| Pyörämatkailu Tämä osasto on tarkoitettu matkailua käsitteleville jutuille. |

01.07.2009, 13.46
|
 |
Vakiovieras
|
|
|
|
|
Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.
Hei,
Ajattelin ottaa ensimmäistä kertaa maastopyöräni mukaan pohjoiseen kesämökilleni parin viikon lomareissua varten ja ajella siellä tuntemiani reittejä sekä sora- ja metsäautoteitä.
Itselleni päänvaivaa aiheauttaa pyörän kuljettaminen junassa ja matkahuollon linja-autoissa. Haluaisin kysyä näistä jos jollain on kokemusta näistä.
Suurimman osan siirtymämatkasta taitan junalla; joko vanhemman mallisessa yöjunassa joisaa ainakin ennen oli erilliset vaunut rahdille/isommalle tavaralle tai sitten IC/IC2 -junilla. Kuinka hyvin noihin saa maastofillarin kyytiin ja tarviiko pyörää pakata/suojata matkaan ettei osat tai pyörä hajoa/ota vastaan ikäviä iskuja yms? Toinen itselleni täysin tuntematon alue on fillarin kuljetus matkahuollon busseissa. Onko näistä kellään mitään kokemusta?
Olen selvittänyt maksut mm. junassa kuljettamisessa ja sen tarvitsemista varauksista, mutta tarve pyörän suojaamiselle junassa tai bussissa on hieman kysymysmerkki. Matkahuollosta vakuuttivat että pyöriä kuljetetaan päivittäin ja että ne pakataan siten että ne myös tulevat ehjinä perille.
Jos jollain on kokemuksia tai vinkkejä niin ottaisin niitä mielelläni vastaan
|

01.07.2009, 13.52
|
 |
Aktiivijäsen
|
|
|
|
|

01.07.2009, 14.41
|
 |
Vakiovieras
|
|
|
|
Jos junassa on tavaravaunu, ei sillon pitäis olla mitään ongelmaa kuskata fillaria. Jos kyseessä on sitten IC, niin kannattaa matkalippua varatessa kattoo junan tiedoista( siellä missä ne universaalit merkit näkyy), että on fillarin kuljetusmahdollisuutta kyseisellä IC: vuorolla. Kaikissa nimittäin ei välttämättä ole.
Sit kun löytyy sopiva juna, ni suosittelen varaamaan lipun mahdollisimman ajoissa, IC:n fillaripaikalle kun mahtuu maks 3 fillaria. Ittelleni meinas käydä huonosti  ..
Ja lippu on sen 9 erkkiä.
Ja IC:ssähän on sellaset koukut, mihin se nostetaan tangosta roikkumaan, ei tarvi suojata mitenkään.
|

01.07.2009, 15.41
|
 |
Vakiovieras
|
|
|
|
|
Jos junista pikavuoron jostain löydät, niin kannattaa käyttää mielummin sellaista. Ne IC:n telineet on hanurista, eikä oikein mikään pyörä sovi telineeseen.
Lisäksi on sellainenkin mahdollisuus, että sulla on takareuna paikka, ja edessäkeskellä on lukittu pyörä, joka estää sun pyörän poisottamisen, ja pyöränomistaja on jossain ihan muualla kun sun pitäisi jäädä pois.
Se on uskomattoman hieno keksintö tuo pikajunien "tyhjä tila" konnarivaunussa. IC junissa kun kaikille asioille on juuri niille muotoiltu paikka, johon sopii vain ja ainoastaan standardin muotoinen esine.
Bussit toimii hyvin. Itse yleensä saa laittaa pyörän tavarasäilöön ja ottaa pois. Mukava ja toimiva systeemi.
|

01.07.2009, 16.05
|
 |
Vakiovieras
|
|
|
|
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti dirtyrider
Haku?
|
Hakua olen käyttänyt aika ahkeraankin, mutta aivan tyydyttävää vastausta en ole löytänyt, siksi uusi postaus. Mutta kiitos linkeistä, yksi oli hyödyllinen ja aikaisemmin itseltäni huomaamatta jäänyt.
Itselläni taitaa olla sinänsä hyvä tilanne että pohjoiseen menevistä yöjunista (1 vuoro per suunta per yö -muistaakseni) on juuri tuollainen vanhemman malllin pikajuna joissa on tuo tavaravaunu. Luulen että ajotan matkani niihin, sujuu pidempi matka muutenkin helpommin nukkuessa.
Itse en vain kuollaksenikaan muista millaisia ne tavaravaunujen häkit/kiinnitykset yms. ovat, eli miten pyötä sitten siellä keikkuu. Vanhat junat mielestäni heijaavat esim. IC ja pendolino junia enemmän, liekö vain kuvitelma). Mutta eiköhän asia selviä ja pyötä saada perille ehjänä.
Busseista muistan itsekkin että aika liberaalisti siellä on itse päässyt pakkailemaan, ja jo vakuuttivat että ehjänä pitäisi mennä.
Kiitos kaikille vastauksista.
|

01.07.2009, 21.36
|
|
Vakiovieras
|
|
|
|
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti kyprok
Itse en vain kuollaksenikaan muista millaisia ne tavaravaunujen häkit/kiinnitykset yms. ovat, eli miten pyötä sitten siellä keikkuu. Vanhat junat mielestäni heijaavat esim. IC ja pendolino junia enemmän, liekö vain kuvitelma). Mutta eiköhän asia selviä ja pyötä saada perille ehjänä.
|
Pikajunissa ("sinisissä junissa") on paria eri sorttia tavaravaunuja (Fot ja EFit(i)), ensiksimainittu on kokonaan tavaravaunu, viimeksimainituissa puoli vaunua tavaravaunua ja puolet päivävaunua. Molemmissa tyypeissä IIRC vaunun reunoja kiertää kaiteet, joihin pyörän saa pultattua kiinni U-lukolla tai vaijerilla. VR:n vaunukuvastosta voi vilkuilla, ja VR vastaa kyllä sähköpostiinkin muistaakseni hyvin. En suoriltaan osaa sanoa, kumpaa vaunusorttia nykyään käytetään, pohjoisen reissuni tapahtuivat ennen uutta juna-aikaa.
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti kyprok
Busseista muistan itsekkin että aika liberaalisti siellä on itse päässyt pakkailemaan, ja jo vakuuttivat että ehjänä pitäisi mennä.
|
Busseissakin kannattaa muuten varmistaa etukäteen, että pyörä mahtuu mukaan. Nimim. meinasi jäädä pyörä Hotelli Valtatie 1:n viereen pysäkille, onneksi bussissa oli juuri tilaa. Toista pyörää ei olisi enää mahtunutkaan. Tämä erityisesti Matkahuollon rahtia kuljettavissa pikavuoroissa. Eikä edes mikään ruuhka-aikavuoro, pika Tku-Hki arkiaamupäivänä.
|

02.07.2009, 15.17
|
 |
Vakiovieras
|
|
|
|
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti tvo
Pikajunissa ("sinisissä junissa") on paria eri sorttia tavaravaunuja (Fot ja EFit(i)), ensiksimainittu on kokonaan tavaravaunu, viimeksimainituissa puoli vaunua tavaravaunua ja puolet päivävaunua. Molemmissa tyypeissä IIRC vaunun reunoja kiertää kaiteet, joihin pyörän saa pultattua kiinni U-lukolla tai vaijerilla. VR:n vaunukuvastosta voi vilkuilla, ja VR vastaa kyllä sähköpostiinkin muistaakseni hyvin. En suoriltaan osaa sanoa, kumpaa vaunusorttia nykyään käytetään, pohjoisen reissuni tapahtuivat ennen uutta juna-aikaa.
|
Kiitos, kokeilen lähettää VR:lle sähköpostia, mutta muistaakseni fillarin saa lukittua varsin hyvin. Itse kuljen todennäköisimmin yöjunalla, jossa ainakin ennen on ollut koko vaunun käsittävä tavaravaunu. Mutta eiköhän se siellä kulje.
Lainaus:
|
Busseissakin kannattaa muuten varmistaa etukäteen, että pyörä mahtuu mukaan. Nimim. meinasi jäädä pyörä Hotelli Valtatie 1:n viereen pysäkille, onneksi bussissa oli juuri tilaa. Toista pyörää ei olisi enää mahtunutkaan. Tämä erityisesti Matkahuollon rahtia kuljettavissa pikavuoroissa. Eikä edes mikään ruuhka-aikavuoro, pika Tku-Hki arkiaamupäivänä.
|
Tuo on hyvä pointti, jonka myös itse selvitin kun otin yhteyttä liikennöitsijään. He ohjeistivat että edellisenä päivänä kun ilmoittaa että on tulossa fillarilla tiettyyn vuoroon niin lupasivat että sitten sille vuorolle otetaan vähemmän rahtia että pyörä varmasti mahtuu mukaan.
|

03.07.2009, 10.54
|
|
Nöösi
|
|
|
|
|
Ite oon IC junissa pyöriä kuskaillu tässä Oulu-Helsinki välillä ja jtn voi sanoa. Eli paikka on ahdas ja tosiaan jos pyörä on taimmaisena, niin se voi olla vaikea saada pois, joten ite olen yleensä asemilla seurannu, että koska pyöriä tulee kyytiin ja kysynyt kavereilta, että koska ne jää pois. Sit on siirrelty pyörät niin, että ne saa hyvin ulos. Usein vain sinne sekaan tungetaan pyöriä ihan omalla jalustimellaan seisoskelemaan, ko ei jakseta alkaa tunkeen koukkuihin ja usein tämä on konnarinkin mielestä ok.
Viimeisimmällä kerralla maastopyörää tuodessani ei tuo nostokoukku oikein sopinut maastopyörän paksumman stemmin/tangon liitoskohdan kanssa yhteen, joten pyörää piti tukea paperilla, jotta välttäis isoimmat hankaumat. Oli muuten joku välillä sit lastenvaunutkin tunkenu tuonna pyöräpaikalle ja vähän jo kattelin, että paljonko on mun pyörää väännelly ne.
Yleisesti lippuja on saanut hyvin, kun on min. edellisenä päivänä käyny hakemassa. Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin pyrkivät myymään istumapaikan samaan vaunuun, kuin missä pyörä on. Samassa vaunussa on muuten kans lasten leikkipaikat ja invapaikat, joten siksi ehkä noista lastenvaunuista on riesaa.
Linja-autoissa kuljettaminen on ilmeisesti ihan liikennöivästä firmasta kiinni. Osa sano, ettei ota maksua ollenkaan ja osilla se on joku kiinteä summa. Toisilla firmoilla vastaavasti on auton perään kiinnitettävät pyöräkoukut, joilla pyörä saadaan kyytiin, vaikka auto olisikin täynnä. Itse en ole näitä vielä alkanu kokeilemaan. Pääsääntönä olen pitänyt sitä, että mikäli linja-auto lähtee lähtöpaikastaan pyhäpäivänä, ei se tule kuljettamaan rahtia, eli silloin on tilaa viedä pyörä. Tällaisista esimerkkinä kuski mainitsti sunnuntai-iltana Helsingistä Rovaniemelle menevän Express bussin, joka ajaa ilman lastia koko matkan, koska asemat eivät ole auki välillä. Vastaavasti maanantain puolella olevassa autossa olisi jo lastia.
Toivottavasti auttaa asiaan.
|

03.07.2009, 11.47
|
|
Vakiovieras
|
|
|
|
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Stypid
Eli paikka on ahdas ja tosiaan jos pyörä on taimmaisena, niin se voi olla vaikea saada pois,
|
Pyörä voi olla tosiaan todella hankala saada irti noista IC-junien telineistä. Viime kesänä tulin pyöräreissulta pois junalla ja pääteasemallani nakkasin ekaksi laukut ulos junasta ja aloin vänkäämään pyörää irti. Juna ehti jo liikkua jonkin matkaa mutta pysähtyi uudelleen kun minua autolla hakemassa ollut isäni sai huidottua konnarille, että siellä on vielä tavaran purkaminen kesken. Eli ilman isääni olisin todennäköisesti matkannut pyörän kanssa seuraavalle asemalle ja laukut olisivat jääneet sinne edellisen aseman pihaan
Kannattaa siis junasta ulostautuessa varsinkin pienemmillä asemille huikata konnarille, että operaatiossa kestää koska junat eivät näköjään asemalla seiso välttämättä kuin pari minuuttia.
|

03.07.2009, 12.00
|
|
Nöösi
|
|
|
|
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Zackke
Kannattaa siis junasta ulostautuessa varsinkin pienemmillä asemille huikata konnarille, että operaatiossa kestää koska junat eivät näköjään asemalla seiso välttämättä kuin pari minuuttia.
|
Totta tuo. Viimeviikolla oli tilanne, jossa etelään menevästä junasta piti purkaa kolme pyörää+kamat+kaikki ihmiset Tikkurilassa parin minuutin pysähdyksessä. Asiaa helpotti huomattavasti, kun asiasta aiemmin mainitsi konnarille, joka tulikin jo reilusti ennen asemaa kyseiseen välikköön juttelemaan ja katsomaan josko voi autella tavaran purkamisesta. Bojot tästä kyseiselle konnarille.
|
| Vaihtoehdot |
|
|
| Selaustavat |
Perusmuoto
|
Viestin säännöt
|
Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
Käyttäjä ei voi muokata viestejään
HTML-koodi on Pois päältä
|
|
|
Foorumin aikavyöhyke on GMT +3. Kello on nyt 12.24.
|
|