Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: SRAM:n ja Shimanon maastopuolen vaihteistojen erot

SRAM:n ja Shimanon maastopuolen vaihteistojen erot

Moi! Kysyn SRAM:n ja Shimanon maastopuolen vaihtajien eroista (en paremmuudesta, ne kait on makuasioita kun vertaa samalla kohtaa hierarkiassa olevaa sarjoja). Tossa olisi yksi runko mihin pitäisi valita laittaako siihen Shimanoa vai SRAM:a. JOs vaikka verrokkina ois Shimano XT ja SRAM X1 (vai mikä se on)? Mitä erityisen hyvää on SRAM:ssa verrattuna Shimanoon ja toisinpäin?

Itse en tykännyt xt:stä kun se vaihtaa liiankin sujuvasti, tuntuma puuttui. Sram naksahtaa paikoilleen kuin kiväärillä ampuisi.

Viime viikonlopun koeajopäivän perusteella olin yllättynyt miten pehmeästi ja jouhevasti SRAM 12-vaihteiset vaihtaa. Todella hyvin menee Shimanokin, mutta sellainen pitkä vaihto ylämäkeen jossa yhdellä painalluksella vaihtaa kolme vaihdetta hissukseen lisää painamalla meni SRAMilla jotenkin ”liukuen” melkein portaattomalta tuntuen. Ihan samaa en ole missään Shimanossa kokenut. En kokenut mitään ”paikalleen ampumista” vaan täysin katkotonta vaihtamista yhtään ylämäkeen polkemista keventämättä.

Sen verran on SRAM NX ja GX vaihtajia moitittu säätämisen tarpeesta, että huomasin niitä testatessani miettiväni, että ”onko tämä vain hetkellistä”. Tuli tilattua sunnuntaina pyörä sitten Shimanolla.

^ minulla ei ole kokemusta uusimmista malleista. Taitaa olla minun jorinat 10sp ajalta.

Samaa mieltä kuin hphuhtin. Ei tuo Eagle Sram kyllä mitenkään ammu pykälää paikoilleen vaan pehmeästi lähes huomaamatta tulee pykälää sisään. Näin siis kun vaihtaja on sen 10km säädöissä, jonka jälkeen joku mustikan varpu sen sekoittaa ja voi palata pajalle säätämään. 11 spd Shimanokin vaihtaa hyvin, mutta ei ole ihan yhtä hienostunut. Toisaalta se pysyy säädöissään kaudesta toiseen ja on todella huoleton.

Mulla on fättitäpärissä edellisen omistajan jäljiltä SRAM XX1-vaihtaja ja mun puukädet ja -pää ei kyllä juuri havaitse eroja Shimanon XT:n (Di2 tai vaijerivetoinen) kanssa. Myöskin molemmat on pysyneet säädöissään yhtä hyvin.

E.m. voi johtua myös siitä, että mulla on Shimanoissa shimpan omaa XT ja SunRacen 11-46 kasettia ja tuossa fätissä Shimano XT 11-46.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mulla on fättitäpärissä edellisen omistajan jäljiltä SRAM XX1-vaihtaja ja mun puukädet ja -pää ei kyllä juuri havaitse eroja Shimanon XT:n (Di2 tai vaijerivetoinen) kanssa. Myöskin molemmat on pysyneet säädöissään yhtä hyvin.

E.m. voi johtua myös siitä, että mulla on Shimanoissa shimpan omaa XT ja SunRacen 11-46 kasettia ja tuossa fätissä Shimano XT 11-46.
    Niin eli sulla on 1x11 kaikissa?

11-vaihteinen XT vaihtui käytettyyn XX1 mullakin, kun toinen runko kaipasi tuon XT:n direct mount asennukseen. Ei isoa eroa, XX1 vähän sähäkämpi ja pehmeämpi, XT:n tuplanapautus ylöspäin kuitenkin suurin ero (pakka edelleen XT).

^^Khyl. .

Entä tarviiko noi SRAM:n 11 ja 12 vaihteiset versiot omanlaisen vapaarattaan? Vai meneekö ne tuohon samaan kun Shimanon? En tiedä nimeä mut joissan youTube videoissa näkee erilasita vapaaratasta.

Tarviihan ne XD:n paitsi NX (pg-1130) ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tarviihan ne XD:n paitsi NX (pg-1130) ei.
    Ei myöskään PG-1230.

Pommitetaans nyt tähän ketjuun. Eli onko mitään syytä miksi ei tai miksi kyllä? Siis SRAM XX1 Eagle Carbon -kammet (+ eturatas), mutta muu voimansiirto 1x11 Shimanoa (vaihtaja + pakka?). Eli ei kai tuossa kampisetissä nyt ole mitään kummallista SRAM-spesifistä? Ja onko SRAMin eturattaat N/W?

Ja siis vaihtaja jo on Di2, joten se ei ole menossa vaihtoon. Takapakka toki voisi olla SRAMia, mutta kun muuten tuppaa nuo olemaan shimppaa, niin varaosapolitiikan vuoksi Shimano.

Pommitetaans nyt tähän ketjuun. Eli onko mitään syytä miksi ei tai miksi kyllä? Siis SRAM XX1 Eagle Carbon -kammet (+ eturatas), mutta muu voimansiirto 1x11 Shimanoa (vaihtaja + pakka?). Eli ei kai tuossa kampisetissä nyt ole mitään kummallista SRAM-spesifistä? Ja onko SRAMin eturattaat N/W?

Ja siis vaihtaja jo on Di2, joten se ei ole menossa vaihtoon. Takapakka toki voisi olla SRAMia, mutta kun muuten tuppaa nuo olemaan shimppaa, niin varaosapolitiikan vuoksi Shimano.
    Kammet vaati SRAM-spesifin ketjurattaan (SRAM direct mount). Mm. Eagle-rattaat on narrow/wide-rattaita. Tarvikevalmistajilta löytyy myös valikoimaa noihin kampiin, esim. Absolute Black, Wolf Tooth ym. Eli ei mitään esteitä, siitä vaan.

Mulla oli edellisessä fillarissa tuollainen sekoitus. xx1 eagle kammet (sramin omalla rattaalla), shimanon vaihdevipu ja takavaihtaja. Sramin xx1 pakka ja sramin ketjut. Kampia lukuunottamatta muut oli 11spd. Hyvin pelasi.

Samanlaisia aiheita

1. sram xd vapaaratas shimanon tilalle
    By Poy in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 12.01.2017, 16.49
  2. maantieosasarjojen erot?
    By apatceh in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 437
    Viimeinen viesti: 24.02.2016, 12.12
  3. Maantiejarrujen erot
    By maudicel in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 25.10.2015, 20.07
  4. Jarrujen erot
    By verrarin kanssa in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 25.09.2013, 20.05
  5. Hiilikuitumateriaalien erot
    By hannupulkkinen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 29.08.2012, 21.39

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään