Näyttää tulokset 1 - 29 / 29

Aihe: Vajaan parin tonnin XC-jäykkäperä haussa

Vajaan parin tonnin XC-jäykkäperä haussa

Otsikon mukainen fillari kiinnostaisi pururatalenkkeilyyn ja helpommille poluille. Täpäri löytyy jo kunnon metsäryynäykseen. Pyörässä pitäisi olla jokseenkin pitkä runko (L-koon reach 440+), ok-tason keula, reititys hissitolpalle ja sen verran hyvä runko, että komponentteja kannattaa päivittää ajan mittaan.

Tällä hetkellä kaksi kiinnostavinta vaihtoehtoa ovat Specialized Chisel ja Trek Procaliber. Tarkemmin seuraavat mallit:

Specialized Chisel Comp 1800 €
    Trek Procaliber 6 1700 €
    Trek Procaliber 9.6 2100 €

Spessussa ja halvemmassa Trekissä on käytännössä samat osat. Näistä kallistuisin varmaankin Spessuun, koska tuo Chiselin runko on mielestäni älyttömän hieno. 300 € lisää niin saisi kuitenkin jo hiilikuituisen Trekin, ja Shimanon hyvätasoinen voimansiirto kiinnostaa aika paljon enemmän kuin Sram SX. Kuitenkin tässä vaiheessa liikutaan jo budjetin ylärajalla tai vähän sen yli. Jos budjetti kuitenkin venytetään yli kahden tonnin, niin 2100 eurolla irtoaisi myös Cannondale F-Si kuiturungolla ja Rockshox Reba-keulalla.

Onko foorumilaisilla kokemusta näistä fillareista, tai muita hyviä ehdotuksia?

Niin ja gravel-pyörä on jo, mutta se lähtee mahdollisesti tämän hankinnan myötä myyntiin. Maasturilla on kivempi ajaa.

Mikä helvetti noissa xc pyörissä maksaa Ei mulla muuta.

Jotenkn silleen tuntuis, että parilla tonnilla pitäisi saada kuitua alle ja kaikissa on toisaalta aika vaatimatonta keppiä nokalla parin tonnin pyörään. Sram SX kyllä vähän huolettaisi, että kuinka pysyy säädöissä, kun jo NX on ihan vaan muovia eikä kalliimpi GX:kään pysy kohdillaan pitkään.

Saattaisin suunnata katseen germaaneihin. Parilla tonnilla sais aika näpäkän Exceedin https://www.canyon.com/en-fi/mountai...FBU&quantity=1 tosin ei nyt varastossa, kun taitaa uudet mallit olla juuri tulossa.

Siinä ois alessa aika hyvän oloinen Cube (21" runko) https://www.bike24.com/1.php?content...5D=3146;page=3

Exceediä mietin, mutta se on aika vanha malli eikä ole esim. Boost-napoja. Cube taas on täysin poissuljettu geometrian takia.

Specializedissa ja Trekissä toki merkki maksaa vähän, mutta ei kai nämä muuten ole kalliimpia kuin trailipyörät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SamiMerilohi Katso viesti
    Exceediä mietin, mutta se on aika vanha malli eikä ole esim. Boost-napoja. Cube taas on täysin poissuljettu geometrian takia.

Specializedissa ja Trekissä toki merkki maksaa vähän, mutta ei kai nämä muuten ole kalliimpia kuin trailipyörät.
    Onhan tuossa boost navat ? 15 x 110 ja 12 x 148 ?
    Ahneella on kehno loppu.

Focuksen Raven-mallisto päivitettiin 2020-kaudelle ja nyt on takanakin boost. Noissa on hyvä kuiturunko jo perusmallista alkaen.

https://www.focus-bikes.com/int/bike...hardtail/raven
    If you are not riding solo, you're cheating.

On Exceedissä boost-navat. Mikä Cuben geossa on vikana?

Itse jotenkin vieroksun noita RS:n hinnat alkaen haarukoita 2000 euron pyörissä. Ei kai noissa isojen merkkien malleissa muuten kovin pahaa vikaa ole.

Etelänaapurin pojilla ois pienellä budjetin venytyksellä tarjolla hieno Scale. https://www.hawaii.ee/en/scale-910-249505

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    On Exceedissä boost-navat. Mikä Cuben geossa on vikana?

Itse jotenkin vieroksun noita RS:n hinnat alkaen haarukoita 2000 euron pyörissä. Ei kai noissa isojen merkkien malleissa muuten kovin pahaa vikaa ole.

Etelänaapurin pojilla ois pienellä budjetin venytyksellä tarjolla hieno Scale. https://www.hawaii.ee/en/scale-910-249505
    Muistin tuon Exceedin väärin, se menikin kertaheitolla listan kärkeen. Siellä oli parikin uutta mallia aika hyvällä speksillä ja hinnalla. Cuben rungoissa on lyhyt reach ja korkea stack. Olen itse lyhytjalkainen ja pitkäselkäinen, eli menee just väärin päin. Aloitin pyöräilyharrastuksen Radonilla, jossa on käytännössä sama geo kuin noissa Cuben jäykkäperissä, eikä se ollut ikinä hyvän tuntuinen.

Focus oli hyvä vinkki, täytyy tutustua!

Cuben rungoissa on lyhyt reach ja korkea stack. Olen itse lyhytjalkainen ja pitkäselkäinen, eli menee just väärin päin.
    Minusta vähän vanha mielikuva. Cuben rungot on pidentyneet vanhasta. Itse ajelin lyhyt jalkaisena ja pitkä selkäisenä ihan tyytyväisenä 21" Reactionilla. Kokomerkinnät vaan hämää ja 21" voi tuntua suurelta, mutta ei se oikeasti ole. L-koon Exceed ei paljoa siitä poikkea.

Minusta vähän vanha mielikuva. Cuben rungot on pidentyneet vanhasta. Itse ajelin lyhyt jalkaisena ja pitkä selkäisenä ihan tyytyväisenä 21" Reactionilla. Kokomerkinnät vaan hämää ja 21" voi tuntua suurelta, mutta ei se oikeasti ole. L-koon Exceed ei paljoa siitä poikkea.
    Alkaa mennä ketju vähän sivuraiteille... "Mielikuva" perustuu ihan geometriataulukkojen katsomiseen. L-kokoisen Exceedin reach on 441 mm, joka on vähän lyhyt mutta vielä ihan ok. Vastaava Cube Reaction satulaputken ja stackin perusteella on kokoa 19", ja siinä on 15 mm lyhyempi reach. Vituksessa harmillisesti sama ongelma vielä pahempana, se olisi muuten hyvä valinta.

Eipä tässä kauaa tarvinut lopulta ihmetellä. Sain hyvän tarjouksen ja ostin Chiselin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mikä helvetti noissa xc pyörissä maksaa Ei mulla muuta.
    Olettaen että tämä ei ole vain trolli "mulla on 500e 3x9 hyppykeppeillä varustettu täysjousto miten jäykkis voi maksaa 2000e" trolli kommentti vaan ihan oikea keskustelun aloitus.

Mikäli verrataan vastaavaan trail jäykkäperään 130-150mm joustolla, eipä se jousituksen pituus hirveästi siihen hintaan vaikuta, kun sitä lisätään vaan pidentämällä metalliputkia, ehkä jopa nykypäivänä kallimpaa tehdä lyhyitä jousia koska pitää kaikki tilpehööri saada mahtumaan lyhyenpään tilaan. Rungon osalta taas traili pyörässä päästään paljon halvemmalla kun näillä pyörillä ei kukaan aja ammatikseen kilpaa joten kehitys ja hiomisvaihe jää paljon lyhyemmäksi verrattaen mahdollisesti kauden kestävään kehitys yhteistyöhön ammattikuskien kanssa ja mahdollisesti useiden eri runkoversioiden tekoa säätäen pikkujuttuja kuskin mieltymysten mukaisesti.

Aiheeseen enemmän liittyen olen itse hyvin samankaltaisella mietinnällä liikkeellä mutta hieman venyvämmällä budjetilla. Omalla listalla on jo mainitut Trek Procaliber 9.6, cannondale FS-I (mikäli joku onnistuu vakuuttamaan että lefty haarukasta kannattaa maksaa se extra, sillä onhan se coolin näköinen) sekä Scott Scale, näiden lisäksi pallotellut BMC teameliteä https://sc-en.bmc-switzerland.com/te...wo-302038.html sekä villinä korttina hieman eri kategorian pyöränä mutta kotimaakunnan yrittämistä tukevana Pässilän Hamari https://passilabicycles.com/products...and-trail-bike

Eipä tässä kauaa tarvinut lopulta ihmetellä. Sain hyvän tarjouksen ja ostin Chiselin.
    Itsehän tuossa viikko sitten hommasin viimevuotisen Chiselin. Onhan siinä vaan nätti alumiiniraami ja kyllähän sillä tykittää menemään helppoa maastoa ihan pöljänä. Vielä kun sekä renkaat että kiekot on tubeless ready niin eikun saman tien sisurit hiiteen.

^^ kyllä am/trail jäykkikseen saa paremmat osat tuohon hintaa mitä alotuksen äkseet, ihan riippumatta jouston määrästä. Sitä lähinnä ihmettelin. Tai näin mä oon ainakin kuvitellut.

Exceedistä julkaistiin tänään tosiaan uudet mallit ja siellä on tuohon hintaluokkaan pari vaihtoehtoa (toinen hieman yli budjetin). Omallani olen jo 4 vuotta tyytyväisenä ajellut. Eipä noissakaan malleissa tosin kummoista osaa ole ja jos pyörä on jo ostettu niin eipä tällä ole mitään merkitystäkään.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

^^ kyllä am/trail jäykkikseen saa paremmat osat tuohon hintaa mitä alotuksen äkseet, ihan riippumatta jouston määrästä. Sitä lähinnä ihmettelin. Tai näin mä oon ainakin kuvitellut.
    Eikös näissä XC pyörissä menneinä vuosina tonnilla saanut jo XT osaa ja Reban/Foxin keulille? Näinkö vauhdilla se inflaatio laukkaa....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti overlow Katso viesti
    Aiheeseen enemmän liittyen olen itse hyvin samankaltaisella mietinnällä liikkeellä mutta hieman venyvämmällä budjetilla. Omalla listalla on jo mainitut Trek Procaliber 9.6, cannondale FS-I (mikäli joku onnistuu vakuuttamaan että lefty haarukasta kannattaa maksaa se extra, sillä onhan se coolin näköinen) sekä Scott Scale, näiden lisäksi pallotellut BMC teameliteä https://sc-en.bmc-switzerland.com/te...wo-302038.html sekä villinä korttina hieman eri kategorian pyöränä mutta kotimaakunnan yrittämistä tukevana Pässilän Hamari https://passilabicycles.com/products...and-trail-bike
    Mulla koko XC-jäykkäperän hankkiminen lähti siitä, kun pääsin kokeilemaan Cannondalen F-Si:tä (sitä omakotitalon hintaista huippumallia). Oli hemmetin hyvän tuntuinen pyörä, mutta lopulta mulle liian kallis. Se halvin Lefty-malli taitaa olla kolme tonnia. Olen kokeillut kolmea eri Lefty-pyörää ja joka kerta keula on jättänyt todella positiivisen vaikutelman. Leftyt ovat tosi alkuherkkiä ja hyvän tuntuisia keuloja.

Runkohan se taitaa eron tehdä. Kyllä noissa alumiinijäykkiksissäkin kuten vaikka tuo Chisel niin raami on hiottu aika nätin kevyeksi ja viimeistellyksi. Näissä tonnin parin AM/Trail-jäykkiksissä kun ei oo painolle niin tarkkaa niin kyllähän nuo raamit on aika painavia ja muutenkin rujon oloisia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eikös näissä XC pyörissä menneinä vuosina tonnilla saanut jo XT osaa ja Reban/Foxin keulille? Näinkö vauhdilla se inflaatio laukkaa....
    Kyllä laukkaa. Muistan ostaneeni joitain vuosia sitten (4-6v?) Oman xc canyonin joka oli lähes täydellä xt osasarjalla poislukien kammet slx:ää muistaakseni niin reilulla tonnilla (1100e) tjsp.. Keulakin oli Rebaa. Nykyään saa heittämällä 500-700e maksaa vastaavasta enempi. Nyt puhutaan siis OVH hinnoista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    En tiedä vaikuttaako Trumpin kauppasodat, mutta tuntuu että ihan kautta linjan pyörien hinta on noussut useamman satasen jo viime vuoteen verrattuna. Esim. viime vuoden Chisel Comp 1500, nyt about samoilla komponenteista 1800. Samoin eilen julkaistujen Canyonin Exceedien suurin uudistus oli reippaat hinnankorotukset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Kyllä laukkaa. Muistan ostaneeni joitain vuosia sitten (4-6v?) Oman xc canyonin joka oli lähes täydellä xt osasarjalla poislukien kammet slx:ää muistaakseni niin reilulla tonnilla (1100e) tjsp.. Keulakin oli Rebaa. Nykyään saa heittämällä 500-700e maksaa vastaavasta enempi. Nyt puhutaan siis OVH hinnoista.
    Kylläpä nuo valuuttakurssitkin on vähän eri näköisiä kuin joskus 6-7v sitten.

Runkohan se taitaa eron tehdä. Kyllä noissa alumiinijäykkiksissäkin kuten vaikka tuo Chisel niin raami on hiottu aika nätin kevyeksi ja viimeistellyksi. Näissä tonnin parin AM/Trail-jäykkiksissä kun ei oo painolle niin tarkkaa niin kyllähän nuo raamit on aika painavia ja muutenkin rujon oloisia.
    Itselleni tulee mieleen, että kannattaako sitä runkoa ihan hirveästi hioa, jos lopputuloksena runkoon joutuu ruuvaamaan kakkosluokan keulan, no name kiekot ja putkiosat sekä halvimmat vaihdeosat mitä markkinoilta löytyy (esim. nelikantteja vastaavat kammet v.2019, wtf...). Ja lopputuloksena pyörän paino on pari kiloa enemmän kuin niissä muutama vuosi sitten markkinoilla olleissa vehkeissä hinnan ollessa 50% enemmän....

Jotenkin on mielikuva, että ei ne silloin vanhana hyvänä aikanakaan olleet Trekkejä ja Spessuja joita sai tonnilla hyvillä osilla eikä varsinkaan noita vähän paremmilla rungoilla olevia vaan saksalaisia postimyynti yms. merkkejä Radon, Canyon Cube. Jotenkin on ollut nähtävissä myös sellainen kehitys, että tuossa hintaluokassa moni kuluttaja ei enää halua sitä kisakireää XC:tä vaan vähän trailimpaa pyörää tyyliin Trek Roscoe niin ehkäpä siksikin ne huippudiilit on katoamaan päin.

No Canyonilta saa edelleen Grand Canyonin XT/SLX hilppeillä ja Foxin keulalla n. 1300 euroon, mutta ne mainostaa sitä trail-pyöränä. Ja Spessullakin on Rockhopper, jos sitä hyvää runkoa ei arvosta. https://www.specialized.com/fi/en/me...=236327-154450

Mutta kyllähän hinnat on nousseet jo yksin dollarin vahvistumisen ja yleisen inflaationkin vuoksi, mutta sellaista se on monen muunkin asian suhteen.

...hinnat on nousseet jo yksin dollarin vahvistumisen ja yleisen inflaationkin vuoksi, mutta sellaista se on monen muunkin asian suhteen.
    Dollarin kurssi ei noihin todellisuudessa paljon vaikuta. Nykykurssi on luokkaa 0,9, mikä vastaa melko hyvin vuoden tai viiden vuoden takaisia kursseja (0,86 ja 0,8).
    If you are not riding solo, you're cheating.

Kyllähän se mikä on muotia ja myy hyvin ymmärretään hinnoitella niin että sen ajan mitä muoti kestää saadaan siitä kaikki mahdollinen rahallinen hyöty irti.
    Ihmiset on enempi tai vähempi mutta yleensä enempi muodin perään vaikka se ei olisi edes käyttökelpoista omiin tarkoituksiin, se on nähty kaikkina aikoina ja se koskee lähes kaikkea materialismia, vanha malli näyttää niin surkealta ettei sillä ilkeä ajaa ja on mentä muodin oravapyörän mukana vaikka tuo vanha malli toimii ja olisi ihan käyttökelpoinen, ympäristön paineet ovat monasti meille ihmisille kova pala. Ja kauppiaat ja valmistajat käärii rahat

Ei ymmärretä mikä toisiasiassa on välttämätöntä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Dollarin kurssi ei noihin todellisuudessa paljon vaikuta. Nykykurssi on luokkaa 0,9, mikä vastaa melko hyvin vuoden tai viiden vuoden takaisia kursseja (0,86 ja 0,8).
    0,8 ja 0,9 on yli kymmenen prosentin ero, ja tarkoittaa tällaisessa vajaan parin tonnin pyörässä 200 euroa.

Ryöväsin muuten Chiseliin toisesta pyörästäni kevyet kiekot ja 1x11 voimansiirron. Nyt ei ole enää kasettikeskiötä eikä 600 g takapakkaa (eikä sisäkumeja), ja L-kokoinen fillari painaa ilman polkimia 10,9 kg. Vähän yli kilo lähti painoa yhteensä.

Oma XC-pohdintani hyvin samankaltaisista lähtökohdista päätyi Giant XTC Advancediin. Loppukesästä oli toivottoman vaikeaa löytää ProCaliberia tai FSi:tä koeajoon, joten tilasin Giantin hyvään hintaan Saksasta. Erityisesti kiinnosti mahdollisuus käyttää samassa rungossa sekä 29" että plussa-koon renkaita. Muutamien koeajojen jälkeen 29"-setti jäi varastoon ja plussilla mennään. Alla on nyt ei-niin-XC-tyyliset 2.8" Hans Dampfit joilla kaltaiseni sunnuntaipolkija pärjää hienosti kaikilla alustoilla. Giantin akseliväliä voi säätää taka-akselin kiinnityspaikkaa siirtämällä noin 2cm. Keulimisen hillitsemiseksi säätö on nyt jäänyt pisimpään mahdolliseen asentoon.

Liki satakiloiselle hieman tehottomia Shimano MT500-jarruja olen jo vähän päivitellyt, mutta muutoin ainoa akuutti tuunausta vaativa asia Giantissa on dropper postin puute. Etsinnässä joku järkevä 27,2mm putkella.

Procaliber 9.6 SLR alla, ja tykkään pyörästä. Keskiön päivitin sellaiseen läpikiristettävään malliin, en nyt jaksa muistaa speksejä. Jotenkin tuo Trekin geo istuu itselle loistavasti ja renkaille saa pitoa joka tilanteessa. Nyt vertailun vuoksi mainittava aikaisempi jäykkäperäni Sonder Transmitter Carbon, joka vaati todella rajua kehonkieltä jotta eturenkaalle sai riittävästi pitoa tasamaan mutkissa. En ole niin vakuuttunut huippumodernin geometrian sopimisesta muualle kuin teknisiin alamäkiin. Trekistä kannattaa imo ottaa numeroa suurempi ja kompensoida pituus lyhyemmällä stemmillä, rungothan näissä on matalia.

Samanlaisia aiheita

1. Haussa 29" jäykkäperä hiilikuiturunko, ei boost, XCM/XCO
    By Monroe in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 05.06.2018, 09.49
  2. Tonnin polokasu Jäämerelle
    By Velogi in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 17.05.2017, 10.49
  3. 27,5 vai 29" täysjousto parin vaihtoehdon kera?
    By Ottis in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 05.03.2016, 19.09
  4. 29" jäykkäperä haussa, sopiiko pienempi?
    By Worde in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 29
    Viimeinen viesti: 24.08.2015, 12.03
  5. Parin tonnin täpäri monipuoliseen ajoon
    By Kassari in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 22.06.2015, 22.49

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja