Näyttää tulokset 1 - 21 / 21

Aihe: Ukkosvaroutus annettu!

Ukkosvaroutus annettu!

Pelkäätkö ukkosta vai pidätkö ukkosvaroitusta ylipäätään humpuukina
    Mitenkä aiot suojautua?
    Salamoiko paljon vaiko ollenkaan?
    cycle to the hills - cycle for your lives

Itse pidän ukkosesta, enkä pelkää.
    Varoitusta pidän humpuukina, eikä yhtään salamaa ei ole näkynyt.

Ukkonen on hieno luonnonilmiö, sais poiketa useammin!! Kerran olen ollut (oisko ollu -96/97) Lohjalla (vivamon leirikeskuksen saunalla) kun siihen lahdelle iski aivan mahtava ukkosmyrsky. Vettä tuli aivan törkeän kovaa ja salamat paukutti siinä lahdella ihan silmien edessä. Oli hieno kokemus!!
    Pole, Pole & Pole

TGMTBF / PKK / CCG

En juuri pelkäätäällä Suomessa, mutta kun Ranskassa annettiin myrskyvaroitus niin kyll sitä rukoili että se teltta pysyy maassa kiinni. Kiva herätä yöllä ukkosmyrskyyn ja olla jumissa teltassa pari päivää. Armasti olisi ollut hieno kattoo jos olisi ollut tukevampi katto pään päällä ja kaljaa.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Lapsena pelkäsin, olimme serkkujeni kanssa kesäisin mummolassa ja ukonilman iskiessä kokoonnuttiin tiettyyn paikkaan talossa. Erityispelkoa aiheutti mahdolliset "pallosalamat" - pallosalama tulee pienestä rakosesta ja tuhoaa kaiken mennessään...

Joskus 10-vuotta sitten lenkillä..olin jo Lempäälässä kun alkoi käydä uhkaavaksi ja käännyin takas, tempoilin ukkospilvi vierelläni - ei satanut mutta salamoi vieressä, kääk! apua! loppujen lopuksi jäin Rajasalmen liittymän kohdalla katselemaan kun yhden pilven takaa salamoi 15sekunnin välein.

Tänä kesänä kuulunut yksi ainokainen ukkosen jyrähdys. Ukkonen olisi tervetullutta, vapaapäivänä kiitos.

Mutta tuntuu että ollaan menty vähän liiallisuuksiin, ymmärrän kyllä kovan tuulen ja myrskyvaroitukset veneilijöille, mutta siis hellevaroitus ja pakkasvaroitus, eikö ihmiset osaa katsoa lämpömittaria? tai ymmärrä mitä ne lukemat meinaa.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Se että Suomessa annetaan varoitus niin tuntuu jotenkin huvittavalta viitsten tuohon ylös. Ranskassa annettiin myrskyvaroitus kun tuulta oli sen 20 metrii sekunnissa ja puuskissa tais olla paljon enemmän. Pakkasvaroituksen ymmärrän tuolla keskieuroopassa täysin.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

^Maassa maan tavalla... mun mielestä ei koskaan pidä(pitäis) verrata "siellä ja siellä maassa sillee ja tällee" kun asuinpaika suomi. Monethan narisee ruuan hinnastakin ym. malliin kun siellä maksaa sen ja sen verta...(virosta sitä ja virosta tätä, tohon sanon yleensä että muuttakaa sit sinne jos niin halpaa

Maaseudulla ukkosmyrskyt eivät koskaan ole olleet leikin asia. Aina sai kiertää taloa ja irrottaa herkimpien sähkölaitteiden töpselit irti ja toivoa, ettei iske lähelle, ei iske taloon, ei kaada puita. Tämän kuukauden kestäneen kuivuuden jälkeen sitä on myös saanut toivoa, ettei syty maastopaloja. Pari viikkoa sitten yksi palonalku oli tuossa kahden kilometrin päässä, eikä se kivalta tuntunut herätä aamulla paloautoihin ja metsän yllä nousevaan savupilveen. Muutaman kerran salama on myös iskenyt puuhun hyvin lähelle, mutta en sanoisi pelkääväni ukkosta. Lapsena se oli vain hauska syy mennä komeroon viltin ja taskulampun kanssa "ukkossuojaan", mutta yleensä olen aina mennyt jonnekin ikkunan viereen ihailemaan ja laskenut salamoiden etäisyyksiä.

Komeimman ukkosmyrskyn olen kuitenkin kokenut vuosia sitten Roomassa helteisenä elokuun iltana, kun viikkojen paahteen jälkeen koko kaupunki oli kuin salamakattila ja ymmärrän hyvin miksi antiikin roomalaiset palvoivat ylijumalanaan ukkosenjumalaa. Vähän tosin kyllä järkikin yritti sanoa, että onko tässä pienen räystään alla seisominen Gianicolo-kukkulalla se ihan viisain ihailupaikka, mutta minkäs teit kun oman huoneen ikkuna oli rinteen, eikä laakson puolella.

Kyllähän se ukkonen voi olla todellakin myrsky Suomessakin. Kyllä mä muistan vuoden 2010 Sylvi-myrskyn, kun olin silloin Helsingissä ja sama rintama pyyhkäisi minuuteissa sisämaahan asti.

*

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet

^toi oli hienon näköistä katsella parvekelasien takaa. Mutta... onko tuostakin jo 9 vuotta? Kylläpä aika rientää.

Ukkosvaroituksesta huolimatta, ei ensimmäistäkään paukahdusta.
    Sama juttu kuin toissa kesänä annetu varoituksen kanssa.
    Ainoastaan kuurosateita tuonne 14 tuntumaan, jonka jälkeen aurinkoa.

Tuossa Lmoran viedossa näkyy Pertti Pääkallo 40 s kohdalla.
    I have never said that you are not good at what you do. It’s just that what you do is not worth doing.

^voi se olla jeesuskin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Kyllähän se ukkonen voi olla todellakin myrsky Suomessakin. Kyllä mä muistan vuoden 2010 Sylvi-myrskyn, kun olin silloin Helsingissä ja sama rintama pyyhkäisi minuuteissa sisämaahan asti.

https://youtu.be/2mW1_aqP3Ww
    Saman myräkän lähestyminen toisen kuvaajan taltioimana.

Viimeyönä kalisteli miehekkäästi 1,5 tuntia, mutta väsähti sitten. Kokonaisuutena kuitenkin kesy esitys kaikkiaan, vaikka Rouva pelkäsikin kovin salaman sisääntuloa lankoja myöten.
    Suuttu mulle vielä kun kävin sateen tauvotessa ulkona kusella, vaarallista!

Jaahas, taaskos se pelottelu alkaa?!

Huomenna rytisee! "Petollinen ja arvaamaton” myräkkä iskee Suomeen – ”Meteorologitkaan eivät varmasti tiedä, mitä kaikkea sieltä tulee”

https://www.iltalehti.fi/saauutiset/...5-4eced73fa2c8

Täytynee sitten lähteä sitomaan ketjulla tavarat tiukasti paikoilleen. Auton kytken vetokoukusta isoon petäjään, toivottovasti se ei kuitenkaan kaadu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen Katso viesti
    Jaahas, taaskos se pelottelu alkaa?!

Huomenna rytisee! "Petollinen ja arvaamaton” myräkkä iskee Suomeen – ”Meteorologitkaan eivät varmasti tiedä, mitä kaikkea sieltä tulee”
    .
    Paino sanalla "arvaamaton" - eihän ne meteorogit ole ennenkään oikein tienneet mitä kaikkea sieltä tulee vai tuleeko ollenkaan. Just kesällähän varoitettiin että nyt sitä hellettä sitten piisaa ja jopa 40 astetta. Muutama lämpöisempi päivä oli.
    tempokisu.kuvat.fi

Mauno kuuluu sillä olevan jo nimikin

No nysse tulee, klo 13, tietävät.

Tästä päivästä tulee lämmin – mutta kello 13 tapahtuu märkä ja räiskyvä käänne https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006209714.html

Ehkä on parempi kyllä nyt jäädä kotiin.

Tampereella aurinko paistaa nyt muutama minuutti ennen kolmea ( aurinkoista ja lämmintä on ollu koko päivä, melko tuulista kuitenkin....) olen varautunut; mukana on takaviipperä ( se takalokari) sekä sadetakki, ne luultavasti ovat tarpeettomia tänään. Nysse...tai oikeastaan Nynne ovat ajaneet aamusta alkain, ehkä joku nysse meni tuosta myös yhden maissa...

lisäys: no tosi kesäistä lämpötilaa on, kova tuuli mutta aurinkoista ja lämmintä. Mikä ihmeen "ukkos-sade-myrsky-varoitus"???
    tempokisu muokkasi tätä : 20.08.2019 at 17.40
    tempokisu.kuvat.fi

Onneksi on iltapulu, muuten olisimme jääneet tietämättömiksi moisesta kääntesstä.
    No rain - no gain.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •