen. Se on siinä. Minusta helpoin ja paras ketjuvoitelu. Itse työvaiheet kestää pariminuuttia.

Parafiinivaharakeita saa vaikkapa askarteluliikkeistä ja parafiiniöljyä jokaisesta raksakaupasta.

frp
14.08.2017, 20.40
Kauanko tuo kestää käytössä?

Laroute
15.08.2017, 11.23
Kauanko tuo kestää käytössä?

Itse teen tuon puhdistuksen bensalla rasiassa ravistamalla ja keiton paravaha/öljyseoksessa maantiepyörälle n. 500 kilometrin välein. Joka lenkin, jos muistan, jälkeen pyyhin rätillä ketjuista pölyt pois.

Huomauttaisin vielä, että turvallisinta on laittaa ketjut ja liittimet kylmän ja kovan massan päälle. Jos huuhtelee ketjut vedellä puhdistuksen jälkeen, niin niiden heittäminen kuumaan vahaliemeen voi aiheuttaa valtavat lieskat.

El-Carpaso
15.08.2017, 13.03

öööh, paljos sä oikeen käytät öljyä? Mulla riittää 50ml puteli rohloffia yli vuoden seitsemään pyörään kahden hengen taloudessa. Taisiis tarkemmin ottaen mä oon vuodesta 2012 eteenpäin ostanu yhteensä 4 pulloa noita 50ml puteleita ja kolme niistä on vielä yli puoliksi täynnä. Yksi on kai kulutettu loppuun. Noi on kaikk käytössä kun ne aina välillä hukkuu ja sit löytyy uudelleen...

Mutta joo mä oon kanssa kokeillu vaihteistoöljyä ja se on mun mielestä aivan hirveää kamaa. Sottaa, kerää paskaa ja on ihan hirveä via dolorosa pyyhkiä pois. Plus et se ei kestä ketjussa. Vaihteistoöljy on mun kirjoissa abaut yhtä inhaa kamaa kuin Finish Linen vihreä wet lube. Mun vertailukohta on tosin tuo rohloffi, joka toimii joka mittarilla kyl tosi hyvin.

STN
16.08.2017, 05.05
En tiedä tarkalleen vaihteistoöljyn koostumuksesta, mutta eikö sen tarkoitus ole synnyttää hieman kitkaa, joten ei pelkästään voiteluliemenä käy hyvin? Lapsena tosin käytettiin pyörissä vaihteistoöljyä, oli kivaa ku naapurit ihmetteli punaista öljyä. :D

H. Moilanen
16.08.2017, 08.56
Voiteluominaisuuksiltaan paras kokeilu oli liottaa pestyä ketjua SAE30 -luokan moottoriöljyssä. Liotuksen jälkeen valutus+huolellinen pyyhintä. Voitelua piisasi vaikka kuinka pitkään, mutta tuolla oli taipumus sotkea muu vaihteisto kohtuullisen karmeaan kuntoon. Sadesäällä ketjuun kertyi yleensä hiekkaa siinä määrin, että ketju oli syytä heittää pesuun.

Moska
16.08.2017, 10.30
En tiedä tarkalleen vaihteistoöljyn koostumuksesta, mutta eikö sen tarkoitus ole synnyttää hieman kitkaa, joten ei pelkästään voiteluliemenä käy hyvin? Lapsena tosin käytettiin pyörissä vaihteistoöljyä, oli kivaa ku naapurit ihmetteli punaista öljyä. :DEi ole tarkoitus kitkaa lisätä. Atf toimii voiteluaineena ja hydrauliikka öljynä. Lisäaineistus estää tarttumista kytkinlevyihin.

VSS
16.08.2017, 20.08
Itse teen tuon puhdistuksen bensalla rasiassa ravistamalla ja keiton paravaha/öljyseoksessa maantiepyörälle n. 500 kilometrin välein.
Entäs sadekelillä, huuhtoutuuko helposti pois? Tai helpommin kuin perinteinen ketjuöljy?

arctic biker
16.08.2017, 21.11
Jos ny jostain niin ketjun pesusta ja tarviiko sitä ees kuin usein ja voitelusta syntyy tätä keskustelua. Uskontosuuntia minusta.

Moska
16.08.2017, 21.40
Jos ny jostain niin ketjun pesusta ja tarviiko sitä ees kuin usein ja voitelusta syntyy tätä keskustelua. Uskontosuuntia minusta.Sopivilla voiteilla ei tarvi pestä. Aamen. [emoji56]

JackOja
17.08.2017, 07.06
Sopivilla voiteilla ei tarvi pestä. Aamen. [emoji56]

Sitähän minäkin. Ennen minäkin pesin ketjuja silloin tällöin, mutta sitten siirryin käyttämään Squirtia.

STN
17.08.2017, 16.18
Joskus oon kuullut jonkun käyttävän ihan perus vaseliinia ketjuissa, tosin eihän se mene sinne tappien väliin jne.

JaniM
17.09.2017, 20.22

No niin. Nyt on ketjujen vahaus tehty, muutama huomio:

- kynttilöiden sijaan käytin parafiinia: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/farnia-1-kg-parafiini#spst
- sorruin kuitenkin riisikeittimeen, kun kattila oliis maksanut melkein saman: http://www.biltema.fi/fi/Koti/Keittio/Varusteet/Riisinkeitin-2000035566/
- ksyleeniäkin ostin ja nyt on 0.5litraa ketjunvoiteluainetta :) https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/polaric-1-l-ksyleeni#spst
- parafiiniöljy vaikka Biltema: http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Vari-ja-Saumaus/Oljy/Parafiinioljy-100--2000019182/

Ketjuista liuotin kaikki rasvat pois liuotinbensiinillä ultraäänipesurissa ja keittelin ketjua 15-20min liuoksessa kuten tuossa youtube videossakin, sitten ylimääräiset pois. Ei turhaan videolla ukko kehunut Wippermannin chain linkkiä, on kyllä älyttömän hyvä: http://www.wiggle.com/?s=connex

Pyörä siirtyi trainerin päälle ja tunnin polkemisen jälkeen vain muutama vahan murunen back stayn päällä. Hyvin äänetön poljettaessa mutta ainahan uusi ketju ja pakka toimii paremmin. Kaveri teki maastopyörään samat temput ja vesiletkulla huuhtaisu riittää ketjujen puhdistukseen.

Kärkkäiseltä saisi myös tuota Rexiä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/rex-domestique-30-g-ketjuoljy-domestic#spca

Biltemalla on oma vahatuote (ksyleenillä liuotettua), jota kyllä kokeilisin jos ei oma keittely nappaa : http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Puhdistus-ja-voitelu/Supervoiteluaine-2000019169/

JaniM
18.09.2017, 11.25
Sivulla viisi (5) eri voiteluaineiden testitulokset. Hyvin pärjää parafiini: http://xcterra.ru/FriFac/10_ways_to_increase_drivetrain_efficiency_4.pdf

gobbif
18.09.2017, 18.50
En ole kokeillut ketjuihin Bilteman "super voiteluainetta", mutta muissa kohteissa siitä tuntuisi jäävän sellainen pehmeä/öljymäinen kerros ennemmin kuin kova vaha. Kuvittelisin tuon keräävän ehkä likaa enemmän kuin vaha, joka jättää kovan/semikovan pinnan.

Pitäisi kai joskus kokeilla tuota ketjuihinkin ihan uteliaisuudesta. Liuotinta tuossa on aika paljon, joten löytää helposti reittinsä myös pieniin koloihin.

JaniM
18.09.2017, 19.42
Testikakkosta saa esim. EBAY:sta: http://www.ebay.de/itm/Squirt-Lube-Schmierwachs-Wachs-Schmierstoff-120ml-/391868805313

Kanuuna
18.09.2017, 21.39
http://www.bikeradar.com/road/news/article/ceramicspeed-ufo-drip-chain-coating-50736/

UFO...pakko ostaa ihan vaan nimen takia.

JaniM
26.09.2017, 17.03
Testikakkosta saa esim. EBAY:sta: http://www.ebay.de/itm/Squirt-Lube-Schmierwachs-Wachs-Schmierstoff-120ml-/391868805313

Wigglekin saanut uuden erän: http://www.wiggle.co.uk/squirt-chain-lube-120ml/

järtsy
18.11.2017, 18.32
Rex kuivissa oloissa toimii erittäin hyvin eikä paska tartu pahemmin märässäkään mutta rupee ruostumaan kyllä, pakko jollain öljyisellä rätillä pyyhkiä märän ajon jälkeen.

Juurakon Hulda
14.01.2018, 15.20
Kun pyörässä on seisontatuki mallia "taaempana takahaarukassa", onnistuu ketjun voitelu näppärästi kun kammet mahtuvat pyörimään tuen ollessa alhaalla.

Aiemmin mainitsin käyttäväni minipensseliä voitelussa, nykyään on käytössä 25mm levyinen. Ehkä jotain kerran viikossa reilun sadan kilsan välein tulee sipaistua tai silloin jos ketjun ääni käy korvaan.

Melkein maahan ulottuva roiskeläppä etulokarissa pidentänee ketjun ikää puolella (tai jotain).

Merckx
15.01.2018, 09.04
Mielenkiinnosta kyselen, mitä voitelua käytätte pakkasella? Itse olen käyttänyt wet-tyyppisiä voiteluaineita kun ketju tuntuu kuivuvan nopeasti ohuemmilla aineilla. Mutta jäykistyykö liikaa?

miku80
15.01.2018, 09.11
Muutaman vuoden menty Muc-Offin tuotteilla ja tuo uusi -50C öljy toimii hyvin pakkasilla.
http://muc-off.com/collections/bicycle-step-3-lube/products/50c-chain-lube

paaton
15.01.2018, 09.51
Muutaman vuoden menty Muc-Offin tuotteilla ja tuo uusi -50C öljy toimii hyvin pakkasilla.
http://muc-off.com/collections/bicycle-step-3-lube/products/50c-chain-lube

Onko tuo vähemmän sotkevaa, mitä wet lube?

miku80
15.01.2018, 13.35
Aika samanlaista paksua öljyä tuo on kuin wet lubekin ja kannattaakin öljytä vähintään 4h ennen lenkkiä, että imeytyy kunnolla ketjuun ja ennen lähtöä vielä pyyhkästä ketjun pinnasta ylimääräiset pois.

kauris
15.01.2018, 15.58
Mun suurin ongelma/ärsytyksen aihe on squirttien, rexien, uusien ketjujen ja talvella muiden voiteiden käytön kanssa se, että ennen uuteen tuotteeseen vaihtoa ketjusta pitäisi saada (ohjeidenkin mukaan) putsattua vanhat öljyt/rasvat/vahat/liat/tehdasrasvat pois kokonaan. Mikään puhdistuskonsti tai aine ei tunnu toimivan helposti ja varmasti. Oikeastaan millään muulla ketjua en ole tuntunut saavan kunnolla kiiltävän puhtaaksi kuin bensaan upottamalla ja silti vielä vähän tiskiharjaa näyttämällä. Ja sitten ensimmäisen likaantuneen bensaerän jälkeen vielä uudelleen toiseen kertaan bensassa huljuttelemalla. Sitä en ole monesti viitsinyt toteuttaa ja osa sanoo, että sekin on huono tapa, koska ketjun "sisältä" lähtee kaikki pois ja uutta öljyä tms. on vaikea saada tilalle takaisin. Tiedä sitten siitä mutta ei se bensoittelu kovin terveelliseltä tunnu missään suhteessa ja jätebensan kuskaus ongelmajätteeksi on oma vaivansa.

Mutta ei siis auta normikonstit kuten peruspesuaineet, pinelinet eikä edes 3m sitrus cleanerit jne. Esim vaikka vahvallakin (10%) Pineline tehopesu-liuoksella liottelee ja tiskiharjalla hankailee irroitettu ketjua vadissa, niin silti likaa/vahajäämää tahtoo jäädä. Saati, että yrittäisi pyörässä kiinni olevaa ketjua pestä. Käytännössä kankaanpalalla joutuu esim joka ikisen ketjun ulkopinnankin kapeamman linkkivälinvälin hankailemaan ja samalla ketjua mutkalle käännellen, jos jotakuinkin puhdasta haluaa. Ja ne sisäpinnat nyt eivät varmasti tule puhtaaksi täysin. Niin tiukassa on likaantuneet vanhat squirtit esim ketjussa pidemmän käytön jälkeen. Ja takarattaat ja varsinkin ne vaihtajan rullat sekä eturattaat kerää semmosen mustan vahamönjäkerroksen itseensä, että talttapääruuvarin kärjellä tms. joutuu käytännössä raapimaan kerrokset irti. Ja eturattaat sen jälkeenkin jos haluaa oikeasti täydelliseen kiiltoon ja puhtauteensa niin lopuksi saa vielä kankaanpalalla pesuaineliuksella tarkkaan pyyhkiä. Ja milläs muulla senkään teet huolellisesti kuin vain eturieskan/rieskat irroittamalla. Yhdelläkin rattaalla on kammen kohta hankala ja kahden rattaan maantiepyörässä rattaiden väliset pinnat. Ja sitten, kun niitä pieniä ketjuvahan jämiä on takakolmion tienoilla rungongin päällä aina välillä niin auta armias, kun sitäkin pyyhkäiset huolimattomasti pois, niin leviää vain tai siirtyy vain vähän sivuun uuteen kohtaa. prkl!

Huoh, sainpahan avauduttua. Terapiaa tämäkin.

Viuh
15.01.2018, 17.43
Tuntuu ketjujen voitelu olevan monelle pyöräilijälle kovin vaikeaa. Minä en ainakaan jaksa pestä ja puljata ketjujen kanssa tuntikausia, vaan pyyhkäisen jollain ei kauhean likaisella rätillä enimmät paskat pois pinnasta ja sitten muc offia perään ja pienen pyörittelyn jälkeen ylimääräiset rätillä pois.

Ketjut eivät pidä ylimääräistä ääntä ja tuntuvat kestävänkin ihan riittävän kauan. Uudet ketjut ovat suhteellisen halpoja, niin mieluummin vaihdan useammin ketjut, kuin käytän tolkuttoman paljon aikaa halpojen osien huoltoon.

Gibsy
15.01.2018, 17.46
Miten se voikin olla noin hankalaa :D Pese ketju raa'alla pinelinellä tai muulla kaupallisella degreaserillä ja voiteluun jotain kevyempää tököttiä. Itse käytän mucoffin drytä ja talvella shimpan wet lubea. Joka lenkin välissä riittää rätillä putsaus ja uudet aineet ketjuun. Sitten kun mähmää on kertynyt tarpeeksi pintoihin niin ketju irti ja pesuaineeseen likoomaan jos haluaa putipuhdasta. Pesun jälkeen muistaa vaan huolellisen voitelun. Samalla näyttää pikkuharjaa ja pesuainetta eturattaalla ja rissoille.
Tuosta bensahommasta olet oikeassa, että pidemmän päälle tosi turhaa kun ekologisemminkin selviää.

paaton
15.01.2018, 17.52
Mulla on wurthin brakecleaneria purkissa, jota suihkautan rättiin ja pyyhkäisen nopeasti ketjut puhtaaksi. Sen jälkeen vaan uutta rasvaa perään ja aamulla ajamaan.

kauris
15.01.2018, 18.13
Joo enhän mä yleensä mitään perusteellista putsausta tee, vaan esim kesäkauden ajan maantiepyörän osalta vain lähinnä lisäilen rexiä. Tai talvella putsaan kurat maastopyörästä milloin mitenkin ja lisään jotain sopivaa öljyä ja rätillä ylimääräiset pois. Mutta siis silloin, kun haluaa tehdä täysputsauksen eli esim keväällä tai syksyn päätteeksi maantiepyörälle tai silloin kun vaihtaa ketjuöljustä vahaan tai ottaa käyttöön uudet tehdasrasvassa olevat ketjut, on tämä ikuinen ärsyttävä ongelma ajankohtainen. Olen ehkä liian perfektionisti mutta kun kerran esim rexin ohjeessa sanotaan, että ennen aineen käyttöönottoa pitää vanhat erimerkkiset rasvat/tehdasrasvat kokonaan poistaa, yritän myös niin tehdä.

frp
15.01.2018, 18.41
Tinneri eli lakkabensiini on halpaa rautakauppatavaraa, jolla kyllä ketju puhdistuu. Pienehköön astiaan sopiva määrä, ketju perään, kansi päälle ja ravistelua. Toisto jos tarvii. Oikein paha kuivahtanut öljyjönkkä voi vaatia vähän tiskiharjalla tökkimistä tai ketjupesurissa ajamista tinnerin kanssa. Käytetty tinneri ei tietenkään mene viemäriin.

Ei järkeä ostaa mitään ylihintaisia degreasereita.

Nykyaikaiset öljyt ja muut ovat niin notkeita ja ketjut taipuisia, että sinne sisään rullien alle se öljy leviää ihan helposti.

kuovipolku
15.01.2018, 19.41
(...) Mutta siis silloin, kun haluaa tehdä täysputsauksen eli esim keväällä tai syksyn päätteeksi maantiepyörälle tai silloin kun vaihtaa ketjuöljustä vahaan tai ottaa käyttöön uudet tehdasrasvassa olevat ketjut, on tämä ikuinen ärsyttävä ongelma ajankohtainen. Olen ehkä liian perfektionisti mutta kun kerran esim rexin ohjeessa sanotaan, että ennen aineen käyttöönottoa pitää vanhat erimerkkiset rasvat/tehdasrasvat kokonaan poistaa, yritän myös niin tehdä.

Miten käy foorumilla kun kertoo kokemuksiaan tai kysyy asiasta A? Innokkaat kommentoijat kertovat miten hoitavat asian B!

Minäkin olen paininut saman öljystä vahaan siirtymiseen liittyvän ongelman kanssa. Laiskana ja avuttomana mun ratkaisu on ollut jättää ketju perusteellisesti putsaamatta siinä toivossa että siitä ei ole haittaa toimivuudelle eli ainoastaan: (1) sitä vahan, vanhan öljyn ja normaalin ketjulian sekaista moskaa todella riittää noin kahdella ensimmäisellä käyttökerralla (mutta kun sen on pyrkinyt pyyhkimään pois heti lenkin jälkeen se ei ole pahasti jämähtänyt) ja (2) sitä paljon kehuttua ketjun metallinkirkkautta ja sormien täydellistä puhtautta en ole päässyt kokemaan (mutta likaisilla maanteillä se on minusta muutenkin pelkkä turha unelma).

Voin olla väärässä eli ketju kuluu nopeammin jos vahaa ei laiteta sataprosenttisen puhtaaseen ketjuun. Koska olen teknisesti analfabeetti, en osaa edes arvata miksi niin olisi.

Takavuosina KMC myi jonkinlaisen yhteistyökumppanuuden merkeissä tehdasrasvatonta 10-ketjua Squirtin käyttäjiä varten, mutta siitä ei tainnut silloin tulla menestystä eikä jatkoa ole tainnut tulla eikä mikään muukaan ketjuvalmistaja ole lähtenyt vastaavaan.

Vanhan koulun aine ketjun (ja muidenkin osien) perusteelliseen pesuun oli paloöljy eli valopetroli (jota myös kehuttiin ihoystävällisemmäksi kuin bensiiniä tai tinneriä; siihen aikaanhan kukaan ei käyttänyt minkäänlaisia suojakäsineitä).

arctic biker
15.01.2018, 20.17
Ei kai tuosta mitään lopullista totuutta ole. Kuovi saksanosaajana lienee lukenut kun nuo maan isot lehdet tekniiikkaneuvoissaan eivät suosittele mitään ketjun syväpesua.

Itse tuossa kaiken melkein kokeneena niin turhaksi, sinkuu ketju ja kuluu rattaat teit mitä hyvänsä tai vaikka olit tekemättä, nii pysyttelen tässä keskivertoinnokkuudessa.

Plus
15.01.2018, 20.38
...mutta kun kerran esim rexin ohjeessa sanotaan, että ennen aineen käyttöönottoa pitää vanhat erimerkkiset rasvat/tehdasrasvat kokonaan poistaa, yritän myös niin tehdä.

Tuo ohje on siitä syystä, että ainoastaan ns. puhtaalta pöydältä aloittaessa voidaan taata että aine toimii kuten valmistaja on sen tarkoittanut toimivan, ja että tällöin käyttäjä myöskin saa ominaisuuksista oikean vaikutelman heti alusta asti. Sinänsä putsaus ei ole välttämätöntä, Rex kyllä hiljalleen käytössä syrjäyttää aiemmat aineet kun sitä kilometrien kuluessa lisäilee ja välillä pyyhkii.

Cabron
15.01.2018, 22.55
hurjan helppo tapa ketjujen pesemiseen on ostaa ketjupesuri vaikka biltemasta jne. eli pesuriin pinelineä tms. ja pesuriboksi kiinni ketjuun niiden ollessa fillarissa paikallaan ja muutama kammen pyöräytys ja avot, puhdasta tuli. Näissä fillarin ketjuissa kun ei ole mitään o/x-renkaita tiivisteinä, kuten prätkissä, niin ihan sama ne on pestä noin ja hyvä voitelu perään. Prätkien tiivisteellisissä ketjuissa ei tietty kannata tiivisteiden välissä olevaa rasvaa puhdistaa eli ei liian "hyvää puhdistusta", se rasva on siellä ihan tarkoituksella. Ulkopuolelta voi puhdistella, jos siltä tuntuu. Fillareiden ketjut on helppoja =)

JohannesP
15.01.2018, 23.00
Tai sit ostaa jonkin halvan sen kokoisen ultraäänipesurn, että ketjut ja takapakka mahtuu. Todennut erittäin käteväksi varsinkin noiden kiinteiden takapakkojen kanssa.

TERU
16.01.2018, 09.03
Ei kai tuosta mitään lopullista totuutta ole. Kuovi saksanosaajana lienee lukenut kun nuo maan isot lehdet tekniiikkaneuvoissaan eivät suosittele mitään ketjun syväpesua.

Itse tuossa kaiken melkein kokeneena niin turhaksi, sinkuu ketju ja kuluu rattaat teit mitä hyvänsä tai vaikka olit tekemättä, nii pysyttelen tässä keskivertoinnokkuudessa.

Ei ole lopullista totuutta eikä kenenkään muun tarvitse tehdä niinkuin minä teen. En myöskään pese ketjusta KMC rasvoja, en aluksi enkä myöhemminkään. Märän kelin öljyä tarpeen mukaan ja jopa n. kerran pari talvessa moottoriöljyä, kun monia päiviä ihan märässä ajoa, vielä suolaakin lienee, koska aamulla ruostetta yrittää ketjuun. Moottoriöljy tähän on vanhaa mutta käyttämätöntä mineraaliöljyä 10w30 Mobiloil, jota joskus jäänyt kanisterinpohjalle. Kettingit eivät ole silkkihanskakunnossa, mutta toimivat äänettömästi, tarkasti, enkä muuta hyväksyisikään. Niin ja öljyä ei sitten käytetä öljysheikkien tavoin vaan vain sen verran kuin tarvitsee.🤗

H. Moilanen
16.01.2018, 10.26
Ainakin puolet ketjuvahan ajatuksesta menee haaskuulle, jos uutta ketjua ei ensimmäisenä pese rasvasta. Vahan idea on estää likaa tarttumasta ketjuun, mutta uuden ketjun rasva ei varsinaisesti tue tätä ajatusta. Siksi pesu.

MacKonte
16.01.2018, 10.51
Lämpimänä aikana uusia ketjuja (KMC, Shimano) asentaessa pesen niistä tahmean tehdasrasvan TCC Cleanerilla ja vahaan. Ketjut toimivat äänettä ja pysyvät puhtaina.

Pari viikkoa sitten heitin työmatkamaasturiiin pakkasessa uudet Shimanon ketjut poikkeuksellisesti tehdasrasvoineen ja siitähän riemu repesi : ketjut hyppivät kaikilla rattailla ja varsinkin takana pienimillä rattailla mentiin oikein irlantilaista kansantanssia. Ennen kuin joku ehtii kommentoida niin kyllä - takapakkaa enkä keskiörattaita vaihtanut ja omankin kokemuksen mukaan siinä on suurin ja todennäköisin syy ketjun hyppimiseen. Mutta kun rauhalliseen muutaman kilometrin isommilla rattailla poljeskeli, hyppiminen lakkasi eikä ole sen jälkeen ketju hyppinyt. En jaksa uskoa, että vanhat rattaat alle 10km matkalla olisivat venytelleet uuden ketjun mieleisikseen. Syy lienee paksuhkossa tehdasrasvassa?

järtsy
16.01.2018, 21.49
Tätä itsekkin jaksan ihmetellä kuinka toiset jaksaa huoltaa ja pulata parinkympin ketjujen kanssa, mulla tuli viime vuonna vajaa 4000km maastoajoa kahdella eri pyörällä, tai no vaihtu siinä vissiin kerran pyörä mutta kertaakaan en ketjuja/pakkaa tarvinnut vaihtaa.

Mitään pesua en ketjuille/pakalle erikseen tehnyt, voiteluna Rex joka pitää ketjut erittäin puhtaana. ainoa miinus että ei juurikaan suojaa ruosteelta eli märän ajon tai pesun jäljiltä olen rättiin pikkaisen suihkaissut WD-40 ja tällä pyyhkinyt ketjut.

Moska
16.01.2018, 21.59
Wd40 ei kyllä suojaa ruosteelta, hyvä puhdistusaine kyllä.

travelleroftime
17.01.2018, 05.06

Water Displacer irroittaa nimensä mukaisesti kosteuden metallipinnoilta, joten voisi sanoa että se suojaa ruosteelta. Samalla myös voitelee hieman. Ketjujen pesun jälkeen WD40 jonka jälkeen voitelu --> ei ruostetta. Tästä yhtälöstä kun poistaa WD40:n ruostuvat ketjut pesun jälkeen. Tai vaikka vetisen ajon jälkeen.

Moska
17.01.2018, 06.16
Water Displacer irroittaa nimensä mukaisesti kosteuden metallipinnoilta, joten voisi sanoa että se suojaa ruosteelta. Samalla myös voitelee hieman. Ketjujen pesun jälkeen WD40 jonka jälkeen voitelu --> ei ruostetta. Tästä yhtälöstä kun poistaa WD40:n ruostuvat ketjut pesun jälkeen. Tai vaikka vetisen ajon jälkeen.Mutta ilman muuta voitelua ruostuu Wd40 käsittelyillä.

järtsy
17.01.2018, 07.20

Just sen verta kuitenkin että ei tule pintaruostetta kun siihen kostutetulla rätillä pyyhkii, muuten jos jättää talliin seisomaan niin tulee. Ja joo, tiedän kanssa että ei tosiaan mikään voiteluaine ole.

JackOja
17.01.2018, 08.28
Vaikuttaisi siltä, että on taas oikea aika linkittää tämä Sheldon Brownin (uskokaa häntä, hän on guru!) oikea tapa puhdistaa ja voidella ketju.

https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html

https://www.sheldonbrown.com/chainclean/images/chainclean01.jpg

Viuh
17.01.2018, 09.10
Vaikuttaisi siltä, että on taas oikea aika linkittää tämä Sheldon Brownin (uskokaa häntä, hän on guru!) oikea tapa puhdistaa ja voidella ketju.

https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html

https://www.sheldonbrown.com/chainclean/images/chainclean01.jpg

Kyllä nuo puretun ketjun osat pitäisi merkata, että saa kasattua takaisin samaan järjestykseen

järtsy
17.01.2018, 19.20
^Nyt ollaan asian ytimessä:D

Ohiampuja
17.01.2018, 20.56
Mun suurin ongelma/ärsytyksen aihe on squirttien, rexien, uusien ketjujen ja talvella muiden voiteiden käytön kanssa se, että ennen uuteen tuotteeseen vaihtoa ketjusta pitäisi saada (ohjeidenkin mukaan) putsattua vanhat öljyt/rasvat/vahat/liat/tehdasrasvat pois kokonaan. Mikään puhdistuskonsti tai aine ei tunnu toimivan...
Juu, on se hankalaa. Hyvin pestystä pyörästä ottaa esim pakan irti, niin eihän se puhdas ole jos oikein tarkasti tutkitaan.

Mutta onkos sillä absoluuttisella puhtaudella väliä? Yksi km sateessa pyöräilyä, niin se puhtaus on kuitenkin menetetty.

Mutta kuinkas noita wet-öljyjä pitäisi käyttää, ettei ne sotkisi niin kauheasti? Saako sitä laittaa juuri ennen lenkkiä, vai pitäisikö ketjut voidella esim edellispäivänä ja sitten ennen lenkkiä vain pyyhkiä ketjut puhtaaksi?

Gibsy
18.01.2018, 09.33
Tinneri eli lakkabensiini on halpaa rautakauppatavaraa, jolla kyllä ketju puhdistuu. Pienehköön astiaan sopiva määrä, ketju perään, kansi päälle ja ravistelua. Toisto jos tarvii. Oikein paha kuivahtanut öljyjönkkä voi vaatia vähän tiskiharjalla tökkimistä tai ketjupesurissa ajamista tinnerin kanssa. Käytetty tinneri ei tietenkään mene viemäriin.

Ei järkeä ostaa mitään ylihintaisia degreasereita.
Jätetinneri taas tarvii kiikuttaa kierrätyspisteeseen josta tulee myös kuluja esim. matkakulut, kierrätyskulut? Että siis kuinka vaan, itse tykkään maksaa muutaman euron enemmän ympäristöystävällisemmistä pesuaineista.

MacKonte
18.01.2018, 09.43
^Tinneri ei muuten ole sama asia kuin lakkabensiini eli mineraalitärpätti. Tinnerin kanssa touhutessa voi päässä alkaa pyöriä muutakin kuin järkeviä ajatuksia (kuten joku 1970 luvulla elänyt saattaa tietää).

H. Moilanen
18.01.2018, 09.50
Ketjuöljy ei muutu viemäriin soveltuvaksi kamppeeksi vaikka sen sotkisi ympäristöystävälliseen pesuaineeseen ja veteen. Öljynerotinkaivoon saa kaataa, viemäriin ei.

Kotitalouksien ongelmajätteet otetaan paikallisella kierrätyspisteellä vastaan veloituksetta.

Viuh
18.01.2018, 10.00
Ketjuöljy ei muutu viemäriin soveltuvaksi kamppeeksi vaikka sen sotkisi ympäristöystävälliseen pesuaineeseen ja veteen. Öljynerotinkaivoon saa kaataa, viemäriin ei.

Kotitalouksien ongelmajätteet otetaan paikallisella kierrätyspisteellä vastaan veloituksetta.

Nykyään ei ole mitään syytä käyttää öljyä ketjuissa, koska hyviä biohajoavia voiteluaineita on monella valmistajalla.

H. Moilanen
18.01.2018, 11.03
^Märällä kelillä toimivaa vahaa, tai muuta kuin öljyä en ole vielä löytänyt. Vinkkejä otetaan vastaan.

paaton
18.01.2018, 11.30
^Märällä kelillä toimivaa vahaa, tai muuta kuin öljyä en ole vielä löytänyt. Vinkkejä otetaan vastaan.

No onhan bioöljyjä ollut jo kauan käytössä teollisuudessakon.

paaton
18.01.2018, 11.33
Muc-off

https://muc-off.com/products/bio-wet-lube

H. Moilanen
18.01.2018, 11.33
Joo, bioöljy ei ole uusi juttu. Mutta koska biohajoavuus on synonyymi vesiliuokoisuudelle, se asettaa haasteita märän kelin ketjuöljyksi.

paaton
18.01.2018, 11.36
Taitaa kaikki muc offin wet lubet olla tuota biota jo.

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/454/717582/muc-off-wet-lube-50ml

Viuh
18.01.2018, 11.40
Tuota muc offin wet lubea olen käyttänyt. Kuivalla kelillä saman merkin dry lube.

Ketjut ei kitise, eivätkä ne myöskään kulu tolkuttoman nopeasti, eli voitelu toimii.

STN
18.01.2018, 13.06
^Tinneriei muuten ole sama asia kuin lakkabensiini eli mineraalitärpätti.Tinnerin kanssa touhutessa voi päässä alkaa pyöriä muutakin kuinjärkeviä ajatuksia (kuten joku 1970 luvulla elänyt saattaatietää).

Minäkin aluksimuistelin noin, mutta sitten vähän googlasin ja huomasin ettäwikipedia tietää kertoa, että "Tinneri (engl. thinner) onliuotin, jota käytetään öljypohjaisten maalien ohenteena japuhdistusaineena" ja Mineraalitärpätti on "Mineraalitärpättieli lakkabensiini on maaöljystä jalostettu liuotin". Molemmat tarkoittaa liottimia.

MacKonte
18.01.2018, 13.53
^Tinneri ja lakkabensiini ovat liuottimia, mutta teknisesti eri aineita. Lakkabensiinin suhteen ei taida olla ostorajoituksia kuten tinnerin. Vielä 1980-luvulla tinneriä sai ostaa vain poliisin luvalla (oli porukoita, jotka pehmittivät sillä aivojaan). Ketjujen pesemiseen sopivat molemmat, mutta itse en tinnerillä alkaisi lotrata.

Myös moottoriöljy ja oliiviöljy ovat molemmat öljyjä, mutta käyttökohteet vähän erilaisia :D

Moska
18.01.2018, 14.07
Mugoffit on itselläni kanssa käytössä.
Mugoffin wetlube sotkee paljon enemmän kuin trylube, muttei lähellekään yhtäpaljon kuin "normi" öljyt.

Ohiampuja
18.01.2018, 16.49
Miten se wet-lube pitää laittaa ettei se sotke?

oppes
18.01.2018, 17.25
Kiesus miten vaikeaa asiasta osataan tehdä. MP-puolella jotenkin ymmärrän tään keskustelun. Moto-käytössä ketjut ovat ihan eri nopeuksilla ja rasituksilla & roiskivat kaiken ylimääräisen kaikkialle ympäristöön. Polkupyörällä kaikki vastavat keskustelut on hienostelua vai onko kyse siitä, että väärän vaatevalinnan tuloksena puntti saattaa saada osumansa öljystä?

JackOja
18.01.2018, 17.28
Miten se wet-lube pitää laittaa ettei se sotke?

1) Voitelet ketjut turhia lotraamatta
2) Pyörittelet kampia muutamia kierroksia
3) Pyyhit ketjut (päällisin puolin) kuiviksi

Radonx
20.01.2018, 03.46
Squirtin Wax Lubesta muilla kokemusta? Etenkin maastokäytössä.

Vähiten wattihäviöitä testissä:

https://www.youtube.com/watch?v=2SVHgy0oLFg

En löytänyt tota uusinta testiä PDF muodossa.

Itselläni ollut esittelypurkki käytössä vasta hetken niin en osaa sanoa paremmin, muuta kuin että helppo pistää ketjulle, pysyy tosi puhtaina. 100 km välein pitäisi lisätä, toki jos sataa niin sit useammin.

JackOja
20.01.2018, 09.07
Squirtin Wax Lubesta muilla kokemusta? Etenkin maastokäytössä.
....

Miljoona kertaa kehuttu tässä ja muissakin voitelutopiceissa.

Ohiampuja
20.01.2018, 10.45
1) Voitelet ketjut turhia lotraamatta
2) Pyörittelet kampia muutamia kierroksia
3) Pyyhit ketjut (päällisin puolin) kuiviksi
Näin olen yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Onkohan se mennyt lotrauksen puolelle?
Seuraavaksi meinasin kokeilla ketjujen voitelua lenkin/pyörän pesun jälkeen. Ja sitten ennen seuraavaa lenkkiä vaan armotonta rätillä hankaamista. Jos vaikka tällä tavalla se öljy olisi mennyt paremmin sinne ketjun sisään ja vähemmän siihen ulkopintaan...

MacKonte
20.01.2018, 10.56
Ainakaan WhiteLightningin EpicRide ja CleanRide -vahat eivät omissa fillareissa (maasto/maanti/cyclo) ole sateellakaan kadonneet tai sotkeneet pyörää. Muutaman sadan kilometrin välein kevyt puhdistus ja vahaus valuttamalla rätti alla alapuolen ketjuun. Se jälkeen vaan antaa kuivua seuraavan päivän lenkkiin asti.

JohannesP
20.01.2018, 11.13
Traineroinnissa tullut käytettyä Squirtia, mutta huomannut ettei se kovin kauaa pidä ketjua oikeasti hiljaisena. Parin tunnin pyörittelyn jälkeen rupeaa ainakin itselläni ääni lisääntymään merkittävästi voimansiirrossa.
Ulkokäytössä Rex oli vaivalloista puhdistaa tiepölystä 500km jälkeen. Sisällä tätä ongelmaa ei ole niin täytyy ottaa uudelleen testiin jos saisi pidemmän aikaa pidettyä ylimääräiset äänet poissa.

järtsy
20.01.2018, 17.47
Squirt ei minusta toimi pakkasilla, en ole varma oliko siitä joku talvi versio olemassa?

Tuota Rexiä olen käyttänyt vuoden verran ja ainoa miinus että ketjut pitää jollain öljyrätillä pyyhkiä sadelenkin jälkeen, muuten tulee pintaruostetta.

paaton
20.01.2018, 18.03
Trainerissa minusta toimii hyvin normaali muc-offin drylube. Tuossahan tosiaan huomaa todella nopeasti, jos ketju yhtään on kuiva. Ketjujen ääni on paljon selkeämpi mitä ulkona viimassa. Mulla on trainerin alla pelkkä laminaatti, enkä voisi kuvitellakkaan rexin käyttöä sisällä. Squirtia kaikki paljon kehuvat, mutta minusta se lähtee ketjuista nopeammin kuin talkkari katolta ja jos sataa vettä, niin se talkkari ei edes kerkeä kiivetä sinne katolle. Pakkaskelin squirtiakin minulla on. Käytin sitä tasan kerran ja hankasin ketjuja kohtuu kauan puhtaaksi ruosteesta.

Mr_W
20.01.2018, 19.13
Itse olen kokeillut nyt viimeksi kehuttua Squirtia ja ketjut tosiaan pysyvät hyvin puhtaina. Kohtuullisen usein tarvitsee lisätä ainetta, ainakin jos sadetta, lunta tms.

Jossakin testissä tms. arvioitiin, että Squirt Lubella pääsisi jopa 300-500 km, mutta nyt syksyllä ja talvella omassa käytössä on jäänyt alle 200 kilometriin:

1. Eka kerta Squirtlubella uusille tehdasrasvaisille ketjuille 308 km ajon jälkeen., nitinää oli jo vähän.
2. Toka lisäys +195km.
3. Kolmas +181 km:n (ketjuilla ajettu yht. 684 km) jälkeen, nitinää.
4. Neljäs +185km, ei nitinää ("varmuuden vuoksi").
5. +133 km, oli nitinää.

Pakkaskelin Squirtista en tiedä (onko täysin välttämätöntä/hyödyllistä vaiko vain vähentää jäykkyydestä aiheutuvaa tehohäviötä?) ja pikaisesti etsiskeltynä saatavuus näyttää vähän huonolta. Squirt täytyy ainakin lisätä ketjuun plussa-asteessa ja antaa myös kuivua sisätiloissa, mutta en ole huomannut vielä pikkupakkasissa kovin suuria ongelmia käytössä. Ehkä tulee ilmi 20-30 asteen pakkasissa?

frp
20.01.2018, 20.43
Squirttia pitää laittaa normaaleihin öljyihin nähden REILUSTI ENEMMÄN ja eikä vanhojen öljyjen päälle. Sitten annetaan kuivua ennen ajoa. Silti se ei ensimmäisen laiton jälkeen tunnu kestävän kovin hyvin ja siksi laitan sitä kuivumisen jälkeen vielä toisen satsin 1. kerralla.

Hiljentää ketjun hyvin, mutta hiljainen ei ole wattimielessä paras.

paaton
20.01.2018, 22.12
Squirttia pitää laittaa normaaleihin öljyihin nähden REILUSTI ENEMMÄN ja eikä vanhojen öljyjen päälle. Sitten annetaan kuivua ennen ajoa. Silti se ei ensimmäisen laiton jälkeen tunnu kestävän kovin hyvin ja siksi laitan sitä kuivumisen jälkeen vielä toisen satsin 1. kerralla.

Hiljentää ketjun hyvin, mutta hiljainen ei ole wattimielessä paras.

Noin minä sen silloin tein. Siihenhän jää sellainen talikerros päälle, kun laitaa reilusti ja muutamaan kertaan.
Sitten ajat pätkän vesisateessa ja voitelu loppuu kesken pitkän lenkin.
Olen itse vielä tosi huono pesemään pyörää, tai siis en pese sitä ikinä lenkin jälkeen, jolloin öljypohjainen aine on ainoa vaihtoehto märällä ajaessa.

Edit: Minulla on muuten tuo winter squirt pullo ylimääräisenä helsingissä. Kerran käytetty. YV:tä vaan jos joku muukin haluaa tuota testata.

TuplaO
22.01.2018, 09.45
Näin olen yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Onkohan se mennyt lotrauksen puolelle?
Seuraavaksi meinasin kokeilla ketjujen voitelua lenkin/pyörän pesun jälkeen. Ja sitten ennen seuraavaa lenkkiä vaan armotonta rätillä hankaamista. Jos vaikka tällä tavalla se öljy olisi mennyt paremmin sinne ketjun sisään ja vähemmän siihen ulkopintaan...
Tällaiseen törmäsin taannoin, ja olen itse versioinut: https://www.youtube.com/watch?v=cNLuxu_VAFI (parin minuutin kohdalla alkaa varsinainen pointti)
Vaikkei sitä näytetäkään, veikkaisin, että tuon öljyn ketjuun hieromisen jälkeen rättiä käytellään vielä kertaalleen.

Plus
05.03.2018, 13.12
Sasu Halmeen kokemukset Rexistä: https://sasuhalme.com/2018/03/04/kokemuksia-rex-pyoratuotteista/

STN
05.03.2018, 20.37
Velosportissa on myynnissä Velosportin kehittämää Watt Plus -ketjuöljyä. Kovasti kehuivat ja otin sen kokeilukäyttöön tohon mun talvipyörääni. 100km takana ja ketjut ihan puhtaat ei kerää likaa tähän saakka, pakkasessa ajettu ei siis ole vielä loskakelejä kokeiltu.

Tälläsen mainostekstin sain:

Toinen mitä suosittelen on WattPlus, ehdottomasti ainakin voimansiirtoon.
Se on meidän oma tuote ja aivan ylivertaiseksi muihin ketjurasvoihin verrattuna.
WattPlus muodostaa voimansiirron pinnalle niinsanotun tribokeraamisen pinnoitteen,
mikä vähentää kitkaa ja suojaa kaikelta lialta, suolalta yms.
Samalla se lisää voimansiirron kulutuskestävyyttä huomattavasti ja yksi pinnoitus
kerta pysyy voimansiirrossa n. 1000km

Sitä myydään spray-pullossa, toivottavasti joskus saisi tippapulloissa.

oppes
07.03.2018, 18.31
Velosportissa on myynnissä Velosportin kehittämää Watt Plus -ketjuöljyä. Kovasti kehuivat ja otin sen kokeilukäyttöön tohon mun talvipyörääni. 100km takana ja ketjut ihan puhtaat ei kerää likaa tähän saakka, pakkasessa ajettu ei siis ole vielä loskakelejä kokeiltu...

Yllättäen kehuvat omaa "kehittämäänsä" öljyä :D "100km pakkasessa" - mikäs ne ketjut noissa olosuhteissa ja tuolla kilometrimäärällä olisi liannut???

MacKonte
07.03.2018, 18.46
WhiteLightning Clean Ridellä huomasin tänään tulleen ajettua edellisestä vahauksesta noin 400km pakkasessa ja ajattelin puhdistaa ketjun uudelleenvahausta varten, mutta ketju on ihan puhdas :D

Kesällä 150km tienlaitoja ja ketju on pahemmassa kunnossa.

STN
07.03.2018, 20.34
Yllättäen kehuvat omaa "kehittämäänsä" öljyä :D "100km pakkasessa" - mikäs ne ketjut noissa olosuhteissa ja tuolla kilometrimäärällä olisi liannut???

Toki kehuvat omaa tuotettansa. Kukapa muukaan sitä kehuisi jos ei itse. Kyllä itse mieluusti käytän kotimaisia tuotteita jos se on laadullisesti yhtä hyvä kuin ulkomaalainen. Ja itse mieluusti hankin kokemuksia eri aineista. Tyhmintä on se että käyttää aina vain yhtä ja samaa tuotetta.

MacKonte
07.03.2018, 20.53
^Tyhmintä :D ?

Miksi kokeilla jatkuvasti eri aineita, kun on löytänyt sellaisen, johon voi luottaa ja joka toimii?

JohannesP
07.03.2018, 22.06
Entä jos ei ole löytänyt sellaista niin eikö se ole ihan hyvä testailla? STN sitä ketjua on testaamassa etkä sinä niin miksi lynkata samantien. :rolleyes: Varsinkin, kun itsekkin vielä totesi ettei ole päässyt testaamaan loskakeleillä.

Mielenkiinnolla odotan tuloksia, koska en ole täysin tyytyväinen Squirttiin, Rexiin ja kaikista vähiten Muc-offin tuotteisiin. Squirt pitää voimansiirron puhtaana, mutta huono kestävyydeltään ja alkaa helposti pitämään melua pidemmillä lenkeillä, varsinkin jos veden kanssa pääsee vaikuttamaan. Rexissä hyvät voiteluominaisuudet, mutta voimansiirron pitäminen puhtaana Squirttia työläämpää. Trainerikäytössä Rex toimii loistavasti, kun ei ole mahdollisuutta likaantumiseen, pystyy helposti ajamaan 500km hiljaisella ketjulla.

Ei auta jos joku muu on löytäny täydellisen aineen omiin tarpeisiinsa, koska itse sitä en ole ja mielellään kuulen vaihtoehdoista.

STN
08.03.2018, 05.35
^Tyhmintä :D ?

Miksi kokeilla jatkuvasti eri aineita, kun on löytänyt sellaisen, johon voi luottaa ja joka toimii?

Joku toinen aine on saattanut kehittyä vielä paremmaksi.

Ohiampuja
08.03.2018, 08.48
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei.

Kyseessä on kuitenkin aika arkinen juttu, polkupyörän ketjuöljy. Kuinka ison projektin siitä viitsii itselleen ottaa. :)

oppes
08.03.2018, 20.19
Miten/mistä sen tiedät?

STN
08.03.2018, 20.21
Miten/mistä sen tiedät?

Kokeilemalla ja testaamalla.

oppes
10.03.2018, 10.21
Kokeilemalla ja testaamalla.

Niin. Mistä sen hieman paremman ketjuöljyn tunnistaa? Sääolosuhteiden, kelien, ajoalustan (hiekka, asfaltti, eri tavalla likainen eri vuodenaikoina/paikoissa) vaihtelu yhdistettynä MUTU-/persdyno-laboratorioon ei mielestäni kyllä anna kummoistakaan pohjaa luotettavaan arviointiin. Mutta jokainen toki uskoo mihin haluaa...

STN
10.03.2018, 11.28
Niin. Mistä sen hieman paremman ketjuöljyn tunnistaa? Sääolosuhteiden, kelien, ajoalustan (hiekka, asfaltti, eri tavalla likainen eri vuodenaikoina/paikoissa) vaihtelu yhdistettynä MUTU-/persdyno-laboratorioon ei mielestäni kyllä anna kummoistakaan pohjaa luotettavaan arviointiin. Mutta jokainen toki uskoo mihin haluaa...

Niin kuin ei anna mikään muukaan, ainahan melkein kaikkea tuotteita käytetään sen vuoksi että se tuntuu omimmilta itselleen. Itse asiassa MUTU-/persdyno-laboratorio testit on tosiasiassa ainoat jotka jotain merkitsee, itse en ainakaan saa mitään laboratorio-olosuhteita tuonne tielle mitenkään, niin ei paljoa merkitse miten joku tuote on pärjännyt täydellisissä olosuhteissa jossain, omiin olosuhteisiinihan mä tuotteita ostan. Hyvän ketjuöljyn tunnistaa siitä että siinä on sellaisia ominaisuuksia joita hakee. Jotkut arvostaa että ketjut kestävät mahdollisimman monta kilometriä, toiset äänettömyyttä ja pienen googlauksen perusteella joku jopa hakee että ketju pitää ääntä.

stenu
10.03.2018, 11.35
Jos nano-partikkeleiden ympäristö- ja terveysvaikutukset ei aiheuta henkistä ahdistusta, niin Holmekolin Lube Extreme on todella hyvä tuote. Ohjeiden mukaan toimii vain rasvattomalla ketjulla, mutta en ole mitään rasvanpoistoja koskaan tehnyt, pyyhkinyt vain ketjut huolella ketjunvaihdon yhteydessä. Alussa ketjujen oma rasva sottaa vähän aikaa, mutta muutaman Lube-käsittelyn jälkeen sekin lakkaa.

Oatmeal Stout
10.03.2018, 21.18
Niin kuin ei anna mikään muukaan, ainahan melkein kaikkea tuotteita käytetään sen vuoksi että se tuntuu omimmilta itselleen. Itse asiassa MUTU-/persdyno-laboratorio testit on tosiasiassa ainoat jotka jotain merkitsee, itse en ainakaan saa mitään laboratorio-olosuhteita tuonne tielle mitenkään, niin ei paljoa merkitse miten joku tuote on pärjännyt täydellisissä olosuhteissa jossain, omiin olosuhteisiinihan mä tuotteita ostan. Hyvän ketjuöljyn tunnistaa siitä että siinä on sellaisia ominaisuuksia joita hakee. Jotkut arvostaa että ketjut kestävät mahdollisimman monta kilometriä, toiset äänettömyyttä ja pienen googlauksen perusteella joku jopa hakee että ketju pitää ääntä.
Ja jotkut arvostavat sitä, että mahdollisimman vähän tehoja kulu ketjun kitkan voittamiseen, perverssiä toki.

MakeK
30.03.2018, 06.14
Itse olen kokeillut nykyaikaisista ketjuöljyistö vain Muc-Off C3 dry ceramic -öljyä. Tämä öljy alkoi sotkemaan aika paljon ketjua ja pakkaa (sisäkäytössäkin). Tosin voitelin ketjut vastoin ohjeistusta heti ajon (pesun) jälkeen tai juuri lenkille lähdettäessä. Laitan öljyä todella säästeliäästi irtoliasta puhdistetun ketjun sisäpinnalle ja kuivaan rätillä muutaman kierroksen pyörittelyn jälkeen. Pyyhin myös eturattaiden piikit sen mitä niitä rätillä saa helposti pyyhittyä. Niihin kun jää voittelusta aika paljon öljyä keräämään likaa.
Palasin taas talven aikana ”ruotuun”, eli Rohloffin öljyyn, jota on tullut käytettyä 90-luvun puolivälistä lähtien. Voitelee hyvin kaikissa olosuhteissa ja ei juurikaan kerää likaa. Toki tämäkin vaatii säännöllisen puhdistuksen rätillä ja voitelun.
Onko muilla kokemuksia miten Rohloff pärjää muiden nykyvoiteiden puristuksessa? En epäile etteikö tälläkin puolella olisi tapahtunut kehitystä, mutta keskustelua lukemalla ei ainakaan itselle noussut esiin ”yksi yli muiden” tyyppistä öljyä.

www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi

Mr_W
30.03.2018, 10.52
Viimeaikaisista ketjuöljyistä kokemusta Motorex Dry Lubesta, jolla ketju kesti ajoa viitisen kuukautta ja noin 1400 km ennen ketjumitan rajan ylitystä. Nyt Squirt Lubella samanlaisella KMC:n halpaketjulla ajoa lähes 1400 kilometriä ja ketjumitta ei putoa vielä edes pienemmästä rajasta läpi.

En ole kummallakaan aineella puhdistanut ketjua erikseen, joten Squirtin suoritus johtunee suurelta osin siitä, ettei se kerää likaa, vaan tiputtaa ne matkan varrelle. Ilman lian kerääntymistä ketju kestää kauemmin.

kuovipolku
30.03.2018, 14.03
Sattumalta silmiin osunut juttu otsikon tiimoilta: https://cyclingtips.com/2018/03/fast-chain-lube-that-saves-you-money/

PS Juttu lähinnä sisältää yleistä mutta ehkäpä mielenkiintoista pohdintaa aiheesta.

MakeK
30.03.2018, 14.51
Sattumalta silmiin osunut juttu otsikon tiimoilta: https://cyclingtips.com/2018/03/fast-chain-lube-that-saves-you-money/

PS Juttu lähinnä sisältää yleistä mutta ehkäpä mielenkiintoista pohdintaa aiheesta.

Pitkä mutta mielenkiintoinen juttu...ei kyl jaksanut lukea ihan rivi-riviltä, mut eroja näköjään on. Dry lubet yleisesti ja nämä testatut Muc Offit on tuon mukaan p...kaa.

Onkohan jossain testattu miten ketjun hyötysuhde tippuu kulumisen/venymisen mukaan? Uuden ketjun hyötysuhde taitaa olla luokkaa 98%. Vois uskoa että kuluneen ketjun hyötysuhde on huomattavasti pienempi.

Ohiampuja
30.03.2018, 16.27
Minä taas käsitin että dry teflonit oli parasta. :)

Ohiampuja
31.03.2018, 09.46
No oho. Minä olen ollut vuosia näiden dry-aineiden käyttäjä. Olen pitänyt niitä hyvinä kun eivät sotke koko pyörää...

Voi voi, pitääkö tässä nyt kääntää kelkkansa ihan täysin. No, minä onneksi ajelen vain kuivalla ja kauniilla säällä. ;)

Vahoja kovin kehutaan, mutta mites lämpötila. Tuossa ei taidettu mitata noita häviöitä nolla kelissä?

Both Kerin and Smith agree that most chain lubricants traditionally described as “dry” are the worst performers for real-world riding.

“Dry lubes are mostly a carrier, which evaporates; they don’t last,” Kerin said. “They carry about 10% actual lubrication.”

Even worse, Kerin says “dry” lubes can actually make drivetrain wear worse than not using lube at all.

elasto
31.03.2018, 12.40
Dry lubet ei mulla kestä Suomen olosuhteissa edes yhtä maastolenkkiä. Wet lubet sotkee ihan älyttömästi. Nyt oon tykästynyt Oil of Rohloffiin, tuntuu sopivalta kompromissilta kesät/talvet.

JackOja
31.03.2018, 13.09
...
Vahoja kovin kehutaan, mutta mites lämpötila. Tuossa ei taidettu mitata noita häviöitä nolla kelissä?
.

Pitääkö tämä keskustelu taas käydä? Noh, Squirtlube toimii kesät talvet mulla maastolla & muuten. Kuivalla & märällä.

Voi toki olla, että teen jotain väärin.

Rex lähtee kokeiluun heti kun Squirttipullo loppuu.

Mr_W
31.03.2018, 14.02
^ Squirtistahan on erikseen talviversiokin, esim. täällä (https://www.alltricks.com/F-11939-produits-d-entretien/P-148941-squirt_lube_special_winter_120ml). "This version "Winter Special" was developed to roll in the snow and cold in peace. The freezing point is lowered to its maximum so that it remains flexible in the worst winter conditions and will thus avoid any chain break."

Itse olen käyttänyt perus-Squirtia nyt myös talvella ilman mitään havaittuja ongelmia. Onko jollakulla kokemuksia talviversion eduista tai perusaineen kanssa ongelmista?

kuovipolku
31.03.2018, 14.10
Tämä keskustelu on kuin "Tuntematon sotilas" elokuvana: jokaisen sukupolven pitää saada oma versionsa (ja jokaisen kunnianhimoisen ja itseään merkittävänä ohjaajana pitävän pitää päästä tekemään oma versionsa). Fillarifoorumissa sukupolvi vain on yhden, korkeintaan kahden pituinen aika.

Mutta kun kerran sinulla on runsaasti kokemuksia Squirtista kaikissa olosuhteissa, en malta olla kysymättä oletko kokeillut myös Holmenkolin vastaavanlaista tuotetta ja jos olet, miten vertaisit niiden ominaisuuksia, heikkouksia ja vahvuuksia?

tommi2
31.03.2018, 14.14
Luontoystävällisyys on päivän sana, mitäs jos käyttäisi oliiviöljyä? Olen pitkään jo puukkoja ja muita ruostuvia systeemejä, millä tulee ehkä tehtyä ruokaa tms. voidellut oliiviöljyllä ja kävi mietityttämään, että kävisikö fillariinkin? En nyt kehtaa edes sanoa, että tätä nykyään käytän WD-40:stä ketjuihin (.. no sanoin kuitenkin).

JackOja
31.03.2018, 14.28
Mutta kun kerran sinulla on runsaasti kokemuksia Squirtista kaikissa olosuhteissa, en malta olla kysymättä oletko kokeillut myös Holmenkolin vastaavanlaista tuotetta ...

Minä? En. Kehuja olen lukenut, voisi kokeilla tosiaan sitäkin.

Luontoystävällisyys on päivän sana, mitäs jos käyttäisi oliiviöljyä? ...

Eikös palstakuningatar Nana ollut oliiviöljyn käytön kannalla?

jame1967
31.03.2018, 14.30
Eikös joku plikka kehunut ruokaöljyä ihan hyväksi , itse tyytyväinen Rexin käyttäjä.

tommi2
31.03.2018, 14.36
Ainakin rypsiöljy härskiintyy tahmaksi, oliiviöljy ei. Voitelin koiran trimmerin kerran rypsiöljyllä kun muuta ei ollut, enkä ollut varma josko koiran nahka kestää moottoriöljyjä, niin toimi hyvin, mutta jonkun ajan kuluttua terä oli jymähtänyt. Saihan sen toki putsattua.

Laroute
31.03.2018, 15.31
Itse käytän nykyään Rexiä lenkeillä, mutta kun haluan oikein nautiskella niin teen parafiini vaha ja parafiini öljyseoksen, jossa pihagrillilä sulatettuna upotan täydellisesti puhdistetut ketjut. Seos on silloin hyvä kun kiinteässä muodossa saa siihen sormella jäljen. Lähes täysin likaa keräämätön ja äänetön ketju. Etten sanoisi, ihana!

Ohiampuja
31.03.2018, 18.00
Tämä keskustelu on kuin "Tuntematon sotilas" elokuvana: jokaisen sukupolven pitää saada oma versionsa...
Tämä taitaa koskea suurinta osaa tämän foorumin keskusteluista. ;)

Henkilökohtaisesti en ole niinkään kiinnostunut yhdestä tietystä merkistä, vaan öljytyypeistä. Koska sitä yhtä kuningastuotetta ei kuitenkaan saa siitä kaupasta jossa tulee käytyä. :)

Laroute
31.03.2018, 18.16
Tämä taitaa koskea suurinta tämän foorumin keskusteluista. ;)

Henkilökohtaisesti en ole niinkään kiinnostunut yhdestä tietystä merkistä, vaan öljytyypeistä. Koska sitä yhtä kuningastuotetta ei kuitenkaan saa siitä kaupasta jossa tulee käytyä. :)

No, jos sen Kuningastuotteen haluat, niin se on tuo edellä mainitsemani parafiini vaha ja parafiini öljyseos. Liuottimella versioituna se on ainoastaan sen lisäämiseen ja lian viemiseen ketjuun. Kun puhdistaa ketjun täydellisesti kaikesta, joka ei ole ketjun alkuperäistä metallia kiinteässä muodossa ja upottaa sen em. sulaan öljy/vahaliukokseen ja pitää sitä siellä niin kauan kuin mikropore ketjuista loppuu, heiluttele kuitenkin ketjua silloin tällöin sulassa, jotta jokainen soppi luovuttaa ilmatilansa seokselle.

Nosta ketju kattilasta pihdeillä ja pyyhi se niin puhtaaksi kuin saat. Sen jälkeen voit laittaa sen vaimosi parhaiden pikkuhousujen sisälle, eikä hän näe mitään jälkeä niissä. Muistathan haistaa, että oliko pikkuhousut käytetyt. Testi on aivan turha jos otat kaapista putipuhtaat pikkarit.

Laita ketjut puhdistetun voimansiirron ympärille ja totea! Ah, tuo pikkuhousu testi todellakin toimii!

WetWillie
31.03.2018, 18.49
Mikähän suhde öljy/vaha?

oem
31.03.2018, 18.55
Tämä taitaa koskea suurinta tämän foorumin keskusteluista. ;)

Ja "ketjuöljy", "polkupyöräöljy"illäkin, pärjää. Tärkeintä että on voideltu ettei rahise ja vaihtaminen sujuu eikä osat kulu ennenaikaisesti loppuun.

MakeK
31.03.2018, 20.36
No, jos sen Kuningastuotteen haluat, niin se on tuo edellä mainitsemani parafiini vaha ja parafiini öljyseos. Liuottimella versioituna se on ainoastaan sen lisäämiseen ja lian viemiseen ketjuun. Kun puhdistaa ketjun täydellisesti kaikesta, joka ei ole ketjun alkuperäistä metallia kiinteässä muodossa ja upottaa sen em. sulaan öljy/vahaliukokseen ja pitää sitä siellä niin kauan kuin mikropore ketjuista loppuu, heiluttele kuitenkin ketjua silloin tällöin sulassa, jotta jokainen soppi luovuttaa ilmatilansa seokselle.

Nosta ketju kattilasta pihdeillä ja pyyhi se niin puhtaaksi kuin saat. Sen jälkeen voit laittaa sen vaimosi parhaiden pikkuhousujen sisälle, eikä hän näe mitään jälkeä niissä. Muistathan haistaa, että oliko pikkuhousut käytetyt. Testi on aivan turha jos otat kaapista putipuhtaat pikkarit.

Laita ketjut puhdistetun voimansiirron ympärille ja totea! Ah, tuo pikkuhousu testi todellakin toimii!

Tota maastopyörän ketjujen keittämistä harrastettiin kaverin kanssa 90-luvulla opiskelijaboxissa, mut silloin ei kummallakaan ollu vaimojen pikkuhousuja käytössä. En tiiä miten paljon tuo vaikutti lopputulokseen, mut jäi kuitenkin mieleen, että käsittelyn jälkeen ei tarvinnut öljytä ketjuja muutamaan sataan kilometriin.

Aakoo
31.03.2018, 21.22
Eikös tässä ketjussa ole muutama sivu taaksepäin joku testi, jossa Squirt todettiin yhtä hyväksi kuin tuo parafiinissa keittely? Saahan sitä toki harrastaa, jos haluaa puuhastella.

Laroute
31.03.2018, 21.33
Mikähän suhde öljy/vaha?

Paras tapa löytää Jumalallinen seos Parafiini vahalle ja Parafiiniöljylle on se, että ymmärtää sen seoksen olevan kiinteää mössöä. Helpoin tapa tietää, milloin se kuljettaa pyörääsi nopeimmin eteenpäin, on seuraava.

Laita veitsi kuumaan sulaan. Nosta se pois ja anna sen jäähtyä täysin. Täydellisen jäähtymisen jälkeen hieraise kovaa vahaa sormillasi muutaman kerran (3-5). Kun se muutaman hieraisun jälkeen tuntuu muuttavan olomuotoaan hieman pehmeämmäksi kuin kiinteä muoto, niin se on valmis.

järtsy
01.04.2018, 07.31
Ja tilkka pyhää vettä Ganges joesta sekaan niin pysyy ikuisesti.

cobbo
02.04.2018, 11.30
^ Squirtistahan on erikseen talviversiokin, esim. täällä (https://www.alltricks.com/F-11939-produits-d-entretien/P-148941-squirt_lube_special_winter_120ml). "This version "Winter Special" was developed to roll in the snow and cold in peace. The freezing point is lowered to its maximum so that it remains flexible in the worst winter conditions and will thus avoid any chain break."

Itse olen käyttänyt perus-Squirtia nyt myös talvella ilman mitään havaittuja ongelmia. Onko jollakulla kokemuksia talviversion eduista tai perusaineen kanssa ongelmista?

Perus-squirt ainakin imo menee kovaksi koppuraksi ja rapisee pois pakkasella, ja jäljelle jää paljas (tosin kitisevän puhdas) metalli. Talviversio ei tuota tee ihan niin herkästi, se on talvellakin hieman tahmeaa ketjussa. Keväämmällä se ehkä kerää moskaa vähän herkemmin samasta syystä. Sinällään kummassakaan versiossa ei pakkaskelillä huomaa voitelun katoamista koska vahamössö vaimentaa ketjun rahinan ja fillari on kovilla pakkasilla muutenkin kuin kivireki; vasta sitten kun alkaa kunnon metalli-metalli kitinä kuulua niin tietää että ketjun sisusta on nyt kuiva. Perusversiossa tuo käy hyvinkin äkkiä kun pakkanen menee kaksinumeroiseksi.

Mr_W
02.04.2018, 13.29
^ Valaiseva kommentti, kiitoksia! Mistä muuten tuota Squirtin Winter/Low temp -versiota saa? Parinkymmenen euron tilauskuluilla kyllä näköjään, mutta saako jostain Suomesta tai pienemmillä postikuluilla jostain verkosta.

Eeteeku
02.04.2018, 20.28
https://www.cycli.fi/squirt-low-temp-ketjurasva-120ml

Ohiampuja
29.07.2018, 11.53
Olen tässäkin ketjussa moittinut wet-öljyjä, koska ne sotkee kauheasti.

Mutta nyt olen käyttänyt Muc-Off:n Wet öljyä, niin sehän onkin toista maata. Pysyy hyvin, eikä sotke juurikkaan.

Olen siis tähän asti käyttänyt vääriä sadekelin öljyjä. :)

JohannesP
29.07.2018, 12.32
^ Olisivatkohan muuttanut parin vuoden takaa tuotesisältöä. Silloin testasin crossarissa ja omasta mielestä todella sotkevaa ja siirryin takaisin dry lubeen, koska sekin toimi kostealla kelillä ihan ok ja sotki hieman vähemmän. Tosin suhteellista miten kukin ajattelee sotkevan tavaran, omasta mielestä Rexikin oli sotkevaa verrattuna vesipohjaisiin vahoihin.

Kellään kokemusta BLUB:n vahasta? Vaikuttaisi koostumukseltaan hyvin pitkälti samalta mitä Squart. Signature näitä mainosti facebookissa joku aika sitten.
https://www.blublube.com/products

Nicco
29.07.2018, 21.30
^^Muc off wet lubea käytin viime talven useammassakin pyörässä. Voimansiirtojen puhdistus ei ehkä ollut kovin säännöllistä mutta oli kyllä palikat kevään tullen sellasessa jöötissä että aivan puhtaaksi en ole saanut vieläkään edes liuottimilla.

Ohiampuja
30.07.2018, 06.31
^ Olisivatkohan muuttanut parin vuoden takaa tuotesisältöä. Silloin testasin crossarissa ja omasta mielestä todella sotkevaa ja siirryin takaisin dry lubeen, koska sekin toimi kostealla kelillä ihan ok ja sotki hieman vähemmän.
Sotkee se tietysti hiukan enemmän kuin Dry lube. Mutta jos verrataan vanhaan Weldtite wet öljyyn, niin sillä saa pakan mustaksi möykyksi 1-2 lenkillä ... :)

kauris
30.07.2018, 07.38
Minä olen kulkenut TF2 kautta White lightningin, siitä Squirttiin ja kokeillut Rexiä mutta palaan takaisin Squirttiin.
Nyt sitä pitäisi taas siis ostaa mutta wigglestä oli loppu enkä saanut sitä edelliseen tilaukseen mukaan. Toni Toni ilmoittaa myös loppuneeksi. No ehkä tilaan tuolta cycli.fi:stä.
Ikävästi pitivät jo ketjut ääntä äsken työmatkalla. No on mulla joku monta vuotta vanha pienen pieni mainospullo Squirttia vielä kotona. Jospa se ei olisi jämähtänyt niin saa parit voitelut vielä siitä.

Kanuuna
30.07.2018, 10.00
^Ei ol pitkään aikaan ollut Squirttia saatavilla Wiklestä. Mikä lie? Pitkän aikaa jo hamuillu Squirttia, Muc-Offilla mennään vielä, sekä märällä, että kuivalla versiolla.

JackOja
30.07.2018, 10.16
Jätän nyt vain nämä tähän:

https://www.bike-components.de/en/squirt/Dry-Lube-Chain-Wax-p44658/

https://www.bike24.com/p2233984.html

Plus
30.07.2018, 10.50
https://r2-bike.com/hersteller-rex

Nyt vaan tilailemaan Rexit takaisin kotimaan kamaralle

Juha Lehtinen
30.07.2018, 13.32
https://r2-bike.com/hersteller-rex

Nyt vaan tilailemaan Rexit takaisin kotimaan kamaralle
Ei taida kannattaa ainakaan tuolta. Bikeshop.fi myy lähes samaan hintaan. Lopullinen ero taitaa riippua siitä mitä kokonaishinta on toimituskuluineen.

kauris
30.07.2018, 13.35

Joo b-d:stä olen laittamassa tilausta kun vähän muutakin keksin ottaa mukaan. Kuten sivusta ladattavan pullotelineen maasturiin alle kympillä. Wigglessähän on se hyvä puoli, että toimitus on ilmainen jo pienehköissä ostoksissa, kun b-d veloittaa 10 euroa ja bike24 20 euroa.
Jälkimmäisessä ei ollut myöskään low temp versiota, jota tilaan samalla kokeeksi talvikaudelle.

Vielä pitäisi ennen kuin painaa tilausnappia löytää polkimet vanhaan naistenmalliseen Tunturiin, jonka meinasin ottaa asemapyöräksi käyttöön. Piti ruuvata siihen jotkut vaan kotoa löytyneet flätit mutta tässä Tunturissahan onkin joku kapeampi akselistandardi.

TERU
30.07.2018, 14.11
Kaksi kierrekokoa, nykynormaali 9/16" ja vanhemmissa 1/2", jokin mitta säilynyt pidempään.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-polkimet/polkimet-20000

Kanuuna
30.07.2018, 15.13

Niinpä niin. Vaan ei ole Wigglellä näkynyt.[emoji848]sitä ihmettelin.

Kanuuna
30.07.2018, 15.20
sivusta ladattavan pullotelineen maasturiin alle kympillä.

OT.
Itsellä toiminut kolme tollasta moitteettomasti. Jämäkkää tavaraa on, ettei sattuis oleen oikeeta kuitua?! Vähän yli kybän kustansi zipale.

https://m.ebay.com/itm/Full-Carbon-Fiber-Bicycle-Bike-Drink-Water-Bottle-Cage-Holder-for-MTB-Road-Bike/323290282259?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F 0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.com%25 2Fulk%252Fitm%252F323290282259%26rvr_id%3D0%26rvr_ ts%3Deb56a79f1640ab12ee010af7fff6dc7d&ul_noapp=true

kauris
30.07.2018, 17.31
Kiitos Teru ja Kanuuna linkeistä.
Nyt saan squirttitilauksen b-d:stä matkaan. Tai ehkä odotan vielä huomiseen, kun kuitenkin keksin vielä jotain tilattavaa. Toisaalta aina sitä keksii sitten vielä jotain lisää ja lisää heti kun on on tilannut.

paaton
30.07.2018, 22.36
Squirt muuten oikeasti toimii, jos saa ajaa kuivalla kelillä. Muc-offin dry lube on turhaa tavaraa tuohon verrattuna. Hyvän voitelun kuulee korvalla ja huomaa herkästi toimivista vaihteista.

Merckx
31.07.2018, 07.18
Kaikkia kokeilleena tämä on paras! Päihittää muuten Squirtin ja pysyy voimansiirto puhtaana!

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=78015;menu=1000,185,190;mi d%5B353%5D=1