GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 107

Aihe: Tubuksen tarakat

  1. #31
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Teetin eräässä turkulaisessa firmassa pidemmät liipakkeet tarakalle. Levareiden vuoksi tarakkaa oli saatava taaemmaksi. Viikonloppuna testaan normaalia kevyemmällä painolla toimivuuden. Testiasennuksessa olivat sopivat, liipakkeen kestävyys mietityttää, metallit vääntänyt laukaisi "kyllä ne kestää". (Yksityisellä viestillä voi kysellä firmaa. Tiedä sitten miten innokkaasti tekevät pienmetallitöitä, nämä menivät tuttavankauppana, mutta aina voi kysellä.)

    Kuvissa alkuperäiset Tubuksen akselin mukana tulleet ja uudet liipakkeet.






    Hankin Tubuksen yläpään kiinnikkeiksi 21-22mm clampit, vaikka putki halkaisijaltaan pienempi. Alle laitoin suikaleet sisuria, niin eivät runkoa runno naarmuille.

  2. #32
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    41
    Tubuksen Vega hommattu, asennettu ja sisäänajettu.

    Tuo on vähän muuttunut malli ja varmaan pitäisi puhua Vega Evosta. Mukana ei tullut asennusmanuaalia ja kiinnityssysteemit alkuperäiseen Vegaan oli selkeästi muuttununeet.
    Neuvoa hain Tubuksen sivuilta Logo Evon ohjeista, jotka nekin olivat vasta vaiheessa ja pieniä virheitä täynnä.
    Eipähän normaalisti olisi tarvinnut ohjeita, mutta asennellessani olin vähän sairauden jälkeen toipilas, eikä ajatus oikein kulkenut (varsinkin kun kahvinjuonti loppui myös samalla siihen paikkaan).

    Anyway, perään laitoin "Busch & Muller D Toplight Permanent" takalyhdyn, inauksen liian leveä kaposeen Vegaan, mutta ei haittaa.
    Alakiinnitykseen jouduin askartelemaan pienet 4mm spacerit, sillä muuten en olisi saanut mahtumaan tarakkaa vaakatasossa paikoilleen. Toinen vaihtoehto olisi ollut puristaa tarakan alaputken päätä vähän lyttyyn, mutta se ajatus ei ollut oikein hyvä.

    Alumiiniset kiinnitystangot jouduin taivuttamaan jotta sain kohdalleen. Tähän vinkki: Ruuvaa M5 ruuvilla palikat reiästään nippuun ja laita vielä väliinkin yksi mutteri että pysyvät paremmin ojennuksessa. Kierrä vähän sähköteippiä ympärille jotta pysyvät
    mokomat vierekkäin yhdessä ja kun olet sopivan kohdan mittaillut (Tubuksen ohjeessa on ehtoja vääntmiselle), niin eikun ruuvipenkkiin kiinni ja yksi taivutus.
    Tällä konstilla saat nätisti taivutettua molemmat tangot yhdellä kertaa ja ~99% samanlaisiksi.
    Sovituksen jälkeen sahasin vielä ylimääräiset pätkät pois tangoista. Nämäkin nipussa, tottakai. Noita tankoja saa uusia jos tarakka vaihtaa pyörää.

    Maksimikuorma on kyllä vähän vaatimaton 25 kg Logon 40 kg verrattuna. Näyttää kuiteskin nätiltä cyclossani ja jarrulevy mahtuu hyvin.
    Työmatkakäyttöön erittäin hyvä tarakka ja Vauden Aqua Back laukku istuu kuin tauti
    Olen tyytyväinen. Suosittelen!
    dukembla muokkasi tätä : 18.07.2013 at 11.38 Syy: typot pois

  3. #33
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    ^ Laita kuvia, niin näkee

  4. #34
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    41

    Tubuksen tarakat

    Sivusta. Tarakka on vaaterissa, pyörä ei. Cycloon sarvista kiinni telineessä ja keula on ylempänä.
    Lokareina on Bluemels Matt 45 ja kun alla on 32mm nappularengaskiekot niin rakoa ei ole noin paljoa kuin nyt näissä 28mm 4 Seasoneissa.


    Spaceri. Erottuukohan se kun on myös musta.


    Takatuikku


    Vaudesta en jaksanut nyt kuvaa ottaa, mutta jotain kertoo se että kun laukusta kiinni pitäen voi nostaa takapyörän ilmaan niin ettei mitään välystä tunnu. Laukun koko tausta on muuten kovaa muovia.

  5. #35
    Minulla on kanssa sama tarakka ja lamppu ^vm2011

    Ei pahaa sanottavaa.

    ps. Nykyään kaikki tavarat sopivat sivulaukkuihin.
    30T

  6. #36
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    41

    Tubuksen tarakat

    ^Hyvä tietää. Lyhyttä reissaamista on suunitelmissa ja siihen tuo 25 kg pitäisi riittää vallan mainiosti.
    Tankolaukku pitää hommata, mutta siinä mennään jo toisen topicin puolelle. Vauden Aqua Boxia meinasin. Karttatasku tulee vakiona.

  7. #37
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Pikainen kyssäri kun en heti löytänyt infoa...

    Tubus Airy tarakka:

    http://www.tubus.com/product.php?xn=13

    Ja pikalinkkukiinnityshässäkkä sille:

    http://www.tubus.com/product.php?xn=33

    Niilläkö siis sai vaikka Dogmaan tarakan kiinni? Itse tuossa Airyssä on valmiina kiinnikkeet millä sen saa yläpäästään kiinni maantiepyörän takajarrun pulttiin rungon ja jarrun väliin?

    Sitten vain arpomaan jokou sopivan kokoinen Ortliebin vedenpitävä pussukka sinne ja tunkea vaatteita täyteen ja eiku baanalle? Rumahan se olis kuin tauti, mutta vois auttaa jossain korvessa yöllä kello 02 kun yrittää lämmittää itteensä -5 asteen kelissä... Satulalaukkuun kun ei koko omaisuus sovi valitettavasti.

  8. #38
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Itse tuossa Airyssä on valmiina kiinnikkeet millä sen saa yläpäästään kiinni maantiepyörän takajarrun pulttiin rungon ja jarrun väliin?
    Eikös telineen pitäisi olla Airyn sijasta Fly evo jos sen aikoo laittaa vain kolmesta pisteestä kiinni? Fly evon mukana näyttäisi tulevan kiinnikepala minkä voisi kuvitella kuuluvan jarrun kanssa samaan pulttiin.

    lisäys: http://www.thetouringstore.com/TUBUS/Fly/Fly-2.jpg
    30T

  9. #39
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Kiitos tarkennuksesta! Mutta milläs tuo laitetaan alhaalta kiinni kun tämä malli taas ei näytä olevan tuo pikalinkkuakseliyhteensopiva.

    "
    Information:
    The Evo-models are not compatible with the adapter set for QR-axle-mounting (art. 71500) or the extension part (art. 70024)
    "

    Tiedän, olis olemassa Tubuksella näköjään varaosalistan mukaan kiinnikepannat joilla laitetaan itse runkoputkiin kiinni, mutta mielestäni se ei ole oikein optio jollekin ohutseinäiselle muotoilulle hiilariputkelle.

    Onko jossain Tubuksen mallissa tuo yläveto jarrulle PLUS akselikiinnitys?

  10. #40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Onko jossain Tubuksen mallissa tuo yläveto jarrulle PLUS akselikiinnitys?
    Fly classic
    http://www.tubus.com/product.php?xn=9
    Tarvikkeista löytyy myös akselikiinnitys joka tosiaan tuosta evo mallista puuttui.

    Lisäys: http://www.thetouringstore.com/TUBUS/Fly/Fly-7.jpg
    Myös aiemmassa linkittämässäni kuvassa on Fly classic
    30 hampainen muokkasi tätä : 21.01.2014 at 12.17
    30T

  11. #41
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    No jes! Tuossa siis olis Dogmaan tarakka! Sitten vain jollain kiinnityszydeemillä joku vedenpitävä pussi siihen päälle niin avot! Periaatteessahan tuon avulla pääsisi eroon kokonaan tankolaukusta, kun nekin romut mitkä on tankolaukussa, sopisi hyvin tuonne perälaukkuun. Helpompi olisi ajaa ilman käsiä (välillä selkää venytellen) jos ei ole laukkua tangossa.

  12. #42
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    968
    Mahtuisko sun kamat tällaiseen niin ei tarttis tarakkaa asennella?

  13. #43
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Ompa iso jööti. Tykkääkö pyörä isosta...? No, anyway, on mulla vähän vastaava Ortliebin suht iso satulalaukku, mutta ei sinne kaikkee tunnu saavan mukaan mitä kenties tarvii. Mutta no problemos, tarakka on tulossa nyt. Ja sen saa irti aina tarpeen mukaan yhden pultin irroittamisella kait, kun jättää vain jarruihin kiinni sen kiinnityslärpäkkeen missä tarakka on kiinni etuosastaan. Ja tarakalle 8L laukku.

  14. #44
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Kyllä mun Tubus Airyn yläpään kiinnitys onnistui symmetrisesti yhdellä tuella jarrupultin taakse ihan mukana tulleilla vakiotarvikkeilla. Voin käydä napsimassa kuvia, kun se nyt sattuu olemaan paikoillaan valmiiksi. Muistuttaisin kuitenkin, että renkaan paikkaus on erittäin hankalaa, jos tarakka on pikalinkussa, koska jos kiekon poistaa, niin tarakka jää heilumaan vain pienen jarrupultin varaan. Voi tulla melkoisia momentteja kiinnitykseen.

  15. #45
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Voin käydä napsimassa kuvia, kun se nyt sattuu olemaan paikoillaan valmiiksi.
    Jeps, anna "filmin" palaa vaan! Itselle tulossa nyt tuo Fly Classic. Siinä se kiinnike näyttää menevän suoraan yhdellä putkella telineestä jarrupulttiin. Saas nähdä miten tyhmältä Pina näyttää tarakan kanssa. No, en minä sitä huvikseen kiinni pidä, pelkästään tarpeen mukaan, eli sen kerran pari vuodessa max jos sitäkään. Sen kiinnitysmetallipalan jätän kyllä jarruun kiinni, jaksa nyt jarrua irroitella sitä pariakaan kertaa vuodessa mitä tarakkaa kenties käyttää.

  16. #46
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941

  17. #47
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Kiitti! Hyvinhän tuo istuu! Olis kait ollut kevyempi mitä tuo Fly Classic toi Airy mutta muuta käytännön eroa ei varmaan siinä ole. Oliko vaikee homma tuon kiinnitystapin taivuttelu? Eikös se tule suorana jöötinä joka pitää itse taivutella halutunlaisekseen?

  18. #48
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Se tappi on alumiinia mutta en muista miten sen väänsin. Edes takaisin ei kannata paljoa väännellä tai se voi murtua.

  19. #49
    Minä laiton tapin/tapit ruuvipenkiin, sitten tapin pää ohuen putken sisään ja vääntö. Kyllä siinä tarkkana saa olla. Juha on vääntänyt tappia luultavasti vähän enemmän mutkalle kuin valmistaja suosittelee Luultavasti sitä rautalätkääkin voi väännellä?
    30T

  20. #50
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Mä laitoin toiseen seatstayhin pari kierrosta jeesusteippiä + sähkömiehenkiinnikkeen suojaksi ja siihen päälle sähkömiehenkiinnikkeellä kiinni Tubuksen etupään. Hyvin on kestänyt parin kesän reissut. Eihän siihen etupäähän tule juuri mitään kuormaa. Jotenkin se meni vaikeaksi kun aluksi yritin jarrun paikalle laittaa.

    Tuohon sitten Ortliebin officepack sivulaukut niin ei mene liian leveäksi ja aerodynamiikka on kohdillaan kun laukut eivät tule jalkoja leveämmälle.

    Saisi tehdä joku oikeasti maantiepyörään suunnitellun tavaratelineen. Noihin pieniin Tubuksiinkin jää kauhea määrä hukkatilaa sivusuunnassa renkaan ja tarakan väliin. Tarakkaa voisi kaventaa reilusti, jolloin sivulaukut tulisi lähemmäs rengasta ja aerodynamiikka paranisi.

  21. #51
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    416
    Tämä saattaa olla hieman off-topicia Tubus ketjuun, mutta edellisiin viesteihin liittyen:
    Spekuloin viime keväänä muös kevyttä tarakkaa työmatkojen avuksi ja katselin Tubus Fly & Aorya sillä silmällä. En ehtinyt tilata kun lähikaupasta löytyi tällainen ratkaisu:
    http://www.bontrager.com/model/08214

    Paino taisi olla hiukan enemmän, mutta juuri tuo kapea muotoilu ja aerodynamiikka laukun kanssa viehättivät. Tuleehan se laukun paino myös lähemmäs pyörää kun on kapea teline. Paketissa oli tosiaan mukana kiinnityskilkkeitä joka lähtöön.

  22. #52
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Asensin äsken Tubus tarakan Dogmaan. Ja samalla uudet jarrut (sori offtopicista). Idiootiltahan maantiepyörä näyttää tarakan kanssa mutta noin muuten, asennus oli suoraviivasta ja tarakka istuu kuin valettu tuohon. Taivutin lisää tuota rautaa mikä jarrupulttiin tulee, jolloin itse tuon mustan pitemmän tangon taivutukseksi riitti tuommoinen pieni sievä taivutus vain.









    Mutta kertokaa oliko täysin vikaostos tämä Ortliebein Rackit laukku, kun eihän tuo pirulainen tunnu menevänkään tähän tarakkaan. PRKLE!! Joten kysymys, saako allaolevan kiinnityssysteemin mukaista laukkua kiinni tähän Tubukseen ampumallakaan? Ja jos ei, mikä olis hyvä vastaava laukku? Toivottavasti tuo Ortlieb ei ollut satasen hukkaostos perhana.


  23. #53
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    102
    VesaP:n tarakka taitaa olla Tubus Fly. Minulla on sen titaaniversio Airy. Sen hankintaa harkitessa muistelen lukeneeni, että tuohon ei saa kiinni Ortliebin omaa kiinnityssysteemiä (eikä ilmeisesti Rixen & Kaulia). Silloin en pitänyt asiaa ongelmallisena, mutta nyt juuri tuollainen laukku kiinnostaisi.
    “I'm a little bit whoor, a little bit whaeey, a little bit swish-swish-swish! I'm a little bit dodgy, I'm a geezer."

  24. #54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Mutta kertokaa oliko täysin vikaostos tämä Ortliebein Rackit laukku, ...
    Luultavasti oli vikaostos... Ehkä esim. tällainen Arkel Dry-Lites olisi saattanut olla parempi? :
    http://www.panniers.com/eu_e/all-cat...dry-lites.html
    Tilavuus puolikkaanakin 16-litraa ja painoa silloin vain 210 grammaa.
    30T

  25. #55
    Liittynyt
    12/2007
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    705
    Tuo snap it -kiinnitysmekanismi taitaa tosiaan vaatia siihen soveltuvan tarakan. Nämä racktimet taitaa olla sellaisia
    http://www.bike-components.de/shop/c...rder=name_desc
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

    -Queen


  26. #56
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    No johan on perkule sentään. Toi Fly tuntuu olevan niin kapea että siihen ei löydy oikein mitään hyvää laukkua tarakan päälle. Ja juu, en haluaisi millään alkaa käyttämään sivulaukkuja. Kysyin Cänädästä sylttytehtaalta Arkel Tailriderista niin eivät suositelleet sitä Flylle kun liian kapea on kiinnitysalusta. Edestä 6cm, takaa 8cm. Tuo tailrider tarvii 8cm kauttaaltaan vähintään kait.

    Mitä laukkuja TE arvon kanssapolkijat käytätte Fly:n/Airyn kanssa? Pysyykö laukku hyvin kiinni eikä muljahtele eestaas?

    Vai pitääkö tässä kohta pitääkin tuo Ortliebin Rackit laukku mikä on jo hankittu ja ostaa vaan siihen sopiva tarakka. Millään ei viitsisi kun tuo Fly mätsäsi niin hyvin tuohon Pinaan. Tai kylmästi kokeilee sit jotain Deuteria tms ja katsoo pysyykö paikallaan Flyn päällä.

    Empä arvannut että Tubukseen on näin vaikeeta löytää kunnon laukkua! Menisi melkein "Mikä asia yllätti sinut viimeksi?" ketjuun tämä viimeinen lause!

  27. #57
    Joku tämäntyyppinen voisi käydä joka kiinnittyy tarranauhoilla:
    http://www.veloshop.fi/banjo-brother...kkalaukku.html

    Tubukset ovat selkeästi sivulaukuille suuniteltuja ja ainakin Ortliebin sivulaukut istuvat niihin täydellisesti. Sivulaukuilla on ylivoimainen paino/tilavuus-suhde.
    30T

  28. #58
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Mulla oli viimeksi Airyn päällä 12 l kanoottipussi sellaisenaan pitkittäin ja ihan mustekalalla kiinnitettynä. Kevyt, mutta epäkäytänöllinen jos se olisi ainoana pussina. Tankolaukun avulla sain kamerat, kukkarot, kartat yms. näppärästi käsille. Sadevaatteet, kesäuntuvakki yms. harvoin/epätodennäköisesti tarvittavat oli sitten pussissa takana.

    Pystyisiköhän tota Ortliebin kiinnitystä modifioimaan jotenkin, tai kiinnittämään tarakkaan jonkun adapterin? En tosta kuvasta oikein tajua miten sen pitäisi toimia.

  29. #59
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Jees, meikä kokeilee Juhan kaltaista ratkaisua. Eli kävin ostamassa Ortliebin vedenpitäviä säkkejä 2 kpl, 13L ja 22L. Ja muutaman kiinnitysliinan. Kokeilen saisiko tarvittavat varavaatteet kulkemaan siinä kätevästi. Nuo "kovat esineet" kuten juurikin lompakot, puhelimet, syömiset jne niin sitten tankolaukussa/takataskuissa.

    Eiköhän tällä setupilla pärjää! Yes!

    Ja jos joku haluaa täysin käyttämättömän Ortliebin Rackit Trunk Bagin, saa sen B-C:n hinta -25% vaikkapa.

  30. #60
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Ostitko niitä ohuita pusseja? Ne on tarkoitettu johon rinkkaan taikka reppuun sisälle eivätkä välttämättä kestä kunnon rensselikiinnitystä kovinkaan pitkään.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •