Hei tyypit. Nyt tarviis 26" 'suspension corrected' ja 15 mm aksilolla keulan. Hätätilanteessa 20 mm käy myös...
Vuosi sitten noita oli ainakin Ragleyksi teipattuna mutta nyt en löydä muuta kuin Nineriä ja se on vähän turhan tyyriis. Apua.
Hei tyypit. Nyt tarviis 26" 'suspension corrected' ja 15 mm aksilolla keulan. Hätätilanteessa 20 mm käy myös...
Vuosi sitten noita oli ainakin Ragleyksi teipattuna mutta nyt en löydä muuta kuin Nineriä ja se on vähän turhan tyyriis. Apua.
--
Etsin eBaystä jäykkää 29" keulaa ja 29" haku tarjoaa tätä Mossoa, mutta minusta tuo on 26". Vai enko vaan osaa...
http://www.ebay.com/itm/Bicycle-2011...ht_5274wt_1309
Ja mikähän tuo mahtaa olla...
http://www.ebay.com/itm/2014-TRIGON-...ht_7395wt_1072
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Oletko katsonut jo On-onen ja Carboncyclesin tarjonnan? Jos hintaluokka on tuo niin sitten Surlyn Karate Monkey tms. menee aika lähelle eikä paikat putoile hampaista.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Tuli tilattua cc:stä 26" hiilikuitukeula. Aloin katsoa asennusohjeita netistä. Näyttää että tarvin jotain muitakin osia. Eikö vanhoja laakereita voi käyttää? Saanko cc:stä tai BD:sta tilattua tuon yläpuolelle tulevan osan? Millä nimellä löytyy? Tarviiko muita osia?
Vanhoja kunnossaolevia laakereita voi käyttää, tarviit varmaan uuden kävyn ja vanhasta(voi naputella vanhankin uusiokäyttöön joistain keuloista) voit käyttää siihen sen headcapin. Ei oo kallis kotimaastakaan hankittuna. Toisaalta ostaisin ehkä suoraan uuden lakrusetin tohon jossa tulis noi muutkin palikat mukana.... Ei kun fillariliikkeeseen... Turha noin halvoista osista maksaa posteja ja venailla vajaa pari viikkoa. Hintaa varmaan tulee uusille osille 20-30€?
Siksi ehdotin noita liikkeitä, kun yleensä helppo linkittää osiin. Voishan sitä toki käydä eka kysymässä paikallisesta liikkeestäkin.
Toisaalta tuo BD on mua lähin liike, yhtä pitkä matka kuin tähän koneelle matkaaja postikulut ei ole kuin 5€. Tuossa toisessa ilmaiset postikulut. Ja kesälomalla ajattelin vasta asentaa, joka alkaa kohta mutta ei ihan vielä.
Mutta pitää ensin yrittää ostaa paikallisesta liikkeestä, jos sieltä sais niin hyvää palvelua että kertovat mitä osia tarvin.
http://www.bike-discount.de/en/buy/c...-8-black-26995
tällä pärjää...
Mulla on 470mm axle to crown -keula fillarissa, jossa on 26" renkaat. Tahtoisin vaihtaa sen jäykkään keulaan, mutta ei tunnu olevan tuon mittaisia keuloja ollenkaan 26-tuumaisille. Laitanko tuohon 29er keulan sitten? Netistä luin paljon juttua ettei kannata, menee kuulemma ajo-ominaisuudet jne näyttää tyhmältä... Tuon lyhyempää en todellakaan haluaisi laittaa, koska tykkäisin että keula olisi vieläkin korkeammalla. Suositelkaa jotain alukeuloja, max 100 euroa ja levyjarrulla.
https://www.bike-components.de/de/Su...-Gabel-p38149/
Ei ole alumiinia, mutta hyvä ja kestävä peli. Muista tarkistaa tarvitsetko tapered vai suoran, pikalinkun vai 15mm läpiakselin, jarruadapteria tai ilman yms.
Jos a-c mitta pysyy samana niin mikään ei muutu. Sehän se koko pointti on tuon a-c:n tuijottamisessa. No off-set voi myös olla kyllä eri, joka vaikuttaa kans jonkun verran ajettavuuteen, mutta kuuleman perusteella eroa ei edes välttämättä huomaa noissa muutaman millin eroissa, joita ne yleensä ovat. Tosin voi olla että huomaakin, vaikea sanoa kun ei ole omakohtaista kokemusta.
Hiphei, Carbon cycles tekee nykyään 49 cm pituisia 29" keuloja. Se olisikin oikein passeli 51 cm Foxin tilalle.
"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"
Näin minäkin laskin. Tämä vastaisi minulla 20 mm eli 20% painumaa. Minusta oikein hyvä.
http://www.carboncycles.cc/?s=0&c=43&p=959
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kun luet tämän ketjun läpi niin löydät kyllä vastauksen kysymykseesi.
a-c mitta on tosiaan tärkein levaripyörissä. Vannejarruilla tappien paikatkin pitäisi huomioida.
Tuohon laitoin Cro-moto grande haarukan (468mm axle to crown) ja kuvasta saa ehkä selvää kuinka tyhmän näköinen hän siinä on.
Edit: sen verran on alumiinirungoissa nähnyt väsymäjälkiä, että en maastoon laittaisi jäykkää alumiinikeulaa. Sitkeämpinä hiilari tai teräs saavat enemmän luottoa. Katupyörissä rasitukset ovat pienempiä, mutta silti alumiini pitää ylimitoittaa väsymisen varalta ja painoa ei säästä niin paljon kuin materiaalin lujuus ja paino antaisivat olettaa.
Marsusram muokkasi tätä : 21.08.2015 at 12.36
Love the Ride!
Itse olen miettinyt täysjäykkää maastopyörää jo pitkään, mutta jotenkin se on jäänyt. Tänä vuonna ajoin Jämi84 läskillä, ja huomasin kisan jälkeen että voittajalla oli täysjäykkä. Pidän ton tyylisistä kisoista kuin Jämi on, joten ens vuodeks voisi harkita 40v lahjaa itselle. Kannattaako rakentaa itse palikoista vai onko joku valmis porukan suosikki. Niin kevyt kun 100kg ajajalla kestää olis haussa.
Tällä tykkään ajella, välillä jopa maastossa ja 90 kilosella ei ainakaan vielä ole mitään ongelmaa ollut.
Itse (riittävän edullisista) mieleisistä osista kokoonlaitettu ja kaksilla kiekoilla, joustokeulalla, erinäisillä välitysvaihtoehdoilla, tarpeen mukaan.
Iglumies muokkasi tätä : 24.08.2015 at 17.26
Paljos tossa on paino tolla keulalla about?
Tolla Flow kiekkosetillä ja kumeilla hiukan yli 10 ja Cresteillä kevyempien kumien kanssa n.9,5.
Mullon tää 26" jäykkäperä ajoittain sekundaVortbriekin kuitukeulalla ajossa ja toimiihan se, siinä mitään. Ainakin huomaan jotta Reba ei niin kauhean huono ole....
I väntan på ännu dåligare tidet
Itsekin hahmotellut ajatusta vaihtaa maasturiin jäykkä keula. Pyörä on 26' trek 8000, olisikohan jollain hyviä ehdotuksia sopivasta keulasta? Sopisiko esim. tällainen: http://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOSCF...er-carbon-fork ? Tuossa olisi ilmeisesti vaihtoehtoina 450 ja 470 mm, joista jälkimmäisestä sanotaan sivuilla, että "Now available for pre-order in a new 470mm axle-to-crown measurement, ideal for use on 29ers or for anyone after a higher riding position on a 26er." Eli ehkä voisi 450 mm olla sopivampi, vai mitä mieltä täällä ollaan?
Veikkaan, että 450 mm pitäisi pyörän lähempänä alkuperäistä geometriaa.
Onkohan pyörässä nyt 100 mm joustava Reba tms? Ja axle to crown 470 mm pintaan? Siitä 2-3 cm, pois sagiä, niin jäykän haarukan pituus olisi siinä.
"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"
Eikö tosiaan 26-tuumaiseen aika paljon lyhyempi kuin 470mm? Mulla on täysjäykässä 29erissa 470mm ja voisin kuvitella, että 26" muuttuu aikamoiseksi chopperiksi tuollaisella.
Eksoottisia keuloja löytyy paljon eri mitoilla.
26-tuumaisiin n. 100 mm joustolla on yleensä 440-450 mm jäykät keulat sopivia.
Oma 26er runkoni on tehty pidemmille joustokeuloille ja 465 mm keulalla geometria on aika hyvä.
"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"
Tuossa Ragley Piglet 2 runko, joka ulkoisella laakerikupilla tykkää 100-120mm keuloista. Kuvassa oleva keula on OnOne MKM45, tapered ja mitta 490mm.
![]()
TomiKoo muokkasi tätä : 25.08.2015 at 13.38
[IMG]Untitled by Kimmo Kolmonen, on Flickr[/IMG]
Jäykkä, 15mm akselilla ja tapered. A-C 468mm.
http://salsacycles.com/components/ca...u_axle_tapered
twentyniner muokkasi tätä : 25.08.2015 at 14.19
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Jees, 100 mm joustava Reba siinä on ja axle to crown 470 mm hujakoilla. Sagin kun ottaa huomioon, niin tuollainen 440 -450 mm voisi siis olla sopiva. Ihan hirveästi ei haittaisi, vaikka keula hieman alkuperäistä alemmaksikin menisi, kun nytkin kaikki spacerit stemmin yläpuolella ja stemmi alaspäin käännettynä, eli säätövaraa löytyy toiseen suuntaan muutama sentti.
Kirjanmerkit