Mulla rullaa 27,5+ plussa paremmin ku 29. Selittyy melko varmasti renkailla. 29 on 10€ ensiasennus renkaat, toki tubelessiks laitettu. 27 on mulle muutenkin mieluisampi. Pehmeämpi kyyti.
Mulla rullaa 27,5+ plussa paremmin ku 29. Selittyy melko varmasti renkailla. 29 on 10€ ensiasennus renkaat, toki tubelessiks laitettu. 27 on mulle muutenkin mieluisampi. Pehmeämpi kyyti.
Mun kokemuksen mukaan 29" rullaa selvästi paremmin, mutta veikkaan, että rengaspaine selittää eron. 29:ssä täytyy pitää lähes 2 bar, kun taas plussalla ajan 1,2 bar paineella. Kyllä se plussakin rullaa ihan hyvin jos siihen laittaa 2 bar, mutta siinä vaiheessa myös hyödyt menetetään.
[QUOTE=MikkoJKL;2787974] Feltin takahaarukka on 440mm,
Renkaan säde on joku 370mm että jäähän tohon tietty vähän nipistettävää.
Keulakulma ei tosiaan ole löysin mutta itse en osaa arvioida miten se vaikuttaa leikkisyyteen.
Oon täysin nöösi, tämä korvaa nyt 20v vanhan täysjäykän Kona Hahannan ja on massiivinen upgrade mulle. Nyt voi jopa mennä muutakin kun pururataa
Sent from my STF-L09 using Tapatalk
Kyllähän se 27.5+ rullaa, mutta 29" rullaa vielä paremmin ja varsinkin tuo pullea 29 vyöryy esteiden yli nätimmin eikä pelkoa kampien kolinasta.
Tämä EI ole 27.5+ kiekkojen myynti-ilmo Kyllä noille paikkansa on ja kiekoissa jos missä raha on tallessa. Mirri näyttää kylläkin olevan eri mieltä
Vas. kuvassa 29" Spessun Renegate 2.3" vs. 27.5+ 3" GG Kiekot naitettu yhteen akselilla, joten ero näkyy säteen mitassa. Oik. kuvassa lisäksi 29" FatNimble mitattu 64mm. On noissa halkaisijoissa jonniiverran eroja.
[QUOTE=MikkoJKL;2787974] Itseänikin alkoi kiinnostamaan tuo Surplus 10. Hinta on mielestäni halpa. Tarkoitus olisi hankkia 29" xc pyörän tilalle.
Haulla en paljoa käyttökokemuksia löytänyt, varmaan trail-ajoon ihan ok peli? Onko Tiikeri ja elammi kerenneet saada käyttökokemuksia pyörästä?
[QUOTE=MikkoJKL;2788186] https://www.bike-components.de/en/Ro...k-Yari-p51680/
Tikkasen Ku lisää siihen keulaan ja type9 niin pitäis maalaisjärjellä ajateltuna joustaa 150mm.
Mites tietoa niistä ohjaus kulmaa loiventavista ohjain laakereista? Feltistä sais kyllä aika kisaisen pelin Pikku tuunauksella. Illalla menee tilaukseen 👍
[QUOTE=Tiikeri;2788179] Itsellä sama homma kun edellisestä maastopyörästä on kulunut jo aikaa ja tuolloin ei geometriasta paljoa puhuttu, saati että olisi eri runkokokoja tarjolla
Muutaman kymmenen kilometria tullut ajeltua, osin haltialan pellon reunaa / keskuspuiston juurakkopolkuja. Olen kyllä tykännyt pyörästä, osat tuntuvat olevan laadukkaita aiempaan kulkineeseen verrattuna. Mutta en tosiaan ole tietäjä näissä maastopyörä asioissa. Vaimo meinasi omia koko pyörän ja nyt mietitään ilkeäisikö enää ajella yhdessä jos olisi samanlaiset fillarit
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänää itellä ekat kunnon kokemukset 27.5+ ja oli kyllä mahtavaa menoa, meni ku juna smootisti raiteilla ja niin nopeasti että melkee hirvitti mutta joo.. tuossa kyllä herkästi kolisi polkimet maahan varsinkin endurouria ajellessa. Vanhalla 26” näin ei kyllä juuri koskaan käyny. Pitänee laittaa enemmän paineita kumiin ja keulaan ja harkita lyhyempiä kampia tai vaihtaa 2.8->3.0. Tiukassa mutkassa lujalla vauhdilla tuntui myös melkeen että eturengas sortaa että varmaan ihan aihetta nostaa paineita hieman. Tosin geometrian raju muutos vs vanha pyörä vaikuttaa varmaan myös eturenkaan pitoon mutkissa, vanhalla tottunu ajamaan niin takapainossa, kun näissä pidemmällä reachilla olevilla pitäisi kai ajaa tasapainoisemmassa asennossa?
Mulla ei ole yhtä hyvää "koealustaa" kuin Uskolla, on Whiten 27.5+ täpäri ja Trek Stache jäykkäperä joten ihan yhtä puolueettomasti ei ehkä pysty 27.5+ ja 29+ vertaamaan kun on aika eri pyörät, mutta itsekin suurimpana erona on tullut havaittua juuri esteiden ylityksen erilainen tuntuma. Jotenkin vaan 27.5+:ssä on "pikkupyörän" fiilis. Ei 27.5+ huono ole mutta erilaiset ne omassa käytössä on. Mielenkiintoista on ollut ajella lenkkejä vuorotellen.
Jollain muulla 27.5+ on varmasti juuri se juttu.
Tuo isomman renkaan paremmuuden tunne on tietysti makuasia ja paljon kiinni tottumuksesta ja taidoista.
J.Kottenberg muokkasi tätä : 01.07.2018 at 19.37
Hyvä että pyörä kulkee hyvin! Kampien koliseminen maahan on tuon vakaan ajotuntuman kääntöpuoli. Siihen auttaa lähinnä se, että oppii katsomaan polkemisen rytmin maaston mukaan. Tietysti jos keulassa on liikaa sägiä, niin se kannattaa katsoa kuntoon ettei laske turhaan keskiötä. Mulla toi kampien maahan koliseminen ei ollut pyörään tottumisen jälkeen enää ongelma, joten en ehkä ihan ensimmäisenä lähtisi vaihtamaan komponentteja sen vuoksi.
Mutkissa kannattaa tosiaan ajaa paino melko tasaisesti molemmilla renkailla. Pitkä reach ja loiva keulakulma mahdollistaa sen, että takapainossa ei tarvitse roikkua. Rengaspaineissa pitää etsiä se 'sweet spot', jossa rengas on riittävän pehmeä hyvän pidon takaamiseksi mutta ei sorru alta kovemmissa kurveissa.
Juu eiköhän tuota opi varomaan, oli tuo spottikin vähän semmosta syvässä urassa ajelua kun oltiin tekemässä ja testaamassa trailia joku sano että 27.5+ tuntuu pikkupyörältä, mulla se ainakin tuntuu aika monsterilta 26 jälkee Pitänee hommata joku pumppu tarkalla mittarilla että voi paineita hieroa kohdille, mutta nyt ainaki vaimensi mukavasti möykkyjä ja nää kokemukset siis SamiMerilohen vanhalla Norco Fluidilla. Vaikka pitkää vannotin kuinka vanhalla 26 ajaa mitä vaa niin nyt tuntuu kyllä vähän siltä kun olis löytäny maastopyöräilyn ihan uudestaa ja pyörä tuntu heti omalta
Suosittelen erillistä painemittaria, esim. mulla on tämä. Yleensä pumppaan paineet vähän "yli", ja sitten lasken painemittarin kanssa tavoitearvoon. Plussapyörässä jo 0,1 bar ero vaikuttaa ajotuntumaan, ja harva pumppu näyttää luotettavasti niin pienet muutokset.
Onkos tästä XXL:n myymästä Scottista kokemusta?
https://www.xxl.fi/scott-spark-700-e...144621_1_style
Jäykkäperä Cube Ltd jo löytyy ja halua olisi hommata täysjousto polkuajeluaan. Yhtenä vaihtoehtona myös alesta Canyon Neuron Al 6.0.
Kaveri osti moisen eilen, harmillista vaan, etten ehtiny käydä edes katsomassa.
Mitäpä vielä?
Miten niin tyhmä kysymys??
On toi vaan jännä toi XXL:n nimeemispolitiikka. Kyseessähän on Sparkin 740 malli eikä ”700 elite NX”.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://www.commencal-store.co.uk/Mo...m-c102x3044342
Voi juma miten hienoja uuet commencalit Tämmöne lähtis 999e.
Täällä kun näyttää olevan vertailua 29"/27,5+, niin laitan mielipidekyselyn ilmoille.
Tällä hetkellä fatbike sekä 29" titaaninen jäykkäperä. Ajanpuutteen(okei, myös lievän pyöräkuumeen) vuoksi olen harkinnut siirtyväni yhden pyörän taktiikkaan ja vaihtoehdoksi olen kallistumassa 27,5+ jäykkäperään, mikä ottaa myös 29" kiekon. Talvet ajelen paksukaisella ja kesät 29:llä, paksukaisesta en saa mitään fiiliksiä sulan maan aikaan ja vastaavasti talvella kaipaan kuitenkin renkaaseen hieman leveyttä.
Ajot ovat sekalaista polkuajoa, tykkään varsin teknisestä. Ajoihin kuuluu myös pyöräkärryn vetoa, tapahtumia/kilpailuita ja satunnaista retkeilyä. En hae jyrkkäkeulasta xc-jyrää.
Eniten tällä hetkellä kuumottaa Cruzin Chameleon, Orbean Laufey sekä Konan Big Honzo. Orbeassa on loivin keulakulma kolmikosta, mikä ehkä hieman arveluttaa koska en kuitenkaan aja enduroa tms. alamäkirymistelyä. Olen vahvasti kallistumassa Cruziin 27,5+ kiekoilla ja R-kitillä. Lisäksi säästäisin nykyisistä 29" kiekot, joita voisin sitten kierrättää fiiliksen mukaan.
Mielipiteitä, ajatuksia, kokemuksia yllä olevista fillareista?
Olisiko mahdollista että Nordestilta löytyisi kiinnostava malli?
https://nordestcycles.com/en/
Nordestille iso peukku, mahtuu varmuudella 3" kumit enkä keksi muutenkaan moitittavaa ja minua ei ole haitannut missään olosuhteissa 65 asteen keulakulma.
Myös Sonder Transmitter on muuten loistava pyörä mutta taakse mahtuu vain 2.8"
Joo onhan toi Nordest näppärä.
Mä en pärjännyt edes 29x 3" renkailla talvikeleillä kun sai ite availla polkuja lumisateiden jäljiltä .Jos jaksaa odotella että pääsi valmiiksi tampatuille poluille niin 3" on OK.
Lisäksi en missään tapauksessa halua missata kevään vähälukuisia hankikantolla rälläilyä Fatbikella,ei pärjää noilla keleillä 3" renkailla samoin kuin fläsällä.
27.5x3" fillaria kokeillut muutaman kerran.Ei oma valinta kun se etunen ei vaan rullaa esteiden yli kuten 29x 3" ,26x4.8" tai 27.5x 4.5".
Vähensin omaa fillari määrää hankkimalla fläsään joustokeulan ja 29X3" kiekkosetin kesäkäyttöön,lumikeleille sitten ne fättis kiekot alle.On ollut myös 29+/fläsä moto tyylinen ajokki ajossa,ei varmastikkaan kaikille sopiva ratkaisu= ulkonäkö saataa rassata fillaripuritanistia liikaa.Keula ja kiekkosetti varastossa ei ole iso investointi eikä vie juurikaan tilaa vs kokoinainen samoilla komponenteilla oleva 2. fillari.
Ton nykyisen fläsän rungon mitoitus/paino tuntuu hyvältä vaikka väliin iskee fillarikuume.Passelit vaihtoehdot aika vähissä kun aina joutusi tinkimään jostain ominaisuudesta.New bike day fiilis kuitenkin on aika .....
Chameleonilla on tullut ajeltua vuoden verran ja molemmat kiekkosetit löytyvät eli seuraava perustuu käytännön kokemukseen. Chameleon on fiksu kapine kaikenlaiseen ajoon, myös lyhyehköön työmatkaan. Pidän ehdottomasti Liskosta enemmän 29"-versiona kuin plussana (huom. siirtyminen plussaan vaatii SC:n logiikan mukaan erilliset dropoutit jai pidemmän keulan [120 mm vs 130 mm], jos haluaa geometrian pysyvän samana). Käytännössä 130 mm keula toimii 29" kanssa erinomaisesti. Alussa plussakiekkoina oli Nobby Nicit (vanne i40), jotka olivat märällä läpipaskat ja liukkat kuin saippua. Tilalle vaihtui 2.8 Minion DHF/R -pari, joka toi toivottua pitoa ja suoritusvarmuutta alle. Samat Minionit löytyvät myös 29"-kiekoissa eli vertailu 27.5+ vs 29 perustuu lähinnä halkaisijaan ja kumin paksuuteen, ei eroihin kuvioissa tai pyörissä.
Oma näkemys vuoden ajojen jälkeen on se, että plussakiekoilla ei juuri tee mitään talviajossa. Uppoavat hankeen siinä missä 29", mutta aneemisten nastavalikoimien takia eivät ole jäisillä keleillä mistään kotoisin. Mielummin ajan ISP:t alla. Kesällä plussat ovat hauskat höpöilyrenkaat, mutta vetopitoa lukuunottamatta jäävät 29" kaikissa muissa ajo-ominaisuuksissa. Ohjauksen tarkkuus on noissa huonompi, rengaspaineet paljon kriittisemmät (liikaa niin pompottaa polkiessa, liian vähän ja aliohjautuu ärsyttävästi). Runkojen ym. ylitys on vaikeampaa plussilla, johtuen isommassa attack kulmasta. Nuo kun vaihtaa alle 29" jälkeen niin tuntuu, että ajo tökkii jokaiseen juureen ja kiveen. Oppihan sitä taas keventämään, mutten oikein ymmärrä miksi tehdä elämästä tahattoamsti vaikeampaa...
Yleinen harhaluulo on, että mudassa plussat olisivat jotenkin paremmat. 29" kuitenkin leikkaa mutaan paremmin ja "mutaliirtoa" esiintyy vähemmän. Plussilla lähtee rengas helpommin alta kuin 29"lla - huolimatta Minionien asiallisista reunanappuloista.
Lisähuomiona vielä se, että olen pyörittänyt samoja kiekkoja myös täpärissä ja vaikka plussat toimivat paremmin jousituksen kanssa, niin 29" siirtyminen tuntuu aina siltä, kun jarru olisi poistunut pyörästä.
Jotenkin on itselle vaikea perustella koko plussa-kokoa näin vuoden ajamisen jälkeen.
Roots, bloody roots
En oo plussilla ikinä ajanut, mutta harkitsin täpäriin plussakiekkoja talveksi. Zipon ja pturusen kokemusten perusteella taidan säästää nekin rahat läskipyörään. Mielenkiintoista luettavaa.
Mulla on täpäriplussa ja tulossa jäykkäperäplussa, molemmat koossa 27,5" ..lisäksi läskipyörä. Olen kokeillut omassani 29 kiekkoja, muutamiakin erilaisia, lisäksi koeajellut muutamiakin 29 pyöriä, en vaan jotenkin tykkää, tuntuu hassulta.. mut kaikille ei kaikki sovi ja onneksi on valinnanvaraa..
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
Riippuu mitä haluaa. Mä möin läskin pois ja vain 27.5+ täpäri nyt.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Yhdyn zipon ja pturusen mielipiteeseen siinä ettei plussa kyllä läskiä tietyllä talvikelillä korvaa mutta muuten kyllä omiin ajoihin jäykkäperässä sopii hyvin.
Mulla tää homma menee niin että kesällä mietin että jos myis tuon läskipyörän pois ja talvella taas tulee hetkiä jolloin pitää oikein ajatuksella kelata, että miksi omistankaan tuon plussakoon täpärin.
The only right bike is that one you don't own
Ainut oikea ratkaisu on, monta pyörää. Jo kauan sitten ymmärsin, että pyöriä pitää olla kaksi. Pian sen jälkeen tajusin olleeni väärässä, koska pyöriä tarvitsee kolme ( käyttö, maasto, maantie). Tämä oli tietenkin väärä oletus vajavaisin tiedoin. Koska läski puuttui ja oikea määrä on neljä.
Tänä päivänä, harrastevuosien tuoman kokemuksen pohjalta olen vakuuttunut, että tarvitsen vielä sähköpyörän ja sen jälkeen mulla on oikea määrä pyöriä. Ei liikaa, eikä liian vähän.
Emäntä kyseli, josko noista joku joutaisi pois, jos sähkärin hommaa. Pohdinnan jälkeen jouduin toteamaan. Ei jouda.
Miten niin tyhmä kysymys??
Itse olen taas tykännyt todella paljon plussasta ja sen nastarengas valikoimasta. Nyt on ollut käytössä takana SuomiTyresin nasta ja edessä 45nrthin nasta ja omissa ajoissa nämä taas hakkaa ISP:t mennen tullen. Homma korostuu, jos polut ovat pehmeän puoleiset tai muuten lumiset, näissä olosuhteissa ISP ei ole mun omien kokemusten mukaan kovin hyvä.
Toisaalta en omista läskiä tai 29eria, joten kovin tarkkoja a vs. b vertailuita en juuri näiden parien kanssa ole päässyt tekemään. Ajoa on kuitenkin tullut kaikilla ja aina plussaan palatessa se vaan tuntuu jotenkin oikealta oli sitten kesä tai talvi.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kirjanmerkit