Jokos olette kokeilleet?
http://rotorbike.com/
Jokos olette kokeilleet?
http://rotorbike.com/
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
voi noita rotoreita, tunteeko/tietääkö joku jonka on oikeasti noilla rotorin vehkeillä ajanut? Muistaako joku ne taannoiset rotorin kammet, joissa oli hyvin minimoitu dead-spot?
Eikö Shimano ole yrittänyt samaa jo joskus yli 15 vuotta sitten?
Luulisi ettei maastokäytössä (etuvaihtajalle enemmän käyttöä) ainakaan voi käyttää aivan näin voimakkaasti litistettyjä rattaita:
http://www.cyclingnews.com/photos/20...arbon/IMG_0324
...tuolla näköjään mainitaankin että Shimano saattoi juuri em. syystä hylätä Biopacen.
Life - I have heard of it...
Yhden valmistajan huono toteutus ei vielä todista koko ideaa huonoksi.
Olen muualta eri lähteistä lukenut rohkaisevia kommentteja tuosta Q-Ringistä.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Toi Q-ring systeemihän on vissiin ihan paikallaan aika-ajossa, mutta kiriessä tai kiihdyttäessä ilmeisesti vähän tökkii. Noissahan ei skipata sitä kuollutta kohtaa ihan niin hyvin kuin niissä Rotorin kammissa, mutta ne kuulemma "pehmentää" pyöritystä eikä ala takapuoli pomppimaan kovemmillakaan kierroksilla niin herkästi kuin perinteisillä pyöreillä rattailla.
Hintaa noilla on aika reippaasti.
Kannattaa sitten kiinnittää huomiota tuon soikiorattaan muotoon. Rotor Q-Ring on muodoltaan ellipsi. Biopace-ratas taas on ovaali. Maksimi- ja minimihalkaisijoiden suhteellakin on merkitystä, sekä rattaan asennolla kampien suhteen.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Ellipsikin on ovaali; tosin erikoistapaus sellaisesta. Sitäpaitsi Rotorin Q-ring ei ole ellipsi, tai muutoinkaan kovin hyvä [1]. Biopace on kyllä ovaali, siitä emme pääse mihinkään.
[1] http://www.noncircularchainring.be/p...chainrings.pdf
- Tomi
Ehkä kannattaisi lukea: laskelmat on tehty Q-Ringin(kin) tapauksessa kuudella eri asennolla, joita myös verrataan keskenään. Mikäli matemaattiset perustelut eivät kiinnosta, voi hypätä suoraan johtopäätöksiin jotka Q-Ringin osalta alkavat PDF:n sivulta 38 (paperin sivu 37).
- Tomi
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta Biopacen historia taisi mennä jotakuinkin seuraavasti. Ensi Shimano tuo kovan markkinoinnin saattelemana soikeat eturattaat, mutta suosio ei päätä huimaa. Biopace-rattaista tuli sitten ns. parannettuja versioita, jotka olivat vähemmän soikeita. Lopulta koko Biopace heitettiin romukoppaan ja rattaat olivat taas pyöreitä.
Luin muuten Intternetistä, että silloin Biopace-vuosina Sakae markkinoi kieli poskessa mullistavia RoundTech (tm)-eturattaita, jotka olivat siis pyöreitä.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
No ton verran jaksoin selata. Tossa on vaan se, että niitä kuutta eri asentoa on verrattu varmaankin niin, että muut vaikuttavat asiat eivät ole muuttuneet eli toimittu vastoin noiden rattaiden käyttöohjeita. Näyttäisi kuitenkin jotkin asennot toimivan tossa testissä paremmin kuin toiset.
On varmaan pyöreitäkin haukuttu, mutta en ole kuullut kenenkään sanoneen pyöreää ratasta tommosta soikeaa huonommaksi.
Ilmeisesti tämä(kään) tuote ei ole ehtinyt Suomeen asti. Siispä kaikki käyttäjät ovat toistaiseksi ulkomailla.
Alkujaan tämän lähetti Phill Lucashttp://www.roadbikereview.com/cat/dr...4_2485crx.aspxAlkujaan tämän lähetti Abraham
http://forums.mtbr.com/showthread.ph...50730#poststopAlkujaan tämän lähetti jdog
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Aika tiukkaa mutua tulee. Jos noista vermeistä olisi oikeasti jotain 5-10% hyötyjä yhtään mihinkään, niin joka pirun proffa ajaisi noilla. Kyllä noista varmaan joillekin on hyötyä, mutta mä en ilman powertappia lähtisi arvuuttelemaan todellisia hyötyjä. Jos tosta sitten on joku lumevaikutus, niin kyllähän se niinkin toimii jos korvien väliin vaikuttamalla saa hyötyjä.
Sitten kun tuo tutkimus tehdään Pariisi-Bern-Wien murtoviivan pohjoispuolella samoin tuloksin ja johtopäätöksin niin painun kyllä heti (verkko)kauppaan!
Nuo minun lainaamani pätkät eivät sitten olleet otteita mistään tutkimuksesta, vaan tavallisten käyttäjien kommentteja kokemuksistaan eri puolilta maailmaa.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Näköjään roadbikereview.com arvosteluihin on tullut lisää tekstejä Rotorin Q-Ringistä. Kannattaa lukea niitä ajatuksella.
Aikaisemmin saman lähteen arvostelujen perusteella tulin vakuuttuneeksi, että ESI Grips Unwrapped olisi kokeilemisen arvoinen tuote. Tilasin Amerikasta, asensin, ja olen käyttänyt siitä lähtien. Nykyään en muuta kelpuuttaisikaan. Mielestäni tuollaiset tietolähteet ovat tutkimisen arvoisia.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Kyllähän noita on jotkun proffatkin kokeilleet. Mutta siihen kokeiluun se on jäänyt sitten. Että se siitä hyödystä.
Tälläset vehkeet taitaa olla lähinnä viherpiiperetäjiä varten, jotka eivät osaa tai halua sopeutua normaaleihin normeihin.
Näyttäisi maastosinkuloijalle kelpaavan paremmin kuin hyvin:
http://forums.mtbr.com/showpost.php?...1&postcount=67
Minun mielestäni olisi erikoinen sattuma, jos ihminen, jonka evoluutioon miljoonan vuoden aikana ei ole kuulunut fillarin polkimien pyörittäminen, olisi jotenkin sattumalta sopeutunut juuri täsmällisen ympyränmuotoiseen eturieskaan, vaikka ympyrä on vain erikoistapaus erilaisten sulkeutuvien käyräviivojen joukossa. Pidän uskottavampana arvauksena, että jonkinlainen ovaali olisi lähempänä optimia, vaikka en pystykään tästä heittämään, mikä se oikea muoto ja kulma kampien suhteen täsmälleen olisi.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
http://reactor-core.org/energy-and-equity.html#chapter8Man on a bicycle can go three or four times faster than the pedestrian, but uses five times less energy in the process. He carries one gram of his weight over a kilometer of flat road at an expense of only 0.15 calories. The bicycle is the perfect transducer to match man's metabolic energy to the impedance of locomotion. Equipped with this tool, man outstrips the efficiency of not only all machines but all other animals as well.
Olipas se hienosti sanottu.
En ollut aiemmin ajatellut asiaa impedanssin kannalta. Oikeanmuotoinen rieska on siis osa impedanssisovitusta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_impedance
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Brittivalmistaja tekee tilauksesta asiakkaan täsmällisten speksien mukaan rieskoja, myös ovaaleja.
http://www.highpath.co.uk/cycles/eggs/01.html
Tässä on hiukan ovaalirattaiden historiaa:
http://www.highpath.co.uk/cycles/ovals/07.html
Varsinkin se 52-hampainen Durham näyttää aika hurjalta.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Tässä on Cyclingnews juttu parin vuoden takaa:
http://www.cyclingnews.com/tech.php?...ures/non-round
Tässä ois vielä vanhempi VeloNews juttu:
http://velonews.com/article/6807
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Tein pienen testin ja vaihdoin pyörään Rotori Q-Ringit. Paino kasvoi Sram Red 53/39 127g --> Rotor 50/39 143g. Ajelin 1:40 harjoitusvastuksella. Q-ring jää varmasti paikoilleen tehoero yli 30W! airobisella kynnyksellä mitattuna tunnin vedossa.
Itse pyörittämisessä en huomannut juurikaan mitään oleellista eroa.
Jari
No nyt sullekin selvisi miksi en ole huudellut kylillä moisten helposta saatavuudesta mutta meillä on kaikissa pyörissä moiset. Myös ratapyörissä. Ikävä kyllä noita on ensikesänä suomenkin kisoissa aika monella muullakin.
Turhan tasoituksen antaminen ei muakaan kiinnosta...
Cervelo Test Teamin porukka saa valita ajaako Q-ringeillä vai tavallisilla. 23 ajaa, 2 ei. Että se siitä. Rotorin virallinen propaganda antaa 4.1% lisää tehoa ja 9,1% vähempi happoa. Tollanen +4% pitäisi tarkoittaa jotain kilsaa kovempaa keskaria? Miten toi muunnetaan, paljonko tulee lisää tehoa jos happojen määrä olisi sama?
30 wattia lisää pelkillä Q-ringeillä? Jos ees se 10 wattia tulis lisää niin noitahan vois kokeilla..Mitenköhän toi vaikuttaa jos on SRM-kammet ja vaihtaa Q-Ringit? Alkaako SRM näyttää tehoja miten sattuu? Osaako joku sanoa?
Tuli tossa mieleen, että miten toi Q-Ring toimii ratapyörässä? Kun se ratas on soikee, niin meneekö tyyliin: Ketju kiree, ketju roikkuu, ketju kiree, ketju roikkuu, ketju kiree, ketju putos...
Kirjanmerkit