Fillari-lehden foorumi

Takaisin   Fillari-lehden foorumi > Fillari-lehden keskustelut > Yhteislenkit ja ajoporukat

Yhteislenkit ja ajoporukat Jos kaipaat lenkkiseuraa tai vinkkejä hyvistä reiteistä

Vastaa

Vaihtoehdot Selaustavat
Vanha 08.10.2006, 17.33
Vekke Vekke ei ole linjoilla
Vakiovieras

Laikan vertaukset rynnäkkökivääriin jotenkin saavat lihallistumansa
kun suuntaa katseen tuohon rungon vaakaputken tienoolle..

oletko koettanut tuon kanssa pura-kokoa -äksiisiä?

panenko CRC-satsiin yhden LiskoNahan chainstay guardin sinulle
vai boustaatko mielummin metallivalmisteen tuotenimeä?
Lainaa viestiä vastauksessa
Vanha 08.10.2006, 17.43
Juha Jokila Juha Jokila ei ole linjoilla
Palstajyrä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Vekke Katso viesti
panenko CRC-satsiin yhden LiskoNahan chainstay guardin sinulle
Just torstaina tuli oma vaatepaketti crc:ltä, enkä silloinkaan ottanut suojusta, joten jätetään väliin nytkin.
Vanha 08.10.2006, 20.26
Käyttäjän 'MakKe S' Avatar
MakKe S MakKe S ei ole linjoilla
Aktiivijäsen

Episodi VII, JJ:n Helius

Hieno Helius tosiaan. Täältä vielä sopiva ajoasu:
http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=937
Vanha 08.10.2006, 20.57
Käyttäjän 'Immo Laine' Avatar
Immo Laine Immo Laine ei ole linjoilla
Jäsen

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
Tässä turkulaisille oma kuva.
Reilu määrä spacereita olet jättänyt

Onko jo paljon testikilometrejä kalliobaanalla vaiko hyvä ajoasento sen olkapääsi kanssa vielä hakusessa?
Vanha 08.10.2006, 20.58
Ulla Ulla on nyt linjoilla
Aktiivijäsen

Jeah, komia hevoinen on JJ:llä alla!

Arppa polki tänään täpärillään 130 km maantietä! Respect!
Vanha 08.10.2006, 21.11
china china ei ole linjoilla
Veteraani

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti ÄR1 Katso viesti
Lomat ohi.
Pyöräilyn ohella juoksu on ihanaa, sain eilen kokea sen. Tänään olo pahempi kuin ehkä kertaakaan kahden viikon aikana Thaivaassa, saati kertaakaan menneen kesän aikana.

Kaikki jalat kuin yhtä puuta.
Uh-oh, tunnustan syyllisyyteni... Ihan kevyesti jolkoteltiin kaatosateessa 1½h.

Minä olen viime aikoina pääosin lepäillyt, ehkä tuossa ensi viikolla voisi vähän pyörälläkin ajaa kun kivoja kelejä lupaavat.
Vanha 08.10.2006, 21.54
Palstajyrä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Immo Laine Katso viesti
Reilu määrä spacereita olet jättänyt

Onko jo paljon testikilometrejä kalliobaanalla vaiko hyvä ajoasento sen olkapääsi kanssa vielä hakusessa?
Ei sitä kaulaputkea ole katkaistu vielä ollenkaan, eikä siinä muuten ole yhtään spaceriakaan. Trimmaan sen sitten kun oikea ohajinlaakeri tulee piakkoin - toivottavasti.

2,5 h ajoin tänään. Eka maastolenkki hartian hajoamisen jälkeen ja myös eka lenkki tuolla uudella kokoonpanolla.
Vanha 08.10.2006, 22.05
Käyttäjän 'ARPPA2' Avatar
ARPPA2 ARPPA2 ei ole linjoilla
Vakiovieras

Hieno peli JJ:llä, onneksi olkoon!

Miltä tuntui ensimmäiset tunnit uuden menopelin päällä?
Vanha 08.10.2006, 22.30
Palstajyrä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti ARPPA2 Katso viesti
Miltä tuntui ensimmäiset tunnit uuden menopelin päällä?
Onpa kova penkki, korkealla ja pystyssä istutaan, ohjaus on just hyvin tasapainossa. Ekaan mäkeen noustessa: Voi juma kun imee voimaa, miks en hankkinut kevyempää jäykkäperää. Keula menee varpaillaan ja nylpyttää vähän, perä on ylivaimennettu. Säätöä-sisäänajoa-säätöä. Keula on herkkä ja nylpytys loppuu, mutta menee silti aika pitkänä. Perä on tukeva ja kantaa nousuissa, mutta silti ottaa töyssyt pois. Dropista ottaa iskun pois todella pehmeästi ja syvälle. Vaihteet toimiin paremmin kuin ikinä ja jarruissa on selvästi täsmällisempi tuntuma. Uudet ajohousut tunkee persvakoon. Yök! Muuten aika hyvät ja lämpimät eikä hiosta. Vettä on joka paikassa ja paljon. Sääliä, enkä uskalla ajaa laakereita veteen.
Vanha 08.10.2006, 23.06
Toni Lund Toni Lund ei ole linjoilla
Vakiovieras

Lainaus:
Ekaan mäkeen noustessa: Voi juma kun imee voimaa, miks en hankkinut kevyempää jäykkäperää.
Tai miten olis täysjäykkä sinkula?

Kuvan ihmemies on Rich Dillen aka Team Dicky. Voitti tänään epävirallisen (non-UCI) maailmanmestaruuden 24-tunnin mtb solon single speed luokassa. Miehen blog osoitteessa http://www.teamdicky.blog.com.

Kangasalan jälkeen aloin heti haikailemaan täysjouston perään mutta tarvitsenko kuitenkaan sellaista...?
Vanha 08.10.2006, 23.21
Vakiovieras

2007

Aloitetaanko kauden 2007 suunnittelu? Onko MTB-Turulla tiedossa kenties yhteisreissu Tahkolle? Miten olisi MTB-Turun joukkue Kangasala 24h-kisaan, lisää ajajia solo-sarjaan?
Vanha 08.10.2006, 23.32
Palstajyrä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Toni Lund Katso viesti
Tai miten olis täysjäykkä sinkula?
En muista olemmeko tavanneet, mutta koko kesänhän mää ajoin tällä. Okei, on siinä vaihteet, mutta muuten aika lähellä.
Vanha 08.10.2006, 23.35
Palstajyrä

Muistakaa Kalliobaanaajelu!
Vanha 08.10.2006, 23.42
Vakiovieras

Peukalo ylös

Ei vissiin olla. "Ajoin" hiukan vastaavanlaisella joskus 90-luvun loppupuolella Turun endurokisassa. Muutama ek meni enemmän juosten ja taluttaen...
Vanha 09.10.2006, 00.49
jeppe jeppe ei ole linjoilla
Palstajyrä

JJ: onko siinä XC-kiekot?
Vanha 09.10.2006, 07.01
Käyttäjän 'MTB 50+' Avatar
MTB 50+ MTB 50+ ei ole linjoilla
Palstajyrä

Lähetä viesti ICQ:lla käyttäjälle MTB 50+
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Ulla Katso viesti
...

Arppa polki tänään täpärillään 130 km maantietä! Respect!
Pidemmän lenkin polkijat kyselivät, että menikö se Arppa sittenkin sille "lyhyelle" lenkille huristimellaan. Enskaelefantti kun pitää sellaista voimakasta hurrurrhurrurr-äntä maantiellä yli 30 kmh vauhdissa

Maastossa en ole ajanut sitten elokuun jälkeen kuin pari lenkkiä. Palomino odottaa yhä takaswingiään. Ja kuivan kesän jälkeen märän metsän liukkaus alkaa ikämiestä pelottaa. Lisäksi vanhojen loukkaantumisten aiheuttamat vaivat ovat haitanneet. Maanteillä on helpompi välttää äkkinäisiä erisuuntaisia rykäisyjä. Nyt täytyy kuitenkin laittaa Attitudeen hiukan karkeammat ja uudet renkaat alle ja lähteä metsään.

Minusta on alkanut tuntua sille, etten oikeastaan tarvitse täysjoustoa yhtään mihinkään. Paikat ja vauhdit joissa täysjoustosta on oikeasta hyötyä, ovat minulle joka liian vaikeita tai pelottavia. Peräjäykkä on himpun verran kevyempi ja muutenkin helpompi pitää. Sillä ei rysäytellä pahoista pakoista tuosta vaan yli, joten rengasrikkojakin tulee vähemmän. Kun saan Palominen kuntoon taidan laittaa se myyntiin ja hankkia uuden hipohipo-maantiepyörän
Vanha 09.10.2006, 08.33
Pikke Pikke ei ole linjoilla
Yöhöpisijä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti MTB 50- Katso viesti
Kun saan Palominen kuntoon taidan laittaa se myyntiin ja hankkia uuden hipohipo-maantiepyörän
Voi miksi, miksi se ei ole minulle sopivan kokoinen!!!

Mä kuolaan koko ajan milloin minkäkin täpärin perään, mutta kannattaako se? Ehkä jos kuitenkin laittaisin ne vielä löytymättömät rahat parempaan jäykkäperään. Tai no prk, mä tykkään tosta Konani rungosta kyllä, jos vaan vaihtaisin siihen kaiken muun. Mää sekoan kohta tämän asian takia! Tarvinko mä täpärin?
Vanha 09.10.2006, 08.59
Palstajyrä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Pikke Katso viesti
.... Tarvinko mä täpärin?
Et tarvitse, hanki enemmin todella hieno ja kevyt jäykkäperä. Tämä on vain minun mielipiteeni ja siitä saa olla toista mieltä.

2 kE:llä saa hienon jäykkäperän tai raskaan perustäpärin.

Myin oman vanha Konani jokunen vuosi sitten ja nyt sen myynti kaduttaa.
Vanha 09.10.2006, 09.05
Yöhöpisijä

Lainaus:
Et tarvitse, hanki enemmin todella hieno ja kevyt jäykkäperä. Tämä on vain minun mielipiteeni ja siitä saa olla toista mieltä.

Myin oman vanha Konani jokunen vuosi sitten ja nyt sen myynti kaduttaa.
No tällä rahatilanteella olis varmaan järkevintä ostiskella kevyempiä osia Konaan ja sitä rataa... Mä olen nykyään yksinhuoltaja, sitä ette ehkä tienneet, koska en ole asiasta täällä huudellut.
Vanha 09.10.2006, 09.14
Palstajyrä

[QUOTE=Pikke;734310]No tällä rahatilanteella olis varmaan järkevintä ostiskella kevyempiä osia Konaan ja sitä rataa... QUOTE]

Just näin, Konan runko kestää iäisyyden ja on hiukan raskas, mutta se muutama sata grammaa ei kokonaispainossa paljoa tee. Omaa Konaani vuodelta 1992 tai 93 päivittelin, kunnes halusin levyjarrut eikä rungossa ollut niille kiinnityksiä.
Vanha 09.10.2006, 09.24
Palstajyrä

Lainaus:
14 kiloa irtoaa tuolla summalla aika helposti. Joltain halvalta merkiltä (lue: bulkkirunko) irtoaa varmaan jo 13 kilonenkin.
Itsellä +2k€ = 14.4 kg aikoinaan. Nyt +4k€ ja halutut osat = n. 13 kg.
Jos kevyen olisi halunnut, niin 3k€ olisi kyllä saanut rakennettua 11-12 kg. Osat olisi pitänyt vaan valita fiksummin.

Mitä täpärin tarpeellisuuteen tulee, niin sama kysymys voidaan esittää maastopyörästä yleensä... Eihän se tarpeellinen ole, mutta hemmetin hauska.

Täpäriä valitessa kannattaa valita merkki, johon saa varaosia ja jolla on erinomainen takuu. Iso firma on varmemmin pystyssä 5 vuoden päästä, joten takuu toimii silloinkin. Pienemmillä firmoilla yleensä parempi runkojen toteutus, koska ilman massatuotantoa, ei tarvitse tinkiä joka paikassa. Valinta on vaikeaa, mutta valintapäätöksen tekemisen viivyttäminen usein tarpeetonta. Ostaa jonkun kohtuullisen hyvän ja vaihtaa sitten 5 vuoden päästä kun tietää oman kokemuksensa valossa minkälaista haluaa. Ei sen ensimmäisen täydy olla täydellinen. Virheistä oppii.

Seuraava jäykkäperä tulee varmaankin olemaan GF:n Rig, jos sellainen vain sopii pienelle kuskille. Back to basics -linjalle, mutta täpäristä en silti luovu.

---

Täällä alkaa parin tunnin päästä kuolaava odotus matkahuollon tekstiviestistä.
Vanha 09.10.2006, 09.31
Palstajyrä

Lainaus:
... olis varmaan järkevintä ostiskella kevyempiä osia Konaan...
Ei sun mitään kannata ostaa, ajat vaan. Ainoastaan hajonneita tai loppuun kuluneita osia kannattaa uusia. Jos jotain on pakko saada, niin renkaita ja satulaa vaihtamalla voi jotain ehkä saavuttaa. Sullahan oli ne Noppynic-renkaatkin kunnossa ja satula on taas ihan oma asia, joten paljoa ei jää jäljelle. Jotain tämmöistä voisi kannattaa koittaa ja sitten lämpimiin ja vedenpitäviin vaatteisiin ja kenkiin kannattaa aina satsata näin syksyllä.
Vanha 09.10.2006, 09.36
Palstajyrä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti jeppe Katso viesti
Ostaa jonkun kohtuullisen hyvän ja vaihtaa sitten 5 vuoden päästä kun tietää oman kokemuksensa valossa minkälaista haluaa. Ei sen ensimmäisen täydy olla täydellinen. Virheistä oppii.
Oletkos ihan tosissasi, että ei haittaa tehdä virheinvestointi ja sitten vielä kärsiä 5 vuotta siitä. Paljonkos ite käytät aikaa fillarin speksaamiseen? Mää luulen, että cittarin kassankin palkoilla laskettuna sulla on palstan kallein pyörä.
Vanha 09.10.2006, 09.43
Yöhöpisijä

Lainaus:
Ei sun mitään kannata ostaa, ajat vaan.
Oih, olipa mieltä lämmittävä kommentti. Täällä palstalla kun helposti lähtee kaikki lapasesta, kun suurin osa on sitä mieltä, että mun pyöräni on ihan paska ja kaikkien pyörien pitäis olla jotain ultrakevyitä ja hipoa. Olen mä sentään mielestäni oppinut aika helvetin paljon vuodessa, mitä ajamiseen tulee ja siitä oppimisesta mä olen nauttinut valtavasti. Vauhti on jossain kadoksissa, mutta en mä sitä oikeastaan niinkään kaipaa.
Vanha 09.10.2006, 09.54
Palstajyrä

Täpäristä vielä

Minun kokoisella äijällä täpärit eivät kestä kuin 2000 ... 3000 km ja sitten pitäisi koko vekotin purkaa, huoltaa ja vaihtaa runsaasti osia.

Kun tehdään kevyttä laitetta kovin vaikeasti ennakoitaville rasituksille, pyrkii lujuuslaskenta menemään puolelle "kokeile ja kevennä kunnes murtuu".

Kun sarjat ovat pieniä ja ala ei ole kuitenkaan kovin kannattavaa, jäävät testit kuluttajien tehtäviksi. Rikkoutumiset tapahtuvat siis kuluttajalle.

Jos taas tehdään pomminvarma täpäri raskaalle kuljettajalle, nousee vekottimen paino haitallisen korkeaksi. Siis ajaminen ei silloin enää ole hauskaa.

Itse haluan ajaa enkä huoltaa pyörää. Lisäksi ajoni sellaista XC-tyyppistä ajoa, jossa jäykäperä toimii aivan hyvin. Siksipä ajelen jäykkäperällä.

Täpäri vrs. jäykkäperä on pitkälti makuasia, josta vai aina olla eri mieltä.
Vanha 09.10.2006, 10.00
Palstajyrä

Lainaus:
Oih, olipa mieltä lämmittävä kommentti. Täällä palstalla kun helposti lähtee kaikki lapasesta, kun suurin osa on sitä mieltä, että mun pyöräni on ihan paska ja kaikkien pyörien pitäis olla jotain ultrakevyitä ja hipoa ...
JJ:llä on usein oikein järkeviä mielipiteitä.

Se minun vanha Konani olisi yhä ihan loistava peli, jos siihen vain olisi saanut levyjarrut. Alpo P Lohjalta sai kyllä siitäkin tyypistä rungon poikki, mutta vasta n. 10 v rankan ja runsaan käytön jälkeen.

Kun jouduin kolarin jälkeen vaihtamaan maantiehiponi rungon raskaaseen perusrunkoon, ei vauhtini hidastunut eikä ajamine tullut yhtään entistä vähemmän hauskaksi.

Tässä harrastuksessa helposti unohtuu perusasia - ajaminen. Kalusto ei todellakaan tarvitse olla mitään huippu ihmeellistä tekniikkaa.
Vanha 09.10.2006, 10.05
Käyttäjän 'Laika' Avatar
Laika Laika ei ole linjoilla
Jäsen

Lähetä viesti ICQ:lla käyttäjälle Laika Lähetä viesti MSN Messengerillä käyttäjälle Laika Lähetä viesti Skype™ :llä käyttäjälle Laika
Lainaus:
Täpäri vrs. jäykkäperä on pitkälti makuasia, josta vai aina olla eri mieltä.
Minusta ne on molemmat kivoja. Kun ajaa tarpeeksi kauan toisella, alkaa tehdä mieli sitä toista. Jäykällä ajaessa kaipaa täpärin mukavuutta ja "ajovirheenkorjausominaisuuksia", täpärillä ajaessa kaipaa jäykkiksen tarjoamaa lisähaastetta ja keveyttä.

edit: Mainittakoon vielä, että ennen uuden rungon hankintaa olin vakaasti siirtymässä kokonaan jäykkäperäilijäksi, mutta se kirottu mukavuudenhalu voitti kuitenkin.

Laika muokkasi tätä : 09.10.2006 at 10.16 Syy: lisää juttua
Vanha 09.10.2006, 10.29
Palstajyrä

Lainaus:
Oletkos ihan tosissasi, että ei haittaa tehdä virheinvestointi ja sitten vielä kärsiä 5 vuotta siitä. Paljonkos ite käytät aikaa fillarin speksaamiseen? Mää luulen, että cittarin kassankin palkoilla laskettuna sulla on palstan kallein pyörä.
Tarkoitin että viidessä vuodessa oppii tietämään mitä haluaa. Siinä mielessä se ensimmäinen täpäri voi olla "virhe", jos se ei kerran ole sitä mitä haluaa. Se ei tarkoita sitä etteikö ajosta olisi nauttinut. Pyörä on tehnyt tehtävänsä, joten tuskinpa sitä silti katuu.

Mutta kannattaako +puoli vuotta miettiä mitä haluaa, kun sitä ei vielä sen puolen vuoden jälkeenkään tiedä. Sen oppii vasta ajamalla. Turhaa koittaa saada ensimmäisestä pyörästä täydellistä, koska siitä tuskin sellaista kuitenkaan tulee.

Tämä on mun mielipide, olkoon se sitten vääräkin.

Ja speksattua tulee ihan riittävästi, mutta mikäs siinä, sekin on ihan hauskaa puuhaa.
Ja mitä täpärin hintaan tulee, niin olin vain Matin kanssa samaa mieltä siitä että 2k€ saa hyvän jäykkiksen tai painavan perustäpärin. Kyllähän tuo Endurokin tuntui kevyeltä hipotäpäriltä kun sen sai, mutta vuosi opetti paljon. Ajettava se oli originaalisetupissa, mutta nyt se on mieltymysten mukainen. Onko siinä jotain väärää?
Vanha 09.10.2006, 10.36
Yöhöpisijä

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti jeppe Katso viesti
Mutta kannattaako +puoli vuotta miettiä mitä haluaa, kun sitä ei vielä sen puolen vuoden jälkeenkään tiedä. Sen oppii vasta ajamalla. Turhaa koittaa saada ensimmäisestä pyörästä täydellistä, koska siitä tuskin sellaista kuitenkaan tulee.
No eikös silloin nimenomaan pidäkin miettiä, jos ei tiedä, mitä haluaa. Jos mulla olis rahaa, niin mulla olis pari-kolme pyörää enemmän, eikä tarttis miettiä näin paljon. Miettimisessä ei aina ole kyse siitä, etteikö tietäisi, mitä haluaa, vaan siitä että yrittää sompailla halujensa ja toteutettavissa olevien asioiden välissä järkevissä puitteissa. Ja aina pitää olla jotain unelmoitavaa...
Vanha 09.10.2006, 10.54
Vakiovieras

Lainaus:
Oih, olipa mieltä lämmittävä kommentti. Täällä palstalla kun helposti lähtee kaikki lapasesta, kun suurin osa on sitä mieltä, että mun pyöräni on ihan paska ja kaikkien pyörien pitäis olla jotain ultrakevyitä ja hipoa.
Mun jäykkäperä on kyllä hiposta varmaan kaukaisin, mutta hyvin sillä olen pärjäillyt. Runko todella halpa bulkki, Wheeler 3900zx, osat Shimanon halvemmasta päästä. Täysjousto olisi mulle siinä mielessä paikallaan että kroppa ei olisi niin kipeä pitkien matkojen jälkeen, ja pitkät matkat voisivat sujua myös paremmin sillä.
Vastaa

Tagit
maastopyöräily , otb ennen aamukuutta , turku

Vaihtoehdot
Selaustavat

Viestin säännöt
Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
Käyttäjä ei voi muokata viestejään

BB koodi on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] -koodi on Päällä
HTML-koodi on Pois päältä

Foorumivalikko

Foorumin aikavyöhyke on GMT +3. Kello on nyt 12.25.

Moottori: vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©1999 - 2010, RideMedia Oy - Fillari-lehti