Minulla on ollut 2003 vuonna ostettu Trekin 820 mallin maastopyörä täysin säälimättömässä ajossa lähes koko ajan. Pyörän ovh. oli silloin 400€ ja osasarjat voi veikata siitä. Käytännössä kuitenkin vain kaupunki- ja retkeilykäyttöä.
Pyörän olen pessyt ja huoltanut ehkä viisi kertaa koko aikana ja osia on tullut uusittua sen mukaan mitä vanhoja on hajonnut sen mukaan mistä halvimmalla saa ( eli Biltemaa yms. ). Pyörällä on ajettu tuhansia ja tuhansia kilometrejä. Esimerkiksi viime talvena tyttöystävä ajeli sillä toista tuhatta kilometriä läpi talven.
Vuosi sitten tuli mieleen ajatus muuton jälkeen maastopyöräilyn kokeilemisesta kun sitä en ollut oikeastaan koskaan kokeillut. No pyörä oli vielä muualla, joten en päässyt toteuttamaan ideaani pyörän palauttamisesta maastomuotoon.
RSTn surkean joustohaarukan olin vaihtanut jo vuosia sitten halvimpaan Surlyn teräshaarukkaan mitä löysin.
Kesän alussa tuli tilattua setti kamaa muihin pyöriin ja ostin samalla kerralla halvimmat järkevän oloiset maastorenkaat (X-King), jotta voisi kokeilla tätä pyörää maastossa ( maastorenkaita pyörässä ei ole ollut n. 9 vuoteen. ).
Sain lokasuojat, tarakan, etulaukun, lukon poistettua, vaihdettua renkaat ja korjattua 3v toimimattomana olleen etuvaihtajan uuteen (mallia Biltema) ja ei muuta kuin radalle. Pari ryhmärymistelyä nyt kokeneena uskalsin vähän pistää osia tilaukseen ( koska jotenkin uuden pyörän osto ei vain kuulostanut kivalta idealta vielä tässä vaiheessa ) ja nyt on sitten tarkoitus luoda vanhasta Trekistä kunnon työkalu maasto-ajoon, jotta saa kasattua kokemusta harrastuksesta ja siitä minkälainen pyörän olisi hyvä olla.
Tässä on lähtökohta:
Maastoajossa todettuja vikoja oli vaikka kuinka: murtunut vanne, vaihtimet eivät toimi kunnolla, vaijerit jumittelee, jarrut jumittelevat, keula "joustaa" eteenpäin ( onkohan kaikki laakerinkuulat tallella.. ), jäykällä keulalla on todella rankkaa ajaa täysjoustojen perässä, ruosteiset ja kolhiintuneilla pedaaleilla ei meinaa jalat pysyä paikallaan, puhumattakaan nousukahvojen vaarallisuudesta. Mutta muuten pyörä on tosi hyvässä kunnossa
Pitää tästä lähteä hakemaan osia postista ja tietysti ensimmäisenä takaiskuna on sen tajuaminen, että eihän tuossa pyörässä ole levyjarruille reikiä takana, mutta katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Tulossa on ainakin hydrauliset levyjarrut, uudet vaihtimet, Rockshocin Gold 30 keula, takapakkaa jne. Kiekot sentään löytyi käytettynä ja uudempi penkki varastosta

Kirjanmerkit