Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 49

Aihe: Luomu- vai sähköläski?

Luomu- vai sähköläski?

Fatbikeä tekee mieli. Tarkoitus olisi ajella suht rauhallisesti metsäpoluilla vuodenajasta välittämättä. Sen verran on liikuntarajoitteita, että fillarointi korvaisi lähinnä patikoinnin. Tuumailen tässä joko noin tonnin hintaisen luomupyörän (esim. Silverback Scoop Fatty tai Nishiki Durango) tai sitten noin kolmen tonnin sähköpyörän (esim. Tunturi emax) välillä. Luomun puolesta puhuisi hinta, keveys ja yksinkertaisuus, sähkärin lähinnä mukavuus ja parempi vääntö. Ikää on jo sen verran, että ei tässä oma suorutykyky enää ainakaan nousussa ole.

Ajatuksia ja ideoita otetaan mielellään vastaan. Ehdotuksikin saa laittaa. Sähkärissä etusijalla on Shimanon tekniikka, koska toisessa sähköpyörässänikin on Shimanon sähköt.

Koska sinulla on jo sähkäri, niin turha tässä on yrittää kääntää uskovaista. Sähkärin etu on että kynnys lähteä ulos on matalempi. Ja koska yksi mäki ei vedä hapoille jaksaa kauemmin. Eli tulee liikuttua enemmän ja useammin. Ja ymmärtääkseni juuri oikealla pk-alueella vielä.

Olen tyytyväinen omaan emaxiin. Anna mennä vaan.
    harald muokkasi tätä : 17.10.2019 at 10.57

Jos ei ole suorituskyky nousussa niin oikealla se ei ainakaan enää laske... Itse sitä omalta kohdalta mietiskellyt että kuinkas vanha sitä pitää olla että sähköisen voi/kehtaa ostaa😂

Vaikka ostaisit sähköläskin hintaisen luomuläskin, patikointiin verrattavaa rasitukseltaan sillä ajelusta ei tule kuin ehkä tasaisella.

Tekisi mieli ehdottaa nimenomaan sähköläskin hintaista luomuläskiä, mutta taitaa sähkö olla oikea valinta annetuilla lähtökohdilla.

Edelleenkin toteaisin (käytännön kokemusten perusteella) että suorituksen rasittavuus ei ole kiinni siitä, onko se tehty sähköavusteisella vai luomulla. Se on kiinni siitä kuinka lujaa ajaa.

Alkuperäiselle postaajalle toteaisin, että ei se kunnon kohoaminen ole välttämättä iästä kiinni, jos se ei ala seiskalla. Sen jälkeen on kunnon nostaminen jo selkeästi vaikeampaa ja kannattaa ehkä panostaa sen ylläpitoon ja yleisvoinnin kehittämiseen. Mutta jos on liikuntarajoitteita, ym. niin ehkä se sähkövehje on kuitenkin varmempi ja palkitsevampi vaihtoehto.

Kyllähän sillä sähköläskillä epäilemättä pääsee mielekkäästi paksummassa lumikerroksessa eteen päin. Pienimmällä vaihteella kun veivaa 10 km pitkää järven jäätä eteenpäin niin ei se enää kovin hauskaa ole...

Sähkö ilman muuta.

Kiitoksia vain kommenteista. Sähkö tässä on ollut mielessä ensisijaisena vaihtoehtona, mutta sopivat mallit tuntuvat vain olevan kiven alla, ainakin mikäli joustokeulaa havittelee. Tunturi sopisi kyllä, mutta ne näyttävät olevan loppu joka paikasta.
    Viime kesänä huristelin maantiellä ja kaupungissa Helkama SE 10:llä ja työmatkani ajelen vanhasta retkipyörästä kasatulla sinkulatyyppisellä kaksivaihteisella automaatilla. Epäsäännöllisesti tulee myös maantielenkkejä ajeltua kapearenkaisella cyclocrossarilla. Ei ala ikä vielä seiskalla, kymmenen vuotta pois, mutta vähän joutuu jo periksi antamaan, kun palautuminen ei käy enää niin kuin ennen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Edelleenkin toteaisin (käytännön kokemusten perusteella) että suorituksen rasittavuus ei ole kiinni siitä, onko se tehty sähköavusteisella vai luomulla. Se on kiinni siitä kuinka lujaa ajaa.
    Siinä tunnin klv-lenkki sähköläskilläni. Ajan liian lujaa näköjään, läskin kannalta. Oman läskin siis.

Ekaa kertaa elämässäni pulssimittari käytössä. Honor band 5, jossa on spo2 eli hapenmittaus myös.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti

Juuri näin. Itse olen ajanut sähköavusteisella pyörällä (kisassa) vajaa 2h 181bpm keskisykkeellä ja väsymyksen määrän perusteella en mitenkään huomannut ajaneeni sähköavusteisella (reidet toki ei olleet niin kovilla, mutta muu kroppa oli sitäkin enemmän).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MiG-77 Katso viesti
    Juuri näin. Itse olen ajanut sähköavusteisella pyörällä (kisassa) vajaa 2h 181bpm keskisykkeellä ja väsymyksen määrän perusteella en mitenkään huomannut ajaneeni sähköavusteisella (reidet toki ei olleet niin kovilla, mutta muu kroppa oli sitäkin enemmän).
    Näin minäkin tämän sähköilyn ymmärtäisin. Että jalkoja se säästää kyllä ja sitä kautta jaksaa sen pitkän nousun jälkeen paremmin.

Minä en kyllä jaksaisi polkea luomulla noin kovaa tunnin verran mitä sähköllä poljin. Eka pidempi ylämäki olisin hapoilla ja se lenkki olisi siinä.

Oisko sopiva ikäraja sähköavusteiselle 60v? Joissain pilkkikilpailuissa on yli kuuskymppisille sallittu akkukairan ja potkukelkan käyttö

Lainaus Alkujaan tämän lähetti caddis Katso viesti
    Oisko sopiva ikäraja sähköavusteiselle 60v? Joissain pilkkikilpailuissa on yli kuuskymppisille sallittu akkukairan ja potkukelkan käyttö
    Jos osaisin laittaa hymiön tänne niin nyt sen laittaisin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Minä en kyllä jaksaisi polkea luomulla noin kovaa tunnin verran mitä sähköllä poljin. Eka pidempi ylämäki olisin hapoilla ja se lenkki olisi siinä.
    Tosta sun kuvakaappauksesta ei kyllä juurikaan selviä kuinka kovaa on ajettu, eikä edes aikaa kun sykekäppyrä katkeaa vähän 30minsan jälkeen.

Mutta kyllä se sähkö varmasti auttaa ettei harrastus lopu alkuunsa jos pohjakuntoa ei ole juurikaan. Kyllähän ihan ammattilaisetkin käyttää sähköpyöriä reenaamiseen.

Edit. Tosin enhän mä tiedä minkä ikäinen olet, että onko 150bpm lähellä sun maksimisykettä.

No moni kuuskymppinen on kovempikuntoinen kuin nelikymppinen...

Tästäkin tulee perinteinen sähköpyörä-inttämisketju.

Luomun ostin ensi kesää ajatellen vaikka syntymävuosi onkin 1960.ja hymiön minäkin laittaisin jos osaisin!!.Ikä ei ole este ainoastaan vauhti tuppaa hidastumaan.Sykkeistä sen verran että noin.145-155 keskisykkeellä menee näillä kymmenillä 5-7h.tosin vauhti ei ole mikään kummoinen.maksimisyke noin 160-165 mitattuna.Aika hyvin pitää paikkansa tuo 220-ikä maksimisykkeeksi.ja sähköpyörällä ajavat omaan sarjaan olkoon ikä sitten mikä on.Edelleenkin toteaisin (käytännön kokemusten perusteella) että suorituksen rasittavuus ei ole kiinni siitä, onko se tehty sähköavusteisella vai luomulla. Se on kiinni siitä kuinka lujaa ajaa tämä pitänee paikkansa.Ja milloin sähköpyörä niin omaltakohdaltani seuraava uusi pyörä lienee sähköinen(eli lähempänä 70v)jos terveyttä riittää.

Mittarissa kohta 70 eikä tulisi mieleenikään hankkia. Vauhti on hiljentynyt 60 jälkeen sekä juoksussa että pyöräilyssä, mutta mitä sitten. Työ(matka)pyöränä toki ok ja liikuntarajoitteisilla.

Kuuskymppisenä aattelin itse harkita sähköpyörää, siihen asti ajan kuntoiluvauhtia... ehkä tuo tekniikka menee noissakin 8v aikana hirmuloikkia eteenpäin...
    Eipä täällä tasaisella ajaessa apuja juuri kaipaa, mutta kieltämättä syötteellä kävi sähköfätin/plussan testaus mielessä
    -- not fast but furious --

Kuuskymppisenä itsekin mutta nyt siirtynyt kaiketi seitsemäänkymmeneen...

Pakko kommentoida väliin, kun kerran ketjun aloitin. Ikä on kuudenkympin korvilla ja olen olen sekakäyttäjä. Ajelen siis sekä luomulla että sähköllä. Edellistä pidän käytännöllisempänä ja jälkimmäistä mukavampana. Jo pidempään olen harkinnut fatbiken ostamista ja nyt mietin, kumman puolelle tässä valinnassa kallistuisin. Molempi siis parempi. En ole kiinnostunut ikärajojen pohdinnasta tai hedelmättömästä väittelystä vaan toivon esiin tuotavan mieluummin käyttäjäkokemuksia ja faktoja tulevaa valintaani tukemaan.

^Miksi nykyään jopa aikuiset hakee muiden mielipiteitä päätöksiinsä, eikös hommat voisi hoitaa ihan oman maun mukaan?
    Itse noin 40vuoden ajan pyöräillyt ja rakennellut pyöriä enkä vielä ole tarvinut muiden mielipiteitä hankinnoistani, luulin vain että tuollaiset korkeintaan teinien juttuja😉

Sekakäyttäjä olen itsekin vielä toivottavasti kauan. Eka avusteinen tuli hankittua kesällä juurikin kuuskymppisenä. Mutta uusin hankinta on luomu gravel. Nyt on vaikeaa sanoa, mistä voisin luopua. Luomuläskistä en missään nimessä, enkä ainakaan sähköavusteisesta täpäristä uudesta gravelista nyt puhumattakaan. Mukavampaa miettiä mitä seuraavaksi hankkisin? Mielestäni on hyvä kuunnella muidenkin mielipiteitä, itse olen tehnyt tyhmiäkin pyörähankintoja

En oo kyl nähny yhtää rauhallista sähköläskikuskia. Miten siinä maisemiakaan ihastelee ku pitää vetää 25km/h poluilla. Varsinki kansallispuistoissa nuo jopa pistää ärsyttään

Sen verran vielä aiheeseen liittyen, että akkuteollisuus ei ole kovin ympäristöystävällistä, ja se tulee lisääntymään räjähdysmäisesti sähköautohuuman myötä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    En oo kyl nähny yhtää rauhallista sähköläskikuskia. Miten siinä maisemiakaan ihastelee ku pitää vetää 25km/h poluilla. Varsinki kansallispuistoissa nuo jopa pistää ärsyttään
    Kun vaan 25km/h riittäisi....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Miksi juuri ne ärsyttää kun täälläkin on moneen kertaan todisteltu, että kaikki alle kuuskymppiset pystyy helposti vetämään luomulla neljääkymppiä? Sähköthän on vaan vanhoille ja väsyneille.

---
    Eilen lenkillä ajelin hetken yhden "maatiepyöräilijän" (joku kippurasarvinen filo) kanssa rinta-rinnan. Kaveri kysyi, että onko tuossa nopeus rajoitettu 25 km/h. Ei ole. Mun Salsassa. Sen sijaan i9:n Hydrat pitivät melkoista siritystä. Ja pitäähän ne 4" JJ:tkin omaa ulinaa.

Kärjistäen ; jos olet terve ja jalat liikkuu niin luomuna tottakai. Kummaa että terveet tarvitsee sähköä apuun. Joo on se mukava mutta osalle liiankin mukavaa menoa. Se peukku kun tapailee joka paikassa sitä "avustusta" lisää- mutta siitä ei huudella.

^Vahvimmat näkemykset helppoudesta ja peukkukaasusta on niillä, jotka ei sähköllä aja.

Hiukka sama kuin mitä olen huomannut kun lopetin alkoholin käytön. Vahvin näkemys siitä, että ilman alkoholiakin voi pitää hauskaa tai viettää iltaa on niillä, jotka eivät uskalla kokeilla.

Kaikki tietävät luomupyöräilijät... Itse ajan luomuläskillä kesät talvet. Maasto ei ole kovinkaan teknistä, mutta jyrkkiä nousuja riittää ja siksi on aina lenkillä sykkeet korkealla.
    Kunnon kehityksen kannalta matalasykkeinen liikkuminen on tehokkaampaa, joten, jotta jaksan polkea, käyn sauvakävelemässä/juoksemassa samoja polkuja kaks - kolme kertaa viikossa.

Kesällä ostin sähkömaastopyörän poikani käyttöön, pääsee hänkin harrastamaan pahasta rasitusastmasta huolimatta.
    Mitä sillä itse ajanut ja kokenut... ei todellakaan ole turha, laiskan miehen peli! Hyvin saa hien pintaan ja sykkeen sopivalle tasolle.

-Helppoon maastoon luomua, mäkiseen sähköä.
    -Sähkö minne vaan, avustuksen taso maaston mukaan... ja paskat nakkaa siitä, mitä muut ajattelevat.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 29.11.2017, 13.04
  2. GZR Urban Rambler sähköläski (video)
    By Maake in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 12.07.2017, 23.07

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin