7.x-kilon innoittamana päätin tehdä tänne oman keskustelun kevennysosista jotka sopivat meille jotka syystä tai toisesta olemme liikkeellä olemattomalla budjetilla.
Sana on vapaa.
7.x-kilon innoittamana päätin tehdä tänne oman keskustelun kevennysosista jotka sopivat meille jotka syystä tai toisesta olemme liikkeellä olemattomalla budjetilla.
Sana on vapaa.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Onko sellaisia olemassa täällä topicissa.
Juuri kevensin omaa antamalla keulan omasta kaverille! ilmatteex..
Keveni noin 1.700g
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Renkaiden vaihtaminen lienee se helpoin ja halvin tapa. Kevyemmät ei yleensä maksa juurikaan enempää kuin painavat.
Suo, kalja ja läski.
Se klassinen kevennyspora kimppaostoksena voisi olla meille raharajoitteisille edullisin tapa keventää![]()
Toiseksi eniten ketuttaa kaikki
2. tapa eli tuttu juttu:
Karsitaan turhat osat pois -ss
JT
Samaa aihetta sivuten voisi kysellä että kuinka halvalla pystyy rakentamaan esim. alle 10kg:n toimivan maasturin? Oli se sitten täpäri tai jäykkis...
Hanaa, hanaa! Ku ei tiedä mihi menee...
Hieno aihe, lisää viestejä tänne! Itse en pidä pyörän painon pudottamista kovin tärkeänä, varsinkaan älytön hipoilu. Kuskin painon pudotus on minusta tärkeämpää! Mutta kai hiemolla, ja porailemalla saa painoa pudotettua kymmeniä grammoja, mutta älkää kysykö minulta mistä.
----
Itse olen myös hieman pohdiskellut Alligator Wind Cutteria jarrulevyksi (pitäisi jotkut levyt hankkia niin olisi mukavampi vaihdella kiekkoja, näitä halvemmalla ei tahdo saada kuin Deorea).
160 mm / ~90 g (valm.: 88 g).
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=34063
Saa myös bling-bling pinnoitteella:
http://www.bike-components.de/produc...msscheibe.html
Mun tapauksessa toi kuskin painon pudotus lienee se helpoin, mutta onkos kukaan tutkinut, kuinka paljon satulaputken täytyy upota runkoon. Ja kun rasitus putken alapäässä on kuitenkin pienin, niin eikö sinne voisi porata nipun reikiä. Säästö nyt on ehkä sen 20g, ja esim tällä satulalla yhdistelmä jää jo melko kevyeksi. Noinkin suhteellisen kevyt satula kestää kuitenkin hyvin meikäläisen 85kiloa
Näyttävät ainakin hyviltä, ja jos harrastaa rajumpaa rymistelyä, nuo varmaan jäähtyvät myös hyvin
Ka, en miä oo huomannu että nuo jotenki nopiaa kuluisivat, taitaa olla vanhimmalla 'gaattorilla jo lähemmäs kymppitonni ajettuna ilman ongelmia. Noita on mulla ollut MX-2:issa, Juicy kolmosissa ja R1:issä. Ja keventelyvinkkinä, taakse riittänee 140mm versio tuosta Alligatorista, painaapi noin 61g. Sille 140mm:lle taka-adapteriksi käy normaali 160mm etupalikka.
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
No eihän se ole edes kovin vaikeaa jos pyöräksi kelpaa täysjäykkä vannejarruilla ja kevyillä litkurenkailla varustettu sinkula. mutta sitten jos tarvitaan useampia vaihteita ja jousitusta niin halvalla kannattaa etsiä vanhoja rock shoxin SID keuloja ja muita kevyitä huippupalikoita.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Laitetaas tämä linkki nyt tännekin: http://lbmnts.kilu.de/
Yrittävät kasailla tuonne budjettikeventelyosia, ihan ok listahan tuo on jo.
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Jotenkin omaan korvaan porailu ja modaus kuullostaa aika extremeltä. Lähestyn itse asiaa niin, että asetan ensin vaatimukset toiminnallisuudelle ja etsin halvimmat komponentit. Sen jälkeen päätän g/€ rajan jonka olen valmis maksamaan keveydestä. Parantunut toiminnallisuus plussaa, heikentynyt miinusta.
Jokaisen komponentin vaihtoehdot kun käy noin läpi selviää helposti mitä kannattaa päivittää, mitä ei.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Joo taitaa se 2000 € olla ihan minimi raha alle kymppikiloseen.
Ja itse rakentaen saa jo alennusten perässä juosta.
Helpoiten saa valmiina alle 10 kg:n ja alle kahden tonnin
kaupasta Saksasta. Puolitoista tonnia maksaa vähän päälle kymppikilonen ja siihen itse virittäen putkiosat ja kiekot viidelläsadalla niin on alle 10 kg, mutta rahaa paloi se maaginen kaksi tonnia. Nämä on Ciclib:n valmiita
Maxi Areja.
Mutta kyllähän sille itse kasaamiselle ja speksailulle pitää laskea myös
oma arvonsa pimeinä talvi-iltoina.
Kuntoilija muokkasi tätä : 27.10.2009 at 21.31
Täysjäykän sinkulamaasturin saanee alle 10 kiloiseksi aika halvalla.
Suo, kalja ja läski.
Onkohan kukaan kokeillut näitä jarrupaloja:
http://www.discobrakes.com/?s=0&t=0&c=14&p=593&
Jos valmistajaan on uskominen niin fillari kevenee 15 grammaa per pää, Shimanon paloihin verrattuna. Hinta ei ainakaan ole kovin paha.
Pituuden optimoinnin lisäksi tuo reikien porailu (ehkä mieluummin viimeisten millien sisäpuolelta ohuemmaksi viilailu) kuullostaa äkkiseltään ihan fiksulta ratkaisulta jos alumiinitolpallisen pyörän haluaa muutaman gramman keveämmäksi. Toinen porailtava paikka voisi olla ohjaustangon ja pikalinkkujen viimeiset sentit? Toki vastaava kevennys voisi tulla myös pyörän pesulla, millin lyhyemmillä pinnoilla (niihinhän yleensä jää liikaa löysytysvaraa) tai ohuemmalla maalipinnalla.
ruuvaa pienimmän rattaan mtb kampisarjasta pois ja vaihtaa Ultralight sisurit.Hinta n.20€ ja paino tippuu yli 100g.
....... noilla lähtee hyvin alkuun. Eikä vituta kun tilailee useammat levyt kesässä, pitkoksien korkaamien tilalle
Egg Beatter C Crank Brothersilta 299g ja 50€
XT-pakka 256g ja 40€
Rocer Ronit alle 2x445G ja 2x30€
lateksisuskumit (tai litkut) 2x100g 2x10€
Tuommoisella setillä repäisee jo peruspyörästä sen vajaan kilon. Tankoa, stemmiä, satulaputkea ja itse satulaa kannattaa sitten metsästää fillaritorilta, ebaysta yms käytettynä. Siitä pääsee sitten joustavasti kampiin ja jarruihin, ja samalla alkaa hintakin pompsahtaa.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Korkki- tai foamigripit on yleensä alle 20g/pari kun monet kumiset on 80+ ja lukolliset reippaasti yli 100g/pari. Hintaa gripeillä 5-20€, joten halvalla saa ~100g pois.
Silläkin uhalla että Tamperelaiset sylkee ens kerralla päin,
Onko kellään kokomusta ebayssa myytävästä Full Carbon MTB Framesta?
http://cgi.ebay.com/Full-Carbon-MTB-...ht_1853wt_1165
Tuossa olisi kyllä todella mielenkiintoinen aihio kevyeen budjetti projektiin.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Tässä Izmon vinkki sieltä 7.x -ketjusta.
Tämän tyyppiset vinkit kiinnostaa kovasti, eli jos jonkun komponentit "synti" on joku tietty osa, mikä on helppo / halpa vaihtaa kevyempään.
Esim A Korpela on kirjoitellut Manitoun keulojen öljymääristä, jotka kannattaa itse passailla kohdilleen...
Entäs täpärien rungot. Olen saanut sellaisen kuvan, että joissain malleissa kevyemmän ja painavamman rungon ainoa ero saattaa olla kevyempi takaiskarin linkku. Eli se vaihtamalla pyörä muuttuu pykälää kalliimmaksi.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kirjanmerkit