HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 61

Aihe: Renkaiden täyttäminen huoltoasemalla

  1. #31
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Mun ilmassa on aina ollut kosteutta, mistä sais kuivailmaa
    Laita renkaiden sisään Silica-rakeita imemään kosteutta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  2. #32
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Laita renkaiden sisään Silica-rakeita imemään kosteutta.
    Juu, tai punppaa ne täyteen mäkien päällä, siellä ilma on hirrrmuisesti ohuempaa, joutuu ain haukkoo henkeä ihan vimmatusti, eikä silti riitä.

  3. #33
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Juu, tai punppaa ne täyteen mäkien päällä, siellä ilma on hirrrmuisesti ohuempaa, joutuu ain haukkoo henkeä ihan vimmatusti, eikä silti riitä.
    Olen huomannut saman ilmiön, mutta en tiennyt tätä tieteellistä selitystä.
    ( ಠ_ಠ)

  4. #34
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Laita renkaiden sisään Silica-rakeita imemään kosteutta.
    Kiitos hyvästä ajatuksesta.
    Eikös olisi näin ollen parempi laittaa ne punppuun, jotta sen läpi kulkeva ilma kuivuisi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  5. #35
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Tekniikkalaji. Kokeiles painovoimaa avuksi ensi kerralla, eli ruhon painoa. Kun painetta alkaa olla siellä +6bar, pumppaa jaloilla, käsivarret suorana. (se loppupainallus) Helppaa kummasti.
    Riippuen pumpun sylinterin halkaisijasta ja pumppaajan massasta ei siinä välttämättä tekniikkakaan auta. Omien kokemuksien mukaan esim. Blackburn TP-4:n kanssa 60-kiloinen ajaja ei juuri yli 8 barin paineita renkaisiin saa omalla massallaan. 60-kiloinen nyt ei välttämättä korkeampia tarvitsekaan, mutta aika rajoilla mennään silti.

    Ja mitä pumppuihin yleisesti ottaen tulee, Bilteman 20 euroa maksava mittarilla varustettu jalkapumppu on täysin pätevän oloinen vehje. En tiedä kuka sen oikeasti on valmistanut, mutta materiaalit ovat laadukkaan oloisia ja mittari iso ja pumpun yläpäässä. Tyttöystävällä on ollut semmoinen pari vuotta aktiivisessa käytössä ja itselläni on samanlainen landella vähän satunnaisemmassa käytössä, enkä ole siitä vielä mitään vikaa löytänyt. 9 bariin asti ei ole mitään ongelmaa, ja mittari taisi mennä 11 bariin asti.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  6. #36
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    ... Bilteman 20 euroa maksava mittarilla varustettu jalkapumppu on täysin pätevän oloinen vehje.... 9 bariin asti ei ole mitään ongelmaa, ja mittari taisi mennä 11 bariin asti.
    No, mittarihan voi näyttää mitä paineita haluaa ja on mun volkkarissakin nopeusmittari 280km/h asti. Itse on ainakin omassa kappaleessani alkanut epäilyttää että se näyttää liian vähän. Siis siinä bilteman pumpussa


  7. #37
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    No, mittarihan voi näyttää mitä paineita haluaa ja on mun volkkarissakin nopeusmittari 280km/h asti.
    Jep, ja mun sitikassa saa vakionopeudensäätimen säädettyä 255 km/h asti, mutta kun sen kytkee päälle tulee vain joku ranskankielinen virheilmoitus ruutuun. Olihan se melkoinen pettymys, kun olin ihan satavarma, että tätä nappia painamalla 1,6-litrainen mopo lähtee kuin raketti.

    En joka tapauksessa ole huomannut eroa Bilteman ja Blackburnin pumppujen näyttämissä lukemissa ja ajotuntumassa maantiepyörällä. Toki kumpikin voi näyttää 2 baria pieleen, mutta ei mulla ole mitään sertifioitua tarkkuusinstrumenttia, johon voisin verrata.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  8. #38
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kiitos hyvästä ajatuksesta.
    Eikös olisi näin ollen parempi laittaa ne punppuun, jotta sen läpi kulkeva ilma kuivuisi.
    Ilmastoinnin kuivaimestahan saakin rakenneltua näppärästi kuivaimen jalkapumppuun.

    Ja ei kun piirustuslaudan ääreen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  9. #39
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    357
    Mites tuolla Clas Ohlssonilla myytävät jalkapumput? Onko ok?

  10. #40
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    37
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    No menishän siinä varmaan vartti, mutta ei se nyt niin kauheen iso homma ole. Ennen kompuraa tuli pumpattua noita ihan jatkuvasti.
    Faijalla meni autosta rengas rikki tuossa joskus. Bilteman pystypumpulla 240 vetoa ja uskals ajaa huoltsikalle paikkauttamaan.
    E: 225/50 17" kokonen rengas.

    Itse täytän fillarin ja auton renkaat aina tuossa shellillä ja hyvin toimii. Käyttöpyörässä 4,5bar ja täpärissä jotain 2,5-3,5 vähän käytön mukaan. Itehän en ole kyllä koskaan mitään öljyä siitä paineilmasta löytänyt ja tuo painemittarikin pitää toistaseks paikkansa ku just uuden hankkivat. Noistahan pitäis löytyä kalibrointitarra jossa on vuosiluku millon on viimeks tarkastettu.

  11. #41
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    58
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NinjaSamu Katso viesti
    Noistahan pitäis löytyä kalibrointitarra jossa on vuosiluku millon on viimeks tarkastettu.
    heh heh, hyvät naurut sai..
    En ole vissiin riittävästi huoltiksia kiertäny, kun yhtään kalibroitua ilmamittaria ole tullut vastaan. Yleensä vaan toivoo että ois edes semmonen mittari joka ei ole jäänyt rekan alle :-)

  12. #42
    Deve Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HamSSi Katso viesti
    Jostain ketjusta luin, et 11 baaria saa helposti (jollain tietyllä) perinteisen mallisella käsipumpulla ja mä saan jo 8 baarin kohalla painella pystypumppua ihan tosissaan, enkä kaikkein heikoimmasta päästä kuitenkaan oo.
    Kyllä mulla menee tuo 8 baria ihan iisisti ja enkä mikään bodari todellakaan ole. Tai sitten Robbarista ostetun pumpun mittari näyttää totaalisen väärin

  13. #43
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Deve Katso viesti
    Kyllä mulla menee tuo 8 baria ihan iisisti ja enkä mikään bodari todellakaan ole. Tai sitten Robbarista ostetun pumpun mittari näyttää totaalisen väärin
    Se pumppaamisen raskaus riippuu tietty siitä pumpun sylinterin halkaisijasta. Leveämmällä sylinterillä menee enemmän ilmaa kerralla, mutta pumppaus paineessa X on sitten vastaavasti raskaampaa. Ikinä en kuitenkaan ole kohdannut lattiapumppua jolla ei saisi pumppaaja omaan ajoonsa riittävää painetta myös maantierenkaaseen. Meikäläinen 65-kiloisena ei tarvitse 11 baria renkaaseen (eikä suurimmalla osalla pumpuista myöskään sitä pystyisi pumppaamaan).

    Eikä lattiapumpulla pumppaamiseen tarvita voimaa vaan massaa. Jaloilla ylös, sitten kyynärpäät suorana koko painolla pumpun päälle, siinä vaiheessa kun pumppu rupeaa pistämään vastaan.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  14. #44
    En oo ikuna huoltsikalla fillarinrenkaita täytellyt, minulla on pumppu, Avenir taitaa olla merkki, kevyesti ainakin 8bar renkaaseen sujahtaa,Higg

  15. #45
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    22
    Jees, siitä sylinterin tilavuudesta tai halkasijasta toi näköjään on kiinni. Tänään ostin Bestbrakesista (http://www.bestbrakes.net/product_in...oducts_id=1578) oikein näpsäkän pumpun fillariin kiinni ja tolla menee melkeenpä helpommin riittävät paineet ku pystypumpulla. Tota kyseistä Authorin tekelettä voin suositella sillä varauksella erittäin lämpimästi etten oo mitään muuta vastaavaa käyttäny, mut en varmaan tuu käyttämäänkään

  16. #46
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    Hervannassa on ainakin erään mulkun kauppiaan pitämällä asemalla lappu että ei saa täyttää polkupyörien renkaita kompuralla
    Kerro mikä ettei vahingossa tule tankattua autoa siellä tai muutoin poikettua?
    jumi on pakattua voimaa

  17. #47
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Vähän OT.

    Mullon toi http://www.parktool.com/products/det...=17&item=PMP-5 varmasti saa riittävästi painetta, myös hennompi immeinen
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  18. #48
    Wallu Guest

    Nauraa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Se pumppaamisen raskaus riippuu tietty siitä pumpun sylinterin halkaisijasta. Leveämmällä sylinterillä menee enemmän ilmaa kerralla, mutta pumppaus paineessa X on sitten vastaavasti raskaampaa. Ikinä en kuitenkaan ole kohdannut lattiapumppua jolla ei saisi pumppaaja omaan ajoonsa riittävää painetta myös maantierenkaaseen. Meikäläinen 65-kiloisena ei tarvitse 11 baria renkaaseen (eikä suurimmalla osalla pumpuista myöskään sitä pystyisi pumppaamaan).

    Eikä lattiapumpulla pumppaamiseen tarvita voimaa vaan massaa. Jaloilla ylös, sitten kyynärpäät suorana koko painolla pumpun päälle, siinä vaiheessa kun pumppu rupeaa pistämään vastaan.
    p= F/A

    F=kgm/s2

  19. #49
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hevonen Katso viesti
    Kerro mikä ettei vahingossa tule tankattua autoa siellä tai muutoin poikettua?
    Hervannan Wanha bensis (nykyään neste express).
    Vanha mutta lihava.

  20. #50
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Kangasala
    Viestit
    185
    Varokaa niitä telineessä olevia painesäiliöllä varustettuja huoltoasemien ilmapistooleita! Olen pari kertaa käynyt "lisäämässä" paineita sellaisella vain tajutakseni, että niiden maksimipaine on jotain kahden ja puolen barin luokkaa. Kun pistät sen kiinni 3.5 barin maastorenkaaseen (saatikka 10bar maatierenkaaseen) niin käykin siten, että renkaasi täyttää huoltoaseman laitetta eikä päinvastoin!

    Siinä on sitten ollut edessä pitkähkö kotimatka vetelällä renkaalla...
    Jari-Matti
    Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

  21. #51
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Nostoa tälle, eli ulkorengas määrää painrajat, ei sisäkumi? Nyt vasta tajusin että renkaan puristamis-kokeilu huoltsikalla ei vielä kerro mitään vaan pitää katsoa mittareita. Vaikka rengas ei puristu sormivoimista, mutta kun päälle istahtaa niin kyllä se kasaan silti vähän menee.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  22. #52
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    *reps*
    Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa
    Minun tietääkseni autoissa tavallisia paineita on 2, 2,5 ja 3 baria. Maasturissa usein jopa alle 2.
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  23. #53
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    *reps*
    Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa
    Minun tietääkseni autoissa tavallisia paineita on 2, 2,5 ja 3 baria. Maasturissa usein jopa alle 2 mutta harvemmin yli 3. Ai niin, fillaristit eivät osaa laittaa sopivasti eli aivan liian usein 4,5.

    Mutta eihän noita oikeasti mittailla kuin keskustelun vuoksi. Ja mittarit näyttää mitä sattuu. Oikeasti on vain yksi oikea kuhunkin tapaukseen ja säähän: sopiva mikä löytyy kokeilemalla.
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  24. #54
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Minun tietääkseni autoissa tavallisia paineita on 2, 2,5 ja 3 baria. Maasturissa usein jopa alle 2 mutta harvemmin yli 3. Ai niin, fillaristit eivät osaa laittaa sopivasti eli aivan liian usein 4,5.

    Mutta eihän noita oikeasti mittailla kuin keskustelun vuoksi. Ja mittarit näyttää mitä sattuu. Oikeasti on vain yksi oikea kuhunkin tapaukseen ja säähän: sopiva mikä löytyy kokeilemalla.
    Okei, missä paineessa tuommosen 26x2,10 rekaan aja alkaa mennä, että se voi poksahtaa?
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  25. #55
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Se selviää parhaiten kokeilemalla, rohkeasti vaan painetta renkaaseen.

  26. #56
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Samalla tulee vanteenkin kestävyys koestettua.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  27. #57
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Joo, kokeilu on varmaan paras keino mutta kokeillessa voisi olla hyvä käyttää suojalaseja niin voi tämän valaistumisen jälkeenkin ajella ilman opaskoiraa. Kuulosuojaimetkin voi olla ihan mukavat, ainakin jos innostuu useamminkin tämmöisiin kokeiluihin. Tietty ilman kuulosuojaimia toimittaessa saattaa hyötynä pitemmän päälle olla joidenkin vähemmän tarpeellisten esim kotona ajoittain esiintyvien kommenttien kuulematta jääminen.

  28. #58
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    Okei, missä paineessa tuommosen 26x2,10 rekaan aja alkaa mennä, että se voi poksahtaa?
    Renkaan valmistaja ilmoittaa maksimipaineen ja se varmaan löytyy renkaan kyljestä. Vaan mitä ihmettä maksimipaineella on tekemistä sopivan paineen kanssa? No ehkä se, että sopiva/paras paine kuhunkin tilanteeseen löytyy usein sen alapuolelta. ( Maksimit voi joutua joskus ylittämään uuden renkaan nostamiseksi vanteelle eli saadakseen renkaan ryhtiin pyörimään suoraan eli reunan sille kuuluvaan paikkaan vanteelle.)
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  29. #59
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    No niin, selvisihän se. Eli 4.5max ja ei sen enempää menekkään, vaikka yrittäis täyttää, niin ei viisari nouse. Rock rock, I rest my case
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  30. #60
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    845
    Tässä esimerkkinä DT Swiss:n maksimi rengaspaineet renkaan koon mukaan

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •