Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 43 / 43

Aihe: Miksi vaihteita tarvitaan 12?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Koska Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 2 luku 19§ 1 mom:

"Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet.
    Poljinheijastimet eivät ole nykyään enää pakolliset. Ei se tosin vähennä 12-vaihteisuuden vaatimuksen järjettömyyttä.
    https://arkisto.trafi.fi/uutisarkist...ja_varusteista

Mullahan on maantiepyörässä nyt edessä 52-36 ja takana 11-34. Kattelin ritzelrechner.de -sivustoa ja mikäli olisin massikeisari, niin voisin hyvin laittaa maantiepyörään Sramin AXS systeemin 10-33 -kasetilla jolloin eteen riittäis 44-piikkinen aivan hienosti. Tällöin "menettäisin" etuvaihtajan ohella 52-11:n (alamäkivaihde jota käytän kerran kuussa) ja 36-34:n (ryömintävaihde jota käytän kerran viikossa) mutta saisin tilalle yhden piikin hyppäykset kuudella harvimmalla vaihteella. Ja loppuis se etuvaihtajan räpeltäminen. Rotorin 1x13 10-39 kasetilla olis vielä parempi - en menettäis käytännössä mitään.

TOISAALTA: 2x11 -systeemien typerin juttu on mun mielestä se, että eturattaiden kokoero on niin suuri. Mikäli ison ja pienen limpun ero olis max 10 piikkiä, niin isolta pienelle tai toisinpäin vaihtaessa ei tarvis useinkaan tehdä taakse kuin 1 kompensaationaksu. Senpä takia, kun joskus maantiepyöräni eturattaat kulahtaa niin tulen vaihtamaan niiden tilalle 46-36 "cyclocross" -rattaat ja ajamaan muina luddiitteina kauas 2020-luvulle.

Sais valmistajat tuoda 52-42:n takas perhana ja gräveliin saisivat tuoda 42-32:n. Maksimaalinen gear range ei oo kaikki mitä on.

EDIT itse asiassa kun/jos vaihdan maantiepyörään voimansiirtoa niin 46-36:n kaveriks tullee 11-30 -takapakka.
    Whiten VBC:llä saisi eteen konfiguroitua gravel-spesifin 42/32-yhdistelmän, mikä oliskin kyllä ihan loistava. Sen kaveriksi mulla voisi riittää Campan jopa 13-29 eli vois palata 10-vaihteiseen takana, niin ei olisi ihan niin säätö- ja rapaherkkäkään. Hmm...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Mullahan on maantiepyörässä nyt edessä 52-36 ja takana 11-34. Kattelin ritzelrechner.de -sivustoa ja mikäli olisin massikeisari, niin voisin hyvin laittaa maantiepyörään Sramin AXS systeemin 10-33 -kasetilla jolloin eteen riittäis 44-piikkinen aivan hienosti. Tällöin "menettäisin" etuvaihtajan ohella 52-11:n (alamäkivaihde jota käytän kerran kuussa) ja 36-34:n (ryömintävaihde jota käytän kerran viikossa) mutta saisin tilalle yhden piikin hyppäykset kuudella harvimmalla vaihteella. Ja loppuis se etuvaihtajan räpeltäminen. Rotorin 1x13 10-39 kasetilla olis vielä parempi - en menettäis käytännössä mitään.

TOISAALTA: 2x11 -systeemien typerin juttu on mun mielestä se, että eturattaiden kokoero on niin suuri. Mikäli ison ja pienen limpun ero olis max 10 piikkiä, niin isolta pienelle tai toisinpäin vaihtaessa ei tarvis useinkaan tehdä taakse kuin 1 kompensaationaksu. Senpä takia, kun joskus maantiepyöräni eturattaat kulahtaa niin tulen vaihtamaan niiden tilalle 46-36 "cyclocross" -rattaat ja ajamaan muina luddiitteina kauas 2020-luvulle.

Sais valmistajat tuoda 52-42:n takas perhana ja gräveliin saisivat tuoda 42-32:n. Maksimaalinen gear range ei oo kaikki mitä on.

EDIT itse asiassa kun/jos vaihdan maantiepyörään voimansiirtoa niin 46-36:n kaveriks tullee 11-30 -takapakka.

Jep. 12v maantiepakat ilmeisesti tehty keski- ja eteläeuroopan markkinoita/brevettejä varten (ja ymmärrän tämän täysin), esim. Campa tarjoaa joko 11-29 tai 11-32. En itse tee 11-, 12- tai 25/26 tai varsinkaan 29-piikkisellä yhtikäs mitään, sen sijaan se minulla tärkeämpi 18-ratas on hävinnyt. Käytin vanhassa 10v Campassa 13-26 pakkaa, ja uusi 12v on siis minun käyttöön huonompi. Laskeskelin itse excelissä että uusien 12v pakkojen kumppaniksi sopisi minulle paremmin 50-eturatas, jolloin mulla on käytännössä 1x12 koska sen rinnalle tarjotaan 34-piikkistä pientä etulimppua joka on Etelä-Suomen maisemiin hassu...

Olen tällä viikolla ajanut vuokramaantiepyörällä, jossa on kolme ratasta edessä. Nyrpistin aluksi nenää, mutta siinähän tuo menee kuin kaksilimppuinenkin. Oikeastaan ihan kätevä.

Varsinkin, kun fillarin kiekot ovat sieltä painavammasta päästä, ei ole juuri väliä onko voimansiirrossa muutama sata gramma enemmän tai vähemmän. Reilusti yli kymppikiloinen taitaa tämä Via Nirone olla joka tapauksessa.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Olen tällä viikolla ajanut vuokramaantiepyörällä, jossa on kolme ratasta edessä. Nyrpistin aluksi nenää, mutta siinähän tuo menee kuin kaksilimppuinenkin. Oikeastaan ihan kätevä.

Varsinkin, kun fillarin kiekot ovat sieltä painavammasta päästä, ei ole juuri väliä onko voimansiirrossa muutama sata gramma enemmän tai vähemmän. Reilusti yli kymppikiloinen taitaa tämä Via Nirone olla joka tapauksessa.
    Omassa arkikäytössä kun on 1x12, 2x9, 3x10 ja 1x9(sähkö) niin kyllä toi 3x10 on ihan toimiva - varsinkin työmatka-kommuutterina. Tulee tuota etuvaihtajaa käytettyä paljon.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Musta on huvittavaa että aina kun tulee enemmän vaihteita markkinoille, niin aina joku kysyy miin niitä tarvitaan. Varmaan sama juttu oli joskus aikoinaan kun niitä tuli 2. Ketjun voisi laittaa pysyväksi ja sit ku tulee 13 vaihdetta ei tarvitsisi tehdä uutta ketjua.

^epäilemättä noin oli, muistan kun tuli jopa 5 kappoja, niin hirveä haloo ja maksoi maltaita.
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

Porukka vaihtaa rahalla 1x10 systeemiä 1x11 systeemiin. Mulla on molemmat enkä laskematta huomaa mitään eroa

Kyllä mulla vaan löytyy selvästi kevyempi välitys 1x11:sta.

Eipä minullekaan ole mitään käytännön eroa, kun fillareissa on 2x10 ja 2x11.
    10k-kerhon jäsen

Löytyy mullakin selvästi kevyempi välitys 1x11:sta, mutta se on semmoinen traktorivälitys jota omassa ajossani tarvitaan niin harvoin että silloin kun sitä tarvittaisiin en muista että käytettävissä olisi vielä kevyempi välitys...

Mutta toisaalta 1x11:stani puuttuu semmoinen raskaampi välitys joka löytyy 2x10:stäni ja jota käytän täysin vastaavassa ajossa huomattavasti useammin. Sen puuttumisen huomaa ja tuntee melkein joka lenkillä jolla pääsee hyvällä pinnalla ajamaan loivaan myötämäkeen tai hyvään myötätuuleen. Eri asia tietysti *tarvitsenko* sitä...

Nokkelat ehkä osaisivat huomauttaa että tilanne voisi olla kokonaan toinen jos mulla olisi toisenlainen eturatas, takapakka tai miksei niinkin molemmat

Mulla on hiukan erilaisilla välityssuhteilla varustettua maantiekonkelia. Molemmissa on edessä 34/50, mutta takana toisessa on 8 lehteä 11-34 ja toisessa 12 lehteä 11-30. Ensimmäinen tuli hankittua poikaa ajatellen alunperin että pääsee kivemmin mäkiä ylös. On muuten julman isot välit tuossa 8 -lehtisessä. Nyt ajelen sillä etupäässä ne "nopeat" lenkit isolla eturieskalla survoen ja käytännössä silloin on 6 vaihdetta käytössä. Toisaalta pienellä rieskalla on kiva ajella hissukseen. 2*12 vaihteinen on eniten ajossa ja kevätpuolella + breveteillä tulee kevyempi pää hyvin käytettyä ja sitten kun jaksaa kesällä niin isommat välitykset on pääosn käytössä. Pidän hyvin paljon siitä, että välityksiä piisaa, etenkin kevyempään suuntaan vaihdellessa mennään yksi pykälä kerrallaan. Varmaan sitä pärjäisi vähilläkin vaihteilla, mutta kyllä minulle tuntuu mielekkäältä se, että on vaihtoehtoja. Toisaalta kolmatta eturatasta en ole kyllä kaipaillut.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Löytyy mullakin selvästi kevyempi välitys 1x11:sta, mutta se on semmoinen traktorivälitys jota omassa ajossani tarvitaan niin harvoin että silloin kun sitä tarvittaisiin en muista että käytettävissä olisi vielä kevyempi välitys...

Mutta toisaalta 1x11:stani puuttuu semmoinen raskaampi välitys joka löytyy 2x10:stäni ja jota käytän täysin vastaavassa ajossa huomattavasti useammin. Sen puuttumisen huomaa ja tuntee melkein joka lenkillä jolla pääsee hyvällä pinnalla ajamaan loivaan myötämäkeen tai hyvään myötätuuleen. Eri asia tietysti *tarvitsenko* sitä...

Nokkelat ehkä osaisivat huomauttaa että tilanne voisi olla kokonaan toinen jos mulla olisi toisenlainen eturatas, takapakka tai miksei niinkin molemmat
    Omenat on parempia kuin päärynät

Samanlaisia aiheita

1. Nousukahvat, miksi ei?
    By Kotarikummitus in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 16.10.2019, 16.07
  2. onko kukaan rakentanut vaihteettomaan pyörään vaihteita?
    By harrastusta aloittava in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 01.06.2015, 14.55
  3. Commencalin vaihteita ei saa säätöihin
    By köpä in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 09.05.2015, 14.59
  4. Kompaktikammet -kevyempiä vaihteita ylämäkeen?
    By rjrm in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 13.08.2013, 06.20
  5. Miten noita hemmetin Tiagran vaihteita käytetään??
    By Polla in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 15.02.2012, 18.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •