Fillari-lehden foorumi

Takaisin   Fillari-lehden foorumi > Fillari-lehden keskustelut > Varusteet

Varusteet Mittarit, satulat, sykemittarit jne. Kysymykset ja vinkit.

Vastaa

Vaihtoehdot Selaustavat
Vanha 22.09.2009, 08.37
Käyttäjän 'Nappulakenka' Avatar
Nappulakenka Nappulakenka ei ole linjoilla
Positiivinen palstanuori

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Proj.nro Katso viesti
Josko se purkamalla paranis..
Kannattaa koota ennen testaamista mutta siis kannattaa avata ja puhdistella kosketuspinnat jne.

Lainaa viestiä vastauksessa
Vanha 22.09.2009, 09.03
Käyttäjän 'fob' Avatar
fob fob ei ole linjoilla
Palstajyrä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
Ei ole taitoa rakentaa itse eikä kiinnostusta kokeilla "kiinanihmeitä", joten minuakin kiinnostaa kokemukset tuosta Hopen valosta. Muistakin samanhintaluokan valoista voi antaa kommentteja.

Tarkoitus olisi ajella kaikessa rauhassa poluilla ja hiekkateillä parin tunnin lenkkejä.

Noilla poluilla ja hiekkateillä on tähän saakka riittänyt 20W pikkuhalogeeni viemäriputkeen kiinnitettynä. Vuoden ajan on sitten kaverina ollut myös Fenix-taskulamppu kypärässä. Joskus viime vuosituhannella riitti Mini Maglite...

fob muokkasi tätä : 22.09.2009 at 12.19 Syy: Lisätietoja
Vanha 22.09.2009, 11.20
Käyttäjän 'kanttiinin tollo' Avatar
kanttiinin tollo kanttiinin tollo ei ole linjoilla
Aktiivijäsen

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
Tarkoitus olisi ajella kaikessa rauhassa poluilla ja hiekkateillä parin tunnin lenkkejä.
Kaikessa rauhassa tapahtuvaan ajeluun tuo riittänee. Lienee sama ledi kuin Exposuren Joystickissa, joka itseltäni kypärävalona löytyy. Teknisempään polkukaahailuun märässä mustassa metsässä noita tarvitsee 2kpl. Lumella kaahatessa taas se yksikin voipi riittää.
last trip to the top

kanttiinin tollo muokkasi tätä : 22.09.2009 at 20.48
Vanha 22.09.2009, 14.03
J.Äikäs J.Äikäs ei ole linjoilla
Vakiovieras

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
Ei ole taitoa rakentaa itse eikä kiinnostusta kokeilla "kiinanihmeitä", joten minuakin kiinnostaa kokemukset tuosta Hopen valosta. Muistakin samanhintaluokan valoista voi antaa kommentteja.

Noilla poluilla ja hiekkateillä on tähän saakka riittänyt 20W pikkuhalogeeni viemäriputkeen kiinnitettynä. Vuoden ajan on sitten kaverina ollut myös Fenix-taskulamppu kypärässä. Joskus viime vuosituhannella riitti Mini Maglite...
Hommaa vaan se DX:n lamppu. Juuri pari viikkoa tuli itselle sellainen ja on se kirkas... pitää vielä hommata toinen kypärään. Kyllä se toista tuhatta lumenia pitää olla metsässä
Vanha 22.09.2009, 16.10
Positiivinen palstanuori

Kävin juuri hakemassa Teslakopion ja tässä ensimmäiset mietteet:

Kaikki on sumeata ja silmiin särkee

Vanha 22.09.2009, 16.38
Käyttäjän 'mutanaama' Avatar
mutanaama mutanaama ei ole linjoilla
VOMP

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
Kävin juuri hakemassa Teslakopion ja tässä ensimmäiset mietteet:

Kaikki on sumeata ja silmiin särkee
Ja piti sitten kokeilla
Vanha 22.09.2009, 16.48
Käyttäjän 'yypy' Avatar
yypy yypy ei ole linjoilla
Jäsen

Sitä saa käyttää vain hyvin valaistuissa tiloissa!
Vanha 22.09.2009, 19.36
Käyttäjän 'Yeti' Avatar
Yeti Yeti ei ole linjoilla
Aktiivijäsen

Nyt tuli toinenkin DX-valo, tällä kertaa Hongkongista. Hiukan se eroaa Geomanin versiosta: Johto on lyhyt ja on vain kolme valomodea (high, medium ja strobo). Valossa on hieman erilainen sävy, mutta voimakkuus näyttää suunnilleen samalta.

yetirides.blogspot.com
Vanha 22.09.2009, 19.51
Subzero Subzero ei ole linjoilla
Aktiivijäsen

Tilasin DX-valon 06.09 ja mäkin sain sen tänään 22.09, eli reilut kaksi viikkoa kesti tilauksesta tänne Suomeen.
Testilenkki on vielä tekemättä, mutta ainakin pimeessä huoneessa näkee "hieman" paremmin kun patterilampulla .
Vanha 22.09.2009, 20.31
VOMP

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Subzero Katso viesti
Tilasin DX-valon 06.09 ja mäkin sain sen tänään 22.09, eli reilut kaksi viikkoa kesti tilauksesta tänne Suomeen.
Testilenkki on vielä tekemättä, mutta ainakin pimeessä huoneessa näkee "hieman" paremmin kun patterilampulla .
Tiedäkkö, joku valopää vois vaikka sohottaa sillä silmiinsä testin vuoksi
Vanha 22.09.2009, 20.40
Käyttäjän 'A.B.' Avatar
A.B. A.B. ei ole linjoilla
Jäsen

Se on näemmä tuplien päivä... munkin toinen DX-lamppu saapui tänään postissa Pihalla kävin katselemassa noilla erilaisilla linsseillä lamppuja. Huomenna tosi koetokseen ja metsän lenkille, mutta takapiha tutkiskelun perusteella *pimeessä ja kevyessä tihkusateessa* Saattaa olla, että 25-asteinen on liian leveä ylipäätään.... ja päädynkin kahteen 15-asteisella modattuun idän-ihmeeseen (kypärä+tankovalo), raportoin kun tuo metsälenkki on takana
Vanha 22.09.2009, 23.44
Käyttäjän 'Patrik' Avatar
Patrik Patrik on nyt linjoilla
Aktiivijäsen

Täältä löytyi beamshotteja aika monesta valosta. Myös Magicshine on tuossa listassa. Jos kuva näyttää puhkipalaneelta, voi tuon valolistan alapuolelta valita lyhyempää suljinaikaa.
Vanha 23.09.2009, 02.10
Käyttäjän 'GodFinger' Avatar
GodFinger GodFinger ei ole linjoilla
Vakiovieras

Hipheijaa ja ensimmäinen postaus foorumille!

Tätä foorumia on tullut selailtua ja tietoa haettua päälle vuoden, ja hämäläisenä jo nyt näin aikaisessa vaiheessa tuli rekisteröidyttyä. Pyöräilyn harrastajana eritoten maastossa on tullut kaivattua pikkaisen parempaa valoa kuin tarjoustaloviritelmät, ja täältä sitä tietoa olenkin ammentanut, n. kuukausi sitten tulikin haettua DX:stä tämä: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16092
niin ei ole tarvinnut enää liikkua metässäkään Stevie Wonder-mentaliteetilla.

Ootteko myös huomannut että jotain ns. suomalaistuotteitakin löytyy tuolta Hong Kongista? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14397
Vanha 23.09.2009, 15.37
Janu Janu ei ole linjoilla
Aktiivijäsen

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti GodFinger Katso viesti
Hipheijaa ja ensimmäinen postaus foorumille!
Teretulemast!

Lainaus:
Ootteko myös huomannut että jotain ns. suomalaistuotteitakin löytyy tuolta Hong Kongista? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14397
Oiskohan se ny kuitenki toisinpäin?
Vanha 23.09.2009, 21.02
Käyttäjän 'fsol77m' Avatar
fsol77m fsol77m on nyt linjoilla
Aktiivijäsen

noniin... tänään sitten saapui satsi ledil linssejä DX virittelyä varten.

alhaalla on modatut linssit ja modaamattomat ylempänä ja modaus on poistaa tuo tarraalue ja viilammalla se samaan tasoon "kuopan" alkuun saakka (modatuissa myös halkaisija pienennetty 1mm verran eli 36mm:lliin)

muutama huomio pikaisella testauksella (testi sisätiloissa 20cm päästä seinään heijastettuna. [vähän vinosti kyllä tuli...])

orkkis dx sellaisenaan

sellaisenaan asennettuna ledilin tuo 37mm ja 15asteinen linssi on mukavan sopiva itse lamppuun mutta linssin kanta ei mene itse ledin pohjaan saakka joten aivan pikkaisen menetetään valotehoa ja keilakulma kasvaa joten oikeasti tuo on sellaisenaan noin 25asteinen (tuossa lähikuvassa sitä ei huomaa). haitallinen efekti on se että itse ledit näkyvät neljänä eri neliönä joiden väliin jää valoton ristikko (haittaa hieman ulkona).

orkkis 15asteinen

modattu 15asteinen

sama huomio myös 25 asteisesta ja valokuvio on oikeasti tuossa noin 35 asteinen (ulkona huomaa paremmin). haitallista tms ristikkoa ei tuossa näy mutta valoteho hiipuu jo paljon koska linssi on "väärässä" paikassa.

orkkis 25asteinen

modattu 25 asteinen

kun viilaa linssin pohjasta korokkeet pois ja kaventaa linssin 36mm kokoon niin linssi istuu kuin nappi otsaan ja keilan asteet muuttuvat sellaisiksi kuin pitäisi ja valotehokin on hyvä keilain kaikissa kohdissa eikä 15asteen keilassa enään näy neljää lediä eikä täten ristikkoa.
villauksen jälkeen pitää sitten tosin 2mm o-rengas tms laittaa linssin ja ulkolasin väliin että kireys säilyisi. (hassua kyllä että vaikka laitat 20mm o-renkaan tiivistykseksi keskelle linssiä niin millään tavalla sitä ei valokeilasta huomaa )

kokeilun perusteella sanoisisin että kannattaa itse kokeilla mitä haluaa . alkuperiäisen dx heijastimen spotti kuvio on aika lähellä 15astetta mutta hajavaloa on enemmän ja spotin valoa on enemmän kun taas ledilin 15asteinen tuunattuna on paljon tasaisempi eli ei niin kirkasta spottia mutta itse hajavaloa on myös sopivasti mutta rajaus alkaa aiemmin kuin dx originelli.
siis toisinsanoen dx:n oma heijastin on aika pirun hyvä kun siinä on sekä hajavaloa että spottia
omaan käyttööni sopisi juurikin tuunattu 15 kaukovaloksi ja tuunattu 25 lähivaloksi

ulko testi
matkaa kauimpaiseen koivuun pienen nyppylän takana noin 40m (kolmas koivu vasemmalta ja kaukana)
dx orkkis

15asteinen originaali linssi

15asteinen modattu (tuossa missä on oksa poikittain niin siinä on reilusti enemmän valoa kuin kuva antaa ymmärtää)

25asteinen originaali linssi

25asteinen modattu (valotehoa roimasti lisää ja myös kauas näkee paremmin vaikka kuvasta sitä ei huomaa)

pahoittelen joissakin kohtaa tärähtäneitä kuvia.. kameran tärinänpoisto automatiikka ei oikein toiminut kuin vain dx:n oman heijastimen kera
ja suuret kiitokset valonpitäjälle kun itse näppäilin kuvia

fsol77m muokkasi tätä : 24.09.2009 at 00.43
Vanha 23.09.2009, 22.18
Käyttäjän 'A.B.' Avatar
A.B. A.B. ei ole linjoilla
Jäsen

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
sellaisenaan asennettuna ledilin tuo 37mm ja 15asteinen linssi on mukavan sopiva itse lamppuun mutta linssin kanta ei mene itse ledin pohjaan saakka joten aivan pikkaisen menetetään valotehoa ja keilakulma kasvaa joten oikeasti tuo on sellaisenaan noin 25asteinen. haitallinen efekti on se että itse ledit näkyvät neljänä eri neliönä joiden väliin jää valoton ristikko.

sama huomio myös 25 asteisesta ja valokuvio on oikeasti tuossa noin 35 asteinen. haitallista tms ristikkoa ei tuossa näy.

kun viilaa linssin pohjasta korokkeet pois ja kaventaa linssin 36mm kokoon niin linssi istuu kuin nappi otsaan ja keilan asteet muuttuvat sellaisiksi kuin pitäisi ja valotehokin on hyvä keilain kaikissa kohdissa eikä 15asteen keilassa enään näy neljää lediä eikä täten ristikkoa.
villauksen jälkeen pitää sitten tosin 2mm o-rengas tms laittaa linssin ja ulkolasin väliin että kireys säilyisi.
Erittäin kiinnostavaa ja Tarkkaa tietoa, kiitoksia Täytyy oikein harkita noita fiilauksia...

Mulla taas takana ensimmäinen pimeä (ja märkä) lenkki, mukana oli tangossa viime talven palvellut LedLenser P7 ja kaksi "idän ihmettä", toisessa 15-asteinen ja toisenssa 25-asteinen linssi (ilman hienosäätöviilauksia).

15-asteinen kypärässä riittäisi varmasti jo yksinäänkin ihan hyvin perusmetsälenkille Erittäin positiivinen yllätys, erityisesti hinta huomioiden

Sen sijaan tuo 25-asteinen viritys oli suorastaan pettymys, valokeila oli "liian" leveä yksinään ei olisi riittänyt ajeluun lainkaan ja 15-asteisen kaverina sen valo van hävisi jonnekin eikä tuntunut tuovan mitään lisää... Ehkä tuon fsol77m ohjeistaman viilauksen kanssa siitä voi saada soivan pelin, mutta sellaisenaan EN SUOSITTELE!

Seuraavalle pimeä-lenkille lähden kahdella 15-asteisella

Niin, valokuviakin yritin ottaa nokialaisella todisteeksi, mutta eihän siitä mitään tullut Olen pahoillani!
Vanha 23.09.2009, 23.40
Aktiivijäsen

ylempää nyt siis myös kuvat
Vanha 23.09.2009, 23.47
Positiivinen palstanuori

Lainaus:
Modattu 25 vaikuttaa oikein hyvältä kiitos kuvista fsol77m!

EDIT: vähän niin kuin orkinelli ilman modeja, mutta paljon paremmalla/laajemmalla hajovalolla. Toimii varmaan todella kypärässä? Ehkä kantama hieman kärsii, mutta tuskin hälyttävästi.

Vanha 24.09.2009, 00.03
VOMP

Mä laitoin noin 20 asteisen heijastimen, ja pelas hienosti. Nopeessa vauhdissa (+25) kantama jäi jo vähän lyhkäseksi, mutta muuten oikeen bueno.
Vanha 24.09.2009, 00.15
Käyttäjän 'JiiPee' Avatar
JiiPee JiiPee ei ole linjoilla
Aktiivijäsen

Fsol77m ja A.B ---> ansiokasta pioneeritoimintaa kiinanihmeen tunetuksessa ! Tänks.

Vanha 24.09.2009, 00.43
Ola Ola on nyt linjoilla
Vakiovieras

Lainaus:
Siis onks toi eka ilman mitään muutoksia? Mun mielestä siinä on paras valokuvio vai valehteleeko kuva? Näyttää että valoa on paljon sekä lähelle että kauas.

Mulla on tämä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14451 mutta valokuvio on aika spotti. Kellään kokemusta toisenlaisesta heijastimesta? Tässä edelle olevat linssit näyttää aika pieniltä, saako ne pysymään o-renkailla paikoillaan? Vois vaikka kokeilla.
Vanha 24.09.2009, 00.49
Aktiivijäsen

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Ola Katso viesti
Siis onks toi eka ilman mitään muutoksia? Mun mielestä siinä on paras valokuvio vai valehteleeko kuva? Näyttää että valoa on paljon sekä lähelle että kauas.

Mulla on tämä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14451 mutta valokuvio on aika spotti. Kellään kokemusta toisenlaisesta heijastimesta? Tässä edelle olevat linssit näyttää aika pieniltä, saako ne pysymään o-renkailla paikoillaan? Vois vaikka kokeilla.
on ilman muutoksia ja se onkin aika hyvä se perusheijastin mutta siinä on pari ongelmaa. terävä raja ja/jonka takia lähivalona ei lamppu toimi kun valon "reuna" jää liian kauas ja spottina taas liian pieni "oikea spotti alue" kun taas hajavaloa on runsaasti siinä välillä ja muuallakin.
noilla ledilin linsseillä modattuna ko valosta saa joko puhtaan lähivalon tai puhtaan spotin ilman ylimääräistä hajavaloa (siis edellä mainittu pyöräilyä ajatellen) mutta perus käytössä jossakin kävellessä tms vain yleisvalona tms niin sitten dx:n perus heijastin hoitaa kyllä sellaisenaan homman.

mittaa sen nykyisen lampun sisähalkaisja jossa se heijastin on niin jos se on esim 36mm niin silloin tuollainen sopii viilaamalla tai sellaisenaan.
Vanha 24.09.2009, 08.29
MAS MAS ei ole linjoilla
Nöösi

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
...

Samoihin aikoihin tullut DX HA-III SSC P7:n akku on vielä ongelma kun ei lataudu. Reklamoin DX:lle pari vuorokautta sitten, mutta eivät ole pitäneet kiirettä vastauksen kanssa.
Nyt tuli vastaus DX:ltä: ystävälliseen sävyyn kertoivat yrittävän parhaansa, mutta että lampputoimittaja (Magicshine?) ei kuulemma pysty toimittamaan korjaavaa akkupakettia juuri nyt. Taitaapi olla vain priorisointia, kun noita kokonaisia lamppupaketteja menee varmasti kuumille kiville ja jostakin saavat niihin tuotettua akkupaketit...Ei auta kuin odotella.

Onnea muille tupla HA-III setin tilaajille, jotta on parempaa tuuria kuin minulla. Sen verran toimiva setti tuo valo kyllä on, että melkein tekisi mieli ristiä sormet ja tilata kolmas paketti.
Vanha 24.09.2009, 09.22
Käyttäjän 'tane' Avatar
tane tane ei ole linjoilla
Vakiovieras

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149

Tilasin tuon 4.9 ja eilen 23.9 hain sen postista. Sen verran ehdin eilen sitä kokeilla että toimii ja akun latasin täyteen. Tänään iltasella pitää yrittää käydä pikkasen metsän puolella katsomassa. Kirkkaaltahan tuo vaikuttaa ja laadukkaan oloinen peli noin niinku Hong Kong tuotteeksi. Kyllähän tuo varmasti hintansa haukkuu kevyesti. Samalla tuli tilattua Fenixille tankoteline, hyvin toimii sekin. Tarvii varmaan tilata lisää matskua tuolta DX:ltä, sieltähän löytyy vaikka mitä
Vanha 24.09.2009, 09.31
Käyttäjän 'Patrik' Avatar
Patrik Patrik on nyt linjoilla
Aktiivijäsen

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Ola Katso viesti

Mulla on tuo sama lamppu. Heijastimen halkaisija on jotain 50+mm.
Mulle on Ledilin linssejä tulossa postissa (toiseen lamppuun) mutta pitää samalla koittaa saisko linssin jotenkin sovitettua tuohon. Valokuvio on vakioheijastimella pyöräilykäyttöön kyllä täysin kelvoton.
Vanha 24.09.2009, 09.38
W.Haynes W.Haynes ei ole linjoilla
Vakiovieras

Itse ostin uuden pyörän hankkiessani Sigma Evo+Evo X Pro ajovalo setin. Ihan asiallinen paketti tuo on, mutta ehkä odotin siltä hieman parempaa. Varsinkin akun kesto ei ihan vakuuttanut, kun molempia valoja pitää päällä kokoajan. Muuten valoteho ja lamppujen asennettavuus on ihan hyvää tasoa. Itsellä kun ajoa kuitenkin tulee merkittävässä määrin täysin pimeällä, niin akun kesto kyllä tulee aiheuttamaan lisää harmaita hiuksia jatkossa. Pitäisi vissiin kysäistä fillari kaupasta saako tuohon tehokkaampia akkuja lisätarvikkeena.

Olisiko kenelläkään suositella kypärään asennettavaa ajovaloa lisävaloksi? Olen miettinyt ihan perusmallin otsalamppua asennettavaksi Met:tiin, mutta olisi mukava kuulla minkälaisia "virityksiä" muilla harrastajilla mahtaa olla.
Vanha 24.09.2009, 09.51
VOMP

Hanki vaan se dx:n fillarivalo.
Vanha 24.09.2009, 10.15
marco1 marco1 on nyt linjoilla
Suurtietäjä

Tuolla Sigmalla pärjää jotenkuten jos hankkii toisen akun. Nipack-lisäakun hinta on ~40e luokassa mikä on hieman kohtuutonta koska "Pro Endurance Kittiä" jossa on ao. valot, 2 akkua, takavalo, laturi ja kilkkeet saa satasen pintaan Saksasta.
Yhdellä akulla lenkin ajamisesta noilla valoilla ei kyllä tule mitään.
Vanha 24.09.2009, 10.51
W.Haynes W.Haynes ei ole linjoilla
Vakiovieras

Sigma kyllä yllätti sillä akun huonolla kestolla, mikä eilenkin tuli eteen kun akku hyytyi noin tunnissa. Sen jälkeen lamppu paloi erittäin himmeästi, eikä siitä ajossa ainakaan hyötyä ollut.

Pitää vissiin hankkia tuohon toinen akku, mitä ei kyllä ole mukava "raahata" mukana. Kyllä sitä turhaa painoa muutenkin kertyy fillaroidessa. Pitäisiköhän tässä oikein harmistua, kun tuli haksahdettua ostamaan Sigman ajovalo....
Vanha 24.09.2009, 11.00
alli alli ei ole linjoilla
Vakiovieras

Luulis että ihmisillä olis noita vanhoja Nipackejä nurkat väärällään, kun oli suosittu setti ennen, pistäisivät edullisesti myyntiin .

Ajattelin itse vielä sitkutella tuolla Sigmalla (ja välillä Fenixillä), kun ei täällä Helsingissä oikein säkkipimeää ole missään, ja se on ainakin ollut vedenpitävä eikä häikäise ketään. (Saa nähdä, miten mieli muuttuu, kun todella pimeät ajat koittaa)
Vastaa

Tagit
syksy , valo

Vaihtoehdot
Selaustavat

Viestin säännöt
Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
Käyttäjä ei voi muokata viestejään

BB koodi on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] -koodi on Päällä
HTML-koodi on Pois päältä

Foorumivalikko

Foorumin aikavyöhyke on GMT +2. Kello on nyt 12.43.

Moottori: vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©1999 - 2010, RideMedia Oy - Fillari-lehti