Näyttää tulokset 1 - 9 / 9

Aihe: Hämärät yhteystiedot? Ammattiliitot ja opiskelijoiden rekrytöinti!

Hämärät yhteystiedot? Ammattiliitot ja opiskelijoiden rekrytöinti!

Kysymys kuuluu, että mitenkä tämä nykyinen henkilötietolaki toimii ammattikoulujen ja ammattiyhdistysten välillä! Tänään tuli poikamme nimellä varustettu Rakennusliiton lehti kotiimme. Kysyin pojalta, että onko hän alkanut maksamaan suojelurahaa kyseiselle liitolle. Hän sanoi, ettei ole liittynyt, eikä kukaan ole koulussa kysynyt hänen tietojaan tämän postituksen takia.

Miten voi olla mahdollista, että kotiimme tulee Rakennusliiton kommunistinen julkaisu, nimellä osoitettuna? Onko tässä rikottu henkilötietolakia? Eihän joku yhteiskuntavaurioittaja voi saada poikamme osoitetta tuulesta temmattuna.

Onko muille tullut tällaisia mystisiä henkilötietovuotoja?

Tuliko teille Rakennuslehti vai Rakentaja-lehti?

Eikä ole liittyny raksanuoret?
    Suojelurahaahan nuille ei tarvi maksaa opiskeluajalta. Sitte vasta ku menee töihi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Tuliko teille Rakennuslehti vai Rakentaja-lehti?
    Rakentaja-lehti. Takasivulla Rakennusliiton kokosivun mainos!

Viesti

Varmaan voi koulu antaa yhteystiedot tuollaisiin tarkoituksiin, jos siihen on annettu lupa esim. opiskelijaksi ilmoittautumisen yhteydessä. Rasti ruutuun ja lehti postiin. Todennäköisemmin tuollaisessa lienee kyllä yhteistyötahona joku paikallinen opiskelijajärjestö (jolla myös pitäisi kuitenkin olla se lupa).

Ei nyt kyllä tule mieleen juuri muita kuin ideologisia syitä siihen, miksei nuori raksaopiskelija amiksessa käyttäisi mahdollisuuttaan ilmaiseen ammattiliiton jäsenyyteen. Ja niissä ideologisissa syissäkin lienee sitten useimmiten kyse isipappan ja äitimuorin ideologioista eikä omista hyvin harkituista ja perusteellisesti punnituista valinnoista.

^Itse olin -80 luvulla telakalle valmistumassa laivaputkiasentajaksi ja olin kurssikaverin kanssa päättänyt, että kommareiksi ei ryhdytä. Kurssi oli loppu ja pääluottamusmies ihan oikeasti seisoi sorvin päällä ja huusi, että "Nimijärjestyksessä panemaan nimet liiton paperiin".

Tuli kaverin vuoro just ennen mua, samalla kirjaimella sukunimi. Kaveri lupauksistaan huolimatta käveli salin toiselle puolelle kirjoittamaan nimensä. Sitten huusivat minun nimen, "Sanoin, että en liity liittoon, enkä maksa suojelurahoja kommunisteille". Siitä alkoikin kunnon säpinä. Se toimikuntalauma, isoja äijiä. Kaikki muut käveli sen salin kentän yli, niiden luokse. Ne käveli ryhmänä nuoren kollin luokse ja alkoi monenlaisen uhittelun. "Turpaan tulee, puhkotaan pyöräsrenkaat, varo pimeitä katuja, älä nukahda ruokatunnilla".

Minä vittuunnuin noihin kommareihin, kuten kunnon mies tekee. Istuin yksin ruokalassa, koska kukaan ei halunnut istua kanssani. Näin sitten yhden kaverin joka istui myös yksinään. Menin sitten istumaan hänen luokseen. Syötiin muutama päivä yhdessä ja kysyin, että miksi istut yksinäsi? "Minulla on lentokone", vastasi kaveri.

Tämä kaveri oli ihan tavallinen duunari, joka oli työpalkoistaan ostanut itselleen vanhan, mutta lentokelpoisen Cesnan, koska oli lapsuudestaan asti ollut kiinnostunut ilmailusta. Hän oli lentokoneensa takia porvari ja nämä kaikki telakan kommarit vihasivat häntä, koska hänellä oli vanha lentokone. Itse ryyppäsivät rahansa.

Noh, meitä oli siinä sitten kaksi hyljeksittyä kaveria. Eräänä päivänä työnjohtaja pyysi minut puhutteluun. Puhuttelu meni näin: "Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta liittyä ammattiliittoon, koska ovat muuten uhanneet panna tämän hallin istumaan", vastasin, että "Olen yrityksen puolella, enkä hyväksy lakkoilua ja kunnioitan ihmisen yhdistysvapautta". Pomo siihen, että ovat sitten uhanneet laittaa koko telakan istumaan, jos en suostu (n. 3000 henkilöä). En suostunut, erosin saman tien ja siirryin toiselle, Helsingin telakalle kahdeksi viikoksi. Siitä lähtikin oma tulevaisuuteni!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Siitä lähtikin oma tulevaisuuteni!
    Oli pojalla jääny tämä iltasatu kuulematta?

Todennäköisemmin liittynyt opiskelijajäseneksi muiden mukana, kun ei maksa mitään. Voithan sä ottaa yhteyttä sinne ja selvittää asian jos noin huolissasi olet.

Viesti

Arvostan periaatteellisuuttasi, ja vastaavasti en arvosta mainitunlaista liiton toimintaa. Olisin myös arvostanut, jos työnantaja olisi tuossa irtisanoutumistilanteessasi luvannut maksaa kompensaatioksi parin kuukauden "irtisanoutumispalkan", kun kerran pääsi ongelmasta noin kivuttomasti eroon.

Itsellä tuli aikanaan vastaan tilanne, jossa työnantajakin oli sitä mieltä, että firman luottamusmiehelle pitäisi saada varaluottamusmies. Asia aavistuksen kiinnosti (ehkä kun työkaverikin tehtävään ehdotteli) joten kyselin pari kysymystä aiheesta, ja kysymys palkkioista päätyikin sitten talousjohtajankin korviinkin asti. Ja se kysymys oli että maksetaanko edustajan palkkio vain pääluottamusmiehelle ja talousjohtajan kommentti oli että normaalisti kyllä, mutta tässä tapauksessa se voitaisiin maksaa jatkuvasti varahenkilöllekin... Tuumin sitten että koko tilanne on liian ristiriitainen ja olisi iso riski, että joutuisi vääntämään paitsi työnantajan niin myös sen pääluottamusmiehen kanssa, joten jätin asian sikseen (en kyllä kuulunut liittoonkaan). Muutkaan eivät tehtävään halunneet ja pian varsinainen luottamusmieskin irtisanoutui, eikä uutta valittu. Sittemmin on kyllä muuten tullut pari kertaa YT:ssä istuttua työntekijöiden puolella pöytää.

Nyt kannattaa lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa pojalle, että ei hyväksy painostamista miltään taholta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •