Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Kokemukset ja fiilikset 2x-vaihteista 1x-vaihteisiin siirtymisestä

Kokemukset ja fiilikset 2x-vaihteista 1x-vaihteisiin siirtymisestä

Itselläni kun vääjäämättä lähestyy uuden cyclocross-/gravel-pyörän hankinta, niin sen speksauksessa yksi kysymys on tietenkin eturattaiden määrä. Siihen liittyen mietityttää, miten 1*11-vaihteet mahtaisivat "istua" omaan käyttööni, kun olen tottunut 2*10 105-vaihteisiin. Pyörän käyttötarkoitus on työmatkat ja lenkit pyörä- ja puistoteillä sekä myös esim. maantielenkit rospuuttokaudella. Minkälaisia kokemuksia teillä on?
    Merida Scultura 5000 (3,6 k) / Ridley X-Fire (43 k) / Trek Farley 5 (4,9 k) / Cannondale Quick 3 (1,4 k) (Myydyt pyörät: 21 k)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    ... Minkälaisia kokemuksia teillä on?
    Mukavia kokemuksia. Elämä on simppeliä ja ihanaa.

Taakse vaan laaja pakka 11-40 tms. niin hyvin pärjää. Minulla on kommuutterissa 2x9 ja grävelissä 1x11. Molemmilla pääsee eteenpäin.

Vaovaisen myönteinen tällä hetkellä, onhan tuossa hieman totuttelua Shimanon (6700x2 ja yksi 6800 2-lehtisillä kammilla) jäljiltä. Sramin nestelevarit on pirun hyvät vaikka onhan kulkineet vannejarruillakin pysähtyneet.

Yhdessä asiassa Sram Force hydrokahva voittaa Shimanon 100-0. Talvikäytössä, siinä missä rukkasilla/paksuilla sormikkailla saa Shimanon pikkuliipaisinta tarkkaan hamuta ettei vahingossa myös jarrrukahvaa paina niin Sramissahan ei kahva sivusuunnassa liiku mihinkään. Vaihdevipu liikkuu myös taaksepäin eli tankoon päin joten varmasti rukkaskädelläkin vaihtaminen sujuu.

Yllättäen kun vuoroin tarpeen mukaan on joko Sram- tai Shimanopyörä ajossa niin ei tuossa kummempia ongelmia ole ollut. Kun sivulaukkuja tarviin niin Pace Chickeniin
    tarakan tilasin, lokarit siinä jo onkin. Jos pitäis tuo Cossheckin huonojen kelien rahtiruunana ja uusin sitten olis se ykköspyörä.

Toki Bar Mittsit on rukkasten tarvetta vähentänyt...
    I väntan på ännu dåligare tidet

Itselläni kun vääjäämättä lähestyy uuden cyclocross-/gravel-pyörän hankinta, niin sen speksauksessa yksi kysymys on tietenkin eturattaiden määrä. Siihen liittyen mietityttää, miten 1*11-vaihteet mahtaisivat "istua" omaan käyttööni, kun olen tottunut 2*10 105-vaihteisiin. Pyörän käyttötarkoitus on työmatkat ja lenkit pyörä- ja puistoteillä sekä myös esim. maantielenkit rospuuttokaudella. Minkälaisia kokemuksia teillä on?
    Mulla on samanlaiset yhdistelmät ja mielestäni toinen on hyvä maantiellä ja toinen melkein kaikkeen muuhun. Toki yksinkertaisessa on 11-42 pakka, niin siinä on vaihteiden välillä hyppyä jonkin verran.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    11-42 pakka, niin siinä on vaihteiden välillä hyppyä jonkin verran.
    Tuohan se juuri mietityttää.
    Merida Scultura 5000 (3,6 k) / Ridley X-Fire (43 k) / Trek Farley 5 (4,9 k) / Cannondale Quick 3 (1,4 k) (Myydyt pyörät: 21 k)

Jos paljon väliin tuulistakin tasankoa ympärillä, ota vaihdekahva vasemmalleki, näillä portaat kiusaa.😊

Tuohan se juuri mietityttää.
    Voihan laittaa erilaisenkin pakan. Vaikka 11-32 tai 11-36. Ei 42 pakollinen ole.

Itsellä kolmessa 1x11, pakat 11-28 ja maastopyörässä 11-32 ja en sen isompia rattaita ole kaivannut, vaihtaminen vain huomattavasti notkeampaa kun ei niin isoja hyppäyksiä.
    En edes muista miltä tuntui ajaa useammalla eturattaalla ja tuskin moisia kaipaankaan.

Tuo kadenssihomma jäi vaiheeseen kun tuli muuta akuuttia kotirintamalla. Maasturissa(29") 11-50 ja 1x32kammenratas ,toisissa kiekoissa 10-46. Molemmilla pärjään,toistaiseksi. 10spd crossareissa molemmissa 48/32 ja 11-32 ja toisessa 11-34

En jaksa alkaa kattomaan kuinka paljon pakoissa on eroa kun vaihtaa isommalta pienemmälle tai päinvastoin. Onhan tossa eronsa kun vertaa maantiecarboonittaren 11-28 pakkaan...
    Yllättävän hyvin olen tottunut vaikka tämmönen vanha paska olenkin.

@nure ja @Teru .Tuolla Tohmajärvellä lähellä mun syntymäkotia on tää Roivaalan vaara, kaks kertaa retkikuormalla, myönnän liikaa kampetta ja ruokaa, jäänyt kesken. Jos ens viikolla kolmannen kerran yrittäisi, 42/42 välityksellä ?????

Tie 15615 ,Oskolankoskelta Uskaliin ,Kännisenrinne. Mulle hapokas ylämäki, ilman kuormaa toki jotenkuten.

Chicken on 42/11-42 . Jos jotain talven mittaan teen nii eturatas vaihtuu 40piikkiseen, mulla kun nää kiireet on ohi...

Itsellä maastopyörässä 1x systeemi ja maantiepyörissä 2x systeemi. En haluasi maastoon kahta eturatasta mutta maantiellä en haluaisi 1x.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Itsellä maastopyörässä 1x systeemi ja maantiepyörissä 2x systeemi. En haluasi maastoon kahta eturatasta mutta maantiellä en haluaisi 1x.
    Oikeessa maastoajossa 1x on pirun hyvä. Maantiellä ja soralla hmmmm. Onneksi on molempia kippuratankoisina. Mun täänhetkinen kokemus ja muutenkin mieli etten ala mainostamaan kumpaakaan.

Välitykset riippuu niin kuskista ja ajomaastoista eli tarpeista. Ei voi sanoa, että mulle kun käy tämä niin muillekin pitäisi käydä eikä myöskään kannata satunnaisen foorumihuutelijan mukaan omia välityksiään valita. Kesällä Syötteen seudulla tuli aika selväksi, että 34-28 pienimpänä välinä on aavistuksen liian kireä kovimpiin mäkiin, kun lenkin matkamittarissa alkaa olla kolme numeroa ennen pilkkua.

Mulle retkikuormassa tuolla Tohmajärven pohjoispuolella 32-32 tai 32-34 ollut tarpeen. Kotlerburg kirjoittaa asiaa ja suattaapa olla että ens kesäksi vaihtuu mulla Forcen 1x kampeen 40piikkinen 11-42 pakan kaveriksi. Nyt 42. Jaa sori ,Johan kirjoitin tää alkava dementia.

Tottakai on eroja kuskeissa, taakoissa ja maastoissa mutta lähinnä vain kerroin millä itse ajelen ja mihin mieltynyt. Välillä rattoisaa ja välillä ei muttei enää mitään raivokasta runttausta...
    Itse en vaan saa mitään makua noihin +40 piikkisiin takapakkoihin mutta varmaankin täyttävät paikkansa kun mennään vaikka tunturiin taakan kanssa.

Kun tätä "kokovartalotyökalua" säätelee, ajoasennon lisäksi välityksiin huomiota ja nimeomaan omasta näkökulmasta.
    Monia paljonkin ajavia kuskeja, kun hetken jututtaa tienpäällä, niin sitä ja tätä vaivaakin kerrotaan, sitten kun kysyy säädöistä, niin vastataan silmät pyöreinä etten mitään ole säätänyt, näin nämä on ollut alusta lähtien. Varovainen olen neuvomaan, vaikka näenkin usein pyörän olevan oikean kokoinen, mutta säädetty kuin se olisi iso tai pieni ajajalleen. Myyjät tuntuvat olevan myös varovaisia neuvoissaan, satulaa ehkä vähän koeajotilanteessa jotta kaupat syntyis.
    Kaupan jälkeen vasta hommat alkavatkin.🤗

Samanlaisia aiheita

1. Kysely pysyvään kesä/talviaikaan siirtymisestä
    By JYLY in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 108
    Viimeinen viesti: 08.08.2019, 10.59
  2. Kokemukset www.motocard.com/en/
    By Odottakaa in forum Kaupat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 13.07.2019, 14.25
  3. Eturatas Shimano 105 -vaihteisiin
    By Raatos in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 04.06.2015, 07.17
  4. Pieniä kysymyksiä vaihteista
    By kaakeli in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 08.06.2014, 01.51
  5. Shimanon vaihteista
    By Kosma77 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 22.03.2014, 11.41

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •