Tässä spinoff Hepon kuntolenkkiketjusta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...23#post2432023
Tarkoitus speksata ~ samojen porukoiden vähän randomimpeja lenkkejä Helsingin seudulla, ettei spammata virallisempien ryhmälenkkien ketjua.
Tässä spinoff Hepon kuntolenkkiketjusta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...23#post2432023
Tarkoitus speksata ~ samojen porukoiden vähän randomimpeja lenkkejä Helsingin seudulla, ettei spammata virallisempien ryhmälenkkien ketjua.
Tässä konkreettinen syy ketjulle. Mukana tällä hetkellä 5 kuskia, lähtö kello 10:00 Lahdentien ja 148-tien risteyksessä, speksi mielivaltainen mutta ehkä silti noin 28km/h. Aloituspaikka ja reitti: http://ridewithgps.com/routes/10313298
Mukana, jos vauhti pysyy tuossa.
28km/h kuulostaa ainakin itselle juuri sopivalta PK:lta kun on tarvis maksaa palautumisvelat pois. Porvoo, kahvipaahtimo, osittain uusi reitti ja aurinkoinen syyssää on tarpeeksi. Happokylpy jääköön toiselle kertaa
Tässä vielä kuva lähtöpaikasta kun street viewssä on oikeassa paikassa muutama maantiepyörä. Kuka tunnistaa itsensä? https://www.google.fi/maps/@60.38640...7i13312!8i6656
Mulla ei liene myöskään rahkeita paljoa 28km/h kovempaan vauhtiin. Mukaan sopii hyvin!
Mäkin liityn mahdollisesti porukkaan mukaan, ehkä jopa crossarilla niin saa kovemman lenkin. Olisiko halua käydä paahtimon lähellä Hanna-Mariassa syömässä? Lenkin pituus ilmeisesti vähän yli satku+siirtymät?
aquatixin ideoima reitti ja taukopaikka niin olen valmis luovuttamaan alkuperäiselle ideoijalle (tm) (r) veto-oikeuden, mutta tsiigataan mikä on porukan fiilis matkalla Porvooseen ja miten pitkä tauko on paikallaan. Itselläni on aika kaikki käy -linja, kunhan ihan ähkyyn ei syö itseään lenkillä.
Siivoamisen sijaan otinkin punaviinilasillisen ja jatkoin kartan tunettamista (tästä on tulossa pakkomielle, mutta ehkä en ihan vielä hae apua). Pari mutkaa Porvoosta palatessa näytti yksityistieltä joka on huonossa kunnossa ja/tai hiekkaa, niiin vähän vielä säädin. Laitoin reitin alkamaan tapaamispaikalta Lahdentien ja 148-tien risteyksestä ja päättymään Östersundomiin, koska siinä aquatix aikoi jatkaa kohti Sotunkia ja itse poljen kohti Itäväylää, niin se tuntui luontevalta. Tuon reitin pituus on 97km ja siitä saa sopivasti TeemuF:n pakkosatkun täyteen, jollei tule starttiin autolla ja jää Östersundomin pizzakebabiin viettämään iltaa keskiyöhön asti
Jos haluaa vähän lyhyemmän ja tähtää takaisin pohjoisemmaksi niin Nikkilästä on noin 10km Lahdentielle, takaisin lähtöpaikkalle. Silloin matkaa tulee noin 85km.
Yksi hyvä vaihtoehto on lähteä Porvoosta 55-tietä ja Mossakrogin kohdalla kääntyä Kuninkaantielle. Porukassa on mukana yksi, joka osaa reitin tuota kautta. Jonkun verran joutuu pujottelemaan jos mennään Kuninkaantielle kelvejä pitkin.
Jos mulle veto-oikeutta ladataan niin tyydyn toteamaan, etten ole tottunut lounastamaan kesken lenkin. Teltan kannalla olen sikäli, että katsotaan huomenna mikä on porukan fiilis. Viimeksi paahtimolla oli hyvää porkkanakakkua, mutta suhtaudun avoimesti uusiin makuelämyksiin.![]()
Kuulostaa hyvältä, suoraan Kuninkaantielle on kyllä suorempi. Jos joku tietää sopivat kevlit. En ole ajanut Helsingintietä noin lähellä Porvoonjokea kun se vaikuttaa aika vilkkaalta ja muuttuu Kehä 1 -kaliiberin tieksi ennen pitkää. Kun deskari on kaput, tabletin google mapsin street view'llä arpominen kävi nopeasti rasittavaksi, niin arvoin tuolta etelän kautta kierroksen, missä juuri jouduin tekemään tuon aiemmin mainitun korjauksen hiekkatien takia.
"Mossakrogin kohta" tunnetaan paremmin Kuninkaanporttina.
Aleksanterinkadulta voi tosiaan kääntyä oikealle Tolkkistentielle ja sieltä vasemmalle 55-tielle jonka leveä piennar on ihan hyvä ajaa eikä eksymisen vaaraa ole kunhan muistaa kääntyä Kuninkaanportin kiertoliittymässä vasemmalle ja heti perään oikealle. Tai voi kääntyä jo Näsinkadulle, jatkaa kelviä, alittaa tai ylittää Helsingintie (eli 170-tie), ajaa Porvoon ammattiopiston viitan ohi ja kääntyä ennen 55-tien alikulkua vasemmalle kelville ja Tykkimiehenkujan jälkeen alikulkuun oikealle ja kohta onkin jo Kuninkaanportilla.
Tai jos kääntyy reittispeksin mukaisesti Aleksanterinkadulta vasemmalle Tolkkistentielle, voi Alkrogintielle kääntymisen sijaan jatkaa aina Treksiläntielle asti. Mahdollisuuksia on monia. Muutenhan näytätte löytäneen mukavia pätkiä kuten Valkjärventie ja Tyysterintie, joten toivotetaan hyvää lenkkiä teillekin!
PS StreetView-kuvassa Lahdentien liikennevaloissa seisovat ovat muuten Mustavuoren lenkkiläisiä, mutta jätetään nimet ja nimimerkit asianomaisten suojelemiseksi mainitsematta.
Kiitos vinkeistä! Eksyin alkukesästä Hamariin ja sinne voisi tehdä spinoff-satkun joku kerta tuota Treksiläntietä pitkin, jos vaan pienvenesataman kahvila on auki syksyllä. Sääli ettei Kulloon suunnalta taida päästä rantoja pitkin, vaan joutuu kiertämään Porvoontielle asti. Mutta nyt taidan jo mennä asioiden edelle, yritetään selvittää tämä lenkki ensin. Öitä, kymmeneltä näkyy Lahdentiellä.
Samoja ajatuksia.. en ole tottunut lounastamaan lenkillä. Mutta ei haittaa jos muut käyvät. Kiire ei ole mihinkään
Tuossa tapaamispaikan risteyksessä on sitten (myös) tietyömaa meneillään. Eli paikka on aika sekava nyt. Jos ajorataa pitkin pääsee risteyksen yli niin se on selkein ratkaisu. Kevyen liikenteen väylät on väliaikaisia ratkaisuja.
Mulla on Teltan numero jos tulee jotain akuuttia. Akvavitix numeron piti olla mutta ei löydy..
Melko rapsakkaa keliä tarjolla alkumatkasta.. Sinnehän pitää ihan pukeutua! Ja reppukin ottaa mukaan, että ylimääräiset saa pois kun lämpötila kohoaa.
Kiitokset lenkistä! En tiedä miten speksi toteutui. Omalta osaltani jäin jälkeen, kun jalat eivät lähteneet porvoon kahvittelun jälkeen käyntiin. Nikkilässä porukka jakautui kolmeen ryhmään; meitä lähti 4 Talman kautta kohti Keravaa. 2 sanoi suuntaavansa Kuninkaanmäen kautta Malmille ja loput 3 meinasivat ajaa Immersbyntien kautta. Matkaan lähti siis yhteensä 9 polkijaa. Keli oli yksi tämän vuoden parhaista siitä huolimatta, että kotoa lähtiessä lämpömittari sanoi 12 astetta. Varsinkin menomatka oli nautintoa, mutta omalta osaltani vauhti taisi olla paluumatkalla alkuun liian kova.
Omat speksit olivat Keravalta siirtymineen 134km ja keskari 28.3km/h pidemmän lenkin ajaneena "Immersbyn" kautta. Sen verran loivennettiin reittiä että ajettin suoraan Söderkullasta Itäsalmeen kolmen ajajan voimin. Jätettiin mäet tällä kertaa väliin. Joka oli hyvä valinta, kiitos vaan siitä "teltalle". Kun jalat olivat jo todella väsyneet Kuninkaanmäkeen saavuttaessa, ilman mäkiäkin. Kun tarkoitus on vielä huomenna startata Hepon lenkille..
Periaatteessa mentiin keskarin osalta spekseissä, mutta kieltämättä vauhti Porvoon tauon jälkeen oli välillä liian kova. Luulen että johtui siitä, että voimakas myötätuuli teki ajamisesta liian helppoa ja "vauhti" jäi päälle. Hyvä että välillä vauhtia himmattiin aivan sanomalla siitä!
Kokonaisuutena aivan mielettömän upea lenkki! Upeampaa syyssäätä ei olisi voinut enää edes toivoa ja kun reitit vielä suurimmaksi osaksi todella idyllisiä ja kauniita maalaismaisemiaTäytyy erityisesti kiittää -akvavitix-:ä että laitoit alulle tämän vapaamuotoisen ryhmäajon, kiitos!
Kuva random hyrrästä. Speksin mukaan mentiin. Kiitos lenkkiseurasta. t: cyclo-Samu
Oli kiva käydä kokeilemassa uusia teitä ja tämän päivän reitiltä jäi mieleen muutama hyvä pätkä joita voisi yrittää saumata yhteen kokonaisuudeksi jossa voi ajaa kahdessa jonossa. Tie Pornaisiin ja muutama Porvoon lähistö pätkä oli vähän liian vilkkaita siihen.
Oma syke- ja vauhtikäppyrä kertoo kanssa aika karua tarinaa paluumatkalta. Jostain kumman syystä matka Porvooseen vastatuulessa oli keskarilta käytännössä sama kuin matka takaisin, mutta rasitus paljon pienempi. Nikkilään ajessa oli välillä aika hyväkin myötätuuli, mutta jostain syystä kuormittavampi. Ehkä menomatkan tie oli tasaisempaa ja nousut loivempia, kun lähempänä rannikkoa maasto sahasi enemmän.
Poljimme kolmistaan Nikkilästä Söderkullaan ja tuuli ehti kääntyä tulemaan kaakosta niin että "sai" vetää omat vetovuorot lähemmäs anakynnyksellä. Ehkä Immersbyntie olisi ollut mäistä huolimatta kevyempi, kun puut suojaa tuulelta. Eli ihan suunnittelemaani leppoista lauantairetkeä ei tullut kun Stravakin on sitä mieltä että reissusta tuli "epic suffer score".
Tulipa tästä hirveää valittamista. Ei varmaan pitäisi kirjoittaa lenkkiraporttia ennenkuin on palautunutSää oli loistava, seura hyvää, Porvoonjoen rannan leivokset gutaa ja uudet lenkkimaastot mukavaa vaihtelua. Kiitos kaikille mukana olleille! Pitää katsoa onko seuraavan lauantain pakkosatku solona, Maunulan majalta vai uusi spinoff. Ilmeisesti "koillisesta" lähteville lenkeille on kysyntää?
Jatkokehitin vielä reitistä tälläisen version: http://ridewithgps.com/routes/10337172
Alku hieman pohjoisempaa Päivölästä (mistä käännyttiin Lahdentieltä Kaskelantielle)
146-tie oli sen verran iso, että vedin mutkan Granbackantietä pohjoiseen (josta TdH kulki toiseen suuntaan) ja siitä sitten pohjoisempaa reittiä kohti Pornaista.
Porvoon motarin jälkeinen hiekkatie, kevariviidakko ja mukulakivet vältetään ylittämällä Porvoonjoki Virtaalassa ja tulemalla joen itäpuolta.
Porvoosta takaisin päin lähtiessä Kuninkaanportin ja Mossakrogin kautta kuten muutama jo eilen ehdotti. Tykkään siitä eteläisestä reitistä, mutta siinä on vaan ryhmässä ajaessa liikaa punaisia valoja.
Nikkilästä paluu takaisin Päivölään. Tuli vaan se fiilis, että lenkin pitäisi päättyä sinne mistä alkoi.
Matkaa tämän jälkeen 92.4km. Saas nähdä käynkö ajamassa vielä syksyn aikana.
Teltta muokkasi tätä : 12.09.2015 at 22.55 Syy: linkki kahdesti
Vielä eilisestä Porvoon lenkistä. Minulla on ainoastaan tuo SportTrackerin ilmaisversio käytössä, joten saatu data on aika vähäistä. Mutta hämmästyin kun katselin ajetun lenkin korkeusprofiili käyrää (844m yhteensä, joka ihan hyvä) kun se oli hyvin kaksijakoinen. Siten, että tuon ohjelman mukaan lähdöstä noin 30km kohdalla korkeus olisi tipahtanut tasoista 60m > 25m jossa sahkasi edestakaisin hivenen pidemmän aikaa. Sitten noussut takaisin noin 110km kohdalla yhtä voimakkaasti 25m > 60m. Jälkimmäinen nousu sopisi Nikkilän jälkeen kun lähdetään kohti Söderkullaa (mäki josta erkanee Boxin tie). Mutta missä tuo alkumatkan "tiputus" oli? Vai onko vaan virhettä SportTracker:ssä?
Ollaan oltu todennäköisesti Kaarlenkylässä 30km kohdalla, mistä maasto alkoi pudottaa alaspäin. Ilmenee selvästi, kun katsoo piirretyn reitin korkeuskäyrää.
Jäi muuten toteamati luontohavainnot Porvoon reissulta. Mennessä ohitettiin spiraalilla olleen nuoren kyyn, joka käyskenteli keskellä tietä lämmittelemässä asfaltilla. Paluumatkalla bongasin toisen kyyn tietä ylittämässä. En ole aikaisemmin nähnyt käärmeitä pyörän selästä.. Sen sijaan elokuun lopulla meinasin ajaa ketun päälle. Komea oli tuokin repolainen.
Pitää kattoa tuleeko näitä spinoffeja lisää lokakuussa kun Maunulan majan lenkit muuttuu cyclocrossiksi (?) Oma cx on niin kaput että pakko veivata lauantaisatkut maantiepyörällä niin kauan kuin säät sallii. Vaihtoehtona 3-vaihteinen citypyörä, jolla on 6km kauppareissun jälkeen sellainen olo kun olisi käynyt punttiksella tekemässä jalkakyykkyä liian isolla vastuksella.
Alkoi kiinnostaa noi koillisen potentiaaliset reitit sen verran että saatetaan broidin kanssa käydä autolla scouttaamassa mahdollisia teitä autolla joku kerta matkalla toisaalle. Jos vaikka löytyisi helmiä.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
^ Miksi autolla kun pyörälläkin voi?![]()
Aiheellinen kysymys! Jos olisi heinäkuu ja loma, niin mikä etteiAjattelin siis vähän sellaista, että onnistuisi valkkaamaan sopivan hiljaiset, mutta ehjät asfalttitiet ilman että joutuu joko jatkamaan Pornaisiin johtavan tien kaltaista yhdessä jonossa 15km, tai vaihtoehtoisesti kääntymään takaisin jos kauempaa löytyisi parempi. Jälkimmäisellä taktiikalla voi 80 -140km -reittiä etsiessä tulla aika paljon sakkokierroksia
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Noi koillisen uudet reitit kyllä kiinnostavat. Lähes poikkeuksetta mieleenpainuvimmat lenkit ovat niitä, joilla on löydetty uusia reittejä. Ainahan on hyvä suunnitella reitit suurin piirtein etukäteen.
Mäntsälä, Askola, Myrskylä, Loviisa (ehkä vähän kaukana). Tuolla riittää paljon koluamatonta seutua. Toki Sipoossakin on vielä paljon minulle tuntemattomia reittejä. Ridasjärveltä Hausjärven suuntaan on upeannäköistä maastoa. Samaten Vihdissä 25-tien pohjoispuolella.
Edit: haastavaa on löytää sopivia idyllisiä taukopaikkoja. Ehkäpä reittisuunnittelussa pitäisi lähteä taukopaikasta liikkeelle ja sitten miettiä siihen sopiva reitti.
Edit2: sääli että pidemmät syyslenkit eivät tahdo sopia mulla kalenteriin... Tuttavapiirissä on vähän liikaa lastenkutsuja, joista voi olla vaikeaa kieltäytyä.
Ensi kesälle ehdottomasti pitkä Porvoon takamaille. Jostain Askolan kautta Pernajan länsipuolta ja Vessön itäpuolelta takaisin. Tulisi varmaan sellainen 120 -160km riippuen mistä lähtee.
Loviisan seutu on muistaakseni tosi mukava myös (en ole käynyt ala-asteen jälkeen, joten aika on voinut kullata muistot ja murentaa asfaltin). Sitä kautta kurvatessa puhutaan jo 180+ matkasta. Tosin jos Vätternrundan-uhkaus toteutuu, niin noita pitäisi vedellä jo toukokuussa.
Nyt syksyllä ehtisi vielä jonkun kivan, mutta ei ihan megalomaanisen ehkä juuri tuonne vähän pohjoisemmaksi. Jos jollain on hyviä reittiehdotuksia, niitä otetaan mielellään vastaan. Muuten pitää käydä tutkimassa itse
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Aikamoiseksi chättäilyksi menee, mutta...Reittisuunnittelua helpottaa, kun valitsee pääsääntöisesti 4-numeroisia maanteitä. Tietää, etteivät ole hirveän liikennöityjä mutta kuitenkin asfalttia. 3-numeroiset ovat monesti niin vilkkaita, ettei parijono tule kyseeseen, mutta ajettavissa kuitenkin. Tällä taktiikalla voi tosin jäädä monta hienoa pienempää maantietä löytymättä.
Itseäni kiinnostaisi joku 150-200km vielä tälle syksylle. Miten olisi Myrskylä tai Kerkkoon pumppaamo. Hauskoja paikannimiä tuolla suunnalla: kalja, korttia, hissi, tapani.
Mäkin voisin olla mukana, jos viikonloppu on oikea. Tuleva viikonloppu varattu, mutta seuraava voisi onnistua.
Pornaisista itään lähes kaikki hiljaisia teitä, teiden kunnosta en osaa sanoa mitään. Mutta parijonossa ajelu pitäisi onnistua mainiosti.
Kirjanmerkit