startfitness UK:sta. Sieltä tulee edullisesti muutkin juoksupopot ja -tekstiilit, ellei suomen alelaareista löydy.
startfitness UK:sta. Sieltä tulee edullisesti muutkin juoksupopot ja -tekstiilit, ellei suomen alelaareista löydy.
ja teille kaikille tonttujuoksijoille,jotka siis hiivitte varpaahillaan... *tähän se joululaulu*, niin koittakaa joskun ihan rehellisiä lyhyen matkan kisatossuja (esim Adizero adios ei ole sellainen, lähellekkään, mutta adizero pro4 on). ne kun on useimmat kevyempiä kun kaikenmaailman tarahumarasandaalit, 5sormet, tai mitä lie niitä onkaan. Vaimennustakin niissä on juuri sopivan minimalistisesti. Tai antaa olla, niillä ei saa työpaikalla hörhön mainetta samalla tapaa...
asicsin gt 2060-2070-2080. . . 2150 tossuilla olen tuotapikaa 15.000 km kipitellyt vaihtelevissa maastoissa, kesät talvet, siellä täällä manhattanilta märäjälahdelle.
sopivat siis minulle. suomessa ovh mallilla liikku kai siinä 170-180 tietämissä, mutta amerikasta niitä viimeiset 5-6 paria hankkinut n 60-90 usd hintaan per pari, anyway, kokeilemallahan olet sinä mallisi löytävä.
Tilasin sitten sunnuntaina Wigglestä "huomaamattoman väriset" Asics Gel Trail Attack 7:t, tulivat tänään. Ensimmäisen lenkin perusteella tuntuvat oikein hyviltä ja sellaisilta tossuilta joita kaipasin. Hakusessa oli kevyt, neutraali, matalapohjainen latupohja- ja polkujuoksenteluun sopivat lenkkari, jossa on vähän enemmän vaimennusta kuin Icebugeissani mutta ei liikaa tukea. Tuo kenkä on DS Trainerista kehitetty maastokenkä. Päivän lenkiltä löytyi myös iltaruoan aineksia:
![]()
Hienon tyttömäiset kengät olet löytänyt Heli!Mulla on kans ongelma, että nilkka on jäykkä, pitäisi juosta neutraalilla, joten suurin osa valikoimasta pronaatiotuettuna heti ulkona. Asicsiin olen aina palannut, tosin viimeaikoina en ole kyllä vieraissa käynytkään. Nuorempana alkoi harmittamaan kun kaikilla vastaantulijoilla on A:t jalassa ja kokeiltua mm. Brooksia (liian kova) ja Nikeä (kuin suolla juoksisi). A:t vaan toimii, eivätkä tuota mitään (ylimääräisiä) ongelmia. Tällä hetkellä kaapista löytyy Nimbusit (pääasiallinen treenikenkä), DS Trainerit (juoksisin kisat, jos vielä jonain päivänä pääsisin kuntoon..), Kinseit (vanhimmat, ei oikein sopineet koskaan jalkaan, rapa/loskakenkinä) ja taitaa siellä olla vielä yhdet DS Raceritkin (juostu pari maratonia, ei toivoo enää..) Kayanoillakin olen juossut, joskus maratoninkin, vaikkei olisi saanut, mutta hyviltä nekin tuntuivat. Olen yleensä löytänyt aina jostain itselle sopivat männävuotiset Asicset noin satasella, joskus jopa vähän etukäteen. Nyt ostaisin Nimbukset, tekisin vanhoista rapakengät ja heittäisin Kinseit menemään. Taidan seurata Helin esimerkkiä ja surffailla heiman netistä. Metsään suunnitellut kengät olis hienot omistaa jonain päivänä, mutta toistaiseksi olen tyytynyt eläköittämään vanhimman parini hommaan. Säälittäisi heittää päällisin puolin täysin kunnossa olevat kengät menemään.. (pitkälle ulottuu sota-aikana eläneiden vanhempien kasvatuksen vaikutus...
)
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Adidas adiZero F50 Runner. Mukavan kevyet, joskaan eivät kyllä kauheesti tukea tarjoa.
![]()
Barefoot-tossuilla ei pysty kovaan alamäkijuoksuun. Muuten hyvää vaihtelua juoksuharjoitteluun. Kisoihin kuitenkin oikeat juoksukengät.
Painoindeksin mennessä alle 19 voipi laittaa vähillä vaimennuksilla. Asicsit sopivat jalkaan parhaiten, mutten ole osannut valita DS-trainereita kevyempiä.
Kertokaapa, onko muita überkevyitä merkkejä suositella kuin Adidakset. Kiitos.
Life is a lesson. You've learn it when you're through -Limp Bizkit
Myös ninjat hiipivät! Ja ninjat on kaikista kovimpia! Paitsi ehkä merirosvot on kovempia...
Enivei, hiippailusta puheenollen:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...n_2799102.html- Se tuntuu aika ilkeältä astua asfaltille suoraan kantapäällä. Sitä voi jokainen kokeilla, jos hyppää paikallaan ja laskeutuu kantapäälle. Kyllä sitä mielummin laskutuu päkiälle ihan sen takia, että se on kehon oma iskunvaimennusmekanismi.
Joka vuosi kolmen vuoden ajan ostin uudet Nike Skylonit.Kevyet ja hyvin rullaavat sekä istuvat kapeaan jalkaani kuin sukka. Kärsin säännöllisesti penikkataudeista mutta ajattelin että se on vaan miehen kunnon surkeutta,menee ohi kun venyttelee ja hölkkäilee. Lopulta kysyin erään lääkärikäynin yhteydessä ortopedin mielipidettä minulle sopivista kengistä,vaimo kun oli kauhuissaan katsonut juoksuaskellustani köykäisillä Nikeilla. Ortopedi sanoi että minun tapauksessa pitää ottaa niin paljon pronaatiotukea kuin markkinoilta löytyy, suositti Acics Gel Kayanoa. Aika tuhdisti tuettu tuettu tossu ja täysin mieltymyksieni vastainen. Ortopedi myös pähki että jos ei tuetulla tossulla penikkatauti kierre hellitä, minun pitää hakea proteesipajalta tukipohjalliset. Olin aika hämmenytnyt, tosin letkunilkaksi se intin lääkärikin taisi minua pilkataNoh, Gel Kayanoila olen päässyt penikkataudeista eroon, Asics DS trainer ontoisena tossuna vauhti lenkeillä. Vaimlla on sama mikä tossu on alla, nilkan ja jalkojen asennot juoksu askelluksen aikana kun on ok. Minulla antaa nilkan "geometria" karmean askelluksen. Maratooneilla saan aina mielenkiintoisia kommentteja kun käyn kuvauttamassa askellustani tossu edustaja juoksumatolla.Mun ei kuulemma pitäisi pystyä juokemaan maratoneja
6 niitä on takana.
ai, pistit linkin? hyvä? anyway, miklu oot sitten koviiin pihalla kaikesta juoksusta, mitä tulee omakohtaiseen juoksemiseen? tiiääkö kun jossain nopeudessa se juoksu sitten nousee päkiälle ihan ittestään. ja riippuu matkasta ja juoksijan kunnosta. onko rasittavaa luettavaa? johtunee siitä että aihe on kaluttu luu, ja kaikki sanottava on jo vuosia sitten sanottu, huoh!
legendaarisen totta myös omalla kohdalla! Itselleni ortopedi valmisti erikoispohjalliset käytetäväksi kayanojen kanssa. Tänäpäivänä en kykene juoksemaan kayanoilla +5km lenkkiä. Palataan kuitenkin syihin ja seurauksiin:
3krt/vk 12km on kai kuntojuoksijan tavoite? ongelma onkin siinä että jalka kestää juoksua vain 5km, ja loppumatka menee tukea päin taottaessa. Syy on siis LIIAN SUURI KERTAANNOS, ei mikäänm muu. Joskus jalkoja totutellessa (vammojen jälkeen) isomnpiin km-määriin olen juossut 14krt/vk alle 50km määrää! oikeasti se on 2-3km 2krt/vrk. Toimii. jos itsetunto ei ole esteenä.
2 viikkoa kun juoksee 2krt/vrk 2km kerrallaan on jalka valmis ottamaan vastaan enempää määrää, vähän kerrallaan vieläkin.
ps. skylon ei ole erityisen kevyt kenkä.
Mulla on menee Kayanoilla nykyisin 30 km lenkki kepeästi. Jalkaholveihin saattaa tulla tosin rakon alkua.Minusta se Kayanon pronaatietuen hienous on siinä että se on ainostaan tehty kovemmasta materiaalista eikä sitä siis ole tehty muhkuksi jalkaholvin kohdalle.Enivei, kyllä tämänkin pronaatiotuen tuntee pitemmällä lenkillä, jaloista lähtee nahka jalkaholvista mutta ei sitä ainakaan maratonilla huomaaMä olen rajatapaus, pärjään ilman tukipohjallisia, ongelmana ei ole lättäjalka vaan akillesjänteen rakenna ja geometria. Juoksu km:t on nyt vuoden ajan ollut 50-70 km /vko. Viikko koostuu lenkeistä välillä 5..30 km, vko suunnitelma fiiliksien mukaan mutta aina kevyt vko on 40.. jja kov avko on 70 km. Taitaa olla jo reippaasti yli vuosi kuhn olen ko km määriä takonut.
Aaaa, sori jos on vanha aihe!Pistin linkin vain ku sattu just sopivasti putkahtamaan esiin samalla kun lenkkitossufirmat alkavat myydä sitä mitä ihmiset haluavat. Eli aiemmin paljon vaimennusta ja tukea ja nyt ollaan menossa hiljalleen toiseen suuntaan. Vai ollaanko?
Meinaan o eri kysymys tosiaan sitten tietääkö ostava yleisö mikä itselleen hyväksi.
Silläkin uhalla, etä on loppuun kaluttu aihe niin joskus taannnoin ihmettelivät sitä jalkavaivojen määrää ameriikassa armeijan leivissä ku tukevien kenkien myötä vaivat lisäänty. Saatto ollakkin kyse siitä, että ei liikuttu enää niin paljon jalkaisin ku aiemmin? Enivei, tärkeintä on se, etä saa päte... JUOSTA tarkoitin että juosta!
BTW Omakohtaisen juoksemisen oikeastaan tunnen kaikista parhaiten mutta aika huonosti senkin(niin siltä varalta että JTG jotenki otti nokkiinsa edellisen kommentin humoristisen sävyn niin ei ollut tarkoitus mitenkään kiusata tai muuta. Kirjoitettu viestintä o hankalaa tulkintoineen)
Jalkoja on erilaisia.On tyyppejä joille riittää se intin lenkkari tai halpahallin mikä tahansa tossu.Joku juoksi juoksi crocseilla maratonin HCM:llä,tais mennä 3h 15 min aikaan. Five fingersi toimii mulla ainoastaan jalan lihaksiston huoltotossuna, en usko että vaikka kuinka treenasin pääsisin tällä topssulla maratonin läpi. Vaimo ei tarvi enää montaa lenkkiä kun pystyy five fingersillä heittämään maratonin.
Olen nyt juossut neljä lenkkiä Asics Gel Trail Attack 7:lla sekä latupohjalla että poluilla. Oli kyllä onnistunut ostos. Vaimennusta on riittävästi, jotta jalkapohjat eivät tule kipeiksi, mutta ei liikaa, jotta tossumainen tuntuma säilyy. Matala kanta on mukava juosta epätasaisellakin alustalla. Sama koko kuin Nimbuksesta sopi ainakin minulle.
Asics:n kenkiä olen pitänyt keskimäärin kohtuuhyvinä juosta. Intersprotista ostetulla nykyisellä kenkäparillla tulee pohkeet kipeiksi, samanlainen kenkäpari, ostettu pirsmasta; ei mitään kipuja. Kohtuullista kun sen tietää. Kuukausi sitten hommasin Mizuno:nkenkulit, tuntuvat todella hyviltä juosta. Leveälestisenä sopivat oikein mukavasti jalalleni.
- Hiki syö aivoja -
Altra valmistaa sellaisia "paljasjalka tossuja", joissa on jotain järkeä ilman typerääkin typerämpää varpaiden yksittäispakkaamista. Vaimennustakin on jonkin verran. päkiän ja kannan korkoeroa ei lainkaan. Tooodella leveä lesti kärjestä, eli isovarpaalla on tilaa harittaa.
itse mielummin juoksen hiljaa vaimennetummilla tossuilla, kovaa kevyemmillä kisakengillä ja lihashuoltojuoksun juoksutreenien perään paljain jaloin nurmikolla, enkä oikein keksi syytä mennä erikseen tonttuhiippailemaan hidasta ja lyhyttä lenkkiä, joka rasittaa turhaan jalkoja.
aiemmin mainitut croksit ovat itseasiassa melkolailla samaa sarjaa ominaisuuksiltaan Altrojen kanssa. HCM:ssä Crokseilla kolmeen tuntiin juossut +50v herra on juossut 80-luvulla maratonin 2.20, todennäköisesti kisatossuilla, joten todistusvoimaa paljasjalkaistelun ylivoimasta ei tästä voi repiä. Sitten kun joku juoksee paljain jaloin 2.10, voidaan todeta ettei kengättömyys yli viittä minuuttia hidastanut...
Mielenkiintoisen näköiset popot nuo Altrat!
Kun nyt kevät tulee, niin pitäisi uusia lenkkarit, kun tässä on taas jonkin verran innostuttu juoksemaan. Asicseja on ollut vuosikaudet (GT, Nimbus,...), mutta kun iso osa lenkeistä tulee kuitenkin tehtyä poluilla/maastossa niin on käynyt mielessä vaihto Salomoniin. Kun alusta on pehmeämpi, niin tällainen +90 kg könttikin saattaisi harkita jotain muuta kuin vahvasti vaimennettua kenkää. Täytynee käydä sovittelemassa, kun noita kuitenkin moni on täälläkin kehunut...
No tämä. Mulla kaatui koko juoksuhomma siihen että pohkeisiin sattui aivan saakelisti. Ja myös akillesjänteisiin. Oliskohan ollut sitten vaan kengistä kiinni tuokin kun tekniikka oli kuitenkin ammattilaisen hyväksi toteama? Asicsit olivat nämäkin, mallia en muista. Yli satkun kengät kuitenkin. Mitähän kenkiä sitä seuraavaksi kokeilisi? 90+ on painoa joten vaimennusta saisi kyllä olla.
Tän talven olen kipitellyt Sarvan Xtiro nastalenkkareilla muutama krt / vko. Noi tuntuu sopivan kintuille ok, niin mitkähän olisi ~samanoloiset nastattomat kesäkengät?
Voihan noilla tietty rouhia kesälläkin, nastat vaan vähän nuljuaa kovalla alustalla, hiekalla tai polulla ei ongelmia. Nastalenkkarit oli kuitenkin ikuhyvä ostos, turhaan liukastellut muina vuosina.
Maastossa en ole paljoa juossut. Mutta neutraaleilla perustossuilla ei tuntuisi hirveästi olevan väliä mitkä ottaa. Jotkut toki tukee enemmän kuin toiset. Maratoneja olen juossut lidlin kengillä, nikeillä, adidaksilla ja brookseilla. Harjoittelusta riippuen jossain kolmenkympin tietämissä alkaa liian kevyet kengät (esim adizero lt) tuntumaan ikävän kovilta. Lyhyemmillä pyrähdyksillä kaikki menee, kunhan tossut saa halvalla.
Itse olen tykännyt Asicsin maastomalleista, tuolta Patrolin sivuilta en niitä nyt löydä, mutta tässä Jenkki-esimerkki.
http://www.asicsamerica.com/footwear...il-t211n-mens/
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Salomoneja kannattaa kyllä kokeilla ja tällä hetkellä niitä näyttäisi saavan suhteellisen edullisesti esim. crc:stä. Ite laitoin juuri tilaukseen nämä kesän polku- ja metsäjuoksentelua ajatellen.
In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.
No hinta on ihan kohtuullinen! Mites tuo lestin leveys? Meinaan kun on semmonen korkea jalkaholvi + leveähkö räpylä niin ei ihan joka tossu sovi jalkaan...
Minulla on ollut Asicsen juoksukengät ja sisäpelikengät, kokeiltaessa tuntunut todella hyviltä jalassa, mutta kipuja ilmaantunut käytössä. Lesti on liian leveä, olen huomannut näin jälkiviisaana. Nyt on kahdet Pumat olleet käytössä, ensin ostin kevyet Puma Complete TFX Roadracer 4 Pro kengät kesäksi ja joulun alennusmyynneistä Pumafox GTX W coretexit talvikäyttöön. Kummatkin ovat toimineet tosi hyvin, varsinkin nuo kesäkäytössä olevat. Jos vastaan tulee alessa noita kesäkenkiä niin ostan kyllä toiset odottamaan edellisten hajoamista.
Aa-si muokkasi tätä : 16.03.2012 at 15.26
In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.
Abebe Bikila juoksi ME:n Rooman olympialaisissa 1960 paljasjaloin, tosin seuraavissa olympialaisissa juoksi taas uuden ME:n, kenkien kanssa. Jos treenaa vain paljasjaloin, varmaan on mahdollista juosta käytännössä samaa vauhtia ainakin yksi kisa. Treenaaminen kovaa ja määrällisesti paljon voi olla liian rankkaa. Näin sanoo mm. monet etiopialaiset.
Menisi turhan vääntämiseksi, jos viitsisi. Mihinkään "arvokeskusteluun" en näissä asioissa taivu. Teen niin, että jos etsit (joku etsii) tuon Bikilan juoksemaa aikaa, 2.15:18 kovemman paljasjalka-noteerauksen, niin minä lyön pöytään 100 kovempaa kengät jalassa juostua aikaa. Annan vieläpä 10s/km eteen (se on huipputasolla älyttömän paljon, suunilleen 1/2 maratonin ja maratonin ero vauhdeissa). Luulisi, että edes joku olisi käyttänyt tuon mainitsemasi "vain yksi kisa"-kortin, edes kokeilumielessä altavastaajana. Ei vaan ole, koska sellaista korttia ei ole, tai ei ole onnistuttu. Miksi?
Keitä ovat nämä monet Etioopialaiset? Minä en tiedä/tunne ensimmäistäkään, joka olisi näin sanonut. Toki asiayhteydestä irooitettuna väitteen sisältö pitää paikkansa ilman tuntematonta auktoriteettia, johon vetoat. Ilman heitäkin voidaan kai todeta, että kovaa ja määrällisesti paljon treenaaminen VOI olla liian rankkaa.
Kirjanmerkit