Sulakkeessa olennaista on max, virta, jonka kestää ja max. jännite mille on tarkoitettu. Käytännössä autosulakkeet ovat 32V jännitteelle tarkoitettuja. Jos järjestelmässä on nimellistä jännitettä paljon suurempi jännite on riskinä, että oikosulkutilanteessa sulake palaa, mutta sen katkoskohdan yli jää valokaari palamaan ja virtapiiri ei katkea. Samoin sulake tulisi todella kuumaksi. Eli sulakkeella ei pidä ajatella watteja vaan virtaa ja max. jännitettä.
Tee-Se-Itse valot
Collapse
X
-
No niin, illat taas pimenevät ja syksy lähestyy. Mulla on nyt valmiina protokappale uudesta led-valaisimesta, tällä kertaa otsalla pidettävästä sellaisesta. Siis juoksu/suunnistus/hiihtovalo pimeää pelkääville. Valoa lähtee vaatimattomat 3 000 - 4 000 lm.
Ajattelin tehdä noita 10 kpl:n pilottierän, mutta en viitsi alkaa pistosahalla jyystämään osia ja sitten viilata niitä viikkokaudet.
Tietääkö kukaan mistä/keneltä kannattaisi ostaa alumiininpalat valmiina? Ne pitäisi olla ns. kauppalaadun alumiinia (0.5, 1.5 ja 2.0 mm) ilman pintakäsittelyä. N. 10 kpl erilaisia eli satakunta peltiä pitäisi vääntää. Leikkaus, aukotus ja taivutus eli peruskauraa. Piirustukset osista mulla ovat vain Word/pdf-muodossa.
Saa heittää vinkillä.
Comment
-
Ainakin joskus muinoin ammattikoulut tekivät asiakastöinä tuollaisia juttuja ihan naurettavaan hintaan.Holokki auki ku H. Moilane.
Comment
-
Jep, tuo on ollut mielessäkin. Nyt vain ovat oppilaitokset vielä kiinni.Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viestiAinakin joskus muinoin ammattikoulut tekivät asiakastöinä tuollaisia juttuja ihan naurettavaan hintaan.
Täytyy kysyä vielä parista tutusta metallifirmasta joista toisesta olen jo yhden tarjouksen aiemmin saanut.
Comment
-
Menee vähän suunnistuksen ja juoksun puolelle, mutta tällainen on nyt odottamassa iltojen pimenemistä ja toinen kappale työn alla:

Comment
-
Ilmainen 2D ohjelma
Tässä ilmainen 2D ohjelma DIY projekteihin:
Ja lontoonkielinen alkuperäisversio:
http://www.3ds.com/products/draftsight/overview/
Ohjelma on käytännössä Autocad kopio eli jos on käyttänyt autocad:ä niin pitäisi pärjätä tämänkin kanssa.
Olen käyttänyt ohjelmaa ja sillä onnistuu mm. DXF käännökset hyvin, jos on tarvetta esim. laserleikkeitä.
Aika tehokkaan näköinen valaisin JH1:llä. Mikä ledi(t) valaisimessa on käytössä?
Comment
-
eMachineshop on ilmainen 3D-versio. Ohjelmasta pystyy suoraan tilaamaan piirtämänsä kappaleet. Itse en ole kokeillut tuota tilausoptiota, mutta kuuleman mukaan toimii, eikä hinta ole hirvittävä.Holokki auki ku H. Moilane.
Comment
-
Juu, Panasonic mallia 2005 tekee sellaista kuraa ISO-arvolla 200, että käytän epästandardisti matalampaa ISO-arvoa ja pidempää valotusaikaa. Näköjään pitäisi olla valotusaika alle 8 sekuntia eikä 10 sekuntia niin olisi lähempänä standardia.Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viestiExifit näyttäis kyllä aika paljon jotain muuta: f2.8 10s iso80. ei silti, kivasti näyttää
Comment
-
En valitettavasti ole ottanut kuvia ISO-arvolla 200 joten ei sellaisia ole. Yritän muistaa, kun seuraavan kerran heilun kameran ja valon kanssa.Alkujaan tämän lähetti TuAn Katso viestiLaittaisitko silti tuon 2sek iso 200 mukaisen kuvan. Ei sen laadulla tässä tapauksessa oo väliä. Digikameralla kun vaan saa melkein pilkkopimeenkin näyttämään päivältä kun tarpeeks pitkään "valottaa".
Comment
-
kuinka paksu kuori saa olla ? (siis koko johdon ulkomitta)Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viestiMistä taipuisaa, pakkasen kestävää, _kaksinapaista_ kaapelia? Neliömillin ainakin sais olla johdinpinta-alaa.
Comment

Comment