GasGasGiantCanyonElectrobikeHusqvarnaRide
Sivu 1 / 8 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 230

Aihe: Q-Ring

  1. #1

    Kymysys Q-Ring

    Jokos olette kokeilleet?

    http://rotorbike.com/
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  2. #2
    Liittynyt
    10/2001
    Paikkakunta
    hellsinki
    Viestit
    2.170
    voi noita rotoreita, tunteeko/tietääkö joku jonka on oikeasti noilla rotorin vehkeillä ajanut? Muistaako joku ne taannoiset rotorin kammet, joissa oli hyvin minimoitu dead-spot?

  3. #3
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    2.762
    Eikö Shimano ole yrittänyt samaa jo joskus yli 15 vuotta sitten?

    Luulisi ettei maastokäytössä (etuvaihtajalle enemmän käyttöä) ainakaan voi käyttää aivan näin voimakkaasti litistettyjä rattaita:
    http://www.cyclingnews.com/photos/20...arbon/IMG_0324

    ...tuolla näköjään mainitaankin että Shimano saattoi juuri em. syystä hylätä Biopacen.
    Life - I have heard of it...

  4. #4
    Yhden valmistajan huono toteutus ei vielä todista koko ideaa huonoksi.

    Olen muualta eri lähteistä lukenut rohkaisevia kommentteja tuosta Q-Ringistä.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  5. #5
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    4.908
    Toi Q-ring systeemihän on vissiin ihan paikallaan aika-ajossa, mutta kiriessä tai kiihdyttäessä ilmeisesti vähän tökkii. Noissahan ei skipata sitä kuollutta kohtaa ihan niin hyvin kuin niissä Rotorin kammissa, mutta ne kuulemma "pehmentää" pyöritystä eikä ala takapuoli pomppimaan kovemmillakaan kierroksilla niin herkästi kuin perinteisillä pyöreillä rattailla.

    Hintaa noilla on aika reippaasti.

  6. #6
    Kannattaa sitten kiinnittää huomiota tuon soikiorattaan muotoon. Rotor Q-Ring on muodoltaan ellipsi. Biopace-ratas taas on ovaali. Maksimi- ja minimihalkaisijoiden suhteellakin on merkitystä, sekä rattaan asennolla kampien suhteen.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  7. #7
    Matti Pesonen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Kannattaa sitten kiinnittää huomiota tuon soikiorattaan muotoon. Rotor Q-Ring on muodoltaan ellipsi. Biopace-ratas taas on ovaali. Maksimi- ja minimihalkaisijoiden suhteellakin on merkitystä, sekä rattaan asennolla kampien suhteen.
    Eikö se biiupeissi ollutkaan "point-symmetric egg curve"?

  8. #8
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    4.908
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    sekä rattaan asennolla kampien suhteen.
    Niin siis toihan noissa on se juju, että se ratas pitää asennella itselle oikeaan asentoon.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    3.799
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jeppe Katso viesti
    Eikö Shimano ole yrittänyt samaa jo joskus yli 15 vuotta sitten?
    Minulla on vielä olemassa ensimmäinen maasturini ihan 90-luvun alussa ja siinä on Biopace-rattaat. Riemukas vehje!
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

  10. #10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Kannattaa sitten kiinnittää huomiota tuon soikiorattaan muotoon. Rotor Q-Ring on muodoltaan ellipsi. Biopace-ratas taas on ovaali.
    Ellipsikin on ovaali; tosin erikoistapaus sellaisesta. Sitäpaitsi Rotorin Q-ring ei ole ellipsi, tai muutoinkaan kovin hyvä [1]. Biopace on kyllä ovaali, siitä emme pääse mihinkään.

    [1] http://www.noncircularchainring.be/p...chainrings.pdf

    - Tomi

  11. #11
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    4.908
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Ellipsikin on ovaali; tosin erikoistapaus sellaisesta. Sitäpaitsi Rotorin Q-ring ei ole ellipsi, tai muutoinkaan kovin hyvä [1]. Biopace on kyllä ovaali, siitä emme pääse mihinkään.

    [1] http://www.noncircularchainring.be/p...chainrings.pdf

    - Tomi
    En millään jaksa lukea nyt ihan kokonaan tota paperia, mutta mitenkähän tossa on valkattu ton Q-Ringin asento. Asentohan ei ole kaikille sama.

    No mä olen niin vanhanaikainen, että muutamat negatiiviset palautteet tosta rattaasta riittää poistamaan mielenkiinnon.

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    En millään jaksa lukea nyt ihan kokonaan tota paperia, mutta mitenkähän tossa on valkattu ton Q-Ringin asento. Asentohan ei ole kaikille sama.
    Ehkä kannattaisi lukea: laskelmat on tehty Q-Ringin(kin) tapauksessa kuudella eri asennolla, joita myös verrataan keskenään. Mikäli matemaattiset perustelut eivät kiinnosta, voi hypätä suoraan johtopäätöksiin jotka Q-Ringin osalta alkavat PDF:n sivulta 38 (paperin sivu 37).
    - Tomi

  13. #13
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    3.799
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    No mä olen niin vanhanaikainen, että muutamat negatiiviset palautteet tosta rattaasta riittää poistamaan mielenkiinnon.
    Noh, minä myös, mutta uskon myös tuon perinteisen pyöreän rieskan saaneen "muutaman" negtiivisen palautteen.
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

  14. #14
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta Biopacen historia taisi mennä jotakuinkin seuraavasti. Ensi Shimano tuo kovan markkinoinnin saattelemana soikeat eturattaat, mutta suosio ei päätä huimaa. Biopace-rattaista tuli sitten ns. parannettuja versioita, jotka olivat vähemmän soikeita. Lopulta koko Biopace heitettiin romukoppaan ja rattaat olivat taas pyöreitä.

    Luin muuten Intternetistä, että silloin Biopace-vuosina Sakae markkinoi kieli poskessa mullistavia RoundTech (tm)-eturattaita, jotka olivat siis pyöreitä.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  15. #15
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    4.908
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Ehkä kannattaisi lukea: laskelmat on tehty Q-Ringin(kin) tapauksessa kuudella eri asennolla, joita myös verrataan keskenään. Mikäli matemaattiset perustelut eivät kiinnosta, voi hypätä suoraan johtopäätöksiin jotka Q-Ringin osalta alkavat PDF:n sivulta 38 (paperin sivu 37).
    - Tomi
    No ton verran jaksoin selata. Tossa on vaan se, että niitä kuutta eri asentoa on verrattu varmaankin niin, että muut vaikuttavat asiat eivät ole muuttuneet eli toimittu vastoin noiden rattaiden käyttöohjeita. Näyttäisi kuitenkin jotkin asennot toimivan tossa testissä paremmin kuin toiset.

    On varmaan pyöreitäkin haukuttu, mutta en ole kuullut kenenkään sanoneen pyöreää ratasta tommosta soikeaa huonommaksi.

  16. #16

    Viesti Käyttäjien kommentteja muualta

    Ilmeisesti tämä(kään) tuote ei ole ehtinyt Suomeen asti. Siispä kaikki käyttäjät ovat toistaiseksi ulkomailla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Phill Lucas
    Summary:
    I usually have the Rotor cranks on my bikes, but seeing as I was building a weight weenie bike, I decided to go for the Q-Rings. I was impressed by the smooth hi-rev pedalling feel, and the adaption (from rotors) took only 5 minutes.

    Strengths:
    Super light, giving you a lactate and endurance advantage. They also give a fraction more power in sprints, but i notice the lactate effects more.

    Weaknesses:
    none that I've experienced. The Rotors still give more torque, but I like the high speed spinning feel of Q's.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Abraham
    Summary:
    I am a 47yr roadie who bought the q-rings when a lady friend (Casandra Slingerlan SA Timetrail Champ) recommended it. I tried it out for first time on a 103km race (Lost City) on position 3 and enjoyed it from the start. After 3 more rides I changed it to postion no 1, which gives max power. I was impressed from the moment I got on my bike. I felt comfortable, had more power and ENJOYED cycling with it.
    On one of my training uphills where I could never stayed above 30km/h I tested it the 2nd day and without pushing myself into the red zone, I stayed above 36km/h. I also find that my heartrate is between 5 - 10% lower.
    I am looking forward to all my races to see how much I will improve my times.
    Thanks Cassandra for tellin me about q-rings. It really suites my riding style.
    Abraham Louw
    Lichtenburg, South Africa

    Strengths:
    More power, lower heartrate, less knee stress when going uphills at bigger gears. Can push hard for much longer.

    Weaknesses:
    None
    http://www.roadbikereview.com/cat/dr...4_2485crx.aspx

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jdog
    I have the rotor Q ring in a 34t on my SS bike. My bike is a Cannondale F-29er built with a White Industries ENO disc hub.

    The chain growth is so minimal on a 34t that it does not get tight.

    The Q-ring is the very best thing I have found in the last few months. They totally change the dynamics of SSing. This is especially true on a 29er since it can get bogged down when the trail gets slow and twisty.

    The power advantage is mind blowing. I can't believe that mare people don't use them. I just got another set for my road bike too.

    Check their web site or call them.

    best O' luck
    http://forums.mtbr.com/showthread.ph...50730#poststop
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  17. #17
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    4.908
    Aika tiukkaa mutua tulee. Jos noista vermeistä olisi oikeasti jotain 5-10% hyötyjä yhtään mihinkään, niin joka pirun proffa ajaisi noilla. Kyllä noista varmaan joillekin on hyötyä, mutta mä en ilman powertappia lähtisi arvuuttelemaan todellisia hyötyjä. Jos tosta sitten on joku lumevaikutus, niin kyllähän se niinkin toimii jos korvien väliin vaikuttamalla saa hyötyjä.

  18. #18
    Mazisika Guest
    Sitten kun tuo tutkimus tehdään Pariisi-Bern-Wien murtoviivan pohjoispuolella samoin tuloksin ja johtopäätöksin niin painun kyllä heti (verkko)kauppaan!

  19. #19
    Nuo minun lainaamani pätkät eivät sitten olleet otteita mistään tutkimuksesta, vaan tavallisten käyttäjien kommentteja kokemuksistaan eri puolilta maailmaa.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  20. #20

    Viesti Lisää arvosteluja näkyy ilmaantuneen

    Näköjään roadbikereview.com arvosteluihin on tullut lisää tekstejä Rotorin Q-Ringistä. Kannattaa lukea niitä ajatuksella.

    Aikaisemmin saman lähteen arvostelujen perusteella tulin vakuuttuneeksi, että ESI Grips Unwrapped olisi kokeilemisen arvoinen tuote. Tilasin Amerikasta, asensin, ja olen käyttänyt siitä lähtien. Nykyään en muuta kelpuuttaisikaan. Mielestäni tuollaiset tietolähteet ovat tutkimisen arvoisia.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  21. #21
    GTCR Guest
    Kyllähän noita on jotkun proffatkin kokeilleet. Mutta siihen kokeiluun se on jäänyt sitten. Että se siitä hyödystä.
    Tälläset vehkeet taitaa olla lähinnä viherpiiperetäjiä varten, jotka eivät osaa tai halua sopeutua normaaleihin normeihin.

  22. #22

    Viesti Eturatas on kovin hyödyllinen osa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GTCR Katso viesti
    Kyllähän noita on jotkun proffatkin kokeilleet. Mutta siihen kokeiluun se on jäänyt sitten. Että se siitä hyödystä.
    Tälläset vehkeet taitaa olla lähinnä viherpiiperetäjiä varten, jotka eivät osaa tai halua sopeutua normaaleihin normeihin.
    Näyttäisi maastosinkuloijalle kelpaavan paremmin kuin hyvin:

    http://forums.mtbr.com/showpost.php?...1&postcount=67

    Minun mielestäni olisi erikoinen sattuma, jos ihminen, jonka evoluutioon miljoonan vuoden aikana ei ole kuulunut fillarin polkimien pyörittäminen, olisi jotenkin sattumalta sopeutunut juuri täsmällisen ympyränmuotoiseen eturieskaan, vaikka ympyrä on vain erikoistapaus erilaisten sulkeutuvien käyräviivojen joukossa. Pidän uskottavampana arvauksena, että jonkinlainen ovaali olisi lähempänä optimia, vaikka en pystykään tästä heittämään, mikä se oikea muoto ja kulma kampien suhteen täsmälleen olisi.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  23. #23
    GTCR Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Minun mielestäni olisi erikoinen sattuma, jos ihminen, jonka evoluutioon miljoonan vuoden aikana ei ole kuulunut fillarin polkimien pyörittäminen, olisi jotenkin sattumalta sopeutunut juuri täsmällisen ympyränmuotoiseen eturieskaan, vaikka ympyrä on vain erikoistapaus erilaisten sulkeutuvien käyräviivojen joukossa. Pidän uskottavampana arvauksena, että jonkinlainen ovaali olisi lähempänä optimia, vaikka en pystykään tästä heittämään, mikä se oikea muoto ja kulma kampien suhteen täsmälleen olisi.
    Minä kun luulin, että ihminen on ne eturattaat meille suunnitellut... Selvästi suvaitsevaisten viherpiirertäjien harrastus.

  24. #24

    Hymy Perfect transducer

    Man on a bicycle can go three or four times faster than the pedestrian, but uses five times less energy in the process. He carries one gram of his weight over a kilometer of flat road at an expense of only 0.15 calories. The bicycle is the perfect transducer to match man's metabolic energy to the impedance of locomotion. Equipped with this tool, man outstrips the efficiency of not only all machines but all other animals as well.
    http://reactor-core.org/energy-and-equity.html#chapter8

    Olipas se hienosti sanottu.

    En ollut aiemmin ajatellut asiaa impedanssin kannalta. Oikeanmuotoinen rieska on siis osa impedanssisovitusta.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_impedance
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  25. #25

    Peukalo ylös EGGrings

    Brittivalmistaja tekee tilauksesta asiakkaan täsmällisten speksien mukaan rieskoja, myös ovaaleja.

    http://www.highpath.co.uk/cycles/eggs/01.html

    Tässä on hiukan ovaalirattaiden historiaa:

    http://www.highpath.co.uk/cycles/ovals/07.html

    Varsinkin se 52-hampainen Durham näyttää aika hurjalta.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  26. #26
    Tässä on Cyclingnews juttu parin vuoden takaa:

    http://www.cyclingnews.com/tech.php?...ures/non-round

    Tässä ois vielä vanhempi VeloNews juttu:

    http://velonews.com/article/6807
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  27. #27
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    411
    Tein pienen testin ja vaihdoin pyörään Rotori Q-Ringit. Paino kasvoi Sram Red 53/39 127g --> Rotor 50/39 143g. Ajelin 1:40 harjoitusvastuksella. Q-ring jää varmasti paikoilleen tehoero yli 30W! airobisella kynnyksellä mitattuna tunnin vedossa.
    Itse pyörittämisessä en huomannut juurikaan mitään oleellista eroa.
    Jari

  28. #28
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    No nyt sullekin selvisi miksi en ole huudellut kylillä moisten helposta saatavuudesta mutta meillä on kaikissa pyörissä moiset. Myös ratapyörissä. Ikävä kyllä noita on ensikesänä suomenkin kisoissa aika monella muullakin.



    Turhan tasoituksen antaminen ei muakaan kiinnosta...

    Cervelo Test Teamin porukka saa valita ajaako Q-ringeillä vai tavallisilla. 23 ajaa, 2 ei. Että se siitä. Rotorin virallinen propaganda antaa 4.1% lisää tehoa ja 9,1% vähempi happoa. Tollanen +4% pitäisi tarkoittaa jotain kilsaa kovempaa keskaria? Miten toi muunnetaan, paljonko tulee lisää tehoa jos happojen määrä olisi sama?

  29. #29
    Deve Guest
    30 wattia lisää pelkillä Q-ringeillä? Jos ees se 10 wattia tulis lisää niin noitahan vois kokeilla..Mitenköhän toi vaikuttaa jos on SRM-kammet ja vaihtaa Q-Ringit? Alkaako SRM näyttää tehoja miten sattuu? Osaako joku sanoa?

  30. #30
    Chaintug Guest
    Tuli tossa mieleen, että miten toi Q-Ring toimii ratapyörässä? Kun se ratas on soikee, niin meneekö tyyliin: Ketju kiree, ketju roikkuu, ketju kiree, ketju roikkuu, ketju kiree, ketju putos...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •