Tuli laitettua tilukseen tuo Lupine Piko 2013. Josko sen avulla työmatkat syksyllä pärjäisi.
Ketjun innoittamana pistin tilaukseen Wilma 10 2013, eli luulisi valotehon riittävän syksy iltoihinkin.
Broshyyrien perusteella näyttäisi todellakin virrankulutus pysyneen samana. En silti ehkä lähtisi käyttämään setelituppoa 900lm -> 1200lm -päivitykseen. 750lm -> 1200lm vois jo harkita.
Ittellä on tuo 750-malli ja käytössä olen kokeillut myös 900-mallia. Ero käytännössä oli sen verran pieni, että 750-malli pieniruokaisempana (ja halvempana) on mun mielestä järkevämpi. Mutta uusimman 1200-mallin myötä sais ilmeisesti sen verran näkyvän parannuksen, että ajoajan lyhenemisen voisi perustella. Eihän maksimitehoa tietenkään ole pakko käyttää, mutta itse ainakaan en lenkkiajossa malta himmailla, jos kerran potkua löytyy.
Odottamatonta tapahtui - tai oikeastaan olisi pitänyt itsensä sen verran tuntea, että eihän sitä pysty vähään tyytymään jos on paljonkin tarjolla. Eli en kuitenkaan laittanu Pikoa tilaukseen vaan ylivuotisen Betty R:n 11,2Ah SmartCore akulla. Laskeskelin, että vaikka tuohon tilaisi myöhemmin sen 3600->4500lm upgraden, jää hinta alle tänvuotisen. Nyt vaan odotellaan lamppua ja syksyn pimeitä mettäpolkurymistelyjä ja maantielenkkejä.
Ride and Smile!
Laitan tänne kun Lupineista kyse... Paljonko voi painoa olla kypärälampuilla ennenkuin painon huomaa ajaessa? Tuli mieleen että jos vaihtaisi nykyisen pienen paristoledin kypärästä (="mittarivalo") vähän jykevämpään valaistukseen, eli joko Wilmaan tai Edisoniin. Ja akuksi vaikka 3.3 Ah joka näyttää painavan 135g. Wilman tai Edisonin painoa en tähän hätään tiedä, enkä sen kiinnityssysteemin painoa joka tulee kypärään. Kaipa se lamppu painaa jotain 100g myös joten kokonaispaino olis varmaan lähellä 250 grammaa. Eikös se jo tunnu kypärässä? Tuo valosetti kuitenkin tuplaa koko kypärän painon!
Vai pysyykö vain tuossa ~20g (tai sinne päin) painoisessa paritoledissä?
Eikö Piko paina pikkuakun kanssa alle 200 grammaa? Wilma on kyllä mittarivaloksi aika yliampuva.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Ei tuo vanha wilma nyt mikään hirveän tehokas ole sillä tehdas-minimiasetuksella joten valoteholtaan olisi mitä loistavin mittarivalo. Mutta painavahan se olis tietysti. Toi Piko olis varmaan jees, mutta kaipa se 200 grammaakin tuntuu... Toisaalta vähemmän kuin joku 250-300g. Täytyy harkita. Yksi vaihtoehto toki olisi pitää Garminissa valoa päällä ajaessakin, ainakin hetkellisesti aina kun hipaisee näyttöä, mutta se tuntuu vähän dorkalta ja kokoaikaa tuskin valoa kannattaa polttaa kun akku ei kestäne sitten edes kunnon lenkin mittaa. En tosin ole kokeillut koskaan ja kyllä minulla lisä-akkujakin löytys sille Garminille toki mutta se on aina värkkäystä teippailla moinen akku stemmiin kiinni ennen ajoa. Kypärässä seisova mittarivalo on ollut tähän asti kätevin ratkaisu. Kiva olis vain olla joku pornompi ratkaisu kuin paristoledi teipillä kiinni...
Eikö Piko paina pikkuakun kanssa alle 200 grammaa? Wilma on kyllä mittarivaloksi aika yliampuva.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Massaa enemmän vaikuttaa painopiste. Isokin leka kulkee mukana huomaamatta jos se on kypärän päällä eikä kampea pottaa vinoon. Näyttää dorkalta, mut ei hei haittaa pimeässä. Mittarivalon vois kuvitella sijoittuvan väkisinkin lipan reunaan, ei hyvä.
--
Eikös Exposure Joystick ole vähän enemmän sitä mitä VesaP hakee? 87g ja uutta ostettavaahan tässä ollaan hakemassa?![]()
Hei vääräoppinen, mee pois täältä! Toi ei oo Lupine... Mutta toisaalta, tuo on just sitä mitä haen.Joten saat anteeksi, senkin vääräuskoinen. --> menee kuolaamaan ko valoa tuolta webisivuilta...
Edit: Tuosta näköjään on useampi versio. Tuo Diablo taitaisi olla ainakin sopivan tehokas mittarivalo.Ja vain 20g painavampi mitä toi MK8. Täytyy harkita!
VesaP muokkasi tätä : 02.09.2013 at 16.14
Kuulun lahkoon, pitäisikin testata miten pari vuotta vanhat Pikon akut ovat reagoineet kesätaukoon...
Mun mielestä lampun käyttöön kypärässä vaikuttaa aika paljon myös kypärän istuvuus, säätöjen tiukkuus ja se, että käyttääkö mahdollisesti alla Buffia, joka lisää kitkaa. Jos kypärä heiluu päässä ihan löysänä, niin tosiaan siihen kiinnitettävien juttujen pitää olla aikalailla tasapainossa. Mutta muussa tapauksessa se ei oo niin tarkkaa. Itse olen käyttänyt kypärässä Pikoa niin, että lamphead on edessä ja akku takana. Lisäksi Bettyn lampheadia kypärän etuosassa, niin että piuha on reitetty takaa juomareppuun. Kummassakaan tapauksessa en ole kokenut mitään ongelmaa kypärän tasapainon tai siinä kiinni olevien kamojen painon takia. Aikalailla huomaamattomia kumpikin ratkaisu. Mutta aika yksilöllisiä juttujahan nää on.
Nyt on uus 4500 lumenin Betty koeajettu. Vähän ristiriitaiset fiilikset jäi verrattuna vanhempaan Bettyyn. Toi 4500 lumenin maksimiteho on kyllä aika vaikuttava, mutta toisaalta se tuottaa homona lämpöä ja lamppu tiputtaakin tehoja aika aggressiivisesti kun lämmöt nousee. Monta kertaa kun otin kypärän päästä niin se oli tiputtanu pari pykälää tehoa (4500->2900lm). Toisaalta se on hyvä, koska lampun voi jättää huoletta täydelle teholle ilman pelkoa ylikuumenemisesta. Ilmeisesti ton lämpenemisen takia kaikki valotehot käyttää vaan kuutta ulkokehällä olevaa lediä, jotta lämpö johtuu paremmin kuoreen. Center-Lediin sais jonkun ultra-low power moodin, joka vois olla kätevä pyöräteillä. Kuus ledii on pienimmälläkin teholla vähän ikävä vastaantulijoille ja täysteho on puhdasta väkivaltaa. ;( Uudesta kypäräkiinnikkeestäkin jäi vähän ristiriitainen fiilis. Hyvää on se, että profiili on matalampi kuin vanhalla kumilenksu-mountilla, mutta toisaalta nyt ei pysty jättää kiinnikettä kypärään pimeellä kaudella vaan pitää aina askarrella tarranauhojen kanssa tai vaihtoehtoisesti käyttää kuuskulma-avainta. Remote on todella kätevä, mutta aika nihkeetä jättää 850€ lampusta tankokiinnike pois, erikseen ostettavaksi. Saahan sen tolla tarranauhallakin kiinni samaan tapaan kuin enskakisojen emitin, mutta silleen se jää vähän turhan kauas gripistä.
Edit: Ei tuu olee näpit jäässä ens talvena.![]()
mehukatti muokkasi tätä : 02.09.2013 at 23.35
OT, jota olen joskus ennenkin etsiskellyt. Tietääkö joku saako Lupinen akkuihin (tehtyä?) usb-laturia jotenkin eli ts. käyttää Lupinen akkuja powerbankeina?
Lopetaan OT tältä osin tähän mailiin...
Eli Diablo MK5 sit tulossa "mittarivaloksi". Kait ne mittarit näkee 1100 lumenella. Toivottavasti 108g ei ole liian painava kannettava otsalla. Plus se kiinnike. Sitä tuskin tuossa 108 grammassa on. MK8 olis ollut 20g kevyempi, mutta tällä 20 grammalla sai lähes 3x enemmän valotehoa. Tästä tuli samalla nyt mun uusi brevettivalo! Ei tarvii roudata Lupineita mukana enää breveteillä.
![]()
OffTopikkia vielä... Tältä tuo MK5 näyttää Bell Gage kypärässä. Lampun kiinnike painoi 12g ja itse lamppu 108g. Sisällä testaillessa vaikutti hyvältä värkiltä, mutta ulkotestit jää tämän päällä olevan räkätaudin takia hamaan tulevaisuuteen.
![]()
VesaP muokkasi tätä : 11.09.2013 at 12.13
80 lumenia on pikkuisen liikaa, kun mittarista ei enää näy kuin valkoista.![]()
Joo, kyllä esim. Piko olisi hienompi/ pienempi ja laadukkaampi.
Ja pienempi ilmanvastus.![]()
Lupine voisi kyllä joko kehittää micro chargerin, jossa on usb-portteja tai vaihtoehtoisesti mahdollistaa (hitaan) usb-latauksen akuilleen.![]()
Nooh, jos faktoja kattoo niin pienempi... not. Valopää pelkästään painaa melkein saman verran Pikossa mitä tuo koko roska. Akun kanssa reilusti enemmän. Fyysinen kokokin millimetreinä varmaan akun kanssa Pikossa isompi mitä tuossa "all-in-one" mötikässä.
Hienompi? Nooh, irrallinen akku jonnekin kypärään kiinnitettynä ja piuhat siinä lampun ja akun välissä. Tuossa samassa patukassa koko roska.
Laadukkaampi? No se voi olla. Lupinehan on The King. Tosin tuokin länsieuroopan rautaa, mate in UuuKoo.
No, ajannee asiansa, mittarivalona ja hätätilassa myös "ajetaan kotia" valona jos Lupine tilttaa tangossa. Ja brevetillä ainoana kevyenä valona tangossa tai kypärässä fiiliksen mukaan.
Itse päädyin nyt tuohon Lupinen sijaan, ja vielä en ainakaan ole katunut. Tosin käyttö rajoittuu toistaiseksi 60 sekunnin testaukseen eteisessä eri moodien kanssa leikkiessä.
Edit: Ja tätä voi ladata ajaessa varmaankin. Ainakin USB latausrööri löytyy värkistä. Sitä en kyllä eilen kokeillut (kun akku oli täynnä jo tehtaan jäljiltä) että lataako myös valot päällä. Pikaisesti ohjekirjaa selaamalla jäin siihen käsitykseen että kyllä lataa.
VesaP muokkasi tätä : 11.09.2013 at 09.59
Tuo Vesan lamppuhan voisi olla aika makia. Miltä näyttää kiinnitys, jääkö talvipoluilla ekaan kuusenoksaan kiinni, vai pysyykö tuossa legoukon kouraa muistuttavassa kiinnikkeessä?
Oli se niin tukevasti siinä kiinni että en uskaltanut enää repästä lamppua irti kun lamppu oli ruuvattu kiinni tuohon kypärään. Pelkäsin että muovit lentää kypärästä mäkeen jos kiskon kovempaa. Eli ihan ekasta oksasta tuskin lentää mäkeen.
Tuossa C-kiinnikkeessä on semmonen muovipallura mikä taas on kupissaan itse tuossa kypäräkiinnikkeessä. Eli lamppua voi liikuttaa aikalailla haluttaessa vaikka itse kiinnike on jo ruuvattu kiinni kypärään.
Sitä en tiedä, miten pakkanen talvella vaikuttaa tuohon muovikiinnikkeeseen. Eihän napsahda poikki kun pierasee ajaessa tms...
Ohjekirjassa suositeltiin laittamaan backupiksi rannehihna kiinni valon takaosan kiinnikkeisiin ja virittämään hihna kypärän tuuletusaukoista läpi, jotta lamppu ei tipu vaikka irtoaiskin kiinnikkeistään. Mutta itse en TIETYSTI tuommosta rumaa viritelmää laita. Ja Dynamolla moinen viritelmä olisi varmaan aika killeri juuri noiden oksien takia. Kyllä se näyttää pysyvän kiinni todella lujaa ainakin näin uutuuttaan. Tiedä sitten väljeneekö noi kiinnitysleuat jos lamppua vuosikausia edestakas irroittelee kokoajan.
Aiheeseen palaten, pitää kyllä lainata Vesan otsikkoa - "Lupine Se alkuperäinen THE VALO". Kyllä! Vaikka vähän säästelin (ensi kaudelle sit +900lm) ja tilasin Bettyn köpösillä 3600lm niin hyvin nopean testin jälkeen - jopa vähän mettäpolkua - täytyy sanoa että toimii! Valoa on riittävästi! Muutenkin tulee sellainen fiilis, että Kiinanihmeen jälkeen laatu on kyllä ihan eri tasolla. Liittimet, piuhat, tankokiinnike, kypäräkiinnike, laturi, kaukosäädin, kaikkinensa tosi laadukasta.
Niin se vaan on, että ostamalla kalliimman tuotteen saa laadukkaamman tuotteen.
Täytyy ottaa vähän kans noita kypäräkuvia kunhan uus maastokypärä saapuu, ennen ei viitti leikellä niitä tarranauhoja.
Jos jostain pitää valittaa niin siirto kypärästä tankoon on kyllä pikkasen turhan työlääksi tehty kun pitää 2 ruuvia irrottaa kypäräkiinnikkeestä, tulpata toinen reikä ja toiseen laittaa kolmas ruuvi jolla kiinnitys tankokiinnikkeeseen.
Ride and Smile!
Uusin Piko kiinnostaisi ja tietenkin nuo tehokkaammatkin, mutta hinta alkaa jo niissä tulla vastaan.
Oletteko tilailleet omat valonne tuolta lupine.de:stä vai jostain muusta liikkeestä? Ainakin Bike-discount.de:ssä hinnat vaikuttivat olevan samat kuin Lupinen omilla sivuilla joten jos ulkomailta joutuu tilaamaan, niin varmaan kannattaa tilata suoraan valmistajalta?
Kotimaisia liikkeitäkin saa siis ehdotella. Taskulamput.fi:stä saa vieläkin edelllisen vuoden mallia eikä hintaero uusimpaan malliin ole kauhea joten mieluummin ottaisin uudemman. Liekkö Lupinella on muita maahantuojia kuin tuo taskulamput.fi?
mteho muokkasi tätä : 21.09.2013 at 23.09
Oman Pikoni tilasin tuolta Lupine.de. Suunnistajan kaupasta olisin hakenut, mutta tarvitsin kiinnikkeen tankoon.h
Vartioharjun Voigt
Tämänvuotista Bettyä on nyt testattu täälläkin ja tuo 4500 lumenia on järkyttävän paljon. Jännästi kuvion kirkkaus lähietäisyydellä ei silmille juuri tehojen mukana kasva, kun taas kauemmas tulee valoa selvästi lisää. Tehokkaat kapeakiilaiset lamput kehittävät kirkkaamman spotin, mutta saksalaisten luomus valaisee kerralla tasaisesti futiskentän kokoisen alueen. Mikään muu valaisin ei tunnu enää miltään...
Kaukosäädin toimii hyvin parin metrin säteellä valopäästä ja HD pääpanta on aika jees. Laturista, akusta, itse valopäästä ja kuljetuslaukusta huokuu huolellinen viimeistely. Kypäräkiinnike on asiallinen, vaan ei säkenöivä suoritus. Sen rimpulamaiset muovisangat lienee suunniteltu toimimaan sulakkeena isommissa kolareissa.
Määriteltävissä olevat kirkkaustasot on toteutettu hyvin ja niiden konffailu valopäästä käsin on melko vaivatonta vaikka luonnon helmassa. Suurimmalla teholla lämpöä syntyy paljon ja ajoviimaa tarvitaan valopään jäähdyttämiseksi. Elektroniikka toki tiputtaa tehoa automaattisesti, jos laite käy liian kuumana.
Jokaiselle Betty ei varmastikaan ole poskettoman hintansa väärti, mutta ainakin allekirjoittaneella suunnistus-, retkeily- ja maastofillarivalaisimen etsintä on toistaiseksi päättynyt.
Vesku Murtovaara muokkasi tätä : 22.09.2013 at 18.51 Syy: Kirivirheitä
Kirjanmerkit