BikeshopLostInLaplandElectrobikeGiant
Sivu 1 / 28 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 840

Aihe: Kypäräkamerat

Kypäräkamerat

Kypäräkamerakuume on kumma tauti. Tauti, joka iskee säännöllisin väliajoin, mutta laantuu/häviää ajallaan. Kuumetta voisi verrata pyöräkuumeeseen, mutta se johtaa lähes aina uuden kaluston hankkimiseen tai vähintään osien päivittelyyn jo olemassa oleviin runkoihin.

Kysynpä vaan, että miksi näin? Alan usein miettimään kypäräkameran todellista tarvetta ja kovin pientä budjettiani.. Tarjontaa löytyy paljon, mutta halvemmista malleista harvoin löytyy kunnon artikkeleita/arvosteluita ja ainakin minulle hyvä hinta- & laatusuhteen löytäminen on osoittanut hankalaksi. Mitä oikeasti kannattaa ostaa? Onko GoPro se ainut oikea vai onko esimerkiksi Mini DV MD80:tä riittävä tarpeisiini?

Tuntuu, että aina samat kysymykset tulevat esiin tätä tautia potiessani ja olen minä sitäkin ihmetellyt, että MIKSI foorumilta ei löydy aihetta käsittelevää topikkia. Osalla porukasta kuitenkin on tämän tyyppistä kuvauskalustoa käytössä ja olette myös tarjonneet tuloksia meille muille. Kiitos! Minä ainakin nautin niiden katselemisesta ja niillä on myös positiivinen vaikutus ajohaluille

Alkulöpinät saa riittää ja nyt te joilta kuvauskalustoa löytyy, niin kertokaa omat virityksenne. Minkälainen teidän kuvauskalustonne on? Onko käytössä normaali digipokkari vai oletteko sijoittaneet erilliseen kypäräkameraan. Miten olette sijoittaneet kameran tai onko teillä useitakin sijoituspaikkoja? Käytättekö kameraa pyöräilyn ulkopuolella muissa harrastuksissanne? Lyhyt arvostelu omasta kalustosta olisi myös kiva, +:t ja –:et riittävät oikein hyvin

Tarkoitus olisi kerätä tietopaketti markkinoilla olevista eri vaihtoehdoista ja käyttäjäkokemuksista. Tästä olisi varmasta hyötyä kaikille, jos ei pyöräily merkeissä, niin mahdollisesti myös muissa harrastuksissa.
    Still rides with 26er

digipokkari tankoon, toteutusta vailla

Kesän aikana piti viritellä pokkari tankoon ja testailla myöskin näitä ajovideoitten tekoa, mutta jotenkin on kesä mennyt säätäessä,ajaessa,sairastaessa ettei ole saanut aikaseksi
    Keväällä hankin tälläisen pentax w90 -pokkarin, joka kestää sääolosuhteita ja kuvaa myös 720p HD videota. Tuota varten on myös kiinnitystarvikkeita senverran hankittu, että on kuulapää, kamerakierteitä yms. Periaatteessa kaikki tarpeellinen senkun ruuvais kameran kiinnikkeineen tankoon ja kävis testaamassa. Otollinen testiajankohta voisikin olla nyt ensilumien sataessa, jolloin saisi kuvaan hiukan lisää valoa ja erilaisuutta.. Näissä synkissä syksykeleissä kun ei hirveesti näkemistä ole.
    -- not fast but furious --

Mulla Aiptekin joku halpiskamera SD-kortillla. Pohjassa kierre, eli saa kiinni kypärään vähän kikkailemalla. On kevyt, ei heilahtele. Ja kuvausaikaa riittää ihan maailman tappiin muistikortin kokoa muuttamalla.
    Wannabe-mies monessa lajissa!
    http://www.vikunja.fi
    http://www.isannointiapteekki.fi
    http://www.lumileopardi.fi

brewster Guest
    EI tankokiinnitys kovin katsottavaa kuvaa voi tuottaa, sen verran epävakaa alusta. varmaan kypäräkiinnitys on parempi siinäsuhteessa.

Mulla on ollut tossa kuukauden päivät GoPro HD lainassa ja en oo saanut muutamaa testivideota enempää saanut sillä kuvattua.
    Pätevältä laitteelta vaikutaa ja sääsuojattu kotelo on ehdoton plussa. Ei tarvii pelätä pientä sukeltelua jos esim pitkospuilla ajelee.

Kiinnitystarvikkeita löytyy mukavasti ja toi 3M teipillä kiinnitettävä osa pysyy kuin tauti kiinni. Yhtä sellaista olen yrittäny kypärästä kammeta irti ja ei se vaan lähde.

Kypärän sivuun kiinnitettynä tahtoo vääntää kypärää kallelleen. Full Face kypärän kanssa tätä ongelmaa tuskin on. Painoa on sääkotelon ja kulmakiinnikkeiden kanssa 230g. Kypärän päälle kiinnitystä olen täsäs miettinyt, mutta kun on pyörä telakalla tällä hetkellä niin ei ole oikein ollut innostusta.

Mutta lisää tarinaa laitteesta voin heittää, kun saan aikaiseksi testailtua lisää.

DealExtremeltä tuli muun sälän päälle ostettua taannoin tuollainen MD80 tai sen kopio (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32022). Oli vaan niin halpa että tuli lisättyä ostoslistaan vaikka ei mitään tarvetta ollut.

Sitä on nyt pari kertaa tullut kokeiltua seuraavin opein:
    - tanko / etuhaarukkakiinnitys ei toimi, tärinää aivan liikaa vaikka kuvausperspektiivi olisi muuten hyvä
    - vähänkään hämärällä ei toimi, kameran laatu ei riitä
    - kuski on paras paikka kiinnittää, tosin jos kypärän päälle laittaa niin kulman säätö aika haasteellista (http://www.youtube.com/watch?v=XQqhswFj5hs). Seuraavaksi voisi kokeilla jotain jolla sen saisi vaikka kuskin rintaan kiinni tai sitten virittää tuo kulma kohdalleen kypärässä.
    - Ainakaan minun yksilössä ei akun kesto ole kovin ihmeellinen

Kyllä tuota voi suositella ekaksi ostokseksi, jos tuosta innostuu niin sitten satsaa enemmän...

mutanaama Guest
    Contour HD 1080P. Telineitä joka paikkaan, pääasiassa pidän sitä nykyään stongassa.

Brewsterille tiedoksi, että stongastakin saa hyvää kuvaa, jos vaan kuvankäsittelyohjelman deshaker taipuu korjaamaan tärinät pois.
    Jos haluaa tehdä oikeesti hyvää videota, niin käytetty tunti vs valmis minuutti on arviota alakanttiin. Jos lisäksi editoi tärinöitä, valkotasapainoa ja värejä, saa jokaiseen minuuttiin helposti tuhlattua tunteja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...Kyllä tuota voi suositella ekaksi ostokseksi, jos tuosta innostuu niin sitten satsaa enemmän...
    Niinpä, tai ehkä pari kymppiä laadukkaampi olisi parempi heti alkuun, jos vain löytyisi.
    Mutta totuushan on se, että itse kamera on vain osa "ketjua". Halpiksella on hyvä harjoitella koko prosessi:
    a) käsikirjoitus/suunnittelu - mitä aikoo kuvata, miksi, kenelle, mitä varten
    b) ajon ja kuvauksen valmistelu - tarvittaessa "nuotitus" kaverin kanssa
    c) ajo, kuvaus, uusinnat, sama tilanne useasta kuvakulmasta jne.
    d) kotiin, kaluston huolto
    e) otoksen purku ja esikatselu
    f) video-editointi; tuloksen arviointi; korjailu
    g) julkaisu - jos oli aikomus
    h) kiitosten/kritiikin keruu, oppiminen

Itsellänikin "peruskamera" hakusessa, siis kypärään. "Maakalusto" jalustalla on jo olemassa. Onko ajatuksia/kokemuksia kellään onko minkäänlaisessa kypäräkäytössä kelvollinen kiinnitysalusta tämä sku32974?

Kaikista kokemustiedoista toivoisin ainakin seuraavat faktat:
    * Kameran kyky, eli resoluutio / fps
    * Hankintapaikka ja noin hinta
    * Kiinnittämisen mahdollisuudet
    * Virran saanti ja kulutus

Hyvä thread!
    -E
    Got to have Nerve in forest!

brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Contour HD 1080P. Telineitä joka paikkaan, pääasiassa pidän sitä nykyään stongassa.

Brewsterille tiedoksi, että stongastakin saa hyvää kuvaa, jos vaan kuvankäsittelyohjelman deshaker taipuu korjaamaan tärinät pois.....
    Niin, toden totta digitaaliset paranteluohjelmat. Itse tein tossa eilen tollasen 7minuutin nuorisotyöstä kuvatun filmin. Editointiin meni tollaset pari tuntia ja rapiat. Ei taida mun iMovie perusversiossa olla mitään deshake korjainta. En ole osannut edes etsiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErkkiM Katso viesti
    Onko ajatuksia/kokemuksia kellään onko minkäänlaisessa kypäräkäytössä kelvollinen kiinnitysalusta tämä sku32974?
    Tilasin 2 viikkoa sitten juuri tuollaisen ja vähän muutakin. Tilaus on nyt Hong Kongin postissa odottamassa lähtöä Suomeen.
    Kypäränä mulla on Bell Avanti johon tuo menee varmaan, mutta katsotaan sitten kun paketti on perillä. Jos ei sovi kypärään, laitan ton tankoon.

Laitan kuvia tonne DX-aiheeseen kun paketti tulee.

mutanaama Guest
    Katsoppas tuosta kuinka se toimii http://www.youtube.com/watch?v=GaPNf2Rk4qQ

Molemmat ilmaisohjelmia, Virtuladub ja deshaker. Vaativat vaan vähän opettelua, mihin itselläni ei ole mukamas ollut aikaa.

Deshakerin saa ainakin VirtualDubiin .. http://www.guthspot.se/video/deshaker.htm http://www.virtualdub.org/
    molemmat freewarea Tuolla ainakin itse aattelin videoita leikkoja ja käsitellä jahka saa jotain kuvailtua ensin

perskele kun olin hidas
    mk muokkasi tätä : 10.10.2010 at 14.12 Syy: mutanaama ehti ensin
    -- not fast but furious --

mutanaama Guest

Contour HD

Vielä ominaisuuksista:

SW HI A:1920x1080 30fps
    B:1280x960 30fps
    C:1280x720 60fps
    D:1280x720 30fps

SW LO A:1280x720 60fps
    B:1280x960 30fps
    C:1280x720 30fps
    D:848x480 60fps

Laitteen käyttöliittymä on melko yksinkertainen. Virtakytkin, kuvauskytkin ja lo/hi kuvausasentokytkin. Hyvänä plussana vaaituslaser, jolla kameran voi säätää vaakasuoraan ennen kuvaamista. Kamera voidaan asentaa jalustaan tukevasti kiinni, ja etupäätä pyörittämällä hakea asento kohdalleen. Näppärä vinoilla pinnoilla.

Käytännössä tallennan nykyään tuolla 1280X720 60fps moodilla, tulee kohtuullisia hidastuskuvia.
    Vaikka PC on melko tehokas, niin kuvien käpistelykin on kivempaa, kun dataa on huomattavasti vähemmän

mutanaama Guest

09' iMoviessa taisi olla joku perustason deshaker -toiminto (näköjään nimellä image stabilization), muistaakseni aikaisempiin se oli tarjolla maksullisina plugarina.

Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa

GoPro HD

GoPro HD:llä on tullut jotain värkkäiltyä. Videoinnit on jääny kokeiluja lukuunottamatta vähemmälle, käyttö on ollut enemmän Time Lapse touhua.
    Ihan näppärä kamera ja kuvanlaatukin on varsin kelvollinen! Värkki ei tosin toimi kunnolla TL-käytössä kaikilla muistikorteilla. Transcend kortti jumettaa, kun taas Sandisk VideoHD toimii ok. Videointi toimii molemmissa. Suosittelen päivittämään firmiksen ajan tasalle! Koko kevät ooteltu päivitystä ja tuossa kuukausi sitten se viimeinkin julkaistiin. En ole kylläkään vielä tullut kokeilleeksi oliko siitä apua ongelmiin.
    GoPro-käyttäjille löytyy jonkunlainen epävirallinen foorumi täältä.

Tämä keväinen Kakkosnelosen pätkä on tehty purjehdusjuttuja lukuunottamatta kokonaan GoPro HD:llä.
    Zarni muokkasi tätä : 19.10.2010 at 16.27 Syy: Kingston > Transcend
    Team yöhöpinät

Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti

Brewsterille tiedoksi, että stongastakin saa hyvää kuvaa, jos vaan kuvankäsittelyohjelman deshaker taipuu korjaamaan tärinät pois.
    Jos haluaa tehdä oikeesti hyvää videota, niin käytetty tunti vs valmis minuutti on arviota alakanttiin. Jos lisäksi editoi tärinöitä, valkotasapainoa ja värejä, saa jokaiseen minuuttiin helposti tuhlattua tunteja.
    Itse en tyytyisi tuohon heilumisenkorjaukseen, koska lopputulos on joka tapauksessa huonolaatuinen jos framet ovat kuitenkin tärähtäneitä.

E: Vähän niin kuin optinen kuvanvakaus vs digitaalinen. Sen lisäksi kaikenlaisia artifakteja tulee digitaalisesti vakautettuun kuvaan. Tarkoitan siis sitä, että jos on mahdollista laittaa kamera hyvään paikkaan niin kannattaa tehdä se eikä laita sitä johonkin huonoon paikkaan ja kuvittelee jälkikäteen korjaavansa kaikki virheet. Ihan vakuuttavaa jälkeä nuo korjausohjelmat kuitenkin tekevät
    #fillarifoorumi @ IRCNet

JTG Guest
    mielenkiinnolla odotan Thundermandin vastausta kysymykseen, että mihin hän tyytyy ja miten sen toteuttaa, vai jääkö toteuttamatta kokonaan?

mutanaama Guest
    Maastofillarilla ajettaessa tuppaa tuo kamera aina liikkumaan ja tärisemään. Jollain oli kamera kiinnitettynä rintaan, ja sillä tuli mun mielestä parasta raakamateriaalia. Stongaan kiinnitettynä ei tarvitse yhtään ajatella kuvaamista, kypärään laitettua tulee jatkuvasti suunnattua, jolloin itse ajaminen kärsii.

Tässä muuten auttaa kunnollinen keula aika paljon. Uuden lyrikin alkuherkkyys poistaa tärinöitä hiton tehokkaasti, täytyykin yrittää hakea joku snadi pätkä malliksi

Tommonen site HelmetCamCentral
    Ihan halpiksia ei tuolla arvioida/esitellä - siis hintaluokkaa "alle 100$".

Kun vaan jaksaa lukea saa ymmärrystä eroista; mitä saa mihin rahaan.
    Tietty kun arvioidaan videon laatua, on se aina subjektiivista...
    -E
    Got to have Nerve in forest!

Jossain ketjussa oli kyllä tästäkin puhetta. CountourHD käytössä, viimeksi kuvasin ihan käsivaralta CX SM-kisoista. Kypärässä toki tärisee jonkin verran, softalla voisi saada korjattua. Parin kokeilun jälkeen taidan pitää tuota 720p@60FPS:ää oletusarvona, 1080p on netin kautta jaettuna aika turha ja tuosta saa tosiaan ihan OK hidastusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    mielenkiinnolla odotan Thundermandin vastausta kysymykseen, että mihin hän tyytyy ja miten sen toteuttaa, vai jääkö toteuttamatta kokonaan?
    Mielenkiinnolla odottelu päättyköön.

Ymmärsin (ehkä virheellisesti) mutanaaman viestin 7 sillä tavalla, että kameran tankoon pistäminen edellyttäisi videon deshakettamisen kohtuullisen lopputuloksen varmistamiseksi, mutta esimerkiksi kypärään pistäminen ei. Sitten tarkoitin sitä, että kannattaa lähtökohtaisesti pistää kamera vakaimpaan paikkaan, eikä esim laiskottele ja pistä johonkin tärisevämpään paikkaan uskoen että ohjelmat tekevät videon yhtä hyvän näköiseksi kuin vakaa kamera olisi tehnyt... Ymmärrän kyllä että esim maastoajossa voi olla hankalaa saada hyvää kuvaa, mutta silloin pistää parhaimpaan paikkaan ja vaikka deshakettaa sen lisäksi...

Itse taidan tyytyä DX:n MD80:n hommaamiseen ja kiinnittämiseen kypärään.

No ei...tyytyisin vain ja ainoastaan kevyeen optisesti vakautettuun suurikennoiseen digitaalivideokameraan
    #fillarifoorumi @ IRCNet

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Thundermand Katso viesti
    Mielenkiinnolla odottelu päättyköön.

....No ei...tyytyisin vain ja ainoastaan kevyeen optisesti vakautettuun suurikennoiseen digitaalivideokameraan
    Alempana mainitun sain ilmalennon jälkeen vakuutuksesta uuden, mutta noita ei kovin usein kypäräkamerana myydä.

JTG Guest
    tämmösen mä ostaisin jos just nyt haluaisin omistaa kypäräkuvauslaitteita.
    Drift HD170

miksikö? Uskottavasti esitelty ainakin.

Olisi ainakin kuvanlaatu kohdillaan, tosin luulen että toi voi niskaa ehkä vähän painaa
    #fillarifoorumi @ IRCNet

JTG Guest

tuossahan on head-mounttikin valmiina. Jessellä vaan jalusta vesipäähän kiinni ja kovaa ajoa.

Jep, tuo olisi vieläkin parempi! Tai sitten liittää tuohon tuolin ja renkaat. Eturengas toki menee sinne minne kamera tähtää, kahvatkin jo valmiina
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Positiivista huomata, että topikki on saanut positiivisen vastaanoton

Olen muutaman päivän tutkinut seuraavia kameroita:
    GoPro Hero HD
    Contour 1080HD
    -------------------------
    Tachyon XC
    Tachyon XC Micro (HD versio tulossa)

Piti vetää katkoviiva kameroiden väliin, koska kyseessä on kuitenkin täysin eri hintaluokan kameroita. Oma käytössä tulisi keskittymään pääasiassa polkurallien kuvaamiseen ja tämän lisäksi kuvaaminen airsoft-skenaarioissa kiinnostaa. Airsoft asettaa kameralle kuitenkin yhden erityisvaatimuksen eli linssin tulisi kestää kohtisuoria iskuja. En halua, että kameran linssi on ensimmäisen viholliskosketuksen jälkeen rikki/vioittunut.

GoPro:ssa on oma kotelo, minkä luulisi kestävän myös kohtisuoria iskuja? Tanhyon kameroihin saa Paintball Shieldin, mutta mites Contour, saako siihen jotain suojaa? Ite voisin tietenkin väsätä jonkunlaisen suojan, mutta mulla ei ole paikkaa missä näitä omia säätöjä voisi tehdä ilman, että arki kärsii. Jatkuva tavaroiden siirtäminen ärsyttää

Kamera ei saa myöskään pelätä vettä. GoPro 60 metriä ja Tanhyon:t 30 metriä eli oikein hyvällä mallilla, mutta mites Contour? Käsittääkseni siihen tarvitsee erikseen ostettavan suojakotelon.

Akun kesto mietityttää myös aika paljon ja toivoisin laitteelta myös hyvää akun kestoa. GoPro:ssa akun kestoksi luvataan 2,5h, mutta missään ei kuitenkaan mainita, että millä kuvausmoodilla tuohon päästään. Alle kolme tuntia tuntuu kovin vähältä. Tachyonissa taisi olla 4h(XC Micro) ja 8h(XC) ja sitten Contour 1080 HD about 3h.

Raha, raha, raha.. GoPro sekä Contour ovat kalliita minun kukkarolle, mutta en kuitenkaan halua sulkea niitä pois, mutta saako tuolla hinnalla rahoilleen vastinetta vai maksanko jostain ylimääräisestä? Mikäköhän on suurin ero näiden kalliimpien ja halvempien Tanhyon:en välillä ja kummassakohan hintaluokassa on parempi hinta-&laatusuhde.
    Still rides with 26er

JTG Guest
    nappula, mikäs Driftissä niin sukkaa ettei ole päässyt viivan yläpuolelle tarkemmin tutkittavaksi? semisti clik-and-play-vehjes näytöllä, hyvällä kuvan/kennon laadulla, vesitiivis, hoikkarunkonen... notta mikä siinä mättää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    nappula, mikäs Driftissä niin sukkaa ettei ole päässyt viivan yläpuolelle tarkemmin tutkittavaksi? semisti clik-and-play-vehjes näytöllä, hyvällä kuvan/kennon laadulla, vesitiivis, hoikkarunkonen... notta mikä siinä mättää?
    Ei siinä varmaan mitään vikaa ole tai siis enhän mä edes tiennyt, että tuollainenkin merkki/valmistaja on olemassa ömm.. Nuo mitä olen tähän mennessä tutkinut ovat vain entuudestaan tuttuja Kaikkea ei voi tietää ja sen takia onkin hyvä, että kerrotte uusia entuudestaan tuntemattomia valmistajia
    Still rides with 26er

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •