PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen voitelu

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6

PeeHoo
13.04.2014, 10.50
Käytin pari kertaa maantiedillarissa spray-öljyä. Ketjut aloivat kitistä alle 100 km:n ajon jälkeen. Siirryin takaisin normaaliin öljyyn.

Grugi
13.04.2014, 10.59
Mistä tuota squirttia saa? Bike-componentsilla eikä crc:llä näyttänyt olevan.

http://www.bike-discount.de/en/buy/squirtlube-120-ml-56117

Veneilijä
13.04.2014, 11.07
Tässä resepti, jota olen toteuttanut noin 25 vuotta (aina kun olen jaksanut): 1. Kahdet ketjut + missing link (ennen piti käyttää pinnejä); 2. Vaihdetaan likaiset ketjut puhtaisiin + pyyhitää rätillä kaikki irtoava, puhdas öljy pois; 3. Likaiset liuotetaan puhtaaksi teollisuusbensiinillä + pestään tensidipohjaiselle puhdistusaineella + huuhdotaan KUUMALLA vedellä + kuivataan kuivauskaapissa/saunassa + voidellaan Pedro'silla; 4. Laitetaan odottamaan hyllyyn; 5. Palataan kohtaan 2.

Ketjujen puhdistaminen ns. ketjupesurilla sopii hätävaraksi (silloin, ku ei jaksa :-)), muuten se on itsensä pettämistä. Yleisin vika öljyämisessä lienee liiallinen öljyn käyttö. Ketjut pitää rasvata heti lenkin jälkeen ja pyyhkiä lenkille lähdettäessä kaikki irti lähtevä öljy huolellisesti pois.

Missing link + ne kahdet pihdit ovat oikeasti loistava keksintö!

appmot
13.04.2014, 13.09
Kuullostaa kyllä työläältä toimenpiteeltä tuo ketjun hoito...Ei ole missing linkistä kokemuksia, mutta näitä käytän, eikä tarvitse pihtejä:http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=7773;page=1;m enu=1000,4,8;mid=174;pgc=13:61

Tuota Squirttia olen Signaturesta hakenut.

Kettu-Pekka
14.04.2014, 05.24
Se on laitettava sama systeemi kuin moottorisahassa. Parin litran tankki ketjuöljyä ja siitä voitelusuutin suoraan ketjulle... ;)

arctic biker
14.04.2014, 05.43
Itse asiassa noita säiliöllisiä fillarin ketjun voitelusysteemejähän on ollut fillareissa, rapiat sata vuotta sitten...

arctic biker
14.04.2014, 13.45
Jaa ei oo Viston linkkaamaa masiinaa enää saatavilla. Silloin kun olin pikkasen nuorempi niin mopoissa oli täysin suojattuja ketjuja, sinne ei ulkopuolista likaa päässy millään ilveellä. Ei vaan onnistu nykyvaihtajilla ja muistan kyllä että ekan ketjunvaihdon jälkeen noista mopoistakin jotenkin unohtui suojat asentamatta.

Veneilijä
14.04.2014, 20.08
Jaa ei oo Viston linkkaamaa masiinaa enää saatavilla. Silloin kun olin pikkasen nuorempi niin mopoissa oli täysin suojattuja ketjuja, sinne ei ulkopuolista likaa päässy millään ilveellä. Ei vaan onnistu nykyvaihtajilla ja muistan kyllä että ekan ketjunvaihdon jälkeen noista mopoistakin jotenkin unohtui suojat asentamatta.
Isäukko meinas kimmastua pahasti, kun revin sen pappa-Tunturista ketjukotelon pois. Silloinhan mopot oli virallisesti moottoripolkupyöriä, joten ei tämä kommentti ihan off-topiciksi mennyt.

AnttiL
14.04.2014, 20.17
https://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/oljyt-ja-kemikaalit/ketjurasvat/osco-automaattinen-ketjunvoitelija-musta/

sakuvaan
28.04.2014, 16.20
Bike discountista pari flindaa tilasin Squirttia.

Heitin tossa ~30km lenkin pölisevillä hiekkateillä ja vähän helsingin hietsussa läskillä ja ketjut eivät alkaneet rahisemaan, eli väite että tuo rasva on hyvää pölyisissä oloissa pitänee paikkaansa melko hyvin, rasvauskiekkoja on vasta kaksi takana joten mainostettua ketjun putsaantumista ei ole vielä ehtinyt tapahtua, märällä en myöskään ole ajanut mutta siitä sitten kun märät kelit tulee vastaan myöhemmin ja tulee uitettua mudassa kalustoa.

JiiPee
28.04.2014, 17.07
Vajavaisen kokemukseni mukaan, tri flow voiteluaineen ominaisuudet ylittäneet kaikki toiveeni. Ainoa oikea.
http://media2.giphy.com/media/33UbGsRWIZhkc/200.gif

sakuvaan
02.05.2014, 12.36
~100km takana ekojen rasvauskertojen jälkeen

Ennen tätä laitoin tarkoituksella liikaa Squirttia ketjuihin(3 rasvauskertaa, annoin kuivua välissä), tavara ei tosiaan tuki jockey wheelejä ja hammasrattaita, ylimääräinen kuivunut vaha/rasva puskee moskat ja ylimääräisen aineen ulos rullien ja lenkkien välistä ja tippuu lastuina/nökäreinä pois ajossa, pyyhin rätillä ketjun pintapuolisesti kiiltäväksi ja ketju on edelleen ajossa hiljainen, märällä ajoa ei vielä ole kunnolla tullut.

frp
02.05.2014, 13.54
Squirt häviää riittävästi märällä ajaessa kokonaan. Kerran kahden päivän reissulla ekana päivänä ajoin sateessa 6 tuntia (maantiellä) ja aamulla kun piti matkaa jatkaa niin ketju oli täysin "kuiva" ja kitisevä koppura. Piti ajaa lähimpään kauppaan ostaan rasvaa. Opiksi tästä lähinnä se, että lyhyelläkin pyöräreissulla pitää olla rasvaa mukana.

sakuvaan
02.05.2014, 14.53
Hyvä tietää

Tosin tilanne on mulla muc offi dry'n kanssa kans, 3 tuntia mutarallia ja ketjut on rutikuivat

___
17.06.2014, 17.08
Mikäs on nykyään suositeltava ketjurasva, kun käyttäjä arvostaa rasvauksen helppoutta ja sotkemattomuutta?

Tällä hetkellä käytössä on Bilteman ketju"rasvaa", joka kerää itseensä oikein mukavasti kaiken mahdollisen hiekan ja pölyn noin kolmen metrin säteeltä, ja muuttuu sitten mustaksi, tahmeaksi tahnaksi. Tämä tahna hioo varmasti ketjuja ja rattaita vähä vähältä ohuemmaksi ja sotkee kaikki paikat, jos sitä alkaa irrottelemaan pala kerrallaan... En tykkää.

frp
18.06.2014, 14.05
yllä mainittu Squirt, kunhan muistaa että sitä pitää lisäillä vähän useammin varsinkin jos on ajanut märällä.

ViliA
18.06.2014, 14.10
+1 squirtille. Käytössä niin maantiellä kuin maastossa enkä pois vaihtaisi. Varsinkin maastossa kun rapaa lentää niin arvostaa ettei ketjuun tartu niin paljoa moskaa.

PedroK
18.06.2014, 14.10
Tää on pätevä ja riittoisa aine Canadasta. Orontas merkiltään. http://img.tapatalk.com/d/14/06/18/tu3e2u4y.jpg

sakuvaan
18.06.2014, 14.12
Aika hyvin toi squirtti on kestäny märkääkin keliä mulla, ainakin verrattuna pariin muuhun dry lubeen, tavara on riittoisaa ja ei sotke paikkoja joten tuolla rasvailu on suht miellyttävä kokemus kun voimansiirto ja runko ei ole lähmässä joka rasvauksen jälkeen.

Ostan uudestaan.

arctic biker
18.06.2014, 14.34
Edelleenkin Dynamic Dry Lube, satunnaisesti Motorexin Wet Lube. Voi tieten olla että ens viikon tilaukseen lipsahtaa Squirt-pänikkäkin. Oli öljy mikä hyvänsä niin kunnolla sateella uitetut ketjut (imho) kaipaa hoivaa heti lenkin jälkeen.

sakuvaan
18.06.2014, 14.46
KMC on muuten kelpuuttanut squirtin kans tehdasrasvaksikin:

http://www.bikerumor.com/2013/08/04/squirt-lube-to-offer-infused-kmc-chains/

inbox
18.06.2014, 14.53
Squirttia täälläkin ja on kyllä parasta mitä olen maasturissa käyttänyt. Ei kerää moskaa. Kunnon sadekelillä en ole vielä päässyt testaamaan.

arctic biker
18.06.2014, 15.07
This eliminates the recommended step of degreasing them before first use of Squirt and primes them for clean, smooth and quiet use.

Huh! Mun uskontosuunnassa on kuolemansynti pestä tehdasrasvoja ketjusta pois:D

Hardza
09.04.2015, 20.35
Squirttia lähti kanssa tulemaan yks purkki tänne. Ei ole aikaisempaa kokemusta ns paremmista ketjurasvoista, toivottavasti tämä mullistaa mun elämän.

Ohiampuja
10.04.2015, 09.15
Tällaista Pedroksen vahaa joskus hommasin kokeeksi, mutta onpas se surkeata näissä +10 kesäkeleissä. Toimiiko nuo vahat missään alle +20C keleissä? Tuolla aineella XT-vaihteet taantuu Acera tasolle. :)

Mutta kun tuota Finish Linen Teflonia en löytänyt mistään, niin hain tilalle Motonetista Shimano PTFE öljyä. Ja olikin euron halvempaa kuin CRC:llä. :)

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/pedros-ice-wax-2-0/rp-prod31329
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383828/Shimano-PTFE-Lube-100ml

jaantooni
13.04.2015, 18.15
^^Minulla on toiminut toi PTFE litku ihan hyvin kunhan
vaan muistaa laittaa lenkin jälkeen eikä ennen lenkkiä ja vähän vaan. Sen jälkeen pyyhin rätillä pitkään ja hartaasti(sama ennen lenkkiä). Jos sitä liikaa laittaa niin tulee sitä mustaa litkua ketjun pinnalle joka onkin yksi miinuspuoli siinä öljyssä. Varovainen kannattaa olla koska sitä on niin veemäinen putsata poijes ja sitää tervaa riittää vielä muutamallekkin lenkille.

CamoN
13.04.2015, 20.42
^^Minulla on toiminut toi PTFE litku ihan hyvin kunhan
vaan muistaa laittaa lenkin jälkeen eikä ennen lenkkiä ja vähän vaan. Sen jälkeen pyyhin rätillä pitkään ja hartaasti(sama ennen lenkkiä). Jos sitä liikaa laittaa niin tulee sitä mustaa litkua ketjun pinnalle joka onkin yksi miinuspuoli siinä öljyssä. Varovainen kannattaa olla koska sitä on niin veemäinen putsata poijes ja sitää tervaa riittää vielä muutamallekkin lenkille.

Samat kokemukset minulla. Olen käyttänyt pitkään pelkkää spray-TF2:sta, mutta Mallorcan reissulle pakatessa painepullo tuntui jotenkin epäkäytännölliseltä joten otin tippapullon Shimanon PTFE:tä. Eräänä iltana lenkin jälkeen laitoin tipan per linkki ja kuivauksen kanssa pidin vissiin vähän liikaa kiirettä. Ei nitinää enää koko loppureissun aikana, tulikohan siinä 600-700 kilometriä mutta lopulta ketju olikin sitten sellaisen paksun mustan jankin peitossa. Toki sama mähnä oli levinnyt myös pakkaan, chainstayihin ja takakiekkoon. Aikalailla hartaasti voitelin taas lähes pelkällä liuottimella kun pääsin kotiin, niin sai palikat edes puhtaan näköisiksi.

jaantooni
13.04.2015, 21.06
Ensimmaisen kerran kun ostin tuota shimanon PTFEetä, niin laitoin muutaman ensimmäisen kerran liikaa sitä ja en pyyhkinyt yli määräisiä pois. lopputuloskin oli se että kun se keräsi kaiken mukaansa niin meinasin heittää koko pullon menemään, kunnes muu öljy oli loppu ja päätin vielä kerran kokeilla laittaa varovasti ja vähäsen vaan, kunnolla pyyhkimällä. lenkin jälkeen vilkaisin ketjua ja likaa oli vain vähä kuten muitakin litkuja käyttäessä. Ja muutenkin minun mielestä jos ketjun haluaa pitää kunnossa niin täytyyhä siihen nähdä vähän vaivaa!

sledgehammer
14.04.2015, 12.30
Mä pesin kevään kunniaksi ketjut bensalla, jonka jälkeen vielä tiskasin fairyllä ja lopuksi vetelin päälle motorexin drylube rasvat, kun ketju oli kuiva. Jäi vaan askarruttamaan, että mikä tuosta tavarasta tekee "kuivaa", kun ihan öljyltä se vaikutti. Aika näyttää miten toimii.

cobbo
14.04.2015, 12.40
No kuivuuko se ajan kanssa niinkuin "kuiva" -rasvat yleensäkin; pitäähän siinä rasvassa jotain kuljetusainetta olla joka huuhtoo voiteluaineen ketjun sisään? Finishlinen dry menee ajan myötä melko kuivaksi, shimpan PTFE kanssa jossain määrin (edelliset huomiot käyttötavasta samoja kuin itsellä). Kylmässä ja kosteassa varastossa saattaa mennä aikaa ennenkuin noin käy...siksi viileällä kelillä jätän pesun jälkeen ketjut sisätiloihin roikkumaan ennen fillariin asennusta, niin ehtii ylimääräiset volatiilit ainesosat rasvasta haihtua pois.

Tiedä sitten kuinka hyperbolea tuo "kuiva" fillarirasvoissa on, mun mielestä oikeasti kuivavoiteluaine on grafiittipölyn tms. tapainen matsku joka vain peittää liukupinnat ohuenohuella kerroksella. Ei taida ympäristölle avoimena oleville ketjuille kauhean hyvin (mutu) toimia.

sledgehammer
14.04.2015, 12.58
Katsotaan kuivuuko. Molemmat fillarit ovat kohta olleet vuorokauden sisällä. Täytyy tsekata kun pääsen töistä kotiin.

Ohiampuja
14.04.2015, 13.09
Oho, kiitoksia tiedoista.

Itse en tykkää yhtään niistä rasvoista jotka sotkevat koko voimansiirron. Ja siksi olen tykännyt tuosta Finish Linen Dry-öljystä. Sitä saa käyttää aika huolettomasti ja silti takapakka pysyy siistin näköisenä.

Millaista tämä Muc-Off on, jos tuolla voimansiirron tervaamis-indeksillä mitataan?
http://www.sportax.fi/product/231/muc-off-dry-lube

Entäs tämä R-Techin RSP?
http://www.rtechsuspension.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_420.jpg

JackOja
14.04.2015, 13.12
Itse en tykkää yhtään niistä rasvoista jotka sotkevat koko voimansiirron...

Siksi tässäkin topicissa on monesti mainostettu Squirtlubea. Pysyy paikat puhtaana.

edit:

Tarkennetaan vielä että haluan ostaa öljyn Tamperelaisesta kivijalkaliikkestä. Jostain ihme periaattesta... http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

Jaa no sitten! Ihan sama periaate osittain minulla, siksi joku saisikin maahantuoda Squirttia :)

Ohiampuja
14.04.2015, 13.26
Siksi tässäkin topicissa on monesti mainostettu Squirtlubea. Pysyy paikat puhtaana.
Tarkennetaan vielä että haluan ostaa öljyn Tamperelaisesta kivijalkaliikkestä. Jostain ihme periaattesta... :)

ViliA
14.04.2015, 15.14
Tarkennetaan vielä että haluan ostaa öljyn Tamperelaisesta kivijalkaliikkestä. Jostain ihme periaattesta... :)

Signaturesta saa....ainakin aikaisemmin on ssanut

jaantooni
14.04.2015, 18.40
Kysäsempä nyt että onko jollain kokemusta tuosta Zefalin dry lubesta. Menen tässä jokupäivä motonetistä hakemaan tuota shimpan PTFE lubea lisää nii voisi semmonenkin tarttua mukaan.

sledgehammer
14.04.2015, 19.53
Oli se motorexi kuivunut ketjuihin työpäivän aikana. Hyvin toimi lenkillä, ei kerännyt paskaa.

JohannesP
15.04.2015, 23.36
Signaturesta olen aikasempina vuosina Squirttia ostanut. Tulikin mieleen et tarvis käydä hakemassa uusi purkki, luultavasti vieläkin myyvät. Pitää paikat mukavan kirkkaina.

Nappulakenka
16.04.2015, 12.26
Millaista tämä Muc-Off on, jos tuolla voimansiirron tervaamis-indeksillä mitataan?
http://www.sportax.fi/product/231/muc-off-dry-lube

Alkuun tuo puhdistaa ketjua, joten kakkaa nousee pintaan, mutta sen jälkeen voimansiirto on pysynyt puhtaana.

N-K
16.04.2015, 22.23
Itse en ihan ole vakuuttunut tosta Muc-Offista. Tuntuu lähtevän vähän turhankin nopeasti ketjuista ja alkaa taas kuulostaa kuivalta. Shimanon PTFE öljy toiminut itsellä kyllä paremmin.
Pitänee kuitenkin antaa tolle vielä mahdollisuus. Ehkä pitää pistää vähän enempi tavaraa sisään.

WetWillie
17.04.2015, 19.35
Phillips Gun Oil 😃

Ohiampuja
18.04.2015, 12.31
XXL myy näitä Prolink-öljyjä. Kahta mallia näytti Kalevassa olevan hyllyssä...
http://www.xxl.fi/pyoraily/huolto/huoltovarusteet/rasvat-ja-oljyt/progold-ketjuoljy-prolink-xtreme-chain-lube-4oz/p/1080208_1_style

Ps. Löysin varaston kätköistä 2 avaamatonta pullon Finish Lineä Teflonia ja yhden Muc-Off Ceramic:a. Olin näköjään hommannut öljyä varastoon juuri näitä tilanteita varten. Mutta harmi kun ei enää muista mitä on tullut aikoinaan hankittua. Pitäisi silloin tällöin pitää inventointi omille kamoille. :)

Halloo halloo
18.04.2015, 15.10
^ Erehdyin ostamaan XXL:n ainetta, kun jotain piti saada. Karmeaa ainetta. Käytän ehkä seuraavan kerran, kun/jos oikeat aineet loppuvat ennen kuin on ehtinyt hankkimaan täydennystä.

Ohiampuja
19.04.2015, 12.44
Jotenkin hauska juttu tämä ketjujen voitelu. Todella pieni yksityiskohta koko pyöräharrastuksessa, mutta silti arjessa aika merkittävä :)

esma
03.05.2015, 16.01
Kun täällä tuntuu olevan näitä squirt uskovia niin onkos teillä tullut vastaan tilannetta että ketjut on muuten toimivan oloiset mutta sateen jälkeen seuraavana päivänä ilmestyy ulkolenkkien sisäpintaan ruostetta. Mulla kävi noin kun ultegran ketjuilla poljin kahden päivän aikana märässä. Ei kitise vielä, ketjut on tosi hiljaset mutta ulkoasu alkaa epäilyttää. Ruske kukka ei oo kivan näköinen ketjuissa. Oliskohan noi pitänyt upottaa kokonaan squirttiin eikä vaan keskittyä runsaasti tiputtelemaan sitä linkkeihin? Se mitä ketjuille tein niin pesin ne ja kahdesti käsittelin squirtillä.

sledgehammer
03.05.2015, 16.31
Alan olemaan vakuuttunut, että Mororexin drylube on paskaa. kerää moskaa siinä missä tavallinen öljykin ja tuskinpa toi sen paremmin voiteleekaan. Huti jälleen kerran. Alkaa vähän ihmetyttää, miten tuostakin tuotteesta on saatu tämmönen 4-tähden arvostelu aikaiseksi...

http://road.cc/content/review/72509-motorex-dry-chain-lube

mhelander
03.05.2015, 21.13
Kun täällä tuntuu olevan näitä squirt uskovia niin onkos teillä tullut vastaan tilannetta että ketjut on muuten toimivan oloiset mutta sateen jälkeen seuraavana päivänä ilmestyy ulkolenkkien sisäpintaan ruostetta. Mulla kävi noin kun ultegran ketjuilla poljin kahden päivän aikana märässä. Ei kitise vielä, ketjut on tosi hiljaset mutta ulkoasu alkaa epäilyttää. Ruske kukka ei oo kivan näköinen ketjuissa. Oliskohan noi pitänyt upottaa kokonaan squirttiin eikä vaan keskittyä runsaasti tiputtelemaan sitä linkkeihin? Se mitä ketjuille tein niin pesin ne ja kahdesti käsittelin squirtillä.

Sanoisin että normaalia. Saman tekisi "kuivavoideltu" ketju sateen jälkeen etenkin jos sillä on ajettu jonkin verran ennen sadelenkkiä.

Koska Squirtissa ei varsinaisesti ole voiteluainetta niin ainoa joka estää ruostumista on ketjun levyjen pinnoitus tai sen puuttuessa Squirtin vahakerros.

Ketju tuskin alkaa kitisemään, mulla ne alkaa helisemään kuin ketju rasvojen poispesun jälkeen. Kuivavoideltu ketju kitisee jopa sateessa kun on uudelleen voitelun aika. Näin siis Finish Line Teflon öljyllä.

Kävin tänään 60:n maastolenkin ajamassa, ketjussa tuore voitelu ja yksi töissäkäynti alla. Koko ajan satoi ja monta kertaa kävi pyörä napoja myöten vedessä, oli mutaa, savea, hiekkaa, neulasia ja kaikkea siltä väliltä. Ketjumelu oli välillä kuin tela-ajoneuvon kulku soralla mutta hyvin rapisi sotkut lenkin edetessä pois ja kotona ketju näyttää yhtä puhtaalta kuin lähtiessä. Ehkä vähän kuivalta kuulosti joten katsotaan miltä huomenna vaikuttaa.

Mulla on Campan R11 ketjut jotka ei helpolla ruostu ja muutenkin toimii hyvin Squirtin kanssa. Edessä on Rotorin QX1 NW ja takana simpan M9000 11-40.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

mhelander
03.05.2015, 21.19
Ai niin, yleensä tulee sateessa ajon jälkeen pyyhkäistyä rätillä vedet pois ketjusta ja joskus jätettyä pyörä talliin kuivaamaan. Kuivavoideltu ketju tulee pyyhkäistyä rätillä johon suihkautan WD-40:stä, pitää ruosteen pois eikä pilaa voitelua.

N-K
03.05.2015, 21.22
Itse en ihan ole vakuuttunut tosta Muc-Offista.

Nyt vähän kattavammalla käytöllä on pakko perua puheeni. Ihan loistavaa tavaraahan toi on. Sitä vaan pitää pistää melko reippaasti jotta menee perille asti.

Vrad
03.05.2015, 21.27
muc-offin drylubea on tullut käytettyä. Eka putsannu ketjut ja rattaat pesurilla ja rätillä jossa Muc-offin cleaneria. Kuivaus. ketju pyörimään ja drylubea linkkien päälle. sitten drylubea rättiin ja ketju pyörimään. Tulee tasainen kerros ympäri ketjua. Anna kuivua yön yli. Toimii.

Gibsy
04.05.2015, 08.03
@Vrad, miksi ketjun ulkosivut pitäisi öljytä?

Vrad
04.05.2015, 11.36
ei varsinaisesti tarvitse, tulee samalla ylimääräiset pyyhittyä. mutta ohuen ohut kerros mun pään mukaan ei ainakaan haittaa erurattaiden välillä hinkatessa, myös etuvaihtaja ääriasennoissa hinkkaa yms. Ja mun mielestä kun toi pinta kuivuu, tarttuu roskat mun kokemuksilla tolla aineella huonommin.
Ei se mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan ole. Muut voivat hifistellä, mä ajan.

zander
04.05.2015, 15.11
Onko Oulun liikkeistä saatavissa Squirttia? Voisi sitä kokeilla seuraavaksi. Käytössä on ollut White Lightning Clean Ride, joka on ihan ok muuten, mutta ei kestä kyllä pitkään. Pitemmän lenkin loppupuolella jo alkaa tuntua, että saisi lisätä :) Liekkö sitten sama ominaisuus kaikilla näillä kuivavoiteluaineilla.

cobbo
04.05.2015, 15.51
Squirt alkoi jossain satasen kohdalla kuivan kelin ajoa kuulostaa melko kuivalta ja "helisevältä", ei hiekkarahisevalta mutta...kuivalta. Saattoi olla että sitä ei ollut ihan täyttä määrää liikkeellelähtiessä kun edellinen voitelu suoritettiin pesun jälkeen kosteaan ketjuun. Ei se mun kokemusten mukaan kovin paljon tuota enempää riitä, lisäilenkin suunnilleen 50km...satasen välein. WL:ääkin on ollut joskus mutta en muista yhtään miten se pysyy ketjuissa.

Pintaruostetta saattaa tulla jos vahakerros ei peitä koko ketjua, mutta se on kosmeettista. Talvipyörässä levittelin ketjusta läpi tippuvat ylimääräsquirtit joskus lateksihanska kädessä ketjun ulkopinnoille, lähinnä ruostesuojan vuoksi. Saman varmaan tekisi WD40-rätti. Tätänykyä jaksan säätää Squirtin kanssa aina vaan vähemmän, lisääminen menee tiputtelun sijasta vaan ronskisti ketjua pyörittäen ja vauhdista spruutaten.

mteebee
05.05.2015, 18.04
Oho Squirttia lisättävä 50-100 kilsan välein? Taisi olla vikatikki tilata tota pullo,no samalla tulee myös puteli Dynamic dry-film litkua,ehkä se olisi vähemmän sotkevaa kuin Shimano ptfe lube. Shimanon eduksi on kyllä todettava että voiteluun olen ollut ihan tyytyväinen,jonkin verran vaan kerää paskaa vaikka antaisi kuivua yön yli ja olisi hankaillut ylimääräiset pois huolella.

JohannesP
05.05.2015, 21.24
Kyllä se pidempään kestää. Itse olen pitkille lenkeille (100km+) laittanut kaksi käsittelyä edellisenä päivänä ja antanut kuivua välissä ja hyvin toiminut yli 200km matkoilakin. Paljoa pidemmistä ei ole kokemusta. Purkissa itsessään suositus kuivumisajat ynm mitä en nyt muista/pääse tarkistamaan.
Ja sitä ketjua ei saa sit pyyhkiä vaikka näyttäisi olen reippaasti.

cobbon tapauksessa uskon vahvasti kosteuden heikentäneen kestoa. Muistaakseni ohjeissakin sanotaan, että kuivaan ketjuun. Itse olen aina pesun jälkeen kuivannut hyvin rätillä ja odotellut hetken ennen voitelua.

cobbo
06.05.2015, 05.47
^Voi hyvinkin olla. Tuo tiheämpi alta satasen voiteluväli viittasi talviajossa olleeseen pyörään, sopivilla loskakeleillä toki muutkin rasvat kuin Squirt kuluu nopeasti pois. Kalliiksihan se tulee, mutta sotkemattomuudesta olen valmis jonkin verran maksamaan varsinkin kylmemmillä keleillä jolloin voimansiirron peseminen on tympeämpää.

Kylmällä säällä lisäksi tuntuu että kovaksi jäätynyt vaha putoaa muutenkin nopeammin pois ja/tai voitelee heikommin mikä ei ole ihme. Kyselinkin aiemmin sitä onko kellään kokemuksia Squirtin talviversiosta mutta ilmeisesti kukaan ei ole päässyt vielä testaamaan.

Kesäkelien ajosta mulla ei ole vielä kovin paljon kokemusta, hyvä tietää että teho ei ihan satasen kohdalla vielä lopu (ajajasta varmasti loppuu).

Löylis
18.05.2015, 16.48
Nyt olisi voitelutekniikkaan liittyvä kysymys. Öljyä käyttäessä olen tiputtanut tipan joka lenkkiin ja antanut öljyn levitä jonka jälkeen rätillä pyyhin ylimääräinen pois. Sprayöljyjä käyttäessä suihkuttanut öljyn ketjuun ja liuottimen kuivuttua olen pyyhkinyt ylimääräiset pois. Ongelmaksi muodostuu öljyn määrä. Jos pyyhin ketjun niin että ulkopinnalle ei jää öljyä niin ketju alkaa rahisemaan viimeistään 20-30km ajon jälkeen. Jos ketjuun jättää yhtään enemmän öljyä niin ketju kerää likaa kohtuuttoman paljon ja se leviää koko voimansiirtoon sekä takahaarukkaan.

Ongelma toistuu öljyn merkistä riippumatta. Miten ketjun saisi pysymään voideltuna niin että ketjun ulkopinta pysyisi riittävän kuivana ja puhtaana jos käyttää öljyä ketjun voiteluun? Kyseessä on siis ohuet (teflon-)öljyt, wet lube tyyppisiä öljyjä en ole kokeillut mutta ne ilmeisesti keräävät likaa vielä enemmän. Ketjuvaha on myös käytössä mutta välillä öljyn käytölle on tarvetta ja olisi kiva saada voitelu toimimaan ilman että koko voimansiirto ja takahaarukka on öljystä likaisena.

Nana
18.05.2015, 18.21
^
En tiedä voisiko johtua kuitenkin öljyn tyypistä, kun itse en ole vastaavaa kokenut. Nyt käytän Muc-Offin keltaista dry lubea hieman sisäpuolella ja varsinaisen voitelun saman sarjan keraamisella C3 dry lubella (vihreä teksti paketissa), eikä minusta kerää erityisesti roskaa ja tuntuu hyvin pysyvän.
Tuo keltainen dry lube on paksumpaa ja sitä laitan vain sisäpuolelle, enkä välttämättä joka kohtaan, vaan vain antamaan lisäsuojaa/liukastetta.
TF2kaan ei minusta kerännyt likaa, vaikka olikin todella halpa. Voitelin sillä pariin kertaan kun muuta ei ollut ja ihan hyvin se homman hoiti.

orc biker
18.05.2015, 18.38
^
En tiedä voisiko johtua kuitenkin öljyn tyypistä, kun itse en ole vastaavaa kokenut.

Voi. Käyttämäni öljy ei kerää likaa, vaikka en tosiaan pyyhi mitään ylimääräisiä pois. Kyseessä ei ole edes mikään kuivavoiteluaine.

kuovipolku
18.05.2015, 19.51
Orc bikermaisen suvereeni, konklusiivinen ja tarkoituksellisen niukasti rajoiteulla informaatiolla toetutettu vastaus.

Anyway, 20-30 km tuntuu äärimmäisen vähältä millä tahansa öljyllä, laittoipa sitä kuinka vähän tai pyyhkipä ketjun kuinka tarkasti tahansa.

FWIW itse en tykkää sprayn käytöstä koska sotken sillä paikat enkä silti osaa annostella sopivasti. Tippapullo on minulle riittävän yksinkertainen. Tippa per nivel, pyöritystä 30 s (ja jos roiskuu, seuraavalla kerralla pienempiä tippoka), kierros kevyesti rätin läpi, ennen seuraavaa lenkkiä (eli vähintään tuntia myöhemmin) rätillä hieman tarkemmin, kestää n. kolme pitempää lenkkiä tai yhden pitkän sadelenkin.

PS Pesun jälkeen tai degreaserin ja vesihuuhtelun jälkeen rättikuivaus + yön yli kuivumaan ennen voitelua. Jälkimmäisen tarpeellisuudesta en tosin ole varma, eikö öljyn pitäisi ajaa vesi pois ketjun pinnasta?

orc biker
18.05.2015, 21.33
Orc bikermaisen suvereeni, konklusiivinen ja tarkoituksellisen niukasti rajoiteulla informaatiolla toetutettu vastaus.

Valivali. Jos pohditaan, että voiko johtua öljystä, niin "voi" vie jo asiaa aika pitkälle. Silloin ihminen voi alkaa miettiä, mikä olisi parempi öljy. Olen oppinut vähitellen, että minun ei kannata suositella mitään, koska silloin vasta teenkin väärin.

jperala
18.05.2015, 21.38
Tässä oikeasti hyvää tavaraa, jättää liukkaan pinnan, ei sotke eikä kerää paskaa ! Pienellä määrällä voitelee paikat.

http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=906

Nana
18.05.2015, 22.07
FWIW itse en tykkää sprayn käytöstä koska sotken sillä paikat enkä silti osaa annostella sopivasti. Tippapullo on minulle riittävän yksinkertainen.
eikö öljyn pitäisi ajaa vesi pois ketjun pinnasta?

Minä en myöskään pidä spraystä. Tippa on helpompi ohjata oikeaan kohtaan.
Öljy teoriassa "ajaa veden pois", mutta itse en ole märkään ketjuun laittanut öljyä, kun joskus sitä testasin ja minusta se ei tarttunut samalla tavalla kuin kuivaan ketjuun. Ilmeisesti sitä vettä jää sinne alle, eikä pääse öljy tarttumaan.

kuovipolku
18.05.2015, 22.07
Valivali. Jos pohditaan, että voiko johtua öljystä, niin "voi" vie jo asiaa aika pitkälle. Silloin ihminen voi alkaa miettiä, mikä olisi parempi öljy. Olen oppinut vähitellen, että minun ei kannata suositella mitään, koska silloin vasta teenkin väärin.

Yritä nyt, ystävä hyvä, elää sen tosiasian kanssa että olet onnistunut osin omaa ansiotasikin hankkimaan itsellesi sellaisen aseman tällä foorumillla että teetpä niin tai näin, teet joidenkin mielestä väärin. Käyttämäsi ja implisiittisesti suosittelemasi öljyn merkin kertomatta jättäminen oli täysin tarpeetonta ja IMHO pelkkää pelleilyä (ja vastauksesi minulle meni jo lievän persoonallisuushäiriön puolelle, jos tämmöinen liioiteltu ilmaus sallitaan).

Vielä kerran ja ihan vilpittömästi: jos olet joskus erehtynyt käyttämään kuvatulla tavalla kurjaa öljyä, voit sen nimeltäkin mainita - ja jos todella olet onnistunut löytämään noin mainiolta kuulostavan voiteluaineen, älä nyt ihmeessä rupea sen merkkiä salaamaan silläkään uhalla että sen käyttäjillä on/voi olla toisenlaisiakin kokemuksia!

orc biker
18.05.2015, 23.10
Yritä nyt, ystävä hyvä, elää sen tosiasian kanssa että olet onnistunut osin omaa ansiotasikin hankkimaan itsellesi sellaisen aseman tällä foorumillla että teetpä niin tai näin, teet joidenkin mielestä väärin. Käyttämäsi ja implisiittisesti suosittelemasi öljyn merkin kertomatta jättäminen oli täysin tarpeetonta ja IMHO pelkkää pelleilyä (ja vastauksesi minulle meni jo lievän persoonallisuushäiriön puolelle, jos tämmöinen liioiteltu ilmaus sallitaan).

Asia selvä. Loput lääketieteelliset diagnoosisi voitkin tehdä ignoressa.

Polun tukko
19.05.2015, 07.13
Menee ilmeisen kovasti tunteisiin tämä ketjun voitelu

jperala
19.05.2015, 07.44
Menee ilmeisen kovasti tunteisiin tämä ketjun voitelu

Olin juuri sanomassa samaa, atomitasolle menevä harrastuksen puiminen voi olla kohtalokasta.

kuovipolku
19.05.2015, 08.13
No, niinkin voi käydä kun kaksi tautiluokituksen omaavaa kohtaa alkuyön tunteina - etenkin jos toinen on aivan liikaa puolikovaa ajanut ja selvästikin male menopausesta kärsivä maantierengasniilo jolla on perintötaakkanaan vinksahtanut huumorintaju ja toinen on besserwisser jolla on ilmeisen lajityypillinen taipumus tiettyyn tosikkouteen. Mutta me sentään yritimme omalla tavallamme keskustella aiheesta sen sijaan että keskustelisimme keskustelusta tai keskustelijoista...

YGoo
19.05.2015, 08.22
Mites tämä:

https://muc-off.com/lube/274-team-sky-hydrodynamic-lube.html?ref_cat=10

Tuosta saa kuvan, että ratkaisee kaikki voiteluongelmat, mitä ketjuihin tulee. Onko kukaan kokeillut? Hinta sanalla sanoen arvokas.

Itse olen voidellut muc-offin perus dry lubella alku kauden. Ei valittamista mutta melko usein saa lisätä..

JackOja
19.05.2015, 08.26
Onko taas mennyt monta viikkoa ilman Squirtlube-mainintaa?

Noh: Squirtlube

zander
19.05.2015, 09.03
Toi Squirtlube on varmasti ihmeainetta kun on niin salaistakin ettei sitä missään ole edes saatavilla :D

edit: katos, Wiggle on paljastanut salaisuuden: http://www.wiggle.co.uk/squirt-chain-lube/

oem
19.05.2015, 09.25
Tunteeko kukaan tuota Wolf`s öljyä. https://www.fasttech.com/reviews/1392817-authentic-wolfs-lube-oil-for-bike-bicycle-maintena

arctic biker
19.05.2015, 10.13
Mites tämä:

https://muc-off.com/lube/274-team-sky-hydrodynamic-lube.html?ref_cat=10

Tuosta saa kuvan, että ratkaisee kaikki voiteluongelmat, mitä ketjuihin tulee. Onko kukaan kokeillut? Hinta sanalla sanoen arvokas.

Itse olen voidellut muc-offin perus dry lubella alku kauden. Ei valittamista mutta melko usein saa lisätä..
Jos nyt laskee Skyn öljyn käyttökulut ja vertailee ketjujen hintoihin niinnei taida olla kovin kannattava sijoitus.

Grugi
19.05.2015, 10.37
Tuntuu olevan melkoista tiedettä joillekin tuo ketjujen voitelu :) Muc-Off Wet lubella olen omat ketjut voidellut ja ei ole mitään ongelmaa ollut mikä johtuisi ketjujen voitelusta.
pyörittäen vaan öljyt ketjuihin ja rätillä muutama kierros perään ja hyvin toimii, ei kerää turhaa skeidaakaan. Voitelut olen tehnyt joskus 60km jälkeen ja joskus reilun 200km jälkeen vähän fiilis pohjalta menee tuokin mutta kun homma toimii niin ei siihen kiinnitä juurikaan humiota. Ehkä joskus kokeilen jotakin muuta tököttiä ehkä en.

Nana
19.05.2015, 11.00
^

On se :D
Itse olen ollut tyytyväinen kaikkii kokeilemiini rasvoihin tähän asti, mutta se varmaan selittyy kilometrien vähäisyydellä. Aion silti kokeilla seuraavaksi Muc-Offin Dryn (sekä normin, että keraamisen) ja TF2 yhdistelmää ihan mielenkiinnosta. Normi Dryta laitoinkin kerran TF2:n kanssa ja hyvin pelasi.

Polun tukko
19.05.2015, 11.27
Miksi ihmeessä sinne ketjuun pitää kahta eri öljyä laittaa?

ealex
19.05.2015, 11.29
Toistaiseksi paras öljy mitä olen löytänyt, joka ei kerä likaa, on tämä: http://www.finishlineusa.com/products/chain-lubricants/dry-lube (Squirtlubesta ei ole kokemusta). Toisin, kuin monia muita ”kuivia” öljyjä, tätä suositellaan myös märkiin olosuhteisiin.

Valmistajan sivun ohjeella sitä ei tietenkään onnistu järkevästi levittämään. :rolleyes: Öljy on erittäin notkea ja pullo on sama, kuin paksummillekin öljyille. Muillakaan tavoilla alkuperäinen pullo ei oikein toimi tämän öljyn kanssa, mutta esim vanha Muc-off pullo toimii paremmin.

Öljy tunkeutuu erittäin hyvin, toimii kosteallakin ketjulla ja kuivuu erittäin nopeasti. Kuivumisen jälkeen pinta on sileä ja täysin tahmaton. Mitään ylimääräistä ei tarvitse pyyhkiä pois.

JackOja
19.05.2015, 11.32
^^ihmettelen samaa. Jos tuolle tielle lähtee niin kannattaa tehdä puhdistus ja voitelu kunnolla.

Niinkuin Sheldon Brown neuvoo (http://sheldonbrown.com/chainclean.html).

Aivan, kyllä tämä taas piti linkittää, paikalla on nuorisoa, joka ei tätä vielä nähnyt.

Ohiampuja
19.05.2015, 14.40
Samaa mieltä, taitaa olla akateemista koko hyöty. Muutaman kisan jälkeen sekaisin ne on siellä kaikki öljyt. :)

Ohiampuja
19.05.2015, 14.42
Niinkuin Sheldon Brown neuvoo (http://sheldonbrown.com/chainclean.html).
Voi voi. Tuli oikein haikeus kun muisteli näitä Sheldonin juttuja. Oli siinä kunnon äijä. :)

Antti Kuitto
19.05.2015, 15.05
^

On se :D
Itse olen ollut tyytyväinen kaikkii kokeilemiini rasvoihin tähän asti, mutta se varmaan selittyy kilometrien vähäisyydellä. Aion silti kokeilla seuraavaksi Muc-Offin Dryn (sekä normin, että keraamisen) ja TF2 yhdistelmää ihan mielenkiinnosta. Normi Dryta laitoinkin kerran TF2:n kanssa ja hyvin pelasi.

Ellen nyt ihan väärin muista niin TF2:ssa on jotain liuotintakin hieman seassa, mikä varmaan liuottaa samalla näppärästi tuon erinomaisen hyvän Muc-Offin keraamisen dry luben pois...

Nana
19.05.2015, 15.11

Siinähän se luki, ihan puhtaasti mielenkiinnosta. Niinkun sanoin olen ollut varsin tyytyväinen kaikkiin kokeilemiini öljyihin, mutta varmaankin enemmillä ajoilla voi erojakin löytyä.

Tämä 2 öljyn yhdistelmä johtuu myös siitä, että toi Muc-Offin keltainen on niin paksua, ettei sitä viitsi laittaa paljoa, keraaminen paljon juoksevampaa ja siksi sitä lisäksi. Perttu Pärssinen blogissaan taisi myös sekoitella Muc-Offeista aina kuhunkin keliin optimaalisimmat yhdistelmät. Minusta on ihan mielenkiintoista kokeilla saako näillä eroa aikaan.
http://www.perttuparssinen.com/mucoff

Nana
19.05.2015, 15.13
^^
Jos on niin aika mietoa täytyy olla, kun en huomannut mitään kitinöitä märässäkään ajaessa.

marco1
19.05.2015, 15.19
Voi voi. Tuli oikein haikeus kun muisteli näitä Sheldonin juttuja. Oli siinä kunnon äijä. :)

Parhaiten jäi mieleen kommentti Shimanon linkullisista v-jarruista kun joku valitti r.b.t:ssä että nämä vinkuu koko ajan: "jotain on varmasti vialla, niiden kuuluu vinkua vain jarruttaessa". Tähän sitten aito lainaus kun ehdin hakea sen...

Ehkä täydellistä ketjun voiteluainetta ei olekaan mutta mitä enemmän taikavoimaa aineeseen luvataan niin sen varmemmin se hyötyy pitkästä kuivumisajasta. Eli voitelut aina kuntoon lenkin jälkeen.
Edit. Ja &#&@ mikään öljy ei mene "ketjuun sisälle", sen voi unohtaa jos ei upota ketjua aineeseen jolloin rullien sisään saattaa mennäkin jotain.

Nana
19.05.2015, 15.37
Joo ei se varmaan sinne sisälle asti täysin mene, mutta jos antaa öljyn kunnolla asettua ja kuivahtaa ennen ylimääräisten poistoa sitä varmaan pääsee ketjun sisäosiinkin edes hieman.
Jos en vielä ehtinyt mainita niin muc-Offin dirty workseillä saa ketjuistakin putsattua pahimmat pois jos ei halua/ehdi/jaksa/tarvitse pestä. Tulivat ihan puhtaan näköisiksi ja luontoa sotkematta. Edes suojapapereita ei tarvinnut. Toki kunnon ketjupesu kannattaa tehdä toisilla aineilla ja huuhtoa kunnolla, mutta tämä kävi vallan hyvin pikaiseen putsaukseen.

Grugi
19.05.2015, 18.35
Edelleen jaksaa hymyilyttää tää touhu mutta jatkakaa :)

GodFinger
23.05.2015, 19.32
Tässä tehdään monen mielestä karmea virhe... WD-40 pääosassa.

The 5 Minute Bike Wash - How To Clean Your Bike I…: https://youtu.be/QvzVRxlIUL0

Juipp4
23.05.2015, 20.56
Mopon ketjut öljysin joskus juniorina niin että puhtaat ketjut kattilaan ja jotain jähmeetää mottoriöhliä perään ja liedelle lämpiämään... Ölppä notkistui ja tunkeutui ketjun rulliin...

Nykypäivänä on jo o/w ja x-rengasketjuja noihin vehkeisiin...

Ihme tiedettä tästä ketjujen rasvaamisesta tehdään!?

akvavitix
23.05.2015, 21.03
Sain ammatikseen pyöriä huoltavalta vähän vastaavan vinkin kuin tuo WD-40 tapaus, eli vanhat rasvat lähtee parhaiten teflonia sisältävällä ketjurasvalla. Just eilen putsasin vaimon fillarin ketjut jarkyttävän paksusta tökötistä tällä menetelmällä. En tosin pessyt saippuavedellä, vaan pyyhin nukkaamattomalla kertakäyttöliinalla. Hetken meni vanhojen rasvojen pehmenemiseen, mutta parissa minuutissa irtosi ja ketjut lähtivät rullaamaan ihan uudella tapaa sen lisäksi että näyttävät puhtailta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ealex
23.05.2015, 21.29
Tässä tehdään monen mielestä karmea virhe... WD-40 pääosassa.

The 5 Minute Bike Wash - How To Clean Your Bike I…: https://youtu.be/QvzVRxlIUL0
Taitaa olla nopea kaveri, suihkutti jarrutkin WD-40:llä. Onhan se totta, että jarrut ovat vauhdin surma... :rolleyes:

akvavitix
23.05.2015, 21.41
^ se on kato niin tarkka kaveri, ettei osunut jarrupaloihin. ;)

Nana
23.05.2015, 21.45
^^^ Minua häiritsee teflonissa se, että se on luonnolle haitallista ja ketjuissa käytettynä sillä on luontoon tosi lyhyt matka, se päätyy sinne pesuvesien tai metsälammikoiden kautta. Huomasin juuri, että keltainen Muc-Off sisältää ainakin sitä ja aionkin käyttää pullon kitsastellen ja jättää seuraavan ostamatta.
Keraamisessa Dry lubessa ei taida olla teflonia, TF2ssa ei ole kyljessä mitään tuoteselostetta.
Täytyy jatkossa kiinnittää asiaan huomiota noita ostellessa. Pidän pyöräilyssä mm. siitä, että se on vihreä kulkumuoto, eikä saastuta. Siksi tuntuu järkevämmältä siirtyä myös vihreämpiin ketju- ym. öljyihin.
Mm. Green Oililla on tällaisia ja varmasti niitä löytyy muiltakin valmistajilta ja niiden joukosta varmasti myös toimivia öljyjä.
https://hugbikeshop.fi/kauppa/green-oil-eco-rider-deluxe-set/
esim tuollaisia

akvavitix
23.05.2015, 21.58
^ Pääsääntöisesti asiaam auttaa, että metsälätäköt jää 25-millisillä renkailla polkemati ja toisaalta maanteillekään harvoin lähden sadesäällä.

kuovipolku
23.05.2015, 22.25
TF2ssa ei ole kyljessä mitään tuoteselostetta.

Weldtiten TF2? Eivätkö ne kaikki ole nimenomaan "with Teflon®"?

Saksalaiset pyörälehdet ovat pistäneet näitä ekoketjuöljyjä jonkinlaiseen paremmuusjärjestykseen ja kärkisijoilla ovat olleet Muc-Off Wet Lube, Dynamic Bio-Kettenschmierstoff ja Rohloff Spezial Kettenschmierstoff. Häviävät mitättömän vähän ns. normaaleille ketjuöljyille.

sledgehammer
24.05.2015, 10.34
Eka lenkki heitetty pikku sateessa Motorexin drylubet ketjussa. Kun pisaroita alkoi tulla, meni varmaan 10min ja sitten alkoi kitinä. Nyt on kyllä keksittävä jotain muuta tilalle. Lisäksi ketjut likaantuvat mustiksi ihan niin kuin millä tahansa öljyllä.

ealex
24.05.2015, 11.28
^ Tuo ainakin toimii sateessakin: http://www.finishlineusa.com/products/chain-lubricants/dry-lube mutta on loppu minultakin ja tuskin Tampereelta löytyy. Tämän jälkeen perinteiset voiteluaineet tuntuvat aivan hirveältä.

Jospa polkisi Biltemaan kokeilemaan tätä: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyoran-hoito/Supervoiteluaine-2000019169/
Kuvauksen perusteella saattaa olla samantyylistä ainetta…

sledgehammer
24.05.2015, 11.53
Teoriassa toi bilteman tavara voi toimia, käytännössä 90% tuon firman tavarasta on ihan kamalaa ongelmajätettä.

arctic biker
24.05.2015, 12.35
Toimivan ketjuöljyn yksi tunnusmerkki on hyvä tunkeutumiskyky jota voi ja pitää myös itse avittaa. Dynamicin putelin kyljessä kehoitetaankin öljyämisen jälkeen pyörittelemään kampia ainakin puoli minuuttia.

Nana
24.05.2015, 13.58
Weldtiten TF2? Eivätkö ne kaikki ole nimenomaan "with Teflon®"?

Saksalaiset pyörälehdet ovat pistäneet näitä ekoketjuöljyjä jonkinlaiseen paremmuusjärjestykseen ja kärkisijoilla ovat olleet Muc-Off Wet Lube, Dynamic Bio-Kettenschmierstoff ja Rohloff Spezial Kettenschmierstoff. Häviävät mitättömän vähän ns. normaaleille ketjuöljyille.

No nimestä voisi päätellä, että TF:t ovat nimenomaan Teflon pohjaisia, mutta minun purkistani ei löytynyt mitään mainintaa asiasta. Sovellan siihen samaa kuin keltaiseen Muc-Offiin.
Akvavitix, ongelma on , että vaikka kiertäisikin lätäköt ja sammalikot niin ne päätyvät ennemmin tai myöhemmin luontoon jokatapauksessa pesuvesien tai sadekuurojen ei sillä väliä minkä mukana, mutta luontoon ne päätyvät lopulta.

Minua vähän hävettää, etten lainkaan huomioinut tätä asiaa näitä ostaessani, vaikka näin toki P.T.F.E. (teflon)-merkinnän, mutta olin niin keskittynyt ketjunöljyämis ominaisuuksiin, etten tuota pannut merkille luonnon kannalta. mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

juhe
24.05.2015, 15.03
Miten paineilmalla putsaus sadelenkin jälkeen? Normaali sadeajossa renkaiden vesisuihku taitaa viedä kuraa sinne ketjujen sisälle ja luulisin ettei pieni paineilmalla puhaltelu tilannetta enää pahenna. Jonkun verran ilmavirta voi sitä hiekkaa viedä ketjun sisään, mutta enemmän pinnalta kumminkin pois. Vesi paineella ruiskutettuna kaiketi tunkeutuu syvemmälle laakereihin. Eronsa tekee lähtöpaine: painepesurista 100 bar, kun taas paineilmassa max 10 bar (käytännössä alle 8bar).

Pari vuorottelukierrosta öljyämistä ja paineilmaputsausta tuntuu vievän suurimman lian pois. Ainakin veden ketjuista sateessa ajon jälkeen. Onko tuosta muuta haittaa kuin sumuna ympäristöön leviävä öljy? Helpompi vaihtoehto kuin rätillä pyyhkiminen.

hannupulkkinen
24.05.2015, 15.34
Onko tuosta muuta haittaa kuin sumuna ympäristöön leviävä öljy? Helpompi vaihtoehto kuin rätillä pyyhkiminen.
Kuinkahan terveellistä on hengittää sitä sumua? Rätin noutaminen kaksi minuuttia ja pyyhkiminen viisi minuuttia. Kompuran noutaminen ja paineistaminen 10 minuuttia ja pois laittaminen saman verran. Suhauttelu viisi minuuttia. Rätillä oikein pyyhkien hiekka ei mene niveliin, mutta paineilmalla sitä on vaikea välttää. Lisäksi pitää kuitenkin pestä myös rattaat. Miksei sitten samalla pesisi myös ketjua?

arctic biker
24.05.2015, 19.30
Aika usein kompuralla märkää ketjua kuivaan, siinähän ei enää öljyä juuri ole. Puhalluspistoolilla ketjun sisäpinnalle ilmaa, hiekka ja kurahan kertyy enimmäkseen ulkopuolelle, etupyörän roiskeista. Kompressoria ei tosin tartte kaukaa hakea ja varsin usein paineet valmiina...

juhe
24.05.2015, 20.31
Kuinkahan terveellistä on hengittää sitä sumua?
Kompurasta tulee semmoinen 300 litraa ilmaa minuutissa. Siihen sekoittuu öljyä pisaroina (ketjuista ei montaa putoa!). Pullosprayn sumu on kumminkin ihan toista luokkaa öljypitoisuudessa. Hyvä kumminkin suunnata sumut, niin ettei niitä joudu haisteleen. Autojen pakokaasut ottaa mulla käytännössä enemmän nenään -- vääriä reitin valintoja :mad:

Wilgios
04.07.2015, 15.49
Mitä mieltä tai onko pidempiaikaista kokemusta WD-40 käytöstä ketjujen voitelussa? Ketju pysyy paremmin puhtaana kuin ns. ketjuöljyillä. Fiilis oli jopa hämmentynyt maastopyörän ketjuja katsoessa muutaman lenkin jälkeen.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

rjrm
04.07.2015, 15.57
Pysyyhän ne puhtaana, kun wd40 on lähinnä ohutta haihtuvaa liuotinta. Se ei erityisen hyvin voitele, joten ei myöskään kerää likaa :)

yyri
04.07.2015, 15.58
WD-40 onkin lähinnä puhdistusaine, ei tuo pitkäaikaisesti voitele.

Itse meinasin testata tulevassa radonissa ihan 80w90 vaihteistoöljyä, kuten motskarin ketjuunkin. Siinä pelittää ainakin mallikkaasti eikä kerää paskaa paljoa. Toisaalta eipä katupyörällä ajetakkaan maastossa... Noh ohuempaa sitten peliin jos ei toimi.

mhelander
04.07.2015, 16.25
Mitä jos ajat WD-40 -"voitelulla " kunnes olet saanut suurimman osan "oikeista" voiteluaineista kuten tehdasrasvasta liuotettuna pois ja siirryt käyttämään vahavoitelua kuten SquirtLube.

Pystyy koko voimansiirto maastossakin puhtaana ja harvemmin tarvii lisätä kuin WD-40:stä...

YGoo
04.07.2015, 16.46
Itse meinasin testata tulevassa radonissa ihan 80w90 vaihteistoöljyä, kuten motskarin ketjuunkin. Siinä pelittää ainakin mallikkaasti eikä kerää paskaa paljoa. Toisaalta eipä katupyörällä ajetakkaan maastossa... Noh ohuempaa sitten peliin jos ei toimi.

Se mikä toimii moottoripyörässä, ei välttämättä toimi pyörässä. Prätkässä moottorin rpm tuhansia (ja vaihteiston välitys päälle) pyörässä yleensä hiukan alle sata. Prätkässä ketju puhdistuu kovassa nopeudessa ja estää lian tarttumisen.

Mutta jos toimii, niin kerro ihmeessä! On ainakin halvempi vaihtoehto.. Ja testaaminen kannatta aina.

znood
04.07.2015, 16.50
Mitä mieltä tai onko pidempiaikaista kokemusta WD-40 käytöstä ketjujen voitelussa? Ketju pysyy paremmin puhtaana kuin ns. ketjuöljyillä. Fiilis oli jopa hämmentynyt maastopyörän ketjuja katsoessa muutaman lenkin jälkeen.

Se ketju alkaa sirraamaan jo puolen tunnin - tunnin ajon jälkeen. Ei voi vaikuttaa kauhean positiivisesti ketjujen kestoikään jos voitelupinnat on kuivat.

Kannattaa käyttä shimanon pfte-lubea. Sillä pysyy sopivan puhtaana ketju ja voitelee pitkään.

Pullapoika
04.07.2015, 16.58
Aluksi käytin peelona wd-40, kunnes kokeilin suihkuttelun jälkeen taivutella ketjua. Jumalaton rutina vaan kuulu. Sitte oon siirtyny tuohon shimanon ptfesee. Ja justiin niinkuin kun znood sanoi, että kun osaa käyttää, voitelee pitkään ja ei kerää likaa. Ja JOS tulee likaa nii rätillä ketju läpi ja puhasta on.

Moska
04.07.2015, 16.59
ATF nyt testissä ja vaikuttaa aivan lupaavalta (auton automaatti vaihteistoöljy)
Tapatalk

Wilgios
05.07.2015, 16.04
Jaa ja kiitos vastauksista. Pitää ottaa shimanon ptfe kokeiluun. Silloin moottoripyörähommissa oli itselläkin automaattivaihteistoöljy välillä käytössä. Moottoripyörähommissa riitti ketjun voitelu 300-500 km välein ja ketjut kesti tuolla tavoin yli 20 000. Ei noita taida oikeasti pystyä vertaamaan toisiinsa.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

Fillarimies
05.07.2015, 21.03
Pitkään oon käyttäny weltiden tf2 teflon spraytä. Ihan ok öljy, mutta sitä pitää käytännössä lisätä aina ennen lenkkiä. Prismasta ostin lubexin öljyä, yllättävän hyvää öljyä hintaisekseen. Montaa muutakin on tullu kokeiltua, mutta semmoista autuutta tekevää en ole vielä päässyt testaamaan, onko sellaista?

sledgehammer
05.07.2015, 22.26
Kiitos sille, joka vinkkasi punaisesta teflon finish linestä. On jees, eikä sotke pahasti. Tuosta tuli meikän valinta.

timppa_234
05.07.2015, 22.52
Vaihteistoöljyn sijaan kannattaa kokeilla moottoriöljyä, voitelee yhtä hyvin mutta tuoksu on kivempi ja hinta halvempi. Ongelmana on se, että paksu öljy ei tahdo mennä kylmänä ketjun nivelien sisään. Pitäisi kuumentaa samalla tavalla kuin uudet ketjut öljytään tehtaalla.

Nuo teflonrasvat ei pysy montaa kilsaa ketjussa kun taas moottoriöljypohjaiset (mm. tuo Muc Off Wet) kerää likaa innokkaasti. Joku tasapaino pitäis löytää.

Nana
05.07.2015, 23.09
Minulla ei ole vielä kertaakaan käynyt niin, että olisi alkaneet ketjut kitisemään, joten sen vuoksi en tarvitse näin montaa öljyä mitä on tullut kerättyä. Olen Teflon pohjaisia käyttänyt hyvin säästellen niiden myrkyllisyyden vuoksi. Käytän ne kuitenkin loppuun, enkä uusia hanki. Nyt valikoimassa Zéfal Pro Lube (bio)-ihan mainio öljy, jota käytän joko yksin tai lisänä.
Muc-Off Dry keltainen- ok, käytän TF takia vain lisänä silloin tällöin
Muc-Off Ceramic Dry- mainio öljy, tätä käytän joko yksin tai esim Xtreme Chainluben lisänä
Progold Xtreme Chainlube - todella ohutta ja juoksevaa öljyä, hulahtaa varmasti myös ketjun sisään, pitää opetella kaatamaan oikein, ettei hulahda maahan/lattialle, mutta ohuudestaan huolimatta tuntuu pitävän yllättävän hyvin ja lupaa pitää kaikenlaisissa olosuhteissa. Nähtäväksi jää pitääkö lupaus. Ohuuden vuoksi usein lisään sinne tänne esim Muc-Offin keraamista, vaikka tarvetta ei varmasti olisi. Ei vaan meinaa uskoa, että noin ohut öljy voisi pitää.

sledgehammer
06.07.2015, 06.24
Nuo teflonrasvat ei pysy montaa kilsaa ketjussa kun taas moottoriöljypohjaiset (mm. tuo Muc Off Wet) kerää likaa innokkaasti. Joku tasapaino pitäis löytää.

Tuo Finish line on kohtuudella pysynyt. Ei samalla tavalla kuin öljy, mutta kuitenkin mun ajoihin riittävästi. Kitisemään/rapisemaan ei oo ketjut vielä alkaneet kertaakaan. Voitelen ehkä joka kolmas lenkki ketjut. Yhdellä lenkillä pääsin kaatosateenkin testaamaan ja sen 30km, mitä sitä kesti, pysyi aine ketjussa. Ei varmaan kuitenkaan mikään optimaalinen valinta sadekeliin.

http://www.finishlineusa.com/products/chain-lubricants/dry-lube

marco1
06.07.2015, 08.50
Pitkään oon käyttäny weltiden tf2 teflon spraytä. Ihan ok öljy, mutta sitä pitää käytännössä lisätä aina ennen lenkkiä. Prismasta ostin lubexin öljyä, yllättävän hyvää öljyä hintaisekseen. Montaa muutakin on tullu kokeiltua, mutta semmoista autuutta tekevää en ole vielä päässyt testaamaan, onko sellaista?
Tuo on yleinen ja hassu tapa käyttää TF2:sta että laittaa sitä ennen lenkkiä, silloinhan sitä ajaa pelkästään liuottimen voimalla. :)
Mieluummin voitelu lenkin jälkeen jolloin liuottimet ehtii haihtua ja se vähä tefloni mitä siellä on tarttuu siihen ketjuun kunnolla.

hannupulkkinen
06.07.2015, 15.10
Minä olen tässä vuosien kuluessa kokeillut vaikka mitä vahoista erilaisiin öljyihin. Ei niillä niin suuria eroja ole,kunhan katsoo sellaisen, jokai ei kamalasti pölyä kerää. Kun pesee ketjut säännöllisti ja suihkuttaa öljyä ketjuun sekä pyyhkii ylimääräiset pois niin pärjää. Puhtaat hyvin voidellut ketjut kestävät.
Nykyisin käytän CRC:n ketuöljyä (http://www.hongkong.fi/fi/voitelu-ja-tiivistaminen/puhdistus-ja-voiteluaineet/crc-polkupyoran-ketjuoljy-210-ml/p/129647/). Halpaa ja riittävän hyvää. Asiat on syytä pitää yksinketaisena niin ehtii pyöräilläkin.

sledgehammer
06.07.2015, 15.26
Mä kyllästyin lähinnä putsaamaan sitä mustaa p*skaa pois ketjuista ja rissoista. Nyt on kasetti pysynyt putipuhtaana ja ketjut/vaihteet pelaavat ihan mukavasti. Lisäksi muutenkin huonosti pitävän aerotakajarrun kanssa ketjuöljyä ei tarvii montaa tippaa hiilikuituiselle kehälle ja viimeinenkin pito katoaa. Väkisin sieltä ketjusta aina voitelun jälkeen joku pisara tiensä löytää vanteen kylkeenkin. Plussaa myös se, että ei oo aina pohkeessa "ketjuleimaa". Öjuyn jäljiltä ketjujen pesu bensalla oli aika rutiinia. Nyt on riittänyt voitelu ja pyyhintä rätillä.

Pullapoika
07.07.2015, 13.17
Oisko jollain kokemusta tuosta finish linen ceramic lubesta. Tykkään käyttää noita ptfe ja tefloni ketju öljyjä, koska ne ovat yleensä sellaisia ettei kuivalla kelillä kerää paskaa, mutta jos sade yllättää pitkällä lenkillä, ei öljyt häviä ketjusta ihan heti (paitsi tf2). Eli yksinkertaisesti ei kerää likaa ja kestää riittävän kauan. Joten voiskohan olla tosta keraamisesta olla ketjuöljyksi? Vois joskus tarttua tilaukseen.

Nana
07.07.2015, 14.04
Minusta Teflon (=ptfe) pitoisten öljyjen suosiminen ei ole perusteltua siksi, että ne tuntuvat levittyvän joko huonommin tai samaan tapaan kuin muut, mutta voittavat yleensä muut öljyt helposti myrkyllisyydessään. Pidossa ne eivät päihitä Teflonittomia.
Finish Linen Ceramic Lubesta ei kokemuksia.

ealex
07.07.2015, 14.30
Teflon ei ole ollenkaan myrkyllinen, jos ei pääse ylikuumentumaan. Eikä se tietenkään ketjuöljyssä pääse ylikuumentumaan. :rolleyes: En tiedä sitten, onko sen mikroskooppisten partikkeleiden joutumisesta luontoon jotain muuta haittaa…

sledgehammer
07.07.2015, 14.32
Ja vaikka olisi, niin voi niitä asioita laittaa vähän perspektiiviin. Vedetään vaan oliiviöljyä kettiinkiin, niin maailma pelastuu. Se on kyllä tiedossa, että teflonhiukkaset elimistössä ovat aika karsinogeenistä tavaraa.

ealex
07.07.2015, 14.47
Mutta eikö ne ovat ylikuumentuneita teflonihiukkasia peräisin paistinpannuista, mitkä ovat kanserogeenisia? Ei kai teflon sellaisenaan kanserogeeninen ole…

Nana
07.07.2015, 15.04
http://www.theecologist.org/green_green_living/behind_the_label/269783/behind_the_label_chain_lube.html

Minullahan on edelleen itsellänikin käytössä satunnaisesti PTFE-pohjainen öljy, en tosin aio enää toista ostaa, mutta tarkoitin tuolla lähinnä sitä, että minusta ei ole järkeä suosia myrkylliseksi tiedettyä ainetta, kun se ei millään muotoa edes ole parempi voiteluominaisuuksiltaan, päinvastoin, kuin vaikka keraamiset Teflonittomat. Ei se tarkoita, että pitäisi oliiviöljyä laittaa ketjuihin.

sledgehammer
07.07.2015, 15.22
Mutta eikö ne ovat ylikuumentuneita teflonihiukkasia peräisin paistinpannuista, mitkä ovat kanserogeenisia? Ei kai teflon sellaisenaan kanserogeeninen ole…
Jostain lueskelin, yhden dokkarinkin katsoin ja molemmista tultiin kyllä siihen lopputulemaan, että teflon monissa sen olomuodoissa on aika haitallista ihmisille. Ei ainoastaan paistinpanun pinnasta irronneena. Tietysti täytyy muistaa lähdekritiikki, mutta ei sen kulkeutuminen elimistöön ihan suotavaa ole.

Nana
07.07.2015, 15.37
^ Jep, ja kun tänäpäivänä on tarjolla jo useitakin hyviä vaihtoehtoja, jotka eivät ole tässä määrin haitallisia ihmisille ja muille eliöille niin minusta niistä kannattaa etsiä ne itselleen sopivat. Yhä useammalla merkillä näitä vaihtoehtoja tulee tarjolle, kun enenevässä määrin tiedostetaan Teflonin haittoja.

sledgehammer
07.07.2015, 15.56
Mitähän niitä olis? Tässäkin ketjussa kovasti on koitettu löytää sitä optimiratkaisua. Tuo Finish linen punainen on nyt itselle ensimmäinen litku, johon olen suht tyytyväinen. Muuten ovat olleet enimmäkseen pettymyksiä. Perus öljy kerää paskaa, ihan koko ajan ei huvittais lotrata voiteluaineiden kanssa ja vähän tarttis sadettakin sietää. Sanotaan näin, että 150km pitää pysyä ketjussa hiettämällä, kasetti ja ketju saisi pysyä jotakuinkin puhtaana (maantiellä) ja paskaa ei sais tarttua kauheasti. Kyllä mä väitä, ettei ihan silleen löydy, että kävelee kauppaan ja poimii purkin hyllystä.

Nana
07.07.2015, 16.31
Totta, melkoinen tuuri saisi käydä jos paras mahdollinen osuisi käteen randomilla jonkun purkin nappaamalla.
Itse olen ollut aika tyytyväinen toistaiseksi tuohon Muc-Off C3 ceramic Dry lubeen, se on suht juoksevaa, kuivuu hyvin, eikä ole erityisen pölyä/roskaa keräävää. Sen märän kelin kesto ei varmasti ole wet luben tasoa, mutta ei ole alkaneet yllättävissä sateissakaan ketjut kitisemään.

En ole vielä kokeillut Muc-Offin wet lubea. 1, mikä voisi olla ihan toimiva jos sitä saisi kohtuulliseen hintaan on aseöljyt, joita monet kehuvat tähänkin tarkoitukseen erinomaisesti sopiviksi. En ole vielä tutustunut tarjontaan.
Itselläkin tutkimukset vielä jatkuvat kun matkat pitenevät ja tulee käytettyä öljyjä erilaisissa maastoissa, jolloin pitemmällä aikavälillä alkaa varmasti löytyä selkeitäkin eroja.
Tähän asti tuo Muc-Off ceramic on ollut paras. Zéfalin Pro lube minusta hieman enemmän sotkee, mutta siitä vasta lyhyet kokemukset ja kesto on ollut tähän mennessä hyvää.

stenu
07.07.2015, 16.58
Sanotaan näin, että 150km pitää pysyä ketjussa hiettämällä, kasetti ja ketju saisi pysyä jotakuinkin puhtaana (maantiellä) ja paskaa ei sais tarttua kauheasti.

Holmenkol Lube Extreme + Protect täyttää nuo kriteerit. Karsinogeeneistä en osaa sanoa, enkä tiedä saako Suomesta enää. Tahko MTB:n myyntikojuista pari Tahkoa sitten olen ostanut viimeisimmät Suomesta ostamani pullot. Cube Sports toi Holmekolia maahan ennen, mutta firmaa ei ole enää. Extreme voitelee mielestäni riittävän hyvin kesät, talvet ja sekä maastossa että maantiellä. Ennen kaikkea on kaikista testaamistani aineista vähiten sottaava.

ealex
07.07.2015, 17.20
http://www.theecologist.org/green_green_living/behind_the_label/269783/behind_the_label_chain_lube.html

Minullahan on edelleen itsellänikin käytössä satunnaisesti PTFE-pohjainen öljy, en tosin aio enää toista ostaa, mutta tarkoitin tuolla lähinnä sitä, että minusta ei ole järkeä suosia myrkylliseksi tiedettyä ainetta, kun se ei millään muotoa edes ole parempi voiteluominaisuuksiltaan, päinvastoin, kuin vaikka keraamiset Teflonittomat. Ei se tarkoita, että pitäisi oliiviöljyä laittaa ketjuihin.
Tuollakaan ei puhuta sanaakaan itse polymeerin myrkyllisyydestä vaan vain ja ainoastaan sen hajoamistuotteiden myrkyllisyydestä. Lisäksi jopa suoraan myönnetään, että heilläkään ei ole mitään käsitystä, miten teflonista tulisi myrkyllisiä hajoamistuotteita, paitsi kuumentamalla:
”The quickest way to degrade Teflon is through high temperatures. Such is the paucity of research on how it degrades, however, that nobody is entirely sure what else might cause it to break down.”

En minäkään haluaisi teflonia käyttää, ihan vaan sen takia, että luonnottomia polymeerejä, kuten muitakaan CFC-tuotteita, ei kannattaisi luontoon viljellä. Mutta ei teflon sentään myrkyllinen ole, paitsi kuumentamisen jälkeen.

Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen tuote, Ceramic Wax (ei Wet): http://www.finishlineusa.com/products/chain-lubricants/ceramic-wax-lube

Tosin keraamisen pölyn tiedetään olevan sellaisenaankin terveydelle vaarallinen, toisin kuin ptfe-polymeerin. :rolleyes:

marco1
07.07.2015, 20.00
Holmenkolia oli tyrkyllä tuossa yläpalkissa aiemmin pyörineessä mainoksessa, ?carbon.fi.

Kovin ihmeellistä kestoa en ole maastoon saanut oikein millään aineella mutta kunhan päivän kestää niin sekin riittää.

Pullapoika
10.09.2015, 19.52
Noniin! Saattaa joku pitää "hulluna", mutta tulipahan laitettua justiin keulaöjyä ketjuun😅. Saas nähä miten se toimii. Heitän huomenna lenkin ja sitten alkaa analysointi. Vähän kuitenkin semmonen fiilis että sitä oikein hienoa pölyä kertyy ketjun pintaan. Kaikkea sitä nuukuuksissaan kokeilee😐

Ohiampuja
10.09.2015, 20.57
Minä olen kehunut täällä Finnish Linen teflonia, mutta tämä kesä on mennyt Muc-Off rasvoilla oikein hienosti. Eivät kyllä sotke yhtään. :)

deee
23.09.2015, 00.37
Miksei squirtlubea ole saanut enää mistään moneen kuukauteen? Vähäinen menekki ja vetäydytty pois Euroopan markkinoilta? Itse tuota käyttänyt puoli putelia ja ihan hyvin on toiminut. Mikä korvaajaksi?

Nana
28.09.2015, 00.22
Tulipa tässä jokin aika sitten testattua putsaus/öljyämiskäyttöön myös oliiviöljyä. Se kuulosti niin hölmöltä idealta, että mietin sen voivan jopa toimiakin, ja toimihan se. Olen siis välillä ketjuja putsatessa lenkin jälkeen pyyhkäissyt niistä liat ja samalla osan varsinaisesta ketjuöljystä keittiösienellä (kuivalla) ja perään toisella, jossa loraus oliiviöljyä. Irroittaa aika hyvin likaa ketjuista ja plussana jättää ketjut valmiiksi "öljytyiksi". Käytännössähän niissä yhä on varsinaista ketjuöljyäkin jossain määrin kun sitä ei ole pesty pois, mutta iso osa on kulunut lenkillä ja osa tarttunut lian mukana sieneen. Olen käynyt useita lenkkejä tällaisilla ketjuilla, joihin ei tuon "oliiviöljyliraus sienipyyhinnän" lisäksi ole enää lisätty muuta öljyä ja täysin kitinöittä on lenkit menneet, eikä ketjut ole likaantuneet yhtään enempää kuin ketjuöljylläkään.

En usko, että tuosta varsinaiseksi ketjuöljyksi olisi, mutta toimii hyvin tuollaisena luomu "puhdistusaineena" ja samalla liukastajana, ainakin kun ketjussa on yhä jäämiä ketjuöljystä.

Polun tukko
28.09.2015, 05.31
Jos nyt ei sotkettaisi elintarvikkeita tähän hommaan.

Fat Boy
28.09.2015, 05.59
Äläpä, varmaan 20v sitten joku venäläinen remppasi autoaan meidän pihalla ( ei varastanu ainuttakaan työkalua) ja halusi lopuksi nokareen voita pestäkseen kätensä. Ja myöntää täytyy, että hyvin se öljymoska irtosi. Joskaan en oo suorittanu vertailua oikeisiin saippuoihin. Mutta ei se voi ainakaan ihoa kuivata.

nih..

deee
28.09.2015, 17.28
Nyt saa taas squirttia Wigglestä. Pitää laittaa pari pulloa tilaukseen.

wemmi
29.09.2015, 20.26
http://www.24mx.fi/a9-motocross-ketjurasva Tota tullut käytettyä maastopyörässä ja on tuntunut toimivan tai sitten kuvittelen vaan...

Wilikki
03.10.2015, 09.06
http://www.24mx.fi/a9-motocross-ketjurasva Tota tullut käytettyä maastopyörässä ja on tuntunut toimivan tai sitten kuvittelen vaan...
Tuo on ihan kelpo tavaraa. Löytyy n.20 purkkia hyllystä [emoji16]

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
04.10.2015, 21.07
Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen tuote, Ceramic Wax (ei Wet): http://www.finishlineusa.com/products/chain-lubricants/ceramic-wax-lube
Tollasen putelin tilasin joku aika sitten B-D:stä. Katotaan kuin pelaa ja sotkee, vai sotkeeko. Puhtosemmat ketjut oli tavoite. Viimeks ollu käytössä Weldtite TF2 Extreme, voitelee varmaan hyvin ja pysyvästi, mut on tahmeeta ja sotkee.

Nana
04.10.2015, 22.22
Tuollakaan ei puhuta sanaakaan itse polymeerin myrkyllisyydestä vaan vain ja ainoastaan sen hajoamistuotteiden myrkyllisyydestä. Lisäksi jopa suoraan myönnetään, että heilläkään ei ole mitään käsitystä, miten teflonista tulisi myrkyllisiä hajoamistuotteita, paitsi kuumentamalla:
”The quickest way to degrade Teflon is through high temperatures. Such is the paucity of research on how it degrades, however, that nobody is entirely sure what else might cause it to break down.”

En minäkään haluaisi teflonia käyttää, ihan vaan sen takia, että luonnottomia polymeerejä, kuten muitakaan CFC-tuotteita, ei kannattaisi luontoon viljellä. Mutta ei teflon sentään myrkyllinen ole, paitsi kuumentamisen jälkeen.

Tosin keraamisen pölyn tiedetään olevan sellaisenaankin terveydelle vaarallinen, toisin kuin ptfe-polymeerin. :rolleyes:

Tämä on jäänyt minulta huomaamatta. Luepas se koko artikkeli ihan kunnolla. "
these compounds are usually ‘locked’ into polymers – chains of molecules – so it was assumed that they couldn’t leak into the environment. Even if they did, it was assumed that they wouldn’t break down; and even if they did, it was assumed that they were biologically inert. All of these assumptions are being proved wrong.
Scientific data shows that PFCs fulfil every single criterion for persistent bioaccumulative toxins: that is they do not biodegrade, they accumulate in people, animals and the environment, and they have been shown in laboratory tests to be toxic to mammals. Although there are nearly 100 known PFCs, only two have been studied in any depth: perfluorooctane sulfonate (PFOS), a breakdown product of the stain-repellent Scotchguard (now withdrawn from sale), and perfluorooctanoic acid (PFOA), a breakdown product of Tefl on. Both have been found in the blood of nearly every human tested, as well as in animals in the Arctic and Atlantic oceans."

Kun sitä kerran irtoaa vain kuumennettaessa niin miksiköhän Teflonia löytyy valtamerten eläimistä yms? Nekö kokkaavat teflonpannulla kala-ateriansa?

Ohiampuja
06.10.2015, 06.17
Siitä Sky-öljyä koneeseen. :)
http://www.bikerumor.com/2015/10/02/ib15-muc-off-builds-robot-froome-to-create-hydro-dynamic-chain-lube-for-team-sky/

Ohiampuja
06.10.2015, 07.29
Tulipa tässä jokin aika sitten testattua putsaus/öljyämiskäyttöön myös oliiviöljyä. Se kuulosti niin hölmöltä idealta, että mietin sen voivan jopa toimiakin.
Tämä olikin mielenkiintoinen vinkki. Tätähän tarvitsee kokeilla. Voilla olen joskus paremman puutteessa rasvannut oven saranoitakin ja rasvaliukoisia liimatahroja putsaillut. Niin miksei sitten noinkin. :)

Jöpöttäjä
06.10.2015, 10.04
Wurth HHS drylube testissä. Ensivaikutelma todella positiivinen.

lansive
06.10.2015, 10.45
Tämä olikin mielenkiintoinen vinkki. Tätähän tarvitsee kokeilla. Voilla olen joskus paremman puutteessa rasvannut oven saranoitakin ja rasvaliukoisia liimatahroja putsaillut. Niin miksei sitten noinkin. :)

Opiskeluaikana kiinalainen solukaveri rasvasi fillarin ketjut auringonkukkaöljyllä. Talvella oli aavistuksen kankeat.

Nana
06.10.2015, 12.02

Toi sienen käyttäminen levitykseen on osoittautunut hyväksi keinoksi, paljon vähemmän kuluu ketjuöljyä. Olen edelleen lisännyt Muc-Offia vain muutamia tippoja sienen kautta ja ketjut ovat pysyneet hyvin öljyttyinä, mutteivät kerää likaa. Oliiviöljyn jäämiä on varmasti edelleen kun olen vain pyyhkinyt lenkin jälkeen ketjut. Lisään sitä varmasti taas tipan, pari lähiaikoina.
Eli ketjuöljynä minulla on edelleen Muc-Offi, tuo putsaukseen käytetty oliiviöljy vain jätti niin kivan pinnan ketjuun, että poistin vain ylimääräiset ja lisäsin muutaman tipan Muc-offia sienellä, hyvin näyttäisi toimivan.

eagle
06.10.2015, 14.09
Kumpi parempaa maastoon: muc-offin dry lube vai wet lube?

Kare_Eskola
06.10.2015, 14.20
Ei kumpikaan. Dry lube alkaa kitistä jos lähistöllä on lätäkkö. Wet lube kerää paskaa ketjuun (ja haisee ellottavalta).

Jos on pakko laittaa Mucoffia, laita C3 ceramic lubea.

Nana
06.10.2015, 15.29
Minä puhun nimenomaan Muc-Off C3 ceramic dry lubesta. Se on paljon parempaa kuin p.t.f.e Dry lube samalta valmistajalta. Paljon juoksevampaa eikä kerää likaa. Minulla on Dry lubekin riittänyt jos metsä ei ole ihan märkä, vaan tollasia yksittäisiä lätäköitä. Sitten jos on enemmän märkää laitan pro Gold Xtreme chain lubea joko yksin tai tuon lisäksi.

vakevves
06.10.2015, 16.09
Pyöräöljyjen erojen pähkäilyn sijaaan kannattaisi keskittyä siihen miten öljyn saa riittävän pitkäkestoisesti oikeaan paikkaan, eli rullan ja tapin väliin. Siihen auttaa ketjun lämmitys yhdistettynä sopivan jäykkään öljyyn. 0W30 moottoriöljy on aika sopivaa, kun ketjun lämmittää n. 100-asteiseksi ja kaataa sitten pienen määrän öljyä ketjun päälle. Lämpimänä ylimääräinen ketjun ulkopuolinen öljy lähtee helposti rätillä pois. Lämminnyt öljy tunkeutuu rullan ja tapin väliin ja kestää siellä kun ketju jäähtyy ja öljy paksunee. Litra riittää useaan kymmeneen voitelukertaan, vaikka suurin osa pyyhkiytyy pois.

Fat Boy
06.10.2015, 16.16
No jos keittohommiin mennään niin eräs, jo edesmennyt pyöräilyalan vaikuttaja (kauppasi ainakin suunnittelemiaan runkoja) neuvoi kierrättämään maasturissa kahta ketjua 500km:n vaihtovälillä. Ja aina vanhan ketjun pesu ja jäykkään öljyyn upotus. Jos mahdollista, öljyn kuumennus. Kun öljy ja ketju on jäähtynyt, se ripustetaan astian päälle valumaan ja lopuksi pyyhitään rätillä liiat pois.

Jos tuota jaksaa touhuta, niin luulisi ketjujen kestävän kilsoja kivasti.

nih..

eagle
06.10.2015, 18.34
Millasta tuo finish linen ceramic wet lube muiden mielestä on? Ollut sitä nyt maastokäytössä ja ei oikein ole vertailukohtia.

Merckx
08.10.2015, 07.08
Nyt saa taas squirttia Wigglestä. Pitää laittaa pari pulloa tilaukseen.

Bikinvention Squirtlube on parasta mitä tiedän kesäaikaan maantielle. Nyt kun kelit ovat totaalisesti jäähtyneety, on ketjut kyllä aika kankeat ajella - ei kiva. Jotain notkeampaa pitänee laittaa, mutta mitä? Pitääkö johonkin öljyyn sotkeentua?

arctic biker
09.10.2015, 20.05
Bikinvention Squirtlube on parasta mitä tiedän kesäaikaan maantielle. Nyt kun kelit ovat totaalisesti jäähtyneety, on ketjut kyllä aika kankeat ajella - ei kiva. Jotain notkeampaa pitänee laittaa, mutta mitä? Pitääkö johonkin öljyyn sotkeentua?
http://www.bike-discount.de/en/buy/dynamic-dry-lube-100-ml-26805/wg_id-528

cobbo
10.10.2015, 16.38

http://www.squirtlube.com/products/lube.html <-- sivun alaosassa olisi Squirt Low-Temp -versio, jota tekisi mieli kokeilla talven arkiajopyörään jonka ketjut saavat sen verran ryönää että niitä saa olla tiheästi putsaamassa. Tavallinen Squirt jäätyy (notkistuu parissa miinusasteessa vielä jotenkin ajon aikana), dry lubet antautuvat aika äkkiä kurasuolaloskan edessä ja wet lubet sotkevat.

arctic biker
10.10.2015, 17.22
dry lubet antautuvat aika äkkiä kurasuolaloskan edessä ja wet lubet sotkevat.cobbo

Tuohan on valitettavan totta, aina taho muistaa kun täällön yleensä normipakkaskelit talvisin eli kuraloskakausi yleensä aika lyhyt.

Nana
10.10.2015, 18.32
Toi oma Pro Gold Xtreme chain lube on ollut hyvä märkiinkin olosuhteisiin, oletan sen kestävän pakkasessakin, pianhan tuo varmistuu. Se on todella ohutta ja vaatii totuttelua, että sen oppii kaatamaan riittävän varovasti, ettei lattialle roisku, mutta uskoisin että pärjää sotkevuusuusvertailussa hyvinkin muille märkään sopiville öljyille, sillä ohuena siitä on helppo ylimääräiset poistaa, eikä jätä semmoista kerrosta ketjuun.
"Combining metal friction reducer technology with more persistent carriers, ProGold Xtreme is a chain lube formula for long-distance and extreme off-road conditions. MFR bonds to metal surfaces and resists build-up and tackiness, in addition to shedding water. ProGold Xtreme is a thin bodied concentrated lubricant that does not build up or become tacky and contains no solids like teflon, wax, moly, graphite or plastic."
http://images.evanscycles.com/product_image/image/bab/520/e57/91122/product_page/progold-prolink-xtreme-chain-lube.jpg

cobbo
10.10.2015, 19.43
Tuohan on valitettavan totta, aina taho muistaa kun täällön yleensä normipakkaskelit talvisin eli kuraloskakausi yleensä aika lyhyt.Niin täälläkin pohjolan valkeassa kaupungissa, mutta viime talvesta jäi muistot että kura-aika vaan kesti ja kesti. Lisäksi kaupungin ala-arvoinen väylien kunnossapito tarkoitti että keväällä sulavaa lunta oli _paljon_, eikä sitä pukattu pois edes loskavaiheessa eli siinä puurossa ajettiin viikosta toiseen. Ajelinkin viime talven normi-Squirtilla vaikka se jähmeää olikin (sähköfillarissa ketjukitka ei ole niin kriittinen juttu), mutta sitä pystyi vaan lisäämään putsaamatta ketjuja, mikä on ykkösjuttu fillarille joka on kuljetustyökalu.

arctic biker
10.10.2015, 19.45
Meillä on cobbon kanssa syvä yhteisymmärrys aiheesta.

deee
18.10.2015, 01.57
Mitä öljyä käytätte maastoajossa? Squirtlubea olen käyttänyt maantiefillarissa ja toimii hyvin, mutta luin netistä että Squirtti keräisi paljon likaa jos maastossa ajelee.

ViliA
18.10.2015, 09.02
Ite käytän squirttia myös maastossa eikä ole sotkenut sen enempää kuin maantiellä.

mhelander
18.10.2015, 09.20
Mitä öljyä käytätte maastoajossa? Squirtlubea olen käyttänyt maantiefillarissa ja toimii hyvin, mutta luin netistä että Squirtti keräisi paljon likaa jos maastossa ajelee.
Sehän ei juuri sotke yhtään maastokäytössä. Näin syksyllä ja keväisin joutuu lisäämään useammin kun vesi vie Squirtin nopeammin mennessään kuin vaikkapa Finish Line Wet öljyn joka kyllä pysyy mutta sotkee joka paikan ja kerää kaiken kuivan liian ketjuun.

Jälkimmäisellä ajoin viimeiset pari talvikautta, nyt kokeillaan miten SquirtLube:lla pärjätään kun on isompi puteli niin ei lopu kesken...

skuikka
18.10.2015, 11.34
Tuolla aiemmin joku jo mainitsikin iskariöljyn. Pysyy aika hyvin ketjussa, eikä sotke. Laitan pari-kolme tippaa per lenkki, pyöritän vähän ja pyyhin turhat pois. Välivoiteluna silloin tällöin tippa per lenkki.
En ole muuta edes harkinnut kun käytettyä keppiöljyä on aina nurkissa, joten voi muut olla hyvinkin parempia, mutta huonoa tuo ei ole. Lääkeruiskulla on helppo annostella. Ja siis maastokäytöstä puhun, vaan toimii tuo työmatkallakin.

Tomas.Sa86
18.10.2015, 11.59
Kaikein tärkein on omasta mielestä pitää pyörä puhtaana, mitä oljyä käyttää on enemmän maku asia ja (tai) fillarin käyttö. Ite olen ajanut vähän mistä sattuu sen tarkemmin katsomatta mikä on alusta, ja kokeilujen jälkeen olen päättäny käyttää ihan perus yleis polkupyöräöljyä, sillä sprayvoiteluaineeilla jouduin voitelemaan melkein joka pitkän lenkin jälkeen ja mootorioljyllä rataspakka oli täynä rojua parin ajon jälkeen.

Almarro
18.10.2015, 12.05
Onko kokemuksia aseöljystä talvikäytössä ketjuissa? Tuossa kun asetta putsasin ja öljysin piipun, huomasin purkin kyljessä mainittavan -54C:n pakkaskestävyyden. Ei ainakaan öljyn pitäisi kilahtaa ketjuihin etelän pakkaskeleillä. Voitelevuus ja kestävyys onkin sitten kysymysmerkki.

deee
18.10.2015, 12.26
Ite käytän squirttia myös maastossa eikä ole sotkenut sen enempää kuin maantiellä.

Ok laitetaan sitten lisää squirttia tilaukseen. Tilaan samalla myös tuota low temp versiota talveksi.

Voihan se olla että on ollut käyttäjästä kiinni nuo huonot kokemukset. Esim laitettu liikaa ja lähdetty ajamaan heti öljyämisen jälkeen. Itse olen laittanut yhden tipan per linkki ja antanut kuivua vähintään tunnin. Lisäilen aina noin 80-100km välein. Koskaan ei ole mitään vinkumisääniä ketjuista kuulunut.

Nana
19.10.2015, 16.32
^ Itsekin olen kuullut Squirtista, että joillakin sotkisi, tiedä häntä onko liikaa annosteltu vai mitä. Sanovat, että jättäisi tahmean pinnan, joka maantiellä ei haittaa, mutta maastossa keräisi likaa.

Minulla alkaa pikkupurkki Muc-Offin C3 ceramic dryta olla lopuillaan ja ostin kokeeksi White Lightningin Epic Ridea pullon. Katsotaan miten toimi. Mukavan ohutta on ainakin, yhtä ohutta kuin Xtreme Chain lube Progoldilta. Laitoin jo kierroksen ketjuihin. Minä joskus myös yhdistelen öljyjä, esim dry:hyn lisään vähän wet lubea lisäksi tms. Tai putsaan ketjut oliivioljyyn kostutetulla sienellä, pyyhkäisen kuivalla ja laitan Dryta. Tämä ei kaikkien öljyjen kanssa toimi (esim Xtreme chain luben kanssa ei toimi), osa ketjuöljyistä alkaa sotkea jos niihin lisää muita, osa taas toimii mainiosti.

Malamuutti
02.11.2015, 11.11
Onko kokemuksia aseöljystä talvikäytössä ketjuissa? Tuossa kun asetta putsasin ja öljysin piipun, huomasin purkin kyljessä mainittavan -54C:n pakkaskestävyyden. Ei ainakaan öljyn pitäisi kilahtaa ketjuihin etelän pakkaskeleillä. Voitelevuus ja kestävyys onkin sitten kysymysmerkki.

Talvikäytöstä en tiedä, vaan kyllästyin, kun parilla muulla aineella (jokin purkista suihkutettava polkupyörien ketjuöljy; sen jälkeen Weldtite TF2 -ketjuvaha [tjsp]) ei voitelu kestänyt sataa kilometriä ennen kuin rahina alkoi taas. Putsasin sitten ketjut taas normityyliin Bräkleenillä, voitelin aseöljyllä, annoin kuivahtaa hetken ja laitoin vahan päälle. Nyt on yli 150 km ajettuna eikä vielä rahise; ketjut näyttävät myös suht puhtailta. Tomuavia sorateitä + kosteita ja kuivia asfaltteja on ajettu. Lisäksi aseöljy hoiti kevyen pintaruosteen pois ketjuista.

juhazz
03.11.2015, 01.29
Talvikäytöstä en tiedä, vaan kyllästyin, kun parilla muulla aineella (jokin purkista suihkutettava polkupyörien ketjuöljy; sen jälkeen Weldtite TF2 -ketjuvaha [tjsp]) ei voitelu kestänyt sataa kilometriä ennen kuin rahina alkoi taas. Putsasin sitten ketjut taas normityyliin Bräkleenillä, voitelin aseöljyllä, annoin kuivahtaa hetken ja laitoin vahan päälle. Nyt on yli 150 km ajettuna eikä vielä rahise; ketjut näyttävät myös suht puhtailta. Tomuavia sorateitä + kosteita ja kuivia asfaltteja on ajettu. Lisäksi aseöljy hoiti kevyen pintaruosteen pois ketjuista.

Tuosta TF2 vahasta en tiedä, mutta mulla on ollut käytössä pieni pullo (75ml) TF2 all weather-öljyä 4 vuotta/~6000km ja pullo on vieläkin puolillaan. Ehkä 2-3 kertaa vuodessa riippuen ajoista olen tuota levitellyt ketjuihin ja pyyhkinyt johonkin vanhaan sukkaan ketjuun jääneet ylijäämäöljyt+hiekat pois. Ikinä en ole bräkleenejä tuupannut pilaamaan ketjuja. Viimeksi öljynnyt+puhdistanut muistaakseni alkukesästä ketjut ja nyt voisi ennen ensilumia suorittaa saman operaation. Pyörällä tulee 95% ajoista asvaltilla, mutta toisaalta ajot suoritetaan kelissä kuin kelissä.

Hienosti edelleen hyrisee voimansiirto ilman kitinöitä vaikka melkein hävettää miten vähän tuota on huollettu tai puhdistettu. Ei ole mikään paikka edes ruosteessa.

kmw
03.11.2015, 05.08
Imho paras ketjuööli https://muc-off.com/lube/274-team-sky-hydrodynamic-lube.html?ref_cat=10

brilleaux
03.11.2015, 05.30
Squirtti itsellä käytössä, toinen pullo nyt menossa ja muuta ei tule. Paras ketjuöljy. IMO.
Siis pelkästään maastoajoa omat ajot. Maastoajossahan toi nimenomaan on hyvää.

Likaa ei kerää, ainakaan kun antaa hiukan kuivahtaa. Kuivahtaakos se "normiöljy" muuten kuinka nopsaan? ;)

Malamuutti
03.11.2015, 11.02
Tuosta TF2 vahasta en tiedä, mutta mulla on ollut käytössä pieni pullo (75ml) TF2 all weather-öljyä 4 vuotta/~6000km ja pullo on vieläkin puolillaan. Ehkä 2-3 kertaa vuodessa riippuen ajoista olen tuota levitellyt ketjuihin ja pyyhkinyt johonkin vanhaan sukkaan ketjuun jääneet ylijäämäöljyt+hiekat pois. Ikinä en ole bräkleenejä tuupannut pilaamaan ketjuja. Viimeksi öljynnyt+puhdistanut muistaakseni alkukesästä ketjut ja nyt voisi ennen ensilumia suorittaa saman operaation. Pyörällä tulee 95% ajoista asvaltilla, mutta toisaalta ajot suoritetaan kelissä kuin kelissä.

Hienosti edelleen hyrisee voimansiirto ilman kitinöitä vaikka melkein hävettää miten vähän tuota on huollettu tai puhdistettu. Ei ole mikään paikka edes ruosteessa.

Pelkän TF2-vahan käytön jälkeen ketjuissa näkyi hieman ruostetta; se oli tuon nopeasti alkavan rahinan lisäksi toinen syy kokeilulle öljyn kanssa. Voi toki olla, että olen yliherkkä ketjujen rahinoille.
On tuosta ketjun paapomisesta päntiönään putsaamalla se hyvä puoli, että ei ole päässyt likaa kertymään ketjua venyttämään ja rattaita kuluttamaan.
Vaan jos tuolla aseööli+vaha-kombolla pysyy homma nipussa niin en taida uutta ketjuhoitotuotetta lähteä ostamaan jo valmiina olevien tilalle. Katsotaan, miten käy.

Nana
03.11.2015, 14.25
Kävi tässä hetki sitten semmonen, että putsailin ketjut kotona ennen kaverille lähtöä ja kiireessä unohdin lisätä öljyä niihin. Huomasin tämän kun lähdin ajamaan, mutten ehtinyt enää palata kotiin. Kaverilta oli tarkoitus vielä jatkaa eteenpäin pyöräillen, niinpä pähkäilin millä ihmeellä voitelen ketjuni, kun kaverilla ei ollut mitään ketjuöljyn tapaistakaan.
Sitten tajusin, että sillähän on Vaseliinipurkki josta muistui mieleen jonkun mainitsema ketjujen liotus paksummassa rasvassa. En aikonut irroitella ketjuja, mutta päätin paremman puutteessa testata toimiiko, voitelisi se nyt ainakin niin, että ajettua saa.
Laitoin nokareen Vaseliinia lasikipossa toiseen kuumalla vedellä täytettyyn kippoon, odotin hetken, että sulaa ja kastoin sienen siihen. Ketjua sienen välissä liutellen öljysin ketjut ja lopuksi pyyhin ylimääräiset pois. Yllättävän siistinnäköinen ketju tuli. Kuvittelin peseväni tämän pois heti kun kotiin pääsen, mutta sillä samalla rasvauksella on ajettu nyt jo monet lenkit... and still going strong, ei mitään ääntä vieläkään, eikä ole kerännyt roskia. What can I say.

Pullapoika
03.11.2015, 15.42
10w keulaöljy toimii hyvin ja kauan, mutta eka lenkki voi olla sottainen. 😆 toinen mitä käytän on shimano PTFE lube. Ketjut voitelen noin kerran viikossa mutta keulaöljy menee parikin viikkoa. Olen kyllästynyt jokalenkin jälkeiseen putsaukseen joten putsaan ketjut ja rattaat silloin kun voitelen ne. Ajan niin vähän että en ole huomannut kuheaa kulumista vaikka en niitä kovasti putsailekkaan.😊

Almarro
03.11.2015, 19.23
Pelkkä aseöljy pysyi vajaa 200km ennenkuin alkoi rahinat. Nyt on ollu toista viikkoa moottoripyöränketjuille tarkoitettua ketjuvahaa. Toistaiseksi ei rahinoita. http://www.motonet.fi/fi/tuote/603057/MP-Sonax-PTFE-kuivavoitelu-ketjuspray-400ml

Oli Verkkokauppa.comiin tullut White Lightning vahaa, laitoin tuollaisen vielä tilaukseen ja täytyy sitäkin kokeilla. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45976/fnnmd/White-Lightning-Self-Cleaning-ketjuvaha-118-ml

Aakoo
03.11.2015, 19.39
^Toi white lightning pitää kyllä ketjut puhtaana, mutta ei voitele mitään. Saa lisätä joka lenkille, ja jos sattuu vähänkin satamaan niin kitinä alkaa aika välittömästi. Komppaan aikasempia squirtin nimeen vannovia, omissa ajoissa on toiminut todella hyvin ja ketjut kiiltää, työmatka-ajossa tarvii voidella kerran viikossa (200km). Olin noita vahoja kohtaan aika kriittinen (osittain noiden white lightning kokemusten jälkeen), mutta tuo squirt on vaan hemmetin toimiva aine. Sitä on vaan aika vaikea saada käsiinsä, olikohan Wigglellä viimeksi?

cobbo
03.11.2015, 19.54
Squirt Low Temppiä kevyesti testattu muutamassa plusasteessa ja parissa miinusasteessa, toimii paremmin kuin normiversio joka kovettuu köntäksi. Oletin että notkeampi koostumus keräisi enemmän moskaa, mutta parin kurakelin lenkin jälkeen näin ei näytä olevan. Eihän ne ketjut kiiltävän puhtaina pysy, mutta Squirt ei näytä sekoittuvan kuran kanssa mustaksi tahnaksi kuten monet muut ketjurasvat.

Ruostettakaan ei ketjuissa juuri näy, eli jonkinlainen suojakerros ketjun pinnassa pysyy. (Ketjun rasvauksen jälkeen levitän kevyesti sormella sivellen ketjun sivuihin irto-Squirtit ruostesuojaksi; normirasvoilla liikarasva keräisi likaa mutta Squirtilla ei haittaa.)

Enpä muista milloin viimeksi olisin ketjuja pesurissa käyttänyt. Peruspesuaineella ja lämpimällä vedellä fillarin yleispesun yhteydessä lähtevät ylimääräiset vahanokareet irti ja pintaan jäävästä kerroksesta ei ole mitään haittaa. Kuivaus ja uutta Squirttia kehiin.

Nana
03.11.2015, 20.10
Se White lightning vaha on käsittääkseni dry-vaha, eli ei tarkoitettu märälle. Epic ride, jota itselläni on on semi-dry-lube, sitäkin saa laittaa useamman kerroksen jos haluaa paremman keston, mutta se on toiminut varsin hyvin ja sotkematta myös siellä, missä ketjut kastuvat, vaikkei se mikään varsinainen märkälube olekaan.
Minusta tuo white lightning vaha vaikuttaa maantiekamalta, vaikka voi se kuivassa toimia maastossakin, mutta Epic lienee parempi sinne.
Olen kyllä kohtuullisen yllättynyt tosta Vaseliinista. En olisi ikinä uskonut, että se voisi toimia sotkematta ketjuissa, mutta nestemäiseksi kuumennettuna näköjään voi varsin hyvin. Se on ilmeisen hyvin päässyt sienestä ketjun sisään, kun ei rahinaa kuulu vaikka olen ajellut jo vaikka missä ja vaikka kuinka samalla voitelulla. Lisään ehkä pari tippaa Epicciä tuohon joku päivä ja jossain vaiheessa lienee pakko tehdä uusi testikierros Vaseliinilla kunhan se nyt jossain vaiheessa lakkaa toimimasta. :D

Eeteeku
03.11.2015, 21.55
Mä käytän Muc Offin wet lubea, silti ketjut rahisee jos vähän käy kostean maaston puolella :D

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16898&d=1446578696

Pullapoika
04.11.2015, 08.38
^^ Haha! Täällä meinaa olla joskus samanlainen pyörä lenkin jälkeen :D. Ei paljon luulis olevan öljyllä väliä jos kunnon kurakossa ajaa. Mutta ei kuitenkaan mikään kuivavoiteluaine kannata olla joku huuhtoutuu pienen kuralammikon takia

Läskimasa
30.12.2015, 19.18
Olen kyllä kohtuullisen yllättynyt tosta Vaseliinista. En olisi ikinä uskonut, että se voisi toimia sotkematta ketjuissa, mutta nestemäiseksi kuumennettuna näköjään voi varsin hyvin.Jos ei vaseliini ketjussa sotke, niin ei sit mikään. Tai sit sitä ei oo jääny niihin ketjuihin juuri nimeksikään. En oikein usko myöskään että se sienestä sulanakaan mitenkään kapillaarisesti ketjun sisään imeytyis. Ihme on jos ei vikise vieläkään.

Mitä lie vassua se sun Vaseliini? Näitäkin niin erilaisia, laakereihin tarkoitetut ei kyllä sula edes 200°C:ssa.

paaton
30.12.2015, 19.25
http://images.evanscycles.com/product_image/image/bab/520/e57/91122/product_page/progold-prolink-xtreme-chain-lube.jpg

En ehkä tee niin radikaaleja tuoremehu mixejä ketjuöljyistä, mutta tämä tökötti on kylä toiminut hyvin sateella, loskassa ja pakkasella. Ei sotke lähellekkään niin paljoa mitä normi öljyt, mutta voitelee kuitenkin hyvin. Halpaakin vielä.
Eihän noissa muc offi ceramic lubejen hinnoissa ole oikeasti mitään järkeä. 20e puolen desin ketjuöljy purkista.

Läskimasa
30.12.2015, 19.30
Eihän noissa muc offi ceramic lubejen hinnoissa ole oikeasti mitään järkeä. 20e puolen desin ketjuöljy purkista.
Finish Line Ceramic WAX Lube 120 ml 8.50€. Mut ei ookkaan Muc-Offia.

tinke77
30.12.2015, 19.38
Just äsken muc offin ceramic purkkia käsissä pitelin, joka oli jäänyt kylmään varastoon, aika jäykkää tököttiä oli vaikka pakkastakaan ole kuin -5 astetta...

paaton
30.12.2015, 19.42
Just äsken muc offin ceramic purkkia käsissä pitelin, joka oli jäänyt kylmään varastoon, aika jäykkää tököttiä oli vaikka pakkastakaan ole kuin -5 astetta...

Niin juu. Tuo xxl:stä ostettu xtreme on ollut ulkona koko talven. Ihan samanlaisena litkuna se pysyy kylmässäkin.
Muttei tämä testi kyllä kerro totuutta, koska jotain haihtuvaa liuotinta tuossa seassa on.

Nana
30.12.2015, 19.49
Juuri tuossa Xtreme lubessahan on Petroleumia, kuten Vaseliinissakin. Se on tosi hyvä öljy, mutta sotkee kyllä helpommin kuin Vaseliini. Ja kyllä, se vaseliini on toiminut edelleen oikein hyvin. Ei ne ketjut tuntuisi rasvatuilta ja myös kuulostaisi siltä, jos ei sitä sinne jäisi. Kyllä ketjuista kuulee tosi nopeasti onko ne hyvin voideltu vai ei ja etenkin märissä tms hankalissa oloissa selviää aika pian onko öljystä mihinkään.
Tuo Vaseliinin sotkemattomuus johtuu siitä, että se juoksevana pääsee ketjun sisään ja kun ylimääräiset pyyhkii pois se jähmetyttyään ei enää sieltä mihinkään roisku.
Joskus tulee tilanteita, että pakko soveltaa, kun ketjut pitää voidella, eikä ole ketjuöljyä, siksikin tykkään kokeilla eri vaihtoehtoja.
Ajattelen kyllä muutenkin niin, että ei sillä niin väliä, mitä siinä purkin kyljessä lukee, vain se merkitsee toimiiko se purkissa oleva aine toivotulla tavalla. Sillä rajoituksella, etten toki koita mitään, minkä tiedän olevan vaikka ketjuille vahingoksi.

En ihan pelkkään Vaseliiniin luottaisi silloin, jos olosuhteet on vaativat: lunta, loskaa, sepeliä, kuraa, mutaa jne. onhan Xtreme chain lubeenkin lisätty jotakin, mikä tekee siitä vähän erinäköistä ja tuntuista kuin tavallinen vaseliini. Mutta kun olen vaseliinia laittanut ketjuihin ja lisään hieman joko ketjuöljyä tai jotain muuta voiteluainetta on voitelun kesto ollut poikkeuksetta parempi kuin millään kokeilemallani ketjuöljyllä ja vedensietokyky nousee selvästi, voiteluväliä voi pidentää jne.

oem
30.12.2015, 21.27
Taidankin kokeilla käyttää vanhaa "multigreasea" ketjuihin kun vauhdit tahtoo olla laskusuunnassa pakkasilla muutenkin. Vanha purkki pois. Eipä tuossa mitään häviä. Ja saahan ne aina pestyä pois.;)

Nana
30.12.2015, 21.59
Minä aion käyttää kaikki ei-niin-nappiostos ketjuöljytkin. Käytän niitä silloin tällöin kun ei vaadita ihmesuorituksia. Parempi sekin, kuin heittää ne pois, kyllähän kaikki ketjuöljyt kuitenkin ketjuissa toimii jotenkin.

Tuosta tarttuvuudesta ja vedenpitävyydestä voi jotain kuvaa hieman saada, vaikkei nyt ketjuöljytestistä käykään, ihan sivelemällä johonkin metallipintaan Vaseliinia ja toiseen kohtaan jotakin ketjuöljyä. Laittaa viileän juoksevan veden alle ja katsoo miten reagoivat, ei se vaseliini todennäköisesti ensimmäisenä lähde siitä, ei ainakaan ihan helpolla.

Pullapoika
31.12.2015, 00.42
Olen kyllä kohtuullisen yllättynyt tosta Vaseliinista. En olisi ikinä uskonut, että se voisi toimia sotkematta ketjuissa, mutta nestemäiseksi kuumennettuna näköjään voi varsin hyvin.

Vähän myöhässä, mutta tuota et usko itekkään.
Luulisi että se vaseliini siellä sisässä kerää kaiken hienon pölyn sellaiseksi hiomatahnaksi ja näin kuluttaa ketjua aika vauhdikkaasti.

Nana
31.12.2015, 11.04
Vähän myöhässä, mutta tuota et usko itekkään.
Luulisi että se vaseliini siellä sisässä kerää kaiken hienon pölyn sellaiseksi hiomatahnaksi ja näin kuluttaa ketjua aika vauhdikkaasti.

Ei minun tarvitse uskoa, kun olen itse kokeillut. Kun ennakkoluulojen luomasta esteestä purkin kyljen tekstiä kohtaan pääset eroon voit sinäkin kokeilla, siihen asti voi vaikka kokeilla Xtremea, jossa ihan samaa Petroleumia, mutta purkin kyljessä lukee turvallisesti chain lube. Se on tästä johtuen helpompi uskoa toimivaksi.

ilmora
31.12.2015, 11.29
Raakaöljystä tehdään monia tuotteita kuten mineraaliöljyä, joka on esim. aika yleinen ainesosa kosmetiikassa. Esimerkiksi halpisvauvaöljy on usein raakaöljystä tehtyä parafiiniöljyä, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi automaattisesti optimaalinen tuote ketjujen voiteluun. Itse luotan tuotekehittelyyn näissä asioissa ja mikä ettei vaseliini (joka on siis alkujaan tuotemerkki) voi toimia aikansa sopivissa olosuhteissa. Vaseliiniakin on aika monenlaista, mutta käytätkö siis valkovaseliinia vai jotain tyjympää?

Plus
31.12.2015, 11.55
FYI:

https://pbs.twimg.com/media/CXi5QubWYAA_uMd.jpg

https://twitter.com/rexskiwax/status/682499041532461056

https://lh3.googleusercontent.com/-Y2hoj3pPgX4/VoKqNnjQZ-I/AAAAAAAAEtg/UF-aDYglG6o/s112-Ic42/P1090143.JPG

Nana
31.12.2015, 12.01
^^
Minulla on ollut käytössä tämä kaikkein tavallisin, keltainen Vaseliinipurkki ja osin myös lähinnä käsirasvaksi hankkimani uudempi 100ml kirkas purkki. Ei ne liene valkovaseliinia? Se eroaa kai hieman. Pitää sitäkin koittaa.
Tämä tuli itsellenikin aika yllätyksenä ja kokeilu alunperin ihan sattumaa, kun ei muuta ollut tarjolla. Näiden kokeilujen myötä se vaan vaikuttaisi toimivan hirmu hyvänä pohjana ketjuissa. Sanon pohjana, sillä putsattuun ketjuun laitan ekana juuri sen ja sitä koko ketjuun ja vasta sen jälkeen yleensä lisään joko hieman ketjuöljyä tai jtn muuta voitelevaa, jonka myös levitän sienellä ja jota tuon vaseliinin vuoksi tarvitsee huomattavasti tavallista vähemmän keston ollessa silti huomattavasti parempi. Se ikäänkuin terästää ketjuöljyä vähän samaan tapaan kuin jotain ihorasvaakin, josta vaseliinin kera tulee kestävämpi suoja ja kostetutus ihollekin.
Tuo sienellä levitys on mielestäni tosi toimiva, sillä näköjään sillä saa tosi hyvin levitettyä ja öljyä tai muuta kuluu vähemmän kuin tipoittain levittämällä. Se ehkä tuntuu, ettei joka kohtaan voi sienellä mennä riittävästi, mutta sen perusteella, miten pitkäkestoisia nämä voitelut ovat olleet on pakko uskoa, että kyllä siitä leviää tasaisesti.

ilmora
31.12.2015, 12.23
Valkovaseliini on tietääkseni juurikin tuo kosmetiikkateollisuuden tuote ja sitten on erikseen jotain auto- ja venevaseliineja yms.. Käsittääkseni jotkut öljyt voi kuitenkin heikentää vaseliinia ja tehdä siitä helpommin pois peseytyvän.

Nana
31.12.2015, 12.28
^
Joo, varmasti näin on. ja kun yhdistelee esim vaseliinia ja jotakin ketjuöljyä kokeilemalla selviää toimivatko yhdessä vai eivät. Eihän kaikki ketjuöljytkään toimi yhdessä, jotkut vaativat hyvinkin perusteellisen ketjun puhdistuksen edellisten jäljiltä etteivät sotke, mutta jotkut toiset voivat toimia paremmin yhdistelmänä kuin yksin.

Minä muistelen, että valkovaseliinia myisi apteekit ja se on vähän erinäköisessä purkissa. Tämä perusvaseliini löytyy taas kauppojen kosmetiikkahyllyistä.

Minustakin on kaikkein helpoin ja varmin turvautua "valmiisin" ko käyttöön suunnattuihin tuotteisiin, sillä niiden ainakin pitäisi toimia, joskus silti kokeilemalla löytää toimivia juttuja. Mainitsin tuon vaseliinin ja xtreme chain luben kylkitekstien yhtäläisyyden aiemmin lähinnä muistuttaakseni, että ei sen vaseliinin toimivuus ehkä ihan niin kaukaa haettua ole kuin ensihätään tuntuisi, kun vaseliini mielletään lähinnä kantapäiden kosteuttajaksi.

zander
31.12.2015, 12.52
FYI:

https://twitter.com/rexskiwax/status/682499041532461056

https://lh3.googleusercontent.com/-Y2hoj3pPgX4/VoKqNnjQZ-I/AAAAAAAAEtg/UF-aDYglG6o/s112-Ic42/P1090143.JPG
Olet siis päässyt Rexiä kokeileen? Onko tuo sellaista sotkematonta tököttiä?

Plus
31.12.2015, 13.05
Aika pitkään olen jo ajellut Rexillä ja ihan joka säällä. Aine on läpikuultavan valkoista ja parafiinipohjaista ja siinä on suksien fluoripinnoitteista tuttuja ainesosia.

Ennen likaiset ketjut ritisivät sivusuuntaan taivutellessa, mutta ei enää. Tuntuu työntävän aika hyvin lian ihan ainoastaan siihen ketjun pintaan. Ennen myös käytin talvella eri öljyä kun kesällä mutta en enää nykyään. Enempää ei uskalla sanoa ettei mene ihan mainostamiseksi.

FinCycling on ajanut Rexillä mm. Richmondin MM-kisoissa ja palaute kaikilta testaajilta ympäri maailmaa on ollut hyvää.

zander
31.12.2015, 13.17
Osaatko kestosta sanoa? Miten tiheään pitää lisätä? Kuulostaa joka tapauksesa siltä, että Rex pitää ottaa kokeiluun kunhan kauppoihin saapuu.

Kaks viimesintä kokeilua vahamaistan voiteluaineiden parissa: White Lightning Clean Ride oli ihan ok maantiellä, mutta sadan kilsan välein saa lisätä :) Pedros Ice Wax 2.0 ei oikeen hääviä missään suhteessa.

Jeesu
31.12.2015, 13.30
Kesällä tehtiin kestotestiä. About sata kilsaa soratietä ja loput kuivaa asfalttia. Yhteensä 520km kesti mulla ennen kuin alkoi pitämään ääntä+pyörä oli jo muutenkin pestävä.

Highlander
31.12.2015, 13.54
Ei muuten uskoisi, että polkupyörän ketjujen rasvaamisesta saadaan näin pitkä ketju aikaiseksi:)
Ymmärtäisin jos keskusteltaisiin esim. peräpukamien rasvaamisesta. Kreikasta saa Nelson merkkistä peräpukamavoidetta joka sisältää erilaisia yrttejä...pesee mennen tullen teeveessä mainostettavat markkinajohtajat :rolleyes:

Pullapoika
31.12.2015, 14.49
Ei uskoisikaan, mutta vaikuttaakohan siihen se, että ketjuöljyjä on miljoona erilaista eikä täydellistä ole. Itteekin kiinnostaisi tuo rex.

Nana
31.12.2015, 15.06
Toisaalta ketjujen voitelu on niitä juttuja, mitä säännöllisesti joutuu jokainen harrastamaan pyöränsä kanssa ja hyvällä ketjuöljyllä voi vaikuttaa ajomukavuuteen (ei meluhaittoja), sekä ketjujen kestoon niin ei se sinänsä kumma ole, että niistä jaksetaan juttua vääntää.

Jeesu
31.12.2015, 15.43
Niin, olen siis tuon Rexin ketjuöljyn kehittänyt ja uskon kyllä että tuo on hyvää ainetta. Me kun elämme suksivoiteista, niin kynnys tuoda pyöräilytuotteita on aika iso. Sen takia tuota on mietitty ja kehitetty paljon. Periaatteena tässä ja muissakin tuotteissa on, että tehdään parasta mahdollista.

En tiedä näistä markkinoilla olevista ketjuöljyjen tekijöistä, mutta meillä on ihan omat räätälöidyt raaka-aineet suksivoiteissa joita en usko paljoa löytyvän muiden alojen tuotteista ja suksivoiteiden (luistojen) päätehtävä on hylkiä vettä ja likaa. Ja samoja aineita käytetty "domestiquessa".

arctic biker
31.12.2015, 16.03
Ketjuöljyn tärkein ominaisuus on tää kyky imeytyä sinne nivelten sisään, sille löytyy hienompikin termi. Heti kun saan niin. Rexiä koestan. Siihen asti Dynamicin https://www.bike-components.de/en/Dynamic/Trockenschmierstoff-p12407/ on kuivan kelin, myös pakkasella suosikkini. Toisaalta näissä enempi uskomus ja luulo on se mitä factana kerromme. Saksanmaan Bike/Tour on näillekin kehittänyt varsin vakuuttavan tuntuiset testausmoodit jotta Rex vaan sinne koestukseen!

JohannesP
31.12.2015, 16.12
Milloin tuota Rexiä rupee valumaan kauppoihin?

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin pakkohan sitä on itsekkin testata ettei vain ole markkinamiesten puhetta. :)

ilmora
31.12.2015, 16.51
Kiinnostaa kyllä itseänikin kokeilla, mutta hei - oliko tämä nyt sitä parjattua sissimarkkinointia vai asiakasläheisyyttä? Äänestän jälkimmäistä.

noniinno
31.12.2015, 17.42
Mistäs tuota Sexiä saa?

IncBuff
31.12.2015, 17.47
Mistäs tuota Sexiä saa?Viipurista?

usko juntunen
01.01.2016, 10.55
Jaa että suksivoidetta ketjuihin? Nyt pärjääkin samoilla eväillä laji kun laji. Vai oisko kuitenkin kuntoilijalle siklaus parempi:)

e: ei mutta nythän vasta hokasin, jotta onhan Holmenkol:illa niin ketjuvahaa kuin suksivoidetta, joten ei tämä mitään uutta liene.

Läskimasa
01.01.2016, 15.38
Rex CHAIN LUBEa mielenkiinnolla kokeilen mäkin jahka myytäväksi asti tulee.

Jeesu
03.01.2016, 10.19
Virallisesti esitellään kuun puolivälissä ISPO -messuilla ja tuotanto aloitellaan muutaman kuukauden kuluttua näillä näkymin tai jopa aikaisemminkin.

rjrm
03.01.2016, 10.23
Kesäkelilä olen viime kesänä käyttänyt Prismasta löytämääni keltaista ketjuöljypulloa. Jätin pullon kuistille. -15C pakkasella öljy oli niin jäykkää että ylösalaisin käännettynä öljy pysyi purkin pohjassa. Joten talvikauden ajan käytänkin sitten tästä lähtien esim. aseöljyä. Tai moottoriöljyä. Se tosin sotkee ja annostelu on vaikeampaa.

Läskimasa
03.01.2016, 11.57
Joten talvikauden ajan käytänkin sitten tästä lähtien esim. aseöljyä. Tai moottoriöljyä.Pakkasella notkeita ketjuihin tarkoitettua öljyäkö ei ole?

Näyttää muuten olevan jähmeetä tollanen Finish Linen Ceramic Waxikin jo +10°C:ssa, sisälämmöissä ihan lirua. Mut haitanneeko tuo jos lämpöisessä öljyää.

janne kuivakangas
09.01.2016, 00.08
http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/08/650709ee71ff66d4bdee6b298d5bd5e4.jpg Mulla on tämmöstä hyvä pakkaskestävyys ja veden ..ym ..ei sotke. .

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Ohiampuja
10.01.2016, 10.52
Näyttää muuten olevan jähmeetä tollanen Finish Linen Ceramic Waxikin jo +10°C:ssa...
Minun mielestä kaikki öljyt joissa lukee sana "Wax" jähmettyvät pakkasessa, ne eivät oikein toimi kuin kesäkeleissä. Mutta monesti Teflon eli PTFE merkinnöillä olevat öljyt pelaavat ihan hienosti.

Sitten noihin Nanan testeihin. Itse testailin öljyjen haihtuvuutta. Laiton teräslevyn päälle erilaisia öljyjä ja kerran päivässä kävin sormella kokeilemassa sitä levyn pintaa. Ja suurin osa näistä aerosoli-öljyistä haihtuivat käytännössä kokonaan pois. Niissä se koostumus on todella vahvasti liuotin painotteinen, eli hyviä puhdistukseen mutta huonoja pitkäaikaiseen voiteluun.

Nana
10.01.2016, 11.57
^ Eipä tuollaisilla testeillä ole mitään virkaa jos ne ovat ristiriidassa käytännön kokemuksen kanssa. Minulla on Vaseliini pohjalla Epicin kera toiminut edelleen useita lenkkejä ilman mitään jäätymistä tai kitinää. En minä ole edes aikoihin muistanut koko ketjuja lenkeillä, kun voitelut kestävät niin hyvin.

muoks. Netti jumittaa, piti kirjata ulos välillä.
Eli erilaisilla keittiölabratesteillä on vaikea imitoida kaikkea ajossa voiteluun vaikuttavaa ja siitä johtuen käytännön ajossa saadut kokemukset voivat poiketa huomattavasti labratesteistä.

7-spoke
10.01.2016, 13.39
Siitä Sky-öljyä koneeseen. :)
http://www.bikerumor.com/2015/10/02/ib15-muc-off-builds-robot-froome-to-create-hydro-dynamic-chain-lube-for-team-sky/
Mitenkäs, onko kokemuksia kellään Giantin Pro XC Teamin official partnerista,

Motip cycling chain spray sport, ceramic?

Ite vaihdoin motorexin dry/wet lube purkkien jälkeen tähän viime syksynä, enkä ainakaan takaisin vaihda.

Jättää hieman tahmaisen fiiiksen, mutta ei tuo siltikään kerää juuri mitään verrattuna motorex wet lubeen, kestävyys mettässä (ehämmää juuri muualla ajakkaan) paljon parempi aivan sama kumpaan Motorexin tököttiin vertaa.

-10 pakkasissa se että jätin huomioimatta lämpötilan vaikutuksen läskin rengaspaineisiin vaikutti menoon huomattavasti enemmän kuin ketjujen jäykistyminen. Toisen huomasi, toinen tasoa merkityksetön, jopa paineiden kompensoinnin jälkeen.

Ohiampuja
10.01.2016, 16.53
^ Eipä tuollaisilla testeillä ole mitään virkaa...
No ei, mutta niitä on mukava tehdä siinä arjen lomassa. :)

Johan Moraal
10.01.2016, 17.38
Tota Motip Cycling sprayta olen käyttänyt pari vuotta ihan tyytyväisenä. Lähikaupasta eli Rismasta saa kohtuu hintaan. Ei pahemmin tahri eikä tuhri ja hyvin pysyy. Josku sattunut sellainen pullo että se tökötti oli valkoinen ainakin kylmissä oloissa mutta tais se toimia ihan ok silti.

Nana
10.01.2016, 19.34
No ei, mutta niitä on mukava tehdä siinä arjen lomassa. :)

Haha, totta ja jää niistä aina jotakin käteen välillä.

putki
10.01.2016, 22.36
MucOff Wetlube on toiminut ilman harmeja.

tinke77
11.01.2016, 07.52
Miulla oli muc-offin ceramic wet lube jääny kylmään varastoon -20 asteeseen ja ei meinannu enää pullosta ulos tulla...
Lämpimämmällä kelillä kyllä hyvä.

kolistelija
11.01.2016, 07.55
On varmaan jo vähän hankalaa löytää rasvaa joka normaalisti pysyisi ketjussa ja säilyttäisi hyvän toimivuuden kovalla pakkasella. Itseäni ei kovin haittaa jos fillarin liikettä vastustavat voimat vähän kasvavat - 20 alapuolella, eipähän viima käy liian pahaksi.

suurtumpelo
11.01.2016, 19.37
Vuosi sitten ratkaisin vesi- ja talvikelien voiteluongelmat ostamalla hibike.de'n poistolaarista jenkkigallonan pedrossynlubea hintaan 19,79 €.

Osoittautunut yllättävän hyväksi tavaraksi, pysyy märällä satoja kilometrejä ja toimii pakkasellakin. Sotkee lämpimällä ja kuivalla kelillä melkoisesti, mutta ei pakkasella.
Vuoden kulutus on ollut hieman vajaa 2dl, joten tasaisella käytöllä tämä on ykköstuotteeni vielä seuraavat 18 vuotta. Hyvä hankinta.

Kesäkeleihin on sitte keraamista muc-off'ia UV-tuikulla, jolla voi pimeässä tarkistella voitelun tasaisuuden.:)

http://i.imgur.com/mPkZkxg.jpg

oem
11.01.2016, 20.23
Oli eilen -20 asteessa jäykkä takavaihtaja. Sujautin tänään WD40 etujousten stefoihin, vaihtajiin ja ketjuun. Toimi taas sutjakasti ja tarkasti.

Plus
24.01.2016, 14.23
Plussa ja Jeesu sissimarkkinoimassa bratwurstimaassa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/rex_chain_lube.png (https://twitter.com/rexskiwax/status/691220429646741504)

juhazz
24.01.2016, 23.11
Oli eilen -20 asteessa jäykkä takavaihtaja. Sujautin tänään WD40 etujousten stefoihin, vaihtajiin ja ketjuun. Toimi taas sutjakasti ja tarkasti.

Laitahan sinne sitten myös jotakin voitelevaa ainetta tuon WD40:n jälkeen.

plr
25.01.2016, 00.23
Eikös WD-40 sisällä voiteluaineen? Siitä haihtuu annostelun jälkeen voitelua helpottavia hiilivetyjä ja varsinainen voiteluöljy jää jäljelle kohteeseen. En tosin tiedä onko se parasta öljyä mainittuihin kohteisiin.

Moska
25.01.2016, 09.06
Ei voi kehua, aikoinaan "suojasin" pylväsporan tolpan wd40llä ja parin kuukauden päästä se oli yliasti pintaruosteessa. Se pesi sen alkuperäisenkin rasvan pois siitä. Puhdistukseen ja irroitukseen oiva tuote, mutta ei voiteluun.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

arctic biker
27.01.2016, 21.43
Ei voi kehua, aikoinaan "suojasin" pylväsporan tolpan wd40llä ja parin kuukauden päästä se oli yliasti pintaruosteessa. Se pesi sen alkuperäisenkin rasvan pois siitä. Puhdistukseen ja irroitukseen oiva tuote, mutta ei voiteluun.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Faktaa.

TERU
27.01.2016, 22.43
Sama facta toimii ketjussakin huolellisen pesun jälkeen, kun siitä poistuu maailman paras voiteluaine, jonka tehdas on siihen ujuttanut sisuksia myöten. Samaa mieltä oli myös toinen partamies S.B.

oem
28.01.2016, 20.45
Laitahan sinne sitten myös jotakin voitelevaa ainetta tuon WD40:n jälkeen.
Aiheellinen muistutus.

Plus
27.02.2016, 22.06
Fincyclingillä uusi kotimainen ketjuöljysponssi, hienoa.

https://twitter.com/fincycling/status/703568774948061184

https://pbs.twimg.com/media/CcOUD5xUYAAarHt.jpg:large

zander
27.02.2016, 23.44
Joko Rex on kaupoissa?

Läskimasa
28.02.2016, 12.07
Joko Rex on kaupoissa?
En tiijä, kerro Plus.

Englanninkielinen pruju löyty jo: http://rex.fi/application/files/7714/5380/1636/Rex_Domestique_Chain_Lube_EN.pdf

Jeesu
15.03.2016, 17.21
Nytnytnyt!!!

Bikeshop.fi
Velosport
Toni&Toni
BikePlanet Vantaa
BikePlanet Espoo

zander
15.03.2016, 18.31
Ei ois pahitteeksi vaikka sais esim Oulun kokoisesta käpykylästä jostakin :)

arctic biker
15.03.2016, 20.00
Pitääpä Velosporttia aamulla kiusata, samalla kun kyselen joko mun marraskuulla tilaamani Sciroccon mutteri on mahtanut tulla, saisin samalla postimaksulla.

ealex
16.03.2016, 10.15
Tässä olisi yksi testi: http://i41.tinypic.com/210yb6s.jpg ja toinenkin: http://www.squirtlube.com/professionals/VeloNews2014-01.pdf

Finish Line Dry Teflon, mikä on aivan erilainen kuin mikään muu litku, on pärjännyt testissä aika hyvin. Ihmeellistä on se, että tavallinen parafiini on pärjännyt kaikista parhaiten. Se kuulemma kestääkin aika pitkään. :rolleyes:

kervelo
17.03.2016, 07.54
Jos näin oikein, Tour-lehdessä olisi taas voiteluaineiden testi.

arctic biker
18.03.2016, 08.33
Jos näin oikein, Tour-lehdessä olisi taas voiteluaineiden testi.

Ihan oikein näit.

Juha Lehtinen
18.03.2016, 09.47
Itse tuota testiä katselin myös. Testissä on arvosteltu myös handling ominaisuus, tarkoitetaanko tuolla kuinka helppo öljy on levittää vai jotain muuta?. Kovin suurta painoarvoa tuolla ei arvostelussa ole, ainoastaan 10%. Juicy Luben Cheramic sai näköjään parhaan arvosanan.

Sent from my iPad using Tapatalk

Läskimasa
18.03.2016, 21.16
Nytnytnyt!!!
Velosport

Melko tyyristä: http://velosport.fi/verkkokauppa/rex_domestique_ketjuoljy_ptfe_30gr-p-56755-66/

Vain 30 grammaa putelissa, olisko n. 30 ml eli 2 ruokalusikallista?

Edit: Jaa, tuo onkin aika paksua tavaraa, ilman liuottimia. Kehutaan riittävän 30 voitelukertaan, ei se nyt sit niin kalliiks tulis.

http://www.rex.fi/application/files/4514/5684/6288/Chain_lube_flyer_A4_Suomi.pdf

Ja Pluskin kerkesi jo kertomaan saman sillä välin kun guuglettelin.

Plus
18.03.2016, 21.22
^ Yhdestä putelista saa n. 30 voitelukertaa kun laittaa ohjeen mukaisesti tipan per ketjun nivel. Tuo on vähän kuin tiivistettä, koska ei sisällä haihtuvia ainesosia kuten suurin osa ketjuöljyistä. Ei ole kyllä muutenkaan raaka-aineissa säästelty.

zander
18.03.2016, 21.41
Hommatkaahan Oulustakin jälleenmyyjä niin lupaan ainakin yhden pullon ostaa :)

El-Carpaso
18.03.2016, 22.12
No on kyllä aika tyyristä. Rohloffi maksaa tosta kolmasosan eikä siinä mitään liuottimia ole myöskään. Samalla tavalla tippa per linkki