above_forum

Collapse

Vajaan parin tonnin XC-jäykkäperä haussa

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • SamiMerilohi
    Jäsen
    • 10/2015
    • 579

Vajaan parin tonnin XC-jäykkäperä haussa

Otsikon mukainen fillari kiinnostaisi pururatalenkkeilyyn ja helpommille poluille. Täpäri löytyy jo kunnon metsäryynäykseen. Pyörässä pitäisi olla jokseenkin pitkä runko (L-koon reach 440+), ok-tason keula, reititys hissitolpalle ja sen verran hyvä runko, että komponentteja kannattaa päivittää ajan mittaan.

Tällä hetkellä kaksi kiinnostavinta vaihtoehtoa ovat Specialized Chisel ja Trek Procaliber. Tarkemmin seuraavat mallit:

Specialized Chisel Comp 1800 €
    Trek Procaliber 6 1700 €
    Trek Procaliber 9.6 2100 €

Spessussa ja halvemmassa Trekissä on käytännössä samat osat. Näistä kallistuisin varmaankin Spessuun, koska tuo Chiselin runko on mielestäni älyttömän hieno. 300 € lisää niin saisi kuitenkin jo hiilikuituisen Trekin, ja Shimanon hyvätasoinen voimansiirto kiinnostaa aika paljon enemmän kuin Sram SX. Kuitenkin tässä vaiheessa liikutaan jo budjetin ylärajalla tai vähän sen yli. Jos budjetti kuitenkin venytetään yli kahden tonnin, niin 2100 eurolla irtoaisi myös Cannondale F-Si kuiturungolla ja Rockshox Reba-keulalla.

Onko foorumilaisilla kokemusta näistä fillareista, tai muita hyviä ehdotuksia?

Niin ja gravel-pyörä on jo, mutta se lähtee mahdollisesti tämän hankinnan myötä myyntiin. Maasturilla on kivempi ajaa.
  • Sambolo
    Palstajyrä
    • 06/2016
    • 4734

Mikä helvetti noissa xc pyörissä maksaa Ei mulla muuta.

Comment

• F. Kotlerburg

Jotenkn silleen tuntuis, että parilla tonnilla pitäisi saada kuitua alle ja kaikissa on toisaalta aika vaatimatonta keppiä nokalla parin tonnin pyörään. Sram SX kyllä vähän huolettaisi, että kuinka pysyy säädöissä, kun jo NX on ihan vaan muovia eikä kalliimpi GX:kään pysy kohdillaan pitkään.

Saattaisin suunnata katseen germaaneihin. Parilla tonnilla sais aika näpäkän Exceedin https://www.canyon.com/en-fi/mountai...FBU&quantity=1 tosin ei nyt varastossa, kun taitaa uudet mallit olla juuri tulossa.

Siinä ois alessa aika hyvän oloinen Cube (21" runko) https://www.bike24.com/1.php?content...5D=3146;page=3

Comment

• SamiMerilohi
        Jäsen
        • 10/2015
        • 579

Exceediä mietin, mutta se on aika vanha malli eikä ole esim. Boost-napoja. Cube taas on täysin poissuljettu geometrian takia.

Specializedissa ja Trekissä toki merkki maksaa vähän, mutta ei kai nämä muuten ole kalliimpia kuin trailipyörät.

Comment

• litku
          Vakiovieras
          • 02/2014
          • 304

Alkujaan tämän lähetti SamiMerilohi Katso viesti
          Exceediä mietin, mutta se on aika vanha malli eikä ole esim. Boost-napoja. Cube taas on täysin poissuljettu geometrian takia.

Specializedissa ja Trekissä toki merkki maksaa vähän, mutta ei kai nämä muuten ole kalliimpia kuin trailipyörät.
          Onhan tuossa boost navat ? 15 x 110 ja 12 x 148 ?
          Ahneella on kehno loppu.

Comment

• kervelo
            Aktiivijäsen
            • 09/2006
            • 2322

Focuksen Raven-mallisto päivitettiin 2020-kaudelle ja nyt on takanakin boost. Noissa on hyvä kuiturunko jo perusmallista alkaen.

The RAVEN combines fun, adventure and speed in one mountain bike with 120 mm travel, 29" wheels and integrated storage.
            Rule #1: Obey The Rules

Comment

• F. Kotlerburg

On Exceedissä boost-navat. Mikä Cuben geossa on vikana?

Itse jotenkin vieroksun noita RS:n hinnat alkaen haarukoita 2000 euron pyörissä. Ei kai noissa isojen merkkien malleissa muuten kovin pahaa vikaa ole.

Etelänaapurin pojilla ois pienellä budjetin venytyksellä tarjolla hieno Scale. https://www.hawaii.ee/en/scale-910-249505

Comment

• SamiMerilohi
                Jäsen
                • 10/2015
                • 579

Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
                On Exceedissä boost-navat. Mikä Cuben geossa on vikana?

Itse jotenkin vieroksun noita RS:n hinnat alkaen haarukoita 2000 euron pyörissä. Ei kai noissa isojen merkkien malleissa muuten kovin pahaa vikaa ole.

Etelänaapurin pojilla ois pienellä budjetin venytyksellä tarjolla hieno Scale. https://www.hawaii.ee/en/scale-910-249505
                Muistin tuon Exceedin väärin, se menikin kertaheitolla listan kärkeen. Siellä oli parikin uutta mallia aika hyvällä speksillä ja hinnalla. Cuben rungoissa on lyhyt reach ja korkea stack. Olen itse lyhytjalkainen ja pitkäselkäinen, eli menee just väärin päin. Aloitin pyöräilyharrastuksen Radonilla, jossa on käytännössä sama geo kuin noissa Cuben jäykkäperissä, eikä se ollut ikinä hyvän tuntuinen.

Focus oli hyvä vinkki, täytyy tutustua!

Comment

• Sambolo
                  Palstajyrä
                  • 06/2016
                  • 4734

Mites vitus rapide https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod179080

Comment

• F. Kotlerburg

Cuben rungoissa on lyhyt reach ja korkea stack. Olen itse lyhytjalkainen ja pitkäselkäinen, eli menee just väärin päin.
                    Minusta vähän vanha mielikuva. Cuben rungot on pidentyneet vanhasta. Itse ajelin lyhyt jalkaisena ja pitkä selkäisenä ihan tyytyväisenä 21" Reactionilla. Kokomerkinnät vaan hämää ja 21" voi tuntua suurelta, mutta ei se oikeasti ole. L-koon Exceed ei paljoa siitä poikkea.

Comment

• SamiMerilohi
                      Jäsen
                      • 10/2015
                      • 579

Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
                      Minusta vähän vanha mielikuva. Cuben rungot on pidentyneet vanhasta. Itse ajelin lyhyt jalkaisena ja pitkä selkäisenä ihan tyytyväisenä 21" Reactionilla. Kokomerkinnät vaan hämää ja 21" voi tuntua suurelta, mutta ei se oikeasti ole. L-koon Exceed ei paljoa siitä poikkea.
                      Alkaa mennä ketju vähän sivuraiteille... "Mielikuva" perustuu ihan geometriataulukkojen katsomiseen. L-kokoisen Exceedin reach on 441 mm, joka on vähän lyhyt mutta vielä ihan ok. Vastaava Cube Reaction satulaputken ja stackin perusteella on kokoa 19", ja siinä on 15 mm lyhyempi reach. Vituksessa harmillisesti sama ongelma vielä pahempana, se olisi muuten hyvä valinta.

Comment

• SamiMerilohi
                        Jäsen
                        • 10/2015
                        • 579

Eipä tässä kauaa tarvinut lopulta ihmetellä. Sain hyvän tarjouksen ja ostin Chiselin.

Comment

• overlow
                          Vakiovieras
                          • 10/2018
                          • 60

Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
                          Mikä helvetti noissa xc pyörissä maksaa Ei mulla muuta.
                          Olettaen että tämä ei ole vain trolli "mulla on 500e 3x9 hyppykeppeillä varustettu täysjousto miten jäykkis voi maksaa 2000e" trolli kommentti vaan ihan oikea keskustelun aloitus.

Mikäli verrataan vastaavaan trail jäykkäperään 130-150mm joustolla, eipä se jousituksen pituus hirveästi siihen hintaan vaikuta, kun sitä lisätään vaan pidentämällä metalliputkia, ehkä jopa nykypäivänä kallimpaa tehdä lyhyitä jousia koska pitää kaikki tilpehööri saada mahtumaan lyhyenpään tilaan. Rungon osalta taas traili pyörässä päästään paljon halvemmalla kun näillä pyörillä ei kukaan aja ammatikseen kilpaa joten kehitys ja hiomisvaihe jää paljon lyhyemmäksi verrattaen mahdollisesti kauden kestävään kehitys yhteistyöhön ammattikuskien kanssa ja mahdollisesti useiden eri runkoversioiden tekoa säätäen pikkujuttuja kuskin mieltymysten mukaisesti.

Aiheeseen enemmän liittyen olen itse hyvin samankaltaisella mietinnällä liikkeellä mutta hieman venyvämmällä budjetilla. Omalla listalla on jo mainitut Trek Procaliber 9.6, cannondale FS-I (mikäli joku onnistuu vakuuttamaan että lefty haarukasta kannattaa maksaa se extra, sillä onhan se coolin näköinen) sekä Scott Scale, näiden lisäksi pallotellut BMC teameliteä https://sc-en.bmc-switzerland.com/te...wo-302038.html sekä villinä korttina hieman eri kategorian pyöränä mutta kotimaakunnan yrittämistä tukevana Pässilän Hamari https://passilabicycles.com/products...and-trail-bike

Comment

• Munarello
                            Aktiivijäsen
                            • 09/2013
                            • 1596

Eipä tässä kauaa tarvinut lopulta ihmetellä. Sain hyvän tarjouksen ja ostin Chiselin.
                            Itsehän tuossa viikko sitten hommasin viimevuotisen Chiselin. Onhan siinä vaan nätti alumiiniraami ja kyllähän sillä tykittää menemään helppoa maastoa ihan pöljänä. Vielä kun sekä renkaat että kiekot on tubeless ready niin eikun saman tien sisurit hiiteen.

Comment

• Sambolo
                              Palstajyrä
                              • 06/2016
                              • 4734

^^ kyllä am/trail jäykkikseen saa paremmat osat tuohon hintaa mitä alotuksen äkseet, ihan riippumatta jouston määrästä. Sitä lähinnä ihmettelin. Tai näin mä oon ainakin kuvitellut.

Comment

Working...