Riippuen pumpun sylinterin halkaisijasta ja pumppaajan massasta ei siinä välttämättä tekniikkakaan auta. Omien kokemuksien mukaan esim. Blackburn TP-4:n kanssa 60-kiloinen ajaja ei juuri yli 8 barin paineita renkaisiin saa omalla massallaan. 60-kiloinen nyt ei välttämättä korkeampia tarvitsekaan, mutta aika rajoilla mennään silti.
Ja mitä pumppuihin yleisesti ottaen tulee, Bilteman 20 euroa maksava mittarilla varustettu jalkapumppu on täysin pätevän oloinen vehje. En tiedä kuka sen oikeasti on valmistanut, mutta materiaalit ovat laadukkaan oloisia ja mittari iso ja pumpun yläpäässä. Tyttöystävällä on ollut semmoinen pari vuotta aktiivisessa käytössä ja itselläni on samanlainen landella vähän satunnaisemmassa käytössä, enkä ole siitä vielä mitään vikaa löytänyt. 9 bariin asti ei ole mitään ongelmaa, ja mittari taisi mennä 11 bariin asti.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Jep, ja mun sitikassa saa vakionopeudensäätimen säädettyä 255 km/h asti, mutta kun sen kytkee päälle tulee vain joku ranskankielinen virheilmoitus ruutuun. Olihan se melkoinen pettymys, kun olin ihan satavarma, että tätä nappia painamalla 1,6-litrainen mopo lähtee kuin raketti.
En joka tapauksessa ole huomannut eroa Bilteman ja Blackburnin pumppujen näyttämissä lukemissa ja ajotuntumassa maantiepyörällä. Toki kumpikin voi näyttää 2 baria pieleen, mutta ei mulla ole mitään sertifioitua tarkkuusinstrumenttia, johon voisin verrata.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Mites tuolla Clas Ohlssonilla myytävät jalkapumput? Onko ok?
Faijalla meni autosta rengas rikki tuossa joskus. Bilteman pystypumpulla 240 vetoa ja uskals ajaa huoltsikalle paikkauttamaan.
E: 225/50 17" kokonen rengas.
Itse täytän fillarin ja auton renkaat aina tuossa shellillä ja hyvin toimii. Käyttöpyörässä 4,5bar ja täpärissä jotain 2,5-3,5 vähän käytön mukaan. Itehän en ole kyllä koskaan mitään öljyä siitä paineilmasta löytänyt ja tuo painemittarikin pitää toistaseks paikkansa ku just uuden hankkivat. Noistahan pitäis löytyä kalibrointitarra jossa on vuosiluku millon on viimeks tarkastettu.
Se pumppaamisen raskaus riippuu tietty siitä pumpun sylinterin halkaisijasta. Leveämmällä sylinterillä menee enemmän ilmaa kerralla, mutta pumppaus paineessa X on sitten vastaavasti raskaampaa. Ikinä en kuitenkaan ole kohdannut lattiapumppua jolla ei saisi pumppaaja omaan ajoonsa riittävää painetta myös maantierenkaaseen. Meikäläinen 65-kiloisena ei tarvitse 11 baria renkaaseen (eikä suurimmalla osalla pumpuista myöskään sitä pystyisi pumppaamaan).
Eikä lattiapumpulla pumppaamiseen tarvita voimaa vaan massaa. Jaloilla ylös, sitten kyynärpäät suorana koko painolla pumpun päälle, siinä vaiheessa kun pumppu rupeaa pistämään vastaan.
Riding straight ahead in a forward fashion.
En oo ikuna huoltsikalla fillarinrenkaita täytellyt, minulla on pumppu, Avenir taitaa olla merkki, kevyesti ainakin 8bar renkaaseen sujahtaa,Higg
Jees, siitä sylinterin tilavuudesta tai halkasijasta toi näköjään on kiinni. Tänään ostin Bestbrakesista (http://www.bestbrakes.net/product_in...oducts_id=1578) oikein näpsäkän pumpun fillariin kiinni ja tolla menee melkeenpä helpommin riittävät paineet ku pystypumpulla. Tota kyseistä Authorin tekelettä voin suositella sillä varauksella erittäin lämpimästi etten oo mitään muuta vastaavaa käyttäny, mut en varmaan tuu käyttämäänkään![]()
Vähän OT.
Mullon toi http://www.parktool.com/products/det...=17&item=PMP-5 varmasti saa riittävästi painetta, myös hennompi immeinen![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Varokaa niitä telineessä olevia painesäiliöllä varustettuja huoltoasemien ilmapistooleita! Olen pari kertaa käynyt "lisäämässä" paineita sellaisella vain tajutakseni, että niiden maksimipaine on jotain kahden ja puolen barin luokkaa. Kun pistät sen kiinni 3.5 barin maastorenkaaseen (saatikka 10bar maatierenkaaseen) niin käykin siten, että renkaasi täyttää huoltoaseman laitetta eikä päinvastoin!
Siinä on sitten ollut edessä pitkähkö kotimatka vetelällä renkaalla...
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.
Nostoa tälle, eli ulkorengas määrää painrajat, ei sisäkumi? Nyt vasta tajusin että renkaan puristamis-kokeilu huoltsikalla ei vielä kerro mitään vaan pitää katsoa mittareita. Vaikka rengas ei puristu sormivoimista, mutta kun päälle istahtaa niin kyllä se kasaan silti vähän menee.
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Minun tietääkseni autoissa tavallisia paineita on 2, 2,5 ja 3 baria. Maasturissa usein jopa alle 2 mutta harvemmin yli 3. Ai niin, fillaristit eivät osaa laittaa sopivasti eli aivan liian usein 4,5.
Mutta eihän noita oikeasti mittailla kuin keskustelun vuoksi. Ja mittarit näyttää mitä sattuu. Oikeasti on vain yksi oikea kuhunkin tapaukseen ja säähän: sopiva mikä löytyy kokeilemalla.
what can be said at all
can be said clearly
Se selviää parhaiten kokeilemalla, rohkeasti vaan painetta renkaaseen.
Samalla tulee vanteenkin kestävyys koestettua.
I väntan på ännu dåligare tidet
Joo, kokeilu on varmaan paras keino mutta kokeillessa voisi olla hyvä käyttää suojalaseja niin voi tämän valaistumisen jälkeenkin ajella ilman opaskoiraa. Kuulosuojaimetkin voi olla ihan mukavat, ainakin jos innostuu useamminkin tämmöisiin kokeiluihin. Tietty ilman kuulosuojaimia toimittaessa saattaa hyötynä pitemmän päälle olla joidenkin vähemmän tarpeellisten esim kotona ajoittain esiintyvien kommenttien kuulematta jääminen.
Renkaan valmistaja ilmoittaa maksimipaineen ja se varmaan löytyy renkaan kyljestä. Vaan mitä ihmettä maksimipaineella on tekemistä sopivan paineen kanssa? No ehkä se, että sopiva/paras paine kuhunkin tilanteeseen löytyy usein sen alapuolelta. ( Maksimit voi joutua joskus ylittämään uuden renkaan nostamiseksi vanteelle eli saadakseen renkaan ryhtiin pyörimään suoraan eli reunan sille kuuluvaan paikkaan vanteelle.)
what can be said at all
can be said clearly
No niin, selvisihän se. Eli 4.5max ja ei sen enempää menekkään, vaikka yrittäis täyttää, niin ei viisari nouse. Rock rock, I rest my case![]()
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Tässä esimerkkinä DT Swiss:n maksimi rengaspaineet renkaan koon mukaan
Kirjanmerkit