RideHelkamaGiantVerkkokauppaImatraElectrobike
Sivu 35 / 39 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 1157

Aihe: Sähkömoottorilla varustetut maastopyörät, jokamiehenoikeudet ja maastoliikennelaki

  1. #1021
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Toivottavasti tässä ei toteudu "mitä ruotsalaiset edellä, sitä suomalaiset perässä" -ilmiö.
    Ei vaan toivottavasti toteutuu.
    Nyt näen suurena riskinä esim. tuolla pohjoisessa että aivan turhat ja typerät pelastus reissut lisääntyy. Omia rajojaan tuntemattomille ihmisille kun vuokrataan sähköpyöriä jotka joko virran loputtua tai muuten avustuksen loputtua ovat niin kaukana ettei se möhkäle enää sieltä pelkillä reisillä ja pohkeilla pois tule.

  2. #1022
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.916
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Ei vaan toivottavasti toteutuu.
    ....
    Komps. Ellei sitten Liitiä tarkoitakin sitä, että meilläkin vähät välitetään? Tuskin kuitenkaan?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    ...Jengi kuulemma vähät välittää tästä ja ajaa vain.

    ... Toivottavasti tässä ei toteudu "mitä ruotsalaiset edellä, sitä suomalaiset perässä" -ilmiö.


  3. #1023
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.783
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Komps. Ellei sitten Liitiä tarkoitakin sitä, että meilläkin vähät välitetään? Tuskin kuitenkaan?
    Luulen tässä tapauksessa Luutijan kyllä tarkoittavan ettei meillä sähköavusteisten jokamiesoikeuksia poistettaisi

  4. #1024
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Nyt näen suurena riskinä esim. tuolla pohjoisessa että aivan turhat ja typerät pelastus reissut lisääntyy.
    Eikö olisi parempi vain kieltää suoraan sähköavusteiset pyörät, niin niiden kanssa ei tulisi lainkaan onnettomuuksia? Ja miksei voisi kieltää myös kaikki polkupyörätkin, koska jokuhan voi ajaa sellaisella niin kauas tunturiin ettei jaksa ajaa sieltä takaisin.

    Näkisin, että perisuomalaisen "kielletään varmuuden vuoksi kaikki" -lähestymistavan sijaan parempi tapa toimia on sallia laajasti asioita. Sitten jos ja kun havaitaan, että jokin asia ei toimi tai aiheuttaa ongelmia, ryhdytään toimenpiteisiin, kuten rajoituksiin ja kieltoihin.

  5. #1025
    Ei niitä kokonaan tarvitse kieltää esim. vanhukset ja liikuntarajoitteiset.

  6. #1026
    Meillä ei (onneksi?) ympäristöministeriö ei ole vastaavassa asemassa kuin Naturvårdsverket Ruotsissa. Meillä ei riittäisi että joku tämmöinen instanssi määrittelisi jokamiehenoikeuden rajat sähköavusteisten pyörien osalta tai että ne virkamiestasolla päätettäisiin vaan ne pitäisi säätää erikseen lailla (eli ymmärtääkseni maastoliikennelaissa).

  7. #1027
    noniinno Guest
    Sähköpyöräily on tämän ajan muoti-ilmiö, johon muutaman vuoden päästä pystytään jo suhtautumaan luonnollisesti ja kiihkottomasti. Vähän sama, kuin läskipyörät aikoinaan, aika lailla on myynti tasaantunut kun ei olekaan enää mitään muodikasta hommaa. Itse asiassa voi olla hyvinkin läskipyörien ansiota, että suhtautuminen maastopyörällä ajamiseen kansallispuistoissa on muuttunut positiivisempaan suuntaa. Ihmettelen, minkälaisia elämyksiä sähköpyörällä voi saada vrt. tavallinen maastopyörä, varsinkin kun ensihuuma ja uutuuden viehätys on laitteesta karissut. Jos kyse on pelkästään vauhdista, niin eiköhän jokin tekninen polku, mahdollisesti rakennettu sellainen, toimi paremmin kuin esim. kansallispuistojen reitit. Ja jos vauhdikas sähköpyöräily on niin raskasta hommaa kuin väitetään, niin onhan se selvää että se ei jaksa ketään kauaa kiinnostaa. Historiasta kun kaivellaan esimerkkejä, niin rullaluistelu oli kovin muodikasta ja kaikilla sellaiset piti olla. Nykyään kesäaikaan tiellä on kuitenkin harvinainen näky. Myös maastpyörä piti olla, vaikka koskaan ei maastossa ajaisikaan. Mopopojatkaan eivät enää halua maastossa rallia ajaa, siinä kun saattaa sotkea vaatteensa, ja kännykällä pelaaminen on paljon helpompaa. Fillarilehdestäkin alkavat sähköpyöräjutut hävitä kohta kun muodikkuus ja uutuusarvo karisevat. Sitten minäkin voin taas lehteä alkaa lukemaan.

  8. #1028
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.192
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Komps. Ellei sitten Liitiä tarkoitakin sitä, että meilläkin vähät välitetään? Tuskin kuitenkaan?
    Tarkoitin, että toivottavasti Suomessa ei ryhdytä rajoittamaan sähköavusteista maastopyöräilyä. Olen lämmin sähkömaasturien ystävä. Erinomaisen hauskaa puuhaa, eikä omien kokemusteni perusteella tärvää polkuja sen enempää kuin luomupyöräilykään!

    Juuri viime viikonvaihteessa pyörin lähiseudun koirankusetus- ja läskipyöräpolkuja plussarenkaisella täysjoustosähköavustusmaasturilla reilun kolmen tunnin ajan. Esimerkiksi jyrkät töppyrät sillä nousi bärssi penkissä ja tasaisella voimantuotolla ilman pienintäkään lipsumista. Samoissa töppyröissä luomumaasturi olisi hyvinkin saattanut siellä täällä ruopaista. Sama pätee kesäkelillekin.

  9. #1029
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.562
    Ympäristöministeriön tämänhetkinen tulinta on, että maastoliikennelaki ei rajoita L1e-A luokan ajoneuvojen käyttämistä maastoliikenteeseen ilman maanomistajan lupaa. Maastoliikennelaki on valmisteltu ympäristöministeriössä, joten tuolla tulkinnalla on vahva painoarvo siinä tapauksessa, että maanomistaja vaatisi rangaistusta sähköavusteisen polkupyörän kuljettajalle maastoliikennelain rikkomisesta.

  10. #1030
    Niille jotka eivät ole ennestään sisällä ajoneuvoluokituksessa kerrottakoon että alaluokka L1e-A tarkoittaa "moottorilla varustettua polkupyörää". Sähköavusteinen polkupyörä (<250W) on polkupyörä.

    Vai olenko tässäkin ymmärtänyt jotain oleellisilta osin väärin?

    PS "Muu mootoriton ajoneuvo" on kai yksi lakitekstissä käytetty määritelmä, mutta se ei liittyne em. luokitukseen mitenkään.

  11. #1031
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.192
    L1e-A -luokan vehkeissähän maksimiteho on 1 kilowatti, avustettu nopeus rajoitettu 25 kilsaan tunnissa, ne on vakuutettava ja moottori voi toimia myös silloin, kun polkimet eivät pyöri. Siis huomattavasti normisähköpyöriä tehokkaampia ja siitä huolimatta niilläkin saa ajaa maastossa, jos YT:n tieto Ympäristöministeriön tämänhetkisestä kannasta pitää paikkansa. Tavalliset sähkömaasturit ovat, kuten tiedämme, 250-wattisia ja niitä pitää polkea koko ajan avustusta saadakseen.

    Alun perinhän L1e-A -luokka tehtiin ymmärtääkseni lähinnä tavarapyöriä ajatellen.

    ...kas, Kuovipolku ehti ensin.

    Ps. Mitä Lapin pelastustehtäviin tulee, luulen että ne lisääntyvät joka tapauksessa, kun uusavuttomuus ylipäätään ja ulkomaalaisten turistien määrä Lapissa kasvavat. Vaihtoehtoinen skenaarioni on, että pelastustehtävät vähenevät, kun ihmiset eivät enää uskalla mennä näköetäisyyden ulkopuolelle hotellistaan.

  12. #1032
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.562
    ^Ne se ympäristöministeriön linkkihän oli tässä ketjussa muutama viesti sitten.

  13. #1033
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    ^Ne se ympäristöministeriön linkkihän oli tässä ketjussa muutama viesti sitten.
    Hämmennystä edellisessä viestissäsi aiheutti se, että kirjoittit sekaisin L1e-A moottoriajoneuvosta (moottori voi olla esim. sähkö- tai polttomoottori) ja sähköavusteisesta polkupyörästä, joka ei ole moottoriajoneuvo.

  14. #1034
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.562
    ^No tarkennetaan sen verran, että se ympäristöministeriön ohje koski sähkömoottorilla varustettua L1e-A luokan ajoneuvoa.

  15. #1035
    Suomessa kunnioitetaan lakia aika hyvin. Poliisin pelko on kasvatettu kansalaisten selkärankaan jo lapsena. Ehkä siksi hyvin moni keskustelu kääntyy aina ns. pykälännussintaan. Remonttipalstoilla väitellään mitä saa tehdä itse ja mitä lupia pitää siihenkin tekemiseen hankkia. Fillaripalstalla näköjään siitä mitä metsässä saa tehdä ja mitä ei.


    Olen huomannut että monesti laki on yleistys. Lainlaatija ei osaa ottaa huomioon kaikkia tapauksia. Tai tekee päätöksen sen hetkisten tietojen perusteella, eikä osaa kuvitella miten maailma muuttuu ja ihmiset keksivät esim. uusia sähköajoneuvoja.
    En kehota ketään lain rikkomiseen, mutta kyllä ihan ensimmäiseksi pitäisi miettiä, miksi jokin laki on säädetty, eikä sitä että saako tehdä vai ei. Monelle pelkkä kielto ei riitä vaan paljon tehokkaampi on esimerkiksi ajokielto kyltti yhdistettynä tekstillä, jossa kerrotaan miksi. Esim. "hevosten harjoittelualue".


    Maastoliikennelaki sanelee millä metsässä saa ajaa, huomioimatta uusia ajoneuvoluokkia. Se ns. yleistää. Toki maanomistaja pystyy lakiin vetoamalla häätämään mailtaan väärät kulkijat. Molempien hermojen kannalta olisi parempi miettiä, miksi?


    Ajelimme aikoinaan järven jäällä moottorikelkoilla ja näimme eräässä saaressa hakkuuaukion rinteessä. Ennenkuin kukaan ehti mitään sanoa, muutama innokkain säntäsi aukiolle pöllyttelemään puuteria. Viimein porukan ainut metsänomistaja saapui paikalle ja pihelsi pelin poikki. Kun kaikki saivat tietää miten paljon taimi maksaa, miten iso työ on istuttaa puut ja minkälaita haittaa tulee jos taimi katkeaa latvasta, lähdimme häntä koipien välissä takaisin järvenjäälle. Tuon jälkeen on tajunnut miksi maanomistajat eivät salli maillaan vapaata ajelua missä tahansa.


    Mieluummin, kuin keskustella minkä tehoisella vehkeellä saa ruovittaa toisen metsässä, pitäisi miettiä mitä vaurioita ko. härveli metsässä aiheuttaa. Jos ajaa jo kuljettuja polkuja ja ei jää mutakohtiin kaivattamaan takarengasta kohti Kiinaa, niin metsään jäävä jälki on aivan sama kuin normaalilla sähköttömällä fillarilla. Sähköläskissä voisi ehkä olla enemmänkin tehoa, eikä se silti jättäisi metsään juurikaan jälkiä. Sähkö mahdollistaisi oikein leveät renkaa, jollaiset ei rullaisi ilman sähköä mihinkään. Jos tuollaiseen laitteeseen laittaa 3kW moottorin, niin kumpi on pahempi jäljenjättäjä; kumisaapas vai tuo sähköajoneuvo?
    Yleensä kumisaappaan jälki on sallittu, mutta renkaanjälki pahasta. Ja kun puhutaan jäljistä metsässä, monet innostuvat puhumaan vaurioista, kun mielestäni pitäisi puhua jäljistä. Jäljistä vaurioon on nimittäin jonkinmoinen matka. Ja tuo matka on vielä suurempi jos kuljetaan jo olemassaolevia polkuja pitkin.

  16. #1036
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^Kyllä se polku kuluu enemmän isommilla tehoilla. Ei siitä tarvitse edes väitellä, vaan se on fysikaalinen fakta. Onko tehon ja kulumisen suhde sitten lineaarinen vai jotain muuta, selviäisi kokeilemalla. Samoin leveämpi rengas voi säästää maapohjaa monissa olosuhteissa, mutta oikein vetelässä, mihin läskikin uppoaa, on jälki leveä, eikä se vetäydy itsestään umpeen. Painavammalla ja tehokkaalla sähköläskillä nämä kurapunnit ajetaa voimalla läpi. Näitä pyöräilemällä pilalle ajettuja maastonkohtia alkaa olla jo nyt liikaa ja kävelijät valittaa, ettei tutuilla lenkkireiteillä enää pärjää ilman kumisaappaita. Me pyöräilijät emme siis osaa ajaa nätisti ja moottoripyöräilijät vielä vähemmän.

  17. #1037
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    ^Kyllä se polku kuluu enemmän isommilla tehoilla. Ei siitä tarvitse edes väitellä, vaan se on fysikaalinen fakta.
    Ajoin tänään luomulla palan matkaa sähköläskin perässä ja sillä perusteella en tekisi aivan noin railakasta yleistystä. Melko pitkässä ja jyrkässä ylämäessä, jossa itse jouduin laittamaan pienintä vaihdetta ja polkemaan kaikin voimin niin, että 4.8 Minion sutaisi joka polkaisulla vähän tyhjää, sähköläski edessä nousi kulahtaneella 4" Jumbo Jimillä eleettömästi todella tasaisella vedolla. Tämä siis tapahtui lumella, mutta sulan maan aikaan minä olisin ollut se, joka kuluttaa polkua enemmän.

    Toisaalta esim. lukkojarrutuspaikkoja sähköpyörällä saa toki aikaiseksi enemmän, jos sellaiseen on taipumusta.

  18. #1038
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.474
    Toistan itseäni, mutta kulumista on jonkin verran tutkittu ja sen perusteella sähköavusteiset pyörät eivät kuluta polkuja merkittävästi enempää kuin luomutkaan. Saisi olla enemmän tutkimusta aiheesta. IMBA tutkimus löytyy esim. https://b.3cdn.net/bikes/c3fe8a28f1a..._g3m6bdt7g.pdf

    Lisääntyneellä polkujen käyttäjämäärällä on kuitenkin todennäköisesti enemmän vaikutusta.

    Ei liene kovin huono asia jos enemmän ihmisiä harrastaa ulkoliikuntaa

  19. #1039
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    ^Kyllä se polku kuluu enemmän isommilla tehoilla. Ei siitä tarvitse edes väitellä, vaan se on fysikaalinen fakta. Onko tehon ja kulumisen suhde sitten lineaarinen vai jotain muuta, selviäisi kokeilemalla. Samoin leveämpi rengas voi säästää maapohjaa monissa olosuhteissa, mutta oikein vetelässä, mihin läskikin uppoaa, on jälki leveä, eikä se vetäydy itsestään umpeen. Painavammalla ja tehokkaalla sähköläskillä nämä kurapunnit ajetaa voimalla läpi. Näitä pyöräilemällä pilalle ajettuja maastonkohtia alkaa olla jo nyt liikaa ja kävelijät valittaa, ettei tutuilla lenkkireiteillä enää pärjää ilman kumisaappaita. Me pyöräilijät emme siis osaa ajaa nätisti ja moottoripyöräilijät vielä vähemmän.
    Kuten Juha sanoo, kyse on fysikaalisesta fatkasta. Totta kai alusta kuluu enemmän kun vauhti kasvaa ja lenkkien pituus tuplaantuu. Toisaalta tällä hetkellä sähköpyöriä on niin vähän ettei sillä ole mitään vaikutusta. Tärkein asia Juhan viestissä oli että kävelijät valittaa kun ei enää pärjää ilman kumisaappaista. Tämä oli tilanne Turun poluilla nyt sateisen syksyn aikana, ja maastopyöräily oli erittäin merkittävä osatekijä tässä. Jos tilanne jatkuu, rajoituksia tulee ennen tai myöhemmin. Sähköpyörät, jos/kun yleistyvät varmasti vauhdittavat tämän kehityksen.

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  20. #1040
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Kuten Juha sanoo, kyse on fysikaalisesta fatkasta.
    Onko varmasti, siis vaikkapa 250 W täysin tasainen teho vs. 150 W keskiteho, joka kuitenkin tulee sykäyksittäin niin kuin luomupyörällä on tapana ja varsinkin ylämäissä pitää nousta putkelle ja antaa reilummin runtua?

    Entäs jos vauhti ja lenkin pituus ei kasvakaan, vaan sähköpyörä mahdollistaa jonkun lenkin tai reitin ajamisen sellaiselle, joka ei sitä omin voimin jaksaisi? Silloinhan maaston kuluminen ei lisäänny tehon eikä vauhdin vaan käyttäjämäärän kasvun takia, jolloin päästäänkin paljon syvällisempiin kysymyksiin; onko ainoa oikea tapa nauttia luonnosta kävelemällä pahkakuksa vyöllä heiluen?

  21. #1041
    noniinno Guest
    Mutta mitenkäs sellainen tapaus, kun luomupyöräilijä ottaa kulkineensa olkapäälle, päästäkseen loikkimaan tai tunkkaamaan rapakon ohi/yli. Mitä tekee sähköpyöräilijä? Vääntää avustusta isommalle, renkaan kuviokin voi olla huomattavasti karkeampi, kun (palstakeskustelun perusteella) pito on rullaavuutta tärkeämpi - joten kuviota löytyy. Sähköpyörä saattaa olla massaltaankin jo lähtöönsä painavampi, ei ehkä tule mieleen nostaa olkapäälle moista. Minä väitän, että saattaa sähköpyörän 75Nm sykkimättömänkin väännön avulla kaivettu polku jäädä vähän pahempaan kuntoon kuin luomupyöräilijän jäljiltä. Ehkä luomuna ei tulisi niihin paikkoihin edes lähdettyä, mistä sähköavustettuna selviää helposti.

    Kummallista, että maastosähköpyöräilyssä ei nähdä minkäänlaisia haittavaikutuksia, pelkästään hyötyjä. Hyödyt kumoavat haitat, sanotaan. Ehkä kansantaloudellisesti, mutta paikallisesti saattaa tulla kipeitäkin juttuja. Kyllä pahkakuppi heiluen kulkevien mielipidettäkin olisi syytä kunnioittaa, miksi noita kansallispuistoja muuten olisi koskaan lähdetty perustamaankaan jos erämaan rauhaan ei olisi kaipuuta tunnettu. Miksi kaiken pitää nykymaailmassa olla helppoa?

    Ehkä olisi järkevää olla realisti, huomioida muutamat kipukohdat, ennaltaehkäistä, sopeutua molemmissa leireissä (niin e-pyörän kuin luomujenkin), hoitaa asiat siten että molempien pyöräilylajien edustajat voisivat harrastaa harrastustaan tulevaisuudessakin ilman, että sitä tarvitsisi kielloilla ja lainsäädännöllä ryhtyä suitsimaan.

  22. #1042
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Kummallista, että maastosähköpyöräilyssä ei nähdä minkäänlaisia haittavaikutuksia, pelkästään hyötyjä.
    Jos kommentti oli osoitettu minulle, niin jaksoitko lukea 18:58 viestini kaikki neljä riviä loppuun asti?

    Lisäksi en ole sitä mieltä, että täällä esitetty hypoteesi maaston kulumisesta olisi välttämättä väärä (saati sitten ettei muiden kulkutapojen edustajien mielipiteitä olisi syytä kunnioittaa), vaan että esitetty perustelu on yhtä huono kuin esimerkiksi "Jumala on olemassa, eikä asiasta tarvitse edes keskustella, se nyt vain on teologinen fakta."

    Muuten olen sitä mieltä, ettei tähän tarvita sähköpyöriä tai pyöriä ylipäätään, katsokaa vaikka jeesustelua Hossan kansallispuiston sillasta ja sorastuksista. Puisto on nyt pilattu, kun joku huonojalkaisempikin kävelijä saattaa päästä näkemään hienoja paikkoja ja lisääntyneet kävijämäärät vie rauhan ja myllää paikat kuravelliksi.

  23. #1043
    Keskusteletteko te nyt maastoliikennelaista vai jostain puistojen säännöistä? Ymmärrän toki sen, jos kävelijöiden vuosikymmeniä käyttämä lähivirkistysalue onkin yhtäkkiä mutavelliä ja kun ennen pääsi liikkumaan pyhäkengissä, nyt pitää olla kumisaappaat. Sitten selän takaa suhaa joku ohi ketjut kolisten ja jalankulkija meinaa saada sydärin. Ennenkuin verenpaine on laskenut, tulee vastaan 27 läskin lauma jossa eka huuta jotain "vanhuksia tiellä" ja sama toistetaan 26 kertaa kun jokainen varoittaa takana tulevaa. Nauti siinä nyt sitten luonnosta kun tuon läskikaravaanin jälkeen polku on ihan ruman näköinen.

    Mutta jos mietitään maanomistajan taloudellisista näkökulmista, niin tuhoaako renkaanjäljet oikeasti metsän? Olen liikkunut monilla alueilla, joissa ajettiin 20-vuotta sitten hyvin paljon ja polut oli aina syksyisin ihan mutaspooria. Nykyään polku on kuiva ja viereinen metsä voi ihan hyvin - tosin kasvanut paljon. Käykääpä katsomassa juuri viikonloppuna ajetun päijänneajon mutaspooria ja menkää ensi elokuussa katsomaan samoja paikkoja uudelleen. Ei uskoisi että luonto korjaa niin hienosti.

  24. #1044
    noniinno Guest
    Minä en olisi ihan kauhean huolissani maaston kulumisesta tai metsänomistajan taloudellisista menetyksistä, vaan siitä miten sähköpyöräily vaikuttaa muiden luonnossa kulkevien asenteisiin ja mielikuviin maastopyöräilystä ylipäänsä. Ja siitä, mitä seurauksia voi pahimmassa skenaariossa seurata jokamiehen oikeuden yleiseen tulkintaan. Toki tähän yhtä lailla vaikuttaa luomupyöräilijöiden käytös tuolla metsässä.

    Mutta jos (huom, siis kuvittelen itseni nyt ei-pyöräilijäksi retkeilijäksi tai maanomistajaksi tai koiranulkoiluttajaksi tai tiukkapipoksi mielensäpahoittajaksi) haluaisin mieleni pahoittaa jostain, olisi moottoriavusteinen tai peräti moottorikäyttöinen luonnossa liikkuminen hyvä lyömäase. Tai haluaisin alkaa valittamaan esim. kansallispuistojen hoidosta vastaaville maastopyöräilystä "jalkapoluilla".

    Kannattaa nyt ymmärtää, että minua ei sähköpyöräily häiritse millään tavalla niin kauan kun se ei vaikuta yleisesti suhtautumiseen maastopyöräilyyn. Siis negatiivisesti. Viestiketjun viesti #1. Mielelläni lähtisin jotain vauhtipätkää e-pyörällä testailemaan, aina parempi jos pätkä olisi sitä käyttöä varten suunniteltu ja rakennettu.

  25. #1045
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussitre Katso viesti
    Onko varmasti, siis vaikkapa 250 W täysin tasainen teho vs. 150 W keskiteho, joka kuitenkin tulee sykäyksittäin niin kuin luomupyörällä on tapana ja varsinkin ylämäissä pitää nousta putkelle ja antaa reilummin runtua?

    Entäs jos vauhti ja lenkin pituus ei kasvakaan, vaan sähköpyörä mahdollistaa jonkun lenkin tai reitin ajamisen sellaiselle, joka ei sitä omin voimin jaksaisi? Silloinhan maaston kuluminen ei lisäänny tehon eikä vauhdin vaan käyttäjämäärän kasvun takia, jolloin päästäänkin paljon syvällisempiin kysymyksiin; onko ainoa oikea tapa nauttia luonnosta kävelemällä pahkakuksa vyöllä heiluen?
    Sähköpyöräilijät kirjoittavat juttuja luokkaan "lenkkien pituudet tuplaantui" ja "ei viitsi ajaa luomupyöräilijöiden kanssa koska ne ajavat niin hitaasti" jne. On varmasti poikkeus että näin ei tapahdu, eli on vaikeata väittää rehellisesti ettei kuormittaa maastoa/polkuja enemmän.

    Ja tehoista: Vääntöä niissä on enemmän kuin vanhassa pikkuautossa ja 1 kw teho on enemmän kuin nuoruuden mopossa. Ei kai kukaan voi kieltää ettei sillä on vaikutusta. Sähköfillarilla toki voi ajaa nätisti, mutta ei ole mitään syytä olettaa että sähköpyöräilijät ajaisivat nätimmin kuin lihasvoimapyöräilijä. Kuten aikaisemmin totesin, myös ilman sähköpyöriä alustan kulutus on paikoitellen liian kova ja tulee johtamaan rajoituksiin ennen tai myöhemmin. Ei ole kyse oikeasta tavasta nauttia luonnosta vaan siitä että marginaaliryhmä vaikuttaa liikaa ison massan kokemukseen. Kävelijät valittivat syksyllä Turussa tästä ja ihan aiheestakin.

    www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

  26. #1046
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    106
    Täällä kun aikamme väitellään, niin varmasti jotain rajoituksia saammekin. Maailma muuttuu ja koitetaan elää sen kanssa. Joo jälkiä tulee metsään, jos on märkä paikka, kulki siellä kävellen tai pyörällä, sen on nyt tullut selväksi.

  27. #1047
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussitre Katso viesti
    Onko varmasti, siis vaikkapa 250 W täysin tasainen teho vs. 150 W keskiteho, joka kuitenkin tulee sykäyksittäin niin kuin luomupyörällä on tapana ja varsinkin ylämäissä pitää nousta putkelle ja antaa reilummin runtua?

    Entäs jos vauhti ja lenkin pituus ei kasvakaan, vaan sähköpyörä mahdollistaa jonkun lenkin tai reitin ajamisen sellaiselle, joka ei sitä omin voimin jaksaisi? Silloinhan maaston kuluminen ei lisäänny tehon eikä vauhdin vaan käyttäjämäärän kasvun takia, jolloin päästäänkin paljon syvällisempiin kysymyksiin; onko ainoa oikea tapa nauttia luonnosta kävelemällä pahkakuksa vyöllä heiluen?
    Sähköpyörä mahdollistaa kovemmat vauhdit ja sitten on mukava vedellä takajarru lukossa mutkiin jne. jne. Tää on niin nähty.

  28. #1048
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    557
    Vuoden verran sähköllä nyt ajelleena voin sanoa että todellisessa elämässä sähköpyörät herättävät uteliasta kiinnostusta ja positiivisia ajatuksia.
    Jotenkin surullista on että ainoat negatiiviset kommentit tuntuvat tulevan tämän foorumin luomuosaston jäseniltä.

  29. #1049
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.192
    Minulla on idea:

    Fiskarsissa on 5. toukokuuta Bike Expo, jossa on varmaan hyvä valikoima sähkömaastureita koeajettavina. Jokila voisi lähteä aamulla autolla matkaan ja poimia mukaansa Turusta Yetin ja nuren sekä mahdollisesti noniinnon ja Blackborow'n, jos sattuvat asumaan sopivalla etäisyydellä. SvaR taitaa asua jossain pohjoisessa, joten hänen täytyy tulla omin keinoin. Fiskarissa kuusikko voisi päivän ajan testailla käytännössä, millaista sähkömaastureilla ajo on ja kuinka helposti niillä saa turpeet lennähtelemään polun pinnasta. Homma saattaisi tuntua jopa hauskalta, mutta ei sitä tarvitse tunnustaa, eikä mielipiteitä sähköpyöristä muuttaa. Mutta kertyisi ainakin ihan omakohtaisia kokemuksia sähköavusteisesta etenemisestä maastossa.

    Tähän muutama huumorihymiö!

  30. #1050
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.916
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    ...Jokila voisi lähteä aamulla autolla matkaan ja poimia mukaansa Turusta Yetin ja nuren sekä mahdollisesti noniinnon ja Blackborow'n, jos sattuvat asumaan sopivalla etäisyydellä.
    Ei noi asu sopivalla etäisyydellä ja munkin pitäis omalla kyydillä lähtee


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •