Tuntuu että tämä kevät on ollut tavallista tuulisempi.
Junnuna harrastin purjehdusta ja silloin tärkeintä oli kuunnella radiosta säätiedotuksia.
Nyt kun harrastan pyöräilyä, tärkeintä on katsoa netistä säätiedotuksia.
Yksin ajaessa vastenmieliseltä alkaa tuntua tuollainen 6 m/s tuuli, mutta tosiaan porukkalenkeillä siitä ei vielä ole haittaa. Jos tuulta on luvassa 8-10 m/s niin painun suosiolla pusikkoon tuulelta suojaan ajamaan maastopyörällä tai krossarilla.
Tuulesta voi myös ottaa ilon irti hakeutmalla tienpätkälle jossa voi ajaa vetoharjoituksia suoraan vastatuuleen.
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
Eilen oli vähän haastavaa ajaa 10 m/s sivutuulessa (puuska 15 m/s) levykiekolla ja 90 mm etukiekolla tempoasennossapiti nojata tuulen suuntaan ja sitten kun tuli auto vastaan heilui hyvin. Yli 8 m/s tuulella pitää jo vähän katsoa mihin suuntaan lähtee lenkille että ei tarvitse ajaa vastatuuleen takaisin. Tuulirajoja en ole vielä asettanut, vain pakkasrajoja.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/k...n-kyse/2064526
Lyhyt vastaus: olet.
Ei oikeastaan muita kuin että jos ulkona käveleminenkin on epämiellyttävää tai kaatuvista puista ja lentävistä peltikatoista varoitetaan, en lähde ajamaankaan. Ja koska minulla ei ole aerokiekkoja, tuuli ei vaikuta kalustovalintaankaan. Vastatuulessa viimeistään oppii olemaan kiitollinen siitä että saa ajaa porukassa, myötätuulessa pääsee nauttimaan vauhti-illusioista ja sivarissa joutuu nöyrtymään, mikä on aina joskus ihan paikallaan.Millaisia tuulirajoja teillä muilla on?
HePo:n lenkeillä on tässä yhteydessä myös se mainio puoli että valitsemalla sopivamman vauhtiryhmän voi säädellä sitä kuinka kauas pois omalta mukavuusalueelta joutuu. Hyvällä kelillä jolla melko varmasti tietää ettei peesissäkin ajaessa joudu välillä tosissaan taistelemaan sivarin kanssa tai vetämään väliä kiinni vastatuuleen oman ei-mukavuusalueen ylärajoilla, voi olla vähän rohkeampi. Tuulisella kelillä kannattaa sitten kenties olla konservatiivisempi,
[QUOTE=kuovipolku;2388319]Lyhyt vastaus: olet.
Kiitos selkeistä rehellisistä näkemyksistä! Siispä ryhdistäydyn, otan niskasta kiinni ja ensi kerralla taas mukana -tuulee mitä tuulee!
Wanha walmentajan ohje: "Menomatka myötätuuleen, paluumatka vastatuuleen." -- Kun vuonna 1978 aloitin ryhmä- eli seurapyöräilyn, niin muistelen, etteivät tuulet olleet näin kovia/puuskaisia kuin nykyisin. Ainakaan vastaavaa keskustelua asiasta en muista olleen; ei tiedetty mitään ilmastonmuutoksestakaan; eikä ollut samalla tavalla pitkiä hellejaksojakaan, kuten viime vuosina yleisesti on ollut meillä sekä maailmalla. Yleensä juhannuksen jälkeen suomalainen sää muuttui epävakaiseksi heinäkuun ajaksi, eikä alkusyksyllä ollut juurikaan kesäkelejä (kuin joskus hyvin harvoin). Tai sitten kuntoni oli vain sen verran parempi, enkä moisia säähän liittyviä pikkuseikkoja "wauhdinhurmassa" huomannutkaan. (Mies)muisti tosin on huono todistaja näissä sääasioissa......
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Kiitokset eiliselle 32 "ketään ei jätetä"-ryhmälle. Kerran jo luovutin, mutta kärjen hidastaessa pääsin taas mukaan. Pariin otteeseen tuli myös työntöapua, kiitokset!
Yleisempiä huomioita: Jos jatkossa porukka jakautuisi jo Immersbyntien jälkeen Viikkiin menijöihin ja taaempana Kuninkaanmäkeen palaajat. Ja loppuvaiheessa voisi siirtyä pyörätielle aiemmin, viimeistään "opastaulu"-parkkiksen kohdalla.
Itselleni jäi eilisestä 32-ryhmän lenkistä sekavat fiilikset. Meno oli varsin epätasaista: kiihdytyksiä risteyksistä lähdettäessä ja vetäjän vaihtuessa sekä turhan vauhdikasta menoa ylämäissä. Tämän vuoksi porukka hajosi moneen kertaan.
Otan osasyyn omaan piikkiin, koska vedin alun myötätuuli-/alamäkiosuudet ehkä liian vauhdikkaasti. Tämä saattoi yllyttää vahvempia ajajia pitämään kovaa vauhtia myös muualla.
Kelville siirtyminen viimeistään "opastaulu"-parkkiksen kohdalla on järkevä ajatus.
Myös 35+ ryhmä meni varsin rapsakkaa kyytiä. Jos keulassa olleen kolistelijan lenkkidataa tallentui johonkin, se olisi mielenkiintoista nähdä. Itselleni tuli noutaja vähän ennen Boxintien päättymistä. Hyvä ja kova reeni kuitenkin. Pitkähkön letkan viimeisenä tai melkein viimeisenä sai haitarin soidessa ihan tosissaan repiä rakoja kiinni. Jokivarrentiellä ja Boxintiellä putosi väkeä kelkasta jo ennen minua. Ihme kyllä takana tulleet eivät saaneet kiinni, vaikka mentiin kaverin kanssa 170-tie, Massbyntie ja Immersbyntie ihan peruslenkkivauhdilla.
Juuh, onhan siitä dataa. Ei mitään erityisen kummoista, aika tasatehoisella vedolla alle kynnyssykkeen mentiin. Otin pienen huilin kun vastatuulen on tympeää yrittää pitää tasaista tehoa ja jatkoin taas vetoa Immersbyn mäille. Mäkien alettua lönköttelin rauhassa grupeton kanssa "maaliin". Nopeimmilla kai keskinopeus lähemmäs 37,5km/h mäkien loppuun asti, itselläni selvästi pienempi. Sekoitin vähän garmini lapit, niin ei ole yhtä lappia tuolle koko maantieosuudelle.
https://connect.garmin.com/activity/799975231
Oma vaikutelma oli sama: vaikka keulassa varmasti mentiinkin tasaisesti, letkan hännillä vauhdinvaihtelut olivat äkkinäisempiä ja syntyneitä tai pidentyneitä välejä ajettiin kiinni kiihdyttämällä. Itsekin olin huonona peesaajana ja rytmittömänä, nopeaan kadenssinnostoon kykenemättömänä kuskina osasyyllinen haitarin soimiseen ja minun takanani meno oli todennäköisesti repivämpää kuin edessäni.
Boxintiellä syytä saattoi olla myös siinä että parijono pysyi siististi kasassa vain letkan etuosassa, taaempana ajettiin välillä jonojen keskellä, välillä parijonossa ja välillä jonossa ja tämä eläminen voimisti haitari-ilmiötä. Kolmas syy saattoi piillä siinä että ryhmä oli 35+ ja osalle kuskeista, mukaanlukien itseni, lisävauhti tarkoitti sitä että joutui ajamaan tosissaan siinä missä vastaavassa tilanteessa 35-ryhmässä omat vauhtivarat olisivat vielä riittäneet helpompaan peesaukseen tai ainakin nykimättömään menoon.
Mitään poppakonstia mulla ei ole tarjota, mutta jos alkaa tuntua ettei väliä edelläajavaan saa pidettyä, kannattaa heti vaikka kyynärvarren heilautuksella päästää mahdollisesti vahvempi takanatuleva ajamaan rako kiinni ennenkuin se ehtii syntyäkään. Ja jos rako on jo syntynyt, voi pyrkiä ajamaan se kiinni tasaisella vedolla vaikka löytyisikin kapasiteettia ajaa se kiinni yhdellä repäisyllä.
Mutta kivaahan se oli silti - ja tosiaan hyvää treeniä. Itse putosin siinä kun Söderkullan kiertoliittymässä letka meni väliin ajaneen auton takia poikki enkä toisin kuin muutama muu onnistunut kiihdyttämään tarpeeksi kovaan vauhtiin. Takaa-ajoyritys oli tietysti tuhoontuomittu eikä yrityskään riittänyt kuin Ingmanin risteykseen.
Jos joku tilastoi niin tänään 5-kuskia starttasi koskelta. Ajettiin viime to lenkki uusintana. Suoraan töistä tulleena oli melko väsynyttä vääntämistä. Oma mutu et siirtymät ajettiin kovempaa ja vedot löysemmin kuin viikko sitten. Anyway siivosti ajettiin ja jokaiselle treeni oman kunnon mukaan. Itelle kauheeta käskytystä, katriinantien vikassa vedossa piti ottaa jo pari rekkabeesiä et sai ajettua vähän jalkoja altaan![]()
Ville Ilves
Olin suunnitellut lähteväni huomenna mukaan HePon lenkille, mutta lupaa sen verran kurjaa keliä, joten pitänee lähteä lenkille jo tänä iltana...
Sent from my iPhone using Tapatalk
3+12 eli 15 kuskia starttasi Maunulasta klo 10.30 itäisille maille (sekä 16. Vihtiin omalle lenkillle). Porukka jaettiin Nikkilässä Porvooseen jatkaneeseen pääjoukkoon ja Öljytietä takaisin "kaartaneeseen" 3 kuskin "helpotettuun", vain 90 km:n lenkkiin. (Porvoonkiertäjille lienee tullut 120 km.) Paluumatkan vastatuulesta huolimatta keskari Itäkeskuksessa 28,5 km/h. Kiitoksia etenkin vetotöitä tehneille.
J.k. Ville, kyllä tilastoidaan, kiitos.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Tajusin heti, kun Maunulan majalta lähdettiin, että pyörä oli eilen illalla pukilla ja satulalaukku jäi talliin sisureineen ja rahoineen. Kaarsin kotiin ja ajelin sen jälkeen omiani Läntisellä uudellamaalla. Kahvituvan sipulilihapata oli todella hyvää tänään![]()
Tulittekin vastaan kun olin palaamassa omalta lenkiltäni. Tuli siinä mieleen että onko nämä lauantai lenkkien reitit ennalta sovittuja.
Elikkäs kysyn olisko tänään ollut esim Kuninkaanmäessä 'kakkos' starttipaikkaa johonkin sovittuun aikaan.
Viime vuonna oli sellainen tapaus ainakin kerran foorumilla ja Kuninkaanmäestä tulikin porukkaa mukaan.
Itselleni nämä itäiset porukkalenkit sopis kun vaan tietäis milloin itään ajetaan.
No hienot kelit oli vaikka saikin puskea kotiin melkoista tuulta vastaan.
Tarkoitan näitä Maunilan majan lauantailenkkejä, onhan näitä lenkkejä toki ajettu muualtakin, huomaan![]()
J.U.K muokkasi tätä : 13.06.2015 at 18.02
7 kuskia ja homma sujui kommelluksitta hidasta telaketjua pyörittäen. Ilma oli kuin morsian. Menomatkan myötätuulen keskari n. 32 ja paluumatkan n. 28. Elikäs aikapalailla tarkalleen speksin mukaan mentiin. Tokan taukopaikan jälkeen alko meikäläisen kone jo vähän yskiä ja lopussa tuntu jo pahalta. Immersbyssä ei ollut rahkeita enää mihinkään. Pakko-kakssatasen sain runnottua kun oikein pinnistin.
Kiitokset lenkistä toverit!
Maunulan majalta Porvooseen lähteneet ajoivat pikkaisen alle 120 km jos palasivat Majalle (itselleni tuli 111 km kotiin). Keskari oli Kuninkaanmäestä Kuninkaanmäkeen siinä 30,5 km/h, siirtymiä tulee melkolailla kun Majalta lähdetään tuohon suuntaa. Kelihän oli aivan upea aurinkoinen, mutta tutun tuulinen. Ryhässä oli muutama hyvä jalkainen vetäjä joten meikäläinenkin pysyi hyvin mukana. Nikkilässä meille sattui valitettava kolarointi, saimme aikaiseksi kolmen kuskin kasan jonka seuraukset olivat onneksi enemmän aineellisia, yksi pyörä särkyi ajokunnottomaksi, mutta korjauskelpoiseksi onneksi. Pahiten kaatunut löi päänsä, mutta sanoi olevansa siinä kunnossa että kotijoukot voivat hakea pois. Taas kerran totesimme, että ilman kypärää ei pyöräilemään ole mitään asiaa.
Mites tänään Vantaankoski? Onko tulijoita vaikka vaikuttaisi satavan?
3 kuskia uhmasi tänään sadetta Vantaankoskelta noin 83km verran keskarilla 28. (tarkemmat speksit https://www.strava.com/activities/325148653)
Noviisikin pysyi hyvin mukana ja palkinnoksi pysähdyttiin puotilan kartanolle ottamaan munkit ja kahvit.
Rengasrikkoja sattui kaksi, Yhdelle kahdesta muusta kuskista, joka paikattiin.
Allekrjoittaneelle rikko sattui viimeisellä sadalla metrillä, jolloin nimettömäksi jäänyt mieshenkilö tarjoutui kuskaamaan minut ja pyöräni takaisin kotiin, kiitoksia kovasti vielä siitä!
EDIT:
Tämä PERUTTU. Ennusteiden mukaan sataa ihan kunnolla ja lämpötila 11 astetta. Siirretään juhannuslenkki ensi tai seuraavalle viikolla jos vaikka silloin tarkenisi paremmin.
Jo perinteinen (neljättä kertaa ajettava) juhannus-aatonaaton iltalenkki ajetaan torstaina 18.6. klo 18 Bembölen kahvituvalta. Pituus n. 165 km.
Reittiä on Lohjan kohdalla hieman muutettu, että päästään pitämää tauko auki olevalla huoltoasemalla.
Reittinä Selki-Karkkila-Pusula-Lohja as-Siuntio kk : http://ridewithgps.com/routes/8517895
Kaksi taukoa: Karkkilan ABC Masuuni (58 km) ja ABC Grillimarket Tytyri Lohja (+ 57 km).
Keskinopeus 28-30 km/h ja vauhdinjako Hepon sunnuntailenkkien mukainen, eli tasainen kuormitus.
Jonkinlaista varoitusvalotuikkua taakse ja eteen voisin suositella.
Irtohihaa, lahjetta ja tuuliliiviä mukaan siltä varalta että illan mittaan ilma kylmenee.
Jos keli on sateinen, lenkkiä lyhennetään niin että ajetaan Karkkilasta Vihdin kautta takaisin.
Vapaaehtoinen ilmoittautuminen fillarikalenteriin: http://www.fillarikalenteri.fi/event...1694/2015-6-18 (kirjautuminen: http://www.fillarikalenteri.fi/login)
Jari Kulmala muokkasi tätä : 17.06.2015 at 06.44
Kirjanmerkit