Sivu 8 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 334

Aihe: Fillarifoorumin yksivaihteiset; speksaus, fiilistely ja vinkit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    2) Mistä löytyisi runko, joka toimisi sekä ss:nä että levyjarruilla? Pinnaclella ja Bombtrackillä sellaiset on, joista ainakin Bombtrack näyttäisi olevan pikalinkuilla. Muita vaihtoehtoja?
    Mites tuo?
    https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod155475

3) Miten ihmeessä takana toimii ss:n ketjun kiristys suhteessa levyjarruun? Kun "aidossa" ss:ssä kiekko on siirrettävissä tarpeen mukaan eteen ja taakse; takavaihteisessa vaihtaja huolehtii ketjun kireydestä, mutta miten tässä? Olen jossain nähnyt ss:n erillisen ketjun kiristimen, mutta sotkeeko se ajatuksen toimivasta ja jäätymättömästä talvipyörästä?
    Jos kiekkoa siirretään eteen/taakse, niin samalla pitää siirtää jarruja.
    Toinen melko yleinen ratkaisu on EBB, eli kireys hoituu silloin säätämällä keskiön paikkaa.
    Hyvä jousitoiminen ketjunkiristin, esim. Surly Singleator, on mun kokemuksen perusteella paljon huolettomampi kuin takavaihtaja. Pari talvea kommuuttikäytössä ylöspäin kiristävänä, enkä muista mitään ongelmia. Halvemman kiristimen kanssa oli ongelmia. Mun mielestä aivan hyvä ratkaisu sinkuloida vain tavallinen vaihdepyörärunko, varsinkin jos sellainen muuten tarkoitukseen sopiva löytyy jo ennestään.

Ajatus yksivaihteisesta erityisesti talvikommuutterina on alkanut kiinnostaa
    Salsan Marrakesh taipuu tuohon ja moneen muuhunkin hyvin. Voisi jopa ISP 29 koossa mahtua pyörimään...

https://salsacycles.com/bikes/marrak...akesh_frameset

j

Mun eka Pelago San Sebastian on vuodelta 2014. Siitä tuli ensin lokaripyörä kun oli se parempi fiksi jo talossa. Sit ostin toisen Sebun (rungon) ja käytöt vaihtui päittäin. Nyt on kolmas runko odottamassa kasausta talven aikana ensi kesää varten.
    Aina välillä on ollut tunne, että pyöräkalusto on sellanen kuin sen pitää olla. Nyt tuntuu taas siltä (= ei se sit aikaisemmin ollutkaan). Tosin kalustohan ei ole kasassa vielä, mutta ajatus mihin pyöriä käytetään niin siinä mielessä. Kliimaksia odotellessa. Eli Sebu1 on työn alla juuri nyt ja laittelen sit kuvan kun aika on kypsä.

Yllä olevaa odotellessa

NISHIKI RALLY (4/2011 - 3/2016)

Tää oli painava pyörä, melkein 12 kiloo. Tuntui kyllä ajossa, mutta oli aivan sairaan ihana ajaa. Jämäkkä kuin mikä!
    Ja edullinen, maksoin setistä 40 euroo (runko, keula, ohjainlaakeri, lokarit). Muut tuli sit omasta varastosta.

^^jne.
    Kiitos vinkeistä, valikoima laajenikin mukavasti. Teräsrunkoa olen ajatellut vaikka talven suola onkin sille ongelma. Kunhan ei ole niin notkea, että jarrut hirttävät joka ylämäkipolkaisulla.
    Kun Bombtrack Arise maksaa pyöränä n. saman kuin Surlyn rungot (no osat on mitä on), onko noilla rungoilla vastaava laatuero vai Surlyllä vain henkinen yliote? Onhan Syrlyt makean näköisiä.

Mä väittäisin, että Surly ynnä muut -kategorian levarirunkojen suurin ongelma ei ole se, että ne olisi liiallisen notkeita. Surlyn vannejarrurungot voi olla inan kevyempiä kuin esim. Bombtrackin vastaavat. Levarirungoissa voi olla pienempi ero. Surlyt ja All Cityt on ED-pinnoitettuja eli niiden kanssa ei tarvi lotrailla ruostesuoja-aineiden kanssa. Jos kompliitti ei ole poissuljettu vaihtoehto, niin Genesiksen Day One on myös yksi edullisempi optio. Kiekot luultavasti sen heikoin lenkki, mutta jos ne löytyy omasta takaa, niin se ei ehkä haittaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Mikä tahansa Pressfit30 runko käy sinkulaksi, kun siihen saa EBB-keskiön, esim: https://wheelsmfg.com/eccentric-bb-f...nks-black.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakkok Katso viesti
    Salsan Marrakesh taipuu tuohon ja moneen muuhunkin hyvin. Voisi jopa ISP 29 koossa mahtua pyörimään...

https://salsacycles.com/bikes/marrak...akesh_frameset

j
    Mulla on pari Salsaa ja niissä on kyllä älyttömän helppoa tuo kireyden säätö.

Heitetään nyt oma panos tänne, mulla kuitenkin muutama sinkula on ollut. Ensinnä kirsityssysteemeistä: EBB piti hirveetä ääntä (mulla oli Gary Fisher Rig), ostin nailonisen erikoisEBBinsertin kovalla rahalla Ameriikoista, ei auttanut. Annoin rungon ilmaiseksi veke tämän takia, sen verran ärsyttävä oli. Tällänen "koko systeemi siirtyy ja pystydropoutit/läpiakseli" mulla oli Trek 4th districtissä ja Kona Honzossa. Hyvä systeemi, mutta "säätöruuvit" ovat aina kurassa ja välillä vaikea käyttää. Oma suosikkini on horisontaali dropoutit ja chaintugit näihin kaveriksi, jolloin voit käyttää pikalinkkujakin.
    Jarruja täytyy säätää ensi asennuksessa, mutta jos kiristät ketjua myöhemmin, ei yleensä. Jos vaihdat rattaita, monesti jarrut ovat "close enough" , ainakin meikäläiselle, hifisti saattaisi säätää palan optimaaliseen paikkaan.

Toi puskiksen linkkaama Octane näyttää hyvältä ja eikös joku täällä ollut moisen tilannutkin, nyt kokemuksia kirjoittamaan ! Itsellä halvemma pään On One Pompetamine vesijohtoputkesta hitsattu runko, niinkuin vitsaillaan, mutta se on todella hyvä ajossa. Tätä ei enää valmisteta, mutta tsägällä löytyy satkun runkosetti torilta. Toki, reiluuden nimessä, en ole Surlyjä kuin kokeillut lyhyitä tyyppejä, Cinellejä en edes sitä, joten en osaa verrata ja vaikka olisinkin, se on yhden ihmisen ääni. Kumpikin kiinnostaisi kuitenkin omistaa itseäkin, joten en ihmettele moisten vetovoimaa. Jos on varaa niin ehkä suoraan noihin, muuten aloittelee halvemmalla?

No laitetaas omiakin 1-vaihde aatoksia tänne kun moisilla himmeleillä tulee ajeltua.
    Alkuun mentiin ysärillä 26 tuumaisilla maastureilla ketjunkiristimellä varustettuna ja sittemmin siirryttiin sinkulaspex runkoihin. Alla on ollut maasturina Kayapoa, Scottia, Marinia, Haro Marya, Somaa ja viimeisimpänä nyt kuituinen täysjäykkä Niner One9RDO. Näillä on ajeltu SyöteMtbn 60/120et sun muut.
    Fiksi/SSCX osiossa on ollut alla Panasoniccia, Pomppista ja tällä hetkelläkin ajossa Mongoose maurice fiksinä ja Pompetamine rossityömatkakulkineena. Pomppikseen pyörähti tälle vuodella 3k mittariin tälle vuodelle. Phättikin tuli hankittua sillä ajatuksella että siitä saa sinkulan eli Farley 9.6:n.

Mmm... Bullis. Nam.

[/QUOTE]
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Kyselin joku aika sitten vinkkejä pyörän/rungon valintaan, joita sainkin mukavasti. Valinta vei Surlyyn, lähinnä riittävän rengastilan vuoksi. Kokonaisuuden budjetti ylittyi n. 50 %:lla, mikä on ihan linjassa länsimetron kanssa ja jopa kohtuullista Olkiluoto 3:een nähden. Toivottavasti aikataulut pitävät paremmin. Jos niin on, saatan lähettää tammi- helmikuussa kuvan, mitä tuli hankittua.

Hyva ketju! Omia yksivaihdekokemuksia ei ole hirveasti. Rakensin On One Lurcher maastopyoran vaihteilla, pian tilasin toisen samanlaisen rungon jaykkana ja tein siita maastofixin. Huippuhauskaa hommaa. Vaihdepyora jai vahemmalle kaytolle.
    Viime vuonna moin molemmat pois ja ostin Santa Cruzin Chameleon rungon josta tein maastosinkulan. Hauska peli. Ajoin loppukesalla Kaldoaivi Ultra Trailin silla, hieno tapahtuma.
    Nyt on alkanut jonkinmoinen gravel fixi kiinnostamaan. Saisi olla sellainen ajoasento etta silla on mukava ajella pitkia lenkkeja. Fillaritoria tietty seuraillut, mutta lahes kaikki nayttaa olevan jotain ratarunkoihin rakennettua.

Tavoite olisi kevaaksi tuollanen saada alle. Jos on hyvia runkoehdotuksia niin mielellaan otan kommentteja vastaan. Titaanirunko on liian kallis budjettiin, mutta joku ihan laadukas runko kylla kiinnostaisi.

Kyselin joku aika sitten vinkkejä pyörän/rungon valintaan, joita sainkin mukavasti. Valinta vei Surlyyn, lähinnä riittävän rengastilan vuoksi. Kokonaisuuden budjetti ylittyi n. 50 %:lla, mikä on ihan linjassa länsimetron kanssa ja jopa kohtuullista Olkiluoto 3:een nähden. Toivottavasti aikataulut pitävät paremmin. Jos niin on, saatan lähettää tammi- helmikuussa kuvan, mitä tuli hankittua.
    Hyviä vertailukohtia, ainakin parempia kuin jos olis vertautunut soteen tahi brexitiin!

Kiitos tästä. Nauratti.

Ei se vissiin tuu ikä ihan yksinään minunkaan sieluni maalliseen majapaikkaan. Lauantain Hel CX -kisa keliin nähden aivan liian pitkillä välityksillä oli sitten sen verran rajua touhua polville, että ensimmäistä kertaa ikinä sinkuloinnin takia alkoi polvet oireilemaan. Ihme rutinaa pitää nyt ja oikeassa polvessa taitaa olla vähän nestettä. Alkoi muuten pikkasen huolestuttamaan se, että näinköhän sinkulointi (ainakaan kilpaillen) on sittenkään setämiehelle ihan järkevää touhua. Mitenköhän tähän nyt pitäis oikein suhtautua...?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Vinkki: sinkulassa voi käyttää eri välityksiä . Mä itseasiassa olen suurimman osan ajellut maastovälityksillä esim. 32-16, minkä nopeudessa häviää, polvissa voittaa.

Heh joo kiitos vinkistä

Kävin torstaina testailemassa rataa ja totesin, että kyllä siellä ajaa samoilla väleillä, millä ajoin edellisissä krosseissa (38x18). No lauantaina oli "vähän" eri olosuhteet ja rataakin oli vähän muutettu viikolla tiedossa olleesta luonnoksesta. Krossikisoissa on kuitenkin yleensä myös vähän nopeampia osuuksia, joilla ei viitsisi ihan kauheesti ottaa takkiin, niin pakko yrittää mennä niin pitkillä väleillä, kun vain kykenee. Lauantaina meni pelkästään pakkorunttaamiseksi.

Ei tosiaan kannata polvia rikkoa, mulla särkee vieläkin (tosin on ollut pakko ajaa duuniin, eli ei lepoa, mutta vaihteilla painelen menemään) ja tosiaan yhdellä lenkillä huomasin tän ja vaihdoin heti set uppia, mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Paitsi että ainakaan minun tapauksessa tämä ei toimi yhtään, ei edes siihen tarkoitukseen, että hakisi oikeita välityksiä. En rupea spekuloimaan ilmiön psykoloogisista syistä, mutta ajo vaihdepyörällä vaihtamatta tuntuu kidutukselta, kun taas sinkulapyörällä se tuntuu vapauttavalta.

Vielä pahempi taitaa olla fiksipyöräilyn "kokeilu" vaihdepyörällä kiinnileikkaannella vapaarattaalla.

Tällaisten väittämien takia olin varma, että maastosinkulointi ei ole minua varten, fiksistä puhumattakaan, ja nyt harmittaa, että en ole kokeillut kumpaakin aikaisemmin.
    Vaihteet olivat jäässä, ajoin juurikin näin "vaihdepyöräsinkulana" duuniin suurimman osan matkasta (aluksi vaihtelin käsin repimällä). Olen ajanut sinkulalla kohtuu paljon just ja fiilistelin eroja. En kyllä huomannut mitään. Toki sen voi psyykata itsensä tuntemaan vaihtajan tuoman vastuksen (mitä muuta eroa tossa voisi olla?)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Vaihteet olivat jäässä, ajoin juurikin näin "vaihdepyöräsinkulana" duuniin suurimman osan matkasta (aluksi vaihtelin käsin repimällä). Olen ajanut sinkulalla kohtuu paljon just ja fiilistelin eroja. En kyllä huomannut mitään. Toki sen voi psyykata itsensä tuntemaan vaihtajan tuoman vastuksen (mitä muuta eroa tossa voisi olla?)
    Se ero siinä on, että ei voi vaihtaa olemassa olevia vaihteita jostain syystä (rikki tai vapaaehtoisesti haluaa testata ”sinkkulana”). Eli vastuksella tai painolla ei ole tekemistä asian kanssa.

Itselläni vaihteet eivät ole jäätyneet ikinä missään harrastepyörässä. Pienemmillä rattailla on joskus ketju skipannut jäätyvässä kelissä ja silloin lenkki oli ”täysin pilalla”, vaikka osa vaihteista toimiikin vielä. Samalla pyörällä ajoin sinkkulana viime talven oikein tyytyväisenä ja ei tullut minkäänlaista tarvetta virittää siihen vaihteita.

Eli syy on siinä fiiliksessä? No miksei, itse pystyn psyykkaamaan moisen pois.

Laitetaanpa tännekin tämä talven fiksi-projekti:

Tämä nyt toinen Cinelli itellä. Olen siitä Gazzettasta tykkäillyt niin fani-poikana nyt sitten toinen. Projekteja pitää olla ja sillä tavalla.
    Fucked up and ready to die.

^Mä olen tota kuolannut itse kans, mutta epäilys että kestäiskö jalkajarrun on estänyt hankkimasta. Fikseily on nyt omalta osalta ohi ainakin toistaiseksi. Ei vissiin kauhean paksuja kumeja mene?

Asiasta kukkaruukkuun, onko mitään "hyviä" jalkajarru valmiskiekkoja, vai pitääkö johonkin mummiskiekkoon vaihtaa vanne?

Itselle ollut semmonen haave runko tuo, kunpa olisi vaurautta poistella rungon arvoiset palikat.
    En ole vielä kokeillut mutta tuskin isommat kuin 28.

^Mä kyllä, sikäli mikäli tuon joskus hankin, tyydyn ihan bulkkipalikoihin. Se on muutenkin mun juttu, runko (maastureissa)keula ja jarrut kun on hyvät, niin muu saa olla sit mitä vaan.

Miltäs noi takahaarukan putket vaikuttaa, onko tosi ohutta? Sitä jalkajarrua edelleen aprikoin.
    tommi2 muokkasi tätä : 06.11.2019 at 19.26

Jaahas, tuo Mash on houkutellut lähinnä rajun geon takia, mutta geometrycalc sovellus kertoi minulle, että saan Pomppiksesta lähes saman geon, kun vaihdan etukiekon 26" kiekkoon. Itseasiassa ajoin jo viime talvena tällaisella, kun sattui olemaan ko. kiekko hyvällä nastakumilla. Tätä täytyy ehdottomasti kokeilla!!! Mutta vasta ensi kesänä.

Osta tommi2 se Mashin alurunko. Siinä melkein sama geo kun Parallaxissa mutta saa porata myös takajarrun, jos fiksuttelu ei just nyt nappaa.

edit. Siis tämä https://www.mashsf.com/uncategorized/mash-ac-1-frameset

^No perskutarallaa, toihan olisi just mitä haen. Nyt kun vielä saisi ihan taskurahalla (tai yleensä löytäisi myyjän Euroopasta.. vinkkejä?) .

Jaa, taskurahalla eikä Euroopasta taida kyllä saada. Kaveri tilasi sen teräsrungon ihan tuolta noin. Kaipa se oli tutkinut saako lähempää.

Squid x BLB -tracklocrossirunko tulee BLB:lle myyntiin tän kuun lopussa. Veikkaisin, että tulee menemään hetkessä. Ainakin rapakon toisella puolella Squidille aikaisemmin myyntiin tulleet myytiin loppuun muutamassa päivässä. Melkein houkuttelisi hommata Dirtrollerin kaveriksi "harrastefiksiksi" tommonen ja sit kesän ajaksi Rollerin voisi palauttaa originaalikeulalle ja slikseille asfalttipyöräksi.

Dirtrolleri sai generaattorin keulille. Ydintalvi saa tulla.

Mä melkein itken, jos noi menee hetkessä. Aivan sairaan hintaisia (mikäli hinta on Squid yleistä tasoa) ja lisäksi mielestäni tuo valmis tracklocrossrunko sotii jotain lajin anarkiaa vastaan, mutta nämähän nyt on vain minun ajatuksiani.

Samanlaisia aiheita

1. Yleinen fiilistely (kuva)ketju
    By Sambolo in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1765
    Viimeinen viesti: 17.02.2020, 16.56
  2. Virallinen™ Fatbike -fiilistely ketju
    By HC Andersen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 10911
    Viimeinen viesti: 16.02.2020, 12.32
  3. Vastaukset: 67
    Viimeinen viesti: 20.09.2018, 22.33
  4. Parhaat vinkit aloittelijalle (HKI)